Perosak dan penyakit orkid Phalaenopsis

Bunga yang luar biasa dan sangat indah - anggrek - dikagumi oleh banyak orang. Bunga anggrek mempunyai pelbagai warna dan bentuk yang luar biasa. Pada masa ini, terdapat lebih dari 40 ribu spesies tumbuhan ini, dibawa ke Eropah dan Rusia beberapa abad yang lalu..

Penyakit orkid phalaenopsis yang paling biasa

Ini adalah phalaenopsis yang boleh disebut jenis anggrek yang paling terkenal dan biasa, kerana ia adalah perkara biasa di florikultur rumah. Tidak mudah menyimpan bunga yang luar biasa ini di rumah, kerana ia memerlukan penciptaan keadaan tertentu dan penjagaan yang sangat berhati-hati..

Malangnya, anggrek terdedah kepada banyak penyakit dan perosak, sementara anda dapat menentukan masalah tertentu dengan adanya gejala. Selalunya, anggrek phalaenopsis, dengan perawatan yang tidak betul di rumah, mengalami pelbagai jenis reput, yang timbul daripada perkembangan aktif kulat dan bakteria patogen.

Dalam kebanyakan kes, tukang kebun mengalami reput: kelabu, hitam, coklat, akar, dan fusarium. Untuk mengambil langkah yang betul dan tepat pada masanya, perlu mengenali jenis busuk yang telah muncul dengan tepat..

Selalunya, gejala pelbagai penyakit muncul di daun tanaman, dan masing-masing juga mempunyai simptom tersendiri. Di antara penyakit seperti itu, cendawan tepung, anthracnose, penampilan bintik daun dapat diperhatikan.

Penyakit virus mempengaruhi anggrek yang tumbuh di rumah, juga kerap. Dalam kes ini, mustahil untuk mengambil langkah-langkah untuk menyelamatkan tanaman, jadi anggrek yang berpenyakit mesti dimusnahkan untuk mencegah virus merebak ke tanaman lain..

Sebab-sebab perkembangan penyakit

Sebagai peraturan, perosak dan penyakit mempengaruhi orkid Phalaenopsis dengan penjagaan yang tidak betul atau tidak mencukupi di rumah. Orkid sangat murung dan cerewet. Dalam keadaan semula jadi, mereka tumbuh di hutan, di mana kelembapan, panas dan sinar terik matahari yang berterusan tidak menembusi.

Anggrek tidak bertolak ansur dengan cahaya terang dan sinar terik matahari secara langsung, jadi ia mesti diletakkan dengan betul. Penyebab penyakit lain adalah penyiraman. Dengan kelembapan berlebihan di dalam tanah, anggrek mulai sakit, layu, dan menjadi kuning.

Hipotermia anggrek juga sering membawa kepada perkembangan penyakit atau kematian tanaman. Pot bunga tidak boleh diletakkan sehingga dapat menerima aliran udara sejuk ketika ventilasi bilik. Ia juga perlu untuk mengekalkan suhu yang betul..

Daun boleh berubah menjadi kuning pada cahaya rendah, ketika dalam keadaan sejuk, tetapi panas yang berlebihan juga menjadi penyebab kerap timbulnya penyakit. Apa-apa jenis anggrek memerlukan pencahayaan yang tepat, kerana kekurangan cahaya, serta kelebihannya, boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan anggrek.

Anda tidak boleh meletakkan tanaman di bawah sinar matahari langsung, namun tanaman itu juga tidak selesa di bawah naungan. Atas sebab ini, untuk mengelakkan penyakit dan layu, anggrek disarankan untuk mengatur pencahayaan khas.

Penyakit orkid Phalaenopsis dan rawatannya

Semasa menanam orkid Phalaenopsis di rumah, sangat banyak penanam bunga, terutama yang tidak berpengalaman, melakukan pelbagai kesalahan, akibatnya tanaman mulai sakit dan layu. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mengelilingi bunga dengan berhati-hati dan berhati-hati, kerana penyakit anggrek lebih mudah dicegah daripada menghilangkannya dan memulihkan tanaman.

Anthracnose

Penyakit ini merujuk kepada penyakit yang sangat biasa, sementara gejala penyakit orkid phalaenopsis muncul di daun.

Pada peringkat awal penyakit, bintik bulat kecil terbentuk di daun tanaman. Selepas itu, bintik-bintik pada daun orkid Phalaenopsis menjadi hitam dan menjadi cekung.

Kemudian, lapisan kuning atau merah jambu terbentuk di permukaan bintik-bintik. Kelembapan yang berlebihan, sebagai peraturan, menyebabkan kemunculan anthracnose, misalnya, ketika menyemburkan dan mengumpulkan air di daun sinus terlalu kerap.

Di samping itu, bilik sering disyorkan untuk ditayangkan. Sekiranya penyakit itu muncul, maka daun yang terkena mesti dikeluarkan dengan memotongnya dengan pisau tajam. Tempat-tempat bahagian tersebut harus dirawat dengan larutan yodium biasa. Dengan penyakit yang sedang berjalan, setelah mengeluarkan daun yang terkena, diperlukan untuk mengobati orkid phalaenopsis dengan ubat Ridomil atau Mikosan.

Karat

Penyakit ini mempunyai etiologi kulat dan mempengaruhi daun tanaman. Pada dasarnya, penyakit ini berkembang pada semak yang lemah.

Dalam kes ini, bintik-bintik terbentuk di bahagian dalam daun, yang dengan cepat memperoleh warna merah (berkarat). Karat terbentuk sebagai hasil proses pematangan kulat khas yang mempengaruhi orkid phalaenopsis.

Dalam kes ini, daun yang terkena juga mesti dikeluarkan, tetapi bahagiannya mesti dirawat dengan larutan alkohol pada kepekatan 25%. Selepas itu, anda perlu menyemburkan anggrek dengan larutan Ridomil atau Mikosan.

Cendawan serbuk

Jenis jangkitan yang menyerang orkid dan tanaman lain sangat biasa. Dengan penyakit ini, anggrek phalaenopsis membentuk lapisan putih pada daun dengan rona ungu muda. Dalam penampilan, orkid phalaenopsis yang terkena kelihatan ditaburkan dengan tepung..

Sebab kemunculan lesi seperti itu pada daun biasanya suhu persekitaran yang tinggi bersama dengan kelembapan berlebihan, yang memprovokasi pengukusan tanaman. Untuk tujuan pencegahan, anggrek harus disembur secara berkala dengan Fitosporin.

Tidak mudah menyembuhkan penyakit. Untuk melakukan ini, anda perlu menyemburkan dengan ubat Scor. Sebelum prosedur, anggrek yang berpenyakit harus disiram dengan hati-hati, dan hanya selepas beberapa jam, proses tanaman dapat dilakukan..

Cendawan Sooty

Hampir selalu, penampilan cendawan jelaga di permukaan daun anggrek dikaitkan dengan kerosakan pada tanaman oleh sebarang perosak, misalnya kudis, kutu daun atau kutu busuk.

Akibatnya, daun ditutup dengan lapisan hitam yang padat, yang menimbulkan halangan untuk fotosintesis normal dan, jika langkah-langkah tepat waktu tidak diambil, tanaman akan cepat mati. Dalam kes ini, anda boleh menyelamatkan anggrek Phalaenopsis dengan menyemburkannya dengan penyelesaian ubat Ridomil atau Mikosan..

Busuk

Busuk kelabu, yang paling sering dijumpai pada anggrek, adalah bintik coklat atau hitam pada daun, di permukaannya terdapat formasi abu-abu yang serupa dengan bulu.

Reput kelabu muncul kerana kelembapan yang terlalu tinggi. Untuk mengelakkan penyakit ini, para pakar mengesyorkan penyiraman orkid Phalaenopsis secara berkala dengan penggunaan Kendal, yang meningkatkan imuniti anggrek dan daya tahan mereka terhadap pelbagai lesi.

Sekiranya, selepas rawatan, penyakit ini berkembang lagi, maka untuk rawatan perlu memilih ubat lain dari kumpulan ini. Dua kali menggunakan satu ubat tidak masuk akal, kerana spora segala jenis busuk dapat menyesuaikan diri dengan ubat yang digunakan.

Selain reput kelabu, reput hitam dapat muncul pada anggrek. Dalam kes ini, daun yang sakit mesti segera dikeluarkan dan bahagian diproses dengan sulfur koloid, dan seluruh tanaman dengan racun kulat.

Reput coklat paling kerap mempengaruhi daun anggrek muda. Jangkitan ini menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik coklat, yang dengan cepat meningkat ukurannya..

Apabila busuk fusarium muncul, daun yang terkena berubah menjadi kuning, selepas itu mereka melipat dan berubah menjadi kelabu. Sebagai terapi, perlu merendam tanaman dalam larutan baseazole, kepekatan 0.3%.

Perosak orkid dan kaedah untuk mengawalnya

Perosak yang paling biasa dan sangat berbahaya bagi anggrek adalah aphid. Serangga ini boleh mempunyai warna kuning, hijau dan bahkan hitam, dan pada tanaman, biasanya, hidup di seluruh jajahan, dengan cepat mengalikan bilangannya.

Bagi anggrek, perosak itu sendiri tidak begitu berbahaya seperti yang dikeluarkan oleh mereka, yang melekit. Akibatnya, anggrek Phalaenopsis bukan sahaja kehilangan jus yang dihisap oleh perosak, tetapi juga kerana jisim melekit ini, pernafasan daun terganggu. Di samping itu, persekitaran ini sangat bagus untuk perkembangan kulat.

Serangga perosak lain adalah thrips, lalat yang sangat kecil dengan sayap bujur. Lalat secara aktif menyebarkan larva yang boleh berwarna telus atau putih.

Larva, yang jatuh di orkid phalaenopsis, mula memakan bahagian termuda. Untuk menghilangkan masalah tersebut, anda boleh menggunakan racun serangga atau menyemburkan tanaman beberapa kali seminggu dengan larutan sabun cucian.

Sekiranya tanaman itu terkena serangga, maka di daunnya terdapat benjolan kecil, seperti bulu kapas. Perosak menghisap jus dari tanaman, kerana phalaenopsis layu, daunnya menjadi kuning dan jatuh.

Siput dan siput mungkin muncul kerana tanah yang berkualiti rendah. Perosak ini merosakkan akar anggrek, secara beransur-ansur merebak ke seluruh tanaman. Sangat sukar untuk menyingkirkannya, jadi dalam kebanyakan kes tanaman yang berpenyakit perlu dimusnahkan.

Untuk menghilangkan hama, perlu menjaga kelembapan yang tinggi, sering menyemburkan tanaman atau melakukan rawatan dengan ubat khas. Untuk menghilangkan perisai dan pelindung palsu, anggrek phalaenopsis harus dirawat dengan air sabun atau alkohol, seterusnya meningkatkan kelembapan udara sebagai langkah pencegahan.

Cara membaiki orkid yang rosak

Dalam kebanyakan kes, anggrek yang rosak dapat dihidupkan kembali dengan merangsang pertumbuhan akar atau daun baru. Orkid Phalaenopsis mempunyai sifat pemulihan yang luar biasa dengan pendekatan yang tepat dan mengikut cadangannya. Sekiranya anggrek belum mati, tetapi hanya daun yang tersisa daripadanya, walaupun dalam hal ini tanaman baru yang sihat dan kuat dapat ditanam.

Cara menghidupkan semula phalaenopsis tanpa akar

Dari leher daun yang sihat, anda dapat menanam akar dan mendapatkan tanaman baru yang sihat. Untuk melakukan ini, sediakan larutan nutrien khas, dengan mengambil air sejuk yang direbus, tambahkan 1-2 tablet karbon aktif.

Untuk pembentukan akar, anda boleh menggunakan bahagian atas tanaman yang mempunyai titik pertumbuhan atau daun yang sihat. Setelah memotong batang atau daun, ia mesti diletakkan di tempat yang kering, hangat dan berlorek selama kira-kira 2 jam, sehingga potongannya mempunyai waktu untuk mengetatkan.

Selepas ini, bahan penanaman yang disiapkan mesti diletakkan selama 20 minit dalam larutan perangsang pembentukan akar. Seterusnya, anda perlu memasukkan tablet karbon aktif ke dalam air, menggunakan bekas kecil, dan letakkan keratan yang telah disediakan.

Untuk mencambah bekas hendaklah diletakkan di tempat yang hangat (suhu dalam 25 ° C), dan berikan pencahayaan yang cukup (tersebar). Bilik di mana keratan berada mesti di ventilasi secara berkala.

Kira-kira seminggu sekali, tanaman perlu disembur dengan pakaian khas untuk daun. Sekiranya perlu, air perlu ditambahkan, kerana keratan harus direndam 1 cm di dalam air.Jika panjang akar muda mencapai 5 - 7 cm, tanaman muda dapat dipindahkan ke dalam pasu. Ia berlaku selepas kira-kira 2 bulan.

Cara menyelamatkan tanaman setelah penyiraman tidak mencukupi atau berlebihan

Sekiranya tanaman tidak menerima jumlah air yang mencukupi, akarnya akan mulai kering, dan daunnya secara beransur-ansur memudar, sambil menyiram normal tidak selalu membantu. Untuk membetulkan keadaan, anda mesti:

  • Dalam 1 liter air, cairkan 1 ml vitamin B dan rendam tanaman dalam larutan ini selama kira-kira setengah jam;
  • Selepas ini, tanaman harus dikeluarkan, dan dalam larutan yang tinggal, letakkan sphagnum lumut selama kira-kira 2 minit;
  • Setelah waktunya berlalu, lumut mesti dikeluarkan, biarkan lebihan air mengalir sehingga lumut tetap lembap dan letakkan di bahagian bawah beg plastik, lebih baik dengan kunci, dan di atas lumut letakkan anggrek yang sakit.
  • Beg mesti ditutup rapat dan dibiarkan di tempat yang berlorek, mengekalkan suhu sekitar 25 ° C.

Perlu untuk mengudarakan rumah hijau seperti itu beberapa kali sehari selama kira-kira 30 minit, memastikan bahawa pemeluwapan tidak tersejat. Pemulihan biasanya memakan masa sekurang-kurangnya sebulan..

Resusitasi orkid selepas radang dingin

Sekiranya anggrek mempunyai daun radang dingin, mereka akan ditutup dengan tempat basah. Dengan radang dingin yang teruk, daun dengan cepat berubah menjadi kuning dan mati. Daun yang rosak terasa seperti jeli licin dan mungkin terlalu besar.

Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa anda dapat menyelamatkan tanaman hanya jika terdapat sedikit radang dingin. Sekiranya keseluruhan tanaman menjadi licin dan lembut, menyimpannya tidak akan berfungsi. Sekiranya daun tanaman dibekukan, ia mesti dikeluarkan dengan perlahan-lahan memijak di hujungnya dan perlahan-lahan meregangkan ke sisi sehingga daun frostbitten dikeluarkan sepenuhnya dari batang utama. Batang di tempat ini hendaklah disalut dengan arang.

Sekiranya akar anggrek mempunyai radang dingin, sangat sukar untuk menyelamatkannya. Untuk melakukan ini, potong akar yang rosak dengan berhati-hati menggunakan sektor pembasmi kuman yang tajam. Selepas ini, potong bahagian dengan arang dan biarkan kering.

Keadaan tanaman mesti diperhatikan. Sekiranya penghitaman tidak menyebar di sepanjang batang, anda boleh mencuba menanam akar baru. Sekiranya penghitaman merebak, tanaman tidak dapat diselamatkan.

Cara menjaga tanaman rumah

Sekiranya tanaman tidak terasa sihat, ini tercermin pada daunnya. Mereka mula pudar, bertukar menjadi kuning dan kering. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda mesti menjaga tanaman dengan betul. Sudah tentu, kita tidak boleh lupa bahawa phalaenopsis setiap tahun kehilangan 1 - 2 daun yang lebih rendah dengan cara semula jadi, yang berkaitan dengan penuaan mereka. Ini bukan patologi..

Sebaiknya letakkan anggrek di ambang tingkap di sebelah timur atau barat, kerana tanaman seperti cahaya, tetapi tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Waktu siang hendaklah lebih kurang 12 - 15 jam.

Dalam cuaca sejuk, bunga memerlukan pencahayaan tambahan. Suhu juga sangat penting. Ia mestilah antara 22 - 25 ° C. Semasa tidak aktif, anda boleh menurunkan suhu hingga +15 - + 18 ° C, tetapi tidak lebih rendah.

Adalah perlu untuk mengekalkan kelembapan yang betul, kadarnya mestilah 70 - 80%. Bagi orang, kelembapan seperti itu tidak begitu baik, jadi lebih baik memperuntukkan ruang berasingan untuk anggrek (jika boleh).

Anda boleh memasang pelembap udara, air pancut kecil atau dulang biasa dengan kerikil basah di sebelah tanaman. Penyiraman tanaman mestilah bersih, lebih baik hujan, air suam, menunggu substrat kering di dalam periuk. Anda perlu menyiram pada waktu pagi.

Bintik-bintik pada daun anggrek: sebab dan peraturan rawatan

Anggrek adalah bunga yang sangat cantik, tetapi berubah-ubah yang memerlukan penjagaan yang berterusan dan cekap. Tumbuhan ini rentan terhadap banyak penyakit, di antaranya ada yang sembrono dan tidak dapat disembuhkan. Selalunya, bintik-bintik aneh dengan warna yang berbeza muncul di daun anggrek. Hari ini kita belajar mengenai asal usul luka ini dan belajar bagaimana mengatasinya..

Mengapa bintik-bintik muncul?

Terdapat begitu banyak jenis orkid. Bunga chic ini diambil oleh banyak orang yang ingin menghias kediaman mereka, tetapi anggrek itu perlu dijaga. Tanpa rawatan yang sewajarnya, bunga ini akan segera kehilangan penampilannya yang menarik, menjadi sakit dan bahkan mati. Ramai tukang kebun yang gemar dengan anggrek sekurang-kurangnya sekali menghadapi masalah penampilan bintik-bintik khas pada dedaunan mereka. Mereka boleh mempunyai warna yang berbeza, kering, basah, melekit dan bahkan gebu. Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci apa yang menyebabkan pembentukan kecacatan pada daun.

Hitam

Selalunya bintik-bintik hitam muncul di daun, yang menunjukkan bahawa tanaman itu menderita penyakit tertentu.

Selalunya, bintik-bintik hitam menunjukkan berkembangnya larut malam. Penyakit ini sering menyerang orkid dan berbahaya..

Pada mulanya, bintik-bintik pada bunga mempunyai warna ungu, dan kemudian menjadi gelap, menjadi hitam. Sekiranya anda melihat neoplasma seperti itu, maka anda harus segera menjalani rawatan, kerana bunganya boleh mati. Dalam kebanyakan kes, bintik hitam muncul kerana penyiraman tanaman yang berlebihan.

Cacat hitam muncul di daun dan sekiranya penyakitnya dengan klorosis. Dengan penyakit seperti itu, dedaunan pertama kali ditutup dengan bintik-bintik gelap, dan kemudian keriting.

Jangkitan kulat juga boleh menyebabkan titik hitam dan kuning. Ukuran bintik mungkin berbeza. Pada masa inilah kulat berkembang secara aktif di dalam tisu bunga. Akibatnya, dia dapat memukul risalah, kerana dia akan mati.

Kuning

Kadang-kadang bintik-bintik kuning kelihatan pada daun bunga yang indah ini. Kadang-kadang pembentukannya menunjukkan keadaan yang tidak selesa dari penyelenggaraan tanaman, misalnya, di bawah sinar matahari langsung. Oleh kerana itu, titik-titik kekuningan kecil sering muncul di daun anggrek. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda tidak perlu menggunakan formulasi ubat khas - anda hanya perlu menyusun semula periuk dengan tanaman di tempat yang lebih mudah untuknya.

Tompok-tompok kuning mungkin muncul di dedaunan anggrek bersama dengan titik-titik hitam. Ini menunjukkan bahawa tanaman tersebut diserang oleh jangkitan kulat yang dijelaskan di atas..

Dan juga banyak penanam bunga berhadapan dengan fakta bahawa bintik cembung warna kuning yang tidak rata muncul di daun bunga. Selepas itu, mereka seolah-olah mendorong kawasan daun yang dijangkiti. Kematian tisu daun bunga bukanlah masalah terburuk yang dapat diselesaikan dengan cepat dan sederhana. Perkara utama adalah memastikan penjagaan anggrek yang betul dan berterusan, gunakan air yang sesuai untuk pengairan.

Tompok-tompok kuning juga muncul disebabkan oleh perkembangan penyakit bakteria. Dengan penyakit ini, titik-titiknya mempunyai warna yang seragam. Ukurannya biasanya mencapai sekitar 7 mm. Penyakit seperti ini muncul kerana keadaan suhu yang terlalu tinggi dan pengudaraan yang lemah di dalam bilik.

Coklat dan coklat

Bintik-bintik coklat dan coklat yang muncul di daun anggrek mungkin menunjukkan masalah yang lebih serius. Kecacatan seperti lemak dan basah, dan kering. Jadi, bintik-bintik kering sering dijelmakan kerana tahap kelembapan yang terlalu tinggi di dalam bilik di mana bunga itu berada. Penyakit ini harus ditakuti, kerana bintik-bintik akan merebak lebih jauh ke atas tanaman dari masa ke masa, merebut lebih banyak kawasan.

Tompok coklat pada daun juga terbentuk kerana reput bakteria..

Dengan masalah seperti itu, kecacatan merebak ke seluruh permukaan tanaman. Ia berlaku bahawa daun orkid disekat sepenuhnya oleh formasi sedemikian. Dalam kes ini, tidak ada yang tersisa melainkan untuk membuang barang yang rosak..

Bintik-bintik coklat muncul di daun anggrek, jika terdapat penyakit seperti reput coklat. Akar bunga biasanya menderita penyakit ini, dan kemudian daun. Pada mulanya terdapat kawasan kecil di tempat, tetapi kemudian kecacatan menutup seluruh lembaran sepenuhnya.

Orang kulit putih

Salah satu penyakit yang paling biasa dihadapi oleh pemegang anggrek adalah bintik-bintik putih yang muncul di daun tanaman. Sekiranya daun tumbuhan ditutup dengan lesi yang serupa, maka ini menunjukkan penyakit bakteria, virus atau kulat aktif.

Terdapat kes apabila lapisan cahaya atau keputihan yang hampir telus muncul di daun. Kecacatan seperti itu biasanya terasa di daun bunga yang lebih rendah. Di masa depan, bintik-bintik berpindah dari daun ke rimpang dan batang, yang menyebabkannya kering, dan tanaman itu sendiri mati. Penyakit serius ini disebut cendawan tepung. Anda harus mula memeranginya secepat mungkin. Rawatan penyakit seperti itu adalah tugas yang kompleks dan panjang..

Cerah

Bintik-bintik yang muncul di daun anggrek biasanya tidak terlalu terang. Yang paling mencolok dan ketara biasanya adalah warna kuning dan putih yang timbul kerana pelbagai sebab. Namun, kebetulan tompok-tompok merah terang muncul di bilah daun bunga yang megah ini. Punca kecacatan ini boleh menjadi:

  • kehadiran anggrek di bawah sinar matahari langsung, yang mempengaruhi tanaman ini boleh membawa maut;
  • reput coklat;
  • anthracnose;
  • serangan hama labah-labah.

Apa yang harus dirawat?

Tidak kira pada titik mana bintik-bintik daun dan titik berlainan warna muncul - ia boleh terbentuk di atas atau di belakang pinggan.

Dalam semua kes, perlu memulakan rawatan bunga tepat pada waktunya, jika tidak, ia akan mati. Untuk ini, pelbagai agen kimia dan kaedah alternatif yang berkesan digunakan..

Bahan Kimia

Hari ini di kedai kebun khusus, anda boleh menemui banyak bahan kimia yang berkesan dan murah yang melindungi anggrek dari pelbagai jenis musibah. Anda boleh menyingkirkan bintik-bintik di daun bunga ini dengan menggunakan produk popular berikut, yang terbukti oleh banyak tukang kebun:

  • "Fundazole";
  • "Fitosporin";
  • penyelesaian racun kulat khas;
  • ubat antibakteria dan antiseptik;
  • sediaan yang mengandungi tembaga;
  • Campuran Bordeaux;
  • ubat berasaskan minyak - Promanal;
  • Kuadrice
  • "Mekar";
  • racun usus - "Actellik", "Aktara", "Nurell-D";
  • racun kenalan - "Fozalon" dan banyak lagi.

Sebelum menggunakan bahan kimia yang sangat berkesan untuk rawatan anggrek, sangat penting untuk membaca arahan penggunaannya. Walaupun anda menganggap diri anda sebagai penjual bunga yang berpengalaman, anda tidak boleh mengabaikan peraturan ini jika anda tidak mahu membahayakan tanaman dan kesihatan anda sendiri.

Sekiranya anda seorang penjual bunga pemula, maka disarankan untuk berunding mengenai penggunaan dana tersebut dengan pakar yang mempunyai pengalaman yang mencukupi. Dengan cara ini anda dapat mengelakkan kesilapan serius dalam rawatan anggrek..

Anda perlu membeli semua dana yang disenaraikan (dan seumpamanya) hanya di kedai khusus agar tidak tersandung pada produk berkualiti rendah atau palsu.

Kaedah rakyat

Tidak semua penanam bunga menggunakan rawatan anggrek dengan bahan kimia agresif. Sudah tentu, mereka menunjukkan diri mereka sangat berkesan, tetapi anda perlu bekerjasama dengan mereka dengan berhati-hati jika anda tidak mahu merosakkan bunga itu. Banyak orang memutuskan untuk meninggalkan penggunaan dana tersebut, lebih memilih kaedah rakyat.

  • Dalam banyak kes, cukup untuk mengasingkan tanaman yang terjejas dan memberikannya keadaan yang ideal, misalnya, untuk mencapai peratusan kelembapan optimum di dalam bilik.
  • Dibolehkan merawat daun dengan kayu manis atau karbon aktif. Ubat semacam itu berkesan apabila timbulnya bintik-bintik gelap pada daun.
  • Banyak penanam bunga merawat kawasan yang rosak pada risalah dengan yodium. Sudah tentu, kaedah seperti ini akan berkesan sekiranya kecacatan belum berjalan. Sekiranya keadaan tidak mudah, maka tanpa penggunaan bahan kimia, kemungkinan besar, tidak mungkin dilakukan.

Setiap penanam mempunyai rahsia sendiri untuk memerangi penyakit anggrek di gudang senjata, tetapi para pakar menasihati anda untuk segera menghubungi bahan kimia dan tidak kehilangan waktu yang berharga.

Peraturan Pemprosesan

Pertimbangkan peraturan asas untuk memproses anggrek, jika terdapat bintik-bintik di atasnya.

  1. Pertama, bunga yang rosak mesti diasingkan dari tanaman lain..
  2. Betulkan ukuran bintik-bintik yang terbentuk pada tanaman.
  3. Jangan tergesa-gesa untuk menyemburkan orkid. Analisis mod penyiraman yang anda akses. Sekiranya perlu, kurangkan penyiraman.
  4. Sekiranya bintik kering dan tidak tumbuh lebih jauh, maka tidak ada yang perlu dilakukan - perhatikan bagaimana ia akan "berkelakuan" lebih jauh.
  5. Sekiranya noda basah dan tumbuh, maka perlu memotongnya ke bahagian tisu hijau yang sihat. Keringkan tempat yang dipotong dan rawat dengan produk yang sesuai. Kayu manis, sudut aktif atau klorheksidin dapat digunakan..
  6. Rawat bunga dengan fitosporin.
  7. Kendalikan semua alat dengan baik. Bakar dengan api terbuka.
  8. Letakkan bunga di tempat yang terang, tetapi tidak di bawah sinar ultraviolet langsung.
  9. Perhatikan tanaman karantina selama beberapa minggu lagi.

Langkah pencegahan

Jangan lupa tentang langkah pencegahan yang diperlukan..

  • Sediakan tanaman dengan penyiraman yang betul. Anda perlu melembapkan tanah lagi hanya selepas 2-3 hari, yang akan tetap kering.
  • Jaga suhu udara yang betul. Perbezaan harian tidak boleh melebihi 4–5 darjah.
  • Kilang itu harus dinyalakan 10-12 jam sehari. Lampu mesti disebarkan.
  • Memupuk anggrek beberapa kali dalam sebulan.
  • Ambil tanah yang baik yang mengandung kulit pohon, lumut, gambut dan pasir sungai. Sediakan saliran lapisan yang baik.

Apakah bintik-bintik pada daun dan keseluruhan anggrek

Mengapa bintik-bintik muncul

Kemunculan bintik-bintik pada daun anggrek paling kerap menunjukkan keadaan bunga yang tidak betul. Kesalahan kedai bunga merangkumi:

  • kelembapan berlebihan. Menyiram dan melembapkan udara adalah penting, tetapi lebihan air dapat merosakkan sistem akar;
  • selaran matahari. Selalunya prasyarat untuk penampilan kecacatan pada tanaman adalah selaran matahari. Masalah seperti itu mungkin berlaku sekiranya tanaman itu terdedah kepada cahaya matahari langsung dalam jangka masa yang lama;
  • kekurangan pengudaraan yang baik. Di satu pihak, udara bertakung dikontraindikasikan untuk anggrek, dan di sisi lain, draf atau pendedahan langsung ke udara dari penghawa dingin boleh merosakkan bunga;
  • Periuk yang tidak sesuai. Anggrek disyorkan periuk satu-dalam-satu, iaitu, tidak terlalu besar, tetapi tidak terlalu kecil. Di samping itu, untuk anggrek, periuk lutsinar digunakan di mana sistem akar diterangi;
  • tanah dan baja berkualiti rendah. Tanah sangat penting untuk menanam tanaman, tetapi baja tidak kurang pentingnya. Pakaian berpakaian yang buruk yang dibuat pada waktu yang salah boleh merosakkan anggrek.

Video "Peraturan Penanaman Anggrek"

Dari video ini, anda akan belajar cara menanam anggrek dengan betul..

Penyakit apa yang dicirikan oleh kehadiran bintik-bintik

Bintik-bintik, pertumbuhan, jaring laba-laba dan manifestasi menyakitkan lain menunjukkan permulaan penyakit ini.

Gatal-gatal

Tanda-tanda urtikaria adalah bintik hitam kecil di permukaan luar daun. Bintik-bintik mula tumbuh dari pusat ke tepi, membentuk cincin tertutup hitam di tengah-tengah kecacatan. Urtikaria berlaku apabila iklim mikro terganggu - udara basi, penurunan suhu yang berpanjangan dan pada masa yang sama meningkatkan kelembapan.

Bintik kering

Bintik kering tidak kelihatan seperti bintik bulat tertutup, tetapi seperti kerak kering, yang dari masa ke masa dapat merebak ke seluruh tanaman. Adalah salah untuk menganggap bahawa penyebab kekeringan adalah kekurangan kelembapan. Sebaliknya, peningkatan kelembapan tanah dan udara adalah kawasan cendawan yang ideal, yang sebenarnya adalah penyebab bintik-bintik kering.

Kekaburan lewat

Kulat Phytophtora cactorum adalah penyebab penyakit larut malam di kalangan pemilik tanaman rumah. Semasa larut malam, bintik-bintik ungu kecil muncul di daun anggrek, yang akhirnya tumbuh, menghitam dan menutupi seluruh daun. Perjuangan melawan kulat ini harus dimulakan seawal mungkin, menghilangkan terutamanya penyebabnya - kelembapan tanah yang berlebihan dan kepadatannya yang tinggi.

Kematian sel daun atau keruntuhan Mesofil

Keruntuhan Mesofil adalah kematian sel daun di bawah pengaruh air sejuk. Dengan menggunakan air sejuk atau berais, tanaman menggunakan terlalu banyak tenaga untuk memanaskan dan mengangkut kelembapan, sebab itulah sel tumbuhan kehilangan bahan yang diperlukan. Akibatnya, bintik-bintik tertekan hitam dari bentuk tidak homogen mula muncul di tanaman.

Titik bakteria

Seperti yang anda ketahui, penyakit boleh memprovokasi bukan hanya kulat atau parasit, tetapi juga bakteria berbahaya yang menyebar ke udara, menyiram atau menanam bahagian warna lain. Titik bakteria dibezakan dari spesies lain dengan adanya patogen (selalunya bakteria Cercospora), serta lokasi kecacatan: bintik kuning di bahagian atas daun, dan kulat di bahagian bawah.

Filositosis

Disebabkan oleh bakteria Phyllostictina Pyriformis. Kemunculan phylloscitosis ditunjukkan oleh banyak bintik-bintik kecil hitam dan kuning, yang tidak dapat dihilangkan untuk waktu yang lama..

Sebagai peraturan, luka tidak bertambah atau berkurang, tetapi boleh berada dalam keadaan yang sama untuk waktu yang lama. Hasil penyakit ini adalah lempeng daun mati.

Klorosis

Berbilang bintik hitam mungkin menunjukkan adanya penyakit klorosis, yang mengering dari masa ke masa, sehingga menyebabkan kepingan lembaran berpusing dan mati. Perlu segera melawan klorosis, kerana hasilnya boleh mengakibatkan kematian anggrek.

Reput lembut bakteria

Tompok hitam gelap di permukaan daun menjadi tanda busuk lembut. Tompok-tompok tersebut mempunyai struktur lembut (mereka boleh ditekan), dan menyerupai penguraian putrefaktif. Prasyarat untuk penampilan busuk lembut adalah keadaan yang buruk untuk menjaga bunga - suhu udara rendah dengan penyiraman berat dengan air sejuk.

Cara menanganinya

Memerangi penyakit boleh menjadi langkah pencegahan dan kecemasan.

Untuk pencegahan, tentu saja, mengamati syarat untuk menanam bunga: pencahayaan yang optimum sesuai dengan waktu tahun dan waktu siang, penyiraman dan penyemburan yang mencukupi tepat waktu, pengudaraan udara yang selesa, tanah berkualiti tinggi, pembalut atas dan kapal yang tumbuh. Cuba juga untuk mengelakkan kerosakan, luka dan lipatan yang tidak dirawat pada bunga.

Walau bagaimanapun, kami tidak selalu berjaya mencegah penyakit anggrek kesayangan kami. Sekiranya masalah berlaku, lebih baik segera beralih ke persediaan kimia, tidak termasuk penyelesaian semula jadi yang mungkin selamat, tetapi bertindak terlalu perlahan pada jamur.

Pilihan terbaik adalah menggunakan racun perosak dan racun serangga dengan mana anda boleh menyemburkan anggrek, serta merawat periuk dan tanah.

Di tempat orkid di daun - apa yang perlu dilakukan

Anggrek adalah tanaman eksotik yang baru-baru ini menjadi popular di kalangan peminat bunga dalaman. Dengan pelanggaran penjagaan, tanaman dengan cepat kehilangan daya tarikannya. Bintik-bintik warna berbeza muncul di daun anggrek. Untuk menyelesaikan masalah tersebut, anda perlu mengetahui kemungkinan penyebab noda dan langkah-langkah untuk mengatasinya.

Penyebab utama bintik-bintik pada daun

Pada anggrek, bintik-bintik pada daun adalah tanda bahawa tanaman telah dijangkiti organisma patogen. Penembusan jangkitan berlaku dengan cara yang berbeza:

  • Mungkin tanaman itu tidak dipindahkan untuk masa yang lama, substratnya adalah puyuh dan dipadatkan. Akar anggrek kekurangan oksigen, sehingga tanamannya semakin lemah.
  • Tidak ada saliran di bahagian bawah pot bunga, kelembapan berlebihan terkumpul, pelembapan berlebihan berlaku. Akar menjadi basah, busuk, dan bintik-bintik gelap muncul di daun. Adalah perlu untuk memindahkan contohnya, setelah sebelumnya menghapus semua bahagian yang dijangkiti.
  • Kekeringan udara yang berlebihan juga boleh menyebabkan jangkitan kulat..
  • Anggrek sangat menyukai cahaya, tetapi cahaya matahari langsung boleh menyebabkan luka bakar kuning pada daun. Dalam kes ini, anda perlu menyusun semula pot bunga ke tempat lain.
  • Keindahan eksotik memerlukan banyak ruang kosong. Sekiranya pot bunga dengan bunga berdiri sangat dekat, bunga itu kekurangan udara. Anda tidak boleh meletakkan kilang di dekat tingkap terbuka - draf dikontraindikasikan untuknya.

Penting! Anda tidak boleh makan bunga dengan kerap. Sebilangan besar baja tidak akan memberi manfaat, tetapi membahayakan.

Sekiranya anda mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan tanaman itu melemah, anda boleh meramalkan pemulihan dan penyambungan semula berbunga.

Jenis pigmentasi

Tukang kebun yang berpengalaman memberi amaran bahawa bintik-bintik yang muncul di daun anggrek adalah tanda pertama bahawa bunga sedang sakit. Sekiranya anda melihat budaya yang terjejas, anda dapat melihat bahawa bintik-bintik datang dalam warna yang berbeza..

Tompok coklat

Tompok coklat atau coklat pada daun mungkin kering, basah, berminyak. Titik kering menunjukkan kelembapan yang tinggi di dalam bilik di mana anggrek tumbuh. Proses penyebaran bintik-bintik gelap cepat: semakin banyak fokus muncul, yang dapat dihilangkan hanya dengan membuang serpihan tanaman yang rosak.

Bintik hitam

Pada anggrek, titik hitam pada daun boleh menunjukkan salah satu daripada dua penyakit: klorosis atau penyakit akhir. Dengan keputihan, daun berubah warna dua kali. Mula-mula mereka bertukar warna ungu dan kemudian menghitamkan. Penyakit ini berlaku kerana kelembapan yang meningkat. Dengan klorosis, daun yang menghitam melengkung ke dalam tubul dan jatuh. Sekiranya anda tidak bertindak balas terhadap perubahan warna daun, penyakit ini akan berkembang, dan tanaman akan mati.

Tompok kuning

Bintik-bintik kuning pada daun anggrek boleh jadi berbeza. Titik kecil adalah selaran matahari. Jelas, pot bunga itu berada di bawah sinar matahari langsung. Bintik-bintik akan hilang jika bekas dengan bunga disusun semula di tempat yang lebih sejuk. Sekiranya bintik-bintik kuning kecil, ini adalah petunjuk bahawa jangkitan kulat telah menetap di anggrek.

Penting! Bintik-bintik melonjak kuning juga berbahaya. Mereka secara beransur-ansur meningkat dan mendorong melalui daun..

Terdapat bintik-bintik kuning di orkid

Tempat lain yang mungkin

Bintik-bintik pada daun anggrek tidak hanya berwarna kuning, hitam atau coklat, tetapi juga warna lain.

Tompok-tompok putih pada daun anggrek menunjukkan bahawa tanaman itu telah menetap bakteria yang menyebabkan penyakit yang disebut cendawan serbuk. Ia menyebar dari bawah ke atas: setelah daun, batang ditutup dengan bintik-bintik, akarnya terkena yang terakhir.

Kadang-kadang bintik-bintik terang kemerahan muncul di daun. Mereka boleh menjadi tanda berlainan masalah. Beginilah terbakarnya sinar matahari yang terik. Kadang-kadang bintik-bintik terang adalah tanda penyakit, seperti anthracnose atau reput coklat. Sekiranya serangga menjangkiti kudis atau hama labah-labah, bunga itu juga boleh ditutup dengan bintik-bintik yang serupa..

Nota! Sekiranya noda tiba-tiba muncul di pinggan daun tanaman (tidak kira di mana, di atas atau di bawah), anda perlu segera merawat bunga tersebut. Untuk melakukan ini, gunakan bahan kimia atau kaedah alternatif.

Sebab-sebab Noda

Bintik pada daun tumbuhan boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Oleh itu penyakit virus, bakteria atau kulat menampakkan diri. Kadang kala alasannya mungkin suhu udara rendah di tempat di mana pasu bunga berada. Untuk memahami mengapa bintik-bintik muncul di daun, anda perlu mengetahui apa itu penyakit anggrek.

Titik bakteria

Titik bakteria boleh mempunyai warna yang berbeza bergantung kepada agen penyebab penyakit dan pelbagai jenis bunga:

  • Sekiranya terdapat bintik-bintik hitam pada anggrek pada daun, maka tanaman tersebut dipengaruhi oleh bakteria genus Bacillus. Pada mulanya, warna bintik-bintik berwarna kuning atau keputihan, dan mereka menghitam dari masa ke masa.
  • Sekiranya bintik-bintik basah, coklat, penampilannya disebabkan oleh bakteria genus Pseudomonas, Erwinia atau Burkholderia gladioli.

Pendedahan pada suhu rendah

Keindahan selatan sangat berubah-ubah, dan tidak tahan suhu melebihi 28 ° C. Suhu optimum untuk pengembangannya ialah 20-25 ° C. Tanaman ini boleh tumbuh pada suhu 15 ° C, tetapi kemudian menjadi mudah dijangkiti.

Pada suhu udara rendah dan kelembapan tinggi, bintik-bintik di daun bunga muncul akibat kerosakan akibat reput bakteria coklat. Pada mulanya mereka berair, kemudian gelap dan tumbuh.

Penyakit Viral Orkid

Kadang kala bunga ini, seperti orang, mendapat jangkitan virus. Virus ini boleh tersebar di batang atau daun untuk waktu yang lama, dan tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Sebaik sahaja keadaan hidup tumbuhan bertambah buruk (perubahan suhu, kelembapan, pindah ke tempat baru), virus itu mengaktifkan, mula membiak dengan aktif dan menjangkiti bunga yang berdiri berdekatan.

Nota! Anggrek yang dijangkiti virus tidak dapat disembuhkan. Ia mesti dibuang, jika tidak penyakit ini akan mempengaruhi semua tanaman dalaman.

Untuk mengelakkan jangkitan virus, bunga dalaman perlu dirawat secara berkala dengan racun kulat..

Penyakit kulat

Penyakit ini termasuk anthracnose (cendawan serbuk). Anda dapat membezakannya dengan lapisan lembut warna keputihan pada daun tanaman. Kemudian mereka kering dan jatuh. Punca penyakit - kelembapan tinggi dan suhu udara tinggi.

Skim pengembangan anthracnose:

  • bintik hitam muncul di daun;
  • mereka tumbuh dan menutup seluruh daun;
  • penyok muncul.

Penting! Semasa menyiram anggrek, anda perlu memastikan bahawa air tidak jatuh ke dalam daun daun.

Cara menyelamatkan anggrek jika terdapat bintik-bintik di atasnya

Perosak Orkid

Kerana serangga berbahaya, bukan sahaja bintik-bintik muncul di anggrek, tetapi juga lapisan melekit pada daun. Selalunya serangga bertindak sebagai penyebar penyakit berjangkit. Hama bunga termasuk: kudis, cacing mealy dan akar, kutu daun, lalat putih dan nyamuk cendawan.

Perisai

Serangga menetap di batang bunga atau di bawah daun, kerana tubercles terbentuk di atasnya. Oleh itu, perosak melindungi telurnya, dari mana individu baru muncul dan merebak ke seluruh tanaman. Parasit menyedut jusnya, menutupi daun dengan lapisan melekit. Ini adalah persekitaran yang indah untuk penampilan kulat jelaga, yang menyumbat liang-liang di tisu bunga. Akibatnya, kilang ini merasakan kekurangan oksigen.

Anda boleh menyelamatkan anggrek jika membersihkan semua tuberkel dan merawatnya dengan agen racun serangga yang mempunyai kesan gastrousus. Apabila digunakan, tumbuhan menyerap racun dan menjadi beracun sendiri. Skala, menghisap jus, diracun dan mati. "Plak" kering dikeluarkan dengan berus gigi, dan kemudian diproses semula.

Di orkid

Cacing

Sekiranya pepijat kecil menetap di anggrek, sangat sukar untuk menghapusnya. Secara mikroskopik, parasit bersembunyi di tunas, berkembang biak dengan larva. Cacing itu mengikat larva dengan benang, melekatkannya ke tanaman sehingga individu yang menetas dapat memberi makan. Parasit dan larva dewasa menyedut jus bunga. Bintik-bintik kecil kekal di daun. Tumbuhan yang lemah kehilangan keupayaannya untuk melawan penyakit. Anda boleh memusnahkan hama dengan racun serangga yang menembusi parasit saluran gastrousus.

Lebih sukar untuk merawat tanaman jika cacing telah menetap di akarnya. Cacing akarnya serupa dengan mealy, tetapi ukurannya lebih kecil. Tidak mungkin melihat perosak di bawah lapisan tanah, tetapi kehadirannya dapat dinilai oleh daun yang jatuh, bintik-bintik kuning di atasnya dan kerutan piring secara beransur-ansur kerana kekurangan nutrisi.

Penting! Untuk tujuan pencegahan, racun serangga kering boleh dicurahkan ke dalam periuk. Semasa menyiram, ia akan larut dan sampai ke akar dengan air.

Sekiranya bintik-bintik melekit pada bunga muncul pada anggrek, ini adalah tanda kerosakan aphid. Serangga membiak dengan cepat, memakan getah sel, sehingga daun yang rosak melekit. Selepas itu, kulat berkembang pada mereka. Perosak hijau muda bergabung dengan daun, jadi pada mulanya mungkin tidak diperhatikan. Apabila daun mula melengkung di tanaman, anda perlu membunyikan penggera. Memerangi perosak dengan racun serangga kimia, produk biologi atau ubat-ubatan rakyat.

Perosak Baru - Aphids

Whitefly

Kemunculan noda putih pada daun dan batang menunjukkan penampilan lalat putih, serangga yang menyerupai rama-rama. Perosak ini sangat berbahaya, kerana menyedut jus dari tisu orkid. Sekiranya rama-rama terbang di dekat bunga, perlu memindahkannya ke tempat yang sejuk, menyemburkannya dengan racun dan membungkusnya di dalam beg untuk menghasilkan kesan rumah hijau.

Nyamuk cendawan

Pada awal musim bunga, nyamuk cendawan (sciarids) mungkin muncul di pot bunga. Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada musim bunga, apabila panas matahari tidak mencukupi, tanah tidak kering dengan baik, menjadi sejuk di dalam bilik. Untuk memusnahkan nyamuk, perlu mengeringkan tanah atau mengganti dengan segar dan mengisinya dengan pasir. Selain itu, anda perlu merawat tanah dengan racun serangga.

Pencegahan penyakit

Orkid adalah kecantikan yang moody. Lebih baik memperhatikannya setiap hari (ikuti peraturan perawatan, penyiraman, memberi makan) daripada merawat penyakit. Langkah pencegahan akan membantu menjaga kesihatan bunga:

  • Pematuhan terhadap rejimen makan. Anda perlu membeli baja khas, pada bungkusannya terdapat catatan "Untuk anggrek". Anda tidak boleh menggunakan baja sejagat untuk tanaman dalaman, kerana mereka mempunyai banyak nitrogen, yang tidak sesuai untuk keluarga anggrek.
  • Penyiraman yang seimbang. Anggrek bersifat hygroscopic, tetapi tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan. Ia harus disiram hanya apabila tanah benar-benar kering (dalam hal ini, pot bunga menjadi ringan). Dalam keadaan ini, akarnya berwarna putih. Pot bunga dengan tanaman diletakkan di dalam bejana yang lebih luas, ditumpahkan dengan air dan dibiarkan selama 30 minit sehingga akarnya tepu dengan kelembapan. Untuk pengairan perlu mengambil air suam dengan kandungan garam yang rendah.
  • Penyiaran bilik tepat pada masanya. Kilang ini memerlukan peredaran udara yang baik, tetapi tidak bertolak ansur dengan draf.
  • Cahaya yang cukup. Orchid adalah tanaman fotofil yang memerlukan pencahayaan tambahan pada musim sejuk.
  • Pemindahan biasa. Ini mesti dilakukan setiap dua tahun pada musim bunga. Sebagai tanah, tanah khas untuk anggrek sesuai.

Masa bunga untuk dipindahkan

Anggrek adalah tumbuhan yang dapat menggembirakan keindahannya selama beberapa dekad. Untuk mengelakkan noda warna yang berlainan muncul di daun, anda mesti mengikuti peraturan perawatan (penyiraman, suhu, pencahayaan) dan melindungi bunga dari perosak..

Terdapat bintik-bintik pada daun anggrek - kaedah rawatan bunga

Bintik-bintik pada daun anggrek sering menunjukkan jangkitan dengan penyakit berjangkit. Mereka mungkin merupakan tanda pertama penyelesaian kulat, bakteria patogen atau virus. Sekiranya perubahan itu disebabkan oleh jangkitan, bunga dalaman dirawat dengan bahan kimia.

Terdapat bintik-bintik pada daun anggrek - kaedah rawatan bunga

Punca patologi dedaunan

Kesalahan dalam perawatan yang semakin meningkat dan tidak betul menimbulkan kerosakan pada anggrek oleh bakteria patogen, virus dan kulat - dalam hal ini, bintik-bintik mungkin muncul di daun.

  • Keadaan suhu buruk. Petunjuk optimum: hingga 25 ° С - pada musim panas dan tidak lebih rendah daripada 16 ° С - pada musim sejuk.
  • Campuran bumi yang tidak sesuai. Anggrek memerlukan substrat dengan daya tarik yang tinggi dan peningkatan penahan air, longgar, tanpa benjolan. Komponen utama adalah kulit kayu pinus, sphagnum lumut, arang dan gambut.
  • Pelanggaran keteraturan pengairan. Lebihan, serta kekurangan air, memberi kesan buruk kepada keadaan jisim vegetatif. Stagnasi kelembapan dalam periuk menyebabkan reput akar, yang merupakan konduktor utama pemakanan. Kerosakan pada kawasan sistem akar yang lebih besar mengganggu metabolisme bahan.
  • Kurangnya pencahayaan yang baik, akibatnya dedaunan tidak menerima cukup cahaya matahari yang diperlukan untuk fotosintesis penuh dan penghasilan klorofil.
  • Stagnasi udara. Peredaran udara yang tidak mencukupi pada suhu persekitaran yang tinggi menimbulkan kesan rumah hijau. Ini adalah keadaan yang baik untuk perkembangan penyakit berjangkit yang menyebabkan perubahan patologi pada jisim hijau..
  • Berpakaian atas yang tidak seimbang. Kelebihan dan kekurangan nutrien berguna yang diperlukan oleh anggrek menyebabkan patologi bahagian-bahagian vegetatif dan ditunjukkan dalam bentuk bintik-bintik warna yang berbeza.

Juga, sumber perkembangan mikroflora patogen adalah substrat yang dijangkiti yang belum menjalani rawatan pembasmian kuman pra-tumbuhan.

Jenis patogen

Terdapat tiga kumpulan utama patogen tumbuhan: virus, bakteria dan kulat.

Virus

Kekalahan penyakit virus menimbulkan bahaya terbesar bagi budaya bunga. Dalam kebanyakan kes, ini membawa kepada kematian tanaman rumah

Penyakit muncul bersama dengan perosak - kutu, nematoda, kudis, yang merupakan pengedar.

Dalam kes ini, perkembangan jangkitan berlalu tanpa gejala yang dinyatakan dengan jelas. Hanya perubahan warna dan bentuk jisim anggrek vegetatif yang menunjukkan kerosakan.

Alat yang digunakan semasa dandanan juga mampu menjangkiti bunga rumah. Faktor-faktor yang menyumbang kepada pendaraban virus: perbezaan suhu, kekebalan yang lebih rendah dalam budaya bunga.

Bakteria

Penyakit etiologi bakteria menyebabkan kerosakan sistem akar dan menghitamkan bahagian vegetatif (pada peringkat lanjut, ini berakhir dengan kematian mereka). Yang paling biasa adalah erwinia, yang menyebabkan reput basah, acidovorax, yang mempengaruhi dedaunan.

Perkembangan bakteria patogen memerlukan peningkatan suhu persekitaran.

Selalunya jangkitan bakteria berkembang dengan kerosakan mekanikal pada jisim vegetatif.

Kulat

Penyakit kulat tidak berkembang secepat bakteria, tetapi dicirikan oleh peningkatan daya tahan terhadap tindakan penyediaan racun kulat.

Penyebaran berlaku oleh sporulasi, kulat merebak dengan arus udara yang dijangkiti substrat.

Jenis penyakit dan kaedah kawalan

Setiap penyakit mempunyai simptom yang berbeza.

Anda boleh menentukan jenis penyakit mengikut warna bintik-bintik..

Titik gelap

Bintik-bintik gelap adalah simptom kegatalan lewat. Penyakit kulat berbahaya ini menampakkan diri dalam bentuk titik ungu. Sebagai tambahan kepada mereka, kesan hitam terbentuk di dasar lembaran, strukturnya rapuh. Mereka runtuh, meninggalkan jaring.

Phytophthora berkembang dengan peningkatan kelembapan disertai dengan penurunan suhu tanpa adanya peredaran udara yang baik.

  • keluarkan serpihan yang gelap;
  • bahagian dibasmi kuman dengan racun kulat;
  • mengatur iklim mikro, meningkatkan suhu persekitaran;
  • ventilasi bilik.

Titik cahaya

Reput bakteria basah. Tanda itu menunjukkan warna terang. Berkembang dengan kelembapan yang sangat tinggi jika tidak ada pencahayaan yang mencukupi.

Pada mulanya, ia hanya dapat dilihat dari bahagian dalam pelat daun dalam bentuk titik-titik kecil, yang ketika jangkitan berkembang, bergabung menjadi satu titik besar.

  • memotong kawasan yang rosak dengan pembasmian kuman bahagian berikutnya;
  • berhenti menyiram buat sementara waktu.

Klorosis. Sekiranya terdapat kekurangan nutrien individu pada pinggan daun, serpihan bentuk tidak teratur akan disorot. Normalisasi pemakanan membantu mengembalikan warna cerah. Budaya bunga terutamanya memerlukan nitrogen, besi, kalium dan fosforus.

Isi semula kekurangan dengan menggunakan baja yang mengandungi komponen yang diperlukan.

Titik coklat

Busuk. Faktor penyumbang adalah kelembapan tinggi..

Pada mulanya, kulat muncul di sistem akar dan pseudobulbs dalam bentuk bentuk bulat berwarna ungu, secara beransur-ansur bergerak ke bahagian udara. Daun yang terkena ditutup dengan serpihan tangisan coklat, nipis dan pudar..

Rot mempunyai kadar penyebaran yang tinggi dan mampu memusnahkan bunga dalaman sepenuhnya dalam 3 minggu.

  • tumbuhan yang berpenyakit diasingkan daripada yang sihat;
  • daun dan bahagian vegetatif lain yang terjejas dipotong ke tisu yang masih hidup;
  • campuran tanah dan saliran digantikan dengan campuran segar yang telah menjalani pembasmian kuman awal;
  • orkid disembur dengan foundationazole dengan kepekatan bahan aktif 0.2%, bilangan prosedur rawatan yang diperlukan adalah 3 dengan selang 10 hari;
  • bekas pasu dibasmi kuman;
  • kelembapan mengatur dengan mengudara.

Kalium permanganat juga membantu memerangi reput coklat, pemprosesan dilakukan secara berterusan selama 3 hari dua kali sehari.

Gatal-gatal. Ia muncul dalam bentuk bintik coklat kecil, diameternya tidak lebih dari 3 mm. Ia hanya mempengaruhi jisim kepingan. Sebab utama adalah pelanggaran peraturan umum penanaman.

Penjagaan yang lemah mungkin menjadi penyebab penyakit ini.

Spotting dirawat dengan menormalkan iklim mikro:

  • meningkatkan tahap suhu hingga 22-25 ° C pada musim panas dan hingga 18-23 ° C pada musim sejuk;
  • meningkatkan kelembapan sehingga 70%.

Hitam

Melecur. Kerosakan pada jisim lembaran disebabkan oleh kesan haba cahaya matahari langsung, alat pemanasan, arus udara panas dari penghawa dingin.

Luka bakar tidak sembuh. Serpihan yang rosak dipotong, kilang diletakkan pada jarak yang selamat.

Hipotermia. Anda boleh menyelamatkan tanaman jika kurang dari 10 jam dalam keadaan sejuk. Cukup untuk memindahkannya ke tempat yang hangat dan memastikan penjagaan yang betul.

Akar separa mati dipotong, kawasan yang sihat dirawat dengan agen pembentuk akar dan ditransplantasikan menjadi substrat nutrien segar.

Dengan hipotermia yang lebih lama, sistem akar membeku dan tidak pulih.

Anthracnose. Tanda perkembangan - titik hitam di daun.

Untuk masa yang lama, gejala tidak muncul, tetapi menjadi jelas terlihat di bahagian luar dedaunan dengan bermulanya penyejukan dan penurunan pada waktu siang..

Ketika jangkitan kulat merebak, titik-titik kecil bertambah diameter dan bergabung menjadi satu titik hitam. Diiringi oleh kegagalan serpihan yang terjejas dan kemunculan plak merah jambu atau kuning yang seterusnya.

Faktor penyumbang adalah struktur tanah yang terlalu padat pada kelembapan dan suhu tinggi, cahaya rendah, genangan air di daun sinus.

Berisiko untuk penyakit anthracnosis - phalaenopsis, miltonia.

  • serpihan nekrotik yang berpenyakit dikeluarkan dengan menangkap hingga 2 cm tisu tumbuhan yang sihat;
  • daun yang dijangkiti teruk dipotong sepenuhnya;
  • hirisan diproses mengikut pilihan dengan kayu hancur atau karbon aktif, serbuk kayu manis, pasta kulat, larutan alkohol;
  • kilang itu disembur dengan sediaan yang mengandungi tembaga;
  • dengan jangkitan progresif, rawatan dilakukan dengan Tsineb (0,4%), Tiram (3%), menambahkan detergen pada campuran kerja untuk lekatan yang lebih baik;
  • mengatur iklim mikro atau memindahkan pot bunga ke tempat yang lebih sejuk, terang, tersebar, berventilasi, tetapi tanpa draf;
  • pada musim sejuk, tingkatkan jangka waktu siang dengan menggunakan sumber cahaya buatan.

Phyllosticosis. Berisiko - phalaenopsis, dendrobiums dan vanda.

Pada pelbagai jenis anggrek, gejalanya berbeza:

  • dedaunan phalaenopsis, vanda dan jenis monopodial lain ditutup dengan semburan kecil, yang, ketika berkembang, meningkat diameter dan ditekan ke dalam tisu, bahagian tengahnya berwarna hitam, cangkang berwarna kuning atau putih, spora jamur terletak di dalam serpihan yang rosak;
  • dendrobium pada mulanya ditutup dengan bintik-bintik kuning bentuk yang tidak teratur, secara beransur-ansur kawasan tumbuh dalam ukuran dan warna berubah tidak hitam.

Faktor penyumbang adalah:

  • kelembapan tinggi;
  • limpahan dan genangan kelembapan;
  • makan berlebihan dengan baja yang mengandungi nitrogen, mengaktifkan pertumbuhan jisim hijau.

Bunga yang sakit mesti diasingkan

  • tumbuhan yang berpenyakit diasingkan dari bunga dalaman yang sihat;
  • dedaunan dibasuh dengan hidrogen peroksida;
  • serpihan yang terkena dipotong ke tisu yang masih hidup;
  • bahagian ditaburkan dengan arang atau karbon aktif;
  • anggrek disembur dengan racun kulat (Benomil, Fundazol), diletakkan di tempat yang diterangi dengan cahaya yang menyebar.

Dengan beberapa tanda penyakit, ketika jangkitan belum meluas, rawatan dengan sediaan yang mengandung tembaga - cecair Bordeaux, kloroksida tembaga, sulfat tembaga - membantu.

Kulat Sooty. Ia disertai dengan kemunculan serangga perosak - skala, serangga dan kutu daun. Sisa melekit serangga berbahaya menjadi persekitaran yang baik untuk pembiakan spora kulat.

Apabila jangkitan hitam merebak, ia mengasimilasikan muara berdaun, dan itulah sebabnya mengapa tanaman tersebut tidak menerima jumlah sinar cahaya yang tepat, melemah dan mati.

Racun kulat digunakan untuk melawan kulat soot - Ridomil, Skor, Topsin.

Kuning

Titik kuning bersama dengan kawasan yang tertekan pada daun dan perbungaan menunjukkan perkembangan jangkitan bakteria.

Kadang-kadang kekuningan daun dikaitkan dengan penuaan tanaman. Proses semula jadi ini diperlukan untuk memberi ruang untuk jalan keluar yang baru. Tidak ada langkah tambahan yang diambil. Daun kering dikeluarkan.

Reput bakteria. Berisiko - phalaenopsis.

Dimanifestasikan dalam bentuk kekuningan pada dedaunan. Ketika jangkitan berkembang, warnanya berubah menjadi hitam, dan struktur plat daun menjadi lembut dengan retak.

Faktor penyumbang adalah penyusuan berlebihan, pencahayaan berlebihan pada musim panas dan pelanggaran penyiraman.

  • tisu berpenyakit terputus;
  • bahagian ditaburkan dengan arang atau karbon aktif;
  • racun kulat merawat orkid.

Karat. Muncul di bahagian belakang pinggan daun, membentuk bintik kuning muda. Semasa kulat berkembang, neoplasma merah terbentuk di mana spora berada.

Berisiko terkena karat, semua anggrek tidak terjejas.

  • kawasan yang terlibat dipangkas dengan rawatan seterusnya dengan abu kayu;
  • tanah diganti dengan segar;
  • tumbuhan itu dirawat dengan racun kulat - Topsin, Ridomil, Mikosan.

Fusarium reput. Berisiko - phalaenopsis, miltonia, oncidium, epidendrum.

Tanda-tanda jangkitan pertama adalah:

  • memutar plat kepingan;
  • penampilan kekuningan;
  • melembutkan struktur tisu;
  • pemerolehan warna merah jambu yang dijangkiti kulat.

Faktor penyumbang merangkumi peningkatan kelembapan dan aliran udara yang buruk..

Tumbuhan mesti dirawat pada tanda pertama jangkitan

  • orkid yang sakit dirawat dengan foundationazole dengan kepekatan 0.2%;
  • jumlah rawatan yang diperlukan - tiga kali sehari sehingga penyembuhan lengkap.

Rhizoctonia. Penyakit ini berbahaya bagi akar, tetapi tanda-tanda awal muncul di dedaunan dalam bentuk bintik kuning. Bilah daun di bawah tindakan patogen menjadi lebih nipis dan cacat.

Faktor penyumbang - pengairan air, pengairan dengan air keras, lebihan baja.

  • daun yang berpenyakit dipotong ke tisu yang sihat, dengan lesi jisim dikeluarkan sepenuhnya;
  • substrat diganti dengan yang baru;
  • Bunga dalaman dirawat dengan Benomil dengan kepekatan 0.2%, Fundazole dengan bahagian bahan aktif 0.2% atau racun kulat serupa.

Tempat lain

Jamur Serbuk Lapisan keputihan muncul di bahagian vegetatif. Berisiko adalah lapisan bawah daun dari mana infeksi menyebar ke batang, tunas dan sistem akar, menguras tanaman dari dalam.

Faktor penyumbang - prestasi suhu tinggi semasa pembuangan air dengan penciptaan kesan rumah hijau.

Keberkesanan terhadap cendawan tepung mempunyai Fitosporin, sulfur koloid dan Skor.

Reput kelabu. Daunnya ditutup dengan pulau-pulau gelap dengan lapisan berwarna kelabu yang telus.

Ketika berkembang, jangkitan bergerak ke permukaan substrat, dan kemudian menyebar ke seluruh jisim vegetatif, termasuk n pucuk, tunas, daun.

Pengedarnya adalah perosak rumah hijau - siput, siput.

Faktor penyumbang untuk penampilan penyakit kulat adalah peningkatan kelembapan pada suhu persekitaran yang lebih rendah, serta kelebihan baja yang mengandungi nitrogen.

  • serpihan yang dijangkiti dipotong ke tisu yang sihat;
  • anggrek dirawat dengan penyediaan racun kulat - Fundazole dengan kepekatan 0.2%.

Hati busuk. Jangkitan kulat tidak hanya mempengaruhi dedaunan, tetapi juga pucuk, tunas dan akar.

Pada mulanya dimanifestasikan dalam bentuk bintik-bintik telus basah di bahagian luar plat kepingan. Bintik-bintik memperoleh warna coklat keunguan dengan sempadan kuning yang memisahkan tisu yang sakit dari yang sihat.

Ketika kulat berkembang, serpihannya bertambah diameternya. Apabila ditekan, mereka mengeluarkan cecair.

  • semua kawasan yang rosak dikeluarkan ke tisu yang sihat;
  • penyemburan dihentikan untuk mengelakkan penyebaran kulat secara menitis;
  • substrat diganti dengan segar;
  • akar diperiksa untuk membusuk, memotong serpihan busuk, dirawat dengan racun kulat atau larutan kalium permanganat yang lemah;
  • membasmi kuali;
  • selepas pemindahan, anggrek disembur mengikut pilihan dengan Tsinebom dengan kepekatan 0.4%, cecair Bordeaux (1%), sulfat tembaga dengan pecahan bahan aktif 1%.

Langkah pencegahan

Pencegahan tepat pada masanya membantu mengelakkan jangkitan orkid dengan penyakit berjangkit dan melindunginya sehingga pelbagai jenis bintik tidak muncul pada massa vegetatif. Antara langkah utama:

  • pematuhan dengan peraturan teknologi pertanian;
  • menanam jenis tahan jangkitan;
  • rawatan tepat pada masanya terhadap perosak yang melanggar integriti tisu dan membuka jalan penembusan mikroorganisma patogen.