Apa maksud simbol - daun salam

Oleh kerana dewa Apollo dianggap sebagai santo pelindung penyair, penyanyi dan pemuzik, merekalah yang menerima karangan bunga pertama. Namun, kemudiannya, aplikasi ini mendapat aplikasi yang lebih luas. Karangan bunga laurel dihadiahkan kepada pahlawan pemenang, pemimpin sukan, mereka dihiasi dengan patung para dewa. Tradisi memberi penghargaan kepada pemenang dengan karangan bunga daun salam berjaya bertahan hingga ke hari ini. Lebih-lebih lagi, kata-kata pemenang pemenang dan "pemenang" secara langsung berkaitan dengan nama pokok ini. Jadi, penampilan gambar karangan bunga dari daun laurel di heraldry telah menjadi tradisional.

Kebangkitan semula simbol kuno ini dan penggunaannya secara besar-besaran dalam kegembiraan terjadi setelah revolusi borjuasi Perancis (1789-1794). Selepas peristiwa bersejarah ini, cabang-cabang laurel muncul di lambang Republik Perancis. Simbol ini bermaksud kemenangan dan kemuliaan, terdapat di lengan dan simbol-simbol heraldik lain dari negara-negara yang paling berbeza di dunia. Ia terdapat pada banyak syiling..

Kehadiran sejumlah besar minyak pati di daun membolehkan anda sentiasa mengekalkan warna hijau. Ini menjelaskan asal-usul karangan bunga laurel, sebagai simbol kehidupan kekal. Tidak seperti Rom Kuno, di mana simbol itu bermaksud kedamaian dan kemenangan atas musuh, pada awal Kekristenan melambangkan kehidupan kekal, yang, melalui pencapaiannya, diberikan oleh Yesus Kristus. Secara semula jadi, mitos mempunyai tempat untuk menjadi, namun, cabang laurel mendapat populariti yang serupa kerana baunya yang menyenangkan. Di samping itu, di dunia tumbuhan, spesies ini dianggap sebagai panjang hati dan hidup sehingga 1000 tahun. Oleh itu, meletakkan karangan bunga kepada pemenang bermaksud mengucapkan selamat bertahun-tahun kepadanya. Nimbus yang dimiliki oleh orang-orang kudus Kristian tidak lebih dari tiruan orang Rom kuno, menandakan tokoh penting dengan karangan bunga laurel di kepalanya.

Nilai tanaman Laurel

Di samping itu, sejak zaman kuno, laurel telah dianggap sebagai tumbuhan penyembuhan yang membersihkan jiwa dan raga..

Tumbuhan ini didedikasikan untuk dewa-dewa matahari dan dikaitkan dengan kejantanan, kehendak untuk menang dan berkuasa. Karangan bunga dan ranting Laurel dikaitkan dengan kultus Musytari dan Apollo. Sejak Apollo dianggap sebagai penaung penyair, pelakon dan pemuzik, pemenang pertandingan dalam anugerah sastera sejak zaman kuno telah dianugerahkan karangan bunga sebagai simbol bakat tulen.

Juga, simbolisme laurel berkaitan erat dengan mitos Apollo dan kekasihnya yang malang, Daphne, seorang nimfa yang cantik, anak perempuan dewi tanah Gaia dan dewa sungai Penea, yang memberikan nazar untuk menjaga kesucian. Apollo, dalam cinta, mengejarnya ke mana-mana, dan untuk mengelakkan rasa tidak jujur, Daphne harus meminta ayahnya untuk mengubahnya menjadi semak laurel. Sejak itu, laurel telah menjadi tanaman Apollo kegemaran.

Mitos Daphne menggemakan motif mengabdikan laurel kepada perawan Vestal, menteri dari berbagai kuil yang telah membuat sumpah selibat yang kekal. Kami telah mendengar mengenai percutian yang dikhaskan khas untuk laurel, yang diadakan di Thebes - Daphneoria. Selain itu, di Yunani kuno, terdapat tradisi menanam laurel di sekitar kuil Apollo. Diyakini bahawa dalam keributan pohon-pohon ini para imam dapat membaca pesan-pesan ilahi, pertanda masa depan.

Simbolisme khas laurel sebagai tanaman suci dewa Apollo ditunjukkan dalam penggunaannya oleh Pythia, penyembah oracle Delphic. Untuk mengetahui nasib mereka dan meminta nasihat dari nabi Pythian, raja, pahlawan, dan manusia biasa datang ke kuil Apollo di Delphi. Di tempat kudus, tersembunyi dari mata memandang, di celah batu yang memancarkan gas beracun, berdiri sebuah tripod di mana Pythia duduk. Dia telah lama menyiapkan ramalan. Prosedur ini didahului dengan wuduk puasa dan ritual selama tiga hari. Semasa beramal, mahkota laurel diletakkan di kepala Pythia, dan sebelum dia mulai bernubuat, dia mengunyah daun laurel.

Pada prinsipnya, pada zaman kuno, laurel banyak digunakan dalam pengorbanan dan banyak ritual. Mahkota laurel adalah hiasan kepala tradisional imam semasa upacara upacara. Tumbuhan ini adalah simbol kekuatan ghaib, sihir, keintelektualan, dan karunia nubuatan. Cabang-cabang Laurel, karangan bunga laurel juga digunakan dalam kegiatan ritual, misalnya, cabang-cabang laurel sering dilemparkan ke dalam api bersama dengan korban yang dibakar, yang memberikan kesungguhan khusus terhadap apa yang sedang terjadi.

Selain itu, laurel juga merupakan sifat dewa Dionysus. Di sini dia bertindak sebagai simbol kegembiraan, kegembiraan, kekuatan ajaib dan penyataan supranatural.

Karangan Bunga Laureate

Karangan bunga laurel adalah simbol kemenangan, kesempurnaan, kemenangan penuh atas kelemahan seseorang dan lawan. Pada zaman dahulu, karangan bunga laurel diberikan kepada pahlawan pahlawan, serta penyair yang memenangi pertandingan, yang dilindungi oleh dewa seni Apollo. Dewi kemenangan Nick kelihatan seorang wanita cantik kuno meletakkan mahkota laurel di kepala pahlawan. Kata "pemenang", yang menandakan pemenang pertandingan seni atau ilmiah yang mendapat pengiktirafan tinggi dan hadiah, berasal dari bahasa Latin "dimahkotai dengan laurel".

Noble Laurel: sifat bermanfaat dan kesan ajaib

Noble Laurel adalah semak hijau yang kekal seperti pohon kecil. Kitaran hidupnya adalah sekitar 400 tahun. Pada ketinggian, ia boleh mencapai 10 meter, batangnya halus, kelabu, mahkota bercabang. Ini untuk jangka pendek. Dan dengan lebih terperinci - mengapa dan mengapa ia digunakan dalam rawatan dan sihir, baca di artikel.

Risalah tidak asing bagi hampir semua orang, mereka mempunyai permukaan kulit, bentuknya memanjang, sedikit menunjuk ke hujungnya. Aroma laurel adalah spesifik, rasanya pahit. Pematangan berlaku pada musim luruh, pada bulan Oktober. Ia merebak dengan keratan..

Cara menuai laurel yang mulia?

Hanya daun muda dan maju yang digunakan. Pengumpulan dilakukan pada bulan Disember - Januari, yang dapat dijelaskan dengan mudah, memandangkan persekitaran pertumbuhannya - Asia Tengah.

Pengeringan bahan dilakukan dalam keadaan semula jadi, di bawah kanopi. Sinar matahari tidak boleh jatuh di daun, ini menghilangkan aroma. Laurel kering dalam bungkusan kertas disimpan..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kelebihan laurel banyak. Ia membantu meningkatkan selera makan, membolehkan anda melawan batuk kering, radang rongga mulut, membolehkan anda melawan selsema dan radang amandel.

Minyak Laurel mempunyai sifat unik: antivirus, anti-radang dan antibakteria. Ia digunakan secara aktif dalam perubatan tradisional..

Minyak Laurel banyak membantu dengan rematik dan normalisasi metabolisme, penyakit gastrik dan masalah peredaran darah..

Kesan ajaib dari laurel

Tumbuhan ini tidak terlepas dari perhatian ahli sihir. Laurel dianggap sebagai simbol kedamaian, dan dalam agama Kristian melambangkan kesyahidan. Terdapat banyak ritual di mana komponen aktifnya adalah laurel..

  1. Sekiranya anda meletakkan daun tanaman ini di bawah bantal, maka dalam mimpi anda mungkin mengimpikan penyempitan.
  2. Laurel aktif digunakan dalam menghilangkan kerosakan, pemurnian, digunakan untuk menghilangkan rintangan menuju kejayaan..
  3. Ia melindungi bayi dari mata dan kerosakan yang jahat.
  4. Cabang tanaman ini mampu melindungi kediaman dari kesukaran, penyakit. Dia sering ditanam berhampiran rumah..
  5. Jimat daun Laurel membantu dengan pekerjaan.
  6. Pengantin baru dijanjikan kehidupan yang panjang dan bahagia, jika anda meletakkan ranting di kepala tempat tidur mereka.
  7. Oracles mengunyah daun laurel untuk melihat masa depan.
  8. Untuk memenuhi impian, keinginan ditulis di atas selembar dan dibakar, sementara abu mesti dicurahkan ke dalam bunga di dekat rumah.

Penggunaan laurel dalam perubatan tradisional

Untuk mendapatkan kesan yang baik, kadang-kadang cukup untuk menambahkan kepingan tanaman pedas ini ke makanan. Tetapi ada peluang untuk menggunakan sifatnya yang berguna dalam bentuk yang lebih fokus. Selain itu, laurel tidak hanya digunakan sebagai bumbu dalam memasak, tetapi juga untuk pencegahan dan penambahan penyakit tertentu. Selalunya, daun salam digunakan dalam resipi berikut:

1. tincture minyak. Untuk penyediaannya, 30 gram daun diambil, dicincang dengan tangan atau dalam penggiling daging, dicampur dengan segelas minyak sayuran atau minyak zaitun dan disuntik selama 2 minggu di tempat yang sejuk dan gelap. Kemudian minyak ditapis.

Ia boleh digunakan dalam rawatan penyakit sendi - gosok di kawasan yang bermasalah sebelum tidur, kemudian balut sendi dengan hangat.

Ia juga digunakan untuk mengobati batuk - mereka menggosok sternum, serta untuk penyakit kulit - eksim, diatesis, kudis.

Minyak Laurel juga berkesan untuk resdung. Tiga kali sehari, perlu memasukkan beberapa tetes ke dalam setiap lubang hidung. Alat ini disarankan untuk digunakan untuk tujuan pencegahan, ia membolehkan anda meningkatkan imuniti.

2. Penyerapan laurel. Tuang 2/3 cawan daun kering dengan 2 cawan air mendidih dan biarkan di bawah tudung kerana bersikeras. Selepas 3-4 jam, anda dapat meregangkan infusi dan menerapkannya ke kawasan lesi dengan dermatitis. Infusi membantu melegakan keradangan, memulihkan struktur kulit, menghilangkan rasa tidak selesa, gatal-gatal.

Infusi ini sering digunakan untuk melegakan radang telinga tengah. Kaedah ini benar-benar selamat dan berkesan. Telinga perlu dicuci, kemudian infus hangat untuk menetes ke dalam. Beberapa tetes sudah cukup, selepas itu lapisan diletakkan dengan kain kapas agar tetap hangat. Sebaiknya lakukan prosedur ini sebelum tidur..

3. Sekiranya diabetes mellitus, disarankan untuk mengambil infus daun dan dahan pokok laurel. Ranting muda - 2 sudu per 1 liter air, masukkan selama satu jam dan tapis. Ambil selama 3 bulan, 1/3 cawan tiga kali sehari sebelum makan.

Berita baik untuk menurunkan berat badan. Dengan daun salam, anda dapat membuat teh yang luar biasa, yang menghilangkan lebihan cecair dan meningkatkan metabolisme, yang sangat penting dengan diet apa pun..

Untuk menyiapkannya, ambil ¼ sendok teh halia, kayu manis, lada hitam tanah dan daun salam. Campuran dituangkan dengan segelas air mendidih dan dimasukkan selama beberapa minit. Ia boleh dicairkan dengan jus lemon dan masukkan sesudu madu di sana. Minuman yang sangat sihat, ringan dan enak sudah siap!

Pakar TIDAK mengesyorkan menggunakan tanaman ini semasa kehamilan, menyusui, dan penyakit buah pinggang dan saluran kencing. Dengan peningkatan dos yang tinggi, keracunan adalah mungkin. Dalam kes lain, perasa aromatik ini boleh digunakan tanpa sekatan..

Sekiranya anda, pembaca yang dikasihi, mempunyai sesuatu untuk ditambahkan pada artikel tersebut, tulislah komen di bawah.

Jangan lupa untuk berkongsi maklumat dengan rakan dan melanggan kemas kini kami..

Laurel mulia (Laurus nobilis)


Nama popular: laurel, pohon laurel, laurel Yunani, laurel India, laurel Rom, laurel manis
Aura: suam
Planet: Matahari
Elemen: Api
Dewa: Aesculapius, Apollo, Ceres, Dionysus, Juno, Diana, Sylvanas, Daphne.
Bahagian tanaman yang digunakan: daun
Sifat ajaib: perlindungan, pandangan jauh, pengasingan, penyucian, penyembuhan
Penggunaan ajaib: daun salam dibakar dan diasap dengan asap ketika melakukan upacara penghapusan dan upacara penyucian. Daun segar juga digunakan untuk ini, menghamburkannya di lantai..

Anda boleh memohon impian dari masa depan dalam mimpi, untuk ini anda perlu meletakkan daun salam di bawah bantal dan tertidur untuk membuat keinginan untuk melihat impian seperti itu. Dari zaman kuno, laurel digunakan untuk pengintaian: oracle mengunyah daun, menghirup asap ketika dibakar, laurel ditambahkan ke ramuan.

Daun Laurel digunakan dalam membersihkan, menyembuhkan dupa, ditambahkan ke dalam sachet dan menyediakan rebusan untuk mandi. Dipercayai bahawa laurel tidak hanya membantu membersihkan, tetapi juga membantu menghilangkan halangan dan mencapai hasil yang diinginkan..

Laurel yang mulia adalah lambang kemenangan dan kemenangan, kekekalan dan keabadian, keperibadian kemurnian, gencatan senjata dan kedamaian. Dalam agama Kristian, karangan bunga laurel melambangkan kesyahidan.

Dipercayai bahawa tangkai laurel di dalam rumah melindunginya dari kekuatan jahat, penyakit dan kilat, yang melekat di tempat tidur bayi masih dapat membantu dari mata dan kerosakan yang jahat. Nah, jika ada peluang untuk menanam jimat pokok ini di halaman.

Jimat dari laurel adalah: untuk melindungi seseorang dari kekuatan jahat - di badan, di dompet - untuk wang, di poket anda - untuk nasib baik dan perlindungan dari masalah. Untuk pengantin baru, sebuah ritual untuk hidup bahagia: letakkan sehelai daun laurel dan sebatang abu gunung di kasut pada malam sebelum perkahwinan, angkat pada waktu pagi dan buang di jalan untuk meminta pengampunan.

Untuk menghilangkan ilmu sihir, seseorang dikeringkan dengan campuran daun laurel dan cendana.

Pada pemenuhan keinginan: tuliskan keinginan di atas selembar, bakar, tuangkan abu ke dalam bunga rumah atau tempat tidur bunga.

Jimat untuk pekerjaan yang berjaya: Masukkan tiga biji kapulaga, daun salam dan tangkai rosemary di kain hijau. Ia boleh dikeringkan. Kapulaga untuk kepetahan, daun salam - untuk berjaya, rosemary - untuk minda dan akal cepat. Ikat kain dengan pita ke dalam bundle dan bawa untuk temu ramah. Sekiranya mereka menolak anda, nampaknya ini bukan tugas anda, kerana laurel juga melindungi anda dari tindakan dan masalah yang tidak difahami.

Sihir dapur: jika anda tidak bergaul di dapur, anda perlu melakukan ritual penyucian. Tuangkan air ke dalam cerek tembaga berkilat baru, tambahkan daun salam, rosemary, kulit lemon dan kayu manis. Jangan tutup penutup sehingga mendidih. Di dapur, pasangkan pasu dengan bunga mekar, segera setelah air mendidih, garam lantai dapur dengan garam dan buang sedikit keluar tingkap. Kemudian sapu lantai dan buang garam keluar dari rumah. Matikan cerek, sejuk, tapis dan taburkan dengan peralatan dapur, meja, dapur, sink dan lantai. Tambahkan infusi ke air mengepel.

Kumpulkan daun, menghadap ke timur.

Laurel mulia


Laurus nobilis l.
Maklumat dan ilustrasi ringkas

Nama lain: Pohon Laurel.

Penyakit dan kesan: kelumpuhan umum, kelumpuhan saraf wajah, tumor hati, tumor limpa, kolik, sakit sendi, sakit kepala, sakit telinga, tinitus, tungau kudis, rematik, artritis, kekejangan, abses, ruam kulit, sakit otot keradangan otot, keseleo, kehelan, gout, sakit spastik, diabetes, kolesistitis, penyakit batu empedu, gigitan serangga beracun, gigitan ular beracun, gigitan lebah, sengatan lebah.

Bahan aktif: minyak lemak, asid palmitik, asid linoleat, trigliserida asid laurik, minyak pati, resin, hidrokarbon lauran, fitosterol, balsem lemon, cineole, rutin.

Waktu pengumpulan dan penuaian tanaman: Mei - Ogos, September - Oktober.

Tarikh kemas kini maklumat: 8 Disember 2016.

Penerangan botani mengenai laurel mulia

Noble Laurel - semak atau pokok abadi dengan mahkota keluarga Lauraceae yang lebat. Sebatang pokok boleh mencapai ketinggian 8-10 m. Pokok setinggi 18 m kadang-kadang terdapat di hutan..

Batang pokok berdiameter hingga 40 cm ditutup dengan kulit kayu kelabu gelap. Mahkota tebal dan mempunyai bentuk piramidal..

Daun pada petioles pendek, sederhana, gantian, berkulit, berkilat, bermata keseluruhan, mempunyai bentuk bujur, menunjuk ke atas, dan menyempit ke pangkal. Di atasnya berwarna hijau tua, dan di bahagian bawahnya lebih ringan, dengan venasi berbintik-bintik yang baik, sedikit bergelombang di sepanjang pinggirnya. Mereka mempunyai bau yang kuat..

Bunga-bunga di beberapa pohon adalah benang sari kecil yang dikumpulkan dalam perbungaan axillary 6-12 pcs., Perianthnya sederhana, berbentuk cawan, dari empat daun berwarna kuning kehijauan atau putih. Di pokok lain, hanya bunga pistillate, yang bahkan lebih kecil daripada bunga stamen, yang dikumpulkan 2-3 dalam daun axil. Laurel adalah tumbuhan dioecious, bunganya unisexual. Laurel mekar pada bulan Mac - April.

Buah - hitam-biru, berair, harum drupes sehingga 2 cm, berbentuk ovoid atau elips, dengan tulang besar. Buahnya masak pada bulan Oktober - November.

Pembahagian dan habitat laurel yang mulia

Pohon Laurel dibiakkan di selatan Crimea, di Caucasus dan Transcaucasia, di Asia Tengah.

Laurel dibiakkan oleh biji dan lapisan. Benih mengekalkan daya maju untuk masa yang lama. Tanaman ini cukup bersahaja, penanamannya tidak memerlukan penjagaan yang serius. Terasa lebih baik di bawah sinar matahari, tetapi juga bertoleransi sedikit. Menahan fros jangka pendek hingga −18 ° С.

Laurel yang mulia biasanya tumbuh di batu kapur di kawasan hutan yang lebih rendah di pergunungan, dan di tempat-tempat penyebaran semula jadi selalunya merupakan bahagian dari kumpulan tumbuhan Mediterranean yang disebut "maquis" dan mewakili semak belukar malar hijau. Namun, menurut para saintis, laurel mulia yang terdapat dalam bentuk liar kita menjadi liar di tempat-tempat bekas penempatan Yunani kuno.

Menuai laurel yang mulia

Sebagai bahan mentah perubatan gunakan daun, kulit kayu, akar, buah-buahan, buah-buahan, dan juga minyak laurel tulen. Daun disediakan sebagai perasa untuk hidangan (biasanya pada musim sejuk).

Daun dituai muda, tetapi berkembang sepenuhnya. Agar lebih banyak daun muda di semak dan pokok, cawangannya dipangkas secara berkala. Selepas ini, pucuk pucuk segera tumbuh dengan banyak daun yang besar. Setiap daun dapat hidup di atas pokok 3-4 tahun.

Komposisi kimia laurel yang mulia

Buah laurel mengandungi 24–25% minyak lemak hijau, yang mengandungi palmitic, linoleic acid dan triglycerides of lauric acid. Kehadiran klorofil menyebabkan warna hijau minyak. Di samping itu, minyak pati kekuningan wangi (0.8%), resin, hidrokarbon lauran, fitosterol dan balsem lemon terdapat dalam buah-buahan. Komposisi minyak pati buah-buahan termasuk pinene dan cineole. Benih mengandungi sehingga 72% minyak pati. Terdapat lebih banyak minyak pati dalam daun (hingga 2-3%), termasuk hampir 50% cineol dan sekitar 65 komponen lagi, di antaranya terdapat rutin.

Sifat farmakologi laurel mulia

Persediaan Laurel mempunyai sifat menenangkan, analgesik, antiseptik, disinfektan, anti-radang.

Penggunaan laurel mulia dalam perubatan

Laurel adalah ubat yang baik untuk kelumpuhan umum dan kelumpuhan wajah, ia membantu dengan tumor hati dan limpa, dengan kolik, dan sakit pada sendi. Minyak Laurel dan laurel melegakan sakit kepala dan sakit telinga. Laurel baik untuk pendengaran, membantu dengan tinnitus.

Minyak Laurel berguna untuk sakit di hati. Gunakan minyak dan melawan hama kudis.

Minyak Laurel adalah sebahagian daripada apa yang disebut salep kacang, yang digunakan untuk rematik, artritis, sakit sendi, kekejangan, tumor, kelumpuhan dan kolik.

Dari buah masak laurel, minyak lemak yang sangat aromatik diperoleh, yang digunakan dalam perubatan sebagai antiseptik luaran untuk abses dan ruam kulit, serta melawan sakit otot, radang otot, keseleo dan kehelan, untuk disapu dengan lumpuh, rematik.

Dalam perubatan tidak rasmi, laurel digunakan untuk mengobati rheumatoid arthritis, gout, kelumpuhan lembap, dengan sakit spastik, dan diabetes. Minyak Laurel digunakan dalam rawatan kolesistitis kronik dan penyakit batu empedu.

Daun kunyah yang dikunyah yang melekat pada luka membantu menggigit serangga dan ular yang beracun. Daun laurel segar berguna sebagai pembalut ubat untuk lebah dan lebah..

Bentuk dos, kaedah penggunaan laurel mulia

Penyerapan daun bay. Bancuh 1 cawan air mendidih 2 sudu besar. l kepingan hancur, tekan 1-2 jam, bungkus panas, terikan. Sekiranya keluar dari telinga, bilas saluran telinga dan kuburkan kemasukan daun salam yang hangat di telinga. Setelah ditanamkan, tutup bukaan telinga dengan kapas. Prosedur dilakukan 2-3 kali sehari atau 1 kali pada waktu malam.

Penyerapan daun laurel. Bancuh 300 ml air mendidih 5 g daun hancur, tekan dalam termos selama 3 jam, saring 2-3 lapisan kain kasa, bawa isinya ke aslinya. Ambil secara lisan untuk sakit spastik dalam sips kecil keseluruhan dos selama 12 jam. Kursus rawatan adalah 2 hari.

Penyerapan daun laurel. Tuangkan 3 cawan air mendidih dengan 10 daun laurel tulen, tekan selama 2 jam dalam termos, ketegangan. Minum secara berkala setengah cawan 3 kali sehari untuk diabetes.

Merebus daun laurel. Bancuh 300 ml air mendidih 5 g daun salam, rebus dengan api kecil atau dalam air mandian selama 5 minit, tekan dalam termos selama 4-5 jam, tapis. Minum kaldu yang dimasak dalam sips kecil selama 12 jam untuk membersihkan sendi. Ulangi prosedur selama 3 hari. Selepas seminggu - ulangi 3 hari lagi. Pada hari rawatan - hanya makanan vegetarian. Sendi harus dibersihkan setiap suku tahun pertama, kemudian sekali dalam setahun, dan selalu selepas pembersihan usus.

Pewarnaan daun laurel. Tuangkan daun laurel yang dihancurkan dengan alkohol 40-70% atau vodka kuat dalam nisbah 1: 5. Tutup rapat dan biarkan selama 7 hari pada suhu bilik. Kemudian tapis dan tuangkan ke dalam botol kaca gelap. Gunakan untuk menggosok dengan rematik.

Minyak teluk. 30 g daun segar tanaman yang dicincang halus dimasukkan ke dalam ruangan yang hangat selama 6 hari dalam 200 ml bunga matahari atau minyak zaitun, kemudian disaring dan diperah.

Kontraindikasi terhadap penggunaan laurel mulia

Semasa menggunakan rebusan untuk membersihkan sendi, anda mesti membersihkan usus terlebih dahulu. Jika tidak, pengambilan merebus boleh menyebabkan pelepasan alahan.

Penggunaan laurel mulia dalam pemakanan

Daun salam adalah rempah masakan yang paling popular, yang meningkatkan rasa banyak hidangan, terutama sup. Daun bay dimasukkan ke dalam perapan, digunakan untuk mengasinkan cendawan, kubis dan sayur-sayuran lain.

Dengan mendidih daun yang berpanjangan, rasa pahit muncul, oleh itu, daun salam harus ditambahkan ke makanan hanya dalam 5-10 minit. sehingga rawatan haba selesai.

Sebilangan besar daun salam dikonsumsi oleh industri makanan dalam pengeluaran daging, ikan dan sayur-sayuran dalam tin.

Buah-buahan laurel, kerana manisnya, jarang dimakan segar, lebih sering digunakan untuk membuat wain dan minuman ringan..

Maklumat lain mengenai laurel

Nama umum tumbuhan mungkin berasal dari kata Celtic "lauer" - hijau dan "nobilis" Latin - mulia. Pohon Laurel hidup hingga 100 tahun (menurut beberapa sumber hingga 400 tahun).

Nama Latin untuk laurel Lauras adalah dasar dari kata-kata "laurel" dan "laureate" (dari lauratus, yang berarti "dimahkotai dengan laurel"), yang telah memasukkan kosa kata kami dengan tegas. Bukan kebetulan bahawa cabang laurel digambarkan pada lencana dan pingat pemenang pelbagai anugerah. Dalam bahasa Rusia, ungkapan "bergantung pada kemenangan kita" dalam arti "menjadi puas".

Selalunya, laurel sebagai tanaman hiasan ditanam di dalam rumah. Minyak Laurel dibuat dari daun.

Laurel dalam sejarah dan mitologi

Tempat kelahiran laurel dianggap Transcaucasia dan Asia Kecil. Sejak zaman kuno, tanaman ini telah digunakan sebagai pedas, perubatan dan ritual.

Dipercayai bahawa sekeping kayu laurel yang mulia, diikat pada buaian, menenangkan anak itu dan membantunya tertidur, dan daun-daun laurel ketika dipakai di badan mencegah halusinasi..

Laurel adalah simbol kemenangan, perlindungan, keabadian dan pengetahuan rahsia, kekuatan ajaib. Tanaman penyihir dan penyihir. Sebelum membuat ramalan, mereka membakar atau mengunyah daun salam..

Dalam tradisi Kristian, laurel adalah simbol kehidupan kekal. Dalam Freemasonry, semasa permulaan misteri Master ke-4, karangan bunga laurel diletakkan di atas mezbah.

Di Hellas dan Rom Kuno, laurel dianggap sebagai tumbuhan suci. Dia ditanam di kuil-kuil yang didedikasikan untuk Apollo - dewa Matahari kuno dan standard kecantikan lelaki; dia selalu digambarkan dengan karangan bunga laurel di kepalanya. Laurel adalah simbol penyucian. Apollo membersihkan dirinya di kebun-kebun laurel di Lembah Tempei di Thessaly setelah pembunuhan ular besar Python. Nymph Daphne berubah menjadi semak belukar, melarikan diri dari gangguan Apollo, yang jatuh cinta padanya. Nama Yunani untuk laurel adalah Daphne. Tidak mahu berpisah dengan kekasihnya, Apollo menghiasi lyrenya dengan dahan-dahan laurel, dan rambutnya dengan karangan bunga dari dahan-dahan ini. Selepas itu, dia menjadikan karangan bunga sebagai tanda perbezaan bagi para pekerja seni, yang merupakan santo pelindungnya,.

Pendeta kuno Apollo mengunyah daun laurel untuk membangkitkan keadaan kenabian, dan juga menyedut asap dari laurel yang terbakar. Daun Laurel dijadikan hiasan semasa perayaan Julia (solstis musim sejuk).

Di Hellas, penyair, pemuzik, penulis drama, pelakon dimahkotai dengan karangan bunga laurel, sementara hadiah untuk tentera dan atlet adalah karangan bunga dahan. Walaupun begitu, di Rom kuno, karangan bunga laurel menjadi tanda kemuliaan tertinggi secara umum - baik kemuliaan dalam seni, dan kemuliaan ketenteraan dan kekaisaran. Ada kemungkinan keadaan seperti itu dipengaruhi oleh kepercayaan bahawa laurel melindungi dari serangan kilat - manifestasi kemarahan dewa-dewa yang iri hati.

Orang Rom membakar daun laurel yang kering, setelah menulis di atasnya nama musuh yang ingin mereka hancurkan. Kemudian, ritual itu berubah, dan pada lembaran laurel yang terbakar mulai menulis hasrat, sehingga segera terwujud.

Menurut orang Yunani kuno, laurel dapat menghilangkan rasa bersalah dari pembunuh itu dan mengungkapkan rahsia kepada para peramal, tetapi kadang-kadang menjadi penyebab kegilaan.

Laurel digunakan dalam rawatan banyak penyakit (terutamanya yang gugup) dan berfungsi sebagai penawar sejagat. Dalam ramuan herba Eropah abad XVI - XVII, dikatakan bahawa ini adalah ubat yang sangat baik untuk keracunan dan wabak. Orang Yunani kuno, meninggalkan rumah, meletakkan daun salam di mulut mereka. Tongkat diperbuat daripada laurel, melindungi pengembara dari kerosakan. Di Yunani kuno, Rom, dan Eropah abad pertengahan, dahan laurel dipaku di pintu depan dan diletakkan di tempat tidur dari mata jahat. Sekeping daun salam dilekatkan di belakang telinga agar tidak mabuk walaupun dari sebilangan besar anggur yang diminum.

Jenis-jenis laur yang harum adalah lambang pertabalan di Yunani dan Rom, tidak hanya untuk para pejuang, penyair, tetapi juga untuk maharaja. Julius Caesar mengenakan karangan bunga untuk semua upacara rasmi (diasumsikan bahawa ini lebih cenderung menyembunyikan kepalanya yang botak daripada mengingatkan orang Rom tentang statusnya yang abadi). Kaisar Tiberius meraih karangan bunga laurelnya ketika ribut petir, kerana dia percaya bahawa laurel itu dapat melindungi dari kilat. Pada duit syiling Inggeris Charles II, George I dan Elizabeth II digambarkan dengan karangan bunga laurel.

Oleh kerana daun laurel tidak pernah pudar, laurel telah menjadi simbol kekekalan dan ketekunan, dan hubungan antara laurel dan kesucian berakar pada paganisme, di mana laurel itu didedikasikan untuk perawan dara yang membuat sumpah kesucian.

Atas pesanan dan pingat, cabang laurel adalah perkara biasa. Emas dan perak sesuai dengan gambar ini, tetapi hanya jika keseluruhan pingat dilemparkan dari perak. Di lambang negara (misalnya, di lengan Perancis, Yunani, Israel, Mexico, San Marino, dll.), Cabang laurel digambarkan sebagai "hijau pada batang coklat dengan buah bulat merah," yang membezakan cabang laurel heraldik dari zaitun.

Sekali karangan bunga laurel, dipaku di papan, dilambangkan kebolehpercayaan, dan laurel yang semakin meningkat - cogan kata "Sedikit akan membuat saya!". Pohon laurel dengan ranting yang terputus, kecuali satu di bahagian paling atas, adalah simbol penghormatan untuk ingatan nenek moyang. Tunggul mati dari pohon laurel yang menghasilkan tunas segar bermaksud "Saya mengambil nyawa dari kematiannya" dan merupakan simbol kematian sebagai permulaan kehidupan dan kehidupan sebagai harapan abadi untuk keabadian. Laurel, yang menyokong pokok anggur, dibaca sebagai cogan kata "Bukan untuk diri sendiri, tetapi untuk kebaikan orang lain", dan cabang laurel dan mur saling melengkapi satu sama lain sebagai simbol perbuatan baik yang mempunyai nilai dan martabat yang tulen, yang akan selalu menemani dan saling menghargai.

Sebagai simbol kecemerlangan, karangan bunga terikat dimasukkan dalam simbol syarikat automobil (Alfa Romeo, Fiat, Mercedes-Benz).

Di China, laurel dianggap sebagai pohon di mana kelinci bulan membuat ramuan keabadian..

Menurut Scott Cunningham, laurel mempunyai ciri-ciri berikut:

Nama CiriNilai
Lantailelaki
PlanetMatahari
UnsurApi
DewaAsclepius, Apollo, Ceres, Faun, Eros
Skoppertahanan, kemampuan mental,
penyembuhan, penyucian, kekuatan

Laurel digunakan untuk membuat minuman yang memberikan kefahaman dan kebijaksanaan, walaupun rasanya sangat kuat. Dipercayai bahawa daun laurel yang diletakkan di bawah bantal memungkinkan untuk melihat mimpi kenabian. Mereka juga dibakar untuk membangkitkan penglihatan..

Laurel dianggap sebagai tumbuhan pelindung dan pemurnian. Itu dipakai sebagai jimat yang menjauhkan negatif dan kejahatan, dibakar atau tersebar semasa ritual pengusiran, diletakkan di tingkap untuk melindungi dirinya dari kilat, dan digantung di rumah untuk melindunginya dari poltergeist. Semasa upacara penyucian, air ditaburkan dengan dahan laurel, dan sebatang pohon yang ditanam di sebelah rumah melindungi penghuninya dari penyakit. Daun Laurel yang dicampurkan dengan cendana dibakar untuk menghilangkan kutukan dan mantera jahat.

Mereka juga menggunakan sihir cinta laurel. Untuk memastikan pengekalan cinta, pasangan itu harus mematahkan cabang laurel dari pokok, dan kemudian memecahkannya menjadi dua, masing-masing harus menyelamatkan kepingannya.

Kemuliaan dan kekuatan di ambang tingkap

Semua orang mengimpikan kemuliaan dan kuasa. Tetapi tidak ada yang menyedari bahawa mereka boleh tumbuh di tingkap, secara harfiah. Perkara utama adalah memilih kilang yang betul, meletakkannya di sektor yang betul dan kita adalah pemenangnya. Ini mengenai Lavrov.

Semua orang mengimpikan kemuliaan dan kuasa. Tetapi tidak ada yang menyedari bahawa mereka boleh tumbuh di tingkap, secara harfiah. Perkara utama adalah memilih kilang yang betul, meletakkannya di sektor yang betul dan kita adalah pemenangnya.

Ini akan mengenai pohon Laurel, atau lebih tepatnya mengenai "Noble Laurel" (Laurus nobilis), ini adalah nama lengkapnya. Tempat kelahiran laurel adalah Asia Kecil. Kini pokok laurel tumbuh di sepanjang pesisir Laut Mediterranean. Laurel adalah pokok atau pokok renek malar hijau. Sebilangan wakil keluarga laurel tumbuh hingga 10-15 meter. Dari asalnya, ini adalah tanaman yang sangat kuno, ia adalah sebahagian daripada flora yang dipelihara pada masa tersier yang jauh. Laurel itu tergolong dalam golongan centenarian - pokok laurel liar yang hidup hingga 300-400 tahun.

Bukan rahsia lagi bahawa tanaman ini sangat harum dan mengekalkan bau pedas walaupun dikeringkan. Ini kerana laurel mengandungi sejumlah besar minyak pati hingga 4.5%. Ia diekstrak dari daun, buah dan bunga tumbuhan. Minyak pati digunakan dalam makanan, minyak wangi, industri sabun, dan juga perubatan. Dan daun kamper, saudara dari laurel yang mulia, berfungsi sebagai sumber kamper. Tetapi, tentu saja, laurel terkenal sebagai rempah dan banyak digunakan dalam masakan. Dan tanpa sebab, laurel tidak hanya memberikan rasa dan aroma yang halus pada makanan, tetapi juga merangsang selera makan, meningkatkan pencernaan. Daun pedas ditambahkan ke banyak hidangan pertama, kedua dan juga pencuci mulut dan minuman. Di Eropah Barat, daun salam adalah komponen penting dari beberapa jenis jem, dan di Kalmykia ditambahkan ke dalam teh. Anehnya, sebelum era kita, laurel dikaitkan dengan makanan hanya dengan fakta bahawa ia digunakan sebagai perasa untuk air, yang mencuci tangan kita sebelum makan. Dan hanya dari abad ke-1 SM e. daun salam dan buah-buahan mula dijadikan rempah. Dengan satu cara atau yang lain, nilai paling besar dari laurel adalah aromanya. Di Yunani, ranting-ranting itu dihiasi dengan dahan laurel, sehingga menyegarkan udara di dalam ruangan, dan mereka juga ditempatkan di tilam untuk membuat impian kenabian menjadi kenyataan..

Pada zaman dahulu, daun laurel berfungsi sebagai "pemangkin" dalam pandangan jauh dan ramalan, bagaimanapun juga, dikatakan demikian. Mereka dikunyah oleh para peramal Pythia dan pemakan laurel - pendeta Apollo. Laurel itu dipercayai dapat meningkatkan pandangan jauh dan membantu mereka membuat ramalan yang tepat. Dengan cara yang sama penyair digunakan di Yunani kuno. Pada masa itu, laurel dihormati sebagai pohon suci Apollo - santo pelindung penyair, pemuzik dan penari, mereka mengatakan bahawa tanaman itu memberi inspirasi. Mengenai bagaimana laurel menjadi suci, diceritakan dalam Metamorfosis Ovid.

Sebaik sahaja Apollo bertemu dewa cinta muda Eros dan memutuskan untuk bermain trik pada instrumen ilahi, busur dan anak panahnya, yang sepertinya mainan. "Sayang, anda mungkin memutuskan untuk bersaing dengan saya dalam seni menembak? Adakah anda benar-benar berfikir untuk mengalahkan saya dengan mainan ini? Atau adakah anda akan memburu nyamuk? " Eros yang marah menembusi Apollo dengan anak panah cinta. Dan anak panah, yang membunuh cinta, dilemparkan ke dalam nimfa Daphne, yang tidak dipedulikan oleh Apollo. Dan mengutuk mereka menderita. Cinta Apollo yang tidak berbalas dalam mengejar nimfa dalam usaha mencapai timbal balik, dan Daphne bersembunyi darinya. Pada akhirnya, nimfa itu memohon kepada para dewa untuk menghentikan penderitaannya, dan berubah menjadi semak laurel. Sejak itu, Apollo memakai karangan bunga laurel di kepalanya untuk mengenang Daphne, dan laurel itu menjadi pohon suci-nya.

Sebagai pohon ilahi, laurel dianggap sebagai simbol keabadian, kemenangan, pengiktirafan, kekuatan, perlindungan dan pengetahuan rahsia. Di Yunani kuno, penyair, pemenang sukan, dimahkotai dengan karangan bunga laurel. Di Empayar Rom, pemenang tentera dan maharaja juga menerima penghargaan yang serupa. Julius Caesar di semua upacara rasmi dimahkotai dengan karangan bunga laurel, jadi dia ingin menekankan status abadi, dengan mana dia menyatakan dirinya.

Dari sudut pandang Feng Shui, laurel itu menguntungkan bagi sektor barat, barat laut, tenggara, selatan dan tengah. Di sektor kesihatan (sektor barat), kilang akan berkongsi daya tahan, tidak bersahaja, dan yang paling penting, ia akan menunjukkan salah satu gambar yang melambangkan - kekuatan hidup. Pada zaman kuno, dikatakan bahawa bahkan laurel kering dilahirkan semula, dan daunnya lagi diisi dengan jus.

Dalam sektor pengetahuan dan kebijaksanaan (sektor barat laut), laurel akan membantu dalam pelaksanaan pengetahuan yang diperoleh, serta menambahkan ketegasan dan keyakinan dalam membuat keputusan, menegakkan pandangan seseorang. Bukan tanpa alasan bahawa nama tanaman ini disebut gelar akademik. Kata sarjana berasal dari bahasa Latin bacca laureus, dalam terjemahan - laurel berry.

Untuk mendapat ganjaran yang sewajarnya bagi pekerja anda, untuk meningkatkan pulangan perniagaan, untuk mendekatkan kejayaan - letakkan pokok laurel di sektor buah dan hasil (sektor tenggara). Di sini, kilang akan menunjukkan kualiti penghargaan kerana ketekunan dalam mencapai matlamat. Bagi orang yang kreatif, laurel paling digemari di sektor selatan. Seperti yang telah disebutkan, diyakini bahawa laurel memberi inspirasi, di samping itu, tanaman pedas paling disukai untuk sektor selatan. Dan, tentu saja, untuk mendapatkan kuasa atau memperkuat harta benda kita, kita meletakkan kemenangan di sektor pusat.

Secara umum, semuanya mudah, menanam laurel dan mendapat hasilnya. Tetapi jangan lupa bahawa tanaman yang memberi kita tenaga sedang menunggu untuk mendapat perhatian dan perawatan yang baik. Serta tindakan untuk mencapai kemasyhuran dan kekuatan. Secara amnya, di mana sahaja anda meletakkan kilang, tetapi anda masih perlu berusaha.

Saya doakan Feng Shui yang baik, ketabahan dalam cita-cita anda dan karangan bunga laurel yang layak.

Laurel mulia. 15 fakta menarik dari botani, sejarah dan mitologi.

Noble Laurel (lat. Laurus nobilis) - pokok malar hijau subtropis atau pokok renek keluarga Laurel. Pokok Laurel mencapai ketinggian 18 meter, pokok renek - 2-3 meter. Tempat kelahiran laurel yang mulia adalah Laut Tengah. Laurel tumbuh di Kepulauan Canary, Mediterranean, di Crimea. Diusahakan di Rusia di Wilayah Krasnodar.

Minyak pati diperoleh dari daun, bunga dan buah laurel, yang dihargai dalam aromaterapi dan homeopati, mempunyai pelbagai khasiat penyembuhan. Ia juga digunakan dalam pembuatan gula-gula dan minuman keras..

Sebatang pokok laurel terdapat di setiap rumah. Daun salam - perasa kedua paling popular di Rusia selepas lada hitam.

Hutan Laurel di pulau Madeira. Laurel mulia.

Dalam mitologi Yunani, laurel adalah simbol Apollo - dewa penjaga cahaya matahari, pelindung sains dan seni, penyembuh. Kebun Laurel menutupi puncak Gunung Parnassus - biara merenung, dan mengelilingi kuil-kuil Apollo.

Di Yunani, pemuzik, penyair dan penari, yang pelindungnya adalah Apollo, dianugerahkan karangan bunga laurel, sementara atlet dimahkotai dengan karangan bunga zaitun atau saderi.

Hemidrachm dengan gambar Apollo. II-I abad SM.

Laurel menjadi pokok suci Apollo setelah penciptaan mitos Apollo dan Daphne. Mengikut mitos ini, Apollo jatuh cinta dengan nimfa Daphne yang cantik, seperti dewi Artemis yang berjanji selibat. Daphne tidak menerima cinta Apollo berkepala emas dan melarikan diri darinya, berdoa kepada para dewa untuk membantunya melarikan diri dari Olimpik dan menjaga kesucian. Kemudian para dewa mengubah nimfa menjadi pohon laurel. Sejak itu, laurel telah menjadi bukan hanya pohon suci Apollo, tetapi juga kepribadian kesucian dan kesucian..

Gian Lorenzo Bernini. Apollo dan Daphne. 1622-1625 tahun.

Di Rom kuno pada abad ke-5 SM karangan bunga laurel menjadi tanda kegemilangan ketenteraan dan kekaisaran tertinggi. Laurel melambangkan dunia yang akan datang setelah kemenangan mengatasi musuh. Mesej kemenangan dan senjata kemenangan dijalin dengan laurel dan disusun di hadapan gambar Musytari. Kaisar Rom pertama menghiasi kepala mereka dengan karangan bunga laurel. Julius Caesar mengenakan karangan bunga untuk semua acara rasmi.

Pada awal Kekristenan, daun-daun malar hijau dianggap simbol kehidupan kekal atau kehidupan baru, yang akan datang berkat tindakan penebusan Kristus, dan karangan bunga dari laurel melambangkan kesyahidan..

Selepas Revolusi Perancis tahun 1789, cabang laurel diperkenalkan ke lambang Republik Perancis. Sejak itu, karangan bunga laurel telah menjadi simbol popular. Hari ini, cawangan laurel dapat dilihat di lambang kebangsaan Algeria, Brazil, Yunani, Israel, Cuba, Mexico dan negara-negara lain..

Lambang negara I Republik Perancis 1792-1804 Lambang negara Brazil
Laureate (dari bahasa Latin. Laureatus - dimahkotai dengan laurel) - orang yang dianugerahkan anugerah negara atau antarabangsa untuk perkhidmatan yang luar biasa, pencapaian dalam pengeluaran, teknologi, sains, dan juga pemenang pertandingan (terutamanya seni). Istilah ini muncul di Yunani Kuno, digunakan pada Zaman Pertengahan (misalnya, pada tahun 1341, Universiti Paris menganugerahkan gelaran pemenang kepada penyair F. Petrarch).

Nama-nama berikut berasal dari laurus Latin (laurel):
Laurel - "pohon laurel", "Kemenangan, kemenangan";
Lavrentiy - "dihiasi dengan laurel";
Laura - "dimahkotai dengan kemenangan".

Karangan bunga laurel adalah atribut umum karya seni. Dalam potret, karangan bunga laurel menunjukkan kepunyaan dunia seni atau sastera. Oleh itu, salah seorang penyair Itali yang paling terkenal, Dante Alighieri, sering digambarkan dalam karangan bunga laurel.

Sandro Botticelli Potret Dante Alighieri, 1495. Monumen Dante di Piazza Santa Croce, Florence.

Berus Hutan George. Orpheus, 1890 g.

A.S. Pushkin dalam salah satu draf melukis potret dirinya dengan karangan bunga laurel.

A.S. Pushkin. Potret diri.

Bukan hanya artis yang digambarkan dengan karangan bunga laurel. Gambar pada duit syiling raja-raja Inggeris Charles I, George I, George II, dan setelah beberapa ketika Elizabeth II dilengkapi dengan karangan bunga laurel. Dalam kes ini, karangan bunga melambangkan kekuatan dan kekuatan, seperti pada zaman Kerajaan Rom.

1/2 mahkota Inggeris 1966 dengan gambar Ratu Elizabeth II

Francois Gerard. Potret Napoleon Bonaparte, 1804.

Sebagai simbol kecemerlangan, laurel itu termasuk dalam lambang syarikat automobil seperti Alfa Romeo, Fiat dan Mercedes. Hari ini, karangan bunga laurel adalah simbol kekuatan, kemenangan dan kejayaan yang paling popular, gambarnya digunakan secara aktif dalam penciptaan monumen monumental, serta logo organisasi komersial, kad ucapan, dll..

Logo FIAT 1929-1931 Gambar vektor bunga karangan bunga untuk hiasan

chestniy_yurist

Blog seorang peguam yang jujur ​​Alexander Zorin

Cara berfikir tidak dihukum +7 (499) 99-20-177

Atas permintaan salah satu saluran televisyen persekutuan, dia melakukan kajian sejarah mengenai kepentingan mitologi daun salam dalam politik, seni, budaya, perdagangan dan ekonomi. Di bawah ini saya hantarkan hasilnya dan meminta pembaca blog untuk menolong saya sepenuhnya dalam kajian ini, jika ada orang lain mengetahui fakta menarik mengenai pengaruh laurel pada kehidupan awam, tinggalkan komen anda untuk dikaji. Terima kasih terlebih dahulu.

- Bilakah sebutan daun salam mula-mula muncul dalam kronik? Di mana mereka mula menggunakannya untuk pertama kalinya?

Sebutan pertama dalam sejarah daun salam dijumpai pada abad XXI SM. Laurel mulia banyak dijumpai dalam sumber sejarah. Oleh kerana tanah airnya adalah Laut Tengah, dia jatuh ke sumber kuno - khususnya, Homer menulis bahawa Odysseus menggunakan laurel mulia untuk tujuan perubatan.

- Mengapa di Yunani kuno dan Rom kuno dengan daun salam terdapat banyak legenda, kepercayaan, dll? Anda boleh menamakan yang paling popular?

Era kuno secara keseluruhan meninggalkan banyak legenda - orang Yunani kuno secara semula jadi termasuk di dalamnya realiti di sekitarnya, cuba menjelaskan asal-usul haiwan dan tumbuh-tumbuhan, fenomena alam dan ciri-ciri landskap menggunakan paradigma pagan. Pada umumnya, semua legenda dan kepercayaan keluar dari mitos Apollo dan Daphne.

Laurel adalah simbol kesucian, tekad, kemenangan dan keabadian. Ia memberikan daya hidup, kejayaan dan pemenuhan keinginan..

Ovid yang terkenal dalam "Metamorphoses" menceritakan bahawa Apollo, yang tinggal di antara orang-orang, jatuh cinta dengan nimfa Daphne dan terus mengejarnya. Suatu ketika, setelah mengalahkan ular, Python, Apollo bertemu dengan dewa cinta muda Eros dengan busur dan anak panah dan bercanda kepadanya: “Mengapa kamu, bayi, busur dan anak panah? Adakah anda fikir anda dapat mengatasi saya dalam seni menembak? ".

Ejekan ini menyinggung perasaan Eros, dan dia mengirim dua anak panah untuk membalas dendam. Yang pertama, anak panah cinta, menusuk Apollo, dan yang kedua - cinta pembunuhan - memukul Daphne. Sejak itu, Daphne selalu lari dari Apollo. Tiada muslihat membantunya. Lelah dengan penderitaan, penganiayaan abadi, Daphne berpaling kepada ayahnya Peeneus dan Bumi untuk mengambil gambarnya darinya. Setelah kata-kata ini, ia berubah menjadi semak laurel (kenyataannya menarik bahawa di Rusia hingga abad ke-18 daun salam disebut "daphnia" ("laurel" dalam bahasa Yunani - "daphne").

Apollo yang sedih sejak itu mula memakai karangan bunga malar hijau di kepalanya. Di Yunani, rumah dihiasi dengan daun salam untuk menyegarkan bilik. Cabang-cabang Laurel diletakkan di tilam sehingga impian kenabian dapat diimpikan. Dipercayai bahawa laurel menyelamatkan dari kilat.

Jadi, kenyataannya diketahui bahawa maharaja Rom Tiberius semasa badai petir memakai karangan bunga laurel dan merangkak di bawah tempat tidur. Laurel itu dianggap sebagai pohon suci, karangan bunga menghiasi kepala para pemenang di Yunani kuno. Selama beberapa milenium, tradisi ini telah dipelihara di negara lain, seperti Inggeris. Dari kata "laurel" muncul kata "pemenang" - "dimahkotai dengan laurel".

- Ada versi yang maharaja Rom memakai karangan bunga laurel untuk menekankan umat pilihan Tuhan mereka, apakah demikian? (Contohnya, Julius Caesar selalu memakainya). Maharaja Tiberius yakin bahawa daun salam melindungi dari kilat. Apa kaitan kepercayaan ini??

Nama generik tumbuhan itu mungkin berasal dari "lauer" Celtic - nobilis hijau dan Latin - mulia, sejak pada zaman kuno pahlawan dimahkotai dengan karangan bunga laurel.

Sejak zaman kuno, cabang-cabang laurel telah melambangkan perbezaan dalam seni dan sukan. Karangan bunga laurel diberikan kepada pemenang dalam bidang puisi, muzik dan sukan, khususnya pemenang Sukan Olimpik. Evergreen, dia adalah lambang keabadian.

Laurel pada masa yang berlainan dikaitkan dengan dewa-dewa yang berbeza, termasuk Zeus (Musytari dalam budaya Rom kuno). Menurut satu teori, Caesar mengenakan karangan bunga bukan mahkota, kerana dia tidak pernah menjadi raja. Dia memulakan perang saudara, menakluki Rom, dan dengan demikian melakukan banyak hal untuk pembangunan negara. Untuk ini, Caesar dilantik sebagai konsul kehidupan kerajaan, dia digelar maharaja, bapa tanah air, memujinya dan menggembirakannya, tetapi bagi umum dirinya simbol utama kekuasaan adalah karangan bunga laurel.

Ada versi lain, yang menurutnya, Caesar mulai botak lebih awal, dan sejak dia seorang lelaki yang megah dan menikmati kejayaan dengan wanita, dia berusaha menyembunyikan kekurangan ini dengan segala cara. Karangan bunga laurel adalah yang paling sesuai untuk ini, kerana Caesar selalu dapat memakai karangan bunga sesuai dengan posisinya.

Secara keseluruhan, karangan bunga laurel sebagai simbol kemenangan, kemenangan menghantar kita, pertama sekali, kepada mitos Apollo dan Python. Menurut legenda, pokok laurel (satu-satunya pokok yang ditanam oleh manusia) tidak pernah disambar petir - Zeus sangat menyukai tanaman yang dikaitkan dengan anaknya Apollo.

- Mengapa di dunia kuno laurel itu dianggap sebagai simbol kemenangan?

Menurut "Metamorfosis" mitologi Ovid dan Yunani, Apollo secara bergurau mengatakan kepada Eros, dewa cinta muda, bahawa dia tidak akan pernah mengungguli dirinya dalam seni memanah. Dua anak panah yang dihantar oleh Eros menemui sasaran mereka. Anak panah cinta jatuh ke Apollo, dan yang kedua - membunuh cinta - ke dalam nimfa Daphne - anak perempuan dewa Peneus dan Gaia (Bumi). Secara semula jadi, Apollo jatuh cinta dan merindui timbal balik, terus mengejar dara ilahi. Tetapi dia, sebaliknya, tidak ingin melihat kekagumannya dan mengadu kepada ibu bapa dewa. Mereka yang menyelamatkannya dari pengejar obsesif menjadikan anak perempuan mereka menjadi pohon laurel. Daphne yang diterjemahkan bermaksud laurel. Apollo tidak berjaya menawan Daphne. Oleh itu, dalam ingatannya, dia selalu membawa daun salam dengan dia, dan di Delphi, setelah mengalahkan ular Python, dia mengumpulkan daun salam untuk mahkota pertama yang menang. Masih di pulau Delos, di mana menurut legenda, dewa keindahan dilahirkan, kebun-kebun laurel dan kebun tumbuh. Nah, hiasan daun laurel telah menjadi sifat yang sangat diperlukan dari gambar Apollo.

Sejak itu, pohon laurel telah dihubungkan dengan nama Apollo. Oleh kerana, selain seni, Apollo melindungi sukan, karangan bunga laurel tidak hanya diberikan kepada komposer, penyanyi dan seniman yang mahir, tetapi juga kepada pemenang Sukan Pythian, tempatnya adalah Plain of Chrissey. Dari Yunani, karangan bunga laurel diwarisi oleh orang Rom. Simbol kemenangan kemenangan mula ditujukan bukan hanya untuk pemenang dalam sukan, tetapi juga untuk pahlawan yang membezakan diri dalam kempen ketenteraan. Laurel Rom menjadi simbol kedamaian, yang mengikuti kemenangan ketenteraan. Ganjaran seperti itu diberikan kepada seorang pahlawan kerana pahala khas - misalnya, kerana menyelamatkan rakan seperjuangan, memasuki kubu musuh terlebih dahulu, kerana berjaya menyerbu kota musuh. Dewi kemenangan, Nick, selalu memegang simbol kemenangan di tangannya - karangan bunga laurel, yang diletakkan di kepala pemenang.

Tradisi ini berpindah dari Sukan Pythian Delphic ke Sukan Olimpik di Yunani. Ini bermaksud bahawa pemenang dengan kemahiran dan kemampuannya yang tiada tandingan dihormati untuk mendekati tuan rumah para dewa. Ungkapan umum tentang berehat di kemenangan kita menceritakan peluang untuk menikmati keunikan dan kehebatan kita..

- Adakah benar mengatakan bahawa daun salam merebak dengan budaya Yunani-Rom ke seluruh dunia?

Tidak begitu - daun salam masih diketahui bukan hanya oleh orang Yunani kuno dan Rom, ia juga digunakan oleh suku Afrika, sudah biasa di China kuno.

Pada duit syiling Inggeris, Charles II, George I, George II dan Elizabeth II digambarkan dengan karangan bunga laurel.

Sebagai simbol kecemerlangan, karangan bunga terikat dimasukkan dalam simbol syarikat automobil (Alfa Romeo, Fiat, Mercedes-Benz).

Laurel adalah simbol kekuatan ajaib. Tanaman penyihir dan penyihir. Sebelum membuat ramalan, mereka membakar atau mengunyah daun salam..

Di Amerika Utara, laurel dianggap sebagai jimat, dan di China, laurel adalah pohon di mana kelinci bulan menyiapkan elixir keabadian..

Dalam tradisi Kristian, laurel adalah simbol kehidupan kekal..

Dalam Freemasonry, semasa memulakan misteri Master ke-4, karangan bunga laurel diletakkan di atas mezbah.

- Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa beberapa nilai budaya Yunani dan Rom (termasuk penggunaan daun salam) bertahan hingga ke hari ini?

Daun salam tidak membawa nilai budaya kuno seperti yang kelihatan seperti sekarang ini. Daun Laurel digunakan untuk tujuan keagamaan atau untuk mengasapkan bilik, tetapi kami menggunakan daun salam sebagai rempah. Pada tahun 1652, François Pierre de la Varenp, seorang koki terkenal Ratu Perancis Marie de Medici, menerbitkan buku masakan yang terkenal ketika itu. Dia menulis tentang daun salam sebagai rempah yang dapat meningkatkan dan membetulkan rasa hidangan. Disarankan untuk menggunakannya dalam pencuci mulut, puding dan hidangan daging. Satu-satunya perkara yang masih ada, walaupun dalam bentuk yang sangat diubah suai, adalah penggunaan helaian untuk tujuan perubatan.

Namun, hari ini banyak tanda yang berkaitan dengan daun salam telah dipelihara. Mungkin semua orang tahu: jika seseorang menjumpai daun salam dalam sup, pertanda menunjukkan bahawa surat akan segera datang. Khurafat ini sudah biasa dilakukan oleh banyak orang sejak kecil. Sudah tentu, tidak ada statistik yang tepat untuk menjelaskan kewajaran peraturan ini. Namun, hakikat bahawa kebijaksanaan rakyat ini berlangsung selama berabad-abad berbicara mengenai bahagian realiti tertentu. Lebih-lebih lagi, di zaman teknologi moden, ketika sedikit orang menulis surat, tanda ini dapat dianggap berbeda. E-mel atau mesej yang ditunggu-tunggu di rangkaian sosial tidak akan lama. Dengan satu cara atau yang lain, mencari daun salam dalam semangkuk sup menunjukkan bahawa maklumat yang datang dari penulisan teks diharapkan segera..

- Adakah benar orang Pythians di Delphian Temple of Apollo mengunyah daun salam ketika mereka membuat ramalan? Apa ramalan nasib yang dibuat dalam oracle Delphic? Tempat apa yang diduduki kuil ini dalam kehidupan orang Yunani?

Ya, ada versi seperti itu. Kebiasaan seperti itu menimbulkan simbolisme pengetahuan rahsia, yang didakwa disampaikan oleh Pythia oleh Apollo sendiri. Xenophon dalam Memoirs of Socrates menulis bahawa salah seorang pelajarnya, bernama Herefont, pergi ke oracle di Delphi untuk bertanya siapa orang paling bijak. Pythia menjawab bahawa Socrates lebih bijak daripada semua, tidak diragukan lagi.

Ramalan terkenal bahawa raja Lydian terkaya Kroes, yang bertempur dengan Parsi, diterima di Delphi. Dia diberitahu: "Jika kamu menyeberangi sungai Galis (di sisinya ada dua pasukan, kamu akan menghancurkan kerajaan besar itu." Croesus yang diyakinkan mengalami kekalahan hebat dari Cyrus. Mengenai keluhan Croesus ke oracle, dia diberitahu bahawa ramalan itu tidak mengatakan kerajaannya berada. persoalan raja Macedonia, Philip, ayah Alexander yang Agung, bagaimana untuk mencapai kemenangan atas kekuatan jiran: "Berjuang dengan tombak perak dan kamu akan menang di mana-mana." Selepas itu, Philip, yang sebelumnya mula mencetak duit syiling emas di hadapan jiran-jirannya, menaklukkan kota-kota Yunani satu demi satu, ovorya bahawa tidak ada benteng yang tidak dapat ditembus di mana keldai yang sarat dengan emas tidak dapat masuk

- Adakah anda menggunakan daun salam atau bahan lain yang mengandungi zat aromatik yang kuat dalam pelbagai jenis ritual mendorong dan memotivasi sebelum pertempuran di pasukan Yunani dan Rom?

Tidak ada keperluan untuk ini, lebih-lebih lagi, daun salam hanya mempunyai sifat menenangkan, yang kadang-kadang membawa maut kepada para pejuang.

Adapun sifat-sifat lain yang mendorong dan memotivasi dari pelbagai bahan, orang Rom dan Yunani menggunakan terutamanya pelbagai variasi pada tema pemakanan: kurma, madu, kuku yang dihancurkan, telur domba, darah binatang.

- Bilakah daun salam pertama kali muncul di Rusia? Mengapa rempah-rempah Mediterranean (seperti yang biasa dikatakan oleh Daphnia di Rusia) cepat berakar di negara kita? Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa inovasi yang berasal dari Yunani (Byzantium) selalu lebih baik kita pakai daripada apa yang datang dari Eropah Barat? Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa tradisi kuliner diterima sebagai bagian dari budaya Yunani, kebijaksanaan berusia ribuan tahun?

Versi yang diterima umum adalah yang menurutnya daun salam jatuh di wilayah Rusia 25 abad yang lalu - sebelum pembentukan kenegaraan di kalangan Slavia Timur. Harus diingat bahawa laurel juga tumbuh di pantai Laut Hitam, sehingga secara beransur-ansur Rusia telah menjadi salah satu pengeluar rempah ini. Dalam bahasa Yunani, Daphne adalah laurel, jadi di berbagai negara (termasuk Rusia) hingga abad XVII-XVIII, lavrushka disebut daphnia. Rempah ini telah berakar kerana kemudahan penggunaan dan ketersediaannya. Populariti daun salam, tentu saja, dapat dikaitkan dengan pengaruh zaman kuno, di era yang dianggap sebagai simbol kesucian (dan di

Di Byzantium, daun salam kemudian digunakan dalam ritual untuk mengenal pasti pencuri), tetapi ini tidak mungkin. Mungkin ini yang berlaku pada mulanya, dan kemudian kebiasaan dan kemudahan menjadikan tugas mereka.

- Mengapa di Uni Soviet daun salam menjadi rempah yang paling popular (dan hampir satu-satunya, bersama dengan lada)?

Daun salam mudah dihasilkan dan digunakan, ia tumbuh di selatan USSR, dan oleh itu juga tersedia untuk semua orang, dengan harga murah. Dan kemudian, kebolehaksesan dan kesederhanaan melakukan tugas mereka, orang-orang Soviet dalam setiap segi menyukai daun salam.

- Pada zaman kuno dan abad pertengahan, banyak rempah menyebabkan perang (beritahu kami mengenainya). Adakah anda bertengkar dengan daun salam?

Sejarah kuno secara harfiah penuh dengan peristiwa di mana, satu atau lain cara, rempah-rempah mengambil bahagian. Dalam papirus Mesir, anise, kapulaga, mustard, wijen, safron disebutkan. Sebilangan besar mereka menggunakan - dan bukan tanpa alasan - untuk tujuan perubatan..

Secara beransur-ansur Cara Rempah Besar terbentuk - dari Timur ke Barat. Arteri perdagangan ini selama berabad-abad telah menentukan perkembangan ekonomi global. Penduduk Arab yang menguntungkan dengan cepat dimonopoli.

Pada tahun 332 SM, Alexander dari Macedon campur tangan dalam perniagaan Arab. Dia pergi bersama tenteranya ke kota Tirus Fenisia, yang merupakan, seperti yang mereka katakan sekarang, pertukaran terbesar untuk penjualan rempah. Selepas kejatuhan Tirus, perdagangan yang menguntungkan tertumpu di Iskandariah.

Pada abad ke-4, sudah di zaman kita, orang-orang barbar yang menaklukkan Rom, memberi penghormatan bukan hanya kepada emas, tetapi juga pada lada, yang pada masa itu agak lebih mahal daripada logam yang hina.

Timur membuat percubaan baru untuk menundukkan aliran rempah ke Eropah pada abad ke-11. ketika orang-orang Seljuk menguasai Asia Kecil. Jawapan kepada orang Eropah adalah Perang Salib. Secara rasmi, pasukan pergi untuk membebaskan Yerusalem dan Makam Suci, tetapi para kesatria salib kembali dengan bal yang penuh dengan rempah.

Seperti yang anda ketahui, Perang Salib tidak terlalu berjaya, sehingga Eropah abad pertengahan mengalami kekurangan rempah. Harus diingat bahawa kopi dan teh belum diketahui, dan minuman tradisional pada masa itu - bir, anggur, sbitnits - disiapkan dengan rempah. Gereja Kristian tidak membenarkan perdagangan yang luas dengan orang Islam, dan rempah-rempah memasuki pasar Eropah melalui perantara - yang paling sering Yahudi - dan "zon perdagangan bebas" yang kecil. Ini, secara tidak langsung, menerangkan pembungaan Venice yang belum pernah terjadi sebelumnya, yang mendapat izin eksklusif dari Holy See untuk berdagang dengan Timur..

Mereka tidak berperang kerana daun salam, kerana ia tidak dimonopoli oleh sesiapa pun - ia cepat menembusi Eropah dan bukan komoditi langka.

- Adakah mungkin untuk mengatakan bahawa penjualan rempah-rempah hari ini membawa negara-negara di mana mereka memperoleh banyak wang?

Ini tidak benar sepenuhnya. Permintaan untuk rempah tidak sehebat pada masa lalu, penjualan global agak rata-rata. Walaupun bagi sebilangan negara Asia, eksport rempah merupakan sumber pendapatan yang cukup menonjol, jangan ulangi kesalahan Madagascar. Benar, dalam hal ini kita berbicara mengenai kadar vanila sebagai produk eksport utama untuk keperluan Coca-Cola. Kemudian syarikat itu mula menggunakan vanila tiruan untuk minumannya, dan ini sangat menjangkau anggaran Madagascar.