Mammillaria - tumbuh dan merawat kaktus di rumah. Syarat yang diperlukan untuk berbunga (135 foto)

Di kalangan ahli florikultur, kaktus diberi cinta istimewa, di antaranya kaktus raksasa terletak di salah satu tempat kehormatan. Kaktus ini jarang, tetapi mekar dengan indah. Di alam liar, terdapat di banyak tempat, keadaan utamanya adalah iklim kering..

Sebutan pertama dalam sumber bertulis mengenai tumbuhan ini muncul beberapa abad yang lalu, dan kemudian, dengan permulaan pertumbuhan populariti mamalia, penternak mula mengembangkan spesies baru, terutama untuk mamalia berbunga.

Bentuk tanaman boleh berbeza, mulai dari bulat hingga memanjang. Dan tempat yang disebut "tulang rusuk" di kaktus diduduki oleh tuberkel, yang berfungsi mengatur keseimbangan air. Juga, perbezaan penting antara mamillaria adalah akar besar dan berdaging.

Foto mamillaria menunjukkan bahawa tumbuhan ini mempunyai bahagian puber dan bahagian dengan duri. Di mana "fluff" ini terletak berhampiran kaktus, bunga-bunga kecil dengan pelbagai warna dan bentuk terbentuk. Setelah bunga jatuh, tanaman membentuk buah dengan biji.

Ringkasan artikel:

Lokasi

Sebaiknya tinggal di tingkap barat atau timur..

Tahap cahaya

Mammillaria menyukai cahaya matahari, tetapi tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Oleh itu, lebih baik menyebarkan sinar dengan tirai atau tulle. Pada musim panas, kilang itu dibenarkan disimpan di balkoni - ini hanya akan menguntungkannya.

Mod suhu

Agar kaktus mekar, perlu menyediakan sejumlah keadaan yang diperlukan, termasuk suhu optimum. Pada musim panas, bunga itu selesa dengan suhu 20-23 darjah Celsius di atas sifar, dan pada musim sejuk - urutan magnitud kurang: 10-12 darjah Celsius di atas sifar. Ngomong-ngomong, rejim suhu inilah yang menentukan sejauh mana mamillaria mekar atau tidak..

Mod Penyiraman dan Kelembapan

Oleh kerana mamillaria adalah kaktus, tidak banyak kelembapan untuknya. Pada musim sejuk, tanaman itu tidak boleh disiram atau disiram sepenuhnya setiap bulan, dalam bahagian kecil. Kedai bunga tidak mengesyorkan menukar lokasi pot bunga.

Pada musim gugur, penyiraman dilakukan dua kali sebulan, dan pada musim panas kira-kira sekali setiap dua hingga dua minggu.

Tanah tidak boleh dipenuhi air, tetapi menyembur dari semburan semasa musim panas Mammillaria suka.

Priming

Banyak tukang kebun lebih suka tidak repot-repot dengan penyediaan tanah sekali lagi, tetapi segera membeli campuran tanah siap untuk kaktus.

Sekiranya anda masih memutuskan untuk menyiapkan tanah sendiri, maka anda perlu mencampurkan tiga jenis tanah, pasir kasar dari sungai dan serpihan dari batu bata.

Proses pemindahan

Mammillaria yang matang dipindahkan hanya sekali setiap beberapa tahun pada musim bunga, tetapi tanaman yang lebih muda perlu dipindahkan setiap tahun.

Kapasiti penanaman harus dipilih secara luas dan tidak dengan dasar yang dalam, kerana akar tanaman kebanyakannya terletak berhampiran permukaan.

Di bahagian bawah periuk, kehadiran lapisan dengan saliran adalah wajib, dan kemudian campuran tanah diletakkan. Tanah mesti mempunyai kelembapan dan kebolehtelapan udara yang baik..

Pembiakan kaktus

Mammillaria boleh disebarkan oleh kanak-kanak dan juga benih - siapa yang lebih suka kaedah apa.

Kaedah penyebaran oleh pucuk lateral sangat mudah dalam pelaksanaannya. Keluarkan anak kecil dengan lembut dari batang utama dan keringkan beberapa hari sebelum menanam di periuk kecil.

Kaedah pembiakan oleh biji akan memerlukan lebih banyak masa, tetapi tanaman dewasa itu sendiri akan bertahan lebih lama. Benih kaktus ditaburkan di tanah dan ditaburkan dengan lapisan pasir sungai kasar yang tipis, disiram pada suhu bilik dengan air dan ditempatkan di tempat yang hangat jauh dari sinar matahari langsung. Apabila tunas pertama muncul, tanaman dibiarkan bergerak mendekati matahari dengan cahaya yang tersebar.

Beberapa Ciri-ciri Penjagaan Mammillaria

Mammillaria sering diserang oleh kutu merah, yang dikeluarkan dengan bantuan larutan aktil.

Semasa menyiram, lebih baik tidak menambahkan sedikit air daripada membiarkan kenaikan jumlahnya secara berlebihan.

Sekiranya kaktus tidak mempunyai cukup sinar matahari, ia mula mencapai sumber cahaya terdekat, dan batangnya terbentang, kehilangan bentuknya yang indah.

Cactus Mammillaria: penerangan, penjagaan rumah, ciri penanaman

Kaktus adalah pelbagai dan eksotik, jadi pembiakannya dianggap sebagai hobi biasa. Spesies mamalia tidak bersahaja dalam perawatan dan mudah membiak tanaman. Selain itu, ia tidak mudah diserang oleh perosak. Mammillaria kaktus, penjagaan di rumah, pembiakan dan banyak lagi dijelaskan dalam artikel..

Ciri

Tempat kelahiran tumbuhan ini adalah hamparan selatan Amerika Utara dan Amerika Tengah. Terdapat lebih daripada 250 spesies yang berbeza antara satu sama lain. Penerangan mengenai kaktus mammillaria akan menonjol di antara banyak tumbuhan lain. Ini miniatur, memiliki bentuk bola kecil atau silinder.

Satu ciri mamillaria adalah ketiadaan tulang rusuk, bukannya papillae (tubercles) yang berfungsi, mereka disusun dalam baris spiral. Struktur ini membolehkan kilang menahan penyejatan kelembapan dari seluruh permukaan.

Rambut dan duri tumbuh dari batuk kering, dan bunga terbentuk di antara papillae. Warna kaktus sfera Mammillaria cerah dan pelik. Setelah berbunga, kotak buah muncul, di mana terdapat biji yang masak selama 7-12 bulan. Tumbuhan ini tidak takut panas atau sejuk. Oleh kerana ini tumbuh dalam keadaan yang teruk, penjagaan di rumah untuk kaktus mimmillaria tidaklah sukar.

Tanaman ini tidak bersahaja, mereka dapat tumbuh dalam keadaan yang berbeza. Tetapi agar bunga muncul, anda perlu mencuba. Ciri-ciri kaktus mammillaria tumbuh disajikan di bawah..

Mekar

Tempoh ini berlangsung dari musim bunga hingga musim luruh. Di rumah, berbunga bahkan boleh dilakukan pada musim sejuk, di mana kakti memerlukan pencahayaan tambahan. Rata-rata, waktu siang bagi tanaman mestilah sekurang-kurangnya 16 jam. Sekiranya perlu, lampu khas digunakan. Mammillaria mekar selama kira-kira enam bulan.

Di kebanyakan kaktus, bunga berada di bahagian atas batang pusat. Mereka dipersembahkan dalam bentuk mahkota. Tunas boleh berwarna putih, merah, merah, raspberry, kuning air, krim, kuning pucat. Sebilangan spesies mempunyai bunga besar berdiameter 3-5 cm, dan kemudian kaktus melemparkan hanya 1-3 bunga seperti itu.

Spesies dan jenis

Semua spesies mempunyai nilai hiasan, banyak yang popular dalam budaya bilik, varieti baru muncul. Rupa mamillaria sentiasa diisi semula, kaktus seperti ini sesuai untuk pemula, kerana perawatannya tidak bersahaja. Yang paling popular adalah:

  1. Berambut keemasan. Tempat kelahiran spesies ini dianggap Mexico. Dalam batang hijau gelap tunggal, tingginya 4-6 cm. Spesies ini mempunyai bentuk bola yang sedikit rata dengan diameter hingga 6-8 cm. Akarnya tebal, berdaging, padat. Tidak ada duri di kaktus, tetapi terdapat benang jarum putih nipis yang berbulu. Pembungaan berlaku dengan bunga berbentuk loceng berdiameter hingga 3 cm. Kelopak tanaman berwarna kuning air atau krim, mereka mempunyai jalur membujur merah jambu.
  2. Bokasana Spesies ini mempunyai batang yang tebal dalam bentuk silinder hingga 4-6 cm tinggi, berwarna hijau tua. Duri tanaman berwarna gelap, mempunyai cangkuk di hujungnya, dibingkai oleh sekumpulan longgokan putih yang panjang. Mammillaria bokasana semasa berbunga mempunyai karangan bunga berbentuk loceng berwarna pinkish. Sekiranya anda memberikan penjagaan yang baik, maka pembungaan akan berlaku setiap tahun..
  3. Wilda. Batang tanaman berbentuk tong, berwarna hijau gelap, hingga diameter 3-5 cm. Tubercles pendek, memanjang. Pada lonjakan berbentuk cangkuk tengah terdapat duri seperti benang nipis. Mamillaria liar biasanya mempunyai banyak pucuk lateral hingga 2 cm, yang tumbuh dan tumbuh di batang ibu tanpa jatuh. Semasa berbunga, bunga putih muncul dengan inti kuning terang.
  4. Bokasanskaya. Batang kaktus bujur dan tebal, berdiameter 4-5 cm. Tuberkel bujur, memanjang. Kaktus mempunyai banyak pucuk. Lonjakan berbentuk cangkuk yang kaku tumbuh keluar dari saluran keluar tubercles, yang dibingkai oleh duri berbulu ringan. Semasa berbunga, tunas kecil berwarna putih muncul, biji-beri dibentuk setelah debu.
  5. Seilman. Kilang ini mempunyai bunga merah jambu terang yang kecil. Ia mekar selama 6 bulan. Batang kaktus berbentuk bulat atau silinder pendek. Di tengah dengan cangkuk lonjakan terdapat sekumpulan duri nipis putih.
  6. Melarikan diri. Spesies ini mempunyai pucuk lateral, dan batangnya bulat kecil. Pucuknya berbulu, seperti jarum, di bahagian tengah outlet berwarna keemasan, putih di tepinya. Pucuknya mempunyai bunga putih.
  7. Carmen. Tumbuhan ini sangat bercabang, membentuk kumpulan dengan cepat. Batang tanaman memanjang, bujur, bertatahkan dengan duri kuning gelap atau coklat pendek. Ketika berbunga, mamillaria carmen mempunyai banyak bunga putih.
  8. Tselman. Batang tanaman muda berbentuk bulat, secara beransur-ansur memanjang hingga panjang 6-7 cm dan diameter hingga 15 cm. Pucuk lateral muncul di pangkal. Celman adalah kaktus berbunga yang indah, bunga besar masing-masing, 2.5-3 cm. Pembungaan bermula pada musim bunga dan berlangsung hingga musim luruh. Pandangan ini tidak bersahaja, oleh itu sesuai untuk pemula.
  9. Luti. Spesies miniatur dengan batang berbentuk pir hijau gelap pendek. Terdapat sedikit duri dan jarang terdapat. Mammillaria luti mempunyai bunga besar, 2-3 putik pada satu batang, hujungnya ungu atau ungu di pangkalnya.

Lokasi dan pencahayaan

Bekas dengan kilang mesti diletakkan di tempat yang terang, di mana terdapat cahaya matahari langsung. Ia boleh menjadi tingkap atau teras di bahagian selatan. Sekiranya terdapat sedikit pencahayaan, mamillaria meregang dan cacat, condong ke arah matahari.

Pada musim panas, kaktus perlu dibawa ke luar. Sebilangan spesies tidak mempunyai cahaya siang yang cukup, mereka memerlukan pencahayaan tambahan (hingga 16 jam sehari), terutama pada masa berbunga. Mamillaria yang tidak diturunkan harus dilindungi dari sinar matahari langsung yang kuat, di tengah hari mereka harus dilindungi atau disembunyikan di bawah kanopi.

Suhu

Mammillaria cactus mentolerir panas dengan baik, jadi tidak akan ada masalah pada musim panas, tetapi suhu musim panas yang optimum adalah 20-23 darjah. Perbezaan suhu harian juga diperlukan, ini disediakan secara semula jadi. Mod ini diperlukan untuk pertumbuhan kaktus yang baik..

Pada musim sejuk, tanaman ini mempunyai masa tidak aktif. Agar tidak mengganggu kitaran tahunan, anda harus mematuhi suhu tidak lebih tinggi dari 13 darjah (spesies berbulu mengandung pada suhu sekurang-kurangnya 15 darjah).

Walaupun penjagaan kaktus untuk Mammillaria adalah sederhana, penting untuk tidak berlebihan. Kilang ini berterusan, tetapi perhatian yang tidak berkelayakan hanya membahayakannya.

Menyiram

Untuk perkembangan kaktus yang normal, penyiraman mammillaria tidak boleh dilakukan secara kerap. Pada musim panas, dengan pertumbuhan aktif, dua penyiraman seminggu akan mencukupi. Ini harus dilakukan setelah 1-2 hari, apabila lapisan atas bumi di dalam periuk kering..

Pada musim sejuk, lebih baik membasahi bumi, tetapi tidak lebih kerap 1-2 kali sebulan. Sekiranya bilik sejuk, penyiraman diperlukan lebih jarang. Dalam kes ini, kekurangan pengisian lebih baik daripada pengisian berlebihan. Kelembapan berlebihan, khususnya pada musim sejuk, menyebabkan reput akar dan kematian tumbuhan.

Kelembapan udara

Kilang itu memerlukan udara kering, kekeringan. Penghidratan tambahan tidak diperlukan, terutamanya pada musim sejuk. Pada musim panas, anda boleh menyembur dari botol semburan kecil, tetapi tidak di bawah cahaya matahari langsung (lebih baik selepas matahari terbenam).

Berpakaian atas

Untuk memastikan berbunga kaktus mammillaria, pakaian berpakaian diperlukan. Perlu disenyawakan pada musim panas, sebulan sekali. Mereka menggunakan baja kompleks khas untuk kaktus untuk ini. Waktu musim sejuk untuk kaktus tidak ditentukan oleh kalendar, tetapi pada suhu 5-12 darjah dengan tempoh pencahayaan yang singkat.

Perosak dan penyakit

Tumbuhan juga terdedah kepada penyakit. Apakah penyakit cactus mammillaria? Biasanya, tumbuhan menjangkiti hama labah-labah merah, yang berbahaya bagi spesies yang tidak puber. Sebagai profilaksis, rawatan batang dengan berus yang dicelupkan dalam alkohol diperlukan. Untuk menghilangkan kutu, racun serangga digunakan (sebagai contoh, larutan Actellik yang lemah). Pemprosesan harus dijalankan 2-3 minggu.

Sekiranya tidak ada pengalaman, sukar untuk mengenal pasti perosak lain, yang tidak kurang berbahaya bagi kaktus mammillaria. Ini adalah kudis kaktus, dapat dikesan oleh serangga kecil (ukuran hingga 2 mm), yang tubuhnya ditutup dengan pelindung lilin. Penghapusan berlaku dengan menggosok batang dengan sikat yang dibasahi alkohol. Sekiranya jangkitan berlaku, semburkan dengan racun serangga.

Selalunya akar tanaman dipengaruhi oleh nematoda akar. Ini disebabkan oleh substrat yang dijangkiti berkualiti rendah. Sukar untuk mengesannya, kerana mereka hidup di akar dan selalunya kaktus tidak mempunyai masa untuk menyelamatkan. Bahagian akar di mana gelembung terbentuk dipotong dengan pisau. Kemudian sisa akar diletakkan selama 10 minit di dalam air yang dipanaskan hingga 50 darjah (air tidak boleh mendapatkan air di leher akar), dan dirawat dengan arang batu. Sebagai profilaksis untuk penampilan nematoda sebelum menanam, substrat tanah dikalsin di dalam ketuhar selama 1 jam pada suhu 150 darjah.

Pindah

Bagaimana pemindahan kaktus mammillaria? Prosedur dilakukan setiap tahun. Dan tanaman dewasa memerlukan 1 pemindahan setiap 2-3 tahun. Dianjurkan untuk melakukan transplantasi pada musim bunga, apabila kaktus bangun dengan pemanasan dan terbiasa dengan tempat baru dengan lebih mudah.

Periuk boleh dipilih plastik atau seramik. Kapasiti tidak boleh mendalam, penting untuk memilih hidangan yang luas. Lapisan saliran diletakkan di bahagian bawah, misalnya tanah liat yang diperluas, dan kemudian campuran tanah. Adalah penting bahawa tanah berpori, telap. Tanah yang bagus untuk kaktus, ia terdiri dari pasir, kepingan, tanah rumput. Komponen harus diambil dalam nisbah 1: 2: 2. Kerepek bata juga ditambah. Tanah kaktus boleh merangkumi arang, batu kapur atau batu kapur.

Pembiakan

Mammillaria berkembang biak dengan baik dengan bantuan pucuk muda (kanak-kanak). Tetapi dengan bertahun-tahun tumbuh dari anak-anak, degenerasi tanaman diperhatikan, oleh itu, untuk mengekalkan varietasnya, para penternak secara berkala menanam kaktus berkat biji.

Sekiranya penyebaran dilakukan oleh pucuk, maka ia dipotong di pangkal dan dibiarkan di udara selama seminggu. Ini perlu untuk mengeringkan potongan. Kemudian potong ditanam di pasir basah dan disiram sedikit.

Semasa memilih pembiakan dengan biji, mereka mesti direndam dalam larutan kalium permanganat yang lemah. Kemudian mereka perlu ditanam di dalam periuk dangkal berisi pasir basah, tutup bekas dengan kerajang atau masukkan ke dalam rumah hijau khas. Percambahan biji dilakukan pada suhu 22-25 darjah. Apabila pucuk muncul, filem itu dikeluarkan, dan dengan pembentukan duri pertama, tanaman muda ditanam di dalam bekas yang berasingan.

Anda boleh menanam pelbagai jenis tanaman di rumah. Mammillaria adalah contoh yang sangat baik untuk mempelajari ciri-ciri membiak dan membiakkan haiwan peliharaan.

Mammillaria

Mammillaria adalah kaktus kecil yang mempunyai batang silinder atau bulat. Ia ditutup dengan spiral papillae telanjang berbentuk kerucut lembut dan bunga terang.

Mammillaria: penanaman benih

Kaktus seperti itu dapat dibiakkan dengan menyemai benih. Untuk ini, campuran bahagian substrat yang sama untuk kaktus dan pasir digunakan, di permukaan yang benih disemai. Taburkannya di atas dengan lapisan pasir yang tipis dan tuangkan air, letakkan periuk di tempat yang teduh dengan suhu 23-25 ​​darjah. Ketika kaktus muda mulai muncul, mereka disusun semula di tempat yang terang, memberikan perawatan normal.

Pembiakan mamalia

Lebih mudah kaktus seperti itu berkembang biak dengan bantuan anak-anak yang muncul berhampiran pangkal tanaman ibu. Memisahkan proses tersebut, mereka dikeringkan selama beberapa hari, ditanam di dalam tanah, yang juga digunakan untuk pembiakan benih. Selepas itu, mamalia muda diberi rawatan berkala..

Mammillaria: corak pertumbuhan

Pada mamalia muda, batang hijau gelap berbentuk bulat, kemudian menjadi silinder. Biasanya ketinggian kaktus tersebut tidak melebihi 15 cm.

Biasanya hanya tumbuh-tumbuhan dewasa yang mekar: bunga muncul di atasnya, disusun dalam lingkaran di sekitar batang. Warna mereka mungkin berbeza.

Mammillaria: ciri penjagaan

Mammillaria disyorkan untuk tumbuh di pot cetek yang luas. Pemindahan diperlukan setiap 2-3 tahun pada musim bunga selepas berbunga.

Dengan pertumbuhan aktif pada musim panas, kaktus memerlukan penyiraman sederhana - tanah akan kering. Pada musim sejuk, penyiraman semestinya sangat menjimatkan. Pakaian berpakaian hanya diperlukan semasa berbunga - setiap 3 minggu.

Mammillaria harus berada dalam cahaya yang meresap pada bila-bila masa sepanjang tahun - penumbra dan cahaya terang berbahaya untuknya. Dari musim bunga hingga pertengahan musim luruh, suhu bilik mana pun sesuai. Pada musim sejuk, ia mesti dijaga pada suhu 10 darjah.

Masalah yang mungkin berlaku

Satu-satunya masalah yang boleh timbul ketika menanam tanaman seperti itu adalah kutu daun dan pepijat. Apabila mereka muncul, mamillaria mesti dirawat dengan racun serangga.

Campuran Cactus Mammillaria - periuk dan tingkap selamanya: pertumbuhan, penjagaan dan gambar

Mammillaria adalah salah satu kaktus yang paling popular. Ia mudah dijaga, membiak dengan mudah, jarang diserang oleh perosak dan, dengan perawatan yang tepat, mekar dengan banyak. Mammillaria mempunyai sebilangan besar varietas - besar dan kecil, tunggal atau banyak bercabang, dengan bentuk dan ukuran jarum yang berbeza, dan berbunga yang sangat pelbagai.

Artikel ini membincangkan mengenai ciri-ciri kandungan mamillaria dan mengenai penjagaan di rumah.

Ciri Kandungan

Campuran Mammillaria - ini adalah pelbagai jenis kaktus spesies ini, tumbuh dalam satu periuk. Dengan penanaman bersama, masalah mungkin timbul kerana keunikan struktur tanaman atau keadaan penahanan. Oleh kerana keperluan berbeza untuk pencahayaan, kelembapan atau suhu, beberapa tanaman mungkin meregang, yang lain mungkin mati, kerana anda perlu memilih varietas kaktus untuk ditanam bersama dengan keadaan tumbuh yang serupa.

Mamillaria bercabang secara meluas akan bertambah lebar dari masa ke masa dan akan saling mengganggu antara satu sama lain. Varieti dengan lonjakan panjang boleh mengganggu tanaman tetangga, kerana kaktus tumbuh merosakkan tanaman berdekatan. Oleh itu, dalam campuran, anda perlu menanam jenis kaktus bercabang kecil dengan jarum pendek, ukuran dan bentuk batang yang serupa, misalnya, Mammillaria Carmen, Superb (perbella), Duve (duwei) bergaul dengan sempurna dalam satu periuk.

Foto ini menunjukkan kelucuan campuran Mammillaria..

Penjagaan Rumah

Pencahayaan

Tumbuhan perlu disediakan tempat yang diterangi dengan cahaya matahari secara maksimum. Sekiranya tidak ada pengudaraan yang baik di dalam bilik, maka pada waktu tengah hari panas, kaktus yang tidak dipanaskan harus ditutup dari sinar matahari, untuk mengelakkan terlalu panas dan luka bakar tanaman. Mammillaria mudah bertolak ansur dengan panas, tetapi pada musim panas suhu optimum untuk + 20-23 ° C pada siang hari dan + 14-16 ° C pada waktu malam.

Menyiram

Penyiraman pada musim panas dilakukan dua kali seminggu. Pada waktu sejuk dan hujan, penyiraman dikurangkan, dalam cuaca panas dan kering, kekerapan penyiraman meningkat. Ia disiram dengan disaring atau diendapkan selama sekurang-kurangnya 24 jam air keran beberapa hari setelah lapisan atas tanah mengering, yang seharusnya sangat longgar, udara dan telap air..

Priming

Untuk membuat campuran tanah, anda perlu mencampurkan pasir kasar, kepingan dan tanah rumput dalam nisbah 2: 1: 1, tambahkan serpihan bata halus untuk mengelakkan genangan air. Di atas segelas tanah - satu sudu teh dengan bahagian atas. Arang yang dihancurkan, yang mencegah kerosakan akar, ditambahkan ke dalam gelas - satu sudu teh tanpa bahagian atas. Tanah kaktus yang telah dibuat sebelumnya mesti dicampurkan dengan pasir sungai kasar yang dijual di peruncit akuarium.

Pemangkasan

Dalam keadaan buruk, sebilangan mamalia dalam campuran boleh meregangkan atau memusingkan. Untuk membetulkan masalah ini, pemangkasan kaktus digunakan. Luangkan operasi ini pada musim bunga. Semasa menanam anda memerlukan:

  1. Basuh tangan dan nyah kuman pisau perkeranian.
  2. Dalam satu potong, tanpa membuat gerakan "bolak-balik" untuk memisahkan bahagian tanaman yang diperlukan.
  3. Taburkan hirisan dengan arang serbuk atau racun kulat.

Biarkan tanaman potong di tempat yang gelap selama beberapa hari, jika bahagian potong digunakan untuk penanaman, kemudian keringkan juga.

Berpakaian atas

Tumbuhan perlu diberi makan dengan baja khas dengan jumlah minimum nitrogen. Kaktus disenyawakan dari akhir April hingga pertengahan September, sekali atau dua kali sebulan. Sekiranya tiada baja untuk kaktus, anda boleh menggunakan baja kompleks untuk bunga dalaman tanpa bahan tambahan humik, mencairkannya 3 kali lebih banyak daripada bahagian yang ditentukan.

Periuk

Untuk menanam campuran mamalia, anda perlu memilih periuk rendah dan lebar yang diperbuat daripada plastik, seramik atau kaca gelap, anda tidak boleh menggunakan periuk logam. Pastikan terdapat lubang saliran di bahagian bawah. Isipadu periuk harus sedikit lebih besar daripada jumlah keseluruhan sistem akar semua tanaman campuran.

Pindah

Campuran tanaman dipindahkan pada musim bunga atau awal musim panas. Untuk melakukan ini, anda mesti:

  1. Di bahagian bawah periuk untuk penanaman, tuangkan saliran (tanah liat yang diperluas, bata yang pecah) hingga seperempat ketinggian periuk.
  2. Tuangkan sedikit lapisan tanah ke dalam saluran air.
  3. Ekstrak tanaman dari periuk di mana mereka tumbuh. Untuk melakukan ini, anda memerlukan kain lembut (tuala) atau kertas yang dilipat beberapa kali. Anda perlu membungkus tanaman dalam bulatan dan mengeluarkannya dengan teliti dari periuk. Anda boleh membalikkan periuk dan mengetuk bahagian bawah dan dindingnya, atau mendorong sebiji tanah melalui lubang saliran.
  4. Bahagikan campuran ke dalam tanaman yang terpisah, periksa akar perosak atau penyakit, dan, jika semuanya betul, masukkan kaktus ke dalam periuk baru.
  5. Tuangkan sedikit tanah lembap di sekitar setiap tumbuhan hingga ke leher leher (ini adalah tempat di mana batangnya bermula), secara berkala mengetuk periuk di atas meja untuk memadatkan tanah. Anda tidak perlu mencabut tanah dengan tangan supaya tidak merosakkan akar nipis. Sekiranya kaktus tidak stabil, perlu mengisi permukaan dengan kerikil halus.

Musim Sejuk

Menjelang musim sejuk, campuran mula disiapkan pada musim gugur, secara beransur-ansur menghentikan pemberian makanan, mengurangkan penyiraman dan menurunkan suhu. Sekiranya terdiri daripada kaktus puber, maka suhu tidak boleh turun di bawah +15 ° С, musim sejuk selebihnya pada + 7-10 ° С. Anda tidak perlu menyiram Mammillaria pada masa ini. Sekiranya tumbuh-tumbuhan mulai meregang, maka mereka tidak "tidur" dan mereka harus diterangi dengan lampu pendarfluor.

Pembiakan oleh anak-anak dan biji

Mammillaria merebak dengan pucuk lateral (anak) atau biji. Anak-anak tumbuh di tanaman induk dengan ukuran yang cukup besar dan dapat memperoleh akar sendiri di sana.

  1. Pucuk yang tumbuh mesti dipisahkan dari tanaman dewasa.
  2. Anak-anak mamalia tanpa akar harus dilekatkan di tanah yang sedikit lembap di dalam periuk menggunakan kerikil atau tongkat penyangga, tanpa menggali batang ke dalam tanah.
  3. Kanak-kanak dengan akar tumbuh di tanah dengan cara yang sama seperti kaktus dewasa.

Pembiakan oleh kanak-kanak mempunyai kelemahan yang ketara - dengan penggantian tanaman dewasa yang berulang dengan tunas muda yang diambil daripadanya, kualiti tanaman yang dihasilkan menurun. Oleh itu, kaktus ditanam setiap beberapa tahun dari biji.

Benih boleh dikumpulkan dari kaktus anda, dibeli di kedai atau dari penanam kaktus amatur. Untuk menyemai, anda memerlukan:

  1. Tuangkan ke dalam mangkuk lapisan saliran bersalji setinggi 1 cm dengan air mendidih, di atasnya - lapisan tanah lembaran dua sentimeter, dan lapisan pasir sungai yang dicuci dan dikalsinasi, dengan ukuran butir 1-3 mm.
  2. Buang dan taburkan biji kaktus. Kecil - di permukaan pasir tanpa tertidur; lebih besar - di alur dengan kedalaman tidak lebih dari 3 mm.
  3. Setelah disemai, semburkan mangkuk dengan biji dari botol semburan kecil dan tutup dengan kaca atau filem.
  4. Ventilasi tanaman dua kali sehari, mengeluarkan kondensasi dari filem atau kaca..
  5. Untuk percambahan, kebanyakan biji memerlukan suhu sekitar 30 darjah dan pemanasan yang lebih rendah, jadi letakkan mangkuk pada pad pemanasan atau bateri pemanasan.
  6. Sebaik sahaja pucuk pertama muncul, mangkuk perlu disusun semula di tempat yang terang, atau lampu belakang harus dipasang di atasnya.
  7. Lama kelamaan, gelas atau filem dari mangkuk dikeluarkan, anak benih akan diterangi semula jika perlu, disiram dengan lembut, menyelam dan tumbuh dalam keadaan normal bilik.

Adalah perlu untuk memeriksa suhu tanah secara berkala dengan termometer agar tidak memanaskan tanaman.

Penyakit dan perosak

  • Mammillaria dapat membusuk akibat kerosakan atau limpahan, terbakar dari sinar matahari, jika tidak berlindung pada siang hari yang gerah.
  • Bakteria dan virus yang memasuki kaktus melalui luka yang tidak dapat dirawat dapat memusnahkan tanaman dalam beberapa hari.
  • Mammillaria juga menderita serangan perosak - kutu busuk dan hama labah-labah merah.

Tumbuhan serupa

Mammillaria adalah spesies kaktus yang sangat berubah-ubah dan, apabila memilih tanaman untuk menanam campuran, mudah membingungkannya dengan yang serupa:

  • Corifant
  • neoporteria;
  • rebutia;
  • turbinicarpus;
  • echinocactus.

Tumbuhan ini berbeza dengan mamillaria dalam fisiologi, keperluan dan keadaan penjagaan mereka. Oleh itu, untuk mengelakkan kesilapan semasa menanam campuran, perlu berunding mengenai kepunyaan tanaman terpilih kepada satu spesies dan keserasiannya.

Semasa membuat campuran mammillaria, anda boleh memilih tumbuh-tumbuhan dengan penampilan dan warna yang berbeza dari pelbagai jenis dan warna. Dengan penjagaan yang betul, mereka akan membuat komposisi menarik yang akan menarik perhatian, yang akan berfungsi sebagai hiasan rumah yang sebenar.

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Kaktus genus Mammillaria (Mammillaria), beberapa spesies, keadaan penahanan - 1

Pemandangan kaktus yang dapat memenuhi setiap selera: pencinta bunga terang, dan penikmat duri yang indah

Saya rasa tidak ada yang akan berpendapat bahawa dalam dunia tanaman dalaman, kaktus menempati tempat yang istimewa. Yang sekurang-kurangnya sekali merasakan hasrat yang tidak dapat dikalahkan untuk memperoleh bola yang berduri, tidak akan lagi terbatas hanya pada beberapa salinan. Kesungguhan ini berlaku selama bertahun-tahun dan bahkan seumur hidup.

Tetapi dunia kaktus begitu luas dan bervariasi sehingga kaktus pemula hilang begitu saja di lautan maklumat ini, dengan banyaknya genera dan spesies. Kami akan mengetepikan kisah kelahiran jarang dan menuntut, yang biasa terdapat dalam koleksi kaktus berpengalaman, dan membincangkan mengenai yang paling mudah diakses oleh pemula. Mengenai Mammillaria. Saya sudah mendengar "Fie!" dari luminari kaktus tumbuh. Tetapi jika anda dengan tegas memutuskan bahawa anda ingin menanam tanaman yang tidak biasa ini, tetapi anda tidak mempunyai pengalaman, maka lebih baik memulakannya dengan mamalia yang telah diuji selama beberapa dekad dalam keadaan bilik. Dan kemudian, setelah memperoleh pengalaman dan pengetahuan, anda dapat mulai memperluas koleksi dengan mengorbankan kaktus genera lain.

Genus Mammillaria sangat pelbagai, spesiesnya dapat memenuhi setiap selera: pencinta warna-warna cerah, dan penikmat duri yang indah. Untuk kemudahan penanaman dan kesederhanaan, kaktus jenis ini sangat digemari..

Jadi, berkenalanlah. Dalam keluarga Cactus, genus Mammillaria mungkin yang terbesar, ia merangkumi beberapa ratus spesies dan banyak jenis. Secara semula jadi, mereka tumbuh di selatan AS, di utara Amerika Selatan (Colombia, Venezuela), di negara-negara Amerika Tengah (Mexico, Honduras, Guatemala). Beberapa spesies tumbuh di pergunungan pada ketinggian lebih dari 2000 m di atas permukaan laut, di celah-celah batu dan di dataran tinggi berbatu. Terdapat banyak cahaya matahari dan kelembapan yang sangat sedikit. Banyak spesies terdapat di dataran berumput, di mana hujan pada musim panas dan kering dan sejuk pada musim sejuk. Maklumat yang tepat mengenai tanah air setiap jenis mammillaria yang diperoleh membolehkannya memberikan penjagaan dan keadaan yang lebih tepat. Di antara pelbagai spesies ini terdapat sama sekali tidak bersahaja dan mudah tumbuh, dan ada yang lebih berubah-ubah dan menuntut.

Mammillaria adalah kaktus kecil dengan batang bulat atau silinder pendek, mereka tunggal dan dalam bentuk koloni dengan anak-anak, membentuk seluruh bantal.

Mammillaria berbeza dalam struktur luarannya daripada perwakilan lain dari dunia kaktus dengan adanya pada batang dan bukannya tulang rusuk dari banyak papillae (mamma - papilla) yang terletak di batang dalam lingkaran. Papillae boleh berbentuk kerucut tetrahedral atau berbentuk bulat berbentuk silinder.

Di bahagian atas papillae terdapat duri, dan bunga muncul dari sinus antara papillae - axillus. Axillas telanjang, dengan setae kecil, sedikit dan kuat puber. Bunga sering mengelilingi bahagian atas dalam bentuk karangan bunga. Mereka kecil dan agak besar, pelbagai warna putih, krim, kuning dan raspberry. Beberapa bulan selepas berbunga, banyak spesies menghasilkan buah-buahan dalam bentuk buah oren, beri merah yang panjang, yang bertahan selama berbulan-bulan di kaktus dan menghiasnya sangat banyak. Di dalam buah beri terdapat biji kecil yang mudah bercambah apabila dipukul di tanah. Oleh itu, dalam keadaan semula jadi, mamalia mampu membentuk koloni luas dengan luas puluhan meter persegi.

Kira-kira sepertiga spesies mamillaria mengandungi jus susu di batangnya. Sebilangan spesies mengandungi jus susu hanya di kedalaman batang, dan di pinggiran - jus berair. Spesies yang tinggal (kebanyakan) mengandungi jus berair biasa di tisu mereka..

Pelbagai duri yang luar biasa, kemaluan berbulu di sinus papillae menjadikan banyak jenis mamalia sangat hiasan walaupun dalam keadaan tidak berbunga.

Keadaan mamalia

Pencahayaan. Mammillaria hampir semua spesies memerlukan cahaya matahari yang banyak, terutama puber. Pada musim panas, mamalia suka tumbuh di udara segar. Oleh itu, sebaik sahaja ancaman frost musim bunga berlalu, lebih baik meletakkan kaktus di balkoni atau di kebun, di tempat yang cerah. Pada waktu panas terik, mereka perlu sedikit teduh dari terik matahari.

Suhu. Suhu sesuai untuk suhu bilik biasa, iaitu sederhana. Tetapi pada musim sejuk, terdapat waktu rehat, dan suhu tidak boleh naik melebihi 15 ° C. Julat optimum ialah antara 7-10 ° C.

Menyiram. Pada musim bunga dan musim panas, anda perlu menyiram mammillaria dengan banyak, bergantung pada suhu udara. Dalam keadaan panas - lebih kerap dan kerap, dalam cuaca mendung dan sejuk - jangan menyiram sama sekali. Secara berkala selama ini, anda dapat memberi makan dengan larutan baja khas yang lemah untuk kaktus. Tetapi kaktus yang ditanam di tanah segar tidak dapat diberi makan hingga musim berikutnya. Pada akhir musim panas, penyiraman secara beransur-ansur dikurangkan menjadi minimum, sehingga sejak November, kaktus ditempatkan di tempat yang sejuk untuk musim sejuk. Tanah pasu mesti kering pada masa ini..

Mammillaria berehat sepanjang musim sejuk, dan anda tidak perlu menyiramnya. Pengecualian hanya tumbuh-tumbuhan muda kecil. Mereka dapat disiram sebulan sekali, hanya dengan membasahi lapisan atas tanah untuk mencegah pengeringan akar yang kuat. Pada awal musim bunga, ketika matahari muncul lebih kerap dan menghangat, kakti terbangun, tunas bunga muncul di atasnya. Pada masa ini, mereka akan mendapat pancuran mandi hangat (35-38 ° C), yang akan mencuci batang dan menghidupkan akarnya. Saya melakukannya seperti berikut. Setiap kaktus dari mahkota disiram dengan teliti dengan air suam hingga muncul dari palet. Selepas setengah jam lagi, saya mengalirkan air yang tersisa dari itu, dan setelah pengeringan saya meletakkannya di tingkap yang terang. (Untuk kaktus yang ditutupi dengan "jubah" berbulu putih, penyiraman yang cukup hangat dan cukup cukup untuk tidak merosakkan penampilan.) Prosedur ini menyumbang kepada permulaan pertumbuhan yang pesat. Selepas beberapa hari, tanaman kelihatan bertambah besar, aktif hijau, menghasilkan tunas.

Musim Sejuk. Mengenai musim sejuk anda perlu mengatakan secara berasingan. Ini adalah tahap yang sangat penting dalam kehidupan Kaktus. Sekiranya kita mahu berbunga, kita perlu menyediakan musim sejuk yang kering dan sejuk. Peraturan ini tidak tergoyahkan! Penjagaan sejuk semasa dormansi kaktus sangat penting. Suhu udara yang berkurang menyumbang kepada terjadinya proses biokimia khas dalam sel, yang mengakibatkan pembentukan tunas bunga. Musim sejuk hendaklah berlangsung di tempat yang terang dengan suhu udara 6-12 ° C. Penyiraman pada masa ini secara praktikal tidak diperlukan, hanya kaktus kecil yang dapat disiram dengan ringan sebulan sekali sehingga tidak kering sama sekali. Untuk mengawal suhu, anda memerlukan termometer, dan anda boleh mengawal penyiraman pada masa ini menggunakan kalendar pengairan atau hanya menandakan tarikh pengairan setiap kali.

Kandungan kakti pada musim sejuk di bilik yang panas menyebabkan fakta bahawa tanaman itu terus tumbuh tanpa rehat. Kekurangan cahaya dan hari yang singkat bersamaan dengan pengairan menyebabkan kelengkungan batang, penipisan tanaman dan ketiadaan berbunga. Oleh itu, sangat penting untuk mengurangkan suhu sekurang-kurangnya di ambang tingkap. Untuk melakukan ini, anda boleh membuat pagar kaca atau filem di tepi ambang tingkap untuk menyekat aliran udara panas dari radiator. Suhu udara mesti dikawal dengan termometer. Sekiranya di beku yang teruk di ambang tingkap, ia akan terlalu rendah, maka di bawah periuk anda perlu meletakkan lembaran busa atau busa tebal dan menutupnya dengan kain hangat dari aliran udara sejuk dari sisi bingkai. Setelah mematikan pemanasan, boom dikeluarkan.

Penanaman dan pembiakan mamillaria

Untuk semua jenis mamillaria, tanah harus longgar, mudah melewati air dan udara, tetapi tidak longgar, seperti pasir. Saliran yang baik di bahagian bawah periuk diperlukan dan bahkan perlu, lapisan pasir kasar dicurahkan di atas, dan hanya itu campuran tanah. Lapisan saliran atas dituangkan di permukaan tanah di sekitar leher akar. Ini adalah peraturan utama, yang agak tambahan bergantung pada jenis tertentu..

Sebagai contoh, untuk mamalia dari kawasan pergunungan, serpihan marmar, batu cengkerang yang dihancurkan atau kulit telur ditambahkan ke dalam campuran tanah. Mammillaria dari dataran menyukai tanah yang lebih ringan dan subur. Agar tidak menyelidiki semua ciri penyusunan campuran tanah khusus spesies (ada literatur khas untuk ini), saya hanya akan mengesyorkan apa yang saya gunakan sendiri. Bagaimanapun, tidak mustahil untuk mencari semua komponen yang disyorkan. Tetapi walaupun dengan minimum bahan, anda sentiasa dapat memenuhi keperluan utama - kerapuhan dan kebolehtelapan air. Saya mencampurkan pasir kasar dan tanah berdaun yang longgar, kadang-kadang saya menambah sedikit tanah simpanan jika berkualiti, dan bukan dalam bentuk gambut kering. Selama bertahun-tahun tumbuh kaktus, campuran ini tidak pernah mengecewakan saya.

Berbagai bekas dapat digunakan untuk menanam mammillaria, tetapi setiap periuk harus memiliki lubang saliran untuk mengalirkan air yang berlebihan. Adalah dipercayai bahawa hidangan seramik dan tanah liat tidak mengganggu pernafasan akar. Tetapi periuk plastik lebih disukai kerana tanah di dalamnya tidak kering di dinding secepat tanah liat. Dan ini melindungi akar nipis muda, meregangkan kelembapan ke dinding, daripada mengering.

Sebilangan besar mamillaria mudah dibiakkan oleh "bayi", yang terbentuk dengan banyaknya pada tanaman ibu, yang lain - oleh biji. Dan selalunya "kanak-kanak" sudah mempunyai akar udara. "Bayi" ini dikuburkan dengan hati-hati di substrat pasir dan tanah kasar yang longgar, disangga dengan kerikil untuk kestabilan dan disiram secara bertahap. Kerikil menyokong bayi sehingga dia mempunyai sistem akar yang cukup kuat. Kemudian mereka boleh dikeluarkan.

Menyemai benih memerlukan banyak masalah dan kesabaran, tetapi banyak mamalia tumbuh dengan baik oleh biji. Walau bagaimanapun, ini adalah topik perbincangan yang terpisah dan agak luas..

Pindah. Apabila anda telah bertahun-tahun mengamalkan kakti, maka persoalan mengenai peraturan pemindahan tidak timbul. Tetapi pada awal pengumpulan, anda boleh membuat banyak kesilapan kerana kekurangan pengalaman dalam perkara ini. Banyak persoalan yang timbul dalam kaktus yang tidak berpengalaman mungkin kelihatan naif. Tetapi saya harap saya dapat membantu pemula dengan sesuatu.

Jadi, sebagai permulaan, kaktus bukan hanya tanaman pasu yang terus tumbuh dan memerlukan pemindahan tahunan ke tanah segar. Ini adalah makhluk luar biasa dan luar biasa yang hidup menurut undang-undang kaktus mereka. Mereka tumbuh dengan sangat perlahan, yang bermaksud bahawa mereka perlu ditransplantasikan lebih jarang daripada perwakilan flora yang gugur.

Mammillaria dalam keadaan bilik berkembang dengan cukup aktif, sehingga spesimen muda yang cepat tumbuh dapat ditransplantasikan setiap tahun. Orang dewasa boleh dimuat semula selepas 2-3 tahun di periuk yang lebih luas, menaburkan tanah segar di sekitar tepinya. Bukan untuk apa-apa yang saya gunakan perkataan "boleh", dan bukan "keperluan." Kenyataannya adalah bahawa seseorang mesti selalu meneruskan situasi tertentu. Kerana walaupun kaktus sudah lama tumbuh potnya, tetapi ia mekar dan tidak menghentikan pertumbuhannya, maka ia tidak bernilai ketika menanamnya semula. Sekiranya akarnya keluar dari lubang saliran, tetapi kaktus memberikan pertumbuhan yang baik - ini tidak bermakna ia sesak. Ia hanya mengatakan bahawa dia telah mengembangkan sistem akar yang baik dan sekarang dapat menanam batang, duri, bunga dan buah-buahan. Dan jika anda mengambilnya sekarang dan mentransplantasikannya ke dalam periuk yang lebih luas, maka dia sekali lagi harus menanam akar untuk pengembangan tanah baru, dan berbunga akan ditunda. Oleh itu, anda tidak perlu tergesa-gesa dengan transplantasi kaktus, jika tidak ada kekurangan ruang untuk pengembangan sistem akar.

Pemindahan dan penanganan kaktus dewasa harus dilakukan bersama-sama dengan benjolan tanah lama, tanpa mengguncangnya dan tidak memotong akarnya, agar tidak mencederakan tanaman yang sihat sekali lagi. Pengecualian mungkin adalah kes kematian akar lama atau penyakit sistem akar, maka pemangkasan diperlukan. Semasa menghantar ke dalam periuk yang lebih luas, tuangkan tanah segar di sebelah.

Dalam ukuran, periuk tidak boleh terlalu dekat dengan akarnya: mereka benar-benar perlu dikembangkan. Oleh itu, semasa melakukan pemindahan, periuk diambil lebih luas: tidak kurang dari 1-2 cm. Lagipun, hanya sistem akar yang dikembangkan dengan baik dan "makan dengan baik" yang dapat menyediakan bahagian udara yang mewah dari tanaman! Mammillaria, yang aktif membentuk koloni dengan banyak anak, paling baik ditanam di dalam bekas cetek yang luas.

Menyiram tanaman sebaik sahaja pemindahan tidak diingini, anda perlu memberi beberapa hari akar untuk menyesuaikan diri dengan tanah baru. Dan jika tanah digunakan sedikit lembap, lebih penting lagi, penyiraman pada hari-hari mendatang tidak diperlukan. Ini adalah kaktus - mereka tidak akan pudar, tetapi akarnya boleh sakit akibat kelembapan berlebihan.

Pada pukul berapa tahun ini mamalia harus ditransplantasikan jika mereka mekar pada musim bunga, tumbuh pada musim panas, kemudian masuk ke hibernasi? Pada prinsipnya, kaktus boleh dipindahkan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Tetapi dari masa ke masa, saya sampai pada kesimpulan bahawa waktu terbaik untuk pemindahan adalah permulaan musim sejuk, ketika mamillaria masih dalam keadaan rehat yang mendalam. Bagaimanapun, sudah pada bulan Januari mereka menanam tunas, dan dalam tempoh ini lebih baik tidak mengganggu mereka. Dan pada musim bunga, mereka seharusnya sudah mekar dan tidak membuang tenaga untuk mengatasi tekanan pemindahan. Oleh itu, pemindahan sebaiknya dilakukan pada bulan November atau Disember. Perlu diingat bahawa tanah baru harus benar-benar kering agar tanaman tidak "bangun" ketika mereka merasa kelembapan. Mamillaria yang baru ditransplantasikan kembali diletakkan di kawasan musim sejuk. Anda boleh menanamnya pada awal musim bunga, tetapi spesies berbunga secara berkala tetap disukai agar tidak diganggu pada masa ini..

Sekarang anda sering menemui kaktus Belanda di kedai bunga, di antaranya terdapat banyak mamalia. Apa yang perlu dilakukan dengan "Dutchman" yang baru dibeli? Tidak kira musim, anda perlu mencubanya dengan lebih cepat. Tetapi pertama, sama, susunlah karantina 7-10 hari, tahan secara berasingan dari semua tanaman. Beberapa hari pertama mereka tidak menyiramnya, tetapi jika gambut di dalam periuk benar-benar membatu, maka lebih baik minum bayi. Setiap hari mesti diperiksa dengan teliti agar tidak terlepas dari munculnya tanda-tanda penyakit atau perosak. Sekiranya semuanya baik-baik saja, maka kita sedang bersiap untuk pemindahan.

Setelah mengambil kaktus dari periuk, anda harus memeriksa akarnya dengan teliti. Akar yang kuat dan kuat tidak perlu dihilangkan dari tanah lama, kerana kaktus sudah terbiasa, dan keadaan penahanan baru menimbulkan tekanan. Oleh itu, tanah yang biasa akan membantunya menyesuaikan diri dengan keadaan baru dengan cepat. Pendatang baru hanya dipindahkan ke periuk yang lebih besar, menuangkan saluran air ke bahagian bawah dan menambahkan tanah segar di sepanjang tepinya. Dengan permulaan pengairan, akar baru akan mula berkembang dan mengembangkan substrat yang ditaburkan. Tetapi, sangat kerap, kaktus Belanda membawa pelbagai perosak di akarnya, yang dapat menjangkiti tanaman lain pada masa akan datang. Oleh itu, jika tidak ada keyakinan terhadap kebersihan dan keselamatan bayi yang disimpan, akan lebih selamat jika selamat dan membuang tanah lama sepenuhnya. Ia direndam dengan teliti dan dicuci akarnya dengan berus di bawah aliran air suam yang kuat. Pada masa akan datang, akar dibiarkan kering selama satu atau dua hari dan kaktus ditanam di tanah baru yang kering. Penyiraman bermula dengan segera, tetapi setelah 5-7 hari dan sedikit demi sedikit.

Pengakhiran menyusul

Irina Lukyanchik, kedai bunga
Foto pengarang

Mammillaria

1. Tujuh rahsia kejayaan:

1. Suhu yang semakin meningkat: semasa musim tanam, kaktus disimpan dalam keadaan hangat - pada suhu 18 hingga 24 ° C. Pada musim luruh, suhu kandungan diturunkan dan tanaman harus menghabiskan bulan-bulan musim sejuk di bilik sejuk dengan suhu sekitar 10 ° C.
2. Pencahayaan: bayang-bayang dapat dilakukan pada hari-hari terpanas, selebihnya waktu sinar matahari langsung boleh jatuh pada tanaman. Lokasi yang terang dengan cahaya matahari yang banyak dipantulkan.
3. Penyiraman dan kelembapan: keringkan tanah di antara penyiraman hingga setengah kedalaman walaupun pada musim bunga dan musim panas, mengurangkan penyiraman dengan ketara pada musim luruh - musim sejuk. Kelembapan tidak boleh meningkat..
4. Ciri-ciri: ini adalah kaktus yang sangat bersahaja dan berbunga, yang sering membentuk karangan bunga di bahagian atas batang pada musim panas.
5. Tanah: mesti mempunyai pH berasid dan saliran yang baik, serta struktur longgar yang tidak hanya memungkinkan air melewati, tetapi juga udara ke akar tanaman.
6. Berpakaian teratas: baja mineral cair untuk kakti dengan kandungan kalium yang tinggi setiap bulan pada musim bunga dan musim panas. Pada musim gugur dan musim sejuk, mamalia tidak diberi makan.
7. Pembiakan: Mammillaria membiak dengan menyemai benih musim bunga, pemisahan proses lateral, keturunan anak perempuan dan vaksinasi.

Nama botani: Mammillaria.

Keluarga. Kaktus.

Cactus mammillaria adalah tempat kelahiran tumbuhan. Mexico, Guatemala, Honduras, Amerika Syarikat Selatan.

Penerangan. Genus besar "Mammillaria", yang terdiri daripada lebih daripada 250 spesies kaktus yang tumbuh sendiri atau membentuk koloni besar. Batangnya berbentuk bulat, seiring bertambahnya usia mereka boleh berbentuk silinder. Tubercles disusun secara spiral. Warna dan ukuran duri sangat berbeza bergantung pada spesiesnya. Kaktus ini mekar pada musim bunga atau awal musim panas, dengan banyak tunas terbentuk di bahagian atas batang, sering membentuk semacam karangan bunga atau mahkota. Bunganya sangat terang, bersaiz sederhana, putih, krim, merah, merah jambu dan kuning, dengan diameter hingga 5 cm, sering mempunyai aroma yang menyenangkan.

Ketinggian. Dalam budaya bilik, spesies kecil sering ditanam hingga tinggi 25 cm.

2. Cara merawat mamillaria

2.1.Bila mekar

2.2 Penyebaran, tumbuh dari biji

Benih disemai pada musim semi di pasir lembap, diletakkan di tempat yang hangat, ditutup dengan kaca atau penutup plastik untuk menjaga kelembapan yang seragam, dan mengganti pengairan dengan penyemburan. Benih bercambah dalam 1 - 2 minggu pada suhu 22 - 25 ° C. Sebilangan spesies membiak dengan proses lateral, yang dipisahkan dengan pisau steril tajam, dan tempat potong dikeringkan selama beberapa hari. Anak atau vaksinasi anak.

2.3. Cara pemindahan

Mammillaria ditransplantasikan pada bulan-bulan musim bunga, sebelum berbunga. Kaktus boleh terletak di tanah yang sama selama beberapa tahun dan tidak memerlukan pemindahan tahunan. Kelilingi leher akar mamillaria dengan lapisan pasir kasar atau kerikil halus untuk aliran keluar kelembapan yang lebih baik. Selepas pemindahan, penyiraman dihentikan selama 7 - 10 hari.

2.4 Penyakit dan perosak

Cacti busuk apabila terdapat kelembapan berlebihan di dalam tanah atau udara. Bug kutu, hama labah-labah, nematoda, thrips, kutu daun, nematoda, sciaridae, serangga skala. Apabila disimpan di luar rumah pada bulan-bulan musim panas, siput dan siput dapat menyerang kaktus.

Perosak serangga

Nama seranggaTanda-tanda jangkitanLangkah kawalan
Mealybug atau rasaPermukaan daun dan pucuk ditutup dengan lapisan putih seperti kapas yang lembut. Tumbuhan ketinggalanUbat rakyat: penyemburan dengan larutan sabun - alkohol. Penyerapan tembakau, bawang putih, ubi siklamen, rawatan alkohol, dan tincture farmasi calendula menunjukkan diri mereka dengan baik. Bahan Kimia: Penyelesaian Sabun Hijau, Actellik, Fitoverm.
NematodBilah daun berubah menjadi kuning di tempat yang terletak di antara urat, kemudian bertukar menjadi coklat, hitam. Pada akhirnya, daun jatuh dari tumbuh-tumbuhan. Apabila sistem akarnya rosak, tanaman menjadi lemah dan layu di depan mata kita tanpa sebab yang jelas.Kaedah alternatif: pemusnahan bahagian tanaman yang dijangkiti, penyiraman yang banyak dengan air panas dengan suhu kira-kira 70 ° C, mandi air panas - rendam periuk dalam bekas besar dengan air pada suhu 55 ° C selama 20 minit. Produk kimia: ubat anthelmintik.
Tungau labah-labahJaring labah-labah halus pada daun, daun menguning dan jatuh dengan kerosakan yang teruk. Permukaan bilah daun menjadi mati dan ditutup dengan celah-celah kecil. Perkembangan tanaman menjadi perlahan.Cara rakyat. Tumbuhan boleh dibasuh di pancuran dan dibiarkan di bilik mandi dalam suasana lembap selama setengah jam. Penyinaran dengan lampu ultraviolet setiap minggu selama 2 minit. Bahan kimia berasaskan piretrum, serbuk sulfur, Fitoverm, Actellik.
AphidTitisan pelekat muncul pada bilah daun, bilah daun melengkung dan cacat, tunas halus dan daun muda layu. Di bahagian atas pucuk, tunas atau bahagian bawah bilah daun, koloni serangga dapat dilihat. Bunga kutu tanaman yang terjejas boleh menjadi cacat.Kaedah rakyat: penyerapan jelatang, rebusan daun rhubarb, kayu cacing, larutan sabun, penyerapan tembakau dan dandelion, bawang, marigold, yarrow, tansy, debu dengan abu dara. Bahan kimia: Serbuk sulfur, rawatan dengan sabun kalium hijau berjisim hijau tanpa masuk ke dalam tanah, Decis, Actellik, Fitoverm.
ThripsKemunculan bintik-bintik kuning di lempeng daun, di bahagian bawah daun anda dapat melihat titik-titik coklat kecil. Apabila merebak, hama menyebabkan daun menjadi kuning, kering dan gugur.Cara rakyat. Tingkatkan kelembapan udara, lap permukaan daun dengan sabun dan air untuk mengurangkan jumlah perosak. Persediaan berdasarkan piretrum - rawatan 2 kali ganda dengan selang 7 hingga 10 hari, penyemburan dengan infusi tembakau, infus chamomile yarrow atau Persian, rebusan ubi siklamen. Bahan kimia: debu dengan serbuk belerang, penggunaan anabazin - sulfat dalam larutan sabun.
Perancah dan perancah palsuTitisan melekit pada daun, bintik-bintik kecil kuning di permukaan pinggan daun. Dengan penyebaran kudis yang besar menyumbang kepada pengeringan dan kejatuhan daun. Bunga perlahanKaedah perjuangan rakyat. Penyemburan dengan larutan sabun - alkohol. Larva skala tidak menyukai infusi bawang putih; mereka juga menggunakan produk berasaskan piretrum. Bahan Kimia. Fitoverm, Actellik, Fufanon.
SciaridesKemunculan banyak lalat terbang kecil berwarna hitam. Di bawah tanah atas, larva nyamuk cendawan dijumpai - cacing putih kecil dengan kepala gelap.Kaedah rakyat: Perangkap pelekat untuk serangga, di mana anda dapat menangkap orang dewasa. Produk kimia: Thunder - 2, Fitoverm, Inisiatif.
SiputMelalui lubang pada bilah daun, jejak lendir di permukaan daun.Kaedah rakyat: pengumpulan serangga berbahaya secara manual, membersihkan daun tanaman dengan mustard dan lada pembakar, abu kayu yang dicampurkan dengan baking soda, debu tembakau. Persediaan kimia: butiran superfosfat, sediaan tembaga, Badai Petir, Slug, Antislime, Meta.

Mealybug atau rasa

Slug dan Siput

2.5. Penyiraman

Walaupun pada musim tanam, tanah harus kering hingga kedalaman antara penyiraman. Pada musim luruh, kekerapan penyiraman dikurangkan, dan pada musim sejuk mereka melindungi tanah daripada kering sepenuhnya..

2.6 Penjagaan Rumah

Kaktus yang sangat bersahaja dan luar biasa, yang bahkan pemula dapat tumbuh. Pada musim panas, anda boleh mengeluarkan periuk kaktus ke jalan di bawah perlindungan hujan.

2.7. tanah

Tanah harus melalui air dan udara dengan mudah, pH tidak lebih tinggi daripada 6.5. Campuran humus daun, tanah liat dengan banyak pasir sungai atau perlite kasar sesuai untuk memperbaiki saliran dan kepingan kecil arang. Substrat siap untuk kaktus dan succulents boleh digunakan..

2.8. Suhu

Pada musim bunga dan musim panas, suhu antara 18 hingga 24 ° C sesuai, pada bulan-bulan musim sejuk anda memerlukan kesejukan - bawa kaktus ke bilik dengan suhu sekitar 10 ° C.

2.9. Pencahayaan

Seperti banyak kaktus, mamalia akan menikmati cahaya matahari langsung pada waktu pagi dan pada waktu malam, pada waktu siang ia memerlukan sedikit cahaya.

2.10.Makanan

Selama tempoh pertumbuhan, mereka diberi makan baja yang dikembangkan khas untuk tanaman kaktus dan sukulen setiap bulan. Pada waktu rehat, pemberian makanan dihentikan.

2.11. Penyemburan

Ia tidak memerlukan penyemburan dan mudah bertolak ansur dengan udara kering di tempat kediaman. Beri kaktus tempat di mana terdapat pergerakan udara yang baik tanpa draf sejuk.

2.12 Tugasan

Mammillaria sangat kecil, pengumpul akan menghargainya, kerana beberapa lusin bunga dapat memuat di ambang tingkap kecil.

2.13 Catatan

Semasa bekerja dengan tanaman, gunakan sarung tangan untuk melindungi tangan anda dari duri yang tajam.

Hidroponik.

3. Varieti:

3.1.Mammillaria bocasana - Mammillaria bocasana

Kaktus yang sangat lembut, lembut, sfera, dan penampilannya sangat menipu. Di bawah panjang, bulu putih berbentuk jarum cangkuk, nipis dan kuat. Dengan bertambahnya usia, proses lateral di pangkal batang utama sering terbentuk di tumbuh-tumbuhan. Batangnya mencapai ketinggian 12 cm, dan berdiameter dari 3 hingga 8 cm. Luasnya banyak, mempunyai satu tulang belakang yang berpusat, bengkok, coklat, kuat, dikelilingi oleh sebilangan besar duri radial nipis dan berbulu panjang 1 - 2 cm. Bunga berbentuk corong, kecil, muncul di bahagian atas batang, sering membentuk karangan bunga. Warna bunga termasuk putih, krim, kuning, merah jambu, diameter bunga mencapai 1.5 cm. Kelopaknya tipis, panjang, mempunyai kilauan sutera.

3.2.Mammillaria liar - Mammillaria wildii

Kaktus padat dengan batang hijau tua, ubi, bulat, sering bercabang di pangkal. Dengan bertambahnya usia, batangnya boleh berbentuk silinder. Theoles terletak berdekatan antara satu sama lain di bahagian atas tubercles, membawa banyak tulang belakang radial panjang, nipis, putih, lembut dan satu tulang belakang tengah, tan, bengkok tengah. Bunganya kecil, warna pastel, berbentuk corong, dengan banyak kelopak panjang dan sempit dengan kilauan sutera. Bunga muncul di bahagian atas batang dan membentuk karangan bunga.

3.3.Molamina proliferator atau penembak - Mammillaria prolifera

Kaktus yang padat dan bercabang, yang seiring dengan usia dapat membentuk koloni dengan diameter hingga 60 cm. Batangnya bulat, hijau tua, tinggi hingga 9 cm dan diameter sekitar 5 cm. Batangnya ditutup dengan tuberkel tinggi, di bahagian atasnya terdapat lubang-lubang. Setiap lingkaran dapat membawa hingga 40 duri radial nipis, lembut, kekuningan atau coklat yang menyerupai rambut sepanjang 1 cm. Duri tengahnya kaku, lurus, sering lebih gelap daripada radial. Bunganya kecil, halus, berbentuk corong, dengan diameter 1 hingga 2 cm, krim, kekuningan, merah jambu. Semasa mekar, tumbuh-tumbuhan membentuk buah-buahan bujur, merah jambu, kecil..

3.4 Mammillaria plumosa - Mammillaria plumosa

Kaktus berbentuk bulat, bercabang banyak, ditutupi dengan duri putih nipis, dari kejauhan menyerupai bola salji. Dengan usia, tanaman membentuk koloni dengan diameter hingga 40 cm. Batangnya berbentuk bulat atau sedikit rata, setinggi 4 hingga 7 cm. Setiap batang mempunyai sebilangan besar tubercles. Areoles diliputi dengan krim ringan atau duri putih, lembut, nipis dan radial. Duri tengah tebal spesies ini tidak ada. Bunganya berbentuk corong, dengan banyak kelopak nipis, panjang, bengkok ke luar dalam warna krim, merah jambu, kuning lemon. Bunga-bunga itu muncul di bahagian atas batang, kelopaknya memiliki kilauan sutera.

3.5 Mammillaria gracilis atau langsing - Mammillaria gracilis

Kaktus tumbuh rendah dan banyak bercabang di dasar dengan batang silinder dan hijau gelap. Batangnya mempunyai tubercles yang besar dan tinggi. Di bahagian atas areoles tubercles terdapat duri radial yang kuat, lurus, ringan, tajam dengan panjang 3 hingga 8 mm. Pada musim panas, tumbuh-tumbuhan membentuk bunga berbentuk corong yang lembut dan lembut di bahagian atas batang.

3.6.Mammillaria memanjang - Mammilaria elongata

Kaktus padat dengan silinder, batang hijau gelap setinggi 20 cm. Dengan usia, kaktus membentuk koloni dengan diameter hingga 30 cm. Batang mempunyai sebilangan besar tubercles yang rendah dan jarak dekat. Theoles areoles yang terletak di bahagian atas tubercles membawa dari 15 hingga 25 jarum radial rona coklat atau kuning, sedikit bengkok, hingga 1 cm. Bunga kuning lemon, berdiameter sekitar 1 cm, muncul terutamanya di bahagian atas batang. Kelopak bunga mempunyai kilauan sutera.

3.7.Mammillaria Zeilmann - Mammillaria zeilmanniana

Tunggal, kadang-kadang membentuk proses kaktus lateral dengan batang berkilat, bulat, hijau gelap. Batangnya mencapai ketinggian 6 hingga 12 cm dan diameter 5 hingga 8 cm.Tubuh tubi bulat, tinggi, sederhana. Areoles membawa banyak duri cahaya yang nipis, lurus, fleksibel. Bunganya menarik, berbentuk corong, berwarna merah jambu terang, membentuk karangan bunga di bahagian atas batang. Diameter, bunga mencapai 2 cm. Setiap bunga tetap terbuka selama kira-kira 1 minggu.

3.8.Mammillaria luti - Mammillaria luethyi

Miniatur kaktus berbentuk bulat, sedikit rata dengan batang hijau gelap, hampir hitam, berkilat hingga tinggi 4 cm. Akarnya tebal, berulang-ulang. Batangnya membawa sebilangan besar tubercles silinder tinggi, di bahagian atasnya terdapat areoles. Di bahagian atas areoles terdapat sebilangan besar duri yang sangat pendek, ringan dan lembut menyerupai bulu kecil. Bunga yang terang dan cukup besar yang berdiameter 3 cm dan mempunyai kelopak bunga ungu yang lebar sangat menarik. Lebih dekat ke tengah, kelopaknya mungkin berwarna putih. Di tengah-tengah bunga terdapat stamen berwarna keemasan - oren. Ciri menarik dari spesies ini ialah buah dan biji masak tepat di dalam batang kaktus. Pada masa yang baik untuk pengembangan tanaman, ketika curah hujan yang cukup turun, batangnya membengkak. Selama musim kemarau, batangnya mengecil dan menyemai benih di sekitar tanaman induk. Oleh itu, kaktus dewasa membentuk koloni yang cukup besar.

3.9.Mammillaria Theresa - Mammillaria theresae

Kaktus miniatur dengan silinder, batang pendek tidak lebih tinggi 4 cm. Ciri menarik tanaman adalah bahawa di bahagian atas batang mereka mempunyai rona hijau gelap, dan antara tubercles dan di dasar - maroon. Batangnya mempunyai tubercles silinder tinggi, di bahagian atasnya terdapat areoles kecil dengan pendek, lonjakan cahaya menyerupai bulu halus. Bunganya berwarna ungu atau merah jambu, berbentuk corong dengan banyak kelopak tipis dan lebar, mencapai diameter 4 - 5 cm. Tumbuhan ini mudah mekar walaupun pada usia muda, apabila batangnya tidak melebihi diameter 2 cm. Oleh itu, bunga terang yang muncul dapat menyembunyikan kaktus sepenuhnya di bawahnya..

3.10.Bakeberg Mammillaria - Mammillaria backebergiana

Kaktus sfera kecil dengan batang hijau kebiruan, yang meregang seiring bertambahnya usia dan berbentuk silinder. Batang tanaman mencapai ketinggian 30 cm dan diameter 5 hingga 6 cm, ditutup dengan tubercles tinggi, bulat atau piramidal. Di bahagian atas tubercles terdapat halos, di mana terdapat duri kuning atau coklat lurus sepanjang 7-8 mm. Bunganya berwarna cerah, berwarna merah jambu, dengan kelopak sutera, berdiameter hingga 2 cm. Kaktus ini sering tumbuh sendiri, tetapi kadang-kadang proses lateral muncul di pangkal batang.

3.11.Mammillaria bombicina atau satin - Mammillaria bombycina

Kaktus muda mempunyai batang bulat kecil, yang dapat menjadi bentuk kelab dengan usia. Dengan bertambahnya usia, tumbuh-tumbuhan membentuk koloni besar dengan diameter hingga 90 cm. Batang hingga 15 cm tinggi, kadang-kadang membentuk proses lateral di pangkal, mempunyai tuberkel bulat tinggi atau piramidal. Di bahagian atas tiub tuberkel dengan duri tengah tebal, coklat, berbentuk cangkuk. Duri radial berwarna putih, lebih tipis daripada pusat, panjangnya hingga 8 mm. Bunganya berwarna merah jambu, berbentuk corong, muncul di bahagian atas batang dalam bentuk karangan bunga.

3.12.Mammillaria Ghana - Mammillaria hahniana

Kaktus tunggal dengan batang bulat, hijau gelap, yang seiring dengan usia dapat meregangkan dan menjadi silinder. Batangnya ditutup dengan banyak tubercles tinggi. Areoles membawa duri tengah pendek, kuat, putih dan jarum jejari yang nipis, fleksibel dan panjang. Bunga berbentuk corong, berwarna merah jambu terang, dengan kelopak sutera, dikumpulkan di atas batang dalam karangan bunga.

3.13 Mammillaria Carmen - Mammillaria carmenae

Kaktus sfera sangat spektakuler, yang dengan usia membentuk banyak proses lateral di dasar batang hijau gelap. Tingginya, batangnya boleh mencapai 5 - 10 cm, berdiameter - 3 - 5 cm. Tiubnya tinggi, berbentuk kerucut. Setiap areola mampu membawa hingga ratusan duri radial keemasan atau coklat muda, nipis, panjang, lurus. Bunganya berwarna putih, krim atau kuning lemon, berbentuk corong.

3.14 Mammillaria berduri - Mammillaria spinosissima

Sfera tunggal, berbentuk silinder seiring bertambahnya usia, kaktus dengan batang hijau kebiruan - hijau atau gelap - banyak ditutupi dengan tuberkel. Areoles yang terletak di bahagian atas tubercles membawa banyak duri lurus, coklat muda, emas atau perak sepanjang 1 hingga 2 cm. Pada bulan-bulan musim panas, tumbuh-tumbuhan menghiasi diri mereka dengan karangan bunga bunga sutera kecil, terang, ungu atau merah jambu sehingga diameter 2 cm.

Anda mungkin juga berminat dengan: