Pemindahan orkid Phalaenopsis rumah: semua keadaan langkah demi langkah

Pada musim bunga, dengan peningkatan jangka waktu siang, tanaman dalaman mengaktifkan semua proses penting, dan banyak memerlukan tanah yang diperbaharui dan periuk lain. Pemindahan orkid Phalaenopsis di rumah berlaku selangkah demi selangkah dalam beberapa peringkat. Tetapi untuk lebih memahami perkara ini, anda harus membiasakan diri dengan bunga itu sendiri.

Ciri-ciri orkid Phalaenopsis

Orkid Phalaenopsis tergolong dalam keluarga tumbuhan epifit. Dengan akarnya yang bercabang, mirip dengan tentakel, bunga di alamnya terpaku pada dahan, kulit pohon, di celah-celah di antara batu, di atas batu yang diliputi lumut. Pemakanan, kelembapan dan ultraviolet diserap oleh daun dan akar. Tumbuhan ini menyukai kehangatan dan kelembapan, kerana tempat kelahiran kawasan tropika dan subtropiknya. Ia dijumpai di wilayah Asia Tenggara, Australia, dan Filipina..

Bunga boleh pergi tanpa menyiram untuk waktu yang lama, kerana ia dapat menyerap air dari udara lembap dengan mulut daun dan akar udara. Untuk pertumbuhan normal dan berbunga yang berpanjangan, ia memerlukan waktu siang yang panjang sekurang-kurangnya 10-12 jam. Di lintang selatan, tidak ada tempoh yang tidak aktif, sepanjang tahun bunga tumbuh sangat cepat, memberikan 1.5-2 cm jisim hijau setiap hari (akar, batang atau daun).

Penerangan tanaman

Phalaenopsis kelihatan sangat mulia. Ia mempunyai daun besar, berdaging, dua baris, memanjang, bujur di hujungnya. Dari batang pendek antara daun tumbuh akar udara dan peduncles tinggi yang kuat. Hiasan utamanya adalah bunga besar dengan kelopak tebal, kadang-kadang lilin, disusun dalam bentuk rama-rama. Bunga terdapat dalam pelbagai warna dan saiz. Tumbuhan dewasa secara serentak dapat menunjukkan 4 hingga 20 bunga. Tempoh berbunga: 2 hingga 5 bulan.

Varieti phalaenopsis hibrid disesuaikan dengan iklim mikro rumah dan waktu siang yang berbeza secara signifikan dari musim ke musim. Oleh itu, pada musim luruh tengah metabolisme mereka melambatkan. Penyiraman pada musim luruh dan musim sejuk dikurangkan dengan ketara, baja tidak digunakan. Pada musim bunga, sekali lagi, semua kitaran tanaman dipercepat, dan transplantasi phalaenopsis diperlukan. Di rumah, tidak sukar untuk melaksanakannya.

Bila perlu menanam bunga

Anggrek, seperti banyak bunga dalaman, mudah dipindahkan. Selalunya mereka jatuh sakit selepas itu, berhenti tumbuh, menjatuhkan bunga, mengeringkan daun. Semua fenomena ini dianggap sebagai tindak balas normal phalaenopsis terhadap transplantasi. Dalam beberapa kes, menanam semula tanaman sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan bunga.

Apabila anda perlu memindahkan orkid:

  1. Selepas pembelian. Penjualan bunga dilakukan di tanah pengangkutan. Ia tidak mengandungi sifat bermanfaat substrat konvensional. Selalunya di tengah-tengah akar letakkan cawan gambut atau span tiruan, yang menyimpan air untuk waktu yang lama. Pada waktu yang sama, penyiraman biasa adalah bencana, kerana akarnya akan sentiasa dalam keadaan tersekat air dan secara beransur-ansur membusuk.
  2. Kilang ini telah menumbuhkan periuk. Akar dapat menjalar periuk sepenuhnya dari dalam. Di samping itu, sebilangan besar akar udara akan tergantung di bahagian luar pasu bunga. Sejumlah besar jisim akar menunjukkan bahawa ini sudah menjadi phalaenopsis lama. Dalam kes ini, transplantasi dapat digabungkan dengan peremajaan tanaman..
  3. Kehilangan kualiti tanah. Asas substrat untuk anggrek adalah kulit kayu. Seiring waktu, kulit kayu menjadi lembut, berubah menjadi debu, dan menyumbang kepada penyakit tanaman. Sekiranya akar phalaenopsis membusuk dan daunnya menjadi kuning, anda mungkin memerlukan transplantasi phalaenopsis di rumah dengan penggantian tanah sepenuhnya.
  4. Kehadiran perosak. Sekiranya keadaan optimum untuk anggrek tidak diperhatikan, serangga perosak sering bermula. Mereka menetap di kilang dan di substrat. Untuk menyingkirkan perosak, anda perlu mengeluarkan tanaman dari periuk, merawatnya dengan racun serangga, mencuci periuk dengan bersih dan mengubah tanah sepenuhnya.

Pemindahan sistem terbuka

Penanaman phalaenopsis dilakukan dengan cara klasik - dalam periuk lutsinar dengan banyak lubang untuk pengudaraan akar dan substrat. Juga, sistem kandungan phalaenopsis tertutup semakin popular di kalangan penanam bunga. Dalam kes terakhir, pot bunga kaca atau plastik lutsinar tanpa lubang digunakan..

Cara memindahkan phalaenopsis di rumah ke sistem terbuka:

  1. Periuk lutsinar sedang disiapkan 1.5-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Bunga harus duduk rapat di dalam periuk. Periuk tidak semestinya sangat besar.
  2. Bahagian bawah periuk dengan lubang diisi dalam satu lapisan dengan tanah liat yang diperluas.
  3. Tanah sedang disiapkan, yang harus meliputi: kulit pinus atau cedar dari pecahan tengah - bahagian utama dan, sebagai tambahan, kepingan arang batu, sphagnum lumut, zarah serat kelapa. Anda boleh menggunakan substrat siap pakai yang berkualiti dari kedai bunga.
  4. Lapisan kecil tanah dituangkan ke tanah liat yang diperluas. Seterusnya, bunga dengan pemegang tangkai bunga dipasang di tengah pasu.
  5. Bahagian utama akar diedarkan di sekitar pinggir periuk.
  6. Periuk diisi sepenuhnya dengan tanah. Di antara akar, zarah-zarah ditolak dengan tongkat. Tanah mesti berbaring rapat supaya tanaman terpasang dengan baik dan tidak goyah.
  7. Lapisan lumut diletakkan di atas akar anggrek untuk mengekalkan kelembapan..
  8. Pot boleh dipasang di cache-pot atau di palet.
  9. Penyiraman dilakukan selepas 3-4 hari, sehingga akar yang rosak mempunyai masa untuk bertahan..
  10. Penyiraman phalaenopsis dalam sistem terbuka dilakukan dengan cara biasa atau dengan rendaman.

Pindahkan ke sistem tertutup

Kandungan phalaenopsis dalam sistem terbuka dan tertutup agak berbeza. Perbezaan utama adalah dalam organisasi proses pengairan, pemupukan dan kekerapan pengairan. Untuk tingkap dan pangsapuri selatan dengan udara kering, sistem tertutup disyorkan. Ia membenarkan penyiraman anggrek yang kurang kerap, sambil mengekalkan kelembapan tinggi di sekitar bunga.

Cara memindahkan phalaenopsis di rumah ke sistem tertutup:

  1. Pot kaca atau plastik dengan dinding lutsinar dan tanpa lubang dipilih, 1.5-3 cm lebih besar dari yang sebelumnya. Phalaenopsis harus ditanam di dalam periuk tinggi tetapi tidak lebar. Spesimen besar ditanam dalam pasu setinggi hingga setengah meter. Kapal bulat dan bujur sesuai.
  2. Satu pertiga kapal dipenuhi dengan tanah liat, kaca atau kerikil hiasan berwarna. Kemudian lapisan sphagnum lembut diletakkan, di suatu tempat setinggi 2 cm. Di atas lumut, sebilangan kecil arang batu diedarkan..
  3. Seterusnya, bunga diatur, sehingga pangkal batang berada pada aras tepi pasu. Pemegang peduncle juga masuk jauh ke bawah dan menahannya sendiri.
  4. Akar Phalaenopsis ditekan dengan rapi ke dinding periuk.
  5. Ruang kosong yang tinggal dipenuhi dengan kepingan kulit kayu pinus yang dikukus. Periuk mesti diisi rapat. Menggoncang dan mengetuk dinding periuk dengan ringan membantu menyekat poket udara sepenuhnya di antara akar.
  6. Dari atas, akarnya boleh ditutup dengan sphagnum.
  7. Pot bunga dipasang di mana-mana tempat yang mudah dengan cahaya yang cukup meresap. Palet tidak lagi diperlukan.
  8. Penyiraman dilakukan 3-4 hari setelah transplantasi, sehingga akar yang rosak mempunyai masa untuk sembuh..
  9. Semasa menyiram, vas dengan bunga dituangkan sepenuhnya dengan air yang disaring pada suhu bilik hingga penuh. Setelah seperempat jam, sebahagian air disalirkan sehingga seluruh lapisan tanah liat yang diperluas tetap berada di dalam air.
  10. Seterusnya, penyiraman dilakukan dalam jumlah kecil ketika bunga menguap dan mengasimilasi air. Petunjuk - lapisan saliran harus berada di dalam air.
  11. Baja boleh digunakan semasa penyiraman, mengurangkan dos yang disyorkan untuk kes biasa sebanyak 4-5 kali.

Pemindahan phalaenopsis orkid sangat mudah. Untuk ini, tidak perlu mempunyai pengetahuan agronomi dan pengalaman luas dalam pemindahan bunga. Semasa mengganti sistem terbuka dengan sistem tertutup, dan sebaliknya, anda perlu ingat bahawa kilang memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri. Pemindahan selalu sukar untuk bunga dalaman. Dan akar dan daun anggrek sangat sensitif terhadap perubahan keadaan dan tanah.

Pemindahan Orkid Phalaenopsis di Rumah: Petua Berguna untuk Pemula

Pemindahan ke dalam periuk baru untuk banyak tanaman adalah tekanan. Untuk mengurangkan akibat negatif, anda perlu menjalankan prosedur dengan mengambil kira peraturan tertentu. Pada masa yang sama, transplantasi langkah demi langkah orkid Phalaenopsis di rumah adalah tahap penjagaan yang tidak terpisahkan bersama dengan penyiraman dan penyusuan.

Sebab-sebab pemindahan orkid: apabila phalaenopsis perlu dipindahkan

Pemindahan adalah mustahak dalam penjagaan orkid

Terdapat beberapa sebab untuk pemindahan orkid:

  1. Penggantian substrat di mana nutrien habis. Sebagai peraturan, ini berlaku setiap 2-3 tahun. Orkid memerlukan substrat dengan tahap sesak nafas yang tinggi. Biasanya, pain digunakan untuk tujuan ini. Tetapi kulit kayu tidak dapat disimpan dalam keadaan yang konsisten sepanjang masa. Lama kelamaan, serpihan kayu musnah, yang menyebabkan pemadatan substrat dan penurunan daya tahannya. Di tanah seperti itu, akar bunga tidak dapat kering dengan cepat, yang meningkatkan kemungkinan pembusukannya. Oleh itu, campuran tanah mesti diubah secara sistematik..
  2. Sebagai tambahan kepada sesak nafas, substrat mesti mempunyai tahap keasidan tertentu - pH 5.5–6.5. Pada kadar yang lebih tinggi, akar tidak lagi menyerap beberapa bahan yang diperlukan, seperti besi. Akibatnya adalah menguning dan jatuh daun.
  3. Tanah juga mesti mengandungi sejumlah garam. Hasil pengairan dengan air paip dan pemberian makanan biasa, penunjuk ini juga meningkat. Oleh kerana pengumpulan garam yang berlebihan, akarnya tidak dapat berkembang sepenuhnya, dan dalam beberapa kes malah terbakar. Kekalahan seperti itu membawa kepada kerosakan bunga.
  4. Sebab lain untuk pemindahan adalah ukuran pot yang tidak mencukupi ketika bunga secara harfiah "melebihi" itu. Semasa tumbuh, orkid tumbuh, dan kapasiti di mana ia tumbuh, setelah 2 tahun menjadi kecil untuknya. Keperluan untuk pemindahan mungkin menunjukkan perpindahan oleh akar substrat dari periuk.
  5. Terdapat juga alasan mendesak untuk pemindahan. Ini termasuk pembusukan akar, yang dapat diprovokasi oleh substrat berkualiti rendah atau pelanggaran peraturan pengairan. Anggrek ditransplantasikan dalam kes perosak: skala serangga, kutu, thrips, nematoda, lalat putih, siput.

Apa yang anda perlu ketahui mengenai pemindahan Phalaenopsis di rumah

Untuk pemindahan bunga tanpa rasa sakit, anda perlu mematuhi peraturan tertentu.

Sebaiknya transplantasi anggrek selama tempoh tidak aktif, iaitu pada awal musim bunga atau musim luruh. Walau bagaimanapun, kerana sistem akar bunga tidak sensitif terhadap pemangkasan, pematuhan ketat terhadap peraturan ini tidak diperlukan. Sekiranya perlu, tanaman dapat ditransplantasikan pada tahap berbunga, tetapi sebelum prosedur, semua peduncles harus dipotong 2 cm. Ini akan membantu mempercepat pertumbuhan jisim akar baru, dan juga akan menyumbang kepada pembentukan peduncles lateral.

Banyak penanam bunga tertanya-tanya: adakah perlu memindahkan orkid sebaik sahaja dibeli? Ini perlu jika akarnya kelihatan pucat dan berkerut. Kesan ini disebabkan oleh penyemburan dengan ubat-ubatan yang merangsang proses berbunga. Tumbuhan ini menjalani rawatan ini di taman asuhan kanak-kanak, tetapi prosedurnya menghasilkan kesan sampingan: ia menyebabkan penipisan sistem akar. Sekiranya terdapat tanda-tanda seperti itu, tanaman yang terjejas ditransplantasikan setelah pemerolehan, dalam kes lain tidak perlu dilakukan pemindahan.

Peraturan untuk memilih periuk untuk epifit

Kejayaan pertumbuhan bunga bergantung pada pilihan periuk.

Anggrek adalah bunga yang agak berubah-ubah yang bertindak balas walaupun terhadap kekurangan terkecil dalam keadaan tumbuh. Oleh itu, perlu diperhatikan ciri tangki di mana anda merancang untuk memindahkan tanaman..

Keperluan periuk adalah seperti berikut:

  1. Kapasiti untuk tanaman dipilih 3-5 cm lebih banyak daripada penanam sebelumnya.
  2. Pilihan yang paling sesuai ialah bekas plastik. Sistem akar anggrek mengambil bahagian dalam fotosintesis, sehingga tanaman memerlukan pencahayaan dan akses udara yang baik.
  3. Periuk mesti mempunyai beberapa lubang. Dalam bekas plastik, lubang boleh dibuat secara bebas.
  4. Penanam kaca memberikan akses cahaya tanpa had, namun pengudaraan sukar dilakukan kerana kekurangan lubang pengudaraan. Pasu seperti itu masih digunakan untuk anggrek, tetapi menyiram bunga akan lebih memakan masa, kerana anda harus berhati-hati mengawasi saliran kelembapan berlebihan (untuk mengelakkan pembusukan akar).
  5. Untuk anggrek, periuk tanah liat juga dibenarkan. Tetapi penanam bunga mengesyorkan memilih bahan plastik dan kaca. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa bekas tanah liat tidak menghantar cahaya. Dan dinding periuk seperti itu mempunyai permukaan yang tidak rata. Akar bunga dapat tumbuh menjadi bahan seramik dan, apabila ditransplantasikan, pasti akan cedera..

Video: petua praktikal untuk memilih periuk anggrek

Tentukan komposisi substrat berdasarkan kulit kayu

Substrat untuk anggrek boleh dibeli atau dikumpulkan secara bebas

Anggrek tidak ditanam di tanah, tetapi di substrat berdasarkan kulit kayu. Campuran boleh dibeli di kedai khusus. Ia dijual dalam tiga bentuk: dalam pecahan kecil, besar dan sederhana. Untuk anggrek, pilih pilihan terakhir. Substrat juga boleh dibuat secara bebas. Untuk melakukan ini, campurkan kulit kayu pinus, sphagnum lumut atau gambut dan tanah liat yang diperluas (kadang-kadang buih diambil) dalam nisbah 3: 1: 1. 2 g kapur ditambahkan ke dalam 1 liter campuran sedemikian..

Kulit kayu mesti diambil dari pokok-pokok kering yang kering atau dikumpulkan di sekitar pokok pinus. Bahan ini mengandungi kepekatan resin yang lebih rendah. Kulit kayu dikeluarkan dengan pisau. Anda tidak boleh mengumpulkannya dari pokok dengan tanda-tanda busuk, kerana kulit kayu itu cepat runtuh, dan terdapat sebilangan besar perosak di dalamnya. Sebelum digunakan, bahan tersebut dibasmi kuman. Kulit kayu dihancurkan hingga pecahan 2 cm, kemudian direbus selama 30 minit dan dikeringkan.

Moss sphagnum menyumbang kepada pemeliharaan kelembapan di dalam substrat, membuatnya longgar, dan juga memberi zat mineral pada anggrek selama enam bulan. Ia boleh digunakan kering dan meriah. Sebelum ini, lumut dipotong dengan gunting menjadi kepingan sepanjang 5 cm. Bahan kering direndam dalam air mendidih selama 5 minit, selepas itu dilumurkan dan dikeringkan. Prosedur ini membantu membasmi kuman bahan..

Gambut mengumpul kelembapan dengan baik. Untuk menambah substrat, anda perlu memilih bahan dengan struktur gentian kasar.

Penting! Gambut tanah tidak sesuai untuk penyediaan substrat, kerana ia mengurangkan kebolehtelapan udara dari campuran tanah.

Proses langkah demi langkah pemindahan phalaenopsis dengan foto

Sebelum prosedur, anda perlu menyediakan semua alat dan bahan yang diperlukan

Untuk menanam phalaenopsis dalam periuk baru, anda memerlukan perkara berikut:

  • substrat;
  • periuk baru;
  • gunting;
  • saliran (kerikil, tanah liat yang diperluas);
  • alkohol untuk membasmi kuman alat;
  • sarung tangan getah.

Setelah menyediakan semua bahan dan alat yang diperlukan, anda boleh meneruskan pemindahan:

    Pertama, bunga itu dikeluarkan dengan teliti dari periuk lama. Sekiranya tanaman diletakkan di dalam bekas plastik, anda boleh meregangkannya dengan tangan. Tetapi pada masa yang sama, penjagaan mesti diambil agar tidak merosakkan sistem akar. Sekiranya periuk terbuat dari bahan legap padat, tongkat kayu yang harus dipegang di sepanjang dinding akan membantu memisahkan substrat.

Kami mengeluarkan anggrek dari bekas periuk

Kami mencuci akar di bawah air suam

Kami memotong serpihan akar kuning yang sakit dan kering

Menyiapkan periuk untuk pemindahan bunga

Kami memasukkan bunga itu ke dalam bekas dan mengisinya dengan substrat

Isi periuk dengan substrat ke bahagian atas

Penting! Tangkai bunga terletak dalam posisi berbaring, anda tidak boleh melakukan usaha untuk meluruskan tanaman, kerana tindakan ini dapat patah.

Video: bengkel pemindahan orkid dari pakar

Penjagaan bunga selanjutnya

Banyak bergantung pada seberapa teliti perawatan selanjutnya, termasuk menyiram dan memberi makan.

Cara menyiram bunga selepas penanaman

Bunga boleh disiram dari penyiram terus ke substrat

Sejurus selepas pemindahan selesai, anggrek harus diletakkan di tempat yang teduh dengan suhu 22–25 ° С. Menyiram tanaman hanya boleh dilakukan setelah 5 hari. Perlu menunggu masa ini untuk menyembuhkan luka yang diterima oleh bunga semasa pemindahan. Ini akan mengurangkan kemungkinan masuk ke akar mikroorganisma patogen dan kerosakan..

Semasa menyiram, anda perlu mengikuti beberapa peraturan:

  1. Untuk anggrek, hanya air lembut atau keras yang digunakan. Anda boleh menentukan penunjuk ini di rumah dengan membuat skala dalam teko. Semakin tinggi, semakin tinggi tahap ketegarannya. Untuk mengurangkannya, asid oksalik ditambahkan ke dalam air dengan kadar 1/8 sudu kecil. pada 5 l air sejuk. Anda boleh membeli produk ini di kedai bunga atau di tempat penjualan reagen kimia..
  2. Petunjuk seterusnya yang perlu anda tentukan sebelum menyiram adalah keasidan. Harus berada dalam pH 5. Pastikan air memenuhi syarat ini, anda boleh menggunakan jalur penunjuk yang ada skala khas. Suhu cecair harus sesuai dengan 35-40 ° С.

Penting! Selepas pemindahan, perlu untuk mengelakkan cahaya matahari di anggrek, jika tidak, ia akan mendapat tekanan, yang akan menyebabkan kelemahan sistem akar dan daun.

Kaedah penyiraman alternatif - rendam di dalam air

Tidak ada jadual penyiraman yang jelas. Bunga dibasahi ketika substrat mengering. Anda boleh menyiram tanaman dengan beberapa cara:

  1. Yang paling biasa adalah mandi air suam. Kaedah ini membolehkan anda membuat keadaan bagi anggrek sedekat mungkin dengan persekitaran tropika semula jadi. Akibatnya, tanaman itu berkembang lebih kerap dan membina jisim hijau dengan lebih cepat. Tetapi pengairan seperti itu dapat digunakan jika air paip cukup lembut. Anggrek diletakkan di dalam tab mandi dan aliran air yang lemah dengan suhu 40-50 ° C dihantar ke dalamnya. Penyiraman selesai apabila substrat tepu sepenuhnya dengan kelembapan. Selepas itu, bunga itu dibiarkan di bilik mandi selama 15 minit lagi, sehingga gelasnya berlebihan. Selepas satu jam, daunnya disapu dengan tuala kertas. Jika tidak, inti pelat akan mula reput..
  2. Penyiraman juga boleh dilakukan dengan merendam periuk di dalam air selama 30 saat. Kelembapan diserap ke dalam substrat melalui lubang pengudaraan.
  3. Bunga itu juga dibasahi dengan tin penyiram. Permukaan substrat disiram dengan aliran nipis sehingga cairan mengalir keluar dari lubang. Setelah mengalirkan air setelah 3-5 minit, prosedur diulang, kemudian kelebihan cecair disalirkan dari loyang.

Penting! Sekiranya anggrek ditransplantasikan ke dalam periuk kaca tanpa lubang, penyiraman dilakukan menggunakan tin penyiram. Walau bagaimanapun, air berlebihan disalirkan dengan tangan, memegang substrat dengan telapak tangan.

Setiap hari selama sebulan setelah menanam, daun anggrek perlu disembur. Ini akan mempercepat proses penyembuhan. Penyemburan dilakukan pada waktu pagi dengan menggunakan pistol penyembur. Dalam cuaca panas, prosedur dilakukan lebih kerap: tiga kali sehari.

Anggrek baja: bila hendak bermula dan bagaimana tidak terlalu jauh

Selepas pemindahan, bunga perlu diberi makan

Memberi makan bunga bermula hanya selepas 3-4 minggu. Apabila dipindahkan ke dalam periuk baru, tanaman itu cedera, dan sistem akar yang rosak tidak dapat menyerap nutrien. Bahan yang tidak dituntut disimpan di dalam tanah dan mewujudkan mikroflora yang tidak baik..

Penting! Sebelum menggunakan baja, anda perlu menyiram anggrek.

Untuk berpakaian atas, kaedah khas digunakan, misalnya, Kemira Suite (1 g per 1 liter air) atau Bon Forte (10 ml per 1.5 liter). Dengan larutan yang dihasilkan, bunga disiram hingga cairan mengalir ke dalam loyang. Selepas itu, anggrek diberi makan dua kali sebulan pada musim bunga dan musim panas, serta sebulan sekali pada musim sejuk.

Baja perlu digunakan selama masa pertumbuhan, iaitu ketika daun baru mulai tumbuh dari titik pertumbuhan. Pada peringkat ini, bunga sangat memerlukan nutrien. Sekiranya selepas pembentukan lembaran lembaran baru terbentuk, pakaian atas harus diteruskan. Dalam kes yang berlawanan, baja digantung. Phalaenopsis tidak mempunyai waktu rehat yang ketara. Tetapi pada masa yang sama, keperluan bunga untuk berpakaian top pada musim sejuk berkurang.

Video: petua praktikal untuk memakai pakaian untuk anggrek

Masalah yang mungkin berlaku: daun lembap dan bukan sahaja

Dalam beberapa kes, selepas pemindahan, daun anggrek layu. Ini mungkin berlaku kerana kelembapan tidak mencukupi. Tetapi jangan biarkan pengeringan substrat. Memulihkan kilang akan membantu mematuhi peraturan pengairan. Juga, daun dapat pudar akibat terkena sinar matahari langsung. Dalam seminggu setelah pemindahan, bunga harus berada di tempat teduh..

Pemindahan adalah langkah penting dalam penjagaan orkid. Tetapi ia mesti ditangani dengan penuh tanggungjawab, kerana proses ini boleh menyebabkan kecederaan dan tekanan tanaman. Untuk mengurangkan kerosakan, patuhi syarat-syarat tertentu. Ia juga perlu memberikan bunga yang betul setelah pemindahan. Ia akan mempercepat pemulihan anggrek.

Pemindahan orkid yang betul di rumah

Banyak tukang kebun pemula ketika menanam anggrek menghadapi banyak kesulitan. Walau bagaimanapun, kebanyakan mereka mencipta untuk diri mereka sendiri. Sudah tentu, merawat anggrek berbeza dengan merawat tanaman dalaman yang lebih biasa. Tetapi setelah membaca dan mendengar tentang pelupusan anggrek yang berubah-ubah, amatur mula memberi perhatian berlebihan pada bunga itu, sambil melakukan banyak manipulasi yang tidak perlu dan terang-terangan berbahaya. Ini berlebihan, dan makan berlebihan dengan baja, terlalu panas, atau sebaliknya, penyejukan berlebihan, tidak lain hanyalah pemangkasan yang dibenarkan, dll. Dalam keadaan terbaik, "pemergian" ini membawa kepada fakta bahawa anggrek tidak mekar, dalam keadaan terburuk, ia mati tidak dapat ditarik balik. Hampir separuh kesilapan berkaitan dengan pemindahan orkid. Pemindahan tidak begitu sukar. Perkara utama adalah melakukannya tepat pada masanya dan betul..

Tanah yang tidak biasa digunakan untuk menanam anggrek membingungkan penanam pemula dan mendorong tindakan yang salah. Walaupun bagi seorang amatur yang berjaya menanam geranium, violet, hidrangeas, dan juga azalea yang sangat berubah-ubah selama bertahun-tahun, sukar untuk menyedari bahawa orkid sama sekali tidak memerlukan tanah dan bahawa masa dan peraturan pemindahan orkid agak berbeza dengan pemindahan tanaman dalaman yang lain.

Bilakah Memindahkan Orkid

Peraturan pertama yang mesti anda patuhi adalah bahawa pemindahan yang kerap tidak diperlukan, lebih-lebih lagi ia berbahaya! Setelah membeli anggrek di kedai, jangan tergesa-gesa untuk segera memindahkannya, terutamanya jika ia mekar. Peraturan yang berlaku untuk bunga dalaman lain mengenai penggantian tanah teknikal dengan berkhasiat tidak berfungsi dalam kes ini. Di sini pada mulanya sudah betul.

Menurut peraturan, anggapan bahawa anggrek dipindahkan setiap dua hingga tiga tahun sekali. Pada masa inilah tanah dianggap sesuai. Tetapi tertakluk kepada semua peraturan asas untuk menjaga anggrek, tempoh ini tidak begitu penting. Jadi, pemindahan harus dilakukan hanya jika perlu.

Bilakah pemindahan orkid diperlukan?

  • Sekiranya tanah banyak diselesaikan dan terlalu banyak ruang telah muncul. Ini menunjukkan bahawa dia sedang memasak, mengambil gumpalan. Melalui tembok tembok bunga yang telus kelihatan sangat jelas. Sekiranya ini berlaku terlalu kerap, maka dalam kebanyakan kes ini bermakna tanah untuk pemindahan tidak berkualiti..
  • Sekiranya akarnya terlalu maju dan tidak lagi sesuai di dalam periuk lama, keluar melalui lubang saliran.
  • Sekiranya terdapat ciri khas bau busuk, reput, acuan. Periuk selepas penyiraman menjadi lebih berat.
  • Sekiranya orkid secara visual mula kelihatan lebih teruk, lebih tertekan.
  • Pemindahan segera diperlukan sekiranya akar di dalam periuk telah berubah warna dari putih-hijau menjadi coklat dengan warna kelabu. Ini adalah bukti kerosakan mereka..

Sekiranya pemindahan kecemasan tidak diperlukan, maka penggantian substrat harus dilakukan secara eksklusif setelah berbunga anggrek, dengan permulaan masa tumbuh-tumbuhan baru, ketika tunas muda dan daun menetas. Ini adalah masa yang paling baik. Bukan fakta bahawa ia akan jatuh pada musim bunga, masa tradisional untuk menanam tanaman rumah. Untuk spesies yang berbeza, ia berlaku dengan cara yang berbeza..

Cara pemindahan orkid

Pertama sekali - berhati-hati dan tepat! Akar anggrek sangat halus dan merosakkannya dengan mudah..

Nota! Tanah anggrek biasanya terdiri dari kulit kayu dengan penambahan lumut, gambut, serpihan polistirena, arang dan akar pakis. Lebih-lebih lagi, ia tidak mengandungi tanah sama sekali! Sangat sukar untuk menyusunnya dengan betul, tanpa adanya pengetahuan dan pengalaman tertentu. Oleh itu, adalah lebih baik bagi pemula untuk tidak bereksperimen, tetapi membeli siap pakai.

Saat yang paling sukar dan penting ketika menanam orkid adalah pengambilan dari periuk. Dengannya kemungkinan besar kerosakan pada akar sangat tinggi. Selalunya, walaupun merendam substrat, akar tidak mahu meninggalkan periuk. Dalam kes ini, lebih baik mengorbankan periuk dan memotongnya, daripada memusnahkan tanaman.

Selepas pengekstrakan, akar bersama dengan segumpal tanah harus dimasukkan sebentar di dalam bekas air suam untuk direndam. Apabila sebahagian besar tanah dibasuh dari akar, ia dapat dibasuh di bawah pancuran air yang hangat, hangat atau aliran air yang halus.

Pemindahan orkid adalah peluang terbaik untuk memeriksa keadaan sistem akar. Oleh itu, pastikan untuk memeriksa akarnya dengan teliti untuk reput dan kerosakan. Keluarkan semua akar mati dan tua. Potong bahagian yang busuk dan rosak. Taburkan hirisan dengan karbon aktif yang dihancurkan.

Kemudian biarkan tanaman kering. Untuk mempercepat proses, letakkan di atas tuala kertas atau tuala. Setelah semua titisan air hilang, anda boleh mula menanam anggrek.

Pertama, buat lapisan saliran di bahagian bawah periuk. Kedua-dua pelindung tanah liat dan tanah liat yang diperluas boleh digunakan. Semasa menggunakan pecahan, pastikan tidak ada tepi atau tepi tajam yang dapat merosakkan akar. Ketebalan lapisan hendaklah sekurang-kurangnya lima sentimeter. Lapisan saliran seperti itu akan cukup untuk menghilangkan kelembapan berlebihan dari substrat.

Lapisan tanah dituangkan di atas lapisan saliran. Ketebalannya harus sedemikian rupa sehingga setelah memasang tanaman di atasnya, titik pertumbuhan berada di permukaan. Kemudian kami masukkan ke dalam periuk anggrek dan sokongan untuk mengikat batangnya. Selepas itu, isikan sepenuhnya dengan tanah. Untuk mengisi ruang yang lebih padat, ketuk perlahan bahagian bawah periuk di atas meja, dan kemudian, dengan lembut (sedikit), ambil substrat dengan jari anda.

Petua. Selalunya berlaku bahawa selepas transplantasi, anggrek tidak dapat mekar untuk waktu yang lama, dan secara umum kelihatan tertekan. Faktanya ialah semasa kewujudannya di tanah lama, tanaman tersebut terbiasa dengan komposisi mikrokimia dan biologi. Oleh itu, dia memerlukan masa untuk menyesuaikan diri. Tetapi masa ini dapat dikurangkan dengan ketara jika anda menambahkan sedikit (secara harfiah beberapa pinch) lama ke substrat segar.

Setelah menanam, celupkan periuk dengan anggrek ke dalam bekas air (seperti ketika menyiram). Setelah substrat tepu dengan air, keluarkan periuk dan biarkan air mengalir sepenuhnya.

Nota! Untuk pengairan ini, hanya air rebus atau suling yang dapat digunakan. Jika tidak, terdapat risiko tinggi untuk masuk ke luka pada akar patogen pelbagai penyakit.

Hampir pasti, tanah akan sedikit kendur dan akarnya terdedah. Dalam kes ini, tambahkannya.

Itulah keseluruhan teknik pemindahan orkid. Tidak ada yang rumit.

Setelah dipindahkan, tanaman masih tidak stabil di dalam periuk. Sehingga anggrek berakar di tanah baru, ia mesti dipasang dengan hati-hati pada sokongan, dan jika perlu, gunakan sokongan luaran tambahan. Pemupukan anggrek selepas pemindahan boleh bermula lebih awal daripada tiga hingga empat minggu.

Rumah baru untuk phalaenopsis. Cara memindahkan orkid tanpa masalah?

Banyak penanam bunga dalam phalaenopsis tumbuh menghadapi sejumlah kesulitan, kerana penjagaan bunga ini berbeza dari penjagaan biasa untuk tanaman dalaman. Tetapi terlalu bersemangat dalam merawat anggrek masih tidak berbaloi. Hanya perlu mematuhi beberapa cadangan dan peraturan. Ini benar terutamanya untuk prosedur pemindahan bunga eksotik..

Cara menentukan sama ada pemindahan diperlukan?

Adalah mungkin untuk menentukan sama ada tanaman memerlukan transplantasi berdasarkan keadaan sistem akar, terutama kerana pot untuk mereka sering telus. Sekiranya akar bunga berwarna putih, kelabu muda, hijau tepu, tumbuhan ini sihat dan tidak memerlukan pemindahan.

Tanda-tanda bahawa anggrek harus dipindahkan:

  • tanah di dalam periuk itu caking, berketul-ketul kuat;
  • akar tanaman telah tumbuh dan kurang diletakkan di dalam periuk;
  • ciri bau yang tidak menyenangkan dari acuan atau reput;
  • penampilan bunga telah bertambah buruk, kelihatan murung, lesu;
  • warna akar dalam periuk berubah dan menjadi kelabu-coklat;
  • setelah pembelian kilang itu, 1-1,5 tahun atau 2-3 tahun telah berlalu sejak pemindahan terakhir.

Tarikh Piawai

Bunga yang sihat perlu ditanam semula setiap dua hingga tiga tahun kerana pemadatan dan pengoksidaan substrat. Dalam kes seperti itu, lebih baik menanamkan anggrek setelah berbunga, semasa tumbuh-tumbuhan baru, ketika tunas muda mulai muncul..

Selepas pembelian

Setelah membeli anggrek di kedai, disarankan agar ditransplantasikan sebagai substrat sangat kerap mengandungi jamur, spora penyakit kulat kerana penjagaan tanaman yang tidak betul dalam keadaan penyimpanan. Lebih baik mengasingkan bunga baru buat sementara waktu dari tanaman dalaman yang lain hingga satu bulan..

Sekiranya terdapat keyakinan terhadap keadaan tanah dan tanaman itu sendiri, transplantasi dapat dilakukan 1-1.5 tahun setelah pembelian.

Bergantung pada masa tahun

  • Biasanya disarankan untuk memindahkan anggrek pada musim bunga, ketika ia memulakan masa pertumbuhan aktif, sebagai pada masa ini, ia lebih cepat menyesuaikan diri dengan substrat baru.
  • Pada musim panas juga mungkin untuk memindahkan bunga ke tanah baru..
  • Tetapi pada musim luruh dan musim sejuk tidak digalakkan menangani transplantasi Phalaenopsis, kerana dalam tempoh ini proses metabolik biologi tanaman sangat perlahan.

Berapa kerap menjalankan prosedur?

Kekerapan pemindahan phalaenopsis bergantung pada keperluannya:

  • pemindahan berjadual setiap 2-3 tahun;
  • pemindahan selepas pembelian;
  • pemindahan segera sekiranya tanaman menjadi sakit (pengesanan reput pada sistem akar, akar dibekukan atau dikeringkan);
  • menggegarkan bayi (proses) ke dalam periuk lain setelah matang.

Arahan langkah demi langkah

Proses pemindahan orkid tidak rumit, tetapi masih memerlukan pematuhan terhadap semua cadangan.

Peringkat persediaan

Sebelum memindahkan bunga, anda perlu menyediakan alat dan bahan yang diperlukan:

  • pot bunga lutsinar yang telah dibasmi kuman sebelumnya dengan air mendidih atau larutan kalium permanganat;
  • substrat yang disediakan (khusus atau disediakan secara bebas);
  • tanah liat yang diperluas atau kerikil kecil untuk saliran;
  • pisau tajam, gunting atau pemangkas;
  • tongkat khas untuk sokongan dan pengancing dari bahan semula jadi;
  • karbon aktif yang dicincang untuk memproses bahagian akar;
  • racun serangga untuk kemungkinan rawatan akar yang berpenyakit.

Pemilihan periuk

Periuk pemindahan orkid yang paling sesuai adalah telus, dengan lubang saliran yang telah dibuat sebelumnya. Pada masa ini, beberapa jenis periuk untuk phalaenopsis ditawarkan:

  • Pot plastik konvensional pelbagai saiz.
  • Pot cache atau gerabak yang terbuat dari bahan lutsinar, berfungsi sebagai periuk kedua untuk mengumpulkan kelembapan berlebihan dan pada masa yang sama meningkatkan estetika susunan warna di pedalaman.
  • Pasu kaca, balang, termos.
  • Periuk khas yang diperbuat daripada plastik lutsinar, dibuat dalam bentuk akar anggrek sekitarnya dan substrat pagar yang kerap.

Pemilihan tanah

Terdapat beberapa pilihan untuk tanah tradisional yang sangat sesuai untuk anggrek:

  • Kulit pinus - dianggap sebagai komponen terbaik dalam komposisi substrat untuk anggrek, digunakan dalam bentuk kepingan sederhana dan kecil.
  • Serat kelapa adalah substrat siap dari bahagian luar kulit kelapa, yang mempunyai kapasiti kelembapan, pengudaraan, keramahan alam sekitar dan harga yang berpatutan.
  • Substrat kelapa termampat, sangat serupa sifatnya dengan jenis sebelumnya, tetapi di sini zarah-zarah kelapa yang dihancurkan ditekan ke dalam briket.
  • Bahan gambut, yang dicirikan oleh pengeringan yang mudah dan kapasiti kelembapan yang berlebihan, digunakan sebagai bahan tambahan untuk campuran tanah.
  • Substrat lumut sphagnum, yang digunakan di tanah atas atau sebagai dasar tanah.
  • Tanah liat yang diperluas, vermikulit, batu apung, pasir, jenis kerikil tanah digunakan sebagai lapisan saliran.
  • Serat buatan (dolomit, bulu mineral) - bahan yang digunakan sebagai bahan tambahan untuk mengurangkan keasidan tanah.
  • Arang - komponen penyerap tanah (tidak lebih daripada 10-20% isi padu campuran) tanah.

Campuran kulit kayu pinus, arang dan sphagnum lumut dianggap sebagai substrat yang sesuai untuk anggrek eksotik. Di kedai anda boleh membeli substrat khusus, siap digunakan untuk anggrek. Anda juga boleh menyediakan sendiri campuran tanah yang diperlukan.

Cara keluar dari periuk dan tidak terluka?

Mengeluarkan akar anggrek dari periuk adalah saat terpenting dari keseluruhan proses pemindahan. Semua usaha mesti dilakukan untuk mengelakkan kerosakan pada akar. Untuk melakukan ini, anggrek harus dibalikkan, memasang pangkalnya di tangan, dan perlahan-lahan mengetatkan periuk, mengeluarkan seluruh benjolan substrat dengan sistem akar.

Selalunya, walaupun substrat direndam, akarnya tidak dapat diekstraksi. Dalam kes seperti itu, lebih baik mengorbankan periuk, memotongnya, dan memelihara akar anggrek.

Memproses tanaman dalam proses

  1. Setelah mengeluarkan akar bersama-sama dengan benjolan tanah, perlu meletakkannya untuk direndam dalam bekas dengan air suam. Kemudian sisa-sisa substrat dapat dicuci dari akar di bawah aliran air yang hangat atau dengan kepala pancuran.
  2. Sistem akar bunga diperiksa dengan teliti untuk mengesan gejala penyakit, kerosakan atau kerosakan. Semua akar tua dan mati dikeluarkan, kawasan busuk dan rosak dipotong, bahagian dirawat dengan serbuk karbon aktif.
  3. Sekiranya terdapat jejak parasit di akar bunga, ia mesti dimasukkan ke dalam larutan racun serangga selama setengah jam.
  4. Selepas itu, tanaman dibiarkan kering, diletakkan di atas serbet kertas atau tuala. Apabila titisan air di akar hilang, anda boleh mula menanam bunga di tanah baru.

Mengeluarkan akar busuk dan daun kuning

  • Semasa mengeluarkan anggrek dari periuk, akarnya diperiksa dengan teliti.
    1. Deteksi busuk, kering dan berongga, serta kawasan yang rosak dikeluarkan dengan alkohol yang terdisinfeksi tajam atau api dengan pisau, gunting atau alat pemotong.
    2. Semua bahagian dipotong dengan karbon aktif yang dihancurkan atau antiseptik bebas alkohol.
  • Kadang-kadang daun kuning muncul di anggrek atau yang perlu dikeluarkan.
    1. Untuk melakukan ini, mereka dipotong di sepanjang urat bersama dan ditarik di hujungnya dengan arah yang berlawanan, seolah-olah mengeluarkan daun dari batang.
    2. Semua tempat pemotongan juga dibasmi kuman, tetapi sudah dengan penggunaan hijau, iodin atau alkohol.

Cara menanam di substrat?

  1. Pertama sekali, perlu membuat lapisan saliran di bahagian bawah periuk dengan ketebalan sekurang-kurangnya 3-5 cm. Untuk ini, tanah liat yang diperluas, batu hancur atau pecahan tanah liat biasanya digunakan. Lapisan substrat dituangkan di atas lapisan saliran sehingga pangkal tanaman yang didirikan berada 1-1,5 cm dari tepi periuk.
  2. Kemudian, anggrek diletakkan di dalam periuk bersama dengan penyangga garter batang, dan seluruh bekas diisi dengan substrat. Pada masa yang sama, anda boleh menggoyangkan periuk sedikit, membantu pengisian yang lebih padat.
  3. Sebuah periuk dengan anggrek yang ditanam diletakkan di dalam bekas berisi air (untuk pengairan). Apabila substrat tepu sepenuhnya dengan air, periuk dikeluarkan dan air mengalir sepenuhnya.

Untuk pengairan seperti itu, hanya perlu menggunakan air rebus atau suling untuk mengelakkan bakteria mungkin masuk ke luka akar yang segar..

Selepas pemindahan, anggrek tidak stabil di dalam periuk. Lebih baik menggunakan sokongan luaran tambahan sehingga bunga sepenuhnya berakar di tanah baru.

ciri-ciri

Dalam beberapa kes, terdapat ciri-ciri pemindahan orkid.

  • Dalam pasu kaca. Kadang kala anggrek ditanam di dalam pasu kaca. Dalam kes ini, anda boleh menyiram tanaman hanya dari atas kerana kekurangan lubang saliran di bahagian bawah bekas kaca. Ini harus dilakukan dengan berhati-hati untuk mengelakkan kelembapan berlebihan..
  • Orkid lama. Proses penanaman semula anggrek lama pada dasarnya sama dengan proses phalaenopsis biasa. Di sini, kadang-kadang anda mesti membuang sebahagian besar sistem akar kerana banyak bahagian yang kering dan mati. Masih kerap memotong daun tanaman yang berwarna kuning atau rosak teruk.
  • Orkid mini. Anggrek kerdil ditransplantasikan dengan frekuensi yang sama dengan phalaenopsis biasa. Prosedur pemindahan adalah serupa untuk semua jenis tanaman ini..
  • Semasa berbunga. Sekiranya terdapat kerosakan pada akar anggrek lebih dari 50%, diperlukan pemindahan tanaman segera, walaupun tempoh berbunga. Anggrek menghilangkan peduncle dan semua akar yang tidak sihat. Kemudian tanaman itu dibasuh dan dirawat dengan racun kulat. Setelah semua bahagian juga dirawat dengan serbuk karbon aktif. Dalam 2-3 jam, bunga itu dikeringkan dan ditransplantasikan menjadi substrat yang bersih dan dibasmi kuman.

Penjagaan selepas di rumah

Setelah dipindahkan, anggrek memerlukan keadaan yang baik yang mesti diciptakan untuk kejayaannya bertahan di tanah baru. Adalah sangat penting untuk memerhatikan keadaan suhu, kelembapan dan cahaya yang sesuai..

Menyiram

Proses penyiraman anggrek berlaku apabila pot bunga diletakkan selama 15 minit di dalam bekas berisi air suam. Apabila substrat tepu sepenuhnya dengan kelembapan, air mesti disalirkan. Lebih baik gunakan air rebus atau yang telah disucikan..

Video ini membincangkan cara menyiram Phalaenopsis:

Baja

Setelah memindahkan orkid, pemakaian top dianjurkan untuk dimulakan hanya selepas tiga hingga empat minggu.

  • Untuk memberi makan Phalaenopsis, lebih baik menggunakan baja cecair khusus yang mengandungi nitrogen, fosforus dan kalium (Kemira Lux, Cameleon, BonaForte). Pemupukan dilakukan selepas pengairan dua kali sebulan, mencairkan baja dengan isipadu dua kali ganda air berbanding arahan, atau larutan yang lebih pekat selepas setiap penyiraman, seminggu sekali.
  • Stimulan dan penyesuai dapat digunakan untuk meningkatkan pertumbuhan phalaenopsis (Epin, Zircon).

Pemakaian orkid biasa dilakukan pada musim bunga dan musim panas, sehingga tunas pertama muncul. Semasa berbunga, pemakaian akar diganti dengan daun, dan pada musim sejuk tanaman tidak disenyawakan.

Soalan penting

Adakah mungkin untuk memanipulasi tanaman berbunga?

Anggrek yang mekar sangat tidak digalakkan untuk dipindahkan. Pengecualian mungkin adalah penyakit penyakit tumbuhan, apabila ia mesti diselamatkan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya bunga pudar?

Dalam beberapa kes, selepas transplantasi, anggrek kelihatan lesu, tertekan dan tidak mula mekar untuk waktu yang lama. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bunga itu terbiasa dengan komposisi biologi dan mikrokimia tanah lama, dan memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan yang baru. Kadang-kadang mungkin untuk menambahkan beberapa cengkaman substrat lama (hanya jika tidak dijangkiti) ke yang baru untuk mengurangkan tempoh penyesuaian orkid.

Kekerapan apa yang harus diperhatikan?

Kekerapan pemindahan orkid tidak lebih dari sekali setiap 2-3 tahun. Bunga yang baru diperoleh di kedai ditransplantasikan sebaik sahaja dibeli pada akhir berbunga, atau setelah 1-1.5 tahun, bergantung pada keadaan tanah dan tanaman.

Cara duduk anak-anak?

Dari semasa ke semasa, anak-anak muncul di daun anggrek yang dipasangkan dengan tunas akar. Proses seperti itu sudah siap untuk dipisahkan dan memerlukan jigging. Anda boleh memotong anak-anak ketika mereka sampai ke akar dengan panjang 3-4 cm.

  1. Mereka diambil bersama-sama dengan bahagian tanaman ibu - 1 cm dari setiap sisi proses dipotong daripadanya.
  2. Titik hirisan segera dirawat dengan karbon aktif serbuk..
  3. Kemudian anak-anak direndam selama 15 minit dalam air suam dan ditransplantasikan ke dalam substrat pra-sanitasi dengan cara yang serupa dengan menanam tanaman dewasa.

Dengan cara ini, anggrek disebarkan, menerapkannya hanya setelah berbunga tanaman selesai.

Video ini membincangkan cara menanam anak-anak anggrek:

Apa yang perlu dilakukan sekiranya perosak atau penyakit dikesan?

Dalam kes pengesanan perosak dan penyakit semasa pemindahan phalaenopsis, perlu:

  1. buang semua kawasan akar yang rosak;
  2. bilas dengan air;
  3. untuk mengeringkan;
  4. rawat dengan agen antijamur khas;
  5. taburkan hirisan dengan serbuk karbon aktif.

Prosedur pemindahan orkid memerlukan perhatian untuk mengikuti semua cadangan dan pengendalian bunga eksotik ini dengan teliti. Tindakan yang betul akan menjaga kesihatan tanaman, dan akan terus menggembirakan keindahannya dalam jangka masa yang lama..

Video berguna

Video ini membincangkan bagaimana cara memindahkan orkid phalaenopsis:

Cara memindahkan orkid ke tempat baru

Setiap penanam harus mempunyai pengetahuan tentang cara menanam tanaman. Orkid, seperti tanaman dalaman lain, secara berkala perlu dipindahkan. Prosedur ini diperlukan untuk pertumbuhan bunga yang sihat. Artikel tersebut akan memfokuskan kepada cara memindahkan orkid dengan betul.

Bilakah saya memerlukan pemindahan?

Untuk menjaga kesihatan tanaman, anda perlu mengetahui mengenai ciri-ciri pemindahannya.

Terdapat tanda-tanda di mana mereka menentukan keperluan menukar periuk di rumah:

  • Alga dan lumut terbentuk di dinding periuk. Ini membuktikan pengumpulan tanah, pengudaraan yang lemah. Sekiranya tidak ada yang dilakukan, akar akan reput kerana kelembapan yang tinggi.
  • Sistem akar menempati seluruh pot. Ia dilihat dengan baik dalam periuk lutsinar. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan bunga ke dalam bekas yang lebih besar.

Orkid sesuai dengan bahagian dalam mana-mana

  • Kerosakan pada sistem root. Akar yang sihat mempunyai warna kehijauan. Apabila akar hitam, kering atau berkulat kelihatan melalui periuk, perlu dilakukan pemindahan orkid.
  • Sekiranya serangga, perosak dijumpai di substrat.
  • Setelah menyiram, dedaunan tetap lembap, turgor tidak pulih. Mula-mula anda perlu memeriksa akarnya, dan kemudian meneruskan pemindahan.
  • Orkid berputar dengan bebas, bergerak di dalam bekas yang ditanam.

Penting! Akar udara di luar tangki pendaratan tidak perlu dikeluarkan.

Akar udara di luar periuk - fenomena biasa yang tidak memerlukan pemindahan

Berapa kerap untuk memindahkan orkid

Proses pemindahan ke dalam bekas baru, penggantian substrat menyebabkan tekanan kepada tanaman. Ini boleh menyebabkan penyakit dan menangguhkan pertumbuhan akar untuk sementara waktu. Oleh itu, tidak digalakkan untuk sering memindahkan orkid, cukup 1 kali dalam 2-3 tahun.

Sekiranya tanaman tidak memerlukan pemindahan segera, maka lebih baik melakukan ini pada musim bunga, dengan permulaan fasa pertumbuhan aktif. Selama beberapa tahun pertumbuhan tanaman, proses berikut berlaku:

  • Substrat mula terurai, oleh itu, kehilangan nafas sebelumnya, lumut mula muncul..
  • Akar di bahagian tengah merosot kerana kelembapan tinggi, kekurangan udara. Akar mulai tumbuh dari lubang saliran, penampilan umum dan hiasan semakin merosot.
  • Akar yang tumbuh dari batang mengalami kering, terutama pada musim sejuk.

Cara memilih periuk dan tanah

Semasa memilih pot bunga baru untuk anggrek, anda mesti terlebih dahulu mengambil kira keperluan sistem akar bunga. Di kedai-kedai anda boleh menemui periuk yang berbeza..

Periuk terbaik dianggap telus. Mereka boleh mempunyai pelbagai warna. Dalam bekas seperti itu, akarnya dapat dilihat dengan jelas, mempunyai cahaya yang cukup, mereka tidak tumbuh ke dinding periuk.

Pasu tembikar atau pot bunga sangat sesuai untuk ambang tingkap yang terkena cahaya matahari..

Pot dalam bentuk tongkat atau jaring tidak sesuai untuk tumbuh di rumah. Substrat di dalamnya akan kering kerana kekurangan kelembapan. Mereka mungkin sesuai untuk tumbuh di rumah hijau dengan kelembapan tinggi..

Pot dalam bentuk tongkat boleh dijadikan elemen reka bentuk.

Semasa memilih periuk harus dipandu oleh petua berikut:

  • Pot mesti mempunyai lubang saliran di mana kelembapan berlebihan akan keluar dan udara akan mengalir. Sekiranya terdapat sedikit daripadanya, anda perlu membuat yang lain sendiri.
  • Semasa memuatkan semula bunga, diameter periuk baru mestilah 1-2 cm lebih besar.
  • Periuk yang terlalu besar tidak diperlukan, kerana setelah memeriksa dan mengeluarkan akar yang tidak sesuai, periuk sebelumnya mungkin muncul. Di samping itu, sejumlah besar substrat mengering lebih lama.

Nota! Dalam periuk telus, anggrek tidak boleh berdiri di bawah cahaya matahari langsung. Jika tidak, kesan rumah hijau dibuat, tanah menjadi panas, akarnya mati, alga muncul.

Anggrek, terutamanya phalaenopsis, tidak akan dapat bertahan hidup di bumi sederhana, ia memerlukan substrat khas. Sedia boleh dibeli di kedai bunga. Ia terdiri daripada dua jenis:

  • Untuk orkid epiphytic. Ini berisi potongan akar pakis, kulit kayu pinus, gabus anggur yang dipotong-potong, lumut, arang oak atau birch.
  • Campuran untuk menanam anggrek boleh disediakan dengan tangan anda sendiri. Proses ini agak menyusahkan dan memerlukan pelaksanaan langkah demi langkah dari semua tindakan sesuai dengan arahan.

Pembasmian kuman tanah

Dengan penyediaan tanah sendiri, perlu diingat bahawa dia perlu menjalani prosedur pembasmian kuman. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan:

  • Ketuhar. Dalam ketuhar yang dipanaskan hingga 200 darjah, letakkan campuran selama 20 minit.
  • Pembeku. Campuran tanah mesti disimpan di dalam peti sejuk selama 24 jam..

Penyediaan Transplantasi

Bagaimana cara memindahkan orkid ke dalam bekas baru? Untuk memindahkannya, anda mesti bersiap sedia untuk melakukan pemindahan. Ini akan mengurangkan kemungkinan kesan negatif yang berpotensi..

Sebelum prosedur, anda perlu menyediakan inventori dan item berikut:

  • periuk baru dengan lubang saliran;
  • saliran;
  • tanah khas;
  • Zelenka atau yodium, untuk rawatan kawasan akar yang rosak;
  • alkohol untuk pemprosesan antiseptik alat dan bekas;
  • memotong gunting untuk menghilangkan akar yang tidak dapat digunakan;
  • kepingan busa polistirena atau corak wain keseluruhan berguna untuk penetapan anggrek yang boleh dipercayai di dalam periuk.

Dengan bantuan gunting, akar mati dipotong, ditaburkan dengan abu

Selepas peringkat pertama, anda boleh meneruskan penyediaan bunga itu sendiri. Prosedur ini merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Dapatkan orkid dari periuk. Untuk melakukan ini, ia mesti disiram dengan banyak dan dibiarkan selama beberapa lama sehingga akarnya tertinggal di belakang dinding periuk. Mungkin menguli dinding periuk dan mengetuk tapak tangan yang lemah di bahagian bawah akan cukup. Sekiranya selepas manipulasi ini tanaman tidak dapat dicapai, anda boleh memotong periuk lama.
  • Semasa mengganti tanah sepenuhnya, akar harus dibebaskan dari tanah lama..
  • Pot bunga dan gunting (secateurs) dikenakan rawatan antiseptik.
  • Sekiranya terdapat perosak dalam sistem akar, akarnya boleh direndam di dalam air - maka serangga akan mati.

Kaedah Pemindahan

Tukang kebun baru kadang-kadang tertanya-tanya: bagaimana menanam orkid di rumah dengan betul. Terdapat dua cara.

Pindahkan ke blok

Dalam kes ini, blok adalah sekeping kulit kayu oak, kayu balsa. Ia mestilah ukuran yang sesuai sehingga akarnya dapat sesuai dengan baik.

Sebagai blok, anda boleh menggunakan hambatan

Untuk fiksasi, akarnya dilekatkan pada blok dengan tali pancing, tanpa menghancurkannya. Akar dibiarkan ditutup dengan lumut di atas, untuk mengelakkan kering. Akar disembur secara berkala dengan air. Blok dengan bunga boleh dimasukkan ke dalam pot bunga hiasan atau digantung di kabinet, dinding.

Pindahkan ke substrat

Bagaimana cara memindahkan orkid ke dalam substrat di rumah? Di substrat, bunga juga dapat dipindahkan dengan dua cara: dengan pemindahan dan pemindahan lengkap.

Kedai bunga menggunakan kaedah transshipment apabila substrat sebelumnya disimpan dalam keadaan baik, jika akarnya mempunyai masa untuk tumbuh dan tidak sesuai di pot bunga. Lapisan saliran diletakkan di dalam periuk yang lebih besar dan bunga dengan benjolan tanah lama diletakkan di dalamnya. Ruang kosong ditutup dengan kulit kayu, lumut, kesesakan lalu lintas..

Sekiranya deposit substrat, kebolehtelapan air dan kelembapan yang buruk, perlu dilakukan penggantian tanah sepenuhnya. Untuk melakukan ini, saliran diletakkan di bahagian bawah, dan substrat baru diletakkan di atas. Akar anggrek dibersihkan dari tanah lama, akar buruk, kemudian anggrek diletakkan di dalam bekas baru dan ditutup secara beransur-ansur dengan campuran tanah baru.

Perhatian! Adalah perlu untuk memastikan bahawa tidak ada kekosongan pada akarnya, ia dipenuhi dengan kulit kayu.

Rawat selepas menanam semula tanaman

Selepas pemindahan, bunga yang lemah mesti dijaga dengan baik, mematuhi semua peraturan dan cadangan.

Anggrek paling sesuai ditempatkan di bilik dengan suhu 20-23 ° C tanpa draf dan cahaya matahari langsung. Tidak digalakkan menyusun semula pot bunga dari tempat ke tempat. Di kawasan yang berlorek, anggrek akan bertahan selama kira-kira 10 hari.

Anggrek ditanam secara eksklusif di tanah lembap, jadi 3-4 hari pertama tidak boleh disiram. Lumut dibenarkan.

Sekiranya pertumbuhan anggrek berhenti, persekitaran yang lebih lembap mesti diwujudkan. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat rumah hijau kecil. Pot orkid harus diletakkan di dalam beg dan disembur secara berkala ke dalam supaya titisan tidak jatuh pada bunga. Ia juga perlu dilakukan pengudaraan secara berkala.

Dalam keadaan seperti itu, bunga terletak sehingga pertumbuhannya kembali lagi. Sebulan selepas penempatan semula, anggrek harus diberi makan baja.

Penting! Anggrek di rumah hijau tidak boleh berdiri di bawah cahaya matahari.

Pindahkan pemindahan periuk selepas pembelian

Setelah memperoleh anggrek di kedai, timbul persoalan: adakah mungkin untuk memindahkan anggrek mekar baru ke dalam bekas lain yang sesuai untuk kawasan pedalaman. Buat pemindahan jika perlu atau mengikut rancangan. Sekiranya kerosakan pada sistem akar, akar hitam, cetakan, bahagian mati dapat dilihat di dalam periuk, pemindahan harus dilakukan secepat mungkin.

Sekiranya anggrek tumbuh dengan baik, daunnya tidak pudar, akarnya dalam keadaan baik, anda tidak perlu tergesa-gesa dengan pemindahan. Lebih baik menunggu hingga April, ketika hari semakin meningkat, bilik dipenuhi dengan cahaya yang menyebar dan sering ditayangkan.

Dengan akar yang sihat, transplantasi anggrek baru paling sesuai dirancang untuk musim bunga

Anggrek di gambut di kedai memerlukan penyiraman, perlu diingat bahawa gambut kering perlahan-lahan, jadi pada musim sejuk mereka menyiram bunga 1 kali sebulan, dan pada musim panas 1 kali seminggu. Dalam kes ini, air tidak boleh terkumpul di kuali.

Kesalahan pemindahan biasa

Anggrek boleh mati sekiranya sejumlah kesalahan dilakukan semasa pemindahan dan dalam beberapa minggu pertama selepasnya.

Kesalahan berbahaya yang paling biasa berlaku:

  • Penggunaan tanah yang tidak sesuai - sejagat atau tanah yang ditujukan untuk tanaman lain. Lebih baik berjumpa dengan penjual di kedai bunga atau tukang kebun yang berpengalaman dalam memilih substrat atau membuatnya sendiri.
  • Pot bunga tidak sesuai saiznya. Dalam periuk yang terlalu besar, substrat mengering untuk waktu yang lama, yang boleh menyebabkan reput akar.
  • Transplantasi dilakukan semasa tempoh berbunga tanaman.

Selepas pemindahan, anggrek tidak perlu disiram selama beberapa hari

  • Tangki tidak mempunyai lubang saliran. Dalam kes ini, kelembapan berlebihan tidak dapat keluar, tidak ada pengudaraan.
  • Substrat yang disiapkan sendiri tidak melepasi prosedur pembasmian kuman.
  • Alat pemangkasan, pot bunga baru tidak menjalani rawatan antiseptik.
  • Kaedah transplantasi dilakukan tanpa pemeriksaan sistem akar. Akar yang rosak kekal dan menghalang pertumbuhan yang sihat.
  • Akar yang dipotong tidak diauterasi dengan hijau yodium yang cemerlang.

Pemindahan orkid adalah prosedur penting untuk pertumbuhan tanaman yang sihat. Kehidupan anggrek yang lebih lama dan pertumbuhannya bergantung pada kualiti kelakuannya. Penjagaan yang betul setelah memindahkan bunga memastikan tempoh pemulihan yang cepat setelah tekanan.