Mengapa anthurium yang dikasihi mempunyai bintik-bintik coklat pada daun dan cara menyembuhkan tanaman?

Anthurium atau kebahagiaan lelaki adalah tumbuhan yang tumbuh secara semula jadi di hutan hujan tropika. Tetapi pencinta flora eksotik dapat menyesuaikannya untuk tumbuh di rumah. Peminat Anthurium menghargai daun berkilatnya yang besar, bunga yang indah dan bau yang menyenangkan. Tetapi epifit tropika di rumah memerlukan syarat khas. Dia sering menunjukkan rasa tidak puas hati dengan bintik-bintik coklat di daun. Dalam artikel ini kita akan mempertimbangkan semua penyebab noda dan kaedah mengatasinya..

Diagnostik dan cadangan apa yang perlu dilakukan

Berikut adalah penyebab utama bintik-bintik coklat pada plat daun tanaman. Juga disajikan adalah penyelesaian untuk masalah tersebut..

Akar busuk

Apa itu dan bagaimana ia dimanifestasikan? Selain munculnya bintik-bintik pada daun, satu lagi ciri pembusukan adalah hilangnya ketepuan warna dan layu. Akarnya jika dilihat terlihat lembut, dengan kulit yang dikupas. Penyebab kerosakan adalah penumpukan air tanah atau peningkatan kandungan klorin dan garam di dalam air yang digunakan.

Sekiranya penyakit dikesan, sejumlah tindakan mesti dilakukan:

  1. Mengeluarkan bahagian sistem akar yang dijangkiti dengan pisau tajam.
  2. Serbuk tempat potongan akar oleh karbon aktif yang ditumbuk.
  3. Menggantikan tanah dengan pasu yang lebih kecil.
  4. Penyiraman berkurang.
  5. Gunakan untuk pengairan selanjutnya hanya air lembut dan menetap.
  6. Kenaikan suhu udara.
  7. Dalam kes yang teruk, rawatan dengan bahan kimia ditunjukkan. Anda boleh mengambil Fundazole, Topsin, Oksikhom. Gunakan mengikut arahan.

Untuk mengelakkan kerosakan akar, penanam bunga menggunakan saliran dari lapisan tanah liat yang diperluas, bata yang pecah atau batu kecil.

Septoria

Bintik-bintik coklat dan merah pada daun anthurium mungkin menunjukkan perkembangan septoria - penyakit berjangkit kulat (untuk apa sebab lain, bintik-bintik dengan warna yang berlainan mungkin muncul di daun di sini).

Kaedah rawatan untuk jangkitan:

  • Rawatan mendesak belukar dengan sediaan yang mengandungi tembaga (Oksikhom, tembaga sulfat, Kuproskat).
  • Penyingkiran kawasan yang terjejas.
  • Tanaman pembilasan dengan teliti.

Anda boleh membiasakan diri dengan penyakit yang, seperti septoria, boleh mengancam anthurium, dalam bahan khas kami.

Tungau labah-labah

Sekiranya bunga manja ditambahkan pada masalah daun, maka kemungkinan besar tanaman menyerang hama labah-labah. Perosak yang sukar dimusnahkan ini menetap di batang dan daun anthurium, menghisap getah tumbuhan. Pembilasan dan penggunaan agen kawalan konvensional tidak akan memberi kesan yang diingini.

Walau bagaimanapun, anda boleh mengatasi kutu seperti berikut:

  1. Tanam direndam di dalam air.
  2. Keringkan tanah secepat mungkin.
  3. Dengan jangkitan massa, bahan kimia akan berkesan. Actellik, Karbofos, Intavir, Fitoverm.
  4. Tungau labah-labah tidak bertolak ansur dengan kelembapan tinggi dan suhu udara rendah.

Kami menjemput anda untuk menonton video mengenai memerangi kutu di Anthurium:

Cacing

Ini adalah hama lain, tetapi tidak seperti hama labah-labah, ia lebih mudah dilihat dan mudah dibunuh. Penampilan mealybug dicirikan oleh lapisan putih di permukaan daun. Penyelesaian sabun atau alkohol biasa akan membantu menghilangkan perosak jika anda mengulangi prosedur rawatan seminggu sekali. Dari ubat yang lebih kuat - penyemburan dengan Fitoverm, Aktara, Aktellik.

Hipotermia

Mengapa bintik-bintik kuning pertama kali muncul di daun, dan kemudian mahkota berwarna coklat dan kering sepenuhnya? Mungkin kilang itu terlampau sejuk. Sebagai "penduduk asli" kawasan tropika, Anthurium menyakitkan berkaitan dengan suhu rendah.

Perlu menghidupkan semula bunga:

  • penyiraman berkurang;
  • bergerak ke tempat yang lebih panas;
  • mengeluarkan daun manja dari mahkota.

Draf

Sepanjang tahun, perlu melindungi tanaman dari kesan berbahaya draf. Syarat untuk menanam anthurium harus sama dengan iklim panas di tanah airnya. Draf dan angin menyebabkan dia menderita, yang dia nyatakan dengan menggelapkan daun.

Suhu yang tidak betul

Rejim suhu udara yang optimum, tidak termasuk daun gelap dan memutar, bervariasi dari 18 darjah pada musim sejuk, hingga 20-25 darjah dalam tempoh yang lebih panas.

Penyiraman dan penyemburan yang tidak betul

Menyiram bunga tropika diperlukan dengan banyak, tetapi tidak kerap. Tanah mesti dibiarkan kering di antara penyiraman. Bahagian bawah periuk harus mempunyai lubang saliran. Air yang diterima di dalam kuali mesti disalirkan.

Selain menyiram, anthurium perlu disembur, kerana udara kering berbahaya untuknya. Penyemburan daun selama tempoh pembahagian helaian dilakukan setiap hari, dan pada musim panas - dua kali sehari. Dalam kes ini, air tidak boleh jatuh pada perbungaan.

Periuk besar

Diameter periuk yang disyorkan untuk anthurium adalah 24-32 cm. Di "rumah" yang lebih luas bunga tidak mempunyai masa untuk mengembangkan tanah, sementara sistem akar tanaman perlu mengisi keseluruhan pot. Walaupun tanaman akan tumbuh akar, pertumbuhan daun yang baik tidak mungkin, dan akarnya sendiri mungkin busuk.

Secara ringkas mengenai pergi

Berikut adalah petua berguna umum yang akan memudahkan mengurus lelaki kacak yang murung:

  1. Tanah untuk anthurium mestilah dengan persekitaran yang berasid. Untuk mengasidkan tanah, cukup untuk menambahkan asid sitrik ke hujung pisau sebulan sekali di dalam air.
  2. Untuk pertumbuhan yang baik, setiap 2-3 minggu anda dapat memberi makan tanaman dengan baja cair pada kadar 1/3 dari peratusan yang ditentukan dalam arahan. Pada musim sejuk, makan dikurangkan atau dibatalkan.
  3. Udara di dalam bilik di mana periuk dengan anthurium berada harus cukup lembap.
  4. Anthurium dipindahkan hanya melalui transshipment. Dalam kes ini, periuk digunakan lebih besar daripada yang sebelumnya..

Kami mencadangkan anda menonton video mengenai merawat anthurium:

Untuk kehidupan aktif, anthurium mesti menyediakan: tanah yang longgar, kebolehtelapan air dan udara yang baik, saliran yang sesuai. Pemeriksaan tanaman secara berkala dan pengesanan daun dengan bintik coklat akan membantu mengambil langkah tepat pada masanya untuk menyelamatkan rumah yang tampan..

Video berguna

Kami mencadangkan anda menonton video mengenai penampilan bintik-bintik coklat berhampiran anthurium:

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Cara mengatasi bintik-bintik pada daun anthurium

Apabila anthurium sihat, dedaunannya mempunyai permukaan yang rata, ciri warna varieti tanpa jejak kuning atau bintik-bintik kering. Daun diperbaharui dengan cepat, dan daun yang muncul semula tanpa kesukaran atau kerosakan terungkap. Ini dapat dicapai dengan mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk pertumbuhan anthurium dan memberikannya rawatan rutin yang kompeten.

Kemungkinan penyebab pengeringan dan noda pada daun anthurium

Kedai bunga yang mengetahui ciri-ciri bunga, menganggap Anthurium adalah tumbuhan dalaman yang sangat bersahaja dan bersyukur. Walaupun begitu, pencinta budaya ini kadang-kadang perlu menghadapi beberapa masalah, yang paling sering berkaitan:

  • dengan kesilapan dalam organisasi pengairan;
  • dengan pelanggaran jadual makan;
  • kekeringan udara yang berlebihan;
  • dengan pencahayaan tanaman yang tidak betul.

Sedikit lebih jarang, daun anthurium dan dia sendiri mengalami perubahan suhu dan kandungan bunga secara tiba-tiba di bilik yang sejuk.

Sebagai akibat dari pelanggaran lama terhadap syarat-syarat pemeliharaan dan perawatan, tanaman berisiko menderita penyakit busuk dan jamur, mengancam, jika bukan tindakan mendesak, kematian budaya pot.

Anthurium boleh diserang oleh serangga berbahaya, yang merosakkan sistem akar budaya dan bahagian udara.

Jadi mengapa anthurium bertukar menjadi daun kuning? Dan atas sebab apa bintik-bintik coklat muncul di daun?

Daun Anthurium Penuaan

Seperti tumbuh-tumbuhan lain, daun anthurium boleh menjadi kuning kerana alasan yang semula jadi, kerana usia tua. Dalam kes sedemikian, proses yang tidak dapat dielakkan terutamanya mempengaruhi dedaunan yang terletak lebih dekat ke tanah.

Kekuningan, menyebar dari tepi kepingan lembaran, secara beransur-ansur menutupinya sepenuhnya, helaian kehilangan keanjalan dan rasa segarnya, dan kemudian berubah menjadi coklat. Sekiranya tidak dikeluarkan, helaian anthurium seperti itu mengering dan jatuh dengan sendirinya. Sekiranya tanaman dijaga dalam keadaan yang betul, maka jatuh daun lama tidak membahayakan anthurium, kerana pada masa yang sama, dedaunan baru yang sihat aktif muncul di bahagian atas batang.

Oleh kerana prosesnya semula jadi dan tidak dapat dielakkan, tidak perlu dirisaukan. Namun, tukang kebun sering bertanya: "Adakah saya perlu mengeluarkan daun anthurium yang menguning atau kering?"

Jelas, plat daun seperti itu tidak lagi menjalankan fungsi utamanya, tetapi tanaman itu menggunakan kekuatan tertentu untuk mengekalkannya. Oleh itu, lebih baik memotong daun yang telah hidup lebih lama, menjadikan hidup lebih mudah untuk keseluruhan tanaman dan menjadikannya lebih menarik.

Untuk mengelakkan luka menjadi tempat jangkitan, adalah berguna untuk merawat alat pemotong, baik gunting atau pisau, dengan alkohol, dan taburkan tisu yang rosak pada anthurium dengan arang cincang.

Sekiranya daun masih mengekalkan kesegaran, jangan robek secara manual, kerana anda boleh mencederakan batangnya dengan serius.

Sebagai tambahan kepada alasan semula jadi mengapa daun Anthurium menjadi pewarnaan atau kering, para pekebun harus menangani akibat dari kesalahan yang dilakukan oleh mereka semasa merawat tanaman rumah.

Noda pada daun anthurium kerana berlebihan atau kurang cahaya

Keadaan tanaman sangat dipengaruhi oleh lokasinya. Walaupun di daerah tropis, di mana anthurium terbiasa hidup di alam semula jadi, tidak ada kekurangan cahaya matahari, tanaman lebih selesa di tempat teduh separa.

Kemunculan bintik-bintik pada daun anthurium florist mungkin disebabkan oleh cahaya matahari langsung, plat daun yang terbakar. Jangan mengelakkan kemerosotan penampilan haiwan peliharaan hijau jika anthurium berada di tempat yang agak gelap dan mengalami pencahayaan yang tidak mencukupi.

Sekiranya tanaman itu terbantut, mekar sedikit dan enggan, ia mungkin kekurangan cahaya. Anthurium dengan bilah daun hijau gelap pekat sangat terjejas. Dalam keadaan waktu siang yang pendek atau, sentiasa berada di tempat teduh, keratan di dekat daun anthurium memanjang, plat daun menjadi lebih kecil dan terasa pucat. Dengan menyusun semula tanaman di ambang jendela yang terang, anda dapat melihat bagaimana ia mendapatkan semula kecantikannya yang terdahulu, perkembangan kekuningan dan bintik-bintik pada daun anthurium berhenti.

Perkara utama, berusaha memberi tanaman dengan pencahayaan yang diperlukan, tidak berlebihan dan mencegah terbakar sinar matahari.

Apabila periuk terkena sinar matahari langsung, tukang kebun tertarik dengan apa yang harus dilakukan, kerana daun anthurium berubah menjadi kuning atau memperoleh "tan" perunggu.

Kesan yang baik diberikan dengan mewarnakan kaca dengan filem khas yang memantulkan sebahagian daripada sinaran matahari. Sekiranya tidak mungkin untuk melengkapkan tingkap seperti ini, tanaman dapat dipindahkan dari kaca, atau selama berjam-jam aktiviti terik matahari, letakkan sebarang skrin mendadak di dekat anthurium.

Sekiranya langkah-langkah mendesak tidak diambil, kelebihan sinar matahari tidak hanya muncul pada warna dedaunan, tetapi juga pada kesehatannya. Ini adalah bintik-bintik coklat yang muncul di hujung daun anthurium, dan kehilangan dedaunan yang terkena.

Kekeringan udara yang berlebihan adalah sebab daun Anthurium kering

Gejala serupa dapat dilihat pada anthurium, yang terletak di bilik dengan udara kering. Selalunya, alasan ini membuat dirinya terasa pada awal tempoh pemanasan, apabila keadaan penyelenggaraan biasa untuk tanaman berubah, dan akar dan dedaunan yang berangin tidak lagi dapat memperoleh jumlah kelembapan yang diperlukan dari udara.

Mengapa anthurium bertukar menjadi daun kuning dalam kes ini? Mereka tidak mempunyai cukup makanan. Kekuningan merebak dari tepi pinggan daun ke pusat, kemudian tisu di hujung dan tepi daun anthurium mengering. Daun muda yang tumbuh di udara kering sering tidak dapat berpusing dengan betul, mereka cacat atau rosak.

Anda tidak dapat melakukan tanpa pelembapan udara tambahan, dan kelembapan yang diperlukan oleh Anthurium sekitar 70-85% menggunakan pelembap isi rumah, dan juga kaedah improvisasi. Kilang itu bertindak balas dengan baik jika kuali ditutup dengan tanah liat yang diperluas kecil dan dituangkan dengan air. Pot diletakkan di atas pengisi agar akar tidak bersentuhan dengan kelembapan.

Jangan lupa bahawa mengubah suhu dan keadaan cahaya semestinya membawa kepada fakta bahawa tanah mengering lebih cepat atau lebih perlahan, dan rejim penggunaan kelembapan tanaman berubah.

Jadi, anda perlu mengubah jadual penyiraman. Ini adalah pelembapan tanah yang tidak betul di bawah tanaman rumah yang paling sering menimbulkan pembentukan bintik-bintik coklat, tompok-tompok kering dan kekuningan pada daun anthurium.

Daun Anthurium kering dengan bintik - sebab penyiraman

Untuk anthurium, penyiraman yang tidak mencukupi dan kelembapan berlebihan adalah berbahaya. Akar tanaman yang tebal, yang mudah reput, sangat sensitif terhadap bekalan air yang berlebihan. Tanah yang kering dan panjang adalah medium yang menarik untuk bakteria putrefaktif, jamur dan kulat parasit pada tanaman..

Yang pertama bertindak balas terhadap pengairan dan masalah yang disebabkan oleh ini adalah daun. Sekiranya anthurium mempunyai bintik-bintik coklat pada daun, ini boleh disebabkan oleh kelembapan memasuki lempeng daun. Di bawah sinar matahari, titisan seperti itu bertindak seperti lensa dan secara harfiah membakar tisu hidup.

Lebih teruk lagi, jika tanaman itu telah lama tinggal di persekitaran yang lembap. Dalam kes ini, nekrosis tisu tidak berkembang bintik-bintik pada daun anthurium, tetapi, bermula dari tepi, menyebar ke seluruh platinum lembaran. Cuba keringkan tanah di dalam periuk anthurium seperti itu, dan dengan ketumpatannya yang meningkat, yang memprovokasi pengumpulan kelembapan, mengubah keseluruhan tanah.

Semasa transplantasi, sistem akar tanaman mesti diperiksa dan semua akar yang mudah reput dikeluarkan..

Untuk tanaman yang tinggal di bilik yang sejuk, pelanggaran peraturan pengairan mengancam penyakit kulat.

Tompok kering pada daun anthurium - hasil aktiviti kulat

Seperti reput akar, penyebaran kulat berbahaya tentu saja membawa kepada fakta bahawa daun Anthurium kering. Pada peringkat awal penyakit ini, bintik-bintik kuning kecil berbentuk bulat atau tidak teratur dapat dilihat pada plat daun, yang secara beransur-ansur mengembang, di tengah-tengah mereka memperoleh warna coklat dan mulai kering. Tisu di tempat itu adalah nekrosis dan boleh menjadi pecah, dan lingkaran hitam sepusat kelihatan di sekeliling.

Bintik-bintik coklat pada daun anthurium bukan satu-satunya gejala penyakit ini. Mikroorganisma kulat dan putrefaktif menyebabkan kerosakan utama pada sistem akar.

Oleh itu, apabila bintik-bintik serupa muncul, anthurium mesti dikeluarkan dengan teliti dari periuk dan memeriksa akarnya. Sekiranya akar tanaman menukar warna krim putih atau putih menjadi coklat atau hitam, tisu mereka menjadi lembut dan berlendir - ini adalah tanda reput akar yang jelas. Tumbuhan seperti itu memerlukan:

  • keluarkan sisa substrat;
  • potong daun anthurium yang rosak dan kering;
  • potong semua akar yang rosak ke tisu putih yang sihat;
  • memproses kepingan dengan arang batu serbuk;
  • dan keseluruhan tumbuhan adalah racun kulat.

Selepas ini, anthurium dipindahkan ke tanah baru, sebelumnya, seperti periuk yang dibasmi kuman.

Substrat baru mesti longgar sehingga semua air berlebihan meninggalkan tanah dengan mudah dan tidak membahayakan akar. Setelah membasahi tanah, cecair mesti dikeluarkan dari kuali, dan sehingga penyiraman berikutnya mereka menunggu sehingga permukaan bumi mengering di bawah tanaman.

Penting untuk diingat bahawa untuk pengairan anthurium, mereka hanya mengambil air suhu bilik suam.

Kekurangan zat makanan dan pemakanan berlebihan Anthurium

Sekiranya tanaman melambatkan pertumbuhannya, dan daunnya yang masih muda kurang daripada yang dibuka sebelumnya, kemungkinan anthurium menderita kekurangan nutrien. Kekurangan unsur asas, misalnya, nitrogen, fosforus atau kalium menyebabkan fakta bahawa daun Anthurium berubah menjadi coklat. Kesan yang serupa dapat dijangkakan jika substrat kekurangan kalsium atau magnesium..

Untuk memberi makan anthurium, sediaan siap cair digunakan, yang digunakan setiap minggu untuk memulihkan tanaman yang rosak, menggunakan kepekatan 25 persen daripada yang disyorkan oleh pengilang. Apabila haiwan peliharaan bertambah kuat, ia perlu disenyawakan setiap dua minggu.

Kadang-kadang bukan sahaja kekurangan, tetapi juga kelebihan baja menjadi penyebab timbulnya bintik kuning dan coklat pada daun anthurium. Sekiranya makan berlebihan, lebih baik memindahkan tanaman ke tanah baru, setelah mencuci sistem akar.

Perosak di Daun Anthurium

Kudis, semua jenis tungau, kutu daun dan kutu busuk adalah serangga yang paling sering merosakkan anthurium dalaman.

Dan bertanya kepada mereka mengapa daun menjadi kuning di anthurium, tukang kebun harus memeriksa batang tanaman dengan hati-hati, memperhatikan kawasan dekat tanah, daun daun, piring daun dan sinus mereka.

Pada tanda-tanda pertama serangga, anthurium dirawat dengan racun serangga kompleks siap pakai atau larutan sabun, di mana 1 gram nikotin sulfat ditambahkan per liter air. Oleh kerana agen pengawalan serangga beracun, sehari selepas rawatan dengannya, kilang itu dibasuh dengan air bersih, melindungi tanah dari kelembapan berlebihan.

Penyakit Anthurium dan rawatannya, serta apa yang harus dilakukan sekiranya anthurium tidak berbunga

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, pelbagai penyakit anthurium di rumah sering menimbulkan perawatan yang tidak betul, akibatnya tanaman tersebut sering mati.

Oleh itu, penjagaan dan penyakit Anthurium berkaitan secara langsung, sebelumnya kami telah membincangkan peraturan asas untuk menjaga tanaman ini, tetapi jika anda membuat kesilapan dan bunga itu jatuh sakit, cadangan di bawah akan membantu menyelamatkannya.

Penerangan dan gambar penyakit utama anthurium

Bunga yang sihat dicirikan oleh kehadiran daun yang berkilat dan cerah. Sekiranya keadaan penahanan yang optimum dilanggar, masalah berikut mungkin timbul:

  • Sekiranya daun anthurium bertukar menjadi kuning dan kering, dan anda ingin tahu mengapa ini berlaku, maka anda perlu mempertimbangkan beberapa sebab sekaligus. Salah satunya adalah cahaya bilik yang rendah. Ini berlaku terutamanya pada musim sejuk. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan tanaman ke tempat yang terang. Juga, ini mungkin berlaku kerana penerimaan selaran matahari oleh anthurium. Anda perlu mengeluarkannya dari cahaya matahari langsung atau teduh;
  • Tompok coklat muncul di daun. Anthurium sangat menyukai panas, jadi jika suhu turun di bawah lapan belas darjah, titik gelap muncul di daun, dan kemudian bintik-bintik coklat. Anda perlu segera meletakkan tanaman di tempat yang hangat dan mengurangkan penyiraman;
  • Munculnya bintik-bintik coklat pada daun dengan titik-titik gelap di dalamnya menunjukkan jangkitan pada Septoria. Semua daun yang terkena mesti dikeluarkan, dan selebihnya harus dirawat dengan tembaga sulfat dan tembaga klorida dengan kepekatan rendah;
  • Sering kali, tukang kebun rumah tersiksa oleh persoalan mengapa daun Anthurium menjadi hitam, atau lebih tepatnya petua mereka, dan apa yang harus dilakukan untuk mengelakkan ini? Bintik-bintik hitam pada daun anthurium sering disebabkan oleh kelebihan garam kalsium di dalam tanah. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan tanaman ke tanah yang lebih sesuai;

Bagaimana saya boleh membuat anthurium mekar

Kerana asalnya, anthurium adalah tanaman yang agak berubah-ubah terhadap keadaan yang semakin meningkat. Oleh itu, ia sering dapat menanam dedaunan dengan baik, tetapi tidak mekar. Untuk mekar anthurium, anda perlu mengikuti beberapa peraturan tertentu:

  • Semasa pemindahan, komposisi tanah yang betul mesti dipilih dan saliran yang baik disediakan;
  • Di ruangan di mana ia tumbuh, mesti ada kelembapan yang tinggi, jadi penyemburan setiap hari diperlukan;
  • Tanah harus lembap, tetapi tanpa genangan air;
  • Pencahayaan diperlukan, tetapi pada masa yang sama meresap;
  • Suhu udara tidak boleh turun di bawah dua puluh dua darjah;
  • Anthurium juga tidak mekar dalam bentuk draf;
  • Isipadu periuk di mana anthurium ditanam mestilah sedikit lebih besar daripada sistem akarnya;
  • Semasa persiapan untuk berbunga, diperlukan pembalut mingguan dengan larutan baja yang sesuai.

Penyakit bunga dan kulat Anthurium

Anthurium kadang-kadang boleh ditutup dengan lapisan kelabu, yang merupakan spora jamur. Ini menunjukkan berlakunya reput kelabu. Kelembapan berlebihan menyumbang kepada ini. Bahagian tanaman yang rosak mesti dikeluarkan. Selebihnya tanaman mesti dirawat dengan racun kulat dan dimasukkan ke dalam bilik berventilasi.

Artikel ini akan menunjukkan kepada anda bagaimana menjaga azalea di rumah..

Maklumat mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya hama labah-labah dan fotonya terletak di bunga boleh didapati di sini..

Anda boleh mengetahui bagaimana anda boleh memindahkan azalea sendiri di alamat ini: https://cvetolubam.ru/azalia-razmnojenie/

Perosak Anthurium

Kadang-kadang tumbuhan boleh menjangkiti kutu rumah hijau. Dalam kes ini, bintik-bintik kekuningan muncul di daun, dan mereka melengkung. Untuk menyelamatkan tanaman, anda mesti segera menjalankan rawatan dengan ubat yang sesuai. Dari ubat-ubatan rakyat gunakan warna tembakau.

Sekiranya keretakan bermula pada pucuk dan daun menjadi bernoda, ini adalah tanda-tanda kerosakan kutu. Untuk memeranginya gunakan kalbofos.

Anthurium boleh mempengaruhi kudis. Ini dapat dilihat oleh bintik-bintik gelap pada batang dan daun. Perosak yang dikesan dikeluarkan, dan tanaman tersebut dirawat dengan racun serangga. Anda boleh menggunakan larutan sabun cuci dengan sedikit minyak tanah.

Jangkitan aphid mungkin menunjukkan pengeringan daun yang cepat. Adalah perlu untuk merawat tanaman dengan larutan sabun atau persediaan siap untuk memerangi kutu daun. Selepas sehari, anda perlu membilas anthurium dengan air bersih. Pemprosesan semula mungkin diperlukan..

Peraturan asas untuk pencegahan pelbagai penyakit dan kekalahan anthurium oleh perosak terdapat dalam video berikut:

6 Penyakit Anthurium dan rawatannya (Dikemas kini)

Anthurium adalah tetamu luar negara di ambang tingkap kami. Dia biasa bagi banyak tukang kebun amatur sebagai "kebahagiaan lelaki" dan "bunga flamingo". Ia menyenangkan dengan berbunga panjang, tanpa mengira waktu sepanjang tahun. Bunga lilin yang terang, seolah-olah terbuat dari parafin, menarik perhatian. Kami mempunyai anthurium yang paling biasa dengan bunga merah. Tetapi selain itu terdapat ungu, dan putih, dan merah jambu.

Penanam yang tidak berpengalaman mungkin kelihatan bahawa anthurium tidak menuntut untuk dijaga. Tetapi, berdasarkan sifat asalnya, ia terbiasa dengan iklim yang hangat, cukup terang, tetapi bukan warna yang membakar, tanah ringan dan udara yang cukup lembap.
Anthurium cepat menyesuaikan diri dengan keadaan rumah baru, memberi pertumbuhan dan mekar yang baik. Tetapi, tanpa sebab, tiba-tiba mula sakit. Kemungkinan besar, ini disebabkan oleh tekanan dari keadaan baru. Oleh itu, dalam pencegahan penyakit pertama adalah memerhatikan teknologi pertanian anthurium yang ketat.

Selalunya, daun bunga menderita pelbagai penyakit. Apa jenis penyakit anthurium yang dapat menampakkan diri, bagaimana mereka kelihatan dalam foto dan bagaimana merawatnya, kita akan mempertimbangkan lebih lanjut.

Penyakit Anthurium boleh dibahagikan kepada tiga punca utama:

  1. Ketidakpatuhan dengan teknik penanaman pertanian.
  2. Penyakit berjangkit.
  3. Kutu perosak.

Daun Anthurium bertukar menjadi kuning

Sekiranya anda ingin memiliki bunga sihat yang indah dengan berbunga cerah dan rimbun di ambang tingkap anda, berikan rawatan yang diperlukan kepadanya. Pelanggaran teknologi penanaman pertanian adalah salah satu penyebab paling kerap menguning daun pada anthurium. Walaupun terdapat faktor lain, kandungan dalam keadaan yang salah akan melemahkan kekuatan tanaman. Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci pelbagai jenis penyakit daun anthurium dan gambarnya, serta cara untuk menyelesaikan masalah:

  1. Menguning daun bawah. Ini menunjukkan penuaan tanaman. Anda perlu mengeluarkan daun yang berwarna kuning dengan pisau tajam. Dengan daun berikutnya, lakukan perkara yang sama, tanaman anda memerlukan peremajaan.
  2. Menguning daun pada tanaman muda, serta bintik-bintik gelap, mungkin disebabkan oleh terbakar sinar matahari. Anthurium, walaupun tanaman yang menyukai cahaya, dari sinar matahari langsung, ia masih perlu dilorekkan. Bunga ini lebih suka pencahayaan yang meresap..
  3. Warna daun pudar. Dalam kes ini, daun tidak berubah menjadi kuning, tetapi kehilangan warna hijau terang tepu. Dalam kes ini, tidak seperti masalah sebelumnya, bunga itu tidak mempunyai cahaya yang cukup. Mungkin dia berdiri di tempat yang gelap. Kemudian anda perlu menonjolkannya atau menyusunnya semula di tempat yang lebih terang.
  4. Titik gelap pada daun anthurium. Kerosakan pada daun ini menunjukkan bahawa tanaman itu sejuk dalam keadaan di mana anda meletakkannya. Suhu optimum pertumbuhan bunga ialah 18-24 ° С.
  5. Daun muda sangat besar dan tidak mempunyai warna hijau yang kaya. Ini menunjukkan bahawa penanam berlebihan dengan bilangan dan kekerapan pembajaan. Anda perlu berhenti memberi makan anthurium dan air buat sementara waktu untuk membasuh lebihan baja. Sekiranya, sebaliknya, anda tidak menyuburkan bunga, tetapi ada masalah, maka sudah tiba masanya untuk memperkenalkan dos unsur surih.
  6. Hujung daun kering di seluruh tanaman, dan kadang-kadang seluruh daun menghitam. Mungkin ada beberapa sebab: kelembapan udara yang tidak mencukupi, lupa untuk menyiram tanaman, akar menjadi terlalu sesak di dalam periuk, kelebihan kalsium di dalam tanah.
  7. Daun Anthurium kehilangan turgor. Turgor adalah keadaan tekanan pada kulit sel yang hidup, termasuk daun. Sel-sel dipenuhi dengan air dan cengkerang dari peregangan ini dan tetap dalam keadaan tegang. Turgor adakah itu. Lebih banyak dan dibawa keluar, tetapi jangan jatuh. Ini berlaku kerana pengairan di tanah. Sekiranya semuanya sesuai dengan penyiraman, akarnya mungkin dijangkiti busuk.
  8. Titik pada daun. Sebabnya adalah penyiraman keras. Gunakan hanya air yang lembut, menetap atau cair untuk pengairan..

Penanam mungkin menemui dua lagi manifestasi teknik penanaman yang tidak teratur. Anthurium mungkin tidak tumbuh dan tidak mekar, menjadi pucat dan umumnya dalam keadaan lambat dan tertindas. Ini menunjukkan pemakanan bunga yang tidak mencukupi. Tanah di mana ia sekarang ditanam terlalu miskin untuk nutrien yang diperlukan. Dan jika bunga berubah menjadi hitam dan mengering, tempoh berbunga semula jadi mungkin telah berakhir, atau tanaman itu berada di bawah sinar matahari langsung. Perbungaan sering menjadi hitam kerana kelembapan yang jatuh secara tidak sengaja semasa penyemburan.
Jangan lupa bahawa daun atau tunas yang terkena mesti dikeluarkan..

Anthracosis dan cendawan serbuk

Anthracosis atau cendawan tepung (sama ada palsu atau nyata) - boleh mempengaruhi anthurium. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat yang cepat berkembang. Dan jika anda tidak mula bertindak segera, kilang itu mungkin mati.
Apabila anthracosis dipengaruhi oleh daun anthurium, bintik-bintik coklat kering dengan titik-titik gelap muncul di atasnya. Ini adalah spora kulat. Anthracosis berkembang dalam keadaan panas dan lembap. Hanya yang diperlukan oleh Anthurium.


Apabila daun anthurium dijangkiti cendawan tepung, bintik-bintik dengan lapisan putih muncul pertama di bahagian belakang, dan kemudian di luar. Mungkin kelihatan kemerahan kelabu putih. Tumbuhan ini mempunyai penampilan yang lemah.
Punca penyakit:

  • kelembapan tinggi;
  • pelanggaran rejim suhu bunga;
  • perubahan suhu secara tiba-tiba.

Kedua-dua penyakit daun anthurium, dan anthracosis, dan cendawan serbuk berkembang sangat cepat dan memerlukan reaksi segera penanam. Anda perlu segera memisahkan tanaman yang berpenyakit dari bunga lain untuk melindunginya. Tanggalkan semua helaian yang terkena. Perlu membakar mereka.
Kemudian lembaran tersebut dirawat dengan racun kulat kimia khas, seperti Abiga-Peak, Fitosporin, Acrobat, dan lain-lain. Lap daun dengan larutan 1% cecair Bordeaux. Beri makan tanaman dengan baja fosforus-kalium.

Dianjurkan untuk meminimumkan penyiraman dan penyemburan semasa rawatan anthurium..
Sekiranya sebahagian besar tanaman sudah terjejas, bunga, tanah dan periuk mesti musnah. Hanya dengan cara ini anda dapat menyimpan sisa bunga di rumah anda.

Karat

Penyakit daun anthurium seperti karat muncul akibat kerosakan pada tanaman oleh kulat karat. Mereka mengekalkan daya maju pada daun yang terkena..
Karat tidak hanya mempengaruhi daun itu sendiri, tetapi juga batang anthurium. Penebalan bintik-bintik coklat-karat muncul di atasnya, seperti tuala wanita. Bintik-bintik kecil segera bergabung, mempengaruhi keseluruhan daun, yang akan cepat kering. Anthurium pesakit boleh dibengkokkan ke satu arah kerana kerosakan pada batang. Bunga yang dijangkiti bukan sahaja kehilangan kesan hiasannya, malah boleh mati. Oleh kerana kulat mengurangkan daya hidupnya.
Penyebab penyakit daun anthurium:

  • pemindahan kulat dari tumbuh-tumbuhan lain;
  • Kandungan Anthurium dalam keadaan terlalu kering;
  • penyemburan yang terlalu kerap dan banyak;
  • penyelenggaraan di bilik yang tidak berventilasi.

Daun dengan kawasan karat yang luas harus dibuang dan dibakar. Daun selebihnya dirawat dengan penyediaan racun kulat. Cecair Bordeaux sesuai untuk rawatan karat dan pencegahan penyakit daun anthurium.
Untuk tempoh rawatan, disarankan untuk memisahkan anthurium dari bunga dalaman yang lain untuk mengelakkan jangkitan.

Penyakit Anthurium - Septoria

Septoria adalah jamur yang dapat menjangkiti daun anthurium semasa bersentuhan dengan tanah yang tercemar atau dari arus udara di mana terdapat spora. Penyakit ini berkembang dalam keadaan panas dan lembap..
Titik kering coklat dengan ciri khas kuning muncul pada daun anthurium yang berpenyakit. Secara beransur-ansur, daun yang sakit benar-benar kering, dan spora bergerak ke daun yang sihat.
Punca penyakit:
• jangkitan selepas pembelian tanaman baru;
• tidak mematuhi peraturan semasa pemindahan bunga;
• penyiraman yang banyak setelah mengeringkan koma tanah.
Spora kulat Septoria tahan terhadap suhu tinggi dan bahan kimia tertentu. Ini menyukarkan rawatan dan pencegahan..
Untuk mengubati septoria dalam anthurium, keluarkan daun yang terjejas dan rawat tanaman dengan racun kulat yang mengandungi tembaga. Ia juga perlu untuk memproses dan menggiling tanah. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan Abiga Peak, Acrobat, Vitaros, Fundazol.

Layu Fusarium

Fusarium layu adalah penyakit berjangkit, yang tidak hanya dapat mempengaruhi anthurium, tetapi juga banyak tanaman dalaman yang lain. Ia mempengaruhi sistem akar, batang dan daun bunga. Ia dicirikan oleh layu seluruh tanaman yang tidak dijangka dan cepat. Di leher akar, anda dapat melihat plak merah jambu pucat. Penyakit ini berkembang dengan cepat dalam keadaan panas dan lembap. Oleh itu, menyiram bunga hanya akan mempercepat perkembangan penyakit.

Penyakit Anthurium Fusarium layu dapat dikenali pada peringkat awal. Sekiranya penjual bunga melihat lenturan peduncles dan kekuningan daun. Anda dapat mengatasi jangkitan hanya pada awal perkembangannya..
Anthurium bush mesti dikeluarkan dari periuk, bilas akar dengan bersih di bawah air yang mengalir, kemudian rendam dari larutan bawah tanah. Setelah memotongnya semua kawasan yang terjejas dan tidak sihat. Kemudian pindahkan bunga ke tanah segar dan periuk baru. Belukar dirawat dengan ubat-ubatan yang mengandung tembaga..

Perosak

Tidak satu bunga pun diinsuranskan terhadap kerosakan pada bunga oleh pelbagai perosak. Bahkan yang diusahakan di mana semua peraturan pertanian dipatuhi. Parasit boleh mempengaruhi tangkai bunga itu sendiri.Batang bunga adalah bahagian atas batang di mana perbungaan tumbuh. Pada peringkat awal perkembangan anggrek, sukar untuk membezakan peduncle dari akar. Berikut adalah beberapa perbezaan: •. Lebih banyak lagi, daun, batang dan akar.
Anthurium cukup tahan terhadap kerosakan akibat serangga perosak. Namun, kadang-kadang dia boleh menjadi mangsa mereka. Serangan seperti itu melemahkan daya hidup tumbuhan, menyedut jus daripadanya. Siapa yang menjangkiti anthurium dan bagaimana menangani perosak serangga:

  1. Aphid - memakan jus dari anthurium, menghisapnya. Belukar yang terkena layu, daun melengkung dan lapisan melekit muncul di atasnya. Sekiranya penanam melihat perosak pada peringkat awal, cukup untuk memandikan anthurium di bawah pancuran air suam dengan sabun cucian. Sekiranya bunga itu terjejas teruk, rawatan racun serangga diperlukan. Fit Aktara, Antitlin.
  2. Thrips - menetap di bahagian belakang daun, meninggalkan titik hitam di belakangnya. Tompok-tompok kuning dengan pelbagai saiz muncul di semak. Thrips boleh muncul pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi musim bunga-musim panas adalah puncak perkembangannya. Anthurium yang sakit disembur dengan racun serangga. Contohnya, Tantrek, Acttelikt. Prosedur rawatan mesti diulang setiap tiga hingga empat hari, sehingga hilangnya serangga sepenuhnya.
  3. Skala pelindung - pada peringkat awal penampilan perosak ini tidak dapat dilihat. Ini sangat merumitkan pertarungan dengannya. Perancah melekat pada helaian. Mereka perlu dikeluarkan secara mekanikal. Iaitu, kapas atau jarum. Kudis mempunyai karapas yang sangat padat, oleh itu rawatan dengan racun serangga kimia tidak memberikan hasil yang diinginkan. Penyelesaian minyak dan minyak tanah dapat membantu menghilangkan kudis. Selepas mereka, perlu mencuci anthurium dengan larutan sabun cucian.
  4. Hama labah-labah - dengan kekalahannya anthurium. Tompok kuning kecil muncul di atasnya. Bintik merebak dengan cepat dan daunnya pudar. Mustahil untuk melihat kutu dengan mata kasar. Tetapi web kelihatan. Dia membungkus daun, batang dan bunga. Dari mana mereka berpusing dan pudar. Pada anthurium yang terkena, anda perlu membuang jaring laba-laba. Kemudian bunga, periuk dan permukaan terdekat dicuci dengan air sabun. Dengan jangkitan tumbuhan yang kuat, perlu merawatnya dengan racun serangga. Sekiranya tanaman tidak dijaga dengan betul, hama labah-labah boleh kembali.

Jangan lupa bahawa semasa tempoh rawatan adalah perlu untuk mengasingkan anthurium semak yang berpenyakit dari bunga dalaman yang lain.

Dalam rawatan dan pencegahan penyakit pada bunga dalaman, adalah wajar menggunakan biofungisida. Mereka selamat untuk manusia dan haiwan. Namun, penyakit anthurium lebih baik dicegah daripada diubati. Ikuti teknik pertanian penanaman, periksa bunga secara berkala untuk mengetahui adanya kulat dan serangga perosak, perhatikan setiap perubahan pada tepu warna daun. Dalam anthurium yang sihat, mereka berwarna hijau pekat. Langkah pencegahan sebaiknya dilakukan 1-2 kali sebulan. Oleh itu, anda melindungi tumbuh-tumbuhan anda dari penyakit, dan diri anda dari masalah yang tidak perlu dan mendapatkan tanaman berbunga yang indah yang menarik kehidupan dan keindahan.

Penjagaan rumah untuk anthurium, penyakit dan kaedah rawatannya

Anthurium tumbuhan berasal dari garis lintang selatan, oleh itu, ia memerlukan syarat khas penahanan. Persekitaran semula jadi untuk pertumbuhannya adalah hutan hujan tropika. Dia merasa hebat di rumah hijau, tetapi keadaan rumah sering berubah menjadi tidak sesuai, dan kemudian bunga itu mulai menyakitkan. Secara luaran, ini dinyatakan dalam kenyataan bahawa daun mulai berubah menjadi kuning, kering, bintik-bintik muncul di atasnya, anthurium tidak berbunga dan tumbuh dengan perlahan. Kadang-kadang tanaman itu terkena jangkitan dan perosak. Penyebab penyakit anthurium tidak selalu mudah ditentukan, dan kadang-kadang terdapat beberapa.

Di antara tanaman dalaman, anthurium dianggap agak aneh. Syarat yang diperlukan untuk pemeliharaan anthurium di rumah adalah seperti berikut:

  • tanah yang ringan, longgar, sedikit berasid, bebas mengalirkan air dan udara;
  • suhu pada musim panas 20-25 ° C, pada musim sejuk - tidak lebih rendah daripada 16;
  • kelembapan tinggi yang berterusan (tidak lebih rendah daripada 75%);
  • cahaya yang tersebar terang tanpa cahaya matahari langsung (keadaan seperti itu disediakan ketika anthurium berada di tingkap timur atau barat atau pada jarak yang agak jauh dari selatan);
  • penyiraman sederhana tetapi mencukupi dengan air suam dan lembut;
  • kekurangan draf.

Dalam keadaan pangsapuri bandar, anthurium memerlukan pelembapan tambahan, pengasidan tanah, pembalut atas biasa, kadang-kadang pemanasan dan perlindungan yang berhati-hati dari draf dan perubahan suhu secara tiba-tiba. Anthurium tidak bertolak ansur dengan genangan air di dalam tanah, ini menyebabkan reput akar dan penyebaran jangkitan. Oleh itu, dia pasti memerlukan lapisan saliran. Air disalirkan dari kuali setelah disiram.

Kegagalan untuk mematuhi mana-mana syarat ini boleh menyebabkan kemerosotan penampilan tanaman, penyakit, dan juga kematian. Apa sebenarnya yang dihidapi anthurium, ditentukan oleh penampilan tanaman, sambil membandingkan keadaan pemeliharaannya dengan yang diperlukan.

Penyebab penyakit anthurium paling sering dikaitkan dengan keadaan penyelenggaraan dan penjagaan yang tidak betul, lebih jarang - dengan serangan perosak. Keadaan yang tidak sesuai menyebabkan fakta bahawa daun anthurium berubah menjadi kuning, layu, bintik-bintik muncul di atasnya. Ini bukan sahaja merosakkan penampilan, tetapi juga dapat menyebabkan kekalahan anthurium dengan kulat, bakteria dan mikroba. Maka perlu bukan hanya pemulihan, tetapi juga penghancuran segera para tamu yang tidak diundang dan rawatan bunga.

Pengeringan daun anthurium secara beransur-ansur tidak boleh dianggap sebagai masalah atau penyakit. Sekiranya daun sihat baru muncul, tanaman tumbuh dengan baik dan mekar, penyebab layu adalah penuaan semula jadi..

Sekiranya daun individu menjadi kuning dan jatuh pada anthurium yang sihat, ini tidak selalu menunjukkan penyakit

Sebab-sebab mengapa penampilan tanaman merosot adalah pelbagai. Anda boleh mengenalinya berdasarkan sifat dan kelajuan penyebaran kerosakan. Daun Anthurium boleh menjadi kuning dan kering kerana beberapa sebab sekaligus (penyiraman yang tidak mencukupi atau berlebihan, sejuk, kelembapan atau kelembapan rendah).

Tanda-tanda luaranSebabUbat-ubatan
Daunnya berubah menjadi kuning sekata, batangnya pucat dan memanjang, tanaman tumbuh lemah dan tidak berbungaKekurangan lampuPencahayaan buatan sedemikian rupa sehingga waktu siang sekurang-kurangnya 12 jam
Daun bertukar menjadi kuning, Anthurium tidak berbunga dan tumbuh dengan perlahanKekurangan pemakanan umumMakanan biasa yang kompleks
Daun tumbuh cacat, bentuknya tidak teratur, keringUdara kering dan tanahPeningkatan intensiti penyiraman, pelembapan
Daunnya menjadi kuning, bintik-bintik keseluruhan atau tidak rata, sementara vena tetap hijau (klorosis)Kekurangan tanah zat besi dan magnesiumPembajaan dengan baja kompleks mineral
Daun menjadi kuning di hujung dan tepi, tepi kering munculSuhu rendah, drafMemindahkan anthurium ke tempat yang sesuai, perlindungan tambahan terhadap selesema dengan bantuan periuk pemanasan
Hujung daun bertukar menjadi kuning, kemudian bertukar menjadi coklatKelembapan tidak mencukupiPelembapan
Hujung daun bertukar menjadi hitamAir keras dengan lebihan kalsiumMengganti atau mengurangkan sumber air pengairan
Batang busukPendalaman tanaman yang berlebihan semasa pemindahan berikutnya atau penyiraman berlebihanPemindahan tanaman, penyiraman berkurang

Di pangsapuri bandar, air paip terlalu keras, ini tidak sesuai untuk menyiram anthurium. Kekerasan air dapat ditentukan dengan menggunakan indikator khas (indikator harus pada tingkat pH 5.5-6.5) atau dengan kaedah isi rumah. Airnya sangat keras, jika setelah mencuci barang pecah belah dan paip terdapat lapisan mendung, deposit kapur dan serpihan berkumpul di dalam cerek.

Menguning daun anthurium yang tidak rata menunjukkan kekurangan pembajaan mineral.

Air dilembutkan dengan beberapa cara. Pilihan terbaik adalah menyebarkannya melalui pelembut penapis khas. Tetapi walaupun tanpa membeli peralatan khas, masalah itu dapat diselesaikan dengan cara improvisasi:

  1. 1. Tambahkan sebilangan kecil asid (sitrik, asetik) ke air paip.
  2. 2. Bekukan air di dalam peti sejuk. Sebotol air jernih diletakkan di dalam peti sejuk selama beberapa jam. Anda perlu mendapatkannya apabila sebahagian air bertukar menjadi ais. Air yang tidak beku disalirkan, ia mengumpulkan sejumlah besar garam, dan air yang dicairkan digunakan untuk pengairan.
  3. 3. Untuk mempertahankan air di dalam bekas besar, untuk pengairan hanya menggunakan lapisan atas. Kaedahnya sesuai untuk air keras yang sederhana..
  4. 4. Tambahkan jarum yang dihancurkan atau kulit pokok konifer ke tanah anthurium. Ini sekaligus mengasidkan tanah dan menjadikannya lebih telap, yang sangat bermanfaat untuk tanaman..
  5. 5. Air anthurium dengan air suling, cair atau hujan. Dalam kes terakhir, pembasmian kuman diperlukan, kerana spora jamur perosak atau bakteria dapat masuk ke dalam tanah ketika menyiram.

Kelembapan dapat ditingkatkan dengan penyemburan tanaman secara berkala, mengelap daun dengan span lembap. Untuk mengekalkan persekitaran yang lembap, pelembap udara, air pancut hiasan atau bekas air terbuka diletakkan di ambang tingkap di sebelah anthurium. Bekas dengan anthurium itu sendiri boleh diletakkan di atas palet lebar yang dipenuhi dengan batu kerikil, batu hiasan atau lumut. Reka bentuk ini bukan sahaja melembapkan udara, tetapi juga menghiasi tingkap. Tetapi penting untuk memastikan bahawa air di kuali tidak naik di atas bahagian bawah periuk dengan tanaman - ini akan menyebabkan genangan air di tanah dan reput akarnya. Terutama yang relevan adalah pelembapan semasa musim pemanasan, apabila haba yang naik dari bateri menghasilkan iklim mikro kering.

Bintik berbintik kuning muncul di daun anthurium kerana kesalahan pengairan.

Ia berlaku bahawa daun anthurium berubah menjadi kuning dan tidak kering sepenuhnya, bintik-bintik dari pelbagai warna, saiz dan bentuk muncul di atasnya. Penampilan mereka akan membantu menentukan sebab mengapa bunga itu menderita:

  1. 1. Tompok coklat hitam dan gelap - penyiraman berlebihan atau pengumpulan kelembapan berlebihan pada daun.
  2. 2. Titik dan bintik-bintik pucat, terang - penyiraman keras, penyiraman berlebihan.
  3. 3. Bintik kering coklat, lubang pada daun - hipotermia sistem akar kerana udara sejuk, draf, penyiraman dengan air sejuk.
  4. 4. Tompok kering kuning, tompok kering, daun melengkung - selaran matahari. Sangat mudah untuk menentukan: bintik-bintik muncul hanya di tempat-tempat di mana cahaya matahari yang terang telah melanda, terutama jika ada kelembapan di atasnya. Titisan air berfungsi dalam hal ini sebagai kaca pembesar - sinar matahari bertindak lebih kuat.
  5. 5. Titik hitam atau gelap yang meningkat ke tempat, dan kemudian merebak ke seluruh lembaran - suhu rendah.
  6. 6. Kuning, bintik-bintik coklat pada daun dengan batas yang jelas yang bertambah besar dan muncul pada daun yang berdekatan - penyakit berjangkit seperti anthracnose atau septoria.

Penting untuk mengetahui pada waktunya sama ada kecacatan disebabkan oleh penjagaan atau jangkitan yang tidak betul. Dalam kes pertama, peningkatan keadaan akan segera mengubah keadaan: bintik-bintik akan berhenti bertambah besar, walaupun kawasan yang rusak tidak akan dipulihkan. Dengan penyakit berjangkit, perubahan pemandangan tidak akan berkesan, sangat mustahak untuk mengasingkan tanaman yang berpenyakit dan meneruskan rawatannya.

Tanda-tanda masalah dalam sistem akar anthurium tidak segera muncul. Tetapi lambat laun mereka tercermin dalam penampilan tanaman. Bunga menjadi lesu, daun berubah menjadi kuning dan mati, leher berubah menjadi coklat, cetakan mungkin muncul di dalam periuk. Sekiranya ada sebab untuk mengesyaki bahawa sistem akarnya tidak teratur, tanaman dikeluarkan dari periuk dan keadaannya diperiksa dengan teliti. Akar anthurium yang sihat tebal, bahkan sepanjang keseluruhannya, berwarna kuning muda. Bau busuk, bau yang tidak menyenangkan, kegelapan atau pengeringan akar, pertumbuhan pada mereka - semua ini membicarakan penyakit ini.

Akar Anthurium mungkin menderita kerana penyelenggaraan tanaman yang tidak betul. Kesalahan merangkumi pengairan yang tidak betul, tanah yang tidak sesuai, dan suhu yang terlalu rendah. Untuk anthurium, penyiraman yang tidak mencukupi dan berlebihan adalah berbahaya. Sekiranya bunga mengalami kekurangan kelembapan, akarnya mulai kering dan mati, mereka tidak lagi dapat menyuburkan bahagian tanaman di atas tanah, dan anthurium mula pudar. Terutama berbahaya bagi anthurium adalah sejuk, digabungkan dengan genangan air di dalam bekas. Di tanaman yang ditenggelami air, akarnya mulai membusuk, penyakit berjangkit seperti larut malam dan akar timbul.

Sistem akar anthurium menderita tanah yang tidak sesuai. Sekiranya bumi terlalu berat, tidak membiarkan udara masuk, akarnya mulai membusuk. Tanah harus longgar, kering dengan baik, dan lapisan saliran mesti dibuat di bahagian bawah.

Sekiranya penyebab penyakit anthurium ada di sistem akar, ia dibersihkan dari tanah, dibasuh dengan bersih dan dikeringkan. Kemudian kawasan yang rosak dipotong, irisan ditaburkan dengan arang batu yang dihancurkan dan tanaman ditanam di dalam bekas dengan tanah yang ringan. Untuk pemulihan yang lebih baik, akarnya dibersihkan dengan Kornevin. Dua minggu pertama selepas pemindahan, bunga tidak diberi makan, dan penyemburan dengan imunostimulan (Epin, Zirkon) akan sangat membantu. Pada peringkat ini, penghapusan akibat penyelenggaraan yang tidak betul berakhir. Sekiranya akarnya sangat dipengaruhi oleh reput, maka rawatan fungisida akan diperlukan dalam beberapa peringkat.

Nodul, penebalan dan pertumbuhan kuning dan coklat di akar menunjukkan kemunculan nematoda. Ini adalah cacing berukuran sekitar 2 mm, yang parasit pada akar tanaman dan cepat mengakibatkan kematiannya. Anda boleh melawan mereka dengan ubat-ubatan "Dimethoate", "Rogor", "Nemafos" dan lain-lain. Sekiranya ini tidak membantu, anda harus berpisah dengan tanaman. Periuk tanah liat dibakar dari bawahnya, dan plastik dibuang..

Sekiranya keadaan menjaga anthurium jauh dari semula jadi, imuniti tumbuhan menurun, ia menjadi rentan terhadap kerosakan oleh mikroba, bakteria dan spora jamur berbahaya. Tumbuhan juga boleh jatuh sakit dengan perawatan yang baik, apabila sebilangan besar mikroorganisma berbahaya memasuki tanah, yang tidak dapat ditanggung oleh tanaman itu sendiri. Sebilangan besar dari mereka berkembang dengan baik di persekitaran yang lembap, hangat dan sedikit berasid, itulah yang sebenarnya diperlukan oleh Anthurium. Patogen mati di tanah beralkali, berkapur, dan ia dikontraindikasikan untuk anthurium. Oleh itu, jangkitan pada tanaman ini jauh dari gangguan yang jarang berlaku..

Apa-apa yang baru-baru ini dibawa masuk ke dalam rumah mesti disimpan dalam karantina selama kira-kira dua minggu, jauh dari bunga lain, dan lebih baik di bilik yang terpisah. Sekiranya dijangkiti jangkitan atau perosak, ini akan membantu melindungi sisa bunga dari penyakit..

Anthurium rumah paling kerap menderita anthracnose, septoria, fusarium, karat dan cendawan serbuk. Penyakit ini cepat tercermin pada penampilan bunga. Sebaik sahaja tanda-tanda pertama muncul, tanaman perlu segera diasingkan agar jangkitan tidak menyebar ke jiran di ambang tingkap, dan melakukan perawatan. Sekiranya penyakit berlari tidak dapat dikalahkan, tanaman itu dibuang, dan potnya dibasmi kuman.

Penyakit berjangkit, yang Anthurium sensitif, sering merosakkan tanaman liar dan tanaman kebun. Sekiranya bunga itu menghabiskan musim panas di luar bandar, penting untuk memastikan tanaman di sekitarnya sihat. Untuk pencegahan, disarankan untuk merawat anthurium dengan racun kulat secara berkala..

Anthracnose - jangkitan tumbuhan dengan spora kulat Kabatiella, Colletotrichum dan Gloeosporium. Mereka menyebar ke udara, dibawa ke rumah dengan tanaman atau tanah lain. Pembawa kulat kumpulan ini adalah perosak. Cendawan itu sendiri mula aktif berkembang di persekitaran yang lembap dan mudah menjangkiti bunga domestik yang lain. Faktor risiko utama jangkitan anthurium di rumah: suhu di atas 25 ° C, kelembapan terlalu banyak, kekurangan nutrien, keasidan tanah yang rendah.

Dengan penyakit ini, bintik-bintik hitam atau gelap muncul di daun anthurium, yang membiak dan tumbuh menjadi bintik-bintik, kuning pertama dan kemudian coklat. Lembaran menjadi lebih nipis dan rapuh, mengering dan mati. Jangkitan merebak dengan cepat, merebak ke daun tetangga. Sekiranya penyakit itu tidak diubati, tanaman itu akan mati.

Tanda anthracnose adalah kemunculan bintik fokus dengan titik hitam di tengahnya.

Pada tanda-tanda pertama anthracnose, tanaman mesti diasingkan, semua daun yang terkena dikeluarkan, bilas bunga di bawah keran dan ditransplantasikan ke dalam tanah yang diukir dengan kalium permanganat. Selepas ini, anda boleh mula memproses racun kulat. Yang paling berkesan adalah yang mengandungi klorida tembaga atau sulfat tembaga. Penyediaan siap yang sesuai ialah campuran Bordeaux, Previkur, Fitosporin, Acrobat MC, Fundazole dan seumpamanya.

Pemprosesan dilakukan dalam dua hingga tiga peringkat dengan selang 7-9 hari, bergantung pada ubat yang digunakan. Penting untuk mengikuti arahan pengeluar, kerana satu pendedahan mungkin tidak menghasilkan hasil - spora akan bertahan, dan dalam keadaan yang baik, kulat akan mula berkembang semula. Oleh itu, pemusnahan kulat akan berlangsung dari dua minggu hingga sebulan. Pada masa ini, suhu udara dipertahankan tidak lebih tinggi dari 20 ° C, penyiraman dan penyemburan anthurium dikurangkan - dalam lingkungan yang kering dan sejuk, cendawan akan mati lebih cepat.

Pot tanaman yang dijangkiti dibasmi kuman. Spora jamur mati pada suhu tinggi, sehingga periuk tanah liat dicucuk di dalam ketuhar, dan plastiknya dibuang, mereka tidak tahan dengan rawatan panas. Tetapi pembekuan sebagai pembasmian kuman tidak masuk akal, spora kulat dapat menahan suhu minus untuk waktu yang lama.

Tanda septoria luaran adalah penampilan pada daun bintik-bintik dengan sempadan kuning.

Septoria disebabkan oleh kerosakan pada kulat genus Septoria. Ia diedarkan terutamanya melalui tanaman lain atau dibawa masuk ke rumah bersama dengan tanah..

Tanda-tanda luar septoria di Anthurium adalah penampilan pada daun bintik-bintik coklat, coklat, kelabu dengan sempadan kuning. Bintik-bintik itu bertambah besar, mulai merebak ke daun tetangga. Penyakit aktif terutamanya berkembang pada kelembapan tinggi dan suhu bilik..

Oleh kerana septoria, seperti anthracnose, merujuk kepada jangkitan kulat, kaedah rawatan akan serupa. Tumbuhan diasingkan, kawasan yang terkena dikeluarkan dan dirawat dengan racun kulat yang mengandungi tembaga dalam beberapa langkah.

Fusarium juga dipanggil fusarium atau busuk kering. Ejen penyebabnya adalah kulat genus Fusarium. Perselisihan merebak di angin, sejak sekian lama mereka dapat menahan ketiadaan kelembapan dan suhu rendah. Mereka dapat masuk ke rumah anthurium dari tanaman lain, melalui tanah, semasa pengairan, jika air hujan digunakan untuknya tanpa pembasmian kuman. Penyebaran jamur dipromosikan oleh suhu tinggi, genangan kelembapan di tanah dan dekat dengan tanaman yang dijangkiti.

Secara luaran, tanda-tanda fusarium tidak langsung muncul. Kulat tumbuh di bawah tanah dan terutamanya mempengaruhi sistem akar. Akarnya gelap, bintik-bintik coklat kemerahan muncul di atasnya dengan sentuhan, mereka mulai membusuk. Kemudian saluran anthurium terjejas, kelembapan dan nutrien secara beransur-ansur berhenti mengalir ke daun. Sekiranya penyakit itu berkembang, daun di Anthurium berubah menjadi kuning dan jatuh, tanaman menjadi lembap. Pangkal batang menjadi gelap, ia tidak lagi dapat menyokong keseluruhan dedaunan, dan tanaman bersandar ke sisi. Pada batang itu sendiri, bunga kelabu dapat dilihat pada batangnya.

Perjuangan melawan jangkitan Fusarium menggabungkan penyemburan bahagian udara tumbuhan dengan racun kulat dan rawatan sistem akar. Persediaan seperti Fitosporin-M, Vitaros, Bactofit, Trichodermin, dan sebatian lain yang mengandungi sebatian tembaga sesuai untuk diproses. Bumi dibasmi kuman dengan larutan kalium permanganat dan asid borik. Formulasi alkali untuk melawan penyakit ini tidak sesuai untuk anthurium. Sekiranya anda tidak dapat menyimpan akar tanaman, anda boleh cuba menyelamatkan bahagian atas tanaman dengan memotong dan mengakarnya.

Karat adalah penyakit yang disebabkan oleh kulat spesies Puccinia anthirrhini. Dengan itu, bintik-bintik muncul di bahagian bawah lembaran, kemudian bentuk penebalan, lapisan warna berkarat, di mana spora matang dan berselerak dari sana dalam bentuk serbuk. Dari atas, daun menjadi ditutup dengan bintik kuning dan coklat, mengering dan mati. Suhu rendah dan kelembapan berlebihan memprovokasi perkembangan penyakit ini.

Manifestasi pertama karat adalah bintik fokus gelap di bahagian bawah daun anthurium.

Tumbuhan yang sakit dirawat dengan racun kulat, yang paling sesuai adalah "Topaz", "Ordan". Adalah wajar untuk membakar daun yang rosak - penyakit ini disebarkan secara aktif melalui serpihan tumbuhan.

Cendawan Downy menampakkan dirinya sebagai bintik kering kuning dan coklat di bahagian atas daun. Lembaran itu cacat, berkerut, akhirnya kering dan mati. Di bahagian bawah, bintik-bintik berbentuk plak kelabu, yang terus tumbuh. Penyakit ini masuk ke batang, retak dan menjadi pewarnaan, tanaman itu bengkok. Jangkitan merebak melalui tumbuh-tumbuhan lain, kebanyakan bunga rumah sangat rentan terhadapnya. Ejen penyebabnya adalah cendawan dari kelas Oomycetes. Faktor risiko untuk anthurium adalah peningkatan kelembapan di persekitaran yang sejuk, perubahan suhu yang tajam. Ini sering berlaku pada musim luruh dan musim bunga, ketika hari panas bergantian dengan malam yang sejuk..

Pencegahan penyakit kulat anthurium yang baik adalah pengurangan penyemburan pada musim sejuk. Pada musim sejuk, lembapkan udara dengan lembut, cuba mengelakkan kelembapan berlebihan. Lebih baik meletakkan bekas air terbuka di sebelah bunga.

Tumbuhan yang dijangkiti segera diasingkan dan rawatan bermula. Terhadap cendawan serbuk palsu, persediaan Vectra dan Topaz telah membuktikan diri mereka dengan baik. Kesan tambahan adalah menyemburkan daun dengan larutan antibiotik yang lemah (penisilin atau streptomisin).

Hama muncul di bunga dari luar - dari tanaman lain, kadang-kadang anthurium yang sudah dijangkiti dibawa masuk ke dalam rumah, hanya tanpa tanda-tanda kerosakan luaran. Tidak seperti penyakit kulat, perosak serangga jauh lebih mudah dikesan. Anthurium paling kerap terkena perosak seperti itu:

  1. 1. Aphids - serangga kecil yang menjalar dalam warna kuning air, coklat atau hijau. Parasit di bahagian bawah daun, berkembang biak dengan cepat dan memakan jus tumbuhan, yang menyebabkan penipisannya, dan dalam kes lanjut, hingga mati.
  2. 2. Sarungnya kelihatan seperti pertumbuhan lebat coklat, tetapi sebenarnya serangga itu melekat erat pada batang tanaman dan memakan jusnya. Sarungnya mempunyai ukuran yang agak besar, tetapi ditutup dengan terampil di batang dan di gandar daun anthurium. Dia tinggal di bahagian dalam daun, terutamanya di urat.
  3. 3. Thrips - serangga dengan badan lut yang memanjang hingga panjang 1.5 mm. Warna - dari kelabu pucat hingga coklat gelap. Thrips berbahaya bukan hanya kerana memakan jus anthurium, mereka menyebarkan jangkitan kulat dan bakteria, yang mana tanaman tropika sangat sensitif.
  4. 4. Tungau labah-labah - serangga kecil yang lebih mudah diperhatikan melalui hasil aktiviti vitalnya - mereka menjerat tanaman dengan jaring laba-laba nipis. Bintik-bintik kuning muncul di daun, tempat-tempat ini menjadi lebih tipis, yang jelas kelihatan jika anda melihat daunnya dengan terang.
  5. 5. Mealybug - serangga yang menyerupai sarung pada penampilan, tetapi bergerak secara aktif di sekitar tumbuhan, dan tidak menghisap dengan kuat. Mealybug meninggalkan lapisan putih pada tanaman, mirip dengan bulu kapas dengan titisan rembesan melekit.

Kemunculan serangga perosak pada anthurium dapat dilihat dengan mata kasar.

Pengawalan perosak bermula dengan penyingkirannya. Serangga dikeluarkan dengan berus, sikat gigi atau kapas. Lindungi dengan berhati-hati, agar tidak merosakkan tanaman, angkat dengan jarum. Anthurium dibasuh dengan sempurna dengan air sabun, di mana anda boleh menambah bawang cincang atau bawang putih. Penyelesaiannya tidak boleh menjadi kepekatan yang kuat - persekitaran alkali tidak baik untuk anthurium. Kadang-kadang pencucian seperti itu cukup. Tetapi kadang-kadang perosak tidak disedari atau berjaya bertelur. Untuk menyatukan hasilnya, racun serangga digunakan atau ubat-ubatan rakyat digunakan..

Racun serangga perindustrian moden mempunyai spektrum tindakan yang luas dan digunakan terhadap pelbagai jenis perosak serangga. Ubat semacam itu termasuk Aktara, Fitoverm, Biotlin dan lain-lain. Semasa bekerja dengan bahan kimia, sarung tangan getah digunakan - semua racun serangga beracun dan boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit. Selepas sehari, kilang itu dibasuh dengan air bersih. Satu rawatan mungkin tidak mencukupi, setelah seminggu batang dan daun anthurium memeriksa tanda-tanda aktiviti perosak. Sekiranya terdapat kecurigaan, lebih baik mengulangi rawatan. Selama ini, anthurium yang sakit dikuarantin agar tidak menjangkiti tanaman domestik yang lain.

Sebagai ubat rakyat untuk mengawal perosak, gosokkan tanaman dengan alkohol, warna calendula, infusi tembakau atau rebusan bawang putih. Prinsip operasi adalah sama dengan racun serangga yang dibeli. Dalam kes ini, anda tidak harus mematuhi langkah berjaga-jaga dengan teliti, tetapi hasilnya mungkin tidak begitu berkesan..

Untuk mengurangkan risiko penyakit, syarat untuk menjaga anthurium mesti diperhatikan. Tetapi penting untuk tidak keterlaluan. Suhu yang terlalu tinggi dan kelembapan yang tinggi bukan sahaja akan melemahkan tanaman, tetapi juga akan menyumbang kepada perkembangan penyakit kulat atau bakteria.