Orchideainfo.com

Sebilangan besar tukang kebun baru tidak tahu apa yang harus dilakukan jika mereka membanjiri anggrek dengan air, bagaimana cara menghidupkannya semula. Seperti yang anda ketahui, kaedah penyiraman yang paling mudah disebut "rendaman." Ini adalah kenyataan bahawa pot bunga direndam di dalam lembangan air suam selama sepuluh hingga lima belas minit. Kadang-kadang atas sebab tertentu pemilik bunga lupa mengeluarkannya dari sana, sehingga tanahnya terlalu jenuh dengan air, yang mengancam tanaman dengan kematian.

Daun berkerut dapat disebut tanda pertama dari anggrek yang ditransfusikan, jika keadaan terjadi semasa fasa berbunga, tunas dan bunga yang terbuka akan gugur. Pada gejala yang membimbangkan pertama, tindakan segera mesti diambil. Satu-satunya jawapan yang benar untuk persoalan apa yang harus dilakukan ketika anggrek dibanjiri adalah pemindahan yang tidak dirancang. Dilarang mengeringkan tanah dengan menggunakan sumber haba buatan. Sebilangan pencinta melakukan kesalahan yang tidak dapat diperbaiki ketika meletakkan periuk di atas radiator pemanasan atau mengeringkan tanah dengan pengering rambut.

Proses resusitasi

Pada mulanya, anda mesti mengeluarkan bunga dari periuk dengan teliti. Sekiranya bekas itu terbuat dari plastik, lebih baik memotongnya menjadi dua bahagian agar tidak merosakkan sistem akar. Tanah dibersihkan sepenuhnya dari proses akar, setelah itu direndam dalam air selama 15 hingga 20 minit. Selepas anggrek benar-benar kering, perlu memotong semua akar yang direndam dengan menggunakan gunting atau gunting tajam.

Tidak cukup untuk mengetahui apa yang harus dilakukan sekiranya anggrek dibanjiri, perlu memberi perhatian khusus kepada setiap perkara kecil. Untuk mengelakkan jangkitan atau jangkitan kulat, berhati-hati merawat bahagian potong dengan serbuk dari arang atau kayu manis. Sekiranya sebahagian besar akar disimpan, maka proses pemindahan akan berlaku. Di bahagian bawah periuk baru, yang harus dirawat terlebih dahulu dengan air sabun, tanah yang disiapkan dibentangkan. Kemudian, sistem akar periuk diletakkan di dalam, diedarkan secara merata ke seluruh isinya. Substrat yang tersisa dituangkan, tetapi tidak dipadatkan, kerana tanah mesti longgar.

Apabila perlu memahami apa yang harus dilakukan jika anggrek ditransfusikan dan sebahagian besar proses akarnya mati, keadaannya jauh lebih rumit. Dilarang menanam semula tanaman pada substrat baru dilarang. Anda perlu membuat rumah hijau kecil. Sedikit air dikumpulkan di dalam bekas plastik, dan bunga itu terpasang sehingga akarnya tidak sampai sedikit. Walaupun sistem akar akan dipulihkan, perlu menyemburkannya beberapa kali sehari dari pistol penyembur, dan juga dari semasa ke semasa menambahkan air ke tahap yang diperlukan. Kaedah ini juga sesuai apabila tanaman telah kehilangan semua proses akar sepenuhnya.

Hanya setelah akarnya mencapai panjang enam sentimeter dapat dilakukan pemindahan. Perlu juga diperhatikan bahawa haiwan peliharaan yang disusukan tidak akan mekar sekurang-kurangnya dua tahun. Oleh itu, jika anda masih membanjiri anggrek, anda perlu memulakan rawatan kecemasan, jika tidak, bunga itu akan mati.

Cara menghidupkan semula orkid?

Ramai orang sangat menyukai bunga asli dan cantik seperti anggrek, tetapi tidak semua orang tahu bahawa merawatnya agak rumit. Sekiranya anda tidak memberi bunga syarat yang diperlukan untuk hidup, maka perenungan keindahan akan segera dihentikan, kerana tanaman itu akan mati. Sekiranya tanda-tanda pertama pudar mulai muncul di anggrek, anda perlu mengetahui cara mengambil langkah menyelamatkannya.

Mengapa anggrek mati?

Anggrek adalah tanaman yang datang kepada kita dari habitat tropika, kerana perubahan suhu yang ketara, perubahan waktu siang menjadi berbahaya bagi mereka. Sekiranya di musim panas bunganya terasa enak, walaupun di luar, maka di musim sejuk tukang kebun yang tidak berpengalaman menunjukkan masalah yang jelas dengan merawatnya. Sekiranya anda tidak mewujudkan keadaan yang tepat untuk hidup, maka tidak lama lagi anda dapat melihat bagaimana anggrek itu hilang di depan mata kita. Untuk memahami apa yang berlaku dan apa yang harus dilakukan, anda perlu memeriksa kilang dan memberi perhatian kepada:

  • penutup yang gugur - sekiranya terdapat masalah dengan akarnya, bunga akan berada dengan daun yang lembap yang akan mulai menguning dengan cepat;
  • pucuk - jika terdapat proses menguning dari atas ke akar, maka ini menunjukkan masalah yang jelas dengan kesihatan bunga;
  • kekurangan bunga untuk masa yang lama - akarnya mati, ia tidak mempunyai kekuatan untuk menyuburkan tunas dan memberi mereka peluang untuk mekar;
  • pertumbuhan bunga yang stabil - semak yang sihat tumbuh lurus dan duduk dengan baik di dalam periuk dengan sedikit turun naik, tetapi jika anak panah mula miring, dan anggrek menggantung ketika periuk bergerak, sistem akar tidak lagi dapat menahan semak dengan kuat di dalam tanah.

Sekiranya tanaman domestik mempunyai sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala di atas, ada baiknya mencabut akarnya dari periuk, mengupas dan memeriksa dengan teliti.

Untuk memahami sama ada sistem akar hidup atau tidak, anda harus memperhatikan tanda-tanda seperti itu:

  • warna - akar hidup biasanya ringan atau kehijauan, busuk menjadi gelap, hitam atau coklat;
  • keanjalan - akar yang sihat mempunyai struktur yang padat, dan yang mati menjadi lembut kerana kekosongan di dalam kerana proses penguraian aktif.

Anggrek tidak mati sehingga benar-benar kering, dalam semua kes lain ada peluang untuk menyelamatkannya. Di antara masalah yang paling biasa dengan anggrek yang terdapat di tukang kebun pemula, kita dapat membezakan:

  • belukar tanpa titik pertumbuhan;
  • bahagian atas beku;
  • anak panah telah pecah;
  • daun layu;
  • limpahan bunga;
  • cawangannya terputus;
  • daun dibakar di bawah sinar matahari;
  • mendapat orkid berwarna.

Walaupun masalahnya agak berbeza, sebab kejadiannya mungkin hanya lima faktor..

  • Pemanasan bunga yang terlalu panas. Keadaan di mana bunga berada mesti sentiasa dikendalikan sepanjang masa. Sekiranya anda meninggalkan anggrek sepanjang hari di bilik panas yang tidak berventilasi atau di tingkap yang cerah, maka ia akan menjadi terlalu panas. Kerana pendedahan haba aktif, terdapat aliran kelembapan intensif, yang segera berakhir, yang memprovokasi layu dedaunan dan pengeringan seluruh bunga. Sekiranya tidak mungkin melindungi anggrek dari keadaan seperti itu, anda mesti segera mengambil bantuan bunga itu, mengeluarkannya selama beberapa jam di bahagian gelap bilik sehingga tanaman itu sadar. Sangat penting pada masa ini untuk tidak menyentuh semak, membiarkannya hanya berehat, dan kemudian membuat air atau menyemburkan dedaunan. Mungkin diperlukan satu hingga dua hari untuk kembali sepenuhnya ke keadaan sebelumnya..

Selepas tekanan sedemikian, penting untuk memantau keadaan persekitaran dan aktiviti solar dengan berhati-hati, sehingga tidak akan mencegah pemanasan berlebihan.

  • Pelanggaran peraturan penyiraman. Perlu diingat bahawa anggrek adalah tanaman tropika dan suka air, tetapi dalam jumlah yang normal. Sekiranya anda sentiasa mengisi periuk, anda hanya boleh membusuk akarnya. Untuk mengelakkan ini, hanya perlu menambahkan air apabila tanah kering dengan baik. Masalah lain adalah penyiraman yang tidak mencukupi, yang juga memberi kesan buruk kepada tanaman, kerana akarnya kering. Tidak ada kerangka yang jelas untuk waktu penyiraman, jadi anda harus bergantung pada penampilan tanah di dalam periuk - setelah kering dengan baik, kelembapan dapat ditambahkan.
  • Kehadiran atau ketiadaan baja. Mana-mana tanaman yang tumbuh dalam keadaan yang tidak biasa untuk dirinya sendiri harus disokong dengan baja. Jumlah yang berlebihan daripadanya tidak akan bermanfaat, kerana sebaliknya sistem akar akan diracun dan semak akan mati. Untuk memahami bahawa terdapat terlalu banyak baja, anda hanya perlu menilai penampilan bunga dengan teliti. Dengan banyaknya bahan berguna, anda dapat melihat tanaman yang layu, menguning dedaunan, perubahan warna akar dan reputnya. Sekiranya anda melihat tanda-tanda ini tepat pada waktunya, ada kemungkinan menyelamatkan anggrek dengan mengeluarkannya dari periuk, mencuci akar, mengeluarkan semua bahagian yang rosak dan menanamnya di tanah baru.
  • Pembusukan akar. Dengan perubahan yang jelas di bahagian terestrial tanaman, perlu diperhatikan keadaan sistem akarnya. Sekiranya sudah teratur, maka alasannya adalah mencari sesuatu yang lain, jika ada tanda-tanda kematian yang jelas, maka anda harus berusaha menghentikan proses ini dan menyelamatkan bunga tersebut.
  • Kehadiran parasit di dalam tanah - paling sering masalah timbul dengan anggrek ketika kumbang parasit, yang juga disebut nutcracker, bermula di tanah. Merekalah yang menjadi penyebab utama kelemahan sistem akar, kerana mereka menyerapnya secara aktif. Untuk menyingkirkan musibah ini, anda perlu mengeluarkan bunga dari periuk lama, menghilangkan tanah, mencuci akar dan menanam di tanah baru. Penting untuk menunggu waktu tertentu sebelum menggunakan baja, jika tidak, anda boleh meracuni akar tanaman, yang belum pulih setelah serangan kumbang.

Apa sahaja masalah yang harus anda hadapi dalam proses penjagaan anggrek, perlu diketahui bahawa selalu ada peluang untuk menyelamatkannya, perkara utama adalah melakukan semua tindakan yang diperlukan pada waktunya.

Cara menyimpan bunga?

Sekiranya anggrek di rumah mula mati dengan cepat, maka ia dapat diselamatkan berkat langkah-langkah yang diambil pada waktunya. Pemeliharaan semula di rumah akan bergantung pada keparahan keadaan bunga dan masalah yang harus dihadapi. Sekiranya akar tanaman telah reput, sangat diperlukan untuk menghidupkan semula, jika tidak, belukar tidak akan dapat dilakukan. Prosedur ini disebabkan fakta bahawa anggrek ditransplantasikan ke rumah hijau khusus, yang dibeli atau dibuat dengan tangan anda sendiri menggunakan botol plastik. Untuk pemulihan yang lebih cepat, anda perlu meletakkan kultur di tanah liat yang diperluas, ia juga akan terasa baik di lumut.

Untuk pemulihan aktif, anda perlu menjaga pencahayaan khusus, yang dapat dibuat berkat phytolamp. Untuk meninggalkan semak, anda harus melakukan aktiviti berikut:

  1. dari semasa ke semasa untuk merendam bunga dalam larutan dari campuran nutrien dan di dalam air;
  2. di tempat di mana daun harus tumbuh, perlu menggosok dahan dengan penyelesaian khas untuk merangsang pertumbuhan;
  3. menjalankan prosedur mandi bunga dengan menggunakan persediaan khas.

Di antara ubat yang paling berguna dan bertindak pantas yang dapat menyelamatkan anggrek dengan berkesan, terdapat beberapa.

  • Vitamin kumpulan B. Terima kasih kepada mereka, anda dapat memulihkan sistem akar. Sebulan sekali, perlu meninggalkan tanaman dalam larutan sedemikian, dan seminggu sekali untuk mengelap semua bahagiannya.
  • Bahan untuk peraturan pertumbuhan. Oleh kerana adanya fitohormon, mungkin memulihkan struktur akar dengan cepat. Setiap bulan perlu merendam semak dalam komposisi ini.
  • Baja yang mengandungi kalium dan fosforus. Anda boleh menggunakannya sekali selama dua bulan.
  • Glukosa. Dalam bunga yang sihat, bahan ini dihasilkan secara bebas, dan sekiranya berlaku penyakit, perlu membantu merangsang pembentukan sel baru, yang mungkin disebabkan oleh glukosa.
  • Baja mikro. Mempercepat pertumbuhan akar dan dedaunan berkat zat besi.

Mungkin diperlukan dari dua bulan hingga satu tahun untuk menghidupkan kembali bunga sepenuhnya setelah mengalami kerosakan yang serius, jadi anda tidak boleh berhenti berusaha menyelamatkan budaya, jika masih menunjukkan tanda-tanda kehidupan.

Sekiranya anggrek tidak mempunyai titik pertumbuhan, perlu mengeluarkan semua akar yang reput dan memasukkan belukar ke dalam air. Anda perlu memotong akar yang rosak dengan gunting yang sebelumnya dibasmi kuman.

Untuk mempercepat proses pemulihan, anda perlu memilih tempat paling terang di dalam bilik untuk anggrek. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, maka dalam masa terdekat proses regenerasi akan bermula dan akar baru akan muncul.

Sekiranya semua daun jatuh pada budaya, anda mesti melakukan perkara berikut:

  1. keluarkan semak dari periuk, bebas dari tanah dan menilai keadaan sistem akar;
  2. jangan panik pada musim gugur pertama daun, kerana ini adalah proses semula jadi, oleh itu penting untuk memisahkan kedua keadaan ini dengan jelas dan campur tangan hanya jika ada masalah;
  3. perlu memberi perhatian kepada penyiraman, jumlah air dan kekerapan prosedur;
  4. sekiranya berlaku pembelian tanaman baru-baru ini, perlu diperiksa akarnya untuk kerosakan atau kerosakan akibat perosak dan penyakit;
  5. jika perlu, anda boleh menggunakan rumah hijau dalaman;
  6. dari semasa ke semasa adalah lebih baik menukar tanah anggrek untuk meminimumkan risiko jangkitan sistem akar;
  7. jika bunga itu tinggi dan memerlukan sokongan, penting untuk memasangnya dengan betul agar tidak merosakkan rimpang, yang boleh menyebabkan semak mati.

Sekiranya anggrek layu, dan tidak ada masalah di atas yang membantu, maka, kemungkinan besar, sebab semuanya adalah kekalahan penyakit dan perosak. Simpan belukar dalam kes ini dengan kaedah lain.

Untuk menentukan jenis bantuan apa yang diperlukan, perlu difahami penyebab masalahnya..

  1. Sekiranya penjagaan tanaman dijalankan dengan tidak betul, maka kemungkinan anda akan menghadapi penyakit kulat, yang ditunjukkan dengan kekuningan dedaunan dan pembentukan lebam pada mereka. Untuk menyelamatkan daun, anda perlu memprosesnya dengan racun kulat, dan bahagian yang terjejas teruk berjaya..
  2. Masalah lain ialah kemunculan bintik bakteria - selalunya dedaunan lama terjejas, yang perlu dipotong. Sekiranya tepat pada masanya untuk melaksanakan prosedur ini, semak akan berada dalam keadaan sempurna. Tempat pemotongan mestilah dirawat dengan persediaan arang batu dan bakteria..
  3. Apabila akarnya kering, ia mulai mati dan tidak lagi dapat memberi nutrisi normal kepada seluruh bunga, kerana daunnya menjadi kuning dan jatuh. Untuk menyelamatkan anggrek, mereka memindahkannya dan mengubahnya.
  4. Kehadiran penyakit putrefaktif - jika rejim pengairan dan suhu di dalam bilik tidak sesuai, penyakit ini dapat berkembang. Bahaya penyakit ini adalah bahawa ia tidak segera muncul, oleh itu perlu segera bertindak balas dengan memindahkan tanaman ke dalam pot baru, sambil menyediakan karantina selama satu minggu.

Selain penyakit, perosak boleh membawa masalah kepada budaya. Tanda pertama kekalahan mereka dianggap layu dedaunan, oleh itu ada baiknya berhati-hati dalam keadaan bunga ini. Wakil yang paling berbahaya bagi anggrek adalah serangga seperti itu..

  • Kudis adalah parasit kecil yang terletak di daun tanaman dan menyedut semua jus daripadanya, itulah sebabnya proses layu berlaku. Untuk menyingkirkan serangga skala, anda perlu mengkarantina anggrek dan menyemburkannya dengan sediaan bakteria.
  • Lalat putih mempunyai rupa serangga putih kecil yang memakan dedaunan, memusnahkannya sepenuhnya, yang tidak membenarkan tanaman melakukan proses fotosintesis, dan ini mengakibatkan kematian. Untuk menghilangkan lalat putih, perlu menahan anggrek dalam karantina, yang memungkinkan untuk mencegah penyebaran hama ke bunga lain. Selepas itu, sediaan bakteria dan larutan sabun cuci digunakan..
  • Cacing kelihatan seperti benjolan putih kecil yang tersebar di kedua-dua bahagian daun dan mengganggu metabolisme, yang menyebabkan gangguan pertumbuhan tanaman. Proses resusitasi dilakukan secara mekanikal, setelah itu ubat-ubatan khusus telah digunakan..
  • Tungau labah-labah adalah hama yang menutupi daun seperti jaring laba-laba, yang mengganggu fotosintesis dan membantu mengeringkan bunga. Anda boleh menyelamatkan anggrek dengan menggunakan larutan sabun dan sediaan bakteria.
  • Cendawan serbuk muncul jika kelembapan meningkat di dalam bilik. Lapisan putih terbentuk di daun, yang menyebabkan kematian seluruh tanaman.

Sekiranya hanya anggrek yang dibeli atau didermakan yang mulai mati, semua kemungkinan langkah untuk menghidupkannya harus segera diambil. Semakin cepat penyebab berlakunya layu, semakin cepat kita dapat memulakan proses penyelamatannya. Memiliki idea tentang penjagaan bunga apa dan syarat apa yang dia suka dan mana yang harus dielakkan, anda dapat meminimumkan risiko kerosakan pada tanaman rumah dan mengagumi pertumbuhannya dan berbunga dalam jangka masa panjang.

Penjagaan susulan

Bergantung pada tahap kerosakan pada anggrek, jangka masa pemulihannya juga akan bergantung. Ini boleh memakan masa dari enam bulan hingga setahun, jadi anda harus bersabar dan merawat tanaman sedemikian rupa sehingga memudahkannya pulih dan menyambung semula semua proses kehidupan. Untuk bunga berkembang lebih cepat, anda boleh mengelap daun dengan larutan yang mengaktifkan dan mempercepat pertumbuhan. Untuk hasil yang optimum, cukup untuk melakukan ini 1-2 kali seminggu.

Lebih baik memulihkan anggrek pada musim panas. Pada musim sejuk, prosedur pemulihan dilanjutkan untuk jangka masa yang lebih lama. Bergantung pada masalah yang harus anda hadapi, anda mungkin perlu memindahkan bunga tersebut ke dalam bekas baru. Sebaiknya tanam anggrek di dalam periuk yang sesuai dengan saiz tanaman tertentu.

Penting untuk membiarkan akar tumbuh tanpa menyekatnya. Sekiranya anda masih memerlukan transplantasi, anda mesti menjaga substrat yang betul, yang ringan dan berkhasiat, yang akan mempercepat pemulihan kultur.

Penanaman di kulit pinus dianggap sebagai pilihan yang paling boleh diterima, kerana:

  • menjadikan tanah bernafas;
  • Ia tahan kelembapan, memungkinkan untuk menghilangkan kelembapan berlebihan;
  • mempunyai kesan antiseptik kerana lignin;
  • ia mengandungi banyak nitrogen, abu dan oksigen, lilin, lemak sayuran dan unsur surih lain dan asid mineral.

Setelah melakukan semua langkah untuk memulihkan kilang, perlu melakukan segala yang mungkin untuk mengelakkan perkara ini berulang. Pada masa akan datang, perlu memantau penyiraman, cahaya, suhu dan kelembapan dengan ketat di dalam bilik.

Nasihat

Untuk melakukan resusitasi yang berjaya, anda perlu mempunyai jumlah maksimum maklumat, termasuk dibimbing oleh nasihat orang yang telah mencuba pelbagai kaedah dalam pengalaman mereka. Antara petua yang paling berharga harus diketengahkan seperti itu.

  • Sekiranya kerosakan akar dari bawah atau reput keseluruhan sistem akar, anda tidak boleh meletakkan bunga dengan cepat kelembapan untuk memulihkan akar. Keprihatinan utama adalah memerangi penyakit atau parasit yang membawa kepada bencana. Penting untuk merawat kawasan yang terkena dengan racun kulat dan mengeringkannya dengan baik. Agar anggrek dapat menerima kelembapan, perlu meletakkannya di atas air, membiarkannya berada di kedudukan ini selama kira-kira dua minggu, setelah itu kemungkinan percambahan akar di dalam air.
  • Sekiranya terdapat kawasan busuk pada batang atau akar, ia mesti disembuhkan, kerana keringnya adalah prasyarat. Setelah berjaya mengatasi masalah tersebut, anda perlu menanam bunga dan menyemburkan atau mengelap daunnya untuk memberi kelembapan. Penyiraman pada masa ini tidak akan diingini. Setelah semak itu berakar dengan baik, penyemburan berhenti. Anda boleh menambah air dalam jumlah standard.
  • Sekiranya tidak ada reput pada akar atau batang, anda boleh melewatkan proses pantang percambahan air dan segera menggunakan kelembapan untuk atau meningkatkan sistem akar.
  • Agar proses resusitasi berjalan secepat mungkin, anda perlu memberi cahaya maksimum pada anggrek. Pada musim sejuk, lampu pendarfluor digunakan untuk ini, yang boleh berfungsi 15 jam sehari. Peranti tidak boleh memancarkan panas sehingga daun tidak terlalu panas dan tidak kering. Pada musim panas tidak ada masalah dengan cahaya, perkara utama di sini adalah melindungi budaya dari cahaya matahari langsung.
  • Sekiranya daun bawah mulai menguning dari tepi, ini adalah perkara biasa, tetapi jika prosesnya berasal dari batang, maka busuk berkembang di dalamnya. Dalam kes pertama, helaian mesti dikeluarkan apabila sudah menjadi kuning lebih dari separuh, pada yang kedua - pada tanda pertama. Melepaskan berlaku dengan merobek helaian, dan tidak memotongnya. Penting untuk menjalankan prosedur agar tidak ada sisa dari bahagian yang dikeluarkan. Untuk menolong tanaman, perlu memprosesnya dengan racun kulat yang melindungi anggrek dan akan berguna dalam merawat tapak pelarian..

Ini adalah petua utama yang akan membantu mempercepat proses penyembuhan anggrek dan meminimumkan kemudaratan yang pernah dilakukan terhadapnya. Pematuhan yang tegas terhadap cadangan dan nasihat akan memberi peluang bukan hanya untuk menyelamatkan belukar yang terjejas, tetapi juga untuk mencegah penyimpangan dalam pembangunan kerana pengetahuan yang luas di daerah ini.

Lihat cara menghidupkan semula anggrek dalam video seterusnya..

Adakah mungkin menghidupkan semula anggrek jika akarnya busuk?

Anggrek dalaman dianggap sukar untuk dijaga dan dijaga hanya kerana banyak penanam pemula mati kerana kehilangan sistem akarnya. Adakah mungkin, dan bagaimana menghidupkan semula anggrek, di mana sebahagian besar akar yang memberi makan bunga busuk atau layu?

Tempoh musim luruh-musim sejuk paling berbahaya bagi orang-orang dari kawasan tropika, di mana praktikalnya tidak ada turun naik musim, suhu, cahaya dan kelembapan. Pada musim panas, anggrek yang tumbuh secara aktif, mekar merasa selesa dalam keadaan semula jadi, dengan mudah bertolak ansur dengan kekurangan pencahayaan, pemanasan dan pelembapan udara tambahan. (Phalaenopsis anggrek - rama-rama bunga)

Tetapi pada musim sejuk gambarnya sudah berubah. Dan tanaman itu memperlambat pertumbuhan, memakan lebih sedikit nutrien dan kelembapan. Apakah sebabnya anggrek mati di rumah, dan bagaimana menyelamatkan bunga yang indah?

Sekiranya penanam tidak bertindak balas tepat pada waktunya terhadap perubahan musim, tidak menyesuaikan perawatan anggrek dan keadaan penahanan, akibatnya dalam bentuk tangisan, akar busuk pasti akan membuat diri mereka merasa.

Cara menyelamatkan anggrek dengan akar busuk?

Memerhatikan bahawa baru-baru ini bunga yang hidup dan sihat menjadi lembap, daunnya kehilangan jus, kering, dan bahkan penyiraman tidak membantu tanaman pulih, penanam harus berhati-hati. Semakin cepat masalah ditemui, semakin mudah untuk menghidupkan anggrek, kerana tanpa akar bunga tidak akan dapat memberi makan dan pasti akan mati.

Sebelum menghidupkan semula anggrek di rumah, anda perlu menilai keadaan dan mengetahui tahap kerosakannya. Lakukan ini dengan pemeriksaan sistem akar dengan teliti:

  • Akar hidup dan sihat sentiasa lebat, dengan permukaan seragam elastik. Semakin muda rimpang, semakin terang warnanya, dan ketika direndam di dalam air atau setelah pengairan yang kuat, mereka kelihatan berubah menjadi hijau.
  • Rimpang lama mempunyai warna kelabu atau coklat. Tetapi selagi mereka menyuburkan roset daun dan batang, akarnya tetap teguh, halus dan kering hingga disentuh..

Melepaskan substrat dan mencuci bahagian bawah tanah tanaman akan menunjukkan gambaran lengkap mengenai lesi. Tanda reput, jangkitan bakteria atau kulat adalah:

  • kegelapan rimpang;
  • kemunculan kawasan yang menangis dan berlendir pada mereka;
  • aliran keluar air dengan menekan akar;
  • bentuk filamen akar yang reput.

Sayangnya, akar busuk tidak lagi dapat diselamatkan, sehingga akarnya dikeluarkan dengan berhati-hati ke tisu yang sihat. Lakukan perkara yang sama dengan rimpang kering. Kehilangan dua atau tiga akar, jika penjagaan yang kompeten diambil untuk tanaman, tidak akan mempengaruhi daya maju.

Tetapi bagaimana jika akar anggrek membusuk, atau kebanyakannya? Adakah mungkin untuk mengembalikan tanaman menjadi sihat atau dengan haiwan hijau harus mengucapkan selamat tinggal?

Setelah membuang kawasan yang bermasalah, bahagian pada bahagian yang tinggal harus dirawat dengan karbon aktif, dihancurkan ke permukaan serbuk atau kayu manis, yang juga mempunyai sifat pembasmi kuman. Apabila akarnya telah kering, berguna untuk membenamkannya dalam larutan racun kulat selama 10-15 minit. Ini akan mengurangkan risiko menjajah tumbuhan yang lemah dengan kulat berbahaya..

Dengan membasmi kuman akar yang tinggal, melindungi tanaman, penting untuk merawat zon pertumbuhan akar masa depan dengan perangsang pertumbuhan. Ini akan menguatkan imuniti anggrek dan mempercepat proses rooting..

Cara menghidupkan semula anggrek: cara yang ada di rumah

Anggrek yang ditinggalkan tanpa akar tidak boleh dibuang. Tanaman tropika, dengan berhati-hati dan sabar, sangat tahan lasak dan cergas. Penanam bunga yang berpengalaman disarankan untuk mempertimbangkan tiga cara revitalisasi:

  • di rumah hijau rumah;
  • tanpa rumah hijau, menggunakan penyiraman dan pengeringan biasa;
  • dengan menanam di substrat biasa.

Sebelum menghidupkan semula anggrek, anda perlu menilai keadaannya dan memilih kaedah yang paling berkesan dan pantas. Sekiranya bunga yang kehilangan kurang dari 60% akarnya dapat dipulihkan kepada kesihatan dalam sebulan, maka anggrek yang benar-benar tanpa sistem akar mungkin memerlukan pemeliharaan dan perawatan khas hingga satu tahun.

Pilihan cara menyelamatkan anggrek tanpa akar bergantung kepada:

  • dari keadaan bunga yang terjejas;
  • mengenai bilangan dan keadaan daun;
  • dari kehadiran primordia kuda yang terbentuk di bahagian bawah roset daun.

Kepentingan yang sangat penting adalah keadaan yang boleh dibuat oleh tukang kebun untuk menghidupkan semula anggrek tanpa akar.

Cara menghidupkan semula anggrek dalam keadaan rumah hijau?

Sekiranya tukang kebun mempunyai rumah hijau tingkap di mana tanaman akan disimpan pada kelembapan tinggi yang stabil dan suhu yang selesa, ada kemungkinan besar untuk menyelamatkan bahkan bunga yang lemah dengan lemah tanpa sistem akar.

Bagaimana cara menghidupkan semula anggrek jika akarnya busuk? Di dalam bekas di mana anda mesti mengaut bunga:

  • tuangkan lapisan nipis tanah liat yang diperluas;
  • di atasnya terdapat lapisan sphagnum yang dikupas dan dikukus dengan teliti.

Substrat dibasahi dengan lembut dan salur keluar daun diletakkan di dalamnya. Sehingga tanaman panjangnya 3-5 cm, bunga harus sentiasa ditutup:

  • pada suhu udara dari 22 hingga 28 ° C;
  • dengan kelembapan udara dalam lingkungan 70-100%;
  • dalam cahaya persekitaran yang terang selama 12-14 jam sehari.

Suhu di bawah 20 dan di atas 33 ° C menghalang pertumbuhan akar, tetapi menyumbang kepada penyebaran flora dan kulat patogen.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anggrek telah membusuk semua akar? Bolehkah pembentukan akar dirangsang? Ya, ini dapat dilakukan dengan bantuan perawatan yang cekap dari outlet daun yang terletak di rumah hijau. Sekiranya perlu, substrat dibasahi sedikit, dan rumah hijau berventilasi. Ini paling baik dilakukan pada waktu malam, yang membantu memenuhi udara dengan karbon dioksida dan menjadikan tunas sistem akar sihat masa depan menjadi lebih cepat..

Kejayaan rooting bergantung pada memerhatikan rejim suhu, menjaga waktu siang yang panjang dan peningkatan kelembapan di apartmen. Semasa anggrek berada di rumah hijau, saluran keluar harus diperiksa secara berkala untuk mengelakkan kemunculan fokus busuk.

Dalam empat daripada lima kes, menggunakan kaedah ini, anda dapat menyelamatkan anggrek tanpa akar, dan tanda-tanda pembentukan sistem akar baru akan kelihatan selepas 10-14 hari. Dan tanaman dengan akar sepanjang 3-4 cm ditanam dalam substrat biasa dan dipindahkan ke keadaan biasa untuk bunga.

Cara menyelamatkan orkid tanpa menggunakan rumah hijau?

Seperti halnya sebelumnya, tanaman berakar pada suhu 20 hingga 27 ° C, di tempat yang dikaburkan oleh sinar matahari langsung. Tetapi bagaimana menghidupkan semula anggrek dalam kes ini, apabila tidak ada rumah hijau atau rumah hijau?

Saluran pra-rawatan diletakkan di dalam kapal kaca yang dalam. Air lembut, rebus atau ditapis dituangkan ke dalamnya setiap hari, pada waktu pagi, sehingga permukaannya hanya menyentuh bahagian bawah sistem akar yang tersisa dan tidak membasahi daun. Dalam bentuk ini, anggrek bertahan sehingga 6 jam. Kemudian air disalirkan, dan bunga dikeringkan hingga keesokan paginya.

Terdapat satu ciri, bagaimana menghidupkan semula anggrek tanpa akar dengan lebih cepat dan lebih berkesan..

Satu sudu teh madu atau sirap gula ditambahkan ke dalam air per liter cecair. Di samping itu, untuk melembapkan substrat atau menyiram semua anggrek yang disusun semula, berguna untuk menggunakan:

  • baja kompleks khusus dalam kepekatan yang sangat rendah;
  • pakaian atas dengan besi;
  • rawatan pengatur pertumbuhan bulanan.

Bagaimana menghidupkan semula anggrek, yang tidak kehilangan semua akarnya, tetapi hanya sebahagian daripadanya? Dalam kes ini, tanaman masih dapat dimakan dengan cara biasa, jadi anda boleh menanam akar yang hilang dengan menanam bunga di dalam periuk dengan diameter 6-8 cm dengan substrat biasa. Pencahayaan selama 12 jam dan suhu 20-25 ° C akan menyebabkan tunas akar mengaktifkan. Pada waktu malam, suhu tidak boleh turun, dan kelembapan dijaga pada tahap tinggi.

Daripada menyiram, pengairan titisan kecil lapisan atas substrat digunakan atau selama setengah jam mereka meletakkan bekas dengan anggrek di dalam dulang dengan sejumlah kecil air. Lembapkan semula tanah hanya setelah kering sepenuhnya. Pertumbuhan akar baru bermula dalam 1-4 minggu.

Sebuah video mengenai cara menyelamatkan anggrek jika akarnya busuk, dan tanaman itu kehilangan keupayaan untuk menerima kelembapan dan pemakanan, akan membantu menjelaskan semua nuansa prosedur yang rumit. Persiapan teori yang teliti tidak akan membuat kesilapan dalam praktik, dan tidak lama lagi bunga kegemaran anda akan menjadi perhiasan koleksi rumah anda. Baca mengenai penyakit orkid!

Sekiranya anda membanjiri anggrek apa yang perlu dilakukan

Anggrek dianggap sebagai tumbuhan yang agak aneh. Tidak ada yang selamat dari kesilapan. Bagaimana cara menyelamatkan anggrek jika akarnya busuk? Untuk bunga ini, ini sama sekali bukan kalimat, kerana seiring dengan kegelisahan pergi, epifit juga memiliki daya hidup.

Sebab yang mungkin

Di orkid Phalaenopsis, ciri struktur akar epifit. Bunga tropika epifit kekurangan akar kecil dan nipis di mana tumbuhan biasa menerima nutrien dan kelembapan. Peranan ini dimainkan oleh bahagian spongy atas akar - velamen. Semua akar anggrek ditutup dengan lapisan sel berongga mati, yang menyerap air dari persekitaran. Sekiranya atas sebab tertentu proses ini terganggu, maka tanaman itu sakit, dan kemudian mati. Bagaimana menghidupkan semula anggrek, jika alasannya belum jelas?

Kemungkinan penyebab kerosakan akar mungkin:

Hampir semua punca reput sistem akar biasanya dikaitkan dengan penumpahan air tanah. Selalunya ini berlaku pada musim gugur-musim sejuk, ketika anggrek sedang berehat. Dia memerlukan lebih sedikit kelembapan, dan penyiraman semestinya terhad. Kebangkitan semula anggrek secara langsung bergantung pada sebab yang menyebabkannya memerlukan. Hanya setelah mengetahui pelakunya anda dapat memahami bagaimana bertindak.

Gejala penyakit

Untuk penanaman epifit, disyorkan untuk menggunakan bekas yang lutsinar, sebahagiannya kerana keadaan sistem akar dapat dikendalikan dengan cara ini. Akar yang sihat tahan lasak, tegas, halus, dan warnanya berwarna hijau kelabu. Sekiranya mungkin untuk mendiagnosis penyakit pada waktunya, akan lebih mudah menghidupkan semula tanaman tersebut.

Tanda-tanda ciri malaise adalah:

  • daun menjadi lembut dan tidak elastik (penyiraman tidak membantu);
  • alga atau spora jelas kelihatan di dinding dalam periuk;
  • akar udara tidak kelihatan seperti dulu (gelap, kering, dll.);
  • bunga terhuyung-huyung di dalam pasu, kerana ia tidak dipegang oleh akar busuk.

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala ini diperhatikan, maka tanaman tersebut harus segera dikeluarkan dan diperiksa. Semakin lama anggrek tanpa akar, semakin sukar untuk menghidupkannya semula. Gejala yang secara pasti mengesahkan proses pembusukan adalah:

  • pemerolehan rimpang warna coklat gelap;
  • kehadiran kawasan berlendir dan basah;
  • penampilan cecair dari akar ketika ditekan;
  • penguraian tisu rimpang menjadi utas yang terpisah.

Jadi, diagnosis ditetapkan. Apa yang perlu dilakukan sekarang? Akar busuk tidak dapat dipulihkan dengan cara apa pun. Proses ini sama sekali tidak dapat dipulihkan. Bagaimana cara menanam akar dan menyelamatkan tanaman? Bagaimanapun, tanpa akar, ia tidak dapat bertahan.

Langkah-langkah berikut harus diambil:

  • orkid diambil dari periuk;
  • sistem akar dibersihkan dari sisa tanah dan dibasuh dengan sempurna;
  • semua akar yang busuk dipangkas dengan kejam dengan alat pembasmi kuman (gunting, pisau), hanya menyisakan tisu yang sihat;
  • tempat pemotongan diproses oleh arang batu dan racun kulat yang dihancurkan;
  • jika terdapat jejak acuan, perlu menahan bunga dalam larutan kalium permanganat yang lemah selama beberapa minit.

Hanya sekarang kerosakan dapat dinilai sepenuhnya. Tindakan selanjutnya bergantung pada apakah akarnya tetap ada..

Kaedah menyelamat

Walau apa pun, anggrek yang tidak mempunyai akar patut dicuba. Anda boleh mencuba pilihan resusitasi berikut:

  • pemindahan ke dalam substrat biasa;
  • menggunakan pengeringan biasa dan pengairan dos;
  • di rumah hijau mini.

Pilihan 1 boleh diterima hanya jika akar hidup kekal di tanaman, dan ia boleh dimakan dengan cara biasa untuknya. Kami memulihkan akar yang hilang dengan menanam bunga di dalam periuk kecil (berdiameter tidak lebih dari 6-8 cm) dengan tanah biasa. Rudiments akar diaktifkan dengan cepat jika pencahayaan disediakan sekurang-kurangnya 12 jam sehari dan pada suhu tetap + 22-25 ° C (walaupun pada waktu malam). Kelembapan juga mesti dijaga pada tahap tinggi. Penyiraman harus sangat berhati-hati, meletakkan periuk ke dalam bekas air selama setengah jam, dan hanya setelah substrat kering sepenuhnya. Selepas 2-3 minggu, akar segar pertama akan muncul..

Sekiranya anggrek membusuk semua akar, maka anda harus bekerja keras. Mula-mula anda perlu mengeluarkan semua akar dan daun yang busuk, kemudian merawat saluran keluar dengan sebarang perangsang pertumbuhan akar. Cawan kaca atau bekas lain yang cukup dalam diambil, anggrek diletakkan di dalamnya sehingga terdapat jarak dari saluran keluar ke dasar kapal. Biasanya sebarang alat khas untuk menggantung (wayar, tongkat, dll.) Digunakan. Pada waktu pagi, sejumlah kecil air yang disaring dituangkan ke dalam bejana agar daun tidak dibasahi, dan bahagian bawahnya direndam dalam cairan. Selepas 6-7 jam, air mengalir, dan anggrek dikeringkan. Air dianjurkan untuk mempermanis dengan sirap gula atau madu, dan tanaman itu selalu dirawat dengan perangsang pertumbuhan..

Cara paling berkesan untuk menyelamatkan epifit tanpa akar adalah memasukkannya ke dalam rumah hijau mini. Bekas kecil separuh diisi dengan sphagnum kukus. Di bawah bahagian bawah, lapisan tanah liat yang diperluas semestinya dituangkan. Soket yang terjejas diletakkan pada substrat yang dibasahi. Sekarang anda perlu meletakkan periuk di rumah hijau mini supaya parameter tetap seperti itu disokong di sana:

  • suhu udara + 22-28 ° C;
  • pencahayaan 12-14 jam;
  • kelembapan tidak kurang dari 70%.

Tanah mesti dibasahi secara berkala. Sangat mustahak untuk mengudarakan rumah hijau, dan memeriksa kilang untuk melihat fokus baru. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, maka selepas beberapa minggu tanaman akan mula tumbuh akar baru. Apabila mencapai 4-5 cm, bunga itu dapat diletakkan dalam keadaan normal.

Tetapi situasi yang berlawanan juga berlaku apabila akarnya kering. Sebabnya adalah kaedah penyiraman yang salah, akibatnya loji kekurangan kelembapan. Sekiranya keadaan tidak segera diperbaiki, maka tangkai bunga akan kering, dan kemudian daunnya.

Tidak sukar untuk mengikuti semua peraturan untuk perawatan anggrek, anda hanya perlu memantau haiwan kesayangan anda dengan teliti agar dapat melakukan penyesuaian tepat pada masanya.

Proses resusitasi

Pada mulanya, anda mesti mengeluarkan bunga dari periuk dengan teliti. Sekiranya bekas itu terbuat dari plastik, lebih baik memotongnya menjadi dua bahagian agar tidak merosakkan sistem akar. Tanah dibersihkan sepenuhnya dari proses akar, setelah itu direndam dalam air selama 15 hingga 20 minit. Selepas anggrek benar-benar kering, perlu memotong semua akar yang direndam dengan menggunakan gunting atau gunting tajam.

Tidak cukup untuk mengetahui apa yang harus dilakukan sekiranya anggrek dibanjiri, perlu memberi perhatian khusus kepada setiap perkara kecil. Untuk mengelakkan jangkitan atau jangkitan kulat, berhati-hati merawat bahagian potong dengan serbuk dari arang atau kayu manis. Sekiranya sebahagian besar akar disimpan, maka proses pemindahan akan berlaku. Di bahagian bawah periuk baru, yang harus dirawat terlebih dahulu dengan air sabun, tanah yang disiapkan dibentangkan. Kemudian, sistem akar periuk diletakkan di dalam, diedarkan secara merata ke seluruh isinya. Substrat yang tersisa dituangkan, tetapi tidak dipadatkan, kerana tanah mesti longgar.

Apabila perlu memahami apa yang harus dilakukan jika anggrek ditransfusikan dan sebahagian besar proses akarnya mati, keadaannya jauh lebih rumit. Dilarang menanam semula tanaman pada substrat baru dilarang. Anda perlu membuat rumah hijau kecil. Sedikit air dikumpulkan di dalam bekas plastik, dan bunga itu terpasang sehingga akarnya tidak sampai sedikit. Walaupun sistem akar akan dipulihkan, perlu menyemburkannya beberapa kali sehari dari pistol penyembur, dan juga dari semasa ke semasa menambahkan air ke tahap yang diperlukan. Kaedah ini juga sesuai apabila tanaman telah kehilangan semua proses akar sepenuhnya.

Hanya setelah akarnya mencapai panjang enam sentimeter dapat dilakukan pemindahan. Perlu juga diperhatikan bahawa haiwan peliharaan yang disusukan tidak akan mekar sekurang-kurangnya dua tahun. Oleh itu, jika anda masih membanjiri anggrek, anda perlu memulakan rawatan kecemasan, jika tidak, bunga itu akan mati.

Peranan penyiraman

Menyiram anggrek adalah salah satu tindakan utama dan sangat penting untuk merawat tanaman. Terdapat pelbagai alasan yang mempengaruhi perkembangan dan pembungaan yang sihat. Kesemuanya adalah hasil pematuhan terhadap semua peraturan pengairan..

Di dunia, keluarga anggrek mempunyai 796 genera dan 25 ribu spesies yang tumbuh di berbagai belahan dunia. Setiap gen dan spesies dicirikan oleh keadaan tertentu. Tempat yang biasa tumbuh di anggrek adalah batu, batu dan dahan pokok, berbeza dengan tanaman yang tumbuh di iklim kita dengan ciri tanah dan tanahnya. Ia harus mengambil kira ciri pengairan, yang sangat berbeza dengan kaedah biasa.

Banyak penanam bunga berusaha memperoleh spesies anggrek yang jarang berlaku dalam koleksi dalaman mereka. Tempat pertumbuhan mereka terletak di berbagai belahan Bumi, tetapi cinta mereka yang besar terhadap iklim tropis menjadikan pertumbuhan mereka tidak mungkin hanya di Antartika..

Di kawasan tropika, tanaman kekurangan nutrien di dalam tanah dan terpaksa menariknya dari semua jenis sumber air di lapisan tanah yang jarang, dan juga di batang pohon. Di kawasan tropis, kekeringan bergantian dengan curah hujan yang berpanjangan, yang mengisi keseimbangan air untuk pertumbuhan bunga. Penanam bunga mesti menggantikan anggrek dengan hujan seperti itu dengan akses biasa untuk melembapkan akar..

Keadaan penting dalam pengairan adalah menjaga keseimbangan cecair. Bagaimanapun, kelebihannya boleh mengakibatkan banjir dan reput bunga dan mengakibatkan kematian. Kekurangan kelembapan juga berbahaya bagi makhluk semula jadi yang rapuh. Bersama dengan air, tanaman ini mendapat nutrien untuk menumbuhkan perwakilan bilik anda yang hijau, kelihatan sihat dan menyenangkan. Dengan kekurangan penyiraman biasa, anda mengambil bunga kehidupan.

Bagaimana untuk memahami bahawa terdapat teluk tanaman?

Tanda pertama fenomena ini adalah penampilan daun yang tidak berkerut dan berkerut. Sekiranya keadaan serupa berlaku semasa tempoh berbunga, bunga dan tunas yang dibuka sepenuhnya jatuh (mengapa bunga anggrek masih jatuh, baca di sini). Perlu diingat bahawa ini adalah manifestasi luaran "atas", di dalam, iaitu akar, saya mula merosot secara beransur-ansur dalam keadaan sedemikian kerana kelembapan yang terkumpul dan tidak dimakan oleh kilang. Tindakan segera diperlukan untuk menyelesaikan masalah ini. Tanpa memutuskannya, bunga itu akan mati!

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda membeli bunga yang kelihatan terlalu banyak atau membiarkannya sendiri?

Semasa memilih anggrek di kedai, perhatikan dengan teliti kesejahteraan bahagian bawah daun besar untuk mengelakkan perosak. Kemudian periksa tanah, ia harus sedikit dibasahkan. Sebaiknya beli bunga dalam bungkusan lutsinar, sehingga anda dapat mengesahkan keadaan sistem akar yang sihat.

Sekiranya anda tidak memeriksa keadaan tanah sebelum membeli, atau kerana pengalaman dan kecerobohan anda, anda mengisi bunga itu sendiri, maka anda perlu menghidupkannya semula, yang bermaksud menanam semula. Perhatikan setiap nuansa.

  1. Lepaskan dengan teliti dari periuk sehingga akarnya tidak terluka. Anda tidak boleh mengeluarkannya seperti mandrake di "Harry Potter" :).
  2. Dari akar pucuk membersihkan tanah dengan berhati-hati dan lembut, bilas dengan air dan periksa rimpang.
  3. Sekiranya akar busuk, ia mesti dikeluarkan, untuk ini, potong akar busuk dengan hati-hati, dan untuk mengelakkan jangkitan dan munculnya jamur, merawat irisan dengan kayu manis..
  4. Biarkan anggrek selama 24 jam untuk mengeringkan leher dan akar yang tinggal.

  • Di bahagian bawah rumah bunga, sebarkan substrat yang sudah siap dan rendam akarnya sehingga bebas masuk ke dalam periuk.
  • Taburkan di sisi dengan tanah yang tersisa sehingga rimpang tidak terkena, leher dan bahagian akarnya harus kelihatan, dan substrat tetap longgar dan lapang.
  • Oleh kerana kita menggunakan substrat segar, kita tidak boleh menyiramnya setelah pemindahan, terdapat cukup kelembapan di dalamnya.
  • Semasa membeli anggrek, anda sering dapat berjumpa dengan penjual dan pemilik kedai bunga yang tidak bertanggungjawab yang tidak peduli dalam keadaan apa tanaman itu ditanam dan syarat apa yang diperlukan agar bunga itu datang dengan sihat dan rapi di rumah anda. Sebelum membeli, periksa data di rumah hijau tempat penanaman berlangsung, sama ada terdapat pengudaraan, kelembapan dan pencahayaan yang diperlukan.

    Sebaiknya beli anggrek di pasar atau pameran hortikultur, di sana anda boleh menjelaskan semua soalan anda dengan bebas.

    Cara melembapkan?

    Orchidáceae tidak memerlukan penyiraman setiap hari, tetapi kekeringan tidak boleh dibenarkan. Anda mesti memilih kekerapan penyiraman sendiri, kerana di setiap rumah semua keadaan adalah individu. Isyarat yang paling penting untuk penyiraman adalah warna kehijauan akar dengan permukaan yang sedikit memutih dan ketiadaan kelembapan di dalam periuk. Dengan bermulanya saat ini, anda harus mengatur prosedur air kegemaran anda.

    Penyiraman dilakukan dengan salah satu daripada tiga cara:

    • kaedah rendaman;
    • menggunakan tin penyiram;
    • dengan menyemburkan sistem akar.

    Semasa berbunga, tanaman memerlukan perhatian tambahan. Purata kadar pengairan dalam tempoh ini adalah tiga hingga empat hari sekali. Masa yang menggembirakan untuk menyiram - pagi.

    Kaedah rendaman

    Anggrek, bersama dengan periuk, direndam dalam air yang telah siap (direbus dan disejukkan atau ditapis). Luangkan masa anda sambil merendam bunga di dalam air, kerana akarnya kering, ia dapat dengan mudah melompat keluar dengan aliran udara dari periuk.

    Pastikan tanaman direndam di dalam air hingga semua tanah jenuh, sebaik sahaja anda melihat bahawa substrat telah tepu dengan jumlah air yang tepat, anggrek harus diangkat dari cairan dan dimasukkan ke dalam bekas lain sehingga semua kelebihan kaca terisi. Letakkan bunga di tempat yang biasa seharusnya apabila kelembapan berlebihan tidak tinggal di dalam periuk.

    Dengan tin penyiram

    Setelah memilih jenis penyiraman ini, tekanan penyiraman harus dikendalikan dengan mengarahkannya ke dinding dalam pot bunga, sementara tidak mendapatkan air antara daun dan titik pertumbuhan. Sebaik sahaja cecair mula menonjol dari bawah periuk, anda perlu berhenti menyiram, tunggu sehingga semuanya habis dan ulangi prosedur selepas beberapa minit. Apabila semua cecair dari pot bunga berada di dalam loyang, ia mesti dicurahkan dan anggrek harus diletakkan di tempat asalnya..

    Menyembur sistem akar

    Kedai bunga yang memberikan kebebasan sepenuhnya kepada bunga mereka, menanamnya tanpa menggunakan tanah. Kelajuan pengeringan akar, dengan kaedah ini tumbuh, terasa lebih cepat. Berikan kelembapan dan pemakanan pada bunga yang luar biasa, pastikan anda menggunakan pistol penyembur. Air disemburkan keluarnya dalam bentuk tetes kecil langsung ke rimpang, hingga warna akar menjadi hijau.

    Pencegahan dan penjagaan lanjut

    Adalah mungkin untuk mengelakkan jurang berulang hanya dengan mengikuti kecantikan anda dengan teliti. Mematuhi peraturan penyiraman yang dijelaskan, anda tidak lagi takut mengulangi kesilapan lalu. Berikan bunga lebih banyak masa dan perhatian anda yang berharga, kerana ini adalah kehidupan kecil di dalam periuk di tingkap rumah anda, mempesona dengan keindahan dan kecanggihannya.

    Jangan minati makanan dan baja untuknya. Menyediakannya dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan, dia akan mekar dan mengisi rumah dengan wangiannya lebih lama daripada biasanya.

    Perlu diberi makan dengan zat yang termasuk kalium dan fosforus. Unsur-unsur yang mengandungi nitrogen dihapuskan dengan sebaik-baiknya. Mereka menyebabkan pertumbuhan daun meningkat, bukan tunas. fosforus diperlukan untuk tanaman semasa berbunga. Kekurangannya akan menyebabkan munculnya tunas yang lebih kecil dan jumlahnya. Nasib baik, di rak-rak kedai bunga anda dapat mencari gewang dengan spektrum tindakan yang berbeza.

    Anggrek disebutkan dalam legenda dan kisah. Dalam mitos New Zealand mereka mengatakan bahawa pelangi itu sendiri adalah ibu dari bunga ini. Banyak ungkapan dan puisi bersayap dikhaskan untuk bunga yang luar biasa indah ini. Jerebu sihir yang menyelimuti sejarah bunga ini masih tidak dapat dilupuskan dan anda mungkin cukup bernasib baik untuk mendedahkan semua keajaiban anggrek.

    Anda berpeluang menanam bunga yang benar-benar eksotik di rumah. Hanya perlu mematuhi beberapa peraturan dan memperhatikan kilang.

    Penerangan tanaman

    Menulis penerangan botani mengenai bunga dari keluarga Orchidaceae agak sukar dari sudut saintifik. Di samping itu, ia akan memerlukan banyak masa. Berikut adalah 4 tanda utama yang hanya terdapat pada wakil keluarga ini:

    • bunga mempunyai simetri jenis cermin;
    • di habitat semula jadi, benih anggrek dapat bercambah hanya ketika berinteraksi dengan symbion;
    • biji-bijian debunga dikumpulkan dalam struktur pelekat khas yang disebut pollinia;
    • bahagian dalam benih bebas nutrien.

    Di alam liar, anggrek tumbuh di hutan tropika dengan kelembapan tinggi. Selalunya mereka dijumpai di benua Afrika, iaitu di bahagian utara.

    Struktur roset tanaman mempunyai daun lebar dan lebat yang dikumpulkan dalam roset basal. Ukuran tunas agak berubah-ubah (dari 1 hingga 30 cm), dan bunganya menyerupai rama-rama.

    Bergantung pada jenis Orchidaceae, jumlah bunga pada peduncle akan berbeza (beberapa spesies mempunyai lebih dari 100 bunga pada satu peduncle).

    Sistem akar

    Sistem akar orkid hiasan yang tumbuh di dalam kawasan di kawasan iklim kita mungkin berbeza dengan sistem akar bunga Orchidaceae yang tumbuh liar..

    Di antara orkid dalaman, terdapat apa yang disebut lithophytes dan epiphytes. Akar yang pertama disesuaikan untuk tumbuh di kawasan berbatu (beberapa di antaranya ada di udara), dan akar yang terakhir adalah "lapang" dan tidak memerlukan tanah (epifit adalah tanaman yang tumbuh di tanaman lain).

    Sekiranya anggrek anda tumbuh dari tanah dan mempunyai sistem akar lithophytic, penting untuk mengetahui bahawa tanaman itu menerima semua bahan berguna bersama dengan kelembapan dari tanah. Sebilangan spesies anggrek mempunyai sistem akar yang menyerupai umbi. "Umbi" ini secara aktif menyerap semua nutrien pada musim sejuk, ketika kebanyakan tanaman tropika di zon iklim kita bertahan dalam tempoh yang tidak aktif.

    Sistem akar epifit terdiri daripada elemen utama - velamen, yang berusaha mengeluarkan kelembapan dari hujan, kabut atau embun. Velamen terdiri daripada lapisan sel mati yang tebal yang melindungi tanaman daripada terlalu panas.

    Lebih-lebih lagi, anggrek epiphytic bertolak ansur dengan kekurangan kelembapan dengan baik, kerana ia disediakan untuk tempoh kering dengan evolusi itu sendiri. Dipercayai bahawa dalam keadaan sehat normal velamen harus berwarna putih cerah (warna kehijauan atau perak diperbolehkan).

    Seperti apa akar yang sihat

    Akar anggrek, kerana kelembapan diambil dari mereka, dapat berkerut dan kering, tetapi kenyataan ini tidak bermaksud bahawa velamens mati. Warna mereka boleh berwarna hijau, putih, perak. Tetapi akar yang sihat, jika diletakkan di dalam kelembapan, akan segera membengkak dan retak, kerana jenuh dengan kelembapan.

    Akar mati tidak bertindak balas dengan persekitaran lembap.

    Gejala penyakit

    Harus diingat bahawa lebih cepat kemungkinan mengenali permulaan penyakit pada anggrek, semakin besar peluang untuk berjaya dalam proses resusitasi. Tanda-tanda pertama penyakit ini adalah:

    1. Sekiranya bunga tumbuh di dalam periuk lutsinar, maka anda dapat melihat plak yang jelas dari spora atau alga.
    2. Daun mula pudar, menjadi lebih lembut dan rapuh (kerana pengambilan kelembapan dan nutrien yang tidak mencukupi yang berasal dari akar).
    3. Anggrek mulai terhuyung-huyung di dalam periuk, kerana akar busuk tidak lagi dapat mewujudkan kepadatan optimum dan menjaga tanaman dalam jumlah yang terhad.
    4. Akar yang mengeluarkan kelembapan dari udara, pudar, berubah warna (gelap), mula mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan (kadang-kadang ia lemah, jadi anda tidak dapat menangkapnya dengan segera).

    Sekiranya terdapat di bunga tropis anda sekurang-kurangnya salah satu tanda penyakit yang ditunjukkan, maka tanaman mesti dikeluarkan dari periuk dan periksa sistem akarnya dengan teliti. Gejala utama permulaan proses pembusukan pada akar adalah:

    • penampilan kawasan menangis;
    • tisu rimpang terurai menjadi unit struktur yang berasingan;
    • sistem akar memperoleh warna coklat gelap atau hitam terang;
    • apabila anda mengklik velamen, cecair likat berwarna gelap dengan bau yang tidak menyenangkan muncul.

    Setelah diagnosis dibuat, sangat penting untuk beralih ke terapi resusitasi, kerana dalam hal ini, tagihan tidak berlaku selama berhari-hari, tetapi berjam-jam.

    Punca

    Proses putrefaktif dalam sistem akar bermula kerana penjagaan yang tidak betul atau setelah kerosakan oleh perosak dan penyakit. Penyebab utama proses patologi adalah:

    1. Penyiraman yang terlalu kerap dan banyak. Cukup cahaya matahari yang diperlukan agar tanah kering. Hanya perlu menyiram tanah kering sahaja.
    2. Tanah padat. Penting untuk diperhatikan bahawa akar anggrek digunakan untuk selalu bersentuhan dengan jisim oksigen. Sekiranya tanah terlalu padat, maka oksigen tidak akan sampai ke akar dan proses pembusukan akan bermula..
    3. Kerosakan mekanikal. Sekiranya akarnya rosak semasa pemindahan, maka dengan kebarangkalian tinggi bakteria dan patogen lain akan masuk ke dalamnya, yang akan memprovokasi reput.
    4. Baja fanatik. Ingat bahawa menyenyawakan anggrek diperlukan tanpa fanatik, kerana sejumlah besar mineral boleh menyebabkan luka bakar kimia dan kematian akar.
    5. Perosak. Tanah lembap yang berlebihan dapat menjadi habitat parasit kecil - surara, dan ia dapat memprovokasi sistem akar bunga yang membusuk..
    6. Cahaya matahari tidak mencukupi. Struktur anggrek disusun sedemikian rupa sehingga akar tidak dapat mengangkut kelembapan tanpa cahaya yang cukup. Maksudnya, mereka menyerapnya, tetapi tidak dapat menghidangkan daun. Akibatnya, genangan kelembapan akan menyebabkan patologi akar.
    7. Penyakit kulat. Kadang-kadang tanah yang anda persiapkan untuk menanam anggrek mengandungi mikro-kulat. Tompok-tompok kuning muncul di daun tanaman yang terkena, akarnya mulai membusuk. Selain itu, kulat sering muncul di tanah yang terendam air..

    Cara menanam akar

    Adalah perlu untuk menumbuhkan akar dalam kes-kes tersebut apabila sudah mustahil untuk menghidupkan kembali yang lama. Mari kita bincangkan kaedah menanam akar di atas air.

    Akar busuk dipotong agar tidak mencederakan tisu hidup. Tempat luka mesti dirawat dengan karbon aktif atau racun kulat dalam bentuk serbuk. Penting untuk difahami bahawa daun layu tetapi belum kering tidak boleh dibuang.

    Faktanya ialah pada masa depan mereka akan dihidupkan kembali, dan dalam proses rooting, mereka akan memainkan peranan yang diperlukan untuk bertahan hidup.

    Seterusnya, anda harus memilih bekas yang sesuai untuk anggrek. Ini mungkin cawan sekali pakai yang paling biasa, tetapi dengan parameter sedemikian sehingga tanaman yang diletakkan di dalamnya tidak bersentuhan dengan air. Bekas dengan bunga harus diletakkan di tempat yang terang.

    Sekiranya anda menanam akar pada musim sejuk, maka anda harus membuat pencahayaan tiruan jangka panjang untuk tetamu tropika.

    Air dituangkan ke bahagian bawah dalam lapisan kecil, lebih disukai dipermanis. Setiap hari (selama 60-90 minit) tanaman direndam dalam air dengan glukosa.

    Langkah penting dalam proses pertumbuhan akar adalah menggosok daun secara berkala dengan larutan asid succinic berair.

    Anda boleh menggunakan pelapik kapas biasa untuk mengelap. Penyelesaiannya disediakan seperti berikut: setengah tablet asid succinic dilarutkan dalam setengah gelas air suam. Lap setiap pagi pada masa yang sama..

    Perlu difahami bahawa suhu semasa pertumbuhan akar mestilah dalam julat + 23... + 26 ° С.

    Pakaian berpakaian dilakukan tidak lebih dari 1 kali seminggu. Hampir keseluruhan jangka masa lanjutan, sistem akar anggrek harus ditangguhkan.

    Cara menyelamatkan orkid

    Untuk menghidupkan semula anggrek, anda harus menggunakan langkah demi langkah berikut:

    1. Keluarkan "penderita" dari periuk, buang sisa-sisa tanah dan menilai secara visual skala bencana.
    2. Bilas akar dengan air suhu bilik bersih..
    3. Buang semua tisu busuk sepenuhnya dengan membasmi kuman terlebih dahulu.
    4. Lapisi bahagian dengan racun kulat karbon atau serbuk..
    5. Sekiranya acuan dijumpai semasa pemeriksaan, perlu merawat tanaman dengan teliti dengan larutan kalium permanganat.
    6. Tanam tanaman dalam pot berdiameter kecil (6-8 cm), tetapi hanya dengan syarat masih ada beberapa akar hidup di anggrek. Tanah tidak boleh cukup padat (anda boleh membuat campuran gambut, humus, tanah liat yang diperluas, lumut dan serat kelapa).
    7. Sediakan pencahayaan sekurang-kurangnya 12 jam sehari. Pada masa yang sama, pertahankan suhu tetap dalam + 22... + 26 ° С.
    8. Mengekalkan kelembapan yang tinggi di dalam bilik. Untuk melakukan ini, anda boleh membeli pemasangan khas yang menimbulkan kabut.
    9. Penyiraman sangat jarang berlaku dan hanya jika tanah benar-benar kering.

    Video: bagaimana menghidupkan semula anggrek Akar segar akan muncul dalam 20-25 hari. Dalam beberapa kes, proses ini dipercepat, tetapi hanya tertakluk kepada penjagaan yang betul dan makanan khas, yang akan kita bincangkan di bawah.

    Permohonan foliar

    Pembalut daun dilakukan dengan penyediaan cecair khas yang memberikan banyak zat yang berguna untuk bunga melalui daya serap daun..

    Pemupukan membolehkan semua sistem anggrek berfungsi dengan normal pada masa sistem akar tidak dapat membekalkan nutrien. Penting untuk diperhatikan bahawa sebelum pembalut lapisan atas, tanah harus sedikit dibasahi. Prosedur ini sebaiknya dilakukan pada awal pagi atau larut malam, seperti pada waktu siang, sinar matahari yang dikombinasikan dengan pembalut atas dapat menyebabkan luka bakar kimia di anggrek.

    Juga harus diperhatikan bahawa pakaian atas tidak boleh jatuh pada bunga dan tunas.

    Sekiranya tidak ada akar

    Dalam kes ini, perlu menanam akar untuk tanaman, dan hanya kemudian dipindahkan ke substrat yang disediakan. Untuk melakukan ini, ikuti langkah berikut:

    1. Dalam larutan perangsang pertumbuhan, turunkan tanaman yang dipisahkan dari akar busuk dengan titik pertumbuhan.
    2. Masukkan sebiji tablet karbon aktif ke dalam bekas air rebusan.
    3. Pindahkan kilang ke bekas dengan arang batu (air harus sejuk hingga suhu +25 ° C).
    4. Sepanjang tempoh pertumbuhan akar di dalam ruangan harus ada peningkatan kelembapan dan peredaran udara.
    5. Lap daun secara berkala dengan larutan asid succinic atau larutan gula.
    6. Apabila anda menyedari bahawa sejumlah air telah menguap, anda perlu menambahkan cecair ke tahap yang diperlukan, sementara perbezaan suhu tidak boleh melebihi 3 ° C.

    Selepas kira-kira 2 bulan, akarnya akan tumbuh kembali dan mencapai panjang 6-7 cm. Hanya dengan itu anggrek dapat ditransplantasikan menjadi substrat.

    Sekiranya tidak ada akar dan daun

    Dalam kes ini, jauh lebih sukar untuk menyelamatkan anggrek, tetapi tetap, dengan perawatan yang betul, ada kemungkinan berjaya. Untuk menghidupkan semula, tanaman harus diperlakukan dengan cara yang sama seperti dalam kes sebelumnya, syarat penahanan tetap sama.

    Cuma tanam orkid di lumut. Menyiram sekali-sekala (untuk 1 penyiraman, gunakan tidak lebih dari 1 sudu air). Moss membantu mengekalkan kelembapan dan penyebarannya yang tersusun. Selepas akar pertama muncul, anggrek harus dipindahkan ke dalam tanah.

    Sekiranya alga berada di akar

    Alga pada akar anggrek mungkin muncul disebabkan oleh berlebihan mineral atau cahaya semula jadi. Penting untuk memahami bahawa alga hijau memperburuk pengudaraan substrat, mengubah komposisi kimianya dan melepaskan beberapa bahan toksik. Oleh itu, apabila alga hijau muncul di akar anggrek, langkah-langkah yang sesuai harus segera diambil untuk menyelamatkan bunga. Langkah-langkah ini akan terdiri daripada tindakan berikut:

    1. Perlu bilas 2-3 kali akar bunga eksotik dalam larutan kalium permanganat 0.1%.
    2. Untuk spesies anggrek yang sistem akarnya tidak memerlukan pencahayaan biasa, anda boleh menggunakan tipunya: bungkus periuk lutsinar dengan kerajang. Dalam kes ini, cahaya akan berhenti memasuki akar dan alga, akibatnya cahaya tersebut akan mati dari masa ke masa..
    3. Sekiranya berlaku kerosakan teruk, disyorkan mencuci akar dalam larutan pemutih.

    Dalam keadaan rumah hijau

    Sekiranya anda mempunyai rumah hijau tingkap di mana anda sentiasa dapat mengekalkan suhu dan kelembapan yang optimum, maka kemungkinan menghidupkan semula anggrek yang lemah akan meningkat beberapa kali.

    Tanah liat yang diperluas harus diletakkan di bahagian bawah rumah hijau, dan sphagnum lumut kukus dengan berhati-hati di atasnya. Saluran keluar daun diletakkan dalam substrat seperti itu. Sehingga anggrek tumbuh akar sepanjang 4-5 cm, keadaan berikut harus dijaga di rumah hijau:

    • kelembapan dalam lingkungan 75... 95%;
    • suhu tidak boleh melebihi + 23... + 27 ° С;
    • pencahayaan yang terang harus dikekalkan selama 12-14 jam sehari.

    Kebarangkalian hasil resusitasi yang berjaya di rumah hijau adalah 80%. Angka yang tinggi ini disebabkan oleh pemeliharaan yang teliti: penyiaran secara berkala pada waktu malam, penyiraman ketika substrat mengering, mengekalkan iklim mikro yang optimum.

    Tanpa rumah hijau

    Dalam kes ini, anda boleh dipandu oleh maklumat yang diberikan di bahagian "Sekiranya tidak ada akar". Namun, ada cara untuk mempercepat proses rooting dan meningkatkan peluang untuk berjaya. Pakaian berpakaian biasa harus dilakukan:

    • larutkan baja mineral kompleks di dalam air (kepekatan tidak boleh melebihi 1%);
    • makan secara berkala dengan mineral ferum;
    • dirawat dengan pengatur pertumbuhan setiap 2-3 minggu.

    Akhirnya, kita perhatikan bahawa proses menghidupkan semula anggrek boleh memakan masa yang lama (kadang-kadang lebih dari 2 bulan). Tetapi kecepatan resusitasi dan kemungkinan hasil yang berjaya hanya bergantung pada penanam, yang harus dipandu oleh peraturan yang dijelaskan dalam artikel ini. Anda perlu ingat mengenai iklim mikro, pembalut atas, penyingkiran akar lama yang betul dan rawatan luka.

    Cara menyelamatkan tanaman dengan penyiraman yang berlebihan

    Menyelamatkan tanaman tanpa akar

    Menyimpan bunga tanpa daun

    Orkid mati - apa yang perlu dilakukan? Masalah ini dapat dialami oleh pencinta tanaman dalaman yang tidak berpengalaman. Anda boleh putus asa dan meninggalkan idea untuk menyimpan bunga kegemaran anda, tetapi ada senario yang lebih optimis. Anda hanya perlu mengambil nasihat profesional yang akan membantu anda mengambil langkah-langkah yang betul dan memastikan tanaman ini tahan lama.

    Selalunya penyebab kematian anggrek adalah pengairan, yang dilakukan dengan tidak betul. Pemilik bunga yang peduli berusaha menjaga wad mereka dengan hati-hati, sehingga mereka menuangkan terlalu banyak air ke dalam periuk. Prosedur ini membawa kepada fakta bahawa akar tanaman mula membusuk. Terutama jika pengairan seperti itu dilakukan secara sistematik.

    Penyiraman yang kerap boleh menyebabkan reput akar tanaman, penyiraman hanya diperlukan apabila kulit kayu kering di dalam periuk.

    Untuk bertindak dalam keadaan seperti itu disyorkan segera. Langkah-langkah resusitasi pertama adalah membebaskan sistem akar dari lembap atau bahkan ditutup dengan lapisan bumi yang berjamur. Adalah perlu untuk mengeluarkan tanaman dari periuk dengan lancar dan berhati-hati, tanpa menyebabkan kerosakan pada bahagiannya. Untuk kemudahan, anda boleh membuat sedikit penggalian dengan bantuan alat improvisasi pada jarak 6-7 cm dari akar.

    Sistem akar mesti diletakkan di bawah air mengalir dan dibilas dengan betul. Acara ini akan memberi peluang untuk menentukan keadaan akarnya. Semua bahagian yang reput mesti dikeluarkan. Di sini, gunting taman (atau biasa, tetapi sangat tajam) akan menyelamatkan. Di kawasan tertentu sistem akar, lesi reput separa dapat dikesan. Mereka tidak boleh dipotong sepenuhnya, tetapi hanya sebahagian (di kawasan yang paling terjejas).

    Untuk mengelakkan jangkitan lebih lanjut, semua bahagian sistem yang dipangkas mesti dirawat dengan beberapa bahan yang boleh memberi kesan antiseptik pada akar. Antiseptik tersebut termasuk kayu manis tanah atau karbon aktif serbuk.

    Semua bahagian akar yang busuk mesti dibersihkan dengan teliti dan teliti, dan kemudian dibasuh untuk melindungi tanaman daripada kerosakan selanjutnya.

    Semua bahagian yang dipotong sebelumnya harus tinggal di udara untuk jangka masa tertentu. Kerak kecil mesti muncul di akar. Prosedur ini perlu lebih kurang 24 jam. Dalam kes ini, anda tidak perlu meletakkan tanaman di dalam air, disarankan untuk meletakkannya di dalam gelas dengan leher untuk melindungi tanaman dari kerosakan..

    Sebelum menanam semula tanaman yang disenyawakan, tanah baru mesti disiapkan untuknya. Adalah perlu untuk memilihnya dengan teliti untuk memberikan keadaan yang paling baik untuk pertumbuhan selanjutnya. Lebih baik membeli tanah di kedai khusus. Lebih-lebih lagi, perunding perlu diberitahu mengapa tanah sangat diperlukan.

    Selepas tempoh ini, anggrek mesti ditanam semula. Adalah disyorkan untuk melakukan ini dengan berhati-hati. Teknik pendaratan adalah yang paling biasa. Satu-satunya ciri adalah bahawa semasa menanam di tanah baru, tanaman yang mati akibat penyiraman berlebihan tidak memerlukan air selama kira-kira 7 hari. Laporan harus dimulakan dari hari kedua setelah mendarat.

    Sekiranya orkid telah kehilangan akarnya, maka kemungkinan sistem akar anggrek akan terbentuk dari leher tanaman di dalam kapal dengan air. Untuk resusitasi, penting untuk melakukan proses penyediaan cecair yang diperlukan dengan betul, di mana

    pertumbuhan akar akan berlaku. Untuk menyelamatkan bunga, anda memerlukan perangsang pertumbuhan akar, bahagian atas anggrek, di mana terdapat titik pertumbuhan, air, karbon aktif. Air mesti direbus. Selepas itu, ia mesti disejukkan ke suhu bilik.

    Setelah memotong bahagian atas tanaman, perlu menunggu sehingga tapak kerosakan mempunyai masa untuk diketatkan. Proses ini akan memakan masa sekitar 2 jam. Untuk mendapatkan hasil yang lebih pantas, anggrek harus diletakkan di dalam bilik yang hangat. Tempat itu mesti dilindungi dari cahaya matahari..

    Kemudian bunga tersebut diletakkan dalam perangsang pertumbuhan selama 20 minit. Selepas jangka masa yang ditentukan, ia mesti direndam dalam air di mana 1 tablet karbon aktif dilarutkan. Tangki air hendaklah terletak di tempat di mana suhu udara sekurang-kurangnya 25 darjah. Pencahayaan yang disebarkan lebih baik di dalam bilik.

    Melakukan langkah-langkah resusitasi di rumah, harus diingat bahawa cecair dari tangki cepat menguap. Secara berkala, ia harus ditambahkan ke kapal. Dalam kes ini, batangnya tidak perlu menyentuh air. Ia bebas terletak di atasnya pada ketinggian 1-2 cm.

    Revitalisasi sistem akar menggunakan kaedah yang dijelaskan dilakukan selama 2 bulan. Setelah akar mencapai 5-6 cm, anggrek dapat ditanam di substrat.

    Tanah untuk bunga, pemulihan akarnya yang dilakukan, memerlukan khas. Paling sesuai adalah sphagnum lumut. Ia sering digunakan dalam penyediaan pelbagai campuran untuk menanam anggrek. Ia harus dipilih kerana beberapa kelebihannya. Sphagnum lumut melewati jumlah udara yang mencukupi, ia ringan. Lebih-lebih lagi, ia murah. Anda juga boleh mendapatkannya sendiri. Ia adalah produk yang mesra alam. Setelah prosedur resusitasi, ketika akar tumbuh cukup lama, bunga itu ditransplantasikan ke dalam kulit pinus.

    Selalunya, kilang itu mati kerana tidak memberi pencahayaan yang diperlukan. Selalunya masalah seperti ini dihadapi pada musim gugur dan musim sejuk, ketika semua organisma hidup kurang mendapat cahaya matahari. Tetapi ini tidak berlaku untuk semua anggrek. Terdapat juga spesies yang tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Mereka lebih suka senja.

    Terdapat had tertentu untuk cahaya yang diperlukan untuk tanaman, yang memungkinkannya merasa paling selesa. Sekiranya had ini dilanggar, maka anggrek mulai pudar, semua proses hidupnya sesat.

    Daun mula pudar kerana bekalan air ke mereka tidak disediakan dengan betul. Dan di sini tidak kira seberapa betul tanaman disiram. Selepas pengisian semula berikutnya, cecair masuk melalui sistem akar hanya ke lapisan atas, yang mengandungi sel mati. Mereka juga tidak membiarkan air masuk ke lapisan yang lebih dalam dan menjalankan pemakanan dengan betul.

    Agar prosesnya stabil, proses pengawalseliaan tertentu mesti terjadi pada bunga itu sendiri yang dapat memastikan normalisasi penyerapan air semasa pengairan. Daun yang terkena cahaya matahari yang mencukupi memberikan isyarat khusus kepada sistem akar. Untuk pemulihan setiap jenis anggrek mempunyai ambang cahaya sendiri, yang mesti disediakan dengan betul..

    Anggrek perlu diberi makan 1 kali dalam 2 minggu. Prosedur sedemikian memerlukan baja khas.

    Terdapat banyak cara untuk menghidupkan anggrek tanpa daun. Menguning dan reput daun tua dianggap sebagai proses semula jadi. Dalam keadaan normal, daun hidup selama 8 minggu, dan kemudian mati. Orkid mungkin dalam keadaan rehat. Pada masa ini, daunnya cepat gugur. Sebagai contoh, ini adalah ciri spesies yang disebut calenda. Namun, setelah bermulanya fasa baru kitaran hidup, sebilangan besar daun baru terbentuk di dalam bunga.

    Jangan bimbang apabila phalaenopsis jatuh dari dua daun bawah, kerana ini adalah proses semula jadi. Sebilangan spesies bunga boleh menjatuhkan daun setiap tahun. Untuk masa yang singkat (kira-kira satu setengah tahun), cadar tinggal di dekat dendrobium, kemudian jatuh.

    Bagaimana jika masalah dedaunan berlaku? Semuanya bergantung pada alasan, yang penting untuk ditentukan. Jatuh sering berkaitan dengan keadaan sistem akar. Akar menghentikan pemindahan kelembapan yang mencukupi ke bahagian bunga yang lain. Sekiranya tidak ada kelembapan untuk jangka masa yang panjang, substrat di dalam periuk menjadi kering. Untuk mengelakkan kematian tanaman, anda perlu segera menyemburkan daun dengan air, dan turunkan akar ke dalam air selama 10-12 minit.

    Apabila alasannya adalah kelembapan berlebihan pada akar, tindakannya harus berbeza secara radikal. Setelah melihat masalah dengan daun, anda perlu mengeluarkan anggrek dari bekas dan memeriksa akarnya dengan teliti. Sekiranya akarnya hidup, maka setelah direndam di dalam air, ia akan menjadi hijau, memperoleh kekakuan tertentu. Akar yang tidak mempunyai warna yang diperlukan dipangkas dengan kebun atau gunting biasa. Untuk mendapatkan pembentukan sistem akar yang baru dan sihat dengan cepat, para pakar mengesyorkan menggunakan ubat yang disebut Kornevin.

    Setelah diproses, daun perlu disembur dengan air. Anggrek harus diletakkan di dalam kapal dengan penutup yang telus. Akuarium kecil sesuai, yang mesti ditutup dengan beg plastik atau filem. Rumah hijau yang dibuat secara bebas akan memungkinkan untuk menyembuhkan bunga dalam jangka waktu yang singkat. Agar fotosintesis dijalankan tanpa gangguan, perlu meletakkan bekas di tempat di mana terdapat cukup panas dan cahaya. Keadaan penting adalah penyemburan daun secara berkala dengan air dan penyiaran bilik 2 hari sekali.

    Kaedah lain untuk menyelamatkan anggrek boleh disebut sebagai hiasan topi daun. Ia mesti dijalankan 1 kali dalam 2 minggu. Prosedur sedemikian memerlukan baja khas. Ia mesti dicairkan dalam kepekatan 10 kali lebih rendah daripada pakaian bahagian atas akar. Penyelesaiannya digunakan untuk penyemburan. Dalam kes ini, anda perlu memantau keadaan lumut. Ia mesti basah. Selepas 8-9 minggu, anggrek dapat dipindahkan ke substrat dengan kulit kayu. Pemulihan sepenuhnya tanaman diperhatikan selepas 1 tahun.

    Anggrek adalah tanaman dalaman yang sangat indah, yang mesti dijaga dengan baik, mematuhi semua keperluan. Perlu mengambil kira jenis bunga. Sekiranya tanaman itu hampir mati, anda harus menghabiskan banyak masa dan berusaha sedaya upaya untuk mengembalikan bunga yang sedang mati. Tetapi semua kebimbangan akan diberikan sepenuhnya.

    Tanda-tanda luaran yang menunjukkan bahawa kilang itu ditenggelami air

    Secara semula jadi, tumbuh-tumbuhan tropis terdapat di lingkungan di mana kelembapan relatif mencapai hingga 70% rata-rata. Ini disebabkan oleh:

    • Hujan yang kerap;
    • Dan suhu tinggi.

    Namun, dalam keadaan seperti itu mereka berkembang dengan baik. Artinya, penyiraman yang kerap tidak begitu mengerikan seperti seberapa besar genangan kelembapan di akarnya. Air secara beransur-ansur mengalihkan udara dari akar velamen dan anggrek mula tersedak.

    Kemudian ada kematian sel-sel akar secara beransur-ansur, mikroorganisma menambah masalah, proses pembusukan bermula. Semua ini disertai dengan penghambatan tanaman secara beransur-ansur..

    Tetapi kerana organ-organ orkid yang terkumpul adalah daun atau pseudobulbs, di bahagian atas masalah dengan akar tidak akan muncul dengan segera. Ini bermakna bahawa daun yang kelihatan cantik bukanlah tanda bahawa tanaman itu sihat.

    Dalam kes lanjut, kematian sistem akar disertai dengan kehilangan turgor dedaunan atau pseudobulb. Kemudian daunnya berkerut, bertukar menjadi kuning dan jatuh.

    Pada akhirnya, bunga itu mati.

    Adakah mungkin untuk menyelamatkan anggrek? Prosedur Resusitasi dan Pemindahan yang Betul

    Jadi sama, bagaimana jika anggrek dibanjiri? Bunga-bunga ini cukup kuat. Oleh itu, jika langkah-langkah diambil tepat pada waktunya, kilang itu dapat diselamatkan. Walau apa pun, pertama anda perlu menilai tahap teluk dan akibatnya. Untuk ini:

    • Orkid diambil dari periuk;
    • Akar dibersihkan dengan teliti dari substrat.

    Oleh kerana tanaman sudah dibanjiri, tidak perlu menyiram atau merendamnya untuk menghilangkan substrat yang berlebihan. Berhati-hati dengan akarnya, rapuh di anggrek dan mudah rosak, seterusnya memperburuk keadaan.

    Selepas membersihkan, periksa akarnya. Semua kawasan mati, busuk, coklat dan berongga mesti dibuang. Kemudian basuh kilang dan periksa lagi. Sekiranya terdapat sedikit akar atau terdapat kecurigaan munculnya reput, maka rawat dengan racun kulat. Taburkan semua bahagian:

    • Arang batu keras;
    • Atau kayu manis (kayu manis rempah biasa).

    Seterusnya, tanaman perlu dikeringkan. Perkara ini berlaku terutamanya pada bahagian akar atau organ tanaman lain. Pengeringan adalah wajar di tempat yang teduh. Pada musim panas, anda boleh membawa anggrek ke taman, di bawah pokok atau membiarkannya di ambang tingkap di tepi tingkap yang terbuka. Jangan keringkan tanaman di bawah sinar matahari atau dengan peralatan rumah tangga.

    Kemudian tanaman ditransplantasikan menjadi substrat baru, jika mempunyai akar, atau dikirim untuk resusitasi di rumah hijau mini, jika akarnya benar-benar busuk.

    Bagaimana cara menghidupkan semula anggrek setelah penyiraman lebat? Sekiranya daun berubah menjadi kuning kerana limpahan, ia dikeluarkan, tanaman dikeluarkan dari periuk dan ditransplantasikan seperti yang dijelaskan di atas.

    Semasa menyiram dan menyembur, selalu periksa titik pertumbuhan dan sinus daun untuk pengumpulan kelembapan di dalamnya. Lebihan yang digabungkan dengan suhu yang sejuk atau draf sekali-sekala boleh menyebabkan kerosakan..

    Dan jika bagi anggrek simpodial ini tidak begitu menakutkan, untuk anggrek monopodial, kehilangan satu titik pertumbuhan bermaksud pertumbuhan tumbuhan berhenti dan mati setelah penuaan dan jatuh daun yang tersisa.

    Namun, jika tanamannya besar, kuat dan sihat, maka nutrien di daunnya cukup untuk menumbuhkan pertumbuhan baru - bayi lateral dalam jumlah 1-4 keping.

    Kadang kala, penanam bunga yang canggih, untuk menyebarkan bunga, melakukannya - mereka mengoyakkan daun muda dengan titik pertumbuhan, yang memprovokasi tanaman untuk mengembangkan tunas sampingan. Tetapi kerana ini adalah cara penyebaran biadab, maka tidak digalakkan..

    Oleh itu, sekiranya kehilangan titik pertumbuhan, perlu:

    • Keluarkan semua kawasan yang mati dan busuk;
    • Untuk membersihkan;
    • Dan taburkan bahagian atas dengan kayu manis.

    Untuk pencegahan, keluarkan tanaman dari periuk dengan teliti dan periksa akarnya. Sekiranya akarnya juga busuk, maka prosedur di atas dijalankan, dan tanaman itu ditransplantasikan.

    Kematian titik pertumbuhan tidak selalu bermaksud kematian cepat orkid monopodial. Ini hanya bermaksud bahawa tanaman itu akan berhenti berkembang, dan hanya apabila daun menjadi tua dan mati, barulah ia akan mati. Tetapi biasanya sebelum itu anggrek berjaya membiak sendiri melalui bayi.

    Dalam tempoh berbunga dan berbunga

    Bagaimana cara menyelamatkan anggrek yang dibanjiri semasa bertunas? Terlepas dari jangka masa di mana kilang itu berada, sekiranya jurangnya gagal:

    • Keluarkan dari periuk;
    • Dan periksa akarnya untuk reput.

    Selanjutnya, perlu bertindak mengikut senario di atas. Kehilangan bunga atau hiasan sementara dalam tempoh ini tidak dapat dibandingkan dengan kehilangan keseluruhan spesimen, terutama jika berharga atau jarang.

    Cara menghilangkan acuan?

    Sekiranya acuan, kilang juga perlu:

    • Keluarkan dari periuk;
    • Periksa;
    • Tanggalkan acuan;
    • Dan dipindahkan ke dalam substrat segar.

    Sekiranya atas sebab tertentu mustahil untuk mengekstrak tanaman, dan tidak ada terlalu banyak acuan, maka anda boleh menumpahkan substrat atau merendamnya dalam racun kulat.

    Cara mengeluarkan pepijat?

    Pertama, pepijat berbeza. Selalunya, dalam persekitaran yang lembap, podurae muncul:

    • Serangga kecil;
    • Warna putih;
    • Siapa yang boleh melompat.

    Ini bukan makhluk hidup terburuk dan hampir tidak berbahaya. Keringkan substrat dan wanita itu sendiri akan hilang. Penanam bunga yang rentan terhadap paranoia dapat meracuni mereka dengan racun serangga. Sekiranya parasit yang lebih agresif ditutup, gunakan aktara.

    Peraturan penyiraman asas

    Sekiranya seorang wanita menuang bunga, itu bermakna dia melakukan sesuatu yang salah. Keperluan penghidratan bagi setiap anggrek berlaku secara individu dan bergantung kepada banyak sebab:

    • Kebiasaan tanaman itu sendiri;
    • Keadaan luaran;
    • Penjagaan;
    • Iklim mikro;
    • Kaedah pendaratan;
    • Saiz periuk;
    • Kandungan kelembapan substrat, dll..

    Adalah perlu untuk mendamaikan bahawa penyiraman anggrek hanya diperlukan apabila mereka memerlukannya, dan tidak mengikut jadual.

    Video berguna

    Ketahui di video bagaimana menghidupkan semula anggrek busuk dengan akar busuk:

    Tonton video mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya anggrek membusuk:

    Arahan video mengenai cara menanam orkid dengan akar busuk:

    Ketahui di video cara menghilangkan acuan pada anggrek:

    Kesimpulannya

    Penyiraman yang betul adalah asas penjagaan, serta jaminan kesihatan akar anggrek, dan, sebagai hasilnya, seluruh tanaman. Dengan penyiraman yang betul dalam keadaan pertumbuhan yang optimum, anggrek menjadi tanaman bebas masalah. Perkara utama:

    • Tonton haiwan peliharaan hijau;
    • Air mereka tepat pada waktunya;
    • Dan nikmati mereka.

    Anggrek dalaman dianggap sukar untuk dijaga dan dijaga hanya kerana banyak penanam pemula mati kerana kehilangan sistem akarnya. Adakah mungkin, dan bagaimana menghidupkan semula anggrek, di mana sebahagian besar akar yang memberi makan bunga busuk atau layu?

    Tempoh musim luruh-musim sejuk paling berbahaya bagi orang-orang dari kawasan tropika, di mana praktikalnya tidak ada turun naik musim, suhu, cahaya dan kelembapan. Pada musim panas, anggrek yang tumbuh secara aktif, mekar merasa selesa dalam keadaan semula jadi, dengan mudah bertolak ansur dengan kekurangan pencahayaan, pemanasan dan pelembapan tambahan.

    Anggrek tanpa akar dapat diselamatkan, tetapi menjelang musim sejuk gambarnya berubah. Dan tanaman itu memperlambat pertumbuhan, memakan lebih sedikit nutrien dan kelembapan. Apakah sebabnya anggrek mati di rumah, dan bagaimana menyelamatkan bunga yang indah?

    Sekiranya penanam tidak menanggapi tepat pada waktunya perubahan musim, tidak menyesuaikan perawatan dan keadaan penahanan, akibatnya dalam bentuk tangisan, akar yang busuk pasti akan membuat diri mereka merasa.
    Cara menyelamatkan anggrek dengan akar busuk?

    Memerhatikan bahawa baru-baru ini bunga yang hidup dan sihat menjadi lembap, daunnya kehilangan jus, kering, dan bahkan penyiraman tidak membantu tanaman pulih, penanam harus berhati-hati. Semakin cepat masalah ditemui, semakin mudah untuk menghidupkan anggrek, kerana tanpa akar bunga tidak akan dapat memberi makan dan pasti akan mati.

    Tumbuhan yang sakit mesti diperiksa dengan teliti Sebelum anda menghidupkan semula anggrek di rumah, anda perlu menilai keadaan dan mengetahui tahap kerosakannya. Lakukan ini dengan pemeriksaan sistem akar dengan teliti.

    Akar hidup dan sihat sentiasa lebat, dengan permukaan seragam elastik. Semakin muda rimpang, semakin terang warnanya, dan ketika direndam di dalam air atau setelah pengairan yang kuat, mereka kelihatan berubah menjadi hijau.
    Rimpang lama mempunyai warna kelabu atau coklat. Tetapi selagi mereka menyuburkan roset daun dan batang, akarnya tetap teguh, halus dan kering hingga disentuh..

    Akar busuk dan mati mesti dikeluarkan

    Melepaskan substrat dan mencuci bahagian bawah tanah tanaman akan menunjukkan gambaran lengkap mengenai lesi. Tanda reput, jangkitan bakteria atau kulat adalah:

    • kegelapan rimpang;
    • kemunculan kawasan yang menangis dan berlendir pada mereka;
    • aliran keluar air dengan menekan akar;
    • bentuk filamen akar yang reput.

    Sayangnya, akar busuk tidak lagi dapat diselamatkan, sehingga akarnya dikeluarkan dengan berhati-hati ke tisu yang sihat. Lakukan perkara yang sama dengan rimpang kering. Kehilangan dua atau tiga akar, jika penjagaan yang kompeten diambil untuk tanaman, tidak akan mempengaruhi daya maju.

    Tetapi bagaimana jika akar anggrek membusuk, atau kebanyakannya? Adakah mungkin untuk mengembalikan tanaman menjadi sihat atau dengan haiwan hijau harus mengucapkan selamat tinggal?

    Setelah menghilangkan semua bahagian yang bermasalah, biarkan tanaman kering

    Setelah membuang kawasan yang bermasalah, bahagian pada bahagian yang tinggal harus dirawat dengan karbon aktif, dihancurkan ke permukaan serbuk atau kayu manis, yang juga mempunyai sifat pembasmi kuman. Apabila akarnya telah kering, berguna untuk membenamkannya dalam larutan racun kulat selama 10-15 minit. Ini akan mengurangkan risiko menjajah tumbuhan yang lemah dengan kulat berbahaya..

    Dengan membasmi kuman akar yang tinggal, melindungi tanaman, penting untuk merawat zon pertumbuhan akar masa depan dengan perangsang pertumbuhan. Ini akan menguatkan imuniti anggrek dan mempercepat proses rooting..

    Cara menghidupkan semula anggrek: cara yang ada di rumah

    Anggrek yang ditinggalkan tanpa akar tidak boleh dibuang. Tanaman tropika, dengan berhati-hati dan sabar, sangat tahan lasak dan cergas. Penanam bunga yang berpengalaman disarankan untuk mempertimbangkan tiga cara revitalisasi:

    • di rumah hijau rumah;
    • tanpa rumah hijau, menggunakan penyiraman dan pengeringan biasa;
    • dengan menanam di substrat biasa.

    Sekiranya tanaman itu mempunyai akar hidup, ia ditransplantasikan menjadi substrat segar Sebelum menghidupkan semula anggrek, anda perlu menilai keadaannya dan memilih cara yang paling berkesan dan cepat. Sekiranya bunga yang kehilangan kurang dari 60% akarnya dapat dipulihkan kepada kesihatan dalam sebulan, maka anggrek yang benar-benar tanpa sistem akar mungkin memerlukan pemeliharaan dan perawatan khas hingga satu tahun.

    Pilihan cara menyelamatkan anggrek tanpa akar bergantung kepada:

    • dari keadaan bunga yang terjejas;
    • mengenai bilangan dan keadaan daun;
    • dari kehadiran primordia kuda yang terbentuk di bahagian bawah roset daun.

    Kepentingan yang sangat penting adalah keadaan yang boleh dibuat oleh tukang kebun untuk menghidupkan semula anggrek tanpa akar.
    Lihat juga: Penyakit mawar biasa - kaedah kawalan dan gejala penyakit
    Cara menghidupkan semula anggrek dalam keadaan rumah hijau?

    Sekiranya tukang kebun mempunyai rumah hijau tingkap di mana tanaman akan disimpan pada kelembapan tinggi yang stabil dan suhu yang selesa, ada kemungkinan besar untuk menyelamatkan bahkan bunga yang lemah dengan lemah tanpa sistem akar.

    Untuk merawat tanaman yang sakit, anda perlu membuat keadaan khas.Bagaimana menghidupkan semula anggrek jika akarnya busuk? Di dalam bekas di mana anda mesti mengaut bunga:

    • tuangkan lapisan nipis tanah liat yang diperluas;
    • di atasnya terdapat lapisan sphagnum yang dikupas dan dikukus dengan teliti.
    • Saluran keluar daun diletakkan di dalam substrat lembab sehingga akar baru muncul.

    Substrat dibasahi dengan lembut dan salur keluar daun diletakkan di dalamnya. Sehingga tanaman panjangnya 3-5 cm, bunga harus sentiasa ditutup:

    • pada suhu udara dari 22 hingga 28 ° C;
    • dengan kelembapan udara dalam lingkungan 70-100%;
    • dalam cahaya persekitaran yang terang selama 12-14 jam sehari.

    Suhu di bawah 20 dan di atas 33 ° C menghalang pertumbuhan akar, tetapi menyumbang kepada penyebaran flora dan kulat patogen.

    Penjagaan yang teliti akan membantu tanaman tumbuh akar baru

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anggrek telah membusuk semua akar? Bolehkah pembentukan akar dirangsang? Ya, ini dapat dilakukan dengan bantuan perawatan yang cekap dari outlet daun yang terletak di rumah hijau. Sekiranya perlu, substrat dibasahi sedikit, dan rumah hijau berventilasi. Ini paling baik dilakukan pada waktu malam, yang membantu memenuhi udara dengan karbon dioksida dan menjadikan tunas sistem akar sihat masa depan menjadi lebih cepat..

    Kejayaan rooting bergantung pada memerhatikan rejim suhu, menjaga waktu siang yang panjang dan peningkatan kelembapan di apartmen. Semasa anggrek berada di rumah hijau, saluran keluar harus diperiksa secara berkala untuk mengelakkan kemunculan fokus busuk.

    Tanaman dengan akar baru diletakkan dalam keadaan normal.Dalam empat dari lima kes, dengan menggunakan kaedah ini, anda dapat menyelamatkan anggrek tanpa akar, dan tanda-tanda pembentukan sistem akar baru akan kelihatan setelah 10-14 hari. Dan tanaman dengan akar sepanjang 3-4 cm ditanam dalam substrat biasa dan dipindahkan ke keadaan biasa untuk bunga.

    Cara menyelamatkan orkid tanpa menggunakan rumah hijau?

    Seperti halnya sebelumnya, tanaman berakar pada suhu 20 hingga 27 ° C, di tempat yang dikaburkan oleh sinar matahari langsung. Tetapi bagaimana menghidupkan semula anggrek dalam kes ini, apabila tidak ada rumah hijau atau rumah hijau?

    Penjagaan orkid dalam balang kaca

    Saluran pra-rawatan diletakkan di dalam kapal kaca yang dalam. Air lembut, rebus atau ditapis dituangkan ke dalamnya setiap hari, pada waktu pagi, sehingga permukaannya hanya menyentuh bahagian bawah sistem akar yang tersisa dan tidak membasahi daun. Dalam bentuk ini, anggrek bertahan sehingga 6 jam. Kemudian air disalirkan, dan bunga dikeringkan hingga keesokan paginya.

    Anggrek tumbuh akar di dalam air dengan madu atau gula. Terdapat satu ciri, bagaimana menghidupkan semula anggrek tanpa akar dengan lebih cepat dan lebih berkesan..

    Satu sudu teh madu atau sirap gula ditambahkan ke dalam air per liter cecair. Di samping itu, untuk melembapkan substrat atau menyiram semua anggrek yang disusun semula, berguna untuk menggunakan:

    • baja kompleks khusus dalam kepekatan yang sangat rendah;
    • pakaian atas dengan besi;
    • rawatan pengatur pertumbuhan bulanan.

    Bagaimana menghidupkan semula anggrek, yang tidak kehilangan semua akarnya, tetapi hanya sebahagian daripadanya? Dalam kes ini, tanaman masih dapat dimakan dengan cara biasa, jadi anda boleh menanam akar yang hilang dengan menanam bunga di dalam periuk dengan diameter 6-8 cm dengan substrat biasa. Pencahayaan selama 12 jam dan suhu 20-25 ° C akan menyebabkan tunas akar mengaktifkan. Pada waktu malam, suhu tidak boleh turun, dan kelembapan dijaga pada tahap tinggi.

    Anggrek dengan sebilangan kecil akar hidup ditanam di dalam bekas kecil. Daripada menyiram, pengairan titisan kecil lapisan atas substrat digunakan atau selama setengah jam mereka meletakkan bekas dengan anggrek di dalam dulang dengan sejumlah kecil air. Lembapkan semula tanah hanya setelah kering sepenuhnya. Pertumbuhan akar baru bermula dalam 1-4 minggu.