Tanah Sod: apa itu, mengapa diperlukan, dan bagaimana menyediakan sod humus

Sod - lapisan potong dari lapisan atas bumi, ditutup dengan padat dengan rumput.

Tanah sod - istilah yang menunjukkan jenis tanah kebun, digunakan secara meluas dalam pengeluaran tanaman untuk menanam anak benih dan tanaman dalaman. Ini adalah sebahagian daripada campuran tanah yang sudah siap bersama dengan gambut, pasir dan komponen lain. Tetapi tidak semua orang tahu bahawa anda boleh menyediakan humus rumput untuk tanah secara bebas dan menjimatkan wang dengan ketara, di samping itu, belum diketahui substrat mana yang siap dibeli di kedai atau dengan tangan anda sendiri, akan lebih selamat dan berkhasiat untuk tanaman..

Kelebihan tanah rumput berbanding dengan gambut

Tanah sod mempunyai struktur mineral yang lebih kompleks, gambut yang relatif miskin dan "kosong", jadi tukang kebun lebih suka memilih campuran tanah, di mana komponen utamanya adalah humus sod berkhasiat.

Perhatian! Semasa membeli tanah siap di kedai, anda tidak boleh mengambil paket pertama yang terdapat, tetapi anda perlu mengkaji komposisinya. Sekiranya komponen utama campuran adalah gambut, dan tidak ada tepung dolomit atau abu dalam komposisi, maka tanah mempunyai keasidan yang tinggi, yang tidak disukai oleh semua tanaman; sebaliknya, tanah rumput sebagai pengisi utama adalah petunjuk persekitaran tanah yang sedikit berasid atau Ph neutral.

Cara menuai tanah rumput

Sekiranya tanah rumput memerlukan sedikit, maka anda boleh menghancurkan tanah dengan sebidang rumput.

Sekiranya anda memerlukan sejumlah besar tanah rumput:

• Lapisan tanah yang lembap paling cepat terbentuk di pinggir penanaman pokok lebat dengan mematikan rumput dan dedaunan yang tidak berukuran besar. Untuk penyediaan rumput, anda harus memilih kawasan yang paling dekat dengan pokok buah-buahan, daun maple dan linden. Pada masa yang sama, tidak digalakkan menuai sod di dekat pokok yang mengandungi tanin (oak, spruce, willow, hazel bushes) yang memperlambat perkembangan tanaman.

• Lebih baik jika kekacang, bijirin dan / atau tanaman semanggi tumbuh di lokasi yang dipilih untuk penuaian sod, dalam hal ini anda dapat yakin bahawa bumi akan mengandungi sejumlah nutrien yang mencukupi sehingga tanaman itu akan bertahan selama beberapa tahun. Pada masa yang sama, perlu untuk mengelakkan kawasan dengan ekor kuda dan thistle thistle, kehadirannya merupakan petunjuk keasidan tinggi tanah.

• Tanah sod dituai paling baik pada akhir Mei dan musim panas apabila jumlah biji maksimum telah tumbuh.

• Sod dipotong menjadi pinggan dengan ketebalan sekitar 5 sentimeter, seluas 15x20 sentimeter.

• Strata turf harus ditumpuk dengan tumpukan rendah di daerah tersebut dengan sedikit sinar matahari setiap hari, yang memindahkan kotoran sapi di antara lapisan. Lapisan rumput disarankan untuk diletakkan dalam urutan berikut: satu lapisan harus ditutup dengan penutup rumput, kemudian lapisan rumput dengan rumput ke bawah, dll. Lapisan mullein diletakkan setiap 6 hingga 8 lapisan. Di negeri ini, timbunan sod dibiarkan hingga musim sejuk.

• Tahun berikutnya, timbunan disiram secara berkala, diperkaya dengan nitrogen dengan merendam kotoran sapi yang diencerkan dalam air, dan tempat tidur diserahkan dengan garpu taman untuk mempercepat proses pembusukan. Menjelang akhir tahun kedua, humus biasanya sudah siap.

• Untuk menyimpan tanah sod, tanah diayak melalui ayakan besar, dituangkan ke dalam beg atau kotak dan ditumpuk di gudang gelap, sementara beg diletakkan di sisinya sehingga tanah tidak ditekan. Tanpa tempat tinggal, tanah akan kehilangan kualiti berguna, dan semua usaha akan sia-sia.

Dengan cara ini, bumi yang telah disiapkan dapat digunakan sebagai komponen tanah untuk banyak tanaman, tetapi pertama-tama ia harus dibasmi kuman, kerana, walaupun bumi mengalami musim sejuk, organisma patogen dan perosak dapat tetap ada di dalamnya..

Cara membasmi kuman bumi

Pembasmian kuman mesti dilakukan 2 minggu sebelum menambahkan baja dan membuat campuran tanah, menggunakan salah satu kaedah berikut:

• Letakkan bumi pada loyang dengan lapisan sekitar 5 sentimeter dan masukkan ke dalam oven selama 30 minit pada suhu 90C.

• Tuangkan bumi ke dalam saringan dan tuangkan dengan air mendidih.

• Untuk menumpahkan bumi dengan larutan kalium permanganat yang lemah.

• Tambahkan racun serangga atau racun kulat ke bumi, atau Photosporin ubat sistemik.

Cara membuat tanah

Selalunya, tanah dipandu oleh cadangan untuk menanam jenis tanaman tertentu. Campuran sejagat mempunyai komposisi berikut:

Pada 1 baldi tanah sod tambahkan:

• 500 gram abu kayu untuk deoksidasi tanah dan meningkatkan kapasiti kelembapan tanah.

• 10 gram baja kompleks.

• Hingga 1/3 pasir sungai kasar atau 1/5 perlit untuk melonggarkan tanah.

• Sphagnum lumut tanah untuk meningkatkan kapasiti kelembapan tanah.

Oleh itu, tidak perlu menghabiskan banyak wang untuk menyiapkan tanah untuk anak benih atau tanaman dalaman kegemaran anda, tetapi anda boleh menyediakan humus rumput anda sendiri, di mana anda boleh yakin bahawa ia akan memberi manfaat kepada tanaman.

Apakah tanah, komponen tanah

Selalunya dalam buku rujukan dan literatur lain yang ditujukan untuk menanam tanaman dalaman, disarankan untuk menggunakan campuran tanah dari pelbagai komposisi untuk penanaman. Beberapa pencinta tumbuhan bertanya kepada diri mereka sendiri: “Apa ini - tanah kompos? Bagaimana tanah humus berbeza dengan tanah lembaran? Di mana saya boleh mendapatkan semua komponen yang diperlukan untuk campuran itu? " Kami berharap artikel kami dapat membantu menjawab soalan-soalan ini..

Tanah humus

Terbentuk selepas penguraian baja yang lengkap. Kotoran segar ditumpuk di timbunan, ditutup dengan habuk papan atau tanah, di tempat yang teduh selama 1-3 tahun. Pada musim panas, timbunan dicampur dan dibasahi beberapa kali..

Tanah rumput

Diterima dari rumput. Meadow sod dengan bijirin atau rumput semanggi dipotong menjadi lapisan dengan lebar 20-30 cm dan ketebalan 10 cm. Tumpukan dalam timbunan setinggi 1 m. Sehingga rumput satu lapisan ditutup dengan rumput lapisan lain. Strata katil silang dengan baja atau buburan. Tumpukan itu dibasahi secara berkala dan disekop dua kali pada musim panas. Tanah rumput terbaik muncul setelah penuaan dua tahun.

Bumi lembaran

Pada musim luruh, daun linden, maple, birch, pokok buah yang gugur dikumpulkan dan ditumpuk. Pada musim panas, timbunan seperti itu dibasahi dengan air atau buburan dan sekop. Dua tahun kemudian, daunnya membusuk dan tanah yang ringan dan berkhasiat sudah siap.

Tanah gambut

Ternyata setelah penguraian gambut rawa tinggi. Gambut ditumpuk seperti tanah rumput setiap 25cm. lembapkan dengan buburan, taburkan dengan kapur (3-4 kg per 1 meter padu gambut) atau tepung fosforus (10-15 kg per 1 meter padu gambut). Pada akhir tahun pertama dan tahun kedua mereka menyodok. Tanah tersebut siap untuk tahun ketiga. Banyak anak benih yang dijual di kedai adalah gambut semata-mata..

Tanah kompos

Selepas aktiviti organik orang (daun, rumput yang dipotong, sayur-sayuran dan buah-buahan yang busuk, mengupas sayur-sayuran dan buah-buahan, rumput setelah penyiangan, dan banyak lagi), semua sisa organik dari kebun dan kebun ditumpuk di dalam lubang kompos. Lembapkan dan campurkan secara berkala. Dua tahun kemudian, tanah kompos sudah siap. Tanah kompos juga diperoleh setelah memproses sisa organik oleh cacing California (tanah tersebut dijual sebagai baja di kedai).

Tanah Heather

Keluarkan lapisan rumput dengan ketebalan 6-8 cm.Dengan akar dan sisa tanah heather, lingonberry, blueberry dan masukkan kerah. Selama dua tahun, mereka secara berkala menyodok, menuangkan buburan. Dua tahun kemudian, tanah itu sudah siap. Heather land - komponen untuk campuran tanah ketika menanam rhododendron, gloxinia, orkid.

Tanah kebun

Terbentuk di kebun di bawah pokok. Setiap daun musim luruh jatuh, mereka membusuk, membentuk bumi yang berkhasiat dan ringan. Proses ini sangat cepat jika pada musim bunga tanah digali di bulatan pokok (tentu saja, dengan berhati-hati, berusaha untuk tidak merosakkan akar pokok, kerana pada pokok buah-buahan akarnya terletak secara dangkal). Tanah kebun dituai pada musim panas, memilih tanah di bulatan pokok hingga kedalaman 5-7 cm. Pada jarak kurang dari 30-40 cm dari batang pokok. Selepas itu, di bawah pokok, anda perlu menguraikan tanah kompos atau humus, atau menggali ke tanah kebun. Anda mendapat tanah kebun, dandanan pokok. Tanah kebun lebih rendah dari tanah lembaran dari segi nutrien, tetapi dapat menggantinya jika perlu.

Tanah kebun

Ternyata setelah pembusukan baja di tanah. Sekiranya kotoran diperkenalkan ke dalam tanah di kebun atau tanah yang ditanami setiap musim gugur dan dibau ke dalam tanah, maka tanah kebun terbentuk pada musim panas. Tanah kebun mengandungi nutrien yang kurang untuk tanaman daripada humus. Banyak tanaman dalaman yang bersahaja tumbuh dengan baik di tanah kebun tanpa bahan tambahan.

Pasir

Pasir terbaik adalah pasir sungai atau tasik yang kasar. Kuari, pasir, kemerahan, pasir bangunan benar-benar tidak sesuai. Pasir ditambahkan ke dalam campuran tanah untuk memberi mereka kerapuhan dan ringan. Pasir tulen digunakan untuk akar keratan.

Oleh kerana berkebun memerlukan ruang luar, tidak semua pencinta tanaman dapat menuai komponen yang diperlukan untuk campuran tanah. Banyak, dijual di kedai-kedai, tanah untuk tanaman dalaman sudah menjadi campuran tanah. Pada bungkusan tanah tersebut selalu ditulis untuk tanaman mana yang harus digunakan. Sebilangan besar tanaman tumbuh dengan baik di tanah biasa untuk tanaman dalaman. Tetapi bagi setiap tanaman, dos baja tertentu diperlukan. Untuk tanaman muda, pasir dicampurkan di tanah seperti itu.

Dihantar pada 05/11/2015 pengarang artikel Svetlana Ryzhkina di bahagian: Pertanian • Tag: tanah

Tanah kompos apa itu

Tanah sod adalah jenis substrat utama untuk mengaut keratan dan menanam anak benih. Ia disediakan dari rumput yang diambil dari padang rumput, simpanan dan kawasan lain di mana semanggi putih dan merah, serta bijirin dan tumbuh-tumbuhan lembut tumbuh. Rumput terbaik berasal dari padang rumput atau kem musim panas untuk lembu dan biri-biri. Lapisan atas tanah di sini dipenuhi dengan kotoran, dan akar rumput mempunyai perkembangan yang paling kuat. Anda tidak boleh mengambil rumput dari tempat paya, podzolik di mana tanahnya berasid dan tumbuh-tumbuhan menunjukkan petunjuk keasidan tinggi, seperti sedge, ekor kuda, buttercup. Kerana sejumlah besar sisa tanaman, berpori, elastik, tetapi tanpa bahan tambahan semasa operasi, ia dipadatkan. Mengikut kandungan zarah tanah, tanah rumput dibahagikan kepada berat (berdasarkan tanah liat), sederhana (tanah liat dan pasir pada separuh, ringan (dengan dominasi pasir). Rumput berat lebih subur dan sesuai untuk penanaman anggur jangka panjang dalam budaya bingkai, cahaya digunakan untuk akar keratan, medium untuk menanam anak benih dengan sistem akar tertutup.
Ini disiapkan dengan cara ini: pada pertengahan musim panas, lapisan sod dipotong setebal 8-10 cm dan selebar 20-25 cm (lebar sekop), dan ditumpuk dalam tumpukan setinggi sekitar 1 m dengan rumput ke rumput. Sangat berguna untuk menuangkan lapisan dengan tepung tulang (hingga 2 kg per 1 meter padu), kotoran lembu, abu, dibasahi dengan air. Selepas 30–35 hari, sekop. Setelah menyiapkan sod pada musim bunga, pada musim gugur dapat ditambahkan ke campuran untuk mengakar atau menanam anak benih. Untuk musim sejuk, anda mesti memasukkannya ke dalam beg dan meletakkannya di bawah bumbung.
Perlu diingat bahawa penggunaan tanah rumput hanya mungkin dilakukan dalam setahun setelah pembuatannya. Semasa penyimpanan jangka panjang, penguraian sisa organik akan berlaku, dan nutrien akan dihanyutkan dengan sedimen.

Terdiri daripada daun yang reput. Ini adalah bumi yang longgar dan ringan, kaya dengan nutrien dan mikroflora tanah. Menggantikan humus dengan mudah. Bahan mentah terbaik untuk jenis substrat ini ialah daun linden, maple, birch, abu, elm, chestnut. Daun oak dan willow yang lebih buruk, ia sangat tidak berguna kerana kandungan tanin. Dengan mencampurkan tanah yang tebal dan berdaun, substrat yang sangat baik dalam komposisi fizikal dan kimia diperoleh untuk mengakar dan menanam anak benih.
Penuaian daun dilakukan di taman, kebun, hutan lebat. Lebih baik mengumpulkannya segera setelah jatuh daun, kerana setelah hujan musim gugur pertama, belum lagi musim bunga, mereka akan mulai terurai, yang menyebabkan hilangnya kualiti yang berguna. Daun diletakkan di kawasan yang ditentukan di bahu dalam bentuk trapezoid. Dianjurkan untuk membuang lapisan larutan buburan atau urea. Teknik ini akan mempercepat proses dan memperkaya substrat masa depan dengan nitrogen. Lapisan nipis juga dapat menambahkan habuk papan, serutan, serpihan kayu busuk, cawangan nipis yang dicincang. Seperti halnya tanah rumput, adalah wajar untuk menyekop daun. Daunnya mudah dimampatkan dan dalam bentuk ini tidak reput. Substrat seperti itu boleh siap digunakan tidak lebih awal dari 2 tahun.

Tanah humus sering disebut rumah hijau, seperti sebelumnya lapisan kotoran segar digunakan untuk memanaskan rumah hijau. Selepas penguraian biofuel seperti itu, substrat diperoleh dengan kandungan humus yang tinggi dan campuran kecil tanah biasa. Segera setelah memunggah rumah hijau, tanah humus tidak dapat digunakan, tanah itu harus dilipat menjadi tumpukan dan dibiarkan cuaca di udara untuk mengurangkan kepekatan asid dan amonia akibat pembakaran kotoran segar. Kandungan nutrien di tanah rumah hijau tinggi, 16 kg tanah humus menggantikan satu kilogram nitroammophos. Oleh itu, ia digunakan sebagai bahan tambahan untuk meningkatkan kesuburan campuran tanah..

Salah satu jenis tanah kebun terbaik. Ternyata dengan kerosakan sendi sisa organik - dari tunggul dan rintangan, hingga sampah dapur dan kertas. Tetapi sifat fizikal dan pemakanan akan bergantung sepenuhnya pada bahan permulaan dan keadaan kompos. Baca lebih lanjut mengenai kompos di sini. Akibatnya, tanah yang serupa dengan tanah yang lembab, atau mungkin dengan daun humus, dapat diperoleh. Bagaimanapun, ini adalah asas yang baik untuk substrat apa pun. Tanah kompos digunakan dalam campuran dengan tanah gambut dan gambut, meningkatkan khasiatnya secara signifikan, dan dalam banyak cara menggantikan tanah humus.

Ini adalah bumi yang sangat ringan, berliang dan longgar. Ia dituai di tempat-tempat dengan bulu heather. Setelah mengeluarkan bahagian udara heather yang besar, lapisan rumput setebal 5-6 cm dikeluarkan dengan akar dan sisa heather, lingonberry, blueberry, dll. Di atas tanah. Rumput yang dikeluarkan ditumpuk di timbunan dan diproses selama dua tahun dengan cara yang sama seperti tanah berdaun.
Tanah Heather mempunyai penggunaan terhad. Ia ditambahkan ke dalam campuran ketika menanam beberapa tanaman yang memerlukan tanah yang sedikit berasid. Kerana penggunaan dan kesukaran penuaian yang terbatas, tanah heather sering diganti dengan campuran dua bahagian daun, tiga bahagian tanah gambut dan satu bahagian pasir.

Campuran bumi disediakan mengikut keperluan. Sebelumnya, setiap bumi diambil secara berasingan dalam jumlah yang tepat, diayak melalui ayakan besar untuk mengeluarkan sisa-sisa besar yang tidak dimurnikan, dan kemudian campuran disiapkan. Sekiranya perlu, tanah digiling dengan sekop tajam dengan pisau lurus. Komposisi campuran ditentukan oleh keperluan untuk pelbagai tanaman. Campuran tanah terbahagi kepada tiga jenis: berat, sederhana dan ringan.
Untuk penyediaan campuran berat, tanah berikut digunakan (mengikut isipadu): sod berat 3 bahagian, daun atau humus 1 bahagian, pasir 1 bahagian. Untuk campuran sederhana ambil: sod berat 2 bahagian, daun, humus, gambut atau heather 2 bahagian, pasir 1 bahagian. Untuk penyediaan campuran ringan yang digunakan: rumput tebal 1 bahagian, organik ringan (daun, dll.) 3 bahagian, pasir 1 bahagian. Apabila menggunakan tanah sod lain yang lebih ringan, nisbah komponen dalam campuran berubah ke arah penurunan tanah ringan, terutama pasir.

Tumbuhan pada tempoh pertumbuhan yang berlainan mengenakan keperluan yang berbeza pada nutrien dan, oleh itu, pada campuran tanah. Pada awal pertumbuhan, mereka memerlukan bumi ringan dengan nutrien yang tersedia. Dengan bertambahnya usia, tanaman menjadi tanah yang semakin lebat. Tanaman besar tahunan memerlukan tanah yang lebat. Benih ringan diperlukan untuk menyemai benih dan akar utama keratan. Anak benih ditanam di tanah bersaiz sederhana. Tanaman dalam kebudayaan tab pada usia lima hingga tujuh tahun memerlukan tanah yang berat.

Tanah untuk tanaman dalaman - komponen utama

Pada pandangan pertama, banyaknya campuran tanah untuk tanaman dalaman, yang menawarkan perdagangan, membuat penyusunan bebas mereka praktikal tidak diperlukan. Memang lebih mudah untuk membayar jumlah yang tidak begitu besar dan menjimatkan diri anda untuk mencari komponen yang diperlukan, menyediakannya, membasmi kuman, mencampurkan. Tetapi penanam bunga yang berpengalaman tidak mungkin bersetuju dengan pendekatan ini. Mereka terus-menerus terus, dan mencari, dan membasmi kuman, dan bercampur sendiri.

Beberapa petua umum

Semasa memilih tanah siap untuk tanaman dalaman atau menyiapkannya sendiri, keutamaan tanaman untuk keasidan tanah (pH) terutamanya diambil kira. Sebilangan besar tanaman, baik di dalam rumah dan di kebun, tumbuh di darat dengan reaksi asid neutral. Tetapi terdapat banyak tanaman seperti itu yang mempunyai syarat khas untuk keasidan..

Contohnya: begonia, fuchsias, krisan, siklamen, beberapa jenis pokok palma lebih suka tanah yang sedikit berasid. Azaleas, rhododendron, camelia, pakis memerlukan tanah berasid. Tetapi bunga cengkih, asparagus (termasuk asparagus), cineraria, lily memerlukan bumi beralkali. Geranium, primroses, Kalanchoe, lidah buaya dan banyak tanaman dalaman dan kebun lain akan tumbuh dengan baik hanya di tanah yang neutral.

Sekiranya anda menanam bunga, pokok, pokok renek di kawasan anda, maka pertimbangkan bahawa tanah gambut merujuk kepada tanah berasid. Tanah yang lembap dan berdaun dalam kebanyakan kes adalah neutral, atau mempunyai reaksi yang sedikit alkali. Tanah liat tanah beralkali. Tetapi ini bukan dogma. Lama kelamaan, tanah di laman web ini boleh menjadi berasid dan alkali. Sekiranya anda mahu, anda boleh memeriksa keasidannya secara bebas. Ini dijelaskan secara terperinci di sini. Pada campuran siap, petunjuk keasidan mesti ditunjukkan, serta komposisinya.

Komponen utama tanah untuk tanaman dalaman

Sebilangan besar tanah siap untuk tanaman dalaman, gambut adalah asasnya. Di satu pihak, ini bagus, kerana campurannya ringan, telap ke udara dan kelembapan. Tetapi ini juga kelemahannya. Tanah seperti itu memerlukan kelembapan berterusan. Bahkan pengeringan jangka pendek, yang selalunya tidak membahayakan tanaman itu sendiri, boleh menyebabkan bahaya besar pada masa akan datang. Faktanya ialah gambut kering sangat enggan mengambil kelembapan. Untuk mencapai pembasahan seragam seluruh koma tanah, tidak cukup hanya dengan menyiramnya dari atas. Semasa pengeringan, gambut dimampatkan, menjauh dari dinding periuk. Kelembapan, jatuh di permukaan tanah seperti itu, hanya mengalir di sepanjang dinding periuk, mewujudkan ilusi penembusan ke dalam tanah. Oleh itu, jika saliran tidak mencukupi, kelembapan akan terkumpul di bahagian bawah periuk, sehingga menyebabkan berlakunya genangan air. Atau, sebaliknya, permukaan bumi akan lembap, dan pada akarnya kering.

Petua. Sekiranya anda mengeringkan tanah berdasarkan gambut secara tidak sengaja, kemudian rendam periuk ke dalam bekas air dan tahan di sana sehingga semua gelembung udara keluar.

Gambut itu sendiri adalah dataran tinggi dan dataran rendah. Apakah perbezaan mereka. Gambut sod. Ringan, menyerap kelembapan dengan baik. Tetapi pada masa yang sama, ia hampir tidak mengandungi bahan berguna. Sebaliknya rumput gambut cukup kaya dengan unsur surih yang berguna, tetapi juga lebih berat daripada gambut kuda, dan biasanya mempunyai keasidan neutral. Membezakannya sangat mudah. Gambut gambut ringan, kering, rapuh apabila disentuh. Tetapi yang paling penting - ia mempunyai warna kemerahan. Ia sering disebut "gambut merah". Gambut dataran rendah padat, "berminyak", hitam.

Tanah rumput

Ini adalah tanah di mana pelbagai tumbuh-tumbuhan tumbuh. Tanah rumput terbaik adalah tanah di mana bijirin atau kekacang tumbuh. Ia mempunyai kandungan nitrogen tertinggi. Tetapi tanah yang diambil dari lapisan atas padang rumput tinggi juga cukup sesuai..

Bumi lembaran

Ia boleh menjadi tanah kebun biasa yang diambil di bawah pohon pir atau epal, atau hutan. Dedaunan pokok yang terlalu banyak menjadikan tanah seperti ini sangat berkhasiat. Selalunya, tanah lembaran digunakan hampir murni dengan tambahan pasir atau perlit..

Petua. Elakkan mengambil tanah hutan di bawah oak dan willow. Tanah seperti itu mengandungi sejumlah besar tanin, yang tidak disukai oleh banyak tanaman dalaman..

Tanah humus

Tanah ini disiapkan secara buatan, hampir mustahil untuk mencarinya di alam semula jadi. Ini adalah kotoran busuk yang dicampur dengan tanah. Untuk menyediakan tanah tersebut di lubang khas (atau cerucuk). Dalam florikultur, jenisnya sering digunakan - tanah rumah hijau. Ini sebenarnya humus yang sama yang terbentuk semasa operasi rumah hijau.

Vermikompos

Ini adalah humus yang sama, tetapi sejenis cacing humus khas digunakan untuk penghasilannya. Biohumus dianggap sebagai suplemen tanah yang paling subur untuk tanaman dalaman. Campuran tanah yang mengandungi kompos vermik bahkan dapat menjadikan tanah berasaskan gambut sangat subur.

Tanah kompos

Tanah ini sedang disiapkan, begitu juga humus, di lubang kompos atau timbunan. Tetapi bukannya baja, pelbagai sisa organik digunakan: pembersihan, daun yang gugur, rumput, dan lain-lain. Tanah kompos sedikit lebih rendah daripada humus dalam kesuburan, tetapi melebihi tanah rumput dan daun. Ia jarang digunakan dalam florikultur dalam ruangan, tetapi digunakan secara meluas untuk menanam pokok buah-buahan dan pokok renek. Digunakan sebagai mulsa.

Tanah konifer

Seperti namanya, ia dituai di bawah pokok konifer. Tanah konifer tergolong dalam tanah berasid dan terutama digunakan untuk penanaman senpolia (uzambara violet), azalea (sebagai pengganti tanah heather), gloxinia, begonia. Untuk tanaman ini, ia sering menjadi komponen utama campuran..

Petua. Sekiranya anda merancang untuk menuai tanah konifer sendiri, maka anda tidak boleh mengambilnya dari lapisan atas tanah, yang terutama mengandungi jarum dan pasir, tetapi dari lapisan kedua yang lebih bersih.

Pasir

Ini adalah salah satu komponen terpenting dari mana-mana tanah untuk tanaman dalaman. Sudah jelas bahawa pasir tidak mengandungi nutrien, tetapi anda tidak boleh melakukannya tanpanya. Ini adalah pasir yang tidak membiarkan bumi mengembang, memberikan udara dan kelembapan ke akar tanaman. Tetapi tidak setiap pasir sesuai digunakan. Pasir bangunan yang paling berpatutan, selain kekotoran yang tidak diperlukan yang terkandung di dalamnya, khususnya sebatian besi, biasanya terlalu kecil, yang membawa kepada kesan sebaliknya - pemadatan bumi. Paling sesuai untuk tujuan kami adalah pasir sungai kasar. Ia telah menjalani pemurnian semula jadi dan semula jadi, oleh itu, ia tidak memerlukan penyediaan khas.

Petua. Sekiranya tidak ada cara untuk mendapatkan pasir yang baik, maka lebih baik menggantinya dengan perlite. Ia sedikit mahal, tetapi berbaloi. Juga, pasir dan perlit bergabung dengan sangat baik..

Arang, abu

Ia juga merupakan komponen yang diperlukan untuk penyediaan banyak campuran tanah untuk tanaman dalaman. Dalam abu kayu, arang batu, abu mengandungi potasium yang diperlukan untuk tanaman. Tetapi ini bukan sahaja berguna untuk komponen ini. Pertama sekali, abu kayu adalah antiseptik yang sangat baik yang menghalang perkembangan pelbagai jenis busuk. Ia juga berfungsi untuk meringankan tanah..

Ini hanya komponen utama campuran tanah untuk tanaman dalaman. Sering kali, serat kelapa, lumut sphagnum, vermikulit, dan lain-lain ditambahkan ke tanah. Bagi sebilangan tanaman, tanah tradisional sama sekali tidak sesuai, contohnya adalah anggrek, di mana asas tanah adalah kulit pokok konifer. Bagi banyak succulents, batu bata remah adalah bahan tambahan penting. Menanam tanaman dalaman menggunakan penyiraman sumbu (contohnya, ungu) mempunyai ciri tersendiri, apatah lagi tumbuh di hidrogel atau hidroponik.

Terdapat banyak resipi untuk menyediakan tanah untuk tanaman dalaman. Dalam keterangan setiap tanaman, sebagai peraturan, rekomendasi diberikan untuk penyiapan diri bumi, termasuk tanah untuk transplantasi terencana, percambahan biji benih, penanaman bibit. Untuk memulakan tukang kebun, saya menasihati anda pada awalnya untuk mematuhi resipi dengan ketat, dan lama-kelamaan, setelah memerhatikan tanaman anda, mengkaji keperluannya, anda akan dapat membuat campuran pengarang anda sendiri.

Tanah kompos

Ini adalah tanah kebun, kaya dengan nutrien, dengan sifat fizikal yang baik. Ia digunakan secara meluas untuk hampir semua tanaman hiasan. Ia mengandungi sejumlah besar bahan organik dan mineral yang mudah diserap oleh tumbuhan. Daun kompos yang terurai dicirikan oleh tindak balas neutral, struktur yang rapuh.

Pengeluaran sisa digunakan untuk menyusun timbunan kompos, kecuali periuk pecah, pecahan, serpihan agar-agar, batu, kaca, dan sisa kimia. Daripada sampah berkebun, sebahagian besarnya jatuh di tanah dari penaburan bekas dalam kotak selaman, willow di bawah tanaman pasu dan pasu, sisa pemangkasan dan penanaman: tanaman pudar, daun, rumpai, sampah dari halaman rumah, sampah dapur, abu kayu batu, sampah dari halaman unggas (kotoran burung), tulang, dan juga najis. Limau nipis mesti diletakkan di dalam timbunan kompos untuk meneutralkan sebarang keasidan..

Dalam proses penguraian kandungan timbunan kompos, peranan yang sangat aktif tergolong dalam mikroorganisma. Untuk memastikan proses penguraian yang normal di timbunan kompos, perlu menjaga kelembapan sederhana, oleh itu, semasa musim panas musim panas, dengan ketiadaan lama hujan, ia mesti disiram.

Tumpukan kompos diletakkan di setiap isi rumah. Jumlah timbunan keseluruhan ialah 1.5-1.75 cm; lebarnya tidak boleh lebih dari 2–2,5 m dan panjangnya hampir sama. Sekiranya tanah di kawasan tempat timbunan kompos diletakkan berpasir, maka untuk mengelakkan kehilangan nutrien yang mudah larut dibasuh ke dalam tanah, perlu meletakkan lapisan gambut (10 cm) atau tanah rumput di bawahnya sebelum meletakkan. Oleh itu, lapisan timbunan kompos pertama yang lebih rendah adalah tanah rumput yang dilonggarkan. Lapisan limau nipis tersebar di atasnya, dan kemudian lapisan willow pelbagai sampah memasuki kompos diletakkan. Abu kayu, tulang, tanduk, kuku tidak diletakkan di satu tempat, tetapi diedarkan secara merata ke seluruh lapisan. Selepas ini, lapisan tanah (atau sampah gambut dengan lapisan 5-10 cm) menyusul lagi. Di atas lapisan ini, adalah wajar untuk meletakkan lapisan humus; pertama, untuk mengaktifkan penguraian bahan organik, dan kedua, untuk melindungi timbunan kompos daripada cepat kering. Lapisan sampah, dan lain-lain, diletakkan kembali di atas lapisan ini.Jisim 1 m * tanah kompos 1000–1200 kg.

Apa itu tanah rumput: jenis campuran tanah

Dalam penanaman tanaman hiasan, tanah yang disediakan khas digunakan. Tanah ini adalah bahan setelah penguraian dedaunan, sod, kayu, humus, lumut, gambut, memiliki banyak humus dalam komposisinya, tetapi dengan mempertimbangkan bahan baku mempunyai ciri kimia dan fizikal yang berbeza.

Sebagai peraturan, tanah berikut disiapkan dalam berkebun:

Penerangan dan ciri-ciri tanah rumput

Tanah sod disediakan di padang rumput, disarankan untuk menggunakan rumput lama, berawa, lama. Jangan sediakannya di kawasan dengan keasidan rendah atau tinggi. Dalam kes ini, tanah rumput terbahagi kepada:

  • ringan - dengan jumlah pasir yang besar;
  • tengah - dengan bahagian pasir dan pasir yang serupa;
  • berat - dengan sejumlah besar tanah liat.

Persiapan bermula pada awal bulan Julai. Pada masa ini, penanaman rumput sudah dapat berkembang sepenuhnya, dan rumput yang telah siap akan diurai dengan perawatan yang diperlukan untuk membeku. Lapisan dipotong dengan ukuran 25-35 cm, lapisan 9-12 cm, dengan mempertimbangkan kepadatan tanah rumput. Panjang dipilih mengikut budi bicara anda sendiri.

Sod ditumpuk dalam timbunan sepanjang 1.4-1.4 meter sehingga penutup rumput dari lapisan berikutnya sesuai dengan penutup rumput lapisan bawah. Sandwic dirawat dengan campuran mullein cair untuk membuat penguraian lebih cepat dan jenuh bumi dengan nitrogen. Untuk mengurangkan keasidan, tambahkan beberapa kilogram kapur setiap satu meter padu. campuran bumi. Dari semasa ke semasa, timbunan dituangkan dengan kotoran, dan agar tidak habis, rongga berbentuk palung harus disusun di atas tumpukan.

Tanah rumput berkualiti tinggi hanya akan dua tahun kemudian. Sepanjang musim panas berikutnya, timbunan mesti dibayar lebih tinggi sekurang-kurangnya beberapa kali. Pada musim luruh, tanah dibersihkan di bilik utiliti dan digunakan untuk bekerja. Berada di jalan, kehilangan sifatnya - pemakanan, keanjalan, dll..

Tanah sod adalah yang paling penting dalam hortikultur, ia cukup berliang, diperkaya dengan semua nutrien yang telah berlaku selama bertahun-tahun. Ini digunakan untuk penanaman rumah hijau dan bunga dalam ruangan, serta untuk semua jenis bahan tanah..

Jenis campuran tanah yang lain

Bumi lembaran

Ia disiapkan pada musim luruh di tumbuh-tumbuhan gugur. Yang terbaik adalah daun akasia, maple, linden, pokok buah-buahan. Dedaunan willow dan oak mengandungi sebilangan besar unsur tanin, oleh itu ia tidak digunakan untuk penyediaan.

Kadang-kadang lantai kayu digunakan untuk penuaian, membuang lapisan atas 3-4 cm. Daun kering yang dikumpulkan atau lantai hutan dengan potongan dahan kecil, rumput, dll. mereka dimasukkan ke dalam timbunan sepanjang 1,2-1,2 meter. Semasa meletakkan, tuangkan dengan campuran mullein atau kotoran cair dan ram, jika tidak, daunnya kurang terurai. Sepanjang musim panas berikutnya, jisim ini mesti dituangkan beberapa kali dengan cecair kotoran dan penyodok dengan teliti. Anda boleh menambah sedikit kapur sebelum mencampurkan. Menjelang musim gugur berikutnya, daun membusuk dan berubah menjadi tanah berdaun..

Campuran tanah humus

Dalam keadaan rumah hijau, tanah ini juga disebut rumah hijau, karena dibuat dari kotoran busuk dengan tanah di rumah hijau. Kotoran haiwan, diletakkan di rumah hijau sebagai bahan bakar bio dari musim bunga, menjadi humus menjelang musim luruh.

  • Dari kotoran domba dan kuda mendapat humus ringan;
  • Dari baja lembu - berat.

Humus yang dikeluarkan dari rumah hijau di rumah hijau ditumpuk dalam timbunan, sama seperti tanah yang berair, dibasahi dan pada musim panas berikutnya, sekop beberapa kali. Di jalan timbunan berusia satu tahun. Kemudian humus disimpan di bilik utiliti.

Campuran tanah gambut

Selalunya ia disediakan dari rawa gambut. Kadang-kadang serbuk atau briket gambut digunakan untuk penyediaannya. Gambut yang sudah reput sudah ditumpuk. Semasa meletakkan, lapisan disiram dengan cairan kotoran hingga 22-27 cm. Pada akhir musim pertama dan di pertengahan musim kedua, gambut menyodok dan selama 3 tahun ia siap digunakan.

Tanah gambut agak hygroscopic, longgar, elastik. Ini digunakan untuk berbagai bahan tanah sebagai serbuk penaik, paling sering dengan tanah yang keruh, kerana ini meningkatkan ciri fizikalnya, menjadikannya lebih ringan dan lebih longgar.

Campuran tanah kompos

Ia dituai menggunakan kompos dalam timbunan, lubang berbagai haiwan dan sisa organik, rumput rumpai, sampah isi rumah. Sebagai pengumpulan sisa, mereka dipindahkan untuk pembasmian kuman, disiram dengan buburan dan ditaburkan dengan gambut. Musim berikutnya, timbunan kompos dicop beberapa kali, dibasahi dengan cecair kotoran. Pada akhir musim ketiga, kompos sudah siap digunakan. Sifat dan kualitinya agak pelbagai dan akan bergantung pada jenis sampah isi rumah dan sifat bahan mentah kompos..

Sebagai peraturan, tumpukan kompos dalam jumlah nutrien berada dalam keadaan perantaraan antara daun dan rumput.

Campuran Tanah Heather

Hari ini ia telah kehilangan kepentingannya dan sebagai gantinya mereka menggunakan bahan yang terdiri daripada tiga bahagian gambut, dua bahagian kompos daun dan sebahagian pasir. Ia disediakan dengan cara yang sama seperti kompos.

Campuran taman

Mereka mula menyiapkan dan menumpuknya dalam timbunan pada musim gugur, dicampurkan dengan kalium, mangan, fosforus dan kapur. Sekop dua kali pada musim panas. Dari wilayah di mana tanaman solanaceous dan kubis terdapat selama beberapa tahun terakhir, tanah tidak dikumpulkan.

Campuran tanah kebun berkualiti tinggi dengan penambahan pasir kecil berjaya digunakan pada bunga dalaman yang ditanam.

Campuran tanah berkayu

Ia disediakan dari akar, kayu balak, serpihan, kayu mati, pokok reput, dll. Sisa kayu yang busuk menghasilkan cahaya, yang serupa dengan komposisi daun, tetapi unsur-unsur berguna dan tanah berasid. Sapukannya semasa menanam bromeliad, daffodil dan anggrek.

Kompos Bark Essence

Kulit kayu yang dihancurkan ditumpuk, dicampurkan dengan enapcemar dari peneroka kilang pulpa, ini membuat penguraian kulit kayu disebabkan oleh pelbagai unsur jejak. Proses biologi dan kimia semasa pengkomposan lebih sengit pada bahan dengan ukuran kulit kayu 2-6 mm dengan campuran urea kurang dari satu peratus berat kering kulit pada bulan pertama. Pengkomposan dengan keadaan penyodok berterusan memerlukan sekitar 1.5 bulan pada musim panas dan hingga 5 bulan pada musim sejuk. Suhu di kompos meningkat kepada kira-kira 68-75 darjah.

Kompos dalam satu m3 mempunyai kira-kira 64 gram fosforus, 350 gram kalium, 25 gram mangan, 35 gram besi, 35 gram magnesium, tembaga dan bahan lain. Ia dicampur dengan gambut, menambahkan sedikit kapur, kadang-kadang tanah liat dan fosfor, dan dengan itu digunakan untuk memperbaiki tanah.

Bahan tambahan dalam pelbagai bahan tanah

Lumut. Sphagnum disediakan di kawasan paya. Setelah pengeringan, pengisaran dan penyaringan, lumut digunakan dalam bahan tanah untuk memberikan daya serap, keruh dan ringan, yakni meningkatkan kapasiti kelembapan. Dalam bentuknya yang murni, lumut digunakan dalam penanaman teratai lembah, untuk menutup akar anggrek dan bunga dalaman yang lain. Sangat sesuai sebagai bahan untuk stratifikasi dan menanam biji besar (pisang, alpukat).

Arang dalam kepingan kecil dalam jumlah kecil ditambahkan ke dalam campuran bunga, yang bertindak balas terhadap kelembapan yang kuat. Arang batu menyerap kelembapan berlebihan, dan ketika kurang, ia menyerah. Selain itu, ia digunakan sebagai antiseptik dalam bentuk serbuk untuk menghiris kepingan pada dahlias, ubi gladioli, akar meriam, dll. Sejauh tertentu menyerap racun rumpai dan unsur kimia lain dari tanah.

Pasir. Yang terbaik adalah pasir kasar sungai. Pasir laut mesti dibasuh terlebih dahulu, menghilangkan garam. Pasir galian tidak sesuai, yang mengandungi oksida besi dan logam lain yang mempengaruhi tanaman, serta unsur kelodak dan tanah liat.

Selalunya, pasir ditambahkan ke campuran tanah tanpa pemprosesan dalam jumlah 1/4 dari jumlah keseluruhan, untuk kelonggaran yang lebih baik. Semasa mencantum dan mengisi semula biji benih di dalam bekas penyemai, pinggan, rumah hijau, pasir dicuci terlebih dahulu dengan air mengalir dari unsur-unsur lendir atau liat. Untuk tanaman yang berakar keras, pasir kuarza digunakan. Pasir ini memberikan keliangan campuran dan kerapuhan, ini memastikan laluan udara dan air ke akar bunga, mencegah pembentukan lumut, kulat dalam kotak, bekas dengan keratan dan tanaman.

Pencampuran dan penyimpanan campuran tanah

Sebagai peraturan, dalam industri florikultur mereka membuat cadangan tanah kebun selama beberapa tahun sebelumnya, disimpan di ruangan tertutup dan hangat. Sebelum ini, tanah tanpa gagal melewati raungan. Tong khas dibuat untuk semua jenis campuran tanah, selalunya ia diletakkan di bawah rak di rumah hijau. Dalam kes ini, anda perlu memastikan bahawa semasa menyiram bunga, air tidak akan masuk ke GEL.

Untuk penanaman tanaman bunga yang berlainan di ladang dengan betul, anda perlu mempunyai semua komposisi tanah di atas. Mereka mesti bebas dari perosak dan virus. Semasa menyusun bahan, seseorang mesti mengambil kira sifat biologi bunga, umurnya, keadaan tumbuh, serta reaksi bumi, di mana tumbuhan ini dapat berkembang.

Tanah kompos apa itu

Mengikut sifat fizikal dan kimianya, tanah semula jadi mungkin tidak cukup baik untuk tanaman dan memerlukan peningkatan kualiti - jisim pukal, keasidan, pemanasan, kandungan nutrien. Untuk melakukan ini, gunakan pelbagai substrat kebun dengan kualiti yang diperlukan atau tanah dan baja taman semula jadi yang disebut.

Tanah kebun semula jadi telah digunakan sejak zaman kuno, mineral buatan telah digunakan secara meluas baru-baru ini (pada abad ke-20)..

Tanah kebun semula jadi berbeza dari segi kualiti fizikal dan pemakanannya. Tumbuhan hiasan memerlukan tanah yang berbeza dalam keasidan, kerapuhan dan sifat lain. Oleh itu, berkaitan dengan keasidan tanah, tanaman dikelompokkan seperti berikut:

siklamen, fuchsia, krisan, pakis, pelargonium memerlukan tanah berasid;

azalea, heather, hydrangea, camellia, rhododendron memerlukan tanah berasid;

primrose kerucut terbalik memerlukan tanah yang sedikit berasid, neutral atau sedikit beralkali;

asparagus, anyelir, bunga bakung, cineraria memerlukan tanah beralkali.

Mengikut keperluan untuk kerapuhan dan ringan tanah, tanaman dikelompokkan seperti berikut:

tanah ringan diperlukan untuk tanaman dengan sistem akar berserat - dalaman, rumah hijau, pokok kelapa sawit muda;

tanah bersaiz sederhana diperlukan untuk tanaman yang tumbuh dengan cepat - heliotrope, pelargonium, fuchsia, dll..

Tetapi secara umum, semua tanaman tanah tertutup memerlukan tanah dengan kepadatan pukal kurang dari 1 g / cm 3, kerana tanah yang lebih berat dipadatkan dengan kerap ketika diairi dengan kerap, keadaan pertumbuhan akar bertambah buruk dan tanaman mesti dipindahkan lebih kerap (ditransplantasikan dengan benjolan ke dalam piring yang lebih besar), yang meningkat kos buruh.

Sebelum ini, kira-kira 30 substrat yang berbeza telah dituai di ladang bunga, kini empat (utama):

Tanah sawah dipungut dari kawasan dengan rumput, semanggi dan tanah liat yang baik. Ia tidak boleh dituai di tanah lembap dan podzol berasid. Ketebalan rumput adalah 8-15 cm, lebarnya 20-30, panjangnya 30-50 cm. Rumput ditumpuk di lapisan dalam tumpukan, dari rumput ke rumput. Panjang timbunan sewenang-wenangnya, lebarnya hingga 1.5 m, tingginya 1-1.5 m. Kotoran dan kapur diletakkan di antara lapisan tanah, mempercepat penguraian sisa organik dan memperkaya bumi dengan nitrogen. Di bahagian atas timbunan membuat alur untuk pengumpulan kelembapan.

Mereka menuai sod pada musim panas dan awal musim luruh, ketika ladang rumput yang dikembangkan belum membentuk benih (lebih baik pada bulan Julai). Sepanjang musim panas, timbunan dicampurkan sekurang-kurangnya dua kali dengan jentolak dan disiram dengan air untuk mempercepat penguraian rumput. Pencampuran diteruskan pada tahun kedua, dan menjelang musim gugur tahun kedua tanah sudah siap. Pada musim gugur, tanah berawan dikemas dalam simpanan tanah. Tidak mungkin meninggalkannya tahun kedua di udara terbuka, kerana akarnya membusuk dan bumi kehilangan keanjalan, keliangan dan menjadi tidak berstruktur.

Tanah sod adalah berat (ketumpatan pukal 1.2-1.5 t / m 3). Anda boleh menggunakannya selama 2-3 tahun, kemudian menjadi tidak sesuai untuk ditanam.

Tanah lumpur tanpa kekotoran digunakan untuk tanaman tahunan dalam pasu (anyelir, tangan kiri, geranium) dan untuk memotong keratan tanah liat, echeveria, mesembryantum, geranium, membusuk di tanah humus, serta untuk sitrus dan pohon palma.

Humus diperoleh dari kotoran rumah hijau yang busuk, yang ditumpuk pada musim luruh, seperti rumput, dan disiapkan selama 1-2 tahun dengan kacau. Humus adalah pembekal utama nitrogen. Bergantung pada kotoran, tanah humus dapat menjadi berat (kotoran sapi) atau ringan (kotoran kuda); jisim pukalnya bervariasi dari 0,5 hingga 0,8 t / m3. Dalam bentuk tulennya, humus tidak berlaku.

Sebagai ganti humus, tanah kompos digunakan, yang diperoleh dari reput selama 2-3 tahun pelbagai sisa asal haiwan atau sayur-sayuran. Untuk pembasmian kuman, kapur ditambahkan ke tanah kompos semasa proses penyediaan. Tanah kompos dari serpihan tanaman digunakan untuk tanaman musim panas (kecuali aster, kidal, cengkeh, cengkeh, begonia).

Bumi berdaun diperoleh dari daun pokok; maple, linden, daun elm. Daun ek dan willow tidak sesuai untuk tanah berdaun kerana kandungan tanin yang tinggi di dalamnya. Bumi lembaran ringan, ketumpatan pukalnya adalah 0,4-0,6 t / m 3. Daun dipotong pada musim gugur atau musim semi di tumpukan, kemudian, ketika mereka membusuk dan padat, mereka ditumpuk di tumpukan, di mana mereka menyeberang selama dua tahun. Walaupun daunnya longgar, mereka perlu dipadatkan dan disiram agar proses penguraian lebih cepat. Pada tahun kedua, jisim daun disekuk 2-3 kali, disiram dengan buburan, dengan mana bakteria ditambahkan yang mempercepat penguraian. Apabila daun terurai, asid terkumpul yang menghalang proses ini, oleh itu, perlu meneutralkan campuran dengan kapur, yang digunakan dalam jumlah 0,5 kg per 1 m 3.

Tanah daun digunakan: untuk menyemai benih dalam kotak; sebagai asas campuran untuk primrose, siklamen, anthurium, begonia, gloxinia, camellia, cineraria; untuk tanaman tahunan (tangan kiri, cengkeh, begonia) dalam periuk; sebagai pengganti tanah heather yang dicampur dengan gambut dan pasir (2: 3: 1 atau 2: 4: 1).

Tanah gambut disiapkan dari rawa gambut dan dataran rendah dan dari gambut. Gambut yang dicampur dengan baja dan kapur disimpan dalam timbunan setinggi 40-60 cm. Proses penyediaan tanah memakan masa 2 tahun dan merangkumi penyekuan berkala dan pengairan buburan. Baja dan kapur meningkatkan nilai pemakanan tanah gambut; dalam proses penyediaannya, keasidan gambut menurun. Tanah gambut ringan, kepadatan pukalnya 0,4-0,6 t / m 3.

Tanah gambut digunakan: untuk menanam hidrangeas, azalea, camelia, rhododendron, anggrek dan pakis; kerana menyemai biji kecil.

Semua tanah kebun siap disimpan di dalam rumah, di stor tanah khas. Daripadanya, jika perlu, campuran taman yang diperlukan disediakan, yang, bergantung pada nisbah komponen, boleh menjadi berat, sederhana atau ringan.

Yang perlu anda ketahui mengenai tanah tanaman

Tanah tanaman adalah campuran tanah yang subur dan pelbagai jenis gambut. Ia mempunyai tahap penguraian yang tinggi dan banyak mikronutrien. Kelebihan tanah tanaman adalah mineralisasi pesatnya, yang menyumbang kepada pertumbuhan dan perkembangan aktif tanaman kebun, sayur, buah dan buah beri. Digunakan untuk landskap sebidang tanah kecil dengan sejumlah komponen berguna.

Komposisi dan sifat

Tanah tanaman terdiri daripada selusin komponen, masing-masing sama-sama diperlukan. Gambut adalah salah satu elemen utama, gudang mikronutrien. Kerana kekurangan oksigen dan kelembapan berlebihan, tanaman paya terurai di rawa, yang menyebabkan pembentukan gambut.

Untuk pengeluaran gunakan akar umbi atau gambut peralihan. Ia mengandungi tumbuhan yang terurai yang diproses oleh bakteria. Oleh itu, tanah ini berwarna gelap. Tahap penguraiannya adalah 45% atau lebih..

Unsur utama kedua adalah pasir, yang melakukan fungsi berikut:

  1. Mengekalkan kelembapan dengan udara di dalam tanah.
  2. Menjadikan bumi lebih tahan lama.
  3. Menyediakan tanaman dengan komponen mineral.

Kadang-kadang rumput ditambahkan ke tanah berpasir gambut, tetapi tidak lebih daripada 15%. Ahli agronomi tidak mengesyorkan penggunaan gambut dalam bentuk tulennya untuk tanah, kerana ia tidak mempunyai proses mineralisasi.

Ciri-ciri mengikut GOST

Tanah tanaman mesti mematuhi GOST. Ia dihasilkan mengikut arahan teknologi yang mengatur resep, proses pengekstrakan, penyimpanan sesuai dengan peraturan perundangan Rusia.

Ini mungkin mengandungi racun perosak, unsur toksik, radionuklida, tetapi tidak lebih tinggi daripada norma yang ditentukan dalam peraturan. Tanah nutrien diperoleh seperti berikut:

  • komponen yang diperlukan diperoleh;
  • bercampur;
  • lulus peneutralan keasidan dengan mengehadkan;
  • unsur mikro dan makro ditambahkan ke dalam campuran tanah.

Tanah sayur dihasilkan menggunakan berbagai jenis gambut, pasir sungai, tanah pertanian, pupuk kandang, daun gugur, kompos, sampah, sampah kayu (serpihan kayu, kulit kayu, habuk papan), tanah liat, jerami.

Dilarang menggunakan tanah di mana sayur-sayuran dan kentang ditanam pada tahun penanaman dan selama tiga tahun berikutnya. Terdapat risiko perosak dan penyakit. Ciri kualiti tanah tanaman:

  • ketumpatan substrat pepejal, g / cm 3 - 2.6–2.7;
  • jisim jisim, g / cm 3 - 1.1–1.5;
  • keliangan% - 42-60;
  • keasidan, pH - 4.0–6.0.

Untuk meneutralkan campuran komponen tanah tanaman, tepung dolomit dan kapur digunakan.

Dokumen mengenai kualiti dan klasifikasi dilampirkan pada setiap kumpulan tanah. Mereka dilepaskan dalam bentuk bungkusan dan longgar. Tanah disimpan di tempat-tempat yang tidak terdedah kepada banjir oleh air bawah tanah dan air leleh, hujan.

Terdapat klasifikasi tanah tertentu dalam kumpulan (tanaman):

  • Kumpulan 1 - lapisan tanaman dan gambut dengan dan tanpa akar, setebal hingga 3 cm, tanah chernozem dan chestnut dengan kelembapan semula jadi;
  • Kumpulan 2 - gambut dengan akar dengan ketebalan lebih dari 3 cm, tanah chernozem dan chestnut (mengeras);
  • 3 kumpulan - pasir dari semua jenis.

Jenis tanaman nutrien tanah hanya boleh menjadi dua kategori. Kumpulan lain termasuk tanah liat, tanah beku, paya garam dan lain-lain.

Jenis tanah

Tanah subur dalam bentuk apa pun diperkaya dengan udara, mineral, zarah-zarah air yang melewati dengan baik. Ini menjadikannya sangat diperlukan untuk memastikan aktiviti penting tanaman. Dalam komposisinya, tanah untuk tanaman adalah:

  • Padang atau rumput adalah lapisan tanah subur semula jadi yang dikeluarkan dari ladang. Digunakan untuk menanam tanaman, rumput, landskap.
  • Chernozem adalah tanah yang paling subur. Ia perlu untuk meningkatkan kualiti tanah..
  • Tanah subur di mana pasir, gambut, mineral bercampur.
  • Tanah dataran banjir, mirip dengan kualiti dan komposisi dengan chernozem. Digunakan sebagai baja untuk tanah di bidang hortikultur dan ladang lain.
  • Campuran tanah gambut - jenis tanah campuran. Digunakan di lereng, berhampiran jalan, lereng.
  • Tanah gambut dan berpasir, yang sesuai untuk mengatur rumput di tanah liat.
  • Gambut. Sesuai untuk meningkatkan ciri dan penambahbaikan tanah dalam apa jua bentuk.

Sekiranya kita mempertimbangkan pengelasan tanah menjadi kumpulan, gambut dan tanah lapisan tanaman termasuk dalam kategori 1.

Tanah rumput

Selalunya tukang kebun lebih suka tanah daripada jenis tanaman lain. Ia kaya dengan mineral dan mikronutrien, ringan. Padang rumput, padang rumput, tanah fallow - tempat pengambilan tanah rumput. Dipilih dengan adanya rumput gandum dan semanggi di tempat pengumpulan tanah. Keasidan tanah seperti itu akan berkecuali. Tetapi kadang-kadang kekurangan nitrogen. Tukang kebun mesti membuatnya sendiri. Sod berlaku:

  • cahaya, di mana akan ada lebih banyak pasir tanah liat;
  • sederhana;
  • berat di mana tanah liat lebih daripada pasir.

Tanah dituai pada musim panas apabila rumput mencapai maksimum:

  1. Sod dipotong menjadi lapisan, tebal 8 cm dan lebar 20 cm.
  2. Ia berkembang dalam timbunan yang mencapai ketinggian satu setengah meter.
  3. Ia dibasahi dengan larutan dengan penambahan kotoran untuk mempercepat penguraian..
  4. Limau ditambah untuk mengurangkan keasidan..

Tanah akan siap hanya dalam 2 tahun. Pada tahun kedua, ia melewati layar dan disimpan untuk disimpan di ruangan yang tidak dipanaskan..

Penuaian dilakukan di bahagian padang rumput yang paling tinggi. Di bahagian bawah air berdiri, tanah mempunyai persekitaran berasid. Rumput pasir berpasir mempunyai ketepuan air dan udara yang tinggi. Tetapi ia tidak mempunyai banyak mikronutrien yang diperlukan untuk menanam tanaman. Ciri yang paling optimum - loam sederhana.

Humus luruh

Gantikan tanah yang lembap dengan humus yang gugur. Ia ringan dan longgar, sesuai untuk tanaman sayur-sayuran, buah dan beri. Ia dicampurkan dengan rumput yang berat untuk komposisi yang optimum. Untuk tanaman kebun dan domestik, lebih baik mengambil tanah berdaun, yang dicampurkan dengan pasir dan gambut. Ia dituai secara bebas semasa musim gugur daun musim luruh. Anda perlu mengumpulkan dedaunan di bawah pokok buah-buahan, maple, linden, dan willow dan oak.

Dedaunan atau lapisan tanah hutan atas diletakkan di tumpukan, disiram dengan kotoran cair. Tumpukan dipadatkan dan dibiarkan selama setahun. Musim panas berikutnya, bumi disekop, disenyawakan dengan baja, kapur ditambahkan..

Tanah kompos

Sangat mudah untuk menyiapkan tanah tanaman seperti itu sendiri di plot kebun. Ini adalah pengganti yang baik untuk tanah daun dan rumput, pengeluarannya menggunakan sisa tanaman yang diproses oleh bakteria. Kualiti tanah kompos bergantung kepada jenis sampah..

Anda memerlukan lubang kompos, di mana sisa-sisa tumbuhan dan haiwan, sisa makanan, rumpai dibuang. Ketika terkumpul, mereka ditaburkan dengan kapur (tepung dolomit), dituangkan dengan larutan kotoran dan ditutup dengan gambut. Tanah kompos akan siap sepenuhnya sebelum akhir tahun ketiga.

Chernozem

Tanah jenis ini adalah yang paling subur. Dibentuk selama beberapa dekad dengan banyak tumbuh-tumbuhan. Sebagai hasil penguraian sejumlah besar rumput, humus terkumpul di lapisan tanah atas. Ini adalah unsur tanah yang paling berharga..

Tanah hitam mempunyai keasidan neutral, struktur kental, yang sangat sesuai untuk pertumbuhan tanaman. Bergantung pada keadaan pembentukan tanah dan kandungan humus, chernozem diklasifikasikan menjadi: selatan, khas, biasa, podzolisasi dan leach.

Ini digunakan untuk semua jenis tanaman, pohon, pokok renek, tanaman buah, tidak memerlukan aplikasi tambahan baja mineral. Ia digunakan oleh ahli agronomi di tanah pertanian, di mana lebih daripada separuh daripada semua tanaman tertumpu. Agar komposisi tanah tidak habis, satu set tindakan dilakukan setiap tahun yang bertujuan untuk memulihkan kesuburan.

Tanah dataran banjir

Ini adalah alternatif untuk chernozem. Ia diperoleh di dataran banjir sungai dan sangat dihargai kerana komposisi dan kualitinya. Tanah semacam itu digunakan sebagai dasar untuk tanah yang dibuat secara buatan di perusahaan pertanian dan makmal.

Digunakan untuk menanam sayur-sayuran di rumah hijau, memecahkan katil bunga, mengusahakan tanah. Ia dicampurkan dengan tanah biasa di kawasan kebun untuk meningkatkan kesuburan tanah..

Tanah subur

Ia mempunyai tahap pH neutral, ketepuan air yang baik. Ini digunakan untuk pengayaan tanah langka di dachas, tanah perusahaan pertanian besar, taman, sebagai pengganti tanah hitam yang lebih murah.

Tanah subur berbeza dengan tanah tanaman kerana ia diperoleh secara buatan. Gambut, pasir dan mineral dicampurkan. Komposisi tanah subur yang optimum: 50% gambut, 30% chernozem dan 20% pasir. Prestasi mungkin berbeza mengikut pengeluar..

Campuran gambut dan tanah

Ini adalah tanah dataran banjir yang dicampur dalam bahagian yang sama dengan tanah gambut. Kadang-kadang 10% kompos dan jumlah pasir yang serupa ditambahkan.

Digunakan untuk membaja tanah di tempat berpasir di mana tanaman buah dan beri ditanam. Ia digunakan untuk peningkatan kawasan kebun dan bandar:

  • di tempat yang dimaksudkan untuk pokok renek dan pokok;
  • semasa mengatur rumput dan landskap;
  • untuk menanam tanaman hijau di pulau-pulau keselamatan, lereng, tepi jalan di bandar.

Ia akan membantu memperbaiki keadaan tanah utama. Semasa membuat tanah gambut, tanaman akan mendapat nutrien yang diperlukan dan akan tumbuh dan berkembang dengan baik..

Campuran gambut dan pasir

Terdiri daripada 60% gambut dataran rendah dan 40% pasir. Mengandungi sebatian organik dan mikronutrien. Pengenalan tanah tanaman jenis ini di laman web perlu dilakukan dalam kes berikut:

  • kerak telah terbentuk di permukaan tanah;
  • ia padat, tidak diproses dengan baik, udara tidak dapat melaluinya;
  • tanah tidak subur; semuanya tumbuh dengan buruk di atasnya;
  • kelembapan kekal di permukaannya.

Campuran pasir gambut pukal akan membantu menyelesaikan masalah ini. Ia longgar, kaya dengan unsur mikro berguna, kelembapan dan udara bebas menembusinya.

Campuran pasir gambut digunakan untuk menanam benih pada anak benih, dalam reka bentuk lanskap, untuk mendapatkan permaidani hidup, ladang rumput untuk stadium. Tanah jenis ini tidak runtuh, mengekalkan konsistensi asalnya.

Tanah bio

Ini adalah tanah yang seimbang secara optimum, dengan kompos vermik, gambut, pasir sungai dan bahan tambahan. Ini meningkatkan kualiti tanah, mempercepat penempatannya dengan mikroflora bermanfaat, yang secara positif mempengaruhi perkembangan tanaman..

Bio-tanah serupa dalam komposisi dengan chernozem, hanya tanah yang dihasilkan dalam keadaan buatan. Terdapat banyak resipi untuk tanah bio yang digunakan untuk menanam jenis tanaman tertentu. Ia adalah alternatif untuk baja kimia..

Kawasan penggunaan

Tanah tanaman digunakan untuk lansekap atau tanah yang habis. Tanah utama diganti secara keseluruhan atau sebahagian. Pemilihan tanah yang berjaya mengaktifkan pertumbuhan dan pengembangan akar tanaman. Gunakannya dalam:

  • rumah hijau - untuk ini mereka mengambil campuran gambut dari paya rendah;
  • reka bentuk landskap;
  • hortikultur untuk memperkaya jenis tanah yang merugikan;
  • pembaikan rumput di bandar sekiranya berlaku landskap secara besar-besaran.

Digunakan untuk menanam benih pada anak benih, menanam tanaman yang tumbuh di rumah hijau dan di tanah terbuka, sebagai tanaman hiasan dan buah-buahan.

Memupuk laman web

Ketebalan minimum lapisan tanah nutrien di atas katil adalah 0.3 meter. Untuk melakukan ini, lapisan atas bumi dikeluarkan, lubang ditinggalkan di mana tanah subur dituangkan. Sebilangannya mencampurkan tanah primer dengan nutrien. Anda boleh menaburkan akar tanaman dengan tanah, dan kemudian menaburkan tanah kosong. Oleh itu akar akan mendapat nutrien yang diperlukan.

Untuk memastikan pernafasan bumi yang optimum, perlu diperhatikan bahagian pasir dan tanah nutrien. Sekiranya anda menggunakan tanah sayuran siap pakai yang dibeli, semua bahagian sudah dipatuhi..

Untuk menanam bunga di dalam pasu, lebih baik menggunakan tanah yang subur sepenuhnya. Anda boleh membeli bungkusan di kedai atau menyediakan sendiri.

Plus tanah yang subur - tidak perlu melakukan saliran di laman web ini, kerana air akan meresap ke dalam tanah. Saliran biasanya dilakukan di tanah liat yang tidak membenarkan air melewati sumur..

Pembelian tanah

Sebelum membeli apa-apa jenis tanah sayuran, anda mesti membaca ciri-cirinya dengan teliti:

  • Tengok warnanya. Dari mestilah kelabu muda hingga hitam atau coklat gelap. Semakin ringan tanah, komponen yang kurang berguna di dalamnya, tanpanya tanaman tidak akan tumbuh dan berkembang secara normal.
  • Ketahui komposisi. Peratusan baja organik di dalam tanah sekurang-kurangnya 15%.
  • Fikirkan tujuannya. Ketebalan lapisan tanah yang subur untuk tanaman adalah 10-15 cm, pokok renek - 20 cm, pokok - 30 cm, rumput - 16-17 cm.
  • Rasakan tanah. Sekiranya strukturnya kasar - tanahnya kaya dengan gambut, pasir, kulit kayu. Longgar - terdapat banyak dedaunan, gambut dan jarum di dalamnya. Padat - termasuk pasir dan tanah liat.
  • Baca data keasidan. Lebih baik mengambil tanah tanaman dengan keasidan neutral - pH 6-7. Sekiranya bungkusan mengatakan pH 7-14 adalah medium alkali, pH 0-6 adalah berasid.

Semasa memesan tanah, adalah wajib untuk memeriksa sama ada ia mematuhi GOST. Kos tanah bergantung kepada jumlah komponen berguna. Jenis yang paling mahal adalah chernozem, yang paling murah adalah tanah tanaman.

Pemilihan tanah

Setiap jenis tanah mempunyai bidang aplikasi sendiri dan perbezaan antara satu sama lain. Sebelum membeli, anda mesti memahami dengan jelas di mana dan bagaimana tanah akan digunakan: untuk landskap, menanam sayur-sayuran atau untuk menanam bunga dalaman.

Semasa membuat pesanan di syarikat swasta, lebih baik meminta sijil untuk tanah yang subur, di mana petunjuk, kualiti dan kawasan pemotongannya ditentukan. Secara berkala, tanah mana pun menjadi lebih miskin, menjadi sedikit bahan berguna, pasir dihanyutkan. Dianjurkan untuk memperbaharui tanah setiap 5 tahun..