Bunga nafas bayi. Penanaman Gypsophila. Penjagaan Gypsophila

Gypsophila adalah bunga halus yang sangat indah yang telah lama disukai oleh penanam bunga. Artikel ini akan mendedahkan semua selok-belok merawat tanaman, ciri pembiakan dan penanaman akan dijelaskan..

Penerangan dan ciri-ciri gypsophila

Gypsophila (Kachim, Gipsolubka) - tumbuhan dari keluarga cengkih. Gypsophila, secara harfiah, dari bahasa Latin, kedengarannya seperti limau penyayang. Tanah batu kapur paling sesuai untuk tanaman. Kira-kira 200 spesies daripadanya diedarkan ke seluruh Eropah. Kita juga dapat bertemu di Asia dan Australia..

Sebagai peraturan, gypsophila bersifat tahunan, tetapi gypsophila juga tahunan. Ini adalah ramuan yang tidak berukuran besar. Selalunya ia dapat dijumpai di pergunungan dan dataran tinggi.

Beberapa pemandangan gunung yang menutupi batu-batu seperti selimut sama sekali tidak menyerupai rumput. Mereka kelihatan seperti semak kecil. Ranting dan pucuknya sangat lebat dan keras.

Batang tanaman bercabang, berkembang, sebahagian besar daun tumbuh di akarnya. Kachim mencapai ketinggian kira-kira setengah meter. Kadang-kadang ada spesies yang boleh mencapai ketinggian 1 meter.

Bunga kecil membentuk perbungaan. Bergantung pada spesies, bunga gypsophila boleh berwarna putih, merah jambu, ungu, dalam bentuknya menyerupai loceng kecil atau bahkan bintang.

Diameternya, bunga tidak melebihi satu sentimeter, kelopaknya membran dan menyempit ke pangkal. Bunga gypsophila sangat subur, menyerupai penyapu kecil. Daunnya sederhana, sempit, menyerupai daun cengkih.

Penanaman dan pembiakan Gypsophila

Sebelum menanam tanaman, perlu menyiapkan tanah dengan teliti. Bumi mesti mempunyai struktur tertentu. Sekiranya surat itu jatuh, padat atau tanah liat, maka dilarang sama sekali menanam gypsophila di dalamnya. Keperluan tanah pertama dan utama adalah aliran air yang baik. Kapasiti humus di dalam tanah tidak boleh melebihi 2%.

Batu tertentu mesti terkandung di dalam tanah. Beberapa minggu sebelum menanam rumput, tanah hanya ditaburkan dengan kapur. Sebelum menanam, disarankan untuk memperkaya tanah dengan mineral dan unsur surih. Perlu diperhatikan bahawa baja mineral perlu memperkaya bumi sepanjang masa berbunga..

Tanaman ini dibiakkan oleh biji dan keratan. Gypsophila dari biji ditanam secara tahunan dan tahunan. Sebaiknya tanam dalam dua baris. Jarak antara barisan hendaklah sekurang-kurangnya setengah meter.

Bergambar gypsophila tumbuh dari biji

Baris berikutnya tidak kurang dari 1.5 m. Tanaman tahunan mesti ditanam semula setiap dua hingga tiga tahun. Setiap semak kedua dipindahkan.

Berkat penanaman dan perawatan seperti itu, rumput akan tumbuh dengan subur dan subur. Dalam kes menanam tanaman di tanah tertutup, hingga enam akar ditanam per meter persegi. Tanah mesti lembap sebelum mendarat.

Perhatian yang besar memerlukan leher akar gypsophila. Tidak perlu dibasahi atau ditutup dengan substrat. Sekiranya anda tidak mematuhi peraturan ini, bunga akan reput.

Penyebaran dengan keratan tidak sesuai untuk semua jenis gypsophila. Pucuk adalah keratan, tetapi pucuk lama mungkin tidak berakar, jadi orang kafir muda lebih baik untuk mencangkok.

Masa yang paling sesuai untuk pembiakan dengan cara ini adalah permulaan - pertengahan musim panas. Pucuk berakar sangat buruk. Anda harus bersedia untuk fakta bahawa anda boleh gagal dalam perniagaan. Perhatian khusus harus diberikan kepada penyiraman. Perlu diingat bahawa hanya pucuk yang ditanam tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan..

Penjagaan Gypsophila

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa gypsophila adalah tumbuhan yang tidak bersahaja. Meninggalkan hanya dengan berpakaian dan penyiraman. Benar, dalam hal ini anda perlu mematuhi keteraturan, terutamanya semasa tempoh berbunga. Selepas bunga pudar, ia mesti dipotong. Setelah dipangkas, pagon baru akan terbentuk..

Bunga hanya memerlukan sokongan atau bahkan lengkungan. Terutama tanpa mereka spesies gypsophila yang tinggi tidak dapat dilakukan. Lebar tumbuh setinggi satu setengah meter dan semasa berbunga boleh jatuh ke tanah kerana graviti mereka..

Seperti yang telah disebutkan di atas, tanah mesti melembapkan kelembapan dengan baik. Untuk melakukan ini, ia mesti dikeringkan, dan juga ditaburkan dengan kapur. Gypsophila memerlukan banyak cahaya matahari untuk tumbuh.

Lebih baik menutup tanaman muda pada musim sejuk dengan kertas atau goni. Tetapi untuk frost tumbuhan dewasa tidak mengerikan. Rintangan fros adalah salah satu kualiti positif utama tanaman..

Jenis Gypsophila

Banyak jenis tanaman diketahui. Semua akan sukar disenaraikan. Pertimbangkan jenis yang paling popular di kalangan tukang kebun:

Gypsophila paniculata. Paniculate gypsophila paling kerap dijumpai di Eropah, Mongolia, dan Asia. Ia adalah tanaman tinggi dan tinggi. Belukar menyerupai bola besar. Selalunya rumput tumbuh di tengah-tengah ladang yang bersih. Pada musim luruh, dahan kering. Angin kencang merobek tanaman dari rimpang dan melintasi ladang yang luas. Oleh kerana itu nama bunga yang popular itu - Gulung ladang.

Daun spesies ini sempit, basal. Warna semak berwarna kelabu kehijauan. Bunga sangat kecil, berwarna merah jambu atau putih. Belukar mekar cukup lama, bunga pertama dapat dilihat pada bulan Julai. Salah satu spesies yang paling pilih-pilih. Ia tidak memerlukan pemindahan, di satu tempat ia boleh tumbuh hingga dua puluh lima tahun. Sama sekali tidak takut dengan fros.

Dalam foto gypsophila panik

Gypsophila anggun. Gypsophila anggun sesuai dengan namanya. Bunganya berwarna ungu pucat, kecil. Dengan penjagaan yang baik dan keadaan cuaca yang baik, semak ditutupi dengan bunga kecil.

Tanah asli spesies ini telah lama menjadi Wilayah Altai dan Siberia. Jenis gypsophila ini dikelaskan sebagai tanaman tahunan, terbantut. Penyebaran yang lebih baik dengan keratan pada pertengahan musim panas.

Dalam foto gypsophila anggun

Gypsophila menjalar. Suka kawasan pergunungan di Eropah. Spesies ini pendek, kekal. Daun pada batang tidak tumbuh. Kaki gunung dengan cepat ditumbuhi rumput yang menjalar. Lebar tumbuh dengan ketinggian tidak lebih dari 20 cm, ia sangat padat. Ia mekar pada pertengahan musim panas, bunganya kecil, paling sering berwarna putih, tetapi kadang-kadang berwarna merah jambu.

Pandangan memerlukan pemotongan. Rumput perlu dibentuk. Bersahaja dalam meninggalkan. Tempat yang paling sesuai untuk mendarat di rumah adalah kawasan berbatu.

Pada foto gypsophila menjalar

Gypsophila Gypsy. Paparan paling romantik. Paling sesuai untuk beranda dan bakul. Loji tenun pendek. Nampaknya merayap di sekitar rimpangnya. Spesies ini tumbuh dengan lebih baik di tempat teduh. Cahaya matahari langsung hanya akan membahayakannya.

Daunnya nipis dan sempit, berwarna hijau gelap. Bunganya cantik sekali. Mereka berwarna merah jambu pucat. Ia akan menggembirakan mata dengan bunganya hampir sepanjang musim panas.

Gypsophila Gypsy

Gypsophila terry. Dalam penampilan, ia sangat mirip dengan penampilan gypsophila yang elegan..

Terry gypsophila

Penyakit gypsophila dan perosak yang menyebabkannya

Tidak banyak penyakit yang mempengaruhi gypsophila. Antaranya, reput kelabu dan karat paling kerap dibezakan, yang dapat diatasi dengan mudah dengan bantuan tembaga sulfat. Belukar yang diserang disembur dengannya sekurang-kurangnya tiga kali. Tidak kurang berkesan ubat untuk penyakit tersebut adalah campuran Bordeaux.

Ancaman lain pada bunga adalah nematoda hempedu dan pembentuk sista. Cara yang paling berkesan untuk melawan penyakit ini adalah dengan menggali tanaman dan membilas akarnya di dalam air panas.

Kedai bunga paling kerap menggunakan kepingan salji merah jambu, putih dan gypsophila dalam karya mereka untuk gypsophila. Sudah tentu, bunga gypsophila tidak asas dalam sejambak. Mereka hanya melengkapkannya. Beri kelembutan dan ringan. Gabungan bunga mawar, gypsophila dan bunga lain akan memberi anda sejambak yang sangat terang.

Bouquet dengan gypsophila

Mungkin, setiap wanita dihadiahkan sejambak gypsophila. Baru-baru ini, sejambak perkahwinan dengan bunga kecil kecil menjadi popular..

Anda boleh membeli gypsophila di mana-mana pasar bunga atau di kedai dalam talian. Harganya kecil. Sekiranya ada keinginan untuk menanam bunga seperti itu secara bebas, maka anda boleh membeli benih atau anak benih gypsophila. Bunga apa pun akan menjadi hiasan yang indah untuk taman anda.

Kami menanam gypsophila di kebun kami

Gypsophila (Gypsophila) adalah tumbuhan herba yang tergolong dalam keluarga cengkih. Nama yang diterjemahkan dari bahasa Latin bermaksud "kapur penyayang." Bunga kapur tumbuh. Yang paling popular adalah gypsophila abadi. Tanah air tanaman ini adalah tanah Eropah selatan dan Asia. Bunga ini terkenal dengan bunga yang tidak biasa. Berkat batangnya yang tipis, "awan" tebal terbentuk, yang dipenuhi bunga kecil. Mendarat dan merawat Gypsophila perennial, yang ditunjukkan dalam foto, tidaklah rumit. Agar tanaman itu sihat dan menikmati berbunga yang banyak, anda perlu mengetahui beberapa peraturan.

Ciri Tumbuhan Gypsophilia

Gypsophila tergolong dalam kumpulan tanaman hiasan. Bunga tumbuh dalam bentuk tunas semak atau berumput. Sistem akarnya dikembangkan dengan baik. Batangnya nipis. Mereka mempunyai banyak proses lateral, berkat semak dalam waktu singkat mengambil bentuk bulat. Bunga gypsophila tumbuh setinggi 120 sentimeter. Terdapat bentuk tanaman penutup tanah yang batangnya terletak berhampiran dengan tanah.

Pucuk bunga berwarna hijau. Hampir tidak ada daun di dahan. Bahagian utama pinggan berdaun terletak di bahagian basal. Mereka mempunyai bentuk berbentuk pisau pembedah dengan hujung runcing. Daun boleh mempunyai warna hijau gelap dan kelabu. Permukaan berkilat, licin.

Bunga pertama dapat diperhatikan pada akhir bulan Jun. Tunas dikumpulkan dalam perbungaan panik, yang diletakkan di hujung pucuk. Diameter bunga adalah dari 4 mm hingga 7 mm. Jenis gypsophila yang paling popular ditunjukkan dalam foto:

Ragam Gypsophila

Secara semula jadi, terdapat kira-kira 150 jenis gypsophila, tetapi hanya sebilangan yang dimaksudkan untuk penanaman di kebun dan di rumah. Semua tanaman berbeza dalam berbunga, naungan kelopak dan bentuknya..

Jenis utama gypsophila:

Gypsophila anggun

Ini adalah jenis tanaman tahunan. Bunga dewasa mempunyai ketinggian kecil. Dengan penjagaan yang betul, ia dapat tumbuh dari 40 hingga 50 cm. Ia tumbuh dalam bentuk semak. Spesies ini sangat bercabang. Daun sangat kecil, berbentuk pisau pembedah.

Pucuknya kecil. Apabila dibuka, diameternya mencapai 1 sentimeter. Bunga boleh berwarna putih atau merah jambu muda. Tunas dikumpulkan dalam panikel yang lebar dan berselerak. Letakkan bunga pada becak nipis. Terima kasih kepada tunas kecil, tanaman ini kelihatan cantik. Anda dapat menyaksikan pembungaan rahmat Gypsophila selama sebulan atau setengah.

Varieti utama:

  • Mawar - tunas warna merah jambu;
  • Keanggunan - tunas halus, putih.

Spesies ini berbeza dari yang lain dalam rasa panas dan cintanya. Oleh itu, agar tanaman dapat berkembang dengan baik dan berkembang pesat, perlu mewujudkan keadaan yang optimum untuknya. Gypsophila anggun adalah tambahan yang baik untuk tumbuh-tumbuhan seperti godetia dan eschscholtia. Gypsophila juga kelihatan hebat dengan marigold dan bunga terang yang lain. Beberapa kedai bunga menggunakan jenis tanaman ini untuk membuat karangan bunga..

Semua jenis tanaman dibezakan dengan bentuk berbunga dan semak..

Gypsophila menjalar

Spesies ini tergolong dalam tanaman kerdil. Ini adalah bunga bersahaja yang boleh tumbuh di hampir semua kawasan. Kerana itu, ia sering disebut tanaman gunung. Ciri spesies ini adalah pucuk yang merayap di tanah. Daun sempit-pisau pembedah, kecil.

Pembungaan diperhatikan dari bulan Jun hingga Julai. Ia adalah spesies tahan fros yang boleh tumbuh di satu tempat sehingga empat tahun.

Belukar sering digunakan untuk menghias kawasan dan sempadan berbatu..

Varieti utama:

  1. Gypsophila merah jambu. Ini adalah tanaman kerdil. Perbezaan utama adalah pertumbuhannya yang pesat. Dalam masa yang singkat, bunga dapat menutupi kawasan yang cukup besar. Pelbagai ini dibezakan dengan batang merah. Ketinggian maksimum yang boleh dicapai oleh tanaman ialah 15 cm. Plat lereng berwarna lencol, berwarna hijau. Pucuk yang dibuka mempunyai nada merah jambu. Mereka tumbuh hingga diameter 1 cm. Sepanjang tahun ini, gypsophila pink berkembang dua kali, yang pertama dari bulan Jun hingga Julai, dan yang kedua pada musim gugur.
  2. Gypsophila putih. Batang menjalar. Dengan penjagaan yang betul, mereka dapat dengan cepat membentuk semak lebat. Ranting telanjang. Daunnya sempit dan sangat kecil. Platnya berwarna hijau tua. Bunga putih dengan nada merah jambu.

Gypsophila paniculata (paniculata)

Jenis tanaman ini tumbuh hingga 120 cm. Ini adalah bunga abadi yang mempunyai penampilan yang menarik. Ia berbeza dengan batang yang simpul dan cabang yang kuat, terutama di bahagian atas. Plat daun, seperti pada spesies lain, sangat sempit dan cetek. Bunga tumbuh dengan diameter hingga 0,6 cm. Tunas dalam bentuk terlarut boleh berwarna putih salji dan merah jambu. Tumbuhan itu mekar selama 40-45 hari. Anda dapat menyaksikan keajaiban ini dari bulan Julai hingga Ogos..

Bergantung pada ragamnya, bunganya berganda dan sederhana. Kesemuanya dikumpulkan dalam perbungaan kecil. Pada akhir berbunga, buah-buahan kecil terbentuk dalam bentuk kotak. Di tengah masing-masing terdapat hingga 1300 biji. Biji-bijiannya sangat kecil. Percambahan mereka dikekalkan selama tiga tahun. Foto menunjukkan gypsophila yang panik, pendaratan dan penjagaan yang tidak sukar.

Varieti utama:

  1. Kepingan Salji Gypsophila. Belukar cukup padat. Ketinggiannya mencapai 10 cm dan diameter -50 cm. Pelbagai ini dibezakan oleh sebilangan besar bunga berganda kecil dengan warna putih..
  2. Gypsophila Rosie Weil. Pelbagai saiz. Ketinggiannya berkisar antara 30 hingga 35 cm. Keunikan tumbuhan terletak pada bunganya. Setelah dibuka, tunas mempunyai warna putih, tetapi lama-kelamaan mereka berubah menjadi merah muda.
  3. Gypsophila Terry. Putik putih salji, kecil.
  4. Bintang Pink Gypsophila. Bunganya berwarna merah jambu tepu, terry. Belukar mencapai ketinggian 60 cm.
  5. Gypsophila Flamingo. Perbungaan warna merah jambu, terry. Salah satu jenis tinggi. Ukuran semak boleh mencapai 120 cm.
  6. Gypsophila Rosenscleier. Tumbuhan ini merebak di permukaan bumi. Ketinggian maksimumnya boleh menjadi 40 cm. Bunga terry, kecil. Warna tunas berwarna merah jambu pucat. Masa berbunga dari 70 hingga 90 hari.

Gypsophila

Ini adalah tumbuhan menjalar yang tingginya hingga 10 sentimeter. Platinum lendir adalah ovoid. Bunga kecil. Ukurannya mencapai diameter dua sentimeter. Tunas mungkin mempunyai warna putih atau ungu dengan urat burgundy.

Penjagaan Gypsophila yang betul

Tanah. Penanaman hendaklah di kawasan yang terang. Tanah untuk bunga mestilah berpasir atau lempung. Penting agar bumi melepasi udara, air dengan baik dan mempunyai sedikit kapur dalam komposisinya. Untuk mengekalkan semak lebat, disarankan agar sokongan yang boleh dipercayai dibuat pada awal musim panas..

Dilarang menanam semak di tanah dengan aliran air bawah tanah.

Berpakaian atas. Sekiranya bunga tumbuh di kawasan yang terang, maka tidak perlu membaja. Jika tidak, humus dan mineral harus ditambahkan ke dalam tanah. Semasa memilih pakaian berpakaian, perlu diingat bahawa komposisi sediaan tidak mengubah keasidan tanah. Salah satu yang paling berkesan adalah tingtur mullein. Kotoran segar tidak digalakkan, kerana boleh membahayakan belukar. Perlu diberi makan pada musim bunga dan semasa berbunga..

Pengairan. Tumbuhan ini dapat menahan kekeringan dengan baik, oleh itu, di kawasan terbuka, ia tidak perlu disiram. Pengecualian adalah suhu udara yang tinggi selama beberapa minggu. Dalam kes ini, disyorkan untuk menuangkan 3 hingga 5 liter air bersih di bawah akar.

Bersedia untuk musim sejuk. Walaupun sebilangan besar varieti tahan fros, penebat tambahan untuk musim sejuk tidak akan membahayakan. Pada pertengahan musim luruh, batangnya harus dipotong, meninggalkan 10 sentimeter di atas tanah. Kemudian tanah perlu digiling dengan gambut. Anda juga perlu mencurahkan daun kering di semak, dan meletakkan dahan pain di atasnya. Ini diperlukan untuk menjauhkan salji dari sistem akar..

Untuk merangsang pertumbuhan semak yang cepat, disarankan untuk memotong tunas sebaik sahaja berbunga.

Pembiakan. Kaedah menanam bunga ini bergantung pada jenis tanaman. Spesies peranakan dapat dibiakkan menggunakan biji. Biji-bijian harus disemai sebelum musim sejuk di tanah terbuka.

Spesies abadi dibiakkan dengan anak benih. Biji-bijian harus disemai dalam kotak pada musim bunga. Benih disarankan diletakkan pada kedalaman 5 cm. Agar benih tumbuh lebih cepat, anda harus menutup kotak dengan filem atau kaca dan meletakkannya di tempat yang terang. Gypsophilia Perennial ditanam di tanah terbuka pada bulan Mei. Prosedur harus dilakukan hanya setelah beberapa daun muncul pada anak benih.

Kumpulkan biji mestilah di hujung berbunga. Kotak hendaklah dipotong sedikit kehijauan dan dikeringkan di rumah di kawasan yang berventilasi baik. Adalah disyorkan untuk menyimpan biji-bijian dalam beg kertas.

Perosak. Gypsophila sering menghidap penyakit kulat. Mereka boleh menyebabkan reput basah, acuan putih. Sering juga serangga dan parasit mempengaruhi bunga. Dengan penjagaan yang tidak betul, daun dan batang dapat ditutup dengan lapisan coklat. Untuk menghilangkan masalah seperti itu, racun kulat harus digunakan. Mereka dapat digunakan untuk menyemburkan bunga dan untuk menyiram.

Agar tanaman menyenangkan penampilannya dan berbunga untuk waktu yang lama, perlu mematuhi semua peraturan penjagaan. Pemilihan tanah, penyiraman dan penyediaan yang betul untuk musim sejuk akan membantu melindungi semak dari kematian dan kerosakan sistem akar.

Gypsophila

Tumbuhan herba seperti gypsophila (Gypsophila) juga disebut kachim, tumbleweed, gypsum loaf. Ia berkaitan langsung dengan keluarga cengkih. Nama tumbuhan ini diterjemahkan sebagai "kapur penyayang". Faktanya adalah bahawa kebanyakan spesies bunga seperti itu dalam keadaan semula jadi lebih suka tumbuh di batu kapur. Genus ini menyatukan lebih dari 100 spesies, tumbuh-tumbuhan seperti itu diwakili oleh perennials herba, tahunan, dan juga semak. Dalam keadaan semula jadi, ia dapat ditemui di Afrika Timur Laut, Eurasia dan New Zealand. Tukang kebun mengusahakan tanaman gypsophila setiap tahun dan tahunan.

Ciri-ciri Gypsophila

Akar inti kuat tumbuhan ini bercabang. Batang tegak atau sujud hampir tanpa daun, tingginya berbeza dari 20 hingga 50 sentimeter. Spesies pokok renek boleh tumbuh hingga 100 sentimeter dan lebih banyak lagi. Plat daun kecil dan padat mempunyai bentuk berbentuk pisau pembedah, berbentuk skapular atau bujur. Perbungaan longgar, panik. Mereka merangkumi bunga putih atau putih kehijauan kecil, namun dalam beberapa spesies (misalnya, gypsophila Pasifik atau merayap) mereka mempunyai warna merah jambu. Mereka boleh menjadi sederhana atau terry. Buahnya adalah achene bersarang tunggal, bentuknya boleh berbentuk bulat atau ovoid. Benih ini kekal berdaya tahan selama 2-3 tahun.

Penanaman Gypsophila dari biji

Menyemai

Gypsophila boleh disebarkan benih dan secara vegetatif. Tanaman seperti itu, yang tahunan, hanya dapat dibiakkan oleh biji, ada juga tanaman tahunan yang berkembang biak oleh biji.

Tahunan disemai sebelum musim sejuk secara langsung di tanah terbuka, sementara menyemai dilakukan di tempat tidur latihan (pendawaian). Menjelang musim bunga berikutnya, tanaman akan tumbuh lebih kuat, dan mereka dapat ditanam di tempat yang tetap.

Perennials tumbuh melalui anak benih. Untuk melakukan ini, pada awal musim bunga, benih disemai dalam kotak, sementara mereka diedarkan secara bebas, dan dikebumikan di dalam tanah hanya 5 mm. Di atas bekas anda perlu tutup dengan kaca, dan letakkan di tempat yang hangat dengan pencahayaan yang baik.

Anak benih

Selepas 7-15 hari, anak benih pertama akan muncul. Mereka perlu kurus. Jadi, jarak antara tanaman mestilah sekitar 15 sentimeter. Mereka juga boleh dipindahkan ke dalam periuk gambut individu. Selanjutnya, tanaman akan memerlukan cahaya tambahan, kerana waktu siang harus 13-14 jam.

Mendarat

Pukul berapa untuk mendarat

Setelah bunga menunjukkan 1-2 pinggan daun sebenar, ia harus ditanam di tempat yang tetap. Apabila memilih laman web yang sesuai, perlu dipertimbangkan bahawa gypsophiles abadi dapat tumbuh tanpa pemindahan selama bertahun-tahun berturut-turut. Sebaiknya bunga seperti itu memilih tempat yang terang dan kering, sementara tanah harus mengandung kapur, serta sedikit humus. Sekiranya tidak ada kapur di dalam tanah, maka ia mesti ditambahkan di sana. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil 25 hingga 50 gram CaCO3 per 1 m 2, sementara pH tanah pada akhirnya harus berada pada kisaran 6.3-6.7. Semasa memilih laman web, ingatlah bahawa air tanah tidak boleh terletak dekat dengan permukaan tanah, kerana gypsophila bertindak balas negatif terhadap kelembapan pada sistem akar.

Cara menanam

Semasa menanam di antara bunga, jarak 70 sentimeter mesti diperhatikan, dan lorong harus panjang 130 sentimeter. Semasa menanam anak benih, ingatlah bahawa leher akar tidak akan terkubur di dalam tanah. Bunga yang ditanam perlu disiram. Selepas penanaman selama beberapa tahun, perlu dikurangkan, kerana pada masa itu hanya 1 tanaman yang akan tumbuh pada 1 m 2. Belukar yang akan digali perlu menyejukkan akar, dan kemudian ditanam di tempat lain. Ini perlu agar semak kelihatan lebih hebat semasa berbunga. Bunga comel tanaman seperti itu digunakan untuk memotong, misalnya, mereka sering menghiasi karangan bunga komposit..

Pembungaan pertama tumbuhan seperti itu dapat dilihat setelah tumbuh sekurang-kurangnya 12 pasang daun pinggan. Belukar yang paling menakjubkan menjadi 3 tahun setelah menanam di tempat tetap.

Ciri Penjagaan

Bahkan tukang kebun yang tidak mempunyai pengalaman dapat merawat bunga seperti itu. Penyiraman hanya boleh dilakukan pada masa gersang dan gerah. Semasa pengairan, air harus dituangkan di bawah akar. Perlu memberi makan tanaman 2 atau 3 kali sepanjang musim, sementara baja mineral mesti diganti dengan yang organik. Sebagai baja organik, disarankan untuk mengambil infus mullein, sementara kotoran segar tidak boleh digunakan dalam keadaan apa pun..

Pembiakan Gypsophila

Selain biji, bunga ini dapat dibiakkan dengan keratan. Contohnya, bentuk terry menyebarkan hanya dengan keratan. Keratan dianjurkan untuk dipotong dari batang muda di mana bunga belum mulai terbentuk, dan kali ini jatuh pada bulan Mei atau hari-hari terakhir bulan April. Keratan pemotongan juga boleh dibuat pada bulan Ogos, memilih pucuk muda untuk ini. Untuk membasmi keratan, mereka ditanam di substrat longgar, yang mesti termasuk kapur. Batangnya harus diperdalam beberapa sentimeter, dan agar berakar dengan baik, suhu sekitar 20 darjah harus dipertahankan. Keratan gypsophila juga memerlukan waktu siang selama 12 jam, dan kelembapan yang tinggi (sekitar 100%) juga diperlukan, jadi disarankan untuk meletakkan tanaman di rumah hijau mini. Untuk menanam keratan di kebun, anda harus memilih waktu sehingga mereka mempunyai waktu untuk jatuh sakit dan berakar sebelum bermulanya musim luruh musim sejuk.

Penyakit dan perosak

Sekiranya tanaman dijaga dengan tidak betul, maka ia akan menjadi sakit dengan karat atau busuk kelabu, dan nematoda pembentuk kista atau hempedu juga dapat bermula di dalamnya. Untuk menghancurkan nematoda, fosfamida harus digunakan, mereka perlu menyemburkan semak beberapa kali, sementara jeda antara rawatan harus dari 3 hingga 5 hari. Walau bagaimanapun, jika nematoda tidak mati, maka anda perlu menggali semak dan mencuci sistem akarnya di dalam air, suhunya antara 50 hingga 55 darjah. Faktanya adalah bahawa nematoda mati sudah pada suhu 40 darjah. Untuk menghilangkan reput dan karat kelabu, perlu menggunakan agen fungisida kontak (oksikrom, campuran bordeaux, tembaga sulfat).

Gypsophila abadi selepas berbunga

Pengumpulan benih

Pada musim luruh, setelah semak mengering, di tempat di mana bunga-bunga itu, muncul bola kecil di mana benih kecil berada, ukurannya serupa dengan butiran pasir coklat. Kotak perlu dipotong. Di dalam bilik mereka menaburkan benih di buletin. Mereka perlu dikeringkan dan direbus di dalam bilik dengan pengudaraan. Benih kering perlu dicurahkan ke dalam beg kertas atau kotak kadbod, di mana ia akan disimpan.

Musim Sejuk

Pada akhir tempoh musim luruh, perennial mesti dipotong oleh gypsophila, sementara hanya 3 atau 4 pucuk kuat yang masih ada di akarnya. Kemudian semak harus ditutup dengan daun kering atau ditutup dengan dahan cemara, ini akan menyelamatkannya semasa musim sejuk bersalji atau semasa musim sejuk yang teruk.

Jenis dan jenis gypsophila dengan foto dan nama

Gypsophila paniculata (Gypsophila paniculata)

Tumbuhan abadi ini dapat mencapai ketinggian 1,2 m. Belukar dalam waktu yang cukup singkat mengambil bentuk sfera. Pada pucuk yang bercabang kuat terdapat pelat daun abu-abu kehijauan yang sempit, di permukaannya terdapat kemaluan. Bunga kecil (diameter kira-kira 0.6 sentimeter), mereka adalah sebahagian dari perbungaan panik. Bergantung pada ragamnya, bunganya boleh menjadi terry atau sederhana, putih atau merah jambu. Varieti:

  1. Peri Bristol. Belukar mencapai ketinggian 0,6-0,75 m, dan di atasnya terdapat bunga ganda putih.
  2. Bintang Pink. Bunga terry, warna merah jambu gelap.
  3. Flamingo. Belukar mencapai ketinggian 0,6-0,75 m. Bunga terry mempunyai warna merah jambu.

Gypsophila anggun (Gypsophila elegans)

Tanamannya tahunan, semaknya berbentuk bulat, tingginya mencapai 0,4-0,5 m. Pucuknya sangat bercabang, daun berbentuk pisau pembedah kecil dan bunga kecil yang dapat dicat dengan warna merah jambu, putih atau karmine. Mereka adalah bahagian dari panel corymbose terbuka. Pembungaannya luar biasa, namun, ia tidak bertahan lama. Varieti:

  1. Bunga ros. Bunga merah jambu.
  2. Carmine. Bunga merah.
  3. Bintang Berganda. Pelbagai ini terbantut, belukar mencapai ketinggian 15 hingga 20 sentimeter. Bunga Pink Tepu.

Gypsophila menjalar (Gypsophila muralis)

Ini adalah tanaman tahunan yang bercabang. Belukar boleh mencapai ketinggian 0,3 m. Plat berdaun hijau gelap yang disusun sebaliknya mempunyai bentuk linier. Panicles merangkumi bunga kecil berwarna putih atau merah jambu. Varieti:

  1. Fratensis. Bunga merah jambu.
  2. Monstrose. Bunga putih.

Gypsophila pacific (Gypsophila pacifica)

Ini adalah abadi. Penyebaran semak mencapai ketinggian 100 sentimeter. Pucuk yang bercabang kuat. Plat kepingan lebar Lanceolate dicat dengan warna kelabu kebiruan. Bunga merah jambu muda mempunyai diameter sekitar 0.7 cm.

Yang sangat popular ialah gypsophila berbentuk ganglion, areciform, tender dan gypsophila Patren.

Gypsophila perennial: perihalan jenis dan ciri penanaman di tanah terbuka

Gypsophila perennial mampu menghiasi kawasan mana pun dengan awan bunga mini, yang menghujani semak-semak padat. Terdapat varieti putih salji yang menyerupai kepingan salji, serta tumbuh-tumbuhan dengan kelopak merah jambu dan merah. Gypsophila, cukup bersahaja untuk meninggalkan pemandangan, digabungkan dengan bunga lain kerana ia memberikan kelembutan dan keanggunan. Disebarkan oleh biji, keratan, keratan akar.

Gypsophila (ayunan, roti gypsum) adalah wakil dari keluarga cengkih. Dalam bahasa Latin, tanaman itu disebut Gypsophila, yang dalam terjemahan asalnya ke dalam bahasa Rusia bermaksud "kapur pengasih." Definisi ini disahkan oleh fakta bahawa bunga itu lebih suka batu kapur..

Kira-kira 150 spesies tumbuh di habitat semula jadi, yang terletak terutamanya di Eropah selatan, Asia ekstratropik. Sebilangan besar ini adalah tanaman tahunan, tetapi rumput tahunan juga dijumpai. Mereka dicirikan oleh batang yang sangat bercabang, sebilangan besar daun basal. Plat kepingan berbentuk pisau berbentuk pepejal. Tumbuhan ini mempunyai akar inti yang kuat. Bunga kecil dengan cawan berbentuk loceng digabungkan menjadi perbungaan panicle yang mewah. Terdapat warna merah jambu, kehijauan, putih. Berbunga cukup lama, biasanya merangkumi seluruh musim panas. Buah yang sedang berkembang adalah kotak sfera dengan banyak biji.

Dalam berkebun budaya, 15 bentuk gypsophila digunakan secara meluas, di mana jenis berikut paling hiasan:

Gypsophila anggun (Gypsophila elegans). Tumbuhan tahunan hingga ketinggian 0,5 m ini menghiasi pemandangan dengan bunga-bunga halus halus yang dicat dengan warna merah, putih, krim, merah jambu. Varieti popular:

Paniculate (G. paniculata). Varietas ini cukup tinggi - hingga 1.2 meter, dengan daun kemerah-merahan berwarna kelabu kehijauan. Antara jenis spesies ini menonjol:

  • Gypsophila Terry.
  • Kepingan salji.
  • Bintang merah jambu.
  • Flamingo.
  • Salji lebat.

Kerdil merayap (G. repens). Ia menarik dengan peluang untuk membentuk semak tebal rendah yang ditutup dengan bunga mini merah jambu atau putih. Varieti:

  • Monstrose.
  • Memerah.
  • Freatensis.

Perennial Pacific (G. pacifica). Mampu membentuk semak setinggi meter. Daun berbentuk pisau pembedah berwarna kelabu-biru dan kelopak merah jambu pucat memberikan hiasan.

Pelbagai jenis gypsophila dinding (G. muralis) terpencil dalam genus Pescolubochka. Ia membentuk batang tunggal dengan bercabang. Daun linier bertentangan dicat dengan warna hijau kebiruan. Bunga dicirikan oleh warna merah jambu atau putih..

Pilihan tumbuh-tumbuhan yang elegan cukup luas, yang membolehkan anda membuat komposisi dengan kandungan warna yang dikehendaki di laman web ini.

Penanaman dari biji gypsophila tahunan sering dilakukan secara langsung di tanah terbuka. Untuk tujuan ini, taman kecil sedang disiapkan - taman asuhan kanak-kanak. Pada akhir musim luruh, mereka membuat alur, melembapkannya dan meletakkan biji, mengisi tanah hingga kedalaman 3 sentimeter. Anda boleh menyemai pada musim bunga hampir sepanjang musim. Anak benih yang diperkaya dipindahkan ke tempat yang tetap.

Dengan kaedah pembenihan, bukan sahaja setiap tahun dibiakkan, tetapi juga beberapa jenis gypsophila abadi. Penting untuk memerhatikan urutan tindakan berikut:

  • Dua biji disemai dalam tablet gambut yang sebelumnya direndam dalam air. Anda boleh mencurahkan substrat tanah, yang terdiri daripada bahagian pasir yang diayak sama dengan gambut, ke dalam cawan sekali pakai atau kotak. Sedikit kapur hancur ditambahkan ke dalam campuran. Menyemai pada bulan Mac.
  • Biji bunga matahari diperdalam hingga dua sentimeter, tertidur dengan tanah yang longgar.
  • Tutup bekas dengan filem telus. Kaca juga digunakan untuk tujuan ini..
  • Rumah hijau mini diletakkan di tempat yang terang dan hangat..

Tunas muncul rata-rata setelah seminggu, tempat perlindungan dihapus. Sekiranya menyemai dilakukan di dalam kotak, maka anak benih nipis dengan berhati-hati.

Apabila daun ketiga muncul, pucuk dapat dikeluarkan dari substrat yang dibasahi dengan segumpal tanah dan ditransplantasikan ke dalam cawan tempatan. Untuk mengurangkan luka pada anak benih, lebih mudah untuk segera menanamnya dengan sepasang dalam bekas yang berasingan. Apabila tumbuh, mereka meninggalkan satu spesimen yang kuat, dan yang lemah dikeluarkan dengan pinset dengan berhati-hati.

Untuk pertumbuhan yang optimum, tanaman muda memerlukan sekurang-kurangnya 13 jam siang hari, jadi disarankan untuk menyalakan lampu pada awal musim bunga. Tanah dibasahi dengan sederhana, sesuai keperluan. Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan pucuk mati. Penanaman anak benih di lokasi dilakukan pada dekad ketiga bulan Mei.

Benih dari varieti yang diinginkan boleh dibeli di salun khusus atau dikumpulkan dari tanaman anda sendiri. Kotak yang matang dipotong dengan bahagian batang dan digantung di bilik yang berventilasi.

Kotak biji masak

Setelah kering, kupas biji, taburkan di atas kertas. Selepas beberapa hari, mereka memperoleh tahap kekeringan yang diperlukan. Bahan biji siap disimpan dalam sampul kertas.

Dalam jenis terry biji gypsophila perennial tidak mengekalkan ciri varietas, oleh itu, kaedah vegetatif digunakan untuk pembiakan. Selalunya, keratan apikal dituai untuk tujuan ini pada bulan Mei. Untuk perakaran, campuran pasir gambut dengan penambahan kapur disediakan. Tuangkan ke dalam bekas yang sesuai, lembapkan dan potong tanaman secara menegak, tanamkan lebih kurang 2 sentimeter.

Untuk rooting, pencahayaan yang mencukupi dan suhu sekitar 20 darjah diperlukan. Penyiraman yang banyak berbahaya untuk keratan, sehingga tanah dibasahi secara sederhana, tidak membiarkannya kering. Sebaiknya semburkan keratan secara berkala dan tutup dengan penutup. Pemindahan tanaman muda berakar ke tempat terpilih di kebun dilakukan pada awal September sedemikian rupa sehingga mereka mempunyai waktu untuk menyesuaikan diri dan berakar sebelum beku.

Taman gypsophila abadi boleh tumbuh tanpa pemindahan sambil mengekalkan kualiti hiasan sehingga 25 tahun. Selain cantuman, ketika menyebarkan bentuk terry, kaedah vaksinasi dipraktikkan. Varieti dengan bunga sederhana adalah akar umbi. Prosedur ini dilakukan pada musim bunga dengan menggunakan teknik "belat"..

Dipraktikkan untuk pembiakan abadi gypsophila oleh lapisan akar. Mereka mesti dipisahkan bersama dengan sistem akar dari tanaman induk dan segera ditanam di tanah yang digali dengan penambahan kapur. Penyiraman harian yang sederhana diperlukan sepanjang minggu, yang membolehkan anak benih cepat menyesuaikan diri dengan keadaan baru..

Sebelum menanam anak benih atau keratan berakar dengan keratan di tanah terbuka, pilih tempat yang sesuai. Laman web ini harus diterangi dengan baik, sedikit bayangan dibenarkan. Air bawah tanah tidak boleh terletak di dekat permukaan, kerana tanaman itu mati.

Bunga lebih suka tanah liat ringan atau berpasir, berkhasiat dan kering. Semasa menggali membuat limau nipis - 50 g per meter persegi.

Sebelum menanam, tanah disayat dengan garu dan alur ditandai, jurang antara 1.3 m. Jarak antara tanaman di alur dikekalkan pada 70 cm.

Mendarat

Lubang membuat kedalaman sedemikian sehingga leher akar tetap berada di atas permukaan bumi. Selepas menanam, penyiraman dari tin penyiraman.

Dua tahun kemudian, ketika semak tumbuh dengan cukup, disarankan untuk menggali setiap detik, memberikan kebebasan untuk tanaman yang tinggal. Bunga muda yang digali boleh dipindahkan ke tempat lain. Untuk mengekalkan semak dalam kedudukan tegak, penyokong dipasang di dekatnya dalam bentuk dua pasak dengan palang di bahagian atas.

Langkah utama untuk penjagaan gypsophila adalah menjaga tanah yang dibersihkan daripada rumpai. Setelah hujan dan menyiram, longgarkan kerak permukaan.

Untuk gypsophila yang tahan kemarau, penyiraman secara berkala seminggu sekali diperlukan semasa cuaca panas. Air dituangkan di bawah akar. Bunga itu diberi makan dengan kompleks mineral pada masa sebelum berbunga dan setelah berakhir. Anda tidak boleh membuat baja segar yang boleh memusnahkan taman bunga. Makan dengan kompos busuk dibenarkan.

Banyak varieti cukup tahan fros, oleh itu, pada musim sejuk, tempat perlindungan tambahan dari daun kering diperlukan terutama untuk penanaman muda. Sekiranya frosts teruk dijangka, maka semua semak boleh ditutup. Tumbuhan yang telah dikeringkan dipangkas, tingginya tunggul setinggi 5 cm. Pada musim bunga, tempat perlindungan dikeluarkan dari ladang tepat pada masanya, yang akan menyelamatkan bunga dari busuk.

Penjagaan gypsophila merangkumi aktiviti melawan perosak dan penyakit. Pada dasarnya, bahaya terletak pada tanaman dalam keadaan kelembapan berlebihan.

  • Sekiranya nematoda dikesan, mereka disembur dengan Fosfamide, mengulangi beberapa sesi selepas 5 hari. Sekiranya perosak tidak hilang, disarankan untuk menggali semak dan membilas sistem akar di dalam air yang dipanaskan hingga 55 darjah. Teknik ini mempunyai kesan buruk pada nematoda yang sudah mati pada 40 darjah.
  • Sekiranya reput atau karat kelabu muncul di tumbuh-tumbuhan, mereka akan dirawat dengan Oksikoma. Anda boleh menggunakan Fundazole, Topaz.

Di laman gypsophila, gabungan setiap tahun dengan tumbuh-tumbuhan di mana tunas besar berkembang, membolehkan anda membuat komposisi yang indah. Ia kelihatan hebat di sepanjang trek, di luncur alpine, yang memberikannya populariti meluas di kotej rumah dan musim panas.

Gypsophila abadi: menjalar, anggun

Tanaman elegan rapuh gypsophila abadi berfungsi bukan hanya sebagai hiasan taman. Kedai bunga melengkapkan dahan gypsophila yang berbunga dengan karangan bunga, mereka menanamnya di bukit alpine, dan menggunakannya dalam komposisi taman berbatu rata. Lebih daripada 100 jenis tanaman kini ditanam..

Gypsophila perennial: penerangan tumbuhan

Bunga itu ditanam di tanah terbuka. Sebilangan besar pokok renek hiasan tumbuh hingga 0,5-1,2 m. Tetapi beberapa jenis gypsophila kelihatan seperti pucuk menjalar berumput dengan ketinggian 10 hingga 20 cm.

Kilang ini bertolak ansur dengan musim sejuk dan musim panas yang sangat baik, sangat menyukai cahaya, tidak memerlukan penyiraman yang kerap, mempunyai akar yang kuat dalam bentuk batang bercabang yang menembusi ke kedalaman yang besar.

Pada ranting yang berpakaian dengan cengkerang hijau yang halus, hampir tidak ada daun. Jumlah utama daun memanjang atau bulat kecil yang terletak di kawasan basal dan dikumpulkan dalam soket. Daunnya mempunyai ujung runcing dan tepi padat, warnanya bervariasi dari kelabu-biru hingga hijau tua, permukaannya halus dan berkilat.

Bunga gypsophila sederhana

Batang gipsofila tegak atau merayap, nipis, pucuk samping tumbuh sangat padat, oleh itu tanpa meninggalkan dan pemangkasan biasa, tanaman ini sering mengambil bentuk awan bunga yang menyebar. Perbungaan Gypsophila adalah payung separuh terbuka, terbuka atau panik dengan bunga sederhana atau berganda dalam bentuk loceng kecil berwarna putih, merah jambu dan warna lain.

Gypsophila perennial: varieti dan varieti

Gypsophila perennial merujuk pada tanaman dari keluarga cengkeh, yang memiliki nama kedua yang biasa digunakan oleh penanam bunga yang disebut "swing". Kira-kira 30 spesies kachima liar tumbuh di Eropah dan Asia.

Ia menarik! Kultivar Gypsophila - kachim stenny dikenali sebagai rumpai berbahaya yang mencemarkan tanaman rai. Pada masa yang sama, tanaman ini digunakan dalam budaya sebagai elemen reka bentuk untuk tumbuh di sepanjang sempadan dan menghias corak bunga.

Gypsophila anggun (Gypsophila elegans)

Asal budaya Gypsophila elegans disebut Asia Kecil.

Kilang ini digunakan di kebun, kebun batu, bilah campuran, untuk mendapatkan potongan bunga. Perbungaan panik.

Di antara tukang kebun, warna merah jambu, Rose, Bintang Dua, pelbagai dengan bunga ungu-oren, Carmine, varieti putih salji - Covent Garden, Grandiflora Alba, sangat diminati. Ketinggian tanaman kecil, dari 10 hingga 50 cm.

Maklumat tambahan! Gypsophila ditanam di tanah yang ringan atau sedikit alkali, oleh itu diperlukan pengapuran untuk tanah berasid. Tidak hairanlah nama utama jenis bunga diterjemahkan sebagai pencinta kapur.

Apabila disebarkan oleh biji, penaburan di dalam tanah ditanam sebagai gypsophila tahunan. Tempoh berbunga tidak lama, tidak lebih dari 3 minggu, oleh itu, banyak penaburan digunakan. Anak benih mula mekar 40-50 hari selepas munculnya anak benih pertama. Menyemai benih bermula (bergantung pada iklim) pada bulan April, berakhir pada bulan Oktober-November - untuk musim sejuk di tanah terbuka.

Gypsophila paniculata (Gypsophila paniculata)

Shrubs of Gypsophila paniculata tumbuh di satu tempat selama beberapa tahun. Gypsophila abadi diwakili oleh varietas terry Bristol Fairy, Flamingo setinggi 75 cm, kultivar berbunga panjang dengan batang Rosenschleier rendah, varietas berumput Rosy Veil dengan perbungaan panik dari bunga berganda putih dan merah jambu.

Perbungaan yang berwarna putih salji dan padat ditutup dengan semak-semak gypsophila Snowflake (kepingan salji) yang sangat bercabang tinggi - tanaman abadi, satu daripadanya dapat menempati kawasan seluas 1 m². Gumpalan gypsophila putih kelihatan hebat di tempat tidur bunga dengan tumbuh-tumbuhan dengan warna-warna terang yang lain, mewujudkan jerebu lembut dengan latar warna merah, kuning, oren.

Gypsophila menjalar (Gypsophila muralis)

Spesies gypsophila yang menjalar adalah herba menjalar photophilous yang hidup di satu tempat hingga seperempat abad.

Belukar rendah setinggi 25 cm, jenis gypsophila Fretensis merah jambu yang menjalar ditutup dengan bunga kecil yang terang pada bulan Jun dan mengakhiri berbunga pada bulan Ogos. Varieti Rumyana tidak pilih-pilih mengenai keadaan tumbuh, mempunyai banyak bunga yang lebat, tahan fros.

Pembiakan boleh dilakukan dalam beberapa cara - biji, keratan, pemisahan semak. Dengan cara yang sama, anda boleh menumbuhkan gypsophila putih dari pelbagai Monsterroza.

Gypsophila pacific (Gypsophila pacifica)

Bunga di alam liar tumbuh di lereng-lereng berbatu di pantai laut China, Primorye.

Dalam budaya Pasifik, di satu tempat dia hidup hingga 4 tahun. Setiap 3-4 tahun, penanaman diperbaharui dengan pembiakan oleh biji..

Batang pasifik tinggi, luas (hingga 100 cm), oleh itu, anak benih ditanam dengan jarak sekurang-kurangnya 1 m antara satu sama lain. Pembungaan yang melimpah, membentuk awan merah jambu di atas semak, berlaku pada bulan Ogos, pada bulan September, intensiti berbunga menurun.

Gypsophila cephalic (Gypsophila cerastioides)

Perdu tahunan dengan daun bulat dan bunga putih cerah dengan urat merah jambu kelihatan baik di bekas gantung, pasu di bakul.

Belukar rendah gypsophila dari tukang kebun lumba-lumba digunakan di taman batu berbatu lanskap. Ketinggian tanaman dari 15 hingga 30 cm, semak menempati kawasan hingga 40 cm, tumbuh dengan cepat. Ia mempunyai biji yang sangat kecil - berat 2000 pcs kira-kira 1 g. Ia meluas di kebun Eropah, di mana berbunga bermula pada bulan April.

Koleksi bunga untuk sejambak

Gypsophila digunakan bukan hanya untuk sejambak segar. Ia digunakan untuk komposisi musim panas dan musim sejuk..

Tumbuhan kering mengekalkan hiasan dan penampilannya yang menarik. Pengumpulan bunga yang dimaksudkan untuk karangan hidup atau pengeringan dilakukan pada tengah hari, setelah embun kering.

Tumbuhan mesti berada dalam fasa mekar. Tumbuhan yang sihat dipilih, tanpa kerosakan mekanikal dan jejak serangga. Potong batang terpanjang. Panjang batang diatur semasa penyediaan karangan bunga.

Cabang-cabang tanaman kering di tempat teduh, di limbo, diikat dalam tandan.

Penting! Tumbuhan yang dimaksudkan untuk menghias karangan bunga berbentuk bulat segera setelah dipotong, dan kemudian dikeringkan dengan bahan pukal - pasir yang dikalsinasi, garam, semolina. Pada masa yang sama, mereka memantau tahap kekeringan bunga, mengelakkan pengeringan lengkap.

Varieti gypsophila yang paling popular tidak mengubah warna perbungaan mereka selepas pengeringan. Sekiranya perlu, mereka boleh diwarnai dengan pewarna semula jadi. Cawangan gypsophila yang dicat dengan baik kelihatan dalam komposisi pelbagai warna dan monokrom..

Mengeringkan bahan pukal

Reka bentuk landskap

Pekat Gypsophila yang membuat jerebu berwarna terbuka sebagai latar belakang bunga-bunga cerah sesuai dengan harmoni ke lanskap taman atau katil bunga apa pun, tanpa mengira ketinggian semak.

Tumbuhan berbunga berumput digunakan dalam kombinasi dengan tanaman berbunga besar di pelbagai ansambel - kawasan campuran, potongan harga, rockeries, bukit alpine, perbatasan.

Selalunya, gipsofil mengisi sebidang tanah kosong yang terbentuk setelah pengeringan bunga awal. Kombinasi varieti gypsophila yang kurang berukuran besar dengan bunga batang tinggi.

Keperluan tanah dan kerja persiapan

Tanah untuk tumbuh gypsophila tidak boleh subur dengan kandungan humus yang rendah. Petak tanah dengan petunjuk neutral dan alkali keasidan tanah digunakan - sod, loam berpasir, loam ringan. Sekiranya keasidan tanah lebih rendah daripada pH 6,3, kalsium karbonat ditambahkan hingga 50 g per 1 m².

Perhatian! Gypsophila menuntut kandungan kalium di dalam tanah, jadi baja potash digunakan baik ketika menggali tanah selama persiapan tanah untuk menanam benih atau anak benih, dan selama perawatan tanaman. 25-50 g kalium monofosfat digunakan setiap 1 m² tanah.

Tanah dengan kejadian akuifer bawah tanah yang tinggi tidak sesuai untuk pembiakan gypsophila. Jika tidak, reput akar tanaman adalah mungkin. Sekiranya perlu, lubang saliran untuk saliran disusun sebelum permulaan penanaman. Kerja persiapan mesti disiapkan selewat-lewatnya 15 hari sebelum permulaan menanam atau menyemai benih.

Penting! Tumbuhan fotofil Gypsophila, aktif berkembang hanya di kawasan yang diterangi cahaya matahari.

Penanaman benih

Biji gypsophila sangat kecil. Mereka berada di dalam kotak biji, yang terbuka apabila matang sepenuhnya. Kotak dari dahan tanaman mesti dipotong hingga ke tahap ini dan taburkan benih secara manual pada selembar kertas. Benih dimasak dan dikeringkan pada suhu bilik di tempat yang berventilasi tanpa cahaya matahari langsung. Simpan biji dalam beg kertas atau kotak. Hayat rak benih - 2-3 tahun.

Menyemai benih gypsophila tahunan terus ke dalam tanah dilakukan dua kali:

  • pada musim luruh untuk musim sejuk di bawah penutup daun dan salji,
  • pada musim bunga - setelah memanaskan bumi hingga +5 ° С.

Benih disemai dalam lubang hingga kedalaman 1.5 cm. Pada musim bunga, tempat perlindungan dikeluarkan dari tempat penyemaian biji musim luruh sebaik sahaja salji mencair dan suhu rendah yang stabil telah ditetapkan. Pucuk muncul dalam masa dua minggu. Sekiranya perlu, anak benih ditipis. Semasa musim panas, biji bunga dapat disemai beberapa kali.

Benih abadi bercambah di rumah hijau atau keadaan bilik. Gunakan anak benih yang diisi dengan substrat siap dengan keasidan neutral atau gambut dengan penambahan pasir dan kapur. Benih diletakkan dalam sumur yang dibasahi hingga kedalaman 0,5 cm. Bekas ditutup dengan lapisan, dimasukkan ke tempat yang terang. Secara berkala, filem diangkat, permukaan tanah sedikit dibasahi dari pistol penyembur.

Setelah pucuk muncul, filem dikeluarkan dari kotak untuk mengelakkan kelembapan tinggi di dekat tanaman. Anak benih Gypsophila, mencapai ketinggian 3-4 cm dan mempunyai 2-3 daun sejati, disisipkan ke dalam periuk individu.

Penting! Untuk perkembangan normal, anak benih memerlukan pencahayaan selama 13-14 jam. Sekiranya panjang cahaya semula jadi lebih pendek, lampu lampu digunakan untuk pencahayaan.

Pemindahan gypsophila abadi ke tempat penanaman tetap dilakukan pada musim gugur. Pada musim panas, tanaman terus berada di dalam pasu individu dalam keadaan luar..

Penjagaan anak benih terdiri daripada penyiraman sederhana, pelonggaran tanah dengan teliti, penyingkiran rumpai. Sekiranya perlu, lakukan pembalut atas potash tunggal. Perennials mekar satu hingga dua tahun selepas menanam di tanah terbuka.

Penyebaran Gypsophila oleh keratan abadi

Tanaman dikenakan keratan berumur sekurang-kurangnya 3 tahun. Untuk keratan pada bulan Mei atau Juli, bahagian atas pucuk muda yang tidak berbunga sepanjang 5-7 cm dipotong.Ketatan condong dibuat dengan pisau tajam pada jarak 0,5 cm dari lembaran bawah. Hirisan yang dihiris dirawat dengan perangsang pertumbuhan akar. Keratan ditanam di tanah terbuka di bawah filem dalam alur lembap yang telah disiapkan hingga kedalaman 2 cm.

Pemegang harus diletakkan di dalam tanah pada sudut, bahagian atas pemegang diarahkan ke arah utara. Kelembapan tinggi disokong di bawah filem.

Suhu optimum untuk rooting ialah 20-25 ° C. Diperlukan sekitar 20 hari untuk mengakar. Selepas itu, filem itu dikeluarkan. Tetapi jika terdapat penyejukan pada waktu malam, penutup sementara dari botol plastik yang dipotong diletakkan di atas tanaman.

Buka Tarikh Mendarat

Keratan gypsophila abadi yang ditanam ditanam secara kekal pada musim gugur.

Sekiranya tanaman memerlukan kawasan pengembangan yang besar, maka segera di antara anak benih menjaga jarak yang diperlukan.

Ia menarik! Leher akar semak muda tidak dikebumikan di tanah - ia harus berada di permukaan tanah. Tanah setelah menanam tanaman di dalamnya mesti dibasahi.

Penjagaan Gypsophila di negara ini

Kerana sistem akar yang kuat, yang mengembangkan sebahagian besar kehidupan tumbuhan, gypsophila yang bersahaja tahan terhadap sejuk dan kekeringan. Penjagaan gypsophila cukup mudah. Oleh itu, mereka diusahakan dengan senang hati oleh penduduk musim panas yang mengunjungi kediaman pinggir bandar mereka dan tidak dapat menyediakan penyiraman dan penjagaan yang betul kepada tanaman yang ditanam di pondok musim panas mereka..

Peraturan untuk menyiram awan bunga

Menyiram tanaman jarang, tetapi tidak membenarkan pengeringan berlebihan.

Dalam kemarau di bawah satu semak, hingga 3 liter cecair yang tidak mengandungi kekotoran dan klorin dituangkan. Gunakan mata air, baik, hujan, air paip.

Suhu air tidak boleh lebih rendah daripada suhu persekitaran. Gypsophila tidak suka penyiraman permukaan, jadi air dituangkan di bawah akar.

Berpakaian atas

Pakaian berpakaian dilakukan tidak lebih dari 3 kali setiap musim berbunga. Baja kalium boleh diganti dengan infus organik - herba, ekstrak abu.

Abu dalam komposisinya mengandungi sejumlah besar kalium, kalsium, dan unsur surih lain. Untuk memberi makan, gunakan segelas abu kayu yang diayak melalui ayak, yang dituangkan dengan air mendidih, dibiarkan meresap selama 3 hari. Kemudian cecair ditapis. Air tulen ditambahkan ke dalamnya. Jumlah air hendaklah 10l.

Penting! Untuk memberi makan gypsophila jangan mengesyorkan penggunaan baja.

Musim Sejuk

Gypsophila bersiap untuk musim sejuk lebih awal. Sebelum bermulanya cuaca sejuk, penyiraman dihentikan, tanaman dibiarkan kering.

Batangnya dipotong, hanya 4-5 batang yang tingginya sekitar 2 cm harus berada di atas tanah dalam satu belukar.Daun yang gugur, rumput kering tanpa batang dan biji, pohon cemara ditaburkan pada mereka. Selepas kemunculan salji, terbentuk salji salji.

Nota! Agar akar tanaman di bawah tempat perlindungan tidak membusuk, pada musim bunga, segera setelah bermulanya cuaca hangat, bola salji dan tumbuh-tumbuhan dari akar gypsophila mesti dikeluarkan.

Gambar Gypsophila 14

Perosak dan penyakit utama

Akar gypsophila boleh rosak oleh nematoda, bahagian terestrial tumbuhan - oleh karat dan reput kelabu.

Tumbuhan yang rosak oleh perosak harus dicabut dan dibakar, kerana ubat-ubatan yang memusnahkan nematoda hempedu belum ada. Mereka mati hanya apabila akarnya dirawat dengan air panas. Maka perlu dilakukan aktiviti yang bertujuan untuk menghalau perosak dari tempat tumbuh bunga. Menggunakan ubat-ubatan rakyat dan racun serangga fosfamida dapat mengurangkan bilangan serangga.

Marigolds, nasturtium, calendula, yang sering ditanam bersama dengan gypsophila, menakutkan nematoda.

Dari campuran bakul bunga dari tumbuhan ini dan sekam bawang, anda boleh menyediakan rebusan dan menyiramnya dengan zon akar panas gypsophila. Untuk mendapatkan dana gunakan sekurang-kurangnya 1 kg bahan mentah dan 10 liter air. Campuran dibiarkan mendidih selama 10-15 minit, dan kemudian disuntik selama sehari.

Nota! Perjuangan melawan reput kelabu dan karat dilakukan dengan bantuan racun kulat, sulfat tembaga, cecair Bordeaux.

Gypsophila semak selama bertahun-tahun menanam dan merawat yang dilakukan dengan baik, setelah penanaman penuh tumbuh dengan cepat, dan tanpa pengawasan biasa dapat menempati kawasan besar di kebun. Tetapi pertumbuhan dan pembungaan yang banyak tidak berlaku dengan segera, tetapi hanya setelah dua atau tiga tahun. Oleh itu, jika anda tidak membiarkan tanaman tumbuh dengan tidak terkawal, ia akan menjadi hiasan dari plot peribadi.