Penyakit dan perosak tanaman dalaman

Tumbuhan dalaman mudah terdedah kepada pelbagai penyakit. Penyakit-penyakit ini adalah akibat dari pendedahan kepada keadaan persekitaran yang buruk, dan juga akibat perawatan yang tidak sesuai. Bisa jadi: kelembapan berlebihan atau udara kering, suhu terlalu tinggi atau terlalu rendah, kekurangan pembalut atau kelebihan lapisan, kualiti campuran tanah tidak memenuhi keperluan yang diperlukan, tidak sesuai kapasiti, dll. Sebilangan besar penyakit tidak menular ke tanaman lain. Kadang-kadang masalahnya adalah bahawa kedai menjual tanaman rumah hijau, yang kadang-kadang sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan pangsapuri moden, akibatnya, mereka mungkin tumbuh dengan buruk atau menjatuhkan daun, yang menunjukkan bahawa keadaan tanaman ini tidak sepenuhnya sesuai. Sekiranya preseden seperti itu berlaku, maka tanaman perlu dikeluarkan dari periuk dan memeriksa akarnya. Sekiranya sistem akarnya rosak, tanaman harus mengucapkan selamat tinggal, jika tidak, ia mesti dipindahkan dan dibuat secara eksperimen, apa sebabnya. Mungkin terdapat sedikit cahaya untuk tanaman ini atau kekurangan nutrien. Objek boleh diberi makan dan dipindahkan ke tempat yang lebih terang. Sekiranya tanaman sebelum ini berdiri di tempat yang terang, maka ia harus dipindahkan ke separa teduh atau bayangan.

Walau apa pun, adalah perlu untuk memeriksa seberapa berkesan saliran itu dan adakah ia sama sekali wujud. Sekiranya tidak ada, anda perlu melakukan pemindahan tanaman mengikut semua peraturan. Banyak tanaman dalaman tidak bertolak ansur atau tidak bertoleransi dengan turun naik suhu, serta kehadiran draf. Ini adalah faktor penting yang harus dipertimbangkan semasa menjaga tanaman atau bunga hiasan dalaman..

Udara kering, terutama pada musim sejuk, ketika musim pemanasan bermula, boleh menyebabkan bahaya besar pada tanaman. Ia boleh menyebabkan hama dan hama labah-labah, jika langkah pencegahan tidak diambil..

Penyiraman tanaman dilakukan dengan air pada suhu bilik dan hanya lembut (hujan atau lebur) dan hanya mengendap.

Penyakit Bunga Dalaman - Petunjuk Visual

Bagaimana untuk menentukan bahawa haiwan peliharaan hijau anda sakit, kata pakar Pusat Pertanian Rusia di Republik Altai

"Bunga-bunga itu tidak bersuara, mereka tidak dapat mengatakan:" Oh, oh, betapa sakitnya daun ketiga dari bawah! " Oleh itu, kita hanya akan menyedari bahawa bunga itu tidak elok apabila menjadi pewarna dan mula pudar dan kering. Kadang-kadang sudah terlambat untuk menyelamatkan bunga atau anda perlu melakukan banyak usaha untuk menghidupkan semula tanaman. Perhatikan "haiwan peliharaan hijau" anda, periksa sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Semua penyakit tanaman dalaman dengan tanda luaran boleh dikaitkan dengan beberapa kategori: reput, bintik, plak.

Semua tanaman dalaman boleh terkena busuk. Selalunya, kerosakan sistem akar berlaku. Pada musim sejuk, banyak tumbuh-tumbuhan berehat, dan kami terus menyiramnya sedikit demi sedikit hampir setiap hari. Tumbuhan "tidur", dan akar dengan nutrien yang dilarutkan di dalamnya tidak menyerap. Ia terkumpul dan bertakung di dalam periuk dengan tanah, dan tingkapnya sejuk dan gelap. Dalam keadaan ini, patogen tanah mula tumbuh dan berkembang. Mereka menembus pertama ke akar kecil, kemudian, ketika miselium tumbuh, menjadi lebih besar, dan kemudian melalui saluran pengalir naik ke batang dan mencapai daun atas. Pada masa yang sama, kulat mengeluarkan teksi - bahan beracun yang menyebabkan penguraian tisu, reput akar, coklat dan pengeringan dahan dan daun. Kilang pudar dan mati paling kerap..

Kulat busuk terdapat di setiap pasu bunga. Biasanya mereka memakan serpihan tumbuhan, yang ada di mana-mana tanah, tetapi apabila jumlah cendawan menjadi lebih besar, dan residu semakin sedikit, cendawan mula hidup di luar tanaman - menguraikan tisu dan memakannya.

Tetapi reput tidak hanya boleh menjadi akar. Jadi begonia dan violet sering mengalami busuk kelabu, ketika daunnya yang cantik mulai membusuk dari kelembapan berlebihan, terutama pada waktu musim sejuk. Reput seperti ini sering berlaku di tempat-tempat di mana titisan air masuk.

Mengintip pada tanaman dalaman lebih biasa daripada busuk, dan ia boleh menyebabkan kematian tumbuh-tumbuhan dengan perkembangan yang kuat. Biasanya bermula dengan bintik kecil di daun atau batang, yang kemudian tumbuh atau bintik-bintik lain muncul, menutupi keseluruhan daun sebagai hasilnya. Tumbuhan ini secara beransur-ansur kering dan mati.

By the way, dengan bintik-bintik, kebanyakan bintik-bintik pada daun mempunyai sempadan ungu tipis atau lebar di sekitar tisu nekrotik (mati) coklat atau merah, kemudian menguning daun sering bermula, tetapi tidak selalu.

Bintik boleh mempengaruhi akar dan mentol. Tumbuhan yang tumbuh dari mentol seperti itu sendiri mempunyai tanda kerosakan, lemah dan sering mati..

Banyak bintik-bintik yang berbeza diperhatikan pada lemon dan sawit dalaman. Pokok palma mempunyai daun yang sempit, sehingga bintik-bintik di daunnya kelihatan memanjang, berwarna coklat kemerahan dengan batas ungu.

Sekiranya penyakit kulat dan bakteria pada bunga dalaman menyebabkan keputihan, pengeringan, pewarnaan, maka jangkitan virus ditunjukkan terutamanya oleh klorosis, pencerahan kawasan yang terjejas apabila cincin, pukulan dan bintik-bintik cahaya muncul dalam bentuk mosaik.

Dan sekumpulan penyakit bunga dalaman lain - serbuan. Serangan yang paling kerap diperhatikan pada tanaman yang lemah. Tetapi tanaman kami melemahkan faktor-faktor yang tidak menguntungkan seperti campuran tanah yang tidak siap, periuk yang tidak sesuai dengan usia tanaman, bilik gelap, suhu rendah, kelembapan berlebihan, jangkitan tanah. Pelbagai serbuan dan acuan, dari hijau hingga hitam, muncul di daun menyebabkan kulat. Apabila terdapat banyak daripadanya, berbahaya bagi tanaman - ia menyebabkan reput, kering, dan bahkan kematian. Terhadap perkembangan kulat patogen, rawatan ditetapkan dengan ubat khas - racun kulat: untuk setiap penyakit secara khusus dan hanya apabila diperlukan untuk menyelamatkan nyawa tumbuhan. Sekiranya tanaman anda hangat, memuaskan, ringan, ia akan kurang menyakitkan. Dan biarkan penjagaan anda, perhatian menjadi perlindungan utama tanaman dalaman dari semua penyakit ".

(Sumber: rosselhoscenter.com. Foto: pixabay.com).

Baja yang betul untuk tanaman dalaman adalah kunci kesihatan pasangan hijau anda. Cubalah baja daun cair daun, yang terdapat dalam bungkusan kecil, dan lihat bagaimana kompleks nutrien dalam bentuk chelating mempunyai kesan yang baik pada tanaman dalaman.

Penyakit tanaman dalaman, langkah-langkah untuk memerangi mereka

Senarai penyakit tanaman dalaman dan cadangan untuk memerangi mereka

Gejala khas adalah pembentukan lapisan serbuk putih, yang menyumbang kepada pengembangan bintik-bintik coklat. Daun, tangkai daun, tangkai daun terpengaruh. Mereka berubah menjadi coklat dan jatuh; tunas dan bunga juga jatuh. Langkah kawalan: penyingkiran daun dan pucuk yang berpenyakit; menyembur tanaman dengan larutan sulfur koloid (1%) dengan sabun hijau (1%) sehingga titisan titisan pertama muncul (rawatan dalam cuaca cerah pada suhu melebihi 20 darjah C dengan rawatan berulang dalam 10-12 hari memberikan hasil terbaik); menyemburkan tanaman dengan larutan topsin - M, benlate, foundationazole pada kepekatan 0.2% (rawatan berulang - selepas 10-12 hari).

Begonia kumpulan Rex sangat terjejas. Tompok kecoklatan muncul pada daun yang terkena pada kelembapan udara yang rendah. Dengan peningkatan kelembapan, lapisan kelabu terbentuk di tempat. Langkah-langkah kawalan: penyemburan dengan larutan topsin - M (0.1%), benlat, foundationazole (0.2%), larutan tembaga - sabun (0.2% tembaga sulfat dengan sabun hijau 2%) dengan rawatan berulang setelah 10-12 hari.

Tompok bulat muncul di daun, zaitun pucat pertama, kemudian coklat gelap. Di tempat kerosakan, tisu lembaran jatuh. Langkah kawalan: lihat. Reput kelabu..

Biasanya berlaku di bilik dengan kelembapan yang tinggi. Bintik berminyak muncul di daun dan batang, di bahagian bawahnya berwarna keputihan - perak, hampir tidak kelihatan pada bentuk plak mata. Langkah kawalan: menyiram tanah dengan cinebom (0.4%). Seterusnya - lihat Gray Rot.

Rhizoctonia

Sebahagian besar batangnya terjejas, bahagian bawahnya nipis dan kering. Titik hitam kecil muncul di batang yang terkena. Langkah kawalan: lihat. Reput kelabu..

Fusarium

Jangkitan menembusi akar dan mempengaruhi sistem tanaman vaskular. Akar yang terkena mati, menyebabkan tanaman pudar secara beransur-ansur. Fusarium diperhatikan dengan aliran air tanah dan kelembapan relatif tinggi. Langkah kawalan: menyiram tanaman di bawah akar dengan foundationazole (0.1%); menyembur jisim atas tanah dengan topsin - M (0.1%).

Anthracnose

Tompok-tompok kecoklatan muncul di daun, dengan kekalahan yang kuat, daunnya mati. Langkah-langkah kawalan: menyemburkan tanaman dengan topsin - M (0.1%) atau foundationazole (0.24%).

Verticillosis

Tumbuhan yang sakit layu dan layu. Pada bahagian melintang batang tanaman yang terjejas, kecoklatan kapal pengalir dapat dilihat. Langkah kawalan: tanaman yang berpenyakit ditolak dan dibakar; pada peringkat awal penyakit, penyemburan digunakan dengan salah satu ubat: benlat, foundationazole, topsin - M pada kepekatan 0.2%.

Kulat jelaga

Daun ditutup dengan deposit jelaga hitam, asimilasi berhenti, dan mereka jatuh. Langkah-langkah kawalan: penyingkiran deposit jelaga dari daun dengan larutan sabun hijau 2% diikuti dengan rawatan dengan larutan sabun tembaga (0.2% tembaga sulfat dengan sabun hijau 2%).

Septoria

Tompok coklat gelap dengan sempadan kekuningan muncul di daun (biasanya di azalea). Secara beransur-ansur mereka meningkat dan menutupi seluruh bilah daun. Daun jatuh. Langkah kawalan: lihat Anthracnose.

Exobazidiosis

Ia mempengaruhi azalea. Penyakit ini menampakkan diri pada penebalan daun dan hujung pucuk seperti hempedu, yang ditutup dengan lapisan serbuk. Lama kelamaan, daun berubah menjadi kuning dan jatuh. Bunga juga terjejas. Langkah kawalan: pemusnahan tanaman yang berpenyakit bersama dengan tanah di mana mereka tumbuh

Kanser bakteria

Tumor (pertumbuhan) terbentuk pada akar, akar leher, kadang-kadang pada batang. Dengan perkembangan tumor barah yang kuat, tumbuh-tumbuhan tumbuh dengan buruk, ketinggalan dalam perkembangan dan mati. Langkah-langkah kawalan: lihat Exobazidiosis.

Berminyak berminyak

Di bahagian atas daun, bintik-bintik berminyak yang gelap secara beransur-ansur muncul. Di bahagian bawah, bintik-bintik kurang terlihat, dan lembaran kelihatan ringan. Lama kelamaan, daun yang berpenyakit berubah menjadi kuning, batang dan tangkai daun menjadi hitam. Kilang itu layu dan mati. Titik berminyak juga boleh disebabkan oleh nematoda. Dalam kes ini, penyakitnya lebih cepat. Langkah kawalan: lihat Exobazidiosis.

Tumbuhan juga boleh terkena virus.

Wabak penyakit virus yang paling kerap berlaku pada musim bunga dan musim panas. Secara lahiriah, ini menampakkan diri dengan semburan daun dan mosaik daun. Pada tanaman yang berpenyakit, perkembangan tertekan, layu pramatang. Penyakit virus merebak dengan menghisap hama, titisan jus ketika memecahkan keratan yang dijangkiti. Langkah kawalan: lihat Exobazidiosis.

Kumpulan khas terdiri daripada penyakit yang disebabkan oleh nematoda - cacing bulat kecil, panjang 1 mm dan lebih kecil.

Nematod Daun

Pucuk, daun, pucuk muda yang terjejas. Pada mulanya, bintik-bintik hijau muda, kecoklatan muncul di daun, daun menjadi lebih kecil, cacat, bunga dan tunas apikal kering. Ini membawa kepada kerosakan tanaman dan kematiannya yang cepat. Parasit dengan titisan air tersebar semasa pengairan, serta bersentuhan dengan tanaman yang berpenyakit dengan yang sihat. Langkah kawalan: pemusnahan tanaman yang berpenyakit bersama dengan sebilangan besar tanah. Untuk mencegah penyebaran penyakit, tanaman ditanam di dalam pasu dengan palet yang berasingan; keratan akar yang sihat di tanah yang tidak tercemar; tanah dikukus pada suhu 100 darjah C selama 30 minit; pot dari tanaman yang berpenyakit dibasuh dengan air panas, kemudian direndam selama 1-2 minit dalam larutan formalin 10% dan dibiarkan dalam wap formalin di bawah terpal selama 3 jam; substrat tiruan dari nematoda parasit dan kulat dibasmi kuman dengan larutan karbohidrat berair 1.5% atau larutan formalin 5% selewat-lewatnya 30 hari sebelum penanaman.

Nematod Batang

Parasit pada bahagian bawah tanah tanaman. Mereka menyebabkan penghambatan pertumbuhan dan pertumbuhan Langkah-langkah kawalan: pemusnahan akar dan asas batang tanaman yang berpenyakit; tumbuh keratan yang sihat di tanah yang dibasmi kuman. Seterusnya - lihat Leemat Nematodes.

Nematod hempedu

Akar tanaman terjejas, lebih jarang pangkal batangnya. Larva menembusi ke dalam tisu akar atau batang muda yang tumbuh dan menyebabkan pertumbuhan yang terakhir dalam bentuk pertumbuhan, pembengkakan seperti tumor, yang dikenal sebagai galls. Tumbuhan yang sakit berada dalam keadaan tertekan, kehilangan kesan hiasannya. Nematoda hempedu diedarkan semasa pengairan, transplantasi, dan dibawa oleh alat. Langkah kawalan: akar, batang dan tanah yang dijangkiti musnah. Seterusnya - lihat Leemat Nematodes.

Pratilena

Pratylenechis (nematoda badan pendek yang menembusi) adalah parasit akar. Pada peringkat awal penyakit ini, pratylenches menyebabkan kemunculan pada akar bintik-bintik gelap yang kecil, sering memanjang. Lama kelamaan, akar yang dijangkiti membusuk dan mati. Tumbuhan yang sakit dicirikan oleh penghambatan pertumbuhan, hilangnya hiasan, mati dengan jangkitan yang teruk Langkah-langkah kawalan: pemusnahan akar tanaman yang berpenyakit dan tanah yang dijangkiti, penanaman keratan yang sihat di tanah yang dibasmi kuman. Seterusnya - lihat Leemat Nematodes.

Penyakit tanaman dalaman, langkah-langkah untuk memerangi mereka Foto dan Video

Klip video mengenai topik ini. Untuk semua pencinta bunga))

Video ini tidak tersedia..

Tonton barisan

Belok

  • padamkan semuanya
  • Lumpuhkan

Premium YouTube

Penyakit tanaman dalaman. Cara menentukan bunga itu sakit

Ingin menyimpan video ini?

  • Mengeluh

Laporkan video ini?

Log masuk untuk melaporkan kandungan yang tidak sesuai.

Suka video?

Tidak suka?

Teks video

Sangat sukar untuk menentukan apa sebenarnya bunga yang sakit. Beberapa penyakit tanaman dalaman serupa antara satu sama lain. Penyakit virus menyerupai penyakit fisiologi yang timbul kerana penjagaan yang tidak betul. Penyakit kulat mudah dikelirukan dengan penyakit bakteria. Contohnya, luka bakar anthracnose dan bakteria hanya berbeza dalam bentuk konturnya..
Penyakit dalaman boleh dibahagikan kepada empat kumpulan.
1. Viral: penyakit mosaik, keriting daun, penyakit kuning (klorosis berjangkit).
2. Kulat: cendawan serbuk dan cendawan berbulu, busuk kelabu, jamur jelaga (hitam), luka bakar merah, anthracnose (kudis), karat, reput akar (kaki hitam), layu (verticilez), larut malam.
3. Bakteria: busuk basah dan bintik-bintik (pembakaran bakteria).
4. Fisiologi: jatuh dan klorosis.
Masing-masing memerlukan pendekatan dan kaedah rawatan yang berasingan menggunakan ubat khas. Diagnosis yang tepat akan membantu menyelamatkan tanaman dan mengelakkan pencemaran seluruh koleksi rumah..

Ubat kawalan perosak "Fitoverm" - https://youtu.be/jPoxvxGPfqE
Kawalan Perosak TANPA KIMIA - https://youtu.be/dt3itmH4e2g

Langgan untuk tidak terlepas petua berguna lain mengenai berkebun, florikultur, berkebun, berkebun dan pondok.

Penyakit Bunga Dalaman

Penyakit bunga dalaman mempengaruhi penampilannya dan dalam kebanyakan kes menyebabkan kematian tumbuhan.

Perkembangan penyakit ini selalunya adalah hasil daripada penjagaan yang tidak betul untuk haiwan kesayangan hijau, dan gejala-gejala umum muncul dalam bentuk pertumbuhan yang buruk, layu, lemahnya pertahanan, munculnya bintik-bintik pada daun dan kurang berbunga.

Kesalahan biasa penanam pemula:

• penyiraman berlebihan atau tidak mencukupi;

• dos baja yang tidak betul;

• terlalu tinggi - suhu atau kelembapan terlalu rendah;

• kekurangan atau lebihan cahaya matahari atau tanah yang tercemar dari jalan.

Penyakit bunga biasa dan rawatannya

Acuan

Acuan bunga di dalam pasu disebabkan oleh kulat yang membatasi akses kelembapan dan oksigen ke akar. Ini adalah penyakit yang agak biasa, yang mana tumbuhan bertindak balas dengan menguning daun, menjatuhkan bunga dan menghalang pertumbuhan.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai kaedah pertempuran dalam artikel ini..

Alternariosis

Kulat mikroskopik jenis Alternaria menyebabkannya. Gejala: kemunculan bintik bujur atau bulat pada piring daun berukuran kira-kira 1 cm berwarna kuning, merah atau coklat. Lama kelamaan, bintik-bintik tumbuh, lembaran mengering dan jatuh.

Sebab: Keadaan yang tidak dapat diterima, kerana patogen menjangkiti tanaman yang lemah. Paling rentan terhadap alternariosis: dysygote, fatsia, anthurium, gerbera, orchids, pakis, poinsettia, beberapa jenis pokok palma.

Rawatan: buang daun yang berpenyakit dan rawat dengan penyediaan racun kulat seperti Topsin atau Fundazole.

Anthracnose

Gejala muncul sebagai bintik pada daun muda, yang secara beransur-ansur menyebar ke batang. Di permukaan pucuk dan daun, anda dapat melihat bintik-bintik merah-coklat atau kelabu-coklat nekrotik dan titik-titik spora hitam dari jamur, yang kemudian bergabung, menyebabkan kematian bunga.

Penyakit ini adalah ciri kawasan tropika dengan iklim yang panas dan lembap..

Dalam keadaan tidak selesa, patogen tidak menampakkan dirinya.

Selalunya dijangkiti: ficus, dieffenbachia, anggrek, pokok palma, beberapa bulbous, anthurium dan kaktus.

Pada peringkat awal, bahagian bunga yang terkena dikeluarkan, dipindahkan ke tanah baru dan dirawat dengan agen antijamur pada selang waktu 10-14 hari.

Fusarium - kaki hitam

Penyakit bunga dalaman ini disebabkan oleh kulat Fusarium yang agresif, yang merupakan pemangsa sebenar di dunia acuan, melepaskan toksin yang kuat pada waktu serangan. Kulat terutama mempengaruhi batang tanaman muda, menyebabkan perkembangan batang hitam yang disebut, akibatnya batangnya menghitam, menipis dan memutar.

Proses dari jangkitan hingga manifestasi gejala dan kematian tumbuhan cepat, kadang-kadang hanya memerlukan beberapa jam. Sekiranya terdapat jangkitan pada spesimen dewasa, penyakit ini hampir tanpa gejala, menghalang pertumbuhan dan melemahkan bunga. Batangnya tidak mati serta-merta dan satu demi satu.

Yang paling rentan terhadap kaki hitam adalah violet, senpolia, siklamen, krisan, mawar, begonia. Sukar untuk dirawat, oleh itu lebih baik memusnahkan tanaman, dan merawat yang sihat yang tersisa beberapa kali dengan racun kulat sistemik.

Kekaburan lewat

Penyakit kulat, paling sering disebabkan oleh tanah yang tercemar. Kelembapan berlebihan boleh memburukkan lagi masalah..

Tanda-tanda: kekurangan pertumbuhan, kerutan daun, penampilan bintik-bintik coklat pada batang dan daun.

Selalunya larut malam mempengaruhi keluarga mentol, anggrek, senpolia, krisan, dieffenbachia, spathiphyllum, dracaena. Bermasalah.

Cendawan serbuk

Plak jamur putih pada daun, yang semakin gelap dari masa ke masa, membentuk titik sporulasi cendawan hitam.

Penyebaran cendawan tepung disukai oleh udara yang hangat dan terlalu lembap. Tumbuhan diasingkan, bahagian yang teruk terjejas dikeluarkan, dirawat beberapa kali dengan sediaan yang mengandungi sulfur atau lesitin.

Reput lembut bakteria

Gejala: bintik-bintik gelap, berair, tumbuh pada daun, batang, mentol dan ubi. Busuk menyebabkan kematian pucuk, melembutkan dan membusuk tisu. Penyakit ini berkembang kerana penyiraman yang berlebihan, genangan air di dalam periuk atau kelebihan nitrogen.

Yang paling sering dijangkiti adalah tanaman ubi dan bulat, serta kaktus, anggrek, Kalanchoe, Yucca, Caladium. Sekiranya langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya, maka bunga dalaman akan mati.

Rawatan bunga dalaman terdiri daripada pemindahannya, di mana bahagian yang terkena dikeluarkan, kepingan dirawat dengan larutan kalium permanganat 1%, meninggalkan akar dalam larutan selama 1-2 jam.

Kemudian tempat potong ditaburkan dengan arang batu serbuk dan biarkan tanaman selama beberapa jam di bawah sinar matahari, yang membunuh bakteria.

Pasu dibasmi kuman, tanah diambil baru. Untuk mencegah jangkitan semula, bunga dirawat dengan racun kulat beberapa kali seminggu.

Mengesan virus

Gejala muncul dalam bentuk bulatan kuning-hijau bulat pada daun, yang kemudian menjadi gangsa, menyebabkan nekrosis tisu.

Virus tomat dibawa oleh perosak tanaman dalaman, jadi spesimen yang paling lemah terjejas.

Titik bakteria

Ia menampakkan dirinya sebagai bintik-bintik kecil berair atau berminyak berkaca dengan perbatasan kabur yang terbentuk di bahagian bawah plat daun. Penyakit ini sering disebut bakteriosis vaskular atau luka bakar bakteria, yang mempengaruhi terutamanya daun muda, bunga dan pucuk tanaman yang lemah..

Pencegahan dilakukan dengan menyemburkan dengan suspensi khas tembaga oxychloride 5%. Rawatannya merangkumi membuang bahagian yang terkena dan rawatan dengan agen antijamur..

Rhizoctonia atau reput coklat

Punca kejadiannya adalah tanah yang dijangkiti kulat dari spesies Rhizoctonia, yang mempengaruhi sistem akar dan bahagian bawah tanaman. Ia menampakkan diri dalam bentuk stunting, menguning dan perubahan warna daun, munculnya bintik-bintik hitam dan coklat basah pada tisu yang dijangkiti, di mana spora miselium kemudian muncul.

Kelembapan berlebihan di udara dan tanah adalah faktor risiko. Pada tahap awal, ketika akar terpengaruh, tanaman dikeluarkan dari periuk, semua akar yang dijangkiti dikeluarkan, bahagian dibasmi kuman, dikeringkan, dirawat dengan racun kulat dan ditransplantasikan ke substrat baru.

Kulat bergerak atau jelaga

Gejala: plak gelap miselium muncul di permukaan daun, menyerupai filem jelaga terlebih dahulu dalam bentuk bintik-bintik terpisah, yang kemudian tumbuh dengan cepat.

Bahagian bawah plat daun sering dilapisi dengan lapisan melekit..

Mudah alih berkembang kerana peredaran udara yang lemah pada kelembapan tinggi dan suhu hangat.

Walau bagaimanapun, perosak seperti serangga skala, kutu daun dan kutu busuk adalah penyebab utama kulat jelaga..

Plak agak mudah dikeluarkan dengan span yang direndam dalam air sabun. Kemudian bunga boleh dimandikan di pancuran air hangat, setelah itu daun dan pucuk dikeringkan dengan sempurna. Walau bagaimanapun, bahagian yang terjejas teruk mesti dikeluarkan..

Perosak yang dikesan dengan racun serangga.

Berisiko: lemon, fuchsia, gerbera, kopi, bunga raya, orkid.

Busuk kelabu (Botritis)

Gejala: plak kelabu, halus pada pucuk, batang, tangkai daun, kawasan yang terkena cepat membusuk, menggelap dan mati.

Perkembangan penyakit bunga dalaman ini menyumbang kepada panas dengan kelembapan yang tinggi, kekurangan peredaran udara yang baik dan substrat yang padat.

Paling rentan terhadap reput kelabu: begonia, siklamen, aglaonema, balsam, violet, gloxinia, Kalanchoe.

Rawatan dan pencegahan dilakukan dengan persiapan kulat. Tumbuhan yang dijangkiti sepenuhnya musnah.

Layu Verticillus (layu)

Penyakit ini disebabkan oleh kulat spesies Verticillium. Gejala: penghambatan pertumbuhan, menguning dan memutar di sepanjang tepi daun bawah, yang akhirnya jatuh. Patogen berkembang di tanah yang dijangkiti, masuk ke akar tanaman setelah menanam.

Keadaan yang baik untuk patogen: peningkatan suhu udara (17-22 ̊С), penyiraman berlebihan, perbezaan suhu yang teruk, perosak. Rawatannya dilakukan dengan memasukkan racun kulat (Topsin, Fundazole) ke dalam tanah, tetapi hanya berkesan pada peringkat awal..

Penyakit tanaman dalaman yang mungkin muncul dalam proses menanamnya

Kadang-kadang tumbuh bunga di rumah, anda dapat melihat bahawa mereka mula hilang - daunnya layu atau dahan kering. Penyakit tanaman dalaman boleh berlaku kerana penjagaan yang tidak betul untuknya. Ini mungkin disebabkan oleh munculnya penyakit tanaman dalaman - jangkitan bakteria atau jangkitan dengan serangga berbahaya. Setelah mengetahui sebarang gejala, sangat mustahak untuk memulakan rawatan untuk mengelakkan kematian tanaman.

Sebab-sebab perkembangan penyakit

Terdapat pelbagai sebab penyakit tanaman boleh berlaku:

  1. Lokasi tidak betul - cahaya matahari terlalu sedikit / terlalu banyak.
  2. Tanah yang tidak dibuat dengan betul atau diperoleh tidak sesuai dengan jenis tanaman.
  3. Suhu di dalam bilik di mana tanaman dalaman ditanam tidak memenuhi syaratnya.
  4. Penyiraman yang tidak terkawal, yang menyebabkan kematian sistem akar.

Memilih tempat untuk tanaman

Juga, penyakit atau serangga berbahaya boleh memasuki rumah jika tanaman baru tidak dikuarantin. Bagaimanapun, seorang pemula dapat menyimpan telur hama atau spora penyakit bakteria di tanah atau daun.

Oleh itu, untuk mengelakkan penyakit bunga dalaman di rumah, ketika memperoleh tanaman baru, seseorang mesti mengkaji penampilannya dengan teliti. Pertama, periksa plat daun dari dua sisi, kerana penyakit tumbuhan dapat bersembunyi walaupun pada sinus tanaman dalaman.

Mereka harus:

  • Tiada kerosakan mekanikal;
  • Tiada bahagian yang digerogoti;
  • Serangga tidak boleh duduk, merangkak atau terbang di bahagian bawah kepingan;
  • Daun hendaklah bersih tanpa pelbagai bintik, titik. Oleh kerana pelbagai bintik-bintik pada daun dapat bererti penyakit bakteria dan perlu segera menyingkirkan bunga rumah dan memulakan rawatan;
  • Sekiranya mungkin, kemudian perlahan-lahan mengeluarkan tanah dengan akar dari cawan plastik, dan periksa akar perosak atau kulat..

Tetapi, walaupun telah memeriksa semuanya dengan sangat teliti, setelah tiba di rumah di dalam tanaman, mereka karantina jauh dari tanaman lain.

Kerana pada waktunya penyakit yang didiagnosis dan rawatan akan memberi peluang kepada penanam untuk menyembuhkan rakannya yang hijau.

Jenis penyakit

Terdapat pelbagai jenis penyakit tumbuhan yang menampakkan diri di rumah:

  • Penyakit virus;
  • Penyakit bakteria;
  • Jangkitan dengan serangga berbahaya;
  • Penyakit kulat.

Setelah didiagnosis, penyakit ini mengurangkan masa yang diperlukan untuk merawat tanaman dan bunga kelihatan kurang lusuh selepas rawatan. Perlu juga diingat bahawa semasa berbunga, lebih baik membuang tunas semasa diproses sehingga bunga tidak menghabiskan tenaganya untuk berbunga, tetapi mengirimkannya untuk menyingkirkan penyakit dan memulihkan.

Penyakit virus

Penyakit seperti itu tidak dirawat dengan ubat-ubatan, kerana tidak ada. Oleh itu, sangat penting untuk menyingkirkan tanaman seperti itu dari koleksi rumah sehingga penyakit virus itu menular ke bunga yang berdekatan dengannya. Ketika meneteskan bunga, disarankan untuk membuang wadah di mana ia tumbuh sehingga tidak berfungsi sebagai pembawa penyakit..

Adalah mungkin untuk menentukan bahawa tanaman telah dijangkiti oleh warna cacat dan mosaik plat daun. Sekiranya penjual bunga masih ragu-ragu bahawa tanaman itu telah dijangkiti penyakit ini, maka mereka menjauhkannya dari orang lain dan memantau keadaannya.

Mosaikisme - tanda penyakit virus

Penyakit bakteria

Di antara penyakit bakteria terdapat:

    Busuk - ia sering muncul pada tanaman dengan bahagian berdaging dan kelembapan berlebihan semasa menyiram. Sekiranya penanam terlalu banyak menanam tanaman, beberapa bahagian menjadi lembut akibat kesan reput;

Reput kelabu

  • Mengelupas bahagian tanaman - ini biasanya bermula dari atas dan secara beransur-ansur keseluruhan tanaman layu dan mati;
  • Spotting - biasanya muncul pada bilah daun. Bintik boleh kering, hitam atau merah. Ciri khas penyakit ini adalah sempadan bintik-bintik yang jelas;

    Mengesan kanser bakteria - mudah diperhatikan oleh pelbagai pertumbuhan pada tanaman dan perkembangannya yang tidak betul. Sekiranya terdapat banyak pertumbuhan seperti itu, maka bunga itu akan mati.

    Bahan kimia tidak akan membantu dalam rawatan tanaman, lebih baik menjalankan profilaksis dan memantau jumlah kelembapan yang memasuki tanaman.

    Serangga berbahaya

    Seperti yang anda lihat dalam foto di bawah ini, perosaknya pelbagai - ada yang mudah diperhatikan, yang lain hanya terdapat dengan kaca pembesar di tangan.

    Kutu

    Terdapat banyak spesies yang berbeza, tetapi prinsip pengaruhnya terhadap tumbuhan adalah sama. Bunga layu, batangnya hilang bentuk dan kelainan, pertumbuhan vegetatif berhenti. Kutu dijumpai di bahagian bawah plat daun; mereka sangat kecil sehingga populasinya menyerupai debu putih..

    Perisai

    Ia hanya bergerak pada tahap awal, kemudian ditutup dengan pelindung dan menempel pada satu tempat di kilang dan memakan jusnya. Scutellum berwarna coklat muda, plak mudah dipetik dengan kuku. Di bawah perisai semula jadi, betina berada dan memperlihatkan keturunannya.

    Nyamuk cendawan

    Perosak ini mempunyai larva yang paling berbahaya, kerana mereka yang memakan getah tanaman. Larva, berada di dalam tanah, merosakkan jisim akar.

    Penyakit Mealybug

    Ini menyerupai salinan kecil kutu kayu, dan memakan jus tanaman, menusuk bahagiannya. Berada di permukaan tanaman, hama melepaskan jisim pelekat yang menarik kulat jelaga, yang mengganggu fotosintesis dan ada kemungkinan kematian bunga, jika anda tidak mengambil langkah tepat untuk rawatannya.

    Whitefly

    Ini adalah ngengat kecil hingga 3-5 mm yang bertelur di belakang pinggan daun. Akibat hidupnya, kulat jelaga terbentuk, yang menyebabkan kematian bunga tersebut. Titik berkrim muncul di kepingan yang terkena, dan lama-kelamaan ia berubah menjadi kuning dan hilang..

    Serangga hijau kecil 3 mm terletak di hujung pucuk dan memakan getah tanaman. Dan dalam dos kecil mereka tidak berbahaya, tetapi jika koloni tumbuh, maka semut dibawa masuk, membawa pelbagai jenis kulat.

    Tungau labah-labah

    Sangat mudah diperhatikan oleh web yang terletak di pangkal daun. Kutu, seperti semua perosak, memakan jus tanaman, sehingga kematiannya.

    Penyakit kulat

    • Titik kering - Penyebabnya ialah Alternaria kulat. Penyakit ini berlaku dengan kelembapan berlebihan, dan muncul pertama di lempeng daun bawah, secara beransur-ansur bergerak ke bahagian atas tanaman.

    Alternariosis

  • Anthracnose - Ia dapat dilihat dengan adanya formasi gelap pada plat daun. Selalunya, penyakit ini berlaku dalam keadaan rumah hijau kerana kelembapan dan kepanasan yang meningkat..
  • Luka bakar merah - Ia dapat dilihat pada tanaman mentol, mentol dipengaruhi oleh penyiraman yang berlebihan. Ia muncul di tempat pembakaran merah, dan kemudian kerak dengan formasi kulat muncul. Bunga berhenti, bilah daun mempunyai penampilan yang bengkok.

    Stagonosporosis Fusarium - Pertama mempengaruhi jisim akar tanaman. Oleh kerana spora kulat berbahaya terdapat di dalam tanah. Tanaman boleh menjadi sakit tanpa mengira usianya setelah dipindahkan ke tanah yang dijangkiti. Tanda luaran - akarnya membusuk, daun berubah warna menjadi warna kuning dan gugur. Penyakitnya cepat, bunga mati dalam masa seminggu.

    Fusarium

  • Eden - Penyakit ini berlaku pada cahaya rendah ditambah kelembapan yang tinggi. Selalunya mempengaruhi tanaman yang berasal dari selatan.
  • Septoria - Dalam penyakit ini, bintik-bintik kelabu dengan sempadan kuning muncul di tanaman. Spora jamur ini dapat bertahan dalam penyejukan yang ketara dan pada musim bunga mereka mula membiak..

    Septoria

  • Busuk kelabu - Pertama muncul di batang tanaman, dan kemudian merebak ke seluruh tanaman. Busuk mempengaruhi organ dalaman bunga dan menghentikan peredaran nutrien. Sebelum memulakan rawatan, perlu mendiagnosis penyakit dengan betul, dan memulakan rawatan tepat pada masanya.
  • Cendawan serbuk (karat) - Mempengaruhi semua bahagian tanaman. Tanda-tanda pertama adalah, lapisan serbuk pada daun. Ia menyerupai tepung yang ditaburkan pada bunga. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan, plak tumbuh, dan menyekat nafas daun. Terdapat juga cendawan berbulu, hanya mempengaruhi lempeng daun, meninggalkan noda belerang pada mereka.

    Sebagai tambahan kepada penyakit di atas, terdapat penyakit yang disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul.

    Dropsy

    Penyakit ini muncul setelah berehat lama dalam pengairan dengan tanah yang terlalu kering. Kemudian penanam mula menyiram dengan banyak dan sistem akar tidak mengatasi kelembapan yang banyak. Juga terjejas oleh kekurangan udara segar dan air sejuk semasa pengairan.

    Batas kuning dan tuberkel tidak besar muncul di pinggan daun. Sekiranya anda tidak meluruskan perawatan, maka jumlah pertumbuhan meningkat, dan tanaman itu ditutup sepenuhnya dengan tuberkel. Selepas itu helaian itu mati dan jatuh.

    Cara untuk melawan

    Punca permulaan penyakit berbeza sama sekali dan anda harus berusaha memastikan tanaman itu sesuai dengan keperluannya. Dan kemudian penyakit ini tidak akan mengganggu perkembangannya.

    Kawalan serangga

    Setiap perosak mempunyai langkah kawalannya sendiri..

    1. Dari kutu adalah yang terbaik untuk menggunakan racun serangga, dan daun dengan sekumpulan kutu besar terkoyak secara manual;
    2. Anda boleh menghilangkan kudis dengan membuang semua plak secara manual dan hanya selepas itu mereka dirawat dengan Actellic. Pemprosesan dilakukan tiga kali dengan selang 5-7 hari. Ini akan menjamin bahawa tanaman menyingkirkan perosak ini;
    3. Dari nyamuk cendawan - jika terdapat sedikit perosak, anda hanya perlu mengeringkan tanah dengan baik di dalam bekas dengan tanaman, dan ia akan hilang. Sekiranya lesi meluas, maka gunakan sediaan kimia "Mukhoed" setelah penggunaannya, penyiraman dihentikan selama 5-6 hari;
    4. Dari mealybug - singkirkan sabun hijau dengan alas kapas, penyediaan bawang putih atau tembakau juga sesuai. Sekiranya ini tidak membantu, maka mereka dirawat dua kali dengan persediaan kimia:
       Metafos.
       Actellic.
    5. Dari lalat putih - sukar untuk menghancurkan perosak ini. Perlu mengeluarkan telurnya dan menangkap ngengat pada pita saluran. Anda boleh merawat daun dengan larutan sabun hijau atau infusi bawang putih. Sekiranya ubat-ubatan rakyat tidak membantu, maka perlu dirawat dengan penyelesaian nikotin;
    6. Dari aphids - anda boleh menyembur dengan larutan kalium permanganat. Penyelesaiannya harus berwarna merah jambu, jika ini tidak membantu, perlu melakukan rawatan dengan Derris;
    7. Dari tungau labah-labah, jaring laba-laba dikumpulkan dengan kapas, tetapi untuk mengeluarkannya dari sinus daun, tongkat telinga digunakan. Selepas prosedur ini, perlu memproses bunga dengan Actellic..

    Harus diingat bahawa untuk sebarang penyakit, bunga itu ditempatkan jauh dari tanaman lain dan barulah mereka memulakan rawatan.

    Jangkitan kulat dapat dikalahkan dengan menggunakan ubat:

    • Rumah;
    • Abiga;
    • Vitaros;
    • Fundazole;
    • Trichodermin;
    • Solbar;
    • Belerang tanah;
    • Cecair Bordeaux;
    • Cuprozan;
    • Ubat AB;
    • Fitosporin.

    Pencegahan

    Agar tanaman tidak sakit, perlu mewujudkan keadaan yang diperlukan untuknya. Ia juga bernilai menjaga pencegahan penyakit..

    1. Semasa membeli kilang, anda perlu memeriksanya dengan teliti agar tidak terkena penyakit lain;
    2. Bunga dipilih berdasarkan keadaan apa yang dapat disediakan oleh penjual bunga untuk penanamannya;
    3. Selepas pembelian, perlu dikuarantin tanaman selama 2 minggu, sehingga penyakit itu dapat menampakkan diri jika bunga itu dijangkiti;
    4. Anda harus kerap memeriksa koleksi bunga anda untuk mencari penyakit tepat pada waktunya dan menghentikannya;
    5. Tumbuhan yang terjejas mesti diasingkan, mengetepikannya daripada kumpulan utama.

    Agar tanaman tidak menyakitkan dan menyenangkan mata, penanam mesti mematuhi semua syarat penanamannya. Hanya dalam kes ini tidak akan menyakitkan. Anda juga perlu ingat bahawa dengan menggunakan tanah kebun, anda boleh membawa perosak atau penyakit kulat ke dalam tanaman. Oleh itu, ia mesti dibasmi kuman sebelum digunakan. Dianjurkan juga pada musim bunga / musim luruh untuk memproses koleksi anda dengan beberapa jenis ubat untuk mengelakkan penyakit.

    Tumbuhan rumah

    Penjagaan dan pemeliharaan tanaman dalaman

    Tumbuhan rumah

    Penjagaan tanaman

    Penjagaan tanaman

    Penyakit dan Perosak

    Penyakit dan Perosak

    Penyakit tanaman rumah.

    Selalunya semasa menanam tanaman dalaman, anda boleh membuat beberapa kesalahan dan tanaman anda mula kelihatan buruk, sakit. Melanggar pertumbuhan dan perkembangan tanaman, anda boleh memprovokasi banyak penyakit bunga dalaman.

    Terdapat banyak sebab yang menyebabkan simptom yang serupa, kerana ini adalah kesan draf, anda boleh melupakan permulaan perkembangan masalah kesihatan tanaman dalaman anda. Masalah yang paling biasa adalah penyakit tanaman dalaman, daun melekit, dan anda juga boleh melawannya.

    Semasa memilih ubat, anda boleh menggunakan alat yang terbukti, seperti kalium permanganat, asid borik untuk tanaman dalaman lebih banyak digunakan untuk memberi makan daripada memerangi penyakit bunga domestik.

    Penyakit yang paling biasa di kalangan tanaman dalaman adalah cendawan serbuk, yang terbahagi kepada palsu dan benar. Reput kelabu, reput akar, reput coklat leher leher, fusarium, karat, bintik daun, jamur jelaga. Sekiranya ia tidak dapat dikesan tepat pada waktunya, maka masalah ini sukar diselesaikan tanpa ubat khas..

    Masalah tanaman biasa.

    Mari cuba fahami dengan tanda apa anda dapat memahami masalah ini dan apa yang harus dilakukan dalam kes ini:

    1. daun tua mula menjadi kuning - pada musim panas - ini mungkin menunjukkan kekurangan nutrien, tanaman yang terlalu kering. Pada musim luruh dan musim sejuk - kekurangan cahaya, suhu udara tinggi.
    2. hujung daun menjadi kuning - ini menunjukkan lebihan kalsium di dalam tanah, tanah di dalam periuk dengan tanaman kering.
    3. keseluruhan tumbuhan berubah menjadi kuning - ini adalah kelembapan berlebihan atau pengeringan kuat dari koma tanah, udara kering di dalam bilik. Kebolehtelapan tanah yang lemah, tanah yang lebat dan lebat, tidak termasuk penyediaan tanaman untuk berehat.
    4. daun hijau muda pada tanaman - daun menjadi pucat, tetapi uratnya masih berair. Terdapat banyak kalsium dan klorin di dalam air untuk pengairan. Penampilan ini - menunjukkan kekurangan baja nitrogen. Tumbuhan anda kelaparan kerana nutrien. Tanah terlalu berasid dan tidak sesuai untuk menanam tanaman ini. Pada musim panas - ini mungkin lebihan cahaya. Dengan penyakit sistem akar dan kerosakan oleh perosak (nematoda), daun tanaman juga menjadi pucat.
    5. tepi menjadi kuning dan hujung daun kering, bintik-bintik muncul - kekurangan baja potash, udara yang sangat kering di dalam bilik, kandungan klorin dalam air untuk pengairan mempengaruhi.
    6. kehilangan daun turgor dan kendur, daun jatuh - penyiraman yang buruk dan kekurangannya, keadaan suhu dilanggar. Kekurangan kalium, magnesium, garam berlebihan dalam air untuk pengairan, penyakit sistem akar.
    7. daun dipintal atau berkerut - terdedah kepada sejuk, klorosis. Untuk daun tua - ini kekurangan kalium, magnesium dan fosforus, untuk muda - mangan, tembaga, boron dan molibdenum.
    8. penampilan bintik-bintik pada daun - bintik-bintik boleh berwarna hijau muda, dengan pelbagai bentuk dan ukuran. Pada musim panas - ini mungkin bermaksud luka bakar dari sinar matahari langsung, pada musim sejuk dari udara sejuk yang jatuh pada daun basah.
    9. variasi warna hijau gelap - kekurangan cahaya, diberi makan dengan baja nitrogen.
    10. warna hijau pucat, kuning dan keputihan - pada daun muda bermaksud kekurangan zat besi, sulfur dan tembaga.
    11. pelepasan vitreous pada helaian, bintik-bintik kering coklat pada daun - penyiraman berlebihan, kelembapan tinggi, kekurangan udara segar. Bercakap mengenai suhu rendah atau cahaya berlebihan.
    12. tidak ada tunas dan ada sedikit daripadanya - rejim dorman untuk tanaman dilanggar. Waktu makan dan waktu siang yang tidak mencukupi, kelembapan udara yang buruk.
    13. tunas jatuh atau tidak terbuka - penurunan suhu yang tajam, udara kering di dalam bilik, benjolan tanah terlalu kering, kekurangan makanan, pencahayaan atau kelebihan nitrogen.
    14. layu bunga - kelebihan nitrogen dan kelaparan umum, kering dari koma bumi.
    15. tangkai bunga pendek - mod pengairan dilanggar, kelebihan atau kekurangan kelembapan, pemberian makanan yang tidak betul atau ketiadaan lengkapnya, perbezaan suhu, kekurangan nitrogen, ketidakcocokan tanah untuk keperluan tanaman, dormansi terganggu.
    16. kekurangan nitrogen - perubahan warna daun, seterusnya menjadi telus dan gugur.

    Seperti yang anda lihat, pelbagai faktor penyelenggaraan tanaman dapat mempengaruhi semua proses penting. Dan kadang-kadang menguning daun mungkin tidak cukup nutrien, dan kadang-kadang tanaman anda terkena perosak atau penyakit..

    Penyakit berjangkit dan virus.

    Penyakit tanaman dalaman dibahagikan kepada dua kumpulan berjangkit dan virus.

    Akar serviks.

    Lebih kerap anda dijumpai penyakit seperti itu di kaktus. Leher akar ditutup dengan tempat-tempat busuk berkaca, mereka berubah warna dan tumbuh dengan cepat..

    Sebab - kulat memasuki tanah dengan tanah. Kelembapan tanah yang tinggi menyumbang kepada pembangunan.

    Cara bertarung - sukar untuk melawan reput. Anda harus membuang tanaman, dan tanah, dan periuk di mana ia tumbuh. Periuk plastik boleh dibasmi kuman. Sekiranya anda mempunyai tanaman yang sangat jarang, cubalah memangkas bahagian yang sihat dan menanamnya pada stok, menyiram lebih sedikit daripada biasa. Malangnya, jika penyakit ini tidak diperhatikan tepat pada waktunya, tanaman itu mati.

    Bangkai tangkai.

    Dengan penyakit ini, bahagian batang menjadi lembut, dan mahkota secara beransur-ansur memudar. Tangkai secara beransur-ansur berubah menjadi coklat dan reput.

    Punca - penyakit kulat, tanaman menjadi dijangkiti melalui tanah. Ia berkembang dengan cepat di dalam tanah dan menembusi tanaman..

    Cara bertarung - merawat tidak berguna dan prosesnya sangat sukar. Pada kekalahan awal - perlu mengeluarkan semua pucuk yang rosak, mengurangkan penyiraman, memperbaiki udara dalaman dengan menayangkan. Dengan jangkitan teruk - tanaman itu dibuang bersama dengan tanah dan periuk.

    Cendawan jelaga hitam.

    Tumbuhan ditutup dengan bintik hitam - menyerupai noda jelaga.

    Sebabnya - kekalahan seperti cendawan jelaga - adalah akibat dari perosak: kutu daun, serangga skala, serangga, lalat putih. Cendawan seperti itu muncul pada rembesan perosak ini..

    Cara melawan - periksa dahulu tanaman untuk perosak, buangkan semuanya, bilas noda dengan air. Sekiranya daunnya rosak teruk, angkat..

    Luka bakar merah.

    Perkembangan tanaman tidak berlaku sama rata. Pada tanaman bulbous - retakan merah muncul pada mentol.

    Sebab - tanaman dipengaruhi oleh kulat yang dapat menembus dengan draf.

    Cara bertarung - potong tempat yang rosak di kilang. Taburkan hirisan dengan arang hancur. Kami memberi kesegaran kepada tanaman dan ketika menyiram, cubalah untuk tidak menyalakan mentol.

    Akar busuk.

    Daun tanaman mula berubah menjadi kuning dan pudar, kemudian menghitam dan jatuh.

    Sebab - dengan kelembapan tanah yang kuat, penyakit kulat berkembang. Sangat mudah diserang succulents, pohon kelapa, begonia, senpolia.

    Cara bertarung - jika ini adalah peringkat awal, maka tanaman itu dapat dibantu. Tumbuhan mesti ditarik keluar dari periuk, dan ditransplantasikan ke tanah baru. Potong semua pucuk yang rosak dan sehingga tunas baru muncul - tanaman tidak disiram. Penyiraman selanjutnya dikurangkan. Sekiranya penyakit itu dalam bentuk yang diabaikan - tanaman itu dibuang bersama dengan periuk.

    Cendawan Downy.

    Bahagian atas daun ditutup dengan bintik-bintik coklat, dan bahagian bawahnya adalah plak putih. Kemudian, lapisan putih juga bertukar menjadi coklat..

    Punca - Penyakit kulat.

    Cara bertarung - kami membuang semua daun yang rosak, anda harus memindahkan tanaman ke bilik dengan udara kering dan kesejukan. Rawat tanaman dengan tembaga sulfat. Kami membuat penyelesaian 5 gram per 1 liter air - kami memprosesnya dua hingga tiga kali setiap dua minggu.

    Cendawan serbuk.

    Bahagian atas daun ditutup dengan lapisan serbuk putih..

    Punca - penyakit kulat, spora kulat boleh masuk.

    Cara melawan - kami memotong semua daun yang berpenyakit. Pindahkan ke tempat yang lebih sejuk dengan udara kering. Kami merawat tanaman dengan racun kulat yang mengandungi lesitin.

    Reput kelabu.

    Spora jamur menutupi seluruh tanaman dengan mekar, tunas, batang dan tunas yang lembut. Fuchsia, pelargonium, gloxinia dan senpolia sangat mudah terkena penyakit ini..

    Punca - Ini terutama disebabkan oleh bilik dengan suhu rendah dan kelembapan tanah yang tinggi..

    Cara melawan - buang semua bahagian tanaman yang rosak - lebih baik bakar atau buang segera, kurangkan penyiraman, sering ventilasi bilik, rawatan lengkap tanaman dengan racun kulat. Udara kering - melambatkan perkembangan penyakit.

    Perubahan warna daun.

    Perubahan warna pada daun tanaman berlaku, sementara urat tetap hijau.

    Sebab - kemungkinan kekurangan nutrien, air berkualiti rendah untuk pengairan.

    Cara mengatasi - tuangkan air lembut, boleh sedikit berasid. Kami memberi makan tanaman dengan baja yang mengandungi besi dan magnesium.

    Karat.

    Bahagian bawah daun ditutup dengan noda seperti karat. Lebih mudah terdedah kepada fuchsia dan pelargonium.

    Punca - penyakit kulat, spora kulat membiak dengan cepat dan menutupi keseluruhan daun.

    Cara melawan - keluarkan semua daun yang rosak, beri tanaman akses ke udara segar, rawat dengan racun kulat.

    Mozek.

    Daun ditutup dengan bintik-bintik hijau muda, keputihan. Tumbuhan ini melambatkan pertumbuhan dan secara praktikalnya tidak berkembang. Malangnya, ini adalah penyakit virus dan mustahil untuk melawannya. Tanaman seperti itu mesti dikeluarkan, dan tanaman tersebut tidak boleh dibiakkan..

    Fusarium.

    Penyakit kulat. Dengan kerosakan, akar dan leher akar menderita. Selepas itu, dedaunan bertukar menjadi kuning, tanaman itu layu dan mati.

    Sebab - kelembapan udara dan tanah yang tinggi.

    Cara melawan - jika jangkitan pada peringkat awal - buang semua bahagian yang rosak. Longgarkan tanah dan ventilasi bilik. Kami tidak membenarkan kelembapan yang tinggi.

    Produk Kawalan Perosak dan Penyakit.

    Semasa merawat dan merawat tanaman anda, anda mesti ingat bahawa ubat yang anda gunakan mestilah tidak beracun dan tidak berbahaya bagi haiwan lain. Apabila menggunakan sediaan biologi, tidak akan membahayakan serangga lain, kerana semua persediaan tersebut memenuhi syarat ini.

    Terhadap penyakit kulat, trichodermin dan haupsin adalah baik. Actofit - racun serangga dan acarisida.

    Ubat yang lebih kuat - memerlukan penggunaan yang berhati-hati.

    Perkara utama adalah mengenali penyakit dan, bergantung kepada kumpulan agen penyebab penyakit ini, pilih ubat yang betul dan berkesan. Kami menggunakan pelbagai racun kulat. Fundazole bertindak pada kebanyakan reput, ia dapat digunakan ketika menyiram dan menyemburkan tanaman.

    Dalam keadaan florikultur dalaman, lebih baik menggunakan sediaan yang lebih berbahaya: trichodermin, phytosporin, haupsin, semuanya mempunyai pelbagai jenis untuk memerangi banyak penyakit tanaman dalaman. Semoga berjaya.

    Apa tanaman dalaman yang sakit dan bagaimana merawatnya

    Bersama dengan perosak, tanaman dalaman diancam oleh penyakit - baik virus dan bakteria. Selain itu, bunga domestik cenderung busuk, dapat dijangkiti cendawan tepung dan menderita musibah lain. Untuk mengelakkan ini, penting untuk melakukan rawatan tanah tepat pada masanya di dalam pasu dan penyemburan pencegahan, terutama setelah anda mengembalikan tanaman ke ambang tingkap dari teras atau balkoni.

    Jenis penyakit tanaman dalaman

    Apa tanaman dalaman yang sakit dan bagaimana menangani penyakit bunga domestik:

    Jamur Serbuk Jenis penyakit ini dicirikan oleh pembentukan pada permukaan organ yang terkena plak warna putih, abu atau kelabu. Akibat penyakit ini, tepi daun membengkok ke dalam, tisu-tisu hancur, daun kehilangan warna hijau dan secara beransur-ansur mati.

    Busuk. Penyakit tumbuhan, yang menampakkan diri dalam pembentukan reput baik di bahagian bawah tanah dan di bahagian bawah tanah tanaman. Ejen penyebab penyakit ini boleh menjadi pelbagai jenis mikroorganisma, memberikan gambaran serupa mengenai penyakit ini.

    Perhatikan foto - penyakit tanaman dalaman ini menampakkan diri dalam bentuk kecoklatan, pelembutan dan pereputan tanaman:

    Pembusukan putih pada mulanya menampakkan diri dalam bentuk bintik lembut berair, ditutup dari masa ke masa dengan lapisan keputihan dengan jisim hitam, formasi kental - sclerotia.

    Reput kering muncul sebagai bintik rata dengan kain coklat.

    Penisilin membusuk adalah penyakit tanaman dalaman yang disebabkan oleh kulat jamur genus penisilin. Pertama, bintik-bintik berair muncul, yang kemudian berubah menjadi coklat kemerahan dan ditutup dengan mekar hijau keabu-abuan.

    Selain reput disebabkan oleh kulat, terdapat reput bakteria.

    Penyakit bakteria. Sebilangan bakteria menyebabkan tanaman layu, munculnya tumor dan neoplasma yang timbul kerana pembahagian sel yang meningkat.

    Penyakit virus. Virus, menembusi ke dalam sel tumbuhan dan membiak di dalamnya, menyebabkan gangguan metabolik. Penyakit virus tumbuhan secara luaran ditunjukkan sebagai mosaik, nekrosis daun.

    Foto penyakit tumbuhan dalaman yang disebabkan oleh virus, bakteria dan virus ditunjukkan di bawah:

    Cara merawat tanaman dalaman dari penyakit: ubat yang berkesan

    Telah diketahui bahawa mencegah penyakit atau penjajahan perosak jauh lebih mudah daripada memerangi mereka. Lebih-lebih lagi, di rumah, rawatan penyakit tanaman dalaman rumit oleh kemungkinan penggunaan agen pelindung kimia yang sangat terhad. Oleh itu, jika untuk musim panas tanaman dibawa ke kebun atau ke balkoni, loggia, beranda terbuka, melakukan penyemburan pencegahan dari kompleks perosak 7-10 hari sebelum mengembalikannya ke bilik.

    Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan ubat yang berkesan seperti: "Fufanon", "Actellik", "Actaru".

    Ingatlah bahawa di bilik di mana terdapat tanaman pasu, anda tidak boleh menyimpan karangan bunga potong di dalam pasu. Mereka cepat pudar, dan hama dari mereka berpindah ke tanaman dalaman.

    Tanaman pasu baru yang dibeli harus dikuarantin selama 3 minggu, terpisah dari tanaman rumah anda. Dan hanya selepas itu, jika tidak ada hama dan tanda-tanda penyakit pada mereka, bolehkah mereka menggantikannya di antara bunga anda.

    Untuk pencegahan penyakit, setiap dua minggu sekali anda harus menyiram tanaman dengan larutan kalium permanganat berwarna merah muda pucat. Tumbuhan dalaman akan melindungi daripada penyakit kulat dan bakteria, "Fitosporin-M" atau "Gliokladin" dan sediaan biologi lain. Mereka, mengikut arahan, boleh digunakan untuk penyiraman tanaman dan penyemburan (10 g per 5 l air).

    Pemakanan tanaman secara berkala dengan baja, serta penggunaan produk biologi akan memperkuat kesihatan tanaman dan meningkatkan daya tahan terhadap penyakit dan perosak..

    Bagaimana cara mengatasi penyakit tanaman dalaman?

    Berikut ini menerangkan bagaimana menangani penyakit tanaman dalaman menggunakan produk biologi:

    "Bumi yang Sihat" (konsentrat penggantungan air, 198 g / l tiram + 198 g / l karboksin). Pencegahan perkembangan reput akar yang sesuai. Ubat ini digunakan untuk membasmi kuman dari jangkitan tanah. Ini adalah racun kulat sistemik untuk memerangi penyakit tanaman yang ditularkan melalui bahan penanaman dan tanah. Melindungi dari penyakit dalam jangka masa yang lama. Mencegah jangkitan tanah di zon akar.

    "Fitolavin" (pekat larut dalam air, 32 g / l fitobacteriomycin - kompleks antibiotik streptotrikin) adalah sediaan bakterisida dan fungisida. Hanya "Fitolavin" yang dapat menolong penyebaran penyakit bakteria tanaman sayuran di kawasan yang dilindungi. Berkat kesan sistemik, ia mudah menembusi tanaman, bergerak di sepanjangnya dan menyembuhkannya dari dalam.

    "Fitosporin-M" adalah alat yang sangat baik untuk memerangi penyakit tanaman dalaman, bioproteksi semula jadi terhadap penyakit kulat dan bakteria. Ini adalah penyediaan universal untuk tanaman rumah, kebun dan kebun dari penyakit akhir, busuk kering dan basah, kudis, layu, blackleg, rhizoctiniosis, alternariosis, macrosporiosis, dll..

    Keberkesanan "Fitosporin-M" ditingkatkan dengan adanya komposisi penyediaan pelindung pertumbuhan semula jadi "Gumi".

    "Alirin-B" (sel hidup Bacillus subtilis M-22 VIZR, titer 1CG9 CFU / g) adalah sediaan berdasarkan mikroorganisma bermanfaat yang diasingkan dari sumber semula jadi (1-3 tablet per 1 liter air). Sebelum merawat tanaman dalaman untuk penyakit dengan ubat ini, baca dengan teliti arahan penggunaannya.

    "Gliocladin" (kultur jamur Trichoderma harzianum VIZR-18, di samping itu, terdapat kompleks metabolit (mikroflora tanah berguna) - analog ubat terkenal "Trichodermin." Ia berkesan dalam memerangi pelbagai penyakit kulat. Ikuti arahan penggunaan.

    Sekarang anda tahu mengenai penyakit tanaman dalaman dan memerangi mereka, yang bermaksud sudah tiba masanya untuk memulakan langkah pencegahan.