Cara menanam lindung nilai dari cotoneaster yang cemerlang dan merawatnya

Hedgerow - alternatif yang layak untuk pagar konvensional, gabungan fungsi dan hiasan yang berjaya. Cotoneaster cemerlang sangat sesuai untuk pembentukannya, membentuk "tembok" yang agak padat dengan ketinggian sederhana, dan tidak memerlukan permintaan dari segi teknologi pertanian dan keadaan tumbuh.

Kelebihan dan kekurangan lindung nilai cotoneaster yang cemerlang

Cotoneaster cemerlang - semak yang terdapat di alam semula jadi di China, Siberia Timur, Asia Tengah, dan Altai. Jelas bahawa tanaman yang hidup dalam keadaan yang keras seperti itu tidak bersahaja, tahan sejuk dan tahan cahaya. Mahkota yang padat memberikan hiasan.

Cotoneaster yang cemerlang kerana kesahihan dan kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan faktor persekitaran yang buruk digunakan untuk landskap taman kota, dataran

Seperti apa tumbuhan itu:

    ketinggian semak - 1,7-2 m, pucuk setebal 4–5 mm, tegak, berdaun lebat;

Belukar cotoneaster agak rendah, pucuknya nipis tetapi tidak terkulai.

Daun cotoneaster yang cemerlang kecil, berkilau, pada musim gugur semak berubah menjadi rusuhan warna yang nyata

Cotoneaster berbunga cemerlang tidak boleh disebut sangat menarik, tetapi bunga kecil kelihatan elegan

Buah-buahan cotoneaster yang luar biasa sering dimakan untuk tujuan perubatan.

Kelebihan lindung nilai cotoneaster yang cemerlang:

  • hiasan (tumbuhan berbunga, dan daun hijau, dan rusuhan warna pada musim luruh kelihatan cantik);
  • ketahanan (jangka hayat - kira-kira 50 tahun);
  • rintangan fros hingga -40 ° C;
  • keupayaan untuk bertahan walaupun dalam keadaan yang teruk (tidak mementingkan kualiti tanah, tidak mengalami kekeringan, genangan air, hembusan angin, perubahan suhu, kekurangan cahaya, cahaya matahari, udara kota yang tercemar, debu);
  • banyak peluang untuk digunakan dalam reka bentuk landskap (sangat sukar untuk "membunuh" cotoneaster walaupun dengan potongan rambut yang sangat tidak layak, anda dapat memberikan lindung nilai bentuk yang paling tidak biasa);
  • menarik serangga pendebunga ke plot (cotoneaster adalah tanaman madu yang baik) dan kemungkinan menggunakan buah-buahan dalam perubatan rakyat (sebagai antiseptik untuk merawat keradangan, penyakit saluran gastrointestinal).

Salah satu kelebihan yang tidak dapat diragukan dari cotoneaster cemerlang adalah bahawa semak praktis tidak mengalami potongan rambut, dalam pembentukan lindung nilai, anda hanya dibatasi oleh imaginasi anda sendiri

Kelemahan penyelesaian ini sangat sedikit:

  • Cotoneaster tumbuh agak perlahan, dengan kecepatan rata-rata 15-20 cm setiap musim (tidak termasuk pemangkasan). Lindung nilai yang agak tinggi akan terbentuk hanya dalam 4-5 tahun.
  • Semak perlu dipotong 3-4 kali setiap musim. Ini adalah satu-satunya cara pagar akan kelihatan rapi.
  • Ketidakupayaan untuk membuat "dinding hijau" yang sebenar. Ketinggian Cotoneaster tidak melebihi 2 m, untuk mengatasi pagar seperti itu cukup mudah.
  • Tumbuhan ini terdedah kepada jangkitan kulat sekiranya cuaca menyebabkannya..

Pagar cotoneaster yang cemerlang tidak boleh disebut sebagai penghalang yang tidak dapat diatasi

Video: bagaimana rupa cotoneaster

Penanaman dan penyediaan

Cotoneaster cemerlang menyesuaikan diri dengan hampir semua keadaan. Tetapi pilihan terbaik untuknya adalah tempat yang terang dengan air bawah tanah yang terletak 1,5-2 m di bawah permukaan tanah. Harap maklum bahawa kerana angin kencang yang terus menerus bertiup ke satu arah, lindung nilai secara beransur-ansur "bersandar".

Cotoneaster bernuansa cerah, tetapi jika boleh, lindung nilai di kawasan yang terang

Terutama cotoneaster menyukai tanah beralkali (pH 6.6 dan lebih tinggi) - di tanah berasid, kadar pertumbuhan berkurang. Amalan juga menunjukkan bahawa daun paling terang pada musim luruh diperoleh dari semak yang tumbuh di substrat berpasir.

Limau nipis, serta tepung dolomit, kapur hancur, kulit telur serbuk membantu meneutralkan keasidan tanah yang berlebihan, memberikan keseimbangan asid-basa berkilat yang diinginkan untuk cotoneaster

Cotoneaster dapat ditanam pada musim bunga (April-Mei), dan pada musim luruh (Oktober). Dalam kes pertama, tunas pertumbuhan tidak boleh "bangun" lagi, pada yang kedua, tunggu sehingga dedaunan jatuh. Kawasan yang dipilih ditandai dengan tali dan pasak untuk membuat pagar menjadi lancar. Kemudian mereka menggali parit sedalam 60–70 cm. Setiap saliran dicurahkan di bahagian bawah (lapisan hingga 10–12 cm).

Markup diperlukan dalam apa jua keadaan, sangat penting jika konfigurasi lindung nilai yang kompleks dirancang

Sepertiga parit diisi dengan campuran tanah rumput, pasir kasar dan kompos (2: 1: 1) dengan penambahan baja kompleks yang mengandungi nitrogen, kalium dan fosforus (80-100 g per meter linier) dan kapur slaked (300 g per meter linier).

Corak pendaratan pagar hijau

Tinggal 30–35 cm antara anak benih cotoneaster untuk membentuk lindung nilai. Untuk membuatnya lebih padat dan lebih padat, disarankan untuk menanam semak dalam dua baris dalam pola papan centang dengan selang 40-45 cm. Jarak maksimum penanaman masih menyerupai lindung nilai, dan tidak secara terpisah semak berdiri - 1.2–1.5 m.

Pendaratan dalam tiga baris tidak digalakkan. Hampir mustahil untuk sampai ke tengah untuk dipangkas. Kekurangan cahaya matahari akan memicu pertumbuhan yang tidak sekata, ketiadaan pengudaraan bermaksud risiko yang lebih besar untuk menghidap penyakit.

Penanaman semak secara langsung berlaku mengikut algoritma standard. Akar anak benih yang ditempatkan di parit ditaburkan dengan bahagian tanah yang kecil, dalam prosesnya, secara berkala menaburkannya. Leher akar dibiarkan 2-3 cm di atas tanah. Cotoneaster yang ditanam disiram (5-7 l per belukar), disarankan untuk membersihkan tanah.

Video: kami menanam lindung nilai dari cotoneaster yang cemerlang

Ciri-ciri penjagaan lindung nilai, cara memotongnya

Penjagaan selama musim untuk cotoneaster cemerlang memerlukan minimum:

    Menyiram. Sekiranya hujan sekurang-kurangnya sekali seminggu, kilang akan menghilangkan hujan semula jadi. Dalam keadaan panas dan kemarau yang melampau, semak disiram setiap 3-5 hari (12-15 liter setiap tanaman). Selepas menyiram, pelonggaran adalah wajar. Sangat berguna sekali setiap 2-3 minggu untuk menuangkannya dari tin penyiram, selang dengan semburan, membersihkan debu dan kotoran.

Cotoneaster brilian disyorkan dari semasa ke semasa ke air, membersihkan debu dan pencemaran lain

Pada prinsipnya, cotoneaster brilian dapat dilakukan tanpa baja sama sekali, tetapi lebih baik meluangkan masa dan memberi makan semak

Video: petua penjagaan cemerlang cotoneaster

Cotoneaster cenderung untuk mengalahkan penyakit kulat, terutamanya jika ia menyumbang kepada cuaca hujan yang sejuk. Untuk pencegahan, semak dan tanah di bawahnya disembur dengan larutan sebarang racun kulat pada awal musim bunga dan akhir musim luruh (tembaga sulfat, cecair Bordeaux, Skor, Oksikhom, Strobi). Setelah menemui gejala ciri, mereka juga digunakan. Penyakit tumbuhan biasa:

    Jangkitan fusarium (akar membusuk, secara beransur-ansur reput merebak ke bahagian udara, menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik gelap "basah");

Fusarium layu berkembang dengan sangat cepat, di bahagian udara tumbuhan ia hanya muncul apabila akarnya sudah rosak

Cendawan serbuk nampaknya merupakan lapisan yang tidak berbahaya yang mudah dihapuskan, tetapi sebenarnya ia adalah penyakit yang serius

Kain yang terkena karat secara beransur-ansur mati, daun jatuh

Daripada perosak, kutu daun dan serangga skala adalah yang paling berbahaya. Mereka memakan getah tanaman. Untuk menakut-nakutkan serangga, di sebelah lindung nilai, anda boleh menanam sebarang tanaman dengan aroma tajam yang khas.

Kutu daun adalah perosak kebun yang hampir omnivora, mereka menyerang tanaman di seluruh jajahan, lebih suka menetap di bahagian atas pucuk, daun muda, tunas

Sekiranya pencegahan tidak membantu, aphid dimusnahkan menggunakan racun serangga biasa (Tanrek, Mospilan, Iskra-Bio). Fufanon, Aktara berkesan terhadap serangga.

Ubat-ubatan rakyat terhadap serangga skala tidak berkesan - perosak dengan selamat melindungi cangkang "lilin"

Pemangkasan dilakukan mulai tahun 3-4 setelah penanaman (semak mesti tumbuh hingga 50-60 cm) 2-4 kali setiap musim mengikut prinsip berikut:

  • setiap tahun pada awal pemangkasan kebersihan musim bunga adalah wajib; pada musim luruh, semak tidak disentuh;
  • cotoneaster dipotong terutamanya dari atas, mengaktifkan proses pertumbuhan pucuk sampingan;
  • cabang dipendekkan dengan maksimum satu pertiga, sehingga ketinggian semak meningkat setiap tahun sebanyak 5-8 cm;
  • Untuk pembentukan konfigurasi lindung nilai sederhana (segi empat tepat, trapezoid, segitiga), tali tegang digunakan, untuk kontur yang lebih kompleks - corak bilah kayu, bar.

Potongan cemerlang Cotoneaster terutama dari atas, merangsang percabangan pucuk lateral

Cotoneaster cemerlang adalah salah satu pilihan terbaik untuk membentuk lindung nilai. Tumbuhan ini menyesuaikan diri dengan hampir semua keadaan, mudah memangkas pemangkasan, dan tukang kebun menghabiskan sedikit masa dan usaha untuk merawatnya. Satu-satunya kelemahan objektif adalah "pagar" rentan terhadap penyakit kulat, tetapi pencegahan secara berkala akan mencegah jangkitan.

Tanaman cotoneaster - hiasan, bersahaja dan penyembuhan!

Cotoneaster adalah salah satu semak yang berjaya digunakan dalam reka bentuk landskap. Tanaman yang tidak bersahaja dalam penanaman, dari mana dengan memotongnya mudah membuat pelbagai lindung nilai dari sebarang konfigurasi, pada musim bunga ia dihiasi dengan banyak bunga kecil, dan pada musim panas dengan buah-buahan kecil yang indah dengan pelbagai warna. Merawatnya sangat sederhana, oleh itu, populariti budaya dalam berkebun hiasan sangat tinggi..

Penerangan dan ciri spesies dan varietas cotoneaster

Cotoneaster dan dogwood adalah tumbuhan yang sama sekali berbeza, yang harus segera dimengerti oleh tukang kebun pemula. Sekiranya cornel paling sering ditanam untuk beri (walaupun tanamannya sangat cantik), cotoneaster mempunyai buah yang tidak boleh dimakan, ini adalah tanaman hiasan.

Apa itu cotoneaster

Cotoneaster liar milik keluarga Rosaceae terutama terdapat di kawasan yang agak panas, baik di Eurasia dan di Amerika. Tetapi banyak spesies yang tahan lasak sehingga dapat ditanam di utara Siberia. Di samping itu, mereka dicirikan oleh toleransi kekeringan yang tidak biasa, yang merupakan kelebihan lain ketika menggunakan cotoneaster dalam pengeluaran tanaman hiasan.

Cotoneaster biasanya bertindak balas terhadap pencemaran gas dan debu bandar, tidak memerlukan tanah yang sangat subur, dan mudah bertolak ansur. Hampir tidak sakit, tetapi kadang-kadang mengalami serangan perosak. Mudah dibiakkan dengan semua kaedah yang terkenal dengan pokok renek..

Pokok renek dapat berfungsi sebagai stok buah pir, walaupun dalam praktiknya kemampuan ini jarang digunakan..

Sebilangan besar spesies cotoneaster tumbuh dalam bentuk semak rendah, hampir semua daun dedaunan untuk musim sejuk, tetapi ada jenis malar hijau. Sangat tahan lama: tumbuh lebih dari 50 tahun. Batang boleh tegak atau merayap, ditutup rapat dengan daun kecil, biasanya berbentuk ovoid, berwarna hijau gelap, kadang-kadang dengan garis-garis atau corak. Pada musim luruh, dedaunan secara beransur-ansur berubah menjadi merah, sehingga cotoneaster cantik pada masa ini tahun.

Pada musim luruh, daun merah mulai muncul di semak-semak, dan kemudian semuanya berubah menjadi ungu.

Perbungaan, sikat atau corymbose, mengandungi banyak bunga kecil, dalam kebanyakan kes - putih atau merah jambu. Buahnya berbentuk epal, kecil, pertama berwarna hijau, dan dalam proses pematangan menjadi oren, merah atau hampir hitam: warna buah bergantung pada jenis dan ragam cotoneaster. Buahnya tidak beracun, tetapi orang tidak digunakan untuk makanan, dan burung memakannya. Mengandungi beberapa biji. Akar Cotoneaster tidak jauh dari permukaan, akarnya sangat maju, akar bercabang digunakan untuk menguatkan lereng, permukaan yang tidak rata.

Jenis-jenis cotoneaster

Terdapat banyak jenis cotoneaster, tetapi dalam setiap spesies jumlah varietasnya kecil. Sebagai contoh, dalam Daftar Negeri Persekutuan Rusia umumnya tidak ada bahagian yang dikhaskan untuk budaya ini. Ketahanan fros dan pilih-pilih yang paling besar, yang membolehkannya digunakan di kebanyakan wilayah di negara kita, dicirikan oleh tiga spesies: cotoneaster yang cemerlang, berbuah hitam dan padat. Cotoneaster mendatar, loosestrife dan Dammer cotoneaster juga sangat menarik..

Cotoneaster cemerlang

Cotoneaster yang cemerlang di alam liar tumbuh di timur Siberia, adalah salah satu spesies yang paling biasa di bandar-bandar di negara kita. Ia boleh tumbuh setinggi dua meter. Di alam liar, ia dapat tumbuh baik dalam bentuk belukar dan semak belukar. Daun, berukuran hingga 5 cm, jatuh pada musim sejuk. Bunganya berwarna merah jambu. Ia mekar pada bulan Mei dan Jun. Buah hitam masak.

Cotoneaster cemerlang terkenal di negara kita

Cotoneaster ditanam dengan cemerlang bukan hanya untuk hiasan kawasan berkebun lanskap. Selalunya ia diletakkan di tepi jalan: ia sama sekali tidak bertindak balas terhadap pencemaran gas, sangat bersahaja terhadap keadaan cuaca. Pada musim gugur, daun berubah menjadi ungu. Buahnya boleh dimakan, tetapi tanpa rasa, tidak digunakan dalam memasak.

Cotoneaster aronia

Cotoneaster juga tumbuh setinggi dua meter, bertolak ansur dengan keadaan cuaca buruk. Bahagian bawah daun ovoid ditutup dengan pubertas, seperti pucuk muda. Bunga berwarna merah jambu, dikumpulkan dalam perbungaan hingga 15 helai. Buah-buahan yang berukuran hingga 1 cm sangat menyerupai buah Chokeberry, masak pada awal September. Mereka boleh dimakan, tetapi tidak menarik sebagai buah atau beri, tetapi banyak digunakan dalam perubatan rakyat. Walau bagaimanapun, semua bahagian tanaman mempunyai penggunaan perubatan..

Buah aronia cotoneaster mudah disalah anggap sebagai buah chokeberry

Cotoneaster biasa (keseluruhan)

Cotoneaster biasa tumbuh hingga dua meter. Pucuk tahunan berwarna puber, tetapi kemudian menjadi halus. Daun dari bujur hingga hampir bulat, legap, mencapai 5 cm. Dari bawah, mereka kelihatan keputihan, kerana mereka berwarna puber. Dalam perbungaan hanya ada beberapa bunga, semak mekar pada awal musim bunga. Buahnya bulat, mempunyai warna merah terang. Di alam liar, cotoneaster ini tumbuh di negara-negara Eropah Barat, dan juga di Caucasus, tetapi selama beberapa abad telah digunakan untuk lanskap bandar.

Cotoneaster biasa lebih awal daripada yang lain mula digunakan untuk landskap

Cotoneaster mendatar

Cotoneaster mendatar - penduduk pergunungan China. Lebar sangat rendah, sehingga setengah meter. Daunnya berwarna hijau tua, dengan kilauan yang kuat, daunnya tinggi. Menjelang musim luruh, daunnya menjadi merah, menjelang musim sejuk mereka jatuh. Belukar mekar dengan bunga merah jambu, buahnya berwarna merah, berukuran hingga 5 mm, mereka tinggal di dahan selama beberapa bulan. Varieti cotoneaster ini dibiakkan: Variegatus, Perpusillus dan Saxatilis, berbeza dalam ukuran semak dan daun.

Cotoneaster mendatar - wakil spesies yang kurang berukuran

Dummer Cotoneaster

Dammer cotoneaster adalah tanaman kecil setinggi 30 cm, tetapi satu semak dapat menyebarkan pucuk menjalarnya hingga satu meter ke arah yang berbeza. Daun hijau gelap sangat padat, kecil, bunga-bungaan, tetapi nampaknya tidak menarik. Belukar mempunyai keindahan khas semasa pematangan buah. Mereka mempunyai warna merah karang dan tergantung di dahan sepanjang musim sejuk. Cotoneaster ini juga mempunyai varietas: Coral Beauty, Eichholz, Cardinal dan Stogholm, berbeza dalam ukuran semak dan, sedikit, warna bunga.

Cotoneaster Dammer menghasilkan buah dengan warna yang sangat indah

Kerosakan Cotoneaster

Cotoneaster, longgar, seperti Dammer, juga dibezakan dengan pucuk menjalar yang dekat dengan tanah. Akibatnya, semak, dengan ketinggian tidak lebih dari setengah meter, melebar selebar dua meter. Tidak seperti kebanyakan spesies, loosestrife tidak menurunkan dedaunan untuk musim sejuk. Bunga dalam berus berwarna putih, buahnya berwarna merah, tergantung di semak sepanjang musim sejuk.

Cotoneaster loosestrife - wakil cotoneaster malar hijau

Spesies lain

Lebih jarang berlaku di negara kita adalah spesies tumbuhan ini yang lain:

  • berwarna berus (tumbuh dalam bentuk pokok setinggi 3 meter, mekar dengan bunga merah jambu pucat, buahnya mempunyai warna merah terang);
  • berbunga banyak (pokok renek tumbuh hingga 3 meter, banyak berbunga dan berbuah, tetapi lebih tahan daripada fros daripada spesies lain);
  • berdaun kecil (pokok renek mini malar hijau dengan bunga putih dan buah-buahan merah oren);
  • terasa (semak setinggi 1.5 meter, ranting dengan kemaluan yang kuat, bunga merah jambu);
  • bermain (semak luas hingga satu setengah meter, dengan buah-buahan merah terang, sangat tahan lasak).

Secara keseluruhan, lebih dari lima puluh spesies dan varietas diketahui, dan semuanya ditanam sampai satu tahap atau yang lain dan digunakan secara meluas dalam reka bentuk lanskap, dengan tujuan untuk landskap dan menghias kota..

Penanaman Cotoneaster, termasuk untuk membuat lindung nilai

Dalam kebanyakan kes, cotoneaster digunakan sebagai budaya hiasan. Spesies yang membentuk mahkota menjalar dengan ketinggian kecil ditanam sebagai tanaman penutup di halaman rumput dan bukit alpine. Spesies yang tumbuh dalam bentuk semak setinggi satu meter atau lebih digunakan sebagai lindung nilai untuk melindungi lorong-lorong taman dan plot kebun dari jalan masuk, dan semak-semak tertinggi juga untuk membuat teduhan teduh.

Corak pendaratan

Teknik pendaratan semua jenis kelihatan sama, hanya corak pendaratan yang berbeza. Oleh itu, pokok renek terkecil ditanam pada jarak kira-kira 50 cm antara satu sama lain, tinggi - lebih jarang. Bergantung pada tujuan, mereka dapat ditanam pada jarak 1,0-2,5 meter: lebih padat untuk lindung nilai, untuk memberikan bentuk yang aneh pada setiap semak lebih jarang. Adalah mungkin juga untuk menanam semak-semak individu yang jauh antara satu sama lain: bagaimanapun, setiap kejadian dapat berfungsi sebagai hiasan sendiri.

Masa pendaratan

Cotoneaster dari semua jenis ditanam terutamanya pada musim bunga, walaupun terdapat pengecualian: Brilian dan berbuah hitam diterima dengan baik semasa penanaman musim bunga dan musim luruh. Penanaman musim bunga dilakukan setelah mencairkan tanah, tetapi sebelum tunas terbuka pada anak benih. Musim luruh - selepas daun jatuh, tetapi jauh sebelum bermulanya fros yang teruk. Penanaman musim luruh lebih sesuai untuk tukang kebun di kawasan yang hangat; di pusat Rusia dan di utara lebih baik menanam pada musim bunga.

Walau bagaimanapun, tarikh akhir yang sukar ditetapkan hanya untuk anak benih dengan akar kosong. Anak benih yang menjadi popular sejak kebelakangan ini dengan sistem akar tertutup (dalam bekas) sesuai ditanam pada bila-bila masa, kecuali pada hari-hari cerah yang sangat panas. Anak benih boleh berumur 2 hingga 4 tahun.

Dengan sistem akar tertutup, anak benih yang cukup matang juga berakar dengan baik

Memilih tempat dan pendahulu

Cotoneaster tumbuh hampir di mana sahaja, dan kerana ini bukan soal penuaian, mereka memilih tempat penanaman berdasarkan keperluan untuk menghias plot tertentu. Anda tidak harus memperhatikan pencahayaan, walaupun semak akan kelihatan lebih hiasan di bawah sinar matahari. Tidak perlu memilih tanah mengikut komposisi; satu-satunya syarat adalah bahawa ia tidak rawa, bagaimanapun, bahan saliran diletakkan di lubang bawah.

Cotoneaster tidak peduli tanaman apa yang tumbuh sebelum itu, tetapi, menurut peraturan penggiliran tanaman, penanamannya harus dielakkan segera setelah berkaitan, yaitu tanaman berbunga merah jambu. Sudah tentu, di kebun kita sebilangan besar pokok buah dan pokok beri dan pokok renek, yang ada di antara mereka, ditanam. Ini adalah pokok epal, dan pir, dan ceri, dan raspberi dengan strawberi. Dan di antara pokok renek hiasan - mawar, pinggul mawar, hawthorn, dll. Oleh itu, jika anda mempunyai pilihan, jangan tanam cotoneaster selepasnya, tetapi tentu saja tidak ada larangan keras untuk menanam.

Penyediaan tanah dan lubang penanaman

Cotoneaster tidak memerlukan kesuburan tanah, tetapi sejak ditanam selama beberapa dekad, ketika menggali tapak untuk membuang rimpang rumpai, mereka berusaha untuk membuahinya sedikit, dan sekiranya menanam cotoneaster multiflorous, mereka dapat ditanam dengan menambahkan kapur slaked pada dosis 200-300 g / m 2. Baldi kompos per 1 m 2 ketika menggali akan mencukupi. Bagi tanah tanah liat, pasir digunakan dengan dos yang hampir sama..

Sekiranya semak ditanam pada jarak yang cukup jauh antara satu sama lain, mereka menggali lubang penanaman, jika mereka akan menanam lindung nilai, lebih senang menggali parit yang biasa. Lubang harus mempunyai ukuran sekitar 50 x 50 x 50 cm, parit menggali lebar dan kedalaman yang serupa. Penting untuk meletakkan kerikil, kerikil atau kerikil dengan lapisan 10-15 cm, di atas tanah yang subur dituangkan. Komposisi yang optimum adalah tanah rumput, pasir sungai dan gambut (atau kompos) dalam nisbah 2: 2: 1. 100-150 g kapur di dalam lubang tidak akan menghalang sebarang jenis cotoneaster.

Lapisan saliran di bahagian bawah lubang cotoneaster diperlukan

Proses penanaman dan pemindahan

Menanam cotoneaster di lubang yang sudah siap tidak sukar. Setelah mengeluarkan jumlah campuran tanah yang diperlukan dari lubang, anak benih diatur sehingga leher akarnya 2-3 cm di atas permukaan tanah (dengan pemadatan tanah berikutnya, ia harus tenggelam tepat ke tanah). Ini adalah titik penting: pendalaman leher akar yang ketara boleh menyebabkan kematian tanaman. Jika tidak, semuanya seperti biasa: anak benih disiram dengan baik, tanah disenyawakan dengan serpihan gambut atau bahan lain..

Cotoneaster bagus kerana dapat dipindahkan pada usia berapa pun, selagi mungkin secara fizikal (semak tidak terlalu besar, sistem akar dapat dikeluarkan tanpa kerosakan yang teruk). Pemindahan dilakukan pada musim bunga atau musim gugur, tetapi semak muda, jika dapat dikeluarkan dengan sebidang tanah, dapat ditanam kembali walaupun pada musim panas. Penting semasa menggali semak untuk memelihara akar sebanyak mungkin, dan di tempat baru untuk menanamnya pada kedalaman dan air yang sama. Mungkin dalam beberapa tahun pertama belukar yang dipindahkan akan berkembang lebih kurang.

Video: pendaratan cotoneaster di sepanjang pagar

Penjagaan Cotoneaster

Penjagaan Cotoneaster sangat mudah. Dan jika pada satu atau dua tahun pertama selepas penanaman, perlu disiram dan menyiangi secara berkala, maka setelah anak benih telah berakar dengan baik dan tumbuh, anda biasanya boleh mengabaikannya.

Menyiram, berpakaian atas

Belukar cotoneaster yang telah berakar hanya memerlukan penyiraman sekiranya berlaku kemarau yang berpanjangan. Namun, walaupun tanpa ini, kemungkinan besar dia tidak akan mati, tetapi ia akan tumbuh dengan buruk dan jarang berkembang. Oleh itu, jika anda ingin mengeluarkan semua kemegahan dari semak, ia disiram dan diberi makan secara berkala. Selepas menyiram, melonggarkan tanah diperlukan jika tidak terkandung di bawah lapisan mulsa.

Sekiranya mungkin menyiram dari selang, anda boleh melakukannya bukan di bawah akar, tetapi di atas mahkota: di kawasan tebal, banyak habuk dan serpihan selalu tersekat, seiring dengan ini, mereka juga membersihkan semak belukar.

Semasa menyiram, penting untuk memerhatikan ukurannya: lebih baik menjaga tanaman ini pada pematerian separa kering, daripada di tanah rawa. Sekiranya berlaku kemarau, hingga 80 liter air dapat masuk ke semak dewasa, tetapi lain kali penyiraman tidak akan diperlukan.

Peraturan yang biasa berlaku untuk berpakaian atas: pada musim bunga, tanaman paling memerlukan nitrogen, pada musim panas dalam kalium dan fosforus, pada musim gugur pada kalium. Pemakaian top musim luruh biasanya dilakukan dengan menggunakan abu (hingga setengah liter per meter persegi), awal musim bunga - urea (beberapa genggam untuk belukar dewasa), dan pada permulaan berbunga superfosfat dan kalium sulfat (30-40 g / m 2) ditambahkan. Melembapkan tanah sebelum musim sejuk dengan lapisan humus 3-4 cm melengkapkan kitaran makan pada musim. Selepas mulsa, beberapa spesies cotoneaster yang suka panas di kawasan sejuk sedikit menutupi musim sejuk, membengkokkan dahan dan melemparkan konifer pain ke atasnya.

Memangkas dan membentuk

Cotoneaster bertolak ansur dengan pemangkasan dengan mudah, tidak jatuh sakit dari ini, malah sering berasa lebih baik. Pembentukan semak, memberikannya bentuk yang diinginkan sebaiknya dilakukan pada musim bunga, sebelum tunas terbuka. Tidak perlu memendekkan pucuk yang ditinggalkan pada satu masa lebih dari satu pertiga. Pemangkasan merangsang cotoneaster untuk menumbuhkan pertumbuhan dan percabangan. Pemangkasan, semak berbentuk kerucut membuat pemangkasan dari semak, membentuknya dalam bentuk sfera, kubus, dan bahkan pelbagai tokoh hidup. Benar, lebih baik bagi tukang kebun yang tidak berpengalaman untuk tidak terlibat dalam tindakan ini tanpa latihan yang berkualiti.

Pereka membuat sebarang bentuk dari semak cotoneaster

Pemangkasan kebersihan dilakukan pada bila-bila masa dan tidak memerlukan pengetahuan khas: semua yang rosak, dikeringkan, rosak oleh perosak dan beku mesti dipotong. Pucuk tertua dipotong selama bertahun-tahun, meremajakan semak, dan juga yang terlalu menebal mahkota.

Perlindungan terhadap penyakit dan perosak

Cotoneaster sangat jarang berlaku. Hanya dalam keadaan kelembapan berlebihan dan cuaca buruk, penyakit kulat kadang-kadang timbul, paling kerap fusarium. Serpihan yang berpenyakit mesti dipotong dan semak disembur dengan cecair Bordeaux (pada musim bunga dan musim luruh 3% cecair digunakan, semasa musim tanam, 1% pada daun hijau). Sekiranya penyakit ini sudah jauh, semak muda dapat dicuba untuk dipindahkan ke tempat baru, memotong dengan banyak, dan tanah setelahnya dapat dibasmi kuman dengan permanganat kalium atau vitriol. Kehadiran lapisan saliran di lubang penanaman dan pelonggaran tanah secara berkala adalah pencegahan penyakit kulat yang baik.

Apabila fusarium ditutup dengan bintik-bintik dan pudar seluruh pucuk

Perosak dijumpai di cotoneaster agak kerap. Ia boleh menjadi aphid epal, serangga skala, pelbagai tungau. Pada peringkat awal, dengan sebilangan kecil perosak, mereka berusaha mengatasi ubat-ubatan rakyat. Merebus yarrow, habuk tembakau, marigold atau penyerapan abu dan sabun dapat membantu. Selepas beberapa hari, rawatan perlu diulang.

Sekiranya langkah-langkah tersebut tidak membantu, dan jumlah perosak semakin meningkat, gunakan racun serangga. Oleh kerana cotoneaster tidak digunakan untuk makanan, persediaan kimia dapat digunakan pada bila-bila masa. Hanya perlu mengambil langkah berjaga-jaga: sebagai peraturan, racun serangga yang dibenarkan termasuk dalam kelas bahaya ke-2 atau ke-3, dan penyemburan harus dilakukan dengan pakaian pelindung dan alat pernafasan. Segala persiapan boleh membantu melawan serangga pada cotoneaster, tetapi untuk memastikannya, mereka segera menggunakan Aktaru atau Actellik.

Kaedah pembiakan

Cotoneaster disebarkan oleh biji dan secara vegetatif. Penyebaran vegetatif lebih mudah dan biasa, dan kadang-kadang semak dewasa boleh digali dan dibahagikan kepada beberapa bahagian.

Penyebaran dengan keratan

Penyebaran cotoneaster dengan keratan dilakukan sama dengan pembiakan, misalnya, currant atau chokeberry. Kedua-dua keratan lignified dan hijau digunakan. Dengan lignified prosesnya lebih mudah. Selepas fros pertama, cukup untuk memotong keratan dari pucuk sampingan tahunan, dan pada musim bunga untuk menanamnya di tanah lembap yang longgar. Batangnya hendaklah sekurang-kurangnya 15 cm dan mempunyai tiga tunas. Pada musim sejuk, keratan disimpan di bilik bawah tanah di pasir yang sedikit lembap. Mereka ditanam secara serong, sehingga ginjal tengah berada di permukaan tanah. Selama musim panas, keratan disiram, melonggarkan tanah, dan setelah setahun, semak muda ditanam di tempat tetap.

Keratan hijau dipotong lebih dekat pada pertengahan musim panas, pada awal bulan Julai. Mereka semestinya dirawat dalam larutan perangsang pertumbuhan, dan kemudian ditanam dalam campuran gambut dan pasir: mungkin di dalam kotak, atau mungkin di kebun. Sehingga akhir musim, keratan harus berada di tanah lembap dan udara lembap. Oleh itu, penutupnya ditutup, misalnya, dengan setengah botol plastik, dan pastikan ia basah di bawahnya, tetapi keratannya tidak tersekat (buat pertama kalinya anda hanya boleh meletakkan beg plastik di atasnya). Sekiranya semuanya berjalan lancar, pada musim bunga, anak benih kecil juga akan siap.

Anda boleh menggunakan keratan gabungan.

Video: pembiakan cotoneaster dengan keratan gabungan

Penyebaran dengan peletakan

Pembiakan secara berlapis adalah teknik yang sangat mudah, terutama dalam kes spesies cotoneaster yang tumbuh rendah. Pada musim bunga, mereka merancang tunas muda yang kuat tumbuh di pinggir semak, dan berusaha menekuknya ke tanah. Sekiranya ternyata, mereka menggali tanah di tempat ini, membaja dengan humus, membuat tekanan 8-10 cm, di mana mereka meletakkan pucuk dan menyisipkannya dengan wayar atau benda lain yang sesuai. Mereka mengisi lubang dengan tanah yang subur, menyiramnya, dan membersihkannya. Tempat ini tetap basah semasa musim panas. Menjelang musim luruh, dari setiap tunas di tunas ini, tanaman baru dengan akarnya akan tumbuh, tetapi lebih baik memisahkannya dan menanamkannya dengan segumpal bumi pada musim bunga akan datang.

Penyebaran benih, termasuk di rumah

Pembiakan oleh biji adalah paling memakan masa. Buah-buahan masak kering dan ekstrak biji daripadanya, selepas itu mereka dibasuh dengan baik di dalam air dan disusun. Cara termudah adalah membiarkan mereka berenang di dalam balang air dan hanya menggunakan yang tenggelam. Benih dicampurkan dengan substrat pasir gambut dan dituai hingga musim bunga untuk stratifikasi di bilik bawah tanah atau bilik lain dengan suhu sekitar 0 ° C.

Pada musim bunga, benih ditaburkan di tanah yang lembap dan lembab hingga kedalaman sekitar 2 cm. Tempat tidur taman ditutup dengan filem sehingga tidak kering, tetapi kembangkan secara berkala untuk pengudaraan. Percambahan biji benih sangat tidak rata: anak benih pertama mungkin muncul dalam dua minggu, dan yang berikutnya perlu menunggu lebih banyak, atau lebih banyak lagi. Bagaimanapun, kadar percambahan 20% sudah menjadi pencapaian. Sepanjang musim panas, anak benih dijaga dengan hati-hati, menjelang musim gugur mereka dapat tumbuh hingga ketinggian 15-20 cm. Pada musim bunga berikutnya, anda boleh dengan hati-hati memindahkan anak benih ke tempat tetap.

Video: menyemai biji cotoneaster

Anda boleh menyemai benih dan di rumah. Mereka siap untuk menabur dengan cara yang sama, tetapi juga diinginkan untuk memberi penjelasan kepada mereka, iaitu untuk memudahkan penembusan kecambah melalui cangkang. Kadang-kadang disarankan untuk menggunakan asid sulfurik, tetapi lebih selamat menggunakan suhu bergantian: rendam benih secara bergantian selama 2-3 minit dalam air mendidih dan air ais, ulangi ini 3-4 kali. Sapukan dan rendam biji sebelum disemai dalam larutan Epina.

Pada awal musim bunga, benih disemai dalam kotak dengan campuran tanah gambut, pasir dan daun hingga kedalaman 1,0-1,5 cm. Setelah munculnya tunas pertama, kotak itu diletakkan di ambang jendela ringan. Dengan kekurangan cahaya, pencahayaan buatan dilakukan, berhati-hati dengan luka bakar daun muda. Setelah jumlah anak benih yang mencukupi muncul, mereka, bersama dengan substrat, disembur dengan cecair Bordeaux 1% untuk tujuan profilaksis.

Setelah munculnya sepasang daun sejati, anak benih menyelam ke dalam periuk berasingan dengan isipadu kira-kira 2 liter. Penjagaan mereka terdiri daripada penyiraman berkala dan pengesanan keadaan cahaya dan suhu. Menanam di tanah terbuka lebih baik pada usia setengah tahun..

Cotoneaster - tumbuhan menarik yang digunakan dalam landskap taman bandar, dataran, lorong, tepi jalan. Ia indah pada musim bunga, musim panas dan musim luruh, dan banyak spesies sepanjang tahun. Perkara yang paling penting adalah bahawa cotoneaster memerlukan penyelenggaraan minimum dan berkembang dalam hampir semua keadaan.

Mengenai cotoneaster cemerlang - reka bentuk dan pembuatan lindung nilai

Komposisi tumbuhan yang hidup menjadi elemen penting dalam reka bentuk landskap moden. Tempat banyak bunga terang diduduki oleh semak-semak yang gugur. Antaranya, cotoneaster adalah pilihan pelbagai fungsi yang cemerlang untuk menghias plot peribadi. Pertimbangkan ciri-ciri tanaman dan peranannya dalam menghias wilayah.

Salah satu pokok renek terbaik untuk taman mandiri dianggap sebagai cotoneaster (Cotoneaster) dari keluarga Rosaceae (Rosaceae).

Aplikasi cotoneaster dalam reka bentuk landskap taman

Pokok hiasan sangat biasa di kebun. Budaya kelihatan harmoni di mana-mana komposisi taman. Penjagaan bercabang yang tebal dan tidak bersahaja menjadikan kilang itu sangat diperlukan untuk membuat sempadan rendah dan pagar hidup. Pagar hijau dapat menahan sebarang keadaan, jadi cotoneaster dihiasi bukan hanya dengan kawasan pinggir bandar, tetapi juga dengan alun-alun, taman dan jalan raya di bandar.

Genus cotoneaster mempunyai lebih dari 40 spesies, yang mana sekitar sepuluh sekarang digunakan dalam reka bentuk lanskap - ini adalah cotoneaster biasa, mendatar, cemerlang.

Cotoneaster adalah salah satu dari sedikit wakil flora yang digunakan untuk mengukuhkan tanah. Di tanah yang mudah terkena kakisan, tanaman tumbuh dengan cepat, menyatukan tanah dan mencegah kemusnahannya. Dalam reka bentuk landskap, tanaman ditanam untuk memperkuat zon dan lereng pantai..

Cotoneaster cemerlang - semak lebat besar, berserakan dengan daun licin warna hijau tepu, perbungaan yang subur dan buah beri gelap yang tidak dimakan, tetapi indah.

Kerana pertumbuhan yang perlahan, semak sesuai untuk membuat potongan rambut topiary. Tumbuhan ini diberi pelbagai bentuk, dari bola sederhana hingga bentuk geometri yang kompleks. Tertakluk kepada peraturan tertentu, pembentukannya mudah.

Varieti yang tumbuh rendah sangat sesuai untuk pembentukan rumput renek. Dengan sempurna menutupi kawasan kebun yang bermasalah dan merupakan pengganti penutup berumput biasa.

Ia bertoleransi dengan pemangkasan dengan baik dan tumbuh dengan perlahan, yang berfungsi sebagai asas yang sangat baik untuk menggunakannya sebagai hiasan hiasan lanskap.

Cotoneaster cemerlang - tanaman sejagat, ia kelihatan hebat dalam penanaman tunggal dan kumpulan. Pelbagai ukuran dan bentuk membolehkan anda menggunakan budaya untuk membuat komposisi apa pun. Dan ini tidak menghairankan, kerana genus Cotoneaster terdiri daripada jenis tumbuh-tumbuhan yang rendah dan tegak dengan pelbagai ukuran dan warna daun dan buah. Di samping itu, bunga merah jambu putih dan pucat memberikan keindahan istimewa pada ruang, dan kemampuan daun untuk mengubah rona berkesan mencairkan pemandangan biasa pada musim luruh.

Dalam komposisi kumpulan, tanaman digabungkan dengan wakil konifer. Spesies rendah digunakan di ladang batu dan kebun batu. Cotoneaster sesuai dengan komposisi batu dan taman lain.

Untuk rujukan! Berkat ketahanan fros dan kemampuan tumbuh lama dalam satu tempat, pagar cotoneaster mengekalkan kesan hiasannya pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Pada musim luruh, dedaunan berubah warna, menggembirakan tukang kebun dengan pelbagai warna merah dan ungu dengan "kilatan" oren dan kuning.

Kelebihan dan kekurangan cotoneaster untuk lindung nilai

Penggunaan spesies cotoneaster yang cemerlang untuk membuat pagar hidup mempunyai banyak kelebihan. Belukar dengan sempurna melengkapkan komposisi tanaman apa pun, walaupun tidak memerlukan penjagaan khas dari tukang kebun.

Tanaman bersahaja ini dapat dibiakkan dengan mudah dengan semua kaedah yang ada..

Antara kelebihan utama tanaman diperhatikan:

  • penampilan cantik (dari awal musim bunga hingga akhir musim gugur, pagar hidup menyenangkan dengan kehijauan yang cerah, berbunga yang indah dan warna buah yang kaya);
  • pertumbuhan dan pembiakan yang baik di tempat-tempat dengan suasana yang tercemar (tidak takut debu, jelaga, udara tercemar gas);
  • kemungkinan mendarat di kawasan yang teduh;
  • kesahihan terhadap komposisi tanah;
  • toleransi kemarau dan fros;
  • jarang terdedah kepada penyakit dan serangan serangga berbahaya;
  • keupayaan untuk melaksanakan pelbagai idea reka bentuk di lanskap laman web (memberikan bentuk apa pun);
  • umur panjang, semak yang ditanam telah tumbuh selama 50 tahun;
  • tarikan serangga pendebunga (cotoneaster cemerlang - kilang madu yang baik).

Kelemahan tanaman termasuk:

  • pertumbuhan perlahan (15-20 cm setiap musim);
  • pemotongan semak berulang kali sepanjang musim, jika tidak, belukar kehilangan bentuk dan penampilan hiasannya (sekurang-kurangnya 3-4 kali);
  • ketinggian lindung nilai kecil (tidak lebih dari 2 m, halangan mudah diatasi);
  • dalam keadaan cuaca tertentu, terdedah kepada jangkitan kulat.

Tumbuhan ini menyukai kawasan yang cerah atau separa teduh di tempat kering, ia tidak bertolak ansur dengan limpahan dengan baik.

Untuk rujukan! Cotoneaster tidak bertolak ansur dengan genangan kelembapan di dalam tanah. Untuk pembinaan lindung nilai, saliran tanah berkualiti tinggi diperlukan.

Lindung nilai Cotoneaster: syarat asas untuk penanaman dan penjagaan tanaman

Sekiranya pemilik plot peribadi berminat dengan idea mengezoninya dengan lindung nilai, maka akan berguna untuk membiasakan diri dengan beberapa cadangan untuk menanam tanaman.

Mendarat

Untuk membuat pagar tebal, anak benih ditanam dengan selang 0.5 m. Ini adalah nilai minimum, jika dikehendaki, tingkatkan jarak. Anda boleh menanam cotoneaster dalam corak papan catur, skema reka bentuk landskap seperti itu cukup popular.

Adalah perlu untuk menyiram tanaman kerana tanah ditaburkan, disarankan untuk memberi makan dengan urea.

Selang penanaman anak benih banyak bergantung pada hasil akhir yang ingin diperoleh pemilik wilayah persendirian. Sekiranya anda memerlukan lindung nilai yang nipis dan tinggi, maka penanaman dilakukan dalam satu barisan 3 semak per 1 meter berjalan (30-40 cm antara satu sama lain). Bagi mereka yang ingin mendapatkan pagar pendek dan lebar, anda harus mengikuti pesanan: tanam dalam 4 baris 4-5 semak per 1 meter berjalan (berperingkat). Dalam tiga baris, tidak boleh menanam tanaman. Bentuk penanaman ini boleh menyebabkan pertumbuhan yang perlahan dan jangkitan dengan jangkitan kulat..

Cotoneaster memerlukan "potongan rambut" biasa.

Masa terbaik untuk mendarat cotoneaster adalah musim bunga dan musim luruh. Pada musim luruh, bulan-bulan yang sesuai adalah dari akhir bulan September hingga awal bulan November. Anak benih mesti dicabut sebelum bermulanya fros. Pada musim bunga, penanaman dilakukan sebelum tunas terbuka pada pucuk..

Untuk pertumbuhan yang cepat dan perkembangan semak yang harmoni, anda perlu memantau penampilannya.

Belukar tidak memerlukan syarat khas untuk komposisi tanah. Tetapi untuk pertumbuhan yang lebih baik, disarankan untuk menambahkan sedikit gambut, humus, pasir dan kompos. Kapur dan kapur juga ditambahkan ke tanah yang sudah siap (300 gr per 1 sq.m).

Pada tahun pertama setelah penanaman, anak benih disediakan dengan penyiraman biasa, dua minggu sekali. Dalam cuaca panas, kekerapan penyiraman meningkat.

Biasanya cotoneaster tidak mudah diserang penyakit, tetapi kadangkala "penjahat" kebun menyerang kehidupannya.

Untuk mengekalkan penampilan yang cantik dan rapi, pokok renek biasa dipotong. Untuk memberi batas yang jelas semasa memotong, gunakan tali dan gunting teralis. Jangan mengabaikan pemangkasan kebersihan untuk membuang dahan lama dan yang rosak.

Pereka kebun menasihatkan untuk membentuk pokok renek secara berkala.

Dengan bermulanya musim bunga, pembajaan ditambah. Untuk 10 liter air, 1 sudu baja mineral dibiakkan.

Pada musim sejuk yang sejuk, akar anak benih muda dilindungi dari pembekuan dengan sungkupan atau penutup dengan bahan penutup.

Cotoneaster sangat cemerlang - seorang lelaki tampan yang bersahaja, seorang bangsawan provinsi sederhana yang tidak memerlukan perhatian tambahan, tetapi akan sangat berterima kasih atas penjagaan yang tidak dijangka.

Membentuk dan memangkas - cadangan dengan foto

Selepas menanam, anak benih tumbuh dengan bebas selama dua tahun. Dan hanya selepas jangka masa ini mereka mula membentuk lindung nilai dari cotoneaster hiasan yang cemerlang.

Pertama sekali, tanaman terhad tinggi dengan mencubit pucuk atas. Tindakan sedemikian merangsang pertumbuhan cabang lateral. Selepas itu, batas pertumbuhan pucuk lateral digariskan. Sebaik sahaja dahan melangkaui batasnya, mereka mula memangkasnya..

Cotoneaster cemerlang digabungkan dengan varieti lain, semak dapat diganti.

Semasa membentuk pagar, penting untuk mempertimbangkan bahawa lebar bahagian bawah harus 10-15 cm lebih besar daripada yang atas. Akibatnya, trapezoid pelik diperoleh, yang menghalang penonjolan lapisan bawah yang tumbuh dengan perlahan. Setiap tahun, panjang tunas meningkat 5-7 cm sehingga tanaman semak mencapai ketinggian yang diinginkan.

"Tembok" yang tinggi biasanya digunakan untuk pengezonan, atau berfungsi sebagai pagar.

Dengan memotong, anda boleh memberikan sebarang bentuk lindung nilai. Cotoneaster cemerlang, lindung nilai, foto bentuk umum:

  • segi empat sama;
  • segi empat tepat;
  • trapezoid;
  • segi tiga.

Untuk membuat bentuk segitiga dan trapezoid memerlukan usaha khas dan pengalaman tertentu. Beberapa pemilik pagar hidup memberikan bentuk yang tidak biasa, seperti gelombang.

Untuk rujukan! Untuk membuat pagar hidup dalam reka bentuk landskap, pelbagai cotoneaster mendatar sangat banyak diminati. Ia dicirikan oleh pertumbuhan yang dipercepat dan lebar yang tebal.

Varieti ini berwarna hijau malar, dengan ketinggian maksimum 0,5 m. Ia mekar dengan bunga merah jambu gelap pada musim bunga, pada musim gugur ia menggembirakan pemilik kebun dengan buah-buahan cerah yang bertahan sepanjang musim sejuk. Cotoneaster mendatar dalam reka bentuk landskap, lihat foto lindung nilai.

Dengan sikap yang baik dan perawatan yang baik, dia dapat menggembirakan anda dan tetamu anda dengan warna bersinar dan terang selama bertahun-tahun.

Kesimpulannya

Lindung nilai Cotoneaster menarik mata dengan penampilan dan harmoni yang indah. Ini sesuai dengan tempat tidur bunga dengan warna terang, tanpa membebani infield. Dengan membuat dinding yang padat, pagar akan menjadi perlindungan yang baik terhadap debu di tepi jalan dan mata yang mencongak.

Cotoneaster dalam reka bentuk landskap

Taman yang indah dan terpelihara adalah ciri khas rumah persendirian mana pun. Tetapi adakah mungkin setiap orang berjalan di sekitar plotnya dengan tukang cukur dan baldi baja dari semak ke semak, menyiram, memotong, menanam semula tanpa henti? Soalan ini menimbulkan idea berkebun "malas", yang menyatakan: kebun itu semestinya indah tanpa campur tangan manusia.

Tukang kebun "malas" mengambil tanaman hiasan yang paling bersahaja, tetapi hiasan untuk landskap. Salah satu pokok renek terbaik untuk taman mandiri dianggap sebagai cotoneaster (Cotoneaster) dari keluarga Rosaceae. Genus cotoneaster mempunyai lebih daripada 40 spesies, yang mana sekitar sepuluh sekarang digunakan dalam reka bentuk landskap - ini adalah cotoneaster biasa, mendatar, cemerlang dan lain-lain.

Penerangan Umum Cotoneaster

Cotoneaster tumbuh agak perlahan, dihargai mahkota padatnya, bercabang baik, tahan tanah dan cahaya yang rendah, tahan terhadap habuk, pencemaran gas, kekeringan dan fros. Penanaman Cotoneaster adalah perkara sederhana, dan ia akan dapat tumbuh di satu tempat sehingga 50 tahun dan tidak memerlukan transplantasi!

Daun cotoneaster kecil, hijau tua dan berkilat, berubah menjadi merah pada musim luruh. Lebih-lebih lagi, beberapa spesies cotoneaster tidak akan menurunkan dedaunan untuk musim sejuk - keindahan malar hijau hanya akan turun salji di salji.

Bunga Cotoneaster kecil, putih atau merah jambu, dapat dikumpulkan dalam perbungaan, tetapi tetap tidak bernilai hiasan khas. Tetapi mereka akan menarik rama-rama dan lebah (cotoneaster dianggap tanaman madu yang baik).

Tetapi yang sangat dihargai semak ini adalah buah-buahan merah atau hitam yang muncul pada akhir musim panas dan menggembirakan mata sebelum musim sejuk. Mereka yang mempunyai anak tidak perlu risau - buah-buahan yang cerah tidak beracun. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh mengharapkan rasa dan manfaat dari mereka: banyak tukang kebun amatur tanpa sedar menanam cotoneaster di plot, membingungkannya dengan kayu anjing biasa (Cornus mas). Dogwood - berasal dari Kaukasus, sangat berharga untuk buah-buahannya yang masam vitamin, dan buah-buahan dari cotoneaster hampir tanpa rasa.

Aplikasi cotoneaster dalam reka bentuk landskap taman

Kerana dahan yang kuat, dedaunan yang lebat dan tidak bersahaja, cotoneaster sangat diperlukan untuk ditanam di kawasan lindung nilai atau jalan rendah. Lindung nilai cotoneaster yang cemerlang atau cotoneaster biasa dapat menahan keadaan bandar tanpa ampun, sehingga dapat dijumpai di taman, dataran dan di sepanjang lebuh raya.

Pertumbuhan yang perlahan membolehkan cotoneaster menjadi salah satu tanaman terbaik untuk potongan rambut topiary. Bentuk topiary yang paling popular - bola, kubus, bantal hemisfera - boleh dibentuk oleh mana-mana penduduk musim panas yang tertakluk pada peraturan tertentu.

Cotoneaster terkecil, seperti Dammer cotoneaster, digunakan untuk membuat rumput renek. Rumput dari pokok renek secara efektif menggantikan rumput biasa di kawasan kebun yang bermasalah - di bawah pokok, pada perubahan medan (cerun, cerun) dan di kawasan lain yang sukar diakses untuk mesin pemotong rumput.

Cotoneaster kelihatan hebat dalam penanaman tunggal dan kumpulan. Pelbagai bentuk dan ukuran akan memungkinkan anda memasukkannya ke dalam hampir semua komposisi, kerana dalam genus Cotoneaster terdapat cotoneaster tegak dan rendah dengan ukuran yang berbeza, dengan warna dedaunan dan warna bunga yang berbeza. Pereka landskap memperhatikan bahawa tanaman ini bergabung dengan baik dengan konifer. Spesies rendah boleh digunakan di kebun batu dan rockery.

Penanaman, pembiakan, penjagaan

Pendaratan: masa dan teknologi

Seperti semak belukar, cotoneaster lebih baik ditanam pada musim bunga, ketika tunas membengkak, tetapi sebelum daunnya mekar. Di setiap wilayah, ini berlaku pada masa yang berlainan. Sekiranya anda tinggal di kawasan yang hangat - anda boleh menanam cotoneaster dengan selamat pada musim gugur, semasa permulaan gugur daun besar.

Tarikh penanaman yang ketat seperti itu diperlukan untuk kelangsungan hidup anak benih yang normal dengan sistem akar terbuka atau anak benih yang digali dengan sebiji tanah. Sekiranya anda membeli anak benih dengan sistem akar tertutup (dalam periuk) - tanam sekurang-kurangnya pada musim panas, tetapi anda perlu menanamnya pada hari yang sejuk dan mendung. Umur optimum anak benih adalah dari 2 hingga 4 tahun.

Tapak pendaratan boleh menjadi apa-apa, kerana cotoneaster bertoleransi. Walaupun kualiti hiasannya paling baik ditunjukkan di kawasan yang cerah.

Lubang pendaratan harus lebih besar daripada ukuran koma tanah atau sistem akar; di tanah berat, disarankan untuk disalirkan untuk menghindari genangan air di tanah dan reput akar. Seperti yang disebutkan di atas, cotoneaster tidak menuntut komposisi tanah, tetapi pengenalan tanah subur segar dengan 200 gram kapur ke dalam lubang selama penanaman akan meningkatkan kehidupan semak. Semasa penanaman, penting untuk memastikan bahawa leher akar tidak berada di atas atau di bawah permukaan tanah, jika tidak, tanaman itu akan mati. Prosedur lain adalah standard: penapisan tanah yang mudah setelah penanaman, penyiraman yang banyak, mulsa dengan gambut, penyemburan dengan Zirkon untuk mengurangkan tekanan...

Cara menjaga cotoneaster

Penjagaan cotoneaster sangat mudah. Biasanya dia tidak dijaga sama sekali setelah anak benih akhirnya berakar umbi. Anda boleh mengehadkan penyiraman semak semasa musim kemarau dan pemangkasan dahan kering. Tetapi jika anda ingin melihat cotoneaster dengan penuh kemuliaan, untuk acara ini anda boleh menambahkan pelonggaran tanah secara berkala di bawah semak setelah menyiram, menyiangi, berpakaian atas, memotong cetakan dan membersihkan mahkota pada spesies malar hijau dan separa malar hijau. Pembersihan dilakukan dengan aliran air dari selang untuk menghilangkan debu dan serpihan kecil. Pembuatan coneoneaster dilakukan pada musim bunga sebelum daun mekar dan tidak lebih dari sepertiga panjang pucuk.

Cotoneaster diberi makan mengikut skema biasa: pada musim bunga - dengan baja nitrogen (urea, ammonium nitrat, dll.), Dan sebelum berbunga - kalium fosforik (kalium sulfat, superfosfat). Penggunaan baja pilihan anda akan ditunjukkan pada bungkusan. Daripada baja kalium fosforus, anda boleh menggunakan abu kayu. Norma penerapannya adalah 3 cawan per 1 m2 tanah.

Penyakit dan perosak cotoneaster

Cotoneaster jarang jatuh sakit, kerana tahan terhadap jangkitan virus dan bakteria. Fusarium kadang-kadang boleh mempengaruhi dirinya - jangkitan kulat yang mengaktifkan dengan peningkatan kelembapan tanah dan mempengaruhi akar dan bahagian bawah batang. Fusarium pada cotoneaster dapat diatasi dengan membuang tisu yang rosak dan merawat tanaman dengan racun kulat. Agar tidak menghadapi jangkitan ini, disarankan untuk tidak melupakan saliran semasa menanam dan melonggarkan tanah secara berkala.

Tetapi dengan parasit haiwan lebih sukar ditangani. Cotoneaster dapat menjangkiti kutu apel, kutu dan serangga skala. Sekiranya anda menyedari musuh tepat pada waktunya, anda boleh mengurus belukar dengan merebus yarrow, tembakau, marigold atau larutan sabun-dan-abu. Dan anda harus mengulangi rawatan 3-4 kali dengan selang 5-6 hari. Sekiranya anda melihat bahawa keseluruhan belukar ditutupi dari atas ke bawah dengan perosak - lebih baik tidak mengganggu penggunaan racun serangga yang kuat (Actellik, Aktara, dll.).

Betapa senang membiakkan cotoneaster

Pembiakan Cotoneaster boleh dilakukan dengan cara berikut:

Kaedah pertama adalah yang paling lama, suram dan tidak boleh dipercayai. Percambahan biji cotoneaster walaupun selepas rawatan khas sangat rendah. Benih yang diekstrak dari buah cotoneaster diperiksa untuk mendapatkan kualitinya dalam bak air (biji kosong harus mengapung), dan kemudian dikirimkan untuk stratifikasi (menjaga di lingkungan yang lembap pada suhu rendah) untuk meningkatkan percambahan. Pada musim bunga, setelah akhir stratifikasi, mereka dapat terukir dengan racun kulat, dirawat dengan Zirkon, tetapi masih ada sedikit anak benih - maksimum 60%.

Kaedah kedua adalah yang paling popular dan praktikal. Yang paling penting, keratan akan bermula pada bulan Julai. Sebelum menanam keratan dalam campuran nutrien gambut dan pasir, disarankan memasukkannya ke dalam air dengan perangsang akar (misalnya, "Kornevin"). Telah diperhatikan bahawa rooting berlaku lebih baik pada kelembapan tinggi, sehingga banyak tukang kebun membina tempat perlindungan yang terbuat dari polietilena atau botol plastik untuk keratan cotoneaster.

Cara paling mudah dan boleh dipercayai adalah penyebaran lapisan. Walau bagaimanapun, lebih sesuai untuk spesies cotoneaster yang menjalar, kerana ini adalah cara semula jadi penyebaran vegetatif.

Kaedah keempat - membahagi belukar - berkesan untuk menyebarkan semak tua. Ini adalah kaedah terpantas. Pembiakan dengan membahagikan belukar tidak mungkin sepanjang musim, tetapi hanya pada waktu yang sesuai untuk menanam tanaman dengan sistem akar terbuka (lihat di atas).

Jenis dan jenis cotoneaster yang popular

Cotoneaster cemerlang (Cotoneaster lucidus).

Kawasan pertumbuhan: Tanah air semula jadi adalah Siberia Timur, tetapi budaya dapat tumbuh di Siberia Barat dan Eropah.
Ukuran dan bentuk semak: Tinggi Bush 2, kurang dari 3 m, bulat, dengan pucuk tegak.

Kualiti hiasan: Dedaunan padat, berkilat, hijau gelap. Pada akhir bulan Mei, bunga merah jambu mekar di cotoneaster. Pada musim luruh, dedaunan tumbuh merah dan putih, tetapi sehingga bulan November dan buah-buahan hitam berkilat tergantung di semak.

Keperluan untuk keadaan persekitaran: Tidak ada syarat khas untuk penanaman (untuk keperluan asas, lihat di atas). Berbeza dengan ketahanan musim sejuk yang tinggi dan tahan fros.

Cotoneaster dengan baik mentolerir potongan rambut, itulah sebabnya ia dinilai sebagai salah satu semak terbaik untuk lindung nilai yang tingginya hingga satu setengah meter. Langkah penanaman di lindung nilai satu baris bergantung pada ukuran tanaman dewasa dan rata-rata kira-kira satu meter untuk mendapatkan lindung nilai yang padat. Penampilan ini sangat sesuai untuk kumpulan hiasan dan di sepanjang tepi rumput yang besar..

Cotoneaster cemerlang sangat menyerupai spesies lain - cotoneaster cotoneaster (Cotoneaster melanocarpus). Yang terakhir ini dibezakan oleh daun yang lebih besar, perbungaan yang longgar, ketahanan musim sejuk yang lebih baik dan kebiasaan makan buahnya..

Jangan mengelirukan spesies cotoneaster ini dengan dogwood berwarna merah darah (Cornus sanguinea), juga dikenal sebagai dogwood atau babi. Ia mempunyai buah-buahan hitam, tetapi dapat dibezakan dengan mudah oleh cabang-cabang merah terang, terutama yang kelihatan pada musim sejuk.

Cotoneaster mendatar (Cotoneaster horizontalis)

Kawasan pertumbuhan: Tempat kelahiran spesies ini adalah China, di mana ia tumbuh di lereng pergunungan. Sejak akhir abad kesembilan belas, tukang kebun mula menggunakan cotoneaster secara mendatar dalam reka bentuk landskap taman Eropah. Ngomong-ngomong, semak akan berakar di Siberia.

Saiz dan bentuk semak: Ketinggian maksimum tanaman adalah 1 m, tetapi biasanya sedikit lebih rendah. Mahkota cotoneaster mendatar tumbuh hingga 1,5-2 meter, menjadikannya seperti bantal besar dengan cabang yang luas tersusun di lapisan.

Kualiti hiasan: Ini adalah penampilan malar hijau dengan daun berkulit kecil yang disusun mengikut ketepatan matematik. Pada bulan Mei, berbunga bermula (bunga merah jambu terang), yang dapat diperhatikan selama tiga minggu, tetapi bunganya tidak berwarna. Tetapi pada bulan September, semak akan dipenuhi dengan warna merah dan bersaiz sederhana, tetapi banyak buah merah terang yang tidak akan jatuh sehingga musim bunga akan matang.

Keperluan persekitaran: Lebih buruk daripada spesies lain, bertolak ansur dengan kelembapan tanah yang tinggi, ketahanan musim sejuk dan tahan fros tinggi. Salah satu spesies yang paling lambat tumbuh, tidak memerlukan pemangkasan yang kerap.

Cotoneaster mendatar, bersama dengan cotoneaster yang cemerlang, adalah jenis yang paling popular dalam reka bentuk landskap. Ini digunakan untuk membuat perbatasan, untuk merancang tembok penahan, di perbatasan campuran, kebun batu dan batuan batu, serta untuk memperkuat dan menghias lereng. Secara umum, ini adalah hiasan yang indah untuk taman dalam komposisi apa pun.

Cotoneaster horizontal mempunyai beberapa jenis, yang paling umum adalah:

  • ‘Variegatus’ - tinggi 30-40 cm, mempunyai sempadan putih dan krim yang sempit, kelihatan cantik pada musim gugur.
  • ‘Perpusillus’ - varieti yang sangat rendah dan perlahan tumbuh (tinggi 15-20 cm)
  • ‘Saxatilis’ - dicirikan oleh ranting berbaring dan daun kecil.

Cotoneaster dammer (Cotoneaster dammeri)

Habitat: Tanah air dari China Tengah, spesies ini telah berakar dengan baik di Eropah.

Saiz dan bentuk semak: Cabang-cabang tanaman naik hanya 20-30 cm ke atas, tetapi selebarnya tumbuh 1.5 m. Cabang-cabang ditekan dengan kuat ke tanah dan mereka sendiri sangat berakar.

Kualiti hiasan: Kualiti hiasan serupa dengan kualiti cotoneaster mendatar.

Keperluan untuk keadaan persekitaran: Tidak ada syarat khas, ketahanan musim sejuk adalah perkara biasa, tetapi kilang tidak akan berfungsi untuk keadaan Siberia dan Timur Jauh.

Ini digunakan dalam reka bentuk lanskap dengan cara yang sama seperti pandangan sebelumnya, tetapi sering digunakan untuk membuat rumput renek..

Berikut adalah beberapa jenis Dammer cotoneaster yang terbukti:

  • Coral Beauty - setinggi 50 cm, mempunyai buah merah-oren.
  • Eichholz - dibezakan dengan buah-buahan cerah tunggal yang besar. Pelbagai jenis tahan fros.
  • Stogholm - gergasi sejati, mencapai ketinggian 1 m dengan buah merah terang.

Sama dengan cotoneaster Dammer, cotoneaster (Cotoneaster adpressus). Ia mempunyai satu kelemahan yang membatasi penggunaannya dalam berkebun - ia memerlukan perlindungan untuk musim sejuk.

Cotoneaster (Cotoneaster integerrimus)

Kawasan tumbuh: tumbuh di seluruh Eropah, dari Baltik Utara hingga ke Pergunungan Caucasus, biasanya terdapat di lereng gunung.

Ukuran dan bentuk semak: Belukar bulat dapat mencapai ketinggian hingga 2 m, menembak ke atas.

Kualiti hiasan: daun cotoneaster hijau gelap yang lebar di atas, berwarna biru dan bawah. Ranting muda juga berbulu. Bunga dalam perbungaan berwarna merah muda pucat. Buah dari cotoneaster biasa berwarna merah terang, hingga bulan September mereka akan tetap berada di dahan dan menarik burung.

Keperluan untuk keadaan persekitaran: Tidak ada syarat khas, cotoneaster berjaya bertahan di Rusia tengah dan dicirikan oleh toleransi kemarau yang baik, ketahanan musim sejuk.

Dalam budaya, cotoneaster biasa telah ditanam selama lebih dari setengah abad, tetapi tidak begitu luas seperti cotoneaster yang cemerlang atau mendatar. Selalunya digunakan untuk menanam di pagar.

Spesies lain yang tidak banyak digunakan dalam budaya adalah cotoneaster cotoneaster (Cotoneaster racemiflorus), yang dibezakan oleh daun yang lebih kecil dan lebih ringan dengan kemaluan putih-putih dari bawah. Ia dianggap menjanjikan untuk Rusia tengah..

Jenis lain yang menjanjikan untuk digunakan dalam reka bentuk landskap adalah:

  • Alaunsky cotoneaster (Cotoneaster alaunicus), yang kawasan semula jadi meliputi seluruh Rusia (kecuali wilayah utara);
  • cotoneaster melebar (Сotoneaster divaricatus), yang dibezakan oleh mahkota berbentuk kubah yang menarik dan warna musim gugur merah.

Kesimpulannya

Cotoneaster adalah tanaman yang sesuai untuk kelab tukang kebun "malas". Sekiranya anda menyertai kelab ini, anda boleh memilih mana-mana spesies dan jenis cotoneaster dengan selamat untuk taman anda dan mengagumi musim luruh, bagaimana burung akan mematuk buah dari semak merah terang dengan keriuhan...