Semoga teratai lembah

Sentiasa muda dan selalu gelisah Musim bunga sentiasa mengembara ke dunia dan tidak tinggal lama di mana-mana. Suatu ketika dalam pengembaraan, dia bertemu dengan seorang pemuda bernama Lily of the valley - dan dia sangat menyukainya sehingga dia memberinya cinta hidup yang luar biasa.

Tetapi dia tidak tinggal lama dengannya - dia harus pergi, dan dia pergi. Legenda tentang Lily lembah memberitahu kita bahawa dia menangis dengan sangat sedih tentang kekasihnya yang meninggalkannya, sehingga air matanya berubah menjadi bunga yang elegan, kecil seperti lonceng putih, dan darah hati memberi buah merah. Jadi, teratai lembah pertama muncul di bumi.

Mungkin bunga pertama

Dalam legenda, buku, artikel yang dikhaskan untuk tanaman yang menakjubkan ini, May lily lembah selalu dikaitkan dengan perasaan yang paling tinggi - dengan kemurnian, kesetiaan, cinta dan kelembutan.

Legenda mengenai teratai pertama di lembah dapat ditemukan di legenda dari berbagai bangsa di dunia, kerana tanaman ini tumbuh di banyak tempat di planet kita - di Eropah, Amerika Utara, Kaukasus, Asia Kecil, dan China. Bunga lily lembah lebih suka tinggal di aspen, pinus, oak, hutan birch dan hutan campuran (keutamaan diberikan kepada tempat yang teduh dan lembap dengan tanah yang longgar).

Nama rasmi tumbuhan ini berbunyi seperti Lilium Convalium ("Lily of the Valleys"), sedangkan asal usul nama Rusia tidak sepenuhnya jelas:

  • menurut satu versi disebut bahawa kerana daun halus (dari perkataan "halus");
  • di sisi lain - dari perkataan "kemenyan" (teratai lembah berbau luar biasa pada musim bunga);
  • di ketiga - dari perkataan Poland yang bermaksud "telinga doe".

Lili lembah, bunga pertama pada bulan Mei, tergolong dalam genus tumbuhan berbunga herba monocotyledonous dari keluarga Asparagus, yang merupakan satu-satunya spesies lily lembah, Mei.

Kadang-kadang dalam gen ini terdapat dua spesies yang lain - secara lahiriahnya sangat serupa antara satu sama lain dan hanya berbeza dari segi wilayah. Contohnya, jika teratai lembah Mei tumbuh terutamanya di Eropah dan Kaukasus, Keizke Convale dapat dilihat hanya di Asia Utara dan Timur, dan teratai gunung di lembah hanya tumbuh di Amerika Utara..

Seperti apa konvalia

Lili lembah adalah bunga pertama pada bulan Mei yang menggembirakan peminat dunia tumbuhan dengan penampilan mereka. Lili lembah berbau pada musim bunga, yang telah menentukan haknya sendiri dan mulai menyedarkan tanaman berbunga yang telah tertidur dalam tidur nyenyak dari hibernasi.

Tumbuhan rendah: batangnya panjang kira-kira 20 cm. Lili lembah tumbuh pada bulan Mei, bunga pertama di koloni, mempunyai satu rimpang. Rimpang Convalia tipis, mempunyai banyak akar (pucuk), masing-masing menghasilkan 5 hingga 6 daun yang tergolong dalam satu bunga.

Oleh kerana bunga bakung di lembah tidak memiliki batang berkayu yang bertahan lama, dan daun dan batang lembut mati pada akhir musim tanam, bunga ini dianggap herba. Daun konvoi adalah basal, lebar, panjang, mempunyai piring panjang runcing, dan oleh itu menyerupai telinga rusa fallow (maka namanya berasal dari kata Polandia "lily of the valley"). Batang berbunga tumbuh dari daun (ini berlaku, bagaimanapun, tidak setiap tahun).

Bunga lily lembah berwarna putih (rona merah muda pucat sangat jarang). Bunga lily of the valley terletak hanya di satu sisi batang yang berbunga dan mewakili 5 hingga 20 loceng kecil yang berbau harum (pelumas mendakwa bahawa bau lily lembah memberi rasa keyakinan diri kepada seseorang, membuat anda berfikir secara kreatif, mengembangkan ketekunan dan membantu menjaga ketenangan pemikiran).

Bunga bakung di lembah berbau sangat menyenangkan pada musim bunga sehingga bunga ini tidak hanya terkenal di kalangan orang, tetapi juga di kalangan serangga, yang pada gilirannya lebih menyukai koleksi hasil panen yang baik dari pokok buah-buahan. Ketika bunga Convalia mekar, bunga bakung jeruk di lembah terbentuk di tangkai, berubah menjadi merah pada musim luruh.

Lily oren dari beri lembah adalah buah sfera berdiameter 6 hingga 8 cm, yang mengandungi satu atau dua biji bentuk sfera. Buah beri di tanaman tahan lama, tetapi kerana pada musim sejuk mereka dimakan oleh burung dan bungkai. Orang harus berhati-hati, kerana teratai lembah Mei sangat beracun bagi tubuh manusia.

Ketoksikan Convalia

Walaupun fakta bahawa teratai pertama lembah pada bulan Mei kelihatan sangat rapuh dan halus, ia dapat dengan mudah berdiri sendiri: bunga bakung lembah, bunga pertama pada bulan Mei, adalah tumbuhan yang benar-benar beracun.

Mereka mengandungi konvallatoxin - racun asal tumbuhan yang sangat kuat, yang mempengaruhi sistem kardiovaskular dan saraf, serta saluran gastrousus. Kucing sangat sensitif terhadapnya: dos yang mematikan bagi mereka adalah 0.04 mg / kg.

Orang-orang juga mungkin diracuni akibat serangan. Memandangkan rasa lili Mei lembah sangat pahit, tidak mungkin ada yang ingin memakannya dalam jumlah yang banyak (dan ini pasti akan menyelamatkan nyawanya). Keracunan terutamanya berlaku apabila diminum tanpa berunding dengan doktor ubat-ubatan yang disediakan berdasarkannya.

Sekiranya keracunan ringan, seseorang mungkin mengalami muntah, cirit-birit, sakit kepala, dan sakit perut. Sekiranya kes ini lebih serius, jantung pesakit mula berhenti, nadi semakin berkurang, sistem saraf terjejas (sehingga kejang, masalah penglihatan dan kehilangan kesedaran). Keadaan ini sangat berbahaya sehingga jantung tidak tahan dan berhenti selamanya.

Sekiranya terdapat kecurigaan keracunan dengan ubat yang dibuat berdasarkan konvivaloksin, lavage gastrik harus segera dilakukan.

Tumbuhan ini beracun bukan untuk semua orang, beri konvaliya pada musim sejuk sering menyelamatkan burung dari kelaparan. Juga dengan kesenangan tanpa membahayakan kesihatan mereka, teratai lembah pertama pada bulan Mei memakan rusa dan rusa. Dia suka teratai hutan di lembah dan rubah, dia sering memanjat belukar mereka, menghidu bunga dan sering "melompat" pada masa yang sama.

Convalia dan lelaki

Walaupun bunga lili lembah adalah bunga pertama pada bulan Mei, yang dapat dilihat di banyak tempat di hemisfera utara, kerana aktiviti tidak rasional seseorang, ia disenaraikan dalam Buku Merah.

Bilangan tanaman ini berkurang kerana beberapa sebab: pertama, pencinta wang mudah, mengumpulkannya dalam karangan bunga dan menjualnya di pasar dan jalan-jalan di kota, dan kedua, teratai lembah, berkat bahan-bahan yang terdapat di dalamnya, beracun, tetapi apabila digunakan dengan mahir, mereka sangat berguna untuk tubuh manusia (semua jenis).

Banyak orang mengumpulkan tanaman ini dengan begitu buta huruf dan tidak cekap sehingga dengan mengumpulkan bunga dari hanya satu bahagian kecil di padang rumput, mereka secara tidak sah memusnahkan seluruh koloni (berkat tanaman itu disenaraikan dalam Buku Merah). Oleh itu, para pencinta untuk mengumpulkan sejambak bunga bakung di lembah selalu perlu mempertimbangkan bahawa padang rumput, yang sepenuhnya ditutup dengan bunga teratai lembah, sebenarnya adalah tanaman dengan satu rimpang yang biasa.

Ini bermakna bahawa jika anda mencederakan akar satu tanaman atau memilih salah satu bunga teratai lembah secara salah, dan terutama dua atau tiga, keseluruhan padang rumput bunga akan mati.

Alasan lain untuk kematian besar-besaran tanaman ini adalah pengembangan aktif kawasan yang terletak berhampiran bandar besar: kejang sering tumbuh di rumput, yang mana pihak berkuasa tempatan dengan rela menjualnya untuk pondok atau beberapa bangunan lain (dan penggalian lubang dan kerja-kerja pembinaan lain tidak pernah memberi kesan yang baik pembangunan populasi tanaman).

Fakta bahawa tanaman ini disenaraikan dalam Buku Merah tidak banyak mempengaruhi keadaan semasa, kerana pelanggar tidak ditangkap secara aktif, dan jumlah denda itu bahkan tidak setanding dengan kemungkinan memperoleh keuntungan.

Tempat teratai lembah tumbuh: penerangan dan ciri-ciri varieti

Pada musim bunga, di hutan di tanah lembap, anda dapat melihat loceng putih lembut pada batang nipis - teratai lembah, atau teratai lembah - ini adalah nama rasmi bunga. Bunga rapuh ini dengan aroma halus memberi inspirasi kepada banyak penyair dan komposer. Di Perancis, terdapat festival teratai di lembah, di mana penduduk negara itu menghiasi kediaman mereka dengan sejambak tanaman ini, saling memberi sekumpulan kecil bunga dan cenderamata dengan gambarnya.

Ciri-ciri teratai lembah

Bunga-bunga ini adalah ramuan abadi. Tumbuhan yang kelihatan rapuh di tangkai nipis ini sangat tahan terhadap perubahan keadaan cuaca dan suhu yang melampau. Bunga ini diedarkan di negara-negara beriklim sederhana, lebih suka kawasan teduh yang lembap..

Dalam keterangannya, tangkai hijau gelap dihiasi dengan loceng kecil putih dan daun licin rata besar segera muncul. Ketinggian bunga tidak melebihi tiga puluh sentimeter, dan rimpang mendatar nipis memungkinkannya tetap kuat di tanah. Beberapa daun basal dan anak panah bunga muncul di atas tanah. Daunnya mempunyai bentuk elips yang panjang, dicat dengan warna hijau terang. Anak panah bunga diakhiri dengan sikat loceng kecil. Enam hingga dua puluh bunga mekar di satu batang. Terdapat beberapa subspesies teratai di lembah yang berbeza ukuran dan warna bunga. Warnanya berkisar dari putih susu hingga ungu muda. Selepas tempoh berbunga, buah-buahan merah-oren bulat muncul di batangnya.

Tumbuhan ini mula mekar pada awal Mei, tempoh berbunga berlangsung selama dua puluh hingga dua puluh lima hari. Ia tahan terhadap kelembapan - mungkin tidak pudar dalam masa yang lama semasa berada di dalam air. Oleh itu, sejambak bunga sering menghiasi ruang tamu. Aroma tumbuhan lembut, tetapi terasa. Susunkan pasu dengan karangan bunga di bilik berventilasi, kerana bau mereka boleh menyebabkan migrain pada orang yang sensitif..

Habitat bunga

Di manakah teratai lembah tumbuh? Julat pengedaran bunga merangkumi semua negara di Eropah, Kaukasus, bahagian Asia dan Amerika Utara. Tumbuhan yang menyukai naungan ini lebih suka tumbuh di hutan konifer, gugur atau bercampur. Anda dapat melihat lilitan dan tepi, dihiasi dengan loceng putih. Pengembangan bunga yang baik memerlukan tanah yang subur dan lembap.

Di habitat manusia yang tidak tersentuh, teratai lembah tumbuh dengan cepat dan intensif. Tanaman ini telah lama dijinakkan, tukang kebun belajar mengusahakannya bertahun-tahun yang lalu. Varieti baru diperoleh, dicirikan oleh bunga yang lebih besar atau berganda, serta warnanya.

Tumbuhan yang tinggal berhampiran penempatan hampir selalu musnah. Ini disebabkan oleh pengumpulannya yang kerap sebagai bahan mentah ubat dan kerana menginjak-injak semasa kerap mengunjungi hutan oleh orang. Itulah sebabnya bunga itu disenaraikan dalam Buku Merah.

Penerangan mengenai jenis lili lembah

Para saintis membahagikan bunga itu kepada beberapa subspesies. Di antara yang paling popular, tiga jenis dibezakan:

May lily of the valley adalah tanaman abadi dengan tiga hingga enam daun dan bunga kecil putih. Di tangkai nipis terdapat hingga lima belas loceng putih salji dengan aroma kuat yang menyenangkan. Ini adalah jenis teratai yang paling terkenal di lembah, yang biasa terdapat di kawasan liar dan di kebun yang diusahakan. Ia digunakan untuk tujuan perubatan dan minyak wangi..

Di hutan yang diterangi dengan baik, anda dapat melihat bunga teratai lembah Keiske. Tumbuhan ini tersebar luas di Asia dan Timur Jauh. Bunga tumbuh terutamanya berhampiran lumut atau pembersihan. Seperti apa rupa lili Keizke di lembah? Tidak seperti varietas bulan Mei, Keyske mempunyai bunga putih susu yang lebih besar dan panjangnya hampir sama. Tempoh berbunga tanaman bermula sedikit kemudian - pada akhir Mei atau awal Jun.

Pelbagai bunga gunung paling kerap dijumpai di Amerika. Ciri-ciri penerangan subspesies ini adalah banyak daun hijau gelap dan bentuk bract yang tidak biasa. Pada panjang pedikel yang sama, tunas bunga memanjang putih muncul, yang terbuka menjadi loceng lebar. Di Caucasus, anda boleh menemui teratai lembah Transcaucasian yang bergunung. Ini adalah jenis tanaman yang agak jarang, dicirikan oleh bunga putih yang sangat besar dan lebar. Variasi Transcaucasian lebih suka tumbuh di bawah naungan pokok renek dan di tempat terbuka. Pembungaan berkurang dalam keadaan cerah. Subspesies ini mudah bertahan di kebun rumah..

Cara menanam teratai hutan di lembah di atas katil bunga taman

Kali pertama menanam bunga liar bermula lima abad yang lalu. Pada mulanya, tukang kebun Jerman mula menanam tanaman itu, kemudian ia mulai muncul di plot peribadi negara-negara Eropah yang lain. Aroma teratai lembah yang tumbuh di kebun menarik banyak lebah, yang meningkatkan hasil pokok renek dan pokok kebun secara signifikan. Ini adalah penanaman di rumah yang menyelamatkan tanaman dari kepupusan sepenuhnya di alam liar.

Sebelum menanam di kebun, anda perlu memastikan bahawa tanaman itu tidak akan membahayakan sesiapa pun. Kucing dan anak kecil boleh menderita racun, yang terdapat di semua bahagian bunga. Toksin membahayakan sistem pencernaan, peredaran darah dan saraf. Pertama sekali, anda perlu menyediakan tanah untuk tanaman. Kawasan berlorek terpilih, lindunginya dengan penghalang hiasan. Bunga itu tumbuh dengan cepat dan dapat menempati kawasan yang cukup besar dalam waktu yang singkat, jadi ada baiknya menutupi bunga dengan batu kebun atau batu bata yang menghadap.

Penanaman teratai lembah melibatkan penanaman terlebih dahulu tanah. Ia mesti disalirkan dan dirawat dengan baja organik. Tanah yang sejuk, lembab dan sedikit berasid, disiapkan setahun sebelum teratai lembah ditanam, akan menjadi habitat dan pengembangan bunga yang ideal. Anda perlu menanam keratan pada jarak sekurang-kurangnya dua puluh sentimeter antara satu sama lain. Tunas dengan bahagian atas bulat akan mekar pada tahun pertama.

Sejurus selepas penanaman, tanaman mesti disiram dengan banyak. Tanah harus selalu lembap, kerana bunga tidak tahan kekeringan. Pada akhir musim panas, tanaman diberi makan mineral cair atau baja organik, dan sepanjang tahun ini menggunakan kompos busuk. Tanah di mana bunga akan tumbuh perlu dibersihkan dari rumpai dan sentiasa disimpan dalam keadaan longgar.

Lily lembah tahan terhadap suhu rendah, ia tidak perlu dilindungi untuk musim sejuk. Pada musim bunga, perlu membersihkan tanaman dari daun kering dan kering. Di satu tempat, tanaman itu akan mekar sekurang-kurangnya sepuluh tahun, tetapi jika perlu, ia boleh dipindahkan setiap dua hingga tiga tahun. Ia bergantung pada seberapa banyak sistem akar berkembang. Tanaman ini membiak oleh segmen akar, yang ditanam di tanah pada musim luruh atau musim bunga.

Tumbuhan ini terdedah kepada beberapa penyakit. Penyakit kulat dalam bentuk reput tanaman sayur-sayuran boleh mempengaruhi daun dan bunga tanaman, menyebar dengan cepat. Adalah perlu untuk melawan penyakit ini dengan bantuan racun kulat. Batas merah dan luka di daun lily lembah adalah tanda gleosporiasis, dan bintik-bintik kuning menyebabkan dendronem. Penyakit ini surut ketika menggunakan sediaan racun kulat..

Daun mesti dirawat dengan racun serangga untuk menghilangkan lalat - parasit yang menggerogoti daun. Mustahil untuk menyembuhkan tanaman nematoda - mikroorganisma yang mempengaruhi sistem akar. Anda boleh mencegah penyakit ini dengan merawat tanah sebelum menanam teratai lembah dengan nematicides atau dengan menanam beberapa semak marigold di dekatnya. Bunga dengan rimpang yang terkena mesti dikeluarkan segera, jika tidak, ia akan menjangkiti tanaman lain di rongga bunga.

Menggunakan teratai lembah

Bunga, daun dan rimpang teratai lembah digunakan di beberapa kawasan aktiviti manusia:

  • dalam perubatan;
  • dalam minyak wangi dan kosmetologi;
  • dalam berkebun hiasan.

Bunga itu digunakan sebagai alat perubatan untuk penyediaan tincture dan ramuan. Masalah dengan sistem peredaran darah, penyakit vaskular, aritmia dirawat dengan tincture dari tanaman. Salap dan minyak ubat yang terbuat dari lily lembah digunakan secara luaran untuk merawat luka bakar ringan dan luka cetek. Demam dan kekejangan dapat disembuhkan dengan menggunakan teh dari bunga lily lembah. Ia juga mempunyai kesan penenang. Anda perlu berhati-hati menggunakan persediaan yang disediakan berdasarkan lily lembah, kerana overdosis boleh menyebabkan keracunan.

Aroma teratai lembah dihormati oleh banyak minyak wangi, tetapi diekstrak secara eksklusif dengan cara sintetik. Kaedah penyulingan rumit oleh fakta bahawa kilang itu mengandungi minyak pati yang terlalu sedikit. Profesional minyak wangi memberi jaminan kepada pelanggan mereka bahawa bau teratai lembah memberikan keyakinan diri, memikirkan minda, membolehkan anda berfikir secara kreatif dan menjadi lebih gigih. Air bunga Lily of the Valley yang digunakan dalam bidang kosmetologi.

Tukang kebun telah lama membiakkan pelbagai jenis teratai di lembah, yang popular di kalangan pelanggan studio floristik dan tukang kebun amatur. Seperti apa rupa lili lembah baru??

Sejambak bunga musim bunga yang dipersembahkan sebagai hadiah mampu membangkitkan perasaan tulus yang lembut dan memberikan suasana yang ringan. Aroma teratai lembah yang indah akan memenuhi ruangan, menghidupkan nota musim bunga dan kelahiran semula yang menggembirakan.

Lily lembah: komposisi, sifat, faedah dan bahaya, penggunaan dan kontraindikasi

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Penerangan tanaman

May lily of the valley merujuk kepada gen monotip tumbuhan berbunga herba (walaupun dalam genus ini dalam beberapa kes terdapat tiga spesies yang berasingan, iaitu Keiske, Transcaucasian dan gunung).

Lily lembah dibezakan dengan adanya daun berbentuk bujur hijau gelap besar yang panjangnya melebihi tanda 10 cm, sedangkan lebar daunnya sekitar 5 cm. Daun tumbuhan memanjang dari rimpang menjalar tipis, warnanya bervariasi dari coklat muda hingga abu-abu keputihan.

Daun teratai lembah memiliki venasi busur dengan urat utama yang jelas, sementara daun bunga tanpa daun dikelilingi oleh dua daun basal. Pada peduncle terdapat bunga putih yang berbau wangi yang berbentuk lonceng, yang memiliki enam gigi yang bengkok di sepanjang pinggir.

Bunga-bunga tanaman dikumpulkan dalam sikat satu sisi yang kemas. Harus diingat bahawa setelah masak, beri merah berkilat, bulat dengan diameter 6-8 mm terbentuk dari bunga. Semoga buah teratai lembah disimpan di tanaman yang berbuah dari bulan Jun hingga Julai.

Semoga teratai keluarga lembah

Di manakah lily May di lembah tumbuh?

Lily lembah tumbuh di seluruh Eropah, Kaukasus, Asia Kecil, China dan Amerika Utara..

Di Rusia, teratai lembah tumbuh di bahagian negara Eropah, di Siberia dan Timur Jauh.

Ia lebih suka hutan lebat, pinus dan campuran, tepi hutan, kawasan pembukaan dan hutan oak dataran banjir, yang kaya dengan tanah lembap yang neutral..

Harus diingat bahawa teratai lembah yang bertolak ansur dengan sempurna mengembangkan habitat yang tidak tersentuh, mewujudkan kawasan tebal.

Semoga teratai lembah

Sebagai bahan mentah perubatan menggunakan rumput, bunga, dan juga daun lily May dari lembah.

Bunga dituai pada awal berbunga, iaitu pada awal - pertengahan Mei, apabila kepekatan maksimum bahan aktif biologi diperhatikan di dalamnya. Daun tanaman boleh mula dituai dua hingga tiga minggu sebelum berbunga.

Bahagian udara tanaman dipotong dengan pisau pada ketinggian 3-5 cm dari permukaan tanah. Tetapi mengeluarkan tanaman dengan rimpang tidak dapat diterima, kerana koleksi seperti itu dapat menyebabkan kematian teratai lembah.

Pengeringan bahan mentah dilakukan secara langsung pada hari pengumpulan, kerana setelah layu tanaman, glikosida dipecah, akibatnya aktiviti bahan mentah berkurang dengan ketara.

Penting! Semoga teratai lembah tercantum dalam Buku Merah, oleh itu penuaiannya dapat dilakukan dalam jumlah kecil, dan tertakluk pada syarat-syarat tertentu.

Oleh itu, untuk memastikan pemulihan belukar, penuaian semula teratai lembah di lokasi yang sama dilakukan tidak lebih awal dari dua tahun kemudian.

Sebaiknya bahan mentah yang dikumpulkan dikeringkan menggunakan pengering dengan pengudaraan paksa, sementara suhu di pengering mestilah sekitar 50-60 darjah. Anda juga boleh mengeringkan bahan mentah di dalam bilik yang dipanaskan, tetapi selalu dengan tingkap terbuka (jika cuaca memungkinkan, maka pengeringan teratai lembah dapat dilakukan di loteng berventilasi baik). Dalam proses pengeringan, bahan mentah mesti dicampurkan secara berkala..

Kerapuhan daun daun, serta peduncles, menunjukkan akhir pengeringan bahan mentah. Teratai lembah kering mempunyai bau khas dan rasa pahit..

Bahan mentah kering disimpan selama dua tahun dalam beg kertas atau kotak papan lapis yang dilapisi dengan kertas putih tebal..

Penting! Oleh kerana teratai lembah beracun, masuknya jenis tanaman ubat lain tidak dapat diterima.

Komposisi kimia dan sifat teratai lembah

Flavonoid
Perbuatan:

  • menguatkan kapilari dan meningkatkan keanjalannya;
  • peraturan sistem saraf pusat;
  • normalisasi tekanan darah;
  • normalisasi kadar jantung;
  • penyerapan semula deposit aterosklerotik;
  • menguatkan proses pembentukan hempedu;
  • penghapusan bengkak;
  • melegakan alahan;
  • penurunan tekanan intraokular.

Glikosida Jantung
Perbuatan:
  • peningkatan strok dan jumlah jantung yang kecil;
  • penstabilan sistem saraf pusat;
  • vasodilatasi;
  • peningkatan pengeluaran air kencing;
  • penghapusan mikrob patogen;
  • pencairan dan penghapusan dahak.

Sapoid Steroid
Perbuatan:
  • peningkatan rembesan kelenjar bronkial;
  • peningkatan sintesis kortikosteroid;
  • pergolakan pusat batuk;
  • peraturan metabolisme garam air;
  • pengaktifan hormon;
  • penghapusan keradangan.

Asid organik
Asid epal:
  • penghapusan sembelit;
  • normalisasi pencernaan;
  • peningkatan keadaan saluran darah;
  • peningkatan penglihatan;
  • rangsangan pembentukan sel darah merah;
  • normalisasi metabolisme;
  • rangsangan pemecahan lemak dan karbohidrat.

Asid lemon:
  • peningkatan selera makan;
  • percepatan proses metabolik;
  • pemecahan lemak;
  • penghapusan toksin;
  • pertumbuhan semula sel;
  • meningkatkan keanjalan kulit;
  • menguatkan imuniti.

Minyak pati
Perbuatan:
  • normalisasi sistem saraf pusat;
  • normalisasi tahap hormon;
  • peningkatan rembesan kelenjar;
  • peraturan otak;
  • normalisasi fungsi sistem kardiovaskular;
  • peningkatan saluran pencernaan;
  • penyingkiran keradangan;
  • peraturan tindak balas imunologi;
  • promosi penyembuhan luka;
  • penghapusan kesakitan;
  • melambatkan proses penuaan;
  • perkumuhan karsinogenik.

Sahara
Perbuatan:
  • menguatkan dinding otot jantung;
  • penguatan vaskular;
  • normalisasi jantung;
  • menyediakan proses metabolik;
  • mencegah pengumpulan karbohidrat;
  • meningkatkan imuniti;
  • menyumbang kepada pemulihan badan setelah tekanan fizikal dan mental yang kuat.

Kanji
Ini adalah kanji, yang merupakan karbohidrat yang mudah dicerna, yang apabila ditukarkan menjadi glukosa, membantu tubuh menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk fungsi normal semua sistem dan organ manusia.

Coumarins
Perbuatan:

  • penurunan kebekuan darah;
  • perencatan sel-sel tumor;
  • promosi penyembuhan luka;
  • pencegahan pembekuan darah;
  • peningkatan pengeluaran air kencing.

Alkaloid
Perbuatan:
  • normalisasi peredaran darah;
  • melegakan krisis yang disebabkan oleh hipertensi atau endarteritis;
  • penghapusan kesakitan;
  • menurunkan tekanan darah;
  • menenangkan sistem saraf.

Abu
Perbuatan:
  • melegakan keradangan;
  • mempercepat penyembuhan luka;
  • meneutralkan tindakan mikrob dan bakteria;
  • melambatkan pembekuan darah;
  • melarutkan trombi intravaskular.

Semoga teratai lembah mengandungi banyak unsur makro dan mikro yang memberi kesan yang baik pada tubuh.

Sifat teratai lembah

  • Koleretik.
  • Antispasmodik.
  • Diuretik.
  • Demam.
  • Menenangkan.
  • Diuretik.
  • Kardiotonik.
  • Vasodilator.
  • Anti radang.

Manfaat dan keburukan lily lembah mungkin

10. Menormalkan peredaran darah.
11. Menghilangkan sianosis dan bengkak.
12. Menguatkan sistem saraf.
13. Normalisasi jantung.
14. Pencegahan penyakit berjangkit.
15. Pengurangan kesesakan.

Penting! Penyediaan yang mengandungi teratai lembah tidak mempunyai sifat kumulatif, dan oleh itu lebih berbahaya jika dibandingkan dengan glikosida lain, dan, oleh itu, boleh digunakan tanpa membahayakan tubuh untuk jangka masa yang panjang..

Semoga teratai lembah - tumbuhan beracun

Semua bahagian teratai lembah beracun, kerana mengandungi glikosida kuat, konvallatoksin, jadi penggunaan persediaan dari tanaman ini harus sangat berhati-hati dan hanya setelah berunding dengan doktor.

Selain itu, tumbuhan ini mempunyai struktur steroid, kerana mengandungi saponin steroid.

Kanak-kanak sangat sukar untuk bertolak ansur dengan kesan toksik tanaman ini (kes keracunan teruk yang disebabkan oleh pengambilan buah teratai lembah diketahui). Pada gejala keracunan pertama (kita bercakap mengenai loya dan muntah), perlu membilas perut dan membuat enema pembersih..

Lily lembah: penerangan, komposisi, pengumpulan dan pengeringan, faedah dan bahaya tumbuhan - video

Semoga rawatan lily lembah

Bunga (perbungaan)

Bunga lily of the valley digunakan dalam penyediaan ubat untuk kelumpuhan, penyakit saraf dan sakit kepala. Bunga lili kering di lembah, dihancurkan menjadi serbuk, digunakan sebagai tembakau untuk membantu selesema dan migrain.

Perbungaan tanaman termasuk dalam koleksi Zdrenko, yang dianggap sebagai salah satu bayaran antitumor yang paling berkesan dalam perubatan herba..

Daun (rumput)

Semoga teratai lembah

Apa yang merawat lily May dari lembah?

Infusi

Penyerapan bunga lily lembah digunakan sebagai ubat anti-radang yang dapat diambil secara lisan, atau digunakan secara luaran sebagai losyen.

1 sudu kecil bahan mentah dituangkan dalam segelas air mendidih dan dimasukkan selama 30 minit, dan kemudian ditapis dan diminum dengan teliti pada sudu pencuci mulut tiga kali sehari, setelah makan makanan.

Tincture

Semoga persiapan lily lembah

Korglikon

Kesan ubat itu berlaku 3 hingga 5 minit setelah dimasukkan ke dalam urat, mencapai maksimum dalam kira-kira setengah jam.

Korglikon, yang dapat digunakan oleh anak-anak berusia lebih dari dua tahun, tidak mengikat protein plasma dan dikeluarkan tidak berubah dari badan, terutamanya dengan air kencing. Ubat ini hampir tidak mempunyai kesan kumulatif..

Dengan penggunaan ubat yang berpanjangan dapat diperhatikan:

  • bradikardia (degupan jantung yang sangat rendah);
  • extrasystole (aritmia, yang dicirikan oleh pengecutan jantung yang luar biasa);
  • bigeminia (sejenis aritmia di mana extrasystole berlaku selepas setiap degupan jantung normal);
  • pemisahan irama jantung;
  • fungsi konduksi terganggu;
  • loya;
  • muntah
  • sakit di bahagian perut;
  • cirit-birit;
  • kecacatan penglihatan warna.

Korglikon dikontraindikasikan dalam:
  • miokarditis akut;
  • endokarditis;
  • kardiosklerosis teruk;
  • bradikardia;
  • sekatan atrioventrikular darjah II-III;
  • kardiomiopati hipertrofik;
  • angina pectoris tidak stabil;
  • Sindrom Wolf-Parkinson-White;
  • takikardia ventrikel;
  • tamponade jantung.

Penting! Kesan kardiotonik ubat menurun dengan penggunaan serentak dengan barbiturat, sementara apabila digabungkan dengan Anaprilin, ia dapat menyebabkan perlambatan konduksi atrioventricular dan intraventricular. Selain itu, ubat antihipertensi mengurangkan perkumuhan Korglikon, sehingga meningkatkan ketoksikannya. Apabila diambil dengan ubat seperti verapamil, adenosin, inosin, dan aminophylline, toksisitas Korglikon dikurangkan.

Konvaflavin

Ini adalah keseluruhan penyediaan flavonoid berdasarkan ramuan lily of the valley, yang mempunyai kesan koleretik dan spasmolitik.

Convaflavin ditunjukkan untuk penyakit akut dan kronik hati, serta saluran empedu.

Ubat ini beracun rendah kerana tidak mengandungi glikosida jantung..

Convaflavin diambil satu - dua tablet dua kali - tiga kali sehari sebelum makan, selama tiga hingga empat minggu.

Dengan overdosis ubat, gejala berikut mungkin berlaku:

  • pening;
  • najis yang teruk;
  • alahan.

Apabila gejala seperti itu muncul, ubat dihentikan.

Convallatoxin

Ubat yang diperoleh dari daun, serta bunga lily lembah, dengan cepat menormalkan aktiviti jantung ketika disuntik (jadi, apabila ubat disuntik ke dalam vena, kesannya berlaku setelah 5 hingga 10 minit, mencapai puncaknya dalam satu hingga dua jam, sementara kesan ubat berlangsung hingga 20 Jam).

Dengan pemberian subkutan, konvallatoksin bertindak kurang aktif, sementara dengan kaedah pemberian oral, keberkesanan ubat tersebut berkurang dengan ketara, kerana glikosida lembah dari lembah, pertama, perlahan-lahan diserap, dan kedua, ia cepat hancur di saluran pencernaan.

Kesan kumulatif konvallatoxin lemah.

Kontraindikasi terhadap penggunaan ubat tersebut adalah:

  • perubahan organik pada jantung dan saluran darah;
  • miokarditis akut;
  • kardiosklerosis teruk;
  • endokarditis.

Penting! Ubat ini diberikan secara perlahan (dalam masa lima hingga enam minit), kerana pemberian cepat dapat menyebabkan kejutan. Anda perlu berehat sekurang-kurangnya dua hari antara pengambilan digitalis dan konvallatoxin.

Cardompin

Ubat ini, selain lily May of the valley, mengandungi adonis, hawthorn, valerian, minyak pudina.

Cardompin meningkatkan nada otot jantung dan saluran darah, sambil memberikan kesan penenang yang ketara. Juga, ubat menormalkan irama jantung, melegakan ketidakselesaan di jantung, membantu menormalkan tidur..

Petunjuk penggunaan ubat tersebut adalah:

  • penyakit jantung berfungsi;
  • kegagalan jantung ringan;
  • neurosis jantung;
  • gangguan jantung semasa menopaus (kita bercakap mengenai fasa menopaus yang berlaku selepas pendarahan haid terakhir).

Cardompine diambil 12-15 tetes pagi pada waktu perut kosong, dan 20-25 tetes pada waktu malam (tepat sebelum tidur).

Sebagai tambahan kepada persediaan di atas, May lily lembah tersedia dalam bentuk serbuk dan titisan.

Oleh itu, ekstrak kering lily lembah dihasilkan dalam bentuk serbuk coklat, yang apabila dilarutkan dalam air biasa memberikan larutan coklat-kuning yang sedikit keruh.

Lily of the valley tincture dihasilkan dalam bentuk titisan, sementara komponen tambahan ubat tersebut dapat berupa valerian, adoniside, sodium bromide, motherwort, belladonna, menthol, belladonna.

Terdapat juga warna tulen lily lembah yang dijual, yang digunakan untuk neurosis autonomi, serta bentuk kegagalan jantung kronik yang ringan.

Penting! Semua persiapan, yang termasuk May lily lembah, diambil dengan ketat mengikut arahan dan hanya setelah berunding dengan doktor, kerana tanaman itu beracun, dan, oleh itu, melebihi dosnya boleh mencetuskan kesan sampingan.

Kontraindikasi dan kesan sampingan daripada overdosis

Semoga lily lembah tergolong dalam kelas tumbuhan ubat kuat, yang dikontraindikasikan dalam:

  • penyakit akut hati dan buah pinggang;
  • miokarditis dalam fasa akut;
  • penyakit gastrousus;
  • endokarditis;
  • perubahan organik secara tiba-tiba di jantung atau saluran darah;
  • kardiosklerosis teruk.

Dosis lily lembah yang berlebihan boleh menimbulkan kesan sampingan berikut:
  • loya
  • muntah
  • bradikardia;
  • pening;
  • extrasystole;
  • bunyi di telinga;
  • turun naik ventrikel;
  • murid diluaskan;
  • sakit perut;
  • kekejangan
  • mengantuk;
  • kelemahan tajam;
  • kegagalan jantung.

Sekiranya gejala ini muncul, segera bilas perut dan bersihkan badan dengan enema.

Penting! Persiapan Lily of the Valley hanya boleh diambil seperti yang ditetapkan oleh doktor dan di bawah pengawasannya dengan ketat.

Lily lembah

Lily of the valley (Convallaria) adalah ramuan abadi yang tergolong dalam kelas monocotyledonous, Lilianae order, asparagus order, asparagus family, nolin subfamily, lily of the valley. Artikel tersebut menerangkan tentang genus. Bunga cantik ini jarang berlaku dan tersenarai dalam Buku Merah..

Nama-nama rakyat: lily lembah, lily lembah, May lily, bel hutan, May lily, lily padang, konvalia, gladysh, Voronets, anak muda, lidah hutan, padang rumput petiole, lidah anjing, anjing berekor, garam kelinci, telinga kelinci, mata doe, chemise, remaja.

Asal perkataan "lily of the valley"

Tumbuhan ini memperoleh definisi saintifiknya, yang dipinjam dari bahasa Latin, berkat karya ahli botani dan ahli zoologi terkenal Karl Linnaeus. Sejak awal bunga ini dikaitkan dengan genus Liliaceae, saintis itu memberinya nama Latin "Lilium convallium", yang dalam terjemahannya terdengar seperti "lily yang tumbuh di lembah".

Walaupun perkataan "lily of the valley" dimasukkan ke dalam kamus bahasa Rusia pada abad ke-17, masih belum ada konsensus mengenai etimologinya. Beberapa saintis percaya bahawa ia berasal dari bahasa Poland, di mana bunga itu disebut "lanuszka" kerana kesamaan daunnya yang memanjang dengan puncak yang runcing dengan telinga rusa fallow yang pemalu. Yang lain mengaitkan asal usul nama, yang terdiri dari dua kata "kemenyan" dan "bernafas," dengan bau bunga harumnya yang luar biasa. Kumpulan penyelidik terakhir berpendapat bahawa keseluruhannya ada di daun tumbuhan yang benar-benar halus, dan definisinya adalah perkataan "halus" yang berubah.

Lily of the valley: keterangan, penampilan, ciri dan gambar

Lili lembah adalah tanaman herba abadi yang mempunyai sistem akar mendatar, berkembang dengan baik dan bercabang dengan banyak, akar cetek dan tipis. Sistem akar teratai lembah berserat, dengan garis pusat memanjang. Di simpul rimpang terdapat daun bersisik, dari tunas aksila yang akarnya baru tumbuh.

Dari bahagian bawah rizom menegak teratai lembah, 3-5 daun bersisik bawah bersaiz kecil dengan vagina tubular tertutup tumbuh. Biasanya mereka berwarna coklat, ungu tua atau hijau muda. Sebahagian besarnya, daun akar umbi tersembunyi di dalam tanah. Juga dari bahagian atas rimpang tumbuh 2 (kadang-kadang 3) daun basal yang mempunyai bentuk lonjong-berbentuk tombak atau bujur-elips. Daun lily lembah berukuran besar, halus, hijau berair, sedikit menunjuk ke puncak, dan mempunyai tempat yang melengkung.

Di antara daun di puncak rimpang, satu tunas besar tersembunyi, dari mana satu batang lili lembah tumbuh dari ketinggian 15 hingga 30 sentimeter (walaupun teratai taman di lembah dapat memiliki ketinggian hingga 50 cm). Peduncle tidak memiliki daun, walaupun ada beberapa spesimen di mana terdapat daun selebaran di bawah perbungaan.

Rimpang menegak teratai lembah membentuk daun setiap tahun, dan teratai lembah mekar setiap 2-3 tahun. Lili lembah pertama kali mekar pada usia 7 tahun. Pada usia 10-12 tahun tanaman kehilangan keupayaan untuk membentuk peduncle. Selama bertahun-tahun, rizom mendatar membusuk, dan sistemnya berpecah menjadi individu yang terpisah.

Di atas tengah batang berumput di lembah pada awal Mei, berus harum mula terbentuk, yang merangkumi 6 hingga 20 bunga yang terkulai. Pedicel lily lembah yang melengkung panjang mempunyai bracts membran. Batang itu sendiri dipintal secara spiral, sehingga bunga terlihat dalam satu arah, walaupun pedikel memanjang dari sisi yang berbeza dari panah bunga trihedral.

Perianth enam gigi lily lembah, dicat putih salji atau merah jambu pucat, menyerupai rupa loceng miniatur dengan 6 benang sari tebal pendek, di hujungnya terdapat antera kuning panjang. Lajurnya pendek, dengan stigma tripartit kecil. Bahagian atas segmen perianth ditekan rapat antara satu sama lain, di bunga mekar mereka sedikit bengkok, ketika mekar mereka bengkok sangat.

Bunga lily lembah tidak mempunyai nektar dan menarik serangga (lebah, tawon, lebah) dengan aroma dan debunga yang kuat. Sekiranya tidak ada serangga, pendebungaan diri boleh berlaku..

Foto oleh: Thomas Bresson

Apabila teratai lembah mekar?

Tempoh berbunga teratai lembah cukup pendek dan hanya bertahan 15-20 hari. Bunga yang lebih rendah mekar lebih awal daripada bunga atas. Waktu permulaan berbunga bergantung pada suhu persekitaran. Biasanya, teratai lembah mulai mekar pada musim bunga pada awal hingga pertengahan Mei dan akhirnya berbunga pada pertengahan bulan Jun. Pada ketika ini, perbungaan sepanjang 4 hingga 9 milimeter dan lebar 3 hingga 7 milimeter mulai gelap. Tidak lama kemudian, ovari muncul di setiap bunga, dari mana beri merah oren berkembang.

Buah teratai lembah dengan diameter 6 hingga 8 milimeter mempunyai bentuk hampir bulat dan struktur tiga ruang. Setiap ruang mengandungi dari 1 hingga 2 biji bentuk bulat. Pembentukan berry berakhir pada awal Julai. Buah-buahan yang masak dapat bertahan lama di tanaman. Mereka adalah sebahagian dari makanan dari tupai dan burung, walaupun bagi manusia dan banyak haiwan semua bahagian teratai lembah sangat beracun.

Buah teratai lembah. Gambar oleh: Bff

Bau teratai lembah

Bau teratai hutan di lembah segar, sedikit tart, mempunyai nada yang sedikit sejuk dan sangat halus. Kadang-kadang ia sedikit menyerupai bau melati yang dicampurkan dengan kuning kayu lembab. Aroma bunga lily dari lembah yang lembut sering digunakan oleh para wangi di seluruh dunia untuk membuat minyak wangi yang indah..

Di mana teratai lembah tumbuh?

Dalam keadaan semula jadi, teratai lembah tumbuh di semua negara Eropah: di Portugal, Itali, Sepanyol, Poland, Jerman, Perancis, Austria. Anda boleh menemui tanaman ini di padang rumput dan lereng gunung di China, negara-negara Asia Kecil, Jepun dan sebahagian wilayah Amerika Syarikat. Kawasan pengedaran warna-warna ini merangkumi Rusia dan negara-negara bekas Kesatuan Soviet.

Di Rusia, teratai lembah tumbuh di bahagian Eropahnya, di wilayah pergunungan Crimea, di Transbaikalia, di Kepulauan Kuril dan Sakhalin, di Wilayah Amur dan Wilayah Primorsky, di Timur Jauh dan Siberia.

Yang paling sesuai untuk pertumbuhan bunga bukan hanya hutan gugur, bercampur atau konifer, di mana teratai lembah tumbuh di pinggir atau bukaan, tetapi juga padang rumput yang terletak di dataran banjir sungai dan di lereng gunung. Kerana koleksi pemangsa yang tidak terkawal dan kadang kala, teratai lembah kini tersenarai dalam Buku Merah..

Foto oleh: Chmee2

Jenis teratai di lembah, gambar dan nama

Ramai penyelidik percaya bahawa genus Convallaria bersifat monotip, iaitu, terdiri daripada satu spesies (May lily of the valley). Walau bagaimanapun, dalam beberapa klasifikasi, spesies dibezakan yang sedikit berbeza dengan ciri morfologi utama, yang disebabkan oleh pengasingan geografi tumbuhan. Berikut adalah penerangan mengenai jenis teratai di lembah.

  • Semoga teratai lembah (Convallaria majalis)

Ia tumbuh di Sepanyol dan Portugal, Itali dan Yunani, Jerman, Poland, Ukraine, Belarus dan negara-negara Eropah yang lain. Kawasan penyebarannya merangkumi sebahagian besar wilayah Rusia, dan juga negara-negara Transcaucasia. Di alam liar, teratai May lily terdapat di hutan lebat, konifer dan campuran, serta di tepinya.

Sistem akar tanaman abadi bercabang dan terdiri daripada sebilangan besar akar kecil dan nipis yang tumbuh dangkal di bawah permukaan tanah. Dua atau tiga daun basal mempunyai bentuk elips bujur dengan puncak runcing. Batang teratai lembah Mei mencapai ketinggian maksimum 30 sentimeter. Perbungaan terdiri dari bunga bersaiz sederhana yang tergantung di peduncle panjang, menyerupai loceng sfera dalam bentuk, enam gigi palsu dibengkokkan ke luar memotongnya. Bilangan bunga wangi putih atau merah jambu kecil yang termasuk dalam perbungaan boleh mencapai 20 keping.

Foto oleh Ainali

  • Lily lembah Keiske (lily lembah Keiske, lily lembah Timur Jauh) (Convallaria keiskei)

Ia tumbuh di hutan lebat dan konifer dengan banyak sampah lumut, di tempat pembalakan terbengkalai, dan juga di padang rumput yang terletak di dataran banjir. Kilang ini dijumpai di Rusia di wilayah Transbaikalia, serta di zon hamparan taiga yang tidak berkesudahan di Timur Jauh dan Primorye, di Kepulauan Kuril dan Sakhalin, di China Utara dan Jepun. Sebilangan sarjana menganggap Keizke lily lembah sebagai subspesies May lily lembah.

Tumbuhan ini mempunyai rimpang yang panjang dan bercabang. Daun akar rumput dari Keiske lily lembah bersisik dan berwarna coklat atau ungu. Ketinggian batang dapat mencapai 18 sentimeter, dan panjang daun basal tidak lebih dari 14 cm. Bunga dapat mencapai diameter satu sentimeter, jumlahnya dalam perbungaan bervariasi dari 3 hingga 10. Bahagian bawah kelopak adalah ovoid-segitiga.

Foto oleh: Chulanova Galina

  • Lily gunung lembah (Convallaria montana)

Diagihkan di Amerika Utara, di mana ia hanya terdapat di tengah-tengah beberapa negeri: Georgia, Tennessee, North dan South Carolina, Kentucky, serta di Virginia dan Virginia Barat. Ramai saintis percaya bahawa teratai gunung di lembah adalah subspesies pada bulan Mei.

Tumbuhan ini mempunyai sistem akar yang maju dan batang rendah. Daun basal berbentuk pisau pembedah mempunyai panjang hingga 35 sentimeter dan lebar tidak lebih dari 5 sentimeter. Perbungaan teratai gunung di lembah merangkumi dari 5 hingga 15 bunga berbentuk lonceng lebar, panjangnya tidak melebihi 8 milimeter. Lebih dekat dengan musim luruh, buah oren kemerahan dengan diameter tidak lebih dari 9 milimeter matang pada tanaman, yang merupakan buah tiga ruang di mana beberapa biji bulat tertutup.

Foto oleh: Kevin Massey

Varieti teratai lembah, gambar dan nama

Bermula pada abad ke-15, tukang kebun yang terinspirasi oleh aroma teratai di lembah mengusahakan tanaman ini dan mengembangkan sebilangan besar jenis kebun. Antaranya, yang paling menarik adalah:

Pelbagai teratai lembah, yang walaupun setelah akhir tempoh berbunga menyenangkan mata penanam bunga berkat jalur hiasan berwarna putih berkrim yang menutupi permukaan plat daun.

Foto oleh: Natalia Ermolenko

  • Aurea

Lily lembah ragam dengan daun kuning.

  • Aureovariegata

Lily lembah dengan daun yang ditutup dengan jalur kuning membujur.

Diambil dari: www.vanberkumnursery.com

  • Flore Plena (Flore Pleno)

Lily lembah dengan perbungaan putih yang tidak biasa, yang terdiri daripada 10-12 bunga ganda yang cukup besar. Ketinggian tanaman 15-25 cm.

Lily lembah dengan bunga putih besar dan daun hijau besar. Ia mempunyai aroma yang sangat menyenangkan..

  • Greentapestry

Lily lembah bervariasi dengan daun kuning-hijau yang pelbagai.

Pelbagai teratai lembah, daunnya mempunyai sempadan kuning air. Bunga putih.

Pelbagai jenis teratai lembah yang tumbuh rendah dengan banyak bunga ganda berwarna putih. Ia mekar lama dan menyebarkan aroma yang indah.

Pelbagai teratai di lembah, terkenal dengan bunganya yang dicat dengan warna merah jambu lembut. Sehingga 14 bunga kecil tumbuh pada satu sikat.

  • Victor Ivanovich

Lily lembah yang sangat tinggi. Ketinggiannya mencapai 50 cm. Dari perbungaan dari 9 hingga 19 bunga besar berwarna putih terletak. Ia mekar selama kira-kira 20 hari, dan kemudian menggembirakan tukang kebun dengan buah-buahan merah terang.

Sifat teratai lembah, faedah dan kegunaan dalam perubatan

Lily of the valley adalah tumbuhan perubatan yang khasiatnya bermanfaat sejak zaman purba. Sebagai bahan mentah perubatan, semua bahagian udara tanaman (batang, daun, bunga) digunakan, yang dikumpulkan dalam tempoh berbunga yang berlimpah.

Persiapan yang dibuat dari lily lembah digunakan sebagai ubat koleretik, serta untuk rawatan kolesistitis dan penghapusan proses keradangan yang terjadi di saluran empedu hati. Titisan Lily of the Valley digunakan untuk merawat kegagalan jantung dan peredaran darah yang buruk. Dengan bantuan persediaan berdasarkan lily lembah, perjalanan banyak penyakit dapat dirawat atau difasilitasi:

  • neurosis dan insomnia;
  • tekanan darah tinggi (hipertensi);
  • sakit kepala;
  • beberapa penyakit mata;
  • keadaan reumatik dan aterosklerosis;
  • demam;
  • bengkak
  • jenis alahan tertentu.

Kontraindikasi ubat Lily of the Valley

Walaupun mempunyai khasiat yang berguna, perlu menggunakan produk yang dibuat dari bahagian lily lembah dengan sangat berhati-hati. Persediaan Lily of the Valley mempunyai kontraindikasi:

  • penyakit hati / buah pinggang akut atau kronik;
  • kardiosklerosis, endokarditis, miokarditis;
  • masalah gastrousus;
  • perubahan organik yang ketara dalam sistem kardiovaskular;
  • infarksi miokardium;
  • angina pectoris;
  • takikardia ventrikel;
  • alahan;
  • kehamilan;
  • usia kanak-kanak (gunakan dengan berhati-hati).

Walau apa pun, sebelum mengambil ubat dari lily lembah, anda harus berjumpa doktor.

Lily of the valley membahayakan, keracunan dan gejala

Bunga lily of the valley mempunyai aroma yang sangat kuat sehingga boleh menyebabkan sakit kepala. Itulah sebabnya disarankan untuk selalu mengudarakan ruangan di mana bunga berdiri.

Perlu juga diingat bahawa teratai lembah adalah tumbuhan beracun. Lily of the valley beri (buah-buahan) sangat beracun. Oleh itu, pengambilan ubat dan tincture hanya boleh diresepkan oleh doktor, sambil memerhatikan dosnya dengan ketat. Gejala keracunan lily lembah:

  • pening dan sakit kepala;
  • loya yang teruk, yang segera digantikan dengan muntah berterusan;
  • mengantuk dan kelemahan umum;
  • penurunan kadar jantung (bradikardia), sehingga serangan jantung;
  • kekejangan
  • kelipan di depan mata;
  • kehilangan kesedaran.

Apabila memerhatikan simptom-simptom tersebut, perlu dilakukan pemulihan semula. Jika tidak, kematian mungkin berlaku..

Untuk menyelamatkan nyawa orang yang telah diracun dengan ubat-ubatan yang terbuat dari lily lembah, perlu segera memanggil ambulans kecemasan. Semasa pasukan doktor sedang dalam perjalanan, anda harus:

  • dengan larutan kalium permanganat (kalium permanganat) atau air rebus sederhana, bilas perut orang yang terkena, menyebabkan refleks muntah;
  • bantu mangsa mengambil sebarang ubat sorben, iaitu karbon aktif, enterosgel, polysorb atau sorbex;
  • letakkan enema pembersih, untuk mendapatkan kembali air bersih.

Membesar dan merawat teratai lembah

Pencahayaan

Lily of the valley adalah tanaman berumput yang tidak menuntut keadaan semula jadi, tidak takut dengan fros, tetapi tidak bertolak ansur dengan draf. Adalah selesa baginya untuk tumbuh dan mekar di rimbunan kecil pohon, pokok renek, tetapi jika naungannya kuat, maka teratai lembah mungkin berhenti mekar.

Cara menanam teratai lembah dari biji dan kaedah vegetatif

Lili lembah liar dapat membiak dengan biji dari buah beri yang matang, dan sistem akarnya dapat tumbuh hingga hampir 25 cm sepanjang tahun ini. Walaupun demikian, teratai lembah adalah tanaman yang agak jarang, yang disenaraikan dalam Buku Merah.

Tukang kebun, bentuk teratai yang berasal dari lembah datang untuk menyelamatkan tukang kebun. Satu-satunya kelemahan adalah ketahanan fros yang lebih rendah. Spesies pembiakan juga dibiakkan dengan menyemai benih ke dalam tanah, tetapi sering menggunakan kaedah vegetatif - menggunakan rimpang. Dalam kes pertama, tanaman itu dapat mekar hanya selepas 6 tahun, pada yang kedua - pada tahun ketiga.

Menanam lili lembah dari biji agak sederhana. Benih teratai disemai pada awal musim luruh, kemudian pada musim bunga mereka akan tumbuh. Anda boleh menyemainya pada pertengahan atau akhir musim bunga.

Untuk pembiakan vegetatif lily lembah, potongan rimpang kecil dengan tunas dan akar digunakan sebagai bahan penanaman. Diameter pucuk, kehadiran tunas bunga atau tunas daun bergantung pada usia sistem akar. Sekiranya akar pada penampang melebihi 6 mm dan mempunyai bahagian atas bulat, maka pembungaan dapat diharapkan pada tahun pertama. Sekiranya diameternya lebih kecil dan hujungnya tajam, hanya daun yang akan tumbuh pada tahun pertama. Pemisahan sistem akar dapat dilakukan pada musim luruh dan musim bunga. Semasa bekerja dengan bahan penanaman, anda perlu memakai sarung tangan, kerana tanaman itu beracun.

Foto oleh: James Smith

Tanah

Lili lembah lebih suka tanah lembap yang dibasahi dengan baik, dikeringkan, neutral atau keasidan rendah yang kaya dengan sebatian organik. Tempat di mana bunga-bunga ini akan tumbuh mesti disediakan terlebih dahulu. Kedalaman rawatan tanah sekurang-kurangnya 30 cm. Pada musim bunga, kawasan yang dipilih harus digali dengan menambahkan bahan dan baja berikut ke tanah per 1 m²:

  • 200-300 g kapur;
  • kira-kira 10 kg humus;
  • 40 g kalium sulfat, serta 100 g superfosfat.

Semasa musim panas, anda perlu memastikan bahawa laman web ini tidak ditumbuhi rumpai.

Pendaratan teratai lembah pada musim gugur

Tukang kebun yang berpengalaman menganggap permulaan dan pertengahan musim luruh adalah tempoh terbaik untuk menanam bahan penanaman. Sebelum menanam keratan, tanah dilonggarkan, baris dibuat pada jarak 20-25 cm antara satu sama lain, kedalaman 15 cm. Lili lembah ditanam dengan selang sekitar 10 cm, berhati-hati agar tidak membengkokkan akar. Taburkan taburkan dengan tanah hanya 1-2 cm. Segera setelah penanaman, tapak harus disiram dengan baik. Apabila frosts pertama berlaku, disarankan untuk menutup plot dengan tanaman muda dengan mulsa. Ini akan membantu menyelamatkan teratai lembah jika musim sejuk tidak bersalji..

Pendaratan teratai lembah pada musim bunga

Bahan penanaman boleh ditanam pada musim bunga, tetapi tanaman seperti itu akan menyakitkan dan tidak akan mekar pada musim ini. Tanah untuk teratai di lembah perlu disiapkan pada musim gugur. Untuk membuka pucuk muda lebih mudah dicabut dan tidak mengalami perubahan mendadak pada suhu musim bunga, pengeringan tanah dengan cepat, dan juga dari rumpai, anda harus menyapu lily tempat tidur. Mereka ditutup dengan lapisan humus atau serpihan tipis dari gambut, dan pada waktu malam - juga dengan filem untuk melindungi dari embun beku.

Diambil dari: www.gardenersworld.com

Diambil dari: www.gardenersworld.com

Lily dari lembah menjaga

Lili lembah tidak memerlukan perawatan khusus, tetapi anda tetap perlu memastikan bahawa dalam cuaca panas bumi tidak kering di bawah bunga, jika tidak, bunga itu akan mekar dengan lemah. Setelah menyiram, tanah perlu dilonggarkan, dan rumpai harus dibuang jika perlu..

Lili lembah tumbuh dengan cepat, mengerumuni tanaman bunga lain. Untuk "menjaga" tanaman di dalam pot bunga, anda perlu menggali pagar di sekelilingnya, memperdalamnya hampir setengah meter. Di satu tempat, bunga ini dapat tumbuh dari 5 hingga 10 tahun. Dalam karangan bunga pasang siap, mereka juga berperilaku cukup agresif, yang menyebabkan cepat layu warna lain..

Baja

Pengenalan pertama organik yang reput dapat dilakukan 30 hari selepas menanam lily lembah. Baja mineral tidak dapat digunakan pada masa ini. Untuk meningkatkan hiasan, teratai lembah pada tahun kedua dan ketiga kehidupan diberi baja organik dengan kandungan nitrogen yang rendah. Prosedur ini dijalankan pada pertengahan musim bunga, dengan pemupukan 50 hingga 70 gram per 1 m². Pembalut lain boleh dilakukan pada bulan Jun, ketika peletakan bunga kuncup bermula. Hasil akhirnya adalah teratai lembah dengan bunga yang lebih besar.

Lily penyakit lembah

Kadang-kadang teratai lembah terkena busuk kelabu, terutama dengan genangan air yang teruk dan penebalan plot yang hebat. Anda boleh menyingkirkan penyakit ini dengan bantuan racun kulat.

Sekiranya teratai lembah terkena nematode, maka ia harus segera dibuang dan dibakar..

Memaksa teratai lembah

Lili liar di lembah tidak tahan dengan eksperimen, dan spesies kebun (terutama yang berbunga besar) sering digunakan untuk penyulingan..

Penyulingan adalah teknik agroteknik yang banyak digunakan dalam florikultur yang digunakan untuk membuat tanaman berbunga pada waktu di luar musim..

Bahan penanaman untuk ini disediakan pada pertengahan dan akhir musim luruh. Potongan dipotong dari bahagian atas akar teratai yang digali di lembah, di mana ginjal apikal besar dengan bentuk bulat jelas kelihatan. Jangan memotong keratan lebih dari 5 cm. Anda boleh menyimpannya di ruang bawah tanah atau ruang bawah tanah tanpa fros, di dalam laci, dalam posisi tegak, ditaburkan dengan pasir dan ditutup dengan bingkai. Apabila fros semakin kuat, mereka membuat perlindungan tambahan dari jerami. Suhu penyimpanan optimum hendaklah sekurang-kurangnya + 1 ° C.

Sebelum penyulingan awal (Disember), bunga bakung di lembah mengalami rawatan panas. Untuk melakukan ini, mereka dibungkus dengan lumut basah dan filem, kemudian dihantar selama 21 hari ke tempat yang sejuk dengan suhu -2 ° C. Setelah "beku", membiarkan mereka sedikit menjauh, "hangat" selama 12 jam di bilik mandi, suhu airnya sekitar 30 ° C.

Tumbuhan lili lembah ditanam di dalam bekas dengan tanah yang disiapkan terlebih dahulu, longgar dan diperkaya dengan bahan organik, diletakkan di lapisan 3 hingga 5 cm. Tumbuh mesti diletakkan dengan hati-hati ke bahagian bawah, ditaburkan dengan sisa tanah dan rata sedikit. Petua ginjal harus mengintip dari tanah sekitar 0,5 cm. Bergantung pada ukurannya, dari 6 hingga 12 lili lembah dapat ditanam di dalam bekas. Anak benih ditumpahkan dengan baik dengan air suam, dan kemudian, untuk menjaga kelembapan yang diperlukan, tutup dengan lumut atau lapisan gambut. Bekas dihantar selama 10-12 hari ke bilik gelap di mana suhu udara dikekalkan pada 26-28 ° C dan suhu tanah sekitar 21 ° C. Beberapa kali sehari (2-3 kali) perlu menyemburkan bunga bakung di lembah dengan air suam (kira-kira 30 ° C) dan ventilasi sekurang-kurangnya setengah jam.

Dari saat percambahan teratai lembah, bekas dikembalikan ke bilik yang terang dan bahan penutupnya dikeluarkan. Tanah terus lembap, suhunya tetap dalam 30 ° C, tetapi penanaman disemprot lebih jarang dan disiarkan lebih kerap. Sebaik sahaja loceng perbungaan terendah diwarnai, teratai lembah berhenti menyiram, dan suhunya diturunkan hingga 16-18 ° C. Dengan penyulingan awal, tanaman berbunga diperoleh pada 22-24 hari dari saat penanaman.

Untuk penyulingan akhir pada separuh kedua bulan Januari, mandi air panas tidak lagi menjadikannya bercambah. Jika tidak, semua kekuatan tanaman akan masuk ke dalam pengembangan daun, dan berbunga akan lemah. Lili lembah, seperti dalam kasus pertama, ditanam di dalam bekas dengan tanah yang disiapkan atau di rumah hijau, di mana suhu udara disimpan sekurang-kurangnya 25 ° C. Pada bulan Februari, ia dapat dikurangkan sebanyak 3-5 darjah lagi. Agar peduncles tidak meregang terlalu banyak, waktu peredupan dikurangkan, dan pada hari-hari halus, anak benih dilorekkan. Semua langkah lain yang digunakan untuk memaksa lewat adalah serupa dengan yang digunakan untuk memaksa pada bulan Disember..

Perlu diingat bahawa tanaman yang diperoleh dengan paksa tidak membentuk sistem akar baru, oleh karena itu, setelah layu, ia tidak digunakan untuk menanam di tanah.