Kalanchoe: penjagaan rumah, khasiat tanaman yang bermanfaat

Kalanchoe adalah tanaman yang tidak memerlukan keadaan yang semakin meningkat. Ia berbeza dengan perbungaan terang yang besar dan daun berair berdaging. Sifat penyembuhan beberapa spesies Kalanchoe juga dihargai. Penjagaan di rumah tidak akan menyebabkan kesukaran, dan hasilnya akan menyenangkan mata untuk waktu yang lama.
Kalanchoe juga dikenal sebagai Doktor Rumah, Rumah Ginseng, dan Pohon Kehidupan.

Maklumat botani ringkas, tempat kelahiran tumbuhan

Kalanchoe adalah genus tumbuhan herba lebat dan separa renyah dari keluarga Tolstyankovye yang ditanam di seluruh dunia. Dalam keadaan semula jadi, mereka dijumpai di hutan hujan tropika di benua Amerika Selatan, di Tropika dan Afrika Selatan, serta di selatan dan tenggara Asia.

Orang Afro-Brazil menggunakan Kalanchoe untuk mencari untung.

Ciri-ciri utama yang menjadi ciri semua wakil genus adalah:

  • daun berdaging lezat pelbagai bentuk;
  • bunga 4-tubular kecil;
  • perbungaan umbellate dengan banyak bunga.

Di kedai-kedai anda dapat melihat kerdil, tingginya tidak lebih dari 15 cm, dan tinggi, mencapai 2 meter, varieti. Bunga mereka boleh dicat dengan pelbagai warna: merah, ungu, merah jambu, kuning, oren, ungu dan putih..

Nama Latin dan Rusia dari spesies umum Kalanchoe, foto

Nama Latin genus adalah Kalanchoe. Ia berasal dari Cina. Setelah mempelajari maklumat yang dinyatakan di bawah, anda akan mempelajari nama spesies Kalanchoe yang paling popular dan melihat bagaimana ia berkembang.

Kalanchoe Blossfeld: keterangan dan foto

blossfeldiana adalah spesies yang paling umum, mencapai ketinggian tidak lebih dari 40 cm. Ia mempunyai batang yang bercabang lemah dan daun ovoid berdaging dengan perbatasan kemerahan di pinggir bandar. Bunga kecil dikumpulkan dalam perbungaan berbunga. Spesies ini merangkumi pelbagai jenis yang berbeza antara satu sama lain dalam warna bunga..

Bunga Kalanchoe Blossoming Blossoming

Kalanchoe Degremona: penerangan dan foto

Tumbuhan setinggi setengah meter ini, dengan nama Latin K. daigremontiana, mempunyai daun elips panjang dan bunga berbentuk ungu berwarna merah jambu. Di rumah, spesies Kalanchoe ini mekar ketika musim sejuk tiba..

Kalanchoe Mangin: keterangan dan foto

manginii - tumbuhan rendah yang mekar pada musim bunga. Pukul terkulai berwarna oren-merah..

Kalanchoe Mangin pada saat berbunga

Kalanchoe pinnate: keterangan dan foto

Dari semua spesies yang dijelaskan sebelumnya, K. pinnata adalah yang terbesar, tingginya hingga 1 m. Ciri ciri spesies lain adalah dua jenis daun:

  • bujur sederhana;
  • cirrus atau lobed.

Bunga-bunga dicat hijau dengan warna merah jambu..

Tumbuhan perubatan K. pinnata

Cara menanam Kalanchoe di rumah

Untuk menjaga Kalanchoe berbunga di rumah tidak memerlukan banyak pengetahuan dan kemahiran. Tumbuhan ini cukup bersahaja, dengan tenang dapat mentolerir banyak keadaan persekitaran yang buruk. Anda boleh mengaguminya walaupun di pangsapuri dengan pemanasan pusat, yang, seperti yang anda ketahui, mengurangkan kelembapan udara dengan ketara dan memberi kesan negatif pada banyak bunga dalaman hiasan, yang tidak dapat dikatakan mengenai Kalanchoe.

Pencahayaan

Untuk mengembangkan bunga yang besar dan cerah dan memastikan berbunga panjang, letakkan tanaman pada musim sejuk di ambang tingkap selatan. Pada musim bunga dan musim luruh, tempat terbaik adalah tingkap timur atau barat, di mana sinar matahari tengah hari tidak jatuh.

Suhu udara

Kalanchoe tetap dapat digunakan dalam julat suhu yang luas: dari 10 hingga 28 ° C. Namun, pada suhu udara di atas 18 ° C, ia tidak meletakkan tunas bunga. Sehubungan dengan itu, sediakan tanaman dengan keadaan suhu berikut:

  • pada musim panas - 18-28 ° C;
  • pada musim sejuk - 10-16 о С.

Kelembapan udara

Kalanchoe dengan tenang bertolak ansur dengan udara kering yang berlebihan. Walau bagaimanapun, pada hari musim panas yang sangat panas, semburkan tanaman dari sisi atau letakkan pot bunga di dalam bekas berisi substrat lembap. Dengan penjagaan ini, bunga Kalanchoe akan terasa lebih baik..

Menyiram

Tumbuhan memerlukan penyiraman sederhana: 1 kali seminggu - pada musim panas, 1 kali setiap 2 minggu - pada musim sejuk. Tuangkan air dari atas ke dalam periuk atau kuali.

Tanah dan pembajaan

Tanah yang subur dan bersaliran baik dengan tindak balas neutral atau sedikit berasid sesuai untuk Kalanchoe. Untuk menyediakan substrat untuk penanaman, campurkan dalam kepingan, rumput, humus, gambut dan pasir dalam jumlah yang sama.

Pada musim bunga, musim panas dan semasa penanaman tunas, tanaman memerlukan pembajaan dengan mineral dan baja organik.

Memberi makan tepat pada masanya akan memastikan pertumbuhan organ vegetatif dan membolehkan Kalanchoe berkembang di rumah

Pemindahan Kalanchoe: Cara Menanam

Untuk perkembangan normal tanaman, penanam bunga harus tahu cara menanam Kalanchoe. Pindahkannya semasa tumbuh pada tahun-tahun pertama kehidupan, kemudian letakkan hanya bunga yang tumbuh dengan kuat di dalam pasu baru. Lakukan ini pada musim bunga setelah Kalanchoe berbunga. Untuk ini:

ProsedurFoto
Tuangkan lapisan saliran ke dalam periuk baru dan kemudian lapisan campuran tanah lembap.
Menyiram tanaman. Setelah kelembapan diserap, keluarkan bunga dari periuk lama dengan segumpal tanah.
Letakkan tanaman di bahagian tengah periuk baru dan isi tempat kosong dengan campuran tanah yang telah disediakan. Air Kalanchoe.

Pemangkasan

Untuk membentuk semak Kalanchoe yang cantik dan padat, hiasan diperlukan dalam bentuk mencubit bahagian atas pucuk. Bahagian atas ini kemudian boleh digunakan untuk keratan..

Untuk pertumbuhan dan perkembangan Kalanchoe, hilangkan perbungaan yang pudar dan daun yang berpenyakit.

Pembiakan

Pembiakan dilakukan dengan menggunakan biji, keratan dan tunas.

Pada bulan Januari-Mac, mulailah menanam anak benih. Untuk melakukan ini, sebarkan benih di permukaan tanah pada anak benih. Selepas 8-14 hari, anak benih akan muncul. Letakkan mereka di tempat yang terang. Apabila pucuk menjadi lebih kuat, lakukan selaman. Pada akhir musim bunga atau awal musim panas, pindahkan tanaman ke dalam pasu dengan diameter 7 cm.

Semasa membiak dengan keratan apikal, letakkan di pasir yang dicampur dengan gambut. Pastikan suhu persekitaran antara 20-22 ° C. Airlah steknya dengan hemat, dan setelah mengakar, tanamlah tanaman di dalam pasu kecil.

Putar keratan berdaun terbalik dan letakkan pada substrat nutrien. Taburkan tepi daun dengan lapisan tanah setebal 2 cm dan tekan dengan ringan. 1 pinggan rata-rata dapat menghasilkan 7 tanaman baru yang harus diletakkan di dalam pasu baru.

Kawalan serangga

Kalanchoe dipengaruhi oleh serangga, serangga skala dan hama labah-labah. Sekiranya perosak muncul, lap daun dengan kain yang dibasahi dengan sabun dan air. Hanya dalam kes yang melampau, merawat tanaman dengan racun serangga.

Mengapa Kalanchoe tidak mekar di rumah, bagaimana membuat tanaman mekar

Kekurangan berbunga mungkin disebabkan oleh suhu udara yang terlalu tinggi pada musim gugur dan musim sejuk atau lebihan baja di dalam tanah. Kurangkan suhu udara atau kurangkan intensiti makan.

Pembungaan Kalanchoe pada musim sejuk dapat dirangsang lagi. Untuk melakukan ini, secara beransur-ansur mengurangkan panjang waktu siang dengan menutup bunga dengan kain atau beg kertas gelap, atau dengan meletakkan periuk di tempat yang gelap. Pada bulan Ogos, panjang siang boleh sekitar 9 jam. Berikan masa yang singkat selama 3 minggu. Ini akan menjadikan tanaman sebagai isyarat untuk berkembangnya bunga, yang akan mulai muncul 2,5-3 bulan setelah dimalapkan. Mengenai cara menjaga Kalanchoe berbunga, anda telah belajar lebih awal.

Sifat penyembuhan

Dari pucuk Kalanchoe menjernihkan jus, yang digunakan untuk penyediaan ubat-ubatan pada skala industri. Keberkesanannya telah terbukti dalam penyelidikan saintifik. Sifat penyembuhan Kalanchoe Degremon tidak dikenali oleh komuniti saintifik, tetapi jus dari tumbuhan ini digunakan dalam perubatan rakyat.

Johann Wolfgang Goethe percaya bahawa penggunaan "bayi udara" setiap hari Kalanchoe meremajakan tubuh.

Jadual di bawah menunjukkan nama dan prinsip rawatan untuk jenis penyakit utama.

Nama yang selalu digunakanNama penyakit iniPrinsip rawatan
Penyakit mulutPeriodontitis, gingivitis, keradangan mukosa mulutSapukan tampon yang direndam dalam jus selama 10-15 minit beberapa kali sehari.
PeriodontitisMenyedut jus.
Penyakit pernafasanHidung berair, selesemaTuang 5 tetes jus ke dalam kedua lubang hidung untuk mengelakkan berlakunya penyakit.
Sakit tekak, sakit tekakBerkumur dengan campuran jumlah air dan jus yang sama rata.
Penyakit vaskularUrat varikosSediakan tincture dari jumlah daun yang sama dan larutan alkohol 40% atau vodka. Simpan di tempat yang gelap selama seminggu, gegaran sekali-sekala. Tingtur yang dihasilkan menggosok kaki anda pada waktu malam.
Penyakit mataKemusnahan vitreousSediakan campuran jus Kalanchoe, ternakan dan lidah buaya, ambil bahan-bahan ini dalam nisbah 1: 1: 2. Tanamkan larutan di kedua mata 2 tetes 2 kali sehari.
Penyakit kulitLuka bakar, nekrosis tisu lembut, kecacatan kulit yang lainSapukan kain yang direndam dalam jus ke kawasan kulit yang terkena atau gunakan untuk melincirkan permukaan luka.
ErysipelasSediakan campuran larutan prokain dan jus sebanyak 0.5%. Lembapkan kompres dengannya, yang kemudian disapu pada kulit..
Lichen bersisikBuat salap dari campuran jus, minyak kayu putih dan madu, diambil dalam nisbah 1: 3: 1. Tegaskan campuran yang dihasilkan selama 3 hari, dan kemudian masukkan salap ke dalam balang gelap. Gunakan mengikut keperluan.

Jus daun dan batang Kalanchoe digunakan dalam ginekologi dan obstetrik. Pada asasnya, kosmetik dibuat, setelah penerapan proses penuaan diperlahankan.

Kalanchoe pinnate - tumbuh-tumbuhan dan sifat perubatan

Kategori:Tumbuhan
| Dihantar oleh: svasti asta, tampak: 420, foto: 8

Kandungan:

  • 1 Penanaman dan penjagaan Kalanchoe
  • 2 Sifat perubatan dan rawatan Kalanchoe
    • 2.1 Jus
    • 2.2 Salap
    • 2.3 Ekstrak
  • 3 5 daun Kalanchoe - kaedah mudah untuk menguatkan sistem imun

Bercakap tentang doktor hijau di rumah, mustahil untuk mengabaikan tanaman rumah yang indah seperti Kalanchoe. Bunga rumah ini telah lama menetap di tingkap pangsapuri bandar. Kalanchoe sering ditanam sebagai tanaman hiasan, tanpa mengetahui sifat penyembuhannya..

Dari lebih daripada 200 spesies genus Kalanchoe (Kalanchoe), kita hanya akan membincangkan tentang Kalanchoe pinnate (lat. Kalanchoe pinnata), yang mempunyai nilai perubatan yang paling ketara dan pada masa yang sama mempunyai kualiti hiasan yang sangat baik. Dalam keadaan semula jadi (Kalanchoe - berasal dari Asia Tenggara dan Amerika Selatan), tanaman ini mencapai ketinggian hingga 1.5 m.

Di rumah, kerana ruang yang terhad, belukarnya kecil, padat dengan batang yang tegak dan lignified di bahagian bawah dan daun bawah elips atau ovoid yang besar, bergelombang di sepanjang tepi. Daun atas dilipat, dipotong dengan pin dengan beberapa daun bujur kecil.

Biasanya daunnya berwarna hijau tua, tetapi dalam beberapa bentuk mereka mungkin berwarna kekuningan atau dengan warna merah.

Pada daun atas, di celah, anak yang disebut (brood tunas) dengan bentuk akar udara. Apabila daun jatuh, tumbuh-tumbuhan muda tumbuh daripadanya..

Sekiranya daun yang jatuh terletak di tanah dengan bahagian bawah, maka anak-anak dengan cepat berakar dan mula tumbuh. Bunga-bunga Kalanchoe pinnate berukuran besar, berbentuk tubular, berwarna hijau kehijauan, terletak di bahagian atas batang di panicles. Buahnya adalah empat polysperma dengan pericarp kering berkulit, yang disebut risalah.

Bunga tidak kerap, tidak lebih awal daripada tahun kedua kehidupan pada bulan Februari-Mac.

Cultiv Penanaman dan penjagaan Kalanchoe

Kalanchoe dibiakkan oleh biji atau tunas vegetatif. Menyemai benih dilakukan dalam tempoh dari Februari hingga April. Ambil tanah yang sudah siap untuk kaktus atau succulents lain dengan penambahan pasir. Benih diletakkan di tanah lembap dan ditaburkan dengan pasir. Sebelum kemunculan, tanah ditutup dengan filem. Suhu percambahan biji optimum ialah 20-22 ° C.

Setelah tumbuh, beberapa penanam bunga terlebih dahulu memilih anak benih dalam fasa 1-2 daun nyata dalam pasu kecil, dan kemudian, apabila 5-6 daun tumbuh, tanaman ditransplantasikan ke dalam pasu dengan diameter 4-5 cm. Ini mencederakan tunas, jadi lebih baik menanamnya sekali. Tumbuhan yang ditanam di tempat kekal ditinggalkan di tempat yang gelap selama seminggu untuk mengaktifkan proses pembentukan akar. Kemudian letakkan di tingkap yang cerah. Seiring tumbuh dan sistem akar berkembang, tanaman ditransplantasikan ke dalam pasu yang lebih besar, biasanya setiap tahun pada bulan April-Mei.

Sekiranya anda menanam Kalanchoe dalam jumlah kecil (untuk diri sendiri), maka kaedah terbaik untuk menyebarkannya adalah vegetatif. Untuk melakukan ini, cukup meletakkan daun tanaman di tanah dengan bahagian bawah ke atas dan taburkan dengan pasir di tepinya dengan lapisan 1.5-2 cm. Padatkan serbuk dengan spatula dan lembapkan dengan penyembur. Oleh itu, anda dapat memperoleh 5-7 tanaman muda. Setelah mencapai pucuk setinggi 10-15 cm atau dengan pengembangan sekurang-kurangnya 5 daun sejati pada setiap daun, mereka ditransplantasikan ke dalam periuk individu.

Tanah untuk Kalanchoe terdiri daripada campuran tanah daun, humus dan pasir sungai dalam nisbah 1: 1: 1. Anda boleh menggunakan campuran tanah siap untuk bunga lezat. Adalah berguna untuk menambahkan sebilangan arang birch yang dihancurkan dan serpihan bata ke campuran tanah mana pun untuk Kalanchoe. Bahan tambahan ini menyerap air dengan baik dan menahannya dalam jangka masa yang lama, mengekalkan kelembapan tanah yang sederhana sepanjang pemotongan.

Sudah tentu, saliran dari tanah liat, kerikil, kerikil dan lain-lain yang diperluas, pertama kali diletakkan di bahagian bawah periuk. Di bahagian bawah periuk mesti ada lubang untuk menguras kelembapan berlebihan semasa menyiram. Pot mesti mempunyai kaki pendek, memberikan jurang antara bahagian bawah dan kuali. Syarat-syarat ini adalah wajib kerana Kalanchoe tidak bertolak ansur dengan genangan air..

Kalanchoe tidak takut cahaya matahari langsung dan dalam pengertian ini, tidak ada batasan penempatannya di ambang tingkap. Tumbuhan ini, walaupun succulent khas, tetapi dalam keadaan bilik memerlukan penyiraman biasa, terutama pada musim bunga dan musim panas. Pada musim sejuk, penyiraman dilakukan dengan sedikit, jika tidak, kebarangkalian kerosakan akar adalah tinggi. Isyarat untuk pengairan adalah pengeringan sepenuhnya dari koma tanah di dalam periuk.

Kalanchoe bukan kilang yang menuntut, oleh itu, merawatnya tidak sukar. Selain penyiraman, pelonggaran tanah secara berkala dilakukan dengan hati-hati, membaja sebulan sekali dengan baja mineral kompleks dengan dominasi baja nitrogen atau cecair untuk kaktus. Sebagai tanaman yang suka panas, Kalanchoe boleh jatuh sakit atau mati apabila suhu turun di bawah 10 ° C. Suhu optimum untuk tumbuh ialah: pada musim sejuk 16 ° C-18 ° C, pada musim panas dari 18 ° C hingga 22 ° C tanpa perubahan mendadak. Walau bagaimanapun, Kalanchoe dapat menahan haba hingga 30 ° C ke atas dengan mudah, serta udara pangsapuri bandar yang terlalu kering.

Pemindahan tanaman ke dalam pasu berdiameter yang lebih besar hanya dilakukan setelah sistem akar berkembang begitu banyak sehingga memenuhi keseluruhan isi periuk. Sebelum menanam, tanaman disiram dengan banyak, dibiarkan mengalirkan air yang berlebihan, membalikkan periuk, memegang tanaman dan mengetuk bahagian bawah dengan lembut, angkat dengan segumpal tanah.

Di dalam periuk baru, selain saliran, lapisan tanah mestilah setebal sekurang-kurangnya 5 cm dan dibasahi di atas, dan di tepinya, ruang untuk menambahkan tanah harus sekurang-kurangnya 3 cm. Tumbuhan diletakkan di dalam periuk baru dan tanah diisi hingga ke tingkat sebelumnya, secara berkala mengetuk bahagian bawah meja untuk pemadatan bumi. Disiram dengan banyak. Di masa depan, patuhi peraturan yang dijelaskan untuk memerhatikan kandungan suhu dan kelembapan dan, jika perlu, gunakan Kalanchoe untuk tujuan perubatan.

Properties Sifat perubatan dan rawatan Kalanchoe

Kalanchoe hijau dalam komposisi kimianya mengandungi: polisakarida, enzim, unsur mikro dan makro (magnesium, mangan, aluminium, kalsium, besi, tembaga, silikon), vitamin P, asid organik, tanin, flavonoid. Terima kasih kepada set bahan aktif yang memberi kehidupan ini dalam nisbah yang unik, Kalanchoe mempunyai kesan bakteria, bakteriostatik dan anti-radang. Menggalakkan pembersihan luka dan bisul dengan cepat dari tisu-tisu nekrotik (membusuk, membusuk) dan epitelisasi cepat (pengetatan, penyembuhan) permukaan luka dan ulser.

Berdasarkan Kalanchoe di rumah, anda boleh menyediakan tiga ubat utama: jus, salap dan ekstrak.

Jus Kalanchoe berkesan untuk merawat ulser trofik, luka yang tidak sembuh, luka baring, fistula, luka bakar, jahitan pembedahan segar, radang pada gusi dan mukosa mulut, stomatitis, radang gusi, radang amandel kronik, penyakit mata, dan radang kelopak mata. Bagi wanita yang melahirkan anak, dia akan menolong rehat setelah melahirkan, luka perineum, hakisan serviks dan retakan pada puting. Sapukan jus secara luaran dalam bentuk pembalut kain kasa atau serbet dalam beberapa lapisan, dibasahi dengan jus dan secara dalaman, dalam bentuk bilasan.

Dalam beberapa kes, jus dapat digunakan tanpa pembalut, menggunakan 2-3 tetes ke tempat yang sakit selama beberapa hari sehingga kesan yang diinginkan tercapai. Untuk pencegahan influenza, dengan hidung yang sejuk dan berair, jusnya ditanamkan setiap hari 2 kali ganda, 2 tetes di setiap lubang hidung. Telah diketahui bahawa batuk kering dirawat dengan jus Kalanchoe, mengambil 1/2 sudu teh jus yang dicairkan dalam tiga kali dengan air 2 kali sehari setelah makan.

Jus diperoleh dari bulan Ogos hingga November, apabila jumlah maksimum bahan berguna dan aktif secara biologi terkumpul di daun dan batang. Seperti lidah buaya, jus Kalanchoe mesti menjalani rawatan khas. Sumber yang berbeza menyebut kaedah yang berbeza untuk menghasilkan jus, intinya merangkumi teknologi berikut:

Bahagian udara dipotong, dicuci, dikeringkan dengan tuala kertas, dibalut dengan kain semula jadi dan dimasukkan ke dalam peti sejuk pada suhu 5 ° C-7 ° C selama seminggu (tidak lebih). Dipercayai bahawa selama ini sintesis intensif bahan biostimulan berlaku di kawasan hijau dan Kalanchoe memperoleh sifat perubatan sebenar yang terkandung di dalamnya. Kemudian daun dan batang dipotong sekecil mungkin, uli hingga lembek dan diperah melalui kain cheesecloth. Jus yang dihasilkan dibela selama 3 hari, diletakkan kembali di dalam peti sejuk, disaring melalui ayak halus atau kain kasa yang sama di beberapa lapisan dan disterilkan selama 20-30 minit.

Jus semacam itu dapat digunakan dengan segera untuk tujuan yang dimaksudkan, tetapi tidak disimpan dalam jangka masa yang lama, oleh itu, ia biasanya disimpan dalam tin dengan mencampurkan dengan alkohol perubatan hingga larutan 20% (dalam versi farmasi, jus tersebut diawetkan dengan kloroform). Jus kalengan dituangkan ke dalam bekas kaca kecil, ditutup rapat dan disimpan di dalam peti sejuk (lebih baik di bahagian atas di dinding sisi). Jangka hayat - tidak lebih dari setahun. Sebelum digunakan, jusnya dipanaskan dalam air panas hingga suhu badan manusia.

Resipi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh menggunakan "perkhidmatan" Kalanchoe pada waktu lain. Sebanyak yang boleh! Cukup potong beberapa helai daun bawah yang besar, perah jusnya dan gunakan untuk keperluan perubatan anda. Walau apa pun, jus ini mempunyai kesan perubatan yang bermanfaat..

Dengan urat varikos, resipi yang sedikit berbeza untuk penyediaan jus digunakan, atau lebih tepatnya berwarna. Untuk melakukan ini, ambil daun Kalanchoe yang dicincang dan isi bekas (botol, balang) dengan separuh daripadanya, tuangkan vodka ke bahagian atas dan bersikeras di tempat yang gelap selama 7 hari, goncang setiap hari. Setelah masa berlalu, tincture disaring dan disimpan di dalam peti sejuk. Gunakan untuk menggosok kaki. Disapu dari kaki ke lutut.

Terdapat beberapa resipi untuk salap Kalanchoe buatan sendiri:

    Bahan-bahan: 30 g jus Kalanchoe (segar atau kalengan), 50 g tong perubatan, 50 g lanolin anhidrat (lanolin - bahan seperti lemak berdasarkan lilin bulu, boleh dibeli di farmasi). Pertama, jus dicampurkan dengan lanolin dan dipanaskan dalam bekas enamel, tidak mendidih. Kemudian, jeli petroleum diperkenalkan dalam bahagian ke dalam campuran yang dipanaskan sehingga larut sepenuhnya. Salap siap dituangkan ke dalam gelas, bekas pembasmi kuman alkohol. Simpan di dalam peti sejuk. Orang yang terdedah kepada reaksi alergi lebih baik tidak menggunakan kaedah membuat salap ini, kerana lanolin meningkatkan kepekaan kulit dan boleh menyebabkan alergi..

  • Bahan-bahan: Jus Kalanchoe dan lemak babi dalaman cair dalam nisbah 1: 1. Komponen dicampur dan dipanaskan dalam mandi air selama 45 minit, tidak membiarkan jisim mendidih. Angkat dari api dan biarkan selama sehari di tempat yang hangat. Prosedur diulang tiga kali, menyaring jisim panas. Ia juga dituangkan ke dalam bekas kaca dan disimpan di dalam peti sejuk. Salap ini tidak alergen dan boleh digunakan tanpa sekatan..

  • Salap digunakan untuk menyembuhkan luka perineum, untuk luka baring, bisul dan luka, untuk mastopati dan keretakan puting.

    ↑ ekstrak

    Daun cincang dan tangkai Kalanchoe dalam nisbah 1: 5 dituangkan dengan air mendidih dan masukkan ke dalam air mandi selama 15-20 minit. Tapis dan bakar lagi, didihkan dan sejat hingga separuh isi padu. Sejukkan, tuangkan ke dalam bekas kaca. Simpan di dalam peti sejuk. Ekstrak ini digunakan sebagai biostimulan untuk rawatan ulser kulit, luka yang tidak sembuh, dan fistula. Ekstrak dan jus sangat berguna untuk mencegah gusi, menggosoknya setiap hari dengan jari anda. Sekiranya anda kerap melakukan prosedur ini, anda akan mendapat gusi yang sihat dan gigi yang kuat..

    Sangat menarik bahawa sebilangan pencinta lanjutan Kalanchoe memakannya segar seperti sayur sayuran biasa. Dikatakan bahawa pengambilan harian sebilangan kecil hijau segar tumbuhan ini bertindak pada tubuh sebagai penguat umum, membersihkan darah, merangsang sistem imun dan mencegah penuaan badan. Daun segar yang dicincang halus ditambahkan ke salad, vinaigrettes atau dimakan secara berasingan dengan penambahan minyak sayuran dan jus lemon.

    Walaupun terdapat banyak maklumat, jelas bahawa sifat perubatan Kalanchoe pinnate belum sepenuhnya dipahami, dan resipi penggunaannya jauh dari habis oleh artikel ini..

    ↑ 5 daun Kalanchoe - cara mudah untuk menguatkan imuniti

    Kalanchoe pinnate (Bryophyllum pinnatum) - resipi berkesan untuk memulihkan imuniti manusia. Ia boleh digunakan sebelum wabak penyakit berjangkit dan semasa rawatannya. Apakah perbezaan antara Kalanchoe pinnate dan Kalanchoe Degremon.

      Sekiranya sejuk: peras jus dari daun dan titiskan ke hidung 1-2 tetes sekali atau dua kali sehari.

    Dalam proses keradangan saluran gastrousus dan buah pinggang, minum 1 sudu kecil. jus 3 kali sehari.

    Untuk urat varikos: isi botol setengah liter dengan daun Kalanchoe yang dicincang dan tuangkan vodka atau 70% alkohol ke bahagian atas, letakkan di tempat yang gelap dan goncang sekali-sekala. Selepas seminggu, tincture sudah siap. Gosokkan kaki dengan tingtur, bermula dari kaki, bergerak ke lutut dan ke atas. Sakit kaki akan berlalu dengan cepat, tetapi untuk menyembuhkan rangkaian vena, prosedur mesti dilakukan dalam 4 bulan.

    Dengan hakisan serviks (pada peringkat awal), 10-15 aplikasi dengan jus, dan hakisan ditangguhkan.

    Dari ketuat: tutup kutil dengan daun cincang, ikat dan tahan kompres ini sedikit.

    Untuk keletihan mental dan fizikal, kunyah dan telan daun segar. Selepas 15-20 minit, badan dipulihkan, keupayaan kerja kembali.

    Dengan psoriasis, daun Kalanchoe yang dicincang mengikat ke kawasan yang terjejas.

    Dengan keradangan pada telinga tengah, tanamkan 1-2 tetes tincture Kalanchoe semalaman.

    Dengan luka bernanah, bisul, abses kulit, eksim, herpes, luka bakar pada bahagian badan yang terkena, titis 2-3 titis jus beberapa kali sehari. Luka sembuh dengan cepat dan hilang. Kursus rawatan adalah 5-6 hari. Apabila terbakar campurkan jus dengan protein dan kawasan yang terkena noda.

    Dengan sinusitis, cairkan jus dengan air rebus dalam nisbah 1: 2 dan tarik melalui hidung. Semuanya berjalan dalam seminggu.

    Dengan kekurangan vitamin dan kehilangan kekuatan, tambahkan satu daun ke salad.

    Untuk penyakit gusi, bilas mulut dengan kemasukan daun Kalanchoe yang dihancurkan.

    Dengan keradangan kelopak mata, 1-2 tetes jus 3-4 kali sehari menetes selama-lamanya.

    Untuk blepharitis, konjungtivitis, radang amandel, radang amandel, stomatitis: tuangkan 2 sudu daun hancur dengan segelas air mendidih, reneh selama 2-3 minit, kemudian biarkan kuahnya sejuk dan saring. Bilas mata mereka tiga kali sehari dan berkumur.

    Dengan selesema, untuk pencegahan, pelincirkan mukosa hidung dengan jus 2-3 kali sehari. Dengan cara ini, wabak dapat dielakkan. Dipercayai bahawa di rumah di mana terdapat 2-3 pot bunga dengan Kalanchoe, sela selesema.

    Apabila mastitis minyak dengan jus 2-3 kali sehari di sekitar puting susu, lakukan kompres dengannya 3 kali sehari untuk kelenjar susu yang membengkak. Suhu turun dan semuanya hilang.

    Untuk batuk kering, ambil 1 sudu kecil. jus dicairkan dengan air 1: 2, dua kali sehari selepas makan.

    Salap. Dalam cawan bersih, campurkan 30 ml jus dan 50 g lanolin tulen. Masukkan 50 g jeli petroleum ke pulpa dan kacau hingga rata. Gunakan dengan bisul, ulser trofik.

    Untuk ulser trophik, post-thrombophlebic dan post-traumatic: lipat kain kasa atau pembalut lebar tiga hingga empat kali, lembapkannya dengan banyak jus yang baru diperah dan sapukan ke tempat yang sakit. Tukar pakaian anda setiap hari.

  • Untuk luka bakar: sapukan daun cincang pada kulit yang rosak selama dua jam.

  • Kalanchoe pinnate dapat mengurangkan imuniti apabila penggunaannya tidak terkawal.

    Kalanchoe: sifat perubatan dan kontraindikasi

    "Pohon Kehidupan" adalah nama lain untuk Kalanchoe, yang ditemukan dalam kehidupan sehari-hari, dan sesuai kerana sifat penyembuhannya..

    Ia digunakan secara meluas untuk merawat pelbagai penyakit baik dalam perubatan tradisional maupun tradisional..

    Dari semua kepelbagaian, yang mempunyai lebih dari dua ratus spesies tumbuhan, dua daripadanya dianggap paling berguna: Kalanchoe Dergemona dan cirrus.

    Penggunaan tumbuhan secara meluas kerana alasan kesihatan dibenarkan oleh komposisi kimianya.

    Ia kaya dengan:

    1. Kalsium, mangan, magnesium, zink, tembaga, besi, silikon dan sejumlah unsur lain.
    2. Malic, asetat, oksalat dan asid organik lain.
    3. Polisakarida.
    4. Vitamin C dan P.
    5. Tinin.
    6. Flavonoid.
    7. Enzim lain.

    Kandungan zat-zat ini di dalam daun tumbuhan menjadikannya berguna untuk tubuh manusia. Untuk tujuan perubatan, bukan sahaja daun, tetapi juga jus Kalanchoe dapat digunakan.

    Ciri penyembuhan jus

    Jus diperah dari daun tanaman yang disediakan khas.

    Bahan mentah ini mempunyai pelbagai khasiat berguna:

    1. Menghentikan pendarahan.
    2. Ia bertindak sebagai agen anti-radang dan bakteria.
    3. Menyembuhkan luka.
    4. Menggalakkan penghapusan hempedu.
    5. Menjana pertumbuhan sel kulit.
    6. Membius.
    7. Menguatkan badan secara keseluruhan.

    Dalam beberapa kes, ia digunakan secara lisan semasa makan untuk menaikkan nada umum dan jenuh badan dengan unsur surih yang berguna.

    Aplikasi dalam perubatan tradisional

    Perubatan herba diberi kedudukan dominan khas dalam perubatan tradisional.

    Dan mungkin, setiap penganut jenis rawatan ini akan mengetahui penggunaan Kalanchoe yang meluas dalam rawatan pelbagai penyakit:

    1. Bisul, jerawat, herpes dan masalah lain pada kulit, luka bakar.
    2. Penyakit hidung berair dan saluran pernafasan atas, bronkitis, radang paru-paru.
    3. Luka dan luka kulit, termasuk penyembuhan parut dalam tempoh selepas operasi, luka baring.
    4. Konjungtivitis.
    5. Keretakan puting semasa penyusuan.
    6. Phlebeurysm.
    7. Psoriasis.
    8. Keradangan pada gusi dan mukosa mulut.
    9. Selsema, selesema, tonsilitis.
    10. Pengukuhan umum badan.
    11. Penghidratan kulit.

    Untuk setiap penyakit, disediakan resipi tertentu untuk penyediaan jus, rebusan, tincture.

    Gunakan dalam perubatan tradisional

    Kalanchoe adalah salah satu dari sedikit tanaman yang sifat perubatannya dikenali oleh perubatan tradisional..

    Ia digunakan oleh pakar bedah, pakar otolaryngologi, pakar oftalmologi, doktor gigi, pakar obstetrik dan pakar sakit puan. Salap berdasarkan bubur tanaman dan jus Kalanchoe boleh didapati di mana-mana farmasi.

    Walau bagaimanapun, pengambilan ubat-ubatan seperti itu tidak dibenarkan, kerana ia mudah dihasilkan sendiri.

    Cara memohon

    Terhadap latar belakang semua faedah Kalanchoe, perlu diingat bahawa tanaman ini mempunyai sifat perubatan yang sangat berharga pada musim luruh.

    Pada masa ini, disarankan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti untuk memperoleh bahan mentah hijau. Seminggu sebelum daun berhenti, perlu berhenti menyiram untuk mengaktifkan semua bahan berguna.

    Untuk mendapatkan jus, anda perlu memilih jumlah daun yang diperlukan atau, jika diperlukan jumlah besar, potong tanaman sepenuhnya, kemudian bilas sayur dengan air sejuk yang mengalir dan biarkan selama seminggu di dalam bilik yang sejuk (hingga + 10 0 С), gelap. Tempoh ini diperlukan untuk pengumpulan perangsang biogenik..

    Setelah bertahan dalam jangka masa yang ditentukan, sayur-sayuran dihancurkan menjadi buburan cecair homogen. Ini boleh dilakukan dengan penggiling daging atau bawang putih..

    Jus diperah dari tumbuk yang dihasilkan. Tindakan selanjutnya bergantung pada tujuan penggunaan: baik jus itu digunakan untuk menyediakan ubat resep, atau kalengan untuk penggunaan selanjutnya.

    Proses pengawetan terdiri daripada penambahan alkohol, yang jumlahnya tidak boleh melebihi 20%. Kemudian larutan yang disiapkan dituangkan ke dalam balang atau botol bersih dan ditutup dengan penutup.

    Resepi Kalanchoe

    Berdasarkan sifat perubatan tumbuhan yang dijelaskan di atas, menjadi jelas bahawa terdapat banyak resipi berdasarkannya. Lebih-lebih lagi, jus tidak hanya digunakan, tetapi juga daunnya sendiri.

    Bergantung pada resipi, bahan mentah boleh digunakan dalam bentuk tulen atau ditambah dengan komponen yang berkaitan:

    1. Dari selsema. Ramai yang pernah mendengar tentang khasiat jus dalam rawatan selesema. Dalam kes ini, jus segar digunakan. Ia membantu membasmi kuman dan melembutkan mukosa, yang menyebabkan penurunan ketidakselesaan. Walau bagaimanapun, ubat tersebut tidak memberikan kesan vasokonstriktor, jadi betul untuk meneteskan hidung dengan jus Kalanchoe setelah mencuci dengan garam. Dua titisan jus dimasukkan ke dalam hidung yang dicuci di setiap lubang hidung. Prosedur mesti diulang beberapa kali sehari..
    2. Semasa batuk. Jus lidah buaya dicampurkan dengan mentega cair dalam bahagian yang sama. Alat ini diambil secara lisan, satu sudu kecil sebelum setiap makan.
    3. Dari bisul dan untuk penyembuhan luka. Dalam kes ini, daun tanaman digunakan, yang harus dipotong separuh atau merosakkan satu sisi sehingga jusnya muncul. Sapukan lembaran ke kawasan yang rosak dan lekatkan dengan pelekat. Kompres sedemikian dibiarkan selama 6-8 jam, selepas itu ia ditukar menjadi yang baru. Prosedur ini tidak berbahaya dan boleh dilakukan sehingga kulit sembuh sepenuhnya..
    4. Dari urat varikos. Daun yang dituai digunakan, yang harus dihancurkan dan dimasukkan ke dalam balang kaca sehingga mengisi separuh bekas. Ruang yang tinggal dipenuhi dengan vodka. Selama seminggu, tincture harus diletakkan di tempat yang gelap, kacau sekali-sekala. Selepas 7 hari, campuran yang dihasilkan disaring dan tincture digunakan untuk menggosok kaki. Harus diingat bahawa semasa prosedur semua pergerakan harus dilakukan dari bawah ke atas. Kursus rawatan mungkin 3-4 bulan.
    5. Untuk penyembuhan luka tekanan, ulser trofik dan erysipelas. Dalam kes ini, penekanan adalah pada sifat bakteria getah tanaman. Untuk menyembuhkan kawasan kulit yang terjejas, kain kasa yang dilipat dalam beberapa baris harus dibasahi jus dan digunakan selama setengah jam, setelah itu kompres dikeluarkan. Prosedur diulang sekali sehari..
    6. Dengan angina. Jus yang baru disiapkan dicampurkan dengan air rebusan suam dalam jumlah yang sama. Penyelesaian yang dihasilkan digunakan untuk berkumur. Prosedur ini tidak berbahaya dan digunakan tanpa had dalam sehari. Penyelesaian air yang sama dengan jus digunakan secara dalaman dengan influenza untuk jenuh badan dengan unsur surih yang berguna dan merangsang imuniti..
    7. Dengan penyakit pergigian. Tampon yang direndam dalam jus tanaman selama 10 minit disapu pada gusi yang bermasalah. Prosedur diulang 3-4 kali sehari. Untuk stomatitis, gingivitis dan penyakit lain dari rongga mulut, bilas.
    8. Keretakan pada puting. Selepas setiap penyusuan, puting dilumasi dengan jus suam. Diperlukan untuk memanaskannya hingga 370 C. Alat seperti itu tidak akan memberi bayi kepahitan dalam proses penyusuan seterusnya.
    9. Dari jerawat dan bintik hitam. Sediakan infus 2 sudu daun cincang, yang anda perlukan untuk menuangkan segelas air rebus. Setelah penyejukan lengkap, kaldu ditapis dan digunakan sebagai losyen: mereka mengelap wajah selepas setiap mencuci. Penggunaan prosedur seperti ini secara berkala akan menenangkan kulit, mengecilkan liang pori dan akibatnya mengurangkan kandungan lemak.
    10. Dengan konjungtivitis, luka bakar, kecederaan mata dan hakisan kornea. Pakar oftalmologi mengesyorkan menanam jus murni dalam kantung konjungtiva satu tetes pada satu masa. Penyelesaian jus Kalanchoe dengan natrium klorida dalam nisbah 1: 1 juga dapat digunakan..
    11. Untuk meremajakan kulit leher dan wajah. Untuk tujuan ini, daun tanaman yang baru dipetik digunakan, dari mana diperlukan untuk menghilangkan kulit atas. Penyapu semula jadi seperti itu mesti mengelap kulit wajah dan leher. Dengan menggunakan alat ini secara berterusan, dapat dilihat kesan meremajakan. Perlu diingat bahawa dengan cara yang sama anda dapat mengatasi bintik-bintik usia di badan..

    Perlu diingat bahawa sebagai tambahan kepada resipi ubat di atas, banyak orang yang mementingkan kesihatan menggunakan daun tumbuhan sebagai ramuan dalam memasak.

    Kesan sampingan dan kontraindikasi

    Sudah tentu, walaupun terdapat semua nilai perubatan tumbuhan, terdapat batasan penggunaannya.

    Jadi, sapukan Kalanchoe adalah kontraindikasi:

    1. Orang yang terdedah kepada alahan.
    2. Dengan tekanan darah rendah.
    3. Perempuan mengandung.
    4. Di hadapan penyakit hati.

    Tanda-tanda kesan sampingan atau intoleransi individu terhadap ubat berdasarkan Kalanchoe adalah:

    1. Dengan penggunaan luaran, pembakaran, kemerahan kulit.
    2. Dengan penggunaan pedih ulu hati, cirit-birit.

    Kalanchoe hiasan

    Tempat kelahiran tanaman hiasan Kalanchoe (kalanchoe) adalah pulau Madagascar. Genus mempunyai kira-kira 200 spesies, tergolong dalam keluarga Crassulaceae.

    Kalanchoe dipanggil bunga Goethe. Johann Goethe yang berusia 77 tahun menerima pada tahun 1826 hadiah dari rakannya, sebatang daun tumbuhan. Penyair begitu terkejut dengan kemampuannya melahirkan anak sehingga dia menulis petunjuk dalam ayat tentang cara menanam tanaman ini. Menurut maklumat, itu adalah Kalanchoe berbulu, yang berkembang biak, membentuk proses anak perempuan di daun. Ciri ini hanya terdapat pada beberapa spesies Kalanchoe..

    Lebih dari seratus tahun kemudian oleh N.M. Verzilin (penulis naturalis, pengarang The Journey with Domestic Plants) dihantar hadiah yang serupa. Pengarang bungkusan itu meminta untuk menjaga tanaman itu, yang kelihatan hampir mati. Tetapi setelah beberapa ketika berlaku keajaiban, tanaman itu berakar dan tumbuh.

    Terdapat satu lagi kisah kenalan orang Rusia dengan Kalanchoe. Pada abad XVIII, menurut catatan majalah kapal, kerana demam pelaut Rusia, mereka mendarat di sebuah pulau berhampiran Afrika Selatan. Sebulan kemudian, pelaut yang sama menaiki kapal kargo. Dia benar-benar sihat dan dikunyah dengan daun tebal, yang disebutnya "Kalanch", yang diterjemahkan dari bahasa tempatan bermaksud "kesihatan".

    CALANHOE DEKORATIF. PENJAGAAN

    Kalanchoe adalah tanaman lezat, berukuran dari 3 cm hingga 2 m, bergantung pada spesiesnya. Daun adalah pinggan tebal yang mengumpulkan kelembapan. Semua jenis Kalanchoe satu darjah atau yang lain mempunyai sifat penyembuhan. Mereka digunakan dalam perubatan, kosmetologi, untuk keperluan rumah tangga..

    MenyiramIa mudah menahan kekeringan, tetapi penyiraman yang berlebihan boleh menyebabkan kesan berbahaya. Pada musim sejuk mereka menyiram dua minggu sekali, pada musim panas lebih kerap.
    PencahayaanDengan kekurangan pencahayaan, batangnya meregang. Untuk pengembangan sepenuhnya, cahaya terang diperlukan. Ia juga memancarkan sinar matahari langsung, namun demikian, dengan sinaran musim panas yang kuat, daunnya mungkin merah, luka bakar muncul.
    SuhuTidak bersahaja, boleh tumbuh di luar rumah. Pada musim panas, tidak lebih dari +27 darjah, pada musim sejuk sekurang-kurangnya +12.
    KelembapanTidak begitu penting. Penyemburan pada musim panas tidak akan membahayakan, kecuali spesies dengan daun baldu.
    TanahTanah yang sesuai untuk sukulen dengan penambahan pasir dalam jumlah yang sedikit. Untuk memasak sendiri, sesuai: tanah lembaran, tanah rumput, gambut, pasir - dalam perkadaran yang sama. Anda boleh menambah sebilangan bata kerepek atau arang.
    BajaPada musim tanam - setiap dua hingga tiga minggu dengan baja untuk kakti. Spesies berbunga - baja untuk tanaman bunga dalam dos yang dibahagi dengan 2.
    PembiakanSebilangan spesies (cirrus, Degremon, dll.) Mudah dibiakkan oleh tumbuhan-anak, yang terbentuk langsung di daun.

    Spesies yang tersisa dibiakkan menggunakan tunas apikal (keratan batang dan daun) dan biji.

    PindahSelepas berbunga, setahun sekali atau lebih. Diameter tangki sedikit lebih besar daripada yang sebelumnya..
    MekarKalanchoe yang mekar memerlukan banyak cahaya dan cahaya siang yang singkat. Sebilangan spesies pada musim sejuk memerlukan tempoh yang tidak aktif. Bilik yang sejuk dan penyiraman terhad menyumbang kepada tunas bunga.


    Kalanchoe Rosalina Don Domingo

    BEBERAPA JENIS CALANHOE DEKORATIF

    Kalanchoe Blossfeld (K. blossfeldiana) adalah tanaman lebat hingga ketinggian 50 cm. Daunnya berwarna hijau gelap, licin, bergelombang di tepinya. Bunga pelbagai warna: merah jambu, putih, oren, kuning.

    Kalanchoe Kalandiva (K. Calandiva) - varietas berbunga yang terpisah, berasal dari spesies K. Blossfeld. Ini berbeza dalam ukuran kecil dan sebilangan besar perbungaan. Bunga itu mempunyai 32 kelopak dan dilipat menjadi mawar miniatur yang indah.

    Kalanchoe pinnate (Kalanchoe pinnata) dan Kalanchoe Degremona (Kalanchoe daigremontiana) - spesies ini sebelumnya diasingkan dalam genus Briofillum yang terpisah. Spesies Viviparous membentuk anak-anak (tunas brood) di antara serat pada daun, selepas itu mereka jatuh dan mereka sendiri berakar di tanah. Kesamaan luaran juga bersifat khas - batang lurus dan daun segitiga memanjang.

    Kalanchoe paniculata (Kalanchoe thyrsiflora) - bunga kecil, berwarna kuning. Daun hijau bulat dengan sempadan merah.

    Daun kalanchoe yang dibedah (Kalanchoe laciniata) - daun sepanjang 10-15 sentimeter dibahagikan secara fantastik menjadi lobus. Orang memanggil tumbuhan itu "tanduk rusa".

    Sifat penyembuhan Kalanchoe

    Di dunia terdapat lebih dari dua ratus jenis bunga, tetapi hanya dua spesies yang termasuk dalam penyembuhan Kalanchoe:

    Apakah jenis penyembuhan Kalanchoe??

    1. Di tanah air Kalanchoe, Cirrus tumbuh setinggi satu meter. Budaya periuk kelihatan lebih kecil. Bunga pertama muncul di batang tanaman pada tahun kedua kehidupan. Daun spesies bujur, berdaging. Batang kultur lembut, tumbuh dengan tegas. Mekar Kalanchoe dengan bunga merah jambu putih atau muda..
    2. Ciri khas Kalanchoe Degremon - "anak-anak", yang terletak di tepi daun. Batangnya mencapai ketinggian 50 cm, sering merebak. Daunnya berbentuk bujur, runcing di hujungnya. Warna budaya - hijau gelap.

    Apakah sifat yang dimiliki oleh spesies tumbuhan perubatan??

    Untuk tujuan perubatan gunakan secara eksklusif bahagian udara bunga. Sifat penyembuhan dicirikan oleh jus tumbuhan, yang dapat membantu seperti berikut:

    • membersihkan luka dari mikrob, melambatkan pertumbuhan dan penyebaran patogen;
    • membawa kepada penghentian proses keradangan;
    • menghentikan darah;
    • menyingkirkan kawasan kulit yang rosak dari kerak tisu mati;
    • memulihkan kulit selepas kecederaan.

    Sebilangan kelebihan Kalanchoe ini ditambah dengan ketoksikan rendah tanaman. Kultur jus (dicairkan) tidak menyebabkan kerengsaan, kemerahan kulit dan membran mukus.

    Cara menggunakan Kalanchoe untuk tujuan perubatan?

    Tumbuhan perubatan mampu menyingkirkan banyak penyakit. Penggunaan Kalanchoe:

    1. Dengan proses keradangan di tekak: tonsilitis, tonsilitis. Jus tumbuhan dicairkan dengan air, larutan digunakan semasa membilas.
    2. Sekiranya bisul, luka bernanah dan luka bakar pada badan. Kesan penyembuhan pulpa jenis ubat Kalanchoe mempunyai kesan penyembuhan..
    3. Sekiranya pesakit menderita ulser perut atau gastritis kronik. Pengambilan jus Kalanchoe secara berkala di dalam melegakan kesakitan.
    4. Dengan proses keradangan mata: konjungtivitis, blepharitis. Jus tanaman ditanamkan ke mata.
    5. Dengan keradangan saluran kencing dan penyakit pundi kencing. Jus yang dicairkan ditelan.
    6. Sekiranya pesakit mempunyai hidung berair atau sinusitis. Jus tanaman ditanamkan ke hidung secara berkala.
    7. Untuk masalah kulit: jerawat, kulit berminyak meningkat, liang yang membesar. Muka disapu dengan jus ubat.
    8. Sekiranya berlaku keradangan di telinga. Jus Kalanchoe ditanamkan ke dalam auricle.

    Untuk mendapatkan jus ubat, daun tanaman yang matang dan berdaging digunakan. 7 hari sebelum memotong Kalanchoe, disarankan untuk tidak menyiram. Kami meletakkan seluruh risalah di dalam peti sejuk selama seminggu - selama ini mereka akan mengumpulkan jumlah nutrien yang betul. Kemudian daunnya dihancurkan dan diperah jus dari mereka menggunakan sudu kayu. Biasanya jus pekat dicairkan dengan air rebus pada suhu bilik dalam nisbah 1: 1.

    Apabila anda tidak dapat menggunakan Kalanchoe untuk tujuan perubatan?

    Penting untuk diingat bahawa semua ubat harus digunakan hanya setelah berunding dengan doktor, yang sama berlaku untuk semua ubat kabinet ubat-ubatan rakyat. Rawatan Kalanchoe dikontraindikasikan dengan ketat:

    • sekiranya berlaku reaksi alergi dan intoleransi individu terhadap ubat;
    • dalam tempoh melahirkan anak;
    • dengan tekanan darah rendah;
    • pesakit yang menderita sirosis, hepatitis, diabetes mellitus, rematik;
    • untuk penyakit onkologi.

    Sekiranya merawat kanak-kanak kerana penyakit mata, hidung berair dan sinusitis, jus tanaman pekat tidak boleh digunakan - ia boleh menyebabkan luka bakar lendir.

    Ia juga tidak digalakkan untuk menggabungkan produk tenusu dengan jus Kalanchoe - tandem seperti itu boleh menyebabkan gangguan pencernaan.

    Sebelum menggunakan ubat rakyat, tidak ada salahnya melakukan ujian alergi. Untuk melakukan ini, titiskan sedikit jus di pergelangan tangan anda dan tunggu. Sekiranya selepas beberapa jam reaksi alergi belum menunjukkan, anda boleh memulakan rawatan.

    Kilang ini selama beberapa abad menempati tempat yang terhormat di kabinet ubat perubatan tradisional. Namun, walaupun dalam keadaan seperti itu, tidak perlu melakukan rawatan diri, kerana ubat-ubatan rakyat, kecuali untuk khasiat perubatan, juga dicirikan oleh sejumlah kontraindikasi. Ingat: penggunaan perubatan mesti didahului dengan nasihat perubatan..

    Terapi Kalanchoe: bagaimana rupa, foto, sifat berguna

    Kalanchoe tergolong dalam banyak jenis tumbuhan perubatan yang digunakan dalam perubatan rakyat untuk merawat pelbagai patologi. Tetapi selain sifat penyembuhannya, bunga ini juga dihargai kerana penampilannya yang luar biasa dan digunakan untuk hiasan bilik.

    Tanah airnya adalah semenanjung Madagascar, tetapi tanamannya terasa cukup baik di lintang kita, jika ditanam di konservatori atau apartmen.

    Seperti apa Kalanchoe terapeutik: foto

    Nama lain: pokok kehidupan, Kalanchoe perubatan, Kalanchoe, pokok Goethe, rumah Kalanchoe, pohon Kalanchoe, dll. Di alam, terdapat sekitar dua ratus spesies Kalanchoe, tetapi dalam perubatan rakyat, biasanya digunakan Kalanchoe pinnate.

    Kalanchoe adalah salah satu tanaman yang paling biasa dan popular sekarang ini, yang boleh didapati di banyak rumah. Walau bagaimanapun, penanam bunga amatur pemula yang bermimpi memperoleh tanaman ini hilang semasa mereka pergi ke kedai bunga. Di antara pelbagai jenis tanaman domestik yang berbeza, sukar bagi mereka untuk memilih Kalanchoe terapi, kerana mereka tidak tahu seperti apa bunga.

    Kilang ini tergolong dalam kelas sukulen. Terdapat beberapa jenis Kalanchoe, di antaranya terdapat pelbagai jenis perubatan dan hiasan.

    Jenis terapi dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut:

    • Batangnya agak tebal, hijau;
    • daunnya berdaging, mempunyai lekukan dan urat-urat yang hampir tidak kelihatan rona kemerahan di tepinya;
    • mempunyai bentuk segitiga, menunjuk pada hujungnya;
    • bunga membiak dengan pemisahan, tunas yang tumbuh, yang sendiri jatuh ke tanah dan berakar;
    • ketinggian tanaman, sebagai peraturan, tidak melebihi 50-60 cm.

    Anda boleh menggunakan mana-mana jenis Kalanchoe. Ia tumbuh dengan cepat, jadi jangan risau, jika anda menggunakan beberapa daun, daun baru akan segera tumbuh.

    Ciri tanaman ini adalah bahawa ia tidak bersahaja dan boleh tumbuh dalam pelbagai keadaan. Namun, dia masih memerlukan penjagaan yang minimum. Terapi Kalanchoe mesti disiram secara berkala, serta meremajakan dan mengubah tanah di dalam pasu bunga.

    Pelbagai hiasan berbeza dari penampilan sebelumnya. Mudah dikenali oleh daun besar dan rata, yang mempunyai bentuk bulat dan dicirikan oleh ketiadaan ujung runcing. Kalanchoe hiasan juga boleh digunakan untuk terapi, tetapi ini memerlukan beberapa bunga, kerana kecil.

    Tumbuhan ini mempunyai komposisi kimia yang agak kompleks: garam mineral, vitamin, asid organik, tanin, unsur surih. Bahan aktif menyumbang untuk meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai jangkitan dan memperbaiki keadaan umum.

    Bunga unik ini sangat berguna dalam pencegahan selesema dan selsema. Berada di dalam rumah, Kalanchoe bertindak sebagai pembasmi kuman semula jadi dan pembersih udara, membunuh bakteria dan virus, jadi sangat berguna untuk memiliki tanaman seperti itu di apartmen.

    Kalanchoe: sifat penyembuhan

    Untuk rawatan, bahagian tanah digunakan, ketika batang tanaman mencapai ketinggian 40-60 cm, dan bahagian bawahnya menjadi lebat. Terapi Kalanchoe mempunyai sifat penyembuhan luka, anti-radang, hemostatik, tonik dan antiseptik. Tetapi kelebihan utama tanaman ini adalah kemampuannya untuk merangsang proses regeneratif dalam tisu, iaitu, bahan aktif Kalanchoe membantu membersihkan dan menyembuhkan bisul dan luka dengan cepat, termasuk tidak sembuh untuk waktu yang lama, serta disertai dengan tisu nekrotik dan proses purulen.

    Jus Kalanchoe melegakan keradangan, sangat berkesan dalam rawatan patah tulang dan luka bakar. Selain itu, tumbuhan ini membantu menyingkirkan toksin dari badan, dan juga mempunyai kesan imunostimulasi. Apa yang perlu diperhatikan - kilang ini mempunyai tenaga bermuatan positif yang kuat. Di pangsapuri di mana bunga itu terletak, suasana yang baik berkembang yang memperbaiki suasana dan keadaan umum semua isi rumah.

    Sifat ubat dan kontraindikasi

    Terdapat banyak resipi rakyat, yang berdasarkan Kalanchoe terapeutik. Bagaimanapun, tanaman ini benar-benar universal: ia digunakan untuk kegunaan dalaman dan juga untuk luaran. Sebagai peraturan, jus penyembuh digunakan (kalengan atau baru disiapkan). Berdasarkan komponen, tincture alkohol disediakan, yang mempunyai jangka hayat yang agak panjang dan tidak kehilangan sifat penyembuhannya.

    Di samping itu, jus Kalanchoe digunakan untuk menyediakan ubat luaran: gel, salap, kompres.

    Peraturan memasak asas:

    • Sebelum digunakan, tanaman harus disediakan. Sekurang-kurangnya 6-7 hari sebelum pemotongan daun, perlu berhenti sepenuhnya menyiram dan membaja baja. Ini menyumbang kepada pengumpulan bahan aktif biologi yang paling besar. Di samping itu, anda tidak dapat mengubah suhu dan keadaan cahaya, serta mengubah lokasi pot bunga.
    • Untuk tujuan perubatan, lebih baik menggunakan tanaman yang ditanam, yang umurnya sekitar dua tahun - rawatan akan lebih berkesan.
    • Anda hanya boleh memotong daun bahagian bawah, kotoran dan habuk mesti disapu dengan kain bersih. Jangan basuh dengan air! Setelah memotong, daun dibalut dengan kain legap dan diletakkan di tempat yang sejuk. Ini mungkin bilik bawah tanah atau rak bawah peti sejuk.
    • Bahan harus disimpan sekurang-kurangnya 10 hari, yang menyumbang kepada kepekatan nutrien maksimum. Lakukan perkara yang sama dengan doktor rumah lain - lidah buaya. Dalam proses mendapatkan jus penyembuhan, disarankan untuk menggunakan peralatan kaca dan sudu kayu. Sentuhan komponen aktif secara biologi dengan permukaan logam sangat tidak diingini.
    • Jus yang baru disiapkan hendaklah dibiarkan di dalam peti sejuk selama beberapa hari sebelum pemendakan. Untuk penyediaan ubat-ubatan, hanya cecair yang disahkan digunakan..

    Sekiranya anda telah menyediakan sejumlah besar jus, anda boleh menjimatkannya dengan menggunakan larutan berair.

    Pemeliharaan jus: anda perlu mengambil 10 bahagian air dan vodka, tambahkan satu bahagian jus yang disediakan. Simpan produk yang dihasilkan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 30 hari. Jus Kalanchoe siap pakai, serta persediaan berdasarkannya, boleh dibeli di mana-mana kios farmasi.

    Penggunaan yang meluas dalam perubatan rakyat juga alkohol berdasarkan Kalanchoe. Untuk menyediakannya, anda mesti mencampurkan jus tumbuhan (2 sudu besar. L.) Dengan vodka yang tidak dicairkan (200 ml.).

    Salap atau krim berdasarkan tumbuhan ubat ini digunakan untuk merawat penyakit dermatologi pelbagai etiologi, dan juga untuk tujuan kosmetik. Ubat itu boleh disediakan secara bebas. Untuk melakukan ini, campurkan 50 gr. lanolin atau jeli petroleum (pertama anda perlu mencairkan dalam mandi air) dengan 30 ml jus. Simpan produk di dalam peti sejuk.

    Walaupun resipi alternatif dianggap agak selamat, anda harus berjumpa doktor sebelum memulakan rawatan dengan Kalanchoe. Ini akan membantu mengelakkan berlakunya reaksi alergi, serta mengurangkan risiko kesan sampingan dengan ketara..

    Kontraindikasi

    Anda sudah tahu bagaimana rawatan Kalanchoe, dan anda mungkin sudah bersedia menanam tanaman ini di rumah, sehingga anda dapat menggunakannya sebagai ubat di masa depan. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa sebarang ubat, termasuk ubat yang dibuat mengikut resipi popular, mempunyai kontraindikasi. Di Kalanchoe, mereka dapat seperti berikut:

    • Alahan;
    • diabetes;
    • penyakit onkologi;
    • reumatik;
    • kehamilan;
    • patologi hati;
    • tekanan darah rendah.

    Di samping itu, orang yang menderita penyakit sistem kardiovaskular harus sangat berhati-hati dengan ubat-ubatan yang merangkumi tanaman ini..

    Rawatan selsema dengan jus Kalanchoe

    Kalanchoe mempunyai sejumlah besar sifat penyembuhan, yang digunakan untuk mengobati banyak penyakit berjangkit dan virus, termasuk pilek.

    Resipi untuk penyediaan ramuan ubat berdasarkan Kalanchoe

    Resipi 1

    Pisahkan beberapa daun tanaman dari batang dan potong halus. Kemudian perah jusnya dan campurkan dengan air atau susu dengan nisbah 1: 1. Alat ini dimasukkan ke dalam hidung 3-4 kali / hari. Harap maklum bahawa jus yang baru disediakan hanya boleh digunakan selama 24 jam. Dengan kepekaan membran mukus yang meningkat, disarankan untuk menggunakan susu sebagai ganti air atau untuk membuat larutan kepekatan yang lemah.

    Saya mesti mengatakan bahawa titisan buatan sendiri ini tidak begitu berkesan, namun boleh menyebabkan bersin teruk, yang sangat memudahkan proses mengeluarkan lendir berlebihan dari hidung. Tetapi jika lendir terus dirembes, saluran hidung tersekat lagi..

    Resipi 2

    Campurkan jus Kalanchoe (1 sudu kecil) dengan jus aloe (1 sudu kecil). Tanamkan 3 tetes di setiap lubang hidung selang 4 jam. Simpan larutan di dalam peti sejuk tidak lebih dari tiga hari.

    Resipi 3

    Mula-mula anda perlu menyediakan jus bawang. Untuk melakukan ini, potong bawang atau parut, peras jusnya melalui kain tipis. Jus Kalanchoe disediakan dengan cara yang serupa. Penyediaan ubat: campurkan jus Kalanchoe (3 sudu kecil) dengan jus bawang (1 sudu kecil). Tetes digunakan 3 kali / hari. Simpan dalam peti sejuk.

    Perlu difahami bahawa jus Kalanchoe, walaupun digunakan dalam bentuk tulen, tidak dapat menghentikan jangkitan bakteria sepenuhnya. Oleh itu, walaupun terdapat kesan anti-radang yang jelas, tidak dianjurkan untuk menghilangkan keradangan tanpa sembuh dari penyakit yang mendasari..

    Kerana risiko reaksi alergi dan kerengsaan mukosa, jus Kalanchoe (bahkan dicairkan) tidak digalakkan untuk kanak-kanak di bawah usia lima tahun.

    Sekiranya sistem kekebalan tubuh sendiri tidak mengatasi bakteria, pasti tidak ada harapan untuk menghilangkannya dengan bantuan Kalanchoe. Dalam keadaan ini, seseorang hanya dapat mengandalkan pengurangan dalam perjalanan rawatan, namun, harus difahami bahawa penggunaan titisan tersebut dari selesema dapat menyebabkan sejumlah komplikasi atau memperburuk perjalanan patologi.

    Jus Kalanchoe dalam rawatan selesema juga dapat digunakan sebagai sebahagian daripada penyelesaian untuk penyedutan.

    Alam merawat manusia, memberinya sejumlah besar tumbuhan perubatan, yang kadang-kadang tidak tergantikan dalam rawatan pelbagai patologi. Dan salah seorang doktor di rumah ini adalah Kalanchoe. Dalam kehidupan seharian, tanaman ini akan menjadi barang hiasan yang baik di rumah anda, dan penggunaannya dalam pelbagai penyakit akan membantu anda mengatasi masalah dengan cepat dan selamat..