Log masuk OK

Masalah spathiphyllum yang semakin meningkat: senarai "penyakit", sebab dan penyelesaiannya

Spathiphyllum adalah tumbuhan yang tidak berubah-ubah, tetapi kadang-kadang ia memberi masalah kepada pemiliknya. Kesalahan dalam penjagaan segera mempengaruhi keadaan daun spathiphyllum. Mereka boleh berubah menjadi hitam, berubah menjadi kuning, berubah warna, kehilangan turgor. Semua gejala ini jelas menunjukkan masalah dalam teknologi pertanian yang perlu ditangani untuk mengembalikan hiasan dan kesihatan tanaman..

Nombor simptom 1. Pada spathiphyllum, hujung daun bertukar menjadi hitam

Selalunya, tukang kebun bertanya mengapa spathiphyllum menghitamkan dan mengeringkan daun. Mari cuba mengetahuinya.

Sebab # 1. Udara kering

Dalam kes ini, petua kering sedikit - secara harfiah 1-2 mm. Dalam kes ini, sisa plat daun tetap hijau atau, di kawasan yang bersempadan dengan penghitaman, memperoleh warna kekuningan

Dengan jenis ini, hujung daun kering di spathiphyllum apabila ditanam dalam keadaan kediaman biasa. Fenomena ini amat ketara pada musim sejuk, ketika pemanasan dihidupkan.

Untuk mengurangkan penampilan hujung hitam spathiphyllum, anda harus meningkatkan kelembapan udara di dekat periuk dengan tanaman. Untuk melakukan ini, disyorkan:

semburkan spathiphyllum 2 kali sehari dengan air suam dan sejuk;
letakkan spathiphyllum di sebelah akuarium;
letakkan periuk spathiphyllum di atas dulang dengan tanah liat yang diperluas basah;
gunakan pelembap (alat yang paling berkesan).

Sebab nombor 2. Teluk

Dalam kes ini, dalam spathiphyllum, daun menjadi hitam dan kering sedikit berbeza. Kecacatan itu mempengaruhi kawasan yang lebih luas dan mempengaruhi bahagian plat daun. Zon menghitamkan dibatasi dari bahagian normal plat daun dengan sempadan kuning yang sempit.

Penghitaman hanya hujung daun menunjukkan bahawa spathiphyllum disiram terlalu kerap, tetapi tidak ada kerosakan akar. Dalam kes ini, bantu bunga akan berada dalam mod penyiraman yang diatur.

Sebilangan tukang kebun memutuskan untuk menyiram hanya apabila daun spathiphyllum layu dan luar kelihatan layu. Kadang-kadang ini berlaku apabila tanah di dalam periuk hampir kering sepenuhnya! Walau bagaimanapun, untuk spathiphyllum, pengeringan yang kelihatan sangat kejam adalah mengikut urutan perkara. Perlu dicurahkan dan dalam satu jam semua daun akan memulihkan turgor.

Pada masa yang sama, rejim pengairan dengan pengeringan teruk yang berterusan bukanlah pilihan yang disyorkan. Iaitu, kadang-kadang ini dapat dilakukan, tetapi tidak secara sistematik. Ini memberi kesan buruk kepada keadaan tanah dan akar penyedut kecil yang boleh mati. Sebaiknya, anda perlu menyiram spathiphyllum setelah mengeringkan tanah 1/3 - 1/4 dari ketinggian periuk.

Nombor simptom 2. Daun spathiphyllum kering di tepinya, bintik-bintik pengeringan hitam muncul di bahagian tengah plat daun

Sebab # 1. Teluk

Tompok hitam atau coklat gelap pada spathiphyllum biasanya menunjukkan teluk ketara yang menyertai tanaman untuk jangka masa yang panjang. Kemungkinan besar, bunga disiram terlalu kerap dan di bahagian bawah periuk, berhampiran akar, terdapat rawa berterusan. Tidak menghairankan bahawa akar mulai membusuk dalam keadaan seperti itu, yang menyebabkan menghitam daun di spathiphyllum..

Untuk memulakan, sesuaikan penyiraman (lihat perenggan sebelumnya untuk mod penyiraman yang disyorkan). Sekiranya bintik-bintik terus menyebar ke lebih banyak daun atau ukurannya lebih besar, perlu diperiksa akarnya dan, jika perlu, atasi busuk yang ditemui. Anda boleh melakukan ini mengikut skema berikut:

Keluarkan spathiphyllum dari periuk.
Bilas akar di dalam air (dalam baldi air), perlahan-lahan membebaskannya dari bumi lama.

Periksa akar untuk reput. Akar busuk - kekuningan atau coklat, lembut; akar sihat - putih, lebat.
Potong semua akar busuk dengan pisau bersih ke kain yang sihat. Kepingan - Serbuk dengan karbon aktif serbuk atau kayu manis.
Biarkan tanaman selama 2-3 jam hingga kering..

Tanam spathiphyllum di bumi yang baru dan ringan dengan penambahan karbon aktif (untuk mengelakkan reput bahagian). Penyiraman segera tidak perlu! Bumi dari parket pada awalnya lembap, ini cukup untuk menyokong kehidupan akar "diamputasi".

Selepas 2-3 hari, apabila tanah baru mengering, tuangkan spathiphyllum yang ditransplantasikan dengan air suam (direbus ideal) dengan penambahan "Kornevin".

Sebab nombor 2. Penyejukan akar

Dalam spathiphyllum, daun dari penyejukan "basah" boleh berubah menjadi hitam. Katakan jika anda menyiram tanaman pada waktu petang, dan pada waktu malam ia menjadi lebih sejuk dan akarnya membeku.

Cuba jangan membuat kesalahan itu lagi. Keluarkan spathiphyllum dari tingkap yang sejuk dan jangan menyiramnya pada waktu petang. Untuk menyusun tanaman dengan cepat, semburkannya dengan Epin - adaptogen tekanan yang akan membantu mengatasi faktor-faktor buruk dan meningkatkan imuniti spathiphyllum.

Sebab nombor 3. Makan berlebihan dengan baja (bakar)

Dengan luka bakar dari baja, bintik-bintik pada daun spathiphyllum muncul dengan cepat. Secara harfiah dalam satu malam, setelah menyiram dengan jumlah baja yang berlebihan, zon coklat atau hitam yang luas muncul di daun. Selepas itu, keseluruhan daun menjadi kuning dan mati..

Sekiranya anda mengesyaki makan berlebihan dengan baja, anda perlu bertindak cepat. Akar spathiphyllum harus dicuci dengan air bersih dan ditransplantasikan ke tanah baru..

Nombor simptom 3. Spathiphyllum bertukar menjadi kuning

Selalunya, daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning, dan dalam jumlah yang banyak. Ini sangat merosakkan hiasan hiasan bunga. Mari cuba memahami setiap situasi tertentu.

Sebab # 1. Cahaya matahari langsung, selaran matahari

Spathiphyllum menghormati apa yang disebut penumbra. Artinya, sejumlah besar cahaya yang tersebar, tanpa cahaya matahari langsung. Sekiranya anda meletakkan periuk dengan spathiphyllum, misalnya, di ambang tingkap selatan atau barat daya, maka anda akan segera melihat bahawa daunnya telah kehilangan warna hijau tepu, terbakar habis. Daun yang berubah warna bertukar menjadi kuning dan bahkan menjadi putih.

Sekiranya sinar matahari tidak hanya terang, tetapi juga panas, kemungkinan terbakar sinar matahari. Dalam kes ini, menguning adalah bintik-bintik atau jalur. Lebih-lebih lagi, bahagian yang dibakar menjadi menipis, serupa dengan perkamen.

Sekiranya spathiphyllum anda menguning dari cahaya yang berlebihan, ia mesti disusun semula di tempat yang lebih gelap, tanpa cahaya matahari langsung. Untuk spathiphyllum, ambang tingkap arah utara, timur laut, barat laut, timur sesuai. Sekiranya semua tingkap di apartmen anda cerah, tidak ada masalah. Letakkan spathiphyllum beberapa jarak dari tingkap, di bahagian belakang bilik, untuk mengurangkan intensiti cahaya.

Sebab nombor 2. Kekurangan jejak, klorosis

Semasa berpuasa daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning tidak rata. Sebagai contoh, warna "mosaik" muncul, iaitu, bintik-bintik hijau tetap pada latar belakang kuning, atau sebaliknya. Vena menjadi berubah warna atau, sebaliknya, urat tetap hijau, dan plat daun menjadi kuning.

Menguning daun dengan latar belakang urat hijau adalah manifestasi klorosis besi. Semua kekuningan tidak sekata yang lain mungkin dikaitkan dengan kekurangan pelbagai unsur jejak, khususnya boron, kalsium.

Menguning spathiphyllum dengan latar belakang kelaparan mudah dihilangkan dengan memberi makan dan memperkaya tanah. Anda mesti melakukan perkara berikut:

Pindahkan spathiphyllum ke dalam tanah yang baru dan ringan. Tindak balas tanah - sedikit berasid.
Semburkan tanaman dengan chelate besi - ketika mendiagnosis klorosis besi atau baja kompleks yang mengandung unsur surih (boron, kalsium, besi) - dengan kekurangan nutrien secara umum.
2-3 minggu selepas pemindahan - beri makan spathiphyllum dengan baja kompleks.
Selama ini, air tanaman dengan air suam yang disimpan atau direbus, semburkan dengan air 2 kali sehari.
Sebab nombor 3. Penuaan daun

Sekiranya daun tua yang lebih rendah bertukar menjadi kuning pada spathiphyllum, maka ini adalah proses semula jadi yang tidak memerlukan campur tangan. Daun lama mati, daun baru akan menggantikannya. Menguning hanya boleh dianggap masalah jika prosesnya meliputi daun muda..

Nombor simptom 4. Daun layu spathiphyllum

Sekiranya kepingan spathiphyllum telah dicantum dan digantung seperti kain, tindakan segera diperlukan. Gejala ini menunjukkan bahawa akar tanaman tidak menerima kelembapan..

Sebab # 1. Mengeringkan koma tanah

Ini adalah alasan yang paling biasa. Spathiphyllum akan layu apabila tanah di dalam periuk kering dan memerlukan penyiraman.

Agar daun spathiphyllum mendapat semula turgor, cukup untuk menyiram tanaman. Dalam beberapa kes, jika tanah sangat kering atau gambut digunakan sebagai tanah, penyiraman atas sederhana mungkin tidak memberi kesan. Kemudian disarankan untuk menyiram tanah dari atas, seperti biasa, dan kemudian rendam periuk dengan tanaman ke dalam periuk (baldi, baskom) dengan air selama 15-20 minit.

Sebab nombor 2. Tanah heterogen

Ia berlaku bahawa setelah menyiram daun dipulihkan sebentar, dan kemudian layu lagi. Walaupun pada hakikatnya tanah masih lembab! Ini bermaksud bahawa akar tanaman, yang terletak di dalam periuk, berada di dalam gumpalan tanah yang padat dan tidak bersifat hygroscopic yang tidak dapat dibasahi oleh air semasa pengairan biasa.

Gangguan seperti itu berlaku sekiranya, setelah pembelian, spathiphyllum ditransplantasikan ke tanah bunga baru dengan pemeliharaan substrat gambut di akar kedai. Substrat sedemikian kering dengan cepat dan berubah menjadi benjolan yang tidak dapat ditembusi. Pada masa yang sama, tanah bunga baru di mana transplantasi dilakukan menahan air dengan baik dan tetap basah setelah pengairan. Tetapi air tidak mengalir ke akar, kerana gumpalan kering gambut ditahan di atasnya.

Supaya daun tidak pudar lagi, tanah simpanan perlu dikeluarkan. Untuk melakukan ini, bilas akar di dalam air dan keluarkan gumpalan gambut dengan teliti. Kemudian pindahkan spathiphyllum ke dalam tanah yang seragam dan ringan..

Sebab nombor 3. Pereputan akar

Pembusukan akar berlaku disebabkan oleh teluk. Dalam kes ini, daun memudar dengan cara yang sama seperti semasa pengeringan. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ketika mengering cukup untuk menumpahkan tanah sehingga akar menyerap kelembapan dan daunnya dipulihkan. Apabila akar membusuk, penyiraman tidak akan membantu lagi, sebaliknya, ia akan memperburuk keadaan: daun akan pudar dengan penuh dendam.

Tanda kerosakan akar: tanah di dalam periuk selalu basah, walaupun penyiraman dilakukan untuk waktu yang lama. Akar yang busuk tidak menyerap kelembapan dari tanah, tanaman itu sakit, tidak mendapat air dan nutrien.

Malangnya, kerosakan akar adalah penyakit berbahaya yang tidak selalu didiagnosis dengan cepat. Seorang penanam pemula, melihat bahawa spathiphyllum telah layu, kemungkinan besar akan mula menyiramnya semakin banyak. Sehingga bunga hancur sepenuhnya!

Sekiranya akar reput didiagnosis, pindahkan spathiphyllum ke tanah baru dengan pemotongan awal semua bahagian akar yang reput. Pemindahan boleh dilakukan seperti berikut:

Keluarkan spathiphyllum dari periuk.
Bilas akar di dalam air (dalam baldi air), perlahan-lahan membebaskannya dari bumi lama.
Potong semua akar busuk dengan pisau bersih ke kain yang sihat. Kepingan - Serbuk dengan karbon aktif serbuk atau kayu manis.
Biarkan tanaman selama 2-3 jam hingga kering..
Tanam spathiphyllum di bumi yang baru dan ringan dengan penambahan karbon aktif (untuk mengelakkan reput bahagian). Pastikan tuangkan lapisan saliran yang baik di bahagian bawah periuk (sekurang-kurangnya 2-3 cm) untuk mengelakkan genangan air di bahagian bawah akar. Perlu ada lubang saliran di bahagian bawah periuk (jika ada sedikit daripadanya, lakukan beberapa lagi dengan paku atau pemutar skru panas). Penyiraman segera tidak perlu! Bumi dari parket pada awalnya lembap, ini cukup untuk menyokong kehidupan akar "diamputasi".
Selepas 2-3 hari, apabila tanah baru mengering, tuangkan spathiphyllum yang ditransplantasikan dengan air suam (direbus ideal) dengan penambahan Kornevin.

Nombor simptom 5. Spathiphyllum tidak tumbuh

Spathiphyllum tidak tumbuh jisim hijau: tidak melepaskan daun baru, tidak memberikan tunas.

Sebab # 1. Periuk besar

Ingat bahawa pada mulanya spathiphyllum membina sistem akar, dan kemudian mula berurusan dengan daun. Oleh itu, jika anda memindahkan tanaman ke dalam periuk yang terlalu besar, anda harus menunggu sehingga sistem akar tumbuh dan membelit bumi. Hanya selepas ini barulah pertumbuhan jisim hijau akan bermula.

Sekiranya anda tidak mahu menunggu beberapa bulan, anda perlu memindahkan spathiphyllum ke dalam periuk yang lebih dekat - berdiameter 1-2 cm lebih besar daripada sistem akar.

Sebab nombor 2. Pencahayaan yang tidak sesuai

Spathiphyllum dapat melambatkan pertumbuhan dengan pencahayaan yang terlalu kuat atau sebaliknya.

Pindahkan spathiphyllum ke tempat yang terang, tanpa cahaya matahari langsung.

Nombor simptom 6. Spathiphyllum tidak berbunga

Dalam keadaan yang sesuai, spathiphyllum dapat mekar 2-3 kali dalam setahun. Tetapi tidak selalu harapan menjadi kenyataan. Dan kemudian timbul persoalan: "Mengapa spathiphyllum tidak mekar?". Mungkin ada beberapa sebab untuk ini..

Sebab # 1. Periuk terlalu besar

Spathiphyllum akan mula mekar hanya setelah akarnya menutup sepenuhnya benjolan tanah di dalam periuk. Oleh itu, jika anda menanam tanaman ke dalam pasu yang tidak berukuran, anda boleh menunggu beberapa tahun untuk berbunga.

Angkat periuk baru untuk spathiphyllum. Untuk wakil keluarga aroid ini, pot yang dekat dan rendah sesuai. Diameter - 1-2 cm lebih besar daripada sistem akar.

Sebab nombor 2. Kekurangan pemakanan, mogok lapar

Sekiranya spathiphyllum sudah lama tidak ditransplantasikan, tanah di dalam periuk lebih miskin atau pada awalnya tidak mengandungi nutrien yang diperlukan, tidak mungkin berbunga. Selain ketiadaan berbunga, keadaan kelaparan umum tanaman, daun kuning atau kecil juga menunjukkan mogok lapar.

Terdapat keadaan lain: spathiphyllum kelihatan sihat, menghasilkan sejumlah besar daun hijau besar dan tidak berbunga. Ini berarti bahawa tanaman itu "menggemukkan," yaitu, ia memakan sejumlah besar nitrogen, yang merangsang pertumbuhan massa hijau sehingga merugikan berbunga. Kami menyimpulkan: di tanah di mana spathiphyllum tumbuh, terdapat banyak nitrogen, tetapi terdapat kekurangan unsur-unsur yang bertanggungjawab untuk berbunga - kalium dan fosforus.

Sekiranya periuk di mana spathiphyllum tumbuh adalah ukuran normal, dan sudah lama tidak berbunga, beri makan dengan baja kompleks dengan dominan fosforus dan kalium (untuk berbunga).

Untuk kesan terpantas, anda boleh menggunakan penyemburan dengan perangsang - "Bud", "Domotsvetom", dll..

Sebab nombor 3. Kekurangan lampu

Spathiphyllum adalah tumbuhan yang bertolak ansur. Istilah "toleran naungan" bermaksud bahawa cahaya matahari langsung dikontraindikasikan di kilang. Tetapi! Dan bayangan yang mendalam juga tidak berguna. Untuk spathiphyllum, anda perlu memilih tempat yang terang, dengan banyak cahaya yang tersebar. Spathiphyllum tidak akan mekar dalam bayangan lengkap.

Anda perlu menyusun semula spathiphyllum dari bayang-bayang yang mendalam ke tempat yang lebih terang.

Nombor simptom 7. Bunga spathiphyllum bertukar menjadi hijau

Beberapa saat selepas kemunculan bunga baru, adakah anda menyedari bahawa warna asalnya yang berwarna putih salji berwarna rona hijau? Jadi semua spathiphyllum berkelakuan. Dalam nada kehijauan, bunga seprei bunga dicat. Secara semula jadi, ciri ini tidak memerlukan penyesuaian..

Spathiphyllum - daun menghitam di sekitar tepi, apa yang perlu dilakukan

Spathiphyllum adalah tanaman rumah yang indah, yang sering disebut "kebahagiaan wanita." Budaya ini mempunyai sifat hiasan daun dan bunga yang sangat baik. Ia senang dijaga. Lebih-lebih lagi, kadang-kadang semasa menanam tanaman terdapat pelbagai masalah. Sekiranya spathiphyllum tumbuh, daun menjadi hitam di hujungnya, apa yang harus saya lakukan dalam keadaan ini? Soalan ini membimbangkan banyak tukang kebun yang tidak berpengalaman.

Tanda-tanda menghitam kering dan basah daun spathiphyllum

Gelap daun adalah proses penampilan bintik-bintik hitam atau coklat di permukaannya. Selepas itu, mereka cacat dan kering. Pada mulanya, kepingan kepingan boleh bertukar menjadi kuning. Kemudian ia mendapat warna gelap, menghitam, mati.

Spathiphyllum adalah tanaman hiasan yang indah

Lembaran boleh ditutup dengan bintik-bintik gelap secara merata atau secara rawak. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat pada waktunya dan mula merawat semak, daun akan menjadi hitam sepenuhnya dan mati. Lebih-lebih lagi, pada awal proses ini, semua hiasan "kebahagiaan wanita" hilang.

Sekiranya daun spathiphyllum berubah menjadi hitam, ini menunjukkan pelanggaran peraturan menjaga tanaman. Secara luaran, simptom ini mungkin kelihatan berbeza:

  • Hujung daun spathiphyllum kering dan gelap. Pada masa yang sama, kawasan coklat besar terbentuk di sepanjang tepinya. Setelah beberapa lama, serpihan ini kering dan menjadi lebih rapuh. Daun yang terkena mati dan gugur. Sekiranya mereka tidak jatuh, semak masih menjadi kurang hiasan. Dalam kes ini kita bercakap mengenai hitam kering.
  • Terdapat juga kegelapan yang berlarutan atau basah. Dalam kes ini, daun hitam memperoleh konsistensi lembap dan menjadi lebih lembut dan licin. Mereka kehilangan ketumpatan mereka. Fenomena ini sering menjadi sangat meluas dan meluas. Spora, jamur, kulat sering terbentuk di kawasan yang terjejas.

Perlu diingat bahawa hujung daun atau keseluruhan pinggan boleh menjadi gelap pada tanaman. Juga, akar dan bunga tanaman kadang-kadang memperoleh warna hitam. Serpihan yang terjejas tumbuh dengan cepat bergantung kepada faktor yang memprovokasi..

Dengan penjagaan yang tidak betul, daun spathiphyllum menghitam

Mengapa daun bunga "kebahagiaan feminin" kering dan menghitam

Sekiranya bintik-bintik gelap, hujung hitam atau akar tiba-tiba muncul di semak yang sihat, langkah-langkah harus segera diambil. Gejala seperti itu mungkin dikaitkan dengan satu sebab atau pelbagai faktor..

Sekiranya spathiphyllum menjadi gelap kerana penjagaan yang tidak betul, ia dapat diselamatkan dengan baik. Dalam kes-kes yang rumit, reput atau perkembangan penyakit kulat bermula. Sekiranya tanaman tidak dirawat tepat pada waktunya, ia akan mati. Dalam kes lanjut, keseluruhan bunga boleh menghitam dan kering. Dalam keadaan seperti itu, tidak ada yang dapat dilakukan, anda harus membuangnya, membasmi bekas dengan berhati-hati atau tidak menggunakannya sama sekali.

Penting! Agar rawatan tanaman berkesan, perlu menetapkan faktor yang menimbulkan masalah. Penyebab kegelapan serpihan individu mungkin dikaitkan dengan penjagaan atau perkembangan penyakit yang tidak betul.

Kelembapan tidak mencukupi

Agar spathiphyllum tumbuh dan berkembang secara normal, ia memerlukan parameter kelembapan optimum dan penyiraman tepat pada masanya. Dengan kekurangan kelembapan, hujung daun kering sering diperhatikan. Agar tanaman tumbuh dengan normal, ia memerlukan penyemburan berkala dengan air. Prosedur tersebut harus dilakukan seminggu sekali. Pada musim sejuk, dibenarkan melakukan ini lebih kerap..

Musim sejuk dianggap sebagai ujian sebenar budaya. Sumber haba mengeringkan udara dan menyebabkan luka bakar pada sistem akar. Oleh itu, periuk dengan spathiphyllum tidak boleh diletakkan di ambang tingkap, di mana bateri berada.

Untuk mengelakkan masalah semasa menanam tanaman, anda perlu meletakkan rak khas di bukaan tingkap. Berkat ini, kilang tidak akan terlalu panas dan dapat menerima jumlah cahaya matahari yang diperlukan. Sebaiknya letakkan bekas air di dekat kawasan kultur. Oleh kerana cecair menguap, kelembapan udara dapat meningkat di dalam bilik.

Kelembapan yang tersekat di dalam periuk kerana penyiraman yang berlebihan atau tanah yang lebat

Ini adalah masalah kompleks yang menimbulkan peningkatan kekeringan dedaunan. Kelembapan berlebihan menafikan kesan negatif terhadap keadaan sistem akar. Oleh itu, di dalam mangkuk di bawah bunga tidak boleh selalu tinggal air. Selepas menyiram, ia mesti disalirkan. Kali berikutnya anda perlu menyiram tanaman semasa tanah kering mengering.

Penting! Kekurangan air juga memberi kesan negatif terhadap perkembangan budaya. Sekiranya daun belukar menjadi lembap dan terkulai, ini menunjukkan tekanan pada tanaman.

Untuk pengudaraan lengkap sistem akar dan pemeliharaan parameter kelembapan jangka panjang semasa pemindahan bunga, periuk harus diisi dengan tanah liat yang diperluas. Ketebalan lapisan saliran mestilah sekitar 5 cm.

Punca masalah mungkin penyiraman yang tidak betul.

Budaya memerlukan penggunaan substrat yang sesuai. Tanah yang terlalu berat menyebabkan genangan kelembapan pada akar tanaman. Ini memprovokasi perkembangan proses pereputan. Semasa memilih tanah untuk budaya, anda harus memperhatikan komposisinya. Ia harus merangkumi tanah, gambut, kulit pohon dan daun yang tersisa..

Sekiranya anda tidak dapat mendapatkan tanah siap, anda boleh melakukannya sendiri. Untuk ini, pasir, tanah, gambut, tanah untuk anggrek harus dicampurkan dalam bahagian yang sama. Batu atau tanah liat yang diperluas harus dituangkan ke bahagian bawah bekas.

Selaran matahari

Spathiphyllum dianggap sebagai budaya penyayang naungan. Di bawah sinar matahari yang tepu, luka di hujung daun diperhatikan..

Dalam keadaan ini, budaya sakit dan secara beransur-ansur mati. Perkara ini sangat ketara apabila budaya itu terletak di sebelah selatan. Bunga itu perlu dipindahkan ke tingkap utara. Ini akan membantu menyelesaikan masalah..

Jangkitan kulat

Apabila dijangkiti kulat, daun menjadi ditutup dengan bintik hitam. Dalam kes ini, serpihan yang rosak memperoleh struktur yang menangis dan longgar. Selalunya di tempat semak dan unsur-unsur lain dari rona coklat muncul. Ini adalah gejala yang sangat berbahaya yang menunjukkan kerosakan akar..

Ia disebabkan oleh pemenuhan suhu bumi dengan air atau penurunan suhu bilik yang kuat. Jangkitan boleh merebak dengan cepat ke tanaman berdekatan, kerana spora kulat mudah tersebar di udara..

Draf dan perubahan suhu secara tiba-tiba

Turun naik suhu secara mendadak memberi kesan negatif kepada keadaan umum budaya. Dalam kes ini, daun menjadi kuning dan hujung daun spathiphyllum bertukar menjadi hitam. Kilang ini dianggap sangat termofilik..

Sekiranya draf atau penurunan parameter suhu yang tajam diperhatikan, daun akan segera layu. Dengan sedikit hipotermia, bunga dapat mengembalikan keanjalannya, namun hujung kering yang gelap tetap ada.

Lebihan atau kekurangan nutrien

Menguning atau menghitam daun mungkin disebabkan oleh kekurangan atau kelebihan baja mineral. Selepas beberapa waktu, penipisan tanah berlaku. Pada masa yang sama, budaya bertindak balas secara negatif terhadap kekurangan elemen berguna.

Bunga mesti diberi makan secara sistematik. Lebih-lebih lagi, kekerapan menyimpan dana bergantung pada faktor musim dan keadaan budaya.

Penting! Kadang-kadang anda perlu memberi makan budaya dengan kompleks mineral. Ini membantu menormalkan keseimbangan zat di bumi dan melindungi tanaman daripada kelaparan..

Daun menjadi hitam kerana kekurangan atau berlebihan baja

Menghitamkan penyetempatan dan rawatan

Budaya yang sihat harus mempunyai daun hijau terang dengan struktur yang padat. Mereka tidak boleh mempunyai unsur kuning, coklat atau hitam. Bergantung pada lokasi masalah, kemungkinan memilih rawatan yang tepat.

Cara menyelamatkan spathiphyllum jika kepingan menjadi hitam sepenuhnya

Dengan munculnya bintik-bintik gelap pada daun, seseorang dapat mengesyaki pengaruh pelbagai faktor. Pertama sekali, jangkitan kulat harus dikaitkan dengan mereka. Punca masalah terutamanya dianggap reput hitam..

Keadaan yang baik untuk perkembangan patologi seperti itu adalah udara sejuk lembap dan penyiraman berlebihan. Apabila gejala penyakit muncul, tindakan segera diperlukan..

Perhatian! Pertama sekali, kultur yang dijangkiti mesti diasingkan dari tanaman lain..

Kemudian tarik belukar dari periuk dan periksa akarnya..

  1. Serpihan kering, busuk atau hitam mesti dipotong dengan pisau tajam.
  2. Kawasan yang rosak harus ditaburkan dengan karbon aktif atau serbuk kayu manis yang dihancurkan.
  3. Kemudian perlakukan kultur dengan larutan Topsin atau Fundazole kepekatan 0.2%. Hasil yang sangat baik dapat dicapai dengan merendam budaya dalam komposisi kimia.
  4. Kemudian bunga perlu dipindahkan ke tanah baru dan menukar periuk.

Kulat sering menjadi penyebab kegelapan daun sepenuhnya.

Selepas itu, perlu menormalkan jumlah penyiraman. Selepas beberapa minggu, semak mesti dirawat semula dengan penyediaan racun kulat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya hanya hujung daun yang menjadi gelap

Kegelapan hujung daun tanaman tertutup boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Sebab utama dianggap sebagai baja mineral yang berlebihan. Banyak penanam bunga secara aktif memberi makan semak dengan harapan mendapat dedaunan berair dan berbunga yang indah. Tetapi, tepi daun menjadi hitam dan menjadi lebih kering..

Untuk mengatasi masalah tersebut, tanaman ini ditransplantasikan

Untuk mengatasi masalah tersebut, anda perlu mengeluarkan tanaman dari tangki dan membersihkannya dari tanah yang berlebihan. Selepas itu, bilas akar di bawah aliran air suam dan ganti tanah. Tambahkan sebilangan kecil vermikulit atau perlite ke substrat yang sudah siap. Ini akan menjadikannya lebih ringan dan lebih longgar. Selepas ini, anda boleh memindahkan spathiphyllum.

Penting! Dalam 2 bulan, tidak digalakkan memberi makan tanaman. Selepas itu, larutan baja tidak pekat boleh digunakan..

Cara merawat "kebahagiaan wanita" jika daun dan bunga menjadi hitam

Masalah seperti ini muncul dalam spathiphyllum agak jarang. Tumbuhan ini tidak dapat menahan kelembapan berlebihan. Dalam keadaan seperti itu, terdapat risiko menghitamkan pusat dan tepi bunga.

Untuk mengatasi masalah ini, anda perlu mengawal sistem pengairan. Tidak disyorkan untuk membiarkan genangan cecair di dalam tanah. Satu perempat jam selepas penghidratan, anda perlu membuang lebihan cecair. Dalam keadaan kritikal, spathiphyllum perlu dipindahkan.

Pencegahan penghitaman basah dan kering

Untuk mengatasi penghitaman pinggan daun cukup mudah jika anda menjaga tanaman dengan betul. Dalam kes ini, sejumlah cadangan mesti diperhatikan. Dengan kelembapan tanah yang berlebihan, dapat mengurangkan jumlah pengairan.

Sekiranya ini tidak membuahkan hasil dan dedaunan terus menghitam, ini menunjukkan reput sistem akar. Dalam keadaan ini, kilang memerlukan pemindahan. Dalam kes ini, semak mesti ditarik keluar dari periuk dan menyingkirkan sisa-sisa tanah lama dari akar. Kemudian mereka harus diperiksa dan dikeluarkan serpihan yang sakit dan busuk..

Selepas itu, spathiphyllum dapat dipindahkan ke tanah baru. Penting untuk memastikan bahawa tanah tidak terlalu berat. Sama pentingnya adalah saliran berkualiti untuk menghilangkan kelembapan berlebihan.

Sekiranya daun menjadi gelap kerana kekurangan cairan, ada baiknya menyesuaikan diri dengan kaedah penyiraman dan menyemburkan tanaman secara sistematik. Ini membantu meningkatkan kelembapan udara..

Adalah berguna untuk meletakkan periuk dengan tanaman di dalam kuali yang berisi pasir basah atau kerikil. Ini membantu mengekalkan keadaan kelembapan optimum berhampiran tanaman..

Semasa merawat tanaman, baja harus digunakan secara berkala. Harus diingat bahawa dia hampir tidak merasakan kekurangan dan kelebihan pembajaan. Oleh itu, mereka harus digunakan dengan sangat berhati-hati..

Agar semak mempunyai dedaunan hijau yang indah, ia memerlukan petunjuk suhu yang stabil. Loji memerlukan parameter pada tahap + 22-25 darjah. Belukar hampir tidak menahan panas. Oleh itu, ia mesti disembur secara sistematik dan disiram dengan banyak..

Pada musim sejuk, suhu tidak boleh kurang dari +17 darjah. Dalam kes ini, disarankan untuk meletakkan spathiphyllum dari sumber pemanasan. Belukar harus berada di tempat dengan pergerakan udara minimum..

Penting! Setelah membeli kilang, anda perlu segera menanamnya dan memberikan penjagaan yang berkualiti. Pada masa yang sama, spathiphyllum yang mekar tidak boleh dipindahkan ke tempat baru.

Kilang ini memerlukan pencahayaan yang terang dan tersebar. Walau bagaimanapun, spathiphyllum dianggap sebagai tanaman yang bertolak ansur. Ia dapat ditanam di bawah naungan separa dan bahkan diletakkan di ambang tingkap utara.

Agar tanaman dapat tumbuh dengan normal dan mekar, ia memerlukan penjagaan yang berkualiti

Menyiram semak harus sistematik. Pengeringan tanah memberi kesan negatif terhadap perkembangan belukar. Tetapi untuk mengisi tanaman dilarang sama sekali. Stagnasi kelembapan memprovokasi perkembangan reput akar. Biasanya, semak mesti disiram apabila lapisan atas tanah kering 1 cm. Tumbuhan memerlukan kelembapan yang tinggi. Ia mesti disembur setiap hari dengan air suam..

Budaya perlu diberi makan secara berkala. Untuk melakukan ini, gunakan baja mineral gabungan. Dana tersebut digunakan dari bulan Mac hingga akhir September. Pada awal musim bunga, pembajaan harus digunakan untuk dedaunan. Pada pertengahan Mei, ada baiknya menggunakan baja untuk tanaman berbunga. Nutrien harus ditambah setiap 2 minggu. Tidak digalakkan memberi makan semak pada musim luruh dan musim sejuk.

Setiap tahun, tanaman muda perlu ditanam semula. Belukar dewasa boleh dipindahkan ke tempat baru dengan selang 2-3 tahun. Untuk budaya harus dipilih tanah yang sedikit berasid. Lebih-lebih lagi, ia tidak boleh menjadi kapur.

Kegelapan daun spathiphyllum dianggap sebagai masalah yang agak serius. Untuk mengatasi pelanggaran ini, anda perlu menetapkan faktor yang memprovokasi dan memilih rawatan yang berkesan.

Mengapa daun spathiphyllum bertukar menjadi hitam, ia tidak berbunga, atau terkena pelbagai penyakit

Bunga spathiphyllum bukan tumbuhan yang sangat aneh dan tertakluk kepada peraturan penjagaan tertentu, spathiphyllum jarang terkena penyakit dan perosak. Walaupun begitu, tidak perlu bagi setiap orang yang akan menanam tanaman tropis ini di rumah mereka untuk mengetahui masalah yang mungkin timbul semasa penanamannya, dan bagaimana cara menghilangkannya. Sebilangan besar daripadanya dapat dijumpai oleh keadaan daun spathiphyllum..

Masalah yang dihadapi dengan penanaman spathiphyllum

  • Daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning. Mungkin ada beberapa sebab untuk ini: paparan langsung sinar matahari pada spathiphyllum, kekurangan atau kelembapan berlebihan. Dalam kes ini, anda perlu memindahkan kilang ke tempat yang lebih ringan, dan menyesuaikan mod penyiraman.

Spathiphyllum juga menjadi kuning jika air dengan klorin berlebihan digunakan untuk pengairan. Untuk pengairan, anda perlu menggunakan air yang disaring atau diselesaikan dengan baik. Sekiranya daun mula menguning setelah berbunga spathiphyllum, maka tidak perlu risau - ini adalah proses semula jadi kehidupan tumbuhan;

  • Sekiranya daun spathiphyllum menghitam, maka ini boleh dicetuskan oleh udara kering yang sangat tinggi di dalam bilik. Adalah perlu untuk meningkatkan jumlah penyemburan, letakkan bekas dengan spathiphyllum dalam kuali dengan batu kerikil yang dibasahi (tanah liat yang diperluas, lumut). Mandi air panas setiap minggu juga akan membantu menyelesaikan masalah ini. Penghitaman daun boleh berlaku dengan pemberian makanan yang tidak mencukupi atau berlebihan. Dalam kes ini, anda perlu menyesuaikan aplikasi baja mengikut kuantiti yang diperlukan untuk spathiphyllum pada masa yang berlainan dalam setahun. Daun spathiphyllum boleh berubah menjadi hitam kerana kelembapan berlebihan. Tanah atas mesti kering sepenuhnya antara penyiraman. Daun hitam juga boleh menunjukkan jangkitan pada kulat berjerawat;
  • Selalunya, dari terdedah kepada sinar matahari langsung, spathiphyllum hanya mengeringkan daun. Adalah perlu untuk menyusun semula tanaman di tempat yang teduh;
  • Sekiranya tepi daun spathiphyllum berubah menjadi coklat, ini mungkin menunjukkan penyiraman yang tidak mencukupi, kekeringan meningkat dan suhu udara rendah. Adalah perlu untuk mengkaji semula keadaan tanaman dan mengenal pasti penyebabnya;
    • Dalam keadaan bilik biasa, spathiphyllum pasti mengeringkan hujung daun. Oleh kerana spathiphyllum adalah tanaman tropis, bahkan penyemburan yang mencukupi tidak dapat memberikan jumlah kelembapan yang diterima secara semula jadi. Hujung daun yang kering boleh dipotong, ini tidak akan membahayakan tanaman. Sekiranya ini berlaku pada tanaman muda, maka ini hanyalah proses penyesuaian selepas pemindahan;
    • Mengapa spathiphyllum menghitamkan hujung daun? Masalah ini boleh berlaku apabila penyiraman terlalu tinggi atau udara di dalam bilik terlalu kering. Juga, petua menghitam mungkin menunjukkan ketersediaan nutrien yang tidak mencukupi atau berlebihan di dalam tanah. Adalah perlu untuk menyesuaikan mod penyusuan;
    • Seperti kekurangan, dan kelembapan berlebihan, anda sering dapat melihat bahawa daun spathiphyllum telah jatuh. Adalah perlu untuk merevisi rejim pengairan. Juga, jika spathiphyllum menurunkan daun dan pudar, ini mungkin menunjukkan jangkitan pada akarnya busuk;
    • Mengapa bunga di spathiphyllum berwarna hijau? Sekiranya penutup perbungaan spathiphyllum mula berubah menjadi hijau lebih awal daripada biasa, maka bilik mempunyai suhu udara yang sangat tinggi. Anda perlu memindahkan tanaman ke tempat dengan suhu yang lebih rendah. Juga, bunga hijau di spathiphyllum dapat membincangkan sejumlah besar nitrogen di dalam tanah. Adalah perlu untuk menghentikan pembajaan dengan kehadirannya;
    • Sekiranya spathiphyllum tidak mekar di rumah, maka ini mungkin disebabkan oleh penggunaan baja yang tidak mencukupi. Untuk menjadikannya mekar, anda perlu melakukan pembalut atas yang sesuai. Sebabnya, tanaman besar memerlukan pembahagian dan pemindahan. Kelembapan rendah juga melambatkan permulaan berbunga. Sekiranya tanaman ditanam di dalam bekas yang besar, maka ia akan mekar hanya setelah akarnya memenuhi seluruh gumpalan bumi. Sekiranya spathiphyllum tidak mekar, tetapi hanya melepaskan daun, maka terdapat terlalu banyak nitrogen di dalam tanah;
    • Tompok coklat atau coklat terbentuk di dedaunan. Ini menunjukkan jumlah nutrien yang berlebihan di dalam tanah. Anda perlu berhenti memberi makan buat sementara waktu. Juga, penampilan bintik-bintik boleh disebabkan oleh limpahan, ia harus dibiarkan mengeringkan lapisan atas tanah dengan baik dan pada masa akan datang mematuhi peraturan pengairan dengan ketat;
    • Spathiphyllum tidak tumbuh. Ini boleh dipicu oleh pencahayaan yang berlebihan dan kelembapan berlebihan. Adalah perlu untuk meneduhkan tanaman dan mengurangkan jumlah penyiraman;
    • Bunga spathiphyllum bertukar menjadi hitam. Pertama sekali, ini adalah hasil pengairan air. Anda perlu mengeringkan tanah atas sebelum penyiraman seterusnya. Sekiranya, setelah menghitamkan bunga, tangkai daun mulai membusuk, maka anda perlu menumpahkan tanah dengan larutan fungisida untuk mengelakkan munculnya akar busuk. Juga, bunga hitam spathiphyllum dapat membincangkan mengenai makan berlebihan dan kekeringan udara yang tinggi. Dalam kes ini, anda perlu menghentikan pembajaan sementara dan memberi kelembapan yang mencukupi kepada tanaman;
    • Ubah bentuk daun. Sekiranya daun dan tangkai spathiphyllum memanjang, menjadi kecil dan sempit, maka tanaman tidak mempunyai cahaya yang cukup. Adalah perlu untuk menyusun semula tanaman di tempat yang lebih ringan;
    • Daun tidak terungkap. Ini boleh disebabkan oleh tanah yang sangat padat. Sistem akar spathiphyllum memerlukan tanah yang ringan dan longgar. Jika tidak, sistem akar berkembang dengan sangat perlahan, yang seterusnya mempengaruhi keadaan daun. Adalah perlu untuk memindahkan tanaman ke tanah yang betul;
    • Spesies spathiphyllum yang berbeza-beza kehilangan warna kerana kekurangan cahaya. Adalah perlu untuk memindahkan kilang ke bilik yang lebih terang.

    Cara menjaga spathiphyllum di rumah, baca di sini:

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya daun Anthurium bertukar menjadi hitam yang ditulis di sini.

    Dalam panduan ini, kami akan menerangkan mengapa azalea menjatuhkan daun, dan langkah-langkah apa yang harus diambil untuk mengelakkannya..

    Anda boleh mengelakkan masalah ini dengan mematuhi peraturan untuk menjaga spathiphyllum, dan mewujudkan keadaan pertumbuhan yang diperlukan untuknya. Anda juga perlu kerap melakukan pemeriksaan pencegahan untuk mengenal pasti masalah pada peringkat awal..

    Penyakit Spathiphyllum biasa

    Kulat jelaga

    Jangkitan dengan kulat jelaga dapat ditentukan oleh lapisan hitam yang terbentuk di permukaan luar daun. Ia terbentuk di lapisan melekit dari pelbagai perosak (skala serangga, kutu daun, kutu busuk dan lain-lain).

    Kehadirannya menimbulkan pelanggaran fotosintesis dan pernafasan tumbuh-tumbuhan. Untuk menyingkirkannya, cukup mencuci daun dengan larutan sabun hijau atau cucian, dan kemudian menghancurkan serangga yang menyumbang kepada penampilannya.

    Akar busuk (kaki hitam)

    Akar busuk adalah penyakit kulat yang mempengaruhi akar tanaman dan pangkal petioles; mereka mulai menghitam dan membusuk. Apabila dijangkiti, daun spathiphyllum jatuh, layu, menjadi kuning, dan kemudian berwarna coklat. Anda boleh membawa reput akar dengan tanah, pasu, yang sebelumnya mempunyai tanaman dan peralatan yang berpenyakit. Tetapi, selalunya, jangkitan reput akar berasal dari kelembapan tanah yang berlebihan.

    Untuk menentukan kehadiran penyakit ini, anda perlu menggali tanah sedalam dua puluh sentimeter dan memeriksa sistem akarnya. Akar yang menghitam dan lembut dengan bau yang tidak menyenangkan adalah tanda jangkitan dengan reput akar. Sehingga kini, tidak ada cara untuk merawat penyakit ini. Tumbuhan yang terjejas harus dimusnahkan..

    Perosak apa yang dijangkiti spathiphyllum

    Kemunculan pelbagai perosak pada spathiphyllum diprovokasi, secara umum, oleh kekeringan udara yang tinggi di dalam ruangan, kurangnya penyiaran biasa, serta penyiraman yang berlebihan atau tidak mencukupi. Mereka juga dapat dibawa ke sebuah ruangan dengan tanaman yang baru diperoleh, tanah dan peralatan yang tercemar.

    Selalunya, spathiphyllum memberi kesan pada kudis, kutu daun, thrips, labah-labah labah-labah dan mealybug. Untuk mengelakkan perosak muncul di spathiphyllum, perlu dilakukan pemeriksaan secara berkala pada tanaman, lap daun dengan kain lembap, dan, jika boleh, mandi air suam setiap minggu.

    Cara menyelamatkan spathiphyllum dari perosak dengan kaedah rakyat

    Sekiranya jangkitan spathiphyllum dengan perosak berada di peringkat awal, anda boleh mengganti penggunaan racun serangga dengan kaedah rawatan alternatif:

    • Penyerapan bawang putih. Kisar tiga kepala bawang putih dan tuangkan ke dalam balang kaca, dan tuangkan satu setengah liter air. Setelah bertahan dari infus selama satu minggu di tempat yang gelap, ia perlu disaring. Kemudian anda boleh menyemburkan spathiphyllum;
    • Penyerapan kulit sitrus. Seratus gram kerak perlu dicurahkan dengan satu liter air dan diletakkan selama dua hari di tempat yang gelap. Kemudian saring dan tapis bahagian tanaman yang dijangkiti;
    • Penyisipan sekam bawang. Seratus gram sekam bawang dituangkan dengan tiga liter air suam dan disuntik selama lima hari. Selepas ini, infus ditapis dan sebilangan kecil sabun hijau atau cucian ditambahkan ke dalamnya. Dengan larutan ini semua bahagian tanaman yang terkena perosak dibasuh.

    Oleh kerana agak sukar untuk memerangi penyakit dan perosak spathiphyllum, dan beberapa di antaranya membawa kepada kematian tumbuhan yang tidak dapat dielakkan, langkah pencegahan dalam kes ini adalah prosedur wajib. Pemeriksaan tanaman secara berkala, tisu basah, pancuran air panas, tanah dan peralatan yang dibasmi kuman dalam kebanyakan kes akan membantu mengelakkan jangkitan spathiphyllum.

    Mengapa daun alocasia menjadi kuning dan langkah-langkah untuk mengelakkannya.

    Apa persediaan cendawan yang boleh digunakan untuk merawat tanaman dalaman yang dibaca di sini.

    Cara menyingkirkan lalat putih dan tidak membahayakan tanaman yang dibaca dalam artikel ini.

    Kami memberi perhatian kepada anda sebuah video di mana pemilik spathiphyllum memberitahu bagaimana dia membuat tanaman itu mekar:

    Masalah spathiphyllum yang semakin meningkat: senarai "penyakit", sebab dan penyelesaiannya

    Spathiphyllums sering digunakan dalam reka bentuk dalaman, kerana tanaman ini dengan bunga putih yang indah tidak bersahaja dan bagus untuk tumbuh di rumah..

    Secara semula jadi, spathiphyllum tumbuh di peringkat bawah hutan hujan, dan oleh itu lebih baik baginya untuk menyediakan keadaan di rumah yang serupa dengan habitat semula jadi. Sayangnya, mustahil untuk menjaga bunga dengan betul, dan daunnya mulai berubah menjadi hitam. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan sebab-sebab yang dapat menyebabkan proses yang serupa, serta cara-cara untuk memerangi penghitaman.

    Nombor simptom 1. Pada spathiphyllum, hujung daun bertukar menjadi hitam

    Selalunya, tukang kebun bertanya mengapa spathiphyllum menghitamkan dan mengeringkan daun. Mari cuba mengetahuinya.

    Sebab # 1. Udara kering

    Dalam kes ini, petua kering sedikit - secara harfiah 1-2 mm. Dalam kes ini, sisa daun daun tetap hijau atau, di kawasan yang bersebelahan dengan penghitaman, memperoleh warna kekuningan.Menurut jenis ini, hujung daun kering di spathiphyllum apabila ditanam dalam keadaan kediaman biasa. Fenomena ini amat ketara pada musim sejuk, ketika pemanasan dihidupkan.


    Sebab hujung kering daun spathiphyllum adalah udara kering

    Untuk mengurangkan penampilan hujung hitam spathiphyllum, anda harus meningkatkan kelembapan udara di dekat periuk dengan tanaman. Untuk melakukan ini, disyorkan:

    • semburkan spathiphyllum 2 kali sehari dengan air suam dan sejuk;
    • letakkan spathiphyllum di sebelah akuarium;
    • letakkan periuk spathiphyllum di atas dulang dengan tanah liat yang diperluas basah;
    • gunakan pelembap (alat yang paling berkesan).

    Sebab nombor 2. Teluk

    Dalam kes ini, dalam spathiphyllum, daun menjadi hitam dan kering sedikit berbeza. Kecacatan itu mempengaruhi kawasan yang lebih luas dan mempengaruhi bahagian plat daun. Zon menghitamkan dibatasi dari bahagian normal plat daun dengan sempadan kuning yang sempit.


    Tempat-tempat seperti itu "bercakap" di teluk dan tanah yang berat dan tidak bersifat hygroscopic

    Penghitaman hanya hujung daun menunjukkan bahawa spathiphyllum disiram terlalu kerap, tetapi tidak ada kerosakan akar. Dalam kes ini, bantu bunga akan berada dalam mod penyiraman yang diatur.

    Sebilangan tukang kebun memutuskan untuk menyiram hanya apabila daun spathiphyllum layu dan luar kelihatan layu. Kadang-kadang ini berlaku apabila tanah di dalam periuk hampir kering sepenuhnya! Walau bagaimanapun, untuk spathiphyllum, pengeringan yang kelihatan sangat kejam adalah mengikut urutan perkara. Perlu dicurahkan dan dalam satu jam semua daun akan memulihkan turgor. Pada masa yang sama, rejim pengairan dengan pengeringan teruk yang berterusan bukanlah pilihan yang disyorkan. Iaitu, kadang-kadang ini dapat dilakukan, tetapi tidak secara sistematik. Ini memberi kesan buruk kepada keadaan tanah dan akar penyedut kecil yang boleh mati. Sebaiknya, anda perlu menyiram spathiphyllum setelah mengeringkan tanah 1/3 - 1/4 dari ketinggian periuk.

    Kemunculan bintik-bintik pada daun

    Selalunya bintik-bintik besar atau kecil muncul di kepingan spathiphyllum. Sebabnya boleh jadi banyak - dari perawatan yang tidak betul hingga kerosakan oleh kulat atau bakteria berbahaya. Sekiranya terdapat bintik-bintik, segera pisahkan tanaman dari bunga lain, dan kemudian cari tahu punca sebenar penyakit ini.


    Spathiphyllum harus disembur dengan air yang lembut dan menetap.

    Jadi, jika beberapa bintik warna hitam muncul di piring daun, ini menunjukkan kekalahan tanaman dengan jamur jelaga. Tidak berbahaya jika anda mencuci bunga tepat waktu di bawah pancuran dengan air suam dan sabun rumah atau hijau, dan kemudian bilas dengan air bersih. Biasanya, setelah beberapa prosedur seperti itu, kulat hilang tanpa jejak..

    Selalunya, tepi daun ditutup dengan bintik-bintik samar coklat. Sekiranya anda cuba menyentuhnya, anda akan mendapati bahawa mereka mudah dihapuskan. Sebagai peraturan, ini bukan masalah besar. Cuma air untuk menyembur tanaman ternyata terlalu keras. Sekiranya anda membersihkan noda, tidak ada yang akan berlaku. Tetapi jika anda meneruskan urat yang sama, daunnya mungkin lemah kerana penghasilan klorofil tidak mencukupi dalam cahaya tepat di tempat bintik-bintik tersebut.

    Sebaiknya gunakan hujan lembut atau cairkan air untuk menyemburkan pelbagai jenis tanaman ini. Tetapi jika ini tidak mungkin, maka anda boleh mengehadkan diri dengan air yang berdiri dari keran, yang juga harus direbus sebelum disembur.


    Plak Spathiphyllum bercakap mengenai cendawan.

    Selalunya, plak putih terdapat pada daun. Jadi, jika hanya mempengaruhi bahagian atas daun, maka ia adalah cendawan serbuk. Cendawan Downy muncul di bahagian bawah bilah daun. Sekiranya ada serbuan di atas dan di bawah, maka perkara lebih serius.

    Walau apa pun, anda perlu merawat spathiphyllum dengan ubat yang mengandungi sejumlah besar tembaga dalam komposisinya. Ejen seperti Fundazole membantu mengatasi cendawan serbuk. Tetapi semasa penggunaan, anda mesti mematuhi arahan dengan tegas.

    Sekiranya daun ditutup dengan bintik-bintik kuning, sementara batang daun layu, leher akarnya mulai hilang, maka spathiphyllum sakit dengan fusarium. Penyakit ini sangat berbahaya, kerana ia menyebabkan kematian tanaman yang agak cepat. Sangat sukar untuk merawat fusarium, anda perlu menggunakan ubat khas yang kuat. Tetapi selalunya ini tidak membantu, maka hanya tinggal membuang tanaman bersama dengan tanah dan periuk. Jika tidak, bunga lain akan dijangkiti dan dengan cepat mati..

    Nombor simptom 3. Spathiphyllum bertukar menjadi kuning

    Selalunya, daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning, dan dalam jumlah yang banyak. Ini sangat merosakkan hiasan hiasan bunga. Mari cuba memahami setiap situasi tertentu.

    Sebab # 1. Cahaya matahari langsung, selaran matahari

    Spathiphyllum menghormati apa yang disebut penumbra. Artinya, sejumlah besar cahaya yang tersebar, tanpa cahaya matahari langsung. Sekiranya anda meletakkan periuk dengan spathiphyllum, misalnya, di ambang tingkap selatan atau barat daya, maka anda akan segera melihat bahawa daunnya telah kehilangan warna hijau tepu, terbakar habis. Daun yang berubah warna bertukar menjadi kuning dan bahkan menjadi putih.

    Sekiranya sinar matahari tidak hanya terang, tetapi juga panas, kemungkinan terbakar sinar matahari. Dalam kes ini, menguning adalah bintik-bintik atau jalur. Lebih-lebih lagi, bahagian yang dibakar menjadi menipis, serupa dengan perkamen.


    Di tingkap selatan, daun spathiphyllum berubah menjadi kuning atau memutih kerana intensiti cahaya yang tinggi

    Sekiranya spathiphyllum anda menguning dari cahaya yang berlebihan, ia mesti disusun semula di tempat yang lebih gelap, tanpa cahaya matahari langsung. Untuk spathiphyllum, ambang tingkap arah utara, timur laut, barat laut, timur sesuai. Sekiranya semua tingkap di apartmen anda cerah, tidak ada masalah. Letakkan spathiphyllum beberapa jarak dari tingkap, di bahagian belakang bilik, untuk mengurangkan intensiti cahaya.

    Sebab nombor 2. Kekurangan jejak, klorosis

    Semasa berpuasa daun spathiphyllum bertukar menjadi kuning tidak rata. Sebagai contoh, warna "mosaik" muncul, iaitu, bintik-bintik hijau tetap pada latar belakang kuning, atau sebaliknya. Vena menjadi berubah warna atau, sebaliknya, urat tetap hijau, dan plat daun menjadi kuning. Menguning daun dengan latar belakang urat hijau adalah manifestasi klorosis besi. Semua kekuningan tidak sekata yang lain mungkin dikaitkan dengan kekurangan pelbagai unsur jejak, khususnya boron, kalsium.


    Kekurangan zat besi dan unsur surih lain tercermin pada daun spathiphyllum. Mereka berubah menjadi kuning dan memperoleh warna yang heterogen

    Menguning spathiphyllum dengan latar belakang kelaparan mudah dihilangkan dengan memberi makan dan memperkaya tanah. Anda mesti melakukan perkara berikut:

    • Pindahkan spathiphyllum ke dalam tanah yang baru dan ringan. Tindak balas tanah - sedikit berasid.
    • Semburkan tanaman dengan chelate besi - ketika mendiagnosis klorosis besi atau baja kompleks yang mengandung unsur surih (boron, kalsium, besi) - dengan kekurangan nutrien secara umum.
    • 2-3 minggu selepas pemindahan - beri makan spathiphyllum dengan baja kompleks.
    • Selama ini, air tanaman dengan air suam yang disimpan atau direbus, semburkan dengan air 2 kali sehari.

    Sebab nombor 3. Penuaan daun

    Sekiranya daun tua yang lebih rendah bertukar menjadi kuning pada spathiphyllum, maka ini adalah proses semula jadi yang tidak memerlukan campur tangan. Daun lama mati, daun baru akan menggantikannya. Menguning hanya boleh dianggap masalah jika prosesnya meliputi daun muda..

    Mana boleh dapatkan

    Anda boleh mendapatkan bunga ini di rumah dengan pelbagai cara. Contohnya, minta jiran bekerja di transplantasi. Tetapi masih lebih baik membeli di kedai bunga khusus. Ini adalah jaminan bahawa tanaman itu sihat, tidak ada perosak di atasnya. Terdapat pilihan varieti, anda boleh memilih yang tumbuh dengan baik di rumah, menyenangkan dengan bunga yang indah sebagai tindak balas terhadap penjagaan dan penjagaan yang betul.

    Pembiak membiakkan banyak kacukan dan varieti antara spesifik. Mereka dibiakkan di rumah hijau industri dan ditawarkan secara runcit. Varieti dibezakan oleh warna daun dan bunga, ukurannya.

    Di rangkaian runcit, anda boleh mendapatkan jenis penjagaan yang jarang dan berubah-ubah, serta klasik - jenis Wallis spathiphyllum yang paling biasa. Ia tumbuh hingga 45 sentimeter, ukuran perbungaan adalah dari 4 hingga 10 sentimeter. Pemimpin dalam bersahaja dan kesederhanaan dalam meninggalkan.

    Spathiphyllum berkembang dengan banyak. Dia mendapat nama seperti itu - ia mekar untuk waktu yang lama dan banyak, tetapi perbungaan meningkat - cukup kecil, di peduncle hingga 20 sentimeter.

    Nombor simptom 4. Daun layu spathiphyllum

    Sekiranya kepingan spathiphyllum telah dicantum dan digantung seperti kain, tindakan segera diperlukan. Gejala ini menunjukkan bahawa akar tanaman tidak menerima kelembapan..

    Sebab # 1. Mengeringkan koma tanah

    Ini adalah alasan yang paling biasa. Spathiphyllum akan layu apabila tanah di dalam periuk kering dan memerlukan penyiraman.


    Spathiphyllum seperti itu perlu disiram dengan segera!

    Agar daun spathiphyllum mendapat semula turgor, cukup untuk menyiram tanaman. Dalam beberapa kes, jika tanah sangat kering atau gambut digunakan sebagai tanah, penyiraman atas sederhana mungkin tidak memberi kesan. Kemudian disarankan untuk menyiram tanah dari atas, seperti biasa, dan kemudian rendam periuk dengan tanaman ke dalam periuk (baldi, baskom) dengan air selama 15-20 minit.

    Sebab nombor 2. Tanah heterogen

    Ia berlaku bahawa setelah menyiram daun dipulihkan sebentar, dan kemudian layu lagi. Walaupun pada hakikatnya tanah masih lembab! Ini bermaksud bahawa akar tanaman, yang terletak di dalam periuk, berada di dalam gumpalan tanah yang padat dan tidak bersifat hygroscopic yang tidak dapat dibasahi oleh air selama pengairan biasa. Gangguan seperti itu berlaku sekiranya, setelah pembelian, spathiphyllum ditransplantasikan ke tanah bunga baru dengan pemeliharaan substrat gambut di akar kedai. Substrat sedemikian kering dengan cepat dan berubah menjadi benjolan yang tidak dapat ditembusi. Pada masa yang sama, tanah bunga baru di mana transplantasi dilakukan menahan air dengan baik dan tetap basah setelah pengairan. Tetapi air tidak mengalir ke akar, kerana gumpalan kering gambut ditahan di atasnya.

    Supaya daun tidak pudar lagi, tanah simpanan perlu dikeluarkan. Untuk melakukan ini, bilas akar di dalam air dan keluarkan gumpalan gambut dengan teliti. Kemudian pindahkan spathiphyllum ke dalam tanah yang seragam dan ringan..

    Sebab nombor 3. Pereputan akar

    Pembusukan akar berlaku disebabkan oleh teluk. Dalam kes ini, daun memudar dengan cara yang sama seperti semasa pengeringan. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa ketika mengering cukup untuk menumpahkan tanah sehingga akar menyerap kelembapan dan daunnya dipulihkan. Apabila akar membusuk, penyiraman tidak akan membantu lagi, sebaliknya, ia akan memperburuk keadaan: daun akan pudar dengan penuh dendam.

    Tanda kerosakan akar: tanah di dalam periuk selalu basah, walaupun penyiraman dilakukan untuk waktu yang lama. Akar yang busuk tidak menyerap kelembapan dari tanah, tanaman itu sakit, tidak mendapat air dan nutrien. Malangnya, kerosakan akar adalah penyakit berbahaya yang tidak selalu didiagnosis dengan cepat. Seorang penanam pemula, melihat bahawa spathiphyllum telah layu, kemungkinan besar akan mula menyiramnya semakin banyak. Sehingga bunga hancur sepenuhnya!


    Sekiranya tanah tidak dikeringkan setelah teluk dan lapisan paya yang tidak dapat ditembus terbentuk di bahagian bawah periuk, maka spathiphyllum ditakdirkan untuk membusuk akar

    Sekiranya akar reput didiagnosis, pindahkan spathiphyllum ke tanah baru dengan pemotongan awal semua bahagian akar yang reput. Pemindahan boleh dilakukan seperti berikut:

    • Keluarkan spathiphyllum dari periuk.
    • Bilas akar di dalam air (dalam baldi air), perlahan-lahan membebaskannya dari bumi lama.
    • Potong semua akar busuk dengan pisau bersih ke kain yang sihat. Kepingan - Serbuk dengan karbon aktif serbuk atau kayu manis.
    • Biarkan tanaman selama 2-3 jam hingga kering..
    • Tanam spathiphyllum di bumi yang baru dan ringan dengan penambahan karbon aktif (untuk mengelakkan reput bahagian). Pastikan tuangkan lapisan saliran yang baik di bahagian bawah periuk (sekurang-kurangnya 2-3 cm) untuk mengelakkan genangan air di bahagian bawah akar. Perlu ada lubang saliran di bahagian bawah periuk (jika ada sedikit daripadanya, lakukan beberapa lagi dengan paku atau pemutar skru panas). Penyiraman segera tidak perlu! Bumi dari parket pada awalnya lembap, ini cukup untuk menyokong kehidupan akar "diamputasi".
    • Selepas 2-3 hari, apabila tanah baru mengering, tuangkan spathiphyllum yang ditransplantasikan dengan air suam (direbus ideal) dengan penambahan Kornevin.

    Mengekalkan penampilan

    Agar bunga dapat dilihat dengan kehijauan dan bunga yang subur, bunga mesti dijaga. Pada musim bunga, anda dapat melihat tanda-tanda pertama berbunga - pertama telinga kecil muncul di tangkai panjang, yang kemudian berubah menjadi bunga putih yang indah.

    Agar tanaman dapat menggembirakan seluruh musim semi dan musim panasnya dengan bunganya, perlu memotong anak panah berbunga dengan bintik-bintik coklat "pikun", untuk memberi ruang untuk pengembangan yang baru dan muda. Buat potongan lebih rendah dengan pisau cukur atau pisau tajam. Lakukan tepat pada waktunya.

    Sebaik sahaja jilbab bunga mula mengambil warna hijau. Jika tidak, mereka akan mengeluarkan semua jus dan kekuatan dari kilang, dan mungkin tidak ada bunga baru yang cukup, mereka akan kurang. Keratan merangsang berbunga lebih lanjut.

    Nombor simptom 5. Spathiphyllum tidak tumbuh

    Spathiphyllum tidak tumbuh jisim hijau: tidak melepaskan daun baru, tidak memberikan tunas.

    Sebab # 1. Periuk besar

    Ingat bahawa pada mulanya spathiphyllum membina sistem akar, dan kemudian mula berurusan dengan daun. Oleh itu, jika anda memindahkan tanaman ke dalam periuk yang terlalu besar, anda harus menunggu sehingga sistem akar tumbuh dan membelit bumi. Hanya selepas ini barulah pertumbuhan jisim hijau akan bermula.


    Periuk seperti itu terlalu besar untuk spathiphyllum muda. Memerlukan pemindahan!

    Sekiranya anda tidak mahu menunggu beberapa bulan, anda perlu memindahkan spathiphyllum ke dalam periuk yang lebih dekat - berdiameter 1-2 cm lebih besar daripada sistem akar.

    Sebab nombor 2. Pencahayaan yang tidak sesuai

    Spathiphyllum dapat melambatkan pertumbuhan dengan pencahayaan yang terlalu kuat atau sebaliknya.

    Apa nak buat? Pindahkan spathiphyllum ke tempat yang terang, tanpa cahaya matahari langsung.

    Perosak utama

    Musuh utama yang menyebabkan penyakit spathiphyllum memerlukan rawatan: mealybug, aphid, hama labah-labah, scutellum, jamur jelaga.

    1. Mealybug adalah serangga perosak yang sering menyebabkan penyakit spathiphyllum. Pada dasarnya, ia timbul dalam keadaan kelembapan yang meningkat, bersembunyi di antara daun. Untuk pencegahan, periksa bunga secara berkala. Sekiranya bilangan serangga minimum, mudah untuk menyingkirkannya dengan membuang dengan kain yang direndam dalam larutan alkohol. Actellik atau racun serangga akan membantu jangkitan global, penyerapan kulit sitrus juga berkesan.
    2. Kulat sooty boleh terbentuk di bahagian atas daun. Kejadiannya sering ditunjukkan oleh penghitaman spathiphyllum. Penyakit ini semestinya dapat dihilangkan, kerana ia menghambat proses fotosintesis dan pernafasan tumbuhan, menyebabkannya melemah. Rawatan terbaik untuk kulat jelaga - rawatan permukaan yang terkena dengan air sabun.
    3. Sarung sarung (perisai aphid) pada usia muda hampir tidak dapat dibezakan, penampilannya ditunjukkan oleh bintik-bintik gelap yang menutupi daun dan batang spathiphyllum. Penyakit ini dapat diatasi dengan berkesan dengan menyemburkan bunga dengan larutan sabun-tembakau yang dicampurkan dengan sedikit alkohol atau minyak tanah. Aphid terutama tertumpu pada bahagian bawah daun; ia menggunakan jus spathiphyllum untuk pemakanan. Penyakit tanpa rawatan yang betul menyebabkan keriting, pengeringan daun bunga. Kutu daun berwarna kelabu, hijau dan hitam dijumpai, penyebaran berlaku seketika. Rawatan tanaman terdiri daripada rawatannya dengan nikotin sulfat (1 gram per liter air).
    4. Dan akhirnya, ancaman terbesar terhadap spathiphyllum adalah hama labah-labah. Pada dasarnya, perosak berlaku di dedaunan, menutupnya dengan sarang labah-labah. Penyebarannya membawa kepada pengeringan tanaman secara beransur-ansur. Rawatan melibatkan penyingkiran sarang labah-labah dan merawat bunga dengan larutan sabun. Dalam kes lanjut, agen yang lebih berkesan mungkin diperlukan: sulfur tanah, racun serangga.

    Cara terbaik untuk mencegah kerosakan pada spathiphyllum oleh perosak adalah dengan kerap menggosok daun tanaman dengan span dan air. Dianjurkan untuk melakukan "mandi" bunga hanya ketika tanah ditutup dengan lapisan film.

    Nombor simptom 6. Spathiphyllum tidak berbunga

    Dalam keadaan yang sesuai, spathiphyllum dapat mekar 2-3 kali dalam setahun. Tetapi tidak selalu harapan menjadi kenyataan. Dan kemudian timbul persoalan: "Mengapa spathiphyllum tidak mekar?". Mungkin ada beberapa sebab untuk ini..

    Sebab # 1. Periuk terlalu besar

    Spathiphyllum akan mula mekar hanya setelah akarnya menutup sepenuhnya benjolan tanah di dalam periuk. Oleh itu, jika anda menanam tanaman ke dalam pasu yang tidak berukuran, anda boleh menunggu beberapa tahun untuk berbunga.

    Angkat periuk baru untuk spathiphyllum. Untuk wakil keluarga aroid ini, pot yang dekat dan rendah sesuai. Diameter - 1-2 cm lebih besar daripada sistem akar.

    Sebab nombor 2. Kekurangan pemakanan, mogok lapar

    Sekiranya spathiphyllum sudah lama tidak ditransplantasikan, tanah di dalam periuk lebih miskin atau pada awalnya tidak mengandungi nutrien yang diperlukan, tidak mungkin berbunga. Sebagai tambahan kepada ketiadaan berbunga, keadaan kelaparan umum tanaman, daun kuning atau kecil, menunjukkan mogok makan. Terdapat keadaan lain: spathiphyllum kelihatan sihat, menghasilkan sejumlah besar daun hijau besar dan tidak berbunga. Ini berarti bahawa tanaman itu "menggemukkan," yaitu, ia memakan sejumlah besar nitrogen, yang merangsang pertumbuhan massa hijau sehingga merugikan berbunga. Kami menyimpulkan: di tanah di mana spathiphyllum tumbuh, terdapat banyak nitrogen, tetapi terdapat kekurangan unsur-unsur yang bertanggungjawab untuk berbunga - kalium dan fosforus.


    Spathiphyllum mungkin kelihatan sihat, "menggemukkan", tetapi tidak mekar jika terdapat sejumlah besar nitrogen di dalam tanah dan ketiadaan fosforus dan kalium

    Sekiranya periuk di mana spathiphyllum tumbuh dengan ukuran normal, dan sudah lama tidak berbunga, beri dengan baja kompleks dengan dominan fosforus dan kalium (untuk berbunga). Untuk kesan terpantas, anda boleh menggunakan penyemburan dengan perangsang - "Bud", "Domotsvetom", dll..

    Sebab nombor 3. Kekurangan lampu

    Spathiphyllum adalah tumbuhan yang bertolak ansur. Istilah "toleran naungan" bermaksud bahawa cahaya matahari langsung dikontraindikasikan di kilang. Tetapi! Dan bayangan yang mendalam juga tidak berguna. Untuk spathiphyllum, anda perlu memilih tempat yang terang, dengan banyak cahaya yang tersebar. Spathiphyllum tidak akan mekar dalam bayangan lengkap.

    Anda perlu menyusun semula spathiphyllum dari bayang-bayang yang mendalam ke tempat yang lebih terang.

    Spathiphyllum - cara menjaga bunga di rumah

    Nama Spathiphyllum berasal dari Latin Spathiphyllum - genus malar hijau dari keluarga Aroidae (Araceae), beberapa wakil adalah tanaman dalaman yang popular. Jangkauan genus koyak dan sangat luas. Tumbuhan genus tumbuh di hutan lembap dan rawa, di sepanjang sungai dan sungai. Sebilangan besar daratan, tetapi di antaranya terdapat epiphytes dan chemiepiphytes.

    Perbungaan adalah tongkol dengan selimut di pangkalan. Penutupnya berbentuk elips bujur, lebih panjang daripada tongkol, dari hijau hingga putih, tidak jatuh. Tudung putih dengan cepat mekar setelah berbunga. Bunga biseksual, tertutup dalam dua lingkaran kelopak perianth bersatu.

    Di alam liar, terdapat lebih daripada 40 spesies tumbuhan yang dijumpai, hanya lebih dari 20 jenis yang digunakan sebagai hiasan, dan hanya sekitar sepuluh daripadanya, yang paling tidak bersahaja dalam perawatan, ditanam di rumah. Saya akan memperkenalkan anda kepada beberapa dari mereka:

    Seorang lelaki tampan yang besar, sesuai untuk landskap bilik yang luas dan luas. Belukar tumbuh hingga satu setengah meter. Dia mempunyai daun hijau gelap yang besar hingga 75cm. Bunga putih boleh mencapai 40 cm.

    Jenis spathiphyllum ini boleh dianggap paling biasa. Tumbuhan berukuran sederhana hingga 40 cm tinggi dan panjang daun hingga 25 cm. Bunga bersaiz kecil dengan telinga sepanjang 3 cm dan seprai hingga 10 cm. Perbungaan berwarna kuning-hijau. Sebelum layu, ia berubah warna menjadi hijau muda. Ia dianggap sebagai spesies yang paling bersahaja..

    Spathiphyllum ini dicirikan oleh rimpang yang dipendekkan. Daun basal, bujur atau berbentuk pisau pembedah, dengan urat tengah yang sangat ketara. Keratan daun mengembang ke bahagian bawah. Bunga dengan jarak yang sangat tinggi di kaki. Perbungaan krim putih berbentuk silinder, menyerupai tongkol, ditutupi oleh bract, lebih seperti kelopak, putih di luar dan hijau di bahagian dalam.

    Jenis spathiphyllum ini sangat jarang digunakan untuk pembiakan rumah, terutamanya digunakan untuk hibridisasi varieti lain..

    Berbagai jenis spathiphyllum hibrid, sehingga 70cm tinggi. Pembungaan bermula pada awal musim bunga. Lebih suka cahaya yang banyak tersebar. Banyak tongkol elegan dan penutup putih salji.

    Hibrida adalah jenis spathiphyllum yang sangat indah dengan warna daun yang asli: banyak urat putih dan bintik-bintik berlatar belakang hijau. Perbungaan warna kuning pucat ditutup dengan tudung putih, yang, memudar, berubah warna dari putih menjadi hijau. Tingginya boleh tumbuh hingga 50 cm. Apabila cahaya matahari memukul bunga, hijau akan kehilangan warna dan tanaman itu mungkin sakit.

    • Mekar

    Jenis yang sangat popular untuk tumbuh di dalam rumah. Tempat kelahiran spathiphyllum adalah Colombia. Berbunga panjang. Seprai berwarna putih, telinga jauh lebih kecil daripada seprei. Daun, seperti semua subspesies, berwarna bujur dan berbentuk pisau pembedah berwarna hijau. Tumbuh tidak lebih dari 40 cm. Nama diterima kerana berbunga yang banyak dan panjang dari bulan Mac hingga Oktober..

    Ini adalah jenis spathiphyllum hibrid, yang dibiakkan oleh penternak Belanda berdasarkan varieti Wallis. Daunnya bervariasi, serupa dengan Domino, tetapi, tidak seperti dia, warna daun berwarna putih lebih kuat. Sebilangan risalah berubah sepenuhnya. Malangnya, penjualan sangat jarang berlaku..

    Sekuntum bunga dengan hijau gelap, daun berbentuk pisau pembedah yang memanjang dengan hujungnya. Perbungaan adalah telinga, dikelilingi oleh kerudung putih kehijauan, dalam bentuk menyerupai bendera kecil. Oleh itu, bunga itu mempunyai nama kedua - penyokong bendera. Ia mekar dengan banyak dari April hingga Jun, dengan banyak perbungaan..

    Saya selalu mengatakan bahawa untuk menjaga tanaman tertentu, anda perlu mengetahui keperluan dan pilihannya. Mari tentukan apa kehendak wad kami.

    Spathiphyllum adalah tumbuhan termofilik, biasanya tumbuh dan berkembang pada suhu di atas +18 darjah, yang optimum dianggap + 22... + 24 darjah. Dia tidak suka rancangan. Ia memerlukan pencahayaan yang baik, tetapi lebih baik dibayangi dari sinar matahari langsung.

    Tanah lebih suka tanah yang ringan, longgar dan berkhasiat dengan akses udara, sentiasa sedikit dibasahi dan dengan reaksi berasid atau sedikit berasid. Ia tidak bertolak ansur dengan genangan air, dan juga pengeringan dari tanah. Suka kerap menyembur dan mandi air..

    Pemindahan tanaman diatur kerana periuk diisi dengan akar.

    Sehingga akar memenuhi keseluruhan isipadu, tanaman tidak akan mekar.

    Spathiphyllum menyebar dengan membahagikan belukar, yang dihasilkan pada musim bunga semasa pemindahan, atau dengan keratan apikal, lebih jarang oleh biji. Saya ingin memberi amaran terhadap kesalahan mereka yang belum menanam bunga ini. Tidak mungkin menyebarkannya dengan daun; apabila dijatuhkan ke dalam air, ia hanya membusuk tanpa akar.

    Ini memberi tindak balas yang baik untuk berpakaian dengan baja yang kompleks untuk tanaman berbunga, ketiadaan atau kekurangannya dapat mengakibatkan ketiadaan berbunga. Daripada perosak, ia paling sering menderita thrips, mealybug dan hama labah-labah. Ini adalah keperluan spathiphyllum untuk perkembangannya. Seterusnya, mari kita membincangkannya dengan lebih terperinci..

    Menyiram

    Bunga eksotik ini sangat memerlukan air, jadi ia mesti lembut dan sebelumnya disenyawakan untuk pengairan. Air sejuk untuk pengairan tidak boleh digunakan, jika tidak, ia boleh menjadi sakit dan membuang dedaunan sepenuhnya. Penyiraman dilakukan hanya setelah lapisan atas tanah kering sepenuhnya. Sekiranya kering pada kedalaman satu sentimeter, maka penyiraman diperlukan. Selepas dua jam, semua air berlebihan disalirkan dari kuali. Sekiranya ini tidak dilakukan, akarnya mungkin reput. Air lebih kerap pada musim panas berbanding musim sejuk.

    Pembekuan akar

    Untuk bunga tropika yang halus, sangat penting untuk mengekalkan suhu yang selesa untuk pertumbuhan dan perkembangan. Dengan perubahan suhu dan draf secara tiba-tiba, kilang ini menerima tekanan, yang mana ia mungkin tidak pulih.

    Pada musim panas, spathiphyllum memerlukan suhu dalam lingkungan 20-29 darjah pada waktu siang, pada waktu malam - sedikit lebih rendah. Dalam keadaan musim sejuk, suhu minimum ialah 15 darjah.

    Sekiranya suhu bilik turun di bawah yang dibenarkan, mungkin menghitamkan daun.

    Penyiraman yang tidak betul juga boleh memberi kesan negatif kepada tanaman. Air sejuk boleh menyebabkan hipotermia sistem akar. Akibatnya, mereka akan mulai membusuk, dan daunnya akan menjadi hitam.

    Kaedah untuk memerangi penghitaman semasa limpahan dan udara kering

    Kedai bunga segera menghitamkan daun. Daun yang rosak harus dikeluarkan dengan teliti dari semak. Tindakan selanjutnya mesti ditujukan kepada penghapusan faktor-faktor permulaan penyakit ini.

    Sekiranya alasannya terletak di udara kering, maka penyemburan sederhana dari pistol penyembur akan membantu. Prosedur ini disarankan untuk dilakukan pada waktu pagi dan selalu dengan air yang tetap pada suhu bilik. Pada waktu malam, anda tidak boleh menggunakan acara seperti itu. Air mungkin tidak dapat diserap, dan kesejukan pada malam hari akan menimbulkan hipotermia pada daun dan juga kemungkinan busuknya.

    Sekiranya sejumlah besar habuk terkumpul di daun, anda harus mengelap hijau dengan span lembap atau kain lembut yang menyerap kelembapan, dan juga disarankan agar anda mandi secara berkala.

    Untuk melakukan ini, periuk harus dibalut dengan polietilena, agar filem itu tersusun rapi di batang, sambil menutupi seluruh tanah. Air jet mesti diselaraskan supaya sederhana dan tidak menimbulkan kerosakan pada pucuk muda.

    Di samping itu, anda perlu mengkaji semula tahap penyiraman. Sekiranya terdapat limpahan dan bau apak berasal dari haiwan kesayangan, perlu mengubah tanah di dalam periuk secepat mungkin.

    Sebilangan acara disyorkan:

    1. Gali semak
    2. Bebaskan akar dari tanah
    3. Periksa sistem akar untuk kerosakan atau kerosakan.
    4. Potong semua akar yang berpenyakit
    5. Hirisan mesti ditaburkan dengan abu atau arang untuk mencegah penyebaran jangkitan
    6. Beli atau sediakan substrat untuk menanam sendiri haiwan kesayangan

    Baca juga Sejambak bunga di kedai gambar

    Penting untuk menyediakan periuk untuk pemindahan. Ia mesti dicuci dengan soda dan ditumpahkan dengan air mendidih sehingga tidak ada bakteria patogen di dindingnya. Di bahagian bawah, perlu meletakkan saliran. Setelah menanam mengikut semua peraturan.

    Udara kering

    Secara semula jadi, spathiphyllum tumbuhan tropika paling kerap tumbuh di sepanjang tebing sungai dan sungai. Oleh itu, ia mempunyai kepekaan yang meningkat terhadap udara kering di dalam ruangan, kerana dedaunannya secara perlahan-lahan mengalami dehidrasi, layu, menjadi kuning dan kering, bermula dari petua. Oleh itu, pada musim panas yang panas atau dengan bermulanya musim pemanasan, disyorkan untuk menyemburkannya secara berkala, dan lebih baik lagi, memasang pelembap udara automatik di kawasan berdekatan. Sekiranya boleh, susun semula bekasnya dari alat pemanasan.

    Dalam foto di bawah, anda dapat melihat bagaimana penyakit spathiphyllum kelihatan, dan kemudian kami akan memberitahu anda bagaimana menghadapinya.

    Implikasi untuk "Kebahagiaan Wanita"

    Kehitaman bunga putih salji tentu saja merosakkan penampilan estetik tanaman. Sudah tentu, pemilik spathiphyllum sedih dengan ini, tetapi ini hanya gejala merasa tidak sihat. Sekiranya bintik-bintik gelap di tempat tidur, bintik-bintik, petua atau akar hitam dapat dilihat pada tanaman yang baru sihat, ini adalah isyarat untuk bertindak.

    Penting untuk menentukan puncanya. Sekiranya kesalahan itu disebabkan oleh penjagaan yang tidak betul, maka keadaannya dapat diperbaiki, anda hanya perlu mengatur keadaan penahanan. Lebih buruk lagi, ketika exot membusuk, hasilnya adalah penyakit berjangkit. Dalam kes ini, anda perlu mengejar masa dan mengambil langkah penyelamatan kecemasan, jika tidak, spathiphyllum menjangkakan kematian. Ada kemungkinan bahawa pada peringkat kemudian keseluruhan bunga akan menjadi hitam, maka semua tindakan yang diambil sia-sia.

    Kenapa ini terjadi?

    Suka atau tidak, tetapi kebanyakan penyakit berkaitan dengan kesilapan dalam perawatan, yang membawa kepada akibat yang menyedihkan. Selalunya, bunga hitam menunjukkan masalah dengan sistem akar.

    Kelembapan berlebihan

    Tumbuhan yang suka kelembapan harus disiram dengan kerap. Bunga itu lebih suka tanah lembap, tetapi tidak bertakung.

    Di sini anda tidak boleh melupakan perubahan dalam jumlah cecair semasa musim berubah. Dengan adanya akar yang berterusan dalam substrat basah, proses pembusukan berlaku. Penyakit dinyatakan dengan menggelapkan sebahagian besar daun, pelek hitam di sepanjang tepi perbungaan. Juga, cecair berlebihan boleh terbentuk jika tidak ada saliran di dalam pot bunga, yang menyebabkan genangan bendalir.

    Penyakit kulat

    Penyakit kulat dianggap sebagai alasan lain untuk kekalahan bunga, akar tanaman terutamanya terjejas. Jangkitan kulat berkembang dengan baik pada substrat lembap dan pada suhu udara rendah. Gambaran luaran lesi adalah kehitaman dengan ciri khas hubungan jamur. Bahagian bunga yang terkena basah, longgar. Bintik-bintik coklat dan bintik-bintik mungkin. Jangkitan kulat juga berbahaya kerana merebak dengan cepat dan terkena tanaman dalaman yang berdekatan..

    Hipotermia


    Spathiphyllum adalah bunga yang suka panas, dan dengan draf dan penurunan suhu secara tiba-tiba, dedaunan bersandar tanpa henti, perbungaan menjadi gelap. Contohnya, ini boleh berlaku semasa mengangkut eksotik dalaman dari sebuah kedai pada musim sejuk. Atau ketika udara sejuk memasuki bilik dan langsung ke "kebahagiaan wanita".

    Sekiranya hipotermia tidak ketara, maka bunga mengembalikan keanjalan, tetapi hujung kering hitam tetap ada. Amat berbahaya sekiranya bunga tersebut mengalami hipotermia dalam keadaan basah. Akibat dari fenomena ini boleh membawa maut.

    Kelembapan rendah

    Kelembapan tinggi untuk tanaman ini cukup penting. Pertukaran gas berlaku melalui daun besar, sejumlah besar kelembapan menguap, yang dengan demikian harus dikompensasi dengan pengairan atau iklim mikro lembap. Tetapi di sebuah apartmen, agak sukar untuk membuat parameter kelembapan optimum, terutama pada musim sejuk. Dengan udara kering, banyak penyakit berkembang. Gejala kelembapan rendah: daun itu sendiri berwarna hijau, hitam hanya hujung daun dan tepi penutup tempat tidur.

    Penggunaan baja mineral secara buta huruf

    Selalunya, kekurangan atau lebihan nutrien menyebabkan penghitaman tepi perbungaan. Dari semasa ke semasa, tanah di mana tanaman tumbuh harus diperbaharui. Bagaimanapun, tanah habis, dan tanaman itu bertindak balas dengan cepat terhadap kekurangan mikronutrien. Dianjurkan untuk memberi makan exot dalaman sepanjang tahun..

    Untuk mengembalikan keseimbangan semula jadi, perlu menyuburkan tanaman dengan kompleks zat mineral, sehingga melindungi bunga dari kelaparan.

    Periuk

    Sekiranya kapasiti untuk tumbuh terlalu ketat, maka akarnya sering saling terkait satu sama lain, kerana sukar bagi bahagian atas untuk mendapatkan cukup cairan dan nutrien. Jadi, ini membawa kepada pengeringan kehijauan.

    Dalam periuk yang terlalu luas, akar harus tumbuh keras untuk menguasai seluruh ruang. Oleh kerana itu, mereka mengambil hampir semua nutrien tanpa memberikannya ke daun, yang menyebabkan layu di bahagian atas dan kekurangan bunga.

    Oleh itu, periuk untuk spathiphyllum tumbuh semestinya sedikit lebih besar daripada isipadu sistem akar dan mesti mempunyai lubang saliran supaya cecair tidak bertakung di dalam tanah. Periuk tanah liat dianggap terbaik, kerana memberi "nafas" pada akar.

    Pencegahan penyakit

    Cadangan berikut akan membantu mencegah perkembangan semula penghitaman:

    1. Pembuangan air tidak akan dibenarkan. Menyiram semasa tanah mengering.
    2. Menjalankan rawatan semak tepat pada waktunya dengan persediaan profilaksis perosak.
    3. Semasa memberi makan, gunakan larutan kepekatan yang lemah.
    4. Tumbuhkan spathiphyllum di tempat yang dilindungi dari draf. Sebaiknya pilih bilik dengan kelembapan tinggi dan cahaya sekitar..
    5. Lap daun tanaman secara berkala dengan span lembap. Ini akan mengelakkan berlakunya perosak dan fenomena lain yang tidak menyenangkan..

    Phytophthora

    Kekaburan lewat mempengaruhi kebun, taman, tanaman dalaman. Ejen penyebabnya adalah kulat yang lebih rendah (jabatan oomycetes), yang menjalani gaya hidup parasit. Tempat kediaman adalah tanah, mereka menembusi semua bahagian dari pelbagai jenis tanaman, dari tumbuhan hingga pokok.

    Manifestasi luaran penyakit ini sangat berubah-ubah, mereka sering dianggap sebagai akibat pelanggaran keadaan budaya bilik. Cendawan mempengaruhi semua organ bunga, aktif pada setiap fasa hidupnya. Gejala utama penyakit akhir adalah reput kering, berbeza dengan proses yang disebabkan oleh bakteria dan kulat lain. Spora Phytophthora cactorum jatuh pada pucuk dan daun bunga domestik, membentuk miselium, cepat berkembang dalam keadaan selesa. Kilang itu sakit, kering, mati.

    Tanda-tanda jangkitan kulat:

    • penampilan bintik-bintik coklat pada daun;
    • pertumbuhan dan kegelapan mereka;
    • pelembutan batang dan plat daun;
    • ubah bentuk dan kerosakan bahagian bunga.


    Walaupun terdapat larutan akhir pada bahagian udara tumbuhan, spora cepat menembusi sistem akar. Mereka dapat masuk ke pangsapuri bukan hanya dengan udara ketika ventilasi bilik, tetapi juga melalui tanah. Di tanah yang tercemar, spora tetap dapat digunakan selama beberapa tahun, jadi semua tanah yang disiapkan mesti disterilkan sebelum menanam (dikalsinasi di dalam ketuhar) dan dibilas dengan periuk air mendidih.

    Tumbuhan yang dijangkiti tidak dirawat; mustahil untuk menyelamatkannya. Spathiphyllum bersama dengan tanah mesti dihancurkan dengan segera. Lebih mudah menanam bunga baru daripada berusaha menyelamatkan orang sakit.