Perosak tanaman dalaman dan kaedah menanganinya

Perosak pada tanaman dalaman tidak begitu sedikit. Selalunya mereka sangat kecil, tidak selalu kelihatan. Mereka hidup dan membiak di tanah dan di bahagian tanaman itu sendiri. Sekiranya hama tanaman rumah telah muncul dan langkah-langkah tidak boleh diambil dengannya, maka bunga-bunga itu mulai mereda, berubah menjadi kuning, dan kemudian mati.

Gejala untuk mengenali serangga berbahaya

Apa yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan haiwan peliharaan? Pertama sekali, ketahui serangga berbahaya apa yang muncul di atas bunga. Untuk ini, kajian menyeluruh mengenai tanaman itu sendiri dan tanah dilakukan. Selepas ini, perjuangan tanpa ampun dimulakan dengan pelbagai kaedah. Ingat, sebarang kelewatan penuh dengan akibat buruk..

Serangga hidup di tanah (di akar), di daun, batang, tunas menggerogoti.

Perosak Rumah Tangga

di tanah (di tanah)pada bahagian hijau bunga
cacing akarubat kutu
penambahbaikanwhitefly
nematoda hempedu (larva)hama labah-labah dan semanggi
nyamuk kulatperisai skala
bodoh putihaphid
hama siklamen

Tumbuhan bertindak balas terhadap setiap perosak dengan cara yang istimewa: mereka dapat mengubah warna daun, memperlambat pertumbuhannya. Apabila anda memeriksa loji tanaman secara visual, anda akan melihat perubahan pada daun, batang.

Kemunculan bintik putih

Tompok putih - isyarat penampilan:

  • Mealy atau root mealybug. Anda perlu memeriksa semua bahagian bunga. Sekiranya anda melihat ketulan "kapas", maka terdapat perosak.
  • Apabila lalat putih muncul, daun menjadi melekit, mungkin jatuh.
  • Kehadiran kutu laba-laba merah (semanggi) dapat ditentukan oleh keputihan, jaring laba-laba oleh sarang labah-labah. Daun dengan sebilangan besar serangga mati.

Apakah titik-titik kuning yang membunyikan hon?

Kemunculan bintik-bintik kuning pada daun anda perlu memeriksa daun. Sekiranya jari melekat pada mereka, ini adalah jejak yang ditinggalkan oleh kudis. Penyebabnya mungkin munculnya enchitrea. Cacing putih kecil yang kecil tinggal di tanah di akarnya.

Tompok coklat

Kehadiran bintik-bintik kecoklatan, kecoklatan dari bahagian bawah daun dan noda putih dari atas menunjukkan kesan thrips.

Ubah bentuk bahagian hijau tanaman

Sekiranya pucuk dan daun pada bunga mulai cacat, maka bunga itu terkena kutu daun atau tungau siklamen. Aphids meninggalkan jejak pelekat. Dia menyedut jus tanaman dalaman, dari mana ia boleh kering. Sekiranya habuk muncul di daun di bawah, ia melengkung - tungau "berjaya".

Layu

Sebab penurunan daun dan pucuk adalah nyamuk jamur, nematoda daun atau hempedu.

Penerangan Perosak

Perosak tanaman dalaman boleh menyebabkan bahaya, mematikan ruang hijau, jika tidak untuk melawannya. Pertimbangkan serangga yang paling biasa, aktiviti merosakkannya.

Tungau labah-labah

Tungau labah-labah pada tanaman dalaman adalah "tetamu" yang paling kerap. Kerana saiznya yang kecil, mereka tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Anda perlu mempertimbangkan bahagian bawah bunga, kerana perosak ini tidak bertolak ansur dengan cahaya dan kelembapan. Serangga kelihatan seperti makan di dalam bilik kering dan panas. Dalam keadaan seperti itu, perkembangan hama labah-labah sangat cepat.

Sekiranya anda menanam geranium, bunga raya, pokok palma, aspidistra, maka mereka perlu diperiksa secara berterusan. Serangga menusuk bahagian daun yang halus, menyedut jusnya. Akibatnya, daun menjadi pudar, hancur.

Kutu daun dapat dilihat, walaupun ukurannya kecil. Mereka berwarna hitam, hijau. Koloni serangga berkembang pesat: betina meletakkan sekurang-kurangnya 150 larva, yang setelah 7 hari mereka memasuki peringkat pembiakan.
Perempuan generasi ketiga mempunyai kemampuan terbang. Mereka bergerak ke mana-mana tanaman rumah, meletakkan larva. Pada kaki yang dipindahkan ke bunga penyakit, misalnya, pelbagai jenis mosaik bunga. Menghilangkan kutu tidak semudah yang didengar.

Perisai

Skala pada tanaman dalaman - perosak berbahaya, suka menetap pada keratan, daun, batang. Tidak sukar untuk mencarinya: ia rata, bujur, dengan bahagian bawah badan berdekatan dengan substrat.

Perosak ini berbeza. Serangga skala sebenar bersembunyi di bawah cangkang, seperti kura-kura. Pengawal palsu tidak mempunyai kemungkinan seperti itu, kerana bahagian badan ini tidak dapat dipisahkan.

Warna kegemaran perosak ini adalah:

Kudis menetap di bahagian bawah daun. Tanah jajahan berkembang pesat. Titik-titik bergerak perlahan muncul di daun, agak mengingatkan pada plak. Di sekitar daun habitat mereka berubah menjadi kuning. Serangga menyedut jus tanaman dan pucuk yang halus, menguras tanaman. Sekiranya anda tidak memulakan perjuangan tepat pada masanya, bunga dalaman akan mati.

Thrips

Ficus, begonia, dracaena, pokok palma dipengaruhi oleh bug melompat kecil - thrips. Betina, setelah membuat lubang pada daun atau kuncup bunga, bertelur. Kerosakan mikroskopik, mustahil untuk diperhatikan dengan mata kasar. Satu isyarat bahawa tumbuh-tumbuhan pada tanaman dalaman adalah corak perak yang muncul di daun. Serangga itu sendiri tinggal di bahagian belakang daun.

Podura berwarna putih

Makhluk ini juga tahu melompat. Ini adalah serangga tanah yang tinggal secara langsung di dalam pasu. Ia dibezakan oleh badan yang memanjang, di mana rambut jarang kelihatan. Misai di kepala. Selalunya muncul di tanah yang kaya dengan humus.

Asas pemakanan adalah sisa tumbuhan, tetapi sistem akar hidup tidak menjauhi. Jelas bahawa akar yang dimakan tidak lagi dapat mengatasi fungsinya, tanaman itu melambatkan pertumbuhannya, ia boleh mati.

Penyakit Mealybugs

Ini adalah cacing putih, mereka suka bahagian belakang daun di tempat-tempat di mana urat keluar. Betina besar, hingga setengah sentimeter, sangat produktif. Mereka mengatur rumah untuk anak cucu, serupa dengan benang kapas, bertelur di dalamnya. Larva yang menetas bergerak, dengan cepat mendapat ruang pada bunga.
Kedai bunga yang mempunyai azalea tumbuh, kaktus perlu sentiasa memeriksa tanaman tersebut untuk mendapat tanda-tanda mealybug. Mereka inilah yang lebih disukai oleh perosak tanaman dalaman ini dan perlu mengambil tindakan segera untuk memerangi mereka.

Whitefly

Lalat putih pada umumnya adalah serangga rumah hijau. Sekiranya anda membeli bunga di tempat-tempat ini, jangan terlalu malas untuk memeriksanya dengan teliti. Bahkan seekor lalat betina pada tanaman dalaman dalam masa yang singkat akan menghasilkan keturunan yang besar. Maka persoalannya ialah bagaimana hendak melawan. Bunga perosak kegemaran adalah fuchsias, pakis, geranium. Serangga dua milimeter memakan getah tanaman, akibatnya, ia melemah, layu.

Nyamuk cendawan

Sering kali para tukang kebun melihat terbang lalat kecil di sekitar bunga mereka, tetapi tidak mementingkan hal ini. Dan sia-sia, kerana lalat meletakkan larva di tanah yang lembap dan subur. Larva bersifat mikroskopik, sehingga penampilannya tidak dapat langsung diperhatikan. Bahaya serangga adalah bahawa makhluk terkecil memakan sistem akar tanaman. Akibatnya, bunga itu mati.

Cara mengatasi perosak pada tanaman dalaman

Banyak tukang kebun pemula tertanya-tanya bagaimana menangani perosak tanaman dalaman. Jawapannya penting, kerana serangga membiak dengan cepat, anda tidak boleh kehilangan masa.

Terdapat pelbagai cara untuk menyingkirkan perosak:

Sekiranya perosak tanaman dalaman dikenali dengan betul, dan langkah-langkah kawalan akan berkesan.

Mekanikal

Anda harus memulakan dengan langkah paling selamat untuk manusia, terutamanya kerana ia sangat membantu. Sebelum memulakan kerja, nyah kuman dan tajam alat. Potong semua daun dan pucuk yang rosak, tempat pemotongan harus ditaburkan dengan arang aktif.
Bug dan larva yang kelihatan dipilih secara manual: cacing, scutes, slug, ulat. Daun dengan perosak seperti kutu daun boleh disapu dengan kapas. Kontras douche, penyemburan dengan air membantu menyingkirkan perosak yang hidup di bahagian hijau tanaman.

Biologi

Bagaimana menangani serangga berbahaya dengan kaedah biologi? Ubat semacam itu berdasarkan tumbuhan. Selalunya digunakan:

Sebelum digunakan, anda perlu membaca arahannya. Oleh kerana mereka memusnahkan perosak, mereka mengandungi racun dalam dosis kecil. Mereka merawat tanaman pada awal pagi, membiarkannya di tempat yang teduh sehingga semua bahagian tanaman menjadi kering. Bilik tempat rawatan dijalankan disiarkan. Anda perlu mencuci semua bahagian badan yang terdedah dengan air suam dan bahan pencuci..

Kaedah rakyat

Sekiranya perosak dalaman tumbuhan telah muncul, rawatan dapat dilakukan dengan ubat-ubatan rakyat yang telah diuji selama berabad-abad. Untuk ini, decoctions disediakan, infus dari:

  • yarrow;
  • bunga aster;
  • dandelion;
  • marigolds;
  • jelatang;
  • bawang putih
  • Lukas;
  • kulit jeruk, jeruk nipis, lemon.

Tumbuhan yang mesra alam dan tidak berbahaya bagi manusia mampu memusnahkan serangga berbahaya dengan berkesan. Kulit limau kukus boleh digali ke dalam tanah. Serangga tidak menyukai baunya.

Penyerapan tembakau, abu oven, larutan kalium permanganat, furatsilina atau soda berfungsi dengan baik. Agar cecair tidak segera mengalir dari tumbuh-tumbuhan, sabun dobi ditambahkan ke dalamnya.

Bahan Kimia

Menggunakan bahan kimia kawalan perosak dapat membuat kemajuan yang cepat. Lebih baik menggunakan pertolongan mereka yang terakhir, jika kaedah lain tidak memberikan hasil yang positif. Perlu diingat bahawa produk seperti itu tidak selamat untuk manusia dan serangga yang bermanfaat. Anda perlu bekerja dengan bahan kimia dengan tingkap terbuka, membuang anak-anak dan haiwan dari tempat tersebut. Di samping itu, semasa bekerja, anda perlu menggunakan peralatan pelindung diri. Selepas bekerja, anda perlu mencuci tangan, muka dengan teliti.
Tumbuhan yang dirawat dibersihkan di tempat teduh sehingga larutan kering sepenuhnya. Tempat rawatan dijalankan mesti dibasuh dengan air panas dan detergen..
Ingatlah bahawa bahan kimia beracun, oleh itu bahan tersebut mesti disimpan di tempat yang tidak dapat diakses oleh kanak-kanak dan haiwan peliharaan.
Ubat yang popular dan berkesan untuk perosak tanaman dalaman:

Mereka mampu memusnahkan hampir semua serangga berbahaya..

Menyingkirkan serangga berbahaya

Perisai

Carapace serangga menjadikan mereka kebal terhadap ubat beracun. Dengan pengumpulan perosak yang banyak, mereka harus dibersihkan dengan berus gigi, dibasahi dengan alkohol.
Daripada bahan kimia, lebih baik menggunakan:

Bagaimana cara menghilangkan serangga skala pada tanaman dalaman dengan ubat-ubatan rakyat? Penanam yang berpengalaman disarankan untuk menggunakan infusi bawang putih. Tumbuhan disembur sehingga hama terakhir mati. Bersama dengan serangga skala, parasit lain juga musnah..

Menghilangkan thrips

Sekiranya thrips muncul pada bunga, mereka mesti diasingkan dengan segera dari tanaman yang sihat dan dirawat. Mereka menanam bunga di bilik yang sejuk dengan kelembapan yang tinggi..

Serangga dewasa boleh dimusnahkan dengan persediaan khas:

Telur thrips selamat hidup di dalam tanah. Satu rawatan tidak akan mencukupi. Diulang dalam seminggu, hanya pada masa ini kumpulan perosak baru akan menetas. Sebaiknya tanam tanaman ke dalam periuk baru dan tanah segar. Agar tidak memindahkan larva ke piring baru, akar dicuci dengan air bersih.

Untuk masa yang lama orang biasa merawat tanaman dengan penyerapan bawang putih untuk menghilangkan thrips. Anda boleh pergi dengan cara lain: menyebarkan bawang putih cincang di tanah, tutup bunga dengan selofan dan biarkan selama 2-3 jam. Ulangi prosedur setiap hari sehingga kehancuran sepenuhnya.

Tumbuhan akan sihat jika profilaksis tepat pada waktunya dijalankan, peraturan untuk menjaga setiap bunga dalam ruangan dipatuhi.
Gunakan tanah berkualiti tinggi, mesti dibasmi kuman sebelum menanam. Beli bunga dalaman dari penjual yang boleh dipercayai. Perosak lebih mudah dicegah daripada mengawalnya..

Perosak tanaman dalaman dan penyakit bunga dalaman

Perosak tanaman dalaman muncul kerana penjagaan yang tidak betul dan keadaan tumbuh yang buruk. Mereka tidak hanya mengurangkan hiasan bunga, tetapi juga boleh menyebabkan kematian mereka. Oleh itu, anda perlu mengetahui tanda-tanda kerosakan akibat perosak tanaman domestik, dan juga apa yang harus dilakukan apabila parasit muncul.

Perosak Rumah Tangga

Jenis parasit berikut mengganggu terutamanya tukang kebun.

Pepijat putih di tanah

Bug putih yang hidup di dalam tanah disebut orang bodoh putih. Serangga ini boleh melompat. Parasit mempunyai badan memanjang, di mana rambut jarang tumbuh, dan di kepala terdapat antena.

Terdapat beratus-ratus perosak tumbuhan dalaman, dan ada penawar terhadap masing-masing

Biasanya ia muncul di lapisan tanah yang kaya dengan humus. Podura putih memakan serpihan tumbuhan, tetapi sistem akar hidup juga menderita. Akar yang rosak tidak dapat mengatasi fungsinya, akibatnya, bunga berhenti berkembang dan dapat mati.

Sekiranya terdapat pepijat putih kecil di dalam bunga dalaman di dalam tanah, maka anda memerlukan:

  • kurangkan penyiraman, kerana pepijat tidak membiak dengan baik di tanah kering;
  • pastikan membuat saliran yang baik di dalam periuk untuk mengelakkan acuan dan pengasidan bumi;
  • cairkan tanah dengan pasir.

Nota! Anda boleh mengambil ubi kentang, memotongnya separuh dan meletakkan di permukaan tanah. Selepas 2 jam parasit akan melekat di sayur dan boleh dibuang.

Dari bahan kimia tersebut, anda boleh menggunakan inisiatif, aktara, bazudin.

Pepijat hitam pada tanaman dalaman

Serangga hitam yang muncul di bunga bilik adalah sciarids, atau nyamuk jamur (lalat hitam). Ini adalah serangga bersayap dua hingga ukuran 7 mm. Dia mempunyai badan gelap dan sayap hitam yang memanjang, tetapi beberapa wanita tidak mempunyai sayap. Lalat hitam dewasa mempunyai kaki panjang dan misai.

Untuk tanaman dalaman, larva parasit sangat berbahaya, yang di dalam tanah memakan tisu yang merosakkan dan merosakkan akar bunga.

Untuk menyingkirkan perosak, disarankan untuk mengusahakan bumi dengan larutan kalium permanganat berwarna merah muda. Anda boleh memotong dill dan menaburkannya di atas tanah, ia akan menakutkan parasit.

Daripada bahan kimia dari nyamuk cendawan, ubat-ubatan seperti inisiatif, actar, thunder-2 berkesan.

Kutu daun adalah musuh bagi tumbuh-tumbuhan dengan tisu lembut

Kutu daun memakan jus tumbuhan, daun menusuk dan pucuk hijau dengan probosisnya yang tajam.

Aphid boleh membunuh bunga dalam beberapa hari

Di tapak tusukan, anda dapat melihat titik terang. Parasit itu sendiri mudah dilihat dengan mata kasar. Serangga berwarna hijau, saiznya mencapai 2 mm. Aphid boleh dengan atau tanpa sayap. Semasa hidup serangga, embun madu dikeluarkan, yang melekatkan daun dan tunas muda. Seterusnya datang semut yang memakan embun madu.

Penting! Semasa memerangi kutu daun, harus diingat bahawa larva hidup tidak hanya di permukaan bunga, tetapi juga di tanah.

Tumbuhan yang rosak perlu dicuci di bilik mandi, kerana kutu daun tidak menempel dengan baik pada bunga dan mudah dicuci dengan air.

Perosak tidak menyukai tanaman yang berbau kuat, misalnya, geranium, oleh itu disarankan meletakkannya di sebelah spesimen yang dijangkiti.

Penyerapan kulit sitrus membantu parasit dengan baik. Untuk menyiapkannya, anda perlu menuangkan 1 liter air 4 sudu besar. sudu semangat. Dan anda boleh menggunakan bahan kimia siap pakai: actar, confidor.

Tandakan akar bawang

Tungau akar bawang merosakkan sistem akar bawah tanah tanaman berbuih. Apabila dijangkiti, akarnya berubah menjadi debu dan jatuh, tanaman itu sendiri tidak akan mekar dan layu.

Untuk mencari hama, anda mesti mendapatkan bunga dari periuk. Oleh itu, adalah mungkin untuk memahami bahawa tumbuhan dijangkiti hanya ketika ia mulai pudar..

Tungau bawang akar dapat ditemukan di dalam pot di mana tidak ada saluran air, jika bunga itu banyak disiram dan diletakkan di dekat bateri yang hangat. Selain itu, serangga perosak sering menetap di tanah lama, yang akhirnya dipadatkan dan berhenti membiarkan udara melaluinya..

Sekiranya kutu telah menetap di tanaman, maka ia mesti diketepikan dari tanaman yang sihat. Bunga yang berpenyakit perlu diperiksa dan jika sistem akarnya rosak teruk, maka lebih baik membuangnya. Apabila akar dapat diselamatkan, ia dibasuh dengan air yang mengalir dan selama 12 jam mereka diletakkan di dalam larutan insektisida, misalnya, Apollo, Neoron. Bilas periuk dengan air dan dibasmi kuman..

Dalam memerangi kutu akar, kaedah rakyat juga membantu, misalnya, infusi jelatang. Untuk penyediaannya, 700 g ramuan segar harus dicurahkan dengan 5 liter air mendidih. Tuangkan infusi ke dalam bekas tertutup, letakkan selama 5 hari di tempat yang hangat dan kacau secara berkala selama ini. Kemudian ia mesti ditapis, dicairkan dalam nisbah 1:10 dan disiram dengan larutan tanaman.

Nota! Daripada jelatang, anda boleh menggunakan ekor kuda atau kayu cacing.

Tungau labah-labah

Tungau labah-labah adalah parasit kecil yang mempunyai ukuran hingga 1 mm. Biasanya ia tidak dapat dilihat dengan mata kasar, tetapi ada kemungkinan untuk mencurigai bahawa hama telah menetap di tumbuhan melalui jaring yang muncul di daun, pucuk dan bahagian lain. Di daun anda dapat melihat titik tusukan yang terang, yang juga menunjukkan jangkitan oleh serangga. Walaupun perosaknya berukuran kecil, sangat berbahaya, kerana dengan cepat menetap di semak dan menyebabkan kematiannya.

Setelah dijangkiti, daun dan pucuk ditutup dengan jaringan melekit untuk waktu yang singkat, dan kutu mulai menyedut semua nutrien, akibatnya daun menjadi kuning dan pudar. Tumbuhan menjadi tidak stabil terhadap jangkitan kulat dan setelah beberapa lama mati. Sekiranya hama labah-labah memukul bunga sekali, maka menyingkirkannya hampir mustahil, kerana sebahagian populasinya disimpan di dalam tanah. Sebaik sahaja tanaman itu lemah, hama mula membiak di atasnya.

Nota! Serangga itu boleh menetap di mana-mana bunga rumah, tetapi ficus, mawar dan buah sitrus sangat sensitif terhadapnya..

Untuk mengatasinya dan menyelamatkan tanaman, anda perlu mula memerangi hama labah-labah dengan tanda-tanda jangkitan pertama. Untuk menghilangkan serangga, anda boleh menggunakan bahan kimia khas, misalnya, fitoverm, apollo.

Anda juga boleh menggunakan kaedah rakyat:

  • parut 20 g sabun dobi dan cairkan dalam 1 liter air suam. Biarkan cecair yang dihasilkan selama beberapa jam, selepas itu larutan dicampurkan dan boleh digunakan. Tanah di dalam periuk mesti ditutup dengan selofan agar larutan sabun tidak sampai ke akar, jika tidak, bunga akan mati. Dengan cecair, anda perlu membasahi span dan menyapukannya ke seluruh bahagian udara tanaman. Buih sabun mesti dibiarkan di atas bunga selama 4 jam, dan kemudian dibasuh. Tumbuhan yang dirawat harus ditutup dengan botol plastik selama 24 jam. Ini diperlukan untuk mengekalkan kelembapan yang tinggi, yang tidak disukai tungau labah-labah;
  • potong 20 g bawang putih dan tambahkan 1 liter air ke dalamnya. Larutan yang dihasilkan dapat disembur dengan tanaman yang dijangkiti. Sekiranya bunga dalaman tidak bertolak ansur dengan penyemburan, maka bawang putih cincang dapat diletakkan di sebelah tanaman yang dijangkiti dan tutupnya dengan beg, yang mesti dikeluarkan setelah beberapa jam.

Rumah Putih Whitefly

Seekor oren, atau rumah hijau, whitefly adalah rama-rama kecil. Panjang betina mencapai 1.3 mm, dan lelaki - 2.5 mm. Lalat putih bukan sahaja berbahaya, tetapi juga larva mereka.

Apabila mereka menyerang bunga dalaman, daunnya berubah warna dan dipintal, tunas tanaman mulai menjadi kuning dan jatuh. Apabila bunga yang dijangkiti disentuh, lalat putih melepas dan duduk di tumbuh-tumbuhan berdekatan, ambang tingkap, rak.

Di bahagian atas daun, anda dapat melihat bintik-bintik melekit berkilat menyerupai noda gula, ini adalah embun madu - jejak perosak. Sekiranya anda membalikkan daun, anda dapat melihat orang dewasa, larva dan telur. Pada daun yang dijangkiti, bintik-bintik putih muncul pertama, kemudian bintik-bintik hitam. Ini adalah kulat jelaga yang selalu menyertai embun madu. Tumbuhan yang terjejas ketinggalan dalam pertumbuhan, tidak berkembang dan mati.

Whitefly tidak hanya menyedut semua jus dari tumbuhan, tetapi juga membawa virus fitopatogenik. Ia membiak dengan sangat aktif, dalam sebulan betina bertelur hingga 300 telur, yang mana larva cepat muncul. Mereka melekat pada tanaman dan mulai bekerja dengan kelenjarnya, membentuk kepompong lilin di permukaan lembaran, yang melindungi larva dari racun serangga.

Tumbuhan yang dijangkiti perlu dikeluarkan dari bunga lain, dan semua bahagiannya yang terkena harus dipotong. Sebaiknya ganti tanah di bawah bunga yang dijangkiti.

Pot dengan tanaman harus diletakkan di tempat dengan suhu dan kelembapan yang rendah. Orang dewasa mati, tetapi larva parasit tidak berkembang pada suhu udara di bawah 10 ° C.

Anda boleh mencuci tanaman di bawah pancuran air sejuk, dalam hal ini kebanyakan perosak akan dihanyutkan dan mati. Sekiranya terdapat pembersih vakum, anda boleh menggunakannya untuk mengumpulkan lalat putih yang produktif.

Anda boleh menyemburkan tanaman yang dijangkiti dengan penyelesaian berikut:

  • parut sabun cucian pada parut halus. Ambil 1 sudu besar. sudu dan tuangkan 6 liter air suam. Semasa menyemburkan tanaman, anda perlu memastikan bahawa larutan sabun tidak masuk ke dalam tanah;
  • potong 3 ulas bawang putih, tuangkan dengan 1 liter air dan biarkan selama sehari di tempat yang gelap. Selepas masa ini, infus disaring dan bunga yang dijangkiti disembur dengannya..

Nota! Ejen kimia bertindak, konfidor membantu melawan whiteflies.

Thrips

Thrips mempunyai badan yang memanjang, ukurannya boleh mencapai 3 mm.

Thrips memakan daun, batang dan bunga

Warna parasit boleh dari kuning pucat hingga hitam. Mereka memakan serbuk sari, daun muda dan pucuk. Pada tanaman yang dijangkiti, anda dapat melihat titik tusukan kuning kecil dan kotoran hitam. Untuk jangka masa yang pendek, titik-titik seperti itu merangkumi seluruh bunga, yang mulai pudar. Juga, perubahan warna daun mungkin menunjukkan jangkitan. Sekiranya langkah-langkah tidak diambil tepat pada waktunya, kilang itu akan mati.

Selalunya, tanaman berbunga, seperti:

  • bunga ros rumah;
  • pelargonium;
  • ungu;
  • streptocarpus;
  • bunga raya.

Nota! Thrips hidup tidak hanya di bahagian udara tanaman, tetapi di dalam tanah, jadi anda perlu memproses bukan hanya bunga itu sendiri, tetapi juga bumi di dalam pasu.

Untuk menghilangkan parasit, anda boleh menggunakan bahan kimia seperti phytoverm, dantop, actara.

Untuk mengelakkan serangga merebak ke bunga yang sihat, spesimen yang berpenyakit harus dikuarantin. Sekiranya ia mekar, maka perlu mengeluarkan semua tunas daripadanya, kerana banyak parasit terkumpul di dalamnya. Kilang itu sendiri dirawat dengan sabun cuci, ikat dalam beg dan dibiarkan selama 2 hari. Selepas waktu ini, basuh bunga, sambil memastikan bahawa larutan sabun tidak masuk ke dalam tanah.

Untuk memerangi thrips, anda boleh menggunakan zooshampoo dari kutu dan kutu, yang merangkumi permethrin. Ia mesti dicairkan dalam jumlah kecil air untuk mendapatkan busa, yang digunakan untuk merawat bahagian udara tanaman. Syampu zoo harus dibiarkan di atas bunga selama setengah jam, dan kemudian bilas.

Perancah dan perisai palsu

Perancah mempunyai cengkerang kapitin yang padat. Ia boleh menjadi terang, krim atau coklat gelap. Ukuran perosak mencapai 4 mm. Mereka menetap di daun dan batang, tukang kebun yang tidak berpengalaman dapat membawa mereka untuk tumbuh di tanaman.

Saudara yang dekat dengan sarung itu adalah kudis palsu, yang tidak mempunyai cengkerang kapit, ia juga menyebabkan bahaya besar pada bunga dalaman.

Kedua-dua parasit melekat pada daun dan batang dan menghisap semua bahan berguna dari tumbuhan, akibatnya ia mulai menguning, daun jatuh, layu, dan kulat bermula pada luka mikro yang ditinggalkan oleh serangga. Kekurangan bantuan tepat pada masanya akan menyebabkan kematian budaya yang dijangkiti.

Sekiranya parasit dijumpai, ia perlu dikumpulkan dengan tangan, anda boleh membersihkan tanaman dari mereka dengan berus gigi.

Bilas bunga yang dijangkiti di bawah pancuran air panas. Suhu air mestilah 50 ° С.

Tidak begitu mudah membersihkan perisai dari bunga

Sekiranya tanaman itu sangat dijangkiti, maka anda perlu mengubah tanah sepenuhnya. Bahagian tanah bunga harus dirawat dengan air sabun. Anda boleh menggunakan bahan kimia seperti percikan emas, aktar.

Penyakit Bunga Dalaman

Penyakit tanaman dalaman yang berkaitan dengan penjagaan yang tidak betul.

Plak putih di tanah di dalam pasu

Plak putih di tanah di dalam pasu tanaman dalaman boleh terjadi kerana penyiraman yang keras. Untuk melembutkan air, anda boleh merebus atau membekukannya, dan kemudian menyiram bunga.

Apabila lapisan putih lembut untuk disentuh, maka ia adalah acuan. Untuk menyingkirkannya, anda perlu mengurangkan penyiraman, membuang lapisan bumi yang ditutup dengan acuan. Tanah mesti dirawat dengan agen antimikotik. Untuk rawatan kulat, anda boleh menggunakan ubat seperti Topsin M, Sarfun 500 SC.

Penampilan pada tumbuh-tumbuhan plak putih yang menyerupai bulu kapas dikaitkan dengan kutu mealybug. Parasit boleh mencapai panjang 1 cm. Serangga itu menetap di bahagian dalam daun dan memakan getah tanaman. Apabila plak putih seperti bulu kapas pada bunga dalaman, apa yang harus dirawat, anda harus bertanya terlebih dahulu, jika tidak, tanaman itu mungkin mati dalam beberapa hari. Untuk menyelamatkan budaya yang dijangkiti, anda boleh menggunakan dana laksamana, komandan, tanrek.

Mengapa bumi tumbuh berkulat di dalam pasu

Terdapat beberapa sebab mengapa tanah di dalam periuk berkulat. Acuan boleh dikaitkan dengan penyiraman berlebihan, sering disembur. Untuk mencegahnya muncul, perlu menyiram tanaman ketika lapisan atas bumi kering 2 cm. Juga, di dalam periuk, perlu disalirkan.

Nota! Kerana jumlah baja yang banyak, bumi mungkin mulai memutih.

Kulat jelaga pada tanaman dalaman

Jamur Sooty, atau hitam, merujuk kepada penyakit berjangkit. Bentuk plak pada tanaman, yang menyumbat stomata pada daun, akibatnya fotosintesis terganggu, bunga itu tertinggal dalam perkembangan dan melemahkan.

Kulat Sooty mengganggu fotosintesis

Untuk mengelakkan perkembangan jangkitan, anda perlu menyemburkan tanaman dari parasit tepat pada masanya yang membentuk rembesan manis. Ini adalah serangga seperti aphids, thrips, serangga.

Tumbuhan yang dijangkiti mesti disapu dengan larutan sabun, dan kemudian dibilas dengan air suam. Selepas itu, untuk menyembuhkan bunga, anda perlu memprosesnya dengan fitosporin.

Perosak bunga dalaman perlu dibuang secepat mungkin, jika tidak, tanaman yang terkena itu mungkin mati di depan mata. Selain itu, serangga, setelah menghancurkan satu bunga, cepat beralih ke bunga yang lain. Oleh itu, untuk menjaga koleksi rumah, ada baiknya memeriksa setiap kejadian dengan teliti dan mengambil langkah tepat untuk memerangi tetamu yang tidak dijangka.

Jenis perosak tanaman dalaman dengan foto: cara menanganinya, daripada memproses bunga di rumah?

Sebilangan besar tukang kebun amatur percaya bahawa tumbuh-tumbuhan di apartmen menjamin mereka perlindungan dari serangga berbahaya. Malangnya, ini tidak berlaku; bunga dalaman terpengaruh seperti tanaman kebun. Perosak tanaman dalaman akan menyebabkan banyak kemudaratan jika anda tidak melawannya secara aktif pada waktunya.

Tanda-tanda kerosakan pertama adalah kekuningan, daun hancur, tunas layu, akar busuk. Menghisap parasit-perosak memakan jus daun, batang, menghancurkan akarnya. Anda boleh menyimpan tanaman kegemaran anda dengan bantuan bahan kimia atau ubat-ubatan rakyat. Kaedah ini diuji masa, dan keberkesanannya telah dibuktikan oleh kebanyakan tukang kebun..

Dari mana perosak berasal dari tanaman dalaman?

Perosak pemakan daun dan penghisap daun dapat muncul di apartmen bersama dengan tanaman pasu yang baru. Selalunya di kedai mereka dijual sudah dijangkiti.

Pada musim panas, serangga dapat memasuki apartmen melalui tingkap terbuka atau slot di pintu. Selalunya pemilik tanaman dalaman membawa mereka keluar ke jalan, yang juga penuh dengan serangan serangga berbahaya. Mereka dapat dibawa dari jalan dengan pakaian atau kasut, serta menjangkiti bunga ketika ditransplantasikan ke tanah baru. Mereka sering tinggal bukan hanya di tanah kebun, tetapi juga di tanah yang dibeli di kedai, jadi mustahil untuk diasuransikan terhadap mereka.

Jenis perosak dengan gambar, tanda-tanda penampilannya

Terdapat serangga yang berbeza - perosak tanaman dalaman pasu. Untuk mencarinya, periksa bunga itu dengan teliti. Penting untuk diketahui bahawa mereka hidup bukan hanya di daun atau batang, tetapi juga di tanah, pada tunas bunga. Serangga tanah menyerang bahagian bawah tanah, misalnya, podura, cacing akar, tungau siklamen atau nematoda hempedu, menetap di tanah. Kutu daun, hama labah-labah, lalat putih dan lalat memakan bahagian hijau tanaman..

Tompok-tompok kering atau basah putih pada risalah menunjukkan kemunculan pepijat dan hama labah-labah. Mereka meninggalkan jaring melekit dalam bentuk gumpalan atau jaring (lihat foto). Kehadiran lalat putih ditentukan oleh daun melekit yang jatuh dengan cepat. Daun bertukar menjadi kuning, kering dan mandi - enchitreus digulung di dalam tanah.

Bintik-bintik berkarat di bahagian dalam daun menunjukkan bahawa tanaman itu terkena thrips. Deformasi batang yang kuat, memutar dan mengeringkan menunjukkan serangan aphids atau tungau siklamen.

Nyamuk cendawan

Kadang-kadang, di samping budaya bilik, anda dapat melihat beberapa kapal terbang kecil, yang hanya sedikit perhatian orang. Ini adalah nyamuk jamur, atau sciriad, lalat bersayap kecil yang tidak lebih besar dari 0,5 cm. Di tanah nutrien yang dibasahi mereka bertelur, dari mana larva putih mikroskopik muncul. Walaupun saiznya kecil, mereka menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki pada tanaman, memusnahkan akarnya sepenuhnya. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada waktunya dan memulakan rawatan, bunga itu akan mati, tidak mungkin disimpan.

Spesies aphid

Hama yang paling biasa dari tanaman hiasan yang ditanam adalah kutu daun yang biasa, yang menurut keterangannya, merujuk kepada menghisap spesies perosak. Terdapat beberapa jenis serangga yang berbeza warnanya (dari hijau muda hingga maroon) dan kehadiran atau ketiadaan sayap. Ini adalah midges kecil sekitar 2 mm dengan badan bujur dan kaki pendek. Aphid bergerak dengan sangat perlahan, tetapi membiak dengan cepat. Dengan memakan jus daun, ia mampu memukul semua tanaman dalaman dalam masa yang singkat..

Perancah dan perancah palsu

Terdapat banyak jenis serangga skala yang parasit pada taman dan bunga dalaman. Serangga sangat berbahaya bagi anggrek, bunga ros, buah sitrus dan pokok palma. Sarungnya kelihatan seperti bug coklat kecil hingga 1 mm dengan badan bujur, karapas berkilat dan cakar kecil. Serangga terletak di kedua-dua sisi daun, batang dan tangkai daun, meninggalkan jejak yang melekit (embun madu), di tempat yang muncul kulat jelaga.

Perosak membiak dengan cepat, tanaman yang terkena penyakitnya mati. Perisai palsu berbeza dari yang biasa hanya jika tidak ada cengkerang. Betina lebih besar, tanpa kaki dan sayap, dan badannya ditutup dengan pelindung yang memanjang. Myrtle, asparagus, dan pakis dalaman lebih cenderung menderita pelindung palsu..

Tungau labah-labah

Parasit taman yang terkenal, yang sering dijumpai pada currants dan timun, membiak dengan baik di bunga rumah. Kerana ukuran mikroskopiknya, serangga itu bebas parasit pada tanaman pasu. Anda dapat melihat penampilannya hanya dengan adanya jaring putih yang melekit di daun, ketika hampir mustahil untuk menyelamatkan bunga. Keadaan yang sesuai untuk penampilan kutu adalah udara yang hangat dan kering, dan kelembapan berbahaya untuknya. Ia menyebabkan bahaya khusus pada bunga mawar, dan ia boleh dihancurkan secara mekanikal, dengan bahan kimia dan kaedah rakyat.

Thrips, atau berbuih

Ini adalah pepijat hitam kecil dengan bahagian bawah berwarna kuning kemerahan berukuran 1.5 mm, tinggal di bahagian bawah daun. Mereka menyedut jus dari tumbuh-tumbuhan, meninggalkan bintik keperakan di kehijauan. Lama kelamaan, daun mula berubah menjadi kuning, pudar dan hancur, dan thrips sendiri menyumbang kepada perkembangan penyakit kulat, yang sangat sukar ditangani.

Podur (kuku)

Bug kecil yang hidup di tanah mempunyai badan putih memanjang dengan tiga pasang kaki dan misai panjang. Mereka mudah dijumpai di dalam periuk di atas tanah. Mereka lebih gemar memakan sisa tanaman, seperti daun atau tunas yang gugur, dan juga memusnahkan sistem akar tanaman. Sekiranya anda tidak memulakan pertarungan tepat pada masanya dengan orang bodoh, maka mereka boleh menghancurkan bunga hiasan.

Mealybugs Mealy (pseudomonas, kutu yang berkerut)

Jenis perosak tanaman dalaman yang paling biasa adalah serangga kutu, kerabat serangga skala terdekat. Mereka populer disebut "kutu shaggy" karena kemiripannya dengan parasit ini. Serangga itu berukuran kecil, tidak lebih dari 3 mm, menghisap jus dari tunas dan tunas muda, merosakkan daun dan batang. Secara semula jadi, terdapat lebih dari 2.000 jenis cacing, tetapi hanya putih yang bersifat parasit pada tanaman dalaman. Mereka meninggalkan pelindung daun yang serupa dengan bulu kapas yang berbulu, di mana mereka bertelur.

Lalat Putih (aleirodides)

Mereka adalah ngengat putih kecil berukuran 3 mm dengan sayap lebar. Walaupun begitu, mereka tidak suka terbang, lebih suka duduk dengan tenang di bahagian belakang dedaunan, menghisap jus daripadanya dan bertelur. Ficus, tradescantia dan pelargonium lebih kerap diserang oleh whiteflies. Anda dapat mengesan perosak dengan larva keputihan dan lapisan kelabu pada daun. Dalam memerangi, kedua-dua racun serangga dan ubat-ubatan rakyat berjaya digunakan..

Lalat putih pada tanaman dalaman

Nematod (cacing gelang)

Mereka dapat menghancurkan taman bunga rumah sepenuhnya, kerana menyingkirkannya sangat sukar. Cacing panjang bulat ini mendiami tanah, merosakkan sistem akar tanaman. Akarnya membengkak dengan sangat besar, tetapi saiznya tidak mempengaruhi penampilan bunga. Untuk masa yang lama, tanaman kelihatan sihat, dan kemudian tiba-tiba mati. Tumbuhan yang terjejas mesti dimusnahkan segera bersama dengan periuk dan tanah, agar tidak menjangkiti tanaman lain.

Tanda cyclamen

Ia juga disebut kentang stroberi, dan parasit tidak hanya pada siklamen, tetapi juga pada pelargonium, balsam. Ini tergolong dalam urutan arachnid dan menetap di dalam tunas dan di bahagian dalam daun. Serangga tidak memakan jus, tetapi pada tisu tumbuhan, yang menyebabkan ubah bentuknya, layu, dan munculnya bintik-bintik coklat. Pengumpulan parasit yang besar kelihatan seperti debu kelabu pada risalah, dan kelembapan yang tinggi adalah keadaan yang sangat diperlukan untuk pembiakannya..

Gajah Anggur (Weevil)

Ini adalah serangga yang agak besar (panjang 1-1,5 cm) dengan sayap kaku dan rahang yang kuat. Orang dewasa menggerogoti daun, dan larva menghancurkan sistem akar. Akibat serangan dua kali ini, bunga-bunga mati dengan cepat, walaupun tidak sukar untuk menyingkirkan kumbang. Cukup untuk memproses tanaman 2-3 kali dengan racun serangga mengikut arahan. Malangnya, tidak semua pemilik rumah hijau dapat mengesan dan mengenal pasti parasit dengan cepat. Ulat dan serangga perosak lain jarang dijumpai pada tanaman bunga dalaman..

Cara mengatasi perosak tanaman pasu?

Setiap penanam ingin mengetahui dengan tepat bagaimana memproses tanaman tersebut untuk menghilangkannya dari perosak. Terdapat banyak cara untuk memerangi: penyediaan biologi, racun serangga dan acarisida, resipi rakyat dan penyingkiran serangga secara mekanikal. Kaedah terakhir digunakan dengan sebilangan kecil parasit, dan jika bunga itu terjejas teruk, maka hanya kimia yang akan membantu.

Racun serangga siap pakai (persediaan biologi dan kimia)

Mereka dianggap sebagai kaedah paling berkesan dan terpantas yang digunakan untuk merawat tanaman dalaman. Keadaan utamanya adalah penyemburan dan penggantian ubat-ubatan yang banyak agar serangga tidak menyesuaikan diri dengannya.

  • "Aktara" (dari serangga skala);
  • Karbofos;
  • "Piretrum";
  • Karbofos;
  • "Actellik";
  • "Apache" (dari thrips);
  • "Akarin";
  • "Klorofos";
  • Inta-Vir (dari hama labah-labah).

Bahan kimia paling berkesan, tetapi sangat toksik kepada serangga, manusia dan haiwan yang bermanfaat. Semburkan tanaman di kawasan berventilasi baik yang terpisah dengan penggunaan alat pelindung. Bekerja dengan penyelesaian pada alat pernafasan, sarung tangan, dan pakaian ketat. Selepas prosedur, anda perlu mencuci tangan dengan teliti, bilas mulut dan basuh. Tanaman yang dirawat diletakkan secara berasingan dari yang lain, sehingga perosak tidak mempunyai masa untuk menyeberang ke mereka. Penyelesaiannya disediakan dengan ketat mengikut arahan, pemprosesan semula dilakukan setelah 2-3 minggu.

Cara pertempuran yang lebih lembut, tetapi tidak kurang berkesan adalah penggunaan persediaan biologi terhadap serangga. Alat terbaik untuk tanaman rumah adalah Agrovertin, Iskra-bio dan Fitoverm. Kesemuanya mengandungi sejumlah besar ramuan herba dan beberapa bahan toksik. Penyediaan penyelesaian dan penggunaannya memerlukan pematuhan langkah-langkah keselamatan asas.

Pembuangan mekanikal serangga dan bahagian tanaman yang terjejas

Kaedah selamat seperti ini berkesan pada peringkat awal jangkitan tanaman. Semua batang dan daun yang terkena dipotong dengan alat yang tajam dan bersih (pisau atau gunting). Potongan ditaburkan dengan karbon aktif cincang, dan serangga, telur dan larva mereka dikumpulkan secara manual. Kutu daun boleh dikeluarkan dengan menggunakan kapas yang dicelupkan ke dalam larutan sabun cucian. Thrips dibersihkan dengan berus gigi yang dibasahi alkohol. Seminggu sekali, pancuran hiasan diatur untuk budaya hiasan, membersihkan parasit yang memakan daun.

Ubat-ubatan rakyat dan kaedah perjuangan

Penanam bunga yang berpengalaman bercakap dengan baik mengenai ubat-ubatan rakyat terhadap perosak dalaman. Mereka benar-benar selamat untuk penghuni pangsapuri, tetapi ia mempunyai kesan buruk terhadap pepijat dan midges. Merebus sekam bawang dan bawang putih bukan sahaja baja yang sangat baik, tetapi juga membantu merawat penyakit yang disebabkan oleh hama labah-labah dan kutu daun.

Infusi bawang putih akan membantu menghancurkan kudis, tungau, whitefly, mengatasi penyakit bakteria dan kulat. Untuk menyiapkannya, potong kepala bawang putih yang besar, tuangkan satu liter air mendidih dan bersikeras seminggu. Cukup untuk mencairkan 50 ml pekat dalam baldi air dan semburkan tanaman hiasan.

Pada tanda pertama penyakit, sabun isi rumah biasa akan melakukan pekerjaan dengan baik. Dari kutu, kutu daun dan serangga skala menggunakan larutan sabun yang disediakan dari 200 g sabun parut dan baldi air panas. Mereka menyemburkan tanaman yang berpenyakit atau membasahi sehelai bulu kapas di busa dan mengelap daunnya. Sebilangan pakar menasihatkan menambahkan sabun ke larutan racun serangga agar ubat tidak mengalir ke tanah, tetapi tetap pada batang dan pucuk.

Dengan perosak yang paling terkenal, infusi shag dan air suam akan mengatasi. Komponennya dicampurkan, dibiarkan selama beberapa hari, ditapis, dicairkan dengan air dan dirawat dengan bunga. Satu liter balang kering diperlukan pada baldi air, dan infus yang sudah selesai dicairkan 2 kali lagi. Cara yang baik untuk menakutkan parasit adalah dengan menggunakan abu kayu. Ia boleh tersebar di bawah akar tanaman.

Untuk memberi makan tanaman bunga, menyingkirkan serangga akan membantu infus dan merebus herba. Anda boleh membasmi perosak dengan bantuan infusi jelatang segar. Anda perlu mengisi 700 g rumput dengan 5 l air panas, tutup dan biarkan selama beberapa hari di dalam bilik yang hangat. Cecair fermentasi disaring dan disiram dengan tanaman. Kesan serupa mempunyai akar comfrey, wormwood, dandelion.

Cara mencegah perosak?

Langkah pencegahan sederhana akan membantu mencegah pembiakan serangga berbahaya pada tanaman pasu hiasan. Semasa membeli bunga di kedai atau di pasar, perlu memeriksanya dengan teliti, dan membawanya pulang akan mengatur karantina dua minggu.

Semua bunga diperiksa secara berkala, memberi mereka persekitaran tempat tinggal yang selesa. Tumbuhan memerlukan pencahayaan yang baik, kelembapan sederhana, penyiraman dan memberi makan. Pada musim bunga, para pakar mengesyorkan agar penyemburan pencegahan koleksi bunga dengan sebarang produk biologi. Semasa pemindahan, periuk diisi hanya dengan tanah yang sudah siap dibeli, setelah sebelumnya membasmi kuman di dalam ketuhar pada suhu 100 ° C. Penjagaan yang teratur dan betul akan menjamin perlindungan makhluk perosak..

Perosak rumah tangga dan langkah-langkah kawalan

Cara terbaik untuk mengawal perosak adalah dengan mencegah penyebarannya. Semasa membeli, periksa kilang dengan teliti. Di rumah, basuh di bawah pancuran air suam dan pisahkan dari tanaman lain selama sebulan untuk pemerhatian. Tidak disyorkan untuk memandikan tanaman bersama-sama dalam satu bekas, meletakkan satu palet, menukar palet, meletakkan tanaman terlalu dekat. Semua ini meningkatkan kemungkinan penyebaran perosak. Tanah untuk menanam tanaman mesti disterilkan. Untuk meningkatkan daya tahan tanaman, penting untuk memerhatikan keadaan penanaman dan perawatan.

Dengan menggunakan produk perlindungan tanaman kimia, perlu mematuhi arahan penggunaan dengan ketat, yang wajib diletakkan pada pembungkusan sediaan, dan juga untuk mematuhi langkah-langkah keselamatan ketika bekerja dengannya. Dari jumlah ubat, anda harus memilih yang paling selamat, mempunyai kelas bahaya yang lebih rendah (III atau IV). Menyembur di balkoni atau di udara terbuka.

Selalunya tidak mungkin untuk mengenal pasti perosak pada awalnya, jadi anda perlu mengenalinya dan dapat melawannya.

Scutellaria dan pseudoscutis - menghisap serangga parasit keluarga serangga separa bersayap, superfamili yang memakan getah sel. Pada pucuk, daun, tangkai dan batang, mereka kelihatan seperti tubercles atau titisan coklat lilin berukuran 2-5 mm. Mereka dapat dengan mudah dikeluarkan dengan kuku; ketika ditekan, cairan tebal kekuningan dilepaskan. Tisu lembaran di bawah kudis sering berubah warna. Pada daun tanaman yang terjejas, dan juga tanaman tetangga yang berdekatan, sering terdapat lapisan rembesan serangga yang melekit. Perosak ditutup dengan pelindung seperti lilin dari atas, yang melindungi mereka daripada terkena racun serangga dengan tindakan sentuhan, oleh itu, ubat sistemik tindakan usus paling berkesan.

Langkah-langkah untuk memerangi skala serangga, pseudo-scab, mealybug. Rawatan alkohol, rawatan emulsi minyak-air, penggantian tanah atas, rawatan asas dengan racun serangga Aktar (taburkan dengan larutan 4 g / 5 L dan tumpahkan tanah dengan larutan 1 g / 10 L, 4 kali lipat, selang 7-10 hari) dan tambahan rawatan (selepas 1-2 hari) dengan Acarin, Agravertin, Iskra-bio, Karate, Intervir, Fitoverm (penyemburan dengan larutan 1%, 4 kali dengan selang 7-10 hari).

Thrips adalah serangga penghisap yang bertelur dalam tisu daun. Selalunya mempengaruhi tanaman di udara kering. Ia kelihatan seperti terbang tipis, panjang, 1-2 mm, sering berjalur (kadang-kadang hitam atau ringan). Selalunya parasit itu sendiri sukar dikesan, hanya jejak lesi yang dapat dilihat. Daun ditutup dengan pukulan-pukulan larva, mereka sering bergabung menjadi bintik-bintik yang cukup luas, di bahagian atas bintik-bintik daun memperoleh kilauan keperakan. Tahap perkembangan larva berlaku pada ketebalan daun dan oleh itu dilindungi dari tindakan racun serangga. Dalam memerangi thrips, yang paling berkesan adalah ubat tindakan usus sistemik dengan rawatan sokongan dengan racun serangga.

Whitefly adalah serangga parasit yang menghisap dari keluarga Hemoptera. Pada tanaman yang terjejas, anda dapat melihat lalat kecil putih, dari bahagian bawah selembar larva tanpa oval putih atau pelung kosong.

Dalam bentuk kaedah tambahan, kaedah termal dapat dicadangkan. Pada suhu di atas + 40... + 45 0 C, serangga mengalami kejutan terma. Anda perlu memanaskan ruang tertutup dengan serangga whitefly pada suhu ini, yang mudah dilakukan di balkoni yang berkaca dan tersumbat pada hari yang cerah atau di rumah hijau.

Aphid adalah serangga penghisap dari sekumpulan burung bersayap hijau dengan warna hijau, coklat, hitam, 2 mm. Membentuk koloni terutama di bahagian atas pucuk. Terdapat koloni individu tanpa sayap dan bersayap. Apabila tanaman itu terletak di udara terbuka (di tanah) pada musim panas, semut sering menjadi petunjuk kerosakan, mereka memakan aphids manis, di daun juga terdapat titisan embun madu yang melekit.

Langkah-langkah kawalan terhadap aphids. Rawatan satu kali atau dua kali dengan Actara (penyemburan pada kepekatan 4 g / 5 l dan penyiraman pada kepekatan 1 g / 10 l), Akarin, Agravertin atau Iskra-bio (penyemburan 5-8 ml / l), atau racun serangga lain mengikut arahan. Semasa pemprosesan, serangga boleh mati tidak segera, tetapi setelah beberapa jam. Semua tanaman di rumah harus dirawat, kerana kutu bergerak dengan mudah..

Langkah kawalan weevil. Pemasangan serangga dewasa secara manual, penyemburan dengan Actara (4 g / 5 l), penumpahan tanah dengan Actara (1 g / 10 l), rawatan 4 kali ganda setiap 7-10 hari.

Rawatan alkohol diperlukan untuk pemusnahan mekanikal perosak tertentu, seperti kudis, pelindung palsu, kutu busuk. Ini memerlukan alkohol atau warna alkohol yang kuat, kapas atau sikat separa tegar. Berus atau sapu harus dibasahkan dengan alkohol dan cuba menghilangkan parasit. Dengan berus, lebih mudah memproses sinus tumbuh-tumbuhan, dengan plat daun tampon. Rawatan sedemikian mesti diulang ketika perosak dikesan semula. Selalunya parasit tersembunyi di bawah lapisan bumi di dasar batang, mereka juga harus dicuba untuk menghilangkannya dengan alkohol, juga perlu membuang tanah atas dan menggantinya dengan yang baru. Rawatan alkohol semacam itu dapat diterima dengan baik oleh bahagian tanaman yang lignifikasi (batang, dahan), daun berkilat dan tidak ditoleransi oleh daun puber beberapa tanaman (tolmium, buah ara, dll.) Oleh itu, sebelum memproses tanaman sepenuhnya, cuba gunakan daun yang terpisah.

Tindakan emulsi air-dalam-minyak didasarkan pada kesan penyumbatan spiral serangga dengan minyak. Untuk memberikan keupayaan penutup yang lebih besar, minyak dicampurkan dengan larutan sabun. Sedikit pencuci atau sabun pencuci pinggan dan 2-3 sudu besar. Di ambil dalam segelas air. sudu minyak mesin (boleh menjadi bunga matahari), semua ini digoncang sehingga emulsi terbentuk dan disapukan dengan kapas atau sikat pada semua permukaan tanaman, sementara perlu untuk melindungi tanah dari penurunan emulsi. Tanaman dibiarkan diproses selama beberapa jam, kemudian dibasuh dengan teliti di bilik mandi. Toleransi daun terhadap pendedahan seperti itu harus diperiksa..

Pada masa ini, banyak racun serangga yang berbeza (bahan melawan serangga) ditawarkan, namun, dalam keadaan tertutup, perlu dipertimbangkan, selain kesan pada serangga dan pada tumbuhan itu sendiri, bahaya mereka terhadap manusia, terutama kepada anak-anak, juga kepada anjing, kucing, burung, ikan dan lain-lain haiwan peliharaan. Menurut pendapat saya, Actara hanyalah ubat yang mempunyai kesan merosakkan yang baik terhadap pelbagai jenis serangga perosak dan agak selamat untuk semua orang di sekitarnya, termasuk tanaman. Actara boleh didapati dalam bentuk butiran larut dalam air (pengisi minyak kadang-kadang toksik kepada tanaman, misalnya bunga raya). Emulsi air yang diperoleh dengan pencairan, hampir tidak berbau, kelas bahaya bagi manusia - 3, agak selamat untuk haiwan peliharaan, termasuk ikan. Kelebihan Actara yang tidak dapat dipertikaikan lagi ialah kesan sistemiknya. Selepas rawatan, ia terkumpul di tisu tumbuhan dan bertindak pada parasit dari dalam, memberikan perlindungan jangka panjang (hingga dua minggu).

Baru-baru ini, persediaan larut air sistemik baru mula muncul di pasaran, yang menggantikan yang lebih tua dan lebih toksik. Ubat apache serupa dengan sifat Aktara, jauh lebih menjimatkan, namun, tidak ada petunjuk penggunaannya pada tanaman dalaman. Perlu diingatkan bahawa cadangan penggunaan di Internet tidak bertepatan dengan pejabat.

Tungau labah-labah merujuk kepada arthropoda arachnid, memberi makan melalui jus sel prokusy daun. Merupakan perosak tanaman dalaman yang kerap. Tanda-tanda kerosakan: di bahagian bawah lembaran (kadang-kadang di bahagian atas) terdapat butiran cahaya kecil, kira-kira 0,5 mm (seolah-olah ditaburi tepung), dengan lesi besar jaring kelihatan. Daun di tempat gigitan berubah warna, ditutup dengan bintik kuning kecil. Selepas itu, dengan kekalahan teruk, daunnya jatuh. Kutu mudah menyebar ke udara, ia selalu terdapat di mana-mana dan di mana sahaja, tetapi hanya mempengaruhi tanaman yang lemah. Tumbuhan kuat yang dipelihara dalam keadaan optimum mampu menahan kutu. Faktor risiko termasuk udara yang terlalu kering, terlalu panas tanaman atau benjolan bumi di bawah sinar matahari, pengeringan dari tanah, dehidrasi (kadang-kadang akar busuk dan mati kerana penyiraman yang berlebihan), pemberian makanan yang tidak betul, dan sering kali berlebihan baja nitrogen.

Perosak tanaman dalaman dan bagaimana menyingkirkannya

Dihantar oleh Tamara Altova 17 Disember 2018 Kategori: Tumbuhan rumah.

Tumbuhan dalaman mempunyai banyak musuh, dan untuk mengatasinya, adalah mustahak untuk menentukan dengan tepat perosak yang anda hadapi. Kami akan memberi anda maklumat terperinci mengenai perosak yang paling biasa pada tanaman dalaman, menerangkan gejala kehadirannya, kaedah pemusnahannya dan langkah pencegahan yang diperlukan untuk mencegah kejadiannya..

Perosak tanaman dalaman yang paling biasa dan kawalannya

Skala, perisai palsu dan memerangi mereka

Kudis - menghisap perosak keluarga Jus separa sayap dan memberi makan tumbuhan. Mereka parasit pada batang dan bahagian bawah daun, melemahkan tanaman dan meninggalkan kotoran melekit di mana kulat berjerawat berkembang. Dengan jangkitan besar-besaran tanaman dengan serangga skala, seseorang dapat melihat bagaimana tuberkel kecil hama penghisap menutupi permukaan daun yang halus. Lalat jantan dapat terbang, tetapi tidak mempunyai alat oral, kerana ia hidup sangat sedikit, dan bentuk bujur atau bulat wanita ditutup dengan perisai yang padat - cangkang lilin yang melindungi mereka dari kerosakan mekanikal dan kesan pemusnahan bahan kimia. Larva skala sangat mirip dengan betina, tetapi tidak mempunyai lapisan pelindung. Pada tanaman dalaman terdapat jenis serangga skala:

Lalat bersisik parasit pada banyak tanaman dalaman, tetapi selalunya mereka cenderung menempati lemon dan anggrek.

Perisai palsu juga merupakan perosak penghisap berbahaya, saudara dekat perisai, tetapi cangkangnya tidak ditutup dengan lilin. Dalam budaya ruangan, perisai palsu hemisfera besar dan besar dijumpai, dari mana pakis, myrtle dan asparagus menderita lebih banyak daripada tanaman lain. Perisai palsu juga meninggalkan kotoran gula melekit pada daun tanaman yang ditempati - honeydew, yang merupakan persekitaran yang baik untuk penyebaran jangkitan kulat, khususnya jamur jelaga.

Langkah-langkah kawalan: Periksa tanaman secara berkala, ingat untuk memeriksa bahagian bawah daun. Sekiranya sebilangan kecil scute dikesan, lebih mudah untuk menyingkirkannya dengan memotong bersama daunnya. Sekiranya kudis mempunyai masa untuk berkembang biak, orang dewasa harus dikeluarkan secara mekanikal dari tanaman: dibasahi dengan larutan sabun atau alkohol dengan sikat gigi, selepas itu kawasan yang terkena harus disapu dengan larutan cuka yang lemah. Larva dihancurkan dalam tempoh dua minggu dengan memproses tiga kali organ tanah tanaman dengan larutan 30 g sabun kalium hijau dalam 1 liter air, infusi bawang putih atau larutan insektisida, misalnya, Actellik, Karbofos, Aktara atau Fitoverm.

Penyakit Mealybugs

Kutu busuk adalah penghisap serangga yang juga tergolong keluarga Semi-winged dan juga memakan getah tanaman. Pepijat bersendi berbentuk bujur dan berukuran tidak lebih besar dari 5 mm ini mempunyai lapisan lilin putih, menetap di batang daun, menghasilkan cairan berwarna oren pada batang dan ketika dihancurkan. Kelompok cacing kelihatan seperti gumpalan bulu kapas putih. Pada tanaman yang dipenuhi perosak, daun menjadi lesu, berubah menjadi kuning dan jatuh. Cacing dan sistem bunga akar terjejas, dan akibatnya mereka berhenti tumbuh dan berkembang. Succulents dan kaktus paling kerap menderita kutu mealybugs..

Langkah-langkah kawalan: pertama, perosak mesti dikeluarkan dari organ luar dengan pelapik kapas lembap. Sekiranya akar tanaman terjejas, ia perlu dibersihkan dari tanah dan perosak, kawasan yang rosak harus dibuang, setelah itu tanaman harus dirawat dengan penyediaan sistemik usus yang bersifat racun serangga: Actellik, Aktara, Fitoverm, Karbofos atau virus Iskra-bio, Karate dan Inta yang sama-sama berkesan.

Thrips

Thrips - pepijat kecil hitam atau coklat tua dengan panjang kira-kira 1.5 mm. Seperti perosak penghisap yang lain, mereka muncul pada tanaman dalam keadaan suhu tinggi dan kelembapan rendah, lebih suka menetap di bahagian bawah plat daun, di mana ia sukar dikesan. Telur thrips betina diletakkan di lubang kecil yang dibuat oleh mereka di tunas atau daun. Anda boleh mengetahui tentang kehadiran thrips dengan corak keputihan-perak dan titik-titik hitam kecil di daun. Hasil daripada aktiviti penting thrips, tanaman berhenti berkembang, bunga yang terkena cacat, dan tunas dibengkokkan. Lebih banyak daripada tanaman dalaman yang lain berasal dari thrips fuchsia, codium dan begonia.

Langkah-langkah kawalan: daun tumbuhan yang dijangkiti thrips dicuci dengan larutan sabun dari sabun cucian. Daripada bahan kimia yang melawan thrips, lebih baik menggunakan ubat sistemik, kerana racun serangga tidak berkesan. Hasil yang baik dalam memerangi thrips ditunjukkan oleh Vertimek, Nurell-D, serta rawatan tanaman dua kali dengan selang 7-10 hari dengan larutan 2 g Pyrethrum dalam 1 liter air. Dari ubat-ubatan rakyat untuk pemusnahan perosak, rebusan umbi siklamen, penyerapan tembakau dan yarrow digunakan.

Kutu hitam, hijau, oren atau kelabu dalaman tidak melebihi 3 mm, walaupun biasanya lebih kecil - kira-kira 1 mm. Keturunan kutu daun matang dalam masa seminggu selepas kelahiran, dan dalam satu musim tumbuh, perosak ini menghasilkan 8 hingga 10 generasi. Ini memakan aphids tumbuhan, membuat tusukan kecil di piring daun. Perkumuhan aphid adalah alas tembaga, dari mana perabot merosakkan, dan dengan jumlah tanaman tumbuh-tumbuhan aphid di tempat yang ditutup dengan lapisan manis ini, kulat jelaga dapat berkembang. Mudah dijangkiti menanam kutu daun dengan baja nitrogen atau mengalami penyiraman yang tidak teratur.

Aphid berkumpul di bahagian bawah daun dan batang, mengelompokkan titik pertumbuhan. Pertama sekali, tunas, daun muda dan pucuk menderita perosak. Apabila aphid menjadi terlalu banyak, individu terbang muncul di antara mereka, yang dapat dengan mudah berpindah ke bunga dan tanaman lain. Kerosakan aphids yang paling teruk adalah bahawa ia adalah pembawa penyakit virus, yang tidak ada penawarnya. Perosak ini lebih menyukai budaya mawar, fuchsias, abutilon dan aroid, walaupun boleh merosakkan tanaman lain. Ficus dan susu susu, serta bromeliad berdaun keras, paling sedikit menderita kutu daun.

Langkah-langkah kawalan: pada tahap awal pendudukan, kutu daun hanya dapat dikeluarkan dari tanaman dengan kain kapas basah atau dicuci dengan air suam dengan merendam tanaman di dalamnya. Tetapi untuk tanaman bersaiz besar dan hanya ditransplantasikan, kaedah ini tidak akan berjaya. Anda boleh menyingkirkan kutu daun dengan menyemburkan tanaman yang dijangkiti dengan sabun dan air beberapa kali. Semasa menggunakan racun serangga, harus diingat bahawa mereka perlu diganti, kerana kutu daun mudah terbiasa dengan bahan kimia dan berhenti bertindak balas terhadapnya. Actellik, Aktara, Fitoferm yang sama berkesan terhadap perosak, rawatan dengan Antitlin, Pirimikarb, Derris dan Permetrin memberikan hasil yang baik.

Tidak kira apa yang anda merawat tanaman dari kutu daun, jangan lupa mencucinya dengan sempurna pada waktunya untuk menghilangkan banyak perosak mati.

Lalat Putih

Secara luaran, lalat putih menyerupai ngengat putih kecil. Mereka menetap, seperti perosak lain, di bahagian bawah daun. Sekiranya tanaman terganggu, rama-rama melambung di atasnya dengan awan putih. Lalat putih memakan getah tumbuhan, mengeluarkan embun madu, di mana jamur jelaga parasit. Selalunya, lalat putih hidup di bunga dan tumbuh-tumbuhan dengan daun nipis dan halus: begonia, pelargonium, balsamin. Hasil daripada aktiviti perosak, daun tanaman berubah menjadi kuning dan gugur.

Langkah-langkah kawalan: malangnya, racun serangga hanya dapat memusnahkan seekor lalat putih dewasa, oleh itu, perlu untuk merawat tanaman yang terkena perosak dengan sediaan kimia secara berkala setiap 10 hari. Berkesan terhadap perosak Resmetrin, Permethrin, Pyrimifos-methyl. Dianjurkan untuk menggunakan perangkap kuning gam terhadap lalat putih dewasa.

Scyarides (nyamuk cendawan)

Sciarids dalam bentuk larva memasuki rumah kita bersama dengan tanah, berkembang di dalamnya dan berubah menjadi lalat hitam kelabu kecil, tetapi tetap di substrat, membiarkannya hanya semasa penyiraman atau aktiviti perawatan lain. Larva dapat merosakkan akar tanaman yang lemah atau memakan akar anak pokok yang halus. Penimbunan air dan nutrien berlebihan dalam substrat menyumbang kepada pembiakan perosak ini. Jadi, bagaimana menyingkirkan midges bunga pada tanaman dalaman?

Langkah-langkah kawalan: nyamuk dapat dihancurkan dengan menyiram tanah dengan larutan Malathion atau Permethrin, setelah itu rejim penyiraman sederhana dan pembalut top harus ditetapkan.

Nematod

Nematoda - cacing mikroskopik yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar - jarang menjangkiti tanaman dalaman, tetapi jika ia muncul, anda harus mengucapkan selamat tinggal kepada tumbuhan: nematoda merosakkan akar, yang mulai membusuk dan mati, dan akibatnya, daun bunga yang terkena layu, mengecut, berhenti berkembang dan jatuh. Pembengkakan besar pada akar tanaman adalah tanda pasti adanya nematoda.

Langkah kawalan: anda boleh cuba menyelamatkan ficus atau philodendron dari nematoda dengan memanaskan periuk dengan tanaman selama satu jam di dalam air pada suhu 50 ºC, tetapi tanaman lain tidak mungkin dapat menahan prosedur seperti itu.

Kutu

Tungau Cyclamen (strawberi)

Strawberi, atau hama siklam mempengaruhi tanaman dalaman seperti pelargonium, senpolia, balsam, dan siklamen itu sendiri. Araknid kecil ini terkumpul di hujung pucuk, bahagian bawah daun, di dalam tunas bunga dan dalam jumlah besar kelihatan seperti debu yang menetap di organ luaran tanaman. Kutu memakan tisu, itulah sebabnya organ tumbuhan berkerut, cacat dan ditutup dengan bintik coklat muda. Tunas yang terkena layu, dan kembangnya kehilangan warna. Tungau siklamen terasa baik dalam keadaan kelembapan yang tinggi dan dapat membiak dengan cepat walaupun pada musim sejuk.

Langkah-langkah kawalan: berkesan dalam kawalan perosak Fitoverm, Actellik, Aktara, Akarin dan ubat-ubatan lain yang mempunyai kesan yang serupa.

Insektisida bertindak lemah pada araknid, jadi racun serangga atau racun serangga digunakan untuk membunuh kutu.

Tungau labah-labah

Tungau labah-labah merah secara praktikal tidak dapat dilihat oleh mata, tetapi jika anda memeriksa daunnya dengan teliti, anda boleh menemui kawasan kecil yang berubah warna - perosak perosak di mana mereka menyedut jus tumbuhan. Tungau labah-labah dari semua perosak tanaman dalaman menimbulkan bahaya terbesar. Mereka membentuk banyak koloni di bahagian atas pucuk dan membelit daun dengan sarang labah-labah terbaik. Kutu, seperti perosak penghisap lain, adalah pembawa penyakit virus yang tidak dapat disembuhkan.

Tungau labah-labah dapat hidup hanya dalam keadaan kekeringan udara yang meningkat, oleh itu, penyemburan dan penanaman secara berkala dapat mengurangkan risiko hama ini pada bunga dalaman. Langkah pencegahan yang baik terhadap kutu adalah mengudarakan bilik.

Langkah kawalan: pucuk yang terkena kutu mesti dikeluarkan, kemudian tanaman harus disembur dengan air dan segera diletakkan selama tiga hari di bawah beg plastik. Tumbuhan yang tidak bertolak ansur dengan kelembapan udara harus dirawat dengan acarisida, penyelesaian yang anda perlukan untuk membasahi organ luaran dengan banyak dari semua sisi. Tumbuhan kecil dapat direndam sepenuhnya dalam larutan acaricidal lima puluh peratus. Mereka mengatasi tungau Actellik, Aktara, Kleschevit, Fitoverm, Karbofos, Akarin dan persiapan serupa, namun, anda harus tahu bahawa tungau cepat terbiasa dengan bahan aktif, jadi acaricides perlu diganti.