Cara menanam clematis dari biji dan anak benih

Clematis adalah tanaman pendakian yang popular di kalangan tukang kebun. Kehijauan yang kaya, perbungaan yang cerah dan tempoh berbunga yang panjang tidak akan membiarkan orang lain tidak peduli. Artikel ini menerangkan cara menanam tanaman serupa di kebun di pondok, memberikan petua dan trik untuk merawat.

Penerangan bunga

Clematis tergolong dalam keluarga Lyutikov dan merupakan herba abadi. Bergantung pada ragamnya, ia kelihatan seperti pohon anggur, pokok renek atau pokok renek. Di Rusia, tanaman ini disebut sebagai putera, clematis, dan lozinka. Nama saintifik "Clematis" dalam bahasa Yunani bermaksud "cabang atau pucuk anggur", menjadikannya jelas seperti apa tanaman itu.

Pengeluaran semula clematis adalah mungkin dengan kaedah benih dan vegetatif. Kaedah benih terbahagi kepada dua jenis: menyemai benih dan menanam anak benih.

Waktu pembenihan bergantung pada lokasi kawasan di lokasi. Di kawasan selatan dengan musim sejuk yang pendek dan hangat, benih ditanam pada musim gugur. Di kawasan dengan embun beku kecil, clematis yang tumbuh ditutup untuk musim sejuk dengan lapisan humus dan kemudian salji.

Nota! Menanam clematis dengan biji di tanah yang dipanaskan hingga 15 ° C diamalkan di pelbagai wilayah.

Cara mengumpul dan menyimpan biji clematis

Sebelum menanam clematis dari biji ke anak benih, anda perlu mendapatkan biji. Benih Clematis dibeli di kedai khusus atau dikumpulkan di rumah. Pada tanaman berbunga, perlu mengumpulkan perbungaan di mana kepala benih telah memperoleh warna kecoklatan dan benih dapat dilihat di dalamnya. Tanda-tanda luaran seperti itu menunjukkan bahawa mereka sudah masak dan kering..

Bunga Clematis masak

Benih yang dituai disimpan di bilik kering tanpa mendapat cahaya matahari. Untuk mengelakkan reput, biji dibungkus dengan kertas atau dibentangkan dalam lapisan nipis di permukaan kayu. Dianjurkan untuk menyimpan biji matang dan kering hingga 48 bulan, beberapa jenis lebih kecil.

Penting! Benih yang baru dipetik bercambah lebih cepat daripada rakannya, yang telah disimpan lebih dari 12 bulan.

Ukuran biji clematis mempengaruhi masa penanaman dan tempoh percambahan. Kecil dianggap panjang 3.1–5.1 mm dan lebar 1.6–3.2 mm; disemai dari awal musim bunga hingga April, panjang rata-rata 4.8–6 mm dan 3.2–4.5 mm lebar - pada separuh pertama Januari, panjang 6,5-12,5 mm dan lebar 5-10 mm - pada bulan-bulan musim luruh.

Berbulu, luas, clematis Duran, Pitcher dan beberapa spesies lain matang dengan biji besar, yang tumbuh tidak rata dari satu hingga tujuh bulan. Perwakilan Manchu, kelopak utuh, enam-kelopak dan clematis dari China berbeza dalam benih bersaiz sederhana dan bercambah dalam sebulan atau enam bulan. Benih kecil dari pelbagai jenis clematis bercambah pada satu masa dalam jangka masa dua hingga 17 minggu.

Nota! Ukuran biji tidak ada kaitan dengan saiz tanaman dan perbungaannya..

Menyemai benih untuk anak benih

Ciri lain clematis, selain tempoh percambahan biji panjang, adalah pematuhan dengan syarat ketat, seperti pensterilan. Kotak atau cawan untuk anak benih semestinya dirawat dengan larutan pembasmi kuman, tanah untuk disemai juga disterilkan, air untuk pengairan direbus dan disejukkan. Semua persediaan ini meningkatkan kemungkinan percambahan biji yang sihat..

Campuran pasir dan chernozem dalam bahagian 1: 2 dituangkan ke dalam gelas yang diproses oleh pembasmi kuman kira-kira tiga perempat. Benih Clematis tersebar di campuran yang disiram dengan teliti, ditutup dengan lapisan chernozem 1-2 cm atau pasir sungai. Kedalaman sebiji benih adalah optimum, yang memungkinkan untuk bercambah tepat pada masanya.

Lapisan atas juga harus disiram dengan sederhana. Kemudian tempat tidur biji ditutup dengan cawan kaca, yang akan mengekalkan kelembapan yang diperlukan dan suhu tinggi untuk percambahan.

Penyiraman mestilah sederhana dan biasa. Oleh itu, prosedur ini dianjurkan untuk dilakukan melalui palet ke mana air dituangkan, atau menggunakan bola getah agar benih tidak dicuci dari tanah. Untuk mengekalkan kelembapan optimum, cawan kaca dibersihkan setiap hari selama beberapa jam.

Penting! Tanaman musim sejuk disimpan di ambang tingkap, musim bunga atau musim panas - boleh ditinggalkan di jalan. Suhu yang sesuai untuk percambahan biji 26-30 ° С.

Biji besar memerlukan stratifikasi selama beberapa bulan di rak bawah peti sejuk pada suhu positif 4-6 ° C. Benih kecil segera ditanam di tanah atau rumah hijau.

Setelah tanaman itu tumbuh dan memperoleh dua pasang daun (dua daun pertama disebut kotiledon, dua daun berikutnya adalah daun nyata), benih clematis ditanam di rumah hijau, pasu besar atau tanah terbuka. Penanaman dilakukan pada musim bunga, setelah ancaman frost malam diminimumkan.

Nota! Untuk clematis menetap di tanah terbuka, anak benih harus dikeraskan. Untuk melakukan ini, kotak dengan tanaman merambat di masa depan dibawa keluar ke jalan setiap hari selama 3-4 jam selama 1-2 minggu.

Cara menanam anak pokok clematis di tanah terbuka

Benih tumbuh, anak benih lebih kuat, sekarang anda boleh menanam tanaman di tanah terbuka. Tempat di bawah liana dipilih berdasarkan parameter berikut:

  • jumlah cahaya matahari;
  • ciri tanah;
  • perlindungan angin;
  • pemasangan sokongan.

Hampir semua jenis clematis, termasuk Clematis Helios, lebih suka kawasan terbuka yang cerah. Di tempat teduh, tumbuh-tumbuhan menghijau dengan jumlah bunga minimum. Tidak seperti tanaman hijau, sistem akar memerlukan bayangan, yang diciptakan ketika menanam tanaman yang tumbuh rendah di akar clematis.

Tanaman anggur disyorkan untuk ditanam di tanah yang sedikit beralkali. Tanah longgar seperti loam dan loam berpasir juga merupakan pilihan terbaik untuk menanam tanaman kerana saliran semula jadi.

Penting! Penanaman di kawasan berhampiran limpasan atau air bawah tanah sangat tidak digalakkan, kerana kelembapan yang meningkat merugikan clematis.

Tanaman anggur ditanam pada jarak 0,5 m dari penyangga masa depan, misalnya, dinding rumah di sisi timur atau barat, untuk menyediakan syarat untuk pengembangan akar.

Di kawasan yang dipilih, anak benih atau keratan pra-bercambah ditanam pada jarak 1.5-2 m antara satu sama lain untuk menyediakan ruang bebas di masa depan sekurang-kurangnya 0,7 m antara tanaman dewasa. Hal yang sama berlaku untuk penanaman clematis di dekat pokok dan pokok renek - sekurang-kurangnya 2 m. Sekiranya clematis akan ditanam di perkebunan tanaman lain yang lebat, perlu mengasingkan penebangan di bawah sistem akar dengan bahan atap.

Menjaga dan memberi makan

Sebaiknya belalang muda disiram 2 kali seminggu pada waktu petang dengan air, menyiram merata di sekitar tanaman, orang dewasa lebih jarang. Anda tidak perlu mencurahkan air ke bawah akar clematis, kerana ada kemungkinan kerosakan padanya. Melonggarkan adalah prosedur wajib selepas menyiram. Melembapkan dengan habuk papan atau lumut mengelakkan terlalu panas akar dan mengekalkan kelembapan yang mereka perlukan.

Sekiranya tanaman perlahan-lahan tumbuh, tetapi semakin kurang mekar, maka anda boleh memberi makan. Semasa pembentukan kehijauan, disyorkan berpakaian top nitrogen. Setelah tunas pertama muncul, tanah disenyawakan dengan baja kalium dan fosforus. Pada musim luruh, penggunaan superfosfat dalam butiran lebih disukai..

Nota! Jumlah pembajaan diatur dengan ketat dan dikira mengikut arahan, baja yang berlebihan boleh menyebabkan kematian clematis.

Beberapa jenis clematis

Ditanam sesuai dengan semua syarat, clematis menjadi perhiasan dari mana-mana kebun selama bertahun-tahun yang akan datang. Sayur-sayuran hijau yang berair akan memberi warna pada hari yang panas, dan bunga-bunga cerah akan menggembirakan mata sepanjang tempoh hangat. Dan kemampuan tanaman untuk tidak diserbuki dari jenis lain akan memungkinkan untuk mempelbagaikan tapak dalam satu selang kecil.

Clematis dari biji: arahan langkah demi langkah

Clematis - tanaman bergaya yang menghiasi bukan sahaja pondok musim panas kami, tetapi juga jiwa. Melihat kemewahan clematis yang mekar, suasana meningkat, saya mahu hidup, mencipta dan menikmati kehidupan. Terutama dalam kes-kes apabila anda mengetahui bahawa itu sepenuhnya hak anda, kerana anda telah menanam bunga dari biji kecil.

Lebih mudah menyebarkan clematis dengan membahagikan semak, lapisan atau keratan. Tetapi peminat yang bersemangat (terima kasih khas kepada penternak) tidak mencari jalan mudah. Apa yang lebih baik daripada mengembangkan clematis anda, anggap itu hak cipta.

Semasa memulakan pembiakan dengan biji, anda harus ingat bahawa spesies clematis semula jadi berbunga kecil lebih sesuai untuk tumbuh. Varietal dengan bunga besar dan kacukan lebih disukai untuk membiak secara vegetatif. Untuk penanaman benih, clematis Manchu atau Tangut sesuai. Ini adalah spesies yang tidak berubah-ubah, yang sifatnya lebih dekat dengan kerabat liar mereka.

Cuba gunakan biji segar, kerana selama bertahun-tahun, percambahan semakin teruk. Anda juga perlu tahu bahawa clematis yang tumbuh dari biji akan mekar pada tahun kedua atau ketiga setelah disemai.

Proses menanam clematis dari biji panjang dan bergantung pada keadaan pertumbuhan dan spesies. Menurut pelbagai sumber, hanya proses percambahan biji yang berlangsung dari tiga minggu hingga tiga bulan. Oleh itu, untuk mendapatkan anak benih sepenuhnya pada masa penanaman di tanah terbuka, lebih baik memulakan kerja lebih awal. Contohnya, mulai Disember.

Sebelum menanam benih mesti dilatih. Ini terdiri dalam pemilihan biji, terutama jika benih tidak dibeli, tetapi dari koleksi, perendaman dan stratifikasi mereka sendiri. Benih untuk disemai dipilih bertubuh penuh, saiznya besar dan sihat. Artistik lebih baik tidak digunakan. Mendedahkannya cukup mudah - mereka mudah dirasakan dengan jari. Untuk merendam, alas kapas atau bahan bernafas lain diambil. Dalam persekitaran yang lembap, biji mesti lima hingga tujuh hari.

Setelah direndam, biji dimasukkan ke dalam mangkuk dengan pasir basah yang dikalsinasi atau segera dengan tanah nutrien. Ini boleh menjadi substrat kelapa atau campuran humus, tanah kebun, pasir dan abu. Kedalaman menyemai hingga 1 cm.

Semasa kami bereksperimen dengan seorang rakan, kami bertanya kepada diri sendiri apakah akan memotong ekor biji atau tidak. Sudah tentu, di alam tidak ada yang memotong ekor kuda. Tetapi mereka memutuskan untuk menaburkan sebahagian biji dengan ekor, dan memotong bahagian. Benih tumbuh, kedua-duanya, tetapi biji yang dipangkas tumbuh lebih cepat. Kami nampak bahawa secara lahiriah mereka kelihatan lebih baik.

Anda boleh menanam benih dalam bekas biasa, tetapi lebih baik menanamnya secara individu. Dalam cawan gambut, misalnya. Clematis dengan bentuk akar berakar sangat negatif mengenai pemindahan.

Namun, jika anda telah memilih bekas biasa, maka apabila sepasang daun nyata kedua muncul, anda perlu memilih. Sekiranya cuaca mengizinkan, anda boleh menyelam terus ke tanah terbuka.

Jadi, mangkuk dengan biji yang ditanam ditutup dengan penutup atau kerajang dan selama dua hingga tiga bulan ia diletakkan di tempat yang sejuk - bilik bawah tanah, peti sejuk, di mana suhu udara berada dalam lingkungan + 0... + 4 ° С.

Kami menyimpan clematis selama dua bulan dalam keadaan sejuk. Mereka berfikir cukup.

Selepas peti sejuk, biji benih terdedah di ambang tingkap atau tempat lain yang terang dan hangat pada suhu sekitar + 20 ° С. Selepas kemunculan, tempat perlindungan dikeluarkan. Tumbuhan mesti diterangi.

Dalam proses pertumbuhan anak benih, seseorang tidak dapat mengabaikan keadaan tanah. Ia mesti sentiasa dibasahi dengan baik. Pengeringan dan pengairan tidak dapat diterima. Sebaiknya air dari semburan. Lebih dekat dengan penanaman, anak benih harus terbiasa dengan udara segar dan dibawa ke jalan, secara beransur-ansur meningkatkan waktu yang dihabiskan di sana.

Dengan bermulanya cuaca yang hangat tanpa fros, anak benih yang sudah siap ditanam di tempat yang tetap. Kawasan ini harus disediakan dengan baik - terbuka cerah, tetapi dengan sedikit peneduhan, dengan tanah yang subur, subur dan berkhasiat. Memang, di satu tempat clematis akan bertambah dua puluh tahun, atau lebih lama lagi. Pastikan segera memasang sokongan dan perlindungan dari angin.

Terdapat cadangan untuk menyemai benih segera di tanah terbuka. Sangat menarik betapa sesuainya mereka untuk kumpulan tengah, kerana walaupun clematis pembibitan diri adalah fenomena yang jarang berlaku. Ia dikaitkan dengan musim sejuk yang sejuk, ketika biji yang telah matang jatuh dari tanaman pada musim luruh membeku di dalam tanah dan tidak bercambah. Anda pasti boleh mencuba. Terutama jika terdapat cukup biji.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak cara untuk mendapatkan clematis kegemaran anda ke laman web ini. Sekiranya semasa penyebaran benih ada yang salah dan, agar tidak dibiarkan tanpa hiasan taman yang menakjubkan, anda selalu boleh menggunakan keratan dan anak benih.

Clematis dari biji: menanam dan merawat, menanam anak benih

Clematis adalah bunga popular yang banyak digunakan dalam reka bentuk landskap untuk berkebun menegak. Ini adalah pokok anggur yang elegan, membungkus sokongan. Bunga-bunga indah tersebar di latar hijau yang rimbun. Mereka berbeza dari segi bentuk dan warna. Dengan penjagaan yang betul, clematis tidak hanya akan menjadi hiasan taman, mereka akan memukau dengan keindahannya. Ini adalah budaya yang tidak memerlukan, tahan lama. Anda boleh membeli anak benih siap untuk ditanam di laman web ini, atau anda boleh mendapatkan clematis dari biji, sekarang kami akan memberitahu anda tentang penanaman dan merawatnya.

Jenis clematis yang popular

Clematis adalah tanaman memanjat, ia tergolong dalam keluarga buttercup. Nama lain untuk clematis adalah clematis. Semua jenis dan spesies tumbuhan ini mekar dengan indah dan sangat banyak. Pembungaan bermula pada awal musim panas dan berlangsung hingga akhir September. Clematis hidup lebih dari 20 tahun.

Terdapat lebih daripada tiga ratus spesies semula jadi. Mereka berbeza dalam beberapa cara, walaupun satu klasifikasi mudah tidak ada..

  • Clematis boleh berumput, tunas mati pada akhir musim. Ia adalah spesies langsung, Manchu, Texas.
  • Terdapat clematis dengan tunas pokok musim sejuk. Ini adalah spesies lobus dan renek..
  • Spesies lain yang berbentuk menengah adalah pokok renek. Bahagian bawah spesies ini, musim sejuk lignified, dan bahagian atasnya berumput, ia mati setiap musim luruh. Spesies ini merangkumi: clematis daun utuh dan hogweed.
  • Sebilangan besar clematis memanjat, mereka berpaut pada penyangga dengan tangkai daun. Ini termasuk Tangut, ungu, clematis anggur.
  • Clematis dari pelbagai spesies mempunyai sistem akar, struktur dan bentuk pucuk yang berbeza. Mengikut jenis pemangkasan, tanaman ini juga berbeza.
  • Clematis berbeza dalam ukuran bunga. Clematis berbunga besar, di mana diameter bunga lebih dari 5 cm, termasuk varietas: Vititsella, Jacquman, Lanuginoza, Florida, Patens, Integrifolia.
  • Clematis berbunga kecil merangkumi varieti: panik, daun penuh, Tangut, langsung, ungu, pembakaran, Raeder, Armanda dan lain-lain.

Semua jenis sangat cantik. Spesies berbunga besar menaklukkan dengan bunga besarnya, dan spesies berbunga kecil dengan sebilangan besar bunga kecil. Walaupun clematis berbunga kecil jarang terdapat di plot peribadi. Tetapi musim sejuk dengan sempurna, berjaya menahan kekeringan, dan tahan terhadap penyakit. Bunga kecil mempunyai bau yang luar biasa, mekar untuk waktu yang lama. Clematis berbunga kecil mudah tumbuh dari biji.

Pembiakan clematis oleh biji

Clematis - perennials, disebarkan oleh keratan, membahagi belukar, lapisan, biji. Untuk menanam bunga dari biji, pertama anda perlu memilih bahan penanaman.

Clematis berbunga besar menghasilkan sedikit biji, dan biji kecil. Pada penampilannya, biji menyerupai kacang kecil dengan ekor lembut di kaki yang nipis. Di tempat bunga pada musim luruh, kepala berbulu terbentuk dari kacang seperti itu. Benih ada di dalam setiap kacang.

Clematis mempunyai masa pematangan yang berbeza untuk biji, anda hanya perlu mengumpulkan biji coklat, di mana kepala yang gebu itu hancur apabila bersentuhan. Benih segar diperlukan untuk menyemai. Semasa membeli di kedai, anda perlu memperhatikan tarikh luput. Dengan penyimpanan yang betul pada suhu hingga 22 darjah, biji dari beg kertas dapat digunakan selama 4 tahun.

Benih mengikut ukuran dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  1. Biji kecil (hingga 3 mm). Syarat percambahan mereka dari 1 minggu hingga 4 bulan.
  2. Benih sederhana (hingga 6 mm). Tumbuh dari satu setengah 12 bulan.
  3. Biji besar (hingga 12 cm). Tempoh percambahan sangat panjang (hingga setahun).

Menyemai biji clematis di tanah terbuka

Tanam benih clematis di tanah terbuka pada akhir bulan April. Mereka mesti berstrata. Tanah dilonggarkan, dibasahi, biji disebarkan di atasnya, ditaburkan dengan lapisan pasir kasar di atasnya. Air biji dengan menyemburkan. Untuk melindungi dari sinar matahari dan burung, anda boleh menaburkan biji dengan serpihan kayu atau serpihan kayu. Selepas kira-kira sebulan, tambah atau tolak sepuluh hari, anda dapat melihat pucuk pertama.

Sekiranya benih dituai pada musim ini, clematis dibiarkan menanam di tanah terbuka pada musim luruh, sehingga benih dapat mengalami stratifikasi semula jadi. Tetapi penanaman seperti itu tidak dapat menjamin percambahan sempurna, jadi lebih baik menggunakan anak benih.

Menyemai benih untuk anak benih

Bagaimana cara menanam benih untuk anak benih? Ini adalah proses yang agak rumit. Kami akan memberitahu anda lebih lanjut mengenai perkara ini. Menyemai tarikh bergantung pada kadar percambahan biji benih. Benih sederhana dan besar perlu ditanam pada musim gugur, biji kecil pada bulan Februari-Mac.

Mulakan dengan merendam biji, mereka diisi dengan air selama 5-7 hari. Air sentiasa diubah, lebih baik beberapa kali sehari. Sparging dilakukan untuk meningkatkan percambahan. Anda boleh menggunakan aerator akuarium biasa, dengan air yang diperkaya dengan biji selama beberapa jam dengan oksigen.

Selama setengah jam sebelum menyemai, benih diletakkan dalam larutan perangsang pertumbuhan. Ini akan mendorong percambahan. Untuk menyemai ambil kotak kecil atau periuk dalam dengan lubang saliran. Sebarkan lapisan tanah liat yang diperluas atau bata merah yang pecah ke dalam bekas. Campuran tanah disediakan dari tanah kebun, pasir, gambut dalam bahagian yang sama. Campuran tanah mesti dibersihkan sebelum digunakan. Untuk melakukan ini, disimpan selama beberapa minit di dalam ketuhar gelombang mikro dengan kuasa penuh, anda hanya boleh menumpahkan tanah dengan air mendidih. Tanah hendaklah lebih kurang sepuluh sentimeter. Ia perlu disejat dan disiram.

Benih sederhana dan besar ditaburkan di atas dengan lapisan kecil pasir kasar. Benih kecil hanya disebarkan di permukaan tanah dan ditekan. Benih ditanam pada jarak 5x8 cm. Dengan menggunakan pistol penyembur, lembapkan tanaman dengan baik. Tutup dengan penutup telus atau bahagian atas kaca..

Stratifikasi biji clematis dilakukan dalam dua peringkat.

  1. Kotak dengan biji yang ditanam disimpan selama dua minggu pada suhu hingga 20 darjah.
  2. Kotak itu disusun semula di dalam peti sejuk selama beberapa bulan. Selepas percambahan, kotak benih diletakkan di tempat yang terang pada suhu sekitar 23 darjah.

Adalah perlu untuk memastikan bahawa tanah tidak kering, kondensat disapu secara berkala, anak benih disiarkan. Pucuk pertama muncul selepas 30 hari.

Penjagaan Anak Benih

Setelah sepasang daun pertama muncul, tanaman menyelam, lebih baik melakukan ini dengan segera di periuk yang terpisah. Benih bercambah tidak rata, pengambilan mesti dilakukan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan tunas tetangga. Sehingga cuaca sejuk berlalu, penjagaan suhu bilik normal diperlukan..

Apabila embun beku malam, anak benih semakin kuat, anda boleh mula mendarat di tanah. Anda mesti memilih tempat yang dilindungi dari angin. Harus ada naungan separa, kerana clematis takut terbakar sinar matahari. Tanah ringan dengan saliran yang baik dipilih. Pendaratan dilakukan pada jarak antara satu sama lain (kira-kira 20 cm). Pendalaman leher akar mestilah 5 sentimeter. Di sekitar anak benih setelah penanaman, bumi disenyawakan; untuk mulsa, serpihan kayu atau kerikil kecil digunakan.

Pucuk yang tumbuh, anda perlu mencubit, supaya jisim hijau tumbuh lebih cepat, pucuk bercabang. Di masa depan, anak benih disediakan dengan penyiraman biasa, rumpai dikeluarkan. Perlu melakukan pelonggaran tanah dan pembajaan.

Pada musim luruh, tanaman muda perlu ditutup dengan baik. Dari embun beku mereka melakukan pembumian dengan campuran gambut, pasir dan tanah. Tumpukan tanah dituangkan, dan di atasnya diletakkan cabang cemara, daun kering dan jerami. Belukar muda ditanam di tempat tetap pada musim bunga depan. Mereka akan mekar beberapa tahun selepas menyemai.

Cara melindungi clematis dari perosak

Anak benih Clematis dapat menangkap penyakit kulat - kaki hitam. Ejen penyebab penyakit ini hidup di dalam tanah. Untuk mengelakkan jangkitan, anda mesti membersihkan tanah terlebih dahulu dengan teliti. Sekiranya bintik-bintik hitam muncul di batang, tanaman itu telah lemah, ia mesti dikeluarkan. Sekiranya mungkin, tanah di pendaratan harus diganti, tanah harus dituangkan dengan larutan Previkur.

Clematis boleh terdedah kepada penyakit lain. Apabila ia berlaku, anda perlu segera memikirkan hakikat bahawa keadaannya tidak baik, penjagaan yang tidak betul. Penyakit yang paling biasa: reput kelabu, ascochitosis, cendawan serbuk, karat. Perosak Clematis - ulat, siput, nematoda hempedu, hama labah-labah, beruang, kutu daun.

Racun serangga harus digunakan untuk mengawal perosak (beruang, ulat, aphid). Tumbuhan yang rosak oleh nematoda hempedu mesti dikeluarkan dan tanah dirawat dengan nematicides. Metaldehid membantu menghilangkan slug.

Petua dari tukang kebun yang berpengalaman

  • Stratifikasi biji boleh dilakukan secara langsung di salji, jika musim sejuk bersalji. Kotak benih mesti dikuburkan di salji dengan mengeluarkan gelas. Stratifikasi akan berjaya.
  • Jangan buang benih yang belum tumbuh, anda boleh membiarkannya selama 8 bulan lagi, terus merawatnya. Sebilangan besar biji akan tumbuh.
  • Di sekitar clematis, disyorkan untuk menanam calendula, marigold, pasli atau dill. Mereka akan membantu melindungi penanaman dari perosak..

Dengan pengetahuan tentang cara menanam clematis dari biji, semasa menanam dan merawatnya, anda boleh menghiasi taman anda dengan bunga yang mekar dengan indah.

Pembiakan Clematis dengan Benih: Petua untuk Pemula

Malah penanam bunga amatur yang baru dapat menanam clematis di kebunnya sehingga liana yang berbunga dan menarik dapat tumbuh dari biji. Pengeluaran semula clematis dengan biji memerlukan sedikit kemahiran dan pengetahuan, tetapi semua masalah akan terbayar sepenuhnya dengan mendapatkan anak benih yang akan disesuaikan dengan keadaan tumbuh anda.

Pembiakan biji clematis: di rumah dan di tanah terbuka

Clematis berada di puncak popularitas dan dianggap sebagai raja tanaman anggur, menghiasi arbor, teres, pergola dan pagar. Tanaman ini tidak pilih-pilih, terasa hebat di ranjang bunga dan di kebun. Pada pandangan pertama, clematis mengalahkan warna asli daunnya dan warna yang bergaya. Beberapa jenis hiasan mempunyai bunga yang banyak - hingga dua ratus tunas pada satu tanaman. Pembiakan dengan benih memungkinkan untuk meningkatkan varieti varieti atau bahkan untuk mengembangkan pelbagai clematis baru.

Masa terbaik untuk menanam benih clematis

Tukang kebun tidak selalu berpeluang membeli anak benih Lomonos (nama lain untuk tanaman), sebab itulah mereka menggunakan pembiakan benih. Apabila menanam clematis dari biji di rumah, penaburan disarankan dilakukan pada musim luruh. Semasa musim sejuk, anak benih akan tumbuh dan semakin kuat, dan pada musim bunga ia dapat ditanam dengan selamat di tanah terbuka.

Bilakah menyemai biji clematis? Tidak disarankan untuk menabur benih sebaik sahaja menuai, mereka harus berbaring selama beberapa waktu. Untuk jenis berbiji besar, tempoh ini adalah 2.5-4 bulan, dan untuk biji-bijian berkaliber kecil 2 bulan akan mencukupi.

Masa percambahan biji bervariasi bergantung pada ukurannya. Benih kecil tumbuh dengan cepat, sementara biji besar jauh lebih lambat. Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa dalam tanaman biji anggur yang besar embrio berada dalam keadaan kurang berkembang. Cangkang biji-bijian seperti itu mengandung zat-zat yang mencegah percambahan awal, yang memungkinkan tanaman masa depan mencapai perkembangan penuh.

Cara menanam anak pokok clematis di rumah

Sebelum menyemai, adalah mustahak untuk melakukan langkah-langkah persediaan. Pertama sekali, ini adalah stratifikasi biji clematis, yang membolehkan anda menanam anak benih yang kuat di rumah dengan kekebalan terhadap penyakit. Prosedur ini melibatkan memegang benih sebentar di rak bawah peti sejuk. Rata-rata, tempoh ini sekitar 3 minggu..

Kotak sangat sesuai untuk disemai, yang pada musim bunga dapat dengan mudah dibawa ke udara terbuka untuk mengeras anak benih.

Keadaan penting adalah pilihan tanah yang tepat. Campuran tanah harus terdiri dari tanah kebun, humus, pasir dan abu. Substrat boleh dibeli di kedai bunga atau disediakan secara bebas. Seberapa dalam menutup biji menentukan, dipandu oleh ukurannya. Menurut peraturan, kedalaman penyemaian harus dua kali ukuran biji.

Dari atas, tanaman ditaburkan dengan pasir dan sedikit diremas. Oleh itu, percambahan biji dipercepat. Masa percambahan bergantung kepada pelbagai clematis dan keadaan pertumbuhan tertentu. Rata-rata, penampilan anak benih pertama diberikan dari 3 minggu hingga 3 bulan.

Penyiraman tanaman mestilah sederhana. Tanah harus sentiasa lembap, tetapi secara sederhana. Dalam hal ini, genangan air harus dihindari, kerana boleh membawa maut kepada tanaman..

Penanaman luar

Bilakah menanam benih clematis pada anak benih ketika menanam pokok anggur di tanah terbuka? Masa terbaik adalah awal musim bunga. Sebelum ini, benih harus disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 3 bulan.

Benih kecil dapat disemai dengan segera ke dalam tanah tanpa stratifikasi sebelumnya. Kedalaman menyemai benih berkaliber kecil adalah kira-kira 1 cm. Anak benih pertama harus dijangkakan setelah 1.5-2 bulan. Biji besar harus direndam sebentar dalam air suam. Tahan selama 3 hari, sambil menukar air setiap hari. Anda juga boleh menghabiskan biji menggelegak - rawatan pra-menyemai di dalam air dengan oksigen. Prosedur ini meningkatkan percambahan biji, meningkatkan proses pertumbuhan..

Pilihan lain untuk pembiakan clematis dengan biji benih adalah menyemai musim sejuk dalam bekas atau kotak anak benih. Pada musim bunga, segera setelah munculnya daun pertama, anak benih ditransplantasikan ke tempat tidur dengan tanah yang ringan dan longgar. Pertumbuhan muda dapat dipindahkan ke tanah kebun biasa setelah munculnya 1-2 pasang daun sejati. Segera setelah dipindahkan, anak benih harus dicubit, tepat di atas sepasang daun kedua, yang akan membantu mempercepat pertumbuhan.

Cara menanam clematis dari biji?

Ini bukan tugas yang mudah untuk menanam benih clematis. Proses ini panjang dan sukar, oleh itu, untuk mencapai hasil yang positif, para pekebun dan tukang kebun harus bekerja keras. Tetapi bagi pencinta sejati tanaman anggur yang indah, tidak ada yang mustahil, kerana kita akan membincangkan peraturan penanaman benih clematis.

Gred mana yang sesuai?

Sekiranya anda tergoda untuk mendapatkan clematis dari biji, anda harus secara serius mendekati proses memilih pelbagai yang sesuai untuk pembiakan..

  • Bagi pemula yang hanya merancang untuk mempelajari semua rahsia menanam clematis dari biji, lebih baik memulakannya dengan pelbagai Manchu. Tumbuhan ini kelihatan lebih seperti semak daripada pokok anggur. Pada musim panas, pucuk ditutup dengan bunga putih kecil yang mengeluarkan aroma yang menyenangkan. Manchurian clematis mudah dijaga dan berkembang, jadi tidak ada masalah dengannya.
  • "Arabella" adalah clematis yang bersahaja, yang merujuk kepada tanaman merambat yang berbunga lewat dan berbunga besar. Pembungaan akan berterusan dari bulan Mei hingga September, jika tanaman itu disediakan dengan keadaan yang ideal. Bunga berdiameter mencapai 10 cm, dicat dengan warna ungu dengan nota kelabu. Sepanjang musim, warna ungu berubah menjadi biru, yang menjadikan liana spektakuler dan ekspresif.
  • Cahaya Biru merujuk kepada tanaman anggur awal. Bunga terry, dicat dengan warna biru. Pucuk sepanjang kira-kira 2 meter melekat pada penyangga dengan bantuan tangkai daun. Clematis ini mekar 2 kali setahun, sangat sesuai untuk tumbuh di dalam bekas.
  • Blue Explood adalah hasil kerja penternak Poland. Liana dihiasi dengan bunga besar berwarna biru, di mana nota berwarna merah jambu dikesan. Diameter bunga bermula dengan 12 cm, dan panjang batangnya mencapai 3 m. Pembungaan clematis ini dapat dinikmati dua kali setahun..
  • Westerplatte disanjung tinggi di kalangan tukang kebun, seperti yang dibuktikan oleh banyak tinjauan positif. Pelbagai ini juga muncul di Poland. Batang tumbuh hingga 2 meter, dihiasi dengan bunga-bunga besar, merah dan berkilau.
  • "Helios" dengan penanaman benih yang betul dapat memberikan hasil yang baik. Benih boleh dibeli di kedai khusus atau dituai sendiri. Clematis dari varieti ini adalah tanaman yang kuat dengan batang setinggi 3 m. Dari bulan Jun hingga Ogos, sekumpulan bunga kuning kecil, yang memiliki bentuk terbalik, menghiasi liana.
  • Duchess Eidinburg mekar lebih awal, menghasilkan bunga putih terry besar dalam bentuk bola. Batang tumbuh hingga 3 m.
  • Ruppel Dr. adalah varieti paling asli dari pilihan kami. Warna bunga besar berbeza-beza bergantung pada pencahayaan: pada latar belakang merah jambu terdapat sehelai fuchsia atau bunga lavender dihiasi dengan jalur merah jambu. Liana mekar dua kali setahun.
  • Cloudbarst adalah varieti akhir dengan bunga besar. Baru-baru ini dibiakkan oleh penternak Poland. Pucuk tumbuh hingga panjang 2.5 meter, dihiasi dengan bunga dengan warna merah jambu-ungu, bahagian tengah putih dan urat merah jambu. Kelopak berbentuk berlian dengan tepi bergelombang dan tajam.
  • Comtesse de Busho mekar lewat, dianggap sebagai tanaman kuat yang tunasnya tumbuh hingga 4 m. Bunga merah jambu muncul dua kali setahun.
  • "Clematis Long Fire" benar-benar menyerupai api kerana warna terang yang mencapai diameter 16 cm. Walaupun berbunga berulang tidak biasa untuk tanaman ini, clematis ini sudah menghasilkan banyak bunga yang menutupi pokok anggur sepenuhnya. Ketinggian batang tidak melebihi 1.5 m.
  • Omoshiro berasal dari Jepun. Mekar dua kali setahun, batang tiga meter ditutup dengan bunga salji putih atau merah jambu yang besar.
  • "Change of Hart" adalah clematis kuat dengan batang dua meter, yang ditutup 2 kali setahun dengan bunga merah dan ungu. Diameter bunga bermula dari 10 cm.
  • Etoile Violet terkenal di kalangan tukang kebun kerana kesahihannya, berbunga yang melimpah, bunga ungu yang luar biasa dan kemungkinan pembiakan benih.

Kami sangat mengesyorkan penggunaan benih tepat clematis ini, terutamanya jika percubaan seperti ini akan menjadi yang pertama. Dengan varieti ini, peluang kejayaan meningkat..

Penyediaan benih

Agar pembiakan clematis oleh benih berjaya, perlu secara serius mendekati proses penyediaan benih. Di sini, setiap nuansa penting, kerana anda mesti mematuhi peraturan dengan tegas.

  • Sekiranya benih akan dibeli di kedai khusus, maka langkah ini dapat dilewati. Penyediaan sendiri bahan penanaman tidak semudah yang disangka. Penuaian benih untuk pelbagai jenis lianas boleh berlaku pada masa yang berlainan dalam setahun. Di sini, ciri-ciri individu tanaman diambil kira. Lebih-lebih lagi, biji yang berbeza dapat terbentuk pada satu pokok anggur. Mereka mungkin kelihatan berbeza dan saiznya berbeza-beza. Tidak cukup untuk mengumpulkan biji, mereka masih perlu disusun dengan betul. Spesimen terbesar dan paling indah dipilih, yang tidak mempunyai kekurangan sedikit pun..
  • Stratifikasi adalah suatu kemestian. Hasil dari prosedur ini adalah untuk meningkatkan percambahan benih dan pembentukan daya tahan terhadap kesan patogen untuknya. Apabila menyemai benih pada awal musim bunga, cukup untuk menyediakan syarat khas untuk simpanannya. Ia mestilah bilik gelap dengan suhu sekitar 5 darjah. Semasa menyemai musim luruh, biji mesti disimpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 2 minggu, maksimum 3. Keadaan seperti itu akan sedekat mungkin dengan biji di mana benih dijumpai ketika mereka dibebaskan secara terpisah ke dalam tanah.
  • Bubbling juga memungkinkan untuk meningkatkan percambahan biji, masing-masing, meningkatkan peluang untuk berjaya. Untuk menggelegak, perlu menyiapkan balang 0,5 liter dan mengisinya dengan larutan minum soda (untuk 250 ml air 1 sdt. Soda). Kami memasukkan benih ke dalam balang dan meletakkan pemampat akuarium yang paling biasa. Dengan pemampat dihidupkan, biji mesti menghabiskan sekurang-kurangnya 6 jam. Setiap 6-7 jam kami menukar air di tebing dan terus menggelegak dalam mod ini selama 4 hari.

Proses-proses ini adalah inti pati penyediaan benih untuk manipulasi lebih lanjut. Seperti yang anda lihat, untuk menyebarkan clematis dengan biji, anda harus bekerja keras.

Bagaimana dan di mana hendak disemai?

Penanaman benih menjalar dapat dilakukan pada musim bunga atau musim luruh. Pilihan pertama melibatkan menyemai benih dengan segera ke tanah terbuka. Di rumah, benih ditanam pada anak benih pada musim gugur. Pilihan ini lebih rumit, tetapi lebih cekap. Untuk menyemai musim luruh, lebih senang menggunakan kotak yang, dengan kedatangan panas, dapat dengan mudah dibawa ke luar dan dibawa kembali ke dalam bilik atau diletakkan di rumah hijau sebelum menanam di tanah.

Benih memerlukan campuran berkhasiat, hanya dalam kes ini mereka akan berubah menjadi tunas yang kuat, yang pada musim bunga dapat ditanam di jalan. Petunjuk langkah demi langkah untuk menanam clematis dari biji bermula dengan penyediaan campuran nutrien. Ia harus terdiri daripada komponen berikut:

baik, lebih baik pasir sungai;

Menyemai lebih baik dilakukan dalam campuran kukus, yang akan menjamin ketiadaan patogen dan patogen lain.

Benih diperdalam ke dalam campuran tanah hingga kedalaman yang akan 2 kali ganda dari ukurannya. Untuk mempercepat kemunculan anak benih, anda boleh mencurahkan sedikit pasir di atas biji. Muslihat seperti itu digunakan oleh banyak pakar. Tidak perlu memadatkan bumi, kerana ini akan menyulitkan kemasukan udara ke benih, dan ia dapat hilang tanpa menunjukkan dirinya dalam semua kemuliaan.

Dari saat benih ditanam di dalam tanah hingga bercambah, boleh memakan masa dari 21 hari hingga 3 bulan. Dalam beberapa kes, anak benih harus menunggu hingga enam bulan. Perbezaan masa percambahan ini bergantung pada biji dan varieti tanaman, serta keadaan pemeliharaannya. Tidak ada cara untuk mencegah genangan air dalam bekas dengan clematis masa depan. Tanah harus lembap, tetapi tidak basah. Dalam kes ini, benih tidak akan tumbuh, penanaman tidak akan berjaya, dan usaha anda akan sia-sia.

Ciri Menyelam

Apabila anak benih telah memperoleh dua daun asli, perlu dipetik. Sebilangan tukang kebun mengesyorkan menunggu daun keempat. Kami tidak mengesyorkan melakukan ini, kerana dalam kes ini akan lebih sukar bagi tumbuh-tumbuhan untuk membiasakan diri dengan keadaan baru dan berakar, oleh itu, mereka akan pulih untuk waktu yang lama, mereka mungkin sakit dan lemah. Di antara anak benih perlu meninggalkan jarak hingga 20 cm, tetapi tidak kurang dari 15 cm. Tanaman seperti itu dapat ditanam di jalan di tempat yang tetap..

Di sini anda perlu memberi tumpuan kepada keadaan cuaca di kawasan tertentu. Cuaca sejuk dan lembap tidak sesuai untuk pendaratan clematis di jalan. Dalam kes ini, lebih baik mengeluarkan anak benih yang terlalu banyak di rumah hijau. Pada waktu yang sama, tunas memerlukan penyiraman sederhana, perlindungan dari draf dan sinar matahari langsung. Sebaik sahaja cuaca di jalan menormalkan, tanah menjadi cukup panas, dan suhu malam menjadi agak tinggi, anak benih dapat ditanam di tempat yang tetap.

Peraturan untuk mendarat di tanah terbuka

Anak benih, yang mulai tumbuh dari biji pada musim gugur, siap untuk dipindahkan ke tanah terbuka pada pertengahan musim bunga. Tidak ada yang akan menyebutkan tarikh yang tepat, kerana semuanya bergantung pada keadaan cuaca, suhu malam dan siang. Sekiranya benih diletakkan di dalam campuran nutrien pada musim bunga, maka kemungkinan menanam tunas di tempat tetap hanya pada musim gugur. Hanya beberapa jenis yang dapat disimpan hingga musim bunga, misalnya, clematis "Lomonos".

Yang sangat penting adalah pilihan tempat menanam anak benih. Sekiranya kesilapan dilakukan, tanaman tidak akan dapat tumbuh dengan normal dan akan mati cepat atau lambat, tanpa senang dengan berbunga yang indah.

Walaupun terdapat pelbagai jenis, clematis lebih baik ditanam di tempat yang memenuhi beberapa syarat:

penanaman air tanah yang mendalam, jika tidak, anda perlu mengatur saliran berkualiti tinggi, tetapi lebih baik meninggalkan tempat ini dan memikirkan lokasi budaya kebun yang lain;

walaupun clematis adalah tanaman fotofil, akarnya mesti berada di bawah naungan;

draf adalah salah satu musuh utama tanaman merambat yang elok, oleh itu perlu menanam tunas di tempat yang tenang, terlindung dari angin;

sokongan untuk tanaman perlu difikirkan terlebih dahulu: adakah itu semula jadi (pokok, semak) atau buatan (pagar, lengkungan).

Penanaman tunas clematis dilakukan sesuai dengan peraturan berikut:

buat lubang sedalam 80 cm;

kami meletakkan di bahagian bawah bata, pasir, tanah liat yang diperluas untuk saliran berkualiti tinggi;

turunkan anak benih, luruskan akar dengan teliti;

kami mengisi kekosongan dengan tanah subur berkualiti tinggi sehingga kuman tersebut sedalam 10 cm ke ginjal pertama, dan tidak hanya ke leher akar;

ke tepi lubang meninggalkan jarak 10 cm;

air clematis dengan banyak dan muluskan dengan gambut.

Mematuhi peraturan mudah seperti itu, anda dapat menanam clematis dari biji dengan mudah. Walaupun proses ini panjang dan kompleks, ia dapat dilakukan oleh setiap tukang kebun dan pencinta tanaman berbunga yang indah..

Petua Penjagaan

Tidak sukar untuk merawat clematis muda, oleh itu bahkan tukang kebun pemula dapat melakukan pekerjaan ini. Petua kami untuk merawat tanaman merambat yang tumbuh dari biji akan membantu dalam hal ini:

leher akar perlu ditaburkan dengan tanah, bergantung pada pertumbuhan tanaman;

untuk pembentukan pucuk baru yang lebih aktif, adalah mustahak untuk memecahkan bahagian atas pokok anggur secara berkala;

penyiraman clematis harus biasa, radikal, tetapi tidak banyak, kerana clematis tidak menyukai kelembapan tinggi dan tidak bertolak ansur dengan air pada dedaunan;

clematis memerlukan baja, oleh itu, setelah menanam, disarankan untuk menambahkan urea per 1 sudu teh setiap baldi air, kemudian mullein (1: 20) atau kompleks mineral khas digunakan;

tumbuhan muda semestinya memerlukan tempat berteduh, kerana untuk musim sejuk mesti dilindungi dari fros dengan goni, jarum, bahan khas atau bahan bumbung.

Cara menanam clematis dari biji, lihat lebih lanjut.

Cara menanam clematis dari biji

Peminat bunga kebun sedar bahawa clematis dapat disebarkan secara vegetatif atau dengan menanam benih dari biji. Kaedah kedua agak sukar, kerana memerlukan penyediaan awal benih. Walau bagaimanapun, tertakluk kepada semua kehalusan, anda secara bebas dapat menanam anak benih clematis untuk menghias taman anda.

Artikel ini akan memberitahu anda lebih banyak mengenai semua nuansa menanam benih clematis di rumah, serta memberi petua berguna untuk merawat tanaman muda..

Cara menanam clematis dari biji

Penanaman clematis dari biji meliputi dua tahap: penyediaan bahan penanaman dan pemindahan benih yang tumbuh ke dalam tanah. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci ciri-ciri tahap ini.

Pertama sekali, perlu menyediakan substrat tanah yang sesuai. Sekiranya kita bercakap mengenai clematis, maka pilihan terbaik untuk mereka adalah campuran pasir dengan tanah yang subur dengan nisbah 1: 2. Bekas yang telah siap diisi dengan campuran tanah (Rajah 1).

Gambar 1. Tahap penanaman benih

Seterusnya, hasilkan benih menyemai. Pada masa yang sama, perlu memastikannya tidak terlalu dalam, kerana ini akan meningkatkan tempoh percambahan mereka dengan ketara. Oleh itu, sebarkan benih di permukaan tanah, dan kemudian taburkannya dengan lapisan kecil (1-2 cm) pasir atau tanah sungai yang bersih.

Catatan: Jika penanaman dilakukan pada musim dingin, disarankan agar kotak dengan tanaman disimpan di balkoni kaca atau di ambang jendela. Pada musim bunga dan musim panas, bekas boleh ditinggalkan di luar..

Jangan lupa untuk menyiram tanaman secara sistematik. Tetapi ingat bahawa kerana mereka tidak terlalu jauh dari permukaan tanah, ada risiko pencucian ketika menyiram tanah. Itulah sebabnya disarankan untuk menyiram melalui panci, di mana anak benih menyerap jumlah kelembapan yang mereka perlukan. Bekas yang diinokulasi disimpan dalam keadaan yang dijelaskan sebelum percambahan. Sebaik sahaja muncul, anak benih dipindahkan ke tempat tidur di rumah hijau atau tanah terbuka.

Lebih baik melakukan transplantasi, tentu saja, pada bulan-bulan musim semi, ketika ancaman kembalinya embun beku malam telah berlalu, kerana tanaman masih terlalu rapuh untuk menahan keadaan cuaca yang tidak stabil.

Jadi, mulakan dengan memilih tempat. Ingatlah bahawa clematis lebih suka tumbuh di kawasan cerah yang dilindungi dari hembusan angin dan angin kencang. Selain itu, ada baiknya membuat penumbra untuk sistem akar pokok anggur yang tumbuh, menanam tanaman penutup tanah berusia satu tahun di sekitarnya. Untuk melakukan pendaratan, perlu menandakan baris dengan selang 35 cm antara satu sama lain, setelah sebelumnya memberikan sokongan untuk pucuk masa depan.

Tanaman ditanam pada jarak dekat antara satu sama lain, tanahnya dilenyapkan menggunakan habuk papan. Sekiranya cuaca sejuk, anak benih dilindungi dengan membina tempat perlindungan dari jerami atau polietilena. Mereka menjaga anak benih dan juga jenis benih lain: mereka menyiram, melonggarkan tanah, memusnahkan rumpai, dan membaja. Anda juga harus tahu bahawa untuk menguatkan sistem akar clematis, perlu mencubit pucuk yang tumbuh, serta membuang batang yang lemah dan rosak tepat pada masanya. Pokok anggur yang sihat perlu diikat pada penyokong agar batangnya dapat tumbuh lebih kuat dan terus berkembang sepenuhnya.

Cara menanam clematis dari biji di rumah

Menanam biji clematis untuk anak benih di rumah bermula dengan prosedur stratifikasi. Untuk ini, bahan penanaman diletakkan di dalam peti sejuk selama 30 minit. Setelah masa yang ditentukan, biji dikeluarkan dari sejuk dan disimpan pada suhu bilik selama 2 jam. Penggantian ini (dari sejuk hingga panas) diulang tiga kali (Gambar 2).

Gambar 2. Tahap pertumbuhan di rumah

Kemudian benih direndam dalam stimulator pertumbuhan selama 2 jam, dibasuh, tersebar di permukaan rata, ditutup dengan beg dan diletakkan di tempat yang gelap. Selepas 3-4 hari, anak benih mula mengudara, mengeluarkan beg sebentar. Pada suhu persekitaran +25 darjah, biji akan bercambah pada hari ke-10, setelah itu benih dapat disemai dalam bekas.

Anda juga boleh menggunakan cara lain: pada bulan Disember, tanam benih clematis dalam bekas dengan substrat subur yang lembab dan letakkan di balkoni kaca atau di rumah hijau yang tidak dipanaskan hingga musim bunga. Dengan permulaannya, kotak dipindahkan ke bilik yang hangat, di mana ia diletakkan di bawah cahaya. Dengan penyiraman biasa, tunas pertama mungkin muncul setelah 20 hari, namun, anda harus sedar bahawa dalam beberapa kes, tempoh percambahan biji clematis dapat berlangsung beberapa bulan.

Penjagaan anak benih seterusnya melibatkan prosedur berikut:

  1. Menanam anak benih dalam bekas yang berasingan dalam fasa sepasang daun sejati pertama.
  2. Mencubit pucuk yang kerap.
  3. Penyiraman yang betul dan tepat pada masanya.
  4. Penanaman jarak dekat secara berkala di tempat tidur.
  5. Memberi makan menggunakan baja organik dengan penambahan unsur surih tertentu (contohnya, campuran abu, baja lembu dan superfosfat).
  6. Pembuangan rumpai secara sistematik.
  7. Tempat tidur berlapis.
  8. Mengikat pokok anggur yang tumbuh.
  9. Pembuangan tunas yang lemah dan berpenyakit tepat pada waktunya.

Tempat membeli anak benih clematis

Benih Clematis dapat dikumpulkan secara bebas, atau anda boleh membelinya di kedai bunga atau di pasar. Pilihan terakhir sangat berisiko, kerana ada kemungkinan bertemu dengan penjual yang tidak bertanggungjawab dan memperoleh produk berkualiti rendah (atau tidak betul).

Perkara ini cukup penting, kerana kaedah menanam benih ditentukan oleh ukuran dan ciri kualiti bahan penanaman itu sendiri. Dan jika benih tidak memenuhi kualiti yang dinyatakan sebelumnya, maka hasilnya mungkin bertentangan dengan yang diharapkan. Oleh itu, kami sangat mengesyorkan agar anda menghubungi perkhidmatan pengeluar dan kedai khusus yang dipercayai..

Cara menanam biji clematis

Semasa mula menyebarkan clematis dengan biji, anda harus tahu bahawa kaedah ini hanya tersedia untuk spesimen spesies (Gambar 3).

Catatan: Selalunya, spesies Tangut, yang terkenal dengan sifat tidak bersahaja terhadap keadaan iklim dan tanah, ditanam dari biji. Varietal clematis hanya dapat disebarkan secara vegetatif.

Kaedah menanam benih bergantung pada ukuran dan ciri kualiti bahan penanaman. Jadi, biji besar (seperti kacukan Jacquman, Durand, Florida) bercambah untuk waktu yang sangat lama, jadi mereka memerlukan penyimpanan yang betul selama 10-12 bulan dan prosedur stratifikasi yang berlangsung sekitar 3 bulan.

Rajah 3. Teknologi menyemai bergantung pada saiz biji

Benih bersaiz sederhana (di Manchu, Cina, clematis keriting) bercambah dari 3 hingga 6 bulan. Mereka tidak hanya memerlukan stratifikasi, tetapi juga merendam dalam air suam selama satu minggu. Akhirnya, biji terkecil Tangut, anggur, dan clematis kebiruan tumbuh paling cepat (2-4 minggu). Oleh itu, mereka disemai tanpa persiapan awal ke tanah.

Mengenai kaedah penanaman musim luruh yang khusus, yang berikut banyak digunakan:

  1. Kaedah Kivistik.
  2. Kaedah Sharonova.
  3. Kaedah Sheveleva.

Teknologi kaedah pertama ini melibatkan percikan bahan penanaman dengan pasir kasar dan kandungannya di bawah kaca di rumah hijau pada suhu +20 darjah dan tahap kelembapan tanah yang optimum sehingga April. Untuk tempoh musim panas, bekas yang disemai ditempatkan di rumah hijau filem, di mana proses kemunculan anak benih berlanjutan. Pada masa yang sama, spesimen yang ditanam secara beransur-ansur dipindahkan ke tempat yang tetap.
Kaedah Sharonova mencadangkan menyemai benih pada musim luruh dalam bekas setengah liter yang dipenuhi dengan humus, yang kemudiannya harus ditutup sedikit dengan filem dan disimpan di ruangan yang gelap. Anak benih muncul setelah 3 bulan menyelam ke dalam kotak dengan selang 5 cm. Anak benih yang ditanam dipindahkan ke tempat tetap pada bulan Julai pada jarak 50 cm antara satu sama lain.

Menurut kaedah ketiga, benih juga disemai dalam balang, yang setelah tiga bulan dimasukkan ke dalam peti sejuk hingga musim bunga. Prosedur ini memberikan hampir 100% percambahan bahan..

Seperti yang anda lihat, menanam clematis dari biji agak menyusahkan, jadi sangat penting untuk mengikuti semua cadangan pada setiap tahap, jangan lupa untuk berfikir secara kritis. Sebagai contoh, jika cuaca di luar tingkap masih tidak stabil, dan menurut cadangannya, sudah tiba masanya menanam anak benih di tanah terbuka, lebih baik menunggu sedikit lebih lama untuk menanam, jangan lupa menyiram sederhana dan melindungi dari draf dan cahaya matahari langsung.

Bila hendak menanam biji clematis

Masa penanaman benih clematis ditentukan oleh ukuran bahan penanaman. Sebagai contoh, biji besar dan sederhana ditaburkan pada musim luruh di dalam bekas kecil, di mana mereka bercambah dan menunggu hingga musim bunga, apabila ia dapat ditanam di tempat yang tetap..

Tetapi benih bersaiz kecil dapat disemai secara langsung di dalam tanah tanpa persiapan awal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bahan penanaman seperti itu tumbuh dengan cepat, dan tunasnya tidak terancam oleh keadaan cuaca buruk dalam bentuk salji atau es.

Menjaga anak benih clematis yang tumbuh dari biji

Apabila anak benih clematis menghasilkan 1-2 pasang daun, ia dilepaskan ke dalam bekas yang terpisah atau ditanam di tempat yang tetap di tanah terbuka. Pada masa yang sama, anda harus tahu bahawa clematis tidak menyukai transplantasi, oleh itu, bertanggungjawab memilih laman web agar anda tidak mengganggu akarnya lagi (Gambar 4).

Gambar 4. Penjagaan benih clematis sebelum menanam di tanah terbuka

Penjagaan tanaman muda merangkumi aktiviti untuk:

  1. Penjagaan tanah (melonggarkan dan mulsa);
  2. Perkembangan sistem akar (dengan mencubit pucuk) dan teduhannya;
  3. Penyemburan dan penyiraman;
  4. Permohonan baja;
  5. Kawalan rumpai

Jadi, adalah kebiasaan untuk melonggarkan dan membersihkan tanah di antara barisan penanaman clematis dan mulsa setelah setiap penyiraman. Pada masa yang sama, disarankan untuk menggunakan bahan organik, misalnya humus, sebagai mulsa. Di samping itu, para pakar menasihatkan agar tidak terlalu panas, dan, oleh itu, mengeringkan tanah di akar pokok anggur, jika boleh, teduhkan dengan menanam penutup tanah dan tanaman abadi.

Untuk menjadikan tanaman kuat, anda harus memperhatikan perkembangan aktif sistem akar. Oleh itu, disarankan untuk mencubit pucuk muda sehingga semua tenaga tanaman diarahkan bukan pada pertumbuhan jisim hijau, tetapi ke akar.

Anak benih muda harus disiram dengan sederhana, diberi makan secara berkala (2 minggu sekali), ganti baja organik dan mineral, gulma. Tertakluk kepada semua syarat, tanaman yang diperoleh dari biji dapat mekar pada tahun kedua atau ketiga, bergantung pada jenisnya.

Secara lebih terperinci, proses memupuk budaya benih hiasan ditunjukkan dalam video..