Bagaimana dan bagaimana menyemburkan kismis pada musim bunga dari perosak dan penyakit

Memproses kismis pada musim bunga dan musim luruh adalah tahap wajib penjagaan tanaman. Prosedur melindungi semak dari penyakit bakteria, kulat dan virus, menguatkan sistem imun, merangsang pertumbuhan dan meningkatkan rasa beri. Penting untuk mengikuti cadangan dan dos, menjalankan rawatan pada waktu pagi atau petang, dan juga memantau penampilan tanaman. Alat apa yang berkesan dalam memerangi penyakit dan perosak, akan kami sampaikan dalam artikel.

Objektif pemprosesan currant pada musim bunga dan musim luruh

Tujuan utama pemprosesan musim bunga dan musim luruh adalah untuk melindungi daripada penyakit dan perosak. Hanya semak kismis yang sihat memberikan tanaman yang penuh dan enak. Pada musim bunga, dengan munculnya panas, spora kulat dan mikroorganisma lain diaktifkan, yang memprovokasi terjadinya penyakit dan serangga perosak. Semasa memproses, penting untuk mematuhi tarikh akhir, tidak digalakkan untuk menangguhkan prosedur untuk waktu yang lama.

Pada musim gugur, setelah menuai, kismis perlu dipulihkan dan disiapkan untuk tempoh musim sejuk. Tukang kebun menyemburkan semak untuk meningkatkan ketahanan fros, menghilangkan perosak, meningkatkan kesihatan dan peremajaan.

Perosak apa yang mengancam kismis

Pada awal musim bunga, currants dan cacing daun mengancam currant. Larva serangga berhibernasi di dalam tanah; mereka tahan fros. Perancah memasuki kebun dengan anak benih yang dijangkiti, tanah, angin, burung atau tikus. Serangga menghisap jus dari kismis, merosakkan daun, pucuk dan juga beri. Belukar secara beransur-ansur mengering dan layu, sementara serangga merambat ke tanaman kebun lain. Selepas perosak di semak-semak, terdapat lapisan melekit kuning yang mengalir ke daun lain.

Cacing daun muncul di semak-semak terutamanya dalam cuaca panas dan lembap. Bukan hanya rama-rama dewasa, tetapi ulat berbahaya bagi kismis. Serangga kelabu dapat memusnahkan semua semak kismis jika langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya. Sebab-sebab kemunculan cacing daun: tanah berasid, kekurangan atau kelebihan zat mineral, penyiraman berlebihan. Tanda-tanda kerosakan - daun kering dan nipis, buah yang cacat, luka kuning dan coklat pada pucuk dan daun.

Perosak berbahaya termasuk tungau buah pinggang currant. Mereka menyingkirkan serangga bukan hanya dengan menyembur, tetapi juga dikumpulkan secara manual. Kutu buah pinggang menyedut jus dari tanaman, dan juga membawa penyakit berbahaya - terry currants. Sekiranya semak itu sakit, ia tidak dapat diubati, tukang kebun hanya boleh mengeluarkannya dan membakarnya.

Perhatian! Di semak kismis terdapat tungau labah-labah, kutu daun, hempedu empedu, ngengat, ngengat, lalat gergaji, dan casing kaca. Untuk melihat kebanyakan serangga, penting untuk memeriksa currants secara berkala. Banyak perosak sangat kecil, jadi sukar untuk diperhatikan jika anda tidak melakukan pemeriksaan.

Penyakit berbahaya

Currants dipengaruhi oleh anthracnose, karat, bintik putih. Sebab-sebab kemunculan anthracnose adalah spora jamur pada musim sejuk pada daun yang gugur, dan dengan kedatangan musim bunga, mereka menyebar ke kebun. Pada kismis yang dijangkiti, pucuk menjadi lembap, pertumbuhannya perlahan. Tompok coklat muncul di bilah daun - tanda utama anthracnosis. Dalam cuaca kering dan hangat, retakan muncul di pucuk, yang akhirnya menjadi busuk. Sekiranya anthracnose mencapai beri, mereka ditutup dengan titik hitam kecil dan jatuh. Penyakit kulat paling kerap dijumpai pada blackcurrant..

Karat berlaku kerana genangan air, rumpai, tanaman yang dijangkiti tumbuh di sebelah semak currant. Tompok-tompok coklat-oren muncul di atas daun, alas kuning di bahagian bawah. Pada mereka itulah jamur hidup, yang menunggu keadaan yang sesuai untuk perkembangannya. Karat menyebar dengan cepat melalui semak: jika anda tidak merawat tanaman, tidak lama lagi semua daun akan ditutup dengan bulu oren.

Titik putih adalah septoria currant, yang mempengaruhi buah beri, daun dan pucuk muda. Tanda-tanda pertama penyakit ini dijumpai pada awal Mei: bintik-bintik coklat gelap dengan batas coklat terbentuk di daun, yang memutih dari masa ke masa. Pada peringkat pertama jangkitan, tukang kebun mengeluarkan daun dan membakarnya, dan semak ditipis dan disembur. Septoria berlaku terutamanya dalam keadaan Rusia tengah, keadaan yang baik untuk perkembangan kulat - kelembapan, perubahan cuaca, kabut. Sebagai tambahan kepada penyakit yang disenaraikan, semak kismis dipengaruhi oleh pembalikan, cendawan tepung, bintik hitam, karat piala.

Tarikh Pemprosesan

Masa pemprosesan bergantung pada kawasan di mana currant ditanam. Di wilayah utara, belukar disembur kemudian, kerana musim bunga datang ke sana 2-3 minggu kemudian daripada di wilayah selatan. Tukang kebun mengesyorkan memproses penanaman pada akhir Mac atau awal April, apabila suhu udara ditetapkan sekitar + 16 ° C. Untuk prosedur, pilih pagi atau petang hari yang kering dan tenang. Sekiranya hujan selepas rawatan, tidak akan ada faedahnya.

Perhatian! Cara yang paling boleh dipercayai untuk melindungi semak kismis dari penyakit dan perosak adalah dengan menjalankan rawatan sepanjang tahun. Sebagai tambahan kepada penyingkiran secara manual kawasan yang rosak, penduduk musim panas menggunakan penyemburan dengan urea, Karbofos, ammonium nitrat, cecair Bordeaux, penyerapan tembakau, jelatang dan sabun dobi.

Setelah berbuah, currants diproses pada akhir Ogos atau awal September. Penduduk musim panas membuat baja mineral dan kompleks untuk menguatkan imuniti tanaman dan menyiapkannya untuk tempoh musim sejuk. Dari pertengahan Oktober hingga salji pertama, bahan organik diperkenalkan ke dalam tanah: kotoran ayam, infusi mullein, kotoran cair. Rawatan musim luruh diakhiri dengan penyemburan semak dengan larutan cecair Bordeaux.

Aktiviti Persediaan

Pada musim bunga, rawatan dilakukan setelah memangkas semak - setelah salji mencair dan sehingga tunas terbangun. Sekiranya semak dipangkas setelah mereka membengkak, ia akan mencederakan tanaman dan mengurangkan hasil. Untuk pemangkasan, gunakan pemangkas taman, tidak disyorkan untuk memecahkan cawangan dengan tangan anda. Pertama sekali, dahan besar yang ditutup dengan lumut, lichen, bisul, serta pucuk kering 4 dan 5 tahun dikeluarkan. Setelah memotong dahan yang cenderung kuat ke tanah dan yang tumbuh di dalam semak. Pucuk muda dipendekkan sebanyak 1/3, meninggalkan buah pinggang. Jadi mereka bercabang dengan lebih baik.

Semasa pemangkasan, penting untuk mengingat perbezaan antara currant hitam dan merah dan putih - jumlah tanaman masa depan bergantung pada ini. Blackcurrant dipangkas lebih kerap, kerana cabangnya tumbuh lebih cepat. Pertumbuhan pucuk sifar pada warna putih dan merah tidak begitu sengit, mereka tetap berbuah walaupun pada dahan berusia 5-7 tahun. Juga, kismis hitam tidak digalakkan untuk memendekkan bahagian atas. Selain pemangkasan, tukang kebun membersihkan ranjang dedaunan, rumpai dan serpihan tahun lalu. Keberkesanan prosedur bergantung pada ini..

Cara penyemburan pada musim luruh dan musim bunga

Untuk kegunaan pemprosesan:

  • persediaan kimia dan biologi - untuk pencegahan dan rawatan; ia dibeli di kedai khusus untuk tukang kebun;
  • ubat alternatif disediakan dari kaedah improvisasi, digunakan untuk profilaksis, rawatan dengan tembaga atau besi sulfat, abu, cecair Bordeaux adalah popular.

Bahan Kimia yang Dibeli

Bahan kimia yang dibeli bertujuan untuk merawat penyakit; bahan aktif bertindak dengan cepat. Untuk rawatan penyakit kulat, racun kulat "HOM" atau "Abiga-peak" digunakan. Racun kulat kompleks merawat cendawan serbuk dan antraknosa, terdiri daripada bahan bukan organik dan tembaga. Bahan kimia Tiovit Jet, racun kulat sentuhan berasaskan sulfur yang digunakan pada awal atau pertengahan musim tanam, juga popular. Ubatnya baik kerana untuk penyediaannya hanya perlu mencairkan serbuk dengan air.

Untuk melindungi dari karat dan bintik putih, bahan kimia "Topaz" digunakan. Ia dibuat berdasarkan penconazole - racun perosak yang menghalang perkembangan bakteria berbahaya. Fungisida sistemik "Topaz" digunakan untuk tujuan pencegahan dan terapi, ia mengekalkan kesannya selama 4 tahun. Menghentikan perkembangan bakteria dan kulat dalam beberapa jam selepas rawatan.

Untuk melindungi daripada semua jenis penyakit kulat, racun kulat Trichopol digunakan. Tukang kebun mendakwa bahawa ubat itu berfungsi dengan sempurna dan melindungi kismis dengan jaminan 100%. "Trichopolum" dijual dalam bentuk tablet, yang dihancurkan menjadi serbuk dan dicampurkan dengan air.

Produk biologi

Produk biologi berdasarkan budaya bakteria hidup yang menekan jangkitan kulat berbahaya. Ejen biologi kurang agresif daripada bahan kimia. Tukang kebun menggunakannya untuk tujuan pencegahan dan terapi.

Menentang penyakit dan serangga perosak membantu ubat "Fitop". Ia menguatkan dan menyembuhkan sistem akar tanaman, meningkatkan produktiviti dan produktiviti, menghalang pertumbuhan dan perkembangan mikroflora patogen pada buah dan pucuk. Juga, "Fitop" digunakan untuk membasmi kuman bahan penanaman. Ubat itu dijual dalam bentuk serbuk. "Fitop" tidak berbahaya bagi alam sekitar dan manusia.

Penduduk musim panas menggunakan Fitosporin untuk melawan jangkitan kulat dan bakteria. Ejen mikrobiologi bertindak sejurus selepas rawatan, ia digunakan dalam tempoh tumbuh-tumbuhan. "Fitosporin" menghalang perkembangan cendawan serbuk, reput akar, anthracnose. Ubat ini berpatutan dan menjimatkan dalam penggunaan, tersedia dalam bentuk serbuk, pes atau cecair..

Perhatian! Berkesan dalam penggunaan Lepidocide. Ubat ini mengatasi semua perosak, mempengaruhi fungsi pembiakannya. "Lepidocide" digunakan pada setiap tahap perkembangan tanaman, tidak terkumpul di dalam tanah dan tidak mempengaruhi rasa buah beri.

Kaedah rakyat

Kaedah alternatif mempunyai kesan pencegahan. Penting untuk diingat bahawa jika semak sudah mempunyai tanda-tanda kerosakan, tidak ada gunanya menggunakan kaedah alternatif untuk rawatan. Pada awal musim bunga, semak disiram dan disembur dengan air mendidih. Scalping membantu tanaman untuk bangun, dan juga menghilangkan larva yang musim sejuk di tanah pada musim sejuk. Untuk kesan yang terbaik, baking soda ditambahkan ke dalam air - 3 sudu besar diperlukan setiap baldi air mendidih. l Selepas itu, larutan soda digunakan untuk menghilangkan kutu daun..

Untuk mengelakkan penampilan serangga, tukang kebun menggunakan infusi bawang putih - 300 g bawang putih dituangkan ke dalam 10 liter air. Campuran ditekan selama sehari, dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1 Dengan agen bawang putih, kismis disembur dalam cuaca kering. Untuk meningkatkan kesannya, 50 g sabun dobi parut ditambahkan ke dalam larutan. Infusi tembakau juga membantu: 400 g daun kering dituangkan ke dalam 10 liter air, ditekan selama 48 jam, dicairkan dengan air dan mula disembur. Ubat-ubatan rakyat lain juga popular: rawatan dengan yodium, abu, infus mustard dan kaldu kayu cacing.

Cara menjalankan pemprosesan currant musim bunga

Kismis musim panas dirawat dari penyakit dan perosak oleh penduduk musim panas menggunakan penyembur tangan atau ransel. Tukang kebun terlebih dahulu menyediakan penyelesaiannya. Sekiranya ia adalah produk kimia atau biologi, penting untuk membaca arahan penggunaan dan dos. Lebihan bahan kimia akan memberi kesan negatif bukan hanya pada tanaman, tetapi juga kesihatan manusia. Sekiranya mereka menyediakan ubat-ubatan rakyat, perhatikan masa penyediaan infus. Mereka tidak sesuai untuk penyimpanan jangka panjang, jadi sebelum setiap prosedur, tukang kebun menyediakan penyelesaian baru.

Kita tidak boleh melupakan langkah berjaga-jaga, terutamanya mengenai penyemburan bahan kimia. Tukang kebun membelanjakannya dengan pakaian pelindung, cermin mata dan alat pernafasan. Semasa memproses dilarang makan atau minum, kanak-kanak atau haiwan tidak boleh berada dekat. Sekiranya produk rawatan terkena kulit, mata atau mulut, disarankan untuk berjumpa doktor dengan segera. Wanita hamil atau menyusui tidak dibenarkan melakukan proses. Simpan bahan kimia di tempat yang tertutup dan tidak dapat diakses di tempat kanak-kanak..

Adakah terdapat nuansa dalam pemprosesan kismis hitam, merah dan putih

Sebilangan perosak lebih suka jenis kismis tertentu. Contohnya, daun emas paling kerap muncul berwarna hitam, dan selebaran daun berwarna merah. Kutu daun hempedu sering dilihat pada warna putih dan merah, seperti kelopak sawi, yang tidak menyukai dedaunan blackcurrant yang lebat. Kutu buah pinggang - tetamu yang kerap menggunakan beri hitam. Jika tidak, tidak ada perbezaan dalam pemprosesan..

Kesimpulannya

Memproses kismis pada musim bunga dari perosak dan penyakit adalah proses yang mudah; perkara utama adalah mengingati beberapa ciri. Sebelum menyembur, semak dipotong, lepaskan pucuk lama dan kering, sediakan tempat untuk pengembangan dahan berbuah baru. Pemprosesan dilakukan dengan kaedah rakyat, biologi dan kimia. Penyelesaian tembakau dan abu mencegah munculnya perosak, Fitosporin melindungi daripada penyakit kulat dan virus. Bahan kimia, seperti HOM atau Topaz, bertujuan untuk rawatan kompleks bagi kebanyakan penyakit.

Untuk pemprosesan, penduduk musim panas memilih hari yang kering dan tenang. Jangan lupa langkah berjaga-jaga: semasa rawatan dengan ubat menggunakan apron atau pakaian pelindung, sarung tangan, cermin mata dan alat pernafasan.

Cara merawat kismis pada awal musim bunga untuk melindungi daripada penyakit dan perosak: masa pemprosesan, ubat siap pakai dan ubat-ubatan rakyat

Tidak ada negara di dunia yang menyukai kismis seperti di Rusia. Belukar berry ini tumbuh di hampir setiap kebun. Untuk mendapatkan hasil beri yang enak dan sihat, tanaman ini memerlukan penjagaan yang sistematik. Prosedur musim bunga merangkumi rawatan terhadap penyakit dan perosak, pemangkasan dan pemakaian top. Bilakah mereka dijalankan? Bagaimana semak disembur pada musim bunga? Baja apa yang digunakan?

Mengapa memproses kismis merah, putih, hitam pada musim bunga, adakah mungkin untuk melakukan ini?

Currant adalah tanaman yang bersahaja yang dapat tumbuh dan berbuah tanpa campur tangan manusia, namun, untuk berbuah banyak, ia perlu dijaga. Dari semak kismis hitam, putih atau merah, yang terkena serangga dan menderita penyakit, tidak mungkin mengumpulkan banyak buah beri, lebih-lebih lagi, ia mungkin kecil dan tidak sedap. Rawatan musim bunga membolehkan anda melindungi semak dari malapetaka ini dan mendapatkan hasil panen yang banyak.

Penyakit apa yang mengancam semak berry?

Penyakit bawaan currant disebabkan oleh virus dan kulat. Penyakit yang berasal dari virus - terry (pembalikan) dan mosaik berjalur. Pembawa mereka adalah kutu dan kutu daun. Dalam kes pertama, daun tanaman menjadi panjang dan runcing, bunga menjadi lebih kecil dan memperoleh warna ungu. Lebih kerap, pembalikan mempengaruhi semak blackcurrant, lebih jarang - merah dan putih. Mozek berjalur kelihatan menguning di sepanjang urat daun..

Penyakit yang paling biasa dari penyakit kulat:

  • Jamur Serbuk Belukar ditutup dengan lapisan putih, serupa dengan tepung. Kemudian ia menjadi gelap, daun pudar dan berubah bentuk..
  • Reput kelabu. Selalunya mempengaruhi bahagian bawah pucuk. Daun dan buah ditutup dengan bintik coklat dan lapisan kelabu..
  • Karat. Pada daun dan buah-buahan muncul bintik-bintik kecil cembung kemerahan. Mereka menyebar dengan cepat dan boleh menyebabkan kematian tumbuhan..
  • Anthracnose. Daun ditutup dengan bintik-bintik merah ubi dan mandi. Penyakit ini amat berbahaya bagi kismis merah.
  • Septoria Ia dicirikan oleh bintik-bintik coklat kecil, yang semakin cerah sepanjang masa, tetapi sempadan gelap tetap ada.

Serangga currant

Serangga parasit pada semak memakan jusnya, dan juga melepaskan bahan enzimatik toksik. Akibat kehidupan hama, tanaman melemahkan dan mengering, meninggalkan daun, pertumbuhan pucuk baru berhenti, beri menjadi lebih sedikit, mereka tidak masak. Memerangi mereka adalah prasyarat untuk penuaian yang kaya..

Aphid daun hempedu

Salah satu hama utama kismis hitam, merah dan putih adalah kutu daun. Ini adalah serangga kecil, rakus, berkembang pesat dengan warna hijau muda (lihat foto). Aphid hempedu adalah makhluk perosak yang menular terutamanya pada kismis merah. Spesies perosak Gooseberry lebih suka blackcurrant.

Tidak peduli dengan pokok renek dan kutu - buah pinggang dan jaring labah-labah. Yang pertama mengisi buah pinggang. Ovari yang dipengaruhi olehnya meningkat dengan ketara dalam ukuran, pucuk melengkung, kepingan cacat. Malah seorang pemula dapat mengenali kehadiran hama labah-labah di semak - tunas ditutup dengan jaring laba-laba nipis, daunnya pudar, berubah menjadi kuning dan jatuh.

Perosak currant lain adalah serangga skala. Ini adalah serangga kecil berwarna kelabu atau coklat kemerahan, karapanya ditutupi dengan bintik-bintik dan corak. Daun semak yang terkena padanya berubah menjadi kuning, menghitam, menjadi jerawatan dan gugur, buah-buahan kering.

Tidak peduli dengan semak beri dan rama-rama. Larva cacing daun sangat berbahaya. Tanda utama kerosakan adalah memusingkan dedaunan. Dengan bantuan sarang laba-laba nipis, serangga melipat daun ke dalam tiub yang kuat, membentuk rumah untuk diri mereka sendiri.

Dari segi apa harus diproses agar tidak membahayakan semak belukar?

Pemprosesan kismis pada musim bunga dari penyakit dan perosak dilakukan dalam beberapa peringkat. Belukar terbangun lebih awal, jadi kali pertama tanaman disembur pada awal musim bunga, ketika salji mencair. Ini membolehkan anda menyingkirkan serangga perosak dan spora kulat yang terlalu banyak. Pada peringkat ini, anda boleh menggunakan bahan kimia dengan selamat, kerana sebelum penuaian masih jauh.

Penyemburan semak berulang dilakukan semasa pembengkakan buah pinggang. Pada akhir musim bunga, pada bulan Mei, ketika tempoh berbunga kismis bermula, rawatan diulang lagi. Langkah-langkah pencegahan untuk melindungi tanaman dilakukan pada waktu pagi setelah embun kering atau pada waktu petang setelah matahari terbenam dalam cuaca kering dan tenang. Memproses di bawah sinar matahari akan menyebabkan ubat yang digunakan menguap terlalu cepat. Ia tidak boleh dilakukan selepas hujan - kepekatan bahan aktif pada dahan basah akan lebih rendah daripada yang diperlukan.

Cara melindungi tanaman masa depan?

Terdapat banyak cara untuk melindungi semak kismis. Untuk pencegahan penyakit, racun kulat digunakan; untuk kawalan perosak, racun serangga. Mereka boleh mempunyai asas kimia dan biologi. Ubat-ubatan rakyat yang ada dan selamat sangat popular, walaupun ia lebih rendah dari segi keberkesanannya terhadap bahan kimia dan produk biologi..

Rawatan kimia (Karbofos, Fufanon, tembaga sulfat, dll.)

Bahan kimia sangat berkesan, tetapi cukup toksik. Memproses semak beri pada awal musim bunga, anda tidak boleh takut akan akibat negatifnya, kerana pada saat berbuah, mereka akan mempunyai masa untuk mengurai sepenuhnya. Penggunaan bahan kimia memerlukan langkah berjaga-jaga khas. Semasa bekerja dengan mereka, anda mesti menggunakan pakaian pelindung, sarung tangan dan topeng. Tumbuhan berdekatan ditutup dengan filem.

Salah satu racun serangga yang paling kuat adalah Karbofos, yang asasnya adalah sebatian organophosphorus malathion - insektisida dan acarisida spektrum luas. Apabila serangga memasuki tubuh pada tahap perkembangan apa pun, ia akan memberi kesan buruk pada sistem saraf mereka, menyebabkan kelumpuhan dan kematian.

Ubat itu dalam bentuk serbuk, emulsi, pekat dan larutan yang siap digunakan. Kelemahannya termasuk bau kuat dan ketoksikan yang tinggi. Tempoh ubat adalah 2 minggu, selepas itu malathion hancur. Untuk memproses kismis, 75 g bahan kimia dicairkan dalam 10 liter air (ini cukup untuk 6-7 semak).

Analog Karbofos yang lebih moden berdasarkan komponen aktif yang sama ialah Fufanon. Ia mempunyai formula yang lebih maju, kurang ketoksikan dan bau yang kurang jelas. Terdapat dalam bentuk pekat (57%) dan emulsi (44%). Ubat ini tetap aktif selama 14-21 hari. Untuk mengecualikan masuknya ke dalam tubuh manusia, rawatan terakhir dilakukan sekurang-kurangnya sebulan sebelum penuaian.

Salah satu ubat yang paling berkesan untuk melawan penyakit kulat adalah Topaz. Bahan aktifnya - penconazole - menembusi jauh ke dalam tisu tumbuhan dan menghentikan pembiakan kulat. Menyiapkan penyelesaian untuk menyemburkan kismis, 2 ml pekat dilarutkan dalam 10 l air. Bush perlu ditaburkan 2-3 kali dengan selang waktu sekurang-kurangnya 14 hari.

Terbukti selama bertahun-tahun dan murah untuk melindungi tanaman kebun dari serangga - tembaga sulfat (tembaga sulfat, tembaga sulfat). Ia adalah serbuk kristal berwarna biru, menjadi pucat ketika bersentuhan dengan udara. Tembaga sulfat mempunyai kesan racun serangga dan antiseptik, dan juga digunakan sebagai baja..

Penyemprotan dengan tembaga sulfat dilakukan setahun sekali, kerana tembaga dapat terkumpul di dalam tanah dan tisu tanaman, dan kelebihannya secara negatif mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangannya. Untuk memproses currant, 100 g serbuk dicairkan dalam 10 l air. Kesan pelindung akan meningkat jika 100 g lapisan cepat ditambahkan ke komponen ini. Produk yang dihasilkan dipanggil cecair Bordeaux.

Kaedah dan kaedah perlindungan biologi (Fitoverm, Alirin B, Gamair, dll.)

Populariti produk biologi disebabkan oleh keramahan alam sekitar, kepantasan dan kemampuannya untuk digabungkan dengan perangsang pertumbuhan, baja, serta racun serangga dan racun kulat lain. Mereka mengandungi bakteria, virus atau kulat antagonis yang memudaratkan patogen.

Produk biologi tidak terkumpul dalam tisu tumbuhan, jadi buah dan beri dapat dimakan sebaik sahaja diproses. Kelemahan mereka adalah pembusukan yang cepat (pada siang hari), yang menyebabkan perlunya pemprosesan semula. Alat yang paling biasa termasuk:

  • Alirin B Ubat ini boleh didapati dalam bentuk serbuk, cecair dan tablet. Untuk rawatan tanaman kebun, lebih senang menggunakan bentuk tablet. Komponen aktif adalah bakteria tanah Bacillus subtilis, yang berkesan menekan patogen penyakit bakteria dan kulat. Untuk rawatan kismis, 1 tablet harus dicairkan dalam 1 liter air. Ubat itu boleh disembur dengan semak atau menyiramnya di bawah akar. Prosedur ini dilakukan 2-3 kali selepas selang 1-2 minggu.
  • Fitoverm. Akarisida dan racun serangga generasi terkini. Ia dihasilkan dalam ampul 2, 4, 5 ml dan botol 10, 20, 50 dan 100 ml. Bahan aktif adalah aversectin-C, yang tergolong dalam racun neurotoksik. Kadar penggunaan ubat untuk merawat kismis adalah 2 ml per 2 liter air - ini cukup untuk 1 belukar. Penyemburan dilakukan 2-3 kali dalam 3-7 hari.
  • Gamair. Ia mempunyai beberapa bentuk pelepasan, tetapi tablet paling sering digunakan untuk rawatan tanaman kebun. Seperti Alirin B, ubat ini mengandungi spora dan eksotoksin bakteria Bacillus subtilis, tetapi jenis yang berbeza. Pemprosesan dilakukan beberapa kali - sebelum dan selepas pemula. 1 tablet dilarutkan dalam 10 l air pada suhu bilik dan setelah 15 minit kismis disembur dengan larutan yang dihasilkan atau dimasukkan ke dalam tanah.
  • Glyocladin. Tujuan utamanya adalah memerangi penyakit kulat. Bahan aktifnya adalah Trichoderma fungus, yang menghalang pertumbuhan kulat patogen, dan juga mencegah perkembangan penyakit akibat pembebasan bahan dengan sifat antibakteria. Untuk menyediakan penyelesaian, 0.5 g serbuk diambil dalam 0.5 l air. Mereka harus menyemburkan tanah, dan kemudian membajaknya sedalam 25 cm. Ubat itu tidak boleh digabungkan dengan bahan kimia.
  • "Lepidosida." Ubat ini membantu melawan ulat lepidoptera. Ia terdiri daripada spora dan sel bakteria Bacillus thuringiensis. Terdapat dalam bentuk serbuk dan pekatan suspensi. 5-10 g atau ml ubat diambil setiap 10 l air. Jumlah minimum rawatan adalah 2, selang waktu antara mereka adalah 7 hari.

Kaedah dan kaedah rawatan rakyat: petua dari tukang kebun yang berpengalaman

Nikotin yang terkandung dalam tembakau mempunyai kesan buruk terhadap perosak, dan abu meningkatkan kesannya. Campuran mengandungi unsur surih berguna yang meningkatkan hasil. 400 g setiap komponen dimasukkan ke dalam baldi, 10 l air dituangkan, dicampur dengan teliti, dibiarkan selama 1-2 hari dan disiram semak. Jumlah yang diperoleh cukup untuk memproses 5-6 semak. Anda tidak boleh menanam abu dan tembakau dengan air, tetapi hanya taburkan tanah di dekat batang dengan campuran kering.

Petua lain dari tukang kebun yang berpengalaman adalah menggunakan bawang putih untuk rawatan pencegahan kismis. Ia mengandungi serangga berbahaya yang mudah menguap, dan juga zat dengan sifat antiseptik. Bawang putih berkesan melawan penyakit kulat. Untuk menyiapkan rawatan kismis, beberapa kepala diambil, bersama sekam yang dihancurkan dalam penggiling daging atau pengisar, air ditambahkan (nisbah 1: 1) dan bersikeras selama 1,5-2 minggu. Infusi diletakkan di dalam botol kaca gelap dan disimpan dalam keadaan sejuk. Sebelum menyemburkan ia dicairkan - 50 ml per 2 liter air.

Alat lain yang murah dan berkesan untuk menyemburkan semak adalah sabun cucian. Oleh kerana sejumlah besar asid lemak, ia dapat mengatasi perosak dengan baik. Penyelesaian semburan disediakan seperti berikut: 200-300 g sabun digosok atau digiling dengan cara lain dan dilarutkan dalam 10 l air panas. Setelah disejukkan, ia siap digunakan. Sabun sering digunakan bersama-sama dengan kaedah lain - ia memastikan pelekapannya baik di permukaan tanaman.

Tukang kebun yang berpengalaman juga mengesyorkan menyemburkan semak dengan permanganat kalium - itu sendiri adalah baja, dan juga membantu melindungi tanaman dari serangga musim sejuk. Ia juga digunakan untuk merawat kismis untuk penyakit kulat. Ia juga berkesan memusnahkan urea perosak musim sejuk (300 g per 10 l).

Acara agroteknik

Biasanya, acara penjagaan pokok renek musim bunga diadakan pada akhir Mac - awal April. Memproses kismis pada musim bunga tidak hanya melibatkan penyemburan dari perosak dan penyakit, tetapi juga penipisan dan pemangkasan. Tumbuhan yang kurang berkembang, patah, rosak oleh serangga, dahan lama boleh dikeluarkan. Yang terakhir dapat dibezakan dengan warna coklat gelap dan kulit kayu retak. Terdapat sedikit buah beri, dan saiznya berbeza.

Kadang-kadang dengan lesi yang besar, anda harus memotong seluruh semak di bawah akar. Setelah dipangkas, baja digunakan di bawahnya dan tunggu kemunculan pucuk baru pada musim bunga depan. Dengan sebilangan besar pucuk basal, 3-4 yang paling baik dan kuat ditinggalkan, dan selebihnya dipotong. Sekiranya terdapat sebilangan kecil, beberapa yang lebih tua harus dipotong - ini akan meningkatkan pemakanan buah pinggang dan meningkatkan jumlah pucuk. Juga pada musim bunga menyingkirkan dahan kering dan berpintal. Dengan menggunakan gambut, habuk papan atau kompos, lingkaran batangnya berlindung, mencegah perosak meninggalkan tanah, dan buah pinggang yang terkena dikumpulkan.

Menyembur dengan air mendidih: cara membakar semak agar tidak merosakkannya?

Penyemburan dengan air mendidih membantu memusnahkan serangga berbahaya dan larva mereka, meningkatkan daya tahan terhadap penyakit kulat dan mempercepat pembengkakan buah pinggang. Kaedah ini bagus kerana tidak memerlukan kos kewangan. Agar tidak merosakkan tanaman, perlu dilakukan rawatan dengan air mendidih dengan betul. Suhu air yang sesuai ialah 60-80 darjah. Ia dituangkan ke dalam tin penyiram dan disemburkan di semak dari jarak 10 cm.Satu kawasan tidak boleh diproses lebih dari 5 saat. Anda boleh menumpahkan air mendidih dan tanah, tetapi anda perlu memastikan bahawa air panas tidak masuk ke akar yang mengintip dari sana..

Cara memberi makan kismis untuk mendapatkan hasil panen yang baik dan kaya?

Kismis memerlukan banyak nutrien, jadi harus diberi makan secara sistematik. Untuk melakukan ini, gunakan baja organik dan mineral. Yang terakhir mengandungi sebatian anorganik yang diperlukan agar currant tumbuh dan berkembang secara normal - fosfor, kalsium, kalium, nitrogen dan unsur mikro dan makro lain.

Produk yang mengandungi nitrogen (urea, kalsium atau amonium nitrat) mempercepat pertumbuhan pucuk dan mendorong pembentukan ovari, meningkatkan produktiviti. Overdosis tidak boleh dibenarkan - kelebihan nitrogen berkumpul di dalam tumbuhan dalam bentuk nitrat. Baja yang mengandungi fosforus ("Superfosfat", "Ammophos") bertanggungjawab untuk pembentukan sistem akar, menyumbang kepada buah yang banyak dan meningkatkan rasa buah beri.

Sekiranya pokok renek tidak membaja pada musim gugur, baja organik digunakan pada musim bunga. Kotoran dibiakkan dengan tanah dalam nisbah 1: 5, kotoran burung - 1:10. Makanan harus dimulakan sebaik sahaja tunas pertama membengkak di semak. Pemprosesan berulang dilakukan semasa berbunga, pembentukan ovari, setelah menuai dan beberapa minggu sebelum bermulanya fros. Biasanya pada musim bunga mereka menggunakan kaedah akar pembalut atas - baja dalam bentuk kering atau terlarut digunakan di bawah akar.

Tuangkan permanganat kalium, taburkan dengan vitriol. Rawatan taman awal untuk penyakit dan perosak

Musim sejuk basah dan sejuk tanpa musim sejuk 2019-2020 menyumbang kepada aktiviti aktif dalam tanaman kebun dari pelbagai jenis kulat.

Dan mereka mesti diperjuangkan, pakar www.interfax.by pasti, Vladimir Tereshchuk, calon sains pertanian.

Sekiranya anda memeriksa dengan teliti pokok dan semak, semuanya ditutup dengan mekar merah dan hijau. Dan di mana-mana, pelbagai jenis lumut dan lumut berkembang di batang dan dahan. Oleh itu, dalam cuaca kering dan tenang, semua pokok dan pokok renek, sebelum tunas dan tunas terbuka, perlu segera dirawat dengan besi (500 g per 10 l air) atau sulfat tembaga (300 g per 10 l air), atau azophos (100 g per 10 l air). Sekiranya ginjal sudah membengkak dan mulai berbunga, maka besi sulfat, yang paling sukar, tetapi berkesan, untuk mengelakkan luka bakar, perlu mengurangkan kadar penggunaannya hingga 200-300 g / 10 l air.

Dan lebih cepat ini dilakukan, semakin besar peluang untuk menyingkirkan penyakit dan perosak.

Mula-mula anda perlu memeriksa semak dan tanah dengan teliti untuk mengetahui perosak mana yang harus anda lawan. Semasa memeriksa semak, perhatikan keadaan dahan. Sekiranya kelihatan seperti terbakar, semak anda akan terkena ngengat ginjal. Sekiranya buah pinggang besar dan menyerupai kepala kubis, ini adalah "kerja" tungau buah pinggang. Plak di hujung dahan berbicara mengenai cendawan serbuk, dan lubang di dalam dahan menunjukkan kekalahan semak dengan casing kaca. Dahan yang terkena perlu dipotong. Ini juga berlaku untuk dahan lama, tunas tumbuh di dalam semak, dahan dengan mekar dan umumnya semua cabang "mencurigakan".

Sebelum mencuba "artileri berat" racun serangga kimia, tukang kebun biasanya menggunakan ubat-ubatan rakyat lama yang baik. Tanah di sekitar semak disiram dengan air panas dengan sejumlah kecil kalium permanganat atau soda. Dahan semak juga ditumpahkan dengan larutan panas ini menggunakan tin penyiram..

Satu lagi ubat yang pasti digunakan oleh penduduk musim panas ialah sulfat tembaga (50-100 g setiap 10 liter air). Kepekatan ubat bergantung pada usia tanaman dan tahap kerosakannya (semakin tua tanaman dan semakin banyak kerosakan, semakin tinggi kepekatannya). Pada asasnya, untuk rawatan dengan tembaga sulfat satu semak kismis atau gooseberry pada musim bunga, larutan 1-1.5 liter diperlukan.

Untuk rawatan penyakit, tukang kebun juga banyak menggunakan cecair Bordeaux - 100 g tembaga sulfat, 100 g lendir dan 10 l air. Ini cukup untuk mengatasi 10 semak gooseberry dan currant. Penting agar larutan itu digunakan dalam masa lima jam setelah penyediaan - selepas waktu ini, kapur yang terdapat dalam campuran Bordeaux akan mulai melekat bersama-sama menjadi gumpalan dan menyumbat kaleng penyiram.

Baru-baru ini, ahli biologi (Bitoxibacillin, Fitosporin, Trichophytum, Mikosan, dll.) Semakin mendapat populariti untuk memerangi penyakit. Semuanya baik, tetapi harus diingat bahawa ubat ini berfungsi pada suhu 8 ° C atau lebih tinggi, sementara rawatan pencegahan musim bunga pertama bermula sebaik sahaja salji mencair. Jadi, keberkesanan dana di atas pada awal musim bunga akan sangat rendah

Untuk mengawal perosak kismis dan gooseberry, ikuti cadangan berikut:

Sebelum bengkak buah pinggang

1. Cabang dan pucuk dengan tanda kerosakan akibat cendawan tepung, casing kismis, sarung, pseudoscutum, tungau currant dipotong hingga ke permukaan tanah dan dibakar. Jangan membuang cawangan ini ke dalam kompos - ini adalah substrat siap pakai untuk perkembangan penyakit dan perosak! Tetapi abu selepas pembakaran boleh digunakan sebagai baja.

2. Daun yang gugur juga dibakar. Lorong, serta tanah di sekitar semak, dilonggarkan, sehingga mengurangkan kemungkinan terjadinya jangkitan seperti anthracnose dan septoria dan melegakan tanaman ulat rama-rama.

Tempoh pembengkakan dan pembengkakan buah pinggang

1. Untuk mencegah pencerobohan tepian hempedu daun dan batang kismis, lapisan mulsa setebal 6 cm diletakkan di tanah di sekitar semak (gunakan gambut).

2. Semak currant banyak disiram dengan air panas (60-70 ° C) - ini akan membantu memusnahkan telur aphid.

3. Untuk mengawal perosak, semak disembur dengan larutan penyediaan Aktara, Angio, Decis, Karbofos, Actellik, Confidor, Actofit.

4. Untuk memerangi kutu daun, serangga skala, rama-rama ginjal, kumbang, raspberi, kumbang raspberry, Fufanon (10 ml per 10 l air) digunakan, menghabiskan 1.5 l larutan untuk setiap belukar dewasa.

5. Untuk memerangi rama-rama gooseberry gunakan larutan Karbofos (15 ml per 10 l air).

6. Terhadap rama-rama rama-rama, semak kismis disembur dengan Iskra (1 tablet per 10 liter air), atau 0.1% Actara.

Pemprosesan anggur pada awal musim bunga

Dari cara anda memproses anggur pada awal musim, ini bergantung secara langsung pada apakah buah itu akan berbuah. Penjagaan anggur pada musim bunga bermula dengan pengumpulan sampah, pemangkasan tanaman anggur kering, penyingkiran pucuk yang rosak, penanaman.

Musuh utama anggur adalah penyakit kulat. Rawatan pencegahan pertama bermula setelah bahan penutup musim sejuk dikeluarkan daripadanya. Pada masa ini, larutan tembaga sulfat atau cecair Bordeaux 2% dapat digunakan. Juga pada masa ini, pokok anggur dapat dirawat dengan larutan besi sulfat (berdasarkan 200 g ubat per 10 liter air), rawatan ini akan membantu melindungi bukan hanya dari penyakit, tetapi juga serangga berbahaya yang musim sejuk di bawah kulit kayu.

Semasa pembukaan buah pinggang, anggur dirawat dengan persiapan terhadap kutu anggur (Vermitek, BI-58, dll.).

Pemprosesan epal dan pir pada awal musim bunga

Sebelum tunas mulai mekar, batang pokok dan tanah di sekitarnya dapat disembur dengan larutan urea (300 g per 10 liter air). Rawatan sebegini akan membantu memusnahkan perosak yang terlalu sejuk..

Pada periode sebelum pemula, apa yang disebut "penyemburan biru" dilakukan menggunakan campuran Bordeaux. Rawatan tepat pada masanya dengan ubat ini akan melindungi pokok buah dari kudis dan moniliosis. Sebagai peraturan, sehingga tunas mekar, larutan campuran Bordeaux 2% digunakan, dan kemudian - sudah 1%.

Pemprosesan Raspberry Musim Semi

Sebaik sahaja tempoh suhu positif stabil bermula, tukang kebun mula melepaskan semak raspberry dari pucuk mati dan berpenyakit dan menyemburkan semak dengan campuran Bordeaux. Untuk melakukan ini, ambil 400 g kapur, 300 g tembaga sulfat dan cairkan semuanya dalam 10 liter air.

Kesan yang baik juga diperoleh dengan menyemburkan tanah dengan larutan urea (50 g sulfat tembaga dan 300 g urea per 10 liter air). Kira-kira 2.5 l campuran akan diperlukan untuk memproses 10 meter persegi tanah.

Banyak tukang kebun memproses semak raspberry dengan larutan besi sulfat dalam perkadaran 100 g zat per 5 liter air. Biasanya, penyemburan setiap semak memerlukan kira-kira 0.5 l larutan. Resipi di atas akan membantu melindungi raspberry daripada jangkitan, serta perosak utamanya - kumbang raspberry, lalat batang, kumbang raspberry strawberi, tunas empedu. Dan agar perosak baru tidak berpeluang membahayakan tanaman, tanah yang digali hingga kedalaman 10 cm dirawat dengan larutan Fufanon (20 ml ubat per 10 l air).

Persediaan berikut mengatasi hama raspberry: Actellik - 15 ml per 10 liter air (sekurang-kurangnya 200 ml larutan diperlukan untuk setiap semak), Karbofos - 75 g per 10 liter air (1 liter per 1 semak). Karbofos juga digunakan untuk profilaksis terhadap gelas - 6 g bahan dilarutkan dalam 1 liter air - penyelesaian ini cukup untuk memproses lima semak.

Pemprosesan spring plum dan ceri

Penyemprotan plum dan ceri plum pertama pada musim bunga dilakukan sebelum aliran getah bermula. Untuk melindungi pokok dari perosak, seperti kutu buah, kutu daun, rama-rama plum, kumbang dan lain-lain, anda boleh menggunakan persediaan Iskra, Fufanon, Karbofos, dll..

Untuk melindungi pokok plum dari penyakit - gnomoniasis, kleasterosporiosis, busuk buah, gummosis dan lain-lain - disarankan untuk menyemburkan pokok dengan larutan urea (300 g zat per 10 liter air) atau menggunakan larutan tembaga sulfat 2%, atau cairan Bordeaux 2%. Bulatan batang juga memproses.

Pastikan memutihkan plum untuk melindungi mereka dari selaran matahari, perubahan suhu, serta serangga dan larva mereka yang musim sejuk di kulit kayu.

Pemprosesan Persik pada Musim Bunga

Peach mula disembur sebelum tunas terbuka, tetapi ketika suhu udara sudah mencapai nilai tambah yang stabil.

Tujuan utama rawatan ini adalah memerangi penyakit yang teruk - daun kerinting. Di samping itu, prosedur ini akan menyumbang kepada pemusnahan semua perosak yang berjaya musim sejuk, bersembunyi di kulit kayu dan pucuk pokok. Dalam kes ini, racun kulat digunakan, di mana tembaga ada (tembaga sulfat, cecair Bordeaux, dll.).

Penyemburan tahap kedua dilakukan pada akhir Mac - awal April, sebelum tunas dicalonkan. Penyemburan ketiga dilakukan pada awal Mei, ketika kutu aktif membiak..

Mahkota persik disembur dari perosak oleh Aktofit - dalam kadar 40 ml per baldi air. Lingkaran batang dekat dirawat dengan Planriz - 330 ml per 10 l air. Juga popular adalah ubat seperti Trichodermin (20 g per 10 l air), Bitoxibacillin (10 ml setiap baldi air).

Pada peringkat kedua rawatan musim bunga, urea (300 g zat, 10 l air, 50 g tembaga sulfat) digunakan, larutan besi sulfat (500 g zat per 5 l air), larutan tembaga sulfat (50 g per 5 l air).

Apabila suhu udara ditetapkan pada suhu 14 ° C, anda boleh merawat persik dengan penyediaan Skor, yang akan melindungi dari daun kerinting, cendawan serbuk dan busuk kelabu. Untuk melakukan ini, sediakan larutan 2 g bahan dan 8 l air.

Memproses ceri pada musim bunga

Taburkan ceri dan ceri sebelum memulakan aliran getah. Untuk tujuan ini, sapukan larutan 2% sulfat tembaga atau cecair Bordeaux, serta besi sulfat (200 g zat per 10 liter air). Juga untuk penyemburan pertama, tukang kebun menggunakan urea (300 g setiap baldi air). Langkah-langkah ini akan membantu melindungi pokok daripada kutu daun, kutu dan perosak lain dan larva mereka, serta melindungi mereka dari luka bakar, bintik ungu dan kudis. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka penyemburan lebih lanjut dari penyakit mungkin tidak diperlukan. Sekiranya anda masih tidak dapat mengelakkan jangkitan, ubat berikut digunakan untuk rawatan: Skor (berkesan melawan coccomycosis), Polyram (akan mengatasi anthracnosis), Topsin-M (digunakan untuk melawan moniliosis), dll..

Rawatan kismis musim bunga untuk penyakit dan perosak

Semua mengenai pondok> Taman> Berry> Currants> Memproses currants pada musim bunga dari penyakit dan perosak

  • 29 April 2017
  • ke Currant
  • Alexey Viktorovich

Di pondok musim panas dan tanah pertanian, semak kismis ditanam di mana vitamin, beri berwarna hitam, merah dan putih yang lazat tumbuh. Selalu tidak mungkin untuk mengekalkan tanaman yang banyak jika pada musim bunga currant tidak dirawat untuk penyakit dan perosak.

Anda perlu menjaga kismis sepanjang tahun supaya semak memberi tunas yang sihat.

Penjagaan currant musim bunga

Pemprosesan currant mesti dimulakan dengan pemeriksaan semak, penyingkiran dahan kering dan tunas beku. Kemudian anda perlu mengeluarkan semua daun kering, dahan dan membakarnya. Hampir di dasar semak pada musim sejuk di mana semua serangga berbahaya menyembunyikan, penyakit kulat berkumpul.

Setelah bermulanya musim tanam, semak harus diperiksa lagi agar tidak terlepas dari pengumpulan tunas yang berpenyakit yang dijangkiti kutu kismis. Tunas hijau pucat yang longgar harus dikeluarkan dari semak dan mesti musnah.

Selanjutnya, tanah di dekat semak ditaburkan dengan abu dan dilonggarkan, sehingga sarang parasit hancur. Setelah memproses tanah di bawah semak, di lorong, perlu menambah humus, hiasan kentang kering untuk setiap semak.

Pakaian berpakaian seperti ini memberi makan kismis dengan elemen mikro yang berguna sepanjang tempoh vegetatif.

Cara memproses currant pada musim bunga

Currants mempunyai begitu banyak musuh berbahaya. Salah satunya adalah kutu ginjal yang telah musim sejuk di tunas tanaman. Pada musim bunga, di satu ginjal, yang membengkak dan kelihatan seperti kepala kubis kecil, membiak hingga seribu perosak ini.

Menunggu penampilan daun dan aphids berbahaya.

Untuk menghentikan pembiakan serangga berbahaya, penyakit kulat, anda perlu menggunakan kaedah mudah - merawat kismis dengan air mendidih.

Pada musim bunga, ini dapat dilakukan sebelum tunas terbuka, ke semak kosong. Cawangan tidak akan menderita, dan air mendidih akan membersihkan banyak parasit, memusnahkannya selamanya.

  • Rancangkan rawatan dengan air mendidih hanya sebelum awal musim semak tumbuh.
  • Sediakan jumlah air yang diperlukan agar tidak sempat menyejukkan.
  • Buat lapisan pelindung pada sistem akar (filem, papan lapis) agar tidak merosakkan akar dengan air mendidih.
  • Tuangkan air mendidih ke dalam tin penyiram logam.
  • Untuk meningkatkan kesan pembasmian kuman, tambahkan sedikit garam atau larutan kalium permanganat ke air panas.
  • Belukar basah sepenuhnya, tetapi cepat agar tidak melecurkan pucuk lembut dengan air panas.

Cara menyemburkan kismis pada musim bunga

Penyiraman kismis pada musim bunga dari perosak sebaiknya dilakukan sebelum daunnya muncul. Rawatan awal semak tidak berbahaya bagi tanaman, baik pucuk muda maupun ovari akan menderita.

Persediaan semula jadi

Untuk mengelakkan pengumpulan bahan berbahaya bagi tubuh manusia, pemprosesan kismis dilakukan dengan kaedah rakyat:

  • Sekiranya masa untuk memproses dengan air mendidih terlewat, kismis mulai mekar, maka penyelesaian terbaik untuk bertarung adalah penyelesaian abu (100 g per baldi air). Ini bermakna anda perlu menyemburkan semak pada musim bunga sekurang-kurangnya tiga kali untuk mencapai kejayaan dalam memerangi kulat dan perosak lain..
  • Sesuai untuk pemusnahan kutu daun, kutu, kulat, penyerapan bawang putih dalam larutan dengan sabun cucian. Bawang putih mesti disuntik selama sehari (100 g per liter air), tapis, tambahkan sabun untuk melekat, taburkan semak dengan murah hati. Penyelesaiannya tidak akan membahayakan daun muda dan juga bunga.
  • Tidak kurang berjaya dan selamat untuk kesihatan manusia akan menyemburkan kismis pada musim bunga dengan warna tembakau dan lada (200 g per baldi air).
  • Gunakan infusi kulit bawang selama 6 jam. Saring dan gunakan larutan yang telah disediakan untuk menyemburkan kismis 3 kali seminggu.

Memproses kismis dengan persiapan semula jadi memerlukan ketekunan dan kesabaran, kerana tidak memberikan hasil yang cepat. Tetapi dalam buah beri pasti tidak akan ada bahan berbahaya.

Bahan Kimia

Pengawalan perosak jauh lebih berkesan dan lebih pantas jika anda menggunakan bahan kimia khas. Setiap ubat mempunyai kesan fungisida pada jenis parasit tertentu, larva mereka dan mampu memusnahkan penyakit jamur.

Sekiranya sudah jelas bahawa kaedah rakyat tidak memberikan hasil yang diinginkan, masa pemprosesan kismis telah terlewat, maka perlu tergesa-gesa untuk memusnahkan gerombolan serangga berbahaya dengan cara aktif yang aktif.

Pemprosesan kismis secara kimia harus dilakukan dengan ketat sesuai dengan syarat yang ditentukan dalam arahan, kerana tanaman ini mempunyai masa tumbuh-tumbuhan yang sangat awal. Pelanggaran tempoh yang dibenarkan boleh membahayakan bukan hanya serangga, tetapi juga daun, bunga, tunas muda.

Perjuangan melawan kutu buah pinggang

Mengatasi musuh utama hama ginjal currant akan membantu penyelesaian berair yang disediakan khas dengan penambahan klorofos, campuran sulfur koloid dan karbofos (10: 2), ubat Furafon. Penyemburan dilakukan sebelum bermulanya tumbuh-tumbuhan aktif untuk memusnahkan kutu walaupun di tunas.

Pemusnahan aphid currant

Perlahan-lahan mengubah belukar menjadi timbunan daun yang berkerut yang telah berhenti tumbuh kerana kehilangan jus, kutu kecil yang berbahaya. Penampilan kutu daun dapat dilihat oleh semut yang memakan rembesannya. Sebelum tumbuh-tumbuhan bermula, lebih baik menggunakan Furanon untuk membunuh larva aphid.

Selepas penampilan daun pertama untuk penyemburan, mereka menggunakan campuran Bordeaux, larutan tembaga sulfat, malathion dan cara lain yang terdapat dalam senarai bahan kimia khas.

Cendawan serbuk

Pada awal musim bunga, semak currant juga terkena penyakit kulat. Plak putih pada daun adalah cendawan serbuk, menghalang perkembangan ginjal, dan pada masa akan datang buah beri menjadi tidak dapat dimakan secara umum. Oleh itu, mustahil untuk menangguhkan memerangi penyakit ini.

Sekiranya anda terlepas menuangkan air mendidih di atas semak, rawat kismis dengan Fundazole (15 ml per baldi air), sulfat tembaga (100 g setiap baldi air), dan larutan Nitrofen.

Sangat penting untuk menyembur dengan larutan ini bukan sahaja cabang, tetapi juga tanah di sekitar semak. Sekiranya cendawan tepung belum hilang sepenuhnya, rawatan diulang selepas beberapa minggu..

Anthracnose

Selalunya, currants dari awal musim bunga diserang oleh penyakit kulat - anthracnose. Lebih baik mencegah penyakit ini sebelum daun pertama muncul, walaupun jamur tidak selalu terlihat. Apabila sudah mempengaruhi daun, tidak mudah menyembuhkan semak, tetapi mungkin.

Kaedah rakyat tidak lagi membantu, anda hanya perlu menggunakan campuran Bordeaux atau larutan besi sulfat (300 g setiap baldi air) sebelum berbunga. Penyemprotan kismis berganda dengan amplitud 30 minit dilakukan pada waktu petang.

Tukang kebun yang berpengalaman selalu tahu bahawa merawat tanaman, memproses currants tepat pada masanya pada musim bunga dari penyakit dan perosak akan dinobatkan dengan kejayaan. Penuaian beri currant masak yang enak akan menggembirakan semua orang, dan buah belukar akan berlangsung selama beberapa tahun.

Rawatan musim bunga pencegahan semak currant? kaedah saintifik dan "datuk"

Kami telah mengetahui rasa dan aroma blackcurrant sejak kecil. Buah beri ini adalah gudang vitamin. Tetapi dengan perawatan yang tidak betul atau tidak mencukupi, ketika semak menjadi sakit atau diserang oleh perosak, panen currant menderita. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mengikuti beberapa cadangan mudah.

Keperluan untuk memproses kismis pada musim bunga

Rawatan musim bunga adalah syarat utama untuk menjaga kismis dengan betul. Sebilangan besar perosak musim sejuk berada di tanah di bawah semak dan di daun tua, walaupun terdapat frosts yang teruk. Penting untuk mempunyai masa untuk meneutralkan serangga sebelum membiak dan membahayakan tanaman. Langkah pencegahan yang tepat pada masanya akan menyelamatkan anda dari masalah yang tidak perlu dan menjamin hasil panen yang baik. Lebih mudah menghabiskan sedikit masa pada musim bunga daripada memerangi penyakit atau serangga dalam jangka masa yang lama..

Rawatan semak pada awal musim bunga paling berkesan, kerana aktiviti perosak meningkat dengan pemanasan, dan menjadi lebih sukar untuk menanganinya.

Bila hendak memproses semak

Perosak bangun dengan kehangatan musim bunga pertama. Sebaik sahaja salji mencair dan suhu berterusan tidak akan melebihi 0 ° C, periksa tempatnya. Penting untuk memiliki waktu untuk memproses semak kismis sebelum tunas membengkak, ketika semak belum sepenuhnya bangun dan belum mulai tumbuh. Dalam tempoh ini, lebih mudah untuk meneutralkan patogen dan memusnahkan larva serangga.

Belukar harus berada dalam keadaan tidak aktif dengan tunas yang tidak bengkak.

Tidak perlu memperketat rawatan semak, kerana kismis melepaskan tunas dengan cepat. Adalah mustahil untuk meramalkan tarikh yang tepat, fokus pada keadaan cuaca dan memantau suhu dengan teliti.

Cara mengatasi

Terdapat banyak kaedah untuk mengawal perosak dan penyakit kismis:

  • kaedah rakyat (menuangkan air mendidih, penyemburan dengan pelbagai suntikan, pembakaran dengan api, dan lain-lain);
  • persediaan agrokimia (cecair Bordeaux, urea, Aktara, Karbofos, Iskra-M, dll.);
  • produk biologi (Gamair, Pentafag, Trichodermin, Nemabakt, Fitoverm, dll.).

Kaedah "datuk" rakyat

Kelebihan kaedah rakyat: kebolehcapaian, kelayakan dan keberkesanan yang mudah.

Air mendidih

Kaedah yang sangat berkesan dan hampir percuma untuk memproses semak kismis, yang telah berjaya digunakan selama lebih dari belasan tahun.

Memproses air mendidih mempunyai beberapa tujuan:

  • pemusnahan kutu kismis yang berhibernasi di tunas semak;
  • penghapusan spora cendawan serbuk;
  • rangsangan imuniti tumbuhan sepanjang musim tumbuh;
  • meningkatkan rasa beri dan meningkatkan produktiviti;
  • mempercepat kebangkitan dan pertumbuhan semak;
  • pemusnahan aphid.

Kutu ginjal adalah perosak kismis yang paling berbahaya, sangat sukar untuk melawannya. Jejak kehadirannya terdapat di buah pinggang yang bengkak. Sebelum memulakan kerja, buang buah pinggang yang jelas rosak, dan kemudian pastikan membakarnya..

Sistem akar semak perlu ditutup sedikit dengan papan, kepingan besi atau bahan improvisasi lain untuk mengelakkan terbakar. Sediakan akses ke tanaman terlebih dahulu, pertimbangkan urutan tindakan, kerana air sejuk dengan cepat. Tidak berguna untuk menyiram semak dengan air sejuk.

Ikat dahan dengan tali atau wayar dalam satu bundle untuk mengurangkan penggunaan air.

Lebih baik menyiram semak dari kaleng penyiram logam, kerana air mendidih akan menyebabkan ubah bentuk plastik. Suhu optimum ialah sekitar 70-80 ° C. Air pada suhu melebihi 80 ° C boleh menyebabkan luka bakar pada tanaman, dan lebih sejuk daripada 70 ° C - tidak dapat menyebabkan kematian perosak.

Tuangkan air mendidih ke dalam tin penyiram, kerana air akan menyejuk ke suhu yang diinginkan semasa pemindahan dan penghantaran ke tempat kerja. Untuk meningkatkan hasilnya, tambahkan beberapa kristal kalium permanganat, garam atau tembaga sulfat ke dalam air. Anda perlu menyiram dengan cepat dan cekap, berusaha untuk tidak kehilangan satu cabang, jangan berlama-lama di satu tempat selama lebih dari 5 saat.

Kemudian bebaskan dan tumpahkan bumi, kerana serangga berbahaya meng hibernasi di tanah atas. Dalam kes ini, menuangkan air mendidih terus ke akar tanaman tidak boleh, kerana ini akan menyebabkan luka bakar dan kematian belukar.

Adalah perlu untuk menuangkan air mendidih ke semua cabang tanpa kehilangan satu pun

Penggunaan air panas per belukar biasanya 5-6 liter. Tetapi semuanya ditentukan oleh saiz tanaman. Rawatan air mendidih adalah kaedah yang sangat berkesan dan mesra alam, kerana tidak ada bahan kimia yang digunakan semasa operasi.

Anda tidak dapat menumpahkan semula semak, walaupun anda terlepas sesuatu. Boleh membahayakan tanaman.

Penyelesaian abu

Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan cara lain yang selamat, tetapi sangat berkesan untuk memerangi penyakit pokok renek (termasuk cendawan tepung). Tumbuhan disembur dengan larutan abu.

Sangat mudah untuk menyediakan larutan abu:

  1. Dalam 10 l air tambahkan 1 kg abu kayu halus.
  2. Biarkan larutan selama 3-7 hari, kacau sekali-sekala.
  3. Salurkan baja dengan berhati-hati, berhati-hati agar tidak menggegarkan sedimen.
  4. Tambahkan sebilangan kecil sabun dobi yang dicairkan agar lebih baik melekat pada dahan semasa disembur.

Larutan abu mesti dicampurkan secara berkala

Taburkan kismis dengan larutan yang baru disiapkan pada hari kering dan tenang, lebih baik pada waktu petang.

Sekiranya tidak ada penyembur, lebih baik bekerja dengan berus lebar lembut.

Adalah perlu untuk memproses dengan teliti, tanpa mengabaikan satu daun, setiap cabang dan setiap daun di kedua sisi. Prosedur serupa dilakukan tiga kali, berehat selama 1-2 hari. Sedimen yang disimpan di dalam baldi dicairkan dengan air dan dituangkan terus di bawah semak..

Rawatan kebakaran

Pada akhir musim sejuk, ketika salji belum mencair, dan ketika kismis masih tidur, semak-semak dibasahi dengan api. Untuk ini, obor gas atau obor sesuai. Api langsung di dahan dari jarak 8-10 cm. Jangan tinggal di satu tempat - tahan 2-3 kali dengan api. Prosedur ini dengan baik membakar kutu, telur aphid dan serangga lain.

Membakar adalah langkah pencegahan yang sangat berkesan.

Hati-hati: jangan membakar dahan, tetapi hanya membakarnya sedikit. Tidak semua tukang kebun menyedari kaedah rawatan ini selamat..

Video: pemangkasan musim bunga dan pemprosesan semak currant dengan api menggunakan sapuan

Penyerapan herba

Adalah mungkin untuk memproses semak currant dengan pelbagai cara yang disediakan berdasarkan tanaman racun serangga. Mereka juga cukup berkesan, tetapi pada awal musim bunga tidak selalu tersedia..

Pada awal musim bunga, tidak semua ramuan masih tumbuh, tetapi kulit bawang hampir selalu ada.

Sebagai pencegahan, anda boleh menggunakan resipi berikut:

  • Warna bawang putih. Masukkan 100 g bawang putih cincang ke dalam baldi air, biarkan selama 20-25 jam. Proseskan semak dengan larutan segar.
  • Kupas bawang. Dalam baldi air yang sangat panas, rendam sekam 1,5 kg, saring setelah 2-3 hari. Setelah mencairkan infus separuh dengan air, semburkan kismis tiga kali dengan rehat 5-7 hari.
  • Dandelion. 1.2–1.5 kg tanaman (dengan rimpang) tuangkan 10 liter air suam. Selepas 2-3 jam, anda sudah boleh menaburkan kismis.
  • Ekstrak konifer. Larutkan 1-2 sudu besar dalam 10 l air. l ekstrak dan semburkan tanaman dengan segera. Selepas 7 hari, ulangi prosedur..
  • Marigolds (boleh kering). Dalam baldi air mendidih, bancuh 30-40 g tanaman. Setelah menyejukkan, proseskan dahan dan air tanah di bawah semak.

Rawatan agrokimia

Rawatan pencegahan adalah jaminan hasil panen yang baik. Penyemprotan tepat pada masanya dengan mana-mana agen yang disebutkan di bawah dapat memudahkan semua penjagaan berikutnya untuk currant.

Urea

Tukang kebun yang berpengalaman merawat kismis, di mana daun belum mekar, dengan larutan urea dengan penambahan tembaga sulfat. Ambil 700 g urea (urea) dan 50-100 g vitriol dalam baldi air sepuluh liter. Komposisi sedemikian akan membunuh larva dan telur perosak serangga, serta menghancurkan spora kulat dan kudis.

Urea adalah racun serangga dan baja

Campurannya adalah baja nitrogen yang sangat baik dan berfungsi sebagai pembalut daun. Penyelesaiannya diserap melalui pembengkakan, tetapi belum membuka tunas dan kulit ranting, sehingga menyedarkan tanaman dan mempercepat permulaan masa vegetatif. Rawatan ini memberi kesan positif terhadap rasa beri..

Adalah sangat penting untuk memilih kepekatan larutan yang betul dan tidak menyemburkan daun muda, kerana ia akan mendapat luka bakar kimia.

Sekiranya tidak dapat melakukan rawatan tepat pada waktunya, maka kepekatan urea mesti dikurangkan sebanyak 10 kali (50-70 g per 10 l).

batu dakwat

Besi sulfat adalah alat yang berkesan untuk memusnahkan serangga berbahaya. Rawatan musim bunga dengan penyelesaian 1-3% sangat berkesan dalam memerangi anthracnosis currant. Pemprosesan dengan vitriol dilakukan dua kali dengan selang setengah jam. Penting untuk mengambil masa sebelum berbunga bermula, dan lebih baik lagi - sebelum tunas terbuka. Semburkan semak pada waktu petang dalam cuaca yang tenang dan kering.

Sulfat besi dapat memproses daun currant muda

Besi sulfat membantu dalam memerangi perosak, larva mereka dan pelbagai penyakit kulat (bintik, cendawan tepung). Tetapi ia juga merupakan baja yang baik yang dapat mengatasi kekurangan zat besi..

Cecair Bordeaux

Untuk mencegah penyakit kismis dengan anthracnose, bintik-bintik dan karat, larutan 1% cecair Bordeaux digunakan, yang merupakan larutan berair dari campuran khas tembaga sulfat dan lendir. Hama membiak musim sejuk di tempat sampah di bawah semak, jadi pastikan untuk menanam tanah di bulatan pokok, setelah membuang daun dan serpihan lama.

Penyelesaian campuran Bordeaux adalah ubat yang sangat berkesan terhadap anthracnose currant

Cecair Bordeaux adalah ubat sejagat untuk memerangi sebilangan besar penyakit.

Vitriol biru terhadap cendawan serbuk

Cendawan serbuk adalah penyakit kulat yang sangat berbahaya yang disebabkan oleh ektoparasit. Ini melemahkan tanaman, secara praktikal merampas tanaman dan, pada akhirnya, dapat memusnahkan semak. Ini adalah penyakit berjangkit yang ditularkan oleh serangga, angin, dan juga ketika menyiram atau memproses. Spora cendawan serbuk musim sejuk di bawah semak pada serpihan tumbuhan (beri, daun, ranting yang jatuh).

Spora cendawan tepung disebarkan dengan alat, alat kebun, sarung tangan dan kasut.

Larutan tembaga sulfat membantu melawan cendawan serbuk

Sangat sukar untuk memusnahkan cendawan tepung, tetapi kesan berbahaya dapat dikurangkan dengan mengambil langkah pencegahan. Contohnya, anda boleh menyemburkan kismis pada awal musim bunga dengan larutan tembaga sulfat 3-5%. Ini mesti dilakukan sebelum tunas terbuka. Proseskan setiap ranting dengan teliti dari semua sisi dan tanah di bawah semak.

Boleh digunakan untuk menyemburkan larutan Nitrafen 3%. Prosedur ini disarankan untuk diulang sekali lagi sebelum berbunga.

Racun Makhluk Perosak

Untuk pemusnahan serangga dari semua jenis serangga, sediaan kimia digunakan. Pada awal musim bunga atau sebelum tunas, semak dirawat dengan sulfur koloid atau tersebar. Hasil yang sangat baik diberikan dengan menyemburkan ubat:

Penyemprotan kismis secara kimia adalah kaedah yang boleh dipercayai untuk menghilangkan perosak.

Racun perosak adalah bahan toksik, jadi ia hanya boleh digunakan apabila semua kaedah kawalan perosak lain tidak berkesan.

Produk biologi

Produk biologi mempunyai kelebihan yang tidak dapat dinafikan berbanding agrokimia. Mereka selamat untuk manusia, burung dan haiwan. Namun, mereka mula menunjukkan sifatnya beberapa jam setelah diproses. Produk biologi mencapai kecekapan maksimum pada suhu sekurang-kurangnya 15 ° C, jadi pada suhu yang lebih rendah disarankan untuk membungkus semak dalam filem selama 2-3 hari untuk menghasilkan kesan rumah hijau.

Produk biologi berkesan pada suhu di atas 15 ° C dan tidak berbahaya bagi manusia, burung dan haiwan.

Adalah perlu untuk menggunakan produk biologi dengan ketat mengikut arahan yang dilampirkan, jika tidak, keberkesanannya dalam mengendalikan perosak semak belalang boleh menjadi jauh lebih sedikit.

Rawatan pencegahan musim bunga semak currant sangat penting. Ini adalah jaminan kesihatan tanaman dan jaminan hasil panen yang banyak. Melindungi kismis terlebih dahulu dari perosak dan penyakit lebih mudah daripada melakukan usaha yang signifikan dan menggunakan ubat toksik. Pantau keadaan semak dengan teliti untuk mengambil langkah cepat dan berkesan terhadap penyakit dan parasit..