Aloe - penjagaan, pembiakan dan penanaman

Elena Ivanova • 06/21/2018

Ingat kisah di mana Cinderella yang tidak ketara berubah menjadi Puteri - ini adalah kisah mengenai lidah buaya. Ia kelihatan seperti bunga biasa dan berduri, beberapa tahun selepas kelahiran ia berubah menjadi doktor ajaib yang membantu dalam rawatan penyakit.

Nama "aloe" dalam terjemahan bermaksud "pahit" kerana ciri khas jus.

Terdapat kira-kira 400 spesies tumbuhan, tetapi di rumah mereka tumbuh 3 pokok:

Ini adalah tumbuh-tumbuhan dengan daun berdaun panjang motley atau warna hijau, dengan jarum di hujungnya. Dua spesies terakhir adalah roset, dan pohon lidah buaya tumbuh dalam bentuk pokok, dengan batang yang kuat.

Secara semula jadi, mekar lidah diamati secara teratur dan mewakili bunga panik dengan warna merah pada batang tubular yang panjang. Tumbuhan dalaman jarang berbunga.

Cara menjaga lidah buaya

Oleh kerana bunga itu adalah tanaman di benua Afrika, perawatan lidah buaya itu mudah. Tumbuhan ini tidak bertolak ansur dengan kelebihan dan kekurangan kelembapan - mereka mula berkerut, kering atau jatuh dari daun.

Tempat menyusun bunga

Aloe berasa paling selesa di tingkap selatan. Cahaya matahari langsung diperlukan untuknya, seperti seteguk air. Seperti semua succulents, daun tanaman tidak boleh menyentuh kaca. Jika tidak, ada luka bakar dan kerosakan pada daun, ia menjadi lembut dan lembik, secara beransur-ansur mati.

Bunga itu dapat ditanam di tingkap timur dan barat, di mana terdapat sedikit teduhan. Tetapi ketiadaan cahaya matahari boleh membawa maut.

Penyiraman dan suhu

Bergantung pada musim, anda perlu menyiram bunga secara terpilih. Pada musim sejuk - sekali setiap 10-15 hari, pada musim panas - 7 hari. Menyiram secara sederhana, kelembapan berlebihan akan menyebabkan kematian tanaman. Oleh kerana akar melilit hampir keseluruhan benjolan tanah ke bahagian paling bawah, disarankan untuk menyiram aloe melalui dulang. Akarnya sendiri menyerap jumlah air yang diperlukan. Selepas 20-30 minit, lebihan cecair harus dikeluarkan..

Suhu tanaman berbeza dari musim ke musim.

  • Pada musim sejuk - disarankan untuk menurunkannya hingga 12-15 C - taman musim sejuk atau teres bertebat yang tertutup sangat sesuai untuk meletakkan bunga;
  • Pada musim panas - disyorkan untuk mengeluarkan tanaman ke udara terbuka. Suhu mungkin panas, tetapi semasa hujan, pastikan kelembapan tidak masuk ke dalam saluran keluar, mis. tanaman memerlukan kanopi ringan.

Berpakaian atas

Pada musim panas, sebulan sekali, lidah buaya dapat diberi makan baja kompleks untuk kaktus dan succulents. Biarkan berehat pada musim sejuk.

Pindah

Tanaman dewasa disyorkan untuk ditanam semula jika pot tidak sesuai ukurannya. Untuk ini, bekas diambil dengan diameter 1-2 cm lebih lebar, lapisan saliran kecil diletakkan di bahagian bawah, kemudian, dengan pemindahan, tanaman diletakkan di tengah dan lompang ditutup dengan campuran tanah.

Sekiranya anda melihat bahawa tanaman terasa selesa di dalam periuk lama, anda boleh mengganti bahagian atas tanah - 1-2 cm. Selepas akhir transshipment, lembapkan tanah sedikit.

Sekiranya anda berurusan dengan tanaman muda yang tumbuh secara intensif, tanamlah setiap tahun pada musim bunga.

Penyebaran lidah buaya

Sekiranya anda menggunakan penyebaran lidah buaya untuk pembiakan, ia mesti dikeringkan, dan daun atau bahagian atas saluran keluar dapat segera ditanam di tanah lembap, yang terdiri dari tanah lembaran dan pasir dalam nisbah 1: 1. Aloe mudah berakar, dan mula tumbuh dengan aktif. Anda boleh menyebarkan tanaman dengan biji. Pakej ini mengandungi arahan terperinci.

Apa yang ditakuti oleh aloe?

  • draf;
  • suhu yang terlalu rendah;
  • penimbunan air;
  • hama labah-labah.

Dalam penjagaan bunga, mudah untuk mengekalkan keadaan yang tepat untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman..

Cara mendapatkan jus aloe

Ubat "doktor rumah" adalah jus yang digunakan dalam perubatan, tata rias dan pengeluaran tanaman. Jus tanaman yang berumur lebih dari 3 tahun mempunyai sifat penyembuhan. Ia mengandungi vitamin kumpulan B, C, A, E dan bahan aktif secara biologi.

Di tanah kelahiran, daun tanaman diukir dan jusnya dikeringkan, yang dikeringkan hingga seperti jeli. Dalam pengeluaran perindustrian, daunnya dihancurkan, ditekan, mendapatkan jus, yang direbus ke keadaan yang sama.

Di rumah, anda boleh mendapatkan jus dengan dua cara:

  1. Daun memotong dan memerah jus dalam jumlah yang betul.
  2. Daun yang dipotong sedikit kering dan jus diperah dengan cara yang sama, tetapi dalam keadaan seperti jeli.

Selalunya terdapat keperluan untuk menggunakan keseluruhan daun aloe. Sekiranya anda perlu membuat kompres, daun dipotong sepanjang keseluruhannya dan digunakan untuk fokus penyakit. Jus aloe membantu dengan keradangan, kerengsaan kulit, penyakit bernanah dan luka.

Kesan tenaga di pangsapuri

"Doktor Rumah" merawat dan meningkatkan imuniti bukan sahaja orang yang sakit, tetapi juga mempengaruhi aura rumah. Di dalam bilik di mana pesakit berada, lidah buaya membersihkan udara dan tenaga bilik. Ia seperti penapis, menghalang penembusan negatif ke dalam rumah.

Dianjurkan untuk membersihkan daun tanaman dari habuk dengan berus atau span lembut. Dengan pertumbuhan dan perkembangan tanaman dapat dinilai berdasarkan "cuaca di rumah".

Sifat ajaib bunga dikaitkan bukan sahaja dengan kesihatan, tetapi juga dengan keindahan nyonya rumah. Di Mesir kuno, dipercayai bahawa tanaman itu membawa cinta, kedamaian dan penyucian. Dan di dunia Islam, sebatang lidah buaya, yang dibawa dari Mekah, berfungsi sebagai jimat ziarah yang berjaya.

Setiap keluarga harus mempunyai "doktor rumah" sendiri untuk membantu dan melindungi kesihatan penghuni rumah tersebut.

Aloe - peraturan untuk penjagaan di rumah

Secara semula jadi, terdapat kira-kira 340 spesies lidah buaya, di mana hanya sebilangan besar yang ditanam di rumah..

Tumbuhan ini dari genus Succulents terkenal baik sebagai ubat dan hiasan.

Beberapa jenis lidah buaya, terutamanya dibiakkan dengan hibridisasi, kelihatan sangat asli.

Aloe dinilai sebagai sumber udara yang mudah menguap dan membasmi kuman. Daunnya digunakan dalam perubatan rakyat dan rasmi, dalam bidang kosmetologi..

Spesies Aloe yang ditanam di rumah

Aloe di pot bunga di ambang tingkap biasanya tidak tumbuh lebih dari satu meter, untuk tujuan hiasan varieti kerdil dan kacukan ditanam.

Jenis aloe yang paling biasa di rumah adalah:

  • pokok lidah buaya, juga dikenali sebagai agave, dengan batang dan banyak pucuk sisi, setinggi satu meter;
  • lidah buaya sebenar (biasa), lidah buaya, ia juga Barbados atau kuning - tumbuhan besar dengan roset;
  • gelendong merah, atau motley - tanaman hiasan yang indah, rendah, dengan batang pendek, boleh mekar;
  • aloe-scary - tumbuhan besar dengan daun berdaging, di tepinya terdapat banyak lonjakan kuat;
  • sabun lidah buaya - dengan batang tebal pendek dan daun lebar, mekar;
  • varietas aloe miniatur - berputar, jongkok, menyenangkan, berskala panjang, berdaun pendek, banyak daun (spiral).
kandungan ↑

Ciri-ciri tumbuh dan merawat lidah buaya

Prinsip umum menjaga semua jenis lidah adalah sama, tetapi beberapa jenis mempunyai keistimewaannya sendiri, terutama untuk pembiakan.

Memilih Tempat untuk Aloe

[ads1] Apabila memilih tempat di mana lebih baik meletakkan pot bunga dengan lidah buaya, pertimbangan pencahayaan dan keadaan suhu adalah keutamaan.

Seperti semua succulents, aloe menyukai cahaya terang, dan lebih baik meletakkannya di ambang tingkap bilik yang terletak di sisi cerah, iaitu menghadap ke selatan, tenggara dan barat daya.

Aloe mentolerir sedikit peneduhan pada musim sejuk dengan cukup baik, jadi anda tidak boleh bimbang tentang pencahayaan buatan dengan kekurangan semula jadi.

Pada musim panas, lebih baik meletakkan pot bunga di balkoni, loggia, di mana tanaman tumbuh lebih kuat dan mengeras. Lebih baik menyusun semula aloe dalam keadaan panas yang kuat sehingga sinar tidak jatuh di bawah sinar matahari maksimum.

Suhu mungkin berbeza-beza bergantung pada musim, pada musim sejuk 10 darjah cukup, dan pada musim panas aloe lebih suka suhu 22-26⁰, anda harus berusaha mematuhi bingkai ini.

Substrat aloe dan pembalut atas

Bumi di dalam pot bunga dengan lidah buaya mesti cukup subur, kerapuhan dan kebolehtelapan udara yang baik sangat penting.

Anda boleh membeli substrat siap untuk sukulen atau menyediakan komposisi yang diinginkan sendiri, dengan mengambil 2 helai tanah liat tanah liat satu lembaran pasir setiap satu dan menambahkan sedikit tanah liat yang diperluas untuk saliran, arang dan gambut.

Pemakanan lidah buaya diperlukan dalam tempoh pertumbuhan aktif pada bulan April - September, dan perlu dilakukan sekali atau dua kali sebulan, menggunakan kompleks baja mineral.

Menyiram dan menyembur

Penyiraman bergantung pada musim - pada musim panas semestinya banyak. Semasa merawat lidah buaya pada musim sejuk, anda hanya perlu membasahi tanah dan menyiram semula tanaman hanya apabila substrat benar-benar kering. Air tidak boleh sejuk.

Pada musim panas, penyiraman diperlukan seminggu sekali dan lebih kerap, bergantung pada cuaca, anda perlu memberi tumpuan kepada kelembapan substrat, ia mesti kering sedikit sebelum penyiraman berikutnya. Pada musim sejuk, selang antara pengairan boleh 3-4 minggu.

Lebih-lebih lagi, pengumpulan air berbahaya di dalam kuali, menyebabkan sistem akar membusuk, dan di saluran keluar. Oleh itu, lebih baik jangan menyiram tanaman dari atas, dan selama 10 minit turunkan pot bunga ke dalam air.

Elakkan pengumpulan air di saluran keluar dan semasa menyembur. Pada musim sejuk, ia tidak diperlukan, kerana lidah buaya tidak sensitif terhadap udara kering, dan pada musim panas anda perlu menyemburkan tanaman, menjauhkan penyembur dari daun.

Pemindahan dan pembiakan

Adalah perlu untuk menanam aloe pada musim bunga, tempoh yang sama adalah yang terbaik untuk pembiakan. Tanaman muda ditransplantasikan setiap tahun, lebih matang - setiap 2-3 tahun, memilih periuk dengan jumlah 20% lebih banyak daripada yang sebelumnya, kerana sistem akar lidah buaya terus berkembang dan meningkat.

Untuk penghantaran di pot bunga lain, anda perlu mengeluarkan tanaman bersama dengan tanah dari yang lama, untuk melakukan ini, lukis pisau di sepanjang dinding pot bunga, memisahkan substrat dari mereka.

Apa yang anda perlu ketahui untuk memastikan penjagaan yang betul untuk kordilina di rumah - baca dalam artikel kami.

Mengenai ciri merawat raksasa di rumah, baca di sini.

Saliran dituangkan ke bahagian bawah pot bunga baru, sedikit substrat, tanaman yang diekstrak dipindahkan bersama dengan substrat, dan ruang bebas ditutup dengan lembut dengan tanah.

Sekiranya dua batang telah terbentuk (di pohon lidah buaya), anda perlu memisahkan akar dua tanaman dengan teliti dan menanamnya di dalam pot bunga yang berbeza.

Sekiranya proses basal telah terbentuk, mereka dapat digunakan untuk pembiakan, dipisahkan dari tanaman utama dan diletakkan di dalam air hingga akar terbentuk, dan kemudian menanam.

Soket anak perempuan dipisahkan pada awal pembentukan.

Aloe juga membiak dengan keratan apikal, mereka dipotong dan dikeringkan, adalah mungkin untuk menanam keratan di tanah hanya apabila potongannya benar-benar kering. Daun keseluruhan individu, juga digunakan untuk pembiakan, juga dikeringkan..

Lebih jarang, biji lidah buaya digunakan untuk menyebarkan biji yang dijual di kedai khusus, setelah menyemai benih, bekas dengan tanah harus disimpan di bawah lampu.

Masalah, Perosak, Penyakit

Kelembapan yang berlebihan menyebabkan pucat dan layu batang, daun, kekurangan cahaya matahari - ke batang peregangan dan pemecahan daun, dan sekiranya panas terik dan sinar matahari yang berlebihan, daun mengecut dan berubah menjadi merah.

Sekiranya daun menjadi kuning di tepinya dan kering di hujungnya, ini boleh disebabkan oleh air berklorin, asap tembakau berlebihan di udara, kekurangan kalium.

Masalah dengan pertumbuhan dan perkembangan disebabkan oleh tanah liat yang terlalu berat, udara yang tidak baik. Tumbuhan berubah menjadi kuning sepenuhnya pada masa yang sama, reaksi yang sama berlaku terhadap pengeringan tanah, udara kering atau kelembapan berlebihan.

Penyakit aloe yang paling biasa adalah reput akar, reput sistem akar disebabkan oleh limpahan air atau menggunakan air yang terlalu sejuk untuk mengairi. Dalam kes ini, pertumbuhan berhenti atau melambatkan, batangnya mengering.

Menggali tanaman, merevisi sistem akar dengan penyingkiran akar busuk, menaburkan serbuk arang batu yang masih ada, abu, belerang dan pemindahan ke tanah dengan kandungan pasir yang tinggi diperlukan.

Sekiranya akarnya telah reput sepenuhnya, tanaman harus di-root dengan cara yang baru, dengan menggunakan pucuk atas atau yang sihat.

Reput kering adalah penyakit yang lebih berbahaya yang berkembang secara sementara dan menampakkan diri pada pengeringan tanaman. Tidak mungkin menyelamatkan lidah buaya yang terkena penyakit itu, hanya mungkin merawatnya dengan racun kulat sistemik sebagai langkah pencegahan.

Perosak lidah buaya mempengaruhi:

Serbuk mealybug adalah perosak terbesar dan paling ketara, ia dapat dikeluarkan secara mekanikal dari kilang menggunakan sikat atau pinset, dan kawasan yang terjejas dapat dirawat dengan tincture alkohol bawang putih (70% alkohol) dan tanaman pritenitsya selama beberapa hari, dalam kes yang lebih sukar, gunakan racun serangga..

Perisai kurang cenderung menyerang lidah buaya, dan pertarungannya lebih rumit dengan adanya perisai keras perosak ini yang melindungi tubuh. Tumbuhan ini dapat dirawat dengan larutan cuka, racun serangga spektrum luas digunakan terhadap serangga.

Tungau labah-labah mempunyai ukuran yang sangat kecil, sukar dikesan. Dia tidak suka air sejuk, dan pada musim panas tanaman dapat disembur dengan infusi tembakau sejuk atau air sabun walaupun untuk tujuan pencegahan; tincture bawang putih juga cukup berkesan untuk melawannya. Daripada bahan kimia yang anda perlukan untuk menggunakan racun asar.

Untuk memerangi thrips, larutan insektisida digunakan untuk menyiram tanah dan penyemburan, ubat mesti diganti, kerana serangga mengembangkan kekebalan terhadapnya. Setelah memusnahkan serangga dewasa, setelah seminggu anda perlu mengulangi rawatan terhadap larva.

Apabila dijangkiti cacing mikroskopik, nematoda, perlu memotong bahagian akar yang terkena, yang menjadi nodular.

Walaupun tanaman lidah buaya dalaman cukup bersahaja untuk dijaga, ketika menanamnya di rumah, anda perlu mengikuti beberapa peraturan, bertindak balas tepat pada masanya terhadap perubahan penampilan tanaman, penghentian pertumbuhan selama tempoh vegetatif, periksa aloe secara berkala dengan teliti untuk mengenal pasti kemungkinan perosak.

Penjagaan pembiakan tanaman lidah buaya

Tumbuhan herba abadi Aloe (Aloe) adalah wakil keluarga Liliaceae, gen ini menyatukan sekitar 260 spesies. Kilang ini berasal dari Afrika, atau lebih tepatnya, dari kawasan yang paling kering. Faktanya ialah aloe sangat tahan terhadap kekeringan..

Ciri-ciri Aloe Vera

Plat daun lidah buaya, yang merupakan sebahagian daripada saluran keluar, tumbuh dari akar, selalunya ia berdaging. Terdapat spesies yang mempunyai duri di dedaunan dan ada spesies yang tidak. Sebilangan spesies di permukaan dedaunan mempunyai lapisan lilin. Semasa berbunga, semak dihiasi dengan bunga berwarna merah, kuning atau oren. Bentuk perbungaan, bergantung pada spesies, boleh menjadi racemose atau panik, selalunya bunganya berbentuk lonceng atau berbentuk tubular.

Beberapa spesies mempunyai sifat penyembuhan, jadi mereka digunakan dalam ubat alternatif. Jus aloe membantu menyembuhkan abses dan luka bakar dengan lebih cepat. Ia juga digunakan untuk membuat topeng, kerana memiliki sifat pemulihan dan anti-penuaan. Dedaunan digunakan untuk mendapatkan bahan dengan kesan pencahar. Dalam budaya, bukan sahaja banyak jenis aloe ditanam, tetapi juga jenis.

Huraian ringkas mengenai pertumbuhan

  1. Mekar. Aloe ditanam sebagai tanaman hiasan dan tanaman perubatan.
  2. Pencahayaan. Memerlukan cahaya matahari yang lebih terang. Kadang-kadang pada musim sejuk, semak disyorkan untuk disorot.
  3. Mod suhu. Semasa musim bunga-musim panas, bunga tumbuh dengan baik pada suhu bilik biasa. Pada musim sejuk, bilik tidak boleh lebih panas daripada 14 darjah.
  4. Menyiram. Semasa musim tanam, substrat dalam periuk dibasahi dengan segera setelah pengeringan lapisan atasnya. Pada bulan-bulan musim sejuk, penyiraman dilakukan lebih jarang, atau lebih tepatnya, dua hari setelah mengeringkan permukaan campuran tanah. Semasa menyiram, pastikan tiada cecair masuk ke dalam salur keluar daun.
  5. Kelembapan udara. Aloe tumbuh secara normal dengan ciri kelembapan udara di tempat kediaman.
  6. Baja. Berpakaian top dilakukan dari separuh kedua musim bunga hingga musim luruh pertama setiap 4 minggu sekali, untuk penggunaan baja mineral ini.
  7. Tempoh rehat. Permulaannya adalah pada babak kedua, dan berakhir pada pertengahan musim bunga.
  8. Pindah. Belukar dipindahkan pada awal musim tanam, semak belukar menjalani prosedur ini 1 kali dalam beberapa tahun, dan lebih banyak orang dewasa - 1 kali dalam 4 tahun..
  9. Campuran tanah. Tanah daun dan rumput, serta pasir (1: 2: 1).
  10. Pembiakan. Kaedah pucuk dan biji benih.
  11. Serangga berbahaya. Kutu daun, serangga skala, serangga mealy dan hama labah-labah.
  12. Penyakit Tanaman boleh menjadi sakit hanya jika dijaga dengan tidak betul. Selalunya, ia mengalami reput, yang berasal dari penyiraman yang terlalu berat..
  13. Hartanah Sebilangan spesies lidah buaya dicirikan oleh sifat penyembuhan. Mereka mempunyai sifat anti-radang, imunostimulasi, penyembuhan luka, antibakteria, pertumbuhan semula dan lain-lain..

Penjagaan lidah buaya di rumah

Pencahayaan

Aloe adalah tanaman fotofil, jadi yang terbaik adalah menanamnya di rumah di tingkap selatan, sementara itu tidak takut cahaya matahari langsung. Belukar, yang telah lama dalam bayang-bayang, secara bertahap terbiasa dengan sinar matahari yang terang. Pada musim sejuk, semak kadang-kadang memerlukan pencahayaan tambahan, untuk ini anda boleh menggunakan lampu pendarfluor.

Mod suhu

Pada musim panas, lidah buaya berkembang dan tumbuh dalam had normal pada suhu bilik biasa. Pada musim panas, ia dapat dipindahkan ke udara segar, sementara tempat yang dilindungi dari pemendakan dipilih untuknya. Sekiranya pada musim panas anda tidak memindahkan kilang ke jalan, maka disyorkan untuk mengudarakan sistem di mana ia berada secara sistematik. Pada musim sejuk, lidah buaya mempunyai tempoh yang tidak aktif, yang dianjurkan untuk mengaturnya semula di tempat yang sejuk (tidak lebih panas daripada 14 darjah). Sekiranya lebih panas di dalam bilik, maka semak dapat mulai meregang secara aktif, kerana pada musim sejuk matahari tidak dapat memberikan cahaya yang diperlukan.

Menyiram

Semasa musim tanam, penyiraman lidah buaya dilakukan sebaik sahaja permukaan campuran tanah di dalam periuk kering. Pada musim sejuk, penyiraman semestinya lebih jarang berlaku, namun, koma tanah tidak boleh dibiarkan kering. Semasa membasahi substrat, pastikan cecair tidak masuk ke dalam saluran keluar daun, kerana ini boleh menyebabkan busuk membusuk, dan ini seterusnya dapat memusnahkan semak..

Kelembapan udara

Bunga seperti itu biasanya tumbuh dan berkembang pada kelembapan apa pun.

Mekar

Agar lidah mekar, ia memerlukan waktu rehat, yang hanya mungkin dilakukan dengan waktu siang dan kesejukan yang berpanjangan. Menyediakan tanaman dengan keadaan yang serupa ketika tumbuh di sebuah pangsapuri agak sukar, sehubungan dengan ini, pembunuhannya dapat dilihat sangat jarang..

Baja

Pakaian berpakaian dilakukan dari separuh kedua musim bunga hingga awal musim luruh dengan kekerapan 1 kali dalam 4 minggu. Apabila belukar dalam keadaan rehat, tidak perlu menggunakan baja pada campuran tanah.

Pemindahan aloe

Substrat yang sesuai untuk penanaman lidah buaya harus terdiri dari rumput dan tanah berdaun, serta pasir (2: 1: 1). Untuk menjadikan tanah lebih longgar, ia dicampurkan dengan sedikit arang dan sedikit bata. Transplantasi dilakukan hanya jika perlu, sebagai peraturan, semak muda menjalani prosedur ini setiap dua tahun, dan lebih banyak orang dewasa - 4 tahun sekali..

Kaedah pembiakan

Penyebaran benih

Aloe boleh ditanam dari biji dengan mudah. Sebagai permulaan, lapisan saliran yang baik dibuat di bahagian bawah tangki, kemudian diisi dengan campuran pasir dan benih disemai. Menyemai dilakukan pada musim sejuk terakhir atau minggu musim bunga pertama. Tanaman disediakan dengan penyiraman dan pengudaraan biasa. Lindungi mereka dari sinar matahari langsung, sementara suhu udara sekitar 20 darjah. Memetik anak benih yang muncul di dalam bekas individu dilakukan ketika berumur 30 hari. Apabila 3 bulan berlalu selepas transplantasi, kilang perlu menyelam lagi ke dalam bekas yang lebih besar, setelah itu mereka akan diberi perawatan yang sama seperti semak dewasa.

Cara menyebarkan dengan pucuk

Untuk pembiakan pucuk aloe, campuran tanah yang sama digunakan untuk menyemai benih. Pada musim bunga atau minggu-minggu musim panas pertama, pisahkan dari pokok tunas induk yang tumbuh dari akar, selepas itu mereka ditanam di dalam bekas individu. Setelah semak tumbuh dan mula tumbuh, ia diberi penjagaan yang sama seperti tanaman dewasa.

Penyakit dan Perosak Aloe

Sekiranya lidah tidak dijaga dengan betul, maka masalah mungkin timbul dengannya:

  1. Dedaunan pudar dan lesu. Ini boleh berlaku kerana penyiraman yang terlalu kerap, apabila permukaan campuran tanah tidak mempunyai masa untuk mengering. Substrat yang tidak sesuai juga boleh dipersalahkan..
  2. Pucuk menjadi memanjang. Dengan pencahayaan yang buruk, semak mula meregang secara aktif, akibatnya ia kehilangan kesan hiasannya. Untuk mengelakkan ini, disarankan untuk menerangi kilang dengan lampu pendarfluor, sehingga meningkatkan panjang siang hari.
  3. Reput pada pucuk dan akar muncul. Pada akarnya, busuk muncul akibat penyiraman yang terlalu kerap atau terlalu berat. Kerosakan batang paling sering berlaku kerana fakta bahawa cecair masuk ke saluran keluar daun semasa menyiram, terutama jika ruangan sejuk. Pilih rejimen penyiraman yang paling sesuai untuk lidah buaya, potong semua bahagian semak yang terpengaruh dan pindahkan ke substrat segar.
  4. Hujung bilah daun bertukar menjadi coklat. Tumbuhan ini tidak memerlukan kelembapan udara. Tetapi jika udara kering secara berlebihan, anda perlu meningkatkan kelembapannya. Kerana penyiraman yang sangat buruk, bintik-bintik coklat dapat terbentuk di tepi bilah daun..
  5. Tompok-tompok gelap muncul di dedaunan. Belukar harus dilindungi dari draf, dan juga dapat dirosakkan oleh sejuk yang teruk (di bawah 8 darjah). Ventilasi bilik secara berkala, tetapi bunga harus berada di tempat yang akan dilindungi dari draf.
  6. Serangga berbahaya. Kudis, kutu busuk, kutu daun dan hama labah-labah boleh hidup di semak.

Jenis aloe dengan gambar dan nama

Aloe Putih (Aloe albiflora)

Batang batang jenis ini sama sekali tidak wujud. Lebar plat daun sempit kira-kira 5 sentimeter, dan panjangnya hingga 25 sentimeter; paku putih kecil terletak di sepanjang tepi. Warna dedaunan berwarna kelabu kehijauan, dan di permukaannya terdapat sebilangan besar titik putih. Semasa berbunga, peduncle tumbuh dengan panjang kira-kira 50 cm, sikat dibentuk di atasnya, yang terdiri daripada bunga putih. Aloe ini dapat disebarkan dengan mudah oleh soket akar.

Kipas lidah buaya (Aloe plicatilis)

Lidah buaya ini adalah tanaman lebat yang batangnya ligna dari masa ke masa. Ketinggian semak yang sangat bercabang boleh mencapai sekitar 5 meter. Batangnya dibahagikan kepada cabang-cabang kecil, sementara pada setiap batangnya terbentuk roset daun. Plat daun bertentangan tumbuh dalam 14-16 keping, bentuknya lurus, dan hujungnya bulat. Panjang plat kepingan berwarna kelabu-hijau tidak lebih dari 30 sentimeter, dan lebarnya hingga 4 sentimeter, sebagai peraturan, pinggirnya halus. Di bahagian atas peduncles panjang, sikat terbentuk, yang terdiri daripada 25-30 bunga merah. Panjang peduncle boleh mencapai hingga setengah meter. Spesies ini berbeza dengan yang lain kerana ia memerlukan penyiraman yang lebih kerap. Tumbuhan ini juga disebut payung lidah buaya (Aloe tripetala), atau lidah lidah (Aloe lingua), atau lidah lidah (Aloe linguaeformis).

Lidah Buaya

Pucuk di semak tidak lama. Dedaunan hijau yang dikumpulkan dalam roset kecil mempunyai bentuk berbentuk pisau pembedah, selalunya terdapat bintik-bintik warna putih di permukaannya, dan pucuk rona merah muda pucat terletak di pinggirnya. Panjang kepingan kepingan boleh mencapai kira-kira setengah meter. Pada peduncle tinggi, beberapa sikat terbentuk, yang terdiri daripada bunga kuning pucat, mencapai panjang sekitar 30 mm. Terdapat varieti yang bunganya dicat merah. Spesies ini juga disebut aloe Lanza (Floe lanzae), atau Aloe barbados (Aloe barbadensis), atau lidah India (Aloe indica).

Aloe Descoingsii

Tumbuhan herba ini mempunyai batang yang sangat pendek. Dedaunan yang tumbuh dari akar dikumpulkan dalam roset, panjangnya hanya sekitar 40 mm, dan bentuknya memanjang-segitiga. Di permukaan piring daun berwarna hijau pucat atau hijau bergelombang terdapat banyak titik rona putih. Panjang bunga oren tiub adalah kira-kira 10 mm. Mereka dikumpulkan dalam sikat, yang terbentuk di bahagian atas peduncle tiga puluh sentimeter yang tumbuh dari outlet bunga. Pandangan dapat disebarkan dengan cepat oleh roset basal muda.

Aloe Jacksonii

Tumbuhan abadi yang lebat ini mempunyai batang yang agak pendek (tinggi sekitar 30 sentimeter). Panjang bilah daun sempit hingga 10 sentimeter; paku kecil terletak di sepanjang pinggir, dan 1 lonjakan lagi tumbuh di bahagian atas. Di kedua permukaan dedaunan kehijauan terdapat lapisan lilin dan bintik keputihan. Semasa berbunga, peduncle panjang 20 cm terbentuk, di mana berus yang terdiri daripada bunga tiub kemerahan tumbuh.

Dikotoma aloe (Dikotoma lidah buaya)

Secara semula jadi, spesies ini adalah tumbuhan malar hijau seperti pokok, tingginya sekitar 8 meter. Pada kedua permukaan pelat daun hijau kebiruan terdapat lapisan lilin, panjangnya sekitar 40 sentimeter, dan lebarnya hingga 6 sentimeter, paku kecil terletak di sepanjang pinggir. Berus yang terbentuk semasa berbunga terdiri daripada bunga kuning tiub. Pada satu peduncle, perbungaan 1 hingga 3 dapat tumbuh.

Aloe arborescens (Aloe arborescens)

Spesies ini, ditanam secara meluas dalam keadaan dalaman, juga disebut "agave". Ketinggian pokok atau belukar boleh mencapai tiga meter. Secara beransur-ansur, pucuk di bawah terdedah, dan di bahagian atasnya bercabang kuat. Plat daun berdaging padat roset apikal panjangnya mempunyai bentuk xiphoid, dan lebar - cekung melengkung. Warna mereka berwarna hijau keabu-abuan, panjangnya kira-kira setengah meter dan lebar sekitar 60 mm. Pancang terletak di sepanjang tepi piring, mencapai panjang 0,3 cm. Spesies ini mekar pada bulan Mei - Jun, tetapi apabila tumbuh di rumah, bunga di semak jarang dapat dilihat. Pada peduncle yang tinggi, sikat terbentuk, yang terdiri daripada bunga merah jambu, merah atau kuning.

Aloe camperi (Aloe camperi)

Spesies ini adalah ramuan rendah tahunan. Plat kepingan berkilat sempit melengkung mempunyai warna hijau dan bentuk berbentuk pisau pembedah, lebarnya hingga 50 mm, dan panjangnya kira-kira 50 cm, pinggirnya bergigi halus. Semasa berbunga, peduncle tinggi terbentuk, di mana tumbuh berus yang terdiri daripada bunga tiub oren, merah dan kuning, panjangnya tidak lebih dari 50 mm.

Berbentuk topi lidah buaya (Aloe mitriformis)

Batang tanaman abadi herba ini pendek. Plat daun yang tumbuh dari akar dipasang menjadi roset dan mempunyai bentuk segitiga bulat, panjangnya sekitar 20 sentimeter, dan lebarnya tidak lebih dari 15 sentimeter. Warna dedaunan boleh berupa warna kelabu kebiruan hingga hijau, di bahagian bawahnya, dan juga di pinggirnya, banyak paku kecil tumbuh. Peduncle tinggi tumbuh dari roset daun, di bahagian atas dari mana perbungaan racemose terbentuk, yang terdiri daripada bunga tiub berwarna merah atau hanya warna merah. Mekar sangat jarang di rumah.

Aloe berdaun pendek (Aloe brevifolia)

Dedaunan tumbuhan tahunan ini dikumpulkan dalam soket. Bentuknya dapat bervariasi dari segitiga hingga berbentuk pisau pembedah, panjangnya mencapai sekitar 11 sentimeter, dan lebar - hingga 4 sentimeter. Di permukaan luar pinggan dan di pinggirnya terdapat gigi putih. Warna dedaunan berwarna hijau kebiruan. Bunga merah tiub dikumpulkan dalam sikat yang terbentuk di bahagian atas peduncle tinggi.

Aloe cantik (Aloe bellatula)

Tempat kelahiran tumbuhan herba tanpa batang adalah Madagascar. Dedaunan roset yang tumbuh dari akar hanya mencapai panjang sekitar 15 sentimeter dan lebar sekitar 1 sentimeter. Di permukaan plat hijau gelap terdapat banyak bintik-bintik putih dan tubercles, dan di pinggirnya terdapat paku kecil. Bunga berbentuk loceng dicat dengan warna karang.

Aloe Marloth (Aloe marlothii)

Ketinggian pokok renek ini kira-kira tiga meter. Plat daun berbentuk pisau pembedah dikumpulkan dalam roset basal, di kedua permukaannya terdapat lapisan lilin. Mereka dicat dengan warna hijau keabu-abuan, panjangnya hingga satu setengah meter, dan lebarnya hingga 30 sentimeter. Kedua-dua permukaan piring, dan juga pinggirnya, ditutup dengan sebilangan besar paku merah pucat. Bunga tiub dikumpulkan dalam berus, selalunya ia dicat dengan warna oren-merah.

Sabun Aloe (Aloe saponaria)

Sama ada aloe sabun atau aloe berbintik (Aloe maculata). Belukar mempunyai batang bercabang dan, sebagai peraturan, beberapa soket daun terbentuk di dalamnya. Panjang lempeng daun hijau melengkung rata adalah kira-kira 0,6 meter, dan lebarnya hingga 6 sentimeter, di kedua permukaan terdapat banyak bintik warna putih, paku lima milimeter terletak di pinggir. Berus kecil terdiri daripada bunga kuning, yang kadang-kadang mempunyai warna kemerahan.

Aloe spinous (Aloe aristata)

Tanaman lebat seperti itu mempunyai batang pendek. Dedaunan hijau segi tiga adalah bagian dari outlet, ia dihiasi dengan tubercles keputihan, dan paku kecil terletak di sepanjang tepi. Di bahagian atas piring yang sedikit melengkung, benang panjang tumbuh. Pada peduncle tinggi, beberapa sikat terbentuk, yang terdiri daripada 20-30 bunga merah oren, bentuknya berbentuk tubular.

Aloe menjauhkan diri

Batang semak yang menjalar panjangnya mencapai sekitar 3 meter. Panjang lempeng daun berwarna kelabu-hijau berwarna kuning-ovoid berukuran kira-kira 10 sentimeter, di pangkalan lebarnya mencapai hingga 6 sentimeter. Di sepanjang tepi dan di tengah kepingan kepingan terdapat paku putih kecil. Apabila semak mekar, ia dihiasi dengan berus yang terdiri daripada bunga kuning tiub.

Aloe striata (Aloe striata), atau aloe kelabu

Tempat kelahiran tanaman abadi tanpa batang adalah Afrika Selatan. Plat daun padat berdaging yang dikumpulkan dalam roset basal mempunyai warna hijau keabu-abuan, lebarnya hingga 15 sentimeter, dan panjangnya kira-kira setengah meter. Tepi pinggan halus dicat merah. Sebagai peraturan, beberapa sikat yang terdiri dari bunga kemerahan kecil terbentuk pada batang yang tinggi. Pandangan mekar pada separuh kedua musim bunga.

Tiger Aloe (Aloe variegata)

Atau lidah buaya, atau lidah buaya (Aloe ausana), atau lidah buaya (Aloe punctata). Ketinggian pokok renek tanpa batang kira-kira 30 sentimeter. Dedaunan memanjang dikumpulkan dalam roset basal, lebarnya hingga 6 sentimeter, dan panjangnya sekitar 15 sentimeter. Plat daun hijau gelap dihiasi dengan corak putih yang terdiri daripada titik dan jalur. Di puncak peduncles tinggi, perbungaan bentuk racemose, yang terdiri daripada bunga rona merah, merah jambu atau kuning.

Aloe Terrible (Aloe ferox)

Dalam keadaan semula jadi, ketinggian semak, dengan batang lurus, mencapai sekitar tiga meter. Di bahagian atas lidah buaya, roset daun terbentuk, yang terdiri daripada plat daun sepanjang setengah meter dan lebar hingga 15 sentimeter. Dedaunan kehijauan dalam keadaan tertentu mengambil warna merah pucat. Gigi yang tumbuh di sepanjang pinggir kadang-kadang terbentuk di permukaan plat kepingan. Perbungaan bentuk racemose tumbuh dari tengah roset daun, yang tingginya kira-kira setengah meter, terdiri daripada bunga rona oren-merah tepu.

Aloe Vera di rumah: semua mengenai penanaman dan penjagaan

Agave yang biasa kita kenal, juga dikenali sebagai aloe, di negara-negara selatan tumbuh hingga ketinggian lima belas meter. Sudah tentu, di rumah tidak mungkin mendapatkan tanaman dengan ukuran yang begitu mengagumkan, tetapi anda boleh mengalahkan prasangka bahawa aloe berkembang sekali setiap seratus tahun. Penjagaan yang betul akan membantunya melarutkan bunga oren atau merah pada beberapa tahun selepas penanaman.

Aloe Vera di alam dan di rumah

Sebelum aloe menaklukkan ambang jendela kami, menetap di sana dengan nama "agave", habitatnya adalah negara-negara panas - Amerika Selatan, Afrika dan pulau Madagascar, Semenanjung Arab.

Benar, kita mungkin tidak mengenali tanaman itu dengan menemuinya di persekitaran semula jadi - penampilannya sangat berbeza dari bunga biasa dengan daun hijau berair. Spesimen liar mencapai ketinggian lima belas meter, mereka melepaskan anak panah panjang dari roset daun, di hujungnya anda dapat melihat bunga kuning atau merah terang. Malangnya, beberapa spesies, seperti Aloe Elena dan Aloe Suzanne, mengalami kepupusan.

Di negara-negara di mana lidah buaya ditanam secara profesional, seluruh hektar ditanam (kira-kira 15.000 tanaman per 1 ha), dan daunnya dituai tidak lebih dari tiga kali setahun. Penggunaan racun perosak untuk membaja tanah dikecualikan.

Secara semula jadi, aloe mencapai ketinggian 15 m

Botani mempunyai lebih daripada lima ratus spesies tumbuhan. Di rumah, kita dapat menanam lidah buaya, pokok dan lain-lain. Dalam penjagaan mereka sama-sama sederhana..

Jenis aloe

  1. Aloe Vera (Barbados). Tumbuhan ini mempunyai batang pendek di mana roset daun lebat dan keras diletakkan. Membentuk perbungaan seperti sikat dan membentuk peduncle hingga 90 cm panjang.Kembang dalam bunga kuning dan kadang-kadang merah..
  2. Aloe seperti pokok. Batang tanaman yang tinggi membentuk banyak tunas, mempunyai daun yang sempit dan cukup lezat..
  3. Aloe dilipat. Pokok kecil dengan batang pendek, di mana daun memanjang tumbuh dalam jumlah 10-16 keping.
  4. Aloe hebat. Tumbuhan ini dibezakan oleh daun berdaging dan tebal, dengan paku merah-coklat kecil. Mekar dengan bunga merah yang dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk lonjakan;
  5. Aloe berputar. Ciri khas tanaman adalah daun yang besar, banyak dan tebal dengan paku lembut dan telus. Batas putih bergerak di sepanjang tepi bilah daun.

Galeri Foto: Kepelbagaian Spesies Aloe

Ciri Pendaratan

Pemindahan aloe sering disyorkan. Prosedur ini dilakukan dengan penyingkiran tanah lama dari akar, serta metode transshipment, tanpa melanggar benjolan tanah.

Buat tanah

Sekiranya anda menyiapkan tanah sendiri, jangan tambahkan gambut ke dalam campuran. Terbaik digunakan:

  • humus;
  • pasir kasar;
  • tanah lembaran.

Sekiranya anda membeli tanah untuk lidah buaya di kedai khusus, anda boleh mengambil tanah yang dimaksudkan untuk sukulen.

Kami mengambil periuk

Periuk plastik ringan berfungsi dengan baik. Sekiranya tanaman itu tidak ditanam untuk pertama kalinya, tetapi ditanam semula, tanaman ini mestilah sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya, walaupun secara umum, ukuran lidah buaya tidak diperlukan, kerana ia tidak mempunyai sistem akar yang sangat luas.

Kami mengatur saliran

Untuk penggunaan alat saliran:

  • tanah liat yang diperluas;
  • bata yang patah halus;
  • kerikil;
  • perlit;
  • pasir kasar.

Ketinggian bantal saliran hendaklah sekurang-kurangnya 3-5 sentimeter.

Tanah succulent sangat sesuai untuk penanaman lidah buaya

Cara pemindahan aloe dewasa?

Pemindahan dilakukan dengan kerap: untuk tanaman di bawah usia tiga tahun setiap tahun, setelah tiga tahun - setiap dua tahun: selama ini, lidah buaya berjaya menguras tanah. Terdapat dua cara untuk melakukan ini: satu dipanggil, sebenarnya, transplantasi, yang kedua - transshipment.

Pindah

  1. Tumbuhan itu dikeluarkan dengan teliti dari tanah bersama dengan sebahagian dari bumi dan diletakkan di dalam air.
  2. Benjolan digosok dengan tangan, bebas dari tanah.
  3. Selepas ini, lidah buaya ditanam di dalam periuk baru dengan tanah yang sudah siap.
  4. Mereka memadatkan tanah dan taburkan dengan pasir kasar atau tanah liat yang diperluas.
  5. Tiga hingga empat hari pertama selepas prosedur, bunga tidak disiram.

Penghantaran

  1. Tumbuhan itu dikeluarkan dari periuk bersama dengan segumpal tanah..
  2. Tanpa membuang tanah lama, letakkan gumpalan pada lapisan saliran di tangki baru.
  3. Taburkan tanah baru di sekitar sistem akar dan padatkan sedikit.
  4. Selepas transshipment, berbeza dengan pemindahan, tanaman disiram dengan banyak.

Video: nuansa penanaman lidah buaya

Keadaan bermusim untuk menanam tanaman - jadual

MenyiramPencahayaanSuhu
Musim sejukSetiap empat minggu sekali, pada waktu pagiAnda boleh menggunakan pencahayaan buatan, sehingga 15 jam sehari10–15 ⁰C
Musim panasDua minggu sekali, menjelang petangAdalah mungkin untuk secara bertahap terbiasa dengan sinar matahari langsung, menuju ke balkoni atau ke halamanDalaman atau luaran (termasuk di bawah cahaya matahari langsung)

Cara menanam dan menjaga aloe di rumah?

Aloe tidak bersahaja dan boleh bertahan dalam keadaan yang paling melampau, seperti semua succulents. Tetapi untuk pertumbuhan dan berbunga yang subur, penyiraman perlu diatur dengan cara yang istimewa.

Peraturan penyiraman dan penyemburan

Air untuk pengairan aloe perlu dipertahankan selama beberapa hari pada suhu bilik di dalam bekas tertutup. Pada musim sejuk, suhunya mestilah sekitar enam hingga lapan darjah di atas suhu bilik.

Anda harus menyiram saluran keluar dari kaleng penyiraman, dan menyiramnya dengan banyak sehingga semua lapisan tanah dibasahi secara merata - lebihan air akan terkumpul di dalam dulang, dari mana ia dapat dikeluarkan. Sekiranya aloe terkena cahaya matahari langsung, jangan menyemburkannya, jika tidak, luka bakar akan muncul di daun. Sebagai bahan tambahan berguna dalam air untuk pengairan, anda boleh menambah jus tanaman anda sendiri.

Bagaimana dan apa yang hendak disenyawakan bunga bergantung pada musim?

Aloe disenyawakan dengan komposisi mineral kompleks cecair, yang boleh dibeli di kedai bunga. Pakaian berpakaian dilakukan antara Mei dan September kira-kira setiap tiga minggu. Pada musim sejuk, ini tidak perlu dilakukan kerana tanaman ini dalam tempoh tidak aktif.

Semasa membaja, beberapa peraturan harus dipatuhi:

  1. Pemupukan tidak dilakukan dalam enam bulan pertama setelah lidah buaya ditransplantasikan ke tanah baru - tidak ada gunanya melakukan ini, kerana tanah mulai habis hanya setelah beberapa minggu.
  2. Baja dengan air untuk pengairan.
  3. Tumbuhan yang sakit tidak membaja sehingga penyebab penyakit ini diperjelaskan dan dihilangkan.

Sekiranya anda berhasrat menggunakan tanaman untuk tujuan terapi atau kosmetik, mustahil untuk membaja dengan kompleks mineral. Tumbuhan yang dirawat dengan racun perosak dan racun serangga (contohnya, jika anda melakukan ini kerana penyakit atau perosak) juga tidak boleh digunakan untuk penyediaan ubat-ubatan atau kosmetik.

Cara membuat agave mekar di rumah?

Aloe mekar sangat jarang, kira-kira 20 tahun sekali (dengan penjagaan yang baik, mungkin lebih awal), terutamanya pada musim sejuk. Selalunya, hanya satu bunga yang muncul, selalu berada di gandar daun atas. Julat warna boleh berbeza dari kuning terang hingga merah. Untuk membantu tanaman mekar, anda perlu menyediakannya dengan tempoh yang tidak aktif.

Terdapat banyak nektar di dalam bunga lidah buaya, kerana ini mempunyai aroma yang kuat, walaupun menyenangkan, berbau.

Aloe mekar lebih dari sekali dalam seratus tahun, seperti yang biasa dipercayai: anda dapat mencapai pembungaan dengan perawatan yang tepat

Tempoh rehat

Dalam tempoh ini - biasanya berlangsung dari September hingga Mac - lidah buaya diletakkan di tempat yang sejuk (tetapi dengan suhu tidak lebih rendah daripada 10 ⁰C). Penyiraman dikurangkan menjadi sebulan sekali.

Penyakit dan perosak tumbuhan

Aloe Vera sangat jarang dijangkiti oleh penyakit dan perosak, terutamanya tanaman ini terancam air yang mengalir dari akar dengan penyiraman atau saliran yang berlebihan. Tetapi ada sebilangan kes ketika bunga benar-benar memerlukan rawatan.

Jadual: Penyakit dan Perosak Aloe Vera

Penyakit / perosakGejalaRawatan
Akar busuk
  • pertumbuhan ditangguhkan;
  • batang dan daun kering.
  1. Mengeluarkan bahagian akar yang terjejas.
  2. Serbuk arang yang sihat dan dipindahkan ke dalam tanah segar, di mana terdapat sejumlah besar pasir kasar.
Reput keringTumbuhan tidak berubah warna, tetapi kering dengan tajam.
  1. Semburan racun kulat.
  2. Penyingkiran semua tanah yang tercemar.
Perosak
  • kilang mengering;
  • serangga perosak dapat dilihat pada daun dengan mata kasar (selalunya ia adalah kudis).
  1. Pembuangan daun yang terkena.
  2. Semburkan dengan larutan sabun dan bawang putih.

Galeri Foto: Penyakit dan Perosak

Cara membiakkan aloe dalaman?

Secara semula jadi, lidah buaya dibiakkan oleh proses benih atau akar. Kedai bunga boleh menggunakan kaedah yang sesuai untuk mereka secara peribadi.

Penyebaran oleh proses

  1. Apabila proses basal mencapai panjang sekitar lima sentimeter (atau seperlima dari panjang tanaman dewasa) dan memperoleh dua atau tiga daunnya sendiri dan sistem akar penuh, ia dipisahkan dari "penderma".
  2. Dengan pisau yang bersih dan tajam, pertumbuhan muda terputus dari lidah buaya dewasa.
  3. Bumi di dalam periuk yang disiapkan disiram sehingga kelembapan mencapai lapisan saliran dan muncul di kuali. Apabila tanah tepu sepenuhnya dengan air, lebihan air dikeluarkan.
  4. Pucuk ditanam di tanah hingga kedalaman satu sentimeter.
  5. Pot dengan tanaman muda ditinggalkan di tempat di mana cukup cahaya menembus (tetapi tidak di bawah sinar matahari langsung).
  6. Tanah tetap lembap selama beberapa hari, setelah itu mereka dijaga sebagai tanaman dewasa.

Proses asas lidah buaya dipisahkan oleh pisau tajam yang bersih

Penyebaran dengan keratan langkah demi langkah

  1. Dengan pisau tajam yang bersih, beberapa daun dari daun yang dekat dengan pangkalan dipisahkan dari tanaman induk.
  2. Beberapa jam kemudian, ketika kepingan ditutup dengan filem, mereka ditaburkan dengan karbon aktif yang dihancurkan.
  3. Dua hari kemudian, keratan ditanam di pasir basah.
  4. Menyiram tanaman hanya apabila ia berakar di pasir.
  5. Selepas kira-kira sebulan, lidah buaya ditanam di dalam tanah.

Kaedah termudah untuk menyebarkan keratan aloe

Penyebaran benih

Penyebaran dengan biji adalah cara yang paling memakan masa. Langkah-langkah prosesnya adalah seperti berikut:

  1. Tanah untuk menanam benih lidah buaya disiapkan dengan cara yang sama seperti penanaman dengan kaedah vegetatif, satu-satunya perbezaan adalah bahawa saliran tidak diperlukan.
  2. Selama 20 jam, biji-bijian direndam dalam larutan kalium permanganat (merah muda muda) yang lemah (boleh diganti dengan campuran jus aloe dan air tulen).
  3. Bekas di mana benih seharusnya ditanam dirawat dengan larutan yang lebih tepu. Sekiranya tidak ada kalium permanganat atau penanam tidak mahu menggunakannya, ia diganti dengan larutan sabun yang kuat.
  4. Pada awal musim bunga, benih disemai di dalam tanah pada jarak 2 cm antara satu sama lain, sementara suhu di dalam ruangan harus sekurang-kurangnya 22 ⁰C.
  5. Benih ditaburkan dengan pasir sungai yang diayak.
  6. Atur penyiraman dari bawah, masukkan periuk ke dalam air dan simpan di sana sehingga tanah atas menjadi basah.
  7. Selepas itu, letakkan periuk dengan biji di rumah hijau dengan suhu 25-30 ⁰C.
  8. Apabila tunas muda mempunyai kira-kira 2 daun, tanaman menyelam ke dalam bekas yang luas dan cetek dengan tanah yang sama (lebih baik walaupun dengan bahagian yang lama, sehingga tanaman akan mengalami tekanan yang lebih sedikit).
  9. Aloe muda ditransplantasikan ke dalam periuk kecil dengan saliran penuh apabila mereka tumbuh dan bertambah kuat.

Benih lidah buaya sebelum ditanam harus direndam dalam larutan valerian yang lemah: ini diperlukan untuk pencegahan penyakit

Ulasan bunga

Beberapa tahun yang lalu saya mempunyai lidah buaya. Tetapi, kerana itu. Tanaman itu terlalu besar dan periuk terlalu kecil, serta-merta hilang. Saya secara khusus tidak mahu melakukan transplantasi, agar tidak merosakkan akarnya. Tetapi, masih perlu dilakukan ini, mungkin ia tidak akan pudar.

Anna-K

http://otzovik.com/review_1051854.html

Aloe muncul di rumah saya secara tidak sengaja. Sekali anak saya mempunyai hidung berair, yang sama sekali tidak akan berlalu, dan ini sudah mula mengganggu saya, tidak ada salap yang membantu. Semasa berjalan di sepanjang jalan, saya secara tidak sengaja melihat rakan kami di beranda seluruh semak Aloe di dalam periuk dan meminta beberapa daun, tetapi dia tidak menyesal dan membawa seluruh semak (berlapis). Saya merasa kasihan pada tanaman dan memotong hanya dua daun daripadanya, dan memasukkan sebahagian besar ke dalam air. Saya membasuh daun Aloe, memerah jus dari dalamnya dan membenamkannya ke hidung anak, hidung berair sudah pada hari kedua penggunaan, itu membuat saya sangat gembira.

kylagina

http://otzovik.com/review_13755.html

Rakan malar hijau saya mengambil tempat penghormatannya di ambang tingkap, yang "kelihatan" di sebelah timur. Ketika saya meletakkannya di tingkap utara atau balkoni di musim panas, dia tidak begitu selesa, dia berhenti aktif memberi daun, sedih atau semacamnya, jadi sekarang saya memilikinya sepanjang tahun di tingkap timur, tetapi seolah-olah dilindungi oleh balkoni dari cahaya matahari langsung.

PuanLLL

http://irecommend.ru/content/rastenie-aloe-eto-apteka-i-kabinet-kosmetologa-2-v-1-na-vashem-podokonnike-moi-verdikt-eto-r

Saya peminat tanaman hijau selamanya, pada suatu petang musim sejuk saya menyedari bahawa saya tidak mempunyai tanaman hijau yang mencukupi di rumah. Oleh itu, saya mula mencari Aloe hijau yang kekal, pilihan jatuh pada tanaman ini, kerana tidak bersahaja, boleh lupa untuk menyiramnya, tanaman untuk pemula di florikultur. Aloe boleh digunakan bukan hanya untuk kecantikan dalaman rumah, tetapi juga untuk tujuan kosmetik dan perubatan.

ArgentaMagni

http://irecommend.ru/content/vechno-zelenyi-doktor

Aloe cukup senang dijaga. Perkara utama yang perlu diingat adalah succulent, yang bermaksud bahawa tidak boleh dicurahkan dan tidak dibiarkan menjadi sejuk. Sekiranya penjagaan yang betul dilakukan untuknya, tanaman itu akan menggembirakan tukang kebun dengan bunga beberapa tahun selepas penanaman.

Cara menjaga aloe di rumah?

Aloe (Aloe) dalam bahasa Yunani bermaksud "pahit." Ini adalah tanaman rumah biasa yang tergolong dalam genus Succulents, yang berasal dari Madagaskar. Oleh kerana sifat penyembuhannya, lidah buaya digunakan secara aktif dalam perubatan tradisional dan kosmetologi. Selain itu, ia dapat dibendung sebagai tanaman hiasan. Aloe adalah salah satu tanaman yang paling tidak perlu dijaga, tetapi ada beberapa peraturan yang mesti dipatuhi..

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 500 jenis lidah buaya, termasuk tumbuhan liar dan hibrid. Di alam liar, lidah buaya adalah tumbuhan renek setinggi 6 - 8 meter. Walaupun pada awalnya lidah buaya ditanam dalam iklim yang panas dan kering, succulents berkembang dengan baik di rumah. Selalunya di pangsapuri dan rumah anda dapat melihat spesimen berumput yang jauh lebih sederhana daripada saudara mereka yang liar. Terdapat jenis tanaman dalaman yang lain..

Aloe adalah batang atau batang pendek, menghasilkan daun xiphoid tebal yang dikumpulkan dalam roset dan disusun dalam lingkaran. Panjang daun setiap spesies mencapai 60 cm. Daunnya boleh menjadi halus atau berserakan dengan duri dan silia, bergantung pada ragamnya. Pulpa daun dibahagikan dengan sel di mana kelembapan dipertahankan semasa musim kemarau yang berpanjangan. Semasa berbunga, anak panah panjang dilepaskan dari roset daun, di hujungnya terdapat bunga seperti lonjakan dengan kelopak tubular. Warna kelopak berwarna putih, ungu, kuning atau oren.

Nama PelbagaiPenerangan
Pokok lidah buaya (agave)Aloe dalaman yang paling biasa dengan banyak jisim hijau. Daunnya berbentuk pedang, hijau, permukaannya baldu, paku lembut terletak di tepinya. Panjang daun adalah kira-kira 30 cm. Ketinggian agave kadang-kadang mencapai 1 m. Dengan penjagaan yang betul, tanaman ini hidup sekitar 20 tahun
Aloe Vera (Aloe Vera)Digunakan dalam industri masakan dan kosmetologi. Ia tumbuh dalam bentuk roset yang subur, batang tanaman diekspresikan dengan lemah. Daun berwarna kelabu-hijau, permukaannya sedikit beralun
Harimau lidah buaya (motley)Kilang ini dihargai kerana penampilan asalnya, lebih sering digunakan sebagai hiasan. Tinggi hingga 30 cm, daunnya lebar, berbentuk segitiga, berwarna hijau gelap dengan jalur melintang putih. Pada musim panas, ia boleh mekar dengan perbungaan kuning, merah atau merah jambu.
Aloe HebatTumbuhan besar dengan daun berdaging tebal. Permukaan kepingan bersalut dengan banyak lonjakan warna merah-coklat yang kuat. Walaupun penampilannya tidak menyenangkan, jus bunga ini digunakan secara aktif dalam farmakologi dan kosmetologi
Sabun lidah buayaBunga yang menyenangkan. Daun lebar membentuk roset, yang pada gilirannya melekat pada tangkai kecil yang kuat. Daun berwarna hijau gelap dengan banyak bintik-bintik putih, lonjakan berwarna coklat terletak di tepinya. Mekar dengan bunga kuning, oren, merah dan merah jambu
Aloe berputarLoji semak miniatur. Daun dihubungkan dalam roset basal besar, kelabu-hijau dengan impregnasi putih, di sepanjang tepinya terdapat sempadan bergerigi putih yang membentuk awn di hujungnya. Mekar dengan bunga tiub merah jingga

Prosedur menanam dan merawat lidah adalah sangat mudah. Tahan lama tanpa kelembapan dan pembalut atas kerana keupayaan untuk menyimpan air dan nutrien dalam sel daun.

Namun, untuk pertumbuhan dan perkembangan bunga ini dengan betul, perlu mematuhi beberapa peraturan, tidak kira sama ada tumbuhan itu berfungsi sebagai hiasan di rumah atau ditanam untuk tujuan perubatan..

Seperti banyak tanaman dalaman, lidah buaya memerlukan cahaya matahari yang mencukupi. Atas sebab ini, tempat untuk itu semudah mungkin. Aloe biasanya diletakkan di tingkap yang menghadap ke arah selatan, tenggara, atau barat daya..

Pada musim sejuk, bunga bertoleransi dengan kekurangan cahaya dengan baik dan tidak memerlukan pencahayaan tambahan. Pada musim panas, kilang boleh dipindahkan ke beranda atau balkoni, udara segar akan membantunya mengeras dan menguatkan. Tetapi pada masa yang sama, bunga itu mesti dilindungi dari draf. Penting untuk diingat bahawa sinar matahari yang terik dapat membahayakan lidah buaya, jadi disarankan untuk meninggalkan tanaman di tempat yang teduh pada hari-hari musim panas, terutama pada waktu petang..

Pada musim panas, lidah buaya terasa hebat pada suhu yang selesa untuk semua penghuni bilik dan tidak memerlukan keadaan khas. Purata suhu musim panas untuk bilik dengan tanaman adalah dari +22 hingga +26 darjah.

Pada musim sejuk, bunga itu dalam keadaan rehat, untuk pengembangan yang tepat, ia dikirim ke sebuah ruangan dengan suhu +12 hingga +15 darjah. Penyejukan di bawah +10 darjah memberi kesan buruk kepada keadaan tanaman.

Walaupun lidah buaya boleh keluar tanpa kelembapan untuk waktu yang lama, tanaman mesti disiram secara berkala agar tetap sihat. Tetapi penting untuk tidak berlebihan, kerana penyiraman yang berlebihan dapat menyebabkan reput sistem akar.

Titik rujukan utama untuk pengairan adalah kelembapan tanah di mana bunga tumbuh. Lapisan atas substrat kering adalah isyarat bahawa tanaman memerlukan kelembapan. Pada musim panas, rata-rata 1-2 penyiraman seminggu mencukupi. Pada musim sejuk, satu penyiraman sebulan cukup dan hanya dengan syarat benjolan tanah kering sepenuhnya.

Air untuk pengairan harus berada pada suhu bilik, diselesaikan, dalam prosesnya adalah penting untuk memastikan air tidak masuk ke saluran keluar. Anda perlu mengosongkan kuali selepas menyiram. Sebilangan tukang kebun mengesyorkan bukannya kaedah penyiraman tradisional dari atas, turunkan periuk dengan tanaman ke dalam air selama 10 minit, dan kemudian kembalikan ke dulang kosong. Ini membantu mencegah kerosakan sistem akar dan mengelakkan kelembapan memasuki saluran keluar..

Penyemburan dilakukan hanya pada musim panas, penyembur harus berada pada jarak maksimum dari daun. Prosedur ini boleh diganti dengan mengelap daun dengan lembut dengan kain lembap, dan ini juga akan membantu membersihkannya dari habuk..

Aloe memerlukan makanan berkala semasa musim pertumbuhan aktif - dari April hingga September. Sebagai baja, campuran khas untuk succulents digunakan. Anda perlu memberi makan tanaman setiap bulan, mengikut arahan pada bungkusan.

Penting untuk mengetahui bahawa lebih baik membuat baja lebih sedikit daripada memberi bunga berlebihan. Pembajaan berlebihan memberi kesan buruk kepada keadaan tanaman.

Pemindahan lidah buaya dilakukan pada musim bunga, apabila tempoh tanaman dorman berakhir. Bunga muda di bawah umur 5 tahun ditanam semula setiap tahun, tanaman dewasa memerlukan penanaman semula setiap 2-3 tahun. Jumlah periuk baru mestilah 20% lebih banyak daripada sebelumnya.

Sebagai tanah untuk tanaman, tanah untuk succulents dari kedai khusus sesuai. Substrat yang disediakan sendiri juga digunakan. Untuk membuatnya, anda memerlukan lembaran, tanah rumput dan pasir dalam nisbah 2: 1: 1. Anda boleh menambah arang, tanah gambut dan tanah liat.

Proses pemindahan aloe adalah seperti berikut:

  1. 1. Di bahagian bawah periuk, saliran diletakkan, pada peranan yang akan sesuai dengan pecahan, kerikil atau tanah liat yang diperluas. Kadang-kadang bahagian atas saliran ditutup dengan lapisan pasir, kemudian substrat dituangkan sehingga periuk setengah penuh.
  2. 2. Tumbuhan mesti diperiksa dengan teliti, keluarkan daun kuning dan pucuk muda, potong bahagian dengan arang. Selepas itu, bunga itu dikeluarkan dengan teliti dari periuk lama dengan benjolan tanah. Sekiranya dua batang terbentuk dalam aloe seperti pokok, tanaman akan dipisahkan dengan teliti dan ditanam di dalam pasu yang berbeza..
  3. 3. Tumbuhan muda menghilangkan koma tanah dengan lembut, berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar. Tumbuhan dewasa ditransplantasikan dengan benjolan tanah. Aloe diletakkan di dalam periuk baru, ditaburkan dengan substrat, perlahan-lahan memerah semak untuk bersentuhan dengan tanah. Tanah harus berada 1,5-2 cm di bawah pinggir periuk. Setelah dipindahkan, bunga mesti disiram di sepanjang tepi periuk..

Terdapat beberapa cara untuk menyebarkan lidah buaya. Terima kasih kepada mereka, anda boleh menanam sendiri atau menambah jumlah succulents di rumah:

  1. 1. Pembiakan oleh biji. Benih ditanam dari akhir Mac hingga awal April. Bekas kecil diisi dengan campuran tanah lembaran, rumput dan pasir dalam nisbah 2: 2: 1, anda boleh menambah sedikit arang dan serpihan bata. Selepas setahun, pucuk ditanam. Penting untuk tidak membiarkan kelembapan berlebihan untuk mencegah kerosakan akar. Kaedah pendaratan ini memerlukan penonjolan yang kerap dengan lampu khas..
  2. 2. Penyebaran dengan keratan. Kaedah ini digunakan pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi tempoh musim bunga-musim panas lebih disukai. Cahaya matahari dan panas akan menolong tumbuh dengan cepat. Setelah memotong dari tanaman induk, tangkai dibiarkan selama 1-2 hari, membiarkan potongan kering. Selepas itu, pemotongan tersebut dirawat dengan arang batu. Keratan ditanam di dalam bekas pasir basah hingga kedalaman 1 cm, setelah itu pasir dibasahi secara berkala, sehingga tidak mengering. Selepas seminggu, sistem akar terbentuk, dan tunas ditransplantasikan ke dalam pot setinggi 7 cm.
  3. 3. Pembiakan oleh bahagian atas pucuk dan proses basal. Setelah dipotong, tunas dibiarkan selama 2-3 hari, setelah itu diturunkan ke dalam bekas air atau ditanam di pasir basah hingga kedalaman 3-4 cm. Kadang kala tunas diikat dengan pasak, jika perlu. Setelah mengakar, tanaman ini ditransplantasikan dan dijaga sebagai bunga dewasa.

Untuk menjaga bunga rapi dan mendorong perkembangan yang sihat, anda perlu memotong beberapa daun secara berkala. Mereka boleh mengambil nutrien dari tanaman utama dan menyebabkan penyakit dan perosak..

Dalam jenis aloe berbunga, penting untuk membuang bunga tepat pada masanya. Ini harus dilakukan sebaik sahaja berbunga, sebelum benih terbentuk di dalam bunga. Oleh kerana itu, nutrien dan kelembapan yang diterima oleh tanaman akan diarahkan pada pertumbuhan dan perkembangan daun, sambil menjaga penampilan yang menarik.

Untuk mengekalkan tanaman yang sihat, pucuk muda mesti dikeluarkan tepat pada waktunya. Mereka mengambil sebahagian besar nutrien dari tanaman ibu. Pembuangan dilakukan apabila pucuk mencapai ketinggian 10 cm. Lazimnya cukup dengan menarik perlahan-lahan keluar dari tanah. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini tanpa merosakkan tanaman utama, lidah buaya dikeluarkan dari periuk dan akar ibu dan anak perempuan dipisahkan dengan teliti.

Apabila menggunakan aloe untuk tujuan perubatan, perlu memotong daun individu. Penting untuk melakukan ini dengan betul agar tidak membahayakan tanaman utama. Untuk potongan, daun luaran dipilih, kerana mengandungi jumlah pulpa dan jus penyembuh maksimum. Potong daun dengan pisau tajam di pangkal di permukaan tanah. Pancang dari kepingan boleh dipotong dengan pisau. Sekiranya sebahagian daripada helaian tidak digunakan, ia boleh disimpan di dalam beg tertutup di dalam peti sejuk sehingga penggunaan seterusnya.

Punca tanaman lidah buaya yang lemah adalah penyakit, serangga atau penjagaan yang tidak betul. Untuk memberi bantuan yang tepat kepada sukulen, anda mesti mengetahui dengan jelas apa yang menyebabkan gejala tersebut.

Gejala dan tandaSebabKaedah melawan
Daun layu dengan warna pucatAkar busuk kerana kelembapan berlebihanPenghentian penyiraman, dalam kes yang lebih maju - penyingkiran akar busuk
Daun berkerut kemerahanSilau berlebihanWarna bunga sehingga daun dipulihkan sepenuhnya
Daun memanjang yang diparutKekurangan cahayaPindahkan Aloe ke Tempat yang Lebih Ringan atau Pencahayaan Lampu
Daun menguning, penghentian pertumbuhanTanah berat, kekurangan udara dalam sistem akarMengekstrak tanaman dari tanah berat, menghilangkan akar yang rosak dan memprosesnya dengan arang batu, kemudian dipindahkan ke tanah yang lebih ringan atau substrat khas dengan kandungan pasir yang tinggi. Selepas pemindahan, tanaman tidak disiram selama 3 hari
Tompok coklat di bahagian belakang helaianPerisaiSerangga dikeluarkan dengan kain yang dicelupkan ke dalam alkohol, setelah itu tanaman dirawat dengan cuka atau racun serangga untuk succulents
Warna batang coklat-merah atau kuning-abu-abu, penampilan jaring laba-laba kecil pada tanamanTungau labah-labahMengeluarkan sarang laba-laba, menyemburkan dengan larutan alkohol atau warna bawang putih. Sekiranya tiada kesan - penggunaan bahan kimia, misalnya, Neoron, Fitoverma, Actellika, Rogora. Dengan penggunaan yang kerap, ubat mesti diubah
Kapas atau cincang halus di permukaan tanamanPenyakit MealybugMengeluarkan serangga dengan berus atau pinset, merawat kawasan yang terkena dengan bawang putih. Setelah diproses, kilang dibersihkan di tempat yang teduh selama 4 hari. Sekiranya kekalahan teruk, "Fosbetsid", "Intavir", "Fufanon", "Decis" dan "Actellik" digunakan

Pakar tidak mengesyorkan penggunaan tanaman lidah buaya yang sebelumnya dirawat dengan bahan kimia untuk tujuan perubatan..