Tapak mengenai kebun, pondok dan tanaman dalaman.

Budaya hiasan ini dengan tegas mengambil tempat di kebun kita, sehingga kadang-kadang seolah-olah ia selalu tumbuh di sana, bahkan di masa kecil kita. Masih, dan daun hijau, dan topi bunga sepanjang musim panas hingga akhir musim luruh.

Dan tiada duri yang merobek tangan anda.

Tetapi dia juga mempunyai masalah.

Penyakit hidrangea

Cendawan - patogen tanah yang berterusan selama bertahun-tahun di serpihan tumbuhan - menyebabkan layu tracheomycotic (foto 1). Sekiranya terdapat jangkitan tanah, akar tanaman mula-mula terjejas, yang berubah menjadi coklat dan membusuk. Kemudian miselium menembusi sistem vaskular pengalir dan mengisinya dengan jisim biologisnya. Aliran nutrien berhenti, dan tumbuh-tumbuhan dari pucuk muda atas layu, berubah menjadi kuning, sedikit demi sedikit berubah menjadi coklat dan kering. Pada banyak daun tumbuhan dewasa, urat daun berwarna kuning. Potongan keratan dan akar mengembangkan plak miselium.

SEMUA PERLU DIPERLUKAN UNTUK ARTIKEL INI DI SINI >>>

Dengan fusariosis, miselium berwarna putih merah jambu, dengan verticillosis - kelabu, lebih lapang. Selalunya jangkitan disebarkan oleh keratan berakar yang diambil dari tanaman yang dijangkiti.

Rotan sklerotik putih (foto 2) adalah penyakit kulat, patogen yang disimpan di dalam tanah dalam serpihan tumbuhan dalam bentuk sclerotia. Pertama, akarnya membusuk, aliran nutrien berhenti, tanaman berhenti tumbuh, bertukar menjadi coklat dan mengering. Apabila tumbuh-tumbuhan muda terjejas, tunas dan daun yang tumbuh berubah menjadi coklat, membusuk dan ditutup dengan lapisan seperti kapas putih yang padat, di mana sklerotia hitam besar yang tidak teratur dengan bentuk bahagian dalam yang lebih ringan dari masa ke masa.

Busuk kelabu (foto 3) boleh dikatakan sebagai penyakit bergaya bagi budaya tertentu. Ejen penyebabnya adalah patogen tanah, yang pada masa yang sama mempengaruhi sebahagian besar tanaman di kebun kita, ia tetap dalam bentuk hitam, tetapi sclerotia lebih kecil.

Bintik-bintik coklat, murung, meningkat dengan cepat muncul di batang, bintik-bintik coklat di daun berwarna coklat, zonal, tanpa bersempadan. Dalam cuaca kering, tisu noda mati retak dan jatuh, lubang tetap ada.

Dengan curah hujan yang banyak, semua bahagian tanaman yang terkena busuk abu-abu ditutupi dengan miselium berbulu abu-abu berasap, spora yang membentuk kembali daun dan kelopak tetangga. Badan berbuah hitam kecil, sclerotia, terbentuk di miselium dari masa ke masa.

Biasa, atau Eropah, barah (foto 4, 5) telah merebak dalam beberapa tahun kebelakangan ini tepatnya dengan bahan penanaman yang diimport, dan ia mempengaruhi hampir semua pohon dan semak yang gugur.

Bintik-bintik coklat memanjang muncul di korteks, korteks mengering, retak, dan di bawahnya retakan ulser coklat terbuka dengan pinggirnya terangkat kerana masuknya kalus. Ulser semakin mendalam dari masa ke masa, kayu mati, dan batangnya kering. Selalunya dimanifestasikan dengan kecoklatan dan pengeringan pucuk samping semasa musim tanam.

Jangkitan berterusan pada kayu yang terkena. Lebih kerap, barah menampakkan diri pada bahan penanaman yang lemah di tempat fros dan kerosakan mekanikal dan dengan penanaman yang menebal.

Nekrosis tuberkular kulit kayu (foto 6) menyebabkan kematian (nekrosis) kulit kayu dan sering terjadi pada banyak pokok dan pokok renek. Pada musim tanam terdapat kecoklatan dan pengeringan tunas dengan daun. Banyak bantalan sporulasi bata-merah dengan diameter hingga 2 mm terbentuk di kulit batang kering, dengan masa ia menjadi gelap dan kering. Jangkitan berterusan pada batang yang terkena.

Cendawan serbuk (foto 7) muncul di daun muda sebagai tempat yang terpisah dari plak serbuk sarang labu-abu. Dari masa ke masa, bintik-bintik tumbuh, plak menjadi gelap dan bahkan terhapus. Tetapi tisu bilah daun yang terkena menjadi coklat kemerahan dan mengering dalam bentuk bintik coklat yang besar. Daun kering dan jatuh sebelum waktunya. Dalam beberapa jenis hidrangea yang mudah dijangkiti cendawan, pucuk muda tumbuh dengan teruk. Pertama, bintik-bintik kecil plak berwarna abu-abu muncul, yang cepat hilang, tetapi kulitnya berwarna nekrotik, ditutup dengan bintik-bintik kemerahan, pucuknya cacat, kurang musim sejuk dan membeku.

Di daun semak, dari pertengahan musim panas, beberapa bintik juga muncul..

Dengan bintik ascochitic (foto 8), bintik-bintik pada daun bulat, sering bentuknya tidak teratur, tumbuh, bata kekuningan dengan sempadan coklat tipis. Dalam tisu nekrotik, badan buah coklat kecil cembung dari peringkat musim sejuk dari bentuk kulat. Daun bertukar menjadi kuning dan jatuh sebelum waktunya.

Titik phyllosticotic (foto 9) memanifestasikan dirinya dalam bentuk penggabungan bintik-bintik merah atau hitam gelap, yang pusatnya menjadi terang ke warna coklat keabu-abuan, tetapi perbatasan coklat merah lebar tetap ada. Sporulasi dalam bentuk pembalut hitam berkembang di bahagian atas tisu nekrotik..

Spottingious spotting (foto 10) ditunjukkan oleh banyak, bulat, bintik-bintik warna coklat gelap yang tersebar. Tisu nekrotik di tengahnya bertambah cerah, tetapi pelek coklat nipis selalu kekal. Lama kelamaan, badan berbuah hitam kecil dari peringkat musim sejuk dari kulat patogen terbentuk dalam tisu nekrotik. Dengan penyebaran penyakit yang kuat, bintik-bintik dapat muncul di tangkai daun dan batang muda. Bergantung pada jenisnya, biji rami atau yang lebih besar. Jangkitan berterusan di serpihan tumbuhan yang terjejas. Kekalahan daun mengurangkan hiasan keseluruhan dan memperburuk pematangan pucuk musim sejuk yang lebih teruk.

Bintik-bintik ini bersifat cendawan, dan ini, percayalah, bukan pilihan terburuk, jauh lebih buruk - bintik cincin (foto 11), disebabkan oleh virus bintik hidrangea. Pada daun muda, nekrosis titik terang, bintik bulat cahaya, sering kabur, muncul. Sedikit ubah bentuk bilah daun dan bentuk asimetri dengan venasi tidak teratur dapat diperhatikan. Dengan kekalahan yang teruk, berbunga lemah, bunga kurang berkembang, kecil.

Terdapat banyak perosak pada hidrangeas, dan hampir semuanya adalah multinivora, iaitu, kebiasaannya terdapat di kebun di banyak tanaman. Ia banyak berlaku semasa penanaman semak gastropoda moluska yang menebal dengan tempurung berputar - siput (1). Lebih kerap adalah siput anggur besar dan ambar biasa yang lebih kecil. Mereka tinggal di kawasan berlindung lembap dan memakan daun, pucuk hijau, tunas.

Daripada perosak menghisap kecil pada hidrangeas, perjalanan rumah hijau, hama labah-labah, kutu daun (rumah hijau, pelargonium, kekacang) adalah perkara biasa. Kesemuanya memakan getah tisu tumbuhan dan, dengan sebilangan besar, menyebabkan kekuningan dan daun pramatang. Perosak penghisap yang lebih besar sentiasa memakan daun muda - drooling sen (2) dan pepijat serta larva mereka. Yang lebih biasa adalah pepijat beri, pepijat kayu hijau dan pepijat padang rumput..

Daripada perosak pemakan daun, kumbang berdaun adalah fawn cemerlang (3), kumbang jelatang (4), yang memakan lubang di daun. Ulat ulat daun (5) memusingkan daun apikal menjadi gumpalan, memberi makan dan anak anjing di dalamnya. Terdapat juga kerosakan dalam bentuk pemakanan daun yang kasar yang meninggalkan ulat kupu-kupu nokturnal - sudu. Kumbang cantik yang besar selalu dijumpai di perbungaan hidrangea - gangsa emas dan rusa yang kecil. Mereka menggerogoti benang sari dan pistil pada bunga, tetapi larva mereka, yang tumbuh di dalam tanah dan memakan akar tanaman kecil, paling berbahaya. Semakin banyak pepijat di kebun anda, semakin banyak larva menggerogoti akar tanaman. Seekor nyamuk yang tidak berbahaya, lipan rawa (6), juga dengan alasan, duduk di bawah bayangan daun. Larva lipan nyamuk juga memakan akar tanaman yang kecil. Hydrangea dan earwig agak biasa di semak (7). Kumbang dewasa menggigit kelopak tanaman berbunga dan daun muda. Perosak agak berbeza, tetapi tidak menyebabkan banyak bahaya, kerana ia sering dijumpai secara tunggal.

Nematode hempedu (8) - cacing mikroskopik yang hidup di tisu akar tumbuhan, membentuk banyak pembengkakan coklat bulat - galls. Lama kelamaan, gusi busuk dan kering, dan akar yang terkena mati. Aliran nutrien ke bahagian yang tumbuh berhenti, kerana terdapat penundaan yang tajam dalam pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Belukar muda yang cepat mati rosak teruk..

Semua masalah yang berkaitan dengan kehilangan hiasan dan kematian tanaman paling sering dikaitkan dengan spesimen yang lemah..

Oleh itu, perlu sekali lagi mengingat kebenaran bersama: perlu menggunakan bahan yang sihat, dikategorikan, mematuhi semua keperluan pertanian, pembersihan fitosanitari tepat pada masanya dengan penyingkiran dahan dan semak kering, penyemburan semak musim bunga tahunan dengan campuran Bordeaux 1% atau penggantinya (HOM, Abiga-Peak ) Ini akan menyelesaikan masalah dengan barah, nekrosis kortikal, bercak daun..

Untuk mencegah penyebaran dan menekan perkembangan cendawan serbuk pada gejala pertama, penyemburan dengan persiapan Chistotsvet, Cumulus, Tiovit Jet dijalankan. Tumbuhan dengan gejala jangkitan virus dan nematoda hempedu dibuang dan dibakar. Dan perwakilan individu menghisap dan menggerogoti perosak di semak hydrangea pada musim panas secara aktif dimusnahkan oleh serangga pemangsa dan burung, pada masa itu memberi makan anak ayam mereka. Dilarang menyembur semasa berbunga.

L. TREYVAS, O. KASHTANOVA, ahli fitopatologi GBS RAS

Penyakit hidrangea - bertukar menjadi kuning atau hitam, daun menjadi kering

Hydrangeas, seperti tanaman bunga lain, jatuh sakit. Bunga terang, daun hijau besar menarik banyak serangga, termasuk yang berbahaya. Penyakit hidrangea tidak berbeza dengan penyakit banyak tanaman kebun.

Penyakit hidrangea panikel

Walaupun daya hidup hydrangea yang panik, kadang-kadang disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul atau cuaca buruk, bunga-bunga menjadi sakit. Serangga menyebabkan kerosakan pada tanaman..

Daun hidrangea bertukar menjadi hitam dan kering

Sebagai tambahan kepada cuaca dan perawatan tepat waktu, ada banyak sebab di mana bunga mulai menyakitkan, hujung daunnya dibawa kering dan merayap:

  • sinaran terik matahari;
  • genangan air di akar;
  • kekurangan nutrien;
  • tanah yang tidak sesuai.

Penyakit dan perosak hidrangea khas

Ejen penyebab penyakit ini adalah:

Mikroorganisma maut memasuki semak dari tanah atau bahan penanaman yang tercemar.

Selain virus dan kulat, vektor serangga mengancam kultur. Mereka memusnahkan tanaman dengan aktiviti penting mereka.

  • Aphid daun. Ia hidup di hidrangeas, memakan jus. Dari hidupnya, tanaman itu mungkin kering.
  • Tungau labah-labah. Serangga terkecil memakan sayur-sayuran di semak.
  • Nematod Hempedu. Cacing kecil dapat membunuh tanaman kerana diracun oleh racun, bermula dari akar. Sukar untuk melawan mereka, sebilangan penanam menawarkan untuk segera memusnahkan budaya yang terjejas.
  • Slug. Muncul di mana semak ditanam terlalu kerap. Mereka dikumpulkan dengan tangan atau menggunakan produk Molyuskotsid dalam butiran, yang tersebar di bawah batang.

Untuk rujukan! Adalah perlu untuk merawat semak dari perosak serangga: Acarin, Fitoverm, Lightning. Dana boleh didapati di mana-mana kedai bunga.

Mengesan virus

Punca deringan cincin adalah virus. Penerangan mengenai penyakit ini diberikan di bawah:

  • Pertama, bintik kecil berbentuk cincin berdiameter tidak lebih dari 2 cm boleh muncul di dedaunan.
  • Hydrangeas mengeringkan tepi daun, cacat, berpusing. Penyakit ini merebak ke seluruh bunga..
  • Tanaman yang berpenyakit tidak membentuk tunas (atau sedikit), berbunga tidak ada.

Virus spotting adalah penyakit anak benih. Dia tidak boleh dirawat.

Nota! Semasa membeli bahan penanaman (keratan, anak benih), anda perlu mempertimbangkan anak benih dengan teliti dan hanya mengambil makanan yang sihat, tanpa tanda-tanda penyakit.

Juga, bunga mengambil virus dari tanah yang dijangkiti. Keanehan penyakit ini adalah bahawa tanda-tanda dapat dilihat hanya setelah satu tahun, ketika tidak mungkin lagi mengatasinya.

Tanaman berbintik tidak dapat diselamatkan. Mereka mengeluarkannya dan membakarnya.

Titik putih (septoria)

Salah satu penyakit kulat hidrangea panik adalah septoria..

Tanda-tanda penyakit ini serupa dengan bintik virus bulat. Perbezaannya adalah dalam bentuk bintik-bintik. Dengan septoria, bintik-bintik berwarna merah, coklat, bata tidak berbentuk, terletak secara rawak di seluruh plat daun.

Tukang kebun, terutamanya yang tidak berpengalaman, tidak tahu apa yang harus dilakukan apabila daun berubah menjadi kuning di hidrangea. Oleh kerana agen penyebab penyakit ini adalah kulat (Septoria), mereka diperangi dengan bahan kimia khas.

Sebaik sahaja tanda-tanda pertama penyakit ini kelihatan, anda mesti segera memulakan rawatan. Daun kuning terkoyak, dibuang. Tumbuhan disembur dengan agen yang mengandungi banyak tembaga:

Kedai khusus menawarkan pelbagai jenis ubat untuk mengawal penyakit dan rawatan bunga dalaman. Cara menggunakan dana - ditunjukkan pada pembungkusan dari pengilang. Tidak digalakkan melanggar arahan.

Karat

Karat menyerang ketika menebal penanaman ketika tanah tepu dengan nitrogen.

Penyakit ini dapat diubati - anda perlu menyemburkan ubat dengan tembaga:

Tanda-tanda penyakit ini dapat dilihat oleh bintik-bintik coklat pada daun.

Cara menggunakan produk tertentu ditunjukkan pada bungkusan. Semasa bekerja dengan bahan kimia, peralatan pelindung diri mesti digunakan..

Reput kelabu dan putih

Kulat adalah penyebab kedua-dua penyakit. Tumbuhan itu dijangkiti dari tanah yang dijangkiti.

Tanda-tanda reput putih:

  • lapisan kapas putih pada dedaunan tanaman;
  • pucuk gelap;
  • bintik hitam pada plak (sclerotia).

Dengan reput kelabu, batang kehilangan keanjalannya, menjadi lembut, longgar. Pada daun, pucuk, lapisan kelabu terbentuk dalam bentuk villi. Penyakit ini menghakis tanaman sehingga berlubang.

Untuk rujukan! Salah satu sebab perkembangan penyakit ini adalah hujan lebat. Sekiranya hidrangea mempunyai imuniti yang lemah, kemungkinan besar dijangkiti..

Pada tanda pertama, tindakan segera diperlukan. Pertama, dengan pisau tajam, semua bahagian tanaman yang sakit dikeluarkan, kemudian disembur dengan racun kulat:

Nota! Jumlah rawatan ditunjukkan oleh pengilang, yang utama adalah mengikuti arahan.

Klorosis besi

Penyakit hidrangea yang paling berbahaya, dan tidak hanya panik, juga daun besar dan seperti pohon.

Fungsi metabolik dalam badan tumbuhan terganggu. Dedaunan berhenti menghasilkan klorofil, yang menjadikan daunnya berubah warna. Mereka menjadi pucat, berubah menjadi kuning-kelabu, hanya urat yang tetap hijau.

Lendir melemah akibat klorosis besi, tunas tidak terbentuk

Punca penyakit ini adalah kekurangan zat besi di dalam tanah. Faktor penting dalam perkembangan penyakit ini adalah ketepuan bumi dengan kotoran, sebab itulah proses penyerapan zat besi terganggu di tanaman. Pada tumbuhan yang lemah, imuniti terhadap penyakit lain menurun.

Antichlorosis, Ferovit - dana yang akan membantu mengatasi penyakit ini. Sekiranya penyakit ini tidak dimulakan, tanaman itu disembur, dengan lesi yang lebih teruk - disiram di bawah akar.

Mengapa hidrangeas berubah menjadi kuning dan daun layu

Mengeringkan, layu, menguning daun hidrangea adalah fenomena yang kerap berlaku, terutama pada tanaman rumah.

Kadang-kadang sukar bagi tukang kebun untuk menentukan mengapa daun hydrangea berubah menjadi kuning. Tetapi bahagian hijau, seperti indikator, bereaksi terhadap perubahan suhu udara, rejim pengairan, komposisi tanah. Serangga perosak juga menyebabkan kematian daun di semak.

Keadaan yang tidak betul

Pengawasan tukang kebun yang terlalu banyak dalam menjaga tanaman, dan juga untuk bunga dalaman, menyebabkan dedaunan mula-mula berubah menjadi kuning, kemudian kering sepenuhnya.

Perubahan keadaan luaran penanaman juga boleh menyebabkan dedaunan layu:

  • lonjakan tajam dalam suhu udara;
  • kelembapan di dalam bilik (untuk bunga dalaman);
  • kekurangan atau lebihan nutrien;
  • pemindahan bunga yang tidak berhati-hati;
  • loji penanaman air.

Bunga memerlukan cahaya matahari yang banyak, tetapi tidak di bawah terik matahari. Daun akan terbakar daripadanya. Lampu harus seragam, lembut. Ia akan menyelesaikan masalah menukar tempat penanaman. Sekiranya hidrangea berada di rumah di dalam periuk, maka disusun semula.

Perhatian! Hydrangea ditanam di tempat yang teduh, atau, sebaliknya, di bawah paparan langsung cahaya matahari, terasa tidak enak - daunnya menjadi gelap, berubah menjadi kuning, pudar.

Kelembapan berlebihan

Hydrangea sering kehilangan dedaunan kerana tanah yang terlalu basah..

  • Akar mula-mula menderita penumpahan air yang berlebihan: mereka reput, kemudian mati.
  • Nanti - batang dan daun, kerana tidak ada khasiat dari akar.
  • Apabila tanaman tidak selesa, tunas tidak terbentuk, tukang kebun tidak akan menunggu berbunga subur.

Untuk menghidupkan semula hidrangea, ia ditransplantasikan dengan teliti, kerana akar muda rentan. Sebahagian daripada koma tanah lama ditinggalkan. Kurangkan penyiraman, lebih kerap disembur pada tanaman hijau.

Draf Kerap

Penghidratan terlalu banyak di dalam bilik berbahaya bagi hidrangeas rumah. Bilik ini sering ditayangkan. Pada masa yang sama, mereka tidak membenarkan pembentukan draf, kerana hidrangea termofilik.

Adalah perlu untuk memilih tempat kediaman tanaman dengan berhati-hati.

Kekurangan mineral

Kekurangan baja di dalam tanah adalah salah satu sebab berlakunya daun layu. Dalam tempoh pertumbuhan, mulai bulan Jun, semak diberi makan sekurang-kurangnya 3 kali (dengan organik dan mineral).

Agar hidrangea tidak berubah menjadi kuning, pada awal musim bunga ia diberi makan dengan nitrogen, misalnya, bunga Kemira, dan kemudian dengan kalium, fosforus, besi.

Pada akhir musim luruh tidak akan ada pembuahan kalium-fosforus yang berlebihan untuk pertumbuhan pucuk muda, pembentukan peduncles baru.

Pembungaan yang banyak

Bekalan makanan di dalam tanah habis, tidak cukup untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Dari kekurangan nutrien, daun mengeras, berubah menjadi kuning, gugur.

Panas hidrangea memakan banyak nutrien semasa mekar

Hydrangea adalah semak belukar, jatuh daun dengan masa adalah fenomena semula jadi. Tetapi dari kekurangan nutrien, daunnya jatuh sebelum waktunya.

Nota! Untuk mengelakkan daun hidrangeas jatuh pada waktunya akan membantu membaja dengan mineral (fosforus, kalium) sejurus selepas berbunga.

Penyakit hidrangea besar

Tidak seperti pohon dan panikulat, hidrangea berdaun besar kurang tahan terhadap iklim beriklim sederhana, lebih kerap sakit, berubah menjadi keadaan tumbuh. Tetapi penyakit dalam semua jenis hidrangeas adalah perkara biasa. Hanya beberapa jenis dan varieti mengambil penyakit lebih cepat.

Kekalahan Jamur Serbuk

Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat. Cendawan serbuk "duduk" di hidrangea dan taman rumah.

Jangkitan dengan cendawan palsu dan serbuk berasal dari tanah yang dijangkiti. Cuaca yang hangat dan hujan mempercepat penyebaran penyakit.

Tompok kuning-coklat dengan lapisan putih muncul di bilah daun, yang semakin gelap seiring berjalannya waktu

Dengan embun yang nyata, bintik kuning-hijau muncul di dedaunan, yang tumbuh, dan kemudian memperoleh warna berkarat. Di bahagian dalam daun terdapat lapisan kapas putih. Pucuk muda membengkok, mati.

  • Dari embun palsu, ubat-ubatan rakyat digunakan, sebagai contoh, larutan sabun cucian, dengan mana tanaman disembur.
  • Penyediaan racun kulat akan menyelamatkan dari cendawan serbuk.

Titik cincin

Penyakit ini, yang disebabkan oleh bakteria, pertama kali mempengaruhi daun di mana bulatan terbentuk yang berwarna coklat di tepinya. Kemudian dedaunan berubah menjadi kuning, keriting, mati.

Penyebab jangkitan bintik cincin:

  • anak benih yang berpenyakit,
  • serangga penyakit.

Perhatian! Tidak ada penawar untuk penyakit ini - tanaman itu pasti akan mati.

Perkara utama adalah mengenali penyakit pada waktunya, menentukan mengapa daun hidrangea kering di tepinya, dan memusnahkan bunga yang berpenyakit sehingga tanaman yang sihat di kawasan itu dijangkiti.

Penetapan ascochitic

Dengan ascochitosis, bintik berkarat atau coklat muncul di semak. Langkah pencegahan akan membantu melindungi hidrangea daun besar dari penyakit ini.

Sebelum daun mekar, semak disembur dengan campuran Bordeaux (1%) - 1 paket dicairkan dalam baldi air (10 l).

Nota! Dalam rawatannya, daun tanaman disembur dengan sempurna, tidak hanya dari luar, tetapi juga dari bahagian bawah.

Selalunya, hidrangeas sakit dengan tukang kebun yang tidak begitu peduli dengan penanamannya. Hydrangea adalah tumbuhan cantik dengan topi bunga yang subur dan cerah. Dengan penjagaan yang betul, semak-semak akan bertahan hingga Oktober dengan kehijauan dan bunga-bunga besar yang tidak mungkin berhenti dilihat. Dan jika anda mengetahui semua penyakit hidrangea, maka rawatan dan penghapusan akibatnya tidak akan menjadi masalah.

Penyakit dan perosak hidrangea

Bunga-bunga ini tidak terlalu kerap sakit, penyakit hidrangea biasanya disebabkan oleh beberapa sebab - anak benih yang lemah, tempat penanaman yang tidak sesuai dan kesalahan dalam penjagaan. Semua penyakit boleh dibahagikan kepada penyakit kulat, virus dan parasit..

Penyakit dari keadaan buruk

Pelanggaran seperti ini biasanya dapat dilihat dengan jelas dan disebabkan oleh 3 sebab:

  • Selaran matahari.
  • Kekurangan atau lebihan air.
  • Imbangan mineral tanah yang lemah.

Klorosis

Berlaku daripada kekurangan zat besi atau kapur berlebihan di dalam tanah.

Gejala: kekuningan dan pengeringan daun, urat tetap hijau pada masa yang sama. Penyakit ini boleh menyerang seluruh daun atau muncul sebagai bintik-bintik besar.

Rawatan: jika tidak diketahui dengan tepat apa yang menyebabkan penyakit ini, anda boleh mulai dengan langkah-langkah untuk mengurangkan tanah Ph.

  • Melembutkan, mengasidkan tanah dengan gambut atau aluminium sulfat. Dos bergantung pada tahap pengalkalian tanah dan berkisar antara 2 hingga 5 kg / m3.
  • Untuk tujuan pencegahan, bunga disiram dengan air hujan atau melembutkan air untuk pengairan (air menjadi lebih lembut setelah berdiri selama beberapa hari. Anda juga dapat melembutkan air dengan abu atau gambut).
  • Kurangkan pembajaan dengan baja mineral.

Sekiranya masalahnya adalah kekurangan zat besi:

  • Ubat buatan sendiri untuk pengambilan zat besi. 2 g besi sulfat per 1 liter air. Larutan melembutkan 4g asid sitrik.
  • Apabila hidrangea berada dalam keadaan buruk, lebih baik menggunakan penyediaan kedai dengan besi sulfat - ia akan diserap lebih cepat oleh kilang.

Secara tidak langsung, anda dapat menilai tanah Ph mengikut warna. Warna terang menunjukkan keasidan tanah yang normal; nada kusam atau neutral mungkin menunjukkan alkaliisasi..

Daun terbakar

Di bawah terik matahari pada musim panas, hidrangea boleh terbakar. Mereka kelihatan seperti bintik lut, biasanya berwarna putih. Kawasan yang terjejas menjadi lebih nipis, boleh mengering.

Rawatan: mengaburkan tanaman. Semasa memindahkan bunga dari kawasan yang teduh ke sinar matahari yang kuat, sangat penting untuk menaungi dan mengurangkan bayangan secara beransur-ansur.

Pada nota! Luka bakar paling kerap berlaku pada penyakit hidrangea pokok.

Daun hitam kering

Matahari yang terlalu kuat dan air keras - itulah sebabnya daun hidrangea menjadi hitam. Ia berlaku bahawa daun hydrangea berubah menjadi coklat di sepanjang tepinya. Sekiranya dibiarkan, penghitaman boleh mempengaruhi keseluruhan bunga..

Rawatan: Bayangkan bunga dan gunakan air yang dilembutkan. Kemudian, pada hidrangea, bintik-bintik coklat secara beransur-ansur akan berlalu.

Daun hitam basah

Dari perubahan suhu yang tajam atau penyiraman yang berlebihan, dedaunan boleh berubah menjadi hitam, hilang bentuk, menjadi lesu. Itulah sebabnya daun hidrangea taman menjadi hitam.

Daun Hydrangea melengkung - mengapa? Ini berlaku sekiranya racun herba disembur di kawasan berhampiran (misalnya, rumput dirawat). Faktanya ialah bunga ini sangat sensitif terhadap bahan-bahan herbisida di dalam tanah..

Hydrangea tidak berbunga

Mungkin ada beberapa sebab:

  • Kesalahan pemula - memotong semua pucuk untuk musim sejuk. Tunas terbentuk di cawangan tahun lalu, pada musim gugur. Pada pucuk tahun ini, bunga tidak akan terbentuk.
  • Pembekuan tunas. Biasanya ini berlaku untuk hidrangea berdaun besar, kuncupnya perlu dibungkus dengan baik untuk musim sejuk dengan agrofibre atau jerami.
  • Bersinar. Di bawah sinar matahari yang terang, ia mungkin tidak mekar sama sekali atau mekar dengan lemah. Hydrangea suka cahaya persekitaran.
  • Menyiram dan berpakaian atas. Penyiraman secara berkala diperlukan, kilang itu menyukai air. Memberi makan juga dapat menyelesaikan masalah. Biasanya hidrangea diberi makan ketika tunas muncul dan pada awal musim luruh.

Penting untuk diketahui bahawa kerana pelbagai penambah pertumbuhan, hidrangea dapat memberi tunas untuk tahun pertama, tetapi tidak akan ada bunga yang penuh sehingga sistem akar terbentuk. Ini hanya berlaku selama 2 tahun.

Penyakit kulat

Disebut oleh kulat patogen kecil. Ini adalah penyakit hidrangea berbahaya; rawatannya sukar. Ini biasanya dikaitkan dengan kelembapan tinggi, pencemaran tanah dan tanaman..

Fakta! Petiole hydrangea lebih tahan terhadap penyakit.

Reput putih

Kulat menjangkiti akar dan menyerap nutrien yang dimaksudkan untuk pucuk. Jangkitan berlaku melalui pelbagai serpihan tumbuhan dari tanaman tetangga. Terutama berkembang pesat di rumah hijau tertutup, kawasan panas, kawasan terbuka tidak begitu berbahaya. Sekiranya anda tidak melawan kulat, tanaman itu akan mati dan menjangkiti "jiran" terdekat.

  • Pucuk gelap.
  • Batang busuk dari tanah.
  • Plak seperti kapas putih pada daun.

Kemudian, bintik-bintik gelap dan bintik-bintik muncul di plak. Sekiranya jangkitan telah mencapai tahap plak putih, lebih baik membuang tanaman, jika tidak, ia akan menjangkiti seluruh taman bunga.

Rawatan yang kompleks diperlukan, jika tidak, kulat akan mula merebak.

  • Potong kawasan yang tercemar dan rawat bahagian dengan larutan kalium permanganat yang kuat.
  • Semburkan tanaman dengan produk yang mengandungi tembaga (campuran Bordeaux, larutan tembaga sulfat dan persediaan khas untuk reput putih sesuai).

Ubat alternatif untuk reput putih: satu sudu teh vitriol dan 3 liter serum dalam 6 liter air. Untuk pemprosesan, penyembur digunakan..

Reput putih boleh menjangkiti hampir semua tanaman di kebun. Sekiranya kawasan yang terkena pada tanaman terlalu besar, lebih baik membuangnya dan membakarnya agar tidak membahayakan tanaman yang rapat.

Reput kelabu

Daun dan tisu lembut muda terjejas. Selalunya muncul dari penimbunan air - penyiraman berlebihan atau dedaunan yang terlalu tebal, kesesakan tanaman. Kulat menyebar dengan cepat di persekitaran yang lembap..

Gejala: lapisan kelabu lembut pada daun. Ia boleh kering dan runtuh menjadi debu; lubang yang tidak rata tetap ada di tisu tumbuhan.

Rawatan: perkara utama adalah membuang tapak mati tepat pada waktunya dan membakarnya.

  • Rawat tanaman setelah mengeluarkan tisu mati dengan kalium permanganat, seperti halnya busuk putih. Sekiranya penyakit itu terlalu jauh, lebih baik menghancurkan bunga agar tidak menjangkiti orang lain.
  • Belukar yang sakit harus disembur dengan larutan campuran Bordeaux (larutan 1%) atau Fundazol.

Busuk kelabu tidak kurang menular daripada putih; ia mempengaruhi sayur-sayuran, pokok buah-buahan, bunga, kekacang.

Peronosporosis (cendawan berbulu)

Berlaku pada kelembapan tinggi dan suhu tinggi (melebihi 20 ° C).

Gejala: berminyak, gelap dengan bintik-bintik pada daun. Sekiranya rawatan tidak dilakukan tepat pada waktunya, bintik-bintik merebak ke batang.

Penting! Dengan rawatan peronosporosis tidak dapat ditangguhkan, kulat dirawat dengan mudah hanya pada tahap awal lesi.

  • Buang kawasan yang terjejas. Untuk memproses kepingan dengan permanganat kalium.
  • Semburkan tanaman dengan larutan 1% campuran Bordeaux, persiapan Optimo, Kuproksat.

Peronosporosis mempengaruhi bunga lain: kacang polong, marigold, primrose, krisan. Boleh juga membahayakan sayur-sayuran.

Jamur Serbuk

Selalunya mempengaruhi tanaman muda yang lemah. Selalunya disebabkan oleh baja nitrogen yang berlebihan dan penyiraman yang tidak mencukupi.

Gejala: bintik-bintik kuning-hijau yang kusam di daun, kelabu, kadang-kadang plak ungu muncul di bahagian belakang daun.

Cendawan serbuk menyebabkan kerosakan daun dan kematian tumbuhan.

  • Keluarkan dan bakar kawasan yang terjejas.
  • Terhadap cendawan tepung, hanya racun kulat yang memberi kesan yang baik - Fitosporin B, Topaz.

Perlu diingat bahawa semasa menggunakan ubat-ubatan kumpulan kulat, anda perlu berehat selama 1 tahun. Jika tidak, kulat dapat membiasakan diri dan mengembangkan imuniti..

Cendawan serbuk dalam pelbagai budaya mempunyai patogen tersendiri, jamur hidrangea tidak berbahaya bagi tanaman lain di kawasan ini.

Septoria

Penyakit musim panas yang lembap. Daunnya terkena, biasanya kulat merebak dari pucuk bawah ke atas.

Gejala: bintik berdiameter hingga 5 mm. Cahaya di tengah dan coklat gelap ke tepi. Dengan kerosakan teruk, bintik-bintik dapat muncul di batang.

Tumbuhan yang terjejas akan segera kering, membuang daun, dan mungkin mati..

  • Penyingkiran kawasan yang terjejas, pemprosesan bahagian dengan permanganat kalium, taman var.
  • Menyembur tanaman dengan larutan campuran Bordeaux, penyediaan kebun Rodomit Gold, Profit.

Septoria boleh menjangkiti banyak tanaman kebun: epal, quince, terung, raspberi. Juga berbahaya bagi aster, krisan, peonies, phlox.

Karat

Penyakit kulat yang mempengaruhi banyak tanaman yang ditanam. Berlaku dari lebihan air dan baja nitrogen.

Gejala: bintik-bintik kuning kecil berwarna kuning. Kemudian, pertumbuhan coklat tumbuh di bintik-bintik, daun kering dan gugur. Dari pertumbuhannya, habuk berkarat yang halus dapat ditumpukan. Ini adalah spora kulat yang mudah ditoleransi oleh angin dan boleh membunuh tanaman lain..

  • Mengeluarkan daun kering.
  • Rawatan dengan tembaga klorida pada kadar 20 g per 5 l air. Topaz dan Falcon racun kulat yang berkesan.

Terdapat beberapa jenis kulat karat yang hampir tidak dapat dibezakan secara luaran. Sebilangan spesies mampu mempengaruhi kebun tanaman, bukan hanya bunga..

Penyakit virus hidrangea

Kaedah khas untuk memperkenalkan jangkitan adalah dengan alat kebun, dari taman asuhan kanak-kanak, dengan tanaman baru, atau dengan bahagian tanaman yang dijangkiti mati. Haiwan perosak juga boleh menjadi pembawa virus.

Titik cincin

Diagihkan tanpa mengira keadaan luaran, berbahaya bagi hidrange panik.

Gejala: bintik-bintik terbentuk dalam bentuk cincin pada daun. Pada peringkat seterusnya, daun kehilangan bentuknya, mengecut, jatuh.

Penting! Penyakit ini menular untuk keluarga nighthade, anggur strawberi, dan kismis. Juga berbahaya untuk bawang, timun, kubis dan saderi..

Bunga yang terkena bintik cincin kemungkinan besar akan berhenti mekar atau menghasilkan tunas yang lemah. Selalunya tanaman mati. Sekiranya hidrangea sakit dengan virus ini - apa yang harus dilakukan, tidak ada ubat, anda harus menghancurkan belukar. Semua usaha harus ditujukan kepada pencegahan. Bahan penanaman hanya boleh diambil dari tanaman yang sihat..

Kanser hidrangea

Penyakit ini muncul baru-baru ini, dengan bahan varietas dari Eropah Barat. Tumbuhan yang lemah dipercayai rentan terhadap penyakit, terutama dengan kerosakan mekanikal, seperti hujan es..

Gejala: bintik-bintik coklat pada batang, daun. Luka muncul di bahagian belakang di bawah bintik-bintik..

Tidak ada penawar untuk penyakit ini. Kaedah kawalan terbaik adalah membuang dan membakar kawasan yang terjejas. Dengan kerosakan yang mendalam pada tanaman, lebih baik menghancurkannya untuk mengelakkan wabak. Sekiranya penyakit ini tidak diubati, ulser bertambah besar, pucuk mati dan tanaman layu. Tidak ada data yang tepat mengenai penularan barah hidrangea untuk tanaman lain..

Pencegahan penyakit

Pencegahan selalu lebih selamat dan berkesan daripada rawatan. Berikut adalah langkah pencegahan asas:

  • Keasidan dan komposisi mineral tanah yang betul. Anda perlu menyiramnya dengan air lembut, ketika menggunakan baja nitrogen, berhati-hatilah untuk tidak berlebihan, jika tidak, daun hidrangea menjadi hitam dan kering.
  • Matahari dan kelembapan. Hydrangea menyukai cahaya yang meresap dan biasanya tumbuh di tempat teduh. Cahaya matahari langsung pada musim panas boleh menyebabkan luka bakar, dan tanah kering meningkatkan risiko dijangkiti jamur dan peronosporosis..
  • Bahan penanaman mesti dipilih dengan berhati-hati agar tidak menimbulkan penyakit virus berbahaya.
  • Untuk melindungi tanaman dari kulat dan virus, anda perlu membasmi kuman alat yang berfungsi dengan tanaman yang berpenyakit, membakar bahagian tanaman yang terkena. Melenyapkan tanah memberikan perlindungan yang baik terhadap dahan berjangkit dan mengeringkan tanah..
  • Pencegahan kulat. Sebelum pertumbuhan aktif pucuk bermula, pada musim bunga, hidrangeas mesti dirawat dengan racun kulat.

Perosak dan parasit

Aphid daun

Serangga parasit kecil. Mencari bahagian lembut tanaman dan menyedut jusnya. Dalam jumlah kecil tidak menimbulkan ancaman. Biasanya, populasi kutu daun diatur oleh musuh semula jadi - kumbang kecil, tali leher, dan beberapa pepijat. Walau bagaimanapun, dalam jumlah besar, kutu daun dapat melemahkan atau memusnahkan sepenuhnya tumbuhan..

Koloni kutu daun biasanya duduk rapat dan jelas kelihatan di kilang. Tanda pertama bahawa hidrangeas mempunyai kutu daun akan mengering dan menguning daun.

  • Apabila koloni kecil, cukup untuk mencuci tanaman dengan larutan sabun atau tuangkan air dari selang.
  • Sekiranya tanah jajahannya besar, anda perlu menggunakan racun serangga khas - Spark, Bison, Acarina. Bermakna beracun, ikuti keterangan dan arahan dengan tegas..

Pada nota! Marigold yang tumbuh berdekatan menarik kumbang - musuh kutu semula jadi. Oleh itu, menanam bunga ini berfungsi sebagai pencegahan kutu daun semula jadi.

Ubat rumah yang terbukti adalah merebus habuk tembakau. Kelebihan ubat di rumah adalah ketoksikan yang lebih rendah berbanding racun serangga..

Tungau labah-labah

Kutu yang sangat kecil, hampir tidak dapat dilihat. Ia memakan jus tumbuhan. Membiak secara aktif pada musim panas kering.

Kutu dapat dikenali dengan penampilan jaring nipis di daun. Apabila tanaman terjejas teruk, koloni dapat dilihat dengan mata kasar sebagai sekumpulan bintik-bintik kemerahan kecil pada daun dan batang. Daun yang terkena parasit ini boleh memutar dan melengkung..

  • Walaupun lesi kecil, anda boleh melakukannya tanpa menggunakan larutan sabun atau minyak mineral pada daun.
  • Sekiranya terdapat jangkitan berbahaya, agen anti-kutu khas digunakan - Akarin, Lightning.

Kesan penyembuhan debu tembakau tidak begitu hebat berbanding dengan kutu daun.

Nematod hempedu

Cacing primitif mikroskopik. Ia mempengaruhi akar tanaman, menyelinap ke batang. Menyebarkan, secara harfiah dapat meracuni tanaman dengan rembesan kaustik.

Anda boleh mengenali nematode dengan galls merah pada akar dan di pangkal batang. Pembengkakan seperti lepuh ini mulai membusuk dan mati. Tumbuhan yang terjejas melambatkan pertumbuhan dan mungkin mati jika parasit dibiarkan membiak..

Penting! Sekiranya tanaman itu terjejas oleh nematode, rawatan yang boleh dipercayai tidak ada. Jadi semua berharap untuk pencegahan.

  • Musuh semula jadi cacing adalah nematoda pemangsa lain dan kulat khas yang melumpuhkan cacing. Untuk meningkatkan jumlahnya, gula diletakkan di tanah (dalam jumlah kecil).
  • Persediaan kimia Actofit dan Fitoverm tidak membunuh mikroflora semula jadi tanah, tetapi melawan nematoda hempedu. Mereka dibawa ke tanah beberapa hari sebelum menanam.

Slug taman

Lendir memakan daun tanaman, lebih suka daun muda dan hujung pucuk. Dia merasa sangat selesa di kawasan tebal, suka warna dan kelembapan yang tinggi. Slug mudah dikesan oleh ciri kerosakan pada daun, biasanya siput itu tersembunyi di axil daun atau di bawah batu di tempat yang berlorek.

Slug menimbulkan bahaya serius kepada tanaman yang sangat muda, pada musim bunga di rumah hijau.

Slug biasanya dikumpulkan dengan tangan, mereka memusnahkan bertelur di sinus tumbuhan. Bahan kimia khas seperti moluskosida beracun.

Rawatan pencegahan dengan persediaan yang mengandungi tembaga dan racun kulat akan membantu menahan jangkitan kulat. Anak benih hidrangea harus sihat dan tidak menimbulkan kecurigaan, ini akan membantu mengelakkan penyakit virus, tidak ada penawarnya.

Hama hidrangea yang paling berbahaya adalah nematoda hempedu, yang hanya membantu pencegahan. Tanah yang sesuai, penjagaan dan perhatian yang betul akan melindungi hidrangeas, menjaga kesihatannya.

Hydrangea - penanaman dan penjagaan

Diterbitkan pada 11 Mac 2017 · Dikemas kini pada 2 Julai 2019

Hydrangea (Hydrangea) disukai oleh banyak tukang kebun kerana warna yang subur dan kemampuannya untuk musim sejuk di kawasan terbuka. Perbungaan terus menyenangkan mata dari bulan Julai hingga Oktober. Sebilangan besar spesies hidrangea mempunyai perbungaan putih, tetapi terdapat varieti dengan bunga krim, merah, ungu dan merah jambu. Lebih-lebih lagi, warnanya tidak banyak bergantung pada variasi seperti pada komposisi tanah.

Keperluan lokasi dan tanah

Tumbuhan ini tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung, oleh itu disarankan menanamnya di kawasan yang berteduh di mana tidak ada cahaya matahari yang cerah. Selain itu, hidrangea tidak menyukai angin kencang, jadi anda boleh memilih tempat untuk menanam di sebelah bangunan, tetapi tidak terlalu dekat sehingga kilang tidak membeku pada musim sejuk.

Tanaman ini tidak menuntut kesuburan tanah, namun demikian hidrangea tidak bertoleransi dengan kandungan kapur atau abu yang tinggi di bumi, kerana dapat mengurangkan kadar keasidan tanah. Untuk mewujudkan keadaan yang paling baik untuk pengembangan dan pertumbuhan normal tanaman ini, lebih baik menanamnya dalam campuran pasir, humus dan gambut dalam nisbah 1: 2: 1. Oleh kerana hidrangea lebih suka tanah berasid, pengasid boleh digunakan..

Warna bunga bergantung pada keasidan tanah dan kehadiran besi dan aluminium di dalamnya. Sekiranya tanah berasid dan bahan-bahan ini ada di dalamnya, maka bunga akan berwarna biru, dan jika tanah rendah keasidan dan mengandung fluor, maka perbungaan akan berwarna merah jambu.

Nasihat! Sekiranya dikehendaki, bunga hidrangea dapat diberi warna biru yang indah, untuk ini anda perlu menyiram kultur dengan larutan tawas aluminium dalam jumlah 5 g per 1 liter air sebelum berbunga.

Mendarat

Penanaman hidrangea di Rusia Tengah dianjurkan ketika awal musim bunga berlaku, pada musim gugur hanya dibenarkan di kawasan-kawasan di mana tidak ada musim sejuk yang keras dan hanya jika anak benih mempunyai akar yang berkembang dengan baik. Sebelum menanam musim bunga, anda perlu memangkas akar sedikit dan disarankan untuk membuang semua tunas tahunan. Oleh kerana akar hidrangea tidak dapat menembus ke lapisan dalam tanah, adalah wajar untuk mengecualikan kedekatan dengan tanaman yang mempunyai jenis permukaan sistem akar. Oleh kerana perjuangan untuk kelembapan dan nutrien dapat dimulai, hasilnya dapat melemahkan tanaman yang tidak memberikan bunga yang diinginkan.

Menanam hidrangeas dengan lindung nilai

Semasa menanam semak hidrangea tunggal untuk masing-masing, perlu menyiapkan lubang dengan kedalaman 35-40 cm, lebar 50-70 cm, isinya tidak boleh kurang dari mahkota tanaman. Sekiranya dirancang untuk menanam lindung nilai, maka anda perlu menggali jalur, lebarnya sama dengan satu meter. Jarak antara semak harus ditinggalkan dari 1.5 hingga 2.5 meter, bergantung pada jenis tanaman..

Perlu membuat baja di lubang dalam bentuk:

  • urea
  • superfosfat dalam butiran;
  • kalium sulfida;
  • organik.

Penting! Setelah penanaman sedemikian, baja ini akan bertahan selama dua tahun untuk tanaman, dan kemudian perlu diberi makan beberapa kali pada musim.

Algoritma tindakan semasa pendaratan:

  1. Keluarkan pucuk tanaman dari periuk dengan sebiji tanah dan goncangkannya dengan teliti;
  2. Sebarkan akar dan turunkan ke dalam lubang yang disediakan;
  3. Tutup tanah dengan baja sehingga bola akar menonjol sedikit di atas permukaan tapak;
  4. Kondensat dan air dengan banyak.
  5. Buat sungkupan.

Mulsa diperlukan untuk menjaga kelembapan tanah lebih lama, yang sangat penting untuk pertumbuhan hidrangea yang normal. Untuk itu anda boleh menggunakan jarum pain, pelbagai jenis habuk papan dan gambut. Ketebalan optimum kira-kira 10 cm. Pada musim panas, mulsa dilonggarkan 2-3 kali.

Pada tahun pertama selepas penanaman, seseorang tidak boleh mengharapkan berbunga yang subur dari tanaman, sehingga tidak akan ada kesan hiasan yang cepat. Penyelesaiannya ialah penanaman anak benih berusia 4-5 tahun, yang sudah mampu menghasilkan perbungaan yang besar..

Penjagaan Hydrangea

Walaupun tukang kebun pemula dapat mengatasi perawatan hidrangea, ini bukan tanaman pemilih, tetapi anda masih perlu melakukan perkara asas. Penting untuk menyiram dan menanam tanaman pada waktunya, untuk melakukan pelonggaran tanah dan persiapan untuk musim sejuk. Dengan baja, penting untuk tidak berlebihan, ini boleh menyebabkan berbunga terlalu kaya, yang akan menyebabkan batangnya pecah.

Berpakaian atas

Pada awal musim bunga, kita memerlukan pembalut top pertama menggunakan baja mineral kompleks dengan unsur mikro per 30 g per 10 liter air atau per 1 km persegi. 25–30 g urea, 30–40 g superfosfat dan 30–35 g kalium sulfida diperkenalkan.

Dianjurkan untuk berpakaian topeng untuk kedua kalinya sebelum berbunga.Untuk ini, lebih baik menggunakan baja mineral dalam jumlah 60-80 g superfosfat per 40-50 g kalium sulfida per 1 sq M. m.

Pembalut berikutnya dilakukan pada musim panas, menggunakan mullein dengan air dalam perkadaran 1:10, 10 liter larutan diperlukan setiap tanaman dewasa.

Menyiram

Tumbuhan ini suka kelembapan, jadi memerlukan penyiraman yang banyak sekali setiap 7-10 hari - sekurang-kurangnya 15-20 liter air per semak. Dengan hujan musim panas, penyiraman berkurang. Untuk meningkatkan kekuatan pucuk, sedikit mangan dapat ditambahkan ke dalam air.

Pemangkasan

Prosedur pemangkasan biasanya dilakukan pada bulan pertama musim bunga, meninggalkan 6 hingga 12 pucuk terkuat yang perlu dipendekkan dengan 2-5 tunas kayu lama.

Pada musim luruh, perlu untuk menghilangkan perbungaan yang sudah pudar. Anda boleh melakukan peremajaan perbungaan menggunakan pemangkasan yang kuat, meninggalkan tunggul 5-8 cm, sehingga tahun depan pucuk muda akan tumbuh dari mereka.

Baca mengenai pelbagai jenis dan jenis hidrangea dalam artikel "Hydrangea - jenis dan jenis".

Penyebaran hidrangea

Tanaman ini dapat dibiakkan menggunakan keratan, biji, vaksinasi, membahagi belukar. Yang paling sederhana dan paling popular di kalangan tukang kebun adalah penyebaran dengan keratan dan pembelahan semak, dan kami akan mempertimbangkannya.

  1. Penyebaran menggunakan keratan.
    Waktu optimum untuk menggunting keratan adalah pertengahan musim panas. Untuk penyediaannya, perlu menggunakan pucuk sampingan tahunan yang tidak terlalu besar. Agar mereka berakar, anda perlu menggunakan substrat ringan dari gambut dan pasir kasar. Semasa menanam di atas substrat, tuangkan pasir 2 cm. Untuk meningkatkan kapasiti kelembapan tanah, anda boleh menambah lumut-sphangnum. Penanaman dianjurkan untuk dilakukan pada sudut, meninggalkan jarak 5 cm antara tanaman bersebelahan, suhu optimum untuk pemeliharaan adalah dari 16 hingga 20 ° C. Pada asasnya, diperlukan satu bulan untuk melakukan root tunas.
  2. Pembiakan dengan membahagikan belukar.
    Untuk kaedah ini, masa dalam setahun tidak menjadi masalah. Belukar tanaman dapat digali untuk dipisahkan pada musim bunga dan musim luruh. Penting untuk meninggalkan 2-3 tunas dalam proses pembahagian pada setiap tanaman muda.

Perosak dan penyakit

Hydrangea dibezakan oleh daya tahan dan ketahanan terhadap pelbagai perosak dan penyakit. Tetapi kadang-kadang anda perlu bertengkar dengan beberapa dari mereka:

  1. Klorosis - ditunjukkan dengan warna cerah dan hilang daunnya yang cerah. Penyakit ini berkembang kerana kandungan kapur dan humus yang banyak di dalam tanah. Ia dapat disembuhkan dengan menggunakan larutan besi sulfat atau kalium nitrat, menyemburkan tanaman dengan selang tiga hari.
  2. Cendawan serbuk muncul dengan kelembapan yang tinggi dan ditunjukkan dalam penampilan bintik-bintik kuning pada dedaunan, yang kemudian berubah menjadi coklat gelap. Dalam kes ini, kilang perlu dirawat dengan larutan, yang merangkumi sabun dan tembaga sulfat.
  3. Tumbuhan ini boleh terkena aphids, hama labah-labah dan hidung runcing. Untuk menghilangkannya, disarankan menggunakan racun serangga, dari kaedah rakyat anda boleh menggunakan penyelesaian dengan sabun cucian.
  4. Kulat - jarang berlaku, apabila muncul, hidrangea mesti dirawat menggunakan klorida tembaga.
  5. Siput - apabila mereka menemui cengkaman telur mereka, bahan kimia khas mesti diletakkan di dalam bekas di bawah semak tanaman.

Tempat perlindungan untuk musim sejuk

Penebat musim sejuk hanya diperlukan untuk jenis hidrangea yang suka panas. Kaedah yang paling biasa adalah mulsa menggunakan daun yang jatuh, habuk papan, jerami atau gambut. Kaedah ini paling sesuai untuk jenis hidrangea seperti pokok. Ia mesti dilakukan ketika cuaca kering, selepas musim sejuk.

Untuk tanaman termofilik, diperlukan persiapan yang lebih teliti, yang terdiri dari meletakkan lapisan ranting cemara atau papan kayu di tanah di bawah semak, di atas cabang semak, yang mesti dipasang dengan cangkuk, lapisan seterusnya adalah daun. Pemanasan harus dikeluarkan hanya pada musim bunga, setelah semua embun beku selesai, disarankan untuk membuka tanaman pada waktu petang dalam cuaca mendung..

Video mengenai menanam dan menanam hidrangeas

Hydrangea mengejutkan dan menggembirakan dengan warnanya yang subur, yang menghiasi kebun selama hampir sepanjang musim panas. Atas sebab ini, tanaman ini sering digunakan dalam reka bentuk lanskap dalam hiasan bunga dan dalam bentuk lindung nilai. Sekiranya semua cadangan dipatuhi semasa penanaman, perawatan dan pembiakan, ia akan dapat menyenangkan untuk masa yang lama, menghiasi laman web apa pun.

Hydrangea - foto dan rawatan penyakit daun. Penerangan mengenai penyakit hidrangea

Penyakit hidrangea menyebabkan fakta bahawa semak tumbuh dengan buruk dan mekar, dan tidak kelihatan menarik. Hydrangeas mempunyai syarat penjagaan khas - jika kita tidak memakainya, tanaman mungkin menjadi sakit. Kami menasihati anda bagaimana untuk mengelakkan masalah dengan hidrangeas, dan apabila penyakit muncul, bagaimana mengatasinya. Penyakit hidrangea dengan keterangan mengenai apa yang harus dilakukan dengan penyakit, apa maksud penggunaannya.

Penanaman hidrangea

Kunci kejayaan menanam hidrangeas (seperti banyak tanaman lain) adalah memastikan keadaan yang terbaik. Adalah perlu untuk memilih kedudukan untuk perlindungan dari cahaya matahari langsung dan pada masa yang sama memberikan sejumlah besar cahaya yang tersebar.

Substrat untuk hidrangea harus disediakan dengan teliti:

  • subur,
  • humus,
  • kaya dengan nutrien. PHnya bergantung pada warna bunga dan keadaan umum tanaman; pH optimum adalah dari 4.5 hingga 5.5.

Tumbuhan disyorkan diberi makan 2-3 kali sepanjang musim, lebih baik baja dengan kandungan kalium dan fosfor tinggi. Semasa musim kemarau dan berbunga yang melimpah, hidrangeas harus disiram dengan semak - mereka kekurangan air dengan cepat. Keadaan tumbuh dengan baik akan mengurangkan risiko penyakit, terutamanya fisiologi.

Penyakit hidrangea - pencegahan lebih baik daripada melawan

Sebagai tambahan kepada cadangan di atas, risiko penyakit hidrangea dapat dikurangkan dengan menanam semak hidrangea pada jarak yang tepat..

  1. Jarak antara tumbuhan mesti sesuai dengan spesies dan pelbagai.
  2. Belukar yang terlalu banyak ditanam adalah "pintu terbuka" untuk penyakit hidrangea kulat.
  3. Saliran tanah juga penting, terutama ketika menanam hidrangeas di dalam bekas.

Sebelum bermulanya musim sejuk, hidrangeas mesti dilindungi. Belukar yang lemah atau beku sebahagiannya sering dijangkiti penyakit dan terkena perosak. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ini tidak mencukupi, dan gejala yang membimbangkan muncul di kilang.

Penyakit hidrangea biasa dengan keterangan

Cendawan serbuk muncul di daun hidrangea - lapisan putih, kapas atau arachnid. Pada mulanya, ini di satu tempat, dari masa ke masa, dapat menutup sebahagian besar permukaan atau keseluruhan cakera daun. Daun ditutup dengan lapisan coklat. Tumbuhan tumbuh lebih perlahan; proses apikal cacat.

Acuan kelabu - tanda pertama penyakit hidrangea adalah kemunculan bintik-bintik berair tertentu. Kemudian, pada organ yang terpisah (daun, pucuk, perbungaan), lapisan kelabu dan berdebu muncul, yang dari masa ke masa dapat "menebal", tumbuh, misalnya, dengan perbungaan keseluruhan. Akibat kelumpuhan, bunga dan juga pucuk berubah menjadi coklat dan mati. Daun termuda bertukar menjadi hitam.

Tompok daun - bintik-bintik dengan pelbagai ukuran dan bentuk muncul di daun. Pada mulanya, mereka berwarna kecil, bulat, coklat muda atau kuning. Lama kelamaan, mereka berubah menjadi coklat dan boleh bergabung menjadi keseluruhan. Ia berlaku bahawa mereka dikelilingi oleh sempadan kemerahan. Daun yang dijangkiti mati. Hidrangea yang sakit tumbuh dengan perlahan dan semakin lemah.

Putaran akar dan pangkal pucuk adalah penyakit yang paling kerap mempengaruhi hidrangeas memanjat. Selepas menanam, tanaman itu layu dan mati. Bola akar kurang berkembang atau tidak tumbuh sama sekali - akarnya mudah dikeluarkan dari tanah.

Apa yang perlu dilakukan dengan penyakit hidrangea

Sekiranya terdapat penyakit hidrangea di atas, disarankan agar bahagian yang terkena dipangkas dan kemudian dibakar. Tumbuhan harus dirawat dengan racun kulat (ia digunakan secara bergantian), misalnya:

  • Topsin,
  • Nimrod (cendawan serbuk),
  • Calypso,
  • Rovlar FLO (acuan kelabu),
  • Kapten,
  • Neotech (melihat). Biasanya penyemburan harus diulang 1-2 kali pada selang 7-10 hari.

Secara profilaksis, hidrangeas harus disembur dengan larutan cecair persekitaran. Sekiranya berlaku kerosakan, tanaman hampir mustahil untuk dipulihkan. Ia harus dikeluarkan dan dibakar, dan tempat penanaman dirawat dengan Previcur.

Penyakit fisiologi hidrangea

Perubahan berikut dikaitkan dengan penyakit fisiologi. Sekiranya mereka tidak berada di tahap lanjutan, mereka mungkin boleh dibalikkan. Lama kelamaan, jenis hidrangea yang menarik akan kembali.

Daun terbakar - hidrangea berdaun besar tumbuh terlalu cerah, terdedah kepada cahaya matahari langsung, prosedur pengairan dilakukan dengan tidak betul (atau keduanya).

Untuk mengubati penyakit ini, hidrangea harus dipindahkan ke tempat lain, mungkin di tempat teduh. Ia harus disiram pada masa yang sama agar tidak menyerap bahagian bawah tanah. Tarikh penyiraman yang optimum adalah pagi atau petang..

Kurangnya berbunga (atau berbunga hidrangeas yang panik) - ini paling sering disebabkan oleh lapisan hidrangea (ladang terdedah kepada angin musim sejuk, embun beku, kekurangan penutup salji dan penutup mulsa).

Kadang-kadang pengendalian yang tidak betul juga membawa kepada penyakit hidrangea. Dalam kes ini, perlu diperiksa metodologi bukan untuk seluruh kumpulan hidrangeas, tetapi hanya untuk spesies tertentu.

Penyakit hidrangea - klorosis pada daun. Sebab kemunculan banyak perubahan warna pada daun hidrangea biasanya adalah reaksi tanah yang tidak betul. Sekiranya pH terlalu tinggi, tanaman mungkin menghadapi masalah dengan penggunaan unsur-unsur individu, walaupun ia dijumpai di dalam tanah (dalam bentuk yang mudah diakses).

Oleh itu, dalam kes ini, pengasidan tanah harus dipertimbangkan terlebih dahulu. Sekiranya kita memilih baja, anda harus bertaruh pada baja foliar. Mengikuti semua cadangan, anda dapat menyembuhkan hidrangeas kegemaran anda dari penyakit, dan mencegah penampilannya lebih jauh. Saya doakan anda berjaya dan taman yang mekar!