Bila perlu memangkas pokok renek dan pokok?

Ketua Kesatuan Tukang Kebun Moscow Andrei Tumanov menjawab:

- Dusun - pokok renek, buah delima dan buah batu - mesti dipotong pada musim bunga sebelum tunas terbuka. Saya melakukan ini ketika bintik cair pertama muncul. Dalam kes yang melampau, mungkin pada musim gugur, jika pemangkasannya kecil. Semak lebih baik dipangkas pada musim gugur, apabila daunnya melingkar. Pemangkasan kebersihan harus dilakukan selagi dahan kering. Pemangkasan adalah pembetulan formasi pada tahap pemotretan. Adalah mudah untuk memecahkannya apabila mereka mula tumbuh ke arah yang salah..

Memangkas pokok buah untuk pemula

Pemangkasan pokok buah adalah peristiwa kompleks yang berlaku di kebun pada bulan November. Kadang-kadang sangat sukar untuk difahami, terutama bagi pemula, bagaimana memangkas pokok buah dan kapan memangkas.

Pertimbangkan secara terperinci: cara memangkas pokok buah untuk pemula, di mana hendak memulakan, kapan dan bagaimana memangkas pokok, penerangan langkah demi langkah dengan foto dan video.

Pada akhir Oktober - awal November, semua kerja di kebun sudah dapat disiapkan: bunga dan pokok renek yang dipangkas dan terlindung untuk musim sejuk, air dimatikan, inventori dikeluarkan untuk penyimpanan - anda dapat dengan selamat menunggu musim berikutnya.

Tetapi ini tidak berlaku, kerana musim luruh adalah masa pemangkasan pokok buah dan pokok renek, dan biasanya dilakukan sebelum embun beku malam pertama, ketika dedaunan mulai menguning..

Mengapa memangkas pokok buah pada musim gugur?

Pertama, tumbuh-tumbuhan sudah berakhir, dan pemangkasan tidak akan memprovokasi pertumbuhan tunas baru, jus tidak akan mengalir keluar melalui luka, kerana aliran getah telah berakhir. Sekiranya kita membandingkan dengan pemangkasan pokok musim sejuk, maka luka yang tersisa dari pemangkasan musim luruh tidak akan membeku, dan tidak akan ada pengelupasan kulit kayu di tempat-tempat pemotongan.

Pokok yang dipangkas dengan betul selepas musim sejuk mula berbuah dengan baik. Pada musim bunga, anda mungkin tidak mempunyai masa untuk memangkas sebelum aliran getah bermula, kebetulan musim bunga tiba dengan cepat.

Perhatian: pemangkasan pokok buah pada musim gugur (akhir Oktober - November) dilakukan di kawasan dengan keadaan iklim sederhana. Di kawasan utara, ini tidak digalakkan, tanaman tidak akan mempunyai masa untuk pulih sebelum bermulanya cuaca sejuk, kulit kayu di tempat pemotongan mungkin membeku. Dari kerosakan tersebut, kulit kayu kering dan retak, yang menyebabkan kematian tumbuh-tumbuhan.
Di kawasan utara, lebih baik memotong pokok dan pokok renek pada bulan September - awal Oktober.

Memangkas pokok bukanlah tugas yang mudah, ia mempunyai banyak nuansa. Mari lihat petua pemangkasan pokok mudah yang boleh dikendalikan oleh semua orang..

Mengapa memangkas pokok?

Pemangkasan diperlukan untuk membentuk pokok yang seimbang dan indah, setiap cabangnya akan mempunyai kekuatan untuk menghasilkan buah.

Penipisan mahkota adalah penciptaan keadaan terbaik untuk pembentukan bukan sahaja buah, tetapi yang terbesar, sihat dan cantik.

Pemangkasan kebersihan adalah langkah pencegahan yang bertujuan untuk mewujudkan kesihatan tanaman yang baik. Dengan melakukan pemangkasan secara sistematik, anda dapat menjadikan pokok anda menjadi centenarian.

Cara memangkas pokok dengan betul?

Dalam pemotongan gambar semuanya nampaknya dapat dimengerti, tetapi ketika anda menghampiri pokok itu, kami tersesat di depan kami kerana sebilangan besar dahan melekat ke semua arah.

Untuk pemangkasan, kita memerlukan alat berikut: gergaji besi, gunting pemangkasan dan pegangan panjang, pisau kebun tajam, cat minyak - jika pemangkasan pada musim gugur, dan kebun - jika pemangkasan pada musim bunga.

Perhatian: lakukan sebarang pemotongan pada cincin, kesihatan dan juga kehidupan pokok bergantung pada perkara ini.

Sekiranya anda memotong dahan dengan lubang, lapisan batang di mana jusnya masuk akan rosak. Sekiranya anda meninggalkan tunggul, maka kulit kayu akan terkelupas, kayu akan mulai reput. Lama-kelamaan, potongan ini akan berubah menjadi berlubang dengan sekumpulan penyakit yang boleh merebak ke seluruh pokok.

Pemangkasan yang betul dilakukan dengan kemasukan bulat, ia menyumbang kepada pengetatan luka yang cepat dan kulit yang sihat di sekitar luka. Hanya bahagian cabang potong yang terletak di batang yang berparut.

Potongan mesti dirawat dengan cat minyak - pada musim luruh. Rawatan ini dijalankan setiap tahun..

Umumnya diterima bahawa cabang berdiameter hingga 1 cm tidak boleh diproses.

Cara membuat luka agar tidak mencederakan pokok?

Pemotongan cawangan besar dilakukan dalam 3 peringkat.

Mereka mula memotong dahan tebal dari bawah, membuat gergaji, jika tidak di bawah berat badan mereka sendiri, cabang itu akan pecah dan kulit kayu akan robek.
Kemudian potong dahan di atas potongan bawah.

Dan peringkat akhir, apabila cabang ditanggalkan dan tidak ada yang mengganggu, pemotongan meratakan pada cincin dilakukan. Dengan pisau tajam untuk membersihkan semua lebam dan cat.

Selepas pemangkasan anak benih musim gugur, disarankan untuk menyiramnya segera setelah prosedur. Anda juga boleh membaja dengan baja mineral, yang akan membantu tanaman muda mengatasi tekanan dengan lebih baik..

Memangkas anak benih muda

Pembentukan mahkota pokok yang betul mesti bermula dari saat menanam anak benih. Perkara pertama yang perlu dilakukan adalah dengan membentuk boom yang betul (dahan yang lebih rendah harus tumbuh pada ketinggian tertentu dari tanah). Semua cabang dan tunas pada ketinggian dari tanah hingga 40 cm.

Sekiranya masih belum ada cabang pada anak benih muda, disarankan untuk memotong mahkota, pada musim bunga semua tunas, dahan muda akan mula tumbuh, dari mana anda perlu memilih yang paling kuat.

Video - Bengkel pemangkasan pokok buah-buahan

Memangkas 2-3 pokok musim panas

Pada peringkat pemangkasan ini, mahkota pokok terbentuk. Peraturan asasnya ialah cabang rangka harus menyimpang ke arah yang berbeza dan membentuk sudut besar dengan batang.

Semakin mendatar dahan itu, semakin baik ia berbuah dan menahan berat buahnya. Cabang menegak berbuah dengan teruk, sering pecah.

Potong semua cabang tambahan dan lemah, meninggalkan 3-4 kerangka. Sekiranya tingkatan dahan lain terbentuk di atas pokok, maka kita juga bertindak.

Sekarang kita akan berusaha mendapatkan penuaian yang cepat, untuk ini kita perlu memendekkan ranting panjang di tunas. Semakin lemah cawangan, semakin pendek ia dipotong, jadi kita akan menyebabkan pertumbuhan yang lebih kuat tahun depan.

Sekiranya cabang bingkai tumbuh dengan tidak betul, ia tidak boleh dipotong, jika tidak, anda tidak akan mendapat tanaman. Lebih baik meregangkannya, memberikan arah pertumbuhan yang diinginkan.

Memangkas pokok buah muda

Pokoknya masih muda, tetapi sudah berbuah. Biasanya terdapat terlalu banyak dahan muda di pokok-pokok seperti itu..

Peraturan pemangkasan adalah mudah: terlebih dahulu keluarkan semua cabang kering, berpenyakit, bengkok, patah. Kemudian potong semua cabang yang tumbuh ke tengah dan tegak ke atas dan ke bawah.

Kemudian keluarkan dahan yang menggosok sesama mereka. Sekiranya dua cabang tumbuh berdekatan dengan arah yang sama, salah satu daripadanya perlu dikeluarkan. Ini dilakukan agar mahkota jarang, dan matahari jatuh pada semua buah dan daun pokok.

Sekiranya tunggul ditinggalkan di bahagian atas mahkota, mereka ditumbuhi dengan bahagian atas, dan hampir tidak ada epal di bahagian atas.

Memangkas pokok lama

Berikut adalah prinsip yang sama seperti ketika memangkas pokok berbuah: angkat kering, sakit, patah, menggosok, menyeberang, tumbuh ke tengah cabang.

Sekiranya tidak ada cabang besar yang menjanjikan, lebih baik menggantinya dengan pemangkasan yang lebih baru.

Inilah peraturan yang berlaku: kerana cabang atas memberikan bahagian atas ketika memotong, tinggalkan yang baik dari mereka. Pada pemangkasan seterusnya, anda boleh membentuk cabang penuh daripadanya.

Sekiranya pokok epal sangat tua atau patah, tetapi anda tidak merasa kehilangan jenis ini, ada pilihan untuk menyelamatkan pokok itu. Anda boleh memotong seluruh batang secara serong sehingga air mengalir dari situ.

Batang akan tumbuh dalam bulatan di dahan muda, dari mana membentuk mahkota baru. Pilih 3-4 pucuk terkuat yang terletak di arah yang berbeza. Ini akan menjadi kerangka pokok baru.

Video - Memangkas Pokok Buah untuk Pemula

Kami berkenalan dengan prinsip asas pemangkasan pokok buah pada musim gugur. Tetapi anda juga harus mempertimbangkan ciri-ciri setiap jenis pokok..

Contohnya: pir dan ceri tidak digalakkan dipotong setiap tahun. Pokok epal mesti dipangkas setiap tahun sehingga mahkota terbentuk sepenuhnya, kemudian dipangkas setelah setahun.

Pemangkasan kebun musim bunga

Dengan bermulanya musim bunga, penduduk musim panas mula bekerja aktif di kebun. Selepas pelepasan pokok buah dan pokok renek dari bahan pelindung, pemangkasan dahan yang rosak, kering dan mati dilakukan terlebih dahulu. Ini berlaku untuk kedua-dua jenis pokok yang tahan musim sejuk dan panas. Mengapa pemangkasan harus dilakukan pada musim bunga? Matahari menghangat dan menjadi lebih panas setiap hari, panjang siang meningkat, ini membantu pokok buah-buahan pulih lebih cepat dan luka akibat pemangkasan sembuh dalam masa yang singkat. Dalam artikel ini, anda akan mempelajari tujuan pemangkasan pokok buah pada musim bunga, kelebihan dan peraturan pelaksanaannya..

Mengapa pemangkasan musim bunga

Memangkas kebun pada musim bunga membantu membersihkan, membentuk mahkota pokok dengan betul dan memberikan penampilan yang rapi. Di samping itu, anda dapat mempercepat tempoh pematangan buah-buahan, buah beri dan menuai hasil yang baik. Kerja mesti dilakukan dengan berhati-hati, jika anda berlebihan, pokok itu boleh melemah, tidak berbuah malah mati. Pemangkasan musim bunga sangat penting untuk pokok buah muda. Cabang-cabang yang tumbuh ke sisi memindahkan pusat graviti, dan ini membawa kepada kelengkungan batang pokok. Cabang pemangkasan panjang dikeluarkan semasa pemangkasan, kerana ia boleh pecah semasa penuaian dan menyukarkan akses ke buah.

Pemangkasan membantu membentuk mahkota pokok yang betul. Untuk mendapatkan hasil yang baik, ia dilakukan secara berkala selama 7 tahun pertama pertumbuhan. Menggabungkan dengan penyiraman berterusan, kawalan perosak dan pemakaian tanaman kebun. Pemangkasan tahunan yang berkualiti tinggi dan pembentukan mahkota tanaman buah meremajakan, menguatkan, menyembuhkan pokok, meningkatkan hasil, menjadikan buahnya lebih enak, lebih enak dan lebih beraroma.

Pokok matang di kebun juga memerlukan pemangkasan musim bunga. Setelah membentuk mahkota dalam beberapa tahun pertama pertumbuhan, terus memangkas pokok buah setiap tahun. Oleh itu, anda memberi mereka kehidupan kedua dan meremajakan kebun anda. Ingatlah bahawa pemangkasan pokok matang hanya dapat dilakukan dengan batang yang sihat dan ranting rangka yang kuat..

Cara menjalankan pemangkasan musim bunga di kebun

Mac-April adalah masa yang tepat untuk memotong pokok di kebun. Sekiranya anda bekerja lebih awal, ada risiko pokok itu tidak tahan dengan suhu rendah. Tetapi juga tidak perlu ditangguhkan dengan pemangkasan sebelum permulaan aliran getah, luka akan sembuh untuk waktu yang lama.

Alat untuk memproses pokok harus diasah dengan baik dan dirawat dengan pembasmi kuman. Untuk memangkas, anda memerlukan: gunting pemangkasan, alat pembersih, pemotong berus, gunting, gergaji besi. Semasa memangkas pokok buah pada musim bunga, mereka mula-mula menipiskan mahkota, menghilangkan cabang yang berpenyakit, kering dan patah yang menghalang penembusan cahaya matahari..

Mari kita perhatikan peraturan pemangkasan pokok di taman dengan lebih dekat.

  1. Jangan sesekali menyentuh batang pokok.
  2. Jarak antara cabang utama peringkat pertama dan kedua adalah 60-80 cm, antara cabang kedua dan ketiga - 20-40 cm.
  3. Berusaha untuk memastikan bahawa semua cabang dengan tahap yang sama adalah sama.
  4. Sudut pertumbuhan cabang dari batang atau batang rangka hendaklah sekurang-kurangnya 45 darjah.
  5. Cabang yang diarahkan ke pusat mahkota harus dicabut..
  6. Potong dahan muda tidak lebih dari sepertiga panjangnya.
  7. Keluarkan dahan penebalan, bersilang, berputar, tumbuh ke bawah.
  8. Keluarkan pucuk dari batang dan akar pokok.

Pangkas pokok buah dengan berhati-hati. Cuba jangan menyentuh bilah ginjal. Untuk melakukan ini, sambil memendekkan, arahkan pemotong pada sudut 45 darjah dari pangkal ke bahagian atas pucuk. Lakukan miring secara menyerong, 1-2 mm di atas ginjal.

Memangkas pokok muda, belum berbuah harus menjadi kebersihan. Ia terutama dilakukan untuk membuang dahan yang sakit, kering, patah dan menebal. Selepas kira-kira 4-5 tahun, cawangan rangka mahkota yang terbentuk, setelah pemangkasan musim bunga, mula menembak dari tunas. Biarkan hanya yang tumbuh ke luar. Semua selebihnya dipotong, cawangan tambahan dikeluarkan sepenuhnya.

Penting untuk membentuk mahkota yang betul di setiap pokok kebun. Cahaya matahari akan meresap ke tengah mahkota dengan bebas, pokoknya akan cukup berventilasi, dan kebun anda secara keseluruhan akan kelihatan kemas. Simetri mahkota dicapai kerana keseimbangan cabang dan lokasinya. Sekiranya anda melihat tempat kosong di mahkota, potong dahan yang bersebelahan di atas tunas ke arah ini.

Mahkota yang terbentuk dengan betul harus mengandungi sekurang-kurangnya 4 cabang utama, salah satunya membentang ke atas dan merupakan lanjutan dari batang. Pokok dengan batang yang kuat membolehkan 5 dahan utama. Mahkota beberapa spesies pokok buah mempunyai bentuk tertentu. Jadi, sebagai contoh, pir tumbuh dan membentuk mahkota piramidal, dan pokok plum dan epal - bulat. Kami telah mengatakan bahawa penipisan mahkota harus dilakukan setiap tahun, tetapi pohon yang sudah matang telah tumbuh dan berbuah selama kira-kira 25 tahun cukup dua tahun sekali.

Penjagaan kebun selepas pemangkasan

Apa jua pemangkasan musim bunga yang berguna, tetapi tetap menyebabkan kerosakan pada pokok. Oleh itu, sejurus selepas kerja, luka mesti ditutup dengan agen pelindung. Pokok yang sihat dapat pulih secara bebas dalam masa yang singkat dan menutup luka kecil. Luka-luka besar yang terlalu banyak boleh bertahan beberapa tahun. Dalam kes ini, pokok harus diberi perhatian lebih, kerana kayu terbuka menjadi sangat rentan terhadap pelbagai penyakit dan perosak. Produk penjagaan luka pasca luka boleh didapati di kedai khusus. Ini boleh menjadi dempul dan impregnasi kebun, yang mudah diaplikasikan dengan spatula atau sikat. Adalah penting bahawa luka ditutup sepenuhnya..

Mengawal pertumbuhan luka besar pada pokok setiap tahun. Sekiranya anda melihat pengeringan kulit kayu di tempat pemotongan, potong kembali pucuk ke tisu yang sihat dan rawat dengan dempul.

Sekiranya anda menyukai kebun anda dan ingin menikmati hasil panen yang enak dan sihat daripadanya, potong pokok buah setiap tahun. Buat keadaan terbaik untuk pertumbuhan dan berbuah tanaman. Dengan menggunakan petua ini, anda boleh memotong pokok sendiri, memilih masa dan alat yang tepat. Dengan prosedur yang betul, pokok-pokok di kebun anda akan sihat dan berbunga, dan buahnya akan besar dan berair..

Pemangkasan pokok dan pokok renek di kebun.

Banyak tukang kebun, terutama pemula, bertanya apa pemangkasan pokok dan pokok renek di taman. Untuk memotong pokok dan pokok renek dengan betul dan tepat pada masanya akan sihat dan kelihatan secantik yang anda mahukan. Dan kita sering sia-sia takut naik ke kilang dan membuang lebihan.

Menanam kebun buah tidak hanya hiasan dari pondok musim panas, tetapi merupakan peluang untuk menikmati buah-buahan dan buah beri yang lazat dan sihat di masa depan.

Tempat di bawah kebun dipilih dengan sangat berhati-hati, kerana pokok-pokok akan tumbuh dan berbuah di satu tempat untuk waktu yang lama. Ini mengambil kira pencahayaan, kemungkinan penyiraman yang mencukupi, perlindungan dari angin kencang. Tetapi, memandangkan semua ciri susun atur kebun dan di masa depan merawat penanaman, tukang kebun sering melupakan pemangkasan pokok buah dan pokok renek. Tetapi kaedah utama pengaruh mendapatkan tanaman yang dijamin dan peningkatannya adalah pemangkasan. Pemangkasan kebun pada musim bunga menetapkan pokok buah untuk berbuah, membolehkan anda menyesuaikan nisbah kuantiti dan kualiti tanaman yang optimum.

Untuk mempelajari cara memangkas pokok dengan betul, pertimbangkan cara kerjanya. Kami berminat dengan bahagian atas pokok di atas, yang terdiri daripada batang, dahan rangka utama dan dahannya, dari dahan dan ranting yang tumbuh yang membentuk mahkota pokok. Bahagian batang dari leher akar hingga cabang pertama disebut batang. Cabang besar yang memanjang dari batang dan memikul beban utama untuk menyokong seluruh mahkota adalah cabang rangka. Bahagian dari cawangan rangka bawah ke puncak disebut konduktor pusat. Pada cawangan rangka dan vegetatif yang memanjang daripadanya, cawangan kecil generatif tumbuh, di mana tunas bunga diletakkan.

Cabang rangka harus menjauh dari batang pada sudut yang tidak jelas. Dalam kes ini, lekatan kuat yang baik dapat dipastikan. Tetapi, sebagai peraturan, di mahkota terdapat banyak cabang yang berlainan pesanan, tumbuh bersama antara satu sama lain dan batang pada sudut tajam, yang cepat atau lambat dapat menyebabkan pohon pecah di bawah penuaian lebat, angin kencang atau pada musim sejuk di bawah berat salji, akibatnya, pohon buah dapat mati.

Setiap pokok perlu dipotong secara individu. Jenis dan jenis pokok buah yang berbeza memerlukan pemangkasan dengan intensiti yang berbeza. Lebih baik menangguhkan pemangkasan pokok beku hingga musim bunga berikutnya, apabila kawasan kerosakan pada pokok oleh fros dikenal pasti dengan tepat..

Memangkas pokok buah.

Pemangkasan pokok buah-buahan dilakukan untuk menjaga kesihatan pokok dan merupakan penyingkiran dahan pokok kering dan berpenyakit kecil sepanjang musim.

Untuk menahan pertumbuhan aktif tanaman, pemangkasan pemeliharaan tahunan diperlukan, terutama untuk pokok yang tumbuh dengan cepat dan kebanyakan pokok renek. Dalam prosesnya, dahan tertua atau tidak berbunga dikeluarkan.

Pemangkasan pokok buah-buahan formatif (anti-penuaan) dijalankan pada musim bunga. Pemangkasan pokok buah harus dilakukan setiap tahun pada waktu yang sesuai - sebelum aliran getah pokok, di lorong tengah, biasanya dari pertengahan Mac hingga pertengahan April

bergantung pada suhu.

Mahkota pokok ditipis untuk memberikan akses cahaya dan udara ke bahagian dalaman mahkota. Dalam kes ini, dahan besar dikeluarkan, kerangka pokok terbentuk. Cabang-cabang yang bersaing dipotong, semua cabang yang tumbuh di dalam mahkota, saling berkait antara satu sama lain, dikeluarkan. Tanggalkan dahan yang menutupi mahkota. Sebagai contoh, dahan tidak berjaya diletakkan di mahkota pokok, mengganggu pertumbuhan dahan lain dan tumbuh dengan buruk. Cara termudah adalah memotongnya. Tetapi andaikan ada beberapa cabang seperti itu, dan berapa banyak luka yang akan ditimbulkan pada pokok itu jika semuanya ditebang? Anda boleh mencondongkan cabang seperti itu dengan lembut atau, sebaliknya, menaikkan batang sehingga mengambil ruang kosong di mahkota dan tidak mengganggu yang lain. Sekiranya ini berjaya, anda perlu memperbaiki cabang pada kedudukan ini menggunakan spacer, timbangan atau tali. Perkara utama adalah tidak merosakkan kulit dahan. Peregangan seperti itu akan diperlukan hanya untuk satu musim panas, maka cabang akan tetap berada dalam posisi terpasang. Perlu diingat bahawa pemangkasan formatif yang tidak betul atau tidak mencukupi dari pokok buah boleh menyebabkan fakta bahawa cabang yang setara dan bersaing akan mula tumbuh di mahkota pokok. Pokok buah yang menebal kuat menghasilkan buah kecil, dahan baru di mahkota pokok itu tumbuh, membentuk semua sudut tajam baru.

Kadang-kadang lebih baik memotong satu cabang besar dari mahkota pokok daripada banyak cabang kecil. Pertumbuhan tahunan cabang rangka dipotong hingga seperempat (1/5) panjangnya. Sekiranya pertumbuhan tahunan kecil, ia tidak akan dipotong sama sekali. Cabang-cabang vegetatif dipangkas, meninggalkan kira-kira 2/3 panjang dari tempat pertumbuhan dengan cabang rangka. Anda perlu memotong cawangan di sepanjang kemasukan anular ("per cincin"), tanpa meninggalkan tunggul, tetapi tidak memotong kemasukan itu sendiri. Untuk mengelakkan lekukan kulit kayu, cabang besar dipotong dalam beberapa tahap. Setelah berundur beberapa sentimeter dari kemasukan anular, mereka mula melihat dari bawah, kira-kira separuh ketebalan cabang. Kemudian cabang itu dipasang dari atas, berundur sekitar 6-8 sentimeter. Setelah jatuhnya cabang, tunggul tetap ada, yang dipotong "ke cincin". Dengan penyingkiran dahan besar ini, tidak ada liang atau kerosakan yang tersisa di kulit pokok buah. Sekiranya penghapusan dahan pokok berlaku dengan bantuan gergaji kebun, mereka membersihkan tunggul dan menutupnya dengan var. Potongan dengan diameter kurang dari satu sentimeter tidak boleh dilapisi.

Selepas pemangkasan pembentukan, mahkota pokok buah harus merangkumi satu konduktor pusat dan beberapa peringkat cabang rangka. Pokok dengan bentuk yang betul harus terdiri daripada dahan yang menebal seiring penurunannya. Ini dilakukan untuk mengelakkan patah cawangan di bawah beban. Maksudnya, cabang paling tebal adalah konduktor, cabang kerangka dari tingkat pertama lebih tipis, bahkan yang lebih nipis adalah cabang dari tingkat kedua, dll..

Setelah selesai pemangkasan musim bunga, kami memberi peluang kepada pokok buah untuk membentuk mahkota secara bebas di masa depan. Tetapi pembentukan akhir mahkota akan diselesaikan beberapa tahun selepas pemangkasan pembentukan. Kemudian pertumbuhan jisim vegetatif mahkota berakhir, dan pohon mengarahkan kekuatannya untuk berbuah aktif, meletakkan dahan berbuah dan tunas bunga.

Hanya perlu membuang bahagian atas pucuk muda tepat pada waktunya. Pucuk Volkovye mula tumbuh dengan aktif di dekat tempat-tempat pemotongan dahan besar, terutamanya apabila pokok tidak dipangkas dengan betul, apabila tunggul dibiarkan, memotong dahan besar di atas kemasukan anulus, atau ketika pemotongan terlalu kuat.

Pemangkasan musim panas hanya dilakukan untuk melepaskan bahagian atas dan ranting yang tumbuh jauh ke mahkota. Juga pada musim panas menghabiskan tweezing (mengejar) pucuk, mencubit hujung pertumbuhan. Memijak (mengejar) pucuk dilakukan ketika mencapai 15-20 cm. Mencubit seperti itu membantu memperlambat pertumbuhan tunas dan meningkatkan buah pokok pada musim berikutnya. Sekiranya pertumbuhan berterusan pada pucuk setelah tweezing (embossing), maka tunas baru juga harus dicubit apabila terdapat 2-3 daun di atasnya. Titik rujukan untuk melakukan pincing (embossing) adalah daun yang dikembangkan sepenuhnya yang telah selesai tumbuh. Sekiranya anda hanya melepaskan hujung pucuk (bahagian atas), maka tunas yang belum matang yang belum memasuki keadaan rehat kemungkinan akan segera tumbuh, menidakkan makna operasi.

Pemangkasan anti-penuaan - ini adalah pemangkasan, di mana lebih daripada 1/3 cawangan dipotong. Dengan pemangkasan ini, anda dapat meremajakan pokok atau semak tua dengan ketara, meningkatkan berbuah pada tanaman yang diabaikan, tetapi anda harus ingat bahawa pemangkasan seperti itu dilakukan dalam 2-3 peringkat selama 2-3 tahun, jika tidak, anda dapat melemahkan tanaman dengan sangat baik.

Memangkas semak beri.

Pemangkasan semak beri tidak kurang pentingnya daripada memangkas pokok buah. Tanpa pemangkasan, semak tidak terbentuk dan menebal, tunas dan tunas tidak masak dan membeku pada musim sejuk. Mahkota yang menebal mempunyai lebih banyak perosak dan penyakit, dan memerangi mereka sukar.

Pemangkasan semak beri dilakukan pada awal musim bunga atau musim luruh. Semasa pemangkasan, varieti kebun tidak digunakan. Semasa memotong dahan lama, sangat penting untuk tidak meninggalkan tunggul, tetapi memotongnya ke pangkal.

Pemangkasan pertama semak dilakukan sebelum menanam atau selepasnya. Pada tahun pertama, pucuk baru tumbuh dari tunas, dari mana yang lemah perlu dipotong sepenuhnya atau dipendekkan. Sekiranya terdapat sedikit pucuk yang terbentuk di semak, maka 1-2 dipendekkan, meninggalkan 3-4 tunas yang lebih rendah. Oleh itu, pemangkasan pada tahun-tahun pertama selepas penanaman berfungsi untuk mendapatkan semak yang padat dan berkembang dengan baik. Di masa depan, pemangkasan berfungsi untuk tujuan lain: untuk mencegah penebalan semak, dan dengan itu mengurangkan buahnya. Adalah perlu untuk memotong bukan sahaja dahan tua, tetapi juga lemah dan mempunyai hasil rendah. Pada currants merah dan gooseberry, dahan berbuah selama 7-8 tahun atau lebih, dan pada currant hitam - 4-5 tahun, dan pucuk akar di semak tumbuh setiap tahun. Oleh itu, semasa membentuk semak, seseorang mesti mengambil kira bahawa dalam satu semak harus ada cabang dari usia yang berlainan, tetapi tidak lebih dari 12-15. Untuk menggantikan cawangan usang yang dipotong, tinggalkan tidak lebih dari 4-5 pucuk tahunan.

Untuk semua semak beri ada peraturan pemangkasan asas: semakin kuat cabang akarnya, semakin pendek, dan pemangkasan yang lemah.

Pemangkasan semak currant dan gooseberry dilakukan pada awal musim bunga sebelum tunas mekar atau pada musim luruh setelah daun jatuh (pada bulan Oktober). Belukar menipis, memotong ranting berusia 5-6 tahun dengan pertumbuhan yang lemah (kurang dari 15 cm), keseluruhan atau kuat bercabang lateral. Di semak beri, cawangan terkulai dipotong. Tanaman tahun berikutnya ditanam berhampiran blackcurrant pada pertumbuhan cawangan lateral, oleh kerana itu, semakin banyak hasilnya, semakin tinggi hasilnya. Dan pertumbuhan pertumbuhan lateral seperti itu disebabkan oleh pemendekan pucuk akar tahunan. Dalam semua jenis blackcurrant, puncak pertumbuhan lateral yang kuat dipotong menjadi tunas yang berkembang dengan baik sekitar 4-5 cm. Ini tidak dilakukan dengan pertumbuhan lateral yang lemah. Bahagian atas cabang kismis merah dan putih tidak dapat dipotong, kerana pada mereka itulah tanaman beri terbentuk. Memotong bahagian atas, kami membuang tanaman masa depan.

Pemangkasan raspberi dilakukan pada musim bunga, apabila dapat dilihat dengan jelas bagaimana pucuk tahunan terlalu lama. Pucuk raspberry dipendekkan menjadi tunas pertama yang dikembangkan dengan baik. Pada satu meter linier deretan raspberi, 10-15 pucuk kuat mesti ditinggalkan, setinggi sekurang-kurangnya 1.5 m.

Pemangkasan anggur, aktinidia, serai dilakukan pada akhir musim gugur atau lebih dekat dengan musim panas, setelah daunnya terbuka. Pemangkasan pokok anggur seperti itu pada musim bunga ketika ginjal terbangun tidak dilakukan, jika tidak, jus akan menonjol dari luka.

Perdu penuaan dapat diremajakan dengan pemangkasan yang kuat, sementara hasil dipulihkan selama beberapa tahun. Pemangkasan pokok renek anti-penuaan dilakukan pada awal musim bunga, menipis dengan kuat, memotong ranting yang lemah ke pangkal, dan cabang kiri di semak dipendekkan di atas salah satu cabang lateral yang kuat. Keuntungan lateral juga memendek.

Adalah sangat penting untuk memotong dahan lama ke pangkal tanpa meninggalkan tunggul. Selepas pemangkasan, semua cabang yang dipotong mesti dikeluarkan dari kebun atau dibakar untuk mengelakkan penyebaran perosak. Semasa memotong, anda perlu menggunakan gergaji kebun yang tajam atau pisau yang diasah, tetapi bukan pemangkas, yang apabila dipotong, sangat kuat menghancurkan hujung dahan.

Pada akhir topik saya ingin mengatakan bahawa, setelah memilih jenis (ragam, bentuk) yang diinginkan untuk kebun, anda perlu memutuskan bagaimana rupa tanaman dan apa yang harus dilakukan. Tanyakan kepada diri anda soalan utama: "Apa yang saya mahu hasilnya?" dan "Bagaimana cara melakukannya dengan betul?".

Memangkas pokok buah pada musim bunga: cara menjalankannya dengan betul

Untuk mendapatkan penuaian buah epal, plum, pic dan tanaman kebun yang lain, diperlukan pemangkasan pokok buah-buahan yang kompeten tahunan. Terdapat peraturan tertentu yang membolehkan anda melakukan prosedur tanpa menyebabkan kerosakan pada tanaman dan mendorong perkembangannya lebih lanjut. Ketahui bagaimana pemangkasan pokok dilakukan, serta ciri pemangkasan pokok apa yang terdapat untuk pelbagai jenis tanaman hortikultur.

Pemangkasan dilakukan pada buah pinggang dan di gelanggang. Semasa memotong ke cincin, potongan dibuat sedekat mungkin dengan badan cabang. Dalam kes ini, pemangkas diletakkan dengan pisau dari bawah. Ketika berkhatan dilakukan pada ginjal, cabang tambahan dipotong (panjang potongan adalah individu untuk setiap jenis pokok), memilih tempat pemotongan sebagai tunas menunjuk ke atas atau ke arah yang sesuai untuk tukang kebun.

Kami menawarkan peraturan pemangkasan musim bunga untuk pokok buah dan beri seperti:

Ceri

Untuk buah yang banyak, ceri membentuk mahkota padat. Buah budaya ini tumbuh pada pucuk tahunan, dan juga di dahan bunga. Atas sebab ini, tanpa pemangkasan musim bunga tahunan, pokok itu terdedah dan menghasilkan panen yang buruk..

Pada anak benih, batang dipotong hingga 60-70 cm. Batangnya mesti dipendekkan, jika tidak, lapisan bawah dibentuk pada ketinggian lebih dari 1 m. Kemudian zon berbuah terbentuk pada ketinggian lebih dari 2 meter.

Pada tahun ke-2, cabang rangka dikurangkan sepertiga. Pemangkasan dilakukan pada bahagian luar buah pinggang. Cabang-cabang yang bersaing dengan batang utama dipotong menjadi cincin. Perlu diingat bahawa peletakan cabang rangka kedua dan ketiga dengan kerangka bawah yang lemah atau dengan bilangan cabang tahap pertama yang tidak mencukupi menyebabkan kematian pada peringkat bawah. Selepas itu, mahkota dipindahkan ke atas. Ini membawa kepada masalah dalam merawat pokok dan menyusahkan pengambilan buah..

Kemudian, setiap musim bunga, pucuk sisi yang terbentuk di dahan kerangka dipangkas. Pemangkasan dilakukan pada bahagian luar buah pinggang. Mereka dipendekkan ke bahagian ketiga. Sekiranya cabang rangka terlalu panjang, ia dipangkas, mengikuti prinsip yang sama..

pokok epal

Pemangkasan mahkota lebih berbuah pada musim bunga. Tukang kebun melihat pucuk beku, rosak, layu. Pemangkasan pokok epal pada musim bunga dilakukan ketika tunas pertama mula terbangun. Kelebihan tambahan pemangkasan musim bunga adalah kelembapan, cahaya dan nutrien yang mencukupi.

Semasa mendarat, batang dipotong hingga 80-90 cm. Sekiranya terdapat cabang lateral, dipilih hingga 5 cabang yang paling maju. Mereka dipendekkan dengan memotong bahagian bawah dengan seperempat panjang, dan yang terletak di atas dibuat lebih pendek.

Sekiranya konduktor bifurcates, satu bahagian dilancarkan secara melintang atau terputus sepenuhnya. Sekiranya tiada pucuk lateral, formasi seperti ini dihasilkan pada musim bunga tahun depan.

Semasa memotong, ambil kira peraturan berikut:

  • konduktor pusat semestinya naik di atas barisan atas sebanyak 25 cm;
  • cawangan bawah meninggalkan lebih lama daripada bahagian atas;
  • instrumen steril yang diasah digunakan untuk pemangkasan.

Pemangkasan pokok epal merangkumi pemotongan dahan yang rosak tumbuh ke tengah, kering dan dahan beku. Salah satu syarat pemangkasan yang paling penting adalah mematuhi subordinasi cabang.

Peach

Dengan pemangkasan yang betul, adalah mungkin untuk mendapatkan banyak buah persik besar yang enak. Pada musim bunga, buah persik dipotong antara pembengkakan tunas pertama dan permulaan tempoh berbunga. Pemangkasan persik pada musim bunga dilakukan setelah melewati ancaman fros.

Mahkota berbentuk cawan dengan regangan yang sangat rendah harus dibentuk. Semasa memilih lokasi pendaratan, diperhatikan bahawa mahkota persik dewasa melebihi mahkota pokok epal sekitar 3 kali, dan ukurannya dapat mencapai 5 meter. Untuk melakukan ini, setelah mendarat, shtamb dipotong, meninggalkan ketinggian 60 cm. Tingkat bawah tidak boleh merangkumi lebih dari 4 cabang rangka, yang masing-masing mempunyai dua setengah kilo.

Peach berbuah pada pucuk satu tahun. Pertumbuhan baru pada tahun kedua dipotong menjadi 3 tunas. Pucuk yang sihat lebih pendek 20 cm. Pembungaan berlaku pada pertumbuhan tahunan baru. Pucuk baru diberi arah yang betul dengan memotong cabang kerangka ke ginjal.

Agar buahnya besar dan berair, 1/3 pertumbuhannya dipendekkan. Setiap musim bunga, cawangan yang rosak, beku dan mengecil dikeluarkan. Sebatang pokok diperbaharui ketika ia mulai menua. Potong cawangan yang umurnya melebihi empat tahun.

Pir

Apabila frosts mereda, lakukan pemangkasan musim bunga. Perlu melakukan kerja sebelum pergerakan jus. Cabang yang mati, rosak dan melengkung dikeluarkan, pucuk yang melintang, menggosok ketika bergerak.

Bagaimana memangkas pokok? Buat pertama kalinya, pemangkasan pir dilakukan setelah menanam pokok. Pada mulanya potong pucuk lateral anak pokok, pendekkan batang hingga 80-90 cm. Potong ke bahagian pucuk lateral.

Selepas musim sejuk pertama, mahkota terbentuk. Untuk ini, sehingga 5 cabang rangka tersisa di setiap peringkat. Ketinggian cabang atas dibuat hingga 25 cm lebih pendek daripada konduktor utama.

Pokok buah berumur dipotong seperti ini:

  • buang pucuk yang rosak, bengkok, mati;
  • cawangan sampingan yang bersaing dipotong;
  • pucuk sisi menegak dikeluarkan.

Untuk memaksa dahan tumbuh ke atas untuk mengambil kedudukan mendatar, pemangkasan dilakukan pada buah pinggang sebelah.

Pokok yang berumur mungkin tidak bertoleransi dengan pemangkasan anti-penuaan yang meningkat, terutamanya jika mahkota sangat menebal. Oleh itu, untuk memberikan cabang pada kedudukan mendatar, mereka dibengkokkan ke tanah setelah dipangkas dan dipasang dengan garter terpasang pada pasak.

Aprikot

Agar pokok dapat menghasilkan panen yang banyak, agar tumbuh dengan sihat, diperlukan pemangkasan pokok tahunan. Pada musim bunga, kerja dilakukan sebelum aliran getah bermula. Untuk membentuk mahkota yang kuat, dahan dicukur pada buah pinggang.

Agar aprikot dapat menghasilkan hasil panen yang banyak, anak benih dipotong, tingginya tingginya 55-75 cm. Juga, ketika menanam, pucuk lateral tambahan dikeluarkan. Pemotongan dilakukan pada gelang.

Selepas musim sejuk berikutnya, tiga cabang rangka dipilih. Semasa memilih, perhatikan lokasi, kesihatan dan pembangunan. Pemangkasan dilakukan, memotong dari tepi hingga 25 cm. Pucuk kecil dikeluarkan - dipangkas ke cincin. Cabang atas dipotong 10-15 cm di bawah batang.

Selepas musim sejuk ketiga, sehingga lima cabang rangka ditinggalkan di peringkat bawah. Semasa memilih, utamakan cawangan yang terletak pada 45‒65 ° ke konduktor utama. Dari tepi potong hingga 60 cm cawangan. 25 cm di bawah batang, cawangan atas dipotong. Tembakan pada sudut melebihi 65 ° dipotong kurang. Berkat pemangkasan ini, cawangan pesanan kedua diletakkan. Pucuk lain dipotong menjadi cincin.

Juga pada musim bunga, perlu memotong cincin, tumbuh di dalam, mati, dahan yang rosak.

Ceri

Prinsip pemangkasan ceri musim bunga adalah bahawa pemangkasan tidak dilakukan dengan panjang - cawangan berlebihan dikeluarkan di mahkota. Potong pucuk kosong, mati, bengkok, rosak, cabang silang hingga sebentuk cincin. Untuk membentuk mahkota yang merebak, potong pucuk kiri pada buah pinggang.

Setelah menanam anak pokok ceri, batangnya dipotong hingga ketinggian 25 cm. Pucuk lateral dikeluarkan. Selepas musim sejuk yang lain, pucuk tahun lalu yang tumbuh di batang terputus. Cabang-cabang rangka dipotong menjadi buah pinggang sambil melihat ke atas. Panjangnya tidak boleh melebihi konduktor tengah.

Musim bunga berikutnya, tinggalkan hingga 6 cabang yang kuat. Pucuk lain pada batang dikeluarkan ke gelang. Selepas pembentukan kerangka, pemangkasan pokok meliputi pemangkasan kebersihan, penipisan mahkota, pemotongan dahan berbuah ke buah pinggang.

Kerangka pokok dewasa mengandungi hingga 8 cabang lateral. Berkaitan dengan batang pokok, sudut pemadannya tidak boleh kurang dari 45 °.

Plum

Pemangkasan pokok yang paling penting adalah rawatan anak benih pertama selepas penanaman. Batangnya dipangkas hingga ketinggian 75 cm. Selepas musim sejuk pertama, cabang-cabang yang bersaing dengan konduktor utama dipotong dari pokok. Untuk memperbaiki percabangan, dahan lateral kerangka pokok dipotong menjadi buah pinggang.

Selepas setiap musim sejuk, pesaing dan cabang-cabang yang mati dan beku dipotong hingga ke gelang. Untuk mengelakkan pertumbuhan ketinggian yang berlebihan, konduktor pusat dipotong ke cabang sisi yang kuat.

Pemangkasan anti-penuaan cawangan empat tahun dilakukan setiap tiga tahun. Prosedur ini mendorong pertumbuhan pucuk baru..

Penjagaan kebun yang betul dan tepat pada masanya akan meningkatkan hasilnya dengan ketara. Dengan pemangkasan musim bunga yang tepat, pokok buah mendapat jumlah kelembapan, nutrien, dan cahaya matahari yang tepat. Ikuti cadangan pakar, setiap tahun melakukan pemangkasan musim bunga dan buah beri, dan kebun pasti akan menggembirakan anda dengan tanaman berkualiti tinggi yang berlimpah.

Bagaimana memangkas pokok? 2 cara pemangkasan musim bunga - untuk lelaki dan wanita

Memangkas pokok untuk pemula. Pemangkasan pokok epal yang betul - tua dan muda

Saintis tanah Pavel Trannua, pengarang teknik asli, tukang kebun dengan pengalaman 40 tahun

Masa untuk memangkas pokok semakin hampir - pada musim bunga, epal dan pir perlu dipangkas sebelum getah mengalir dan terbangunnya tunas, sementara masih ada salji. Apakah pemangkasan pokok yang betul? Adakah gunting dan gergaji pemangkasan cukup untuk pemangkasan musim bunga? Bagaimana memangkas pokok muda dan tua? Kata pengarang "Buku besar taman" Paul Trannua.

Sebelum kita bercakap mengenai pemangkasan pokok buah-buahan, saya ingin mengatakan beberapa perkataan mengenai berhati-hati dan kecederaan. Tukang kebun yang jarang berfikir memikirkan keselamatan ketika mengendalikan tangga semasa kerjanya bersemangat. Oleh itu, seorang tukang kebun yang jarang berlaku dalam hidupnya tidak pernah terbang menuruni tangga. Pelajari peraturan pendaki dan bawa ke automatik: pada ketinggian anda harus selalu mendapat tiga titik sokongan. Bukan dua. Ini bermaksud, selain kaki, sebelah tangan anda harus sentiasa memegang sesuatu yang padat..

Pendekatan lelaki untuk memangkas pokok buah

Beberapa kali saya terpaksa mengadakan kelas padang dengan tukang kebun di pokok buah-buahan. Kes tersebut berlaku di kebun individu, dan juga di kebun di perkebunan A.P. Chekhov di Melikhovo berhampiran Moscow. Pertanyaan pertama yang saya ajukan kepada orang-orang ketika tiba di tempat itu adalah: "Mengapa tidak seorang pun mengambil tali bersamanya?" Sekuriti mengambil semuanya, gergaji - juga. Dan tidak ada yang memikirkan tali.

Kawan-kawan, kita tidak berada di kebun industri - kita berada di kebun individu! Di sini pemangkasan tidak dapat difikirkan tanpa memiringkan dahan dengan tali. Lebih-lebih lagi, lereng cawangan, garter mereka - ini adalah teknik utama, dan bukan tambahan. Pembentukan pokok bermula dengan kecenderungan dahan, dan hanya setelah pelaksanaannya adalah penyingkiran dahan yang benar-benar mengganggu dijalankan. Kami selalu mempunyai masa untuk memotong. Sebelum memotong cabang yang menebal, anda perlu memikirkan dengan teliti sama ada kemungkinan membelokkannya dengan tali ke sisi atau turun ke ruang bebas. Alat kepingan harus dilindungi.

Perlu menjelaskan. Ahli agronomi industri yang mengajar tukang kebun bagaimana memangkas boleh dilakukan dengan alat pemotong sahaja - mereka terbiasa dengan pemangkasan. Dan mereka memotong banyak kayu, meninggalkan seluruh pokok di dalam tunggul.

Saya tidak mahu mengatakan bahawa kaedah ini memberikan hasil panen yang buruk - sebaliknya, pokok epal menyukai pemangkasan yang kuat, yang menjadikan pokok itu berbuah, dan jika anda tidak berlebihan, akan ada banyak epal besar. Masalahnya berbeza: pertama, anda perlu mengambil kira psikologi yang anda ajar, dan kedua, anda harus mengelakkan, di mana mungkin, membuka luka pokok dalam jumlah besar.

Memangkas pokok untuk pemula - cara wanita

Mengenai yang pertama. Dalam berkebun, seperti di tempat lain, aspek psikologi masalah ini tidak kurang pentingnya daripada teknik itu sendiri. Di kalangan pelajar, sebahagian besarnya adalah wanita. Ini adalah "hemisfera serebrum" yang sama sekali berbeza daripada yang ada di otak - ia adalah penjimatan, tidak dapat dinafikan. Ini bukan kata-kata yang indah dan bukan ungkapan kosong, tetapi sifat sebenar yang seharusnya diketahui oleh ahli biologi (penanam tumbuhan - ahli biologi atau techie?).

Jauh lebih sukar bagi seorang wanita untuk melakukan pemangkasan pokok yang menentukan daripada seorang lelaki. Dia jauh lebih selesa secara psikologi sebagai "pilihan hemat": bukannya memotong cabang - memiringkannya untuk menghalang pertumbuhan.

Mengenai yang kedua. Setiap makhluk hidup mempunyai had untuk "kawasan kehancuran". Terdapat mekanisme halus di alam: jika seseorang merasa terlalu banyak kerusakan, maka ia merosakkan diri demi kepentingan seluruh spesies. Semuanya ketat dengan ini, haiwan dan tumbuh-tumbuhan jauh lebih sedar daripada manusia dalam hal ini. Oleh itu, menebang pokok tanpa sebarang ukuran dijangkiti jangkitan dan mengeringnya.

Di samping itu, tidak semua rami tumbuh secara berlebihan. Memotong dengan baik "pada gelang", iaitu di mana anda mengeluarkan cabang yang lebih nipis dengan yang lebih tebal di sebelah aliran masuk korteks yang berbentuk anular: kemasukan dengan cepat menarik dengan potongan gergaji. Sekiranya anda memotong cabang tebal, meninggalkan yang lebih nipis, maka tidak ada aliran masuk kulit kayu di sana, potongan gergaji akan tumbuh bertahun-tahun.


Mereka memotong ranting sehingga luka kemudian sembuh dengan lebih mudah: a) ketika memotong cabang yang lebih nipis dari yang lebih tebal, yang paling tepat adalah memotong gergaji "ke gelang", sesuai dengan masuknya kulit kayu di dekat cabang, maka luka akan dikelilingi oleh cincin sel yang cepat membahagi dan akan sembuh tidak lama lagi; b) semasa memotong cabang yang lebih tebal dengan yang lebih nipis, tidak ada kemasukan sedemikian, oleh itu, pemotongan gergaji dilakukan agar tidak meninggalkan tunggul yang melekat

Dan jika tunggulnya tebal, lebih dari 5-7 cm, terutama jika itu batangnya yang lama, maka tidak akan terseret sama sekali, cepat atau lambat akan berubah menjadi berlubang. Potongan batang tebal tidak berlebihan. Apa yang dapat kita lakukan dalam kes ini adalah menjaga pemotongan dengan hati-hati untuk waktu yang lama dengan lapisan pernis taman yang menyeluruh, yang memungkinkan kita untuk mengembangkan batang yang baru dari sisi, yang tidak akan berbahaya pada masa akan datang.

Adalah perlu untuk mempunyai idea yang tegas bahawa akar dan cabang pokok buah selalu cenderung saling berkaitan, mereka selalu seimbang. Sekiranya anda mengeluarkan terlalu banyak cabang, akarnya akan besar. Di satu pihak, ia akan mula mempengaruhi pertumbuhan pucuk muda yang pesat, di sisi lain, ia akan dibiarkan tanpa makanan dan pada masa yang sama akan mati di beberapa bahagian. Secara semula jadi, buah akan ditangguhkan, walaupun pokoknya, tentu akan pulih kemudian.

Oleh itu, daun adalah pekerja keras yang menyediakan karbohidrat ke akar dan epal itu sendiri pir. Alat kepingan perlu dilindungi, potong dahan dengan berhati-hati.

Cara memangkas pokok: pokok epal lama

Oleh itu, kita datang ke pokok epal dewasa (pir), yang akan kita potong. Untuk memilih strategi pemangkasan untuk pokok tertentu, pertama anda perlu menilai keadaannya. Ini akan memberitahu kita nilai pertumbuhan tahun lalu (hujung cawangan).

Sentiasa perhatikan pertumbuhan tahunan: bukan hanya pada tunas tahun lalu, tetapi juga pada tahun-tahun sebelumnya, oleh mereka anda akan belajar bagaimana perasaan pokok itu dalam 3-4 tahun terakhir. Angka tersebut menunjukkan dua kes berbeza..


Kes pokok epal dewasa:
a) pokok dengan akar yang lemah, b) pokok dengan akar yang kuat

Pokok pertama mempunyai mahkota yang terkulai, pertumbuhannya pendek, seperti yang mereka katakan, dari kekuatan terakhir, puncak berputar adalah satu-satunya tempat pertumbuhan, dan walaupun mereka nipis. Jadi, akarnya sebahagian besarnya mati. Pokok kedua mempunyai pertumbuhan yang panjang, seluruh mahkota diarahkan ke atas, ini bermaksud akarnya cukup besar dan cekap, terdapat banyak dahan dan puncak muda yang kuat di atas pokok.

Sudah tentu, strategi pemangkasan untuk dua pokok ini akan berbeza. Pokok pertama mesti menghidupkan semula sistem akar. Untuk menggali kompos secara mendalam, menekan rumpai, tambahkan tanah segar ke leher akar untuk menyedarkan akar tambahan. Selepas itu, akar yang dihidupkan kembali akan menyebabkan pertumbuhan tunas segar, dari mana mungkin secara beransur-ansur membentuk cabang rangka baru.

Sementara itu, mahkota harus dibongkar, ditipis, melepaskan semua yang tertua, kering, dan sekaligus melepaskan semua bahagian atasnya. Anda boleh membuang 20-30 peratus semua cawangan dengan segera.

Pada pokok kedua, anda perlu memulakan dengan mahkota, memperbaiki keadaan untuk berbuah. Cawangan tertua dipotong menjadi cincin; jika boleh, pindahkan baki muda yang kuat ke kedudukan yang lebih mendatar untuk melambatkan pertumbuhan; untuk menebalkan dahan condong, lepaskan dahan yang menebal. Secara keseluruhan, sehingga 30% dahan dapat dikeluarkan dari pokok, tetapi dalam dua tahun, 15% setiap tahun.

Untuk menjadikannya lebih mudah untuk bekerja dengan mahkota, sebelum kerja utama, anda perlu membersihkan "sampah yang diketahui", iaitu. cabang-cabang yang harus anda tanggalkan dalam apa jua keadaan, tidak kira jenis mahkota dan jenis pemangkasan, adalah cabang yang tidak ada gunanya, mereka hanya melekat pada pakaian dan mengganggu pergerakan. Bagaimana mengenali mereka? Dengan perbezaan ciri ketebalan: mereka berada di hujung cawangan, di bawah.


Bahagian cawangan yang lama tanpa kompromi "diperah" oleh pucuk lateral yang lebih muda, ia tidak menebal, kerana kekurangan makanan, dan dapat dikeluarkan dengan selamat. Cabang buah ("podushki"), yang melekat di dahan, pergi.

Gambar menunjukkan contoh bagaimana "mangkuk" terbentuk dari mahkota tebal. Pokok pertengahan umur, walaupun dahannya tebal, sekurang-kurangnya dapat membengkokkan sebahagiannya kerana panjangnya.

Kami mencapai struktur cawan, merata cabang ke sisi untuk "membuka mahkota." Sekiranya dahan tebal, sangat berbahaya untuk membengkokkannya dengan segera: mereka boleh berpecah, mereka dimiringkan secara beransur-ansur, selama 2-3 tahun, membiasakan tali ke posisi baru. Dan hanya satu ranting tebal, yang masuk ke dalam mahkota, kita mesti melihatnya: ia benar-benar tidak sesuai.

Kami mengeluarkan sebilangan kecil ranting kecil: hanya ranting yang paling tebal. Sekiranya, setelah memiringkan cabang kerangka, beberapa pucuk tampak tegak, kami membawanya ke sisi dengan garter tambahan.


Mahkota berbentuk cawan mampu menghasilkan buah lebih baik daripada menebal

Sekiranya semua orang harus melakukan hal yang sama dengan gergaji, sebatang ranting akan dikeluarkan dari pohon apel, maka akan berdiri semua "botak", dalam tunggul! Tetapi dalam kes-kes yang melampau, mahkota pokok tua diremajakan dengan lebih radikal.

Sekiranya bahagian atas mahkota dianggap benar-benar putus asa, ia hanya ditebang untuk membangkitkan pertumbuhan puncak berhampiran dengan gergaji. Pada masa yang sama, beberapa cabang mendatar ditinggalkan untuk menyokong daunnya dengan dedaunan (berhampiran dahan kiri, perlu dipotong, di sini tunas tidur terbangun dengan baik).

Bahagian atas berputar dibiarkan tumbuh selama 1-2 tahun, setelah itu mereka mulai berkembang biak ke sisi. Pada mulanya mereka membengkokkan separuh sahaja agar tidak melemahkan pertumbuhannya. Selepas setahun - di kedudukan akhir, sehingga mereka membentuk mangkuk. Bahagian atasnya mudah putus, jadi masuk akal untuk menghubungkannya terlebih dahulu antara satu sama lain.

Memangkas pokok muda pada musim bunga

Mari kita kaji kes lain: bagaimana memangkas pokok muda. Angka itu menunjukkan pokok khas, yang setelah menanam menghabiskan beberapa tahun dalam "bentuk tumbuh bebas", iaitu. dia tidak disentuh oleh pengawal. Secara semula jadi, dia mempunyai beberapa "pemimpin", kerana pucuk bawah sering tumbuh lebih kuat daripada yang tengah, kerana ia muncul dari tunas yang lebih kuat (akan ada perbincangan mengenai hal ini di depan).

Di masa depan, mahkota semacam itu akan dilengkapi dengan penebalan klasik (ini adalah ketika ada banyak cabang dan serpihan cahaya matahari yang jatuh pada setiap daun, produktiviti dedaunan tersebut rendah) jika kita tidak mengganggu pemangkasan. Dalam dua tahun, kami meletakkan empat cabang rangka, mengembangkan mahkota, meningkatkan kawasan pencahayaan oleh matahari.


Memangkas pokok muda: a) sangat mengejutkan bahawa pokok tunas seperti ini cenderung tumbuh pada sudut akut sehubungan dengan batang, dahan-dahan ini mudah putus, mereka mesti ditanam dengan berhati-hati; b) jika kita akan membentuk mahkota dalam bentuk mangkuk terbuka dengan 4-5 cabang rangka, maka konduktor pusat dapat dipendekkan dengan kuat; kami menembak pucuk ke sisi pada sudut 45 °, sehingga tidak menghentikan pertumbuhan (pucuk lemah yang lebih rendah dibengkokkan secara mendatar, ia bersifat sementara)


Memangkas pokok muda (lanjutan): c) dalam setahun kita menyelesaikan peletakan 4 cabang rangka, menembak, tumbuh di dalam mangkuk, meletakkannya di kedudukan mendatar ke sisi, menyebarkan pucuk atas ke sisi, tegak lurus ke dua bawah

Mengapa dan bagaimana memangkas pokok buah dan pokok renek

Tiada tambahan

"Orang yang memproses pokok, meminta mereka, siapa yang membaja - menolong mereka, dan orang yang menebang, memaksa mereka berbuah." Oleh itu, ahli agronomi kuno berfikir dan betul! Tanpa pemangkasan, betul dan tepat pada masanya, anda tidak dapat memimpikan hasil panen yang baik. Saya setuju dengan ini dan Nadezhda Kapichnikova, Calon Sains Pertanian, Profesor Madya, Penyelidik Terunggul di Jabatan Teknologi Penanaman Buah, RUE "Institut Penanaman Buah".


- Nadezhda Grigoryevna, mengapa anda perlu memangkas pokok buah dan pokok renek?

- Pada tanaman yang ditinggalkan ke alatnya sendiri, mahkota menebal, menjadi rapuh, rapuh, hasil menurun, kualiti dan rasa buah merosot, dan kekerasan musim sejuk menurun. Pemangkasan mengatur proses pertumbuhan, perkembangan dan pembuahan seluruh pokok dan bahagiannya masing-masing.

- Apa jenis pemangkasan yang ada?

- Bergantung pada usia tanaman buah atau beri, pelbagai jenis pemangkasan dibezakan. Formatif bertanggungjawab untuk pembentukan kerangka yang kuat, penempatan seragam cawangan rangka, separa rangka dan fouling, penciptaan keadaan cahaya yang baik dan (sebagai hasilnya) mendapatkan penuaian awal.

Buah, pemangkasan, memberikan hasil tinggi yang stabil, mengemas kini cabang pencemaran. Pemangkasan peraturan membantu menyeimbangkan buah dan pertumbuhan tahunan. Peremajaan ditunjukkan untuk pokok yang telah kehilangan kemampuan untuk tumbuh dengan aktif. Pemangkasan regeneratif diperlukan untuk mencipta kembali mahkota dan meneruskan berbuah setelah mengalami kerosakan pada suhu rendah atau kerosakan mekanikal. Pembersihan kebersihan adalah pemotongan dahan yang kering, mengecil, patah, berpenyakit atau bahagiannya.

Dalam praktiknya, semua jenis pemangkasan digabungkan. Dalam tempoh hidup pokok yang berbeza, pelbagai jenis pemangkasan digunakan. Semasa pertumbuhan dan perkembangan - formatif, dengan buah penuh - mengatur, dan semasa penuaan - anti-penuaan.

- Bilakah masa terbaik untuk memotong?

- Itu semua bergantung pada tugas. Pemangkasan pertama dilakukan pada awal musim bunga sebelum permulaan aliran getah (Mac-April), ketika bahaya kembalinya frosts teruk berlalu. Pada masa ini, sebahagian besar tanaman terputus. Yang pertama di bawah pemangkas adalah pokok delima, dan kemudian buah batu. Pemotongan haiwan muda di kemudian hari penuh dengan kelemahan tanaman yang kuat kerana kehilangan nutrien rizab bersama dengan cabang yang dikeluarkan.

Jangan tergesa-gesa untuk memotong ceri dan plum pada musim bunga (terutamanya jika anda tidak mempunyai masa sebelum aliran getah) - biarkan pada musim luruh. Jika tidak, luka setelah memotong di bawah tekanan kuat jus tidak akan ditutup dan gusi akan terbentuk.

Sekiranya musim sejuk teruk, hujung cabang epal dan pir atau pertumbuhan tahunan dapat membeku. Tetapi sebahagian dari mereka akan dapat pulih dari tunas pada korteks, jadi biarkan pemangkasan pada akhir musim bunga apabila pertumbuhan pemulihan dapat dilihat.

Pemangkasan dilakukan semasa dan selepas berbunga - dari Mei hingga separuh pertama bulan Jun. Pokok yang matang dapat dipangkas walaupun selepas permulaan aliran getah. Terutama jika anda perlu menurunkan mahkota untuk melemahkan pertumbuhan.

Pada musim panas, hanya beberapa tanaman yang dipangkas, terutama aprikot. Ini dilakukan sehingga tahun depan ia akan mekar kemudian dan berkat ini, ia akan mengelakkan frosts May yang akan kembali..

Pada musim panas, mereka juga melakukan pukulan (mencubit pucuk) dan mematahkan pucuk yang tidak perlu (yang disebut puncak berputar), dan perbungaan yang pudar dipotong dari tanaman hiasan untuk meneruskan berbunga.

Potong tanaman pada musim gugur, dengan permulaan daun jatuh. Tetapi, sebagai peraturan, hanya untuk tujuan kebersihan atau untuk meremajakan pokok dan beri lama dan lalai.

Pada musim sejuk, potong dahan atau bahagian mahkota, rosak oleh angin, hujan, cair. Pemangkasan seperti itu akan mencegah pemecahan atau pemecahan cawangan lebih lanjut..

- Apakah kaedah penanaman yang paling popular??

- Penipisan dan pemendekan. Semasa menipis, pucuk terpisah atau bahagian cabang yang terpisah dipotong sepenuhnya. Dalam kes pertama, cabang dipotong "menjadi cincin", di kedua - dengan "pindah ke cabang sisi". Kaedah ini mempengaruhi kuantiti dan daya pertumbuhan pucuk baru, dan juga meningkatkan umur panjang cabang-cabang pengotoran. Penipisan paling kerap dilakukan pada pokok epal, ceri semak, semak buah dan beri.

Memendekkan adalah penyingkiran bahagian pucuk atau hujung cabang. Kaedah pemangkasan ini meningkatkan pemakanan dan kelembapan bekalan buah pinggang yang tersisa, merangsang pertumbuhannya dan pembentukan pucuk baru.

- Dari apa "umur" pemotongan ditunjukkan?

- Keperluan pemangkasan timbul pada tahun pertama setelah penanaman. Sesungguhnya, ketika menggali anak benih dari tapak semaian, bahagian sistem akarnya rosak, dan bahagian yang tinggal mungkin tidak memberikan nutrien dan kelembapan di bahagian atas tanah dengan jumlah yang betul. Semasa pemangkasan pada tahun pertama setelah penanaman, hanya tunas terbaik yang tumbuh, tumbuh pada sudut tepat atau dekat dengannya, dari mana mereka kemudian membentuk pangkal pokok. Dalam kes ini, peleburan cabang dengan batangnya dipastikan. Cabang-cabang yang memanjang dari batang pada sudut akut mesti dikeluarkan: apabila sarat dengan buah-buahan atau di bawah salji yang berat, ia dapat pecah.

Pemangkasan pokok muda bermula dengan memendekkan konduktor pusat. Ada kalanya dua ranting kuat yang kuat bersebelahan, kemudian ditebang ke sisi, tetapi diarahkan ke arah buah pinggang yang bertentangan.

- Dan mahkota apa yang lebih baik dibentuk di pokok?

- Semasa membentuk pokok muda, mereka sering membuat mahkota gabungan. Kerangka terbentuk dari 5-7 cabang, di mana 3-4 terletak di tingkat pertama dan tumbuh dari tunas tetangga. Dan tahap yang tinggal dibentuk pada konduktor pusat secara jarang atau dalam kumpulan kecil. Jarak dari tingkat bawah ke cabang tunggal adalah 50-60 cm. Sekiranya cabang yang terletak di atas dikumpulkan, jaraknya meningkat menjadi 80-100 cm. Untuk mahkota seperti itu, rantingnya lebih kuat dan lebih sekata, lebih baik menyala dan lebih sesuai untuk kerja dan menuai..

Sebagai tambahan kepada kelantangan, mahkota rata juga dapat dibentuk. Kami melampirkan arah pertumbuhan yang diinginkan dan sudut pelepasan ke cabang dengan bantuan cara improvisasi - staples dawai, pendakap, rel, benang, dan lain-lain. Pertama, pilih dan tinggalkan cabang ke arah pesawat yang dipilih secara bersyarat..

Pada pokok di batang akar klon, mahkota juga dapat dibentuk sebagai gelendong. Pada tahun pertama, anak benih tahunan yang tidak mempunyai cabang lateral dipotong pada ketinggian 80 cm dari permukaan tanah. Sekiranya pucuk lemah, anak benih dipendekkan pada ketinggian 100-120 cm dan kita melepaskan semua pucuk sisi ke ketinggian batang 40-50 cm. Pada tahun kedua, kita membiarkan pucuk dibiarkan mendatar dan mengikatnya dengan benang ke batang. Pada tahun ketiga, kami memotong semua pucuk tumbuh secara menegak dan jauh ke mahkota. Pucuk yang tumbuh di bahagian atas pokok kembali bengkok ke kedudukan mendatar dan diikat dengan benang ke batang. Pada masa akan datang, kami memotong semua ranting yang tumbuh jauh ke dalam mahkota dan menebalnya.

- Selalunya terdapat keperluan untuk mengurangkan ketinggian pokok. Cara melakukannya dengan betul?

- Pokok besar dapat diturunkan sebanyak 2.5-3.5 m tanpa membahayakan produktiviti selanjutnya. Selama bertahun-tahun berbunga yang melimpah, ini bahkan dapat meningkatkan produktivitas, dan pada masa yang sama meningkatkan ukuran dan meningkatkan kualiti buah. Apabila pokok itu berkurang, cahaya memasuki tengah mahkota, kerana ini, pencahayaan dahan bawah bertambah baik, dan tunas buah terbentuk di atasnya.

Anda perlu mengurangkan mahkota pada musim bunga sebelum aliran getah bermula, sehingga nutrien telah berpindah ke bahagian atas pokok. Konduktor pusat dipotong pada ketinggian yang diperlukan, dan cabang atas dipendekkan sehingga berkembang dengan baik dan diarahkan ke arah yang betul dari cabang sisi. Konduktor mesti dipotong di atas cawangan sisi yang memanjang pada sudut sehingga sebilangan besar bahagian atas tidak terbentuk di tempat pemotongan.

- Cara memangkas pokok epal lama?

- Memangkas pokok epal yang lama dan diabaikan mempunyai sejumlah ciri. Sebilangan besarnya, pokok epal seperti ini berada dalam tempoh pertumbuhan yang membusuk dan berbuah.,

mempunyai ukuran besar, tinggi, dahan mati. Semua pertumbuhan yang ada dilokalisasi di puncak atau di pinggir mahkota, buah tidak teratur, buahnya kecil, tetapi terdapat banyak daripadanya. Pemangkasan pokok epal lama dilakukan secara berperingkat selama dua hingga tiga tahun. Jika tidak, banyak luka akan melemahkan (atau bahkan memusnahkan) pokok. Pada tahun pertama, mahkota dipotong dari satu sisi, lebih baik dari selatan, ke tahap yang diinginkan dengan berpindah ke cabang sisi. Pada tahun berikutnya, bahagian atas yang dihasilkan dipotong untuk berbuah. Pada tahun-tahun berikutnya, bahagian kedua mahkota dan bahagian atas yang baru dibentuk dipangkas.

- Nadezhda Grigoryevna, luka selalu ada ketika memangkas dahan. Dan semakin besar saiznya, semakin lama mereka tumbuh. Adakah terdapat teknik yang dapat membantu pokok pulih lebih cepat selepas pemangkasan?

- Semasa memendekkan pertumbuhan tahunan, bahagian serong (pada 45 darjah) dibuat, pinggir bawahnya hendaklah memanjang 1-2 mm lebih tinggi dari pangkal ginjal, dan yang lebih rendah - sedikit lebih tinggi daripada bahagian atas ginjal. Apabila dipotong tinggi di atas ginjal, pucuk atas yang tumbuh keluar akan menyimpang jauh dari arah pertumbuhan cabang. Tunggul yang tersisa untuk pengeringan (lonjakan) akan mengganggu penyembuhan luka. Dengan potongan yang sangat rendah, ginjal boleh mengering atau mengeluarkan pucuk yang lemah.

Semasa memangkas dahan di atas cawangan lateral tinggalkan rami 1-2 mm. Cabang rangka lateral tebal dipotong dengan gergaji besi di sepanjang bahagian atas kemasukan korteks anulus di tempat pembuangan. Semasa memotong cincin, luka lebih kecil dan cepat sembuh. Sekiranya tidak ada kemasukan yang ketara, cabang dipotong di pangkal dengan penonjolan kecil di bahagian bawah potongan. Agar cabang tidak terputus dari batang, ia mesti dipotong beberapa langkah dan di bahagian kecil.

• Pada batang tidak biasa membuat dua luka besar di dekatnya.

• Potong ranting tanpa rami - ia mengganggu penyembuhan luka, retak, busuk dan menyebabkan pembentukan lubang.

• Bahagian serong meningkatkan ukuran luka dengan ketara, lebih teruk dan sembuh lebih lama.

• Potongan yang dibuat oleh gergaji dibersihkan dengan pisau kebun, kemudian ditutup dengan var taman, berbasis air atau cat minyak.

• Sekiranya terdapat beberapa bahagian, mereka boleh ditutup dengan plastik - ia termasuk petrolatum, yang merangsang penyembuhan luka.

• Tambahkan racun kulat ke dempul - biasanya tembaga sulfat.

• Sebagai dempul, anda juga boleh menggunakan campuran tanah liat dan mullein (2: 1), diencerkan hingga ketumpatan krim masam, di mana bulu, bahagian pecahan jerami atau jerami ditambahkan untuk kelikatan.

Mula memangkas, mematuhi peraturan keemasan: jangan tergesa-gesa, bertindak berdasarkan prinsip "mengukur tujuh kali - potong satu." Perhatikan lebih dekat setiap pokok, fikirkan rancangan untuk pembinaan semula, dan barulah mula memotong, membuat perubahan dan penambahan yang diperlukan semasa anda bekerja..

Kayu beku di pokok epal mempunyai warna coklat muda pada potongannya. Mulakan pemangkasan dari hujung cabang dan, secara beransur-ansur bergerak ke cawangan kerangka, anda akan sampai ke tempat di mana potongannya ringan. Bermula dari tempat ini, kain pokok itu masih hidup, dan tidak perlu lagi memotong. Tetapi (perhatian!) Pir mempunyai kayu yang belum dibekukan dan berwarna lembut, jadi jangan cuba memotong dahan menjadi kayu putih!

Pucuk dan ranting kecil dipotong dengan pisau tajam atau alat pemotong, kemudian permukaan potongannya licin dan cepat tumbuh. Pemangkas harus selalu diarahkan dengan sisipan pemotong lebar ke arah bahagian cabang yang tersisa di atas pokok. Semasa pemangkasan, pastikan untuk memerhatikan subordinasi dalam susunan berjenjang dari dahan besar utama di atas pokok dan dahan di setiap cabang ini. Untuk melakukan ini, proseskan setiap cabang secara berurutan dan pastikan bahawa cabang dan pucuk tingkat bawah tidak lebih tinggi daripada yang berikutnya, dan cabang utama (konduktor atau pemimpin) sentiasa kekal lebih lama daripada semua cabang yang terletak di atasnya.