Fasa pertumbuhan dan perkembangan tomato

Untuk mendapatkan hasil panen yang baik dan buah tomato yang enak, anda perlu menjaga tanaman dengan betul. Oleh kerana setiap fasa memerlukan pendekatan tertentu. Budaya berasal dari tanaman yang lebih tinggi, oleh itu, saintis mengenal pasti 12 peringkat perkembangannya. Pada tempoh pertama, pengerasan dan pembasmian kuman harus dilakukan. Baja lebih lanjut, penyiraman, garter. Sekiranya anda tidak memberi tanaman keadaan yang betul, maka penyimpangan pertumbuhan mungkin berlaku..

Fasa awal pembangunan

Fasa pertama bermula pada saat pembentukan embrio, yang berlaku pada tomato ibu, dan berakhir dengan percambahan tunas pertama di atas tanah. Pada peringkat ini, pemakanan embrio disebabkan oleh nutrien di dalam biji. Agar kebanyakan mereka tumbuh, anda perlu menjalankan beberapa prosedur:

  • pembasmian kuman;
  • pengerasan;
  • infusi dalam campuran pemakanan.

Fasa kedua, bergantung pada jenis tomato, boleh panjang atau pendek. Pada pematangan akhir, ia berlangsung sehingga 55 hari, sementara pada pematangan awal mencapai maksimum 25 hari. Ia bermula dengan munculnya tunas dan pembentukan akar yang aktif. Pada tahap yang sama, daun pertama risalah muncul.

Fasa ketiga adalah salah satu tempoh terpendek dan paling penting di tanaman, kerana terdapat peningkatan jisim vegetatif. Permulaan bunga muncul. Penting untuk menyiram tomato dengan banyak, kerana kekurangan air boleh menjejaskan kesihatan mereka.

Peringkat tengah

Fasa keempat adalah tempoh pematangan. Maksimum 24 hari. Permulaan perbungaan pertama mula muncul. Pada akhir peringkat ini, bilangan asid nukleik yang dihasilkan pada anak benih meningkat dan jumlah fosforus meningkat. Dianjurkan untuk menggunakan campuran fosfor untuk menyuburkan anak benih dalam tempoh ini. Oleh itu, anda boleh mencapai kesan maksimum dari penggunaannya. Juga penting untuk memantau rejim penanaman.

  1. Bentuk organ tomato baru.
  2. Terdapat penanda buku stamen.
  3. Pembentukan tabung, organ integumen.

Fasa berlangsung sekitar 11-22 hari, bergantung pada varieti tomato. Perbungaan melalui tahap ketiga organogenesis. Seperti pada fasa keempat, perlu untuk memantau keadaan pertumbuhan tanaman dengan hati-hati sehingga tidak ada penyimpangan dalam pengembangan selanjutnya. Ini dapat menampakkan diri dalam buah-buahan kecil, jumlahnya yang kecil dan rasa yang rendah.

Fasa keenam hampir tidak berbeza dengan masa lalu. Begitu juga dengan perkembangan perbungaan dan bunga. Tempoh 6-9 hari.

Pada fasa ketujuh, bunga betina dan jantan mula terbentuk. Masa di mana kelainan dalam penciptaan sitoplasma sel tomato dapat dikesan.

Sekiranya syarat penanaman belum dipenuhi, kebanyakan biji-bijian debunga dapat menjadi steril sepenuhnya. Ini bermaksud bahawa tanaman itu kehilangan bunga jantan. Tempoh 4-10 hari.

Peringkat akhir

Yang kelapan, relatif dengan fasa lain, cukup lama, berlangsung sekitar 16-22 hari. Di fasa ini:

  1. Perbungaan kedua melewati fasa pengembangan ke-6 atau ke-7, ketiga - 5, keempat - 3 atau 5.
  2. Berlaku tunas dan pada akhir tempoh ini sudah mungkin untuk menanam anak benih di tanah terbuka atau di rumah hijau, setelah menyiapkan tempat duduk terlebih dahulu.

Sebarang pelanggaran dalam penjagaan dan pemeliharaan anak benih pasti akan mempengaruhi pembentukan buah pertama. Kegagalan mematuhi peraturan membawa kepada kemunculan bunga jantan, yang pada masa akan datang tidak akan membuahkan hasil. Mereka hanya jatuh selepas beberapa ketika. Dianjurkan untuk membaja baja dengan kandungan boron yang tinggi.

Fasa kesembilan berlangsung bergantung pada keadaan di mana perkembangan berlaku. Dalam keadaan yang paling baik, biji-bijian debunga jatuh lebih cepat pada stigma alu dan mula tumbuh. Selepas 2 hari, tiub debunga sudah sampai ke ovula.

Dalam keadaan negatif, seperti perubahan suhu, kelembapan yang sangat rendah, biji-bijian debunga mencapai ovari ovari untuk waktu yang lama.

Sekiranya anda tidak dapat membuat keadaan yang sesuai, anda perlu menggunakan alat khas. Yang berikut sesuai: Zirkon, Epin, Ecogel, dll. Rangsangan seperti itu membantu biji-bijian debunga tumbuh dengan cepat. Penting untuk memberi makan tanaman dengan campuran kalsium tinggi, yang akan menambah kekuatan pada batang tanaman, yang pada masa akan datang akan mengalami tekanan yang tinggi kerana berat buahnya.

Fasa kesepuluh ditentukan oleh pertumbuhan aktif buah. Mereka belum memperoleh warna merah. Pada masa ini, tomato memerlukan pelbagai unsur kimia penting. Baja kompleks sesuai, yang utama ialah ia mengandungi kalium dan magnesium.

Fasa kesebelas agak pendek - 9-16 hari. Buah menjadi coklat, dan biji mencapai kematangan. Tomat mungkin retak pada tahap ini, jadi baja yang mengandungi kalium mesti digunakan. Baja magnesium juga ditambah untuk rasa manis..

Pada fasa kedua belas, buah-buahan memperoleh ciri khas dan siap sepenuhnya untuk digunakan. Walau bagaimanapun, tanaman itu masih akan tumbuh sehingga mati. Penting untuk diketahui bahawa dalam tempoh ini baja digunakan dalam kes yang luar biasa.

Mengetahui tahap perkembangan dan pertumbuhan tomato sangat membantu dalam penanamannya yang betul. Mengikuti peraturan di atas tentunya akan mempengaruhi kualiti buah..

Hujan panas untuk tanaman dalaman. Faedah dan cara membelanjakannya?

Kulit pisang - rahsia pertumbuhan bunga dalaman yang rimbun

Adakah saya perlu memetik bunga kentang?

Apa yang perlu dilakukan dengan gladioli selepas berbunga

Perbezaan anak tangga dari sikat bunga tomato

Tempoh tumbuh-tumbuhan: penerangan konsep, definisi pelbagai tanaman, masa

Di kalangan tukang kebun, konsep seperti musim menanam adalah perkara biasa. Konsep ini menunjukkan jangka masa tertentu untuk tanaman satu iklim. Musim tumbuh menggabungkan tanaman dari spesies atau varieti tertentu dan menentukan masa aktiviti mereka. Setiap tanaman mempunyai kitaran hidupnya sendiri dengan fasa pengembangan. Tukang kebun dan tukang kebun perlu mengetahui ciri-ciri untuk dapat menguruskan proses ini untuk meningkatkan produktiviti. Penting untuk memahami apa itu tumbuh-tumbuhan, dan pukul berapa ia tumbuh di pelbagai tumbuhan. Topik ini dijelaskan secara terperinci kemudian dalam artikel..

Tempoh

Musim tumbuh-tumbuhan - apa itu? Kali ini berbeza untuk jenis dan jenis tanaman tertentu. Ini adalah konsep murni biologi yang mencirikan setiap tumbuhan secara berasingan. Musim tumbuh adalah masa di mana mereka melalui tempoh pertumbuhan yang aktif. Contohnya, pada timun masak awal, ia berlangsung selama 95-110 hari.

Pada tanaman abadi (pokok epal, pir, plum), tempoh ini bermula dengan pembengkakan tunas bunga, dan berakhir dengan daun jatuh pada musim luruh. Pada musim sejuk, fasa pertumbuhan pokok yang tidak aktif bermula - ini bukan tempoh vegetatif. Tetapi jika penjagaan yang betul diberikan pada musim sejuk, maka ada kemungkinan mempercepatnya.

Musim tumbuh di pokok tropika dan khatulistiwa berlaku mengikut prinsip yang berbeza. Contohnya, di pokok pisang, ia akan bermula dengan berbunga dan berterusan sehingga buah dipetik. Kemudian ia akan tetap hijau, tetapi masih dalam tempoh ini..

Masa tumbuh-tumbuhan

Tempoh tumbuh-tumbuhan di tumbuh-tumbuhan - apa itu? Konsep ini berlaku untuk semua tanaman dengan iklim tertentu. Tahun kehidupan perennial terdiri daripada peringkat berikut:

  1. Pertumbuhan vegetatif.
  2. Musim luruh peralihan.
  3. Tempoh rehat relatif.
  4. Musim bunga peralihan.

Untuk tanaman tahunan di Rusia, tempoh ini diulang setiap tahun. Musim tumbuh hanya merangkumi 3 mata dari senarai ini: 1, 2 dan 4. Musim sejuk tidak dianggap musim tanam. Masa 4 mata mungkin ditangguhkan atau bermula lebih awal. Ini ditentukan oleh bermulanya musim panas ketika salji dan es malam beredar.

Suhu yang diperlukan untuk tumbuh-tumbuhan normal berbeza untuk semua spesies dan varieti. Sebagai contoh, di pokok aprikot, tempohnya bermula lebih awal berbanding dengan ceri atau pir. Tetapi diyakini bahawa untuk memulakan musim tanam, suhu harus sama dengan sekurang-kurangnya +5 darjah. Ini berlaku bukan hanya untuk pokok buah-buahan, tetapi juga tanaman sayur-sayuran..

Tempoh tumbuh-tumbuhan - apa itu? Ini adalah masa pertumbuhan dan pengembangan tanaman yang berada dalam iklim yang sama. Terima kasih kepada penyiraman dengan baja mineral, tumbuh-tumbuhan mempercepat. Tempoh ini berbeza dalam tanaman sayur-sayuran tahunan. Permulaan proses ini adalah kemunculan benih, dan akhirnya adalah pengeringan tanaman. Tetapi di beberapa pokok dan pokok renek, buah-buahan muncul beberapa kali pada waktu yang hangat, dan kemudian tempoh tumbuh-tumbuhan ini dikaitkan dengan permulaan pembentukan bunga dan berterusan sehingga buahnya matang sepenuhnya.

Definisi

Tempoh tumbuh-tumbuhan adalah masa yang berbeza untuk semua jenis dan jenis tanaman. Dipercayai bahawa ia boleh bertahan selama 3 hari - 3 bulan. Ia bergantung kepada:

  • keadaan tanah;
  • cuaca;
  • keturunan;
  • penyakit dan patologi.

Bergantung pada faktor-faktor ini, tumbuh-tumbuhan berbeza pada waktunya. Dalam beberapa kes, ia mencapai hingga 9 bulan. Banyak budaya tidak dapat masak sepenuhnya, dan mereka dituai lebih awal, kerana tidak ada masa untuk matang. Kemudian mereka mengatakan bahawa musim tanam selesai dengan tidak betul.

Tetapi ada kaedah untuk menentukan masa ini. Sebagai contoh, pada beg dengan biji, tempoh ini, awal dan akhirnya, ditunjukkan. Pada pokok buah-buahan, tempoh ini bermula dengan pembengkakan tunas, dan berakhir dengan daun yang jatuh. Dalam beberapa jenis kentang, vegetasi berlaku dengan percambahan tunas, dan diakhiri dengan pengeringan, setelah itu anda sudah dapat mulai menggali tanaman akar.

Dalam sayur-sayuran

Dalam budaya yang berbeza, tumbuh-tumbuhan berlaku dengan cara yang berbeza. Ini berbeza dalam sayur-sayuran:

  1. Untuk kentang, tempoh ini berlangsung 110-130 hari. Ini adalah tahap rata-rata, kerana sayurnya awal, tengah dan terlambat. Prosesnya bermula dengan percambahan tunas. Kemudian datang berbunga dan pendebungaan. Kemudian "epal hijau" terbentuk di semak. Setelah batangnya kering, musim tanam berakhir, dan anda boleh menuai.
  2. Vegetasi pada timun masak awal dilakukan dalam 95-105 hari, dan pada akhir masak - dalam 106-120 hari. Mungkin diperlukan 25-45 hari sebelum semak mekar, dan kemudian akan ada buah. Dalam 2 bulan terakhir tumbuh-tumbuhan, berbunga berterusan dan buah-buahan baru masih muncul. Dan dengan kedatangan musim bunga, tanaman itu kering, dan tempoh ini berakhir.
  3. Waktu tumbuh-tumbuhan tomato seperti timun. Cuma haidnya sedikit berbeza, kerana tomato masak (55-75 hari), matang awal (76-95 hari), pertengahan masak (95-110 hari), pertengahan akhir (111-120 hari) dan terlambat (121-135 hari).
  4. Sayuran dalam kubis berlangsung selama 3-6 bulan, semuanya bergantung pada varieti.

Dalam tanaman buah-buahan

Waktu tumbuh-tumbuhan pokok buah berbeza dengan tanaman sayur-sayuran. Vegetasi pada jenis epal masak awal dan pertengahan masak bermula dengan panas. Apabila suhu ditetapkan pada +5 darjah dan tidak turun selama seminggu, tunas muncul di atas pokok. Ini adalah permulaan musim yang semakin meningkat. Prosesnya berakhir pada akhir musim luruh dengan daun yang jatuh.

  1. Permulaan tumbuh-tumbuhan di ceri dan plum - 10-20 April. Masa dari kejadian tunas hingga mekarnya daun boleh sama dengan 1,5-2 minggu. Dan pada awal Mei, pokok-pokok mekar.
  2. Vegetasi pir bermula apabila ia stabil dan mencapai suhu dalam +6 darjah. Dengan tempoh ini, sistem akar pokok akan aktif, dan penenang berlaku pada suhu harian purata 15-18 darjah.

Vegetasi bergantung pada genetik, jadi tidak selalu mungkin untuk mempercepat tempoh seperti itu. Kadang-kadang penuaian, misalnya, jagung tidak berakhir dengan tumbuh-tumbuhan, ia dituai lebih awal, sebelum sejuk.

Pengurangan tempoh ini

Konsep ini menunjukkan tumbuh-tumbuhan yang lebih cepat daripada norma yang diterima umum. Sebilangan tukang kebun berminat dengan isu ini, kerana mereka ingin mendapatkan sayur-sayuran masak lebih awal dari jadual. Untuk melakukan ini, tanam anak benih pada bulan Februari. Ada yang melakukan penaburan benih dalam kotak kecil, yang dipasang di ambang tingkap. Penciptaan rumah hijau masih boleh dilakukan. Kaedah ini sangat sesuai untuk menanam sayur..

Tetapi jika anda menyentuh tumbuh-tumbuhan kembang kol, kubis Brussels dan jenis kubis lain, akan jelas bahawa bukan buah yang muncul, tetapi orang yang menggunakan daun. Dalam kes ini, pendekatan lain untuk mengurangkan musim tanam. Maka anda harus meningkatkan pertumbuhan dan melambatkan berbunga. Ini dilakukan berkat persediaan khas dan baja..

Terdapat jenis pengurangan tumbuh-tumbuhan ketiga. Tidak semua orang tahu mengenai proses pengurangan proses ini di pokok buah-buahan. Untuk melakukan ini, jaga tanaman. Pada akhir musim luruh, tanaman harus disiram dengan makanan tambahan mineral. Pada musim sejuk, salji dituangkan ke sistem akar pokok. Kemudian pada musim bunga ia akan bermula lebih awal dan berkembang dengan lebih aktif.

Pecutan proses

Semasa menanam pokok berbuah, perlu mewujudkan keadaan di mana pertumbuhan dan pengembangan akan dilakukan secara selari dan lebih cepat. Ini memudahkan pertumbuhan dedaunan..

Pecutan dilakukan dengan menggunakan:

  • menyembur;
  • penyiraman menyeluruh;
  • pakaian atas;
  • pemprosesan.

Setiap prosedur mempunyai ciri tersendiri. Tetapi untuk semua tanaman, ia berfungsi dengan berkesan. Sekiranya anda ingin mendapatkan hasil panen yang baik atau berbunga yang indah, anda memerlukan penjagaan yang betul.

Mengapa kawalan diperlukan?

Sebilangan tanaman memerlukan kawalan. Ini diperlukan untuk mendapatkan tanaman yang berkualiti. Untuk tanaman buah-buahan dan sayur-sayuran mewujudkan keadaan di mana perkembangannya lebih cepat.

Agar tanaman yang banyak dapat muncul, beberapa sayur-sayuran perlu mempercepat berbunga dan memperlambat berbuah. Timun dan tomato perlu memperlahankan proses ini. Ini diperlukan untuk penyimpanan sayur-sayuran dengan baik. Hanya perlu buahnya masak.

Oleh itu, tumbuh-tumbuhan semua tanaman berlaku pada masa yang berlainan. Tukang kebun dan tukang kebun mampu menguruskan proses ini. Dengan menggunakan maklumat ini, anda dapat memperoleh hasil yang sangat baik..

Penjagaan Tumbuhan - Sayuran

Tomato (Solanum lycopersicum, atau Lycopersicon esculentum) adalah tanaman abadi dalam keluarga nighthade, termasuk kira-kira 80 genera dan 2000 spesies yang biasa terdapat di zon tropika dunia. Di Rusia, tomato telah terkenal selama lebih dari 200 tahun. Pertama, ia ditanam di selatan (Laut Hitam, Don), kemudian wilayah Volga dan zon Bumi Hitam Tengah. Sekarang tomato, sebagai tanaman tahunan, ditanam di semua zon iklim dan bahkan di utara.

Tomat adalah salah satu tanaman sayuran yang paling umum di negara ini, kerana ia mempunyai khasiat, rasa dan khasiat makanan yang tinggi, yang ditentukan oleh kandungan karbohidrat, asid organik (malik, sitrik, oksalat, tartarik) dan garam mineral (kalium, natrium, kalsium, magnesium, fosforus, iodin). Tomato adalah sumber kaya vitamin B-1, B-2, B-3, PP, C. Buah-buahan mengandungi protein, pati, serat, lemak, karotenoid, zat pektin, pelbagai enzim, dll. Tomato glycoalkaloid, yang mempunyai kesan antibiotik pada beberapa kulat, bakteria dan juga serangga.

Tomat dimakan mentah dan diproses. Salad dibuat dari mereka, mereka acar, asin, kering, kalengan dan digunakan sebagai perasa dan sos untuk banyak produk dan hidangan. Tomato sangat diperlukan untuk membuat jus, kentang tumbuk, pasta.

Tomato berguna untuk penyakit saluran gastrousus, disertai dengan keasidan yang rendah. Jus tomato adalah minuman yang memuaskan, sangat berkhasiat dan sihat, mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular, meningkatkan rembesan jus gastrik dan aktiviti usus..

Batang tomato agak tegak, panjangnya pelbagai. Jadi, pada tanaman jenis tidak tentu, batang utama yang terus tumbuh di tanah terbuka mencapai 1,5-2 m dan 5 m di tanah terlindung. Tetapi seiring dengan jenis tanaman ini, terdapat ukuran atau penentu yang tidak berukuran besar, dengan pertumbuhan batang utama yang terhad, tingginya tidak melebihi 25-40 cm. Daun dan sikat bunga pada batang lebih kerap berada. Pematangan buah-buahan dalam jenis kumpulan ini lebih mesra.

Tanaman varietas tidak tentu tumbuh kuat disebabkan oleh pucuk lateral (anak tiri) yang tumbuh dari sinus, yang dikeluarkan secara sistematik.

Sistem akarnya kuat, bercabang tinggi, menembus jauh ke dalam tanah dengan jarak 100-150 cm, melintang - dengan jarak 150-250 m. Daunnya dipotong dengan tepat, tidak berpasangan, terdiri dari lobus besar dan cengkih kecil. Bunga-bunga itu biseksual, kecil, berwarna kuning, dikumpulkan dalam kuas. Buahnya berry berair, yang, bergantung pada ragamnya, mempunyai bentuk, ukuran, permukaan dan warna yang berbeza. Terdapat beberapa darjah kematangan buah tomato: hijau, susu, coklat (blanc), merah jambu (atau lemon dalam varieti buah kuning) dan penuh (sesuai dengan setiap varieti). Warna buah dalam kematangan biologi adalah yang paling pelbagai: lemon, oren, merah jambu, raspberry, merah, merah gelap, ungu-coklat, ungu.

Masa pematangan buah ditentukan oleh ciri varieti. Varieti dibezakan: matang awal, pertengahan awal, pematangan pertengahan, matang pertengahan dan akhir.

Tomat adalah budaya yang sangat fotofil, dan hasil buah yang tinggi hanya dapat diperoleh dengan pencahayaan yang baik - di kawasan yang tidak dilindungi sinar matahari. Ini adalah tumbuhan termofilik. Untuk pertumbuhan dan pematangan mereka, suhu yang diperlukan adalah 18-25 darjah pada siang hari, dan 12-15 pada waktu malam. Menurunkan suhu di bawah 15 darjah menunda pertumbuhan mereka, yang berhenti sepenuhnya pada 10 darjah. Suhu tinggi (30 ke atas) juga menghalang pertumbuhan dan menyebabkan tanaman menjadi lemah. Musim tumbuh (dari anak benih hingga awal pematangan buah) dalam tomato adalah 100-130 hari. Dan hanya di wilayah selatan negara itu tanaman dapat dituai dari varieti pertengahan musim dan pertengahan lewat di tanah terbuka. Di lorong tengah dan wilayah zon Utara-Barat, tempoh bebas fros tidak melebihi 100-110 hari. Dan penuaian hanya dapat mematangkan varieti matang awal, matang awal dan pematangan awal dengan musim tanam 75-115 hari. Di sini adalah mungkin untuk mendapatkan tomato masak dari varieti masak awal dan pertengahan, tetapi dengan penggunaan tempat perlindungan dan menanam anak benih pada usia 60 - 75 hari.

Tomato tumbuh dengan baik di tanah dengan pelbagai kesuburan dan komposisi mekanikal dengan pH 5.5 - 6.5, namun, tanah terbaik untuk tanaman ini longgar, subur, lembapan dan berintensifkan udara: chernozem, loam berpasir dan loamy. Di kawasan terbuka untuk tomato, kawasan yang dipanaskan dengan baik dibezakan, mempunyai berat sebelah ke selatan atau tenggara. Pendahuluan tomato yang baik adalah tanaman labu, bawang, wortel, kekacang (kecuali kacang), kubis. Semasa menyediakan tapak untuk menanam tomato di tanah terbuka, perlu menggunakan baja organik, lebih baik untuk tanaman sebelumnya (pupuk kandang, kotoran burung, kompos, gambut 6-8 kg / meter persegi) dan 30-50 g superfosfat, jika tanah diasamkan - 0,5 kg kapur. Pada tanah yang buruk, humus dapat ditambahkan (10-15 kg / meter persegi) atau ditambahkan ke sumur ketika menanam anak benih 0,5 kg. Setelah membuang sisa tanaman dari tanaman dan rumpai sebelumnya, tanah digali hingga kedalaman 28-30 cm. Pada musim bunga, tanah itu mengerikan dan dilonggarkan ke kedalaman dangkal sekali atau dua kali, 20-30 g superfosfat dan 20-25 g baja potash digunakan untuk penggalian per 1 meter persegi.. Sebelum menanam di bawah tanah yang longgar terakhir, 10-15 g potash dan 20-30 g baja nitrogen digunakan setiap 1 meter persegi.

Untuk mendapatkan tanaman tomato awal di rumah hijau dan rumah panas atau menanam buah-buahan masak di tanah terbuka, anda perlu menyiapkan anak benih yang sihat dan sihat. Tumbuhan tomat pada masa penanaman di tempat yang tetap harus mempunyai stok, dengan batang tebal, daun besar, sistem akar yang berkembang dengan baik dan sikat bunga. Anak benih seperti itu dapat diperoleh jika anda mula menyemai 60-70 hari sebelum menanam di tempat tetap..

Sebelum menyemai, benih dikalibrasi, semua ditusuk, retak, dicincang, kecil dikeluarkan. Kemudian bijinya dibasmi kuman. Kaedah rawatan penyediaan adalah pelbagai, setiap tukang kebun memilih dan menguji salah satu kaedah pada tanamannya. Dan kemudian berhenti, atau bertambah baik, menambah sesuatu yang baru. Tetapi hampir selalu, pertama sekali, benih disimpan dalam larutan kalium permanganat 1% selama 25-30 minit, dibasuh dalam air mengalir, kemudian dimasukkan ke dalam larutan asid borik (0,5 g per 1 liter air) selama sehari atau dalam larutan abu (2 sudu besar) sudu abu per 1 liter air berkeras selama sehari, kacau secara berkala), atau dalam jus aloe yang dicairkan dengan air rebus separuh sejuk, atau (dari resipi lama) dalam jus kentang (sangat beku dan dicairkan). Sebilangannya, setelah merawat biji dengan larutan kalium permanganat, dan setelah bercambah sebelum tahap pengelupasan, mereka mengeras selama seminggu di dalam peti sejuk pada suhu 1-3 darjah, bergantian sejuk selama 19 jam dan panas selama 5 jam pada suhu bilik, benih harus sentiasa lembap. Benih boleh dipanaskan pada suhu 50-60 darjah selama 2-3 jam dengan meletakkan beg di dekat alat pemanasan (bateri, ketuhar, lampu meja, dll.), Ini mempercepat percambahan dan mendapatkan anak benih yang mesra. Tetapi pemanasan biji mesti dilakukan sebelum berpakaian. Untuk meningkatkan imuniti tumbuhan terhadap penyakit, perosak, keadaan cuaca buruk, benih dirawat dengan pengatur pertumbuhan. Kornevin, heteroauxin menyumbang kepada pembentukan aktif dan pertumbuhan akar dan, akibatnya, kelangsungan hidup tumbuh-tumbuhan yang cepat semasa pemindahan dan pembiakan. Atlet menghalang pertumbuhan anak benih yang terlalu banyak, dan Ovari dan Gibbersib mencegah jatuhnya bunga, ovari dan buah tomato, lada, dan terung. Epin-extra, Zircon dan Novosil meningkatkan daya tahan penyakit, mempercepat pertumbuhan akar dan pematangan buah. Tertakluk kepada arahan (kepekatan, dos, dan kaedah penggunaan yang diperlukan), pengatur pertumbuhan membolehkan anda mendapatkan hasil maksimum dan tidak membahayakan alam.

Benih untuk benih tanah terbuka disemai pada kedua puluh Mac - awal April, tetapi tidak lewat dari 5-10 April. Lebih senang ditaburkan di dalam laci kecil. Tanah yang sudah siap, terdiri dari bagian yang sama dari tanah rumput, humus dan gambut dengan penambahan campuran dua sudu wagon station Kemira dan satu gelas abu, dituangkan ke dalam kotak, permukaannya diratakan dan disiram. Benih yang disemai ditanam hingga kedalaman 1 cm.Pada suhu 20-25 darjah Celsius, anak benih muncul pada hari ke-4-6. Selepas kemunculan anak benih, suhu dikurangkan pada siang hari hingga 17-18 darjah, pada waktu malam hingga 13-15 darjah, tetapi kotak harus berada di tempat yang terang, sekurang-kurangnya 16 jam sehari. Dalam cuaca cerah, ini dapat dicapai dengan pencahayaan pagi dan petang, dan pada hari mendung lampu tidak padam selama 16 jam. Anak benih harus disiram dengan air suam melalui saringan halus dan rejim suhu mesti dipatuhi dengan ketat. Dengan kelembapan relatif rendah di dalam bilik di mana anak benih ditanam, anda perlu memasang pelembap udara, membuka tingkap dengan kerap dalam cuaca baik atau sentiasa menggunakan tuala basah pada bateri. Dengan munculnya risalah sejati pertama, anak benih ditipis pada jarak 2-3 cm antara satu sama lain. Selepas penampilan daun ini, pembalut daun dapat dilakukan dengan larutan campuran baja yang lemah dengan kompleks baja mikronutrien yang diperlukan sebulan sekali. Untuk menyediakan salah satu penyelesaiannya, 4 g sulfat mangan dan 2 g sulfat tembaga, asid borik dan sulfat zink diambil setiap 10 liter air. Secara berasingan, 25 g sitrat besi dilarutkan dalam 1 liter air, dan 10 ml besi terlarut dituangkan ke dalam 10 liter larutan yang disiapkan. Penyemprotan dilakukan pada waktu petang atau dalam cuaca mendung untuk mengelakkan luka bakar daun. Pada masa yang sama, anda boleh menambahkan antara barisan abu kayu pada kadar 40-50 g setiap 1 sq. meter. dan melonggarkan tanah. Sekiranya penyebaran anak benih yang kuat, perlu menambahkan tanah ke daun yang paling banyak kotiledon. Melepasi tanah menyebabkan pembentukan akar baru, yang terpelihara dengan baik semasa pemindahan.

10-12 hari selepas penggunaan abu, anak benih harus diberi makan dengan larutan baja mineral yang lemah. 5-8 g ammonium nitrat, 10-15 g superfosfat dan 5-8 g garam kalium setiap 1 km persegi dilarutkan dalam 10 l air. meter menghabiskan 5 l larutan.

Dalam fasa tiga atau empat daun sejati, anak benih menyelam ke dalam pasu dengan diameter 10 cm, atau ke dalam kaset laci dengan dinding sisi yang dapat ditanggalkan, atau ke dalam beg susu, serta ke rumah hijau atau rumah hijau untuk penanaman lebih lanjut. Anak benih yang ditaburkan segera disiram pada suhu bilik dan dalam cuaca cerah. teduh, suhu udara tidak boleh melebihi 13-18 darjah. Pada masa akan datang, suhu udara harus dikekalkan pada suhu 18-25 darjah pada siang hari dan 12-15 pada waktu malam.

Anak benih memerlukan penyiraman yang banyak, tetapi anak benih tidak tahan dengan kelembapan yang tinggi, jadi anda memerlukan pengudaraan di tempat yang lebih baik. Untuk menjaga anak benih, perlu memerhatikan rejim suhu, melonggarkan tanah di antara baris, menambah tanah jika perlu dan memberi makan secara berkala (setiap 10-15 hari) (campuran 20 g nitroammophoska dan 1 sudu abu atau 20-30 g baja Kemir pada 10 liter air). Untuk setiap tanaman menghabiskan 100-150 ml larutan. Dua kali - dalam fasa 2 daun dan sebelum menanam - disarankan memberi makan anak benih dengan kalsium nitrat (20-30 g per 10 liter air).

Sebelum menanam, anak benih dikeraskan. 10-12 hari sebelum menanam, kurangkan penyiraman, turunkan suhu secara beransur-ansur. Sekiranya anak benih ditanam di dalam bilik, mereka membiasakannya dengan sinar matahari, membawanya ke balkoni terlebih dahulu selama satu jam, dan kemudian untuk waktu yang lebih lama.

Anak benih jenis tomato awal ditanam pada fasa 1-2 sikat bunga, tengah dan akhir - dalam fasa daun 6-7. Waktu optimum untuk menanam tomato di tanah terbuka adalah 25 Mei - 5 Jun (di wilayah utara Wilayah Non-Chernozem - dari 5 hingga 18 Jun), ketika embun beku dan udara menghangat hingga 14-15 darjah pada waktu petang, dan tanah mencapai 10-12. Di wilayah selatan, tempoh pendaratan adalah 2-3 minggu sebelumnya. Varieti pematangan awal di tanah terbuka ditanam mengikut skema 30x40, 40x40, 50x30; pertengahan musim - mengikut skema 70x35, 60x40 dan 50x50. Varietas dan hibrida yang tidak tentu dengan pertumbuhan batang utama yang berterusan memerlukan kawasan makan yang besar, menanamnya dengan jarak baris 130 cm, jarak berturut-turut hingga 90 cm. menanam tanaman di tanah. Kemudian, 10-15 hari setelah penanaman, mereka menambahkan tanah ke dalam alur di antara tanaman dengan tanah dari bahagian tanah dan humus yang sama rata atau campuran gambut. Penambahan kedua dilakukan 12-18 hari setelah yang pertama, di mana gambut mendominasi (60% gambut dan 40% tanah sod). 60-80 g kapur ditambahkan ke dalam baldi campuran dan dicampur dengan teliti. Penentu dengan pertumbuhan terhad batang utama apabila dibentuk menjadi satu batang berkembang dengan baik dan berbuah dengan penanaman yang menebal (6-10 tanaman per 1 meter persegi), dua atau tiga batang - lebih jarang (4-6 tanaman per 1 meter persegi).

Semasa menanam anak benih di dalam tanah, akar ditutup dengan tanah hingga daun kotiledon. Batang anak benih yang ditumbuhi, dibebaskan dari daun, dikebumikan 1/2 atau 3/4 panjang dalam posisi berbaring 10-12 cm (tidak lebih), maka akarnya terbentuk di sepanjang batang yang dibentangkan. Selepas beberapa hari, bahagian atas tanaman tidak terikat dan diikat pada dawai yang diregangkan, secara mendatar atau menegak. Setelah menanam, tanaman disiram dengan banyak di bawah akarnya. Tanah berat di sekitar akarnya disalut dengan gambut atau pasir. Pada hari-hari pertama setelah penanaman, tanaman di tanah terbuka ditutup dengan penutup kertas atau filem untuk malam atau tempat perlindungan bingkai bingkai dibuat. Sebelum pembentukan buah-buahan secara besar-besaran, tanaman disiram dengan sederhana. Penyiraman yang kerap memadatkan tanah, memperburuk rezim udaranya, yang memudaratkan sistem akar. Kelembapan berlebihan dengan kekurangan panas meningkatkan pertumbuhan pucuk dan daun dan melambatkan pembentukan dan pematangan buah. Penyiraman di tanah terbuka dilakukan tidak lebih dari sekali setiap 5-7 hari, di rumah hijau dan rumah hijau - setelah 2-3 hari. Sebelum berbunga, dengan penampilan ovari dan pada permulaan pematangan buah, penyiraman adalah wajib. Ia dituangkan dengan air yang dipanaskan di bawah sinar matahari, menambahkan 2 g kalium permanganat dan segelas abu ke dalam baldi air. Semasa berbunga, tanaman dapat diobati dengan pisau cukur borik dan asam succinic.Dalam baris dan baris, tanah dilonggarkan beberapa kali selama musim panas, terutama setelah hujan dan menyiram. Semasa musim panas, tomato diberi makan beberapa kali dengan baja organik dan mineral. Biasanya, pemakaian top pertama dilakukan 10-12 hari selepas tanaman ditanam di tanah. Pada baldi larutan mullein (1: 8) tambahkan 15-20 g superfosfat. Satu baldi larutan dibelanjakan untuk 10-12 tanaman. Pemberian makan kedua dan ketiga (dengan selang waktu 10-15 hari) dapat dilakukan dengan baja mineral kering untuk melonggarkan dan mengunyah. 15-20 g superfosfat, 10-15 g garam kalium dan 8-12 g ammonium nitrat ditambahkan setiap 1 meter persegi kawasan.

Untuk merawat tomato, perhatian yang besar harus diberikan pada pembentukan semak - mencubit dan mencubit bahagian atas batang tepat pada masanya. Praktik telah menunjukkan bahawa di ladang terbuka tanaman tomato masak dapat diperoleh dengan membentuk semak di satu batang dengan 1-2 sikat. Menurut pengalaman banyak tukang kebun, mereka mencubit bahagian atas batang pada awal bulan Julai. Kelewatan secubit menunda pematangan buah. Stepsons dikeluarkan apabila panjangnya mencapai 4-5 cm, meninggalkan tunggul sepanjang 1 cm sehingga tidak lagi tumbuh.

Anda boleh menanam tomato di tanah terbuka di rabung dan lereng terlindung, menggunakan tempat perlindungan paling sederhana. Lubang digali di bawah permatang uap selebar 60-75 cm dan kedalaman 20-25 cm, di bawah rabung wap - sedalam 20-25 cm, selebar 25-30 cm. Lubang dimuat dengan bahan bakar bio (kotoran dipanaskan, dll.) Dan ditutup dengan bumi selama 18 -20 cm. Benih ditanam seperti di tanah biasa, dengan satu-satunya perbezaan ialah mereka mula menanam 15-20 hari lebih awal, iaitu pada pertengahan Mei. Topi dari kertas lut boleh berfungsi sebagai tempat perlindungan; ia tidak dikeluarkan dari tumbuh-tumbuhan dalam 20-25 hari. Saya menangis, tikar jerami, peti kayu digunakan terutamanya pada waktu malam dengan penyejukan yang kuat. Kini, pelbagai jenis filem banyak digunakan sebagai tempat perlindungan. Bingkai yang ditutup dengan filem dipasang sebaik sahaja menanam anak benih dan dibiarkan sepanjang masa pertumbuhan. Anak benih di bawah filem dapat ditanam pada awal Mei, dan tanaman tomat masak dapat diperoleh pada pertengahan bulan Juli. Penjagaan merangkumi penanaman tepat pada masanya, pembalut, penyiraman dan pembentukan semak.

Untuk mendapatkan tanaman tomato pada peringkat awal, rumah hijau yang dipanaskan musim sejuk dan rumah hijau yang hangat menggunakan biofuel digunakan. Di rumah hijau kaca yang dipanaskan, tomato boleh ditanam di tempat tetap pada akhir Februari. Dalam kes ini, anak benih boleh ditanam hanya di bawah cahaya. Dalam keadaan cahaya, tanaman tumbuh lebih cepat daripada dalam keadaan normal, dan dapat siap ditanam dalam 40-45 hari. Oleh itu, benih untuk anak benih disemai pada awal Januari.

Tanpa penggunaan pencahayaan buatan, penanaman tomato untuk anak benih bermula pada pertengahan Januari. Tumbuhan akan siap ditanam di tempat kekal di rumah hijau yang dipanaskan pada pertengahan Mac.

Pendaratan di rumah hijau yang hangat dengan biofuel dilakukan pada akhir Mac - awal April. Ini bermaksud bahawa benih untuk benih tomato perlu disemai pada awal Februari.

Anak benih ditanam di rumah hijau filem dengan pemanasan biologi pada akhir April - awal Mei. Dalam kes ini, anak benih ditanam dari 25 Februari-10 Mac hingga 25 April-10 Mei.

Anak benih tomato ditanam di rumah hijau dan rumah hijau apabila rejim suhu termal tertentu ditetapkan di dalamnya (18-20 darjah)

Di rumah hijau awal, potongan yang telah disiapkan pada musim gugur dibersihkan dari salji dan diisi dengan biofuel panas. Kemudian, tanah yang disiapkan dari musim panas dituangkan dengan lapisan 15-18 cm. Tanah boleh terdiri daripada campuran tanah liat berumput dengan humus (1: 1). Pada campuran padu 1 m, ada baiknya menambahkan 3-5 kg ​​abu dan 0,5-0,7 kg ammonium nitrat. Tanah boleh terdiri dari gambut (60%), tanah rumput (20%) dan humus (20%), setiap 1 meter padu campuran ini adalah baik untuk menambahkan 1-1,5 kg kalium klorida, 3-4 kg superfosfat dan 1 kg amonium nitrat. Untuk meneutralkan gambut, tambahkan 1 kubik 3-5 kg ​​kapur setiap 1 meter. Komponen bercampur dengan teliti.

Di rumah hijau filem musim bunga, rabung wap disediakan, mereka menggali dowel dengan kedalaman 30-35 cm dan lebar 70-80 cm, mengisinya dengan biofuel panas, di atasnya mereka menuangkannya, disediakan mengikut resipi sebelumnya, dengan lapisan 15-18 cm.

Tomato telah ditanam di rumah hijau yang hangat dengan pemanasan biologi sejak pertengahan Mac, ditutup dengan hati-hati dengan bingkai kaca, dan dalam cuaca mendung dan pada waktu malam, selain itu dilindungi dengan tikar jerami, tikar tikar, dll. Di bawah satu bingkai (160x180cm persegi) varietas tinggi terbentuk dalam dua batang dengan 2-3 sikat pada setiap, 8-12 tanaman ditanam.

Varieti tomato yang tumbuh rendah dapat ditanam di bawah kerangka tanaman 20-24, sementara semak dibentuk menjadi satu batang, meninggalkan 1-2 sikat di atasnya. Ini memungkinkan untuk memperoleh buah masak 8-10 hari lebih awal daripada ketika menanam jarang dengan sebilangan besar sikat.

Telaga yang disiapkan untuk penanaman ditumpahkan dengan larutan kalium permanganat (5 g per 10 l air) pada kadar 0,8-1 l per telaga. Anak benih ditanam dengan memperdalam tanaman pada 2-3 daun, setelah mengeluarkannya. Anak benih yang ditanam ditanam secara serong, tertidur? atau? batang, yang menyumbang kepada pembentukan akar baru pada batang. Sekiranya cuaca cerah, tikar tidak dikeluarkan dari bingkai selama 3-4 hari, tetapi anda perlu memantau suhunya, tidak membiarkannya naik dan mengukus tanaman, suhu terbaik dalam 4-6 hari pertama ialah 12-15 darjah.

Di rumah hijau yang dipanaskan, penanaman besar-besaran bermula pada pertengahan Mac. Tumbuhan ditanam di rak, meletakkan dalam dua baris sepanjang panjang rumah hijau, jarak antara baris adalah 50-60 cm. Tumbuhan varieti tinggi ditanam pada jarak 35-40 cm berturut-turut. Mereka dibentuk menjadi satu batang, meninggalkan 5-7 berus pada tanaman. Varietas masak yang lebih rendah dan lebih awal ditanam berturut-turut pada jarak 25-30cm. Belukar dibentuk menjadi satu batang, meninggalkan 5-7 berus di atasnya..

Tomato ditanam di rumah hijau filem dengan pemanasan biologi pada akhir April dan awal Mei. Mereka ditanam di rabung dalam dua baris membujur dengan jarak baris 60 cm. Varietas tinggi berturut-turut diletakkan pada jarak 35-40 cm, dan yang tumbuh rendah - pada 25-30. Tumbuhan terbentuk dalam satu batang

Sebelum menanam buah, suhu udara di rumah hijau dan rumah hijau mestilah 18-22 darjah, dan dari saat berbuah 20-28 darjah. Pada waktu malam, ia harus dikurangkan hingga 13-15 darjah. Kelembapan tidak boleh melebihi 60-70%, yang dicapai dengan pengudaraan di tempat secara menyeluruh, terutama selepas pengairan. Kelembapan yang tinggi menyebabkan pendebungaan bunga yang buruk, dan juga menyumbang kepada penyebaran penyakit. Penyiraman paling baik dilakukan pada alur antara tanaman, tanpa membasahi daun. Pengeringan tanah selama tempoh pembentukan buah tidak dapat diterima.

Semasa penanaman tomato, mereka diberi makan beberapa kali. Pemberian makanan pertama dilakukan 10-12 hari setelah menanam benih dengan buburan (1: 5) atau kotoran burung (1:12), menghabiskan 1 liter per tanaman di bawah akar. 30-40 g abu kayu dan 20-30 g superfosfat dapat ditambahkan ke baldi larutan.

Sekiranya tidak ada baja organik, maka pembalut atas pertama setelah penanaman tanaman diberikan pada kadar 15 g ammonium nitrat, 50 g superfosfat, 10 g kalium klorida per 10 l air. Pembalut bahagian atas kedua sebelum pembentukan ovari pada 10 l air - 30 g ammonium nitrat, 80 g superfosfat dan 25 g kalium klorida. Semasa berbuah, 40 g ammonium nitrat dan superfosfat, kalium klorida - 30 g setiap 10 l air diambil untuk diberi makan. 10 liter larutan dibelanjakan untuk 15-20 tanaman. Pemakaian topi daun dengan larutan mikronutrien yang lemah mempunyai pengaruh besar terhadap pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Resipi untuk salah satu penyelesaian untuk makan foliar yang dijelaskan di atas. Semasa penanaman tomato, tanaman dibiakkan beberapa kali dan ditaburkan 2 kali dengan campuran tanah rumput dengan humus dan gambut, yang menyumbang kepada pembentukan sistem akar baru dan pertumbuhan tanaman yang lebih baik..

Titik penting ialah pembentukan semak. Semasa kultur, semua anak tiri dikeluarkan ke dalam satu batang, dan batang utamanya dicubit di bahagian atas, meninggalkan 2-3 helai di atas sikat terakhir. Dalam kes pembentukan tanaman dalam dua batang, selain tunas utama, mereka meninggalkan satu anak tiri dari bawah sikat pertama dan menjalankannya secara serentak dengan pucuk utama, melepaskan semua tunas sisi pada kedua batang.

Pasynkovka mesti dilakukan tepat pada waktunya, sementara panjang anak tangga tidak melebihi 4-5 cm, sambil meninggalkan bulu 0,5-1 cm. Kelewatan dengan mencubit mengurangkan hasil dan menunda pematangan buah. Dengan penanaman awal tomat, ketika bunga mulai gugur dalam keadaan pencahayaan tanaman yang kurang baik, penyemburan dari senapang semburan atau mencelupkan bunga dan tunas separuh mekar dalam larutan perangsang pertumbuhan memberikan hasil yang baik. Untuk pendebungaan bunga yang lebih baik, perlu menggoncang tanaman setiap hari pada waktu petang.

Pematangan tomato berlaku bergantung pada masa penaburan, ciri-ciri varietas, kaedah membentuk semak dan merawat tanaman. Dengan penanaman awal di tanah tertutup, tomato dapat diperoleh pada awal bulan Jun. Tomato dituai semasa matang, lebih baik dalam kematangan blanch (sedikit kecoklatan), yang mempercepat pematangan tomato hijau yang tinggal di tanaman. Pengumpulan terakhir dari semua buah-buahan harus dilakukan pada pertengahan bulan Ogos, kerana kemudian larut malam muncul pada tomato. Dalam cuaca panas dan hujan, mereka harus dibersihkan lebih awal. Buah-buahan harus dikeluarkan tanpa tangkai dan diletakkan dengan teliti di dalam bekas. Sekiranya cuaca lembap, mereka dikeringkan, tetapi tidak disapu, agar tidak menyumbang kepada pemindahan penyakit. Dosis cepat pada suhu 20-25 darjah di kawasan yang hangat, kering dan berventilasi. Cahaya tidak mempengaruhi kelajuan pematangan. Buah-buahan merah dan bercabang boleh disimpan selama satu setengah bulan pada suhu positif rendah. Untuk penyimpanan, buah-buahan diletakkan dalam 2-3 baris dalam kotak rendah, kotak kadbod atau bakul, berlapis dengan jerami kering, habuk papan, lumut, kertas.


PENYAKIT DAN Hama

Tumbuhan tomato mempunyai penyakit dan perosak yang cukup sehingga dapat memusnahkan tanaman.

Penyakit yang paling berbahaya adalah penyakit barah. Penipuannya terletak pada kenyataan bahawa terdapat sedikit bintik coklat pada daun dan batangnya, dan ketika bintik-bintik subkutan dijumpai pada buah-buahan hijau atau masak, sebahagian besar tanaman sudah mati: buahnya sangat lembut dan busuk. Sebagai peraturan, hawar lambat bermula pada kentang, jadi jarak tanaman dua malam ini sangat tidak diingini. Daripada langkah pencegahan, pertama sekali, perlu memerhatikan penggantian tanaman yang betul, kembali ke tempat sebelumnya menanam tomato setelah 3-4 tahun. Cuba tanam varietas, tanamannya berhasil matang sebelum bermulanya malam yang sejuk dan cuaca hujan, masa penyebaran jangkitan secara besar-besaran. Sebelum menyemai, benih disimpan dalam larutan kalium permanganat 1% selama 20 minit, mencuci, selama sehari mereka dimasukkan ke dalam larutan asid borik (0,5 g per 1 liter air) atau dalam larutan abu (2 sudu besar. Sudu abu per 1 liter air, bersikeras sehari, kacau sekali-sekala ) Air tanaman di bawah akar sehingga daun dan buah-buahan basah mungkin. Sekitar awal bulan Julai, ada baiknya melakukan rawatan pencegahan tanaman dengan emulsi tembaga-sabun (20 g vitriol dan 200 g sabun dalam 10 liter air). Rawatan semula dijalankan sekiranya ancaman penyakit itu nyata. Tanaman pemprosesan dapat dilakukan dan penyerapan bawang putih. Untuk melakukan ini, tuangkan 100 g daun dan anak panah atau 50 g cengkih bawang putih cincang selama dua hari dengan satu liter air dalam balang tertutup, saring dan cairkan dalam 10 l air. Mulakan semburan pada tanda pertama penyakit. Rawatan diulang selepas 5 hari sekurang-kurangnya 3 kali.

Bintik coklat merosakkan daun tomato paling kerap pada awal berbuah dan muncul sebagai bintik kekuningan di bahagian atas daun, lapisan baldu putih terbentuk di bahagian bawah, yang secara beransur-ansur berubah menjadi coklat. Ia tidak banyak mendatangkan bahaya pada buah. Tetapi daunnya cepat meringkuk dan kering, tanamannya mati. Menyumbang kepada perkembangan penyakit peningkatan kelembapan dan suhu udara. Pada tanda-tanda penyakit yang pertama, tanaman disembur dengan larutan cecair Bordeaux 0,5-0,75% 3-4 kali pada selang 10 hari dan tembaga kloroksida (40-50 g per 10 l air).

Vertex reput merosakkan buah-buahan tomato, bintik coklat kering kering muncul di bahagian atas buah, yang secara beransur-ansur meningkat, kadang-kadang menangkap separuh buah. Penyebab penyakit ini adalah suhu udara tinggi dan kekeringan tanah. Adalah perlu untuk menetapkan rejim yang betul untuk penjagaan tomato.

Blackleg - penyakit ini paling sering dijumpai di rumah hijau dan rumah hijau semasa penanaman anak benih, terutamanya disebabkan oleh gangguan dalam teknologi pertanian dan pengudaraan yang lemah di tempat tertutup. Leher akar (bahagian bawah batang) menghitam, menjadi nipis dan busuk. Untuk melindungi anak benih dari penyakit ini, 50% TMTD digunakan pada tanah pada kadar 30-40 g per 1 meter persegi. Perlindungan terhadap penyakit ini adalah penyiraman sederhana, pengudaraan yang baik dan suhu rendah. Pasir yang baik mengeringkan tanah bersih, ditaburkan di bawah anak benih dengan lapisan 1-1.5 cm.
Daripada perosak, sudu dan siput telanjang paling berbahaya bagi tomato. Sendok dewasa adalah rama-rama malam, betina bertelur di batang dan tangkai tumbuhan. Dari bulan Mei - Jun, ulat muncul dari dalamnya dan segera meresap ke dalam batang dan tangkai daun, di mana saluran membujur dimakan, dan tumbuhan itu mati. Untuk memerangi perosak, mereka disembur dengan infus dan decoctions dope dan burdock. Diproses semasa penerbangan rama-rama dan permulaan penetasan ulat tiga kali dengan selang 6-8 hari. Merebus kayu cacing dirawat dua kali selepas 7 hari, setelah dua hari ulat mati.

Siput telanjang menjalani gaya hidup pada waktu malam, bersembunyi di siang hari di bawah pelbagai tempat perlindungan. Mereka menyebabkan kerosakan besar pada tomato dengan memakan bahagian daun dan buah-buahan. Salah satu cara untuk mengatasi slug adalah dengan menangkap. Untuk melakukan ini, kain basah, beg, kepingan filem, papan lapis, dll. Dibasahi di antara baris, pada waktu petang atau subuh, slug yang tersembunyi dikeluarkan dan dihancurkan. Di sekitar petak dengan tomato, dalam dua atau tiga baris (15 cm antara satu sama lain), kapur nipis, superfosfat, serbuk mustard (30 g / meter persegi) atau campuran abu dengan peluntur (4: 1) ditaburkan. Pada waktu pagi dan petang, tanaman dapat diserbuki dengan superfosfat (20g / m2) atau disiram dengan larutan garam kalium 10%. Di sekitar petak, rumput dipotong dan disembur dengan larutan tembaga sulfat. Adalah mustahak untuk menyiangi rumpai..

Kaedah aplikasi:

sediakan larutan nutrien dengan mengaduk 10 gram ArganiQ (10-12 cm ketika diperah) dalam 0,5 liter air, dan tuangkan tanaman dengan larutan yang telah disediakan seperti penyiraman biasa..

Untuk hasil terbaik, kami mengesyorkan:

  • semasa menyediakan larutan nutrien, gunakan air suhu bilik;
  • selepas menyiram tanaman melakukan pelonggaran tanah.

    Tempoh tumbuh-tumbuhan - apa itu?

    Walaupun terdapat persamaan namanya, musim tumbuh dan musim tumbuh adalah konsep yang sama sekali berbeza. Istilah kedua mencirikan jangka masa perkembangan spesies tumbuhan atau jenisnya dan merupakan konsep biologi yang menentukan tempoh dari semaian hingga pematangan penuh. Ini menentukan kategori budaya tanaman. Ini mungkin terlambat, pertengahan musim dan, dengan demikian, lebih awal. Cukup berbeza adalah musim yang semakin meningkat. Apa itu dan apa yang dicirikan oleh prosesnya akan dibincangkan di bawah.

    Apa itu proses?

    Di bawah periode tumbuh-tumbuhan, mereka bermaksud selang waktu tertentu dalam setahun, di mana budaya berkembang dan tumbuh di wilayah tertentu dengan ciri iklimnya sendiri. Secara umum, musim yang semakin meningkat - apa itu? Konsep meteorologi yang berlaku untuk semua tanaman yang tumbuh di kawasan tertentu..

    Tukang kebun yang berpengalaman, dan juga tukang kebun, mula menuai sehingga benih matang. Dalam beberapa kes, bahkan sebelum tempoh berbuah bermula. Atas sebab ini, mereka memanggil masa dari awal pertumbuhan hingga menuai. Hanya diperlukan dua parameter waktu untuk menentukan musim menanam tomato, timun dan banyak tanaman lain yang menghasilkan buah beberapa kali dalam setahun. Ini adalah masa penuaian pertama dan terakhir.

    ciri-ciri

    Bergantung pada ciri-ciri jenis tanaman dan perubahan faktor persekitaran, musim tanam juga berubah-ubah. Bahawa ini adalah kuantiti berubah, hanya sedikit yang tahu. Masa proses boleh berbeza-beza dari beberapa hari hingga beberapa bulan. Sebagai contoh, jika tanaman tanaman tertentu tidak memiliki sinar matahari, maka musim tanam akan meningkat dua atau tiga. Bahkan tukang kebun pemula dapat mengatakan bahawa ini bertentangan dengan keadaan yang serupa dalam keadaan pertumbuhan yang optimum. Vegetasi berkadar langsung dengan pertumbuhan dan perkembangan tanaman, yang terjadi pada organisma mana pun pada masa yang sama. Mereka saling berkaitan secara berterusan, tetapi dalam beberapa kes berbeza dalam kelajuan proses dan intensitasnya.

    Anda boleh mengawal tempoh tumbuh-tumbuhan di tumbuh-tumbuhan. Apakah maksudnya? Tahap proses dapat diperlambat atau, sebaliknya, dipercepat, menciptakan keadaan ideal untuk pertumbuhan budaya yang menguntungkan, kerana persekitaran sangat mempengaruhi keturunan.

    Kawalan proses

    Adalah sangat penting untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk pertumbuhan aktif dan pertumbuhan pesat tanaman sayur-sayuran atau buah-buahan, yang tahunan. Ini dapat memberikan yang berikut:

    • pertumbuhan buah yang sangat baik;
    • peningkatan alat asimilasi;
    • banyak dan berbuah awal.

    Sekiranya anda menghentikan musim menanam timun atau tomato, anda boleh mendapatkan hasil panen yang baik. Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan bahawa ini akan mempengaruhi buah dengan ketara, iaitu, semua buah tidak akan matang sepenuhnya.

    Terdapat situasi dan sebaliknya. Untuk mendapatkan tanaman tanaman akar atau batang, perlu memperlahankan buah dan meningkatkan kadar pertumbuhan kerana kehilangan kualiti makanan dan kasar pada bahagian tanaman yang dipertimbangkan setelah munculnya peduncles. Oleh kerana itu, di antara musim yang semakin meningkat, tanaman ibu dari tanaman berusia dua tahun disimpan di dalam bilik dengan keadaan suhu yang sejuk. Ini mewujudkan keadaan yang ideal untuk mengaktifkan proses peralihan ke pembungaan (pertumbuhan ditindas secara serentak). Keadaan penyimpanan sayur-sayuran adalah optimum sekiranya terdapat kelewatan dalam pertumbuhan dan perkembangan. Memiliki pengetahuan ini dalam penanaman sayur, anda dapat mengawal secara bebas, misalnya musim timun yang sedang tumbuh. Apa yang diberikannya? Tuai yang kaya dengan buah-buahan yang sangat baik..

    Perkembangan sayur-sayuran

    Perkembangan dan pertumbuhan tanaman seperti kentang, tomato atau kubis harus berlaku secara intensif dan serentak mungkin. Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai pokok plum, pokok pir. Ini menyumbang kepada pembuahan dan penambahan peralatan asimilasi yang banyak. Menangguhkan musim penanaman untuk timun atau tomato akan memungkinkan untuk mendapatkan tanaman yang enak. Pada masa yang sama, ini akan mempengaruhi proses berbuah (pematangan semua buah yang tidak rata). Pada contoh tomato: kategori (gred) sayur menentukan tempoh tumbuh-tumbuhan tomato. Apa maksudnya? Tomato dibahagikan kepada:

    • lewat;
    • awal
    • pematangan awal;
    • lewat lewat;
    • pertengahan musim.

    Tempoh pematangan adalah dari 60 hingga 70 hari, awal 75 hingga 90, pertengahan masak dari 85 hingga 105, pertengahan akhir dari 105 hingga 120, lewat - kira-kira 130 hari.

    Musim menanam timun, kentang dan kubis

    Timun masak awal matang dalam 90-100 hari, akhir musim tumbuh hingga 115. Pembentukan tunas di pokok buah-buahan yang menghasilkan buah memakan masa sekitar 90 hari, dan tunas bunga diletakkan sepenuhnya tahun depan pada musim semi.

    Dari sudut pandang berbuah yang baik, tempoh tumbuh-tumbuhan kentang adalah penting bagi tukang kebun. Apa bergantung dan parameter apa? Pertama, waktunya bergantung pada ragamnya, seperti halnya tomato dan timun. Kedua, syarat untuk menanam tanaman memberi kesan yang besar. Rata-rata, jangka masa tersebut berlangsung dari 80 hingga 150 hari. Varieti kubis mengikut kematangan dibahagikan kepada awal, tengah dan akhir. Tempoh tumbuh-tumbuhan yang pertama mungkin memakan waktu 3 bulan, dan varieti yang matang - sekitar enam bulan.

    Pertumbuhan lebih pantas

    Penjagaan tanaman dan pelbagai aktiviti agroteknik jatuh pada fenofas pengembangan budaya. Sebilangan besar semak yang berbuah atau beri tumbuh dan berkembang kerana bahan plastik terdapat di dalam sistem akar dan bahagiannya di atas tanah. Bahan ini adalah hasil pengumpulan sejak setahun yang lalu, tetapi bukan komponen yang terdapat di dalam tanah.

    Dalam kes di mana kultur tanaman tidak mengumpulkan jumlah nutrien yang diperlukan, buah berkala tidak dapat dihindari kerana kekurangan kekuatan dalam menanam tunas untuk mendapatkan hasil panen yang baik tahun depan. Untuk menstabilkan kemampuan berbuah, serta pertumbuhan tanaman, diperlukan tanaman untuk memberi nutrien pada musim gugur. Untuk tujuan ini, baja dengan kandungan unsur yang diperlukan, nitrogen, banyak digunakan. Pada peringkat awal musim tanam, mereka akan menyumbang kepada pembentukan tunas, yang mana dalam setahun anda dapat memperoleh hasil panen yang sangat baik.

    Makan tomato dengan daun

    Untuk memastikan hasil tomato berkualiti tinggi, penjagaan penanaman perlu dilakukan dengan betul. Salah satu komponennya adalah memberi makan daun tomato pada musim tanam mereka. Inti dari operasi ini adalah menggunakan larutan cair dari mineral atau produk organik ke bahagian tumbuhan hijau yang tumbuh-tumbuhan.

    Gaun topi daun telah menjadikan dirinya sebagai alat yang cepat dan berkesan untuk menyediakan nutrien kepada tanaman. Pada masa yang sama, nutrien diserap oleh tumbuhan bukan melalui sistem akar, tetapi melalui daun dan batang.

    Mengapa pakaian topi daun berguna apabila diperlukan?

    Seperti yang anda ketahui, tanaman mampu menyerap nutrien bukan hanya melalui akar, tetapi juga dapat menyerap nutrien dari daun. Pada tomato, kemampuan ini cukup berkembang..

    Berpakaian atas daun, dalam ertikata, berfungsi sebagai ambulans untuk tanaman. Dalam kes ini, makanan siap segera jatuh pada daun, cepat diserap, dan untuk ini anda tidak perlu menunggu sehingga bateri dengan air masuk ke lapisan akar tanah dan akar tanaman menyerapnya.

    Sebilangan tukang kebun percaya bahawa penyemburan pada daun dengan larutan baja hanya diperlukan semasa fasa berbunga atau semasa berbuah. Tetapi ini tidak berlaku, tomato tumbuh dan berkembang dengan baik, ketika sepanjang musim tumbuh, penggantian pembalut daun dengan akar berlaku.

    Sebagai tambahan kepada kelajuan asimilasi nutrien, pemakanan daun tomato mempunyai kelebihan berikut:

    • bahagian vegetatif tumbuh dengan baik;
    • peningkatan imuniti tomato terhadap penyakit dan keadaan pertumbuhan yang buruk;
    • menyumbang kepada penampilan sebilangan besar ovari, yang memberi kesan positif kepada hasil;
    • penggunaan baja yang rendah berbanding kaedah akar;
    • pemakaian daun foliar lebih efektif dari segi penanaman akar, kerana kurang penggunaan baja;
    • kaedah ini memerlukan lebih sedikit tenaga kerja dan masa jika dibandingkan dengan pemakaian top root;
    • kemungkinan menggunakan baja kompleks, serta ubat organik dan ubat tradisional.

    Walau bagaimanapun, kaedah aplikasi ini mempunyai kekurangannya:

    • Jangan gunakan larutan baja dengan peningkatan kepekatan, kerana ini boleh menyebabkan luka bakar daun;
    • untuk berpakaian atas daun perlu menggunakan air tanpa klorin.

    Bagaimana menjalankan prosedur dengan betul, apa yang tidak dapat dilakukan

    Pemakaian topi daun tidak kurang penting untuk tomato daripada menyiram. Untuk pelaksanaannya, larutan nutrien digunakan yang disembur ke daun tanaman..

    Melakukan pemakaian topi dedaunan dibenarkan dalam kes berikut:

    • jika komposisi tanah mempunyai tindak balas asid;
    • sekiranya tomato tumbuh di tanah dengan komposisi mekanikal yang berat, mempunyai kebolehtelapan yang lemah;
    • tumbuhan mengalami kekurangan nutrien tertentu;
    • pada awal fasa pemula dan semasa berbunga;
    • jika, semasa pemindahan benih tomato, sistem akarnya rosak;
    • dengan permulaan gejala awal penyakit tomato;
    • dengan peningkatan kelembapan tanah.

    Pemakaian tomat dengan daun foli dilakukan dengan cara penyemburan. Untuk melaksanakan kerja, perlu menyediakan alat yang diperlukan, penyembur apa pun, bekas untuk mencairkan ubat dengan air dan bahan pembaja..

    Kemudian kami melakukan tindakan mengikut algoritma berikut:

    • dengan penampilan tomato, dengan mengambil kira fasa perkembangannya, kita menentukan bagaimana dan dengan apa kita akan memberi makan tanaman;
    • kami menjalankan kerja penyediaan larutan nutrien untuk memberi makan, jika perlu, memaksanya;
    • kami memproses tomato pada awal pagi dan larut malam, serta pada hari yang mendung, untuk mengurangkan penyejatan penyediaan yang digunakan dari daun dan batang;
    • semasa menyembur, kami memastikan bahawa semua daun tomato dibasahi dengan ubat di kedua-dua belah pihak.

    Di antara tukang kebun yang berpengalaman, ada pendapat bahawa semasa musim menanam tomato mereka harus melakukan sekurang-kurangnya 3 pembalut daun dalam fasa perkembangan tanaman berikut:

    • dalam fasa 2 daun benih tomato sebenar;
    • dalam proses berbunga;
    • dalam tempoh berbuah besar pada separuh kedua musim panas.

    Pada prinsipnya, penggunaan pemakaian topi daun pada tomato tidak terhad dengan cara apa pun, ia boleh dilakukan setiap 10 hari sepanjang musim tanam, bergantian dengan pemakaian akar atas.

    Formulasi yang paling biasa untuk pemakaian topi daun

    Tukang kebun, semasa menanam tomato, menggunakan penyelesaian berpakaian yang berbeza untuk pemakaian daun, kerana fase perkembangan budaya dan keperluannya untuk nutrien tertentu.

    Rawatan daun dijalankan dengan menggunakan baja dan ubat rumah. Berikut adalah formulasi yang paling biasa digunakan untuk memberi makan tomato.

    Penyelesaian Urea

    Urea mengandungi 46% nitrogen, tanpanya proses fotosintesis tidak mungkin dilakukan. Dengan kekurangan nitrogen, pertumbuhan tomato menjadi perlahan, daunnya menjadi kuning, buahnya tidak terikat dengan baik.

    Penyemburan dengan urea membantu peningkatan jisim vegetatif tanaman, menguatkan sistem akar dan memanjangkan tempoh berbuah. Butiran ubat larut dengan baik di dalam air. Tertakluk pada dos, larutan urea tidak menyebabkan luka bakar..

    Untuk menyediakan penyelesaian kerja, 50 g baja harus dilarutkan dalam baldi air. Jumlah ini akan mencukupi untuk menyemburkan tomato pada seratus buah tomato.

    Penyemburan uri sebaiknya dilakukan sebelum munculnya ovari buah. Dengan penggunaan selanjutnya, nitrogen dari baja akan diarahkan ke pertumbuhan tunas, dan bukan pada pemuatan buah.

    Asid borik

    Unsur surih seperti boron, yang terkandung dalam asid borik, mempunyai kesan yang baik terhadap proses pembungaan tomato dan, dengan jumlah boron yang mencukupi, ovari tidak pernah mandi.

    Dengan kelembapan yang tinggi, boron melindungi buah tomato daripada reput. Akhirnya, kerana boron, jumlah hasil tomato meningkat. Sepanjang musim, penyemburan tomato dengan boron dilakukan beberapa kali:

    • semasa tempoh tunas, sehingga tunas terbuka;
    • dengan berbunga besar tomato;
    • pada permulaan pematangan buah.

    Ia dibenarkan untuk melakukan rawatan keempat ketika daun kecil yang dijernihkan mendominasi pada tomato atau mereka berbunga dengan buruk. Untuk menyediakan larutan kerja, 1 g asid borik dilarutkan dalam 1 l air.

    Kalium monofosfat

    Daripada semua baja fosfat, kalium monofosfat adalah larut dalam air yang terbaik. Industri domestik menghasilkannya dalam bentuk kristal yang tidak mempunyai warna. Baja mineral ini mengandungi jumlah fosforus dan kalium yang seimbang, yang diperlukan untuk pertumbuhan normal tomato.

    Kalium monofosfat dikurniakan kelebihan berikut:

    • baja dapat diserap dengan cepat oleh tomato dan mempercepat proses metabolik;
    • ia boleh digunakan bersama dengan baja lain;
    • mustahil untuk berlebihan;
    • tiada kesan sampingan;
    • ubatnya baik untuk pencegahan penyakit kulat.

    Sepanjang musim, rawatan dengan baja ini dapat dilakukan dua kali:

    • sebelum fasa pemula;
    • dalam pembentukan buah-buahan secara besar-besaran.

    Semasa menyediakan penyelesaian, anda perlu melarutkan 2 g ubat dalam 1 liter air. Antara dua semburan sedemikian mestilah sekurang-kurangnya 15 hari.

    Kalsium nitrat

    Baja ini mengandungi dua makronutrien: nitrogen dan kalium. Dengan kalsium yang mencukupi, terdapat peningkatan penyerapan nitrogen. Kalsium sangat diperlukan untuk tomato yang tumbuh di tanah berasid. Dengan kekurangan kalsium, akarnya menderita terlebih dahulu dan imuniti tumbuhan menurun.

    Semasa musim tanam, dibenarkan melakukan beberapa rawatan dengan ubat ini:

    • 8 hari selepas pemindahan;
    • 12 hari selepas rawatan pertama;
    • semasa bertunang.

    Semasa menyediakan penyelesaian yang berfungsi, anda perlu mengetahui cara mencairkan kalsium nitrat. Untuk melakukan ini, larutkan 2 g baja dalam 1 liter air. Setelah dikacau, larutan siap digunakan..

    Memberi Makan Epin

    Epin adalah fitohormone dan agen anti-tekanan yang baik. Bahan ini menguatkan tumbuh-tumbuhan dan meningkatkan kemampuan mereka untuk menahan situasi yang tertekan, seperti:

    Penggunaan epin meningkatkan hasil tomato walaupun di tanah dengan kesuburan rendah. Rawatan pertama dengan epin harus dilakukan pada hari kedua, setelah menanam benih tomato di tempat tetap. Rawatan ini akan membantu anak benih berakar. Rawatan kedua dan ketiga dijalankan, masing-masing, dalam fasa pemula dan pada saat berbunga sikat pertama.

    Untuk menyediakan penyelesaian kerja, 6 tetes ubat harus dilarutkan dalam 1 liter air. Untuk memproses seperseratus tomato, anda memerlukan 3 l larutan ubat.

    Makanan Superfosfat

    Baja fosforus ini juga sering dipraktikkan untuk pemakaian daun tomato, tetapi untuk ini anda perlu mengetahui cara menyediakan ekstrak dari superfosfat dan menerapkannya dalam praktik.

    Penggunaan superfosfat untuk berpakaian atas menyumbang kepada:

    • peningkatan jumlah ovari;
    • pematangan buah yang lebih cepat;
    • Pencegahan ovari jatuh;
    • 1.5 kali peningkatan hasil.

    Ekstrak dari superfosfat disediakan seperti berikut:

    1. ambil 2 sudu besar. l produk hancur dan tuangkan 1 liter air panas;
    2. komposisi berkeras 26 jam;
    3. bahagian larutan yang terang dituangkan ke dalam baldi;
    4. tambah 1 tablet baja mikronutrien dan 1 sudu kecil. kalium sulfat;
    5. tambahkan air bersih ke baldi dan campurkan keseluruhan komposisi.

    Dimasak 10 liter. ekstrak superfosfat, dengan penambahan kalium dan unsur surih, akan cukup untuk menyemburkan 50 semak tomato dengan menyemburkan.

    Penggunaan ubat-ubatan rakyat untuk memberi makan

    Anda boleh mengisi tomato dengan elemen yang diperlukan dengan menggunakan ubat-ubatan rakyat. Tukang kebun memberi mereka pilihan kerana mereka benar-benar selamat dan mudah digunakan. Gaun tomato yang paling popular dengan larutan nutrien menggunakan abu, bawang putih, whey dan suntikan herba.

    Mortar berasaskan abu kayu

    Abu kayu mengandungi banyak kalium, magnesium dan nutrien lain. Penyelesaian nutrien disediakan mengikut algoritma berikut:

    • ambil 100 g abu kayu;
    • isi bahan dengan 10 liter air;
    • kami berkeras 24 jam;
    • tapis komposisi.

    Selepas manipulasi ini, penyelesaiannya siap digunakan. Penyemburan dengan komposisi ini paling baik dilakukan pada fasa berbunga tomato.

    Penting! Tomato berpakaian topi foliar sangat berkesan selepas penyejukan yang lama atau hujan lebat.

    Telah terbukti bahawa penyemburan abu tomato menghilangkan aphids dan thrips, dan juga meningkatkan daya tahan kultur terhadap cendawan serbuk.

    Penyelesaian whey

    Serum dari susu masam, selain kandungan nutrien, dalam komposisinya mempunyai mikroflora bermanfaat yang melindungi tomato dari penyakit kulat. Setelah diproses, sebuah filem kekal di daun, yang menjadi penghalang patogen.

    Untuk menyediakan larutan nutrien berdasarkan serum, anda mesti melakukan langkah-langkah berikut:

    • ambil 3 liter whey;
    • cairkan produk dengan jumlah air yang sama;
    • campurkan komposisi dengan teliti;
    • ketegangan.

    Untuk tujuan pencegahan, disyorkan untuk menyemburkan tomato dengan komposisi ini dari larut malam tiga kali sebulan, setiap 10 hari.

    Penyelesaian susu dengan iodin

    Untuk menyemburkan daun, anda boleh menggunakan komposisi bahan berikut:

    • susu segar - 4 l;
    • air bersih - 4 l;
    • iodin - 15 tetes.

    Komposisi pembajaan seperti itu akan memberi tomato perlindungan terhadap mikroflora berbahaya.

    Rawatan bawang putih

    Rawatan ini menepati tomato dengan fosforus, nitrogen dan kalium, dan juga melindungi penanaman dari penyakit larut malam.

    Untuk menyediakan penyelesaian kerja, lakukan perkara berikut:

    • ambil 100 g mentol atau daun bawang;
    • menghancurkan produk ke komponen kecil;
    • jisim yang dihasilkan dituangkan dengan 200 ml air;
    • menegaskan campuran selama 24 jam;
    • penapis;
    • infus yang dihasilkan dicairkan dalam 10 l air dan tambahkan 1 g kalium permanganat.

    Penyemburan pada fasa berbunga boleh dilakukan setiap 10 hari. Daripada bawang putih, anda boleh menggunakan infus jelatang, thistle atau dandelion.

    Semasa menjalankan pembalut daun, perlu diperhatikan perkadaran yang ditentukan agar tidak merosakkan tomato.

    Apa jenis hiasan topi daun yang digunakan pada peringkat perkembangan tomato yang berlainan

    Tomat pada setiap peringkat perkembangannya memerlukan sejumlah nutrien yang berbeza.

    1. Pada tahap awal pertumbuhan anak benih, nitrogen, yang terkandung dalam urea, lebih diperlukan.
    2. Asid Borik diperlukan untuk mengikat lebih baik..
    3. Dengan bermulanya fasa berbunga dan seterusnya untuk pembentukan dan pengisian buah - baja potash akan diperlukan.

    Berbunga semasa fasa berbunga

    Dalam tempoh ini, tomato mula mengambil lebih banyak nutrien daripada sebelumnya. Dengan kekurangan nutrien, tanaman membuang bunga dan buah. Untuk menghilangkan kemerosotan dalam diet, anda perlu menyemburkan tomato dengan larutan asid borik setiap 10 hari selama keseluruhan tempoh berbunga, dengan kadar 1 sendok teh ubat per 10 liter air.

    Untuk meningkatkan bilangan ovari dan pengisiannya yang cepat, anda perlu menyemburkan dengan larutan superfosfat berair. Untuk melakukan ini, larutkan 1 sudu baja di dalam baldi air panas. Setelah menyejukkan larutan, kami meneruskan penyemburan.

    Kesan pengukuhan yang baik pada tanaman diberikan dengan menyemburkan tomato dengan kemasukan jelatang muda. Untuk melakukan ini, lakukan perkara berikut:

    • potong jelatang segar;
    • potong halus dengan pisau;
    • isi dengan air - 9 l;
    • berkeras 24 jam;
    • tapis dan tuangkan ke dalam tangki penyembur.

    Penyelesaian yang dihasilkan untuk memproses penanaman tomato. Untuk memberi makan daun tomato, anda boleh menggunakan formulasi baja siap pakai yang terdapat di pasaran. Baja "Ovari" sangat sesuai.

    Memupuk semasa berbuah

    Tomato dari tukang kebun akan memerlukan perhatian lebih ketika bergerak ke fasa berbuah. Untuk tujuan pencegahan, penyakit reput dan kulat harus disembur dengan Fitosporin, dicairkan mengikut arahan.

    Dengan kekurangan kalsium, daun melengkung di tomato, dan bintik-bintik lekukan gelap muncul pada buah-buahan. Ini adalah gejala pembusukan verteks dan perlu segera memberi makan tomato dengan kalsium nitrat, pada kadar 2 g per 1 liter. air.

    Apabila tomato tiba-tiba berhenti tumbuh atau tidak meningkat sama sekali, ini bermakna bahawa mereka merasakan kekurangan nitrogen akut dan perlu menggunakan urea untuk rawatan daun.

    Apabila daun tomato memperoleh warna hijau gelap dan lempeng daun mempunyai garis-garis gelap - ini bermakna tumbuhan kekurangan fosforus. Tomato harus disembur dengan larutan kalium monofosfat atau superfosfat.

    Video berguna dari pakar

    Berpakaian topi dedaunan di rumah hijau dan tanah terbuka

    Tomat yang tumbuh di rumah hijau dan juga tomato yang ditanam di tanah terbuka memerlukan pembalut daun sepanjang musim tanam. Tetapi dalam menjalankan operasi tersebut dalam keadaan tertentu, terdapat beberapa perbezaan.

    Memberi makan daun tomato di rumah hijau

    Tomat yang tumbuh di ruang tertutup rumah hijau mempunyai iklim mikro yang sama sekali berbeza dan memerlukan pendekatan khas. Hasil tomato di rumah hijau, biasanya, 2-3 kali lebih tinggi daripada petunjuk hasil di kebun terbuka.

    Ini bermaksud nutrien dalam keadaan rumah hijau dimakan lebih cepat dan anda perlu bertindak balas dengan cepat terhadap kekurangan unsur satu atau lain..

    Tumbuhan itu sendiri akan menunjukkan perubahan warna daun, unsur pemakanan apa yang kurang.

    Seperti biasa, pemakaian daun tomato di rumah hijau hanya dilakukan pada fasa berbunga. Tetapi mungkin diperlukan penyemburan untuk profilaksis untuk mencegah terjadinya penyakit kulat. Untuk tujuan ini, penyemburan dengan Fitosporin atau larutan tembaga sulfat.

    Penting! Waktu terbaik untuk penyemburan rumah hijau adalah pada awal pagi. Pada masa inilah terdapat sedikit penyejatan kelembapan dari tanaman dan semua yang digunakan pada tomato diserap oleh daun..

    Pemakaian topi tomato dengan daun terbuka

    Tomat yang tumbuh di tanah terbuka juga perlu disembur pada daun, tetapi pada tahap yang lebih rendah. Hampir selalu, tukang kebun membuat baja dengan kaedah akar untuk tomato setelah ia ditanam di tempat yang tetap, untuk kelangsungan hidup anak benih yang lebih baik.

    Tomat disembur ketika tanaman akhirnya berakar di tempat baru.

    Pada awal musim tanam, ini biasanya baja nitrogen dengan urea untuk meningkatkan jisim vegetatif dengan cepat. Kesan penyemburan berlaku selepas 3-4 jam. Walaupun anda terlambat dengan berpakaian top dan tanaman mempunyai masa untuk melemahkan - tidak mengapa, dengan menyemburkan anda dapat memperbaiki keadaan dengan cepat.

    Komposisi dan kepekatan larutan nutrien untuk berpakaian terbaik di rumah hijau dan kebun menggunakan yang sama, tetapi ubat-ubatan tersebut dipilih yang tidak dapat menyebabkan luka bakar, tidak seperti baja yang digunakan pada tanah.

    Cadangan tukang kebun

    Tukang kebun yang berpengalaman menasihati untuk mematuhi peraturan berikut semasa menyediakan penyelesaian nutrien untuk pembalut tomato.

    • sediakan penyelesaian kerja dengan teliti dan jangan sekali-kali melebihi kepekatan yang ditetapkan;
    • semasa memilih dana untuk penyediaan larutan, awasi warna daun dengan teliti, sehingga anda dapat memahami kekurangan tanaman;
    • dengan kekurangan magnesium, bintik hijau muda muncul di daun - penyemburan tomato dengan magnesium sulfat diperlukan;
    • jika terdapat kekurangan boron, ovari mula jatuh, dan buahnya retak;
    • dengan kekurangan kalium pada tomato, reput atas muncul - merawat tanaman dengan kalium sulfat;
    • dalam larutan makanan tidak boleh ada klorin, semua bahan harus dilarutkan tanpa pembentukan sedimen;
    • memeriksa semak tomato setiap hari dan bertindak balas dengan cepat terhadap perubahan negatif.