Bagaimana tidak mencampurkan amaryllis dan hippeastrum: apakah perbezaannya

Halo pembaca yang berminat dengan florikultur! Pasti anda mempunyai pot hippeastrum di ambang tingkap anda. Atau amaryllis? Maka anda boleh iri hati! Tumbuhan adalah perkara biasa, tetapi perlu difahami di mana.

Kedua-dua bunga ini tergolong dalam genus Amaryllis, mereka sangat serupa antara satu sama lain. Kesamaannya bukan hanya pada penampilan, tetapi juga dalam perawatannya. Tukang kebun yang tidak berpengalaman sering mengelirukan kedua-dua tanaman yang berbeza ini. Ini tidak menghairankan, kerana mungkin berlaku apabila anda membeli dengan tangan anda atau bahkan di kedai, katakanlah, amaryllis, tetapi ternyata ini adalah hippeastrum, terutamanya kerana terdapat banyak jenis yang terakhir. Walau bagaimanapun, perbezaan amaryllis dan hippeastrum cukup ketara. Mari lihat yang mana.

Jenis Hippeastrum

Secara semula jadi, terdapat 90 jenis hippeastrum, tetapi di rumah hanya sebilangan kecil yang dapat ditanam.

Yang terbaik di rumah adalah istana hippeastrum, yang tumbuh di Brazil dan Paraguay. Ia tumbuh seperti tanaman merambat tropis, iaitu akarnya memerlukan kemasukan udara segar. Bunga ini juga membungkus akarnya di pokok dan semak tinggi. Istana hippeastrum mekar dengan munculnya daun baru. Bunga itu sendiri sangat mirip dengan bunga lili, tetapi hanya mempunyai warna merah terang..

Hippeastrum Argentina melibatkan perawatan di rumah yang agak rumit, tetapi masih boleh dilakukan. Kilang ini mempunyai batang yang sangat tinggi, di bahagian atasnya terdapat tiga bunga putih salji yang mekar.

Hippeastrum berdaun sempit tumbuh di selatan Brazil. Ia berbeza dengan rakan-rakannya dengan bunga dan daun yang sangat besar. Dan tanaman ini mekar dengan sejambak keseluruhan. Alam memberikannya sifat yang sangat menarik: tunas muncul dalam kumpulan sembilan di satu tempat. Bunga merah yang sangat besar muncul dari setiap tunas..

Ini menghasilkan sejambak yang bergaya. Varieti ini memerlukan banyak kelembapan, jadi tumbuh terutamanya di tanah lembap. Ia juga terdapat di tukang kebun. Sekiranya anda, untungnya memilikinya, maka anda perhatikan bagaimana dia suka penyiraman yang banyak, terutama ketika mekar.

Penternak berjaya membuat beberapa spesies dengan lebih buatan. Yang paling indah daripadanya adalah pelbagai Rosalie. Setahun sekali, pada musim bunga, ia menikmati bunga-bunga indah dengan warna merah jambu lembut. Grade Evergin kelihatan elegan, yang mekar dengan bunga putih dan hijau dengan kelopak sempit, sedikit berpusing di atas. Dengan sikap prihatin, bunga akan memberi anda 14 tunas.

Hippeastrum Marilyn Monroe juga dibiakkan secara buatan, tetapi menanamnya tidak mudah. Ini adalah tanaman dengan bunga-bunga putih dengan keindahan luar biasa. Menariknya, sebilangan kecil tunas selalu mekar di atasnya..

Apa itu Amaryllis

Tetapi di antara amaryllis, hanya ada satu spesies - Belladonna. Dengan kos usaha yang tinggi, penternak berjaya mencipta satu-satunya jenis hiasan bunga ini. Ia dipanggil Amaryllis Sarniensis. Kedua-dua bunga ini sangat cantik. Perlu diperhatikan bahawa menumbuhkan Sarniensis di rumah tidak sukar, seperti Belladonna.

Perkara utama untuk pertumbuhan yang berjaya adalah memenuhi satu syarat yang sangat penting. Mentol baru mesti bercambah hanya dalam keadaan rumah hijau. Di dalam periuk, ia dapat ditransplantasikan hanya setelah penampilan peduncle. Tunas pada tanaman ini muncul serentak dengan daun.

Amaryllis belladonna sangat bagus untuk mengembangkan rumah. Tingginya hingga lima puluh sentimeter tinggi, banyak tunas terbentuk. Ngomong-ngomong, bunga ini terjaga pada musim sejuk dan musim luruh, dan ketika di luar hangat, ia akan membuang daun dan tertidur lama.

Cara membezakan

Sekarang anda tahu mengenai ciri dan persamaan warna ini. Tetapi kedua-dua tumbuhan ini tidak sama. Sudah tiba masanya untuk membincangkan bagaimana amaryllis berbeza dari hippeastrum. Kedua-duanya cantik, dan sangat bagus jika terdapat satu dan yang lain dalam koleksi rumah, tetapi sudah tiba masanya untuk mengetahui nama haiwan peliharaan yang tepat. Mudah untuk mengetahui sendiri, di satu pihak. Sebaliknya, walaupun merawat dua tanaman tidak berbeza secara asasnya, mereka, misalnya, mempunyai kitaran dorman yang berbeza - berbunga, dan pengetahuan tambahan tidak akan menghalang.

  • Bunga Bunga Amaryllis cukup padat, jika tidak kasar. Pada satu tanaman, mereka dapat dari 6 hingga 12 keping. Di hippeastrum, sebaliknya, mereka rapuh, berlubang di dalam, dan tumbuh menumpuk, membentuk perbungaan besar.
  • Saiz. Di hippeastrum, bunga boleh mencapai diameter 15 sentimeter, dan di amarilis, dengan penjagaan yang paling berhati-hati, bunga ini mempunyai diameter tidak lebih dari 8 sentimeter.
  • Masa berbunga. Hippeastrum mekar pada musim sejuk atau musim bunga, amaryllis pada musim luruh, inilah perbezaannya.
  • Aroma. Amarilis yang berbunga hanya mempunyai bau - halus, halus.
  • Ciri pertumbuhan. Di hippeastrum, daun pertama kali muncul, dan selepas itu tunas dilahirkan. Di amaryllis, sebaliknya, batang dengan tunas pertama kali menggigit, dan daun muncul kemudian.
  • Mentol. Sangat mudah untuk menentukan perbezaan dari mereka. Hippeastrum bulat, seperti bawang, dengan sisik putih. Mentol Amaryllis berbentuk pir, dengan serpihan berwarna kelabu dan puber.
  • Daun. Di hippeastrum mereka lebih luas.
  • Kelaziman. Hippeastrum tumbuh di ambang tingkap di mana-mana, amarilis yang serupa dengannya tidak begitu mudah dibeli, ia tidak selalu dijumpai.

Sekarang anda tahu bagaimana membezakan amaryllis dari hippeastrum. Seperti yang anda lihat, dengan persamaan luaran, kedua-dua tanaman ini sama sekali berbeza. Tetapi betapa indahnya mereka berdua mekar!

Cara membezakan antara hippeastrum dan amaryllis?

Dua tumbuhan dari keluarga amaryllis tidak dapat dibezakan pada pandangan pertama. Kedua-dua tumbuhan menghasilkan anak panah yang dihiasi dengan beberapa gramofon keindahan yang luar biasa. Pada mulanya, bunga jarang tumbuh hanya di rumah hijau, di mana keadaan serupa dengan bunga semula jadi diciptakan untuknya. Walau bagaimanapun, ahli botani telah menemui sejumlah tanda yang menunjukkan perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis dalam foto dan dalam katalog varieti tumbuhan.

Sejarah penampilan di Eropah dan rupa bunga

Eropah membuka bunga dalaman baru hanya lewat, dan pertama kali disebut dalam katalog tanaman profesional pada tahun 1737, yang awalnya disebut bunga bakung dan lionarcissuses. Genus Amaryllis yang dijelaskan adalah berdasarkan keterangan spesimen pertama yang dibawa dari Afrika Selatan. Kemudian, spesimen baru yang dibawa dari subtropika Amerika mula dikaitkan dengan spesies yang sama.

Pada tahun 1821, ahli botani W. Herbert mengenal pasti perbezaan utama antara Amaryllis dari Afrika dan tumbuhan dari wilayah Amerika. Genus baru dipanggil Hippeastrum. Pada masa yang sama, Amaryllis yang indah adalah spesies yang benar dan satu-satunya, semua jenis dan kacukan lain dipanggil Hippeastrum atau Hippeastrum hybrid. Perintah semacam itu dibuat hanya pada tahun 1954 oleh Kongres Botani Antarabangsa.

Pada pertengahan abad XIX, penghantaran amaryllis ke St Petersburg dilaporkan. Pada tahun 1936, sebuah taman kanak-kanak untuk menanam mentol diatur di Adler, dan di Estonia, kerja pemilihan telah dilakukan di Institut Biologi Eksperimen sejak tahun 1953..

Hippeastrum dan amaryllis adalah tanaman bulat. Mereka membiak dengan biji, anak dan timbangan dari mentol. Setelah berehat, anak panah tumbuh keluar dari mentol, dimahkotai dengan gramofon besar. Setelah berbunga berpanjangan, tempoh yang tidak aktif akan masuk..

Bentuk dan warna spesimen varietas dan hibrid adalah pelbagai. Bagi pencinta, kedua-dua bunga itu cantik, menjadi kebanggaan pemiliknya.

Apakah perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis?

Keindahan Amaryllis, amaryllis belladonna, ini adalah nama satu genus dan satu spesies tumbuhan Amaryllis. Hippeastrum sebagai genus diwakili oleh 90 spesies. Mereka dikelaskan sebagai varieti dan kacukan:

  • varieti semula jadi yang diusahakan;
  • dengan bunga tiub panjang;
  • bersilang dengan amaryllis;
  • dengan hiperastrum regina;
  • kacukan - Leopold;
  • terry;
  • seperti orkid;
  • bunga mini;

Walau bagaimanapun, terdapat kacukan yang tidak sesuai dengan perihalan mana-mana subkumpulan ini.

Tumbuhan berbeza dalam tempoh pembentukan daun dan penurunannya. Daun Amaryllis muncul setelah berbunga dan membantu menambah bekalan nutrien. Selepas ini, daun mati, dan mentol memasuki tempoh tidak aktif. Semasa berbunga, amaryllis tidak mempunyai daun. Amaryllises mekar pada akhir musim panas dan musim luruh, melepaskan panah berdaging dengan putik bunga bersaiz sederhana yang terdapat hingga 12 buah. Dalam kes ini, bunga mengeluarkan aroma halus. Amaryllis hanya berbunga setahun sekali.

Hippeastrum mekar pada musim sejuk dan lebih dekat dengan musim bunga. Bunga mencapai diameter 25 cm, terletak di batang berongga yang dibingkai oleh daun. Setiap anak panah boleh mempunyai 2 hingga 6 gramofon. Pembungaan berlangsung sekitar dua bulan.

Anda boleh memotong anak panah dan memasukkannya ke dalam balang air. Sekiranya anda menukar air setiap hari, berbunga akan lama. Mentol kosong dapat memberi penembak lain. Boleh mekar dengan penjagaan yang baik 2 kali setahun.

Penjual masih boleh memanggil amaryllis hippeastrum. Oleh itu, dengan memperolehi mentol, anda dapat menentukan jenis tanaman di hadapan anda dengan tepat. Dalam amaryllis, mentol mempunyai bentuk pir, ditutup dengan sekam. Sekiranya anda memisahkan piring, maka di dalam tenunannya, serupa dengan jaring. Bentuk mentol hippeastrum berbentuk bulat, memanjang, bersisik cahaya, tanpa pubertas.

Daun Amaryllis sempit, halus. Di hippeastrum, daun memanjang, seperti tali pinggang, berdiri atau terkulai, tetapi bingkai mentol semasa berbunga, jika tanaman itu berakar. Ia berlaku bahawa masih belum ada daun setelah ditransplantasikan, dan anak panah sudah keluar.

Penjagaan Amaryllis

Seperti tanaman bulat dari keluarga yang sama, mereka memerlukan penjagaan yang serupa. Sangat penting bagi tanaman untuk menyediakan tempoh yang tidak aktif untuk berbunga yang baik. Pada masa yang sama, kedamaian untuk amaryllis diciptakan pada musim panas untuk berbunga pada musim gugur, dan hippeastrum harus dikeringkan dan diletakkan di tempat yang sejuk gelap sebulan sebelum berbunga berikutnya.

Salah satu perbezaan utama adalah penggunaan hippeastrum sebagai tanaman pemotong. Pada masa yang sama, anak panah tidak mengambil makanan dari mentol, dan pulih lebih cepat.

Berbahaya untuk hippeastrum dan amaryllis adalah kelembapan tanah yang berlebihan dengan saliran yang buruk. Dalam kes ini, pelbagai penyakit kulat busuk mungkin muncul. Sebelum menanam, perlu dilakukan pembasmian kuman dan rawatan mentol dengan racun kulat Hom.

Periksa tanaman secara berkala untuk mengetahui adanya hama labah-labah dan kudis, musuh utama tanaman ini.

Bunga yang serupa dengan amaryllis, seperti gambar mereka?

Bunga yang serupa dengan amaryllis, seperti gambar mereka?

Bunga seperti Amaryllis dipanggil?

Bunga kelihatan seperti daun amaryllis yang?

Bunga serupa dengan foto amaryllis, yang?

Bunga dalaman seperti amaryllis?

Bunga yang serupa dengan amaryllis tetapi tidak bulat, yang?

Apakah nama bunga yang serupa dengan amaryllis?

Bunga rumah seperti Amaryllis?

Bunga seperti Amaryllis, seperti yang disebut?

Bunga seperti Amaryllis dengan daun sempit, apa namanya?

Saya sangat menyukai amaryllis, kerana mereka kelihatan seperti bunga bakung di bunga mereka, dan mereka mekar pada awal musim bunga, ketika anda sangat merindukan musim panas.

Amaryllis kelihatan seperti ini:

Dan sekarang kami mengambil bunga yang sangat serupa dengannya.

1) Seperti yang saya katakan - ini adalah teratai. Mereka terbantut, sehingga mereka dapat ditanam dengan selamat di dalam pasu di rumah. Lili yang tidak berukuran seperti ini:

2) Hippeastrum juga merupakan bunga yang sangat indah, banyak pula, tidak dapat membezakannya dengan amarilis. Hippeastrum kelihatan seperti ini:

3) Vallota juga merupakan bunga yang sangat indah, sedikit berbeza dengan amarilis, tetapi bunga itu sendiri sangat serupa. Vallota kelihatan seperti ini:

Saya sangat menyukai bunga dan bahkan mengusahakannya, walaupun pada peringkat amatur di sebuah pangsapuri bandar dan loggia. Oleh itu, semua soalan mengenai warna yang menarik perhatian saya. Saya segera mengakui bahawa semua bunga yang saya tanam benar-benar kecil, tetapi amarilis, walaupun sangat cantik, cukup besar dan memerlukan banyak ruang. Saya tidak pernah berusaha menyimpannya di ambang tingkap. Satu pokok kelapa sawit hiasan, yang dibawakan khas untuk saya sebagai hadiah dari Yunani, sudah cukup untuk saya. Selama beberapa tahun, sebatang pokok palma bergerak di sekitar apartmen untuk mencari tempat, tetapi tidak menemui tempat berlindung. Tetapi anda boleh menjawab soalan anda dengan cara ini: Terdapat beberapa jenis bunga yang serupa dengan amaryllis. Pertama sekali, ini adalah hippeastrum berganda. Teratai dalaman yang kurang eksotik boleh disebut, seperti gambar di bawah.

Perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum, bagaimana tumbuhan berbeza?

Hanya seorang profesional yang dapat menentukan perbezaan warna. Pada spesies amaryliss, kelopak yang sama mekar, dan kuncupnya menyerupai gramofon. Pertimbangkan di bawah ciri pembezaan amaryllis dan hippeastrum. Sebagai tukang kebun, biasakan diri menanam, menyiram, menanam dan menanam tanaman.

Cerita

Amaryllis diperkenalkan ke Eropah dari benua Afrika semasa zaman penjajahan. Tumbuhan hippeastrum dibiakkan secara buatan dengan menyeberang nenek moyang liar.

Mentol dihantar dari zon subtropika Bumi, keadaan baru tidak menghentikan pertumbuhan normal.

Secara visual, bunganya serupa, tukang kebun yang tidak berpengalaman dapat mengelirukannya. Secara saintifik, perbezaannya diperhatikan pada awal abad ke-19. Jauh kemudian pada tahun 1924, di Kongres Biologi, kedua tumbuhan ini dibiakkan menjadi spesies yang terpisah..

Mengapa hippeastrum dan amaryllis serupa?

Spesies ini serupa dalam banyak cara, sehingga kadang-kadang keliru. Namun, dengan perbandingan yang teliti, anda dapat melihat perbezaannya. Bunga di tumbuh-tumbuhan terletak di anak panah tinggi, di mana mereka mekar. Dengan ukuran mentol yang besar, tukang kebun dapat melihat peningkatan jumlah perbungaan.

Penyebaran tanaman berlaku dengan menggunakan:

  • biji;
  • serpihan;
  • mentol;
  • bayi yang tumbuh pada bunga rahim.

Apakah perbezaan antara tanaman

Semasa mempertimbangkan warna, anda dapat menemui beberapa perbezaan yang menjadi ciri khas untuk spesies ini.

Ciri Amaryllis

Spesies ini tumbuh dari mentol dan mencapai panjang batang hingga 0,6 m. Tumbuhan ini dapat mekar hingga 2 kali setahun jika ditanam di tanah terbuka.

Apabila ditanam di rumah, bunga itu mekar setahun sekali. Fenomena ini berlaku disebabkan oleh wilayah asal spesies. Di Afrika, awal musim bunga jatuh pada bulan September.

Selepas amarilis memudar, jatuh daun berlaku pada musim panas. Tumbuhan ini kekal sebagai batang tinggi di mana bunga itu berada.

Rata-rata, sehingga 12 perbungaan muncul, yang kelihatan seperti corong berbentuk cawan yang terdiri dari 6 kelopak dengan bentuk yang sama. Kilang ini mempunyai pelbagai warna dari merah jambu hingga ungu.

Ciri-ciri Hippeastrum

Batang bunga ini tumbuh dari mentol dan mencapai ukuran hingga 0,8 m, dan kadang-kadang hingga 1 m. Hippeastrum dapat mekar hingga 4 kali setahun, fenomena ini diatur oleh pendekatan tanah dan penyiraman yang betul..

Tunas mekar pada musim sejuk dan musim bunga. Batangnya mempunyai 2 daun di pangkal, dan juga daun tambahan untuk menyokong perbungaan.

Pada satu batang, hingga 6 bunga dapat menampung, bergantung pada ragamnya, kelopak memiliki berbagai bentuk dan ukuran. Bentuk tunas adalah mangkuk berbentuk corong. Tidak seperti amaryllis, skema warna mempunyai hingga 2000 warna.

Perbezaan asal usul

Semasa membandingkan tanaman, tukang kebun harus memperhatikan faktor berikut:

  • bunga tergolong dalam keluarga yang sama, tetapi ia dibahagikan mengikut spesies, dan di amaryllis hanya satu spesies;
  • hippeastrum dibawa dari wilayah Afrika Tengah dan Selatan, lawan dibawa dari Selatan.

Perbezaan Mentol

Untuk memahami jenis tanaman di hadapan tukang kebun, perlu memeriksa akar umbi.

Amaryllis:

  • dalam proses pertumbuhan mengambil bentuk pir;
  • sekam, terdapat sedikit bulu di atas;
  • hasil daripada pendedahan plat di bawahnya, seseorang dapat melihat jaring labah-labah.

Hippeastrum:

  • dengan pertumbuhan, ia memperoleh bentuk memanjang dan bulat;
  • tumbuh-tumbuhan yang sihat mempunyai skala ringan;
  • tidak ada bulu ketika dilihat.

Perbezaan Bunga dan Anak Panah

Apabila hippeastrum mekar di batang, terdapat 6 tunas terletak. Bunga mempunyai ukuran hingga 14 mm. Semasa pertumbuhan analog, hingga 12 perbungaan dapat berkembang di anak panah, dengan diameter hingga 8 mm.

Apakah perbezaan antara kelopak dan perbungaan

Amaryllis semasa berbunga menghasilkan 6 kelopak yang serupa, yang dipintal menjadi lingkaran. Pada masa yang sama, skema warna tidak kaya dengan warna dari nada merah jambu lembut hingga ungu terang.

Tukang kebun lawan dapat melihat kelopak dengan berbagai bentuk, yang bergantung pada jenis tanaman. Pembungaan disertai dengan pelbagai warna.

Perbezaan daun

Hippeastrum mempunyai daun lebar, memanjang dalam bentuk tali pinggang. Mereka mungkin berbeza dalam kekasaran dan kekakuan. Batang tumbuh dari persimpangan daun, selalunya tukang kebun dapat melihat bagaimana kehijauan di sekitarnya kelihatan terkulai.

Analognya melepaskan batang langsung dari mentol; ia tidak mempunyai dedaunan semasa berbunga. Hijau mula terbentuk hanya pada musim gugur dan gugur, kering dengan kedatangan panas.

Ciri-ciri tempoh berbunga setiap tanaman

Dalam proses mekar bunga, mereka mungkin berbeza dalam faktor berikut:

  • Benih Amaryllis muncul dalam 8 minggu, sementara lawan dalam 2;
  • semasa berbunga, hippeastrum dikelilingi oleh dedaunan, berbeza dengan analognya;
  • tumbuh-tumbuhan berbeza dalam jumlah mekar, serta musim berbunga perbungaan;
  • amaryllis tidak bertolak ansur dengan penggunaan untuk membuat karangan bunga, cepat pudar.

Ciri Wangian

Hippeastrum tidak berbau apabila amaryllis mempunyai aroma yang menyenangkan semasa berbunga.

Ciri-ciri tempoh rehat

Di tanaman ini, tempoh rehat jatuh pada akhir musim luruh dan awal musim sejuk. Lebih-lebih lagi, hippeastrum selebihnya berlaku ketika bunga jatuh, musim tertentu tidak mempengaruhi proses ini.

Tukang kebun tidak mengesyorkan menyimpannya di dalam tanah, mentol mesti ditarik keluar dari tanah dan disimpan di tempat yang sejuk untuk musim sejuk hingga musim bunga.

Sistem akar amarilis harus dikeluarkan setelah dedaunan benar-benar kering, sementara ia mengumpulkan nutrien dengan sendirinya selama tempoh penyimpanan sebelum menanam.

Suhu di dalam bilik di mana mentol akan disimpan dikekalkan pada suhu 15 ° C. Sekiranya suhu tanah turun ke nilai negatif, dilarang meninggalkan sistem akar di dalamnya.

Petunjuk positif membawa kepada percambahan batang pramatang. Dalam kes ini, sisa tanaman normal tidak berlaku, setelah menanam di tanah, mungkin mati kerana fakta bahawa nutrien telah dimakan sebelumnya.

Jadual perbezaan

TandaHippeastrumAmaryllis
Asal spesiesDibiakkan secara buatanAfrika
Berapa banyak spesies yang adaLebih kurang 901
Jenis MentolBentuknya menyerupai pir, memanjang. Terdapat lapisan di bawah sisik, dengan rambut kecil.Bentuknya berbentuk bulat, sedikit memanjang. Timbangannya bersih, tidak ada rambut.
Berapa banyak warna2-6 kepingSehingga 12 keping
Ciri-ciri dedaunanDaunnya lebar, berbentuk tali pinggang. Keluar dengan peduncle, setelah berehat. Tangkai bunga berlubang.Daunnya sempit, daun setelah berbunga.

Peduncle tidak berlubang.Masa berbungaAkhir musim sejuk adalah permulaan musim bunga. Dalam keadaan tertentu, ia berbunga 2 kali setahun..Akhir musim panas adalah permulaan musim luruh. Mekar setahun sekali.BauTiada bau semasa berbunga.Bunga mempunyai wangian.

Perbezaan dalam penjagaan

Bergantung pada jenis bunga, kaedah penjagaan tertentu dipilih untuk mereka. Kepatuhan sebagai akibatnya akan menyebabkan pertumbuhan normal dan bunga yang sihat selama tempoh berbunga..

Penjagaan Amaryllis

Kilang itu boleh dibeli di kedai runcit dalam bentuk mentol, dan juga ditanam di dalam mangkuk kecil. Simpan di tempat yang gelap pada suhu tidak melebihi 10 ° C..

Mendarat

Pendaratan adalah seperti berikut:

  1. Menyemai mentol dilakukan setelah pemeriksaan menyeluruh pada awal musim bunga.
  2. Kilang ini dibasmi kuman dengan larutan mangan. Tempat pemotongan dan retakan ditaburkan dengan arang batu.
  3. Mentol ditanam ke dalam tanah, bahagian ketiga ditinggalkan di atas. Penyiraman dilakukan di bawah akar, dilarang menuang dedaunan.
  4. Tempat pendaratan mesti dirawat dengan baja organik.
  5. Di antara mentol tinggalkan jarak hingga 30 cm.
  6. Untuk penampilan dedaunan, tanaman harus dilindungi dari penyiraman yang kerap.

Menyiram

Pengayaan dengan air dilakukan dalam mangkuk apabila batang di atas 100 mm muncul. Semasa berbunga, tanah disiram dengan banyak, kesan ini akan memberi nutrien kepada tanaman. Walau bagaimanapun, melampaui norma tidak dibenarkan..

Pindah

Amaryllis adalah bunga abadi; pemindahan tahunan tidak digalakkan. Tukang kebun perlu membuang tanah atas, menggantinya dengan yang baru dengan baja. Dengan pertumbuhan pada mentol kanak-kanak mereka dipisahkan. Lapisan kerikil dituangkan di atas untuk saliran. Transplantasi dilakukan 4 tahun sekali, sementara tanah harus terdiri dari rumput dan tanah, serta baja.

Bahagian

Penyebaran tanaman berlaku dengan cara berikut:

  1. Dalam mentol lama proses kecil mungkin muncul, mereka disebut kanak-kanak. Apabila dipindahkan, mereka dipisahkan dan segera ditanam di tanah atau periuk. Tumbuhan muda mula mekar setelah 3 tahun.
  2. Apabila perbungaan matang, alu diserbuki dengan benang sari dan kotak dengan ovari terbentuk. Benih matang dalam sebulan, maka ia dapat ditanam di tanah, tanaman ini mekar pada tahun kelima.

Menarik untuk diketahui! Dengan penyiraman yang banyak, busuk kelabu dapat terbentuk pada daun amarilis. Perubahan bentuk kehijauan, serta kekuningan, akan memberi amaran kepada tukang kebun bahawa jajahan aphid dan thrips telah muncul di tanaman.

Penjagaan Hippeastrum

Mentol bunga ini dibeli di kedai khusus. Semasa membeli, anda mesti memeriksa keadaan kilang dan juga keutuhannya.

Mendarat

Sebelum mendarat, sediakan mangkuk, semestinya mempunyai bentuk yang tinggi dan sempit. Keadaan ini mesti diperhatikan, kerana hippeastrum mempunyai akar yang panjang. Mereka mengekalkan kekuatan mereka dalam tempoh rehat. Jarak dari dinding bekas tidak boleh melebihi 3 cm, mentol direndam sehingga hanya bahagian ketiga yang tinggal di atas.

Semasa turun, pra-campuran kadang-kadang digunakan dari rantai runcit, ditaburkan dengan batu kecil di atasnya. Tanah disediakan dari komponen berikut:

  • tanah dengan rumput;
  • pasir;
  • gambut;
  • baja reput.

Tumbuhan yang ditanam mesti dipasang di bahagian yang cerah, pendedahan langsung ke sinar tidak akan merosakkan dedaunan dan bunga. Suhu boleh mencapai 25 ° C. Semasa waktu rehat, mentol disimpan di tempat yang gelap dan kering..

Menyiram

Untuk membawa bunga dari keadaan tidak aktif, ia ditanam di tanah dan diletakkan di sebelah cerah. Pengayaan dengan air dilakukan setelah percambahan batang melebihi 10 cm, dengan itu mencegah tanaman membusuk.

Hasil daripada pertumbuhan normal, kekerapan penyiraman meningkat. Pada akhir musim panas, penambahan air ke tanah dihentikan, kilang mula bersiap untuk tempoh tidak aktif..

Pemindahan dan penyimpanan

Setelah hippeastrum memudar, mentolnya mesti dipindahkan ke bekas cetek. Atau disarankan untuk mengganti lapisan atas dengan tanah yang tidak segar. Mereka bersiap untuk menanamnya pada akhir bulan Disember, kerana semasa penyimpanan mentol memakan semua nutrien dari bumi.

Spesies ini memerlukan tempoh tidak aktif, kerana penyediaannya, penyiraman dan pembajaan dengan baja dihentikan. Namun, beberapa tukang kebun menyimpannya di tanah sepanjang tahun, sementara itu perlu untuk memastikan masuknya sinar matahari dan pengairan berterusan dengan air suam.

Bahagian

Spesies ini membiak dengan cara berikut:

  1. Apabila proses terbentuk yang lebih besar dari 2 cm, disarankan untuk memisahkan dan menanamnya dalam bekas yang berasingan.
  2. Mentol lama dipotong dengan pisau menjadi bahagian yang sama, sementara pemotongan tidak sampai akhir. Selepas beberapa hari, slotnya kering, bahagian-bahagiannya dipisahkan dan ditanam di tanah.
  3. Setelah berbunga, kotak dengan biji terbentuk di batangnya. Apabila ovari mengering, ia dikeluarkan. Mentolnya mungkin sakit dan tanaman akan berbunga dengan bunga kecil pada masa akan datang..

Soalan Lazim

Salah satu masalah yang sering dilakukan oleh para pekebun menganggap masalah kawalan perosak. Pakar mengesyorkan memantau perubahan warna dedaunan dan batang. Sekiranya terdapat tanda-tanda jangkitan, hentikan penyiraman buat sementara waktu. Seterusnya, tanah harus dirawat dengan campuran Bordeaux dan foundationazole.

Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga yang sama, tetapi berasal dari genus biologi yang berbeza. Untuk mengelakkan kesilapan semasa membeli mentol, tukang kebun pemula perlu membiasakan diri dengan ciri-ciri setiap bunga. Pengetahuan mengenai kaedah penanaman dan penyiraman sebagai hasilnya akan membolehkan anda mendapatkan pelbagai warna dan aroma aroma semasa berbunga.

Video berguna

Ketahui lebih lanjut mengenai perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis dari video di bawah:

www.vazonchik.com.ua

tapak tanaman terbaik

Tumbuhan mentol - bagaimana membezakan antara satu sama lain?

29 Januari 2018 oleh kamelie | Belum ada komen

Dalam florikultur dalaman, terdapat banyak tanaman bulat, yang dalam bentuk tidak berbunga seringkali sangat serupa antara satu sama lain. Bagaimana membezakannya antara satu sama lain apabila mereka tidak mekar?

Dalam keadaan tidak mekar, untuk membezakan jenis tumbuhan yang serupa antara satu sama lain, kita akan memberi perhatian kepada bentuk dan warna daun, bentuk mentol, leher.

Hippeastrum adalah tanaman bawang buatan rumah yang sangat biasa.

Hujungnya bulat dan kadang-kadang sedikit menebal. Daun cenderung bengkok ke atas atau ke bawah dengan "sudu", ini terutama terlihat dengan penyiraman yang tidak rata. Permukaan daun tanaman paling sering matte, dengan jaringan urat yang mendedahkan, terutama pada daun tua. "Leher" di hippeastrum tidak ada atau ringan. Mentol Hippeastrum berwarna hijau muda. Mereka ditanam, dikuburkan hanya separuh, dan kadang-kadang sepertiga. Atas dasar ini, tanaman ini paling mudah dibezakan daripada kerabatnya yang lain.

Paling sukar untuk membezakan hippeastrum dari amaryllis. Tumbuhan yang tidak berbunga dapat dibezakan dengan bentuk mentol: di hippeastrum ia bulat atau sedikit memanjang, dan di amaryllis ia berbentuk pir.

Terdapat beberapa tanda lagi yang akan membantu penanam membezakan hippeastrum daripada amaryllis: 1. Struktur peduncles - di hippeastrum mereka berongga, tetapi di amaryllis tidak; 2. Perbungaan - hingga 6 bunga terungkap di hippeastrum pada peduncle, di amaryllis perbungaan bertingkat (6 - 12 bunga); 3. Bentuk dan warna biji (mereka berwarna kehijauan di amaryllis dan coklat di hippeastrum).

Vallota adalah wakil Amaryllis yang sangat baik. Secara luaran, ia menyerupai hippeastrum miniatur, tetapi daunnya lebih gelap, urat tengahnya diekspresikan dengan lemah, dan pada beberapa tanaman daunnya rata, berbeza dengan daun berlekuk dari hippeastrum. Tepi lembaran di wallot dibundarkan. Lebih dekat dengan mentol, daun melipat sedikit. "Leher" dari wallota cukup besar, pada beberapa tanaman tidak mempunyai batas yang jelas dengan badan mentol. Mentol itu sendiri adalah ovate memanjang, kadang-kadang berbentuk pir, coklat kekuningan.

Ciri utama di mana seseorang dapat membezakan wallot dari tanaman bulat lain adalah warna ungu tepu dari daun. Juga, Wallot dibezakan dengan cara anak-anak dididik. Mereka terbentuk bukan di bahagian bawah mentol, seperti hippeastrum, tetapi di permukaan tanah, naik di atas mentol ibu berkat "kaki" khas. Tubercle khas di bahagian atas mentol bercakap mengenai penampilan bayi. Dengan perkembangan, anak-anak "ditarik" oleh akar ke tanah.

Krinum.

Krinum adalah raksasa di kalangan amaryllis. Tidak seperti perwakilan keluarga lain, daunnya tumbuh dalam lingkaran, "herringbone", seolah-olah berpusing pada sudut sekitar 60 darjah berbanding daun sebelumnya. Roset daun memanjang. Krinum memiliki "leher" yang disebut, yang disebut "Batang palsu" yang menyerupai busur. Seiring bertambahnya usia, daun bawah jatuh dan leher mentol memanjang.

Apabila lembaran itu terkoyak, "jaring laba-laba" terlihat, itulah sebabnya krinum mendapat namanya (dari bahasa Yunani "crinos" - "berbulu, ramping"). Daun crinum muda dilipat ke dalam tiub yang rata. Apabila helaian terungkap, dua lipatan membujur dapat dilihat di atasnya. Ciri lain dari krinum adalah bahawa hujung daunnya runcing dan miring ke satu arah, dan terdapat gigi kecil di tepinya. Krinum mempunyai mentol besar, akarnya kuat.

Hymenocallis.

Hujung daun Gimenokallis runcing dan lurus, daunnya berkilau, cukup lembut, halus, dengan corak "kotak-kotak" yang agak jelas pada bahagian cembung dan cekung kecil.

Di pangkal hymenocallis, "leher" kecil dapat dinyatakan (kecuali untuk hymenocallis awal (H. festalis), yang memiliki "leher" yang agak panjang, tetapi berbeza dari crinum leher panjang, dengan daun rata yang khas untuk hymenocallis dan hippeastrum).

Haemanthus

atau "lidah rusa" dibezakan oleh daun tebal, lezat, ditutup dengan silia dan rambut lembut. Di bawah naungan, hemanthus memanjang dan menjadi seperti hippeastrum, namun, kita masih membezakannya berkat rambut.

Hemanthus mekar dalam "berus" tebal atau "kuas cat" putih dan merah. Perbungaan terdiri daripada sebilangan besar bunga kecil. Hemanthus kadang-kadang disebut sebagai scadoxus (S. Katarina), yang juga mekar dengan bunga merah kecil. Perbungaan bentuk sfera, yang jauh lebih besar dan menyerupai lebih daripada perbungaan bawang, dan juga daunnya petiolate, lebar, dengan tepi bergelombang, membezakannya dari hemanthus.

Clivia adalah tumbuhan dengan daun yang sangat gelap, berdaging dan keras yang bergelombang dalam satah yang sama. Hujung tajam.

Daun Clivia tidak mempunyai urat membujur pusat, tetapi sebatan longitudinal dan melintang dinyatakan. Lebih dekat ke saluran keluar, daun sedikit "lipat" di sepanjang. Sekiranya daunnya rosak, jus kuning-oren mengalir dari luka. Clivia tidak mempunyai bola lampu, akarnya tebal, berdaging, berwarna putih.

Zephyranthes - tanaman bersaiz sederhana. Daunnya sempit dan panjang.

Dalam marshmallow putih salji, nipis, tourniquet, berdaging, separuh bulat dalam keratan rentas dan, sebagai peraturan, berwarna hijau gelap. Pada zephyranthes daun merah jambu lebih panjang dan lebar, urat lega menonjol di bahagian bawah.

Bagaimana amaryllis berbeza dengan hippeastrum?

Sukar bagi mata untuk membezakan dua tumbuhan yang serupa dengan bunga cantik yang besar - hippeastrum dan amaryllis. Oleh itu, kesalahan mungkin berlaku semasa merawat tanaman dalaman ini. Untuk mengelakkannya, kami akan menentukan ciri-ciri utama amaryllis dan hippeastrum, mengetahui jenis yang serupa, apakah perbezaannya, dan adakah perbezaan dalam penjagaan.

Ciri Amaryllis

Amaryllis dari genus amaryllis yang sama tergolong dalam keluarga tanaman tahunan yang berbunga bulat. Dari Afrika Selatan, ia memasuki Eropah, di mana amaryllis telah disebutkan pada separuh kedua abad ke-18, di mana bunga itu disebut lilyonarcissus atau lily.

Untuk masa yang lama, satu-satunya spesies tumbuhan adalah Amarillis belladonna, dan amaryllis vernakular yang biasa disebut - belladonna (seorang wanita cantik), menunjukkan ketoksikan dan keindahannya.

Walau bagaimanapun, dari akhir abad ke-20 beberapa jenis amaryllis diternak.

Amaryllis dicirikan oleh daun lurus tinggi (60-70 cm) hingga lebar 3 cm, mereka membentuk 2 baris dan mempunyai warna hijau tepu. Biasanya, amaryllis mekar setahun sekali, jarang perwakilan dengan mentol besar (hingga 4-5 cm) dapat mekar 2-3 kali setahun dengan penjagaan yang sangat baik. Pertama, anak panah berbunga yang berdaun panjang sekitar 60 cm dilemparkan, di mana ujung payung terbentuk, terdiri dari 7-8, dan kadang-kadang hingga 12 bunga. Daun tumbuhan biasanya mati semasa berbunga.

Bunga berbentuk loceng besar (diameter 6-12 cm) mempunyai 6 kelopak, menajamkan ke arah ujung. Warna mereka bergantung pada jenis pilihan dan boleh berbeza-beza dari warna putih, merah jambu, ungu yang diselingi hingga merah atau ungu yang kaya.

Di dalam setiap bunga ada stamen di tangkai tinggi dengan anther besar dan ovari di mana, setelah pendebungaan, kotak buah trihedral dengan biji matang.

Penyebaran tanaman boleh dibuat dari biji ini atau secara vegetatif, dengan memerhatikan langkah berjaga-jaga semasa bekerja dengan amarilis toksik..

Penerangan mengenai hippeastrum

Saudara mara yang paling dekat dan paling terkenal adalah amarilis, maka persamaan mereka timbul. Dipercayai bahawa hippeastrum berasal dari amaryllis liar dari hutan tropika di Amerika Selatan, kini genus ini menggabungkan lebih dari 90 subspesies dan sekitar dua ribu varieti. Bunga mentol tukang kebun biasa dari abad ke-18.

Hippeastrum, yang juga disebut room lily, dapat mencapai ketinggian 80-85 cm, lebih jarang pertumbuhannya mencapai 100 cm.

Anak panah yang berbunga itu pertama kali tumbuh dari pusat mentol bersisik dari hippeastrum, dalam mentol besar, berdiameter 7-10 cm, terdapat beberapa anak panah seperti itu. Pada waktu yang sama seperti atau setelah anak panah, dari sisik bulat tanaman muncul daun berbentuk panah panjang berwarna hijau gelap, padat dan halus saat disentuh.

Batang bunga memegang hingga enam tunas, di antaranya bunga berbentuk corong besar mekar dengan diameter 12-14 cm, dan diameter beberapa jenis dapat mencapai 25 cm. Kelopak bunga hippeastrum juga dalam jumlah enam keping, bentuknya bisa berbeda - bulat, memuncak, bujur. Warna, warna dan bentuk kelopak dan daunnya bervariasi dan bergantung pada jenis tanaman..

Hippeastrum mekar terjadi pada akhir musim sejuk dan hingga pertengahan musim bunga, selepas itu tanaman mempunyai musim rehat, di mana kekeringan biasanya terjadi di tanah air bunga.

Apabila biji matang, buah-buah hippeastrum yang tricuspid boleh pecah. Benih tanaman segar memberikan percambahan yang lebih baik daripada biji benih.

Perbezaan utama

Penanam yang berpengalaman dapat dengan mudah menentukan apakah hippeastrum berada di hadapannya atau amaryllis. Tentukan perbezaan utama antara kedua saudara ini.

Antara kelahiran

Walaupun tumbuhan berasal dari keluarga yang sama, adalah salah untuk mengklasifikasikannya sebagai satu genus. Amaryllis berbeza dengan hippeastrum dalam keseragaman spesiesnya (Amarillis belladonna). Jenis hippeastrum terdapat dalam pelbagai jenis dan sebilangan besar varietas. Benua asli dua bunga juga berbeza: selatan Afrika mempunyai amaryllis dan kawasan tropika Amerika Latin mempunyai saudara. Amaryllis menjadi yang pertama diketahui, hippeastrum dibuka kemudian.

Dalam penampilan

Terdapat banyak perbezaan luaran antara kedua tumbuhan - dari mentol hingga jumlah bunga. Kami menyenaraikannya.

  • Mentol amaryllis mirip dengan pir, di atasnya ditutup dengan serpihan sekam, puber dari dalam, sering membentuk mentol anak perempuan. Membahagi plat dalaman mentol ini, anda dapat melihat benang sarang labah-labah. Mentol hippeastrum mempunyai bentuk sfera, sedikit rata dari bawah. Sekam spesimen yang sihat ringan, tanpa baligh.
  • Pelepasan pedang dari amarilis bermula pada mentol dengan keadaan telanjang, tanpa daun. Daunnya terbentuk setelah berbunga amaryllis, mempunyai bentuk bulat dalam bentuk selokan, halus hingga disentuh dan tidak lebar. Amaryllis yang mekar tidak dikelilingi oleh dedaunan.
  • Daun hippeastrum berukuran 1.5-2 kali lebih lebar daripada daun kerabat lawan, ia muncul serentak atau sebelum peduncle. Kekerasan dan kelancaran daun hippeastrum berbeza-beza bergantung pada ragamnya, tetapi daunnya selalu panjang dan berbentuk tali pinggang.

Sekiranya tanaman mempunyai anak panah berbunga, berlubang di dalam - ini adalah hippeastrum khas, batang berdaging milik amarilis.

  • Dalam perbungaan amaryllis, terdapat 2-12 bunga, dalam bentuk terlarut, diameternya rata-rata 6-10 cm. Warna utama mereka berwarna putih, ungu, merah jambu, merah, mungkin ada bintik-bintik. Hippeastrum mempunyai bunga yang lebih sedikit - dari 2 hingga 6, bunga itu jauh lebih besar (12-25 cm), dan skema warna kelopaknya jauh lebih pelbagai (kuning, oren, bahkan hitam). Jumlah kelopak di setiap bunga dari kedua tanaman ini adalah sama - enam.
  • Aroma bunga amaryllis lembut dan lembut, bunga hippeastrum tidak mengeluarkan bau..

Dengan pertumbuhan dan berbunga

Seperti kebanyakan mentol, kedua-dua tanaman ini dibiakkan oleh bawang, biji, sisik dengan bahagian akar dan anak-anak. Percambahan biji benih pada tanaman adalah berbeza. Benih Amaryllis menetas selepas 7-8 minggu, biji hippeastrum tumbuh setelah 12-15 hari.

Hippeastrum mekar berlaku lebih kerap daripada amaryllis - dari 2 hingga 5 kali setahun dengan penjagaan yang sesuai. Pucuknya dapat menggembirakan penanam sehingga 8 minggu bermula pada musim bunga atau musim sejuk, bergantung pada paksaan mentol.

Musim berbunga Amaryllis biasanya bermula pada akhir musim panas - awal musim luruh dan, seperti yang dinyatakan di atas, berlaku setahun sekali selama 2-6 minggu.

Tempoh berbunga di hippeastrum dapat disesuaikan seperti yang diinginkan ke tarikh yang diinginkan, di mana masa rehat mentolnya dipendekkan atau diperpanjang, dan penyulingan dilakukan dalam keadaan rumah hijau pada suhu dan kelembapan yang tinggi. Selepas tempoh vegetatif (berbunga, dan kemudian pembentukan daun), amaryllis biasanya berehat, membuang daun. Rehat boleh berlangsung sekitar tiga bulan. Hippeastrum juga memerlukan kedamaian, kadang-kadang kedai bunga penyayang membuatnya secara buatan, berhenti menyiram, menurunkan suhu dan pencahayaan.

Perbezaan dalam Penjagaan

Selalunya, hippeastrum ditanam tidak hanya di dalam rumah, tetapi juga di kebun, tidak seperti penduduk tetap jendela - amaryllis. Untuk pembiakan di rumah, mentol keluarga amaryllis paling baik diperoleh daripada pengeluar yang dipercayai dalam pembungkusan kilang. Perlu diingat bahawa hippeastrum lebih biasa, dan penjual sering menyebarkannya sebagai amaryllis yang lebih jarang. Kedua-dua tanaman itu berubah-ubah dan tidak sukar untuk dijaga..

Bawang amaryllis mesti segera diakar dalam bekas tetap, periuk, menjadikan pembajaan di dalamnya. Bahagian atas bawang, kira-kira satu pertiga, dibiarkan terbuka. Kapasiti tidak boleh besar sehingga berbunga melimpah, jarak dari mentol ke dinding pinggan harus 2-2.5 cm. Apabila mengekalkan suhu tetap 21-25 ° C selepas kira-kira 24 bulan (pada bulan Mac-April), bola akan mengeluarkan pedikel. Amaryllis dicurahkan ke dinding pinggan, mengelakkan kemasukan air ke bawang, tidak kerap.

Selepas penampilan pedicel, penyiraman terhad sepenuhnya sehingga mencapai 10 cm dan mekar.

Akhir musim tanam ditandai dengan pengeringan bunga dan penampilan daun yang tidak memerlukan pemangkasan.

Dalam tempoh ini, amaryllis dan pengairan diberi makan selama dua bulan, secara beransur-ansur menyiram semakin sedikit. Akhir musim luruh dan musim sejuk hingga akhir Februari adalah tempoh rehat tanaman, yang disimpan sejuk (+ 10.12 ° C) dan tanpa penyiraman. Kemudian tumbuh-tumbuhan bermula semula, bunga itu memerlukan pencahayaan dan kehangatan yang baik.

Hippeastrum mekar setelah ditanam di tanah lembap setelah 1.5-2 bulan. Ia tidak perlu disiram sehingga peduncle muncul. Perkara utama adalah memberi cahaya dan panas yang baik (+ 21.25 ° C) tanpa perbezaan. Bawang besar tumbuh lebih cepat, memberi perbungaan lebih banyak. Tumbuh batang 3-5 cm dan daun disiram di dinding periuk, tanpa mendapat air di mentol. Setiap 2 minggu, tanaman diberi makan baja untuk berbunga tanaman dalaman..

Setelah berbunga, daun dan daun hippeastrum dipotong tanpa berhenti memberi makan selama 6 minggu, dan kemudian berikan suhu yang lebih rendah (+ 10,12 ° C) sebentar - dari 2 hingga 8 minggu. Sebelum tumbuh-tumbuhan baru, bahagian atas tanah diganti di hippeastrum atau ditransplantasikan menjadi yang lain, memberikan cahaya dan panas. Sekiranya bawang memberi "anak-anak", mereka perlu dibahagikan.

Untuk pencegahan penyakit, mentol tanaman berbunga ini mesti dibersihkan dalam larutan mangan sebelum menanam, dan taburkan bahagian dengan abu atau karbon aktif yang dihancurkan.

Mereka sering dipengaruhi oleh kekalahan kulat, reput, jadi penting untuk mencegah genangan air di dalam periuk dan merawatnya dengan agen antijamur - racun kulat. Sekiranya jangkitan tidak dapat dielakkan, tanaman diasingkan, memotong kawasan yang rusak, dirawat dengan campuran Bordeaux, sediaan racun kulat.

Kulat boleh menyebarkan hama yang tinggal di dalam tanah. Mereka boleh menjadi kutu, pepijat, perisai palsu. Lawan mereka menggunakan larutan sabun atau racun serangga..

Petua menjaga amalissa, lihat video di bawah.

Apakah perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum?

Pengarang: Natalya Kategori: Tanaman Rumah Diterbitkan: 27 Februari 2019 Dikemas kini: 05 November 2019

Sekiranya anda mempunyai kedua-dua bunga di hadapan anda, tidak sukar untuk membezakan amaryllis dari hippeastrum. Lebih sukar untuk mengelirukan mereka. Kesalahan boleh dilakukan dengan membeli mentol atau tanaman tanpa bunga. Tanpa maklumat, apa perbezaan antara warna-warna ini, kami sarankan menggunakan petua berikut.

Kandungan

Dengarkan artikel

Perbezaan utama

  • mentol hippeastrum bulat, kadang memanjang, dan mentol amaryllis berbentuk pir;
  • Amaryllis mempunyai aroma halus yang menyenangkan;
  • Perbungaan Amaryllis mempunyai 6-12 bunga, hippeastrum mempunyai hingga enam bunga dalam perbungaan;
  • jika tanaman anda mekar pada musim gugur - ini adalah amaryllis, jika pada musim sejuk atau musim bunga - ini adalah hippeastrum;
  • –Lihat peduncle: jika berlubang, maka tanaman anda adalah hippeastrum.

Kedua-dua tumbuhan - baik amaryllis dan hippeastrum - tergolong dalam keluarga amaryllis. Nama botani amaryllis diberikan kepada spesies monad Amaryllis belladonna, semua bunga serupa lainnya disebut hippeastrum.

Kami menawarkan penerangan perbandingan amaryllis dan hippeastrum.

Perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis

Bilangan spesies di alam semula jadi

Hippeastrum. Termasuk hingga 85 spesies yang berbeza.

Amaryllis. Satu-satunya spesies adalah amarilis belladonna atau amaryllis yang indah..

Dari mana kilang itu berasal?

Hippeastrum. Berasal dari kawasan tropika dan subtropik Amerika.

Amaryllis. Berasal dari afrika selatan.

Pembiakan silang

Hippeastrum. Dalam 90% kes, ia tidak dapat berkahwin dengan wakil spesies lain.

Amaryllis. Ia melintasi spesies seperti: Krinum, Nerin, Brunsvigia.

Tempoh rehat

Hippeastrum. Sebilangan besar hippeastrum mempunyai masa rehat, tetapi terdapat spesies malar hijau. Contohnya, Hippeastrum Papilio.

Amaryllis. Lumayan. Selamat berehat.

Semasa mekar

Hippeastrum. Ia berbunga setahun sekali, pada musim luruh, musim bunga, musim sejuk - bergantung pada permulaan paksa. Beberapa spesies mekar dua kali setahun..

Amaryllis. Mekar sekali setahun, biasanya bunga muncul pada akhir musim panas, pada musim luruh. Amaryllis selepas berbunga.

Ciri-ciri peduncle

Hippeastrum. Peduncle berbentuk silinder, tinggi hingga 90 cm, berongga, hijau, kadang-kadang dengan warna coklat atau kelabu. Pada peduncle hingga 15 bunga dengan aroma yang hampir tidak dapat dilihat.

Amaryllis. Peduncle tidak memiliki rongga, hijau dengan rona merah. Ia tumbuh dengan ketinggian hingga 1 m, mempunyai hingga 12 bunga wangi.

Pewarna bunga

Hippeastrum. Merah, merah jambu, hijau, kuning, putih. Mungkin terdapat urat dan titik naungan yang lebih cerah.

Amaryllis. Warna merah jambu yang berbeza.

Bentuk dan warna daun

Hippeastrum. Daun dari pelbagai spesies berbeza: halus atau keras, memanjang, berbentuk tali pinggang.

Amaryllis. Risalah sempit, halus, berlekuk.

Bentuk mentol

Hippeastrum. Mentol secara keseluruhan mempunyai bentuk bulat, kadang-kadang sedikit memanjang. Serpihan bawang serupa dengan bawang, hanya berwarna putih

Amaryllis. Mentol berbentuk pir. Dilindungi dengan sekam kelabu, berwarna puber di bahagian dalam.

Hippeastrum dan Amaryllis, perbezaan, foto

Penanam pemula Hippeastrum dan amaryllis mudah dicampur. Sudah tentu, apabila bunganya berdekatan, maka ini mudah dielakkan. Kesalahan yang paling biasa berlaku semasa membeli tanaman, terutamanya apabila anda hanya ditawarkan satu mentol tanpa bunga. Malah penjual sendiri sering memanggil hippeastrum amaryllis dan sebaliknya.

Terdapat beberapa peraturan yang dapat membantu anda membuat pilihan haiwan kesayangan hijau..

Beberapa perkataan mengenai tanaman hippeastrum dan amaryllis

Hippeastrum dan amaryllis tergolong dalam keluarga amaryllis yang sama. Dipercayai bahawa hanya varietas belladonna yang berhak disebut amaryllis, semua jenis lain adalah hippeastrum. Terdapat lebih daripada 90 spesies.

Ia kelihatan seperti amaryllis beladonna Flower hippeastrum

Tidak mengelirukan mereka sukar. Kedua-dua bunga itu bulat, disebarkan oleh biji atau anak-anak, dan kedua-duanya memerlukan rehat setelah tempoh tumbuh-tumbuhan aktif.

Mentol kedua-dua amarilis beracun. Walaupun dos yang sedikit boleh menyebabkan keracunan dan muntah..

Perbezaan utama

Kami mencuba dalam satu jadual untuk mengurangkan semua ciri bunga keluarga amaryllis.

CiriAmaryllisHippeastrum
Spesies dan jenisIa diwakili oleh satu kelas belladonna, jika tidak Amaryllis cantik. Amat jarang berlaku.Merangkumi sekitar 90 spesies
Awak dari manaKami datang dari Afrika selatanSecara semula jadi, tumbuh di kawasan tropika dan subtropik Amerika.
Keupayaan pembiakan silangPembiakan silang dengan jenis Krinum, Nerin, Brungsvigia mungkinHampir tidak dapat berkahwin dengan wakil keluarga amaryllis yang lain.
Tempoh rehatHadirHadir
MekarSetahun sekali, menjelang akhir musim panas, pada awal musim luruhMungkin berbunga 2 kali setahun, tetapi lebih kerap 1 kali. Mereka boleh mekar pada musim luruh, musim sejuk, musim bunga. Semuanya bergantung pada masa menanam mentol di dalam periuk.
Kemunculan pedunclePeduncle hijau, dengan rona merah, tidak mempunyai rongga. Pada ketinggian, ia boleh tumbuh hingga 1 meter. Selalunya mempunyai 12 bunga yang menghasilkan wangian yang jelas..

Peduncle dalam bentuk silinder, mencapai ketinggian hingga 90 cm. Kosongkan di dalam, hijau dengan warna kelabu. Terdapat banyak warna, semuanya dengan aroma ringan dan halus.

BungaSemua warna merah jambu

Merah, kuning, putih, piebal. Mungkin lebih cerah di tengah atau sedikit lebih hijau..

DaunSempit, licin, seperti alur sempit

Memanjang, mengingatkan tali pinggang. Boleh lancar dan sukar

MentolBentuk mentol berbentuk pir adalah ciri. Ditutup dengan sekam kelabu, sedikit puber.

Bulat, sedikit memanjang. Ia kelihatan seperti bawang biasa hanya berwarna putih.

Di samping itu, terdapat beberapa lagi ciri yang membezakan tanaman antara satu sama lain.

  • Amaryllis mekar tanpa adanya daun sepenuhnya. Mereka muncul kemudian dan menebus kehilangan nutrien. Pada masa akan datang, daun ini akan hilang, dan tanaman itu sendiri akan mengalami hibernasi. Tempoh rehat akan bermula.
  • Hippeastrum boleh mekar selama dua bulan. Sebaik sahaja 6 bunga terang muncul di peduncle, bunga itu dapat dipotong dan dimasukkan ke dalam pasu, dan mentol pada masa ini dapat memberikan panah lain.

Amaryllis dan hippeastrum adalah dua saudara kembar. Kedai bunga dan pencinta bunga eksotik yang sederhana memujinya. Mereka berprestij dan sentiasa popular..

Kongsi siaran "Hippeastrum dan Amaryllis, Perbezaan, Foto"