Menyiram orkid

Anggrek baru-baru ini dibiakkan oleh banyak tukang kebun. Bunga tropika yang menawan ini menjadi hiasan sebenar di mana-mana rumah atau pejabat. Merawat mereka tidaklah sesukar seperti yang dilihat pada pandangan pertama. Tetapi sangat penting untuk mengikuti semua peraturan mengenai penyiraman bunga, jika tidak, anggrek boleh melemah, jatuh sakit atau bahkan mati. Bagaimana penyiraman dilakukan, seberapa sering perlu dilakukan, serta semua peraturan asas untuk menyiram bunga, kita akan mempertimbangkan lebih lanjut.

Peraturan penyiraman asas

Air bunga ketika substrat di dalam periuk mula kering. Keamatan pengairan akan bergantung pada banyak nuansa: suhu di dalam bilik, kelembapan, cahaya matahari, jangka hayat, dan banyak lagi.

Oleh kerana hujan memberi makan anggrek di lingkungan semula jadi, disarankan bagi tukang kebun untuk menggunakan air yang dekat dengan hujan dalam komposisi. Air harus berada pada suhu bilik, dalam keadaan tidak keras. Air paip hampir selalu diperlukan untuk melembutkan. Untuk tujuan ini, anda boleh menggunakan asid oksalik khas, yang dijual di setiap kedai bunga dan digunakan untuk melembutkan air. Sehari sebelum penyiraman yang dicadangkan, anda perlu membuat penyelesaian (5 liter air memerlukan 1/8 sudu teh asam oksalat). Sebelum pengairan, air disalirkan dari sedimen, dan kemudian disaring.

Bunga tropis disiram pada waktu pagi, sehingga dalam sehari air menguap dari axil daun. Air untuk pengairan harus dipenuhi dengan oksigen. Untuk ini, segera sebelum menyiram, harus dituangkan beberapa kali dari satu tangki ke tangki yang lain.

Berapa kerap anggrek boleh disiram?

Berapa kerap menyiram orkid di rumah? Tidak ada jawapan konkrit untuk soalan ini. Kekerapan penyiraman bergantung pada suhu dan kelembapan di dalam bilik di mana anggrek tumbuh, pada jenis substrat di dalam periuk, dan juga pada musim. Selama waktu rehat setelah berbunga, tanaman tidak memerlukan penyiraman yang kerap, fakta ini juga harus diambil kira semasa memilih kekerapan penyiraman. Anggrek akan terasa baik jika anda membuat keadaan yang serupa di mana ia tumbuh di alam liar..

Bagaimana menentukan frekuensi penyiraman yang hendak dipilih. Kedai bunga menasihati trik berikut:

  • Penyiraman anggrek harus ditunda jika anda melihat tetesan pemeluwapan di dinding pasu bunga.
  • Oleh kerana sistem akar anggrek ada di permukaan, mengikut keadaan akarnya, anda dapat menentukan sama ada tanaman memerlukan penyiraman. Akar warna hijau terang menunjukkan bahawa tidak perlu menyiram bunga. Sekiranya akar menjadi ringan, penyiraman diperlukan.
  • Anda boleh menaikkan pasu bunga dan menentukan dengan berat sama ada anggrek memerlukan air. Pot bunga lebat menunjukkan bahawa penyiraman belum diperlukan. Sekiranya periuk menjadi ringan, pastikan untuk menyiram anggrek.
  • Penanam menggunakan jari mereka untuk memeriksa substrat. Sekiranya kering, tanaman disiram.
  • Anda boleh memeriksa kelembapan substrat dengan tusuk gigi, serupa dengan kek di dalam ketuhar. Mana-mana suri rumah tahu bagaimana untuk memeriksa kesediaan pai: lubang dicucuk dengan tusuk gigi, selepas itu tusuk gigi mendapat. Sekiranya kering, pai sudah siap, jika kepingan adunan melekat di atasnya, mereka meletakkan pai untuk dibakar. Tebuk substrat dengan tusuk gigi. Sekiranya zarah-zarah substrat menempel pada kayu, terlalu awal untuk menyiram bunga.
  • Sekiranya anda menyedari bahawa tanah di mana anggrek tumbuh telah cerah, ini bermakna bunga itu memerlukan penyiraman.

Kekerapan penyiraman juga bergantung pada jenis bunga. Semasa membeli anggrek, minat dengan jenis penyiraman apa yang diperlukan untuk tanaman jenis ini. Sebagai peraturan, anggrek disiram pada musim panas 1-3 kali seminggu, dan pada musim sejuk hanya beberapa kali sebulan.

Air mana yang sesuai

Banyak bergantung pada air yang digunakan untuk mengairi bunga tropika. Di alam liar, anggrek menyiram hujan, tetapi dalam ekologi kita, air hujan dapat mengandungi pelbagai komponen kimia yang berbeza, jadi lebih baik tidak menggunakannya untuk penyiraman.

Air yang anda gunakan untuk menyiram tanaman mestilah lembut. Terdapat banyak cara untuk menentukan tahap kekerasan air. Salah satu petunjuk bahawa air keras mengalir dari keran adalah bahawa skala terbentuk dengan cepat di dalam cerek.

Anda boleh membeli ujian khas untuk menentukan tahap kekerasan air, yang akan menentukan dengan tepat seberapa keras air paip. Air keras harus dilembutkan sebelum disiram..

Kaedah pelembutan air

  • Asid oksalat, yang dicairkan dalam air dan dibiarkan selama sehari. Selepas ini, air mesti disalirkan dengan berhati-hati, berhati-hati agar tidak menyentuh endapan..
  • Beg kanvas yang diisi dengan gambut kuda ditinggalkan di dalam air untuk pengairan. Sebelum menyiram, beg dikeluarkan dari tangki. Kaedah ini bukan sahaja akan melembutkan, tetapi juga mengasamkan air.
  • Sebelum menyiram, air disalurkan beberapa kali melalui penapis pembersih rumah tangga.
  • Sering kali, tukang kebun yang berpengalaman menggunakan air rebus pada suhu bilik untuk menyiram bunga. Semasa mendidih, semua mikroba berbahaya dibunuh, klorin dihilangkan, dan garam berat mendakan.
  • Untuk memperbaiki keadaan air yang digunakan untuk pengairan, banyak yang menambah bawang putih, asam suksinat, kalium permanganat. Air bawang putih membantu meningkatkan pembungaan anggrek, dan pada masa yang sama membasmi kuman tanaman. Air amber meningkatkan daya tahan tanaman, menyumbang kepada daya tahan orkid yang lebih baik terhadap pelbagai penyakit. Penyelesaian kalium permanganat yang lemah membantu membasmi kuman akarnya.

Penanam baru membuat kesilapan menggunakan air suling untuk pengairan. Dilarang menyiram anggrek dengan air yang disucikan! Air suling digunakan untuk mencuci daun, akar, pengairan, dan juga untuk pembiakan.

Suhu air untuk pengairan hendaklah berbeza antara 30-40 darjah. Penting juga untuk keasidan air. Ideal adalah tahap ph 5.5. Periksa keasidan dengan ujian litmus. Sekiranya tahap keasidan air lebih rendah, tambahkan beberapa tetes jus lemon yang baru diperah.

Kaedah Penyiraman

Bergantung pada bagaimana anggrek anda tumbuh, terdapat beberapa jenis penyiraman:

Mandi air panas

Penyiraman, yang mungkin serupa dengan hujan tropika, akan membantu anggrek tetap sihat, tumbuh lebih cepat dan lebih kerap mekar. Douche kekal adalah pencegahan perosak dan bakteria. Cara mengatur orkid mandi:

  • Pot orkid harus dimasukkan ke dalam tab mandi. Dengan menggunakan kepala pancuran, buat tekanan yang lemah dan irigasi tanaman dengan air suam. Suhu air hendaklah sekitar 45 darjah.
  • Sebaik sahaja substrat tepu sepenuhnya dengan air, anggrek harus dibiarkan di bilik mandi selama 20-30 minit sehingga semua kelembapan berlebihan di dalam gelas.
  • Selepas itu, dengan menggunakan kain kering lembut atau kain, lap dengan teliti setiap daun dan tunas muda. Sekiranya anda mandi, anggrek Vanda atau Phalaenopsis harus disapu kering dan intinya, jika tidak, tanaman itu mungkin busuk..
  • Keluarkan panci dari bilik mandi dan letakkan di tempat biasa - jika di ambang tingkap, anda harus memastikan cahaya matahari langsung tidak jatuh di anggrek.

Tanaman rendaman

Kaedah penyiraman yang cukup popular dan berkesan, tetapi ia hanya digunakan apabila anggrek benar-benar sihat. Dalam air yang telah disediakan, periuk diturunkan bersama dengan anggrek. Pot dengan ukuran sekitar 12X12 cm ditinggalkan di dalam air selama setengah minit, setelah itu disimpan di udara sehingga semua air yang berlebihan mempunyai waktu untuk mengalirkan air.

Penyiraman klasik

Banyak penanam bunga digunakan untuk menyiram tanaman dalaman dengan tin penyiraman khas. Anggrek juga dapat disiram dengan tin penyiram, menggunakan tekanan yang sangat rendah. Air mengalir sehingga kelembapan berlebihan mula menetes dari lubang di bawah. Tunggu air yang tidak perlu dicurahkan dari periuk, kemudian ulangi prosedur. Pastikan air yang tersisa di dalam loyang dituangkan tepat pada waktunya, jika tidak, tanaman mungkin busuk.

Pengairan Akar

Sekiranya orkid ditanam tanpa substrat, pengairan akar adalah kaedah terbaik untuk menyiram. Dalam periuk dengan substrat, akarnya tidak kering sama seperti ketika menanam anggrek menggunakan blok. Anda memerlukan semburan bunga khas. Tetapkan mod "Kabut", arahkan pistol penyembur terus ke akar. Salurkan sehingga warna akar mula berubah dari bersahaja menjadi hijau. Prosedur kedua akan diperlukan apabila akarnya mulai kering..

Pengairan permukaan

Dalam kaedah ini, tin penyiram digunakan, dari mana substrat itu sendiri dituangkan dengan tekanan halus. Air perlahan-lahan mengisi substrat, dan kemudian menguap selama beberapa hari. Penyiraman diperlukan sehingga substrat dibasahi sepenuhnya dengan air. Anda tidak boleh mentransfusikan orkid!
Pengairan permukaan dianggap kaedah paling berpatutan dan termudah..

Menyiram di dalam kuali

Penanam bunga yang menghargai masa mereka menggunakan kaedah menyiram bunga menggunakan palet. Prosesnya sangat mudah dan pantas: periuk dengan anggrek diletakkan di atas satu kuali besar, di mana anda perlu menuangkan air yang sudah siap. Anggrek sendiri akan mengambil air sebanyak yang mereka perlukan..

Bagaimana anggrek disiram ketika mekar

Bagaimana cara menyiram anggrek yang mula mekar? Sebaik sahaja anggrek memulakan tempoh berbunga aktif, kekerapan penyiraman meningkat menjadi beberapa kali seminggu. Sesuai disiram 2-3 kali dalam 7 hari. Sebiji bunga disiram pada awal pagi, tidak boleh membiarkan akarnya ditenggelami air. Selepas penampilan peduncle, penyiraman menjadi lebih kerap, kerana tanaman memerlukan pemakanan tambahan.

Sekiranya anggrek mekar di ruangan kering, semestinya disiram lebih kerap daripada biasa. Sebaiknya tambahkan pengairan daun, tetapi anda harus berhati-hati untuk tidak membiarkan air masuk ke bunga dan tunas itu sendiri.

Setelah berbunga, ketika bunga mulai layu, penyiraman dibelah dua. Perlu diperhatikan substrat: pada penyiraman seterusnya, ia hampir kering.

Menyiram orkid pada musim sejuk

Pada bulan-bulan terakhir musim luruh, anggrek sedang berehat. Bunga itu tidak lagi memerlukan penyiraman yang kerap dan banyak seperti pada musim panas, semasa tempoh berbunga. Pada musim sejuk, anggrek disyorkan untuk disiram tidak lebih dari dua minggu sekali..

Pada musim sejuk, sistem akar anggrek secara aktif menyerap air, jadi kaedah rendaman dianggap paling sesuai. Setelah menyelam, jangan lupa membiarkan air berlebihan mengalir sepenuhnya sehingga sistem akar tidak membusuk..

Yang terbaik adalah pada musim luruh dan musim sejuk untuk menyiram bunga pada waktu petang. Lebih baik menyiram dalam mandi air hangat, meninggalkan anggrek di dalamnya untuk membiarkan air berlebihan mengalir sepenuhnya. Jangan segera setelah menyiram untuk meletakkan bunga di bilik yang sejuk. Perubahan suhu secara mendadak bukanlah kaedah terbaik untuk mempengaruhi keadaan anggrek.

Cara penyiraman sebaik sahaja dibeli

Seperti yang anda ketahui, penanaman semula anggrek sebaik sahaja dibeli tidak digalakkan. Setelah perubahan pemandangan, tanaman itu terkejut, dan perlu diberi masa untuk pulih, sehingga terbiasa dengan tempat baru. Sebagai peraturan, ini akan memakan masa sekitar dua minggu. Selepas pemindahan, anggrek segera memerlukan penyiraman. Kedai bunga yang berpengalaman, setelah pemindahan pertama, masukkan pot bunga ke dalam bekas besar dengan air suam, dan setelah 20-25 minit mereka mengeluarkan periuk sehingga gelasnya berlebihan. Selepas itu, anggrek diletakkan di tempat di mana cahaya matahari langsung tidak akan jatuh di atasnya.

Dua minggu selepas ini, anda tidak perlu menyiram anggrek. Selepas itu, kilang disiram mengikut skema standard, sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu. Sebagai peraturan, pada masa ini anggrek mulai mekar, dan kemudian penyiraman dilakukan mengikut peraturan yang biasa.

Selepas pemindahan

Anggrek dipindahkan bukan sahaja setelah pemerolehan, tetapi juga selepas hibernasi. Perlu diingat bahawa periuk besar lebih baik tidak digunakan. Semakin padat pot bunga di mana anggrek ditransplantasikan, semakin baik akarnya akan tumbuh di dalamnya. Sebaik sahaja bunga itu ditransplantasikan ke dalam periuk baru dengan substrat baru, bunga itu segera disiram. Kemudian pasu bunga dengan anggrek hendaklah diletakkan selama 20-25 minit di dalam bekas berisi air suam. Selepas waktu ini, lebihan cairan harus dikeringkan, dan kemudian periuk diletakkan di dalam ruangan yang gelap, jauh dari cahaya matahari yang terang. Untuk dua minggu berikutnya selepas pemindahan, anggrek tidak memerlukan penyiraman. Bunga itu mengalami tekanan selepas pemindahan, jadi lebih baik tidak mengganggunya. Penyiraman yang kerap hanya boleh memperburuk keadaan, jadi selama 14 hari anda harus meninggalkan anggrek sahaja.

Setelah anggrek menyesuaikan diri dengan keadaan baru, ia memerlukan pemakanan tambahan, tempat yang selesa, penjagaan yang baik. Air bunga sekurang-kurangnya dua kali seminggu, idealnya 2-3 kali dalam 7 hari. Anggrek ditransplantasikan pada musim panas, sebelum berbunga, jadi penyiraman harus lebih kerap.

Kesalahan apa yang mungkin berlaku

Penyiraman yang tidak betul boleh mengakibatkan hasil yang buruk, sehingga kematian tanaman. Kesalahan apa yang dilakukan semasa menyiram:

  • Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan reput akar. Untuk mengelakkan ini, pasang saliran busa setinggi 4 cm.
  • Air semasa pengairan tidak boleh jatuh ke lubang daun. Sekiranya ini berlaku, segera lap daun kering dengan kain lembut atau serbet..
  • Dengan kaedah penyemburan, ini harus dilakukan pada jarak sekitar 20 cm. Jika tidak, titisan besar terbentuk pada daun dan bunga, yang memberi kesan negatif terhadap penampilan dan keadaan tanaman.
  • Air untuk pengairan mesti memenuhi semua standard. Dengan menggunakan air yang keras, terlalu sejuk atau tercemar, anda boleh membahayakan kesihatan dan juga nyawa anggrek anda.
  • Siapkan air untuk pengairan terlebih dahulu. Suhu mestilah lembut dan selesa, dengan keseimbangan ph yang sesuai.
  • Menyiram bunga hanya diperlukan pada waktu pagi, kerana penyiraman di bawah sinar matahari boleh menyebabkan luka bakar. Masa terbaik untuk menyiram adalah pada awal pagi..
  • Kaedah rendaman hanya digunakan apabila anggrek dan substrat tidak dijangkiti penyakit. Sekiranya berlaku, selepas setiap periuk lebih baik menukar air. Sekiranya bunga dalam tempoh inkubasi, anda akan mengurangkan risiko jangkitan
    orkid lain.

Cara menyiram orkid kerdil

Anggrek kerdil baru-baru ini mendapat populariti aktif. Tumbuhan kecil dengan bunga yang indah menarik banyak tukang kebun, tetapi anggrek kerdil memerlukan perawatan yang kompeten. Kesihatan anggrek mini dan berbunga bergantung pada seberapa tepat penyiramannya..

Bagaimana cara menyiram orkid? Pada waktu rehat setelah berbunga (tempoh ini berlangsung pada bulan-bulan musim sejuk), anggrek mini harus disiram tidak lebih dari sekali setiap dua minggu. Pada musim yang hangat, ketika bermekaran aktif semua anggrek bermula, bunga kerdil harus disiram sekali setiap 3-4 hari.

Substrat atau lumut di dalam periuk tidak perlu dibasahi sehingga kelembapan sepenuhnya menguap dari dalamnya. Terima kasih kepada akar kering, anggrek mini menerima oksigen yang diperlukan, oleh itu anda tidak boleh mencurahkannya dengan air. Anggrek phalaenopsis kecil suka menyiram dengan merendam di dalam air. Periuk dengan orkid mini direndam dalam air suam, tahan sekitar 20-25 minit. Untuk masa yang lama, anggrek kerdil tidak boleh ditinggalkan di dalam air, jika tidak, kerosakan mungkin bermula di sistem akar.

Adakah mungkin menghidupkan semula anggrek kering

Dengan penyiraman yang tidak betul, anggrek mulai kering, daun menjadi kuning dan lesu, proses berbunga tidak bermula. Sebaik sahaja anda melihat simptom pertama, anggrek harus segera dirawat. Semakin cepat ini dilakukan, semakin tinggi kemungkinan hasil yang baik..

Segera periksa keadaan sistem akar anggrek. Mungkin akarnya terlalu kering atau, sebaliknya, sudah mulai reput. Semasa tempoh pemulihan bunga, lebih baik menggunakan kaedah penyemburan atau rendam anggrek ke dalam dulang dengan air suam.

Sekiranya anggrek disiram terlalu kerap, kesan sebaliknya dapat diperoleh: bunga mulai membusuk, penyakit kulat mungkin muncul. Untuk mengelakkan masalah ini, perlu membasahi substrat hanya setelah kering sepenuhnya. Sekiranya anda menyiram bunga tanpa menunggu substrat kering, anda boleh membawa anggrek penyakit atau mati.

Yang sangat penting ialah ukuran pot bunga di mana anggrek tumbuh. Bunga terasa lebih enak di dalam periuk yang lebih dekat, lebih-lebih lagi, di pot bunga besar, substrat mengering lebih lama.

Merawat anggrek tidak begitu sukar, tetapi banyak bergantung pada penyiraman yang betul. Anda harus mempelajari peraturan asas untuk menyiram dan menggayakan bunga tropika terlebih dahulu agar tidak menghadapi masalah serius pada masa akan datang. Sekiranya anda menyiram dan merawat anggrek dengan betul, mereka akan berasa seronok dan akan menggembirakan pemiliknya dengan pembungaan yang sangat indah, bergaya dan tiada tandingan.

Cara menyiram dan menyemburkan anggrek semasa berbunga

Ciri penyiraman semasa berbunga

Jelas sekali, penghidratan substrat yang betul menjadi sangat penting dengan permulaan berbunga. Tumbuhan ini menghabiskan banyak tenaga untuk pembentukan perbungaan. Namun, para pakar tidak mengesyorkan penyiraman anggrek terlalu kerap - ini dilakukan kerana substrat mengering di dalam periuk dan akarnya meringankan.

Kekerapan penyiraman akan bergantung pada kombinasi faktor: usia tanaman, tahap kelembapan di dalam bilik, mod pencahayaan. Mustahil untuk menetapkan satu jadual - anda perlu memantau kegemaran anda dengan teliti: jika pada waktu biasa cukup untuk menyiramnya 1 atau 2 kali seminggu, maka semasa berbunga, ia dilakukan lebih kerap - 3-4 kali.

Air harus digunakan hanya bersih dan hangat, suhunya harus beberapa darjah lebih tinggi daripada suhu persekitaran. Penting untuk mematuhi beberapa peraturan wajib: anda tidak boleh membasahi leher akar dan bunga, air tidak boleh tinggal di gandar daun.

Anda boleh menyiram anggrek mekar dengan beberapa cara: dengan merendam periuk di dalam bekas air atau mengatur mandi tanaman. Dalam kedua kes tersebut, perlu membiarkan kelembapan berlebihan mengalir sepenuhnya sehingga tidak terkumpul di dalam kuali.

Video "Menyemburkan anggrek dengan asid succinic"

Dari video ini, anda akan belajar cara menyemburkan anggrek dengan asid succinic dan tangkai bunga prun..

Peraturan penyemburan

Menyiram phalaenopsis semasa berbunga bukan satu-satunya prosedur wajib. Orkid mesti disembur secara berkala untuk mengekalkan tahap kelembapan yang diperlukan..

Namun, jangan terbawa-bawa: jika tahap kelembapan udara terlampaui, dan daunnya selalu basah, waktu berbunga akan berkurang dengan ketara (bagaimanapun, di rumah di kawasan tropis anggrek tidak berbunga pada musim hujan). Lebih baik menggunakan muncung kecil untuk senapang semburan. Dalam proses penyemburan, pastikan kelembapan tidak jatuh pada bunga, tetapi hanya pada daun.

Akibat penyiraman yang tidak betul

Masalah utama penimbunan air adalah kerosakan akar. Lebih-lebih lagi, jika anda menyiram tanaman ketika masih ada kelembapan yang cukup di dalam substrat, komposisinya secara beransur-ansur menebal, dan bahagian-bahagian penyusunnya mulai membusuk, yang secara negatif mempengaruhi keadaan umum anggrek. Tumbuhan seperti itu bukan sahaja menjatuhkan bunga, tetapi berisiko mati. Oleh itu, penting untuk memeriksa periuk dengan teliti sebelum setiap penyiraman: di atasnya, substrat mengering dengan cepat, tetapi lapisan dalam mengekalkan kelembapan lebih lama.

Ingat bahawa anggrek akan mudah bertahan dalam jangka waktu kemarau yang pendek, kerana mereka mempunyai kemampuan untuk mengumpulkan kelembapan yang diperlukan di daun dan akar. Tetapi tempoh seperti itu tidak boleh bertahan lama, jika tidak, tanaman itu habis, dan ia tidak mempunyai kekuatan yang cukup untuk berbunga penuh.

Cara menyiram orkid di rumah

Bagi anggrek dalaman yang senang dengan berbunga yang subur dan indah, tidak cukup hanya pencahayaan yang tepat atau berpakaian biasa. Menyiram tanaman pada asasnya penting, kerana sistem akar khas seperti itu memerlukan pendekatan khas yang sama. Dan kami akan memberitahu yang mana!

Keperluan Air untuk Pengairan

Untuk penyiraman, air suam diperlukan, supaya anggrek tidak membeku. Suhu optimum adalah beberapa darjah di atas suhu bilik, tetapi di bawah 35 darjah. Sekiranya anda mempunyai beberapa periuk, pastikan untuk menukar pelvis setiap satu sekiranya ada yang terkena kulat atau penyakit.

Ambil air lembut yang ditapis atau dilindungi dengan baik, jika tidak, garam keran akan menetap di dinding periuk. Anda boleh mengurangkan kekakuan dengan asid oksalik: satu sudu teh 5 liter. Tanda pasti bahawa air tidak sesuai adalah menguning daun sekiranya tidak ada sebab lain yang jelas.

Kekerapan penyiraman

Aneka jenis anggrek mempunyai keperluan penyiraman yang berbeza, jadi fokus pada ciri bunga anda. Tidak ada skema bersatu, kerana sementara beberapa spesies menyukai kelembapan, yang lain lebih menyukainya sehingga tanah kering hampir sampai akhir. Untuk mengelakkan transfusi, sediakan saluran buih atau kerikil kecil dengan ketebalan minimum 4 cm.

Bila hendak menyiram

Anggrek adalah bunga yang bertolak ansur dengan kekeringan ringan lebih baik daripada genangan air. Kaedah termudah untuk mengetahui apakah sudah tiba masanya untuk menyiram anggrek di dalam periuk plastik lutsinar dengan lubang saliran. Sekiranya terdapat pemeluwapan di dinding - tunggu sehingga hilang, tunggu beberapa hari lagi, dan air.

Sekiranya akar di dalam kelihatan sihat dan berwarna hijau terang, jangan lakukan apa-apa. Dan apabila akar anggrek cerah atau pucat - sudah tiba masanya untuk menyiramnya. Walaupun tanah kering di atas, tetapi pot masih basah - semburkan bunga dengan pistol penyembur.

Cara menyiram orkid

Penyiraman atas klasik dari botol atau tin penyiram untuk anggrek tidak sesuai. Tarik air ke dalam lembangan yang dalam sehingga tidak mencapai beberapa sentimeter ke tepi periuk. Atau masukkan orkid di lembangan kosong dan tuangkan air suam di atasnya hingga naik ke paras yang sama. Selepas 15-20 minit, anda boleh mendapatkan periuk dan biarkan hingga habis di bilik mandi.

Pancuran Orkid

Sebulan sekali, tuangkan anggrek dari pancuran di bawah tekanan kecil pada suhu 38-42 darjah. Selepas setengah jam, lap daun, pucuk muda dan inti saluran keluar dengan tuala kertas. Prosedur ini merangsang pertumbuhan dan penampilan tunas, dan pada masa yang sama membantu menyingkirkan kulat dan parasit..

Menyembur akar

Anggrek adalah bunga langka yang dapat ditanam tanpa tanah di blok khas, dan kemudian akarnya kering lebih cepat. Gunakan pistol penyembur dengan muncung penyembur halus. Apabila akarnya menjadi putih, semburkan sehingga warna hijau yang sihat dipulihkan..

Penyiraman selepas pembelian

Anggrek kedai di gambut atau tanah pengangkutan lain boleh disiram dari atas. Tetapi jangan terlalu mengetatkan, jika tidak, akarnya akan cepat reput. Penting untuk tidak jatuh pada daun, peduncles, dan terutama pada titik pertumbuhan di tengah saluran keluar. 5-7 hari pertama, biarkan bunga dalam karantina dan jangan menyiram sama sekali untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit dan parasit.

Menyiram orkid selepas pemindahan

Setelah memindahkan anggrek ke dalam tanah khas ladangnya dengan segera untuk pertama kalinya dan kemudian berehat selama dua minggu. Selama ini, ia menyesuaikan diri dengan keadaan baru, kerana dalam keadaan tertekan, kelembapan berlebihan sangat berbahaya. Selepas itu, beralih ke mod standard untuk bunga dalaman orang dewasa.

Menyiram orkid semasa berbunga

Kekerapan penyiraman anggrek dapat ditingkatkan, tetapi yang paling penting adalah tidak mendapatkan air pada kelopak, jika tidak, mereka akan membusuk dan jatuh. Sekiranya ruangan terlalu kering dan panas, semburkan perlahan-lahan pot bunga, tetapi jaga bahagian tengah bunga. Dalam operasi biasa, air hanya akarnya beberapa kali seminggu ketika tanah mengering.

Cara menyiram anggrek pada musim panas

Panas di musim panas, oleh itu, kekerapan penyiraman anggrek mesti meningkat setanding dengan suhu sekitar. Rata-rata, ini kira-kira 2-3 kali seminggu, tetapi fokus pada tahap dan keadaan tanah anda. Pastikan bunga yang basah tidak jatuh di bawah sinar matahari tengah hari, kerana ia penuh dengan luka bakar.

Cara menyiram anggrek pada musim sejuk

Pada musim sejuk, anggrek tidak berhibernasi dan bahkan boleh mekar secara aktif, sehingga anda tidak dapat berhenti menyiramnya sepenuhnya. Kurangkan kekerapan sekali setiap 1,5-2 minggu, tetapi agar tanah tidak terlalu kering. Pastikan membiarkan anggrek mengalir dengan baik, kerana pada musim sejuk kelembapan berlebihan adalah cara yang tepat bukan hanya untuk membusuk, tetapi juga untuk hipotermia. Sekiranya anda menghantar bunga ke bilik mandi, biarkan semalaman di bilik mandi supaya tidak ada perbezaan suhu yang tajam.

Penyiraman anggrek yang betul semasa berbunga di rumah

Menjaga anggrek di rumah sedikit berbeza dengan tanaman lain. Bunga memerlukan penghidratan biasa. Penyiraman yang betul adalah faktor utama untuk pertumbuhan dan perkembangan yang sihat. Mereka tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan, tetapi juga tidak bertolak ansur dengan pengeringan. Untuk melakukan penyemburan tambahan, anda boleh menggunakan pistol penyembur. Dengan pelembap, anda boleh menggabungkan baja. Anda perlu memilih baja mineral cair, ia lebih baik diserap dan disimpan di phalaenopsis untuk masa yang lama. Pelembapan berlebihan menyebabkan kerosakan akar dan kematian, selalunya mustahil untuk disiram.

Ciri-ciri berbunga

Pembungaan berlaku beberapa kali dalam setahun. Mula-mula, tunas itu sendiri bangun, kemudian peduncle tumbuh. Selepas beberapa hari, tunas yang baru lahir terbentuk dan terbuka. Pot bunga mesti diletakkan di tempat yang cukup cahaya matahari.

Pertama, tunas yang terletak di hujung peduncle terbuka. Ciri utama adalah berbunga perbungaan, yang terdiri dari banyak bunga (boleh ada hingga 80 keping pada satu batang). Bunga mempunyai aroma yang menyenangkan dan warna yang pelbagai..

Keindahan eksotik lebih suka:

  • periuk telus;
  • substrat dengan kulit kayu, lumut dan tanah liat yang diperluas;
  • cahaya matahari mestilah dalam jumlah tertentu, sinar langsung boleh menyebabkan luka bakar;
  • penyiraman yang jarang berlaku;
  • sapukan pembalut dengan berhati-hati, sapukan nitrogen semasa dorman, tambahkan fosforus dan kalium semasa bertunas.

Orkid tidak suka:

  • perubahan drastik dalam keadaan, jangan susun semula dari tempat ke tempat;
  • jangan bertolak ansur dengan penurunan suhu di bawah 15C;
  • tidak suka kekeringan, kelembapan di dalam bilik di mana phalaenopsis tumbuh mestilah sekitar 50%;
  • genangan kelembapan memudaratkan bunga.

Tempoh dan ciri penyiraman anggrek

Mod biasa tidak begitu sesuai. Menyiram anggrek semasa berbunga harus berhati-hati. Untuk menentukan momen kelembapan, perlu memeriksa substrat, mesti kering sepenuhnya.

Kaedah untuk menentukan masa pelembapan:

  • kekurangan kondensat pada periuk;
  • tongkat kayu yang tersangkut di tanah tetap kering;
  • periuk menjadi lebih ringan;
  • akar berubah warna dari hijau menjadi putih perak.

Tukang kebun yang berpengalaman menyiram phalaenopsis, dengan mengambil kira peraturan berikut: lebih baik tidak melakukan penambahan daripada melakukan pengisian berlebihan. Sebilangan besar tanaman tidak takut dengan kekeringan. Adalah mungkin untuk menyemburkan anggrek semasa berbunga, tetapi tidak banyak. Pelembapan harus 1 kali dalam 3 hari. Masa selebihnya cukup 4 kali sebulan.

Penyiraman anggrek yang mekar harus dilakukan dengan air lembut, suhunya tidak lebih dari 37 ° C. Kelembapan udara dan musim sepanjang tahun. Fokus untuk membasahi substrat. Akar yang diputihkan - isyarat yang menunjukkan kekurangan kelembapan.

Ciri penyiraman anggrek di rumah semasa berbunga:

  • jika bunga mekar tiba-tiba layu, maka budaya memerlukan air.
  • kekurangan kelembapan biasa menyebabkan kekurangan berbunga.
  • kelembapan berlebihan boleh menyebabkan kekuningan daun dan tunas layu.
  1. Anda perlu membeli semak pada musim sejuk. Pembungaan pada tanaman yang bermula di kedai akan terus di rumah, dan tunas baru akan melepaskan peduncles baru.
  2. Lebih baik menghentikan pilihan anda pada contoh dengan beberapa peduncles.
  3. Tempoh rehat yang optimum adalah sekitar 4 bulan.
  4. Substrat harus lapang dan mengandungi kulit pinus, sphagnum dan tanah liat yang diperluas.
  5. Untuk menambah kelembapan periuk phalaenopsis, masukkan ke dalam bekas air selama beberapa minit, kemudian angkat dan biarkan cecair mengalir.

Kaedah Pelembap

Kedai bunga menggunakan 3 kaedah pelembapan yang popular. Dari tin penyiram - tekniknya lebih biasa daripada yang lain. Ia paling baik digunakan pada waktu pagi. Penyiraman berlaku melalui hidung sempit penyiram. Tuangkan sehingga air mula meresap melalui lubang. Air berlebihan mesti dikeluarkan. Jangan mengisi titik pertumbuhan semasa berbunga.

  1. Tuangkan air ke dalam bekas besar, turunkan bekas dengan semak di sana.
  2. Ke pinggir periuk hendaklah kekal hingga 1 cm.
  3. Selepas 20 minit, angkat periuk dan biarkan air mengalir.

Manipulasi sedemikian dilakukan 1 kali dalam 12 hari..

Mandi suam - kaedah ini tidak menjimatkan. Anda boleh menggunakannya 2 minggu sekali. Suhu air tidak boleh melebihi 45C. Penyiraman anggrek semasa berbunga mesti berlangsung 20 minit. Pelembapan dengan kaedah ini serupa dengan hujan tropika, yang sangat digemari oleh tanaman. Kelebihan utama ialah simpanan habuk dikeluarkan dari daun menggunakan kaedah ini..

Ambil air 25C pada musim panas dan 35C pada musim sejuk. Secara semula jadi, tanaman disiram dengan air hujan asam rendah. Sekiranya boleh, lebih baik menyiram bunga dengan air seperti itu. Sekiranya tidak ada air hujan, air paip mesti direbus dan dibiarkan sejuk.

Untuk penjagaan phalaenopsis dengan betul, gunakan penyemburan biasa. Kilang ini tidak menyukai udara kering dan dengan senang hati bertindak balas terhadap penyemburan. Dengan bantuan pistol penyembur, penyemburan dapat dilakukan 1 kali dalam 3 hari. Ini akan menjadi kaedah tambahan untuk melembapkan. Untuk memerangi jangkitan kulat, anda boleh menggunakan larutan fitosporin cair.

Apa yang mengancam penyiraman yang tidak betul

Dengan penyelewengan pengairan, akarnya akan menderita terlebih dahulu. Kerana apa, daun mula jatuh dan layu. Sebab utama:

  1. Terlalu jarang. Faktor utama untuk bergantung adalah tanah kering. Sekiranya tanah kering, maka anda tidak perlu menunggu masa tertentu untuk menyiram, anda perlu segera membasahi. Juga, diameter periuk boleh mempengaruhi frekuensi. Dalam periuk besar, substrat mengering lebih perlahan. Oleh kerana itu, pot bunga kecil lebih baik untuk phalaenopsis, sehingga rimpang tidak membusuk. Penyiraman yang jarang berlaku menyebabkan pengeringan akar.
  2. Terlalu kerap. Untuk pertumbuhan dan perkembangan yang baik mestilah semua syarat yang diperlukan. Mereka harus menyerupai iklim tropika. Air dengan betul sehingga campuran tanah antara sesi kering dengan baik. Sekiranya pengairan tidak terkawal, tanaman akan reput. Untuk mengelakkan pembusukan, perlu menyiram larutan kalium permanganat secara berkala.

Tumbuhan mengumpul kelembapan melalui akar. Sekiranya mereka tidak mendapat kelembapan, budaya seperti itu tidak akan dapat berkembang. Semasa berbunga, penyiraman yang tidak mencukupi menyebabkan kematian bunga, dan kemudian keseluruhan phalaenopsis.

Sekiranya tidak ada berbunga

Orkid adalah bunga yang agak aneh. Ada kalanya phalaenopsis enggan berbunga. Kaedah utama yang diambil dalam kes ini:

  1. Adalah perlu untuk memerhatikan rejim suhu. Apabila panas di dalam bilik, tanaman akan menjadi tidak aktif. Ia perlu untuk mengawal suhu di dalam bilik.
  2. Perhatikan kekerapan penyiraman. Phalaenopsis menyusut tanpa air atau busuk dari kelebihannya. Sebelum membasahi, periksa tahap substrat dan kelembapan..
  3. Perhatikan kekerapan dan kualiti sistem penyusuan. Setelah memperoleh tanaman selama beberapa bulan, ia tidak boleh disenyawakan, jumlah garam mineral yang tidak dapat diterima terkumpul yang boleh menyebabkan penyakit.
  4. Tumbuhan yang dibeli boleh mekar di tempat penjualan, dan kemudian ia akan berehat. Pembungaan baru memerlukan masa.
  5. Pegang mandi air panas secara teratur yang menyerupai hujan tropika. Selepas mandi, keringkan daun tanaman dengan serbet. Boleh disembur dengan ringan.

Kemungkinan masalah dan petua untuk tukang kebun

Semasa tumbuh phalaenopsis, beberapa masalah mungkin timbul:

  1. Stagnasi kelembapan, yang menyebabkan kematian tumbuhan. Akar yang sakit membawa kepada penyakit stunting dan penyakit.
  2. Kekurangan penyiraman secara sistematik menyebabkan kelemahan, phalaenopsis tidak akan dapat mekar, dan jika ia mekar, maka bunga akan lemah dan cepat hilang.
  1. Untuk penanaman, periuk tanah liat harus digunakan. Mereka mempunyai keadaan yang baik untuk peredaran udara. Tetapi mereka tidak boleh dikacaukan. Dalam periuk plastik, genangan kelembapan boleh menyebabkan kerosakan substrat.
  2. Sekiranya boleh, lebih baik menggunakan air hujan. Air sedemikian harus disimpan di dalam bilik atau peti sejuk..
  3. Untuk pembasmian kuman dalam air semasa penyiraman, kalium permanganat harus ditambah..
  4. Di antara penyiraman, substrat kering sepenuhnya..

Sebelum memutuskan penanaman anggrek, anda harus mempelajari semua nuansa penanamannya. Dengan penyiraman dan perawatan yang betul, tanaman ini akan menggembirakan pemiliknya dengan berbunga yang indah dan panjang. Dengan penjagaan yang betul, semak-semak akan berhenti menjadi bunga yang berubah-ubah dan tidak akan menimbulkan emosi yang tidak menyenangkan.

Cara menyiram anggrek semasa berbunga - peraturan untuk tukang kebun

Sebelum menjawab soalan yang diajukan, pertama sekali, anda perlu mengetahui jenis anggrek yang mekar.

Walaupun ada hubungan dengan spesies, setiap spesies mungkin mempunyai ciri tersendiri ketika menyiram.

Contoh yang baik adalah orkid Phalaenopsis dan Odontoglassum, yang menyukai kelembapan semasa berbunga, dan Oncidium, yang sama sekali tidak bertolak ansur dengan kelembapan semasa proses berbunga..

Juga, lokasi bunga memiliki pengaruh besar, kerana menyiram rumah dan anggrek jalan di akarnya mempunyai ciri yang berbeza ketika menyiram. Ini akan dijelaskan kemudian..

Dibolehkan dalam tempoh ini?

Soalan ini adalah yang utama ketika menyiram anggrek yang sedang mekar. Terdapat sejumlah ciri yang berkaitan dengan pembungaan, oleh itu, ada peraturan yang ketat, kegagalan untuk memerhatikan yang dapat menyebabkan kematian tanaman.

Pertama, mari kita bincangkan mengenai bunga orkid. Bunga ini boleh mekar 2 hingga 3 kali setahun. Sebelum berbunga, tunas muncul di mana, setelah waktu tertentu, peduncle yang indah terbentuk. Setelah beberapa lama, tunas pada peduncle akan mulai terbuka, dan bunga kecil muncul di depan penanam.

Bunga biasanya mekar pada siang hari, setelah beberapa hari tumbuh dan bertambah besar. Anggrek boleh mempunyai pelbagai warna, dan juga mempunyai aroma yang sangat menyenangkan. Tempoh berbunga tidak melebihi 3 bulan.

Cara menyiram tanaman berbunga?

Bagaimana dan berapa kerap?

Penyiraman anggrek yang betul dapat mengekalkan anggrek selama bertahun-tahun, dan juga membantu meningkatkan masa berbunga. Kredo utama yang mesti diperhatikan semasa menyiram anggrek mekar adalah lebih baik untuk tidak menambah dari menumpahkan.

Ini dapat dijelaskan oleh fakta bahawa secara semula jadi anggrek tidak tumbuh di dekat air, oleh itu ia dapat menahan kekeringan dalam jangka masa pendek. Apabila tanaman mekar, tidak semestinya disiram dengan kerap - sekali setiap 3-4 hari, sementara air yang digunakan untuk pengairan mestilah lembut, walaupun dalam kes yang melampau, anda boleh menggunakan air rebusan yang disejukkan.

Air hujan yang diselesaikan mungkin sesuai untuk pengairan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa suhu air yang disiram tidak boleh melebihi 37 darjah Celsius.

Dari semasa ke semasa, tidak akan salah untuk menyemburkan anggrek dengan pistol penyembur. Faktor penting semasa menyiram adalah kelembapan udara. Dengan udara kering, anda perlu menyiram lebih kerap.

Sekiranya bekas itu legap, maka perlu memasukkan tongkat ke dalam tanah. Sekiranya tongkat itu basah, penyiraman harus ditunda.

Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai air dan penyelesaian apa yang boleh digunakan untuk menyiram anggrek di sini, dan artikel ini membincangkan mengenai kekerapan penyiraman anggrek di rumah..

Kaedah yang betul

Secara keseluruhan, terdapat tiga cara yang betul untuk menyiram anggrek. Kaedah pengairan lain boleh membahayakan tanaman..

    Bekas siraman. Aliran air harus tipis, dan berhati-hati. Penyiraman dilakukan sehingga air mengalir keluar dari lubang di dalam periuk. Selanjutnya, setelah mengisi kuali dengan air, ia mesti dikeringkan.

Proses itu kemudian diulang. Waktu terbaik untuk menyiram dianggap pagi.

Perendaman. Dengan menggunakan kaedah ini, periuk diletakkan di lembangan berisi air yang sesuai, atau di tempat mandi. Perkara utama adalah tidak terlalu banyak mengeluarkan anggrek dalam kelembapan.

Waktu yang optimum dapat dipertimbangkan 30 saat, namun demikian, ini, serta metode berikutnya harus dielakkan, terutama bagi penanam pemula, kerana dengan sedikit pelanggaran teknologi, anggrek tidak hanya dapat berhenti berbunga, tetapi bahkan layu.

  • Mandi. Cara yang sangat menarik, yang tidak boleh diabaikan. Adalah disyorkan untuk melakukannya sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Sebaiknya gunakan air suam di kawasan 20 darjah Celsius. Periuk dibungkus dalam beg plastik dan disiram dari keran.
    Setelah bunga dimandikan, mereka mula mengeringkannya, kesimpulannya, bungkusan itu dikeluarkan. Prosedur ini bukan sahaja memberi kelembapan pada anggrek, tetapi juga memusnahkan mikroorganisma berbahaya, penyakit debu dan kulat..
  • Kesalahan yang paling biasa ketika menyiram anggrek dapat dipertimbangkan: limpahan, air yang memasuki batang daun, penyemburan pada jarak dekat, air yang buruk. Sekarang mengenai masing-masing mengikut urutan. Banyak, terutama pemula, tukang kebun mengisi anggrek, yang sangat mustahil. Tumbuhan ini tidak tahu bagaimana menyerap kelembapan dengan cepat, sehingga banjir dengan air menyebabkan penahannya, dan kemudian akarnya membusuk. Untuk mengelakkan masalah, disarankan untuk menggunakan saliran..

    Apabila air memasuki sinus daun, ia tidak menyerap, tetapi masuk ke leher akar bunga, yang juga menyebabkan pembusukan, dan oleh itu kematian anggrek. Penyemburan mesti dilakukan pada jarak sekurang-kurangnya 20 sentimeter. Dengan penyemburan dekat, tetesan besar muncul yang tidak mempunyai masa untuk menguap.

    Air boleh menjadi keras, sama ada sejuk atau kotor. Semasa menggunakan kaedah rendaman, air mesti diganti setiap bunga. Ini dilakukan agar tidak memindahkan perosak dan penyakit dari satu anggrek ke yang lain.

    arahan terperinci

    Di rumah

    1. Sediakan air. Panaskan hingga suhu yang diperlukan.
    2. Isi tin penyiram dengan air.
    3. Mulakan penyiraman dengan aliran nipis. Adalah perlu untuk menyiram tanaman dengan berhati-hati, tanpa jatuh ke dalam batang daun.
    4. Terus menyiram sehingga tanah atas berhenti menyerap kelembapan, atau sehingga ia mulai mengalir ke dalam kuali.

    Baca lebih lanjut mengenai cara menyiram anggrek di periuk di rumah, kami memberitahu di sini.

    Proses penyiraman di jalan hampir tidak berbeza. Perbezaan utama boleh dianggap sebagai suhu air yang sedikit lebih rendah..

    Ia juga perlu menyemburkan anggrek di jalan sebelum menyiram. Perenggan terakhir juga berubah secara semula jadi..

    Di luar rumah

    1. Semburkan tanaman. Ini dilakukan untuk menurunkan suhu orkid yang terlalu panas.
    2. Sediakan air. Panaskan ke suhu yang diperlukan. Suhu air hendaklah sekitar 15 hingga 20 darjah celcius.
    3. Isi tin penyiram dengan air.
    4. Mulakan penyiraman dengan aliran nipis. Adalah perlu untuk menyiram tanaman dengan berhati-hati, tanpa jatuh ke dalam batang daun.
    5. Penyiraman harus dilakukan hingga bumi di sekitar bunga jenuh dengan kelembapan..

    Video-video yang berkaitan

    Kesimpulannya, saya ingin mengatakan bahawa anggrek yang sudah pilih-pilih, semasa berbunga, menjadi lebih bermasalah. Walaupun ia adalah anggrek, seperti tanaman lain, yang dapat memuji pemiliknya dengan penampilan yang indah, tepu dengan nada lembut, terjalin dengan aroma yang indah yang tidak akan meninggalkan siapa pun acuh tak acuh.

    Juga, jangan mengabaikan petua orang lain semasa berbunga, kerana, seperti yang disebutkan di atas, walaupun terdapat persyaratan umum, setiap jenis anggrek mempunyai keperluan dan trik untuk merawatnya sendiri.

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Cara menyiram orkid di rumah

    Masa membaca: 6 minit

    Menanam anggrek di rumah, memerlukan pengetahuan dan kemahiran tertentu. Untuk menanam anggrek di rumah, perlu menjaga rejim suhu, memberi makan, memantau pencahayaan dan yang paling penting, ini adalah menyiram bunga di rumah.

    Dan kemudian anggrek akan berterima kasih dengan berbunga yang menggembirakan.

    Cara penyiraman

    Menyiram bunga yang anda tanam di rumah hanya boleh dilakukan apabila tanah mengering di dalam pasu. Menyiram anggrek bergantung pada banyak sebab: ukuran periuk di mana bunga tumbuh, pencahayaan, suhu, kelembapan di dalam bilik.

    Anggrek yang tumbuh di alam semula jadi diberi makan oleh air hujan. Oleh itu, untuk orkid rumah, anda memerlukan air yang sesuai dalam komposisi: lembut dan suam. Asid oksalat digunakan untuk mengurangkan kekerasan air, boleh dibeli di kedai bunga..

    Asid oksalat sehari sebelum menyiram (setengah sudu teh dalam dua setengah liter air). Tapis sebelum digunakan..

    Anda juga boleh mengasamkan air menggunakan gambut kuda. Untuk melakukan ini, turunkan beg dengan gambut ke dalam air selama beberapa jam. Air untuk menyiram anggrek mestilah pada suhu optimum 30 - 35 darjah.

    Berapa kerap menyiram orkid

    untuk menentukan keperluan penyiraman anggrek, anda perlu meneliti gejala berikut:

    • jika terdapat titisan kondensat di dinding periuk, maka anggrek tidak perlu disiram lagi, jika tidak ada tetes, ia harus disiram.
    • jika periuk legap, anda dapat menentukan kelembapan menggunakan tongkat, merendamnya di dalam tanah.
    • apabila akar anggrek mempunyai warna hijau terang, ini bermakna tidak perlu menyiram, jika menjadi ringan - masa penyiraman.
    • menaikkan periuk dengan anggrek anda merasa berat, maka jangan risau untuk menyiram, dan jika senang anda perlu menyiram.

    Penting untuk mengetahui!

    Menyiram orkid rumah bergantung pada jenisnya. Bagi banyak jenis anggrek, penyiraman yang mencukupi dianggap 1-3 kali seminggu pada musim panas. Waktu rehat orkid yang indah adalah 1 - 2 kali sebulan. Waktu penyiraman terbaik untuk pagi adalah memastikan bahawa pada waktu petang tidak ada air yang tersisa di daun axil.

    Menyiram orkid di rumah

    Air yang dimaksudkan untuk pengairan mesti diperkaya dengan oksigen. Untuk melakukan ini, tuangkan air dari satu pinggan ke dalam pinggan yang lain beberapa kali.

    Terdapat beberapa cara untuk menyiram anggrek:

    Mandi air panas

    Kaedah ini membantu tanaman menanam jisim hijau dan memberi kesan berbunga..

    Mandi secara berkala akan membersihkan anggrek dari perosak dan melindungi daripada penyakit. Penyiraman seperti ini serupa dengan hujan yang berlaku di alam semula jadi..

    Anda perlu mandi air panas dengan cara ini:

    Masukkan periuk dengan anggrek ke dalam tab mandi dan mandi dengan sedikit tekanan air.

    Suhu hendaklah 40 darjah.

    Penyiraman diperlukan sehingga tanah tepu sepenuhnya.

    Selepas pengairan, biarkan periuk selama 20 minit di dalam tab mandi supaya gelas itu berlebihan.

    Tiga puluh minit kemudian, sapu tunas muda dan daun dengan kain kering. Pada spesies anggrek Wanda dan Phalaenopsis, perlu mengelap intinya, jika tidak, ia akan mulai membusuk dan berhenti tumbuh..

    Perendaman

    Dengan kaedah penyiraman ini, pot bunga direndam di dalam air. Turunkan dengan perlahan, pastikan akar kering tidak menolak bunga keluar dari periuk. Tempoh rendaman di dalam air adalah 30 saat dan 30 saat menunggu gelas menyiram. Kaedah ini paling berkesan dengan syarat tanaman tidak dijangkiti penyakit..

    Penyiraman dari tin penyiraman

    Penyiraman dari tong penyiram diperlukan sehingga air mengalir keluar dari lubang di bahagian bawah periuk. Sekiranya terdapat lebihan air di atas kuali, tuangkan. Kaedah pengairan ini membolehkan anda tidak menyentuh paksi daun dan titik pertumbuhan.

    Penyemburan akar

    Dengan cara ini, anggrek yang ditanam di blok tanpa substrat disiram. Akar kering lebih cepat. Anda perlu menyemburkannya dengan pistol penyembur yang mengarahkannya ke akar sehingga berubah menjadi hijau. Lakukan penyiraman seterusnya sebaik sahaja akarnya kering.

    Cara menyiram orkid dalam setiap kes

    Menyiram anggrek pada masa yang berlainan dan mematuhi peraturan penyiraman, barulah tanaman akan berkembang dan mekar.

    Menyiram orkid semasa berbunga.

    Pertama sekali, anda perlu mengubah jadual penyiraman, sambil mewujudkan keadaan proses semula jadi. Semasa berbunga, biji orkid muncul. Mereka sangat kecil dan tidak menentu. Di rumah, anggrek semasa berbunga hanya perlu menyiram akar, tetapi tidak mengisi. Sekiranya ruangan tidak cukup lembap udara, anda perlu menyemburkan daun untuk mengelakkannya memasuki inti tanaman. Semasa berbunga, anggrek perlu disiram jika substrat mengering..

    Cara menyiram anggrek pada musim sejuk

    Pada musim sejuk, anggrek harus disiram lebih jarang daripada semasa berbunga, sekali setiap sepuluh hari. Tetapi anda harus mengawasi pengeringan tanah dan mengelakkan pengeringan. Sekiranya anda menyiram bunga dengan pancuran air suam, lebih baik melakukannya pada waktu petang, biarkan di mandi pada waktu malam.

    Cara menyiram anggrek selepas membeli-belah di kedai

    Selepas anda membawa pulang bunga dari kedai, karantina. Jauhkan dari warna lain. Jauhkan dari cahaya matahari langsung. Jangan menyiram anggrek selama 5 hingga 7 hari. Ini akan membantu anda mengesan perosak dan menyingkirkannya tepat pada waktunya. Selepas karantina, anggrek diletakkan di ambang tingkap.

    Menyiram orkid selepas pemindahan

    Pemindahan dilakukan sebaik sahaja dibeli atau pada musim bunga, apabila anggrek terbangun dari hibernasi. Anggrek tidak menyukai periuk besar, kerana akarnya kurang berkembang.

    Bunga yang ditransplantasikan mesti disiram sehingga tanah baru menyerap kelembapan. Kemudian masukkan periuk selama 20 minit ke dalam bekas dengan air suam dan letakkan di tempat yang gelap. Selepas pemindahan, anggrek tidak perlu disiram selama dua minggu. Air pada masa ini untuk anggrek boleh membawa maut. Setelah lulus kursus penyesuaian, anggrek memerlukan penjagaan yang rapi, pakaian dalam, penyiraman. Ini perlu supaya daun dan batang dapat pulih lebih cepat. Berapa kali dalam seminggu, anda harus menyiram tanaman setelah melakukan pemindahan, soalan ini diajukan oleh penanam pemula. Tawaran berpengalaman untuk menyiram bunga tidak lebih dari dua kali seminggu.

    Kesalahan penyiraman

    Selalunya, kesalahan menyiram menyebabkan bahaya dan kematian bunga. Oleh itu, anda perlu mengekstrak semua kesalahan dan ketidaktepatan semasa menyiram orkid rumah.

    Ia boleh menjadi air yang buruk, sejuk dan keras menyebabkan kekuningan daun dan mati akar.

    Sekiranya semasa menyiram air masuk ke dalam sinus daun dan tidak dikeluarkan, ini dapat menyebabkan kerusakan pada leher akar bunga, akibatnya tanaman itu mati.

    Anda perlu menyemburkan anggrek dari jarak 20 cm. Pada jarak yang lebih dekat, air perlahan-lahan akan menguap. Titisan bunga akan menjadikannya lesu, dan bintik-bintik gelap akan kekal di daun.

    Untuk mengelakkan luka bakar, anda tidak boleh menyemburkan anggrek jika sudah lama berada di tempat yang cerah.

    Juga tidak diinginkan untuk disembur pada musim sejuk, pada masa ini daunnya disejukkan dan mudah terkena penyakit.

    Dengan menggunakan kaedah rendaman semasa penyiraman, anda perlu menukar air selepas setiap periuk agar tidak menjangkiti tanaman lain jika ada yang sudah dijangkiti.

    Dan kesilapan terbesar adalah limpahan. Orkid tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan. Air berlebihan boleh menyebabkan reput akar. Oleh itu, anda perlu menggunakan saliran busa, kerikil atau tanah liat yang diperluas.

    Memenuhi semua syarat untuk menjaga bunga, anda akan menikmati keindahan anggrek.

    Semasa memilih anggrek, perhatikan pandangan yang bersahaja. Oleh itu, anda tidak perlu membuang masa untuk merawat tanaman.

    Cara menjaga orkid - 7 langkah untuk pemula

    Adakah anda menerima orkid Phalaenopsis pada 8 Mac? Atau mungkin anda sendiri yang membeli bunga cantik ini di kedai? Apa yang perlu dibuat seterusnya? Kami mempunyai berita baik: anggrek sangat mudah dijaga, sehingga untuk pertama kalinya anda hanya perlu mengetahui asas-asasnya, yang kami pasangkan dalam kotak kuning di bawah. Dengan menambahkan artikel ke penanda halaman anda, anda dapat mengembalikannya kemudian, misalnya, ketika berbunga berakhir, ketika bunga tumbuh, atau jika sakit.

    • Sekiranya anda tergesa-gesa, baca hanya memo ringkas ini. Sekiranya anda ingin mengetahui nuansa penjagaan dan pemeliharaan anggrek dengan lebih mendalam, kami mengesyorkan agar anda membaca artikel penuh.

    Memo Phalaenopsis Orchid Care

    Lokasi dan syarat penahanan. Selepas pembelian, biarkan anggrek selama 1-2 hari untuk berehat dan terbiasa dengan rumah baru. Pilih tempatnya yang terang di tempat teduh jauh dari bateri, draf, buah-buahan dan cahaya matahari langsung. Sekiranya terdapat tanaman lain di dalam rumah, maka 3 minggu pertama adalah penting untuk menjaga anggrek yang terpisah dari mereka. Sebagai penduduk subtropik, anggrek menyukai kelembapan yang betul. Kedai bunga mengesyorkan meletakkan lumut di palet atau meletakkan pelembap di sebelahnya.

    Menyiram. 1 minggu selepas pembelian, air orkid untuk pertama kalinya. Kemudian airnya tidak lebih dari 1 kali dalam 7-14 hari. Melimpahi bunga sangat berbahaya dan mengancam akan membusuk akarnya. Air untuk pengairan harus bersih, suhu bilik atau sedikit hangat (air yang disaring atau diselesaikan sesuai). Anda boleh menyiram bunga dengan cara yang berbeza, tetapi selalunya penanam bunga menggunakan kaedah selat:

    1. Masukkan periuk anggrek ke dalam mangkuk yang lebih besar;
    2. Menyiram tanah dari tempat penyiraman sehingga air di dalam bekas luaran mencapai hingga setengah ketinggian periuk;
    3. Pegang periuk di dalam air selama 1-2 minit dan angkat;
    4. Biarkan sisa air di dalam periuk mengalir ke piring atau kuali, dan kemudian toskan;
    5. Letakkan kembali periuk di tempatnya.

    Pot dan pasu bunga. Untuk mengelakkan kelembapan berlebihan, anda perlu menjauhkan jarak antara 1-1,5 cm antara periuk telus dan bahagian bawah penanam hiasan. Dijual anda boleh menemui penanam dengan pemberhentian khas di dalamnya, tetapi jika penanam anda tidak memilikinya, maka anda boleh memasangnya bahagian bawahnya adalah tanah liat yang diperluas kecil. Oleh itu, udara akan beredar di bawah periuk lutsinar dan kelembapan tidak akan bertakung.

    Apa yang tidak disukai oleh anggrek: Musuh utama anggrek adalah penyiraman berlebihan, genangan kelembapan di bahagian bawah periuk, kelembapan pada daun dan pengumpulan kelembapan pada titik pertumbuhan daun. Sebarang penurunan secara rawak di tempat-tempat ini mesti dibuang segera..

    Adakah saya memerlukan pemindahan orkid? Tidak, pemindahan selepas pembelian sangat berisiko, terutamanya jika anda seorang pemula atau anggrek tidak dalam keadaan sempurna. Pemindahan pertama akan diperlukan hanya selepas 2-3 tahun, ketika bunga tumbuh atau sekiranya sakit.

    Prinsip penjagaan orkid: kelembapan berterusan, penyiraman - jarang berlaku

    Langkah 1. Rehat dan pengasingan

    Setelah berpindah ke rumah barunya, anggrek mengalami tekanan, jadi anda hanya perlu meninggalkannya sendirian dan mengasingkan diri dari tanaman lain selama 2-3 minggu pertama. Ini perlu supaya bunga dan tanaman lain yang baru tiba di rumah tidak saling berjangkit dengan kemungkinan penyakit atau serangga. Mana-mana tempat (walaupun kekurangan lampu) dari bateri, buah-buahan, cahaya matahari langsung dan draf sesuai untuk karantina untuk anggrek. Pada hari pertama, lebih baik tidak menanggalkan bungkusan yang telus, dan semasa anggrek sedang berehat, anda hanya boleh membaca peraturan penjagaan.

    • Sekiranya tidak ada tanaman lain di rumah, sebaik sahaja anda membeli, anda boleh memilih tempat tinggal tetap orkid (lihat Langkah 4).