Cara menanam tanaman dalaman

Bagaimana cara menanam tanaman dalaman? Isu yang banyak dihadapi.

Kita sering dapat melihat pelbagai jenis tanah, longkang dan bahan tambahan di rak kedai - cuba cari tahu apa sebenarnya yang sesuai dengan ficus kegemaran nenek anda atau pokok lemon besar.

Cadangan untuk memilih periuk, tanah, saliran dan penggunaannya yang kompeten.

"Dan tangkai rumput layak untuk dunia hebat di mana ia tumbuh."

Pasti, perempuan simpanan rumah yang selesa mempunyai kecenderungan khusus untuk menanam bunga dan tumbuh-tumbuhan dalaman. Tidak sia-sia bahawa tanaman dianggap "merasakan" aura orang baik, jika semua jenis bunga pasu (dalam bentuk apa pun) ditanam dengan baik atau hidup berdampingan di rumah - ini menunjukkan tenaga positif pemilik rumah.

Bagaimana cara menanam tanaman dalaman? - Isu yang banyak dihadapi. Kita sering dapat melihat pelbagai jenis tanah, longkang dan bahan tambahan di rak kedai - cuba cari tahu apa sebenarnya yang sesuai dengan ficus kegemaran nenek anda atau pokok lemon yang besar. Tidak ada cadangan universal untuk memilih tanah atau tanah, tetapi ada norma dan konsep yang diterima umum yang akan membantu rumah hijau anda.

Kami menanam bunga dalaman tanpa menjejaskan kesejahteraannya

Untuk menanam (atau memindahkan) loji tanaman rumah, anda memerlukannya

Pot bunga (atau pot bunga, seperti sekarang bergaya untuk memanggilnya sekarang), lebih baik menggunakan palet

Memilih pasu bunga untuk bunga

Mula-mula anda perlu memilih bekas yang sesuai untuk ditanam (pasu bunga). Pot cache mestilah kira-kira 3-5 cm lebih besar daripada yang sebelumnya (diameter). Sekiranya anda menanam bunga di dalam bekas yang lebih besar, mungkin ada kelewatan pertumbuhan tanaman (sebaliknya, sistem akar akan memasuki fasa pertumbuhan aktif), dan dengan itu kelewatan berbunga.

Pilihan yang paling optimum dan berpatutan - pasu bunga plastik dengan palet. Mereka tidak memukul dan tidak menusuk, ia ditawarkan dalam pelbagai reka bentuk dan saiz, dihasilkan secara bersiri (yang akan membolehkan anda memindahkan semua bunga ke dalam pasu dengan saiz yang berbeza dengan gaya yang sama). Di samping itu, mereka ringan dan tahan lama..

! Penting: semasa memilih periuk, perhatikan adanya lubang di bahagian bawahnya. Sekiranya tidak disediakan di sana, beli yang lain atau buat lubang sendiri.

Saliran - apakah itu dan bagaimana menggunakannya

Agar bunga anda mempunyai lebih banyak peluang untuk berkembang dengan jayanya, penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan membuat sistem saliran ketika menanam tanaman di dalam pasu. Saliran akan melancarkan penyimpangan kecil dalam pengairan.

! Nasihat dari SLONcom: lebih disarankan untuk menggunakan saliran tanah liat yang diperluas.

Apa itu tanah liat yang diperluas? Pada dasarnya, tanah liat yang diperluas adalah tanah liat yang terbakar dengan struktur berpori. Satu-satunya parameter tanah liat yang diperluas, yang boleh berbeza-beza, adalah pecahan (ukuran butiran). Tanah liat yang diperluas pecahan 5-10 mm digunakan untuk saliran (kadang-kadang mereka menulis "tanah liat yang diperluas kecil"). Sering kali anda dapati pecahan tanah liat yang diperluas lebih besar 10 - 20 mm (kemudian mereka menulis "tanah liat yang diperluas besar").

! Sekiranya tanah liat diperluas, saliran dapat dilakukan dengan menggunakan serpihan seramik.

Saliran ukuran apa yang lebih baik digunakan? Bagi tanaman, tidak banyak perbezaan pecahan tanah liat yang akan anda letakkan sebagai saliran. Sebab subyektif lebih penting di sini: diameter lubang saliran di dalam periuk (di dalam periuk besar, tanah liat yang diperluas kecil dapat mengalir keluar dari lubang saliran).

Kami meletakkan saliran dan menyiapkan tanah untuk bunga

Lapisan saliran dalam periuk kecil (hingga 3 liter) hendaklah sekitar 1-2 cm, dalam bekas yang lebih besar dari 5 hingga 10. Tetapi tidak lebih dari 1/5 tinggi pot bunga.

! Penting: sebilangan pengeluar "saliran tanah liat yang diperluas" mengesyorkan mencampurkan saliran dengan tanah, kononnya untuk mengelakkan pengasidan tanah. Ini tidak benar, kerana jika proses pengasidan sudah dimulai, tanah liat yang diperluas hanya dapat menunda permulaan akhir. Lebih baik menyiram dengan betul. Campurkan tanah liat yang diperluas dengan bumi hanya relevan untuk pertukaran udara dari akar.

Ngomong-ngomong, setelah 5 hingga 6 tahun berada di bumi, tanah liat yang diperluas secara beransur-ansur runtuh dan berubah menjadi tanah, iaitu. selepas 5 hingga 6 tahun, saliran disyorkan untuk diperbaharui.

Langkah seterusnya adalah penyediaan tanah. Hari ini, kedai bunga menawarkan pelbagai pilihan tanah yang ditujukan untuk semua jenis tanaman dan bunga. Sudah termasuk mineral dan baja yang diperlukan, yang mempengaruhi pertumbuhan bunga, lebih-lebih lagi, ia tidak mengandungi kotoran dan serpihan berbahaya. Berkat tanah ini, bunga dalaman anda tidak memerlukan pakaian berpakaian lama..

Tuangkan sebilangan kecil tanah yang sudah siap ke lapisan saliran, tanam tanaman di tengahnya, taburkan tanah dan sedikit padat.

* Penting: tinggalkan sekurang-kurangnya 2 sentimeter ke bahagian atas periuk.

Menggunakan saliran di permukaan tanah. Kami mengesyorkan agar anda mengisi tanah dengan lapisan tanah liat yang diperluas (saliran) dari atas, sebagai ini menghalang kulat, lumut dan kulat daripada muncul di permukaan tanah. Tanah liat yang diperluas di atas menghilangkan terlalu panas tanah atas dan mengurangkan penyejatan kelembapan dari tanah. Sebagai tambahan kepada sifat berguna, tanah liat yang diperluas dapat berfungsi sebagai hiasan (sebagai contoh, saliran warna).

Cara mengisi permukaan tanah dengan saliran. Tuangkan secara merata dengan tanah liat yang diperluas, lapisan sekitar 1 cm, dan tidak 2 - 4 cm. Seperti yang sering ditulis pada bungkusan. Lapisan tanah liat yang diperluas secara berlebihan akan menyerap banyak air dan tidak akan membiarkannya masuk ke tanah hingga ke akar, yang mungkin mulai kering..

Hore! Tumbuhan kegemaran anda dalam periuk baru.

Angkat panci dengan diameter yang dikehendaki (agar air tidak mengalir keluar di ambang tingkap) dan letakkan periuk di tempat yang terang. Pilihan tempat adalah masalah yang berasingan, kami akan kembali kepada ini kemudian.

Penjagaan bunga ini tidak harus diselesaikan. Bergantung pada jenis tanaman, ia memerlukan penjagaan dan penyiraman. Ketahui mengenai perkara ini semasa membeli kilang atau menggunakan Internet. Sekiranya banyak kelembapan, semburkan secara berkala dari botol semburan. Lap daun besar dengan span yang sedikit lembap, jika boleh diterima untuk bunga ini..

Kesejahteraan kepada anda, perniagaan dan kilang dalaman anda!

Seorang tukang kebun pemula mungkin menghadapi masalah memilih tanah yang sesuai untuk anak benih mereka. Dan ini betul: tanah yang dipilih dengan baik mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan tanaman. Dalam artikel ini kita akan membincangkan jenis tanah untuk benih dan apa yang harus anda perhatikan ketika memilih tanah di kedai.

Ibu Alam kadang-kadang menciptakan makhluk yang sangat luar biasa yang sangat berbeza dengan saudara-saudaranya bukan hanya dalam penampilan, tetapi juga di kerajaan. Salah satu makhluk yang menghiburkan ini adalah bunga pemangsa. Sukar untuk membayangkan bahawa tumbuhan yang tidak bersalah, yang sebahagian besarnya tidak berdaya, dapat memakan makhluk hidup yang lain.

Mandi musim panas - buat sendiri. Cara memilih bahan, las bingkai dan petua berguna lain untuk membuat mandi negara dengan tangan anda sendiri.

Cara menanam dan merawat bunga?

Sukar menumbuhkan bunga di rumah, terutama ketika datang ke penanam pemula. Tumbuhan perlu mewujudkan keadaan yang baik, substrat yang betul, rejim suhu yang sesuai. Selain itu, kita tidak boleh melupakan pelbagai penyakit dan serangga yang boleh merosakkan bunga pada tahap awal perkembangannya, yang akan mengakibatkan kematian segera.

Arahan untuk merawat tanaman rumah akan membantu anda mencapai matlamat yang anda inginkan..

Ciri dan peraturan utama untuk menanam bunga

Penanam bunga permulaan secara intensif mengumpulkan maklumat mengenai cara menanam dan merawat bunga di rumah dengan betul. Ini betul, tetapi penting untuk memperhatikan ciri-ciri yang akan membantu tanaman berkembang dengan baik sepanjang peringkat hidupnya..

Semua teknologi dibahagikan kepada beberapa tahap, masing-masing mempunyai perangkapnya.

Peraturan untuk menanam tanaman berbunga dalaman

Untuk menanam, anda perlu menyediakan dan mengumpulkan inventori dengan betul. Pertama sekali, ini berlaku untuk periuk, yang semestinya mempunyai ukuran yang sesuai. Isipadu kapasiti dipilih bergantung pada jenis tanaman dan sistem akarnya. Sekiranya rimpang tumbuh beberapa sentimeter, maka pot kecil biasa dengan isipadu beberapa liter sesuai, tetapi ada tanaman di mana sistem akarnya mencapai panjang beberapa meter.

Soalan kedua, yang penting untuk diselesaikan, adalah mengenai tempat di mana pasu bunga akan dipasang. Penting untuk memberi perhatian bukan hanya pada kawasan bilik. Jumlah cahaya matahari di dalam bilik dan keadaan suhu sangat penting. Di balkoni, di mana rejim suhu melonjak bergantung pada waktu tahun, dan sinar matahari melanda beberapa jam sehari, tanaman pencinta cahaya terletak, dan bukannya pasu lebih baik memilih pot cache. Untuk menanam bunga di dalam rumah, ambil pasu, tetapi dalam keadaan apa sekalipun anda harus menjaga cahaya buatan jika cahaya matahari semula jadi tidak menembus tingkap atau tirai.

Peraturan penting lain untuk menyediakan inventori berkaitan dengan sistem saliran. Biasanya penanam bunga memilih bata kerepek atau tanah liat yang diperluas. Keadaan throughput mereka tidak menahan bendalir dalam jangka masa yang lama. Oleh itu, air tidak terkumpul di bahagian bawah periuk, dan ini akan melindungi tanaman dari perkembangan kulat, jamur atau reput.

Teknologi penanaman yang betul merangkumi pemilihan tanah. Ia pelbagai dan dikucilkan terutamanya oleh jumlah tanah liat dan kesuburan. Untuk setiap jenis tanaman, jenis tanah yang sesuai diperlukan, jadi pada tahap ini penting untuk membuat pilihan yang tepat. Tumbuhan rumah klasik tidak diperlukan dan tinggal di tanah yang berumput tanah liat, di mana kompos ditambahkan sebagai bahan berguna, gambut dan beberapa pasir. Dalam beberapa kes, tanah juga disenyawakan dengan arang atau organik, tetapi ini tidak diperlukan jika tanah sudah memiliki tahap kesuburan yang tinggi..

Menyemai dan menanam dilakukan dalam beberapa peringkat:

  1. Sediakan periuk terlebih dahulu. Sistem saliran dibentangkan di bahagian bawah, yang terdiri dari bata pecah, tanah liat yang diperluas, polistirena atau lumut. Bahan-bahan ini memberikan kebolehtelapan udara yang baik dan tidak memerangkap cecair di dalam tanah..
  2. Lapisan tanah yang sudah disenyawakan dan dicampurkan diletakkan di sistem saliran..
  3. Loji dipasang secara menegak dengan akarnya turun ke dalam periuk dan hanya tanah yang tersisa ditutup. Pada masa ini, penting untuk memastikan bahawa sistem akar diletakkan dengan betul, dan bunganya rata, kerana kemudian ini akan menentukan perkembangan dan keindahannya.
  4. Setelah periuk diisi sepenuhnya dengan tanah, ia diletakkan di tempat yang tetap. Tanah dipadatkan dan disiram.

Salah satu ciri penanaman adalah pembasahan tanah dan sistem akar. Kaedah ini akan memungkinkan bumi melekat pada sistem akar, yang bermaksud bahawa bunga akan dapat menyesuaikan diri dengan lebih cepat dan berakar di tempat baru.

Menanam benih serupa dengan teknologi yang dinyatakan di atas. Pertama, lapisan tanah dicurahkan, benih diletakkan yang ditaburkan dengan sisa tanah yang dibuahi dan dibasahi. Satu-satunya perbezaan ialah permukaan periuk ditutup dengan kaca atau filem. Ini akan mewujudkan kesan rumah hijau yang membantu mengekalkan kelembapan optimum yang diperlukan untuk pertumbuhan bunga dari biji..

Penjagaan Bunga Rumah

Kami mengetahui cara menanam bunga dengan betul di rumah. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul dan mengambil kira nuansa yang terdapat pada setiap jenis tanaman, setelah beberapa bulan anda dapat melihat bagaimana bunga diterima dan berkembang dengan baik. Sekiranya biji benih, anda harus menunggu sedikit lebih lama, kerana ia tumbuh dari awal.

Penanaman hanyalah peringkat pertama menanam bunga di rumah. Penjagaan mengikuti, yang tidak penting..

Bagaimanapun, saya mahu bukan sahaja menanam bunga, tetapi juga mekar dengan indah, dan ini memerlukan pendekatan individu untuk setiap jenis tanaman.

Sebagai contoh, bunga eksotik, tidak seperti jenis klasik, memerlukan penyiraman biasa, sementara kaktus disesuaikan untuk menahan kekeringan untuk waktu yang lama, tetapi pada masa yang sama memerlukan sejumlah besar cahaya semula jadi. Peraturan penjagaan lain adalah pembajaan tanah secara berkala. Berpakaian atas akan berguna untuk semua jenis bunga, tanpa mengira iklim apa yang mereka biasa..

Kadang-kadang, walaupun dengan penjagaan yang berterusan, pudar dan kematian bunga berlaku. Sebabnya adalah perkembangan penyakit atau serangga yang mengisar sistem akar atau jisim hijau. Sangat penting untuk menyelidiki masalah ini dan mengambil tindakan yang tepat untuk mengelakkan kematian bunga. Sebagai contoh, anda boleh menggunakan penyemburan pencegahan berterusan dengan air dengan penambahan persediaan pelindung sejagat yang tidak hanya melindungi bunga dari perkembangan penyakit dan serangga, tetapi juga menyumbang kepada pembungaan.

Tumbuhan apa yang lebih baik untuk tidak menanam di rumah?

Terdapat beberapa jenis bunga yang tidak dapat ditanam dan ditanam di rumah, walaupun anda mewujudkan keadaan semula jadi yang ideal. Sebabnya mungkin berbeza..

Beberapa jenis tumbuhan eksotik mengeluarkan jus toksik yang masuk ke udara. Racun seperti itu berbahaya bagi haiwan dan manusia, oleh itu bunga dengan kualiti serupa sebaiknya dielakkan..

Semasa membeli anak benih untuk tumbuh, anda harus bertanya tentang ciri-ciri tanaman dan bertanya adakah selamat menanamnya di rumah..

Mereka sering kali jatuh pada bunga beracun secara tidak sengaja, oleh itu lebih baik untuk mengkaji senarai tanaman beracun biasa terlebih dahulu:

  1. Dieffenbachia agak selamat. Ia sering digunakan untuk menghias bahagian dalam, tetapi jus yang dilepaskan ketika batangnya diukir menyebabkan keracunan atau luka bakar yang teruk pada kulit..
  2. Mimosa bashful mempunyai kemampuan luar biasa untuk melipat daun menjadi jerami dengan sentuhan sedikit pun. Ini menarik banyak tukang kebun, tetapi wangian yang mengeluarkan tumbuhan ini berbahaya bagi kesihatan. Bau beracun membawa kepada keracunan badan. Toksikosis yang berpanjangan menyebabkan keracunan umum dan keguguran rambut..
  3. Monstera sering dijadikan tanaman hiasan di rumah. Dia tidak mempunyai wap beracun, tetapi jusnya menyebabkan luka bakar yang teruk ketika bersentuhan dengan kulit..
  4. Nightshade selamat sehingga berbunga. Buah berwarna oren terang beracun dan menyebabkan keracunan teruk. Oleh itu, lebih baik tidak memulakan bunga seperti itu di rumah jika terdapat haiwan atau anak-anak.
  5. Azalea terkenal di seluruh dunia kerana daunnya yang rimbun, tetapi ada satu spesies yang menyebabkan keracunan, kekejangan dan kolik di dalam perut. Ini adalah Alalia Sims.

Penjagaan penanaman dan bunga pada contoh hidrangea

Bagaimana cara menanam bunga hidrangea? Soalan ini diajukan oleh banyak penanam bunga, kerana ia adalah salah satu bunga yang paling popular. Peraturan penanaman dan perawatan mengulangi arahan yang diberikan dalam artikel di atas, tetapi jenis tanaman ini memerlukan beberapa ciri. Hydrangea harus ditanam hanya setelah menyediakan tempat dengan keadaan yang baik untuk tanaman ini. Mereka suka cahaya meresap dan berterusan, suhu bilik yang selesa semasa berbunga dan ketiadaan draf.

Bahkan perubahan suhu yang kecil dapat memperburuk keadaan bunga. Satu-satunya masa bunga menyukai suhu rendah muncul selepas berbunga.

Kesimpulannya

Menanam bunga hanya pada pandangan pertama nampak mudah dan sederhana. Sebenarnya, perkara ini harus didekati, memperoleh sekurang-kurangnya sedikit pengalaman, terutama mengenai tanaman eksotik. Mengikuti peraturan dan arahan untuk menanam dan merawat tanaman, mudah mencapai hasil yang diinginkan. Perkara utama adalah memantau pertumbuhan dan perkembangan bunga, untuk mencegah penyakit dan penampilan serangga yang dapat membunuh tanaman.

Tumbuhan rumah

Penjagaan dan pemeliharaan tanaman dalaman

Tumbuhan rumah

Penjagaan tanaman

Penjagaan tanaman

Penyakit dan Perosak

Penyakit dan Perosak

Menanam bunga dalaman.

Menanam tanaman dalaman adalah asas perkembangan dan pertumbuhan yang baik. Proses ini lebih cenderung berlaku pada tanaman yang ada. Yang memerlukan pendaratan di tempat tetap dan di periuk utama.

Menanam tanaman adalah asas kesihatan tanaman anda. Penanaman yang betul, bukan sahaja mencederakan tanaman anda, tetapi juga membolehkannya menyesuaikan diri dengan keadaan baru dengan cepat. Tidak perlu tergesa-gesa ketika mendarat, lakukan semuanya dengan perlahan, dan anda tidak perlu memindahkannya lagi.

Pot untuk tanaman.

Sebelum menanam tanaman rumah, anda harus menyediakan. Anda semestinya mempunyai periuk yang sesuai. Ia bergantung pada saiz tanaman dan pilihan anda. Pot terdapat dalam pelbagai warna dan diperbuat daripada bahan yang berbeza. Pot tanah liat tahan lama, tetapi berat dan tidak selalu menarik. Plastik lebih ringan, julatnya lebih besar. Pelbagai warna dan saiz.

Anda boleh memilih ukuran periuk yang tepat dengan mengetahui benjolan tanah dari tanah yang anda beli atau perlu ditanam. Pot mestilah sedikit lebih lebar daripada yang sebelumnya di mana tanaman itu tumbuh. Tumbuhan dijual dalam periuk plastik kecil - ini adalah pasu penghantaran. Mereka menanam tanaman untuk dijual. Penanaman lebih lanjut di dalam pasu seperti itu tidak digalakkan. Pilihan pasu untuk tanaman dalaman sangat besar. Ada yang lebih suka tanah liat, yang lain lebih suka plastik. Periuk menyiram sendiri sangat senang, tetapi harganya jauh lebih tinggi daripada biasa. Cuba pilih periuk untuk bahagian dalam rumah anda, lebih baik jika semuanya dalam satu gaya.

Dengan menggunakan kalendar lunar, anda boleh memilih hari yang baik untuk menanam tanaman dalaman. Hari yang paling baik untuk mendarat adalah bulan yang sedang tumbuh.

Alat pendaratan.

Setelah memutuskan periuk, anda akan memerlukan alat untuk menanam dan merawat bunga. Ramai yang tidak menggunakan alat. Walau bagaimanapun, hampir setiap penanam harus mempunyai satu set alat untuk bekerja dengan tanaman:

  • - spray gun - diperlukan untuk menyembur tanaman. isipadu 1 atau 2 liter sesuai. Sekiranya anda mempunyai lebih daripada sepuluh tanaman, lebih baik membeli 5 liter.
  • - gunting - pilih untuk pemangkasan tanaman. Hujung gunting mesti kuat. Alat tulis tidak sesuai, jadi perhatikan model taman.
  • - tukar bilah bahu - anda akan mencurahkan tanah ke dalam periuk, atau mengeluarkan tumbuh-tumbuhan dari pelbagai komposisi.
  • - kaki - dia memecahkan kerak tanah, yang terbentuk di permukaan. Sebaliknya, anda boleh menggunakan palam biasa.
  • - bahan untuk garter - untuk garter tumbuhan menggunakan bahan semula jadi, wayar, cincin. Penyokongnya sama ada plastik atau buluh. Mereka diperlukan untuk garter dan sokongan. Pilih sokongan dan kaedah khas untuk mengikat, ditentukan oleh jenis tanaman dalaman. Mengikat dan menyokong tidak menyulitkan penjagaan tanaman dalaman.

- penyapu - lebih mudah bagi mereka untuk melonggarkan dan meratakan tanah. Sangat selesa untuk periuk dan tab mandi besar.

Semua alat hendaklah dibasuh dan dibersihkan dengan baik selepas setiap penggunaan. Keringkan dan bersihkan..

Membeli tanaman.

Tumbuhan mesti selalu dibeli di kedai khusus. Tetapi ini tidak akan menjamin bahawa tanaman itu sihat dan tanpa penyakit, dan anda tidak akan menghadapi masalah untuk menanamnya. Sentiasa periksa tanaman sebelum membeli. Pilihan tanaman - banyak bergantung pada keadaan yang telah terbentuk di kediaman anda. Pertimbangkan pencahayaan, suhu.

Sebelum membeli - periksa kilang. Ia mesti sihat, tanpa kerosakan mekanikal. Beri perhatian:

- tanah tidak boleh kering, jika terdapat kekosongan antara benjolan dan dinding periuk - tanaman terlalu kering dan tidak dijaga dengan baik. Kami tidak membeli kilang seperti itu. Angkat dengan teliti dan periksa gumpalan bumi, dan kembalikan bunga ke periuk kembali.

- daun tanaman yang lebih rendah - periksa mereka untuk perosak dan penyakit.

- periksa bahagian bawah periuk - jika ada banyak akar, dan mereka semua keluar melalui lubang saliran, kilang seperti itu memerlukan pemindahan. Sekiranya tidak banyak, maka ini adalah perkara biasa. Oleh kerana sebahagian besar tanaman ditanam di tempat tidur kapilari.

- tanaman berbunga harus mempunyai banyak tunas, dan beberapa perbungaan yang mekar. Dengan perbungaan yang dinyatakan, anda dapat menentukan warnanya, dan tunas yang tersisa akan mekar di rumah.

- Periksa label di periuk. Biasanya ia mengatakan nama tanaman dan peraturan penjagaan.

- kehadiran plak hijau di dinding periuk atau permukaan tanah, serta lumut - menunjukkan pengasidan tanah, kemungkinan besar proses pembusukan akar bermula. Tumbuhan seperti itu lebih baik tidak dibeli.

- jika tanaman itu berada dalam pelindung. Keluarkan tanaman dan periksa dengan baik. Oleh kerana lengan baju ini banyak menyembunyikan dari mata anda, reput, hama, kerosakan mekanikal pada daun, batang yang patah.

- pada tanaman yang dibeli, semasa menanam, anda dapat menemui gelas kecil, lebih baik membuangnya, kerana ini akan membahayakan akarnya di masa depan. Sekiranya terdapat beberapa tanaman - penjualnya mengikat dengan tali elastik - semasa menanam, keluarkan juga.

Tanaman yang dibeli dapat ditanam dengan segera, tetapi lebih baik tunggu beberapa hari, biarkan ia terbiasa dengan rumah anda.

Jadi, anda telah memutuskan periuk, alat, tanaman. Detik seterusnya adalah tanah. Sediakan tanah untuk penanaman. Banyak campuran siap pakai untuk dijual. Anda boleh menyediakan tanah sendiri. Anda juga memerlukan tanah liat dan perlit yang diperluas. Tanah liat yang diperluas akan terletak di bahagian bawah periuk, membentuk lapisan saliran. Dan penambahan perlit atau vermikulit ke tanah akan menjadikannya lebih longgar dan bernafas..

Gambut di mana tanaman itu tidak sesuai untuk tumbuh.

  1. Sebelum anda mula menanam tanaman. Anda perlu mengeluarkannya dari periuk penghantaran. Bersihkan perlahan-lahan akar dari tanah. Sekiranya kesulitan timbul, tanaman boleh diletakkan di dalam air. Tanah tepu dengan kelembapan dan akan lebih mudah dibersihkan..
  2. Periksa akar tanaman. Mereka mesti sihat dan tanpa kerosakan. Keluarkan akar yang rosak. Untuk mengelakkan penyakit, rendam tanaman selama 20 minit dalam larutan fitosporin.
  3. Kami menyediakan tanah untuk penanaman. Kami memasukkan ke dalam bekas semua komponen tanah yang kami perlukan (gambut, pasir, arang, perlit, jenis tanah lain). Kami memecahkan gumpalan, mengeluarkan tongkat dan semua lebihan dari tanah. Ia mestilah campuran homogen.
  4. Letakkan lapisan tanah liat yang diperluas di bahagian bawah periuk. Dan rawat akar tanaman dengan perangsang dan arang.
  5. Di atas tanah liat yang diperluas, tuangkan tanah. Ia mestilah slaid di mana anda meletakkan tanaman anda.
  6. Posisikan tanaman sehingga leher akar (akar yang masuk ke batang) berada tepat di bawah pinggir periuk.
  7. Tumbuhan itu mesti berada di tengah periuk. Sekiranya perlu, pegang dengan satu tangan.
  8. Setelah menyebarkan akar tanaman, kami mula mengisi tanah. Lebih baik dalam bahagian kecil, jadi ia akan diedarkan secara merata di dalam periuk. Setiap kali perlahan-lahan tampal dengan tangannya. Kami tidak membenarkan pendalaman batang tanaman dan tidak mendedahkan akarnya.
  9. Leher akar tanaman harus berada pada tahap yang sama seperti sebelum menanam. Penanaman tanaman yang salah boleh memberi kesan buruk kepada nasibnya yang lebih jauh.
  10. Tampal tanah di sekitar tepi periuk. Untuk melakukan ini, gunakan penyodok atau pensil.
  11. Tampal tanah dengan kuat atau ringan, bergantung pada keperluan tanaman anda..
  12. Kesimpulannya, air tanaman dengan banyak. Sekiranya tanah mengendap, isikan semula.

Sekiranya anda menanam tanaman yang sihat dan baik - segera air. Tetapi jika tanaman itu rosak atau setelah sakit, maka tunda penyiraman selama beberapa hari.

Setelah menanam tanaman, tentukan tempat yang sesuai untuknya di rumah anda. Tempat itu harus terang, tanpa cahaya matahari langsung, tanpa draf. Kami memberi perhatian khusus kepada kilang baru. Kami memerhatikan dua hingga tiga minggu, berhati-hati dengan penyiraman. Penyusuan dilakukan selepas dua bulan. Penanaman yang betul adalah kunci penanaman yang berjaya.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengingat bahawa menanam tanaman memerlukan penyediaan yang teliti. Fikirkan reka bentuk periuk atau penanam, sediakan saliran, pelajari keperluan tanah tanaman masa depan anda, pelajari keperluan penyiraman, pencahayaan.

Sekiranya sesuatu tidak sesuai, pilih tanaman lain yang memenuhi semua syarat untuk tumbuh, dengan mengambil kira semua keadaan yang ada di rumah anda. Sediakan tanah, alat. Sekiranya anda sangat menyukai tanaman yang dipilih, tetapi anda tidak dapat memenuhi beberapa syarat di dalam bilik anda, anda boleh menggunakan elemen tambahan. Dari segi pencahayaan, anda boleh menggunakan lampu dan lampu lampu tambahan. Untuk memastikan kelembapan - gunakan pelembap bilik.

Tumbuhan yang ditanam dengan betul akan menggembirakan anda dengan keindahan dan hiasannya sejak sekian lama. Semoga berjaya.

Menanam tanaman dalaman.

Kebanyakan tanaman rumah biasanya dibeli di kedai. Sekiranya anda ingin memiliki beberapa salinan tanaman tertentu, tidak perlu melakukan pembelian - anda boleh menambah jumlah tanaman anda dengan pelbagai cara.

Anda boleh mendapatkan kilang baru:

- menanam keratan (batang atau daun);

- membahagikan loji besar kepada dua atau lebih bahagian;

Semua ini akan membolehkan anda menambah bilangan tanaman kegemaran anda, meremajakan atau mengganti tanaman yang sudah tua, membuat hadiah kepada rakan atau bertukar dengan mereka.

Di samping itu, ini adalah peluang yang baik untuk berkebun dengan anak-anak. Mereka akan terbawa oleh eksperimen sederhana dan menarik dengan tanaman..

Menanam tanaman dalaman dengan keratan.

Penyebaran tanaman dalaman dengan keratan mungkin merupakan kaedah yang paling biasa untuk menyebarkan tanaman pasu..

Tangkai adalah bahagian tanaman ibu yang membentuk akarnya sendiri, dan kadang-kadang pucuk. Untuk menyebarkan tanaman dalaman, dua jenis keratan digunakan: batang dan daun.

Substrat apa yang sesuai untuk keratan ?

Untuk keratan, substrat siap untuk tanaman muda biasanya sesuai. Ia harus berliang, lembut, tanpa gumpalan. Ingat bahawa substrat untuk pemindahan terlalu berat dan tepu dengan baja. Ia tidak sesuai untuk keratan dan tanaman muda yang lebih suka campuran tanah yang berangin tetapi lemah untuk perakaran..

Sekiranya anda hanya mempunyai substrat biasa, sediakan campuran bahagian substrat yang sama ini, pasir sungai dan vermikulit atau perlit.

Bolehkah tanah biasa digunakan ?

Sekiranya tanaman mudah diakar, maka mungkin. Walau bagaimanapun, ia mengandungi banyak mikroorganisma patogen bersyarat yang tidak membahayakan tanaman yang berakar, tetapi boleh mempengaruhi permukaan luka keratan.

Untuk mengelakkan keretakan busuk, bukannya tanah, anda boleh menggunakan pasir yang dikalsinasi atau campuran pasir dan gambut dalam perkadaran yang sama. Pasir untuk keratan sedikit lebih buruk daripada campuran seperti itu, kerana gambut mampu mengekalkan kelembapan dan tidak mengering dengan cepat, dan juga menghalang pertumbuhan banyak mikroorganisma. Gambut dalam campuran boleh diganti sepenuhnya atau sebagian dengan serpihan sphagnum, yang juga akan memperbaiki sistem air dan melindungi keratan anda dari mikroorganisma.

Menanam tanaman dalaman dengan keratan batang.

Pada musim bunga atau awal musim panas, putuskan tunas muda yang sihat dari tanaman ibu, lebih baik tanpa putik bunga. Sekiranya tangkainya pecah teruk, gunakan pisau tajam dan potong tepat di atas simpul.

Panjang batangnya berbeza-beza, walaupun biasanya panjangnya 3-4 simpul dengan daun.

Potong pangkal pemegang tepat di bawah simpul dan lepaskan daun bawah..

Isi periuk atau dulang yang cetek dengan substrat lembap untuk keratan dan padatkan. Tuangkan lapisan pasir yang nipis di atas. Dengan pensil atau tongkat, buat lubang di substrat dan letakkan keratan di dalamnya, pastikan asas pemegangnya bersentuhan rapat dengan substrat. Padatkan substrat dengan ringan..

Susun keratan agar daunnya tidak saling menyentuh, dan tuangkan dari tin penyiram dengan saringan kecil.

1. Tumbuhan dengan batang yang tidak dilekatkan, seperti pelargonium, membiak menggunakan batang yang sihat. Potong bahagian atas batang dengan 3 hingga 4 knot.

2. Keluarkan daun bawah dari batang dan dengan pisau tajam potong tangkai tepat di bawah simpulan.

3. Sekiranya dikehendaki, turunkan hujung bawah batang ke dalam fitohormon serbuk dan lepaskan lebihan. (Anda mungkin tidak menggunakan fitohormone).

4. Isi periuk kecil dengan substrat untuk keratan dan buat lubang dengan pensil atau tongkat. Masukkan tangkai ke dalam lubang dan padatkan substrat di sekelilingnya.

Hampir semua keratan memerlukan udara lembap - di udara kering mereka segera berkerut dan mati, kerana mereka tidak mempunyai sistem akar yang dapat menebus kehilangan kelembapan yang cepat.

Semasa menanam keratan di dalam dulang, tutup dengan penutup plastik, dan tempelkan empat pasak di dalam periuk dan letakkan beg plastik di atasnya. Dari bawah, pasangkan beg dengan gelang getah. Keratan pelargonium, kaktus dan succulents lain tidak ditutup dengan polietilena.

Pinggan diletakkan di bawah naungan separa cahaya atau di tempat yang terang tanpa cahaya matahari langsung.Cahaya buatan keratan memberikan hasil yang baik. Suhu tidak boleh lebih rendah daripada 18 °. Daun yang menguning atau busuk dikeluarkan.

Tempoh akar keratan berbeza-beza, tetapi lama-kelamaan mereka akan kelihatan segar dan mula tumbuh. Kemudian mereka boleh ditanam.

Menanam tanaman dalaman dengan keratan berdaun.

Sebilangan tanaman rumah dengan daun berdaging dapat berkembang biak dengan daun. Tumbuhan baru terbentuk dari tangkai daun atau urat.

Biola Uzambara (senpolis), misalnya, merebak dengan keratan daun. Gunakan pisau atau pisau cukur yang tajam untuk memotong daun sihat yang terbuka sepenuhnya di dasar tangkai daun..

Biarkan tangkai panjang 2,5 - 4 cm. serbuk dengan phytohormone dan letakkan pada sudut dalam substrat lembap untuk keratan lebih dekat ke tepi periuk kecil, memperdalam tangkai dengan dua pertiga. Padatkan substrat dengan ringan dan letakkan periuk di tempat yang hangat dengan pencahayaan yang baik..

Pastikan substrat sedikit lembap selama lapan minggu sehingga tumbuh-tumbuhan muda. Sebaik sahaja mereka tumbuh dan cukup kuat untuk dijaga dengan mudah, keluarkan dari periuk, asingkan dengan lembut dan tanam.

1. Pilih daun yang kuat dan sihat dan dengan pisau tajam memotongnya di pangkal. Kemudian potong tangkai daun, biarkan sepanjang 4 cm.

2. Pegang daun dengan jari anda, turunkan hujung tangkai daun ke fitohormon serbuk.

3. Letakkan beberapa keratan berdaun di sepanjang tepi periuk yang diisi dengan substrat untuk keratan. Sekiranya anda menanamnya pada sudut 45 °, ia akan ditahan oleh tanah.

Menanam tanaman dalaman dengan pucuk.

Sebilangan tanaman membentuk tanaman kecil - pucuk - sepanjang perimeternya, yang dapat dikeluarkan dengan hati-hati semasa pemindahan. Ini adalah kaedah mudah untuk menyebarkan succulents seperti Echeveria, bromeliad, beberapa kaktus dan mentol..

Tunggu sehingga pucuk mencapai ukuran yang dapat diterima, memungkinkan mereka membawa corak sederhana, kemudian pisahkan dengan teliti dari tanaman ibu - anda mungkin memerlukan pisau tajam untuk memotong rimpang. Simpan sebanyak mungkin akar pada pucuk mungkin. Sekiranya tidak berakar, letakkan dalam keadaan lembap, hangat dan rawat seperti keratan. Akar terbentuk dalam beberapa minggu.

1. Banyak tumbuh-tumbuhan membentuk proses sepanjang perimeter di dasar. Keluarkan tanaman ibu dari periuk dan asingkan pucuk dengan ukuran yang sesuai, lebih baik dengan akar.

2. Tanam pucuk di substrat pada kedalaman yang sama di sebelah tanaman ibu. Apabila sistem akar terbentuk, prosesnya dapat dijaga seperti tanaman dewasa.

Menanam tanaman dalaman mengikut bahagian.

Tumbuhan seperti Saintpaulia, Sansevieria, banyak pakis, spathiphyllum, calathea dan beberapa yang lain dapat merebak secara pembelahan, yang biasanya dilakukan semasa pemindahan..

Keluarkan tanaman dari periuk dan lepaskan substrat untuk melihat di mana yang terbaik untuk dipisahkan. Setiap bahagian mesti mempunyai titik pertumbuhan yang sihat dan cukup akar. Bagilah benjolan akar dengan hati-hati, menyebabkan kerosakan pada sistem akar sebanyak mungkin. Tanam bahagian tanaman di dalam periuk berasingan yang diisi dengan substrat lembap.

Sehingga tanaman berakar, biarkan substrat sedikit lembap. Elakkan cahaya matahari langsung.

1. Keluarkan tanaman dari periuk, goncang atau bilas sedikit substrat dan bahagikan atau potong bola akar. Setiap serpihan mesti mempunyai bahagian udara dan banyak akar..

2. Tanam serpihan tanaman rumah pada kedalaman yang sama di dalam periuk yang diisi dengan substrat lembab sedikit lebih besar daripada koma akar. Air banyak sebelum tumbuh.

Menanam tanaman dalaman dengan lapisan.

Kaedah ini membolehkan pembentukan tanaman baru apabila terus melekat pada tanaman induk.

Salah satu contoh yang paling biasa adalah klorofitum, pada batang panjang di mana tumbuh-tumbuhan muda tumbuh dengan banyak. Apabila pangkal tanaman menyentuh substrat, akarnya cepat berakar dan dapat dipisahkan dari induk. Untuk melekatkan tanaman muda ke substrat, gunakan sekeping wayar yang dibengkokkan dalam bentuk jepit rambut.

Banyak tumbuh-tumbuhan merayap dan memanjat, seperti ivy, secara semula jadi membiak dengan berlapis, sehingga dalam kondisi ruangan batangnya juga dapat dilekatkan dengan kuat ke substrat.

Sekiranya batangnya berkayu, pertama dengan pisau tajam, gosokkan kulit kayu dari permukaan bawah - di tempat inilah akarnya terbentuk.

1. Mengikis tisu integumen dari bahagian bawah batang atau membuat sayatan untuk merangsang pembentukan akar.

2. Isi periuk kecil dengan substrat dan tekan batang dengan kuat dengan pin wayar atau taburkan dengan substrat.

3. Apabila pertumbuhan baru muncul di lapisan, potong dari tanaman induk. Lakukan ini dengan berhati-hati agar tidak merosakkan bentuk tanaman asal..

Menanam tanaman dalaman dengan biji.

Hanya sebilangan kecil tanaman dalaman yang ditanam dari biji, dan di antaranya siklamen, capsicum, primrose, cineraria, coleus, fuchsia dan banyak kaktus.

Benih dari beberapa spesies mungkin memerlukan keadaan mikropar dan rumah hijau yang dipanaskan, sementara yang lain akan tumbuh dengan sempurna di tempat yang hangat..

Tetapi ingat bahawa semasa menanam tanaman dalaman dengan biji, ada kemungkinan untuk menanam tanaman yang berbeza dalam penampilan dari ibu dan dari menabur hingga berbunga sering harus menunggu beberapa tahun.
Anda juga perlu ingat bahawa banyak biji tanaman dalaman cepat kehilangan percambahan mereka.

Isi dulang kecil atau dulang dengan substrat untuk biji dan keratan dan padatkan dengan papan rata kecil. Lembapkan substrat dari tin penyiram dengan saringan halus atau dari botol penyembur dan biarkan air berlebihan mengalir.

Sebarkan benih secara merata dan jarang ke permukaan substrat; biji yang sangat kecil boleh dicampurkan dengan pasir. Taburkan biji dengan lapisan substrat sama dengan ketebalan biji (atau campuran pasir halus dan gambut atau perlit). Berhati-hatilah untuk tidak menguburkan biji. Sebilangan biji kecil, seperti anggrek, paling baik dibiarkan tanpa ditaburkan.

Tutup dulang dengan penutup plastik jernih (atau beg plastik) dan letakkan di tempat yang hangat dengan suhu 20 hingga 27 ° bergantung pada jenisnya. Apabila anak benih muncul, pindahkan dulang ke cahaya ambien.

Pantau penaburan secara berkala agar dalam keadaan lembap acuan tidak muncul dan permukaannya tidak kering. Jangan keluarkan penutup dari dulang; hanya sesekali ventilasikannya. Setelah tanaman kuat, tanggalkan penutupnya. Pastikan substrat sentiasa lembap. Ingat bahawa sedikit kering boleh merosakkan keseluruhan tanaman..

Apabila anak benih sudah cukup dewasa, kupasnya ke dalam bekas lain, memberikan lebih banyak ruang. Pegang anak benih dengan daun kotiledon (sepasang daun pertama), tetapi tidak dengan batang. Pencahayaan harus terang tetapi meresap.

Semasa tumbuh-tumbuhan, tanamlah mereka ke dulang lain, dan kemudian pasu terpisah.

Cara menanam bunga di dalam pasu di rumah

Peraturan asas untuk menanam tanaman rumah

Tumbuhan dalaman dibahagikan kepada 4 kumpulan besar dan banyak spesies, masing-masing memerlukan syarat-syarat tertentu untuk pemeliharaan dan perawatan (suhu, kelembapan dan pencahayaan, sistem penyiraman, ukuran tanah dan periuk, kekerapan penggunaan baja, dan sebagainya).

Tetapi, walaupun terdapat banyak jenis tanaman, sangat mungkin untuk menetapkan peraturan asas untuk perawatan dan pemeliharaan bunga domestik, yang berlaku untuk semua atau paling tidak kebanyakan spesies dan kelompok. Ini berlaku untuk pilihan tanah, pasu, saliran dan proses penanaman / penanaman semula / pemindahan tanaman secara langsung. Cara menanam bunga rumah, pertimbangkan dalam artikel ini.

Ciri dan peraturan penanaman tanaman dalaman

Bunga dalaman yang ditanam dengan betul dapat memberi mereka permulaan yang terbaik untuk pertumbuhan, perkembangan, pembungaan dan bahkan berbuah. Ia termasuk:

  • Pemilihan tanah simpanan yang sesuai untuk komposisi atau penyusunan bebas campuran tanah dari komponen individu.
  • Pemilihan jumlah pot sesuai dengan ukuran dan tahap pengembangan sistem akar bunga, dengan mempertimbangkan parameter dan keperluan masa depannya untuk pertumbuhan aktif.
  • Pemilihan bahan saliran, yang mesti diletakkan di bahagian bawah periuk sebelum menanam.
  • Mematuhi teknologi yang betul untuk penanaman, pemindahan atau pemindahan tanaman di rumah.

Sekarang pertimbangkan sedikit lebih terperinci setiap item di atas.

Pemilihan tanah

Setiap kultur periuk mungkin memerlukan komposisi tanahnya sendiri, jadi tanah untuk menanam bunga harus dipilih bergantung pada tanaman yang ditransplantasikan. Di kedai-kedai bunga, baik tanah khusus (untuk fikus, pohon palem, violet, kaktus, begonia, dll.) Dijual, atau universal (untuk hiasan berdaun, berbunga hiasan, kaktus dan succulents, dll.).

Mengetahui ciri-ciri pertumbuhan dan pilihan tanah bunga, anda bukan sahaja dapat memilih tanah yang tepat, tetapi juga dapat meningkatkan kualiti sejagat - tambahkan pelbagai penanam (gambut, kelapa, perlit, vermikulit) dan kompos vermik pada komposisi.

Pemilihan Pot / Penanam

Di kedai bunga hari ini terdapat pelbagai jenis pasu dan pot bunga. Apakah perbezaan antara periuk dan periuk? Pot bunga mempunyai satu atau lebih lubang saliran di bahagian bawah, yang dirancang untuk mengalirkan lebihan air ketika menyiram tanaman.

Pot cache tidak mempunyai lubang di bahagian bawah dan tidak digunakan untuk menanam bunga, tetapi untuk menghias bahagian dalam. Ia dapat diukir sepenuhnya, ditenun dari ranting, dipotong dari batu, terbuat dari kayu, logam, plastik, kaca, dll..

Juga, periuk dengan bentuk tertentu dapat digantung di dinding, dan jika terdapat lubang / cangkuk / telinga khas, gantungkannya dengan tali ke siling (tingkap, balok teras, dll.) Dan letakkan periuk dengan tanaman ampel yang indah di dalamnya..

Pelbagai pot bunga tidak kurang luas dan banyak. Ia merangkumi produk dari:

  • Tanah liat Produk siap boleh dipecat, dicat, dikilap atau tanpa hiasan di permukaan luar. Pot tanah liat biasanya dibuat dalam bentuk dan perkadaran standard, di mana nisbah tinggi dan diameternya adalah 3: 1. Periuk tanah liat sederhana adalah yang paling mesra alam, mempunyai struktur berpori dan mengalirkan udara dengan baik ke sistem akar. Dari kekurangan, pengeringan koma tanah yang sangat cepat dalam keadaan penahanan yang panas, serta kehilangan awal penampilan periuk tanah liat (penampilan noda dan noda, penyerapan dan pemendapan garam) dapat diperhatikan..
  • Tembikar. Kelebihan utama periuk seramik adalah keindahan dan keanggunan. Walaupun bahan itu terbuat dari bahan semula jadi, lapisan kaca di dalam dan di luar tidak membenarkan akar bunga bernafas, dan dinding - menguap kelembapan berlebihan semasa menyiram. Selain itu, sayu melepaskan komponen yang berbahaya bagi pertumbuhan bunga ke dalam tanah, dan pasu itu sendiri cukup mahal, berat dan rapuh untuk digunakan..
  • Plastik. Produk plastik mudah digunakan dan dijaga. Dinding plastik tidak menyebarkan udara ke akar, tetapi kekurangan ini lebih daripada dikompensasi oleh adanya banyak lubang saliran. Bola tanah yang dikepang oleh akar untuk menanam tanaman mudah dikeluarkan dari bekas plastik, kerana ini cukup untuk menguli dinding periuk dengan tangan anda. Palet warna dari hitam standard hingga terang dan berwarna-warni dapat menghiasi ambang tingkap dengan bunga.
  • Kaca / plexiglass. Pot plexiglass kaca dan lutsinar digunakan oleh pencinta bunga dalaman terutama untuk penanaman anggrek. Mereka menyebarkan cahaya matahari yang diperlukan untuk akar anggrek, dan juga membolehkan anda memantau keadaan substrat dan sistem akar bunga secara visual. Pot adalah mesra alam, agak tahan lama, tidak memberi reaksi kepada baja. Kelemahannya adalah kekurangan lubang saliran, keperluan penyiraman secara eksklusif dan kemungkinan pengisian tanaman jika anda tidak mengeluarkan lebihan air dari substrat.
  • Logam. Pasu logam menjadi panas dengan cepat dan sejuk sama cepat, yang boleh menyebabkan pemanasan berlebihan atau penyejukan berlebihan pada sistem akar. Mereka lebih baik digunakan sebagai penanam dalaman berteknologi tinggi yang asli.
  • Pokok. Periuk kayu mesra alam dan estetik, boleh berbentuk apa pun - dari poligonal hingga bulat. Sebaiknya gunakan periuk lantai besar yang diperbuat daripada kayu untuk menanam tanaman hiasan dan daun yang besar.
  • Batu. Di dalam periuk batu semula jadi, tanaman tidak akan merasa selesa - batu itu akan terlalu panas atau menyejukkan akar bunga terlalu banyak. Batu itu dapat digunakan sebagai elemen hiasan (coaster / vas / penanam) atau dalam bentuk pot bunga besar untuk menanam tanaman besar.
  • Gambut yang ditekan. Pot gambut sangat diperlukan untuk menanam benih dengan sistem akar yang rapuh dan rentan. Tumbuh muda boleh ditanam di dalam bekas lain tanpa dikeluarkan dari periuk gambut. Ini meminimumkan risiko kerosakan pada akar rapuh..

Untuk apa saliran dan untuk apa??

Saliran adalah bahan lengai yang diletakkan di bahagian bawah periuk semasa menanam tanaman. Anda perlu mengalihkan lebihan air dari koma tanah dan akar tanaman semasa pengairan. Sebagai saliran, terutama kerikil kecil, pecahan tanah liat, potongan batu bata yang pecah, pasir kasar, tanah liat yang diperluas dari pelbagai pecahan, busa hancur, dan dalam beberapa kes sphagnum lumut digunakan.

Menanam dan merawat tanaman pasu

Bila hendak menanam tanaman dalam periuk baru?

1. Kedai bunga sering terletak di periuk dengan tanah pengangkutan. Ia dipindahkan 1-2 minggu setelah disesuaikan dengan keadaan rumah di tanah yang segar dan berkhasiat..

2. Bunga rumah ditransplantasikan apabila sistem akar telah menguasai sepenuhnya jumlah tanah di dalam pasu. Hal ini mudah diperhatikan dengan cepatnya pengeringan tanah setelah pengairan, serta akar yang melihat keluar dari lubang salirannya.

Sebagai peraturan, lebih baik menangani transplantasi tanaman pada musim bunga, ketika mereka bangun setelah tempoh tidak aktif dan mulai tumbuh. Pada masa ini, untuk pertumbuhan aktif, mereka memerlukan tanah yang kaya dengan nutrien dan unsur mikro. Tanaman berbunga hiasan juga boleh dipindahkan setelah berbunga. Bunga dengan tunas tidak ditransplantasikan, tetapi ditransfer ke periuk yang lebih besar dengan penambahan tanah segar, tanpa menghancurkan akar tanah yang dikepang.

Cara menanam tanaman di periuk baru?

Lapisan saliran sekitar 1/3 atau 1/4 periuk diletakkan di bahagian bawah periuk. Kemudian lapisan bumi segar dituangkan dan gundukan terbentuk. Pada jalan, akar diluruskan dengan rapi dan bumi ditambahkan ke leher akar tanaman. Bumi harus sedikit diremas, sedikit disiram dan meletakkan periuk di tempat tetap. Baja tidak digunakan pada masa ini, dan perawatan dilakukan secara normal. Untuk penyesuaian yang lebih baik, adalah mungkin untuk menyemburkan tanaman dengan biostimulator Epin atau Zircon.

Kemungkinan kesilapan

1. Komposisi dan keasidan tanah yang tidak sesuai.

2. Ukuran pot tidak sesuai dengan isipadu sistem akar.

3. Penanaman / pemindahan pada masa yang salah.

Seperti yang anda lihat, menanam tanaman rumah di dalam periuk baru agak mudah! Anda hanya perlu mengetahui perkara utama pilihan tanah yang tepat, kapasiti penanaman, teknologi dan memilih masa yang tepat untuk pemindahan.

Cara menanam bunga dalaman dan luaran di dalam pasu

Menanam bunga di rumah bukanlah tugas yang paling sukar. Walau bagaimanapun, seseorang menanam selalu merasa hebat, dan seseorang harus membuang yang lain setelah pemindahan haiwan hijau yang gagal ke tong sampah. Supaya selepas prosedur ini tanaman tidak mati dan mekar, perlu diperhatikan teknologinya, mengambil kira ciri-ciri tanah, pasu dan mengelakkan kesalahan yang sering terjadi.

Di dalam pasu, anda boleh menanam bukan sahaja tanaman dalaman, tetapi juga tanaman jalanan. Dalam kes terakhir, tangki dipasang di loggias, balkoni, teres, di dachas dan katil bunga. Mawar, begonia ubi, petunia dan biola tumbuh dengan baik di dalam pasu. Warna-warna ini tidak hanya memerlukan banyak cahaya, tetapi juga udara segar, yang biasanya tidak cukup di sebuah apartmen.

Sekiranya anda merancang untuk menanam tanaman di rumah, maka anda perlu memperhatikan sisi tingkap yang mana. Spesies yang tidak bersahaja seperti kaktus dan succulents ditanam di utara. Lebih baik menggunakan tingkap selatan hanya pada musim sejuk, memaparkan periuk dengan tanaman subtropika yang suka panas dan fotofil di atasnya. Pada musim panas, bahagian ini terlalu panas untuk bunga selain kaktus..

Pilihan terbaik untuk tanaman pasu adalah tingkap barat dan timur.

Menanam bunga dalaman boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang tahun. Tempoh terbaik untuk membahagi dan memindahkan sebahagian besar tanaman adalah awal musim bunga..

Seorang penanam pemula yang memutuskan untuk menanam tanamannya tidak perlu membuat campuran tanahnya sendiri. Penyediaan tanah adalah tugas yang agak rumit yang hanya dapat diselesaikan oleh pakar yang berpengalaman.

Di rangkaian pengedaran, anda kini dapat mencari campuran tanah siap untuk hampir semua tanaman dalaman dan luaran. Mereka murah dan cukup sesuai untuk menanam bunga domestik di peringkat amatur. Yang paling bersahaja boleh ditanam walaupun di peringkat universal dan anak benih.

Campuran kedai biasanya sudah dibasmi kuman. Mereka tidak perlu disiram dengan kalium permanganat, dipanaskan atau dibebaskan daripada parasit dan sumber jangkitan: bakteria dan spora kulat mikroskopik. Mereka juga tidak perlu menambah baja.

Rangkaian perdagangan menyediakan banyak pekebun dan pasu untuk tanaman dalaman dan luaran. Sekiranya anda tidak mengambil kira kapal eksklusif yang diperbuat daripada bahan yang tidak biasa untuk tumbuh (logam, kayu, batu), masih ada pilihan antara plastik dan seramik.

Periuk plastik murah dan ringan. Tumbuhan tumbuh-tumbuhan bersaiz besar yang tumbuh - dracaena, ficus, zamioculcus, dieffenbachia - harus memperhitungkan ukuran dan beratnya. Oleh itu, untuk tanaman dalaman yang besar, lebih baik membeli bekas plastik ringan yang dapat dipindahkan, merawat haiwan peliharaan hijau. Periuk tahan lama yang diperbuat daripada bahan ini sangat diperlukan semasa membuat komposisi menegak.

Kapal-kapal seperti itu tidak digunakan dalam penanaman tanaman yang sangat tinggi, kerana dapat menggunakan bekas ringan. Kekurangan plastik yang penting ialah bahan tersebut tidak bernafas, dan kekurangan udara memberi kesan buruk kepada pengembangan akar.

Pasu tanah liat dan seramik sesuai untuk menanam bunga. Tanah liat adalah bahan berpori, jika tidak ditutup dengan sayu, tidak ada yang menghalang kelembapan menguap melalui dinding kapal. Dengan cara yang sama, melalui pori-pori, udara memasuki periuk, akibatnya tanah itu tepu dengan oksigen, berguna untuk akar tanaman.

Dalam perdagangan, anda boleh menjumpai bekas palsu - tanah liat semu yang diperbuat daripada gipsum. Kapal seperti itu tidak tahan udara, oleh itu, kehilangan kelebihan periuk seramik. Gipsum dapat dibezakan pada hentaman, kerana ia mengeluarkan suara yang lebih kusam.

Kelemahan periuk tanah liat adalah kerapuhan. Sekiranya ditangani dengan ceroboh, ia boleh merekah dengan mudah. Banyak tumbuh-tumbuhan tumbuh di dindingnya yang berpori, itulah sebabnya semasa pemindahan, akarnya harus dicabut, menyebabkan kecederaan.

Adalah betul untuk memindahkan haiwan kesayangan hijau sehingga di periuk baru rasanya tidak lebih buruk daripada yang lama, seperti berikut:

  1. 1. Sebaiknya basuh bekas dan biarkan kering.
  2. 2. Saliran dituangkan ke dasar kapal - tanah liat yang diperluas dari kedai bunga atau kerikil kecil yang dikumpulkan secara bebas. Lapisan di bahagian bawah periuk mencegah genangan air dan reput akarnya. Ketebalan saliran bergantung pada jenis kilang dan jenis kapasiti. Sekiranya kapal mempunyai lubang di bahagian bawah, maka cukup untuk mengisi 1 cm batu. Sekiranya tidak, lebih baik membuat lapisan lebih tebal - 3-4 cm. Semakin banyak tanaman suka kelembapan, semakin nipis salirannya.
  3. 3. Di atas lapisan ini, sedikit tanah dituangkan dan ditaburkan. Sekiranya tanaman dengan sistem akar yang maju akan ditransplantasikan, maka gundukan dibuat di tengah-tengah periuk, di mana bunga diatur sehingga ujung akar berada di bawah batang dan jaraknya sama rata. Setelah itu, mereka akhirnya ditutup dengan bumi, memastikan batangnya berada pada ketinggian yang betul.

Saliran tidak digunakan untuk tanaman yang sangat hygrophilous - cyperus, callas. Mereka suka apabila akarnya berada di tanah yang terlalu lembap..

Untuk cepat berakar, bunga mesti disiram setelah dipindahkan. Air mestilah suam, jauh dari klorin, lebih baik hujan atau suling. Tanaman ditanam dengan lembut dari bilik dengan botol semburan. Sekiranya tanah mengendap setelah pengairan, ia ditaburkan ke tahap yang diinginkan.

Sebilangan besar warna terasa lebih baik apabila tanah ditaburkan dengan tanah liat yang diperluas di atasnya. Ia mengelakkan kelembapan menguap dan mencegah munculnya kerak tanah..

Tanaman yang baru ditransplantasikan tidak dapat langsung terkena tingkap yang cerah. Adalah tepat untuk meletakkannya selama dua hingga tiga hari (sehingga akarnya berakar dan mula aktif menyerap kelembapan) di tempat yang sedikit teduh di mana cahaya matahari langsung tidak jatuh.

Walaupun teknologi menanam semula tanaman dalaman mudah, tidak ada yang kebal dari kesalahan:

  • Tanah yang tidak sesuai. Untuk tanaman berubah-ubah, tanah yang dibeli mesti disesuaikan. Juga memerlukan campuran tanah yang dihasilkan dengan pelanggaran teknologi. Tanah seperti itu mungkin terlalu padat atau terlalu longgar. Dalam campuran padat, pasir sungai atau tasik, perlite atau vermikulit ditambahkan. Tanah ringan yang terlalu gambut harus dipadatkan dengan menambahkan tanah berumput.
  • Pemindahan separa. Ramai orang berpendapat bahawa bunga yang dibeli di kedai itu sudah tumbuh di substrat yang paling sesuai untuknya, dan mereka berusaha mengekalkan jumlah maksimum tanah "asli" di akarnya. Ini adalah kesalahan. Tumbuhan yang dijual di kedai berada dalam substrat yang tidak dimaksudkan untuk pengembangan sepenuhnya. Tujuannya adalah untuk menyediakan pengangkutan. Oleh itu, membeli kilang di kedai dan membawanya pulang, anda perlu membersihkan akarnya dari substrat di mana ia berasal dari rumah hijau luar negeri atau domestik. Untuk melakukan ini, ia dikeluarkan dari bekas pengangkutan dan masukkan akar ke dalam lembangan dengan air suam. Setelah merendam, mereka dibasuh di bawah keran, akhirnya membebaskan walaupun dari zarah kecil substrat.

Ia berguna untuk merawat akar yang dibasuh dengan stimulator pertumbuhan, misalnya, Kornevin atau Gumat, tetapi operasi ini tidak diperlukan.

Semasa tanaman semakin basah, pot disiapkan (saliran dan substrat dituangkan ke dalamnya), dan kemudian dipindahkan ke bekas baru. Memindahkan bunga anda sendiri, anda boleh menggunakan teknologi yang sama, tetapi dengan satu penambahan - dalam kes ini, tanah tidak dihanyutkan dari akar, goncangkan dan kemudian tanam di dalam kapal baru.

Mudah menanam bunga di dalam pasu. Cukup untuk mencederakan akar sesedikit mungkin, pilih bekas yang sesuai dengan ukuran dan beli tanah siap di kedai.

Cara menanam tanaman dalaman

Bagaimana cara menanam tanaman dalaman? Isu yang banyak dihadapi.

Kita sering dapat melihat pelbagai jenis tanah, longkang dan bahan tambahan di rak kedai - cuba cari tahu apa sebenarnya yang sesuai dengan ficus kegemaran nenek anda atau pokok limau besar.

Cadangan untuk memilih periuk, tanah, saliran dan penggunaannya yang kompeten.

"Dan tangkai rumput layak untuk dunia hebat di mana ia tumbuh. "

Pasti, perempuan simpanan rumah yang selesa mempunyai kecenderungan khusus untuk menanam bunga dan tumbuh-tumbuhan dalaman. Bukan sekadar tanaman yang dianggap "merasakan" aura orang baik, jika semua jenis bunga pasu (dalam bentuk apa pun) tumbuh dengan senang atau wujud bersama di dalam rumah - ini menunjukkan tenaga positif pemilik rumah.

Bagaimana cara menanam tanaman dalaman? - Isu yang banyak dihadapi. Kita sering dapat melihat pelbagai jenis tanah, longkang dan bahan tambahan di rak kedai - cuba cari tahu apa sebenarnya yang sesuai dengan ficus kegemaran nenek anda atau pokok lemon yang besar. Tidak ada cadangan universal untuk memilih tanah atau tanah, tetapi ada norma dan konsep yang diterima umum yang akan membantu rumah hijau anda.

Kami menanam bunga dalaman tanpa menjejaskan kesejahteraannya

Untuk menanam (atau memindahkan) loji tanaman rumah, anda memerlukannya

Pot bunga (atau pot bunga, seperti sekarang bergaya untuk memanggilnya sekarang), lebih baik menggunakan palet

Memilih pasu bunga untuk bunga

Mula-mula anda perlu memilih bekas yang sesuai untuk ditanam (pasu bunga). Pot cache mestilah kira-kira 3-5 cm lebih besar daripada yang sebelumnya (diameter). Sekiranya anda menanam bunga di dalam bekas yang lebih besar, mungkin ada kelewatan pertumbuhan tanaman (sebaliknya, sistem akar akan memasuki fasa pertumbuhan aktif), dan dengan itu kelewatan berbunga.

Pilihan yang paling optimum dan berpatutan - pasu bunga plastik dengan palet. Mereka tidak memukul dan tidak menusuk, ia ditawarkan dalam pelbagai reka bentuk dan saiz, dihasilkan secara bersiri (yang akan membolehkan anda memindahkan semua bunga ke dalam pasu dengan saiz yang berbeza dengan gaya yang sama). Di samping itu, mereka ringan dan tahan lama..

! Penting: semasa memilih periuk, perhatikan adanya lubang di bahagian bawahnya. Sekiranya tidak disediakan di sana, beli yang lain atau buat lubang sendiri.

Saliran - apakah itu dan bagaimana menggunakannya

Agar bunga anda mempunyai lebih banyak peluang untuk berkembang dengan jayanya, penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan membuat sistem saliran ketika menanam tanaman di dalam pasu. Saliran akan melancarkan penyimpangan kecil dalam pengairan.

! Nasihat dari SLONcom: lebih disarankan untuk menggunakan saliran tanah liat yang diperluas.

Apa itu tanah liat yang diperluas? Pada dasarnya, tanah liat yang diperluas adalah tanah liat yang terbakar dengan struktur berpori. Satu-satunya parameter tanah liat yang diperluas, yang boleh berbeza-beza, adalah pecahan (ukuran butiran). Tanah liat yang diperluas dengan pecahan 5 - 10 mm digunakan untuk saliran (kadang-kadang mereka menulis "tanah liat yang diperluas kecil"). Sering kali anda dapati pecahan tanah liat yang diperluas lebih besar 10 - 20 mm (kemudian mereka menulis "tanah liat yang diperluas besar").

! Sekiranya tanah liat diperluas, saliran dapat dilakukan dengan menggunakan serpihan seramik.

Saliran ukuran apa yang lebih baik digunakan? Bagi tanaman, tidak banyak perbezaan pecahan tanah liat yang akan anda letakkan sebagai saliran. Sebab subyektif lebih penting di sini: diameter lubang saliran di dalam periuk (di dalam periuk besar, tanah liat yang diperluas kecil dapat mengalir keluar dari lubang saliran).

Kami meletakkan saliran dan menyiapkan tanah untuk bunga

Lapisan saliran dalam periuk kecil (hingga 3 liter) hendaklah sekitar 1-2 cm, dalam bekas yang lebih besar dari 5 hingga 10. Tetapi tidak lebih dari 1/5 tinggi pot bunga.

! Penting: sebilangan pengeluar “saliran tanah liat yang diperluas” mengesyorkan mencampurkan saliran dengan tanah, kononnya untuk mengelakkan pengasidan tanah. Ini tidak benar, kerana jika proses pengasidan sudah dimulai, tanah liat yang diperluas hanya dapat menunda permulaan akhir. Lebih baik menyiram dengan betul. Campurkan tanah liat yang diperluas dengan bumi hanya relevan untuk pertukaran udara dari akar.

Ngomong-ngomong, setelah 5 hingga 6 tahun berada di bumi, tanah liat yang diperluas secara beransur-ansur runtuh dan berubah menjadi tanah, iaitu. selepas 5 hingga 6 tahun, saliran disyorkan untuk diperbaharui.

Langkah seterusnya adalah penyediaan tanah. Hari ini, kedai bunga menawarkan pelbagai pilihan tanah yang ditujukan untuk semua jenis tanaman dan bunga. Sudah termasuk mineral dan baja yang diperlukan, yang mempengaruhi pertumbuhan bunga, lebih-lebih lagi, ia tidak mengandungi kotoran dan serpihan berbahaya. Berkat tanah ini, bunga dalaman anda tidak memerlukan pakaian berpakaian lama..

Tuangkan sebilangan kecil tanah yang sudah siap ke lapisan saliran, tanam tanaman di tengahnya, taburkan tanah dan sedikit padat.

* Penting: tinggalkan sekurang-kurangnya 2 sentimeter ke bahagian atas periuk.

Menggunakan saliran di permukaan tanah. Kami mengesyorkan agar anda mengisi tanah dengan lapisan tanah liat yang diperluas (saliran) dari atas, sebagai ini menghalang kulat, lumut dan kulat daripada muncul di permukaan tanah. Tanah liat yang diperluas di atas menghilangkan terlalu panas tanah atas dan mengurangkan penyejatan kelembapan dari tanah. Sebagai tambahan kepada sifat berguna, tanah liat yang diperluas dapat berfungsi sebagai hiasan (sebagai contoh, saliran warna).

Cara mengisi permukaan tanah dengan saliran. Tuangkan secara merata dengan tanah liat yang diperluas, lapisan kira-kira 1 cm, dan tidak 2 - 4 cm. Seperti yang sering ditulis pada bungkusan. Lapisan tanah liat yang diperluas secara berlebihan akan menyerap banyak air dan tidak akan membiarkannya masuk ke tanah hingga ke akar, yang mungkin mulai kering..

Hore! Tumbuhan kegemaran anda dalam periuk baru.

Angkat panci dengan diameter yang dikehendaki (agar air tidak mengalir keluar di ambang tingkap) dan letakkan periuk di tempat yang terang. Pilihan tempat adalah masalah yang berasingan, kami akan kembali ke ini kemudian.

Penjagaan bunga ini tidak harus diselesaikan. Bergantung pada jenis tanaman, ia memerlukan penjagaan dan penyiraman. Ketahui mengenai perkara ini semasa membeli kilang atau menggunakan Internet. Sekiranya banyak kelembapan, semburkan secara berkala dari botol semburan. Lap daun besar dengan span yang sedikit lembap, jika boleh diterima untuk bunga ini..

Kesejahteraan kepada anda, perniagaan dan kilang dalaman anda!

Cara menanam tanaman di dalam periuk tanpa lubang saliran

Beberapa periuk mempunyai saluran air, sementara yang lain tidak (biasanya kami menyebutnya "pasu"). Ini adalah perbezaan yang cukup sederhana, namun lubang kecil di bahagian bawah periuk anda bermaksud perbezaan kosmik dari segi penanaman, penjagaan dan penyelenggaraan tanaman.

Bagaimana cara menanam di dalam pasu tanpa lubang saliran? Boleh?

Sebilangan orang mengatakan bahawa ini tidak dapat dilakukan sama sekali, mendakwa bahawa lubang saliran sangat penting untuk kesihatan tanaman. Jadi adakah mungkin menyimpan tanaman di dalam periuk tanpa lubang saliran?

Jawapan kami: YA, tetapi dengan berhati-hati.

Anda perlu mengawal jumlah air yang memasuki periuk anda; jika tanaman seperti itu dilanda hujan lebat, kemungkinan akan mati, sehingga pot di kebun hanya boleh diletakkan di bawah tempat perlindungan.

Apakah tujuan lubang saliran?

Semua tanaman memerlukan air untuk terus hidup. Namun, penyiraman berlebihan adalah cara yang paling biasa (dan mungkin paling berkesan) untuk membunuh tanaman dalaman. Lubang saliran membolehkan air berlebihan keluar dari periuk setelah pengairan, air tidak terkumpul di dasar periuk, yang membantu melindungi akar sensitif dari kulat dan bakteria.

Peraturan penanaman: pasu tanpa lubang saliran

Setiap titisan air yang anda tambahkan ke dalam periuk akan tetap ada. Walaupun biasanya disarankan agar ketika menyiram tanaman benar-benar jenuh dengan air, di dalam periuk tanpa saluran air perlu menyiram sedikit dan perlahan sehingga air mengalir secara merata ke dalam tanah dan tidak terkumpul di dasar.

Buat lapisan saliran

Lapisan saliran biasanya kerikil, kerikil, kerikil. Tanah kasar sangat sesuai untuk akuarium. Zarah tanah sangat kecil dan melekat erat, yang bermaksud bahawa air bergerak melewatinya dengan agak perlahan. Lapisan saliran mempunyai lebih banyak ruang antara zarah, yang membolehkan air mengalir ke hujung dengan cepat.

Menambah lapisan saliran membolehkan lebihan air keluar dari tanah dengan cepat dan menjauh dari akar. Walaupun air masih ada di dalam periuk, lapisan saliran dapat menjadi penghalang antara air berlebihan dan tanaman anda. Dan kemudian secara beransur-ansur pergi ke akar, seperti dari takungan anda sendiri.

Penggunaan Karbon Aktif

Ubat terbaik untuk lapisan saliran adalah karbon aktif. Karbon aktif dipanaskan pada suhu tinggi, yang meningkatkan sifat penyerapan semula jadi. Ini bermaksud bahawa lapisan karbon aktif di bahagian bawah periuk anda sebenarnya dapat membuang sebahagian air yang berlebihan. Oleh itu, anda tidak mengisi kilang. Arang batu seperti itu dijual dalam bungkusan besar untuk akuarium; ia juga sesuai untuk tanaman..

Selain itu, masalah lain yang berlaku kerana penyiraman berlebihan adalah penyakit kulat dan bakteria. Karbon aktif mempunyai sifat antimikroba semula jadi. Kelebihan tambahan!

Adakah anda membanjiri kilang itu? Balikkan dan Tiriskan!

Pegang tanah dengan tangan, miringkan periuk dengan perlahan (atau bahkan terbalik jika boleh) untuk menuangkan lebihan air. Sekiranya anda telah mengeringkan sebahagian tanah, tambahkan sedikit segar.

Ukuran betul

Lebih banyak tanah bermaksud lebih banyak kelembapan, yang akan kering lebih lama. Perlu memindahkan tanaman ke periuk yang lebih besar dengan diameter hanya 3-4 cm lebih. Ini sangat penting apabila anda mempunyai periuk tanpa lubang saliran, kerana tanpa jisim akar mengisi periuk anda, semua tanah ini akan tetap lembap lebih lama, yang akan menyebabkan limpahan yang tidak disengajakan.

Sekiranya anda gagal, pindahkan

Dengarkan tanaman anda. Sebilangan tanaman merasa senang di dalam periuk tanpa saliran, sementara yang lain tidak. Sekiranya tanaman tidak sihat, angkat dengan teliti dari periuk dan perhatikan akarnya. Akar hitam atau coklat, gebu adalah tanda limpahan. Cuba potong akar yang rosak dan tanam semula tanaman pasu di dalam periuk dengan lubang saliran, jaga tanah sedikit lembap sehingga ada tanda-tanda pemulihan.