Kalanchoe - sifat perubatan, komposisi, resipi dan rawatan Kalanchoe

Kalanchoe (Kalanchoe, Kalanchoe) - genus tumbuhan lezat (lat. Succulentus) dari keluarga Crassulaceae (lat. Crassulaceae).

Sehingga 2019, saintis mengetahui lebih daripada 200 spesies Kalanchoe, yang kebanyakannya tersebar di bahagian selatan dan kawasan tropika, Asia Selatan dan Tenggara, kawasan tropika Amerika Selatan, Madagascar, Galapagossa, New Zealand, Polynesia, Australia.

Walaupun begitu, walaupun terdapat banyak spesies Kalanchoe, hanya dua spesiesnya yang paling bernilai dalam perubatan - Kalanchoe pinnata (Latin Kalanchoe pinnata) dan Degremont Kalanchoe (atau Daigremont, Latin Kalanchoe daigremontiana). Ini mengenai dua jenis ini yang akan dibincangkan dalam artikel hari ini..

Kalanchoe dengan khasiat perubatan juga memiliki sejumlah nama lain - pohon Kalanchoe, rumah Kalanchoe, pohon Goethe, pohon kehidupan, doktor rumah, ginseng bilik dan juga ahli bedah tanpa pisau.

Sudah tentu, seperti banyak tanaman lain, banyak spesies Kalanchoe mekar dengan indah, mempunyai daun dan komponen lain yang indah, sebab itulah ia ditanam untuk tujuan hiasan, seperti tanaman dalaman.

Komposisi kimia Kalanchoe

Di bahagian udara Kalanchoe (daun dan batang) mengandungi:

  • polisakarida;
  • tanin;
  • abu;
  • flavonoid - zhealin, kempferol, quercetin;
  • asid organik - asetik, sitrik, malik, oksalik, isolimonik, dan lain-lain;
  • enzim - lektin, dehidrasi asid malik, karboksilase asid asetik dan oksalat;
  • glikosida jantung bufadinolide - bryophyllin A dan C, bersaldegenin-3-asetat;
  • asid hidroklorik;
  • vitamin: C, P;
  • unsur mikro dan mikro - besi, kalsium, magnesium, aluminium, tembaga, batu api, mangan.

Sifat penyembuhan Kalanchoe

Dalam perubatan, Kalanchoe digunakan untuk banyak penyakit, misalnya:

  • Otorhinolaryngology: tonsillitis, sinusitis (rhinitis, sinusitis dan lain-lain), otitis media, influenza, SARS;
  • Pergigian: stomatitis, gingivitis, penyakit periodontal;
  • Dermatologi: eksim, psoriasis, jerawat (furunculosis), luka, luka bakar;
  • Oftalmologi: konjungtivitis, blepharitis, keratitis, luka bakar dan kecederaan mata;
  • Lain-lain: luka baring, ulser trofik dan varikos, herpes, tuberkulosis, hakisan dan koyakan tisu selepas melahirkan, retakan puting (semasa penyusuan).

Di samping itu, Kalanchoe mempunyai sifat berguna berikut:

  • antibakteria;
  • anti-radang;
  • penyembuhan luka;
  • hemostatik;
  • tonik;
  • melegakan luka dari tisu nekrotik;
  • memusnahkan mikroorganisma patogen;
  • merangsang pertumbuhan semula tisu badan.

Kontraindikasi Kalanchoe

Kalanchoe, seperti tanaman ubat lain, mempunyai kontraindikasi.

Sebelum menggunakan Kalanchoe, pastikan anda berjumpa doktor.

Rawatan Kalanchoe dikontraindikasikan dalam:

Resipi untuk penggunaan Kalanchoe untuk tujuan perubatan

Sebelum menyediakan ubat dari Kalanchoe seminggu sebelum mengumpulkan daun, berhenti menyiram dan memberi makan tanaman. Seterusnya, potong daun (lebih baik yang lebih rendah), bilas, keringkan dan bersihkan selama seminggu di dalam peti sejuk di petak untuk buah-buahan dan sayur-sayuran. Dalam keadaan seperti itu, proses biologi Kalanchoe yang diperlukan akan dilancarkan dan ubat-ubatan akan memberi kesan terapeutik yang paling besar. Selepas 5-7 hari, anda boleh mula membuat ubat tersebut.

Penting! Sebelum menggunakan Kalanchoe, pastikan anda berjumpa doktor!

Daun Kalanchoe. Anda boleh membuat jus, infus, tincture, dan juga salep dari Kalanchoe, tetapi jika anda memerlukan Kalanchoe segera, dan tidak ada kekosongan, maka daun tanaman itu sesuai untuk rawatan. Cukup potong daun, basuh, keringkan, potong dan bungkus dengan beberapa lapisan kain kasa. Kompres seperti itu dapat digunakan pada permukaan luka, luka bakar, bisul, bisul, jerawat, luka tekanan dan luka kulit yang lain..

Jus Kalanchoe. Kisar daun dan batang dengan penggiling daging atau pengisar, peras melalui beberapa lapisan kain kasa. Toskan jusnya ke dalam balang kaca dan sejukkan. Selepas 2-3 hari, endapan muncul, toskan jus jernih tanpa sedimen - ini adalah jus penyembuhan Kalanchoe. Ia boleh digunakan dengan cara ini atau dicairkan dengan air rebus.

Warna Kalanchoe. Kisar 5 daun tumbuhan dan masukkan ke dalam balang kaca 0,5 L, isi dengan vodka atau alkohol perubatan. Letakkan di tempat yang gelap selama 10 hari. Goncang setiap hari. Selepas 10 hari, peras tincture, toskan ke dalam balang kaca atau botol dan simpan di dalam peti sejuk.

Penyerapan Kalanchoe. Kisar daun dan batang bersih dan tuangkan air mendidih dalam bahagian 5 daun Kalanchoe 1 cawan air mendidih. Tahan selama 10-15 minit dalam mandi air, sejuk dan tapis.

Salap Kalanchoe. Untuk menyediakan salap, pertama-tama kita sediakan ekstrak dari infus. Untuk melakukan ini, sejatkan infusi pada mandian air hingga separuh isipadu. Ekstrak semacam itu boleh diambil sebagai infus, tetapi dicairkan 1: 1 dengan air rebusan yang hangat. Kami memerlukannya untuk penyediaan salap. Ambil 20 ml ekstrak Kalanchoe, 50 ml lanolin dan 50 ml jeli petroleum. Campurkan dengan teliti dan letakkan dengan balang kaca dengan penutup yang ketat. Simpan salap di dalam peti sejuk tidak lebih dari 20 hari.

Rawatan Kalanchoe - resipi

Selsema (untuk meningkatkan imuniti). Campurkan jus Kalanchoe dengan madu dalam nisbah 1: 1 dan ambil 1 sudu besar. sudu 2 kali sehari 30 minit sebelum makan. Alat ini meningkatkan imuniti, menambah bekalan vitamin dan mineral, mempunyai kesan yang baik dalam rawatan selesema.

Hidung berair, selsema. Masukkan hidung beberapa kali sehari, 2 tetes di setiap lubang hidung dengan jus Kalanchoe dicairkan dengan air rebus 1: 2 untuk kanak-kanak di bawah 6 tahun atau 1: 1 untuk kanak-kanak berumur lebih dari 6 tahun dan orang dewasa. Orang dewasa boleh meneteskan hidung mereka dengan jus Kalanchoe tulen. Ubat semacam itu menyebabkan kerengsaan pada mukosa hidung dan menimbulkan bersin yang kuat. Orang yang mempunyai saluran yang lemah harus berhati-hati, kerana ini dapat menyebabkan pendarahan..

Daripada menanamkan, anda boleh membasahi kapas dengan jus Kalanchoe dan mengelap mukosa hidung.

Sinusitis Ambil 2 sudu besar. sudu jus Kalanchoe dan jus aloe, serta 1 sudu teh jus bawang. Kacau, tanamkan 4-5 tetes pertama di saluran hidung kiri, sambil memusingkan kepala ke kiri dan berbaring selama 30 minit, kemudian ulangi di sebelah kanan.

Kekurangan vitamin, untuk menguatkan imuniti, mengembalikan kekuatan mental dan fizikal, dengan prostatitis. Makan 1 sudu teh "anak-anak" Kalanchoe, dan anda akan mendapat jumlah vitamin dan mineral yang mencukupi.

Luka bakar, luka, ruam kulit, dermatitis, gigitan nyamuk, eksim, luka tekanan, bisul, bisul. Buat kompres jus atau salap Kalanchoe segar, sapukan jus atau salap ke beberapa lapisan kain kasa dan sapukan ke kawasan yang terkena.

Jerawat, bintik hitam, parut dan bintik jerawat. Keluarkan kulit dari daun Kalanchoe dan lap dengan wajah anda, kemudian sapukan krim berkhasiat.

Ambil 2 sudu besar. sudu daun Kalanchoe cincang, tuangkan segelas air mendidih dan bersikeras selama 2 jam. Terikan, lap muka anda pada waktu pagi dan petang selepas mencuci.

Psoriasis. Ambil 10 ml jus Kalanchoe, 10 ml madu dan 30 ml air. Biarkan untuk dibancuh selama 3 hari. Dengan alat ini, lumurkan kawasan yang terjejas.

Angina, stomatitis, gingivitis dan penyakit keradangan lain pada rongga mulut dan tekak. Penyakit seperti itu dirawat dengan membilas. Cairkan 1 sudu teh Kalanchoe dalam 0.5 cawan air dan bilas mulut dan tekak anda. Daripada warna Kalanchoe, anda boleh membilas jus Kalanchoe yang dicairkan dengan air 1: 1.

Konjungtivitis, blepharitis. Cairkan jus Kalanchoe dengan air rebusan 1: 1, lembapkan kapas dan sapukan pada kelopak mata selama 10-15 minit hingga 5 kali sehari.

Pedih ulu hati. Makan sepotong kecil daun Kalanchoe, selepas 5 minit pedih ulu hati akan surut.

Phlebeurysm. Sapukan alkohol warna Kalanchoe pada kaki yang bergerak dari kaki ke lutut, kemudian tutup kaki dengan selimut hangat, prosedur ini akan melegakan kesakitan dan bengkak, mencegah pembekuan darah. Akan ada kelegaan dengan segera, tetapi jika penyakit itu dimulakan, mungkin memerlukan sekurang-kurangnya 4 bulan untuk melegakannya, tetapi hasilnya akan.

Keretakan pada puting susu (selepas menyusu), mastitis. Hanya pelincirkan puting dan payudara dengan jus Kalanchoe.

Kalanchoe: sifat penyembuhan doktor di rumah

Tumbuhan tanaman Kalanchoe dikenali sebagai "penyembuh rumah." Dan tidak sia-sia, kerana sifat penyembuhan Kalanchoe jauh lebih tinggi daripada hiasan. Walaupun tanaman itu kelihatan hebat di tingkap di pot bunga. Genus Kalanchoe banyak - ia mempunyai hampir dua ratus spesies. Daun dan batang tumbuhan perubatan mempunyai warna hijau gelap yang kaya dan struktur yang padat, berair dan berdaging.

Jus Kalanchoe: sifat perubatan

Untuk tujuan perubatan, jus doktor dalaman banyak digunakan - cirrus Kalanchoe (Kalanchoe pinnata). Ia mempunyai sifat anti-radang dan penyembuhan luka. Terima kasih kepada tanin, jus Kalanchoe membantu menghentikan pendarahan, dan mencegah perkembangan sepsis. Dan berapa banyak bahan berguna di dalamnya! Ini adalah asid organik, vitamin C, P, tanin, karotena, pelbagai enzim, flavonoid, antioksidan, zat besi, kalsium, tembaga, magnesium, selenium. Senarai berharga masih belum lengkap..

Sifat antiseptik dan bakterisida Kalanchoe lemah, oleh itu, untuk meningkatkan kesan antimikroba, disarankan untuk menggabungkan jus dengan tanaman ubat lain, dan sekiranya luka bernanah, walaupun dengan salap antibiotik.

Agar jus Kalanchoe menunjukkan sifat penyembuhan maksimum, ia mesti "ditambang" mengikut peraturan. Pertama, daun hijau besar dipotong dari tanaman, yang kemudian disimpan di tempat yang gelap dan sejuk (2-8 darjah) selama 4-5 hari. Kemudian daunnya dipotong dengan pisau atau dimasukkan ke dalam penggiling daging, setelah itu, balut kain kasa, peras jusnya. Ia juga perlu diletakkan dalam keadaan sejuk (hingga 10 darjah), di mana ia tahan selama dua hari. Terikan sebelum digunakan. Cecair penyembuh bahkan dapat dipelihara, pastikan untuk mensteril balang. Penyediaan ubat disimpan dengan sempurna di dalam peti sejuk sehingga 12 bulan.

Kadang-kadang disyorkan untuk membekukan daun Kalanchoe sebelum memerah jus. Ini menyumbang kepada pengembangan bahan khas - biostimulan, yang meningkatkan keberkesanan ubat dari Kalanchoe.

Penggunaan jus Kalanchoe dalam perubatan rakyat

Jus segar atau kalengan digunakan untuk kompres dan losyen untuk bedores, abses, bisul, bisul, dan luka penyembuhan yang panjang. Ia membantu dengan eksim, ruam kulit, luka bakar, nyamuk dan gigitan nyamuk.

Untuk merawat hakisan serviks, tampon diresapi dengan jus segar. Mereka juga dapat melincirkan retakan puting..

Tidak ada doktor yang lebih baik untuk demam dan selsema daripada Kalanchoe. 2 tetes, dicairkan dengan air rebusan 1: 2, dapat ditanamkan ke dalam setiap lubang hidung, walaupun anak kecil. Dengan selesema, bronkitis, tuberkulosis, ubat ini diambil secara lisan - 1/3 sudu kecil. jus dicairkan dengan air 1: 3. Ketat selepas makan dan tidak lebih dari 2 kali sehari.

Cara menyediakan tincture daun Kalanchoe untuk urat yang sakit

Vena varikos adalah penyakit biasa. Keadaan ini dapat diatasi dengan bantuan tincture. Untuk penyediaannya, ambil segenggam daun, potong halus dan letakkan di dalam balang setengah liter - tepat separuh. Diisi dengan vodka, ditutup dengan kertas, dibalut dengan kain dan dimasukkan ke dalam pantri gelap selama seminggu. Sediaan tincture setiap hari menggosok urat sakit. Kursus rawatan adalah 10-12 minggu.

Salap Kalanchoe: resipi

Sebelumnya, sifat penyembuhan salap selesai dengan Kalanchoe digunakan secara aktif dalam pembedahan. Sama sekali tidak sukar untuk menyediakan salap penyembuhan luka dari kilang penyembuhan di rumah (sebagai ganti lanolin, anda boleh menggunakan lemak semula jadi yang lain - sebagai contoh, badger). Ia akan mengambil 20 ml jus dan 40 gram lanolin. Bahan-bahan dicampur hingga homogen, tong vas farmasi ditambahkan - sedikit sehingga campuran memperoleh konsistensi salap. Anda boleh menyimpan di dalam peti sejuk dalam botol tertutup.

Kalanchoe - nekrosis menekan yang luar biasa (kematian tisu), yang membantu menyembuhkan luka dengan cepat. Dari luka tekanan, luka bakar dan ulser trofik hingga hakisan ginekologi, dari stomatitis dan gingivitis hingga tisu vaskular yang meradang.

Pakar Bedah tanpa pisau - Kalanchoe, bunga dengan senarai sifat penyembuhan yang besar, keterangan dengan foto

Kalanchoe adalah tumbuhan unik yang menggabungkan pada masa yang sama tarikan hiasan yang hebat dengan sifat penyembuhan berguna yang sangat luas.

"Kalanchoe" terdengar sangat tidak biasa bagi orang Slavia, kerana orang Cina memberi nama bunga itu.

Kalanchoe tergolong dalam keluarga Crassulaceae.

Nama keluarga ini dipilih dengan alasan: semua perwakilannya dibezakan oleh daun berdaging dan batang tebal yang dipenuhi jus.

Di habitat semula jadi, Kalanchoe terapeutik boleh didapati di Afrika dan Madagascar. Kilang ini sangat bersahaja, tumbuh walaupun di lereng berbatu..

Malah pemula dapat menanamnya di rumah. Untuk semua perawatannya yang bersahaja, Kalanchoe sangat diperlukan untuk pencegahan dan rawatan banyak penyakit.

Varieti terpakai

Para saintis mengetahui lebih daripada 200 spesies Kalanchoe. Sebilangan besar tanaman hanya mempunyai nilai hiasan, jadi varietas berbunga tidak mempunyai sifat perubatan. Jenis terapi:

Mereka mengandungi banyak asid organik, unsur surih, vitamin. Sifat tanaman yang berguna bukan sahaja digunakan dalam amalan rawatan rakyat.

Doktor sering menggunakan khasiat perubatan Kalanchoe dalam merawat pelbagai jenis penyakit.

Penampilan

Cirrus di habitat semula jadi mencapai ukuran yang cukup besar: ketinggian hingga 1 meter. Di rumah, tanamannya lebih kecil, namun tidak kurang cantik dan dapat mekar dengan megah sudah di tahun kedua kehidupan.

Cirrus lembut, tangkai ke atas dikelilingi oleh daun yang bertentangan. Daunnya berdaging, berbentuk bujur, dibedah pada hujungnya. Tumbuhan perubatan berkembang dengan perbungaan merah jambu atau putih pucat..

Di Degremon, daun mempunyai bentuk ovoid, sangat memanjang. Kadang-kadang daunnya separuh melipat sepanjang garis tengah. Daunnya cukup panjang, hidupan liar tumbuh hingga 20 cm.

Tumbuhan berwarna kelabu-hijau, bintik-bintik ungu terletak di bahagian bawah daun.

Ciri-ciri tanaman

Untuk tujuan perubatan, bahagian udara tumbuhan digunakan: batang dan daun.

Lebih daripada 90% daripada jumlah jisim tanaman adalah jus.

  • asid organik;
  • vitamin C dan P, serta banyak yang lain;
  • flavonoid;
  • tanin;
  • garam mineral;
  • elemen mikro dan makro;
  • polisakarida.

Sifat penyembuhan (penyembuhan) bunga.

  1. Membersihkan luka dari patogen, memperlambat pertumbuhan dan pembiakannya.
  2. Mengurangkan keradangan.
  3. Menghentikan pendarahan.
  4. Membersihkan kulit yang terkena dari tisu mati.
  5. Memulihkan lapisan atas kulit dengan cepat setelah kerosakan.

Dengan semua kelebihannya, Kalanchoe juga sedikit toksik, tidak menyebabkan kerengsaan pada membran mukus.

Permohonan rakyat

Sebilangan besar sifat berguna tanaman pada mulanya tidak diperhatikan oleh doktor sama sekali, tetapi oleh orang biasa yang dibesarkan dengan Kalanchoe (pakar bedah tanpa pisau), dan mereka menggunakannya sebagai ubat.

Semasa memproses Kalanchoe, untuk tujuan penggunaan ubat, ia menyimpan banyak sifat berguna, dan ubat yang disiapkan disimpan untuk waktu yang lama..

Tincture alkohol dibuat dari daun tumbuhan.

Salap disediakan terutamanya dari jus.

Daun tanah membantu ketuat..

Dipercayai secara meluas bahawa beberapa helai yang dimakan dapat mengembalikan kekuatan sepenuhnya, memulihkan semangat yang baik.

Kalanchoe Membantu Menangani Tekanan Dan Kemurungan Musim.

Rawatan

Manfaat kesihatan tidak dapat dinafikan. Dalam perubatan, banyak penyakit dirawat dengannya. Apa yang betul-betul merawat Kalanchoe dan bagaimana menggunakannya:

  1. Berkumur dengan air yang dicairkan di dalam air dapat membantu dengan sakit tekak, radang amandel. Ia juga membantu dalam rawatan radang amandel..
  2. Losyen dari daging tumbuhan membantu menyembuhkan luka bernanah, ulser kaki dan luka bakar dengan lebih cepat.
  3. Pengambilan jus secara berkala menyembuhkan gastritis dan ulser perut, mengurangkan kesakitan.
  4. Permohonan akan membantu keradangan mata (konjungtivitis dan blepharitis) yang dirawat dengan menanamkan jus Kalanchoe.
  5. Tampon yang direndam dengan jus tumbuhan mengurangkan hakisan, mendorong penyembuhan jurang yang telah diterima oleh seorang wanita semasa melahirkan.
  6. Tindakan jus mengurangkan keradangan pada sistem kencing.
  7. Pengambilan hidung secara berkala dengan jus tumbuhan membantu menyembuhkan selesema biasa dan sinusitis..
  8. Jus merawat radang telinga.
  9. Dengan menggosok wajah dengan jus secara berkala, jerawat hilang, kulit berminyak, pori-pori berkurang.

Kontraindikasi

Kalanchoe juga mempunyai kontraindikasi.

Selalunya orang keliru dalam menentukan diagnosis, mereka boleh mengambil alahan untuk jerawat biasa.

Dalam kes ini, pengambilan jus hanya boleh memperburuk alahan..

Pada kanak-kanak, penyerapan mata atau hidung dengan jus boleh mengobarkan selaput lendir.

Minum pada masa yang sama dengan produk tenusu boleh menyebabkan gangguan teruk.

Orang yang menghidap sirosis, hepatitis, diabetes mellitus, glomerulonefritis, rematik, tekanan darah rendah harus mempertimbangkan nisbah risiko-terhadap-kesihatan dengan berhati-hati. Tidak boleh digunakan untuk tumor ganas..

Kalanchoe telah digunakan secara meluas dalam perubatan rakyat selama berabad-abad. Walau bagaimanapun, harus difahami bahawa Kalanchoe tidak hanya mempunyai sifat perubatan, tetapi juga mempunyai kontraindikasi.Oleh itu, rawatan apa pun harus dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor.

Video berguna

Mengenai cara menggunakan bunga Kalanchoe dalam rawatan ketuat, anda akan belajar dari video pendek:

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Briofillum (Kalanchoe yang hidup) Bryophyllum

Briofillum (Kalanchoe yang hidup)
Bryophyllum

Briofillum adalah tumbuhan keluarga Crassulaceae yang berasal dari Madagascar. Ini adalah Kalanchoe penting yang diketahui oleh semua orang, yang kini menonjol dalam bentuk yang terpisah. Secara semula jadi, mereka adalah rumput, semak atau belukar abadi, tegak, tinggi 1-2 m, kadang-kadang keriting atau merayap di permukaan selama 6-8 m. Daun bergantian, bertentangan atau berputar.

Salah satu ciri khas genus (dan tepat untuk ini bahawa beberapa ahli taksonomi membezakan bryophyllums dari gen Kalanchoe) adalah kemampuan banyak spesies untuk membentuk spesimen anak perempuan di sepanjang tepi daun, yang disebut bayi - tumbuhan kecil dengan batang, daun dan akar. Seseorang hanya perlu menyentuh daun, ketika jatuh ke tanah, di mana mereka cepat berakar dan tumbuh subur. Pada masa yang sama, briofillum adalah tumbuhan biasa dalam masa yang singkat. Dalam keadaan jangka panjang kita pada bulan-bulan musim panas, mereka biasanya mekar pada musim bunga atau musim luruh.

Penjagaan Briofillum:

Tumbuhan sangat bersahaja sehingga boleh tumbuh di mana sahaja. Pada musim panas, mereka boleh disimpan di luar rumah - di balkoni atau di taman. Spesies menjalar dan memanjat yang tumbuh sebagai budaya ampel memerlukan perhatian lebih..

Lokasi: Memerlukan pencahayaan yang terang dan terang, sedikit cahaya dari cahaya matahari langsung. Dengan kekurangan cahaya, pucuk bryophyllum memanjang dan tanaman kehilangan daya tarikan visualnya dan memerlukan peremajaan..

Suhu: Semasa tempoh pertumbuhan, bryophyllum memerlukan banyak cahaya matahari dan panas, dan pada musim sejuk disimpan pada suhu 8-10 ° C.

Penyiraman: Selama musim tanam, penyiraman diperlukan dengan banyak, tetapi genangan air tidak dibenarkan. Pada musim sejuk, briofillum tidak disiram jika suhu rendah dipertahankan. Sekiranya suhu lebih tinggi, maka pelembapan berkala dengan cahaya yang mencukupi diperlukan..

Pemindahan: Pemindahan diperlukan semasa tanaman tumbuh..

Penyebaran: Adalah mungkin untuk menanam briofillum dari biji, tetapi cara yang paling biasa dan paling mudah - vegetatif - dengan keratan batang dan daun, serta banyak anak, yang kadang-kadang menjadi rumpai nyata dalam koleksi.

Penyakit dan perosak: rentan terhadap penyakit pembusukan dengan kelembapan berlebihan dalam cuaca mendung yang sejuk. Juga terkena serangga mealybug dan skala.

Briefillum Degremona
Bryophillum daigremontianum

Kebanyakan orang mengenalnya sebagai Kalanchoe yang hidup. Daunnya berwarna hijau, memanjang, ditutup dengan riak kemerahan di bahagian belakang. Tepi daun bergerigi. Pada setiap gigi, kanak-kanak terbentuk. Untuk sifat perubatannya disebut "doktor" dan "pohon kehidupan".

Cirrus bryophyllum
Bryophillum pinnatum

Daun berwarna terang, bujur lebar, dengan 3-5 cuping bulat. Tetapi tidak ramai kanak-kanak. Kadang-kadang kanak-kanak dibentuk hanya dengan gangguan luar (merobek helaian dan meletakkannya di pasir basah atau tanah). Spesies ini kini meluas sebagai tanaman kebun di negara-negara tropis di semua benua, dan sebagai produk perubatan secara rasmi diluluskan untuk digunakan sebagai ubat anti-radang, hemostatik, penyembuhan luka dan ekspektoran.

Tiub Briofillum
Bryophillum tubiflora

Bryophyllum ini mempunyai daun tiub tebal yang melahirkan beberapa anak di hujungnya, menjadikan tanaman ini kelihatan sangat eksotik. Pembungaannya tidak kurang menarik - perbungaan berbentuk payung dengan bunga gantung berwarna oren berwarna merah jambu terletak di peduncle panjang.

Bryophyllum berbunga tunggal
Bryophillum uniflorum

Pucuknya panjang, menjalar, dihiasi dengan daun bujur berdaging atau sedikit berbentuk hati dan bunga ungu kemerah-merahan tunggal dalam bentuk kendi terbalik pada petioles panjang nipis.

Kalanchoe pinnate - tumbuh-tumbuhan dan sifat perubatan

Kategori:Tumbuhan
| Dihantar oleh: svasti asta, tampak: 419, foto: 8

Kandungan:

  • 1 Penanaman dan penjagaan Kalanchoe
  • 2 Sifat perubatan dan rawatan Kalanchoe
    • 2.1 Jus
    • 2.2 Salap
    • 2.3 Ekstrak
  • 3 5 daun Kalanchoe - kaedah mudah untuk menguatkan sistem imun

Bercakap tentang doktor hijau di rumah, mustahil untuk mengabaikan tanaman rumah yang indah seperti Kalanchoe. Bunga rumah ini telah lama menetap di tingkap pangsapuri bandar. Kalanchoe sering ditanam sebagai tanaman hiasan, tanpa mengetahui sifat penyembuhannya..

Dari lebih daripada 200 spesies genus Kalanchoe (Kalanchoe), kita hanya akan membincangkan tentang Kalanchoe pinnate (lat. Kalanchoe pinnata), yang mempunyai nilai perubatan yang paling ketara dan pada masa yang sama mempunyai kualiti hiasan yang sangat baik. Dalam keadaan semula jadi (Kalanchoe - berasal dari Asia Tenggara dan Amerika Selatan), tanaman ini mencapai ketinggian hingga 1.5 m.

Di rumah, kerana ruang yang terhad, belukarnya kecil, padat dengan batang yang tegak dan lignified di bahagian bawah dan daun bawah elips atau ovoid yang besar, bergelombang di sepanjang tepi. Daun atas dilipat, dipotong dengan pin dengan beberapa daun bujur kecil.

Biasanya daunnya berwarna hijau tua, tetapi dalam beberapa bentuk mereka mungkin berwarna kekuningan atau dengan warna merah.

Pada daun atas, di celah, anak yang disebut (brood tunas) dengan bentuk akar udara. Apabila daun jatuh, tumbuh-tumbuhan muda tumbuh daripadanya..

Sekiranya daun yang jatuh terletak di tanah dengan bahagian bawah, maka anak-anak dengan cepat berakar dan mula tumbuh. Bunga-bunga Kalanchoe pinnate berukuran besar, berbentuk tubular, berwarna hijau kehijauan, terletak di bahagian atas batang di panicles. Buahnya adalah empat polysperma dengan pericarp kering berkulit, yang disebut risalah.

Bunga tidak kerap, tidak lebih awal daripada tahun kedua kehidupan pada bulan Februari-Mac.

Cultiv Penanaman dan penjagaan Kalanchoe

Kalanchoe dibiakkan oleh biji atau tunas vegetatif. Menyemai benih dilakukan dalam tempoh dari Februari hingga April. Ambil tanah yang sudah siap untuk kaktus atau succulents lain dengan penambahan pasir. Benih diletakkan di tanah lembap dan ditaburkan dengan pasir. Sebelum kemunculan, tanah ditutup dengan filem. Suhu percambahan biji optimum ialah 20-22 ° C.

Setelah tumbuh, beberapa penanam bunga terlebih dahulu memilih anak benih dalam fasa 1-2 daun nyata dalam pasu kecil, dan kemudian, apabila 5-6 daun tumbuh, tanaman ditransplantasikan ke dalam pasu dengan diameter 4-5 cm. Ini mencederakan tunas, jadi lebih baik menanamnya sekali. Tumbuhan yang ditanam di tempat kekal ditinggalkan di tempat yang gelap selama seminggu untuk mengaktifkan proses pembentukan akar. Kemudian letakkan di tingkap yang cerah. Seiring tumbuh dan sistem akar berkembang, tanaman ditransplantasikan ke dalam pasu yang lebih besar, biasanya setiap tahun pada bulan April-Mei.

Sekiranya anda menanam Kalanchoe dalam jumlah kecil (untuk diri sendiri), maka kaedah terbaik untuk menyebarkannya adalah vegetatif. Untuk melakukan ini, cukup meletakkan daun tanaman di tanah dengan bahagian bawah ke atas dan taburkan dengan pasir di tepinya dengan lapisan 1.5-2 cm. Padatkan serbuk dengan spatula dan lembapkan dengan penyembur. Oleh itu, anda dapat memperoleh 5-7 tanaman muda. Setelah mencapai pucuk setinggi 10-15 cm atau dengan pengembangan sekurang-kurangnya 5 daun sejati pada setiap daun, mereka ditransplantasikan ke dalam periuk individu.

Tanah untuk Kalanchoe terdiri daripada campuran tanah daun, humus dan pasir sungai dalam nisbah 1: 1: 1. Anda boleh menggunakan campuran tanah siap untuk bunga lezat. Adalah berguna untuk menambahkan sebilangan arang birch yang dihancurkan dan serpihan bata ke campuran tanah mana pun untuk Kalanchoe. Bahan tambahan ini menyerap air dengan baik dan menahannya dalam jangka masa yang lama, mengekalkan kelembapan tanah yang sederhana sepanjang pemotongan.

Sudah tentu, saliran dari tanah liat, kerikil, kerikil dan lain-lain yang diperluas, pertama kali diletakkan di bahagian bawah periuk. Di bahagian bawah periuk mesti ada lubang untuk menguras kelembapan berlebihan semasa menyiram. Pot mesti mempunyai kaki pendek, memberikan jurang antara bahagian bawah dan kuali. Syarat-syarat ini adalah wajib kerana Kalanchoe tidak bertolak ansur dengan genangan air..

Kalanchoe tidak takut cahaya matahari langsung dan dalam pengertian ini, tidak ada batasan penempatannya di ambang tingkap. Tumbuhan ini, walaupun succulent khas, tetapi dalam keadaan bilik memerlukan penyiraman biasa, terutama pada musim bunga dan musim panas. Pada musim sejuk, penyiraman dilakukan dengan sedikit, jika tidak, kebarangkalian kerosakan akar adalah tinggi. Isyarat untuk pengairan adalah pengeringan sepenuhnya dari koma tanah di dalam periuk.

Kalanchoe bukan kilang yang menuntut, oleh itu, merawatnya tidak sukar. Selain penyiraman, pelonggaran tanah secara berkala dilakukan dengan hati-hati, membaja sebulan sekali dengan baja mineral kompleks dengan dominasi baja nitrogen atau cecair untuk kaktus. Sebagai tanaman yang suka panas, Kalanchoe boleh jatuh sakit atau mati apabila suhu turun di bawah 10 ° C. Suhu optimum untuk tumbuh ialah: pada musim sejuk 16 ° C-18 ° C, pada musim panas dari 18 ° C hingga 22 ° C tanpa perubahan mendadak. Walau bagaimanapun, Kalanchoe dapat menahan haba hingga 30 ° C ke atas dengan mudah, serta udara pangsapuri bandar yang terlalu kering.

Pemindahan tanaman ke dalam pasu berdiameter yang lebih besar hanya dilakukan setelah sistem akar berkembang begitu banyak sehingga memenuhi keseluruhan isi periuk. Sebelum menanam, tanaman disiram dengan banyak, dibiarkan mengalirkan air yang berlebihan, membalikkan periuk, memegang tanaman dan mengetuk bahagian bawah dengan lembut, angkat dengan segumpal tanah.

Di dalam periuk baru, selain saliran, lapisan tanah mestilah setebal sekurang-kurangnya 5 cm dan dibasahi di atas, dan di tepinya, ruang untuk menambahkan tanah harus sekurang-kurangnya 3 cm. Tumbuhan diletakkan di dalam periuk baru dan tanah diisi hingga ke tingkat sebelumnya, secara berkala mengetuk bahagian bawah meja untuk pemadatan bumi. Disiram dengan banyak. Di masa depan, patuhi peraturan yang dijelaskan untuk memerhatikan kandungan suhu dan kelembapan dan, jika perlu, gunakan Kalanchoe untuk tujuan perubatan.

Properties Sifat perubatan dan rawatan Kalanchoe

Kalanchoe hijau dalam komposisi kimianya mengandungi: polisakarida, enzim, unsur mikro dan makro (magnesium, mangan, aluminium, kalsium, besi, tembaga, silikon), vitamin P, asid organik, tanin, flavonoid. Terima kasih kepada set bahan aktif yang memberi kehidupan ini dalam nisbah yang unik, Kalanchoe mempunyai kesan bakteria, bakteriostatik dan anti-radang. Menggalakkan pembersihan luka dan bisul dengan cepat dari tisu-tisu nekrotik (membusuk, membusuk) dan epitelisasi cepat (pengetatan, penyembuhan) permukaan luka dan ulser.

Berdasarkan Kalanchoe di rumah, anda boleh menyediakan tiga ubat utama: jus, salap dan ekstrak.

Jus Kalanchoe berkesan untuk merawat ulser trofik, luka yang tidak sembuh, luka baring, fistula, luka bakar, jahitan pembedahan segar, radang pada gusi dan mukosa mulut, stomatitis, radang gusi, radang amandel kronik, penyakit mata, dan radang kelopak mata. Bagi wanita yang melahirkan anak, dia akan menolong rehat setelah melahirkan, luka perineum, hakisan serviks dan retakan pada puting. Sapukan jus secara luaran dalam bentuk pembalut kain kasa atau serbet dalam beberapa lapisan, dibasahi dengan jus dan secara dalaman, dalam bentuk bilasan.

Dalam beberapa kes, jus dapat digunakan tanpa pembalut, menggunakan 2-3 tetes ke tempat yang sakit selama beberapa hari sehingga kesan yang diinginkan tercapai. Untuk pencegahan influenza, dengan hidung yang sejuk dan berair, jusnya ditanamkan setiap hari 2 kali ganda, 2 tetes di setiap lubang hidung. Telah diketahui bahawa batuk kering dirawat dengan jus Kalanchoe, mengambil 1/2 sudu teh jus yang dicairkan dalam tiga kali dengan air 2 kali sehari setelah makan.

Jus diperoleh dari bulan Ogos hingga November, apabila jumlah maksimum bahan berguna dan aktif secara biologi terkumpul di daun dan batang. Seperti lidah buaya, jus Kalanchoe mesti menjalani rawatan khas. Sumber yang berbeza menyebut kaedah yang berbeza untuk menghasilkan jus, intinya merangkumi teknologi berikut:

Bahagian udara dipotong, dicuci, dikeringkan dengan tuala kertas, dibalut dengan kain semula jadi dan dimasukkan ke dalam peti sejuk pada suhu 5 ° C-7 ° C selama seminggu (tidak lebih). Dipercayai bahawa selama ini sintesis intensif bahan biostimulan berlaku di kawasan hijau dan Kalanchoe memperoleh sifat perubatan sebenar yang terkandung di dalamnya. Kemudian daun dan batang dipotong sekecil mungkin, uli hingga lembek dan diperah melalui kain cheesecloth. Jus yang dihasilkan dibela selama 3 hari, diletakkan kembali di dalam peti sejuk, disaring melalui ayak halus atau kain kasa yang sama di beberapa lapisan dan disterilkan selama 20-30 minit.

Jus semacam itu dapat digunakan dengan segera untuk tujuan yang dimaksudkan, tetapi tidak disimpan dalam jangka masa yang lama, oleh itu, ia biasanya disimpan dalam tin dengan mencampurkan dengan alkohol perubatan hingga larutan 20% (dalam versi farmasi, jus tersebut diawetkan dengan kloroform). Jus kalengan dituangkan ke dalam bekas kaca kecil, ditutup rapat dan disimpan di dalam peti sejuk (lebih baik di bahagian atas di dinding sisi). Jangka hayat - tidak lebih dari setahun. Sebelum digunakan, jusnya dipanaskan dalam air panas hingga suhu badan manusia.

Resipi ini sama sekali tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh menggunakan "perkhidmatan" Kalanchoe pada waktu lain. Sebanyak yang boleh! Cukup potong beberapa helai daun bawah yang besar, perah jusnya dan gunakan untuk keperluan perubatan anda. Walau apa pun, jus ini mempunyai kesan perubatan yang bermanfaat..

Dengan urat varikos, resipi yang sedikit berbeza untuk penyediaan jus digunakan, atau lebih tepatnya berwarna. Untuk melakukan ini, ambil daun Kalanchoe yang dicincang dan isi bekas (botol, balang) dengan separuh daripadanya, tuangkan vodka ke bahagian atas dan bersikeras di tempat yang gelap selama 7 hari, goncang setiap hari. Setelah masa berlalu, tincture disaring dan disimpan di dalam peti sejuk. Gunakan untuk menggosok kaki. Disapu dari kaki ke lutut.

Terdapat beberapa resipi untuk salap Kalanchoe buatan sendiri:

    Bahan-bahan: 30 g jus Kalanchoe (segar atau kalengan), 50 g tong perubatan, 50 g lanolin anhidrat (lanolin - bahan seperti lemak berdasarkan lilin bulu, boleh dibeli di farmasi). Pertama, jus dicampurkan dengan lanolin dan dipanaskan dalam bekas enamel, tidak mendidih. Kemudian, jeli petroleum diperkenalkan dalam bahagian ke dalam campuran yang dipanaskan sehingga larut sepenuhnya. Salap siap dituangkan ke dalam gelas, bekas pembasmi kuman alkohol. Simpan di dalam peti sejuk. Orang yang terdedah kepada reaksi alergi lebih baik tidak menggunakan kaedah membuat salap ini, kerana lanolin meningkatkan kepekaan kulit dan boleh menyebabkan alergi..

  • Bahan-bahan: Jus Kalanchoe dan lemak babi dalaman cair dalam nisbah 1: 1. Komponen dicampur dan dipanaskan dalam mandi air selama 45 minit, tidak membiarkan jisim mendidih. Angkat dari api dan biarkan selama sehari di tempat yang hangat. Prosedur diulang tiga kali, menyaring jisim panas. Ia juga dituangkan ke dalam bekas kaca dan disimpan di dalam peti sejuk. Salap ini tidak alergen dan boleh digunakan tanpa sekatan..

  • Salap digunakan untuk menyembuhkan luka perineum, untuk luka baring, bisul dan luka, untuk mastopati dan keretakan puting.

    ↑ ekstrak

    Daun cincang dan tangkai Kalanchoe dalam nisbah 1: 5 dituangkan dengan air mendidih dan masukkan ke dalam air mandi selama 15-20 minit. Tapis dan bakar lagi, didihkan dan sejat hingga separuh isi padu. Sejukkan, tuangkan ke dalam bekas kaca. Simpan di dalam peti sejuk. Ekstrak ini digunakan sebagai biostimulan untuk rawatan ulser kulit, luka yang tidak sembuh, dan fistula. Ekstrak dan jus sangat berguna untuk mencegah gusi, menggosoknya setiap hari dengan jari anda. Sekiranya anda kerap melakukan prosedur ini, anda akan mendapat gusi yang sihat dan gigi yang kuat..

    Sangat menarik bahawa sebilangan pencinta lanjutan Kalanchoe memakannya segar seperti sayur sayuran biasa. Dikatakan bahawa pengambilan harian sebilangan kecil hijau segar tumbuhan ini bertindak pada tubuh sebagai penguat umum, membersihkan darah, merangsang sistem imun dan mencegah penuaan badan. Daun segar yang dicincang halus ditambahkan ke salad, vinaigrettes atau dimakan secara berasingan dengan penambahan minyak sayuran dan jus lemon.

    Walaupun terdapat banyak maklumat, jelas bahawa sifat perubatan Kalanchoe pinnate belum sepenuhnya dipahami, dan resipi penggunaannya jauh dari habis oleh artikel ini..

    ↑ 5 daun Kalanchoe - cara mudah untuk menguatkan imuniti

    Kalanchoe pinnate (Bryophyllum pinnatum) - resipi berkesan untuk memulihkan imuniti manusia. Ia boleh digunakan sebelum wabak penyakit berjangkit dan semasa rawatannya. Apakah perbezaan antara Kalanchoe pinnate dan Kalanchoe Degremon.

      Sekiranya sejuk: peras jus dari daun dan titiskan ke hidung 1-2 tetes sekali atau dua kali sehari.

    Dalam proses keradangan saluran gastrousus dan buah pinggang, minum 1 sudu kecil. jus 3 kali sehari.

    Untuk urat varikos: isi botol setengah liter dengan daun Kalanchoe yang dicincang dan tuangkan vodka atau 70% alkohol ke bahagian atas, letakkan di tempat yang gelap dan goncang sekali-sekala. Selepas seminggu, tincture sudah siap. Gosokkan kaki dengan tingtur, bermula dari kaki, bergerak ke lutut dan ke atas. Sakit kaki akan berlalu dengan cepat, tetapi untuk menyembuhkan rangkaian vena, prosedur mesti dilakukan dalam 4 bulan.

    Dengan hakisan serviks (pada peringkat awal), 10-15 aplikasi dengan jus, dan hakisan ditangguhkan.

    Dari ketuat: tutup kutil dengan daun cincang, ikat dan tahan kompres ini sedikit.

    Untuk keletihan mental dan fizikal, kunyah dan telan daun segar. Selepas 15-20 minit, badan dipulihkan, keupayaan kerja kembali.

    Dengan psoriasis, daun Kalanchoe yang dicincang mengikat ke kawasan yang terjejas.

    Dengan keradangan pada telinga tengah, tanamkan 1-2 tetes tincture Kalanchoe semalaman.

    Dengan luka bernanah, bisul, abses kulit, eksim, herpes, luka bakar pada bahagian badan yang terkena, titis 2-3 titis jus beberapa kali sehari. Luka sembuh dengan cepat dan hilang. Kursus rawatan adalah 5-6 hari. Apabila terbakar campurkan jus dengan protein dan kawasan yang terkena noda.

    Dengan sinusitis, cairkan jus dengan air rebus dalam nisbah 1: 2 dan tarik melalui hidung. Semuanya berjalan dalam seminggu.

    Dengan kekurangan vitamin dan kehilangan kekuatan, tambahkan satu daun ke salad.

    Untuk penyakit gusi, bilas mulut dengan kemasukan daun Kalanchoe yang dihancurkan.

    Dengan keradangan kelopak mata, 1-2 tetes jus 3-4 kali sehari menetes selama-lamanya.

    Untuk blepharitis, konjungtivitis, radang amandel, radang amandel, stomatitis: tuangkan 2 sudu daun hancur dengan segelas air mendidih, reneh selama 2-3 minit, kemudian biarkan kuahnya sejuk dan saring. Bilas mata mereka tiga kali sehari dan berkumur.

    Dengan selesema, untuk pencegahan, pelincirkan mukosa hidung dengan jus 2-3 kali sehari. Dengan cara ini, wabak dapat dielakkan. Dipercayai bahawa di rumah di mana terdapat 2-3 pot bunga dengan Kalanchoe, sela selesema.

    Apabila mastitis minyak dengan jus 2-3 kali sehari di sekitar puting susu, lakukan kompres dengannya 3 kali sehari untuk kelenjar susu yang membengkak. Suhu turun dan semuanya hilang.

    Untuk batuk kering, ambil 1 sudu kecil. jus dicairkan dengan air 1: 2, dua kali sehari selepas makan.

    Salap. Dalam cawan bersih, campurkan 30 ml jus dan 50 g lanolin tulen. Masukkan 50 g jeli petroleum ke pulpa dan kacau hingga rata. Gunakan dengan bisul, ulser trofik.

    Untuk ulser trophik, post-thrombophlebic dan post-traumatic: lipat kain kasa atau pembalut lebar tiga hingga empat kali, lembapkannya dengan banyak jus yang baru diperah dan sapukan ke tempat yang sakit. Tukar pakaian anda setiap hari.

  • Untuk luka bakar: sapukan daun cincang pada kulit yang rosak selama dua jam.

  • Kalanchoe pinnate dapat mengurangkan imuniti apabila penggunaannya tidak terkawal.

    Kalanchoe, Briofillum (Kalanchoe, Bryophyllum)

    Maklumat ringkas mengenai tanaman dalaman

    Jenis tanaman:
    lezat
    Lokasi yang disyorkan:
    tingkap selatan
    Sikap ringan:
    fotofil
    Perkaitan dengan kelembapan:
    lebih suka kelembapan sederhana, tahan kekeringan

    Masa berbunga:
    musim bunga, musim sejuk
    Ketinggian:
    sederhana (50-100 cm), rendah (10-50 cm)
    Nilai budaya:
    berbunga, daun hiasan, perubatan

    Kalanchoe, Kalanchoe; Bryophyllum, Briofillum. Abadi hijau dengan batang dan daun berdaging. Terdapat spesies berbunga, daun hiasan dan perubatan.

    Etimologi

    Nama genus "Kalanchoe" adalah transkripsi fonetik Perancis Kalan Chauhuy Cina, yang diterjemahkan sebagai "yang jatuh dan tumbuh".

    Jenis dan jenis Kalanchoe

    Tempat kelahiran Kalanchoe adalah Madagascar. Genus merangkumi kira-kira 200 spesies tumbuhan lezat. Genus ini sangat kaya dengan pelbagai spesies dan bentuk pokok renek dan semak yang tegak dan merayap dengan daun succulent berdaging..

    Ia berbeza dengan bryophyllum terutamanya kerana ia tidak membentuk tunas adneksal (anak-anak) pada daun. Ciri khas Kalanchoe, di mana mereka dapat dibezakan, adalah bunga terang dengan corolla tanpa putar yang terdiri dari empat kelopak.

    Sebilangan besar spesies yang menarik bagi tukang kebun di alam tumbuh di pulau Madagascar, pulau-pulau Mediterania, di tropika dan Afrika Selatan, di Asia Tenggara.

    Kalanchoe Blossfeld (Kalanchoe blossfeldiana)

    Spesies di alam tumbuh di bawah naungan hutan di utara. Madagaskar pada ketinggian 2000 m.

    Jenis Kalanchoe yang paling biasa dalam budaya, terutamanya borang pemilihan sedang dijual. Ia adalah tanaman pertengahan yang bertolak ansur (tinggi 15-30 cm) dengan batang yang sangat bercabang. Daunnya agak besar, bujur bujur, berkilau, bersongkok di tepinya, hijau dengan sempadan merah. Ia mekar, bermula pada bulan Februari, selama beberapa bulan dengan bunga kemerahan kecil yang dikumpulkan dalam perbungaan padat yang kompleks. Pembungaan berlangsung beberapa minggu.

    Varieti dengan bunga merah jambu, kuning, oren dan ungu, serta bunga dengan kocok ganda, juga dibiakkan..

    Kalanchoe Blossfeld, seragam terry

    Anda boleh menanam bunga ini untuk dipotong. Potong perbungaan di dalam air tidak pudar selama 10-12 hari.

    Kalanchoe Blossfeld adalah tanaman biasa hari pendek, sesuai untuk penyulingan. Untuk penyulingan, perlu memberi lampu kepada tanaman tidak lebih dari 9 jam selama empat minggu. Sebagai contoh, tanaman diletakkan di tempat yang gelap atau ditutup dengan beg legap dari 17 hingga 8 jam. Penting agar cahaya tidak memasuki kilang. Dengan kandungan ini, tanaman akan mekar sekitar 12 minggu.

    Jenis Kalanchoe Blossfeld yang popular:

    Kuning: ‘Alexandra’ (‘Alexandra’), ‘Goldstrike’ (‘Goldstrike’), ‘Ingrid’ (‘Ingrid’), ‘Fund’ (‘Fonda’), ‘Karen’ (‘Karen’);

    Ratu kultivar Kalanchoe Blossfeld (kultivar Ratu)

    Jeruk: ‘Arina’ (‘Arina’), ‘Bardot’ (‘Bardot’), ‘Carmen’ (‘Carmen’), ‘Nadia 2000’ (‘Nadia 2000’), ‘Naomi’ (‘Naomi’);

    Merah: 'Amora' ('Amora'), 'Cassandra' ('Cassandra'), 'Kawi' ('Kawi'), 'Kerr' ('Kerr'), 'Fuego' ('Fuego'), 'Marie' ('Mary');

    Pink: 'Delia', 'Avalon', 'Cora', 'Gwenn', 'Dion', Melanie ('Melanie'), 'Katerina' ('Katherina');

    Gred Kalanchoe Blossfeld Wevano (Vevano)

    Putih: ‘Simone 2000’ (‘Simone2000’), ‘Miya’ (‘Mie’), ‘Pluto’ (‘Pluto’), ‘Elsa’ (‘Elsa’), ‘Cora White’ (‘Cora White’).

    Donорта Bunga Don Darcio semasa berbunga mengubah warna kelopak - hanya tunas bunga lembut dari warna persik, lama-kelamaan mereka berubah menjadi merah jambu yang kuat.

    Secara berasingan, kita dapat membezakan variasi yang diperoleh dari Kalanchoe Blossfeld, Kalanchoe ‘Calandiva’. Varieti ini disesuaikan secara maksimum dengan keadaan dalaman, berbeza dalam ukuran padat dan bunga besar dengan kelopak yang terletak di beberapa lapisan.

    Gred ‘Calandiva Bardot’ - dengan bunga oren,

    ‘Calandiva Fonda’ - dengan warna kuning,

    ‘Calandiva Kerr’ dan ‘Calandiva Taylor’ - pelbagai warna merah,

    ‘Calandiva Cher’, ‘Calandiva Dion’ dan ‘Calandiva La Douce’ - berwarna merah jambu,

    ‘Calandiva Monroe’ - pelbagai warna putih.

    Kumpulan varietas 'Rosalina' tidak kalah dengan bunga ros dalam keindahan bunga terrynya. Terdapat varieti dengan bunga kuning - 'Rosalina Don Frederico', oren - 'Rosalina Don Domingo', merah - 'Rosalina Don Juan' dan putih 'Rosalina Don Leon'.

    Di antara produk baru, jenis terry dari kumpulan ‘Roseflower’ boleh didapati dalam 6 warna dari merah hingga ungu.

    Kalanchoe Blossfeld ‘Afrika’ (Kalanchoe blossfeldiana ‘African’, Kalanchoe ‘African’)

    Kadang-kadang dijumpai dengan nama dagang: Kalanchoe sempit.

    Bentuk liar di alam tumbuh kira-kira. Madagascar. Pelbagai yang dijelaskan adalah pembiakan..

    Tanaman sukulen dengan tegak herba tebal, pucuk bercabang, tinggi 20-25 cm. Daun bertentangan berwarna hijau gelap, berkilat, memiliki bentuk lonjong-panjang berbentuk bulat dengan takik dalam, tidak khas untuk varietas Blossfeld Kalanchoe. Bunga-bunga berwarna kuning atau merah, dikumpulkan dalam cabang-cabang bercabang (berbunga serupa dengan varietas berbunga K. Blossfeld).

    Budaya di dalam bilik berkembang dari Februari hingga April.

    Kalanchoe Behara (Kalanchoe beharensis)

    Nama spesies berasal dari nama tempat pertumbuhan - Bejara (Madagascar), di mana tanaman ini pertama kali dijumpai.

    Tanaman seperti pohon besar yang tinggi hingga 1,5-2 m (sifatnya hingga 5-6 m), bercabang kuat di bahagian atas. Batangnya lurus, panjang, ligna, berdiameter hingga 13 cm, membawa parut segitiga dari daun yang jatuh. Di bahagian bawah, batang ditutup dengan kulit kayu resin, dan bahagian atas dan rantingnya berwarna puber dengan balutan perak tebal atau coklat. Daunnya sangat hiasan: besar (panjang hingga 20 cm), segi tiga, berbentuk baji, bergigi kasar, bergelombang, ditutup dengan lapisan lilin berwarna kelabu dan puber dengan rambut coklat. Daunnya berumur pendek: bahagian bawah kering dengan cepat dan gugur.

    Kalanchoe Behara (Kalanchoe beharensis)

    Spesies ini mekar dengan banyak. Bunga lebih kurang tegak, hijau kekuningan dengan jalur membujur ungu, dikumpulkan dalam perbungaan panik tinggi 20-30 cm.

    Lebih baik menyimpan spesimen muda di ambang tingkap, orang dewasa lebih sesuai untuk menyimpan di dalam bilik yang luas dan terang.

    Kalanchoe "Tessa", "Tesa" (Kalanchoe "Tessa")

    Kalanchoe dengan bunga merah jambu atau peach berbentuk loceng yang sangat indah tergantung pada batang nipis. Ia biasanya mekar pada musim bunga, kadang-kadang pada musim panas.

    Gunakan sebagai tanaman berbunga untuk ruangan yang terang. Sesuai untuk budaya hidroponik.

    Kalanchoe makanan (Kalanchoe porphyrocalyx)

    Pandangan berbeza kerana ia mekar dengan menggantung, bunga bujur berwarna merah atau oren, yang memberikan penampilan yang sangat hiasan.

    Kalanchoe merasa, "telinga kucing" (Kalanchoe tomentosa)

    Tanah Air - Madagascar Tengah.

    Tanaman bertekstur lezat (tinggi 10-20 cm) dengan pucuk tegak, separa bercabang. Daunnya berdaging, berbentuk pisau pembedah, puber, mempunyai hujung coklat berkarat. Warna daun bergantung pada lokasi: dari putih di bawah naungan hingga coklat gelap di bawah sinar matahari.

    Kalanchoe merasa, "telinga kucing" (Kalanchoe tomentosa)

    Daun kalanchoe yang dibedah (Kalanchoe laciniata)

    Tumbuhan ini lezat dengan batang berdaging dengan banyak minyak pati. Mekar dengan bunga tiub oren atau kuning. Tumbuhan dewasa memerlukan sokongan, kerana batang spesies ini lemah. Yang paling menarik adalah beberapa spesimen muda yang ditanam di dalam periuk yang sama..

    Daun kalanchoe yang dibedah (Kalanchoe laciniata)

    Kalanchoe Lucy (Kalanchoe luciae)

    Tanaman sukulen hiasan yang menyerupai cengkerang terbuka, berkat daun yang tumbuh selari antara satu sama lain. Daun muda berwarna hijau muda atau keabu-abuan, kemudian muncul garis batas berwarna merah jambu di atasnya, dengan usia warna daunnya nada merah mulai benar-benar berlaku.

    Kerdil Kalanchoe (Kalanchoe pumila)

    Spesies terbantut dengan pucuk terkulai tipis dan batang yang bengkok di hujungnya, dapat digunakan sebagai ampel. Daunnya panjangnya kira-kira 2.5 cm, hijau muda dengan sempadan merah jambu dan pinggir berlekuk, ditutup dengan pistol lilin putih terang. Bunga ungu (merah jambu-ungu) dengan jalur yang lebih cerah di sepanjang kelopak.

    Sebagai tambahan kepada kerdil Kalanchoe sebagai tanaman ampul, Kalanchoe Millotii juga dapat ditanam - tanaman dengan daun hiasan, puber dengan rambut baldu terbaik.

    Kalanchoe paniculata, atau bunga karangan bunga Kalanchoe (Kalanchoe thyrsiflora)

    Semak malar hijau abadi hingga 50-60 cm. Daun di bahagian atas berujung tumpul, kemerahan di sepanjang pinggirnya, seolah-olah ditutup dengan embun beku. Bunga kecil kuning dikumpulkan dalam perbungaan panicle. Semasa merawat spesies ini, anda harus berhati-hati, kerana lapisan hiasan putih pada daun mudah terhapus apabila disentuh.

    Kalanchoe manginii

    Salah satu spesies yang paling indah di antara Kalanchoe yang berbunga. Spesies ini mempunyai daun kecil hingga 2.5 cm, bunga berbentuk tombak dan bunga berwarna oren-merah hingga 2 cm (dalam kacukan pelbagai warna), terkulai pada becak panjang dan dikumpulkan dalam perbungaan 2-15 bunga. Daun berdaging spesies Kalanchoe ini lebih besar daripada daun Kalanchoe pinnate.

    Bunga terkulai pelbagai warna adalah hiasan indah dari kebanyakan komposisi menegak. Di samping itu, ia sangat sesuai untuk menggantung bekas sebagai tanaman ampel. Bunga-bunga berbentuk loceng yang sangat halus memberikan keselesaan di mana-mana bilik..

    Varieti Kalanchoe Mangin disyorkan untuk disembur lebih kerap, kerana tempoh berbunga bergantung pada kelembapan udara.

    Tumbuhan ini dipengaruhi oleh kutu daun dan kutu.

    Kalanchoe Marble (Kalanchoe marmorata)

    Spesies dengan daun hijau muda yang berdaging, yang dari masa ke masa menjadi ungu keabu-abuan dengan bintik-bintik coklat besar di kedua sisi. Ini adalah tanaman semak tegak setinggi 40 cm. Bunganya berwarna putih, jarang mekar dalam budaya ruangan.

    Jenis dan jenis bryophylliums

    Tumbuhan Viviparous: di antara cengkih daun berdaging, anak-anak muncul, tumbuh-tumbuhan kecil dengan akar udara yang jatuh dan berakar di dalam tanah.

    Etimologi nama genus Bryophyllum

    Nama genus berasal dari perkataan Yunani brio - "menghasilkan, tumbuh megah" dan phyllon - "daun"; untuk kemampuan membentuk tanaman baru di daun.

    Kalanchoe bergerigi, atau bryophyllium bergerigi (Kalanchoe serrata)

    Tumbuhan padat dengan daun sempit berdaging dan bunga merah terang yang dikumpulkan dalam perbungaan yang lebat (terdapat varieti dengan bunga putih, kuning, oren dan ungu). Di antara cengkih daun tumbuh tumbuhan kecil dengan akar udara.

    Kalanchoe Degremona (Kalanchoe daigremontiana), atau Degremona Briofillium (Bryophyllum daigremontianum)

    Sebuah pokok renek yang mencapai ketinggian bilik hingga 60-80 cm. Daunnya memanjang-ovate sempit atau longsor-panjang berbentuk panjang hingga 20 cm, bahagian bawah dengan bintik-bintik ungu, melengkung ke belakang seiring bertambahnya usia. Ini adalah tumbuhan yang sangat bervariasi, di antara cengkih di sepanjang tepi daun, tunas brood muncul dari mana, kemudian, pada spesimen ibu, tanaman anak kecil sudah mempunyai akar yang terbentuk. Seiring waktu, mereka hilang dan berakar di dalam tanah itu sendiri, oleh itu spesies ini juga disebut "pohon kehidupan".

    Kalanchoe Degremon, atau Degremon Bryophyllium

    Orang-orang memanggil Briofillum Degremon "tanaman doktor", "pokok jagung" dan "pokok Goethe".

    Bunga-bunga briophyllium ini berwarna ungu keabu-abuan, panjang 3-5 cm, tergantung, berbentuk tiub dengan kelopak corolla bengkok, dikumpulkan dalam perbungaan berbentuk panik.

    Kalanchoe pinnate (Kalanchoe pinnata), atau cirrus bryophyllium (Bryophyllum pinnatum)

    Rumput abadi setinggi 100 cm. Bunga dalam perbungaan berbentuk payung yang terkulai, berwarna merah bata. Daunnya bertentangan, berdaging, yang lebih rendah sederhana, bujur, dengan tepi kasar, bahagian atasnya tidak berbulu, dipotong atau dipisahkan oleh 3-5 bahagian. Ia sangat penting. Dikembangkan sebagai tanaman perubatan.

    Bryophyllium berbunga tiub, atau berbunga tiub, atau bryophyllium berbunga tiub (Bryophyllum tubiflorum)

    Tanah Air - Fr. Selatan Madagascar.

    Tumbuhan sukulen setinggi 10-50 cm, dengan pucuk tegak dengan daun tubular berdaging terpisah. Banyak bayi terbentuk di daun. Tumbuhan dewasa mekar dengan bunga berbentuk loceng kemerahan.

    Bryophyllum berbunga tunggal (Bryophyllum uniflorum)

    Tumbuhan dengan pucuk menjalar panjang dihiasi dengan daun bujur berdaging atau sedikit berbentuk hati. Mekar dalam bunga ungu kemerahan tunggal.

    Pada musim panas, sangat sesuai untuk menghias sempadan rendah di atas katil bunga. Selain itu, tanaman (Kalanchoe pinnate dan Kalanchoe Degremon) akan berada di hujung jari anda sepanjang musim panas, memainkan peranan sebagai penyembuh rumah yang setia.

    Rawat Kalanchoe dan Briofillium

    Semua spesies Kalanchoe lebih suka lokasi yang terang, tetapi tidak di bawah sinar matahari langsung. Suhu optimum untuk pengembangan tanaman ialah + 15... + 20 ° С, pada musim sejuk sekurang-kurangnya + 10 ° С. Kalanchoe bertolak ansur dengan penurunan suhu yang cukup tinggi, pada musim panas suhu boleh berkisar antara +18 ° C hingga +28 ° C. Oleh itu, anda boleh menggunakannya dengan selamat pada musim panas untuk menghias balkoni anda atau mengeluarkannya ke udara segar dan menggali di taman, di atas katil bunga.

    Pada musim panas, penyiraman banyak, sehingga koma tanah kering di antara penyiraman. Jarang disiram pada musim sejuk. Kilang tidak disembur. Daun tanaman dibersihkan dari habuk dengan kain lembap yang lembut, tanpa menggunakan larutan lute. Dari semasa ke semasa perlu membuat baja kompleks. Rosak oleh aphids, acuan kelabu apabila diletakkan terlalu basah dan sejuk. Tanaman muda ditransplantasikan setiap tahun, dan orang dewasa - setiap 2-3 tahun, menggunakan campuran tanah rumput dan tanah daun dan pasir (3: 2: 1).

    Kalanchoe adalah tanaman hari pendek. Setelah berbunga, semua peduncles dipotong. Pucuk yang bergerak dalam pertumbuhan mencubit. Apabila pucuk baru tumbuh dari tempat menggigit, mereka kembali digigit pada tahap 3 pasang daun. Dan mereka melakukannya sepanjang masa. Cubaan terakhir dilakukan pada bulan November. Sejak masa itu, tanaman disimpan dalam cahaya selama 8 jam sehari, kemudian ditutup dengan penutup legap (ia boleh dibuat dari kadbod, ia harus menutupi tanaman dan periuk). Selepas kira-kira sebulan, tunas muncul di Kalanchoe, dan anda tidak perlu lagi menutup tanaman dengan penutup.

    Ada cara lain untuk membuat Kalanchoe mekar - setelah berbunga, potong semua peduncles dan letakkan tanaman di ambang tingkap gelap. Selama sebulan, mereka hampir tidak menyiramnya, kemudian menyusunnya kembali di tempat yang terang dan menyiramnya dengan hemat. Mengubah keadaan cahaya dan air merangsang pembentukan tunas.

    Masalah yang mungkin berlaku:

    - batangnya diregangkan, dan daun bawah terbang di sekitar - kekurangan cahaya, letakkan tanaman di ambang tingkap di sebelah timur atau barat pada musim panas dan di selatan pada musim sejuk;

    - daun jatuh - kandungan di dalam bilik yang sangat hangat, terutamanya jika kilang berada di sebelah bateri;

    - setelah berbunga, tanaman tidak tumbuh atau menjatuhkan daun - pemakanan tidak mencukupi, jadi anda perlu memindahkan tanaman atau mengenakannya;

    - daunnya besar, hijau berair, dan berbunga tidak berlaku - makan berlebihan dengan baja;

    - bintik-bintik atau cetakan lembut coklat atau hitam muncul di kilang - bilik terlalu basah, terutama pada suhu rendah;

    - plak putih, mudah terhapus pada daun - cendawan serbuk, mengganggu fotosintesis, melambatkan perkembangan tanaman dan melemahkannya dengan ketara. Pada gejala pertama, perlu dilakukan rawatan dengan racun kulat sintetik, kemudian ulangi rawatan sekurang-kurangnya tiga kali dengan selang 10 hari;

    - perosak - kemungkinan kekalahan oleh serangga, serangga skala dan hama labah-labah.

    Penyebaran Kalanchoe dan Briofillium

    Kalanchoe dibiakkan oleh biji, tanaman varietas disebarkan dengan cara terbaik dari keratan batang atau daun. Keratan dipotong pada bulan Mei - Juni dan ditanam dalam campuran pasir gambut, tanaman muda mekar dalam 8-10 bulan.

    Spesies Viviparous (Bryophyllum) membiak tunas yang terbentuk di antara gigi.

    Ekologi Perumahan

    Sebagai tambahan kepada sifat penyembuhan langsung, Kalanchoe dapat mengurangkan jumlah mikroba berbahaya di udara. Ia tidak hanya mengurangkan bilangan spora bakteria dan kulat, tetapi juga mempunyai aktiviti antivirus. Memperbaiki udara dalaman dengan menyerap bahan toksik dan mengurangkan habuk.

    Ciri penyembuhan bryophyllium

    Kalanchoe atau bryophyllium dikenali sebagai "pokok kehidupan", "dalaman atau rumah, ginseng." Ini adalah tanaman ubat yang berharga, jusnya banyak digunakan dalam perubatan, walaupun komposisi kimianya masih belum difahami sepenuhnya..

    Pertama sekali, jus Kalanchoe mempunyai kesan anti-radang dan digunakan sebagai agen luaran dalam rawatan ulser trofik, luka yang tidak menyembuhkan, luka bakar, luka tekanan, urat varikos. Ia membantu dalam rawatan stomatitis dan penyakit periodontal. Sekiranya anda menyiram rongga mulut dan gusi dengan jus, maka pada hari kesepuluh hasilnya dapat dilihat - gusi menjadi lebih padat, memperoleh warna merah jambu pucat normal, dan abses stomatitis hilang. Kalanchoe juga menyembuhkan radang amandel, radang amandel, sinusitis.

    Jus tumbuhan telah didapati dalam praktik ginekologi dan dalam oftalmologi dalam rawatan pelbagai penyakit mata. Jus dan salap Kalanchoe digunakan bersama dengan resep perubatan lain bersama dengan fisioterapi, antibiotik, dan lain-lain. Dalam perubatan kuno mereka digunakan sebagai ubat penahan sakit, dirawat dengan daun dan jus..

    Untuk tujuan perubatan, hanya daun Kalanchoe cirrus (cirrus bryophyllium) yang digunakan (jarang digunakan, Kalanchoe Degremona, bryophyllium Degremont). Mereka dibasuh dan disimpan di dalam peti sejuk pada suhu + 5... + 10 ° C selama tujuh hari. Kemudian mereka melalui penggiling daging dan memerah jusnya. Untuk mengekalkan jus per liter, tambahkan 10 ml alkohol dan simpan di dalam peti sejuk. Jus diresapi dengan pembalut yang disapu pada tempat sakit selama 15-20 minit 3-4 kali sehari.

    Komposisi bahagian tanah: flavonoid - zhealin, quercetin, kempferol, 3-arabinoside quercetin, 3-glycoside kempferol; sebilangan kecil tanin; vitamin C, P; asid organik - malik, oksalik, sitrik, asetik, isolemik; polisakarida; makronutrien - K, Ca, Mg, Fe; unsur surih - Mn, Cu, Zn, Mo, Cr, Al, Se, Ni, Sr, Pb.

    Kalanchoe Degremona atau Degremona Briofillium

    Di rumah, anda boleh memasak tincture alkohol - 2 sudu besar. l tuangkan kepingan yang dihancurkan 200 ml alkohol 40% dan biarkan selama 10 hari di dalam bilik yang hangat untuk meresap. Terikan dan gunakan untuk memampatkan dan membilas.

    Jus Kalanchoe (Succus kalanchoes) boleh didapati dalam ampul 3.5 dan 10 ml dan dalam botol 10, 20 dan 100 ml. Ia disimpan di tempat yang gelap. Sebelum digunakan, jus dipanaskan dalam mandi air hingga 37 ° C atau disimpan selama 30 minit pada suhu bilik.

    Salap Kalanchoe (Unguentum kalanchoes) boleh didapati dalam bungkusan asalnya 10, 30 dan 50 g. Ia disimpan pada suhu tidak melebihi +10 ° С. Sebelum digunakan, salap diinkubasi selama 30 minit pada suhu bilik..

    Tenaga Kalanchoe dan Briofillium

    Di India, Kalanchoe digunakan untuk menarik semangat baik dan mengusir yang jahat, serta untuk memerangi penyakit serius seperti kolera dan cacar..

    Di samping itu, Kalanchoe Blossfeld dapat melindungi kediaman dari serangan orang asing. Dan Kalanchoe Mangina - dari sikap tidak peduli dan kehilangan kekuatan. Yang terakhir ini tidak akan membiarkan kemurungan meresap ke dalam suasana pangsapuri dan akan membantu bertahan dalam sebarang masalah kehidupan. Tenaga pekat yang kuat berasal dari batang tanaman dalam bentuk air pancut, kemudian jatuh dan naik semula. Tumbuhan yang sihat membentuk kitaran tenaga.

    Fakta menarik mengenai Kalanchoe dan Briofillum

    Tidak banyak orang tahu bahawa ada spesies Kalanchoe yang mempunyai nama rakan senegara kita Kalanchoe Fedchenko (Kalanchoe fedtchenkoi, atau Bryophyllum fedtchenkoi). Tanah Air Kalanchoe Fedchenko - kira-kira. Madagascar. Alexey Pavlovich Fedchenko adalah pengembara, penyelidik Asia Tengah. Pada usia 29 tahun, Fedchenko yang masih muda dan tahan lasak mati ketika memanjat gletser Mont Blanc. Isteri A.P. Fedchenko, Olga Alexandrovna, mendakwa bahawa jika bukan kerana berjiwa penguasa tempatan, maka dia dapat diselamatkan. Dia adalah seorang wanita yang berani dan hebat: dia dilahirkan di Moscow pada 18 November (30), 1845, pada usia 16 tahun dia adalah herbarium daerah Mozhaisk, pada usia 19 tahun dia terpilih sebagai anggota pengasas Persatuan Pencinta Sejarah Alam, Antropologi dan Etnografi. Untuk kajian Turkestan (1868-1871), yang mereka lakukan dengan suaminya, Kaisar Alexander II memberinya gelang emas. Pada tahun 1906, O. Fedchenko dipilih sebagai anggota yang sesuai dari Akademi Sains St Petersburg. Dia menjadi ahli botani Rusia pertama yang dianugerahkan penghormatan tinggi ini..

    Menarik adalah sejarah pengenalan fealan Kalanchoe dalam perubatan saintifik dan praktikal. Sehingga tahun 1960, Kalanchoe sebagai tanaman ubat tidak dikenali di Eropah. Walau bagaimanapun, terima kasih kepada saintis Ukraine, tanaman tropika ini pada tahun 70-an. Abad XX Ia diperkenalkan ke dalam perubatan saintifik dan praktikal. Pengenalan Kalanchoe ke dalam perubatan saintifik dan praktikal dipromosikan oleh kes ini. Pada tahun 1960, di Institut Perubatan Kiev. A. A. Bogomolets menerima sepucuk surat dari kota Khadizhensk di Wilayah Krasnodar dari D.P. Chervonogo, yang memaklumkan bahawa beberapa tahun yang lalu seorang kawan telah memberinya tanaman yang tidak diketahui. Daun hancur tumbuhan ini membantu dalam merawat luka dan luka bakar. Seorang penyelidik di institut ini, MD M. M. Bass, meminta saya menghantar tanaman atau daunnya ke institut.

    Pada bulan September 1960, Biro Penyelidikan menerima satu salinan tanaman setinggi 7 cm dan kira-kira 3 kg daun segar. Satu-satunya kejadian tumbuhan yang tidak diketahui pada masa itu disebarkan secara vegetatif di rumah hijau Taman Botani Kiev Ahli akademik A.V. Fomin, dan pada musim panas 1961, 600 salinan tanaman ini ditanam. Tidak mungkin menentukan sifat tanaman sebelum berbunga. Pada tahun 1963, benih tanaman ditanam di rumah hijau, di mana sehingga 1.5 ribu salinan ditanam. Para saintis telah membuktikan bahawa ini adalah tanaman tropika - Kalanchoe pinnate (Kalanchoe pinnata) dari keluarga Crassulaceae. Selanjutnya, memandangkan hasil positif ujian klinikal jus Kalanchoe di klinik pembedahan di Kiev dan Donetsk, tunas segar dengan daun Kalanchoe diperkenalkan ke dalam perubatan saintifik dan praktikal..