Tanaman kopi: foto, jenis, keterangan, pembiakan dan ciri penjagaan

Banyak tukang kebun pemula bermimpi menanam tanaman kopi di rumah, tetapi menganggapnya sebagai pokok eksotik, proses pembiakan dan penjagaan yang menimbulkan banyak kesulitan. Pendapat ini salah, kerana menanam pokok kopi adalah proses yang berpatutan bagi seorang amatur..

Penerangan Botani

Tanaman ini tergolong dalam semak malar hijau dari keluarga Marenov, yang tanah airnya adalah kawasan dataran tinggi tropika di Afrika. Di alam liar, pohon kopi Arab tersebar luas di lembah-lembah sungai Ethiopia, di mana mereka tumbuh di ketinggian 1.6-2 km di pergunungan provinsi Kaffa.

Tanaman kopi kelihatan seperti pohon kecil atau semak besar, mencapai ketinggian 8 m. Semua bahagian tanaman mengandungi kafein. Semasa berbunga, pokok itu ditutup dengan bunga kecil berwarna putih salji yang mengeluarkan aroma yang kuat. Bunga itu mengandungi pistil dan stamen pada masa yang sama, kerana bunga ini mampu melakukan pendebungaan sendiri.

Buahnya masak dalam 3-4 bulan dan kelihatan seperti biji elipsoidal merah atau burgundy, di dalam pulpa yang terdapat biji (1-3 biji.). Mereka terletak di antara dahan, melekatkan tangkai pendek. Benih dicat dengan warna kelabu-kuning-hijau..

Selama populariti mereka semakin meningkat, tanaman kopi telah berjaya tersebar di seluruh dunia, kecuali di kawasan yang beriklim sejuk. Ladang pokok kopi terbesar terletak di Amerika Latin dan Asia Tenggara..

Spesies dan jenis

Secara keseluruhan, para pakar membagi 90 spesies pokok, yang paling umum adalah spesies Arab dan Congo, dari mana varieti kopi Arabica dan Robusta diperoleh. Varieti Congo (Kanefora) tumbuh di lembah sungai. Congo pada ketinggian 600 m dan digunakan untuk menghasilkan kopi segera atau ditambahkan untuk memberi kepahitan pada campuran kopi.

Spesies darurat tumbuh di lembah Abyssinian Highlands pada ketinggian hingga 2.5 km; ia pertama kali ditanam 600 tahun yang lalu di Semenanjung Arab. Spesies ini lebih tahan kekeringan, rasa biji-bijiannya lembut, aromanya tepu. Berkat ini, Arabica adalah minuman kopi yang paling popular, menyediakan 75% pengeluaran kopi global..

Pohon yang kelihatan di Liberia ditandai dengan bentuk dan ketinggian mahkota piramidal (hingga 12 m), namun, kerana produktiviti yang rendah, ia tidak tersebar luas di ladang. Pokok Yemeni (mocha) termasuk dalam kebun kopi Arab dan ditanam di Yaman, dan dari sana biji-bijian dieksport ke Eropah. Tumbuhan ini tidak menyukai panas, dan juga mudah bergaul dengan orang Arab, yang merupakan kelebihannya. Dalam perspektif penternak, rupa pokok kopi yang berbuah ini sangat penting. Kini pendaratannya terletak di Indonesia.

Cara mendapatkan pokok

Dalam keadaan bilik, pakar hanya menanam 2 jenis kopi: Arabian (Arabica) dan Liberia (Liberica). Tumbuhan ini adalah semak kecil atau pokok kecil (setinggi 1 m) dengan daun berkilat hijau gelap. Cabang-cabangnya terletak melintang di atasnya, daunnya besar, berkilat, panjang hingga 15 cm, bentuk bujur dengan hujung runcing, tangkai daun pendek. Batangnya mempunyai warna kelabu-kuning air..

Dengan penjagaan yang betul, tidak sukar untuk menanam tanaman kopi di rumah. 2-3 tahun lagi akan berlalu dan anda boleh minum minuman kegemaran anda yang dibuat dari biji-bijian anda sendiri. Selain itu, menurut saintis, pokok kopi seperti itu dapat menjadi hati yang panjang dan tumbuh 200 tahun lagi, sementara jangka hayat pokok di perkebunan hanya 30 tahun.

Untuk mendapatkan pokok kopi di rumah, anda boleh menggunakan beberapa cara:

  • menanam biji kopi;
  • buat dan akar tangkai;
  • beli anak benih siap di kedai bunga atau dalam talian (biasanya anak benih berumur 1-2 tahun dijual).

Harus diingat bahawa tanaman yang dibeli sering mulai sakit kerana perubahan keadaan. Lagipun, mereka ditanam di rumah hijau dengan keadaan selesa yang istimewa (banyaknya panas, cahaya dan kelembapan). Namun, dengan penjagaan yang betul, bibit kopi bertambah..

Campuran dan pemindahan tanah

Yang sangat penting ketika menanam tanaman kopi adalah pilihan dan kualiti tanah: ia harus merangkumi semua elemen yang diperlukan yang membantu meningkatkan keasidannya (pH = 7).

Untuk tanaman dari pelbagai peringkat usia, disyorkan untuk menggunakan pelbagai campuran tanah:

  • substrat percambahan biji terdiri dari pasir sungai dan tanah daun, yang mesti disterilkan dengan mandi air selama 5 minit sebelum menanam;
  • tanah untuk tanaman kopi dewasa dibuat berdasarkan pasir, gambut asam, humus, tanah daun dengan penambahan arang dan lumut (dalam bahagian yang sama), anda boleh membeli campuran siap di sebuah kedai bunga.

Untuk merangsang pertumbuhan, tanaman kopi di rumah harus ditransplantasikan setiap tahun hingga usia 3 tahun, setiap kali memilih bekas bersaiz besar. Sistem akar tanaman bercabang dan mempunyai akar pusat yang panjang, jadi lebih baik mengambil pasu dalam. Maka akar akan mengambil sebahagian besar nutrien yang diperlukan dari tanah. Saliran (tanah liat atau pecahan yang diperluas) selalu diletakkan di bahagian bawah.

Setelah 3 tahun, bunga kopi perlu ditanam semula setiap 2-3 tahun, dan dalam jangka masa sementara tanah atas harus diganti setiap tahun.

Menanam benih

Untuk mendapatkan tanaman bunga kopi, anda perlu mengambil biji kopi biasa, yang boleh anda beli mentah di kedai atau pinjam dari rakan. Semasa menanam benih, seseorang harus memperhatikan bahawa ia memiliki cangkang keras, jadi sebelum menyemai perlu menyiapkannya dengan cara apa pun:

  • scarifikasi menggunakan larutan asid sulfurik atau hidroklorik;
  • stratifikasi dengan air panas (+60 ° C), menunggu sehingga sejuk;
  • memotong benih secara mekanikal (atau fail).

Kemudian direndam dalam larutan perangsang (Epin, Zircon, Kornevin, dll.). Penanaman dilakukan di tanah yang lembut dan semestinya longgar, benih diletakkan rata dan disiram dengan baik. Kemudian periuk diletakkan di ambang tingkap dengan cahaya matahari yang baik. Suhu untuk percambahan sekurang-kurangnya +20 ° C, lebih baik membuat pemanasan bawah. Sekiranya semua syarat dipenuhi dengan betul, benih akan menetas setelah 1.5-2 bulan.

Tumbuh dari keratan

Untuk mempercepat proses penanaman, anda dapat membeli tangkai tanaman kopi (arabica atau jenis lain) di kedai, maka hasil panen dapat diperoleh dengan lebih cepat. Dengan kaedah ini, tanaman akan tumbuh dengan lebar, bukan tinggi (seperti yang terjadi ketika menanam benih).

Sekiranya rakan sudah mempunyai pokok kopi, maka anda boleh meminta tangkai, yang mana anda perlu memotong sebahagian kecil batang dengan 2-3 daun. Menanamnya dalam campuran tanah gambut dan perlit yang longgar, sebelumnya dibasmi kuman dengan larutan mangan yang lemah.

Sebelum menanam, keratan harus dirawat dengan perangsang pertumbuhan, ia harus ditanam hingga kedalaman 2-3 cm sehingga dasar daunnya diperdalam. Kemudian periuk perlu ditutup dengan polietilena, membuat lubang di dalamnya untuk pengudaraan. Tumbuhan yang ditanam mesti diletakkan di tempat yang teduh, suhu semasa penanaman harus dijaga dalam lingkungan dari +25 hingga +30 ° С. Setelah pokok kopi tumbuh, polietilena dapat dikeluarkan. Selepas pembentukan daun pertama, tanaman harus dipindahkan ke campuran tanah yang lain.

Kopi Arabica di rumah: penjagaan, penempatan dan pencahayaan

Untuk menanam pokok kopi yang baik, anda mesti mematuhi peraturan asas:

  • Lokasi tanaman yang boleh dipilih di sebelah selatan, barat daya atau tenggara.
  • Membuat pencahayaan maksimum (dengan kekurangan cahaya, pertumbuhan menjadi perlahan dan berbuah ditangguhkan) - pada bulan-bulan musim sejuk bunga diletakkan di sebelah selatan rumah yang paling panas, ketika hari-hari sejuk dan mendung, perlu menyalakan lampu siang hari.
  • Pada masa yang sama, tanaman kopi perlu dilindungi dari sinar matahari langsung, namun, selama pembentukan perbungaan, perlu banyak cahaya matahari (ia dibayangi setelah set buah).
  • Anda tidak boleh menghidupkan periuk dengan pokok, jika tidak, hanya daun yang akan tumbuh di atasnya.
  • Suhu optimum pada musim bunga dan musim panas adalah + 22-24 ° C, pada musim sejuk dapat diturunkan menjadi + 16-18 ° C.
  • Untuk air pengairan digunakan pada suhu bilik..
  • Hal ini diperlukan untuk menjaga kelembapan udara yang tinggi dengan membuat penyemburan daun secara berkala, dan juga disarankan untuk menuangkan air ke dalam loyang kerikil.
  • Pokok kopi tidak menyukai giliran dan penyusunan semula: dengan sedikit perubahan sudut pencahayaan hingga 30-40 °, tanaman itu dapat kehilangan daunnya dan berhenti berbunga.
  • Semasa memindahkan tanaman ke tempat lain, perlu menyiapkannya terlebih dahulu, menutupnya dengan kain kasa, sehingga lebih mudah baginya untuk menyesuaikan diri dengan pencahayaan baru.

Menyiram dan memberi makan

Dengan penjagaan yang betul, tanaman rumah arabika mesti disiram ketika tanah mengering. Hanya air yang menetap yang sesuai untuk ini, dalam komposisi yang tidak ada kotoran kapur (ia membahayakan akar). Adalah perlu untuk memantau tahap keasidan tanah, yang disarankan untuk menambahkan beberapa tetes cuka meja atau asam sitrat ke air yang sudah siap untuk pengairan.

Pemupukan semasa tempoh pertumbuhan (April-September) disarankan dilakukan setiap 2-3 minggu. Untuk memberi makan, campuran mineral cair adalah optimum, yang merangsang pembentukan pucuk muda. Nutrien yang terkandung di dalamnya mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan dan perkembangan pokok..

Amat penting untuk menerapkan baja ke tanaman kopi selama masa pembentukan tunas, ketika memerlukan fosforus dan nitrogen tambahan. Penambahan tepung tulang atau kerepek tanduk sesuai untuk ini. Lumut hutan juga disyorkan..

Bagaimana kopi mekar

Dalam 2 tahun pertama, kilang kopi rumah tidak mekar, buah pertama dapat diperoleh hanya pada usia 3-5 tahun. Tempoh kering yang pendek boleh menyumbang kepada pembungaan yang baik..

Menurut maklumat tukang kebun yang berpengalaman, ketika membuat pohon kopi untuk keadaan ideal di sebuah apartmen, 500 g biji-bijian per tahun dapat diperoleh dari satu tanaman. Walau bagaimanapun, dalam praktiknya, banyak yang membincangkan tentang mengumpulkan 40-60 biji-bijian setiap tahun.

Semasa tempoh pembentukan mahkota dan peningkatan semak pokok, perlu mencubit pucuk samping secara berkala. Ini akan membantu meningkatkan jumlah pucuk dan hasil pada masa akan datang..

Dalam keadaan yang baik, pokok kopi mula mekar pada akhir musim panas. Bunga-bunga kopi dicat putih, terdiri dari 4 kelopak, baunya mirip dengan melati, muncul secara langsung di gandar daun. Kadang-kadang, tunas boleh muncul secara langsung di batang dari tunas tidur yang sebelumnya. Setelah berbunga, buah oval merah besar (berukuran ceri) terbentuk di tempatnya, terdiri dari 2 biji kopi yang saling ditekan oleh bahagian rata. Masa pematangan buah adalah 3-4 bulan.

Khasiat buah kopi yang berguna

Semasa masak, buah kopi berubah warna dari hijau menjadi merah tua, di beberapa spesies mereka berubah menjadi hitam atau kuning. Setiap buah beri terdiri daripada 2-3 biji, ditutup dengan kulit keperakan dan cangkang yang paling tipis, yang dikeluarkan bersama dengan pulpa semasa pembersihan.

Untuk membuat kopi buatan sendiri, mereka mesti dikeringkan di dalam ketuhar pada suhu +70 ° C, kemudian mereka mesti dikeringkan selama 2 minggu di atas kertas. Segera sebelum digunakan, biji-bijian digoreng dalam kuali, kacau, dan kemudian dihancurkan.

Buah boleh dimakan - mereka mempunyai rasa manis dan membawa manfaat, mempunyai kesan tonik, dapat mengembalikan kekuatan, tetapi meningkatkan tekanan darah. Dalam homeopati, sifat bermanfaat buah kopi digunakan untuk merawat insomnia, sakit kepala dan sakit gigi, berdebar-debar dengan kegembiraan saraf..

Kesukaran dan perosak

Walaupun dengan menjaga bunga kopi di rumah dengan betul dan tepat, keadaan dan kesulitan yang tidak dijangka dapat timbul. Cuba mengekalkan kelembapan yang tinggi di dalam bilik, apabila terlalu banyak, ia dapat memprovokasi proses pembusukan daun dan penyakit berikutnya. Ini memerlukan tempoh rawatan dan pemulihan selanjutnya untuk pokok. Oleh itu, sangat penting untuk memantau kandungan kelembapan tanah dan udara yang optimum..

Perosak dapat menyerang pohon kopi: hama labah-labah, kutu daun, kutu daun, dan serangga skala. Kaedah penyelamatan digunakan dalam kes ini - kilang memproses dengan larutan racun serangga khas.

Kesimpulannya

Loji kopi dalaman adalah hiasan yang indah untuk setiap bilik dan kelihatan hebat di bahagian dalam apartmen atau institusi. Mengikuti peraturan penjagaan dan nasihat dari penanam bunga di atas, beberapa tahun setelah memperoleh sebatang pokok kopi, semua orang akan dapat mengejutkan tetamunya dengan secawan kopi Arabica, biji-bijian yang sudah masak di ladang rumah.

Penjagaan pokok kopi

Sama sekali tidak sukar untuk menanam pokok kopi di rumah, walaupun sifat tanamannya eksotik. Dan merawatnya sama sekali tidak sukar, dan dalam beberapa kes lebih mudah daripada banyak tanaman dalaman.

Pokok kopi yang diperbuat daripada keratan

Dianjurkan untuk memilih keratan untuk pembiakan dari bahagian tengah semak atau apikal. Perkara utama adalah bahawa dia masih muda, setengah lignis, panjang hingga 10 cm, dengan 3-4 daun. Sebelum memotong, pastikan untuk membersihkan pisau (bakar dengan api). Di bahagian bawah pemegang, dengan pisau atau jarum, buat alur melintang di kulit kayu, hingga kain berkayu. Ini diperlukan untuk pembentukan akar yang lebih baik. Selepas operasi ini, celupkan pemegang pokok kopi dalam larutan perangsang akar ("Heteroauxin", "Kornevin" atau sejenisnya) dan tahan di sana selama lima jam. Selepas penyediaan sedemikian, tangkai dapat ditanam. Substrat untuk menanam pegangan harus ringan, memberikan penembusan air dan udara dengan mudah. Campuran pasir gambut dan pasir kasar (atau perlite) sangat sesuai. Sekiranya anda menanam beberapa keratan kopi dalam satu pinggan, pastikan bahawa ia tidak menyentuh dan tidak mengaburkan satu sama lain. Untuk berjaya melakukan rooting, mereka memerlukan cahaya yang terang (tersebar). Suhu yang agak tinggi + 25-27 darjah juga diperlukan. Oleh itu, adalah mustahak untuk memulakan penyambungan keratan pada musim panas, apabila tidak memerlukan decal mini khas dengan pemanasan, tetapi tutup keratan dengan penutup kaca (balang kaca akan dilakukan) atau beg plastik diperlukan. Tanda rooting adalah kemunculan ginjal baru di bahagian atas pemegang. Apabila sepasang daun baru muncul, tanaman itu dapat ditransplantasikan menjadi periuk kekal.

Pokok kopi bijirin

Seperti, pada pendapat saya, kaedah seperti itu, walaupun lebih panjang, tetapi lebih menarik. Sudah tentu, sangat sesuai untuk mendapatkan biji-bijian segar dari pokok kopi rumah yang sudah tumbuh, tetapi jika tidak ada biji-bijian hijau yang tidak dipanggang dari kedai akan berjaya. Betul, pilihan ini tidak boleh dipercayai. Biji kopi kehilangan percambahannya dengan cepat. Teknologi untuk menanam biji kopi mudah dan tidak jauh berbeza dengan menanam kelapa sawit, delima, kesemek atau lemon dengan cara yang sama..

Seperti halnya percambahan biji dengan cangkang keras, sangat wajar dilakukan stratifikasi, sehingga melanggar integritas cangkang ini. Ini dapat dilakukan dengan mengajukan fail atau memotong sebutir dengan pisau di beberapa tempat. Tetapi operasi ini halus dan memerlukan kemahiran dan ketepatan tertentu. Oleh itu, jika anda tidak yakin bahawa anda dapat menanganinya dengan jayanya, maka lebih baik jangan mencuba. Langkau langkah penyediaan ini dan segera rendam biji kopi dalam perangsang akar yang sama. Campuran untuk menanam biji-bijian sama seperti untuk keratan akar. Semasa bercambah, pastikan anda memantau kelembapan dan suhu tanah. Suhu optimum untuk menanam biji kopi mestilah sekurang-kurangnya +22 darjah. Dan, tentu saja - pencahayaan yang baik. Sebelum bercambah muncul, bekas dengan biji boleh diletakkan walaupun di tempat yang cerah.

Penjagaan pokok kopi di rumah

Anda tidak boleh berfikir bahawa tanaman seperti itu, eksotik untuk keadaan dalaman, memerlukan beberapa syarat khas. Sebaliknya, pokok kopi di rumah dapat memberikan seratus mata di depan dalam kesederhanaan azalea, siklamen, amarilis dan banyak tanaman dalaman tradisional yang sama. Tetapi peraturan penjagaan, tidak kira seberapa sederhana, mesti dipatuhi.

Suhu

Pada suhu bilik biasa, pokok kopi terasa cukup selesa. Tetapi pada musim sejuk disarankan agar dia mengatur masa rehat sehingga dapat memperoleh kekuatan untuk berbunga dan berbuah yang akan datang. Ia dapat menahan penurunan suhu yang ketara (seperti tanaman rumah). Pengagihan semula suhu yang lebih rendah ialah +12 darjah, tetapi keadaan tidak semestinya tidak perlu, cukup untuk menurunkan suhu hingga +17 darjah. Dalam kebanyakan kes, ini adalah suhu biasa di ambang tingkap pada musim sejuk..

Pencahayaan

Tidak seperti kebanyakan bunga dalaman, pokok kopi dapat ditanam di bawah sinar matahari langsung. Lebih-lebih lagi, mereka sangat diperlukan baginya semasa berlakunya perbungaan. Tetapi ini hanya berlaku untuk pokok yang sudah matang. Untuk tanaman muda (sehingga dua tahun), pencahayaan seperti ini dikontraindikasikan. Perlu juga diingat bahawa setelah meletakkan tunas, pohon kopi tidak lagi memerlukan cahaya yang sangat banyak dan disarankan untuk sedikit meneduhkannya. Kekurangan pencahayaan sangat buruk bagi penampilan tumbuhan dan pembungaannya. Untuk penempatannya, tingkap yang berorientasi ke sisi selatan akan menjadi tempat terbaik (idealnya - tenggara, barat daya).

Ingat. Tumbuhan ini sangat menyakitkan untuk pelbagai permutasi dan bahkan putaran kecil (30-40 darjah) semasa berbunga. Ini boleh menyebabkan pembuangan daun dan bunga..

Penyiraman, kelembapan, dandanan

Pada bulan-bulan yang lebih panas, pokok kopi memerlukan penyiraman yang kerap dan banyak. Ini sangat penting jika anda berdiri di tempat yang hangat dan sangat terang, di mana bumi mengering dengan cepat. Pengeringan berlebihan tidak dibenarkan. Terutama semasa berbunga dan berbuah! Dengan bermulanya cuaca dingin dan penurunan suhu di rumah, penyiraman dikurangkan. Mustahil untuk membiarkan penumpahan air di bumi dalam tempoh ini!

Kelembapan harus selalu meningkat. Pada musim panas, sangat disarankan untuk meletakkan periuk pokok kopi di tanah liat atau lumut yang basah. Tetapi pada masa yang sama, cubalah menyemburkannya dengan kerap, sekali, atau dua kali sehari. Penyemburan harus dilakukan hanya pada waktu petang atau pagi, ketika sinar matahari tidak menerangi tanaman..

Air keras tidak begitu sesuai untuk pengairan dan pelembapan. Air hujan pada musim panas dan air salji pada musim sejuk adalah yang terbaik..

Pokok kopi hanya diberi makan selama tempoh aktiviti (dari April hingga September). Baja cair (kompleks) mungkin sesuai untuk pembalut. Kekerapan memberi makan - setiap 14-15 hari.

Pindah

Sehingga tiga tahun, pokok kopi muda mesti ditanam semula setiap musim bunga. Pokok dewasa agak kurang biasa - dua hingga tiga tahun sekali. Pada masa yang sama, tanah dalam periuk masih perlu diganti setiap tahun.

Pokok kopi tanah suka asam. Walaupun terdapat banyak kes apabila berjaya tumbuh di tanah kebun biasa, berkecuali. Tetapi jika boleh, cubalah membelikannya campuran tanah yang paling sesuai (pada bungkusan harus ditunjukkan - pH7). Sekiranya anda membuatnya sendiri, maka anda boleh menggunakan resipi ini:

  • Gambut (masam) - dua bahagian (daripada jumlah keseluruhan);
  • Tanah daun (atau kebun) - satu bahagian;
  • Tanah rumah hijau (anda boleh menggunakan kompos) - satu bahagian;
  • Tanah humus (reput dengan baik) - satu bahagian;
  • Pasir atau perlite - satu bahagian

Sekiranya boleh, tambahkan potongan sphagnum lumut ke dalam campuran, ia akan menyokong kelembapan dan sedikit meningkatkan keasidan. Pastikan membuat saliran yang baik..

Sekiranya semua ini, pada umumnya, peraturan yang agak mudah dipatuhi, maka pokok kopi di rumah akan tumbuh dan mekar dan berbuah, memberi anda kegembiraan dan penuaian biji kopi yang indah.

Pokok kopi: cara menjaga dan membesar dengan tangan anda sendiri. 120 petua foto dan video untuk penjagaan dan penyiraman semak

Menanam tanaman eksotik di rumah - pokok kopi, tidak begitu sukar seperti yang dilihat pada pandangan pertama. Kilang ini memerlukan syarat-syarat tertentu untuk penjagaan, tetapi pada asasnya mereka tidak berbeza dari pacaran ruang hijau dalaman yang lain.

Pencinta minuman kopi dapat menamakan 20-30 jenis kopi. Hanya di sini anda boleh tumbuh di rumah hanya satu perkara adalah orang Arab. Tumbuhan dari spesies ini mempunyai daun bujur halus bergelombang dengan hujung tajam.

Ringkasan artikel:

Kaedah menanam pokok kopi

Tanaman eksotik boleh ditanam sama ada dari biji-bijian atau dari keratan. Cara menanam pokok kopi adalah pilihan anda. Pilihan yang paling popular dan terpantas adalah keratan. Tangkai siap pakai yang sudah dibumikan dengan akar boleh dibeli di kedai.

Hanya, sayangnya, tanaman yang berasal dari iklim (wilayah) yang berbeza dapat mulai menyakitkan dan layu. Mereka memerlukan banyak masa untuk memulihkan dan menyesuaikan diri. Paling bagus jika anda dapat tangkai dari pokok kopi siap di kawasan berhampiran.

Pokok kopi buat sendiri

Untuk keratan, perlu memotong dahan yang sihat dengan daun cerah. Potong (mencubit) bahagian atas, meninggalkan 4 helai pada pemegang. Pilihan terbaik jika usia cawangan tidak lebih dari setahun.

Untuk pembentukan sistem akar yang lebih baik di bawah daun bawah dengan jarum, gores jalur membujur dan turunkan tangkai ke dalam campuran pembentuk akar. Campurannya adalah satu sudu madu yang dilarutkan dalam segelas air.

Seterusnya, tangkai ditanam di tanah kira-kira 3 cm. Dari atas, ia ditutup dengan filem dengan berlubang. Sebilangan penanam lebih suka botol plastik dengan lubang.

Keadaan utama adalah pematuhan terhadap rejim suhu - sekitar 27-30 darjah pada kelembapan tinggi. Tanaman harus disiram dengan sederhana dan berventilasi secara berkala.

Pada masa yang sama melindungi dari cahaya matahari langsung.

Tanda bahawa akar telah terbentuk di pegangan dan ia telah berakar adalah penampilan daun baru. Seterusnya, tanaman boleh dipindahkan ke dalam periuk yang lebih senang. Dalam setahun, dengan penjagaan yang cekap dan bertanggungjawab, bunga pertama dan juga buah-buahan akan muncul di pokok.

Menanam pokok kopi dari kacang

Menanam sebilangan pokok kopi di rumah dari biji adalah proses yang lebih lama, tetapi tidak kurang menarik. Anda mesti membeli biji kopi dari kopi Arab. Tidak digoreng atau terlalu kering.

Dengan menggunakan tang, anda perlu memampatkan biji-bijian sehingga retakan muncul di atasnya atau membuat potongan yang sangat tepat dengan pisau yang sangat tajam. Prosedur ini akan membantu biji kopi menetas dan tumbuh lebih cepat..

Seterusnya, anda mesti mengikuti algoritma tertentu:

  • Rendam biji pecah dalam larutan - perangsang pertumbuhan semalaman (atau sehari).
  • Tanam benih di dalam periuk dengan saliran berkualiti dan dengan campuran tanah berasid yang sangat longgar dan lembap khas sekitar 3 cm.
  • Ke air.
  • Tutup dengan polietilena atau periuk kaca telus.
  • Masukkan ke dalam bilik yang hangat.
  • 2 minggu sekali anda perlu menanggalkan lapisan, membuang kondensasi dan mengudarakan.
  • Tumbuhan pertama boleh menetas dalam masa 2 bulan.

Tempat untuk tanaman

Untuk pokok muda, anda perlu memilih tempat kekal yang betul. Kilang ini agak berubah-ubah dalam hal ini. Ia suka ketekunan. Malah sedikit putaran tanaman akan menyebabkan daun pokok kopi jatuh.

Kopi menghargai cahaya dan kelembapan. Tetapi pendedahan UV secara langsung boleh menyebabkan luka bakar. Oleh itu, bahagian selatan ketika meneduh dengan kertas berita sebenarnya boleh menjadi pilihan yang ideal untuk kopi.

Bahagian utara tidak akan merosakkan pokok, tetapi akan tumbuh dengan sangat perlahan dan mekar lewat.

Suhu dan kelembapan

Rejim suhu bergantung pada musim. Pada musim panas, suhu optimum sedikit di atas +22 darjah. Pada musim sejuk, lebih baik cuba mengekalkan suhu sekitar 17-18. Tetapi jangan biarkan ia jatuh di bawah +12 darjah. Juga, pokok kopi tidak begitu menggemari kraf, terutama di luar musim.

Juga, kilang itu suka mandi - ia mesti disembur secara berkala.

Sekiranya tanaman tidak sesuai dengan sesuatu, maka bunganya sangat jarang berlaku dan kebarangkalian set buahnya rendah.

Pindah

Buat pertama kalinya dalam tiga tahun, anak benih perlu ditanam semula setiap musim bunga. Kemudian 2 tahun sekali, atau 3 tahun sekali. Periuk semakin besar setiap masa.

Tetapi walaupun pokok itu tidak menanam semula, perlu menukar tanah atas menjadi yang baru.

Dengan perkembangan acara yang berjaya dalam 1-2 tahun, anda dapat melayan tetamu dengan kopi buatan sendiri, dan foto pokok kopi akan menghiasi galeri pencapaian.

Pokok kopi: penjagaan rumah

Dalam hiasan bunga moden pokok-pokok dalaman sangat popular. Berbanding dengan bunga biasa, mereka memerlukan penyelenggaraan yang jauh lebih sedikit. Pada masa yang sama, sebatang pokok kecil kelihatan hebat di hampir semua bilik.

Dalam artikel hari ini, kita akan membincangkan salah satu tanaman kayu dalaman yang paling popular, pokok kopi.

Penerangan botani dan tanah air tumbuhan

Kilang itu adalah sebahagian daripada keluarga Marenovye. Tempat kelahiran pokok itu adalah Abyssinia kuno (Ethiopia moden). Sekarang pokok kopi, bahkan di alam liar, boleh didapati di Amerika Selatan, Asia, dan bahagian lain di Afrika..

Varieti dalaman terdapat di mana-mana.

Di rumah, kopi adalah pokok lebat rendah yang tumbuh terutamanya dengan beberapa batang nipis. Kilangnya tidak banyak bercabang. Proses pembentukan pucuk tambahan biasanya bermula hanya selama 2 tahun. Kopi mempunyai daun bujur besar dengan hujung runcing. Permukaan plat daun sedikit cembung dengan urat yang jelas kelihatan. Warna hijau.

Kopi berbunga dan berbuah. Perbungaan adalah payung, terdiri dari bunga putih kecil. Setelah berbunga, buah terbentuk yang berubah menjadi merah apabila masak. Beri ditutup dengan kerak kecil, di dalamnya terdapat daging manis dan masam dan beberapa biji, biji-bijian, dari mana minuman terkenal disediakan.

Penjagaan pokok kopi selepas pembelian

Sebelum anda pergi ke kedai dan membeli sendiri haiwan kesayangan hijau baru, anda harus memikirkan di mana meletakkannya. Ingat bahawa kopi adalah pokok, dan walaupun di rumah ia tidak tumbuh hingga beberapa meter, ia masih memerlukan ruang.

Oleh itu, anda membeli sendiri sebiji biji kopi. Pertama sekali, ia mesti dikuarantin. Ini perlu agar kilang itu terbiasa dengan keadaan penahanan baru. Juga pada masa ini, anda dapat mengetahui apakah tanaman itu tidak sakit dan apakah perosak hidup di atasnya..

Selain karantina, pokok kopi dapat dipindahkan. Perlu transplantasi dalam kes berikut:

  • Dalam satu bekas terdapat beberapa keratan kopi;
  • Periuk berkualiti rendah;
  • Campuran tanah adalah substrat nutrien, bukan tanah biasa.

PADA CATATAN. Jangan risau jika, setelah dipindahkan, semua daun melingkar di sekitar pokok. Semua disebabkan oleh fakta bahawa di kedai-kedai semua tanaman "terlalu banyak". Tidak lama lagi, kopi akan kembali..

Keadaan yang semakin meningkat

Secara amnya, pokok kopi tidak menimbulkan tugas yang mustahil bagi penanam. Rawatan dan keadaan tumbuh-tumbuhan memerlukan cukup biasa, tetapi dengan ciri-ciri mereka sendiri.

Suhu

Kopi menyukai haba, tetapi tidak bertolak ansur dengan panas. Suhu ideal ialah 23 - 25 darjah. Pada musim sejuk, anda boleh menurunkan suhu kandungan sedikit, tetapi hanya hingga 15 darjah. Dengan penurunan kopi, ia dapat membuang daunnya.

PENTING! Lindungi pokok dari perubahan suhu persekitaran dan draf secara tiba-tiba. Kedua-duanya, dan yang lain memberi kesan negatif terhadap berbunga dan berbuah.

Kelembapan udara

Kopi lebih suka kelembapan yang tinggi. Dalam iklim kering, sebatang pokok berasa tidak sihat, sering sakit, mekar dengan buruk.

Selain itu, disarankan untuk menyemburkan tanaman dari pistol penyembur. Pada musim panas, anda secara berkala boleh "memandikan" pokok kopi.

PENTING! Pada musim sejuk, bak mandi dengan pokok harus dijauhkan dari bateri, kerana hujung daun akan mulai pudar dari udara kering.

Juga, kopi sangat menyukai udara segar, jadi kami mengesyorkan untuk ditayangkan secara berkala pada musim sejuk. Perkara utama adalah memastikan bahawa tidak ada draf, kerana tanaman itu boleh jatuh sakit daripadanya.

Pokok kopi selepas disembur

Pencahayaan

Pokok kopi berasal dari Afrika, yang bermaksud ia sangat menyukai cahaya. Tetapi di bawah sinar langsung matahari untuk mendedahkannya masih tidak diingini. Sebaik-baiknya sedikit teduhan tanaman. Untuk melakukan ini, anda boleh menutup tingkap dengan kertas, menggunakan tirai tulle atau Roman.

PADA CATATAN. Sekiranya pangsapuri anda tidak mempunyai tempat yang tepat dengan pencahayaan yang mencukupi, pokok kopi boleh diganti dengan lampu pendarfluor.

Tanah

Untuk pokok kopi, lebih baik memilih tanah berasid (dengan tahap pH kurang dari 7). Sekiranya anda menyiapkan tanah sendiri, perhatikan perkadaran berikut: 2 bahagian gambut asam, 1 bahagian penyulingan, 1 bahagian pasir, 1 bahagian daun dan tanah rumah hijau.

Periuk

Sama pentingnya memilih periuk yang betul. Terlalu kecil tanaman akan penuh sesak. Akar cepat mengisi keseluruhan isipadu, dan kopi mula menyakitkan. Terlalu besar, sebaliknya, pokok tidak akan dapat menerima semua nutrien semasa menyiram dan memberi makan.

Dari ini menunjukkan bahawa periuk untuk tanaman perlu dipilih dengan ukuran sederhana, sehingga tidak padat di dalamnya, tetapi ada ruang untuk tumbuh.

Dalam kes apa anda memerlukan sokongan?

Kadang-kadang haiwan kesayangan anda mungkin memerlukan sokongan. Pada asasnya, ini adalah kes apabila tanaman mempunyai pucuk yang terlalu tipis, dan juga setelah dipindahkan ke dalam pot baru, ketika pohon belum berakar.

Pilih tempat untuk ditempatkan

Pokok kopi dalaman paling sesuai diletakkan berhampiran tingkap selatan. Sekiranya ini tidak mungkin, letakkan pokok itu di tingkap timur atau barat.

Tidak digalakkan meletakkan periuk di sudut gelap dan di bahagian belakang bilik. Kekurangan pencahayaan memberi kesan negatif terhadap kualiti hiasan tanaman.

Pada akhir musim bunga dan musim panas, sebiji kopi boleh disusun semula di loggia atau dibawa ke teras. Pokok ini akan sangat menyukai ini, kerana ia akan dibekalkan dengan cahaya dan udara segar yang mencukupi.

Bagaimana ia kelihatan di pedalaman?

Pokok kopi bukan sekadar bunga lain di dalam periuk. Ini adalah sebahagian daripada hiasan dalaman bilik apa pun. Tumbuhan itu kelihatan cantik di pangsapuri studio moden, dan di pejabat, dan di bilik tidur. Juga, pokok kopi sangat bagus untuk menghiasi ruang awam: kafe, kawasan penerimaan, koridor, rumah hijau musim sejuk, dll..

Keadaan berbunga

Pokok kopi mekar pada musim bunga. Ini membentuk perbungaan berbentuk payung, yang terdiri daripada bunga putih kecil. Dalam kes ini, pokok menghasilkan aroma yang menyenangkan.

RUJUKAN. Pokok kopi cepat pudar. Jangan lepaskan saat yang mengagumkan ini.!

Anda juga dapat menolong tanaman mekar. Untuk melakukan ini, goncangkan perlahan-lahan cabang-cabang di mana perbungaan muncul. Cara lain adalah dengan mengambil kapas atau sikat lembut dan menyentuh bunga. Begitu juga pendebungaan buatan.

Selepas berbunga, buah-buahan mula tumbuh. Mereka matang hampir sepanjang tempoh musim bunga-musim panas, dan dalam beberapa kes, prosesnya boleh berlanjutan selama 1,5 - 2 tahun.

PENTING! Agar bunga kopi cerah dan tidak dapat dilupakan, ia mesti dibiarkan berehat pada musim sejuk. Dalam tempoh tidak aktif, perlu mengurangkan penyiraman dan mengecualikan penggunaan baja. Juga perlu untuk sedikit menurunkan suhu kandungan.

Pindah

Walaupun pokok kopi masih muda, ia ditanam setiap tahun. Setelah mencapai usia tiga tahun, pertumbuhan pokok menjadi perlahan. Oleh itu, kekerapan pemindahan dikurangkan. Ia perlu dilaksanakan kira-kira sekali setiap empat tahun..

Pemindahan tanaman tidak berbeza dengan proses serupa yang dilakukan dengan bunga dalaman yang lain. Sebaliknya, menanam semula pokok kopi lebih mudah, kerana mempunyai akar yang lebih kuat.

PADA CATATAN! Tetapi ini tidak bermakna anda perlu bekerja dengan ceroboh. Cuba jangan merosakkan sistem akar..

  1. Pertama sekali, sediakan periuk dengan ukuran yang betul, tanah dan saliran yang betul.
  2. Masukkan saliran ke dalam bekas baru terlebih dahulu.
  3. Kemudian keluarkan tanaman dari periuk lama. Ini mesti dilakukan dengan penghantaran..
  4. Sekiranya saliran lama tersekat di bahagian bawah, perlahan-lahan melepaskannya.
  5. Bersihkan tanah lama dengan berhati-hati.
  6. Sekiranya anda ingin menanam keratan di dalam periuk yang berlainan, kemudian letakkan seluruh tanaman di lembangan dengan air suam dan bilas perlahan-lahan dari seluruh tanah. Seterusnya, pisahkan dengan teliti akar yang terjerat setiap batang.
  7. Taburkan saliran di dalam periuk baru dengan tanah dan letakkan anak benih di sana.
  8. Isi kembali tanah dengan hati-hati ke tahap yang diinginkan dan menyiram tanaman yang dipindahkan.

PENTING! Sekiranya anda tidak melakukan transplantasi, kemudian ubah tanah atas. Ini perlu agar bumi tidak habis.

Mendarat

Semasa menanam pokok kopi, anda perlu ingat bahawa ia lebih suka tanah berasid.

Semasa menanam tanaman, tambahkan sedikit sphagnum lumut ke dalam periuk. Moss akan mengekalkan petunjuk keasidan dan kelembapan tanah yang diperlukan.

Pembiakan

Kopi dibiakkan dengan biji atau dengan cara vegetatif. Di bawah ini kita akan membincangkan setiap kaedah dengan lebih terperinci..

Penyebaran pokok kopi dari biji

Sekiranya anda seorang penjual bunga yang berpengalaman, maka anda boleh mencuba menanam pokok kopi dari biji kopi biasa.

RUJUKAN. Biji-bijian goreng tidak akan berfungsi.

Pertama dan terpenting, perlu menghancurkan "cangkang" pada biji-bijian. Untuk melakukan ini, ia boleh dimasukkan dengan lembut atau direndam dalam larutan asid hidroklorik. Kami mengesyorkan agar anda membuat pemotongan yang tepat, kerana penggunaan kimia boleh merosakkan benih itu sendiri..

Seterusnya, biji dicuci dengan kalium permanganat dan diletakkan dalam larutan perangsang pertumbuhan. Sesiapa sahaja akan melakukannya.

Tanah diperlukan longgar, terdiri dari tanah rumput, pasir, abu dan gambut. Benih diletakkan di dalam tanah dan sedikit ditekan ke bawah. Kemudian penanaman disiram dan ditutup dengan filem, penutup plastik lutsinar atau beg plastik. Oleh itu, kita mewujudkan kesan rumah hijau di dalamnya.

Anda tidak perlu meletakkan periuk secara langsung di bawah sinar matahari, tetapi anda tidak boleh meletakkannya di tempat teduh. Tempat yang hangat berhampiran tingkap adalah yang terbaik..

Benih bercambah dalam masa sebulan.

Pemindahan pertama dilakukan ketika dedaunan muncul.

Cara membiak secara vegetatif

Kaedah vegetatif paling berkesan dan memerlukan tenaga kerja lebih sedikit.

  • Pertama sekali, sediakan keratan. Panjangnya sekitar 8 hingga 10 cm dan sekurang-kurangnya 2 buah ginjal.
  • Kemudian masukkan keratan di dalam bekas dan masukkan ke dalam api.
  • Untuk mengakar dengan lebih baik, letakkan beg plastik di atas atau tutup dengan balang. Ini akan mewujudkan kesan rumah hijau.
  • Air tanah secara berkala dan ventilasi anak benih.
  • Apabila tumbuh-tumbuhan berakar, mereka mesti dipindahkan ke dalam pasu kekal..
Penyebaran dengan keratan

Cara membentuk mahkota

Pokok kopi itu sendiri sangat hiasan. Pucuknya bercabang lemah, dan daun cantik yang besar membentuk mahkota yang indah. Secara umum, kopi tidak memerlukan hiasan hiasan.

Namun, semuanya bergantung pada contoh tertentu. Anda perlu memotong pucuk kering secara berkala, dan mencabut dahan yang terlalu panjang tidak akan keluar dari tempatnya. Faktanya ialah mereka akan mengambil tenaga yang diperlukan oleh tumbuhan untuk berbunga. Lebih baik menjalankan operasi pada akhir musim sejuk - awal musim bunga.

Sekiranya anda ragu-ragu sama ada haiwan kesayangan hijau anda perlu dipangkas, sebaiknya jangan.

Peremajaan

Malangnya, kira-kira 10 tahun selepas penanaman, kopi mulai meningkat. Hiasan tanaman jatuh. Daun menjadi kekuningan dan lesu. Jadi sudah tiba masanya untuk meremajakan.

Untuk melakukan ini, potong batangnya. Anda perlu menjalankan prosedur dengan alat tajam sehingga irisannya kelihatan kemas dan sekata. Walau apa pun, jangan pecahkan pucuk! Walaupun pokok itu bertahan, ia akhirnya akan kehilangan hiasan dan bentuknya hodoh.

Jangan lupa merawat tempat luka dengan karbon aktif yang dihancurkan.

PADA CATATAN. Secara kebetulan, keratan dipilih dari cawangan potong untuk pembiakan..

Menyiram

Kopi masih menjadi chowder air. Pada musim bunga-musim panas, penyiraman harus banyak dan kerap (setiap 2 hingga 3 hari). Tetapi jangan biarkan air masuk ke dalam periuk. Longgarkan tanah secara berkala agar tidak "tersumbat".

Semasa dormancy, penyiraman harus dikurangkan menjadi satu per minggu. Pada musim sejuk, jaga agar tanah tidak kering dan mengekalkan tahap kelembapan umum..

Untuk pengairan, anda perlu menggunakan air yang lembut dan menetap. Sekiranya anda mempunyai peluang seperti itu, maka hujan atau salji air. Tetapi jangan lupa bahawa cecair harus sekurang-kurangnya suhu bilik, dan lebih baik beberapa darjah lebih panas. Dari air sejuk, akarnya mungkin mengalami kejutan, yang penuh dengan pelbagai masalah..

Berpakaian atas

Pada musim bunga-musim panas, pokok kopi perlu diberi makan secara berkala. Kekerapan penggunaan baja adalah 2 kali sebulan. Lebih baik menggunakan pembalut bahagian atas mineral dalam bentuk cair. Mereka lebih baik diserap oleh tanaman..

Apabila buah akan diikat di sebatang pokok, anda boleh meningkatkan bahagian pembalut fosfat. Ini akan membantu beri masak lebih cepat.

Varieti popular

Kopi bukanlah genus tumbuhan terbesar. Terdapat hanya beberapa jenis spesies. Spesies tumbuhan berikut paling kerap ditanam di dalam rumah pada suhu bilik..

Arabica (kopi Arab)

Ia adalah pokok rendah dengan daun bujur. Plat daun mempunyai warna zaitun. Bunganya sangat kecil. Buah-buahan maroon.

Arabica - jenis kopi yang paling popular untuk tumbuh di rumah.

Nana (Kopi Kerdil)

Pokok kecil yang sangat cantik (hingga 80 cm) dengan daun berkilat. Tidak seperti kopi yang lain, buahnya sangat baik di sebuah apartmen. Ia mempunyai nilai hiasan yang tinggi. Suka menyembur.

Kopi Liberia

Pokok dengan batang nipis dan daun besar (30-40 cm). Tidak seperti varieti lain, kopi Liberia mempunyai piring daun yang lebih bulat menjelang akhir. Buah-buahan banyak. Beri berwarna merah kekuningan. Ini sesuai dengan pemangkasan dan pembentukan mahkota..

Penyakit dan Perosak

Perosak yang paling berbahaya untuk kopi adalah:

  • Tungau labah-labah. Sekiranya serangga dijumpai, tanaman mesti segera dirawat dengan Actara atau Karbofos.
  • Perisai. Untuk menyingkirkan hama ini, tanaman ini terlebih dahulu dirawat dengan air sabun, dan kemudian dengan racun serangga (contohnya, Karbofos).
  • Aphid. Mereka bertarung dengannya dan juga pelindung timbangan. Perosak ini masih boleh dikeluarkan dengan alkohol biasa. Lembapkan pelapik kapas dan lap daun dan pucuk yang dijangkiti dengannya..

Antara penyakit Karat kopi, kulat Gommosis dan Sooty paling kerap dijumpai. Penyakit menampakkan diri dengan cara yang berbeza, tetapi selalunya daunnya menderita. Mereka ditutup dengan bintik-bintik coklat dan noda, atau mereka mempunyai tepi hitam.

Dari penyakit kulat lebih baik menggunakan racun kulat dengan segera. Kulat biasanya sangat kuat, dan kaedah alternatif mungkin tidak membantu. "Phytosporin" dan sulfat tembaga menunjukkan diri mereka dengan berkesan. Bahagian tanaman yang terjejas juga mesti dikeluarkan untuk mengelakkan penyebaran penyakit..

PENTING! Pemeriksaan rutin tanaman secara berkala akan melindungi daripada 99% penyakit dan perosak. Lebih mudah untuk mencegah penyakit daripada menyembuhkannya..

Cara menghidupkan semula?

Sekiranya pokok kopi anda sakit, anda boleh cuba menyimpannya. Bergantung pada keadaan tanaman, ada dua cara yang berkesan:

Sekiranya anda "menuangkan" bunga, maka anda boleh menyimpannya dengan menanam semula ke dalam periuk baru. Untuk melakukan ini, pastikan membersihkan akar tanah lama, merawat dengan kalium permanganat, taburkan dengan karbon aktif dan jalankan prosedur itu sendiri.

Harap maklum bahawa tanah lama tidak boleh digunakan..

Sekiranya pemindahan tidak membantu, dan tanaman terus layu, maka satu-satunya peluang adalah memotong keratan yang sihat dan mengakarnya. Sayangnya, tanaman lama tidak dapat diselamatkan.

Kesalahan biasa

Kesalahan yang paling biasa dalam merawat tanaman, tentu saja, terlalu banyak atau terlalu banyak, serta ketidakpatuhan terhadap syarat kelembapan. Oleh itu, pokok itu akan mula reput, atau akan pudar dan kering.

Perlu diingat bahawa pada musim sejuk suhu kandungan tidak boleh turun di bawah 15 darjah. Kopi adalah tanaman tropika yang tidak tahan sejuk. Pada masa ini, ada baiknya mengurangkan penyiraman dan menangguhkan penggunaan baja.

Kesalahan ketiga yang paling biasa berlaku semasa menanam tanaman ini adalah menggunakan tanah yang salah. Sudah tentu, campuran tanah yang tidak betul tidak akan menyebabkan kematian bunga, tetapi hiasannya akan berkurang. Contohnya, daun menjadi pucat.

Jawapan untuk soalan popular

Mengapa pokok saya kering daun?

Ini disebabkan oleh udara dalaman yang terlalu kering. Letakkan piring di dekat periuk dengan air atau gunakan pelembap automatik. Anda juga boleh meletakkan kerikil basah atau kerikil lain, lumut, dll di dalam palet.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya perosak muncul?

Pertama sekali, tanaman mesti diasingkan dari bunga lain. Kemudian rawat dengan racun serangga. Luangkan masa anda untuk mengembalikan periuk ke tempatnya. Kemungkinan anda perlu memproses beberapa kali.

Daunnya sangat pucat dan tidak berwarna. Apa yang berlaku?

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, kopi menyukai tanah yang berasid. Kehilangan kualiti hiasan dedaunan adalah salah satu petunjuk bahawa campuran tanah tidak sesuai. Perlu dipindahkan.

Terdapat bintik-bintik gelap pada daun, mereka jatuh. Apa nak buat?

Terdapat dua sebab untuk ini: penyiraman yang tidak mencukupi atau pencahayaan yang tidak mencukupi. Periksa keadaan bunga. Sekiranya perlu, susun semula dan beri makan.

Fakta menarik

Kopi selain estetika membawa faedah praktikal. Pokok ini bertindak sebagai sejenis penapis, membersihkan bilik dari racun dan racun.

Juga, terdapat ulasan berulang kali bahawa pokok kopi mempunyai kesan penenang, menenangkan saraf, menghilangkan tekanan dan mengisi seseorang dengan kekuatan baru.

Sekiranya anda ingin membuat kopi dari biji kopi buatan sendiri, ingatlah bahawa minuman itu akan menjadi jauh lebih kuat daripada yang dibeli. Semuanya kerana kopi di rumah lebih tinggi kafein..

Dalam doktrin Feng Shui, dipercayai bahawa kehadiran pohon kopi di sebuah rumah meningkatkan kekayaan penghuninya.

Esoterik menasihatkan untuk meletakkan pokok di bilik tidur, kerana mereka percaya bahawa ia menguatkan perasaan bersama.

Kesimpulannya

Pokok kopi pastinya akan menjadi perhiasan rumah anda. Tidak seperti pokok hiasan yang lain, pokok bunga ini tidak hanya mekar, tetapi juga berbuah di sebuah apartmen. Kilang ini akan melengkapkan bahagian dalamannya, dan merawatnya sama sekali tidak rumit dan tidak memerlukan banyak pengalaman dalam bidang floristry.

Kopi atau cara menanam pokok kopi?

Kandungan artikel:

  1. Teknologi pertanian ketika berkembang di rumah
  2. Cara membiak
  3. Kesukaran dalam penanaman dan penyelesaian rumah
  4. Fakta menarik
  5. Pandangan

Kopi (Coffea) juga biasa disebut Pokok Kopi; komuniti botani saintisnya telah menjadikannya sebagai tanaman malar hijau dari suku Cofeeae dan termasuk dalam keluarga Rubiaceae. Pada dasarnya, perwakilan flora di alam liar tumbuh di wilayah benua Afrika dan Asia, di mana iklim tropika mendominasi, mereka juga terlibat dalam penanaman ladang kopi di mana sahaja. Namun, tanah Ethiopia dianggap sebagai tanah air kopi yang sebenarnya, dari mana tumbuhan ini dan secara semula jadi minuman daripadanya memulakan perjalanannya ke seluruh dunia. Pertama dia datang ke Iran, dan hanya kemudian ke negeri-negeri Eropah. Secara keseluruhan, anda boleh menghitung hingga 90 jenis keluarga kopi dengan buah-buahan aromatik - biji yang biasa disebut orang-orang sebagai biji-bijian.

Sebilangan besar jenis kopi adalah semak besar atau pokok kecil, tingginya jarang melebihi 8 m. Sekiranya kita bercakap mengenai penanaman dalaman, maka hanya perlu menggunakan perwakilan semak dari genus ini. Plat daun pokok kopi biasanya besar, permukaannya berkulit, warnanya hijau pekat. Dengan jisim daun hijau, pokok kopi dihargai untuk penanaman di rumah. Oleh kerana bentuk semak tumbuh dengan cepat dalam ketinggian dan lebar, mereka berjaya tumbuh di dalam rumah. Dari semua jenis yang diketahui, tepatnya varietas arabica berukuran kecil yang mempunyai ciri-ciri seperti itu, tetapi robusta di dalam bilik tidak sesuai. Tumbuhan arabica seperti itu dapat dibentuk dalam bentuk pokok yang nyata dengan batang yang dilekatkan dan mahkota yang dihiasi dengan indah.

Dalam proses berbunga, tunas kecil terbentuk di tanaman, yang memiliki kelopak berwarna putih dengan aroma tropika yang kuat. Perbungaan dalam bentuk payung palsu yang menyerupai sekumpulan dikumpulkan dari mereka. Tunas biasanya tumbuh pada pucuk tahunan dan dalam perbungaan mereka dapat dikira dari 8 hingga 16 unit. Di setiap bunga terdapat organ pembiakan lelaki dan wanita - ini adalah benang sari dan putik, dan kerana kandungan ini pokok kopi dapat melakukan pendebungaan sendiri. Dan sekali lagi, kerana arabica mampu melakukan pendebungaan sendiri, disarankan untuk menanamnya di dalam rumah, kerana proses silang diperlukan untuk robusta.

Selepas berbunga, pematangan yang paling penting berlaku, di mana biji kopi dibiakkan. Beri masak selama 3-4 bulan. Apabila proses pematangan selesai, buahnya berupa penampilan elipsoid, dicat dengan warna merah terang atau warna burgundy. Di dalam buah terdapat dari satu hingga tiga biji. Setiap buah beri mempunyai peduncle pendek sehingga kelihatan tidak menetap tepat di pucuk. Kulit buahnya tegap dan lebat. Benih dikelilingi oleh bubur dengan rasa manis dan masam, warna benih terutama berwarna kekuningan-hijau dengan kemasan kelabu, sebelum diproses. Panjang biji boleh bervariasi antara 8–13 mm. Walaupun dalam keadaan tertutup, anda boleh menikmati biji kopi yang baru dipetik.

Pokok kopi berbuah pada tahun ketiga dari penanaman, tetapi penuaian yang paling banyak dapat diperoleh hanya selama 6-7 tahun penanaman. Tetapi lebih baik masih menggunakan penanaman kopi rumah hijau atau rumah hijau.

Agroteknik untuk menanam kopi di rumah

    Pencahayaan untuk pohon kopi mestilah baik, tetapi tersebar, kerana cahaya matahari langsung akan membahayakan dedaunan. Oleh itu, sisi di mana periuk kopi akan diletakkan mungkin mempunyai lokasi timur, barat, tenggara atau barat daya. Tetapi di arah selatan tingkap anda harus mengatur bayangan kecil dengan tirai cahaya atau tirai. Pada musim panas, anda boleh membawa tanaman ke udara segar, tetapi pada masa yang sama menjaga tahap cahaya yang tepat. Walau bagaimanapun, pergerakan seperti itu sama sekali tidak menyukai tanaman, walaupun ia memberi kesan yang sangat baik pada keadaan mahkota, tetapi tidak akan banyak bunga dan buah.

Suhu ketika menanam kopi harus dikekalkan berterusan sepanjang tahun dalam suhu tidak lebih dari 25 darjah, dan hanya pada musim gugur-musim sejuk, suhu secara beransur-ansur dikurangkan menjadi 15-16 unit dan tidak lebih rendah.

Kelembapan udara. Tumbuhan ini menyukai kelembapan dengan parameter yang mencukupi. Maksudnya, pada hari-hari musim panas yang panas, anda boleh mengatur kopi hangat untuk pokok kopi, tetapi tidak pada masa berbunga. Perkara yang sama berlaku semasa alat pemanasan digunakan pada musim sejuk. Ketika tanaman masih muda, mereka perlu disembur dengan air lembut dan hangat untuk menyemburkan pertumbuhan setiap 2-3 hari (dalam keadaan panas setiap hari) dengan pistol penyembur.

Menyiram pokok kopi dilakukan secara berkala, tetapi, seperti banyak tanaman, tidak menyukai teluk substrat, bagaimanapun, pengeringan tanah di dalam periuk tidak boleh dibenarkan - ia masih merupakan perwakilan tropika dari flora. Pada musim panas, tanah harus dibasahi 2-3 kali seminggu, dan dengan kedatangan musim luruh dan musim sejuk, prosedur seperti itu hanya diperlukan sekali setiap 7 hari. Air hanya digunakan lembut dan hangat, sedikit di atas suhu bilik - 23–26 darjah.

Baja untuk kopi diperkenalkan dalam bentuk persediaan mineral dan organik. Selalunya menyuburkan tanaman pada musim bunga dan musim panas. Berpakaian atas bergantian. Apabila terdapat peningkatan jisim gugur, disarankan untuk menggunakan sediaan dengan kandungan nitrogen yang tinggi. Semasa tempoh berbunga, kompleks mineral lengkap harus digunakan, dan fosfor diperlukan untuk pematangan buah. Dengan kedatangan musim luruh dan sepanjang musim sejuk, baja tidak mengganggu pokok kopi. Sebilangan tukang kebun menasihatkan agar memakai pakaian untuk tanaman dari keluarga merah jambu. Kopi juga bertindak balas terhadap penggunaan mullein kering di permukaan tanah di dalam periuk. Sekiranya pendebungaan silang diperlukan, maka kerana kekurangan lebah di dalam rumah dan angin, ini dilakukan secara manual. Pada masa yang sama, bunga mudah digoncang, atau didorong oleh perbungaan dengan sikat bulu lembut.

Pemindahan pokok kopi. Selama beberapa tahun berturut-turut, pemindahan kopi diperlukan setiap tahun sebaik musim bunga tiba, tetapi kilang itu belum mula berkembang secara aktif. Untuk spesimen dewasa, mereka menukar periuk sekali setiap 2-3 tahun. Oleh kerana sistem akar telah mengembangkan volume yang cukup, periuk juga harus sesuai, diameter wadahnya meningkat 2-4 cm. Lapisan saliran dituangkan di bahagian bawah.

  • Substrat digunakan untuk tanaman tropika. Keasidan tanah rendah, dan mesti kaya dengan fosforus dan bahan organik. Anda boleh mencampurkan tanah kebun, gambut, humus dan pasir kasar (bahagian yang sama). Juga, sebilangan kecil abu kayu dicurahkan di sana, untuk keseimbangan.

  • Sekiranya pokok kopi sangat panjang, maka ia hanya dipangkas.

    Cara menyebarkan pokok kopi?

    Dapatkan tanaman baru dengan biji kopi dengan menyemai biji atau keratan.

    Semasa membiak dengan biji, harus diingat bahawa bahan yang dimaksudkan untuk minuman tidak sesuai. Buahnya mesti dimasak sepenuhnya dan segar. Ya, dan kaedah ini tidak menjamin pemeliharaan semua sifat contoh induk. Sekiranya terdapat beri kopi buatan sendiri yang sudah masak, maka anda perlu mengekstrak bijinya dengan teliti, membersihkannya dari daging. Kemudian mereka dibasuh dalam larutan kalium permanganat. Substrat disediakan 14 hari sebelum menanam dan terdiri dari tanah rumput, gambut dan pasir sungai, anda boleh mencampurkan sedikit abu. Semua bercampur dan biarkan untuk "mencapai." Benih diletakkan di atas tanah dengan alur ke bawah dan hanya sedikit ditekan ke dalam substrat tidak lebih dari 1 cm. Kemudian, tanaman dibasahi dengan baik dan bekas ditutup dengan penutup lutsinar, sepotong kaca atau beg plastik. Isi bekas di tempat yang terang, tetapi tanpa cahaya matahari langsung. Suhu dikekalkan sekitar 25 darjah, anda memerlukan kelembapan yang tinggi, tetapi pada masa yang sama setiap hari disiarkan. Kemudian tunas boleh dijangkakan dalam sebulan.

    Sebaik sahaja sepasang daun nyata muncul, mereka akan menyelam ke dalam pasu baru dengan diameter 7 cm. Sekiranya batangnya mulai terbakar dan retak, ini adalah proses yang normal. Kadang-kadang walaupun warna coklat atau bintik-bintik muncul di batang, tetapi ini segera berlalu. Kali berikutnya periuk diubah setelah sebulan, bertambah dengan ukuran. Tumbuhan seperti itu hanya akan mempunyai satu batang, dan kemudian cabang rangka akan terbentuk. Kopi akan mula mekar setelah 2 tahun dari penanaman, dan beri akan muncul hanya pada tahun ke-4.

    Apabila keratan dipotong, ranting ranting dipotong pada musim bunga dari mahkota spesimen dewasa, hanya bahagian tengah yang digunakan. Melarikan diri anda perlu memilih pertumbuhan tahun lalu. Panjang pemegangnya ialah 10-15 cm. Ia diletakkan di dalam stimulator pertumbuhan selama sehari. Kemudian mereka mendarat dalam campuran pasir gambut, tidak terlalu dalam kedudukan menegak. Tempat perlindungan dalam bentuk balang kaca atau beg plastik akan diperlukan. Tempat untuk melakukan rooting diperlukan tanpa aliran cahaya langsung dan dengan suhu sekitar 25 darjah. Pengudaraan harian dan penyemburan berkala diperlukan.

    Selepas empat puluh hari, anda dapat melihat ginjal di pinwheel - rooting adalah normal. Apabila sepasang daun baru muncul di dahan, anda boleh menanam ke dalam periuk baru yang lebih besar dengan tanah yang lebih subur. Tangki baru memerlukan saliran, tempatnya cerah, tetapi tanpa fluks ultraviolet langsung dan penyemburan berkala.

    Kesukaran menanam kopi di rumah dan cara menyelesaikannya

    Hampir semua bahagian tanaman (sebahagiannya sebagian besar pada tahap yang lebih rendah) mengandungi kafein, yang berfungsi sebagai sejenis perlindungan tanaman terhadap perosak. Walau bagaimanapun, kadang-kadang, lesi berlaku dengan kudis, hama labah-labah, jamur jelaga, dan juga bor kacang atau karat kopi tidak dapat berehat. Memproses dengan penyediaan racun serangga yang sesuai.

    Fakta Pokok Kopi Menarik

    Walaupun terdapat banyak varietas, beberapa spesies diusahakan secara khusus untuk mendapatkan biji wangi (sehari-hari disebut sebagai biji-bijian), yang kemudian, setelah melalui penggorengan dan mendidih, berubah menjadi minuman yang disukai oleh banyak kopi. Dua spesies paling popular dalam hal ini: pokok kopi dari pelbagai jenis Arab dan Congo. Dari yang pertama, arabica diperoleh, dan yang terakhir, dengan demikian, menjadi kuat. Kadang-kadang, untuk mendapatkan biji-bijian, jenis kopi Kamerun dan Bengal ditanam.

    Seluruh sejarah kopi bermula dari wilayah Timur Tengah dan berakar pada zaman kuno dan peradaban pertama di tempat-tempat tersebut. Walaupun sampai sekarang, para saintis belum mencapai kata sepakat.

    Ada kebenaran legenda yang belum terbukti dan belum disahkan bahawa yang pertama kali melihat kesan biji kopi adalah gembala orang Etiopia Kaldim sekitar tahun 850. Seolah-olah dia melihat kegembiraan aneh yang menyapu kambingnya, memakan beberapa buah belukar yang aneh. Gembala itu memutuskan untuk merasakan buah beri nonseskrip ini - tetapi ternyata benar-benar hambar dan pahit, dan Kaldim memuntahkannya dengan perasaan kecewa. Nampaknya, sepasang buah beri jatuh ke api unggun, dan aroma ilahi melayang di atasnya. Kemudian, minuman disediakan dari beri goreng, yang hingga kini menikmati kejayaan di seluruh dunia..

    Daya hidup yang disertakan dengan meminum minuman kopi disediakan oleh kafein, hingga 2%, serta asam organik, karbohidrat, lemak, serta protein, asam amino dan mineral. Tetapi rasa kopi yang sangat baik diberikan oleh asid klorogenik dan pelbagai sebatian seperti eter yang muncul dalam proses memanggang kacang. Kesan fizikal pada badan disebabkan oleh alkaloid - kafein.

    Jenis kopi

      Kopi Arab (Coffea arabica), juga disebut sebagai Kopi Arabian Pokok. Jenis yang paling biasa, ia dipanggil arabica. Habitat pertumbuhan semula jadi berlaku di lembah sungai yang terletak di wilayah Kef di barat daya Ethiopia. Di sana anda sering dapat menemui kawasan liar tanaman ini pada ketinggian 1600-2000 meter dari aras laut. Spesies ini ditanam secara meluas di Amerika Latin, serta di tanah Indonesia, India dan Brazil. Telah diperhatikan bahawa pada ketinggian mutlak lebih rendah dari 1200-1500 meter, pokok kopi dari varieti ini tidak dapat tumbuh, kerana mereka tidak tahan panas tropis dan teduhan oleh perwakilan flora yang lain. Di daerah-daerah tersebut, adalah kebiasaan untuk menggantinya dengan berbagai kopi Congo (Coffea Canephora), dan jumlah pemendakan harus lebih besar dari 1300 mm per tahun. Tanaman malar hijau boleh menjadi pokok renek atau pohon, dengan ketinggian sekitar 5 m (kadang-kadang 8-10 m). Panjang akar umbi tidak lebih daripada 45 cm, pendek dan tahan lama. Di batang kulit berwarna kelabu kehijauan, menjalar. Cabang mempunyai garis besar terkulai dan tersebar, panjang dan fleksibel. Plat daunnya adalah keseluruhan, benjolan sedikit bergelombang, susunannya bertentangan, panjangnya 5-20 cm dan lebar 1,5-5 cm. Petioles pendek, tergantung. Bunga dari kedua-dua jantina, putih dengan aroma harum, berkumpul dalam perbungaan 3-6 tunas. Mereka boleh melakukan pendebungaan sendiri, atau angin atau serangga. Bentuk buahnya berbentuk bujur-elips atau hampir bulat. Mereka mewakili beri, yang matang, mencapai 1.5 cm. Warnanya kuning atau merah tua. Pematangan penuh berlaku selepas 9 bulan dari proses berbunga. Kupasnya padat, biji dipasangkan dengan warna kelabu kehijauan. Di satu pihak, konturnya berbentuk bujur, dan di sisi lain terdapat alur yang dalam pada permukaan cembung rata.

  • Kopi Congo (Coffea canephora) di mana-mana disebut sebagai kopi Robusta atau Robusta (Coffea robesta). Ini diterjemahkan sebagai "kuat", kerana sangat tahan terhadap perosak dan penyakit, serta produktiviti yang tinggi. Biasanya pokok renek atau pohon kecil, tingginya bervariasi dari 2-10 m. Tumbuhan ini cukup tahan lama. Akar akarnya pendek, dan akar kotoran terletak dalam jumlah besar di lapisan substrat pada kedalaman 15 cm. Cabang tumbuh di permukaan menegak dan mendatar (mereka berbuah), setelah mati secara semula jadi, mereka jatuh. Mereka tetap di arabica, dan mungkin untuk membuangnya dengan pemangkasan. Plat daun adalah keseluruhan, dengan sedikit bergelombang, disusun dalam urutan yang bertentangan, panjangnya boleh tumbuh 5–32 cm dengan lebar kira-kira 2–8 cm. Petioles pendek, sering digantung. Bunganya biseksual, keputihan, selalunya ia dihiasi dengan corak berbentuk bintang berwarna coklat berkrim, mempunyai aroma harum. Kumpulkan dalam perbungaan 3-6 unit. Mereka dibezakan oleh kemandulan diri dan hanya boleh diserbuki oleh angin. Beri bulat bertindak sebagai buah, apabila matang, panjangnya akan mencapai 0,8-1,5 cm. Dicat dengan nada merah gelap, dan dapat matang sepenuhnya 10-11 bulan setelah berbunga. Kupasnya sangat padat, bijinya dilemparkan dengan warna kelabu kehijauan, mereka duduk berpasangan. Seperti arabica dengan alur membujur di satu sisi, dan yang lain mempunyai tonjolan dan kelancaran.

  • Rahsia utama untuk menanam kopi di rumah dalam video berikut: