Cara menyiram bunga dan tanaman dalaman

Tumbuhan dalaman adalah haiwan peliharaan seperti kucing atau anjing. Mereka juga memerlukan penjagaan dan perhatian. Kesihatan dan penampilan cantik mereka banyak bergantung pada penyiraman tanaman. Penghidratan yang tidak betul boleh merosakkan sistem akar dan merosakkan bunga. Sekiranya terdapat banyak kelembapan, akarnya dapat mulai membusuk, dan jika sedikit - tanaman tidak akan dapat memperoleh unsur surih yang diperlukan dan akan mulai kering.

Apa yang menentukan keperluan tumbuhan untuk kelembapan

Peranan air untuk bunga sangat hebat. Fotosintesis tumbuhan, pemakanan, pembiakan bergantung kepadanya. Penyiraman tanaman dengan betul akan memastikan pertumbuhan yang baik dan berbunga yang rimbun. Rambut akar, yang terletak di akar muda, memungkinkan kelembapan keluar dari tanah dan meresap ke dalam tanaman untuk transpirasi berikutnya. Mengenai keperluan kelembapan, semuanya bergantung pada banyak faktor:

  • Keadaan asal tumbuhan. Jumlah cecair yang dimakan secara langsung bergantung pada jenis bunga dan keadaan tumbuh semula jadi. Contohnya, kaktus tidak memerlukan penghidratan yang kerap, seperti cyperus.
  • Suhu bilik di mana pasu bunga berada. Semakin panas udara, semakin cepat semua proses metabolik berlaku, yang bermaksud bahawa keperluan penyiraman akan lebih tinggi.
  • Kelembapan udara. Kekerapan kelembapan secara langsung bergantung pada kelembapan udara. Semakin kering suasananya, semakin cepat daun menarik kelembapan dari akar, yang bermaksud bahawa bunga perlu diairi lebih kerap.
  • Pencahayaan. Cahaya mempengaruhi fotosintesis. Semakin terang pencahayaan, semakin cepat proses ini. Ini bermakna lebih banyak air diperlukan untuk fotosintesis aktif..
  • Tanah, kualiti substrat. Sebagai contoh, tanah yang padat boleh menyebabkan genangan air, yang tidak diinginkan untuk beberapa jenis tanaman..
  • Musim. Tumbuhan dalaman, seperti tanaman luaran, merasakan musim dengan baik. Pada musim bunga dan musim panas, mereka mekar; pada musim sejuk, beberapa bunga masuk ke hibernasi, seperti violet. Dengan pertumbuhan aktif, penyiraman semestinya maksimum, dalam tempoh tenang - minimum.
  • Isipadu periuk. Ukuran periuk harus sesuai dengan dimensi sistem akar. Sekiranya terdapat sedikit tanah, kelembapan cepat menguap daripadanya dan tanaman terasa tidak enak.

Apa air untuk menyiram bunga

Semasa menyiram, seseorang harus mengambil kira bukan sahaja ciri-ciri di atas, tetapi juga kualiti air itu sendiri. Sebelum anda mula menambahkan cecair ke dalam periuk, pastikan ia memenuhi keperluan yang diperlukan:

  1. Suhu. Ia mestilah 22-24 darjah, pada musim panas, pemanasan hingga 30 darjah dibenarkan. Sekiranya anda menyiram dengan air sejuk, daunnya akan layu dan jatuh. Hasil yang sama akan berlaku jika ruangan sejuk, dan air untuk pengairan hangat. Kes ideal - suhu air mestilah 2-3 darjah lebih rendah daripada suhu udara.
  2. Struktur. Pilihan terbaik ialah air hujan lembut atau cair dengan kandungan minimum magnesium dan kalium, tetapi di kawasan perindustrian lebih baik tidak menggunakannya kerana banyaknya kekotoran berbahaya. Air paip keras juga digunakan, tetapi pertama-tama ia mesti dipertahankan selama sehari sehingga klorin berbahaya terlepas dari itu. Untuk melakukan ini, kumpulkan jumlah cecair yang diperlukan di dalam bekas dan letakkan di tempat yang sejuk. Jangan tutup dengan penutup!
  3. Baja Sekiranya perlu, beri makan tanaman. Untuk melakukan ini, gunakan air dengan baja yang dicairkan hanya mengikut arahan, jika tidak, bunga itu mungkin sakit, walaupun berpakaian alami atau kapur.

Peraturan untuk menyiram bunga

Sebelum membawa pot tanaman dalaman ke rumah, baca peraturan berikut, yang berguna bagi mereka yang ingin mengetahui cara menyiram bunga:

  • Lebih baik diisi daripada dicurahkan. Kekurangan kelembapan mudah diisi, tetapi membuang lebihan dari bumi tidak mungkin lagi, ia boleh menyebabkan pembusukan.
  • Akses adalah udara. Harap maklum bahawa terdapat beberapa lubang di periuk di bahagian bawah.
  • Baca mengenai tanaman. Beberapa spesies seperti penyiraman yang kerap, yang lain - jarang.
  • Air jika perlu dengan kekerapan yang diperlukan. Jejaki keadaan bunga sekurang-kurangnya sekali setiap beberapa hari.
  • Pertimbangkan iklim mikro bilik di mana bunga itu berada.

Penyiraman atas

Sebilangan besar bunga disiram dari atas ke bawah, iaitu peniruan hujan berlaku. Untuk ini, tukang kebun mengesyorkan menyimpan tong penyiram dengan muncung, yang akan membahagi satu aliran menjadi selusin sungai kecil. Jika tidak, tanah akan dihanyutkan dan akarnya terdedah. Penyiraman boleh dibuat secara bebas dari botol plastik biasa, anda hanya perlu membuat beberapa lubang di penutupnya. Pada pengairan atas, air melewati seluruh ketebalan tanah, secara beransur-ansur turun ke rambut akar bawah. Cuba jangan membasahi daun dan batang.

Menyiram di dalam kuali

Terdapat tanaman rumah yang harus ditambahkan ke dalam kuali. Ini termasuk spesies dengan titik pertumbuhan sensitif kelembapan. Ini tidak bermaksud bahawa mereka tidak boleh disiram dari atas. Itu mungkin dan perlu, tetapi sangat jarang berlaku. Sekiranya tanaman, misalnya, adalah sanggul rawa yang sama, yang memerlukan kandungan akar di dalam air. Penambahan bendalir ke bah sering digunakan ketika sulit mencapai kawasan tanah yang terbuka, seperti, misalnya, dalam kasus kerdil senpolia. Tukang kebun berpengalaman yang tahu cara menyiram bunga dengan betul, disarankan menggunakan tikar khas.

Isipadu Penyiraman

Sekiranya anda melihat petunjuk, yang menunjukkan cara menyiram bunga domestik, untuk satu atau satu jenis tanaman lain, anda dapat melihat petunjuk seperti itu: penyiraman terhad, sederhana atau banyak. Ini bermaksud bahawa setiap tanaman domestik memerlukan sejumlah cecair, yang boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan luaran, jenis dan kualiti tanah, jumlah periuk dan musim..

Terhad

Pengairan jenis ini dilakukan apabila tanah mengering di dua pertiga bahagian. Ini mudah diperiksa dengan tongkat kayu biasa, yang tersangkut di tanah. Sekiranya tanah lembap, anda perlu menunggu sehingga kering. Dengan kelembapan yang terhad, pastikan tidak ada air yang mengalir keluar dari periuk ke dalam dulang titisan. Selepas prosedur, setelah setengah jam, disarankan untuk memeriksa tahap kelembapan dan, jika perlu, menambah pengairan. Kaedah pelembapan terhad sesuai untuk sebilangan spesies buluh, kaktus, succulents, dracaena yang tahan kekeringan.

Sederhana

Pilihan untuk melembabkan tanah dilakukan ketika lapisan atas substrat mengering sebanyak 1,3-1,5 cm. Tumbuhan perlu dibanjiri dengan air, sehingga tanah dibasahi sepenuhnya dan kerak tanah hilang. Sebaik sahaja cecair mula mengalir melalui bukaan ke dalam kuali, penyiraman bunga rumah berhenti, dan cecair mengalir setelah dua minit. Kilang itu tidak boleh "berenang" di dalam air. Sesuai untuk fittonia, begonia, ivy berdaging, monstera, panah, geranium, clivia, gloxinia, crinum (pada musim sejuk).

Berlimpah

Sebelum penghidratan sedemikian, pastikan bumi di dalam periuk kering. Penyiraman tanaman dalaman dilakukan sehingga air mula memenuhi kuali. Selepas itu, bunga itu dibiarkan sebentar sehingga lebihan cecair keluar melalui lubang. Air kemudian mesti disalirkan dari bah. Penyiraman yang banyak disukai oleh tumbuhan yang secara semula jadi tinggal di kawasan rawa. Kaktus tidak boleh disiram dengan cara ini.

Bila hendak menyiram bunga

Kekerapan dan kekerapan penyiraman bergantung pada jenis tanaman. Succulents mentolerir kekeringan dengan baik, sebilangan wakil bulbous dalam tempoh keadaan pasif. Haworia boleh lakukan tanpa menyiram selama setahun atau lebih. Tumbuhan seperti ini sesuai untuk orang yang sering melakukan perjalanan. Myrtle, azalea, anthurium, perone putih, passionflower dan orkid tropik memerlukan pengairan yang kerap.

Pelembapan terbaik dilakukan berdasarkan permintaan. Daun yang dicelup adalah isyarat pertama bahawa bunga itu memerlukan kelembapan. Tetapi sila berhati-hati. Sekiranya pengairan dilakukan dengan kerap, dan tanaman terus layu, maka alasannya berbeza. Mengenai waktu harian, disarankan untuk melakukan pelembapan pada waktu malam, ketika masih ada sinar matahari, atau pada waktu pagi.

Kaedah penyiraman automatik

Bunga yang suka air, lama-lama, dapat dibasahi dengan penyiraman automatik. Untuk ini, kaedah yang digunakan akan menjawab persoalan bagaimana menyiram bunga semasa percutian:

  • sumbu;
  • botol plastik;
  • dulang tanah liat yang diperluas;
  • beg plastik;
  • penitis perubatan;
  • hidrogel;
  • tikar;
  • periuk automatik;
  • termos untuk pelembap;
  • sistem penyiraman automatik siap pakai.

Mana-mana kaedah ini mesti diuji terlebih dahulu. Oleh itu, anda boleh memilih bahagian air yang diperlukan oleh haiwan peliharaan berbunga untuk pertumbuhan yang baik. Juga teliti semua kebaikan dan kaedah setiap kaedah. Sebagai contoh, kaedah rumah hijau dari beg plastik air boleh menyebabkan jamur dan kulat, dan hidrogel memerlukan pemindahan lengkap. Sistem kereta siap pakai adalah kaedah terbaik, tetapi mahal.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaikinya!

Baja tanaman dalaman dengan ubat-ubatan rakyat

Baja untuk tanaman domestik diperlukan pada semua peringkat pembangunan. Tanpa mereka, budaya tumbuh dengan buruk, tidak mekar, kehilangan penampilan yang rapi. Rak kedai khusus dipenuhi dengan pelbagai jenis pakaian ketat yang kompleks. Walau bagaimanapun, tidak sukar untuk menyiapkan baja yang baik di rumah dari kaedah improvisasi.

Berpakaian bunga dalaman

Bunga rias rumah adalah bahagian penting dari pertumbuhannya yang baik dan berbunga yang banyak. Kebolehlaksanaan penggunaan baja biasa ditentukan oleh sekumpulan nutrien dalam pot bunga. Sekiranya anda tidak membaja sekurang-kurangnya 2 minggu sekali, tanaman akan mula kelaparan. Ini akan memberi kesan negatif kepada penampilan mereka.

Baja nutrien mudah disediakan sendiri tanpa meninggalkan rumah anda. Bahan buangan sampah boleh dijadikan bahan mentah: kulit pisang, kulit telur, air akuarium, sekam bawang, teh tidur, kopi. Sebatian tanaman tidak hanya menyuburkan tanah dan memperkaya dengan vitamin, tetapi juga membasmi kuman dan menyumbang kepada penyelesaian mikroorganisma bermanfaat.

Bilakah deposit?

Bergantung pada musim, keperluan untuk elemen makro dan mikro berbeza pada tanaman.

Musim bunga

Sekiranya pada musim sejuk tanaman berada dalam tempoh tidak aktif, pada musim bunga mereka bangun dan mulai tumbuh, ambil tunas. Dalam tempoh ini, pengisian semula dari luar adalah penting untuk bunga. Baja digunakan setiap 14-21 hari sehingga berbunga. Formulasi nutrien dengan kandungan nitrogen yang tinggi (awal musim bunga) dan fosforus, kalium (sebelum berbunga) muncul.

Nota. Tidak boleh menggunakan baja cair ke tanah kering. Kilang mesti disiram terlebih dahulu.

Pada musim panas, pemberian makanan diteruskan, kerana tanaman menghabiskan semua tenaga dan bekalan nutrien untuk berbunga. Dalam tempoh ini, keperluan untuk kalium meningkat. Baja digunakan setiap 14 hari..

Semasa menyembur, pastikan bahawa pembajaan tidak jatuh pada perbungaan. Jika tidak, bintik-bintik coklat jelek akan muncul di bahagian kedua..

Kejatuhan

Tumbuhan dalaman berpakaian teratas, serta penyiramannya yang banyak, harus dikurangkan dengan ketara dengan kedatangan musim luruh. Jika tidak, anda boleh mengganggu penyediaan bunga untuk berehat musim sejuk. Baja fosforus muncul dalam tempoh ini..

Mereka dibuat setiap 30 hari, dan mengambil separuh daripada dos musim panas. Satu-satunya pengecualian adalah tanaman rumah yang mempunyai masa berbunga pada musim gugur. Untuk tanaman seperti itu, baja berterusan pada musim panas. Hanya keutamaan yang diberikan kepada bentuk berbutir yang mempunyai tindakan yang berpanjangan.

Dengan bermulanya cuaca sejuk, tanaman harus memberi rehat dengan suhu yang lebih rendah daripada biasa. Dalam tempoh ini, tidak hanya rehat, tetapi juga penanaman tunas untuk musim berikutnya.

Pada musim sejuk tidak memerlukan baja, dan juga penyiraman biasa. Pengecualian adalah tumbuh-tumbuhan yang mula mekar dengan bermulanya musim sejuk. Mereka diberi makan seperti biasa (dua kali sebulan) dengan sediaan yang mengandungi kalium, fosforus.

"Baja rumah"

Penanam bunga yang berpengalaman di gudang mereka memiliki pelbagai jenis baja rumah yang mudah dibuat dari bahan buangan. Pakaian berpakaian berkhasiat dan mesra alam ini akan dihargai oleh semua tanaman dalaman..

Gula

Hampir semua bunga rumah suka gula. Ia terdiri daripada 2 komponen: fruktosa dan glukosa. Yang terakhir membekalkan budaya dengan tenaga, dan mendorong penyerapan sebatian organik. Untuk menyerapnya sepenuhnya, anda memerlukan jumlah karbon dioksida yang mencukupi. Sekiranya tidak mencukupi, gula akan menyebabkan jamur.

Penggunaan ubat EM akan membetulkan keadaan. Sebagai bahan mentah menggunakan gula ketulan atau glukosa farmasi. Untuk 1000 ml air, diperlukan 1 kepingan gula atau 1 tablet glukosa. Kekerapan penggunaan - tidak lebih dari 1 kali sebulan.

Ragi

Oleh kerana nilai pemakanannya, ragi sangat dihargai oleh tukang kebun. Mereka terkenal dengan kandungan hormon yang tinggi yang mengatur pembahagian sel. Selain itu, ragi kaya dengan vitamin B-kumpulan, tiamin dan auksin..

Mereka mempercepat mineralisasi sebatian organik, menghasilkan unsur makro asas, meningkatkan aktiviti mikroorganisma bermanfaat di dalam tanah. Ragi dalam komposisi dekat dengan kompleks mineral.

Baja disediakan seperti berikut: 2 g yis dicairkan dalam 1000 ml air suam, 3 sudu besar gula ditambahkan. Sapukan sebulan sekali untuk tanaman berbunga dan hiasan..

Kopi tidur

Baja ini lebih sesuai untuk tanaman yang menyukai tanah yang sedikit berasid. Kopi hanya membantu menurunkan pH. Selain itu, tanah kering yang tertanam di dalam tanah menjadikan bumi longgar, lembab dan bernafas..

Sebagai tambahan kepada fungsi pemakanannya, kopi meningkatkan kualiti tanah, menyumbang kepada pengembangan mikroflora yang bermanfaat.

Daun teh

Minum teh, yang telah dikeringkan terlebih dahulu, akan dijadikan sebagai hiasan dalaman buatan sendiri. Ia akan memenuhi tanah dengan bahan berguna, dan juga memperbaiki strukturnya. Selalunya, daun teh kering tertanam di dalam tanah atau dimasukkan ke dalam periuk baru ketika menanam tanaman. Bahan kering tidak boleh lebih dari 1/3 daripada jumlah jisim tanah.

Violet sangat responsif untuk memberi makan dengan minum teh. Baja ini menyumbang kepada penanaman tunas yang cepat dan berbunga panjang. Juga, teh tidur kering akan berfungsi sebagai mulsa yang indah dan melindungi bunga dari kehilangan kelembapan..

Setiap perempuan simpanan mempunyai kepingan roti basi. Tidak perlu membuangnya, tetapi lebih baik mengeringkannya, sebelum memotongnya menjadi kiub kecil. Baja ini digunakan seperti berikut: keropok direndam dalam air suam, ditutup dengan penutup, dan beban dihalang dari atas. Biarkan mati sekurang-kurangnya seminggu.

Anda boleh menambah rumput rumpai untuk mendapatkan baja buatan rumah yang lebih baik. Selepas 7 hari, komposisi disaring dan digunakan untuk pengairan tidak lebih dari 1 kali dalam 14 hari. Sebelum ini, ia dibiakkan dalam nisbah 1:10. Anda boleh memberi makan tanaman rumah dengan baja roti..

Kulit pisang

Kulit pisang boleh digunakan dengan pelbagai cara. Yang paling biasa adalah penyediaan infus. Untuk melakukan ini, ambil kulit segar, potong dan letakkan di dalam balang. Tuangkan air mendidih, biarkan selama satu hari. Kemudian disaring, dicairkan dalam air (1: 3) dan digunakan untuk memberi makan bunga dua kali sebulan.

Kulit pisang juga dikeringkan, digiling menjadi serbuk dan dimasukkan ke dalam tanah untuk meningkatkan ciri strukturnya. Kulitnya mengandungi banyak kalium, dan oleh itu sangat berguna untuk tanaman berbunga pada musim bunga dan musim panas. Pembalut atas seperti itu bukan sahaja akan menyokong tanaman dalam fasa berbunga, tetapi juga memperluasnya.

Kulit limau

Kulit jeruk, jeruk nipis, lemon, limau gedang membekalkan tanah dengan vitamin dan pada masa yang sama membasmi kuman. Untuk menyediakan infusi, anda memerlukan bahan mentah segar dan air mendidih. Komposisi yang dihasilkan dibiarkan selama 12 jam.

Kemudian disaring dan digunakan sebagai pembalut atas yang berguna. Selain itu, kulit sitrus digunakan untuk penyemburan. Alat ini membolehkan anda berjaya menangani pelbagai penyakit dan perosak (terutamanya dengan hama labah-labah).

Kulit telur

Ia adalah sumber kalsium yang sangat baik. Untuk mendapatkan baja, mereka dihancurkan dan diisi dengan air (6 cengkerang per liter air). Bekas ditutup dengan kain kasa, dibiarkan hangat selama 7 hari.

Selepas masa ini, baja disaring, dicairkan dengan air (1:10) dan digunakan untuk memberi makan bunga. Baja semula jadi ini sangat penting bagi tanaman yang tidak bertolak ansur dengan pengasidan tanah..

Kupas bawang

Tidak ada nyonya rumah yang membuang kulit bawang. Ini adalah alat yang paling popular untuk menyediakan pembalut buatan sendiri dan kawalan perosak. Di samping itu, ia universal - sesuai untuk haiwan peliharaan hijau.

Untuk menyediakan penyelesaian yang sihat, ambil 60 g sekam setiap 2000 ml air. Rebus selama 15 minit, bersikeras 4 jam. Kemudian ditapis dan digunakan untuk menyiram atau menyemburkan bunga rumah.

Kaldu kentang

Air yang tersisa setelah memasak kentang mengandungi sejumlah besar nutrien, dan oleh itu dapat digunakan dengan baik untuk memberi makan tanaman dalaman. Selain itu, pati kentang memberi kekuatan dan tenaga tanaman..

Pemakaian top seperti ini sangat mempengaruhi perkembangan sistem akar tanaman. Setelah mendidih kentang, larutan disejukkan dan dicairkan dengan air (1: 3). Perkara utama adalah bahawa ia tidak masin. Baja ini sangat sesuai untuk tanaman hiasan, dengan daun berdaging yang kuat..

Jus lidah buaya

Tumbuhan ini terkenal dengan sifat antiseptiknya, dan oleh itu berfungsi sebagai perangsang pertumbuhan yang sangat baik, memulihkan tanaman yang rosak oleh perosak, memberi kekuatan, menguatkan sistem imun.

Untuk menyediakan baja, mereka mengambil warna merah tua yang berumur 4 tahun atau lebih. Sebilangan daun dipotong dan diletakkan di dalam peti sejuk, dibungkus dengan polietilena. Dalam seminggu mereka akan memberikan jus maksimum dan akan siap untuk proses selanjutnya. Mereka mengisar, memerah jusnya. Yang terakhir dicairkan dalam air (setengah sudu teh setiap 1000 ml air) dan digunakan untuk menyiram dua kali seminggu.

Abu rokok (abu)

Abu dari rokok juga tidak boleh dibuang. Daripadanya, dan juga dari abu kayu, anda boleh menyediakan baja mineral yang indah. Untuk 1000 ml air, anda memerlukan dua sudu besar abu. Dressing top ini dipakai setiap 2 minggu..

Oleh kerana sebilangan besar mineral, terutama kalium, fosfor, sangat diperlukan semasa pembentukan tunas, berbunga, dan juga pada musim gugur untuk persiapan produktif untuk tempoh tidak aktif. Terutama seperti abu begonia, siklamen, geranium dan fuchsia.

Air akuarium

Ini mengandungi sebilangan besar elemen berguna yang merangsang pertumbuhan dan perkembangan tanaman dalaman yang betul. Sebagai peranan baja, adalah kebiasaan menerapkannya dari awal musim bunga hingga pertengahan bulan Julai.

Air akuarium menormalkan tahap keasidan, mempromosikan penyelesaian mikroflora bermanfaat, meningkatkan kualiti tanah. Berkat banyaknya nitrogen, ia membantu tanaman cepat keluar dari tempoh tidak aktif dan memulakan pertumbuhan.

"Pembalut farmasi"

Baja buatan sendiri yang sangat baik juga boleh didapati dari produk farmasi yang murah yang dimiliki oleh hampir semua suri rumah. Sebahagian daripadanya mempunyai kesan yang sangat kuat, dan oleh itu digunakan sekali dalam setahun, atau lebih jarang..

Ubat Gigi (serbuk)

Serbuk gigi, yang tidak dapat dilupakan oleh semua orang, digunakan bukan hanya untuk tujuan yang dimaksudkan, tetapi juga untuk memberi makan tanaman dalaman. Untuk menyediakan komposisi pemakanan, ambil setengah gelas air, dua sudu besar serbuk dan abu, satu sudu tembaga sulfat. Semua komponen dicampur dengan baik sehingga larut..

Kemudian gali tanah dengan hati-hati di akar bunga, lembapkannya dan batangnya dengan larutan ini. Selepas tanaman tidak disiram selama 7 hari. Bahkan dibenarkan meletakkan bunga di almari gelap. Selama ini, dia tidak akan mati, tetapi penyelesaiannya akan menyembuhkan akar busuk.

asid succinic

Tablet nondescript dengan asid succinic mudah didapati di mana-mana farmasi. Bahan ini adalah penyokong pertumbuhan yang kuat dan mampu menghidupkan semula walaupun bunga yang sangat teruk dan mati..

Di samping itu, ia mengandungi mineral yang sangat diperlukan untuk tanaman domestik, vitamin. Untuk mendapatkan komposisi pemakanan, 1 tablet dilarutkan dalam baldi air. Memohon penyiraman. Sekali cukup untuk setahun.

minyak kastor

Kastor digunakan sebagai baja untuk tanaman berbunga. Ini menyumbang kepada pembentukan tunas yang produktif, berbunga yang banyak. Sapukan pakaian dalam seperti musim bunga hingga pertengahan musim panas.

Komposisi disediakan dengan cara berikut: sesudu kecil minyak diambil setiap 1000 ml air. Kekerapan berpakaian teratas - sekali setiap 14 hari. Penyelesaiannya tidak dapat disimpan, oleh itu, penyelesaian baru disediakan setiap kali..

Ini merujuk kepada unsur-unsur kimia yang tidak dapat dijumpai di alam dalam bentuk paling murni. Ia biasanya merupakan komponen tak terpisahkan dari sebatian kompleks. Walau bagaimanapun, elemen jejak inilah yang penting untuk bunga rumah. Ia tidak hanya merangsang pertumbuhan mereka, mendorong pembungaan yang produktif, tetapi juga melindungi dari sejumlah penyakit, mengusir hama.

Ia diperlukan untuk semua, tanpa pengecualian, tanaman dalaman. Iodin termasuk dalam baja yang paling kompleks. Ia digunakan untuk mencegah jamur, cendawan tepung, melindungi kekebalan tanaman. Untuk menyediakan komposisi yang berguna, ambil 20 ml bahan per 7000 ml air. Digunakan untuk rawatan benih, menyuburkan tanaman dewasa, menyembur.

Amonia

Telah diketahui bahawa amonia adalah sumber nitrogen yang sangat baik, yang juga diserap dengan sempurna oleh tanaman rumah. Tindakannya setanding dengan pengaruh amonia: ia membantu mengembalikan kekuatan, menyegarkan, memberi inspirasi kepada kehidupan baru.

Komposisi berguna disediakan dari sudu besar alkohol setiap 1000 ml air. Setelah menyiram, bunga berubah di depan mata kita: dedaunan menjadi lebih tepu, kuat, tunas mulai berbaring. Di samping itu, ammonia membasmi kuman tanah, membunuh patogen.

Vitamin C

Penyediaan vitamin ini berjaya digunakan untuk memberi makan tanaman yang lebih suka tanah berasid. Ini adalah hidrangeas, azalea, camelia. Sekiranya anda kerap menyiram bunga ini dengan larutan asid askorbik (1 tablet per 1000 ml), maka ia akan sentiasa tumbuh dan berkembang dengan baik..

Untuk sisa tanaman domestik, termasuk tanaman yang tidak berbunga, komposisi yang berbeza lebih sesuai: 1 tablet asid askorbik, satu sudu besar ragi kering dan pasir per 1000 ml air. Larutan dibiarkan selama 24 jam, sebelum digunakan dicairkan dalam nisbah 1:10.

Sekiranya tanaman rumah sakit dengan klorosis, anda harus melarutkan sesudu kecil besi sulfat dan 25 tablet asid askorbik dalam 1000 ml air. Sebelum diproses, komposisi dicairkan 5 kali. Sapukan setiap 8-12 hari.

Permanganat kalium

Bahan kimia ini kaya dengan kalium dan mangan - unsur penting bagi tanaman rumah untuk pertumbuhan dan perkembangan normal. Kalium permanganat mengasidkan tanah, dan oleh itu memakannya sangat disukai oleh hidrangeas, begonia, tradescantia.

Ia mengatasi serangga berbahaya, membasmi kuman tanah. Permanganat kalium yang dibiakkan untuk pengairan sentiasa dalam kepekatan yang berbeza. Yang terakhir bergantung pada keadaan tanaman, spesiesnya, dan kekurangan elemen makro dan mikro aktif. Penyelesaian sejagat - merah jambu pucat. Sapukan sebulan sekali.

Kesimpulannya

Tumbuhan rumah memerlukan pemakanan dan penjagaan yang betul. Tidak selalu disarankan untuk membeli persiapan yang dibeli di kedai yang mahal; pakaian atas yang berkhasiat mudah disiapkan di rumah dengan cara improvisasi.

Memupuk bunga dan tanaman rumah dengan ubat-ubatan rakyat

Pasti, ramai yang akan bersetuju dengan pandangan bahawa bunga - ini adalah salah satu ciptaan alam yang paling indah. Sejak zaman dahulu, bunga hanya tumbuh di jalan, tetapi secara beransur-ansur orang belajar menanam bunga di rumah sehingga mereka dapat menggembirakan kita sepanjang tahun. Walaupun terdapat salji, salji salji dan es di luar tingkap, bunga yang indah dapat berdiri di ambang tingkap dan mengingatkan kita akan musim panas. Namun, bunga yang kuat dan sihat yang mekar dengan warna terang dan tanaman dalaman yang lain tidak dapat diperoleh tanpa menggunakan baja. Paling baik, apabila berpakaian untuk bunga adalah semula jadi. Dalam artikel ini kita akan membincangkan bagaimana cara membaja tanaman dengan lebih baik, kapan cara terbaik dilakukan dan apa.

Apabila tanaman perlu diberi makan?

Anda perlu memberi makan tanaman dalaman lebih kerap daripada yang anda fikirkan. Ini disebabkan oleh hakikat bahawa kawasan pemakanan tanaman dan bunga dalam ruangan terhad, bahkan periuk terbesar tidak dapat memberikan bunga dengan nutrien yang akan diterima dari tanah di tanah terbuka. Anda boleh keluar dari situasi ini dengan mencuba menanam tanaman menjadi tunas baru dari semasa ke semasa. Tetapi setelah dua bulan setelah ditransplantasikan ke tanah baru, tanaman itu kembali menunjukkan tanda-tanda kekurangan zat makanan. Oleh itu, mengikut ciri-ciri tanaman dalaman, anda dapat menentukan masa ketika berpakaian atas akan memberikan hasil yang terbaik..

Isyarat keperluan untuk mengisi semula:

  • Perlahankan.
  • Warna daun menjadi lebih pucat, daunnya sendiri berkurang, mereka jatuh.
  • Berhenti berbunga, bunga jatuh walaupun tanpa dibuka.
  • Kemunculan daun kuning, kemunculan bintik-bintik pada daun dan momen tidak menyenangkan yang lain.

Apa baja semula jadi yang boleh digunakan?

Untuk bunga di rumah, lebih baik menggunakan baja semula jadi, merawat tanaman dengan ubat-ubatan rakyat. Mari lihat produk apa yang boleh dijadikan makanan tumbuhan..

1. Gula tebu atau bit. Baja semula jadi yang paling biasa di kalangan penggemar tanaman rumah adalah gula biasa, gula tebu dan bit. Glukosa, yang terurai ketika gula terbentuk, adalah sumber tenaga dari banyak proses di dalam tanaman. Fungsi glukosa lain: membina. Walau bagaimanapun, glukosa berfungsi dengan baik sekiranya terdapat satu syarat: karbon dioksida.

Agar umpan gula memberikan hasil yang baik, gunakan resipi berikut: kami larutkan satu sudu besar dalam setengah liter air dan tuangkan larutan tanaman. Gunakan penyelesaian sedemikian paling banyak sekali sebulan.

2. Umpan kopi. Kaedah lain untuk menambah bunga rumah anda adalah dengan kopi. Kualiti positif baja ini adalah sukar untuk menyiapkannya: anda hanya perlu minum kopi. Namun, perhatikan fakta bahawa tidak semua tanaman domestik bertolak ansur dengan kopi dan peningkatan keasidan tanah. Daripada kopi, anda juga boleh menggunakan pembuatan teh.

Semasa menggunakan daun teh sebagai baja, ingatlah bahawa lalat hitam menyukai daun teh.

3. Berpakaian atas sitrus. Kupas banyak tanaman tropis, seperti jeruk keprok, jeruk, dan pisang, dapat digunakan sebagai umpan yang sangat baik untuk bunga rumah. Sebelum menggunakan kulitnya, ia mesti disediakan. Penyediaannya adalah seperti berikut: kisar kulit sitrus, kemudian isi satu balang liter ke dalam sepertiga bahagian zaitun cincang, dan kemudian tuangkan air mendidih. Campuran yang dihasilkan harus disuntik selama sehari. Selepas itu kami mengeluarkan semangat, tambahkan air ke balang untuk membuat satu liter, dan kemudian air bunga kami.

4. Abu semula jadi. Pada pandangan pertama, mungkin abu tidak dapat membantu menyelesaikan masalah penyakit tumbuhan. Walau bagaimanapun, pandangan pertama adalah salah. Abu mengandungi banyak fosfor, besi, zink dan kalium, yang sangat diperlukan oleh tanaman. Untuk bunga dalaman, abu digunakan seperti berikut: campurkan abu dengan tanah semasa pemindahan tanaman. Anda juga boleh menggunakan abu dalam bentuk cair: satu sudu besar. larutkan abu dalam satu liter air pada suhu bilik. Air bunga dengan larutan ini seminggu sekali..

5. Rias atas ragi. Mungkin, sedikit orang menyedari bahawa ragi adalah alat yang sangat baik untuk mempercepat pertumbuhan tanaman. Ragi harus bertindak atas unsur-unsur yang terdapat dalam komposisi mereka. Kajian saintifik menunjukkan bahawa di bawah pengaruh ragi, aktiviti mikroorganisma di dalam tanah meningkat, tahap karbon dioksida yang dihasilkan meningkat..

Resipi memasak yis adalah seperti berikut: campurkan sepuluh gram. ragi dan satu sudu gula tebu. Larutkan campuran yang dihasilkan dalam satu liter air pada suhu bilik. Kami mempertahankan penyelesaian selama dua jam, dan sekali lagi mencairkan larutan dengan air dalam nisbah satu hingga lima. Selepas itu, kita sudah menyiram bumi di sekitar bunga-bunga rumah.

6. Pemakaian bahagian atas bawang. Produk, tanpanya hidangan masakan kami, bawang, nampaknya tidak dapat difahami, dapat digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga untuk berkebun. Pembalut atas bawang disediakan dari kulit bawang, ia memberi kesan positif kepada pertumbuhan bunga. Dengan cepat, hasil yang baik dapat dicapai dengan menggunakan resipi berikut: tuangkan lima puluh gram sekam bawang dengan dua liter air mendidih. Gaul hingga sebati dan kuah mendidih sekali lagi, kemudian rebus selama sepuluh minit lagi. Seterusnya, larutan disuntik selama tiga jam. Seterusnya, anda perlu menyaring kaldu dan menyiramnya dengan tanaman.

7. Kuah sayur. Sehingga kini, penggunaan kaldu sayur untuk rawatan bunga domestik belum dapat dikaji dengan secukupnya. Tetapi banyak tinjauan menunjukkan bahawa ini adalah kaedah yang cukup berkesan..

8. Air dari akuarium. Sekiranya anda tidak mahu mengeluarkan wang untuk mendapatkan kelulusan buatan yang mahal, dan anda mempunyai akuarium, maka air daripadanya dapat digunakan sebagai baja yang hebat. Sebilangan besar zat terkandung di dalam air dari akuarium yang mempercepat kadar pertumbuhan bunga domestik. Sebaiknya gunakan pakaian berpakaian seperti itu pada musim panas dan musim luruh, apabila tanaman memerlukan pemakanan tambahan, tetapi pada musim panas lebih baik meninggalkan air akuarium.

9. Asid succinic. Apakah asid succinic? Ini adalah bahan khas yang diperoleh semasa pemprosesan ambar semula jadi. Bahan ini mempunyai banyak khasiat berguna yang memberikannya populariti di antara baja untuk bunga dalaman. Gunakan resipi berikut untuk menyiapkan umpan asid succinic: ambil satu gram asid dan cairkan dalam lima liter air suhu bilik. Penyelesaian yang dihasilkan tidak hanya dapat menyiram tanah di sekitar tanaman, tetapi juga menyemburkan daunnya.

Asid adalah ubat kuat, jadi ia mesti jarang digunakan, paling banyak sekali dalam setahun.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa tidak kira apa jubah bunga rumah yang anda pilih, ingat bahawa anda tidak perlu memperkenalkannya dalam dua bulan pertama setelah menanam bunga dalaman ke tanah baru. Juga, sebelum anda mula membaja bunga rumah, menyiram tanah dengan teliti, ini akan melindungi anda dari kematian tanaman dengan kepekatan pembuahan yang terlalu tinggi. Ikuti nasihat di atas dan bunga anda akan sentiasa menggembirakan anda.

Menyiram flora: cara menyiram bunga dalaman

Tumbuhan dalaman tidak hanya bahagian terpenting dari dalaman rumah, tetapi juga sumber udara bersih di dalam rumah. Ketahui cara menyuburkan tumbuh-tumbuhan dengan kelembapan dengan betul, sehingga dapat menumbuhkan pertumbuhan dan umur panjang yang subur!

Menyiram tanaman dan jumlah air yang mencukupi adalah kunci untuk pertumbuhan dan kesihatan tanaman sepenuhnya. Setiap pemilik pot bunga harus memahami bahawa tanpa penjagaan yang betul, tanaman akan layu..

Warna dalaman yang betul dan teratur didasarkan pada beberapa prinsip: kuantiti, kualiti dan suhu air yang digunakan. Tumbuhan rumah dari pelbagai jenis dan varietas memerlukan pendekatan individu, peraturan untuk merawat bunga tertentu dapat diperoleh dari perunding bunga di sebuah toko atau dijumpai di Internet.

Cara menyiram bunga dalaman

Untuk menyiram tanaman rumah dengan betul, perlu mengkaji secara terperinci keperluan mereka, keadaan tumbuh, keadaan semasa.

Menyiram, menyembur dan mencuci tanaman rumah

Penyiraman tanaman dalaman yang betul adalah kunci pertumbuhan aktif mereka, dan dalam keadaan individu dan berbunga yang subur. Sekiranya budaya dari pelbagai spesies dikumpulkan dalam koleksi rumah anda, tentu saja anda tidak dapat mendekati mereka "dengan satu sisir". Ada yang minum air dengan penuh dendam, yang lain puas dengan penyiraman yang jarang berlaku, dan tanaman rumah ketiga (misalnya, succulents), dan bahkan lebih suka ditinggalkan sendirian dan mendatangi mereka dengan penyiram sesedikit mungkin. Dan tentu saja, jangan lupa bahawa "kebersihan adalah kunci kesihatan": semua "binatang peliharaan hijau" perlu mencuci dan membersihkan.

Pokok-pokok dalaman tumbuh hampir ke siling; cache-pot dengan tanaman gantung yang subur; tingkap dengan orkid eksotik atau lautan azalea dan violet dengan pelbagai warna... Segala sesuatu dapat dengan mudah berubah menjadi kenyataan jika anda mengikuti beberapa petua untuk menyiram, menyembur, mencuci, memberi makan dan menanam tanaman rumah.

Penyiraman bunga dalaman yang betul adalah yang paling penting dan pada masa yang sama adalah tugas yang paling sukar dalam merawat tanaman. Malangnya, tidak ada cadangan universal yang tepat untuk penyiraman. Seberapa kerap anda perlu menyiram bunga rumah bergantung kepada banyak faktor individu: ciri budaya, lokasi, musim, dan sebagainya.

Dalam artikel ini, anda akan belajar cara yang lebih baik untuk menyiram tanaman dalaman, seberapa sering melakukannya, cara menyemburkan bunga rumah, mencuci dan membersihkan dari habuk..

Mengapa saya memerlukan penyiraman bunga di rumah?

Mula-mula anda perlu memahami mengapa penyiraman tanaman dalaman diperlukan. Air diperlukan untuk tanaman dengan pelbagai alasan. Pertama, ini adalah komponen utama tisu: beberapa tumbuh-tumbuhan, terutamanya tumbuh-tumbuhan berumput dengan batang lembut, terdiri daripada 90% air.

Air juga mempunyai fungsi pemakanan. Garam mineral yang terkandung di dalam tanah dilarutkan di dalamnya; ia membawanya dari akar ke daun tanaman. Dan akhirnya, air memainkan peranan penting dalam proses pernafasan: ia menguap melalui stomata yang terletak di bahagian bawah daun dan melembapkan udara di sekitar tumbuhan.

Apa yang berlaku tanpa penyiraman bunga dalaman secara berkala? Sekiranya tanaman rumah tidak cukup disiram, maka, seperti yang ditunjukkan oleh praktik, daun dan bunga menjadi lembik dan kendur, pada spesies berumput akan jatuh. Kemudian daun layu dan jatuh.

Pada tanaman kaktus dan sukulen, yang biasanya mengandung banyak air, dengan kekurangan kelembapan, seseorang dapat dengan jelas melihat kerutan seluruh tanaman.

Tetapi sebelum mengambil sebotol air dan menyiram tanaman dalaman sebanyak mungkin dengan gejala di atas, dengan sepenuh hati, anda perlu berfikir bahawa penyiraman bunga rumah yang berlebihan, yang menyebabkan kelembapan berlebihan, juga berbahaya bagi tanaman, dan gejala muncul sama yang paling banyak dengan kekurangan kelembapan.

Mengapa ini berlaku dapat dijelaskan secara sederhana: dengan penyiraman dan penyemburan tanaman dalaman yang berlebihan di dalam tanah, semua liang yang sebelumnya berisi udara dipenuhi dengan air. Dalam kes seperti itu, ahli botani berbicara tentang "genangan air yang tergendala." Di tanah yang tidak mengandung udara, sistem akar tidak lagi dapat berfungsi dengan normal dan menyerap air. Dengan penyiraman tanaman domestik yang berlebihan, bekalan ke bahagian atas tanaman berhenti, ia kering, sementara bahagian bawahnya "tenggelam".

Anda dapat mengetahui bagaimana tumbuh-tumbuhan sensitif bertindak balas terhadap genangan air dan pengeringan tanah dari cadangan untuk merawat spesies tertentu..

Bahagian seterusnya artikel dikhaskan untuk seberapa kerap anda perlu menyiram bunga dalaman, dan dengan faktor apa anda boleh menyebarkan tahap penggunaan air.

Berapa kerap saya perlu menyiram bunga dalaman: faktor penggunaan air oleh tanaman domestik

Kerana tidak ada resipi seragam untuk penyiraman bunga rumah yang betul, anda harus membiasakan diri dengan beberapa peraturan asas, yang akan dibincangkan kemudian. Mereka akan membantu mengembangkan rasa perkadaran yang diperlukan untuk penyiraman..

Seberapa kerap baja perlu digunakan dan bila hendak menanam tanaman dapat ditentukan dengan tepat. Tetapi kekerapan penyiraman bergantung pada banyak sebab sehingga di buku-buku anda hanya akan mendapat maklumat yang hampir sama. Anda akan belajar sama ada menanam banyak atau sedikit.

Seberapa kerap anda perlu menyiram tanaman dalaman ditentukan oleh faktor berikut.

  • Bahan periuk. Tumbuhan yang sama memerlukan lebih banyak air dalam periuk tanah liat daripada yang plastik, kerana air menguap melalui dinding tanah liat berpori.
  • Saiz periuk. Di dalam periuk yang luas, tanaman memerlukan lebih banyak air daripada di periuk kecil.
  • Lokasi Di tingkap selatan, tanaman paling kerap memerlukan lebih banyak air daripada di sebelah timur, barat, dan terutama yang kurang terang.
  • Suhu. Tumbuhan memerlukan lebih banyak air di bilik yang hangat daripada di bilik yang sejuk.
  • Cuaca. Tanaman memerlukan lebih banyak air pada hari musim panas yang panas daripada pada hari yang sejuk dan hujan. Dalam keadaan panas, daun tanaman menguap lebih banyak air, yang bermaksud bahawa perlu menyiram bunga dalaman, seperti yang dinasihatkan oleh penanam tanaman yang berpengalaman, dalam tempoh ini anda lebih kerap.
  • Musim. Semasa tempoh pertumbuhan (untuk kebanyakan spesies pada musim bunga dan musim panas), ketika tanaman membentuk daun dan bunga, mereka memerlukan lebih banyak air daripada semasa tempoh tidak aktif (paling sering pada musim sejuk), ketika pertumbuhan berhenti.

Seterusnya, anda akan mengetahui kapan menyiram tanaman dalaman bergantung pada kelembapan tanah..

Bila menyiram bunga dalaman: masa penyiraman tanaman rumah

Untuk menentukan masa penyiraman bunga dalaman dengan betul, perlu memeriksa kelembapan bumi. Terdapat pelbagai jenis cara untuk melakukan ini:

  • Kaedah paling mudah: tekan ibu jari ke tanah kira-kira 1 cm dari permukaan. Sekiranya jari masih terasa lembap, maka dengan menyiram adalah mungkin untuk menunggu.
  • Kaedah profesional (periuk tanah liat sahaja): ambil periuk di tangan anda dan ketuk dindingnya. Sekiranya tanah liat berdering, anda perlu menyiram. Sekiranya suaranya teredam, masih ada kelembapan yang cukup di dalam tanah.
  • Kaedah teknikal: meter kelembapan yang direka khas direndam di dalam tanah. Mereka akan menunjukkan apabila tanah terlalu kering.

Penting! Terdapat tumbuh-tumbuhan yang undang-undang yang diterima umum mengenai kapan menyiram bunga pasu tidak berlaku. Orang seperti Syperus suka kelembapan berterusan, dan kaktus tanpa setetes air selama berminggu-minggu. Bersama dengan peraturan asas, kita tidak boleh melupakan keperluan tumbuhan secara individu.

Sekiranya anda masih tidak yakin dengan jumlah air yang betul dan kekerapan pengairan, anda harus memulakannya dengan tanaman yang mudah bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan.

Berikut ini menerangkan cara menyiram bunga dalaman dengan betul pada musim sejuk.

Peraturan untuk menyiram tanaman dalaman pada musim sejuk

Adalah sangat penting bahawa anda mengubah rejim penyiraman anda sekitar akhir bulan September. Pada masa ini, kebanyakan tumbuh-tumbuhan mulai tidak aktif, ketika pertumbuhan hampir berhenti sepenuhnya. Tumbuhan menyerap lebih sedikit kelembapan dari tanah. Untuk mengelakkan berlakunya genangan air, lebih kerap disiram.

Sebaiknya ingat tiga peraturan utama untuk menyiram tanaman dalaman pada musim sejuk:

  • Peraturan pertama. Semakin sejuk tanaman di musim sejuk, semakin sedikit air yang perlu disiram..
  • Peraturan kedua. Menyiram di rumah bunga-bunga yang memerlukan air setiap hari pada musim panas harus dilakukan tiga hari sekali pada musim sejuk.
  • Peraturan ketiga. Dengan spesies yang berbunga musim sejuk seperti azalea (Rhododendron), ini tidak berlaku. Tumbuhan serupa sepanjang tempoh berbunga memerlukan sedikit lebih banyak air..

Bahagian seterusnya artikel dikhaskan untuk fakta bahawa lebih baik menyiram bunga dalaman agar tumbuh dengan lebih baik dan menggembirakan anda dengan berbunga yang subur pada waktunya.

Lebih baik menyiram bunga dalaman: air apa yang harus digunakan untuk menyiram tanaman domestik

Pada masa-masa ketika air hujan sesuai untuk menyiram tanaman dalaman, topik ini dapat ditutup dengan cepat. Hari ini semuanya kelihatan berbeza. Di kebanyakan kawasan, apa yang jatuh dari langit lebih cenderung merosakkan tanaman dalaman daripada yang baik - begitu banyak hujan mengandungi begitu banyak bahan berbahaya. Jadi air apa yang perlu disiram bunga dalaman, agar tidak membahayakan "haiwan peliharaan hijau" mereka?

Sekiranya anda masih mahu menggunakan air hujan, anda harus mula mengumpulkannya setengah jam atau bahkan satu jam selepas bermulanya hujan. Kemudian ia akan mengandungi kekotoran bahan asing yang kurang diperlukan.

Berkenaan dengan sebatian berbahaya, air paip untuk menyiram bunga dalaman dianggap kurang bermasalah, tetapi ia juga mempunyai satu kelemahan utama: ia mengandungi kapur, dan kebanyakan tanaman tidak dapat menahan kalsium yang berlebihan. Kekerasan air diberikan dalam darjah kekerasan Jerman (° dH). Lebih-lebih lagi, 10dH bermaksud bahawa 1 mg air mengandungi 1 mg kapur. Anda dapat mengetahui kekerasan air paip anda di stesen air atau menganalisis sampel air di makmal.

Kekerasan air hingga 9 ° dH tidak menimbulkan masalah bagi kebanyakan tanaman dalaman. Kekerasan dari 9 ° hingga 12 ° dH dapat dikurangkan dengan menetap atau mendidih air. Kekerasan air di atas 12 ° dH tidak diingini untuk semua tanaman.

Sekiranya anda tahu air apa yang anda perlukan untuk menyiram tanaman dalaman, tetapi air paip di rumah anda terlalu keras, anda mesti melembutkannya, kerana tidak ada satu pun tanaman yang dapat menahan kepekatan kapur yang tinggi. Untuk melakukan ini, ambil langkah berikut:

  • Dengan kekerasan antara 10 ° dan 12 0dH, cukup mendidih air; sementara kapur disimpan dalam bentuk plak di dinding tangki.
  • Kendi dengan penapis pertukaran ion yang melembutkan air boleh dibeli di kedai. Penapis hendaklah ditukar secara berkala..
  • Pelembut air dalam bentuk cecair atau serbuk sesuai untuk melembutkan sejumlah besar air..

Dengan mengetahui kaedah terbaik untuk menyiram bunga kediaman anda, anda dapat memanjangkan jangka hayat tanaman rumah anda. Dan tanpa kaedah lama untuk melembutkan air dengan sebungkus gambut, sangat mungkin dilakukan agar tidak mengurangkan simpanannya yang sudah kecil.

Berikut ini menerangkan cara menyiram tanaman dalaman dengan betul dengan pelbagai cara..

Cara menyiram tanaman rumah: kaedah penyiraman bunga dalaman

Penyiraman secara berkala dalam dos kecil tidak membawa kebaikan kepada tanaman. Air menembusi hanya ke lapisan atas bumi. Bahagian utama akar menyerap air terletak di sepertiga bahagian bawah periuk.

Penyiraman mesti teliti. Sebilangan besar tanaman harus disiram dengan teliti - sehingga air keluar dari lubang bawah - setelah kira-kira setengah jam, toskan air dari kuali lagi sehingga tanaman tidak "membasahi kakinya".

Penting untuk memantau suhu air. Air sejuk boleh menyebabkan kejutan pada kebanyakan tanaman sehingga daun pudar..

Ideal adalah air pada suhu bilik, yang sesuai dengan suhu bumi di dalam pot bunga. Mencapai suhu ini bukanlah masalah besar: anda hanya perlu mengisi kendi untuk menyiram keesokan harinya pada waktu petang. Pada waktu malam, suhu air akan sama dengan suhu bilik. Kesan sampingan yang menyenangkan: lebihan klorin akan menguap dari air.

Waktu penyiraman juga merupakan syarat penting untuk pertumbuhan tanaman yang normal. Air seboleh mungkin pada waktu pagi. Sekiranya disiram pada waktu petang, maka bumi dan daun akan tetap lembap untuk waktu yang lama, yang sering menyebabkan penyakit kulat.

Terdapat dua cara untuk menyiram tanaman dalaman: atas atau bawah. Kedua-dua kaedah mempunyai kelebihan dan kekurangan mereka:

  • Menyiram dari bawah. Sekiranya anda tidak dapat membasahi daun tanaman, misalnya, Saintpaulia ionantha, jika tanaman itu tidak menyukai air sejuk, jika tumbuh di luar periuk sebagai garam tunggal (Soleirolia soleirolii), maka lebih baik menuangkan air ke dalam loyang periuk. Bersama dengan air, garam baja juga naik ke tanah atas, di mana ia terkumpul. Selalunya di permukaan bumi selepas ini muncul lapisan putih. Dalam kes seperti itu, gunakan kaedah penyiraman tanaman dalaman secara berkala dari atas atau lepaskan lapisan atas tanah substrat.
  • Menyiram dari atas. Dengan penyiraman biasa dari atas, langsung di permukaan substrat, tanah lebih baik tepu dengan kelembapan, dan nutrien diedarkan secara optimum. Tetapi pada masa yang sama, air harus diedarkan secara merata ke permukaan, jika tidak, palung akan terbentuk dengan cepat di mana air mengalir, tanpa merendam seluruh gumpalan.

Dengan kandungan kapur yang tinggi dalam air paip, lebih baik menyiram dari atas. Dalam kes ini, kapur mengikat di lapisan atas dan sama sekali tidak sampai ke akar tanaman..

Peraturan untuk menyemburkan bunga dalaman di rumah

Jenis bekalan kelembapan tambahan untuk tanaman adalah menyemburkan tanaman dalaman dengan air yang disembur. Penyemburan tidak mengimbangi kekurangan penyiraman, dan penyiraman tambahan tidak menggantikan penyemburan.

Air disemburkan ke tanaman untuk meningkatkan kelembapan di sekitar daun dan dengan itu mengurangkan penyejatan. Yang sangat diperlukan ialah penyemburan bunga rumah pada hari-hari musim panas serta musim sejuk di pangsapuri dengan pemanasan pusat.

Untuk menyemburkan bunga dalaman, peraturan yang sama berlaku untuk penyiraman:

  • Jangan menyiram tanaman pada waktu tengah hari; titisan air pada daun berubah menjadi kanta pembesar dan menyebabkan luka bakar.
  • Semasa menyemburkan tanaman domestik, jangan menyemburkan air ais.
  • Sekiranya boleh, gunakan air lembut dengan kandungan kapur rendah, jika tidak, bintik kapur jelek akan muncul di daun..

Bunga-bunga dari beberapa tanaman, seperti azaleas (Rhododendron) atau pavonia, tidak dapat dibasahi kerana menjadi tidak sedap dipandang.

Tumbuhan lain dengan daun sensitif, seperti Saintpaulias hibrid (Sainpaulia ionantha), tidak boleh disembur sama sekali..

Seterusnya, anda akan belajar cara menyiram bunga dalaman yang terlalu sensitif terhadap kapur..

Cara menyiram bunga sensitif limau di rumah

Sekiranya anda menanam bunga sensitif limau, mereka memerlukan penyiraman khas..

Azalea (Rhododendron simsii). Semasa berbunga, mandi setiap 2 minggu; jangan semburkan bunga; letakkan di tempat yang sejuk; memberi makan dengan ringan; tumbuh di tanah bukan berkarbonat.

Brunfelsia (Brunfelsia pauciflora). Pada akhir musim sejuk, bunga ungu mekar; tidak tahan dengan cahaya matahari; jangan lupa tentang lapisan saliran; jangan semburkan bunga - ia menjadi jerawatan.

Anthurium (Anthurium). Ia tidak bertolak ansur dengan kapur dan sensitif terhadap peningkatan kepekatan garam di dalam tanah; ambil air suam yang dilembutkan; memberi makan dengan ringan; jangan semburkan bunga.

Gardenia (Gardenia jasminoides). Bunga wangi yang indah; tetapi tumbuhan yang sangat sensitif; mekar lebih baik jika dalam tempoh pemangkasan berdiri di tempat yang lebih sejuk; semburkan kerap tetapi tidak bunga.

Camellia (Camellia). Bunga dari putih dan merah jambu hingga merah terang, polos atau bersilang; elakkan perubahan suhu; suka berdiri di luar rumah pada musim panas; semburan harian pada musim sejuk.

Aglaonema (Aglaonema). Kedengarannya seperti Dieffenbachia, tetapi memerlukan lebih banyak penjagaan; tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung; suka sentiasa hangat; memerlukan kelembapan yang tinggi; tanam di dalam pasu yang luas dan rendah.

Calathea Tumbuhan tunggal yang cantik dengan corak daun yang menonjol; sepanjang tahun harus hangat; kelembapan udara yang tinggi dan suhu tanah yang tinggi; bumi yang longgar; saliran periuk yang baik.

Uzambara violet (Saintpaulia). Pelbagai warna yang tidak berkesudahan, termasuk warna dua nada, dengan tepi daun halus atau kerinting, tumbuh-tumbuhan mini yang indah; jangan semburkan daun; air hanya dari bawah.

Araucaria (Agaikapa). Ia memerlukan banyak ruang untuk menyebarkan cawangan; Jangan letakkan di bawah sinar matahari yang cerah; simpan di tempat yang lebih sejuk pada musim sejuk; semburkan kerap; beri makan sedikit sahaja.

Bromeliaceae. Ini adalah tanaman eksotik yang menarik yang tiba di pangsapuri kami dari Brazil..

Semua tanaman spesies ini, seperti:

Echmea (Aechmea)

Neoregelia (Neoregelia)

Nidularium (Nidularium)

Terdapat beberapa ciri yang harus anda pertimbangkan, dan ia akan membantu anda ketika merawat tanaman ini..

Bentuk bromeliad dengan daun runcingnya panjang, yang disusun dalam bulatan, seperti corong atau saluran keluar. Ia harus diisi dengan air, bergantung pada jenisnya, sepanjang tahun atau hanya selama tempoh pertumbuhan. Air corong disyorkan untuk diperbaharui kira-kira setiap dua minggu..

Penyiraman tanaman dalaman yang berlebihan atau tidak mencukupi

Sering kali tanaman ini menerima terlalu sedikit atau terlalu banyak air. Sebelum menyiram bunga kediaman anda, pelajari tentang apa yang berlaku ketika anda berada di atas atau di bawah air.

Penyiraman yang tidak mencukupi. Sekiranya tumbuhan mempunyai daun atau bunga yang jatuh, pinggir bilah daun menjadi coklat, dan daun itu sendiri kelihatan kusam, maka semua gejala ini adalah tanda kekurangan air. Penyiraman bunga rumah yang jarang berlaku biasanya berlaku semasa percutian pemiliknya. Sekiranya anda kembali dengan cepat dan berjaya bertindak balas pada waktunya, kilang itu masih dapat diselamatkan. Tumbuhan juga boleh kering ketika disiram dengan kerap, tetapi selalu tidak mencukupi. Dalam kes ini, benjolan tanah menyusut, kekosongan muncul di antaranya dan dinding periuk, di mana air mengalir ke bawah tanpa membasahi tanah.

Apa nak buat? Pertama, kendurkan lapisan atas dengan garpu dan tekan tanah dengan tangan anda ke tepi periuk. Kemudian mandi: rendam periuk ke pinggiran dalam baldi air dan tahan sehingga gelembung udara berhenti naik. Pada masa yang sama, semburkan air di bahagian udara tanaman. Selepas itu, kilang itu diletakkan di tempat yang sejuk. Selepas setengah jam, kosongkan kuali dari air.!

Penyiraman berlebihan. Tanda pertama air berlebihan adalah lumut yang menutupi tanah..

Apa nak buat? Dalam kes seperti itu, selalunya cukup untuk beberapa hari untuk tidak menyiram tanaman dan sedikit kering.

Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan serius? Ia menjadi sukar apabila bintik-bintik muncul di daun, tanah basah dan masam melalui, dan akarnya sudah reput. Dalam kes ini, anda boleh mencuba rawatan berikut:

  • Sebarkan banyak surat khabar di tempat teduh di pangsapuri;
  • Keluarkan tanaman dari periuk dan letakkan di surat khabar untuk pengeringan;
  • Hanya beberapa hari selepas bumi agak kering, dipindahkan kembali ke dalam periuk;
  • Sekiranya pada masa yang sama anda menjumpai hujung akar coklat, mereka harus dipangkas.

Untuk tanaman dalaman di mana sahaja anda boleh membeli pasu kedua yang sangat cantik yang diperbuat daripada seramik atau plastik, bervariasi dan polos, kadang-kadang dengan corak yang menarik. Selalunya mereka meningkatkan kesan bunga. Tetapi tidak seorang pun pencinta periuk kedua telah banyak merosakkan haiwan kesayangannya.

Periuk kedua, tidak kira apa, mempunyai satu kekurangan besar: mereka sering mengumpulkan air yang tidak kelihatan. Akibatnya, periuk dalam setengah berada di dalam air, yang menyebabkan genangan air tergenang, yang tidak dapat diterima oleh tanaman, kerana akarnya busuk, segera bunga itu dapat dibuang.

Periksa air di antara periuk beberapa lama selepas menyiram. Di bahagian bawah kapal luaran, letakkan lapisan kerikil, di mana anda meletakkan periuk.

Tumbuhan dalaman menyukai penyemburan dan penyiraman yang banyak

Dan sekarang, lihat cara menyiram bunga di rumah yang menyukai kelembapan yang banyak..

Bulrush (Sdrpus cernuus). Rumput hiasan hijau muda; bunga putih seukuran pinhead; tiada tuntutan khas mengenai lokasi; selalu ada air di dalam kuali; semburkan dengan kerap.

Hydrangea (Hydrangea). Kerana daunnya yang lembut dan lembut, tanaman menghabiskan banyak air, terutama pada musim panas; gunakan hanya air yang dilembutkan pada suhu bilik; pada waktu rehat, kurang air.

Asparagus Hiasan, Asparagus (Asparagus). Unsur bunga hijau yang terkenal; memerlukan akar yang sentiasa lembap pada musim panas; kurang air pada musim sejuk, terutamanya jika tanaman berada di tempat yang sejuk.

Buluh dalaman, pogonatherum (Pogonatherum). Merujuk kepada tanaman yang sangat dahaga; apabila memutar daun segera air; semburkan pada hari-hari panas; selalu ada air di kuali.

Calla Dalaman (Zantedeschia). Datang dari kawasan rawa di Afrika; dalam tempoh pertumbuhan dan berbunga memerlukan banyak air; dari bulan Jun hingga awal Ogos hingga kurang air; memerlukan banyak cahaya untuk mengembangkan bunga.

Mentah (Cyperus). Ia kelihatan cantik di akuarium; bagaimana tanaman paya harus selalu berakar di dalam air; ia memindahkan haba pada musim sejuk, tetapi memerlukan penyemburan yang kerap.

Menyiram tanaman dalaman tanpa adanya tuan rumah: bagaimana menyiram bunga domestik semasa cuti

Sekiranya anda perlu pergi, dan tidak ada jiran yang kadang-kadang dapat menyiram bunga, maka perlu menyediakan rawatan diri untuk tanaman. Ini mungkin, sekurang-kurangnya untuk beberapa waktu..

Menyiram tanaman dalaman sekiranya tiada tuan rumah boleh dilakukan dengan menggunakan sistem bekalan air buatan sendiri. Kaedah berikut telah berjalan dengan baik dan tidak memerlukan banyak kos:

  • Benang tebal: letakkan pasu bunga di sekitar baldi atau periuk besar air. Ambil sumbu panjang untuk lampu atau benang kapas dan pasangkan salah satu hujungnya ke tanah pasu. Hujung kedua tenggelam ke dalam baldi. Sekiranya benang dibasahi terlebih dahulu, maka aliran air akan bertambah baik.
  • Rumah hijau dari beg tanaman yang memerlukan kelembapan tinggi. Rumah hijau dari bungkusan akan menjadi pilihan yang sangat baik untuk melembapkan bunga semasa percutian..

Di kedai khusus anda boleh menemui sejumlah sistem yang berbeza untuk menyiram bunga rumah semasa percutian. Walau apa pun, anda harus terlebih dahulu memeriksa berapa lama bekalan air mencukupi..

Kanvas basah digunakan untuk menyediakan air kepada sebilangan besar tanaman. Kanvas boleh diletakkan di permukaan di sebelah tangki sink dapur sehingga satu hujungnya berada di dalam air. Tumbuhan yang diletakkan di atas kanvas basah dapat menyerap kelembapan darinya. Pot untuk ini mestilah tanah liat.

Kerucut tanah liat untuk menyiram bunga dalaman semasa percutian boleh disyorkan untuk pasu tunggal. Ia diisi dengan air dan dihubungkan dengan selang ke tangki.

Tumbuhan yang tinggal bersendirian harus disusun semula di tempat teduh. Sebelum pergi, anda perlu membuang bukan sahaja semua tunas yang layu dan pudar, tetapi juga semua tunas yang belum dibuka.

Sekiranya anda ingin menyelamatkan diri dari masalah penyiraman, seperti banyak atau sedikit, hari ini atau esok, maka anda boleh memindahkan semua tanaman ke dalam pasu dengan bekalan air secara automatik. Mereka adalah tangki bawah dua tempat tangki air berada. Melalui sumbu atau alat serupa, kilang itu sendiri mengambil air sebanyak yang diperlukan. Secara semula jadi, peranti seperti ini hanya berfungsi selagi anda tidak lupa mengisi semula bekalan air. Ini mesti dilakukan setiap 14 hari. Tetapi untuk tempoh percutian yang singkat, tanaman anda dibekalkan dengan air.

Bahagian terakhir artikel dikhaskan untuk cara mencuci tanaman dalaman.

Kaedah mencuci dan membersihkan bunga rumah

Kedua-dua habuk dan kotoran terkumpul di perabot dan daun tanaman. Akibatnya, pori-pori kecil menjadi tersumbat, dan tanaman tidak lagi dapat bernafas secara normal..

Secara semula jadi, hujan membasuh tanaman, di dalam rumah anda perlu menjaga ini. Sekurang-kurangnya sekali setahun, atau lebih kerap, pembersihan umum diperlukan.

Bergantung pada saiz tanaman, anda boleh menggunakan pelbagai kaedah:

  • Mandi: semua spesimen yang tidak terlalu besar sebaiknya dipindahkan ke tab mandi. Bilas daun dengan bersih di pancuran (air suam sedikit, bukan jet kuat) dari atas ke bawah. Sebelum mencuci bunga sehingga tanah tidak basah sepenuhnya, ia harus ditutup dengan filem.

Penting: tumbuh-tumbuhan dengan daun puber, seperti kacukan Saintpaulia ionantha, tidak boleh dicuci di bilik mandi atau bahkan dibasahkan dengan spons lembap. Mereka dibersihkan dengan rapi dengan berus lembut..

  • Basuh debu: dari tumbuh-tumbuhan besar yang tidak dapat dipindahkan ke tempat mandi; perlu lap dengan span lembut yang dicelupkan ke dalam air suam, daun demi daun (dengan syarat tidak mempunyai garis rambut). Di bahagian belakang, daun harus dipegang dengan tangan kedua agar tidak putus.

Bersihkan daun hanya dengan air bersih. Jangan sekali-kali menggunakan bahan pencuci. Lupakan ubat seperti bir, minyak zaitun, susu dan marjerin. Sebilangan besar dari mereka melakukan lebih banyak keburukan daripada kebaikan. Sekiranya air terlalu keras, maka mesti dilembutkan. Jika tidak, bintik-bintik hodoh akan muncul di daun. Sekiranya noda muncul, lap daunnya lagi dengan kain lembut dan air lembut..

Tumbuhan dengan daun basah tidak boleh terkena sinar matahari untuk mengelakkan luka bakar. Tandakan pada periuk di mana sisi cahaya jatuh di atasnya, sehingga setelah mandi, mengeluarkan habuk atau mencuci tingkap, pasangkan kembali tanaman di sebelah yang sama dengan lampu. Ini sangat penting untuk tanaman sensitif seperti gardenia, clivia dan azalea (Rhododendron), jika tidak, mereka akan menjatuhkan daun.

Berhati-hati dengan kilauan daun! Di kedai khusus anda boleh membeli semburan khas untuk daun, dengan mana anda dapat memberikan kilauan dan kilauan tanaman (walaupun tidak semula jadi).

Sekiranya anda tidak mahu menolak kekecewaan, maka semasa menggunakan alat seperti itu, sekurang-kurangnya anda harus mematuhi beberapa peraturan:

  • Lap daun terlebih dahulu, jika tidak, habuk akan melekat padanya.
  • Sapukan produk hanya di permukaan atas daun dan tidak pada bahagian bawah.
  • Pucuk dan daun muda tidak boleh diproses.
  • Tumbuhan dengan daun puber tidak boleh bertolak ansur dengan ubat seperti pakis, Howeia, Dracaena.