Menyiram Bunga Tertutup Pengalaman Peribadi Percutian

Keinginan untuk kecantikan adalah khas bagi manusia. Saya mahu mengubah dunia di sekeliling saya, mewujudkan keselesaan dan memberi ruang. Untuk ini, bunga ditanam di kebun dan di rumah. Tumbuhan rumah adalah makhluk hidup yang tidak berminat terhadap orang. Mereka memberikan kesenangan estetik, membawa kehangatan dan kegembiraan kepada dunia luar, dan membersihkan udara. Pertama sekali, anda perlu menjaga makan bunga rumah. Untuk mengucapkan terima kasih kepada bunga, anda harus menjaganya dengan teliti..

Apa yang menyebabkan kekurangan nutrien

Kekurangan baja untuk bunga rumah tercermin dari penampilannya. Tumbuhan:

  • melambatkan pertumbuhan;
  • menjadi kecil;
  • mempunyai penampilan yang menyakitkan.

Seorang suri rumah yang baik akan berfikir dua kali mengenai apa yang harus memberi makan bunga rumah; di rumah, anda boleh memilih pakaian terbaik untuk perkembangan tanaman yang betul.

Apabila berpakaian atas diperlukan

Tumbuhan tidak boleh bercakap, tetapi secara senyap-senyap mengisyaratkan bahawa mereka sangat memerlukan pertolongan. Keperluan untuk baja ditunjukkan oleh beberapa tanda:

  • kekurangan berbunga yang berpanjangan;
  • daun runtuh daripada menyentuh mereka;
  • daun berubah warna, menjadi pucat dan menjadi tidak bermaya;
  • batangnya tumbuh dengan cepat, tetapi nipis dan lemah;
  • kadang-kadang bintik muncul di daun.

Sekiranya bahan-bahan yang diperlukan tidak hadir untuk waktu yang lama, ini akan menyebabkan penurunan imuniti tumbuhan, risiko penyakit jamur dan berjangkit akan meningkat, dan berbunga tidak sabar.

Kaedah makan rakyat

Kedai-kedai ini menawarkan banyak pilihan baja untuk bunga, di rumah anda boleh menggunakannya banyak. Tetapi ada kaedah rakyat yang terbukti dengan mana anda dapat memberi makan sendiri tanaman tersebut. Mungkin hasil permohonan mereka tidak akan datang sebaik sahaja menggunakan baja yang dibeli, tetapi tidak kurang berkesan.

Dengan menggunakan kaedah rakyat, mereka memilih produk yang terdapat di setiap rumah. Antaranya:

  • kulit telur;
  • gula;
  • ragi;
  • sekam bawang dan bawang putih;
  • tanah kopi;
  • teh tidur;
  • kulit pisang.

Semasa memilih apa yang harus memberi makan bunga di rumah, anda perlu tahu: asas pilihan orang untuk memberi makan adalah reaksi biokimia antara bahan yang membentuk tanah dan produk. Terdapat pendaraban mikroorganisma bermanfaat yang mempercepat penghasilan unsur-unsur yang diperlukan untuk bunga, serta pengeluaran unsur-unsur makro dan mikro penting.

Makanan untuk pemakanan tumbuhan

Memikirkan cara memberi makan bunga di rumah, anda boleh melihat ke dapur. Banyak produk biasa adalah baja semula jadi yang lengkap. Ini termasuk:

  1. Gula, yang merupakan pakaian terbaik untuk bunga di rumah. Apabila ia terurai, fruktosa dan glukosa terbentuk - bahan penting untuk pertumbuhan dan perkembangan tanaman, terutama berguna semasa berbunga. Untuk menyediakan baja, 1 sudu besar. l gula larut dalam 500 ml air. Air bunga dengan larutan manis. Agar tindak balas kimia berlaku dan baja berfungsi, karbon dioksida diperlukan. Pada musim luruh dan musim sejuk, tidak cukup di bilik dengan pemanasan pusat. Oleh itu, pakaian berpakaian lebih sesuai untuk musim bunga dan musim panas. Tidak digalakkan membuatnya di bawah succulents.
  2. Kulit telur adalah sumber kalsium lengkap untuk bunga. Cengkerang itu dituai sepanjang tahun. Ia dibasuh, dikeringkan dan digiling menjadi serbuk: dalam bentuk inilah cengkerang dapat memberikan kalsium dan sulfur sepenuhnya pada bunga. Serbuk digunakan dalam bentuk kering atau larut. Selalunya ia tidak wajar digunakan: kepekatan baja yang tinggi mengurangkan tahap keasidan tanah, boleh menyebabkan kemunculan klorosis dan penyakit kulat.
  3. Sekam bawang dan bawang putih tidak hanya mengandung unsur berguna, tetapi juga mudah menguap, melindungi tanaman dari penyakit. Infusi sekam digunakan untuk menyemburkan bunga. Untuk menyiapkannya, 1.5 genggam bahan mentah dituangkan dengan air suam, rebus selama 10 minit. Sejukkan, tapis kemudian sapukan. Pakaian berpakaian disediakan tidak lebih dari 2 kali dalam 30 hari. Tetapi tidak semua bunga seperti ini "memperlakukan." Jangan menyemburkan siklamen, geranium dan ungu dengan larutan ini..
  4. Pembancuhan teh digunakan sebagai mulsa (dalam bentuk kering), untuk membuat saliran dan sebagai pembalut cair. Spesies pakis sangat responsif terhadapnya. Kadang-kadang berpakaian atas ditingkatkan dengan menambahkan gula ke dalamnya.
  5. Tanah kopi akan menjadikan bumi lembut dan gebu, menepukan bunga dengan nitrogen. Untuk berpakaian atas, ambil segenggam tanah kering, sebarkan dengan teliti dengan garpu di permukaan tanah dan disiram. Kopi tanah meningkatkan keasidan tanah. Tidak semua tumbuhan bertindak balas dengan baik terhadap persekitaran yang berasid. Dia suka gladioli, mawar, bunga bakung dan azalea. Evergreens berasa baik dalam keadaan seperti itu.
  6. Ragi adalah pakaian utama yang paling aktif untuk bunga rumah. Di rumah, dari tanamannya akan tumbuh dengan kuat. Mengandungi vitamin B, fitohormon dan bahan bermanfaat lain. Untuk menyiapkan pemberian ragi yang ditekan, ambil jumlah 15 g per 1.5 liter air suam, dan keringkan - 1 g setiap isipadu air yang sama. Dalam larutan gula pertama masukkan 1 jadual. l., pada yang kedua - 1 sudu teh. Penyelesaiannya ditekankan selama 3 jam, kemudian 5 cawan air ditambahkan ke 1 cawan infus, bunga diaduk dan diberi makan.
  7. Kulit pisang adalah pilihan terbaik bagi mereka yang memutuskan bagaimana memberi makan bunga buatan sendiri. Ia mengandungi banyak bahan berguna, termasuk kalium, fosforus, magnesium. Untuk membezakannya, gunakan kaedah yang berbeza. Kadang-kadang kulit dipotong kecil-kecil dan dimasukkan ke dalam bekas untuk mengisinya sepertiga. Tuangkan air sehingga menutupi isi balang, dan biarkan hingga penapaian bermula. Apabila proses fermentasi diaktifkan, infus dikeringkan, diencerkan dengan air dan bunga disiram. Memberi makan sangat berkesan, tetapi mempunyai kekurangan bau yang tidak menyenangkan. Lebih kerap kulitnya digunakan secara berbeza. Ketika tanah disiapkan untuk penanaman, tanah dan kulit pisang yang dihancurkan dituangkan ke lapisan ke dalam pasu. Pemberian makanan akan mula bertindak lebih lambat daripada cairan, tetapi juga akan memenuhi tanaman dengan nutrien yang diperlukan. Selalunya, kulit pisang dipotong, dikeringkan, dan ditumbuk. Serbuk dimasukkan ke dalam lubang yang digali di sekitar bunga, ditaburkan dengan tanah dan disiram. Kalium, yang kaya dengan infusi, akan menjadikan warna daunnya cerah dan memberi mereka bersinar.
  8. Kupas buah sitrus. Untuk menyediakan pembalut, kulit sitrus dipotong, dimasukkan ke dalam bekas dan tuangkan air mendidih. Selepas sehari, infus dikeringkan; satu bahagian dibiakkan dengan tiga bahagian air dan bunga yang disiram. Beberapa tukang kebun mencampurkan infusi dengan ekstrak kulit pisang dan (atau) gula. Infus sitrus mengandungi asid sitrik, nitrogen, kalium, magnesium dan kalsium dalam jumlah yang diperlukan untuk pertumbuhan dan kesihatan bunga. Berpakaian atas menangkis banyak perosak tanaman dalaman. Penggunaan baja bergantung pada musim: pada musim luruh dan musim sejuk digunakan sekali, dan pada musim panas dan musim bunga - dua kali sebulan. Jangan menyiram dengan larutan anggrek dan kaktus.

Bahan bermanfaat yang terdapat dalam produk ini menyumbang kepada perkembangan normal tanaman, mempercepat pertumbuhannya dan tidak menyebabkan akibat yang tidak diingini.

Farmaseutikal berfungsi sebagai pembalut utama

Memilih cara memberi makan bunga buatan sendiri, anda boleh pergi ke farmasi. Beberapa alat yang membantu orang mendapatkan kembali kesihatan mereka digunakan untuk memberi makan tanaman domestik. Senarai produk farmasi yang berguna untuk bunga merangkumi:

  1. Iodin adalah unsur yang mengaktifkan sebatian nitrogen dan kalium di dalam tanah. Meningkatkan tempoh tanaman berbunga. Geranium bertindak balas dengan baik terhadapnya. Untuk memberi makan 0.1 mg iodin dicampurkan dengan 1 liter air. Adalah sukar untuk mengukur jumlah yodium yang tepat di rumah, jadi lebih baik membeli baja dan mencairkannya mengikut arahan pada bungkusan. Penyelesaiannya disiram di sepanjang tepi periuk, cuba untuk tidak menyentuh daun dan akar tanaman.
  2. Hidrogen peroksida mempercepat pertumbuhan dan pembungaan tanaman; memudaratkan penyakit kulat dan berjangkit. Menguatkan sistem akar dan mencegah reputnya. Menepu tanah dengan oksigen. Dua sudu besar. l peroksida dituangkan ke dalam satu liter air, campurkan dan menyiram tanaman. Penyelesaiannya serupa dengan sifatnya dengan air hujan, yang disukai oleh bunga. Alat ini akan membantu mengatasi kerosakan batang dan akar kerana penyiraman yang berlebihan. Sekiranya anda menambahkan sedikit gula ke dalam larutan, ia boleh digunakan untuk menyemburkan bunga. Pemakaian topi daun akan mengembalikan bunga agar kelihatan sihat dan mengaktifkan pertumbuhan. Sekiranya 3 titisan yodium ditambahkan ke dalam campuran, ini akan melindungi tanaman daripada perosak..
  3. Kalium permanganat (potassium permanganate) adalah sumber kalium dan mangan yang boleh dipercayai untuk bunga, dan juga racun serangga terhadap beberapa serangga. Penyelesaian merah jambu pucat untuk menyiram tanaman digunakan agar tidak membakar akarnya.
  4. Asid asetilsalisilat (aspirin) adalah alat yang berkesan untuk memberi makan bunga yang lemah dan meningkatkan imuniti mereka. Untuk menyediakan penyelesaian penyemburan atau penyiraman, 1 tablet aspirin dimasukkan ke dalam satu liter air. Kadang-kadang, untuk meningkatkan kesannya, tambahkan 3 tetes minyak kayu putih. Memohon tidak lebih dari 1 kali dalam 3 bulan.
  5. Asid succinic meningkatkan komposisi tanah, meningkatkan kandungan klorofil di batang dan daun. Diterapkan dalam bentuk larutan untuk meningkatkan pertumbuhan bunga domestik, serta untuk penyemaian benih dan menjaga perawatan benih. Untuk menyediakan cecair, 1 gram serbuk asid suksin (tablet) dilarutkan dalam satu liter air. Gunakan semasa menyiram dan sebagai cecair untuk menyembur. Selepas sakit atau pemindahan, bunga tertekan. Asid succinic akan membantu mengatasinya. Begonia, haworthia, buah sitrus dan akar panah sangat baik dalam memberi makan. Memohon tidak lebih dari 2 kali setahun.
  6. Minyak kastor. Hanya 2 tetes minyak yang ditambahkan ke dalam tanah, mempengaruhi tanaman ini dengan baik. Alat ini mempromosikan pembungaan yang indah.
  7. Amonia mengandungi kepekatan nitrogen yang tinggi - lebih daripada 80%. Oleh itu, ia sangat berguna untuk bunga. Tidak membawa kepada pengumpulan nitrat. Untuk menyediakan penyelesaiannya, 1 sudu teh. l ammonia dicairkan dalam 3 liter air. Air bunga betul-betul di bawah akar. Untuk memberi makan tanaman hiasan dan tumbuh-tumbuhan, penyelesaiannya digunakan sepanjang pertumbuhan - sehingga musim gugur, 1 kali seminggu. Geranium dan lemon buatan sendiri disiram sepanjang tahun. Semasa menggunakan pembalut, baja nitrogen lain tidak digunakan.
  8. Vitamin kumpulan B dalam pertanian mula digunakan pada akhir 1950-an. Semua vitamin B baik untuk bunga dalaman..
  • Vitamin B1, atau tiamin, meningkatkan pertumbuhan bunga dan memanjangkan daya hidup mereka. Untuk menyiram dan menyemburkan tanaman dalam satu liter air suam, 1 ml vitamin dilarutkan. Ia sesuai dengan dressing top lain, ia boleh digunakan dengan kerap. Tidak terkumpul di dalam tanah.
  • Vitamin B3, atau niasin, nikotinamida, mempunyai sifat hormon. Tumbuhan ini bertujuan untuk pembentukan bunga baru. Membantu bunga layu untuk menghidupkan semula. Penyelesaiannya disiram dan disembur 14 hari sekali..
  • Vitamin B6, atau pyridoxine, adalah imunostimulan yang baik, digunakan sebelum dan selepas penggunaan racun kulat dan racun serangga. Penyelesaian untuk penyemburan dan penyiraman disediakan dari 1 ml vitamin dan 1 l air tetap, selalunya dengan penambahan 1 ml vitamin B3.
  • Vitamin B12, atau cobalamin, terlibat dalam fotosintesis klorofil, tepu sel tumbuhan dengan oksigen dan kobalt. Gunakan lebih sedikit pada musim panas berbanding musim lain.

Tumbuhan adalah makhluk hidup. Mereka secara aktif menanggapi pembalut top yang terkandung dalam sediaan farmasi sederhana, yang tidak mengandungi sebatian kimia agresif. Baja sebegini digabungkan dengan pembalut atas lain..

Sumber nutrien tambahan

Berfikir bagaimana memberi makan bunga di rumah, di rumah mereka memperhatikan baja yang digunakan dalam berkebun secara umum. Beberapa bahan yang digunakan untuk memberi makan bunga kebun juga digunakan dalam florikultur dalaman..

Jus lidah buaya

Bahan ini berguna untuk tanaman yang lemah. Meningkatkan kualiti berbunga dan merangsang pertumbuhan. Gunakan jus aloe, yang umurnya lebih tua dari 5 tahun. Daun yang dipotong dimasukkan ke dalam beg plastik dan dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 2 minggu. Kemudian mereka dihancurkan dan diperah jus. Penyelesaian untuk makan disediakan dari 2.5 sudu kecil. jus dan 2 liter air berdiri. Sapukan hingga 3 kali seminggu.

Sumber semula jadi kalium, zink, kalsium, magnesium, sulfur dan zat besi. 2 liter dimasukkan ke dalam 1 liter air. l abu. Kacau dan tegaskan 3 hari. Digunakan untuk menyiram dan menyemburkan bunga 2 kali sebulan. Cyclamens, begonias, fuchsias dan geranium dapat dilihat sebagai abu. Pakar melarang penggunaan abu rokok untuk memberi makan kerana kandungan karsinogen yang tinggi.

Air akuarium

Mempunyai pH neutral sesuai untuk semua tanaman. Mengandungi nutrien yang mendorong perkembangan bunga. Gunakan dari awal bulan Mac hingga pertengahan bulan Julai, apabila terdapat pertumbuhan aktif bunga, tunas diikat, daun baru muncul. Pada masa ini, penyiraman bergantian dengan air akuarium dengan air biasa yang bersih. Dengan penggunaan baja yang kerap di dalam tanah, alga dapat mulai berkembang, tanah akan berubah menjadi hijau dan masam.

Humus

Sesuai sebagai baja bukan untuk semua tanaman. Ficus besar, dieffenbachia, monstera dan pokok palma bertindak balas dengan baik. Humus dari daun yang dicampurkan dengan tanah sangat dihargai. Baja melonggarkan dan melembutkan substrat, memperbaiki komposisinya.

Penyerapan herba perubatan

Kadang-kadang tanaman lain membantu bunga. Memilih cara memberi makan bunga di rumah, banyak yang memilih infus herba. Biasanya ia dibuat dari ramuan yang berbeza: jelatang, yarrow, celandine. Herba diambil dalam bahagian yang sama, dituangkan dengan air, tutup dan berkeras selama 7 hari. 5 bahagian air ditambahkan ke 1 bahagian larutan dan tanaman disiram. Kadang-kadang menegaskan satu jelatang. Makanan mengandungi banyak fosforus, nitrogen dan kalsium. Tumbuhan yang disiram dengan larutan sedemikian 2 kali sebulan menjadi kuat dan kuat. Tanah dibuat ringan, komposisinya diperbaiki.

Urea (urea)

Sumber nitrogen yang sangat diperlukan. Merangsang pertumbuhan bunga, meningkatkan kualiti berbunga. Gunakan tidak lebih dari 2 kali setahun, sehingga rangsangan pertumbuhan yang berlebihan tidak menyebabkan penipisan tanaman. Untuk penyemburan, 200 g urea dilarutkan dalam 5 liter air. Anda boleh menaburkan sebilangan butiran kering di tanah. Semasa menyiram, butiran akan larut dan mula bertindak.

Kotoran merpati atau puyuh

Baja pekat 0.3 sudu kecil. sampah dicampurkan dengan teliti dengan tanah, kemudian disiram. Merangsang pertumbuhan bunga, mendorong tunas.

Sebilangan tukang kebun menggunakan baja dalam bentuk yang dicairkan untuk memberi makan bunga domestik. Baja mengandungi nutrien dalam keadaan pekat dan tidak sesuai untuk semua tanaman. Anda perlu menggunakannya hanya apabila anda benar-benar yakin bahawa berpakaian atas tidak akan membahayakan bunga. Penjagaan khusus harus diambil dengan kotoran segar..

Baja dari sisa dapur: memberi faedah atau bahaya

Kadang-kadang, memikirkan cara memberi makan bunga domestik untuk berbunga, suri rumah menggunakan jus daging dan ikan yang dicairkan, kaldu kentang, air setelah mencuci bijirin. Tetapi pembajaan jenis ini menimbulkan kontroversi. Beberapa unsur mikro dan makro yang terkandung dalam produk ini disimpan dalam jumlah kecil dalam air dan jus. Tetapi kepekatannya sangat kecil sehingga tidak mempengaruhi perkembangan tanaman. Ramai pencinta berkebun di rumah percaya bahawa pakaian berpakaian seperti itu bukan sahaja tidak berguna, tetapi juga boleh menyebabkan kerosakan tanah dan perkembangan mikroflora patogen.

Cara membaja tanaman

Perubahan penampilan tidak selalu dikaitkan dengan penyakit bunga atau kerosakan perosak. Kadang-kadang ia disebabkan oleh kekurangan atau kelebihan nutrien..

  1. Azalea muda sering bertukar daun kuning, hanya urat di atasnya yang tetap hijau. Ini sering terjadi kerana pengairan dengan air paip keras yang mengandungi banyak kalsium. Apabila memilih baja, dalam hal ini perlu diperhatikan produk yang mengandungi besi.
  2. Kadang-kadang tanaman tidak berbunga untuk waktu yang lama atau masa pematangan tertangguh. Dalam kes ini, baja mineral yang mengandungi fosforus lebih disukai..
  3. Apabila daun bawah menjadi pucat dan kuning, ini adalah tanda kekurangan nitrogen yang jelas. Baja yang baik untuk bunga rumah di rumah adalah baja kompleks yang mengandungi nitrogen.

Menjaga pemakanan tumbuh-tumbuhan, mesti diingat bahawa berpakaian diperkenalkan pada waktu petang, ketika bunga dapat menyerap sepenuhnya unsur-unsur yang diperlukan. Berpakaian atas disapu pada tanah lembap (pada masa yang sama, pertama-tama air bunga sedikit dengan air yang sudah diselesaikan, beberapa jam kemudian buat pembalut atas cair); pembalut atas cecair akan bertindak lebih cepat daripada berbutir.

Bila memberi makan tanaman

Tidak ada masalah dalam merawat bunga. Penting untuk mengetahui bukan sahaja cara memberi makan bunga di rumah, anda juga harus memahami kapan harus melakukannya dengan betul. Pembalut atas digunakan semasa pertumbuhan dan berbunga..

Pada bulan Mac, tanaman dalaman merasakan kedatangan musim bunga. Bunga, seperti semua organisma hidup, merasakan perubahan alam dan diri mereka bersedia untuk aktif berubah. Pada masa ini, mereka mula membaja lebih kerap: 2 kali sebulan. Rejim ini harus dikekalkan sehingga Oktober. Untuk memutuskan bagaimana memberi makan bunga rumah pada musim bunga dengan ubat-ubatan rakyat, kita harus ingat: pada masa ini tahun, tanaman mulai tumbuh dengan kuat. Mereka boleh dibantu oleh ragi, gula, sisa bahan berkafein - kopi dan teh mabuk. Pada musim sejuk, ketika bunga berhibernasi, lebih baik tidak menggunakannya.

Apabila anda tidak perlu membaja

Tumbuhan perlu diberi makan tepat pada waktunya. Tetapi jangan terlalu terbawa-bawa dan beri makan secara paksa, memikirkan apa yang harus diberi makan. Bunga rumah di rumah biasanya pada musim gelap yang sejuk bosan dengan pertumbuhan aktif. Mereka melambatkan pertumbuhan dan perlahan-lahan hibernate. Dalam kes ini, persoalannya mungkin timbul: bagaimana memberi makan bunga rumah di musim sejuk? Ia bergantung pada jenis tanaman..

Biasanya, bunga harus dibiarkan begitu sahaja pada masa ini, kecuali jika mereka adalah spesies berbunga musim sejuk yang disarankan oleh pakar untuk membaja tidak lebih dari sekali setiap 30 hari. Pada musim sejuk, guzmania, siklamen, camellia Jepun, dan anggrek gembira dengan berbunga mereka. Semasa memilih cara memberi makan bunga rumah pada musim sejuk di rumah, anda perlu ingat:

  • tidak perlu memberi makan tanaman yang baru dibeli di kedai: ketika mereka tumbuh, mereka membawa banyak elemen mikro, yang memerlukan masa untuk berasimilasi;
  • tanaman yang baru ditransplantasikan tidak membaja: tanah mengandungi unsur-unsur yang diperlukan untuk perkembangan yang selesa, ketika menanam, akarnya boleh rosak, dan pembalut segar dapat memperburuk kecederaan;
  • jangan lupa tentang "keutamaan rasa bunga": jangan berikan bunga yang menyukai tanah berasid, pembalut atas yang mengandungi kalsium, memperkaya dengan alkali, sebaliknya bunga yang menghargai tanah beralkali tidak boleh dioksidakan.

Kadang kala ahli biologi mengesyorkan sepenuhnya meninggalkan pakaian dalam musim sejuk agar tidak mengganggu tanaman sekali lagi dalam usaha berbunga subur. Berpakaian intensif, merangsang pertumbuhan pesat dan tunas yang banyak, dapat menyebabkan penipisan haiwan peliharaan hijau.

Ulasan pekebun mengenai pemakanan tumbuhan

Banyak penanam bunga, berkomunikasi di Internet di forum, perhatikan bahawa pakaian utama yang biasa digunakan dalam florikultur taman lebih baik dikurangkan atau dikecualikan sepenuhnya dengan merujuk kepada bunga rumah. Kita bercakap mengenai humus, kotoran dan penyerapan herba. Mereka mengandungi nutrien dalam bentuk pekat, mereka mudah menutup tanaman rumah. Selain itu, mereka mempunyai bau yang sangat tidak menyenangkan, yang sukar ditangani di rumah..

Kedai bunga memberi reaksi positif terhadap kesan vitamin B terhadap perkembangan semua bunga dalaman, sambil memperhatikan bahawa violet, mawar, gloxinia terutama seperti mereka. Forum bunga yang kerap memuji hidrogen peroksida dan yodium sebagai pembalut utama: ubat-ubatan tidak hanya mengisi kekurangan unsur berguna, tetapi juga melindungi tanaman dari perosak..

Bunga adalah organisma hidup yang membawa kehangatan dan keharmonian rumah, mewujudkan suasana yang selesa, menekankan keaslian pedalaman. Kadang-kadang mereka mengalami kesulitan dalam keadaan pangsapuri, tetapi mereka dengan sabar menahan siksaan, hanya sesekali diam-diam mengisyaratkan ketidaknyamanan. Tugas seorang suri rumah yang prihatin adalah mengenali tepat pada masanya alasan mengapa penampilan tanaman berubah dan bertindak balas tepat pada waktunya. Untuk melakukan ini, kadang-kadang cukup untuk membuat penyesuaian terhadap dietnya.

Menyiram flora: cara menyiram bunga dalaman

Tumbuhan dalaman tidak hanya bahagian terpenting dari dalaman rumah, tetapi juga sumber udara bersih di dalam rumah. Ketahui cara menyuburkan tumbuh-tumbuhan dengan kelembapan dengan betul, sehingga dapat menumbuhkan pertumbuhan dan umur panjang yang subur!

Cosmo mengesyorkan

Aries - denim, singa - kulit: trend musim bunga 2020 apa yang sesuai dengan anda mengikut horoskop

Cara kelihatan langsing pada musim panas: 7 perkara yang bergaya dengan kesan sosok yang sempurna

Menyiram tanaman dan jumlah air yang mencukupi adalah kunci untuk pertumbuhan dan kesihatan tanaman sepenuhnya. Setiap pemilik pot bunga harus memahami bahawa tanpa penjagaan yang betul, tanaman akan layu..

Warna dalaman yang betul dan teratur didasarkan pada beberapa prinsip: kuantiti, kualiti dan suhu air yang digunakan. Tumbuhan rumah dari pelbagai jenis dan varietas memerlukan pendekatan individu, peraturan untuk merawat bunga tertentu dapat diperoleh dari perunding bunga di sebuah toko atau dijumpai di Internet.

Cara menyiram bunga dalaman

Untuk menyiram tanaman rumah dengan betul, perlu mengkaji secara terperinci keperluan mereka, keadaan tumbuh, keadaan semasa.

Untuk penyiraman yang betul, penting untuk mempertimbangkan faktor-faktor berikut: intensiti cahaya, suhu bilik, kelembapan bilik, komposisi surat di dalam periuk, ukurannya.

Berapa banyak dan kerap perlu disiram

  • Memandangkan semua faktor di atas, yang bergantung terutamanya pada ciri-ciri keadaan tanaman dan dalaman tertentu, fokus pada waktu tahun dan cuaca di luar.
  • Pada musim panas, keperluan air di hampir semua jenis tanaman domestik menjadi maksimum. Pada musim panas, terdapat fasa pertumbuhan aktif bunga dalaman, jadi kekerapan penyiraman dan jumlah air meningkat.
  • Pada musim luruh, tanaman dalaman berubah menjadi mod musim sejuk dengan pertumbuhan dan dorman yang perlahan, jadi jumlah air harus lebih sedikit daripada musim panas, dan frekuensi penyiraman dapat dikurangkan.
  • Pada musim sejuk, keperluan air di tanaman dikurangkan ke ambang minimum: bergantung pada kelembapan di dalam bilik, penyiraman dapat dikurangkan sebanyak 2 kali.

Cara menyiram bunga domestik: apa yang menentukan jumlah air dan kekerapan penyiraman

Spesies tumbuhan:

  • Tumbuhan domestik dengan daun besar dan lembut memerlukan penyiraman yang kerap. Ini termasuk alatea, spathiphyllum.
  • Tumbuhan dalaman dengan daun berdaging dan keras (Kalanchoe, Aloe) mampu menyimpan kelembapan dalam jangka masa yang lama. Sebagai peraturan, mereka mempunyai daun berkulit dengan lapisan lilin, paku kecil atau duri..
  • Tumbuhan yang tumbuh dari mentol (iris) tidak bertindak balas dengan baik terhadap lebihan air di dalam periuk: mereka cepat reput.

Zaman Tumbuhan:

Sistem akar tanaman tunas yang sangat muda kurang berkembang, sehingga tidak dapat dibanjiri dengan sejumlah besar air. Seringkan bunga muda, tetapi sedikit demi sedikit. Tumbuhan dewasa boleh disiram lebih jarang, tetapi dengan banyak air.

Ciri-ciri periuk:

  • Lebih baik menyiram tanaman dalam periuk kecil lebih kerap, tetapi dengan sedikit air agar tidak membanjiri sistem akar.
  • Dianjurkan untuk menyiram bunga sederhana yang tumbuh di periuk tanah liat: seramik cepat jenuh dengan air dan menguap kelembapan secara aktif
  • Sekiranya sistem akar bunga rumah memakan banyak ruang di dalam periuk, dan tidak ada banyak tanah, maka tanaman semacam itu harus sering disiram, tetapi tidak terlalu banyak.
  • Kuali sangat penting kerana berfungsi sebagai pembuangan air yang berlebihan. Daripada palet kedai, anda boleh menggunakan piring, penutup plastik atau bekas plastik.

Cara menentukan apa yang anda perlukan untuk menyiram bunga rumah

Tanah lembap biasanya berat, jadi mengetuk periuk biasanya tidak disertai dengan bunyi yang menggelegar (seolah-olah tanahnya kering).

Tumbuhan dalaman lebih cenderung menderita kelebihan dan kekurangan kelembapan, jadi jangan menyiram bunga jika tanah masih lembap hingga disentuh.

  • Dengan kekurangan air, daunnya pudar, bertukar menjadi kuning, kering dan gugur. Tumbuhan berbunga kehilangan bunga dan tunas. Tanah retak atau menjadi berhabuk.
  • Dengan kelembapan berlebihan di dalam periuk, daun menjadi pudar, pertumbuhan tanaman menjadi perlahan, akar dan bahagian bawah batang dapat mulai membusuk. Lapisan acuan dan kelabu di tanah - tanda kelembapan berlebihan.

Bagaimana dan apa yang perlu disiram bunga dalaman

Bergantung pada spesies, tanaman dibahagikan kepada 4 kumpulan mengikut kekerapan pengairan.

  1. Penyiraman berlebihan: penyiraman yang banyak dan kerap.
  2. Penyiraman yang melimpah: mengekalkan tanah yang lembap, tetapi tanpa air yang bertakung.
  3. Penyiraman sederhana: lembapkan tanah setiap 2-3 hari sekali dengan sedikit air.
  4. Penyiraman yang jarang berlaku: penyiraman aktif selama tempoh pertumbuhan dan beberapa minggu tidak aktif dan tanah kering.

Tumbuhan rumah tidak hanya perlu disiram, sesuai dengan ciri dan keperluan setiap spesies tertentu, tetapi juga diberi makan dengan bahan berguna. Bunga dalaman perlu diberi makan, dan banyak nutrien dapat dibeli di farmasi biasa!

Cara menyiram bunga dengan hidrogen peroksida dan asid succinic

  • Cara termudah dan termurah untuk menyuburkan tanaman adalah dengan menyiramnya dengan larutan hidrogen peroksida berair. Cairkan 2 sudu peroksida dalam 1 liter air sejuk. Menyiram tanaman dengan larutan seperti itu harus dilakukan tidak lebih dari sekali setiap 5 hari. Mereka juga dapat menyemburkan daun dari pistol penyembur dan mengelap daun berdaging.
  • Cara kedua untuk memberi makan tumbuhan - penggunaan asid succinic semasa menyiram.
  • Anda boleh menyiram bunga domestik dengan asid succinic beberapa kali seminggu, frekuensi bergantung pada tujuan penyiraman. Ini mungkin memerangi penyakit, rangsangan pertumbuhan, akar keratan, kelangsungan hidup anak benih. Baca dengan teliti arahan untuk setiap bunga dan ikuti arahan yang tepat untuk jenis tanaman tertentu.
  • Tablet atau serbuk asid succinic boleh dibeli di farmasi. Cairkan 2 g bahan kering asid sukinik dalam sedikit air suam, dan kemudian cairkan dengan sejuk. Jumlah isipadu air untuk pengairan dengan penambahan asid succinic adalah 1 liter.

Merompak sebuah kedai bunga: bintang yang memalsukan gambar diri sendiri dengan sejambak

Cara menyiram tanaman dalaman

Menyiram tanaman dalaman adalah salah satu perkara yang paling penting untuk penjagaan mereka yang betul, jika bukan yang paling penting! Ini difahami oleh semua penanam bunga, dari pemula hingga ahli akademik yang terhormat. Tumbuhan memerlukan air dan ini adalah fakta. Tetapi sayangnya, banyak tukang kebun pemula memahami ini secara harfiah, keliru mempercayai bahawa air berlebihan tidak akan membahayakan tanaman... Ia akan berlaku. Ya, bagaimana! Menyiram tanaman, sama ada kebun di petak, atau satu-satunya bunga yang berdiri di ruangan di ambang tingkap, adalah masalah yang serius, dan kita juga mesti menganggapnya serius, dengan memahami keperluan setiap tanaman.

Dalam cadangan yang diberikan untuk penjagaan setiap tanaman, perlu menunjukkan jenis rejimen penyiraman apa yang harus diperhatikan. Tetapi ada peraturan umum yang mungkin tidak ditunjukkan di sana, tetapi harus dipatuhi dan dipatuhi dengan ketat..

Apa yang perlu diambil kira semasa menyiram

Pertama sekali, perlu diingat bahawa kekerapan penyiraman pada musim panas dan musim sejuk berbeza dengan ketara. Bagi banyak bunga dalaman, musim sejuk adalah tempoh yang tidak aktif, yang bermaksud bahawa keperluan air dikurangkan. Dan jika selama tempoh ini disimpan pada suhu rendah, maka genangan air di bumi dapat membawa maut.

Kekerapan penyiraman bergantung pada periuk di mana tanaman hidup. Di dalam tanah liat, periuk tanpa kaca, bumi mengering lebih cepat daripada plastik. Sudah tentu, saiz periuk itu sendiri juga penting. Selalunya, penanam bunga permulaan melakukan kesalahan dengan menanam tanaman di dalam pasu "untuk pertumbuhan". Katakanlah, dia akan lebih lapang di sana. Anda tidak boleh melakukan ini! Tumbuhan memerlukan air sebanyak yang boleh dimakan. Selebihnya, tidak dicerna oleh air bunga, menyebabkan pengasidan tanah, reput akar, menyekat akses udara ke akar. Semua ini membawa kepada penyakit dan kematian tumbuhan..

Suhu udara secara langsung mempengaruhi kekerapan pengairan. Jelas bahawa semakin tinggi, semakin cepat bumi mengering..

Bila dan bagaimana menyiram tanaman dalaman

Tidak ada cadangan universal untuk menyiram tanaman dalaman. Kesalahan besar adalah menyiram "mengikut jadual", misalnya, seminggu sekali, pada hari Sabtu. Seperti yang telah saya nyatakan, setiap tanaman mempunyai keperluan tersirat untuk penyiraman, walaupun ia disimpan dalam keadaan yang sama. Anda hanya boleh memberi nasihat mengenai perkara yang perlu anda perhatikan.

Tumbuhan disiram dengan banyak

  • Mereka yang berada di peringkat berbunga;
  • Tumbuhan muda mengalami pertumbuhan aktif;
  • Bunga dengan sistem akar yang kuat;
  • Tumbuhan dalaman dengan daun besar dan besar;
  • Sekiranya tanaman mempunyai mahkota yang subur dengan dedaunan yang lebat;
  • Pada suhu tinggi dan udara kering.

Penyiraman lebih sederhana

  • Tumbuhan yang tidak mempunyai banyak daun;
  • Sekiranya ditanam di dalam periuk tanpa lubang saliran (kebanyakannya pasu gantung);
  • Semasa dormansi (untuk beberapa tanaman, ia boleh berlaku pada musim panas);
  • Pada suhu udara rendah;
  • Tumbuhan dengan sistem akar yang lemah (contoh - guzmania)
  • Bunga yang sakit atau selamat dari serangan hama.

Terdapat beberapa cara untuk menentukan kapan menyiram. Tukang kebun yang berpengalaman dapat menentukannya dengan mengangkat periuk dan menentukan keperluan penyiraman dengan berat. Bagi penanam pemula, ini belum dapat dilakukan. Ada cara yang lebih mudah..

Petua. Tanah atas kering, hancur menjadi habuk - anda boleh menyiramnya. Tetapi sangat boleh dipercayai untuk merendam jari di tanah separuh phalanx. Sekiranya hujung jari anda kering, anda mesti menyiramnya.

Saya ulang. Ini hanya peraturan umum, dan anda tidak boleh dipandu secara eksklusif oleh mereka. Sebagai contoh, di antara tanaman dalaman terdapat banyak succulents. Ini adalah tumbuhan yang dapat mengumpulkan kelembapan pada daun, batang, dll. (kaktus, pokok wang, zamiokulkas, nolina dan banyak lagi). Bagi mereka, rejim pengairan sama sekali berbeza.

Kaedah penyiraman tanaman dalaman

Secara tradisional, ada dua cara penyiraman tradisional - dari tin penyiraman dan ke dalam kuali. Masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Sebagai contoh, terdapat bunga dalaman yang mana air yang memasuki bahagian udara sangat tidak diingini (misalnya anggrek dan siklamen). Lebih baik menyiramnya melalui kuali atau merendam periuk ke dalam bekas air. Tetapi tanaman seperti itu boleh disiram dari tin penyiram. Penyiraman lebih baik diambil dengan hidung yang nipis dan panjang. Secara peribadi, saya membuat sendiri penyiram dari botol plastik biasa dan tiub logam. Tetapi gambar di bawah adalah peranti mudah.

Penyiraman ini boleh menjadi sederhana. Kami membuat lubang di bumbung dan memasukkan jerami. Dalam kes ini, ini adalah segmen antena dari radio lama. Apa yang masih baik adalah pergerakannya. Benang pada botol adalah sama, jadi anda boleh memasukkan muncung ini ke botol dengan cecair yang berbeza (contohnya baja untuk tanaman yang berbeza).

Air yang berlebihan mengalir ke bah melalui lubang saliran. Ini adalah perkara biasa, tetapi jangan biarkan dia tinggal lama di sana. Sekiranya tanah tidak menyerap air kembali dalam satu jam, pastikan mengalirkannya. Selain kaedah penyiraman tradisional ini, terdapat juga penyiraman automatik, yang tidak memerlukan penyertaan anda. Tetapi saya tidak mengesyorkan menyalahgunakan pelbagai alat untuk penyiraman seperti itu. Kaedah ini baik untuk jangka masa ketiadaan lama anda (percutian, perjalanan perniagaan), tetapi untuk penggunaan tetap tidak sepenuhnya baik. Untuk senpolia, streptocarpus, gloxinia, penyiraman sumbu sering digunakan. Ini adalah cara yang sangat berkesan, tetapi penggunaannya masuk akal apabila anda mempunyai banyak koleksi tanaman ini, ia sangat tidak estetik...

Air untuk pengairan

Air yang mana untuk menyiram ini atau loji yang sama pentingnya. Sudah tentu, air hujan atau cair dianggap sebagai air terbaik untuk pengairan. Betul, ekologi sekarang sedemikian sehingga masih belum diketahui apakah ini lebih baik... Selalunya, air biasa dari bekalan air digunakan. Tetapi sebelum menyiram, air seperti itu mesti dipertahankan sehingga klorin keluar dari dalamnya. Air keras sahaja tidak akan membahayakan kebanyakan warna (kecuali kekerasannya dirundingkan secara berasingan). Tetapi setelah disiram dengan air seperti itu, lapisan putih tetap berada di permukaan tanah di dalam periuk, dan lapisan garam tidak larut terbentuk di tepi periuk. Ada satu cara yang baik untuk menjadikan air lebih lembut. Untuk melakukan ini, ambil segenggam gambut, bungkus dengan kain (atau anda boleh mencurahkannya ke stoking lama) dan celupkannya ke dalam balang air tiga liter. Untuk baldi air, gambut tentu saja lebih banyak yang diperlukan. Sekiranya anda melakukan ini pada waktu petang, maka pada waktu pagi air ini sudah boleh digunakan. Air mesti dipertahankan bukan hanya untuk menghilangkan semua kekotoran, tetapi juga agar ia memanaskan hingga suhu bilik. Mustahil untuk menyiram tanaman dalaman dengan air sejuk. Lebih-lebih lagi, adalah wajar beberapa darjah di atas suhu bilik.

Peraturan utama adalah dengan berhati-hati memantau warna anda. Mereka sendiri dapat mengetahui apa yang salah.