Bakteriosis vaskular pada violet

Di hampir semua forum dan kumpulan rangkaian sosial violet, soalan sering dibincangkan mengenai apa yang berlaku pada daun violet. Dan dalam kebanyakan kes, kita bercakap mengenai penyakit yang tidak menyenangkan seperti bakteriosis vaskular. Bakteriosis vaskular - apa itu? Mari kita bincangkan sebab dan langkah-langkah untuk mengatasi masalah yang disebut bakteriosis vaskular.

Saya tidak akan berusaha untuk menjawab dengan tepat bagaimana penyakit ini berlaku, tetapi saya dapat menganggap bahawa hampir selalu ia akan menjadi akibat daripada masalah sistem akar. Perkara yang paling teruk ialah bakteriosis vaskular berkembang hampir seketika. Lebih tepat lagi, kita perhatikan masalah terlambat, apabila sering kali mustahil untuk menyimpan walaupun beberapa keratan untuk rooting. Dan hanya ada satu titik penghiburan: penyakit ini tidak menular ke tanaman tetangga.

Manifestasi luaran penyakit ini adalah bahawa bintik-bintik coklat berair yang tembus muncul di bahagian-bahagian tumbuhan yang berlainan, yang dengan cepat menutupi seluruh ungu, dan ia mati. Kerosakan biasanya bermula dengan daun bawah. Selalunya proses ini berlangsung hanya beberapa hari.

Oleh itu, penyebab bakteriosis vaskular, dan semuanya, seperti yang kita lihat, dikaitkan dengan keadaan sistem akar:

  1. Suhu dan kelembapan tinggi. Sebilangan kecil daripada kita selepas panas yang tidak normal pada musim panas 2010 berjaya tanpa kerugian. Kemudian saya hampir terpaksa memulihkan koleksi. Adalah baik bahawa tidak pernah mengalami penyakit ini sebelumnya, saya secara naluriah mula mengakar semula soketnya (mereka juga banyak mati - saat ini tidak paling sesuai untuk tekanan seperti itu) dan meletakkan keratan yang berakar.
  2. Menyejukkan koma tanah. Ciri khas untuk bunga di ambang tingkap pada musim sejuk atau ketika menyiram dengan air sejuk.
  3. Tanah yang terlalu padat dan pengumpulan serpihan tumbuhan. Dalam kes ini, pertukaran udara terganggu, proses membusuk berkembang.
  4. Keghairahan baja yang berlebihan. Sistem akar berhenti mengatasi dan tidak memastikan metabolisme yang betul.

Langkah-langkah menentang bakteriosis vaskular adalah pencegahan. Pertama sekali, pematuhan dengan teknologi pertanian adalah perlu. Sebaiknya transplantasi violet setiap 6-8 bulan. Semasa melakukan pemindahan, periksa akarnya dengan teliti dan buang yang mati. Menjalankan rawatan pencegahan dengan racun kulat (contohnya, phytosporin), terutamanya pada musim panas. Dalam keadaan tertekan (panas, baik pulih, dan hanya transplantasi), gunakan persediaan epin. Dan yang paling penting, untuk sebarang bentuk outlet yang tidak biasa, segera tanamkannya, pisahkan beberapa keratan untuk pembiakan, atau akar semula jika, setelah diperiksa, akarnya kelihatan mencurigakan. Dalam kebanyakan kes, ini akan membantu menyelesaikan masalah..

Saya sangat berharap pada malam permulaan musim panas, artikel saya akan membantu anda bertahan walaupun panas terik tanpa kerugian. Berkongsi maklumat dengan rakan.

Penyakit violet atau senpolia dan rawatannya

Violet dalaman (senpolia) - bunga yang tumbuh di hampir setiap tingkap. Mereka mempunyai banyak peminat yang telah mengumpulkan pelbagai jenis variasi selama beberapa tahun. Tetapi kedai bunga yang berpengalaman mempunyai penyakit di violet rumah. Harus merawat haiwan peliharaan.

Penyakit Violet biasa

Penjagaan senpolia yang tidak betul menyebabkan pelbagai masalah berkaitan dengan penampilan bunga. Menurunkan suhu, kelembapan tinggi, penumpahan air tanah menyumbang kepada perkembangan pesat spora pelbagai kulat. Penyakit berjangkit dan tidak berjangkit.

Akar busuk

Dengan penyiraman yang berlebihan, ungu uzambar kehilangan penampilannya yang menarik, daunnya akan layu dan menjadi kusam. Sistem akar mati. Akarnya berubah warna menjadi coklat dan menjadi lembut. Tumbuhan ini terdedah kepada kulat putrefaktif..

Langkah-langkah segera diperlukan untuk menyembuhkan violet. Untuk melakukan ini, penting untuk mencuci akar dari tanah sebelumnya, membuang yang rosak. Rendam bahagian yang sihat sebelum transplantasi dalam larutan Fitosporin. Untuk penanaman baru, lebih baik menggunakan tanah dan periuk lain. Sekiranya operasi taman bunga lama, ia mesti diproses dengan teliti: dicuci dan dibasmi kuman, dikalsinasi atau dikukus di dalam ketuhar, dirawat dengan larutan tembaga sulfat. Pada tanaman yang berpenyakit, daun sihat atas dapat dipilih dan di-rooting, sebelumnya dirawat dengan racun kulat untuk mencegah penyakit.

Batang busuk

Senpolia boleh mengalami pembiakan yang tidak tepat. Dalam kes ini, batangnya juga boleh reput. Penyebab penyakit ini adalah:

  • instrumen yang tidak dicuci dan tidak berlesen;
  • luka dalam yang tidak dibenarkan tumbuh berlebihan;
  • bahagian yang tidak diproses dengan cara melawan penyakit kulat semasa pembiakan;
  • penyiraman berlebihan penanaman muda, selepas itu akar muda tidak menyerap kelembapan;
  • tumbuhan muda yang belum matang diserang oleh perosak.

Pembiakan bakteria putrefaktif pada bunga yang lemah berkembang dengan ketara. Jarang menyelamatkan senpolia seperti itu.

Reput coklat

Pangkal coklat roset muda, keratan berakar dan anak-anak yang ditanam, yang akhirnya menjadi lebih nipis dan melembutkan batang, menunjukkan jangkitan senpolia dengan spora yang menyebabkan reput coklat. Di tanah di bawah daun terdapat jejak miselium.

Penyakit ini boleh masuk ke tanaman lain, jadi langkah segera harus diambil:

  • merawat daun, batang dan kanak-kanak dengan racun kulat antijamur (Skor, Fundazol);
  • gunakan rooting cetek;
  • merawat tanah dengan Fitosporin, PhytoDoctor atau Trichodermin;
  • gunakan tanah yang longgar untuk penanaman, kebolehtelapan air yang baik;
  • sapukan tanaman penyiraman yang kerap tetapi kecil.

Busuk kelabu (Botritis)

Penyakit ini disertai dengan kemunculan lapisan berbulu kelabu di permukaan daun, batangnya melembut dan melemah. Lama kelamaan, semua bahagian tanaman menjadi putih dan reput. Penyakit ini berkembang dari spora yang terletak di tanah penanaman, dan juga ketika menggunakan tanah lama yang tidak kering, di mana sisa tanaman berpenyakit sebelumnya mungkin terjadi.

Untuk memelihara Saintpaulia, bahagian tanaman yang layu harus segera dibuang.

Rawatan lanjut:

  • pembasmian kuman tanah dengan kalsinasi, pembekuan, rawatan racun kulat;
  • rawatan racun kulat senpolia untuk mencegah penyebaran penyakit.

Pencegahan:

  • semburkan pada musim panas;
  • mengekalkan kelembapan udara yang optimum, pengudaraan biasa;
  • tidak termasuk perbezaan suhu;
  • mengawal penyiraman tanaman, menghilangkan genangan, tidak mendapat air semasa menyiram daun;
  • Jangan meletakkan pasu bunga berdekatan antara satu sama lain;
  • menghilangkan pembentukan asap di dinding pinggan semasa penyebaran.

Karat daun

Karakteristik mekar muncul dalam bentuk tonjolan kuning dan coklat dan tonjolan dari bahagian bawah daun ungu Uzambara, jarang terdapat pada tangkai daun, dan bintik kuning muda di bahagian atas. Lama kelamaan, spora kulat merebak melalui udara yang masak di bahagian bawah daun.

Pada suhu dan kelembapan optimum, spora tidak bercambah. Untuk menghilangkan penyakit violet dengan karat, perlu menyesuaikan petunjuk persekitaran.

Cendawan serbuk

Violet Uzambar rentan terhadap penyakit cendawan tepung, yang terdiri daripada dua jenis: palsu dan nyata. Untuk menentukan diagnosis, perlu diperhatikan sifat bintik-bintik. Cendawan Downy disertai dengan noda coklat. Tanda ini adalah warna kerosakan pada batang dan daun senpolia. Jangkitan boleh berlaku ketika memakan tanah yang dimakan sebelumnya tanpa rawatan atau dengan tanaman yang baru diperoleh.

Untuk violet yang sakit, langkah-langkah berikut disyorkan:

  • menyesuaikan kelembapan persekitaran;
  • meningkatkan suhu di dalam bilik;
  • menjadikan pencahayaan menjadi normal dengan membuat pencahayaan tambahan;
  • kerap membuang habuk pada daun dan pasu;
  • melakukan pembajaan tambahan dengan baja fosforus-kalium, kerana kelebihan nitrogen juga dapat menyebabkan kerosakan pada tanaman.

Kekaburan lewat

Bunga yang terkulai, disertai dengan pemisahan akar, disebabkan oleh kebahagiaan yang lewat. Daun mula melengkung. Penyakit ini menyumbang kepada suhu sejuk dan kelembapan tinggi dalam cahaya rendah. Untuk melawan penyakit ini, violet mesti mewujudkan keadaan yang sesuai:

  • keluarkan bahagian tanaman dan akar yang rosak;
  • dipindahkan ke tanah yang baru dibasmi kuman dengan penambahan perlite, yang membantu mengekalkan kelembapan tanah;
  • merawat violet dan tanah dengan Fitosporin atau sediaan yang serupa;
  • untuk membasmi daun atas yang tidak terjejas untuk menanam bunga baru;
  • mengekalkan suhu dan kelembapan optimum bagi tanaman yang baru dipindahkan, meningkatkan pencahayaan.

Fusarium

Daun violet berwarna coklat dan gugur menunjukkan kekalahan oleh penyakit kulat yang lain. Sebagai peraturan, spora memasuki tanaman dari tanah melalui akar. Bahan toksik yang diperuntukkan merebak ke semua bahagian: batang, daun, bunga. Mereka bertukar menjadi coklat dan reput. Disebabkan oleh suhu kandungan sejuk dengan penyiraman yang meningkat. Kejatuhan suhu yang tajam dan pendaratan yang berat menyumbang kepada penyakit ini..

Rawatannya adalah seperti berikut:

  • tanggalkan semua bahagian yang rosak;
  • merawat bahagian sisa tanaman dan tanah dengan Fitosporin atau Fundazole;
  • dipindahkan ke tanah yang dibasmi kuman;
  • mengurangkan penyiraman tanaman;
  • meningkatkan suhu di dalam bilik;
  • ventilasi secara berkala.

Bakteriosis vaskular

Tumbuhan yang terjejas mempunyai daun yang layu dan lemah. Penyakit ini bermula dengan tanah yang terjejas. Spora cendawan menetap di akar. Berkembang, mereka mengeluarkan bahan toksik yang menembusi tisu tanaman dan memusnahkannya sepenuhnya. Muncul dalam keadaan suhu tinggi..

Semakin panas ambang tingkap, semakin cepat penyakit ini berkembang. Hampir mustahil untuk menyelamatkan tanaman.

Penyakit ini tidak disebarkan ke violet tetangga, mereka dapat diselamatkan dengan mewujudkan keadaan penahanan yang normal. Keadaan lain untuk perkembangan bakteriosis adalah peningkatan kelembapan tanah dalam keadaan persekitaran yang sejuk pada musim sejuk.

Langkah pencegahan:

  • laraskan keadaan suhu dan kelembapan kandungan warna;
  • meningkatkan pengudaraan tambahan tanpa hubungan langsung dengan bunga;
  • pra-pembasmian kuman tanah dan bebas dari sisa-sisa tanaman sebelumnya;
  • gunakan tanah dengan kekonduksian yang baik untuk penanaman, selain melonggarkan vermikulit;
  • tidak termasuk pakaian atas untuk tempoh pemulihan;
  • juga merawat tanaman dengan ubat-ubatan yang meningkatkan imuniti.

Titik daun atau virus gangsa

Ketika terkena violet uzambar di bawah sinar matahari langsung, tanaman tersebut menderita daun bronze. Keadaan lain untuk berlakunya penyakit ini adalah masuknya titisan air semasa pengairan. Penyakit ini merebak dengan poplar fluff melalui thrips. Tumbuhan yang berpenyakit berhenti berkembang. Daun ditutup dengan lapisan khas bintik merah atau coklat. Virus tidak dapat disembuhkan.

Langkah kawalan:

  • ganti tanah di mana kandungan spora kulat mungkin;
  • untuk mengecualikan cahaya matahari yang terang dengan menyusun semula bunga di tempat yang hangat dengan cahaya yang menyebar;
  • mengurangkan penyiraman kuantitatif;
  • semasa menyiram, pantau arah jet air.

Perosak serangga ungu

Selain penyakit, violet menderita sejumlah perosak.

Penyakit Mealybugs

Mealybugs adalah serangga bulat dengan lapisan putih atau berlilin, yang membiak dengan cepat dalam keadaan yang baik. Mereka memakan getah tanaman, melemahkan bunga sepenuhnya.

Tanda-tanda kerosakan merangkumi munculnya bau cendawan dari tanah, perubahan warna hijau menjadi kuning atau kelabu, penurunan keanjalan daun, penundaan pertumbuhan dan kemunculan pembusukan akar dan daun.

Langkah-langkah kawalan: pemprosesan warna racun serangga.

Kutu

Violet mempengaruhi kutu dua jenis: siklamen dan jaring labah-labah. Yang pertama merosakkan daun dan batang muda, meninggalkan jejak kuning. Yang terakhir membuat tusukan merah pada daun, di mana jaring laba-laba terbentuk. Kutu adalah pembawa banyak penyakit, oleh itu, langkah-langkah harus diambil untuk membasmi mereka. Racun serangga digunakan untuk mengawal perosak..

Serangga transparan kecil berwarna kehijauan membawa banyak masalah kepada senpolia. Ia mempengaruhi semua bahagian berair, menghisap jus dari daun, tangkai, tunas. Unsur-unsur toksik dibawa oleh jus ke seluruh kilang, memperlahankan perkembangan dan merusaknya.

Untuk memerangi kutu daun, bunga dirawat di bilik mandi, dicuci dengan sabun dan air, dalam kes yang sukar, disembur dengan racun serangga.

Nematod

Tanda-tanda jangkitan violet dengan nematoda adalah bintik hijau gelap, secara beransur-ansur menjadi gelap dan membusuk. Titik pertumbuhan mengering, dari mana daun cacat berkembang. Keadaan bunga menjadi lemah, terkulai, tidak ada peduncles dengan tunas muncul, batangnya bengkok, dan akhirnya tanaman itu mati. Tentukan hama hanya boleh dilakukan di tanah. Untuk melakukan ini, keluarkan violet dari periuk dan periksa keadaan akarnya.

Nematode adalah serangga kecil yang sangat sukar untuk dibiakkan..

Langkah kawalan:

  • penggantian tanah yang lengkap dengan tanah yang dibasmi kuman;
  • rawatan racun serangga terhadap violet sekiranya jangkitan baru bermula. Jika tidak, kilang itu musnah.

Penyakit busuk juga mempengaruhi violet taman (pansies). Cendawan serbuk, karat dan virus, jarang sakit. Daripada perosak, selain yang disenaraikan, ia diserang oleh siput.

Mr Summer penduduk: petua berguna untuk pencegahan penyakit di senpolia

Agar senpolis berkembang dengan baik dan mekar, perlu mewujudkan keadaan yang tepat untuk pemeliharaan dan perawatan:

  • Mengolah tanaman secara berkala di bawah air mengalir pada suhu hingga +40 ° C dari tandas mandi. Pada ketika ini, anda harus memastikan bahawa kelembapan berlebihan tidak masuk ke dalam tanah. Pencegahan sedemikian wajar dilakukan dengan kekerapan 2-3 bulan. Di sekeliling batang tanaman dan pasu bunga, polietilena diikat agar tidak mencuci tanah. Selepas itu, bunga dituangkan dari pancuran dan dibiarkan di bilik mandi sehingga daun kering sepenuhnya. Jika tidak, bintik-bintik putih atau coklat mungkin muncul di atasnya. Coklat - disebabkan oleh selaran matahari, putih - oleh hipotermia.
  • Untuk memerangi penyakit dan serangga gunakan larutan cengkih bawang putih. Untuk melakukan ini, 3 ulas diuli dan dimasukkan ke dalam 1 liter air. Tutup isi dengan penutup dan inkubasi selama 24 jam pada suhu bilik. Infusi yang dihasilkan dicairkan dengan 5 l air dan menanam tanah dan daun piring Saintpoly. Setelah diproses, bunga-bunga itu ditutup dengan air.
  • Dalam kes yang sukar, perlu menggunakan kaedah kimia untuk memerangi penyakit dan perosak violet. Ubat yang paling biasa untuk memerangi penyakit kulat adalah Fitosporin. Untuk melakukan ini, 5 g racun serangga direndam dalam 5 l air selama 30 minit. Setelah mengumpulkan larutan yang dihasilkan dengan jarum suntik perubatan, basahkan bumi dengan teliti di dalam periuk. Dengan kehadiran ubat penyembur Fitosporin M, larutkan 10 g serbuk dalam 1 gelas air.
  • Penyelesaian kalium permanganat yang lemah digunakan untuk memerangi penyakit awal dari kulat. Semasa memproses tanah, perlu mencairkan 3 g kalium permanganat dalam 5 l air dan tumpah dengan teliti dengan komposisi gelap yang dihasilkan.
  • Sebelum memproses violet terhadap serangga, perlu mengelap daun dengan larutan alkohol untuk menghilangkan individu yang tidak bergerak dan plak yang dibentuk oleh mereka.
  • Untuk memerangi kutu, thrips, aphids, Fitoverm sesuai, ampul yang dilarutkan dalam 1 liter air. Sekiranya terdapat syampu yang mengandung permethrin untuk haiwan kesayangan, tambahkan 1 sudu teh ke larutan. Violet dirawat dalam 3 hari, mengulangi rawatan 4 kali.
  • Untuk memusnahkan telur dan menjentikkan larva, saya menggunakan ubat Nissoran, menghabiskan 1 g produk per 1 liter air. Semburkan tanah dan tumbuh-tumbuhan, di mana keturunan berada, yang mati dalam 1-2 minggu.

Bakteriosis vaskular: sebab dan kaedah pencegahan

Dihantar oleh admin pada 01/30/2018 Dikemas kini 02/08/2018

Setiap pengumpul ungu dengan pengalaman dan pemula akan cepat atau lambat menghadapi penyakit ini..
Penyakit ini agak rumit, kerana violet dewasa mati dalam 24 jam. Dan daun dalam kebanyakan kes tidak dapat disimpan.

Tetapi ada beberapa perincian yang memudahkan:

- Penyakit ini tidak merebak ke tanaman tetangga.
- Mikroflora patogen tidak boleh hidup hanya di tanah. Setelah sampai di dalam tanah, bakteria cepat mati di bawah serangan mikrob antagonis. Tanah membersihkan dirinya.

Seperti rupa tumbuhan, semalam masih kelihatan sihat dan kuat.
Dan sekarang mengenai sebab-sebab penyakit ini.
Bakteriosis vaskular berlaku dalam kebanyakan kes pada akar tanaman.
Bakteria Pseudornonas dan Erwinia menyebabkannya.

1. Penimbunan air dari tanah dan, akibatnya, sistem akar membusuk.

2. Menyiram dengan air sejuk, atau menyejukkan gumpalan bumi yang lembap (pada musim sejuk di ambang tingkap) - akarnya mati.

3. Suhu dan kelembapan tinggi (+25 - +30). Selalunya tanaman kehilangan turgor dalam keadaan panas dan kita berusaha untuk menyiramnya lebih banyak, tetapi kerana ini, sistem akar "tenggelam dan lemas", dan akibatnya, ia mati.

4. Tanah padat dan padat. Selalunya, dari masa ke masa, tanah menjadi lebih padat dan menyebarkan udara ke akar dengan lebih teruk, akarnya menjadi masam dan reput mulai..

5. Pembajaan berlebihan. Sistem akar menjadi tersumbat, peredaran kelembapan bebas di akar berhenti, genangannya bermula dan, sebagai akibatnya, pembusukan.

6. Pengumpulan sejumlah besar sisa tanaman di dalam tanah. Seperti yang anda ketahui, sepanjang hayat tanaman akar baru tumbuh dan yang lama mati.

Menghilangkan atau meminimumkan keadaan kejadian (ditunjukkan di atas) akan mengurangkan peratusan penyakit tumbuhan.

Tumbuhan perlu ditanam semula setiap 6 bulan di tanah segar, sehingga jumlah sampah yang terkumpul akan berkurang. Semasa melakukan pemindahan, periksa sistem akar dengan teliti dan buang semua akar mati.

Apabila baris bawah daun layu, lebih baik memainkannya dengan selamat, tarik tanaman dari periuk, dan periksa ketulan tanah dan sistem akar.

Ia juga membantu mencegah penyemburan dan tumpahan tanah dengan Trichorolum dan ubat-ubatan lain campuran Bordeaux, vitriol dan racun kulat sistemik.

Sekiranya tanaman masih sakit dan anda perlu menyimpan varietasnya, maka potongan daun akan dikeluarkan (yang masih memiliki tangkai hijau), batangnya dipotong sedekat mungkin dengan pelat daun, dan daun itu diletakkan di akar.
Saya mahu memberi amaran kepada anda. Bakteriosis juga vaskular kerana "bergerak melalui saluran". Oleh itu, daun tidak selalu dapat disimpan, lebih kerap daunnya masih mati.

Secara peribadi, pengalaman saya menunjukkan bahawa untuk sebarang tingkah laku violet yang tidak biasa, lebih baik memindahkannya dengan pemeriksaan sistem akar secara menyeluruh, atau melakukan over-root dengan penyingkiran akar dan bahagian batangnya.
Oleh itu, anda hanya boleh meremajakan dan akibatnya tidak kehilangan tanaman.

Saya harap artikel ini dapat membantu memahami sebab-sebab penyakit ini dan dapat mengurangkan kehilangan tanaman..

Penyakit violet dengan foto, kaedah rawatan

Artikel ini memaparkan penyakit violet dengan foto, kaedah rawatan, pencegahan.

Bunga yang sangat popular di kalangan peminat tanaman dalaman. Dia tidak menuntut penjagaan khas, penciptaan syarat-syarat tertentu. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mengikuti peraturan paling asas dalam tumbuh, maka pengembalian ungu tidak akan memenuhi harapan yang anda miliki ketika menanam di tingkap anda.
Perkara yang paling penting ialah tanaman yang mempunyai sedikit daya tahan terhadap pelbagai penyakit. Keajaiban miniatur sering kali mengalami penyakit seperti itu, dan keselamatan sangat lambat. Untuk tindak balas yang cepat, anda perlu membiasakan diri dengan tanda-tanda pertama penyakit yang paling biasa. Patogen utama adalah pelbagai bakteria dan kulat, yang seterusnya menyumbang kepada penyebaran yang sangat cepat.

Setiap penyakit mempunyai keistimewaannya sendiri, yang diberi tanda-tanda tertentu, kecepatan penyebaran dan skala lesi. Seperti yang mereka katakan, apabila anda sudah biasa dengan setiap nuansa, anda akan dapat mengatasi situasi dengan sempurna. Seorang penanam pemula selalu mempunyai pertanyaan mengenai masalah tertentu, dan hampir selalu mengajukan soalan: mengapa bunga layu, mati, tidak berkembang dengan baik. Dalam situasi ini, disarankan untuk mendengar cadangan pakar yang berpengalaman, melihat maklumat dalam literatur khusus, sekarang ini anda dapat menggunakan maklumat dari Internet. Violet sering diserang hama. Bagaimana untuk menentukan dengan tepat apa yang membahayakan violet anda, kami akan menganalisis di bawah.

Penyakit violet dengan foto: cendawan tepung

Penyakit violet dengan foto

Mengenai penyakit ini, seseorang boleh mengatakan bahaya yang paling popular, berkembang pesat, dan tentu saja. Violet bertindak balas dengan sangat kuat terhadap masalah seperti itu, sehingga mati. Pemula penyakit ini adalah bakteria yang mudah tersebar melalui udara. Oleh itu, jika satu tanaman jatuh sakit, bahaya timbul untuk semua semak ungu tetangga. Spora kulat - kaedah kekalahan.

Terdapat banyak cara untuk memasukkan spora ke dalam bilik, misalnya, ketika membeli anak benih baru, anda dapat dengan mudah membawa penyakit yang tidak dapat dilihat ke dalam rumah, dan dalam keadaan bilik mereka akan muncul dengan cepat. Apabila tanah yang digunakan sebelumnya digunakan untuk penanaman, ada juga risiko jangkitan violet. Sentiasa membasmi kuman tanah sebelum setiap pemindahan baru. Sekiranya di tanah yang anda ambil untuk menanam violet, tanaman dengan kekebalan yang lebih maju sebelumnya tumbuh, mungkin anda tidak melihat penyakit seperti itu, dan violet adalah bunga yang sangat halus dan mudah dijangkiti.

Faktor apa yang boleh memprovokasi aktiviti spora kulat:

-peningkatan kelembapan udara di dalam bilik;
-suhu bilik terlalu rendah, adalah perlu untuk mengetahui dan memerhatikan rejim suhu ketika menanam violet;
-pencahayaan di dalam bilik harus selalu mematuhi norma, tidak menjadi masalah, cahaya semula jadi atau buatan, yang paling penting, dalam kuantiti yang mencukupi;
-pelanggaran kestabilan pembersihan basah bukan sahaja bilik, tetapi juga periuk. Violet bertindak balas secara negatif terhadap pengumpulan habuk;
-melebihi jumlah baja yang mengandungi nitrogen di dalam tanah.

Tanda pertama permulaan penyakit ini adalah plak pada batang dan daun, berwarna putih. Plak serbuk putih adalah spora kulat yang menyebabkan penyakit cendawan. Anda harus tahu bahawa ada dua arah penyakit ini - palsu dan nyata, yang sangat serupa dengan penampilan.

Satu-satunya perkara dengan penggera palsu ialah bintik-bintik coklat muncul di plak. Dan cendawan serbuk terus merebak dalam bentuk yang pada tanda-tanda pertama.

Bagaimana memulakan rawatan penyakit ini? Sekiranya penyakit ini sudah nyata, pencegahan di sini tidak akan membawa hasil, jadi segera jalani rawatan dengan ubat khas: Topaz, Benlat, Fundazol. Dana ini adalah yang paling berkesan, dan anda boleh membelinya di mana-mana atau bahkan kedai bunga.

Penyakit violet dengan gambar: pembentukan karat

Penyakit violet dengan foto

Karat memberi tamparan langsung, terutamanya pada bilah daun. Daun segera ditutup dengan ciri khas plak nama penyakit ini. Manifestasi berlaku secara serentak dari bahagian depan dan belakang daun, tonjolan kecil terbentuk, dicat dengan warna coklat dan kuning. Kulat adalah patogen aktif.

Sekiranya keadaan tumbuh sesuai, bakteria dan kulat dapat dibasmi dengan mudah di udara segar. Tetapi dengan ruang yang selesa, kandungan yang optimum, jamur dengan cepat mengaktifkan dan memulakan aktiviti jahatnya, menyebar ke seluruh tanaman dan jirannya. Kelembapan tinggi, suhu bilik tinggi adalah titik positif untuk penyebaran spora.

Perkara penting! Karat diaktifkan ketika tanaman terlalu jenuh dengan baja, pastikan untuk memerhatikan dos dan rejimen pemberian makanan dengan ketat. Kadang-kadang ia tidak diperlukan sama sekali, jika anda melihat bahawa ungu terasa hebat, lewatkan makanan seterusnya.

Penyakit violet, foto: akar dan reput batang

Penyakit violet, foto

Gejala pembentukan reput muncul sangat awal. Anda boleh membuat diagnosis dan memulakan rawatan kecemasan dengan mudah. Ciri-ciri bintik serbuk, kelabu, coklat atau putih, adalah plak, bahagian utamanya adalah batang dan daun, busuk inilah yang boleh menyebabkan kerosakan kekal pada tanaman jika penyakit ini dibiarkan berlaku. Tumbuhan tetangga tentu saja tidak akan menderita secara besar-besaran, tetapi masih ada kemungkinan seperti itu. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat bodritis..

Jenis reput ini terutamanya mempengaruhi bahagian permukaan tanaman. Tanpa menolong bunga, ia masuk ke sistem akar. Dalam jangka masa yang sangat singkat, tanaman ini dapat pudar dan biasanya mati. Pertama, daun mula jatuh, tangkai menjadi berair. Busuk adalah penyakit yang boleh masuk ke dalam tanah dan menunggu lama di sana untuk menunggu saat yang baik untuk pengaktifan. Sekiranya untuk menanam violet anda mengambil tanah di mana tanaman yang berpenyakit dulu tumbuh, maka bunga akan mudah mengalami serangan busuk, sehingga violet tidak memiliki kekebalan semula jadi terhadap penyakit. Selalu tanam tanah untuk penanaman, walaupun anda membelinya di kedai. Pelbagai jenis penyakit juga boleh dibawa ke sana..

Apabila timbul kecurigaan penyakit, susun dahulu pot dengan violet dalam kandungan yang terpisah, untuk mengelakkan jangkitan pada tanaman tetangga. Kulat mempunyai keanehan, sangat aktif, ada kes apabila jamur dapat menghancurkan tidak hanya satu bunga dalam waktu singkat, seluruh penanaman mati, dengan penyebaran penyakit seperti itu. Reaksi mesti segera..

Tidak mungkin lagi menyelamatkan tanaman dengan penyakit reput dengan wabak yang besar, jadi pilihan terbaik adalah memusnahkan bunga dan rawatan pencegahan berikutnya dari semua tanaman yang berada di sekitarnya. Jangan menyelamatkan bumi, ia juga dibuang dari haiwan kesayangan anda.

Sebagai pencegahan, tindakan berikut dapat dilakukan:

-tanah untuk pemindahan tanaman mesti disediakan dengan teliti. Dianjurkan untuk memanaskan tanah di dalam ketuhar pada suhu yang sangat tinggi, anda boleh menggunakan pilihan dengan pembekuan di dalam peti sejuk, untuk beberapa waktu. Sekiranya terdapat kulat di dalam tanah, maka suhu yang melampau, yang mungkin dikatakan ekstrem, dapat memusnahkan parasit. Semasa menyiram, anda mesti mematuhi jadual yang disyorkan. Kelembapan tinggi dengan mudah menimbulkan kemunculan dan pengaktifan kulat yang cepat. Penyiraman secara sistematik dan teratur adalah salah satu langkah pencegahan..

Penyakit violet dan rawatannya: bakteriosis

Kejadian bakteriosis berlaku kerana suhu tinggi yang berpanjangan, jika tidak panas dalam ruangan, maka musim panas pasti mampu memprovokasi bakteriosis. Simptomologi manifestasi penyakit ini dinyatakan dalam kematian daun bawah yang pertama, mereka ditutup dengan lapisan lendir yang tidak menyenangkan, kemudian jatuh. Sekiranya penyakit kulat tidak dapat diubati, maka bakteriosis dapat dimusnahkan, disarankan untuk mulai melakukannya pada manifestasi sedikit pun, segera, dan untuk mengenal pasti penyakit pada waktunya, lakukan pemeriksaan sistematik terhadap violet anda.

Tumbuhan yang dijangkiti mesti diasingkan dari jirannya, susun semula di tempat yang terpisah, lebih baik di bilik lain. Perlu menumpahkan tanah dengan agen khas melawan bakteria. Ini mesti dilakukan bukan sekali, tetapi dengan rehat. Untuk prosedur, gunakan: immunocytophyte, foundationazole, Previkur. Semua ubat ada.
Untuk mengaktifkan pengembangan violet lebih lanjut dan pembentukan penutup daun baru, perlu membuat keadaan yang selesa, untuk mengatur suhu di dalam bilik. Pengudaraan wajib atau pengudaraan yang baik.

Penting! Tumbuhan yang mempunyai bakteriosis tidak sesuai untuk pembiakan dalam masa terdekat. Dia mempunyai kekuatan yang sangat sedikit untuk pulih, terutama untuk pemindahan.

Penyakit violet dengan foto: penyakit akhir

Penyakit yang berasal dari kulat. Pada mulanya anda mesti memahami bahawa penyebarannya cepat, dan rawatan hampir mustahil. Berbahaya kategori, cepat menembusi intipati tanaman. Ia hanya dapat melalui luka, bahkan mikroskopik, yang tidak dapat dilihat oleh mata kita. Kawasan utama lesi adalah daun, batang. Kadang-kadang proses akar menderita. Setelah spora masuk ke dalam badan violet, penyebaran cepat berlaku, dan akarnya membusuk, kemudian memperoleh keadaan berair. Adalah mungkin untuk mengenal pasti penyakit dengan manifestasi bintik coklat, kawasan utamanya adalah daun. Pada masa yang sama, mereka membongkok ke dalam.

Sangat sukar untuk mengenal pasti penyakit ini, jamur dapat tinggal di tanah untuk jangka masa yang lama, menunggu saat yang lebih baik untuk aktiviti yang kuat. Pertikaian secara praktikal tidak menampakkan diri, berada di tanah. Dan ketika penyebaran bermula, disarankan untuk menyingkirkan tanaman. Anda pasti boleh menjimatkan, tetapi tidak diingini. Spora sangat aktif, mudah bergerak melalui udara. Lindungi tanaman lain dengan mengeluarkan bunga yang berpenyakit.

Kapasiti tempat tanaman berpenyakit ditanam mesti disterilkan. Periuk tanah liat boleh dikalsin di dalam ketuhar sekurang-kurangnya 1 jam. Selebihnya sebaiknya dirawat dengan alat khas.

Kemunculan fusarium

Penyakit ini menyerang tanaman sepenuhnya, daun, batang, sistem akar, dan ini berlaku secara serentak dan cepat. Akarnya mulai membusuk, menjadi lembut, mati berlaku. Dalam proses pembusukan, fungsi sistem akar ditangguhkan. Oleh itu, tanaman tidak lagi berkembang, tidak mendapat nutrien yang diperlukan dari tanah. Oleh itu mati bersama dengan akarnya.

Tahap akhir perkembangan penyakit ini adalah dari akar hingga ke puncak tumbuhan yang melampau. Jangkitan disebarkan secara serentak ke semua hujung ungu.

Gejala munculnya penyakit - daun mula layu satu persatu daun dari pangkal batang, lebih rendah. Keadaan batangnya kelihatan seperti berair. Terdapat layu secara beransur-ansur. Setelah berbunga utama, tanaman ini paling rentan, lemah dan tidak dapat melawan penyakit, keadaan inilah yang akan mempercepat kematian bunga tersebut. Terdapat juga kekurangan pakaian dalam, ketepatan waktu tindakan ini, atau komposisi baja yang salah, yang diperlukan pada musim tanam tertentu. Apabila penyakit berlaku dan pada masa yang sama suhu rendah di dalam bilik (di bawah +16 darjah), tumbuhan juga lemah dan tidak tahan bakteria.

Apa yang perlu dilakukan untuk mencegah penyakit ini? Segera mengasingkan tanaman dari bunga lain. 98% tanaman tidak dapat diselamatkan, disarankan untuk segera memusnahkannya dengan tanah di mana ia tumbuh. Periuk mesti diproses, terutamanya jika anda merancang untuk menggunakannya pada masa akan datang. Untuk tujuan ini, gunakan tembaga sulfat, boleh diganti. Di kedai, mereka pasti akan memberitahu anda apa yang terbaik untuk digunakan. Setelah memutuskan untuk menanam bunga yang lembut dan tanpa pertahanan, anda mesti memahami pentingnya prosedur pencegahan. Untuk melakukan ini, gunakan Fitosporin. Pengairan dengan larutan dilakukan setiap bulan, tanpa melanggar keteraturan.

Penyakit violet dengan foto: gangsa di daun

Spotting pada tanaman boleh disebut bronze. Bahagian utama penyebaran adalah dedaunan. Pada peringkat awal penyakit, penampilan tanaman berubah, berhenti perkembangan secara beransur-ansur menjadi nyata, pertumbuhan membeku. Asal penyakit ini adalah jenis virus. Dan virus diketahui berkembang oleh titisan udara. Perkembangan penyakit ini tidak begitu cepat, tetapi kesannya sama seperti dari kesan kulat. Violet membeku, daun jatuh, dan yang baru tidak lagi terbentuk. Tumbuhan ovari tidak terbentuk. Kadang kala virus itu muncul dalam bentuk bintik-bintik, coklat dan merah, terutama pada penutup daun. Cara merawat dengan gangsa?

Sebilangan besar penyakit yang mempunyai pelbagai jenis violet mempunyai bentuk yang tidak dapat disembuhkan. Tidak ada ubat seperti itu yang dapat menyembuhkan tanaman sepenuhnya. Oleh itu, penanam bunga selalu mengesyorkan satu cara sahaja - mengasingkan pasu bunga dari tanaman lain. Sekiranya boleh, pemusnahan violet segera bersama dengan benjolan tanah di tempat ia tumbuh.

Kaedah Rawatan Penyakit

Sekiranya penyakit ini dikesan pada tahap lebih awal dan ada harapan untuk menyelamatkan violet, maka solusi dari setiap fungisida segera digunakan. Ubat ini mempunyai spektrum tindakan - memusnahkan spora kulat dan menahan jangkitan. Tetapi tidak hanya rawatan ubat yang diperlukan untuk tanaman.

Dalam keadaan ini, perlu diperhatikan keadaan yang semakin meningkat:

-pastikan untuk menurunkan tahap kelembapan, pertama sekali, mengurangkan jumlah dan keteraturan penyiraman;
-tempat untuk periuk dengan violet mestilah pencahayaan yang hangat dan baik. Suhu tidak melebihi +22 darjah;
-membuang lapisan atas tanah secara berkala, di sinilah spora dan bakteria dapat menunggu masa yang tepat untuk masa yang lama.

Terdapat beberapa jenis violet yang paling menarik, cantik dan popular: Duchess, Wind rose, Royal lace, Ice rose, Dance of galaxies.

Tindakan pencegahan

Seperti yang disebutkan di atas, perkara yang paling penting adalah kerja pencegahan ketika menanam violet. Oleh kerana tanaman sangat rentan dan tidak mempunyai kekebalan dari alam, maka perlu mewujudkan semua keadaan untuk perkembangan tanaman yang betul dan sihat. Oleh itu, anda akan mengurangkan risiko manifestasi penyakit yang menyebabkan kerosakan kategoris pada bunga.

Kami menyenaraikan sejumlah cadangan dari tukang kebun yang lebih berpengalaman dan berpengetahuan:

-semua anak benih baru yang dibeli di kedai atau dari jiran di negara ini mesti diletakkan di zon karantina, dipisahkan dengan ketat dari tanaman lain;
-cubalah untuk tidak menggunakan semula tanah, terutamanya jika tanaman yang sakit telah tumbuh di dalamnya. Dialah yang merupakan salah satu penyebab pertama jangkitan violet;
-Sebelum setiap penanaman baru atau penanaman semula dalam periuk baru, pastikan untuk membasmi kuman tanah. Ia boleh dikalsin di dalam ketuhar atau dibekukan di dalam beku, misalnya, di dalam peti sejuk beku;
-penjagaan yang tidak betul, penyiraman sebelum waktunya, pelembapan untuk masa depan adalah semua sebab mengapa lampu hijau menyala untuk kulat dan bakteria, mereka mula tumbuh dan berkembang dengan cepat. Tambahkan ke dalam senarai kekurangan pencahayaan, penurunan suhu, rancangan yang kerap. Dan semua, kilang itu, boleh dikatakan, sudah hilang;
-kadang-kadang kita dapat menggunakan sumber tanah rumah hijau, taman bunga, di mana jumlah varieti bunga melebihi. Dan di tanah seperti itu pelbagai parasit, bakteria, dan virus semestinya hidup. Hanya banyak tumbuhan yang dapat menangani masalah seperti ini secara bebas, tetapi tidak ada warna ungu. Jangan mengambil tanah di tempat-tempat seperti itu. Sebaiknya gunakan tanah hutan, yang jauh dari peradaban dan fenomena alam mampu membasmi kuman tanah;
-hampir semua penyakit violet mempunyai tahap kerosakan yang berbahaya. Bantuan tepat pada waktunya menyebabkan jangkitan besar-besaran, kematian bunga seterusnya. Tetapi bukan hanya satu salinan. Semua penanaman mungkin menderita.

Terdapat varietas yang sangat menuntut mengenai kondisi perawatan dan pertumbuhan: tanah, suhu, pemakanan, pencahayaan dan sejumlah persyaratan. Contohnya, pelbagai seperti: Chimera dan Kismis. Segera bertindak balas terhadap masalah, berhenti berbunga. Apabila masalah berlanjutan, bunga itu mati.

Oleh itu, untuk meringkaskan: violet adalah tanaman berubah-ubah, banyak perhatian harus diberikan kepada bunga ini. Tetapi percayalah, bergantung pada keteraturan sistem, lama-kelamaan menjadi tidak sukar, malah menyenangkan untuk menjalankan semua prosedur perawatan. Oleh kerana violet akan berterima kasih dengan berbunga yang indah, banyak, sistematik dan panjang.

Bakteriosis dalam violet

[PENYAKIT FUNGAL VILES (ROT)]

Apa yang berlaku pada tanaman anda, sayangnya, tidak asing lagi bagi kita semua. Ini adalah penyakit kulat berjangkit. Ia disebabkan oleh kulat dari genera: Fusarium dan Pitium, lebih jarang Phytophthora (phusarium, pythium, phytopthora). Penyakit ini berkembang dengan cepat, dan jika anda ragu-ragu, tanaman tersebut gagal menyelamatkannya. Sering kali, untuk mengekalkan pelbagai jenis, hanya ada satu - dua bilah daun dan masih ada, dan ia sering terkena dan, ketika cuba mengakar, membusuk.

Oleh kerana sangat sukar untuk mengubati penyakit kulat, lebih baik tidak membuat keadaan untuk kejadiannya. Bagaimanapun, punca kematian tumbuhan adalah penyiraman yang baik dan murah hati setelah pengeringan yang ketara. Dengan pengeringan tanaman yang kuat, ketika peringkat penanaman bermula, sebahagian dari sistem akar mati. Dan jika pada masa ini banyak menyiram tanaman yang lemah, maka ia praktis tidak minum air - kebanyakan rambut akarnya mati. Tinggal lama di tanah yang terlalu basah dengan kerosakan pada integriti penutup akar menyebabkan reput akar dan penyebaran jangkitan kulat yang cepat ini ke seluruh tanaman. Akibatnya, daun menjadi lembik dan lembut pertama, dan kemudian mati, coklat.

Apa nak buat? Bagaimana menjadi Bagaimana mengatasi penyakit kulat? Sebaik-baiknya, jangan membuat keadaan untuk kejadiannya, iaitu:

1. Jangan terlalu panas atau tanaman supercool (suhu optimum 18-23oC);

2. Menyiram "berdasarkan permintaan", dan bukan 1 (2,3) kali seminggu. Semasa pengeringan, banyak substrat mengubah warna warna menjadi lebih ringan, yang merupakan isyarat untuk penyiraman. Sekiranya tidak - berguna untuk mengawal tahap kelembapan dalam periuk dengan jari - anda tidak boleh membuat kesilapan di sini!

3. Semasa menyediakan substrat, perlu memasukkan sebilangan besar pemotong (perlite, vermikulit, pasir kasar) ke dalam komposisinya sehingga sistem akar selalu dibekalkan dengan jumlah udara yang diperlukan (perkadaran ideal: 1/3 isipadu adalah substrat, 1/3 adalah air, 1 / 3 - udara);

4. Semasa menanam tanaman di dalam pasu plastik, peras secara berkala (di tangan anda) untuk mengembalikan kerapuhan substrat yang terkondensasi dari penyiraman;

5. Semasa menyiram tanaman melalui palet, jangan biarkan air yang tidak direbus selama lebih dari 0.5 jam;

6. Dengan pengeringan tanaman yang kuat, penyiraman pertama tidak boleh banyak. Sebaiknya, jika selama beberapa hari anda boleh memasukkannya ke dalam rumah hijau atau beg plastik besar. Anda boleh melembapkan daun yang sedikit pudar. Dalam beberapa hari, turgor mereka akan pulih, akarnya akan tumbuh dengan rambut akar dan akan dapat mengambil air secara normal.

7. Semasa menanam anak dari daun, disarankan untuk menggunakan tanah yang dibasahi sederhana (tidak basah atau kering), jangan menyiram anak-anak yang ditanam, tetapi letakkan di rumah hijau dengan kelembapan tinggi. Penyiraman pertama yang lembut dan berhati-hati harus dilakukan selama 2-3 hari selepas penanaman. Apabila anak-anak berakar dan mula tumbuh, mereka dapat dikeluarkan dari rumah hijau dan dipindahkan ke koleksi utama.

8. Tingkatkan imuniti semula jadi tumbuhan, - dari semasa ke semasa semburkannya dengan larutan epin atau zirkon.

9. Untuk mengurangkan jumlah patogen kulat dalam pengumpulan adalah selat tanah desinfektan dengan larutan Maxim, KhOM, Ordan, selat pencegahan dengan Fitosporin dan Trichodermin. Kejadian ini diperlihatkan terutamanya pada musim panas, ketika kemungkinan jangkitan jamur dimaksimumkan..

10. Penyelenggaraan pinggan mangkuk dan alat yang steril.

Tetapi apa yang harus dilakukan jika daun ungu yang dikasihi dibasahi dengan substrat yang lembap? Tanpa berlengah! kami mengeluarkan tanaman dari periuk dan memeriksa sistem akarnya dengan teliti. Sekiranya akarnya berwarna coklat, tanpa akar putih yang menyusu, mudah putus - maka ia telah reput dan mesti dikeluarkan dengan memotong bahagian bawah batang dengan pisau cukur atau pisau cukur. Sekiranya potongan tanpa tanda busuk, padat dan hijau, maka kita mengeluarkan sebahagian daun yang lebih rendah, kita membersihkan batangnya dari kain lama. Sekiranya potongannya lembut, bintik coklat terlihat di tengahnya, maka kita memotong batangnya lebih tinggi dan lebih tinggi sehingga kita mencapai tisu yang sihat tanpa

BAKTERIOSIS VASKULAR DALAM PELBAGAI DAN LANGKAH.

Setiap pemungut violet dan dengan pengalaman dan pemula awal atau
berhadapan dengan penyakit ini lewat.

Penyakit ini agak rumit, kerana ungu dewasa
mati pada waktu siang. Dan daun dalam kebanyakan kes tidak dapat disimpan.

Tetapi ada beberapa perincian yang memudahkan:

- Penyakit ini tidak merebak ke tanaman tetangga..

- Mikroflora patogen tidak boleh hidup hanya di tanah.
Setelah sampai di dalam tanah, bakteria cepat mati di bawah serangan mikrob antagonis.
Tanah membersihkan dirinya.

Dan sekarang mengenai sebab-sebab penyakit ini.

Bakteriosis vaskular berlaku dalam kebanyakan kes di
akar tanaman.

Bakteria Pseudornonas dan Erwinia menyebabkannya.

1. Penimbunan air dari tanah dan, sebagai akibatnya, reput akar
sistem.

2. Menyiram dengan air sejuk, atau menyejukkan gumpalan bumi yang lembap
(pada musim sejuk di ambang tingkap) - akarnya mati.

3. Suhu dan kelembapan tinggi (+25 - +30). Selalunya dalam keadaan panas
tanaman kehilangan turgor dan kami berusaha untuk menyiramnya lebih banyak, tetapi kerana ini, akarnya
sistem "lemas dan lemas", dan akibatnya - mati.

4. Tanah padat dan padat. Selalunya dari masa ke masa
ia mengembun dan menyebarkan udara ke akar dengan lebih teruk, akarnya menjadi masam dan
kerosakan bermula.

5. Pembajaan berlebihan. Akarnya tersumbat
sistem, peredaran kelembapan bebas di akar berhenti, genangannya bermula
dan akibatnya - reput.

6. Pengumpulan sejumlah besar sisa tanaman di
tanah. Seperti yang anda ketahui, sepanjang hayat tanaman baru
akar dan lama mati.

Penghapusan atau pengurangan keadaan kejadian (ditunjukkan
lebih tinggi) mengurangkan peratusan penyakit tumbuhan.

Tumbuhan perlu ditanam semula setiap 6 bulan dalam keadaan segar
tanah, jadi jumlah serpihan tanaman yang terkumpul akan berkurang. Pada
periksa sistem akar dengan teliti dan buang semua yang mati
akar.

Apabila baris daun yang lebih rendah layu, lebih baik selamat,
tarik tanaman keluar dari periuk, dan periksa sistem ketulan dan akar tanah.

Ia juga membantu mencegah penyemburan dan tumpahan.
tanah Trichorolum dan ubat lain Campuran Bordeaux, vitriol dan sistemik
racun kulat.

Sekiranya tanaman itu masih sakit dan anda perlu menyimpan pelbagai, maka
keratan daun dikeluarkan (yang masih mempunyai tangkai hijau), dipotong
tangkai sedekat mungkin ke piring daun, dan daunnya diletakkan di atas akar.

Saya mahu memberi amaran kepada anda. Bakteriosis kerana vaskular kerana
"bergerak melalui kapal." Oleh itu, daun tidak selalu dapat disimpan,
lebih kerap mereka mati.

Secara peribadi, pengalaman saya menunjukkan bahawa dengan tingkah laku yang tidak biasa
violet, lebih baik memindahkannya, dengan pemeriksaan sistem akar secara menyeluruh, atau
over-root dengan penyingkiran akar dan bahagian batangnya.

Oleh itu, anda hanya boleh meremajakan dan akibatnya tidak kehilangan tanaman.

Saya harap artikel ini dapat membantu memahami sebab-sebabnya.
penyakit ini dan dapat mengurangkan kehilangan tanaman.

Secara umum, tahun ini saya bersiap untuk musim panas, seperti perang yang tidak dapat dielakkan.
Saya pada akhir Mei memindahkan violet menjadi substrat yang baik.
tetapkan pencahayaan 10 jam (ini cukup), dan pada waktu panas - 5 jam pada waktu malam. pada bulan Ogos, separuh daripada violet berada di lantai, tidak ada tempat untuk pergi, tetapi di rak di bawah siling suhunya beberapa darjah lebih tinggi.
dengan teliti memerhatikan bahawa substrat tidak kering pada kanak-kanak yang tidak berada di dalam bekas sumbu dan air tidak habis di outlet dewasa.
dua kedai mati.
Itu salah saya. seseorang sudah tua dan terbantut, dan saya menolaknya ke sudut rak, melambaikan tangan saya, dan kemudian saya akan mengetahuinya, masih ada pendua. terlalu kering :( baik, jadi dia mati.
yang kedua mati kerana periuk jatuh ke dalam bekas air, tetapi saya tidak menyedari bahawa benjolan itu direndam dalam air selama seminggu!
bumi berbau seperti itu. fu.
Ya, saya burung gagak, saya tidak melihat :(
maaf ungu, dia masih muda dan cantik, dan pelbagai kegemaran.
tetapi bayi tinggal!
mungkin ada beberapa cara lain untuk mencegah bakteriosis - semua orang hanya akan mendapat manfaat jika dikongsi oleh mereka yang telah menguji kaedah ini dalam praktik.
Saya mengesyorkan apa yang saya sendiri uji pada violet saya.
sekarang di semua forum menangis tentang violet yang mati.
Saya tidak mahu mengatakan apa-apa terlebih dahulu, masih ada panas terik di hadapan sehingga Tuhan melarang violet saya bertahan, sekarang +40 di jalan, saya dapat memotret termometer di tempat teduh.
tetapi saya mempunyai bakteriosis.
saya tak cakap apa-apa! Saya hanya mengatakan "Saya mempunyai bakteriosis lagi".
TTT.
Tetapi anda tidak pernah tahu.
UPD
apa yang boleh kita katakan mengenai bakteriosis setelah penurunan panas.
langkah pencegahan telah membuahkan hasil sehingga tahap tertentu.
tetapi ketahanan terhadap violet terhadap suhu tinggi mempunyai hadnya. tidak ada penerimaan daripada sekerap - anda boleh melindungi ungu dari terlalu panas dengan cara apa pun, tetapi jika anda membawanya ke pantai dan meletakkannya di pasir panas di bawah sinar langsung - ia akan mati, hidupkan kipas di atasnya atau tidak dihidupkan, semburkan di udara atau tidak melakukan apa-apa. ini saya, tentu saja, secara kiasan.
tetapi hampir sepanjang bulan cuaca +38. +42, ketika berada di ruangan di rak +33, violet selamat. tetapi pada akhir bulan mereka mulai jelas, margin keselamatan telah berakhir. walaupun biola yang paling "dilindungi" mulai rosak, mereka kehilangan daun bawah.
Saya tidak dapat mengatakan apa-apa mengenai berpakaian top pada musim panas mengikut pemerhatian saya, pakaian musim panas dengan mullein yang dicairkan memberi kesan yang baik pada standard! Saya menjangkakan sebaliknya. tetapi pada tanaman yang lemah dan sudah agak rosak (terutamanya semi-trailer), pakaian atas terjejas secara negatif, kerosakan tertentu muncul pada lapisan daun.
kesimpulan umum - teknologi pertanian berkualiti tinggi masih melindungi tanaman dan anda tidak boleh mengabaikannya.

Pengarang artikel Shevchenko Tatyana

Tumbuhan, seperti orang, kadang-kadang jatuh sakit. Ini boleh disebabkan oleh kekurangan beberapa nutrien di dalam tanah, limpahan, kelembapan terlalu tinggi atau terlalu rendah, kesan perosak dan bahkan virus sebenar - ya, ya, tumbuhan juga mempunyai penyakit virus mereka sendiri. Untuk menjaga kesihatan haiwan peliharaan anda, anda harus selalu menyediakan beberapa ubat penting.

Mari mulakan dengan perangsang. Terdapat sebilangan ubat yang dapat mengaktifkan daya hidup tanaman untuk sementara waktu, membantunya mengatasi tekanan dan penyakit. Ini bukan baja atau ubat - mereka tidak akan mengimbangi kemiskinan tanah dan tidak akan menyembuhkan reput, tetapi mereka akan melepaskan beberapa sumber tersembunyi dari mana-mana, bahkan bunga yang paling mati. Stimulan biasanya merawat tanaman yang baru dibeli - bagaimanapun, bergerak dari kedai ke rumah boleh menjadi tekanan; tanaman yang telah bertahan dalam tempoh kekurangan cahaya atau operasi besar: contohnya, pemangkasan musim bunga, atau penyingkiran dahan, daun, atau bahagian batang yang berpenyakit. Selalunya, perangsang tidak boleh digunakan, ini bukan vitamin - ia adalah ubat. Satu-satunya perkara yang dibenarkan adalah penanaman tanaman tahunan, yang tugasnya adalah mekar (atau berbuah) dan kering pada musim gugur.

Perangsang yang paling popular: "Epin", "Zircon", "Kornevin". "Epin" dan "Zircon" bertindak pada bahagian hijau tanaman - mereka disembur pada daun dan batang. "Kornevin" adalah perangsang akar; ia dapat merawat keratan akar atau tanaman setelah pemindahan.

Sebagai tambahan kepada perangsang, "untuk setiap hari" anda perlu mempunyai persediaan bakteria untuk bahagian pemprosesan. Kedai bunga sering harus memotong sesuatu dari tanaman: ia boleh menjadi keratan, boleh menjadi pemangkasan musim bunga radikal hampir di akar (misalnya, geranium zonal dipotong), ia boleh menjadi operasi untuk membuang kawasan yang busuk atau dijangkiti. Semua bahagian mesti dirawat - sama seperti luka pada manusia. Anda boleh menaburkan kepingan dengan serbuk penisilin, tetapi yang paling penting - bahan bakteria semula jadi: arang batu atau kayu manis.

Kumpulan ubat lain diperlukan untuk menyelamatkan dari reput. Banyak tanaman berdaun hiasan rentan terhadap pembentukan kawasan busuk basah pada daun, busuk sering terbentuk pada succulents jika ditanam di tanah yang tidak sesuai dan dituangkan secara berkala. Busuk, keputihan, cetakan kelabu, cendawan serbuk - semua ini adalah penyakit yang disebabkan oleh pendaraban kulat atau bakteria patogen. Ubat yang paling biasa digunakan dalam kes ini adalah Topaz dan Fitosporin-M. "Fitosporin-M" adalah ubat pertama khusus untuk pembusukan atau cetakan; ia dapat digunakan untuk merawat begonia, anggrek, di mana air telah masuk ke leher tanaman, violet dengan kawasan busuk pada daun, dll. "Topaz" adalah keselamatan dari cendawan dan karat, yang sering mempengaruhi daun geranium.

Dan akhirnya, ada masalah yang disebabkan oleh kekurangan nutrien di dalam tanah. Pertama sekali, ini adalah klorosis - penyakit yang mudah dijangkiti oleh semua buah dalaman (lada, sitrus), gardenia dan banyak lagi. Dengan klorosis, daun berubah menjadi sangat kuning, meninggalkan jalur hijau. Penyakit ini disebabkan oleh kekurangan zat besi dan diubati dengan pengenalan sediaan besi ke dalam tanah. Ini dapat langsung "Iron Chelate" (biasanya dijual di apotek), atau bisa juga pupuk di mana obat untuk klorosis ditambahkan - misalnya, "Emerald" atau "Leaf".

Sudah tentu, dengan senarai ini semua persiapan yang diperlukan agar kedai bunga tidak habis, tetapi sekurang-kurangnya dengan mereka, anda boleh merasa yakin dan akan bersedia pada bila-bila masa untuk memberi pertolongan cemas kepada tanaman yang berpenyakit.
Sumber - gr. Bunga yang indah