Penjagaan dan pembiakan pelanggaran

Kaedah yang paling biasa untuk menyebarkan violet adalah pembiakan daun daun. Dan masa terbaik untuk keratan adalah musim bunga dan musim panas. Tetapi bagi orang yang berpengalaman dan bersemangat, musim tidak mempengaruhi proses ini. Dan pengalaman biasanya datang dengan latihan. Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda secara terperinci bagaimana dan bagaimana tidak menangani tanaman yang halus ini. Dan bagaimana saya melakukannya sendiri.

Untuk pembiakan, lebih baik mengambil keratan violet bersaiz sederhana dari tanaman muda dewasa yang tidak rosak oleh perosak dan penyakit. Pada spesimen yang lebih tua, daun diambil dari baris bawah kedua. Varieti bervariasi mengambil daun paling hijau dan terkuat. Sekiranya keratan itu dilenyapkan semasa pengangkutan, atau terkoyak dari ungu yang tidak dipoles, ia mesti dicelupkan sepenuhnya ke dalam air suam rebus (

25) dengan penambahan larutan kalium permanganat yang lemah selama 2-3 jam, untuk memulihkan turgor. Kemudian keringkan helaian dan potong 3-4 cm dari kepingan lembaran dengan pisau cukur yang bersih dan tajam. Potongan boleh dibuat serong (pada sudut 45) atau lurus.

Memasukkan daun ungu di dalam air.

Daun ini boleh ditutup dengan beg. Ini adalah kaedah tradisional untuk membersihkan keratan ungu. Ini memungkinkan untuk memerhatikan dan mengendalikan proses kemunculan akar, tetapi masa rooting meningkat kerana penyesuaian ganda batang ke keadaan percambahan (pertama ke persekitaran air, dan kemudian ke campuran tanah).
Daun potong ungu diletakkan di dalam bekas yang bersih (disterilkan) (lebih baik dari kaca gelap, ia tidak boleh diletakkan di dalam piring kristal) dengan air rebus, suling atau diselesaikan hingga kedalaman 1.5-2 cm, sehingga tepi bawah pemegang tidak menyentuh bahagian bawah atau dinding pinggan. Jika tidak, tangkai boleh membengkok. Anda perlu memasukkan sebatang karbon aktif ke dalam air, ini akan menghalang perkembangan mikroflora berbahaya. Air tidak diubah, tetapi ditambahkan semasa menguap..
Daun ungu berakar dari 2 minggu hingga sebulan dan lebih banyak lagi, dalam pelbagai jenis dengan cara yang berbeza. Semakin cepat keratan dimasukkan ke dalam air setelah memotong, semakin cepat ia akan berakar. Label menunjukkan tahap dan tarikh pemotongan keratan. Sekiranya tangkai mula membusuk, maka perlu memperbaharui potongan pada tisu yang sihat dan merawat luka dengan serbuk karbon (taburkan ringan). Kemudian masukkan ke dalam piring yang dibasmi kuman dan air baru. Setelah akarnya muncul kira-kira 1-2 cm, ia ditanam dalam campuran tanah. Saya menggunakan cawan plastik 100 ml. Di bahagian bawah saya meletakkan saliran pada 1/3, saya menuangkan campuran hampir. Dan ini adalah akar yang lama ditunggu-tunggu, walaupun dengan asas, cawan penuh dan tanam tangkai.

Anda hanya boleh menyandarkan daun ungu di tepi cawan atau membuat sokongan. Daun tidak boleh dikuburkan, jika tidak, tunas muda akan muncul sangat lewat, atau mungkin tidak muncul sama sekali. Saya sedikit menyusun bumi, saya menyiram keratan dengan air suam dan memasukkan rumah hijau untuk kelangsungan hidup yang lebih baik. Pastikan anda membuat catatan pada label mengenai tarikh penanaman keratan. Menyiram daun violet yang berakar mesti dilakukan dengan berhati-hati dengan air suam dan suam. Selepas kemunculan anak-anak, keluarga dapat ditarik keluar dari rumah hijau.

Memotong keratan ungu dalam substrat.

Kaedah ini memberikan hampir 100 peratus percambahan keratan dan menjimatkan masa percambahan. Terdapat jenis senpolia yang kurang berakar di dalam air. Dan jika bahan penanaman anda lemah atau keratannya dikeluarkan dari kedai yang sangat muda, kaedah ini akan banyak membantu anda. Ia juga sesuai untuk mengakar keratan miniatur dan semi-miniatur. Saya hanya menggunakan kaedah rooting ini, kerana saya menganggapnya lebih berkesan dan lebih pantas. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tangkai segera menyesuaikan diri dengan keadaan percambahan dan lebih cepat memberi akar dan, oleh itu, anak-anak. Potongan selesai, seperti dalam kes pertama. Tetapi untuk senpolia miniatur, panjang potongan ke plat daun hendaklah 1-1.5 cm.

Keratan ditanam di dalam pasu plastik dengan diameter 5 cm. atau bekas plastik lain. Saliran dituangkan ke bahagian bawah dengan 1/3: dicuci dan dikalsinasi tanah liat kecil yang diperluas atau kepingan polistirena di dalam ketuhar, kemudian campuran tanah. Reses dibuat di dalamnya, di mana perlite dituangkan dengan penambahan campuran tanah (3: 1). Dan tangkai ditanam dalam campuran ini. Perlite, kerana pecahan yang besar, memungkinkan udara menembus ke lokasi pembentukan akar, dan seterusnya ke akar itu sendiri. Saya tidak mengesyorkan menuangkan perlite tulen ke dalam lubang, kerana ia kering dengan sangat cepat, dan untuk memperbetulkannya selembar besar dalam keadaan pegun agak sukar.

Daripada perlite, anda boleh menggunakan sphagnum lumut. Anda juga boleh menanam keratan dalam perlit tulen, sehingga penampilan anak-anak. Dan kemudian tanamkan seluruh keluarga menjadi campuran tanah. Atau tanamlah keratan dengan segera dalam campuran tanah. Campuran tanah harus sedikit lembap. Dan perlite basah sepenuhnya. Tanam tangkai sehingga potongan diperdalam 0,5 cm untuk miniatur dan 1-1,5 cm untuk varieti standard. Tidak perlu mengambil tanah, tetapi perlu memasang batang dalam keadaan pegun. Setelah menanam, kepingan harus diletakkan di rumah hijau, atau tepat di bawah beg plastik, dan dari semasa ke semasa ia harus disiarkan (atau lubang kecil harus dibuat untuk pengudaraan). Syarat utama untuk berjaya melakukan rooting dalam substrat adalah:

  • Substrat bernafas ringan.
  • Keadaan rumah hijau sebelum percambahan.
  • Suhu stabil (22-25).
  • Pencahayaan

    12 jam.

  • Walaupun disiram dengan air rebus lembut kerana substrat mengering.

Harus diingat bahawa perubahan mendadak dalam keadaan penahanan menyebabkan tekanan yang boleh menyebabkan penyakit tumbuhan. Keadaan yang sesuai untuk percambahan stek dan perkembangan kanak-kanak memberikan rak yang diterangi oleh lampu pendarfluor.

Campuran bumi.

Substrat untuk penanaman harus disediakan terlebih dahulu. Ia mesti ringan, bernafas dan steril. Atas dasar campuran tanah, saya mengambil tanah anak benih Vermion yang sudah siap, yang sebelumnya dibekukan pada suhu rendah untuk jangka masa yang panjang. Saya ingin memberikan dua versi campuran tanah, yang saya gunakan sendiri.

1 paket (2l) "Vermion untuk anak benih"

1 paket (2l) "Vermion untuk anak benih"

2/3 cawan vermikulit

1l "Bumi Hidup" atau "GreenWorld"

1 cawan perlite

1 cawan vermikulit

1 cawan lumut sphagnum cincang halus

1 cawan perlite

1/5 cawan arang hancur halus

1.5 cawan lumut sphagnum cincang halus

1/2 sudu kecil tanpa bukit tepung dolomit

2/5 cawan arang hancur halus

2/3 sudu kecil superfosfat berganda

Menanam violet kanak-kanak.

Apabila anak-anak muncul di pangkal batang dan berdiameter 4-5 cm (untuk miniatur dan semi-miniatur 1-3 cm), mereka perlu ditanam di dalam pasu yang berasingan. Dalam kes ini, lebih baik terdapat beberapa pasang daun (dalam kes yang melampau - satu pasang + titik pertumbuhan, yang mulai berkembang). Bumi harus lembap secara sederhana. Saya mengeluarkan keratan dengan pucuk, melepaskan bahagian bumi dan memisahkan anak-anak dengan teliti sehingga masing-masing mendapat bahagian akarnya sendiri. Sekiranya mereka semua tidak bersedia untuk duduk, maka yang paling besar (yang terbesar) dipisahkan. Mereka perlu disusun mengikut ukuran, kerana yang paling kuat akan memberi tanaman terbaik, mekar lebih cepat. Varieti fantasi perlu meninggalkan anak sebanyak mungkin. Oleh kerana fantasi tidak selalu disebarkan, dan anak-anak yang paling lemah dapat memberikan pilihan warna yang paling indah dan tidak biasa. Anak-anak dari varieti yang pelbagai dapat ditanam jika warna daunnya dikuasai oleh hijau. Maksudnya, jumlah klorofil yang mencukupi terkandung, yang diperlukan untuk kejayaan pertumbuhan dan pertumbuhan bayi yang seterusnya. (lihat foto).

Batangnya boleh ditanam semula untuk mendapatkan gelombang kedua kanak-kanak. Pot diperlukan kecil, dengan diameter 3-4 cm. Lebih baik tidak mengeluarkan bumi dari akar, sehingga anak-anak mengambil akar dengan lebih baik. Anak-anak menanam dengan cara yang sama seperti keratan (lihat bahagian: Memotong keratan di substrat.)

Sekiranya bayi mempunyai akar yang baik, maka dia dapat segera ditanam dalam campuran tanah. Sekiranya tidak ada akar atau mereka sangat lemah, maka lebih baik menanam di lubang dengan perlite atau lumut, dan dimasukkan ke dalam rumah hijau selama kira-kira 2 minggu. Pada setiap periuk dibuat label yang menunjukkan pelbagai dan tarikh penanaman bayi. Nyatakan juga bilangan bayi (contohnya, 1/7, di mana 1 adalah bilangan bayi yang berukuran - terbesar, dan 7 adalah jumlah anak yang diterima dari pegangan).

Memindahkan gerai muda.

Apabila roset muda mencapai diameter satu setengah hingga dua ukuran diameter periuk, mereka perlu ditransplantasikan ke dalam pasu yang lebih besar, 6-7 sentimeter. Saya memuat semula outlet, iaitu Saya tidak menggegarkan tanah dari akar, tetapi hanya mengisi bumi ke bawah dan mengelilingi koma dalam periuk yang lebih luas. Sekiranya tanaman tidak stabil, maka lapisan sphagnum diletakkan di atas tanah dan diubah kerana ia tercemar dengan garam. Sekiranya ini tidak mencapai kestabilan, maka roset dapat dipasang dengan tusuk gigi, menempelkannya di antara keratan daun yang lebih dekat ke pusat roset, sehingga akarnya tumbuh. Daun remaja (iaitu, anak-anak) daun mesti dikeluarkan setelah pembentukan sejumlah daun yang benar. Sekiranya tangkai terkena, anda boleh menaburkan bumi atau menanam violet sedikit lebih dalam, tetapi tidak mengisi tangkai daun bawah.

Peremajaan soket.

  • Mendalami.
    Walaupun warna ungu anda tidak tua, tetapi di awal kehidupan, anda masih harus mengeluarkan daun yang berwarna kuning atau cedera dari semasa ke semasa, sehingga menyebabkan tangkai telanjang. Ia tidak menghormati anda atau ungu anda. Cara paling mudah untuk membersihkan violet adalah dengan memperdalamnya. Dari awal, perlu melucutkan kawasan yang terdedah dari lapisan gabus dengan bahagian pisau yang tumpul. Kemudian bungkus "kaki" dengan lumut sphagnum basah dan, jika ketinggian periuk memungkinkan, isi tanah ke baris bawah daun. Sekiranya tidak ada ruang di dalam periuk, maka ungu mesti dikeluarkan untuk menggegarkan tanah dari bahagian bawah koma tanah. Sekiranya terdapat banyak akar, anda boleh memotongnya dari bawah. Dan masukkan ke dalam substrat tanah baru (sedikit basah), seperti pada kes pertama, memperdalam kaki yang dibalut lumut. Kedai sedemikian mesti diletakkan di rumah hijau atau ditutup dengan bungkusan selama 1-1,5 minggu.
  • Menyambung semula.
    Sekiranya salah satu keindahan anda telah hilang bentuknya, bunga-bunga itu telah dicincang, outletnya mulai jatuh di sisinya, dia mempunyai kaki yang berdiameter lebih dari 3 sentimeter atau ungu anda sudah terkubur beberapa kali, maka penyelesaian yang paling masuk akal adalah melebih-lebihkannya. Ini terutama berkaitan dengan tanaman yang berumur mulia, lebih dari tiga tahun.
  1. Peremajaan soket.
  2. Dapatkan anak tangga dengan cepat dari kedai lama yang lain, yang sangat penting untuk menyebarkan jenis fantasi dan chimera.
  3. Anda boleh menyelamatkan ungu yang sakit dengan akar busuk yang lemah. Ini adalah langkah mendesak untuk menyelamatkan violet yang ditenggelami air..

Memanaskan semula violet.

Prosedurnya mudah. Daun yang menguning dan cedera hendaklah dipotong. Sekiranya terdapat banyak daun, keseluruhan baris bawah dikeluarkan. Semua luka dari daun yang dikeluarkan ditaburkan dengan serbuk karbon aktif atau foundationazole. Kemudian, dengan pisau tajam, pisau bedah atau pisau cukur, saluran keluar dipotong 1 cm di bawah baris terakhir dan dibersihkan dari lapisan gabus. Seterusnya saya membakar soket dalam campuran tanah. Ini boleh dilakukan dengan cara yang berbeza:

1. Dalam campuran tanah basah, buat lubang hingga kedalaman sekitar 2 cm, dan tuangkan perlit ke dalamnya dengan campuran tanah (1: 3). Kemudian kami meletakkan soket di sana. Atau, membungkus tunggul yang tersisa dengan sphagnum basah, kami menanam soket dalam campuran tanah lembap. Dalam kedua kes tersebut, perlu memperbaiki jalan keluar yang ditanam dengan betul. Ini mudah dilakukan dengan bantuan kayu pengira anak atau tusuk gigi (lihat foto). Dan di bawah pakej (atau di rumah hijau)!

Tempoh rooting adalah kira-kira sebulan. Daun bawah mungkin menjadi sedikit lembut, jangan khuatir dan tidak menarik violet dari tanah. Sekiranya tanah sedikit lembap, maka tidak boleh disiram. Apabila akar mula muncul, semua daun akan memulihkan turgor. Hanya selepas pengeringan substrat disiram sedikit. Setelah warna ungu kelihatan lebih ceria, ia dapat disapu secara beransur-ansur dari keadaan rumah hijau. Ia dapat berakar pada siang hari (tetapi tidak di ambang jendela sejuk) dan buatan. Dalam latihan saya tidak ada satu kemalangan.

2. Anda dapat menyambungkan soket yang dipotong di dalam air, seperti keratan, dan kemudian menanamnya dalam campuran tanah. Untuk melakukan ini, soket yang dipotong diletakkan di dalam bekas dengan air yang telah diselesaikan atau rebus sehingga seluruh batangnya berada di bawah air. Sepotong karbon aktif harus dimasukkan ke dalam air. Adalah perlu untuk memantau permukaan air dan menuangkan mengikut keperluan.

Dalam foto itu, bahagian atas yang dinobatkan, yang dengan cepat memberikan akar kecil putih. Tidak lama kemudian, akar akan muncul dan lebih tinggi pada batangnya. Apabila akar yang timbul mencapai panjang 3-5 cm, saluran keluar dapat ditanam dalam substrat bernafas ringan, air ringan dan dimasukkan ke dalam rumah hijau atau tutup dengan beg selama beberapa hari.

MENGHASILKAN SENPOLI (VILLAS)

Senpolia dapat membiak dengan biji, roset sisi dan keratan berdaun. Oleh kerana kebolehubahannya sangat tinggi semasa penyebaran benih bentuk hibrid, hanya pembiakan vegetatif yang dapat direkomendasikan untuk menghasilkan semula varieti tertentu. Penyebaran vegetatif senpolia dalam budaya adalah cara utama pembiakan mereka. Ia berlaku dengan memisahkan cabang-cabang lateral yang membentuk akarnya, dengan kata lain, dengan memisahkan (mencantum) cabang-cabang lateral atau dengan mencantumkan daun. Cabang sisi dipisahkan semasa pemindahan. Semasa membahagi, semak dipotong dengan pisau tajam dan bersih. Tentunya semua cabang boleh dipisahkan, tanpa mengira saiz dan perkembangan sistem akar yang bebas. Cabang-cabang terpisah yang mempunyai sistem akar yang cukup berkembang ditanam di dalam pasu, ukurannya mesti sesuai dengan tahap pengembangan akar. Cabang tanpa akar digunakan sebagai keratan dan diletakkan untuk mengakar di rumah hijau. Harus diingat bahawa pemeliharaan ciri-ciri yang membentuk bentuk budaya tertentu hanya mungkin dilakukan dengan penyebaran vegetatif. Oleh itu, keratan tanaman dengan daun adalah satu-satunya cara untuk anda mendapatkan pada masa yang sama sebilangan besar tanaman muda dari satu varian. Dari saat keratan daun hingga awal berbunga, dalam keadaan perkembangan yang baik, jangka masa 6 hingga 9 bulan biasanya berlalu. Untuk cantuman, daun yang sihat, utuh, besar dan berkembang diambil - yang paling tua di saluran keluar, terletak di tingkat bawahnya. Mereka boleh disimpan tanpa pudar, 2 hingga 3 jam. Sekiranya simpanan anda lebih lama, anda perlu membungkus hujung daun dengan bulu kapas atau membungkusnya dalam filem plastik yang dibasahi. Dalam balang kaca bersih, sedikit dibasahi dan ditutup dengan penutup, daun kekal selama beberapa hari. Daun dengan warna kekuningan atau tanda kering dari tepi daun tidak boleh digunakan, ia jarang berjaya membentuk akar dan mati. Sebilangan tukang kebun menasihatkan memotong batangnya dengan jarak yang sangat pendek, dengan jarak sekitar 2-cm pada sudut 45 °. Daun dengan tangkai daun pendek berakar lebih cepat. Namun, mereka mempunyai kekurangan. Sekiranya tangkai seperti itu mulai membusuk, seluruh tangkai mungkin mati. Sekiranya daun dengan tangkai panjang mulai membusuk, selalu dapat memotong bahagian yang hilang dan mula mengakar semula. Di samping itu, kemudian, apabila pucuk menjadi lebih kuat, anda dapat memotong daun "induk" dan mengakarnya semula. Keratan berulang dari satu daun yang diambil dengan tangkai panjang memungkinkan untuk memperoleh hingga 25 tanaman muda, masing-masing kumpulan tanaman yang dipindahkan berbeza umur sekitar 1 bulan dan mencapai berbunga hampir serentak atau segera satu demi satu. Untuk mendapatkan sistem akar yang lebih kuat, anda boleh memotong hujung tangkai dengan 1 cm. Dan sebelum mengakar, keringkan hujung batang dari 30 minit hingga 1 jam. Apa-apa hidangan sesuai untuk daun akar. Lebih baik mengambil gelembung kecil kaca gelap atau gelembung kaca ringan untuk dibalut dengan kertas hitam, kerana jika tidak ada cahaya, senpolia akan membentuk sistem akar yang lebih baik. Selain itu, dalam hidangan seperti itu, air mekar lebih perlahan dan bentuk alga. Botol harus dibasuh dengan bersih, dan lebih baik mendidih. Air suling terbaik untuk rooting, tetapi air rebus juga dapat digunakan. Keratan senpolia (urutan proses). Harus ada cukup air di gelembung sehingga hujung tangkai 1-1,5 cm direndam di dalam air. Anda tidak boleh mengisi kapal sepenuhnya dengan air - jika tangkainya membusuk, maka pertama-tama ia akan memukul bahagian yang direndam di dalam air. Sekiranya bahagian ini kecil, maka kerosakan mudah dikesan dan memotong akar yang busuk. Sekiranya tangkai kecil sangat kecil dan tidak menyentuh air, ia mesti dibalut dengan sehelai kapas, yang hujungnya mesti disimpan di dalam air sepanjang masa. Ia akan memberikan kelembapan yang mencukupi untuk rooting. Untuk kemudahan dalam pekerjaan dan tidak ada kekeliruan, label dilekatkan pada kapal dengan nama varieti atau nama orang atau organisasi tempat senpolia itu diperoleh. Untuk tujuan ini lebih baik menggunakan label rata kayu atau plastik. Kapal itu diletakkan di tempat yang hangat tanpa draf. Ia harus diterangi dengan baik, tetapi agar cahaya matahari langsung tidak jatuh pada tanaman. Kaedah perakaran ini mempunyai satu kelemahan - daunnya tidak mempunyai sokongan dalam bentuk dinding gelembung, batangnya sering mulai berpusing dan setelah beberapa hari naik dari air. Dalam kaedah ini, air dituangkan ke dalam gelas, kemudian permukaan gelas diketatkan dengan kertas lilin atau polietilena dan diikat dengan benang atau getah tipis; lubang dibuat dalam kertas (polietilena) yang sesuai dengan diameter tangkai keratan. Melalui bukaan ini, tangkai daun diturunkan ke dalam air sebanyak 1-1,5 cm. Jika tidak satu tetapi beberapa daun dari pelbagai jenis berakar dalam satu gelas, masing-masing dilabelkan secara berasingan. Untuk melakukan ini, tuliskan nama varieti di atas kertas nipis dan pasangkan pada kaki daun. Anda boleh menuliskan nama varietas pada sehelai tampalan dan melekatkannya di atas daun. Prasasti terbaik dilakukan dengan pensil sederhana, pensil kimia atau dakwat meresap. Setelah rooting sudah dimulai, air di dalam kapal tidak boleh diganti, dan untuk mempertahankan tahap yang sama, perlu menambahkan air dari semasa ke semasa. Sebilangan tukang kebun percaya bahawa untuk pengembangan sistem akar yang lebih baik, larutan nutrien harus diambil dan bukannya air biasa. Ramai orang lebih suka meninggalkan batang di dalam air sehingga pucuk muda baru terbentuk di pangkal; kerana tanaman itu tidak memerlukan banyak masa untuk muncul di permukaan bumi setelah menanam. Tetapi paling mudah untuk mendapatkan hasil yang baik jika anda mengeluarkannya dari air ketika panjang akar mencapai 0,6-1,2 cm. Biasanya memerlukan 2 hingga 3 minggu. Sekiranya hujung tangkai daun mulai membusuk, tanpa memberi akar, ia akan dipotong ke tisu yang sihat dan diletakkan di dalam kapal lain dengan air suling segar atau mereka cuba mengakar di tanah atau pasir. Akar yang terlalu besar dan tumbuh terlalu lama berakar lebih teruk di substrat, tanaman muda tidak tumbuh lebih lama. Sekiranya daun tidak ditransplantasikan ke tanah tepat pada waktunya, maka akarnya secara beransur-ansur mulai membusuk. Anda tidak boleh mengharapkan kemunculan roset kecil di hujung tangkai daun, beberapa jenis tidak membentuknya di dalam air. Apabila daun cukup berakar, mereka boleh ditransplantasikan ke dalam pasu 5 sentimeter, masing-masing daun secara terpisah. Periuk bekas yang lama harus disikat dengan teliti dan direbus selama beberapa minit dalam larutan cuka pada kadar 4 g per 1 liter air. Sekiranya periuk baru, rendam selama satu jam dalam larutan cuka atau peluntur biasa dalam kepekatan yang sama dengan cucian peluntur. Biarkan ia kering sedikit, kemudian rawat tepinya dengan salah satu kaedah yang dijelaskan dalam bab "Penanaman". Cara yang sangat baik adalah dengan mengecat tepi periuk di dalam dan luar dengan varnis yang cepat kering. Sekiranya periuk dibuat dari tanah liat kasar, lapisan ganda lebih baik. Terdapat juga pelekat khas yang boleh digunakan untuk menutup bahagian tepi periuk. Di bahagian bawah periuk, Anda dapat melekatkan kotak dengan ketat sepanjang 2,5 cm dari mesh plastik halus, yang digunakan untuk tingkap dari lalat. Ini akan melindungi tanah dari pencucian, dan ketika akar tumbuh dan sampai ke dasar periuk, grid akan menyumbang kepada pembentukan sistem akar yang padat yang akan keluar dari periuk dengan mudah apabila tiba masanya untuk pemindahan dan pemisahan. Daripada mesh, anda boleh menutup lubang saliran dengan pegangan yang dipukul, cembung ke atas. Semasa mencantumkan sejumlah kecil keratan berdaun, bukannya rumah hijau yang tumbuh, anda boleh menggunakan periuk biasa atau kapal lain yang diisi dengan 2/3 pasir, yang kemudian ditutup dengan kaca. Sebaiknya ambil dua periuk: satu diameter lebih besar, dan yang kedua lebih kecil. Yang lebih besar perlu diisi dengan pasir yang dibasuh, dan yang kecil harus diperdalam ke dalam pasir di tengah yang besar. Keratan hendaklah diletakkan di ruang antara tepi kedua pasu. Pelembapan keratan yang ditanam di pasir dilakukan melalui periuk kecil dengan menuangkan air ke dalamnya. Kaedah melembapkan pasir ini menghilangkan pembasahan permukaan keratan daun, yang, apabila ditanam dengan padat dan disimpan di bawah kaca, dapat menyebabkan kerusakannya. Sekiranya keratan dibuat pada bulan-bulan musim bunga, maka tanaman muda yang ditanam oleh kumpulan selepas 3-4 bulan harus ditanam satu demi satu. Operasi pemisahan mesti dilakukan dengan teliti agar tidak merosakkan akar tanaman yang ditanam. Tumbuhan harus ditanam di dalam pasu dengan diameter 5 cm, dalam campuran tanah yang longgar, sedikit memerah di sepanjang pinggir periuk. Tumbuhan muda yang ditanam dengan cara ini, sebagai peraturan, mula mekar dalam 2-3 bulan. Dan sekiranya terdapat keratan (musim panas atau musim luruh) kemudian, tanaman muda dapat dipisahkan hanya pada musim bunga, atau pada musim panas tahun depan. Keratan akar yang berakar di dalam air harus ditanam bersama dengan tanaman muda yang terbentuk di atasnya (jika telah terbentuk) dalam campuran tanah yang longgar. Tanah untuk penanaman pertama harus mengandung minimum nutrien, mudah rapuh, memiliki struktur kecil agar tidak merosakkan akar halus tanaman muda. Ia berguna untuk menambah lumut sphagnum yang dikisar halus dengan sifat bakteria. Ia tahan kelembapan, mencegah keratan busuk, mempunyai kesan yang baik terhadap pengembangan akar, memberikan keasidan yang diperlukan pada campuran. Daripada lumut, gambut kuda merah yang diayak boleh digunakan. Kehadiran campuran 1 / substrat yang disediakan untuk senpolia dewasa (tanpa tahi tahi) dalam campuran adalah wajar. Perlu menambahkan arang hancur. Substrat harus selalu lembab, bahkan sedikit pengeringan akan menyebabkan kematian keratan daun. Sebilangan tukang kebun mengesyorkan penggunaan substrat yang sama sekali tidak mempunyai bahan tambahan organik semasa menanam daun berakar. Substrat yang paling disukai adalah pasir atau vermikulit. Pasir mesti disterilkan dengan air mendidih sebelum digunakan. Ia juga mendorong pencucian debu dan zarah halus. Semasa menanam daun berakar di dalam periuk, harus diperhatikan bahawa kelembapan menguap dari dindingnya dan menyejukkan benjolan tanah. Untuk meningkatkan kelembapan udara, daun yang ditanam di dalam periuk ditutup dengan beg plastik atau balang kaca sehingga daun muda muncul. Bilik mesti disiarkan secara berkala. Adalah perlu untuk meletakkan tanaman yang ditanam di tempat yang terang, tetapi terlindung dari tempat cahaya matahari langsung. Cahaya matahari langsung tidak boleh jatuh pada daun untuk mengelakkan terlalu panas. Dalam beberapa kes, terutama setelah menanam, tanaman mesti dilorekkan. Perkara yang paling penting semasa menanam daun berakar di dalam substrat adalah menanamnya sekecil mungkin. Semakin dalam daun ditanam, semakin sukar tumbuh, dan kadang-kadang ia sama sekali tidak tumbuh. Sebaik-baiknya, akar harus ditutup sedikit dengan substrat. Ini dapat dicapai dengan beberapa cara. Isi periuk dengan substrat untuk rooting, tinggalkan jarak 2.5 cm ke bahagian atas periuk, letakkan daun di atas tepi periuk dan tutup alasnya dengan lapisan substrat yang sama dengan lapisan yang sangat tipis. Agar helaian tidak terbalik, ia boleh dipasang dengan sesuatu, misalnya, jepit rambut yang diperbuat daripada wayar. Isi periuk sedikit lebih dari 2/3, turunkan daun sehingga berpeluang bersandar di dinding periuk, dan kemudian letakkan lapisan substrat di hujung daun yang tumbuh. Anda juga dapat mengisi periuk sedikit lebih dari 2/3, meletakkan daun secara menegak, menyokongnya dengan jerami kuat yang ditembus ke tengah daun, dan menambah lapisan tanah lain 1-1,5 cm. Jerami tidak akan membahayakan daun. Sekiranya, selepas ini, risalah tidak berdiri di kedudukan yang diinginkan, perbaiki dengan pasak. Untuk mengakar daun yang baru dipotong langsung di substrat, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan campuran tanah berikut. 1. Sphagnum lumut cincang (lebih baik segar) - 3 bahagian. Pasir sungai atau vermikulit - 2 bahagian. Arang ditumbuk - 0, 3 bahagian. 2. Gambut kuda - 2 bahagian. Pasir sungai - 1 bahagian. Arang - 0.3 bahagian. Z. Campuran bumi untuk senpolia dewasa - 1 bahagian. Sphagnum lumut dicincang 1 bahagian. Pasir sungai - 1 bahagian. Arang yang ditumbuk - 0.3 bahagian. Digunakan sekiranya tiada lumut dan gambut: Campuran bumi untuk senpolia dewasa - 1 bahagian. Pasir sungai kasar - 1 bahagian. Arang ditumbuk -0.3 bahagian. Sekiranya daun rahim tidak memberikan pertumbuhan untuk waktu yang lama, tetapi tumbuh sendiri, maka perlu memotong bahagian ketiga daun di bahagian atasnya. Potongan itu disalurkan dengan arang hancur atau racun kulat (benlat, topsin M). Oleh itu merangsang penampilan gerai muda. Sekiranya daunnya layu dan hilang turgor, dan kerosakan tidak dapat dilihat, anda harus meningkatkan kelembapan udara di dekat pemegang - tutup lembaran dengan balang kaca atau beg plastik. Pada masa yang sama, balang perlu diangkat setiap hari untuk berventilasi, dan di dalam beg anda boleh membuat lubang kecil untuk bernafas, tumbuh-tumbuhan. Walaupun sebilangan besar daun berakar dengan selamat di dalam air, beberapa daunnya berdiri lama tanpa akar sehingga tangkai daun mulai membusuk. Percubaan memasukkan daun seperti itu ke dalam mangkuk lain dengan air tawar mungkin tidak akan berjaya. Kemudian tangkai daun dipotong ke tisu yang sihat dan ditanam di substrat, di mana mereka kemudian memberikan tunas muda. Anak-anak yang tumbuh di sekitar daun ibu dipisahkan ketika mencapai ketinggian 4-5 cm. Pemisahan pramatang (dengan ketinggian pertumbuhan 1.5-2 cm) boleh menyebabkan kematian mereka. Semasa pemindahan, tanah harus cukup lembap. Daun rahim digali dari tanah dan dipisahkan dengan hati-hati dari sekumpulan gerai muda. Masing-masing mempunyai akarnya, saling berkait rapat dengan akar saluran keluar tetangga, dan juga akar daun rahim. Dianjurkan untuk terlebih dahulu memisahkan dari jumlah jisim yang menyatu daun rahim dengan akarnya sendiri. Untuk melakukan ini, semua soket kecil dikumpulkan di tangan kiri, dan daun rahim secara beransur-ansur dipisahkan dengan tangan kanan. Selepas itu, ia boleh ditanam semula di substrat. Dibiarkan tanpa akar daun rahim, tumbuh-tumbuhan muda relatif mudah terpisah antara satu sama lain, dan mereka ditanam di dalam pasu berdiameter lebih kecil. Untuk pengembangan senpolia muda, mereka perlu mewujudkan keadaan yang lebih baik atau keadaan yang sama di mana daun ibu tumbuh. Petioles daun bawah mestilah sedikit di atas permukaan tanah. Tumbuhan yang mendalam ke tahap pertumbuhan sering reput. Memberi kesan buruk terhadap kesan tanah pada titik pertumbuhan dan tangkai daun. Dalam 2-3 minggu pertama, tanaman harus disimpan pada suhu 23-25 ​​° C, suhu harus berada pada tahap yang sama dan tidak boleh turun, penyiraman tanaman hanya dapat dilakukan dengan air suam. Sekalipun semua syarat dipenuhi, senpolis muda pada mulanya menangguhkan perkembangannya, hanya setelah 2-3 minggu pertumbuhan akan lebih awal atau kurang. Dari menanam tangkai daun hingga berbunga rata-rata 6-7 bulan, dalam beberapa jenis dan banyak lagi. Terdapat varieti (contohnya, "Mars"), yang sering mekar pada tahap percambahan daun. Tetapi pembungaan pramatang (di bawah usia 6 bulan) melemahkan tanaman dengan ketara. Tunas mesti dikeluarkan, terutamanya kerana bunganya kecil dan tidak berwarna. Penyebaran benih lebih sukar daripada vegetatif, memerlukan lebih banyak masa, tetapi juga cara pembiakan yang lebih menarik. Ini memungkinkan untuk memperoleh, dengan pemilihan, bentuk baru yang berbeza dari yang induk, dan untuk membezakan di antara mereka calon untuk varieti baru. Dalam buah-buahan yang biji benih sebahagian besar hanya setelah pendebungaan buatan, sebilangan besar biji terbentuk. Mereka sangat kecil, dan oleh itu, syarat yang sesuai mesti dipenuhi untuk berjaya mendapatkan anak benih. Untuk mengepung bunga Saintpaulia, perlu mengaplikasikan serbuk sari ke putik, yang terletak di aneter kuning tertutup. Anther terbuka dengan jarum atau pisau cukur. Serbuk sari matang pada hari ke-5-6 setelah pembukaan bunga, dan kemampuannya menyuburkan berterusan hingga tiga bulan. Kesediaan alu-aluan ditunjukkan oleh penampilan kuali cair pada stigma; yang mana debunga melekat dengan baik. Ovari yang disenyawakan berkembang menjadi kotak yang berisi biji kecil yang serupa dengan debu. Pada spesimen yang ditanam dengan baik, bunga dapat muncul terus menerus dan benih tumbuh tanpa merosakkan tanaman. Benih masak dalam 5-7 bulan. Kadang kala kotak bertukar menjadi coklat dan jatuh jauh sebelum tarikh akhir. Jangan buang, selamatkan, tanam biji, kerana ia boleh bercambah. Kotak masak perlu dikumpulkan dan diletakkan di atas piring, yang dibuka di tempat yang cerah dan hangat. Setelah kotak kering, kotak dibuka dengan jarum. Sekiranya penaburan ditangguhkan, maka anda boleh menyimpan biji dalam botol tertutup rapat atau beg kecil. Botol mesti bersih dan kering. Sekiranya benih menjadi basah atau berkulat, maka tidak akan bercambah. Mereka mengekalkan percambahan selama 6-9 bulan, tetapi lebih baik menanamnya 2 hingga 3 minggu setelah matang. Для посева пригодна любая посуда, которая может быт накрыта стеклом (для создания микротеплички). Лучше всего для этой цели подходят пластмассовые плоские широкие блюдца (или подставки под цветочные горшки). В дне проделывают несколко отверстий для поддонного увлажнения субстрата, на дно насыпают сантиметровый слой речного песка. Посев семян производится на подготовленную выровненную и несколко уплотненную политую поверхност просеянной через мелкое сито земли (слей толщиной до 2 см). Семена высыпают с бумажки равномерно на поверхност хорошо увлажненной почвы, блюдце накрывают стеклом и помещают под лампы дневного освещения или просто на светлое место. Попадание солнечных лучей на закрытую стеклом посуду недопустимо, так как это сразу же вызовет смертелный для сеянцев перегрев. Некоторые любители для равномерного посева смешивают семена G мелким песком, другие — высыпают семена на снег, которым предварително покрывают поверхност земляной смеси. Увлажнят необходимо равномерно из поддона. Всходы 2-З раза пикируют (в зависимости от времени посева и освещенности). Б.М. и Т.Н. Макуни рекомендуют составлят земляную смес для сеянцев из равных частей мелкого речного пес-ка и просеянного листового перегноя с неболшим количеством измелченного древесного угля. Второй вариант земляной смеси — мелкий речной песок, перетертый мох сфагнум и торф в равных количествах. На 1 л смеси добавляют столовую ложку древесного угля. Можно исползоват земляную смес, рекомендованную для выращивания сенполий. Толко ее следует просеят и добавит 1/ мелкого речного песка ко всему объему земли. В качестве упрощенного варианта может быт испол-зована смес мелкого песка с перетертым мхом, а в крайнем случае — даже чистый песок или вермикулит После завершения посева сосуд снабжается этикеткой, где указывают название растения и дату посева. Этикетка должна быт таких размеров, чтобы не мешала покрыт стеклом сосуд с посевом. Поверхност земли с посевом всегда должна быт влажной. Увлажнение осуществляется с помощю пулверизатора мелко распыленной водой, но не струйками. При исползовании лейки, даже сочен мелким ситом, всегда имеется опасност смыт семена. Можно также увлажнят всю плошку с поддона, исползуя в качестве последнего такую же плошку, толко болшего диаметра. Через 2-3 недели, а при содержании посева в неблагоприятных температурных условиях и позже, появляются первые ростки. Обычно появление всходов растягивается на доволно продолжителный срок и завершается более чем через месяц со дня посева. Были случаи, когда всходы появлялис через 3-4 месяца. Всходы очен мелкие, состоят из двух одинаковой величины семядолей диаметром менее 1 мм. Вскоре один из семядолных листиков начинает заметно увеличиватся в размерах, тогда как второй остается неизменным. Это особенност, которая присуща всем растениям семейства Геснериевых. Через некоторое время появляются первые два настоящих листа размером около 2-3 мм. За ними следует вторая пара, располагающаяся перпендикулярно первой, и т п. Поливку всходов следует производит теплой водой сначала пулверизатором, когда же они образуют не менее двух пар настоящих листев — через сетку лейки. Пикировку всходов можно производит толко тогда, ког­да появятся не менее трех-четырех пар настоящих листев. Первая пикировка обычно преследует цел разредит всхо­ды, поэтому надобност в ней возникает толко в том случае, когда при посеве семена были рассыпаны неравномерно. При равномерном расположении всходов лучше дождатся смыкания их друг с другом и толко тогда рассадит на рас­стоянии около 2 см друг от друга. Если же надобност в пикировке обнаруживается ранше, то рассаживание надо про­изводит дважды: сначала на 2 см друг от друга, а потом (примерно через 1,5-2 месяца) — на 5 см. В этом возрасте молодые растения можно сажат и в неболшие горшки, од­нако они занимают болше места и в них труднее поддержи­ват равномерную влажност, поэтому следует отдат пред­почтение плоским ящикам или глиняным плошкам. Через 7-8 недел рассаженные в ящиках растения раз­растаются настолко, что внов смыкаются листями. В это время растения нужно рассадит в мелкие горшки диаме­тром около 7 см, исползуя земляную смес для взрослых сенполий. Через 24-25 недел после посева первые растения на­чинают зацветат. Первое цветение обычно непродолжи­телное. А спустя 3-4 недели процветшие растения надо пе­ревалит в горшки диаметром 10 см, в которых они остаются до следующей пересадки примерно через год. В течение всего времени развития сеянцев следует их регулярно поливат, удалят отмирающие нижние листя, время от времени опрыскиват мелко распыленной теплой водой, одновременно следя за проветриванием помещения, где производится выращивание сенполий. У сенполий период от посева семян до цветения пример­но такой же, как и при вегетативном размножении — от по­садки черенков до цветения. Сенполии зацветают прибли­зително через 7-10 мес. после прорастания семян. Продолжителност этого периода зависит от многих фак­торов: температуры, освещения, почвенных условий, сор­та, размера цветочного горшка и т.д.

Dari keratan hingga berbunga. Tema 1: Menembak Shank.

Selalunya, panduan fail pemula bertanya bagaimana cara membasmi tangkai tanpa kerugian. Soalan ini terdengar sangat kerap sehingga saya memutuskan untuk menulis satu siri artikel di mana saya akan berkongsi pengalaman peribadi saya dalam mengembangkan senpolia. Mereka ditujukan terutamanya untuk mereka yang baru mula berkenalan dengan tanaman yang indah ini. Sekiranya sesuatu akan menarik bagi pengurus fail yang berpengalaman, saya selalu gembira untuk berkongsi pengetahuan saya..

Oleh itu, mari kita mulakan dari langkah pertama - mengakar keratan. Begini pesanan masuk:

Petiole terlalu panjang, mesti dipendekkan menjadi 4-4.5 cm. Bahagian serong, garis lurus atau putaran sederhana - dalam pengalaman saya - tidak ada perbezaan seperti itu. Saya biasa melakukan potongan serong.

Sudah dimasak terlebih dahulu 100 gr. cawan, pelekat, batang kopi plastik, beg kecil dan tanah. Tanah harus lembap, tetapi tidak basah. Bagi mereka yang belum menemui komposisi mereka, saya cadangkan Greenwald universal, ada baiknya menambahkan sedikit kelapa ke dalamnya. Saya menggunakan komposisi yang sama untuk memotong akar, dan untuk anak-anak yang sedang membesar, dan untuk penyiraman tanaman yang sudah tumbuh dengan baik: gambut kuda, kelapa dan perlit (1: 1: 0.5).

Tuangkan tanah ke dalam gelas, saya suka apabila gelas hampir penuh. Saya mencuba dengan lebih sedikit, tetapi tidak menyukainya.

Kami membuat lubang dangkal di tanah, meletakkan pegangan hingga kedalaman 1-1,5 cm, menghancurkan tanah di sekitar tangkai daun sehingga tidak ada ruang udara, menopangnya dengan sumpit untuk kestabilan dan agar tangkai tidak membengkok dari masa ke masa.

Tutup dengan sebungkus

dan ketatkan bahagian bawah dengan gelas

Rumah hijau sudah siap. Sekarang adalah penting untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk kejayaan rooting dan penampilan anak-anak. Keadaan yang diperlukan adalah cahaya, panas dan kelembapan. Saya menganggap tempat terbaik sebagai rak lampu belakang untuk menjamin pencahayaan yang stabil dan meminimumkan perbezaan suhu. Sekiranya tidak ada rak, letakkan keratan di tempat yang terang, tetapi agar cahaya matahari tidak jatuh ke atasnya. Di rumah hijau seperti itu, keratan tanpa penyiraman boleh memakan waktu hingga sebulan, tetapi perlu diperiksa secara berkala. Oleh kerana tanah saya tidak bertanah, saya tidak mengudarakan rumah hijau. Sekiranya komposisi berbeza, penyiaran diperlukan untuk mengelakkan kerosakan. Untuk penyiraman, saya menggunakan picagari biasa 20 cc. - mereka mudah mengawal jumlah air. Tertakluk pada semua syarat, dalam sebulan, akarnya akan kelihatan melalui dinding cawan. Sebaik sahaja akarnya muncul, rumah hijau dapat dikeluarkan, tetapi saya tetap bertahan sehingga anak-anak muncul, sehingga saya menghabiskan lebih sedikit masa untuk menyiram. Sekarang hanya tinggal menunggu penampilan anak-anak. Normalnya adalah 1.5-3 bulan dari penanaman. Apa yang perlu dilakukan sekiranya beberapa bulan berlalu dan anak-anak tidak muncul? Terdapat beberapa sebab, yang utama: kekurangan pencahayaan, suhu rendah, tanah berat, varieti keras, tanaman ibu yang dipenuhi dengan fosforus, daun tua, pemanjangan tumit.

Contoh pencahayaan yang tidak mencukupi: tangkai kiri berakar pada 1.5 bulan yang lalu dan tumbuh di bawah lampu, yang kanannya berakar 6 bulan yang lalu dan berdiri di rak tanpa lampu latar dan jauh dari cahaya semula jadi. Anak-anak muncul, tetapi waktunya sangat berbeza.

Sekiranya daun tidak memberi anak-anak untuk waktu yang lama, keluarkan dari cawan, potong tanah di dasar dan lihat. Tangkai ini ternyata ketat, tetapi anak-anak membungkuk

Kami memasukkannya semula ke dalam gelas dan menunggu bayi menetas.

Dan di sini kita mempunyai tumit, 99%, bahawa anda tidak boleh menunggu anak-anak darinya.

Dalam kes ini, kami mengemas kini potongan dan sekali lagi di rumah hijau sehingga akarnya terbentuk.

Seorang lagi "pecundang", banyak akar, dan anak-anak tidak dirancang

Kami melakukan semua perkara yang sama seperti pada "tumit" - kami mengemas kini potongan rumah hijau.

Tetapi di sini semuanya berjaya, tangkai itu berakar dan memberi anak-anak dengan selamat.

Sekarang hanya tinggal menyiram secara berkala dan menunggu anak-anak membesar, bila mereka dapat ditanam, tetapi ini akan dibincangkan dalam artikel lain.

Elena, artikel yang sangat berguna,

Elena, artikel yang sangat berguna, saya membaca banyak petua seperti itu, semuanya nampak senang dan ringkas. Walau bagaimanapun, berapa banyak yang belum mencubanya, saya tidak dapat membasmi substrat atau lumut, lebih-lebih lagi, di lumut saya mempunyai anak-anak yang berakar, tetapi serpihannya tidak berfungsi. Oleh itu, saya takut mengambil risiko dengan daun.

Elena, terima kasih kerana terperinci dan

Elena, terima kasih atas artikel terperinci dan ilustrasi. Saya pemula "fialvod", tetapi saya tidak pernah mendengar tentang tumit. Terima kasih.

Nasib baik, fenomena seperti itu

Nasib baik, fenomena ini jarang berlaku, tetapi sekarang anda tahu apa yang harus dilakukan dengannya :)))

Keratan yang diterima melalui surat I

Keratan yang diterima melalui surat saya tidak memotong. Semasa mereka berada di jalan raya, dan ini rata-rata 7-10 hari - akar mereka sudah mulai mematuk. Oleh itu, jelaga. Saya memotong hanya yang menimbulkan keraguan - lambat atau mula membusuk. Untuk jaminan, saya juga memotong segitiga dari ini, yang juga saya akar. Anda juga boleh menggunakan perlite - semuanya seperti yang dijelaskan di atas, hanya perlite dan bukannya tanah dan semestinya sedikit lembap.

Terima kasih kerana artikel,

Terima kasih kerana artikel itu, saya mengakar semula 3 helaian yang telah duduk tanpa anak selama setahun)))))) mari kita lihat apa yang akan berlaku seterusnya

Helena Elena. Ia berlaku

Helena Elena. Kebetulan apabila keratan tidak memberi anak dalam masa 3 bulan, saya memotong separuh daunnya. Dalam kes ini, daun itu menghabiskan sedikit usaha untuk dirinya sendiri dan anak-anak muncul..

Lena, ketika mengakar keratan

Lena, semasa mengakar keratan anda tidak menggunakan saliran? Adakah anda membuat lubang di bahagian bawah cawan? Ini adalah kehalusan, tetapi pengalaman anda menarik..

Saya tidak menggunakan saliran dan

Saya tidak menggunakan saliran dan tidak membuat lubang. Saya tidak menulis mengenai lubang, kerana sukar bagi pemula untuk mengawal penyiraman. Tidak ada lubang yang memerlukan lebih banyak pengalaman..

Elena, beritahu saya tentang

Elena, dan beritahu kami lebih banyak mengenai cara menyiram tanpa lubang.
Gelas ada di dalam beg zip, dan jika gelas berisi lubang, maka air berlebihan ada di dalam beg. ini bukan ais. Dan membuangnya setiap kali (ke air) juga kadang-kadang tidak mudah. Saya mahu mereka tidak mati di sana.

Saya menggunakan picagari (tanpa jarum),

Saya menggunakan picagari (tanpa jarum), sangat mudah bagi mereka untuk menyesuaikan jumlah cecair yang dicurahkan. Saya melembapkan dengan murah hati, tetapi saya sudah melakukan ini secara automatik, tanpa berfikir. Pertama, cubalah menyiram sedikit dari atas di sepanjang pinggir cawan, lama-kelamaan, anda sendiri akan memahami berapa banyak yang diperlukan tepat dalam keadaan anda. Anda tidak perlu takut, ia tidak begitu sukar, tetapi sangat mudah - tidak ada kotoran dan air berlebihan - rak sentiasa bersih.

Lena, baik sihat

Lena, artikel bermanfaat yang baik. Tetapi menurut saya bahawa untuk mengelakkan masalah, lebih baik pemula meninggalkan saluran air dan lubang. Ia seperti beg udara. Saliran saya ringan - dari busa parut.

Lubang senang dilakukan

Hanya perlu membuat lubang sehingga tangan penuh, dan saya tidak pernah menggunakan saluran air, jadi tidak ada yang boleh dikatakan.

Svetlana, bagaimana anda menggosok

Svetlana, bagaimana anda menggosok busa polistirena - ini adalah tugas yang tidak menyenangkan kerana dia terbang dan melekat di mana-mana, atau menentang segala kemungkinan?

Natasha, tentu saja, tiada siapa

Natasha, tentu saja, tidak ada yang mahu menjadi gadis salji busa. Oleh itu, saya menemui jalan keluar yang mudah. Sepotong busa digosok di dalam bekas di bawah air dengan parutan biasa., Bentuk kerucut yang lebih baik. Bola pop-up parut dikumpulkan oleh saringan dalam baldi dengan lubang di bahagian bawah, sehingga gelas itu berisi air. Jangkitan boleh disiapkan sekurang-kurangnya setahun. Ini dilakukan dengan cepat..

Saya menggunakan busa parut sebagai serbuk penaik percuma dan sebagai pembuangan. Hasilnya sungguh luar biasa..

Svetlana, latihan anda perlu

Svetlana, amalan anda mesti diterima pakai. ))))

Dan lebih mudah bagi saya tanpa

Dan lebih mudah bagi saya tanpa lubang. Sekarang saya melakukannya dan itu tidak selalu. Saliran untuk keratan tidak perlu digunakan. Secara amnya, peranan saliran dilakukan oleh lubang di cawan atau bahagian bawah periuk. Oleh itu, tidak perlu meletakkan perkara lain ke bawah. Tanah liat yang diperluas diperlukan jika tidak ada lubang di bahagian bawah periuk.

Elena, terima kasih atas kerja.

Elena, terima kasih atas kerja. Boleh diakses dan difahami. Saya suka batang kopi - untuk kelestarian.

Lena! Bagus berguna

Lena! Artikel bermanfaat yang baik. Keratan dipesan jauh dari rumah, saya juga tidak memotong, tidak kira berapa lama dan juga menggunakan tongkat. Tetapi saya lebih suka melihat akarnya muncul di dalam air dan kemudian segera menanamnya di dalam substrat.

Di Ukraine, pakej akan datang

Di Ukraine, bungkusan ini maksimum 5 hari, jauh ke tahap awal. Dan saya memotongnya dari kebiasaan, melihat di rumah hijau tidak lebih awal dari dua minggu kemudian, anda boleh melangkau proses pembusukan. Dengan berkhatan, saya hanya bermain dengan selamat. Akarnya adalah akar, tetapi tujuannya adalah batang ibu dan anak yang sihat. Saya tidak melakukan apa-apa di dalam air sejak sekian lama - kekurangan masa yang tidak teratur untuk mengikuti prosesnya, lebih mudah bagi saya dengan tanah dan lebih dipercayai untuk saya.

Helen, artikelnya sangat

Helen, artikel itu sangat berguna untuk pemula. Semuanya ditunjukkan dengan jelas. Tetapi izinkan saya tidak bersetuju dengan beberapa perkara. Saya percaya bahawa perlu membuat lubang di bahagian bawah cawan agar air tidak bertakung dan akarnya bernafas. Saya juga berpendapat bahawa lebih mudah untuk menutupnya bukan dengan beg, tetapi dengan kaca sekali pakai yang telus. Lebih mudah membukanya untuk penyiraman, kawalan dan pengudaraan. Dan saya akan menasihati dalam gelas besar untuk membuat 3-4 lubang di sisi untuk pengudaraan, supaya pemeluwapan tidak terkumpul.
Sangat menarik bagi saya untuk belajar mengenai "tumit". Ini berlaku kepada saya, tetapi saya tidak menyangka bahawa kekurangan pendidikan anak-anak disebabkan olehnya. Walaupun perlu difikirkan, sebaliknya lembaran itu menjadi tebal dan tua dengannya, dan tidak ada anak.
Lena, dan beritahu saya, apa nama ungu merah jambu pada awal topik? Cantik.

Violet - Cat Air Pink

Violet - Cat Air Pink (Laut).

Setelah menulis artikel, Tatyana, saya tidak mahu membincangkan kebaikan dan keburukan kaedah ini. Ini adalah pernyataan fakta, ini adalah pengalaman peribadi saya, disahkan selama ini. Saya mempunyai kadar kelangsungan hidup "alien" sebanyak 99.9%, milik saya - semuanya 100%. Sekiranya seseorang tidak menguruskan kaedah rooting ini, saya hanya boleh menasihati anda untuk mencari kaedah sendiri dan memperbaikinya.

Betul! Dan kami membaca orang asing

Betul! Dan kami membaca pengalaman orang lain dan mencari pengalaman kami.

Jadi betul-betul

Jadi betul-betul

Lena, di sini saya bersama anda sepenuhnya

Lena, di sini saya setuju sepenuhnya dengan anda. Masing-masing menyesuaikan diri dengan lebih baik. Pengalaman diperoleh, dan kemudian anda boleh mencuba pelbagai pilihan

Saya tidak pernah membuat lubang

Saya tidak pernah membuat lubang di bahagian bawah cawan. Saya menutupnya dengan gelas besar - saya suka dan saya juga tidak membuat lubang di dalamnya. Saya menuangkan gelas (semasa mereka tidak berada di atas sumbu saya) dengan picagari.

Tanpa lubang di bahagian bawah

Tidak ada lubang yang diletakkan di bahagian bawah cawan.?

Tidak. Baik saliran dan juga

Tidak. Tidak ada saliran, tidak ada lubang. Cawan itu telus dan menunjukkan tanah basah atau tidak. Disiram dengan jarum suntik - dos yang jelas - jika tanahnya kecil dan tangkainya 1-2 ml., Jika cawan penuh, maka 5 ml.

Elena, sangat bermaklumat

Elena, artikel yang sangat bermaklumat, terima kasih. Sebilangan pengurus fail mengatakan bahawa keratan itu tidak memerlukan cahaya pada saat pembentukan akar, tetapi sepertinya saya tidak begitu benar. Artikel anda telah mengesahkan pendapat saya bahawa keratan memerlukan cahaya. Penemuan yang berguna dalam artikel anda adalah tanggapan tumit. Saya (seperti banyak) selalu diseksa oleh persoalan mengapa sebilangan keratan tidak memberi anak. Anda mengemukakan jawapan - terima kasih sekali lagi!

Memo Pemula!

Uzambar (Uzumbar) violet - tumbuhan dari keluarga Gesneriaceae, tumbuh di persekitaran semula jadi kawasan tropika dan subtropika di Asia, Afrika, Australia Timur, Amerika Selatan dan pulau-pulau di Lautan Hindi.

Saintpaulia - tanaman yang dinamakan sempena bapa dan anak Saint-Paul, yang membawa tanaman yang tidak dikenali oleh orang Eropah dari daerah Uzambara (Tanzania moden) pada abad ke-19, dipersembahkan untuk pertama kalinya di pameran bunga antarabangsa di Ghent pada tahun 1893.

Violet dalaman adalah salah satu tanaman yang paling popular di florikultur dalaman sejak tahun 1927. Menjelang tahun 1949, lebih dari 100 jenis dibiakkan, dan hari ini jumlahnya melebihi beberapa ribu.

Rooting - mungkin di dalam air, di substrat, lumut.

Tanah - tanah yang dibeli atau campuran lembaran, konifer, tanah liat dan tanah gambut dalam bahagian 3: 1: 2: 1 dengan penambahan penghancur (perlite, vermikulit, pasir sungai, lumut sphagnum hancur.

Pencahayaan - lebih baik meletakkan pasu bunga di tingkap barat atau timur. Agar tanaman dinyalakan secara merata dari semua sisi, pasu diputar secara berkala. Pada musim sejuk, apabila siang hari berkurang, anda boleh menggunakan lampu buatan - lampu pendarfluor.

Meninggalkan adalah seni yang nyata dan kerja keras yang serius pada masa yang sama, termasuk menyiram, memberi makan, mewujudkan iklim lembap yang baik. Saintpaulia disiram ketika tanah mengering. Tanah harus dibasahi secara berkala, tetapi kelembapan berlebihan tidak boleh bertakung di akarnya. Semasa menyiram, anda mesti mengikutinya agar air tidak jatuh di daun. Anda tidak boleh menyiram violet Uzambara dengan air sejuk. Pembalut top dilakukan dengan baja mineral kompleks dua minggu sekali. Senpolia bertindak balas negatif terhadap kekurangan nitrogen di dalam tanah. Kelembapan optimum kira-kira 50%, suhu 20-22 ° C, tanpa turun naik dan draf yang tajam. Daun tanaman tidak boleh menyentuh tetingkap tingkap. Mengeluarkan bunga pudar dan daun yang rosak dilakukan secara berkala..

Pembiakan - menanam tangkai daun, bahagian daun, saluran anak perempuan. Cara yang paling popular adalah mengaut keratan daun. Pembentukan akar dan perkembangan bayi berlangsung 4-8 minggu.

Perosak adalah salah satu masalah penanam. Terdapat pelbagai jenis perosak, sangat sukar untuk mengklasifikasikannya. Di antara perosak senpolia, beberapa kumpulan dapat dibezakan: kutu (arachnoid, datar, telus, dll.), Serangga (aphids, thrips, springtails, podura, worm, whitefly, scutellaria, etc.), cacing (nematode).

Penyakit - membezakan antara penyakit berjangkit (busuk abu-abu, cendawan serbuk) dan penyakit tidak berjangkit (reput batang dan akar, layu daun bawah, menguning, bintik daun, bukaan yang tidak lengkap dan pengeringan pramatang, pembusukan bunga) tanaman. Ejen penyebab penyakit berjangkit adalah bakteria, kulat, virus. Untuk mencegah penyakit berjangkit, penyiraman, suhu, kelembapan, dan sistem pencahayaan harus diperhatikan dengan ketat. Penyakit tidak berjangkit biasanya berlaku kerana gangguan dalam teknologi pertanian. Mereka mungkin muncul dalam satu salinan dan tidak berlaku untuk yang lain.

Cara membasmi daun ungu: cara terbaik

Kaedah menyebarkan violet dengan daun adalah yang paling popular. Walau bagaimanapun, penanaman daun pada banyak penanam pemula menyebabkan kesulitan tertentu. Selalunya daun busuk dan kering tanpa membiarkan anak-anak. Oleh itu, penting untuk mengetahui cara mengakar daun ungu dengan betul..

Cara memilih daun untuk rooting violet?

Dari pilihan daun yang betul secara langsung bergantung kepada apakah pembiakan akan berjaya atau tidak. Sekiranya daunnya lemah dan sakit, maka sangat sukar untuk mendapatkan keturunan yang sihat dan kemungkinan besar akan mati sebelum akarnya muncul.

Untuk berjaya membasmi violet, ambil daun yang sihat dan kuat.

Pilihan bahan penanaman harus berdasarkan peraturan berikut:

  • Untuk penyebaran, violet tidak mengambil daun dari baris bawah. Di sana mereka adalah yang tertua. Cukup lemah dan tidak dapat melahirkan anak sepenuhnya. Sukar untuk mengeluarkan anak-anak daripada mereka. Dalam banyak kes, daun seperti itu dijangkiti bakteria atau jangkitan kulat..
  • Tidak sesuai untuk pembiakan dan daun dari pusat saluran keluar. Semasa memotong, ada kemungkinan merosakkan titik pertumbuhan bunga, yang menjadikan violet mati. Namun, daun ini cukup muda dan tidak akan menghasilkan keturunan sepenuhnya.
  • Pilihan terbaik ialah tangkai 2-3 baris soket. Ia mesti dikembangkan dengan baik dan cukup tahan. Jangan mengalami kerosakan, reput dan luka bakar. Warnanya harus tepu dan seragam. Daun pucat dan daun yang berwarna tidak rata tidak dapat memberikan keturunan sepenuhnya.
  • Semasa membiakkan varietas dengan daun beraneka ragam, daun tersebut mestilah daun yang mempunyai tempat paling sedikit berbeza. Bahagian bebas klorofil daun bervariasi mengandungi minimum urat. Oleh itu, kebarangkalian memperoleh keturunan dari daun tersebut adalah minimum.

Yang paling sesuai untuk pembiakan adalah daun yang terletak betul-betul di bawah peduncle. Cadangan nutrien dalam bahan sedemikian adalah maksimum.

Cara memotong daun untuk pembiakan?

Lembaran rooting harus dipotong pada sudut yang akut. Anda tidak boleh mematahkan keratan sahaja, malah boleh merosakkan tanaman. Lebih-lebih lagi, daun seperti itu tidak selalu sesuai untuk perakaran..

Daun penyebaran violet

Sekiranya lembaran itu kendur, sebagai peraturan ini berlaku semasa helaian itu dihantar melalui pos atau semasa pengangkutan, maka anda perlu membuat potongan baru pada pegangan. Sekiranya turgor hilang, direndam selama beberapa jam dalam larutan kalium permanganat atau Fitosporin yang lemah, dan kemudian dikeringkan dengan baik.

Kaedah mengakar daun

Setelah memotong, daun harus diletakkan secepat mungkin di persekitaran yang paling sesuai untuk perakaran. Jadi anak-anak akan kelihatan lebih pantas.

Terdapat beberapa cara untuk menyebarkan violet dengan daun..

Mencucuk daun ungu di dalam air

Ini adalah kaedah termudah untuk membasmi violet di dalam air. Dengan itu, anda dapat mengawal keadaan keratan, yang akan membantu mencegah kemungkinan kerosakannya. Untuk mengakar air, disarankan untuk mengambil pinggan yang terbuat dari kaca gelap. Ini akan mengelakkan pembentukan deposit hijau di dinding tangki..

Memancing di air

Sebelum mengisi pinggan dengan air, mereka dibasuh dengan sempurna, kemudian disterilkan atau dituangkan dengan air mendidih. Dan barulah mereka mengisinya dengan air, di mana satu tablet karbon aktif ditambahkan. Ini dilakukan untuk membasmi kuman air. Daun ungu itu sendiri direndam dalam air, tetapi tidak sepenuhnya, tetapi hanya beberapa sentimeter.

Daun itu diletakkan di dalam air sehingga tidak menyentuh dinding bekas dan bahagian bawahnya. Untuk memasang pemegang pada kedudukan ini, gunakan kadbod atau kertas tebal, yang diletakkan di atas, di atas bekas air. Lubang dibuat di tengah dan tangkai diletakkan di sana. Ia harus direndam dalam air pada jarak 1,5-2 cm.

Pembentukan akar harus dipantau setiap hari. Dalam keadaan baik, akarnya muncul selepas 3-4 minggu. Sekiranya reput telah terbentuk di tempat pemotongan, batangnya dikeluarkan dari air, tempat yang busuk dipotong dan direndam lagi dalam air bersih.

Perakaran gambut

Hasil yang sangat baik adalah penangkapan daun ungu dalam tablet gambut. Bagaimanapun, ia mengandungi substrat yang longgar dan berkhasiat.

Dalam tablet gambut

Kelebihan utama pengakaran ini adalah bahawa gambut mempunyai sifat pembasmi kuman.

Rooting di tablet gambut sangat mudah kerana roset violet yang dihasilkan kemudian dapat ditransplantasikan ke dalam periuk tanpa mengganggu akar halus.

Tablet direndam dalam air badan selama kira-kira 20 minit. Selama ini, ia membengkak dan bertambah besar, kira-kira 5-6 kali. Kemudian saya menanam daun ungu di dalamnya, memperdalamnya sebanyak 1 cm. Anda perlu menutup daun itu dalam tablet gambut dengan cawan plastik, beg plastik atau bekas kaca. Apabila anak-anak muncul, tanaman itu ditransplantasikan ke dalam periuk dengan tanah nutrien.

Memotong keratan ungu pada vermikulit

Cukup cepat, daun violet berakar dengan cepat pada vermikulit. Campuran vermikulit dan gambut juga sesuai untuk perakaran..

Kelebihan utama rooting jenis ini:

  • pernafasan substrat yang baik;
  • kerapuhan;
  • menahan kelembapan yang diperlukan.

Pertukaran udara dan kelembapan yang optimum menghalang daun ungu dari busuk, yang sering terjadi ketika menanamnya di tanah.

Campuran vermikulit dengan gambut dalam bahagian yang sama melewati kelembapan, mencegah genangannya, tidak membentuk lapisan yang padat. Dalam kes ini, jumlah kelembapan yang diperlukan dalam campuran dikekalkan. Potongan daun ungu dibasahkan secara optimum.

Untuk membasmi vermikulit, anda perlu mengambil cawan sekali pakai Buat lubang di dalamnya. Di bahagian bawah gelas, masukkan saluran air sekitar 2-3 cm. Setelah itu, gelas diisi dengan vermikulit dan gambut, diambil dalam jumlah yang sama. Untuk membasmi kuman campuran, ia mesti dicampurkan dengan serbuk Fitosporin. Ia akan melindungi tangkai dari proses pembusukan dan pembiakan kulat. Setelah substrat dimasukkan ke dalam cawan plastik, campuran itu dibasahi. Di tengahnya, kedalaman 1 cm dibuat dan tangkai ditanam di dalamnya. Daun ditanam secara menegak atau sedikit lereng..

Selepas menanam, anda harus membuat rumah hijau dari beg plastik. Sehubungan itu, pakej zip adalah mudah. Bungkusan harus berukuran sedemikian sehingga cawan sesuai dengan keseluruhannya, dan harus ada ruang 2 cm di atas kepingan.

Apabila tumbuh dengan cara ini, anda perlu membuka beg setiap hari selama beberapa minit untuk menguduskan tangkainya.

Segelas dengan daun ungu harus berada di tempat yang terang, tanpa cahaya matahari langsung. Suhu percambahan tidak boleh turun di bawah +20 darjah.

Pada musim sejuk, jangan meletakkan gelas dengan daun ungu di ambang tingkap, kerana sejuk dari kaca akan mengganggu pembentukan anak-anak. Pada masa ini tahun, gelas harus diletakkan pada jarak yang kecil dari tingkap. Pada masa ini tahun, adalah wajar untuk menerangi daun violet dengan lampu phyto atau neon.

Memotong daun ungu dalam beg lutsinar

Anda boleh mencabut daun di dalam periuk atau dalam sedikit substrat yang dituangkan ke dalam beg lutsinar. Pilihan yang ideal adalah beg dengan kunci zip. Sebilangan kecil tanah dituangkan ke dalam beg untuk senpolia dicampur dengan vermikulit.

Dalam beg lutsinar

Campuran tanah dituangkan ke dalam beg dalam bentuk kering, agar tidak mengotorkan dindingnya, dan hanya kemudian dibasahi.

Shank diletakkan dalam substrat pada sudut 45 darjah dan ditutup rapat. Gantung beg atau letakkan di permukaan rata. Dari semasa ke semasa mereka dibuka beberapa minit untuk pengudaraan.

Memangkas daun ungu dalam campuran tanah

Untuk membasmi daun ungu di tanah, anda perlu membeli gelas sekali pakai. Di bahagian bawah masing-masing, lubang dibuat untuk mengeluarkan lebihan cecair. Setelah lapisan saliran dituangkan ke bahagian bawah. Cawan diisi dengan tanah yang longgar di bawah tepinya sebanyak 2 sentimeter.

Dalam campuran tanah

Daun diletakkan di dalam tanah pada sudut 45 darjah hingga kedalaman tidak lebih dari 2 sentimeter. Supaya helaian tidak menyentuh substrat, sokongan (padanan atau tusuk gigi) diletakkan di bawahnya. Untuk mewujudkan keadaan rumah hijau, ia ditutup dengan beg lutsinar atau kaca di atasnya.

Gelas tidak boleh diletakkan di bawah sinar matahari langsung. Oleh kerana kesan rumah hijau, daun akan mati.

Pemindahan keratan, berakar dalam cawan dengan tanah, dilakukan setelah diameter daun yang baru terbentuk mencapai 3-4 sentimeter.

Rooting dengan serpihan plat daun

Violet dapat disebarkan dengan membahagikan kepingan menjadi beberapa bahagian. Kaedah ini digunakan sekiranya helaian membusuk. Kaedah ini sangat berguna jika anda perlu menyimpan jenis berharga atau jarang. Anda juga boleh membahagikan helaian yang sudah mula reput. Perkara utama ialah sekurang-kurangnya satu urat kekal pada serpihan daun.

Untuk jenis pembiakan ini, daun dipisahkan dari tanaman induk, bahagian atasnya dipotong darinya, serpihan daun sedikit kering, kira-kira 2-3 minit. Selama ini, lembaran harus ditutup dengan filem. Selepas itu pemotongan dirawat dengan arang aktif atau arang.

Serpihan itu diletakkan di dalam bekas berisi tanah. Dianjurkan untuk menekan daun dengan kuat dengan potongan ke permukaan. Bekas ditutup dengan penutup lutsinar..

Kaedah pembiakan ini membolehkan anda mendapatkan beberapa soket daun pada masa yang sama, kerana ia terbentuk dari setiap urat.

Komposisi tanah dan penyediaannya

Violet suka tanah yang longgar dan sedikit berasid. Untuk menanam keratan, anda boleh menggunakan campuran siap pakai untuk senpolia. Mereka mengesyorkan menambah pasir sungai, sphagnum lumut, perlite atau vermikulit..

Tanah untuk violet

Anda boleh membuat primer untuk violet secara bebas dengan mencampurkan komponen berikut:

  • tanah siap untuk violet - 2 bahagian;
  • perlite - 1 bahagian;
  • vermikulit - 0.5 bahagian.

Pembiak terkenal B.Makuni menawarkan untuk menggunakan resipi berikut untuk menyediakan tanah untuk violet:

  • humus daun - 1 bahagian;
  • gambut tinggi - 3 bahagian;
  • pasir - 1 bahagian;
  • lumut hijau - 2 bahagian;
  • sphagnum - 1 bahagian;
  • tanah kebun - 1 bahagian.

Arang ditambahkan ke substrat untuk pembasmian kuman.

Pemisahan soket ungu

Roset bunga yang ditanam dipisahkan dan dipindahkan ke dalam pasu yang berasingan. Kongsi soket setelah mencapai diameter sekurang-kurangnya 3 sentimeter. Outlet siap untuk kehidupan mandiri, di mana sekurang-kurangnya tiga pasang risalah terbentuk. Saluran pertama ditinggalkan di bekas lama, selebihnya dipisahkan dan dihantar ke bekas yang terpisah.

Pemisahan soket ungu

Adalah perlu untuk berkongsi soket, kerana soket dengan anak-anak yang ditanam di dalam periuk yang sama akan saling berantakan. Violet ini dengan cepat kehilangan hiasannya dan jarang mekar.

Violet yang bervariasi sering membentuk anak-anak dengan daun putih atau merah jambu sepenuhnya. Kedai-kedai seperti itu tidak dapat dipisahkan, kerana tidak dapat dilaksanakan. Anda boleh melepaskan soket hanya setelah pembentukan 2-3 daun hijau di atasnya

Setelah anak-anak dipisahkan, lembaran ibu dapat ditinggalkan di dalam tanah, ia dapat memberi gelombang baru anak-anak. Gerai muda tidak perlu ditanam di dalam pasu besar, kerana tanah yang kosong dan tidak terjejas boleh menjadi berasid. Kerana apa, pertumbuhan dan perkembangan violet akan menjadi perlahan. Daun akan meregang dan tanaman tidak akan mekar.

Petua Kedai Bunga

Penanam bunga bermusim mengesyorkan bersabar. Oleh kerana terdapat pelbagai jenis violet yang dapat membentuk akar hingga 2-3 bulan. Daun mereka tidak terburu-buru untuk membentuk anak-anak, dan prosedur pembiakan ditangguhkan hingga 6 bulan. Walaupun daunnya, mustahil untuk merangsang pemberian makanan, kerana kelebihan nutrien ia akan mula tumbuh dengan aktif dan tidak akan menghasilkan keturunan.

Dengan semua kaedah, kecuali mengakar dalam air, sebelum meletakkan keratan di substrat, irisan perlu dikeringkan selama 15-20 minit. Banyak orang mengabaikan dalil tukang kebun yang berpengalaman ini, yang menyebabkan kegagalan penyebaran violet. Namun, mustahil meletakkan "luka terbuka" keratan dengan segera di dalam tanah. Setelah mengeringkan kepingan, aliran getah berhenti. Sekiranya potongan tidak dikeringkan, keratan akan reput..

Semasa mengakar, tepi daun sering mulai reput. Proses ini tidak dapat diabaikan, kerana pembusukan kemudian akan merebak ke seluruh daun dan merebak ke tangkai. Bahagian risalah yang busuk mesti dipotong dan dirawat dengan arang aktif atau arang.