Penyiraman anggrek: kaedah dan kaedah penyiraman. Pemilihan komposisi dan petua untuk mengubah kekerapan penyiraman dari pakar

Memiliki anggrek bukan sahaja menyenangkan, tetapi juga sukar. Bagaimanapun, intinya bukan sahaja menjaga tanaman, tetapi juga melakukannya dengan betul. Ramai yang lupa bahawa ini masih merupakan tanaman eksotik, yang perawatannya harus cekap dan berkala. Dalam keadaan seperti itu, bahkan penyiraman anggrek boleh mempunyai kehalusan dan ciri tersendiri, yang akan kita bicarakan hari ini.

Ringkasan artikel:

Penyiraman yang betul

Apabila anda menjadi pemilik bunga yang indah ini, tiba masanya untuk soalan yang sangat menarik - bagaimana menyiram anggrek? Pertama sekali, anda perlu melakukan ini hanya setelah tanah di mana ia tumbuh hampir kering.

Di samping itu, anda juga perlu mengetahui bahawa ini dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti suhu di dalam bilik, kelembapan total di dalamnya, tahap pencahayaan, kehadiran cahaya matahari langsung, ukuran tanaman dan kapasiti di mana ia tumbuh, dan lain-lain.

Seperti yang anda lihat, banyak komponen penting dari proses yang nampaknya sederhana seperti penyiraman telah terkumpul. Ramai yang lupa bahawa anggrek tumbuh di alam liar, di mana kelembapan yang diterimanya hanyalah hujan. Oleh itu, perlu menggunakan air yang sedekat mungkin dengan keterangan ini, iaitu lembut dan hangat.

Perkara kedua tidak boleh mengejutkan siapa pun, kerana hampir semua tanaman lebih suka hanya air suam, dan boleh menderita dengan ketara jika anda menyiramnya sejuk.

Tetapi perkara pertama lebih menarik. Ini merujuk pada kualitas air, yang terletak di sistem bekalan air moden. Air ini sangat keras di tempat-tempat, terutamanya jika anda tidak menyebarkannya melalui sistem penapis. Sekiranya anda mempunyai rumah seperti itu, anda dapat melihat berapa banyak sampah dan plak yang tinggal di dalamnya. Secara semula jadi, bunga ini tidak sesuai dengan cita rasa anda, dan oleh itu ada baiknya membersihkan air menggunakan penapis, atau membeli yang sudah dimurnikan.

Terdapat juga pilihan dengan asid oksalik, penambahan di dalam air membantu melembutkannya. Untuk melakukan ini, anda perlu mengumpulkan dua setengah liter air yang ingin anda lembutkan, dan tambahkan setengah sudu teh asam ke dalamnya.

Kemudian kita membiarkan semuanya berhenti selama sehari, dan kemudian, sebelum menyiram, toskan air dengan teliti sehingga sedimen itu tetap berada di dalam bekas pertama, selepas itu anda boleh menyiram anggrek dengan selamat.

Kekerapan penyiraman

Sama pentingnya untuk mengetahui seberapa sering menyiram anggrek, kerana bukan sahaja kekurangan kelembapan, tetapi juga kelebihannya dapat membahayakan tanaman. Seperti disebutkan sebelumnya, frekuensi dipengaruhi oleh ukuran tanaman, dan dari keadaan persekitaran di mana ia berada. Tetapi ada beberapa helah untuk membantu anda memahami jika sudah tiba masanya untuk menyiram anggrek..

Sebagai permulaan - kondensat. Sekiranya terdapat pemeluwapan di dinding periuk di mana anggrek berada, maka anda tidak boleh risau - kilang itu tidak dapat disiram sejauh ini. Pemergiannya melambangkan penurunan tahap kelembapan di dalam periuk, yang bermaksud sudah mungkin disiram.

Anggrek adalah tanaman yang akarnya memerlukan cahaya matahari, dan oleh itu ia biasanya ditanam di dalam pasu lutsinar. Berkat ini, seseorang dapat melihat kemunculan akarnya, dan jika mereka mempunyai warna hijau yang sangat terang, maka anda dapat memastikan bahawa terdapat cukup kelembapan. Apabila kelembapan menjadi lebih sedikit, akarnya mula kering.

Cara lain untuk menyiram anggrek di rumah adalah ujian berat badan yang sederhana. Sekiranya anda mengambil periuk, dan cukup berat - ia menunjukkan kelembapan yang mencukupi di dalamnya. Apabila anda mengambil bunga dan merasakan ringannya, anda akan menyedari bahawa sudah tiba masanya untuk menyiram tanaman.

Sekiranya anggrek anda tumbuh di dalam bekas legap, anda boleh menggunakan tongkat sederhana yang perlu direndam di dalam tanah.

Kepelbagaian tanaman anda juga mempengaruhi penyiraman. Untuk sebilangan besar anggrek, adalah optimum untuk menyiramnya hingga tiga kali seminggu pada musim panas, dan kira-kira dua kali, tetapi sudah sebulan, pada musim yang lebih neutral. Dan ini paling baik dilakukan pada waktu pagi, sehingga pada waktu petang daun menghilangkan kelembapan berlebihan.

Penyiraman panas

Terdapat pilihan lain yang lebih meniru keadaan semula jadi sebenar tanaman. Sekiranya kita bercakap mengenai penyiraman anggrek yang betul, maka apa yang lebih baik daripada hujan semula jadi.

Sudah tentu, jika tanaman terletak di dalam rumah, ia tidak dapat hujan, kerana ia tumbuh, maka ia tidak berada di jalan. Tetapi anda boleh menirunya sehingga tanaman akan bertindak balas seperti pada hidupan liar.

Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil tanaman, dan meletakkannya di bilik mandi. Seterusnya, kepala pancuran harus menolong anda, di mana anda perlu membiarkan sedikit air suam - sekitar 50 darjah celcius. Prosedur ini harus diteruskan sehingga tanah di mana anggrek tumbuh benar-benar tepu dengan cairan.

Selepas ini, bunga mesti ditinggalkan di bilik mandi selama dua puluh hingga tiga puluh minit lagi, sehingga kelembapan berlebihan hilang. Selepas empat puluh minit lagi, anda boleh mengambil kain kering dan menyapu kelembapan dengan lembut dari daun dan tumbuh. Sekiranya anda pemilik Phalaenopsis atau Wanda, maka anda juga perlu mengelap inti bunga tersebut, kerana kelembapan berlebihan membahayakan mereka.

Bagaimana cara menyiram phalaenopsis? Peraturan penjagaan dan ciri penyiraman anggrek

Anggrek Phalaenopsis adalah salah satu tanaman dalaman kegemaran dan paling biasa, yang praktikalnya tidak memerlukan penjagaan. Pencahayaan yang mencukupi, kelembapan optimum di dalam bilik dan penyiraman yang cekap - mungkin inilah yang diperlukan untuk kehidupan yang selesa. Walau bagaimanapun, banyak orang berfikir tentang cara menyiram phalaenopsis. Bagaimana memilih kaedah penyiraman dan berapa kerap melakukannya? Mari cuba sama-sama mencari jawapan untuk soalan-soalan ini.

Phalaenopsis

Aneka anggrek ini adalah tanaman yang luar biasa, ciri khasnya adalah sistem akar yang tidak biasa. Berangin dan kuat, secara semula jadi dipasang pada akar pokok, kayu apung dan sokongan lain. Di rumah, substrat udara khas disediakan untuk akar anggrek, yang membolehkan akar bernafas dan menyerap semua bahan yang diperlukan secara langsung dari persekitaran. Oleh itu, sangat penting untuk menyiram phalaenopsis dengan betul. Bagaimana hendak melakukannya? Anda akan mengetahui jawapan untuk soalan ini dari artikel..

Terdapat beberapa kaedah penyiraman, yang masing-masing akan menyediakan kelembapan yang diperlukan oleh tanaman. Anda boleh menyiramnya dengan cara biasa, anda boleh merendam akar tanaman di dalam air, anda boleh menawarkan mandi anggrek. Ada yang lebih suka kaedah penyiraman "pasif", meninggalkan ais kecil di permukaan substrat.

Bila hendak melakukannya?

Ingatlah sekali dan selamanya. Agar tidak berfikir dan tertanya-tanya bagaimana menyiram phalaenopsis. Menyiram anggrek hanya diperlukan apabila akar dan substratnya benar-benar kering. Lebih-lebih lagi, akar kering dapat bertahan selama beberapa hari lagi - pasti tidak akan menjadi lebih teruk. Tetapi anda pasti akan yakin bahawa penyiraman sekarang pasti tidak akan membahayakan akarnya.

Sama pentingnya ialah kelajuan pengeringan substrat. Pilihan terbaik adalah apabila substrat dan akar kering sepenuhnya dalam satu hari. Trend ini berlaku untuk semua orkid epiphytic. Di sini banyak bergantung pada cuaca di luar. Pada hari yang panas terik, kelembapan dapat hilang sepenuhnya dalam 24 jam. Tetapi dalam cuaca hujan atau musim sejuk memerlukan lebih lama.

Apa yang mesti dicari?

Ia berlaku bahawa walaupun pada musim panas yang panas, phalaenopsis tidak tergesa-gesa untuk mengering. Jadi sudah tiba masanya untuk menukar substrat. Pecahan yang terlalu kecil mengering lebih lama, jadi anda harus menggantinya dengan zarah yang lebih besar, yang juga memberikan lebih banyak ruang kosong untuk akar.

Sekiranya sukar untuk anda menavigasi sistem akar tanaman dan anda tidak tahu bagaimana menyiram phalaenopsis, perhatikan statistiknya. Sebagai peraturan, pada musim sejuk, anggrek disiram dua minggu sekali. Pada musim panas - setiap 2-3 hari. Pada musim bunga dan musim luruh, satu penyiraman selama tujuh hari sudah cukup. Tetapi ini adalah data bersyarat. Setiap anggrek berkelakuan berbeza bergantung pada tahap cahaya dan kelembapan.

Sekiranya anda tidak dapat memahami betapa keringnya substrat dan bagaimana menyiram phalaenopsis, perhatikan kaedah orientasi berikut.

Bagaimana untuk mengetahui apakah mungkin untuk menyiram tanaman?

Berikut adalah beberapa peraturan mudah..

  1. Fokus pada berat periuk. Bawa ke tangan anda sebaik sahaja menuangkannya - betulkan berat badan di kepala anda. Lakukan perkara yang sama dalam beberapa hari. Sekiranya dia telah "menurunkan berat badan" - penyiraman phalaenopsis adalah perlu.
  2. Kupas lapisan kulit kayu dengan berhati-hati. Sekiranya substrat berikut basah - tidak perlu menyiram tanaman.
  3. Letakkan tongkat kayu di tengah periuk. Dan sebaik sahaja anda menyiram tanaman, keluarkan dan perhatikan dengan teliti. Sekiranya masih basah, tunda penyiraman selama beberapa hari..
  4. Gunakan periuk lutsinar untuk anggrek. Oleh itu, anda dapat menilai secara visual keadaan substrat dan tahap kelembapan akar.

Cara menyiram Phalaenopsis di rumah?

Cara terbaik untuk menyiram adalah dengan merendam periuk sepenuhnya ke dalam bekas air suam. Anda boleh merendam tanaman selama 15-20 minit pada musim panas. Pada musim sejuk, lima minit sudah cukup untuk akar menerima jumlah kelembapan yang diperlukan. Selepas itu, anda perlu mengeluarkan periuk dari air dan membiarkan saluran keluar cecair berlebihan. Pantau ini dengan teliti sehingga tidak ada kelembapan yang tersisa di bahagian bawah - ia dapat memprovokasi kerosakan akar.

By the way, prosedur ini paling baik dilakukan pada waktu pagi, sehingga pada waktu petang tanaman dapat kering sepenuhnya. Terdapat satu perkara lagi di sini - anggrek sangat aktif minum air pada waktu pagi dan petang. Pada waktu malam, kilang itu, seperti kebanyakan yang lain, tertidur. Sekiranya anda membasahi substrat pada waktu petang, pengeringan akar akan memakan masa lebih lama.

Pancuran Orkid

Anda boleh mengubah tanaman anda secara dramatik jika anda tahu cara menyiram orkid Phalaenopsis di rumah. Dipercayai bahawa pancuran mandian air panas berfungsi dengan banyak makhluk hidup di bumi. Peraturan ini berlaku untuk anggrek. Benar, anda perlu memisahkan konsep "jiwa" dan "panas." Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, mereka tidak akan takut penyakit, dan mereka akan mula mekar dengan lebih cantik..

Mandi sederhana baik untuk phalaenopsis. Bagi banyak orkid lain, ia tidak diingini. Contohnya, cumbria hibrida, sandal dan miltonia tidak boleh disiram. Penting juga untuk memilih suhu optimum - suhu tidak boleh melebihi 40 darjah. Kecuali, tentu saja, anda ingin menanam tanaman anda.

Apa yang anda perlu tahu?

Selepas mandi, pastikan keringkan dengan kain kering di semua tempat anggrek yang "terpencil". Pengumpulan kelembapan di saluran keluar atau di antara daun boleh menyebabkan pudar. Semua sinus daun dan titik pertumbuhan itu sendiri perlu diperhatikan..

Jangan menyiram tanaman yang tidak aktif di bawah pancuran. Sebagai peraturan, ini adalah musim luruh-musim sejuk.

Air apa yang hendak digunakan untuk pengairan?

Soalan ini juga tidak penting. Anda tahu betul apa air yang mengalir dari paip kami. Anda boleh membayangkan apa yang boleh dilakukannya dengan tanaman halus seperti anggrek. Air yang dimaksudkan untuk pengairan harus bersih dan lembut. Anda boleh menapisnya terlebih dahulu dan merebus. Kaedah ini memungkinkan untuk membersihkan air dari pelbagai kekotoran yang berbahaya bagi tanaman yang rapuh. Ramai orang menggunakan air suling untuk pengairan.

Ngomong-ngomong, dialah pilihan yang tepat untuk menyiram tanaman, kerana tidak ada kekotoran patogen dan logam berat di dalamnya. Tetapi pada masa yang sama, tidak ada unsur surih dan garam yang diperlukan untuk pertumbuhan tanaman yang normal. Oleh itu, jika anda lebih suka menyiram phalaenopsis dengan air suling, ingatlah bahawa anggrek memerlukan unsur surih yang boleh digunakan bersama dengan baja.

Pencahayaan dan kelembapan

Cahaya matahari memainkan peranan utama selepas menyiram. Tahap pencahayaan mempengaruhi pertumbuhan anggrek dan sepanjang hayatnya. Itu bergantung pada seberapa intensif tanaman "mandi" di bawah sinar matahari, dan seberapa sering menyiram orkid phalaenopsis. Semakin cerah matahari, semakin banyak masa bunga itu terik di bawah sinar matahari, semakin kuat anda akan memandikan periuk.

Oleh itu, semakin sedikit pencahayaan, semakin jarang anda memerlukan penyiraman tanaman pasu.

Cara menyiram orkid yang mekar?

Sebaik sahaja anda melihat tunas muda, anda perlu mengkaji sepenuhnya kaedah penyiraman tanaman. Adalah perlu untuk membuat semua syarat yang diperlukan agar anggrek anda berubah dari batang yang tidak berwarna dengan daun yang merebak menjadi bunga yang indah yang menyenangkan mata.

Semasa berbunga, phalaenopsis membentuk biji. Mereka sangat kecil dan hampir tidak dapat dilihat. Tidak stabil, mereka dapat dibawa beberapa kilometer dari tempat kelahiran mereka. Secara semula jadi, ketika musim hujan bermula, biji tidak dapat terbang jarak jauh. Oleh itu, disarankan untuk mematuhi mekanisme penyiraman berikut:

  • Anda hanya perlu membasahi akar tanaman, cuba menembusnya dengan kelembapan sebanyak mungkin, tetapi jangan lemas.
  • Sekiranya ruangan terlalu kering, anda boleh menaburkan daun dengan penyembur, tetapi jangan menyentuh tempat yang terpencil di kilang. Sekiranya ini masih berlaku, keluarkan kelembapan berlebihan dengan kain kering.
  • Semasa berbunga, anggrek juga perlu disiram kerana substrat mengering. Ini biasanya seminggu sekali..

Pada musim luruh-musim sejuk, phalaenopsis "tertidur", jadi ia memerlukan kelembapan yang lebih sedikit. Mod optimum: sekali setiap 10 hari atau dua minggu. Tidak perlu mematuhi peraturan ketat tersebut. Sekiranya pangsapuri anda cukup panas dan lembap, anda boleh menyediakan penyiraman lebih kerap.

Apa yang perlu dilakukan dengan tanaman pasu sebaik sahaja dibeli?

Ramai yang melakukan kesalahan besar ketika mereka membeli anggrek baru dan segera mula mengubahnya dengan cara mereka sendiri (menukar periuk, mengeluarkan akar tambahan, air, dll.). Ini tidak dapat dilakukan. Phalaenopsis tumbuh dengan tenang dalam keadaan biasa, di mana terdapat suhu dan kelembapan udara yang optimum, dan sekarang ia telah mengubah keadaan hidupnya secara dramatik. Jelas bahawa tanaman itu berada dalam keadaan tertekan. Oleh itu, dia perlu melalui karantina kecil.

Ini terdiri dalam melindungi anggrek dari tanaman lain dan di bawah sinar matahari langsung. Di samping itu, disarankan untuk tidak menyiramnya sama sekali selama satu minggu. Ini diperlukan untuk mengenal pasti perosak dan memusnahkannya tepat pada masanya. 5 hari selepas pembelian, anda dapat mulai membiasakan anggrek dengan kondisi kehidupan baru, memberikannya kesempatan untuk berjemur di bawah sinar matahari dan memberikan penyiraman sederhana.

Harap maklum bahawa selepas transplantasi phalaenopsis tidak dapat disiram selama dua minggu. Pada musim sejuk, tidak diinginkan untuk menyemburkan daun tanaman dengan air - ini dipenuhi dengan hipotermia. Sekarang anda tahu berapa kerap menyiram Phalaenopsis. Hanya tinggal harapan untuk anda berjaya dalam merawat tanaman yang indah ini!

5 peraturan untuk menyiram orkid

Dihantar oleh Tamara Altova 21 Disember 2018 Kategori: Tumbuhan Dalaman.

Penyiraman yang betul sangat penting untuk tanaman, terutamanya untuk hygrophilous. Sekiranya anda lupa menyiram kaktus atau stonecrop, mereka tidak akan mati akibat ini, tetapi tanaman eksotik, yang berasal dari hutan tropika dan subtropika lembap, bertindak balas dengan menyakitkan terhadap penyiraman yang tidak mencukupi dan terlalu banyak. Sekiranya kita bercakap mengenai anggrek, akan sangat mengecewakan kehilangan bunga yang cantik dan, sayangnya, bunga yang mahal kerana penyiraman yang tidak seimbang. Oleh itu, kami memutuskan untuk memberitahu anda cara menyiram Phalaenopsis dengan betul..

Menyiram orkid di rumah

Peraturan pertama: apabila anda perlu menyiram anggrek

Penyiraman anggrek dilakukan hanya apabila substrat dan akar tanaman benar-benar kering. Lebih-lebih lagi, walaupun anda yakin bahawa ia telah kering, anda boleh meluangkan masa dan menunggu beberapa hari untuk memastikannya. Kekeringan jangka pendek seperti itu tidak akan membahayakan tanaman. Seberapa cepat pengeringan substrat bergantung pada cuaca: dalam keadaan panas, air menguap dalam satu atau dua hari, dalam cuaca hujan atau mendung - sedikit lebih lama, dan pada musim sejuk, jika anggrek berada dalam keadaan sejuk, kedua-dua substrat dan akar tanaman tetap basah untuk waktu yang lama.

Rata-rata, pada musim sejuk, phalaenopsis memerlukan penyiraman dua minggu sekali. Pada musim panas, dalam keadaan panas, penghidratan biasanya dilakukan setiap 2-3 hari, dan pada musim bunga dan musim luruh - seminggu sekali. Walau bagaimanapun, ini adalah jadual bersyarat, dan anggrek anda mungkin memerlukan jadual yang berbeza..

Sekiranya di musim panas substrat basah terlalu lama, anda perlu menggantinya dengan yang lain, yang terdiri daripada kulit kayu pecahan yang lebih besar.

Peraturan kedua: cara menentukan kekeringan akar dan substrat

Substrat di dalam periuk berhampiran anggrek selalu kering tidak rata, kerana terdiri daripada pecahan dengan ukuran yang berbeza. Lapisan atas kering dengan cepat, dan bahagian tengahnya kering lebih lama. Lapisan bawah kering terakhir, dan pada musim sejuk, jika tanaman berdiri di tingkap yang hangat di atas radiator, ia boleh kering lebih awal daripada lapisan tengah. Bagaimana untuk menentukan bahawa sudah waktunya untuk menyiram phalaenopsis? Mengikut kriteria berikut:

Pada mulanya, sehingga anda membuat rejim pengairan bagi anggrek dalam keadaan rumah anda, anda mungkin harus menggunakan keempat-empat tanda untuk menentukan keadaan substrat, tetapi apabila jadual pengairan disusun, anda hanya perlu mematuhi.

Peraturan tiga: apakah kaedah terbaik untuk menyiram anggrek

Lebih baik menyiram anggrek dengan cara yang lebih rendah, di mana kelembapan memasuki substrat melalui lubang saliran di dalam periuk. Untuk melakukan ini, tanaman secara langsung dengan periuk direndam dalam bekas berisi air. Pada musim panas, agar akar dan substrat tanaman tepu dengan kelembapan, periuk perlu disimpan di dalam air selama 15-20 minit, dan pada musim sejuk, 5 minit sudah cukup. Harus ada cukup air di dalam tangki sehingga setelah meletakkan anggrek di dalamnya, cairan tidak melimpah ke dalam periuk dengan tanaman. Setelah prosedur, periuk dikeluarkan dari air dan diletakkan di singki sehingga air berlebihan mengalir keluar keluar dari lubang saliran.

Kaedah terbaik untuk melembapkan anggrek adalah mandi air panas yang mensimulasikan hujan tropika. Prosedur mandi menyumbang kepada penumpukan daun dan akar yang cepat di phalaenopsis, dan juga memberikan pembungaan berkualiti tinggi. Ia juga diperlukan untuk membersihkan anggrek dari perosak dan patogen. Prosedur ini dijalankan mengikut urutan berikut:

  • periuk dengan anggrek dibuat di tab mandi atau dulang mandi dan disiram dari kepala pancuran di bawah tekanan sederhana dengan air pada suhu 40-50 ºC sehingga substrat benar-benar basah di dalam periuk;
  • setelah menyiram, anggrek dibiarkan dalam mandi air selama kira-kira 20 minit, sehingga air berlebihan mengalir keluar dari periuk;
  • pucuk dan daun anggrek dicelup dengan berhati-hati dengan serbet, selepas itu pasu dikembalikan ke tempat biasa.

Anda hanya boleh menyiram anggrek dari tong penyiram: alirannya dihantar ke permukaan substrat, cuba menuangkan air agar tidak jatuh pada titik pertumbuhan dan di batang daun. Sebaik sahaja air mengalir dari lubang saliran, tunggu beberapa minit sehingga berhenti mengalir keluar dan ulangi prosedur. Jangan tinggalkan lebihan air di dalam kuali.

Sekiranya anda menanam anggrek tanpa menggunakan substrat, penyembur akar dari alat penyemprot halus digunakan untuk melembabkan bunga, mewujudkan kabut di sekitar akar anggrek sehingga berubah menjadi hijau-perak. Semburkan apabila akarnya kering, apabila berwarna kelabu dari hijau.

Lebih baik menyiram anggrek pada waktu pagi, sehingga tanaman mempunyai masa untuk mengering hingga petang. Anggrek minum air secara aktif pada separuh pertama hari ini. Sekiranya anda membasahi substrat pada waktu petang, ia akan tetap basah untuk waktu yang lama dan mungkin mulai masam..

Peraturan Keempat: Kualiti Air untuk Pengairan

Yang sangat penting adalah kualiti air pengairan: mestilah bersih dan lembut. Air paip dari paip orkid tidak sesuai. Apa nak buat? Anda boleh menyiram anggrek dengan air paip, melewati penapis isi rumah, yang akan melembutkannya dan menghilangkan kekotoran. Anda boleh membekukan air, dan kemudian tunggu sehingga cair dan menyiram anggrek dengan air cair. Air pengairan boleh disediakan dengan mencampurkan bahagian air paip suling dan suling yang sama selama dua hari. Walau bagaimanapun, penyiraman anggrek hanya dengan air suling, di mana tidak ada unsur surih dan garam yang diperlukan untuk tanaman, adalah tidak diingini.

Sekiranya anda menyiram anggrek dengan air keras, akarnya akan ditutup dengan plak, bintik merah atau putih. Sekiranya ini berlaku, cubalah membersihkan akar dengan sesuatu yang masam: air dengan jus lemon atau kefir.

Peraturan kelima: penyiraman, pencahayaan dan suhu saling berkaitan

Semakin banyak sinar matahari di dalam bilik, semakin panas dan semakin cepat akar substrat dan anggrek kering. Dan sebaliknya: pada musim sejuk, ketika siang hari menjadi pendek, dan periuk anggrek berdiri di dekat kaca sejuk, substrat dan akar tanaman tetap basah untuk waktu yang lama, kerana kekerapan penyiraman secara langsung bergantung pada intensitas cahaya dan suhu udara.

Menyiram dan menyemburkan orkid di rumah

Seperti semua tanaman, anggrek yang ditanam di rumah memerlukan penyiraman dan penyemburan. Tetapi untuk menggunakan kaedah asas agroteknik ini, anda memerlukan air berkualiti tertentu. Untuk menentukan apa yang perlu disiram anggrek, anda perlu mengetahui komposisi kimianya, iaitu memeriksa keasidan dan kekerasan air - anda mungkin perlu mengambil langkah-langkah untuk melembutkannya.

Air memasuki tumbuhan melalui akar, masuk ke tunas, di mana ia berpartisipasi dalam metabolisme, pengangkutan, proses biokimia (termasuk fotosintesis dan pernafasan) dan meninggalkan tumbuhan, menguap melalui stomata daun.

Dalam pelbagai organ anggrek, kandungan airnya berbeza-beza dan berbeza-beza bergantung pada spesies, usia dan keadaan persekitaran. Semakin panas ruangan, semakin cepat proses penyejatan kelembapan dari permukaan daun melalui stomata dan proses penyerapan air melalui akar menjadi lebih perlahan (sehingga penghentian sepenuhnya).

Halaman ini menerangkan secara terperinci cara menyiram dan menyemburkan anggrek di rumah dengan betul, dan juga air apa yang akan digunakan untuk tujuan ini..

Apa yang perlu disiram orkid di rumah: kualiti dan suhu

Selalunya air dari keran tepu dengan klorin, garam kalsium, magnesium dan zat besi. Semasa tempoh salji salji aktif di air Moscow, rasa klorin menjadi sangat ketara, dan penunjuk keasidan menghampiri 9 (dalam kurungan kita menambah bahawa kualiti air paip, misalnya, di St Petersburg hampir sesuai untuk menyiram anggrek).

Sebelum memutuskan sama ada anda perlu memperbaiki air untuk menyiram anggrek, periksa keasidannya (atau pH). Nilai pH ditunjukkan oleh simbol pH. Bervariasi dari 1 hingga 14. Semakin rendah pH, ​​larutan lebih berasid. Larutan netral mempunyai pH = 7, berasid - pH 7. Ukur pH untuk penyiraman anggrek di rumah dengan betul menggunakan petunjuk kertas khas yang direndam dalam pewarna organik khas (yang disebut kertas litmus) atau menggunakan ionomer saku.

Bergantung pada nilai pH, substrat untuk penanaman anggrek dapat diklasifikasikan sebagai berikut:

  • pH = 4.0-5.0 - sangat berasid;
  • pH = 5.0-6.5 - berasid;
  • pH = 6.5-6.8 - sedikit berasid;
  • pH = 6.8-7.2 - hampir neutral;
  • pH = 7.2-7.5 - sedikit beralkali.

Petunjuk hidrogen air yang perlu disiram oleh kebanyakan anggrek harus berada dalam julat pH = 5.5-6.8.

Selain untuk mengawal komposisi kimia, perlu juga untuk memantau suhu air: penyiraman dan penyemburan anggrek dilakukan dengan air, suhunya 5-10 darjah lebih tinggi daripada suhu udara di sekitarnya. Mematuhi peraturan ini akan menyelamatkan tanaman anda dari kemunculan reput bakteria.

Kaedah pelembutan air untuk menyiram anggrek

Sebelum menyiram anggrek di rumah, tentukan satu lagi petunjuk penting mengenai kualiti air pengairan - kekerasannya, yang bergantung pada kandungan garam. Sekiranya terdapat sedikit garam ini di dalam air, ia lembut; jika ada banyak garam, ia sukar.

Bezakan antara kekerasan air sementara dan kekal. Kekerasan sementara ditentukan oleh kalsium bikarbonat Ca (HCO3) dan magnesium bikarbonat Mg (HCO3) yang dilarutkan dalam air. Kekerasan sementara dapat dikurangkan dengan mendidih sederhana, sementara bikarbonat mendakan dan membentuk kerak di dinding kapal. Kekerasan air berterusan ditentukan oleh kandungan kalsium dan magnesium sulfat dan klorida di dalamnya; ia dapat dihilangkan hanya dengan penyulingan, pembersihan halus melalui penapis atau secara kimia.

Terdapat hubungan yang pasti antara keasidan dan kekerasan air. Di dalam air lembut tidak ada garam kalsium dan magnesium karbonat, jadi ia mempunyai reaksi yang sedikit berasid. Air keras biasanya beralkali. Untuk menjadikan air keras dari keran air lebih dekat dengan air hutan hujan dalam kualitinya, ia dapat dilembutkan secara buatan.

Terdapat beberapa cara untuk melembutkan air pengairan. Untuk menghilangkan kekerasan sementara, air dapat direbus dan dipertahankan. Mengetahui apa air untuk menyiram anggrek di rumah, anda dapat mengurangkan kekerasannya, misalnya, dengan mencampurkan dengan air suling, atau melewati penapis membran, atau dengan merendam dalam bekas air selama beberapa jam beg yang berisi gambut kuda merah. Air dapat dikeluarkan dari kekotoran dengan pembekuan; setelah pencairan, sedimen dikeringkan.

Salah satu cara biasa untuk melembutkan air untuk penyiraman anggrek yang betul adalah kimia. Asid organik atau anorganik yang mengikat garam kalsium ditambahkan ke air pengairan, dan mereka mendakan menjadi endapan yang tidak larut..

Sebagai organik, anda boleh menggunakan asid oksalik atau sitrik. Mereka dijual dalam bentuk serbuk kristal putih, yang harus ditambahkan ke dalam air secara beransur-ansur, dimulai dengan seperempat gram (atau 250 mg) per liter, secara beransur-ansur membawa larutan ke tahap keasidan yang diinginkan (pH = 5.5-6.8). Dalam kes ini, endapan terbentuk di dasar tangki, yang terdiri dari garam tidak larut, yang mesti disalirkan melalui sifon.

Penyelesaian yang tinggal tidak lagi mengandungi garam kalsium dan boleh digunakan untuk menyiram anggrek. Daripada asid anorganik, untuk mengurangkan keasidan air keras, lebih baik memilih asid fosforik.

Cara melembutkan air untuk penyiraman anggrek yang betul ditunjukkan dalam video ini:

Penyiraman dan penyemburan anggrek yang betul (dengan video)

Ringkas secara ringkas maklumat mengenai cara menyiram anggrek di rumah dengan betul, seperti berikut:

  • Anggrek tidak bertolak ansur dengan aliran air substrat; genangan air di dalam periuk menyebabkan kematian sistem akar. Pengecualian adalah beberapa spesies dari gen Phragmipedium, anggrek “Berharga” dan spesies lain dari subkeluarga Orchidoideae, yang terbaik disiram dari bawah melalui lubang saliran dengan meletakkan periuk di dalam bekas air;
  • Semasa pertumbuhan aktif, menyiram anggrek yang terdapat dalam kultur periuk, perlu kerana substrat mengering;
  • Spesies toleransi naungan dari bawah kanopi hutan hujan, serta spesies dari hutan berkabut ketinggian tinggi yang tidak mempunyai pseudobulbs menebal, memerlukan pelembapan biasa dalam cahaya sederhana;
  • Anggrek yang tumbuh pada suhu tinggi dan keadaan cahaya tinggi memerlukan penyiraman lebih kerap daripada anggrek yang tumbuh di tempat teduh dan sejuk..
  • Semua spesies epiphytic dengan pseudobulbs menebal mampu menahan tempoh kering yang pendek;
  • Anggrek dengan sistem akar yang baik dalam tempoh pertumbuhan harus disiram lebih kerap daripada tanaman dengan akar kecil yang lemah;
  • Substrat mengering lebih cepat di periuk tanah liat; dalam periuk kecil; pada suhu dan cahaya yang lebih tinggi.

Setelah mengetahui cara menyiram anggrek, jangan lupa menyemburkan tanaman.

Bagaimana penyiraman berbeza dengan penyemburan?

Untuk epifit yang mengandungi sistem akar terbuka sepenuhnya, ini adalah satu dan sama. Mereka disiram dengan dua cara - dengan menyemburkan atau merendam. Tanaman pasu dapat disemprotkan pada daun, tetapi juga dapat disiram dalam periuk dari atas atau melalui lubang saliran di bahagian bawah.

Kualiti penyembur sangat penting bagi tanaman yang melekat pada kulit kayu dan mempunyai akar udara yang tidak terdedah. Tumbuhan ini akan mendapat kelembapan yang mencukupi hanya apabila akar velamen benar-benar tepu dengan air..

Dianjurkan untuk tidak menyemburkan anggrek di bawah sinar matahari langsung, jika tidak, luka bakar mungkin berlaku. Sebaiknya semburkan tanaman pada waktu pagi dan petang, tetapi anda perlu memastikan bahawa selepas penyemburan malam, air tidak terkumpul di soket daun dan sinus daun bersisik, kerana penurunan suhu pada waktu malam dapat memprovokasi perkembangan reput bakteria berbahaya.

Untuk merangsang pertumbuhan dan berbunga, penternak tanaman yang berpengalaman mengesyorkan dari semasa ke semasa untuk mengatur mandi air panas untuk anggrek (suhu air kira-kira 50-60 ° C).

Di sini anda dapat menonton video mengenai cara menyiram dan menyemburkan anggrek dengan betul:

Cara menjaga orkid - 7 langkah untuk pemula

Adakah anda menerima orkid Phalaenopsis pada 8 Mac? Atau mungkin anda sendiri yang membeli bunga cantik ini di kedai? Apa yang perlu dibuat seterusnya? Kami mempunyai berita baik: anggrek sangat mudah dijaga, sehingga untuk pertama kalinya anda hanya perlu mengetahui asas-asasnya, yang kami pasangkan dalam kotak kuning di bawah. Dengan menambahkan artikel ke penanda halaman anda, anda dapat mengembalikannya kemudian, misalnya, ketika berbunga berakhir, ketika bunga tumbuh, atau jika sakit.

  • Sekiranya anda tergesa-gesa, baca hanya memo ringkas ini. Sekiranya anda ingin mengetahui nuansa penjagaan dan pemeliharaan anggrek dengan lebih mendalam, kami mengesyorkan agar anda membaca artikel penuh.

Memo Phalaenopsis Orchid Care

Lokasi dan syarat penahanan. Selepas pembelian, biarkan anggrek selama 1-2 hari untuk berehat dan terbiasa dengan rumah baru. Pilih tempatnya yang terang di tempat teduh jauh dari bateri, draf, buah-buahan dan cahaya matahari langsung. Sekiranya terdapat tanaman lain di dalam rumah, maka 3 minggu pertama adalah penting untuk menjaga anggrek yang terpisah dari mereka. Sebagai penduduk subtropik, anggrek menyukai kelembapan yang betul. Kedai bunga mengesyorkan meletakkan lumut di palet atau meletakkan pelembap di sebelahnya.

Menyiram. 1 minggu selepas pembelian, air orkid untuk pertama kalinya. Kemudian airnya tidak lebih dari 1 kali dalam 7-14 hari. Melimpahi bunga sangat berbahaya dan mengancam akan membusuk akarnya. Air untuk pengairan harus bersih, suhu bilik atau sedikit hangat (air yang disaring atau diselesaikan sesuai). Anda boleh menyiram bunga dengan cara yang berbeza, tetapi selalunya penanam bunga menggunakan kaedah selat:

  1. Masukkan periuk anggrek ke dalam mangkuk yang lebih besar;
  2. Menyiram tanah dari tempat penyiraman sehingga air di dalam bekas luaran mencapai hingga setengah ketinggian periuk;
  3. Pegang periuk di dalam air selama 1-2 minit dan angkat;
  4. Biarkan sisa air di dalam periuk mengalir ke piring atau kuali, dan kemudian toskan;
  5. Letakkan kembali periuk di tempatnya.

Pot dan pasu bunga. Untuk mengelakkan kelembapan berlebihan, anda perlu menjauhkan jarak antara 1-1,5 cm antara periuk telus dan bahagian bawah penanam hiasan. Dijual anda boleh menemui penanam dengan pemberhentian khas di dalamnya, tetapi jika penanam anda tidak memilikinya, maka anda boleh memasangnya bahagian bawahnya adalah tanah liat yang diperluas kecil. Oleh itu, udara akan beredar di bawah periuk lutsinar dan kelembapan tidak akan bertakung.

Apa yang tidak disukai oleh anggrek: Musuh utama anggrek adalah penyiraman berlebihan, genangan kelembapan di bahagian bawah periuk, kelembapan pada daun dan pengumpulan kelembapan pada titik pertumbuhan daun. Sebarang penurunan secara rawak di tempat-tempat ini mesti dibuang segera..

Adakah saya memerlukan pemindahan orkid? Tidak, pemindahan selepas pembelian sangat berisiko, terutamanya jika anda seorang pemula atau anggrek tidak dalam keadaan sempurna. Pemindahan pertama akan diperlukan hanya selepas 2-3 tahun, ketika bunga tumbuh atau sekiranya sakit.

Prinsip penjagaan orkid: kelembapan berterusan, penyiraman - jarang berlaku

Langkah 1. Rehat dan pengasingan

Setelah berpindah ke rumah barunya, anggrek mengalami tekanan, jadi anda hanya perlu meninggalkannya sendirian dan mengasingkan diri dari tanaman lain selama 2-3 minggu pertama. Ini perlu supaya bunga dan tanaman lain yang baru tiba di rumah tidak saling berjangkit dengan kemungkinan penyakit atau serangga. Mana-mana tempat (walaupun kekurangan lampu) dari bateri, buah-buahan, cahaya matahari langsung dan draf sesuai untuk karantina untuk anggrek. Pada hari pertama, lebih baik tidak menanggalkan bungkusan yang telus, dan semasa anggrek sedang berehat, anda hanya boleh membaca peraturan penjagaan.

  • Sekiranya tidak ada tanaman lain di rumah, sebaik sahaja anda membeli, anda boleh memilih tempat tinggal tetap orkid (lihat Langkah 4).

Cara menyiram orkid yang mekar

Anggrek memerlukan penjagaan yang lebih berhati-hati daripada tanaman dalaman yang lain. Penyiraman yang betul adalah bahagian penting dalam menjaga bunga ini. Untuk pertumbuhan aktif dan berbunga yang banyak, anda mesti memerhatikannya dengan tegas. Penting untuk diketahui bahawa menyiram anggrek semasa berbunga dan semasa musim tumbuh agak berbeza antara satu sama lain. Dan perubahan dalam rejim penyiraman ketika tunas anggrek muncul akan memastikan berbunga panjangnya.

Cara menyiram anggrek semasa berbunga

Semua jenis anggrek yang tumbuh di dalam bilik mekar untuk masa yang lama, asalkan dijaga dengan betul. Semasa berbunga, anggrek harus disiram lebih kerap daripada pada jangka hayat lain. Oleh itu, anda perlu memberi perhatian khusus untuk menyiram anggrek yang sedang mekar.

Berapa kerap anda perlu menyiram anggrek semasa berbunga? Sekiranya anggrek yang tidak mekar cukup untuk disiram setiap minggu, maka semasa berbunga, kekerapan penyiraman akan meningkat. Air orkid dengan betul semasa berbunga - sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Pada hari-hari yang sangat panas, apabila kelembapannya sangat rendah, anda boleh menyiram walaupun 3 kali seminggu.

Adalah perlu untuk memastikan bahawa substrat di dalam periuk tidak kering sepenuhnya. Tetapi walaupun pada masa tanaman memerlukan kelembapan dalam jumlah yang banyak, anda tidak dapat mengisinya terlalu banyak. Menyiram anggrek yang tidak mekar dilakukan hanya setelah substrat kering sepenuhnya.

Tumbuhan berbunga tidak kering, tetapi campuran tanah tidak boleh basah sebelum penyiraman berikutnya, sehingga kawasan busuk tidak terbentuk di akar. Tanah harus kering, tetapi tidak sepenuhnya, dan hanya sedikit lembap.

Ini mengelakkan pelembapan substrat yang berlebihan dan perkembangan penyakit kulat. Menyiram orkid yang mekar di rumah diperlukan agar bunga terus mendapat sebahagian kelembapan. Ini sangat penting, kerana dengan kelembapan yang tidak mencukupi, masa berbunga dapat dikurangkan..

Kualiti penyiraman mudah dikawal oleh warna akar anggrek. Sekiranya akarnya tetap putih atau perak, tanaman akan mendapat sedikit kelembapan. Sekiranya akarnya menjadi hijau - penyiraman dilakukan dalam jumlah yang mencukupi.

Kaedah penyiraman anggrek yang mekar

Anda boleh menyiram anggrek semasa berbunga dengan 4 cara:

  • Penyiraman atas;
  • Perendaman;
  • Menyiram melalui palet (penyiraman bawah);
  • Mandi suam.

Di bahagian atas penyiraman, anggrek disiram dari tin penyiram dengan cara yang sama seperti kebanyakan tanaman rumah. Air dituangkan dalam bahagian kecil sehingga campuran tanah tepu dengan kelembapan. Hentikan proses ketika air mula mengalir melalui lubang bawah periuk ke dalam kuali.

Anda boleh menyiram anggrek mekar dengan rendaman - ini adalah kaedah penyiraman yang paling biasa digunakan. Pot bunga direndam dalam bekas air hingga ¾ tingginya. Masa penyiraman di sini bergantung kepada pecahan substrat dan dalam 20-60 minit.

Selepas itu, periuk dikeluarkan, dan air berlebihan disalirkan. Dengan kaedah penyiraman ini, campuran tanah di dalam periuk dibasahi dengan baik dan seterusnya mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama. Penyiraman sebegini sesuai untuk semua jenis anggrek, bahkan untuk darat yang tumbuh di tanah biasa..

Biasanya, pengairan seperti itu memerlukan masa yang lebih lama daripada kaedah lain, kerana tanah mesti direndam hingga keseluruhan tebal. Kaedah ini mempunyai kekurangannya. Semasa menggunakannya, tanah diresapi secara tidak rata.

Bahagian atas boleh dibasahi dengan teruk. Ia tidak sesuai untuk menyiram anggrek muda dengan akar pendek, tetapi hanya untuk spesimen dengan akar panjang dan berkembang dengan baik..

Mandi suam adalah cara menyiram anggrek, dekat dengan semula jadi. Dengan pengairan ini termasuk air suam dengan suhu 35-37ºС melalui muncung pancuran dan air bunga dari atas. Di bawah air tidak hanya jatuh pada daun, tetapi juga permukaan tanah. Setelah membasahi substrat di dalam periuk dengan teliti, anda perlu mengeluarkan sisa air dari paksi daun agar busuk tidak berkembang di sana.

Adakah saya perlu menyemburkan bunga semasa berbunga

Anggrek tumbuh dengan baik dan mekar dengan kelembapan yang tinggi. Biasanya, kelembapan meningkat dengan menyemburkan tanaman. Oleh itu, anggrek dapat disembur pada bila-bila masa, walaupun semasa berbunga, terutama jika kelembapannya sangat rendah.

Anggrek disembur dengan air suam dan menetap melalui botol penyembur. Kelembapan mesti jatuh pada daun tanaman. Setelah menyembur, perlu mengeluarkan air dari paksi daun dengan tuala kertas, untuk mengecualikan kemungkinan pembusukan.

Sekiranya tidak dapat menyemburkan tanaman dengan tepat, lebih baik meninggalkan hidrasi sepenuhnya dengan cara ini. Untuk melembapkan udara di sekitar kilang tanpa menyembur, masukkan pot bunga ke dalam dulang yang mendalam dengan substrat lembap di bahagian bawah. Kulit pinus, lumut, serpihan bata atau tanah liat yang diperluas diletakkan di dalam palet.

Cara penyiraman anggrek berbunga spesies individu dengan betul

Kaedah penyiraman untuk pelbagai jenis anggrek berbeza kerana keadaan penyelenggaraan tanaman dan substrat tanah yang diperlukan untuknya. Pelbagai jenis anggrek semasa berbunga harus disiram seperti berikut:

  • Phalaenopsis. Spesies ini memerlukan penanaman di substrat kasar. Menyiram orkid Phalaenopsis semasa berbunga diperlukan dengan merendam dalam air suam selama 20-40 minit. Mereka memberi makan semasa menyiram. Lakukan penyiraman secara berkala dengan mandi air suam;
  • Dendrobium disiram hanya dengan merendam dalam air suam dan sejuk. Periuk disimpan di dalam air selama 30-60 minit, selepas itu dikeluarkan dan lebihan air disalirkan;
  • Cattleya. Spesies ini memerlukan penanaman pecahan halus ke dalam tanah. Airnya kerana substrat mengering. Luangkan penyiraman, tetapi pastikan air tidak jatuh pada pucuk tanaman. Penyiraman dengan mandi air suam boleh dilakukan sebulan sekali atau kurang. Juga jenis ini boleh disiram melalui palet;
  • Wanda. Spesies yang tidak biasa ini sering ditanam dengan sistem akar kosong. Dalam kes ini, kilang hanya tergantung di tingkap atau berdiri di dalam pasu kosong besar tanpa tanah. Dalam kes ini, vanda disiram setiap minggu atau lebih kerap dengan merendam sistem akar di dalam air selama 20-30 minit. Anda boleh bergantian menyelam dan menyiram dengan mandi air suam. Semasa menanam tanaman di dalam pasu, mereka hanya menuangkan air di sana sehingga menutup akarnya. Selepas 20-30 minit, air dari pasu disalirkan;
  • Cumbria lebih daripada spesies lain perlu mengeringkan tanah di antara penyiraman, kerana akarnya mengalami pembusukan. Oleh itu, ia disiram walaupun berbunga seminggu sekali. Penyiraman dilakukan dengan merendam periuk 1/3 ke dalam bekas air. Selepas 20 minit, angkat periuk dan toskan lebihan air;
  • Oncidium. Rezim penyiraman oncidium berkait rapat dengan pembungaannya. Ia disiram dengan banyak melalui perendaman setelah awal pertumbuhan, ketika tumbuh dari bahagian bawah batang yang menebal (pseudobulb). Semasa tanaman tumbuh, ia membentuk satu atau lebih pseudobulbs baru. Pada awal pembentukannya, penyiraman dihentikan sehingga tangkai bunga muncul hampir tumbuh pseudobulbs. Selepas ini, penyiraman bunga disambung semula;
  • Orkid Berharga. Ini adalah tanaman terestrial, tidak hidup di substrat untuk anggrek, tetapi dalam campuran tanah longgar biasa. Airnya dari atas atau melalui kuali. Kemungkinan dan penyiraman dengan rendaman.

Kesalahan utama semasa menyiram tanaman

Semasa menyiram anggrek, anda mesti memerhatikan:

  • Masa penyiraman;
  • Kekerapan penghidratan;
  • Tempoh penyiraman.

Pakar mengesyorkan menyiram orkid pada waktu pagi. Rejim pengairan ini dikaitkan dengan perubahan suhu harian di tanah air tanaman ini. Di alam liar, setelah pelembapan pagi, suhu udara meningkat, tanaman mula menyerap kelembapan. Pada waktu petang, suhu udara menurun dengan ketara. Pada masa ini, substrat sudah sedikit kering, kerana akar tanaman pada suhu rendah tidak dapat menyerap air.

Berapa kerap saya perlu menyiram anggrek? Biasanya mereka tidak fokus pada hari atau minggu, tetapi pada kadar pengeringan substrat. Ia kering tidak rata, sudah boleh kering di atas, dan di tengah periuk masih sangat lembap. Menyiram pada masa ini akan menjadi kesalahan serius, kerana genangan air di dalam periuk tidak dapat diterima oleh kebanyakan spesies tanaman, dan bagi anggrek itu berbahaya.

Penanam berpengalaman memberi tumpuan kepada berat periuk. Mereka menganggarkan berat periuk dengan tanaman setelah menyiram. Apabila periuk ini menjadi lebih ringan, penyiraman dilakukan. Tidak perlu menimbang bunga pada timbangan. Berat badannya dapat diukur dengan hanya memegang tanaman di tangannya.

Sebilangan besar spesies disiram dengan merendam periuk di dalam air. Kesalahannya ialah merendam periuk dengan substrat ke dalam air sepenuhnya. Biasanya ia tenggelam dalam ¾, dan hanya beberapa spesies anggrek (cambria) yang dicelupkan dalam 1/3. Simpan substrat di dalam air hingga direndam..

Kesalahan penyiraman yang biasa dilakukan ialah mendapatkan air pada pucuk atau bahkan bunga anggrek. Airnya dengan berhati-hati. Air dari daun dan bunga sinus mudah dikeluarkan dengan tuala kertas biasa.

Kemungkinan akibat rawatan yang tidak betul

Anggrek sangat bertanggungjawab terhadap kesalahan penjagaan mereka. Tindak balas ini tidak berlaku dengan segera. Tetapi apabila akibat dari perawatan yang tidak betul dapat dilihat, kilang itu, sebagai peraturan, tidak dapat diselamatkan lagi. Berikut adalah manifestasi kesalahan yang paling biasa dalam kandungan anggrek:

  • Daun kehilangan turgor. Sebabnya ialah dehidrasi tanaman kerana penyiraman yang tidak mencukupi, kelembapan rendah atau kerosakan pada sistem akar;
  • Bengkak pada daun - pembengkakan tisu daun kerana penyiraman yang berlebihan. Penyiraman harus dikurangkan, penyiraman hanya setelah substrat kering;
  • Pembusukan lapisan atas atau titik pertumbuhan adalah penyakit kulat yang disebabkan oleh air yang memasuki inti tanaman. Sekiranya busuk belum menyentuh titik pertumbuhan, bunga dalaman dapat diselamatkan dengan membuang tisu busuk dan mengeringkan intinya;
  • Daun anggrek menguning adalah proses semula jadi sekiranya daun paling bawah berubah menjadi kuning dan mati. Tetapi jika prosesnya besar-besaran, sebabnya kemungkinan kerosakan pada akar atau kerosakannya. Dalam beberapa kes, kekuningan daun mungkin berlaku akibat kekurangan zat besi atau kalium;
  • Bahagian daun bunga yang tertekan menunjukkan sentuhan bilah daun yang berpanjangan dengan air. Ini boleh berlaku setelah sejumlah besar air masuk ke daun ketika menyiram atau menyembur. Ia juga dimungkinkan ketika disiram dengan rendaman, jika daun dicelupkan ke dalam air;
  • Apabila cahaya matahari langsung menyentuh daun tanaman, terbakar sinar matahari. Mereka boleh terdiri daripada pelbagai jenis. Selalunya terdapat bintik-bintik kering dengan pelek gelap, Tetapi ada luka bakar dalam bentuk bintik-bintik hitam dengan pelek kuning atau hanya kawasan terang dengan bentuk tidak tentu.

Anggrek Peraturan untuk penjagaan rumah, pemindahan dan penyakit tanaman

Tidak lama dahulu terdapat keraguan mengenai penanaman anggrek yang berjaya di ambang tingkap..
Namun, menjadi jelas bahawa eksotik cantik berkembang dengan baik di rumah, tertakluk kepada beberapa peraturan..

Habitat semulajadi

Di habitat semula jadi, anggrek adalah tanaman herba abadi yang kebanyakannya tumbuh di zon iklim sederhana dan tropika. Kabut dan embun adalah ciri khas di sana. Ini adalah negara: Amerika Selatan dan Asia Tengah dan Asia. Sebilangan besar spesies - epiphytes atau semi-epiphytes. Mereka tumbuh di atas pokok, batu. Akar membantu mereka menempel pada berbagai permukaan dan, di samping itu, menyerap kelembapan dari udara, mengambil bahagian dalam fotosintesis. Spesies lain - daratan, mereka mempunyai rimpang atau mentol.

Orkid di alam semula jadi

Peraturan untuk penjagaan di rumah

Sejak itu, anggrek terutama berasal dari hutan hujan. Habitat lembap seperti itu sukar ditiru di rumah. Kini dijual adalah kes paparan hiasan, juga sesuai untuk ambang tingkap. Mereka mewujudkan iklim yang optimum untuk bunga..

Tumbuhan eksotik berasa selesa walaupun tanpa kabinet kaca di ambang tingkap jika disembur dengan air suam sekali sehari. Cukup jika daun dan akar udara mendapat jerebu yang sedikit lembap. Bilik mandi, yang mempunyai kelembapan yang agak tinggi semasa mandi dan mandi, sangat sesuai untuk tanaman hidup. Sekiranya terdapat tingkap di bilik mandi, maka bagi anggrek ini adalah keadaan yang hampir sesuai.

Untuk perkembangan anggrek yang baik, perlu mematuhi peraturan tertentu mengikut kalendar penjagaan:

    Januari. Oleh kerana kegelapan yang berterusan dan suhu rendah, kebanyakan anggrek akan berehat atau mekar semula bulan ini. Oleh itu, baja dapat disenyawakan paling banyak sekali dalam sebulan, dan penyiraman harus disesuaikan dengan suhu rendah dan spesies anggrek. Anggrek dengan waktu rehat yang sangat ketara tidak membaja dan hampir tidak menyiram, pada masa ini anggrek tidak boleh disembur semaksimum mungkin, jika tidak, ia boleh menyebabkan kerosakan.
    Walaupun suhu rendah, anda tidak boleh melakukan tanpa pengudaraan biasa, jika tidak, kulat dan bakteria akan mudah muncul. Pada bulan yang sangat sejuk ini, anda perlu memantau suhu malam dengan dekat dengan anggrek.

Paparan tingkap hiasan di ambang tingkap

  • Februari. Tempoh utama bunga orkid berterusan pada bulan ini. Secara iklim, bulan ini hampir tidak berbeza dari Januari, jadi langkah berjaga-jaga yang dijelaskan berlaku untuk tempoh ini. Pada akhir bulan, matahari kembali kuat, hari menjadi lebih lama, dan beberapa anggrek memberi ganjaran awal pertumbuhannya. Dalam kes ini, air dan baja meningkat secara beransur-ansur. Cuaca yang baik harus selalu digunakan untuk pengudaraan, ia merupakan perlindungan terbaik terhadap bakteria, kulat dan perosak lain. Air untuk pengairan harus sekurang-kurangnya mempunyai suhu sekitar, tetapi air suam dapat diterima dengan baik oleh tanaman. Anggrek yang mula tumbuh pada musim sejuk dapat ditanam semula pada akhir bulan, jika perlu..
  • Mac. Bagi kebanyakan anggrek, masa pertumbuhan bermula dan keperluan nutrien meningkat. Jumlah air untuk pengairan harus meningkat dan pembajaan juga membuatnya setiap 2-3 minggu. Orkid kini boleh dipindahkan. Oleh kerana musim sejuk, anggrek menjadi lemah dan oleh itu sangat mudah terkena hama labah-labah dan serangga penghisap, yang kini kembali aktif. Di samping itu, sekarang adalah masa terbaik untuk memisahkan anak-anak dari tanaman ibu. Secara umum, musim bunga adalah masa yang sibuk untuk anggrek. Anak-anak di Orchid
  • April. Bunga bulan ini mekar penuh, dan anggrek tumbuh dengan kuat. Tumbuhan boleh disembur dengan mudah pada waktu pagi. Anggrek yang sensitif terhadap cahaya matahari, seperti phalaenopsis, kini harus dilindungi dari sinar matahari tengah hari. Elakkan memindahkan bunga ke tempat yang berbeza setiap minggu, tetapi dua kali setahun ini adalah perkara biasa bagi tanaman. Pembajaan dapat ditingkatkan lagi apabila bunga tumbuh. Untuk spesimen terutamanya yang sensitif terhadap garam, baja juga boleh diasingkan separuh daripada yang terdapat pada bungkusan.
  • Mungkin. Perlu diingat bahawa tumbuh-tumbuhan perlu secara beransur-ansur terbiasa dengan cahaya matahari pagi atau malam, jika tidak, mereka mudah terbakar..
  • Jun dan Julai. Bulan-bulan ini dibezakan oleh tiga peraturan asas penjagaan: udara segar, penyiraman, baja. Pada bulan Jun dan Julai, anggrek menjadi sangat panas pada siang hari, jadi anda harus mengudarakan bilik secara intensif. Semua orkid sekarang memerlukan banyak air. Baja biasa juga diperlukan. Semburkan tanaman dengan ringan sekali sehari pada musim panas. Waktu terbaik untuk ini adalah petang, kerana anggrek mudah terbakar sinar matahari dari waktu siang. Perhatikan perlindungan dari cahaya matahari langsung..
  • Ogos. Pada masa ini sepanjang tahun, anggrek harus berdiri di tingkap terbuka sekerap mungkin (walaupun pada waktu malam). Beberapa spesies berhenti tumbuh pada suhu yang terlalu tinggi. Penyiraman dan baja harus disimpan pada tahap tinggi, seperti pada dua bulan sebelumnya.
  • September. Sekarang semakin sejuk pada waktu malam, jangan tinggalkan anggrek di tingkap terbuka. Permulaan musim luruh memberi peluang lain untuk menanam orkid. Baja dan penyiraman harus dikurangkan pada akhir bulan.
  • Oktober. Kerana persiapan untuk berbunga dan kurang cahaya, mungkin daun tua menjadi kuning dan jatuh. Baja dan stok air mesti dikurangkan lebih jauh sehingga disesuaikan dengan suhu yang lebih rendah..
  • November. Banyak orkid kini mula berehat. Air dan baja untuk bunga dengan masa rehat harus dikurangkan lagi. Semakin kecil pertumbuhan anggrek, semakin sedikit keperluan untuk kedua-duanya. Tumbuhan mesti mendapat lebih banyak cahaya dan air semasa berehat. Pada awal musim pemanasan, kelembapan meningkat. Perhatian yang lebih tinggi harus diberikan kepada tungau labah-labah, yang dapat muncul di akar tanaman kerana kelembapan yang meningkat. Tungau labah-labah
  • Disember. Pada bulan Disember, banyak anggrek berterima kasih atas penjagaan berbunga mereka yang banyak. Tetapi bulan ini adalah yang paling bermasalah dari segi keadaan pencahayaan. Anggrek kini seharusnya mendapat cahaya yang mencukupi. Kerana kekurangannya, beberapa tanaman menumpahkan bunga. Ia membantu tempat yang terang atau pencahayaan buatan. Anggrek yang berada dalam waktu rehat hanya dapat menerima sedikit air tanpa baja. Khususnya, kelembapan sekarang harus dikawal dan dapat ditingkatkan dengan pelembap atau mangkuk air.
  • Pencahayaan

    Di tanah air mereka, anggrek hanya mengetahui cahaya yang tersebar. Bayangan pokok tinggi sebahagian besarnya melindungi mereka dari cahaya matahari. Oleh itu, matahari tidak boleh bersinar terang pada tanaman. Matahari pagi dan petang biasanya mudah diterima oleh anggrek. Tetapi panas pada tengah hari pada pertengahan musim panas menyebabkan luka bakar pada daun. Tompok gelap pada dedaunan adalah kerosakan biasa, selaran matahari..

    Sebaik-baiknya, perlu meletakkan anggrek di tingkap timur atau barat untuk mengelakkan cahaya matahari tengah hari yang cerah. Tingkap utara juga sesuai, tetapi hanya jika cahaya matahari yang terang tidak jatuh di atasnya..

    Luka Bakar Orkid

    Suhu

    Tumbuhan yang berasal dari negara yang lebih panas sangat sensitif terhadap sejuk apabila termometer jatuh di bawah 16 ° C. Tumbuhan tropika berasa paling selesa ketika memanaskan udara dari 18 ° C hingga 24 ° C. Pada waktu malam, suhu boleh turun sedikit, tetapi sekali lagi suhu sekurang-kurangnya 16 ° C..

    Menyiram

    Perkara penting dalam penjagaan orkid adalah kualiti air. Anggrek diairi dengan air hujan, tetapi terdapat sedikit garam di dalamnya. Air di paip air kami di apartmen mengandungi jumlah garam yang berbeza bergantung pada wilayahnya, yang dalam hal ini biasanya disebut kapur. Air untuk menyiram bunga harus mengandungi sedikit garam.

    Musuh nombor 1 dari mana-mana anggrek adalah busuk. Ia membawa kepada kematian tanaman dalam beberapa minggu. Banyak anggrek yang tumbuh di rumah kita memenuhi nasib ini hanya kerana satu sebab: mereka benar-benar dibanjiri. Walaupun beberapa anggrek berasal dari hutan hujan tropika, mereka biasanya tinggal di atas pokok. Di sana mereka kering setelah hujan untuk waktu yang singkat. Jadi berhati-hati. Pada musim sejuk, untuk pot cache bersaiz sederhana, penyiraman seminggu sekali sudah mencukupi. Pada musim panas, anda mesti menyiram dua kali seminggu. Berapa kerap anda perlu mengairi anggrek bergantung pada ukuran periuk dan, tentu saja, pada jenis anggrek.

    Peraturan penting kedua adalah bahawa jika anggrek tumbuh, ia memerlukan lebih banyak air, ia tidak menunjukkan pertumbuhan aktif - penyiraman harus dibatasi. Air berlebihan harus mengalir dari bahagian bawah periuk. Pot di mana anggrek dijual biasanya mempunyai lubang di bahagian bawah dari mana air dapat mengalir. Air tidak boleh terkumpul di dalam periuk dan panaskan anggrek.

    Di samping itu, masuk akal meletakkan lapisan tanah liat atau kerikil yang diperluas setebal 2-3 cm. Air berlebihan diserap oleh lapisan ini. Dalam keadaan seperti itu, tanaman tidak boleh berdiri di dalam air, jika tidak, reput tidak dapat dielakkan. Hibrid orkid tahan lama membawa air paip. Tetapi lebih baik menyebarkannya melalui penapis sebelum menyiram tanaman atau tuangkan ke dalam botol terlebih dahulu dan biarkan ia diseduh. Air yang digunakan hendaklah pada suhu bilik. Anda tidak boleh meninggalkan setetes air pada tanaman setelah menyiram, kerana dengan cepat menyebarkan jamur, yang terlihat pada bintik-bintik di daun.

    Kelembapan

    Kelembapan memainkan peranan penting dalam merawat anggrek. Mengapa faktor ini penting? Udara di sekitarnya selalu mengandungi sejumlah air yang disebut kelembapan. Kelembapan pada musim sejuk di pangsapuri kami sering sangat rendah. Udara sejuk yang memasuki apartmen dari luar tidak banyak mengandung air kerana suhu rendah, dan di dalam ruangan dengan cepat dipanaskan oleh pemanas.

    Anggrek mempunyai kemampuan untuk menyerap air dari udara melalui akar udara mereka. Kelembapan juga penting untuk daun. Sekiranya udara kering, terlalu banyak air menguap dari daun ke persekitaran, daun akan kering. Tetapi kelembapan yang tinggi boleh menyebabkan masalah. Dalam iklim seperti itu, kulat dan bakteria tumbuh dengan cepat dan boleh membahayakan tanaman. Kelembapan di sekitar anggrek mestilah sekurang-kurangnya 40% dan tidak melebihi 80%.

    Banyak anggrek epifit berasal dari kawasan tropika atau subtropika, di mana kelembapan sering lebih tinggi walaupun pada masa yang disebut "musim kering" daripada di rumah. Inilah sebabnya mengapa tumbuhan mengalami tekanan di udara kering. Oleh kerana kulat dan bakteria dapat menjadi aktif jika kelembapan terlalu tinggi, pergerakan udara harus selalu ada. Ini dicapai dengan menggunakan kipas yang beroperasi 24 jam sehari..

    Kelembapan diukur dengan hygrometer. Letakkannya berhampiran tanaman. Kelembapan yang terlalu tinggi dapat dikurangkan dengan mudah kerana pengudaraan meningkat. Sukar untuk menaikkan kelembapan yang terlalu rendah.

    Langkah-langkah berikut boleh membantu:

    • Penyemburan. Menyembur tanaman adalah kaedah termudah dan terpantas untuk memperbaiki keadaan. Namun, pada musim sejuk, terdapat risiko pembusukan kerana suhu rendah dan kekurangan cahaya. Oleh itu, tanaman harus disembur hanya pada waktu pagi sambil mengelakkan cahaya matahari langsung...
    • Mangkuk untuk air. Pilihan lain ialah memasang mangkuk air. Mereka boleh diisi dengan tanah liat yang diperluas. Dulang hendaklah dibersihkan atau dikeringkan secara berkala dalam waktu singkat untuk mencegah penyebaran bakteria. Bekas sedemikian mengekalkan iklim mikro yang baik di dekat anggrek, tetapi hanya sedikit meningkatkan kelembapan..
    • Akuarium. Anggrek dengan keperluan kelembapan khas dapat disimpan dengan baik di akuarium terbuka di ambang tingkap. Di bahagian bawah, lapisan tanah liat yang diperluas harus diletakkan setebal 8 cm dan menyerap kelembapan, dan air di dalam periuk tidak bertakung. Cecair menguap dan mikroklimat lembap dibuat. Akuarium tidak boleh ditutup dari atas, sehingga anggrek mendapat udara segar. Struktur sedemikian meningkatkan kelembapan di sekitar anggrek hingga 20%.
    • Pelembap elektronik. Kaedah yang sangat berkesan untuk meningkatkan kelembapan adalah penggunaan pelembap elektronik. Model yang sangat sesuai yang menyemburkan air dan kemudian menyebarkannya dengan kipas di dalam bilik.

    Baja

    Anggrek mendapat lebih banyak cahaya di bahagian atas pokok hutan daripada di bumi, tetapi bekalan nutrien sangat sederhana. Oleh itu, tidak menyumbang kepada perkembangan bunga yang baik, penggunaan pakaian dalam yang kerap. Akarnya sangat sensitif terhadap garam dan mati apabila menggunakan baja yang terlalu banyak..

    Oleh kerana kebanyakan anggrek tumbuh dari musim bunga hingga musim luruh, mereka mesti disenyawakan setiap 2–4 minggu selama ini. Walau apa pun, selalu tambahkan air bersih di antara baja untuk membilas garam yang tinggal. Pada musim sejuk, kurang baja mesti digunakan. Produk ini direka untuk anggrek, dengan mengambil kira keperluan tanaman ini berdasarkan komposisi pemakanannya dan lebih encer daripada baja lain. Kadar pencairan yang ditunjukkan pada bungkusan tidak boleh dilebihi; sebaliknya, masuk akal hanya menggunakan separuh kepekatan.

    Tumbuhan orkid baru

    Apa nutrien yang diperlukan orkid??

    • Nitrogen untuk pertumbuhan daun dan pucuk: Nitrogen memberikan pertumbuhan pucuk dan daun tahunan yang sihat. Kekurangan nitrogen dapat diakui oleh daun kuning kecil, banyak tisu lembut tumbuhan.
    • Fosfor untuk pertumbuhan akar dan bunga: Fosforus memberikan pertumbuhan akar yang berbunga dan sihat. Kekurangan fosfor dapat dikenali dengan warna merah daun, terutama di bahagian bawah daun.
    • Kalsium mendorong pertumbuhan: kalsium memastikan bahawa tumbuhan dapat menyerap dan menggunakan unsur surih penting yang lain. Ia juga mendorong pertumbuhan, terutama akar.
    • Kalium meningkatkan daya tahan: kalium mendorong proses metabolik di anggrek, yang meningkatkan daya tahannya. Kekurangan kalium boleh menyebabkan tisu lembut tanaman dan pertumbuhan terbantut.
    • Magnesium mendorong metabolisme: magnesium juga memberikan pertumbuhan yang sihat, kerana ia menyumbang kepada proses metabolik. Sekiranya terdapat kekurangan magnesium, daunnya tetap hijau muda..

    Pindah

    Apabila periuk menjadi terlalu dekat, akar tanaman telah tumbuh daripadanya, anda perlu menanam bunga tersebut. Musim bunga adalah masa terbaik untuk memindahkan sebahagian besar anggrek. Lakukan seperti ini:

    • Air tanaman dengan banyak.
    • Sediakan semua yang anda perlukan sebelum transplantasi: penanam baru, gunting tajam, substrat orkid, tanah liat yang diperluas.
    • Sekarang keluarkan tanaman dari periuk, berhati-hati agar akarnya tidak terjejas.
    • Sapu perlahan-lahan substrat lama dengan akarnya.
    • Potongan kulit kayu yang dipisahkan dengan buruk lebih baik ditinggalkan di tanaman agar tidak merosakkan akarnya. Mungkin berguna untuk membilas substrat dengan air yang mengalir dan sedikit suam..
    • Sekarang periksa akar perosak.
    • Potong akar yang busuk atau mati.
    • Jangan memotong akar yang sihat.
    • Dalam periuk baru, letakkan lapisan tipis tanah liat yang diperluas atau polistirena yang diperluas sebagai saliran.
    • Sekarang masukkan tanaman ke dalam periuk dengan sedikit gerakan memutar.
    • Isi dengan substrat baru menggunakan campuran lumut, kulit kayu oak. Tuang.
    • Selepas lebih kurang 5 hari anda boleh menyiram semula. Daun boleh disembur setiap hari..
    • Pupuk hanya selepas 3-4 minggu.

    Perlu diperhatikan pilihan periuk anggrek. Sebaiknya simpan tanaman di dalam pasu plastik lutsinar. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa akar anggrek juga menyerap cahaya dan mengambil bahagian dalam fotosintesis seperti daun.

    Pot orkid lutsinar

    Pembiakan

    Jenis pembiakan orkid utama adalah pembiakan oleh kanak-kanak. Mereka muncul di peduncles pada mulanya dalam bentuk tunas, dan kemudian berkembang menjadi tanaman penuh dengan daun dan akar udara. Setelah pengembangan pucuk baru, peduncle dipotong 2 cm di bawah bayi dan diletakkan di dalam periuk terpisah dengan pengisi kayu.

    Penyakit dan Perosak

    Penyebab masalah bakteria, kulat, dan virus yang paling biasa adalah jangkitan oleh perosak, kecederaan tanaman, atau bekerja dengan instrumen yang tidak steril dalam kombinasi dengan keadaan penanaman yang tidak optimum..

    Virus

    Yang paling tidak menyenangkan dan tidak dapat diperbaiki adalah jangkitan anggrek dengan virus. Tumbuhan boleh dijangkiti virus, tetapi ini tidak muncul secara luaran. Tiada ubat anti-virus yang diketahui dapat membantu. Dalam kes ini, hanya ada satu jalan keluar - untuk memusnahkan kilang.

    Penyakit kulat

    Sebab penyebarannya adalah persekitaran yang terlalu lembab, kekurangan pertukaran udara dan udara segar. Eksipien: sekiranya terdapat jangkitan terhad tempatan, buang bahagian tanaman, gunakan racun kulat dan memperbaiki keadaan penanaman.

    Bakteriosis

    Bakteria berlaku setiap kali air terkumpul pada daun atau sinus daun untuk waktu yang lama. Tisu tumbuhan mengalami ini. Elakkan genangan air di pelbagai bahagian tanaman..

    Perosak

    Perosak boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan:

    • Kumpulan 1: kutu kayu, ikan mas dan nematoda hidup pada bahan tanaman, sebenarnya tidak membahayakan tanaman. Kaedah kawalan: kurangkan penyiraman, biarkan tanaman lebih kering dan kumpulkan hama secara manual.
    • Kumpulan 2: siput memakan bahagian tanaman atau keseluruhan tanaman. Penawar, pencegahan dan pengumpulan yang paling berkesan.
    • Kumpulan 3: perosak menghisap melakukan kerosakan paling besar. Ini termasuk terutamanya kutu daun. Mereka membiak dengan cepat dan boleh menyebabkan kerosakan besar. Ejen bantu: penggunaan racun serangga dan penyemburan khas tanaman. Serangga mempunyai tempat kegemaran di bahagian bawah daun. Sebaiknya oleskan minyak yang boleh dimakan dengan kain kapas ke koloni serangga, maka kutu daun akan tercekik. Sekiranya tidak digosok dengan jari, ini akan menyebarkan juvana dan telur ke seluruh kawasan daun!
    Parasit "thrips"

    Masalah utama

    Masalah yang sering berlaku semasa menanam anggrek adalah berkaitan dengan faktor budaya. Jadual menunjukkan faktor dan manifestasi penyimpangan:

    FaktorPelanggaran / Manifestasi
    BersinarTerlalu terang: daun berwarna kuning pucat atau coklat kemerahan (pigmen pelindung), "selaran matahari" (mati, tompok coklat).

    Kekurangan cahaya: daun berwarna hijau gelap, keseluruhan tanaman lembap, lemah, sering cacat.

    SuhuTerlalu sejuk: tidak ada atau sedikit pertumbuhan, daun baru atau daun baru tetap kecil, tidak berbunga.

    Terlalu hangat: daunnya lembik, kadang-kadang hijau pucat, tumbuh dengan buruk.

    AirTerlalu sedikit: daun layu dan kering, kadang-kadang daun akordeon, akar terlalu ringan dan terlalu kering.

    Terlalu banyak: akarnya rosak, bahan tanaman sudah reput, baunya pucat, daunnya lembik dan tenggelam.

    BajaTerlalu sedikit: pertumbuhan tanaman lemah, warna daun tidak sihat, tidak berbunga.

    Terlalu banyak: kerosakan akar, sehingga sering lembik, daun cekung, petua daun coklat.

    KelembapanTerlalu rendah: ubah bentuk pertumbuhan daun, lekatan bracts, lekatan pucuk, peningkatan tetesan melekit di tepi daun dan batang bunga.

    Terlalu tinggi: daun kendur, lemah, sering bintik-bintik pada daun dan mentol kerana jangkitan kulat.

    Walaupun terdapat beberapa kesukaran dalam merawat anggrek, ini adalah beberapa tanaman berbunga paling lama. Bunga menggemari warna dan bentuknya. Bahagian dalaman anda berubah dengan warna eksotik.