9 Cara Mengatur Penyiraman Auto untuk Tumbuhan Dalaman

Selalunya semasa percutian, pencinta bunga meninggalkan tanaman mereka untuk masa yang lama tanpa perhatian dan penjagaan. Adalah baik apabila ada jiran atau saudara yang baik yang secara berkala akan mengunjungi apartmen dan menyiram bunga.

Dan jika tidak ada, apa yang harus dilakukan? Ada cara untuk menyediakan bunga dengan kelembapan hidup dan mengatur penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Pertimbangkan yang paling mudah dan popular.

Cara menjimatkan kelembapan dengan kos terendah

Kehilangan kelembapan dapat dikurangkan - tidak sukar dilakukan. Perlu diingat bahawa kaedah ini hanya boleh digunakan sebagai kaedah terakhir, kerana ia mempunyai banyak kekurangan berbanding sisi positif.

  • lembapkan benjolan tanah dengan baik dengan meletakkan pot bunga di dalam bekas air selama sehari;
  • keluarkan periuk dari ambang tingkap di tempat yang teduh. Semua orang tahu bahawa semakin kurang cahaya yang diterima oleh tumbuhan, semakin lambat tumbuh dan berkembang. Oleh kerana itu, kelembapan akan habis. Kaedah ini mempunyai minus besar, bunga dalaman lembut boleh mati tanpa cahaya matahari;
  • kurangkan tanaman dengan memotong daun dan perbungaan, sehingga air akan meninggalkan lebih sedikit, tetapi setelah pemangkasan tersebut bunga akan mengembalikan kekuatan dan hiasannya untuk waktu yang sangat lama;
  • buat pot bunga di dalam bekas besar di bahagian bawahnya yang akan diperluas tanah liat yang dibanjiri air. Untuk kecekapan yang lebih besar, bahan basah atau gambut di strata dapat diletakkan di antara periuk;
  • mengatur rumah hijau yang diperbaiki untuk tanaman dengan menutupnya dengan filem, tetapi dengan jangka panjang dalam reka bentuk ini, bunga-bunga dapat menjadi berkulat atau busuk. Di samping itu, akan memerlukan banyak usaha untuk menyesuaikan tanaman yang masih hidup agar tetap berada di luar rumah.

Oleh kerana anda dapat melihat kelemahan yang ketara, dan jika anda ingin mengekalkan keindahan dan hiasan bunga dalaman, maka perlu dipertimbangkan kaedah yang lebih lembut untuk mengekalkan kelembapan.

Cara membuat autowatering tetes lakukan sendiri

Kaedah mudah dan tidak mahal ini membolehkan anda meninggalkan tanaman dalam jangka masa yang lama. Untuk membinanya, anda memerlukan botol plastik kosong dengan penutup.

Beberapa lubang dibuat di penutupnya. Tuangkan ke dalam sebotol air, skru penutupnya dan lekatkan ke tanah di sebelah kilang.

Lubang harus dibuat sedemikian rupa sehingga air mengalir dengan senyap, dan tidak mengalir keluar dalam tetesan. Ukuran botol dipilih berdasarkan seberapa besar bunga perlu disiram dan berapa lama tanaman dibiarkan tanpa pengawasan.

Sebotol setengah liter akan cukup untuk periuk kecil, tetapi untuk periuk besar lebih baik mengambil bekas 2 liter atau lebih.

Sistem Jahat

Sistem pengairan yang mudah digunakan dan terkenal, yang melibatkan penggunaan bekas air besar dan sumbu buatan sendiri. Mereka boleh menjadi benang, benang, pembalut, tali kasut. Satu hujung dipasang di dalam periuk dengan pasak kayu, ujungnya diturunkan ke dalam air.

Sekiranya anda sering pergi dari rumah, anda boleh memasang sumbu semasa menanam dengan memasukkannya ke lubang di bahagian bawah periuk. Hanya dalam kes ini tali sintetik boleh digunakan untuk sumbu sementara.

Sebelum memulakan sistem pengairan seperti itu, perlu diuji - air mesti memasuki tanah dengan kelajuan yang betul. Mudah disesuaikan, cukup memasang bekas air berbanding dengan pasu tanaman dengan betul.

Hidrogel, tanah liat berbutir, bola

Hidrogel atau tanah liat dalam bentuk butiran, yang boleh dibeli di kedai bunga dan direndam dengan air, berfungsi dengan baik untuk membuat automatik. Bahan ini bukan sahaja dapat menyerap sejumlah besar kelembapan dengan sempurna, tetapi juga memberikannya kepada tanaman jika perlu..

Untuk melengkapkan pengairan jenis ini, anda memerlukan:

  • ambil periuk sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya;
  • tuangkan tanah liat atau hidrogel ke bahagian bawah;
  • perlahan-lahan mengeluarkan gumpalan tanah dengan akar bunga, cuba untuk tidak runtuh;
  • masukkan ke dalam periuk yang sudah siap;
  • tuangkan kekosongan di sisi dengan hidrogel dan tutup tanah dengan bungkus plastik.

Cukup bagus untuk menumpahkan tanaman atau meletakkan pot bunga di dalam air untuk sementara waktu, dan bunga anda akan menerima kelembapan yang dapat memberi kehidupan untuk waktu yang lama.

Penitis

Kaedah lain yang berkesan untuk melengkapkan penyiraman automatik untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri adalah dengan menggunakan penitis perubatan. 1 titis diambil untuk setiap periuk.

  • memotong jarum, kencangkan penitis ke panjang yang dikehendaki, gantungkan beban di hujungnya;
  • isi baldi dengan air dan turunkan hujungnya dengan berat;
  • pasang hujung bebas ke dalam periuk dan buka pengatur ke keadaan yang diingini.

Kon berwarna-warni

Produk asli ini diciptakan di negara kita - air dituangkan ke dalam kerucut berwarna, kemudian disambungkan ke kaki khas, yang kemudian tersangkut ke tanah di sebelah kilang.

Kelebihan kaedah penyiraman ini adalah seperti berikut:

  • penyelesaian asli dan praktikal;
  • penampilan menarik estetik;
  • tidak perlu membina struktur yang kompleks.

Tikar kapilari

Ini adalah sejenis permaidani yang terbuat dari bahan penyerap yang boleh dibeli di mana-mana kedai bunga. Satu tepi permaidani ini jatuh ke dalam air, dan bunga diletakkan di kedua.

Sistem Autowatering Industri

Sekiranya anda sering melakukan perjalanan perniagaan yang panjang, anda boleh membeli sistem penyiraman automatik industri untuk tanaman dalaman.

Aqua Globs yang paling popular, terdiri daripada mentol kaca dan kon seramik.

Kon diletakkan di dalam tanah, dan termos disambungkan ke bekalan air menggunakan selang khas..

Juga dikenali adalah sistem Gardena, yang terdiri daripada pam, pemasa, saluran. Dengan membeli penyiraman automatik tanaman dalaman yang serupa, anda dapat memberikan kelembapan hingga 36 bunga.

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Penanam ini mempunyai dua bahagian bawah antara bahagian bawah pertama dan yang kedua adalah tangki air. Dalam kes ini, penyiraman yang lebih rendah dilakukan, dan bunga menyerap kelembapan sebanyak yang diperlukan, sementara risiko genangan air dari koma bumi adalah minimum.

  • keupayaan menanam tanaman dalaman untuk orang yang sering berada di luar;
  • kilang yang terletak di dalam periuk seperti itu tidak memerlukan penyiraman berkala yang menyeluruh;
  • penjimatan masa;
  • keadaan yang sangat baik untuk menanam tanaman dalaman, kerana ia sendiri mengatur penggunaan kelembapan.

Sistem penyiraman automatik yang dimasukkan ke dalam cache-pot sangat mudah, tetapi mempunyai kelemahan: ketidakupayaan untuk menggunakannya untuk tanaman muda. Keadaan paling asas untuk kelancaran operasi adalah sistem akar yang terbentuk dan dikembangkan dengan baik.

Tetapi baru-baru ini, periuk "pintar" telah muncul di pasar yang membolehkan tanaman muda disiram secara automatik.

Cache-pot dengan penyiraman automatik Coubi

Coubi - pasu bunga praktikal yang murah yang boleh anda beli di dalam kit, atau sistem autowatering sendiri secara berasingan. Periuk itu sendiri dibuat dari bahan mesra alam dan berkualiti..

Penanam boleh didapati dalam pelbagai warna, jadi sukar untuk mengambilnya dari pedalaman.

Pot Penyiraman Diri Lechuza

Ini adalah periuk pintar dengan pengairan automatik buatan Jerman yang muncul di pasaran baru-baru ini. Ciri khas reka bentuk ini adalah bahawa bunga akan dibekalkan dengan kelembapan selama 12 minggu.

Produk dibuat dari plastik tahan lama, mesra alam, yang tidak takut dengan perbezaan suhu. Untuk udara terbuka, anda boleh membeli pasu bunga lechuza khas dengan penyaliran cecair berlebihan secara automatik.

Pot Bunga Apple Hijau

Sistem pengairan automatik moden dilengkapi dengan roda dan takungan dari mana air dibekalkan.

Petunjuk khas dipasang di dalam periuk, menunjukkan paras air di dalam tangki, dan dengan itu anda dapat menyesuaikan jumlah cecair.

Pot bunga dibuat mengikut teknologi moden dari polistirena berkualiti tinggi..

Penanam Ikea

Pot ini dengan sistem penyiraman automatik dapat memberi kelembapan pada tanaman dalaman selama 2 minggu. Ini adalah produk berkualiti tinggi dan murah yang terbuat dari bahan kitar semula..

Pot bunga mempunyai warna yang berbeza, jadi memilih warna yang tepat tidaklah sukar.

Periuk sendiri dengan penyiraman automatik

Oleh kerana membeli periuk yang dilengkapi dengan sistem penyiraman automatik sangat mahal, terutamanya jika anda memerlukan sebilangan besar daripadanya, anda secara bebas dapat membina sistem serupa dengan menggunakan bahan improvisasi.

Arahan untuk pembuatan penyiraman automatik dengan kos minimum:

  • potong botol plastik dua liter menjadi dua;
  • buat potongan kecil - hingga 3 cm, di bahagian bawah botol. Harus ada 8 daripadanya dan bengkokkan ke dalam - ini adalah pemegang untuk separuh kedua botol;
  • ambil sebotol liter dan potong dua. Di bahagian bawah, buat beberapa lubang dan rentangkan tali sintetik melaluinya;
  • tanam tanaman dalaman di periuk buatan ini;
  • letakkan bunga itu di dalam tangki air siap yang terbuat dari botol 2 liter.

Sistem penyiraman automatik seperti ini mampu memberi kelembapan kepada tanaman untuk jangka masa yang panjang. Di samping itu, anda boleh membuat sistem yang lebih menarik dengan mengambil dua pasu dengan saiz yang berbeza. Air dituangkan ke dalam pot bunga besar dan pasu bunga yang lebih kecil dipasang, di mana bunga itu berada.

Video ini adalah pilihan lain untuk autowatering:

Akhirnya

Terokai semua pilihan yang dicadangkan di atas dan pilih sistem penyiraman automatik terbaik untuk diri anda. Sekiranya tidak ada wang untuk membeli peralatan industri, anda boleh menggunakan bahan improvisasi, dan kemudian perjalanan perniagaan yang kerap tidak akan mempengaruhi pertumbuhan tanaman dalaman.

Bunga Rumah Penyiraman Auto

Setiap daripada kita berulang kali terpaksa meninggalkan rumah kita sejak sekian lama. Kami mempunyai pondok musim panas, kawan di bandar lain, keinginan untuk pergi ke luar negara atau ke sanatorium resort. Bahkan perjalanan berkhemah dengan khemah memerlukan kita meninggalkan semua rumah tangga kita tanpa pengawasan. Kita selalu dapat membawa haiwan kesayangan kegemaran kita, tetapi tanaman dalaman. Tidak setiap daripada kita memutuskan untuk mengangkut seluruh flora rumah kita pada jarak yang cukup jauh. Biasanya, perjalanan seperti ini berlaku pada musim panas, ketika tanaman memerlukan kelembapan terutama. Sebilangan pencinta bunga, sekembalinya ke rumah, berhadapan dengan fenomena yang tidak menyenangkan apabila bunga-bunga indah mereka dikeringkan setelah lama tidak hadir. Jawapannya di sini jelas - sehingga sekarang anda masih belum mengetahui cara untuk menjaga tanah tanaman rumah anda dengan kelembapan bumi yang betul.

Mula-mula anda memerlukan tangki air, jumlah kapal harus bergantung pada jumlah hari ketiadaan anda dan ciri-ciri individu penggunaan air tanaman tertentu yang disajikan. Maksudnya, jika anda meninggalkan selama dua atau tiga hari dan tanaman anda adalah bunga yang rata-rata aneh dari segi penggunaan kelembapan, maka sebotol kecil akan lebih dari cukup.

Oleh itu, jika anda pergi selama dua minggu atau lebih, dan ditambah dengan segalanya, kilang anda sangat suka minum, di sini anda memerlukan sebotol dengan jumlah yang jauh lebih besar. Anda perlu mengira jumlah cecair dengan tepat dalam isipadu yang sama seolah-olah anda berada di rumah dan menyiram bunga mengikut irama biasa. Sekiranya berjaga-jaga, sediakan air dengan cadangan.

Sekarang pakai renda biasa, sebahagiannya boleh dibuat sintetik, tetapi jika sebahagian besarnya terdiri daripada serat semula jadi - pasti bagus.

Anda boleh menggunakan pita kain atau tali lembut untuk tujuan ini, di sini anda boleh memilih dari apa yang anda ada. Sekarang anda memerlukan dua bahan pemberat.

Ia boleh menjadi apa-apa: dowel, skru, skru, bolt, mur, yang utama ialah ia tidak terlalu besar, tetapi pada masa yang sama agak berat. Seterusnya, berat hendaklah dipasang pada kedua hujung renda..

Lembapkan satu hujung dengan baik.

Tarik keluar dari air dan rendam sisa renda di dalam botol.

Seluruh renda harus direndam dengan sempurna. Sekarang pergi ke loji rumah anda, letakkan di lantai.

Letakkan kapal dengan air di dekatnya, di atas platform yang tinggi - relatif terhadap bunga, misalnya, di atas kerusi, seperti yang ditunjukkan dalam foto.

Kami akan membuat tempahan dengan segera bahawa tidak perlu meletakkan bunga tepat di lantai, yang utama ialah kapal dengan air berada pada tahap yang lebih tinggi daripada permukaan tanah tanaman, prinsip kapal berkomunikasi berfungsi di sini. Air, seperti sungai, mencari dataran rendah dan menemuinya di dalam periuk dengan tanaman. Perkara ini harus anda fahami dengan baik. Sekarang ikatkan satu hujung renda di dalam tanah.

Hujung renda yang lain terletak di bahagian bawah kapal dengan air. Sistem ini siap dan beroperasi sepenuhnya..

Penyiraman automatik untuk tanaman dalaman

Autowatering untuk tanaman dalaman akan membantu mengekalkan tahap kelembapan sejak prosedur pengairan terakhir. Ini bukan ubat mujarab, terutama kerana autowatering mempunyai batasannya. Walau bagaimanapun, ini adalah kaedah terbaik, baik dari segi kos kewangan dan kemudahan penggunaan, untuk membuat sebuah oasis kecil di rumah.

Autowatering untuk tanaman dalaman

Terdapat beberapa cara untuk mengatur penyiraman automatik. Semua kaedah yang dijelaskan dalam artikel ini sama-sama berkesan, tetapi hanya jika tempoh operasi sistem pengairan berlangsung tidak lebih dari 12-14 hari. Ini adalah tempoh maksimum di mana tanaman dapat dibiarkan tanpa pengawasan..

Autowatering untuk tanaman dalaman

Perhatian! Walaupun terdapat had waktu untuk menggunakan sistem penyiraman automatik, beberapa pakar mengatakan bahawa bunga rumah dapat bertahan dengan mudah hingga 1 bulan tanpa penyiraman biasa. Oleh itu, walaupun semasa bercuti panjang, anda tidak boleh risau dengan keadaan tanaman dalaman.

Kerja persiapan meningkatkan tahap kestabilan warna dengan ketara pada rejim yang akan datang.

Berikut adalah beberapa petua praktikal:

  • Pakaian berpakaian terakhir harus dilakukan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum beralih ke mod penyiraman automatik. Setelah membaja, tanaman perlu menyerap sejumlah besar cecair untuk penyerapan zat mineral secara normal.
  • Tiga hari sebelum meninggalkan tanaman, tunas, bunga, sebaiknya bahagian dedaunan, harus dipotong. Dengan jisim hijau yang besar, kelembapan menguap terlalu cepat. Ia juga bernilai memeriksa bunga untuk penyakit dan perosak..
  • Untuk mengurangkan suhu dan kecerahan cahaya, tanaman mesti dipindahkan ke pedalaman. Tangki dengan bunga harus diletakkan berdekatan antara satu sama lain..
  • Sebelum berlepas, disarankan agar anda melakukan penyiraman sedikit lebih intensif daripada biasa. Ini akan membolehkan tanah tepu dengan cairan. Juga disarankan untuk menutup bekas dengan bunga dengan lumut basah..

Bola termos dan enema

Kelalang penyiram automatik adalah tangki bulat yang diisi dengan air, ia mempunyai tabung yang mengetuk ke bawah, dengan bantuan cairan itu dimasukkan ke dalam tanah.

Sebagai rujukan: labu untuk pengairan automatik mempunyai kemiripan luaran dengan enema, sehingga kadang-kadang disebut enema bola.

Pada saat tanah kering, oksigen mula mengalir ke kaki enema, yang membantu mendorong jumlah cecair yang diperlukan. Secara umum, "enema" adalah pilihan yang baik untuk penyiraman, tetapi mereka juga mempunyai beberapa kekurangan.

Salah satunya adalah aliran air yang tidak rata dari termos, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti pengairan. Tiub secara berkala tersumbat, sehingga kelembapan bertambah buruk ke rimpang. Kadang-kadang air mengalir ke tanah terlalu cepat, dan kadang-kadang berhenti sama sekali. Oleh itu, enema boleh digunakan semasa berlepas, tetapi ini mesti dilakukan dengan berhati-hati.

Bola termos dan enema

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Pot dengan penyiraman automatik sangat mudah dan senang digunakan. Penggunaannya menyediakan pengairan bawah permukaan, kapilari. Di satu bahagian bekas itu cair, dan yang kedua ditujukan secara langsung untuk tanaman. Iaitu tangki berganda atau periuk yang dilengkapi pemisah.

Walau bagaimanapun, peranti mereka mungkin berbeza bergantung pada pengeluarnya. Contohnya, ada yang mempunyai takungan cecair berbentuk kerucut yang dipasang di dalam periuk dan disambungkan ke tiub di permukaan. Reka bentuk yang lain melibatkan kehadiran dua kapal yang dipasang satu dalam satu dan sisi untuk membekalkan cecair. Masih ada yang mempunyai struktur yang boleh dilipat - tangki dilengkapi dengan pemisah khas, tiub penunjuk dan takungan dengan cecair.

Pada nota! Satu-satunya nuansa yang perlu diberi perhatian adalah cara operasi sistem. Ini mulai berfungsi hanya pada saat tanah cukup diisi dengan akar yang bersentuhan dengan lapisan saliran dan "menarik" cairan dari takungan.

Sekiranya tanaman mempunyai rimpang kecil, maka semasa menanamnya di dalam periuk dan mengisi sebahagian besar bekas dengan tanah "kosong", anda harus menunggu sehingga tumbuh dan mula "menarik" kelembapan.

Semasa menanam tanaman muda di dalam bekas besar, anda juga perlu menunggu sekitar 70-90 hari (kadang-kadang bahkan lebih dari 3 bulan) sehingga akarnya cukup besar. Sepanjang tempoh ini, periuk pintar dapat digunakan seperti biasa, iaitu untuk mengairi dengan cara biasa. Atas sebab ini, bekas pintar hanya sesuai untuk bunga dewasa dan bekas yang periuk lamanya setanding dengan yang baru.

Pot Bunga Penyiraman Sendiri

Tikar kapilari

Sistem pengairan autonomi juga dapat dibuat menggunakan tikar kapilari. Mereka diperbuat daripada bahan yang menyerap cecair dengan baik..

Inilah yang anda perlukan untuk mengatur sistem ini:

  1. Sediakan dua palet.
  2. Air dituangkan ke dalam bekas besar.
  3. Kemudian muatkan palet (lebih kecil) dengan bahagian bawah berlubang.
  4. Tikar diletakkan di palet kedua, dan tanaman diletakkan di atasnya.

Di samping itu, permaidani dapat menutupi meja dan meletakkan periuk di atas. Hujung tikar hendaklah dicelupkan ke dalam bekas air. Setelah cecair mula menyerap, ia akan mula bergerak terus ke akar bunga.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Untuk mengautomasikan pengairan, anda juga boleh menggunakan hidrogel atau tanah liat berbutir. Mereka baik kerana mereka dapat menyerap kelembapan dengan sempurna dan memberikannya kepada tanaman, dan proses penyediaan cecair berlaku secara beransur-ansur, yang memberi kesan positif terhadap keadaan flora rumah.

Untuk menyediakan sistem penyiraman automatik untuk tanaman domestik, anda perlu:

  1. Pilih bekas yang luas.
  2. Tuangkan dalam periuk hidrogel atau tanah liat (lapisan).
  3. Letakkan bunga di atas (rimpang tidak perlu dibersihkan dari koma tanah).
  4. Kekosongan di antara dinding tangki dan tanah mesti ditutup dengan sisa produk dan ditutup dengan filem plastik.

Kaedah penyiraman ini dapat digunakan untuk jangka waktu yang agak lama. Ini juga menghilangkan keperluan untuk pemindahan tanaman yang kerap..

Perhatian! Sekiranya terdapat tanda-tanda pengeringan hidrogel atau tanah liat, tuangkan sedikit air ke dalam bekas dengan bunga.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Kon seramik

Yang sangat popular ialah sistem yang menyediakan penggunaan kerucut seramik. Ia kadang-kadang dipanggil sistem lobak merah..

Peranti ini tersekat di dalam tanah, dan tiub yang keluar dari dalamnya diletakkan di dalam bekas dengan cecair. Dengan sendirinya, proses mengepam air tidak memerlukan kawalan luaran. Pada saat bumi mulai kering, tekanan yang bertindak pada kapal memprovokasi aliran bendalir.

Penting! Walaupun kebanyakan pengeluar menyatakan kebolehpercayaan dan kualiti tinggi peranti mereka, pengalaman menunjukkan yang sedikit berbeza. Faktanya ialah wortel sering tersumbat, jadi tekanan yang diperlukan tidak selalu terbentuk di dalam bekas.

Mencari tempat yang tepat untuk kapal dengan air dapat menyebabkan beberapa masalah, kerana ketika memasang tangki di platform terlalu tinggi, bunga itu hanya dapat dibanjiri, dan jika dipasang terlalu rendah, cairan itu tidak akan sampai ke tanaman sama sekali.

Sekiranya sangat sukar untuk mencari tempat berhampiran kilang untuk memasang takungan dengan cecair, maka anda boleh menggunakan muncung seramik pada botol. Untuk melakukan ini, pasangkan muncung pada terung plastik biasa yang diisi dengan air, dan masukkan ke dalam bekas berisi bunga.

Sistem Jahat

Cara lain yang mudah untuk membuat automatik ialah mengepam air menggunakan tali dari mana sumbu dibuat. Salah satu hujung tali diletakkan di dalam bekas dengan cecair, dan yang lain dibawa ke kilang. Renda, menyerap kelembapan, mengarahkannya terus ke bunga.

Pada nota! Untuk kemudahan, sumbu kadangkala terpaku di permukaan tanah atau dipasang di lubang saliran periuk.

Untuk menjadikan kaedah pengairan berkesan, anda perlu menggunakan tali sintetik yang menyerap air dengan baik. Tali semula jadi tidak akan berfungsi kerana cepat merosot.

Kelebihan sistem ini ialah ia dapat disesuaikan. Apabila tangki air naik di atas paras pasu dengan tanaman, penyiraman akan menjadi lebih kuat. Sekiranya anda menurunkannya di bawah, maka aliran cecair sebaliknya akan berkurang.

Sistem penyiraman automatik DIY

Sekiranya tidak mungkin menggunakan kaedah pengairan yang dijelaskan di bahagian sebelumnya, anda boleh menggunakan cara yang berbeza dan enggan menggunakan penyelesaian dan peranti siap pakai yang terpasang padanya. Malah orang yang tidak berpengalaman dalam pelajaran ini akan dapat melakukan ini tanpa masalah. Lebih-lebih lagi, selain kaedah standard, ada beberapa yang muncul sebagai hasil percubaan oleh tukang kebun amatur dan hanya orang yang merawat flora rumah.

Mari kita lihat beberapa contoh sistem pengairan automatik untuk tanaman dalaman..

Pengairan graviti

Kaedah ini melibatkan pembekalan cecair ke periuk melalui konduktor..

Untuk mempraktikkan kaedah ini, anda memerlukan tali kapas atau polietilena. Salah satu hujung renda perlu dicelupkan ke dalam sebotol air. Bekas berisi cecair mesti digantung atau dipasang di sebelah bunga. Hujung bebas mesti tenggelam dalam campuran tanah..

Penyelesaian ini sangat bagus untuk merawat tanaman dalaman semasa musim cuti..

Sistem pengairan graviti

Menyiram dari botol plastik

Menyiram menggunakan botol plastik adalah salah satu cara termurah dan termudah untuk merawat tanaman. Ini menyediakan penyiraman yang seragam dan membolehkan anda membina sistem pengairan dalam waktu yang cukup singkat. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa anda boleh menggunakan penyelesaian ini hanya sehingga 4 hari.

Penyiraman dilakukan seperti berikut:

  1. Beberapa lubang dibuat pada penutupnya. Semakin banyak dari mereka, penyiraman yang lebih intensif.
  2. Terung dipenuhi dengan air.
  3. Kemudian perlu dibalikkan dan diperdalam ke dalam tanah.
  4. Menyiram tanaman dalaman dari penitis

Pada nota! Untuk membina sistem ini, anda memerlukan beberapa penitis (perubatan) dan satu botol 5 liter. Bilangan warna harus sepadan dengan jumlah penitis.

Penyiraman penitis

Sebagai permulaan, anda harus mengeluarkan petua dari penitis, dan juga memastikan keutuhannya. Sekiranya semasa meniup di salah satu sisi terdapat masalah, maka peranti mesti diganti.

  • Agar penitis tidak melayang ke permukaan, mereka harus diikat dengan kemas dan ditimbang dengan sesuatu.
  • Dalam bekas yang diletakkan di rak tinggi, turunkan bungkusan.
  • Buka pengatur pada tiub dan tutup setelah diisi dengan cecair.
  • Masukkan hujung penitis yang lain ke dalam tanah.
  • Buka pengatur pengairan.

Penyiraman penitis

Kerosakan boleh berlaku semasa pengangkutan bendalir, jadi periksa periuk secara berkala untuk limpahan atau penimbunan. Untuk melakukan ini, dengan bantuan pengatur, kadar aliran cecair diuji pada setiap penitis.

Hanya apabila membuat aliran air yang diperlukan, tepi peranti dapat diturunkan ke dalam bekas dengan tanaman. Kaedah titisan sedemikian akan membolehkan kilang menyerap cecair dengan lebih berkesan..

Terdapat beberapa sistem dan kaedah penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Hanya tinggal menentukan pilihan yang paling optimum, yang paling sesuai dengan keperluan flora rumah.

Penyiraman automatik untuk bunga dalaman - bagaimana melakukannya sendiri menyiram tanaman rumah

Tutorial ini akan mengajar anda cara membuat penyiraman automatik untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri. Peminum automatik untuk bunga sangat sesuai untuk anda sekiranya anda bercuti atau terlupa menyiram tanaman. Ini menyediakan tanaman dengan dosis air tertentu sesuai dengan jadwal yang ditetapkan untuk satu tanaman.

Saya mengumpulkan penyiraman automatik untuk bunga dalaman supaya pokok di periuk saya tidak kering semasa saya tidak berada di rumah selama 5 minggu. Saya mempunyai beberapa pokok besar di dalam periuk kecil, jadi mereka perlu disiram dengan kerap, dan saya tidak mahu meminta rakan-rakan memeriksa tanaman saya setiap dua hari selama lebih dari sebulan.

Berbagai beg gel dan plastik, botol 2 liter, sumbu untuk tanaman, dan lain-lain tidak berfungsi dengan baik, kerana tidak menahan dan tidak menggerakkan air yang cukup (pokok memerlukan kira-kira satu setengah cawan air sehari), dan pam komersial dengan pemasa yang tersayang. Pada asasnya, mereka berfungsi dengan baik sehingga saya terus menggunakannya walaupun saya tidak bercuti. Mereka menjalankan tugas mereka dengan sempurna setiap hari selama dua tahun. Walaupun saya ingat bahawa sebulan sekali mereka perlu diisi dengan air.

Pam buatan sendiri bukanlah penyelesaian yang paling murah, tetapi jauh lebih murah daripada versi komersial yang pernah saya lihat. Sebilangan dari mereka memerlukan sambungan selang yang harus melalui seluruh rumah, yang membangkitkan pemikiran banjir. Projek saya agak mudah dan memerlukan 1 hari.

Sangat mudah dilakukan: bahagian yang paling sukar adalah pengatur waktu untuk percutian anda.

Dia boleh dipercayai: dia selalu menuangkan air yang sama, dan dia tidak akan membanjiri rumah semasa anda berada di seberang.

  • 1 baldi plastik dengan isipadu 20 liter (atau beberapa tangki air lain)
  • 1 mandian plastik kecil (seperti mandi yang boleh digunakan untuk makanan sisa)
  • 2 pemasa percutian (cari di internet untuk pemasa percutian). Penting: mereka hanya dapat menghidupkan selama satu minit, yang bermaksud bahawa anda tidak boleh membeli yang paling murah yang berfungsi selama satu jam.
  • 2 pam tenggelam kecil yang digunakan di air pancut kecil
  • Beberapa meter tiub vinil. Pastikan tiub sesuai dengan saluran keluar pam anda
  • Beberapa klip alat tulis "pengikat" bersaiz sederhana (jika anda tidak mahu menggunakan semula bahagian projek ini, anda boleh menggantinya dengan gam panas)
  • Pemutus kerosakan bumi (disyorkan, walaupun tidak perlu, tetapi apabila air dan elektrik di rumah berdekatan antara satu sama lain, itu adalah idea yang baik)
  • Pisau tajam
  • Penanda.
  • Dan jika anda memikirkan keselamatan seperti yang saya lakukan, maka anda memerlukan: peti pertolongan cemas, alat pemadam api, nombor telefon kawalan toksikologi, pancuran untuk membakar luka bakar asid, dll..

Lebih kurang 30 minit (atau lebih jika pemasa anda mempunyai arahan yang pelik dan tidak jelas)

Langkah 1: Gambaran keseluruhan

Pam dan pemasa yang murah tidak begitu tepat. Memulakan satu pam untuk masa tertentu memberi saya jumlah air yang sama sekali berbeza di outlet, dan pemasa yang berfungsi hingga kedua agak mahal. Pemasangan meter aliran yang disambungkan ke suis akan menjadi sukar dan mahal untuk sebilangan kecil air. *

Oleh itu, saya membuat sistem dengan dua pam dan dua tangki yang memberikan jumlah air yang sama setiap masa, tidak kira seberapa tepat pam dan pemasa.

Pam beroperasi pada dua pemasa yang berasingan dan beroperasi pada masa yang berbeza - satu di tangki utama membekalkan air ke tangki atas. Apabila ia bekerja terlalu lama, air berlebihan dituangkan kembali ke dalam baldi. Apabila pam bawah ditutup, bahagian atas mengepam bekas sehingga kering, yang memastikan anda mendapat jumlah air yang sama setiap kali dan tidak perlu risau akan kelembapan tanah yang berlebihan atau tidak mencukupi.

Mari mulakan perhimpunan!

Langkah 2: Penentukuran

Mula-mula pastikan bahawa anda mempunyai semua bahagian dan alat yang disenaraikan dalam pengenalan. Seterusnya, anda perlu mengetahui berapa banyak air yang diperlukan oleh tanaman anda. Untuk ini …

  1. Letakkan salah satu pam di tempat mandi yang lebih kecil. Tambang saya mempunyai cawan penyedut.
  2. Tuangkan sedikit air ke dalam tab mandi kecil, kemudian pam keluar..
  3. Sambungkan hos ke saluran keluar dan mulakan pam sehingga berhenti mengepam apa-apa. Di bahagian bawah harus ada sejumlah kecil air yang tidak dapat dicapai oleh pam..

A. Ukur berapa banyak air yang anda inginkan untuk diterima tanaman anda pada satu masa, dan tuangkan air ini ke dalam tab mandi.
Bak mandi sekarang mengandungi air yang anda ukur, air yang tidak dapat dipam oleh pam, dan pam itu sendiri.

B. Tandakan paras air tertinggi ini di tab mandi.

Tidak ada projek yang dapat diselesaikan tanpa menggunakan pena tip-tip. Tuangkan air dan potong persegi 2.5 cm di tangki dengan separuh bahagian bawah pada tanda air maksimum.

Hanya bahagian bawah lubang yang mesti tepat - lubang ini diperlukan supaya semua air yang dipam berlebihan dituangkan kembali ke tangki utama.

Langkah 3: Sediakan pam bawah

Pam ini mengalihkan air dari tangki utama ke bahagian atas, yang akan kita gantung di atasnya.

Letakkan pam di bahagian bawah baldi. (Atau apa yang anda ada dan bukannya baldi). Saya mendapati bahawa pam saya sukar mengepam air ke ketinggian lebih dari 40 cm, jadi pastikan pam anda benar-benar dapat mengeluarkan air dari tangki yang anda gunakan. Potong dan pasangkan sekeping tiub.

Tiub ini akan mengalirkan air ke tempat mandi plastik atas. Ia mesti keluar dari saluran pam ke bahagian atas baldi, tambah kira-kira 10 cm. Anda boleh memendekkan panjangnya dan memotongnya. Pasang ke pam bawah.

Langkah 4: Pasang pam dan tangki atas

Pasang mandi atas (dan pam) ke tepi atas baldi. Saya menggunakan sepasang pengapit alat tulis yang lebih tahan lama untuk menyokong berat tangki atas, dan saya tahu bahawa mereka tidak akan berkarat jika sedikit dibasahi, dan saya juga akan mempunyai kelebihan tambahan kerana dapat mengarahkan selang penyiram melalui pegangan penjepit ini.

Sekiranya anda tidak peduli dengan keadaan fizikal baldi, anda boleh menggunakan lem panas untuk membetulkan tangki.
Arahkan tiub dari bawah ke tangki atas.

Sekali lagi, pegangan cengkaman akan memberi anda kebaikan, tetapi gam panas juga berfungsi untuk anda..

Pastikan hujung atas tiub berada di atas paras air di dalam tab mandi. Sekiranya dia berada di dalam air, maka ada kemungkinan kecil dia akan mulai menyedut.

Petua: pam saya dilengkapi dengan penyesuai segi empat tepat kecil. Sekiranya anda menghadapi masalah dengan air yang mengalir ke arah yang betul dan anda tidak mempunyai penyesuai, anda boleh menutup hujung tiub dengan gam panas dan memotong lubang di bahagian bawah tiub.

Jalankan hos dari pam atas. Ia akan pergi ke kilang anda, jadi panjangnya terpulang kepada anda.

Sebaiknya pasangkan baldi agar tidak keluar dari pam secara tidak sengaja. Sekali lagi, saya menggunakan klip ulama.

Langkah 5: ujian

Sebelum selesai, mari periksa sistem kami dan pastikan ia berfungsi..

Tuangkan sedikit air ke dalam baldi dan mulakan pam bawah selama satu minit. Ia harus mengisi dan kemudian mengisi tangki atas, dan air mula mengalir kembali ke baldi utama. Pastikan semuanya berada pada kedudukan yang minimum untuk meminimumkan percikan, terutamanya percikan yang keluar dari baldi.

Jalankan pam atas selama satu minit. Pam mesti mengalirkan air sepenuhnya dari tangki atas. Tangki mungkin akan kering sedikit, tetapi ini tidak menjadi masalah jika pam itu sendiri tetap basah. Kumpulkan air yang dipamnya dan ukur isinya. Ini kira-kira sama dengan yang anda ukur pada langkah No. 1.

Ulangi penentukuran jika perlu..

Sekiranya anda mendapat lebih banyak air daripada yang anda mahukan, tingkatkan lubang di tab mandi. Sekiranya anda tidak mencukupi, pita pelekat di tepi bawah lubang akan membetulkan keadaan..

Langkah 6: Tetapkan Pemasa

Tetapkan kedua-dua pemasa percutian. Ikuti arahan yang disertakan dengan pemasa anda. Saya terpaksa memasukkan bateri sandaran dan menetapkan jam di dalam saya.

Petunjuk: bateri sandaran pada pemasa adalah ciri yang berguna, kerana ada kemungkinan gangguan elektrik atau anda akan terjebak dalam kesesakan lalu lintas.

Sambungkan setiap pam ke satu pemasa percutian. Kami menggunakan dua pemasa kerana penting bahawa pam beroperasi pada masa yang berlainan..

Tetapkan pemasa agar berfungsi tepat selama satu minit, tetapi agar ia tidak bermula pada masa yang sama.

Saya menetapkan pam bawah berfungsi setiap hari dari jam 10:00 hingga 10:01. Pam teratas dari jam 11: 00-11: 01.
Sekiranya anda tidak mahu sistem menyiram tanaman setiap hari, pastikan bahawa pemasa anda membolehkan anda menetapkan jadual mingguan.

Langkah 7: gunakan peranti!

Masukkan hujung tiub ke dalam periuk, sambungkan kedua-dua pemasa ke saluran keluar yang mudah. Akan baik jika beberapa kali pertama anda memeriksa operasi peranti, hanya untuk memastikan pada 1000% semuanya berfungsi dengan betul.

Pastikan anda mengisi semula baldi setiap minggu / bulan / bila-bila masa. (Saya menetapkan peringatan di telefon)
Bongkar dan bersihkan sistem dari semasa ke semasa. Selepas beberapa bulan, lendir mula muncul di dalamnya..

Saya tidak tahu sama ada mungkin untuk menambahkan baja ke dalam air, tetapi saya mengesyaki bahawa ia akan mencemarkan pam dengan cepat, walaupun saya akan gembira sekiranya saya salah.

  • Tutup untuk perlindungan serangga dan haiwan kesayangan.
  • Pengawal mikro, bukannya pemasa percutian, untuk kawalan pam yang lebih tepat.
  • Sambungkan sistem ke sensor kelembapan di dalam periuk sehingga hanya menyiram tanaman apabila perlu.
  • Sambungkan apungan ke suis di tangki atas supaya pam bawah tidak berfungsi lebih daripada yang diperlukan.
  • Pengawal aliran dan spacer untuk menyiram lebih daripada satu loji pada satu masa. (Pemisahan selang yang sederhana tidak akan berfungsi dengan baik, kerana air hanya akan mengalir melalui lubang terendah)

Saya memberitahu anda bagaimana melakukan sesuatu dengan arahan gambar dan video langkah demi langkah..

Sistem Penyiraman Auto Arduino untuk Tumbuhan Dalaman

Saya ingin berkongsi produk buatan sendiri yang telah melayani saya lebih dari setahun.
Mula menguasai Arduino, saya memikirkan projek mana yang akan dilaksanakan. Saya teringat bahawa saya mempunyai banyak tanaman dalaman yang secara berkala lupa untuk disiram, dan masalah penyiraman semasa percutian dan perjalanan perniagaan berlaku.

Sistem ini terdiri daripada komponen berikut:

Unit kawalan adalah nadi sistem. Berikut adalah bateri, modul waktu Arduino, DS3231, paparan, penukar voltan dan kawalan.

Berhampiran tanaman adalah tabung air. Terdapat pam tenggelam di dalam tabung yang mengepam air ke kilang.

Pengagihan air antara tanaman dapat diselaraskan dengan menggunakan sisir dengan paip.

Parameter sistem utama:

1. Hayat bateri kira-kira 5 bulan
2. Sistem ini menyokong kawalan 3 pam. Untuk setiap pam, anda boleh menyambungkan sisir dengan 2-4 paip dan juga mengawal aliran air. Secara keseluruhan kami mendapat peluang untuk menghubungkan sehingga 12 tanaman
3. Masa diambil dari modul jam tangan bebas yang terpisah, DS3231. Pam dipicu ketika jam yang ditentukan dalam pengaturan (misalnya, 8:00).
4. Paparan menunjukkan maklumat
5. Pengaturan penyiraman ditunjukkan dalam kode program, pengaturan dapat diubah dengan mengembalikan Arduino

Penjelasan maklumat yang ditunjukkan di paparan:
Baris pertama ialah tajuk meja. Setiap baris menunjukkan maklumat untuk pam masing-masing. Lajur pertama - menunjukkan tempoh kerja (PR). Contohnya, dengan nilai "5" - pam akan beroperasi setiap 5 hari. Lajur kedua adalah jam operasi (PD) - jam pada permulaan pam akan dihidupkan. Lajur ketiga adalah masa larian (BP) - jangka masa pam dalam beberapa saat. Lajur keempat - hari yang tersisa (SEBELUM) - menunjukkan berapa hari lagi sehingga operasi seterusnya. Tarikh dan masa juga dipaparkan..

Sistem tidak mempunyai maklum balas, jadi tetapannya harus dipilih secara empirik. Adalah lebih baik untuk mengelompokkan tanaman yang hampir dari segi keperluan penyiraman (ada yang menahan kekeringan dengan baik, sementara yang lain suka penyiraman yang banyak) dan ukuran periuk.
Pengaturannya adalah seperti berikut: setiap 5 hari hidupkan pam pada jam 8:00 selama 30 saat.
Di bawah, ini akan ditunjukkan di bahagian kod mana tetapan ini.

Dalam kod program, anda boleh mematikan pam ke-2 dan ke-3. Dalam kes ini, maklumat akan dipaparkan hanya pada pam yang disertakan.

Autonomi dijamin oleh:
• Dikuasakan oleh 18650 bateri
• Arduino dan tidur nyenyak (Powerdown) dan terbangun oleh Watсhdog
• Penstabil voltan Arduino sedikit dari kaki kiri
• Paparan dimatikan semasa operasi. Untuk mengaktifkan paparan, anda perlu menahan butang tidur selama kira-kira 10 saat.
• Semua LED penunjuk dikeluarkan dari modul

Sistem menggunakan sekitar 3mA, 1 pam menggunakan sekitar 350 mA dalam operasi.

• Bekas makanan untuk perumahan
• Klon Cina Arduino nano
• Modul Masa Nyata DS3231
• 18650 bateri
• Meningkatkan modul hingga 5V (semasa kira-kira 1 A)
• Menurunkan modul hingga 3.3V untuk menghidupkan paparan
• Paparan Nokia 5110
• Modul TP4056 untuk mengecas (+ perlindungan) bateri
• Penunjuk cas bateri
• Pelbagai "frizz": transistor kesan medan, perintang, kapasitor (elektrolitik dan seramik)
• Suis dan butang

Pemasangan "skema" peranti:

Penjelasan mengikut skema:

1. 4 18650 bateri disambungkan secara selari. Jumlah kapasiti - kira-kira 13000 mA / j.
2. Bateri disambungkan ke modul pengecasan dan pelindung TP4056. Pengecasan dilakukan melalui penyambung USB mikro dari pengecasan telefon. Pengecasan diperlukan dengan arus sekurang-kurangnya 1A. Masa anggaran untuk mengecas sepenuhnya ialah 13-14 jam. LED penunjuk dapat dipadamkan dan dipaparkan di perumahan.
3. Kemudian, melalui suis, penukar penguat hingga 5V disambungkan. Ia akan menggerakkan sebahagian besar komponen litar, termasuk pam. Dengan penurunan tahap pengisian bateri, voltan akan menurun dari 4.2V hingga 2.7V, yang tidak mencukupi untuk litar berfungsi. Modul akan memberikan voltan yang stabil. Keluaran modul adalah penapis yang diperbuat daripada kapasitor elektrolitik dan seramik. Kapasitor elektrolitik memainkan peranan melicinkan dan menstabilkan. Kapasitor seramik digunakan untuk memerangi gangguan frekuensi tinggi. Sekiranya modul "membunyikan bip" induktor semasa operasi, untuk menghilangkan fenomena ini, kapasitor elektrolitik tambahan dapat diletakkan pada input modul. Kapasitor elektrolitik 1000 uF pada 6.3V. Kapasitor seramik sesuai dari 1-2 mikrofarad. Litar digunakan pada suhu 10 uF, kerana saya mempunyai banyak tambahan.
4. Voltan 3.3V diperlukan untuk menghidupkan paparan, jadi penukar buck dengan penapis serupa dari kapasitor ditambahkan.
5. Modul jam DS3231, diperlukan untuk masa yang lebih tepat. Daya LED (1) dilekatkan pada modul DS3231. Ini dilakukan untuk tujuan penjimatan tenaga. Sekiranya anda menggunakan bateri biasa (tidak boleh dicas semula), maka anda perlu melepaskan perintangnya (2). Modul ini direka untuk bateri yang boleh dicas semula, termasuk mengecasnya. Sekiranya bateri normal, arus pengecasan dengan cepat akan menjadikannya tidak dapat digunakan..

8. Paparan menunjukkan semua maklumat. Untuk menghidupkan paparan, anda perlu menahan butang hingga 10 saat. Sekiranya anda menukar minit dalam beberapa jam, sistem akan tidur dan paparan akan mati.

Ujian pertama di papan roti dan menulis firmware

Seterusnya, saya menghubungkan semuanya dengan pemasangan berengsel

Titik pemasangan tambahan:
• Bekas air mesti selalu berada di bawah periuk, jika tidak ada risiko bahawa setelah mematikan pam, air akan terus mengalir.
• Jarak dari bahagian bawah bekas ke hujung tiub tidak boleh melebihi 70cm. Lebih sukar bagi pam untuk menaikkan air ke ketinggian yang lebih tinggi.
• Pada pam mini dengan Ali, selang telus 6x1.5 mm hebat
• Penting bahawa pembukaan pam pengambilan air tidak bersandar di dinding tangki air, jika tidak, tidak akan ada tekanan normal.
• Jangan gunakan bahagian besi (penjepit selang, wayar, dll.) Untuk memasang hos ke pam. Segalanya berkarat dengan cepat.
• Pam mempunyai wayar pendek. Kemungkinan besar mereka mesti ditingkatkan. Untuk menutup wayar, sebaiknya gunakan pelekat cair panas, dan pada suhu panas menyusut.

Logik program:

• Arduino tidak dapat tidur
• Bacaan modul DS3231 (tarikh dan masa) diberikan kepada pemboleh ubah
• Apabila tarikh berubah, nilai kaunter hari-hari lalu berubah
• Sekiranya tempoh operasi (pengaturan) bertepatan dengan jumlah hari yang berlalu, jam akan diperiksa
• Jika jam (pengaturan) dan jam dari modul waktu bertepatan, hidupkan pam untuk waktu yang ditentukan dalam tetapan
• Arduino tidur
• Jika anda menahan butang tidur, kuasa dibekalkan ke paparan dan Arduino terbangun

Tetapan penyiraman ditunjukkan di bahagian kod ini:

Secara amnya, saya berpuas hati dengan sistem tersebut. Dia kerap menyiram tanaman saya di ambang jendela selama kira-kira satu tahun. Sekarang saya memindahkan sistem ke bilik lain, dan di tempat saya sendiri saya mengumpulkan yang baru, lebih mudah dan menarik, tetapi itu kisah lain...

Apa yang perlu dilakukan autowatering untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri dan bagaimana melengkapkan reka bentuk rumah untuk membasahi tanah

Sebelum pergi selama dua hingga tiga minggu atau tempoh yang lebih pendek, tukang kebun amatur bimbang: bagaimana cara menjaga tanaman dalaman agar tidak layu dan mati? Anda boleh membeli peranti siap pakai untuk mengisi substrat dengan kelembapan di kedai agro, tetapi ada satu lagi pilihan kos rendah.

Ini adalah penyiraman automatik untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri. Bagaimana melengkapkan sistem? Spesies mana yang lebih baik? Apa kelebihan dan kekurangan reka bentuk rumah untuk melembapkan tanah pada tanaman hiasan? Jawapan dalam artikel.

Apa itu autowatering

Sistem pelembab tanah tanpa penyertaan penanam adalah penyelesaian yang mudah tetapi berkesan untuk masalah penyiraman bunga dalaman. Sangat mudah untuk memilih reka bentuk yang optimum untuk jenis tanaman hiasan tertentu, dengan mengambil kira peraturannya.

Prinsip operasi "pemasangan" untuk pengairan automatik adalah penambahan cecair secara beransur-ansur dari bekas ke pot bunga melalui bukaan di tangki, melalui "sumbu" atau melalui lubang saliran dari dasar lembap. Ketika tanah mengering, bahagian baru cairan ditambahkan, substrat selalu lembab, sistem akar menyerap air. Perkataan "pemasangan" tidak ditulis secara tidak sengaja dalam tanda petik: kebanyakan sistem penyiraman automatik untuk bunga dalaman sangat mudah, dibuat dari bahan improvisasi. Malah pencinta hiasan hijau pemula akan mengatasi tugas itu.

Dalam kes apa perlu penyiraman tanaman di pangsapuri? Adalah berguna untuk mempunyai sistem pembasahan substrat pada waktu keberangkatan tuan rumah jika ketiadaan berlangsung lebih dari satu hingga dua hari. Sebilangan spesies tanaman dalaman perlu disiram dengan kerap, dan tanpa kelembapan yang mencukupi, bunga mati dengan cepat.

Semasa percutian atau perjalanan, anda boleh meminta jiran atau saudara mara yang baik untuk datang ke rumah anda, dengan kerap menyiram azalea, mawar dalam ruangan, begonia, violet, Decembrists, Tillandsia, tetapi pilihan ini tidak selalu dapat dilaksanakan. Sekiranya atas sebab tertentu pembantu tidak dapat tiba tepat waktu, selang waktu yang terlalu lama antara penyiraman boleh merosakkan bunga. Di samping itu, tidak semua saudara-mara dan rakan sepakat untuk meluangkan masa untuk merawat tanaman rumah di rumah orang lain.

Bukan kebetulan bahawa tukang kebun amatur berminat mengetahui cara membuat penyiraman automatik untuk tanaman sendiri, sehingga pada waktu yang tepat mereka dapat dengan cepat memasang struktur sederhana di ambang tingkap atau di zon lain. Berikut adalah kebaikan dan keburukan peranti untuk pengumpulan kelembapan autonomi, jenis produk, bahan dan kaedah pembuatan sistem yang ada dijelaskan.

Kelebihan dan kekurangan

Poin positif:

  • kaedah rendah: banyak reka bentuk dibuat dari bahan improvisasi;
  • hasil yang baik: tanah tetap basah untuk waktu yang lama;
  • tidak ada kemahiran khas yang diperlukan untuk membuat sistem pengairan automatik di rumah;
  • pelbagai pilihan;
  • kaedah ini sesuai untuk melembabkan tanah di pot bunga dengan jumlah besar dan kecil, bunga dari pelbagai jenis.

Kekurangan:

  • anda perlu bereksperimen terlebih dahulu, pilih panjang optimum, bahan untuk "sumbu" dan diameter lubang dalam bekas plastik.

Jenis Autowatering

Penanam berpengalaman menawarkan beberapa sistem rumah:

  • penyiraman sumbu atas. Cecair memasuki tanah melalui "sumbu" dari pembalut berpintal, helai kain, busur yang tidak terlalu tebal;
  • penyiraman sumbu bawah. Setelah penyingkiran benjolan bumi sementara, sumbu dari kain atau pembalut dimasukkan ke dalam lubang saliran (bawah-atas). Tumbuhan "minum" air dari lembangan atau kuali yang berisi cecair;
  • penyiraman lebih rendah. Pilihan yang bagus untuk tanaman hiasan dalaman yang lebih suka kelembapan tanah yang baik. Kerikil atau tanah liat yang diperluas dituangkan ke dalam lembangan, lebih banyak air dituangkan, pot bunga direndam sehingga 1/3 periuk berada dalam cecair. Melalui lubang saliran, kelembapan memasuki tanah dan kemudian mencapai bahagian udara bunga;
  • pengairan titisan. Analog sistem penyiraman automatik siap pakai yang murah. Kaedah yang baik untuk tanaman besar dan pot bunga besar. Dalam penutup sebotol kvass, limun, dan minuman lain, lubang dibuat, diisi dengan cecair, dan bekas diletakkan terbalik di dalam periuk. Sekiranya loji sangat besar, maka diperlukan dua hingga tiga botol plastik. Melalui lubang di penutup, kelembapan secara beransur-ansur mengalir ke dalam tanah, tanah tidak kering;
  • penggunaan hidrogel dan tanah liat berbutir. Pengisi yang menyerap secara aktif dan secara beransur-ansur mengeluarkan kelembapan dijual di kedai "Segala-galanya untuk Rumah dan Taman". Kaedahnya mudah dan berkesan, penggunaan komponen siap adalah sederhana, tanah tidak kering dalam jangka masa yang lama. Walaupun ada kos ketika membeli hidrogel, hasilnya pasti akan menggembirakan para pekebun.

Cara melakukannya sendiri: pilihan untuk struktur pembuatan

Pilihan pertama:

  • ambil lembangan besar, tuangkan lapisan kerikil atau tanah liat yang diperluas, letakkan periuk dengan tanaman, tambahkan air sehingga lapisan cecair kira-kira 2 cm berada di atas kerikil;
  • ambil beberapa botol plastik, buat lubang kecil di penutup, tuangkan air, tutup bekas. Diameter lubang yang optimum dapat dijumpai setelah dua atau tiga eksperimen dengan lubang dengan ukuran berbeza. Penting agar air menetes tidak terlalu cepat dan tidak terlalu perlahan. Putar bekas dengan cecair terbalik, pasangkannya di permukaan tanah di dalam pasu bunga;
  • botol mana yang akan diambil: 0.5 liter, 1 atau 2 liter? Jawapannya bergantung pada jumlah pot bunga dan jumlah bunga. Bekas setengah liter sudah cukup untuk periuk kecil; bunga besar di dalam pasu besar memerlukan sebotol minuman effervescent (1.5 atau 2 l).

Cara kedua:

  • tuangkan sedikit air suam ke dalam mangkuk atau baskom, letakkan periuk dengan tanaman rumah pada jarak dekat;
  • potong beberapa helai kain penyerap kelembapan (kapas, calico), letakkan satu hujung sumbu di dalam pot bunga (diletakkan di atas tanah), yang lain di dalam semangkuk air. Secara beransur-ansur, kelembapan akan meresapi jalur kain, perlahan-lahan menetes ke permukaan tanah di pot bunga, setetes demi setitik;
  • kejayaan syarikat bergantung pada pemilihan panjang jalur bahan yang optimum: tidak terlalu panjang, tetapi tidak terlalu pendek;
  • Anda boleh bereksperimen terlebih dahulu dengan kaedah penyiraman automatik dan mencari elemen kain yang terbaik sehingga anda tidak perlu risau tentang keadaan bunga sebelum pergi.

Cara ketiga:

  • kaedahnya menyerupai yang sebelumnya, tetapi pembalut atau tali tidak digunakan sebagai jalur kain seperti sumbu. Satu hujungnya dipasang dengan jepit kain atau pasak kayu di tanah, ujungnya diletakkan di lembangan dengan cecair;
  • tiga hingga lima sumbu dari bahan improvisasi sering digunakan untuk penyiraman atas yang berkesan: mereka meletakkan elemen, seperti tentakel gurita, ke arah yang berbeza ke beberapa bekas dengan air;
  • perbezaan tekanan kapilari mewujudkan keadaan optimum untuk bekalan tanah dengan kelembapan tanpa gangguan dalam jumlah yang mencukupi.

Pilihan keempat:

  • penyiraman bahagian bawah sesuai untuk tumbuh-tumbuhan yang mengambil kelembapan yang memberi nyawa dari palet: violet, esen, gloxinia;
  • untuk pembuatan "sumbu" menggunakan bahan yang sama seperti penyiraman atas;
  • pertama-tama lembapkan tanah, dengan berhati-hati mencucuk pisau dengan benjolan tanah di semua sisi, lebih dekat dengan dinding periuk, dengan berhati-hati mengeluarkan seluruh bumi dengan tanaman;
  • air dituangkan ke dalam kuali atau bekas yang dalam, dua atau tiga sumbu dimasukkan ke dalam periuk melalui bukaan untuk saliran air;
  • benjolan tanah dipindahkan ke pot bunga lama, dari bahagian bawah yang kelihatan "sumbu", bekas dengan tanaman diletakkan di dalam bekas atau dulang dengan cecair;
  • pada "sumbu" kelembapan memasuki tanah tanpa campur tangan manusia.

Kaedah kelima adalah penggunaan hidrogel dan tanah liat khas untuk membasahi tanah:

  • di kedai agro, mereka mendapat pot bunga yang 2-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya, hidrogel dan tanah liat berbutir khas;
  • baca arahan, jelaskan berapa banyak komponen penyerap kelembapan yang diperlukan untuk periuk bersaiz sederhana;
  • prinsip tindakan - bahan pertama menyerap sejumlah besar cecair, kemudian secara beransur-ansur jenuh tanah di mana hidrogel atau butiran diletakkan;
  • tanaman itu dikeluarkan dari pot bunga bersama dengan benjolan tanah;
  • di pot bunga lain dengan diameter dan isipadu yang lebih besar, tanah liat berbutir diletakkan di bahagian bawah, tanah dengan akar dan bunga diletakkan, dan hidrogel dituangkan di semua sisi kekosongan;
  • dari atas tanah ditutup dengan polietilena untuk mengekalkan kelembapan;
  • Hydrogel "sistem pengairan dalaman" siap.

Cara menyediakan bunga dalaman untuk keberangkatan pemiliknya

Walaupun keberkesanan autowatering, penanam berpengalaman disarankan untuk melakukan acara sederhana sekiranya pemiliknya akan bercuti selama beberapa minggu. Pendekatan yang betul akan mengurangkan beban pada sistem akar, menyediakan tanaman untuk pengambilan cecair dan nutrien yang kurang.

Apa nak buat:

  • sejurus sebelum berangkat, keluarkan pot bunga dari ambang tingkap, pindahkan dudukan dengan tanaman jauh dari tingkap, sehingga kelembapan menguap semakin lemah;
  • kurangkan sedikit daun, potong tunas dan bunga yang mekar;
  • tuangkan lapisan mulsa dari habuk papan, lumut atau jerami cincang. Sebelum operasi, lembapkan dan kendurkan tanah, kemudian tambahkan kira-kira 1 cm komponen semula jadi dari senarai.

Seterusnya adalah video dari mana anda dapat mempelajari beberapa cara untuk mengautomasikan kilang: