Betapa mudah dan sederhana untuk mencapai berbunga clivia

Clivia muncul di Eropah pada abad sebelum yang lalu. Dikenali secara meluas, bunga itu telah menjadi salah satu tanaman rumah yang paling biasa. Terdapat banyak pilihan varieti tanaman, dan setiap varietas individu memerlukan perawatan dan keadaan khas..

Mengapa clivia tidak mekar di rumah

Clivia, yang berbunga bergantung pada pematuhan peraturan penahanan, memudar atau tidak mekar sama sekali kerana pelbagai alasan. Penanam harus memahami 3 halangan utama kehidupan tanaman:

  1. Periuk yang luas adalah alasan yang paling logik. Akar memerlukan masa untuk bercambah dengan betul, dan isi tangki mempunyai pengisian terpanjang. Sekiranya pemilik menanam bunga itu di dalam periuk volumetrik, tinggal menunggu sehingga akarnya semakin dalam hingga ke dasar.
  2. Pemprosesan tanaman yang tidak betul pada fasa tidur.
  3. Masalahnya adalah kebalikan dari yang pertama - Clivia mengatasi takungannya. Untuk menghilangkan masalah ini, cukup untuk memindahkan sebahagian tanaman ke dalam periuk lain.

Pelanggaran bioritma tumbuhan

Fasa rehat adalah yang paling penting. Sebab mengapa clivia tidak mekar banyak, tetapi yang utama adalah bioritme bunga yang salah. Pada bulan Oktober (kadang-kadang pada bulan November), clivia memasuki keadaan tidak aktif, di mana ia kekal hingga Januari-Februari. Memasuki fasa tidur memerlukan pengurangan penyiraman yang dirancang dan memindahkan periuk ke bilik paling sejuk.

Membaja atau menukar tanah semasa tidur dilarang. Suhu bilik tidak boleh melebihi 12 ° C. Penyiraman sederhana dibenarkan hanya sekiranya jatuh daun.

Keadaan yang tidak betul

Algoritma penyiraman Clivia harus bergantian bergantung pada tahap pertumbuhan. Penghidratan biasa hanya sesuai pada musim panas. Bermula pada bulan Ogos, perlu mengurangkan intensiti sehingga memasuki fasa rehat. Pada musim sejuk, penyiraman hanya boleh dilakukan dengan pengeringan tanah yang jelas. Penyiraman sederhana, dikurangkan pada suhu bilik yang tepat (10-15 ° C), menjamin pembungaan yang sihat. Pada akhir bulan Februari, kenaikan frekuensi pelembapan dan kenaikan suhu bilik dibenarkan. 10-18 ° C - optimum untuk pengairan. Untuk mengelakkan kerosakan, perlu membuang gelas dalam kuali air tepat pada waktunya.

Sekiranya anda memberi makan tanaman terlalu kerap, terutama pada waktu rehat, maka terdapat risiko mendapat daun hipertrofik dengan tunas yang lembap. Kekurangan makanan akan mengelakkan clivia berkembang.

Clivia harus disenyawakan dalam tempoh dari bulan Mac hingga Ogos setiap 2 minggu. Sebaiknya gunakan baja khas yang mengandungi bahan multikompleks untuk tanaman domestik, misalnya, Pokon. Pada bulan Ogos, pemberian makanan ditangguhkan, kerana peralihan ke fasa rehat bermula.

Tanaman terlalu muda

Hanya semak clivia yang tumbuh dari biji yang telah mencapai usia 4 tahun yang mampu berbunga. Clivia, yang tumbuh dari tunas, akan memberikan hasil lebih awal - 2-3 tahun sudah cukup untuk tanaman itu menunjukkan potensi penuhnya. Pembungaan penuh hanya dapat dilakukan setelah berehat dalam keadaan perawatan yang kompeten.

  • Sekiranya anda mengikuti peraturan dalam tempoh dari Oktober hingga Januari, anda dapat mengesan peduncle yang menjelma pada bulan Februari;
  • Semasa peduncle terbentuk, penting untuk mulai meningkatkan intensiti pengairan dan menukar baja yang mengandung kalium.

Sekiranya usia clivia suka berbunga, dan semua syarat telah dipenuhi, tetapi tanaman itu tidak mekar, perlu ditinggalkan sendiri selama 2 minggu hingga sebulan di dalam bilik gelap dengan suhu 13-16 ° C.

Cara mencapai mekar clivia

Untuk memaksa clivia mekar, perlu menyediakan semua syarat yang diperlukan oleh kilang dan sabar menunggu:

  • Keamatan penyiraman pada musim panas;
  • Pakaian berpakaian biasa dari akhir musim bunga hingga awal musim gugur;
  • Pencahayaan penuh tanpa sentuhan langsung dengan matahari untuk sepanjang tempoh pertumbuhan;
  • Penjagaan sistematik semasa fasa rehat;
  • Memantau keadaan bunga dan pemusnahan organisma berbahaya, jika ia muncul.

Sekiranya clivia tidak mekar, walaupun syarat di atas dipenuhi, adalah penting untuk mengambil langkah-langkah berikut:

  1. Profilaksis kulat dan serangkaian pemeriksaan penyakit lain.
  2. Mengganti periuk dengan yang lebih panjang. Akar clivia panjang, jadi mereka memerlukan pembungkusan yang sesuai, jika tidak, masalah akan timbul. Tanda kekurangan panjang periuk - akar muncul di permukaan tanah.
  3. Buat sekurang-kurangnya 3 lubang untuk mengalirkan kelembapan berlebihan.
  4. Sebelum meneruskan penanaman, perlu memasang bantal yang terbuat dari cawangan atau bahan lain di bahagian bawah periuk, yang akan membantu menghilangkan kelembapan berlebihan dan mengelakkan kerosakan..
  5. Semasa menggunakan air paip, anda harus mempertahankannya sekurang-kurangnya 3 hari.
  6. Mengasingkan clivia dari tanaman yang dijangkiti.

Langkah-langkah di atas cukup untuk mengelakkan tanaman layu. Perkara utama adalah tidak mengabaikan peraturan penjagaan dan memantau keadaan clivia setiap hari semasa tempoh pembentukannya.

Mengapa clivia tidak mekar

Keindahan clivia indah pada bila-bila masa sepanjang tahun. Bunga-bunga yang menakjubkan dan daunnya yang kelihatan eksotik menggembirakan mata. Melengkung dari bawah, mereka menggambarkan separa bulatan yang indah dan megah dari warna zamrud yang bergaya. Dan di tengah-tengah kemegahan hijau ini, anak panah elastik tumbuh, di mana perbungaan payung yang indah terbentuk dari bunga terang dari warna musim panas yang paling panas. Clivia mekar biasanya pada musim sejuk - pada masa ini, cat dan panas tidak cukup.

Dalam satu perbungaan yang terbentuk pada batang bunga yang panjang, boleh ada hingga 20 bunga. Dalam beberapa jenis (clivia mulia, misalnya), perbungaan dapat memiliki 60 bunga sekaligus. Dengan penjagaan yang betul di rumah, clivia mekar setiap tahun pada bulan Februari, dan tempoh ini berlangsung hingga 30 hari. Pada akhir berbunga, untuk kecantikan anda, anda mesti mengatur masa rehat.

Berharap untuk berbunga

Di kedai bunga anda akan ditawarkan, kemungkinan besar, bunga clivia yang mekar. Dan dalam setahun anda akan mengharapkan kemunculan semula bunga yang indah. Tetapi apa yang akan menjadi kekecewaan sekiranya clivia tidak mekar.

Untuk mencari jawaban atas pertanyaan "Mengapa clivia tidak mekar?", Kita perlu mengetahui keadaan apa yang diperlukan tanaman untuk membentuk tunas dan bunga. Tumbuhan ini datang kepada kami dari kawasan tropika di Afrika, yang bermaksud bahawa ia berada dalam keadaan hangat dan lembap sehingga sangat selesa untuknya.

Oleh itu, kami membuat kawasan tropika di apartmen:

  • Untuk bunga ini, anda perlu mencipta cahaya yang tersebar. Secara semula jadi, clivia tumbuh di bawah pokok-pokok tinggi, di mana ia cukup ringan, tetapi matahari tengah hari tidak sampai ke tanaman. Di rumah, pot bunga dengan clivia lebih baik diletakkan di ambang jendela di tingkap di sebelah utara. Tingkap selatan pangsapuri anda dalam kes ini tentu saja tidak sesuai. Pada musim panas, clivia dibawa ke balkoni terbuka dan dilorek pada sore yang panas - cahaya matahari langsung dapat membakar daun yang bergaya.
  • Udara tropika sentiasa lembap. Oleh itu, di apartmen untuknya adalah perlu untuk membuat tahap kelembapan dalam lingkungan 40-50% (petunjuk seperti itu untuk bilik dianggap normal). Sebaik sahaja anak panah-peduncle mulai muncul, tanaman mulai disiram. Semasa berbunga dan berbunga, tanaman mesti disediakan dengan penyiraman biasa dan sederhana: genangan air dari koma tanah akan menyebabkan kerusakan akar, tetapi juga pengeringan yang kuat tidak akan menjadi insentif untuk berbunga. Clivia dituangkan dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik..
  • Tanah di kawasan tropika tepu dengan pasir. Keadaan ini penting untuk dipertimbangkan ketika menyusun substrat tanah untuk clivia di rumah. Ia mesti merangkumi rumput dan tanah berdaun dan sebahagian pasir kasar. Di dalam pot bunga, sangat mustahak untuk membuat lapisan saliran - bunga ini tidak menyukai genangan kelembapan di dekat akar.
  • Selepas tempoh berbunga, tempoh dorman diperlukan untuk bunga. Pada masa ini, tanaman sedang berehat dan mendapat kekuatan untuk berbunga baru. Di bawah keadaan semula jadi, musim sejuk tropika mulai - waktu yang sejuk dan kering. Di rumah, pot bunga dengan keindahan eksotik diletakkan di tempat yang sejuk dengan suhu hingga 10 darjah (tidak lebih tinggi!) Dan berhenti menyiram. Melembapkan tanah atas hanya apabila ia kering dengan baik. Selalunya inilah sebab mengapa clivia tidak mekar. Sukar untuk mengatur musim sejuk tropika di rumah ketika cuaca masih musim panas di luar. Dalam kes ini, pot bunga dengan bunga dibawa ke ruang bawah tanah yang sejuk, tidak lupa menyiramnya dari semasa ke semasa. Tempoh dormancy untuk clivia harus berlangsung tiga bulan. Kepantasan bermulanya tempoh berbunga seterusnya dan lamanya dalam banyak aspek bergantung pada seberapa tepat anda mengatur percutian untuk kecantikan anda..

Pada akhir "hibernasi musim sejuk" seperti itu, tanaman itu kembali terkena tempat yang terang dan mula menyiram. Mereka juga mengesyorkan membina pancuran mandian air panas - tetapi anda perlu melakukan ini dengan berhati-hati, cuba mengelakkan berlakunya koma bumi. Spesimen bunga dewasa boleh disimpan dalam keadaan sejuk hingga beku pertama. Biasanya, tempoh clivia yang tidak aktif dihentikan pada bulan November, tangkai bunga mulai tumbuh pada bulan Januari, dan dari awal Februari tanaman itu mekar.

Penting untuk menghentikan masa rehat tanaman ini tepat pada waktunya dan memindahkannya ke bilik yang terang dan hangat. Anak panah bunga yang mula tumbuh di ruangan sejuk akan melengkung dan pendek. Dalam kes ini, lebih baik tidak menunggu pembentukan dan pertumbuhan peduncle dimulai, tetapi mematuhi selang waktu dengan ketat. Sejak awal tempoh tunas dan berbunga berikutnya, pot bunga dengan bunga tidak berpusing dan tidak berpindah dari satu tempat ke tempat lain - dalam tempoh ini, clivia tidak bertolak ansur dengan kegelisahan.

Pembentukan tunas dan jangka waktu berbunga di rumah juga bergantung pada ketepatan masa dan kualiti pemakaian top. Sepanjang musim tumbuh, clivia diberi makan setiap dua minggu, bergantian dengan pengenalan sebatian dan organik anorganik. Perhatian harus diberikan kepada pengenalan sebatian kalium dan fosforus - unsur-unsur di dalam tanah inilah yang merangsang pembungaan tanaman ini, sebatian nitrogen, sebaliknya, secara positif mempengaruhi pertumbuhan dan ukuran daun. Oleh itu, agar clivia mekar, adalah penting untuk menyediakan baja potash dan fosforik - mesti ada lebih banyak kandungan baja daripada nitrogen.

Sukar menunggu clivia mekar jika tanaman itu ditanam dari biji. Spesimen seperti itu hanya dapat mekar pada tahun keempat kehidupan dan ini dianggap normal. Sekiranya clivia ditanam dengan membelah rimpang (dari lapisan bayi), ia akan berkembang lebih awal. Untuk merangsang berbunga, dalam beberapa kes adalah mungkin untuk memanjangkan waktu rehat hingga 4 - 5 bulan. Tetapi penting untuk tidak melewatkan permulaan penampilan peduncle.

Sebab kurangnya clivia yang mekar di rumah boleh menjadi periuk yang terlalu luas di mana tanaman itu duduk. Keindahan eksotik ini lebih suka tumbuh dengan penuh sesak. Setelah dipindahkan, tanaman pada mulanya berusaha untuk membasmi keseluruhan periuk dan hanya kemudian berbunga. Oleh itu, untuk menanam bunga (lebih tepatnya, penanganannya dengan teliti), gunakan pot bunga cetek dan cetek.

Jarang sekali, penyebab kekurangan bunga clivia menjadi penyakit tanaman. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, clivia mekar pada bulan-bulan musim sejuk, ketika berbagai jenis perosak dengan cepat mengurangkan aktivitinya. Namun, menunggu bunga yang diinginkan muncul, perhatikan lebih dekat sayang anda - adakah dia sakit? Penyakit mempengaruhi daun tanaman, secara signifikan memperburuk penampilan umum.

Kemunculan jalur sempit, serupa dengan karat, menunjukkan penyakit kulat. Dalam kes ini, anda tidak boleh melakukan tanpa bahan kimia - merawat tanaman dengan oxychoma.

Daripada perosak yang terkenal, clivia takut akan serangga skala dan serangga mealybugs. Serangga ini membengkok dan memprovokasi pengeringan mereka. Dalam kes ini, daun bunga dicuci dengan larutan sabun dengan aditif alkohol atau minyak tanah, menghilangkan perosak secara mekanikal. Pada peringkat lanjut penyakit ini, tanaman ini dirawat dengan larutan insektisida.

Cara membuat bunga clivia

Kegemaran lama dari banyak tukang kebun, walaupun tergolong dalam keluarga amaryllis, mempunyai akar berdaging, bukan mentol. Tumbuhan abadi malar hijau akan mekar setiap tahun, tertakluk kepada beberapa cadangan.
Clivia cinnabar (Cliviaminiata) paling sering dijumpai dalam florikultur tanaman dalaman..

Bunga Clivia (mekar)

Daun klivia bertentangan berbentuk tali pinggang mempunyai lebar kira-kira 5 cm dan panjang hingga 50 cm. Mereka pas bersama, sambil membentuk sesuatu seperti kipas. Bunga berbentuk lonceng (atau corong) berdiameter hingga 8 cm membentuk perbungaan yang besar. Perbungaan yang terdiri daripada selusin bunga muncul di peduncle yang tinggi. Bentuk yang terkenal dengan bunga krim, oren, merah dan kuning.

Cara membuat mekar
Petua umum untuk penjagaan yang menyumbang kepada pembungaan tanaman:
1) penyiraman yang betul;
2) pematuhan terhadap rejim suhu pada musim sejuk;
3) pematuhan dengan peraturan kilang semasa rehat;
4) keadaan pemindahan;
5) pencahayaan.

Pertimbangkan dengan lebih terperinci aktiviti yang disenaraikan yang perlu dijalankan agar tanaman itu mekar.
Adalah perlu untuk memerhatikan rejim penyiraman. Dari musim bunga hingga musim luruh, lakukan penyiraman sederhana. Sekiranya penyiraman banyak, maka pertumbuhan peduncle dapat berhenti, dan daunnya akan tumbuh. Terdapat juga risiko kerosakan rimpang, kerana mereka cenderung untuk ini. Oleh itu, saliran yang baik harus dijaga di dalam periuk dan selalu mengeluarkan air dari bah..

Semasa rekreasi musim sejuk, sediakan penyiraman seperti itu yang hanya membolehkan anda tidak layu tanaman. Untuk melakukan penyiraman sederhana sehingga ketinggian peduncle adalah 10-15 cm.

Air untuk pengairan mesti dipertahankan. Suhu mestilah suhu bilik, tetapi kadang-kadang air empat puluh darjah dibenarkan untuk mempercepat penampilan peduncle.

Pada musim sejuk, anda tidak boleh meninggalkan tanaman di bilik yang hangat. Clivia perlu memberikan kelonggaran musim sejuk di dalam rumah tanpa pemanasan, kerana ia dapat mentolerir suhu dengan sempurna dari + 7 ° hingga + 12 °. Suhu musim sejuk yang tinggi di bilik yang dipanaskan harus dielakkan..
Dalam tempoh ketika Clivia sedang berehat, ia harus disediakan ruang. Tidak perlu berpakaian top pada masa ini.
Pemindahan boleh dilakukan hanya pada akhir berbunga. Dan hanya jika perlu. Seperti yang dibuktikan oleh akar yang menjalar, seolah-olah menolak tanaman dari periuk.

Pencahayaan yang cukup sengit diperlukan, tetapi pada musim panas dari cahaya matahari langsung, luka di daun mungkin muncul.
Tertakluk kepada cadangan di atas, clivia akan menggembirakan bunganya pada awal musim bunga. Pembungaan berterusan selama sebulan.

Penjagaan selepas berbunga:

1. Potong tangkai bunga ketika kering.
2. Bawa ke taman atau letakkan di balkoni di bawah naungan.
3. Berpakaian sederhana dan menyiram.

Mengapa tidak mekar, apa yang perlu dilakukan

Sebab-sebab tidak adanya penampilan peduncle:
1. Jangan ganggu semasa menetapkan tunas atau berbunga.
Jangan gerakkan periuk (walaupun di sekitar paksinya) dan lebih-lebih lagi jangan memindahkan tanaman.
2. Berpakaian atas yang betul.
Semasa dorman musim sejuk, jangan memberi makan. Dari awal berbunga hingga awal musim luruh, beri makan.
3. Kekurangan pencahayaan yang diperlukan.
Letakkan di tingkap barat atau timur di mana terdapat cahaya yang cukup tersebar.
4. Periuk yang salah dipilih.
Sistem akar harus diletakkan rapat di dalam periuk.

Walaupun fakta bahawa clivia datang ke rumah kami dari Afrika Selatan, ia mengejutkan dengan sempurna di rumah kita. Pada masa yang sama, sikap bersahaja dan bersahaja serta bunga-bunga indah menjadikannya tetamu selamat datang di setiap rumah.
Dan jika anda mengikuti cadangan artikel, maka tanaman ini akan senang dengan perbungaan yang terang selama lebih dari belasan tahun.

Penjagaan Clivia

Tumbuhan dalaman dari keluarga Amaryllis ini akan menarik minat mana-mana penanam. Pertama sekali, clivia adalah keindahan bunga seperti bunga bakung dan dedaunan hijau yang mewah. Dan yang kedua, yang penting - penjagaan yang mudah untuk clivia.

Sedikit mengenai tanaman

Walaupun terdapat persamaan dengan saudara mereka dalam keluarga amaryllis, hippeastrum dan Wallot, merawatnya lebih mudah. Pada dasarnya, ia dipermudahkan oleh fakta bahawa clivia tidak mempunyai mentol seperti kebanyakan amaryllis. Tetapi ia mempunyai sistem akar yang sangat kuat dan maju. Apa yang boleh disalah anggap sebagai batang clivia sebenarnya adalah daun tumbuhan yang ditekan rapat antara satu sama lain sehingga membentuk sejenis batang. Terima kasih kepada daunnya, walaupun pada masa-masa antara berbunga, clivia tidak kehilangan hiasannya, berubah dari tanaman berbunga menjadi hiasan yang gugur. Pembungaan clivia sangat mengagumkan! Di rumah, terutamanya cinnabar clivia (miniata) dan clivia indah (nobilis) ditanam. "Cinnabar" dalam satu mekar dapat menghasilkan hingga 20 bunga yang indah di peduncle, dan "Beautiful" hingga 60 (!). Tumbuhan dewasa setelah berbunga sering memberikan hadiah kepada pemiliknya - buahnya. Ini adalah buah beri, di dalamnya terdapat batu besar, sangat sesuai untuk menanam tanaman baru.

Clivia: penjagaan rumah

Awas! Daun dan akar clivia mengandungi toksin yang tidak selamat untuk kesihatan. Berhati-hati semasa merawat tanaman. Jangan biarkan bahagian atau jus tanaman memasuki badan. Jauhkan dari jangkauan kanak-kanak dan haiwan..

Pencahayaan dan suhu

Tempat anda meletakkan clivia tidak begitu penting. Perkara utama adalah bahawa pencahayaan harus cukup terang, tetapi tanpa cahaya matahari langsung. Anda bahkan boleh meletakkannya di dekat tingkap selatan, tetapi pada jarak tertentu agar sinar pembakaran tidak jatuh di kilang.

Suhu yang paling boleh diterima untuk tumbuh clivia adalah dari +20 hingga +25 darjah. Tetapi pada masa yang sama, untuk berbunga yang banyak, dia memerlukan masa rehat. Ia biasanya bermula pada pertengahan musim luruh. Dalam tempoh ini, kita mesti berusaha memberikannya keadaan yang lebih sejuk dalam +12 +14 darjah. Kemunculan clivia dari dormancy akan ditunjukkan oleh penampilan peduncle. Banyak penanam amatur melakukannya tanpa tempoh ini. Ini tidak membahayakan keadaan umum tanaman, tetapi berbunga lebih buruk.

Nota. Tempoh musim sejuk clivia bergantung pada umur dan saiznya. Oleh itu - bunga yang lebih tua dan terbesar, semakin lama tempoh tidak aktif..

Pada musim panas, clivia akan terasa lebih baik bukan di dalam rumah, tetapi di udara segar, baik di ambang tingkap dengan tingkap terbuka, balkoni, loggia atau plot peribadi. Perkara utama adalah melindunginya pada masa ini dari terik matahari dan angin kencang.

Menyiram dan memberi makan Clivia

Dalam penyiraman clivia, seseorang mesti memerhatikan kesederhanaan, tetapi juga tidak membiarkan bumi kering sepenuhnya. Menentukan keperluan penyiraman sangat mudah. Sebaik sahaja lapisan atas bumi di dalam periuk kering, sudah tiba masanya untuk menyiram. Pengecualian adalah masa rehat. Pada masa ini, clivia sama sekali tidak dapat disiram. Atau, untuk mengelakkan kehilangan daun - sangat jarang dan sederhana. Setelah tanaman meninggalkan keadaan tidak aktif, penyiraman disambung semula seperti biasa. Clivia tidak peduli dengan kualiti air untuk pengairan. Anda tidak boleh menggunakan air secara langsung dari keran, biarkan ia berdiri dengan baik. Ia akan menjadi sangat baik jika anda melembutkannya. Clivia lebih suka air lembut. Cara melembutkan air untuk pengairan baca di sini.

Semasa memilih baja untuk disenyawakan, utamakan baja khusus. Walaupun ada baja untuk tanaman berbunga sesuai. Perkara utama adalah bahawa ia tidak mengandungi sejumlah besar nitrogen, yang akan memperlambat pembungaan utama dan mencegah clivia daripada berbunga semula. Penggantian organik cecair dan kompleks mineral penuh memberikan hasil yang baik. Untuk perkembangan normal tanaman, dua pembalut top sebulan cukup dari awal musim tanam (meninggalkan keadaan tidak aktif) hingga akhir musim panas - awal musim luruh.

Bagi kelembapan udara, tidak penting bagi clivia. Anda boleh mengehadkan diri dengan menggosok daun dengan span lembap. Walaupun begitu, ini adalah prosedur kebersihan.

Clivia yang mekar

Ia biasanya berlaku pada akhir musim sejuk - musim bunga. Walaupun tidak biasa. Masa berbunga clivia mungkin berubah bergantung pada keadaan penahanan, usia, ukuran dan keadaan tanaman. Tumbuhan dewasa dan rapi sering mekar dan berulang kali, setelah jangka waktu tertentu. Perkara utama yang perlu diingat jika anda ingin mendapatkan bunga clivia yang cantik dan berlimpah adalah menyediakan tanaman dengan pencahayaan yang baik, penyiraman biasa dan suhu yang sesuai untuk tempoh ini.

Petua. Setelah tanaman keluar dari keadaan tidak aktif dan anda menyusunnya semula ke tempat yang cerah dan hangat, pelbagai pergerakannya, termasuk putaran periuk, tidak dapat diterima.

Penjagaan selepas berbunga

Mekar Clivia agak lama. Ia boleh bertahan sehingga sebulan. Setelah selesai, anda boleh memindahkan bunga dengan selamat ke udara segar dalam naungan separa cahaya. Pada masa yang sama, anda boleh melakukan pemindahan, pemisahan anak-anak. Soalan sering timbul - Apa yang harus dilakukan dengan tangkai bunga? Potong tangkai bunga clivia atau tidak? Nasihat saya jangan terburu-buru. Tangkai bunga pada dasarnya adalah daun yang diubah suai dan memainkan peranan dalam kehidupan tumbuhan. Kemungkinan besar clivia akan melahirkan dan anda ingin memberikannya peluang untuk matang untuk mendapatkan biji yang sesuai untuk pembiakan. Pada masa yang sama, tetap perlu memotong tangkai bunga, tetapi tanaman itu sendiri akan memberitahu anda kapan harus melakukannya dengan lebih baik. Secara beransur-ansur, ia akan mula menjadi kuning dan kering. Biasanya, dengan permulaan musim sejuk, peduncle dapat dikeluarkan.

Pemindahan Clivia

Bunga ini tidak menyukai pemindahan. Oleh itu, lebih baik tidak mengganggunya tanpa perlu. Pada tanaman dewasa, keperluan seperti itu timbul paling kerap apabila akarnya tidak lagi pas di periuk lama dan mula menerobos lubang saliran. Tetapi dalam kes ini, disarankan untuk mengehadkan diri untuk melakukan pengiriman ke dalam periuk yang lebih luas. Biasanya, keperluan untuk pemindahan clivia berlaku setiap tiga tahun. Tumbuhan muda pada tahun-tahun pertama kehidupan dipindahkan lebih kerap. Ini disebabkan oleh pengembangan sistem akar yang lebih intensif dan keseluruhan tanaman secara keseluruhan. Semasa melakukan pemindahan, berhati-hati. Cuba jangan merosakkan akar bunga. Sebarang kerosakan pada sistem akar clivia boleh menyebabkan kerosakan dan kematian tanaman. Sekiranya akarnya masih rusak, pastikan untuk segera menaburkannya dengan karbon aktif yang dihancurkan.

Ini adalah bagaimana sistem akar clivia kelihatan setelah membersihkan dari tanah. Tinggal hanya untuk membuang sepasang - tiga akar yang rosak, dan anda boleh menanam di periuk baru.

Petua. Clivia tidak suka hidangan yang luas. Oleh itu, pilih periuk transplantasi seterusnya yang hanya sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya. Dalam periuk yang luas, ia akan mekar dengan buruk.

Komposisi tanah yang sesuai untuk clivia cukup sederhana dan sangat mungkin untuk memasaknya sendiri di rumah. Cukup untuk mencampurkan di kawasan yang sama rata tanah gambut, tanah lembaran dan pasir. Untuk tumbuh-tumbuhan muda, anda boleh sedikit meningkatkan kandungan pasir dalam campuran, atau lebih baik lagi, gantinya dengan perlite atau vermikulit. Sebelum memindahkan (transshipment) ke dalam periuk baru, pastikan untuk menuang lapisan bahan saliran.

Petua. Pastikan keseluruhan bahagian bawah daun berada di atas permukaan bumi. Jika tidak, mereka cenderung membusuk..

Pembiakan Clivia

Ini boleh dilakukan dengan dua cara: dengan memisahkan benih dan memisahkan bayi. Benar, untuk ini anda mesti mempunyai benih atau bayi.

Penyebaran benih

Selalunya, buah clivia diikat secara bebas, tanpa gangguan luar. Tetapi untuk menjamin buah, diperlukan penyebaran silang bunga semasa berbunga. Pematangan janin agak lama, boleh bertahan hingga sembilan bulan. Apabila beri menjadi sangat lembut, ini akan menjadi tanda kematangan.

Ingat. Buah menipiskan tanaman. Oleh itu, jangan terlalu banyak menyalahgunakannya..

Benih yang dikupas ditanam dalam campuran pasir ringan (atau perlite) dan gambut akar umbi. Benih diperdalam hingga kedalaman sentimeter dan diletakkan di bawah penutup lutsinar (balang kaca, misalnya). Penjagaan benih yang ditanam adalah sama seperti biji biji kurma atau biji bunga dan sayur-sayuran yang biasa ditanam pada anak benih. Bergantung pada keadaan, anak benih mungkin muncul dalam sebulan atau setengah. Apabila daun sejati pertama muncul, clivia muda dapat ditanam di dalam periuk kecil dengan tanah kekal. Semasa bunga berkembang, pindahkan ke dalam mangkuk besar yang lain. Selepas tiga tahun, pada keempat anda boleh mencuba merangsang berbunga. Untuk melakukan ini, dengan permulaan musim luruh, berhenti menyiram dan letakkan bunga selama dua bulan di tempat yang sejuk. Sekiranya clivia tidak mekar, maka tidak mengapa. Jadi belum tiba masanya.

Pembiakan oleh kanak-kanak

Ini adalah kaedah yang lebih sederhana, walaupun memerlukan ketepatan dan berhati-hati. Ya, dan pembungaan clivia seperti itu berlaku lebih awal. Tetapi pertama-tama anda perlu menunggu sehingga tanaman memberi bayi dan ukurannya akan mencukupi. Bayi clivia yang sesuai untuk pemisahan harus mempunyai sekurang-kurangnya empat daun. Dia duduk dari kilang induk setelah berbunga pada masa yang sama dengan pemindahan. Bayi yang dipisahkan ditanam di dalam periuk kecil yang dipenuhi dengan substrat yang sangat ringan. Selalunya pasir bersih atau perlite digunakan untuk ini. Bahaya terbesar yang menanti clivia muda pada tahap ini adalah terlalu banyak. Oleh itu, cubalah menyiramnya dengan sederhana. Apabila tanaman tumbuh, dan akarnya semakin kuat, ia dapat ditransplantasikan menjadi tanah yang lebih berkhasiat, tetapi tidak terlalu berat. Clivia yang disebarkan dengan cara ini dapat berkembang dalam dua hingga tiga tahun..

Clivia di rumah: penjagaan, penanaman dan pembiakan

Dihantar oleh Tamara Altova 02 Oktober 2017 Kategori: Tumbuhan rumah.

Clivia (lat. Clivia), atau lily Kaffir adalah genus perennials herba dari keluarga Amaryllis, yang mempunyai tujuh spesies, dua daripadanya adalah tanaman hiasan yang popular. Nama saintifik Clivia diberikan oleh ahli botani John Lindley untuk menghormati Charlotte Clive, Duchess of Northumberland dan bakal penguasa Queen Victoria. Clivia berasal dari Afrika Selatan. Kedua-dua spesies clivia hiasan ditanam dalam budaya bilik..

Homemade Clivia - Penerangan

Clivia adalah tumbuhan herba abadi hijau, mencapai ketinggian 60 cm. Daunnya berkulit, linier atau berulir, faraj, saling menutup rapat sehingga membentuk batang palsu. Pangkal daun melekat pada rimpang. Clivia menempati kedudukan perantaraan antara rimpang dan tumbuh-tumbuhan bulat. Bunga berbentuk tiub atau corong berwarna rona oren, merah-oren atau kekuningan-merah jambu dalam jumlah hingga 60 keping dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk payung berbilang bunga. Clivia dalaman mekar biasanya pada akhir musim sejuk, kadang-kadang ia akan mekar lagi pada musim panas. Seperti amaryllis, clivia mengandungi alkaloid. Di Afrika Selatan, dari mana tumbuhan clivia berasal, ia digunakan untuk tujuan perubatan dalam perubatan tradisional dan tradisional..

Penjagaan Clivia di rumah

Cara merawat clivia

Berkenaan dengan pencahayaan, bunga clivia tidak berubah-ubah di rumah: ia dapat tumbuh di tempat teduh separa, dalam cahaya buatan, dan bahkan di tempat yang kurang terang, tetapi clivia memerlukan perlindungan dari sinar matahari langsung. Ia dapat ditanam di mana-mana ambang jendela, termasuk tingkap arah utara..

Suhu optimum untuk clivia pada musim panas ialah 20-24 ºC, pada musim sejuk adalah wajar untuk menjaga tanaman dalam keadaan lebih sejuk - pada suhu 12-14 ºC.

Menyiram clivia

Clivia dituangkan dengan air lembut (disaring, ditapis, hujan atau cair) pada suhu bilik setelah tanah atas di dalam periuk kering. Tumbuhan mengalami kekurangan kelembapan dengan lebih mudah daripada kelebihan: dari genangan air, hujung daun berubah menjadi coklat, dan seterusnya ia boleh mati akibat reput dan akar clivia.

Bagi kelembapan udara, dalam hal ini bunga tidak pilih-pilih: cukup dari semasa ke semasa untuk mengelap daun clivia dengan span lembap, menghilangkan habuk dari mereka. Semasa gelombang panas, anda boleh menyemburkan bunga beberapa kali dengan air, namun, pastikan bahawa semasa dan selepas prosedur ini matahari tidak jatuh pada clivia.

Pakaian top Clivia

Clivia bertindak balas dengan baik terhadap baja. Tumbuhan diberi makan 2 minggu sekali dalam tempoh berbunga. Sebagai baja, anda boleh menggunakan Forward, Fantasia, Agricola untuk tanaman hiasan, Effekton DC atau kompleks mineral lain untuk tanaman berbunga hiasan dengan kandungan nitrogen rendah. Semasa dormancy, clivia tidak memerlukan pemakanan tambahan.

Pemindahan Clivia

Clivia mempunyai sistem akar yang kuat, jadi sukar untuk ditransplantasikan: walaupun kerosakan kecil pada akar boleh menyebabkan fakta bahawa clivia akan pulih untuk waktu yang lama dan tidak akan mekar. Untuk mengelakkan kecederaan semasa memindahkan bunga, ia hanya dipindahkan dari periuk lama ke yang baru. Clivia muda memerlukan prosedur ini setiap tahun, dan tanaman matang - sekali setiap 2-3 tahun. Isyarat bahawa sudah tiba masanya untuk menanam tanaman adalah akar yang muncul dari lubang saliran. Kadang-kadang daripada melakukan pemindahan, anda boleh mengganti lapisan atas substrat dengan ketebalan 5 cm di dalam periuk.

Pindahkan segera setelah berbunga. Hidangan untuk clivia tidak boleh terlalu luas, jika tidak, bunga, bukannya mekar pada waktunya, akan menguasai substrat dengan akarnya. Tumbuhan memerlukan tanah yang sedikit berasid dan longgar, misalnya, terdiri daripada dua bahagian tanah sod, satu bahagian humus dan satu bahagian gambut. Di tanah untuk tanaman muda harus ditambahkan serbuk penaik - pasir, vermikulit atau perlite. Di bahagian bawah periuk anda perlu meletakkan lapisan bahan saliran yang layak - tanah liat yang diperluas atau kepingan busa. Leher akar selepas pemindahan harus berada di paras permukaan.

Clivia selepas berbunga

Menjaga clivia selepas berbunga

Setiap tahun, clivia mekar memerlukan tempoh yang tidak aktif, yang biasanya berlaku pada bulan Oktober-November dan boleh berlangsung dua hingga tiga bulan. Tetapi agar tanaman pulih sepenuhnya, perlu mewujudkan keadaan tertentu: penyiraman clivia secara beransur-ansur dikurangkan, pembalut atas dihentikan sepenuhnya, tanaman disimpan pada suhu 10-14 ºC. Penyiraman clivia rehat dilakukan apabila daunnya mulai kering atau gugur. Sebaik sahaja anda menyedari bahawa tanaman telah menghasilkan peduncle, rejimen penyiraman biasa secara beransur-ansur dipulihkan dan baja mula digunakan.

Pembiakan Clivia

Clivia berkembang biak dengan benih dan keturunan yang tumbuh secara vegetatif. Penyebaran vegetatif dilakukan semasa transplantasi: keturunan dengan sekurang-kurangnya lima daun dipisahkan dari tanaman induk dan ditanam untuk mengakar di dalam pasu terpisah yang diisi dengan pasir atau perlit. Dua bulan kemudian, ketika keturunan tumbuh akar, mereka ditransplantasikan menjadi campuran yang terdiri daripada bahagian pasir, rumput dan tanah yang sama rata. Penjagaan keturunan yang dimendakan dilakukan dengan cara yang sama seperti untuk clivia dewasa. Keadaan utama adalah memerhatikan penyederhanaan penyiraman. Tanaman muda akan mekar dalam dua tahun, tetapi tanaman itu perlu ditanam semula hanya setelah lima tahun. Sekiranya anda tidak memisahkan soket anak perempuan semasa transplantasi, maka seketika kemudian clivia anda akan membuang beberapa batang bunga pada masa yang sama. Teknik ini menambahkan kesan hiasan pada tanaman..

Untuk pembiakan benih, anda memerlukan benih. Anda boleh mendapatkan biji clivia dengan pendebungaan silang bunga anda sendiri. Hasil pendebungaan, beri hijau pekat terbentuk di tanaman, yang apabila matang menjadi lembut dan merah-oren. Beri masak dalam masa 10 bulan. Benih mesti dikeluarkan dari buah, dibasuh dan dikeringkan. Clivia disemai pada awal musim bunga dalam campuran pasir dan gambut. Pucuk boleh muncul dalam sebulan setengah, dan sebaik sahaja daun clivia sejati pertama terbentuk, anak benih ditanam dalam cawan terpisah dengan campuran tanah yang berkhasiat. Apabila anak benih tumbuh, mereka boleh ditanam di dalam pasu. Sebahagian daripadanya akan mekar pada tahun keempat, dan sebahagiannya akan berkembang kemudian..

Perosak dan penyakit clivia

Perosak clivia

Clivia di rumah boleh menderita kudis dan kutu busuk - serangga penghisap yang memakan jus sel tumbuhan. Bug kutu, atau kutu yang kumuh, seperti yang kadang-kadang disebut, dapat dilihat dengan jelas: ini adalah kutu putih kecil, seolah-olah ditaburkan dengan tepung. Mereka meninggalkan jejak kehidupan mereka di tanaman - embun madu dan gumpalan putih, serupa dengan potongan bulu kapas. Kulat jelaga menetap di embun madu, yang dapat dikenali oleh lapisan hitam - sejenis bonus untuk daun clivia yang pudar dan kuning dari gigitan dan gnaws. Mereka memusnahkan cacing dengan racun serangga, sebelumnya telah menghilangkan perosak secara mekanis dengan menggunakan kapas atau batang telinga yang dibasahi alkohol atau dalam larutan kalium atau sabun cuci.

Perancah juga perlu dikeluarkan dari bunga: tanaman dicuci dengan sabun dan air, melindungi tanah di dalam periuk dengan beg plastik. Faktanya adalah bahawa orang dewasa dilindungi dari tindakan racun dengan cangkang lilin, di mana mereka menyembunyikan telur bertelur. Dengan mencuci, serangga skala dewasa dikeluarkan dari bunga, dan kemudian tanaman tersebut dapat dirawat terhadap larva yang dilindungi insektisida dengan larutan insektisida. Terbukti dengan baik dalam memerangi pepijat dan penyediaan serangga skala Aktara, Actellik, Karbofos dan lain-lain.

Penyakit Clivia

Daripada penyakit-penyakit tersebut, clivia paling sering terkena busuk kelabu, yang berlaku terutamanya disebabkan oleh genangan air di dalam periuk. Untuk mencegah perkembangan penyakit ini, anda perlu menanam clivia bukan dalam plastik, tetapi di dalam bekas seramik dan sebelum menanam, letakkan lapisan saliran di dalamnya sepertiga dari jumlah pinggan. Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, clivia perlu ditransplantasikan menjadi substrat yang baru dibasmi kuman, merawat tanaman dengan larutan racun kulat..

Clivia bertukar menjadi kuning

Clivia bertindak balas terhadap sebarang masalah dengan mengubah rupa daun. Contohnya, dari cahaya matahari langsung atau kekurangan kelembapan di dalam tanah, daun tanaman menjadi kuning, dan kemudian mati. Sekiranya hanya hujung daun yang berwarna kuning, ini bermakna udara kering atau tanah di dalam periuk terlalu basah. Apa yang harus dilakukan dalam kes pertama dapat difahami, tetapi jika masalahnya ada pada akarnya, anda perlu mengeluarkan tanaman dengan teliti dari periuk dan memastikan bahawa sistem akar belum busuk: akar yang sakit mempunyai warna coklat. Semua akar yang terkena busuk dikeluarkan, tanaman dipindahkan ke dalam bekas yang lebih kecil dengan tanah yang dibasmi kuman, dan penyiraman dikurangkan.

Mengapa clivia tidak mekar

Kadang-kadang pembaca menerima aduan bahawa clivia tidak mahu mekar. Terdapat beberapa sebab kegagalan ini. Clivia tidak mekar di rumah jika anda menanamnya di dalam periuk yang terlalu besar: sehingga akar memenuhi keseluruhan bekas, peduncles tidak akan muncul. Clivia tidak berbunga jika terdapat sedikit nutrien di dalam tanah, jadi pemakanan tumbuhan secara berkala adalah wajib. Ia tidak akan mekar di ruangan di mana suhunya terlalu tinggi atau terlalu rendah untuk clivia. Tanaman itu mungkin tidak mekar walaupun tidak mempunyai tempoh tidak aktif sepenuhnya..

Jenis dan jenis clivia

Di rumah, terutamanya dua jenis clivia ditanam - cinnabar dan mulia, tetapi kadang-kadang spesies lain dapat dijumpai..

Clivia cinnabar, atau oren (lat. Clivia miniata) - tumbuhan setinggi setengah meter berasal dari hutan rimba di Afrika Selatan. Daun berbentuk tali pinggang mengembang di pangkal dengan panjang 45-60 dan lebar 3,5-6 cm membentuk roset basal. Pada peduncle yang kuat, terbentuk hingga 20 bunga berbentuk corong merah dengan faring oren, yang terletak di pedicel hingga panjang 3 cm. Terdapat varietas dengan warna kelopak yang berbeza: kuning, krim atau oren. Dalam keadaan baik, cinnabar clivia dapat mekar dua kali setahun..

Clivia mulia atau cantik (lat. Clivia nobilis) mencapai ketinggian 30 cm, tetapi mungkin lebih tinggi. Kilang ini berasal dari wilayah Cape Afrika Selatan. Clivia yang indah mempunyai daun xiphoid dengan tepi tajam dengan lebar 4-5 cm dan peduncle hingga setengah meter panjang, di mana bunga berbentuk corong merah pucat dengan perianth melengkung terbentuk pada pedicel sepanjang 3 cm. Kelopak clivia mulia mempunyai hujung yang berwarna kehijauan.

Batang Clivia (Latin Clivia caulescens) dijumpai di rumah lebih jarang daripada kedua-dua spesies yang telah dijelaskan. Biasanya ia ditanam sebagai tanaman rumah hijau. Ini adalah tanaman besar dengan batang palsu, yang terbentuk dari dasar daun berikat yang rapat hingga panjang 1 m. Beberapa spesies spesies ini dapat mencapai ketinggian 1 m. Batang Clivia menghasilkan beberapa batang dengan bunga salmon berbentuk corong yang terkulai dengan petai hijau. Setiap anak panah boleh mempunyai hingga 20 bunga.

Clivia Gardenii (Clivia gardenii) mencapai ketinggian 50 cm. Ia mempunyai daun xiphoid selebar 2,5 hingga 4 cm. Pada musim sejuk, tanaman menghasilkan anak panah bunga setinggi 45 cm, yang dimahkotai dengan perbungaan 10-16 bunga berbentuk lonceng sempit dan panjang, berwarna dalam pelbagai warna kuning-oren.

Clivia - tanda

Ahli astrologi mendakwa bahawa clivia rumah tergolong dalam tanaman Sagittarius. Apakah maksudnya? Tanda Sagittarius mengatur ajaran falsafah, agama dan lain-lain, dan jika ada pelajar atau pelajar di rumah anda yang terganggu oleh sebarang disiplin sosial, clivia mampu menyerap tenaga negatif yang dilepaskan untuk mengurangkan kerengsaan ini. Ahli esoteris percaya bahawa daun xiphoid tumbuhan mencerminkan panah emosional orang yang tidak diinginkan dan melindungi pemiliknya daripada iri hati orang lain.

Tumbuhan ini memberi kesan positif kepada kerja otot jantung dan nada umum orang tersebut. Terdapat kepercayaan seperti itu: jika anda meletakkan syiling logam kuning ke dalam periuk dengan bunga clivia yang mekar, ini akan menarik wang ke rumah. Namun, jika clivia tiba-tiba mulai kehilangan bunga, maka ini adalah peringatan bagi isi rumah: perubahan serius dan tidak menyenangkan akan datang, yang berkaitan dengan kehilangan bahan besar. Kematian mendadak clivia segar dan sihat baru-baru ini juga merupakan petanda buruk mengenai masalah serius.

Sebaiknya letakkan clivia di ruang tamu atau di pejabat, tetapi tidak di bilik tidur, kerana tanaman dapat mempengaruhi hubungan pasangan dengan cara yang terbaik dan menyebabkan mimpi yang mengganggu. Di samping itu, perlu diingat bahawa clivia beracun, dan lebih baik menyimpannya di tempat kanak-kanak dan haiwan peliharaan tidak mencapainya..

Clivia: penanaman, jenis dan varieti

Pengarang: Natalya Kategori: Tanaman Rumah Diterbitkan: 13 Februari 2019 Dikemas kini: 17 Mac 2020

Biasanya tanaman yang lebih cantik, semakin berubah-ubah. Tetapi dengan Clivia, semuanya berbeza: dia cantik, tetapi tidak menuntut.
Clivia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada Duchess Charlotte Clive, salah seorang gabenor Ratu Inggeris Victoria.
Clivia berumur panjang: dalam keadaan selesa dan penjagaan yang betul, dia dapat menghiasi rumah anda dengan bunga selama lebih dari empat puluh tahun! Ini mengejutkan, tetapi semakin tua tanaman itu, semakin banyak mekarnya, dan beberapa spesimen dapat membentuk beberapa batang sekaligus, dan dua kali setahun.
Jenis dan jenis clivia apa yang diwakili dalam budaya ruangan, bagaimana mewujudkan keadaan untuk tanaman ini, bagaimana merawatnya dan bagaimana menyebarkannya, baca di artikel kami.

Kandungan

Dengarkan artikel

Menanam dan merawat clivia

  • Berbunga: kira-kira sebulan pada akhir musim sejuk atau awal musim bunga.
  • Pencahayaan: cahaya yang menyebar terang (tingkap barat, timur atau utara).
  • Suhu: 20-25 ˚C pada musim tanam dan 12-15 ˚C dalam tempoh tidak aktif.
  • Penyiraman: sederhana, antara penyiraman lapisan atas substrat hendaklah kering.
  • Kelembapan: tidak penting.
  • Berpakaian teratas: dalam tempoh pertumbuhan dan berbunga setiap 2 minggu dengan baja mineral atau organik.
  • Tempoh rehat: dari Oktober atau November selama satu setengah hingga dua bulan.
  • Pemindahan: muda - setiap tahun, orang dewasa - sekali setiap 2 atau 3 tahun, spesimen besar tidak ditransplantasikan: setiap tahun di dalam periuk mereka menggantikan lapisan atas substrat dengan ketebalan 5 cm.
  • Pembiakan: benih dan vegetatif (pucuk lateral).
  • Perosak: kutu daun, serangga skala, serangga mealy.
  • Penyakit: reput kelabu, staganosporosis, reput akar.

Bunga Clivia (lat. Clivia), atau bunga bakung Kaffir tergolong dalam genus kecil perennials herba hijau dari keluarga Amaryllis. Secara semula jadi, bunga clivia tumbuh di pantai barat Afrika Selatan dan hanya diwakili oleh tiga spesies. Sebagai tanaman rumah, clivia menarik dengan keindahan dan kemudahan penjagaan. Clivia yang indah indah baik semasa berbunga dan semasa dorman, kerana bukan sahaja bunga berbentuk loceng dari tumbuhan itu cantik, tetapi juga daunnya yang berwarna hijau gelap.

Clivia merujuk kepada tumbuhan tanda Sagitarius, oleh itu, mereka yang dilahirkan di bawah tanda zodiak ini, ia membantu mengekalkan daya hidup dan melindungi mereka dari pengaruh negatif.

Bunga Clivia - ciri tumbuh

Bunga dalaman clivia adalah tumbuhan malar hijau tanpa batang dengan daun xiphoid elastik hijau tua panjang 40 hingga 75 cm dan lebar 5,5 hingga 8 cm. Daun basal clivia, membentuk roset, saling melilit erat, membentuk batang palsu. Ribbed di pinggir peduncle, yang mana satu tumbuhan boleh memiliki beberapa, mencapai ketinggian 20 hingga 40 cm, perbungaan berbentuk payung 12-30 bunga berbentuk loceng dengan diameter 15 hingga 20 cm, mekar secara beransur-ansur, terbentuk di atasnya, sehingga clivia mekar hingga tiga minggu. Buah Clivia - beri.

Dalam florikultur di rumah, cinnabar clivia (clivia miniata) dan clivia yang indah (clivia nobilis) paling kerap ditanam. Apa yang membezakan tanaman clivia dari amaryllis dan bunga dalaman yang lain?

  • Clivia adalah tumbuhan peralihan dari bulbous ke rimpang. Dia mempunyai rimpang pendek dan berair dengan akar berdaging tebal.
  • Semua bahagian clivia digunakan dalam farmakologi, tetapi harus diingat bahawa akar dan daun clivia beracun, kerana mengandungi lycorin, yang menyebabkan peningkatan air liur, muntah, dan dalam dos yang besar bahkan lumpuh, jadi berhati-hatilah ketika memindahkan tanaman dan memberi amaran kepada rumah mengenai sifat-sifat clivia ini.
  • Di rumah, clivia memerlukan masa tidak aktif di bilik yang sejuk, tetapi jika peraturan untuk merawat tanaman dipatuhi dan itu selesa untuk anda, maka pada masa dewasa clivia dapat mekar walaupun dua kali setahun.
  • Clivia tidak bertolak ansur dengan kegelisahan: jangan menyusun semula atau memutar periuk semasa berbunga atau pembentukan tunas, jangan memindahkan tanaman sehingga akar mula merangkak keluar dari lubang saliran.

Penjagaan Clivia di rumah

Cara merawat clivia

Merawat clivia tidak akan menyebabkan anda kesulitan dan tidak memerlukan pemenuhan syarat khas, seperti anggrek eksotik, misalnya. Tempat terbaik untuk clivia adalah tingkap tingkap yang menghadap ke timur. Atau barat. Atau ke utara - perkara utama ialah pencahayaannya terang, tetapi cahaya matahari langsung tidak membakar tanaman. Suhu yang selesa untuk clivia adalah 20-25 ºC pada musim tanam dan 12-15 ºC dalam tempoh tidak aktif. Pada musim panas, Clivia suka berada di udara segar di suatu tempat di bawah naungan separa..

Clivia tidak mementingkan tahap kelembapan udara, jadi anda perlu mencuci daun hanya untuk alasan kebersihan. Pelembapan tanaman harus sederhana, antara pengairan lapisan tanah atas periuk kering. Air untuk pengairan perlu diselesaikan dengan lembut dan lebih baik direbus.

Baja akan memerlukan clivia dalam tempoh pertumbuhan dan berbunga - setelah munculnya peduncle, beri makan tanaman secara bergantian dengan baja organik dan mineral penuh pada kadar 2 g per 1 liter air setiap dua minggu, tetapi ingat bahawa kelebihan pemupukan nitrogen dapat mencegah pembungaan kedua clivia.

Pemindahan Clivia

Anda hanya perlu melakukan transplantasi clivia sebagai jalan terakhir, apabila akarnya keluar dari periuk. Bagaimana dan kapan untuk memindahkan clivia? Biasanya, clivia dewasa mesti dimuat semula di dalam periuk baru yang lebih luas setelah berbunga (dan hanya!) Setiap dua atau tiga tahun. Tumbuhan muda dipindahkan setiap tahun. Berhati-hatilah, pastikan akar tidak putus semasa transplantasi, dan jika ini masih berlaku, segera taburkan luka dengan arang batu yang dihancurkan, kerana akar yang patah mudah reput. Anda memerlukan periuk kecil, terus terang, sedikit kecil, tetapi ini dilakukan supaya clivia mekar lebih lama dan lebih cantik.

Sebagai tanah, campuran tanah pasir, kepingan dan rumput di bahagian yang sama sesuai. Dan jangan lupa tentang lapisan saliran. Clivia lama yang sangat besar tidak lagi dipindahkan, ia diperbaharui setiap tahun dengan tanah atas - kira-kira 5 cm.

Clivia yang mekar

Clivia biasanya mekar pada akhir musim sejuk atau awal musim bunga, dan sebaik sahaja anda melihat bahawa anak panah bunga telah mencapai 10-15 cm, pindahkan tanaman dari bilik yang sejuk ke tempat yang hangat dan cerah, tingkatkan penyiraman dan mula membaja. Perlu diingat bahawa dari saat clivia kembali ke ambang jendela yang hangat, ia tidak dapat dipindahkan atau diputar. Clivia yang mekar berlangsung kira-kira sebulan - bergantung kepada jumlah peduncles dan bunga di atasnya.

Clivia selepas berbunga

Apabila clivia memudar, ia boleh diletakkan di balkoni, teres atau dibawa ke kebun, dan menjadikannya tempat yang tenang dan teduh di sana. Sekiranya anda ingin tanaman itu mekar lagi, bawa pada musim panas, setelah berehat di taman, masuk ke bilik yang suram, kurangkan penyiraman dan berhenti memberi makan. Setelah dua minggu, daun bawah akan mulai menguning, tetapi anak panah bunga mungkin muncul, dan ketika mencapai 10-15 cm. Anda sudah tahu apa yang harus dilakukan selanjutnya. Walau bagaimanapun, ingat bahawa hanya tumbuhan dewasa yang kuat yang boleh tumbuh semula..

Penjagaan Clivia Musim Sejuk

Sebaliknya, pada musim gugur - bagaimanapun, pada waktu inilah bermulanya waktu rehat di Clivia. Semakin besar tanaman, semakin lama waktu rehatnya selepas berbunga. Clivia muda mesti berehat dari bulan September selama dua bulan. Spesimen dewasa yang besar berehat (jika sudah pudar) dari Oktober hingga Februari. Tempat terbaik untuk ini adalah loggia berkaca..

Pembiakan Clivia

Benih Clivia

Bagaimana cara menanam clivia? Terdapat kaedah generatif dan vegetatif penyebaran clivia. Sesiapa yang memutuskan untuk mendapatkan biji dari clivia mereka sendiri harus menggunakan pendebungaan buatan. Sekiranya anda tahu bagaimana melakukan ini, kami mengucapkan semoga berjaya. Bagi mereka yang tidak berusaha menyulitkan hidup mereka, akan lebih mudah untuk membeli benih di kedai.

Penanaman clivia dari biji didahului dengan merendam bahan penanaman untuk pembengkakan selama sehari di dalam air, kemudian biji clivia ditaburkan dalam campuran gambut dan perlit (ada yang lebih suka campuran pasir dengan tanah gambut dan rumput) hingga kedalaman sekitar sentimeter. Jarak antara biji kira-kira 2 cm. Bekas diletakkan di rumah hijau dan disimpan pada suhu 20-25 ºC, pengudaraan dan pelembapan jika perlu. Tunas muncul dalam satu setengah bulan. Setelah daun pertama muncul, anak benih dengan hati-hati menyelam ke dalam periuk peribadi dengan campuran tanah liat, humus dan tanah gugur, dan kemudian dipindahkan setiap tahun ke periuk yang lebih besar.

Clivia tumbuh dengan perlahan - pada tahun pertama, hanya dua atau tiga daun yang tumbuh, pada tahun kedua, tiga atau empat pasang daun, kemudian dua pasang daun setiap tahun. Clivia tumbuh dari biji bunga pada tahun kelima atau keenam.

Penyebaran dengan pucuk sampingan

Kaedah vegetatif penyebaran clivia jauh lebih sederhana daripada kaedah generatif. Ia hanya diperlukan ketika memindahkan orang dewasa yang telah pudar tahun ini, spesimen dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar rapuh, untuk memisahkan proses lateral - bayi clivia - dari tanaman ibu. Mereka yang telah membentuk sekurang-kurangnya empat daun sesuai.

Pucuk yang dipisahkan ditransplantasikan ke dalam pasu dengan diameter 7 cm dengan pasir dan, ditempatkan di tempat yang hangat dan cerah, mereka dijaga sebagai tanaman dewasa, dengan satu-satunya perbezaan bahawa mereka memerlukan sedikit lebih banyak haba dan sedikit kelembapan. Pada tahun ketiga atau keempat, clivia muda akan mekar.

Perosak dan penyakit clivia

Penyakit dan serangga

Daripada perosak, clivia dipengaruhi oleh serangga, kutu daun, atau serangga skala. Kudis meninggalkan plak coklat pada daun dan batang - kad nama perosak yang menghisap jus selular dari tanaman, dari mana daunnya menjadi pucat dan kering. Mealybugs melengkung daun, anak panah, dan bunga tumbuhan. Untuk memerangi semua perosak ini, lap daun dengan spons sabun, dan kemudian semburkan tanaman dengan larutan actellik lima belas peratus (beberapa mililiter per liter air).

Dari penyiraman yang terlalu kerap dan terlalu banyak, clivia boleh terkena busuk kelabu - penyakit kulat yang menampakkan dirinya sebagai bintik-bintik coklat pada daun tanaman. Sekiranya jangkitannya dangkal, taburkan clivia dengan cecair Bordeaux, Topaz atau Champion. Sekiranya rawatan dengan racun kulat tidak menghasilkan kesan yang diinginkan, gunakan sediaan tembaga gabungan atau tindakan sentuhan - cuproscate, vitriol.

Mengapa clivia tidak mekar

Selalunya pelawat laman web bertanya bagaimana membuat clivia mekar. Tetapi untuk mencari insentif, perlu mengetahui sebab mengapa clivia tidak mekar. Mungkin ada beberapa sebab: pertama, musim sejuk yang hangat, atau lebih tepatnya, tempoh rehat yang dihabiskan di bilik yang hangat; kedua, ketidakpatuhan dengan peraturan pada waktu rehat - penyiraman berlimpah atau pakaian atas yang tidak diperlukan pada masa ini; ketiga, penyebabnya adalah lebihan baja nitrogen, yang menyumbang kepada pertumbuhan tanaman hijau, tetapi mencegah clivia berkembang. Baca semula peraturan untuk menanam tanaman dan tentukan apa yang anda salah.

Daun Clivia bertukar menjadi kuning

Sekiranya daun bahagian bawah tanaman menjadi kuning dan mati, dan ini berlaku dalam tempoh tidak aktif - semuanya dalam keadaan teratur, anda akan menjadi saksi kepada perjalanan semula jadi. Tetapi jika masalahnya tidak berkaitan dengan masa clivia yang lain, maka keprihatinan anda dibenarkan. Jadi mengapa clivia bertukar menjadi kuning?

Kadang-kadang ini adalah reaksi tumbuhan terhadap transplantasi, jadi anda perlu menambahkan beberapa tetes Kornevin atau perangsang lain untuk pertumbuhan akar dalam air untuk pengairan dalam setahun setengah hingga dua bulan. Tetapi selalunya masalahnya adalah dengan melembabkan clivia dengan tidak betul: anda tidak cukup menyiramnya, atau sebaliknya, tuangkan terlalu banyak air, atau lakukan terlalu kerap. Sekiranya penyiraman tidak mencukupi, ini mudah diperbaiki, tetapi jika berlebihan dengan kelembapan, anda mesti menukar substrat untuk menyelamatkan bunga, setelah sebelumnya memotong akar busuk dan membersihkan semua kepingan.

Kadang-kadang daun clivia berubah menjadi kuning kerana kekurangan zat makanan. Dengan kata lain, masalahnya adalah melanggar peraturan untuk merawat tanaman - di sini, di dalamnya, dalam peraturan, mencari penyebab penyakit, dan, setelah mengetahui penyebabnya, mudah untuk mencari jalan keluarnya.

Clivia mempunyai daun kering

Hujung daun berubah menjadi coklat dan kering, sebagai peraturan, kerana genangan tanah. Perlu diingat bahawa rimpang tumbuhan adalah tempat penyimpanan kelembapan dan bahan lain yang berguna untuk tanaman, jadi jangan cuba menyiram tanaman sekali seumur hidup - dalam hal ini, seperti halnya yang lain, anda mesti memerhatikan ukurannya.

Jenis dan jenis clivia

Kita telah menyebut bahawa hanya tiga jenis clivia yang ditanam di florikultur rumah..

Clivia Gardenii (Clivia gardenii)

Tumbuh tinggi hingga setengah meter, daunnya panjang, berbentuk tali pinggang, hijau tua, runcing di hujungnya. Peduncle tinggi - hingga 50 cm, bunga - loceng merah hingga 15 keping dalam payung. Mekar pada musim sejuk.

Clivia yang indah (Clivia nobilis)

Daun berbentuk tali pinggang atau pedang yang sama panjangnya hingga empat puluh sentimeter, peduncle tinggi (hingga setengah meter), bunga panjang, berbentuk corong, berwarna merah muda dengan warna hijau di hujung kelopak. Perbungaan bunga dari 30 hingga 60 helai. Waktu berbunga - dari akhir Februari hingga akhir musim bunga.

Clivia cinnabar (Clivia miniata)

Spesies yang paling biasa dalam budaya adalah clivia miniata, atau cinnabar clivia. Sehingga mekar, hampir mustahil untuk membezakannya dari clivia yang indah. Daunnya mencapai panjang 70 cm, mempunyai bentuk seperti tali pinggang dan warna hijau tua. Bunga dari spesies ini berwarna merah-oren, pangkal kelopaknya berwarna kekuningan. Pada satu peduncle, terbentuk hingga 20 bunga. Ia mekar pada musim bunga. Spesies inilah yang menjadi landasan pembiakan jenis clivia baru.

Clivia berbeza-beza

Ini adalah jenis cinnabar clivia: pastel Japaniz berwarna lembut dengan warna putih-krim, kultivar Striata yang sangat popular dengan bunga oren terang dan daun dalam jalur kuning atau putih, kultivar kuning varieti Solomon Yellow atau Snowball putih salji dan Susu Putih ", lembut seperti teh mawar, putih dengan hujung kelopak merah jambu" Mopi Hurt ".