Lavender dalam periuk

"Lavender, lavender gunung," Sofia Rotaru menyanyikan bunga Mediterranean yang indah. Dan wajar: tanaman ini terkenal dengan kualiti penyembuhan dan estetiknya. Untuk aroma cahaya yang lembut dan perbungaan ungu yang langsing, tukang kebun dan penanam bunga boleh duduk dan liang selama berjam-jam di atas periuk lavender, jika saja tanaman yang diinginkan menggembirakan mereka dengan bentuknya yang elegan.

Lavender tumbuh di pantai selatan. Dia suka udara panas dan kawasan terbuka. Oleh itu, sangat sukar untuk menanamnya di rumah. Tetapi tidak ada yang mustahil, diperlukan perawatan yang lebih teliti dan penuh perhatian sehingga dari bulan Februari hingga November lavender menyebarkan wangian segar ke seluruh rumah. Hari ini kami akan memberitahu anda bagaimana menanam bunga yang murung di ambang tingkap anda dan membuat tanaman menghiasi bahagian dalam dan memberi kesihatan kepada pemiliknya untuk jangka masa panjang..

Lavender mana yang paling sesuai untuk pembiakan di rumah?

Secara keseluruhan, terdapat sekitar 30 jenis bunga gunung. Mereka tergolong dalam semak, panjang maksimum 2 m. Tiga spesies menonjol di antaranya - ini adalah lavender Inggeris, Belanda dan Perancis. Dua varietas pertama dibezakan oleh daun nipis, batang panjang dan bunga kecil ungu pendek, ditanam rapat antara satu sama lain dan bersama-sama membentuk spikelet yang dilanjutkan ke matahari. Lavender Perancis adalah perbungaan dengan kelopak lebar. Dialah yang merupakan nenek moyang dari spesies yang tinggal.

Lavender Inggeris lebih bersahaja, oleh itu lebih sering dipilih oleh tukang kebun untuk menanam di pondok musim panas. Dia mengalami musim sejuk dengan baik, jadi tidak perlu memindahkannya ke dalam periuk dan membawanya pulang dalam keadaan sejuk. Ia juga dibiakkan dengan baik dalam keadaan bilik, tetapi memerlukan perawatan yang berhati-hati, kerana tidak bertolak ansur dengan periuk yang berdekatan.

Lavender Perancis tidak akan bertahan di musim sejuk, jadi pemindahan ke dalam periuk rumah dan menunggu sejuk di tempat yang hangat akan sangat berguna.

Tanah apa yang sesuai untuk menanam lavender di rumah?

Terdapat begitu banyak nuansa untuk membiakkan lavender di dalam periuk. Mari kita mulakan dengan pemilihan pekebun: jumlahnya mestilah besar, kira-kira 2 liter. Diameter periuk tidak boleh kurang dari 30 cm. Ukuran besar seperti itu diperlukan untuk sistem akar bunga gunung, kerana apa-apa halangan dalam lintasannya dalam bentuk saliran dan dinding ketat periuk akan mengakibatkan kematian tanaman. Lubang di bahagian bawah periuk adalah wajib, ini tidak akan membiarkan kelembapan berlama-lama dan tidak akan menyebabkan busuk lavender membusuk dan layu. Kedai bunga menggunakan satu muslihat semasa memilih kapasiti pembiakan bunga: warna penanam mestilah ringan, ini akan melindungi daripada haba yang berlebihan yang ditahan oleh dinding periuk, yang memberi kesan buruk pada pertumbuhan lavender.

Tanah terdiri daripada beberapa bahagian: 2 atau 3 bahagian tanah lembaran, 1 bahagian humus, 1 bahagian pasir kasar dan sudu dengan slaid batu kapur. Yang terakhir ini boleh disediakan dari kulit telur, menggilingnya menjadi serbuk. Di bahagian bawah periuk, saliran dibentangkan. Ia boleh dibuat dari kerikil kecil atau batang anggur yang dipotong. Tanah mesti longgar, jadi anda tidak boleh mengetam tanah dengan banyak. Tetapi tidak perlu membuangnya ke dalam periuk. Lebih baik meletakkan lapisan tanah demi lapisan di dalam periuk sehingga jenuh dengan oksigen. Sebelum menanam, tanah mesti dibasahi dengan betul..

Menanam dan membiakkan lavender

Terdapat tiga cara untuk menanam lavender dalam periuk: biji, keratan, atau pemisah semak. Tukang kebun menggunakan kaedah terakhir, jadi kurang sesuai untuk pembiakan di rumah..

Sebelum anda mendapatkan benih dari biji, mereka disimpan dalam keadaan sejuk selama kira-kira dua bulan. Pemprosesan sedemikian disebut stratifikasi. Pertama, sediakan tanah. Seperti yang telah disebutkan di atas, ini terdiri dari tanah lembaran, humus dan pasir, batu kapur ditambahkan untuk kelonggaran. Bumi dibasahi dengan baik, dan kemudian diletakkan di dalam bekas yang cetek. Di dalam tanah, sebatang pen membuat lekukan sekitar beberapa sentimeter. Benih diletakkan di dalam sumur yang disiapkan, ditaburkan dengan tanah dan membuat rumah hijau rumah, menutup segala sesuatu dengan filem pelekat. Kaedah ini tidak akan membiarkan kelembapan hilang.

Setelah bekas diletakkan di rak bawah peti sejuk dan tunggu sekitar 2 bulan. Setelah masa yang diperuntukkan, tanah dengan biji diletakkan di tempat yang hangat dan cerah dan menunggu kemunculan anak benih. Ketika anak benih muncul, mereka pertama kali ditransplantasikan ke dalam balang kecil, dan pucuk yang sudah tumbuh dipindahkan ke pasu yang disediakan untuk bunga gunung dewasa. Harus menunggu berbunga selama 1-2 tahun.

Kaedah paling mudah untuk menanam lavender adalah keratan. Satu-satunya kesukaran adalah anda mesti mempunyai tanaman tahunan dari mana bunga masa depan akan dipotong. Keratan dipisahkan dengan gunting kebun dari tanaman induk sepanjang kira-kira 10 cm. Bahagian bawah batang dibersihkan dari daun dan ditanam di tanah lembap. Bekas dengan keratan ditutup dengan filem dan diletakkan di tempat yang hangat. Akarnya akan muncul dengan cukup cepat, selepas itu anda boleh memindahkan lavender ke dalam periuk anda sendiri.

Penjagaan Lavender di Rumah

Lavender adalah tanaman yang sangat pilih-pilih, tetapi jika beberapa usaha dilakukan, maka tanaman itu dapat ditanam walaupun di sebuah pangsapuri di ambang jendela atau loggia. Anda mesti mematuhi petua dalam menjaga bunga gunung, dan kemudian pada musim bunga dan musim panas ia akan menggembirakan anda dengan aroma yang indah:

  • Menyiram. Lavender tidak menyukai penumpahan air yang berlebihan di tanah, tetapi ia boleh mati akibat tanah kering. Oleh itu, pertimbangkan penyiraman dengan teliti pada selang waktu yang berbeza. Lembapkan lavender pada musim sejuk, lebih baik tidak lebih dari 1-2 kali sebulan. Dari bulan April hingga September, masa berbunga bermula pada bunga gunung. Dia bangun dan bersiap-siap untuk muncul di hadapan anda dengan segala kemuliaan, sehingga anda dapat mulai menerapkan baja mineral ke tanah, serta meningkatkan frekuensi penyiraman hingga seminggu sekali atau sehingga tanah kering sepenuhnya. Sekiranya kelembapan udara di kawasan anda meningkat, maka anda dapat meningkatkan selang waktu pada musim panas menjadi 10 hari sekali. Sediakan tanaman dengan pengairan hanya dengan air yang berdiri.
  • Cahaya matahari. Pada siang hari, lavender harus berada di dekat cahaya matahari selama kira-kira 6 jam. Pada musim sejuk, disarankan untuk menggunakan lampu pendarfluor untuk memperpanjang waktu siang..
  • Lavender pada musim sejuk. Pada musim sejuk, tanaman itu berhibernasi, beristirahat dari musim panas berbunga dan mengembalikan kekuatan. Untuk membantu bunga gunung bersiap untuk musim panas, ia mesti diletakkan di tempat sejuk yang gelap. Dianjurkan untuk mengekalkan suhu bilik 17-19 darjah. Lavender sangat menyukai udara segar, dan jika pengudaraan pada musim bunga dan musim panas tidak berbahaya, maka pada musim sejuk tanaman boleh dibekukan. Oleh itu, sebelum ditayangkan, bawa bunga dari bilik ke tempat lain, sehingga anda menutup tingkap. Sekiranya bunga dekat alat pemanas dan udara di dalam ruangan terlalu kering, maka jalan keluar yang sangat baik adalah meletakkan bekas air di sebelah periuk. Pada musim sejuk, adalah kebiasaan untuk memotong tanaman. Untuk melaksanakannya dengan paling mudah dengan gunting taman kecil. Sebaiknya potong kira-kira sepertiga ketinggian lavender. Manipulasi semacam itu dilakukan untuk membawa belukar secara teratur dan merangsang berbunga seterusnya..
  • Lavender pada musim panas. Pada musim panas, pada siang hari lebih baik membawa bunga gunung ke balkoni atau loggia terbuka. Kilang itu memerlukan udara segar. Sekiranya anda menyedari bahawa lavender telah berhenti tumbuh, periksa apakah sistem akarnya telah tumbuh dan adakah saatnya untuk memindahkan bunga ke dalam bekas yang lebih luas. Dalam tempoh dari April hingga awal September, lavender memerlukan pembajaan dalam bentuk baja mineral. Sehingga pertengahan musim panas, tanaman harus menanam batang yang dipangkas dan mekar, sehingga kompleks yang mengandungi nitrogen sangat sesuai. Mereka akan membantu lavender dalam landskap. Selepas pertengahan bulan Julai, bunga akan mula disiapkan untuk musim sejuk, jadi nitrogen tidak sesuai untuk diberi makan. Pilihan yang ideal adalah baja mineral Agricola. Anda boleh mencuba membuat baja semula jadi dalam bentuk humus atau daun kering pada awal musim bunga, tetapi kaedah ini lebih popular dengan bahaya tukang kebun yang menanam lavender di kebun.

Nuansa lavender yang tumbuh di dalam periuk

Pembiakan lavender di dalam periuk di rumah tidak begitu bermasalah sepertinya. Ia mempunyai ciri tersendiri yang mesti diperhatikan. Kelebihannya ialah tanaman itu praktikal tidak mudah diserang oleh serangga perosak. Daripada penyakit lavender, pembusukan sistem akar dibezakan, yang berlaku kerana pelembapan tanah yang teruk. Sekiranya ini berlaku, keluarkan kawasan akar yang terkena dan pasangkan bunga gunung ke tanah baru..

Satu lagi perkara penting dalam pembiakan lavender di rumah adalah pelonggaran tanah secara berkala. Dianjurkan untuk melakukan prosedur setiap minggu, mengisi bumi dengan oksigen.

Kelebihan lavender sangat bagus. Minyak aromatik dibuat daripadanya, yang membantu menghilangkan sakit kepala dan keletihan, menjadikan sistem saraf menjadi teratur. Bunga gunung, memancarkan aroma indah, melindungi kediaman anda dari tekanan dan membantu mewujudkan keharmonian. Kami berharap artikel ini dapat membantu anda menanam lavender di rumah dan menangani semua kesukaran penanamannya..

Lavender gunung di rumah

Lavender adalah tumbuhan halus dan indah, yang perawatannya harus istimewa. Penampilan lembut sesuai dengan wataknya yang tidak dapat dipertahankan - jika ada yang salah, kilang itu mungkin mati.

Namun, anda tidak boleh memanggil bunga ini terlalu berubah-ubah. Kesihatannya hanya memerlukan sedikit perhatian dan kehangatan..

Mengenai cara menanam lavender di rumah, kita akan bercakap dalam artikel ini.

Jenis lavender untuk tumbuh di rumah

Tanah air lavender adalah pantai Mediterranean, yang membincangkan termofilisinya. Hari ini, kira-kira 30 spesies diketahui, tetapi hanya tiga spesies yang paling popular:

  • Inggeris (berdaun sempit),
  • Belanda (kacukan);
  • Perancis (daun lebar).

Yang terakhir lebih sesuai untuk mengembangkan rumah.

Tumbuhan ini terkenal dengan khasiatnya yang berguna - ia bukan hanya unsur hiasan, tetapi juga banyak digunakan dalam masakan, aromaterapi, minyak wangi dan juga perubatan.

Lavender daun adalah keturunan varieti hiasan. Tempoh berbunga berlangsung dari awal Mei hingga Ogos.

Varieti lavender daun yang paling popular:

Menanam dan merawat lavender

Menanam lavender dalam periuk berbeza dengan proses serupa di ladang terbuka. Sekiranya di kebun bunga ini mampu bertahan di tempat teduh dan dengan sedikit penyiraman, maka di rumah menjadi lebih menuntut.

Tanah

[ads1] Tanah beralkali dianggap ideal, iaitu campuran gambut, pasir dan kulit telur (atau batu hancur).

Penggunaan bumi biasa tidak digalakkan - ia tidak akan dapat memberikan tahap oksigen yang betul ke akar dan akan mencekik tanaman.

Sebagai pilihan, anda boleh menggunakan campuran berikut: pasir, humus dan tanah lembaran dalam perkadaran 1: 2: 3. Secara berkala, disarankan untuk melonggarkan tanah untuk meningkatkan peredaran udara..

Mendarat

Terdapat dua cara untuk menanam lavender di rumah: dari biji atau dari keratan.

Penanaman benih

Cara yang paling memakan masa untuk menanam lavender di rumah adalah dari biji. Di rumah, mereka perlu dikelompokkan, iaitu bagi mereka perlu meniru keadaan semula jadi.

Dalam sebulan, benih harus berbaring dengan lapisan habuk papan dan pasir pada suhu +5 darjah Celsius.

Seterusnya, anda perlu mengambil bekas atau periuk (diameter minimum 30 cm, isipadu 1.5 l) dan menyediakan saliran yang baik. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan sebarang barang - batu kecil, kulit kecil, tanah liat yang diperluas, pecahan - yang utama ialah lubang di bahagian bawah tidak ditutup.

Cara menyediakan hidrangea untuk musim sejuk baca di sini.

Benih diletakkan di dalam tanah hingga kedalaman sekitar 3 mm, setelah itu pot diletakkan di dalam ruangan yang terang dan ditutup dengan lapisan. Sangat penting pada masa ini untuk mengekalkan suhu yang betul - tidak kurang dari +15 dan tidak lebih dari +21 darjah Celsius.

Pucuk pertama akan muncul sekitar sebulan. Sekiranya ini tidak berlaku, anda boleh memasukkan periuk ke dalam peti sejuk selama 3 minggu. Sebaik sahaja tunas pertama muncul - periuk harus dikeluarkan dan dipindahkan ke dalam bekas yang berasingan.

Tumbuh dari keratan

Kaedah ini boleh dilakukan sekiranya rakan anda sudah mempunyai lavender dan mereka bersedia untuk berkongsi dengan anda. Untuk pembiakan, pucuk tahunan sesuai, yang dipotong menjadi keratan sepanjang 10 cm, dan kemudian akar di bawah beg atau balang di tanah lembap. Lebih baik memotong keratan dengan margin, kerana tidak ada jaminan bahawa mereka akan berakar.

Terdapat cara lain, misalnya, penyebaran dengan pelapisan, tetapi untuk ini anda perlu memiliki kawasan pinggir bandar dengan lavender yang tumbuh dan pengawasan berterusan terhadap keadaan pucuk.

Pemilihan tempat duduk

Lavender sangat menyukai udara segar dan matahari, jadi lebih baik meletakkan periuk dengan tanaman di ambang tingkap barat dan timur. Tahap kelembapan tidak penting, tetapi bilik harus berventilasi dengan baik.

Di pangsapuri yang remang-remang, lampu tambahan harus digunakan - lampu pendarfluor. Tanaman harus diterangi selama 8-10 jam sehari.

Pada musim panas, anda boleh mengambil periuk di balkoni atau loggia. Anda perlu membiasakan lavender dengan persekitaran baru secara beransur-ansur. Keluarkan satu jam pada hari pertama, bukan dua pada hari kedua, dan tingkatkan waktu.

Sekiranya kilang berdekatan dengan bateri, lebih baik meletakkan kaleng air atau kerap menyemburkan udara berdekatan. Ini akan mencapai tahap kelembapan yang diperlukan..

Penyiraman dan baja

Pastikan tanah anda lembap. Pada bulan pertama, lavender harus disiram dengan air yang diselesaikan dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang, penyiraman kemudian dapat dikurangkan menjadi sekali.
Tetapi jangan lupa bahawa limpahan tanaman ini boleh membawa maut.
Kali pertama tanah perlu disenyawakan. Semasa menggunakan baja khas, perlu membiakkannya secara berkadar: 1 g air 2 g baja.

Selama 10 minggu, baja dapat dihasilkan setiap tujuh hari. Pemupukan tanah lebih disarankan hanya semasa tempoh berbunga..

Lavender menyukai baja nitrogen, tetapi setelah berbunga berakhir, penggunaannya harus dibuang - jika tidak, tanaman tidak akan mempunyai masa untuk bersiap untuk musim sejuk. Akibatnya, tempoh berbunga seterusnya akan menjadi sukar.

Masalah yang mungkin berlaku

Perosak, terutama di rumah, lavender jarang dijangkiti. Lebih-lebih lagi, dengan pertolongannya, anda dapat melawan banyak pepijat..

Musuh utamanya adalah meluap. Oleh kerana lavender cukup tahan kemarau, lebih baik tidak memuaskannya daripada mengisinya secara berlebihan. Tanda limpahan membusuk akar dan menguning pucuk, daun.

Oleh kerana tanah untuk lavender memerlukan longgar, rumpai sangat menyukainya. Fenomena seperti ini jarang berlaku di rumah, tetapi kadang-kadang ia berlaku. Adalah sangat penting untuk mencegah penyusupan rumpai dari tanaman.

Ia juga bernilai melindungi tanaman dari sirkadian dan septoria. Suspensi oksida klorida tembaga akan membantu melawan septori, dan fosfamida akan membantu melawan perosak.

Persediaan musim sejuk

Walaupun lavender rumah berubah menjadi tanaman hiasan malar hijau, ia masih memerlukan persiapan untuk musim sejuk. Setelah berbunga, batang kering harus dikeluarkan dan belukar dipangkas sedikit (beberapa simpul di atas permulaan pertumbuhan daun).

Musim sejuk adalah waktu rehat tanaman, oleh itu perlu menyiramnya lebih sedikit - paling banyak sekali seminggu. Jauhkan periuk di tempat sejuk dari pemanas..

Sekiranya anda melihat bahawa daun yang ditumbuhi mulai tenggelam dan pudar - jangan risau. Ini boleh berlaku dalam keadaan pencahayaan yang buruk, dan bukan dari kekurangan kelembapan. Loji ini mengumpulkan air hanya dalam kepingan kelabu tebal, jadi cuba selesaikan masalah dengan pencahayaan secepat mungkin.

Apa jenis philodendron yang sesuai untuk penyelenggaraan dalaman, artikel kami akan memberitahu.

Bagaimana untuk menjaga violet dalaman yang dibaca di sini.

Kadang-kadang lavender mekar pada musim sejuk, tetapi ia tidak begitu baik untuk kesihatannya. Sekiranya lavender mekar, sebelum anda mengeluarkannya pada musim bunga ke balkoni, anda perlu membuang pertumbuhannya. Pada musim bunga, bunga boleh dipindahkan ke periuk lain.

Kelebihan lavender

Sebelum bersiap untuk musim sejuk, jangan tergesa-gesa untuk membuang perbungaan yang pudar - ia boleh membawa banyak faedah. Sebagai contoh, rebusan bunga lavender boleh digunakan sebagai diuretik dan anti-radang.

Untuk mendapatkan rebusan, anda boleh mencurahkan bunga dengan air mendidih dan berkeras selama sehari. Ia mesti dimakan secara berkala (dalam bentuk sejuk atau panas) sepanjang minggu. Ubat ini juga akan membantu mengatasi luka bakar atau luka lain..

Untuk kulit yang bermasalah, terdapat resipi tonik: campurkan sebilangan kecil bunga dengan segelas cuka sari apel dan air mineral. Berkeras sehingga 3 minggu. Gunakan sebagai pembersih biasa pada waktu pagi dan malam. Sekiranya dikehendaki, gliserin dapat ditambahkan ke tonik..

Seperti yang anda lihat, menanam lavender di rumah bukanlah tugas yang mustahil.

Dalam kes ini, kilang akan membalas dan akan menggembirakan anda dengan keindahannya selama lebih dari satu tahun..

Berita dari rakan kongsi:

1 komen

Lavender adalah salah satu tanaman kegemaran saya. Baunya sering digunakan dalam aromaterapi, kerana ia mempunyai kesan yang menenangkan dan menenangkan. Saya juga suka menggunakan kaldu lavender sebagai tonik untuk kulit saya yang bermasalah..

Cara menjaga lavender di rumah

Lavender wangi bukanlah tanaman dalaman tradisional, namun banyak penanam bunga berjaya menanamnya di dalam rumah.

Genus budaya mempunyai lebih daripada 40 spesies, tetapi dua jenis tanaman, berdaun sempit dan Perancis, paling sesuai dengan keadaan rumah, tetapi spesies Perancis dianggap kurang menuntut.

Masalah utama dalam merawat lavender adalah kekurangan udara dan udara segar, sehingga kebanyakan tanaman menunjukkan pertumbuhan yang buruk dan kekurangan berbunga.

Sekiranya di ladang terbuka budaya dapat bertahan hidup di bawah naungan separa dan penyiraman yang buruk, maka di rumah lavender memerlukan perawatan yang lebih berhati-hati, sedekat mungkin dengan keadaan semula jadi pertumbuhan.

Kerumitan menanam lavender dalam periuk

Budaya berasal dari Laut Tengah, yang bermaksud ia memerlukan banyak cahaya matahari dan panas.

Paparan terbaik di rumah adalah tingkap timur dan barat daya, tetapi dari musim gugur hingga pertengahan musim bunga, disarankan untuk menyusun semula periuk ke sisi selatan, kerana pada musim sejuk kilang memerlukan pencahayaan tambahan, yang dapat digunakan dengan lampu pendarfluor standar.

Haiwan peliharaan hijau anda harus menerima sekurang-kurangnya 6 jam cahaya. Dengan kekurangan pencahayaan, berbunga jarang atau tidak ada, dan aroma bunga dan daun sangat lemah.

Dari pertengahan April, disyorkan untuk meletakkan periuk di balkoni atau teres. Namun, biasakan bunga itu terbuka secara beransur-ansur, membawa tanaman untuk pertama kalinya ke rumah pada waktu malam.

Budaya sangat menyukai peredaran udara yang baik, jadi cubalah ventilasi ruangan sepanjang tahun, tetapi ketika membuka tingkap pada musim sejuk, keluarkan sementara lavender dari bilik.

Pada musim panas, kilang ini tidak memerlukan suhu, dan pada musim sejuk sisa kecantikan wangi, memberikan suhu rendah 15-17 ° C.

Cara penyiraman

Penjagaan lavender di rumah adalah penyiraman yang betul. Pada waktu yang hangat, selama musim tanam dan berbunga (dari Mei hingga September) mereka disiram dengan air lembut 2-3 kali seminggu ketika tanah kering mengering, pada musim sejuk lebih jarang - kira-kira sekali setiap 7-10 hari, tetapi hanya jika biliknya sejuk.

Tumbuhan ini bertolak ansur dengan kekurangan air lebih baik daripada kelebihannya, yang menyebabkan pengembangan akar pucuk dan pucuk menguning.

Sekiranya periuk terletak di dekat alat pemanas, disarankan meletakkan bekas di sebelahnya, diisi dengan air dan kerikil kecil.

Transplantasi dan memberi makan

Semasa memindahkan lavender, yang dilakukan pada awal musim bunga, pastikan untuk meletakkan lapisan bawah saliran tanah liat atau kerikil kecil di bahagian bawah periuk. Periuk itu sendiri lebih baik memilih terakota dan 2-3 cm lebih banyak daripada koma akar semak.

Budaya Mediterranean sensitif terhadap keasidan tanah dan komposisinya. Oleh itu, sedikit kapur (1-2 sdt) atau abu kayu, gambut dan pasir harus ditambahkan ke tanah bunga sejagat.

Tumbuhan ini memberi tindak balas yang baik terhadap pemupukan kalium, misalnya, kulit telur adalah baja semula jadi yang baik, yang dihancurkan dan ditambahkan ke tanah ketika menanam lavender. Nitrogen berpakaian merangsang pertumbuhan jisim hijau, tetapi memberi kesan negatif terhadap pembungaan.

Baja kompleks cecair diberi makan dua minggu sekali dari pertengahan musim bunga hingga akhir musim panas.

Pemangkasan

Merawat lavender di rumah juga merangkumi pemangkasan pucuk tahunan. Prosedur ini membantu meremajakan tanaman dan membentuk semak subur yang indah.

Pemangkasan kecil pertama dari bahagian atas dilakukan pada akhir berbunga, dan sebelum tempoh tidak aktif pada akhir musim gugur, pucuk dipendekkan satu pertiga, serta sedikit semak tipis, meninggalkan beberapa batang hijau.

Prosedur merangsang pertumbuhan pucuk muda baru. Jangka hayat lavender di rumah adalah sama seperti di kawasan terbuka - 6 tahun.

Tumbuh lavender dari biji di rumah

Sekiranya di tempat terbuka beberapa jenis budaya memberikan pembenihan diri yang baik, maka menanam lavender dari biji di rumah adalah proses yang lebih intensif. Masa terbaik untuk menanam benih lavender adalah bulan November..

Sebelum menyemai, biji mesti dikategorikan pada suhu rendah untuk merangsang percambahannya secara buatan.

Untuk melakukan ini, biji yang diperdalam 2-3 mm dalam campuran gambut pasir diletakkan di dalam peti sejuk dan disimpan pada suhu 2-5 ° C selama sebulan. Kemudian bekas dikeluarkan dan diletakkan di tempat yang terang dan ditutup dengan filem.

Penutup dikeluarkan secara berkala selama 5 minit dan mengekalkan kelembapan tanah yang sederhana. Suhu optimum untuk percambahan dalam lingkungan 16-20 ° C.

Pucuk pertama muncul selepas 3 minggu. Anak benih yang ditanam sedikit ditransplantasikan ke dalam pasu yang berasingan.

Ciri-ciri lavender yang tumbuh di dalam periuk

Lavender adalah tanaman hiasan yang popular yang digunakan secara aktif untuk plot taman landskap dan tempat tidur bunga bandar. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, bunga itu mula ditanam sebagai budaya periuk. Lavender berubah-ubah, ketika tumbuh adalah penting untuk mengikuti teknologi perawatan di rumah.

Penerangan tanaman

Ini adalah semak berumput keluarga Iasnatkovye. Ia dijumpai dalam bentuk liar di Afrika, beberapa negara di Eropah dan India. Diusahakan sebagai kebun dan tanaman periuk.

Ini membentuk sebilangan besar batang akar di mana perbungaan berbentuk lonjakan terbentuk. Ia mempunyai tempoh dorman dan tumbuh-tumbuhan yang ketara. Pembungaan boleh dilakukan sehingga 2 bulan. Tunas terry, semi-double atau sederhana dicat dengan warna putih, ungu, biru atau biru, bergantung pada ragamnya. Mereka mengeluarkan aroma yang menyenangkan; minyak lavender digunakan secara aktif dalam minyak wangi..

Spesies, varieti

Genus lavender merangkumi 47 spesies dan beberapa bentuk hibrid. Berbeza dengan ketinggian semak, warna tunas, kestabilan. Sebahagian daripadanya hanya sesuai untuk tanah terbuka. Untuk tumbuh di dalam periuk, disyorkan jenis berikut:

  • Daun sempit, atau Inggeris. Tinggi - sehingga 30 cm, perbungaan terbentuk pada batang panjang berwarna kelabu-hijau. Daun sangat sempit;
  • Broadleaf, atau Perancis. Spesies inilah yang menjadi asas bagi semua jenis hiasan. Palet warna kelopak yang luas telah dikembangkan. Tunas dapat mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan kepada manusia;
  • Bergigi. Tumbuhan yang menyukai warna, hanya sesuai untuk penanaman di rumah. Plat daunnya lembut, dicat dengan warna perak yang bagus. Bunga besar berwarna biru tua.

Dijual, anda sering dapat menemui jenis lavender hibrid untuk ditanam di dalam periuk. Varieti popular: Regal Splendor, Tiara, Papillon, Sweet, Dwarf Blue.

Memilih tempat dan syarat penahanan

Lavender hiasan dianggap sebagai tumbuhan yang murung. Untuk mengelakkan masalah dengan pertumbuhan berbunga dan semak, anda harus secara kompeten mendekati pilihan tempat untuk tumbuh. Bunga sensitif terhadap perubahan keadaan persekitaran, yang penting untuk dipertimbangkan pada peringkat penanaman.

Pencahayaan dan lokasi

Lavender adalah budaya fotofil, bahkan sedikit redup dapat menyebabkan penurunan pada tingkat pertumbuhan, layu tunas. Pasu dengan tanaman harus diletakkan di tengah tingkap di sebelah selatan pangsapuri, pada musim panas lebih baik meletakkan bunga di balkoni, loggia atau kawasan bersebelahan. Waktu siang yang disyorkan ialah 10 jam. Pada musim sejuk, di bawah cahaya rendah disarankan untuk melakukan pencahayaan tambahan dengan phytolamp.

Suhu

Suhu bilik pengembangan lavender yang selesa. Tumbuhan ini mempunyai ketahanan fros yang lemah, boleh mati pada suhu -15 ° C. Sekiranya anda menyimpan pot bunga di balkoni, semasa fros kembali pertama, anda perlu membawanya ke rumah. Sepanjang musim tanam, disarankan untuk menjaga panas pada suhu 15-24 ° C; selama peralihan ke masa rehat, suhu dapat dikurangi hingga 3-5 darjah.

Udara dan kelembapan

Tumbuhan ini tidak sensitif terhadap kelembapan, boleh tumbuh dalam lingkungan 60 hingga 80%. Pengudaraan berkala disarankan untuk mengekalkan pertumbuhan dan perkembangan. Lavender bertindak balas dengan baik terhadap udara segar, tetapi pendedahan kepada draf dapat memudaratkannya. Semasa musim pemanasan, disarankan untuk menyemburkan daun seminggu sekali.

Tanah dan periuk

Untuk menanam lavender hiasan, disarankan untuk memilih periuk yang luas untuk menampung sistem akar yang kuat. Diameter optimum ialah 25-30 cm. Jumlah isipadu sekurang-kurangnya 3 liter. Varieti lavender yang tumbuh rendah dapat ditanam di dalam bekas segi empat tepat. Harus ada lubang saliran di bahagian bawah. Tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan memilih produk dari seramik ringan.

Tanah harus subur dan longgar. Sebaiknya gunakan campuran siap pakai untuk tanaman berbunga hiasan. Sekiranya anda menyiapkan tanah sendiri, maka anda harus mencampurkan tanah rumput, pasir sungai dan humus dengan nisbah 2: 1: 1. Sebelum menanam, substrat mesti dibasmi kuman dengan larutan kalium permanganat 1%.

Pemilihan dan penyediaan bahan penanaman

Lebih kerap, lavender ditanam di rumah dengan biji. Bahan penanaman harus dibeli hanya di taska atau kedai khusus, di mana standard penyimpanan yang diperlukan dipatuhi. Dianjurkan untuk menanam pada separuh pertama bulan Mac, sehingga pada musim panas tanaman itu telah tumbuh dan diperkuat. Tetapi di rumah, menyemai dibenarkan sehingga awal musim panas.

Sebelum menanam, benih perlu dikategorikan selama 30-40 hari untuk meningkatkan percambahan. Mereka diletakkan di atas gambut atau sphagnum yang dibasahi dengan ketebalan 5-8 cm, di atasnya ditutup dengan lapisan yang sama. Selepas itu, mereka dibersihkan di tempat yang sejuk dengan suhu 5-6 ° C..

Proses pendaratan

Benih disemai untuk anak benih dalam bekas biasa, di mana ia ditanam sehingga 3-5 daun muncul. Teknologi pendaratan:

  1. Letakkan lapisan saliran setebal 5-7 cm di bahagian bawah tangki. Isi dengan tanah berkhasiat, lembapkan dengan botol semburan..
  2. Benih benih hingga kedalaman 2-3 cm, taburkan dengan lapisan pasir tipis di atas. Tutup dengan filem atau kaca lutsinar. Bersihkan di tempat yang hangat dan terang. Suhu optimum - 22-25 о С.
  3. Pucuk pertama muncul selepas 30-40 hari, selepas itu anda boleh melepaskan tempat perlindungan. Selama ini, anda perlu memantau kelembapan tanah yang sederhana dan memberikan waktu siang hingga 10 jam.

Anak benih lavender dapat menyelam ke tempat yang tetap pada usia pertumbuhan 2-3 minggu. Pra-pemindahan ke dalam kotak yang lebih luas untuk tumbuh juga dilakukan, tetapi ini bukan prosedur wajib. Setelah menyelam, tanaman harus ditempatkan di tempat yang selesa, pemberian makanan pertama dilakukan tidak lebih awal dari selepas 7-10 hari. Bunga lavender yang mekar hanya mungkin tahun depan.

Menanam lavender di dalam periuk lebih mudah daripada mengusahakan jenis budaya. Bunga itu tidak bertolak ansur dengan perubahan mendadak dalam keadaan luaran, jadi semua manipulasi harus dilakukan dengan hati-hati, memantau keadaan daun dan pucuk.

Menyiram

Sepanjang musim tumbuh dari pertengahan Mei hingga Oktober, lavender disiram secara berkala hingga 3 kali seminggu, tanah tidak boleh dibiarkan kering. Pada musim sejuk, prosedur dikurangkan minimum, mengekalkan kelembapan tanah yang sederhana. Hanya daun yang disiram sehingga air mengalir ke akar tanaman. Pada hari-hari panas, penyemburan disyorkan. Air lembut dengan kandungan garam minimum sesuai untuk lavender..

Berpakaian atas

Lavender dalam pasu memerlukan pembalut biasa. Dari pertengahan musim bunga, disarankan untuk menambahkan sebatian nitrogen, setelah berbunga - baja kalium-fosforus. Lebih baik memilih campuran cecair untuk tanaman berbunga untuk pembalut akar. Prosedur ini dilakukan 1 kali dalam 2 minggu setelah penyiraman berikutnya. Pada musim sejuk, baja tidak termasuk.

Penanaman, sungkupan

Kilang ini hanya dapat berkembang di tanah yang ringan dan berudara. Selepas setiap penyiraman, kendurkan tanah sedikit dengan kayu atau plastik hingga kedalaman 5 cm. Kerja mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar lavender yang lemah. Mulsa di rumah dilakukan hanya dengan tujuan hiasan, kerana bahan yang digunakan adalah batu berwarna, perlite atau pasir sungai halus.

Mencubit, menggigit, memotong

Pembentukan hiasan harus dilakukan setahun sekali untuk mengekalkan penampilan semak yang menarik. Potong semua pucuk yang terlalu banyak dan pucuk yang terlalu panjang. Dianjurkan untuk menjaga bentuk semak kecil. Untuk mencegah penyakit dan meningkatkan pembungaan, berguna untuk mencubit bahagian tanaman yang kering dan berpenyakit, serta tunas pudar..

Pindah

Prosedur ini disyorkan untuk dilakukan setiap tahun sebelum bermulanya tumbuh-tumbuhan aktif pada musim bunga. Ini diperlukan untuk meremajakan tanaman, meningkatkan kadar pertumbuhan. Anda dapat menentukan keperluan transplantasi dengan penampilan semak - banyak tunas baru muncul di tepi periuk, lavender memperlambat pertumbuhan dan perkembangannya. Untuk pemindahan, bekas yang lebih luas harus dipilih, dan kemudian pindahkan tanaman ke sana dengan hati-hati bersama dengan sebiji tanah, tambahkan lompang dengan substrat segar. Selepas ini, bunga harus diletakkan di tempat yang terang dan hangat..

Pembiakan

Lavender di rumah boleh dibiakkan dengan kaedah berikut:

  • Benih. Mereka dikumpulkan di kilang setelah berbunga. Bahan penanaman dengan cepat kehilangan kapasiti percambahannya, ia mesti direalisasikan dalam 1-2 tahun. Sebelum tumbuh, stratifikasi harus dilakukan;
  • Keratan. Gunakan pucuk tahunan hingga 10 cm. Mereka dipotong pada sudut akut, dan kemudian dirawat dengan perangsang pertumbuhan. Untuk perakaran, anda boleh menggunakan air atau campuran nutrien gambut dan pasir;
  • Lapisan. Kaedah ini digunakan semasa menanam lavender dalam bekas panjang. Pada pertengahan Mei, anda perlu membengkokkan pucuk ekstrem ke tanah, mengamankannya dengan wayar, taburkan tanah dan lembapkan. Rooting berlaku dalam 2 bulan, selepas itu tanaman anak perempuan siap untuk pemindahan.

Orang dewasa dan tanaman besar dibiakkan dengan membahagikan belukar. Kerja ini dilakukan pada musim gugur, tidak perlu menggali lavender sepenuhnya - cukup hanya untuk memisahkan bahagian tanaman dengan spatula, memotong bahagian akarnya dengan hati-hati. Pembungaan mungkin untuk musim berikutnya.

Penyakit dan Perosak

Apabila tumbuh di sebuah apartmen, lavender jarang terkena penyakit dan perosak. Untuk mengelakkan jangkitan, beberapa penanam mempraktikkan rawatan profilaksis dengan racun kulat kimia kompleks pada musim bunga..

Bahaya kepada tanaman adalah jangkitan kulat yang berkembang dengan pengairan yang kerap. Anda boleh menentukan penyakit ini dengan penampilan ciri khas reput di bahagian bawah batang. Sekiranya gejala seperti ini dikesan, semua bahagian semak yang terkena harus dikeluarkan, tanaman dan tanah harus dirawat dengan sediaan yang mengandung tembaga.

Lavender adalah tanaman hiasan yang indah yang sesuai untuk ditanam di dalam pasu. Dikenali dengan mood dan kepekaannya terhadap faktor luaran. Penting untuk memilih tempat dan kelas dengan betul, serta memerhatikan penyiraman, berpakaian dan pemangkasan teratas, dengan mempertimbangkan tahap tumbuh-tumbuhan.

Lavender dalam periuk: menanam dan merawat di rumah

Sukar untuk membayangkan rumah atau pangsapuri di mana tidak ada bunga dalaman sama sekali. Sebilangan besar dari mereka sama sekali tidak mekar, atau mereka jarang menggembirakan pemiliknya dengan tunas. Antara pengecualian yang menyenangkan adalah lavender - semak dengan perbungaan berbentuk lonjakan yang dapat menghiasi bahagian dalam mana pun. Bagaimana menanam tanaman "jalan" yang nampaknya eksklusif ini di sebuah apartmen? Keadaan apa yang perlu dibuat agar lavender di rumah sentiasa menyenangkan dengan perbungaannya?

Ciri tanaman

Lavender adalah tanaman hiasan, yang tanah airnya dianggap sebagai Mediterranean dan Eropah selatan. Ini adalah semak tanpa batang pusat, pada pucuk yang perbungaan terbentuk dalam bentuk spikelet dengan bunga merah jambu, ungu, putih atau biru. Lavender memancarkan aroma tertentu - ringan dan menyenangkan.

Lebih daripada 20 jenis lavender dijelaskan, semuanya mempunyai ketinggian, bentuk, warna dan ukuran perbungaan yang berbeza, dan juga aroma yang berbeza. Jadi, spesies daun lebar mempunyai gamut warna yang cukup besar, tetapi baunya tajam dan tidak menyenangkan, dan varietas berdaun sempit berukuran padat dan daun kelabu-hijau.

Tidak semua jenis lavender sesuai untuk penanaman di rumah - bunga itu, pertama-tama, mestilah suka panas agar dapat mentolerir suhu bilik yang berterusan secara optimum. Untuk menanam di dalam pasu sesuai:

  • Biru Kerdil;
  • Manis;
  • Hidkot;
  • Manstead;
  • Sharon Roberts;
  • Nana Alba;
  • Lelaki Salji
  • Wanita lavender.

Tertakluk pada peraturan penanaman, varietas ini disesuaikan dengan kondisi kamar dan menyenangkan pemiliknya dengan berbunga biasa dan aroma ringan..

Kemungkinan kesukaran tumbuh di rumah

Apa nuansa yang harus dipertimbangkan ketika menanam lavender di rumah? Kesukaran utama dalam merawat bunga adalah kerana asal "liar" dan penyesuaian varieti yang tidak mencukupi untuk pertumbuhan dalam ukuran pot yang terhad:

  1. Tumbuhan ini mempunyai akar pusat yang panjang, yang tidak boleh dibiarkan sampai ke dasar, jika tidak, bunga akan berhenti tumbuh. Oleh itu, lavender memerlukan bekas dalam dan pemindahan tahunan ke kapal yang lebih besar.
  2. Lavender sangat memerlukan udara segar, tanpa mengudara secara berkala, ia akan mula "tercekik" dan menghentikan pertumbuhannya.
  3. Lavender sangat sensitif terhadap kelembapan di dalam tanah. Bahkan satu pengeringan dari bumi di dalam periuk akan menyebabkan penghubung yang tidak dapat dipulihkan, ia tidak akan berjaya menghidupkan semula bunga dengan perangsang. Pengisian berlebihan, seterusnya, boleh menyebabkan kerosakan akibat reput kelabu.
  4. Semasa menanam lavender di ambang tingkap pada musim sejuk, anda juga perlu membasahi udara dengan menyemburkan dan mengatur pencahayaan tambahan. Sebaik-baiknya, lebih baik mengeluarkan semak dari bateri - kilang suka menyejukkan dengan suhu tidak lebih dari 20 0.

Pada akhir berbunga, lavender harus dipangkas: keluarkan batang kering dan sedikit memotong semak itu sendiri. Secara amnya, tidak banyak kerja dengan tanaman itu, dan semua manipulasi ini dibenarkan sepenuhnya oleh hasilnya - berbunga yang banyak dan aroma cahaya yang memancarkan yang memenuhi rumah anda.

Syarat penting untuk mendarat

Jadi apa yang perlu disediakan untuk lavender sebelum menanam? Tumbuhan memerlukan syarat khas, maka ia dapat menggembirakan anda dengan perbungaan yang besar.

Periuk

Seperti yang telah disebutkan, periuk lavender harus dalam sehingga akar pusat memiliki ruang untuk pertumbuhan dan volume, sehingga seluruh sistem akar memiliki ruang yang cukup untuk menerima makanan. Untuk tanaman tunggal, bekas silinder dengan diameter sekurang-kurangnya 30 cm dipilih, untuk penanaman kumpulan spektakuler - bekas bujur dengan pengiraan 2 liter per bunga.

Tidak ada syarat khas untuk bahan periuk, walaupun penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan penggunaan seramik tanpa kaca - struktur berpori mereka tidak akan membiarkan akar menderita pelembapan berlebihan. Walau apa pun, bekas mesti mempunyai lubang saliran.

Lavender mempunyai sikap yang agak negatif terhadap pemanasan berlebihan, jadi disarankan untuk memilih periuk cahaya untuk tumbuh semak di ambang tingkap atau balkoni. Bekas gelap akan menarik banyak haba matahari, bumi dan akarnya akan terlalu panas, kerana tanaman itu mungkin mati.

Sebuah tempat

Lavender domestik sangat memerlukan pencahayaan yang baik dan tanpanya ia tidak akan mekar atau tumbuh. Di sebuah apartmen, lebih baik menyimpannya di ambang tingkap selatan, pada musim sejuk, menyalakan lampu lampu pendarfluor atau lampu khas sekurang-kurangnya 10 jam sehari. Pada musim panas, periuk dengan semak sebaiknya dikeluarkan di balkoni berventilasi.

Priming

Untuk menanam lavender di rumah, anda boleh menggunakan primer sejagat biasa untuk bunga rumah. Sekiranya anda ingin "tolong" semak, sediakan campuran tanah khas untuknya dengan mencampurkan komponen berikut dalam nisbah yang sama:

  • pasir (kerikil halus);
  • humus;
  • tanah rumput;
  • lembaran bumi.

Sekiranya anda tidak berpeluang untuk "mendapatkan" komponen terakhir, ambil 2 bahagian tanah rumput yang dapat digali di hutan. Campuran tanah seperti itu akan cukup subur sehingga akar lavender tidak "tersedak", dan tidak mudah terkena air kerana sifat pengeringan pasir.

Pilihan pendaratan

Bagaimana menanam lavender di rumah? Anda boleh menggunakan kaedah apa pun yang kelihatannya sesuai untuk anda: menanam benih, keratan akar, menyebarkan tanaman dewasa dengan berlapis atau dibelah. Kaedah pertama adalah yang paling berpatutan, untuk selebihnya anda perlu mencari semak dengan rakan.

Menanam Benih Lavender

Benih tidak muncul tanpa stratifikasi - manipulasi khas yang mengulangi proses semula jadi yang membangkitkan benih:

  1. Pindahkan biji dengan sphagnum atau gambut.
  2. Masukkan jisim ke dalam bekas dengan penutup.
  3. Lembapkan jisim dengan senapang semburan.
  4. Masukkan bekas ke dalam peti sejuk atau bilik bawah tanah dan simpan pada suhu 5-6 0 C selama 30-40 hari.

Pada akhir stratifikasi, sediakan campuran tanah: campurkan gambut dan pasir (1: 1) dan tambahkan cengkerang kecil yang dihancurkan ke dalamnya. Tanah mesti diuli dengan teliti dengan tangan, dan kemudian diayak melalui saringan mesh kasar. Tanah di mana benih akan bercambah harus subur, tidak rentan terhadap pemanggangan dan pemadatan, dan juga tidak mempunyai benjolan yang dapat menghancurkan dan memusnahkan benih percambahan.

Isi bekas anak benih dengan campuran biji, letakkan biji dan taburkannya dengan lapisan kecil (2-3 cm) tanah yang sudah siap. Semasa percambahan, anda perlu "bermain semula jadi ibu" lagi, menyalin keadaan semula jadi:

  • tutup bekas dengan kerajang dan letakkan selama 2 minggu di rak bawah peti sejuk;
  • pindahkan bekas ke tempat yang terang dan hangat (15-18 0) hingga percambahan.

Pada 30-40 hari selepas penanaman, pucuk lavender akan muncul. Selepas 2-3 minggu, mereka dapat menyelam ke dalam bekas yang luas, dan setelah mereka tumbuh dan cukup kuat, dipindahkan ke dalam periuk individu. Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai proses menanam lavender dari biji dari video:

Keratan akar

Kaedah penanaman benih memerlukan banyak masa untuk percambahan dan kekuatan untuk mematuhi keadaan pertanian, setelah kejayaan munculnya pucuk, anda harus menunggu 2 tahun sehingga semak mekar. Sekiranya anda menggunakan teknik keratan, tanaman akan menggembirakan anda dengan perbungaan dan aroma yang indah seawal tahun depan.

Potong pucuk tahunan dari tanaman dewasa, bahagikannya menjadi segmen kecil (10 cm), buat bahagian bawah yang akan berakar pada sudut 45 0 dan rawat dengan stimulator akar. Keratan ditempatkan dalam campuran pasir dan gambut (1: 1), ditutup dengan filem atau penutup individu, dan setelah perakaran ditanam di dalam pasu.

Penyebaran lavender dengan berlapis

Rooting layering adalah salah satu cara mudah, mudah, dan boleh dipercayai untuk mendapatkan semak lavender baru. Untuk melakukan ini, pucuk lateral tanaman dewasa dibengkokkan ke tanah, tetap dan ditaburkan dengan tanah. Akar secara beransur-ansur terbentuk pada lapisan, dan setelah 2 bulan, semak selesai dapat dipisahkan dari tanaman induk.

Pembahagian Bush

Tanaman dewasa yang telah mencapai usia 5-6 tahun dan sangat ditumbuhkan boleh dibahagi. Kaedah ini mempunyai kelebihan yang tidak dapat dinafikan - semak "baru", tertakluk kepada semua syarat, akan mula mekar sejak 30-40 hari selepas pemindahan. Tetapi teknik ini mempunyai nuansa tertentu: proses pembelahan yang tepat, yang membolehkan tanaman menyesuaikan diri, memerlukan waktu enam bulan.

Pada akhir September dan awal Oktober, semak yang ditumbuhi dibahagikan secara langsung di dalam periuk: dengan pisau panjang yang panjang, potong bahagian-bahagian kecil tanaman dengan teliti di sepanjang tepinya bersama dengan akarnya. Tandakan spesimen yang boleh dilepas dengan membalutnya dengan pita atau benang tebal. Dari musim luruh hingga musim bunga, terus merawat lavender rumah "dalam mod normal": air, semburan, ringan dan lindungi dari terlalu panas. Pada musim bunga, bahagian belukar yang ditandai dengan hati-hati dikumpulkan dan dipindahkan ke dalam periuk individu..

Lavender ruang tumbuh bukanlah perkara yang menyusahkan. Membuat keadaan yang selesa untuk semak cukup mudah, jadi jangan menafikan diri anda keseronokan memiliki bunga khas dengan aroma yang menyenangkan di rumah. Ia akan menjadi hiasan dalaman rumah anda yang indah dan memenuhi rumah dengan suasana keselesaan dan kehangatan..

Lavender: penanaman pot, penjagaan rumah

Bukan rahsia lagi bahawa dunia di sekitar sentiasa berubah, hanya bunga, terutama bunga dalaman, tidak berubah. Banyak yang terpikat dengan kelembutan bunga lavender dalam periuk, perawatannya memerlukan banyak usaha di rumah. Lagipun, tanah air tanaman yang indah ini adalah pantai yang hangat di Laut Mediterranean, di mana tidak ada embun beku yang teruk. Dan salji turun hanya di puncak gunung.

Penerangan dan ciri-ciri lavender

Lavender yang suka panas berasal dari iklim Mediterania yang ringan dan hangat. Ia menyukai ruang, banyak cahaya matahari. Ini adalah semak renyai setinggi 1 m dengan daun hijau-perak sempit dan bunga ungu.

Terdapat dua jenis warna:

Spesies Inggeris mempunyai daun yang sempit, dan perbungaan ungu mempunyai bentuk yang memanjang. Lavender Inggeris tidak bersahaja dan tahan musim sejuk, sesuai untuk penanaman di tanah terbuka dan bahkan di tengah-tengah Rusia tidak memerlukan penggalian pada musim gugur untuk musim sejuk di dalam pasu.

Bahasa Perancis, tidak seperti bahasa Inggeris, mempunyai daun yang lebih luas, perbungaan ungu pucat dan saiznya lebih pendek. Dalam penanaman, spesies ini lebih berubah-ubah, apabila suhu udara turun hingga -15 ° C, tanaman mati, jadi spesies ini ditanam terutama di dalam pasu.

Keadaan tumbuh untuk lavender dalaman

Beralih ke dalam periuk, lavender menjadi lebih menuntut dari segi pencahayaan dan suhu. Ia memerlukan rejim cahaya yang sangat kompleks - cahaya cerah - dan suhu sederhana, menderita panas dan telah menyediakan keperluan lain yang tidak biasa - untuk ditayangkan.

Lavender dalaman sangat sukar dijaga. Belukar sering pudar, bahkan tidak sempat mekar sepenuhnya, sehingga mereka tidak berani membelinya untuk menghiasi bahagian dalam. Tetapi anda masih boleh memilih tempat yang cukup selesa untuknya.

Pencahayaan dan penempatan

Lavender perlu memberikan pencahayaan yang baik - yang terbaik. Walaupun sedikit peneduhan atau tingkap arah utara dan barat untuk tanaman ini tidak akan selesa.

Lavender harus diletakkan di bilik hanya di ambang tingkap timur, sebahagian selatan atau selatan. Pada masa yang sama, di ambang tingkap selatan, lebih baik menjaga penyebaran cahaya matahari tengah hari (matahari pagi dan petang masih harus menerangi tanaman).

Berkat tepi daun, lavender dapat menahan sinar matahari dengan sempurna, tetapi dalam bentuk pasu tidak panas. Dan jika ada peluang untuk melembutkan keadaan, lebih baik menggunakannya..

Selama waktu rehat, untuk mengekalkan hiasan dari semak lavender dalaman, anda mesti menyediakan tanaman dengan pencahayaan, atau memindahkan periuk lavender ke tempat yang lebih terang (ke tingkap selatan). Tugas utama tetap menstabilkan keadaan: pencahayaan untuk lavender diubah sehingga sekurang-kurangnya sebahagiannya memenuhi rejim musim panas.

Untuk lavender bilik, tempoh minimum waktu siang yang tidak mempengaruhi keindahan kehijauan adalah 10 jam. Pada hari mendung, adalah wajar untuk menerangi tanaman.

Suhu dan pengudaraan

Walaupun kebiasaannya berasal dari selatan dan tanaman kebun, lavender dalaman sangat sensitif terhadap suhu yang melampau.

Petunjuk minimum yang boleh diterima untuk lavender bilik ditentukan paling baik untuk setiap spesies dan pelbagai jenis tumbuhan. Tetapi biasanya lavender tidak bertolak ansur dengan penurunan suhu di bawah 5 darjah. Semakin sejuk musim sejuk, semakin baik tanaman mengekalkan dan kelihatan.

Tetapi walaupun dalam tempoh pertumbuhan dan perkembangan aktif, terutama pada musim panas, lavender dalaman lebih suka suhu sederhana. Lekapan tumbuh lebih baik dan mekar pada suhu 18 hingga 20 darjah, dan tidak dalam keadaan panas. Anda boleh mengimbangi panas hanya dengan pelembapan dan membawa tanaman ke udara segar.

Panas bekas dan substrat sangat berbahaya: dalam keadaan panas periuk lebih baik melindunginya lebih jauh dengan menstabilkan suhu dengan menggunakan bekas luaran, tekstil hiasan "penggulungan", pelekat, merendam bekas dalam bekas besar dengan serpihan batu. Sememangnya, pemanasan berlebihan sistem akar sering menyebabkan pengeringan cepat dan kematian tanaman.

Lavender menderita terlalu kering apabila terkena bateri atau penghawa dingin. Tumbuhan ini bertoleransi dengan baik (tetapi tidak semasa berbunga) dan suka pengudaraan.

Pada suhu tinggi, rasanya lebih baik di udara segar atau berhampiran tingkap yang sentiasa terbuka. Lavender dalaman sebaiknya diambil pada musim panas di udara segar. Tetapi jika semak disimpan di pedalaman, maka langkah tajam ke balkoni atau ke taman tidak dapat diterima, anda harus secara beransur-ansur membiasakan lavender dengan banyaknya udara secara beransur-ansur, meningkatkan waktu yang dihabiskan setiap hari.

Peraturan untuk penjagaan dan pembiakan

Lavender adalah tanaman minyak pati abadi, pokok renek. Ia terkenal bukan hanya dengan aroma Santai yang lembut, yang tidak ditoleransi oleh rama-rama dan nyamuk, tetapi juga untuk sifat perubatannya. Tanah airnya terletak di pesisir Laut Mediterranean, kerana tanamannya cukup termofilik.

Walaupun bunga yang berguna dan cantik ini cepat tumbuh dan bermasalah untuk tumbuh, ia mungkin di rumah di dalam pasu.

Untuk pertumbuhan lavender dalaman yang baik, sudah cukup untuk mempertimbangkan beberapa kehalusan dan sedikit usaha. Bunga-bunga halus ini akan menghiasi tingkap balkoni atau loggia..

Contoh di dalam rumah jauh lebih kecil daripada jenis jalanan, tetapi tidak kurang juga hiasan..

Sebelum menanam lavender di rumah, anda perlu menentukan jenisnya. Apabila memilih salah satu daripada banyak spesies, perlu mengambil kira keadaan iklim di kawasan ini. Varieti Perancis sangat termofilik, sementara England dan Portugal menawarkan varieti yang lebih tahan..

Atribut yang paling penting semasa menanam adalah bekas di mana semak akan tumbuh. Ia mestilah dalam dan lebar, dengan isipadu sekurang-kurangnya 2 liter dan diameter sekitar 30 cm. Lagipun, sistem akar lavender mempunyai jisim yang besar.

Untuk pembungaan semak lavender buatan sendiri yang subur, peraturan asas penanaman diperlukan:

  • Longgarkan tanah seminggu sekali untuk memastikan aliran oksigen ke rimpang.
  • Untuk mengekalkan kandungan lembapan substrat pada tahap yang betul, meletakkan di atas lapisan mulsa akan membantu. Untuk ini, jarum, habuk papan atau substrat hiasan kedai sesuai. Bahagian bawah batang mesti dibiarkan terbuka, jika tidak kerana kelembapan yang tinggi, mereka mungkin terkena acuan atau kulat.
  • Untuk membentuk semak yang subur dan indah, pemangkasan lebihan, batang kering dan lemah akan membantu. Lavender dapat dihiasi dengan gaya bonsai, kerana patuh dan pucuknya tumbuh dengan baik ke arah mana pun.
  • Dengan bermulanya musim sejuk, pemangkasan batang kering dilakukan. Dalam cuaca sejuk, tanaman berlindung atau membawa dari balkoni (beranda) ke dalam bilik.
  • Untuk memberi makan dan menyuburkan semak, sesuai digunakan, mengikut arahan, penyediaan mineral kompleks untuk tanaman hiasan (kecuali violet). Tetapi pada masa yang sama, baja tidak boleh mengandungi organik dan nitrogen. Untuk mempercepat pertumbuhan dan penambahan jisim hijau, pengenalan baja yang mengandungi kalium akan membantu. Berpakaian atas dikenakan ke kawasan basal selama tempoh berbunga..
  • Pada separuh kedua bulan Julai, pembajaan harus dihentikan, supaya bunga dapat bersantai dan berjaya menyiapkan musim sejuk.

Kaedah pembiakan

Lavender dibiakkan dengan meletakkan, memotong, membelah semak atau biji. Lapisannya dapat berakar dengan cepat dan pada tahun yang sama akan menggembirakan bunga wangi yang halus. Penanaman dari biji lebih memakan masa, tetapi memungkinkan untuk memilih mana-mana jenis yang tersedia secara komersial.

Penyebaran benih

Setelah disemai, pucuk pertama muncul selepas 50-55 hari. Dengan keinginan besar untuk menanam salah satu varieti aneh eksotik, adalah perlu untuk memerhatikan semua peringkat penting penyediaan dan penaburan:

  1. Benih perlu dikelompokkan, kerana ini ia disimpan di tempat yang sejuk selama sekurang-kurangnya 45 hari. Anda boleh mengisi benih dengan pasir sungai yang bersih, membungkusnya dalam beg yang kuat dan simpan di rak bawah peti sejuk. Pengerasan sejuk memberikan tunas yang mesra, kerana menimbulkan rasa keadaan semula jadi untuk perkembangan tanaman.
  2. Tanah berpasir yang ringan dan lembut dengan baja yang baik sesuai untuk disemai. Pada masa yang sama, benih dikebumikan tidak lebih dari 3 cm. Tanah liat dikategorikan tidak sesuai. Campuran yang paling optimum untuk tanah adalah seperti berikut: 3 bahagian tanah gugur, bahagian pasir dan dua bahagian humus. Penambahan kapur membantu mewujudkan keadaan yang sesuai untuk pertumbuhan..
  3. Kemunculan pucuk pertama mesti dijangka tidak lebih awal dari 30 hari kemudian. Pertumbuhan normal harus berlaku pada suhu sekitar + 15- + 20 ° C dan pencahayaan yang mencukupi dengan kehadiran cahaya matahari. Lebih baik meletakkan bekas dengan anak benih di ambang tingkap selatan atau timur yang terang. Penumbra membuat pucuk meraih cahaya, yang menyebabkan pembentukan batang tinggi yang lemah.
  4. Lavender tidak bertolak ansur dengan pelembapan berlebihan dan. Untuk pertumbuhan yang stabil di dalam bekas, saliran yang baik diperlukan. Untuk tujuan ini, kerikil, tanah liat yang diperluas, kulit kacang digunakan, dan bahagian bawahnya ditutup dengan pecahan atau kerikil kecil. Pada masa yang sama, pastikan saliran tidak menyekat lubang saliran di bahagian bawah bekas.
  5. Untuk menghampiri kemunculan anak benih, pot diletakkan di bawah gelas atau filem. Penting untuk melakukan pengudaraan dua kali sehari..
  6. Apabila pucuk tumbuh sejauh 5 cm dan membentuk sistem kuda sihat yang kuat, sudah tiba masanya untuk memindahkannya ke dalam bekas tetap untuk tumbuh. Anak benih ditanam pada jarak 10 cm antara satu sama lain, ini adalah pilihan yang sesuai untuk penanaman rumah.
  7. Sekarang lebih baik bersabar, kerana pada tahun pertama kehidupan, tanaman sibuk membentuk sistem akar dan bertambah kuat. Bunga lavender akan menggembirakan penampilannya setelah setahun, dan mungkin satu setengah.

Sekarang anda hanya memerlukan penjagaan yang sederhana, iaitu menjaga kelembapan substrat pada tahap yang sesuai dan melonggarkan secara berkala.

Pembahagian Bush

Penyebaran yang berjaya dengan membahagikan belukar memerlukan sedikit persiapan. Pada musim luruh, pemangkasan dilakukan pada ketinggian 8-10 cm dan ditaburkan dengan tanah. Dengan kedatangan musim bunga, lavender ditaburkan berulang kali. Tindakan ini membawa kepada pembentukan banyak pucuk. Dengan kedatangan musim luruh baru, semak akan siap sepenuhnya untuk dipisahkan..

Apabila disebarkan dengan pembahagian, pembungaan terjadi lebih awal daripada ketika menggunakan kaedah lain. Belukar dewasa digali dengan teliti dan dibahagikan kepada bahagian yang terpisah. Sebelum menanam tanaman baru ke dalam tanah, batang akar dipotong sehingga mereka mendapat lebih banyak kelembapan dari tanah. Di rumah, kaedah pembiakan ini paling mudah..

Apabila semak bertambah kuat dan memberi perbungaan pertama, anda boleh mencuba menyebarkannya dengan berlapis.

Penyakit, perosak dan masalah dalam penanaman lavender

Lavender dalaman jauh lebih terdedah kepada perosak dan penyakit daripada lavender kebun. Tungau labah-labah memujinya, penyakit kulat sering dijumpai di atasnya, cendawan tepung dan juga penyakit hawar yang mengganggu. Segala masalah mesti diatasi bukan hanya dengan menyesuaikan keadaan tanaman ini, tetapi juga dengan menggunakan racun serangga dan racun kulat yang kompleks..

Tetapi masalah yang berkaitan dengan keadaan tidak selesa jauh lebih biasa. Untuk penyimpangan - kadang-kadang tidak sama sekali - lavender bertindak balas dengan cara yang sama - dengan mengeringkan. Kadang-kadang daun, kadang-kadang hanya sebahagian daripadanya, kadang-kadang keseluruhan dahan atau perbungaan. Sekiranya semak terkulai, perlu diperiksa setiap sebab yang mungkin:

  • waktu pencahayaan dan waktu siang;
  • suhu udara dan substrat, kemungkinan terlalu panas;
  • kelembapan dan pengeringan yang kuat;
  • akses ke udara segar;
  • suhu air untuk pengairan;
  • kualiti penyiraman dan penyimpangan dari kelembapan tanah yang ringan;
  • sesak nafas tanah dan pemadatannya;
  • mengisi substrat dengan akar (jika rimpang tidak dapat berkembang, tanaman berhenti tumbuh, berbunga, mulai kering dan walaupun selepas pemindahan dipulihkan hanya selepas tempoh tidak aktif).