Sebab mengapa anggrek layu bunga dan tunas. Masalah berbunga.

Anggrek adalah bunga dalaman yang sangat berubah-ubah, memerlukan pematuhan yang tepat terhadap keadaan penahanan dan perawatan yang baik. Dan jika ada yang tidak kena, dia cepat bertindak balas dan memudar. Kami akan mengetahui mengapa anggrek boleh layu, dan apa yang perlu dilakukan untuk menghidupkan semula tanaman ini.

Kemungkinan penyebab anggrek layu dan cara menyelamatkannya

Semua penyebab kekuningan dan layu daun anggrek dapat dibahagikan kepada empat kumpulan besar:

  • keadaan bunga yang tidak sesuai;
  • penjagaan orkid yang tidak betul;
  • penyakit tumbuhan dengan jangkitan;
  • kerosakan perosak.

Kami akan melihat lebih dekat sebab-sebab ini, mengetahui bagaimana ia mempengaruhi kesihatan tanaman, dan mengetahui apa yang harus dilakukan jika daun atau bunga anggrek memudar..

Keadaan yang tidak betul

Berada di bawah cahaya matahari langsung. (terlalu panas akar) Daun anggrek menjadi kuning terlebih dahulu dan kemudian kering jika keadaan tidak sesuai diciptakan untuknya. Ini termasuk:

  • Udara kering. Di persekitaran semula jadi, anggrek tumbuh di hutan tropika, di mana hujan setiap hari. Oleh itu, mereka sangat memerlukan kelembapan. Sekiranya kelembapan terlalu rendah, daun mula pudar. Ini biasa terjadi pada musim sejuk, apabila udara kering kerana bateri dan alat pemanasan lain. Untuk menyelamatkan bunga, lembapkan udara. Kaedah termudah dan paling moden untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan membeli pelembap. Cuba juga letakkan periuk tanaman di atas batu yang direndam dalam air atau menggantung banyak cucian basah di sekitar rumah..
  • Suhu udara rendah. Di kawasan tropika, suhunya disimpan pada suhu + 20... + 30 ° C, dan tidak pernah turun di bawah +14 ° C. Di rumah, mengekalkan suhu seperti itu selalu sukar, tetapi perlu agar anggrek mengekalkan warna hijau daun. Sekiranya anda tidak dapat meningkatkan suhu udara dengan memanaskan bilik, beli tikar yang dipanaskan dan pasangkan pot bunga di atasnya.
  • Kekurangan lampu. Waktu siang optimum untuk anggrek ialah 12 jam. Sekiranya pencahayaan kurang, atau cahaya matahari kurang dari 12 jam sehari, kilang itu akan menderita. Daunnya cerah dan melemahkan. Penyelesaian masalahnya adalah mudah - letakkan pasu bunga di tempat yang terang. Pada musim sejuk, berikan pencahayaan tambahan. Untuk mengekalkan fotosintesis pada tumbuh-tumbuhan, fitolamp khas paling sesuai. Analog yang murah tetapi kurang berkualiti tinggi mungkin lampu pendarfluor.
  • Pemanasan akar yang terlalu panas. Sekiranya anggrek berada di bawah sinar matahari langsung, akarnya terlalu panas dan mati akibat luka bakar. Ini difasilitasi oleh dinding periuk yang telus. Akar mati tidak membekalkan nutrien ke batang dan daun, jadi bahagian udara tumbuhan akan layu. Untuk menyelamatkan bunga, anda perlu memotong akar yang terbakar dan memindahkan bunga tersebut. Letakkan periuk di kawasan yang cukup terang dengan cahaya matahari yang tersebar dan bukannya cahaya matahari langsung..
  • Tanah yang dipilih dengan tidak betul. Untuk anggrek, anda tidak boleh menggunakan apa yang biasa kami sebut tanah. Dalam campuran tanah, bunga mati. Daripada tanah, tanamlah tamu tropika dengan campuran kulit pohon yang diparut, sphagnum dan batu kecil.
  • Draf. Anggrek tidak bertolak ansur dengan arus udara sejuk. Sekiranya mereka sering berada di dalam draf, daun akan mula menjadi kuning dan jatuh. Jauhkan pasu bunga dari tingkap yang boleh dibuka. Jangan simpan berhampiran penghawa dingin..
  • Lokasi di dapur atau tempat lain di mana sayur-sayuran dan buah-buahan sentiasa berada. Sekiranya bunga di anggrek anda cepat kering, dan beberapa tunas tidak mempunyai masa untuk dibuka, mungkin ini berlaku di bawah pengaruh gas etilena. Ia dirembeskan oleh beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan. Jauhkan bunga dari mereka untuk menikmati mekar yang indah lebih lama.

Anggrek dapat mulai pudar, walaupun anda menyediakannya dengan keadaan yang optimum. Ini berlaku dengan perubahan mendadak dalam iklim mikro. Contohnya, jika anda membeli bunga di kedai dan membawanya pulang, atau meminjam tanaman dari jiran anda. Perbezaan pencahayaan, suhu dan kelembapan untuk bunga sensitif seperti itu akan sangat ketara. Oleh itu, dia akan mengalami tekanan. Penolakan sementara untuk pemindahan, penyiraman secara berkala, pelembapan udara dan memberi makan haiwan peliharaan hijau akan membantu keluar daripadanya dengan lebih cepat.

Penjagaan Orkid yang Tidak Betul

Anggrek boleh kering kerana penjagaan yang tidak betul. Memudaratkan dia:

  • Penyiraman yang jarang berlaku. Oleh kerana anggrek adalah tetamu dari kawasan tropika, ia memerlukan penyiraman yang kerap dan banyak. Sekiranya tanah kering sepanjang masa, cubalah melembapkannya lebih kerap..
  • Penyiraman yang kerap. Walaupun suka dengan anggrek terhadap air, genangannya di dalam periuk sama membahayakannya dengan kekurangannya. Sekiranya substrat tidak pernah kering, patogen yang menyebabkan kerosakan sistem akar luka di dalamnya. Dalam kes ini, bunga perlu dipindahkan, setelah memotong akar yang rosak.
  • Abaikan melonggarkan tanah. Orkid suka tumbuh pada substrat yang longgar. Sekiranya terlalu padat, ia mesti dilonggarkan. Mengabaikan prosedur ini, anda membuat tanaman menderita. Bagaimanapun, akarnya memerlukan akses ke udara segar. Penyelesaian untuk masalah: melonggarkan tanah tepat pada masanya.
  • Baja berlebihan. Anggrek tidak begitu menuntut kesuburan tanah. Ia mempunyai substrat yang cukup longgar dan ringan, serta berpakaian atas sederhana biasa. Tetapi jika anda telah menggunakan terlalu banyak baja ke tanah, metabolisme bunga terganggu, yang menyebabkan daun menguning dan layu. Dan baja mineral boleh menyebabkan pembakaran akar kimia. Sebaiknya pindahkan orkid ke dalam periuk baru dengan substrat baru. Sekiranya anda hanya menunggu sehingga jumlah bahan kimia anda sendiri berkurang dalam keadaan normal, anda boleh menunggu sehingga kematian haiwan peliharaan hijau.
  • Kekurangan baja. Kekurangan nutrien adalah sebab lain mengapa anggrek layu. Sekiranya anda memberi makan bunga terlalu jarang, ia mungkin memerlukan nitrogen, kalium, fosforus, dan mineral lain. Beri bunga dengan baja kompleks yang direka khas untuk anggrek.

Penting! Daun boleh pudar dan jatuh dalam rentang normal: setiap daun mempunyai jangka hayatnya sendiri. Ia dianggap normal jika daun bawah kering secara berkala di anggrek, dengan syarat selebihnya tanaman kelihatan sihat.

Penyakit Orkid Berjangkit

Dengan banjir tanah yang sistematik, jangkitan kulat mempengaruhi orkid. Tetamu dari kawasan tropika paling kerap menderita penyakit berikut:

  • Anthracnose. Penyakit ini bermula dengan pembentukan bintik cekung pada daun tanaman. Selepas itu, mereka bertukar menjadi kuning atau merah jambu. Bahagian tanaman yang dijangkiti mesti dikeluarkan dan dimusnahkan, dan tempat-tempat luka tersebut dirawat dengan larutan iodin alkohol. Sekiranya penyakit ini meliputi seluruh tanaman, anda boleh menyelamatkannya dengan merawatnya dengan salah satu ubat berikut: Mikosan, Ritomil atau Skor.
  • Jamur Serbuk Kulat membiak pada daun tanaman, membentuk lapisan putih dengan warna ungu di atasnya. Dari ini nampaknya anggrek ditaburkan dengan tepung. Pencegahan cendawan serbuk adalah merawat bahagian udara tanaman dengan Scor, sulfur koloid atau Fundazole.
  • Karat. Dengan penyakit ini, bintik-bintik kecil yang hampir tidak berwarna muncul di daun anggrek. Kemudian mereka menjadi cembung dan berwarna merah. Kilang itu nampaknya berkarat seperti logam. Melawan karat adalah dengan membuang daun yang terkena dan merawat bunga dengan larutan racun kulat. Sesuai untuk ini: Skor, Fundazol, Mikosan.
  • Kulat teh. Daun, batang dan bunga anggrek ditutup dengan bintik gelap kecil. Nampaknya kilang itu disembur dengan teh yang kuat. Ini adalah jangkitan kulat, oleh itu ia dirawat dengan racun kulat yang sama.

Perhatian! Pemindahan adalah prosedur yang diperlukan untuk menyelamatkan anggrek dalam banyak kes. Bunga memerlukannya setiap kali busuk, sakit, atau akarnya terlalu panas. Tonton video mengenai cara memindahkan orkid yang berpenyakit dengan betul.

Kerosakan perosak pada anggrek

Anggrek sering menderita serangga atau larva mereka memakan jusnya. Perosak yang paling biasa bagi para pengunjung dari kawasan tropika adalah:

  • Perisai. Pada suhu yang terlalu tinggi, anggrek suka menetap di anggrek. Mereka bersembunyi di bawah tubercles gelap (perisai), melekat pada batang dan daun tanaman.
  • Penyakit Mealybug. Ubat kutu wanita membentuk zat di sekelilingnya yang menyerupai bulu kapas. Deposit kapas boleh didapati di bahagian bawah daun, pada bunga dan daun bunga. Sekiranya anda mengangkat "kapas", anda boleh menjumpai betina itu sendiri dan telur yang diletakkan oleh mereka.
  • Aphid. Aphid mudah dikenali dengan mata kasar. Perosak ini merumput dalam kawanan, menempel pada batang dan daun tanaman.
  • Tungau labah-labah. Udara yang terlalu kering boleh menimbulkan kemunculan hama labah-labah di anggrek. Dia membina jaring laba-laba kecil di mana perosak dapat dikenali..
  • Thrips. Biasanya ia mempengaruhi akar tanaman. Dari ini, pemakanan bahagian atas tanah terganggu. Daun mula menjadi kuning dan kering, lapisan perak terbentuk di atasnya.
  • Nematod. Sekiranya anda menambahkan tanah kebun ke substrat, maka anda boleh menanam nematoda di dalam periuk dengannya. Ini adalah cacing bulat kecil, panjangnya tidak melebihi 2 mm. Mereka menggerogoti akar dan dapat memusnahkan tanaman sepenuhnya, yang tidak lagi menerima nutrien dari tanah.
  • Kayu Kayu. Mereka jarang muncul di anggrek. Tetapi jika mereka sudah muncul, maka ia akan membahayakan kesihatan bunga. Kutu kayu bersembunyi di tanah, dan setelah basah, mereka berpindah ke batang dan daun. Perosak menggerogoti mereka, meninggalkan lubang.

Untuk memusnahkan perosak yang tinggal di substrat, anda perlu memindahkan orkid. Sebelum memindahkan bunga ke dalam pasu baru, periksa akarnya dengan teliti: tidak boleh ada satu pun hama di dalamnya. Untuk tujuan yang sama, keluarkan sisa-sisa substrat lama. Mereka mungkin meninggalkan telur dan larva untuk bersembunyi. Gunakan tanah yang baru dibasmi kuman untuk pemindahan..

Untuk memerangi perosak yang hidup di batang dan daun, anda boleh menggunakan larutan sabun. Ini adalah kaedah paling selamat, tetapi bukan yang paling berkesan untuk menyingkirkannya. Racun serangga (Aktara, Inta-Vir) berfungsi paling baik terhadapnya. Tetapi ia berbahaya bagi manusia dan haiwan peliharaan, jadi mereka mesti digunakan dalam kes yang melampau dan dengan berhati-hati.

Perhatian! Bunga layu yang cepat mungkin disebabkan oleh pendebungaan mereka yang berjaya. Sekiranya lebah terbang ke rumah anda dan mengunjungi anggrek, ia mungkin telah menerbangkan bunga. Selepas ini, pembentukan janin bermula - kotak. Agar tanaman berbunga lebih lama, jangan biarkan ia diserbu oleh serangga.

Asas Penjagaan Anggrek yang Betul

Supaya daun anggrek tidak lagi kering, rawatlah dengan betul. Tumbuhan ini menyukai:

  • Pencahayaan berkualiti. Waktu siang mesti sekurang-kurangnya 12 jam. Sekiranya anda tidak mempunyai tingkap menghadap ke arah cerah, letakkan phytolamp di sebelah anggrek. Hidupkannya ketika sinar matahari berhenti jatuh di daun tanaman.
  • Penyiraman secara berkala. Air orkid dengan banyak setiap kali substratnya menjadi kering. Sediakan saliran yang baik untuk mengelakkan genangan air. Maka pemindahan tanah akan dikesampingkan.
  • Pakaian berpakaian biasa. Dalam tempoh pertumbuhan dan pembungaan aktif, jangan lupa memberi makan anggrek. Kekerapan yang disyorkan - 2 minggu sekali. Berpakaian atas digabungkan dengan penyiraman. Lebih suka baja mineral atau organomineral yang direka khas untuk anggrek.
  • Tanah longgar. Cuba kendurkan substrat selepas setiap penyiraman. Ini mendorong pengudaraan tanah dan mencegah genangan, yang memprovokasi perkembangan penyakit kulat..
  • Udara hangat dan lembap. Suhu udara optimum untuk anggrek adalah sekitar 20 ° C. Pada waktu malam, jangan biarkan suhu turun di bawah 15 ° C. Dan pada waktu petang, cuba jangan menaikkannya hingga 30 ° C. dan ke atas. Sekiranya udara kering, lembapkannya dengan cara yang diperbaiki (bekas air, linen basah) atau pelembap khas.

Nasihat! Untuk mengelakkan penyakit kulat pada anggrek, semburkan seminggu sekali dengan larutan Fitosporin. Ia adalah ubat yang selamat dengan kesan antijamur ringan. Untuk rawatan kulat yang sudah muncul, lebih baik menggunakan racun kulat yang kuat..

Merawat anggrek dengan betul, dan ia akan berhenti pudar, batang dan daunnya akan bertambah kuat, peduncles akan muncul. Tumbuhan yang sihat akan menggembirakan anda dengan berbunga panjang dan aroma yang menyenangkan, ditipis pada waktu pagi atau petang.

Mengapa anggrek layu daun dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Apabila daun layu di sekitar anggrek, ini menyebabkan penggera serius, kerana bunganya sangat berubah-ubah dan mudah mati kerana melanggar perawatan. Pertimbangkan penyebab utama penyakit ini dan nyatakan langkah-langkah apa yang harus diambil untuk menyelamatkan tanaman.

Mengapa anggrek layu daun dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Sebelum memulakan diagnosis, pastikan masalah yang timbul bukanlah akibat dari kitar semula jadi perkembangan kultur: daun tua berubah menjadi kuning dan layu sehingga jatuh. Proses ini tidak dikaitkan dengan patologi atau keadaan penahanan..

Masalah sistem akar

Anggrek mempunyai akar udara, jadi sukar menilai keadaan mereka di dalam periuk. Tanaman ini tidak perlu digali dari tanah dan disuntikkan kepada tekanan tambahan. Dari sinilah pentingnya kita memahami sebab-sebab mengapa daun mula pudar..

Akar yang sihat mempunyai warna turgor dan perak atau hijau yang baik, tebal dan halus.

Akar baru ringan, tetapi ketika jatuh ke dalam air, mereka berubah menjadi hijau. Gelap dan perubahan warna lebih dekat dengan hitam atau coklat menunjukkan bahawa bahagian-bahagian ini sudah reput. Mereka lendir apabila disentuh, dan ketika ditekan, cairan mungkin bocor.

Pertama sekali, ini disebabkan oleh kekurangan oksigen. Kerana pertukaran udara yang lemah, daunnya lembap, berkerut dan berkerut. Anda boleh menyelamatkan tanaman dengan melakukan pemindahan ke substrat yang lebih longgar di dalam periuk dengan lubang untuk pengudaraan.

Pilihan kedua untuk perkembangan patologi ialah akarnya kering. Sebabnya ialah penyakit, penyiraman yang berlebihan dan tidak mencukupi, dll..

Oleh itu, jika anggrek mulai layu dan membuang tunas semasa berbunga - kita melihat sistem akarnya.

Masalah dengan akar menyebabkan pelanggaran pemakanan dan pernafasan bunga, yang kemudiannya mati. Tumbuhan yang terjejas memerlukan pemindahan.

Penyiraman yang salah

Kedai bunga pemula sering tersilap memberi tumpuan kepada petua popular mengenai kekerapan penyiraman, tetapi anda hanya perlu melihat keadaan anggrek tertentu.

Dalam keadaan yang berbeza, kelembapan dimakan dan menguap dengan cara yang berbeza. Faktor-faktor berikut mempengaruhi pengeringan tanah:

  • Saiz periuk;
  • Komposisi tanah;
  • Pencahayaan di bilik dan kehadiran pencahayaan;
  • Suhu dan kelembapan.

Kekurangan kelembapan

Sekiranya pada musim panas tanaman layu 4-6 hari setelah menyiram, maka pada musim sejuk tanah mungkin tidak kering walaupun dalam 10 hari.

Nota! Dalam periuk kecil, substrat mengering lebih cepat.

Dengan kekurangan kelembapan, akarnya mudah disentuh, tidak tumbuh, pucat dan beku, dan daunnya gugur.

Kerosakan mesti diatasi dengan pemotongan. Bahagian dirawat dengan larutan antiseptik bebas alkohol. Di masa depan, adalah mustahak untuk mewujudkan sistem pengairan bergantung kepada keadaan tanaman tertentu..

Kelembapan berlebihan

Anggrek yang berpenyakit perlu memotong peduncle

Selalunya terdapat situasi paradoks: anggrek mulai layu, walaupun cukup disiram dan mandi air hangat diatur setiap beberapa hari.

Di kawasan tropika, akarnya dicuci setiap hari oleh hujan yang hangat, tetapi pada masa yang sama ia juga cepat kering kerana peredaran udara yang baik.

Dalam keadaan dalaman, pembasahan berterusan menyebabkan pengeringan substrat tidak mencukupi - malah daun bawahnya sentiasa basah.

Setelah beberapa lama, anda dapat melihat bahawa akarnya mulai pudar, gelap, ditutup dengan lendir. Akibatnya, daun juga menjadi lembut, longgar, berubah menjadi kuning..

Cara menyimpan bunga:

  • kita memotong semua yang busuk (akar hidup terasa elastik, nampaknya hijau atau keputihan);
  • pindahkan bunga dan tuangkan racun kulat untuk merawat kulat.

Sekiranya tidak seluruh akar terjejas, maka ia dikeluarkan ke bahagian hijau. Tempat potongan ditutup dengan kayu manis, sulfur, antiseptik bebas alkohol, karbon aktif untuk pembasmian kuman.

Penting! Jangan lekapkan luka dengan warna hijau atau yodium yang cemerlang..

Sekiranya terdapat sekurang-kurangnya satu akar hijau hingga beberapa sentimeter panjangnya, maka anda perlu menanam bunga itu di dalam periuk kecil dan biarkan di tempat yang hangat dengan pencahayaan yang baik.

Sekiranya akarnya tidak terpelihara, maka resusitasi yang dilakukan dengan betul (menggunakan contoh gen phalaenopsis) akan membantu:

  • Setelah membuang sistem akar, penting untuk menyediakan tanaman dengan iklim yang lembap dan hangat, di mana rumah hijau atau florarium dapat membantu, tetapi tanpa cahaya tidak mungkin menghidupkan semula bunga.
  • Anda harus membeli lampu untuk penerangan, dan kemudian tanaman diletakkan di rumah hijau, bahagian bawahnya ditutup dengan sphagnum basah atau lumut lain (tidak basah!) Dan tanah liat yang diperluas.
  • Akar baru boleh terbentuk seawal 10-14 hari. Rendam tanaman sekali atau dua kali sebulan dalam larutan baja, besi chelate sangat berguna. Setiap 40 hari sekali, anda boleh menggunakan perangsang pertumbuhan.

Sedikit helah - masukkan ke dalam rumah hijau segelas air mendidih, yang akan meningkatkan suhu dan kelembapan. Tukar air setiap beberapa jam.

Harap maklum bahawa jika anggrek yang mekar telah kehilangan sistem akarnya, maka tidak akan mendapat nutrien yang mencukupi, jadi lebih baik memotong bunga.

Hipotermia

Sekiranya pada musim sejuk, anggrek mulai layu dan membuang bunga sebaik sahaja membeli di kedai atau menukar lokasi periuk, maka hipotermia boleh berlaku semasa pengangkutan atau dari draf.

Sudah pada suhu di bawah 15 ° C, akar basah mendapat tekanan yang sangat besar. Oleh itu, sangat penting untuk mengemas tanaman dengan baik sebelum keluar dan tidak mengudarakan bilik selepas menyiram.

Tanda-tanda radang dingin adalah bintik kuning berlendir.

Anda boleh menyelamatkan anggrek. Untuk melakukan ini, semua bahagian yang rosak dikeluarkan - daunnya dipotong dari batang secara keseluruhan, dan akar atau batangnya dipotong ke ginjal yang utuh pertama. Luka dibasmi kuman. Ini biasanya cukup untuk merawat.

Panas berlebihan

Bunga itu dapat dipulihkan

Udara panas di ambang tingkap di bawah bateri pada musim sejuk dan tindakan berterusan sinar langsung dari matahari pada musim panas - pemanasan terlalu panas keseluruhan sistem bunga atau akar, khususnya.

Sukar untuk menyediakan iklim mikro yang sempurna di rumah.

Daun pada suhu tinggi mula menguap air secara aktif, dan kelembapan di dalam periuk dilepaskan dari kulit yang dipanaskan di dalam tanah.

Akibatnya, akar berhenti menyerap air atau memperlambat proses ini secara drastik, sehingga dalam beberapa jam daunnya pudar dan berkerut.

Untuk menghidupkan semula bunga, periuk dibersihkan selama beberapa jam dari tingkap.

Dilarang menyemburkan phalaenopsis dengan segera dari alat penyemprot dan menyejukkan tanaman dengan air, kerana ini boleh menyebabkan atrofi tisu dan kematian, dan akan sangat sukar untuk membantu.

Pada hari pertama, daun mungkin tidak pulih - akan memakan masa 3-4 hari.

Baja berlebihan

Sebilangan besar baja mengandungi algoritma penyusuan tertentu - ia sering digunakan dengan dos yang besar beberapa kali dalam sebulan. Tetapi tidak semua orang tahu bahawa akar anggrek sensitif terhadap garam fosfat dan kalium, oleh itu, jika kepekatan yang terakhir terlalu tinggi, mereka boleh mula kering atau membusuk..

Lebih baik menggunakan nasihat ahli botani: tambahkan beberapa tetes larutan nutrien pada setiap penyiraman - sehingga garam akan datang secara beransur-ansur dan dalam kepekatan rendah, tetapi secara berkala.

Tanda kelebihan bekalan adalah munculnya bintik-bintik melekit pada daun..

Perosak atau penyakit

Sekiranya perawatan tidak berubah, tetapi bunga itu sudah layu, akarnya dapat memakan hama, sehingga kehilangan makanan. Parasit biasa: mealybug, thrips, aphids, nyamuk cendawan, serangga skala, hama labah-labah.

Gejala: kemunculan bintik-bintik coklat dan putih pada batang, daun dan akar, kelengkungan, benang lilin, plak, jaring laba-laba dan serangga itu sendiri.

Untuk rawatan, semua bahagian tanaman dirawat dengan air sabun dan racun serangga..

Tanah berkualiti rendah

Sekiranya daunnya layu, dan anda tidak pasti akan kualiti tanahnya, tetapi keadaan akarnya telah merosot, maka anda harus mencari alasan dalam dua arah:

  • pada mulanya tidak sesuai substrat - perlu membeli tanah khas untuk anggrek, yang berdasarkan pada kulit kayu yang besar;
  • tanah sudah tua - tidak ada yang dapat bertahan selamanya, sehingga lama-kelamaan substrat musnah, dihancurkan dan dipadatkan, kehilangan harta benda utama - sesak nafas, dan anggrek mulai tercekik. Proses ini mempercepat kehadiran kulat atau alga di dalam tanah..

Dalam kes ini, kilang memerlukan pemindahan. Sekiranya walaupun selepas itu bunga itu masih hilang, maka perlu dilakukan langkah demi langkah untuk memeriksa apakah bunga itu terkandung dalam keadaan yang sesuai.

Sebab-sebab lain yang mungkin

Perlu dinyatakan alasan yang tidak jelas untuk layu daun anggrek:

  • asap rokok;
  • berdekatan dengan pengeringan bunga;
  • lokasi bersebelahan dengan kacang, sayur-sayuran dan buah-buahan masak yang memancarkan etilena. Sekadar mekar, bunga dan daun baru sudah dapat bertambah usia dengan lebih cepat. Terutama berbahaya epal, pisang, tomato dan kacang.

Mengapa daun orkid layu? Sebab-sebab yang perlu dilakukan

Anggrek sangat popular di kalangan pengumpul. Ini adalah tanaman dalaman yang indah yang mekar dengan baik dengan perawatan yang tepat, sementara naungan kelopak memiliki warna tepu halus. Tumbuhan dalaman memerlukan penyiraman secara berkala dan kawalan tetap terhadap keadaan batang dan bunga. Mengapa anggrek layu daun - ini adalah salah satu soalan yang paling biasa di kalangan pemilik orkid dalaman.

Orkid: penerangan bunga

Keluarga Orchid terbahagi kepada 5 subfamilies, di antara spesies dalaman anda boleh menemui epiphytes semula jadi, serta varieti yang tumbuh di dalam tanah. Epiphytes melekat pada tanaman lain, tetapi bukan parasit, iaitu, mereka tidak menerima nutrien dari tanaman utama. Varieti tanah ditanam di tanah dengan ciri khas. Semasa tumbuh di rumah, perhatikan keunikan tanaman bunga dan letakkan sesuai dengan keperluan asas. Penerangan Ringkas:

  1. Batang. Satu-satunya tangkai yang dipendekkan tumbuh ke atas, melepaskan akar udara dari daun sinus. Mungkin berbentuk seperti batang menjalar pada beberapa spesies.
  2. Daun. Jenis malar hijau, boleh tumbuh dari 5 hingga 20 cm, disusun secara bergantian.
  3. Bunga. Besar, axillary. Mengikut jenis perbungaan boleh berbentuk seperti lonjakan atau berus bentuk.
  4. Akar Lapang, spongy, rata. Beberapa jenis cenderung membina pseudobulbs, iaitu mentol palsu. Kelembapan mentol menjadikan orkid kelihatan seperti succulents.

Di antara jenis dalaman yang umum, jenis Phalaenopsis, dendrobium, cymbidium adalah popular. Untuk penanaman dalaman, varieti dengan aroma yang tidak kuat, tetapi menyenangkan, dan warna kelopak halus dipilih.

orkid dalaman pasu

Cara menanam orkid di rumah

Semasa menanam bunga, tukang kebun menghadapi pelbagai kesulitan yang berkaitan dengan ciri budaya. Anggrek layu daun atau tunas jatuh. Sekiranya anda melanggar peraturan penjagaan, selalunya daun menjadi kuning dan pudar, mungkin jatuh atau menggulung.
Anggrek rumah ditanam dengan cara yang berbeza, pilih pilihan yang sesuai dengan varieti tertentu dan mengambil kira ciri budaya. Tanah biasa tidak sesuai untuk mereka; tanah diperoleh di kedai bunga khusus.

Penempatan, keupayaan untuk berkembang

Sebagai tangki pendaratan, periuk lutsinar dipilih, yang dilengkapi dengan sistem saliran. Lubang saliran hendaklah terletak di bahagian bawah dan sisi. Ketelusan periuk membolehkan anda memantau keadaan substrat dan pertumbuhan sistem akar. Pilihan penanaman alternatif adalah meletakkan pokok yang sesuai di kulit kayu. Kaedah ini hampir dengan keadaan semula jadi, tetapi hanya sesuai untuk tukang kebun yang berpengalaman. Tanah pot terdiri dari kulit kayu, sphagnum, pasir, arang.

Untuk bunga, pilih tingkap selatan atau barat semasa musim panas. Pada musim sejuk atau musim luruh, lokasinya ditukar. Dengan kekurangan cahaya, lampu tambahan dipasang.

Syarat penting untuk penjagaan bunga dalaman. Penyiraman dilakukan setelah menilai keadaan luaran. Sekiranya anggrek mempunyai daun yang lembap, periuk menjadi ringan, tidak ada tetesan pemeluwapan di dindingnya, maka penyiraman diperlukan. Ia dilakukan secara pallet. Ini bermaksud bahawa periuk dengan lubang saliran dipasang di palet yang diisi dengan air suam dan dibiarkan hingga akarnya benar-benar disuburkan..

Untuk baja gunakan larutan dengan nutrien. Selalunya, pengairan basal dilakukan dengan kepekatan yang dipilih. Salah satu pilihan untuk memberi makan adalah meletakkan tablet larut di bahagian bawah periuk.

Tanah biasa tidak sesuai untuk bunga ini. Gunakan kulit pokok dengan pecahan yang berbeza, saliran dan lumut sphagnum. Kulit kayu melembapkan dengan baik dan kekal lembap untuk waktu yang lama, yang dekat dengan keadaan pertumbuhan semula jadi, habitat semula jadi.

Sebab-sebab daun anggrek layu

Epiphytes dan lithophytes dipantau dengan teliti kerana periuk lutsinar. Anda dapat memerhatikan bagaimana sistem akar berkembang dan mengawal prosesnya pada tahap apa pun. Selain kesulitan yang berkaitan dengan keadaan penahanan yang tidak biasa, terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan layu.

daun orkid layu

Mengapa daun pudar

Daun bawah pudar terlebih dahulu. Faktanya adalah kerana ketidakmampuan untuk memberi kuasa ke bahagian udara dengan bahagian atas dan tunas, pengagihan semula unsur-unsur mula berlaku pada tahap plat bawah. Dengan kekurangan kelembapan atau bahan yang diperlukan, mereka mula menjadi kuning, kering, layu. Penyebab layu mungkin disebabkan oleh pelanggaran peraturan penjagaan dan penampilan parasit:

  1. Pemanasan berlebihan kilang. Berlaku di tingkap selatan dengan cahaya matahari yang berlebihan, mereka memprovokasi pembentukan kondensat di dinding tangki pendaratan dan mengaktifkan penyejatan. Ini membawa kepada perubahan struktur plat..
  2. Frostbite. Ini adalah versi utama layu, yang mungkin disebabkan oleh panci yang tinggal di angin melalui, pada suhu yang lebih rendah. Lembaran lembap dan lembut tergantung dari tepi bekas, boleh menjadi kecoklatan atau menghitam.
  3. Kekurangan penyiraman. Anda dapat menentukan kekurangan air dengan penampilan tanaman. Daun anggrek pudar, bertukar menjadi kuning, kering. Kawasan pengeringan mungkin muncul di seluruh permukaan. Limpahan dapat menjadi alasan layu, kemudian pinggan ditutup dengan bintik-bintik hitam-coklat, titik tunggal.
  4. Kelembapan udara. Kelembapan yang tinggi juga menimbulkan kemunculan bintik-bintik gelap. Ini menjadi sangat ketara selepas penyiraman berikutnya. Kelembapan dapat meningkat jika tidak ada pengudaraan, kondensasi terkumpul.
  5. Perosak serangga. Serangan parasit sering menyebabkan layu, kering, atau menguning. Serangga dijumpai semasa pemeriksaan menyeluruh bahagian tanaman. Bahayanya bukan hanya orang dewasa, tetapi juga bertelur.

Mengapa tunas jatuh semasa berbunga

Budaya ini mempunyai masa berbunga yang panjang. Masa terbaik untuk mempertimbangkan mekar dari Oktober hingga Mac. Oleh kerana perbezaan sepenuhnya antara keadaan bilik dan habitat biasa, berbunga beralih untuk tempoh yang berbeza. Semasa mengikat tunas, tanaman itu memfokuskan semua kekuatannya pada pembungaan masa depan. Penurunan sepenuhnya atau separa tunas yang diikat menunjukkan masalah. Kedai bunga mula mencari alasan mengapa daun dan bunga layu, dan tunas juga jatuh.

Kemungkinan masa untuk menurunkan tunasSebab
KejatuhanKekurangan lampu. Apabila peduncle menempelkan tanaman, tidak ada cukup cahaya untuk pengembangannya lebih lanjut, jatuh jatuh. Atas sebab yang sama, daun anggrek yang mekar layu.
Setiap musimSuhu melonjak, yang menjadi kejutan kepada budaya, dan menyebabkan jatuhnya bunga.
Pada musim sejukUdara kering, suhu tinggi kerana bateri berfungsi. Pertama, daun mula pudar, kemudian bunga yang terbentuk jatuh.
Pada musim panasKekurangan kelembapan. Akarnya kering, ini menyebabkan pengeringan bahagian udara secara konsisten.
Setiap musimKekurangan nutrien.

Tetapkan semula tunas tidak dapat dipulihkan. Apabila bunga jatuh, mereka mengesyorkan membantu kehilangan tunas yang separuh terbuka dan memulakan rawatan.

Mengapa daun pudar dan berubah menjadi kuning selepas pemindahan?

Epiphytes dan lithophytes dipindahkan ke tempat baru selepas berbunga pertama atau ketika pot menjadi kecil untuk akar yang tumbuh. Pemindahan dilakukan mengikut skema yang telah ditetapkan. Anggrek cukup berubah-ubah, oleh itu, untuk mengelakkan kesilapan, disarankan untuk menonton video khas dan mempelajari maklumatnya.

Untuk pemindahan, pilih bekas yang sesuai, sediakan substrat. Akar diperiksa, jika perlu, bahagian kering atau yang rosak dikeluarkan dengan gunting kebun yang tajam. Bahagian dirawat dengan karbon aktif yang dihancurkan untuk mengelakkan pengambilan jangkitan jamur..

daun orkid yang dipindahkan mula pudar

Transplantasi diperbaiki dengan pengairan pan, biostimulan akar ditambahkan ke dalam air, ini akan membantu tanaman dengan cepat menyesuaikan diri dengan keadaan pertumbuhan baru. Sekiranya selepas transplantasi, daun mula kering, berubah menjadi kuning, muncul secara perlahan, maka ini menunjukkan masalah, kemungkinan pelanggaran peraturan penanaman:

  1. Penuaan Penyebab semula jadi ini mungkin menjadi relevan selepas pemindahan. Mengubah pot menjadi tahap baru dalam pengembangan budaya, sehingga proses reset diaktifkan. Layu dan menguning pinggan bawah adalah tanda bahawa bunga itu baru diperbaharui. Dalam kes ini, setiap helaian yang jatuh dihapuskan, tidak ada tindakan lain yang diambil.
  2. Limpahan. Setelah ditransplantasikan, bunga itu bertindak balas terhadap genangan air dengan cepat menguning pada bahagian bawah bersama dengan batangnya. Sekiranya alasan ini dijumpai, disarankan untuk menormalkan sistem pengairan, tunggu substrat kering sepenuhnya.
  3. Kualiti air. Tumbuhan sensitif terhadap air keras. Karat dan klorin yang masuk ke sistem akar selepas pemindahan boleh membahayakan tanaman. Untuk mengelakkan kerosakan akar, air keras dilembutkan dengan menambahkan asid sitrik..
  4. Bekas dan substrat yang dipilih dengan tidak betul. Pemindahan mungkin tidak berjaya apabila memilih periuk terlalu kecil atau terlalu besar. Kekurangan ruang menekan akar dan menyebabkan kekuningan, lebihan ruang menimbulkan pengumpulan kelembapan, yang juga berbahaya bagi tanaman.
  5. Pindah, penempatan yang tidak betul. Alasan menguning dan layu selepas pemindahan mungkin menjadi pilihan tempat yang salah. Bunga eksotik tidak merasa selesa di dapur, di mana mereka sering hidup berdampingan dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Sebilangan buah secara aktif mengeluarkan etilena, yang menyebabkan pengaktifan proses di dalam bunga, yang mempengaruhi perkembangan semula jadi secara negatif..

Kesalahan Penjagaan Utama

Penanam yang berpengalaman dinasihatkan untuk tidak melakukan kesalahan biasa ketika membeli dan pergi. Penampilan bunga ini sering diperoleh, memfokuskan pada penampilan yang luar biasa, tetapi setelah penempatan di tingkap mereka sering tidak tahu apa yang harus dilakukan dengan tanaman. Orkid menyukai perhatian dan penjagaan yang tepat dan tidak agresif.

Kesukaran pertama yang mungkin dihadapi oleh penjual bunga adalah memperoleh bunga yang manja. Spesies berbunga boleh menipu. Lonjakan suhu menyebabkan penyebaran jamur di akar, jadi ketika membeli, Anda harus memperhatikan bukan bahagian udara, tetapi pada pemeriksaan sistem akar.

Akarnya harus sama rata, dengan warna yang sama, tanpa plak dan bintik kering. Mereka harus pas di periuk. Pucuk yang terbentuk dengan sedikit goncangan tidak boleh jatuh kerana pelekat yang ketat pada batang.

Anggrek sering disiram dari tin penyiraman atau melalui palet lebar. Ini menyebabkan berlakunya genangan air. Baki penyiraman tidak boleh terlalu dalam dan lebar, maka kelembapan tidak akan berlebihan. Terdapat kaedah lain - rendam periuk ke dalam baldi air.

Penanam bunga yang berpengalaman, pengumpul eksotik bunga menyiram tanaman dengan cara sumbu. Semasa pemindahan, sumbu diletakkan di bahagian bawah periuk, yang sentiasa dibasahi. Dengan cara ini, batang sentiasa diberi makan dengan sedikit kelembapan, yang tidak menyebabkan berlebihan.

Pengumpulan substrat serviks akar

Ini adalah masalah biasa yang menyebabkan kehilangan bunga. Semasa membeli dari pemilik, tidak mustahil untuk mempertimbangkan substrat pada setiap bahagian tangki. Tanah yang tahan kelembapan berkumpul di dekat leher akar dan membiarkannya lembap untuk waktu yang lama. Substrat tahan kelembapan seperti itu boleh menjadi benjolan dari pemindahan masa lalu, yang terdiri daripada beberapa lapisan.

Kelembapan meningkat dengan menyemburkan

Kesalahan ini dikaitkan dengan idea anggrek sebagai budaya yang menyukai kelembapan. Pemilik mula menyemburkan tanaman secara aktif sepanjang keseluruhannya. Kadang-kadang tunas disembur. Ini tidak perlu. Kesalahan boleh menyebabkan reput dan kehilangan phalaenopsis. Kelembapan penting untuk epiphytes, tetapi dicapai dengan memasang pelembap di sebelah periuk atau menyemburkan udara di sebelahnya.

kesilapan dalam perawatan menyebabkan layu daun anggrek

Bahaya ditunjukkan oleh perosak yang muncul sebagai akibat dari ketidaksempurnaan dalam rejim suhu. Kelembapan atau kekeringan udara menyebabkan pembiakan parasit secara aktif. Anggrek diserang oleh pelbagai serangga:

  • pepijat;
  • aphid;
  • whitefly;
  • hama labah-labah;
  • thrips.

Perang melawan apa sahaja termasuk aktiviti pemprosesan secara berperingkat. Pertama, mereka membersihkan budaya orang dewasa, kemudian menghilangkan sisa-sisa larva yang tertunda, meneruskan rawatan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bunga dan daun pudar

Semasa membeli, saya ingin mendapatkan bunga yang akan mekar dengan stabil, dan dengan penampilannya yang sihat. Sekiranya kesalahan utama perawatan tidak dapat dielakkan, maka kaedah digunakan untuk membantu menghilangkan akibatnya dan menyembuhkan tanaman.
Proses resusitasi mungkin ditangguhkan, bergantung pada tahap rawatan apa yang dimulakan. Pada peringkat awal layu dan menguning, beberapa tindakan sudah cukup:

  • pertukaran penempatan;
  • lampu latar;
  • pemberhentian penyiraman atau penyiraman tambahan;
  • mengawal tahap kelembapan, menurunkan suhu, pengudaraan.

Tindakan ini membantu memahami mengapa daun anggrek layu, untuk memilih keadaan penahanan yang optimum. Sekiranya tidak ada pilihan yang membantu, teruskan ke pemindahan yang diperlukan. Semasa pemindahan, alasan tambahan untuk menguning dan layu mungkin menjadi jelas. Ini mungkin reput serviks akar kerana koma substrat basah atau adanya perosak pada akar. Kilang ini mula menjimatkan pada peringkat awal pembusukan. Akar yang rosak dipotong, memproses kepingan, mengubah kapasiti pendaratan dan substrat.

Kesimpulannya

Anggrek adalah bunga dalaman yang menakjubkan. Pembungaan membuat mereka terlihat seperti tanaman yang luar biasa, setiap bunga unik dan memiliki warna kelopak yang sangat halus. Semasa menanam anggrek, seseorang dapat menghadapi pelbagai kesulitan: pada peringkat perkembangan, daunnya layu, tunas menjadi kuning dan jatuh. Mengapa ini berlaku dan bagaimana mengatasinya adalah soalan utama bagi para arkib, pengalaman mana yang dapat dijawab. Video pendidikan mengenai mengapa anggrek layu daun, apa yang harus dilakukan dan bagaimana menyelamatkan tanaman.