Lavender gunung di rumah

Lavender adalah tumbuhan halus dan indah, yang perawatannya harus istimewa. Penampilan lembut sesuai dengan wataknya yang tidak dapat dipertahankan - jika ada yang salah, kilang itu mungkin mati.

Namun, anda tidak boleh memanggil bunga ini terlalu berubah-ubah. Kesihatannya hanya memerlukan sedikit perhatian dan kehangatan..

Mengenai cara menanam lavender di rumah, kita akan bercakap dalam artikel ini.

Jenis lavender untuk tumbuh di rumah

Tanah air lavender adalah pantai Mediterranean, yang membincangkan termofilisinya. Hari ini, kira-kira 30 spesies diketahui, tetapi hanya tiga spesies yang paling popular:

  • Inggeris (berdaun sempit),
  • Belanda (kacukan);
  • Perancis (daun lebar).

Yang terakhir lebih sesuai untuk mengembangkan rumah.

Tumbuhan ini terkenal dengan khasiatnya yang berguna - ia bukan hanya unsur hiasan, tetapi juga banyak digunakan dalam masakan, aromaterapi, minyak wangi dan juga perubatan.

Lavender daun adalah keturunan varieti hiasan. Tempoh berbunga berlangsung dari awal Mei hingga Ogos.

Varieti lavender daun yang paling popular:

Menanam dan merawat lavender

Menanam lavender dalam periuk berbeza dengan proses serupa di ladang terbuka. Sekiranya di kebun bunga ini mampu bertahan di tempat teduh dan dengan sedikit penyiraman, maka di rumah menjadi lebih menuntut.

Tanah

[ads1] Tanah beralkali dianggap ideal, iaitu campuran gambut, pasir dan kulit telur (atau batu hancur).

Penggunaan bumi biasa tidak digalakkan - ia tidak akan dapat memberikan tahap oksigen yang betul ke akar dan akan mencekik tanaman.

Sebagai pilihan, anda boleh menggunakan campuran berikut: pasir, humus dan tanah lembaran dalam perkadaran 1: 2: 3. Secara berkala, disarankan untuk melonggarkan tanah untuk meningkatkan peredaran udara..

Mendarat

Terdapat dua cara untuk menanam lavender di rumah: dari biji atau dari keratan.

Penanaman benih

Cara yang paling memakan masa untuk menanam lavender di rumah adalah dari biji. Di rumah, mereka perlu dikelompokkan, iaitu bagi mereka perlu meniru keadaan semula jadi.

Dalam sebulan, benih harus berbaring dengan lapisan habuk papan dan pasir pada suhu +5 darjah Celsius.

Seterusnya, anda perlu mengambil bekas atau periuk (diameter minimum 30 cm, isipadu 1.5 l) dan menyediakan saliran yang baik. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan sebarang barang - batu kecil, kulit kecil, tanah liat yang diperluas, pecahan - yang utama ialah lubang di bahagian bawah tidak ditutup.

Cara menyediakan hidrangea untuk musim sejuk baca di sini.

Benih diletakkan di dalam tanah hingga kedalaman sekitar 3 mm, setelah itu pot diletakkan di dalam ruangan yang terang dan ditutup dengan lapisan. Sangat penting pada masa ini untuk mengekalkan suhu yang betul - tidak kurang dari +15 dan tidak lebih dari +21 darjah Celsius.

Pucuk pertama akan muncul sekitar sebulan. Sekiranya ini tidak berlaku, anda boleh memasukkan periuk ke dalam peti sejuk selama 3 minggu. Sebaik sahaja tunas pertama muncul - periuk harus dikeluarkan dan dipindahkan ke dalam bekas yang berasingan.

Tumbuh dari keratan

Kaedah ini boleh dilakukan sekiranya rakan anda sudah mempunyai lavender dan mereka bersedia untuk berkongsi dengan anda. Untuk pembiakan, pucuk tahunan sesuai, yang dipotong menjadi keratan sepanjang 10 cm, dan kemudian akar di bawah beg atau balang di tanah lembap. Lebih baik memotong keratan dengan margin, kerana tidak ada jaminan bahawa mereka akan berakar.

Terdapat cara lain, misalnya, penyebaran dengan pelapisan, tetapi untuk ini anda perlu memiliki kawasan pinggir bandar dengan lavender yang tumbuh dan pengawasan berterusan terhadap keadaan pucuk.

Pemilihan tempat duduk

Lavender sangat menyukai udara segar dan matahari, jadi lebih baik meletakkan periuk dengan tanaman di ambang tingkap barat dan timur. Tahap kelembapan tidak penting, tetapi bilik harus berventilasi dengan baik.

Di pangsapuri yang remang-remang, lampu tambahan harus digunakan - lampu pendarfluor. Tanaman harus diterangi selama 8-10 jam sehari.

Pada musim panas, anda boleh mengambil periuk di balkoni atau loggia. Anda perlu membiasakan lavender dengan persekitaran baru secara beransur-ansur. Keluarkan satu jam pada hari pertama, bukan dua pada hari kedua, dan tingkatkan waktu.

Sekiranya kilang berdekatan dengan bateri, lebih baik meletakkan kaleng air atau kerap menyemburkan udara berdekatan. Ini akan mencapai tahap kelembapan yang diperlukan..

Penyiraman dan baja

Pastikan tanah anda lembap. Pada bulan pertama, lavender harus disiram dengan air yang diselesaikan dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang, penyiraman kemudian dapat dikurangkan menjadi sekali.
Tetapi jangan lupa bahawa limpahan tanaman ini boleh membawa maut.
Kali pertama tanah perlu disenyawakan. Semasa menggunakan baja khas, perlu membiakkannya secara berkadar: 1 g air 2 g baja.

Selama 10 minggu, baja dapat dihasilkan setiap tujuh hari. Pemupukan tanah lebih disarankan hanya semasa tempoh berbunga..

Lavender menyukai baja nitrogen, tetapi setelah berbunga berakhir, penggunaannya harus dibuang - jika tidak, tanaman tidak akan mempunyai masa untuk bersiap untuk musim sejuk. Akibatnya, tempoh berbunga seterusnya akan menjadi sukar.

Masalah yang mungkin berlaku

Perosak, terutama di rumah, lavender jarang dijangkiti. Lebih-lebih lagi, dengan pertolongannya, anda dapat melawan banyak pepijat..

Musuh utamanya adalah meluap. Oleh kerana lavender cukup tahan kemarau, lebih baik tidak memuaskannya daripada mengisinya secara berlebihan. Tanda limpahan membusuk akar dan menguning pucuk, daun.

Oleh kerana tanah untuk lavender memerlukan longgar, rumpai sangat menyukainya. Fenomena seperti ini jarang berlaku di rumah, tetapi kadang-kadang ia berlaku. Adalah sangat penting untuk mencegah penyusupan rumpai dari tanaman.

Ia juga bernilai melindungi tanaman dari sirkadian dan septoria. Suspensi oksida klorida tembaga akan membantu melawan septori, dan fosfamida akan membantu melawan perosak.

Persediaan musim sejuk

Walaupun lavender rumah berubah menjadi tanaman hiasan malar hijau, ia masih memerlukan persiapan untuk musim sejuk. Setelah berbunga, batang kering harus dikeluarkan dan belukar dipangkas sedikit (beberapa simpul di atas permulaan pertumbuhan daun).

Musim sejuk adalah waktu rehat tanaman, oleh itu perlu menyiramnya lebih sedikit - paling banyak sekali seminggu. Jauhkan periuk di tempat sejuk dari pemanas..

Sekiranya anda melihat bahawa daun yang ditumbuhi mulai tenggelam dan pudar - jangan risau. Ini boleh berlaku dalam keadaan pencahayaan yang buruk, dan bukan dari kekurangan kelembapan. Loji ini mengumpulkan air hanya dalam kepingan kelabu tebal, jadi cuba selesaikan masalah dengan pencahayaan secepat mungkin.

Apa jenis philodendron yang sesuai untuk penyelenggaraan dalaman, artikel kami akan memberitahu.

Bagaimana untuk menjaga violet dalaman yang dibaca di sini.

Kadang-kadang lavender mekar pada musim sejuk, tetapi ia tidak begitu baik untuk kesihatannya. Sekiranya lavender mekar, sebelum anda mengeluarkannya pada musim bunga ke balkoni, anda perlu membuang pertumbuhannya. Pada musim bunga, bunga boleh dipindahkan ke periuk lain.

Kelebihan lavender

Sebelum bersiap untuk musim sejuk, jangan tergesa-gesa untuk membuang perbungaan yang pudar - ia boleh membawa banyak faedah. Sebagai contoh, rebusan bunga lavender boleh digunakan sebagai diuretik dan anti-radang.

Untuk mendapatkan rebusan, anda boleh mencurahkan bunga dengan air mendidih dan berkeras selama sehari. Ia mesti dimakan secara berkala (dalam bentuk sejuk atau panas) sepanjang minggu. Ubat ini juga akan membantu mengatasi luka bakar atau luka lain..

Untuk kulit yang bermasalah, terdapat resipi tonik: campurkan sebilangan kecil bunga dengan segelas cuka sari apel dan air mineral. Berkeras sehingga 3 minggu. Gunakan sebagai pembersih biasa pada waktu pagi dan malam. Sekiranya dikehendaki, gliserin dapat ditambahkan ke tonik..

Seperti yang anda lihat, menanam lavender di rumah bukanlah tugas yang mustahil.

Dalam kes ini, kilang akan membalas dan akan menggembirakan anda dengan keindahannya selama lebih dari satu tahun..

Berita dari rakan kongsi:

1 komen

Lavender adalah salah satu tanaman kegemaran saya. Baunya sering digunakan dalam aromaterapi, kerana ia mempunyai kesan yang menenangkan dan menenangkan. Saya juga suka menggunakan kaldu lavender sebagai tonik untuk kulit saya yang bermasalah..

Peraturan untuk menanam dan merawat lavender dalam periuk, bagaimana menanam di rumah

Menanam lavender di dalam periuk dan merawatnya di rumah memerlukan pematuhan terhadap beberapa peraturan dan cadangan. Untuk mencapai kejayaan dalam ini, perlu menggunakan pendekatan bersepadu. Budaya memerlukan penyiraman tepat pada masanya, penggunaan baja, penanaman. Pemangkasan dan perlindungan yang betul terhadap patologi dan serangga berbahaya sangat penting.

Penerangan dan ciri tumbuhan

Ramuan hiasan ini mempunyai bunga biru atau ungu yang mempunyai aroma halus tertentu. Ia ditanam untuk menghias teres luaran atau slaid alpine. Belukar tidak mempunyai batang pusat. Tumbuhan ini dicirikan oleh banyak pucuk dengan daun sempit. Mereka dibezakan dengan warna kelabu perak..

Lavender dalaman boleh tumbuh di apartmen atau di balkoni. Pada masa yang sama, jauh dari semua jenis sesuai untuk pembiakan di rumah. Lavender Perancis dan Inggeris adalah yang terbaik.

Pelbagai varieti

Hari ini, banyak jenis lavender diketahui, masing-masing dicirikan oleh ciri-ciri tertentu.

Bahasa Inggeris

Ini adalah jenis lavender yang paling popular. Ketinggian dan lebar semak boleh mencapai 1 meter. Pengecualian adalah spesies kerdil yang tumbuh maksimum 30 sentimeter. Waktu berbunga - Jun-Julai.

Belanda

Ini adalah jenis hibrida yang terkenal dengan ketahanan sejuknya yang rendah. Ini adalah tanaman yang cukup besar, yang dalam keadaan semula jadi dapat mencapai lebih dari 2 meter. Perbungaan besar adalah ciri khasnya. Pembungaan bermula pada bulan Julai.

Bahasa Perancis

Tumbuhan ini dianggap sebagai nenek moyang varieti hiasan. Ia dicirikan oleh pelbagai warna bunga. Bau yang tidak menyenangkan dianggap sebagai tolak budaya.

Daun sempit

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 30 sentimeter. Perbungaan terletak pada batang panjang, yang ditutup dengan daun sempit berwarna kelabu-hijau..

Cogwheel

Budaya ini adalah semak kecil yang mempunyai bunga besar dan daun keperakan. Tumbuhan ini dianggap termofilik. Kerana ia biasanya tumbuh di dalam rumah.

Berwol

Budaya ini dicirikan oleh daun yang ditutup dengan bulu. Kerana ini, mereka menguap lebih sedikit kelembapan dan lebih mudah bertolak ansur dengan tempoh kering. Pada masa yang sama, lavender hampir tidak dapat melihat penumpahan air. Dengan genangan kelembapan di dalam bekas terdapat risiko kematian belukar.

Lebar daun

Varieti ini mempunyai sifat hiasan yang sangat baik dan merangkumi banyak minyak pati. Untuk rumah anda boleh memilih varietas Christiana, Blue Cushon, Blue Ice.

Berbilang kedudukan

Ciri khas tanaman adalah perbungaan tiga kali ganda. Selain itu, daun seperti pakis adalah ciri khasnya..

Petiole

Belukar ini dicirikan oleh peduncles tidak lebih dari 50 sentimeter. Bunganya mempunyai warna ungu yang kaya. Dalam keadaan semula jadi, varieti ini ditanam di Sepanyol, Turki, Portugal. Di Rusia, kebudayaan biasanya ditanam di dalam pasu..

Stahad

Tumbuhan ini mencapai ketinggian 30-100 sentimeter. Pembungaan lavender ini bermula lebih awal daripada yang lain. Ini berlaku pada bulan Mac-Jun. Pada akhir musim panas, tanaman itu boleh mekar semula..

Cara tumbuh di tingkap

Untuk berjaya dalam penanaman tanaman, anda harus mematuhi cadangan utama.

Kriteria Pemilihan Periuk

Tumbuhan dewasa mempunyai sistem akar yang kuat yang menyuburkan bunga dan daun. Untuk memastikan perkembangannya sepenuhnya, anda harus memilih periuk yang betul. Ia mesti mempunyai isipadu sekurang-kurangnya 2 liter dan diameter sekurang-kurangnya 30 sentimeter.

Penting bahawa bekas mengandungi kelembapan yang cukup untuk dibuka.

Pemilihan tanah

Lavender menyukai tanah beralkali, di mana terdapat banyak pasir. Sama pentingnya adalah pH. Ia harus melebihi 7. Dengan penyediaan tanah sendiri, perlu mengambil pasir, tanah kebun dan gambut dalam nisbah 2: 2: 1. Gambut yang terlalu banyak tidak digalakkan, kerana menyebabkan pengasidan tanah yang kuat. Untuk lavender, anda boleh membeli tanah siap untuk kaktus. Ini mempunyai pH 7.5-8 dan mengandungi biohumus, tanah rumput dan serpihan seramik..

Mendarat

Untuk menanam lavender, perlu memilih kaedah pembiakan yang betul. Tanaman itu boleh ditanam dengan biji. Juga dibenarkan menggunakan lapisan atau keratan. Sebaiknya tanam biji. Kaedah ini dianggap paling berpatutan..

Ciri Penjagaan

Semasa menanam rumah, lavender memerlukan kelembapan tanah yang jarang, pembalut atas, pemangkasan semak. Di samping itu, perlu dipertimbangkan faktor musim. Pada musim sejuk, tanaman memerlukan kesejukan dan kekeringan, pada musim panas mestilah lebih panas.

Pencahayaan

Untuk perkembangan normal tanaman, dia perlu memberikan pencahayaan yang mencukupi. Pot bunga paling sesuai diletakkan di ambang tingkap selatan. Dia memerlukan pencahayaan selama 10 jam sehari. Sekiranya ini tidak mungkin, ada baiknya menggunakan pencahayaan buatan. Untuk melakukan ini, gunakan lampu pendarfluor.

Mod penyiraman

Pada musim panas, lavender disiram maksimum 2 kali seminggu. Dalam kes ini, gunakan sedikit air. Sekiranya terdapat banyak pasir di dalam tanah, ia akan cepat kering. Walau bagaimanapun, ini adalah asas untuk pengairan yang lebih kerap. Pada musim sejuk, perlu menyiram budaya dengan selang waktu 10-14 hari. Pada masa yang sama, lembapkan tanah dalam bahagian kecil.

Penting untuk menggunakan air suhu bilik. Dia mesti dibela.

Pada musim sejuk

Tumbuhan ini memerlukan rehat musim sejuk. Untuk melakukan ini, dia perlu memberikan syarat yang sesuai:

  • selepas berbunga, semak harus dipotong - ini dilakukan beberapa simpulan di atas bunga;
  • keluarkan batang kering;
  • letakkan periuk di dalam bilik yang sejuk;
  • kurangkan jumlah penyiraman hingga 1 kali seminggu.

Pada masa yang sama, ada baiknya menyediakan kilang dengan pencahayaan yang mencukupi. Sekiranya ini tidak dilakukan, dedaunan akan mula pudar dan jatuh.

Pembajaan dan pembajaan

Lavender memerlukan penggunaan kalium. Pada musim panas, disyorkan untuk menggunakan 5-7 gram garam kalium. Untuk melakukan ini, ia dicampurkan dengan 500 mililiter air. Pada musim bunga, perlu menggunakan potasium humate. Pada masa yang sama, 5 mililiter baja diambil untuk 500 mililiter cecair.

Perlu diingat bahawa lavender mempunyai persepsi buruk terhadap nitrogen. Juga, tidak digalakkan untuk membaja dengan kotoran ayam atau kotoran..

Melonggarkan tanah

Setiap minggu tanah perlu dilonggarkan. Ini membantu meningkatkan aliran oksigen ke sistem akar dan menormalkan pemakanannya..

Pemangkasan

Lavender memerlukan pemangkasan yang sistematik. Ini memastikan perkembangan semak yang normal dan meningkatkan sifat hiasannya..

Kebersihan

Pemangkasan jenis ini bertujuan menghilangkan pucuk yang berpenyakit dan berpenyakit. Ini membantu menjadikan budaya lebih indah dan mencegah perkembangan penyakit..

Formatif

Pemangkasan harus bertujuan membentuk mahkota yang indah dan subur dalam budaya. Dianjurkan untuk membelanjakannya pada musim gugur, setelah bunga layu. Dalam kes ini, semak dipendekkan hingga 3-5 sentimeter. Penting untuk menjalankan prosedur dengan hati-hati mungkin. Ini dilakukan sebelum dahan berkayu.

Mencubit dan mencubit

Selama musim, mencubit atau mencubit dapat dilakukan. Prosedur ini bertujuan untuk membuang lebihan daun dan tunas muda. Berkat ini, tanaman mula tumbuh dengan lebih baik..

Kelebihan dan kekurangan

Semasa membuat keputusan untuk menanam lavender, perlu mengetahui kelebihan utama budaya. Tumbuhan ini mempunyai aroma yang menyenangkan, yang mempunyai kesan menenangkan dan menghilangkan sakit kepala. Lavender mempunyai banyak kesan yang bermanfaat. Minyak pati dibuat dari bunga. Ia digunakan dalam amalan perubatan, kosmetologi, industri minyak wangi..

Minyak sering digunakan untuk melawan luka bakar. Ia membantu mengatasi sakit sendi. Juga, komposisi digunakan untuk urut. Ia membantu melegakan otot dan mengurangkan ketegangan. Komposisi mempunyai kesan antimikroba yang kuat. Kilang ini tidak mempunyai keburukan. Satu-satunya kelemahan boleh dianggap sebagai intoleransi individu terhadap aroma budaya.

Kaedah pembiakan

Kini, beberapa kaedah penyebaran budaya diketahui. Berkat ini, setiap orang dapat memilih pilihan terbaik.

Benih

Sebelum menanam di tanah, bahan benih mengalami stratifikasi. Prosedur ini melibatkan rawatan sejuk untuk meningkatkan percambahan. Untuk melakukan ini, benih harus dimasukkan ke dalam tanah lembap dan ditutup dengan filem. Kemudian mereka disyorkan untuk diletakkan selama beberapa bulan di rak bawah peti sejuk.

Selepas tempoh ini, bekas benih harus diletakkan di tempat yang hangat dan cerah sehingga tumbuh-tumbuhan muncul..

Pindahkan anak benih yang ditanam ke dalam cawan. Semasa mereka tumbuh, mereka ditanam di dalam pasu. Pembungaan dapat dijangkakan setelah 1-2 tahun.

Keratan

Untuk melaksanakan kaedah ini, keratan dengan panjang 10 sentimeter harus dipotong dari pucuk tahunan. Dari bawah adalah disyorkan untuk memotong daun. Kemudian letakkan keratan di tanah yang ringan dan lembap dan tutup dengan filem. Ini akan membantu mengekalkan keadaan kelembapan yang optimum. Rooting berlaku dengan cukup pantas.

Pembahagian Bush

Tanaman ini dapat dibiakkan dengan membahagikan belukar. Untuk melakukan ini, disarankan mengambil serpihan bunga yang tumbuh di kebun dan menanam di dalam pasu.

Masalah yang sering berlaku

Dengan penanaman lavender, terdapat risiko pelbagai masalah. Mereka harus diambil kira untuk perkembangan budaya sepenuhnya..

Akar panjang

Tumbuhan ini membentuk akar pusat yang panjang. Oleh itu, dia perlu memberi ruang yang cukup. Periuk yang cukup dalam sesuai untuk menanam lavender.

Kekurangan cahaya

Sering kali, lavender mengalami kekurangan pencahayaan. Dalam keadaan seperti itu, budaya memerlukan pencahayaan buatan. Untuk ini, lampu khas digunakan. Panjang minimum cahaya siang hendaklah 10 jam.

Penyiaran segar

Budaya memerlukan udara segar. Di bilik yang penuh sesak, pertumbuhannya menjadi perlahan. Oleh itu, bilik di mana lavender berada harus sentiasa ditayangkan. Pada musim panas, budaya dibawa ke jalan atau ke balkoni.

Keperluan ambang tingkap pada musim sejuk

Pada musim sejuk, tanaman memerlukan cahaya yang mencukupi. Kerana ia harus diletakkan di ambang tingkap selatan.

Memberi makan yang tidak betul

Apabila menanam budaya di rumah, ia semestinya disenyawakan. Ini sangat penting untuk 2 bulan selepas kemunculan..

Pemindahan tahunan

Budaya pemindahan tidak diingini. Dia tidak tahan dengan manipulasi ini. Oleh itu, disarankan untuk memindahkan lavender ke tempat baru hanya apabila terdapat keperluan besar.

Reput kelabu

Dengan perkembangan patologi, dedaunan dan pucuk ditutup dengan lapisan kelabu. Penyakit ini disebabkan oleh peningkatan kelembapan tanah. Dengan perkembangannya, disarankan untuk memotong dan membakar serpihan yang rosak. Bahagian belukar yang tersisa harus dirawat dengan Fundazole pada kepekatan 0.2%.

Penuaian

Spikelet disyorkan untuk dikumpulkan semasa pembukaan penuh setiap bunga dan diikat dalam karangan bunga kecil. Oleh itu, mereka digantung di balkoni. Rumput kering disyorkan dalam beg kertas atau beg kapas. Ia boleh disimpan maksimum 1 tahun..

Pilihan Penggunaan Rumah

Lavender mempunyai sifat hiasan yang sangat baik. Di samping itu, ia mempunyai banyak sifat berguna. Bunga dan daun budaya boleh digunakan sebagai rempah atau untuk pembuatan minyak.

Minyak pati dari budaya ini digunakan secara aktif dalam amalan perubatan dan industri minyak wangi. Daun cincang boleh digunakan dalam memasak. Mereka mempunyai aroma yang jelas, memberikan hidangan daging dan ikan rasa yang unik.

Petua & Trik

Untuk mencapai kejayaan dalam penanaman tanaman, penting untuk merawatnya dengan betul:

  • menjalankan kerja pendaratan dengan betul;
  • lembapkan tanah tepat pada masanya;
  • untuk memotong;
  • membaja.

Lavender adalah tumbuhan yang sangat cantik dan sihat, yang sering ditanam di rumah. Untuk mencapai hasil yang sangat baik, perlu memberi budaya penjagaan yang berkualiti tinggi dan berkualiti.

Cara merawat lavender di rumah, cadangan utama

Persoalan bagaimana merawat lavender di rumah membimbangkan banyak tukang kebun.

Lavender adalah tanaman yang murung, terbiasa dengan cahaya matahari dan kelembapan yang banyak, dan oleh itu memerlukan syarat khas untuk pembiakan bilik. Artikel tersebut menceritakan tentang ciri-ciri menanam bunga.

Penerangan tanaman

Pada kata lavender, saya segera teringat lagu Rotaru "... lavender gunung, pertemuan kami adalah bunga biru",

Memang, lavender malar hijau tumbuh di pergunungan Mediterranean.

Cara menjaga lavender?

Ramuan hiasan ini dengan bunga biru dan ungu halus dengan aroma penting tertentu ditanam untuk diperhalusi di taman bukit alpine, jalan, teres terbuka.

Lavender bush tidak mempunyai batang tengah; meninggalkan banyak tunas dengan daun perak-hijau yang sempit.

Selama bertahun-tahun dipercayai bahawa tetamu Mediterranean hanya dapat dibiakkan di tanah terbuka.

Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pencinta lavender mula membiakkannya di kebun bunga rumah, menanamnya dalam bekas pukal. Tidak semua jenis bunga dapat menyesuaikan diri pada suhu bilik..

Anda harus memilih lavender berdaun sempit (Inggeris) dan Perancis untuk penanaman di rumah, varieti Sharon Roberts, Nana Alba, Dwarf Blue.

Keadaan yang semakin meningkat

Lavender yang sangat cantik dan halus adalah hiasan indah dari taman bunga rumah, menawan dengan spikelet biru lembut atau ungu, ia tidak meninggalkan siapa pun yang acuh tak acuh.

Ramai orang menganggap penanaman tanaman eksotik ini sukar dan memakan masa. Namun, dengan penjagaan yang betul, penciptaan keadaan selesa yang baik untuk pertumbuhan, akan menggembirakan perbungaan wangi untuk waktu yang lama.

Syarat yang perlu dan penting untuk menanam semak lavender adalah:

  1. Memberikan cahaya matahari langsung sekurang-kurangnya 8 - 9 jam sehari. Bagaimanapun, bunga ini tumbuh di kawasan pergunungan di pantai Mediterranean, di mana matahari bersinar sepanjang tahun.
  2. Tanah di dalam bekas bunga adalah neutral, tidak beralkali.
  3. Anda perlu menyiram bunga dengan air pada suhu bilik, setelah sebelumnya menyaringnya.
  4. Tanah mesti sentiasa sedikit lembap..
  5. Pada musim panas yang cerah, bekas dengan semak lavender harus dibawa ke balkoni terbuka atau loggia, ke taman, ke halaman ke udara segar.
  6. Pada musim sejuk, tanaman mesti disimpan di tempat yang terang dan hangat di dalam bilik, biasanya di ambang tingkap.
  7. Keadaan yang sama pentingnya untuk pertumbuhan semak adalah pemangkasan tepat pada masanya dan betul..
  8. Untuk perkembangan normal, bunga harus diberi makan secara berkala dengan baja mineral, termasuk kalium.

Sekarang mari kita fahami dengan lebih terperinci syarat-syarat pembiakan lavender

Pemilihan periuk

Tumbuhan eksotik selatan ini, menyukai kehangatan dan cahaya matahari, lebih suka ruang. Harus diingat bahawa bunga halus ini menyukai bekas yang luas.

Oleh itu, perlu memilih bekas yang sesuai untuk perkembangan normal sistem akar, ia boleh menjadi bekas atau pot bunga, yang bahannya sebaiknya seramik atau tanah liat.

Pot bunga lavender - foto

Warna bekas juga penting: mestilah ringan. Warna gelap menarik lebih banyak haba (ingat undang-undang fizik) dan boleh menyebabkan terlalu panas tanah dan sistem akar.

Akar tanaman dewasa cukup panjang dan memerlukan banyak ruang. Sekiranya periuk rata, maka akarnya terletak di bahagian bawah dan tidak akan tumbuh lebih jauh, bunga itu mungkin mati.

Penting! Untuk menanam anak benih lavender, anda mesti terlebih dahulu mengambil periuk bersaiz sederhana. Kemudian, ketika tanaman tumbuh, kapasiti dapat diubah semasa pemindahan.

Kedai bunga yang berpengalaman yang terlibat dalam penanaman lavender, dalam praktiknya, yakin bahawa dengan jumlah kapasiti yang kecil, tidak akan ada cukup ruang untuk pertumbuhan sistem akar normal, masing-masing, tanaman itu tidak akan mendapat nutrien yang diperlukan, akibatnya, bunga akan berubah menjadi kecil dan tidak mencolok.

Bekas lavender harus mempunyai volume sekitar 2 liter dengan diameter sekitar 30 cm. Untuk mengelakkan pengumpulan air pengairan yang berlebihan di bahagian bawah, pot harus mempunyai bukaan untuk saliran. Tanah liat yang diperluas, kerikil halus atau cengkerang kenari dapat digunakan sebagai bahan saliran. Untuk pendaratan kumpulan, ambil bekas yang panjang.

Keperluan pencahayaan

Loji ini terkenal dengan keperluan pencahayaan; jika kekurangan, ia tidak akan mekar dengan megah.

Di apartmen itu mesti disimpan di tingkap di sebelah selatan. Dengan cahaya matahari yang terang dan terang, anda perlu mengeluarkan bunga di tempat yang teduh. Pada musim panas, bekas dengan lavender dibawa ke loggia, teres, atau halaman terbuka.

Di negara kita, siang hari berkurang dengan bermulanya musim sejuk, siang hari untuk bunga menjadi tidak mencukupi. Pada musim sejuk, kilang ini dilunaskan dengan menggunakan lampu pencahayaan dan lampu khas sekurang-kurangnya 8-9 jam sehari.

Pemilihan tanah untuk lavender dalam periuk

Tanah dan periuk untuk lavender

Untuk pertumbuhan normal dan berbunga subur, lavender harus ditanam di tanah yang terdiri dari rumput atau tanah berdaun, pasir dan humus dalam nisbah 2: 1: 1.

Anda boleh menggunakan substrat kedai siap pakai. Agar tanah longgar dan bernafas, batu kecil dihancurkan ditambahkan ke dalamnya.

Tanah sederhana dari kebun untuk lavender tidak sesuai, kerana boleh dipadatkan dengan penyiraman berterusan. Atas sebab ini, akar bunga mungkin reput. Bumi di dalam periuk mesti dilonggarkan untuk memperkayakannya dengan oksigen.

Kaedah pembiakan

Sebarkan tanaman dengan beberapa kaedah yang diketahui:

  • oleh biji;
  • keratan;
  • lapisan;
  • pembahagian semak ibu.

Penyebaran benih

Semasa membiak dengan biji, disarankan untuk mengelompokkan biji, prosedur ini menyumbang kepada percambahan yang baik. Stratifikasi adalah pengerasan biji dengan kandungannya pada suhu rendah.

Kaedah paling mudah dalam prosedur ini melibatkan penggunaan pasir kasar. Benih diletakkan di atas lapisan pasir yang basah dalam mangkuk rata dan ditaburkan di atas dengan pasir yang dibasahi.

Benih dibungkus dalam beg plastik dan diletakkan di rak bawah peti sejuk, boleh disimpan di bawah lantai pada suhu 3-5 ° C selama 1-2 bulan.

Anda boleh mengeraskan tanpa pasir, menggunakan bekas dengan tanah bunga, mencampurkannya dengan pasir (dalam nisbah 1: 1). Benih disemai di tanah lembap, ditaburkan dengan pasir yang sedikit lembap, kemudian dibungkus dalam beg plastik, dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 30-60 hari. Selama ini, benih membengkak dan mengeras, siap disemai.

Semasa prosedur pengerasan, bekas dengan biji harus disiram dan diudarakan secara berkala!

10 - 15 hari sebelum akhir pengerasan, bekas biji dibawa keluar dari peti sejuk selama 1 jam sehingga benih terbiasa dengan suhu bilik.

Menyemai dilakukan dalam bekas dengan campuran tanah dan pasir (1: 1), sementara benih tidak boleh dikuburkan jauh ke dalam tanah. Kotak ditutup dengan filem, ditempatkan di tempat yang hangat dan cerah, sehingga pucuk pertama kelihatan disiram dengan penyemburan.

Penternakan benih dianggap sebagai cara yang tidak boleh dipercayai..

Keratan

Keratan lavender dalam periuk - foto

Dengan kaedah cantuman, anda mesti memilih semak yang sihat terlebih dahulu, dari tanaman ini ambil pucuk tahunan berkayu, potong menjadi kepingan kecil sepanjang 7-10 cm. Untuk keratan, pilih bekas, sediakan campuran tanah rumput, pasir dan tanah lembaran.

Setelah dirawat dengan perangsang pertumbuhan, rendam keratan dalam campuran tanah yang longgar. Agar mereka berakar lebih baik, tanaman ditekan dengan dua jari dari bawah.

Banyak disiram dan ditutup dengan bungkus plastik. Keratan berakar kemudian digali dengan lembut dan ditransplantasikan ke tempat pertumbuhan yang berterusan..

Penyebaran oleh lapisan udara

Kaedah ini berbeza dari yang lain dalam kebolehpercayaan dan ketekunan, memberikan hasil yang baik. Gunakan kaedah ini pada waktu sejuk, dengan kelembapan tanah yang tinggi.

Untuk pembiakan pada semak dewasa, pucuk dari sisi tanaman dipilih, dibengkokkan ke lubang kecil yang digali di dalam bekas yang luas, ditaburkan dengan tanah di atasnya, dipasang dengan kuat, kemudian disiram dengan banyak.

Setelah beberapa lama, hasil kaedah dapat dilihat: di bawah semak ibu dari bunga yang matang, akar mulai muncul.

Pembahagian semak

Kaedah penyebaran dengan membahagikan belukar digunakan pada musim gugur pada akhir September - awal Oktober. Anda boleh membahagikan semak dewasa 5-6 tahun. Prosedurnya harus dilakukan dengan sangat berhati-hati..

Untuk melakukan ini, sebahagian kecil dari semak yang ditumbuhi dipotong dengan hati-hati dengan pisau tajam atau pemotong kebun bersama dengan akarnya. Tumbuhan dalam bentuk ini ditanam di dalam bekas supaya ia berakar dengan baik.

Dari musim luruh hingga musim bunga, anda perlu menjaganya dalam sistem penyiraman, penyemburan dan pendedahan semula. Pada musim bunga, bahan berakar dipindahkan ke tempat tetap di bekas lain. Lavender membiak dengan cara ini di rumah mula mekar dalam 30-40 hari..

Cara menjaga lavender di rumah

Pertumbuhan normal dan berbunga subur tanaman yang banyak bergantung pada penyiraman, pemindahan, pemberian makanan dan pembajaan yang tepat pada masanya.

Menyiram tanaman

Belukar lavender dewasa harus disiram pada waktu pagi atau pada waktu petang seminggu sekali. Pada hari-hari sejuk dan pada musim sejuk, penyiraman dilakukan 2 minggu sekali.

Penyiraman bunga yang melimpah tidak dianjurkan, namun permukaan tanah di dalam pot lavender harus selalu sedikit lembap. Air pengairan hendaklah pada suhu bilik, disaring dan diselesaikan. Dianjurkan untuk menyiram tunas muda dua kali: pada waktu pagi dan petang.

Penting! Semasa menyiram, anda perlu ingat: anda harus menyiram bukan hanya akar bunga, tetapi juga daun tunas tanaman, jadi sangat berguna untuk menggunakan kaedah "taburkan". Untuk melakukan ini, seminggu sekali, lavender dibawa keluar ke halaman atau dimasukkan ke dalam tab mandi. Kemudian, dengan bantuan penyembur, semak itu diairi dengan banyak.

Pindah

Lavender disyorkan untuk dipindahkan ke dalam bekas yang lebih besar setiap lima tahun. Bekas cahaya lebar sesuai untuk ini. Substrat tanah disediakan..

Tanah liat atau kerikil yang diperluas dituangkan ke bahagian bawah periuk untuk saliran, diletakkan dengan teliti, meninggalkan lubang terbuka. Ini dilakukan supaya air pengairan tidak terkumpul, dan ada udara di bawahnya. Selepas itu, tanah dituangkan, lubang dibuat dan disiram. Belukar duduk di lubang, ditaburkan dengan tanah yang sudah siap.

Setelah menanam semak harus dituangkan dengan stimulator pertumbuhan Zirkon. Tertakluk kepada cadangan untuk pemindahan, rumah lavender akan memberi semangat dan menggembirakan orang lain dengan aroma perbungaan yang halus..

Pemangkasan

Memangkas semak lavender setelah setiap berbunga.

Pemangkasan yang betul sangat penting untuk pertumbuhan dan pembungaan lavender lebih lanjut, semak-semak memperoleh penampilan yang rapi. Potong pucuk semak dalam 3 peringkat: pada musim panas, musim luruh dan musim bunga.

Pemangkasan musim panas, yang dianggap paling penting, hanya dilakukan di kawasan selatan, dengan menggunakan pemangkas taman. Batang kayu tidak boleh dipangkas.

Pemangkasan semak pada musim gugur dilakukan sangat pendek pada akhir musim untuk membantu tanaman bertahan musim sejuk dan untuk mempromosikan "kenaikan" tunas pada musim bunga. Dicukur 3 cm di atas batang lignified dalam bentuk setengah bulatan atau bulatan, menghilangkan tunas berumput.

Penyingkiran musim bunga dahan kering yang pecah dilakukan untuk membentuk dan "mensimulasikan" mahkota semak yang subur.

Baja dan baja


Tidak seperti bunga lain, lavender tidak memerlukan pembajaan dengan baja organik. Untuk pertumbuhan dan pembungaan, tanaman memerlukan penyediaan yang mengandungi kalium.

Anak benih lavender diberi makan pada awal pembungaan urea dalam bentuk cair pada kadar 2 sudu besar. l pada 10 l air. Anda boleh memberi makan kompleks mineral siap menggunakan mengikut arahan. Penggunaan kulit telur yang dihancurkan akan membantu mengekalkan keseimbangan alkali di dalam tanah..

Nuansa lavender yang tumbuh di rumah

Merawat lavender di dalam rumah - tetamu yang menawan dengan bunga gunung biru dari selatan, berbeza dengan menyimpannya dan menanamnya di taman bunga taman.

Dalam keadaan jalan, tanaman ini berakar dengan baik dan mekar lama di bawah bayang-bayang pokok hiasan dan pokok hiasan lain, menggembirakan pekebun dengan keindahannya yang sederhana.

Lavender dalam landskap

Merawat lavender di dalam rumah memerlukan banyak usaha, perhatian, yang utama adalah kesabaran.

Terdapat kehalusan tertentu ketika menanam tanaman lembut wangi ini yang tidak boleh diabaikan ketika berkembang biak di rumah..

  1. Kesukaran utama dalam merawat lavender adalah asalnya "liar". Kilang ini menyesuaikan diri dalam keadaan lama dalam keadaan periuk yang sempit, berakar dengan sukar.
  2. Pada semak lavender, akar pusatnya masuk ke kedalaman yang cukup besar, jika ukuran pot tidak dihormati, bunga itu dapat menghentikan pertumbuhan lebih lanjut dan mati. Atas sebab ini, anda perlu memilih bekas yang luas untuk tanaman..
  3. Bunga itu menyukai udara segar, tanpa udara yang berterusan setiap hari, ia akan "tercekik" dan menghentikan berbunga.
  4. Lavender mempunyai reaksi sensitif terhadap kelembapan tanah. Mengeringkan tanah di dalam periuk akan menyebabkan layu; kemudian sangat sukar untuk dihidupkan kembali, walaupun dengan penggunaan perangsang. Penimbunan air juga akan memberi kesan buruk kepada lavender, bunga boleh jatuh sakit dengan reput kelabu.
  5. Pada musim sejuk, lembapkan udara dari semasa ke semasa dengan menyemburkan dengan pistol penyembur..
  6. Pada musim sejuk, waktu siang dipendekkan, jadi anda harus memberikan cahaya tambahan menggunakan lampu khas untuk penerangan.

Bush tidak boleh disimpan di dekat pemanasan bateri, lavender menyukai udara sejuk dengan suhu + 18-200.

Penyakit dan Perosak

Semasa membiakkan lavender di rumah, perlu memerangi perosak. Musuh utama bunga termasuk reput kelabu dan wangian..

Dengan busuk kelabu, bintik-bintik gelap muncul di daun, yang dengan cepat merosakkan daun yang sihat dan mengakibatkan kematian tanaman. Untuk menyelamatkan dari penyakit, perlu mengeluarkan daun yang terkena tepat pada masanya..

Larva Pennitsa meletakkan pada daun, sambil ditutup dengan air liur berbuih. Serangga menggerogoti daun di mana lubang terbentuk.

Agar tanaman tidak terdedah kepada serangan sen, perlu diperiksa dengan teliti. Untuk menyelamatkan diri dari perosak, anda perlu mencuci lavender di bawah aliran air yang kuat, dan mengumpulkan wang dengan tangan. Rawatan kimia tidak digalakkan kerana lavender adalah tanaman yang halus.

Menanam lavender di dalam bilik dengan senang. Anda hanya perlu membuat keadaan yang selesa untuk tanaman, seperti yang dijelaskan di atas.

Mempunyai bunga eksotik dengan bau harum di rumah adalah keseronokan. Lavender yang halus akan menghiasi bahagian dalam kediaman dan memenuhi suasana keselesaan dan kehangatan.

Dalam video ini, anda akan belajar mengenai ciri-ciri tumbuh dan merawat lavender di rumah:

Adakah anda menyedari kesilapan? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter untuk memberitahu kami.

Lavender di rumah

Lavender adalah semak malar hijau yang tahan fros dari keluarga labiaceae, berjumlah kira-kira 25 spesies yang berbeza.

Tanah air dari tumbuhan dan pokok renek abadi ini adalah Kepulauan Canary, India, Mediterranean.

Lavender mendapat namanya dari kata Latin "lava", yang bermaksud "mencuci".

Lavender di rumah

Ini disebabkan oleh fakta bahawa orang Rom kuno sering menambahkan bunga lavender ke dalam tab mandi mereka untuk kesegaran dan aroma. Dan ini tidak menghairankan: lavender mempunyai aroma herba-bunga halus, ringan, yang telah banyak digunakan dalam minyak wangi selama berabad-abad. Tumbuhan ini sangat bersahaja, dan anda boleh mencuba menanam lavender sendiri di rumah.

Lavender tumbuh hingga 80-90 cm, bahagian udara kelihatan seperti mahkota sfera biasa, yang terdiri daripada banyak cabang. Daun bertentangan, linier atau lanceolate-linear, dengan tepi melengkung. Bunga lavender kecil terletak di hujung cawangan, di mana ia membentuk perbungaan seperti lonjakan, dicat dalam semua warna ungu: dari ungu pucat hingga ungu gelap, tepu. Lavender paling kerap mekar pada musim bunga..

Di pangkal bunga terdapat kelenjar minyak yang menghasilkan minyak pati yang berharga. Aroma lavender mempunyai kesan menenangkan, analgesik, antispasmodik, meningkatkan mood, membersihkan udara dalaman. Minyak pati lavender digunakan untuk penyedutan untuk selesema, rawatan luka, lebam, luka bakar. Bunga lavender berfungsi dengan baik dengan insomnia, keletihan, dan gangguan saraf..

Lavender di rumah bukan sekadar tanaman hiasan yang harum, tetapi mampu mewujudkan iklim mikro yang selesa untuk seseorang di dalam bilik.

Jenis Lavender

Lavender berdaun sempit - pokok renek padat dengan daun terkulai sempit. Perbungaan wangi mulai muncul pada musim panas, dan mekar sepanjang bulan-bulan yang hangat. Jenis ini digunakan untuk menghasilkan minyak pati, dan apabila dikeringkan, digunakan untuk menyiapkan campuran aromatik dan sachet..

Lavender berdaun lebar - berbeza dengan lavender berdaun sempit pada bunga dengan bracts sempit dan daun yang lebih lebar. Bunganya sangat harum, muncul dengan bermulanya musim panas, batangnya berwarna kelabu, diturunkan, dengan dedaunan wangi.

Lavender Perancis dibezakan dengan bunga yang paling hiasan. Belukar itu kecil, sangat padat, dengan daun bengkok perak kehijauan sempit dengan aroma konifer. Ia dicirikan oleh ketahanan fros dan kesahihan, bagus untuk florikultur dalaman.

Lavender Sepanyol adalah wakil jenis yang sangat luar biasa. Bunga-bunga dicat dengan warna hijau pucat, dikumpulkan dalam perbungaan yang padat. Ia mula mekar pada pertengahan musim panas.

Ciri-ciri Penjagaan Lavender

Lavender di rumah tidak memerlukan penjagaan yang terlalu teliti dan susah payah. Penting untuk diketahui bahawa tanaman selatan ini dapat memancarkan aroma halus hanya di bawah pengaruh cahaya matahari, dan oleh itu pot dengan tanaman tidak boleh diletakkan di tempat teduh. Sekiranya tidak mungkin memberikan cukup cahaya matahari kepada lavender, maka perlu membuat pencahayaan buatan tambahan, sekurang-kurangnya 8-10 jam dalam ketukan.

Lavender lebih suka tempat yang sejuk dan terang. Semasa menanam tanaman harus menyediakan saliran yang baik, yang sempurna seperti pasir kasar, tanah liat yang diperluas atau pecahan tembikar kecil. Letakkan lapisan saliran di bahagian bawah periuk, dan kemudian tuangkan bumi. Lavender tidak menuntut di tanah, bagaimanapun, pilihan terbaik untuk tanaman ini adalah tanah bunga, dibeli di kedai, dengan penambahan sejumlah kecil batu hancur.

Jangan gunakan tanah kebun biasa untuk menanam lavender di rumah - semasa menyiram ia akan mengecut dan mencekik akar tanaman. Ia mesti disiram secara berkala, setiap hari, lebih baik pada waktu petang atau pada awal pagi. Air untuk pengairan hendaklah pada suhu bilik, diselesaikan. Semasa menyiram, penting untuk melembapkan bukan sahaja tanah, tetapi juga bahagian hijau lavender.

Sekiranya ruangan di mana bunga tumbuh berlebihan adalah udara kering, maka penghidratan tambahan dalam bentuk penyemburan adalah disyorkan. Dengan bermulanya musim bunga, lavender dapat dibawa keluar ke udara terbuka, tetapi tanaman harus dilindungi dari draf dan angin.

Tumbuh lavender di rumah

Untuk menanam lavender dari biji anda sendiri, anda hanya boleh menggunakan biji berstrata berkualiti tinggi, untuk percambahan yang memerlukan suhu bilik rendah. Untuk menyemai, gunakan kotak atau periuk dengan saiz yang sesuai. Di rumah, biji lavender bercambah untuk jangka masa yang agak lama; mereka boleh tinggal di tanah hingga dua bulan sebelum anak benih pertama muncul. Sekiranya anda mahukan benih sudah muncul pada musim bunga, maka penanamannya adalah yang terbaik pada bulan November.

Benih mesti disemai di permukaan kompos yang dibasahi, kemudian ditaburkan dengan lapisan tanah yang nipis. Untuk mengelakkan biji lavender mengering, perlu menutup tanaman dengan beg plastik lutsinar dan meletakkannya di tempat yang hangat dan terang. Suhu di mana pucuk lavender tumbuh cukup rendah, tidak lebih daripada 15-18 C panas.

Sekiranya benih tidak bercambah dalam 1-1,5 bulan ke depan, disarankan agar kotak dengan anak benih disejukkan selama 2-3 minggu. Dengan munculnya anak benih, lapisan polietilena dikeluarkan dari kotak, dan tanaman muda harus dipindahkan ke dalam pasu yang terpisah. Sepanjang musim panas dan musim luruh, tunas lavender harus dijaga di sebelah cerah untuk memberikan cahaya yang mencukupi untuk tumbuh-tumbuhan..

Dengan bermulanya musim panas, lavender dapat dibawa ke taman atau balkoni. Pada musim luruh, tanaman mesti dibawa ke ruangan yang hangat, kerana akar lavender sangat dangkal, dan dapat membeku bersama dengan tanah. Lavender di rumah tumbuh dengan hebat, menggembirakan pemiliknya dengan aroma harum halus yang memberi kesan penyembuhan pada tubuh manusia.

Penanaman dan penjagaan rumah lavender

6 bulan yang lepas

Bacaan 7 min

Terdapat pelbagai cara untuk menanam lavender di rumah di dalam periuk. Penting untuk memilih tempat yang sesuai di dalam bilik dan menyediakan benih dengan betul. Juga perlu menjaga pembajaan tanaman dengan tepat pada masanya. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, menanam lavender di rumah jauh lebih mudah daripada pada plot peribadi.

Ciri tanaman

Lavender adalah ahli keluarga kerang, yang tidak semua orang tahu bagaimana menjaga. Tempat kelahiran tanaman adalah wilayah Laut Tengah. Orang Yunani kuno menggunakan bunga untuk menerima prosedur air. Aroma bunga yang menyenangkan dan sifat penyembuhannya dihormati di Hellas oleh penduduk kaya dan orang miskin. Secara beransur-ansur, tanaman perubatan disesuaikan untuk tumbuh di dalam pasu di rumah.

Sebelum mendarat, anda boleh melakukan beberapa eksperimen dengan saliran. Simpan bunga di tempat yang cukup terang sehingga perwakilan flora tidak memerlukan langkah-langkah untuk meningkatkan pertumbuhan.

Adalah tidak betul jika menganggap bahawa dalam periuk lavender terlalu aneh dan memerlukan usaha yang besar dalam penanaman. Lavender di ambang tingkap di dalam periuk boleh tumbuh walaupun dari biji kecil.

Terdapat banyak jenis tanaman, tetapi spesies berdaun sempit dan berdaun lebar sesuai untuk tumbuh di sebuah apartmen. Dua jenis lavender tumbuh dengan baik dan mekar di rumah di dalam periuk.

Semasa tinggal di iklim utara yang sejuk, disarankan untuk menanam spesies tanaman berdaun sempit. Lavender ini lebih tahan sejuk..

Aspek utama pemilihan periuk

Setiap tukang kebun yang berpengalaman menyedari bahawa akarnya memerlukan banyak ruang untuk berkembang dan memberi khasiat kepada daun dan bunga. Oleh itu, sebelum mendarat, anda harus melihat parameter periuk dengan teliti - yang terlalu kecil tidak sesuai.

Untuk penanaman, lebih baik memilih bekas besar yang besar di mana akar lavender dapat memuat dengan mudah. Sekiranya lavender tumbuh di rumah pedesaan di tanah terbuka, ia boleh ditransplantasikan ke dalam periuk yang lapang dan dibiarkan hingga musim sejuk di bilik yang hangat.

Kadang-kadang tukang kebun menutupi lavender dengan filem, memberikan keselesaan kepada tanaman pada musim sejuk, sehingga musim sejuk dengan selesa. Walau bagaimanapun, penting untuk diingat bahawa lavender dari pondok menyukai ruang yang luas dan memerlukan bekas yang sangat besar.

Apabila dikembangkan dalam periuk kecil, sistem akarnya akan tumbuh dengan buruk, dan batang dan daunnya tidak akan mendapat nutrien yang mencukupi. Hasilnya, bunga lavender akan menjadi kecil. Semakin kecil periuk, semakin buruk khasiatnya dan semakin kecil bunganya.

Perhatian harus diberikan kepada aspek-aspek seperti:

  1. Sebiji periuk paling baik dibeli dalam jumlah 2-4 liter.
  2. Diameter produk mestilah sekurang-kurangnya 40 cm.
  3. Pasti ada lubang khas di dalam periuk untuk membuang lebihan air.

Lebih baik membeli periuk seramik tanpa lapisan kaca yang ringan. Warna hitam periuk akan sangat menarik sinar matahari dan tangki akan menjadi panas. Tidak disyorkan untuk memanaskan terlalu banyak akar lavender, sama seperti air yang tidak dibenarkan. Untuk mengelakkan kelembapan berlebihan, lapisan saliran khas dituangkan ke bahagian bawah periuk.

Tanah yang diletakkan di dalam periuk tidak boleh menutup sepenuhnya lubang di dalam periuk. Pilih tempat perlindungan untuk bunga di sebelah cerah - lavender menyukai kehangatan dan banyak cahaya matahari. Tempat itu mesti dilindungi dengan pasti dari draf..

Tanah untuk penanaman harus terdiri dari campuran pasir dan gambut dan mempunyai sifat alkali.

Anda tidak boleh meletakkan lavender di ambang tingkap, di mana bateri pemanasan berfungsi pada musim sejuk. Jika tidak, tanaman akan mula kering.

Kami menanam dan menyiram

Lavender mudah tumbuh dari keratan atau biji. Hanya anak pokok penanaman muda yang mempunyai pucuk pokok yang ditanam. Bunga dipotong dari tangkai, dan daun bawah dibersihkan.

Pelindung tanah liat diletakkan di bahagian bawah bekas, yang akan menyediakan saliran tanah yang diperlukan. Kemudian pasir yang dibasahi mengalir keluar, setelah bumi. Tanah dipadatkan dengan teliti. Pasir basah sekali lagi dituangkan di atas tanah. Keratan yang disiapkan dirawat dengan stimulator pertumbuhan dan dimasukkan ke dalam tanah. Setelah menanam, anak benih disiram dengan baik.

Untuk mengembangkan keratan, batangnya dibalut dengan polietilena, mewujudkan kesan rumah hijau tropika. Anda boleh menggunakan topi khas. Pegangannya akan berakar dan tidak lama lagi akan tumbuh tinggi.

Kaedah kedua pembiakan tanaman adalah dari biji. Sebelum ini, biji lavender dituangkan ke pasir basah. Seterusnya, pasir dengan biji sedikit dibasahi dan dibungkus dalam beg. Untuk stratifikasi, pasir dengan biji diletakkan di dalam sachet selama sebulan di dalam peti sejuk.

Sebilangan tukang kebun mengesyorkan menggunakan kaedah penyediaan benih berikut - masukkan kapas ke dalam mangkuk, lembapkan dengan baik dengan air dan letakkan biji di atasnya. Mereka ditutup dengan alas kapas basah yang lain. Seperti dalam kes sebelumnya, biji benih kapas dibungkus dalam beg dan dibawa ke dalam peti sejuk. Daripada cakera, anda boleh menggunakan tisu. Dalam fasa persediaan, adalah penting untuk menyalurkan bungkusan dengan biji secara berkala.

Sebelum menanam, biji mesti disesuaikan dengan keadaan suhu, secara berkala mengeluarkannya dari peti sejuk. Semasa menanam, pasir dan tanah dituangkan ke dalam bekas dan lembapkan tanah dengan baik. Benih tidak dimasukkan terlalu dalam ke dalam tanah, dari atasnya pasti ditutup dengan pasir yang banyak. Periuk diletakkan di sisi cerah dari pangsapuri, ditutup dengan filem pelekat. Secara berkala selama seminggu, filem dikeluarkan dan diudara, dan juga disembur.

Apa yang harus menjadi penjagaan yang betul

Penanaman warna biru yang tidak sesuai tidak dapat digunakan. Lavender tidak bertolak ansur dengan mereka. Dianjurkan untuk menggunakan tetes yang mengandungi kalium untuk pertumbuhan dan pertumbuhan tanaman yang baik.

Perbungaan yang suka panas tidak bertolak ansur dengan kekeringan. Lebih baik meletakkan pot bunga di dalam bilik dengan suhu udara sekitar 15 darjah. Bunga memerlukan makanan berkala untuk pertumbuhan aktif. Dikehendaki:

  • membaja;
  • potong keratan;
  • semburkan dengan air.

Sekiranya terdapat cahaya matahari di dalam ruangan, Anda dapat menggunakan cahaya buatan - nyalakan lampu pendarfluor di dekat bunga, dengan memberi pencahayaan tambahan. Lavender dalaman pada musim sejuk harus terletak di sebelah selatan bilik, dan pada musim panas bunga mesti dibawa keluar ke loggia. Pada mulanya, kilang ini "berjalan" di udara segar untuk waktu yang singkat - kira-kira satu jam, terbiasa dengan suhu dan angin yang berbeza. Sekiranya ini tidak dilakukan, maka bunga akan mati akibat sebilangan besar molekul oksigen. Seiring berjalannya waktu, masa tanaman "berjalan" secara beransur-ansur meningkat.

Disarankan secara berkala untuk melonggarkan dan menggali tanah. Melembapkan secara berkala dengan senapang semburan..

Semburkan batang dan daun dengan air secara berkala, memberikan kelembapan tambahan pada bunga. Selain itu, tanaman kadang-kadang diperlukan untuk disapu dengan kain lembap, sehingga menghilangkan pengumpulan habuk.

Sekiranya lavender ditanam dari biji, setelah menanam, tanah disenyawakan dengan kulit telur yang dihancurkan. Ukuran serupa menentukan komposisi alkali tanah. Lavender tumbuh dengan cepat, seminggu sekali tanah disenyawakan dengan komposisi cecair khas "Agricola" atau baja lain. Pastikan menyuburkan tanah sebelum berbunga dan selepasnya.

Penyiraman yang betul

Sekuntum bunga disiram seminggu sekali. Penting untuk mengelakkan penyiraman yang berlebihan, jika tidak, bunga akan busuk. Air yang digunakan dipisahkan dan ditapis, aliran biasa dari keran tidak akan berfungsi. Semasa tunas masih muda, disiram dua kali sehari - pada waktu pagi dan petang.

Menyiram tanaman dari atas, dan tidak hanya dekat akarnya. Ia berguna untuk menyusun bunga hujan ringan. Anda juga boleh memegang periuk dengan tanaman di bilik mandi selama beberapa minit di bawah pancuran mandian yang lemah. Cuba jangan merosakkan daun dan batang dengan prosedur air..

Pemangkasan

Penjagaan rumah untuk bunga termasuk melakukan pemangkasan berkala. Pemangkasan lavender adalah proses khas. Adalah perlu untuk mengelakkan noda, jika tidak, tumbuhan itu akan mati:

  1. Hanya cabang kecil yang mempunyai tunas kecil di sisinya yang terputus.
  2. Cabang itu dipotong hanya untuk tumbuh-tumbuhan, bunga kemudian akan muncul dari mereka.
  3. Dengan lengkungan cabang yang kuat, ia dipotong ke bahagian bawah yang terakhir.
  4. Ranting kering di kilang dihapuskan tepat pada masanya.

Sebelum cabang membengkok, tanaman itu dipotong pada musim gugur. Penting untuk menghilangkan semua bunga dari dahan. Pemangkasan musim bunga dilakukan pada awal bulan Mac. Cabang yang busuk, kering, patah dikeluarkan. Bentuk tanaman juga dimodelkan..

Lavender di rumah berkembang dengan baik dan mekar, menyenangkan pemiliknya, jika semua peraturan untuk merawat tanaman dipatuhi dengan teliti. Selama bertahun-tahun, bunga itu berkembang, mekar dan memenuhi ruang dengan nota bau khas yang menyenangkan.

Semasa menanam bunga, jangan lupa bahawa lavender menuntut tahap pencahayaan bilik. Pada musim panas, selain balkoni, keluarkan tanaman selama satu jam. Jam cahaya untuk lavender mesti bertahan lebih lama dengan lampu buatan.

Benjolan tanah di mana tanaman tumbuh tidak boleh terlalu kering. Untuk membuat bunga ungu muncul lebih cepat, tanah disenyawakan dengan kompleks yang mengandung nitrogen dan campuran fosforus-kalium. Pakaian berpakaian seperti itu tidak akan membahayakan bunga.

Penanaman dan penjagaan yang betul akan memastikan perkembangan sistem akar yang sihat dan bahagian terestrial dari lavender. Pembalut topi cair secara berkala akan memberi manfaat besar kepada tanaman, namun, dalam tempoh tunas, pengecualian nitrogen di dalam tanah tidak termasuk. Baja digunakan bersama dengan pengairan. Lavender sangat senang dijaga apabila anda mengetahui keperluan asasnya. Dengan penjagaan yang betul, warna tanaman sangat berlimpah dan menenangkan aromanya.