Penyakit Orkid biasa

Anggrek adalah bunga yang indah dan menggembirakan mata. Kilang ini muncul lebih dari satu juta tahun yang lalu, tetapi mula menikmati populariti yang tinggi baru-baru ini. Tempat kelahiran tanaman ini dianggap sebagai negara China. Orkid memasuki pasaran Eropah kira-kira 2 abad yang lalu. Pada zaman kita, lebih daripada 45 ribu spesies tumbuhan ini telah muncul. Berkat kajian ciri bunga oleh pakar, ia boleh ditanam di rumah.

Phalaenopsis sejauh ini adalah jenis anggrek yang paling popular. Pada masa yang sama, merawatnya memakan masa dan susah payah. Bunganya sangat murung dan sensitif terhadap pelbagai penyakit. Oleh itu, setiap pencinta tanaman ini perlu mempertimbangkan penyakit orkid phalaenopsis dan rawatannya.

Selalunya, kebetulan penyakit anggrek timbul kerana penjagaan tanaman yang berlebihan. Oleh itu, penyakit tidak berjangkit yang paling biasa. Mereka dikaitkan dengan penjagaan bunga yang tidak betul, menyebabkan kelesuan tanaman atau perkembangan bakteria dan perosak patogen. Orkid akhirnya mati.

Seperti apa rupa orkid?

Jenis orkid yang paling biasa adalah phalaenopsis. Bunga ini terkenal kerana mempunyai sejumlah besar skema warna yang berbeza dengan bintik-bintik berwarna-warni dan diselingi pada daun. Tunas dapat memadankan semua warna dan warna pelangi.

Tumbuhan boleh berbeza saiznya. Bilangan daun di anggrek juga tidak sama. Bunga Phalaenopsis mungkin tidak berbau. Bilangan tunas bergantung sepenuhnya pada jenis anggrek dan kesuburannya. Jumlah tunas adalah antara 5 hingga 36 keping pada satu cabang. Phalaenopsis tumbuh dengan baik di rumah. Anggrek terdiri daripada satu batang di mana dedaunan diletakkan, yang mempunyai bentuk dan jenis yang berbeza. Juga pada tanaman terdapat satu titik pertumbuhan. Phalaenopsis memerlukan perawatan menyeluruh yang sama seperti jenis anggrek lain..

Penyakit Bunga Orkid

Penyakit yang berkaitan dengan tunas anggrek disebabkan terutamanya oleh penjagaan tanaman yang tidak betul. Pertimbangkan yang paling biasa.

Kekurangan orkid berbunga

Semasa membeli tanaman, anda harus membiasakan diri dengan pelbagai dan masa berbunga. Anggrek dari pelbagai spesies berbeza dalam tempoh berbunga. Kadang-kadang ia berlaku bahawa pembungaan yang ditunggu-tunggu tidak berlaku, walaupun batang dan daunnya terus tumbuh.

Faktor utama untuk ini adalah faktor berikut:

  • Penyiraman tanaman yang tidak betul
  • Gangguan rehat
  • Kekurangan pencahayaan yang mencukupi
  • Turun naik dan berterusan suhu udara.

Sebab utama kekurangan tunas, profesional menyebut kekurangan cahaya. Dari ini, tanaman mula pudar. Sebilangan besar jenis orkid tidak bertolak ansur dengan cahaya separa cahaya, tetapi Paphiopedilum dan Phalaenopsis mampu berbunga di persekitaran seperti itu..

Perkara pertama yang harus anda perhatikan adalah naungan dedaunan tanaman. Sekiranya cahaya tidak mencukupi, maka daun memperoleh warna hijau terang, sementara warna semula jadi hijau muda. Dengan tahap ultraviolet yang tinggi, daun akan mula menjadi kuning dengan cepat. Langkah-langkah kawalan akan bergantung pada perkara di atas. Tumbuhan perlu dikeluarkan di tempat teduh atau sebaliknya untuk memberi pencahayaan tambahan.

Terdapat juga masalah penting lain di mana anggrek menolak untuk berkembang - penyakit akar. Pengenalpastiannya adalah proses yang agak rumit. Kadang-kadang berlaku bahawa walaupun dengan busuk bunga terus mekar. Namun, jika semuanya sesuai dengan pencahayaan, dan kuncup enggan muncul, anda perlu memperhatikan sistem akarnya. Masalah ini berlaku dengan penyiraman tanaman yang berlebihan. Dalam kes ini, satu-satunya jalan keluar adalah dengan memindahkan orkid dan menghilangkan bahagian rimpang yang rosak. Perlu diingat bahawa pemindahan berkala yang berterusan tidak akan merosakkan bunga.

Pucuk tanaman yang layu

Masalah fenomena ini adalah faktor yang dinyatakan di atas. Namun, ada sebab tambahan. Tumbuhan ini terlalu sensitif terhadap perubahan pemandangan. Sekiranya anggrek baru-baru ini diperoleh dan bertukar tempat tinggal, maka tidak ada yang salah dengan fakta bahawa tunas telah pudar dan jatuh.
Aspek penting ialah pencahayaan. Dalam keadaan rumah hijau, ia akan menjadi ideal..

Walau bagaimanapun, di rumah atau pangsapuri anda harus menjaga perkara ini. Semasa membeli, lebih baik tanyakan kepada penjual mengenai jenis anggrek ini, kerana terdapat spesies yang suka cahaya dan teduh. Di utara atau timur laut, phalaenopsis dan cumbria lebih sesuai. Varieti yang menyukai cahaya adalah cymbidiums, lelia, vanda dan angrekuma.

Faktor lain mungkin hipotermia bunga. Anggrek adalah tanaman yang sangat termofilik. Penting untuk tidak membiarkan suhu bilik jatuh di bawah 22 darjah Celsius pada musim sejuk. Anda juga harus menjaga kelembapan tidak lebih rendah daripada 70%. Sekiranya mod ini dilanggar, maka bunga akan mula jatuh.

Tumbuhan ini bagus untuk peredaran udara yang baik, tetapi tidak boleh berlebihan dengan draf. Anggrek sensitif terhadap pelbagai makanan yang mungkin berada di sebelahnya. Sayuran dan buah-buahan yang mampu mengeluarkan etilena mempercepat pematangan tunas. Oleh itu, yang terakhir mungkin tidak mempunyai masa untuk mekar dan mula jatuh.

Anda juga tidak boleh melupakan pelbagai perosak. Mealybug memakan jus orkid dengan sangat baik, yang boleh menyebabkan kerosakan serius pada tunas tanaman.
Penting untuk diingat bahawa layu dan jatuh adalah proses semula jadi. Tempoh berbunga untuk varieti sama sekali berbeza - dari beberapa minggu hingga beberapa bulan. Juga, pilihan untuk memperoleh tanaman setelah berbunga juga mungkin. Rawatan orkid boleh menjadi proses yang memakan masa dengan hasil yang tidak selalu positif..

Kemunculan bintik-bintik gelap pada tunas

Bintik-bintik pada bunga mungkin muncul bukan hanya disebabkan oleh penjagaan tanaman yang tidak betul. Pembentukan sedemikian mungkin mempunyai watak mekanikal. Contohnya, dengan penghantaran anggrek yang tidak betul ke destinasi mereka. Dalam kes ini, bintik-bintik tidak akan merebak ke seluruh permukaan tanaman, tetapi hanya mulai kering..

Tetapi pewarnaan juga mungkin disebabkan penyiraman yang tidak betul. Sekiranya kelembapan turun, tunas tidak hanya dapat bernoda, tetapi juga hancur. Sekiranya tanaman berada di bawah cahaya matahari, maka luka bakar dapat terjadi disebabkan oleh air pada kelopak. Cecair pada masa ini akan berfungsi seperti lensa.

Ini menarik: bintik-bintik coklat pada kelopak mungkin muncul kerana jangkitan dengan jangkitan kulat. Dalam keadaan seperti itu, bunga itu boleh runtuh hanya dalam satu malam. Kilang itu boleh diwarnai sepenuhnya. Batang dan dedaunan menjadi berair. Penampilan lapisan berkulat pada mereka tidak dikesampingkan.

Jenis utama perosak dan penyakit tumbuhan

Terdapat sebilangan besar perosak dan penyakit yang mengerikan bagi anggrek. Punca utamanya boleh menjadi pelbagai kulat, virus. Bakteria dan produk buangan.

Pembentukan reput

Pelbagai jenis reput menonjol dalam kategori yang berasingan. Senarai gejala sangat luas dan bergantung kepada sebilangan besar faktor. Proses ini dipengaruhi oleh kelembapan udara, keadaan setempat, kekerapan dan kekerapan penyiraman, suhu bilik. Masalah yang paling biasa adalah:

  • Reput hitam
  • Akar busuk
  • Reput kelabu
  • Reput coklat
  • Fusarium reput.
  • Layu dan menghitam daun anggrek

Sebilangan besar jenis penyakit tumbuhan ini muncul di daunnya. Apabila bunga rosak, struktur, kepadatan dan warna dedaunannya mula berubah. Pengesanan masalah tersebut dan penghapusannya tepat pada masanya dapat menyelamatkan nyawa anggrek.

Diagnosis yang paling biasa adalah:

  • Anthracnose
  • Mengesan daun
  • Cendawan serbuk.

Sekiranya tumbuhan mempunyai penyakit virus, maka ia tidak dapat disembuhkan. Ia mesti segera dihapuskan, yang terbaik, dengan membakar bunga.

Cendawan serbuk

Penyakit seperti itu adalah jangkitan kulat yang luas. Ia boleh kelihatan seperti warna ungu keputihan pada dedaunan tumbuhan. Seolah-olah anggrek ditutup dengan tepung. Penyakit seperti ini sangat berbahaya dan membawa kepada kematian bunga. Cendawan serbuk berlaku kerana kelembapan yang berlebihan dan suhu tinggi, mengakibatkan anggrek mengukus.

Dalam memerangi fenomena serupa, untuk tujuan pencegahan, Fitosporin digunakan sebagai penyembur. Juga mengeluarkan dana seperti itu: Kelajuan dan campuran sulfur koloid. Penting untuk menyiram tanaman dengan teliti sebelum ini, dan hanya selepas itu mulakan penyemburan.

Anthracnose

Salah satu penyakit yang paling biasa. Penampilannya dikaitkan dengan kerosakan pada daun tanaman. Pada peringkat awal perkembangan, bintik bulat kecil terbentuk. Kemudian secara beransur-ansur mereka menghitam. Perbezaan antara mereka adalah bahawa mereka mempunyai permukaan cekung. Selepas beberapa ketika, bintik-bintik menjadi ditutup dengan sentuhan merah jambu atau kekuningan. Kemunculan penyakit ini dikaitkan dengan kelembapan berlebihan di udara. Juga, anthracnosis boleh berlaku kerana pengumpulan air di axil daun..

Untuk melindungi tanaman dari penyakit ini, perlu melakukan pengudaraan secara teratur di ruangan di mana anggrek berada. Kelembapan mestilah antara minimum 45% dan maksimum 65%. Juga perlu untuk membersihkan sinus setelah setiap kelembapan terkena dedaunan.

Apabila anthracosis berlaku, dedaun yang terkena dikeluarkan. Bahagian kepingan dirawat dengan yodium. Sekiranya tanaman dalam keadaan serius, ia dilincirkan dengan Ridomil dan Mikosan..

Karat

Penyakit ini berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku. Jangkitan ini adalah sejenis kulat. Kekalahan itu merebak ke daun tanaman. Falaenopsis yang lemah kebanyakannya mudah terkena karat. Perkembangan penyakit ini bermula dengan pembentukan bintik-bintik di dalam daun. Lama kelamaan, mereka menjadi oren dari sini dan namanya berkarat. Pada saat munculnya naungan ini, proses sporulasi kulat berlaku.

Rawatan orkid adalah dengan membuang dedaun yang berpenyakit. Bahagian kepingan dicelupkan ke dalam alkohol. Penyelesaiannya harus mengandungi alkohol tidak lebih daripada 25%. Dalam keadaan yang lebih maju, rawatan dijalankan dengan bantuan Mikosan atau Ridomil.

Kemunculan kulat hitam atau jelaga

Selalunya, pelbagai jenis perosak mempengaruhi orkid. Yang paling biasa di antaranya adalah kutu daun, kutu daun dan serangga skala. Oleh kerana aktiviti mereka, kulat hitam dapat berkembang di kawasan formasi tanaman manis. Stomata daun tersumbat, mengakibatkan laluan cahaya terhad.
Cacing boleh dikaitkan dengan jenis perosak yang paling serius. Bentuk dan ukuran badan bujurnya ialah 4 mm.

Terdapat dua subspesies serangga yang berbahaya bagi anggrek:

  • Bristleworm - dicirikan oleh warna kemerahan dan bentuk bujur dengan lapisan putih
  • Cacing sitrus - boleh berwarna oren, hitam atau merah jambu dengan lapisan putih. Ukuran badan mencapai 6 mm.

Perbezaan utama antara cacing dan scutellum adalah ketiadaan pelindung. Jenis perosak ini mampu mengeluarkan pelindung. Ini adalah cecair manis yang melindungi mereka dari pelbagai pengaruh luaran. Cacing ini sangat berbahaya dan mampu memusnahkan tanaman jika anda tidak memusnahkannya tepat pada waktunya. Dia dapat mengeluarkan jusnya dari anggrek, sambil menyuntik racunnya ke dalamnya. Kesan sedemikian membawa kepada kekuningan atau kerosakan penutup daun. Ciri pembezaan pertama dan utama penampilan cacing adalah pembentukan plak putih salji dan titisan pelekat pada daun tanaman.

Cacing hanya boleh membahayakan anggrek yang lemah, yang berada dalam keadaan buruk bagi mereka. Perosak ini jarang muncul di semak-semak yang disenyawakan dengan nitrogen. Kemungkinan besar, jangkitan pada musim sejuk, ketika hari tidak lama dan tanaman tidak mempunyai cukup cahaya. Cacing juga boleh bermula ketika memperoleh tanaman baru, jadi anda harus berhati-hati dan berhati-hati pada waktu seperti itu.

Untuk tujuan pencegahan, gunakan persediaan yang mengandungi pokok Nim. Harus diingat bahawa rawatan dengannya tidak akan membawa manfaat yang nyata.

Untuk memerangi masalah yang sama, kaedah mandi air panas juga berguna. Untuk ini, tanaman perlu disiram dengan air suam pada suhu hingga 55 darjah. Banyak perosak mati pada suhu 40 darjah, jadi kaedahnya cukup berkesan..

Penampilan dan perkembangan busuk pada anggrek boleh menyebabkan jangkitan kulat dan virus. Dalam kes ini, sistem akar dan dedaunan tanaman terjejas. Sebab-sebab dalam kes ini adalah kelembapan berlebihan dan suhu tinggi. Masalah ini dapat diperbaiki dengan bantuan pelbagai rawatan tanah dan rimpang dengan larutan baseazole 0.3% atau campuran benlate 0.2%. Untuk ini, tanaman benar-benar direndam dalam campuran ini. Jeda antara prosedur mesti sekurang-kurangnya setengah bulan.

Kutu dan perosak lain

Perkembangan dan kitaran hidup parasit sangat berbahaya bagi semua jenis tanaman. Anggrek sangat terdedah kepada perosak seperti kebanyakan tanaman dalaman..
Yang paling berbahaya adalah:

  • Kutu labah-labah dan akar
  • Slug yang membiak di substrat
  • Menghisap perosak (aphids, mealybugs, serangga)
  • Thrips dan Whitefly
Daun kasih sayang dengan kutu

Penyakit virus

Masalah ini terlalu berbahaya bagi semua jenis anggrek. Sekiranya virus itu disahkan di satu tumbuhan, maka ia perlu segera diasingkan dari yang lain dan segera dimusnahkan. Malangnya, belum ada cara yang berkesan untuk memerangi penyakit virus. Menyulitkan pengesanan penyakit virus adalah hakikat bahawa ia tidak dapat dikesan sejak sekian lama. Pada peringkat kemudian, perubahan bentuk dan warna anggrek dikesan. Sekiranya terdapat beberapa pot bunga di dalam bilik yang digabungkan dengan satu penyiraman, maka virus itu menjangkiti semua tanaman sekaligus.

Juga, penyakit ini dapat muncul ketika memproses bunga dengan pelbagai alat. Apabila sekumpulan faktor tertentu, virus diaktifkan dengan tajam. Ini difasilitasi oleh perubahan suhu, kelembapan, perubahan pemandangan yang tajam. Sekiranya ada virus yang disyaki, tanaman tersebut akan segera diasingkan dan dirawat dengan antibiotik dan larutan fungisida.

Bengkak

Anehnya, anggrek dicirikan oleh perkara seperti pembengkakan. Masalah ini berlaku apabila kilang menghubungi air terlalu lama. Ini boleh berlaku jika anda merendam bunga ketika menyiram dan kemudian melupakannya sebentar, misalnya, selama sehari. Perincian penting juga ialah suhu bilik tempat anggrek itu kelihatan. Apabila suhu turun hingga 15 darjah celcius, penyiraman juga berkurang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dengan pemanasan udara yang cukup rendah, kemungkinan kerosakan oleh kulat atau bakteria meningkat.

Dengan udara sejuk dan penyiraman yang berlimpah, bunga kemungkinan besar akan membengkak. Sangat dilarang meletakkan anggrek di ambang tingkap yang sejuk pada musim sejuk dan musim luruh. Anda juga harus mengurangkan dos air semasa menyiram tanaman. Sekiranya bintik-bintik basah terjadi, mereka harus segera dikeluarkan agar tidak tumbuh dan anggrek tidak membusuk sepenuhnya..

Kerosakan dan ubah bentuk dedaunan

Punca patah daun mungkin kesan mekanikal standard. Tetapi dalam kes tertentu, ini disebabkan oleh kekurangan kelembapan ketika menyiram bunga, atau penyejukan yang kuat. Perhatian khusus harus diberikan kepada baja. Dengan kelebihan nitrogen dan sebatiannya, ubah bentuk dedaunan tumbuhan berlaku. Dalam kes ini, penebalan, pelbagai keretakan dan kerosakan mungkin berlaku. Juga, warnanya boleh berubah tajam menjadi hijau tua. Untuk menghilangkan fenomena ini, cukup lama untuk berhenti menggunakan baja seperti itu. Membilas sistem akar dan transplantasi orkid yang lengkap tidak akan berlebihan. Dalam kes ini, tanaman cenderung berhenti tumbuh. Tetapi seseorang tidak perlu takut dengan kenyataan ini - fenomena seperti ini adalah perkara biasa..

Semasa menanam tanaman seperti itu, seseorang harus memperhatikan semua kemungkinan penyakit anggrek, dan rawatannya, untuk mengelakkan kesulitan dalam pemulihan tanaman di masa depan.

Pada pandangan pertama, nampaknya merawat anggrek adalah kerja yang sangat sukar, dan melihat senarai kemungkinan penyakit tanaman memastikan ini. Tetapi untuk keindahan seperti itu di rumah, anda boleh mencuba.

Dari hampir semua penyakit, bunga dapat diselamatkan. Dengan penjagaan tanaman yang betul, masalah di atas biasanya tidak timbul. Seseorang mesti mula merawat tanaman dan ia akan menjadi kebiasaan. Dan tidak lama lagi anggrek lain akan muncul di rumah. Sesungguhnya, bunga mampu memberikan kegembiraan dengan daya tarikannya kepada mana-mana orang yang paling acuh tak acuh.

Penyakit virus orkid - adakah rawatan boleh dilakukan?

Bagi banyak pemilik koleksi tumbuhan eksotik di rumah, penyakit virus anggrek terdengar seperti ayat untuk bunga: rawatan tidak mungkin, hanya ada satu jalan keluar - hanya untuk membuangnya. Benarkah begitu, mungkin sekurang-kurangnya peluang kecil untuk menyelamatkan kecantikan eksotik?

Pakar anggrek moden mengetahui lebih daripada 50 virus yang terdapat pada tumbuhan keluarga. Sebahagian daripadanya mempengaruhi banyak jenis anggrek, yang lain hanya bunga jenis tertentu. Mereka menampakkan diri dengan cara yang berbeza, bahkan virus yang sama pada daun tumbuhan yang berbeza, yang berbeza dalam tekstur plat daun, kelihatan berbeza.

Tanda-tanda Betul Penyakit Anggrek Viral

Terdapat gejala umum yang tidak diragukan lagi bahawa anggrek dijangkiti penyakit virus. Pertama sekali, ini adalah pewarna kelopak bergaris - pukulan putih, merah jambu atau gelap, atau adanya gigi palsu atau sayatan pada mereka dengan latar belakang pertumbuhan yang lemah dan keadaan tanaman yang terhambat.

Sekiranya daun muda muncul dengan corak kekuningan yang dapat dilihat: bintik-bintik, goresan, pelbagai bentuk geometri - cincin, oval, rombus, ada juga setiap alasan untuk menganggap anggrek itu dijangkiti virus. Setelah diperhatikan lebih lanjut, corak berubah warna - menghitam atau menjadi coklat kemerahan, dan kemudian coklat gelap dan murung.

Cara jangkitan virus pada tanaman domestik

Virus ini berasal dari anggrek yang sakit menjadi yang sihat dengan jus bunga yang dijangkiti. Sering menghisap perosak, seperti kutu daun, kutu dan lain-lain, membawanya, jadi penampilan serangga harus selalu menjadi isyarat agar penjual bunga bertindak untuk membasmi mereka..

Jangkitan juga tiba di rumah dengan anggrek yang baru diperoleh. Kes seperti ini sangat biasa berlaku pada bunga yang dibeli dari pembekal Belanda, kerana banyak kepala sekolah yang memiliki banyak koleksi tanaman mengatakan demikian.

Itulah sebabnya para pakar selalu bersikeras pada karantina wajib, serta pembasmian kuman secara menyeluruh setelah bekerja dengan pemindahan dan pembelahan rimpang. Melalui kesalahan penanam sendiri, anggrek lain di koleksi rumah dijangkiti. Anda juga perlu mencuci tangan dengan sabun setelah mendapat jus atau membasmi kuman atau membuang sarung tangan getah di mana tanaman ditransplantasikan..

Adakah mungkin untuk mengubati penyakit orkid virus

Sebilangan besar pakar menyatakan bahawa disarankan untuk segera memusnahkan tanaman yang terkena virus agar jangkitan tidak merebak ke bunga lain.
Namun, ada kes apabila daun dengan tanda-tanda jangkitan virus yang muncul di permukaannya segera terputus dari bunga, didiagnosis positif dan musnah, dan tanaman itu berkembang normal selama 5-7 tahun lagi tanpa manifestasi penyakit ini.

Setiap penanam mempunyai hak untuk memutuskan sendiri apa yang harus dilakukan dengan anggreknya, tetapi hari ini diyakini bahawa tidak ada cara yang berkesan untuk menyembuhkan tanaman eksotik dari jangkitan virus.

Jenis utama virus orkid yang biasa

Di antara virus orkid dalaman yang diketahui untuk garis lintang sederhana, tidak lebih daripada 20 spesies adalah ciri, tetapi lebih kerap daripada yang lain, tumbuhan dipengaruhi oleh yang berikut:

Virus flek orkid (OFV) - terdapat pada pelbagai jenis anggrek dan berbahaya kerana ia menampakkan diri secara luar dengan cara yang berbeza..

Permukaan plat daun cymbidium, apabila terkena virus jenis ini, jarang ditutup dengan cincin; lebih kerap, jalur yang terdiri daripada kotak kecil atau segi empat tepat dilihat. Mereka boleh berubah menjadi warna yang lebih gelap dengan cepat - dalam masa 3 minggu, dan perlahan, selama beberapa bulan, atau bahkan setahun.

Pada daun dendrobium - dalam bentuk bintik berbentuk cincin, rombong ganda atau oval. Tisu yang terjejas tidak menjadi tertekan untuk waktu yang lama, dan virus mudah dikelirukan dengan jangkitan kulat. Perlu diingat bahawa spora kulat tidak akan muncul di tempat virus..

Jangkitan Phalaenopsis lebih berbahaya - anggrek boleh menjadi pembawa jangkitan virus dalam jangka masa yang lama, yang tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, atau bintik-bintik khas muncul pada bilah daun bawah yang lama dan tidak memberi kesan pada bahagian atas muda. Penyakit kulat, sebagai peraturan, menyebar lebih cepat pada bunga.

Rawatan berkesan terhadap penyakit virus ini hampir mustahil, dan tanaman biasanya dibuang. Ia jarang berlaku apabila virus diaktifkan hanya dalam keadaan tertentu, misalnya, pada suhu 26 darjah atau lebih atau tahap kelembapan melebihi 80%. Walau bagaimanapun, anggrek itu ditakdirkan dalam keadaan apa pun. Tidak masuk akal untuk meninggalkannya dan membahayakan keseluruhan koleksi rumah. Lagipun, anda perlu memantau dengan teliti bahawa ia dituangkan secara berasingan dari pinggan lain, dan alat-alat untuk memindahkannya, sehingga mereka dibasmi kuman dengan semangat khas.

Virus mosaik Dendrobium (DeMV) - dikenali sebagai virus mosaik dendrobium. Secara luaran, secara praktikalnya tidak berbeza dengan spesies sebelumnya dan kelihatan seperti rhombus berganda yang sama, noda berbentuk cincin atau oval pada daun anggrek. Walau bagaimanapun, lebih banyak spesies semula jadi terjejas, sedikit yang dilihat pada kacukan. Sayangnya, tanaman yang berpenyakit juga tidak dapat disembuhkan sepenuhnya dan musnah. Biarkan anggrek yang dijangkiti hanya dalam kes yang jarang berlaku, apabila virus tidak aktif dalam keadaan tertentu, tetapi mengandung secara terpisah dari tanaman domestik yang lain..

Virus Mosaik Tembakau (TMV) - untungnya, ia tidak sering dilihat pada anggrek dalaman dan biasanya menyertai jangkitan virus lain, jarang muncul secara bebas.
Di Cattleya, tidak hanya bilah daun yang terkena, tetapi juga kelopak. Biasanya tunas muda sudah terbentang dengan jalur cahaya di sepanjang urat tengah. Pada saat berbunga, seluruh daun ditutup dengan bintik-bintik kuning-merah-coklat dan kelihatan membusuk. Bunga yang terbuka sangat menyimpang dan cacat sehingga tidak boleh mekar dan sangat jelek.

Sifat kerosakan pada daun cymbidium mirip dengan Cattleya, tetapi ia juga dapat menampakkan diri dalam bentuk bintik anulus, menghitam dan tertekan setelah selang waktu. Pada dedaunan oncidium yang dijangkiti, coraknya kelihatan seperti cincin cahaya dan segmen bulat, yang juga gelap dan ditekan.

Virus ini hanya dapat dikenal pasti di makmal. Rawatan anggrek yang berpenyakit adalah mustahil, jangkitannya sangat agresif. Beberapa tempoh yang tidak penting mungkin berlaku secara sembunyi-sembunyi, tetapi jika diaktifkan, maka tidak ada keselamatan bagi bunga itu.

Virus ringpot Odontoglossum (ORSV), atau virus cincin Odontoglossum - manifestasi jangkitan pada pelbagai jenis anggrek adalah pelbagai aspek dan bergantung pada tekstur tisu bilah daun. Pada daun nipis, cincin berganda khas, gelap setelah beberapa bulan, kadang-kadang pelek menjadi gelap dan pelek ditekan, dan bahagian tengah cincin tetap hijau.

Pada bilah daun phalaenopsis, paphiopedilum, dendrobium dan cymbidium, corak dalam bentuk cincin jarang terbentuk, lebih kerap garis dan pukulan tidak tentu terbentuk, seterusnya menutup ke dalam rombongan tidak teratur.

Virus spot Phalaenopsis chlorosis (PhCSV) adalah salah satu penemuan terbaru pakar Taiwan. Ditemui pada tahun 2004, ia tidak dikenal pasti selama beberapa tahun, kerana secara luarannya serupa dengan manifestasi jangkitan virus lain. Diagnosis tepat jangkitan ini hanya mungkin dilakukan di makmal khusus.

Setakat ini hanya dilihat pada anggrek dari genera Phalaenopsis, Cattleya dan Dendrobium. Ia muncul dalam bentuk klorosa: ia menyumbang kepada pelanggaran pembentukan klorofil dalam sel-sel tisu tumbuhan dan, dengan demikian, menyebabkan pelanggaran fotosintesis. Di permukaan pelat daun, kelihatan bintik-bintik merah jambu atau kekuningan pertama, yang setelah beberapa lama ditekan dan menjadi ringan, hampir putih sepenuhnya.

Virus ini masih kurang dipelajari dan mustahil untuk mengatakan dengan pasti adakah mungkin untuk menyingkirkannya. Namun, dengan proses lesi yang berjalan perlahan-lahan yang muncul hanya pada satu daun, ada peluang untuk mencoba menyelamatkan bunga tersebut. Untuk melakukan ini, anda perlu meletakkannya di bilik yang berasingan dan memotong bilah kepingan dengan pisau yang dibasmi kuman. Tempat potong harus dirawat dengan hijau atau iodin yang cemerlang, kepingan potong harus dihancurkan. Sekiranya tanda-tanda baru kehadiran virus muncul di daun lain, tanaman itu harus disingkirkan.

Virus mosaik Cymbidium (CyMV), atau mosaik cymbidium - berbeza kerana tanaman dijangkiti melalui luka yang disebabkan oleh alat pemotong, walaupun penularan dan jangkitan dari serangga penghisap tidak sepenuhnya dikecualikan.

Pada phalaenopsis, virus ini diperhatikan pada daun tua dan juga pada yang muda, sementara pada tangkai dan kelopak bunga sangat jarang terlihat. Muncul pada mulanya di bahagian bawah bilah daun dalam bentuk bintik-bintik putih kekuningan atau sepenuhnya, atau titik-titik hijau muda, kemudian bergabung ke kawasan yang lebih besar yang menjadi gelap dari masa ke masa dan menjadi tertekan.

Di Lelia dan Cattleya, kawasan yang terjejas muncul pada bilah daun tua dan muda. Oleh kerana strukturnya berbeza, penampilan kawasan yang terjejas mempunyai ciri khas. Selalunya ini adalah garis-garis dan pukulan, dalam bentuk cincin dan bintik-bintik, penyakit ini jarang kelihatan. Pada bunga, jangkitan juga menampakkan diri, tetapi hanya pada perubahan warna kelopak dan pembentukan corak cahaya atau titik gelap yang lebih ringan.

Kerosakan bunga tidak berlaku. Pada daun tua, corak yang terdiri daripada rhombus, cincin dan oval diperhatikan..

Pada oncidiums dan cymbidiums, virus itu muncul terutamanya pada bilah daun dan sangat jarang pada bunga. Sehingga kini, hanya dilihat pada kelopak bunga hibrida yang mekar gelap. Walaupun disebut mozek, untuk jenis anggrek ini bentuknya berbentuk garis-garis dan goresan, dan bintik-bintik dan cincin sangat jarang terjadi, tetapi tidak sepenuhnya dikecualikan. Coraknya ringan pada mulanya, kemudian serpihannya menjadi tertekan dan menjadi gelap.

Corak pukulan dan bintik cahaya adalah ciri zygopetalum dan pescatoria. Ia muncul tidak lama lagi - dalam masa 5-10 hari - dari garis individu, cepat gelap dan menjadi tertekan.

Hanya mungkin untuk menentukan virus secara tepat di makmal. Ia tidak dikenakan rawatan, anggrek yang berpenyakit musnah.

Virus mosaik lobak (TuMV) adalah jangkitan virus yang jarang berlaku, yang ditunjukkan dalam bentuk bola bengkak kecil. Sejauh ini hanya dilihat pada phalaenopsis. Oleh itu, tidak banyak yang telah dikaji, para pakar menasihati untuk memusnahkan anggrek yang berpenyakit, walaupun sering terdapat bunga di mana bunga yang diasingkan dari tanaman lain berkembang secara normal untuk waktu yang lama, sehingga keadaan penahanan berubah.

Calanthe potyvirus mosaik ringan (CalMMV) juga merupakan salah satu jangkitan virus yang baru ditemui dan dikaji di Jepun. Ia masih jarang berlaku di lintang sederhana, jatuh ke rumah dengan anggrek Asia, dan setakat ini hanya dapat dilihat pada berang-berang dan phalaenopsis. Ia kelihatan seperti mozek garis-garis cahaya dan potongan garis yang semakin gelap dari masa ke masa. Pada tanaman yang terkena virus ini, warna kelopak berubah. Bunga yang terjejas tidak dapat disembuhkan dan dimusnahkan..

Virus Capsicum chlorosis (CaCV) adalah jangkitan virus yang juga dikenali sebagai Taiwan-Virus. Sangat mudah dikenali dengan bintik berbentuk cincin berganda - cincin kecil di dalam yang besar. Kadang-kadang gambar itu menyerupai awan berasap..

Penyakit ini juga belum banyak dikaji, dan tidak ada bukti apakah penyakit itu dapat dihilangkan sepenuhnya. Kes-kes bahawa kawasan-kawasan yang terjejas yang dikenal pasti pada peringkat awal telah dikeluarkan, dan jangkitan itu tidak menampakkan diri dalam tempoh 5 tahun ke depan, atau bahkan 7 tahun, tidak tunggal.
Virus layu tomat (TSWV) juga jarang terjadi pada anggrek - virus bronzial tomato dan virus Carnation mottle (CarMV), atau virus cengkih.

Kesimpulannya

Penyakit virus anggrek sering menjadi penyebab kematian spesimen rumah, kerana para saintis belum menemui cara yang berkesan untuk memerangi mereka. Tidak mungkin menyembuhkan tanaman sepenuhnya, hanya mungkin untuk beberapa waktu mengandungi bunga kegemaran anda, yang sangat disayangkan untuk dibuang, dalam keadaan seperti itu apabila jangkitan virus tidak menampakkan diri, tidak aktif.

Walau bagaimanapun, ini selalu disertai oleh kesulitan tertentu. Bagaimanapun, bunga adalah pembawa virus, ia mesti diletakkan secara terpisah dan dipantau dengan teliti agar tidak memindahkan jangkitan ke seluruh koleksi. Setiap penanam memutuskan apakah akan mempertaruhkan seluruh flora rumahnya untuk satu anggrek yang berpenyakit, bahkan yang paling disayangi.

Ciri-ciri anggrek Phalaenopsis yang tumbuh, kemungkinan kesalahan rawat, penyakit, perosak

Salah satu tanaman berbunga yang paling popular dan cantik, anggrek Phalaenopsis juga rentan terhadap kesan berbahaya penyakit, parasit dan kesalahan penjagaan, seperti tanaman dalaman yang lain. Untuk mengelakkan kekecewaan ketika merawat tanaman ini, anda perlu selalu mengingati peraturan penjagaan, jangan sampai terlepas tanda-tanda kerosakan bunga oleh parasit dan penyakit. Keberkesanan memerangi pengaruh mereka, rawatan yang tepat sangat bergantung pada diagnosis yang betul. Untuk melakukan ini, anda perlu mengatasi gejala masalah. Cadangan dan gambar kami akan membantu anda dalam hal ini..

Keadaan optimum untuk orkid phalaenopsis

Untuk anggrek spesies ini, bilik yang diterangi dengan baik oleh cahaya matahari yang tersebar sesuai. Secara semula jadi, phalaenopsis tumbuh di atas pokok, dan sinar matahari dalam perjalanan ke mereka harus mengatasi mahkota. Lokasi timur tingkap dianggap ideal. Sekiranya mereka berorientasi ke selatan, kawal intensiti sinaran matahari pada musim panas. Pendedahan yang berpanjangan terhadap sinar langsung memudaratkan tanaman. Perlindungannya adalah tirai tingkap dengan kertas, kerajang reflektif, dan potongan kertas dinding. Phalaenopsis cenderung meraih cahaya. Untuk mengekalkan kestabilan dan penampilan yang indah secara estetik, ia mesti dipusingkan secara berkala.

Phalaenopsis yang sihat adalah hiasan terbaik untuk mana-mana bilik

Pada tanaman yang diletakkan di tingkap utara dan barat, intensiti berbunga akan kurang. Untuk perkembangan dan pembungaan yang betul, Phalaenopsis memerlukan 12-, dan lebih baik 15-jam siang hari.

Rejim suhu yang diperlukan untuk jenis anggrek ini tidak bertentangan dengan yang biasanya terdapat di kebanyakan premis kediaman. Pada musim panas, suhu +25, +28 darjah, pada musim sejuk cukup dan +18, +20.

Salah satu ciri utama anggrek ini adalah masa rehat yang hampir lengkap..

Untuk menanam bunga, phalaenopsis memerlukan pengurangan suhu 5-7 darjah pada waktu malam. Amplitud suhu seperti itu biasa atau mungkin berlaku di rumah dan pangsapuri..

Tetapi menurunkan suhu hingga +10 darjah boleh menyebabkan akar kehilangan kemampuannya untuk menyerap kelembapan. Kilang ini mengubah proses metabolik kepada penggunaan rizab terkumpul sebelumnya, yang penuh dengan kemerosotan sistem sokongan hidup yang cepat. Akar secara beransur-ansur atrofi, daun berkerut, dan tumbuhan mati. Kadang kala reaksi seperti itu pada suhu rendah dikelirukan dengan penyiraman yang tidak mencukupi. Dan peningkatan jumlah kelembapan dalam keadaan seperti itu memperburuk keadaan..

Phalaenopsis memerlukan udara segar. Pengudaraan yang kerap sangat berguna untuk tanaman, tetapi mesti dilindungi dari draf, jika tidak, kilang itu mungkin jatuh sakit.

Apabila tumbuhan tidak menindas, phalaenopsis kelihatan hebat

Anggrek jenis ini agak hygrophilous. Untuk kehidupan normalnya, kelembapan tetap diperlukan pada 60-80%.

Sekiranya di musim sejuk ruangan dipanaskan oleh konvektor elektrik atau alat lain yang mengeringkan udara, anggrek mesti dibasahi dengan pistol penyembur. Dalam kes ini, sistem akar harus lebih lembap, dan bukan daun.

Penyakit dan perosak yang paling kerap menyerang tanaman

Terdapat banyak penyakit yang mudah dijangkiti Phalaenopsis. Sumber boleh merangkumi kulat, bakteria, virus dan produk sisa parasit.

Membusuk

Kategori luas yang terpisah dalam senarai ini adalah pelbagai jenis reput. Senarai kemungkinan gejala sangat luas dan bergantung kepada keadaan setempat, kelembapan udara, intensiti pengairan dan suhu bilik. Kami menyenaraikan kes yang paling biasa dan jelas:

  • reput coklat;
  • reput hitam;
  • reput akar;
  • reput kelabu;
  • reput fusarium.

Apa yang dikatakan oleh daun hitam yang lesu?

Beberapa penyakit phalaenopsis yang biasa menunjukkan gejala mereka pada daun tumbuhan. Perubahan warna, struktur dan kepadatan daun yang diperhatikan tepat pada waktunya akan membantu mencegah kesan yang paling berbahaya..

Kehitaman pada daun dengan fasih mengatakan bahawa bahaya serius menimpa tanaman

Diagnosis yang paling biasa:

  • cendawan serbuk;
  • anthracnose;
  • bintik daun.

Sekiranya mendiagnosis penyakit virus anggrek, malangnya, ia tidak menjalani rawatan dan pemulihan. Tumbuhan seperti itu mesti dihapuskan. Kaedah yang paling berkesan adalah membakar orkid.

Kutu, serangga skala, kutu daun dan parasit lain

Kesan yang sangat merugikan pada tanaman disebabkan oleh aktiviti penting parasit. Seperti bunga dalaman yang lain, anggrek berisiko rosak oleh pelbagai serangga..

Perosak yang paling biasa:

  • arachnoid, root dan jenis kutu lain;
  • whitefly;
  • slug (mungkin di substrat);
  • menghisap parasit (aphids, scutes, serangga);
  • thrips.

Jenis bahaya yang terpisah adalah perkembangan penyakit virus dan kulat di tempat pengumpulan aphids. Tempat-tempat seperti itu sendiri menjadi kawasan panas penyakit..

Jadual: Masalah yang dihadapi semasa menanam Phalaenopsis

GejalaSebab yang mungkin
Kesalahan PenjagaanPenyakitPerosak
Daun bertukar menjadi kuningKelembapan tinggi, kekurangan peredaran
udara dalaman
Fusarium reputPerkembangan kulat
penyakit
disebabkan oleh
aktiviti kehidupan
parasit (aphids)
Daun bawah bertukar menjadi kuningDraf sejuk panjang, genangan air dari substratFusarium reput
Daun melekitAktiviti penting whiteflies
Titisan lekat pada daunAktiviti penting whiteflies,
hama labah-labah
Layu daunDraf, penurunan berpanjangan
suhu persekitaran, pengairan air substrat
Fusarium reput
Noda pada daunBerjangkit
penyakit,
reput kelabu,
anthracnose,
viral
penyakit
Aktiviti vital thrips, menghisap parasit, kutu
Web di kilangReput kelabu,
kulat
penyakit
Aktiviti hidup
hama labah-labah
Akar busukKelembapan dan suhu udara yang tinggiAkar busuk,
kulat
penyakit
Aktiviti hidup
kutu akar
Acuan pada akarSubstrat kelembapan tinggiAkar busuk,
kulat
penyakit
Tompok gelap pada daunBerjangkit
penyakit,
anthracnose
Tompok cahaya di daunPenggunaan air sejuk semasa menyiram, pukul
pelbagai aerosol di permukaan daun,
pendedahan berpanjangan kepada solar yang agresif
cahaya (pada musim panas)
Viral
penyakit,
cendawan serbuk,
reput kelabu
Aktiviti hidup
lalat putih
Akar, daun keringPenyiraman yang tidak mencukupi, kelembapan rendahAkar busuk,
fusarium
membusuk,
cendawan serbuk
Kehidupan jaring labah-labah
kutu
Titik putih di daunCendawan serbuk,
anthracnose,
viral
penyakit
Aktiviti penting kutu daun, serangga skala, thrips
Daun PipiKekurangan peredaran segar yang mencukupi
kelembapan udara di dalam bilik
Akar busuk,
reput coklat
Produk sisa tungau akar
Pertumbuhan titik reputPendedahan lama pada suhu rendah,
kelembapan tinggi
Reput hitamAktiviti penting kutu kayu
Menghitamkan daunPendedahan lama pada suhu rendah,
draf sejuk, genangan air di
daun sinus
Berjangkit
penyakit,
anthracnose
Tumbuhan jatuh tunasPendedahan kepada Draf Sejuk, Berkurang
suhu udara
Aktiviti vital kutu daun, kutu dan serangga skala
Daun berpusingKekurangan peredaran segar yang mencukupi
kelembapan udara di dalam bilik
Mengasyikkan
membusuk,
cendawan serbuk,
reput akar
Aktiviti vital aphids, thrips

Rawatan dan pencegahan penyakit

Seperti yang dapat dilihat dari jadual gejala, phalaenopsis rentan terhadap banyak jenis busuk, yang mempengaruhi semua bahagian tanaman. Pelbagai penyakit yang berkaitan dengan pembusukan disebabkan oleh sifat kelembapan bunga, sifat kelembapan substrat, dan ketidakstabilan terhadap perubahan suhu yang berpanjangan.

Kemunculan penyakit virus dan kulat dalam kebanyakan kes dikaitkan dengan substrat yang dijangkiti berkualiti rendah. Lebih jarang, penyakit virus dipindahkan ke tanaman dari bunga dalaman yang lain..

Apa yang perlu dilakukan apabila tanaman mula reput

Rawatan penyakit seperti reput coklat dan hitam pada peringkat lanjut (lebih daripada 30% tanaman terjejas) hampir mustahil. Sekiranya kawasan yang lebih kecil ditangkap dengan reput, anda boleh cuba menyelamatkan bunga tersebut. Untuk melakukan ini, anda perlu melakukan sejenis operasi. Potong kawasan yang terkena dengan hati-hati dengan pisau steril, cuba mengurangkan kerosakan pada tisu yang sihat. Selepas operasi, tempat pemotongan ditaburkan dengan habuk arang batu dan dirawat dengan cecair Bordeaux. Buangkan substrat, sterilkan periuk, tuangkan substrat yang bersih dan sihat ke dalamnya.

Semasa pemulihan, anggrek perlu mewujudkan keadaan yang paling selesa: perbezaan suhu minimum yang dibenarkan (amplitud 5-7 darjah), pelembapan stabil, peredaran udara di dalam bilik, tetapi tanpa draf.

Sekiranya anggrek lain terletak berdekatan dengan tanaman yang terjejas, mereka mesti dirawat dengan cecair Bordeaux (anda boleh menggunakan ubat lain yang mengandungi tembaga). Pencegahan penyakit yang terbaik adalah dengan berhati-hati pada pengudaraan, pelembapan, penyiraman dan pencahayaan.

Dengan mematuhi peraturan penyiraman, pencahayaan, pengudaraan, kilang tidak perlu diselamatkan

Sekiranya reput busuk dikesan dalam phalaenopsis, langkah segera mesti diambil. Keluarkan substrat, keringkan periuk. Bersihkan akar reput, buang kawasan yang terkena. Selepas ini, sistem akar mesti dirawat dalam larutan khas (0.2% Topsin atau Fundazole). Untuk kesan yang paling berguna, akarnya direndam dalam larutan 2-3 kali dengan selang 10 hari. Anggrek seperti itu harus ditransplantasikan ke dalam substrat bersih yang dibasmi kuman..

Pencegahan reput akar - berhati-hati memerhatikan rejim kelembapan dan penyiraman, serta memantau keadaan substrat, penggantian tepat pada masanya.

Kekalahan anggrek dengan reput Fusarium paling sering dikaitkan dengan peredaran udara yang buruk dan pelanggaran rejim pengairan. Reput seperti ini mempengaruhi semua bahagian daun, dan juga pucuk muda. Daun bertukar menjadi kuning, melengkung, menjadi lembut. Kadang kala proses membusuk fusarium disertai dengan penampilan lapisan spora kulat berwarna merah jambu. Dengan lesi berskala besar, rawatan tidak mungkin dilakukan. Sekiranya terdapat jangkitan tempatan, anggrek harus dirawat dalam larutan Fundazole 0,2%. Prosedur ini mesti dilakukan 2-3 kali sehari selama 10-14 hari. Dalam kes ini, keseluruhan tanaman boleh direndam dalam larutan bersama dengan periuk. Fundazole adalah ubat fungisida yang paling berkesan dalam memerangi fusarium busuk..

Fundazole digunakan untuk merawat pelbagai jenis reput, khususnya fusariosis. Dan juga sesuai sebagai pencegahan cendawan. Ejen aktif utama dalam ubat ini adalah benomil, yang menghalang proses penting sel patogen, akibatnya ia mati. Langkah pencegahan sistemik menggunakan Fundazole akan membantu mencegah sebahagian besar penyakit putrefaktif dan kulat dari anggrek. Bahagian bagi penyelesaiannya adalah seperti berikut: 1 gram Fundazole per 1 liter air. Anda boleh menggunakan penyelesaiannya dengan penyembur. Dengan larutan, air tanah, lap daunnya. Setelah larutan kering, lapisan putih akan muncul di kilang. Bilas disyorkan hanya selepas sehari. Ini adalah bahan yang cukup toksik, oleh itu, ia mesti digunakan dalam peralatan pelindung. Di banyak negara, fundazole dilarang kerana ketoksikan. Sangat disyorkan agar ibu hamil bersentuhan dengannya.

Semasa rawatan, penyemburan dengan air harus dihentikan. Jangan biarkan pendedahan langsung ke draf di kilang, sementara pengudaraan diperlukan.

Fundazole adalah racun kulat sistemik (penembusan) yang berkesan, pelindung dan tindakan terapeutik

Seperti kes sebelumnya, pencegahan jangkitan Fusarium yang terbaik adalah pematuhan tanpa syarat dengan peraturan dan peraturan perawatan phalaenopsis.

Melawan reput kelabu melibatkan penyingkiran kawasan yang terjejas, diikuti dengan rawatan tisu yang sihat dengan sediaan yang mengandungi racun kulat. Dengan kerosakan yang besar (lebih dari 50%), tanaman tersebut harus dihilangkan dan dirawat dengan racun kulat semua bunga dalaman terdekat.

Fungisida adalah bahan (asal kimia atau biologi) yang menghalang perkembangan kulat.

Pencegahan reput kelabu serupa dengan langkah-langkah yang dinyatakan di atas..

Bahaya lain - kulat

Titik daun dan anthracnose adalah penyakit kulat. Gejala mereka dinyatakan oleh banyak luka tempatan daun berwarna gelap. Kerosakan seperti itu lebih kurang seperti penyok. Phalaenopsis dipengaruhi oleh anthracnosis terutamanya disebabkan oleh peningkatan kelembapan. Sebab lain mungkin genangan air di dalam mangkuk daun muda dan pada titik pertumbuhan. Tanaman yang terjejas secara meluas sebaiknya dihilangkan. Sekiranya tapak lesi tidak banyak, ia boleh terputus, dan tisu yang sihat dirawat dengan abu. Karbon aktif yang ditumbuk juga sesuai. Substrat harus diganti, dan periuk disterilkan. Sepanjang tempoh pemulihan, tanaman mesti diasingkan dari bunga lain yang serupa..

Bunga phalaenopsis ini terkena penyakit kulat anthracnose.

Pencegahan penyakit kulat adalah pematuhan ketat terhadap peraturan penyiraman dan pelembab, serta pengecualian air dari mencapai titik pertumbuhan dan sinus tunas muda anggrek. Kelembapan bilik mestilah antara 40-70%. Penyiaran agak kerap, bergantung pada musim..

Penyakit seperti cendawan tepung mempunyai gejala yang ketara. Mereka dicirikan oleh penampilan plak putih pada tanaman. Lebih-lebih lagi, plak seperti itu muncul di semua bahagian tanaman, termasuk tunas dan perbungaan. Penyakit seperti ini berkembang dengan cepat dan membawa kepada kematian anggrek, jika langkah rawatan yang diperlukan tidak diambil tepat pada waktunya. Peningkatan suhu dan kelembapan tinggi yang tidak normal menyumbang kepada perkembangan penyakit ini dengan lebih cepat..

Kaedah rawatan melibatkan rendaman tanaman dalam larutan sulfur koloid. Dadah yang dirancang untuk memerangi cendawan tepung disebut Topsin-M, Skor, Fundazol.

Pencegahan merangkumi penyemburan phalaenopsis secara berkala dengan Fitosporin.

Penyakit virus tidak dapat disembuhkan

Kekalahan phalaenopsis orkid oleh penyakit virus adalah fenomena yang jarang berlaku. Mereka muncul dalam corak dan bintik-bintik tertentu pada daun tanaman. Tumbuhan yang terjejas mesti segera diasingkan dari yang lain dan, tanpa berlengah, dihapuskan. Ubat untuk penyakit orkid virus belum ada. Pada masa yang sama, lebih baik membakar anggrek bersama substrat dan periuk.

Pencegahan penyakit virus akan mematuhi semua peraturan yang diperlukan untuk fungsi normal bunga.

Tindakan resusitasi tepat pada waktunya akan membantu memulihkan turgor daun phalaenopsis. Ini termasuk menyediakan kilang dengan keadaan yang baik. Perubahan lokasinya di dalam rumah. Pastikan mengasingkan anggrek dari draf, elakkan hipotermia. Penggantian substrat sering membantu..

Galeri Foto: Penyakit Yang Paling Umum

Perosak dan kawalan orkid Phalaenopsis

Tidak biasa seperti penyakit kulat dan reput, tetapi tidak kurang berbahaya bagi anggrek adalah perosak, parasit dan produk buangannya.

Merendam tanaman yang baru diperoleh di air akan menjadi langkah penyelamatan pertama dari tetamu yang tidak diinginkan yang tinggal di substrat. Semua tetamu yang tidak diundang akan mula keluar. Sekiranya mereka tidak berada di sana, maka sudah cukup untuk mengeringkan anggrek.

Kehadiran parasit dapat dinilai berdasarkan keadaan daun dan akar tanaman.

Tunas yang dijatuhkan, noda melekit - cari pelindung

Skala terletak di daun tanaman di tanah jajahan. Individu individu hanya beberapa milimeter. Ini adalah parasit penghisap yang memakan jus tumbuhan dan mengeluarkan produk sisa likat yang menyekat fotosintesis normal. Akibatnya, ini menyebabkan penipisan dan kematian anggrek yang cepat.

Rawatan melibatkan pengumpulan dan pemusnahan serangga skala secara manual. Pada tahap awal pengembangan, parasit mempunyai kelengkapan yang lebih halus daripada individu dewasa yang dibentuk dengan pelindung lilin. Kudis muda dapat dikeluarkan dengan kapas yang dicelupkan ke dalam racun serangga, dan lebih banyak orang dewasa harus bekerja lebih keras. Cara paling mudah adalah membersihkan tanaman dengan berus gigi yang lembut. Tidak digalakkan membersihkan kilang dengan alkohol, minyak tanah dan cecair mudah terbakar yang lain. Oleh itu, anda boleh merosakkan bunga. Setelah mengumpulkan parasit, anggrek dirawat dengan Fitoverm, mengulangi prosedur itu lagi setelah seminggu. Substrat mesti diganti, dan periuk disterilkan. Semasa penghapusan pengawal secara manual, anda perlu berhati-hati, kerana hanya beberapa orang yang terlepas yang akan mengurangkan kerja anda menjadi sia-sia.

Pencegahan akan mencuci daun setiap 4-5 hari.

Penggunaan racun serangga Fitoverm untuk anggrek memberikan bahagian berikut: 2 ml ubat per 50 ml air. Semburkan larutan dari pistol penyembur ke seluruh kilang. Perlu dijelaskan bahawa Fitoverm hanya mempengaruhi serangga skala dewasa yang dapat memakannya sendiri. Oleh itu, pemprosesan selalu dijalankan semula setelah 5-7 hari. Fitoverm tidak boleh digunakan bersama dengan racun serangga lain.

Ketoksikan fitoverm rendah kepada manusia.

Fitoverm adalah produk biologi generasi keempat berdasarkan produk penting mikroorganisma tanah

Bagaimana untuk menyelamatkan dari mealybug

Individu yang dibentuk dewasa yang terletak dalam bentuk koloni membuat struktur seperti kapas putih di tempat-tempat melekat pada tanaman. Parasit ini, seperti scute, praktis tidak bergerak, tetapi tidak mempunyai cangkang lilin pelindung, yang sangat memudahkan penyingkirannya secara manual. Sekiranya serangga diperhatikan, maka segera bertindak. Cacing itu dapat bersembunyi di axil daun muda, di daun kering, di sistem akar.

Rawat tanaman yang terkena kutu penyakit tiga kali dengan Fitoverm

Mengasingkan orkid yang dijangkiti hama dari sisa tanaman. Keluarkan kutu mealy dengan kapas. Periksa dengan teliti tempat bunga itu berdiri. Mealybugs boleh hidup di objek sekitarnya. Rawat tanaman dengan Fitoverm dalam kadar yang serupa dengan tanaman dalam memerangi serangga skala (2 ml ubat per 50 ml air). Lakukan rawatan sebanyak 3 kali dengan selang 10 hari. Keluarkan mentol kering, daun dan akar - ini adalah pencegahan pendudukan tanaman yang sangat baik oleh cacing. Sekiranya bunga pada saat pengesanan serangga berada dalam fasa berbunga, maka, sayangnya, tunas dan bunga juga harus dikeluarkan. Parasit yang menetap di tunas dapat diselamatkan di sana dari tindakan racun serangga.

Perosak putih pada daun menguning

Whitefly berbahaya dengan larva. Mereka menyedut nutrien dari daun orkid. Dalam kes ini, tanaman itu sendiri berubah menjadi kuning, kehilangan bentuknya dan mungkin mati. Mentakrifkan lalat putih adalah mudah. Serangga ini berwarna putih jelas seperti midges dalaman biasa. Bersembunyi dari belakang helaian.

Perjuangan melawan whitefly melibatkan mencuci daun dengan larutan sabun cuci (bahagian larutan: 1 hingga 6), menyemburkan bunga dan substrat dengan Actellik. Bilas daun dengan air bersih setiap 4-5 hari.

Actellik adalah pelindung tanaman dalaman yang boleh dipercayai dari larva whitefly, aphids, thrips dan parasit lain. Ini adalah racun serangga yang kuat, tetapi cukup beracun untuk manusia. Lebih baik menggunakannya terakhir, apabila ubat lain tidak memberikan hasil yang diharapkan..

Untuk anggrek, 2 ml Actellik dicairkan dalam 100 ml air, diikuti dengan membawa jumlah larutan menjadi 1 liter dengan air bersih. Ia akan sesuai digunakan pada waktu siang. Semburkan larutan dari penyembur ke seluruh kawasan tanaman. Ulangi prosedur selepas 7-10 hari. Jangan menyemburkan racun serangga di dalam rumah dan pastikan menggunakan peralatan pelindung.

Actellik - intoksisida yang sangat kuat

Memerangi parasit seperti thrips dan aphids memberikan ukuran yang sama seperti pada whiteflies.

Pencegahan yang baik dalam pengendalian perosak adalah pemantauan tanaman yang teliti, penggantian tepat pada masanya dan pemilihan substrat yang teliti.

Kutu akar adalah penyebab kerosakan akar

Kutu akar menjangkiti sistem akar tanaman. Kelembapan tinggi menyumbang kepada pembiakannya yang cepat. Kutu tinggal di substrat yang tidak dirawat.

Langkah-langkah kawalan termasuk penyingkiran kawasan yang terjejas, pembasmian kuman dengan debu arang batu, penggantian substrat dan pembasmian kuman dari periuk. Akarnya sendiri juga dibasmi kuman, yang mana ia menggunakan larutan kalium permanganat berwarna merah muda pucat.

Pencegahan akan menjadi pilihan substrat yang teliti, penggantian tepat pada masanya dan ketiadaan penumpukan air.

Galeri foto: gejala parasit phalaenopsis

Pembasmian kuali dan substrat

Untuk membasmi kuman pot, boleh dirawat dengan air mendidih, disterilkan di bawah aliran wap air. Tetapi kaedah seperti itu dapat mengubah bentuk bekas plastik berkualiti rendah. Cara terbaik adalah merendam periuk dalam larutan kalium permanganat selama 15 minit. Semasa menyediakan penyelesaian, fokuskan pada warnanya, yang berwarna merah jambu pucat, tidak terang atau ungu. Kemudian keringkan periuk, tidak berlebihan jika disapu dengan alkohol.

Ini mestilah warna larutan kalium permanganat untuk pembasmian kuman

Untuk membasmi kuman substrat, letakkan di dalam bekas dengan air bersih dan rebus selama 15 minit, kemudian keringkan pada tuala bersih.

Video: penyakit perosak dan orkid

Hidupkan semula dan pulihkan

Anda bahkan boleh berusaha menyelamatkan walaupun anggrek yang hampir mati. Cara untuk kembali hidup bergantung pada keadaan tanaman dan penyebab layu. Semua kaedah resusitasi merangkumi penggantian substrat dan pembasmian kuman.

Daun layu dan gugur

Cukup untuk tanaman dengan daun layu untuk menyediakan keadaan yang diperlukan untuk kehidupan normal: pertama sekali, untuk melihat cara penghidratan, penyiraman, pencahayaan dan pengudaraan yang betul.

Sekiranya anggrek telah kehilangan daun, maka sebagai tambahan kepada perkara di atas, perlu memberi makan tanaman. Untuk ini, baja nitrogen sesuai. Tetapi perlu untuk memantau kepekatan nitrogen, kerana kelebihannya dapat mengakibatkan akibat yang lebih buruk lagi..

Contoh baja popular untuk anggrek dengan kepekatan nitrogen normal:

  • Greenworld untuk orkid;
  • Kemira Suite;
  • Cameleon;
  • Oasis;
  • Bona-forte.

Baja kompleks Kemira Lux cukup sesuai untuk memberi makan phalaenopsis, yang telah kehilangan daun

Sebilangan besar tukang kebun profesional mengesyorkan menggunakan baja dalam bahagian yang sedikit lebih kecil daripada yang ditunjukkan pada bungkusan. Phalaenopsis juga boleh direndam dalam bekas dengan larutan baja selama 15-20 minit. Selepas ini, bunga itu perlu dikeringkan.

Kaedah resusitasi phalaenopsis, yang telah kehilangan daun:

  1. Pertama sekali, anda perlu memeriksa sistem root. Sekiranya banyak terjejas oleh proses pembusukan (lebih daripada 50%), maka tanaman itu hampir ditakdirkan. Sekiranya sebahagian besar akarnya elastik dan bersih, maka ia mesti dibiarkan, selebihnya dibuang dan dirawat dengan keratan habuk arang batu.
  2. Sediakan sistem akar yang telah siap dengan penyelesaian Fundazole. (Perkadaran dan kaedah aplikasi ditunjukkan di atas).
  3. Bersihkan substrat dan periuk.
  4. Selepas itu, letakkan sistem akar di dalam periuk dengan substrat yang dirawat, dan pot itu sendiri di dalam beg plastik. Pakejnya mestilah luas, mewujudkan kemiripan rumah hijau.
  5. Anda perlu mengikat beg sebaik sahaja menyemburkan tanaman dengan air. Rumah hijau mesti sering berventilasi, udara bersih harus dimasukkan ke dalamnya sekali sehari.

Simpan anggrek di rumah hijau sehingga daun baru muncul. Selepas pembentukannya, kilang harus memulihkan penyiraman dan penyemburan biasa.

Rumah hijau mini - pertolongan yang baik dalam menghidupkan semula tanaman

Jangan biarkan akar reput sepenuhnya

Penjagaan yang diperlukan malah dapat membantu tanaman yang kehilangan sebahagian besar sistem akarnya..

Tindakan untuk menghidupkan semula sistem akar phalaenopsis:

  1. Pertama sekali, tanaman mesti dikeluarkan dari substrat dan dibilas dengan baik di dalam air suam yang mengalir.
  2. Maka anda harus mengeringkan anggrek. Selama 2-3 jam, ia harus diletakkan di atas kertas atau tuala pada suhu bilik..
  3. Periksa akar muda yang masih ada dan nilaikan keadaannya. Biasanya di Phalaenopsis mereka mempunyai warna hijau muda. Strukturnya mestilah elastik. Akarnya licin dan lembut, mesti ditanggalkan.
  4. Keluarkan semua akar yang mati dan mencurigakan. Tempat pemotongan harus dirawat dengan habuk arang batu atau ubat antiseptik khas. Pucuk akar muda dengan penampilan yang sihat harus diletakkan dalam campuran penguat selama sehari, yang dijual di kedai bunga dalam bentuk ampul, serbuk, dan cecair. Ngomong-ngomong, penanam yang berpengalaman mengesyorkan prosedur pengukuhan sebulan sekali, terutama pada musim yang berubah tahun ini. Anggrek disiram dengan rendaman dalam larutan berair, di mana campuran seperti itu ditambahkan mengikut cadangan pengeluar..
  5. Selepas ini, tanaman mesti diletakkan di dalam kapal dengan air. Daun tidak boleh bersentuhan dengan cecair. Tukar air di dalam kapal sekali sehari.
  6. Setelah pertumbuhan akar muda hingga panjang 3-4 cm, pindahkan orkid ke tanah yang telah disediakan.

Selalunya terdapat cadangan yang menyarankan untuk meletakkan anggrek dalam larutan gula (1 sudu teh gula dalam 1 liter air).

Proses pertumbuhan akar

Selalunya di dalam periuk baru bunga mesti diperbaiki. Ini diperlukan untuk membenahi sistem akar dengan lebih baik..

Sementara tanaman menghidupkan semula disokong oleh pita

Video: phalaenopsis orkid resusitasi

Ulasan pencinta bunga yang indah: bantu tumbuh dan mekar

Saya baru-baru ini melihat titik kecil putih yang menjalar di dalam periuk phalaenopsis. Serangga itu sangat kecil, bulat, putih atau kekuningan, tidak seperti semua perosak yang biasa. Saya mula melihat ke dalam periuk lain dan, sampai satu tahap atau yang lain, saya menjumpai di semua pasu phalaenopsis (mereka kelihatan kerana periuknya lutsinar). Mereka merangkak untuk beberapa lama ke daun tanaman dan kembali ke kulit kayu. Terdapat daun prokusy di daun. Mereka muncul setelah pembelian dari tangan "putera macan tutul" Taiwan.
Merawat semua tanaman dengan Actara - serangga sama sekali tidak bertindak balas, terus merangkak dengan senyap dan bermain-main di anggrek. Sepanjang perjalanan, saya membaca pelbagai forum dan cuba menentukan siapa sebenarnya. Tidak berhasil.
Diproses semua tanaman dengan Fitoverm - sekali lagi tidak ada! mereka terus merayap dengan kuat. Dan sekarang saya tidak ingat di laman web mana saya mendapat penerangan mengenai kutu bawang - hitnya seratus peratus! Ternyata dia sangat berbahaya, dan yang paling menyedihkan ialah dia menyukai anggrek!
Seorang gadis menasihati saya untuk mengambil beg sampah besar, menyemburkan di dalam Dichlorvos, meletakkan anggrek di sana, mengikat beg dan membiarkannya selama 10-12 jam. Jujur - ia menakutkan! Pada mulanya saya memutuskan untuk memproses satu kilang seperti itu dan melihat apa yang berlaku!
Setelah 12 jam menjumpai phalaenopsis di dalam beg dengan dichlorvos, saya tidak menjumpai satu kutu pun di dalam periuk. Kilang itu kelihatan lembik. Selepas beberapa hari, saya memproses semua tanaman lain dengan cara yang sama. Kutu telah hilang!
Tetapi! Pemprosesan harus dilakukan 3 kali setiap 5 hari (saya diberitahu demikian). Alat ini berbau dan beracun. Saya memproses tanaman di bilik mandi dan pada akhir prosedur, saya sendiri hampir seperti kutu.
Dua kali saya berjaya mengukirnya, ujian terakhir masih ada. Tetapi tidak kira apa yang anda lakukan untuk bunga kegemaran anda! Inilah kisah...
Semoga berjaya kepada semua orang dalam memerangi kotoran yang menjalar!

Ais

http://forum.passiflora.ru/archive/index.php/t-2150.html?s=54df6e63b5b48e9f941b5afcda4efc9e

Gadis-gadis, saya akan menulis di sini, mungkin pengalaman saya akan menolong seseorang. Saya mendapat phalaenopsis dengan titik pertumbuhan yang benar-benar reput, atau lebih tepatnya, hanya daun tengah yang jatuh ketika tiba, tetapi reput semakin jauh. Perkara pertama yang cuba diisi oleh Maxim, tetapi kerana ia cair, ia memainkan peranan: reput tidak berhenti tetapi terus berjalan. Saya harus membersihkan semuanya dengan kapas dan menuangkan, mengetuk, ke titik pertumbuhan antibiotik dalam tablet. Reput berhenti. Akarnya hampir hilang. Satu helai adalah bahagian bawah dan itu sahaja. Sekarang, setelah 1.5 bulan, saya masih mempunyai daun yang sama, dan perkara lain sedang memanjat - baik akarnya, atau bayinya, masih belum jelas. Bagi saya sendiri, saya membuat kesimpulan: jika reput adalah pada tahap pertumbuhan, maka hanya tablet dalam bentuk serbuk.

Snezhana

http://forum.passiflora.ru/archive/index.php/t-15019.html?s=54df6e63b5b48e9f941b5afcda4efc9e

Gunakan kayu manis, ia adalah antiseptik semula jadi terkuat. Dan tidak toksik kepada alam sekitar. Tidak melanggar (tidak membakar) lapisan sel tisu. Dan sentiasa di tangan.
Saya akan memberikan contoh saya sendiri. Titik pertumbuhan pada anggrek dengan daun muda busuk. Saya mengeluarkan helaian, ia mudah dipisahkan. Saya tidak mengikis apa-apa, saya tidak mengupasnya, saya dengan murah hati menutupinya dengan kayu manis. Selepas 2–4 minggu, daun baru bermula dari titik pertumbuhan yang sama. Lembaran baru sepenuhnya utuh dan tidak busuk.

Natalie

https://forum.bestflowers.ru/t/domashnjaja-apteka-dlja-orxidej.138491/

Tahun ini saya mengambil kira kesilapan saya tahun lalu. Pada musim panas, anggrek berdiri di balkoni terbuka saya. Tahun lalu, saya membawanya ke bilik dan tidak memperlakukan mereka dengan centang, dia berjalan-jalan.Saya harus membersihkannya beberapa kali dengan alkohol bersih, bukan sahaja tanaman itu sendiri, tetapi juga periuk, bingkai dan kusen tingkap dari penyembur. Tahun ini saya membawa periuk dengan tanaman terus ke tempat mandi, menyemburkannya dengan rakus dengan alkohol, dan kemudian meletakkannya di ambang tingkap. Jadi diproses semua tanaman, saya tidak mempunyai puber, mereka tidak boleh diproses dengan alkohol. Segala-galanya bersih, semua tumbuh-tumbuhan hidup, tanpa akibat. Dan, tentu saja, tidak akan ada Actara di pangsapuri saya!

Kirsha

http://www.molo.ru/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=6269&start=15

Tidak diragukan lagi, merawat tanaman dalaman seperti Phalaenopsis memerlukan kemahiran tertentu. Ini adalah pemahaman tentang proses penting anggrek, dan penilaian tepat pada masanya mengenai gejala penyakit, dan orientasi yang mencukupi dalam dunia perosak bunga dalaman. Tetapi keindahan bunga ini bagi para penikmat sejati merangkumi sebarang kos masa dan wang untuk perawatannya.