Tompok coklat pada daun ungu: penyebab, rawatan

Daun coklat dalam violet mungkin menunjukkan penjagaan yang tidak sesuai untuknya. Adalah perlu untuk menyiram, mengurangkan kelembapan udara, menyuburkan, mengeluarkan tanaman dari sinar matahari langsung dan draf - maka ungu akan mula berkembang dan mekar. Selain perawatan yang tidak betul, pelbagai penyakit kulat dan berjangkit, serta jangkitan dengan perosak, dapat menjadi penyebab pewarnaan. Untuk menghilangkan masalah ini, langkah pencegahan mesti diambil..

Semasa menanam violet, yang terbaik adalah mencegah pembentukan bintik-bintik dan penyakit lain, kerana rawatan dapat memakan waktu lama.

Penyebab daun tumbuhan yang rosak yang paling biasa:

  • penjagaan yang tidak betul;
  • penyakit
  • jangkitan parasit.

Sekiranya daun ungu mulai ditutup dengan bintik-bintik pelbagai warna, maka ini menunjukkan penjagaan yang tidak betul. Kesalahan dalam penjagaan bunga:

  • pencahayaan yang tidak betul;
  • pemindahan tepat pada masanya;
  • penyiraman yang tidak betul;
  • draf.

Sekiranya anda melakukan penjagaan ungu yang tidak betul, maka tanaman itu mungkin mati. Sekiranya bintik-bintik dikesan pada daun dan tunas, alasan pembentukannya harus difahami..

Violet tidak menyukai cahaya matahari langsung. Dengan pendedahan cahaya matahari yang berterusan, tanaman mungkin terbakar: bintik-bintik bulat yang dicat dengan warna kuning akan mula muncul di kepingan. Lama kelamaan, noda menjadi coklat. Kadang-kadang lubang muncul di tengah daun.

Untuk memahami bahawa kilang itu mengalami luka bakar, anda harus memperhatikan tempat di mana bintik itu muncul. Dengan luka bakar, bintik-bintik muncul di sisi tingkap.

Dalam kes seperti itu, perlu untuk membuang semua daun dan perbungaan yang terkena, dan mengeluarkan tanaman ke tempatnya tanpa cahaya matahari langsung. Untuk tumbuh violet, ambang tingkap menghadap ke timur laut dan barat laut sesuai.

Sekiranya tanaman mempunyai bintik-bintik coklat atau coklat yang terletak di daun bawah, maka violet memerlukan pemindahan.

Formasi coklat dan coklat menunjukkan bahawa tanah telah menjadi alkali. Pemindahan dilakukan seperti berikut:

  • Perlu mengeluarkan bunga dari periuk dengan teliti agar tidak merosakkan sistem akar.
  • Akar bersih dari tanah lama.
  • Daun yang terkena harus dipotong. Pemotongan arang.
  • Tanam tanaman di periuk dan tanah baru. Berbanding dengan periuk sebelumnya, yang sekarang mestilah dua kali lebih besar. Untuk violet, tanah nutrien khas sesuai, di mana saliran harus ditambahkan. Sebagai saliran, lebih baik menggunakan sphagnum lumut. Tidak boleh ada fosforus di tanah segar. Elemen ini membawa kepada penuaan awal bunga..

Sekiranya penanam menuangkan violet dengan air sejuk, maka tanaman itu mungkin ditutup dengan bintik-bintik terang. Tumbuhan ini juga mengalami luka bakar yang teruk jika cahaya matahari terkena daun basah.

Untuk penyiraman, anda perlu menggunakan air suam. Menyiram sendiri pada waktu petang, apabila kemungkinan luka bakar diminimumkan.

Violet sangat takut dengan draf. Walaupun pada musim paling panas, ia harus dijauhkan dari tingkap terbuka. Daun yang terkena draf ditutup dengan bintik coklat muda dan putih. Bentuk pendidikan mungkin berbeza.

Untuk menyelesaikan masalah itu, perlu dikeluarkan violet dari tempat ia sentiasa menembusi. Lama kelamaan, bunga itu secara bebas akan sedar: tumbuh dedaun baru.

Penyakit yang dijangkiti juga boleh mempengaruhi warna daun. Violet boleh terdedah kepada penyakit berikut:

  • Cendawan serbuk.
  • Busuk.
  • Fusarium.
  • Kekaburan lewat.
  • Virus daun dan bintik.

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah:

  • Tanah yang tidak betul. Jangkitan berlaku pada bunga yang ditanam di kebun atau tanah hutan. Sebaiknya beli substrat khas untuk violet di kedai.
  • Kekurangan kalium, fosforus dan mineral lain boleh menyebabkan pembentukan jamur.
  • Nitrogen yang berlebihan. Tanah nitrogen yang berlebihan menyebabkan perkembangan penyakit kulat secara intensif.
  • Penjagaan yang tidak betul memprovokasi pembentukan penyakit. Tumbuhan tidak boleh disimpan pada kelembapan tinggi, terlalu rendah atau suhu tinggi dan di tempat yang tidak cukup terang.

Apabila terkena cendawan tepung, daun tanaman mulai ditutup dengan lapisan putih atau kelabu-putih. Ia senang dibersihkan jika digosok. Di bawah plak, daun kelihatan lemah. Penyakit kulat mempengaruhi tunas bunga. Lama kelamaan, daun menjadi coklat dan mati, dan warna yang dikumpulkan tidak berbunga.

Jamur paling mudah dicegah daripada menyembuhkan, kerana memerlukan lebih banyak masa dan usaha. Tetapi jika tanaman itu masih dijangkiti, anda perlu mengikuti arahan:

  • Daun dan tunas yang musnah.
  • Mengasingkan tanaman yang berpenyakit dari yang sihat. Ini perlu agar tidak menjangkiti bunga jiran.

Sekiranya lesi minimum, maka anda boleh mencuci daun dengan larutan kalium permanganat. Ia memerlukan ¼ gram mangan per liter air. Prosedur diulang selepas lima hari untuk mencegah jangkitan semula..

Dengan luka yang teruk, persediaan industri berikut boleh digunakan:

Daun dan akar yang busuk berlaku dalam keadaan berikut:

  • Terdapat pemisahan kilang.
  • Adakah pemotongan bahagian atas saluran untuk pemindahan tanaman.
  • Mengasingkan anak-anak.
  • Kutu perosak.
  • Penyiraman berlebihan.

Anda boleh mengenal pasti penyakit ini dengan gejala berikut:

  • Daun ditutup dengan bintik-bintik coklat dan kehilangan turgornya.
  • Petioles dan daun tanaman mula pudar.

Dengan kerosakan teruk, rawatan dilakukan dengan membuang kawasan yang rosak sepenuhnya. Anda boleh membasmi violet dengan daun yang sihat, yang kemudian akan memberi soket baru.

Roset muda, kanak-kanak, dan daun berakar mungkin reput coklat. Batang daun berakar menjadi coklat kecoklatan dan akhirnya menjadi lembut dan nipis. Di tanah di bawah saluran keluar, anda dapat melihat benang miselium keputihan.

Sekiranya penyakit dikesan, tindakan segera mesti diambil, kerana busuk dapat merebak ke tanaman dalaman yang berdekatan.

Mana-mana ungu yang berakar memerlukan langkah pencegahan: merawatnya dengan racun kulat, dan merawat tanah di bawah saluran keluar dengan fitosporin.

Dengan reput akar, daun violet mula ditutup dengan bintik-bintik pucat dan pudar. Sekiranya tanaman dikeluarkan dari tanah, maka akar coklat lembut dapat dikesan..

Penyakit ini berkembang dengan kelembapan tinggi dan keasidan tanah yang rendah.

Untuk mengatasi penyakit ini, anda perlu mengurangkan jumlah penyiraman.

Langkah pencegahan harus diambil dengan rawatan akar dengan fitosporin. Penyebaran penyakit akan dikurangkan dengan menanam violet di tanah yang menahan kelembapan..

Dengan reput kelabu di permukaan daun, anda dapat mencari bintik-bintik dalam bentuk lapisan berbulu kelabu. Penyakit seperti ini melemahkan dan menipis bahagian hijau tanaman..

Semua bahagian tanaman yang terjejas dan mati dikeluarkan. Ini mesti dilakukan agar daun dan keratan yang dijangkiti tidak masuk ke tanah..

Untuk mengurangkan risiko jangkitan, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • Elakkan kelembapan tinggi.
  • Jangan semburkan daun ungu.
  • Menjaga penyiraman yang betul. Mencegah genangan dan pemeluwapan kelembapan.

Penyakit ini bermula dengan sistem akar violet. Akarnya mulai membusuk, dan jangkitan merebak melalui saluran ke batang, tangkai daun dan daun bawah. Dedaunan berubah menjadi coklat dan tepinya berair. Lama kelamaan, bahagian hijau layu dan mati..

Penyakit ini merebak dalam keadaan berikut:

  • Pada suhu rendah (di bawah 16 darjah).
  • Semasa melemahkan tanaman setelah berbunga.
  • Dengan kekurangan baja.

Setelah menemui fusarium, perlu mengeluarkan warna ungu dari tanaman lain. Violet yang terkena musnah hanya bersama dengan tanah, dan periuk dibasmi kuman dengan racun kulat.

Penyiraman dan rawatan fitosporin bulanan yang betul akan membantu mencegah pembentukan fusarium.

Bintik-bintik kering berwarna coklat pada bahagian daun tanaman menjadi tanda larut malam. Tempat merebak dengan cepat. Dalam masa sesingkat mungkin, tisu tumbuhan mengalami nekrosis dan roset memudar.

Sekiranya bahagian atas saluran keluar tidak rosak, anda boleh memotongnya, merawatnya dengan racun kulat, memotong tempat dan akar yang rosak. Daun berasingan juga sesuai untuk perakaran..

Selebihnya bunga musnah. Bunga tetangga mesti diproses.

Penyakit virus boleh menghalang perkembangan violet, mengubah penampilan piring dan berhenti berbunga.

Penyebaran bunga boleh disebabkan oleh parasit. Virus gangsa disertai dengan penampilan daun yang bermutilasi, dicat dengan warna kecoklatan.

Penyakit virus tidak dirawat, sehingga tanaman itu musnah.

Bagi violet, jangkitan hama adalah bahaya besar. Serangga boleh menyebabkan penyakit bunga biasa. Tumbuhan yang berpenyakit mati.

Serangga berikut paling kerap mempengaruhi violet:

  • Tandakan siklon. Parasit tersebut dapat dikesan hanya setelah munculnya daun segar. Tumbuhan yang dijangkiti kutu menghentikan perkembangannya dan berbunga. Daun di tengah-tengah saluran keluar melengkung dan formasi coklat muncul di atasnya. Dalam memerangi parasit, phytoverm ubat atau racun serangga lain akan membantu.
  • Nematod. Serangga hidup di sistem akar dan saluran tanaman. Mereka memakan jusnya, racun dengan racun, yang merosakkan bekalan tisu. Violet berhenti tumbuh dan mekar. Apabila dijangkiti serangga ini, daun violet berubah bentuk dan ukuran, tumbuhan itu sendiri membentuk sebilangan besar anak-anak, dan nod dan penebalan vesikel muncul di akar. Tumbuhan yang terjejas mesti dihancurkan bersama dengan tanah, dan pot mesti dibersihkan..
  • Aphid. Mengesan parasit ini agak mudah. Bahagian belakang dedaunan, tangkai daun dan pangkal tumbuhan ditutup dengan rembesan melekit. Perosak itu dapat dibersihkan dengan air sabun atau ubat antitlin, phytoverm atau debu tembakau.
  • Thrips. Jenis parasit yang paling berbahaya. Ia dapat membiak dengan cepat, berpindah ke bunga jiran. Thrips adalah pembawa banyak penyakit ungu. Anda boleh memusnahkan serangga dengan bantuan Aktar. Diproses oleh tumbuhan itu sendiri, peduncles dan benjolan tanah.
  • Penyakit Mealybug. Membentuk kepingan putih pada daun dan tangkai daun. Di tanah anda boleh menemui gumpalan keputihan - tempat pengumpulan parasit. Daun bertukar menjadi kuning dan cepat pudar. Anda boleh menghidupkan semula violet dengan cara Mospilan atau Bupati. Bahagian bunga yang terkena mesti dikeluarkan dan dimusnahkan..
  • Sciarides. Ia kelihatan seperti lalat hitam kecil yang memakan jus tanaman. Larva mereka boleh merosakkan sistem akar tanaman. Racun serangga sistemik dan penjagaan yang betul akan membantu mengatasi perosak..

Sebab utama penampilan bintik-bintik pada daun violet adalah kurangnya perhatian. Agar daun sentiasa segar dan cantik, dan berbunga menyenangkan mata, perlu dilakukan penjagaan tanaman. Dengan penjagaan yang betul, bunga tidak akan takut penyakit atau serangga berbahaya. Sekiranya busuk atau parasit dijumpai di violet, maka perlu mengasingkan bunga dari tanaman tetangga, membasmi bahagian atas ungu hidup, dan memprosesnya dengan cara industri. Sekiranya mustahil untuk menyelamatkan tanaman, lebih baik memusnahkannya..

Penyakit violet dengan foto: rawatan, kaedah kawalan, penjagaan dan pencegahannya

Untuk mengetahui apa penyakit violet (dalam gambar) dan rawatannya, penting bagi setiap orang yang membiakkan tanaman rumah. Violet, yang sangat disukai oleh banyak penanam bunga di negara kita, seperti kebanyakan tanaman dalaman lain, mudah diserang oleh perosak, dan juga mengalami perawatan yang tidak betul, mereka tidak dapat bertoleransi dengan penyakit bakteria, jamur dan virus. Dalam artikel ini kami akan memberitahu anda secara terperinci apa yang harus dilakukan agar tidak kehilangan tanaman yang menghiasi jendela kami, apa yang harus diperhatikan untuk mengesan masalah seawal mungkin. Semua ini akan membantu anda bukan sahaja menyelamatkan violet dari kematian, tetapi juga menjaga mereka, mengembalikan kecantikan dan kesihatan bekas.

Masalah berbunga

Berurusan dengan gambar-gambar penyakit violet dan rawatannya diperlukan bagi setiap orang yang mementingkan keindahan tanaman rumah mereka. Terutama sekali semasa membiak violet, anda harus berurusan dengan pelanggaran perkembangan outlet atau kekurangan berbunga.

Perlu diketahui apakah sebab-sebab pembohongan ini. Sebenarnya, tidak banyak daripadanya. Ini adalah perosak yang menetap di tanah atau tanaman rumah sendiri, akibat dari penjagaan yang tidak betul atau penyakit yang mempunyai bahaya dan sifat yang berbeza.

Pada tukang kebun yang tidak berpengalaman dan baru, tanaman paling sering menderita dan berkembang dengan tidak betul hanya kerana penjagaan teratur yang buta huruf. Tidak lama kemudian, jejak penyiraman yang tidak betul, baja yang dipilih secara salah atau pencahayaan yang tidak mencukupi telah muncul di dedaunan.

Harap maklum bahawa tanpa pencahayaan yang mencukupi, dedaunan generasi baru kelihatan lebih kecil dan kusam, terutama jika dibandingkan dengan yang sebelumnya. Tepi pelat daun dibengkokkan khas, tangkai daunnya dipanjangkan. Sekiranya anda meletakkan tanaman di tempat yang terang, tanaman akan kembali normal. Terutama jika berdiri di ambang tingkap di bawah perlindungan terhadap draf.

Salah satu penyebab penyakit violet yang paling umum (foto yang disajikan dalam artikel ini), yang mana tanaman ini tidak lagi mekar di rumah, adalah penyenyawaan atau peningkatan keasidan tanah. Sebagai peraturan, ini disebabkan oleh tanah yang dipilih dengan tidak betul. Dalam keadaan ini, pembentukan peduncles diperlahankan dengan ketara, dan dalam beberapa kes ia dapat berhenti sepenuhnya, sementara daun mulai melengkung. Gejala serupa berlaku dengan penyiraman berlebihan, kekurangan nitrogen, atau contoh ketidakseimbangan mineral lain.

Violet Uzambara, yang juga disebut senpolia, terkenal di antara tanaman dalaman, mempunyai kepekaan yang meningkat bukan hanya terhadap kualiti air yang muncul di dalam tanah, tetapi juga pada suhunya. Perkara ini harus dipantau dengan teliti oleh semua pekebun. Lagipun, ini adalah salah satu tanaman dalaman yang paling biasa di negara kita. Ini bermaksud bahawa banyak orang menghadapi masalah yang sama secara berkala. Mereka mesti mengenali gambar penyakit violet, rawatannya mesti berkesan.

Kemunculan bintik-bintik cahaya di daun harus mengingatkan penanam bahawa dia tidak menyiramnya dengan betul, perlu segera mengubah sesuatu. Tindakbalas tumbuhan yang tidak sihat adalah tanda bahawa air terlalu panas atau sangat sejuk. Ia juga boleh berlaku kerana sinar matahari memasuki permukaan daun yang basah. Oleh itu, penanam bunga yang berpengalaman secara berkeras mengesyorkan hanya menggunakan air suam, dan menyiram violet Uzambara pada waktu malam, apabila kemungkinan luka bakar berkurang menjadi sifar.

Akar dan reput daun

Senpolia terdedah kepada risiko serius ketika memotong, membelah tanaman dan mentransplantasikan bahagian alur di bahagian atas. Dalam kes ini, batangnya hanya boleh reput. Ini adalah penyakit violet yang sangat biasa. Perlakuannya harus diketahui oleh semua pekebun.

Sebab-sebab keadaan ini mungkin disebabkan oleh penyiraman berlebihan setelah tanah sudah lama kering, atau perosak. Apabila bakteria putrefaktif menetap pada tisu yang rosak, kerosakan pada batang dan akar berlaku dengan cepat.

Gejala penyakit violet ini (foto yang disajikan dalam artikel) mungkin adalah hilangnya warna semula jadi atau turgor daun oleh saluran keluar, serta cepatnya lempeng daun dan tangkai daun. Dengan manifestasi kuat sekurang-kurangnya salah satu gejala, tindakan segera mesti diambil. Semua pencinta tumbuh-tumbuhan dalaman harus peka dengan penyakit violet dan rawatannya. Tisu yang rosak harus segera dikeluarkan, dan ungu Uzambara itu sendiri berakar dengan daun yang sihat, dari mana roset baru terbentuk.

Anak-anak, roset muda, dan daun berakar sering terkena busuk coklat. Dalam kes ini, warna coklat menjadi pangkal batang, ia menipis dan melembutkan dirinya. Dalam kes ini, miselium filamen keputihan terbentuk di tanah. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan segera, mengetahui mengenai penyakit violet dari gambar, tidak menangani rawatannya, penyakit ini akan merebak ke tumbuh-tumbuhan yang terletak di kawasan sekitar.

Dalam kes ini, sebagai profilaksis keadaan ini, Saintpaulia harus dirawat dengan racun kulat, mengairi kawasan di bawah batang Fitosporin atau bahan kimia lain yang serupa.

Warna kusam dan daun layu dapat diperhatikan dengan perkembangan reput akar. Apabila tanaman dikeluarkan dari tanah, dalam kes ini anda akan melihat akar kecoklatan yang terkena spora berbahaya dari kulat berbahaya. Mereka mula bersurai dengan cepat, terutama di persekitaran yang lembap, dan membiak. Sekiranya keasidan tanah rendah, ini juga menyumbang kepada jangkitan yang berbahaya bagi violet uzambara..

Adalah dipercayai bahawa salah satu langkah yang paling berkesan untuk memerangi penyakit ini adalah dengan mengurangkan kekerapan penyiraman. Pada masa yang sama, porsi yang jarang berlaku semestinya banyak. Untuk pencegahan dan rawatan penyakit violet, foto-foto menunjukkan sampel bunga yang hidup; disarankan untuk menggunakan rawatan akar "Fitosporin". Tanah yang tidak menahan kelembapan terlalu banyak juga disyorkan untuk digunakan dalam keadaan seperti itu..

Perlu diingat bahawa reput kelabu adalah penyakit berbahaya bagi tanaman dalaman. Ini boleh menyebabkan kelemahan bahagian hijau mereka, pencairan, sambil meninggalkan lapisan halus yang kelihatan di permukaan. Semua keratan, daun dengan tanda-tanda penyakit dan pinggan daun harus dikeluarkan, menghalangnya jatuh ke tanah. Untuk mengurangkan kemungkinan terkena penyakit ini pada musim sejuk, anda harus berhenti menyemburkan saluran keluar, mengelakkan udara terlalu lembap di dalam bilik, menyiram Saintpaulia sehingga kondensasi tidak terbentuk, dan kelembapan tidak bertakung.

Dari bahan kimia yang berkesan, disyorkan untuk menggunakan "Fundazole".

Punca Noda Daun

Penyebab penyakit daun ungu (foto sebagai contoh diletakkan dalam artikel) boleh sangat berbeza. Penting untuk membuatnya sebelum mengambil tindakan, kerana ia bergantung pada kaedah terapi, perawatan dan pencegahan apa yang harus digunakan.

Antara sebab yang paling biasa adalah draf. Antara yang paling berbahaya adalah perosak. Untuk mengetahui punca penyakit daun ungu (dalam foto anda boleh mengkaji bagaimana rupa) anda memerlukan pembesar atau kaca pembesar. Melaluinya, anda harus mempertimbangkan dengan teliti daun yang terkena. Hanya setelah analisis dan kajian menyeluruh dapat difahami bagaimana menanganinya.

Sekiranya titik hitam muncul di permukaan, ini kemungkinan besar akan menunjukkan jangkitan kulat. Sekiranya peningkatan menunjukkan lubang kecil, maka itu bermakna serangga memakannya. Dengan mempelajari daunnya dengan teliti, anda dapat menjumpai koloni serangga, jaring laba-laba, dan juga tanda-tanda lain yang menunjukkan penyakit tertentu. Apabila anda akhirnya memutuskan dari mana bintik-bintik daun berasal, bagaimana merawat penyakit violet akan segera menjadi jelas.

Cendawan serbuk

Ini adalah salah satu penyakit violet yang paling biasa (gambar). Rawatan harus dimulakan apabila senpolia terkena kulat berbahaya. Secara luaran, ia kelihatan seperti tepung yang tersebar di corollas dan pinggan daun. Perlu diperhatikan bahawa jangkitan Senpolia berlaku dengan bantuan spora khas yang terdapat di dalam tanah.

Ingatlah bahawa violet yang lemah akibat transplantasi, serta tanaman yang terlalu muda atau terlalu tua, rentan terhadap penyakit ini..

Dalam hal ini, sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk melindungi soket dari turun naik suhu yang kuat, menggunakan pembalut atas dan air tepat waktu. Sekiranya tanaman itu sudah terkena penyakit, ia harus dirawat dengan racun kulat..

Fusarium

Ini adalah salah satu penyakit paling berbahaya bagi violet uzambar. Mula-mula mempengaruhi sistem akar, dan kemudian melalui saluran membentang ke tangkai daun, batang, daun.

Pada peringkat penyakit ini, kebanyakan dedaunan lama memudar di peringkat bawah, tepi dan batangnya menjadi terlalu berair, dan akhirnya mati. Kematian tanaman yang cepat dalam kes ini menyumbang kepada kelemahan yang ketara setelah berbunga, kekurangan baja, suhu rendah (hingga 16 darjah).

Pada masa yang sama, perlu diperhatikan bahawa sangat mungkin untuk memerangi fusarium dengan berkesan. Sangat mustahak untuk mengasingkan senpolia yang sakit dari violet lain. Sebaik-baiknya, hancurkan spesimen yang terkena dengan tanah. Rawat periuk dengan racun kulat atau vitriol. Sebagai profilaksis, anda juga harus menetapkan rejimen penyiraman menggunakan larutan Fitosporin. Prosedur ini harus diulang setiap bulan..

Kekaburan lewat

Pada tanaman dalaman, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk pengeringan atau bintik coklat pada daun. Penyakit Violet berkembang pesat, merebak ke seluruh saluran keluar. Dia akan pudar, kerana tisu-tisu mengalami nekrosis. Walaupun selepas menyiram, keanjalan daun tidak dipulihkan.

Apabila bahagian atas saluran keluar tidak terjejas, ia akan terputus, cuba mengakar semula, dirawat dengan ubat antikulat, dan kemudian memotong semua kawasan yang menyakitkan.

Harap maklum bahawa potongan yang sihat harus berwarna hijau muda. Selebihnya outlet mesti musnah..

Virus Spotting dan Bronzing

Virus berbahaya untuk senpolia. Mereka dengan ketara mengubah penampilan bilah daun, serta perkembangan tanaman itu sendiri dan bekalan tisu. Cara merawat penyakit violet, tukang kebun yang tidak berpengalaman mungkin tidak mengetahui bintik-bintik di daun. Tetapi sebagai hasilnya, tanaman mula-mula berhenti berbunga, dan kemudian tumbuh sepenuhnya.

Contohnya, virus gangsa menyebabkan daun berubah warna, menjadi hodoh.

Perosak

Selalunya penyakit daun violet, yang jelas terlihat dalam foto, berkembang disebabkan oleh perosak yang boleh menyebabkan bahaya besar pada budaya dalaman ini, kerana kedua-dua akar dan bahagian hijau tanaman adalah kepentingan langsung mereka. Di samping itu, mereka adalah pembawa penyakit.

Di rumah, tungau siklamen menjadi perosak berbahaya. Jangkitan dapat ditentukan hanya ketika daun baru muncul, ketika roset dihuni oleh serangga miniatur. Kerana mereka, senpolia berhenti tumbuh, mekar, tumbuh lebih kecil. Anda perlu memerangi mereka dengan bantuan racun serangga, misalnya, "Fitoverma".

Musuh lain dari tanaman dalaman ini adalah nematode. Cacing ini dari tanah menembusi ke dalam saluran dan akar tanaman. Menghisap semua jus, mereka meracuni Saintpaulia dengan racun, mengganggu bekalan tisu. Violet menjadi lemah dan tidak berdaya, berhenti berbunga. Pada bahagian hijau tanaman kelihatan penebalan batang. Pada akar, gelembung dan node di mana kista cacing berkembang jelas kelihatan.

Paling mudah dijumpai kutu daun dengan rembesan melekit di dedaunan, dan juga oleh serangga itu sendiri, yang hidup di petioles dan bahagian belakang daun. Air sabun biasa boleh dicuci, cuba jangan terlalu lembap tanah.

Pencegahan

Terdapat beberapa petua untuk mencegah senpolia yang dapat membantu anda melindungi tanaman anda dari kebanyakan masalah yang berpotensi..

Pengalaman membuktikan bahawa yang paling berbahaya adalah kedai baru yang baru dibeli oleh pemiliknya di sebuah kedai atau rumah hijau. Tumbuhan ini mesti dihantar ke jenis karantina, yang ditetapkan untuk bulan pertama secara terpisah dari semua tumbuh-tumbuhannya yang lain. Ini akan menyelamatkan mereka dari kemungkinan jangkitan, dan "pemula" dirinya akan diberi peluang untuk menyesuaikan diri..

Sekiranya anda sudah membelinya berbunga, maka lebih baik menyingkirkan peduncles. Oleh itu, anda mengurangkan risiko terkena thrips. Peraturan lain: sebelum menanam, anda harus membasmi kuman tidak hanya tanah, tetapi juga pot, mereka juga boleh menjadi pembawa semua jenis jangkitan. Segera buat ungu dengan semua syarat yang diperlukan: makanan, pencahayaan, penyiraman tepat pada masanya. Setelah berbunga, apabila tanaman habis, pastikan anda menggunakan baja.

Peraturan Penjagaan

Dengan penjagaan yang betul di rumah, rawatan penyakit violet dapat dilupakan selamanya. Berikut adalah peraturan asas:

  • Kilang memerlukan tanah khas - kira-kira tiga sentimeter harus berada di substrat saliran. Tanah tidak boleh berasid dan bernafas. Iaitu, pasir kasar, kompos, lumut gambut, humus. Sekiranya anda mempunyai tanah berasid, ia harus diperkaya dengan kapur atau tepung tulang..
  • Periuk lebih baik diambil dengan lubang di bahagian bawah, tempat meletakkan saliran. Akar violet kecil, jadi periuk kecil sesuai. Sebaliknya, dalam bekas yang besar, mereka boleh mekar terlalu sedikit..
  • Sebilangan besar menuangkan air hanya pada palet, kerana diyakini bahawa bumi harus selalu dibasahi, tetapi pada masa yang sama, peningkatan kelembapan tidak boleh dibiarkan. Violet lebih suka air suam, suling atau bahkan rebus.

Jangkitan kulat dan penyakit violet, kaedah untuk rawatannya

Nampaknya mereka telah melakukan segalanya sehingga tanaman dalam ruangan merasa nyaman dan senang berbunga, tetapi layu, menjadi kuning dan dengan semua penampilannya menunjukkan penyakit. Dalam pengumpulan penyakit violet dengan foto dan rawatannya, kami memasukkan jangkitan yang paling biasa pada senpolia. Hanya dengan memahami sebab-sebab penampilan mereka, anda boleh memilih cara penyembuhan yang berkesan.

Violet yang sihat menyenangkan dengan dedaunan yang subur dan berbunga selama 8-10 bulan dalam setahun

Komponen Penjagaan Kesihatan Violet

Tukang kebun yang berpengalaman mempunyai peraturan lama - anda mahu tanaman itu berkembang dan terasa seperti di rumah, mewujudkan keadaan yang hampir dengan tanah kelahiran. Untuk violet, senpolia adalah kawasan tropika di Afrika timur dengan iklim yang hangat dan lembap. Pelanggaran suhu, cahaya, udara dan keadaan air menghalang tanaman, mengurangkan ketahanan terhadap mikroflora patogen.

Pemula dalam florikultur, bertanya mengapa daun menjadi kuning dalam violet, segera menganggap yang terburuk adalah jangkitan, tetapi gejala ini paling sering dikaitkan dengan rawatan yang tidak berkesan. Jangan lupa tentang penuaan semula jadi dan kematian daun bawah saluran keluar.

Sekarang lebih banyak lagi mengenai pergi.

  1. Violet menyukai cahaya, tetapi tidak terang, menyilaukan, tetapi lembut, meresap, ia sering disebut siang hari. Oleh kerana kekurangan pencahayaan, tanaman berhenti berbunga, dari kelebihan - daun berubah menjadi kuning, menjadi noda, kehilangan keanjalan.
  2. Rejim suhu optimum berbeza dalam lingkungan 20–25⁰ С, tanpa perubahan dan draf secara tiba-tiba. Dalam keadaan sejuk, senpolia ditangguhkan dalam pertumbuhan. Gabungan suhu rendah dengan penyiraman berlebihan menyebabkan reput akar dan batang. Ia mempunyai kesan menyedihkan pada tanaman dan panas di atas 30 ° C - ini adalah salah satu penyebab munculnya penyakit kulat dan bakteria.
  3. Violet murung berhubung dengan kelembapan. Sebagai wakil flora tropika, dia lebih suka tanahnya lembap, tetapi tidak basah. Ia tidak bertolak ansur dengan air sejuk dan penyemburan. Kelembapan udara yang diinginkan dicapai dengan penyemburan mikro atau periuk dipasang di dulang dengan tanah liat, sphagnum, dan kerikil yang diperluas basah. Kelembapan berlebihan membawa kepada kemunculan jangkitan putrefaktif, kekurangan - kehilangan turgor, mengering.
  4. Komponen penting dalam kesihatan violet adalah tanah yang betul. Ia harus ringan, longgar, cukup berkhasiat, membiarkan udara masuk dan memberikan aliran keluar kelembapan berlebihan. Sistem akar senpolia rapuh, dangkal, dalam campuran berat berdasarkan tanah kebun, ia mengalami genangan air dan pembusukan. Kekurangan nutrien dan unsur surih, terutamanya nitrogen, kalium, fosforus, menyebabkan penutup daun menguning. Melalui tanah, jangkitan dari luar paling sering disebabkan oleh perosak dan penyakit. Untuk melindungi tanaman, disarankan untuk membekukan tanah sebelum menanam selama 7-10 hari sebelum menanam.

Penting! Sekiranya tanah berasid (pH di bawah 5-6), fosfat tidak larut di dalamnya, daunnya menjadi kuning di tepinya, roset mengental. Untuk penyiraman, gunakan larutan dolomit - 1 sudu besar. sudu tepung dalam 5 liter air. Di tanah beralkali (pH di atas 7), ungu berubah menjadi pucat, ketinggalan dalam pertumbuhan. Dalam kes ini, penyiraman berasid diperlukan - 1 sudu besar. sudu cuka dalam 2.5 liter air.

Penyakit Berjangkit Violet

Sayangnya, walaupun dengan perawatan yang optimum, kemunculan penyakit violet dan kekalahan perosak mikroskopiknya tidak dapat dikesampingkan. Rawatan tanaman yang berpenyakit harus didekati secara menyeluruh: menerapkan persediaan kimia, mengoptimumkan perawatan, dan mempraktikkan peremajaan. Kadang kala, untuk menyimpan koleksi, anda perlu mengambil langkah drastik - pemusnahan salinan yang rosak.

Kekaburan lewat

Phytophthora adalah jamur parasit berbahaya yang menetap di tisu tumbuhan dan memakan jusnya. Lebih kerap, jangkitan berlaku melalui tanah yang mengandungi spora patogen. Ia aktif dalam keadaan suhu tinggi (lebih dari 30⁰C) dan kelembapan udara - ia menembusi akar dan berpunca dari mikrokrak. Dengan mengeluarkan racun, kulat dengan cepat menghancurkan senpolia pada tahap sel.

Loceng penggera pertama, yang mungkin menjadi pertanda hilangnya cahaya, adalah layu daun ungu "tanpa alasan", dengan kelembapan normal dan penyiraman biasa. Pada peringkat awal, akarnya menderita, maka batang dan daunnya rusak - bintik-bintik berwarna coklat yang jelas terlihat pada tisu.

Penyakit ini lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Anda harus berpisah dengan kejadian yang terjejas. Taburkan pot penanaman dengan air mendidih, beku substrat baru pada suhu sekurang-kurangnya -20⁰ С. Varietasnya dapat disambung kembali dengan mengakar daun muda yang tidak terkena jangkitan..

Fusariosis (tracheomycosis)

Jangkitan kulat lain. Keadaan yang baik untuk pengembangan spora - tanah yang padat, sejuk dan berlubang. Penyakit ini bermula dengan pembusukan sistem akar, kemudian dipindahkan ke batang (leher akarnya menipis), lapisan bawah daun, roset. Miselium jamur, membiak, menyumbat saluran tumbuhan, jadi salah satu tanda Fusarium adalah "vaskular layu".

Violet yang terkena, untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, lebih baik membuangnya bersama dengan tanah, membasmi kuman pot. Untuk mengelakkan pencerobohan semula, substrat baru ditumpahkan dengan larutan fitosporin-M atau racun kulat lain. Sebagai langkah perlindungan, sebulan sekali dengan larutan ubat yang sama, disyorkan untuk menumpahkan semua senpolia (1 ml per liter air).

Cendawan serbuk

Apabila bintik-bintik berbunga keputihan, mirip dengan debu degil, muncul di daun violet, kemungkinan besar kita membicarakan cendawan serbuk - penyakit etiologi kulat. Spora jatuh ke dalam pot bunga dengan tanah yang tidak tercemar, penyiraman, dan kotoran udara. Keadaan optimum untuk memulakan jangkitan adalah ambang jendela sejuk, substrat basah, kekurangan cahaya di dalam ruangan, diet tidak seimbang dengan kelebihan nitrogen dan kekurangan kalium.

Senpolia yang terkena harus diasingkan dari sisa bunga dan dirawat dengan racun kulat sistemik, misalnya, foundationazole. Anda boleh menyembur atau menyiram - melalui kapal, toksin akan memasuki tisu tumbuhan dan memusnahkan kulat. Pemprosesan dua kali cukup dengan selang 10 hari. Pencegahan Jamur Serbuk:

  • pengoptimuman penjagaan;
  • diet seimbang;
  • menjaga kebersihan koleksi bunga.

Reput kelabu

Antara penyakit violet, reput kelabu atau botridiosis dianggap agak biasa. Ejen penyebab jangkitan adalah kulat botritis. Ia disimpan di dalam komponen tanaman tanah, dan dalam keadaan kelembapan tinggi mula berlipat ganda. Tanda jangkitan adalah munculnya bintik-bintik coklat di semua bahagian ungu, ditutup dengan lapisan berbulu abu-abu berasap. Penyakit ini cepat masuk ke tahap kerosakan tisu..

Pada awal penyakit ini, cukup untuk menghilangkan bahagian ungu yang berwarna coklat, pindahkan tanaman ke dalam substrat bersih dan tuangkan dengan larutan racun kulat. Pada peringkat kemudian, senpolia mesti dihancurkan bersama dengan tanah. Adalah mungkin untuk mencegah penampilan busuk kelabu dengan cara pencegahan. Ini termasuk:

  • pembasmian kuman tanah dengan pembekuan;
  • menyiram tanaman yang baru dipindahkan dengan larutan mangan atau ubat antijamur;
  • pematuhan dengan peraturan air sederhana, terutamanya pada musim sejuk.

Penyakit yang disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul

Beberapa penyakit violet tidak menular, tetapi boleh memusnahkan tanaman yang tidak lebih buruk daripada jangkitan.

Bakteriosis vaskular

Penyakit yang pelbagai dan menular mengatasi warna ungu pada musim panas dan berbunga. Sebaik sahaja panas melewati tanda 30 ° C, tanaman mulai mengalami masalah dengan metabolisme dan kelembapan, dan ada "penyumbatan saluran darah". Pada zarah tisu yang mati, bakteria membiak dengan kuat. Gejala bakteriosis berbeza - bintik-bintik coklat tembus muncul di bahagian dalam plat dedaunan, tangkai daun dan batang menjadi berkaca dan berubah menjadi "jeli", soket membusuk dan mati dengan cepat.

Oleh kerana bakteriosis vaskular muncul disebabkan oleh panas, cara yang berkesan untuk memeranginya adalah dengan menurunkan suhu udara dan pengudaraan, tetapi bukan draf! Kaedah yang paling dipercayai ialah memasang penghawa dingin. Sekiranya ini tidak mungkin, keluarkan violet dari ambang tingkap di tempat yang teduh, di atas palet dengan saliran basah. Dianjurkan untuk merawat tanaman yang berpenyakit dengan larutan trichodermin atau trichopolum. Ia juga digunakan untuk pencegahan.

Bacteriosis mempengaruhi senpolia yang terutama lemah, jadi usaha langsung untuk meningkatkan kekebalan warna. Dan ia menguatkan:

  • peremajaan tepat pada masanya;
  • pemindahan musim bunga (pada bulan Mei) menjadi substrat segar;
  • rawatan sebelum keadaan tertekan (panas adalah tekanan!) dengan imunomodulator, misalnya, Epin.

Akar busuk

Bukan hanya jamur, tetapi juga limpahan dasar, penggunaan air yang terlalu sejuk dapat menyebabkan akar membusuk. Kelembapan bertakung di tanah yang terlalu padat jika lubang saliran di dalam periuk menjadi tersumbat. Terdapat banyak sebab, satu akibatnya - tanaman melemah, kehilangan turgor, menjatuhkan lapisan bawah saluran keluar, berusaha mengekalkan daun muda.

Satu-satunya cara untuk menyelamatkan violet adalah dengan memindahkannya ke dalam tanah segar, setelah sebelumnya mengeluarkan bahagian yang busuk. Sekiranya tidak ada keseluruhan akar, akar roset, dengan itu menghidupkan semula tanaman.

Penyakit violet dan perosak. Cara melawan?

Setiap orang gembira dengan mata bunga dalaman rumah. Mereka membawa kita kesenangan yang tidak dapat diluahkan. Masing-masing mengagumkan dengan kekayaan warna, bentuk, tekstur kelopak dan bunga. Kami semua senang menjaganya agar bunga-bunga mekar lebih lama, daun menjadi lebih hijau. Tetapi bagaimana jika mereka terkena serangga perosak? Apakah perosak ini dan bagaimana menanganinya? Pertimbangkan artikel ini. Oleh kerana jumlah perosak violet lebih besar, kami akan membahagikan artikel ini menjadi dua, di kedua kami akan membincangkan mengenai thrips, aphids dan parasit lain.

Tanda pada violet

Ini adalah beberapa perosak yang paling berbahaya dari violet. Walaupun bahaya dari mereka dapat dilihat dengan segera, kutu itu sangat sukar dilihat dengan mata kasar. Selalunya, mereka memukul cadar lama. Terdapat beberapa jenis kutu yang mempengaruhi violet:

1. Tungau labah-labah. Daun kelihatan seolah-olah dicucuk oleh jarum tumpul, bintik-bintik tertekan berwarna coklat muncul.
2. Tandakan siklen. Sekiranya daun muda anda rosak, ini adalah tanda siklamen. Juga, daunnya cacat dan bintik-bintik kuning muncul di atasnya, pusat saluran keluar dipadatkan. Apabila terkena jenis kutu ini, daun menjadi rapuh dan lebih puber. Bahaya besar terletak pada hakikat bahawa violet mungkin berhenti tumbuh, kerana pusat pertumbuhan mengering.
3. Tungau labah-labah merah. Apabila terkena hama labah-labah merah, bintik-bintik merah muncul di daun violet yang dikelilingi oleh jaring.

Terdapat jenis kutu lain yang menyebabkan kerosakan besar pada violet. Walaupun setiap spesies mempengaruhi tanaman dengan caranya sendiri, ada beberapa tanda yang menunjukkan kehadiran kutu dengan tepat:

  • Daun violet, di mana terdapat kutu, lebih tua daripada yang lain..
  • Daun dan batang pecah dengan sangat cepat, kerana perosak dari violet mengurasnya.
  • Daun tengah roset menjadi rapuh, berpusing dan berhenti tumbuh.
  • Sekiranya violet kehilangan tunasnya dan berhenti tumbuh, kemungkinan tarzonemide memukulnya.
  • Tanda lain kehadiran tarzonemide disertai dengan aliran debunga yang lebih besar, dan pemendakannya pada daun violet.
  • Ambil kaca pembesar atau rasakan daun dengan tangan anda, jika anda melihat segel dan kekasaran pada daun, maka kutu meletakkan telur di atasnya.
  • Batang bunga menjadi lebih pendek, daun berubah warna dan menjadi lebih kusam.
  • Banyak bintik-bintik terang kecil muncul di daun..

Cara mengatasi perosak jenis perosak ini?

• Dengan selang 7 hari antara rawatan, semburkan tanaman dengan acarisida 2-3 kali.
• Violet comen harus dibuang dengan persiapan "Fitoverm" atau "Actellik".

Sangat sukar untuk mengeluarkan kutu dari ungu, lebih mudah untuk mencegah munculnya perosak violet ini. Apa yang diperlukan untuk ini?

• Setelah membeli violet, jangan letakkan pada tanaman lain sebentar.
• Ikuti peraturan untuk menjaga violet, dan kemudian munculnya kutu dapat dielakkan.
• Jangan meletakkan periuk terlalu dekat satu sama lain, jadi anda akan mengelakkan kutu "bergerak" dari satu tanaman ke tanaman yang lain.
• Jangan bawa atau letakkan bunga potong di dekat violet, mungkin ada kutu dengan kebarangkalian yang tinggi.
• Segera angkat daun kuning, busuk dan bunga layu.
• Mandi bunga di musim panas.

Kayu Kayu

Sekiranya kutu membiak ketika terlalu panas, maka kutu kayu menyukai kelembapan. Mungkin semua orang melihat makhluk ini, ini adalah serangga krustasea yang sangat kecil. Kayu yang muncul di violet paling kerap berwarna putih. Mereka menimbulkan ancaman besar terhadap violet muda..

Woodlice muncul di tanah yang lembap dan longgar, merosakkan daun dan sistem akar violet. Jangan terkejut jika anda melihat kutu kayu, mereka dapat menghubungi anda dari ruang bawah tanah yang lembap. Sekiranya anda tinggal di sebuah rumah, mungkin, anda sendiri sering melihatnya.
Anda juga dapat menyingkirkan kutu kayu seperti tungau, merawat violet dengan acarisida mengikut arahan.

Whitefly

Whitefly adalah serangga kecil dengan sayap putih, mereka kelihatan seperti lalat kecil. Larva mereka berbentuk biji-bijian yang sangat kecil. Mereka muncul ketika ruangan hampir tidak ditayangkan, dan suasana di dalam bilik lembab dan hangat..

Ancaman terbesar bukanlah lalat putih itu sendiri, tetapi larva mereka, kerana mereka menyedut jus dari daun. Juga, larva mengeluarkan campuran melekit, yang menyumbang kepada perkembangan kulat pada daun muda ungu. Sebaliknya, cendawan jelaga membawa kepada penghentian tanaman tunas. Tanda-tanda lain kekalahan violet oleh whitefly adalah hilangnya hiasan, serta melipat dan layu daun. Whitefly mendorong pertumbuhan penyakit bakteria.

Untuk memerangi perosak ini, violet perlu disembur secara berkala dengan sediaan yang mengandung permethrin setiap 3 hari. Perlu mencuci tanaman, sebelum setiap penyemburan, perhatian khusus harus diberikan pada bahagian bawah daun. Juga, racun serangga sistemik sangat berkesan, tetapi perlu digunakan beberapa kali dengan selang waktu 10 hari.

Kuku

Nama lain adalah kutu tanah, serangga melompat kecil, hidup di tanah dan memakan spora jamur dan organik yang membusuk..

Populasi kecil podura tidak membahayakan tanaman, tetapi apabila terdapat banyak, mereka mula memakan akar kecil violet. Menyebarkan dengan cepat jika tanah di dalam periuk lembap.

Untuk mengatasi kuku, sudah cukup untuk mengeringkan tanah dan merawat tanah dengan racun serangga sistemik.

Kucing Violet

Tidak seperti perosak perosak lain, midges dapat ditentukan dengan cepat. Ia berkembang biak dengan cepat, dan anda tidak mempunyai masa untuk melihat-lihat, kerana ia tidak hanya akan memenuhi permukaan bunga, tetapi juga tersebar di seluruh apartmen. Terdapat dua kumpulan midges yang terdapat dalam violet:

1. Kucing di tanah. Jenis kumpulan yang paling biasa adalah sciarida. Sekiranya anda melihat lalat hitam yang kecil dan panjang, maka ia adalah sciarida. Ia ditanam dengan warna ungu, kerana sangat tertarik dengan keadaan tanah: tanah lembap, daun busuk. Mereka berbaring di larva tanah yang memakan akar violet, yang kemudian menyebabkan kematian bunga. Setelah melihat parasit ini, anda perlu segera mengetahui sebab-sebab penampilannya, dan mungkin ada beberapa di antaranya:
• Tanah yang sangat basah akibat penyiraman yang kerap dan berlebihan.
• Daun yang jatuh tidak dikeluarkan dari periuk.
• Tempat kandungan violet kurang berventilasi.
• Pembalut bahagian atas organik terdapat dalam substrat.

2. Seekor kucing pada bunga. Jenis midge ini tidak terbang, tetapi hanya melompat. Mereka tidak boleh memberi banyak bahaya kepada ungu yang sihat, tetapi jika anda tidak mengikuti penjagaan yang sesuai dengan ungu, maka jumlah perosak ini akan bertambah dan menyelamatkan bunga akan menjadi lebih sukar. Terdapat beberapa sebab mengapa midges muncul di ungu:
• Penjagaan yang tidak betul.
• Semasa menanam violet, tanah berkualiti rendah digunakan.
• Kelembapan berlebihan, suhu bilik rendah.
• Penyiraman yang salah.
• Sebilangan besar baja.

Cara mengatasi perosak jenis perosak ini?
1. Tuangkan violet anda, 1-2 kali, dengan larutan sabun. Untuk menyediakan penyelesaian ini, ambil 20 gram sabun cuci, parut dan larutkan dalam 1 liter air suam.
2. Anda boleh menyediakan larutan mangan, ia tidak membahayakan tanaman, tetapi dapat mengatasi masalah penuaan. Dalam 1 gelas air, buang 1-2 butir mangan.
3. Untuk tidak hanya menghilangkan perosak tetapi juga menyuburkan violet, gunakan baja dari abu kayu.
4. Kaedah yang paling berkesan adalah penggunaan bahan kimia. Anda harus berhati-hati, dan menerapkannya dalam keadaan yang melampau, kerana boleh membahayakan bunga.

Sekiranya anda masih menggunakan kaedah lain untuk menghilangkan cengkaman dari violet, bagikan di komen. Anda harus ingat bahawa lebih mudah untuk mencegah munculnya perosak violet daripada menghapuskannya, untuk ini, ikuti beberapa petua:

1. Pengudaraan bilik dengan baik.
2. Jangan menyiram tanah.
3. Kapur lipas dengan tempat di mana anda mempunyai violet.
4. Buat saliran berkualiti untuk bunga.
5. Mengambil langkah pencegahan secara berkala..

Sciarida

Sebab utama kemunculan dan penyebaran sciaridae adalah penyerapan substrat dan kandungan bahan organik yang merosot. Scyarida - nyamuk tanah kecil yang terus melengkung di atas tanaman. Mereka dapat menghubungi anda melalui jalan, atau terbang ke jalan. Dengan sendirinya, sciarides tidak membahayakan violet, tetapi dengan pembiakan yang cepat dan besar, larva sciarid mula memakan sistem akar violet.
Perjuangan melawan jenis perosak ini terbahagi kepada dua peringkat:

1. Pemusnahan larva. Untuk pemusnahan larva yang berkesan, gunakan larutan racun serangga. Semakin kuat ubatnya, semakin baik kesannya, tidak perlu takut membahayakan violet, kerana ubat yang dihasilkan tidak bersifat fototoksik.
2. Melawan serangga terbang. Dalam aerosol pertempuran, dichlorvos dan bahan lain yang serupa akan membantu anda. Dari semasa ke semasa rawatan tanaman dengan aerosol harus diulang.

Seperti yang telah kita sebutkan, mencegah serangga muncul lebih mudah daripada memerangi mereka, jadi berikut adalah beberapa petua:
1. Membasmi tanah sebelum menanam violet.
2. Beralih ke penyiraman dari palet jika anda mempunyai banyak tanaman yang menyukai kelembapan.
3. Oleh kerana makanan terurai dalam jangka masa yang lama, jangan gunakannya untuk berpakaian teratas..
4. Sekiranya anda melihat sciarides di kilang, mulailah melawannya.

Thrips

Thrips adalah serangga herbivor. Pada bunga itu mereka dapat dilihat dengan mata kasar, walaupun ada spesies yang sangat kecil dan sangat sukar dikesan. Mereka membiak di bahagian belakang daun ungu, tetapi dalam tempoh aktiviti mereka merebak ke seluruh tanaman. Anda boleh masuk ke apartmen melalui sejambak bunga atau sayur-sayuran.

Terdapat beberapa tanda di mana anda akan menyedari bahawa thrips telah muncul di violet anda:
• Daun melengkung, diturunkan dan dikeringkan.
• Titik-titik kecil kelabu, kuning, bintik-bintik di daun.
• Bunga layu dengan cepat, tunas tidak boleh dibuka.
• Terdapat lapisan melekit pada ungu.
• Sebilangan besar debunga setiap tanaman.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku thrips pada violet? Kami ingin segera memberi amaran kepada anda bahawa tidak mudah membuang hama ini. Orang dewasa menyesuaikan diri dengan pelbagai persiapan, tetapi mereka tidak bertindak terhadap larva.

Bagaimana kemudian menyingkirkan parasit ini?

• Pisahkan bunga anda yang dijangkiti dari violet lain..
• Bilas daun dengan baik dengan air suam.
• Gunakan bahan kimia yang dibeli mengikut arahan. Dalam beberapa kes, untuk menghancurkan semua thrips, anda perlu memproses violet beberapa kali dengan selang waktu 2 minggu.
• Tutup bunga dengan beg dan biarkan selama kira-kira 1 hari.
• Kemudian terus jaga ungu seperti biasa, tetapi jauhkan dari tanaman lain.
• Pindahkan violet ke dalam periuk baru atau perbaharui tanah atas.

Sudah tentu, anda boleh mencuba "kaedah rakyat", tetapi pengalaman menunjukkan bahawa kaedah tersebut tidak berkesan. Anda harus ingat bahawa membuang perosak lebih sukar daripada mencegah penampilannya, jadi berikut adalah beberapa petua:
• Periksa secara berkala semua tanaman anda.
• Bunga dan sayur-sayuran yang dibawa ke rumah tidak perlu diletakkan berhampiran violet.
• Karantina bunga yang baru diperoleh sekurang-kurangnya sebulan.
• Mandi violet pada waktu panas.
• Ventilasi bilik dan sediakan kelembapan yang diperlukan..

Jenis serangga kecil yang lain adalah kutu daun. Mereka sangat kecil dan lambat, tetapi, sayangnya, membiak dengan cepat. Seperti halnya thrips, kutu daun memasuki rumah melalui karangan bunga. Mereka tinggal di bahagian dalam daun.

Sukar untuk memerhatikannya, tetapi dapat dikenali oleh beberapa faktor:

• Daun berpusing, bunga dan tunas berhenti berkembang dan tumbuh.
• Bahagian atas ungu cacat.
• Embun mula muncul di daun.
• bentuk kulat jelaga.

Kerosakan yang disebabkan oleh pelanggaran kutu sangat ketara:

• Selalunya, kutu daun boleh merebak ke semua tanaman di rumah.
• Perosak ini membawa penyakit virus.
• Mereka memakan jus tumbuhan dan seterusnya boleh memusnahkan bunga.
Mencari daun kutu daun, anda perlu segera memulakan rawatan:
• Sekiranya kutu daun baru muncul dan tidak banyak berkembang biak, angkat bunga yang dijangkiti dan basuh tanaman di bawah air suam.
• Beli bahan kimia (Neoron, Intavir, Fitoverm, Aktara, Aktofit) di kedai dan ikut arahan.
• Bilas bunga anda sebelum menggunakan produk..
• Rawat tanaman yang dijangkiti beberapa kali pada selang waktu 1 minggu.

Anda juga boleh menggunakan ubat tradisional:

o Sabun cuci. Parut 20 gram sabun dan cairkan dalam 1 liter air suam. Semburkan Violet Cecair.
o Air sabun vodka. Tuangkan sedikit vodka ke dalam larutan air sabun, dan semburkan tanaman 3 kali dengan selang 3 hari.
o Alkohol. Untuk 5 liter air, cairkan 20 gram alkohol. Rawat violet 2 kali dengan selang 1 minggu. Hati-hati, kerana amonia akan diberi makan nitrogen.
o Minyak Tanah. Untuk 5 liter air, tambahkan 1 gram minyak tanah dan 3 sudu pencukur sabun. Semburkan violet dan ulangi prosedur selepas seminggu.
o Bahan pencuci. Kaedah ini serupa dengan larutan sabun, tetapi letakkan sabun pada 1 liter air, tambahkan setengah sudu teh produk.
o Bawang. Potong satu kepala bawang dan tambahkan 1 liter air suam. Kemudian, selepas 6-8 jam, anda boleh memproses tanaman. Ulangi prosedur selepas seminggu..
o Celandine. Tuangkan 100 gram rumput kering dengan 1 liter air dan sisihkan selama 2 hari. Kemudian semburkan violet yang dijangkiti setiap 2 hari sehingga aphids hancur sepenuhnya..
o Mustard. Dalam 1 liter air, cairkan satu sudu besar mustard. Air dan semburkan bunga beberapa kali.

Sekiranya anda menggunakan "kaedah rakyat" lain, kongsi dengan kami dalam komen. Sudah tentu, anda dapat mencegah kemunculan kutu pada warna ungu, tetapi anda perlu mengikuti beberapa petua:

• Jangan meletakkan violet dengan bunga yang dibeli.
• Keluarkan daun yang jatuh dari periuk.
• Mengudarakan bilik secara berkala..
• Simpan bunga di tempat yang hangat dan terang..

Penyakit Mealybug

Mealybug, yang terkenal sebagai "bulu kutu", adalah serangga yang ditutupi dengan sejumlah besar flagella. Oleh kerana mereka hidup dalam substrat, sangat sukar untuk memerhatikannya. Perosak perosak ini bukan sahaja memakan jus tumbuhan, tetapi juga membahayakan akarnya.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada kutu penyakit tinggal di violet anda?

• Batang berhampiran tanah ditutup dengan lapisan putih.
• Sistem akar dan saluran berhenti tumbuh, dan akhirnya mula reput.
• Pucuk baru mungkin bukan saja tidak terbuka, tetapi mungkin juga tidak muncul.
• Daun berubah warna menjadi kuning atau kelabu.

Racun serangga digunakan untuk memerangi kutu. Anda perlu mengikuti arahan, dan menjalankan rawatan dengan ubat 2-3 kali dengan selang waktu 8-10 hari.

Anda juga boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat. Dalam banyak cara, ia sama dengan pemusnahan kutu daun, tetapi masih ada yang terpisah untuk parasit ini:

• Tembakau. Dalam 1 liter air, tambahkan 80 gram tembakau dan biarkan selama 1 hari. Kemudian merawat tanaman beberapa kali dengan selang 1 minggu.
• Lada panas merah. Cincang 1 lada halus dan rebus dengan api kecil selama kira-kira 1 jam. Berkeras 1 hari.

Untuk pencegahan, anda boleh merawat violet dengan racun serangga setiap enam bulan sekali. Penjagaan yang betul mesti dilakukan untuk bunga anda, kerana kemungkinan jangkitan pada violet yang lemah akan meningkat..

Perancah dan perancah palsu

Jenis perosak ini berbahaya kerana sejurus selepas kelahiran, larva serangga merebak ke seluruh bunga dan mulai memakan jus ungu. Dari namanya anda dapat memahami bahawa ciri khas mereka adalah perisai kecil di bahagian belakang. Mereka lebih suka merebak di daun violet. Larva sangat cepat dan dapat berpindah ke tanaman lain, oleh itu, sebaik sahaja hama ini terlihat pada ungu, pisahkan bunga dari yang lain.

Sekiranya violet dipengaruhi oleh kudis atau pseudoscutis, anda akan melihat gejala berikut:

• Daun ungu kering dan gugur.
• Rembesan melekit dilepaskan, yang menyumbang kepada perkembangan jamur jelaga.
• Tompok-tompok kuning dan plak coklat muncul di daun.

Sekiranya anda melihat simptom-simptom ini, segera mulakan rawatan:

• Pisahkan tanaman dari semua bunga lain..
• Pastikan bilas tanaman di bawah pancuran air suam.
• Tanggalkan plak dengan alkohol atau sabun..
• Rawat bunga dengan larutan air dengan minyak mesin, tetapi pastikan untuk membilas tanaman setiap hari. Terima kasih kepada penyelesaian ini, filem nipis terbentuk di daun, di mana skrotum tercekik.
• Tukar tanah atas.
• Rawat violet dengan racun serangga (Fitoverm, Aktara).

Perisai palsu masuk ke apartmen hanya dari kilang baru yang lain. Atas sebab ini, simpan bunga yang dibeli dalam karantina. Untuk pencegahan, periksa bunga dari semasa ke semasa dan bilas di bilik mandi. Perkara yang paling penting adalah penjagaan dan kebersihan yang betul.

Nematod

Nematoda adalah cacing mikroskopik dan telus yang tidak dapat anda lihat dengan mata kasar. Mereka boleh memasuki ungu melalui substrat.Dalam penghasilan tanaman, istilah ini merujuk kepada campuran yang terdiri daripada pelbagai komponen semula jadi dan penggantinya. Komponen ini boleh menjadi: gambut, kulit kayu pinus, lumut sphagnum, akar pakis. Lebih banyak lagi, anda juga boleh membeli bayi atau daun yang terjejas. Mereka sangat tahan terhadap dadah, jadi hampir mustahil untuk menariknya.

Anda boleh mengetahui sama ada terdapat nematoda di dalam tanah dengan beberapa faktor:

• Anak-anak. Ini adalah tanaman baru yang mula tumbuh tepat pada ibu. Ia mempunyai daun, akar, peduncle. Sebagai peraturan, mereka muncul dari ginjal yang sedang tidur. Sama. Lebih banyak dari daun tidak muncul untuk waktu yang sangat lama, tetapi jika mereka tumbuh, maka ia sangat perlahan dan buruk.
• Semasa memeriksa akarnya, anda menemui bengkak.
• Bunga tidak terbentuk.
• Oleh kerana nematoda memakan jus tumbuhan, daun cepat pudar.
• Gerai muda mempunyai sebilangan besar anak tiri, yang hampir tidak tumbuh.
• daun menjadi sangat keras dan bertukar menjadi hijau tua.

Cara mengatasi perosak jenis ini?

• Rawat violet dengan ubat-ubatan yang meningkatkan daya tahan dan daya tahan penyakit.
• Tambahkan penyediaan Fitoferm ke tanah, tetapi tidak dengan penyiraman.
• Keasidan substrat tidak boleh melebihi 6.5 pH.
• Air tanaman dengan air gambut.

Mematuhi semua peraturan untuk perawatan dan pencegahan violet, kemungkinan jangkitan dengan perosak yang berlainan dikurangkan. Dan serangga apa yang anda hadapi baru-baru ini? Kongsi pengalaman anda dalam komen. Terima kasih atas perhatian.