Kodiyum (croton) - tanaman dalaman dengan daun hijau dan bintik kuning

Croton, atau nama popular - codium, adalah tanaman rumah yang cantik dan rapi dari keluarga Euphorbiaceae. Terdapat banyak jenis tanaman ini, beberapa kepingan menyerupai bentuknya dari lembaran pohon oak, atau dedaunan willow. Dengan mewarnai, anda juga dapat menemui banyak pilihan: hijau tua, burgundy, kuning dan merah.

Mengenai sejarah penampilan

Tempat kelahiran natrium dianggap sebagai Kepulauan Melaka. Dalam keadaan semula jadi, ia tumbuh dengan semak dan tumbuh hingga 3 meter, di rumah - pertumbuhannya diperhatikan setengahnya. Daun muda tumbuh hijau, tetapi seiring bertambahnya usia, mereka memperoleh cat pelbagai warna.

Berbanding dengan jenis dan varieti lain, codec Brik, Zanzibar dan Petra telah mulai menyebar secara relatif baru-baru ini melalui rumah dan pangsapuri orang Rusia. Warna pelat daun yang tidak biasa semakin lama semakin bersedia untuk membiakkan tanaman ini.

Tumbuhan dalaman dengan daun hijau dengan bintik kuning muncul di kediaman Eropah pada awal abad ke-19. Untuk masa yang lama, para pakar mempelajari tanaman baru, melakukan eksperimen pemilihan, membuat deskripsi bertahap setiap tindakan, yang memungkinkan untuk memperoleh sejumlah besar spesies dan varieti baru.

Penting! Walaupun kodium (croton) kelihatan hebat dalam komposisi apa pun, ia harus dijauhkan dari kanak-kanak. Banyak orang bertanya: "Adakah kodium sangat beracun atau tidak?" Tumbuhan itu sendiri tidak berbahaya - perahunya beracun, yang menonjol dari tempat kerosakan. Semasa bermain, kanak-kanak boleh merosakkan tanaman, yang akan menyebabkan bayi menjadi kotor dengan jusnya, yang menyebabkan luka bakar pada kulit.

Varieti biasa

Sejak abad ke-19, Variegatum telah ditanam sebagai tanaman rumah - satu-satunya croton yang diketahui pada masa itu, spesies dan varieti dengan pelbagai warna menjadi terkenal setelah bertahun-tahun.

Habis

Codium berdaun cantik. Pokok dengan struktur mahkota yang ketat yang membentuk satu batang pusat. Codium bunga yang sangat baik mempunyai bilah daun besar, yang terletak di pucuk, menyerupai struktur berjubin. Di bahagian atas batang, daun lebih tepu warnanya: dari nada kuning kehijauan hingga merah-burgundy. Daun croton Cemerlang lebih hijau dengan urat ringan yang jelas.

Variegatum

Nama lain popular di kalangan orang - "dihiasi". Hari ini, kod variegatum di alam liar boleh didapati di China. Pereka landskap di negara ini lebih suka menggunakannya sebagai bahan landskap di Beijing untuk mewujudkan suasana yang unik. Ia juga boleh didapati di Pakistan. Tumbuhan ini mampu tumbuh setinggi 2.5-3 meter. Batangnya terbentuk telanjang di bawah, pada ketinggian 10-20 cm, daun pertama mula muncul. Mereka mempunyai bentuk pisau pembedah yang memanjang, di dasar - ovate. Warnanya dikuasai oleh nada hijau dan coklat. Oleh kerana banyak yang tidak dapat menentukan nama pelbagai jenis atau spesies dengan tepat, nama croton atau codium berwarna paling sering digunakan di kalangan masyarakat..

Variasi wakil yang menarik ini ialah codium Variegatum Mix. Tidak ada data yang tepat mengenai jenis mana croton. Daun yang terang, bergelombang, sedikit melengkung menambah lebih banyak ciri pada pokok ini..

Wakil lain dari kod Variegatum adalah varieti Moluccan. Daunnya lebar ke bawah, lebih sempit ke atas, mempunyai bentuk sedikit ovoid. Terdapat juga pelbagai Minus, yang mempunyai daun nipis yang memanjang sepenuhnya.

Bentuk tumbuhan yang asli mempunyai daun yang berbentuk lebar, berbentuk pisau pembedah. Mereka meruncing ke pangkal jalan. Corak warna emas dan perak yang tidak biasa dapat diperhatikan di sepanjang permukaan pinggan, kadang-kadang gambar seperti itu mengambil warna kemerahan.

Mummy

Croton Mammy adalah tanaman yang terang dengan plat daun berwarna, yang disusun dengan sangat padat pada pucuk. Tumbuhan muda mempunyai daun hijau kekuningan; kroton yang lebih tua berubah warnanya menjadi merah, kemudian merah-coklat. Tumbuhan yang sangat tua mungkin mempunyai plat daun hitam sepenuhnya. Keistimewaan varietasnya adalah bentuk pelat daun, yang sedikit memutar semasa pertumbuhan. Beberapa risalah boleh melengkung sehingga bentuk buluh (asli) mereka benar-benar hilang.

Puan Iston

Croton Puan Aiston mempunyai sebilangan besar pengagum. Ini adalah pelbagai yang menarik kerana bentuk pelat daun yang tidak biasa. Daunnya lebar, bulat di hujung, rata. Pokok muda mempunyai warna lembut di pinggan, sementara yang lebih tua mula memperoleh warna yang berbeza: dari merah jambu hingga merah dan kuning. Bunga berbintik menjadi lebih cerah seiring bertambahnya usia, yang membolehkan tanaman kelihatan lebih menarik.

Terdapat beberapa jenis varieti ini:

  1. Kodiyum Iston merah. Tumbuhan dengan daun merah atau merah tua, ke bawah pinggan daun mungkin hitam sepenuhnya.
  2. Aiston berwarna kuning. Plat daunnya berwarna kuning; boleh berwarna oren..
  3. Codium Disraeli. Daun hijau-merah dengan urat kuning.
  4. Putera Hitam Ragam daun hijau dengan titik merah dan kuning.

Croton berdaun sempit

Codium berdaun sempit - pemilik panjang, sehingga 20 cm, dengan daun yang sangat nipis. Di dasar hijau, titik-titik terang berwarna kuning atau merah dapat ditempatkan. Antara perwakilan spesies ini ialah croton Pictum Spot. Bunga berdaun nipis menyerupai pohon palma dengan daun beraneka warna yang terang.

Acuballist kodium

Tumbuhan indah yang akan menghiasi kediaman mana pun. Daun pokok berwarna hijau dengan serpihan kuning, tetapi warnanya tidak rata di atasnya. Pada satu helaian, anda dapat melihat warna yang lebih terang dan redup.

Ciri-ciri penjagaan di rumah

Croton cukup bersahaja untuk pergi. Dia dapat hidup dengan sempurna di tempat teduh, tetapi tempat terbaik untuk tinggal adalah bahagian yang cerah dengan cahaya yang menyebar. Lebih baik menolak tempat dengan cahaya matahari langsung, kerana daunnya akan terbakar..

Berguna Sekiranya bunga itu mempunyai daun hijau, tetapi perlu lebih berwarna, ia harus diletakkan di tempat yang lebih ringan.

Suhu

Suhu yang sesuai untuk croton ialah 20-24 darjah Celsius. Suhu yang sangat rendah menyebabkan reput akar dan reput daun.

Menyiram

Menyiram periuk dilakukan ketika permukaan tanah mengering. Pada musim sejuk, croton disiram lebih jarang.

Menyembur dan mengekalkan kelembapan

Croton memerlukan kelembapan yang tinggi. Oleh itu, dia memerlukan penyemburan setiap hari. Seminggu sekali boleh dibilas dengan mandi.

Priming

Tanah untuk croton boleh dibeli di kedai bunga atau dibuat secara bebas. Untuk tanah rumah anda memerlukan:

  • tanah daun (1 bahagian);
  • tanah rumput (2 bahagian);
  • baja busuk (1 bahagian);
  • gambut (1 bahagian);
  • pasir sungai (0.5 bahagian).

Sebelum digunakan, 2 bahagian arang ditambahkan ke campuran siap. Ia bertindak sebagai pembasmi kuman dalam campuran. Selain itu, sebelum menyemai, mereka menumpahkan larutan kalium permanganat.

Berpakaian atas

Anda boleh menyuburkan periuk pada musim bunga dan musim panas. Pada musim sejuk - 1 kali sebulan, pada musim bunga dan musim panas - 1 kali seminggu. Anda tidak perlu menyiram baja di tanah kering pot bunga. Sebelum ini, periuk dituangkan dengan air biasa.

Menarik. Berbunga di kodium adalah kejadian yang agak jarang berlaku, tetapi tidak semua orang dapat memperhatikannya, kerana tunas tanaman sangat tidak mencolok. Bunga dikumpulkan dalam perbungaan sista. Banyak penanam bunga, ketika croton mekar, tanpa merancang untuk menyebarkan benih pokok ini, memetik tunas agar tanaman tidak menghabiskan nutrien dan daya pada pembentukan perbungaan dan biji.

Pemangkasan

Penjagaan croton diperlukan sepanjang hidupnya. Perkara utama dalam penjagaan adalah pemangkasan.

Nilai pemangkasan dalam penjagaan rumah:

  1. Pembentukan tanaman;
  2. Kebangkitan bunga untuk pertumbuhan;
  3. Merangsang pokok untuk meletakkan pucuk sampingan;
  4. Mengemas kini bahagian vegetatif;
  5. Mengeluarkan bahagian kodium yang rosak.

Prosedur pemotongan mesti dilakukan dengan pisau baru yang bersih dan tajam..

Sebelum menggunakan pisau, ia mesti dirawat dengan alkohol atau racun kulat. Ini untuk mengelakkan berlakunya penyakit selepas pemangkasan. Tempat potong ditaburkan dengan arang dihancurkan ke keadaan serbuk, dibiarkan seketika hingga kering. Jangan merawat dengan antiseptik selama 7-9 hari selepas prosedur.

Sebagai tambahan kepada prosedur pemangkasan asas, tangkai bunga dan tunas juga dikeluarkan. Menjaga titik potong adalah sama..

Cara membiak

Pembiakan boleh berlaku oleh biji dan keratan. Tanaman jarang dibiakkan oleh biji, cara yang lebih mudah adalah pembiakan vegetatif dengan keratan.

Percambahan biji benih

Ini adalah kaedah utama pembiakan campuran croton hibrid. Ia digunakan dengan alasan bahawa jika anda menggunakan kaedah vegetatif, kemungkinan tanaman baru akan kehilangan sifat varieti. Hanya benih segar yang telah dituai pada musim ini yang sesuai untuk disemai..

Benih mesti direndam terlebih dahulu selama sehari. Air hendaklah dipanaskan hingga 60 darjah. Setelah sehari, ketika benih membengkak, mereka dapat disemai di substrat. Kedalaman menyemai tidak boleh lebih dari 1 sentimeter.

Untuk percambahan, perlu mengekalkan suhu di dalam bilik antara 20 hingga 21 darjah. Menyiram tanaman hanya dengan menuangkan air suam ke dalam dulang khas.

Setelah muncul pada tanaman muda sekurang-kurangnya 3 daun, pemungutan dilakukan, setiap anak benih ditanam dalam bekas yang terpisah.

Keratan akar

Keratan memotong paling baik dilakukan dengan sarung tangan, kerana susu beracun mengalir dari kilang di tempat pemotongan. Sekiranya terkena tisu lembut, ia boleh menyebabkan luka bakar. Akar semestinya dalam substrat lembap. Rooting berlaku dalam 1-1,5 bulan.

Penyebaran kodium dengan lapisan

Untuk membuat akar tumbuh lebih cepat, tinggalkan minimum daun di batang, maka tanaman akan mengarahkan semua tenaga ke akar.

Udara terbaring

Jenis pembiakan yang kurang biasa, tetapi juga digunakan oleh penanam bunga. Dengan jepit kain khas, lembaran dipasang ke tanah, ditaburkan dengan tanah dari atas di tempat bersentuhan dengan tanah. Penjagaan dilakukan untuk tanaman dengan "jepitan kain" sama seperti anggota keluarga yang lain.

Secara berkala adalah perlu untuk memeriksa apakah lapisan itu berakar. Akar pertama pada jepit kain akan muncul dalam 2-4 minggu.

Pindah

Transplantasi ini dilakukan ketika croton tumbuh, ini kira-kira sekali setiap 1.5 tahun. Baginya, seperti tanaman rumah lain, periuk dipilih lebih sedikit daripada yang sebelumnya. Tanah untuk tanaman di kedai menjadi universal. Sebaiknya beli longkang.

Masalah yang mungkin timbul semasa membesar

Daun menjadi pucat

Plat kepingan akan kehilangan warnanya jika ruangan itu dikuduskan dengan teruk.

Tompok telus atau cahaya pada daun

Plat daun boleh menjadi putih sepenuhnya (hampir putih), atau bintik-bintik pucat muncul di atasnya. Ini adalah tanda pertama bahawa tanaman itu berada di tempat yang terlalu terang. Juga dari draf boleh berlaku reaksi seperti itu di croton.

Petua kering pada daun

Hujung kering bunga atau bintik-bintik coklat yang muncul di seluruh bilah daun menunjukkan bahawa ruangan itu sangat kering, atau tanaman tidak cukup disiram. Kadang-kadang petua boleh kering kerana kodnya sangat sejuk di apartmen.

Daun bawah jatuh

Ini adalah proses semula jadi pada tanaman dewasa. Croton dengan usia, peregangan, membuang daun bawah, jadi tidak ada alasan untuk bimbang tentang ini.

Perosak

Musuh utama pot bunga adalah hama labah-labah. Setiap 10 hari sekali, bahagian belakang daun mesti diperiksa. Sekiranya terdapat sedikit tanda kutu pada plat daun, anda harus segera menyemburkannya dengan racun serangga atau menyediakan ubat itu sendiri. Untuk melakukan ini, larutan sabun dibuat dari sabun gelap isi rumah. Dengan pelapik kapas yang dibasahi, daun dan batang digosok. Tindakan sedemikian harus diulang selepas lima hari 3-4 kali.

Croton cukup memilih untuk pergi; ia memerlukan masa rehat secara berkala. Contohnya, kod Excelium ketika meninggalkan rumah boleh menggelapkan dan membuang hampir semua daun, jika pokok tidak dijaga dengan betul.

Huraian Croton spesies dan varietas membiak video foto yang sedang berkembang.

Croton adalah tanaman dalaman keluarga Euphorbiaceae yang terkenal. Ciri yang menarik bagi semua ahli keluarga ini adalah adanya jus susu di batang dan daun. Oleh itu namanya - euphorbiaceae. Jus susu membantu tanaman menyembuhkan luka semasa kerosakan. Jus membentuk filem khas yang cepat kering dan mencegah penembusan jangkitan.

Croton atau Codium, Latin - Codieum

Kodiyum tergolong dalam keluarga euphorbiaceae. Tempat kelahiran tumbuhan ini ialah Melanesia (di bahagian barat daya Lautan Pasifik), Polinesia (di bahagian tengah Lautan Pasifik) dan Australia Utara. Penanam bunga paling kerap dipanggil codium - bunga croton. Cukup banyak jenis tanaman ini yang biasa terdapat di alam semula jadi, tetapi croton dalaman adalah kodium bervariasi (C. Variegatum pictum).

Bunga croton adalah semak malar hijau dengan daun berkulit keras. In vivo tumbuh sehingga 1.5 meter. Ukuran croton dalaman lebih sederhana (35-70 cm). Daun croton berwarna cerah, dengan pelbagai warna dan bentuk. Mereka boleh menjadi lebar atau sempit, paling sering mirip dengan daun laurel yang diperbesar, tetapi juga boleh seperti pita, dipintal, diukir dengan fantastik. Bunga croton kelihatan cerah dan berwarna-warni, kerana daunnya dicat dengan pelbagai warna. Daun croton muda berwarna hijau dan kekuningan terletak di bahagian atas semak, tetapi ketika tumbuh mereka berubah warna, menjadi berbintik-bintik: dengan bintik-bintik merah jambu, merah, oren. Natrium mekar dengan bunga putih kekuningan, yang paling sering dipotong agar tidak menghilangkan kekuatan dari tanaman, kerana keseluruhan keindahan tanaman ini ada di daun.

Jenis dan jenis tanaman

Secara semula jadi, terdapat beberapa jenis croton, tetapi hanya croton bervariasi yang digunakan untuk penanaman dalaman. Berdasarkannya, beberapa jenis hibrida dibiakkan; foto mereka terdapat dalam katalog banyak kedai. Varieti yang paling menarik adalah berikut:

  • Petra. Tanaman ini membentuk semak yang luas dengan banyak cabang lateral. Dedaunan berkulit itu terletak di pucuk lagi. Plat daun bujur atau lobed mempunyai warna hijau terang dengan titik dan garis kekuningan di sepanjang urat.

Cemerlang. Daun bersatu tiga lobed menyerupai oak. Jalur dan bintik-bintik hijau dan kuning saling berkaitan di permukaan kepingan kepingan. Warna merah jambu berlaku di bahagian belakang helaian..

Zanzibar. Daun varieti ini disempit dengan kuat dan mempunyai dasar yang dipadatkan. Di permukaan hijau terang terdapat jalur kuning, oren dan burgundy.

Puan Iston. Spesies ini membentuk pokok kecil atau semak luas dengan daun besar. Di pinggan daun hijau terdapat bintik-bintik merah jambu dan merah jambu, serta noda keemasan.

Mod penyiraman

Perlu dinyatakan segera bahawa air untuk semua operasi dengan croton hanya sesuai untuk hangat, lembut dan menetap. Setiap hari, perlu menyemburkan dan mencuci daun tanaman dengan air suam di kedua-dua sisi dengan kain lembut. Croton tidak boleh ditanam di dekat perkakas yang menghasilkan haba: dengan radiator, pemanas, dapur, dan lain-lain, kerana tanaman sangat menyukai kelembapan, dan kekeringan adalah penyebab utama hampir semua penyakitnya dan membuat tanah yang baik untuk penampilan parasit.

Keperluan pencahayaan

Adalah sangat penting bagi croton untuk memantau pencahayaan, kerana berkat cahaya, tanaman memperoleh warna daunnya yang unik. Sekiranya anda tidak mengikuti lampu dan pencahayaan tidak mencukupi, maka daun croton akan menjadi hijau biasa.

Mode pencahayaan tidak sama sepanjang tahun: pada musim sejuk lebih baik meletakkan croton di bawah cahaya matahari langsung, dan pada musim bunga hubungan langsung mereka harus dielakkan dengan mendedahkan tanaman ke Timur atau Barat, yaitu cahaya matahari yang lembut.

Keperluan suhu

Ambang suhu atas adalah 26 darjah, dan yang lebih rendah 17, suhu optimum untuk croton adalah 20-22 darjah Celsius, suhu harus tetap sama sepanjang tahun.

Baja dan pembalut atas untuk croton

Kroton muda mesti ditransplantasikan secara berkala ke tanah yang subur, dan tanah itu sendiri harus disenyawakan secara berkala selama tempoh pertumbuhan tanaman. Untuk ini, pelbagai baja kompleks atau mineral untuk tanaman gugur hiasan sesuai, ia harus digunakan pada tanah hanya setelah menyiram.

Tanah subur harus sesuai dengan tanah di mana kroton tumbuh di alam tropika liar. Substrat untuk menanam atau memindahkan tanaman boleh disediakan di rumah, untuk ini anda perlu membuat tanah dalam perkadaran yang sama:

  • Gambut,
  • Humus,
  • Pasir yang diayak,
  • Tanah rumput.

Untuk mengelakkan mikroorganisma berbahaya yang menyebabkan penyakit dan larva perosak yang tersisa di dalam tanah, perlu membekukannya atau membakarnya. Sekiranya anda menambahkan kepingan arang yang tidak sedap di dalamnya, ini akan mengelakkan sistem akar reput.

Pemangkasan

Pemangkasan croton diperlukan untuk membuat bentuk yang cantik. Biasanya, dahan atas dipangkas atau dicubit sehingga tanaman membentuk pucuk sisi. Sebelum memotong atau mencubit, tapak pemangkasan dirawat dengan sulfur atau serbuk arang untuk pembasmian kuman. Cubit untuk pertama kalinya, apabila tanaman mencapai ketinggian 15 - 17 cm, kemudian setiap 20 cm. Potong mengesyorkan tanaman setinggi 30 - 40 cm - maka pucuk yang dipangkas dapat digunakan untuk pembiakan. Cabang kering atau terkena hama juga dipangkas jika tidak dapat disembuhkan..

Pembiakan

Pembiakan croton dihasilkan dengan kaedah benih atau vegetatif. Biji croton boleh dibeli atau dikumpulkan secara bebas. Setelah berbunga, mereka masak dalam kotak kecil. Tanaman dihasilkan pada separuh kedua musim sejuk. Sehari sebelum penanaman, benih direndam dalam larutan akar untuk mempercepat percambahan. Mereka diedarkan di permukaan tanah gambut berpasir dan sedikit hancur dari atas. Periuk ditutup dengan filem. Setiap hari rumah hijau berventilasi dan tanah disembur. Anak benih boleh dijangkakan 3-4 minggu selepas menyemai. Sekiranya tanah sedikit panas, percambahan akan bertambah cepat.

Kaedah yang lebih mudah dan berkesan adalah menyebarkan keratan croton. Cukup untuk memotong pucuk apikal dengan 2-3 daun dari bulan Mac hingga Jun. Beberapa jam pertama mengandungi keratan di dalam air sehingga jus susu tidak kering semasa memotong. Selepas beberapa ketika, sisa-sisanya dikeluarkan, dan tanaman ditanam dalam campuran gambut pasir. Pot dengan anak benih ditinggalkan di ruangan yang terang dengan suhu udara sekitar + 25 ° C. Akarnya muncul setelah 25-30 hari, setelah itu croton mula aktif mengeluarkan tunas.

Anda boleh mendapatkan kilang baru dengan bantuan lapisan udara. Untuk melakukan ini, keluarkan kulit kayu dari bahagian pucuk yang dilekatkan dan rawat tempat itu dengan akar. Maka anda harus memperbaiki lapisan di tanah dengan wayar. Akar muncul dalam 3-4 minggu, dan anda boleh memisahkan pucuk dari tanaman ibu.

Pindah

Pemindahan croton muda dilakukan setiap tahun. Tumbuhan yang lebih dewasa ditransplantasikan setiap 2-4 tahun. Tanpa prosedur ini, tangkai mulai menjadi telanjang, dan daunnya menjadi lebih kecil, yang mempengaruhi daya tarikan. Masa terbaik untuk pemindahan adalah separuh pertama musim bunga. Semasa manipulasi ini, disarankan untuk membuang sebahagian dari koma tanah. Penjagaan yang melampau mesti dilakukan dengan sistem akar. Sebarang kerosakan atau pemotongan jisim akar akan menyebabkan penyakit dan pemulihan yang lama.

Periuk dipilih cukup dalam dan sedikit lebih lebar daripada yang sebelumnya. Bahan saliran setebal 3-4 cm dituangkan ke bahagian bawah. Tanah untuk croton terdiri daripada komponen berikut:

  • tanah lembaran (2 bahagian);
  • pasir (1 bahagian);
  • tanah rumput (1 bahagian).

Untuk mengelakkan perkembangan reput, berguna untuk menambahkan arang ke substrat. Sekiranya tanah itu diambil di atas plot pribadi, ia mesti dikukus sebelum ditanam untuk menghancurkan parasit.

Penyakit dan perosak croton, kaedah menanganinya

Croton adalah tumbuhan beracun, jadi sangat jarang diserang oleh perosak dan parasit, tetapi penjagaan yang tidak betul atau lokasi bunga yang salah di apartmen menyebabkan fakta bahawa tanaman itu sering terdedah kepada pelbagai penyakit.

  • Petua daun kering menyebabkan penyiraman tanaman yang buruk atau cahaya matahari langsung pada musim panas.
  • Penjagaan tanaman yang tidak betul menyebabkan penyebaran pelbagai parasit. Selalunya, tumbuh-tumbuhan yang tidak berpenyakit parasit oleh hama labah-labah, kelembapan tidak teratur yang lemah menyebabkan serangan oleh kutu mealybug (kutu shaggy) atau serangga.
  • Racun serangga sistemik biasanya digunakan untuk memerangi parasit. Gunakan hanya mengikut arahan, jika tidak, anda boleh merosakkan tanaman secara kekal. Sekiranya rawatan tidak membantu, tanaman terus kering dan tumbuh dengan buruk, maka perlu dirawat semula.

Hampir semua penyakit croton dikaitkan dengan penyiraman yang tidak teratur atau kelembapan udara yang buruk. Sekiranya anda kerap mengawasi kelembapan koma dan udara tanah, maka tidak akan timbul masalah dengan penyakit atau parasit. yang terakhir adalah tanda pasti masalah tanaman itu sendiri. Untuk mengekalkan kelembapan yang diperlukan secara berkala, anda boleh membeli pelembap dan meletakkannya di sebelah kilang, menyimpannya (croton), pada masa yang sama, dari kesan alat pemanasan di rumah anda.

Pertumbuhan croton yang buruk biasanya disebabkan oleh pencahayaan yang buruk. Cahaya untuk pertumbuhan croton sangat penting, oleh itu, pada musim sejuk tumbuh lebih teruk daripada pada musim panas.

Daun croton tidak akan kering jika anda kerap menyiram tanaman, jangan biarkan tanah kering dan pantau kelembapan udara. Perlu diingat bahawa kelembapan yang buruk dapat menyebabkan parasit dan masalah lain.

    • Mengapa croton menjatuhkan daun dan apa yang perlu dilakukan?

Jangan bimbang jika croton menjatuhkan daun secara berkala - ini adalah proses semula jadi untuk banyak tanaman, tetapi jika croton menjatuhkan banyak daun sekaligus, ia mungkin disebabkan oleh penyiraman yang buruk, kelembapan udara yang tidak mencukupi, perubahan suhu secara tiba-tiba, tanah yang tidak disenyawakan atau hama labah-labah.

Jus croton beracun. Sekiranya memasuki saluran gastrointestinal, ia akan menyebabkan muntah dan najis longgar, dan sentuhan kulit boleh menyebabkan dermatitis. Anda perlu mengendalikan tanaman dengan berhati-hati, dan selepas operasi dengannya, disyorkan untuk mencuci tangan anda.

Varieti motley dan croton codeum dengan gambar dan nama

Perbezaan antara kodium dan croton

Sekarang kita akan menjawab soalan utama - mengapa bunga kodium dan croton sering keliru, dan apakah perbezaan utama antara kedua tumbuhan ini.

Faktanya adalah bahawa kedua-dua bunga itu sangat mirip, oleh itu tidak menghairankan bahawa banyak orang dengan suci percaya bahawa mereka menjadi pahlawan artikel hari ini di ambang jendela mereka. Walau bagaimanapun, bunga ini mempunyai aplikasi yang sama sekali berbeza, dan juga mempunyai perbezaan spesies tertentu..

Perbezaan pertama antara croton dan codium adalah bahawa tanaman pertama tumbuh liar, dan yang kedua adalah hiasan. Oleh itu, "saudara kembar" yang diproklamirkan sendiri dari Croton adalah tanaman dalaman hiasan yang eksklusif dan boleh ditanam di dalam pasu bunga di ambang tingkap sendiri tanpa masalah.

Selanjutnya, perlu diperhatikan bahawa kedua-dua tanaman ini tergolong dalam keluarga Euphorbia, namun, walaupun demikian, terdapat juga perbezaan tertentu. Codium juga terdapat di kawasan tropika di planet kita, tetapi hanya diwakili oleh semak belukar. Pada masa yang sama, protagonis artikel hari ini dapat diwakili oleh pokok renek dan pohon.

Yang ketiga dan, mungkin, ciri pembezaan utama adalah bahawa kodium hanya menjalankan fungsi hiasan, tetapi croton juga mempunyai kegunaan lain. Walaupun banyak jenis digolongkan sebagai beracun, kita telah menyebut beberapa jenis yang telah digunakan dalam perubatan. Bunga itu juga terkenal dengan aroma pedas yang tidak biasa, yang juga sangat dihargai. Ia digunakan untuk membakar beberapa minuman keras dan bahkan tembakau..

Seperti yang kita lihat, di hadapan kita ada dua wakil flora yang sama sekali berbeza, yang salah dikenalpasti oleh penanam bunga.

Pembiakan kodium

Codium disebarkan oleh keratan apikal, lapisan udara, biji.

Pengeluaran semula keratan berbintik-bintik

Keratan sepanjang 9-10 cm (sebaiknya dengan satu putik dan dua daun) dipotong dari pucuk lignifikasi yang telah matang. Potongan atas dilakukan pada sudut tepat dan ditaburkan dengan arang cincang halus. Keratan codium diletakkan di dalam air suam untuk beberapa waktu dengan penambahan arang untuk mencuci jus susu yang dirembeskan oleh tanaman. Kemudian dikeringkan, dan untuk memperbaiki proses rooting, bahagian bawah dirawat dengan perangsang pertumbuhan - fitohormon. Untuk mengurangkan penyejatan kelembapan, daun disambungkan melalui tiub. Keratan natrium yang kuat dapat ditanam di dalam pot bunga atau dimasukkan ke dalam gelas dengan air, tetapi lebih baik menanamnya di rumah hijau mini, di mana anda perlu mengekalkan suhu optimum tanah 30C, udara 25C.

Dalam periuk kecil (diameter hingga 12 cm), anda boleh meletakkan 2-3 keratan codium. Untuk melakukan ini, di dalam substrat, dengan pensil konvensional, buat lekukan di mana keratan yang disiapkan dimasukkan. Tanah di dasar sedikit dipadatkan dengan pensil yang sama. Campuran gambut atau sphagnum dengan pasir halus digunakan sebagai tanah. Substrat sentiasa lembap. Pot ditutup dengan beg plastik atau balang kaca dan dipasang di tempat yang hangat, misalnya, ambang tingkap, yang dipanaskan oleh alat pemanas.

Keratan natrium, ditanam di dalam pasu atau rumah hijau, mesti disembur setiap hari. Keratan akar dalam sebulan setengah boleh dipindahkan ke dalam bekas individu.

Pengeluaran semula lapisan udara kodium bervariasi

Penyebaran melalui lapisan udara dilakukan apabila batang dan cabang kodium terdedah dengan kuat. Musim panas adalah masa terbaik untuk prosedur ini. Pada batang lignified, 15 cm dari puncak, buat sayatan bulat selebar 1 cm.Pada titik ini, pada lapisan codium, akarnya sendiri akan mula terbentuk. Potongan itu perlu dirawat dengan rangsangan

Lapisan udara dapat diperoleh dengan membengkokkan pucuk kodium yang lignifikasi ke tanah dan memasangkannya dengan jepit rambut di tempat di mana anda perlu mendapatkan akar, taburkan tanah di atas. Apabila daun muda muncul, keratan dipisahkan dari cabang induk dan ditransplantasikan ke dalam pasu baru.

Pembiakan biji kodium beraneka ragam

Penyebaran oleh biji jarang digunakan oleh penanam bunga, kerana sukar untuk melaksanakannya pada keadaan bilik, walaupun sebenarnya. Untuk melakukan ini, biji kodium direndam dalam fitohormon dan disemai di rumah hijau mini, tanpa tertanam di dalam substrat, hanya dengan menekan sedikit tangan anda. Untuk mengekalkan kelembapan yang diperlukan, biji ditutup dengan filem atau gelas. Pucuk kodium pertama muncul dalam sebulan.

Penyakit dan perosak, kaedah berkesan untuk melindungi

Dengan kelembapan berlebihan, croton dapat menyebabkan reput akar, jangkitan fusarium. Untuk memelihara tanaman, perlu merawatnya dengan racun kulat.Daripada perosak, Croton sangat menyukai tungau labah-labah. Dia hanya memujinya! (Untuk kerosakan pada balsam oleh hama labah-labah, baca di sini).

Untuk mengatasinya, perlu memeriksa tanaman secara berkala dan, pada tanda pertama, memprosesnya dengan salah satu persiapan: Aktara, Aktelik, Marshal. Adalah baik untuk menyemburkan alkohol dengan pistol penyembur (saya menulis mengenai kaedah pemprosesan ini dalam artikel mengenai muraya).

Dan sekarang mengenai yang penting: adakah croton beracun atau tidak? Harus diingat bahawa, seperti semua perwakilan susu, ia mengeluarkan jus susu, yang dianggap beracun. Oleh itu, langkah keselamatan mesti dipatuhi, terutamanya jika terdapat anak kecil.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengatakan bahawa semua jenis croton (gambar), tanpa pengecualian, sangat cantik dan jika anda menanam sekurang-kurangnya satu tanaman, anda tidak akan pernah mahu berpisah dengannya!

Sejarah pengedaran

Tanah air Croton adalah kawasan tropika dan subtropik. Sebenarnya, tanah air tanaman ini secara langsung bergantung kepada varieti. Jadi, sebagai contoh, negara asal naga croton adalah Amerika. Tetapi wakil lain - julap - "hidup" di Asia. Oleh itu, tanaman ini tersebar di seluruh dunia, di kawasan di mana keadaan cuaca yang baik untuk pertumbuhannya..

Walaupun perwakilan flora ini hanya tumbuh di kawasan tertentu, ia banyak digunakan di seluruh dunia. Demi benih, ia dibiakkan di India, Filipina, Ceylon dan Kepulauan Sunda, dari mana ia diimport ke Eropah. Bunga ini mendapat kemasyhuran sekitar abad ke-19..

Pada masa ini, penternak dari Amerika Syarikat juga sangat berminat untuk mendapatkan tanaman baru ini, dan sedang melakukan eksperimen pembiakan dan pembiakan jenis baru.

Varieti croton berdaun sempit

Croton yang sangat menakjubkan, varietasnya digunakan dalam reka bentuk bukan sahaja pangsapuri bandar, tetapi juga rumah-rumah desa, pejabat yang luas. Menyediakan tanaman dengan keadaan yang baik, adalah mungkin untuk memperoleh semak dengan ketinggian lebih dari 1 m. Varietasnya berbeza dengan kroton lain pada daun sempit yang khas.

Memerlukan cahaya meresap, penyiraman sederhana, penyemburan. Di tempat teduh dapat menjatuhkan dedaunan, memaparkan batangnya. Pada musim sejuk, tidak digalakkan meletakkan croton berhampiran alat pemanas. Udara kering membawa maut kepadanya. Pada suhu di bawah +18 ° C, tumbuhan dalaman mungkin mati.

Croton mummy

Pelbagai yang sangat terang dan tidak biasa. Berkat dedaunan yang berwarna-warni, ia tidak akan hilang di antara tanaman dalaman yang lain. Ciri utama croton:

  • ketinggian semak lebih dari 1 m;
  • plat daun sempit, kecil, bergelombang atau heliks berpusing di sekitar urat pusat;
  • pewarnaan motley - gabungan warna hijau gelap, merah, kuning, merah jambu.

Untuk mengekalkan penampilan hiasan, disarankan untuk memberi tanaman dengan pencahayaan yang baik, sambil menaungi cahaya matahari langsung. Mummy suka tanah lembap, penyemburan biasa.

Croton Sunny Star

Ciri khas tanaman adalah pucuk sisi yang banyak. Kerana kecenderungan untuk pertumbuhan yang komprehensif, bunga dalaman membentuk semak mewah, mengisi seluruh ruang di dalam periuk. Ciri utama pelbagai:

  • ketinggian semak 0.6-0.8 m;
  • kepingan lembaran itu padat, berkulit, memanjang, bulat pada hujungnya;
  • pewarnaan bergantung pada lokasi, serta usia daun.

Dedaunan lama berwarna hijau tua dengan bintik-bintik merah dan urat. Medium adalah gabungan hijau tepu dengan kuning. Daun muda berwarna hijau muda dengan semburan serai. Agar Sunny Star tidak kehilangan kesan hiasannya, disarankan meletakkannya di tingkap barat atau timur. Jadi dia akan menerima dos cahaya matahari dan tidak akan terbakar.

Croton Zanzibar

Pelbagai jenis yang popular di kalangan tukang kebun. Ia kelihatan harmoni di sebuah pangsapuri kota kecil, dan di ruang pejabat yang luas. Ciri-ciri utama tanaman rumah:

  • ketinggian kod kira-kira 1 m;
  • plat kepingannya berkulit, padat, sempit, berbentuk pisau pembedah, dengan selekoh;
  • pewarnaan diwakili oleh gabungan semua warna hijau, ungu, kuning, merah.

Crotons Zanzibar adalah antara yang paling mudah dan tidak bersahaja untuk dijaga. Mereka tidak boleh diletakkan di bawah naungan dan kering dengan kuat. Jika tidak, tanaman akan menjatuhkan daunnya, memaparkan batangnya, kehilangan semua hiasan. Mereka bertindak balas dengan baik ketika mandi air suam. Sebaiknya semburkan dengan air rebusan untuk mengelakkan munculnya noda kapur yang jelek pada kepingan.

Croton Tamara

Salah satu jenis yang paling biasa dan jarang berlaku dalam florikultur. Ia membentuk satu batang lurus dengan banyak daun terangkat ke atas. Ukurannya rata-rata, bergantung pada keadaan tumbuh. Ciri-ciri utama tanaman rumah:

  • ketinggian semak hingga 1 m;
  • kepingan lembaran tebal, berkulit, memanjang, dengan hujung runcing, tepi bergerigi;
  • batang dan tangkai daun berwarna hijau gelap.

Kemuncak croton adalah daun cirrus. Sebilangan besar berwarna putih dengan titik-titik hijau yang berserakan. Tetapi ada juga daun dengan bintik hijau yang lebih besar. Seperti semua wakil spesies, Tamara memerlukan cahaya yang menyebar, penyemburan biasa. Penyiraman diperlukan kerana koma tanah kering. Stagnasi bunga tidak bertolak ansur.

Menjaga kodium di rumah

Menurut penanam bunga yang berpengalaman, merawat kodium tidak begitu rumit seperti yang terlihat pada pandangan pertama. Tumbuhan yang tahan cahaya ini tidak akan menimbulkan masalah walaupun kepada tukang kebun yang tidak berpengalaman. Seterusnya, kami akan menangani semua nuansa penjagaan dengan lebih terperinci.

Pencahayaan

Pot bunga dengan bunga ini disyorkan untuk dipasang di ambang tingkap yang menghadap ke bahagian timur atau barat dunia. Tidak dianjurkan meletakkan tanaman seperti itu di tingkap selatan, kerana cahaya matahari yang kuat di tempat ini dapat menyebabkan luka bakar pada daunnya.

Penting! Dengan kekurangan cahaya matahari, daun kultur akan kehilangan warna motley mereka. Pilihan pencahayaan terbaik adalah cahaya ambien..

Keadaan suhu dan kelembapan

Petunjuk suhu di dalam bilik ketika tumbuh croton pada musim panas harus stabil, sesuai dengan 20-25 darjah.

Dengan kedatangan musim sejuk, suhu dapat diturunkan hingga 18 darjah, tetapi tidak lebih rendah.

Budaya ini tidak bertolak ansur dengan kesan draf, dari udara sejuk kodium menjatuhkan daun, jadi jauhkan pot bunga dengan tanaman dari tingkap dan pintu terbuka.

Walaupun fakta bahawa croton adalah daun lezat, untuk perkembangan normal ia memerlukan kelembapan pada tahap 70-75%. Petunjuk sedemikian dapat dicapai dengan membasahi daun tanaman secara berkala. Di samping itu, daun hendaklah sentiasa disapu dengan kain lembut atau serbet yang lembap. Untuk meningkatkan tahap kelembapan, bekas dengan air dan tanah liat atau kerikil yang diperluas diletakkan di sebelah periuk.

Menyiram

Kodium bunga dalaman disiram ketika tanah kering mengering. Jumlah cairan pengairan mestilah sederhana, dengan kelembapan berlebihan, tanaman akan mulai menjatuhkan daun.

Untuk mengelakkan genangan air di bahagian bawah periuk mengatur saliran tanah liat yang diperluas. Penyiraman tanaman mesti dilakukan dengan air lembut atau pra-rebus. Anda juga boleh menggunakan air paip yang telah diselesaikan.

Video ini membincangkan mengenai keluarga Euphorbia dan cara menjaga tanaman keluarga ini, khususnya kroton:

Berpakaian atas

Semasa musim tanam pada musim bunga dan musim luruh, tanaman mesti mendapat nutrien tambahan dari tanah. Pakaian berpakaian dilakukan dengan kekerapan dua minggu. Untuk pengayaan tanah dengan bahan berguna, baja simpanan larut air khas digunakan. Penyelesaian kerja disediakan mengikut arahan pada pembungkusan..

Pindah

Beberapa hari selepas pembelian, tanaman dalaman mesti dipindahkan ke dalam bekas baru.

Semasa prosedur ini, bersihkan akar tanaman dengan teliti dari substrat nutrien lama..

Pot bunga baru dipilih dengan diameter beberapa sentimeter lebih besar daripada kapasiti penghantaran. Saliran tanah liat yang diperluas diletakkan di bahagian bawah periuk dan tanah khas dituangkan berdasarkan tanah lembaran, tanah liat dan humus dengan penambahan pasir dan gambut.

Nota! Kroton muda dipindahkan setiap tahun pada musim bunga. Tumbuhan lama dipindahkan ke bekas baru yang lebih besar ketika sistem akar tumbuh, tetapi sekurang-kurangnya sekali dalam 2-3 tahun.

Penyakit dan Perosak

Penjagaan Kodium yang buruk, terutama tidak mematuhi peraturan seperti menjaga kelembapan tinggi, tidak menggosok daun secara berkala, dan tidak memerhatikan rejim suhu menyebabkan penyakit. Ia juga membawa kepada munculnya perosak..

  • Tungau labah-labah membentuk bintik keputihan pada daun di permukaan, jika langkah-langkah yang diperlukan tidak diambil, tanaman itu mungkin mati. Penampilan hama labah-labah merah menyumbang kepada kelembapan yang tidak mencukupi. Untuk menyingkirkan hama, perlu membilas tanaman dengan baik menggunakan air sabun atau larutan tembakau, atau menggunakan persediaan yang dibeli di kedai: “Fufnon”, “Fitoderm”, “Derris”;
  • Sekiranya coklat muda, plak kering diperhatikan pada batang dan daun, maka pelindung kerak telah menetap pada tanaman. Anda boleh mengatasinya dengan campuran larutan sabun, infusi tembakau dan minyak tanah. Attelik juga membantu. Ia mesti dicairkan seperti yang ditunjukkan dalam arahan;
  • Selain perosak, Codium dapat terkena pelbagai penyakit. Dari cahaya matahari yang terang, luka bakar dapat terbentuk di daun, yang sembuh untuk waktu yang lama;
  • Dengan kelembapan yang tidak mencukupi, hujung daun berubah menjadi hitam dan kering terlebih dahulu, kemudian tepinya. Sekiranya keadaan tidak diperbetulkan, maka tanaman itu akan menjatuhkan daunnya dan mati;
  • Kodiyum juga menjatuhkan dedaunan sekiranya suhu udara kekal di bawah 10-12 darjah untuk jangka masa yang panjang. Dalam kes ini, anda boleh menyelamatkan tanaman dengan menyusunnya semula di tempat yang hangat;
  • Warna terang akan pudar jika tanaman tidak mempunyai pencahayaan. Tetapi ini tidak sukar untuk diperbaiki - berikan bunga dengan pencahayaan yang tepat, dan dia secara beransur-ansur akan memulihkan warnanya.

Apa itu croton

Untuk mengenali tanaman ini di kaunter kedai mungkin juga tidak profesional. Ia dibezakan oleh daun berkulit tebal dengan urat yang jelas kelihatan. Secara semula jadi, ia adalah semak hingga ketinggian 3 m, tetapi dalam keadaan dalaman kejadian di atas 1 m sangat jarang dijumpai. Selalunya bahagian bawah tanaman dewasa terdedah, dan peremajaan diperlukan.

Bilah daun dalam pelbagai jenis boleh berbentuk bujur, ovoid, seperti pita, berpintal, atau memiliki banyak potongan. Mewarnakan daun dan melukis bilah daun secara serentak dapat menyilaukan semua warna pelangi, atau mematuhi julat dua warna dengan ketat.

Sangat menarik bahawa pada tanaman yang sama warna daun dapat berbeza dengan ketara, jadi ketika daun muda mekar sering dicat dengan berbagai warna hijau dan kuning, dan ketika mereka matang, nada merah dan merah jambu yang lebih cerah mulai muncul.

Perhatian! Jus croton beracun, jadi pemindahan dan pemangkasan tanaman sebaiknya dilakukan dengan sarung tangan, serta menyekat aksesnya untuk kanak-kanak dan haiwan. Menyebabkan dermatitis pada kulit dan cirit-birit dan muntah pada makanan

Di kalangan masyarakat, terdapat beberapa tanda dan takhayul mengenai bunga kodium. Menurut ahli psikik dan penyembuh rakyat, budaya ini mempunyai tenaga yang luar biasa, ia mengusir orang jahat dan vampir tenaga dari rumah, menyumbang kepada pengumpulan emosi positif, membawa dimensi dan ketertiban ke ruang tamu.

Kodiyum membantu menemukan diri mereka sebagai orang yang tidak tegas, meningkatkan kecekapan tuan tanah, mempromosikan pembangunan kreatif, kemajuan kerjaya. Pesimis yang menanam tanaman tersebut mengubah pandangan mereka mengenai kehidupan dan keperibadian mereka. Sekiranya seseorang tidak percaya pada dirinya dan kemampuannya sendiri, maka setelah beberapa saat dari saat bunga, orang seperti itu menunjukkan bakat dan kemahiran yang jarang berlaku.

Croton akan menjadi hadiah terbaik untuk orang kreatif. Budaya yang tumbuh di ambang jendela menambah rasional dan kewarasan kepada semua ahli keluarga, tanpa mengira minat dan bidang aktiviti mereka. Tenaga Kodiyum melindungi penduduk daripada melakukan tindakan ruam.

Penjagaan Codium

Pencahayaan. Kodiyumei lebih suka cahaya yang menyebar terang, mereka memerlukan perlindungan dari cahaya matahari langsung. Tempat terbaik untuk penanaman adalah tempat berhampiran tingkap timur dan barat, di tingkap selatan perlu memastikan peneduhan dari cahaya matahari langsung, di tingkap utara rumah kod mungkin tidak mempunyai cukup cahaya.

Dengan kekurangan cahaya, daun beraneka ragam kehilangan warna yang indah. Codium berwarna rapi memerlukan lebih banyak cahaya daripada daun hijau, tetapi mereka juga memerlukan perlindungan dari sinar matahari langsung. Pada musim sejuk, sediakan lokasi paling terang.

Suhu. Tumbuhan memerlukan suhu yang cukup tinggi dan seragam (20-22 ° C pada musim panas dan tidak lebih rendah daripada 18 ° C pada musim sejuk). Lebih baik menyimpannya di dalam ruangan di tempat paling panas - berhampiran radiator (suhu udara dan tanah hampir sama sepanjang tahun)

Pada masa yang sama, dengan kandungan yang hangat, sangat penting untuk memberi kelembapan udara tinggi kepada kilang. Kodiyum harus dijauhkan dari draf, jadi lebih baik jangan membawanya ke balkoni atau ke taman

Menyiram. Kodiyey disiram secara berkala dan banyak sepanjang tahun dengan air lembut, suam-suam kuku, yang diselesaikan, kerana lapisan atas substrat mengering. Stagnasi air di bah mesti dielakkan. Untuk mengelakkan pengasidan tanah di dalam periuk, perkakas kecil dan sempit digunakan sehingga akar dengan cepat mengembangkan benjolan tanah, tetapi mesti disiram secara berkala, tidak membiarkan benjolan tanah kering.

Tumbuhan memerlukan kelembapan yang tinggi, tidak kurang dari 70-80%. Secara berkala, bila mungkin setiap hari, tanaman harus disembur dengan air yang lembut dan tetap (mengawasi rendahnya kandungan kapur di dalam air), lap dengan kain lembap dan sering mencuci daun, mandi air suam berguna sebulan sekali. Untuk melindungi dari udara kering, anda boleh membungkus periuk dengan lumut basah, dan lebih baik meletakkannya di atas dudukan yang direndam dalam bekas air dan tanah liat atau gambut yang diperluas untuk penyejatan berterusan.

Baja. Sepanjang tahun, codiaeum harus diberi makan dengan baja mineral dan organik (dari musim bunga hingga musim luruh - 1 kali seminggu, pada musim sejuk - 1 kali sebulan dengan penyelesaian yang lemah).

Ciri-ciri dalam penanaman. Untuk pembentukan mahkota yang indah, kodies memerlukan pemangkasan yang betul dan teratur. Menggigit tanaman muda adalah disyorkan. Yang pertama dilakukan apabila tanaman mencapai ketinggian 10-15 cm, kemudian ketika tunas tumbuh semula setiap 20 cm, ke tunas luaran.

Pindah. Codiai ditransplantasikan pada musim bunga, muda setiap tahun, spesimen yang tumbuh besar dipindahkan atau ditransplantasikan setiap 2-3 tahun, mengisi substrat subur dalam periuk yang lebih besar. Substratnya sesuai, kaya dengan humus, sedikit berasid (pH sekitar 5.5). Campuran untuk penanaman dapat terdiri dari rumput, daun, tanah humus, gambut dan pasir dalam perkadaran yang sama dengan penambahan potongan arang. Saliran yang baik diperlukan.
Tumbuhan sesuai untuk kultur hidroponik.

Pembiakan. Codiaeum dibiakkan oleh biji dan keratan. Penyebaran benih jarang digunakan, terutama dalam pekerjaan hibridisasi. Tumbuhan mudah dibiakkan dengan keratan, dan kaedah ini meluas..

Keratan terutamanya pada bulan Januari-April, tetapi cantuman boleh dilakukan sepanjang tahun. Bahagian atas pucuk dipotong pada keratan, serta potongan pucuk separa lignis. Setelah memotong keratan, jus susu mengalir, oleh itu, sebelum menanam, mereka mesti dibasuh dalam air suam. Permukaan bahagian segar ditaburkan dengan arang yang dihancurkan. Penggunaan heteroauxin perangsang pertumbuhan adalah disyorkan. Keratan ditanam dalam kotak pendawaian atau 1 salinan dalam pasu 7 sentimeter. Substrat untuk menanam keratan adalah pasir, tetapi lebih kerap merupakan campuran pasir dan tanah gambut. Boleh berakar di dalam air. Suhu untuk memotong diperlukan sekurang-kurangnya 24C. Penjagaan keratan terdiri daripada penyemburan dan menjaga kelembapan substrat. Rooting berlaku dalam 1-1,5 bulan. Setelah mengakar, keratan ditanam dalam pasu 7-8 cm. Komposisi tanah: daun - 1 jam, humus - 1 jam, gambut - 1 jam, sod - 1 jam, pasir - 1 jam.

Setelah mengepang sebatang bumi dengan akar, transhipment dilakukan dalam pasu 10-11 sentimeter.
Langkah berjaga-jaga: jus tumbuhan beracun, boleh menyebabkan muntah, cirit-birit, dermatitis kontak. Berhati-hati mesti dilakukan semasa melakukan sebarang operasi.

Pada akhir kerja, basuh tangan anda dengan sabun.

Varieti utama

Terdapat sebilangan besar jenis kodium. Motley codium dianggap sangat popular. Dalam literatur florikultur, tanaman seperti itu dikenali sebagai croton. Nama ini merujuk kepada satu jenis sahaja. Hal ini disebabkan oleh kenyataan bahwa pada tahun 1762, K. Linay, dalam penelitiannya, mengaitkan tanaman baru itu dengan genus Croton, kerana tanaman ini sangat mirip dengan perwakilannya. Sebenarnya, saintis itu keliru, tetapi nama "croton" berakar. Tetapi kod yang disebut budaya seperti itu adalah naturalis Rumfis. Ciri khasnya ialah croton dapat mengubah bentuk dan warna daunnya bergantung pada keadaan di mana ia berada.

Kodiyum variegatum adalah salah satu jenis kodium. Dengan cara lain, ragam ini dikenali sebagai codium yang dihiasi. Tanah air adalah China dan Pakistan. Di alam liar, ia boleh tumbuh hingga 3 m. Terdapat beberapa bentuk yang berbeza dalam struktur dedaunan. Perkara berikut dianggap paling biasa:

  1. Epididimis. Mempunyai daun dalam bentuk pinggan, yang terdiri dari dua bahagian dan pelompat nipis.
  2. Dayung. Daunnya mempunyai bentuk tiga bulat, dibedah dengan cetek. Lobus pusat lebih panjang dan lebih runcing daripada yang lateral. Ukuran kepingan kepingan tidak lebih dari 22 cm. Warna boleh menjadi monoton dan berwarna-warni. Dedaunan biasanya mempunyai jalur dan bintik berwarna..
  3. Berdaun rata. Ia berbeza dengan daun bujur (30 cm panjang) jenis sederhana. Mereka sedikit bergelombang..

Variegatum menjadi asas bagi banyak jenis lain, termasuk kacukan.

Peter's codium juga dibuat berdasarkan variasi sebelumnya yang dijelaskan. Ini adalah tanaman dengan batang bercabang lurus dan daun berkulit besar. Mereka disusun pada batang secara bergantian. Bentuknya berbentuk bujur, dengan titik dan lobiform. Warna biasanya berbeza. Contohnya, latar belakang berwarna hijau gelap dan sempadannya berwarna kuning. Terdapat juga bintik-bintik dan urat yang menonjol dalam warna.

Kodium Excellent adalah jenis lain yang popular. Ini berbeza kerana daunnya berbentuk bulat. Mereka sangat serupa dengan kayu oak. Warnanya sangat terang. Codium Excell mempunyai daun hijau-kuning di bahagian atas batang, dan di bawahnya adalah gabungan merah dan kuning.

Kodiyum Mammi juga pelbagai yang menarik. Dedaunan tanaman seperti itu sempit dan lebih kecil daripada jenis lain. Bergelombang sedikit dan bengkok di sepanjang urat tengah. Warna tanaman sangat terang, tidak biasa dan cantik. Di satu belukar terdapat daun yang berbeza warna: merah dengan merah jambu, hijau, kuning dengan garis merah.

Codiyum Sunny Star adalah varieti yang menarik, yang dibezakan oleh fakta bahawa dedaunannya berwarna kuning, tetapi bahagian atas daunnya berwarna kehijauan. Mereka mempunyai bentuk lonjong berbentuk bulat dengan hujung runcing. Biasanya daun muda berwarna kehijauan, tetapi mempunyai bintik kekuningan. Kemudian warnanya berubah.

Spesies lain ialah Puan Iston. Bunga itu mempunyai daun yang lebar dan rata dengan bentuk bulat. Mereka tidak lama. Walaupun dedaunan masih muda, ia mempunyai corak berwarna krim, tetapi kemudian bintik-bintik berwarna merah jambu, merah dan kuning muncul di atasnya. Terdapat beberapa jenis varieti ini:

  1. Merah dengan titik gelap, hampir hitam.
  2. Dedaunan kuning - kuning.
  3. Disraeli Daun biasanya mempunyai bentuk lobed. Di atasnya berwarna hijau dengan bintik dan garis kekuningan, dan di bawahnya biasanya berwarna coklat atau kecoklatan;
  4. Putera Hitam. Bentuk kepingannya rata, bujur. Ia mempunyai warna hitam-hijau yang tidak biasa, tetapi terdapat juga bintik-bintik oren, kuning dan merah pada cadar.

Di samping itu, terdapat jenis lain yang menarik

Pokok renek dengan penampilannya mungkin memberi isyarat bahawa sesuatu yang dijaga tidak berjalan lancar. Dia mengubah warna daun, menjatuhkan daun atau membuangnya. Kilang ini menyukai cahaya, panas, kelembapan tinggi dan layu dari draf

Penting untuk menyesuaikan penyiraman semasa menanam kodium. Sebaiknya disiram ketika mula menurunkan sedikit daun

Oleh kerana daun besar mengumpulkan habuk dengan mudah, mereka disapu 2-3 kali dalam satu dekad dengan span lembap. Kadang-kadang, anda boleh memandikan tanaman di bilik mandi. Pada musim sejuk, perlu memastikan akar croton tidak membeku. Jika tidak, akarnya mungkin reput..

Untuk membentuk mahkota yang indah, kodium dipotong secara berkala, dan spesimen muda digigit. Tumbuhan ditransplantasikan pada musim bunga: muda - setiap tahun, dan ditumbuhi - setiap 3 tahun.

Klasifikasi jenis dan varieti foto croton

Semua kejadian natrium kod yang ditanam dalam keadaan dalaman adalah banyak bentuk hibrida yang tergolong dalam spesies botani yang sama Codiaeum variegatum, yang dapat dianggap unik di antara komuniti tanaman lain. Ini menjadi jelas jika kita mempertimbangkan wakil-wakil jenis croton dalam foto ini.

Bukan sahaja gambar seperti itu benar-benar menakjubkan dengan kerusuhan warna tropis, tetapi mereka juga mengejutkan dengan pelbagai bentuk kepingan daun. Menurut ciri terakhir, klasifikasi kroton moden dijalankan. Selain tanaman dengan daun bujur, berbentuk memanjang atau elips runcing, tukang kebun hari ini mempunyai varieti dan kacukan yang lebih mewah.

Bentuk croton trilobate, trilobium, dan lobed, lobatum mempunyai daun besar dalam tiga bahagian, menyerupai bentuk dedaunan oak atau ara. Terdapat lebih banyak jenis eksotik dengan cuping lateral yang dipisahkan atau disempit dengan kuat. Contoh bentuk tiga-lobed adalah yang terkenal kepada ahli florikultur varietas croton dengan dedaunan motley hiasan.

Bentuk croton berdaun sempit atau angustifolium sangat popular di kalangan tukang kebun. Tumbuhan mempunyai dedaunan linier yang panjang hingga 20-40 cm, dihiasi dengan banyak bintik-bintik hijau yang tersebar di latar belakang hijau gelap. Contoh bunga croton seperti di foto menunjukkan dengan jelas penampilan tumbuhan yang unik.

Bentuk lampiran atau appendiculatum daun croton, seperti dalam foto, dapat dianggap sebagai salah satu yang paling menakjubkan di dunia tanaman. Plat daun ovoid atau berbentuk pisau pembuluh, meruncing ke puncak, berubah menjadi bentuk tangkai kedua, yang mengembang lagi setelah beberapa selang waktu, membentuk lanjutan dari daun daun.

Tanaman croton seperti itu, seperti pada foto, kebanyakannya memiliki dedaunan hijau, tetapi ada juga spesimen yang bervariasi.

Sentiasa menimbulkan banyak kejutan dan kekaguman pada tanaman dengan dedaunan kerinting yang tidak biasa.

Dalam foto ini, croton varieti crispum boleh mempunyai saiz dan warna yang sama sekali berbeza, dari kuning-hijau jerman hingga merah tua, merah jambu, ungu atau hampir hitam.

Satu lagi ciptaan alam yang unik adalah bentuk spiral. Pelbagai tanaman yang ditanam dari subspesies Spirale. Mereka mempunyai daun lurus memanjang yang secara beransur-ansur berpusing di sekitar urat pusat dalam lingkaran. Warna dan tahap memutar dari tanaman ke tanaman berbeza dengan ketara.

Bentuk bulat yang tidak biasa diperolehi oleh tanaman croton dari bentuk volutum. Dedaunan mereka melengkung kuat di sepanjang urat tengah sehingga semua hujung daun menghadap mahkota.

Video Croton

5 Perosak dan penyakit

Kodiyeum tidak biasa dijangkiti penyakit, namun, jika keadaan penahanan tidak dipatuhi, tanaman mungkin kelihatan buruk. Ini dinyatakan dalam perlambatan, munculnya bintik-bintik gelap pada daun, pengeringan hujungnya, menurunkan dan jatuh daun.

Pucuk sukulen dan daun besar tanaman menarik serangga perosak - menghisap serangga yang boleh menyebabkan kerosakan besar pada tanaman:

PerosakTanda-tanda kekalahanLangkah kawalan
Tungau labah-labahKemunculan jaring laba-laba, pengeringan daun dan kerosakan selanjutnya
  • peningkatan kelembapan udara;
  • memproses daun dan pucuk dengan air sabun (1 sudu besar. sabun cuci dalam parutan per 1 liter air);
  • dengan hasil yang ringan - rawatan tanaman dengan bahan kimia: Fitoverm, Fufanon, Derris
Penyakit MealybugKemunculan gugusan seperti kapas dalam bentuk benjolan di axil daun, kadang-kadang di dahan dan permukaan daun
  • menghilangkan penumpukan seperti kapas dengan sapu kapas dan menggosok dedaunan dengan span yang dibasahi dalam larutan minyak sabun: per 1 liter air l sabun cuci, parut dan 1/2 sudu besar. l burdock atau minyak sayuran;
  • rawatan berulang (4 kali dengan selang 1-1,5 minggu) oleh Aktara
PerisaiPlak coklat kecil pada batang dan daun. Mengeringkan dan seterusnya jatuh daun
  • mencuci bilah daun dan pucuk dengan air sabun;
  • rawatan dengan larutan Actellic: 1 ml per 1 liter air

Penerangan mengenai jenis dan jenis croton

Terdapat kira-kira 17 spesies croton, dan banyak daripadanya ditanam dalam budaya. Mereka mempunyai warna dan tekstur dedaunan yang berbeza - hijau, oren, kemerahan dan kelihatan sangat asli dalam reka bentuk bilik.

Croton varigatum (bervariasi)

Spesies ini dicirikan oleh warna dedaunan yang bervariasi: terdapat varieti dengan warna burgundy, warna musim gugur, serta daun bervariasi hijau terang, yang akan membawa dinamika khas ke taman rumah.

Mereka kelihatan hebat dan digabungkan dengan tanaman dalaman yang lain, berbeza dengan latar belakangnya. Tumbuh setinggi sekurang-kurangnya setengah meter, dalam keadaan yang baik, boleh mencapai 80-100 cm.

Croton varigatum (bervariasi)

Naga Croton

Nama itu diberikan kepada spesies itu berkat legenda suku India Amerika Selatan: dipercayai bahawa resin kemerahannya memberi kekuatan kepada para prajurit, memberikan perlindungan terhadap naga. Oleh itu ia dipanggil darah naga.

Amaryllis belladonna beracun (10 foto) Bunga dalaman keluarga euphorbia Penanaman anggrek (video) Pemindahan orkid di rumah (video)

Daunnya berwarna hijau terang dan gelap dengan garis-garis pelbagai warna kemerahan dan kuning. Berjaya berbeza antara latar belakang masing-masing dan memeriahkan ruang.

Galeri: Croton (25 gambar)

Croton berduri

Spesies ini kelihatan seperti naga. Dia juga mempunyai pelbagai warna daun merah dan hijau. Ukurannya sedikit lebih kecil. Resin dari pokok ini, yang diekstrak dalam kroton semula jadi, masih digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran varnis..

Croton berdaun sempit

Codium yang sangat asli dengan daun tipis berwarna hijau dan oren-merah tua. Dalam keadaan yang baik, ia boleh tumbuh lebih dari satu meter, sehingga sering digunakan sebagai hiasan lantai.

Daun yang bervariasi dengan bintik-bintik kuning kelihatan baik dalam kombinasi dengan bunga dalaman yang terang.

Croton Petra

Croton Petra mempunyai bentuk daun klasik. Warnanya kuning pucat, berbeza warna hijau dan merah jambu gelap. Di kalangan tukang kebun, ini adalah spesies yang sangat popular, kerana ditutup dengan padat dengan daun yang tumbuh dari batang yang lurus dan kuat dan memberi tanaman itu penampilan pokok yang indah.

Croton Puan Iston

Ini mungkin jenis yang paling asli. Di atasnya pada waktu yang sama terdapat gelap, hijau muda, serta dedaunan kuning, merah dan merah. Ia seperti sejambak sejati, jadi anda boleh memberikannya kepada seorang wanita.

Ia memerlukan keadaan penjagaan khas - suka penghidratan berterusan dari banyak daunnya; jika tidak, mereka cepat jatuh.

Croton Puan Iston

Kecemerlangan Croton

Jenis kodium ini mempunyai bentuk dedaunan yang sangat khas: kepingan bulat dengan hujung bulat yang jelas. Secara umum, ia menyerupai kepala dan bahu seseorang. Berwarna dari hijau pucat hingga nada tepu (ada juga kuning dan merah jambu).

Croton Zanzibar

Spesies ini adalah keperibadian sebenar kawasan tropika: dedaunan sempit dengan warna yang subur; daun merah, burgundy, kuning dan hijau tumbuh di pokok yang sama. Codium seperti itu menghidupkan semula reka bentuk dengan baik, jadi lebih baik meletakkannya di tempat yang paling menonjol.

Campuran croton

Pemandangan dengan warna dan bentuk dedaunan khas, dihiasi dengan baik dengan kayu. Mempunyai batang berkayu yang kuat. Dedaunan berkembang sangat pesat, jadi lebih baik segera mencabut pucuk tambahan.

Penjagaan tanaman

Cody dalam keadaan tertentu mula mengubah penampilannya. Agar bunga sentiasa menyenangkan mata, syarat-syarat tertentu mesti dipatuhi. Ini akan memanjangkan usia budaya sedemikian hingga 10 tahun..

Pertama sekali, anda perlu memikirkan pencahayaan. Warna bunga bergantung pada faktor ini. Loji ini bersifat fotofil, sehingga akan terasa baik di ambang tingkap dari timur atau barat. Bahagian selatan juga sesuai, walaupun terdapat sedikit bayangan. Pencahayaan yang tidak mencukupi segera memantulkan pada daun. Mereka menggantung, menjadi tidak elastik.

Faktor penting lain adalah kelembapan dan suhu udara. Pada musim luruh dan musim bunga, kilang memerlukan suhu hingga sekitar +25 ° С. Pada musim sejuk, suhu akan turun hingga +18... +19 ° C. Sekiranya bunga tidak cukup panas, maka dedaunan mula memanjang, tetapi pada masa yang sama ia menjadi lebih nipis. Bunga itu memerlukan kelembapan yang tinggi. Sekiranya indikatornya rendah, maka diperlukan penyemburan semak dengan air dua kali sehari, di samping itu, sebulan sekali dianjurkan untuk memandikannya di bilik mandi. Dalam kes ini, semasa prosedur, perlu menutup tanah dengan beg plastik. Anda boleh meningkatkan kelembapan dengan kaedah lain, misalnya, meletakkan tanah liat yang diperluas ke dalam kuali di bawah periuk dan menyiramnya secara berkala.

Bagi tanah, tanah yang digunakan untuk menanam pohon kelapa sawit dan fikus sesuai untuk kodium. Sekiranya anda menyediakan substrat sendiri, maka anda perlu mencampurkan tanah gambut, pasir, rumput dan tanah berdaun di bahagian yang sama. Sistem akar bunga sangat kuat, jadi anda perlu memilih periuk yang berdiameter kecil tetapi agak dalam. Sebarang bahan yang sesuai, contohnya, seramik, plastik.

Untuk penyiraman, pada musim bunga dan musim panas orang yang lemah lembut mesti disiram hingga sekitar 4 kali seminggu. Gunakan hanya air yang telah diselesaikan pada suhu bilik. Anda masih boleh mencairkan air atau air hujan. Pada musim sejuk, penyiraman dilakukan seperlunya: ketika lapisan atas substrat mengering hingga kedalaman 2 cm.

Semestinya memerlukan lebih banyak khasiat. Adalah disyorkan untuk menyuburkan substrat dari pertengahan musim bunga. Prosedur harus diulang sehingga bermulanya musim luruh. Pakar menasihatkan menggunakan baja jenis kompleks, kerana mengandungi semua unsur surih yang diperlukan untuk bunga seperti itu. Baja semestinya setiap 2 minggu. Anda masih boleh menggunakan campuran siap untuk tanaman beraneka ragam.

Prosedur mandatori adalah memotong. Itu bergantung pada betapa cantik dan sihatnya mahkota itu kelihatan. Mencubit juga memberi kesan. Apabila batang tumbuh hingga panjang 15 cm, perlu membuat cubitan pertama. Kemudian pemangkasan akan dilakukan setelah batang tumbuh hingga ketinggian 20 cm. Semua bahagian mesti dirawat dengan karbon aktif. Pastikan anda membuang dahan dan daun kering pada bila-bila masa sepanjang tahun.

Pembiakan

Pengeluaran semula adalah yang terbaik pada awal musim bunga. Bahannya adalah keratan batang atau apikal yang dipotong rapi dan direndam sebentar dalam air suam untuk membilas jus susu yang menonjol dari kepingan..

Panjang keratan optimum adalah 5-10 cm. Mereka diletakkan di dalam air hingga akarnya muncul, untuk kemudian menanamnya di tanah yang telah siap. Ada cara kedua

Daun pada keratan dibungkus dengan teliti dalam tiub untuk mengurangkan penyejatan. Pangkalannya diolah dengan karbon aktif dan ditanam di tanah yang terdiri daripada campuran sphagnum, pasir dan gambut.

Rumah kaca atau balang kaca yang tidak stabil diletakkan di atas bekas dengan pemegangnya.

Jenis dan jenis kodium

Penternak menyedari 17 jenis tanaman yang dijelaskan, tetapi di rumah, terutamanya kod motley dan varietasnya ditanam. Spesies klasik tumbuh di bahagian tenggara Asia di zon tropika.

Apabila dikembangkan dalam keadaan semula jadi, tanaman itu kelihatan seperti pokok, tingginya mencapai hingga 4 meter. Daun kultur berkulit hingga 30 sentimeter, warna bilah daun bergantung pada ciri tanaman tertentu. Seterusnya, berkenalan dengan jenis bunga yang paling popular.

    1. Kodiyum Mammi berbeza dari jenis lain dalam bilah daun yang sempit dan kecil dengan tepi bergelombang. Daun membengkok di sepanjang urat tengah. Warna kehijauan boleh sangat beragam, di satu tanaman terdapat daun berwarna merah dan hijau dengan bintik-bintik merah jambu dan urat kuning.
    1. Croton Excellent mempunyai daun hijau dan garis kuning. Daun di dalamnya berwarna merah dengan coretan coklat.
    1. Kodium Puan Ayston mempunyai daun yang lebar tetapi pendek. Daun kultur muda warna krim, dengan usia, berubah menjadi merah jambu atau merah dengan banyak bintik kuning. Sebilangan tanaman juga mempunyai daun gelap, hampir hitam, atau kuning..
    1. Croton Mix mempunyai banyak subspesies. Daun tanaman ini dengan panjang tajam hingga 20 sentimeter. Dalam beberapa jenis, ukuran bilah daun mencapai 30 sentimeter.
    1. Kodiyum Sunny Star dibezakan oleh daun hijau dengan bahagian atas kekuningan. Bilah daun sedikit runcing, berbentuk pisau pembedah. Daun muda pada tanaman ini mempunyai warna kehijauan dengan bintik kuning dan urat yang sama..
    1. Croton acucolic banyak digunakan dalam florikultur dalaman. Daun tanaman ini mempunyai warna yang tidak rata dengan nada kuning dan hijau. Bilah daun agak sempit.
    1. Kodiyum Tamara mempunyai daun sirus dengan kombinasi warna putih dan hijau.
    1. Kodiyum Zanzibar mampu menghias bahagian dalaman mana pun. Budaya ini mempunyai daun sempit, panjang, berbentuk tombak dengan selekoh. Bilah daun Zanzibar berwarna ungu, kuning, dan hijau. Banyak penanam bunga memilih kodium ini; penjagaan di rumah cukup mudah. Budaya ini cukup indah, tetapi jarang mekar..
    1. Croton Peter berbeza dari varieti lain dalam pucuk berjajar dengan daun berukuran besar dari susunan gantian. Bilah daun pada tanaman ini sering berbeza. Pada masa yang sama, kebanyakan organ vegetatif berwarna zaitun dengan bintik-bintik kuning berbintik-bintik di sepanjang urat.
  1. Kodiyum Gold Sun adalah bunga dalaman hiasan dengan dedaunan pelbagai warna yang indah. Pelbagai memerlukan pencahayaan yang mencukupi. Ketinggian tanaman tidak melebihi 30 sentimeter.

Nasihat! Menurut keterangan spesies dan varieti di atas, anda boleh memilih kodium untuk tumbuh di dalam rumah.

Kaedah pembiakan

  • keratan (untuk penyebaran dengan keratan, lihat artikel di sini);
  • sangat jarang dibiji.

Keratan akar di dalam air, dalam tablet gambut. Untuk melakukan ini, ambil shank lignified lateral dengan dua, tiga internodes. Daun yang lebih rendah di dahan dikeluarkan, diletakkan di dalam bekas air atau diletakkan di dalam tablet gambut, untuk mengekalkan kelembapan lebih baik memakai beg plastik.

Rooting berlaku dalam 3-6 minggu. Apabila akarnya muncul, dan daun muda mulai muncul di batang apikal - anda boleh menanamnya di dalam periuk kecil atau dalam cawan plastik.

Pilihan kedua lebih baik, kerana dalam cawan transparan akarnya dapat dilihat dengan jelas dan lebih mudah untuk menentukan kapan untuk menanam tanaman.

Keadaan yang semakin meningkat dan menjaga croton

Croton: tumbuh dan merawat di rumah... Agar bunga dapat berkembang dengan jayanya, anda perlu menimba pengalaman. Kilang ini tidak sederhana dan cukup menuntut, memerlukan perhatian dan penjagaan yang berterusan. Croton tidak suka perubahan suhu, draf, permutasi, penyiraman dengan air sejuk secara tiba-tiba. Ini adalah bunga rumah yang suka panas, suhu optimum yang tidak boleh lebih rendah daripada + 17˚...

Dengan pencahayaan yang baik, codium menyenangkan mata dengan keindahannya. Lokasi croton harus dipilih dengan terang, karena warna daun yang terang dan bervariasi dapat dipertahankan, tetapi tanpa sinar matahari langsung. Dari semasa ke semasa, tanaman itu dapat terkena sinar matahari selama beberapa jam, tetapi jangan sampai menyemburkan daun sebelumnya, jika tidak, ia boleh dibakar. Kedai bunga menganggap bahagian barat atau timur bilik sebagai tempat terbaik untuk natrium.

Croton adalah tumbuhan yang suka kelembapan dan suka kebersihan. Anda perlu menyemburkannya secara berkala dan mengelap daunnya dengan kain lembap, kadang-kadang anda boleh mendedahkannya ke pancuran dengan air pada suhu bilik. Pada musim luruh dan musim sejuk, semasa pemanasan, croton mungkin mengalami kekurangan kelembapan udara. Oleh itu, bunga mesti disembur, tetapi lebih jarang daripada musim panas, dan perlu mengelap daun dengan kain lembap, sebaliknya, lebih kerap. Sekiranya boleh, anda boleh menghidupkan pelembap di ruangan tempat croton tumbuh, ia akan berguna untuk tanaman penyayang di rumah yang lain.

Tanaman yang berlimpah perlu disiram pada musim bunga dan musim panas (sekurang-kurangnya tiga kali seminggu), semasa pertumbuhan, ketika menerima lebih banyak cahaya matahari. Air harus diselesaikan dengan baik dan tidak sejuk. Kelembapan tanah yang berlebihan di dalam periuk harus dielakkan dan tanah harus dikeringkan secara berkala. Kelembapan tanah yang berlebihan atau, sebaliknya, penyiraman yang tidak mencukupi boleh menyebabkan daun menguning dan jatuh. Dan di tempat mereka dedaunan baru tidak akan tumbuh. Pada musim sejuk, tanaman mesti disiram semasa tanah mengering.

Croton diberi makan pada musim bunga (mulai April) dengan makanan tambahan mineral khas setiap dua minggu. Pada musim luruh dan musim sejuk - sebulan sekali (tertakluk pada cahaya yang mencukupi). Walaupun, beberapa sumber menyatakan sebaliknya, bahawa makan croton sering tidak diperlukan. Penulis menjelaskan kedudukan mereka sedemikian rupa sehingga ketika menanam kroton, lebih baik menahan diri dari menggunakan baja. Jika tidak, hasil nombor satu akan menjadi pertumbuhan aktif bahagian atas tanaman dan penolakan cepat dari daun lapisan bawah... Kedua, penggunaan baja yang mengandungi nitrogen, dan walaupun dengan pencahayaan yang tidak mencukupi, pasti akan menyebabkan kehilangan saturasi warna seluruh tanaman. Ini disebabkan oleh kemunculan kemampuan croton untuk mengumpulkan rizab klorofil, menyekat semua pigmen lain... Percaya atau tidak percaya - menilai anda!

Tanaman ini mula dipindahkan pada tiga tahun pertama kehidupan pada musim bunga setiap 10-12 bulan, ketika ia tumbuh. Disarankan agar akar tidak dipisahkan dan tidak dipotong, tetapi ditransplantasikan sebagaimana adanya. Kapasiti boleh berupa periuk seramik atau plastik dengan ukuran kecil, dengan saliran tanah yang baik. Tanah harus terdiri dari tanah lembaran, tanah dan gambut dalam jumlah yang sama, dengan sedikit pasir dan arang batu. Codium yang lebih tua dipindahkan, jika perlu, setiap tiga hingga empat tahun. Tanaman yang berpenyakit tidak disarankan untuk dipindahkan, jika tidak, ia akan mati.

Apabila anda membeli bunga, perhatikan daunnya - semestinya tidak ada helai kering atau terbenam. Warna tanaman harus terang, berair

Urat di daun renyah. Sekiranya anda melihat jejak daun yang hilang pada tanaman (daun tersebut tetap berada di tempat penyambungan daun ke batang tanaman dan lekukan kecil) - tolak pembelian. Berhati-hatilah agar tanaman tidak menyejuk semasa pulang pada musim sejuk.

Kodium bunga dalaman (croton) mempunyai dedaunan hiasan yang padat. Agar daun dapat tumbuh secara simetri dan harmoni, secara berkala perlu mengubahnya dan menyiramnya tepat pada masanya. Untuk membentuk mahkota yang indah, kroton harus dipangkas secara teratur dan betul, dan tanaman muda harus dicubit untuk bercabang. Semasa memotong tempat pemotongan, perlu taburkan dengan sulfur atau serbuk arang. Pucuk dipotong digunakan sebagai keratan untuk pembiakan. Sekiranya semuanya dilakukan dengan betul, croton akan menghidupkan semula dan menghiasi bilik, dewan atau pameran yang luas dan terang.

Penjagaan yang betul

Kodiyum adalah tumbuhan termofilik yang tidak menyukai draf. Di bilik dengan tanaman, jaga suhu pada 22 darjah, suhu terendah - 18 darjah. Ingat bahawa kodium tidak bertolak ansur dengan turun naik suhu..

Sebagai tanaman selatan, natrium menyukai banyak cahaya, dan apabila kekurangan, daunnya pudar.

Oleh itu, letakkan bekas dengan tanaman di ruangan yang terang, mengelakkan cahaya matahari langsung. Anda boleh menetapkan kodium sebentar di bawah sinar matahari, tetapi anda tidak boleh menyemburkan daun selama tempoh ini.

Untuk menanam natrium, bilik di sisi barat atau timur sangat sesuai: di ruangan di sebelah selatan, ratakan tanaman, dan di ruangan utara mungkin tidak menerima cahaya. Varieti dengan daun bervariasi lebih menuntut pencahayaan daripada jenis kodium dengan daun warna hijau.

  • Pada musim sejuk, natrium tidak memerlukan penyiraman yang berat, di sepanjang sisa masa itu disiram dengan kekerapan sehingga tanah di dalam periuk selalu basah.
  • Gunakan air suam untuk pengairan.
  • Daun hendaklah disembur secara berkala dan disapu dengan kain atau kain lembap.
  • Setiap bulan, tanaman boleh mengalami hujan yang hangat, tepat sebelum itu menutup tanah di dalam periuk.
  • Penting untuk memastikan bahawa bah tidak bertakung.
  • Tahap kelembapan yang diinginkan dapat dijaga dengan mudah jika anda meletakkan periuk dengan kodium pada dudukan yang diletakkan di dalam bekas dengan air dan tanah liat yang diperluas.

Agar tanaman dapat berkembang dengan baik, gunakan baja kompleks:

  • Pada musim sejuk - bulanan
  • Waktu selebihnya adalah setiap minggu.

Setiap dua atau tiga tahun pada musim bunga, kodium harus dipindahkan ke periuk yang lebih besar. Pindahkan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan akar tanaman.

Untuk menaikkan codium mahkota yang indah, anda perlu mencubitnya secara berkala.

Apabila mencapai ketinggian 15 sentimeter, lakukan cubitan pertama, yang berikutnya dilakukan setiap 20 sentimeter pertumbuhan. Semasa menanam rumah, kodium biasanya mencapai ketinggian satu meter, tetapi ada juga tanaman dua meter.

Semasa menjaga kodium, perhatikan langkah keselamatan, kerana jusnya, seperti mana-mana anggota keluarga euforia, beracun dan boleh menyebabkan fenomena yang tidak menyenangkan seperti dermatitis, cirit-birit, atau muntah. Basuh tangan anda dengan sabun dan air dengan sempurna setelah menyelesaikan kodnya.

Penerangan

Warna dedaunan sangat pelbagai: kuning, merah, oren, ungu, titik hitam dan jalur digabungkan dengan corak renda perak dan gangsa.

Kemegahan itu, nampaknya, adalah alasan untuk memanggil tanaman ini "jubah Joseph" - setelah watak alkitabiah yang diterima dari ayahnya, untuk iri hati saudara-saudaranya, pakaian berwarna cerah dengan pakaian halus.

Mereka dipanggil motley codium dan croton. Nama ini dianggap tidak tepat oleh ahli botani.

Seperti banyak ahli keluarga euphorbiaceae, jus yang mengandungi codium-croton - jubah Joseph beracun.

Oleh itu, tidak digalakkan menanam tanaman di mana terdapat anak kecil dan binatang peliharaan, dan setelah mengusahakannya, basuh tangan anda dengan baik.

Apabila tumbuh dalam budaya bilik, kodium tidak tumbuh di atas satu meter. Dia menuntut syarat penahanan, yang seharusnya menyerupai hutan kegemarannya: hangat, dengan pencahayaan yang terang dan kelembapan tinggi.

Walaupun demikian, di rumah, natrium "berpakaian merah dan emas" tidak hanya dapat ditanam, tetapi juga dapat disebarkan.

Bunga craton, atau kodium. Penjagaan Rumah

Bunga kraton, yang namanya baru adalah kodium, sudah lama tidak asing lagi bagi orang Eropah, tetapi di rumah-rumah di Rusia, ia tetap menjadi tamu yang jarang ditemui. Tumbuhan dekuratif hiasan asli ini agak berubah-ubah: ia tidak bertolak ansur dengan udara pangsapuri biasa, nampaknya ia bukan budaya dalaman yang meluas. Namun, dalam keadaan rumah hijau, bunga craton berjaya ditanam dan dihantar ke kedai bunga.

Kodiyum tergolong dalam keluarga Euphorbiaceae. Ketinggiannya dalam keadaan semula jadi mencapai tiga meter. Bunga craton, foto yang akan segera mengingatkan anda jenis tanaman yang dimaksudkan, berasal dari kepulauan Melayu, di mana iklim tropika lembap berkuasa.

Bergantung pada ragamnya, daun kodium berkilat berkulit mempunyai urat oren, kuning atau merah, berbeza dengan latar belakang hijau utama. Bentuknya selalunya sempit, memanjang, dengan tepi bergelombang. Daunnya terletak pada keratan pendek di sepanjang keseluruhan batang tanaman.

Di rumah, bunga craton berkembang sangat perlahan, hanya tumbuh satu meter. Untuk perkembangan normal, dia pasti memerlukan tempat di sebelah cerah, jika tidak, dia akan kehilangan warna asalnya. Walau bagaimanapun, sinar langsung tidak diingini untuk kod tersebut.

Bunga craton tidak menyukai draf dan suhu yang melampau, kerana daunnya berubah menjadi coklat dan melengkung dengan penurunan jumlah panas, jadi tidak dianjurkan untuk mengeluarkannya ke udara terbuka.

Di ruangan tempat tanaman ini tumbuh, mestilah sangat lembap - hingga 80%. Pada bulan-bulan musim panas, ketika mustahil untuk mempertahankan level seperti itu, bunga craton dapat diletakkan di atas palet dengan kerikil yang selalu basah atau diletakkan dekat dengan akuarium besar.

Dalam tempoh dari musim semi hingga akhir musim gugur, tanah di dalam periuk harus disimpan dalam keadaan basah selalu, tetapi tanpa limpahan, untuk mengelakkan kerosakan sistem akar. Dengan penurunan suhu, penyiraman mesti dikurangkan dengan tajam, walaupun tanaman tidak dapat terlalu kering, karena dalam hal ini dapat membuang dedaunan.

Bunga craton dipindahkan dengan berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar secara tidak sengaja. Di bahagian bawah periuk baru, anda mesti meletakkan lapisan saliran yang baik untuk aliran air berlebihan secara percuma

Sejurus selepas pemindahan, anda perlu menyiram bunga ini dengan banyak. Kraton, perawatan yang memerlukan pematuhan dengan syarat-syarat tertentu, praktikalnya tidak berkembang dalam kurungan. Walau bagaimanapun, dalam keadaan semula jadi, setiap tahunnya menghasilkan perbungaan putih biasa..

Tanah yang paling baik untuk tanaman ini adalah campuran bahagian daun, rumput, tanah gambut dan humus yang sama dengan pasir.

Setiap musim bunga, bunga kraton mesti dipangkas, menghilangkan semua pucuk yang tidak perlu. Sekiranya kodium naik ke atas dan tidak membentuk pucuk lateral, maka bahagian atasnya perlu dicubit. Ramai penanam tanaman tidak tahu bahawa tanaman cantik ini boleh membahayakan. Faktanya ialah ketika memangkas bunga, craton memancarkan jus susu beracun, yang cenderung merengsakan kulit, jadi ketika bekerja dengan kodium, lebih baik menggunakan sarung tangan atau mencuci tangan dengan bersih.

Adalah dipercayai bahawa tanaman ini dapat membersihkan bilik dari negatif. Di samping itu, mempengaruhi keadaan emosi, bunga menenangkan dan mendorong rehat yang menyenangkan.

Penyakit dan Perosak

Penjagaan yang tidak betul dapat menyebabkan reput kelabu, daun menjadi lebih nipis, kering dan rapuh..

Adalah perlu untuk memotong pucuk, daun yang berpenyakit, mengurangkan penyiraman dan merawat dengan tembaga kloroksida. Sekiranya codium petra disimpan di bilik kering dan jarang disiram, hama menyerangnya. Apabila dijangkiti hama labah-labah, daunnya menjadi pucat, lapisan keputihan muncul. Scutellum pada batang dan daunnya meninggalkan bintik kecoklatan. Untuk pemprosesan, anda boleh menggunakan larutan sabun tembakau, larutan racun serangga ubat Actellik atau Fitoverm.

Sekiranya pinggir coklat kering terbentuk di hujung daun dan ia mulai gugur, tanah dan kelembapan terlalu rendah. Jika warnanya mulai berlaku, warna coklat gelap dan daun mulai melengkung, sehingga suhu bilik lebih rendah daripada yang diperlukan. Croton sejuk dan dia dapat membuang dedaunan sepenuhnya. Untuk menyelamatkan tanaman, anda perlu meletakkan periuk sementara di dekat sumber panas, menutupnya dengan lumut basah. Dedaunan pudar meminta cahaya. Untuk melukis lagi, anda perlu menyusun semula bunga lebih dekat dengan cahaya, tetapi elakkan cahaya matahari langsung. Ia boleh membakar daun.

Sukar untuk memenuhi kroton yang berubah-ubah

Tetapi jika anda menunjukkan perhatian dan perhatian, dia akan menggembirakan mata dengan reka bentuknya yang elegan berwarna-warni.

Tanah

Di kedai bunga, anda boleh membeli substrat neutral atau alkali untuk tumbuh-tumbuhan gugur, diperkaya dengan humus. Tetapi tanah terbaik untuk bunga kodium adalah campuran yang disediakan sendiri yang mengandungi satu bahagian pasir dan dua bahagian tanah berdaun.

Adalah tidak diinginkan untuk menambahkan gambut, kerana intensif kelembapan dan menyebabkan kelembapan koma yang terlalu banyak.

Hasil yang baik adalah penambahan arang yang dihancurkan ke dalam tanah, yang merupakan antiseptik dan pada masa yang sama tidak membenarkan tanah membakar. Jangan lupa bahawa croton hanya memerlukan saliran yang baik.

Baja organik dan mineral sesuai untuk memberi makan croton. Pada musim sejuk, cukup untuk memakai pakaian berpakaian bulanan dalam bentuk penyelesaian yang lemah, dan semasa musim tumbuh, makan setiap minggu.

Tetamu dari hutan hujan

Warna daun kodium (atau croton) bergantung pada usia. Semakin muda daunnya, semakin banyak warna hijau yang dimilikinya. Nama kodiyeum berasal dari bahasa Yunani dan bermaksud "kepala." Sesungguhnya, tumbuhan dengan daun berwarna dan lebar yang tersusun padat menyerupai rambut yang rimbun di kepala. Dalam botani, beberapa bentuk hibrida dan jenis tanaman diketahui, contohnya, Cemerlang, Emas, Wilma, Batik, Mammy, Sunny Star dan Petra yang indah.

Semakin muda daun petra codiumea varigatum, semakin banyak warna hijau di dalamnya..

Kodiyum varigatum Peter tergolong dalam keluarga euphorbia. Tanah air croton dianggap sebagai Asia Tenggara. Dalam iklim tropika, tanaman ini mencapai ketinggian 4 m. Dahannya tegak, daun besar disusun secara bergantian pada batang. Bentuk daun menyerupai bujur yang menunjuk ke tepi..

Di rumah, tanaman mencapai ketinggian 1 m, jarang sekali mekar. Perbungaan kecil dan sedikit tidak ketara. Jus tanaman itu beracun, seperti seisi keluarga susu. Ia boleh menyebabkan alahan dan keracunan. Bagi tukang kebun, ini adalah kegemaran sebenar, menghiasi dalaman, menikmati penampilan dengan pelbagai warna.

Bagi pemula, seringkali mempunyai daun kasar, croton akan menjadi tanaman yang sangat bersahaja, dan penjagaan khas tidak diperlukan. Tetapi ini adalah kesilapan. Tumbuhan ini berubah-ubah dan memerlukan perhatian dan penjagaan khas. Varigatum tidak suka:

  • draf;
  • udara kering
  • habuk pada daun:
  • tanah yang terlalu kering;
  • suhu rendah;
  • cahaya matahari langsung.

Kembali ke senarai kandungan

Variegated Codiaeum Codiaeum variegatum

Motley codium atau kodium bervariasi.
Di rumah, tumbuh tinggi dari 60 cm hingga 1.5 meter.
Ia mempunyai warna merah-kuning dan bentuk daun yang pelbagai..

Penjagaan Rumah

Perkara pertama yang dinyatakan ialah rejim suhu. Sekiranya sebelum ini tidak mungkin menanam Kodium dalam keadaan suhu rendah (dan keadaan iklim dan suhu kita dibandingkan dengan India memang begitu), sekarang mungkin.

Selesa untuk bunga dianggap suhu melebihi 20 darjah. Tempat yang baik untuk lokasinya adalah sebelah barat atau timur bilik.

Ingat bahawa bunga menyukai kelembapan tinggi dan udara hangat - kerana bunga itu dibawa kepada kami dari India. Oleh itu, jangan letakkan di luar atau di balkoni. Draf boleh membawa maut kepadanya.

Pada musim sejuk, lebih baik menyimpan bunga di dekat bateri - untuk mengekalkan suhu yang sama di tanah bunga dan di udara di sekitarnya

Tetapi kerana udara dalam ruangan kering pada musim sejuk, penting untuk memastikan bahawa udara dibasahi dengan secukupnya dalam tempoh ini - semburkan bunga dengan air dari penyembur setiap hari, atau gunakan pelembap.

Cahaya matahari yang berterusan juga penting bagi Kodiyum - jika cahaya tidak mencukupi, maka tidak lama lagi ia akan menjadi warna hijau biasa.

Penting! Apabila terkena cahaya matahari langsung, Codium terbakar. Lampu mesti disebarkan.

Agar daun (mahkota) bunga mempunyai ketumpatan yang sama, anda perlu mengubahnya secara berkala dengan sisi yang berbeza ke cahaya.

Tanah dan penyiraman

Beberapa syarat mesti dipenuhi:

  1. Tanah untuk bunga harus longgar, sedikit berasid dan berkhasiat. Tanah seperti itu boleh dibeli di kedai - anda hanya perlu menjelaskan kepada penjual bunga apa itu.
  2. Pot penanaman harus sempit sehingga rimpang bunga menempati sebahagian besar tanah. Kodiyeum lebih mudah tumbuh dalam keadaan sesak.
  3. Pot bunga juga mesti mempunyai saliran yang baik.
  4. Bunga memerlukan penyiraman berterusan. Sebaik sahaja permukaan tanah kering, ini bermakna sudah tiba masanya untuk menyiram lagi.
  5. Air untuk pengairan sekurang-kurangnya satu hari boleh berhenti. Gunakan air mentah - tidak.

Sebulan sekali, Kodiyeum perlu mandi air suam. Dalam kes ini, tanah mesti ditutup dengan filem agar tidak mengisi bunga.
Sapu juga daun dari habuk secara berkala dengan tuala atau span lembap.

Penyakit

Untuk kejayaan pertumbuhan bunga, perlu memerhatikan beberapa syarat kandungannya. Dan apa yang akan berlaku sekiranya mereka tidak dipenuhi?

  • Dengan kelembapan udara yang tidak mencukupi - hujung daun mula kering
  • Dengan penyiraman dan pengeringan tanah yang tidak mencukupi, Codium mula kehilangan daun
  • Dengan pengairan yang berlebihan dan saliran tanah yang buruk, daun akan mula menenggelamkan hujungnya

Bahaya

Bunga beracun atau tidak? Croton adalah tumbuhan beracun. Ini mengandungi jus susu, yang di alam liar membantunya pulih sekiranya berlaku kerosakan pada daun dan batang.

Semasa bekerja dengan tanaman, penjagaan mesti diambil. Semasa memindahkan dan menyebarkan croton, sarung tangan harus dipakai; selepas bekerja, basuh tangan dengan air suam dan sabun

Croton boleh menyebabkan keracunan, muntah, dan reaksi alergi yang teruk..

Ia berbahaya bagi haiwan, mereka tidak boleh memakannya..

Terutama perlu berhati-hati jika croton berada di bilik yang sama dengan burung hiasan.

Bunga rumah croton adalah musim luruh yang cerah abadi, mekar dengan semua warnanya di ambang tingkap.

Terdapat kepercayaan bahawa tanaman itu mempengaruhi suasana di rumah dengan baik, melindungi daripada penyakit dan masalah.

Walaupun cukup kompleks, bunga ini harus ditanam di rumah, penampilannya yang elegan akan membawa banyak emosi positif.

Croton berwajah banyak atau codium berwarna-warni

Di timur India dan di beberapa wilayah di Asia Tenggara, 17 spesies kodium ditemui dan dijelaskan.

Tetapi hanya Codiaeum variegatum yang menarik perhatian pencinta budaya hiasan. Benar, di antara penanam bunga di seluruh dunia, bukan nama spesies yang betul yang telah berakar, tetapi nama "croton", yang dikaitkan oleh ahli botani dengan tumbuhan dengan penampilan dan asal yang sama sekali berbeza

Tumbuhan malar hijau abadi mempunyai batang yang tegak dan bercabang yang ditutupi dengan dedaunan lebat besar. Dalam keadaan yang baik, di alam semula jadi atau di rumah, croton dapat tumbuh hingga 3-4 meter, tetapi tidak mungkin melihat raksasa seperti itu tumbuh di dalam periuk. Selalunya, kroton dalam ruangan, seperti dalam foto, jauh lebih kecil dan tingginya tidak melebihi 50-100 cm.

Daun croton berkulit besar tidak dapat dilupakan kerana ragam warna yang paling tidak diduga wujud di pinggan daun dan mengekalkan kecerahan sepanjang tahun, tanpa mengira musim. Lebih-lebih lagi, dalam kebanyakan varietas, seperti dalam foto croton yang disajikan, urat-urat yang berbeza pada daun menonjol dengan jelas.

Gamut dan kepelbagaian bentuk dedaunan yang unik adalah kekuatan utama yang menarik yang menjadikan kodium berwarna atau croton sebagai salah satu tanaman dalaman yang paling popular di dunia.