Maksud bunga bromeliad

Ia adalah tenaga yang kuat untuk meneruskan kehidupan dan kesuburan. Ia memberikan daya hidup, berfungsi dengan baik dengan chakra bawah (dari 1 hingga 3), terutamanya.

Reiki Sirius adalah cahaya frekuensi tinggi dan tenaga murni Reiki dari Master Spiritual Sirius. Ia lebih tinggi dalam getaran tenaga kebanyakan kata nama..

Ini adalah saluran untuk pengembangan pemikiran kuantum, berfikir dalam format persepsi penuh tentang Dimensi Tinggi. Membantu menyesuaikan / mengintegrasikan diterima.

Tuan Lanto memilih kelopak kuning untuk menyelimuti hati seluruh umat manusia dengan api ini. Dia mengabdikan dirinya untuk menyempurnakan evolusi planet ini..

Dunia kita dipenuhi dengan pelbagai jenis peri yang bermimpi bertemu dengan anda! Peri akan menyumbang kepada perkembangan rohani anda dan juga akan membantu anda..

Sifat tenaga: menyingkirkan pemikiran negatif, memusatkan perhatian pada pemikiran positif, komunikasi dengan Tuhan dan pertolongan-Nya.

Malaikat Malaikat: Michael dan Sandalfon.

Chakra: mata ketiga dan mahkota.

Sifat penyembuhan. Tenaga bromeliad adalah pengalaman yang luar biasa. Bunga ini mengingatkan kita bahawa Tuhan selalu memandangmu dari surga. Anda tidak pernah bersendirian, kerana Dia menjaga anda setiap saat agar anda tidak mematikan jalan cahaya. Berdekatan akan selalu ada rakan - orang atau dewa - yang akan membantu anda mendapatkan jalan. Semasa anda bekerja dengan bromeliad, pemikiran anda akan dibersihkan dari negatif dan dipenuhi dengan positif. Anda tidak akan ragu-ragu dan putus asa; sebaliknya, anda menyesuaikan gelombang cinta dan cahaya.

Mesej Bromeliad: “Saya ingin menyingkirkan anda dari pengalaman negatif, untuk membersihkan cakrawala anda dari segala yang buruk. Saya mendengar keraguan, walaupun semuanya berjalan lancar: "Tidak mungkin semuanya baik." Anda ragu bahawa Tuhan mendengar dan menjaga anda. Izinkan saya membuka chakra mahkota anda dan menghubungkan anda dengan Tuhan, sumber cinta sejati. Rasakan hubungan ilahi ini dan bagaimana semua kegelisahan dan keraguan meninggalkan tubuh anda dan larut dalam cahaya. Fahami: anda berhak mendapat kehidupan terbaik dan penyelesaian positif untuk sebarang masalah. Setiap saat Tuhan menolong, membimbing dan menyokong anda. ".

Bromeliad

Epiphyte bilbergia malar hijau (Billbergia) adalah wakil dari keluarga bromeliad. Secara semula jadi, tanaman seperti ini sangat meluas di Brazil, tetapi juga terdapat di Argentina, Mexico, Bolivia dan negara-negara lain di Amerika Tengah dan Selatan. Nama keluarga itu diberikan kepada K. Thunberg pada tahun 1821, dan dia menamakannya setelah Gustav Bilberg, yang merupakan ahli zoologi, pengacara dan ahli botani Sweden. Genus ini menyatukan lebih dari 60 spesies, beberapa di antaranya sangat popular di kalangan tukang kebun, kerana tanaman seperti itu dicirikan oleh penjagaan yang tidak perlu dan tidak bersahaja.

Ciri-ciri Bromeliad

Bromeliad dalaman adalah tumbuhan herba, yang merupakan tanaman tahunan. Sistem akar semak berkembang dengan baik, sementara tanaman ini dapat menyimpan tanaman dengan baik. Selalunya, batangnya dipendekkan. Piring daun berbintik-bintik kulit yang sangat cantik dan seringkali berwarna hijau pucat membentuk corong. Di bahagian atas peduncle panjang, perbungaan merah terang atau kuning tepu tumbuh, yang mempunyai racemose, capit, berbentuk lonjakan atau bentuk panik. Perbungaan kelihatan sangat hebat berkat bracts yang besar. Apabila belukar pudar, kotak atau beri berair terbentuk di atasnya, yang, dalam beberapa spesies, tumbuh bersama dalam kesuburan. Hari ini, tukang kebun mengusahakan sekitar 35 spesies bromeliad.

Penjagaan Rumah untuk Bromeliad

Pencahayaan

Bromeliad, yang ditanam di ambang tingkap, perlu menyediakan syarat khas penahanan. Tumbuhan seperti itu bertindak balas sangat negatif terhadap stagnasi udara, dan ia juga memerlukan sejumlah besar cahaya matahari, tetapi ia mesti disebarkan. Bilik di mana bunga tumbuh secara ventilasi secara sistematik dan cukup sering dilakukan, tetapi semak mesti dilindungi dari draf, dan tidak boleh diletakkan di dekat penghawa dingin atau kipas angin. Sekiranya sinar matahari langsung jatuh ke atasnya, maka dia harus memberikan perlindungan dari mereka pada siang hari. Faktanya ialah cahaya matahari yang terik boleh menyebabkan luka bakar di permukaan daun. Sekiranya boleh, pasangkan bunga di tingkap orientasi oriental. Pada musim sejuk, setelah tempoh waktu siang berkurang dengan ketara, semak perlu mengatur pencahayaan tambahan buatan, sementara sumber cahaya harus diarahkan ke langit-langit, dan bukan ke bunga itu sendiri.

Mod suhu

Pada musim panas, tanaman seperti ini terasa paling baik pada suhu 20 hingga 25 darjah, dan pada musim sejuk - dari 15 hingga 18 darjah. Jangan biarkan suhu di dalam bilik turun di bawah 12 darjah, tetapi juga pastikan bromeliad tidak berada dalam jangka masa yang lama pada suhu yang sangat rendah..

Cara penyiraman

Apabila ditanam dalam keadaan bilik, bunga seperti itu mesti disiram dengan kerap, dan dalam masa yang gerah dan gersang anda harus melakukannya setiap hari. Pakar menasihatkan menuangkan air semasa pengairan ke dalam corong yang terbentuk dari daun daun bunga, kerana dedaunan yang menyerap sebahagian besar nutrien. Tetapi menyiram bunga dengan kaedah ini agak sukar, jadi anda harus belajar terlebih dahulu. Sekiranya anda tidak mempunyai pengalaman dalam hal ini, cukup tuangkan air ke dalam campuran tanah di dalam periuk. Penyiraman diperlukan apabila lapisan atas campuran tanah di dalam tangki mengering sedikit, sementara tidak membiarkan genangan cecair berterusan dalam substrat. Bagaimanapun, mesti ada air di dalam kuali setiap masa. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman dikurangkan menjadi 1 kali dalam 7 hari.

Kelembapan udara

Tumbuhan seperti itu memerlukan kelembapan yang tinggi, sedangkan tanaman ini tidak boleh turun di bawah 70 peratus. Oleh itu, dedaunan harus dibasahi secara sistematik dan cukup sering dengan pistol penyembur, dan tidak jauh dari semak mereka meletakkan kapal terbuka dengan air atau akuarium. Anda juga boleh menggunakan pelembap isi rumah elektrik atau tuangkan kerikil ke dalam kuali dan tuangkan sedikit air, dan kemudian letakkan periuk di atasnya. Untuk pengairan dan pelembapan dedaun, anda perlu mengambil air rebus, yang harus dipertahankan selama dua hari sehingga semua klorin dapat meninggalkannya. Oleh kerana dedaunan menyerap oksigen dengan dedaunan, adalah mustahak untuk memantau kebersihannya. Untuk melakukan ini, sekurang-kurangnya sekali setiap 7 hari, lap dengan lembut setiap pinggan lembaran dengan kain lembut atau span yang dibasahi..

Baja

Untuk memberi makan budaya seperti itu, larutan baja mineral digunakan untuk berbunga tanaman dalaman. Pada musim bunga-musim panas, semak diberi makan secara berkala 1 kali dalam 15-20 hari, pada musim sejuk kekerapan prosedur tersebut dikurangkan menjadi 1 kali dalam 6 minggu. Larutan nutrien dituangkan terus ke dalam substrat, atau anda boleh menggunakan kaedah pemberian daun, ketika daun tanaman dibasahi dengan campuran ini.

Mekar

Biasanya, semak mekar pada musim panas. Untuk menghampiri permulaan berbunga, anda boleh menggunakan satu muslihat, kerana ini anda perlu meletakkan sebilangan buah epal di dekat periuk bunga, kemudian mereka dan tanaman ditutup dengan beg polietilena, yang dikeluarkan hanya setelah 1.5 minggu. Buah-buahan seperti itu memancarkan etilena, yang merangsang semak untuk mekar..

Di bromeliad, bunga tidak mewakili nilai hiasan, tetapi braktinya sangat hebat dan indah. Tempoh berbunga bergantung pada spesies dan boleh bertahan beberapa minggu atau beberapa bulan. Apabila belukar pudar, anda boleh memotong anak panah dengan hati-hati hanya setelah kering sepenuhnya. Kenyataannya adalah bahawa roset yang pudar tidak akan dapat mekar lagi, dan dalam keadaan apa pun ia akan mati, tetapi selepas itu akan ada anak-anak yang, dengan perawatan yang betul, dapat menjadi tanaman dewasa yang normal setelah beberapa saat.

Pemindahan bromeliad

Pemindahan bunga semacam itu dilakukan hanya jika diperlukan setelah sistem akar menjadi sangat dekat di dalam periuk, dan ia akan melonjak keluar atau menggantung dari lubang yang dimaksudkan untuk saliran. Rata-rata, semak ditanam semula setiap 2 atau 3 tahun sekali, dan prosedur ini disarankan pada awal pertumbuhan intensif. Untuk menanam bromeliad, bekas yang diperbuat daripada kayu atau seramik digunakan. Semasa pemindahan, mereka mengambil periuk baru yang berdiameter 20-30 mm lebih besar daripada yang lama.

Sebelum memulakan transplantasi, lapisan saliran yang baik mesti dibuat di bahagian bawah periuk baru, setelah itu campuran tanah yang dibasahi dengan ringan ditambahkan yang mencampurkan air dan udara dengan baik, dan pasir gambut dan kasar mesti disertakan di dalamnya, lubang mesti dibuat di tengah dan diisi airnya. Keluarkan semak dari bekas lama dan lepaskan sistem akarnya dengan teliti dari campuran tanah lama. Selepas itu, akar diletakkan di dalam lubang yang telah disiapkan, yang kemudian ditutup dengan campuran tanah. Ingatlah untuk mengetatkan permukaan substrat di sekitar semak..

Penyebaran Bromeliad

Bunga seperti itu dapat dibiakkan pada akhir berbunga dari Februari hingga April. Di dasar semak setelah berbunga selesai, tendangan (proses) mula tumbuh. Tunggu selama 8-12 minggu, di mana masa itu mereka harus membesar dan mendapat kekuatan, setelah itu mereka dapat dipisahkan dengan pisau pra-disterilkan yang sangat tajam, sementara tempat-tempat kepingan itu dirawat dengan arang batu yang dihancurkan. Biarkan di luar untuk sementara waktu sehingga kering. Oleh kerana proses yang dipisahkan mempunyai akarnya sendiri yang berkembang dengan baik, proses tersebut dapat segera ditanam di dalam bekas berisi substrat yang dibasahi yang terdiri dari pasir dan gambut. Untuk rooting, pucuk memerlukan suhu sekitar 20 darjah. Pembungaan pertama semak ini dapat dilihat setelah setengah hingga dua tahun..

Perosak dan penyakit bromeliad

Penyakit Bromeliad dan rawatannya

Jarang sekali, bromeliad terkena penyakit kulat seperti karat dan cendawan. Untuk menyembuhkan tanaman yang berpenyakit, ia dan campuran tanah di dalam pot disemprotkan beberapa kali dengan larutan racun kulat yang mengandungi tembaga. Lindungi bunga dari sinar terik matahari secara langsung, kerana boleh menyebabkan luka bakar yang kelihatan seperti bintik-bintik coklat di permukaan dedaunan, jadi anda perlu meneduhnya pada waktu petang, untuk ini anda dapat menggantung tingkap dengan tirai cahaya.

Sekiranya sistem akar tanaman sentiasa stagnan, maka dedaunan bromeliad kehilangan turgor dan kekuningannya akan bermula, terutama jika ruangannya juga sejuk. Sekiranya penyiraman terlalu jarang, dan kelembapan di dalam bilik sangat rendah, maka hujung pinggan daun menjadi coklat. Dari ini menjadi jelas bahawa semak jatuh sakit kerana penjagaan yang tidak betul atau keadaan tumbuh yang tidak sesuai.

Perosak dan kawalan bromeliad

Juga, kerana tidak mematuhi peraturan perawatan, pelbagai serangga berbahaya dapat menetap di semak yang lemah. Selalunya, kudis atau kutu busuk menetap di atasnya. Perosak harus dikeluarkan dari bunga secara manual, setelah itu pelat daun di kedua sisi disapu dengan kain kapas, yang dibasahi terlebih dahulu dalam larutan sabun. Setelah beberapa lama, semak harus dicuci dengan air bersih, sementara permukaan campuran tanah di dalam tangki mesti ditutup dengan filem. Sekiranya serangga berbahaya masih ada, semak harus disembur dengan larutan penyediaan racun serangga (Aktara, Fitoverm atau Aktellik). Walau bagaimanapun, jangan biarkan bahan kimia memasuki corong semasa pemprosesan. Pengganti kimia yang baik dalam pengawalan perosak adalah penyerapan tembakau.

Jenis dan jenis bromeliad dengan foto dan nama

Penguin Bromeliad (Bromelia pinguin)

Dari semua spesies genus Bromeliad, hanya penguin bromeliad (Bromelia pinguin) yang ditanam oleh penanam bunga. Spesies ini berasal dari Ecuador, Costa Rica, Mexico dan Venezuela. Komposisi tumbuhan sedemikian mengandungi penguin enzim aktif biologi. Dalam bromeliad yang tumbuh di alam semula jadi, sel buah besar terbentuk, termasuk buah berbentuk bujur.

Walau bagaimanapun, ahli florikultur memanggil bromeliad bukan sahaja tumbuhan yang tergolong dalam genus dengan nama yang sama, tetapi juga spesies yang tergolong dalam genera lain dari keluarga bromeliad.

Guzmania (Guzmania), atau Guzmania

Tumbuhan epiphytic tanpa batang ini terdapat di Florida Selatan, Ekuador, Brazil, Hindia Barat dan Colombia. Tumbuhan seperti ini sangat digemari oleh tukang kebun. Piring berbentuk daun berbentuk kulit berbentuk tali pinggang berbentuk roset berbentuk piala; di semak tumbuh di alam, air hujan atau embun pagi berkumpul di dalamnya. Perbungaan terletak di anak panah berdaun, dan terdiri dari bunga yang tidak mewakili nilai hiasan, dan juga mempunyai daun daun berwarna oren, ungu, kuning atau merah tepu. Spesies dan kultivar tanaman berikut adalah yang paling popular di kalangan penanam bunga:

  1. Buluh Guzmania. Belukar besar mempunyai roset yang padat, yang merangkumi plat daun berwarna hijau tua, dengan panjang kira-kira setengah meter. Di bahagian bawah pinggan terdapat garis-garis coklat. Perbungaan terbentuk pada peduncle pendek, ia terdiri dari bunga kecil berwarna putih, namun, kerana plat daun apikal berwarna oren atau merah, mereka sangat sukar dilihat. Varieti yang ada: Tempo dan Minor.
  2. Guzmania Nicaraguan. Belukar spesies ini kecil, tumbuh dengan baik di rumah. Perbungaan berbentuk lonjakan tegak terdiri dari bunga rona kuning lemon; bracts merah juga menghiasi semak. Saluran padat padat merangkumi dari 10 hingga 15 plat lamellar berbentuk daun kehijauan halus, panjangnya kira-kira 50 mm, dan lebarnya hingga 25 mm. Di permukaan depan mereka terdapat sisik kecil, dan sisi yang salah memiliki warna merah atau coklat..

Walaupun pada keadaan bilik, tanam spesies seperti: mosaik gusmania, tricolor, blood-red, Ostara, one-ear, Donnella-Smith dan konifer.

Vriesea (Vriesea)

Ini adalah tanaman tropika Amerika Selatan. Perbungaan besar yang terang mempunyai bentuk spike atau paniculate. Plat kepingan panjang berair dan padat dipasang di outlet yang menakjubkan. Vriesia diwakili oleh bentuk epiphytes dan terestrial. Selalunya, spesies berikut ditanam di rumah:

  1. Sanders Vriesia. Diameter, saluran keluar mencapai sekitar 0,6 m, sementara tingginya hingga 0,4 m, terdiri dari bilah daun halus dan berkulit berwarna kelabu kehijauan, seringkali mereka mempunyai rona ungu, yang paling jelas terlihat di bahagian bawah dedaunan. Peduncle lurus atau terkulai di bahagian atas mempunyai perbungaan yang terdiri daripada sikat berbentuk lonjakan, termasuk bunga dan stipula kuning.
  2. Vriesia berkilat atau cantik. Tumbuhan seperti ini terdapat di hutan hujan tropika. Soketnya terdiri daripada plat kepingan lebar-lebar, yang panjangnya kira-kira 0,4 m, berwarna-warni, dan permukaannya seolah-olah ditutup dengan sebatan melintang dengan warna gelap. Jalur berwarna ungu dan hijau gelap. Di bahagian atas peduncle tegak adalah perbungaan berbentuk lonjakan lebar berbentuk pisau pembedah, yang terdiri daripada bunga kuning dan bracts merah karmine.

Walaupun pada keadaan bilik, mereka juga menanam krieval, kerajaan, berlubang, hieroglif dan raksasa.

Echmea (Aechmea)

Tumbuhan epiphytic ini berasal dari Amerika Tengah dan Selatan. Di semak belukar, roset berbentuk corong dibentuk oleh plat daun dengan tepi bergerigi. Perbungaan spektakuler terbentuk pada peduncle yang tebal dan panjang. Jenis berikut popular di kalangan penanam bunga:

  1. Ehmeya merah kusam. Roset padat berbentuk corong merangkumi lempeng daun berbentuk lidah yang panjangnya kira-kira setengah meter, terdapat sisik di permukaannya, dan pinggirnya bergerigi halus. Permukaan depan dedaunan berwarna kehijauan, dan bahagian dalamnya berwarna ungu pucat. Komposisi perbungaan merangkumi bracts merah tepu dan bunga kebiruan.
  2. Ehmeya berkilau. Saluran keluar yang longgar terdiri daripada pelat daun berbentuk tali pinggang dengan puncak bulat dan tepi bergerigi, lebarnya kira-kira 6 sentimeter, dan panjangnya hingga 40 sentimeter. Dedaunan mempunyai warna kehijauan dengan mekar kebiruan. Di bahagian atas peduncle, perbungaan terbentuk, yang terdiri daripada bracts merah jambu tepu dan bunga rona merah karang dengan bahagian atas biru.

Walaupun di rumah, anda dapat bertemu dengan echmea yang berjalur tunggal, ekor (berjanggut), bergaris, berkerut, melengkung, dua baris, Weilbach, dll..

Tillandsia

Tumbuhan herba jenis ini menyatukan sekitar 500 spesies. Dalam keadaan semula jadi, mereka boleh didapati di Amerika Utara dan Selatan. Sebilangan besar spesies tumbuhan ini adalah epifit, tetapi terdapat lithophytes yang tumbuh di batu, dan juga spesies daratan. Beberapa spesies ditanam secara meluas di rumah:

  1. Tillandsia "Ketua Medusa." Spesies ini adalah yang paling popular; ia mempunyai bentuk yang tidak biasa. Secara luaran, belukar serupa dengan mentol dengan pelat daun ditutup di pangkal, yang dibengkokkan ke sisi hanya di bahagian atas. Sebagai peraturan, roset daun terbalik, panjang bunga berwarna ungu jenuh sekitar 3,2 cm, bentuk perbungaan berbentuk jari atau linier.
  2. Tillandsia berwarna biru. Plat daun melengkung dan sempit, panjangnya mencapai kira-kira 0.3 m. Pangkal daun berwarna merah kecoklatan ditutup dengan sisik kecil. Perbungaan yang padat mempunyai bentuk seperti lonjong, berbentuk bunga ungu atau biru kecil, dan warna merah jambu atau ungu.

Masih dalam keadaan bilik, mereka tumbuh tillandsia Duer, Linden, chytin, silver, Gardner, violet dan lain-lain.

Neoregelia (Neoregelia)

Ini adalah tumbuhan berkala yang berasal dari Colombia, Ecuador, Peru dan Brazil. Plat kepingan berkilat dan licin mempunyai bentuk tali pinggang linier yang lebar, mereka berserabut di sepanjang tepi. Di tengah-tengah roset, dedaunan sering berwarna ungu pucat atau keputihan, dan ketika semak mekar, hujungnya atau mereka berubah menjadi merah sepenuhnya. Perbungaan bentuk racemose tumbuh dari tengah jalan keluar. Jenis yang paling popular:

  1. Carolina neoregelia. Melintang, roset berbentuk lebar corong mencapai setengah meter, ia terdiri daripada plat berdaun hijau berkilat dan tepu dengan sebilangan besar paku di pinggirnya. Apabila semak mekar, plat daun roset atas berwarna merah. Pada kedalaman roset daun, perbungaan kapit sederhana terbentuk, terdiri dari bracts berwarna hijau susu dan bunga ungu muda, mencapai panjang 40 mm. Terdapat jenis di mana jalur membujur hijau, merah jambu atau putih terletak di permukaan dedaunan.
  2. Neoregelia harimau. Roset berbentuk bulat yang padat merangkumi plat daun berbentuk lidah dengan puncak runcing; paku coklat terletak di sepanjang pinggir. Dedaunan kelihatan sangat mengagumkan kerana jalur berbentuk coklat yang tidak teratur yang terletak di permukaannya, sisik kecil menutupi pangkal pinggan. Komposisi perbungaan sederhana pelbagai bunga merangkumi bunga ungu muda dan bracts asimetrik skapular warna merah pucat di puncak.

Jenis lain ditanam dalam keadaan bilik: biru, berbuih, keturunan, berbunga kecil, cantik (elegan), gelap, marmar, dll..

Bromeliad eksotik - jenis dan spesies dengan foto. Cara menanam bunga di rumah?

Bromeliad adalah tanaman eksotik rumah. Ia mempunyai penampilan yang tidak biasa. Dengan penjagaan yang betul, berbunga berlangsung dari seminggu hingga beberapa bulan..

Penjagaan tanaman dalaman

Secara berkala diperlukan untuk membuat pakaian atas, dan memeriksa bunga untuk perosak.

Pencahayaan

Kilang ini memerlukan cahaya matahari yang banyak. Namun, ia mesti tersebar. Cahaya matahari langsung akan membakar daun.

Dianjurkan untuk meletakkan bromeliad di tingkap dengan orientasi oriental.

Pada musim sejuk, bunga itu harus dilengkapi dengan lampu tambahan. Dalam kes ini, lampu tidak boleh diarahkan pada bunga, tetapi di siling.

Mod suhu

Bunga itu tergolong dalam termofilik eksotik. Rejim suhu optimum ialah 23-25 ​​° C. Pada musim sejuk, suhu tidak boleh turun di bawah 12 ° C. Suhu musim sejuk yang selesa - 15-18 ° С.

Cara penyiraman?

Bromeliad bukan tumbuhan yang suka air. Air berlebihan dipenuhi dengan kerosakan. Untuk mengelakkan ini, anda perlu membuat lapisan saliran yang baik.

Bukan tanah dan akar yang perlu dibasahi, tetapi roset daun. Pada musim bunga dan musim panas, bunga memerlukan penyiraman yang banyak, pada musim sejuk dan musim gugur jumlah mereka berkurang.

Kelembapan udara

Kelembapan optimum mestilah sekurang-kurangnya 70%. Keadaan seperti itu dapat dibuat dengan bantuan akuarium, penyemburan biasa atau menggunakan pelembap rumah tangga. Berhampiran tanaman dalaman, disarankan meletakkan kapal yang luas dengan air. Lap daun beberapa kali seminggu dengan span lembap..

Baja

Baja digunakan semasa penyiraman dan penyemburan. Larutan nutrien cair hanya boleh digunakan pada tanah basah..

Hanya bahagian tanaman yang berdaun yang harus disembur.

Dalam tempoh dari bulan Mac hingga September, pakaian atas dikenakan 1-2 kali dalam 13 hari. Baki masa selebihnya mesti digunakan pada selang waktu 45-60 hari.

Mekar

Pembungaan tanaman ini adalah daun atas yang diubah suai. Bunga itu sendiri tidak kelihatan. Mereka mula muncul pada musim panas. Permulaan berbunga dapat dipercepat secara buatan. Untuk melakukan ini, letakkan piring dengan beberapa epal di dekat bunga. Buah ini dirembeskan oleh etilena, yang merangsang berbunga tumbuhan..

Rata-rata, tempoh ini berlangsung dari 2-3 minggu hingga beberapa bulan. Batang bunga layu dipotong hingga kering.

Setelah berbunga, roset ibu mati, meninggalkan anak-anak dari mana tanaman muda baru tumbuh.

Pindah

Bunga itu tidak memerlukan pemindahan tahunan. Prosedur ini dilakukan hanya jika akar memenuhi ruang periuk sepenuhnya dan mula muncul di permukaan.

Gambut dan pasir ditambahkan ke dalam tanah. Lapisan tanah liat yang diperluas diletakkan sebagai lapisan saliran.

Pembiakan

Setelah berbunga, pucuk baru mula muncul di pangkal. Perlu menunggu sehingga mereka dewasa dan menjadi lebih kuat dalam 2-3 bulan. Selepas itu, mereka dipotong dengan hati-hati dengan pisau tajam. Titik potong dirawat dengan arang dan dikeringkan.

Proses dengan akar ditanam di tanah. Prosedur ini disyorkan untuk tempoh dari Februari hingga April. Tanaman berakar dalam 1-2 bulan. Mereka perlu disiram dengan kerap. Pembungaan bromeliad baru diperhatikan setelah 1.5-2 tahun.

Perosak dan penyakit

Sekiranya berlaku pelanggaran peraturan suhu, keteraturan pengairan atau ketiadaan pembalut, ia boleh menyebabkan penyakit atau kerosakan akibat perosak. Rawatan tepat pada masanya membolehkan anda menyimpan bunga.

Rawatan penyakit

  • Bromeliad jarang dijangkiti penyakit kulat..
  • Untuk menghilangkan cendawan dan karat, tanah mesti disembur dengan larutan racun kulat.
  • Tumbuhan tidak boleh terkena cahaya matahari langsung. Kerana mereka, luka bakar dalam bentuk bintik coklat dapat terbentuk di daun. Pada tengah hari, bunga mesti dilorekkan.
  • Dengan genangan cecair yang berterusan dalam sistem akar, dedaunan mula berubah menjadi kuning.
  • Sekiranya penyiraman jarang dan kelembapannya sangat rendah, maka hujung daun akan berubah menjadi coklat. Dalam kes ini, anda hanya perlu menyesuaikan kekerapan penyiraman.

Kawalan serangga

Sekiranya peraturan penjagaan tidak dipatuhi, semak mungkin terkena serangga. Selalunya, kudis dan kutu busuk menetap di atasnya. Perosak dapat dikumpulkan secara manual, dan kemudian lap daunnya dengan kapas yang dicelupkan ke dalam air sabun. Selepas beberapa ketika, semak dibasuh dengan air bersih. Dalam kes ini, tanah mesti ditutup dengan polietilena.

Sekiranya kaedah manual tidak membantu, maka anda harus menyemburkan bunga dengan larutan penyediaan racun serangga. Contohnya, Fitoverm atau Aktara. Kesan yang baik adalah penggunaan infusi tembakau.

Spesies dan jenis dengan gambar dan nama

Terdapat sebilangan besar jenis bromeliad. Masing-masing mempunyai ciri khas dalam penampilan dan penjagaan..

Penguin

Tumbuhan ini mengandungi penguin enzim aktif biologi.

Guzmania (Guzmania), atau Guzmania

Gusmania dicirikan oleh tempoh berbunga yang panjang - kira-kira 2 bulan. Daun dilipat menjadi roset rata, yang mencapai 25-45 cm. Setelah berbunga, bromeliad mati. Warna - merah pekat.

Vriesea (Vriesea)

Spesies ini terdiri daripada 250 jenis terestrial dan epiphytic. Kira-kira 150 daripadanya ditanam di rumah. Mereka dianggap sebagai bunga termofilik yang paling banyak dari keluarga Bromeliad. Kadang-kadang ia memerlukan penciptaan pemanasan tambahan periuk.

Daun dilipat ke corong yang lebat. Warna boleh menjadi monofonik atau berwarna-warni. Bersama tangkai bunga, tanaman mencapai hingga 1 m.

Echmea (Aechmea)

Salah satu spesies yang paling popular adalah ehmea merah matte. Kilang ini mempunyai roset berbentuk corong daun hijau muda yang padat. Perbungaan terdiri daripada bracts biru pucat dan merah terang.

Tillandsia

Ini adalah spesies berumput. Pemandangan dalaman yang popular adalah tillandsia kepala ubur-ubur. Bunga semacam itu mempunyai bentuk yang tidak biasa, yang menyerupai mentol dengan dasar daun tertutup, membongkok ke sisi. Bunganya mempunyai warna ungu terang..

Neoregelia (Neoregelia)

Neoregelia adalah penduduk asli dari Peru, Ekuador dan Brazil. Ia mempunyai daun berkilau, seperti tali dan berduri di tepinya. Di tengah saluran keluar, daun mempunyai warna ungu keputihan atau terang. Semasa berbunga, mereka mula memerah.

Ciri-ciri tanaman

  • Gaya: Bromeliad.
  • Warna bunga / buah: karang, ungu, lemon, kuning.
  • Warna daun: hijau biasa, ungu, ungu.
  • Keperluan untuk cahaya matahari: cahaya matahari yang tersebar.
  • Saiz: 30 hingga 100 cm.
  • Mekar: dari bulan Mac hingga Januari, dari beberapa minggu hingga 2 bulan.
  • Wangian: serupa dengan strawberi.

Bromeliad adalah bunga yang spektakuler dan eksotik. Dengan penjagaan yang betul, ia mampu mekar hingga 2 bulan. Kilang itu mesti disiram secara berkala dan diberi makan secara berkala.

Video berguna

Berikut adalah video mengenai merawat bromeliad:

Bromeliad: penjagaan rumah

Selalunya, kita hanya mengetahui sedikit tentang tumbuh-tumbuhan yang tinggal di rumah kita. Ini disebabkan oleh buta huruf umum tukang kebun amatur dan kerana kadang-kadang tanaman adalah hadiah. Lebih-lebih lagi, penderma sendiri tidak mempersulit diri mereka dengan pengetahuan tentang selok-belok penjagaan, penanaman, keperluan penduduk baru yang hijau.

Bromeliad adalah salah satu tanaman seperti itu. Namanya sering dipanggil kumpulan tanaman dalaman yang sangat besar..

Dalam artikel ini kita akan membincangkan tentang bromeliad itu, dengan bunga-bunga lain yang keliru. Kami akan menyentuh maklumat mengenai merawatnya, membesar dan berkembang biak di rumah dan perkara penting lain.

Perlu dinyatakan dengan segera bahawa merawat mereka sangat sederhana, sehubungan dengan seorang tetamu yang telah datang kepada kami dari kawasan tropika Amerika Selatan dilihat sebagai populariti tinggi di kalangan tanaman domestik dan dalaman.

Jadi, mari kita bincangkan secara terperinci mengenai bromeliad, dan juga mengenai beberapa nuansa penanaman mereka.

Keluarga Bromeliad

Orang pertama kali melihat pemandangan Bromeliad dan wakil-wakilnya yang lain semasa perjalanan Columbus yang legenda. Tempat kelahiran bunga bromeliad adalah hutan tropika Amerika Selatan. Pada tahun 1805, semua data yang tersedia pada masa itu dikumpulkan oleh ahli botani Perancis Saint-Hilaire. Pada masa ini, keluarga ini mempunyai kira-kira dua setengah ribu spesies. Pada masa yang sama, bahagian mereka yang mengagumkan terdiri dari epiphytes, yang tumbuh di batang daun dan di atas pokok dan menyimpan sejumlah besar kelembapan dalam diri mereka, sehingga berlebihan.

Sekiranya kita menganggap wakil keluarga bromeliad sebagai bunga dalaman, maka mereka tidak memerlukan keadaan hidup yang istimewa atau sukar. Namun, ada satu kehalusan, dan ini terdiri dalam pelaksanaan dua poin:

  • dalam penyiraman yang betul,
  • dalam mengekalkan kelembapan dan suhu udara yang diinginkan.

Apabila merujuk kepada mana-mana tumbuhan dengan nama "bromeliad", mereka paling sering bermaksud wakil genus yang sama. Sebenarnya, mudah melakukan kesalahan, kerana jika dibandingkan dengan tanaman lain, keluarga ini hanya merangkumi 50 spesies. Tidak begitu banyak. Dan itu semua ramuan tumbuh-tumbuhan di tanah, mempunyai roset khas daun dan bunga berkulit lebat dan elastik yang terkumpul dalam perbungaan, kepala atau panik.

Keluarga bromeliad merangkumi sejumlah genera.

Mari kita bincangkan dengan lebih terperinci mengenai yang paling biasa di pangsapuri dan rumah kita, yang kadang-kadang disebut "bromeliad" secara tidak sengaja.

Bilbergia klan

Kumpulan tumbuhan ini mendapat nama umum terima kasih kepada ahli botani Sweden yang terkenal. Kumpulan ini merangkumi sekitar 60 spesies. Di antara budaya florikultur dalaman yang umum, spesies yang paling popular adalah bilbergia terkulai. Dialah yang menjadi bahan awal hibridisasi - membiakkan sebilangan besar varietas.

Daun kulit tumbuhan ini dapat mencapai panjang sekitar 70 cm, membentuk roset yang padat, bagaimanapun, seperti bromeliad yang lain. Selain itu, di kedai anda sering dapat menjumpai jenis bilbergia seperti:

  • berbunga pucat,
  • Tingkap,
  • piramidal,
  • Brazil dan lain-lain.

Rod vriesia

Kumpulan ini merangkumi sebilangan besar spesies - kira-kira 250 tumbuhan darat dan epifit. Adalah penting bahawa 150 daripadanya kini ditanam di rumah. Mereka memiliki "reputasi" untuk bunga rumah termofilik yang paling banyak dari keluarga Bromeliad. Dalam beberapa kes, malah harus melakukan aktiviti untuk memastikan pemanasan tambahan periuk.

Daun seperti ini dilipat hingga ke corong. Warna mereka pelbagai dan boleh monofonik atau berwarna-warni. Dalam budaya ini, yang paling terkenal adalah vriesia yang cemerlang. Bersama dengan peduncle, ketinggian tanaman ini dapat mencapai hingga satu meter.

Klan gusmania

Perwakilan budaya ini adalah semua epifit. Mereka kira-kira 120 spesies. Di rak di kedai khusus, selalunya hanya buluh gusmania, dan juga jenisnya.

Daun tanaman, seperti semua bromeliad, dilipat menjadi roset rata, panjangnya mencapai 25-45 cm. Tempoh berbunga berlangsung hingga dua bulan, kemudian gusmania mati - ini juga salah satu ciri bromeliad. Merawat gusmania di rumah cukup mudah dan tidak memerlukan kesulitan khas walaupun untuk penanam asal.

Juga disukai oleh pencinta bunga domestik, varieti berikut terkenal dan terkenal:

  • guzmania minor (tumbuh hingga 30 cm),
  • mozek (mempunyai garis-garis khas pada daun),
  • gusmania tsana,
  • darah merah,
  • berkaki satu dan banyak lagi.

Genus cryptanthus

Ini adalah genus kecil, yang merangkumi tidak lebih dari dua puluh spesies. Perwakilan cryptanthus yang paling selesa merasa dalam keadaan paling panas dan lembap. Optimum - di rumah hijau kecil atau rumah hijau. Cryptanthus dihargai kerana tahap hiasan daun yang tinggi - ini terutamanya, dan sama sekali tidak berbunga..

Plat daun tebal berkulit mempunyai kesan bergelombang. Jumlah varietas dan pelbagai palet warna secara harfiah menentang penerangan. Cryptanthus lebih dikenali daripada yang lain:

  • Anak angkat,
  • senja,
  • bertali arus,
  • dua hala, dll..

Keluarga Ehmey

Ia merangkumi sekitar 180 spesies.

Sebilangan besar pencinta rumah florikultur menyedari satu perkara - ehmeya berjalur. Pada daunnya yang indah terdapat jalur perak yang menjadi ciri genus ini. Mereka sangat berkesan mewakili tanaman. Jalur dibentuk oleh sisik dan hilang ketika disentuh atau kurang pencahayaan..

Tumbuhan ini mampu tumbuh setinggi setengah meter. Bunganya kecil dan tidak mencolok; warna merah jambu yang besar menarik perhatian. Dari genus echmea yang popular:

Tumbuh bromeliad di rumah

Perwakilan keluarga bromeliad adalah ciri khas penduduk hutan tropika. Dalam hal ini, mereka memerlukan pencahayaan yang sesuai. Loji bromeliad menyukai lokasi dengan cahaya yang kuat, tetapi tidak akan menerima cahaya matahari langsung.

Keadaan penting lain untuk tumbuh bromeliad di rumah adalah mengekalkan rejim suhu berterusan yang mungkin. Penting untuk melindungi tanaman daripada lonjakan mendadak dan turun naik suhu. Pada musim panas, adalah wajar untuk mengekalkannya pada suhu 19-25 ° C, pada musim sejuk sekurang-kurangnya 13-16 ° C.

Kelembapan tinggi adalah keadaan lain yang sangat diperlukan untuk pembiakan bromeliad di rumah. Mana-mana tumbuhan dari keluarga ini (dan spesiesnya sangat banyak) memerlukan penyemburan setiap hari dengan air lembut yang diselesaikan. Oleh itu, mudah untuk disimpulkan bahawa susunan bunga yang paling malang adalah ruang berhampiran radiator dan pemanasan.

Pada musim panas, disarankan untuk menjaga kelembapan yang tidak terlalu banyak di ruang tempat tanaman berada.

Bromeliad: penjagaan rumah

Penting untuk mematuhi dua perkara asas:

  • pertama, syarat di atas mesti dipatuhi,
  • kedua, patuhi jadual penyiraman dan pemilihan tanah.

Dianjurkan untuk membeli tanah di kedai khusus. Sekiranya lebih baik anda menyiapkannya sendiri, maka dalam hal ini anda harus mempertimbangkan beberapa perkara.

Banyak bromeliad adalah epiphytes, ini menunjukkan bahawa sistem akarnya tidak berkembang dengan baik. Oleh itu, kapal yang terlalu besar untuk mendarat tidak akan diperlukan.

Ini perlu untuk memastikan aliran udara maksimum ke akar. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan tanah kebun biasa (disarankan untuk membasmi kuman), campuran gambut dan lumut sphagnum (diganti dengan baik dengan akar pakis yang telah dipotong). Komponen yang disenaraikan mesti dicampurkan dalam bahagian yang sama dan menambahkan sedikit arang.

Setelah selesai menanam, lapisan atas substrat harus ditutup dengan lumut. Acara ini akan membantu mengumpulkan kelembapan dan dengan itu mencegah pengeringan, kerana bromeliad sama sekali tidak bertoleransi.

Pemindahan tanaman dapat dilakukan hanya sekali dalam dua tahun, dan kemudian dengan keperluan khas. Sekiranya ia berlaku, akar akan menunjukkan ini, yang akan mulai menggelembung keluar dari tanah dan berkedip di lubang saliran.

Kapal baru untuk bromeliad harus dipilih 2-3 cm lebih besar daripada kapal lama. Setelah menyelesaikan transplantasi, rawatan bromeliad sebelumnya mungkin dilakukan tanpa sebarang inovasi..

Proses penyiraman bromeliad

Ini adalah titik utama dalam merawat bromeliad. Sekiranya anda mengikuti semua perinciannya, ini akan menjadi jaminan bahawa tidak lama lagi anda akan menanam tanaman yang sihat dan cantik.

Perlu diingatkan segera bahawa bunga bromeliad bukan termasuk yang bersifat hygrophilous. Oleh itu, air yang berlebihan akan menyebabkan kerosakan bunga. Sehubungan dengan itu, bahkan pada tahap penanaman, perhatian harus dilakukan mengenai lapisan saliran berkualiti tinggi (serpihan bata, tanah liat yang diperluas).

Untuk penanaman banyak anggota keluarga bromeliad, hidroponik sering digunakan. Untuk penyiraman, gunakan air suhu bilik yang sangat lembut dan bersih..

Penyiraman tidak boleh menjadi akar dan substrat, tetapi roset daun. Air harus berlama-lama di gandar daun. Ia paling dan menggemari bromeliad.

Merawat di rumah memerlukan penyiraman yang banyak dan kerap pada musim panas dan musim bunga. Pada musim sejuk - lebih sederhana.

Menambah baja akan sangat berguna. Pemberian makanan perlu dilakukan 2 kali dalam 55-60 hari. Ia perlu bermula pada bulan Mac-April dan berterusan sehingga musim gugur. Terdapat persediaan khas untuk bromeliad; ia boleh digunakan dalam perawatan. Disarankan untuk mematuhi arahan penggunaan ubat-ubatan. Dalam kes yang melampau, lebih baik mencairkan lebih kuat daripada menuangkan larutan terlalu pekat pada tanaman..

Penyebaran Bromeliad

Sekiranya kita berbicara mengenai keinginan untuk menyebarkan bromeliad di rumah, maka kaedah vegetatif akan menjadi optimum.

Dari tanaman induk, dengan bantuan proses baru yang disebut kiki, tanaman muda baru diperolehi. Biasanya mereka dapat dilihat bahkan sebelum masa berbunga bermula, tetapi untuk perakaran yang baik, perlu menunggu sehingga berbunga selesai. Ini biasanya berlaku pada bulan September..

Tindakan utama untuk pembiakan adalah:

  • proses mesti dipotong dengan berhati-hati dengan pisau bermata tajam,
  • tanam di dalam pasu kecil bersama keluarga gambut dan pasir.

Rooting di bromeliad biasanya berlaku dengan cepat dan berjaya. Selanjutnya, tidak ada syarat khas yang diperlukan. Perkara utama adalah memerhatikan penyiraman tepat pada masanya. Tumbuhan baru setelah menanam musim panas akan menggembirakan tuan rumah mereka dengan bunga yang indah.

Rawat bromeliad di rumah, pembiakan semula, apa yang perlu dilakukan sekiranya pudar?

Bromeliad adalah tumbuhan tropika malar hijau. Terdapat lebih daripada 60 spesies. Amerika Latin dianggap sebagai tanah airnya..

Daunnya yang berdaging dikumpulkan dalam soket dari mana peduncle tumbuh..

Oleh kerana sifat hiasan dan kelangsungan hidupnya dalam pelbagai keadaan, tukang kebun suka menanamnya.

Cara penjagaan?

Bromeliad tumbuh dengan baik dan berkembang di rumah. Dia tidak menuntut dan bersahaja untuk pergi. Sudah cukup untuk mengikuti peraturan penahanan tertentu.

Pencahayaan

Bromeliad terasa baik di bilik dengan cahaya yang menyebar terang. Ia tumbuh dan berkembang dengan baik di ambang tingkap timur dan barat. Di tingkap selatan, tanaman ini dilindungi dari sinar matahari langsung, jika tidak, luka bakar mungkin muncul di daun.

Di sebelah utara dan pada musim sejuk, lampu tambahan dipasang dalam bentuk lampu pendarfluor, dan cahaya dihantar ke siling.

Mod suhu

Pada musim bunga-musim panas, suhu optimum ialah 20–25 darjah, dan pada musim luruh-musim sejuk, dari 16 hingga 19 darjah. Suhu tidak boleh dibiarkan turun di bawah 12 darjah, kilang boleh membeku dan mati.

Lebih baik tidak membawa tanaman ke balkoni atau taman, kerana tidak bertolak ansur dengan suhu yang melampau.

Rujukan! Di ruangan dengan bromeliad, kipas angin dan penghawa dingin tidak boleh dihidupkan, kerana draf dikontraindikasikan.

Cara penyiraman

Bromeliad merujuk kepada tanaman hygrophilous, sehingga sering disiram. Pada hari-hari musim panas yang panas setiap hari.

Agar tidak mengisi tanaman secara berlebihan, tanah atasnya sedikit kering, tetapi di dalam panci air harus sentiasa.

Pada musim sejuk, penyiraman dikurangkan menjadi 1 kali seminggu.

Air digunakan secara diam, disaring atau pada suhu bilik..

Menyiram bukan sahaja tanah tanaman, tetapi juga saluran keluar. Tambahkan air ke dalamnya secara berkala, dan bersihkan sebulan sekali dengan kapas.

Perhatian! Sekiranya suhu bilik di bawah 18 darjah, maka saluran keluar tidak disiram, jika tidak, ia mungkin reput.

Pembajaan juga dilakukan melalui saluran keluar. Mereka memberi makan tanaman pada musim sejuk 1 kali dalam 2-3 bulan, dan semasa berbunga dan pada musim panas 1 kali dalam 14-20 hari. Untuk baja gunakan kaedah cair untuk berbunga tanaman dalaman.

Kelembapan udara

Bromeliad menyukai kelembapan yang tinggi di dalam bilik, tidak kurang dari 70%. Kilang ini disembur setiap hari pada waktu pagi dan petang. Bekas air atau pelembap dipasang di sebelah periuk. Pot bunga boleh diletakkan di atas palet dengan kerikil atau tanah liat yang diperluas.

Tumbuhan itu menerima oksigen melalui daun, jadi seminggu sekali mereka dibersihkan dari habuk dengan kain lembap atau span.

Tanah untuk bunga

Bromeliad memerlukan tanah yang berasid, bernafas dan kalis air.

Jangan tanam di tanah kebun. Di kedai bunga, anda boleh membeli substrat untuk anggrek, tetapi untuk menjadikan tanaman lebih baik, tambahkan gambut dan pasir.

Tanah dapat disediakan secara bebas, kerana ini dicampurkan dalam perkadaran yang sama: tanah berdaun, tanah yang lembap, humus, kulit pohon dan arang. Untuk menjadikannya lebih longgar tambahkan sphagnum dalam bentuk hancur.

Cara pemindahan?

Pemindahan dilakukan hanya jika diperlukan, sebaik sahaja akarnya menjadi sesak di dalam periuk dan keluar. Sebilangan besar dipindahkan sekali setiap 2-4 tahun. Lakukan prosedur pada bulan-bulan pertama musim bunga. Periuk dibeli lebih banyak daripada yang sebelumnya, terbaik dari seramik atau kayu.

Prosesnya terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  1. Di bahagian bawah periuk diletakkan lapisan saliran tanah liat yang diperluas, dan di atas tanah yang dibasahi cahaya.
  2. Tumbuhan itu dikeluarkan dengan teliti dari pot bunga lama dan dilepaskan dengan teliti dari tanah lama..
  3. Bromeliad diletakkan di tengah periuk dan ditutup dengan tanah di atasnya.
  4. Permukaan substrat sedikit tersekat.

Kemudian tanaman disiram dengan banyak dan diletakkan di tempat yang tetap.

Kami juga mengesyorkan membaca artikel mengenai tanaman ampel, misalnya: eskhinantus, campanula dan bacopa.

Pembiakan

Untuk mendapatkan tanaman baru, bromeliad dapat disebarkan di rumah. Terdapat dua cara untuk melakukan ini:

  1. Scion. Sebaik sahaja tanaman pudar, di pangkal roset muncul pucuk baru - kiki. Mereka tidak menyentuh mereka selama 2-3 bulan dan menunggu mereka menjadi lebih kuat. Dan kemudian potong dengan pisau tajam, dan tempat potong ditaburkan dengan arang. Campuran gambut dan pasir dituangkan ke dalam bekas, dan proses ditanam. Teratas ditutup dengan filem. Melembapkan dan berventilasi secara berkala. Selepas munculnya daun baru, rumah hijau dikeluarkan. Rooting berlaku dalam 1-2 bulan. Selepas setahun, tanaman ini dipindahkan ke tanah baru. Pembungaan pertama dapat dijangkakan setelah dua tahun.
  2. Benih. Cara yang kompleks dan tidak berkesan. Benih yang dibeli di kedai. Menabur benih hanya di tanah yang telah dibersihkan. Tangki diisi dengan substrat tanah lembaran, sphagnum dan pasir. Benih diletakkan di atas. Mengandungi separa teduh dan melembapkan bumi secara berkala. Pucuk pertama muncul selepas 3-4 minggu. Pemilihan mereka dilakukan setelah munculnya tiga daun. Mereka dipindahkan ke tempat tetap selepas 2-3 bulan. Pembungaan berlaku dalam 5-10 tahun.

Tidak sukar untuk menyebarkan bromeliad di rumah, perkara utama adalah memilih kaedah yang betul.

Memudar apa yang perlu dilakukan seterusnya?

Setelah tanaman mekar, ia ditempatkan di ruangan gelap dengan suhu sekitar 18 darjah, di mana ia dibiarkan kering sendiri. Kemudian bunga itu dipotong dan akarnya disiram selama beberapa hari, dan disembur dari atas. Setelah beberapa saat, tunas baru muncul, yang, setelah tumbuh pada sepertiga tanaman dewasa, dipotong dan digunakan untuk pembiakan. Bromeliad mekar hanya sekali seumur hidup.

Tanda dan takhayul

Bromeliad membantu menyingkirkan pemikiran buruk dan memberi tumpuan kepada pemikiran positif. Meningkatkan suasana rumah dan membawa ketenangan jiwa. Ia menyerap karbon dioksida dan memenuhi udara dengan oksigen. Membawa keberuntungan dalam kreativiti dan kerjaya. Membantu mengatasi kemurungan dan kurang tidur..

Ulasan video

Tonton video yang berguna mengenai cara merawat tanaman bromeliad:

Kesimpulannya

Bromeliad adalah tanaman yang sangat indah yang ditanam dengan baik di rumah. Dengan penjagaan yang betul, ia berkembang lebih awal, tetapi setelah itu meninggalkan keturunan yang sihat. Kandungan bunga itu sendiri sederhana, cukup untuk melembapkan tanah tepat pada waktunya, menyemburkan dan membaja secara berkala, dan juga, jika perlu, transplantasi. Ia sesuai dengan bahagian dalaman mana pun dan menyenangkan pemiliknya dengan penampilannya.

Bromeliad - berkembang di rumah atau pejabat

Kandungan artikel:

  1. Pandangan
  2. Syarat Penjagaan Rumah
  3. Penyebaran di rumah
  4. Masalah penjagaan

Bromeliad (Bromelia) - tanaman ini digolongkan sebagai spesies Bromeliad (Bromeliaceae), yang merangkumi hingga 50 perwakilan. Ia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada penyembuh Sweden dari abad ke-16 - ke-17 Olaf Bromel. Tumbuhan yang hidup selama banyak musim, baik di bumi maupun di atas pokok, sebagai epifit. Tanah air pertumbuhan dianggap Amerika tropika.

Bromeliad memiliki penampilan tanaman rumput, dalam kes yang ekstrim, ia boleh menjadi semak yang terdiri dari daun elastik dengan ketegaran yang cukup yang membentuk roset yang padat. Di persekitaran semula jadi, air hujan diisi di outlet ini dan pelbagai runtuhan semula jadi jatuh, yang berfungsi sebagai nutrien bagi tanaman. Bromeliad mempunyai sistem akar yang sangat kecil.

Tangkai bunga naik di atas roset daun ini, menanggung perbungaan warna terang dalam bentuk kepala, panik, sikat kompleks atau lonjakan. Pada dasarnya, bunga bromeliad berwarna merah terang atau merah jambu terang. Tetapi baru-baru ini, kerana pelbagai kerja penanaman, bunga tanaman mulai memperoleh warna baru: putih, kuning, oren, ungu, merah tua cerah atau berwarna (merah jambu dengan berkilau ungu). Setelah berbunga, beberapa jenis bromeliad berbuah dengan buah yang boleh dimakan (salah satunya adalah nanas), dari mana pelbagai minuman dibuat. Selepas tempoh berbunga, roset tanaman dewasa mengering, tetapi pada masa ini sudah ada cukup banyak tunas sampingan muda - tendangan.

Wakil bromeliad yang paling terkenal: nanas, guzmania, echmea bergaris, vriesia, tillandsia.

Jenis bromelias yang ditanam di rumah

Nanas Bromelia (Bromelia Ananas). Tumbuhan ini berbeza dari seluruh keluarga kerana tidak tumbuh di batang dan daun pokok lain, tetapi mengarah ke wujud terestrial. Habitat asli wilayah Brazil. Nanas menjadi terkenal di Eropah Lama pada akhir abad ke-18. Setelah hanya 20 tahun di rumah hijau Inggeris dapat mendapatkan buah tanaman dalam keadaan yang berbeza dari semula jadi. Maka keseronokan makan nanas menjadi milik orang kaya pada masa itu.

Nanas adalah tanaman abadi yang mempunyai batang pendek yang terdiri daripada plat daun keras yang dipasang dalam roset yang sangat padat. Daunnya kasar untuk disentuh, rona hijau kebiruan, bentuknya memanjang dengan titik kuat di bahagian atas, mereka boleh tumbuh dari setengah meter hingga 1.2 m panjang dan dengan lebar hingga 6 cm. Tepi pelat daun mempunyai titik dalam bentuk duri kecil. Tumbuhan yang cukup matang dapat mengukur ketinggian hingga satu meter dan seberat dua meter. Dari saluran keluar, yang terletak di akar itu sendiri, batang tebal terbentuk, dari mana peduncle membentang setinggi 60 cm. Ia dimahkotai dengan perbungaan berbentuk lonjakan, yang memiliki puncak panik. Puncak ini biasanya kekal pada buah dari atas. Perbungaan terdiri daripada lebih dari seratus bunga yang tidak menarik dari warna hijau pucat atau ungu. Buah nanas keseluruhan terdiri daripada banyak bunga yang disenyawakan - buah kecil bersambung berbentuk pineal.

Bromeliad Guzmania (Bromelia Guzmania) atau (Guzmania lingulata). Ia mendapat namanya untuk menghormati saintis semula jadi Sepanyol abad XVII-XVIII Anastasio Guzman. Habitat asli wilayah Brazil, Uruguay dan Argentina. Tumbuhan abadi herba yang tumbuh di batang dan dahan pokok. Ini terdiri dari soket, yang dalam bentuk tabung membentuk daun berkilat berwarna botol. Panjang daun boleh tumbuh dengan ketinggian lebih dari setengah meter. Bentuk daun berbentuk pisau pembedah, berbentuk pisau runcing. Warna daun kaya zamrud, ditutupi dengan pertumbuhan bersisik hijau pucat. Peduncle yang tumbuh lurus keluar dari tengah saluran keluar daun, yang ditutup rapat dengan daun dalam bentuk jubin. Daun ini menyelimuti bukan saja tangkai peduncle, tetapi juga beberapa perbungaan. Bentuk perbungaan menyerupai panik yang sangat tebal dengan piramid di bahagian atas. Panjangnya agak pendek, hanya 10 cm, inti dalamannya jelas kelihatan. Daun, yang berasal dari bahagian bawah perbungaan, dibengkokkan ke tanah, memiliki bentuk bujur lebar dengan ujung yang tajam, warnanya berwarna merah, walaupun terdapat warna putih dan kuning. Pembungaan berlaku dari pertengahan musim bunga hingga akhir.

Ehmea berjalur (Aechmea fasciata). Tumbuhan ini mempunyai bentuk berumput dan hidup selama bertahun-tahun. Kawasan pertumbuhan semula jadi adalah kawasan tropika Mexico dan Brazil. Ia mempunyai batang yang sangat pendek dan kuat. Di seberang satu sama lain, plat daun dipasang di tangkai ini dalam lingkaran, yang kasar pada sentuhan. Dari pelat ini, saluran keluar dalam bentuk corong dipasang. Dalam keadaan semula jadi, air hujan dan serpihan semula jadi masuk ke corong ini, bersama dengan serpihan serangga yang berfungsi sebagai nutrien untuk echmea. Daun dalam bentuk tali pinggang lebar dan memanjang mempunyai selekoh kuat dari separuh panjangnya, tepi daunnya sedikit bergerigi. Plat kepingan itu sendiri berkilat dan halus, dilemparkan dengan warna zamrud gelap, jalur-jalur melintang muncul sepanjang keseluruhannya, kerana jenis ini mendapat nama umum. Panjang daun dalam keadaan semula jadi boleh mencapai dua meter, tetapi jika ditanam di dalam rumah, maka ukurannya cukup sederhana.

Dengan bermulanya hari-hari yang hangat ini, tangkai bunga yang tebal dan panjang (boleh mencapai ketinggian setengah meter) yang dicat dengan warna merah jambu mula meregang dari tengah saluran keluar daun. Di bahagian atas peduncle, perbungaan berbentuk lonjakan lebat mula terbentuk. Dari perbungaan, kelopak panjang bracts berwarna merah jambu tepu ditarik, di antaranya bunga indigo menonjol. Selepas proses pembungaan, batang dan daun roset kering, tetapi banyak tunas sisi berkembang.

Bromelia Vriesea (Bromelia Vriesea). Tanah air tanaman adalah wilayah panas di tengah dan selatan benua Amerika. Ia telah dinamakan sejak abad ke-19 untuk menghormati saintis-botani Belanda, V. Da Vriesa. Ia tumbuh di batang dan dahan pokok, di mana benihnya dibawa oleh burung. Perbungaan vriesia sangat padat dan rata, menyerupai bentuk lonjakan, bulu atau pedang yang rata. Plat daun yang memanjang dan berbentuk tali pinggang dipasang ke saluran keluar yang luas. Warna daunnya terang, botol, tetapi kadang-kadang mereka mempunyai garis putih atau merah. Dari outlet semasa berbunga, peduncle panjang rona merah terang digambar, bracts dari perbungaan mempunyai rona tepu yang sama (merah atau oren), dan di antaranya bunga kuning terang diletakkan secara bergantian. Perbungaan mungkin tidak kering hingga enam bulan, apabila bunga kecil mekar dengan cepat. Setelah berbunga, kematian juga berlaku, tetapi vriesia terus tumbuh, melepaskan beberapa tunas muda.

Tillandsia. Tanah air tanaman ini dianggap sebagai kawasan lembap dan hangat di kawasan tropika dan subtropik Amerika Selatan. Tilandsia biasanya dibahagikan kepada dua jenis:

    Daunnya nipis, sangat memanjang dan runcing di hujungnya, ditutup sepenuhnya dengan pelat bersisik, dengan bantuan bahan dan kelembapan yang berguna ditangkap dari udara - ini adalah tillandsia atmosfera.

  • Daun berbentuk segitiga runcing atau pisau panjang, dengan perbungaan yang sangat indah dan hiasan adalah tillandsia berdaun nipis.

  • Ciri pembezaan terbesar spesies ini adalah bentuk perbungaan berbentuk lonjakan dua baris, yang dapat dilipat atau dilonggarkan dengan kuat. Kelopak daun berjubin atau spiral.

    Syarat Penjagaan Rumah untuk Bromeliad

      Keadaan pencahayaan. Oleh kerana bromeliad menjalani kehidupan separa udara, ia tidak sesuai untuk pencahayaan yang terang, tetapi bagus. Iaitu, untuk lokasi periuk dengan bromeliad, anda perlu memilih tingkap dengan sinar matahari subuh atau matahari terbenam. Tetapi beberapa jenis bromeliad individu, seperti nanas atau cryptanthus, seperti cahaya matahari langsung. Sekiranya kilang itu terletak di tingkap menghadap ke selatan, maka ia harus sedikit berlindung dari sinar pembakaran tengah hari dengan tirai cahaya, kain kasa atau kertas. Dan pada masa yang sama, penyemburan yang kerap diperlukan, jadi kelembapan bromeliad memakan terutamanya dari udara. Di tingkap utara, bromeliad harus diterangi dengan lampu khas dan pastikan tidak ada draf dan suhu turun di bawah 12 darjah.

    Suhu kandungan bromeliad. Sebagai penduduk sebenar di hutan hujan, bromeliad sangat menyukai panas dan kelembapan, oleh itu, agar kilang merasa selesa, suhu yang diperlukan mestilah dalam lingkungan 18 hingga 24 darjah Celsius, suhu di bawah 12 darjah Bromeliad mungkin tidak dapat bertahan. Sekiranya bromeliad sudah mulai mekar, maka ia dapat dipindahkan ke keadaan yang lebih sejuk (tetapi tidak kurang dari 12 darjah), tetapi dengan pencahayaan yang sama.

    Kelembapan udara. Bromeliad sangat gemar melakukan penyemburan yang kerap dan sukar untuk bertolak ansur dengan udara kering, ini boleh menyebabkan daun daun menjadi kering. Pada musim panas, tanaman boleh disembur beberapa kali sehari dengan air lembut yang hangat, yang dijaga selama beberapa hari atau air hujan digunakan. Dengan penurunan suhu udara, penyemburan dikurangkan. Perkara utama adalah tidak meletakkan bromeliad di sebelah bateri atau pemanas pada musim sejuk. Perkara terbaik adalah meningkatkan kandungan kelembapan di udara, menggunakan pelembap khas dengan mana anda dapat mencapai sekurang-kurangnya 60% kelembapan.

    Menyiram bromeliad. Walaupun tanamannya tropis, tetapi bromeliad tidak bertolak ansur dengan penyiraman yang terlalu kerap dan banyak. Selain itu, anda perlu melembapkan bromeliad bukan hanya dengan menyiram tanah, tetapi juga dengan menuangkan air ke saluran keluar daun. Apabila sangat panas, air di saluran keluar harus sentiasa, tetapi secara umum penambahan air diperlukan apabila kelembapan di dalamnya hampir sepenuhnya tersejat. Kemudian bumi di dalam periuk dicurahkan sedikit. Lebih baik mengambil air untuk pengairan bromeliad yang dikumpulkan dari hujan atau salji yang dicairkan, anda juga boleh melembutkannya sendiri dengan menetap atau merendam gambut di dalam beg kain kasa pada waktu malam. Suhu air untuk pengairan hendaklah sedikit lebih panas daripada suhu bilik.

    Baja untuk bromeliad. Untuk membaja bromeliad, kompleks baja mineral dipilih, lebih baik dalam bentuk cecair. Tetapi anda perlu mengambil separuh dos daripada yang ditunjukkan oleh pengilang. Keadaan penting lain adalah untuk mengelakkan baja memasuki saluran keluar daun, ini boleh menyebabkan kematian bromeliad.

  • Memilih periuk untuk bromeliad dan tanah untuk pemindahan. Oleh kerana bromeliad sebahagiannya merupakan tumbuhan epifit, ia tidak memerlukan pemindahan yang kerap. Prosedur ini dilakukan sekiranya sistem akar telah tumbuh dan memenuhi keseluruhan pot. Bekas untuk pemindahan dipilih lebih luas, kerana akarnya tidak terlalu dalam di dalam tanah, kedalaman periuk tidak terlalu penting.

  • Untuk menukar tanah, anda boleh mengambil substrat khas untuk anggrek atau membuat campuran tanah sendiri. Perlu diingat bahawa tanah untuk bromeliad harus sangat ringan dan cukup lembap dan bernafas. Untuk melakukan ini, anda boleh mengambil: 2 bahagian tanah nutrien (daun busuk), satu bahagian humus dan gambut, separuh pasir. Untuk meningkatkan pengudaraan substrat tanah, arang yang dihancurkan halus, memotong lumut-sphagnum, jarum cemara atau pinus tahun lalu dapat ditambahkan ke dalamnya. Untuk jenis bromeliad seperti vriesia, komposisi bumi dibuat lebih ringan. Tanah nutrien diambil sebagian dalam 3 bagian lumut sphagnum cincang, di bagian yang sama kulit pohon pinus yang dihancurkan dan tanah gambut. Juga, untuk memberi nutrien kepada substrat, separuh bahagian humus kering ditambahkan.

    Penyebaran bromeliad di rumah

    Semasa membiakkan bromeliad, anda boleh menggunakan tanaman bayi (sepakan) atau biji benih.

    Dengan pertumbuhannya dan dalam proses berbunga, banyak pucuk bawah tanah mulai tumbuh di bromeliad, berubah menjadi tanaman bayi, atau karena mereka disebut "tendangan", dengan bantuan yang memungkinkan untuk membiak. Tetapi ketika masih ada bunga di bromeliad, tidak disarankan untuk menyentuh tanaman ibu atau anak-anak, kerana ini dapat memusnahkan pertumbuhan muda dan tanaman dewasa itu sendiri. Setelah proses berbunga berakhir, di suatu tempat di pertengahan musim luruh, tanaman dewasa mengering dan anda boleh memulakan pemindahan sepakan. Penting bahawa ketinggian pucuk muda sekurang-kurangnya 15 cm. Dengan bantuan pisau yang diasah, tanaman muda dipisahkan dari bromeliad induk. Kemudian dikeringkan sedikit dan ditanam di tanah dengan komposisi yang sama seperti tanaman dewasa. Kandang mesti mempunyai akar yang baik, jika tidak, ia tidak akan dapat mengakar. Keratan tidak memerlukan syarat khas, rooting berlaku dalam seminggu. Hanya penyiraman yang kerap dan banyak yang diperlukan. Selepas bulan pertama hidup bebas, bromeliad muda memasuki mod musim sejuk, dan pertumbuhan baru akan bermula hanya dengan bermulanya musim bunga.

    Pembiakan menggunakan biji bukanlah kaedah yang sukar, tetapi menyusahkan, kerana memerlukan suhu tinggi yang tetap 25 darjah. Tetapi perlu dipertimbangkan bahawa tanaman hibrida tidak mendapat keturunan. Benih disemai dalam bekas dengan substrat, campuran pasir dan lumut cincang. Bekas ditutup dengan beg polietilena atau sekeping gelas dan diletakkan di tempat dengan pencahayaan yang redup. Penyaluran dan pelembapan tanah yang berterusan di dalam bekas diperlukan. Setelah sebulan, anak benih mungkin muncul dan ketika 3 daun matang di tunas, bromeliad muda dapat ditanam di dalam pasu terpisah dengan komposisi tanah yang serupa dengan tanaman dewasa.

    Masalah dengan merawat bromeliad

    Timbangan dan pepijat membawa bahaya besar kepada bromeliad. Dengan kekalahan kudis, yang memakan jus nutrien tumbuhan, bintik-bintik coklat merah muncul di piring daun dan daunnya mulai mati. Kudis membentuk lapisan melekit, kerana bromeliad dapat terkena penyakit kulat. Untuk memerangi dan kudis, tanaman ini dirawat dengan larutan tembakau. Apabila dikalahkan oleh kutu busuk, sabun yang disebut "hijau" digunakan. Sekiranya perlu, bromeliad perlu disembur dengan racun serangga.

    Mengenai tanaman keluarga Bromeliad dalam video ini: