Cara menyiram aloe di rumah

Aloe terkenal dengan khasiatnya yang unik, ia tumbuh dengan cukup cepat, dan oleh itu pemilik semak yang kelihatan biasa ini sering berkongsi proses dengan mereka yang ingin menanam tanaman seperti itu di apartmen mereka. Dan jika penanam bunga yang berpengalaman mengetahui keadaan apa yang diperlukan oleh tanaman ini, maka seorang pemula dapat menemukan teknologi yang berkembang dan memberikan perawatan yang tepat untuknya. Sebagai contoh, akan berguna untuk belajar bagaimana menyiram lidah buaya di rumah..

Aloe adalah doktor di rumah

Nama "lidah buaya" menyatukan sebilangan tanaman - sejumlah 500 spesies. Ini adalah tanaman pokok renek dan berumput. Sebilangan besar daripadanya adalah succulents, tetapi di antaranya terdapat xerophytes. Succulent adalah tumbuhan yang dapat melakukan tanpa air untuk jangka waktu yang lama, kerana menyimpan kelembapan di dalam tisu. Ia mempunyai daun berdaging elastik tebal, biasanya mempunyai batang atau batang yang agak pendek. Berkat kemampuan menjimatkan air, succulents, termasuk wakil gen Aloe, tinggal di alam liar terutama di wilayah gersang - di mana ia kering dan panas. Contohnya, di Afrika, di Semenanjung Arab, dan sebagainya..

Nota! Perwakilan dari gen lidah buaya sering dikelirukan dengan kaktus (terutamanya disebabkan oleh adanya duri di tepi daun pada beberapa spesies), tetapi ini adalah spesies tanaman sukulen yang sama sekali berbeza.

Ciri umum wakil gen lidah buaya:

  • daun xiphoid yang berdaging dan panjang, digabungkan menjadi roset;
  • bunga kecil semasa berbunga, biasanya terletak di peduncle panjang; mempunyai warna merah, putih, kuning;
  • daya hidup tinggi - lidah buaya akan hidup di mana wakil-wakil flora lain mati;
  • dalam keadaan sukar wujud, tanaman dapat menutup stomata pada daun, mengekalkan kelembapan di dalam diri mereka.

Aloe banyak digunakan dalam bidang kosmetologi, perubatan. Menariknya, penyebutan pertama mengenai sifat penyembuhan tumbuhan terdapat dalam sumber 3000 tahun yang lalu. Iaitu, bahkan digunakan untuk mengobati dan mencegah berbagai penyakit. Sebagai contoh, tumbuhan berkesan melawan penyakit saluran gastrousus - ia adalah kolitis, gastritis, ulser peptik. Aloe juga digunakan untuk merawat luka bakar, bisul dan luka, batuk kering, asma, konjungtivitis dan patologi organ penglihatan yang lain. Ia digunakan untuk mengatur kitaran haid, menyembuhkan penyakit radang dan banyak lagi. Adalah mungkin untuk menyenaraikan semua yang ditinggalkan oleh aloe.

Pada nota! Para saintis mendapati bahawa jus aloe dan pulpa kaya dengan vitamin (mis. B, C, E), allatonin, beta-karoten dan antioksidan.

Aloe adalah komponen yang sering dijumpai dalam kosmetik. Atas dasar itu, krim, syampu, topeng rambut dan banyak lagi dihasilkan. Ia mengembalikan struktur kulit dan melembapkannya dengan lembut. Dan dengan penambahan lidah buaya, minuman sihat dan berkhasiat disediakan dengan mencampurkan jusnya dengan jus buah.

Perhatian! Mustahil menggunakan aloe tanpa berfikir - jusnya dalam jumlah besar, diambil secara lisan, boleh berbahaya, kerana boleh menyebabkan proses keradangan di dalam saluran pencernaan, memprovokasi perkembangan tumor atau menyebabkan keguguran pada wanita hamil.

Harga Benih Aloe

Varieti dan jenis

Oleh kerana terdapat sifat unik tumbuhan yang disebutkan di atas, tidak menghairankan bahawa lidah buaya sering dipanggil doktor di rumah dan mereka cuba menanamnya di ambang tingkap mereka. Beberapa spesies perwakilan flora ini adalah yang paling popular di kalangan tukang kebun..

Jadual. Jenis aloe dalaman yang biasa.

Lihat, gambarPenerangan
Spesies yang sama segera muncul pada sebutan perkataan "aloe". Juga dipanggil sebenar, India, Barbaden. Ini adalah aloe yang paling biasa di antara yang lain dan dialah yang paling sering dijumpai dalam koleksi penanam bunga. Vera mempunyai daun berdenyut berbentuk memanjang, yang dilapisi secara merata di tepinya dengan gigi-gigi kecil. Batang pendek yang terbentuk berdekatan dengan satu sama lain pangkal daun daun, yang panjangnya kira-kira 50 cm. Di alam liar, lidah buaya tumbuh di wilayah Mediterranean, dan juga terjadi di kawasan dengan iklim yang sangat panas.
Spesies ini juga sering dijumpai dalam koleksi tukang kebun, nama kedua adalah agave. Ini muncul kerana mitos yang meluas bahawa spesies ini kononnya hanya berkembang sekali setiap 100 tahun. Sebenarnya, di alam liar, agave mekar setiap tahun, dan di pangsapuri fenomena ini sangat jarang berlaku. Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian 3 m. Tempat kelahiran agave adalah Afrika, di mana ia dijumpai hampir di mana-mana, ia tidak terganggu dengan iklim yang panas dan gersang. Pokok lidah buaya adalah pokok renek dengan sistem akar berserabut. Ini memiliki daun cekung lezat, yang sangat sering digunakan untuk penyediaan ubat rumah, panjangnya hingga 25 cm, dan juga memiliki gigi tajam di sepanjang tepinya. Batang tanaman ditakrifkan dengan baik.
Spesies ini juga dipanggil harimau. Wakilnya adalah tanaman rendah (hingga 40 cm) dengan batang pendek ditutup dengan daun berjalur putih. Tumbuhan itu sendiri sangat cantik.

Tetamu yang jarang tetapi sangat cantik dalam koleksi tukang kebun. Perbezaan utamanya dari lidah buaya lain adalah adanya rambut putih di hujung daun, yang kering dan gugur ketika tumbuh. Tidak ada batang, dan daunnya agak kusut apabila disentuh. Selalunya, "kanak-kanak" terbentuk di tanaman, yang tidak mengganggu pertumbuhan dan perkembangan wakil dewasa spesies.

Semua jenis lidah buaya ini mempunyai sifat-sifat bermanfaat di atas, yang mana ia dihargai oleh peminat perubatan tradisional dan pencinta florikultur rumah. Dan setiap tanaman memerlukan, walaupun tidak bersahaja, penjagaan yang betul.

Berapa kerap menyiram kaktus

Untuk pengairan kaktus, air paip berklorin biasa tidak akan berfungsi. Air bersih dan lembut yang diperlukan tanpa garam, klorin dan kekotoran. Hujan memang sempurna, tetapi sebelum digunakan perlu diproses lebih lanjut. Jika tidak, anda berisiko, selain air itu sendiri, membawa pelbagai jangkitan ke dalam tanah.

Penjagaan Aloe di Rumah

Mana-mana tanaman memerlukan penjagaan yang betul dan teratur, termasuk lidah buaya. Setiap organisma hijau memerlukan penyiraman yang betul, pencahayaan yang mencukupi, suhu yang semakin meningkat dan faktor-faktor lain..

Aloe adalah tumbuhan termofilik. Ia dapat bertahan pada suhu yang sangat tinggi, tetapi udara sejuk memudaratkannya. Tetapi lidah buaya terasa hebat di sebuah pangsapuri bandar biasa pada suhu bilik (+ 22-26 darjah) dan pengudaraan biasa. Pada musim panas, ia dapat "berjalan" di teras, tetapi dengan syarat tidak ada draf dan kilang itu dapat dilindungi dari hujan.

Pada musim sejuk, lidah buaya diinginkan untuk memastikan masa rehat - untuk ini tanaman secara beransur-ansur dipindahkan ke tempat yang lebih sejuk (di sana suhu udara hanya +14 darjah). Sekiranya anda melepaskan tanaman dari tumbuh-tumbuhan yang tidak berkesudahan, maka ia dapat menggembirakan anda dengan tempoh berbunga. Lebih-lebih lagi, jika suhu udara menurun, mod cahaya tetap sama. Malangnya, mekar lidah buaya sukar dicapai walaupun dengan semua keperluan..

Dianjurkan untuk meletakkan cache-pot dengan lidah buaya di ambang jendela selatan, kerana bukan hanya bunga yang suka panas, tetapi juga bunga yang suka cahaya. Sekiranya cahaya tidak mencukupi, tanaman akan meregang ke arah sumbernya, dan semak akan menjadi buruk. Sekiranya perlu, keseragaman pencahayaan dapat disediakan dengan lampu.

Perhatian! Sekiranya aloe hidup lama di tempat teduh, maka anda perlu membiasakannya dengan cahaya matahari yang terang (perlu!) Secara beransur-ansur.

Aloe menyukai tanah yang cukup subur, walaupun dalam keadaan semula jadi ia paling sering dijumpai di pasir. Substrat hendaklah longgar, lapang, telap. Tumbuhan ini dapat ditransplantasikan ke dalam tanah, disiapkan secara bebas dari tanah pasir, daun dan rumput (nisbah 1: 1: 2), dengan menambahkan sedikit arang. Lapisan tanah liat yang diperluas atau bahan saliran lain diletakkan di bahagian bawah tanpa gagal. Sebaiknya letakkan beberapa sentimeter pasir di antara saluran air dan tanah..

Aloe biasanya dipindahkan tidak lebih dari sekali setiap dua tahun (tanaman muda). Orang dewasa dan semak dewasa boleh mengubah periuk dan tanah walaupun 4 tahun sekali. Pemindahan berlaku pada musim bunga selepas musim sejuk tanaman. Aloe hidup terbaik di periuk tanah liat.

Harga tanah

Video - Penjagaan Aloe

Penyiraman yang betul - keperluan asas

Salah satu syarat utama kejayaan pertumbuhan lidah buaya di rumah adalah penyiraman yang betul. Ia mestilah sederhana dan tepat - jika tidak, terdapat risiko tinggi untuk memusnahkan tanaman. Dari kelembapan berlebihan, daun lidah buaya menjadi lesu dan pucat. Kekerapan pengairan berubah-ubah dan bergantung kepada banyak faktor - kelembapan, musim. Pada musim panas, biasanya disiram tidak lebih dari 1-2 kali seminggu, pada musim sejuk - dan bahkan kurang. Kadang kala aloe disiram walaupun sebulan sekali.

Langkah 1. Air lidah hanya boleh dilakukan apabila tanah di dalam periuk kering setelah penyiraman terakhir. Tanaman ini tidak bertolak ansur dengan limpahan air, dan memang menjadi kebiasaan kekeringan secara semula jadi. Untuk menentukan apakah sudah tiba masanya untuk penyiraman, anda harus merasakan tanah dengan baik - ia harus kering beberapa sentimeter dari permukaan.

Langkah 2. Sekiranya tanah di dalam periuk cukup kering, maka lidah buaya disiram dari tin penyiram dengan hidung nipis - dengan hati-hati, di sepanjang tepi periuk agar air tidak jatuh di batang atau daun. Tidak perlu menuangkan banyak air - hanya lembapkan tanaman dengan akar.

Perhatian! Jangan sekali-kali menyiram aloe pada daun atau tangkai! Ini adalah salah satu tanaman yang mereka tidak suka semburkan dari semburan semburan, dan kelembapan berlebihan pada daun boleh merosakkan sepenuhnya - mereka (daun) dapat membusuk. Debu dapat dikeluarkan dengan mengelap dengan kain lembap.

Langkah 3. Penyiraman secara berkala digabungkan dengan pembalut atas. Baja digunakan segera setelah pengairan atau dibiakkan di dalam air.

Langkah 4. Sekiranya perlu menanam tanaman, sistem akarnya dibebaskan dari tanah dan ditanam di tanah segar. Pada masa yang sama, bahan saliran diletakkan di bahagian bawah periuk. Sekiranya tidak ada saliran, maka mod kelembapan akan dilanggar - tanah akan kering terlalu lama, tetapi lidah buaya ini tidak disukai.

Aloe boleh disiram dengan dua cara - dari atas dan dari bawah. Lebih-lebih lagi, pilihan pertama, yang kami jelaskan di atas, masih lebih popular di kalangan penanam bunga. Penyiraman dari bawah dilakukan secara berbeza: untuk ini, sedikit air dituangkan ke dalam bekas kecil dan periuk dengan tanaman direndam di dalamnya. Air melalui lubang saliran di dalam periuk akan menembusi ke dalam dan membasahi tanah. Sistem akar lidah dengan cara ini dapat memperoleh air dari lapisan bawah tanah.

Apa yang perlu disiram

Aloe hanya boleh disiram dengan air yang telah diselesaikan. Ini sangat penting jika air paip digunakan - ia mengandungi klorin, yang digunakan untuk pembasmian kuman. Unsur ini dalam jumlah besar memudaratkan tanaman, dan dalam air pekat konsentrasinya menurun.

Air untuk pengairan harus cukup hangat: pada musim sejuk, suhunya akan optimum, iaitu sekitar 5-8 darjah di atas suhu bilik. Pada musim panas, semasa tumbuh-tumbuhan aktif, lidah buaya lebih suka air yang dipanaskan hingga + 20-35 darjah.

Air dan makanan

Penyiraman aloe boleh digabungkan dengan pembalut. Biasanya, tanaman disenyawakan sebulan sekali selama musim tanam dengan larutan kompleks mineral yang direka untuk sukulen. Oleh kerana itu, lidah buaya akan membina jisim hijau dengan baik. Tetapi pada musim luruh dan musim sejuk tidak perlu memberi makan tanaman - ia memerlukan kedamaian.

Penting! Makanan hanya boleh digunakan untuk tanaman yang sihat. Dan semak aloe muda tidak memerlukannya sama sekali.

Anda boleh memberi makan lidah buaya dengan ubat rumah. Contohnya, gula - 1 sudu teh tersebar di permukaan tanah dan menyiram tanaman. Aloe juga bertindak balas dengan baik pada kulit telur - ia dibasuh, dihancurkan dan secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam tanah dalam bentuk kering. Anda boleh memasak dan mewarnai, menuangkannya dengan air mendidih dan biarkan selama 7 hari.

Harga untuk Bona Forte

Memerangi Penyakit

Walaupun lidah buaya adalah tumbuhan dengan imuniti yang baik dan tidak berubah-ubah, ia tetap boleh menderita pelbagai penyakit. Selalunya mereka timbul kerana penjagaan yang tidak betul terhadapnya.

  1. Sekiranya lidah buaya mendapat sedikit cahaya, ia menjadi jelek, dengan tangkai memanjang melengkung.
  2. Dengan penyiraman yang banyak dan kerap, lidah buaya mula mengalami kelembapan berlebihan. Belukar yang dilimpahi banjir sebaiknya segera dipindahkan ke tanah lain, menghilangkan akar busuk. Peraturan keemasan ketika menyiram aloe lebih baik diisi daripada diisi secara berlebihan.

Video - Aloe Vera: Tumbuhan Rumah yang Tidak Bersahaja

Sekiranya anda belum mempunyai aloe di rumah, sudah tiba masanya untuk memulakannya. Setelah membaca artikel itu, anda yakin bahawa sama sekali tidak sukar untuk merawatnya, tetapi jika perlu, ia dapat memudahkan perjalanan penyakit ini, pelbagai cara yang berguna untuk kesihatan dapat disediakan dari kilang. Dalam kes ini, anda tidak perlu bersusah payah dengan rawatan yang melelahkan.

Kami peduli dengan kasih sayang: bagaimana menyiram lidah buaya?

Daun hijau yang lezat, kekurangan acuan dan habuk pada tanaman, cukup lembap, tetapi tanah yang tidak basah di dalam periuk - semua ini adalah tanda lidah buaya yang sihat, yang dijaga dengan baik. Aloe bukanlah tanaman yang menuntut sama sekali, tetapi di rumah ia boleh mengalami kekurangan penjagaan. Peraturan asas untuk penjagaan lidah buaya tidak boleh diabaikan..

Perhatian khusus mesti diambil untuk menyiramnya. Pakar mengesyorkan menggunakan air bersih dan bersih untuk pengairan lidah buaya. Suhu cecair harus berbeza-beza bergantung pada musim, iaitu untuk musim sejuk dan musim luruh, suhu air yang ideal adalah 6-8 darjah di atas suhu bilik. Pada musim bunga dan musim panas, air boleh dipanaskan dari 20 hingga 35 darjah. Kesalahan dalam kes ini boleh menyebabkan penyakit lidah buaya.

Di organ mana bunga disimpan dalam kelembapan?

Aloe mempunyai batang tebal dan daun berdaging. Aloe merujuk kepada succulents yang mempunyai kemampuan menyimpan air dalam organ. Dengan menggunakan rizab ini, kilang ini dapat bertahan hidup tanpa adanya sumber kelembapan luaran.

Berapa kerap saya mesti menyiram?

Bagaimana cara menyiram bunga lidah buaya di rumah? Ini harus dilakukan secara sederhana. Kekerapan prosedur ditentukan oleh kelembapan dan suhu persekitaran, jumlah cahaya, musim dan usia tanaman.

Semakin tua lidah buaya, semakin kurang penyiraman yang diperlukan. Memancing spesimen muda lebih kerap disiram.

Pada musim panas, substrat dibasahi sekali atau dua kali seminggu, lebih dekat dengan waktu petang. Isyarat untuk pengairan adalah pengeringan lapisan tanah atas beberapa sentimeter dari permukaan. Dalam kelembapan tinggi dan cuaca hujan, rawatan yang kerap boleh membahayakan lidah buaya.

Air biasa, diambil terus dari bekalan air, tidak sesuai untuk pengairan - ia mengandungi kekotoran berat dan alkali yang memberi kesan buruk kepada tanaman. Air mesti lembut. Adalah disyorkan untuk mempertahankannya lebih dari sehari.

Ini akan membolehkan kapur dan klorin menguap. Cara lain untuk mengurangkan adalah mendidih. Untuk menormalkan keasidan, disarankan untuk menambahkan asid asetik atau sitrat ke dalam air dengan nisbah tiga hingga lima gram per liter air.

Penting untuk memperhatikan suhu air. Pada musim panas, suhu harus dari +30 hingga + 35 ° C, pada musim bunga dari +20 hingga + 22 ° C, pada musim gugur-musim sejuk - di atas suhu bilik dengan 6 - 8 ° C.

Cara melembapkan tanaman di rumah dengan betul?

Anda boleh menyiram aloe dengan dua cara:

  • dari bawah;
  • di atas - dengan tin penyiram yang nipis.

Kaedah ini lebih sesuai untuk jenis lidah buaya, yang akar penghisapnya terletak di bahagian bawah sistem akar, di bahagian bawah periuk.

Kaedah ini tidak menyebabkan hakisan tanah. Nutrien dibasuh dengan perlahan. Sekiranya sistem akarnya kuat dan tebal, kaedah ini tidak digalakkan. Saliran tinggi menghalang kelembapan memasuki lapisan atas substrat, yang boleh menyebabkan penyakit akar.

Sekiranya terdapat lapisan saliran tebal, anda perlu merendam periuk dalam bekas yang dalam dengan air selama beberapa minit. Kemudian biarkan kelembapan berlebihan mengalir dan pasangkan kembali periuk di atas loyang.

Penyiraman dari atas diperlukan untuk spesies besar. Spesimen seperti itu memerlukan penyiraman yang berjalan lancar dari leher akar hingga ke akar. Penting untuk memenuhi tanah dengan kelembapan sekaligus sehingga sampai ke lapisan bawah. Sekiranya air tidak mencukupi, sistem akar akan kering. Kaedahnya tidak sesuai untuk menyiram lidah buaya yang mempunyai rambut akar kecil.

Dengan jumlah air yang tepat, setengah jam setelah menyiram, kelembapan harus terkumpul dari tin penyiram di dalam kuali. Ia mesti dicurahkan, jika tidak, akarnya mungkin busuk.

Penyiraman perlu dilakukan dengan sangat berhati-hati, di sepanjang tepi periuk, mengelakkan daun dan batangnya basah. Kelembapan berlebihan pada daun menyebabkannya busuk. Aloe tidak boleh disembur dan diletakkan di bilik mandi. Sekiranya habuk terkumpul di daun, lap dengan kain lembap..

Pada musim bunga dan musim panas, penyiraman secara berkala digabungkan dengan pembalut aloe. Sebulan sekali, buat larutan baja mineral yang lemah yang ditujukan untuk sukulen.

Berapa kali melembapkan pada musim sejuk?

Musim sejuk adalah masa ketika aloe berehat. Penyiraman harus dilakukan tidak lebih dari sebulan sekali, lebih baik pada waktu pagi. Pastikan tanah di dalam periuk kering. Pada musim sejuk, lidah buaya tidak diberi makan.

Apa yang akan berlaku sekiranya anda tidak mengikut peraturan?

  1. Aloe sangat sukar untuk bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan. Dalam kes ini, daunnya menjadi kuning dan melembutkan. Anda perlu mengeluarkan tanaman dari periuk, memeriksa sistem akar dan membuang kawasan yang rosak. Untuk mengeringkan. Tanam di tanah baru dan berikan pencahayaan yang baik..
  2. Sekiranya lidah buas jatuh tanpa disangka, penyebabnya adalah air sejuk.
  3. Kelembapan berlebihan boleh mengakibatkan air bertakung di dalam periuk..

Menyiram aloe tidak begitu sukar. Bunga tidak memerlukan pelembapan tanah yang kerap dan tanpa kehilangan mengalami kemarau pendek. Peranan yang hebat untuk lidah buaya dimainkan oleh kualiti air. Regimen penyiraman yang betul membantu mengelakkan masalah sistem akar dan menjaga kesihatan tanaman.

Video berguna

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai cara menyiram lidah buaya dengan betul di rumah:

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Berapa kerap saya perlu menyiram lidah di rumah?

Peraturan asas untuk menanam lidah buaya

Aloe - bunga yang tidak bersahaja, banyak masalah tidak dapat dihasilkan. Namun dia memerlukan syarat tertentu.

Ini termasuk:

  • pencahayaan - semakin banyak semakin baik. Tempat yang paling sesuai adalah tingkap di sebelah selatan. Pada musim panas, disarankan untuk membawa mereka keluar ke jalan atau ke balkoni. Pada musim sejuk, disyorkan untuk mencari tempat paling terang di rumah untuk bunga itu. Di tempat teduh, ia juga berakar dengan baik, tetapi batangnya menjadi lebih memanjang, dan daunnya lebih pucat daripada biasanya;
  • suhu udara harus sederhana dan sesuai dengan musim: pada musim panas - + 20... + 26 ° С, dan pada musim sejuk - + 15... + 17 ° С. Banyak tukang kebun meninggalkan haiwan peliharaan hijau mereka di jalan sepanjang musim panas. Seperti succulents lain, mereka mentolerir perbezaan suhu siang dan malam;
  • kelembapan tidak menjadi masalah. Aloe berasa hebat walaupun di dalam bilik dengan udara kering dan tidak perlu dilembapkan. Penyemburan hanya perlu untuk membersihkan debu dari daun;
    Adakah anda tahu? Aloe adalah bunga yang luar biasa kuat. Sekiranya anda menggali bersama akarnya, biarkan selama beberapa minggu, dan kemudian tanam semula, ia akan tumbuh lebih jauh, seolah-olah tidak ada yang berlaku.
  • tanah harus longgar dan ringan. Tanah khas untuk kaktus dan succulents sangat sesuai. Campuran tanah dapat dibuat secara bebas dari tanah rumput dan daun, humus dan pasir (2: 1: 1: 1) atau dari tanah sejagat dan pasir kasar, misalnya, vermikulit (4: 1). Pastikan menggunakan saliran, yang boleh diperbesar tanah liat, batu apung atau kepingan bata merah;
  • periuk mestilah bersaiz: tidak terlalu besar dan tidak terlalu kecil. Perlu dipindahkan ke dalam bekas, diameter dan ketinggiannya lebih kurang 2 atau 3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Syarat wajib untuk periuk - lubang saliran dan kuali yang dalam;
  • pemberian makanan dilakukan setiap 3-4 minggu, bermula pada bulan April dan berakhir pada bulan September. Dalam sebulan setelah pemindahan, tanaman yang sakit tidak dapat disenyawakan;
  • aloe jarang disiram.

Apa yang akan berlaku sekiranya anda tidak mematuhi syarat untuk kandungan lidah buaya

Merawat lidah buaya buatan sendiri adalah dengan memerhatikan tahap panas, kelembapan dan cahaya. Dalam keadaan semula jadi, lezat ini tumbuh dalam iklim yang panas dan gersang, sehingga menuntut tahap kelembapan udara. Dengan kekeringan yang tinggi, batang tanaman mungkin berkerut - disarankan untuk mengelapnya dengan kain lembap.

Periuk lidah buaya harus berada di tempat yang hangat dan terang. Tingkap tingkap di sebelah selatan adalah yang terbaik. Pada musim panas, agave lebih suka suhu sekitar 25 darjah Celsius. Pada hari-hari ketika tidak ada hujan, lidah buaya dapat dibawa keluar ke udara terbuka. Pada musim sejuk, suhu di dalam bilik dikurangkan sebanyak 5-10 darjah.

Sekiranya anda tidak mematuhi syarat di atas, kilang rumah akan mulai layu. Di samping itu, penjagaan yang tidak betul melemahkan organisma hidup. Akibatnya, sebarang serangan oleh perosak atau patogen membawa kepada akibat yang lebih teruk. Dalam kes yang paling maju, bunga itu mati.


Aloe vera di luar rumah

Cara menentukan keperluan air lidah buaya

Di alam liar, tanaman ini dengan daun berair tumbuh di Afrika, di mana ia hanya lembap pada musim hujan. Bunga itu tahan dengan kekeringan dan terasa hebat, oleh itu, walaupun di rumah, anda sering tidak dapat mengisinya.

Petunjuk terbaik bahawa sudah tiba masanya untuk menyiram bunga adalah bola tanah kering. Sekiranya cukup masa berlalu dari penyiraman terakhir, tetapi bumi masih basah, jangan tuangkan air. Perlu menunggu pengeringan tanah sepenuhnya. Fakta bahawa bunga kerap kehilangan kelembapan akan kelihatan pada daun kering dan nipis.

Kami juga mengesyorkan membaca mengenai aloe motley.

Berapa kerap saya mesti menyiram?

Bagaimana cara menyiram bunga lidah buaya di rumah? Ini harus dilakukan secara sederhana. Kekerapan prosedur ditentukan oleh kelembapan dan suhu persekitaran, jumlah cahaya, musim dan usia tanaman.

Semakin tua lidah buaya, semakin kurang penyiraman yang diperlukan. Memancing spesimen muda lebih kerap disiram.

Pada musim panas, substrat dibasahi sekali atau dua kali seminggu, lebih dekat dengan waktu petang. Isyarat untuk pengairan adalah pengeringan lapisan tanah atas beberapa sentimeter dari permukaan. Dalam kelembapan tinggi dan cuaca hujan, rawatan yang kerap boleh membahayakan lidah buaya.

Air biasa, diambil terus dari bekalan air, tidak sesuai untuk pengairan - ia mengandungi kekotoran berat dan alkali yang memberi kesan buruk kepada tanaman. Air mesti lembut. Adalah disyorkan untuk mempertahankannya lebih dari sehari.

Ini akan membolehkan kapur dan klorin menguap. Cara lain untuk mengurangkan adalah mendidih. Untuk menormalkan keasidan, disarankan untuk menambahkan asid asetik atau sitrat ke dalam air dengan nisbah tiga hingga lima gram per liter air.

Penting untuk memperhatikan suhu air. Pada musim panas, suhu harus dari +30 hingga + 35 ° C, pada musim bunga dari +20 hingga + 22 ° C, pada musim gugur-musim sejuk - di atas suhu bilik dengan 6 - 8 ° C.

Air apa yang lebih baik digunakan

Aloe sangat sensitif terhadap cecair yang diserapnya. Jangan menyiram bunga dengan air paip. Mungkin mengandungi banyak klorin dan bahan berbahaya yang lain..

Air pengairan mesti memenuhi kriteria berikut:

  • kualiti. Anda boleh menyiram hanya dengan air bersih. Untuk melakukan ini, menaip dari paip, ia harus dipertahankan sekurang-kurangnya sehari. Selama ini, klorin akan menguap, dan kekotoran berat akan menetap ke bahagian bawah. Pada musim sejuk, anda boleh menggunakan salji cair yang dikumpulkan dari jalan;
  • suhunya berubah dengan musim yang berubah, tetapi selalu cukup panas. Pada musim sejuk, cecair harus dipanaskan sehingga suhu 6-8 darjah lebih tinggi daripada suhu bilik, pada musim bunga - hingga + 20... + 22 ° С, dan pada musim panas - + 30... + 35 ° С. Sekiranya anda tidak mahu memanaskan air, anda boleh mempertahankannya di dalam bilik yang hangat selama beberapa hari. Dia sendiri akan memanaskan hingga suhu bilik;
  • keasidan. Medium berair mestilah sedikit berasid. Untuk melakukan ini, disarankan untuk menambahkan sedikit asid sitrik atau cuka ke dalam air (3-5 g per 1 liter).

Air beku adalah yang terbaik untuk penyiraman aloe..

Ia disediakan seperti berikut:

  1. Angkat air paip dan tahan selama 12-24 jam.
  2. Tiriskan cecair, tinggalkan sisa di bahagian bawah, di dalam botol plastik.
  3. Masukkan botol ke dalam peti sejuk dan biarkan di sana sehingga cecair membeku sepenuhnya.
  4. Kapasiti dimasukkan ke dalam bilik sehingga ais mencair.
  5. Tunggu air suam hingga suhu bilik..

Penting! Penanam bunga yang berpengalaman menambah sedikit jus aloe ke dalam cecair pengairan. Makanan tambahan ini menguatkan tanaman dan meningkatkan pertumbuhan aktifnya..

Penyakit dan Perosak

Dengan melanggar teknologi penjagaan pertanian, tanaman lidah buaya boleh terkena kulat yang menyebabkan sistem akar membusuk. Oleh kerana penggunaan racun kulat dan racun serangga tidak diingini dalam keadaan dalaman, maka pemindahan tanaman yang berpenyakit dan penggunaan teknologi pertanian yang tepat adalah langkah perlindungan terhadap penyakit ini. Sekiranya sediaan kimia digunakan, maka tanaman itu tidak boleh digunakan untuk tujuan perubatan..

Tumbuhan lidah buaya kadang-kadang terkena serangga kutu, kutu daun. Tumbuhan seperti itu disapu dengan kain kapas pada batang yang direndam dalam larutan alkohol atau vodka yang lemah. Hampir lidah buaya tidak jatuh sakit dan tidak terkena perosak.

Oleh itu, jika lidah buaya dijaga dengan baik di pangsapuri, tanaman hiasan yang indah yang tidak memerlukan perawatan khas untuk waktu yang lama, tetapi, memiliki sifat perubatan, akan membawa banyak faedah.

Kaedah Penyiraman

Terdapat dua cara untuk menyiram succulent: atas dan bawah. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri..

  1. Di atas, iaitu tin penyiraman. Prinsip: air dituangkan ke dalam periuk dari atas. Bumi dicurahkan, tetapi bukan daun. Tuangkan sehingga air meresap ke dalam kuali. Cecair dari kuali harus dituangkan. Kelebihan: seluruh benjolan tanah dibasahi, semua akar, terutama yang tebal, mendapat kelembapan. Kekurangan: dengan sedikit cecair, lapisan bawah tetap kering, dan akar nipis tidak menerima air.

Video: Cara penyiraman aloe dengan betul

Penting! Jangan sekali-kali mencurahkan cecair ke aloe outlet. Ini penuh dengan kerosakan dan kematian bunga.

Kebaikan Stimulan Pertumbuhan Biogenik

Untuk meningkatkan proses metabolik dan memperkuat sifat kekebalan organisma, ubat-ubatan baru yang berasal dari alam semula jadi baru-baru ini sangat popular. Mereka dicirikan oleh peningkatan aktiviti biologi dan tidak mempunyai kesan sampingan. Salah satu ubat tersebut adalah perangsang biogenik. Bahan ini adalah kompleks sebatian organik yang diasingkan dari tisu organisma hidup setelah terdedah kepada keadaan kritikal: suhu rendah, kegelapan, sebatian kimia tertentu.

Apabila perangsang biogenik berinteraksi dengan organisma, metabolisme mereka mula dipercepat, sel tumbuh semula dengan cepat, dan kemampuan menyesuaikan diri meningkat. Ini membuka peluang luas untuk penggunaan biostimulan seperti itu dalam pelbagai industri. Dalam pertanian, biostimulan digunakan untuk mempercepat percambahan sistem tunas dan akar, berbunga dan berbuah tanaman kebun lebih awal.

Kelebihan menggunakan perangsang biogenik adalah bahawa ia dapat diterima dengan baik oleh organisma hidup, beracun rendah dan tidak ketagihan dengan penggunaan yang berpanjangan. Di antara perangsang biogenik yang diperoleh dari tisu tumbuhan, jus lidah buaya banyak digunakan.

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, jus aloe, yang berumur dalam keadaan suhu rendah dan ketiadaan cahaya matahari, merangsang percambahan biji dan akar keratan.

Tetapi pada masa yang sama, jus yang baru diperah dapat, sebaliknya, memperlambat pertumbuhan sistem akar dan memprovokasi kematian tanaman.

Cara menyiram aloe di rumah

Aloe akan berkembang dengan cara terbaik dalam keadaan yang paling serupa dengan semula jadi.

Di tanah airnya, hujan tidak kerap, tetapi banyak, jadi faktor berikut harus mempengaruhi kekerapan penyiraman lezat di apartmen:

  1. Musim: pada musim yang hangat (musim bunga, musim panas, pada separuh pertama musim luruh), air harus disiram dengan banyak tidak lebih dari sekali setiap 2-3 minggu, dan pada musim sejuk bahkan lebih jarang - sebulan sekali dan secara sederhana. Pada musim panas, disarankan untuk menjalankan prosedur air pada waktu petang, dan pada musim sejuk pada waktu pagi.
  2. Umur lezat: bunga muda berada di dalam pasu yang lebih kecil, di mana bumi mengering dengan cepat, jadi mereka memerlukan penyiraman yang lebih kerap (setiap minggu). Tumbuhan yang lebih tua cenderung untuk minum, tetapi dalam kuantiti yang banyak.
  3. Kelembapan di dalam bilik: semakin kering udara di dalam bilik, semakin cepat bumi mengering di dalam periuk dan semakin kerap ia perlu disiram. Sekiranya jalan lembap (hujan atau kabut), lebih baik menangguhkan penyiraman.
  4. Ukuran sistem akar juga mempengaruhi berapa kali anda perlu menyiram bunga. Semakin banyak ruang yang diambil akar di dalam periuk (terutama jika diisi sepenuhnya), semakin kerap ia perlu dibasahi.
  5. Bahan dari mana periuk dibuat (tanah liat, plastik): dalam tembikar tanah liat, bunga perlu disiram lebih kerap daripada plastik, kerana tanah liat setiap kali menyerap sejumlah air.

Elakkan kesilapan

Baik pemula atau penanam bunga yang berpengalaman tidak selamat dari kesilapan ketika menanam tanaman kegemaran mereka. Dan kerana kita sudah tahu bahawa air adalah komponen succulents yang paling penting, khususnya lidah buaya, kami ingin mengingatkan anda sekali lagi apa yang tidak perlu dilakukan sekiranya tanaman ini tidak biasa dan berguna:

  • pada musim sejuk, walaupun terdapat kaedah penyiraman yang jarang berlaku, jika udara di dalam bilik sangat kering, perlu untuk meningkatkan kekerapan pengairan. Anda boleh meletakkan bekas air terbuka di sebelah kilang musim sejuk;
  • penyiraman yang dipertingkatkan, terutama dengan air berklorin, melembutkan "badan" lidah buaya. Daunnya menjadi lesu dan menyerupai kain;
  • kaedah terbaik untuk menyediakan air untuk menyiram aloe adalah dengan membekukannya. Dan kemudian, dengan mencabut kain tipis, menyingkirkan sisa berbahaya.

Tanyakan kepada pakar apakah kaedah yang masih boleh diterima untuk menyiram tanaman ini. Pasti, dalam setiap penanam peribadi, setiap penanam mempunyai beberapa petua menarik!

Ciri penyiraman

Penjagaan yang betul semasa penanaman dan pemindahan aloe sangat penting. Prosedur air dalam tempoh ini mempunyai ciri tersendiri..

Menyiram pucuk

Selalunya, aloe dibiakkan dengan keratan. Kelembapan tanah yang betul sangat penting untuk tumbuh-tumbuhan tumbuh dan berakar..

Proses pendaratan adalah seperti berikut:

  1. Dalam potongan yang baru dipotong, tempat potong ditaburkan dengan serbuk arang batu. Kemudian dibiarkan kering selama beberapa hari..
  2. Prosesnya ditanam di dalam bekas pasir basah (sebelumnya dibasmi kuman) untuk rooting. Perlu disiram ketika pasir mengering, tetapi sangat berhati-hati agar tunas tidak mulai busuk.
  3. Apabila akarnya muncul (setelah 1-2 minggu), tunas ditransplantasikan dengan hati-hati ke dalam periuk dengan tanah untuk sukulen.
  4. Rejim penyiraman biasa untuk tanaman muda - 1 kali seminggu.

Kami mengesyorkan agar anda belajar mengenai kaedah menyebarkan aloe di rumah..

Menyiram biji

Menyemai benih tidak begitu popular.

Ia dilakukan mengikut urutan berikut:

  1. Tuangkan substrat khas ke dalam periuk yang telah disediakan.
  2. Tekan benih dengan ringan ke tanah pada jarak sekurang-kurangnya 2 cm antara satu sama lain.
  3. Taburkan dengan pasir sungai yang dibasmi kuman di atas.
  4. Masukkan periuk ke dalam bekas dengan air.
  5. Apabila permukaan tanah dibasahi, periuk dikeluarkan dari air dan diletakkan di tempat yang hangat (+ 20... + 25 ° С).
  6. Pastikan tanah sentiasa lembap tetapi tidak basah..
  7. Selepas 3 hari, pucuk pertama akan muncul.

Semasa pemindahan

Dianjurkan untuk menanam aloe tidak lebih awal daripada selepas 3 tahun. Dua minggu sebelum pemindahan, penyiraman berhenti. Terdapat dua jenis transplantasi: dengan sebilangan tanah (transshipment) dan tanpanya.

Proses penghantaran:

  1. Tumbuhan ditarik keluar dari periuk dengan benjolan..
  2. Lapisan saliran dicurahkan ke dalam periuk yang lebih besar.
  3. Masukkan gumpalan dan tambahkan jumlah bumi baru yang diperlukan, sedikit memampatkannya.
  4. Tuangkan banyak air.

Pemindahan aloe tanpa segumpal bumi:

  1. Bunga itu dikeluarkan dari periuk, dengan hati-hati membebaskan akar dari tanah kering..
  2. Dalam periuk baru dengan saliran, akar diletakkan dengan hati-hati di bahagian bawah, secara beransur-ansur menambah substrat yang siap dan memadatkannya.
  3. Lapisan bumi hendaklah 1 cm di bawah tepi atas pinggan.
  4. Taburkan permukaannya dengan pasir sungai atau tanah liat yang diperluas.
  5. Penyiraman hanya dapat dilakukan 4-5 hari setelah transplantasi, ketika tanaman mengatasi tekanan.

Baca lebih lanjut mengenai cara memindahkan aloe di rumah..

Pindah

Pemindahan dilakukan pada musim bunga. Tanaman muda ditransplantasikan setiap tahun, tua setiap 2-3 tahun sekali.

Penyediaan periuk

Periuk terbaik untuk menanam lidah buaya adalah tanah liat. Pasu plastik baru-baru ini tidak memenuhi syarat di mana kilang itu seharusnya. Plastik tidak membiarkan udara masuk, dan kualiti ini adalah syarat terpenting bagi kehidupan sistem akar lidah buaya. Aloe mesti dipindahkan ke dalam periuk tanah liat yang diperbuat daripada plastik. Istilah transplantasi - awal musim bunga, selepas tempoh musim sejuk yang tidak aktif.

Sehari sebelum pemindahan, tanaman disiram dengan banyak sehingga kemudian lebih mudah untuk mengekstrak sistem akarnya. Lebih baik melakukan operasi pada hari mendung yang tidak panas. Sekiranya anda tidak perlu memindahkan tanaman dalam cuaca panas. Atau lakukan pada waktu petang.

Anda perlu menyimpan periuk tanah liat yang baru untuk beberapa waktu di dalam air sehingga tanah liat menyerap air, jika tidak, setelah pot menanam tanaman ke dalamnya, sebahagian besar kelembapan akan "menghilangkan", yang dapat mempengaruhi pertumbuhan dan pengembangan lidah buaya. Superfosfat mesti ditambahkan ke dalam air, ia meneutralkan kapur di dindingnya..

Sebelum digunakan, periuk tanah liat lama mesti dirawat sekiranya mikrospora bakteria berbahaya terdapat di atasnya. Untuk melakukan ini, dicelupkan dalam larutan tembaga sulfat 2%. Anda juga boleh menumis periuk di dalam ketuhar atau ketuhar..

Menyiapkan Tanah Aloe

Pertumbuhan tanaman bergantung pada kualiti tanah, penampilannya, tanaman yang rapi akan mempunyai sifat penyembuhan yang hebat, yang sakit dan lemah. Tanah harus terdiri daripada beberapa bahagian dari pelbagai jenis: sod, daun, humus dan lain-lain. Aloe adalah penduduk gurun, oleh itu, prasyarat untuk tanah itu adalah pasir sungai yang bersih, dan juga tanah liat.

  • tanah rumput - 3 bahagian
  • tanah humus - 2 jam
  • tanah daun - 1 jam
  • tanah liat - 1 jam
  • pasir sungai - 1 jam

Campuran dikacau sebati. Anda boleh menambah arang - ia mempunyai sifat antibakteria.

Pelindung tanah liat digunakan untuk saliran dan salah satunya berbentuk cembung. Ada kemungkinan menggunakan kerikil bersaiz sederhana. Bahan diletakkan di bahagian bawah periuk tanah liat tepat di atas lubang di tengah dengan sisi cembung ke atas. Di atas meletakkan beberapa keping lagi dan isi dengan separuh campuran tanah yang telah siap hingga separuh.

Gali lidah dengan berhati-hati, cuba untuk tidak merosakkan akar, pindahkan ke dalam periuk yang sudah siap dengan tanah dan taburkan baki.

Apabila penanaman semula dilakukan hanya kerana mengganti periuk dengan yang lebih sesuai, tidak perlu mencabut tanah dari akarnya, cukup untuk melakukan "transshipment" - iaitu penanaman semula dengan pemeliharaan separa tanah lama.

Sekiranya transplantasi dilakukan untuk memperbaiki keadaan tanaman yang berpenyakit, sisa-sisa tanah lama dikeluarkan dari akar, akar yang sakit dipotong, dan bahagiannya dibersihkan dengan abu kayu yang dihancurkan.

Jus lidah buaya sendiri meningkatkan percambahan biji, pertumbuhan keratan. Oleh itu, anda boleh menambahkan beberapa tetes jus yang disediakan dari daun berdaging besar ke dalam air untuk pengairan.

Gabungan pembajaan dan penyiraman

Baja biasa menguatkan tanaman, membantunya kekal sihat dan cantik. Pupuk lidah buaya dengan hanya berpakaian cair. Baja kompleks yang sesuai untuk succulents dan kakti.

Anda perlu menggunakannya dengan betul:

  • cairkan baja dengan air mengikut arahan pada bungkusan;
  • sebelum menggunakan baja, pastikan untuk menyiram bunga dengan air bersih;
  • pembalut atas disiram dengan cara atas dan bawah, tetapi lebih baik dicurahkan ke dalam kuali untuk mengelakkan pengasinan tanah;
  • selepas pemindahan, pembajaan digalakkan hanya selepas 6 bulan, dan selepas pembelian - selepas 1 bulan;
  • pakaian atas tidak boleh jatuh pada daun sehingga tidak ada luka bakar;
  • jika bunga tumbuh di tanah yang sudah disenyawakan, anda tidak perlu menyiramnya dengan pembajaan;
  • bunga yang sakit tidak dapat diberi makan;
  • jangan membaja lidah buaya yang ditanam untuk rawatan atau untuk tujuan kosmetik.

Pemilihan baja

Hari ini, terdapat banyak baja untuk tanaman domestik, dan, seperti yang disebutkan di atas, anda harus menghentikan pilihan anda pada baja khas yang dirancang untuk kaktus dan succulents. Kami menyenaraikan beberapa yang terdapat di hampir setiap kedai.


Kekuatan Hidup baja organomineral

Baja organomineral kompleks "Life Force" untuk kaktus dan succulents

Ia digunakan untuk memberi makan kaktus dan pelbagai succulents, misalnya, astrolob, aloe, tolshy, coretan, Kalanchoe dan lain-lain.

Oleh kerana kandungan banyak unsur berguna yang diperlukan untuk kaktus dan succulents, baja kompleks ini menyumbang kepada pemakanan bunga yang seimbang, dan juga:

  1. Menguatkan sistem akar kaktus dan succulents.
  2. Menyediakan jumlah mikronutrien yang diperlukan semasa pertumbuhan tanaman.
  3. Mengurangkan tempoh aklimatisasi setelah pemindahan bunga.
  4. Meningkatkan kadar proses metabolik dalam sel tumbuhan.

Baja disajikan dalam bentuk larutan pekat, yang mesti dicairkan sebelum digunakan sesuai dengan petunjuk. Untuk pembalut akar (dalam tempoh pertumbuhan aktif) dengan penyiraman biasa untuk lidah buaya, larutan setengah sudu teh pekat dalam 10 liter air digunakan. Ubat ini tidak digunakan untuk memberi makan daun dan semasa tanaman tidak aktif..

Bona Forte (Bona Forte) - baja untuk kaktus

Baja pekat dalam keadaan cair, yang mengandungi kompleks mikronutrien lengkap, menyediakan:

  1. Pemakanan kaktus dan pelbagai succulents.
  2. Memperkukuhkan proses fotosintesis.
  3. Asimilasi lengkap unsur surih yang bermanfaat.
  4. Mengekalkan dan menguatkan kekebalan warna.
  5. Rangsangan pertumbuhan tanaman aktif.

Untuk mendapatkan kesan positif yang terbaik, disarankan untuk menggabungkan pembalut akar dan daun dengan larutan pekat yang disediakan mengikut arahan.


Baja kaktus Bon Forte

Semasa memberi makan melalui akar, gunakan 5 ml ubat, dilarutkan dalam 1,5 liter air. Dalam tempoh pertumbuhan lidah buaya yang aktif, baja akar digunakan setiap minggu, semasa dorman - sebulan sekali. Anda boleh menyediakan penyelesaian untuk menyemburkan daun lidah buaya (dressing top foliar) dengan 5 ml pekat dan 3 liter air.

Baki penyelesaian yang disediakan boleh disimpan di tempat sejuk yang gelap selama tidak lebih dari 14 hari. Selepas tarikh luput, baja pekat tidak kehilangan khasiatnya yang bermanfaat.

Baja larut "Agricola" untuk kaktus dan succulents

Baja larut dalam air kering sesuai untuk semua jenis kaktus dan succulents. Berkat kompleks unsur mikro dan makro yang seimbang yang terdapat dalam komposisinya, baja memenuhi keperluan tanaman pada masa pertumbuhan yang berlainan.


Baja larut "Agricola"

Baja ini sesuai untuk penyediaan akar lidah buaya. Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda perlu mengambil 2 - 2,5 gram butiran baja kering dan larutkan sepenuhnya dalam 1 liter air suam.

Kelebihan pembalut atas yang ditunjukkan ialah baja kering untuk bunga sangat menjimatkan kerana kepekatannya yang tinggi. Mereka tidak mempunyai tarikh luput..

Tanda penyiraman yang tidak betul

Sekiranya lidah disiram dengan kerap dari masa ke masa, ia akan mempengaruhi kesihatan dan penampilannya..

Tanda:

  • penyiraman tidak mencukupi - daunnya nipis, tidak berair, kering;
  • lebihan penyiraman - daun kekuningan dan terlalu lembut yang tergantung seperti kain buruk, dan air bertakung di dalam periuk;
  • menyiram dengan air sejuk - daun tiba-tiba jatuh.

Spesies dan ciri-cirinya

Terdapat lebih daripada 300 jenis aloe, dan hanya sebilangan kecil yang ditanam di rumah. Cara menyiram lidah buaya, sangat bergantung pada jenis sistem akar yang terdapat pada spesies tertentu, mari kita lihat yang paling popular.

    Aloe motley adalah tanaman hiasan dengan daun yang tajam dan berdaging berwarna hijau terang. Spesies ini dicirikan oleh adanya jalur putih pada plat daun. Akarnya berserat, terletak cetek.

Pokok lidah buaya - salah satu spesies terbesar. Dedaunan berwarna kebiruan yang besar dan berdaging, menarik dengan mekar keputihan. Lonjakan tajam terletak di sepanjang tepi plat daun. Sistem akarnya berserat, mempunyai bentuk silinder, terletak di tengah pasu.

Aloe Eru - dedaunan sukulen ini mempunyai bentuk memanjang dan dicat hijau dengan warna biru. Daun ditutup dengan bintik putih kecil. Sistem akar tanaman ini sangat kuat, banyak rambut akar memenuhi seluruh pot.

Petua penjagaan yang berguna

Berikut adalah beberapa petua penting untuk membantu anda menanam bunga yang sihat:

  • peraturan emas penyiraman lidah buaya: lebih baik diisi daripada diisi secara berlebihan:
  • Jangan menyiram dengan air paip sejuk;
  • tuangkan air dari palet;
  • Tidak disyorkan untuk kerap menyiram pada musim sejuk;
  • jika tidak ada lubang di dalam periuk, ia harus dilakukan secara manual.

Adakah kamu tahu? Aloe boleh hidup selama 7 tahun tanpa air dan memberi tunas baru.
Oleh itu, lidah buaya adalah bunga yang cukup bersahaja, dan tidak sukar untuk merawatnya. Sekiranya anda mendengar petua yang dijelaskan di atas, kilang itu akan menghiasi bilik selama bertahun-tahun.

Kepentingan Makan

Secara empirik, tukang kebun dan pencinta lidah buaya mendapati bahawa pertumbuhan aktif tanaman abadi bermula dengan pembajaan. Tetapi masalahnya bukan hanya dalam pertumbuhan: semakin kaya tanah, daun aloe yang lebih berharga dan berguna diperolehi. Dan jika anda mengambil kira terutamanya penggunaan perubatan tanaman, maka akan menjadi jelas mengapa pemakaian top diperlukan.

Di dalam tanah, sebagai peraturan, terdapat cukup nutrien selama sekitar enam bulan.

Tetapi selepas waktu ini, habis, dan lezat itu kelihatan lapar. Ia kelihatan seperti ini:

  1. Lidah buaya layu dan berkurang saiznya;
  2. kehilangan kemegahan;
  3. pertumbuhan berhenti atau melambatkan;
  4. warna semakin pudar;
  5. meningkatkan kemungkinan dijangkiti "penyakit tumbuhan".

Untuk mengelakkan semua ini, anda hanya perlu memberi makan tanaman tepat pada waktunya, mencegahnya kelaparan.

Pembiakan agave

Agave dapat disebarkan dalam tiga cara:

  • berlapis ketika mereka mencapai ketinggian 5 - 7 cm;
  • biji yang dibeli di kedai;
  • keratan.

Lapisan didapan dari tanaman ibu sehingga tidak menghilangkan kekuatan. Potong dengan teliti, taburkan dengan arang aktif dan dipindahkan ke dalam periuk anda sendiri.

Keratan perlu dikeringkan terlebih dahulu, dimasukkan ke tempat yang gelap dan sejuk, dan kemudian dipindahkan ke pasir basah. Selsema bertindak sebagai biostimulan dan tanaman akan tumbuh lebih cepat dan berakar.

Benih ditanam pada bulan April ketika suhu sekurang-kurangnya 22 darjah.

Jenis baja untuk tanaman dalaman

Proses menyuburkan bunga dilakukan dengan dua cara utama:


pembalut akar - penyiraman di bawah akar tanaman;

  • dedaunan - penyemburan bahagian vegetatif.
  • Untuk lidah buaya, paling kerap memilih pilihan pertama atau mengisi semula melalui palet. Bagaimanapun, jika persediaan kimia masuk ke daun dan batang, bintik-bintik dari luka bakar akan tetap ada.

    Baja aloe bermula dari Mei hingga Ogos. Pada masa ini, pertumbuhan bunga aktif diperhatikan.

    Cukup lezat untuk memberi makan 1 kali dalam 10-14 hari.

    Untuk mengembalikan keseimbangan nutrien di dalam tanah dan mengoptimumkan proses hidup tanaman, penanam berpengalaman lebih suka baja mineral berikut: ammonium nitrat, superfosfat, garam kalium, ammonium sulfat. Komposisi pembajaan merangkumi mineral:

    1. Nitrogen. Ia perlu untuk daun. Berkat nitrogen, jumlah klorofil yang dihasilkan meningkat, sehingga meningkatkan warna. Pucuk menjadi kuat, kuat, sihat. Nitrogen menyumbang kepada pertumbuhan tanaman yang pesat. Sekiranya daun berubah warna, menjadi lebih kecil, tidak ada pertumbuhan - ini adalah gejala kekurangan nitrogen di dalam tanah.
    2. Fosfor bertanggungjawab untuk proses tenaga dalam sel tumbuhan. Menggalakkan pemula. Dengan kekurangannya, anda dapat melihat bintik-bintik di dedaunan, perubahan warna. Proses ini mempengaruhi pertama dedaun lama, dan kemudian gejala muncul pada proses muda. Pertumbuhan akar dihambat.
    3. Kalium mendorong metabolisme nitrogen. Dengan pertolongannya, karbon dioksida diserap dari udara. Dengan kekurangan mineral ini, perubahan warna daun juga terlihat, ciri yang merupakan sempadan putih di sepanjang kontur lembaran.
    4. Magnesium adalah peserta yang sangat diperlukan dalam proses fotosintesis. Dengan kekurangannya, urat membujur bertambah cerah.

    Dengan pemeriksaan visual tumbuhan berwarna kuning, anda dapat menentukan mineral lidah buaya mana yang hilang. Dan ambil tindakan sewajarnya.

    Apa yang harus diberi makan untuk menghidupkan kembali dengan penyakit?

    Baja Fertimix, juga disebut biohumus untuk kaktus dan lidah buaya, sangat sesuai untuk "reinkarnasi". Ubat ini tidak mengandungi kimia, iaitu baja organik - ini adalah format ubat yang paling baik untuk hidup.

    Kaedah aplikasi:

    1. Ambil 1 liter air bersih.
    2. Ukur 3 penutup Fertimix dan tambahkan ke dalam air.
    3. Campurkan.
    4. Tuangkan di bawah akar.

    Anda tidak boleh menggunakan Fertimix sahaja, jika tidak, anda boleh membunuh succulent sepenuhnya. Penyiraman dengan ubat harus diganti dengan penggunaan baja mineral.

    Berapa kerap saya perlu menyiram lidah di rumah?


    Rejimen penyiraman yang teratur adalah bahagian penting dalam menjaga perwakilan flora dalaman. Menyiram lidah buaya - daun yang lezat - anda perlukan mengikut peraturan tertentu, maka ia akan menggembirakan anda dengan penampilan hiasan dan membantu menyembuhkan penyakit pemiliknya. Seorang tetamu Afrika mudah bertolak ansur dengan kekeringan, tetapi tidak akan memaafkan penanam pengairan yang berlebihan. Untuk mengelakkan kehilangan haiwan kesayangan hijau anda, ikuti petua ini..

    Bahaya kelembapan berlebihan

    Aloe adalah succulent daun khas. Di alam liar, eksot biasa terjadi di kawasan padang pasir di Afrika, Semenanjung Arab, Madagascar. Daun xiphoid dikumpulkan di lingkaran keluar, berfungsi untuk menyimpan kelembapan. Sekiranya anda memotong daun lidah buaya, di dalamnya anda akan melihat bubur berdaging yang dipenuhi dengan jus tanaman pahit. Di bawah mikroskop, ia menyerupai sel yang berfungsi untuk mengumpulkan kelembapan. Hujan di padang pasir tropis jarang terjadi, jadi semak berusaha mengumpulkan bekalan air maksimum. Tetapi dengan penyiraman yang berlebihan di dalam daun, membran sel mulai pecah, proses putrefaktif berkembang.

    Spora kulat hidup di dalam substrat dan, apabila suhunya rendah, dengan kelembapan yang tinggi, mereka mula membentuk miselium. Untuk menyelamatkan aloe dari mereka hampir mustahil. Penyakit kulat menyebabkan kerosakan sistem akar, batang, daun. Sekiranya anda menemui masalah tepat pada waktunya, pemindahan kecemasan akan membantu membuang semua kawasan yang dijangkiti.

    Terdapat lebih dari lima ratus jenis lidah buaya, yang berbeza dari segi warna, kebiasaan, ukurannya, tetapi teknologi menumbuhkan tamu eksotik adalah sama untuk semua orang.

    Berapa kerap air?

    Kekerapan penyiraman aloe bergantung kepada beberapa faktor:

    • masa tahun;
    • umur tanaman;
    • keadaan pembendungan - suhu, kelembapan udara;
    • kualiti saliran;
    • bahan periuk bunga.

    Untuk menetapkan kaedah penyiraman aloe di rumah, anda harus membawa mereka sedekat mungkin ke habitat semula jadi mereka.

    Pengairan semasa musim pertumbuhan aktif

    Pada musim bunga dan musim panas, exot mempunyai masa tumbuh-tumbuhan aktif. Di rumah, beberapa hujan musim bunga lebat membolehkan tanaman menimbun sekiranya berlaku kemarau.

    Pada masa ini, lidah buaya memerlukan pengairan yang banyak, tetapi jarang berlaku. Dari satu penyiraman ke yang lain, benjolan tanah hampir kering sepenuhnya. Bergantung pada keadaan cuaca (musim panas mungkin agak lembap), selang waktu antara pengairan boleh dari 3 hingga 10 hari. Untuk menyusup ke zon akar, disarankan untuk menyiram aloe dengan rendaman, kerana akar penghisap terletak di bahagian bawah periuk. Individu muda tumbuh dalam jumlah tanah yang lebih kecil, sehingga kering lebih cepat, menyiramnya lebih kerap.

    Menyiram dalam tempoh tidak aktif

    Pada musim gugur, proses pertumbuhan ditangguhkan kerana pemendekan waktu siang. Aloe mula bersiap sedia untuk musim sejuk yang tidak aktif. Tugas penanam pada tahap ini adalah untuk meningkatkan jurang antara pengairan secara beransur-ansur. Pada musim luruh, cukup untuk menyiram substrat setiap 2-3 minggu. Pada musim sejuk, lidah disiram dengan sederhana sekali setiap 30-45 hari menggunakan tin penyiram. Pengairan dilakukan pada waktu pagi agar tidak membeku akarnya. Rejimen seperti itu hanya dilakukan ketika mengatur waktu istirahat, yang menunjukkan penurunan latar belakang suhu menjadi 13-15 ° C. Tetamu Afrika yang berehat dari pertengahan November hingga akhir Februari.

    Sekiranya haiwan kesayangan hijau anda disimpan pada suhu yang sama sepanjang tahun dan tidak berhibernasi, ia disiram pada musim sejuk seperti pada musim gugur - 2-3 minggu sekali.

    Bagaimana kekerapan penyiraman bergantung pada periuk yang dipilih?

    Bahan dari mana pot bunga dibuat juga mempengaruhi frekuensi pengairan. Penanam bunga yang berpengalaman lebih suka menanam lidah buaya di periuk seramik atau tanah liat. Oksigen memasuki akar melalui dinding bekas sedemikian, dan kelembapan berlebihan menguap. Ini adalah kelebihan besar, tetapi dalam keadaan panas anda perlu menyiram haiwan kesayangan hijau sedikit lebih kerap dan lebih banyak.

    Prasyarat untuk kandungan lidah buaya adalah adanya lubang saliran di bahagian bawah periuk dan lapisan saliran batu bata yang pecah, pecahan, tanah liat yang diperluas. Sekiranya tidak ada saliran, lebihan air dari pengairan akan terkumpul di zon akar, yang semestinya akan menyebabkan pengembangan reput akar. Atas sebab yang sama, hanya substrat khusus yang digunakan, yang bertujuan untuk kaktus dan succulents. Ini mendorong penembusan air setelah pengairan ke zon akar, tidak membiarkannya bertakung.

    Rawatan air lain

    Tidak mustahil untuk menyemburkan jisim daun, eksot digunakan untuk mengurangkan kelembapan udara. Sekiranya titisan air tetap ada di daun, mereka boleh menyebabkan terbakar sinar matahari, yang akan merosakkan hiasan haiwan kesayangan anda. Dari kelembapan masuk ke dalam saluran keluar, proses putrefaktif sering berkembang. Sekiranya anda perlu membersihkan daun dari habuk, lebih baik hanya lap dengan kain lembap, berhati-hatilah untuk tidak mengelap lapisan lilin.

    Sebilangan tukang kebun kadang-kadang menasihatkan mandi aloe di bawah pancuran air suam. Pendekatan ini akan menyegarkan daun, menghilangkan debu, membantu membuka stomata. Mandi boleh digabungkan dengan penyiraman seterusnya, tetapi setelah prosedur, bersenjata dengan tuala kertas. Keluarkan titisan air dari daun, pastikan ia tidak tinggal di dalam saluran keluar. Selepas berenang, jangan biarkan aloe terkena cahaya matahari langsung. Anda boleh menggunakan air mandi 1-2 kali pada musim panas, acara ini dikontraindikasikan pada musim sejuk dan musim luruh.

    Cara menyiram lidah buaya?

    Penanam bunga yang berpengalaman ketika menyiram aloe dipandu oleh satu-satunya peraturan - lebih baik tidak menambahkan air daripada memerangi penyakit yang disebabkan oleh pengairan berlebihan. Berapa kerap menyiram bunga, kita sudah tahu, sekarang pertimbangkan teknologi penyiraman.

    Air jenis apa yang diperlukan oleh eksotik??

    Di rumah, lidah buaya menerima kelembapan melalui hujan semula jadi - hujan dan kabut, jadi cairan dari keran tidak sesuai. Ia harus dipertahankan selama sehari dan dilembutkan dengan menambahkan sedikit jus lemon. Anda tidak perlu mendidih cecair, ini akan mengurangkan jumlah oksigen terlarut.

    Untuk mendapatkan cecair pengairan yang optimum, anda boleh menggunakan algoritma berikut.

    1. Isi sebarang bekas dengan air paip, tahan selama 12 jam.
    2. Tuang cecair dengan berhati-hati ke dalam botol plastik berkualiti makanan yang bersih, cuba mengelakkan masuk ke dalam sedimen.
    3. Masukkan bekas ke dalam peti sejuk, tunggu sehingga beku sepenuhnya.
    4. Masukkan botol untuk dicairkan pada suhu bilik.
    5. Tunggu sehingga air mencapai suhu persekitaran.

    Walaupun rawatan air ini memakan masa, ia sangat sesuai untuk haiwan kesayangan hijau. Kedai bunga dinasihatkan untuk menambahkan sedikit jus lidah buaya ke cecair pengairan. Ia menghilangkan mikroflora berbahaya, mendorong pertumbuhan yang baik..

    Pada musim sejuk dan awal musim bunga, anda boleh menggunakan salji cair untuk pengairan, hanya mengambilnya dari lebuh raya dan kilang. Pada musim panas, air hujan akan berlaku..

    Bukan hanya kualiti yang penting, tetapi juga suhu air. Pada musim panas, penyiraman dilakukan dengan cecair yang dipanaskan hingga 25-30 -C. Pada musim sejuk, sediakan air sehingga suhunya 5-7 ° C di atas suhu bilik.

    Menyiram dari atas

    Untuk penyiraman dari atas adalah lebih senang menggunakan tin penyiram dengan hidung yang sempit. Masukkan air yang telah disiapkan ke dalamnya, tuangkan aloe dengan hati-hati di bawah akar, mengelakkan air masuk ke daun dan ke saluran keluar. Berapa banyak air yang perlu dicurahkan bergantung kepada keadaan tanah dan isipadu. Bola bumi harus basah sehingga kelembapan sampai ke akar rendaman. Tuangkan cecair sehingga ia mula mengalir keluar melalui lubang saliran. Ini biasanya mengambil masa 3-4 saat. Jangan lupa mengalirkan lebihan dari kuali setengah jam selepas pengairan.

    Menyiram dari bawah

    Penyiraman bahagian bawah adalah optimum untuk lidah buaya, kerana dengan kaedah pengairan ini, tidak ada pelembapan akar yang terlalu banyak, tidak ada nutrien yang dicuci dari substrat.

    Teknologi penyiraman melalui lubang saliran

    1. Sediakan bekas plastik besen atau pukal.
    2. Isi bekas dengan air siap. Tahap cecair harus mencapai sepertiga ketinggian periuk.
    3. Letakkan pot bunga di dalam bekas air.
    4. Tunggu sehingga benjolan tanah tepu sepenuhnya dengan kelembapan. Permukaan bumi di dalam periuk harus menjadi basah.
    5. Keluarkan periuk dari lembangan, letakkan di atas palet.
    6. Apabila cecair berlebihan mengalir, toskan dari baki titisan..

    Kaedah pengairan ini akan melindungi daun berdaging tamu Afrika dari reput..

    Cara menyiram aloe dengan baja?

    Aloe dapat berkembang secara normal tanpa membaja, kerana di rumah ia tumbuh di tanah yang buruk. Namun, sekarang banyak jenis budaya hiasan telah dibiakkan, dan untuk mengekalkan penampilan yang cantik, mereka perlu diisi semula. Ia diperkenalkan hanya semasa tumbuh-tumbuhan aktif - pada musim bunga dan musim panas.

    Baja biasanya digunakan bersama dengan pengairan. Kompleks mineral siap pakai lidah buaya yang direka untuk memberi makan kaktus dan succulents, tetapi anda perlu menggunakannya dengan betul.

    Menyiram exot rumah dengan baja mempunyai beberapa nuansa.

    • Baja cair yang dibeli dicairkan dengan air untuk pengairan mengikut arahan.
    • Penggunaan baja berbutir tidak dapat diterima - anda boleh membakar akar halus.
    • Pupuk bunga dengan kaedah penyiraman bawah seperti yang dijelaskan di atas. Pendekatan ini akan mempercepat penyerapan pembajaan, tidak akan membenarkan pengasinan tanah.
    • Kecualikan pakaian atas untuk spesimen yang sakit, ini boleh memperburuk keadaan mereka.
    • Jangan menyiram lidah buaya dengan baja selama sebulan selepas pembelian dan enam bulan selepas pemindahan.
    • Sebelum menggunakan baja, pastikan untuk menyiram tanah dengan air bersih. Ini akan melindungi akar daripada luka kimia..
    • Jangan biarkan pembajaan pada daun - semak akan terbakar.

    Sekiranya anda menanam aloe untuk tujuan perubatan atau untuk penyediaan kosmetik buatan sendiri, anda tidak boleh menyiramnya dengan baja..

    Bila perlu menyiram aloe selepas pemindahan?

    Apabila eksotika dalaman tumbuh, kawasan yang lebih besar akan diperlukan. Spesimen muda ditransplantasikan setiap tahun; individu dewasa yang berumur lebih dari empat tahun menukar "tempat tinggal" mereka setiap 3-4 tahun. Tumbuhan yang sihat ditransplantasikan dengan transshipment, menghilangkan pelanggaran integriti koma tanah. Sebaiknya mengadakan acara selepas akhir tempoh rehat, pada pertengahan musim bunga.

    1. Dua minggu sebelum pemindahan yang dimaksudkan, perlu menyisihkan sepenuhnya penyiraman aloe, ini akan memudahkan mengeluarkan sistem akar dari tangki lama.
    2. Ketuk perlahan dinding periuk, condongkannya dan cuba keluarkan tanaman. Sekiranya anda tidak berjaya, ambil tin penyiram dengan hidung yang panjang dan lembapkan tanah sedikit di sepanjang dinding periuk.
    3. Pindahkan semak ke dalam bekas baru - 2-3 cm lebih luas daripada yang sebelumnya.
    4. Jangan lupa lapisan substrat dan saliran yang sesuai..
    5. Selepas penghantaran, banyakkan air tanah, jika perlu, tambahkan substrat.
    6. Pengairan seterusnya dilakukan tidak lebih awal daripada 5-7 hari.

    Sekiranya sakit, tanaman memerlukan pemindahan kecemasan dengan penyingkiran akar busuk. Langkah sedemikian sering diperlukan dengan pengairan yang berlebihan. Sekiranya tanah di dalam periuk aloe mula bertukar masam, keluarkan dari substrat. Bilas akar dengan lembut, angkat semua bahagian yang busuk dengan pisau steril. Serbuk kepingan dengan serbuk arang, biarkan kering sedikit. Tanam semak di tanah segar. Selepas pemindahan kecemasan, jangan menyiram lidah buaya selama 4-5 hari.

    Dengan mengetahui cara mengatur penyiraman lidah buaya yang betul, anda dapat menanam tanaman bersahaja ini dengan mudah. Tertakluk kepada cadangan yang dinyatakan di atas, anda tidak perlu memperjuangkan kesihatan haiwan hijau.