Penyakit violet dengan gambar dan rawatannya

Violet (senpolia), seperti banyak tanaman rumah, rentan terhadap pelbagai penyakit dan perosak. Adalah wajar untuk mengatakan bahawa dengan semua langkah pencegahan yang diperlukan dan penjagaan yang sewajarnya, risiko kerosakan dapat diminimumkan. Walaupun begitu, seseorang harus mengetahui apakah penyakit dan perosak violet yang paling biasa dan kaedah serta kaedah apa untuk memerangi mereka.

Penyakit Violet - reput daun dan akar dan rawatannya

Gejala penyakit violet ini dapat dipertimbangkan:

  • kehilangan turgor daun;
  • kehilangan warna semula jadi saluran keluar;
  • tangkai daun layu dan daun layu.

Dengan sifat penyakit violet yang menyeluruh, seperti dalam foto, rawatan hanya dapat mendesak dan kardinal. Tisu yang rosak dikeluarkan, senpolia berakar dengan daun yang sihat yang dapat memberikan soket baru.

Roset yang sangat muda, kanak-kanak dan daun berakar dikenakan reput coklat. Dalam kes terakhir, batang di pangkal menjadi coklat - coklat, melembutkan dan menipis. Di tanah di bawah saluran terdapat benang miselium keputihan. Dan jika anda tidak mengambil tindakan segera, penyakit violet merebak ke tanaman tetangga.

Sebagai langkah pencegahan, tanaman berakar diperlakukan dengan racun kulat tindakan kontak, mereka tidak dikebumikan, dan kemudian kawasan itu diairi di bawah batang dengan fitosporin atau bahan kimia serupa.

Reput kelabu juga menyebabkan penipisan dan pelemahan bahagian hijau tanaman, sementara pada permukaan yang terkena salutan berwarna kelabu kelihatan jelas. Semua daun dengan tanda-tanda penyakit ungu, serta bilah daun dan keratan mati, dikeluarkan, tidak jatuh ke tanah. Untuk mengurangkan risiko jangkitan pada musim sejuk, sangat penting:

  • elakkan kelembapan berlebihan;
  • enggan menyembur saluran keluar;
  • menyiram violet dengan betul, mengelakkan genangan kelembapan dan pembentukan kondensat.

Dari bahan kimia untuk rawatan outlet dan perlindungannya pilih kelajuan dan asas.

Cendawan serbuk pada senpolia dan rawatan

Ini adalah penyakit daun ungu, patogen adalah kulat jamur serbuk - parasit. Kulat ini membiak dengan spora dan tumbuh dengan cepat dalam keadaan yang baik, oleh itu, dengan penyakit ini, titik putih kecil pertama kali muncul di daun, yang bertambah besar dan dapat menyelimuti, seolah-olah dengan jaring putih - dengan cepat, seluruh permukaan daun. Plak putih mungkin muncul di bahagian luar dan dalam daun; tunas bunga juga mungkin terkena..

Persekitaran yang baik untuk perkembangan kulat adalah suhu rendah dan kelembapan tinggi. Tumbuhan muda dan hanya yang ditransplantasikan paling rentan terhadap jangkitan cendawan. Jangkitan jamur boleh terjadi: ketika menyiram, dari tanaman yang dijangkiti hingga yang sihat, spora jamur dapat dibawa oleh serangga atau arus udara.

Rawatan serbuk dari cendawan serbuk dapat dilakukan baik dengan bantuan sulfur biasa, dan menggunakan ubat antijamur untuk violet. Dan juga terdapat banyak ubat tradisional untuk memerangi cendawan tepung - ini adalah rawatan tanaman dengan pelbagai penyelesaian. Penyelesaian ini boleh disediakan sendiri: dari abu soda dengan sabun, whey, kefir, mustard kering, kalium permanganat, abu, mullein, infus ekor kuda, bawang putih, kulit bawang. Untuk mengelakkan perkembangan cendawan serbuk, tidak perlu mewujudkan keadaan yang baik untuk cendawan.

Fucariosis melanggar penyakit dan rawatan

Gejala: tangkai coklat dan daun ungu yang jatuh.

Punca: Ini adalah penyakit yang disebabkan oleh kulat genus Fusarium. Dari tanah, kulat memasuki akar tanaman dan mempengaruhi saluran semua bahagiannya - batang, batang, potongan daun. Kulat ini mengeluarkan bahan toksik yang menyebabkan keperangan dan reput. Nampaknya, seperti larut malam, dengan penyiraman dan sejuk yang berlebihan. Perubahan suhu secara tiba-tiba menyumbang kepada penampilannya, menuangkan dengan air sejuk, komposisi granulometrik tanah yang berat, kerana air bertakung di dalamnya.

Rawatan: gunakan rawatan yang sama seperti untuk penyakit malam. Sebagai tambahan kepada fitosporin, untuk tujuan pencegahan, anda boleh menyiram dana dengan azole. Untuk ini, 1 gram abu asas dibiakkan dalam 1 liter air. Penyiraman dilakukan dua bulan sekali.

Penetapan dan rawatan daun ungu

Penyakit virus boleh menghalang perkembangan violet, mengubah penampilan piring dan berhenti berbunga.

Penyebaran bunga boleh disebabkan oleh parasit. Virus gangsa disertai dengan penampilan daun yang bermutilasi, dicat dengan warna kecoklatan.

Penyakit virus tidak dirawat, sehingga tanaman itu musnah.

Phytophthrosis soket dan rawatan sainthia

Bintik-bintik kering berwarna coklat pada bahagian daun tanaman menjadi tanda larut malam. Tempat merebak dengan cepat. Dalam masa sesingkat mungkin, tisu tumbuhan mengalami nekrosis dan roset memudar.

Sekiranya bahagian atas saluran keluar tidak rosak, anda boleh memotongnya, merawatnya dengan racun kulat, memotong tempat dan akar yang rosak. Daun berasingan juga sesuai untuk perakaran..

Selebihnya bunga musnah. Bunga tetangga mesti diproses.

Virus dan rawatan penutupan daun daun ungu dan virus

Penyakit yang bersifat virus mengubah penampilan bilah daun, bekalan tisu dan perkembangan tanaman. Penyakit ini boleh menjadi sebab mengapa violet di rumah tidak mekar, dan kemudian berhenti berkembang sepenuhnya.

Virus gangsa, misalnya, membawa kepada kemunculan daun jelek dengan warna yang berubah warna. Tumbuhan seperti itu kadangkala tidak dapat dilaksanakan dan dimusnahkan. Dan perosak boleh menyebarkan penyakit violet. Dalam kes ini, ia adalah thrips.

Busuk kelabu pada violet dan rawatannya

Tumbuhan dalaman lain, bukan hanya Saintpaulia, yang menderita penyakit kulat. Jangkitan mempengaruhi tisu anak benih, daun, bunga dan tunas muda. Tumbuhan menjadi coklat, reput atau ditutup dengan lapisan kelabu-coklat. Violet ditutup dengan bintik-bintik coklat yang menyebar dengan cepat ke seluruh tanaman. Biasanya, jenis parasit ini menembusi tanaman yang lemah melalui kerosakan mekanikal. Dalam kes ini, perlu disembur dengan larutan sabun tembaga (cairkan 20 g sabun kalium cair dan 2 g sulfat tembaga dalam 1 liter air). Agar tidak menghadapi jangkitan, para pakar mengesyorkan melakukan prosedur pencegahan. Untuk memberi makan dengan baja dan unsur mikro, yang meningkatkan ketahanan tanaman dengan ketara.

Penjagaan violet di rumah

Pencahayaan ungu

Sekiranya anda mempunyai banyak tingkap, pilihlah tempat di rumah yang mempunyai cahaya lembut yang paling tersebar. Violet harus diletakkan di ambang tingkap selatan dengan berhati-hati, kerana mereka tidak menyukai cahaya matahari langsung, oleh itu, di ambang tingkap selatan mereka perlu dilorekkan: tutup tingkap hingga ketinggian pertumbuhan bunga dengan tirai. Sekiranya anda menghabiskan banyak masa di dapur, anda boleh meletakkan pot bunga dengan senpolia di tempat yang sama. Pertama, anda akan merasa selesa dengan kehadiran mereka, dan kedua, peningkatan kelembapan dan cahaya yang baik di dapur seperti violet.

Sekiranya violet di rumah anda tidak mempunyai cahaya yang mencukupi, ia mungkin kelihatan pucat dan lesu. Daun akan membentang ke atas, tangkai akan memanjang, yang bermaksud bahawa bentuk outlet yang harmoni akan dilanggar.

Menyiram violet

Saya menyiram tanaman ungu 1-2 kali seminggu (bergantung pada musim). Saya menggunakan air yang lembut dan menetap pada suhu bilik. Beberapa pencinta Saintpoly pemula menyiramnya, seperti bunga lain, langsung dari atas ke tanah. Tetapi anda perlu melakukan ini dengan sangat berhati-hati. Kelembapan tidak boleh terjadi pada daun violet, dan juga, pada titik pertumbuhan bunga. Air bertakung pada keratan atau daun menyebabkan kerosakannya. Saya lebih suka menyiram violet bukan di tanah, tetapi menuangkan air ke dalam kuali ke tahap 2/3 ketinggian periuk. Bagi tukang kebun, ini disebut "penyiraman bawah." Tetapi jangan sekali-kali anda meninggalkan air di bah "dalam simpanan". Akar harus bernafas, bukan berenang! Oleh itu, setelah 20-30 minit setelah tanah tepu dengan kelembapan, saya mengalirkan sisa air.

Violet tidak boleh disembur, tetapi mereka, seperti bunga lain, seperti udara lembap. Oleh itu, masukkan bekas air bersih di sebelah pot bunga atau letakkan potongan kain lembap atau span basah.

Pemindahan violet

Menanam bunga tidak sukar, bahkan untuk penanam pemula. Mula-mula anda perlu mengeluarkan tanaman dari periuk. Kemudian bersihkan akar komposisi tanah lama dan perhatikan dengan teliti. Sekiranya terdapat proses dan risalah akar yang lembap, rosak, atau kering, disarankan untuk segera membuangnya. Tetapi jangan tergesa-gesa menanam tanaman selepas itu.

Tempat pemotongan perlu dirawat dengan karbon aktif, serbuk. Ingat: jika sebahagian besar sistem akar telah dipangkas, disarankan untuk memindahkan bunga ke dalam pot bunga yang lebih kecil. Sekarang anda hanya perlu mengisi periuk dengan lapisan saliran, campuran tanah, dan kemudian letakkan tanaman rumah di sana.

Bagi kaedah klasik menanam violet dengan piring daun, semuanya di sini cukup mudah. Tetapi ada cara lain yang biasa - penghantaran. Ia sering digunakan ketika bunga perlu diselamatkan dari penyakit. Anda tidak perlu membersihkan sistem akar senpolia sepenuhnya dari bumi.

Semasa menyemai, anda mengemas kini komposisi tanah hanya sebahagian. Sekiranya penanaman violet mekar lama dilakukan sesuai dengan semua peraturan, anda akan segera melihat betapa lebih baik ia mula mekar. Jaga haiwan kesayangan anda, dan anda akan berpuas hati dengan hasilnya. Biarkan ungu mekar sepanjang tahun, dan merawatnya tidak akan menjadi tugas yang membebankan bagi anda.

Tompok coklat pada daun ungu: penyebab, rawatan

Daun coklat dalam violet mungkin menunjukkan penjagaan yang tidak sesuai untuknya. Adalah perlu untuk menyiram, mengurangkan kelembapan udara, menyuburkan, mengeluarkan tanaman dari sinar matahari langsung dan draf - maka ungu akan mula berkembang dan mekar. Selain perawatan yang tidak betul, pelbagai penyakit kulat dan berjangkit, serta jangkitan dengan perosak, dapat menjadi penyebab pewarnaan. Untuk menghilangkan masalah ini, langkah pencegahan mesti diambil..

Semasa menanam violet, yang terbaik adalah mencegah pembentukan bintik-bintik dan penyakit lain, kerana rawatan dapat memakan waktu lama.

Penyebab daun tumbuhan yang rosak yang paling biasa:

  • penjagaan yang tidak betul;
  • penyakit
  • jangkitan parasit.

Sekiranya daun ungu mulai ditutup dengan bintik-bintik pelbagai warna, maka ini menunjukkan penjagaan yang tidak betul. Kesalahan dalam penjagaan bunga:

  • pencahayaan yang tidak betul;
  • pemindahan tepat pada masanya;
  • penyiraman yang tidak betul;
  • draf.

Sekiranya anda melakukan penjagaan ungu yang tidak betul, maka tanaman itu mungkin mati. Sekiranya bintik-bintik dikesan pada daun dan tunas, alasan pembentukannya harus difahami..

Violet tidak menyukai cahaya matahari langsung. Dengan pendedahan cahaya matahari yang berterusan, tanaman mungkin terbakar: bintik-bintik bulat yang dicat dengan warna kuning akan mula muncul di kepingan. Lama kelamaan, noda menjadi coklat. Kadang-kadang lubang muncul di tengah daun.

Untuk memahami bahawa kilang itu mengalami luka bakar, anda harus memperhatikan tempat di mana bintik itu muncul. Dengan luka bakar, bintik-bintik muncul di sisi tingkap.

Dalam kes seperti itu, perlu untuk membuang semua daun dan perbungaan yang terkena, dan mengeluarkan tanaman ke tempatnya tanpa cahaya matahari langsung. Untuk tumbuh violet, ambang tingkap menghadap ke timur laut dan barat laut sesuai.

Sekiranya tanaman mempunyai bintik-bintik coklat atau coklat yang terletak di daun bawah, maka violet memerlukan pemindahan.

Formasi coklat dan coklat menunjukkan bahawa tanah telah menjadi alkali. Pemindahan dilakukan seperti berikut:

  • Perlu mengeluarkan bunga dari periuk dengan teliti agar tidak merosakkan sistem akar.
  • Akar bersih dari tanah lama.
  • Daun yang terkena harus dipotong. Pemotongan arang.
  • Tanam tanaman di periuk dan tanah baru. Berbanding dengan periuk sebelumnya, yang sekarang mestilah dua kali lebih besar. Untuk violet, tanah nutrien khas sesuai, di mana saliran harus ditambahkan. Sebagai saliran, lebih baik menggunakan sphagnum lumut. Tidak boleh ada fosforus di tanah segar. Elemen ini membawa kepada penuaan awal bunga..

Sekiranya penanam menuangkan violet dengan air sejuk, maka tanaman itu mungkin ditutup dengan bintik-bintik terang. Tumbuhan ini juga mengalami luka bakar yang teruk jika cahaya matahari terkena daun basah.

Untuk penyiraman, anda perlu menggunakan air suam. Menyiram sendiri pada waktu petang, apabila kemungkinan luka bakar diminimumkan.

Violet sangat takut dengan draf. Walaupun pada musim paling panas, ia harus dijauhkan dari tingkap terbuka. Daun yang terkena draf ditutup dengan bintik coklat muda dan putih. Bentuk pendidikan mungkin berbeza.

Untuk menyelesaikan masalah itu, perlu dikeluarkan violet dari tempat ia sentiasa menembusi. Lama kelamaan, bunga itu secara bebas akan sedar: tumbuh dedaun baru.

Penyakit yang dijangkiti juga boleh mempengaruhi warna daun. Violet boleh terdedah kepada penyakit berikut:

  • Cendawan serbuk.
  • Busuk.
  • Fusarium.
  • Kekaburan lewat.
  • Virus daun dan bintik.

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah:

  • Tanah yang tidak betul. Jangkitan berlaku pada bunga yang ditanam di kebun atau tanah hutan. Sebaiknya beli substrat khas untuk violet di kedai.
  • Kekurangan kalium, fosforus dan mineral lain boleh menyebabkan pembentukan jamur.
  • Nitrogen yang berlebihan. Tanah nitrogen yang berlebihan menyebabkan perkembangan penyakit kulat secara intensif.
  • Penjagaan yang tidak betul memprovokasi pembentukan penyakit. Tumbuhan tidak boleh disimpan pada kelembapan tinggi, terlalu rendah atau suhu tinggi dan di tempat yang tidak cukup terang.

Apabila terkena cendawan tepung, daun tanaman mulai ditutup dengan lapisan putih atau kelabu-putih. Ia senang dibersihkan jika digosok. Di bawah plak, daun kelihatan lemah. Penyakit kulat mempengaruhi tunas bunga. Lama kelamaan, daun menjadi coklat dan mati, dan warna yang dikumpulkan tidak berbunga.

Jamur paling mudah dicegah daripada menyembuhkan, kerana memerlukan lebih banyak masa dan usaha. Tetapi jika tanaman itu masih dijangkiti, anda perlu mengikuti arahan:

  • Daun dan tunas yang musnah.
  • Mengasingkan tanaman yang berpenyakit dari yang sihat. Ini perlu agar tidak menjangkiti bunga jiran.

Sekiranya lesi minimum, maka anda boleh mencuci daun dengan larutan kalium permanganat. Ia memerlukan ¼ gram mangan per liter air. Prosedur diulang selepas lima hari untuk mencegah jangkitan semula..

Dengan luka yang teruk, persediaan industri berikut boleh digunakan:

Daun dan akar yang busuk berlaku dalam keadaan berikut:

  • Terdapat pemisahan kilang.
  • Adakah pemotongan bahagian atas saluran untuk pemindahan tanaman.
  • Mengasingkan anak-anak.
  • Kutu perosak.
  • Penyiraman berlebihan.

Anda boleh mengenal pasti penyakit ini dengan gejala berikut:

  • Daun ditutup dengan bintik-bintik coklat dan kehilangan turgornya.
  • Petioles dan daun tanaman mula pudar.

Dengan kerosakan teruk, rawatan dilakukan dengan membuang kawasan yang rosak sepenuhnya. Anda boleh membasmi violet dengan daun yang sihat, yang kemudian akan memberi soket baru.

Roset muda, kanak-kanak, dan daun berakar mungkin reput coklat. Batang daun berakar menjadi coklat kecoklatan dan akhirnya menjadi lembut dan nipis. Di tanah di bawah saluran keluar, anda dapat melihat benang miselium keputihan.

Sekiranya penyakit dikesan, tindakan segera mesti diambil, kerana busuk dapat merebak ke tanaman dalaman yang berdekatan.

Mana-mana ungu yang berakar memerlukan langkah pencegahan: merawatnya dengan racun kulat, dan merawat tanah di bawah saluran keluar dengan fitosporin.

Dengan reput akar, daun violet mula ditutup dengan bintik-bintik pucat dan pudar. Sekiranya tanaman dikeluarkan dari tanah, maka akar coklat lembut dapat dikesan..

Penyakit ini berkembang dengan kelembapan tinggi dan keasidan tanah yang rendah.

Untuk mengatasi penyakit ini, anda perlu mengurangkan jumlah penyiraman.

Langkah pencegahan harus diambil dengan rawatan akar dengan fitosporin. Penyebaran penyakit akan dikurangkan dengan menanam violet di tanah yang menahan kelembapan..

Dengan reput kelabu di permukaan daun, anda dapat mencari bintik-bintik dalam bentuk lapisan berbulu kelabu. Penyakit seperti ini melemahkan dan menipis bahagian hijau tanaman..

Semua bahagian tanaman yang terjejas dan mati dikeluarkan. Ini mesti dilakukan agar daun dan keratan yang dijangkiti tidak masuk ke tanah..

Untuk mengurangkan risiko jangkitan, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • Elakkan kelembapan tinggi.
  • Jangan semburkan daun ungu.
  • Menjaga penyiraman yang betul. Mencegah genangan dan pemeluwapan kelembapan.

Penyakit ini bermula dengan sistem akar violet. Akarnya mulai membusuk, dan jangkitan merebak melalui saluran ke batang, tangkai daun dan daun bawah. Dedaunan berubah menjadi coklat dan tepinya berair. Lama kelamaan, bahagian hijau layu dan mati..

Penyakit ini merebak dalam keadaan berikut:

  • Pada suhu rendah (di bawah 16 darjah).
  • Semasa melemahkan tanaman setelah berbunga.
  • Dengan kekurangan baja.

Setelah menemui fusarium, perlu mengeluarkan warna ungu dari tanaman lain. Violet yang terkena musnah hanya bersama dengan tanah, dan periuk dibasmi kuman dengan racun kulat.

Penyiraman dan rawatan fitosporin bulanan yang betul akan membantu mencegah pembentukan fusarium.

Bintik-bintik kering berwarna coklat pada bahagian daun tanaman menjadi tanda larut malam. Tempat merebak dengan cepat. Dalam masa sesingkat mungkin, tisu tumbuhan mengalami nekrosis dan roset memudar.

Sekiranya bahagian atas saluran keluar tidak rosak, anda boleh memotongnya, merawatnya dengan racun kulat, memotong tempat dan akar yang rosak. Daun berasingan juga sesuai untuk perakaran..

Selebihnya bunga musnah. Bunga tetangga mesti diproses.

Penyakit virus boleh menghalang perkembangan violet, mengubah penampilan piring dan berhenti berbunga.

Penyebaran bunga boleh disebabkan oleh parasit. Virus gangsa disertai dengan penampilan daun yang bermutilasi, dicat dengan warna kecoklatan.

Penyakit virus tidak dirawat, sehingga tanaman itu musnah.

Bagi violet, jangkitan hama adalah bahaya besar. Serangga boleh menyebabkan penyakit bunga biasa. Tumbuhan yang berpenyakit mati.

Serangga berikut paling kerap mempengaruhi violet:

  • Tandakan siklon. Parasit tersebut dapat dikesan hanya setelah munculnya daun segar. Tumbuhan yang dijangkiti kutu menghentikan perkembangannya dan berbunga. Daun di tengah-tengah saluran keluar melengkung dan formasi coklat muncul di atasnya. Dalam memerangi parasit, phytoverm ubat atau racun serangga lain akan membantu.
  • Nematod. Serangga hidup di sistem akar dan saluran tanaman. Mereka memakan jusnya, racun dengan racun, yang merosakkan bekalan tisu. Violet berhenti tumbuh dan mekar. Apabila dijangkiti serangga ini, daun violet berubah bentuk dan ukuran, tumbuhan itu sendiri membentuk sebilangan besar anak-anak, dan nod dan penebalan vesikel muncul di akar. Tumbuhan yang terjejas mesti dihancurkan bersama dengan tanah, dan pot mesti dibersihkan..
  • Aphid. Mengesan parasit ini agak mudah. Bahagian belakang dedaunan, tangkai daun dan pangkal tumbuhan ditutup dengan rembesan melekit. Perosak itu dapat dibersihkan dengan air sabun atau ubat antitlin, phytoverm atau debu tembakau.
  • Thrips. Jenis parasit yang paling berbahaya. Ia dapat membiak dengan cepat, berpindah ke bunga jiran. Thrips adalah pembawa banyak penyakit ungu. Anda boleh memusnahkan serangga dengan bantuan Aktar. Diproses oleh tumbuhan itu sendiri, peduncles dan benjolan tanah.
  • Penyakit Mealybug. Membentuk kepingan putih pada daun dan tangkai daun. Di tanah anda boleh menemui gumpalan keputihan - tempat pengumpulan parasit. Daun bertukar menjadi kuning dan cepat pudar. Anda boleh menghidupkan semula violet dengan cara Mospilan atau Bupati. Bahagian bunga yang terkena mesti dikeluarkan dan dimusnahkan..
  • Sciarides. Ia kelihatan seperti lalat hitam kecil yang memakan jus tanaman. Larva mereka boleh merosakkan sistem akar tanaman. Racun serangga sistemik dan penjagaan yang betul akan membantu mengatasi perosak..

Sebab utama penampilan bintik-bintik pada daun violet adalah kurangnya perhatian. Agar daun sentiasa segar dan cantik, dan berbunga menyenangkan mata, perlu dilakukan penjagaan tanaman. Dengan penjagaan yang betul, bunga tidak akan takut penyakit atau serangga berbahaya. Sekiranya busuk atau parasit dijumpai di violet, maka perlu mengasingkan bunga dari tanaman tetangga, membasmi bahagian atas ungu hidup, dan memprosesnya dengan cara industri. Sekiranya mustahil untuk menyelamatkan tanaman, lebih baik memusnahkannya..

Penyakit violet dan kaedah berkesan untuk rawatannya

Kandungan senpolis (uzambar violet) di rumah tidak begitu sukar, tetapi lebih sukar. Tumbuhan berbunga yang indah ini memerlukan perhatian hampir setiap hari dari penanam dan penjagaan diri yang berterusan. Tetapi bagi setiap kekasih senpolia, kadang-kadang berlaku, walaupun terdapat perawatan yang betul, salah satu tanaman, dan kadang-kadang bahagian koleksi yang besar, tiba-tiba mati, meninggalkan kekecewaan dan kebingungan - apa yang sebenarnya berlaku dengan bunga itu? Mari cuba mengatasi soalan sukar ini sedikit.

Seperti tanaman lain, violet diserang secara berkala oleh perosak, penyakit tertentu, dan juga mengalami keadaan penahanan yang tidak sesuai dan ketidakpatuhan terhadap teknologi pertanian. Malah salah satu faktor ini boleh menyebabkan kematian tunggal dan besar-besaran pada tanaman. Mari kita lihat urutan semua kemungkinan "musuh" senpolis... iaitu, faktor risiko untuk kesihatan violet dengan gambar, penerangan mengenai sebab dan penyelesaian masalah yang timbul dari mereka.

Penyakit Violet

Secara umum, penyakit senpolia boleh dibahagikan kepada berjangkit dan tidak berjangkit. Mereka mempunyai sifat asal yang sama sekali berbeza dengan tanda luaran yang serupa - kehilangan turgor saluran keluar, reput daun, kematian sistem akar, kemunculan bintik-bintik pada plat daun, dll. Dan jika reput tidak menular disebabkan oleh sebab fisiologi (pelanggaran teknologi pertanian), maka penyakit berjangkit di senpolia disebabkan oleh mikroorganisma patogen berbahaya (kulat, bakteria dan virus).

Semua penyakit berjangkit violet dapat digabungkan menjadi beberapa kumpulan besar:

Penyakit kulat

Kulat patogen yang menyebabkan reput akar termasuk kulat genus Fusarium, Botridis, Pitium, Rhizoctonia, phytophthora, dan lain-lain. Banyak jenis kulat patogen terdapat di tanah biasa dalam bentuk spora dan mula menampakkan diri hanya apabila keadaan yang baik muncul untuknya..

Fusarium

Penyebaran aktif spora kulat genus Fusarium difasilitasi oleh penurunan suhu bilik dengan peningkatan serentak dalam kelembapan udara dan genangan substrat di mana violet berada. Penyakit ini menampakkan diri pada layu dan pembusukan seterusnya dari bahagian udara tanaman, yang berlaku akibat kerosakan dan kematian sistem akar.

Dalam kes ini, jamur diperkenalkan melalui sedikit kerosakan pada hujung akar secara beransur-ansur, walaupun dengan pelanggaran sementara terhadap keadaan tanaman. Apabila lesi sistem konduktif, tangkai roset melembutkan, menjadi coklat dan jatuh dari batang.

Pengairan berkala violet dengan foundationazole dalam kepekatan rendah mengurangkan risiko penyakit fusarium. Adalah mungkin untuk menyelamatkan tanaman yang terjejas hanya dengan mencabut kembali bahagian atas saluran keluar yang belum terkena penyakit ini. Sekiranya sistem konduktif terjejas sepenuhnya, maka anda boleh mencuba menanam senpolia baru dari keratan, pinggan daun atau bahagian daun yang sihat.

Blackleg

Penyakit ini disebabkan oleh jamur pitium dengan banjir senpolia yang berterusan ditanam di tanah yang terlalu berasid / berat atau, sebaliknya, tanah yang terlalu kering / berpasir. Penyempitan dengan lapisan keputihan di sekelilingnya muncul di kaki basal outlet, yang setelah beberapa lama berubah menjadi coklat dan mulai membusuk. Akibatnya, daun roset berubah menjadi kuning, dan seluruh bahagian udara tanaman layu dan mati.

Sebagai langkah pencegahan, disarankan agar violet muda dirawat dengan benlat atau fungisida sistemik serupa yang dirancang untuk melindungi tanaman dari penyakit jamur.

Kekaburan lewat

Blight berlaku apabila senpolia terkena kulat lewat. Tidak seperti penyakit berjangkit lain, penyakit akhir tidak bergantung kepada gangguan dalam teknologi pertanian dan menembusi tanaman melalui tisu utuh - rambut akar, stomata daun terbuka, putik bunga. Kulat yang masuk ke dalam tisu hidup dan sihat membunuh sel tumbuhan, menangkap kawasan yang semakin tidak rosak.

Penyakit ini merebak dengan sangat cepat, mempengaruhi keseluruhan sistem konduktif, yang mengakibatkan kematian tumbuhan hampir seketika. Semua kawasan yang terjejas oleh larut malam dipengaruhi oleh kerosakan - akar, daun, peduncles. Nasib baik untuk pencinta Senpoly, penyakit ini tidak begitu biasa, kerana mustahil untuk menyelamatkan tanaman yang berpenyakit.

Cendawan serbuk (cendawan berbulu)

Cendawan serbuk (cendawan berbulu) terutamanya mempengaruhi daun, daun kecil dan daun senpolia. Lapisan serbuk putih muncul di permukaan bahagian tanaman ini (lihat foto), yang agak sukar dikeluarkan. Penyakit kulat spesies ini berlaku, pada umumnya, pada suhu bilik yang lebih rendah, angin musim sejuk dan kelembapan udara yang tinggi (ambang jendela sejuk pada musim sejuk dan tingkap tingkap "menangis" terutama sekali menimbulkan kemunculan jangkitan kulat).

Rawatan violet yang berpenyakit terdiri daripada memproses saluran keluar dengan natrium fosfat yang tidak disubstitusi dalam nisbah 1 gram per 1 liter air rebus. Dalam kes ini, selain perawatan yang tepat, senpolia juga menerima baja fosforus kecil.

Juga, untuk rawatan bahagian udara tumbuhan dan selat koma tanah, foundationazole dan ubat antijamur lain (topaz, saprol, baytleton) digunakan. Untuk membersihkan bahagian tanaman yang terkena, sulfur koloid boleh dihancurkan. Tetapi kita harus ingat bahawa kesan ketika membersihkan dengan serbuk belerang dicapai pada suhu udara di atas + 23C.

Karat

Penyakit ini disebabkan oleh kehadiran spora patogen pada kulat karat. Ini terutama berlaku dengan bermulanya musim bunga - dalam cuaca kering dan hangat. Dengan karat, permukaan atas dan bawah bilah daun terjejas. Titik dan titik kuning muncul di permukaan atas, dan tuberkel berwarna coklat oren muncul di permukaan bawah. Daun yang terkena kulat secara beransur-ansur berubah menjadi kuning dan mengering di saluran keluar.

Dalam rawatan penyakit kulat ini, perlu mengeluarkan dan memusnahkan semua daun yang terkena kulat, dan menyemburkan saluran keluar dengan teliti dengan benomil, bayonet, kemiringan atau persiapan yang serupa. Dengan kerosakan karat yang kuat, mustahil untuk menyelamatkan kilang. Lebih baik menghancurkan violet yang berpenyakit, dan merawat pot dan permukaan di mana violet yang dijangkiti terletak dengan larutan fungisida.

Reput kelabu

Reput kelabu disebabkan oleh spora dari kulat botogenis patogen. Mereka membentuk lapisan berbulu, kelabu-coklat ke atas pelbagai bahagian outlet. Plak dapat dijumpai pada bilah daun, pada peduncles, dan pada tunas / bunga, dan di batang saluran keluar. Sebagai peraturan, spora jamur botridis adalah penduduk biasa di tanah, termasuk serpihan tumbuhan.

Dengan melemahkan imuniti tumbuhan dan munculnya keadaan yang baik untuk pengembangan spora (genangan air di tanah, penurunan suhu bilik dan kelembapan), kulat langsung mengaktifkan, menyebar dengan cepat dan mempengaruhi bukan sahaja satu violet tertentu, tetapi juga semua senpolia yang berdekatan.

Rawatan tanaman yang terkena dengan racun kulat sistemik tidak selalu dapat membantu penyakit reput kelabu. Dalam beberapa kes, tanaman seperti itu lebih baik dibuang dengan tanah.

Sebagai langkah pencegahan, anda boleh menggunakan tumpahan tanah secara berkala di dalam periuk dengan larutan kalium permanganat, foundationazole atau racun kulat lain yang lemah, serta pra-rawatan tanah sebelum menanam dengan pengapuran pada suhu tinggi (banyak jenis jangkitan kulat tidak terjejas oleh pembekuan standard di dalam peti sejuk, kerana suhu rendah tidak kesan pada spora kulat).

Penyakit bakteria

Bersama dengan jangkitan kulat, senpolia juga rentan terhadap penyakit bakteria. Mereka boleh muncul dengan sendirinya, atau mereka boleh menyertai pelbagai busuk kulat. Sebagai peraturan, peningkatan kelembapan dan suhu udara dalaman yang tinggi menyebabkan jangkitan bakteria pada violet. Bakteria menembusi luka kecil, pecah, luka dan kecederaan fizikal yang lain. Bakteria dapat membiak dengan cepat, merebak ke seluruh sistem konduktif kilang.

Simptomologi penyakit bakteria menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik berair dan tembus pada daun dengan bau yang agak tidak menyenangkan. Juga, jangkitan bakteria boleh berlaku dengan penyiraman berlebihan dan peningkatan yang sesuai dalam kandungan air jisim hijau saluran keluar, dengan kekurangan fosforus, kalium dan unsur surih dengan kelebihan nitrogen serentak dalam nutrisi tumbuhan..

Penyakit virus

Asal dan penyebab penyakit virus senpolia belum dikaji dengan baik dan tidak banyak dijelaskan. Oleh itu, penyebab penyakit adalah terutamanya penyakit yang tidak menyebabkan kulat, bakteria atau perosak tumbuhan..

Penyakit virus dapat menampakkan diri dalam ubah bentuk daun, hilangnya titik pertumbuhan violet secara spontan, munculnya bintik-bintik mosaik kuning pada piring daun, gangguan perkembangan normal peduncles dan tunas, dalam bentuk variasi spontan, dll. Biasanya penyakit virus mempengaruhi satu senpolia, tidak merebak ke sisa tanaman dalam koleksi.

Juga, penyakit virus tidak selalu menyebabkan kematian senpolia. Sebagai contoh, sekiranya terdapat bintik-bintik mosaik atau variasi spontan, virus hanya mempengaruhi bahagian batang dan saluran keluar - keratan berdaun individu. Semua baris daun berikutnya, sebagai peraturan, tumbuh normal dan sihat. Violet seperti itu tidak memerlukan rawatan atau penuaan semula.

Tetapi senpolia dengan daun yang kekok, menebal dan cacat, stepons degeneratif, dengan titik pertumbuhan yang hilang dapat dibuang dengan selamat. Tidak masuk akal untuk merawat atau memulihkan tanaman tersebut dari keratan, kerana semua bahagian senpolia sudah dijangkiti virus.

Kadang kala ujian makmal mungkin diperlukan untuk mendiagnosis violet yang berpenyakit secara tepat. Di rumah, hampir mustahil untuk dilakukan. Oleh itu, untuk rawatan tanaman, penanam bunga menggunakan ubat-ubatan dengan spektrum tindakan yang diarahkan atau luas. Dan untuk tujuan pencegahan, adalah wajar untuk mencegah atau secepat mungkin menghilangkan kekurangan agroteknik dalam kandungan senpolia. Penjagaan tepat pada masanya dan keadaan penahanan yang tepat adalah pencegahan penyakit berjangkit dan tidak berjangkit yang terbaik dari violet uzambar.

Perosak violet uzambar

Perosak pelanggaran Uzambara tidak begitu banyak, tetapi menimbulkan ancaman serius bagi kehidupan dan kesihatan tanaman, dan juga membawa cukup masalah bagi para pecinta senpolia. Pengawalan perosak memerlukan banyak masa, usaha dan wang, dan, sayangnya, tidak selalu berakhir dengan kemenangan penanam. Perosak uzambar yang paling biasa berlaku:

Thrips

Pada ungu Uzambara, hingga 12 spesies thrips boleh menjadi parasit (California, rumah hijau, bunga, dll., Bergantung pada tempat penanaman dan kandungan tanaman). Sangat mudah untuk melihat kekalahan Saintpaulia oleh hama ini dengan debunga yang ditaburkan dari anter bunga dan jalur khas pada kelopak bunga. Peduncles dan bunga pada tanaman yang terkena tumbuh cacat, kecil dan hodoh. Thrips berkembang biak dengan cepat, merebak ke seluruh koleksi senpolia dan bunga rumah yang lain.

Perjuangan melawan thrips rumit oleh kitaran biologi mereka yang panjang (2-3 minggu atau lebih), masing-masing, satu rawatan dengan ubat tidak mencukupi. Selain itu, kebanyakan racun serangga tidak bertindak pada telur thrips; hanya membunuh larva dan orang dewasa.

Semasa menjalankan rawatan, disarankan untuk menggunakan campuran yang terdiri daripada persiapan kontak dan tindakan sistemik. Pemprosesan harus dilakukan pada semua tanaman yang ada di rumah bersama dengan tanah. Sebagai peraturan, memerangi thrips dapat berlanjutan selama beberapa bulan. Ubat yang terbukti dengan baik seperti Orten, Avid, Dimet, Pro-Tex.

Kutu

Dari parasit pada parasit ungu Uzbekistan, tungau siklamen dan labah-labah merah dibezakan. Tungau labah-labah merah kelihatan dengan mata kasar paling kerap di permukaan bawah daun. Kehadiran hama juga dapat ditentukan oleh jaring labah-labah antara petioles dan di bawah plat daun. Lembaran yang terkena menjadi matte, cacat dan mengering. Nasib baik, violet jarang diserang hama labah-labah merah, kerana mereka mempunyai daun yang agak puber.

Mustahil untuk mengesan kutu siklamen dengan mata kasar, ukuran perosak memungkinkannya hanya dikenali di bawah mikroskop. Biasanya, tungau siklamen ditentukan oleh gejala bahagian atas saluran keluar. Titik pertumbuhan senpolia cacat, pusatnya menebal, daun muda dihancurkan dan memperoleh pubertas yang berlebihan. Tumbuhan itu berasa tertekan, berhenti tumbuh dan berhenti berbunga.

Untuk rawatan violet dan kawalan perosak, diperlukan banyak rawatan kerana kitaran hidup hama. Persediaan acaricidal (karate, actellic, decis, celtan, thiodane, diazinon) digunakan untuk rawatan. Ia harus ditangani bukan hanya tanaman yang terkena dampak dengan tanah, tetapi juga semua permukaan di sekitarnya (ambang jendela, rak, inventori).

Nematod

Nematoda adalah cacing gelang mikroskopik yang terutamanya mempengaruhi sistem akar senpolia. Anda dapat mengesan perosak dengan pembengkakan (hempedu) yang sangat khas dan penebalan pada akar. Gejala pada awal lesi tidak dinyatakan dengan jelas, tetapi tanaman itu mungkin berada dalam keadaan tertekan untuk waktu yang lama - ia tumbuh dengan buruk dan enggan berbunga.

Dengan peningkatan jangkitan, batang akar ungu menebal secara semula jadi, tumbuh dengan sejumlah besar anak tiri, dan daun roset kehilangan turgor. Mustahil untuk menyembuhkan tanaman yang dijangkiti nematoda, ungu harus dibuang bersama dengan tanah.

Cacing Akar

Virus kutu pada violet yang dijangkiti dijumpai oleh oviposisi putih dan berbulu, sangat mirip dengan gumpalan bulu kapas yang kecil. Perosak itu terletak di kedua-dua akar tanaman, dan di dasar tangkai daun dan di sepanjang vena tengah plat daun. Orang dewasa mencapai 4 mm.

Untuk memusnahkan perosak, digunakan pelbagai rawatan tanaman dan tanah di dalam periuk dengan persediaan racun serangga. Pertama, secara fizikal (secara manual) keluarkan perosak yang dapat dilihat dari semua bahagian tanaman dengan kapas. Untuk pemprosesan, anda boleh menggunakan ubat seperti orten, cygone, diazinon, malathion, thiodane.

Kutu daun, lalat putih dan serangga skala

Semasa menanam Saintpaulia di rumah hijau, tanaman dapat diserang oleh kutu daun, lalat putih dan serangga skala. Perosak yang kelihatan di kilang dibasuh dengan air atau larutan sabun cuci, dan kemudian mereka dirawat dengan spektukosida yang luas. Di rumah, serangga perosak ini jarang menyerang senpolia..

Scyarides (nyamuk cendawan)

Scyarides (nyamuk cendawan) adalah yang paling biasa dan paling tidak berbahaya daripada semua perosak violet Uzambara. Nyamuk cendawan dapat terbang ke tingkap terbuka dan menetap di tanah tanaman yang dipenuhi air. Terutama suka sciarides kelembapan tinggi dan kaya dengan tanah organik. Larva yang hidup di dalam tanah hanya dapat sedikit merosakkan akar senpolia, sehingga membuka jalan untuk berbagai penyakit berjangkit.

Untuk menghilangkan sciarides, racun serangga (misalnya karbofos) sesuai, yang menumpahkan tanah di dalam periuk untuk menghancurkan larva perosak. Orang dewasa yang terbang di sekitar bunga dan di sekitar apartmen dengan cepat mati akibat dichlorvos dan fumigator biasa.

Keadaan ungu

Agar violet uzambar merasa baik, rela dan mekar untuk waktu yang lama, dengan penampilannya yang cantik, perlu untuk menyediakan perawatan dan pemeliharaan yang sewajarnya:

Saintpolis menyukai cahaya yang menyebar terang tanpa cahaya matahari langsung. Waktu siang bagi mereka lebih kurang 12 jam. Mereka lebih suka cahaya semula jadi, tetapi mereka tumbuh dan mekar dengan kuat di bawah pencahayaan buatan dengan lampu pendarfluor / LED. Bagi senpolia, keseimbangan antara waktu siang dan waktu gelap siang hari, serta tahap pencahayaan, sangat penting..

Tanah untuk violet memerlukan pengeringan, ringan, longgar, lembap dan bernafas dengan keasidan neutral hingga sedikit berasid. Diameter periuk diambil kecil - dari 5 cm untuk jenis miniatur / semi-miniatur hingga 10 cm untuk standard. Pemindahan ke tanah segar dilakukan 1-2 kali setahun..

3. Suhu dan kelembapan.

Senpolia memerlukan kelembapan sederhana 50-60% dan suhu dalam lingkungan + 18... + 25C. Suhu berterusan di bawah + 10C dan ke atas + 30C mempunyai kesan buruk pada tanaman, terutamanya dalam keadaan kelembapan tinggi.

4. Penyiraman dan baja.

Menyiram violet harus sederhana, tetapi secara berkala, tidak membiarkan tanah kering sepenuhnya di dalam periuk. Ia harus disiram dengan air yang diselesaikan / direbus pada suhu bilik. Penyiraman boleh digabungkan dengan pembalut top 2 minggu sekali dengan baja mineral kompleks dengan komposisi seimbang.

Daun violet mesti dicuci sebulan sekali di bawah aliran air suam, perlahan-lahan memiringkan saluran keluar ke atas paip. Selepas itu, biarkan outlet kering di tempat yang gelap, dan kemudian letakkan violet di ambang tingkap atau rak.

Penyakit violet dengan gambar dan rawatannya

Ramai penanam bunga suka menanam ungu Uzumbar. Tumbuhan yang rapuh dan menawan ini menghiasi rumah pada musim panas dan musim sejuk. Kesihatan violet sangat bergantung pada penjagaan yang betul. Bunga halus sering menderita perosak, rentan terhadap penyakit yang berasal dari virus, bakteria, jamur. Penerangan mengenai penyakit dan perosak violet dengan gambar yang bermaklumat akan membantu dalam masa yang tepat untuk membantu. Dengan penjagaan yang teratur, ungu akan mekar sepanjang tahun.

Jenis pencegahan cendawan dan kaedah rawatan cendawan

Punca kematian violet dalaman adalah cendawan palsu dan serbuk. Kedua-dua penyakit ini bersifat kulat. Dalam kes cendawan tepung, agen penyebab penyakit ini adalah cendawan tepung (Erysiphales). Cendawan serbuk disebabkan oleh kulat Peronosporaceae - keluarga peronospore.

Cendawan serbuk

Cendawan serbuk

Adalah mungkin untuk memahami bahawa violet sakit dengan cendawan tepung sebenar pada peringkat awal penyakit ini. Ia harus memberi amaran plak cahaya putih pada daun dan tangkai daun. Nampaknya tanaman itu ditaburkan sedikit dengan tepung. Perkembangan penyakit ini disertai dengan kerosakan pada semua bahagian tanaman oleh ulser. Permukaan kepingan menjadi tidak rata.

Pada peringkat akhir, penekanan umum terhadap violet diperhatikan: ia berhenti tumbuh, melemah, mati. Terdapat banyak penyebab jangkitan cendawan. Selalunya, kulat membiak pada tanaman yang lemah kerana pemeliharaan yang kurang baik. Cendawan serbuk menimbulkan lebih banyak nitrogen di dalam tanah. Cara jangkitan yang mungkin:

  • dari tanaman lain yang berpenyakit;
  • tanah yang tercemar dengan kulat;
  • kotor, alat yang dijangkiti yang digunakan dalam pemindahan, pembiakan.

Pada tanda pertama penyakit, teruskan rawatan violet yang sakit. Mula-mula, periksa bunga, cabut semua daun dengan kerosakan. Rawat tanah dan daun dengan racun kulat. Untuk memproses violet, Fundozol dan Topaz sesuai. Racun kulat ini tidak merosakkan daun halus, larutan penyembur harus sedikit hangat. Letakkan ungu di tempat yang gelap dan hangat. Simpan dalam gelap hingga kering sepenuhnya. Langkah ini akan mengelakkan selaran matahari pada daun..

Pantau keseimbangan nitrogen, kalium dan fosforus di dalam tanah. Gunakan baja dengan peratusan kalium dan fosforus yang tinggi untuk memberi makan bunga. Sebelum menanam (menanam) violet, perlakukan tanah dengan racun kulat:

Cendawan Downy

Cendawan Downy

Rawatan dan langkah pencegahan adalah sama seperti cendawan tepung sebenar. Tanda penyakit berbeza:

  • tahap pertama adalah lapisan perak atau putih di bahagian bawah plat lembaran;
  • tahap kedua - bintik-bintik di permukaan atas daun, warna bintik-bintik berwarna hijau muda, coklat, kemerahan;
  • tahap ketiga - jika tidak dirawat, bunga itu mati.

Penting untuk diingat! Kelembapan tinggi mempercepat perjalanan penyakit ini dan mendorong penyebaran cendawan.

Karat

Anda boleh kehilangan warna ungu kegemaran anda kerana kulat Phragmidium yang menyebabkan karat - penyakit berbahaya tanaman dalaman. Penyakit ini harus dikenali dan dirawat lebih awal. Kebarangkalian jangkitan violet dengan karat lebih tinggi dalam tempoh peralihan musim sejuk-musim bunga. Kekurangan cahaya matahari, kekebalan berkurang atas sebab ini, kehadiran kulat di apartmen - penyebab utama karat.

Tanda-tanda karat jelas kelihatan di foto. Tompok kekuningan muncul di permukaan luar. Dengan membalikkan daun, anda dapat melihat pustula kuning - koloni kulat. Apabila pustula pecah, spora kulat merebak ke seluruh ruangan, menjangkiti tanaman lain. Setelah menemui tanda-tanda karat pada violet anda, anda perlu meneruskan rawatan kecemasan pada bunga:

  • buang dan hancurkan daun yang terkena kulat;
  • mengasingkan bunga dari tanaman dalaman yang lain;
  • merawat daun dengan racun kulat.

Dari bantuan karat: "Fitosporin-M", "Bactofit", "Topaz". Dengan bentuk lanjutan, rawatan mungkin tidak dapat membantu. Dalam kes ini, hancurkan tanaman, buang pot bunga.

Akar busuk

Penggera - ungu tidak berbunga. Kita dapat menganggap bahawa ungu mempunyai akar busuk jika daun bunga yang lebih rendah, yang kehilangan keanjalan, lembap dan tangkai lembut disentuh dengan substrat yang lembap. Penyebab reput akar ungu adalah kulat (fitopthora, pythium), dan pembiakan aktifnya memprovokasi kandungan bunga yang salah, menjadi lebih tepat:

  • kekurangan lubang saliran di dalam periuk, penyiraman berlebihan;
  • tanah berkualiti rendah (diambil dari kebun);
  • penyejukan tanah pasu;
  • penyiraman yang banyak di tanah kering.

Menurut statistik, 75% daripada semua penyakit violet adalah reput akar. Untuk mengelakkan penyakit yang tidak menyenangkan ini, gunakan peraturan tukang kebun yang berpengalaman - minum air dalam bahagian kecil sekiranya berlaku pemindahan violet dan setelah kekeringan paksa yang berpanjangan. Air setiap beberapa hari sehingga tanaman menyesuaikan diri selepas tekanan.

Sekiranya anda mengesyaki akar violet reput, jangan teragak-agak, teruskan menghidupkan semula bunga kegemaran anda. Pertama sekali, keluarkan dari periuk, periksa akarnya. Ketiadaan akar putih mengesahkan diagnosis. Langkah seterusnya adalah membuang daun bawah, memotong bahagian akarnya. Sekiranya terdapat bintik-bintik coklat pada potongan batang, potong batangnya lebih tinggi. Pada batang yang tidak rusak akibat busuk, warnanya mempunyai warna ungu. Sekiranya rosak akibat reput seluruh batang, hancurkan tanaman.

Kami sampai ke bahagian tangkai yang sihat - kupas daun bawah 1-1,5 cm, semburkan dengan racun kulat, biarkan berbaring selama 30 minit dan letakkan di dalam substrat (vermikulit, air, tanah) untuk membentuk akar baru. Lebih baik menggunakan vermikulit yang dibasahi, letakkan beg lutsinar di atas bunga. Bawa bekas bunga ke tempat yang sejuk, gunakan lampu pendarfluor untuk penerangan. Setelah munculnya akar baru, tanam violet di dalam periuk baru yang penuh dengan tanah.

Bakteriosis

Di tengah panas terik, banyak tukang kebun mula mati kerana dilanggar oleh bakteriosis. Untuk menyelamatkan bunga hampir mustahil. Tanda-tanda bakteriosis ungu:

  • penampilan bintik-bintik coklat pada batang, tangkai daun, daun;
  • daunnya, bermula dari bawah, berubah warna, menjadi gelap;
  • tisu daun melembutkan, bunga mati.

Bunga yang sakit mati dengan cepat (dari 2 hingga 30 hari), penyakit ini dapat merebak ke tanaman lain. Bakteriosis lebih kerap dipengaruhi oleh violet dari tukang kebun yang cuai, yang mengering atau membanjiri tanaman yang lemah. Bulan yang paling kritikal untuk bakteriosis adalah bulan Julai. Dalam keadaan panas, biola perlu dilorekkan dari sinar matahari, berhenti untuk berehat, mengatur penyiraman sumbu. Pada musim bunga, transplantasi violet ke dalam pasu dengan campuran tanah baru. Pada awal musim panas, rawat violet dengan Epin.

Penyakit Violet - bakteriosis vaskular: video

Perosak violet

Periksa daun, tunas, tangkai daun dalam violet harus dilakukan secara berkala. Terutama pada musim bunga dan musim panas, apabila tingkap terbuka untuk pengudaraan. Ingat perosak serangga ketika membeli tanaman pasu baru di kedai bunga dan menghias rumah dengan bunga potong. Tidak menjadi masalah sama ada mereka dipotong di kebun mereka atau di rumah hijau industri. Dengan bunga, dengan tanah untuk ditransplantasikan melalui udara, ada kemungkinan serangga perosak memasuki violet mekar anda. Perosak aphid yang paling biasa:

  • Kutu (berbadan rata, siklamen, labah-labah).
  • Perancah (perancah palsu).
  • Nematod.
  • Thrips.
  • Aphid.
  • Penyakit Mealybug.

Terdapat banyak perosak parasit pada violet. Foto serangga dan violet yang rosak olehnya akan membantu mengenal pasti parasit tepat pada waktunya dan memilih cara yang tepat untuk melawan.

Kutu memakan jus ungu. Ukuran kutu sangat kecil sehingga sukar untuk melihatnya dengan mata kasar.

Jenis kutu yang paling biasa yang menetap di petioles dan daun violet bilik adalah hama labah-labah. Kami melihat jaring laba-laba putih terbaik pada tangkai daun, tunas, daun kecil - ini adalah luka tungau labah-labah pada ungu. Tumbuhan yang lemah akibat kehilangan jus kehilangan kesan hiasannya. Daun coklat kelihatan cacat di semak. Mereka kering dan jatuh.

Sekiranya violet tidak tumbuh, ia berhenti berbunga, daun muda ditutup dengan bintik-bintik kuning dan pekat - kutu siklamen telah menetap di atas bunga. Ia dihuni di bahagian atas outlet.

Kedai bunga cenderung tidak menemui tanda ini di violet mereka. Tanda-tanda kehadiran kutu skuamosa pada ungu adalah daun yang dipintal ke dalam. Daun secara beransur-ansur pudar, kering dan jatuh. Violet mungkin mati.

Resipi rakyat untuk kutu pada violet

Kami melihat tanda pertama pada tanda ungu, jangan tarik, gunakan tipu muslihat sederhana untuk memulakan. Anda boleh mengambil vodka atau alkohol. Gunakan kapas yang dibasahkan dengan alkohol untuk mengelap tangkai dan daun violet.

Selepas beberapa hari, semburkan violet dengan penyerapan kulit bawang. Dalam balang 3 liter, tuangkan 80 g sekam bawang, tuangkan air mendidih. Setelah beberapa hari, infus dapat disaring dan digunakan untuk penyemburan. Rawat profilaksis semua tanaman berbunga di dalam bilik..

Kimia dari kutu

Resipi rakyat berkesan pada peringkat awal. Apabila kepekatan serangga adalah ambang, bunga itu diancam kematian, satu-satunya jalan keluar adalah kimia. Gunakan racun asar - persediaan khas untuk memerangi kutu:

  • Apollo adalah ubat penghubung usus. Apollo memusnahkan telur kutu, membunuh larva, menghalang aktiviti seksual orang dewasa.
  • Neoron - alat baru yang bertindak pada kutu dewasa dari dalam. Tempoh pendedahan 10-40 hari.
  • Fitoverm adalah tindakan pembasuhan usus yang berkesan. Sah sehingga 20 hari dari tarikh pemprosesan.

Rawatan violet dari kutu: video

Sukar untuk menghilangkan kudis dan scute palsu di ungu. Satu serangga skala betina yang memukul bunga bertelur banyak dalam beberapa hari. Larva (kereta sorong), ketika dilahirkan, memakan jus violet. Permukaan bahagian bawah daun ungu yang dijangkiti ditutup dengan scute merah-coklat. Tompok-tompok kuning kelihatan di permukaan atas plat daun. Orang dewasa mengeluarkan jisim melekit di mana kulat jelaga merebak. Kadang-kadang lebih mudah untuk menghancurkan violet.

Orang dewasa tidak takut dengan racun serangga, jadi mereka mesti dibuang secara mekanikal. Untuk melakukan ini, anda memerlukan sapu kapas yang dibasahi dengan ubat: "Actellik", "Actar", "Karbofos". Anda boleh merawat daun dengan air sabun, menjatuhkan minyak tanah ke dalamnya, lebih mudah mengambil 1 liter air, tuangkan 2 sudu besar ke dalamnya. l minyak zaitun. Dengan larutan berminyak yang dihasilkan, proseskan semua daun dan petioles di ungu.

Tanda pertama thrips pada violet adalah penempatan debunga, yang kedua adalah jalur kuning pada daun. Resipi untuk kekasih violet yang berpengalaman akan membantu menghilangkan thrips pada violet. Ambil sebarang syampu kutu (25 ml) dan 1 ampul "Fitoverm-M". Cairkan dalam 5-6 liter air.

Balutkan violet (periuk) supaya bumi tidak jatuh ke dalam beg plastik. Basuh daun ungu dalam air suam. Celupkan soket selama 10 saat di lembangan dengan air sabun. Selepas prosedur, tuangkan tanah ke dalam periuk dengan larutan 2 sediaan: Fitoverm-M, Aktara, disediakan mengikut arahan.

Nematoda adalah worm νηid, telus (hingga 2 mm). Mereka tinggal di tanah, mempengaruhi sistem akar. Tanda-tanda veto yang terkena nematode:

  • tangkai memanjang, menebal;
  • petiole yang dipendekkan, di daun atas petiole tidak hadir sepenuhnya;
  • daun memperoleh warna hijau gelap yang tidak semula jadi, menjadi lebat;
  • tepi daun melengkung ke dalam;
  • bunga kecil, hodoh;
  • pada akar penebalan (galls);
  • akarnya berwarna coklat, hitam.

Mustahil untuk menghilangkan nematoda, pencegahan menjimatkan. Semasa menanam, anda boleh menambah kelopak marigold kering dan gambut ke tanah semasa penanaman. Nematod tidak suka gambut. Violet air dengan infusi marigold atau air gambut. Nematod tidak suka biohumus. Substrat berasaskan biohumus (Terra-Vita) sangat sesuai untuk violet. Gunakan periuk lama yang baru untuk dipindahkan dengan pembasmi kuman yang kuat.

Bug kutu dapat dilihat dengan mata kasar, ukuran serangga bergantung pada ragamnya (3-6 mm). Orang dewasa dan larva mereka menyebabkan bahaya pada violet. Habitat:

Violet yang dijangkiti terbantut. Pada permukaan yang rosak anda dapat melihat lapisan putih yang kelihatan seperti bulu kapas. Pada peringkat kemudian, pada rembesan serangga yang manis, kulat membiak.

Anda boleh menyingkirkan cacing pada violet. Lembapkan berus dalam larutan sabun, bersihkan semua bahagian tanaman dari serangga dan plak. Sediakan penyelesaian sabun hijau. Parut 10 g seliter dan campurkan. Taburkan ungu. Perlu diproses 3 kali dengan selang 7 hari.

Aphid pada violet dapat dilihat dengan mata kasar, membentuk koloni mereka di permukaan dalaman daun, dalam keadaan tunas. Orang dewasa dan larva menghisap jus, menghalang tanaman. Pada rembesan kutu daun yang melekit, kulat membiak. Pembawa virus Aphid. Tanda-tanda pelanggaran yang terkena aphids:

  • mahkota bunga cacat;
  • bunga berbentuk hodoh;
  • tunas tidak berkembang;
  • daun berpintal.

Tidak sukar untuk memerangi kutu daun, terutama pada awalnya. Sekiranya serangga hijau atau hitam kecil muncul (warnanya bergantung pada jenis aphid), basuh violet dengan air sabun. Daun yang hilang untuk putus. Selepas beberapa hari, ulangi rawatan. Dalam kes lanjutan, gunakan kimia:

Masalah yang semakin meningkat

Pemula yang mula membiak violet sering menghadapi masalah disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul. Aduan yang paling biasa:

  • bintik-bintik muncul di daun;
  • daun layu dan kering;
  • akar busuk ungu.

Noda pada daun

Mengapa bintik kuning atau coklat muncul pada daun ungu? Kemungkinan besar, cahaya matahari langsung terkena pada ungu, dan bintik-bintiknya adalah selaran matahari. Simpan violet dengan banyak cara: tampal filem kaca berwarna di kaca, tedapkan dengan tirai roller lut sinar, pindahkan ke tingkap tingkap utara. Sebaik-baiknya, ungu suka cahaya yang menyebar, bukan cahaya terang. Noda pada daun boleh berlaku:

  • kerana udara kering (terlalu basah);
  • penyiraman yang tidak mencukupi (berlebihan);
  • kerana lebihan baja, terutamanya nitrogen;
  • penggunaan air sejuk semasa menyiram.

Veleti jenis elit harus ditanam di rak yang dilengkapi dengan sistem pencahayaan buatan.

Mengapa daun layu dan kering

Tepi daun kering dan gelap kerana empat sebab. Sebab pertama adalah limpahan. Sebab kedua mungkin adalah kekurangan nutrien di dalam tanah. Kurangkan penyiraman, air hanya apabila lapisan atas kering. Sekiranya masalahnya berada di tanah yang buruk, beri makan dengan baja untuk tanaman hiasan. Alasan ketiga bahawa tepi daun boleh kering adalah tanah yang buruk: lebat, lebat, atau ketika menanam bunga, ia terlalu padat di sekitar akar. Daun Violet dari draf masih kering, dia pasti tidak menyukainya.

Lazimnya, akar violet membusuk kerana limpahan atau tanah berasid. Sediakan tanaman dengan penyiraman yang lebih rendah. Untuk melakukan ini, gunakan periuk dengan lubang di bahagian bawah, masukkan ke dalam kuali. Tuang air hanya ke dalam loyang, setelah 30 minit sangat mustahak untuk mengalirkan air dari kuali. Tanah untuk digunakan dibeli untuk senpolia. Cuba selamatkan violet yang ditransfusikan dengan mengakar semula.

Sebilangan besar penyakit violet dari penjagaan yang tidak betul. Sekiranya violet mewujudkan keadaan yang optimum, ia akan mekar sepanjang tahun. Dia suka tingkap oriental ungu, pencahayaan buatan pada musim sejuk (10-12 jam), udaranya agak lembap dengan suhu 18 hingga 24 ° C, periuk kecil (diameter 5-7 cm), tanah yang ringan dan berkhasiat.