Fuchsia: gambar bunga, terutama penjagaan di rumah

Hari ini di hampir setiap pangsapuri kediaman anda dapat menjumpai pelbagai tanaman indah yang menjadi hiasan bilik. Agar mereka dapat mekar dan menggembirakan tuan mereka, mereka memerlukan penjagaan yang sewajarnya. Jika tidak, budaya hanya akan binasa.

Fuchsia (foto bunga akan disajikan dalam artikel ini) adalah tanaman rumah yang unik, menempati tempat yang istimewa di kalangan penanam bunga. Ia mempunyai keindahan yang luar biasa dan daya tarikan mistik. Tempat kelahiran "bunga bunian," seperti yang biasa disebutnya, adalah Amerika Tengah dan Selatan, serta New Zealand. Ia tergolong dalam keluarga Cypress, berjumlah kira-kira tiga ratus spesies. Kilang ini telah ditanam selama lebih dari tiga ratus tahun, dan hari ini disebarkan secara meluas di seluruh dunia. Mari kita fikirkan cara merawat fuchsia dengan betul (foto bunga memberi gambaran bagaimana rupa tanaman yang rapi), dalam keadaan apa lebih baik menyimpannya, dan juga masalah apa yang akan anda hadapi ketika berkembang biak. Dengan mengikuti arahan ini, anda dapat menanam tanaman yang sangat cantik dan sihat.

maklumat am

Ramai orang berminat dengan rupa bunga fuchsia. Foto yang anda dapat lihat kemudian tidak akan membiarkan sesiapa pun tidak peduli. Ini benar-benar tanaman yang menakjubkan dengan hiasan yang sangat baik. Daun mempunyai bentuk bujur dan warna hijau yang betul. Pucuknya ringan, dan tangkai daun berwarna sedikit merah. Di kebanyakan spesies, mereka disusun secara berpasangan.

Sehingga kini, penternak telah membiakkan sejumlah besar jenis fuchsia bilik. Gambar bunga kelihatan sangat menakjubkan. Bergantung pada ragam budaya, peduncles dapat memiliki warna yang berbeda, mulai dari putih salju hingga ungu. Tunas dibentuk oleh sepal, rok dan benang sari dengan bentuk yang unik. Sesuatu yang jauh mereka menyerupai loceng.

Ciri Kandungan

Fuchsia bunga dalaman sangat bersahaja, jadi walaupun untuk pemula dengannya tidak ada masalah khusus. Semua penjagaan adalah untuk mewujudkan iklim mikro yang sesuai untuknya, serta menyediakan penyiraman dan pembalut yang tepat pada masanya. Tertakluk kepada beberapa cadangan, tanaman ini akan mekar untuk waktu yang lama dan melimpah ruah dan menggembirakan anda dengan bunganya yang sangat indah. Maklumat lebih terperinci mengenai semua nuansa akan dijelaskan di bawah..

Mod suhu

Fuchsia suka kehangatan. Suhu optimum untuknya ialah 18 hingga 22 darjah pada musim panas dan sekitar 18 pada musim sejuk. Pemeliharaan tanaman yang berpanjangan dalam keadaan panas atau sejuk yang teruk boleh menjejaskan penampilannya. Tunas akan mula jatuh, dan daun akan kehilangan warna semula jadi. Di samping itu, pertumbuhan tunas akan menjadi perlahan dan imuniti akan berkurang, akibatnya bunga akan lebih rentan terhadap perkembangan pelbagai penyakit dan serangan serangga berbahaya.

Situasi serupa diperhatikan apabila rejim suhu tidak diperhatikan dalam tempoh tumbuh-tumbuhan aktif. Fuchsia terbangun dari hibernasi, dengan fokus pada keadaan persekitaran. Sebaik sahaja bilik menjadi hangat dan kurang cahaya matahari, tanaman itu mula berbunga. Tempoh ini berlangsung dari pertengahan musim bunga hingga musim luruh..

Pemilihan tempat duduk

Meletakkan fuchsias (gambar bunga boleh menghiasi bahagian dalam) adalah yang terbaik di tingkap tingkap yang menghadap ke timur atau utara rumah. Namun, walaupun di sini mereka memerlukan perlindungan dari cahaya matahari langsung. Untuk menyediakannya akan membantu tirai atau tirai. Pada musim sejuk, tanaman akan kekurangan cahaya, oleh itu, keadaan yang sangat diperlukan untuk penanaman fuchsias adalah pencahayaan buatan. Untuk pertumbuhan dan perkembangan budaya ini secara normal, waktu siang mestilah dua belas jam.

Pada musim panas, tanaman sangat menderita panas, jadi lebih baik meletakkannya di balkoni atau mengeluarkannya di bawah langit terbuka dan membiarkannya di bawah kanopi pokok, di mana sinar matahari akan jatuh pada bunga hanya pada waktu pagi. Dalam tempoh paling panas sepanjang hari, fuchsias selesa di tempat teduh separa. Dalam tempoh tumbuh-tumbuhan aktif, tempat tinggal tidak digalakkan. Kerap bergerak sering memberi tekanan kepada tanaman, sebab itulah ia boleh kehilangan semua tunas dan berhenti berbunga..

Mod penyiraman

Ini adalah salah satu aspek yang paling penting mengenai pembiakan dan pemeliharaan fuchsias dalaman dan kebun (gambar bunga mengesahkan hiasan yang tinggi dari budaya). Kekerapan pengairan dipengaruhi oleh banyak faktor, antara yang terpenting adalah yang berikut:

  • pelbagai;
  • umur;
  • peringkat pertumbuhan;
  • lokasi bunga;
  • jenis tanah;
  • saiz periuk;
  • keadaan cuaca.

Tanpa pakaian berpakaian, fuchsias dapat tumbuh secara normal untuk waktu yang sangat lama, tetapi tanpa air, mereka akan mati. Oleh itu, pematuhan terhadap rejim pengairan sangat penting. Bumi harus menyerap kelembapan dengan baik dan tidak bertakung pada sistem akar. Sebaik sahaja lapisan atas substrat menjadi kering, ini menunjukkan perlunya penyiraman secara berkala. Air yang terkumpul di dalam kuali mesti dicurahkan. Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan rimpang dan kematian tanaman.

Bunga Fuchsia (gambar tanaman akan mengejutkan walaupun tukang kebun yang berpengalaman dengan kecantikannya) mengalami keperluan khas untuk kelembapan semasa musim tumbuh aktif. Pada musim panas, mereka mesti disiram setiap tiga hari. Sekiranya anda tinggal di kawasan dengan iklim yang panas dan sedikit hujan, maka intensitasnya akan meningkat.

Pada awal musim luruh, banyak pengairan dikurangkan secara beransur-ansur, kerana tanaman mula bersiap untuk dorman dan hibernasi, sehingga tidak memerlukan banyak kelembapan.

Berpakaian atas

Walaupun fakta bahawa fuchsia dapat melakukan tanpa pemakanan yang baik untuk jangka masa yang lama, perlu menyuburkan tanah secara berkala. Pakar mengatakan bahawa memberi makan bernilai setiap empat belas hari. Ini sangat penting semasa tempoh berbunga, yang berlangsung dari pertengahan musim bunga hingga akhir musim panas. Untuk membekalkan tanaman dengan semua nutrien yang diperlukan, komposisi mineral kompleks digunakan. Baja cair dituangkan ke dalam tanah hanya setelah kelembapan melimpah. Berpakaian top diperlukan untuk pertumbuhan dedaunan yang baik dan pembentukan tunas yang subur. Foto-foto fuchsia dalam tempoh tumbuh-tumbuhan aktif nampaknya dapat melihat sekilas diri, dan sudah mustahil untuk merobeknya.

Untuk tempoh hibernasi, pakaian atas dihentikan. Tanaman muda, penanamannya dilakukan pada substrat nutrien yang dibumbui dengan semua unsur surih yang diperlukan, juga tidak memerlukannya. Perkara yang sama berlaku untuk bunga yang baru dipindahkan. Penyusuan pertama dilakukan tidak lebih awal sebulan kemudian.

Kelembapan dan penyemburan

Fuksia putih, seperti jenis budaya lain, menyukai kelembapan, oleh itu, perhatian khusus harus diberikan untuk mewujudkan iklim mikro yang sesuai. Kelembapan di dalam bilik mestilah pada tahap 50-60 peratus. Sekiranya lebih rendah, maka daun akan mula menjadi kuning dan layu, dan tunasnya akan gugur.

Terdapat dua cara untuk membuat iklim mikro yang sesuai: dengan membeli pelembap atau meletakkan bekas air besar di dekat bunga. Pada musim panas, tanaman harus disembur dua kali sehari dari pistol semburan. Sebaiknya lakukan ini pada waktu pagi dan petang, ketika masih tidak ada panas terik. Dalam kes ini, disarankan untuk tidak membiarkan air memasuki tunas secara langsung..

Ciri Pendaratan

Fuchsias dalaman dan kebun, yang digunakan dalam pelbagai jenis reka bentuk landskap, mudah dibiakkan, namun, agar mereka dapat tumbuh dengan baik, teknologi yang betul mesti diikuti. Tanaman tidak dapat ditanam dengan segera di dalam pasu besar. Saiz bekas meningkat secara beransur-ansur, ketika sistem akar tumbuh dan berkembang.

Sekiranya anda menyebarkan fuchsia dengan keratan, maka periuk dengan diameter sembilan sentimeter sangat sesuai untuknya. Sebaik sahaja akar menutup sepenuhnya benjolan tanah, ini adalah tanda pasti bahawa kapasitinya telah menjadi kecil. Di bahagian bawah, anda mesti membuat sistem saliran yang baik. Tanah liat yang diperluas sangat sesuai untuk tujuan ini..

Anda perlu mengisi periuk dengan sangat baik, memadatkan tanah dengan teliti sehingga tidak ada kekosongan di antara akar. Pada akhirnya, tanah "dibalut" untuk memberikan rimpang udara segar, dan menyiram dengan banyak.

Pindah

Fuchsia (gambar bunga dengan penanaman dan perawatan yang tepat sangat mengagumkan) merujuk kepada tanaman yang tumbuh dengan cepat. Oleh itu, pemindahan yang kerap diperlukan. Semasa setiap prosedur berikutnya, mereka mengambil periuk melebihi ukuran yang sebelumnya dengan tiga hingga empat sentimeter. Lebih baik ditransplantasikan pada musim bunga, agar bunga mempunyai masa untuk tumbuh lebih kuat dan menyesuaikan diri di tanah baru sebelum bermulanya musim sejuk.

Untuk penanaman fuchsia, lebih baik menggunakan bekas seramik. Mereka tidak terlalu panas, jadi mereka akan memberikan keadaan yang paling selesa untuk tanaman pada musim panas dan melindunginya daripada terlalu panas. Di bahagian bawah mesti ada saliran dengan ketebalan sekurang-kurangnya dua sentimeter. Semasa melakukan pemindahan, pastikan untuk mengubah tanah sepenuhnya. Terbaik untuk ini adalah substrat yang direka untuk menanam bunga dalaman, yang boleh dibeli di mana-mana kedai khusus. Ia juga dapat dilakukan secara bebas, jika anda mencampurkan kepingan yang sama dan tanah tanah, gambut, humus dan pasir pecahan besar.

Setelah selesai prosedur, fuchsia memotong tunas hingga sepertiga dari keseluruhan panjang, disiram dan diletakkan di rak di bawah pencahayaan buatan. Mereka mula memberi makan tidak lebih awal tiga puluh hari selepas pemindahan. Pembungaan pertama, sebagai peraturan, berlaku pada bulan ketiga. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, maka ia akan menjadi luar biasa dan banyak.

Peremajaan

Tunas fuchsia terbentuk secara eksklusif pada pucuk muda. Oleh itu, untuk mencapai pembungaan yang baik, tanaman perlu dipangkas secara berkala. Untuk menjadikan bentuk lebih hiasan, bunga disisipkan pada akhir prosedur.

Peremajaan juga merupakan prosedur wajib kerana ketinggian beberapa varietas boleh mencapai tiga meter dan bahkan lebih. Di apartmen untuk mengandungi raksasa seperti itu cukup bermasalah. Dan kita bercakap bukan sahaja mengenai fakta bahawa kilang itu akan menempati banyak ruang, tetapi juga mengenai semua jenis kesukaran, yang akan banyak. Menurut pakar dan tukang kebun yang berpengalaman, pemangkasan dilakukan dua kali setahun - pada musim gugur, tepat setelah akhir tempoh berbunga, dan pada pertengahan musim sejuk. Pada bulan September, tunas yang terletak dua sentimeter di atas tunas tidur dikeluarkan, dan pada bulan Januari, mahkota diremajakan untuk memberikan penampilan yang lebih hiasan. Dalam kes ini, akan berguna untuk memeriksa bunga untuk kehadiran penyakit dan serangga berbahaya. Sekiranya ada masalah yang dikenal pasti, tindakan sewajarnya mesti diambil dengan segera..

Pembiakan

Fuchsia boleh dibiakkan di rumah melalui keratan. Bahan penanaman dituai pada musim gugur, setelah itu ditempatkan di dalam air, dan ketika pucuk muncul, mereka ditanam di dalam bekas kecil yang diisi dengan substrat nutrien. Ia dapat ditransplantasikan ke dalam pasu atau di tanah terbuka setelah rimpang yang sihat terbentuk di bunga dan mereka menjadi sedikit lebih kuat. Perlu diperhatikan bahawa beberapa tukang kebun lebih suka menyebarkan biji fuchsia. Tetapi kaedah ini bukanlah yang terbaik, kerana, pertama, cukup memakan masa dan memakan waktu, dan kedua, peratusan tumbuh-tumbuhan di Mora relatif rendah.

Kesimpulannya

Fuchsias adalah tumbuhan yang terang, sangat cantik dan bersahaja, penanamannya sangat menggembirakan. Bergantung pada varietas, mereka boleh mempunyai pelbagai bentuk dan warna, jadi mereka akan sesuai dengan bahagian dalam apartmen anda atau mengambil tempat yang sesuai di taman. Setelah menanam bunga ini dan meluangkan sedikit masa, anda pasti akan puas.

Fuchsia: 130 foto bunga dan petua untuk merawat dan menanam tanaman di rumah. Penerangan, jenis dan ciri kandungan

Fuchsia adalah pokok renek yang popular di negara tropika. Di garis lintang yang hangat, tumbuh di tanah terbuka seperti belukar, di lintang utara fuchsia adalah tanaman domestik yang popular. Tumbuhan ini terkenal kerana bunga yang indah, bentuknya menyerupai balerina dengan rok yang lembut, dan masa berbunga yang panjang.

Dengan bantuan karya penternak, pelbagai jenis fuchsia dibiakkan, terutamanya mereka berbeza dalam bentuk dan warna bunga. Tumbuhan ini sangat sesuai untuk tukang kebun pemula..

Ringkasan artikel:

Penjagaan Rumah

Tertakluk kepada beberapa peraturan untuk penanaman dan perawatan fuchsia di rumah, tanaman ini akan menikmati bunga yang menakjubkan setiap tahun..

Penyiraman dan kelembapan

Shrub suka penyiraman yang banyak dan jarang. Anda harus memusatkan perhatian pada kelembapan bumi, sebaik sahaja lapisan atas kering - bunga memerlukan penyiraman. Periuk mesti mempunyai saliran dan lubang.

Ia harus disiram sehingga seluruh koma tanah dibasahi, ketika kelembapan muncul di panci periuk. Disiram dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik. Pada musim sejuk, intensiti penyiraman dikurangkan menjadi 1-2 kali sebulan.

Fuchsia suka udara lembap, untuk mengekalkan kelembapan yang diperlukan di rumah, anda sering boleh menyemburkan tanaman, meletakkan pinggan dengan kelembapan atau menutup tanah dengan lumut basah.

Suhu dan pencahayaan

Oleh kerana tanah air di semak-semak itu adalah negara-negara yang hangat, dia menyukai sinar matahari yang banyak, melindungi dari sinar langsung. Untuk tumbuh fuchsia di rumah, tingkap barat atau timur sangat sesuai, jangan sering menyusun semula pot bunga, dia tidak suka ini dan boleh menjatuhkan bunga, melindungi dari draf.

Sehingga tanaman mekar dengan banyak dan tumbuh pada musim panas, suhu tidak boleh turun di bawah +20 darjah, pada musim sejuk ia dipindahkan ke bilik yang lebih sejuk (suhu ideal +10 darjah). Pada musim sejuk, bunga juga memerlukan cahaya matahari yang lebih sedikit.

Baja dan tanah

Dalam tempoh pertumbuhan aktif berbunga, diperlukan pembalut atas, mereka harus dilakukan setiap 2-3 minggu sekali. Untuk membaja gunakan baja kompleks berdasarkan mineral.

Penanaman yang berjaya memerlukan tanah dengan keasidan yang rendah. Substrat yang sangat sesuai dari tanah, pasir dan gambut yang rimbun masing-masing dalam nisbah 3: 2: 1.

Anda boleh membuat substrat yang diperlukan sendiri atau membeli siap pakai di kedai. Untuk berbunga yang banyak, makanan tulang atau tanduk kadang-kadang ditambah..

Pemangkasan dan pemindahan

Langkah penting dalam menanam dan merawat bunga adalah pemangkasan. Habiskan pada musim bunga sehingga tempoh berbunga, potong dahan lama, cubit yang muda. Dengan bantuan pemangkasan, anda boleh memberikan semak apa pun bentuk yang diinginkan..

Pemindahan yang kerap tidak diperlukan, tempat baru hanya diperlukan sekiranya periuk lama menjadi kecil.

Pembiakan

Terdapat dua cara untuk menyebarkan fuchsia: menggunakan biji atau keratan.

Keratan

Kaedah pembiakan yang paling mudah dan popular. Paling baik dilakukan pada musim bunga semasa tanaman dipangkas. Anda perlu memilih keratan dengan panjang 10 hingga 20 cm, ke tengah, merobek daun dan meletakkan di dalam air untuk perakaran, kemudian ditanam di dalam periuk. Tempoh rooting boleh berlangsung dari 2 hari hingga sebulan.

Anda juga boleh merawat batangnya dengan akar dan segera menanamnya di tanah..

Penyebaran benih

Untuk mendapatkan biji, fuchsia harus diserbuki, jika anda menggunakan serbuk sari dari spesies yang berbeza, anda mungkin mendapat hibrida fuchsia, yang tidak dapat anda lihat di Internet.

Benih yang diperoleh ditaburkan pada bulan Februari di tanah ringan yang diolah dengan larutan mangan. Disemai segera di atas tanah dengan sedikit menekan, kemudian mereka menutup segala-galanya dengan polietilena dan tetap pada suhu 22 darjah dalam cahaya yang banyak, melindungi dari sinar matahari langsung.

Secara berkala, filem dikeluarkan untuk pengudaraan dan tanah disembur. Sebaik sahaja tanaman itu muncul, penyiaran dilakukan lebih kerap, maka filem itu dikeluarkan sepenuhnya.

Sebaik sahaja tiga daun fuchsia tumbuh di atas bunga, mereka ditanam di dalam pasu yang berasingan. Tumbuhan yang dihasilkan harus disembur dan disenyawakan setiap dua minggu..

Masalah biasa

Tumbuhan mudah terdedah kepada perosak seperti kutu atau lalat putih. Cari produk sisa mereka di bahagian belakang daun. Mereka berjuang dengan penyemburan dengan penyelesaian khas yang dijual di kedai bunga.

Daun mulai pudar dan tumbuh dengan buruk dengan udara yang bertakung, bunganya memerlukan kesegaran, tetapi draf tidak boleh dibiarkan.

Sebab untuk tempoh berbunga terlalu pendek adalah suhu tinggi dan penyiraman lebat pada musim sejuk atau kekurangan kelembapan dan cahaya pada musim bunga.

Pucuk tunas pada musim panas bermaksud kekurangan kelembapan atau suhu yang terlalu tinggi.

Warna daun berbintik menunjukkan penyiraman yang terlalu banyak.

Bunga Fuchsia: penerangan, ciri-ciri tanaman, penanaman dan penjagaan di rumah

Fuchsia adalah tanaman dalaman yang sangat popular. Pembungaannya luar biasa dan indah. Warnanya hampir sama. Dengan penjagaan yang betul, fuchsia dalaman akan menggembirakan anda dengan berbunga panjang. Apakah penjagaan haiwan kesayangan? Dari artikel kami, anda akan mendapat semua maklumat yang perlu anda ketahui untuk orang yang memutuskan untuk memupuk fuchsia..

Penerangan

Kilang ini merupakan wakil keluarga keluarga fireweed. Tanah air dari semak malar hijau dianggap Amerika Selatan dan Tengah. Ciri yang luar biasa ialah tanaman ini mempunyai batang kemerahan. Risalah kecil, bentuknya berbentuk bujur. Terima kasih kepada penternak, sebilangan besar bunga fuchsia dibesarkan. Terdapat varieti terry, dua dan satu warna. Pucuknya terletak pada becak panjang. Kerana bentuknya yang tidak biasa, mereka menyerupai tanglung Cina yang terang.

Budaya ini ditanam dalam bentuk semak. Walau bagaimanapun, fuchsia juga sesuai untuk membuat pokok standard (tumbuhan dengan bentuk mahkota khas), serta komposisi dengan warna lain. Oleh kerana tidak semua jenis fuchsia mekar pada masa yang sama, anda boleh membuat komposisi unik yang akan menggembirakan mata dari awal musim bunga hingga musim luruh. Salah satu ciri fuchsia yang menarik: mana-mana jenis dalamannya boleh ditanam di atas katil bunga, dan sebaliknya.

Trefoil Fuchsia

Mari kita bincangkan beberapa jenis fuchsia dan ciri-cirinya. Varieti pertama adalah semak setinggi 60 cm. Daun tanaman kecil, ovate, panjangnya hanya 8 cm. Bunga kelihatan seperti loceng. Perbungaan dibentuk oleh tunas merah kecil yang berapi-api. Pembungaan yang banyak bermula pada bulan Mei dan berakhir pada bulan Oktober. Fuksia tiga daun agak tidak bersahaja: pada bulan-bulan musim panas ia dapat menahan suhu tinggi dan terdedah kepada cahaya matahari langsung. Sesuai untuk tumbuh di karangan bunga.

Fuchsia Magellanic

Tumbuhan dalaman Fuchsia Magellanis adalah semak malar hijau yang tinggi, tingginya mencapai 3 meter. Daunnya kecil, panjangnya kira-kira 4 cm. Daunnya ditutup dengan bulu yang hampir tidak kelihatan. Bunga-bunga merah yang indah, kadang-kadang tumbuh sendirian, dan kadang-kadang berkumpul dalam perbungaan, menarik mata dengan penampilan yang tidak biasa sepanjang musim bunga dan musim panas.

Fuchsia spesies ini bertolak ansur dengan suhu rendah dengan baik. Tetapi, terlepas dari kenyataan bahawa bunga itu dapat ditinggalkan selama musim dingin di balkoni kaca, masih menjadi kebiasaan membawanya ke rumah, di ruangan yang sejuk. Dengan bantuan warna-warna ini menghiasi kaca di beranda, lengkungan dan casing.

Fuchsia berkilau

Belukar ini boleh mencapai ketinggian 2 m. Daunnya besar, tepi bergerigi adalah ciri khasnya. Batangnya mempunyai warna kemerahan, dan bunganya selalunya dua nada. Buah beri yang dikumpulkan dalam berus boleh dimakan. Jenis ini banyak digunakan dalam membuat ensemble bunga..

Amp fuchsia

Salah satu jenis fuchsia yang paling popular adalah ampel. Dia mempunyai sejumlah ciri yang disukai oleh penanam bunga. Sebagai contoh, dia mempunyai batang yang sangat fleksibel yang jatuh di lata. Mereka dipenuhi dengan warna-warna cerah yang menarik perhatian mata. Fuchsia merah jambu dan varietas dua nada kelihatan sangat bagus. Bunga ampel ini paling kerap ditanam di pasu bunga dan bakul gantung..

Ciri Penjagaan

Ini bukan untuk mengatakan bahawa fuchsia adalah bunga yang tidak bersahaja. Sebaliknya, tanaman memerlukan penjagaan yang teliti, kerana intensiti dan hiasan bunga, kesihatan dan kemegahan seluruh budaya bergantung padanya. Jadi, berikut adalah perkara terpenting yang perlu anda perhatikan sekiranya anda berminat untuk merawat fuchsia di rumah:

  • Lokasi dan pencahayaan. Bunga itu bertindak balas secara sensitif terhadap perubahan tempat, dengan segera menjatuhkan bunga dan tunas. Oleh itu, ia hanya boleh dipindahkan pada waktu rehat. Tempat itu mesti dinyalakan dengan sederhana. Tingkap timur dan barat sempurna. Di tingkap selatan anda perlu membuat bayangan buatan, dan di sebelah utara, sebaliknya, pasangkan pencahayaan tambahan.
  • Suhu. Tumbuhan ini terasa paling baik apabila suhunya bervariasi antara + 18... + 20 ° C. Dalam tempoh rehat di dalam bilik di mana fuchsia tumbuh, nilai ini boleh turun menjadi + 10... + 15 ° C..
  • Penyiraman harus dilakukan secara berkala. Pada musim panas, ia mesti kerap dan banyak, dan pada musim sejuk - lebih jarang dan sederhana. Kelembapan berlebihan akan memberi kesan buruk kepada keadaan bunga, sehingga penyiraman dilakukan hanya setelah tanah benar-benar kering.
  • Faktor penting lain adalah udara lembap. Untuk membuat tanaman merasa nyaman, disembur dengan air yang hangat dan diselesaikan dengan pistol penyembur kecil.
  • Pembalut atas hanya dipakai semasa berbunga dan tumbuh. Baja untuk pelargonium sesuai untuk ini. Prosedur ini dilakukan dua kali sebulan, tidak lebih kerap.
  • Pemindahan dilakukan mengikut keperluan. Sekiranya anda dapat melihat akar melalui lubang saliran, maka anda perlu segera memindahkan fuchsia ke bekas lain yang lebih luas. Tetapi tidak boleh terlalu banyak ruang kosong di dalam periuk, kerana dalam hal ini tanaman akan memperoleh massa hijau dan meningkatkan sistem akar, tetapi pembungaan akan melemah atau berhenti sepenuhnya.
  • Tanah mesti disediakan dari kompos, humus, pasir kasar dan gambut. Penanam bunga yang berpengalaman disarankan untuk menambahkan tepung tulang atau tanduk ke dalam campuran tanah. Ini akan membantu mencapai pembungaan yang lebih hebat..

Tempoh rehat

Kita tidak boleh lupa bahawa pada musim sejuk, bunga fuchsia memasuki masa tidak aktif. Pada bulan-bulan ini, kilang itu memperoleh kembali kekuatannya. Ini perlu untuk mewujudkan keadaan yang selesa untuk budaya, sehingga pada musim berikutnya berbunga akan banyak. Tetapi kemasukan fuchsia ke dorman tidak bermaksud tidak perlu merawat tanaman. Sebaliknya, anda perlu menjaga bunga.

Penjagaan Musim Sejuk

Persiapan untuk tempoh musim sejuk bermula pada pertengahan musim luruh. Untuk melakukan ini, perlahan-lahan mengurangkan penyiraman, dan juga berhenti membuat persenyawaan di tanah. Menjelang awal musim sejuk, periuk disusun semula di tempat yang sejuk, suhu di mana + 10... + 15 ° C. Bilik fuchsia merasa selesa dalam julat suhu ini. Pencahayaan di bilik ini tidak diperlukan. Penyiraman dilakukan setiap beberapa bulan sekali..

Pada musim sejuk, fuchsia dapat dipindahkan ke balkoni berkaca (dan selalu bertebat), jika suhu di sana tidak turun di bawah + 10 ° C. Tetapi, jika anda lebih suka pilihan ini, ketahui: kilang tidak akan tenggelam sepenuhnya dalam tidur musim sejuk, kerana proses pengembangan akan terus dalam cahaya. Selalu perlu menyiram bunga, menyingkirkan tunas dan daun kering, dan juga, jika perlu, merawatnya dengan racun serangga.

Cara lain untuk musim sejuk fuchsia adalah di dalam bilik. Ia mempunyai beberapa kekurangan. Yang paling penting daripadanya adalah bahawa tanaman kehilangan penampilan yang menarik pada awal musim bunga. Untuk memperbaikinya, perlu memangkas tanaman, serta membuang tunas lama. Di samping itu, anda harus menjauhkan fuchsia dari radiator. Anda perlu menyemburkan tanaman secara berkala, kerana tahap kelembapan harus cukup tinggi. Dalam kes ini, bilik harus berventilasi..

Mendarat

Budaya hiasan tidak boleh ditanam di dalam periuk besar. Mula-mula anda perlu mengambil bekas kecil, diameternya tidak melebihi 9 cm. Secara beransur-ansur, akar akan mengepang ruang yang disediakan untuk mereka, dan kemudian mereka boleh ditanam di dalam periuk yang lebih besar.

Sebelum menanam, anda perlu menyiapkan persekitaran untuk menanam fuchsia. Bunga memerlukan tanah yang subur. Tanah liat yang diperluas atau bahan saliran lain diletakkan di bahagian bawah periuk. Di atasnya mereka mencurahkan bumi. Sebuah tanaman ditanam di dalamnya. Periuk mesti diisi dengan tanah supaya tidak ada jurang antara akar dan dinding bekas. Untuk mengelakkannya muncul, anda perlu menggoyangkan periuk dengan lembut dan mengetuknya perlahan-lahan. Dalam keadaan apa sekalipun anda tidak boleh meletakkan tanah dengan tangan anda! Pori mesti dipelihara di dalam tanah.

Pindah

Bunga Fuchsia tumbuh dengan cepat, jadi perlu untuk memindahkan budaya ke dalam periuk baru. Diameter bekas hendaklah 3-4 cm lebih besar. Penanam berpengalaman disarankan untuk melakukan ini pada musim bunga, ketika fuchsia meninggalkan keadaannya yang tidak aktif. Sebaiknya beli periuk seramik. Dia akan dapat melindungi sistem akar daripada terlalu panas pada hari-hari panas..

Seperti penanaman pertama tanaman di tanah, perlu meletakkan lapisan saliran 2-3 cm di bahagian bawah.Kemudian meletakkan campuran tanah yang dimaksudkan untuk berbunga tanaman dalaman. Ia boleh dibeli di kedai taman khas..

Walau bagaimanapun, tanah dapat disiapkan secara bebas. Untuk ini, anda memerlukan rumput dan tanah rimbun, gambut, humus dan pasir sungai kasar. Untuk pemindahan, kaedah transshipment sesuai. Ini disebabkan oleh fakta bahawa fuchsia terbentuk di lapisan kecil bumi bersama dengan benjolan substrat dari periuk lama, dan lompang diisi dengan campuran tanah baru.

Setelah pemindahan selesai, perlu meletakkan fuchsia di rak dengan pencahayaan yang menyebar, memotong batangnya hingga sepertiga panjangnya. Pinggan daun perlu disembur, dan tanah harus dicurahkan dengan air yang sudah diselesaikan. Cecair berlebihan mengalir ke bah, dari mana ia mesti dituangkan dalam beberapa minit. Dalam masa 4 minggu selepas pemindahan, tidak perlu menyuburkan tanah. Selepas 2 bulan, berbunga fuchsia akan bermula.

Memangkas dan mencubit

Pucuk indah yang indah muncul di peduncles muda. Untuk meningkatkan jumlah mereka, perlu memotong tanaman secara berkala, membentuk mahkota, dan mencubit pucuk muda. Dipercayai bahawa mencubit tepat pada masanya adalah kunci untuk berbunga tanaman yang banyak. Selain itu, pemotongan dapat memberikan penampilan yang cantik pada tanaman. Seperti yang telah anda fahami, salah satu ciri tanaman fuchsia ialah tumbuh tinggi hingga 3 meter. Memandangkan kebiasaannya budaya ditempatkan di rumah dan bilik lain, menjadi tidak sesuai untuk menumbuhkannya dengan ukuran yang begitu besar. Dan pada masa itu pemangkasan datang untuk menyelamatkan.

Prosedur ini dilakukan dua kali setahun: pada awal musim sejuk, dan juga pada bulan Oktober, setelah berbunga. Semasa pemangkasan musim luruh, anda harus mengeluarkan bunga pudar sehingga potongannya berjarak 2 cm dari tunas tidur. Setelah pemeriksaan menyeluruh terhadap tanaman, cabang-cabang yang sakit, pucuk yang rusak dan batang kayu yang lama dikeluarkan. Sekiranya anda menjumpai serangga berbahaya, maka kultur tersebut dirawat dengan racun serangga..

Pemangkasan kedua dilakukan pada bulan Januari. Pada masa inilah mahkota tanaman terbentuk. Pada musim bunga, anda perlu memeriksa semula tanaman tersebut. Sekiranya berada di tempat yang sejuk pada musim sejuk, maka anda hanya perlu membuang pucuk manja. Sekiranya di hibernasi di dalam ruangan, pemangkasan ketiga dilakukan dengan menggunakan gunting kebun, menghilangkan dahan yang lemah.

Pemangkasan berkala diperlukan agar fuchsia tumbuh dengan indah. Bunga, perawatan yang melibatkan mencubit dan membentuk semak, memerlukan prosedur ini. Budaya tidak akan tumbuh tinggi, tetapi luasnya. Perkara utama adalah tidak membuang tangkai bunga lama dan pucuk kaku, kerana mereka praktis tidak mekar, tetapi mereka memakan nutrien sepenuhnya.

Pembiakan

Terdapat dua cara untuk menyebarkan fuchsia:

  1. Benih. Mereka disemai di tanah lembap, kemudian tutup bekas dengan filem. Benih bercambah dengan cepat. Selepas 7-14 hari setelah mereka ditanam di tanah, anda akan melihat anak benih pertama, dan setelah 4 bulan, anda boleh memindahkan tanaman kecil ke dalam pasu yang terpisah.
  2. Keratan. Kaedah ini lebih dipercayai dan popular. Keratan dituai pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi selalunya ini dilakukan pada musim bunga. Panjangnya dari 10 hingga 20 cm. Mereka bercambah dalam substrat cair atau tanah. Daun yang terletak di bahagian bawah batang dikeluarkan sepenuhnya, dan daun atas dipotong, hanya tinggal separuh. Keratan diletakkan di dalam air dan ditutup dengan sesuatu. Sudah 10 hari selepas munculnya akar, mereka ditanam di tanah. Walau bagaimanapun, anda boleh memasukkannya ke dalam tanah dan akar dengan segera tanpa menggunakan air.

Masalah

Kami bercakap tentang menanam fuchsia di tanah dan merawat tanaman. Berbunga boleh menjadi rimbun dan tidak banyak, dan pelbagai penyakit dan perosak sering menjadi penyebabnya. Sekiranya anda menjaga tanaman dengan betul, maka tidak perlu timbul masalah. Tetapi tukang kebun yang tidak berpengalaman kadang-kadang melakukan kesalahan dalam merawat fuchsia, dan ini membawa kepada perkembangan penyakit.

Sekiranya, misalnya, bunga telah kehilangan tunas, masalahnya adalah penyiraman yang tidak betul, memindahkan periuk, kekurangan cahaya matahari atau kekurangan nutrien di dalam tanah. Sekiranya fuchsia membuang daun, maka ini mungkin menunjukkan suhu persekitaran yang terlalu tinggi atau kekurangan kelembapan. Kelembapan tanah yang berlebihan menyebabkan kekuningan daun, dan munculnya bintik-bintik hitam di atasnya disebabkan oleh keadaan buruk semasa musim sejuk atau mencubit. Sekiranya anda membetulkan kekurangan dalam penjagaan, anda boleh mengembalikan tanaman menjadi sihat.

Adakah anda tahu bagaimana fuchsia mekar dengan penjagaan yang betul dan ketiadaan perosak? Pada peduncles yang kuat kelihatan cerah, tetapi pada masa yang sama bunga halus dengan pelbagai warna dan bentuk. Tetapi jika hama menetap di tanaman, maka pembungaan akan sedikit dan tidak menarik. Fuchsia paling kerap terkena lalat putih dan hama labah-labah..

Lalat putih dapat dijumpai dengan mengguncang semak sedikit. Dari itu, serangga yang serupa dengan rama-rama akan menghamburkan ke arah yang berbeza, dan larva dan telur akan tetap berada di piring daun. Tungau labah-labah dapat dijumpai jika anda melihat di bawah daun: mereka akan dikepang oleh jaring labah-labah yang tipis. Dalam memerangi serangga ini, racun serangga digunakan, yang boleh dibeli di mana-mana kedai berkebun..

Oleh itu, penjagaan fuchsia memerlukan masa dan usaha, tetapi hasilnya anda mendapat tanaman yang indah dengan berbunga yang rimbun.

Fuchsia

1. Tujuh rahsia kejayaan:

1. Suhu yang semakin meningkat: kandungan sederhana hingga hangat pada musim bunga - musim panas - fuchsia disimpan pada suhu 16 - 18 ° C. Pada bulan-bulan musim sejuk, tempoh dorman yang sejuk harus disediakan pada suhu 7 - 10 ° C.
2. Pencahayaan: cahaya dari cahaya matahari langsung pada siang hari pada musim bunga dan musim panas, berjemur setiap hari pada waktu pagi dan petang selama 3-4 jam setiap hari.
3. Penyiraman dan kelembapan: penyiraman sederhana pada musim luruh dan musim sejuk. Berlimpah dan seragam semasa tempoh pertumbuhan - pada musim bunga dan musim panas, untuk menyiram gunakan air pada suhu bilik. Kelembapan tinggi mungkin hanya diperlukan untuk mengelakkan kemasukan serangga berbahaya.
4. Pemangkasan: mencubit hujung pucuk muda secara teratur untuk membentuk semak yang subur, dengan bantuan pemangkasan yang kompeten, anda dapat membentuk fuchsia mereka walaupun pohon bonsai.
5. Tanah: tanah yang kaya dengan organik dan longgar dengan pH neutral atau sedikit alkali. Substrat harus mempunyai saliran yang baik dan mudah mengalirkan kelembapan dan udara ke akar tanaman..
6. Berpakaian teratas: dalam tempoh pertumbuhan aktif setiap 2 minggu dengan baja cair untuk tanaman berbunga, pada musim gugur, pembalut atas secara beransur-ansur dikurangkan menjadi tidak ada dan pada bulan-bulan musim sejuk tanaman tidak diberi makan.
7. Penyebaran: Fuchsia merebak dengan keratan batang pada musim bunga dan musim panas atau dengan menyemai benih pada musim bunga..

Nama botani: Fuchsia.

Bunga Fuchsia - sebuah keluarga. Cyprus.

Tanah air tanaman. Amerika Selatan.

Penerangan Genus Fuchsia terdiri daripada pokok dan pokok renek yang gugur atau malar hijau.

Batang tegak atau terkulai dengan anggun; seiring dengan usia, berkayu di pangkal.

Daunnya berwarna hijau, berkilat, sering sederhana, elips, panjangnya 4 hingga 7 cm, terletak bertentangan atau dalam pusingan 3 hingga 5 pcs. Tepi pelat daun mempunyai gigi kecil..

Bunga digantung pada becak panjang, tunggal atau dalam perbungaan kecil. Warna bunga berkisar dari putih, merah jambu pucat, hingga ungu, biru, ungu dan merah, terdapat varietas dengan bunga yang dicat dengan warna yang berbeza.

Sepal terbuka lebar, kelopak sangat menarik, melengkung bergelombang, menyerupai rok, benang sari sangat panjang dan tipis. Bunga fuchsia yang digantung menyerupai balerina yang berpusing di rok lebar. Terdapat jenis fuchsia sederhana dan terry.

Sekiranya bunga fuchsia diserbuki, tanaman akan membentuk buah-buahan yang boleh dimakan bulat yang terasa seperti anggur..

Ampoule fuchsia mungkin merupakan salah satu tanaman yang paling indah untuk tumbuh di pasu bunga gantung; batangnya dengan bunga berwarna cerah tergantung di lata yang indah di tepi pasu..

Ketinggian. Ketinggian tanaman sangat berubah-ubah bergantung pada spesies dan ragam tertentu dan boleh berkisar antara 20 cm hingga lebih dari 1 m.

2. Penjagaan rumah Fuchsia

2.1 Penyebaran, tumbuh dari biji

Fuchsia berkembang biak dengan keratan vegetatif - panjang batang 8-10 cm atau dengan menyemai benih pada musim bunga.

Daun bawah dikeluarkan dari keratan dan pangkalnya direndam dalam serbuk untuk mengakar..

Untuk penanaman, sediakan cawan plastik kecil atau periuk dengan lubang saliran.

Bahagian bawah bekas dilapisi dengan lapisan kerikil kecil, bola tanah liat atau busa yang diperluas - lapisan ini akan menyumbang kepada penyingkiran kelembapan dari akar dengan cepat.

Isi cawan dengan tanah berkhasiat dan longgar, permukaannya dibasahi dengan teliti dengan semburan pada suhu bilik.

Pangkal keratan direndam 1 - 2 cm Di permukaan tanah.

Tutup tanaman muda dengan plastik atau kaca jernih untuk mengekalkan kelembapan yang seragam..

Pertumbuhan baru biasanya muncul dalam sebulan. Keratan boleh berakar walaupun di dalam air.

2.2. Penyelenggaraan rumah, pemangkasan

Sekiranya mungkin untuk menjaga tanaman tetap sejuk selama tempoh tidak aktif, merawat fuchsia tidak akan memerlukan banyak masa dan usaha. Sebilangan jenis memerlukan pencucian tunas apikal secara berkala untuk membentuk mahkota yang padat - yang lain dapat dibentuk sebagai pokok biasa. Juga sangat menarik akan penanaman fuchsia sebagai pokok berbunga - bonsai. Tumbuhan tinggi mungkin memerlukan sokongan untuk pertumbuhan. Keluarkan bunga pudar tepat pada masanya untuk memanjangkan masa berbunga. Fuchsias tinggi akan memerlukan pemangkasan pada awal musim bunga.

Bawa fuchsia ke kebun pada musim panas, menjaga penyesuaian tanaman secara beransur-ansur ke keadaan baru. Pada musim luruh, tumbuhan mungkin kehilangan daun - pada beberapa spesies ini adalah perkara biasa. Pucuk tanaman pudar dipangkas, dan setelah sebulan mereka mulai tumbuh semula dan sering mengulang berbunga. Pucuk tanaman yang lemah dan berpenyakit harus dikeluarkan menggunakan alat pemangkasan steril yang tajam..

2.3 Pemindahan fuchsia

Fuchsia di rumah lebih suka keadaan sempit - sehingga berbunga akan lebih banyak. Tanam tanaman pada awal musim bunga, sebelum bermulanya pertumbuhan baru. Pot penanaman harus mempunyai lubang saliran yang besar.

2.4 masa berbunga

Dari musim bunga hingga musim luruh, fuchsias dapat mekar dengan banyak dan berterusan.

2.5 Penyakit dan perosak

Daun berkerut dengan penyiraman yang tidak mencukupi. Sinar matahari yang terik pada hari-hari panas boleh menyebabkan luka bakar pada daun. Mengeringkan tanah secara berlebihan semasa tempoh berbunga menyebabkan tanaman kehilangan tunas. Hujung daun berubah menjadi coklat dan kering apabila disimpan dalam suasana yang terlalu kering. Masalah yang paling biasa - fuchsias boleh menjatuhkan daun, kadang-kadang ini berlaku pada musim gugur sebelum tanaman memasuki mod rehat dan kemudian ia normal. Apabila tumbuh dalam keadaan kelembapan tinggi, fuchsia juga boleh menjadi kuning dan daun jatuh - gejala seperti itu dapat menyebabkan kekurangan magnesium.

Dari serangga berbahaya pada tumbuh-tumbuhan, kadang-kadang muncul whitefly, aphid, dan hama labah-labah.

Fuchsia evergreen shrub: penanaman di rumah dan penjagaan tanaman

Fuchsia adalah semak malar hijau, berbunga di mana banyak pencinta suka menanam bunga di rumah.

Seperti tanaman lain, bunga memerlukan syarat tertentu untuk tumbuh. Dengan mematuhi peraturan penjagaan, anda dapat menjadikan fuchsia sebagai hiasan sebenar dari mana-mana apartmen atau rumah.

Dari artikel itu, anda akan belajar bagaimana merawat bunga, baja mana yang boleh dipilih. Baca arahan langkah demi langkah untuk menanam tanaman dari biji, membiak dan menanam.

Peraturan penjagaan asas

Kilang ini agak tidak bersahaja, tetapi perlu diberi perhatian fuchsia dengan berhati-hati, mengingat semua peraturan dan larangan.

Pemilihan periuk

Sebaiknya pilih seramik periuk. Dalam periuk plastik, tanaman akan menjadi panas pada musim panas, dan lebih baik merawatnya terlebih dahulu, melindungi akar dari panas yang berlebihan.

Ukuran periuk secara langsung bergantung pada ukuran tanaman akar. Lebih baik menanam tanaman beberapa kali daripada menanam fuchsia dalam periuk besar. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tanah, yang tidak dikembangkan oleh akar, dapat mulai masam, yang sering menyebabkan reput akar.

Kehadiran lubang saliran adalah salah satu kriteria utama untuk memilih periuk. Fuchsia tidak bertolak ansur dengan genangan air.

Komposisi tanah yang diperlukan

Fuchsia memerlukan tanah yang ringan dengan saliran yang baik dan tindak balas neutral. Sebaiknya campurkan tanah dengan kadar yang betul sendiri, dengan itu melindungi tanaman daripada unsur-unsur berbahaya yang dapat masuk ke dalam tanah sejagat.

  1. Pilihan terbaik - gambut, kompos dan humus daun, dicampurkan dalam isipadu yang sama dengan penambahan isi padu pasir.
  2. Anda juga boleh mencampurkan rumput, humus daun, dan abu dalam nisbah 5: 2: 2. Dalam perwujudan ini, humus boleh diganti dengan gambut berbutir.

Kedua-dua pilihan ini sesuai sebagai campuran tanah di rumah dan berfungsi sebagai tanah berkhasiat dan pelembap untuk menanam fuchsia..

Cara membentuk tahap kelembapan dengan betul?

Kilang ini memerlukan pembentukan dan pemeliharaan tahap kelembapan, iaitu sekitar 60-70%. Pengecualian adalah tempoh rehat yang berlaku pada musim sejuk. Untuk penyemburan, disarankan menggunakan sebotol air yang sudah diselesaikan dan botol penyembur. Terdapat beberapa peraturan untuk penghidratan yang betul:

  • air mesti suam;
  • disembur dua kali sehari;
  • jika beberapa fuchsias tumbuh di taman bunga, tidak perlu menggunakan botol semburan - lebih baik mengambil mangkuk kecil, isi dengan kerikil dan tuangkan air.

Pencahayaan

Di dalam bilik gelap, mekar fuchsia mungkin merosot, tetapi jisim hijau berkembang dengan cukup baik. Oleh itu, agar bunga dapat tumbuh dengan baik, lebih baik memaparkannya pada cahaya pada hari-hari cerah, tetapi membiarkannya lebih gelap pada waktu tengah hari. Boleh diterima menggunakan tirai tingkap atau tirai tebal lain yang memberikan warna yang baik..

Mod suhu

Sebelum menanam tanaman, anda perlu ingat bahawa akar fuchsia menyukai suhu yang sejuk, oleh itu lebih baik bunga itu tidak berada di ruangan yang suhu udaranya 30 ° C, kerana ini boleh menyebabkan kematian.

    Pada musim panas, suhu mestilah dari +18 hingga +24 ° C.

Untuk penyejukan, lebih baik menggunakan perlindungan dari cahaya matahari dan aliran udara segar yang baik. Ini adalah sebab lain mengapa balkoni boleh menjadi tempat "hidup" bunga.

  • Suhu pada musim sejuk tidak boleh melebihi + 5... + 12 ° С.
  • Menyiram

    Keperluan penyiraman akan menunjukkan benjolan tanah kering.

    1. Pada musim panas, bunga harus disiram sekurang-kurangnya 2 kali seminggu, pada musim gugur dan musim bunga - sekali setiap 1-2 minggu.
    2. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman harus dikurangkan menjadi 1 kali sebulan (untuk perincian tentang cara menyediakan fuchsia dengan betul untuk musim sejuk dan cara menyimpannya di ruang bawah tanah dan bilik bawah tanah, baca di sini).

    Air bunga dengan air suling, suhunya tidak lebih tinggi dan tidak lebih rendah daripada suhu bilik..

    Baja

    Pemilihan elemen berpakaian yang betul akan melindungi bunga dari penyakit, menyumbang kepada pertumbuhan yang baik dan peningkatan berbunga.

    Perlu memilih makanan, berdasarkan fasa pertumbuhan tanaman.

    1. Spesimen muda memerlukan baja yang mengandungi sejumlah besar nitrogen - elemen ini akan memberikan pertumbuhan tunas.
    2. Fuksia yang semakin meningkat menyukai baja fosforus dan kalium.

    Kekerapan baja harus bergantung kepada kepekatan pembajaan. Kepekatan biasa biasanya digunakan dengan baja setiap 7-10 hari, tetapi jika pembalut atas dilakukan dengan setiap penyiraman, larutan harus dibuat lebih lemah, sekurang-kurangnya 3-4 kali. Baja mineral diganti dengan organik.

    Elemen yang akan berguna untuk fuchsia:

    Tonton video mengenai merawat fuchsia:

    Cara menanam bunga: arahan langkah demi langkah

    1. Anda mesti memilih periuk, tanah dan baja. Untuk memulakan, berhenti di periuk kecil yang diperbuat daripada seramik, berukuran sekitar 10x10.
    2. Ambil tanah - anda boleh membeli campuran universal dengan menambahkan sedikit pasir ke dalamnya, atau campurkan rumput, gambut dan pasir sendiri dalam nisbah 3: 2: 1.
    3. Makanan pertama juga perlu diperkenalkan secara sederhana - tanah dengan penambahan nitrogen sangat sesuai untuk memulakan perawatan bunga.

    Baca lebih lanjut mengenai peraturan tumbuh-tumbuhan dan taman fuchsia di sini.

    Penyediaan benih dan percambahan

    Benih fuchsia boleh dibeli di mana-mana kedai berkebun. Menyemai benih adalah yang terbaik pada bulan Februari.

    Sebelum menyemai, tanah mesti dibasahi dengan larutan kalium permanganat, dari pistol penyembur.

    Semasa menanam, benih tidak perlu dikuburkan jauh di dalam tanah - tekan benih dengan ringan: untuk percambahan yang baik, tanaman memerlukan cahaya.

    1. tutup periuk dengan selofan atau filem telus;
    2. letakkan di ambang tingkap;
    3. pantau suhu dan kelembapan.

    Sekiranya semua tindakan dilakukan dengan betul, selepas 3-4 minggu anda dapat menjangkakan penampilan pucuk kecil pertama. Dalam tempoh ini, sangat penting untuk menaikkan selofan, membuang pekat. Selepas percambahan, selofan disyorkan untuk dikeluarkan lebih lama untuk menyesuaikan tanaman dengan keadaan bilik.

    Apabila tanah kering, lembapkannya dengan botol semburan, semburkan tanah di sekitar tunas. Air untuk pengairan harus diselesaikan pada suhu bilik.

    Pencahayaan berterusan harus memberikan cahaya dengan baik pada tunas, sementara lebih baik melindunginya dari sinar matahari langsung. Paling baik - letakkan periuk di ambang tingkap.

    Tumbuh yang tumbuh setelah penampilan daun pertama harus disembur secara berkala dengan sejumlah kecil air, sama dengan yang digunakan untuk penyiraman. Berkat penyemburan 1-2 kali seminggu tahap kelembapan yang diperlukan akan disediakan.

    Pembiakan dan pemindahan

    Mengharapkan untuk menyebarkan tanaman dengan biji, ada baiknya melindungi tunas yang tidak terkena dari pendebungaan diri dan pendebungaan oleh serangga.

    1. Zarah-zarah debu tunas mesti dikeluarkan terlebih dahulu, dan tunas itu mesti ditutup dengan penutup kertas atau kain.
    2. Apabila bunga matang, benih harus dikumpulkan dengan hati-hati dan ditaburkan sesuai dengan prosedur yang ditentukan dalam perenggan sebelumnya.

    Kaedah pembiakan vegetatif dapat digunakan pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi penternak yang berpengalaman mengesyorkannya pada musim bunga. Perhatikan peraturan berikut:

    1. untuk pembiakan, anda perlu memilih batang muda sepanjang 10 hingga 20 cm;
    2. keluarkan daun di bahagian bawah pemegang, selebihnya - potong separuh;
    3. letakkan tangkai di dalam air yang ditapis;
    4. tutup tangkai dengan filem atau beg di atasnya, anda boleh menggunakan sebotol.

    Anda boleh menjangkakan penampilan akar pertama selepas 4-5 hari, tetapi dalam beberapa kes anda harus menunggu sekitar 2 minggu. Apabila ia muncul, anda perlu segera menanam tangkai di substrat.

    Baca lebih lanjut mengenai cara menyebarkan fuchsia dari daun, baca di sini, dan dari artikel ini anda akan belajar bagaimana menanamkan fuchsia dengan betul dan mendapatkan bunga yang banyak.

    Penyakit

    Masalah dengan fuchsia boleh berlaku kerana ketidakpatuhan terhadap peraturan perawatan di rumah, atau disebabkan oleh kerosakan perosak. Pertimbangkan penyakit yang paling biasa.

    1. Akar busuk. Muncul kerana kelembapan dalam jumlah yang banyak. Untuk menghilangkan masalah tersebut, anda perlu mengeluarkan tanaman dari periuk, bilas akar dengan air suam, potong akar busuk, masukkan tanaman ke dalam bekas dengan air bersih. Apabila baru, akar muda muncul, ia dibenarkan menanam bunga itu lagi di tanah baru.
    2. Reput kelabu. Ia mempengaruhi daun kerana kelembapan meningkat di dalam bilik. Dalam kes ini, seprai yang rosak perlu dipotong, dan bilik sentiasa berventilasi.
    3. Kerencatan pertumbuhan. Selalunya, kerana kekurangan ruang di dalam periuk, oleh itu, fuchsia harus dipindahkan.
    4. Kekurangan unsur surih. Sekiranya daun layu dan ringan - tidak ada cukup nitrogen, apabila bertukar menjadi kuning - mangan, kering, mendapat warna coklat - molibdenum.
    5. Kekalahan Whitefly. Serangga ini bertelur di bahagian belakang daun. Akibatnya, titisan putih dapat dilihat pada kepingan, setelah itu daunnya menjadi kuning dan jatuh..

    Mematuhi peraturan asas penjagaan dan pengesanan penyakit tepat pada masanya akan membolehkan anda menanam bunga besar yang akan menggembirakan semua penduduk dengan berbunga, dan akan menjadi hiasan sebenar bilik dan taman. Mengingat semua ciri, fuchsia dapat disebut tanaman pemilih, tetapi ini tidak bermaksud bahawa ia tidak memerlukan perawatan yang tepat.

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Penanaman dan penjagaan fuchsia yang betul di rumah

    Fuchsia boleh ditanam di rumah di ambang tingkap, dan pada musim panas dibawa ke balkoni atau ke kebun. Tumbuhan ini dengan bunga yang elegan tidak bersahaja. Ia tidak memerlukan banyak masa untuk tumbuh dan merawatnya..

    Penerangan mengenai Fuchsia

    Fuchsia terkenal pada awal abad yang lalu dan pada kedudukan yang sama dengan tingkap dengan pelargonium. Walau bagaimanapun, pengiktirafan fuchsia sebagai bunga filistin menggantikan bunga yang indah ini dari rumah. Hanya pada akhir abad yang lalu minat menanam tanaman ini mengembalikan minat.

    Penternak membiakkan banyak jenis fuchsia: dari topi terry yang besar hingga bintang halus kecil berwarna putih, merah, ungu dan oren. Varieti kombinasi warna yang menakjubkan dalam sepal dan rok dikembangkan. Varieti Ampel dan belukar.

    Berkembang di rumah

    Untuk penanaman fuchsia, ambang tingkap dan balkoni utara-timur, utara-barat dan timur lebih sesuai. Di tingkap yang menghadap ke selatan, fuchsia terlalu panas, dia tidak suka panas. Di ambang tingkap utara, anda boleh meletakkan jika cahaya tidak dikaburkan oleh pohon dan semak tinggi di luar tingkap. Dengan kekurangan pencahayaan, batangnya ditarik keluar dari tanaman, bunganya pudar.

    Tumbuhan tumbuh dengan lebih baik di balkoni atau loggia yang berkaca. Kemudian fuchsia dari April hingga November mungkin ada. Di loggia dan balkoni yang terlindung, tumbuh-tumbuhan selalu ada di sana. Hanya perlu memerhatikan termometer. Sekiranya suhu turun menjadi sifar, maka fuchsia mungkin mati. Tanah di dalam periuk harus sentiasa sedikit lembap agar tanaman tidak kering.

    Musim panas di kebun

    Taman ini adalah syurga bagi fuchsias. Di udara, mereka berkembang dengan baik, mereka hampir tidak perlu peduli. Anda boleh memasukkannya ke dalam pasu, meletakkan di rak, menggantung di dalam pasu dan hanya menanam semak di tanah terbuka. Terutama baik untuk tanaman yang berumur lebih dari 3 tahun.

    Di taman fuchsia tumbuh dengan baik di tempat teduh

    Di kebun, fuchsias tumbuh dengan baik di tempat teduh, dekat kolam, semak dan pokok. Mereka akan menutup gurun setelah menggali tanaman bulat. Adalah wajar untuk menggantung fuchsias ampel dalam pasu di dahan pokok yang kuat. Tumbuhan pasu boleh diletakkan di pintu depan atau di luar tingkap..

    Menjaga fuchsia pada musim bunga dan musim panas

    1. Pada musim bunga, fuchsia harus dipindahkan ke dalam periuk baru dengan tanah yang subur dan cabang kering yang dipangkas.
    2. Letakkan tanaman di tempat yang terang, tunggu pucuk tumbuh.
    3. Sekiranya udara kering, semak mesti disembur dengan air suam. Teknik ini menolong tidur nyenyak untuk bangun dan mengelakkan dahan dari kayu terlalu banyak..
    4. Untuk berpakaian atas, anda perlu melarutkan 1 g magnesium sulfat dalam 1 liter air.
    5. Penting untuk kadang kala bertukar menjadi fuchsia. Supaya pucuknya berkembang sama rata.
    6. Apabila pucuk tumbuh dalam 2-3 baris, berguna untuk mencubit agar tanaman tumbuh lebih megah.
    Pemasangan spring perlu dilakukan selepas penampilan 3 helai

    Apabila cuaca panas, fuchsia dapat dibawa keluar ke kebun. Pada mulanya selama 1 hari, secara beransur-ansur meningkatkan masa tanaman berada di jalan.

    Penjagaan fuchsia pada musim panas adalah seperti berikut:

    • perlu sentiasa disiram;
    • untuk memberi makan;
    • keluarkan bunga mekar dan daun kekuningan;
    • periksa bahagian dalam daun untuk perosak.

    Menyiram

    Fuchsia adalah tumbuhan yang suka kelembapan. Ia harus disiram setiap hari, dan tanaman besar, jika tumbuh di dalam periuk yang ketat, perlu disiram dua kali.

    Adalah wajar untuk menggabungkan penyiraman dengan penyiraman dari tin penyiram dengan air suam. Kemudian semua kotoran dan habuk dibersihkan dari daun. Lebih baik menyiram pada waktu petang, kemudian pada pagi hari tanaman akan kering, matahari tidak akan membakar daun basah.

    Sekiranya fuchsia layu pada musim panas dan tanah di dalam tangki lembap, maka akar tanaman mati. Anda boleh menyimpan pelbagai dengan keratan. Potong keratan dan masukkan ke dalam bekas dengan air dengan penambahan 3 tetes epin atau ecosil. Biasanya tangkai itu berakar.

    Tanah

    Untuk keratan, tanah longgar dari gambut dengan penambahan agroperlite diperlukan. Untuk tanaman dewasa, gambut, agroperlite, chernozem dan humus mesti dicampurkan sama rata. Anda boleh menambah sesudu superfosfat.

    Berpakaian atas

    Pada musim bunga, tambahkan lebih banyak nitrogen supaya pucuk berkembang lebih cepat. Selepas pemindahan, anda perlu memberi makan hanya selepas 3-4 minggu. Semasa berbunga, anda perlu memberi makan baja kompleks untuk bunga, yang mengandungi lebih banyak fosforus dan kalium.

    Makanan untuk fuchsia semasa musim tumbuh sangat penting.

    Berpakaian top harus dipakai pada bulan Jun dan Julai 2 kali seminggu. Pada bulan Ogos, 1 makan setiap minggu sudah mencukupi. Pada musim gugur, pakaian atas dikurangkan menjadi 1 kali sebulan. Sekiranya tanaman belum menjatuhkan daun, teruskan makan hingga musim bunga.

    Penjagaan tanaman musim sejuk

    Fuchsia harus dibawa masuk ke bilik ketika suhu udara turun hingga 3 darjah. Mengurangkan waktu siang dan menurunkan suhu membantu tanaman bersiap untuk musim sejuk. Kilang itu menjatuhkan daun kuning. Tuan rumah perlu mengeluarkan daun dari periuk, memotong pucuk nipis dan memendekkan pucuk dengan sepertiga. Ia berguna untuk menyemburkan permukaan tanah dengan racun kulat.

    Memulihkan fuchsia memerlukan rehat

    Tumbuhan yang tumbuh di tanah terbuka harus digali dengan rumput garpu, potong dahan nipis. Dengan sebilangan besar tanah, tanaman itu dibungkus dengan polietilena, yang sebelumnya menutup akarnya dengan sphagnum, diletakkan di beranda yang sejuk. Kekurangan cahaya mesti dikompensasikan dengan menerangi lampu pendarfluor. Adalah wajar untuk meletakkan periuk di atas "bantal" plastik. Lindungi tingkap dari frosts yang teruk dengan lapisan polistirena.

    Ciri pembiakan bunga dengan keratan

    Pada awal musim panas, potong keratan dengan 3 daun berpasangan. Anda perlu memotong dengan pisau tajam pada sudut serong. Alat makan boleh diletakkan di dalam bekas dengan air atau di tanah yang longgar. Ia berguna untuk menutup keratan dengan kaca atau polietilena. Tangki mesti berventilasi setiap hari, dan tanah dibasahi..

    Masa terbaik untuk cantuman adalah musim bunga

    Akar akan muncul dalam 2 minggu, mereka dapat ditanam ketika akarnya panjang 2 cm. Batang, yang memberikan akar di dalam air, ditransplantasikan ke dalam periuk dengan tanah yang longgar.

    Perosak dan memerangi mereka

    Whitefly

    Mereka bersembunyi di bahagian bawah daun, lebih baik pada pucuk atas dan membiak dengan cepat. Dalam pertarungan, lepaskan anda perlu menyiram dan menyemburkan tanaman dengan larutan Aktara. Untuk melakukan ini, larutkan 1 g ubat dalam 1 liter air.

    Tungau labah-labah

    Ini berlaku pada hari yang panas dan kering. Daunnya menjadi kuning dan tumbuh-tumbuhan kering, jaring labah-labah nipis kelihatan di bahagian dalam daun. Untuk menghancurkan kutu, anda perlu menyemburkan daun dengan larutan Acarin atau Fitoverm.