Penjagaan Kalanchoe

Pengarang: Natalya Kategori: Tanaman Rumah Diterbitkan: 01 Mac 2019 Dikemas kini: 25 Februari 2020

Mengenai bunga ini kita boleh katakan: dan bagaimana saya boleh hidup tanpanya! Walau bagaimana pun, ibu dan nenek kita tidak dapat membayangkan bagaimana mungkin tidak mempunyai tanaman berguna seperti Kalanchoe di rumah. Saya ingat bahawa di rumah kami juga tumbuh. Dan tidak menghairankan, kerana Kalanchoe officinalis digunakan untuk tujuan perubatan: dari hidung berair, sakit tekak, dengan luka dan luka bakar. Untuk tujuan inilah saya meminta ibu mertua untuk mendapatkan bunga yang tumbuh dengan baik.

Kandungan

Dengarkan artikel

Bunga Kalanchoe

Dan sekiranya anda bukan penyokong kaedah rawatan alternatif, maka anda harus mendapatkan Kalanchoe yang hiasan dan berbunga. Ia berbeza dengan yang lain dalam bentuk daun, struktur semak itu sendiri dan, tentu saja, kehadiran bunga terang dari pelbagai warna.

Dengan kata lain, Kalanchoe adalah bunga yang sepadan dengan usaha yang anda lakukan untuk menjaganya. Agar tidak merosakkan tanaman berharga ini, mari kita kemas kini pengetahuan kita tentang menjaga Kalanchoe di rumah.

Kalanchoe terapeutik dan hiasan

Pohon kehidupan, doktor bilik, ginseng bilik - yang namanya Kalanchoe belum terima kerana kegunaan dan keperluannya. Walaupun pelbagai spesies tumbuhan ini kelihatan berbeza, semuanya mempunyai sifat penyembuhan. Secara keseluruhan, lebih daripada 200 spesies Kalanchoe terkenal di alam semula jadi. Di rumah, hanya sebilangan kecil sahaja yang ditanam. Selalunya, Kalanchoe pinnate, Kalanchoe Blosfeld, Kalanchoe Daigremont, Kalanchoe bunga tunggal.

Tetapi tidak kira apa yang anda dapatkan Kalanchoe, penjagaan di rumah bagi mana-mana wakil tanaman ini hampir sama. Lagipun, mereka semua tergolong dalam keluarga yang sama - Crassulaceae. Tumbuhan ini adalah penduduk kawasan tropika. Mereka disesuaikan untuk jangka masa panjang, baik dalam keadaan kering dan dalam keadaan kelembapan tinggi. Daun Kalanchoe dalam jangka masa yang baik mengumpulkan kelembapan, yang kemudian dapat digunakan oleh tanaman untuk bertahan hidup. Bunga ini juga tidak perlu disenyawakan dan ditransplantasikan dengan kerap. Kita boleh mengatakan bahawa tanaman ini memberi kita lebih banyak daripada yang diperlukan daripada kita.

Bunga dalaman ini juga dicirikan oleh ketahanan terhadap pelbagai penyakit dan perosak. Selain itu, bahkan tanaman yang sudah mulai membusuk atau hilang dapat dikurangkan menjadi keratan dan akar. Ia membiak dengan mudah dan kerap secara bebas dengan bantuan kanak-kanak..

Tetapi, walaupun bersahaja tanaman ini, perlu diingat bagaimana menjaga Kalanchoe di rumah.

Penjagaan Kalanchoe di rumah

Pencahayaan

Hampir semua sudut rumah sesuai untuk Kalanchoe, di mana sekurang-kurangnya sedikit cahaya matahari jatuh. Ia tumbuh dengan baik baik di bawah naungan separa dan dalam keadaan cahaya matahari yang tersebar. Sekiranya anda meletakkannya di tempat cahaya matahari langsung jatuh, bunga hanya akan sedikit mengubah warna daun (mereka akan sedikit berubah menjadi merah). Tetapi sesuai untuk Kalanchoe, tingkap timur atau barat sesuai, di mana pencahayaan tidak begitu kuat.

Untuk spesies berbunga Kalanchoe, arah timur atau tenggara dan pencahayaan tambahan pada musim sejuk lebih disukai. Dengan kekurangan cahaya yang jelas, tanaman meregang dan melemah. Daun atas berubah menjadi pucat, dan yang lebih rendah mungkin mati.

Suhu

Rejim suhu bagi tanaman ini juga lebih kurang. Sudah pada suhu 10 ° C, ia dapat terkena balkoni di udara segar, di mana Kalanchoe dapat berada di sepanjang musim panas-musim gugur. Tumbuhan ini bertolak ansur dengan panas - ia menanganinya. Tetapi agar bunga tidak kering, anda perlu meningkatkan kekerapan penyiraman.

Suhu optimum pada musim panas untuk Kalanchoe ialah 23-25 ​​° C, dan pada musim sejuk - 12-16 ° C.

Menyiram Kalanchoe

Tumbuhan ini, seperti yang saya katakan, mengumpulkan kelembapan di daun. Oleh itu, ia mengalami tempoh kekeringan paksa dengan mudah - sebagai contoh, semasa ketiadaan anda dari rumah. Tetapi teluk bertindak ke atasnya secara merosakkan. Dan ini bukan mengenai jumlah air yang dicurahkan.

Cara menanam aloe - senarai spesies yang banyak

Semasa menyiram, tanah mesti dibasahi dengan banyak - supaya air membasahi benjolan tanah sepenuhnya. Tetapi lebihannya mesti dikeringkan. Dan untuk mengelakkan teluk, anda hanya perlu memilih kekerapan penyiraman yang betul. Sebilangan tanah harus kering di antara prosedur air.

Selalunya anda boleh menyiram hanya semasa panas. Dan pada musim sejuk, sebaliknya, anda perlu melakukan ini lebih jarang - sekali setiap 10-14 hari. Sekiranya anda mencurahkan Kalanchoe, akarnya mungkin mulai reput. Juga, kelembapan berlebihan dipenuhi dengan fakta bahawa tanaman akan mengalami acuan dan reput..

Kelembapan

Pada prinsipnya, Kalanchoe di rumah tidak boleh disembur. Pada musim sejuk, ini umumnya berbahaya bagi tanaman. Tetapi untuk menghilangkan bunga debu yang terkumpul di daun, kadang-kadang disarankan untuk mencucinya di bilik mandi. Ia juga berguna untuk mengelap daun dengan kain lembut sehingga hama labah-labah atau kutu busuk tidak bermula di permukaan.

Pemangkasan Kalanchoe

Ini adalah keadaan yang sangat penting bagi spesies Kalanchoe yang berbunga. Anda perlu memotong kardinal. Peduncle mesti dikeluarkan serendah mungkin agar selebihnya tidak membusuk. Pembungaan juga melemahkan tanaman. Semua bahagian tanaman lama dan tidak kelihatan mesti dipotong. Pucuk muda yang kuat harus dipotong dan digunakan untuk mengakar.

Pada musim panas, secara umum, lebih baik mencubit bahagian atas bunga sehingga pucuk lateral terbentuk. Jika tidak, tanaman akan meregang dan tumbuh dengan hodoh.

Memberi makan kepada Kalanchoe

Kadang-kadang, Kalanchoe perlu disenyawakan - kira-kira 1 kali sebulan. Baja yang digunakan untuk sukulen sesuai untuknya. Varieti berbunga tanaman ini harus disenyawakan dengan baja kompleks - jika tidak Kalanchoe tidak akan mekar. Anda hanya perlu mengambil separuh daripada dos yang ditunjukkan pada bungkusan. Secara umum, lebihan baja berbahaya bagi Kalanchoe. Anda tidak boleh makan pada musim sejuk.

Pemindahan Kalanchoe

Kalanchoe merujuk kepada bunga yang tumbuh dengan cepat, jadi memerlukan pemindahan yang kerap - sekali setahun, pada akhir bulan Mac. Tanaman dewasa dapat ditaburkan dengan tanah baru, tetapi dengan syarat akarnya tidak melampaui batas periuk.

Pindahkan Kalanchoe dalam periuk yang lebih besar daripada yang sebelumnya dengan diameter 2-3 cm. Semasa melakukan pemindahan, anda perlu mengeluarkan bunga dari bekas dengan berhati-hati - kerana daun dan batangnya sangat rapuh. Tanah sesuai dengan komposisi seperti itu: Tanah liat (1 bahagian), tanah berdaun (1) dan pasir (1), anda juga boleh menambah humus.

Kalanchoe mekar - penjagaan rumah

Kalanchoe adalah wakil keluarga Crassulaceae yang jelas, ia boleh menjadi hiasan (Blossfeld) atau ubat (Degremon). Mekar Kalanchoe tidak bersahaja dalam perawatan dan mempunyai kecantikan yang jarang berlaku.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci: merawat Kalanchoe berbunga di rumah, transplantasi, pembiakan, penyiraman yang betul dan pakaian terbaik untuk berbunga yang banyak. Penjagaan Kalanchoe selepas berbunga.

Bunga Kalanchoe

Kalanchoe berbunga hiasan mempunyai daun yang padat dan berdaging, dengan topi perbungaan yang indah dari pelbagai warna. Dengan penjagaan yang betul, sehingga 8 bulan menyenangkan dengan berbunga yang indah. Daun bergelombang di tepi.

Kalanchoe bertolak ansur dengan kelembapan dan keadaan kering yang tinggi. Dalam tempoh yang baik, daun tanaman mengumpul kelembapan, yang kemudiannya digunakan untuk bertahan hidup.

Kalanchoe yang mekar tahan terhadap pelbagai penyakit dan perosak, mudah merebak.

Kalanchoe - penjagaan rumah

Pencahayaan

Untuk pertumbuhan normal, mana-mana tempat di dalam rumah sesuai, walaupun sedikit cahaya matahari terdedah. Tumbuhan tumbuh dengan baik di tempat teduh separa atau apabila terkena cahaya matahari yang tersebar.

Apabila terkena cahaya matahari langsung, warna daun di tepinya akan berubah, menjadi kemerahan.

Tempat yang ideal di rumah ini adalah tingkap timur atau barat, dengan pencahayaan yang tidak terlalu kuat. Mekar Kalanchoe lebih suka tingkap timur atau tenggara.

Semasa berbunga Kalanchoe pada musim bunga dan musim luruh, lampu tambahan akan diperlukan.

Jumlah cahaya yang tidak mencukupi menyebabkan regangan tumbuh-tumbuhan, daun atas pucat dan bahagian bawah mati.

Suhu

Kilang ini menahan suhu dengan tenang. Oleh itu, sudah bermula pada 10 darjah, ia boleh dibawa ke udara segar. Musim panas-musim luruh, tanaman boleh ditinggalkan di balkoni.

Kilang ini bertolak ansur dengan panas pada bulan-bulan musim panas, tetapi perlu untuk meningkatkan kekerapan penyiraman.

Suhu optimum dipertimbangkan: pada musim panas 23-25 ​​darjah, pada musim sejuk 12-16 darjah.

Menyiram

Kalanchoe mengumpulkan kelembapan di daun, dan menahan kekeringan atau, misalnya, ketiadaan anda. Tumbuhan takut dengan genangan air.

Penyiraman harus dilakukan dengan banyak untuk membasahi seluruh gumpalan tanah, tetapi kelembapan yang tersisa harus dikeringkan.

Untuk anda sendiri, tentukan frekuensi penyiraman yang betul, benjolan tanah di antara penyiraman harus kering.

Lebih kerap, penyiraman dilakukan pada musim panas, pada musim sejuk selang waktu antara penyiraman adalah 10-14 hari.

Sekiranya anda mengisi tanaman, akar akan mulai reput, pelbagai busuk dan kulat akan muncul.

Kelembapan

Di rumah, Kalanchoe tidak memerlukan penyemburan. Amat berbahaya untuk menyemburkan pada musim sejuk. Sekiranya daun ditutup dengan debu, cara terbaik untuk menyingkirkannya adalah dengan mengelapnya dengan kain lembap atau, sebagai gantinya, mencucinya di bilik mandi.

Pemangkasan

Agar tanaman mekar, perlu dipotong secara radikal. Potong peduncle serendah mungkin agar tidak membusuk bahagian yang tinggal.

Semua bahagian tanaman yang kelihatan buruk dan lama mesti dibuang. Pucuk muda dan kuat, setelah dipangkas, sesuai untuk pembiakan.

Pada musim panas, cubit bahagian atas untuk membentuk pucuk lateral dan melindungi tanaman daripada tumbuh terlalu tinggi.

Video - Mencubit hiasan Kalanchoe

Berpakaian atas

Kira-kira 1 kali sebulan, Kalanchoe harus diberi makan menggunakan baja untuk sukulen..

Untuk berbunga Kalanchoe, baja kompleks digunakan, jika tidak tanaman tidak akan mekar.

Perhatian: Baja yang berlebihan berbahaya bagi Kalanchoe.

Lebih baik mencairkan setengah dos atau sepertiga ketika memberi makan, sesuai dengan petunjuk ubat yang digunakan. Jangan menghasilkan pakaian berpakaian terbaik pada musim sejuk.

Pembiakan

Kalanchoe merujuk kepada tanaman yang tumbuh dengan cepat, oleh itu, ia mudah membiak.

Untuk pembiakan, pucuk muda yang masih ada selepas pemangkasan atau dipotong khusus untuk pembiakan adalah sesuai.

Panjang pucuk sekitar 10-12 cm. 4-6 daun yang lebih rendah dikeluarkan di atasnya dan ditanam di dalam periuk dengan tanah yang subur dan subur pada kedalaman sedemikian.

Dari sinus daun bawah yang koyak, akar akan muncul di tanah. Setelah menanam, padatkan tanah di sekitar pucuk dan tuangkan di sepanjang tepi periuk (supaya pucuk di tanah sedikit kendur, semua penyiraman lain harus dilakukan seperti biasa, di seluruh permukaan).

Penutup tanaman semasa pembiakan tidak perlu. Letakkan periuk di tempat yang hangat sehingga terdapat teduhan separa.

Pindah

Tumbuhan memerlukan pemindahan tahunan pada akhir bulan Mac. Tanaman dewasa dapat ditanam semula setiap 3 tahun atau ditaburkan dengan tanah yang subur, asalkan akarnya tidak keluar dari periuk. Juga, pemindahan boleh dilakukan setelah berbunga..

Untuk pemindahan, anda perlu mengambil periuk 2-3 cm lebih besar daripada diameter sebelumnya. Keluarkan bunga dengan berhati-hati semasa pemindahan sehingga tidak merosakkan tanaman.

Perosak

Daripada perosak, Kalanchoe boleh diserang kudis, hama labah-labah dan kutu busuk.

Ubat ini disingkirkan dengan kain basah yang dicelupkan ke dalam alkohol.

Dalam memerangi kudis dan kutu, rawatan racun serangga akan membantu. Fitover adalah ubat yang baik, ia tidak membahayakan manusia dan haiwan peliharaan.

Video - Kalanchoe. SEMUA TENTANG PENJAGAAN

Penjagaan Kalanchoe selepas berbunga

Setelah berbunga semua bunga, Kalanchoe mesti dipotong. Pemangkasan dilakukan untuk menghilangkan peduncles dan daun yang berlebihan, membentuk semak. Potong pada waktu pagi.

Potong peduncle serendah mungkin agar tanaman tidak mulai busuk.

Pemangkasan seperti itu merangsang pertumbuhan tunas baru yang siap untuk berbunga. Setelah memotong, Kalanchoe memerlukan ketenangan, jadi kurangkan penyiraman dan mencegah cahaya matahari langsung. Berkat pemangkasan, semak akan sihat, akan menjadi subur dengan banyak batang pokok yang indah.

Berikut petua merawat Kalanchoe berbunga, tanaman ini akan menggembirakan anda dengan berbunga sepanjang musim panas-musim luruh.

Mekar Kalanchoe dengan kegembiraan pemiliknya. Cara memastikan penjagaan rumah yang betul?

Kalanchoe adalah salah satu tanaman dalaman paling popular yang ditanam di banyak negara..

Ia mempunyai banyak kelebihan: ia tidak memerlukan perawatan intensif, mempunyai sifat berguna, tahan terhadap kebanyakan perosak dan penyakit, ia tidak memerlukan penyiraman yang banyak, ia menjadi hiasan utama rumah semasa berbunga.

Tetapi tidak semua penanam pemula Kalanchoe mekar berulang kali. Sebabnya tidak hanya terletak pada perawatan yang tidak betul, tetapi juga ketidaktahuan tentang beberapa nuansa tumbuh lezat ini.

Penerangan dan gambar varieti yang menghasilkan tunas

Kalanchoe adalah abadi hijau dari kumpulan succulents, keluarga Crassulaceae. Kilang ini dapat dikenali dengan tanda-tanda luaran berikut:

  • mempunyai ketinggian semak kecil atau sederhana;
  • mempunyai daun besar elastik dengan struktur berdaging dan tepi yang tidak rata;
  • semasa berbunga, karpet padat perbungaan yang terdiri dari bunga kecil terbentuk di tanaman, warnanya berbeza dari warna putih hingga nada merah tepu.

Sehingga kini, kira-kira dua ratus jenis Kalanchoe telah diketahui. Spesies yang paling biasa dan popular di kalangan tukang kebun adalah.

Blossomfield

Ia mempunyai ketinggian hingga 45 cm, daun bulat dengan tepi bergelombang dan permukaan lilin yang halus, bunga berwarna cerah dalam bentuk bintang, dikumpulkan dalam perbungaan payung.

Video mengenai Kalanchoe Brossfeld:

Kalandiva

Merujuk kepada kerdil, ketinggian semak yang luas tidak melebihi 20 cm, di hujung pucuk semasa berbunga, perbungaan yang padat dari bunga dua warna muncul.

Video mengenai Kalanchoe Kalandiva:

Cara menjaga tanaman berbunga?

Kalanchoe bukanlah tanaman yang sangat aneh untuk dijaga, jadi disyorkan untuk berkembang biak walaupun untuk penanam pemula. Penjagaan yang betul mesti dilakukan mengikut algoritma berikut:

  1. menyediakan penyiraman sederhana dan keadaan pencahayaan yang sesuai;
  2. angkat daun semasa pengairan supaya tidak mendapat titisan air;
  3. melindungi belukar dari kesejukan dan kelembapan;
  4. menyuburkan tanah dari bulan Jun hingga November (sebelum berbunga);
  5. memangkas daun layu dan daun bunga.

Apa yang berlaku pada tanaman dalam tempoh ini?

Kalanchoe hanya berbunga setahun sekali. Oleh kerana bunga ini berasal dari Afrika, Asia Tenggara, Amerika Selatan, pemula di lintang kami berlangsung dari pertengahan musim sejuk hingga Mac.

Semasa berbunga, semak dihiasi dengan hamparan perbungaan yang terang..

Tempoh ini dapat berlanjutan hingga musim panas, bergantung pada ragamnya. Pemanjangan bunga secara buatan juga dimungkinkan dengan menghilangkan perbungaan kering setelah berakhirnya gelombang pertama tunas dan memberi semak tambahan kepada tanaman untuk menanam tunas baru.

Peraturan Kandungan

Merawat tanaman di daerah kediaman terdiri daripada komponen berikut:

    Pencahayaan. Kalanchoe adalah tanaman fotofil. Pencahayaan yang tidak mencukupi boleh menyebabkan batangnya meregang dan kurang berbunga. Anda perlu menyusun bunga di ambang tingkap di sebelah timur atau barat.

Perlu diingat bahawa cahaya matahari yang berlebihan dan paparan langsung sinar ultraviolet pada permukaan daun yang halus boleh menyebabkan luka bakar. Pada waktu tengah hari, kilang memerlukan tempat perlindungan.

  • Mod suhu. Belukar tumbuh paling baik dalam iklim yang cukup panas. Pada musim panas, suhu udara tidak boleh melebihi 25 darjah Celsius, pada musim sejuk - turun di bawah 11 darjah. Penurunan suhu jangka pendek hingga 8 atau kenaikan hingga 30 darjah dibenarkan, tetapi dalam hal ini, pengairan bunga harus diatur sebanyak mungkin, mengelakkan penumpukan air dari tanah atau mengering dari koma.
  • Menyiram. Bunga lebih suka sedikit kekeringan, genangan kelembapan pada sistem akar akan menyebabkan pembusukan. Pada musim panas, penyiraman pada suhu bilik dilakukan setiap hari, tetapi pada musim sejuk, cukup dua minggu sekali. Semasa menanam, anda perlu menjaga saliran, yang akan mengekalkan kelembapan di tanah pada tahap yang optimum. Anda boleh menyiram bunga dengan cara atas dan bawah.

    Dalam kes pertama, kelembapan tidak boleh jatuh pada daun, terutama jika mereka mempunyai permukaan yang lentur. Titisan air akan berlama-lama di permukaan, yang akan menyebabkan penyakit kulat. Sekiranya cairan ditambahkan ke dalam tong, toskan air berlebihan secara berkala.

  • Berpakaian atas. Lebih baik menggunakan formulasi mineral kompleks dalam bentuk yang diencerkan sebelum berbunga (kepekatannya mestilah separuh daripada yang ditunjukkan pada bungkusan). Sebelum menggunakan nutrien ke tanah, disarankan untuk menyiram tanaman dengan banyak untuk melindungi akar dari luka bakar..
  • Pemangkasan. Mahkota bunga tumbuh cukup cepat dan tanpa pemangkasan mengambil bentuk yang tidak sesuai. Oleh itu, pada musim bunga disyorkan untuk memotong dahan memanjang. Pucuk memanjang dipotong kira-kira 2/3 atau lebih sedikit.
  • Cubit. Untuk memberikan semak bentuk yang rapi dan merangsang pertumbuhan pucuk sisi, bahagian atas Kalanchoe mesti dicubit. Prosedur seperti ini dilakukan pada musim panas dan lebih relevan untuk tanaman muda, tetapi boleh dilakukan untuk lebih banyak spesimen dewasa..
  • Melawan parasit dan penyakit serangga. Kalanchoe mempunyai daya tahan yang tinggi terhadap pelbagai penyakit, tetapi dengan rawatan yang tidak betul mungkin terdapat beberapa penyakit.

    Selalunya, tanaman ini dipengaruhi oleh kutu daun, kutu mealybug, kutu, bintik coklat muncul di daun, lapisan putih atau kelabu. Memerangi penyakit harus dilakukan dengan membuang kawasan yang terjejas dan menyembur dengan bahan kimia.

    Syarat penting untuk perkembangan bunga yang betul adalah pemindahannya pada musim bunga. Untuk menjalankan prosedur, anda mesti melakukan langkah-langkah berikut:

    1. Sediakan tanah dengan keasidan yang rendah. Untuk melakukan ini, campurkan tanah kebun, humus dan pasir kasar dalam bahagian rumput.
    2. Pilih periuk yang sesuai. Ketinggian bekas tidak boleh melebihi 15 cm, dan diameternya harus jauh lebih besar daripada sebelumnya.
    3. Letakkan longkang ke bahagian bawah. Isi mereka dengan periuk kira-kira satu perempat. Masukkan sebilangan kecil tanah di atas.
    4. Untuk mendapatkan semak dengan benjolan, untuk menghilangkan kelebihan bumi, berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar. Masukkan periuk baru.
    5. Atas tanah dan ratakan permukaannya..
    6. Ke air. Letakkan di tempat yang terang, tetapi tanpa cahaya matahari langsung.
    7. Selepas beberapa minggu, lakukan penyusuan pertama. Pada masa ini, tanaman itu sudah mula berakar.

    Lebih-lebih lagi, idealnya, pada waktu siang, bunga harus menerima sinar matahari dalam jumlah yang cukup sehingga tunasnya aktif berkembang, dan warna bunga lebih tepu.

    Cara penjagaan selepas berbunga?

    Penjagaan Kalanchoe setelah berbunga adalah seperti berikut:

    1. Potong tanaman untuk tunggul. Pada masa yang sama, hapus semua batang dan batang pokok, dan tinggalkan pucuk setinggi 3 cm di atas tanah.
    2. Keluarkan bekas Kalanchoe di kawasan yang teduh dan sejuk. Suhu udara tidak boleh melebihi 15 darjah Celsius.
    3. Hentian penyiraman. Lembapkan tanah hanya jika terlalu kering.
    4. Simpan tanaman dalam keadaan sedemikian selama satu setengah bulan.

    Sebelum bangun dan bersiap untuk berbunga berikutnya, semak harus diletakkan di tempat yang lebih terang dan lebih hangat dan menormalkan perawatannya.

    Kalanchoe bukan budaya pilih-pilih dalam perawatan dan boleh ditanam walaupun oleh penanam pemula. Tetapi untuk pembungaan berulang dan pengembangan semak yang betul, perlu mengikuti cadangan asas untuk menjaga. Perlu diingat bahawa semasa tempoh pemula dan dorman, penjagaan bunga mesti diambil kira ciri-cirinya.

    Video berguna

    Kisah video mengenai menjaga Kalanchoe:

    Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

    Kalanchoe

    Kilang Kalanchoe (Kalanchoe) adalah wakil keluarga Crassulaceae. Genus ini menggabungkan lebih dari 200 spesies yang berlainan, sementara itu diwakili oleh pokok renek, succulents dan herba perennial. Secara semula jadi, tanaman ini terdapat di kawasan tropika di Asia, Australia dan Amerika. Dedaunan mungkin berbeza antara spesies. Sebagai peraturan, daunnya tebal, sessile atau mempunyai tangkai daun, dan mereka juga dapat dibedah dengan lemah atau kuat. Semasa berbunga, payung terbentuk, yang merangkumi bunga berwarna putih, ungu, merah atau kuning. Di rumah, hampir semua jenis tanaman ini tumbuh dengan indah, kecuali tentu saja penanam mematuhi peraturan menjaga tanaman.

    Huraian ringkas mengenai pertumbuhan

    1. Mekar. Bermula pada minggu-minggu musim sejuk yang lalu dan berlangsung sekitar 30 hari..
    2. Pencahayaan. Memerlukan cahaya yang terang, tetapi menyebar, tempoh waktu siang adalah sekitar 12 jam.
    3. Mod suhu. Pada musim sejuk, suhu 14-18 darjah, dan pada musim panas, 18-28 darjah. Pastikan bahawa di dalam bilik di mana bunga itu berada, suhunya tidak boleh kurang dari 10 darjah.
    4. Menyiram. Penyiraman bawah disyorkan. Semasa musim tanam, ia harus sederhana dan dilakukan segera setelah lapisan atas substrat dalam periuk kering. Pada musim sejuk, bunga harus disiram hanya setelah campuran tanah kering secara mendalam 1/3 bahagian.
    5. Kelembapan udara. Ia tumbuh dengan baik dengan kelembapan normal di ruang tamu. Namun, pada hari-hari panas, disarankan untuk melembapkan bunga dari penyembur secara sistematik dengan air suam..
    6. Baja. Pada musim panas dan musim luruh (semasa pembentukan tunas) perlu memberi makan semak 1 kali seminggu, untuk ini mereka menggunakan baja untuk tanaman lezat dan kaktus. Kalanchoe dapat diberi makan dengan bahan organik tidak lebih dari 1 kali dalam 2 minggu.
    7. Pemangkasan. Apabila semak pudar, keluarkan semua peduncles.
    8. Tempoh rehat. Ia bermula sejurus selepas berbunga dan berlangsung sekitar 30-45 hari.
    9. Pindah. Prosedur ini dijalankan hanya jika perlu apabila sistem root menjadi terlalu sesak di dalam pot. Bunga yang ditransplantasikan pada awal musim tanam.
    10. Campuran tanah. Untuk menanam tanaman, anda boleh menggunakan campuran tanah siap pakai yang dimaksudkan untuk tanaman kaktus dan sukulen. Juga sesuai ialah substrat yang terdiri daripada tanah daun dan tanah, pasir dan gambut (2: 4: 1: 1).
    11. Pembiakan. Kaedah keratan dan biji.
    12. Serangga berbahaya. Bug kutu, serangga skala, hama labah-labah, kutu daun.
    13. Penyakit Cendawan serbuk, larut malam, busuk kelabu, busuk batang, bintik daun cincin.
    14. Hartanah Tumbuhan seperti itu bersifat perubatan. Ia dibezakan oleh sifat antimikroba, hemostatik, anti-radang, penyembuhan luka dan pembasmi kuman..

    Penjagaan Kalanchoe di rumah

    Pencahayaan

    Apabila diusahakan dalam keadaan bilik, waktu siang yang optimum untuk Kalanchoe adalah sekitar 12 jam. Sehubungan itu, pada musim panas, disarankan untuk memilih kusen jendela barat atau timur untuk penanamannya. Pada musim sejuk, semak dianjurkan untuk disusun semula ke tingkap selatan. Sekiranya pada musim sejuk siang hari tidak cukup lama, maka bunga itu perlu diterangi, kerana ini penggunaan lampu buatan tambahan.

    Mod suhu

    Kalanchoe boleh tumbuh dengan baik pada hampir semua suhu. Tetapi jangan sampai melampau! Pada musim panas, suhu boleh berbeza dari 18 hingga 28 darjah, dan pada musim sejuk - dari 14 hingga 18 darjah. Sekiranya di dalam bilik suhunya turun hingga 10 darjah (atau lebih rendah), maka tanaman itu mungkin sakit dan mati. Dengan musim sejuk yang sejuk (14-18 darjah) tunas bunga diletakkan.

    Menyiram

    Untuk pengairan gunakan air yang lembut dan lembut. Penyiraman dilakukan setelah lapisan atas campuran tanah mengering, tetapi pastikan koma tanah tidak kering, kerana ini menimbulkan dedaunan besar-besaran. Pada musim sejuk, penyiraman dilakukan setelah tiga atau empat hari berlalu setelah pengeringan campuran tanah. Pakar menasihatkan menyiram bunga melalui palet.

    Penyemburan

    Budaya tidak memerlukan penyemburan, kerana tumbuh dengan baik dengan kelembapan biasa di ruang tamu. Walau bagaimanapun, ia bertindak balas dengan baik terhadap pelembapan dari botol semburan pada hari-hari panas. Tetapi jika anda tidak menyemburkannya dalam keadaan panas, maka tidak ada yang buruk akan berlaku. Plat daun tumbuhan seperti itu berdaging, kadang-kadang ada pubertas di permukaannya, sehingga kelembapan menguap dengan sangat perlahan.

    Baja

    Hanya perlu memberi makan semak pada musim panas, dan bahkan pada musim luruh, ketika ia tumbuh. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan baja khas untuk kaktus. Pada musim panas, Kalanchoe diberi makan organik dua kali sebulan, dan dengan baja mineral - sekali setiap 7 hari.

    Pemangkasan

    Oleh kerana sebahagian besar spesies Kalanchoe membuang lempeng daun lama, pucuk seperti itu dapat dipotong dan ditanam jika dikehendaki, sama atau di dalam bekas individu. Dan untuk spesies lain, batangnya dapat melintasi tepi kapasiti penanaman, dalam hal ini anda juga dapat memotong dan menanamnya secara berdampingan, tetapi anda tidak dapat menyentuhnya.

    Mekar

    Agar Kalanchoe dapat menggembirakan anda dengan berbunga yang subur, tempoh waktu siang pada musim bunga dan musim panas tidak boleh lebih dari 10-12 jam. Walau bagaimanapun, pencahayaan mestilah sangat terang. Di beberapa spesies, bunga dapat dipangkas dan diletakkan di dalam pasu dengan air, di mana ia dapat bertahan lama. Setelah berbunga selesai, bahagian pucuk dapat dipotong, yang akan membentuk semak yang kemas. Sekiranya perlu, batang potong dapat di-root.

    Kalanchoe di rumah: penjagaan, penanaman dan sifat

    Dihantar oleh Tamara Altova 24 September 2017 Kategori: Tumbuhan rumah.

    Kalanchoe, atau Kalanchoe (lat. Kalanchoe) adalah genus succulents dari keluarga Crassulaceae, yang merangkumi lebih dari dua ratus spesies yang tumbuh di kawasan tropika di Amerika Selatan, Afrika tropika, Madagaskar, Asia Tenggara dan Selatan. Sebilangan spesies Kalanchoe adalah tanaman budaya rumah yang popular, yang ditanam bukan hanya untuk hiasannya, tetapi juga untuk tujuan perubatan..

    Kalanchoe buatan sendiri - Penerangan

    Kalanchoe - tumbuh-tumbuhan sukulen telanjang atau puber, mencapai ketinggian beberapa sentimeter hingga tiga hingga empat meter, namun, Kalanchoe dalaman tumbuh dengan ukuran yang lebih sederhana. Terdapat epifit di antara tumbuhan seperti ini, ada lianas, tetapi hanya ada satu Kalanchoe hiasan, yang mempunyai sifat perubatan - Degremon's Briofillum. Spesies Kalanchoe yang tinggal adalah tanaman hiasan atau tanaman perubatan..

    Daun Kalanchoe, bergantung pada spesiesnya, boleh berupa daun sederhana, berair, keseluruhan, lobed atau bergerigi, cirrus dipisahkan atau cirrus-notched. Mereka terletak bertentangan, tidak jelas, dan dalam kes yang jarang berlaku, dan seterusnya. Perbungaan biasanya terdiri dari tiga bahagian, terminal, panik atau dalam bentuk payung yang kompleks, dan peduncle sering tidak telanjang, tetapi dihiasi dengan daun yang menurun ke arah puncak. Bunga tegak atau terkulai, empat anggota, biasanya besar, putih, merah, kuning, merah jambu, ungu, oren atau kehijauan. Kelopak beberapa spesies tumbuh bersama dalam tiub dan menyerupai loceng. Kalanchoe yang mekar dengan bunga tiub di alam diserbuki oleh burung. Buah Kalanchoe - Daun Pelbagai Biji.

    Nama Kalanchoe adalah Cina Kalan Chauhuy disesuaikan dengan bahasa Perancis, yang secara harfiah bermaksud "yang jatuh dan tumbuh." Faktanya ialah bryophyllums, yang merangkumi banyak Kalanchoe dalam ruangan, mempunyai kemampuan untuk hidup lahir: dalam perbungaan dan daunnya, tunas terbentuk, memberikan tanaman baru. Ginjal ini dapat terpisah secara terpisah dan, jatuh ke tanah, berakar. Kata bryophyllum terdiri daripada dua perkataan Yunani: brio bermaksud "menghasilkan, tumbuh", dan phyllon diterjemahkan sebagai "daun".

    Penjagaan Kalanchoe di rumah

    Cara menjaga Kalanchoe

    Syarat untuk menanam Kalanchoe harus sedekat mungkin dengan keadaan di mana ia tumbuh secara semula jadi. Walaupun terdapat fotofilia, bunga Kalanchoe masih memerlukan perlindungan dari sinar matahari langsung. Sebilangan kecil cahaya terang pada waktu pagi atau petang akan memberi manfaat kepada tanaman, tetapi pada waktu siang disarankan untuk meneduhnya dari sinar matahari. Terbaik di rumah, Kalanchoe tumbuh di ambang tingkap barat atau timur. Kilang suka menghabiskan musim panas di udara segar, misalnya, di balkoni atau teres: perubahan suhu pada masa ini tidak berbahaya bagi tanaman.

    Pada musim panas, Kalanchoe selesa pada suhu 20-25 ºС, pada musim sejuk, kilang disimpan dalam keadaan lebih sejuk, namun suhu tidak boleh turun di bawah 10 ºС.

    Merawat Kalanchoe menyediakan pemakanan tumbuhan secara berkala. Dari separuh kedua bulan Mei, baja kompleks untuk kaktus digunakan pada substrat 2 kali sebulan, pada pertengahan musim panas, pemberian makanan dihentikan dan hanya diperbaharui pada akhir musim gugur, ketika tunas bunga mulai terbentuk di tanaman.

    Menyiram Kalanchoe

    Walaupun Kalanchoe adalah lezat, ia memerlukan penyiraman secara berkala. Kekerapan pengairan dan jumlah air yang digunakan bergantung pada ukuran dan status kesihatan tanaman, dan juga pada suhu bilik. Kalanchoe, tumbuh di bawah naungan separa, disiram pada musim panas sekali setiap 2-3 hari, setelah lapisan atas substrat kering. Pada musim sejuk, penyiraman dikurangkan minimum. Air digunakan untuk melembabkan tanah dengan ditapis lembut atau diselesaikan selama dua hari. Dan ingat: Kalanchoe akan bertolak ansur dengan kekurangan kelembapan lebih mudah daripada kelebihan kroniknya.

    Berkenaan dengan kelembapan udara, dalam hal ini Kalanchoe benar-benar tidak bersahaja.

    Cara memangkas Kalanchoe

    Agar Kalanchoe tumbuh di semak yang indah dan padat, ia perlu dipotong dan dicubit. Mereka melakukan ini pada musim bunga: pucuk memanjang dipendekkan menjadi separuh, dan pada awal musim panas mereka mencubit pucuk. Apabila tanaman pudar, anda boleh memotong dengan mudah.

    Pemindahan Kalanchoe

    Ketika Kalanchoe tumbuh, periuk menjadi kecil, dan kemudian dipindahkan ke dalam bekas yang lebih besar. Mereka melakukan ini juga apabila tanah di dalam periuk menyiram dari penyiraman yang kerap dan banyak. Kalanchoe ditransplantasikan pada musim bunga, pada awal musim tanam. Substrat untuk Kalanchoe dapat dibeli di kedai (tanah untuk succulents atau untuk tanaman hias tanaman) atau dibuat secara bebas dengan mencampurkan tanah gambut, tanah rumput, tanah daun dan pasir di bahagian yang sama dan menambahkan perlite atau arang pada campuran. Bagaimana cara memindahkan Kalanchoe? Di bahagian bawah periuk, perlu meletakkan lapisan saliran, kemudian meletakkan campuran tanah, dan memindahkan tanaman bersama dengan benjolan tanah ke atasnya dari periuk lama. Kemudian ruang yang tinggal diisi dengan substrat.

    Kalanchoe selepas berbunga

    Setelah Kalanchoe memudar, semua peduncles dipotong di atasnya, setelah itu bunga diletakkan di tempat yang sejuk dan teduh dan hampir tidak disiram selama 1-1,5 bulan. Semasa berehat, tanah di periuk Kalanchoe tidak disenyawakan. Apabila tempoh dorman berakhir, tanaman dipindahkan ke tempat tetap, memperbaharui penyiraman dan memberi makan.

    Pembiakan Kalanchoe

    Kalanchoe membiak dengan biji, keratan, buah pinggang, adik beradik dan anak-anak.

    Spesies langka, eksotik yang sukar diperoleh di kedai, misalnya, sirus dan Kalanchoe terasa, dibiakkan dengan kaedah benih. Tanah berpasir gambut disiapkan untuk disemai, biji-bijian tersebar di permukaannya pada akhir musim sejuk atau pada awal musim bunga, tanaman ditutup dengan kaca dan disimpan di tempat yang terang di bawah cahaya yang terang tetapi tersebar pada suhu sekurang-kurangnya 20 regularly, kerap disiarkan dan disiram. Ketika pucuk muncul, lapisan dilepaskan, dan ketika sepasang daun pertama muncul di anak benih, mereka ditanam di dalam pasu dan dicubit.

    Keratan adalah kaedah yang paling biasa untuk menyebarkan Kalanchoe. Pucuk tanaman meregang dari masa ke masa, dan ketika berbunga berakhir, bukan hanya bunga, tetapi juga daun jatuh dari mereka, dan semak menjadi hodoh. Pucuk memanjang ini dipangkas dan ditanam di tanah. Batangnya hendaklah panjang hingga 8 cm, dengan simpul pendek dan daun yang cantik. Mereka memotong keratan ke tanah di sepanjang daun. Apabila rooting berlaku, cubit bahagian atas anak benih untuk merangsang penanaman. Rooting boleh berlaku bukan di tanah, tetapi di air, dan ketika akar tumbuh di tangkai, ia ditanam di dalam periuk. Keratan biasanya menyebarkan Kalanchoe Mangin dan Blossfeld.

    Kalanchoe dibiakkan bukan hanya oleh batang, tetapi juga oleh keratan daun, dan daun apa pun, bahkan yang gugur, sesuai untuk ini. Batang daun dikuburkan di pasir basah, tangkai daun ditutup dengan kaca atau botol plastik dengan leher yang dipotong dan diletakkan di bawah cahaya. Daun paling baik pada akhir Mei atau awal Jun. Kaedah pembiakan ini sesuai untuk spesies dengan daun berdaging dan berair..

    Briofillums, iaitu spesies Kalanchoe yang hidup, berkembang biak dengan kanak-kanak. Kanak-kanak kelihatan seperti roset kecil satu atau dua daun dengan akar. Secara semula jadi, apabila kanak-kanak mencapai ukuran tertentu, mereka jatuh ke tanah dan berakar sendiri. Dalam budaya, mereka dapat dibantu: dengan hati-hati mengeluarkan anak dewasa dari kalanchoe dan pindahkan ke mangkuk yang terpisah dengan substrat.

    Lebih mudah menyebarkan Kalanchoe yang berbunga panik dengan tunas axillary: setelah berbunga, bukan sahaja bunga, tetapi juga daun jatuh, dan buah pinggang yang serupa dengan kubis kubis kecil mula menetas sedikit di atas daun yang gugur. Sebaik sahaja batang 1-2 cm tumbuh keluar dari ginjal, ia dipotong dengan hati-hati dan ditanam untuk berakar di substrat dengan kandungan pasir yang tinggi. Ginjal yang diperkuat dipindahkan ke dalam periuk.

    Hanya Kalanchoe of Blossfeld yang berkembang biak oleh keturunan, dan penampilan keturunan perlu dirangsang: setelah tanaman pudar, bahagian atasnya digigit, setelah itu keturunannya mulai tumbuh di sebelah ibu Kalanchoe, dan sebaik mendapat kekuatan dan mencapai sepertiga dari tanaman ibu, ia dipisahkan, berusaha untuk tidak merosakkan akar, dan ditransplantasikan ke tanah berpasir gambut, di mana keturunannya cepat berakar dan mula berkembang.

    Perosak dan penyakit Kalanchoe

    Penyakit Kalanchoe

    Dengan melanggar syarat-syarat penahanan dan penjagaan yang tidak betul, Kalanchoe boleh jatuh sakit dengan cendawan tepung, hawar lambat dan busuk kelabu.

    Tanda-tanda kelewatan akhir adalah bintik-bintik coklat tisu mati di cawangan bercabang. Penyiraman yang berlebihan, pengudaraan yang lemah, suhu udara yang tinggi dan kelebihan dalam substrat baja dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini. Sebaik sahaja anda mendiagnosis penyakit malam, anda perlu berhenti menyiram Kalanchoe, mengeluarkannya dari periuk, merawat akar dengan larutan racun kulat dan memindahkannya ke dalam substrat yang baru dan dibasmi kuman. Kurangkan jumlah baja, serta kadar penggunaan air dan kekerapan pengairan.

    Cendawan serbuk menutupi daun tanaman dengan mekar keputihan. Penyebab utama penyakit ini adalah udara yang terlalu kering dan hangat di dalam bilik, jadi tanaman perlu dirawat dengan larutan penyediaan racun kulat, setelah itu bunga harus dipindahkan ke tempat yang sejuk dan semestinya disiram lebih kerap. Perlu diingat bahawa cendawan tepung mudah bergerak ke bunga lain, jadi segera karantina Kalanchoe yang berpenyakit dan teruskan rawatannya.

    Busuk kelabu adalah satu lagi penyakit tanaman dalaman yang sering menyerang Kalanchoe: bintik-bintik kelabu melekit muncul di batang tanaman, di tempat yang terbentuknya zat separa cair dengan perkembangan penyakit ini. Dalam hal ini, perlu mengganti tanah di dalam periuk, menyelesaikan masalah pengudaraan dan mempertimbangkan semula rejim penyiraman Kalanchoe, kerana justru penyiraman air dan pertukaran udara yang buruk menyebabkan jamur mengaktifkan. Kawasan yang terkena busuk kelabu harus dipotong menjadi tisu yang sihat, dirawat dengan tembaga sulfat dan ditaburkan dengan arang yang dihancurkan.

    Sayangnya, tidak mungkin menyelamatkan dari penyakit seperti busuk batang dan bintik analan Kalanchoe, tetapi untuk mencegah kerosakan pada bunga oleh penyakit ini, perlu menangani perosak yang menjadi pembawa virus dan menjaga tanaman dalam keadaan yang betul..

    Perosak Kalanchoe

    Musuh Kalanchoe yang paling berbahaya di kalangan serangga adalah kutu daun. Ia adalah hama penghisap yang menggigit daun dan batang tumbuhan dan memakan getah sel sambil menyuntik racun ke dalam tisu mereka. Akibatnya, Kalanchoe mulai ketinggalan dalam perkembangannya, batangnya dibengkokkan, daunnya cacat, berubah menjadi kuning dan jatuh sebelum waktunya. Aphid meninggalkan sisa hidup mereka di kilang - bahan melekit yang disebut embun madu, atau pad. Embun madu adalah persekitaran yang baik untuk jamur jelaga, yang menutupi daun dengan lapisan hitam, yang tidak menambah kesihatan atau daya tarikan tanaman. Selain itu, kutu daun adalah pembawa penyakit virus yang tidak dapat disembuhkan. Sekiranya dijumpai kutu daun, langkah-langkah untuk mengatasinya harus segera diambil, kerana hama tersebut dapat menempati tanaman tetangga.

    Dengan sebilangan kecil kutu daun, tanaman dibasuh dengan sempurna dengan larutan 20 g sabun kalium hijau dalam 1 liter air, namun, jangan lupa melindungi substrat dengan polietilena dari sabun di dalamnya. Sekiranya terdapat banyak kutu daun, anda perlu memotong dan membakar pucuk dan daun di mana koloni hama berada, dan kemudian merawat tanaman itu dengan persediaan racun serangga - Actellik, Antitlin atau Karbofos.

    Pemakanan kulit kepala juga jus Kalanchoe, mereka, seperti kutu daun, pembawa penyakit yang tidak dapat disembuhkan dan mengeluarkan embun madu, yang hampir pasti akan menarik patogen jamur jelaga. Kesukaran mengendalikan serangga skala adalah bahawa orang dewasa ditutup dengan cangkang lilin yang melindungi mereka dari racun serangga. Kudis dilekatkan pada tanaman di bahagian bawah daun dan duduk tidak bergerak, menutupi diri dengan telur bertelur. Daun Kalanchoe berubah menjadi kuning, gugur, berhenti berbunga, dan perkembangan tanaman menjadi perlahan. Keropok dewasa perlu dikeluarkan dari tanaman dengan penyapu yang dicelupkan ke dalam air sabun atau alkohol, dan larva sudah dapat dihancurkan dengan racun serangga.

    Kalanchoe dan mealybugs, menghisap serangga seperti scutes dan aphids, menjengkelkan, dan oleh itu akibat dari aktiviti parasitnya hampir sama: tumbuhan menjadi lemah, kulat berjerawat muncul di atasnya, dan ada kemungkinan besar jangkitan Kalanchoe dengan penyakit virus. Kenyataan bahawa ia adalah kutu daun yang terdapat di kilang, anda boleh yakin dengan pelepasan lilin putih pada daun dan batang tanaman, dan jika anda melihat di bahagian bawah daun, anda dapat melihat cacing itu sendiri - pepijat putih kecil, yang disebut kutu kecil. Untuk rawatan Kalanchoe dari cacing, minyak mineral digunakan, dan kawasan yang rosak teruk oleh perosak mesti dipotong. Tidak mungkin anda akan dapat memusnahkan cacing pada satu masa, dan jika minyak mineral tidak benar-benar membantu, maka lebih baik menggunakan racun serangga untuk merawat Kalanchoe dari mealybugs.

    Tumbuhan ini juga mungkin menderita hama labah-labah, juga menghisap hama yang menetap di bahagian bawah daun dan memakan getah tanaman. Namun, sukar untuk melihatnya kerana ukurannya yang kecil. Kehadiran kutu di kilang menghasilkan tapak tusukan berwarna kuning atau berubah warna dan jaring terbaik. Kemunculan hama labah-labah adalah isyarat bahawa udara di dalam bilik terlalu kering. Kalanchoe harus diletakkan di bawah pancuran, menutupi substrat di dalam periuk dari air, dan setelah mencuci bunga tersebut tidak dirawat dengan insektisida tetapi dengan persiapan acaricidal, kerana kutu bukan serangga, tetapi hama arachnid.

    Mengapa Kalanchoe bertukar menjadi kuning

    Kadang-kadang batang Kalanchoe mula meregang, dan daun bawah berubah menjadi kuning dan jatuh. Ini adalah bukti bahawa kilang itu mengalami kekurangan cahaya. Sekiranya gejala ini muncul setelah Kalanchoe pudar, maka ini mungkin disebabkan oleh penipisan substrat, dan anda perlu segera menanamkan tanaman ke tanah baru. Pada musim sejuk, daun Kalanchoe mungkin berubah menjadi kuning kerana dekat dengan alat pemanasan: udara di sekitar kilang terlalu kering, dan suhunya terlalu tinggi. Keadaan optimum untuk menjaga Kalanchoe pada musim sejuk adalah suhu antara 13-16 ºC dan kelembapan tidak terlalu rendah..

    Penyebab menguning daun Kalanchoe juga boleh menjadi penyakit dan perosak, yang sudah kami maklumkan kepada anda..

    Mengapa Kalanchoe Tidak Berkembang

    Sebilangan pembaca mengadu bahawa Kalanchoe tidak mahu mekar. Untuk mencapai pembungaan, perlu menyediakan tanaman dengan syarat-syarat tertentu. Sebagai contoh, perlu memerhatikan peraturan pencahayaan dan peredupan bergantian: pada pukul 18.00 periuk dengan tanaman ditutup dengan kotak kadbod atau beg gelap legap dan dikeluarkan hanya pada pukul 8.00. Di samping itu, anda perlu tahu bahawa tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di tingkap utara jarang mekar, dan semak-semak bunga ini tumbuh luas dan tidak menarik. Itulah sebabnya kami tidak mengesyorkan agar Kalanchoe tetap berada di ambang tingkap ke arah utara. Mengenai tanaman yang terletak di ambang tingkap barat, selatan dan timur, sangat penting agar cubitan dibuat tepat pada waktunya sebelum berbunga: Kalanchoe pada tingkap arah selatan harus dicubit selewat-lewatnya pada akhir November, dan tanaman di ambang jendela timur atau barat dapat dicubit mulai November hingga Mac. Sekiranya tangkai bunga masih tidak muncul sebelum akhir bulan Mac, cubit Kalanchoe lagi.

    Sifat Kalanchoe - bahaya dan faedah

    Sifat penyembuhan Kalanchoe

    Kalanchoe mempunyai sifat anti-radang, hemostatik, pembersihan, penyembuhan luka dan bakteria. Jus Kalanchoe mengandungi tanin, polisakarida, flavonoid, asid organik, unsur makro dan mikro. Penggunaan Kalanchoe untuk tujuan perubatan tidak menentukan nilai sebatian kimia tunggal, tetapi gabungan unik dari semua bahan yang membentuk tumbuhan. Jus Kalanchoe digunakan untuk merawat bisul, bisul, luka bakar, tisu nekrotik, luka purulen, pendarahan dan hakisan serviks. Dengan bantuan Kalanchoe, anda dapat menghilangkan jerawat, bintik-bintik dan ruam pada wajah, ketuat, kekurangan vitamin dan kehilangan kekuatan. Persediaan tumbuhan merawat penyakit mata dan kelopak mata, urat varikos, batuk kering, mastitis, sinusitis, otitis media, psoriasis, penyakit periodontal dan juga selesema biasa. Apabila tumbuh di ruangan yang gelap dan sejuk, Kalanchoe mengumpulkan banyak perangsang biogenik, yang meningkatkan kesan penyembuhannya..

    Kalanchoe terapeutik - kontraindikasi

    Kalanchoe dan sediaannya dikontraindikasikan untuk wanita hamil, penghidap alergi, pesakit hipertensi, orang yang menderita intoleransi individu terhadap Kalanchoe, sirosis, hepatitis dan penyakit hati yang lain. Pesakit barah juga tidak digalakkan untuk menggunakan Kalanchoe. Semasa merawat penyakit pada kanak-kanak, jus tanaman tidak boleh digunakan tanpa cair, kerana boleh menyebabkan luka bakar.

    Jenis dan jenis Kalanchoe

    Kalanchoe Degremona (Kalanchoe daigremontiana) - spesies paling terkenal yang ditanam dalam budaya bilik. Abadi berumput ini berasal dari Madagascar. Secara semula jadi, ia tumbuh setinggi dua meter, dan dalam budaya tidak tumbuh di atas setengah meter. Ia memiliki daun berdaun berwarna kebiruan atau hijau, kadang-kadang ditutup dengan jalur dan bintik-bintik ungu atau coklat. Pada musim sejuk, Degremon Briofillum mekar dengan perbungaan bunga tiub yang memanjang berwarna merah jambu atau ungu. Ciri khas spesies ini adalah tunas brood yang terletak di sepanjang tepi daun bergerigi, memberi kehidupan pada roset kecil dengan akar udara, yang digunakan untuk pembiakan vegetatif.

    Kalanchoe pinnate (Kalanchoe pinnata) juga berasal dari Madagascar. Tumbuhan ini setinggi 1 m dengan pucuk tegak kuat yang terkenal dengan khasiat perubatannya. Cirrus Kalanchoe mempunyai daun berdaging bujur berkilau yang telanjang, sederhana di dasar, tetapi lebih dekat dengan puncak, dibahagikan kepada 3-5 bahagian. Spesies ini mekar dengan perbungaan yang kuat hingga 35 cm dengan bunga yang terkulai. Tabung bunga berbintik-bintik, dengan bintik merah jambu, atau kehijauan, dan corolla biasanya berwarna merah kecoklatan. Kalanchoe pinnate disebarkan terutamanya oleh kanak-kanak.

    Kalanchoe yang berkembang (Kalanchoe prolifera) terdapat di alam liar di wilayah tengah Madagascar. Batang tanaman ini tegak, kuat, roset daun cirrus terbentuk di bahagian atasnya, yang, ketika dibuka, membentuk mahkota bulat. Semasa mereka tumbuh, daun tua jatuh, memaparkan batangnya. Buat pertama kalinya, Kalanchoe tumbuh mekar beberapa tahun selepas penanaman: ia membentuk peduncle besar setinggi 1 m, di mana perbungaan panikulasi terbentuk dari bunga memanjang dengan tiub hijau dan corolla oren.

    Kalanchoe Blossfeld (Kalanchoe blossfeldiana) - salah satu tanaman paling menarik di antara Kalanchoe dalaman. Secara semula jadi, ia tumbuh seperti semak dengan ketinggian 30 hingga 60 cm. Daunnya tidak berbulu, berkilau, ovoid, lebat dan berdaging, panjang 4-6 cm. Daun bawah jauh lebih besar daripada yang terletak di puncak. Bunga dari spesies ini dengan diameter 12-15 cm dikumpulkan dalam payung, dan jika di alam anda hanya dapat melihat tanaman dengan bunga merah, maka varietas warna yang berbeza ditanam dalam budaya. Pelbagai jenis terry yang disebut Kalanchoe Kalandiva dengan bunga putih, merah, kuning dan oren sangat popular..

    Kalanchoe merasa (Kalanchoe tomentosa) juga disebut "telinga kucing" kerana bentuk daun - ovoid, dengan ujung runcing, ditutup dengan lapisan terasa. Pucuk tanaman tegak, duduk padat dengan daun kelabu perak dari masa pubertas. Perbungaan berbentuk panik atau payung bunga kecil dengan tiub puber perak hingga 12 cm dan bentuk corolla berwarna coklat, merah atau ungu pada peduncles tegak.

    Marmer Kalanchoe (Kalanchoe marmorata), atau beraneka ragam, dalam bentuk semula jadi dapat ditemukan di wilayah pergunungan Ethiopia pada ketinggian 1500 hingga 2500 m di atas permukaan laut. Ini adalah semak kuat hingga setinggi setengah meter dengan daun obovate besar dengan tepi bergigi bulat. Yang menarik adalah warna marmar daun: plat daun berwarna coklat kehijauan ditutup dengan bintik-bintik coklat atau ungu besar dengan pelbagai saiz, menutupi tanaman di antara batu dan tanah liat. Perbungaan payung dari marmer Kalanchoe terdiri daripada bunga putih yang elegan dengan tiub sepanjang 7 cm dan kelopak tajam.

    Kalanchoe grandiflora (Kalanchoe grandiflora) adalah saudara terdekat dari marmar Kalanchoe, yang terdapat di alam di India dan sangat mirip dengan kerabatnya, tetapi tidak mempunyai gambar di daun. Pada ketinggian Kalanchoe, bunga besar mencapai 60 cm. Pada batang tegaknya terdapat daun hijau muda berdaun pendek di mana warna merah jambu atau ungu muncul dari sinar matahari langsung, yang sangat terlihat di tepinya. Spesies ini mekar pada musim bunga dengan perbungaan bunga wangi kuning pucat..

    Kalanchoe Mangin (Kalanchoe manginii) adalah spesies ampel, pucuknya yang pertama tumbuh tegak, tetapi kemudian terkulai dan terkulai, mencapai panjang 35-40 cm. Daun tanaman ini berbentuk bulat atau bulat, berwarna ungu atau hijau bergantung pada varietas.. Perbungaan racemose berbunga dari bunga berbentuk loceng oren-merah jambu terletak di hujung pucuk.

    Kalanchoe Marnieriana (Kalanchoe marnieriana) - pokok renek setinggi 60 cm dengan daun kebiruan berair yang menjadi ungu-merah jambu pada musim sejuk. Bunga merah atau merah jambu-oren terbentuk pada peduncles yang terkulai.

    Kalanchoe paniculata (Kalanchoe thyrsiflora) - herba perennial setinggi 60 cm, berasal dari kawasan berbatu di Afrika Selatan. Ia memiliki batang tegak, hampir tidak bercabang, ditanam dengan daun hijau obovate padat meruncing ke tangkai daun, kadang-kadang berwarna merah atau sempadan merah terbentuk di pinggirnya. Panikel bunga kuning yang memanjang dengan diameter hingga 1.5 cm terbentuk pada musim bunga di bahagian atas pucuk.

    Sebagai tambahan kepada spesies yang dijelaskan, dalam budaya, Kalanchoe tubular, Lucia, dissected, ungu, kerdil Pumila, bunga longgar, Gastonis-Bonnieri, Hilderbrandt, Sinsepal dan lain-lain ditanam.