Clematis Comtesse de Bouchaud: ciri-ciri pelbagai bersahaja

Clematis adalah hiasan mewah untuk taman. Liana sangat sesuai dengan reka bentuk landskap. Budaya ini terkenal dengan pelbagai warna dan saiz bunga. Tetapi Clematis Comtess de Busho, yang dibesarkan oleh peternak Morel lebih dari satu abad yang lalu, mendapat populariti tertentu..

Sejarah dan ciri-ciri pelbagai Comtess de Busho

Varieti ini sesuai untuk menanam tukang kebun yang berpengalaman dan baru. Ulasan positif mengenai Clematis Comtess de Busho adalah kerana ciri-ciri tanaman yang menarik. Bunga ini tahan terhadap suhu dan penyakit yang rendah. Ragamnya tidak bersahaja dan tidak memerlukan perhatian.

Varieti ini dibiakkan kira-kira seratus tahun yang lalu, dan diketahui oleh banyak penanam dengan nama Countess de Busho..

Varietas itu mendapat populariti sebagai pokok anggur besar dengan tunas warna merah jambu. Pelbagai itu diperoleh dengan menyeberang. Hasilnya, penerangan Clematis Comtess de Buschaux membolehkan kami menunjukkan sifat hiasan unik tanaman.

  • warna bunga yang kaya dan berwarna-warni dalam spektrum merah jambu-ungu;
  • ketinggian budaya kira-kira 2.5-3 meter;
  • berbunga panjang dan banyak, yang berlangsung dari awal musim panas hingga September;
  • diameter perbungaan dari 10 hingga 15 cm.

Tumbuhan ini tergolong dalam kelompok keempat musim sejuk, yang menunjukkan kemampuan menahan fros hingga -35 darjah. Banyak tukang kebun berminat dengan kumpulan pemangkasan Clematis Comtess de Busho dan ciri budaya apa lagi. Ragamnya termasuk dalam "blok" ketiga, yang dianggap kuat. Di samping itu, ia adalah spesies yang berbunga dan sihat. Tetapi perlu dipertimbangkan bahawa tanaman itu berkembang untuk masa yang lama. Anda boleh mengetahui cara menanam clematis dari biji di sini..

Apakah perbezaan antara clematis?

Antara ciri lain dari pelbagai clematis ini, perlu diperhatikan beberapa nuansa pembentukan bunga. Tepi kelopak sedikit melengkung ke bawah, yang menghasilkan bentuk bulat yang menarik. Mereka biasanya membuat 6 sepal. Kontur mereka bergelombang. Bunga pada tanaman biasanya terletak dalam 3 helai. Sebilangan besar dari mereka terbentuk di bahagian atas semak. Anther warna kuning muda juga terdapat dalam clematis..

Pendirian clematis yang boleh dipercayai akan membolehkannya mekar dengan yakin untuk jangka masa panjang tanpa risiko ubah bentuk semak. Dengan bantuan tanaman ini, anda dapat mengatur plot atau rumah peribadi dengan berkesan.

Melalui budaya, ada peluang untuk menghias dengan indah:

Malah kawasan yang paling membosankan dan tidak ekspresif di wilayah ini akan berubah dan akan berkilau dengan warna baru. Ragamnya serupa strukturnya dengan anggur. Itulah sebabnya sangat penting untuk meninggalkan cukup banyak ruang kosong untuknya untuk pertumbuhan dan penempatan penuh. Menurut tukang kebun, bulu mata Comtessede Bouchaud mudah dipandu ke arah yang benar, dan tidak ada masalah dengan pembahagian bunga. Varietasnya tumbuh agak perlahan, tetapi dengan penjagaan yang betul, tanaman ini dapat menghiasi taman sehingga 20 tahun..

Kehalusan budaya penanaman

Ramai tukang kebun berminat dengan cara menanam clematis Comtess de Busho? Prosedurnya tidak rumit. Sebelum menanam, anda perlu ingat bahawa tanaman itu ditanam bukan untuk satu musim, tetapi selama beberapa tahun. Itulah sebabnya lubang itu harus cukup besar. Di bahagian bawah, letakkan sedikit kotoran, daun, dan mineral dalam lapisan. Sebaiknya tuangkan larutan kalium permanganat panas ke dalam lubang yang disediakan untuk clematis. Ini akan memungkinkan untuk membasmi kuman tanah.

Selepas setengah jam, anda boleh menanam belukar. Dari atas, ditaburkan dengan bumi. Sama pentingnya untuk mengairi tanah dengan ringan dengan air suam. Selesaikan prosedur untuk menanam bunga adalah pembentukan lapisan mulsa.

Nuansa pembiakan dengan keratan dan biji

Soalan lain yang sangat dikhawatirkan oleh para tukang kebun adalah bagaimana membiakkan clematis dengan betul. Cara paling senang untuk membiak - keratan. Anda boleh mengambil bahan dari semak pada usia 3-4 tahun. Potongan bawah pemotongan dilakukan pada sudut 45 darjah. Bahagian atas - mesti rata rata. Ia optimum jika terletak lebih kurang 2 cm di atas simpul.Bahannya berakar dalam campuran gambut pasir. Kawasannya hendaklah sedikit berlorek. Sebelum menyelam ke dalam tanah, disarankan untuk merawat tangkai dengan larutan Zirkon atau Epin. Ini akan meningkatkan peratusan hidup.

Anda masih boleh menggunakan lapisan, tetapi pembiakan biji clematis di rumah akan lebih berkesan. Untuk mencapai hasil yang baik, stratifikasi disyorkan. Untuk ini, benih direndam dalam campuran tanah yang terdiri dari tanah, pasir dan gambut. Ia mesti dijaga pada julat suhu +5 darjah. Tempat terbaik untuk prosedur ini ialah peti sejuk. Penyediaan ini memberikan peratusan percambahan yang tinggi.

Sedikit mengenai penjagaan clematis Comtess de Buschaux

Bagi penjagaan kilang Comtess de Busho, ia dianggap minimum. Clematis dipotong menjadi beberapa kumpulan, dan varietas ini diproses mengikut jenis kedua. Ini menunjukkan bahawa pucuk tahun lalu akan menjadi yang pertama mekar. Tukang kebun dari Eropah lebih suka memangkas dengan cara ketiga. Prosedur ini dilakukan pada selang 2-3 tahun. Pemangkasan harus dilakukan pada jarak 15-40 cm dari permukaan tanah, lebih dari 2-3 pasang buah pinggang.

Komposisi tanah Comtessede Bouchaud tidak bersahaja. Menyiram bunga ini memerlukan sederhana. Perkara utama adalah untuk mengelakkan air hujan memasuki tanaman. Di sekitar sistem akar disarankan untuk membentuk lapisan mulsa yang tebal. Ia akan melindungi tanaman daripada membeku. Walaupun jenis budaya ini berubah-ubah, penyakit clematis dan rawatannya tidak menjadi masalah dalam kes ini. Comtess de Buschot tahan terhadap kebanyakan penyakit.

Clematis Comtess de Buschaux

Clematis Comtess de Busho adalah hiasan kegemaran plot banyak tukang kebun. Bunga-bungaannya yang indah menggembirakan warnanya sepanjang musim panas. Anda sering dapat melihat bagaimana tanaman ini membungkus dinding beranda, memberikan daya tarikan istimewa dan selesa.

Sejarah pemilihan

Clematis Comtess de Busho (gambar) atau, seperti yang sering disebutnya, Countess de Busho diperoleh dengan menyeberangi beberapa spesies oleh penternak Morel lebih dari 100 tahun yang lalu. Dulu liana ini hanya menghiasi kebun bangsawan Inggeris. Sejak itu, popularitinya telah berkembang sehingga Comtesse de Busho dapat dilihat di hampir semua pelosok dunia..

Penerangan mengenai Clematis Comtess de Buschaux

Ini adalah liana dengan tunas besar, yang ditanam untuk tujuan hiasan di beranda, di arbor, clematis juga dihiasi dengan pagar. Bunga besar, berdiameter 10-15 cm, mekar dan mekar hingga pertengahan September. Sukar untuk menggambarkan keindahan tunasnya dengan menggambarkan pelbagai Clematis Comtess de Busho. Warna mereka berbeza dari merah jambu hingga ungu dan ungu. Di tengah anther berwarna kuning. Kelopak dibalut sedikit, sehingga bunga itu bulat. Tunas dikumpulkan dalam tiga bahagian atas pucuk.

Rintangan fros, tahan kemarau

Mengikut kemampuannya untuk menahan beku, Comtess de Busho tergolong dalam kumpulan 4. Ini adalah tanaman yang dapat menahan penyejukan hingga -35 ° C.Ragamnya sangat stabil, tetapi dalam cuaca panas memerlukan penyiraman. Menurut ulasan, clematis Komtess de Busho ditanam di hampir semua wilayah di Rusia.

Ketahanan terhadap penyakit dan perosak

Clematis Comtess de Bouchone mudah diserang penyakit, oleh itu, tidak memerlukan rawatan yang kerap dengan racun perosak untuk pencegahan. Ragamnya dibezakan dengan kesihatan yang baik..

Kaedah pembiakan clematis

Banyak tukang kebun mempraktikkan pembiakan tanaman melalui biji. Tetapi kaedah ini lebih sesuai untuk varieti yang mempunyai warna kecil.

Tumbuhan dengan tunas besar paling baik ditanam dengan cara vegetatif:

  1. Pembahagian semak. Kaedah paling mudah. Spesimen berakar dengan baik, cepat tumbuh dan mekar dengan banyak. Anda hanya perlu memisahkan bahagian rimpang dari tumbuhan dewasa yang berumur lebih dari 5 tahun dan menanamnya sebagai contoh yang terpisah.
  2. Lapisan. Untuk melakukan ini, pada musim bunga, anda perlu menekan tumbuh pokok anggur ke tanah dengan kurungan atau taburkan dengan tanah. Cabang ini akan berakar hingga musim bunga berikutnya. Ia perlu dipisahkan dari kejadian ibu dan ditempatkan di tempat tetap.
  3. Keratan. Dengan menggunakan kaedah ini, banyak tanaman baru diperoleh sekaligus. Keratan dipotong dari dahan muda, hijau, sentiasa sihat. Lebih baik memotongnya pada sudut yang betul, sekurang-kurangnya 2 buah ginjal harus ditembak. Keratan mula-mula berakar di tanah yang ditutup dengan filem untuk menghasilkan kesan rumah hijau, dan kemudian ditanam.

Ciri Pendaratan

Hibrida Clematis Komtess de Busho membentuk semak yang agak besar, jadi jarak antara spesimen harus sekurang-kurangnya 1 m. Untuk penanaman, gali lubang dengan lebar dan kedalaman kira-kira 60 cm. Lapisan saliran (perlite, batu hancur, batu bata patah) semestinya dituangkan ke bahagian bawah. Setelah mendarat, lubang itu tidak ditutup sepenuhnya dengan bumi. Perlu agar ketinggian 10-15 cm lagi ke permukaan. Penggalian ini diisi secara beransur-ansur pada musim panas. Sokongan yang kuat dipasang berhampiran creeper.

Tarikh yang Disyorkan

Clematis Komtess de Boucher dapat ditanam pada musim bunga dan musim luruh. Di kawasan dengan iklim yang sejuk, lebih baik menanam pokok anggur pada musim bunga, ketika tidak ada lagi ancaman es. Tempoh ideal adalah akhir bulan April dan awal bulan Mei.

Di wilayah di mana iklim hangat berlaku, pokok anggur ditanam pada musim luruh, pada bulan September atau awal Oktober.

Memilih tempat yang sesuai

Agar Clematis Komtess Boucher dapat menikmati bunga yang indah dan cerah, lebih baik menanamnya di tempat yang separa, tetapi tempat yang cerah juga sesuai. Tanah harus cukup dengan nutrien dan dibasahi dengan baik, jika tidak, bunga akan kecil dan pucat. Oleh kerana ia adalah liana, perlu menjaga sokongan. Ia boleh menjadi dinding struktur apa pun, lengkungan atau gazebo.

Pemilihan dan penyediaan bahan penanaman

Sebelum menanam liana di tempat yang tetap, anda harus memeriksa rizomnya dengan teliti. Panjangnya kira-kira 0,5 m.Jika tanah di akarnya sangat kering, anda perlu menurunkannya selama beberapa jam di dalam air untuk mengembalikan keanjalan. Anak benih itu sendiri mestilah tanpa kerosakan mekanikal dan tanda-tanda penyakit. Mesti ada sekurang-kurangnya 2 buah ginjal semasa pucuk.

Algoritma pendaratan

Baja mesti ditambahkan ke lubang untuk menanam tanaman merambat, kerana bunga itu menyukai tanah, kaya dengan nutrien. Ia boleh menjadi gambut yang dicampur dengan pasir dan humus. Anda juga boleh menambah abu dan baja kompleks.

Pendaratan dilakukan mengikut algoritma ini:

  1. Di bahagian bawah lubang yang disiapkan pupuk kandang, lapisan rumput, dan kemudian baja.
  2. Taburkan dengan tanah di atas.
  3. Tuang dengan larutan kalium permanganat hangat untuk membasmi kuman tanah.
  4. Kemudian clematis ditanam, mengisi akar dengan tanah.
  5. Setelah menanam, tanah di sekitar tanaman disiram dengan banyak.

Pada penghujungnya, ruang berhampiran clematis ditutup dengan mulsa sehingga kelembapan tidak menguap dengan cepat.

Susulan Clematis Care

Ragam clematis Comtess de Busho cukup tahan terhadap penyakit, sehingga tidak dapat diubati dengan pelbagai racun perosak. Perkara utama adalah mewujudkan keadaan yang sedikit gelap untuk tanaman. Ini boleh dilakukan dengan kanopi..

Menyiram

Kilang ini memerlukan pengairan biasa. Biasanya, clematis disiram 1 kali seminggu, dalam tempoh yang sangat kering - 2 atau 3 kali dalam 7 hari. Untuk setiap semak, bergantung pada ukurannya, anda memerlukan 10 hingga 40 liter air.

Berpakaian atas

Selama tempoh pertumbuhan aktif, liana memerlukan nitrogen, jadi clematis disenyawakan dengan sebatian berdasarkan unsur ini. Apabila Comtesse de Busho ditutup dengan tunas, penting untuk memberikan jumlah kalium yang cukup kepadanya kerana berpakaian atas. Semasa clematis mekar, tanaman tidak disenyawakan. Setelah selesai tempoh pemula, sebatian fosforus dimasukkan ke dalam tanah.

Melenyapkan dan melonggarkan tanah

Pembungkusan tanah di sekitar bunga dilakukan pada musim bunga. Sekiranya ini tidak dilakukan, anda mesti melonggarkan bumi sehari selepas setiap penyiraman pokok anggur. Pada masa yang sama, rumpai sedang disingkirkan. Mulch sangat penting untuk Comtesse de Busho. Ia mengekalkan kelembapan di tanah dan pada masa yang sama menghalang pertumbuhan rumpai. Untuk mulsa, anda boleh menggunakan gambut, humus dan juga lumut.

Pemangkasan

Selepas penanaman, pokok anggur harus dipandu ketika tumbuh dan mesti dipendekkan.Klematis Comtess de Busho tergolong dalam kumpulan pemangkasan ke-3. Prosedur ini dilakukan setiap 2-3 tahun, memangkas bunga hingga 30 cm. Prosedur ini merangsang pertumbuhan clematis dan membuatnya ditutup dengan bunga..

Pemangkasan selalu menjadi tekanan bagi tanaman, jadi baja diterapkan dalam dua tahap setelahnya. Yang pertama menggunakan mineral dan baja, dan yang kedua menggunakan baja dengan kandungan garam kalium dan fosforus yang tinggi.

Persediaan musim sejuk

Walaupun clematis adalah tanaman tahan fros, jangan mengabaikan persiapan yang tepat untuk selesema. Pada hari kering, kira-kira satu baldi humus dibawa ke bawah setiap semak, leher tanaman itu dirawat dengan sulfat tembaga. Belukar ditaburkan dengan tanah dengan penambahan abu kayu (dalam foto clematis Comtess de Boucher disiapkan untuk musim sejuk).

Tempat perlindungan semak untuk musim sejuk

Untuk memelihara creeper, pucuknya diletakkan di atas substrat, ditutup dengan dedaunan kering atau kubus busa, dan kemudian kotak kayu diletakkan di atasnya. Ini akan memberikan pelepasan udara di sekitar clematis. Kotak itu boleh ditutup dengan bahan atap atau bahan tahan kelembapan, menghancurkannya dengan batu bata. Taburkan tempat perlindungan dari atas dengan lapisan gambut atau tanah hingga ketinggian 20 cm.

Penyakit dan perosak, kaedah kawalan dan pencegahan

Comtesse de Busho adalah tumbuhan yang tahan terhadap penyakit dan serangga. Tetapi kadang-kadang dia juga terkena busuk kelabu dan cendawan serbuk, karat, dan kadang-kadang mosaik virus. Daripada perosak pada clematis, nematoda menetap.

Supaya akar clematis tidak terkena busuk, pada masa hujan mereka ditaburkan dengan abu di sekitar batang. Sebilangan besar mikroorganisma menyerang rizom Comtess de Busho terlebih dahulu, jadi penting untuk menyiram clematis dengan ubat seperti Azocene atau Fundazole pada musim bunga. Bahan-bahan ini dapat mengatasi bau busuk kelabu dan serbuk. Sekiranya tanaman itu terjejas teruk oleh penyakit ini, maka ia akan musnah bersama dengan segumpal bumi.

Sekiranya Countess de Boucher terkena penyakit kulat, karat, maka dedaunan mengering, menjadi coklat. Dalam kes ini, pokok anggur disembur dengan larutan 2% cecair Bordeaux. Melawan nekrosis daun, apabila ditutup dengan bintik-bintik kuning terang dan berubah warnanya, larutan tembaga sulfat dalam kepekatan 1% membantu.

Kesimpulannya

Clematis Comtesse de Busho menikmati bunga ungu mewah sepanjang musim panas. Pelbagai jenis yang tidak bersahaja dan tahan fros mesti diselesaikan di kawasan kebunnya, terutamanya kerana penyebaran dan perawatan lebih jauh akan dapat dilakukan walaupun untuk tukang kebun pemula.

Clematis Comtess de Buschaux

Clematis Komtess de Busho disukai oleh tukang kebun biasa dan pereka landskap profesional. Dan tidak sia-sia, kerana pelbagai ini sesuai untuk menghias banyak elemen laman web: pagar, arbor, lengkungan hiasan, beranda.

Berbunga dan cantik, sangat menyenangkan dengan pelbagai warna dan pada masa yang sama tidak memerlukan penjagaan khas. Di samping itu, pelbagai jenis Clematis Comtess de Busho mencapai ukuran yang cukup besar, yang membolehkan mereka berpartisipasi walaupun dalam reka bentuk rumah.

Penerangan gred

Clematis yang dimaksudkan menerima namanya untuk menghormati isteri Count de Boucho (Bouchaud). Oleh itu, kadang-kadang disebut juga "Countess de Busho." Tumbuhan ini adalah pokok anggur, dahannya sangat mirip dengan pokok anggur. Anda boleh menetapkan arah yang diinginkan untuk bulu mata yang tumbuh, menghasilkan bentuk yang sangat menarik dan tidak biasa.

Clematis de Busho mencapai ukuran yang agak mengagumkan. Pertumbuhan tiga meter tanaman dewasa memungkinkan untuk menggunakannya dalam reka bentuk, misalnya, keseluruhan dinding. Diliputi karpet berbilang warna yang lembut, ia akan kelihatan lebih menarik daripada sekadar batu.

Bunga clematis ini berbeza dalam ukuran yang mengagumkan. Masing-masing terdiri daripada enam kelopak ungu gelap, bergelombang di tepinya. Bahagian tengah bunga berwarna kuning muda. Hujung kelopak sedikit bengkok ke bawah. Bunga disusun dalam kumpulan tiga, diameter masing-masing berbeza dari 10 hingga 15 sentimeter.

Kelebihan utama varieti ini adalah, tentu saja, berbunga. Ia bermula pada bulan Jun, dan berakhir hanya pada bulan September. Dengan penjagaan yang betul, berbunga sangat banyak, bunga cerah besar dengan urat gelap memberikan keanggunan dan keluhuran ke mana-mana sudut kebun.

Galeri: Clematis Comtess de Busho (25 foto)

Penanaman dan penjagaan

Seperti yang disebutkan di atas, jenis clematis ini sangat bersahaja. Dia mempunyai banyak daya hidup, yang memungkinkan tanaman itu bertahan dalam banyak kesulitan, termasuk perubahan mendadak dalam suhu sekitar, kelembapan dan parameter lain. Rasanya hebat di tanah terbuka dan di dalam bekas..

Hanya terdapat beberapa syarat persekitaran yang penting untuk pelbagai ini. Sebelum mendarat, anda mesti selalu mempertimbangkan faktor-faktor berikut:

  1. Pencahayaan - Clematis biasanya menyukai matahari, tetapi ini tidak berlaku untuk varieti Comtesse de Busho. Dia suka bayangan kecil. Yang, dengan cara itu, menjadikannya tetamu yang lebih dialu-alukan di mana-mana laman web. Terutama pada yang kecil, kerana di sana sukar untuk memastikan kehadiran cahaya matahari untuk semua tanaman yang menginginkannya. Tambahan tambahan adalah bahawa bunga tidak pudar di bawah sinar matahari, jadi mereka akan gembira untuk waktu yang lama dengan kecerahan dan penampilan segar mereka.
  2. Tanah. Clematis merujuk kepada faktor ini tanpa ada kelainan, tetapi tetap akan merasa lebih selesa di tanah organik yang subur dengan reaksi neutral. Jika tidak, tanaman mungkin mekar tidak terlalu banyak..
  3. Kelembapan - inilah yang perlu anda perhatikan. Pertama, penyiraman harus mencukupi, tetapi tidak berlebihan. Maksudnya, anda perlu menyiram clematis secara berkala, tanpa membasahi tanah secara berlebihan. Kedua, air tidak boleh bertakung. Ini dapat dicapai dengan menggunakan dosis pengairan ketat yang sama, serta menyediakan saliran tanah yang baik. Sekiranya paras air bawah tanah di lokasi cukup tinggi, maka anda boleh mengalirkan tanah di tapak penanaman clematis di masa depan dengan menggunakan tanah liat, habuk papan, bata pecah dan sejenisnya. Kelembapan yang tersekat penuh dengan penyakit dan kematian tanaman, jadi masalah ini harus diberi perhatian maksimum.
  4. Perlindungan dari sejuk. Item ini sesuai untuk kawasan yang dicirikan oleh musim sejuk yang sejuk. Pada musim luruh, sebelum bermulanya cuaca sejuk, anda harus mengisi tanah di atas akar tanaman dengan lapisan daun kering atau habuk papan yang tebal. Anda juga boleh menggunakan cip kayu gambut atau kecil. Prosedur ini dipanggil sungkupan. "Selimut" seperti itu akan melindungi akar clematis dari embun beku, dan juga akan memainkan peranan tambahan dalam melindungi tanaman dari kelembapan berlebihan. Di samping itu, mulsa memberi kesan yang baik terhadap kesuburan tanah..
  5. Pilihan tempat. Perlu diingat bahawa kultivar clematis Comtess de Busho hidup untuk masa yang sangat lama - dari 18 hingga 20 tahun. Oleh itu, anda perlu menanam di tempat di mana tanaman dapat tumbuh dengan tenang sepanjang tempoh ini. Perlu juga diperhatikan bahawa clematis dari varieti ini berkembang seperti pokok anggur, iaitu, ia melekat dan merayap. Oleh itu, perlu memberi dia sedikit sokongan untuk ini, dan juga untuk memberikan kemampuan untuk secara khusus mengubah arah pertumbuhan tunas.

Lima perkara ini adalah semua yang perlu anda pertimbangkan sebelum mendarat di Comtess de Buschaux. Perhatian mereka akan membantu menumbuhkan pokok anggur yang sihat tanpa usaha khusus..

Penyebaran bunga

Jadi, semuanya sudah siap untuk mendarat, kini anda boleh meneruskan prosesnya secara langsung. Mula-mula anda perlu menentukan jenis bahan penanaman. Terdapat dua pilihan:

Sudah tentu, penggunaan biji menjadikan prosesnya lebih lama dan memakan masa. Walaupun begitu, ini adalah cara yang patut diperhatikan untuk menumbuhkan clematis. Untuk hasil yang berjaya, penting untuk melakukan satu prosedur awal. Anda perlu menyiapkan tanah, yang terdiri daripada campuran tanah, gambut dan pasir, kemudian rendam benih di dalamnya dan masukkan bekas ke dalam peti sejuk. Suhu di dalamnya mestilah hingga + 5 ° C. Benih harus disimpan dalam keadaan ini untuk beberapa waktu. Prosedur ini akan membantu meningkatkan kadar percambahan..

Cara yang lebih mudah untuk mendapatkan clematis adalah keratan. Bahan penanaman siap boleh dibeli di kedai. Anda hanya perlu memperhatikan kebolehpercayaan pembekal, jika tidak, risikonya sangat besar untuk memperoleh tanaman yang lemah atau berpenyakit. Cara lain untuk mendapatkan tangkai adalah memangkasnya dari tanaman yang anda atau tukang kebun tahu yang anda ada..

Clematis-induk mesti mencapai usia 3-4 tahun, hanya selepas itu anda boleh mendapatkan bahan penanaman berkualiti tinggi daripadanya. Prosesnya, yang dirancang untuk menjadi keratan, dipotong dari bawah pada sudut 45 °, dan dari atas potongan dibuat secara merata. Yang terakhir sebaiknya dilakukan beberapa sentimeter di atas simpul.

Setelah dipangkas, tangkai harus ditanam di tanah yang terdiri daripada campuran pasir dan gambut. Sebelum ini, disarankan untuk memproses bahan penanaman menggunakan larutan Zirkon atau Epin. Ini akan membantu tanaman masa depan berakar umbi. Shank yang ditanam di dalam bekas dengan tanah harus disimpan di tempat yang berlorek. Setelah melakukan rooting, anda boleh melakukan pemindahan ke tempat tetap.

Mendarat

Apabila anda sudah mempunyai semak yang sudah terbentuk - tidak masalah, dibeli atau ditanam sendiri - sudah tiba masanya untuk menyelesaikannya untuk kediaman tetap. Sebelum menanam, anda perlu memperhatikan akar tanaman masa depan. Mereka mesti segar. Sekiranya penampilan mereka menunjukkan pengeringan, maka anda harus memasukkan tangkainya ke dalam air. Dalam beberapa jam, akarnya akan menyerap kelembapan yang diperlukan.

Langkah awal kedua adalah penyediaan tanah. Anda perlu mencampurkan humus, gambut dan pasir dalam jumlah yang sama, kemudian menambahkan abu kayu dan kira-kira seratus gram baja mineral, yang boleh dibeli di kedai khusus. Sebelum menggunakan abu, anda perlu memperhatikan reaksi tanah:

  • di tanah dengan tindak balas sedikit alkali atau neutral, cukup untuk menambahkan kaleng abu setengah liter;
  • di tanah yang sangat berasid, sebaliknya, anda perlu menambahkan satu setengah liter;
  • jika tindak balas sangat alkali, maka abu tidak diperlukan sama sekali, sebaliknya lebih baik memperkenalkan kotoran.

Apabila semuanya sudah siap, anda boleh terus menuju ke pendaratan. Proses ini dijalankan secara berperingkat:

  1. Gali lubang. Kedalamannya harus sedemikian rupa sehingga tidak hanya tanaman sesuai, tetapi juga beberapa lapisan baja, dan juga campuran tanah.
  2. Di bahagian bawah lubang yang digali, anda perlu meletakkan lapisan kotoran. Kemudian tuangkan daun atau rumput, dan sebilangan kecil baja mineral ke atasnya.
  3. Seterusnya, masukkan tanah yang sama dengan campuran humus, gambut dan pasir, yang sebelumnya telah disiapkan.
  4. Setelah meletakkan semua lapisan, kedalaman lubang harus cukup untuk meletakkan anak benih di sana. Sekarang anda perlu menuangkan larutan kalium permanganat panas ke dalamnya. Prosedur ini akan memungkinkan untuk membasmi kuman dan memberi makan tanah..
  5. Setelah mencurahkan larutan mangan, anda harus menunggu setengah jam, dan kemudian menanam semak clematis, dan kemudian mengisi lubang sepenuhnya dengan campuran tanah yang sama sebelumnya disediakan.
  6. Setelah menanam clematis, perlu menyiram sedikit, menggunakan air suam untuk ini.
  7. Sentuhan akhir adalah membersihkan tanah di sekitar semak.

Sekiranya proses penanaman selesai dengan betul, maka clematis akan segera berakar di tempat baru. Perkembangan selanjutnya akan bergantung pada pergi.

Peraturan Penjagaan

Seperti disebutkan di atas, salah satu faktor penting dalam perawatan clematis adalah penyiraman sederhana dan tidak adanya genangan air di dalam tanah. Anda juga harus memperhatikan fakta bahawa semak yang ditanam baru-baru ini tidak jatuh di bawah cahaya matahari langsung dan tidak terlalu panas.

Sekiranya anda harus menanam clematis di tempat yang sangat terang, walaupun dia suka bayangan, maka anda perlu memberi perlindungan secara buatan dari sinar matahari. Ini dapat dilakukan, misalnya, dengan menggunakan kanopi, awning, atau hanya menggunakan payung pantai yang besar, dengan itu menambahkan nota cerah asli tambahan ke lanskap sekitarnya.

Apabila belukar mencapai dua atau tiga tahun dan berubah menjadi tanaman muda penuh, sudah waktunya untuk memangkas. Ini adalah prosedur utama untuk penjagaan Clematis de Comtess de Busho. Pemangkasan diperlukan untuk menyesuaikan penampilan tanaman, dan memperbaruinya, dan untuk merangsang berbunga yang kuat.

Selepas prosedur ini, kira-kira 15-40 cm di atas tanah harus berada di luar semak. Pemangkasan dilakukan sama ada di atas ginjal ketiga dan keempat, atau di atas kelima dan keenam. Ulangi prosedur setiap 2-3 tahun.

Tidak kira bagaimana pemangkasan dilakukan dengan teliti, tanaman itu masih mengalami kecederaan teruk. Oleh itu, dia perlu menolong pulih dengan memberi nutrien yang lebih baik. Segera setelah pemangkasan, baja segar dan kompleks baja mineral dengan kandungan nitrogen tinggi harus ditambahkan ke dalam tanah.

Kemudian anda perlu menunggu pembentukan dan permulaan pertumbuhan intensif pucuk dan daun baru, dan kemudian memberi makan tanah lagi. Tetapi kali ini, fosforus dan kalium semestinya berlaku dalam campuran nutrien. Untuk tujuan ini, abu kayu ditambahkan ke baja, serta campuran fosforus-kalium khas. Sekiranya anda tidak melupakan pemakaian dan pemangkasan top tepat pada masanya, maka clematis pada tahun pertama akan mula mekar dengan banyak.

Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

Varieti Clematis Comtess de Busho hampir tidak mudah diserang penyakit. Walaupun begitu, masih ada risiko terkena jangkitan. Ya, dan perosak tidak selalu melewati pokok anggur yang indah ini. Yang paling biasa adalah yang berikut:

  • nematoda - mempengaruhi akar atau daun, praktikal tidak dapat dihancurkan. Tumbuhan tanaman berdekatan kadang-kadang membantu sebagai alat kawalan: bawang putih, ketumbar, marigold, calendula atau dill dengan pasli;
  • seekor rama-rama yang telah dikuasai - seperti biasanya pada serangga spesies ini, bukan rama-rama itu sendiri yang berbahaya, tetapi ulatnya yang memakan daun clematis. Dimusnahkan oleh racun serangga;
  • rama-rama rama-rama - sekali lagi, ulat itu berbahaya, anda boleh menyingkirkannya dengan menyemburkan dengan penyediaan Agravertin, yang dilakukan sebelum tempoh berbunga bermula;
  • bit aphid - menetap di bahagian bawah daun dan menghilangkan semua nutrien. Ia dimusnahkan oleh racun serangga;
  • hama labah-labah - gejala utama kehadiran parasit ini adalah jaring laba-laba yang mengelilingi tumbuhan. Untuk memerangi perosak ini, anda boleh menggunakan penyemburan dengan Actelik, larutan infusi sulfur koloid atau bawang putih (200 gram bawang putih per 10 liter air);
  • siput - suka makan ranting muda, terutama pada musim bunga. Perosak ini dikeluarkan secara manual. Untuk melakukan ini, anda perlu menguraikan umpan - daun kubis, dan kemudian mengumpulkan slug yang merangkak dari mereka.

Sebagai profilaksis terhadap perosak, anda dapat menarik lebih dekat dengan tanaman burung penyanyi. Untuk melakukan ini, mereka perlu mewujudkan keadaan yang optimum untuk tinggal berdekatan. Pembantu berbulu secara sukarela dan dengan senang hati akan memusnahkan semua parasit yang menyerang clematis.

Penyakit virus dan kulat yang boleh berlaku pada tanaman juga lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Terdapat beberapa langkah pencegahan:

  • Pertama sekali, anda perlu membeli keratan clematis hanya di tempat yang selamat, agar tidak membeli bahan penanaman yang dijangkiti secara tidak sengaja;
  • mulsa tanah di sekitar clematis paling baik dilakukan dengan pudina atau kayu cacing;
  • baja harus memilih yang termasuk amonia;
  • Anda juga perlu membuang rumpai yang tumbuh berhampiran clematis tepat pada masanya;
  • jika tanaman masih mulai sakit, maka anda perlu segera mengeluarkan dan memusnahkan bahagian yang rosak;
  • untuk mengelakkan berlakunya jangkitan kulat, anda perlu menyiram dan menyemburkan clematis dengan larutan fundazole pada awal bulan Mac dan akhir November, yang dilakukan pada kadar 20 gram zat per 10 liter air.

Walau bagaimanapun, clematis adalah tumbuhan yang tahan penyakit, jadi anda tidak boleh terlalu takut dengan keadaannya. Biasanya makhluk menjalar ini hidup dengan indah selama bertahun-tahun, mengagumi semua orang di sekitarnya dengan banyak warna cerah yang bergaya.

Clematis comtesse de busho: ciri-ciri pelbagai, penanaman dan penjagaan

Disukai oleh banyak clematis adalah hiasan yang sangat baik untuk taman dan sangat sesuai dengan reka bentuk landskap apa pun. Budaya ini telah mendapat kemasyhuran berkat berbagai warna yang cerah, serta ukuran bunga yang besar..

Terutama popular hari ini adalah clematis Comtess de Buschaux atau, kerana ia juga disebut Countess de Buschaux. Menurut sejarah, ia dibiakkan oleh pembiakan Morel oleh pembiakan silang interspesifik sekitar 100 tahun yang lalu.

Lebih dari satu abad telah berlalu sejak saat itu, dan variasinya tetap menikmati populariti yang luar biasa. Tukang kebun amatur membeli beribu-ribu liana setiap tahun..

Ciri-ciri Utama Clematis Comtess de Buschaux

Sejak dahulu lagi, bunga clematis menghiasi kebun-kebun di England. Dulu pokok anggur yang berliku adalah bunga yang sangat langka dan diinginkan, adalah mungkin untuk mengaguminya hanya di kebun persendirian. Sehingga kini, setiap orang dapat menanam tanaman yang luar biasa di kawasan mereka. Di Rusia, bunga itu juga disebut clematis, ikal datuk, lozenga..

Pelbagai ini sesuai untuk menanam penanam yang berpengalaman dan juga yang baru.

Sebilangan besar ulasan positif mengenai kilang itu bukan hanya berdasarkan ciri luaran yang menarik. Adalah penting bahawa liana benar-benar bersahaja dalam perawatan, mudah bertolak ansur dengan suhu rendah, dan tahan terhadap pelbagai penyakit tumbuhan. Sebelum menanam bunga, anda mesti membiasakan diri dengan penerangan yang disusun oleh penternak.

Varieti Clematis Comtess de Busho adalah pokok bunga besar yang indah, yang sering ditanam untuk tujuan hiasan. Dihiasi dengan clematis kelihatan hebat:

  • Pergolas
  • Beranda
  • Teres;
  • Lindung Nilai;
  • Pelbagai kawasan wilayah peribadi yang lain.

Clematis Countess de Busho boleh dikaitkan dengan tanaman berbunga yang banyak. Bunga besar dan terang akan menggembirakan mata sepanjang musim panas. Dalam kes ini, perbezaan utama antara varietas adalah pertumbuhan perlahan. Ketinggian tanaman dewasa boleh mencapai 2.5-4 meter, diameter bunga rata-rata adalah 10-15 sentimeter. Clematis ditanam di tanah yang disenyawakan dan dibasahi dengan baik. Pakar perhatikan bahawa clematis tumbuh dengan sangat baik di bawah naungan separa. Dengan pilihan tempat penanaman yang tepat, warna bunga yang cerah akan kekal hingga akhir musim berbunga.

Adapun strukturnya - clematis agak serupa dengan anggur. Setelah mendarat, ia akan merangkak dan berkembang, dan anda hanya perlu menghantar pucuk tepat pada waktunya dan memberikan penjagaan yang berkualiti. Tumbuhan ini sebagai tindak balas akan memberi kecantikan sehingga 15−20 tahun!

Mempunyai tanaman merambat

Sebelum mula menanam clematis, anda mesti memeriksa akarnya dengan teliti. Sekiranya terlalu kering - lebih baik menahannya di dalam air selama dua hingga tiga jam. Oleh itu, akar clematis dapat tepu dengan kelembapan, dan rambut akar akan memperoleh turgor yang diinginkan. Kedai bunga sangat mengesyorkan menambahkan tanaman anggur ke tanah untuk penanaman:

Di samping itu, anda boleh menambahkan kira-kira 100-150 g baja kompleks dan satu tin tin abu, yang membantu mewujudkan reaksi alkali. Harus diingat bahawa komposisi campuran yang disediakan mesti dipilih, dengan mengambil kira ciri, struktur dan keasidan tanah. Sekiranya tanah anda neutral atau sedikit beralkali, setengah liter kaleng abu akan mencukupi. Tanah berasid memerlukan penambahan 2-2.5 liter tin kayu abu. Sekiranya tanah mempunyai reaksi alkali yang jelas, lebih baik tidak menambahkan abu sama sekali. Gantikannya, misalnya, dengan kotoran.

Kerana clematis ditanam untuk jangka waktu yang panjang, apalagi, pemangkasan biasa tersirat - tanah yang subur harus dipilih untuk penanaman. Sebelum memulakan proses, letakkan kotoran, lapisan rumput, dan juga baja mineral khas di bahagian bawah. Selepas itu - sediakan campuran tanah terlebih dahulu. Apabila lubang mencapai kedalaman yang diperlukan untuk anak benih anda, tambahkan larutan mangan yang cukup panas ke dalamnya. Langkah ini diperlukan untuk pembasmian kuman. Selepas satu jam, menanam bunga, dan mengisi lubang dengan campuran tanah. Sejurus selepas menanam, tanaman mesti dituangkan dengan air suam, dan kemudian membentuk mulsa.

Semua Tentang Penjagaan Clematis

Seperti disebutkan sebelumnya, Clematis Countess de Busho tidak memilih untuk pergi. Kehalusan utama penjagaan untuk varieti ini adalah pemangkasan yang betul. Prosedur mesti diulang setiap tahun kedua. Tanaman ini dipangkas sekitar 20-30 cm. Berkat perawatan ini, pertumbuhan dirangsang, pembaharuan, yang pada gilirannya menyebabkan berbunga musiman yang berlimpah.

Perlu diingat bahawa prosedur berkhatan itu sendiri radikal dan sangat trauma bagi tanaman. Itulah sebabnya, selepas itu anda perlu melengkapkan pemakanan clematis.

Pada peringkat pertama, baja dan baja mineral khas sangat berguna. Selepas itu, tunas baru dari tanaman menjalar akan mula tumbuh dengan aktif, dan anda pasti akan melihat sebilangan besar daun baru. Tahap kedua pemberian makanan memerlukan baja, yang akan didominasi oleh kalium dan fosforus.

Sekiranya pembalut dilakukan sesuai dengan semua kehalusan, dengan mempertimbangkan keadaan tanah - bunga besar yang cerah dan indah akan menggembirakan anda pada tahun pertama!

Ciri khas dari varietas Countess de Busho adalah ketahanannya yang tinggi terhadap selesema dan penyakit. Itulah sebabnya semasa menanam tanaman, anda boleh melakukannya tanpa menggunakan racun perosak baik untuk tujuan profilaksis dan terapi. Jangan lupa bahawa anak benih muda tanaman tidak boleh terdedah kepada pemanasan berlebihan dan cahaya matahari langsung. Terbaik dari semua - untuk membina kediaman secara mandiri untuk melindungi tanaman.

Pembiakan kultivar clematis Comtess de Busho

Selalunya, clematis disebarkan menggunakan biji. Walau bagaimanapun, ingat bahawa kaedah ini sangat sesuai untuk jenis bunga kecil, sifat tanaman berbunga besar semasa pembiakan oleh biji tidak dipelihara. Dalam kes ini, lebih baik menggunakan kaedah pembiakan vegetatif. Dianjurkan untuk menerapkannya seperti berikut: memisahkan bahagian sistem akar dari tanaman dewasa (5 tahun atau lebih) dan menanamnya bersama tanaman anggur sebagai pokok bebas. Perlu diingat bahawa anak benih seperti ini berkembang dengan cepat dan mulai mekar..

Kaedah lain yang mudah untuk memperbanyak clematis, menurut keterangan penanam bunga - pelapisan.

Pada musim bunga, anda perlu menekan proses lateral ke tanah dan memperbaiki dengan selamat menggunakan kurungan khas. Anda juga boleh memilih tunas yang baik dan menaburkannya dengan tanah 10 cm. Oleh itu, pada tahun berikutnya, cabang berakar akan dipotong dari tanaman induk.

Sekiranya anda berminat dengan pembiakan clematis secara besar-besaran - lebih baik menggunakan kaedah keratan yang telah terbukti. Keratan itu sendiri perlu dipotong dari tengah pucuk hijau yang sihat. Pemotongan dianjurkan untuk dilakukan secara eksklusif pada sudut tepat. Harap maklum bahawa setiap keratan mesti mempunyai sekurang-kurangnya dua simpul. Keratan berakar dengan baik di rumah hijau dengan suhu dan kelembapan yang optimum..

Clematis dari varieti ini telah berkembang di pondok kami selama kira-kira empat tahun! Saya melihat ciri menarik: setiap tahun bunga menjadi lebih besar dan lebih cerah. Contohnya, jika anda membandingkan dengan tahun pertama - sekarang bunganya satu setengah kali lebih banyak. Clematis benar-benar sederhana dan memilih untuk pergi. Satu-satunya perkara, pada mulanya saya dan suami memilih tempat mendarat yang tidak begitu baik - di tempat teduh. Oleh kerana itu, tanaman tumbuh dan berkembang dengan sangat buruk. Kemudian mereka memutuskan untuk melakukan transplantasi ke kawasan cerah yang terbuka, sejak itu bunga-bunga menggembirakan kami setiap musim, tanaman itu seolah-olah hidup! Terima kasih untuk artikel yang bermaklumat, saya belajar banyak perkara untuk diri saya sendiri.

Dia mula membiak clematis tidak lama dahulu - tahun lalu dia secara tidak sengaja memperoleh semak di pasar. Sejak itu, saya hanya memuja bunga ini. Varietas Countess de Busho sangat disukai: senang dijaga, cantik, senang dibiakkan, dan dicirikan oleh berbunga yang banyak dan panjang. Sangat mengesyorkan kepada semua tukang kebun amatur!

Clematis adalah salah satu tanaman yang paling digemari di plot peribadi saya. Bunga-bunga menjalar ungu yang besar dan mewah menyenangkan mata sepanjang musim panas, dan bahkan pada awal September! Saya ingin perhatikan bahawa bunga-bunga terang dari varieti ini dapat memudar di bawah sinar matahari, jadi lebih baik menanamnya dengan warna separa. Saya tidak tahu bahawa clematis boleh disebarkan dengan keratan. Kita akan cuba!

Clematis Comtesse de Boucho (de Busho, Countess de Buschaux, Comtesse de Bouchaud): pendaratan dan keberangkatan

Clematis de Buschaux, Countess de Buschaux, Comtess de Buschaux... Begitu banyak nama dan hanya satu clematis pilihan Perancis, yang telah memikat hati penanam bunga selama seratus tahun. Dan tidak hairanlah. Varietas ini dibiakkan dengan menyeberangi jalur Lanuginoza dengan varieti terbaik kumpulan Vititsella. Dari varieti pertama Comtess de Busho mendapat ciri-ciri hiasan yang tiada tandingannya. Dari yang kedua - kesahihan dan ketahanan terhadap suhu rendah dan penyakit pelbagai etiologi.

Penerangan gred

Ragam Clematis Comtess de Busho, yang dijelaskan dalam artikel, benar-benar salah satu yang paling universal. Tinggi, bersahaja dan tahan sejuk menjadikannya salah satu kegemaran dalam reka bentuk landskap.

Clematis Countess de Busho mencapai ketinggian tiga, atau bahkan empat meter, dan boleh ditanam di dalam bekas atau pot bunga. Walaupun perbungaan yang agak sederhana, pelbagai Comtess de Buschot berulang kali memenangi hadiah di kalangan budaya bunga di pameran bertaraf dunia.

Liana yang mekar kelihatan hebat di penanaman tunggal dan berkelompok, ia digunakan untuk menghias pokok lama dan dinding bangunan, gerbang atau pagar tinggi. Selain itu, Comtess de Buschaux adalah kultivar yang tahan fros dan bersahaja. Clematis ini hanyalah contoh untuk berkembang dalam keadaan iklim jalur tengah yang tidak dapat diramalkan.

Liana ditutup dengan roset daun, yang merangkumi tiga hingga lima daun berdaging berwarna hijau gelap, mempunyai bentuk bujur, sedikit memanjang.

Ciri-ciri Clematis de Busho berikut membantu tukang kebun membuat pilihan ke arah tanaman yang elegan dan sangat menarik ini:

  • Panjang pokok anggur dan banyaknya proses lateral, yang dalam waktu sesingkat mungkin memungkinkan untuk mencapai hasil terbaik dalam reka bentuk landskap.
  • Keupayaan untuk menanam Comtess de Buschot dalam bekas dan pot bunga.
  • Ketekunan dalam meninggalkan.
  • Tahap ketahanan sejuk dan sejuk yang tinggi, berkat clematis dari pelbagai musim sejuk Comtess de Buschot pada suhu hingga –30 ° C;
  • Fakta bahawa Clematis Comtess de Buschot tergolong dalam kumpulan pemangkasan ketiga sangat memudahkan perawatannya.

Pernyataan terakhir tidak sepenuhnya benar. Menurut ulasan penanam bunga, Clematis Komtess de Busho dapat membentuk tangkai bunga pada tunas tahun lalu. Walau bagaimanapun, setiap dua hingga tiga tahun, pemotongan mendalam disyorkan..

Walaupun mempunyai sejarah dan populariti yang panjang, clematis Komtess de Busho masih tidak termasuk dalam Daftar Negeri dan tidak dizonkan. Mungkin penternak hanya keliru dengan namanya. Clematis Comis de Busho cukup sesuai untuk penanaman di hampir semua wilayah di Persekutuan Rusia, kecuali wilayah utara.

Ciri-ciri berbunga

Dilihat dari foto itu, clematis Komtess de Busho membentuk perbungaan dua atau tiga bunga dengan diameter 7 hingga 20 cm. Apa yang luar biasa - semakin rendah peringkat berbunga, semakin besar tunasnya. Bunga biasanya berbentuk sederhana. Di sekitar anther-stamens, enam kelopak elipsoid dikumpulkan. Kelopak beralun, dengan tepi bergelombang dan hujung belakang yang sedikit menyempit.


Warna sepal kaya dan berbeza dari merah jambu hingga biru. Dalam kebanyakan kes, mereka wujud dalam warna merah jambu dengan coretan warna ungu atau ungu.

Clematis adalah Komtess de Buschot yang berbunga besar dan tidak memiliki kebiasaan memudar di bawah sinar matahari. Warna perbungaannya terletak pada batang panjang hingga 18 cm lebih bergantung pada komposisi suhu tanah dan udara. Semakin subur tanah dan lebih sejuk di luar, semakin kuat warna sepal.

Sebagai peraturan, Comtess de Busho mula mekar pada akhir bulan Jun. Tempoh pembentukan tunas berlangsung hingga pertengahan September. Clematis kultivar Comtess de Busho dicirikan oleh bunga yang stabil dan banyak. Sekiranya dia dibekalkan dengan keadaan pertumbuhan yang betul, maka ia akan bertahan selama bertahun-tahun..

  • Variety Comtess de Busho lebih suka kawasan taman yang cerah. Tetapi bayangan cahaya di waktu-waktu terpanas tidak akan menyakitinya.
  • Seperti kebanyakan jenis clematis, Comtess de Busho memerlukan penonjolan zon akar. Untuk tujuan ini, menanam rumput rumput, bunga abadi bersahaja atau tahunan tidak sempurna.
  • Clematis kultivar Comtess de Busho bertindak balas secara negatif terhadap aliran air tanah, dan lebih-lebih lagi terhadap genangan kelembapan di zon basal. Dilarang menanamnya lebih dekat setengah meter dari dinding atau lindung nilai. Dengan permukaan air bawah tanah, perlu mengatur saliran tambahan atau tanggul tiruan dengan ketinggian sekurang-kurangnya 15-20 cm.

Sekiranya anda mempertimbangkan dengan teliti ciri-ciri hibrida clematis Comtess de Busho, menjadi jelas bahawa kesukaran utama dikaitkan dengan pemilihan tempat dan pendaratan yang sesuai, tetapi tidak dengan penjagaan varieti Comtess de Busho. Dari segi penjagaan, dia tidak terlalu aneh. Keperluan utama untuk penanaman Komtess de Buschot clematis adalah seperti berikut: penyiraman tepat waktu dan mengikat dengan cepat membentuk tunas. Acara-acara sederhana ini tidak menimbulkan kesulitan bahkan bagi orang-orang yang mengambil langkah pertama dalam florikultur.

Kaedah pembiakan

Walaupun populariti Clematis de Busho, anak benih pertama kemungkinan harus dibeli. Ini paling baik dilakukan oleh penyedia atau taska yang dipercayai. Semasa membeli, perhatikan perkara berikut:

  • Ketinggian anak pokok. Sebaik-baiknya 5-10 cm.
  • Kehadiran sekurang-kurangnya dua pucuk dengan satu atau dua tunas pada masing-masing.
  • Sistem akar. Ia harus dikembangkan dengan baik, mempunyai 3 hingga 5 akar dengan panjang keseluruhan sekitar 50 cm. Tanpa kerosakan dan tanda-tanda penyakit.

Di masa depan, pembiakan varietas clematis Comtess de Busho dapat dilakukan dengan meletakkan lapisan, keratan atau membelah belukar. Kaedah terakhir digunakan untuk pembiakan tanaman dewasa berumur 5-7 tahun.

Mendarat dan menjaga

Penanaman jenis clematis de Busho dijalankan pada musim bunga atau awal musim luruh. Tukang kebun tidak bersetuju dengan masa mana yang lebih disukai. Pada musim luruh, anak benih mungkin tidak mempunyai masa untuk berakar sebelum bermulanya cuaca sejuk. Pada musim panas, ia memerlukan penyiraman dan peneduhan yang lebih baik. Sebilangan besar memilih tempoh dari akhir Ogos hingga pertengahan September.

Tempat untuk jenis clematis de Busho pilih dan sediakan terlebih dahulu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penanamannya mungkin memerlukan pemasangan bukan hanya lapisan saliran dari bata yang pecah atau kerikil besar, tetapi juga langkah-langkah tambahan untuk saliran. Juga perlu untuk menjaga struktur sokongan terlebih dahulu.

  • Lubang untuk clematis dari jenis Comtess de Busho dibuat sedalam 60-80 cm dan berdiameter yang sama.
  • Dengan berlakunya permukaan air bawah tanah atau kemungkinan besar hujan lebat di rantau ini, beberapa paip saliran dipasang. Tuangkan lapisan saliran hingga ketinggian 10-15 cm.
  • Mereka membentuk sokongan dan meletakkan lapisan nutrien gambut, humus dan rumput dengan ketat. Sekiranya perlu, kurangkan keasidan tanah tambah abu kayu atau kapur yang dihiris. Varieti Clematis Comtess de Busho bertindak balas dengan baik terhadap penggunaan baja kalium dan fosfat.
  • Telaga ditumpahkan dengan air, ditaburkan dan dibiarkan selama beberapa minggu.

Sebelum menanam akar clematis Komtess de Busho, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan merendam selama beberapa jam dalam larutan perangsang pertumbuhan. Keratan ditanam di gundukan kecil tanah subur dan dikuburkan 10-15 cm. Pada pemindahan musim luruh, buah pinggang pertama harus dikuburkan sedikit. Siram lingkaran akar dengan banyak, mulsa dengan habuk papan, jerami atau kulit kayu.

Selepas penanaman musim bunga, clematis de busho memerlukan penjagaan yang rapi. Pada tahun pertama, disarankan untuk memotong dua kali dan kemudian mengeluarkan tunas. Profesional mengesyorkan secara berkala melonggarkan tanah dan menggerakkan batang pusat, secara beransur-ansur meningkatkan ketinggian tubal basal. Langkah-langkah ini akan membantu tanaman ini berakar dan mendapat kekuatan sebelum musim sejuk..

Selepas itu, penyiraman yang banyak, pelonggaran tanah dan pembalut dengan baja organik atau mineral akan mencukupi.

Semasa menyediakan semak clematis untuk musim sejuk, perlu:

  • isi sistem akar dan pucuk dengan campuran gambut dengan daun kering atau jarum;
  • bahagian atas dengan laci dan tutup dengan agrofiber;
  • di dalam beku yang teruk pada kotak, anda boleh meletakkan beg jerami atau habuk papan.

Penanaman varieti clematis de Busho akan memungkinkan untuk menghiasi laman web ini dengan kos buruh minimum dalam waktu sesingkat mungkin.

Penyakit dan Perosak

Varieti Comtess de Busho mempunyai imuniti tinggi terhadap penyakit yang berasal dari virus. Kulat, yang paling berbahaya adalah layu, atau pucuk cepat layu. Sukar untuk melawannya. Batang yang terjejas sebaiknya dikeluarkan..

Untuk pencegahan, disarankan untuk menaburkan akar dengan campuran pasir dan abu kayu. Ia bernilai beberapa kali dalam satu musim untuk merawat clematis dengan larutan fitosporin atau sulfat tembaga.

Kadang-kadang serangan berlaku seperti pencerobohan kutu daun atau rama-rama putih. Ini biasanya berlaku jika tanaman salib seperti kubis, lobak atau lobak tumbuh berdekatan. Ini akan membantu dalam kes seperti itu, memproses semak clematis dengan kemasukan sabun dobi pada kadar satu bar per sepuluh liter air.

Kesimpulannya

Clematis de Busho adalah pelbagai dengan bunga sederhana dan halus. Tetapi, seperti semua orang Perancis, dia dibezakan dengan keanggunan dan keanggunan istimewa. Keupayaannya tumbuh dengan cepat dan mekar dalam setahun menjadikan varietas sebagai pembantu pertama di kebun. Penjagaan yang tidak bersahaja dan tidak memerlukan perhatian selama lebih dari seratus tahun membolehkan variasi mengekalkan kedudukan terdahulu.

Ulasan bunga

Larisa, 35 tahun, Samara
Saya menanam banyak jenis pokok anggur. Tetapi Comtesse de Boucher adalah yang paling disayangi. Kenapa? Ya, kerana tidak ada masalah dengannya, kecuali tempat tinggal untuk musim sejuk. Tetapi sudah pada bulan Mei saya mempunyai rusuhan kehijauan di laman web ini. Menjelang pertengahan Jun, longsoran bunga merah jambu muncul. Yang paling saya suka, ragamnya tidak merosot. Dia tinggal bersama saya selama lapan tahun. Bunga tidak luntur. Dan setiap tahun ada lebih banyak lagi.

Zhanna, 48 tahun, Vyborg
Saya tinggal di utara. Tidak setiap tahun akan bertahan musim sejuk kita. Tetapi tidak ada masalah dengan varieti Comtesse de Busho. Sudah tentu, anda mesti menutupnya dengan berhati-hati. Tetapi pada musim panas, ia adalah daya tarikan bunga. Semua jiran cemburu.

Varieti clematis

Diterbitkan pada 27 Mei 2016 · Dikemas kini pada 2 September 2018

Viticella (c. Viticella)

Banyak tukang kebun menyedari tanaman pendakian yang indah seperti clematis. Ia menyenangkan orang dengan perbungaan terang yang besar pada bulan Julai.

Walaupun tidak selalu tanaman unik ini dapat dijumpai di kebun, kerana mudah jatuh sakit setelah menanam. Akibatnya, bunga yang indah mati tanpa sebab yang jelas. Hasilnya, tukang kebun berhenti mencuba.

Sebenarnya, tidak semua jenis sangat halus. Terdapat banyak pilihan yang cukup mudah tumbuh, dan mereka tidak memerlukan syarat khas.

Kumpulan Pemangkasan Clematis

Nelly Moser

"Menyusun" clematis dengan kumpulan pemotong agak mudah dan ia berkaitan dengan fakta pada mana tunas tahun mana jenis tertentu membentuk bunga mereka, berdasarkan ini, tiga kaedah pemangkasan clematis dan, oleh itu, tiga kumpulan klasifikasi dibezakan.

Kumpulan clematis pertama

Kumpulan ini merangkumi spesies clematis yang mekar pada awal musim bunga pada tunas tahun lalu. Bunga kumpulan ini dipangkas sedikit: setelah berbunga, batang kering dan bunga dikeluarkan, atau mereka boleh dipangkas sepenuhnya.

Varieti clematis pertama merangkumi jenis berikut:

  • clematis besar (c. macropetala),
  • clematis alpine (c. alpine),
  • gunung clematis (c. montana),
  • clematis bunga (c. florida),
  • hibrida Patens (c. patens)
  • Kacukan Florida
  • Atragena

Kumpulan kedua clematis

Ini termasuk clematis bunga besar hibrid yang mekar pada musim bunga pada tunas tahun lalu. Clematis kumpulan ini dipotong dua kali setahun: kali pertama selepas berbunga pertama, pucuk pudar tahun lalu dipotong, yang kedua - pucuk tahun semasa dipotong pada musim sejuk. Pemangkasan dilakukan ke helaian pertama atau dipendekkan kira-kira seperempat.

Varieti hibrid berikut tergolong dalam kumpulan clematis kedua:

  • kacukan lanuginose (c. lanuginose),
  • Patens dan Florida.

Kumpulan clematis ketiga

Ini adalah spesies dan bunga clematis bunga besar yang mekar pada musim panas pada tunas tahun semasa. Bunga dipotong sepenuhnya, meninggalkan 15-20 cm dari tanah, menyimpan 2-3 tunas pada setiap tunas. Pemangkasan dilakukan pada musim bunga sebelum pertumbuhan tanaman bermula. Juga termasuk dalam kumpulan ini adalah clematis dengan tunas berumput mati pada musim sejuk, yang menghilangkannya.

Kumpulan clematis ketiga merangkumi spesies dan jenis hibrid berikut:

  • Jacqueman (c. Jackmanii),
  • Viticella (c. Viticella),
  • Integrifolia,
  • Rect Grassy.

Petua dan trik untuk menanam dan merawat clematis: penanaman, pemupukan, pemangkasan, dll., Anda dapati dalam artikel "Clematis - penanaman dan perawatan".

Varieti

Arabella

Pilihan ini tidak dianggap paling umum, walaupun pada hakikatnya ia tidak wajar. Kilang ini dapat menahan fros dengan sempurna. Pada musim bunga, ia perlu dipotong di dekat tanah itu sendiri, jadi anda tidak perlu menutup batangnya untuk melindunginya dari suhu bawah sifar. Satu-satunya syarat untuk pertumbuhan adalah sokongan kuat yang baik, kerana batangnya tidak lagi dapat menahan berat daun dan perbungaan. Ngomong-ngomong, anda boleh membiarkan ranting-rantingnya turun, sehingga mereka akan menebas semak-semak yang lain dengan permaidani. Perbungaan biru besar akan muncul pada bulan Jun. Kemudian perbungaan ungu dan biru muncul. Pembungaan berterusan sehingga musim luruh. Memangkas Kumpulan Tiga.

Alyonushka (Alionushka)

Varieti ini dikembangkan oleh penternak Krimea. Tidak ada hasrat yang dijumpai di kilang, sehingga seorang pemula dapat menanamnya dengan selamat. Perbungaan tidak sebesar saudara-mara yang lain (kira-kira 8 cm). Bentuknya serupa dengan loceng. Berbunga banyak. Ketinggian semak boleh mencapai 1.9 m. Sebaiknya tumbuh di sebelah semak mawar tinggi atau pokok renek lain. Memangkas Kumpulan Tiga.

Dewan Maidwell

Dewan Maidwell

Pelbagai ini berdaun besar. Pada bulan Mei, perbungaan biru dan ungu yang besar juga muncul dalam bentuk loceng. Kelopaknya terry. Sepanjang musim panas, perbungaan baru akan muncul. Penting untuk diingat bahawa pilihan ini berlaku untuk pelajar tahun dua, jadi anda tidak perlu memotong batangnya terlalu banyak. Batangnya dapat mencapai ketinggian sekitar 2.5 m. Sebaiknya tanam pelbagai jenis clematis ini di dekat pokok supaya bunga dapat melekat di dahan. Memangkas Kumpulan Satu.

Duranda (Clematis × durandii)

Pelbagai ini juga kurang diketahui oleh tukang kebun. Ini adalah kacukan kuno. Ia dibuat pada tahun 1870. Ngomong-ngomong, ia akan berkembang sebagai bentuk berumput, sehingga tidak memerlukan sokongan sama sekali. Namun, lebih baik meletakkan semuanya sama agar clematis tidak tersebar di seluruh laman web. Varieti ini bertolak ansur dengan penyakit dan suhu rendah. Perbungaan bahkan dapat mencapai 13 cm, sementara bagian tengahnya memiliki warna kuning, dan kelopaknya memiliki warna biru terang - indigo. Tumbuhan ini dapat mencapai ketinggian beberapa meter. Memangkas Kumpulan Tiga.

Malaikat Biru

Malaikat Biru

Pelbagai ini dianggap salah satu yang paling indah. Ia dapat mewujudkan biksu di Poland pada tahun 1990. Perbungaan itu sendiri tidak terlalu besar dibandingkan dengan varieti lain (hingga 7 cm), akan tetapi akan banyak terdapat semasa berbunga. Mereka sangat halus dan mempunyai warna kebiruan dan ungu. Tepi kelopak menjadi bergelombang. Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian 3 meter. Ia mengatasi fros dan penyakit. Memangkas Kumpulan Tiga.

Romantik (Romantika)

Pelbagai ini adalah Estonia. Ia dibuat pada tahun 1984. Walaupun terdapat varieti baru, ia dianggap salah satu yang terbaik. Perbungaan berdiameter mencapai 10 cm dan mempunyai kelopak beludru ungu gelap (hampir hitam). Agar warnanya gelap dan mulia, dan tidak pudar di bawah sinar matahari, lebih baik menanam clematis seperti itu di bahagian taman yang teduh. Tingginya, ia dapat tumbuh hingga 2,5 m. Terlihat sangat bagus di sebelah semak yang mempunyai daun atau bunga kuning. Memangkas Kumpulan Tiga.

Comtesse de Bouchaud

Comtesse de Bouchaud

Hanya ada 2 jenis clematis yang mempunyai perbungaan berwarna merah jambu, dan Comtesse de Bouchaud adalah salah satunya. Ia dibuat kira-kira satu abad yang lalu, tetapi variasinya masih kurang popular. Kilang ini sama sekali tidak aneh. Ia mengatasi parasit, penyakit dan selsema. Biasanya, ketinggian clematis dari varieti ini tidak melebihi 2 m. Sangat sesuai untuk tumbuh di antara konifer atau pokok renek yang akan berdiri di dalam pasu. Tanah mesti disiram dan disenyawakan. Ngomong-ngomong, walaupun pada hakikatnya dalam kebanyakan keadaan iklim lebih suka sisi cerah, lebih baik menanam varietas ini di bawah naungan separa. Jadi perbungaan merah jambu tidak akan kehilangan naungannya yang unik. Memangkas Kumpulan Tiga.

Jeneral Sikorski

Varietas ini dibiakkan pada tahun 1966, dan para bhikkhu Poland juga ikut serta. Perbungaan berwarna biru dan ungu. Pembungaan menjadi sangat banyak sehingga daun hijau sekalipun tidak akan kelihatan. Ngomong-ngomong, cabang besar tidak dapat dipangkas dari tahun lalu, kerana pada pokok itulah bunga pertama muncul. Memangkas Kumpulan Dua.

Purpurea Plena Elegans

Purpurea Plena Elegans

Pelbagai ini sangat menarik. Ia bukan sahaja dapat menahan beku dan penyakit dengan sempurna, tetapi juga mempunyai perbungaan yang indah dengan kelopak ungu dari struktur terry. Memangkas Kumpulan Tiga.

Clematis adalah tumbuhan unik yang akan menggembirakan para pekebun dan menghiasi taman. Sudah tentu, tidak semestinya mudah menanam bunga seperti itu, tetapi dengan pilihan variasi yang tepat dan mengikuti beberapa peraturan pada musim panas, perbungaan besar yang indah akan muncul di kebun.