Arahan penggunaan hidrogel untuk tanaman

Hydrogel untuk tumbuh-tumbuhan membantu menyerap dan mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, sehingga mengurangkan jumlah penyiraman, serta mencegah pengeringan tanah. Sebelum ini, produk ini digunakan di sektor pertanian, tetapi sekarang ia digunakan secara meluas oleh penanam bunga dan phytodesigners. Kelebihan utama adalah bahawa ia tidak kehilangan sifatnya untuk masa yang lama.

Ciri-ciri dan manfaat

Gel boleh didapati dalam bentuk butiran atau serbuk. Dijual dalam bentuk bungkusan atau kering. Ini adalah polimer yang menyerap air dengan baik, sementara ia meningkat beberapa kali.

Rata-rata, 1 gram produk sedemikian mampu menyerap hampir segelas air. Semasa tanah mengering, gel memberikan air ke akar. Dipercayai bahawa hidrogel untuk bunga harus dalam bentuk bola, tetapi ini tidak demikian. Ia pada asalnya dikembangkan sebagai bahan tanpa bentuk..

Hydrogel untuk tanaman dalaman mempunyai kelebihan dan kekurangan. Antara kelebihannya merangkumi aspek berikut:

  • penyerapan kelembapan tinggi;
  • keupayaan untuk mengekalkan tahap kelembapan substrat yang optimum tanpa penyiraman yang kerap;
  • keuntungan;
  • komposisi menyediakan semua syarat yang diperlukan untuk pertumbuhan benih awal;
  • gel mengekalkan semua unsur surih dan vitamin yang berguna, dan secara beransur-ansur memberikannya ke tanah.

Walau bagaimanapun, produk sedemikian mempunyai kekurangan yang harus anda perhatikan sebelum menggunakannya untuk menanam loji tanaman. Kelemahan produk ini adalah seperti berikut:

  • dalam hidrogel, kultur yang benihnya memiliki cangkang berkulit tidak dapat ditanam;
  • komposisi tidak digabungkan dengan semua warna dan budaya;
  • anda perlu memantau suhu permukaan di mana bunga dengan gel seperti itu terletak, kerana hipotermia adalah mungkin.

Alternatif hiasan untuk hidrogel adalah tanah aqua, yang tersedia dalam pelbagai bentuk dan warna. Ia tidak ditambahkan ke tanah, walaupun bola seperti itu tidak terurai dari masa ke masa. Kempen pengiklanan menganugerahkan akuagrunt dengan kemampuan yang tidak normal. Beberapa iklan menunjukkan bahawa tanaman itu dapat ditanam secara langsung di tanah aqua, tetapi ini tidak begitu. Penggantian seperti ini menyebabkan sikap negatif terhadap akuagrunt.

Skop hidrogel

Arahan penggunaan menunjukkan bahawa gel agraria dapat digunakan baik di tanah terbuka dan di dalam periuk, periuk dan bekas. Di kawasan terbuka, produk ini digunakan sebagai bantuan dalam pembentukan rumput dan bukit alpine. Hidrogel akan sangat berkesan jika digunakan untuk menanam tanaman di bekas jalan atau balkoni. Jadi, kekerapan penyiraman dapat dikurangkan menjadi 1-2 kali seminggu, dan ini tidak akan mempengaruhi sifat hiasan tanaman.

Hydrogel banyak digunakan semasa menanam anak benih. Pada anak benih, tanah mula kering dengan cepat, jadi hasil pertanian ini membantu melambatkan proses penyingkiran kelembapan. Dengan mencampurkan hidrogel dengan tanah, proses pengembangan anak benih dapat dipercepat dengan ketara. Komposisi malah boleh digunakan untuk percambahan biji.

Tumbuhan tumbuh

Kini anda dapat mencari gel yang sesuai untuk tanaman apa pun. Bahan itu sendiri murah, dan penggunaannya sangat sedikit. Untuk membuat komposisi hiasan yang indah, anda boleh mengambil bekas kaca. Sekiranya kulturnya kecil dan tumbuh dalam roset, maka anda boleh mengambil gelas kaca yang indah, dan untuk tanaman besar anda boleh mengambil pasu kaca sederhana.

Sebelum menanam tanaman di dalam gel, ia mesti disediakan dengan betul dengan menuangkannya dengan air yang diselesaikan atau disuling. Perkadarannya adalah seperti berikut: 300 ml per 1 g bahan untuk penanaman.

Kaedah penanaman ini sebaiknya tidak digunakan untuk tanaman yang memerlukan penyiraman yang kerap. Sebagai contoh, lebih baik tidak menanam succulents dan epiphytes dalam bahan tersebut, kerana mereka menyimpan kelembapan dalam sistem akar. Oleh itu, jika mereka tinggal di persekitaran yang lembap, maka tanaman itu mungkin mulai reput.

Prosedur untuk turun ke hidrogel secara praktikalnya tidak berbeza dengan menanam di tanah akuatik. Kapal harus diisi dengan butiran yang bengkak, dan kemudian tanaman itu harus diletakkan di sana. Bilas akar terlebih dahulu. Merawat bunga dalam gel seperti itu melibatkan penyiraman 6 kali lebih sedikit daripada ketika menanam bunga serupa di tanah biasa. Menetap hidrogel menunjukkan bahawa penyiraman harus dilakukan..

Pencampuran tanah

Dianjurkan untuk meletakkan gel sebelum bunga ditanam, iaitu pada tahap penyediaan tanah. Sekiranya anda membuat produk seperti itu di dalam bekas atau periuk, maka anda harus mengambil 1 g bahan kering per 1 liter tanah. Atau anda boleh mengambil gel yang sudah bengkak, maka anda harus mengambil zat dengan nisbah 1: 5. Piawaian ini sesuai untuk tanaman dalaman dan kebun yang tumbuh di dalam bekas..

Gel kering harus dituangkan dengan air dan dibiarkan selama satu jam, jika anda meningkatkan masa perendaman, maka tidak akan terjadi apa-apa. Bahan yang telah cukup menyerap air menjadi seperti jeli. Bahan yang bengkak harus dicampurkan dengan sempurna dengan tanah. Penting agar gel diedarkan secara merata, jika tidak, kawasan yang terendam air akan terbentuk. Tumbuhan itu harus ditanam di tanah yang telah siap. 1-14 hari selepas penanaman, akarnya tumbuh menjadi kapsul, selepas itu anda dapat mengurangkan jumlah penyiraman.

Anda boleh membuat agromaterial seperti di bawah tanaman yang sudah ditanam. Untuk melakukan manipulasi seperti itu, anda boleh menggunakan pensil atau tongkat untuk membuat tusukan kecil, dan turunkan gel ke bahagian bawah periuk. Seterusnya, penyiraman harus dilakukan. Sebahagian hidrogel dapat diletakkan di permukaan, ditaburkan dengan sedikit tanah.

Aplikasi luar

Sekiranya anda membuat gel di bawah katil atau katil bunga dalam bentuk kering, maka anda harus mengambil 25-100 g bahan kering per 1 persegi. m tanah. Kapsul harus ditambahkan ke tanah yang sudah digali. Untuk tanaman yang tumbuh dengan sistem akar yang dangkal, kapsul harus digunakan pada kedalaman 10 cm, dan untuk sistem akar yang diperdalamkan, gel harus digunakan pada kedalaman 20-25 cm. Setelah menggunakan bahan, tanah harus disiram dengan banyak.

Hidrogel yang direndam hendaklah digunakan dalam bahagian 1 bahagian gel hingga 5 bahagian tanah. Mula-mula anda perlu menggali lubang untuk menanam, dan kemudian meletakkan gel di bahagian bawahnya. Sekiranya dikehendaki, ia boleh digunakan secara berlapis.

Pengenalan hidrogel di bawah tanaman yang sudah ditanam adalah mungkin melalui tusukan di tanah. Kedalamannya harus dari 15 hingga 20 cm. Untuk membuat ceruk, anda boleh menggunakan tetulang atau garpu.

Pilihan kedua melibatkan pengenalan gel bengkak terus ke lapisan atas. Campurkan bahan dengan lapisan atas tepat di sekitar kilang. Untuk menjalankan semuanya dengan seakurat mungkin, disarankan untuk melakukan manipulasi tangan.

Ciri-ciri menanam benih

Benih boleh bercambah secara langsung dalam hidrogel tulen. Kaedah ini tidak ditunjukkan dalam arahan pengeluar, namun ia digunakan secara meluas oleh penanam bunga dan ahli agronomi.

Sebaiknya rendam gel terlebih dahulu, dan kemudian jisim yang dihasilkan harus disapu melalui ayak atau dihancurkan menggunakan pengisar. Komposisi yang dihasilkan harus diedarkan di sepanjang bahagian bawah tangki, lapisan yang optimum hendaklah 1-2 cm. Benih harus diletakkan di atas komposisi yang disiapkan, sambil menekannya sedikit dengan tusuk gigi. Setelah menanam benih, bekas harus ditutup dengan filem. Sebaik sahaja pucuk pertama muncul, mereka dapat menyelam ke dalam tanah.

Kesan penggunaan

Dengan menggunakan bahan ini, anda dapat menyelesaikan banyak masalah yang berkaitan dengan penanaman tanaman dalaman, tanaman kebun dan anak benih. Jadi, tanaman dalam komposisi ini tidak mengalami kekeringan.

Selang penyiraman dapat dikurangkan dari 2 hingga 6 kali, bergantung pada tanaman yang ditanam. Tanaman kebun yang tumbuh di dalam bekas boleh dilakukan tanpa menyiram selama seminggu. Dan tanaman dalaman boleh dibiarkan tanpa disiram selama 2-3 minggu, bergantung pada jenis tanaman dan suhu bilik di mana periuk itu berada.

Hydrogel mempunyai keupayaan untuk mengekalkan bukan sahaja kelembapan, tetapi juga nutrien. Baja tidak dibasuh dari tanah. Akar dalam gel ini dapat bernafas dengan bebas, dan ini mempercepat pertumbuhan tanaman, dan meningkatkan berbunga dan berbuah. Dengan menggunakan bahan ini, anda juga dapat meningkatkan daya tahan tanaman terhadap pelbagai tekanan dan penyakit berjangkit..

Akibatnya, harus diperhatikan bahawa bahan tersebut cukup berguna baik untuk tanaman dan untuk penanam sendiri. Sebelum menggunakan produk sedemikian untuk menanam tanaman, anda harus mempelajari arahan yang menunjukkan cara menggunakan hidrogel untuk tanaman.

Hidrogel untuk tumbuhan: cara penggunaan dalam berkebun

Berkebun moden melibatkan penggunaan teknik dan inovasi teknikal yang telah diuji masa, berkat kerja berkebun yang sangat difasilitasi. Salah satu inovasi yang paling popular ialah hidrogel..

Hydrogel (gel aqua) adalah bahan kimia, penggunaannya memungkinkan anda menyegarkan mata pada penyiraman dan menjaga kelembapan tanah. Terdapat dalam bentuk serbuk putih atau butiran berbentuk kacau. Semasa berinteraksi dengan air, agar-agar diubah menjadi konsistensi lembut. 1 g serbuk kering dapat menyerap hingga 200-250 ml air.

Aquagel digunakan semasa menanam anak benih, mentol bercambah, mewujudkan iklim mikro terbaik untuk tanaman dalaman. Sama bermanfaat untuk sayur-sayuran dan buah-buahan, tanaman hiasan.

Perlu diingat bahawa hidrogel tidak ada kaitan dengan tanah aqua hiasan, penggunaannya hanya terhad untuk hiasan dalaman, hiasan pasu dan barang-barang rumah tangga yang lain. Fungsi hidrogel sebenarnya adalah untuk menyuburkan sistem akar tanaman, menjimatkan kelembapan yang dimasukkan ke dalam tanah.

Jenis dan Ciri

Hydrogel dihasilkan dalam dua bentuk:

  • Butiran. Bahan serbuk berwarna putih, hampir telus. Biji-bijian sukar disentuh. Interaksi dengan air memprovokasi perubahan kelantangan yang tajam, yang mampu melipatgandakan 200-300 kali dari yang asal. Dalam keadaan selesai, direndam mempunyai konsistensi seperti jeli berbutir. Ini digunakan sebagai substrat bebas untuk menanam benih dan mentol tanaman, atau dimasukkan ke dalam tanah nutrien sebagai sumber pengumpulan kelembapan. Sistem akar tanaman terasa selesa di sekitar zarah seperti gel dan menggunakan kelembapan yang dipegangnya sesuai dengan keperluannya. Cecair di dalam hidrogel tidak terdedah kepada penyejatan atau apak.
  • Hidrogel cair sama dengan serbuk berbutir, namun, ketika berinteraksi dengan cecair, ia larut sepenuhnya dengannya, membentuk campuran nutrien yang seragam. Penggunaannya lebih biasa dalam pengeluaran benih industri, di mana bahan penanaman kering dibasahi bahan. Proses ini membolehkan anda membekalkan benih dengan bahan berguna dalam bentuk sampul yang senang. Percambahan biji benih di rumah dalam gel aqua cair tidak praktikal - bahan ini melekat membran dan menyekat toleransi percambahan terhadap oksigen. Bagi kebanyakan tanaman, fakta ini membawa maut dan memberi kesan negatif kepada percambahan.

Apa yang mempengaruhi ukuran butiran

Di kedai, anda boleh menemui hidrogel, saiz zarahnya berbeza antara satu sama lain. Perbezaan ukuran pecahan bukan hanya contoh kepelbagaian, tetapi fenomena yang dibenarkan. Faktanya adalah bahawa kecekapan pemeliharaan kelembapan dan ketahanan zat di tanah nutrien secara langsung bergantung pada ukuran zarah.

  • Sebilangan besar yang paling berkesan digunakan di bawah perennial dalam keadaan tanah terbuka. Bahan seperti ini mudah digunakan untuk pokok renek dan tanaman kebun besar yang lain..
  • Fraksi halus hidrogel mempunyai keupayaan untuk mengumpul kelembapan dengan cepat. Oleh itu, lebih mudah memberi kelembapan pada sistem akar tanaman kepada bahan tersebut..
  • Pecahan sejagat - medium, yang digunakan untuk menanam anak benih dan untuk memberi makan tanaman dalaman dan kebun orang dewasa.

Beberapa pengeluar menghasilkan gel air satu pecahan. Apabila memilih pilihan yang sesuai, ada baiknya memberi keutamaan kepada syarikat yang menawarkan pelbagai jenis untuk dibeli. Pada asasnya, produk mereka lebih baik..

Kebaikan dan keburukan penggunaan

Dari manifestasi positif penggunaan hidrogel, perkara berikut dapat dibezakan:

  • Bahan ini mempengaruhi percambahan biji benih. Kajian menunjukkan bahawa tanah nutrien dengan gel aqua membolehkan anda mendapatkan bibit kesediaan teknikal 10-14 hari lebih awal daripada biasa. Dinamika peningkatan peratusan hasil.
  • Apabila bahan penanaman direndam, anak benih mempunyai kulit nutrien yang bertindak panjang.
  • Pengenalan butiran ke dalam tanah memungkinkan anda mengekalkan struktur ringannya, mencegah penggumpalan dan pembentukan kerak keras, dan membantu menepati sistem akar tanaman dengan oksigen.
  • Penggunaan bahan kering yang rendah - 0.5-1.5 g serbuk diperlukan setiap 1 liter tanah.

Tetapi tidak semuanya hebat. Terdapat juga beberapa titik negatif yang mesti dikaji menggunakan bahan untuk pertama kalinya:

  • Serbuk tidak boleh digunakan untuk tanaman yang benihnya memiliki cangkang keras yang memerlukan stratifikasi - kacang, kacang, kacang polong.
  • Cahaya matahari langsung boleh mencetuskan pengembangan spora kulat pada zarah-zarah yang berada di permukaan bumi..
  • Purata jangka hayat hidrogel adalah 2 tahun. Selepas musim kedua penggunaan, ia memerlukan penggantian.

Kaedah penggunaan dan kuantiti yang diperlukan

Setiap kaedah aplikasi hidrogel mempunyai ciri tersendiri..

Semasa bercambah jisim seperti jeli siap dibentangkan di bahagian bawah tangki pemancar cahaya, membentuk lapisan genap dengan ketebalan sekurang-kurangnya 3 cm. Bahan benih dibentangkan di permukaan lapisan, sedikit menekan ke bawah. Bahagian atas bekas ditutup dengan lapisan pelekat, setelah membuat beberapa lubang kecil untuk kemasukan oksigen. Tempat percambahan mestilah cukup terang, dengan suhu sekurang-kurangnya 18 darjah.

Penambahan butiran ke tanah untuk anak benih dilakukan mengikut skema berikut - 1 bahagian serbuk hingga 4 bahagian tanah. Substrat dicampur dengan teliti dan digunakan sebagaimana dimaksud dengan cara biasa. Kaedah menggunakan hidrogel ini bertujuan untuk mengekalkan tahap kelembapan tanah.

Selam anak pokok. Semasa memindahkan anak benih / anak benih ke tempat penanaman tetap, serta dengan pemindahan tanaman lain (bunga dalaman, misalnya), sistem akar dicelupkan ke dalam bahan siap. Lebih-lebih lagi, terdapat dinamika kelangsungan hidup dan pertumbuhan anak benih yang lebih baik.

Bentuknya penting - butiran kering lebih kerap digunakan dalam keadaan tanah terbuka, hidrogel seperti gel diperkenalkan ke dalam anak benih, pasu, bekas.

Dalam proses menanam tanaman, fungsi hidrogel dapat diubah, yang memungkinkan penjimatan yang besar. Oleh itu, setelah percambahan bahan biji, hidrogel yang digunakan sebagai substrat bebas dicampurkan dengan tanah, di mana ia akan bertindak sebagai penumpuk kelembapan. Semasa menanam benih ke tanah terbuka, substrat nutrien dengan hidrogel dipindahkan ke lubang penanaman, di mana ia akan terus berfungsi dan mempunyai kesan yang baik untuk mendapatkan tanaman yang baik.

Telah diperhatikan bahawa walaupun pada musim panas kering, tanaman sayur-sayuran merasa lebih selesa kerana mempunyai pembantu di sebelah sistem akarnya.

Lebihan campuran yang telah siap boleh diletakkan di dalam peti sejuk, di mana setelah beberapa lama gel akan menganggap keadaan kering dan padat asalnya dan dapat digunakan semula untuk musim berikutnya tanpa kehilangan sifat fizikal.

Hydrogel untuk tanaman - cadangan dan arahan untuk penggunaan tanah aqua

Pada musim panas yang panas, sukar bagi tanaman untuk bertolak ansur dengan panas pengeringan. Yang paling terjejas adalah tanaman yang tumbuh di balkoni yang menggunakan kotak gantung, pekebun, bakul. Tanah di dalam tangki mengering dengan cepat, dan tanah pengeringan sering merosakkan sistem akar tanaman.
Situasi yang lebih rumit dengan bunga kontena di negara ini, sekiranya pemilik kawasan pinggir bandar hanya datang ke sana pada hujung minggu. Dan tanaman yang ditanam di tanah terbuka mengalami panas. Sekiranya tidak ada hujan yang baik, jika anda menyiram tanaman seminggu sekali, ia akan menjadi kuning, layu dan mati akibatnya.
Tetapi pada masa ini, ada ubat moden dan unik, yang belum diketahui oleh semua penduduk musim panas. Hidrogel untuk tanaman - sifat dan kaedah penggunaannya tidak diketahui oleh semua orang. Alat ini membolehkan anda mengurangkan penyiraman sebanyak 4-6 kali. Ini adalah keajaiban sebenar industri pertanian..

Kandungan artikel:

Ciri hidrogel untuk tumbuh-tumbuhan

Hydrogel boleh didapati dalam bentuk serbuk atau kristal tanpa warna. Direndam dalam air, mereka menyerapnya, berubah menjadi semacam takungan dengan air. Sekiranya anda memasukkan hidrogel ke dalam tanah, ia akan membengkak dan membekalkan kelembapan pada tanaman. Walaupun selepas pengeringan tanah, reservoir simpanan (hidrogel) tetap penuh, dan sebanyak mungkin cecair dipam keluar dari sistem akar tanaman.

Formula kimia hidrogel adalah polimer (kopolimer silang silang) yang menahan air dan baja dalam larutan dalam kuantiti yang banyak. Hidrogel mempunyai daya serap berikut: 1 gram bahan kering menyerap hingga 0.3 liter cecair.

Ciri dan kaedah penggunaan hidrogel.

Sebelum digunakan, hidrogel dimasukkan ke dalam tanah di tempat-tempat di mana terdapat akses ke sistem akar tanaman. Lebih baik memperkenalkan bahan yang bengkak dan tepu dengan air, tetapi juga kering (dalam kes ini, perlu menyiram tanah dengan banyak setelah menggunakan hidrogel).

Akar tanaman cukup selama 2-3 minggu untuk bercambah melalui kapsul hidrogel. Kemudian mereka menyerap air dari kapsul tanpa memerlukan penyiraman yang kerap. Sekiranya penyiraman jarang berlaku, tanah di antara mereka kering sepenuhnya, tetapi ini tidak akan membahayakan sistem akar tanaman. Hydrogel bertindak sebagai sumber kelembapan simpanan, dapat menyiram tanaman, mencegahnya layu dan mengering semasa musim kemarau dan panas yang teruk.

Butiran hidrogel diberi makan tidak hanya dengan air biasa, tetapi juga larutan baja digunakan untuk ini. Ini memungkinkan bukan sahaja untuk menyuburkan tanaman dengan kelembapan yang memberi kehidupan sekiranya tiada tuan rumah, tetapi juga menerima mineral dan nutrien yang diperlukan.

Keupayaan untuk menyerap kelembapan menambahkan sifat berguna lain pada hidrogel: tidak semua bunga mempunyai sikap positif terhadap pengisiannya. Hidrogel menghalang ini. Hidrogel menyerap semua kelembapan berlebihan yang mengalir melalui lubang saliran, setelah itu tanaman menyerap kelembapan darinya ketika mereka perlu.

Terdapat hidrogel Cina (yang disebut "aquagrunt"), tetapi ini adalah bahan yang sama sekali berbeza, sifat polimernya serupa dengan hidrogel yang sedang kita pertimbangkan:

Hidrogel agraria adalah sumber kelembapan tambahan untuk tanaman, dan tanah aqua dirancang untuk menghasilkan kesan hiasan.

Aplikasi Hidrogel

Penggunaan hidrogel pertanian sesuai untuk tanah terbuka (OG) dan terlindung (ini adalah periuk, bekas, periuk dan bekas lain). Selalunya ia digunakan dalam florikultur dalaman. Hydrogel sangat membantu mengatur rumput dan bukit alpine. Pokok, pokok renek, tempat tidur bunga ditanam menggunakan hidrogel.

Kesan memelihara air dalam kapsul hidrogel dapat dilihat dengan jelas apabila dimasukkan ke dalam bekas yang terletak di balkoni dan jalan. Dalam kes ini, tanaman disiram tidak lebih dari 2 kali seminggu, sementara karangan bunga tetap cantik dan hiasan.

Menggunakan hidrogel untuk menanam anak benih.

Hydrogel digunakan untuk menanam anak benih pada skala industri. Tanah, yang dipenuhi dengan anak benih, cepat kering, dan berkat hidrogel, kehilangan kelembapan terakhir berlaku kemudian.

Pilihan yang menarik adalah percambahan biji dalam hidrogel, butirannya membengkak, mewakili persekitaran pelembab yang sangat baik yang merangsang perkembangan tumbuh-tumbuhan.

Tumbuhan apa yang boleh menggunakan hidrogel

Banyak tukang kebun menganggap hidrogel sebagai kaedah terbaik untuk menumbuhkan hampir semua tanaman, kecuali yang tahan kemarau, yang merangkumi succulents (kaktus padang pasir) dan epifit (anggrek, beberapa tanaman aroid dan lain-lain), yang akarnya tidak bertolak ansur dengan kehadiran berterusan gel basah di sebelahnya.

Untuk penggunaan hidrogel yang betul, ia dicampurkan dengan tanah - disarankan untuk meletakkan hidrogel sebelum tanaman ditanam - ketika menyiapkan tanah untuk menanam tanaman di dalam periuk, di tempat tidur, di tempat tidur bunga.

Cara menambahkan hidrogel ke dalam pasu bunga dan bekas

Tambahkan hidrogel dengan betul ke dalam pasu bunga dan bekas semasa penanaman. Ini dilakukan seperti berikut: hidrogel dimasukkan ke dalam tanah pada kadar 1 gram (hidrogel kering diambil dalam jumlah ¼ sendok teh) per 1 meter tanah. Sekiranya gel bengkak digunakan, maka nisbah hidrogel dan tanah adalah 1 hingga 5.

Norma ini berlaku untuk tanaman dalaman dan kebun yang ditanam di dalam bekas untuk menanam anak benih..

Bahagian berikut disyorkan: 1 cawan gel bengkak per 1 meter tanah. Merendam hidrogel kering boleh dilakukan selama satu jam atau lebih. Apabila gel membengkak, air berlebihan disalirkan.

Setelah hidrogel membengkak, campurkan dengan tanah. Potongan gel diedarkan secara merata, jika tidak di beberapa bahagian tanah tidak akan ada satu kapsul cadangan dengan cecair, yang akan membahayakan tanaman.

Penggunaan hidrogel untuk tanaman dalaman.

Selepas penyediaan tanah seperti itu, tanaman dapat ditanam di dalamnya. Setelah beberapa minggu, akar tanaman tumbuh menjadi kapsul hidrogel. Selepas itu, anda boleh mengurangkan kekerapan penyiraman sebanyak 2-6 kali (ini dipengaruhi oleh suhu dan tempat penyelenggaraan tanaman).

Anda boleh membuat hidrogel di bawah tanaman yang sudah ditanam. Perkara ini mudah dilakukan. Di permukaan bumi dengan tongkat atau pensil, anda perlu membuat tusukan dengan menuangkan hidrogel kering ke dalam telaga yang dihasilkan. Selepas ini, air tanah dengan banyak. Semasa meremas hidrogel ke permukaan bumi, ia ditaburkan dengan tanah selama beberapa sentimeter.

Cara menggunakan hidrogel ke tanah terbuka

Semasa mendarat. Menyiapkan tanah untuk memecahkan tempat tidur, tempat tidur bunga atau rumput, membuat hidrogel kering, melakukan penyiraman berat berikutnya. Cukup 25-100 gram hidrogel kering per meter persegi tanah. Ini dilakukan seperti berikut: tanah digali, hidrogel kering diperkenalkan dan dicampurkan dengan tanah.

Sekiranya anda perlu menanam tanaman dengan sistem akar yang dangkal, hidrogel harus digunakan pada kedalaman 10 cm. Dengan sistem akar tanaman yang diperdalam, kedalaman penggunaan hidrogel meningkat hingga 25 cm. Kemudian anda perlu menyiram tanah dengan banyak. Oleh kerana, dengan menyerap cairan, hidrogel dapat meningkatkan isipadu, setelah menyiram tanah akan naik.

Menggunakan hidrogel untuk tanah.

Sebilangan penduduk musim panas menambah hidrogel ke telaga pendaratan dengan pengiraan 1 hingga 5. Hidrogel kering diisi terlebih dahulu dengan air. Semasa membengkak, anda perlu menggali lubang pendaratan, di bahagian bawahnya kemudian gel bengkak diletakkan. Kemudian ia mesti dicampurkan dengan tanah..

Pencampuran gel dan tanah secara demi lapisan dengan berkesan. Dari atas anda perlu menetapkan akar tanaman, dan mengisinya dengan tanah, mencampurkannya dengan hidrogel.

Apabila tanaman sudah ditanam. Dalam kes seperti itu, di tengah-tengah mahkota pohon atau semak, tusukan dibuat dengan garpu, tetulang atau alat lain ke kedalaman tanah 15-20 cm. Hidrogel kering dituangkan ke dalam lubang dan ditaburkan dengan tanah. Maka semuanya mesti disiram dengan baik. 40 minit kemudian, air lagi.

Terdapat cara lain di mana, setelah pembengkakan, hidrogel dicampurkan dengan lapisan atas tanah di sekitar tanaman. Untuk melakukan ini, pertama-tama anda perlu merendam hidrogel di dalam air dan mencampurkan dengan tanah hingga kedalaman yang memungkinkan akar tanaman yang tumbuh. Kerja ini mesti dilakukan secara manual dan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar.

Menyemai benih tanaman dengan betul dalam hidrogel

Kapsul polimer berjaya digunakan dalam percambahan biji benih. Dengan cara ini, pengeluar ubat tidak dibahagi, tetapi tukang kebun menggunakan secara aktif.

Mula-mula anda perlu merendam hidrogel, mengalirkan lebihan cecair, dan mengisar jisim yang tersisa melalui ayak atau mengisar dalam pengisar. Ini akan menghasilkan sesuatu seperti "jeli" homogen, yang diedarkan secara merata di sepanjang dasar kapal yang cetek dan lebar. Lapisan hidrogel hendaklah 1-2 cm.

Benih diletakkan di atasnya, yang mesti ditekan menggunakan tusuk gigi atau mancis. Setelah menanam semua biji, bekas mesti ditutup dengan filem, dan tunggu sehingga tumbuh. Setelah percambahan biji, apabila daun pertama muncul, pucuk dan potongan hidrogel dipindahkan ke tanah.

Apakah kelebihan hidrogel untuk tanaman

Untuk menyelesaikan banyak masalah yang ditimbulkan oleh tumbuh-tumbuhan dalaman dan kebun, kadang-kadang cukup menggunakan hidrogel, yang mempunyai banyak ciri positif.

Kesan yang paling bermanfaat menggunakan hidrogel adalah seperti berikut:

  1. Tumbuhan yang menggunakan hidrogel untuk tumbuh tidak pernah takut akan kemarau.
  2. Kekerapan penyiraman dikurangkan dengan meningkatkan selang waktu antara mereka sebanyak 2-6 kali.
  3. Tumbuhan kebun yang tumbuh di dalam bekas yang terletak di jalan atau balkoni tidak memerlukan penyiraman selama seminggu, dan tanaman dalaman hingga tiga minggu (kekerapan penyiraman dipengaruhi oleh musim dan suhu udara di dalam bilik).
  4. Hydrogel menyimpan sejumlah nutrien (baja) yang tidak dibasuh dari tanah.
  5. Kelembapan berlebihan di dalam tanah diserap oleh hidrogel, dan liang pengudaraan dibebaskan..
  6. Akar tanaman mudah bernafas, tidak ada genangan cecair di dalam tanah.
  7. Penggunaan hidrogel memberi kesan baik kepada kewujudan tumbuh-tumbuhan, mempercepat pertumbuhannya, mendorong berbunga yang baik dan meningkatkan buah.
  8. Hydrogel meningkatkan daya tahan tanaman terhadap keadaan tertekan dan membantu mengatasi penyakit berjangkit.

Soalan dan jawapan mengenai hidrogel dan penggunaannya

Tinggal untuk menjawab hanya soalan paling popular mengenai sifat dan aplikasi hidrogel.

Berapa lama tindakan hidrogel dimasukkan ke dalam tanah??

Jangka hayat hidrogel rata-rata di dalam tanah adalah 3-5 tahun - bergantung kepada aktiviti mikrobiologi tanah. Hydrogel mentoleransi fros dan tempoh pencairan tanah dengan sempurna, pengeringan sepenuhnya tanah. Walaupun selepas hidrogel di atas, sifatnya tidak berubah. Apabila tarikh luput hidrogel habis, ia terurai menjadi komponen berikut: karbon dioksida, amonium dan air.

Berapa lama hidrogel bengkak disimpan??

Untuk keselamatan hidrogel yang sudah siap, ia diletakkan di dalam bekas selama beberapa bulan. Bekas hendaklah ditutup rapat dengan penutup dan disimpan di tempat yang gelap. Sekiranya bekas dibiarkan terbuka, hidrogel mengering. Ini tidak menakutkan, kerana sebelum menggunakannya, anda hanya boleh menjenuhkannya lagi dengan cecair sebelum bengkak.

Adakah perlu menyiram tanaman di dalam pasu yang tanahnya dicampurkan dengan hidrogel?

Apabila tanah atas kering, masih sukar untuk menentukan keperluan penyiraman. Sekiranya tanah telah kering walaupun beberapa sentimeter, kapsul hidrogel mungkin masih mempunyai simpanan cecair. Oleh itu, mereka mendekati masalah ini secara eksperimen - mereka memberi tumpuan kepada keadaan tanaman.

Apabila daun kehilangan warna hijau terang, layu mulai, waktunya sudah tiba untuk air. Selang penyiraman adalah masa dari penyiraman terakhir hingga permulaan layu. Lebih baik memendekkan tempoh ini sedikit, jangan bawa tanaman ke awal layu.

Lebih mudah untuk mengira kekerapan pengairan dengan cara ini: jika anda menyiram tanaman tanpa hidrogel tiga hari sekali, maka setelah menggunakan hidrogel selang diregangkan tidak kurang dari dua kali.

Sekiranya hidrogel terletak di permukaan tanah di dalam pasu bunga, adakah ia akan meningkatkan kelembapan di sekitar tanaman?

Ia tidak akan meningkat, kerana, di udara terbuka, zat mula cepat kehilangan kelembapan, kering. Ia tidak boleh menjadi pelembap tahan lama. Untuk tujuan ini, lebih baik menggunakan lumut sphagnum basah..

Di mana saya boleh mendapatkan hidrogel??

Anda akan ditawarkan untuk membeli hidrogel di mana-mana kedai bunga, pusat membeli-belah taman atau kedai dalam talian. Ia mempunyai pelbagai bungkusan: mulai dari 10 gram dan diakhiri dengan beberapa kilogram.

Hidrogel untuk tumbuhan: arahan penggunaan

Hidrogel adalah polimer dalam bentuk butiran atau serbuk. Bahan ini digunakan baik dalam bentuk murni dan dicampurkan dengan tanah untuk melembabkan sistem akar tanaman kebun dan tanaman dalaman. Dengan menggunakan butiran hidrogel dengan pelbagai warna dan bentuk, anda boleh membuat komposisi bunga asli.

Apa itu hidrogel?

  • mengekalkan keseimbangan kelembapan optimum yang diperlukan oleh tumbuhan;
  • menyimpan baja di dalam tanah lebih lama dan membolehkan tanaman menyerapnya dengan lebih berkesan;
  • memperbaiki struktur tanah dan kerapuhan;
  • mempercepat tempoh berbuah tanaman;
  • melindungi tanah daripada kering dan retak.

Jenis Hidrogel

Terdapat dua jenis hidrogel utama, yang berbeza dalam komposisi, ketumpatan, penampilan dan mempunyai aplikasi yang berbeza.

Polimer yang lembut dan tidak berwarna melembapkan sistem akar tanaman dan bertindak sebagai serbuk penaik. Hidrogel mempunyai struktur seperti jeli, sehingga akar, menembus ke dalam butiran, dengan mudah menyerap air dan unsur surih yang dilarutkan di dalamnya. Oleh itu, dengan menggunakan bahan polimerik ini, adalah mungkin untuk memanjangkan jangka masa antara penyiraman tanaman.

Dalam proses penyerapan air, hidrogel meningkat dalam jumlah sebanyak 10-15 kali, kerana ia dapat mengekalkan sejumlah besar kelembapan (10 g butiran menahan hingga 2 liter air), yang, jika perlu, secara beransur-ansur memberikan akar tanaman. Pada masa yang sama, akar tanaman tidak membusuk kerana genangan air, kerana air berlebihan diserap oleh polimer.

Aquagrunt adalah hidrogel dengan komposisi yang lebih padat, ia tersedia dalam bentuk butiran berwarna dengan pelbagai bentuk (bola, kubus, piramid).

Oleh kerana struktur polimer sedemikian lebih padat, penyerapan kelembapan di dalamnya lebih rumit. Kristal seperti itu digunakan terutamanya sebagai primer sementara atau untuk tujuan hiasan sebagai pengisi bunga dalaman..

Adalah mungkin untuk menggunakan hidrogel untuk tanaman berulang kali, untuk mengeringkannya dengan cukup baik. Walaupun pada hakikatnya dari masa ke masa (setelah 1 - 1,5 tahun), kualiti hiasan polimer ini merosot, keupayaan untuk menyerap dan mengekalkan air tetap ada. Oleh itu, pada akhir hayat penggunaannya (5 tahun), polimer dicampurkan dengan tanah, di mana selama beberapa tahun lagi ia terus memenuhi fungsinya, dan kemudian dipecah menjadi komponen yang mesra alam (karbon dioksida, air dan amonium).

Polimer tidak beracun dan dapat mengekalkan sifatnya di dalam tanah pada suhu rendah dan tinggi selama 5 tahun. Hidrogel untuk tanaman tidak berbahaya, kerana bahan mesra alam (polyacrylamide) digunakan untuk pengeluarannya, di mana tidak ada syarat untuk menyebarkan mikroorganisma berbahaya.

Penggunaan dan kaedah penyediaan hidrogel

Kawasan penggunaan hidrogel cukup ketara. Bahan ini banyak digunakan dalam kerja-kerja kebun. Oleh itu, substrat polimer yang dimasukkan ke dalam tanah liat memperbaiki struktur bumi dan membantu melindungi tanaman daripada kelembapan berlebihan dan reput sistem akar. Penggunaan polimer ini di tanah kering membantu meningkatkan bekalan air ke sistem akar..

Hydrogel juga digunakan sebagai substrat untuk menanam benih dan menanam benih bunga.

Untuk anak benih dan menanam tanaman di tanah terbuka, diperlukan 1 g serbuk polimer per 1 kg tanah. Bahan pra-kristal dicairkan dalam air tulen dan dibiarkan membengkak selama beberapa jam. Kemudian dimasukkan ke dalam tanah dan dicampurkan sehingga semua kawasan tanah dapat memperoleh kelembapan. Hasil penggunaan hidrogel, mereka mengurangkan makan dan penyiraman sebanyak 3-4 kali.

Benih boleh bercambah dalam hidrogel tulen tanpa tanah. Untuk ini, polimer yang bengkak dihancurkan dengan teliti dan diletakkan di dalam bekas cetek dengan lapisan hingga 1.5 cm. Benih ditekan sedikit semasa penanaman, kemudian bekas ini ditutup dengan filem dan kawasan gelap dikeluarkan. Setelah benih bercambah, mereka ditanam di dalam tanah dengan sebahagian hidrogel.

Tanah aqua tulen dalam bentuk tulen tanpa kekotoran tanah digunakan untuk tanaman dalaman. Untuk melakukan ini, direndam dalam air dengan baja dan dibiarkan selama 12 jam. Kemudian pengisi butiran diletakkan di dalam bejana kaca di mana bunga kemudian ditanam. Tidak digalakkan menggunakan peralatan gelas kristal untuk penanaman, kerana kristal itu mengandungi oksida plumbum.

Tumbuhan untuk pengisi hiasan memilih ukuran kecil yang dapat diperkuat dengan baik di tanah aqua. Mereka juga harus suka kelembapan dan tahan warna. Buluh terasa paling baik di persekitaran seperti itu, yang secara semula jadi tumbuh di air. Untuk jenis tanaman lain, baja mesti ditambah. Tempoh operasi aquagrunt hiasan tidak melebihi 2 tahun.

Bahan polimer juga berfungsi sebagai pengisi untuk memelihara karangan bunga potong dan, dengan itu, membantu meningkatkan umur tanaman.

Oleh kerana sifatnya dapat mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, polimer digunakan ketika mengangkut tanaman. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana dan kapan menggunakan hidrogel, arahan penggunaan akan memberitahu setiap pelanggan.

Kekurangan Hidrogel

  • Di bawah pengaruh cahaya matahari, air di dalam gelas kaca dengan butiran tanah aqua mulai mekar dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Oleh itu, tanaman dalaman yang ditanam di pengisi hiasan, lebih baik dipasang di tempat yang berlorek.
  • Kapsul polimer pelbagai warna cepat pudar dalam cahaya terang dan kehilangan penampilan hiasannya..
  • Lapisan atas butiran tanah aqua, di mana bunga ditanam, mengering di udara, sementara di dasar kapal kristal tumbuh berkulat akibat genangan air. Oleh itu, mereka mesti dibasuh secara berkala di dalam air yang mengalir.

Penggunaan hidrogel sangat memudahkan penjagaan tanaman, menjimatkan masa dan sumber yang diperlukan. Bahan seperti itu dapat mempercepat kehidupan tanaman tanpa menyebabkan bahaya kepada alam sekitar..

Hidrogel untuk tanaman - aplikasi

Hydrogel dicirikan oleh fakta bahawa ia dapat menyerap kelembapan dan menahannya untuk waktu yang cukup lama, sehingga sering digunakan dalam florikultur dalam ruangan dan ketika menanam anak benih. Sebelum ini, sebatian polimer ini banyak digunakan dalam industri pertanian, tetapi sekarang phytodesigners dengan penanam bunga telah beralih ke sana. Biasanya, tanaman boleh ditanam secara langsung di hidrogel dan di tanah yang dicampurkan dengan bahan ini. Kelembapan, yang diserap oleh hidrogel, tidak bocor ke palet dan tidak menguap, di samping itu, ia tidak kehilangan sifat semula jadi yang bermanfaat. Jadi, hari ini anda akan mempelajari semua tentang hidrogel untuk tanaman - aplikasi, ciri, kebaikan dan keburukan. Juga, arahan langkah demi langkah untuk menggunakan sebatian polimer akan diberikan dalam artikel..

Ciri-ciri penggunaan bahan dalam pengeluaran tanaman

Hydrogel adalah polimer yang membolehkan anda menanam anak benih yang sangat baik. Apa yang menjadi ciri, berkembang, tumbuh-tumbuhan mendapatkan semua nutrien yang mereka perlukan. Pertama sekali, hidrogel banyak digunakan untuk anak benih.

Untuk mendapatkan anak benih berkualiti tinggi, tukang kebun harus menghadapi sejumlah kesulitan. Agar anak benih sihat dan kuat, anda tidak hanya memerlukan pencahayaan yang baik dan campuran tanah yang disiapkan dengan baik, tetapi juga penyiraman yang cekap. Kelembapan sangat berguna untuk tunas muda, tetapi berlebihan boleh menyebabkan akar membusuk, yang pada gilirannya akan menyebabkan kematian tumbuh-tumbuhan berikutnya. Untuk mengelakkan semua masalah ini, anda boleh menggunakan hidrogel, yang mempunyai sifat unik - ia menyerap kelembapan dan menahannya untuk pertumbuhan tanaman sepenuhnya.

Nota! Hydrogel digunakan sebagai substrat penanaman (sejenis bekas dengan air) atau sebagai aditif khas yang mengekalkan kelembapan untuk campuran tanah yang disiapkan.

Kebaruan, yang muncul di pasaran domestik sejak kebelakangan ini, telah berjaya mendapatkan banyak peminat. Sekiranya anda mula menggunakannya untuk menanam bunga atau anak benih dalaman, anda tidak akan risau lagi untuk menyiram dan memberi makan anak benih muda. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa butiran polimer menyerap bukan sahaja air, tetapi juga baja dalam bentuk cair, sehingga makanan dibekalkan mengikut keperluan. Ternyata hidrogel adalah bahan yang ideal untuk meminimumkan penjagaan tanaman, dan juga mengurangkan tekanan semasa pemindahan trauma ke dalam tanah.

Bahan tersebut dijual dalam bentuk manik kecil seperti manik. Sekiranya anda menambahkan air ke bebola ini, bola akan membengkak, selepas itu polimer siap digunakan.

Kelebihan dan kekurangan penggunaan hidrogel

Walaupun keberkesanan dan populariti tertentu, butiran polimer yang dijelaskan belum mendapat pengedaran besar-besaran. Pertama sekali, ini disebabkan penampilan mereka baru-baru ini di pasaran domestik dan kenyataan bahawa kebanyakan pembeli tidak menyedari kelebihan bahan tersebut. Dan agar anda tidak mempunyai keraguan, berkenalan dengan kebaikan dan keburukan penggunaan hidrogel.

Bagi faedahnya, ini termasuk:

  • peningkatan penyerapan kelembapan (butiran menyerap 300 kali berat mereka sendiri), yang memungkinkan untuk mengekalkan tahap kelembapan substrat yang diperlukan untuk tanaman;
  • penjimatan (untuk mendapatkan 1 liter asas, cukup 1-1.6 g butiran kering sudah mencukupi);
  • pertumbuhan benih lebih awal jika dibandingkan dengan penanaman tradisional;
  • pemeliharaan semua unsur surih yang terdapat dalam substrat (mereka tidak dihanyutkan);
  • pengudaraan biji dan akar berkualiti tinggi.

Walau bagaimanapun, terdapat kelemahan yang perlu anda pelajari sebelum membeli hidrogel..

  1. Anda tidak boleh menanam tanaman dalam hidrogel yang bijinya memiliki cangkang berkulit (misalnya, kacang polong). Di samping itu, semasa menambahkan biji ke hidrogel, anda mesti mengambil kira ciri individu budaya tertentu.
  2. Ia juga perlu untuk mengekalkan suhu permukaan yang diperlukan di mana tanaman dengan hidrogel berada - ini akan mencegah penyejukan benih yang berlebihan.
  3. Akhirnya, butiran tidak boleh digunakan semula, walaupun pengeluar memastikan sebaliknya. Faktanya ialah hidrogel yang sudah digunakan kehilangan sifat penyerapannya, selain itu, ia menjadi gelap dan berkerut. Akhirnya, bakteria dapat muncul dengan mudah pada butiran setelah bersentuhan dengan udara. Oleh itu, satu-satunya sebab bahan ini sesuai adalah penggunaan dalam bentuk aditif penahan air untuk campuran tanah.

Nota! Terima kasih kepada semua kelebihan dan kekurangan bahan yang disenaraikan di atas, anda akan dapat menilai keupayaan anda sendiri secara objektif dan kemungkinan memperoleh tanaman yang sihat.

Harga Hidrogel

Kaedah utama menggunakan hidrogel

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan butiran polimer sekaligus, kita akan melihat masing-masing dengan lebih dekat.

Jadual. Kaedah Aplikasi Hidrogel.

Nama, gambarPenerangan
Benih diletakkan dalam bahan yang telah siap. Pertama, butiran direndam, kemudian dihancurkan oleh pengisar atau digosok melalui ayakan - akibatnya, campuran homogen harus diperoleh. Lapisan hidrogel dengan ketebalan 3 cm diletakkan di dalam periuk, dan biji diletakkan di atasnya, sedikit lekukan. Pendalaman benih yang berlebihan tidak diinginkan, kerana ia boleh kekal tanpa oksigen, dan ini akan memberi kesan buruk terhadap kualiti anak benih. Setelah menanam, pot ditutup dengan filem untuk menyediakan iklim mikro yang diinginkan. Lapisan boleh dikeluarkan setiap hari untuk mengudarakan tanaman dan menghilangkan pemeluwapan..

Hidrogel juga digunakan sebagai aditif penyerap kelembapan dalam campuran tanah, yang juga memberikan hasil yang sangat baik. Di sini, butiran kering dicampurkan dengan substrat (1: 3 atau 1: 4), dan jisim yang dihasilkan dicurahkan ke dalam bekas.

Pilihan terakhir adalah menggunakan hidrogel ketika menanam di tanah terbuka. Akar dicelupkan dalam jisim bengkak, dan anak benih diletakkan di dalam lubang. Oleh kerana itu, tekanan dikurangkan, dan tanaman diberi kelembapan untuk pertama kalinya.

Nota! Hydrogel adalah bahan mesra alam yang merangsang pertumbuhan tanaman dan mempengaruhi kualiti tanah secara positif..

Video - Cara menanam benih dengan hidrogel

Ciri-ciri tumbuh di hidrogel

Hari ini, hidrogel dijual dalam pelbagai warna, jadi tanaman di dalamnya dapat berubah menjadi hiasan, komposisi yang indah dan asli. Bahannya tidak terlalu mahal, dan memandangkan penggunaannya dapat diabaikan, kita dapat menganggap beg itu akan bertahan untuk waktu yang cukup lama.

Kapasiti. Mereka mesti telus sehingga butiran bahan dapat dilihat dengan jelas. Bentuk pinggan tidak menjadi masalah, kerana ketika menanam tanaman, risiko kerosakan pada akar adalah minimum. Sekiranya kulturnya kecil dan tumbuh dalam roset, maka untuk itu anda boleh mengambil gelas kaca, dan jika tanamannya lebih besar, pasu itu sesuai.

Cara menyediakan hidrogel. Ia dituangkan dengan air suling / diselesaikan yang disucikan (kira-kira 300 ml per 1 g bahan). Perkadaran yang lebih tepat harus ditunjukkan oleh pengeluar pada pembungkusan..

Nota! Jangan menanam tanaman dengan cara yang memerlukan penyiraman yang kerap. Contohnya, epiphytes dan succulents, menyimpan sebahagian besar kelembapan di sistem akar dan daun, dan oleh itu, berada di persekitaran yang lembap dapat menyebabkan kerosakan..

Mempunyai pendaratan. Prosedurnya tidak jauh berbeza dengan menanam di tanah biasa. Bekas diisi dengan butiran bengkak, kemudian tanaman dengan akar yang sebelumnya dicuci diletakkan di sana. Sekiranya benih ditanam untuk anak benih, maka hidrogel setelah pembengkakan perlu dihancurkan, seperti yang disebutkan sebelumnya. Secara ringkas, semuanya cukup mudah. Hanya perlu agar tanaman berada dalam posisi tegak tegak (dan ini sukar, kerana bahannya sangat licin).

Cara penjagaan. Penyiraman harus dilakukan enam kali lebih sedikit daripada penanaman tradisional. Fakta bahawa tanaman perlu disiram dapat difahami oleh hidrogel yang sedikit menetap (bukti keberangkatan sejumlah besar kelembapan).

Cara menanam tanaman di tanah dengan hidrogel - arahan langkah demi langkah

Sekiranya anda menanam bunga dalaman di dalam tanah seperti itu, maka dengan senang hati memperbaikinya. Lebih-lebih lagi, bahan ini akan membantu bunga dengan cepat terbiasa dengan keadaan baru..

Langkah satu. Untuk memulakan, campurkan hidrogel dengan campuran tanah yang telah disediakan. Perkadaran anggaran - 2-3 gram bahan per 1 liter tanah.

Langkah Kedua Kemudian campurkan butiran dengan tanah hingga sebati..

Langkah Ketiga Tuangkan campuran yang dihasilkan dengan baik sehingga tepu, dan bahan tersebut telah menyerap sejumlah cecair yang mencukupi. Selepas itu, anda boleh terus ke penanaman tanaman.

Nota! Butiran polimer tidak kehilangan kualiti asalnya selama 3-6 tahun, yang bermaksud bahawa ia boleh digunakan hanya sekali secara langsung semasa penanaman.

Tanaman apa yang sesuai untuk ini??

Sekiranya kita bercakap mengenai campuran substrat dan hidrogel, maka budaya yang menyukai kelembapan, dan juga tanaman yang sesuai untuk penanaman hidroponik, lebih sesuai. Antara tanaman dalaman di tanah dengan polimer, klorofit, euforia, ivy, crassula, Kalanchoe dan lain-lain terasa hebat. Dan petunias atau senpolis yang indah setelah mendarat di substrat seperti itu akan berkembang lebih cepat dan berkembang dengan lebih baik.

Bagi penjagaan tanaman yang ditanam di tanah dengan hidrogel, hampir sama dengan penanaman konvensional. Satu-satunya pengecualian adalah penyiraman - dalam kes ini, tidak boleh terlalu kerap.

Cara menanam sayur dengan hidrogel

Menurut doktor, penggunaan hijau setiap hari membantu menjaga kesihatan dan awet muda selama bertahun-tahun. Dan jelas bahawa yang paling berguna adalah sayur-sayuran yang baru dipetik. Pada musim panas, ia ditanam di atas katil, tetapi pada musim sejuk, anda dapat melengkapkan "taman" kecil di ambang tingkap..

Sebelum anda memulakan, sediakan:

  • biji;
  • hidrogel;
  • tangki menyemai.

Setelah menyiapkan semua yang diperlukan, teruskan mengikut arahan. Untuk kemudahan pengunjung laman web, ia ditunjukkan dalam bentuk jadual.

Jadual. Lakukan sendiri sayur-sayuran dalam hidrogel.

Langkah, fotoPenerangan mengenai Tindakan
Untuk memulakan, ambil bola hidrogel, masukkan ke dalam mangkuk besar, isi dengan air dan simpan pada suhu bilik selama 8 jam.

Apabila bahan membengkak, letakkan di dalam bekas untuk penanaman. Keluarkan cecair berlebihan (jika ada) dengan melipat bola ke dalam saringan.

Sebarkan benih di permukaan hidrogel, tetapi jangan tutupnya. Jangan membasahkannya terlebih dahulu - butiran akan memberikan biji dengan jumlah kelembapan yang diperlukan untuk percambahan.

Apabila ukuran anak benih mencapai sekitar 4-5 sentimeter, anda boleh mula mengumpulkan. Dan bekas yang kosong, anda boleh gunakan untuk menyemai baru.

Cara menyiram aloe di rumah

Sekiranya penanam bunga yang berpengalaman menyedari keadaan yang diperlukan oleh lidah buaya, maka seorang pemula dapat menemukan teknologi yang berkembang dan memberikan perawatan yang tepat untuknya. Sebagai contoh, akan berguna untuk belajar bagaimana menyiram lidah buaya di rumah..

Apa itu hidrogel dan bagaimana menggunakannya di pondok musim panas

Pada masa ini, perusahaan agrokimia dari pelbagai negara secara aktif mengusahakan penciptaan produk berteknologi tinggi baru yang dapat memudahkan kerja pemilik plot dan kotej isi rumah..

Tingkap kedai moden untuk tukang kebun dan tukang kebun penuh dengan banyak produk baru, yang merangkumi baja mikronutrien, perangsang pertumbuhan tanaman, perosak, penyakit dan sebagainya. Tetapi hari ini perbualan tidak akan membincangkannya, tetapi tentang hidrogel atau akuagel, yang semakin popular, termasuk di kalangan tukang kebun, tukang kebun dan kedai bunga.

Apa itu aquagel?

Semua orang tahu bahawa untuk pertumbuhan dan perkembangan yang betul, tanaman memerlukan air dan nutrien. Lebih-lebih lagi, keperluan mereka terhadap kelembapan boleh berubah dengan ketara semasa musim tanam.

Hydrogel, yang sering disebut kondisioner tanah dan tanaman, hanyalah bahan yang dapat menyerap dan mengumpulkan kelembapan dalam jumlah yang cukup besar, sehingga, ketika tanah mengering, secara beransur-ansur melepaskannya, memicu sehingga tumbuh tunas.

Hasil penggunaan hidrogel, produktiviti meningkat dengan ketara, dan tempoh pematangan buah berkurang.

Prinsip tindakan hidrogel

Semua hidrogel yang dihasilkan pada masa ini adalah superabsorben polimer (SAP), yang, apabila terkena air, berubah menjadi gel seperti gel.

Hidrogel terdiri daripada banyak rantai polimer, yang mempunyai ikatan selari dan melintang yang kuat, kerana ia membentuk rantai bercabang dengan baik. Apabila bersentuhan dengan kelembapan, polimer menyerap molekul air, di mana ia kekal lama.

Dalam bentuk kering, hidrogel adalah kristal polimer kecil berwarna putih, yang mempunyai bentuk dan ukuran yang paling pelbagai.

Semasa berinteraksi dengan air, kristal mula membengkak dengan ketara, jumlahnya meningkat dengan ketara, dan berbentuk jisim jeli berbutir. Pada masa yang sama, superabsorben mampu menahan hingga 95% (!) Air, yang kemudiannya secara beransur-ansur memberikan kepada tanaman.

Satu gram hidrogel kering, bergantung kepada faktor luaran, menyerap 0,2 hingga 0,3 liter air.

Walau bagaimanapun, ia tidak kehilangan keberkesanannya dari 3 hingga 5 tahun. Pada akhir tempoh ini, gel terurai menjadi amonium, karbon dioksida dan air, tanpa mengeluarkan produk toksik..

Superabsorben adalah produk yang benar-benar mesra alam, selamat untuk manusia dan haiwan, dan bahkan terurai sepenuhnya, tidak membahayakan alam sekitar.

Di pasaran, hidrogel dapat disajikan dalam tiga bentuk:

Apabila superabsorben diperkenalkan ke zon akar tanaman, zat mula menyerap air secara aktif, dan kemudian memberi makan sistem akar, secara beransur-ansur memberikan jumlah kelembapan yang diperlukan. Oleh kerana sifat hidrogel ini, tidak ada perubahan mendadak dalam perubahan tahap kelembapan, dan, dengan demikian, tanaman tidak mengalami tekanan.

Sampel kawalan menggunakan hidrogel menunjukkan peningkatan kadar pertumbuhan pelbagai tanaman dari 15% hingga 30%.

Selain itu, kalium yang terkandung dalam polimer (sekitar 20%) melakukan fungsi baja, karena dalam bentuk yang sesuai untuk asimilasi.

Selalunya, hidrogel digunakan oleh penduduk musim panas yang menanam bunga dan tanaman hiasan di katil bunga, bekas atau di tanah terbuka. Sebagai peraturan, mereka tidak berpeluang mengunjungi laman web ini lebih kerap daripada sekali seminggu, jadi penyiraman tanaman sering tidak tepat pada masanya. Dan hanya superabsorben menyelesaikan masalah ini dengan sempurna..

Sebagai tambahan, hidrogel mempunyai sifat berguna yang lain: ia tidak membenarkan tanaman dibanjiri secara berlebihan, kerana semua kelembapan berlebihan, yang biasanya mengalir dari lubang saliran, diserap oleh polimer. Oleh itu, walaupun substrat tanah kering sepenuhnya, penyimpanan hidrogel akan tetap penuh, dan sistem akar tanaman dapat menerima jumlah kelembapan yang diperlukannya pada masa ini.

Superabsorben juga digunakan sebagai alat yang dapat dipercayai untuk melindungi sistem akar anak benih dan anak benih, melindunginya dari kering semasa pengangkutan atau semasa penyimpanan jangka panjang.

Faedah menggunakan hidrogel

· Hydrogel adalah ubat universal, kerana dapat digunakan baik di tanah terbuka maupun di rumah hijau, rumah hijau, rumah hijau, termasuk tanaman tertutup yang terdapat di dalam pasu, bakul atau pot bunga

· Penggunaan superabsorben ini, setidaknya menggandakan selang antara pengairan, memastikan aliran kelembapan yang seragam, dan dengan demikian, dapat mengurangkan tahap penggunaan air hingga 50%

· Hidrogel mampu menyerap segala jenis cecair, termasuk air hujan, embun, atau baja cair. Pada masa yang sama, ia sepenuhnya menghilangkan tekanan yang dirasakan oleh tumbuhan dengan perubahan kelembapan yang ketara

· Ini sepenuhnya menghilangkan penyingkiran unsur berguna dari tanah bersama dengan air bawah tanah

· Hidrogel tidak takut menurunkan atau menaikkan suhu persekitaran dan tidak kehilangan sifat asalnya ketika beku atau ketika kering sepenuhnya

· Tanah yang mengandung hidrogel meningkatkan struktur tanah, menjadikannya lebih longgar, yang menyediakan sistem akar tanaman dengan akses udara yang baik untuk waktu yang lama

· Semasa menggunakan superabsorben, kecekapan baja meningkat hampir 30%

· Hydrogel mencegah hakisan tanah dan menghilangkan genangan air. Lebih-lebih lagi, ia sangat sesuai untuk hampir semua jenis tanaman, kecuali tanaman yang mempunyai tahap toleransi kemarau yang tinggi.

· Penggunaan hidrogel memberi kesan positif terhadap produktiviti tanaman, sambil meningkatkan rasa dan kebolehpasaran buah-buahan

Agar polimer dimasukkan ke dalam pekerjaan, ia mesti dimasukkan ke dalam tanah dalam batas akses sistem akar tanaman. Anda boleh menggunakan bahan kering dan gel yang sudah siap sepenuhnya, dalam bentuk cair.

Sekiranya superabsorben digunakan dalam bentuk kering, segera setelah selesai kerja, kawasan tersebut harus disiram dengan sempurna.

Hydrogel membolehkan anda menggunakan bukan sahaja air pengairan, tetapi juga baja dalam bentuk cair, memungkinkan penduduk musim panas membunuh dua burung dengan satu batu.

Aplikasi hidrogel di tanah terbuka

Untuk memasukkan polimer ke tanah terbuka, tanah harus digali sebelumnya, dan setelah menambahkan bahan kering ke dalamnya, campurkan dengan teliti.

Sekiranya penanaman dengan sistem akar permukaan dirancang di lokasi, maka hidrogel harus diperkenalkan hingga kedalaman sekitar 10 sentimeter. Jika tidak, bahan tersebut lebih baik dikebumikan di dalam tanah hingga 20 sentimeter.

Setelah menggunakan polimer, disarankan untuk menuangkan tempat tidur dengan air dengan sempurna, sehingga tanah yang mengandung hidrogel sedikit naik.

Sekiranya dikehendaki, superabsorben dapat ditambahkan terus ke setiap sumur. Biasanya, polimer yang sudah membengkak ke keadaan gel digunakan untuk tujuan ini..

Untuk menyediakan larutan cair, anda harus mengambil jumlah kristal kering yang disyorkan, isi dengan air dan bersikeras selama satu jam. Sebaik sahaja bahan itu mengumpulkan kelembapan sepenuhnya, disarankan untuk mengalirkan lebihan air.

Gel diletakkan di bahagian bawah setiap lubang pendaratan (dikira sebagai 1 bahagian bahan per 5 bahagian tanah), dan kemudian dicampurkan dengan sempurna dengan tanah. Anda boleh meletakkan lapisan superabsorben dan lapisan demi lapisan, bergantian setiap lapisan gel dengan lapisan tanah. Dianjurkan untuk mengisi lubang siap dengan tanah, juga mengandung polimer.

Hidrogel juga dapat digunakan pada habuk papan (2-4 kg / m3) atau kompos 1-3 kg / m3, yang sering bertindak sebagai substrat tanah atau mulsa.

Penggunaan hidrogel semasa menanam anak benih dan anak benih

Semasa menanam pokok dan pokok renek muda, penggunaan bahan kering biasanya berkisar antara 2 hingga 5 kg / m3.

Tanah yang diekstrak dari lubang pendaratan dicampurkan dengan baik dengan butiran hidrogel, atau larutan seperti jeli siap digunakan.

Selepas 2-3 minggu, sebaik sahaja sistem akar tanaman telah berakar dan semakin kuat, ia akan dapat menyerap kelembapan yang diperlukan dari penyerap yang berlebihan, tanpa menunggu penyiraman atau pemendakan berikutnya.

Untuk memperkenalkan hidrogel di bawah pohon buah dan semak dewasa, di dalam tanah, di sebelah batang, anda harus membuat beberapa lubang yang agak dalam (hingga 20 sentimeter). Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan paip logam atau seketul tetulang. Lakukan ini dengan berhati-hati agar tidak menangkap sistem akar tanaman.

Seterusnya, bahan kering dituangkan ke dalam lubang siap, dan kemudian disiram dengan banyak air. Selepas satu jam, disarankan untuk mengulangi prosedur ini sekali lagi..

Dalam kes ini, adalah mungkin untuk mencampurkan hidrogel cair ke lapisan permukaan yang terletak di sekitar batang pokok dan pokok renek. Ini juga harus dilakukan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan akarnya..

Penggunaan gel untuk percambahan biji benih

Pengenalan hidrogel secara serentak dengan bahan penanaman secara signifikan meningkatkan proses percambahan biji dan mengurangkan masa percambahan mereka.

Butiran basah adalah medium yang sangat baik yang merangsang penetasan tumbuh-tumbuhan yang dipercepat. Dalam kes ini, sistem akar tanaman berkembang pesat, dan, dengan demikian, tunas memperoleh jisim hijau yang baik.

Walau bagaimanapun, dalam hidrogel tidak semestinya bercambah biji biji, kacang, kacang polong, dan sebagainya, dilengkapi dengan tempurung tahan lama.

Banyak tukang kebun menggunakan hidrogel tulen untuk percambahan biji, tanpa menggunakan substrat tanah. Untuk tujuan ini, mereka terlebih dahulu menyiapkan jisim jeli dari hidrogel, melarutkan butiran di dalam air, dan kemudian mengisarnya melalui ayakan halus. Cairan "jeli" yang diperoleh, homogen dalam komposisi, dituangkan ke dalam bekas cetek dengan lapisan sekitar 2 sentimeter, dan kemudian benih diletakkan dengan hati-hati di atasnya.

Untuk bahan penanaman tidak tinggal di permukaan substrat, benih harus sedikit ditekan ke dalam cairan, dan kemudian tutup bekas dengan filem. Dianjurkan untuk membuang filem plastik setiap hari untuk sementara waktu, untuk menghilangkan pemeluwapan.

Setelah daun sejati pertama muncul di anak benih, tanaman menyelam bersama gel ke dalam tanah yang disiapkan.

Perlu diperhatikan bahawa bahkan pengeluar hidrogel sendiri tidak pada awalnya merancang kaedah penggunaan polimer sedemikian.

Hidrogel dalam penyediaan anak benih

Anda boleh menggunakan hidrogel dan semasa menanam anak benih. Faktanya ialah pada anak benih pengeringan tanah lebih cepat, dan hidrogel dapat melambatkan proses kehilangan kelembapan dengan ketara.

Semasa menanam anak benih yang ditanam ke tanah terbuka, disarankan juga untuk mencelupkan sistem akar tunas ke dalam gel cair, dan kemudian meletakkannya di dalam lubang. Teknik sederhana ini akan meningkatkan kelangsungan hidup tanaman di tempat baru..

Penggunaan hidrogel dalam penanaman tanaman hiasan dan bunga

Untuk menanam tanaman kebun dan dalaman, termasuk yang ada di dalam pasu, hidrogel harus digunakan pada substrat tanah pada kadar satu gram bahan kering per liter tanah.

Sekiranya larutan siap digunakan, disarankan untuk mengambil satu gelas gel cair untuk setiap liter tanah. Pada waktu yang sama, disarankan untuk meletakkan superabsorben di tempat tidur, periuk atau bekas sebelum menanamnya. Sekiranya ini tidak mungkin, maka tidak perlu dibimbangkan. Hidrogel dapat ditambahkan ke tanah melalui bukaan yang dapat dilakukan dengan tongkat atau pensil konvensional. Dalam kes ini, anda mesti berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar tanaman.

Setelah lubang siap, lubang mesti diisi dengan bahan kering, dan kemudian diisi dengan air. Sekiranya pada masa yang sama polimer bengkak mula meremas ke permukaan, ini tidak menjadi masalah, kerana ia hanya boleh ditaburkan dengan substrat tanah.

Tetapi setelah kira-kira dua minggu, jumlah pengairan yang diperlukan akan dikurangkan dengan ketara.

Perlu diingat bahawa hidrogel, berada di udara segar, cepat kehilangan kelembapan dan dapat mengering. Atas sebab ini, tidak diinginkan untuk meletakkan polimer di atas substrat tanah, seperti yang dilakukan oleh penanam bunga secara tidak sengaja..

Hidrogel siap (cair) mengekalkan sifat asalnya selama kira-kira dua bulan. Pada masa yang sama, adalah wajar untuk menyimpannya di dalam bekas yang tertutup rapat, mengenal pasti di tempat yang gelap. Dengan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, jamur boleh terbentuk di hidrogel..

Pelet yang tidak digunakan juga disimpan cukup lama. Untuk melakukan ini, disarankan untuk memasukkannya ke dalam bekas tertutup rapat, dan dimasukkan ke dalam peti sejuk.