Penjagaan Primrose

Primrose adalah tanaman hiasan kecil, musim berbunga bermula pada awal musim bunga. Nama lain adalah primrose, ia berakar di tanah terbuka dan di rumah..

Seperti apa rupa primrose?

Bunga primrose adalah tumbuhan abadi herba milik keluarga Primrose. Daun dicat dengan warna kelabu-hijau, selalunya monofonik. Mereka memiliki bentuk bujur memanjang, yang meruncing ke bawah. Bergantung pada ragamnya, tepi daunnya rata atau bergerigi, permukaannya licin atau timbul. Daun ditutup dengan timbunan kecil, lembut dan sedikit gebu ketika disentuh..

Ketinggian tangkai berbunga biasanya tidak melebihi 25-50 cm, di pangkalnya seikat daun tumbuh, yang diletakkan di atas tanah. Di bahagian atas peduncle terdapat perbungaan dalam bentuk payung, yang terdiri dari sekumpulan bunga. Terdapat pelbagai jenis dengan batang pendek dan bunga tunggal. Bunga boleh dicat dengan warna kuning, ungu, putih dan merah, serta warna merah jambu dan ungu. Kelopak boleh berwarna polos atau berwarna, inti bunga sering berwarna kuning.

Bunga merah jambu

Nota! Primrose bukan hanya tanaman hiasan, daunnya dapat dimakan. Mereka mengandungi sejumlah besar vitamin dan karotena. Daun primrose mempunyai lebih banyak asid askorbik daripada lemon. Daunnya sesuai untuk salad, ia ditambah ke sup dan rebusan.

Bunga dalam pertumbuhan penuh

Varieti biasa

Terdapat kira-kira 20 jenis primrose yang berakar pada keadaan iklim zon tengah, termasuk:

  • Primrose biasa tanpa batang mencapai ketinggian tidak lebih dari 20 cm. Daunnya berbentuk oval, permukaannya bergaris, dicat dengan warna hijau tepu. Perbungaan terdiri dari bunga dengan diameter 3-4 cm, warnanya mungkin berbeza. Pembungaan bermula pada bulan April, berakhir pada bulan Julai;
  • Primrose perubatan musim bunga adalah tumbuhan abadi yang terdapat di hutan liar, ladang dan padang rumput. Baik berakar di kebun. Panjang tangkainya adalah dalam jarak 15-25 cm, daunnya memanjang dengan permukaan yang tidak rata dan tepi yang bergerigi. Bunga-bunga dicat kuning, dikumpulkan dalam perbungaan dalam bentuk payung;
  • Varietas primrose adalah akar telinga, yang berakar dengan baik di kawasan berbatu; daunnya lebih kaku. Permukaan lembaran licin dan berkilat, dicat hijau dengan warna kelabu. Batangnya tinggi, panjangnya mencapai 20-25 cm. Di atas adalah perbungaan berbentuk lonjakan, yang terdiri dari 6 bunga kuning;
  • Primrose varietas bergigi halus - ini adalah tumbuhan besar, tingginya mencapai 30 cm. Daunnya bujur dan lebar, permukaannya timbul dengan gigi di sepanjang tepinya. Daun tumbuh hingga panjang 40 cm. Perbungaan memiliki bentuk bola dengan diameter 8-10 cm, terdiri dari bunga tubular berukuran 10-15 cm. Bunga mekar pada bulan April-Mei, dicat dengan warna putih, merah, ungu atau ungu;
  • Primrose varieti Viale, atau Orchid, berbeza dengan varietas yang lain, secara lahiriahnya tidak seperti primrose biasa. Kilang ini dibiakkan di China, mapan di tanah lembap. Tangkai berbunga setinggi 20 cm dengan plak sepanjang keseluruhannya; ia dimahkotai dengan perbungaan dengan tunas berbentuk loceng. Semasa berbunga, primrose Vial menyerupai bunga lavender dalam bentuk dan warna;
  • Primrose varietas Siebold adalah tumbuhan abadi, dinamai ahli botani yang pertama kali membawa beberapa jenis tanaman dari Jepun ke Eropah. Perbungaan dalam bentuk payung boleh merangkumi dari 5 hingga 15 bunga pada satu masa, warnanya putih, ungu atau ungu;
  • Primrose variety Terry dikembangkan oleh penternak; ciri khasnya adalah sebilangan besar kelopak, jika dibandingkan dengan varietas lain. Secara luaran, bunga menyerupai bunga mawar kecil, boleh berwarna putih, merah dan merah jambu;
  • Primrose dari pelbagai Obkonika adalah tumbuhan kecil yang berakar di rumah. Tumbuhan dengan roset daun yang rimbun tidak melebihi 30 cm. Bunga besar tumbuh hingga diameter 8 cm, mempunyai bentuk bulat dan dikumpulkan dalam payung perbungaan. Ia mekar hampir sepanjang tahun dengan rehat pada musim panas;
  • Primrose hutan liar adalah tanaman berdasarkan mana semua jenis dan jenis lain berasal. Ia tumbuh di alam liar, di hutan dan di ladang;
  • Primrose taman Jepun - tanaman abadi, tergolong dalam kumpulan lilin kerana susunan perbungaan berjenjang. Batang utama tumbuh hingga ketinggian 40-50 cm, daunnya berbentuk bujur, di pangkal daunnya disambungkan dalam kumpulan simetri. Bunga dicat dengan warna merah dan merah jambu yang berbeza..

Kisah penampilan

Tidak diketahui kapan primrose muncul dengan tepat, bahkan pada zaman kuno, orang tahu tentang sifat perubatannya. Terdapat beberapa legenda mengenai asal usul bunga. Salah seorang dari mereka mengatakan bahawa rasul Petrus adalah penjaga kunci surga, dan suatu hari dia mengetahui bahawa roh jahat telah memalsukan kuncinya. Peter ketakutan dan, kerana kecuaiannya, menjatuhkan tandan itu ke tanah, kemudian bunga tumbuh di tempat ini yang mengingatkannya akan kejadian ini. Perbungaan primrose terbalik menyerupai sekumpulan kunci. Diterjemahkan dari bahasa Jerman, nama bunga itu berbunyi seperti "kunci Peter" atau "Kunci surga".

Penjagaan Rumah

Primrose abadi, penanaman dan perawatan yang memerlukan sedikit masa, akan menggembirakan dengan mekar yang subur hingga awal musim panas. Tumbuhan memerlukan suhu tertentu dan penyiraman biasa, juga perlu memilih tanah yang sesuai untuk ditanam.

Kelembapan

Peratusan kelembapan udara untuk primrose tidak begitu penting, tanaman itu berakar di bilik kering dan basah. Pada musim panas, daun mungkin kering, sehingga ini tidak terjadi, setiap hari anda perlu menyiramnya dengan air yang diselesaikan dari pistol penyembur.

Suhu

Untuk primrose, penting untuk memerhatikan rejim suhu, bunga tidak bertolak ansur dengan panas. Suhu yang sesuai untuk primrose ialah 15-18 ° С, pada musim panas mestilah dalam lingkungan 20 ° С. Pada musim sejuk, tanaman harus berdiri di bilik yang sejuk, di loggia atau balkoni. Sekiranya pasu bunga ada di ambang tingkap, lebih baik memilih bilik dengan tingkap menghadap ke Barat, Utara atau Timur.

Bunga di ambang tingkap

Penting! Pada musim panas, primroses harus berdiri di ambang tingkap di ruangan yang berorientasi ke Utara atau Timur. Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, lebih baik mengeluarkan primrose dari tingkap.

Menyiram

Pada musim berbunga, primrose memerlukan sejumlah besar kelembapan, ia mesti disiram secara berkala. Bumi di dalam pasu bunga harus sentiasa lembap, tanpa berlebihan. Primrose tidak bertolak ansur dengan sejumlah besar air yang bertakung. Peraturan Penyiraman:

  • Pada musim luruh dan musim bunga, tanaman disiram setiap hari, jumlah air bergantung pada jumlah periuk. Tuangkan air ke bahagian sehingga tanah menjadi lembap;
  • Pada musim sejuk, tanaman disiram setiap 2-3 hari atau apabila tanah mengering;
  • Pada musim panas, primroses disiram setiap hari;
  • Air untuk pengairan harus dimasukkan ke dalam bekas terbuka selama beberapa hari. Jangan gunakan air paip dengan segera;

Campuran bumi

Primrose, penjagaan di rumah yang merangkumi penyiraman dan pembalut atas, harus ditanam dalam campuran tanah khas. Tanah untuk primrose harus berkhasiat dan longgar. Di bahagian bawah periuk, letakkan lapisan saliran kerikil halus atau tinggi vermikulit 1-2 cm. Untuk campuran tanah, perlu dicampurkan dalam bahagian yang sama:

Untuk menanam primrose dari pelbagai Obkonika, anda juga mesti menambah 1 bahagian tanah rumput.

Sebelum tunas terbentuk, bumi tidak dapat disenyawakan, kerana hanya daun yang akan mulai tumbuh. Baja digunakan sepanjang musim berbunga, setiap 7-10 hari. Sebagai hiasan utama, gunakan baja kompleks cair untuk tanaman berbunga. Gunakannya dalam jumlah kecil..

Nota! Sebelum digunakan, pasir harus dibersihkan sehingga sistem akar bunga tidak dimanjakan oleh bakteria dan parasit. Ia dapat dikalsinasi atau dirawat dengan larutan mangan.

Pemindahan tanaman

Primrose dalaman dijual dalam bekas kecil, sebaik sahaja dibeli, ia perlu dipindahkan. Juga, tanaman dewasa yang berumur lebih dari 3-4 tahun dipindahkan ke tempat baru.

Untuk pemindahan primrosa, penting untuk memilih periuk yang betul, isipadu harus 2-3 kali lebih besar daripada bahagian atas tanaman dengan daun. Di bahagian bawah periuk harus ada bukaan untuk keluarnya air yang berlebihan. Anda boleh membeli tanah siap pakai untuk primrose atau membuatnya sendiri dengan mencampurkan pasir, gambut dan tanah gugur dalam bahagian yang sama.

Cara pemindahan:

  1. Gali tanaman dengan teliti. Sekiranya akarnya saling terkait, anda tidak perlu membongkarnya, lepaskan lebihan bumi. Primroses mempunyai akar nipis dan rapuh yang mudah pecah;
  2. Saliran diletakkan di bahagian bawah periuk, ketebalan lapisan dari 1 hingga 3 cm, bergantung pada ukuran periuk;
  3. Di atas lapisan saliran, perlu mengisi 3-4 cm tanah yang siap dan padatkan dengan tangan anda supaya akar tanaman tidak menyentuh saluran air;
  4. Tumbuhan mesti diletakkan di dalam periuk, di sisi untuk diisi dengan tanah. Tidak perlu memadatkan tanah;
  5. Bunga itu mesti disiram dengan air yang telah diselesaikan. Tanah mungkin padat dan mengendap, dalam hal ini anda perlu menambahkan lebih banyak campuran tanah.

Sistem akar primrose

Nota! Tidak digalakkan untuk memindahkan primrose segera setelah membeli, kerana menukar tempat dan tanah menjadi tekanan bagi tanaman. Bunga itu harus diluangkan selama beberapa hari dalam lawatan baru, barulah ia dapat dipindahkan.

Kaedah pembiakan

Pemilik primrose dapat menyebarkan tanaman dengan mudah, ia boleh dilakukan dengan cara yang berbeza. Primrose dalaman berwarna ungu dan kuning dapat merebak dengan biji atau dengan membahagikan tanaman menjadi beberapa bahagian.

Benih

Tumbuh dari biji lebih kerap digunakan untuk pokok primrose yang tumbuh di kawasan kebun. Di rumah, anda memerlukan masa yang cukup untuk benih bercambah. Anda perlu menanam benih pada bulan Jun-Julai, bagaimana cara melakukannya dengan betul:

  1. Mula-mula anda perlu menyediakan tangki untuk mendarat, ia mesti rendah;
  2. Tangki diisi dengan campuran tanah yang bertujuan untuk menanam primrose. Ketinggian lapisan hendaklah 2-3 cm;
  3. Biji primrose kecil, mereka tidak perlu dikuburkan dalam-dalam. Cukup meletakkannya di atas tanah dan sedikit hancur;
  4. Bekas ditutup dengan filem atau plastik, diletakkan di tempat yang sejuk. Suhu antara 15-19 ° C.

Bumi di dalam periuk harus sentiasa lembap, tetapi tidak lembap. Setiap hari anda perlu mengeluarkan filem untuk mengudarakan tanah dengan biji. Selepas 14-20 hari, pucuk pertama akan muncul.

Nota! Seiring waktu, biji primrose kehilangan percambahannya, sehingga mereka perlu ditanam segera setelah penuaian.

Membahagi belukar

Untuk tanaman dalaman, pembiakan vegetatif paling kerap digunakan. Tumbuhan bersama dengan sistem akarnya dipotong menjadi beberapa bahagian. Anda hanya boleh berkongsi primrose dewasa, berumur sekurang-kurangnya 3-4 tahun. Cara melakukannya dengan betul:

  1. Tumbuhan itu ditarik keluar dari periuk dengan perlahan, mengeluarkan lebihan tanah;
  2. Akar perlu dicuci dengan air mengalir sejuk, letakkan di atas kain kering. Air berlebihan harus mengalir;
  3. Dengan menggunakan pisau tajam, semak dibahagikan kepada 2-3 bahagian. Setiap bahagian harus mempunyai 1 titik pertumbuhan - bahagian atas pucuk utama;
  4. Bahagian mesti segera dirawat dengan serbuk karbon..

Semua bahagian semak yang dicincang harus segera ditanam di tanah, jika tidak, ia akan kering.

Nota! Primrose dengan bunga berganda tidak dapat ditanam dari biji, ia dibiakkan hanya secara vegetatif.

Memaksa Primrose

Penyulingan adalah proses mempercepat pertumbuhan tanaman. Untuk berbunga, dilakukan pada 14 Februari dan 8 Mac, apabila permintaan bunga meningkat beberapa kali.

Banyak pasu bunga

Untuk penyediaan primrose yang sesuai yang tumbuh dari biji, usia mereka mestilah sekurang-kurangnya 2 tahun. Sekiranya bunga itu dibiakkan secara pembahagian, anda perlu menggunakan tanaman yang berumur lebih dari 3 tahun. Penyulingan dilakukan dalam beberapa peringkat:

  1. Primroses ditanam di tanah terbuka pada jarak 15-20 cm di antara anak benih. Tanah harus kaya dengan humus, sebidang seluas 50 m² disenyawakan dengan 3-4 kg superfosfat dan 1 kg kalium sulfat. Selain itu, anda boleh membuat 100-150 kg kompos atau baja;
  2. Pada bulan April-Mei, anak benih perlu diberi makan 1 kali dengan baja cair. Campuran air dan baja dalam nisbah 10: 1;
  3. Sebelum musim sejuk, primroses jalan digali bersama dengan sebidang tanah yang besar;
  4. Tanaman yang digali ditanam di dalam bekas yang siap atau segera di dalam pasu di mana ia tinggal. Isi periuk dengan campuran pasir dan gambut atau campuran tanah untuk pemindahan primrose. Tidak perlu memberi makan tanah, jika tidak, hanya daun yang akan tumbuh;
  5. Tumbuhan yang ditanam disimpan di ruang bawah tanah pada suhu 5-9 ° C. Sekiranya fros tidak teruk, penyimpanan di rumah hijau tertutup dibenarkan, yang ditutup dengan dedaunan kering untuk musim sejuk;
  6. Dari akhir Januari hingga awal Februari, tanaman dipindahkan ke bilik yang terang, suhu udara harus berada dalam 17 ° C. Selama seminggu, primrose disiram setiap 2 hari dengan sejumlah kecil air, rejim pengairan sebelumnya secara beransur-ansur dipulihkan.

Beberapa varietas mekar pada bulan April, beberapa mula mekar pada bulan Februari. Pada musim bunga, primroses ini dapat ditanam di laman web ini, setelah beberapa tahun mereka dapat digunakan semula untuk memaksa.

Primroses adalah bunga yang berakar sama baik dalam keadaan yang berbeza, termasuk di rumah. Sekiranya primrose dijaga dengan baik, ia akan menyenangkan untuk masa yang lama dengan penampilannya, pewarnaan cerah dan aroma yang menyenangkan..

Primrose dalaman: penjagaan di rumah dan berkembang

Terdapat sebilangan besar bunga dalaman dengan pelbagai bentuk, warna dan saiz..

Tidak semudah memilih tanaman rumah tertentu seperti yang kelihatannya pada pandangan pertama. Bagaimanapun, setiap bunga mempunyai ciri tersendiri, dan tidak hanya luaran, tetapi juga mengenai peraturan perawatan dan pembiakan.

Selalunya, penanam bunga berpengalaman lebih suka primrose bilik ketika memilih bunga untuk tumbuh di rumah.

Primrose Dalaman: Penerangan

Primrose adalah tumbuhan herba abadi, diklasifikasikan sebagai keluarga varieti primrose. Bunga ini terkenal hampir di seluruh dunia dan mempunyai sekurang-kurangnya lima ratus spesies berbeza yang berbeza dari segi ukuran, warna dan jangka waktu berbunga..

  • Primrose taman dapat mekar dua kali setahun - pada akhir musim sejuk, awal musim bunga.
  • Ketinggian semak mungkin mempunyai panjang sekitar 25 sentimeter.
  • Ia berlaku setiap tahun, satu tahun dan dua tahun, bergantung pada jenis primrose di rumah. Walau bagaimanapun, penanam bunga yang berpengalaman, selalunya lebih memilih varieti tahunan.
  • Perbungaan primrose mempunyai lima kelopak, di hujungnya terdapat tiga lobus.
  • Ia mempunyai sistem akar berserabut dan batang yang sangat pendek.
  • Coretan roset mempunyai warna hijau yang menyenangkan dan permukaan berbulu. Mereka boleh mencapai diameter tujuh sentimeter.
  • Bagi bunga itu sendiri, ukurannya relatif kecil - dari satu setengah hingga empat setengah sentimeter, bergantung pada jenisnya.
  • Buah tanaman mempunyai bentuk kotak kecil.
  • Bunga primrose dibezakan dengan pelbagai warna: merah, biru, merah jambu, ungu, kuning, putih, namun, walaupun terdapat banyak palet, faring saluran bunga selalu berwarna kuning.
  • Bunganya boleh menjadi kebun dan dalaman, dan primrose, tumbuh dalam keadaan taman, tidak selalu sesuai untuk pembiakan di rumah.

Nuansa asas merawat primrose

Sebelum anda mendapat budaya bunga, anda harus memahami peraturan asas untuk menanam bunga yang bergaya ini.

  • Bunga itu bersahaja dalam penjagaan. Walau bagaimanapun, harus diingat bahawa ia sangat ditoleransi oleh rancangan dan kegelapan. Oleh itu, ia harus ditempatkan di ruangan yang terang, tetapi agar cahaya matahari langsung tidak jatuh di permukaannya. Tempat yang sesuai untuk berbunga primrose adalah bahagian utara atau barat pangsapuri.
  • Yang terbaik adalah menanam primrose di ambang tingkap di dekat tingkap sehingga anda dapat menikmati untuk waktu yang lama bagaimana ia akan mekar.
  • Merawat bilik primrose merangkumi pilihan tanah yang sesuai untuk penanaman. Sebaiknya beli tanah yang disenyawakan di kedai khusus. Walaupun anda boleh memasaknya sendiri jika anda mahu. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil tanah dan pasir yang neutral, campurkan semuanya dan anda boleh menanam tanaman. Anda juga boleh menggunakan campuran gambut, pasir halus dan substrat rumput atau tanah gugur.
  • Agar primrose mekar cantik, perlu memerhatikan satu lagi syarat: menghilangkan daun dan bunga kering tepat pada masanya, serta memetik batang kering secara sistematik.
  • Bunga memerlukan pemakanan wajib. Lebih baik melakukan ini sekali setiap empat belas hari. Nuansa penting mengenai pemakaian top: menyuburkan bunga hanya setelah ia membentuk perbungaan. Jika tidak, primrose akan mula memberikan semua jusnya untuk pengembangan daun, dan bukan untuk pembentukan bunga. Akibatnya, proses berbunga mungkin ditangguhkan dengan ketara. Tumbuhan ini bertindak balas dengan baik untuk memberi makan dari kotoran burung, baja organik dan amonium nitrat.
  • Rejim suhu yang sesuai untuk menanam primrose di rumah adalah 12-16 darjah - dalam kes ini tanaman akan mempunyai masa berbunga yang lebih lama.
  • Meninggalkan termasuk penyiraman wajib. Walau bagaimanapun, cecair tidak boleh dibiarkan jatuh di daun kerana boleh busuk. Penyiraman harus sederhana dan hanya di bawah akar, dan hanya jika jelas bahawa bumi telah kering di bawah bunga. Namun, semasa proses berbunga, diperlukan rejim penyiraman yang banyak, tetapi agar tidak ada genangan cairan di dalam periuk. Air untuk pengairan mesti berada pada suhu bilik, tetapi tidak dalam keadaan sejuk.
  • Primrose dalaman sangat menuntut rejim kelembapan di dalam bilik. Keadaan yang selesa untuk penjagaan dan penanaman dianggap sebagai peningkatan kelembapan. Sekiranya tidak cukup di dalam bilik, ini dapat menyebabkan fakta bahawa daun tanaman mulai kering, dan tempoh berbunga berkurang dengan ketara.
  • Merawat tanaman semasa dorman, ketika tidak ada pembungaan, melibatkan penyiraman secara sistematik, meletakkan bunga di ruangan yang gelap dan berventilasi baik, memotong daun kering dan memerhatikan keadaan suhu dalam lingkungan 10-16 darjah. Kemungkinan dengan pendekatan ini, tanaman tahunan akan tumbuh semula. Sekiranya primrose bersifat abadi, maka pada akhir berbunga, ia perlu dipindahkan.

Mematuhi peraturan mudah ini untuk merawat primrose akan membolehkan anda menanam tanaman yang sihat dan cantik, yang akan mekar setiap tahun..

Primrose dalaman: peraturan pemindahan rumah

Sekiranya primrose dalaman tergolong dalam varietas abadi, maka tanaman pudar pasti memerlukan pemindahan seterusnya. Pemindahan mesti dilakukan setiap tahun, selepas berbunga berikutnya. Proses pemindahan dilakukan dalam beberapa peringkat utama..

  • Untuk pemindahan yang betul, anda perlu memilih periuk yang betul - tempat baru untuk menanam bunga mestilah urutan besarnya lebih lebar dan lebih besar daripada yang sebelumnya.
  • Bekas di mana kilang pudar berada mesti terbalik dengan berhati-hati. Ketuk perlahan bahagian belakang periuk dan tarik pada tanaman, tetapi agar tidak merosakkan sistem akar dan tidak mematahkan batangnya.
  • Bunga kebun sebelum dipindahkan ke dalam pasu baru, memerlukan pencucian akar mandatori. Sekiranya primrose mempunyai batang dan akar yang berpenyakit atau rosak, ia harus dikeluarkan dengan hati-hati untuk mengelakkan jangkitan pada bunga.
  • Selanjutnya, perlu menuangkan saliran dan tanah baru ke dalam periuk yang sudah siap. Tidak mungkin menggunakan tanah di mana primrose sebelumnya ditanam. Tanah mesti segar.
  • Selepas itu, sebuah kilang didirikan di dalam tanah, ditutup sepenuhnya dengan sisa-sisa tanah dan sedikit diremas.

Yang terbaik adalah menangani transplantasi pada musim luruh - akhir bulan September. Harus diingat bahawa bunga muda perlu ditanam semula setahun sekali, sementara orang dewasa - dua tahun sekali.

Primrose dalaman: pembiakan benih

Kaedah yang paling popular untuk menanam primrose di rumah adalah menanam bunga tahunan dengan biji..

  1. Benih siap boleh dibeli di kedai khusus atau dikumpulkan secara bebas dari tanaman pudar.
  2. Sebagai tanah, anda boleh menggunakan tanah yang dibeli atau membuat campuran pasir dan tanah gugur.
  3. Benih yang ada harus diedarkan secara merata di permukaan tanah, kemudian disiram dengan betul dan ditutup dengan filem atau beberapa bekas kaca untuk menghasilkan kesan rumah hijau.
  4. Benih yang ditanam dilakukan di dalam periuk di tempat yang terang dan sejuk selama maksimum dua minggu, hingga munculnya tunas pertama.
  5. Setelah bunga primrose tumbuh, lapisan boleh dikeluarkan dan tanaman dibiarkan terbuka. Walau bagaimanapun, ia tidak boleh disimpan di tempat yang hangat, tetapi di tempat yang sejuk.
  6. Untuk perawatan, ini termasuk penyiraman, yang disarankan tidak lebih sering daripada sebulan sekali.
  7. Apabila tumbuh-tumbuhan tumbuh dengan ketara, mereka boleh ditanam dengan selamat, sebelumnya ditipis.
  8. Dan hanya selepas 90 hari, apabila batang bunga menjadi kuat, dan sistem akarnya terbentuk sepenuhnya, anda boleh memindahkan tanaman rumah di dalam periuk yang terpisah..

Primrose dalaman: pembiakan dengan keratan

Dalam kes ini, menanam bunga melibatkan penggunaan batang sampingan.

  1. Periuk kecil disediakan terlebih dahulu, di mana pasir dan gambut harus dituangkan dengan lapisan nipis tidak lebih dari 2 sentimeter.
  2. Potong hendaklah dipotong serentak dengan daun dan buah pinggang.
  3. Daunnya dipotong tepat di tengah jalan, dan potongannya harus tanpa sebarang kesalahan atau cincang.
  4. Seterusnya, tangkai yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tanah sedalam 1 sentimeter pada sudut sedikit.
  5. Kemudian tanah disiram dengan banyak.
  6. Bekas dengan bunga yang ditanam harus dibawa ke bilik yang gelap dan sejuk, misalnya, ke balkoni. Penyiraman harus sistematik, mengelakkan pengeringan bumi yang teruk.
  7. Kira-kira tiga bulan kemudian, setelah tangkai diperkuat dan berakar, daun pertama mula muncul di atasnya - kira-kira tiga atau empat helai. Sebaik sahaja ini berlaku, perlu dilakukan pemindahan tanaman lebih lanjut ke dalam periuk yang lebih besar.

Primrose dalaman: pembiakan bahagian

Untuk teknik penanaman bunga ini, ia dihasilkan hanya setelah primrose benar-benar pudar..

  1. Pertama, semua daun busuk atau kering dikeluarkan dari bunga, selepas itu diletakkan di dalam bilik gelap yang sejuk. Ia perlu untuk mengelakkan tanah yang terlalu kering.
  2. Proses pembelahan hanya dapat dimulakan setelah bunga mulai tumbuh batangnya yang kuat.
  3. Selepas itu, tanaman mesti dikeluarkan dengan teliti dari periuk agar tidak mencederakan sistem akar.
  4. Belukar yang dikeluarkan dibahagikan kepada dua atau tiga bahagian yang sama, yang harus ditanam secara terpisah di dalam pasu yang berbeza dan disiram dengan baik.
  5. Untuk pertumbuhan bunga normal, setiap pot, di mana bunga sudah ditanam, diperlukan, tutup dengan bekas kaca dan masukkan ke dalam ruangan yang sejuk dan cerah.
  6. Apabila tumbuh-tumbuhan berakar, dan mulai tumbuh dengan ketara, mereka perlu ditanam di dalam pasu yang lebih luas.
  7. Dalam proses pemindahan, anda perlu memastikan bahawa tidak ada daun kering pada bunga, dan tidak ada akar yang rosak.
  8. Untuk mekar lama-lama, dan bunganya tumbuh dengan normal, semestinya disenyawakan secara sistematik dengan bahan mineral. Kali pertama, ini mesti dilakukan dua minggu sekali.

Primrose dalaman: simptom penyakit tumbuhan dan kaedah untuk menghilangkannya

Untuk mengetahui bahawa tanaman itu diserang oleh perosak atau terkena penyakit, boleh dilakukan berdasarkan tanda-tanda utama:

  • pada bunga yang sakit, daunnya mulai membusuk dengan tajam, yang mungkin disebabkan oleh penyiraman yang kerap dan banyak, serta penyiraman yang tidak betul, akibatnya, cairan itu jatuh pada daun;
  • suhu bilik yang tidak betul boleh menyebabkan bunga mula pudar dan membuang daun dan kelopak;
  • jika bunga mula berubah menjadi sangat kuning, ini mungkin disebabkan oleh tanah kering dan tahap kelembapan udara yang tidak betul, serta terlalu banyak makan;
  • Adapun kekalahan bunga oleh perosak, penyakit yang paling biasa adalah: kerosakan akibat kutu daun, hama labah-labah, lalat putih atau kumbang. Dalam kes ini, bintik-bintik khas dan plak muncul di daun. Untuk rawatan, diperlukan untuk merobek semua daun yang terkena, dan kemudian merawat tanaman dengan "Topsin" atau "Fundazole";
  • cendawan serbuk, paling kerap, mempengaruhi primroses kebun, walaupun terdapat kes jangkitan tanaman dalaman. Tanda kerosakan yang pertama adalah penampilan pada daun plak putih, yang disebut late blight. Dengan keadaan tanaman ini, sistem akar dan batang bunga membusuk bermula, serta pengunaan daun primrose yang menguning. Anda boleh menyingkirkan jangkitan melalui rawatan dengan ubat racun serangga khas. Contohnya, cecair Bordeaux atau oxychloride tembaga.
  • Sekiranya bunga diserang busuk kelabu, tanaman akan membusuk, dan bunga serta daunnya kering dan gugur. Oleh itu, primrose harus dirawat dengan oksida klorida tembaga, dan bahagian semak yang terkena harus dikeluarkan..

Sekiranya diperhatikan bahawa primrose bilik mempunyai gejala kerosakan, ia harus diasingkan dari warna lain agar penyakit ini tidak merebak kepada mereka. Sekiranya rawatan tanaman tidak membawa peningkatan, bunga itu harus dibuang, kerana tidak akan mekar lagi.

Cara menanam primrose abadi dan memberinya penjagaan yang betul

Primula (Primula) merujuk kepada tumbuhan herba dari primrose keluarga. Namanya dalam bahasa Latin bermaksud "pertama", dan orang-orang menyebutnya domba, jimat kebahagiaan, kunci. Pada zaman kuno, bunga itu dikurniakan kekuatan ajaib dan termasuk dalam komposisi pelbagai ramuan. Menanam primrose abadi dan merawatnya mempunyai beberapa ciri, dan jika anda memberi perhatian yang tepat pada tanaman, ia akan mekar dengan tunas spektakuler yang sama seperti pada foto.

Ciri-ciri tumbuh primrose abadi sebagai budaya taman

Di alam liar, primrose dapat dijumpai di mana-mana kawasan lembap dengan tanah yang subur. Ia dicirikan oleh sebilangan besar spesies, beberapa di antaranya disenaraikan dalam Buku Merah Persekutuan Rusia. Kerana berbunga yang indah dan bersahaja dalam penjagaan, tanaman ini banyak digunakan dalam berkebun..

Secara semula jadi, bunga primrose lebih kecil daripada pada varietas kebun

Primrose perennial adalah tumbuhan rimpang rendah dengan dedaunan yang cantik, sedikit berkerut, berkilat atau pubescent berbentuk bulat, bujur atau berbentuk tombak. Warnanya, bergantung pada spesiesnya, berkisar dari hijau terang hingga gangsa. Tepi boleh licin atau bergerigi. Daun dikumpulkan di outlet padat yang rapi, dari pusat peduncle yang kuat keluar. Payung atau perbungaan spherical spectical dari pelbagai warna terletak di bahagian atasnya. Dalam beberapa spesies, bunga kecil mungkin menyendiri. Tumbuhan ini mempunyai bau yang menyenangkan. Ini disebabkan oleh adanya sebilangan besar minyak pati dalam dedaunan dan bunganya. Pada akhir berbunga, buah kotak dengan biji kecil berwarna coklat gelap terbentuk di semak..

Primrose merujuk kepada tanaman tahan fros. Sekiranya ia ditanam di tanah terbuka, maka dengan persiapan yang betul untuk musim sejuk, ia dapat menahan beku hingga 30 ° C. Pada musim panas, bunga-bunga ini akan mempunyai suhu yang selesa dari 18 hingga 25 ° C, dan pada masa yang sama mereka perlu dilembapkan dengan kelembapan tinggi dan mudah teduh. Berkat ciri-ciri ini, ia dapat ditanam di hampir seluruh wilayah negara kita. Tetapi kawasan yang paling sesuai untuk penanaman adalah iklim yang lembap dan sejuk..

Primrose abadi taman mekar salah satu yang pertama

Juga, tanaman ini dapat ditanam di rumah, menanamnya di pot bunga kecil atau tab mandi di balkoni dari sebelah timur atau barat. Dengan bermulanya musim gugur, bekas harus dibawa ke apartmen dan merawat primrose sebagai tanaman rumah, memberikannya waktu rehat pada bulan-bulan musim sejuk.

Sebaiknya letakkan bunga di ruangan yang gelap dengan suhu udara 12 hingga 16 ° C dan air tidak lebih dari dua kali sebulan. Pada musim bunga, pot bunga perlu dipindahkan ke tempat yang terang dan hangat, menyambung semula penyiraman biasa dan berpakaian atas. Dengan bermulanya suhu udara yang selesa, mereka dapat dibawa lagi ke balkoni.

Kilang ini membuat permintaan tinggi terhadap komposisi tanah. Ia akan tumbuh dengan baik dan mekar hanya pada tanah yang longgar, lembab, dan bernafas, berkhasiat dan kering. Semasa menyediakan tapak untuk penanaman, disarankan untuk memohon setiap meter persegi substrat:

  • humus - 3 kg;
  • pasir kasar - 10 kg;
  • vermikulit - 2 kg;
  • lumut sphagnum - 2 kg.

Gali tanah hingga kedalaman sekitar 50 cm dan ratakan dengan baik. Primrose mempunyai sistem akar cetek yang agak lemah. Oleh itu, dalam proses penanaman, perlu secara berkala membuang rumpai yang mengambil kelembapan dan nutrien dari tanah di sekitar tanaman, dan membersihkan tanah.

Peranan dalam Landskap

Kemudahan pembiakan, bunga yang indah, kesederhanaan penanaman dan perawatan menjadikan primrose taman abadi sebagai salah satu tanaman terhambat yang paling popular dalam reka bentuk landskap.

Primrose terletak paling baik di dasar bukit alpine atau di bahagian bawah batu

Dengan varieti tanaman yang betul di kebun, anda dapat membuat kawasan yang terus mekar dari pertengahan musim bunga hingga akhir musim panas. Bunga-bunga ini disyorkan untuk diletakkan di atas katil bunga, rumput, menghias taman batu atau batu karang dengannya. Kelihatan tumbuhan yang baik dari beberapa warna terang, ditanam di langsir atau rabatki.

Pot bunga dengan bunga ini akan menghiasi pintu masuk rumah atau gazebo dengan berkesan.

Primroses berbunga besar sering ditanam di pot bunga

Oleh kerana primrose merujuk kepada tanaman yang bersifat hygrophilous, rasanya sangat bagus di dekat badan air dan boleh menjadi hiasan yang layak, misalnya, di zon pesisir kolam.

Primrose adalah salah satu tanaman pertama yang mekar pada awal musim bunga.

Primrose mungkin merupakan unsur gubahan bunga. Perlu diingat bahawa dia bergaul dengan baik dengan hosta, astilbe, pakis, geyhera, kaluga, iris, saponaria, goryanka, hellebore, gondok, bijirin hiasan. Jiran yang cantik untuk tanaman ini adalah daffodil, tulip, peonies, phlox dan mawar. Ia kelihatan baik dalam kombinasi dengan semak rendah dan pokok konifer..

Sekiranya anda menggabungkan varieti primrose dengan betul, maka Columbus akan mekar selama 4 bulan

Spesies yang paling biasa dan gambarnya

Hari ini, kira-kira 500 spesies primrose terkenal selama bertahun-tahun, selain daripada kacukan varietas yang dibiakkan oleh penternak. Spesies yang paling biasa digunakan secara aktif dalam berkebun..

Biasa (Primula veris)

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 10 hingga 25 cm. Ia dicirikan oleh dedaunan bujur memanjang berwarna hijau muda. Bunga kuning dengan inti warna lebih gelap dikumpulkan dalam perbungaan payung yang terkulai. Pembungaan bermula pada pertengahan April.

Spesies ini bukan sahaja mempunyai sifat hiasan, tetapi juga berguna. Daunnya yang masih muda boleh ditambahkan ke dalam salad dan diformulasikan daripadanya untuk rawatan pelbagai penyakit. Sama pentingnya adalah akar dan bunga tumbuhan..

Primrose biasa menyukai kawasan yang paling terang

Aurikular atau Telinga (Primula auricula)

Ketinggian spesies ini berkisar antara 15 hingga 45 cm. Dedaunan puber yang tebal mempunyai warna hijau terang, perbungaan-payung terdiri dari beberapa bunga kecil dengan lima kelopak. Warna mereka boleh berwarna putih, krim, kuning terang, ungu atau burgundy. Varieti hibrid dapat menggabungkan beberapa warna. Pembungaan berterusan dari awal Mei hingga akhir Jun.

Primrose telinga adalah primrose yang paling lambat tumbuh, tetapi tahan lasak

Berbulu (Primula pubesce)

Tumbuhan ini adalah hibrida, memiliki daun hijau berkilat bulat kecil, ketinggian roset dapat dari 10 hingga 30 cm. Perbungaan payung terdiri dari bunga baldu besar, yang, bergantung pada ragamnya, dapat memiliki warna kelopak dan inti yang sangat berbeza. Pembungaan bermula pada akhir April dan berlangsung sekitar sebulan..

Hibrid primrose telinga penuh dengan warna dari putih susu hingga coklat gelap

Gigi Halus (Primula denticulata)

Ciri khas spesies ini adalah banyak daun memanjang, bergerigi dan puber, membentuk roset rata dan padat setinggi 30 cm. Pada peduncles tinggi (hingga 70 cm) perbungaan sfera besar berwarna putih, ungu, merah jambu, ungu atau burgundy. Varieti spesies ini mekar segera setelah salji mencair, tunas terus terbentuk selama satu setengah bulan.

Setelah berbunga pada bulan April, primrose bergigi halus menyerupai pakis.

Tinggi (Primula elatior)

Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian 30 cm. Dedaun berkerut memiliki bentuk oval dan warna hijau terang; pada peduncles tebal terdapat perbungaan payung dari loceng kecil. Kelopak dan inti mereka memiliki warna yang berbeda, yang, bergantung pada ragamnya, dapat memiliki berbagai warna. Spesies ini dicirikan oleh berbunga panjang, yang berlangsung dari pertengahan April hingga pertengahan Jun..

Primrose high mempunyai banyak kacukan dengan pelbagai warna

Cortus (Primula cortusoides)

Kerana dedaunan bergelombang yang anggun dengan gigi hijau terang yang besar, kacukan varietas spesies ini sangat hiasan. Ketinggian tanaman mencapai 20 cm, perbungaan-payung dibentuk oleh bunga kecil berwarna merah jambu atau ungu. Pembungaan bermula pada bulan Mei.

Cortus primrose mekar dua kali semusim

Julia (Primula juliae)

Tumbuhannya kecil dan padat, tingginya tidak melebihi 10 cm. Dedaunan bergerigi bulat mempunyai warna hijau muda. Bunga tunggal kecil mempunyai kelopak merah jambu, ungu atau raspberry dan tengah kuning. Primrose Julia membentuk tunas dari akhir April hingga pertengahan Mei.

Spesies primrose miniatur terdapat di Transcaucasia Timur.

Orchidaceae (Primula vialii)

Spesies ini mewah dalam bentuk dan warna perbungaan. Mereka kelihatan seperti piramid yang dibentuk oleh tunas merah terang, yang, ketika dibuka, berubah menjadi lonceng ungu kecil. Daun hijau muda, sedikit bergerigi, berbentuk pisau pembedah membentuk roset setinggi 30 cm.Pembungaan berlaku pada bulan Jun dan berlangsung hingga akhir bulan Julai..

Orkid ula prim mempunyai penampilan yang menarik bahkan sebelum mekar

Mealy (Primula farinosa)

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 10 hingga 30 cm Dedaunan hijau berbentuk pisau pembedah, ditutup dengan lapisan putih. Bunga berwarna putih, ungu atau ungu mempunyai inti kuning dan berkumpul dalam perbungaan payung. Primrose serbuk mekar sepanjang bulan Mei.

Secara semula jadi, primrose serbuk boleh didapati di Timur Jauh, di Eropah Utara dan Siberia.

Kaedah Pendaratan

Untuk menanam primrose, anda perlu memilih kawasan kebun yang berlorek. Sinar langsung memberi kesan buruk kepada tanaman, mereka cepat pudar, mulai kering dan boleh mati sepenuhnya pada awal musim luruh. Sekiranya kebun terlalu cerah, anda boleh meletakkan bunga-bunga ini di dekat rumah, pagar atau di bawah semak dan pokok yang rendah. Tempat pendaratan harus berventilasi dengan baik. Pembiakan primrose jangka panjang di plot kebun dilakukan dengan menggunakan anak benih, keratan atau membahagi semak dewasa yang besar.

Menanam anak benih dari biji

Benih dari koleksi mereka sendiri hanya dapat digunakan untuk memperoleh bibit spesies tumbuhan semula jadi. Bahan benih kacukan varietas tidak mengekalkan sifat keibuannya, jadi ia mesti dibeli di kedai khusus.

Pembibitan disarankan pada awal musim bunga sesuai dengan saranan berikut:

  1. Isi kotak anak benih dengan lapisan saliran. Tambahkan tanah nutrien, yang meliputi tanah lembaran 4 bahagian, tanah rumput 2 bahagian, pasir kasar 1 bahagian.
  2. Sebarkan bahan penanaman secara merata di permukaan tanah, tekan sedikit dan lembapkan.
  3. Kencangkan bekas dengan filem polietilena dan pindahkan ke bilik yang terang dengan suhu udara sekitar 20 ° C.
  4. Tempat perlindungan mesti dikeluarkan setiap hari untuk pengudaraan dan pelembapan pendaratan.
  5. Selepas pucuk muncul, filem mesti dikeluarkan.

Tempat menanam primrose mestilah sejuk

Video: menanam primrose yang tumbuh dari biji di tanah terbuka

Penyebaran dengan keratan

Sekiranya ada kemungkinan untuk membeli beberapa helai daun primrose kegemaran, maka anda boleh menanam anak benih dengan keratan. Untuk melakukan ini, anda memerlukan:

  1. Pada awal musim bunga, pilih daun yang sihat dan berkembang dengan baik pada tanaman dewasa dan potong secara serong.
  2. Letakkan bahan penanaman di dalam bekas dengan lapisan saliran yang baik dan campuran pasir gambut.
  3. Tuangkan penanaman, tutup dengan balang kaca dan letakkan di tempat hangat yang gelap.
  4. Setelah beberapa daun muda muncul di dasar tangkai daun, anak benih perlu ditanam dalam bekas individu dan dipindahkan ke bilik yang lebih ringan.
  5. Dengan adanya keadaan suhu yang sesuai, tanaman muda perlu ditanam di plot yang sudah siap di kebun.

Pembiakan dengan membahagikan belukar

Dengan penjagaan yang betul, primrose abadi di plot kebun tumbuh dengan cepat, sementara dedaunan dan perbungaannya lebih kecil.

Untuk pembahagian, lebih baik menggunakan spesimen muda.

Untuk mengekalkan sifat hiasan tanaman, disarankan untuk menanamnya setiap 3-4 tahun, dibahagikan kepada beberapa bahagian. Pembahagian dilakukan pada musim bunga, menggunakan kaedah berikut:

  1. Belukar yang dipilih untuk penyebaran perlu digali dengan teliti dan sistem akarnya dibersihkan dari tanah.
  2. Dengan menggunakan pisau tajam, bahagikan rimpang menjadi beberapa bahagian. Setiap daripada mereka harus mempunyai titik pertumbuhan..
  3. Titik pemotongan mesti dirawat dengan karbon aktif serbuk.
  4. Tanam setiap bahagian di lubang yang terpisah, lembapkan dan mulsa dengan habuk papan atau gambut.

Video: cara berkongsi primrose pada musim luruh

Penjagaan di kebun dari saat menanam di tanah terbuka

Kandungan primrose di kebun tidak begitu sukar. Dia memerlukan penyiraman, pemakaian top, penyiangan dan pelonggaran biasa. Sekiranya prosedur ini dijalankan tepat pada waktunya, tanaman akan bertindak balas dengan berbunga cerah dan panjang.

Primrose memerlukan baja biasa

Menyiram dan memberi makan

Penyiraman adalah titik penjagaan yang sangat penting. Pada musim bunga dan musim panas, mereka dapat berlimpah, tetapi tanpa genangan air. Tanah di sekitar semak semestinya sedikit lembap. Air perlu dituangkan terus ke bawah akar; ia tidak boleh dibiarkan jatuh di dedaunan dan tunas. Ini boleh mengakibatkan tanaman mendapat selaran matahari. Dan jika bahagian tengah saluran air dibanjiri, maka kerosakannya mungkin bermula. Selepas berbunga, kekerapan penyiraman harus dikurangkan sedikit. Pada awal bulan Ogos, mereka perlu ditingkatkan lagi untuk merangsang peletakan daun dan tunas bunga baru pada musim berikutnya. Air primrose mestilah air suam dan lembut..

Sepanjang musim tumbuh, tanaman diberi makan setiap dua minggu. Sebelum pembentukan tunas, baja nitrogen dapat digunakan, serta infus kotoran (1 kg per 10 liter air) atau kotoran burung (100 g per 10 liter air). Pakaian berpakaian seperti ini akan menyumbang kepada penambahan jisim hiasan yang cepat. Selepas itu, disyorkan untuk menggantinya dengan komposisi dengan kandungan fosforus dan kalium yang tinggi. Unsur-unsur ini akan memberikan bunga yang cerah dan banyak..

Komposisi indah di kebun dibuat dari bunga primrose dan bunga lain

Pemangkasan

Pemangkasan dedaunan dipangkas disarankan pada awal musim bunga, setelah salji mencair. Melakukan ini pada musim gugur tidak berbaloi, dedaunan adalah sumber pemakanan untuk sistem akar yang lemah hingga ke embun beku. Dan daun kering akan menjadi perlindungan tambahan tanaman dari fros. Semasa berbunga, disarankan untuk memotong tunas pudar tepat pada masanya agar tidak menghilangkan kekuatan tanaman.

Masalah yang dihadapi oleh tukang kebun semasa menanam primrose

Masalah yang paling biasa semasa tumbuh primrose dapat diperhatikan:

  • Layu dan kering daun. Ini mungkin berlaku kerana penyiraman yang tidak mencukupi atau cahaya matahari yang banyak pada daun. Dalam kes ini, anda perlu menyesuaikan mod penyiraman atau membuat peneduhan tambahan pada waktu yang terlalu panas sepanjang hari.
  • Pereputan sistem akar. Prosesnya boleh dipicu oleh limpahan atau pengairan dengan air sejuk..
  • Pembungaan yang lemah. Pembentukan sebilangan kecil tunas dengan bunga kecil dapat dikaitkan dengan kekurangan zat makanan. Dalam keadaan ini, anda harus memperhatikan kebenaran penyusuan. Sekiranya tanaman itu dewasa dan besar, maka mungkin dia memerlukan transplantasi dengan membahagikan belukar menjadi beberapa bahagian.

Primrose perennial adalah tanaman yang agak halus yang perlu diberi perawatan yang betul, dan tanaman yang ditanam dengan betul akan memastikan pertumbuhan yang sihat..

Primrose yang ditanam dalam kumpulan besar kelihatan hebat

Penyakit dan perosak

Seperti kebun atau bunga rumah, ia terdedah kepada pelbagai penyakit kulat dan berjangkit..

Yang paling biasa di antaranya termasuk:

  • Cendawan serbuk, yang menampakkan diri dalam pembentukan bintik-bintik coklat dengan lapisan putih pada dedaunan.
  • Busuk kelabu, di mana daun dan pucuk tanaman ditutup dengan bintik-bintik kekuningan dengan batas coklat.
  • Karat, apabila jangkitan permukaan luar dedaunan ditutup dengan bintik-bintik coklat kemerahan. Di bahagian bawah, tubercles terbentuk di mana spora kulat berkarat berkumpul.
  • Anthracnose, di mana daun ditutup dengan lapisan gelap dan bintik-bintik coklat kecil dengan sempadan ungu atau kuning.
  • Peronosporosis, ditunjukkan dalam pembentukan bintik-bintik lutsinar di permukaan luar dedaunan. Di bahagian dalam, daun ditumbuhi acuan putih..
  • Klorosis, di mana dedaunan tanaman berubah warna, tunas cacat dan pertumbuhan bunga secara keseluruhan dihambat.

Apabila primrose dijangkiti penyakit ini, semua bahagian tanaman yang terjejas harus dihilangkan. Selepas ini, perlu merawat tempat luka dengan karbon aktif yang dihancurkan dan menyemburkan tanaman dengan larutan racun kulat. Anda juga perlu menumpahkannya dengan tanah.

Pada musim bunga, untuk tujuan pencegahan, anda boleh merawat primrose dengan cecair Bordeaux

Daripada perosak yang mempengaruhi tanaman, aphids, hama labah-labah, thrips, siput harus diberi perhatian. Kesemuanya menghisap jus dari kilang, yang boleh mengakibatkan kematiannya. Sekiranya serangga atau jejak aktiviti pentingnya terdapat di semak, segera basuh dengan air sabun dan semburkan dengan larutan racun serangga. Sekiranya slug muncul di kilang, maka mereka mesti dikumpulkan secara manual. Ini akan membantu memelihara bunga.

Cara menyediakan tanaman untuk musim sejuk

Pada akhir musim luruh, anda perlu menambahkan tanah nutrien di bawah semak. Ini diperlukan untuk melindungi akar yang terdedah. Kemudian laman web tersebut harus disenyawakan dengan habuk papan atau gambut. Semasa musim luruh yang berpanjangan dengan suhu tinggi, beberapa jenis primrose dapat mekar berulang kali. Jangan biarkan ini, kerana kilang akan menghabiskan banyak tenaga untuk pembentukan perbungaan dan tidak akan bertolak ansur dengan musim sejuk. Tunas yang dihasilkan mesti dikeluarkan segera..

Di wilayah selatan, primrose berhibernasi dengan baik tanpa tempat perlindungan tambahan. Di kawasan dengan frosts yang teruk, pada akhir musim luruh, semak tanaman harus ditutup dengan dedaunan kering dan ditutup dengan dahan cemara. Setelah salji turun dengan cukup, tempat perlindungan tambahan dapat dibina dari situ. Hibrid varieti disyorkan untuk digali, dipindahkan ke dalam pot bunga dan tumbuh di dalam rumah pada musim berikutnya..

Ulasan berguna mengenai tukang kebun

Nah, salji telah turun, saya menutup primrose dengan ultrasound dalam dua lapisan dan salji. Saya musim sejuk dengan sempurna, daunnya berwarna hijau, cantik.

olga

http://pticedvor-koms.ucoz.ru/forum/59–565–2

Kami mempunyai primroses yang mekar selama setahun sekarang. Yang paling kuat adalah primrose dengan bunga kuning kecil. Dia selamat dari musim sejuk yang paling sejuk, sekarang mekar dengan luar biasa.

Londa

http://indasad.ru/forum/72-mnogoletniki/1109-sadovye-primuly

Mereka menanam biji primrose, tiga jenis. Ia telah meningkat dengan baik, telah berkembang dengan baik sebelum musim gugur. Untuk musim sejuk ditutupi dengan dedaunan, kemudian di atasnya dengan bahan, tetapi hanya dua semak yang terselamat. Mereka tidak mengambil risiko lagi, sekarang mereka berada di ruang gantung. Mereka terlepas sedikit tarikh akhir untuk dibahagi, dia sudah mula membuang warna di sana, saya harus segera.

klim

pticedvor-koms.ucoz.ru/forum/59-55-3-3

Primrose tahan fros, tahan warna dan tidak bersahaja. Dengan perawatan yang tepat, taman ini bukan hanya akan menghiasi taman dengan berbunga yang cerah, tetapi juga memperkaya udara dengan aroma yang kaya dan cukup menyenangkan. Primrose abadi berbunga besar berjaya tumbuh sebagai tanaman rumah.