Cara menyiram bunga dan tanaman dalaman

Tumbuhan dalaman adalah haiwan peliharaan seperti kucing atau anjing. Mereka juga memerlukan penjagaan dan perhatian. Kesihatan dan penampilan cantik mereka banyak bergantung pada penyiraman tanaman. Penghidratan yang tidak betul boleh merosakkan sistem akar dan merosakkan bunga. Sekiranya terdapat banyak kelembapan, akarnya dapat mulai membusuk, dan jika sedikit - tanaman tidak akan dapat memperoleh unsur surih yang diperlukan dan akan mulai kering.

Apa yang menentukan keperluan tumbuhan untuk kelembapan

Peranan air untuk bunga sangat hebat. Fotosintesis tumbuhan, pemakanan, pembiakan bergantung kepadanya. Penyiraman tanaman dengan betul akan memastikan pertumbuhan yang baik dan berbunga yang rimbun. Rambut akar, yang terletak di akar muda, memungkinkan kelembapan keluar dari tanah dan meresap ke dalam tanaman untuk transpirasi berikutnya. Mengenai keperluan kelembapan, semuanya bergantung pada banyak faktor:

  • Keadaan asal tumbuhan. Jumlah cecair yang dimakan secara langsung bergantung pada jenis bunga dan keadaan tumbuh semula jadi. Contohnya, kaktus tidak memerlukan penghidratan yang kerap, seperti cyperus.
  • Suhu bilik di mana pasu bunga berada. Semakin panas udara, semakin cepat semua proses metabolik berlaku, yang bermaksud bahawa keperluan penyiraman akan lebih tinggi.
  • Kelembapan udara. Kekerapan kelembapan secara langsung bergantung pada kelembapan udara. Semakin kering suasananya, semakin cepat daun menarik kelembapan dari akar, yang bermaksud bahawa bunga perlu diairi lebih kerap.
  • Pencahayaan. Cahaya mempengaruhi fotosintesis. Semakin terang pencahayaan, semakin cepat proses ini. Ini bermakna lebih banyak air diperlukan untuk fotosintesis aktif..
  • Tanah, kualiti substrat. Sebagai contoh, tanah yang padat boleh menyebabkan genangan air, yang tidak diinginkan untuk beberapa jenis tanaman..
  • Musim. Tumbuhan dalaman, seperti tanaman luaran, merasakan musim dengan baik. Pada musim bunga dan musim panas, mereka mekar; pada musim sejuk, beberapa bunga masuk ke hibernasi, seperti violet. Dengan pertumbuhan aktif, penyiraman semestinya maksimum, dalam tempoh tenang - minimum.
  • Isipadu periuk. Ukuran periuk harus sesuai dengan dimensi sistem akar. Sekiranya terdapat sedikit tanah, kelembapan cepat menguap daripadanya dan tanaman terasa tidak enak.

Apa air untuk menyiram bunga

Semasa menyiram, seseorang harus mengambil kira bukan sahaja ciri-ciri di atas, tetapi juga kualiti air itu sendiri. Sebelum anda mula menambahkan cecair ke dalam periuk, pastikan ia memenuhi keperluan yang diperlukan:

  1. Suhu. Ia mestilah 22-24 darjah, pada musim panas, pemanasan hingga 30 darjah dibenarkan. Sekiranya anda menyiram dengan air sejuk, daunnya akan layu dan jatuh. Hasil yang sama akan berlaku jika ruangan sejuk, dan air untuk pengairan hangat. Kes ideal - suhu air mestilah 2-3 darjah lebih rendah daripada suhu udara.
  2. Struktur. Pilihan terbaik ialah air hujan lembut atau cair dengan kandungan minimum magnesium dan kalium, tetapi di kawasan perindustrian lebih baik tidak menggunakannya kerana banyaknya kekotoran berbahaya. Air paip keras juga digunakan, tetapi pertama-tama ia mesti dipertahankan selama sehari sehingga klorin berbahaya terlepas dari itu. Untuk melakukan ini, kumpulkan jumlah cecair yang diperlukan di dalam bekas dan letakkan di tempat yang sejuk. Jangan tutup dengan penutup!
  3. Baja Sekiranya perlu, beri makan tanaman. Untuk melakukan ini, gunakan air dengan baja yang dicairkan hanya mengikut arahan, jika tidak, bunga itu mungkin sakit, walaupun berpakaian alami atau kapur.

Peraturan untuk menyiram bunga

Sebelum membawa pot tanaman dalaman ke rumah, baca peraturan berikut, yang berguna bagi mereka yang ingin mengetahui cara menyiram bunga:

  • Lebih baik diisi daripada dicurahkan. Kekurangan kelembapan mudah diisi, tetapi membuang lebihan dari bumi tidak mungkin lagi, ia boleh menyebabkan pembusukan.
  • Akses adalah udara. Harap maklum bahawa terdapat beberapa lubang di periuk di bahagian bawah.
  • Baca mengenai tanaman. Beberapa spesies seperti penyiraman yang kerap, yang lain - jarang.
  • Air jika perlu dengan kekerapan yang diperlukan. Jejaki keadaan bunga sekurang-kurangnya sekali setiap beberapa hari.
  • Pertimbangkan iklim mikro bilik di mana bunga itu berada.

Penyiraman atas

Sebilangan besar bunga disiram dari atas ke bawah, iaitu peniruan hujan berlaku. Untuk ini, tukang kebun mengesyorkan menyimpan tong penyiram dengan muncung, yang akan membahagi satu aliran menjadi selusin sungai kecil. Jika tidak, tanah akan dihanyutkan dan akarnya terdedah. Penyiraman boleh dibuat secara bebas dari botol plastik biasa, anda hanya perlu membuat beberapa lubang di penutupnya. Pada pengairan atas, air melewati seluruh ketebalan tanah, secara beransur-ansur turun ke rambut akar bawah. Cuba jangan membasahi daun dan batang.

Menyiram di dalam kuali

Terdapat tanaman rumah yang harus ditambahkan ke dalam kuali. Ini termasuk spesies dengan titik pertumbuhan sensitif kelembapan. Ini tidak bermaksud bahawa mereka tidak boleh disiram dari atas. Itu mungkin dan perlu, tetapi sangat jarang berlaku. Sekiranya tanaman, misalnya, adalah sanggul rawa yang sama, yang memerlukan kandungan akar di dalam air. Penambahan bendalir ke bah sering digunakan ketika sulit mencapai kawasan tanah yang terbuka, seperti, misalnya, dalam kasus kerdil senpolia. Tukang kebun berpengalaman yang tahu cara menyiram bunga dengan betul, disarankan menggunakan tikar khas.

Isipadu Penyiraman

Sekiranya anda melihat petunjuk, yang menunjukkan cara menyiram bunga domestik, untuk satu atau satu jenis tanaman lain, anda dapat melihat petunjuk seperti itu: penyiraman terhad, sederhana atau banyak. Ini bermaksud bahawa setiap tanaman domestik memerlukan sejumlah cecair, yang boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan luaran, jenis dan kualiti tanah, jumlah periuk dan musim..

Terhad

Pengairan jenis ini dilakukan apabila tanah mengering di dua pertiga bahagian. Ini mudah diperiksa dengan tongkat kayu biasa, yang tersangkut di tanah. Sekiranya tanah lembap, anda perlu menunggu sehingga kering. Dengan kelembapan yang terhad, pastikan tidak ada air yang mengalir keluar dari periuk ke dalam dulang titisan. Selepas prosedur, setelah setengah jam, disarankan untuk memeriksa tahap kelembapan dan, jika perlu, menambah pengairan. Kaedah pelembapan terhad sesuai untuk sebilangan spesies buluh, kaktus, succulents, dracaena yang tahan kekeringan.

Sederhana

Pilihan untuk melembabkan tanah dilakukan ketika lapisan atas substrat mengering sebanyak 1,3-1,5 cm. Tumbuhan perlu dibanjiri dengan air, sehingga tanah dibasahi sepenuhnya dan kerak tanah hilang. Sebaik sahaja cecair mula mengalir melalui bukaan ke dalam kuali, penyiraman bunga rumah berhenti, dan cecair mengalir setelah dua minit. Kilang itu tidak boleh "berenang" di dalam air. Sesuai untuk fittonia, begonia, ivy berdaging, monstera, panah, geranium, clivia, gloxinia, crinum (pada musim sejuk).

Berlimpah

Sebelum penghidratan sedemikian, pastikan bumi di dalam periuk kering. Penyiraman tanaman dalaman dilakukan sehingga air mula memenuhi kuali. Selepas itu, bunga itu dibiarkan sebentar sehingga lebihan cecair keluar melalui lubang. Air kemudian mesti disalirkan dari bah. Penyiraman yang banyak disukai oleh tumbuhan yang secara semula jadi tinggal di kawasan rawa. Kaktus tidak boleh disiram dengan cara ini.

Bila hendak menyiram bunga

Kekerapan dan kekerapan penyiraman bergantung pada jenis tanaman. Succulents mentolerir kekeringan dengan baik, sebilangan wakil bulbous dalam tempoh keadaan pasif. Haworia boleh lakukan tanpa menyiram selama setahun atau lebih. Tumbuhan seperti ini sesuai untuk orang yang sering melakukan perjalanan. Myrtle, azalea, anthurium, perone putih, passionflower dan orkid tropik memerlukan pengairan yang kerap.

Pelembapan terbaik dilakukan berdasarkan permintaan. Daun yang dicelup adalah isyarat pertama bahawa bunga itu memerlukan kelembapan. Tetapi sila berhati-hati. Sekiranya pengairan dilakukan dengan kerap, dan tanaman terus layu, maka alasannya berbeza. Mengenai waktu harian, disarankan untuk melakukan pelembapan pada waktu malam, ketika masih ada sinar matahari, atau pada waktu pagi.

Kaedah penyiraman automatik

Bunga yang suka air, lama-lama, dapat dibasahi dengan penyiraman automatik. Untuk ini, kaedah yang digunakan akan menjawab persoalan bagaimana menyiram bunga semasa percutian:

  • sumbu;
  • botol plastik;
  • dulang tanah liat yang diperluas;
  • beg plastik;
  • penitis perubatan;
  • hidrogel;
  • tikar;
  • periuk automatik;
  • termos untuk pelembap;
  • sistem penyiraman automatik siap pakai.

Mana-mana kaedah ini mesti diuji terlebih dahulu. Oleh itu, anda boleh memilih bahagian air yang diperlukan oleh haiwan peliharaan berbunga untuk pertumbuhan yang baik. Juga teliti semua kebaikan dan kaedah setiap kaedah. Sebagai contoh, kaedah rumah hijau dari beg plastik air boleh menyebabkan jamur dan kulat, dan hidrogel memerlukan pemindahan lengkap. Sistem kereta siap pakai adalah kaedah terbaik, tetapi mahal.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaikinya!

Berapa kerap menyiram tanaman dalaman

Persoalan tentang bagaimana menyiram bunga yang tumbuh di rumah dengan betul menarik bagi kebanyakan tukang kebun amatur. Memang banyak bergantung pada seberapa baik penyiraman bunga dalaman dilakukan: pertumbuhan, perkembangannya, dan, dalam beberapa keadaan, tempoh dan keindahan berbunga. Penyiraman mestilah biasa, tetapi bergantung pada jenis tanaman, keteraturan ini sangat berbeza.

Berapa kerap menyiram tanaman rumah

Oleh kerana terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kekerapan dan kelembapan hidrasi, pendekatan individu diperlukan untuk setiap bunga. Walau bagaimanapun, terdapat cadangan umum yang menunjukkan cara menyiram bunga rumah:

  • bahan yang digunakan dalam pembuatan periuk. Perwakilan spesies yang sama, tumbuh di periuk tanah liat dan plastik, perlu disiram dengan cara yang berbeza. Untuk yang pertama, lebih banyak kelembapan diperlukan daripada yang kedua, kerana air di dalamnya juga keluar melalui dinding berliang;
  • saiz periuk juga berperanan. Jelas, periuk besar akan memerlukan lebih banyak air daripada yang kecil;

Menyiram bunga dalaman

  • lokasi semak. Penyiraman tanaman dalaman yang terletak di sebelah selatan harus dilakukan dengan lebih intensif, terutama pada musim panas;
  • suhu udara. Tumbuhan yang terletak di dalam bilik yang hangat harus disiram lebih kerap dan lebih intensif daripada yang sejuk. Mengikut peraturan ini, anda boleh mengelakkan pengeringan tanah atau reput akar;
  • cuaca, yang juga menentukan seberapa kerap anda perlu menyiram bunga dalaman. Dalam cuaca panas, jumlah air harus ditingkatkan dan sebaliknya.

Penting! Dalam semua perkara, anda perlu mengetahui ukurannya. Dalam keadaan panas, anda tidak boleh menyiram taman bunga terlalu intensif, anda hanya perlu melakukan ini jika perlu. Dan yang paling penting, anda perlu memberi tumpuan kepada jenis dan kumpulan botani bunga dalaman.

Menyiram tanaman dalaman pada musim bunga, musim panas, musim luruh dan musim sejuk

Terdapat beberapa tempoh utama - pertumbuhan aktif dan tumbuh-tumbuhan (musim bunga-musim gugur), tempoh berbunga (paling kerap pada musim panas) dan dorman (musim sejuk). Penjagaan bunga di masing-masing mestilah berbeza dari yang sebelumnya, sehingga memberi kehijauan yang subur dan berbunga cerah.

Berapa kerap menyiram bunga dalaman pada musim sejuk tidak selalu mudah difahami. Pertama, setiap bunga mempunyai jangka waktu tersendiri untuk tempoh ini, kerana sebilangan bunga tidak sama sekali berlaku. Kedua, syarat bagi setiap spesies memerlukan individu. Kekerapan pengairan tanah bergantung pada parameter ini.

Pada musim sejuk, waktu siang dipendekkan, dan banyak tanaman perlu menurunkan suhu udara sepenuhnya untuk berehat dengan baik. Sekiranya mungkin untuk melakukan ini, maka penyiraman jarang dilakukan, kerana tanah mengering. Pada musim sejuk, beberapa spesies (misalnya, begonia) umumnya bersantai dari air. Tetapi, jika tidak dapat memberikan suhu rendah, penyiraman harus dikurangkan. Selalunya dihasilkan 2-3 kali lebih sedikit berbanding musim panas.

Bunga dalaman dalam keadaan rehat

Menjelang musim bunga, tanaman secara beransur-ansur terbangun dari tidur musim sejuk, bergerak ke fasa baru dan mereka harus memastikan penyiraman yang betul. Ia menjadi lebih kerap dan kuat. Musim panas, terutamanya panas, adalah tempoh pelembapan tanah yang paling banyak dan kerap. Menjelang musim luruh, semuanya semakin berkurang lagi.

Penting! Sekiranya musim panas menjadi sejuk dan hujan, anda tidak boleh bersemangat dengan jumlah air, ini boleh menyebabkan kerosakan akar, terutama pada bunga sensitif. Kerana ini, mereka boleh mati.

Bilakah menyiram bunga dalaman: waktu sehari untuk menyiram tanaman domestik

Waktu yang sesuai untuk menyiram adalah pagi. Ini telah diketahui sejak sekian lama dan terbukti secara saintifik. Memang, pada siang hari kelembapan mempunyai masa untuk menguap, dan penyiraman pada waktu malam membawa kepada hasil yang sebaliknya. Cecair yang berlebihan dapat menumpuk di akar, yang tidak akan membawa kepada kebaikan. Kerana kelembapan yang meningkat, jangkitan kulat dapat berkembang, dan juga bahagian bawah tanah tanaman akan berhenti menerima akses oksigen yang diperlukan.

Nota! Sangat menyedihkan, tetapi benar: sebilangan besar tanaman mati akibat penyiraman yang tidak betul daripada gabungan semua faktor lain.

Faktor Yang Mempengaruhi Penyiraman

Cara penyiraman bunga rumah dengan betul bergantung pada beberapa faktor. Lebih banyak kelembapan diperlukan:

  • dalam fasa pertumbuhan dan perkembangan aktif;
  • ketika berada di dalam pot bunga dengan jumlah besar atau diperbuat daripada bahan semula jadi;
  • jika tanaman itu mempunyai daun nipis yang besar;
  • dengan sistem akar yang jelas, baik, kuat;
  • pada suhu udara tinggi pada musim panas;
  • pada kelembapan rendah;
  • dengan pengudaraan berterusan.

Penyiraman yang kurang intensif diperlukan:

  • di dalam pasu, di mana tanah tidak terlalu longgar;
  • tanaman dengan daun berdaging tebal atau tanpa daun;
  • bunga yang baru sahaja dipindahkan dari periuk lain, lemah dan menyakitkan;
  • pemilik akar pendek;
  • dalam fasa pertumbuhan perlahan atau dorman;
  • sekiranya tiada lapisan saliran;
  • dalam keadaan suhu rendah;
  • pada kelembapan tinggi.

Cara menyiram bunga

Terdapat dua kaedah utama penyiraman tanaman - atas dan bawah. Pilih kaedah ini atau itu, dengan memberi tumpuan kepada pelbagai jenis tanaman dan cadangan umum. Walau apa pun, anda hanya perlu menyiram bunga hanya dengan air pada suhu bilik, air sejuk adalah tekanan bagi mereka. Air hujan atau cair sangat sesuai, jika tidak ada, anda boleh mencurahkannya dengan air yang berdiri dari keran, tetapi tidak direbus, kerana proses mendidih membunuh semua unsur surih yang diperlukan.

Mana yang lebih baik - penyiraman atas atau bawah

Kaedah penyiraman teratas adalah yang paling biasa dan tradisional. Dengan penyiraman berterusan dari atas, tanah di dalam periuk dipenuhi dengan kelembapan sepenuhnya dan lebih merata, dan tanaman terasa lebih selesa. Perlu diingat bahawa anda perlu menyiram, menyebarkan kelembapan secara merata di permukaan, jika tidak, alur akan terbentuk, dan akarnya terdedah. Yang paling penting, violet, succulents, pokok pisang dalaman menyukai pengairan seperti itu..

Menyiram bunga dari atas

Ada kalanya kelembapan tidak boleh dibiarkan jatuh pada daun tanaman, atau jika mereka dapat melepaskan akar di luar periuk. Untuk tanaman seperti itu, pilihan terbaik adalah menyiram dari bawah. Air dituangkan ke dalam panci periuk, dan kelembapan diserap secara bebas dalam jumlah yang diperlukan. Oleh itu, anda perlu menyiram Saintpaulias, salioli, azaleas, begonia.

Penting! Menyiram dengan cara yang lebih rendah boleh menyebabkan kenaikan semua zat mineral dan bahkan pembentukan lapisan putih di permukaan tanah. Dalam kes ini, perlu mengembalikan baki menggunakan kelembapan bekalan atas..

Penyiraman bawah

Isipadu Penyiraman

Bergantung pada gabungan generik tanaman, ia memerlukan rejim pengairan tertentu, yang mana jumlah cecair yang diperlukan ditentukan:

  • berlimpah. Ia dihasilkan sebaik sahaja tanah di dalam periuk kering. Pilihan ini diperlukan oleh hampir semua semak tropika, tumbuh-tumbuhan dengan daun nipis, panjang, spesimen besar;
  • sederhana. Ia tidak dihasilkan dengan segera, tetapi setelah beberapa hari. Ia diperlukan untuk bunga dengan daun atau batang puber (misalnya, violet), akar ligna tebal (ficus);
  • penyiraman langka sesuai untuk kaktus dan succulents lain. Dengan itu, benjolan tanah mungkin kering selama beberapa minggu.

Penyiraman yang tidak betul: gejala dan penghapusannya

Sekiranya anda secara sistematik melanggar peraturan pengairan yang diperlukan untuk bunga tertentu, maka anda boleh mendapatkan akibat yang tidak diingini, khususnya kematiannya.

Adakah mungkin untuk menghidupkan semula tanaman rumah yang terlalu kering

Sekiranya tanah benar-benar kering, ia mula menolak untuk menerima kelembapan. Terlepas dari jumlah air yang dicurahkan, hanya bahagian atas tanah yang dibasahi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanah yang dikeringkan berkurang, ketinggalan di belakang dinding periuk, membentuk slot di mana kelembapan mengalir dan melalui lubang saliran.

Untuk menyelamatkan keadaan, anda perlu menyiram tanaman di bilik mandi, kemudian masukkan ke dalam lembangan berisi air dan tunggu sehingga bola tanah benar-benar basah (semua gelembung udara keluar dari dalamnya). Kemudian angkat periuk dan tunggu sehingga air berlebihan keluar. Tidak semua tanaman dapat menahan kekurangan kelembapan yang lama, tetapi jika ia berjaya, ia akan segera berubah menjadi hijau.

Nota! Penting untuk diingat mengenai retakan yang terbentuk antara tanah dan dinding periuk. Mereka perlu diisi dengan tanah segar..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bunga ditenggelami air

Sekiranya penanam menghadapi masalah yang berlawanan, maka perlu diingat bahawa ini sama berbahayanya dengan kemarau. Tetapi anda boleh menyelamatkan bunga itu. Untuk melakukan ini, keluarkan dengan teliti dari periuk, angkat akar busuk dan lemah yang muncul dan balut dengan kain penyerap atau tuala wafel. Sekiranya tuala tepu sepenuhnya, ia mesti segera diganti hingga kering. Kemudian anda perlu membungkus sebilangan tuala kertas dan biarkan sehingga kering sepenuhnya. Selepas ini, tanaman harus ditanam di dalam kapal baru yang diisi dengan campuran tanah segar.

Apa yang menentukan keperluan tanaman untuk kelembapan: petunjuk kelembapan tanah

Kedai bunga menawarkan pelbagai meter kelembapan tanah untuk tanaman dalaman. Kelebihan utama penunjuk tersebut adalah bahawa mereka, berkat sensor khas, menunjukkan bukan sahaja paras air di seluruh periuk, tetapi juga jumlahnya secara khusus di akar tanaman. Pengukuran sedemikian sangat penting untuk loji penjagaan yang cermat dan menuntut, di mana tahap cecair harus selalu berada pada tahap tertentu: anda tidak boleh berlebihan atau terlalu kering.

Petunjuk kelembapan tanah

Untuk menjaga bunga dalaman, perlu memberi makan tepat pada masanya, menjaga tahap pencahayaan, suhu dan kelembapan. Walau bagaimanapun, tanpa penyiraman biasa, tidak ada yang akan berjaya. Anda harus menjaga ini walaupun pada waktu seluruh keluarga pergi ke suatu tempat, dan tidak ada yang menyiram bunga. Untuk situasi seperti itu, alat khas yang sesuai dijual di kedai dan menyediakan penyiraman automatik sesuai. Ia perlu memberikan bunga yang sewajarnya kepada bunga-bungaan, dan mereka akan senang dengan penampilannya yang cantik dan berbunga yang subur.

Menyiram tanaman dalaman. Faktor, jenis dan kaedah penyiraman tanaman dalaman

Pertukaran air, yang terdiri daripada penyerapan kelembapan oleh akar, pemindahannya melalui tisu dan penyejatan oleh daun, adalah keadaan yang sangat diperlukan untuk kehidupan flora. Menyiram tanaman dalaman menyediakan bekalan nutrien, proses fotosintesis, mengekalkan bentuk. Pelembapan tanah mempunyai kehalusan tersendiri, bergantung pada spesies, persekitaran, musim dan keadaan lain.

Faktor Penyiraman

Ketidakpatuhan terhadap peraturan pengairan menyebabkan layu dan mati tanaman domestik. Setiap budaya memerlukan pendekatan individu. Walaupun begitu, penanam berpengalaman telah membuat cadangan umum, keberkesanannya telah diuji dalam praktiknya.

Lebih banyak kelembapan diperlukan untuk tanaman dalaman sekiranya:
• pertumbuhan dan pertumbuhan yang intensif;
• berada di dalam bekas tanah liat atau pukal;
• daun besar nipis;
• sistem akar yang terlalu banyak;
• suhu udara tinggi pada musim panas;
• pencahayaan terang di sebelah selatan;
• kelembapan rendah;
• kerap menyiarkan bilik.

Penting! Tidak digalakkan menggunakan bekas dengan isipadu yang lebih besar daripada yang diperlukan. Ini membawa kepada fakta bahawa akar yang kurang berkembang tidak mempunyai masa untuk menyerap air. Akibatnya, pengasidan tanah berlaku. Tanaman dengan batang panjang atau daun besar juga perlu disembur dengan jisim hijau.

Penyiraman kurang diperlukan untuk tanaman:
• dalam periuk dengan substrat padat;
• dengan daun berdaging tebal atau tanpanya sama sekali;
• sakit, lemah, baru sahaja dipindahkan;
• dengan akar kecil;
• di luar musim;
• dalam bekas tanpa saliran;
• terletak di sebelah utara;
• berada pada suhu rendah, kelembapan tinggi.

Pada musim luruh, proses biologi melambatkan dan berhenti. Ia cukup untuk menyiram 1-2 kali seminggu. Pada waktu rehat, pada musim sejuk, 2 kali sebulan. Ini tidak berlaku untuk siklamen, anggrek, Schlumberger (Decembrist), yang memerlukan air suam secara berkala kerana berbunga pada musim sejuk..

Bilakah masa untuk menyiram

Masa pelembapan secara langsung bergantung pada kadar pengeringan substrat. Diperiksa secara empirik dengan merendam jari ke dalam tanah pada satu atau dua falang. Teknik ini tidak boleh disalahgunakan kerana terdapat kemungkinan besar kerosakan, lebih baik menggunakan hidrometer. Sekiranya bahagian atas bekas pukal kering, itu tidak bermaksud bahawa tanah tidak lembap di dalamnya.

Perhatikan warna tanah. Semakin lemah dan pucat, semakin memerlukan pengairan. Kaedah ini tidak boleh dipercayai kerana alasan yang sama. Sekiranya periuk itu tanah kering, maka apabila anda mengklik dinding, terdengar bunyi deringan, jika ada cukup cecair - bunyi yang membosankan.

Kaedah perkiraan lain untuk menentukan kapan air adalah dengan menimbang bekas. Sekiranya bahan itu plastik, tanah basah akan mempunyai berat dua kali lebih banyak.
Peraturan ini tidak terpakai untuk semua tanaman. Berorientasikan ke habitat semula jadi. Oleh itu, lebih mudah untuk menentukan budaya mana yang sangat memerlukan penyiraman, dan mana yang akan berlaku tanpa kelembapan yang dapat memberi kehidupan selama sebulan atau lebih.

Penyiraman tepat pada waktunya dan pemilihan periuk yang tidak betul boleh menyebabkan kematian tanaman

Kaedah penyiraman tanaman dalaman

Bagaimana cara menyiram tanaman dalaman? Bergantung pada jenis cara penyiraman atas atau bawah. Terdapat tiga kaedah:
1. Biasa.
Silap mata yang paling biasa. Sesuai untuk semua spesies kecuali yang sensitif terhadap titisan jatuh ke permukaan bahagian hijau, tunas. Melembapkan tanah dengan tin penyiram dengan hidung yang panjang. Aliran nipis dilingkari di sekeliling periuk. Tanah harus tepu sepenuhnya, dan tidak mengalir ke dinding..

2. Melalui palet.
Dalam kes ini, akar menyerap kelembapan melalui lubang di bahagian bawah periuk. Air dituangkan ke dalam kuali. Sekiranya hilang dengan cepat, tambahkan bahagian lain. Dengan isipadu yang berlebihan, residu dikeringkan, yang menghalang pengasidan bumi. Kaedah ini digunakan untuk menyiram siklamen, primrose, begonia, asparagus..

3. Menyelam.
Pot bunga dengan bonsai, pakis, camellia secara berkala diletakkan di dalam bekas yang dalam (besen, baldi) dengan air, meninggalkan tepi bekas 3 cm di atas permukaan. Penyiraman dengan rendaman dianggap selesai setelah setengah jam, ketika tanah atas dibasahi. Selepas prosedur, periuk diletakkan di singki untuk membuang lebihan air.

Persoalannya timbul, jam berapa yang lebih baik untuk pengairan, adakah mungkin pada waktu petang?

Penting! Terlepas dari kaedahnya, lebih baik menyiram pada waktu pagi. Pada masa ini, penyejatan berlaku lebih intensif, yang menghalang genangan cecair, kemunculan reput dan acuan.

Peranti untuk menyiram tanaman dalaman sekiranya tiada tuan rumah

Adakah anda bercuti dan tidak tahu bagaimana meninggalkan bunga kegemaran anda tanpa menyiram untuk jangka masa panjang? Anda boleh lakukan tanpa pihak ketiga. Terdapat beberapa cara untuk menyiram:
1. Pasang pinggan dengan air di atas paras bekas. Satu hujung benang wol diletakkan di dalam cecair, yang kedua - di tanah lebih dekat dengan batang.
2. Buat kesan rumah hijau. Periuk diletakkan di atas kerikil di dalam beg plastik, dilembapkan dan diikat rapat, tidak termasuk penyejatan.
3. Aturkan pengairan titisan. Di gabus dan bahagian bawah botol plastik, buat lubang kecil, tarik air dan titiskan ke leher, berikan kestabilan.
4. Beberapa bekas tanaman diletakkan di lembangan yang dalam, bahagian bawahnya dilapisi dengan surat kabar basah. Mereka juga dimasukkan di antara periuk.
5. Dapatkan hidrogel, tambah ke tanah. Semasa menyiram, bahan dengan cepat menyerap dan secara beransur-ansur mengeluarkan kelembapan.

Jenis Penyiraman

Setiap jenis tanaman memerlukan jumlah cecair yang berbeza. Oleh itu, pengairan dibahagikan kepada penyiraman yang banyak, sederhana dan jarang. Pembasahan tanah yang banyak diperlukan pada suhu tinggi, tumbuh-tumbuhan cepat. Ia dilakukan sebaik sahaja bola tanah mengering. Passiflora, begonia, alocasia, ficus disiram sehingga kuali mula terisi.

Untuk buluh, sawit, asparagus, dracaena, tiang, penyiraman sederhana sesuai (2 hari selepas pengeringan lapisan tanah atas). Penyiraman yang jarang berlaku adalah ciri kaktus, lidah buaya, Kalanchoe, euforia. Pada musim sejuk, tanaman ini dilakukan tanpa pelembapan sehingga sebulan..

Penting! Sehingga kerak yang padat tidak terbentuk di permukaan, keesokan harinya setelah pengairan, tanah dilonggarkan hingga kedalaman 2 cm dari batang. Prosedur ini disebut penyiraman kering dan mencegah lapisan bawah bumi kering..

Melonggarkan tanah sama pentingnya dengan penyiraman, kerana akarnya memerlukan bekalan oksigen

Air mana yang sesuai

Air untuk menyiram tanaman dalaman juga memerlukan perhatian. Klorin, kapur, garam logam berat - ini adalah senarai bahan berbahaya yang tidak lengkap yang terdapat di dalam air paip. Tidak disarankan untuk menyiram tanaman dalaman segera dari bawah keran, berbahaya bagi kesihatan. Penanam yang berpengalaman disarankan untuk mempertahankan air sekurang-kurangnya sehari. Selama ini, klorin akan menguap.

Magnesium dan kalsium sulfat menentukan konsep kekerasan berterusan. Petunjuk yang tepat didapati dengan menghantar sampel ke makmal untuk penyelidikan. Sekiranya hasil analisis memuaskan, air tanpa penyediaan terlebih dahulu. Jika tidak, tambahkan setengah sudu abu kayu atau dua sudu gambut per liter air.

Kekakuan yang meningkat dicirikan oleh cecair dari sumber yang tidak mengalir - kolam, tasik. Kaedah mitigasi alternatif mendidih, melalui penapis osmotik. Alkali berlebihan dineutralkan dengan beberapa tetes asid sitrik atau asetik..

Penting! Tidak boleh disiram dengan suhu di bawah suhu bilik. Akar akan mulai membusuk, yang akan mengakibatkan kematian budaya. Satu set tunas, pembubarannya cepat dicapai dengan penggunaan air panas (45-50 ° C).

Sekiranya anda mengikuti cadangannya, perlakukan berkebun di rumah dengan kasih sayang dan tanggungjawab, maka akan segera dikembangkan rejim penyiraman yang biasa, cukup untuk tumbuh-tumbuhan normal dan berbunga..

Lebih baik menyiram bunga dalaman sehingga tumbuh dengan cepat dan mekar dengan indah

Bunga subur yang indah mekar di ambang tingkap menggembirakan mata dengan hijau sihat yang berkilat. Warna terang mereka membangkitkan emosi positif yang hidup, memberi oksigen dan keselesaan sepanjang masa sepanjang tahun, bertindak balas terhadap sikap penyayang dan penjagaan yang lembut. Pemakanan akan selalu menjadi bahagian penting dalam menjaga rakan hijau anda..

Campuran makanan nutrien tidak menggantikan

Banyak penanam bunga percaya bahawa setelah mengganti bumi sepenuhnya di dalam pasu, mereka telah menyediakan tanaman dalaman dengan semua nutrien yang diperlukan sehingga perubahan berikutnya. Sebenarnya, ini tidak begitu. Makanan dibatasi oleh periuk, dan bunga ini cukup untuk 2-3 bulan sahaja. Kemudian pertumbuhannya akan berhenti, daun akan mulai layu, tunas akan jatuh sebagian atau bunga akan ditangguhkan.

Hanya makan berterusan yang dapat memastikan perkembangan berterusan dan imuniti yang sihat tanpa penyakit. Paling mudah menggunakan baja semula jadi. Mencari mereka di rumah atau memasak sendiri tidak sukar. Contoh lebih lanjut mengenai pemakaian top semula jadi untuk pertumbuhan aktif dan berbunga yang panjang dan banyak akan dipertimbangkan..

Gula

Tumbuhan dalaman menyukai karbohidrat ini, yang menggabungkan fruktosa dan glukosa, tidak kurang dari orang. Bagi rakan-rakan hijau kita, rasa manis ini juga merupakan sumber tenaga cepat dan bahan binaan yang sangat baik. Dengan menyerap gula, tanaman mendapat nutrien dan pernafasan tambahan.

Sapukan dalam bentuk larutan 1 sudu besar. l pasir manis dalam setengah liter air untuk pengairan. Tetapi kekerapan penggunaan pembalut gula tidak lebih dari sekali sebulan, sehingga acuan tidak berkembang biak di dalam periuk.

Tanah kopi

Ini sedikit meningkatkan keasidan tanah, jadi teratai, bunga mawar dan tanaman dalaman hijau memberi respons terbaik terhadap pembalut teratas ini. Dari tanah kopi, tanah menjadi lebih longgar dan dipenuhi dengan oksigen. Ia hanya ditambah kepada 1 sudu kecil. dalam periuk, campurkan dengan tanah.

Daun teh terpakai

Ia bertindak seperti kopi, memperbaiki struktur tanah, yang menjadi longgar dan ringan, seperti humus daun. Kaedah aplikasi adalah sama.

Citrus Zest

Jeruk dalam bentuk apa pun adalah sempurna dan memberikan ketahanan yang baik terhadap penyakit seiring dengan pertumbuhan aktif. Baja sitrus disediakan dari kulit satu buah, dibasahi dalam air mendidih dan disuntik selama 24 jam. Anda boleh menyiram dengan kerap dan lebih kerap daripada sebulan sekali.

Baja ini telah lama dianggap sangat berharga, seiring dengan itu tanah diperkaya dengan magnesium dan kalium, kalsium dan zink, keadaannya dan daya tahan tanaman terhadap penyakit bertambah baik. Anda boleh mengaplikasikannya dengan cara kering, dengan perlahan-lahan mencampurkan dengan tanah. Atau tertidur di dalam tin penyiram untuk menyiram 2 sudu besar. l abu tulen. Pengairan seperti itu dilakukan seminggu sekali..

Jus lidah buaya

Memupuk dengannya adalah universal dan menguatkan. Jus bertindak sebagai biostimulator aktiviti pertumbuhan dan pencegahan penyakit bakteria. 1 liter air - 1 sudu besar. l jus, dan, jika perlu, air bunga dengan larutan.

Vitamin B12

Satu ampul dicairkan dalam satu liter air dan diberi penyiraman dua kali sebulan. Terutama bersyukur adalah violet dalaman, yang mekar dari vitamin sangat mengagumkan.

Kulit pisang

Sumber vitamin semulajadi seperti itu, selain diperkaya dengan fosfor dan magnesium dan berfungsi sebagai pengganti baja mineral kalium yang sangat baik, sangat disayangkan untuk membuang pertumbuhan dan perangsang pertumbuhan. Untuk satu liter air - dua bahagian kulit dari satu pisang. Berkeras sehari, disiram dengan cara biasa.

Kanji

Air di mana kentang direbus tanpa garam tidak boleh dicurahkan. Setelah disejukkan, ia boleh digunakan untuk pengairan. Sebagai tambahan kepada manfaat larutan kalium, terdapat banyak pati dalam kaldu, yang tidak kalah dengan gula dalam penggunaannya.

Cara menyiram bunga - video

Selanjutnya, kami mengesyorkan menonton video di mana mereka membincangkan secara terperinci tentang cara menyuburkan pot bunga rumah sehingga tumbuh dengan baik:

Pautan hantaran: Baja> Bunga

Menyiram tanaman dalaman

Kelembapan adalah sumber kehidupan dan perlu bagi tanaman agar dapat menerima nutrien dari tanah - ia melarutkannya dan diserap oleh akar tanaman.

1. Apa kekerapan pengairan akan bergantung?

  1. Dari masa tahun - pada musim bunga dan musim panas, tumbuh-tumbuhan secara aktif berkembang dan memakan lebih banyak kelembapan. Dalam tempoh tidak aktif, yang mana banyak tanaman lebih suka menghabiskan waktu sejuk, kekerapan penyiraman dikurangkan. Pada musim bunga, dengan permulaan pertumbuhan baru, jangan segera mengisi bunga - penyiraman meningkat secara beransur-ansur.
  2. Dari ukuran daun daun - tanaman dengan daun besar menguap kelembapan secara intensif dan, dalam jumlah besar, memerlukan penyiraman yang kerap.
  3. Bergantung pada jenis tanaman dan keadaan iklim yang ada di habitat semula jadi mereka - beberapa jenis bunga diambil dari padang pasir, yang lain jatuh ke tempat tinggal dari subtropik lembab dan tropika.
  4. Dari kadar pertumbuhan - spesimen yang tumbuh dengan perlahan memakan lebih sedikit kelembapan, tanaman anggur yang giat berkembang memerlukan penyiraman yang banyak dan berkala.
  5. Dari keadaan tumbuh di dalam rumah - misalnya, dari suhu udara, peredarannya, pencahayaannya - pendedahan kepada cahaya matahari dengan cepat menguap kelembapan dari permukaan tanah, serta komposisi campuran di mana tumbuh-tumbuhan tumbuh. Substrat gambut mampu menyerap kelembapan dengan baik, tetapi cepat terurai dan apabila kering, kelembapan sudah dapat melewati gambut secepat pasir.
  6. Dari periuk di mana bunga itu berada - dinding periuk tanah liat membiarkan kelembapan masuk dan penyiraman tanaman seperti itu harus lebih kerap.

Sebilangan bunga memerlukan tempoh "kering" selama beberapa hari atau minggu untuk berehat atau mula berbunga. Tumbuhan dalaman yang lain memerlukan penyiraman yang lebih kerap, sementara tanah mungkin sedikit kering di antara setiap penyiraman baru. Spesies tertentu mempunyai permukaan penyejatan yang besar dan sering kehausan, sementara yang lain mempunyai organ penyimpanan kelembapan - caudex di dekat batang, daun berdaging berair, atau ubi dan mentol. Masih ada yang tumbuh di rawa dan terbiasa dengan banjir.

2. Jenis tanaman

Jenis tanaman berikut dibezakan oleh permintaan kelembapan.

Hidrofit - tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tanah paya secara langsung di dalam air atau di permukaannya.

Hygrophytes - yang lebih suka tanah lembap - spesies seperti itu dapat dengan cepat menguap kelembapan melalui daun dan tidak tahan walaupun sedikit kering. Mereka memiliki sistem akar kecil, kerana tidak perlu mengeluarkan air jauh di bawah tanah.

Mesophytes - tumbuhan yang menggunakan jumlah air rata-rata - sebahagian besar bunga dalaman tergolong dalam jenis ini.

Xerophytes - tumbuhan gurun, separa gurun dan stepa. Ciri pembezaan utama ialah daun - daunnya biasanya kecil dan mempunyai permukaan yang menghalang kelembapan menguap sebanyak mungkin - misalnya, puber. Mereka mempunyai sistem akar yang sangat maju..

Succulents, perbezaan utama antara tumbuhan ini adalah adanya organ penyimpanan kelembapan - ia dapat disimpan dalam daun berdaging, sistem akar yang kuat, atau langsung di batang - caudex.

Kaktus dan succulents memerlukan rejim penyiraman khas - tanah harus kering hingga sepertiga atau setengah di antara penyiraman. Sekiranya perlu, tempoh tidak aktif yang sejuk, penyiraman praktikal berhenti dan hanya melindungi ketulan tanah daripada kering sepenuhnya. Penyiraman dilakukan dengan berhati-hati - tepat di bawah akar, mencegah kelembapan memasuki kilang itu sendiri.

Anggrek, bertentangan dengan kesalahpahaman umum, memerlukan kelembapan udara yang lebih tinggi daripada penyiraman yang berlebihan. Anggrek yang tumbuh di blok sering disiram..

Pakis sering tumbuh di tanah lembap dan bertolak ansur dengan penyiraman yang banyak, tetapi mengalami sedikit kekeringan..

Tumbuhan ampel yang ditanam di pasu bunga tergantung mungkin lebih kerap disiram, ditanam di ambang tingkap.

3. Air jenis apa yang boleh saya menyiram bunga

Faktor penting ialah kualiti air untuk pengairan - hujan dan pencairan selalu menjadi yang terbaik, begitu juga dengan beberapa jenis air minuman dalam botol - ia tidak membawa klorin dan tidak menyumbat tanah dengan sisa kapur, dan oleh itu tidak mengubah pH tanah.

Air hujan dikumpulkan pada musim panas, meletakkan tangki pengumpulan di bawah longkang. Air cair dapat diekstrak dari salji atau ais dengan mencairkannya pada suhu bilik. tidak perlu menggunakan air hujan yang dikumpulkan di dekat batang auto yang sibuk atau tanaman besar untuk pengairan - ia sering dicemari dengan pelbagai sisa kimia dan mempunyai pH alkali.

Sekiranya masih ada keperluan untuk menggunakan air paip - sediakannya. Tuang air ke dalam kaleng penyiraman 3 hari sebelum penyiraman yang dimaksudkan - biarkan mengendap - kelebihan klorin akan keluar dari dalamnya, dan kapur akan menetap di dasar tangki. Mendidih "membunuh" banyak nutrien di dalam air dan secara dramatik mengurangkan kandungan oksigen di dalamnya..

Selalunya perlu untuk menyesuaikan pH air - jika tanaman lebih suka tanah berasid (misalnya, azalea), maka air paip, walaupun dipertahankan dengan baik, tidak akan berfungsi - ia masih akan mengandungi sejumlah besar garam kalsium. Untuk menghilangkan kekotoran berbahaya seperti itu, beberapa tetes asid oksalik ditambahkan ke dalam air untuk pengairan - ia mengikat kalsium dan membuatnya mengendap di bahagian bawah. Daripada asid oksalat, anda boleh menggunakan asid sitrik, jus lemon atau bahkan aspirin, tetapi mereka hanya menyesuaikan pH cecair, tetapi tidak membuang garam kalsium.

Bagus untuk air yang disaring dengan pengairan.

Sebilangan besar tanaman tidak boleh bertolak ansur dengan air suling - hanya dapat digunakan untuk mengairi spesies tertentu..

Suhu air - tanaman dalaman hanya boleh disiram dengan air pada suhu bilik. Jangan menyiram bunga dengan air sejuk - banyak kejadian setelah pengabaian seperti itu sakit dan mati untuk masa yang lama. Air yang menetap di tempat penyiraman di lantai yang sejuk atau di lorong di mana terdapat aliran udara tidak panas hingga suhu yang diinginkan - menaikkan penyiram dapat lebih tinggi atau bahkan meletakkannya di ambang jendela yang cerah.

Untuk beberapa tanaman dengan tempoh tidak aktif yang sejuk, seperti perangkap lalat venus, suhu air sering disesuaikan dengan suhu udara. Penyiraman dengan air sejuk pada bulan-bulan musim luruh akan merangsang tanaman untuk melambatkan perkembangan dan jatuh ke keadaan tidak aktif pada musim sejuk.

4. Jenis penyiraman

4.1 Penyiraman Overhead

Oleh itu, hampir semua jenis tanaman dalaman disiram dengan pengecualian yang jarang berlaku. Penyiraman dilakukan dengan berhati-hati - berusaha mendapatkan hanya di bawah akar tanaman. Ingat bahawa kelembapan pada tunas dan dahan sering merosakkan penampilannya yang menarik..

4.2 Penyiraman bawah

Di beberapa tumbuh-tumbuhan, daun membentuk roset yang mampu menahan air, daun daun berwarna puber atau hanya mempunyai titik pertumbuhan yang lembut - air, apabila di tempat-tempat seperti itu dapat menyebabkan pembusukan. Untuk spesies tersebut, pengairan yang lebih rendah digunakan - rendam bekas ke dalam air di lembangan dengan air selama beberapa minit dan biarkan kelembapan berlebihan mengalir.

Kadang-kadang penyiraman yang lebih rendah harus diganti dengan bahagian atas yang rapi, kerana air, yang selalu naik dari bawah, membawa lapisan atas substrat dan nutrien. Mengumpul dari atas, mereka tidak membawa faedah - untuk ini, perlu menukar penyiraman bawah ke bahagian atas untuk sementara waktu.

Terdapat pengecualian untuk peraturan ini - ini adalah tumbuhan dari keluarga bromeliad. Banyak tumbuh-tumbuhan dari keluarga ini lebih suka sentiasa lembapan di dalam salur daun - terutama pada musim panas.

Penyiraman yang lebih rendah digunakan untuk menanam siklamen, gloxinia dan senpolia.

4.3. Menunjukkan

Pada musim bunga dan musim panas, apabila terdapat tumbuh-tumbuhan aktif dan suhu di dalam bilik cukup tinggi - anda boleh merendam tanaman dalaman di bilik mandi. Prosedur ini dijalankan kira-kira sebulan sekali. Suhu air boleh cukup tinggi - sekitar 40 - 45 ° С. Tanah di dalam periuk harus ditutup dengan pelekat atau beg plastik sederhana. Mandi hanya akan berguna untuk tanaman dalaman yang boleh disembur.

5. Menyiram semasa cuti

Kadang-kadang anda harus meninggalkan rumah untuk sementara waktu, dan tentu saja, anda harus memastikan bahawa tanaman tidak mengalami kekurangan perhatian dan kekurangan penyiraman. Penyelesaian terbaik dalam keadaan ini adalah bantuan jiran, namun, jika tidak ada yang menjaga tanaman, maka perlu diperhatikan sistem pengairan. Beberapa sistem pengairan boleh dibeli di kedai bunga; yang lain mudah dipasang sendiri.

Sebelum memutar, tanaman harus dikeluarkan dari tingkap dan dikeluarkan dari balkoni. Warnanya harus dipindahkan ke ruangan, meletakkannya di ruang yang cukup sempit, di lantai, di belakang tirai. Lokasi ini menghilangkan kemasukan cahaya matahari, mempercepat penyejatan kelembapan. Sudah tentu, tanaman harus jauh dari peralatan pemanasan.

Kami akan mempertimbangkan pelbagai pilihan untuk pengairan dan kemudahan yang menghalang penyejatan kelembapan yang cepat semasa ketiadaan.

5.1 rumah hijau

Di atas setiap bunga, anda boleh membina tempat perlindungan dalam bentuk beg plastik lutsinar. Secara semula jadi, hanya bunga-bunga itu yang dapat diletakkan di bawah tempat perlindungan seperti itu, yang untuk jangka waktu yang panjang dapat terletak pada kelembapan tinggi. Untuk mengelakkan bungkusan menyentuh pinggan daun di mana saja di dalam periuk, tusuk kayu terlebih dahulu dicucuk keluar. Faktanya ialah di tempat yang bersentuhan dengan filem, busuk mungkin muncul. Selain daripada polietilena, penutup plastik lutsinar boleh digunakan. Sekiranya bunga tidak tahan terhadap pendedahan yang berpanjangan ke atmosfer yang lembap, maka layak untuk menutup substrat dalam periuk dengan filem - ini juga akan membantu mengelakkan penyejatan kelembapan yang cepat.

5.2 Penyiram dan penyiraman botol

Baldi air diletakkan di atas pelantar dan bahagian atas penitis diletakkan di dalamnya. Pot dari kilang diletakkan di dekat baldi. Hujung penitis tersekat ke tanah dan frekuensi titisan diatur.

Penyiraman dari botol berfungsi dengan cara yang serupa - botol plastik diisi dengan air, ditutup dengan penutup. Lubang kecil dibuat di penutup di mana air akan mengalir. Botol yang terbalik dimasukkan ke dalam substrat dalam periuk..

Di kedai bunga, anda boleh menemui kerucut tanah liat hiasan yang direka khas untuk pengairan automatik, yang mempunyai lubang penyiraman kecil di atasnya. Kon diisi dengan air dan dimasukkan ke dalam tanah di dalam periuk.

5.3 Sumbat hygroscopic

Untuk membuat sumbu seperti itu, anda boleh menggunakan pembalut perubatan konvensional, dipintal dengan anyaman. Pembalut diseret dengan jarum dan benang ke lubang saliran dan melalui seluruh tanah ke permukaan tanah. Bekas air diletakkan di bawah pasu bunga atau di sebelah tanaman dan hujung sumbu diturunkan ke dalamnya. Semasa menggunakan kaedah ini, anda dapat menyesuaikan jumlah kelembapan yang diperkenalkan menggunakan ketebalan derek - semakin tebal - semakin banyak penyiraman akan.

Kini kedai bunga menjual pasu yang direka khas untuk kaedah penyiraman ini dengan dulang air besar di pangkalan.

5.4 tikar kapilari

Pada masa ini, di kedai-kedai bunga anda boleh menemui tikar kapilari khas - kepingan kain buatan dengan sandaran. Untuk menggunakan tikar, mereka mengambil kotak bunga balkoni tanpa lubang saliran dan meletakkan tikar di bahagian bawahnya, yang kemudian diresapi dengan air untuk pengairan. Pot bunga diletakkan di atas. Dengan kaedah penyiraman ini, anda harus memperhatikan fakta bahawa lubang saliran di dalam pasu harus berada di bahagian paling bawah dan tanah harus bersentuhan langsung dengan tikar untuk menyerap kelembapan yang diperlukan.

Juga, tikar seperti itu boleh disebarkan di singki - di bahagian yang biasanya terdapat pinggan mangkuk yang bersih. Tutup lubang saliran di sink dengan penyumbat dan isi dengan air. Masukkan ke dalam air hujung sumbu hygroscopic, yang boleh dibuat dari pembalut. Letakkan hujung sumbu yang lain di atas tikar dan letakkan pasu bunga di atasnya..

Daripada tikar kapilari, anda boleh menggunakan surat khabar biasa dalam beberapa lapisan, dibasahi dengan teliti dengan air.

5.5. Sistem pengairan automatik

Di kedai, anda boleh menemui peranti yang direka khas untuk penyiraman automatik - selang titisan biasa dan peranti serius yang dilengkapi dengan pemasa. Dengan bantuan sistem seperti itu, yang dihubungkan dengan sumber dan bekalan air, adalah mungkin untuk mengatur penyiraman sebilangan besar tanaman. Bahagian air yang masuk ke dalam periuk tertentu juga dapat disesuaikan..

6. Tiriskan ke kuali

Kadang-kadang setelah menyiram, kelembapan tidak muncul di kuali di bawah periuk untuk jangka waktu yang lama, walaupun tanah disiram dengan banyak. Sebab untuk tingkah laku ini adalah saliran yang tidak mencukupi atau lubang saliran yang tersumbat di bahagian bawah periuk. Anda boleh membetulkan keadaan dengan membersihkan lubang dengan tongkat atau memindahkan tanaman ke dalam bekas lain dengan lapisan saliran yang mencukupi. Selalunya substrat juga mengekalkan kelembapan, yang terlalu padat ditumbuhi akar.

Keadaan sebaliknya berlaku apabila air melewati tanah terlalu cepat dan secara praktikal tidak diserap ke dalam tanah - ia segera mengalir ke bah. Selalunya, keadaan ini diperhatikan jika tanah di dalam periuk berlapis dan di belakang dinding periuk. Anda boleh membetulkan keadaan dengan melonggarkan substrat dan merendam periuk selama beberapa minit dalam bekas besar air sehingga tanah direndam.

7. Peraturan asas pengairan

  1. Penyiraman hendaklah dilakukan pada waktu pagi supaya titisan air yang jatuh di daun dan pucuk menguap sebelum senja dan tidak menyebabkan kemunculan busuk. Pengecualian hanya dapat dibuat pada musim panas - pada hari-hari panas.
  2. Jangan menyiram tanaman yang berada di bawah cahaya matahari langsung. Titisan kelembapan yang bertindak seperti kaca pembesar memusatkan kesan cahaya matahari dan bilah daun terbakar.
  3. Kelembapan berlebihan yang muncul di kuali setelah penyiraman dikeringkan setelah beberapa minit.
  4. Sekiranya tanah telah menjauh dari dinding periuk, luruskan sebelum menyiram seluruh isi periuk, jika tidak, air akan cepat turun di sepanjang dinding ke dalam tong tanpa jenuh tanah.
  5. Untuk melembutkan air untuk pengairan, anda boleh menambahkan sedikit abu kayu atau merendam beg kain kasa yang diisi dengan gambut di dalamnya. Selepas tiga prosedur seperti itu, gambut harus diganti dengan segar.
  6. Untuk menyesuaikan pH dan melembutkan air, anda boleh menambah jus lemon atau beberapa kristal asid sitrik.
  7. Sentiasa menyiram bunga dengan air suhu bilik: air sejuk adalah "kejutan" pada akar
  8. Penyiraman harus selalu banyak - sehingga koma tanah dibasahi sepenuhnya. Ingat bahawa sistem akar menarik kelembapan dari tanah dengan akar kecil penyerapnya yang lebih rendah dan dengan penyiraman yang buruk, air mungkin tidak sampai ke dalamnya. Pengecualian dari peraturan ini adalah tanaman bulat dan ubi dengan tempoh tidak aktif. Sekiranya anda menyiramnya dengan banyak setelah menanam, maka sejumlah besar air akan menyebabkan mentol dan umbi busuk..
  9. Keperluan penyiraman dapat dinilai oleh turgor daun tanaman - bilah daun harus elastik, tanpa keriput yang terlihat.
  10. Setelah memindahkan succulents dan kaktus, penyiraman biasanya dihentikan selama 7-10 hari - ini membolehkan tanaman menyesuaikan diri dengan tanah baru, dan akar yang rosak tidak reput.
  11. Semasa menyiram, hidung tin penyiram harus sedekat mungkin dengan permukaan tanah - sehingga air tidak akan mencucinya.
  12. Pengeringan tanah di antara penyiraman diperlukan, kerana tanah yang selalu rawa tidak membiarkan udara sampai ke akar tanaman - akibatnya, sistem akar membusuk dan bunga mati.
  13. Saliran mesti ada sebagai lapisan bawah tanah, dan pot penanaman harus memiliki bukaan yang agak besar di dasar untuk mengalirkan lebihan air.

8. Betulkan ralat

Sekiranya, karena pengawasan, benjolan tanah kering, anda boleh meletakkan periuk dengan tanaman di dalam bekas besar dengan air suam dan biarkan selama 1 hingga 2 jam hingga tepu sepenuhnya dengan kelembapan. Selepas prosedur ini, kilang dikeluarkan dan diletakkan di palet, di mana kelembapan berlebihan mengalir - setelah beberapa minit, kelebihan ini dikeringkan.

Tumbuhan banjir dikeluarkan dari tanah dan dikeringkan dengan tuala kertas atau hanya di udara. Akar busuk dipotong ke tempat yang sihat, dan tempat luka ditaburkan dengan arang hancur. Dirawat dengan cara ini, bunga ditanam secara eksklusif di tanah segar, kerana patogen busuk mungkin tetap ada di kawasan lama.

Menyiram Bunga Tertutup Pengalaman Peribadi Percutian

Penyiraman automatik untuk tanaman dalaman

Saya akan memberitahu anda mengenai sistem penyiraman automatik tanaman dalaman yang mudah dan boleh dipercayai, yang saya gunakan sendiri:
Autowatering dari botol dengan cara yang kurang dikenali.
Lakukan penyiraman kapilari sendiri dengan tuala.
Cara membuat pot bunga dua tingkat sendiri.
Cara membuat penyiraman sumbu sederhana.
Cara menggunakan kon seramik agar tidak tersumbat.
Periuk moden untuk penyiraman automatik.

Autowatering untuk tanaman dalaman dari botol plastik

Bagaimana cara membuat penyiraman untuk tanaman dalaman dengan botol plastik dari tangan anda sendiri sepanjang percutian anda? Perhatian! baca hingga akhir, anda belum mengetahui kaedah ini. Pernah saya melihat helah ini di saluran "Tangan gila." Pengarang idea tersebut ialah E. Khramov.

Letakkan pot bunga di dalam kuali, dulang, atau lembangan dengan lapisan air nipis di bahagian bawah. Letakkan sebotol air plastik di sana.

Masukkan pot bunga dan botol air yang sudah siap di dalam dulang atau mandi.

Dalam botol, dua lubang kecil mesti dibuat terlebih dahulu dengan kuku awl atau nipis. Yang satu serendah mungkin, di persimpangan bawah dengan permukaan sisi, yang lain adalah 1-3 cm lebih tinggi. Gabus diskrukan dengan ketat.

Buat dua lubang di dalam botol dengan awl

Air dari botol yang dihantar ke kuali akan dituangkan sehingga paras air di dalam kuali berada pada tanda di tengah-tengah antara kedua lubang ini.

Sebaik sahaja tanaman menyerap sebahagian air dari panci dan parasnya turun, sebilangan air akan mengalir keluar dari botol lagi - paras di dalam panci akan pulih.

Pastikan sistem berfungsi dengan mengeluarkan sebahagian air dari kuali dengan span atau tuala. Gelembung udara akan mula naik di dalam botol, dan sebahagian air akan mengalir keluar dari lubang.

Sekarang air mengalir keluar dari botol, dan gelembung udara kelihatan.

Cara menyediakan penyiraman automatik untuk bunga dalaman dari sebotol

Sistem penyiraman automatik ini dilakukan dengan cepat. Tetapi lebih baik untuk menyesuaikannya terlebih dahulu.

Tahap air apa yang anda perlukan? Katakan 1 cm. Dalam kes ini, kita menembusi lubang kedua pada ketinggian kira-kira 2 cm. Paras air bagi kebanyakan tanaman mestilah rendah, iaitu. air hanya boleh menyentuh tanah di bahagian bawah periuk.

Sekiranya di salah satu tanaman, paras air terlalu tinggi, anda boleh meletakkan sesuatu di bawah periuk. Atau masukkan tanaman di periuk lain yang sama dengan lubang di bahagian bawah, seperti di foto teratas saya.

Periuk apa yang anda ada, besar atau kecil? Tumbuhan cepat tumbuh atau tidak? Berapa hari air akan mencukupi? Anda boleh, jika perlu, meletakkan beberapa botol atau tabung plastik keras.

Apabila air di dalam botol habis, bumi di dalam periuk akan tetap basah selama beberapa hari lagi. Berapa hari untuk tanaman tertentu dapat ditetapkan secara empirik.

Adakah bahagian bawah pasu bunga rata atau membonjol? Adakah lapisan saliran di bahagian bawah atau tidak? Sekiranya di luar di bahagian bawah periuk ada sisi tinggi dan / atau di dalam periuk terdapat saluran air dari kerikil besar, maka ketika berdiri rendah, air mungkin tidak sampai ke akar tanaman. Kemudian paras air mesti diubah: menembusi lubang kedua lebih tinggi.

Yang paling penting, air akan mengalir ke dalam pasu bunga tanpa keramik dengan bahagian bawah tanpa saliran atau dengan saliran dalam bentuk pasir di dalam periuk. Tetapi jika bahagian bawah periuk dan kuali sangat halus dan air tidak menembus di antara mereka, maka anda harus meletakkan sesuatu di bawah periuk: sepasang tusuk gigi atau mancis, misalnya.

Tumbuhan apa yang sesuai untuk kaedah penyiraman ini semasa bercuti?

Tidak semua tanaman terhidrat dengan baik, terutama pada musim sejuk: akarnya dapat membusuk.
Tradescantia dan asparagus saya bertolak ansur dengan tinggal lama di lembangan air dengan baik. Kaedah autowatering ini juga sesuai untuk begonia, kalas, anthurium, monstera, cyperus, buluh dalaman, calamus, alang-alang menggantung, pendeknya, untuk tanaman paya dan semi-rawa.

Untuk tanaman penyiraman yang sangat sederhana, masuk akal untuk menutup lubang saliran di periuk tanah liat pada masa ini, misalnya, dengan tanah liat. Air akan diserap dengan perlahan melalui liang-liang seramik yang tidak berkaca ketika tanah mengering.

Atau atur kaedah kapilari autowatering.

Penyiraman kapilari DIY, penyiraman pada kain

Sistem penyiraman automatik boleh diatur menggunakan balang kaca dan kain terry. Di bahagian bawah palet, letakkan tuala yang basah. Letakkan pasu bunga di atasnya..

Tuangkan air ke dalam balang kaca, tutup dengan penutup dengan lubang kecil yang dibuat (10 - 15 mm). Sebotol 3 liter dengan penutup bertutup nilon sesuai. Saya mempunyai setengah liter dalam foto saya dengan penutup skru biasa. Tutup lubang dengan jari anda, balikkan balang dan letakkan terbalik di tempat yang sama, pada tuala terry ini. Anda akan melihat gelembung udara bergegas naik. Air akan bocor keluar dari lubang di penutupnya..

Balikkan balang air dan letakkan di atas tuala di sebelah bunga.

Sebaik sahaja tuala dibasahi dengan cukup, udara akan berhenti mengalir ke dalam balang dan air akan berhenti mengalir keluar.

Periksa: peras tuala dan pasang semula tin air ini di atasnya. Gelembung udara akan datang dan prosesnya akan berulang - ini bermaksud sistem autowatering berfungsi.
(Tanpa tuala, air tidak mengalir keluar dari tin.)

Berapa banyak air yang akan mengalir ke tanaman bergantung pada jenis pasu dan saliran (lihat di atas - menyiram dengan sebotol), dan juga pada ketebalan tuala. Perlu diperiksa 10 hari sebelum cuti, bagaimana sistem penyiraman automatik ini akan berfungsi..

Tikar kapilari

Tuala dengan kaleng boleh diganti dengan tikar kapilari yang dibeli untuk menyiram anak benih. Tikar pra-diresapi dengan air dan pasu bunga dipasang di atasnya, balang tidak diperlukan di sini. Tikar kapilari satu meter persegi menyerap kira-kira tiga liter air. Tikar ditutup dengan filem dengan banyak lubang - untuk mengurangkan penyejatan air, dan supaya akar tidak tumbuh dari pasu ke dalam tikar.

Akan pergi beberapa hari, saya membuat tikar kapilari untuk anak benih dengan tangan saya sendiri. Di bahagian bawah kuali saya meletakkan sehelai tuala terry. Tutupnya di atas dengan filem nipis dengan lubang. (Tanpa filem, akar tumbuh ke kain.) Tetapkan periuk yang disiram dengan anak benih.

Dia melipat lapisan pelekat tipis di beberapa lapisan dan membuat banyak lubang, sekurang-kurangnya satu untuk setiap sentimeter persegi. Buka dengan lembut dan letakkan di atas tuala.

Sekarang dengan lebih terperinci. Dia memasang palet secara tegak melintang, tanpa kecenderungan, sehingga air tidak mengalir dalam satu arah. Tuala sebelum meletakkan dibasahkan dari cawan pengukur. (Untuk mengetahui berapa banyak air yang diserapnya tanpa membentuk "rawa" di kuali.) Dia mengambil periuk dengan lubang saliran pada dua tingkat: di birai dan di lubang bawah: akar tidak hanya memerlukan air, tetapi juga udara. Tuala tebal tidak boleh dilipat di beberapa lapisan, agar tidak menghalang akses udara ke semua bukaan.

Dia meletakkan tuala basah di bahagian bawah palet, menutupnya dengan filem dengan lubang kecil dan mengatur periuk dengan anak benih yang disiram.

Saya memerhatikan tanaman selama beberapa hari. Saya memutuskan untuk menambah lapisan kain, kerana tuala itu nipis dan air tidak mencukupi selama 5 hari. Sebelum pergi, saya menuangkan anak benih ke dalam periuk dari atas, menuangkan air dosis ke dalam kuali, menyebarkannya di tempat yang berbeza. Kaedah ini berfungsi dalam semua keadaan.

Kerucut seramik untuk penyiraman bunga dalaman secara automatik

Setelah saya membeli selusin dua kerucut seramik - muncung pada botol plastik. Segala-galanya kelihatan sangat hebat: anda menuangkan air ke dalam botol dari bawah air, skru kerucut, rendam ke dalam tanah, dan tanaman dibekalkan kelembapan selama beberapa hari. Tetapi mereka tidak terbiasa dengan saya, mereka berbohong, mengumpulkan habuk.

Sekiranya anda meletakkan botol seperti itu dengan ujung ke dalam pot bunga, itu bukan feng shui, dan terdapat banyak tekanan pada akar botol air. Tetap di kebun - ini tidak mencukupi untuk panas Julai, air keluar perlahan-lahan dan cepat kering. Dan yang paling tidak menyenangkan: kerucut ini tidak sesuai untuk semua botol, saya menjumpai hanya dua yang sesuai. Saya juga berharap bahawa saya akan memasang air suling pada tin, tetapi tidak, ia tidak sesuai.

Sekarang saya menggunakan alat seramik lain untuk menyiram bunga dalaman secara automatik. Baik semasa percutian dan sepanjang waktu. Peranti ini terdiri daripada kerucut seramik dan tiub plastik. Cone terdapat dalam dua saiz - untuk periuk kecil dan besar.

Peranti mesti dibuka dan direndam dalam baldi air selama beberapa minit. Pastikan semua gelembung udara keluar dari tiub dan kerucut diisi sepenuhnya dengan air. Tutup kerucut di bawah air dengan rapat dengan penutupnya dan segera gantikannya. Udara tidak boleh masuk ke dalam.

Kerucut dan tiub seramik untuk penyiraman tanaman dalaman secara automatik. Tubul harus cukup panjang dan lembut.

Kerucut ditekan sepenuhnya ke dalam tanah di pot bunga, dan hujung tiub diturunkan ke dalam bekas dengan air. Saya mempunyai tangki air - ini adalah periuk seramik kaca.

Di bawah periuk seramik, perlu meletakkan palet agar parket atau ambang tingkap kayu tidak lembap.

Tanah ke kerucut harus cukup pas, jika perlu, tuangkan tanah segar ke dalam pasu. Setelah memasang autowatering, sumur air..

Air akan mengalir ke akar dari kon seramik ketika bumi mengering. Dan menyedut kembali kerucut dari tangki berkat vakum yang terbentuk di dalam kon.

Tolak kerucut ke dalam tanah ke penutup, taburkan bumi, tuangkan.

Kadar aliran air ke tanaman bergantung pada ketinggian tangki. Sekiranya tangki air tinggi, atau jika diletakkan di atas pasu bunga, air akan mengalir dengan sendirinya. Akan membanjiri bunga dan cepat berakhir.

Kadang-kadang saya melakukan ini untuk tanaman balkoni yang kuat di dalam pasu besar 15 - 30 liter, jika saya tinggalkan pada musim panas untuk waktu yang singkat. Saya masukkan 2-3 kerucut kecil di setiap periuk, turunkan hujung tiub ke dalam baldi air. Saya meletakkan baldi di pantai lebih tinggi. Pada hari berlepas, saya menyiram semuanya dengan baik. Selepas 3-5 hari, 2-3 liter air masih tinggal di dalam baldi. Tanah di dalam pasu cukup lembap, tanaman terasa hebat.

Untuk bunga dalaman, saya menetapkan paras air di bawah permukaan tanah / air di kerucut. Iaitu, bekalan air dituangkan ke tangki lebar rendah.

Saya melihat seberapa baik bumi dibasahi dan menambahkan kerucut ke dalam pasu bunga atau membuang yang berlebihan. Sekiranya air habis terlalu cepat, ganti tangki dengan yang lebih besar. Air mengalir dari tangki lebar secara merata dari masa ke masa. Vas atau botol yang tinggi dan sempit untuk pengairan automatik tidak banyak digunakan.

Kerucut ditekan ke dalam tanah dalam periuk lidah buaya, dan hujung tiub diturunkan ke dalam air. Tangki air dapat disembunyikan dengan meletakkan di belakang bunga.

Jumlah kon penyiraman di setiap periuk tertumpu pada waktu musim sejuk. Mereka. untuk pengambilan air minimum. Oleh itu, sebelum pergi pada musim panas, selain penyiraman automatik, saya menyiram semua tanaman dengan baik.

Anda boleh memasang peranti tambahan untuk musim panas, jika akarnya tidak terlalu terjalin dan membiarkan kerucut berlalu tanpa kerosakan.

Cara membuat autowatering sendiri

Sistem serupa untuk pasu bunga kecil dapat diganti dengan sumbu, benang atau tali bulu tebal: mendalamkan satu ujung ke dalam tanah, turunkan ujungnya ke dalam air. Sebaiknya masukkan sumbu seperti itu ke dalam tiub, misalnya, ke dalam tabung koktel. Kemudian air tidak akan menetes ke ambang tingkap, dan benang tidak akan kering. Hujung benang mesti dibiarkan bebas, bukan di tiub. Air di dalam tangki juga tidak boleh berada di atas permukaan tanah..

Sekiranya sistem pengairan automatik tersumbat

Lama kelamaan, kerucut mineral dari air keras disimpan dalam alat pengairan automatik dengan kerucut seramik dan / atau alga mikroskopik tumbuh dan menjadi tersumbat. Ngomong-ngomong, dengan alasan ini, saya tidak pernah menambahkan baja ke tangki, seperti yang disarankan oleh pemasar.

Merendam cuka dalam larutan, menyikat kerucut dengan berus gigi dan tubulus dengan wayar, meniup dan memasang semula memerlukan banyak masa.

Penyelesaian hidrogen peroksida membantu mencegah dari alga. Kira-kira 40 ml peroksida 3% setiap baldi air pengairan, sedikit lebih mungkin. Di tambah semasa air habis, anda perlu menambahkan peroksida. Overdosis tidak teruk di sini: hidrogen peroksida H2O2 terurai menjadi air H2O dan oksigen O2.

Adalah lebih menguntungkan untuk membeli peroksida dalam botol besar dan lebih pekat, dan di rumah cairkan segera dengan air suling 3% di rumah. Berhati-hati semasa menangani cecair berbahaya ini.!

Saya hanya menuangkan air yang disucikan ke dalam tangki untuk autowatering - air minuman. Semakin kurang bahan organik di dalam air, semakin kecil mikroalga. Sebaiknya tutup air dari sinar matahari agar tidak berubah menjadi hijau dari mikroalga.

Lebih mudah diperhatikan bahawa tabung itu tersumbat jika setiap loji membuat tangki yang terpisah dengan air dan kadang-kadang melihat parasnya - menurun atau tidak. Dan di tanah di dalam periuk - adakah ia kering? Permukaannya mungkin kering, ini normal, tetapi bumi harus lembap pada kedalaman akar. Dan yang paling penting, lihat apakah tanaman itu terasa baik.

Di sini, untuk kejelasan, hujung tiub diletakkan di dalam mangkuk.

Setelah memasang dan menyesuaikan peranti seperti itu, anda boleh pergi bercuti dengan selamat. Ini lebih dipercayai daripada memerintahkan saudara atau jiran untuk menyiram bunga dalaman. Tidak, mereka pasti akan menuangkan tanaman berharga anda. Dan bahkan sangat mencurah - sehari sebelum ketibaan anda. Dia yang tidak mati kehausan akan lemas.

Periuk bawah berganda

Sistem penyiraman automatik lain untuk tanaman dalaman adalah pot bunga Lechuza dengan takungan terbina dalam dan penunjuk paras air. Menurut iklan tersebut, terdapat cukup air selama beberapa minggu. Ia kelihatan moden, cantik dan mungkin lebih senang digunakan daripada kerucut seramik. Pilihan yang bagus untuk sangat sibuk, pelupa atau malas, tetapi - dengan gaji yang lumayan, jika bunganya jauh dari keseorangan.

Pelbagai yang lebih murah adalah periuk plastik dengan bahagian bawah dua. Air dituangkan ke dalam tangki di bawah bahagian atas dan mengalir ke akar dari bawah. Saya mempunyai pasu seperti itu - untuk tanaman besar di balkoni. Perkara yang mudah, terutamanya pada musim panas.

Periuk dua tingkat bawah sendiri

Atas prinsip dasar ganda dari bahan improvisasi, saya menukar beberapa pot 15-30 liter biasa untuk balkoni dan tanaman kebun.

Di bahagian bawah periuk dipasang tangki air dan tiub. Dihujani dengan batu dan kerikil.

Di bahagian bawah setiap periuk saya meletakkan tangki air 1-3 liter. Mangkuk terpakai, tin terpotong plastik dan perkakas lain. Saya memasang tiub untuk air di dalam tangki.

Mengisi semuanya dengan batu kerikil, batu bata yang pecah, kerikil - apa yang saya dapati. Saya menutup kerikil dengan lingkaran kain sehingga tidak menjadi lumpur dengan tanah. Lebih baik mengambil geotekstil atau sekeping kapron: ia tidak membusuk dan mengalirkan air dengan lebih baik.

Di atas kain, ia menuang tanah dan menanam tanaman. Dituangkan dengan baik di atas, seperti biasa.

Letakkan sehelai kain di atas kerikil

Stok air di tangki di bahagian bawah periuk dituangkan ke dalam selang. Apabila melimpah, air berlebihan mengalir dengan bebas melalui lubang saliran di bahagian bawah periuk.

Saya membuat semuanya sendiri, tetapi saya mungkin "mencipta basikal", semuanya begitu mudah. Pengairan diri ini berfungsi dengan baik. Tidak selesa hanya untuk menuangkan air ke dalam lubang kecil di dalam tiub.

Anda boleh menyiram lebih kerap jika

pertama, untuk mengambil tanah yang berkualiti tinggi, dan tidak terlalu ringan, dari gambut berdebu yang kering. Anda dapat "menimbang" campuran dengan tanah kebun biasa. Atau buat sendiri campuran dengan mempelajari komposisi untuk tanaman tertentu.

Kedua, semasa pemindahan tanaman pasu, tambahkan perlite, vermikulit dan / atau felts berdasarkan silikat (hingga 4% isipadu bumi) ke campuran tanah. Di bahagian bawah periuk diletakkan lava gunung berapi yang dihancurkan dan kepingan arang. Semua ini meningkatkan kapasiti kelembapan tanah tanpa mengusir udara. Saya tidak menggunakan hidrogel. Terdapat laporan produk penguraian hidrogel toksik.

Masukkan lava dan arang gunung berapi yang dihancurkan di bahagian bawah periuk

Penyiraman automatik untuk bunga dalaman untuk orang yang sangat sibuk atau agak malas

Tidak ada keinginan untuk menyelidiki semua kehalusan penyiraman dan merawat tanaman ini, tetapi masih ada beberapa bunga dalaman yang tidak menyakitkan jika harus menghidupkan semula dalaman?

Maka tanaman yang paling bersahaja akan sesuai dengan anda. Contohnya, succulents atau pakis. Hidup lama tanpa air Echeveria, litop - "batu hidup", nolina - "ekor kuda", sansevieria, spathiphyllum, Kalanchoe, zamioculcas...

Tetapi "batu hidup" sekurang-kurangnya memerlukan sedikit perhatian dan air sekali atau dua kali sebulan. Terutama pelupa, saya akan menasihati anda untuk membaca arahan dan menambahkan peringatan mengenai penyiraman sederhana pada selang waktu yang disyorkan ke kalendar atau telefon. Lebih-lebih lagi, secara berasingan untuk musim sejuk dan musim panas.

Versi moden autowatering untuk bunga dalaman

untuk yang malas, tetapi bukan yang miskin - "Pot Pintar untuk Tanaman Pot Parrot". Dia melakukan semuanya sendiri: mengukur kelembapan, suhu, pencahayaan, kandungan nutrien dan, yang paling penting, air, jika perlu, dari tangki terbina dalam.

Lebih-lebih lagi, setelah berputar jauh dan lama, anda selalu boleh menggunakan telefon pintar untuk bertanya kepada periuk pintar bagaimana keadaan ficus anda. Dan periuk akan menghantar laporan terperinci... fantastisch!