Myrtle (Myrtus) - Tumbuh, Penjagaan, Pembiakan.

Myrtus (Myrtus) adalah semak hiasan dari keluarga Myrtáceae, yang tanah airnya adalah Laut Tengah. Secara semula jadi, semak yang indah dengan daun berkulit ini tersebar luas di subtropik, di mana terdapat kira-kira 70 spesies yang berbeza. Perlu diperhatikan bahawa buah-buahan dari banyak myrtle boleh dimakan.

Tumbuhan ini diselimuti oleh banyak mitos dan kepercayaan, dipercayai bahawa myrtle membantu memelihara kecantikan dan awet muda, dan untuk ini cukup untuk melewati dengan memilih daun semak ajaib ini. Sekiranya anda mempunyai jalan panjang di hadapan, jangan terlalu malas untuk mengambil cawangan myrtle bersama anda di jalan raya, banyak yang percaya bahawa ia dapat memperkuat kekuatan pengembara, memberi tenaga dan stamina.

Nama genus berasal dari bahasa Yunani dan bermaksud "myrrh", "balm". Myrtle mempunyai sejarah yang benar-benar kaya sejak Rom kuno dan Yunani, di mana ia ditanam dengan kebun di sebelah kuil-kuil Venus. Terdapat kepercayaan bahawa tanaman ini adalah satu-satunya yang berakar dari Taman Eden di bumi, ia dibawa dan ditanam oleh Adam sendiri, untuk mengenang Eden dan dibesarkan sebagai harapan kembali, oleh itu kadang-kadang disebut "pohon Adam".

Myrtle mula dibiakkan sejak sekian lama, sekitar 400 tahun yang lalu. Secara semula jadi, pokok renek ini dapat mencapai ketinggian hingga 5 meter, tetapi di rumah jarang bila dapat tumbuh hingga 1 meter. Dalam keadaan iklim di Rusia dan Ukraine, myrtle hanya ditanam di rumah hijau, pangsapuri dan konservatori.

Tumbuhan ini sangat berguna untuk penanaman rumah, kerana pengeluaran myrtle yang mudah menguap membersihkan udara dari kuman, virus, kulat dan membantu mengatasi penyakit pernafasan. Perlu diperhatikan bahawa myrtle adalah hypoallergenic..

Jenis myrtle:

  • Myrtus Variegata;
  • Myrtus Alhambra (Myrtus Alhambra);
  • Mirt Tarentina (Myrtus Tarentina) - pelbagai kerdil;
  • Biasa Myrtle Communis (Myrtus communis);
  • Leafy Myrtle (Myrtus
  • makrofil).

Mengenai penjagaan myrtle:

Suhu: Myrtle tumbuh dan berkembang dengan baik pada suhu bilik biasa 18-20 ° C. Kesukaran menanam myrtle di persekitaran pangsapuri adalah bahawa ia memerlukan musim sejuk yang sejuk, suhu pada musim sejuk harus diturunkan menjadi 8-10 ° C.

Pencahayaan: Tanaman lebih suka tempat yang terang dengan akses ke udara segar, tetapi tanpa cahaya matahari langsung, yang memudaratkan kesan hiasannya. Pilihan terbaik untuk myrtle adalah tingkap timur dan barat, elakkan penempatan di ambang tingkap selatan. Juga, jangan letakkan myrtle di ambang jendela utara, di mana ia mungkin mengalami kekurangan pencahayaan. Pada musim sejuk, cubalah memberikan semak dengan banyak cahaya, yang akan menjadikan masa rehat myrtle menjadi lebih pendek dan lebih makmur, dan pada musim panas myrtle tidak akan menolak ditempatkan di taman, di bawah naungan pokok, tetapi perlu diingat bahawa prosedur pergerakan harus dilakukan dengan hati-hati mungkin, kerana semak tidak menyukai permutasi dari tempat ke tempat.

Penyiraman: Perkara utama dalam penyiraman myrtle adalah untuk sentiasa menjaga tanah basah di dalam periuk, tanpa genangan kelembapan berlebihan di dalam kuali. Pada musim panas, penyiraman dilakukan segera setelah tanah atas kering; pada musim sejuk, penyiraman dilakukan lebih jarang, tetapi tanpa kekeringan yang teruk. Penyiraman dilakukan hanya dengan air lembut suam..

Kelembapan: Rumput suka udara lembap dan penyemburan biasa semasa musim panas, tidak termasuk tempoh tidak aktif. Pada musim sejuk, sangat penting untuk tidak meletakkan kilang di dekat alat pemanasan.

Baja: Menyumbang kepada keseluruhan tempoh pertumbuhan kecuali tempoh rehat, setiap minggu. Baja mestilah berat sebelah terhadap nitrogen dan fosforus.

Tanah: Ambil substrat sejagat di mana humus ditambahkan untuk pemakanan. Vermikulit tidak akan berlebihan. Lapisan saliran tebal diperlukan di bahagian bawah periuk.

Pemindahan: Menjalankan pada musim bunga, semak belukar muda ditransplantasikan setiap tahun, orang dewasa tidak dianjurkan untuk mengganggu lebih dari sekali setiap 2-3 tahun. Peraturan penting ketika melakukan pemindahan adalah tidak memperdalam leher akar myrtle, cubalah menjaga tahap kedalaman. Jangan ambil periuk yang terlalu besar sekaligus, tambahnya sedikit demi sedikit.

Perosak: Myrtle rentan terhadap perosak, oleh itu untuk pencegahan disarankan untuk kerap menyemburkannya dengan larutan khas terhadap perosak.

Pembentukan mahkota myrtle di rumah:

Myrtle sesuai untuk membentuk, tetapi perkara utama dalam masalah ini adalah keteraturan dan berhati-hati, kerana jika anda memotong terlalu banyak, anda boleh kehilangan berbunga. Mencubit dan memangkas dengan lembut akan memungkinkan untuk bercabang dan semak subur. Prosedur ini dilakukan sebelum permulaan pertumbuhan aktif - pada musim bunga dengan memendekkan semua pertumbuhan tahun lalu, meninggalkan 3-4 buah ginjal pada mereka. Sekiranya anda ingin mendapatkan pokok renek, untuk ini anda perlu memotong bahagian atas pokok, jika anda ingin menanam pokok yang rimbun - potong hanya cabang-cabang sisi.

Pembiakan Myrtle:

Myrtle berjaya dibiakkan oleh biji dan keratan..

Semasa mencantumkan, perlu memilih cabang semi-lignified dari panjang 5 cm hingga 8 cm dan potong semua daun menjadi separuh untuk mengurangkan kawasan penyejatan kelembapan. Keratan ditanam di tanah hingga kedalaman 2-3 cm, sebelum ini, sebelumnya telah dirawat dengan perangsang akar dan mereka pasti akan mengatur rumah hijau dari balang atau beg. Keratan diletakkan di tempat yang terang. Rumah hijau mesti sentiasa berventilasi. Biasanya 2-3 minggu cukup untuk rooting jika semua keadaan suhu dipenuhi.

Untuk pembiakan oleh biji, perlu menggunakan tanah yang mengandung vermikulit, yang akan melindungi benih dari busuk. Biji myrtle diletakkan di permukaan tanah, ditaburkan dengan lapisan tanah yang tipis, ditutup dengan rumah hijau, yang selalu disiarkan. Suhu optimum untuk anak benih ialah 18-20 ° C. Rata-rata, anak benih muncul selepas 1-2 minggu. Pemindahan myrtle baru dilakukan dengan penampilan 2-3 daun dewasa. Myrtle yang diperoleh dari biji, sayangnya, hanya mekar pada tahun ke-5 kehidupan.

Bunga Myrtle. Penerangan, ciri, jenis dan penjagaan myrtle

Bunga syurga. Oleh itu, mereka mengatakan mengenai banyak tumbuh-tumbuhan yang indah. Tetapi, legenda mengatakan bahawa hanya murtad yang datang ke bumi dari Syurga. Cabang-cabangnya, sebagai peringatan tanah-tanah Tuhan, diambil oleh Adam.

Diasingkan dari Syurga, dia mengakar misrtle. Bunga itu sejak itu menjadi tanda harapan. Ia telah menjadi tanaman myrtle dan simbol kedamaian. Tafsiran ini dikaitkan dengan penampilan Zakaria dan malaikat. Plotnya diambil dari "Bible".

Untuk mengumumkan pemulihan kerajaan Israel, orang-orang kudus datang dalam semak myrtle. Cabangnya, menurut kitab suci, membawa burung merpati di paruhnya setelah Banjir Besar. Secara umum, bunga itu ditutupi legenda. Dan apa sebenarnya kenyataannya?

Penerangan dan ciri-ciri myrtle

Bunga itu milik keluarga Myrtle. Ia merangkumi angiosperma. Syarikat buah murai biasa terdiri, misalnya, Jambu Batu dan Cengkeh. Tumbuhan ini juga merupakan pokok.

Ia sentiasa hijau, terbantut. Ketinggian myrtle lebih dekat ke semak adalah 60-70 sentimeter. Dahannya dihiasi dengan daun kecil. Mereka ditanam secara berpasangan satu sama lain, berbeza dengan warna hijau yang kaya dan kilauan berkilat..

Daun myrtle tidak hanya cantik, tetapi juga harum. Eter yang dirembes oleh pokok mengandungi mudah berubah. Mereka aktif secara biologi, menekan mikroorganisma patogen. Oleh itu, myrtle domestik dan liar membasmi kuman di udara.

Di bilik myrtle foto

Pada zaman dahulu, fenomena itu hanya dapat dijelaskan oleh asal ketuhanan tumbuhan. Oleh itu, seperti yang dipercaya oleh sejarawan, dan legenda mengenai kehadiran Myrtle di Syurga. Ini menyinggung perasaan orang percaya.

Tetapi, jika anda tidak melihat Myrtle, ia berguna dan berbau harum. Aromanya tepu. Contohnya, patogen difteria, staphylococci, streptococci dan tuberkulosis takut kepadanya..

Myrtle di rumah dan di tanah terbuka dapat membersihkan sekitar 100 meter padu atmosfera. Itulah "kerja" satu setengah kotak hijau pokok. Ini adalah kawasan dedaunan.

Myrtle yang banyak dan berbunga. Dalam foto itu, tanaman itu muncul dengan tunas menyerupai epal. Walau bagaimanapun, sekumpulan stamen yang besar muncul dari tengah daun quintuple putih. Mereka memberi tunas gebu.

Bunga myrtle di Yunani kuno menjadi atribut penting dari karangan bunga perkahwinan. Daripada pengantin moden, orang Jerman mengekalkan tradisi. Di Yunani, hanya ada legenda mengenai asal usul nama Myrtle. Penyebaran tanaman bermula setelah kematian Mirsina.

Itulah nama salah satu nimfa Athena. Dewi perang terkenal sebagai pelari cepat. Namun, dalam salah satu pertandingan, Mirsina memintas wanita itu dalam pecut.

Dalam foto, myrtle berbunga

Dalam kemarahan, Athena membunuh wanita itu, tetapi, setelah bertobat, dia berdoa kepada para Dewa agar meninggalkannya sekurang-kurangnya beberapa peringatan tentang gadis itu. "Rakan sekerja" kasihan pada Athena, mengubah tubuh Mirsina menjadi pohon yang elegan.

Di luar legenda, Myrtle muncul tidak dalam satu saat, tetapi berkembang selama bertahun-tahun. Pokok itu tergolong dalam bunga yang lambat berkembang. Selama setahun, kenaikannya tidak lebih daripada 15 sentimeter. Biasanya ia adalah 10 sentimeter.

Oleh itu, pokok dewasa hanya terbentuk pada tahun 6-7 setelah penanaman. Ngomong-ngomong, di wilayah Mediterranean, pahlawan artikel itu mencapai ketinggian 2-5 meter, membentang selama 20-30 tahun.

Gigantisme Mediterranean Myrtle dikaitkan dengan keadaan yang selesa untuknya. Di Rusia, Myrtle indoor dan taman merasakan persekitaran asing, berkembang lebih buruk. Walau bagaimanapun, kehilangan saiznya, tumbuhan dari Mediterranean tidak kehilangan keindahannya.

Menanam dan membiakkan myrtle

Myrtle di tanah terbuka hanya berhibernasi di kawasan di mana suhu pada musim sejuk tidak turun di bawah -8 darjah. Rangkak termometer di bawah, kilang akan mati.

Oleh itu, kebanyakan orang Rusia memilih Myrtle sebagai bunga dalaman. Sebarkan dengan biji atau keratan. Yang terakhir diambil dari tanaman induk dari Januari hingga Februari, atau pada musim panas.

Yang digambarkan adalah lilin myrtle

Pada waktu panas, keratan hijau digunakan. Mereka muda, fleksibel, tetapi lebih mudah reput. Cawangan musim sejuk mati rasa. Keratan seperti itu lebih tahan, tetapi memerlukan penyimpanan sehingga musim bunga di ruangan yang gelap dan sejuk. Sudah menjadi kebiasaan meletakkan kepingan di tanah yang sedikit lembab.

Untuk keratan Myrtle, cawangan yang panjangnya sekitar 7 sentimeter sesuai. Anda boleh menavigasi dengan daun. Pada pegangan harus ada 2-3 pasang. Yang lebih rendah dikeluarkan. Daun lain dipotong kira-kira separuh.

Ini diperlukan untuk menjimatkan tenaga Myrtle untuk pertumbuhan. Tetaplah menggunakan keratan daun, dan bukannya mengakar, ranting akan mula menghantar sumber untuk mengekalkan nada mereka.

Menanam keratan myrtle bermaksud menjadikannya sebagai perangsang pertumbuhan. Persediaan dijual di kedai florikultur dan tukang kebun. Keratan diturunkan ke dalam stimulator sekitar satu sentimeter, tahan selama 2 jam.

Selepas itu, dahan dicuci dengan air mengalir dan tersekat 2-3 cm ke dalam tanah. Ini terdiri dari pasir sungai, gambut dan vermikulit. Mereka diambil dalam bahagian yang sama.

Keratan Myrtle yang ditanam ditutup dengan kerajang dan diletakkan di tempat yang terang, tetapi tanpa sinar langsung. Mereka boleh membakar tanaman. Suhu juga memerlukan purata sekitar 20 darjah. Pengudaraan berkala diperlukan.

Pada hari tersebut, periuk dibuka selama 30-50 minit. Pada masa ini, keratan disiram. Cukup untuk menyemburkan bumi dengan banyak dari pistol penyembur. Pucuk akan muncul dalam 2-4 minggu. Setelah menunggu 2 daun penuh, anak benih ditransplantasikan ke dalam pasu dengan kedalaman sekitar 7 sentimeter. Myrtle dipindahkan ke tanah terbuka dengan 8-10 daun.

Penyebaran myrtle oleh benih bermula pada akhir Februari. Tarikh akhir menyemai adalah akhir bulan Mei. Sekiranya terdapat lampu pendarfluor, anda boleh menyemai sepanjang tahun, memberikan pencahayaan kepada tunas.

Sebelum menanam, biji Myrtle dicuci dalam larutan kalium permanganat yang lemah. Dia membasmi kuman bijirin. Selepas itu, mereka perlu dikeringkan dan ditanam di substrat yang sama dengan keratan. Memperdalam benih sebanyak 0.5 sentimeter.

Kedalaman periuk mestilah sekitar 7-10 sentimeter. Selanjutnya, skema ini bertepatan dengan penyebaran keratan. Adalah perlu untuk menutup penanaman dengan filem atau kaca, letakkan di tempat yang terang dan hangat dan tunggu. Pucuk akan muncul dalam 1-2 minggu.

Pada peringkat 2 daun, anak benih menyelam. Mencubit hujung akar, penanam bunga merangsang percabangannya. Dengan sistem akar yang kuat, pokok itu dapat bertahan lebih cepat di tanah terbuka, lebih tahan terhadap penyakit, tumbuh dengan banyak, kerana mengambil lebih banyak nutrien dari tanah.

Penjagaan Myrtle

Myrtle Dewasa membawa sebilangan kecil sinar langsung Matahari. Oleh itu, mereka meletakkan kilang di tingkap barat dan timur. Di selatan, pokok itu dipindahkan pada musim sejuk. Pada musim panas, dari selatan, semak ditutup dengan tulle dari matahari..

Tingkap utara memerlukan pencahayaan. Tanpanya, pokok itu akan menjadi luar biasa, tetapi akan menolak untuk mekar. Tunas, dengan cara, mekar di Myrtle dari pertengahan musim panas hingga pertengahan musim luruh.

Ulasan mengenai Myrtle bercakap tentang cintanya terhadap udara segar. Tetapi, kilang termofilik tidak bertolak ansur dengan draf. Oleh itu, pokok itu dibawa ke udara segar pada musim panas. Untuk mengeraskan belukar, anda boleh menguburkan periuk di tanah terbuka.

Sejuknya akan meningkatkan kesihatan tanaman, dan kehangatan dari atas akan memberi keselesaan. Ngomong-ngomong, Myrtle suka kesejukan relatif. Suhu yang selesa - 18-20 darjah. Ini musim panas. Pada musim sejuk, pokok memerlukan kesejukan tidak lebih tinggi daripada 10 darjah.

Ini menyukarkan pertumbuhan Myrtle di dalam rumah. Di kebanyakan bandar di Rusia, musim pemanasan "membawa" 20-25 darjah ke rumah. Kita harus menjadikan pahlawan artikel di loggias berkaca, di beranda yang sejuk. Jika tidak, Myrtle membuang dedaunan, kehilangan kesan hiasannya..

Selama tempoh pertumbuhan aktif, iaitu dari musim bunga hingga musim luruh, pahlawan artikel disiram dengan banyak. Fokus untuk mengeringkan tanah atas. Gunakan air yang telah diselesaikan. Ia harus lembut. Kaku disebut cairan tepu dengan garam magnesium, kalsium dan zat besi. Sekiranya terdapat dalam air paip, penapis diperlukan..

Pada musim sejuk, Myrtle disiram dengan sedikit. Sekiranya pengeringan serius dibenarkan, periuk dengan pokok diturunkan ke dalam bekas dengan air suam. Setelah jenuh tanah, pot bunga dikeluarkan, memerhatikan palet. Air di dalamnya tidak boleh bertakung. Ini menyebabkan akar reput..

Lebih baik berlebihan dengan kelembapan. Tumbuhan Mediterranean memerlukan 60 peratus atau lebih. Di pangsapuri semasa musim pemanasan, kelembapan udara biasanya 30%. Oleh itu, anda perlu menyemburkan Myrtle 2-3 kali minimum.

Wira artikel disembur dengan air suam dan lembut yang sama. Sekiranya tanaman tetap sejuk, pengairan tidak termasuk. Masih mahu membeli Myrtle? Kemudian, masukkan baja. Dari musim bunga hingga musim luruh, ia digunakan setiap hari. Hanya dengan cara ini pembungaan pokok dapat dirangsang.

Bekerja dengan bentuknya boleh dipotong. Tanpanya, tanaman itu seperti segitiga. Setelah memotong bahagian atas pucuk utama, kami mendapat semak. Melepaskan pucuk lateral memberikan mahkota bulat dan padat.

Jangan terlibat dalam pemangkasan kerana kerapuhan batang Myrtle yang masih muda. Percabangan yang berlebihan, dan dengan itu jisim kehijauan, dapat memecah dasar, memprovokasi keretakannya.

Jenis dan jenis myrtle

Di Rusia, mereka tumbuh terutamanya Myrtle "Biasa". Di Mediterranean, pokok itu tumbuh di wilayah utara, dan oleh itu dapat menahan iklim sejumlah wilayah domestik. Pucuk Bush halus, tegak.

Namun, seiring dengan bertambahnya usia, kulit Myrtle yang "Biasa" menjadi kasar dan retak. Kadang-kadang, lapisan luar jatuh dari batang. Daun semak spesies panjangnya kira-kira satu sentimeter dan 2 kali lebih kecil dari lebarnya. Petioles pendek, seperti kuncup peduncle. Yang terakhir di Myrtle "Biasa" mekar dari bulan Julai hingga Ogos.

Dalam gambar gula Gula

Myrtle "Sugar" hanya ditanam di rumah. Tumbuhan dari Afrika, di luarnya tidak dijumpai. Endemik Sahara tahan terhadap kekeringan dan sangat kecil. Secara semula jadi, pokok tumbuh hingga 2 meter.

Sebagai perbandingan, Myrtle "Biasa" memanjang 5 meter. Di rumah, varieti "Gula" biasanya berukuran 60 sentimeter. Pada masa yang sama, pokok itu mempunyai daun yang besar. Panjangnya 4-5 sentimeter. Bentuk kehijauan adalah berbentuk pisau pembedah.

Daun Myrtle Berkedut menonjol. Harga kilang tinggi kerana hijau bergelombang. Di samping itu, anda boleh menyesuaikan warna daun. Mereka berwarna hijau di bawah naungan, dan mereka menjadi merah di bawah sinar matahari. Panjang pinggan adalah 2-2.5 sentimeter.

Masalahnya ialah ketinggian pokok spesies. Secara semula jadi, mereka tumbuh hingga 8 meter. Dalam kondisi kamar, varietas "Keriput" dikurangkan menjadi hanya 3, memerlukan kamar luas dengan siling tinggi..

Dalam spesies Myrtle yang ditanam disertakan dan "Hati terbalik." Belukarnya indah. Pada masa yang sama, Myrtle "Reverse-hearted" adalah miniatur. Secara semula jadi, sebatang pokok tidak mencapai 2 meter. Di rumah, kilang itu tidak melebihi satu meter.

Memancarkan Myrtle "Reverse Heart" dengan daun ungu dan beri terang. Buah-buahan secara beransur-ansur menghitam. Penanam bunga Rusia lebih suka varieti Liliput. Ini adalah semak padat setinggi 60 sentimeter..

Gambar Myrtle Communis

Liliput adalah kacukan dari Spesies Jantung Terbalik dan Berkedut. Oleh itu, menyebarkan pokok dengan biji adalah berisiko. Anak syarikat tidak mewarisi semua kualiti pokok induk.

Ini adalah ciri-ciri kacukan. Tetapi ia hiasan dan tahan terhadap penyakit. Bercakap mengenai yang terakhir. Mari kita bincangkan penyakit apa yang Myrtle alami, dan bagaimana menanganinya.

Penyakit dan perosak myrtle

Bau Myrtle yang kaya dengan "nota" pembasmi kuman tidak menggalakkan perosak. Mereka mendekati semak hanya pada suhu tinggi, yang melemahkan tanaman. Whitefly, spider hite, scutellum, mealybug menggunakannya..

Terdapat bahan kimia yang melawannya. Jual di kedai bunga. Terdapat ubat yang kompleks dengan segera dari 4 perosak. Daripada campuran orang, penyelesaian sabun cuci adalah universal..

Tetapi, setelah diproses, mereka disarankan untuk menumpahkan banyak bunga dan ditutup dengan filem. Dalam keadaan panas dan kelembapan, misalnya, hama labah-labah mati. Walau bagaimanapun, saiz Myrtle tidak membenarkannya diletakkan di bawah penutup polietilena.

Penyakit Myrtle termasuk kekuningan daun dan memulasnya. Masalahnya adalah dengan terlalu banyak lampu. Suhu tinggi, seperti yang mereka katakan, memprovokasi pelepasan kehijauan. Perkara yang sama berlaku dalam keadaan kemarau..

Penanam bunga yang berpengalaman memendekkan pucuk dengan separuh. Sudah pada minggu ke-2, daun baru akan muncul dan, pada masa yang sama, daun lama tidak akan jatuh. Menyiram pokok, tentu saja, juga memerlukan.

Orang yang mempunyai deria penciuman sensitif tidak perlu takut penyakit wira artikel itu sendiri. Aroma Myrtle yang kaya boleh menyebabkan sakit kepala dan merengsa. Adalah satu perkara untuk menyedut kemenyan selama beberapa jam di gereja.

Soalan lain adalah sentiasa dekat dengan Myrtle. Sebelum memulakan pokok, disarankan untuk membeli minyak patinya dan menguap dari lampu aroma selama beberapa hari. Sekiranya aroma tidak menjengkelkan, anda boleh membeli semak hidup.

Tumbuhan rumah Myrtle

Myrtle adalah tanaman yang terkenal dalam florikultur dalaman dari keluarga myrtle. Selalunya, ia dilambangkan oleh pokok renek atau pohon kecil dengan daun dan bunga hijau gelap berkulit pekat yang terbentuk di axil daun. Dipercayai bahawa myrtle adalah tanaman yang membawa kebahagiaan dan kesejahteraan rumah. Pada masa yang berlainan di Eropah, adalah kebiasaan untuk menghias pakaian pengantin perempuan dengan ranting murut, dan ketika anak perempuan dilahirkan di rumah, ibu bapa semestinya diberikan pohon murttle. Kerana kandungan minyak pati yang tinggi, tanaman ini juga digunakan dalam pembuatan minyak wangi..

Peraturan untuk menjaga myrtle di rumah

Untuk berbunga yang banyak, myrtle memerlukan pencahayaan yang baik, tetapi tanaman itu tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Lebih baik meletakkannya di tingkap barat atau timur, atau di selatan, tetapi tidak di ambang tingkap. Sekiranya tidak ada cukup cahaya di rumah, tanaman itu tidak akan mekar sebanyak yang kita mahukan.

Video - memotong dan membentuk mahkota myrtle.

Myrtle lebih tepat pada suhu udara. Ia tidak boleh terlalu tinggi, dan pada musim sejuk, ketika tanaman sedang berehat, lebih baik mencari tempat yang sejuk untuknya. Suhu udara yang terlalu tinggi myrtle menjatuhkan daun.

Menyiram pokok adalah yang terbaik dengan air lembut. Dalam tempoh tumbuh-tumbuhan aktif, penyiraman myrtle semestinya cukup banyak, pada musim sejuk terhad. Tanah tidak boleh dibiarkan kering sepenuhnya, tetapi jika ini terjadi, maka tanaman perlu "mandi" dengan merendam periuk di dalam air pada ketinggian 2/3. Pada musim panas, tanaman sering disembur untuk menghasilkan kelembapan optimum..

Penyebaran myrtle dengan keratan

Myrtle menyukai tanah yang ringan dan longgar, jadi lebih baik mencampurkan gambut dengan pasir untuk menanamnya. Tanaman ini dibiakkan oleh biji dan keratan. Untuk kaedah pertama, kapasiti rendah diambil ke mana substrat dituangkan. Di atasnya, benih disemai dan ditaburkan dengan tanah ringan tidak lebih dari 0,5 cm. Tanah sentiasa dibasahi dengan botol penyembur dan disimpan di bawah lapisan. Selepas penampilan 2-3 daun sebenar pada anak benih, myrtle dapat dipindahkan ke dalam periuk yang terpisah. Percambahan biji biasanya berlaku dalam 1-2 minggu.

Waktu terbaik untuk menyebarkan dengan keratan adalah musim panas atau musim sejuk. Pada tanaman dewasa, keratan sebagian yang dikeraskan sepanjang 7-8 cm dipotong, potongannya dirawat dengan perangsang akar, dan ditanam di tanah dari campuran tanah lembaran dan pasir. Tanaman ini berakar selama 3-4 minggu, setelah itu dapat dipindahkan ke dalam periuk yang terpisah.

Spesies dan jenis Myrtle, foto

Dalam florikultur dalaman, anda sering dapat menemui pelbagai jenis mikrofil (mikrofila). Tetapi ada jenis myrtle yang lebih menarik, berbeza dari segi ukuran daun, berbunga dan tinggi. Myrtle biasa adalah pokok biasa, mahkota yang dibentuk dalam bentuk bola atau bujur dengan mencubit daun. Apabila tanaman pudar, buah-buahan kecil berwarna ungu, kadang-kadang warna putih atau merah jambu muncul di tempat bunga.

Syzygium paniculatum (Sizigium paniculata)
Myrtle ini juga disebut "ceri ungu" kerana penampilan buahnya yang luar biasa yang muncul setelah berbunga. Bunga-bunga Sizigium paniculata berwarna putih, muncul dalam jumlah besar dan mengeluarkan aroma yang menyenangkan. Nama lain yang terkenal untuk pokok itu adalah kerana tindakan antiseptik dan antimikroba. Telah terbukti bahawa jika anda mengunyah sepotong myrtle, anda dapat menghilangkan sakit tekak, jadi ia juga disebut "pohon angina".

Luma apiculata
Pokok kecil dengan kulit jeruk nipis. Risalah bersaiz sederhana, berbau harum di potong. Ia menampilkan berbunga panjang, yang, dengan perawatan yang tepat, dapat bertahan sepanjang musim panas. Bunga disusun satu persatu atau dalam bentuk tandan. Nyaman untuk pembentukan bonsai.

Melaleuca alalternifolia
Genus ini merangkumi banyak varietas, tetapi paling sering digunakan dalam tanaman florikultur dalaman daun murut kecil. Ia mekar dengan megah dan melimpah ruah, tetapi kelopaknya pudar dengan cepat, dan kelopak baru muncul di sebelah tempat kosong. Buah-buahan muncul pada awal musim luruh. Dari genus inilah minyak pokok teh dihasilkan.

Metro-sideros Thomasii (Metrosideros Thomas)
Perwakilan myrtle yang ringkas. Ia berbeza dengan spesies lain pada daun kecil dan sedikit puber. Ia berbunga dengan bunga kecil dengan benang sari oren dan merah. Bunga itu sendiri boleh berbeza - dari kuning hingga merah jambu pucat.

Penyakit dan Perosak

Myrtle tiba-tiba dapat menjatuhkan daun, yang sebelumnya menjadi gelap dan menjadi lesu. Fenomena ini paling sering dikaitkan dengan pencahayaan yang tidak mencukupi. Sekiranya terdapat sedikit cahaya di dalam bilik, daunnya akan kecil, dan berbunga - jarang, tidak megah. Memerlukan pokok yang menawan dan menyiram. Sekiranya tiba-tiba pengeringan lengkap tanah diizinkan, siram tanaman dengan banyak dan pucuk semua tunas panjang dari itu untuk membolehkan keratan baru tumbuh. Udara dalaman yang terlalu kering boleh menyebabkan hama labah-labah dan whitefly menyerang tanaman. Adalah lebih baik menangani perosak dengan formulasi khas - racun serangga.

Myrtle: penjagaan rumah

Myrtle, tanaman yang membangkitkan rasa kagum di kalangan tukang kebun awal dan yang percaya bahawa memiliki dan merawat myrtle di rumah memerlukan usaha dan pengalaman yang luar biasa. Ini benar dan salah. Tanpa pengetahuan tentang peraturan penjagaan dan nuansa penyelenggaraan, mustahil untuk menanam tanaman yang indah dan ini berlaku untuk hampir semua tanaman dalaman, dan bukan hanya untuk myrtle. Tetapi seseorang tidak perlu takut. Pokok Myrtle, tanamannya tidak begitu sukar untuk dijaga.

Walau bagaimanapun, tidak lebih sukar untuk dijaga daripada melati, oleander atau stefanotis yang sama, dan lebih mudah daripada azalea atau akar panah.

Sedikit mengenai tanaman

Myrtle adalah tumbuhan malar hijau yang telah lama dikenali dan dihiasi dengan pelbagai legenda. Dia dikreditkan dengan pelbagai sifat ajaib dan penyembuhan. Sekiranya yang pertama masih dapat dipertanyakan, yang terakhir tidak diragukan dan mempunyai bukti yang sangat nyata. Myrtle mengandungi minyak pati, yang sangat dihargai dalam perubatan rakyat dan rasmi. Merebus dan ramuan dari daun tanaman ini mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan dan digunakan untuk merawat penyakit gastrousus. Dan warna seperti itu adalah energik yang luar biasa yang memberi kekuatan dan kekuatan. Tetapi tidak perlu mengambil daun myrtle. Cukup untuk meletakkan tanaman di dalam bilik, dan ia akan mula memberi kesan yang baik. Lagipun, myrtle mempunyai sifat fitonutida yang sangat baik. Bunga ini akan berfungsi sebagai perlindungan yang baik terhadap pelbagai bakteria dan virus. Dipercayai bahawa myrtle dapat membersihkan udara, bahkan dari "makhluk" berbahaya seperti tuberkulosis bacilli, dan ia dapat dengan mudah mengatasi virus selesema dan jangkitan pernafasan akut.

Pakar kuliner tidak mengabaikan myrtle. Daun tanaman ini, walaupun tidak banyak digunakan dalam masakan seperti daun laurel mulia, merupakan persaingan yang cukup serius bagi mereka..

Myrtle mempunyai nama lain yang lebih romantis. Yang paling terkenal adalah "Pohon Pengantin". Di banyak negara di Eropah Barat (dan tidak hanya), bunga dan ranting myrtle semestinya termasuk dalam sejambak perkahwinan, dan pohon myrtle dipersembahkan kepada pengantin pada majlis perkahwinan, sebagai simbol cinta dan kesetiaan abadi. Ingat filem Straw Hat yang indah? Di sana, bapa pengantin perempuan selama dua episod itu tidak melepaskan pohon myrtle di dalam periuk, cuba membuat ucapan yang berapi-api mengenai perkara ini. Seolah-olah meneruskan tema perkahwinan, myrtle mendapat nama kedua - "Pohon kebahagiaan keluarga", yang mendukung keamanan dan keharmonian dalam keluarga.

Sejak zaman kuno, karangan bunga dan ranting myrtle telah menjadi simbol keheningan, ketenangan, kenikmatan dan sifat yang tidak terganggu dari Venus dan tiga rahmatnya yang setia.

Ini adalah tanaman yang sangat indah. Mari beralih ke utama.

Cara merawat myrtle

Suhu

Pada musim panas, tempat terbaik untuk myrtle adalah di udara segar. Hanya tidak perlu meletakkannya di bawah sinar matahari, ia tidak terlalu baik dari segi pencahayaan dan tidak memerlukan haba tambahan. Myrtle menyukai suhu yang lebih sederhana. Dia akan berasa sangat gembira di sebelah barat bangunan. Sebaiknya gali sepenuhnya myrtle bersama dengan periuk ke tanah. Jadi dia akan lebih selesa, dan pokok itu akan kelihatan lebih cantik. Dalam keadaan bilik, cuba patuhi julat suhu + 18-20 darjah. Walaupun suhu lebih tinggi pada bulan-bulan yang lebih panas, dengan penyiraman dan kelembapan yang betul, ia tidak akan menimbulkan kesulitan tertentu.

Pada musim sejuk, myrtle berhenti. Ini adalah prasyarat! Pada musim sejuk, suhu kandungannya semestinya jauh lebih rendah, jika tidak, tanaman akan mula menurunkan daun dan tidak dapat bersiap untuk musim berbunga berikutnya. Myrtle adalah tanaman yang tahan sejuk dan mampu bertahan walaupun suhu +5 darjah (tetapi ini dianggap hadnya). Sudah tentu, untuk mengekalkannya pada suhu pada musim sejuk, tidak ada rasa dan keperluan, tetapi turunkan suhu hingga +10 darjah, sila berikan. Loggia atau balkoni yang dihangatkan bagus untuk tujuan ini. Sekiranya terdapat bilik yang sejuk dan terang, maka untuk myrtle ia akan menjadi sempurna.

Pencahayaan

Myrtle adalah salah satu tanaman dalaman yang memerlukan cahaya terang pada bila-bila masa sepanjang tahun. Bahkan sejumlah cahaya matahari langsung tidak akan membahayakannya. Sudah tentu, murung masih perlu dilindungi dari terik tengah hari yang terik. Cukup banyak cahaya adalah syarat yang diperlukan untuk berbunga yang banyak. Walaupun pada musim sejuk, ketika myrtle berehat, ia memerlukan pencahayaan yang baik. Sekiranya tidak mencukupi, maka masa rehat itu sendiri boleh berlangsung hingga tiga bulan. Dengan pencahayaan yang mencukupi, myrtle akan meninggalkan keadaan rehatnya dua kali lebih cepat. Oleh itu, cubalah meletakkannya di dekat tingkap selatan pada musim sejuk (tentu saja memerhatikan keadaan suhu). Pada musim panas, jika anda tidak akan membawa myrtle ke jalan, maka pilihlah tempat yang sesuai untuk semua tanaman dalaman, tingkap timur atau barat. Terdapat satu lagi nuansa penting yang berkaitan dengan pencahayaan untuk myrtle. Sekiranya sepanjang tahun pencahayaan untuk tanaman mempunyai intensiti yang sama, di mana sahaja anda menyusunnya semula, maka tidak perlu risau. Tetapi jika pada musim sejuk dia akan menerima cahaya yang lebih sedikit atau lebih (dan ini berlaku), maka jangan segera mengaturnya semula ke tempat yang lebih terang (lebih gelap). Myrtle tidak bertolak ansur dengan perubahan pencahayaan yang tajam. Lakukan secara beransur-ansur, menjauhkannya dari sumber cahaya, atau sebaliknya, memindahkannya ke arahnya.

Penyiraman dan kelembapan

Pada musim panas, bumi di dalam periuk dengan murut sentiasa lembap. Tetapi lembap secara sederhana, tidak perlu mengisinya. Cuba kembangkan kaedah penyiraman biasa. Walaupun ini sangat bergantung pada suhu udara, tetapi sebaik sahaja lapisan atas tanah kering, airlah. Pengeringan untuk myrtle boleh membawa maut. Pada musim sejuk, ketika suhu kandungan myrtle jauh lebih rendah, penyiraman tentu saja berkurang, tetapi tidak dihentikan! Mereka harus seperti biasa pada musim panas, tetapi sebelum penyiraman berikutnya biarkan tanah (lapisan atas) kering sedikit. Pada musim sejuk dan musim panas, minum air myrtle hanya dengan air yang hangat dan tenang. Kilang itu lebih suka air lembut. Baca mengenai penyiraman tanaman dalaman, terdapat cadangan mengenai cara dan cara penyiraman.

Walaupun kelembapan udara kurang penting untuk penyiraman daripada penyiraman biasa, mustahil untuk mengabaikan penyemburan atau kaedah lain untuk melembapkan udara. Myrtle udara kering tidak bertolak ansur dengan baik. Dan ada tempoh seperti itu dalam proses merawat myrtle di rumah. Ia adalah musim bunga dan musim luruh. Dan lebih tepat lagi - akhir dan permulaan musim pemanasan. Dalam tempoh ini, myrtle, ketika terjaga, terkena udara kering. Pada musim panas, terutamanya jika panas dan kering, selalu semburkan tanaman dengan kerap. Pada musim sejuk, pada suhu rendah, sebaliknya, anda tidak boleh menyemburkan mur.

Berpakaian atas

Sering kali, myrtle ditanam dalam teknik "bonsai", memberi perhatian lebih kepada bentuk mahkota dan dedaunan pokok daripada warnanya. Oleh itu, untuk tanaman dan baja seperti itu diperlukan seperti hiasan dekuratif - nitrogen. Sekiranya myrtle mekar lebih banyak ke jantung anda, maka baja semestinya tinggi fosfor untuk tanaman berbunga.

Pindah

Pemindahan myrtle yang kerap di rumah tanpa memerlukan. Kecuali untuk tanaman yang sangat muda yang memerlukan penanaman semula setiap tahun. Pada masa akan datang, pindahkan myrtle hanya jika perlu. Pada dasarnya, ia berlaku apabila akar menjadi sangat sesak di dalam periuk lama. Tetapi anda mesti ingat bahawa ukuran pot mesti sesuai dengan sistem akar dan tidak terlalu besar. Dengan penyiraman myrtle yang kerap diperlukan, air di dalam periuk besar akan berhenti, dan tanaman itu mungkin sakit dan mati. Sebagai rujukan, kita boleh mengatakan bahawa pokok myrtle berusia tiga tahun harus tumbuh di dalam periuk dengan diameter 12, maksimum 15 sentimeter. Setiap periuk berikutnya dinaikkan sebanyak 1.5-2 sentimeter, tidak lebih. Saliran yang baik juga merupakan prasyarat untuk perawatan myrtle yang cekap. Sebabnya adalah sama dengan penyiraman yang kerap. Air yang berlebihan harus bebas meninggalkan tanah. Komposisi tanah itu sendiri untuk myrtle sangat sederhana. Ia perlu dicampurkan di lembaran bahagian yang sama dan tanah rumput, humus, gambut dan pasir. Walaupun menyusunnya sendiri adalah pilihan sepenuhnya. Anda hanya boleh membeli tanah untuk myrtle di sebuah kedai bunga.

Pemangkasan Myrtle

Memangkas dan mencubit dahan myrtle dengan betul, anda boleh mencapai hampir semua bentuk mahkota. Tetapi walaupun anda tidak melakukan apa-apa (kecuali untuk pemangkasan kebersihan wajib, tentu saja), myrtle akan mengambil bentuk piramidanya yang semula jadi, yang juga cantik. Tetapi jika anda ingin mendapatkan pohon myrtle dengan mahkota yang menyebar, maka anda perlu memotong bahagian atasnya dan mencubit pucuk sisi. Semakin kerap anda mencubit pucuk, semakin kuat cengkaman myrtle. Tetapi ada juga sisi lain. Semua ini akan mengakibatkan berbunga, ia tidak akan banyak seperti pertumbuhan semula jadi. Perkara yang sama berlaku untuk pembentukan mahkota. Seperti pahira, ficus Benjamin atau granat dalaman, mahkota hiasan myrtle dapat diberikan dalam bentuk apa pun. Tetapi saya ingin memberi amaran bahawa eksperimen dengan bentuk mahkota hanya dapat dilakukan pada tanaman yang cukup matang dan matang. Myrtle muda dengan rela hati akan menumbuhkan dahan baru, dan membangun jisim hijau, tetapi batangnya yang nipis tidak akan siap untuk beban seperti itu. Tunggu sebentar, beri dia kekuatan yang cukup. Sebenarnya, myrtle berkembang sangat cepat, dan setelah tiga atau empat tahun dari tanaman muda, anda boleh mendapatkan pokok myrtle yang indah.

Pembiakan myrtle

Myrtle, tanaman yang paling senang ditanam dengan keratan. Kaedah ini praktikalnya tidak berbeza dengan penyebaran keratan lemon. Kaedah inilah yang disarankan kepada penanam pemula. Bunga myrtle dapat dibiakkan pada pertengahan musim panas atau pada akhir musim sejuk. Tetapi saya adalah penyokong pembiakan musim sejuk, kerana suhu di mana keratan harus berakar tidak boleh tinggi, dalam + 16-20 darjah. Pada musim panas agak sukar untuk disediakan berbanding musim sejuk. Keratan myrtle yang sesuai untuk penyebaran mestilah cukup kuat, separa lignified, panjang 8-10 sentimeter. Sebaiknya memotong keratan seperti itu dari bahagian bawah atau atas mahkota myrtle. Supaya daun tidak mengambil tenaga yang diperlukan untuk membina akar, mengeluarkan daun dari bahagian bawah batang, dan potong daun yang tinggal sekitar sepertiga, atau bahkan separuh (jika mereka sangat besar). Sebelum menanam keratan, disarankan untuk merawatnya dengan perangsang akar. Cukup untuk menahannya dalam larutan akar, heteroauxin atau epin selama beberapa jam. Selepas rawatan ini, keratan myrtle ditanam dalam campuran tanah dan pasir yang ringan. Rooting dalam campuran pasir sphagnum dan lumut sangat mapan, tetapi yang terakhir mungkin tidak dapat dilakukan. Pasir boleh (dan bahkan lebih baik) diganti dengan perlite. Keratan yang ditanam perlu mewujudkan keadaan rumah hijau. Sekiranya kekurangan pelekat kecil, tutupnya dengan penutup dari filem atau balang kaca biasa. Keratan tidak memerlukan banyak cahaya untuk rooting; sebaliknya, buat naungan separa untuk mereka. Proses rooting keratan myrtle biasanya tidak lebih dari sebulan. Ventilasi mereka dalam tempoh ini, semburkan dan lembapkan tanah secara berkala. Apabila batangnya berakar, pindahkan ke dalam periuk kecil (5-7 cm.). Dengan kaedah pembiakan ini, myrtle bertambah kuat dan mekar pada tahun ketiga atau keempat.

Myrtle juga boleh dibiakkan dengan biji. Tetapi kaedah ini kurang berkesan, dan pembungaan tanaman yang tumbuh dari biji muncul kemudian. Oleh itu, ia lebih kerap digunakan.

Tetamu Mediterranean "Myrtle biasa": foto, rahsia sifat penjagaan dan penyembuhan

Myrtle biasa (Myrtus communis) - tumbuhan dari keluarga myrtle genus Myrtle.

Nama lain untuk myrtle adalah pokok Adam. Ia dihubungkan dengan legenda yang mengatakan bahawa Adam mengambil pohon myrtle terakhir dari Taman Eden dan menanamnya di Bumi untuk mengenang Eden..

Myrtle biasa berasal dari Mediterranean. Dalam keadaan semula jadi, tumbuh di subtropik.

Deskripsi umum

Myrtle biasa adalah tanaman semak malar hijau dengan pucuk tegak, padat dengan daun. Di alam liar, ia mencapai ketinggian lima meter, dan di dalamnya tumbuh hingga 80 sentimeter.

Daunnya mempunyai warna hijau gelap, berkilat dalam penampilan, memiliki bentuk bujur yang memanjang dengan ujung yang diasah. Bunga-bunga putih dengan warna kekuningan, hingga lilitan 2 sentimeter, terletak di peduncle pendek. Buah-buahan diwakili oleh beri biru gelap yang terbentuk di tanaman pada akhir berbunga..

Terdapat beberapa jenis myrtle. Di laman web kami, anda akan menemui maklumat terperinci mengenai seperti Lemon Myrtle dan Communis.

Di laman web kami, anda boleh mendapatkan maklumat berguna mengenai menanam pokok seperti Dieffenbachia dan Cypress.

Penjagaan Rumah

Myrtle adalah pokok renek bersahaja yang tersebar luas di florikultur rumah kerana ketahanannya.

Selepas pembelian, pemindahan ke tanah segar dengan penggunaan lapisan saliran akan diperlukan. Pada bunga muda berikutnya, perlu dilakukan pemindahan tahunan.

Pencahayaan

Di rumah, ia memerlukan cahaya matahari yang baik, jadi bukit berorientasi selatan sesuai untuknya. Walau bagaimanapun, pada musim panas, tanaman mesti dilindungi dari terik matahari, meredupkannya. Dengan kekurangan cahaya, pucuk menjadi lebih nipis.

Suhu

Suhu yang paling selesa untuk myrtle biasa adalah dalam lingkungan 18 hingga 23 darjah Celsius. Dia mengalami panas tidak berjaya, kerana ia berhenti berkembang.

Pada musim sejuk, ia memerlukan suhu persekitaran yang lebih rendah - 5-7 darjah Celsius.

Myrtle dengan keras kepala bertolak ansur dan lonjakan suhu secara tiba-tiba, tetapi dengan pendedahan yang berpanjangan kepada sejuk boleh mati.

Kelembapan udara

Kilang ini tidak bertolak ansur dengan udara kering, jadi penyemburan dengan air diperlukan. Pada musim panas, anda perlu menyemburkan 2 kali sehari. Pada musim sejuk, ketika ada waktu rehat, penyemburan tidak diperlukan. Pada musim sejuk, kilang mesti dijauhkan dari mengendalikan peralatan pemanasan.

Menyiram

Pada musim musim panas yang hangat dan dalam tempoh pertumbuhan pertumbuhan, myrtle memerlukan penyiraman yang banyak. Semasa menyiram, seseorang tidak boleh membiarkan air masuk ke tanah dan pengeringannya.

Kelembapan berlebihan di dalam tanah akan menyumbang kepada reput akar, dan kekeringan yang berlebihan akan menyebabkan kematian pucuk.

Pada musim sejuk, penyiraman dilakukan semasa tanah kering mengering. Air untuk pengairan disaring atau didapan selama 10-12 jam.

Mekar

Tempoh berbunga bermula pada akhir musim bunga - awal musim panas. Kilang ini menghasilkan peduncles pendek yang memberikan bunga lima kelopak putih. Mereka mengeluarkan aroma yang menyenangkan..

Pada perwakilan muda, berbunga berlaku pada tahun kedua atau ketiga perkembangan.

Berpakaian atas

Myrtle diberi makan dengan baja kompleks yang tidak mengandungi kapur. Pembajaan hanya boleh dilakukan semasa tempoh pertumbuhan.

Pindah

Kekerapan pemindahan bergantung pada usia tanaman. Tanaman di bawah usia tiga tahun perlu ditanam semula dengan kadar 1 kali setahun. Myrtle dewasa dipindahkan 3 tahun sekali. Pot dipilih lebih banyak daripada yang sebelumnya.

Mendarat

Tanah siap untuk tanaman dalaman sesuai untuk ditanam. Tumbuhan ini tidak menuntut komposisi tanah, tetapi bumi diperlukan dengan keasidan yang rendah.

Saliran di bahagian bawah kuali akan melindungi daripada air berlebihan. Untuk meningkatkan pertukaran udara, serpihan bata ditambahkan ke tanah. Ukuran pot baru dipilih lebih besar daripada yang sebelumnya. Jangan mendalamkan tanaman semasa menanam!

Berkembang

Myrtle ditanam di kebun dan pangsapuri, rumah hijau dan pejabat. Untuk menjamin berbunga, ia dipangkas secara berkala. Prosedur ini juga diperlukan untuk pembentukan tanaman. Dengan pemangkasan biasa, tunas baru muncul, dan pokok itu tumbuh mahkota yang lebih megah.

Kami memberi perhatian kepada anda sekumpulan artikel mengenai artikel tersebut: Predatory and False Palms.

Penyakit dan Perosak

Penyakit menjangkiti tanaman ini jarang. Tetapi, dengan penjagaan yang tidak betul, kilang itu akan merasa tidak enak dan kelihatan.

Masalah berikut berlaku pada myrtle di tengah penjagaan yang tidak betul:

  • Batangnya diregangkan, dan daunnya kehilangan warna terang kerana kekurangan cahaya matahari.
  • Daun jatuh kerana penyiraman yang terlalu kerap atau suhu udara yang tinggi.
  • Plat daun melengkung dari cahaya matahari yang kuat.
  • Batangnya membusuk di dasar akibat pembumian yang tidak betul semasa penanaman.

Kadang kala myrtle terkena perosak seperti:

  • hama labah-labah;
  • perisai skala;
  • whitefly;
  • thrips;
  • ubat kutu.

Kemunculan hama labah-labah dapat ditentukan oleh jaring labah-labah. Rawatan dijalankan dengan ubat anti-acaricidal..

Lekapan bilah daun menunjukkan kerosakan akibat scute. Adalah sukar untuk menyingkirkan serangga ini, kerana mereka telah mengembangkan kekebalan terhadap racun serangga yang diketahui..

Midges putih yang terbang dari tumbuhan adalah whitefly. Untuk menyingkirkannya, disarankan untuk membilas tanaman dengan air.

Thrips menyedut jus dari tanaman, akibatnya daunnya kering dan gugur. Tumbuhan yang dijangkiti dirawat dengan racun serangga..

Mealybug - serangga putih kecil, kehadirannya mengeluarkan benjolan seperti kapas di atas pokok. Untuk menghilangkan perosak ini, daun dibasuh dengan air sabun dan dirawat dengan racun serangga..

Sifat penyembuhan

Myrtle mempunyai sifat penyembuhan tertentu. Jadi, tumbuhan itu mengandungi bahan yang mempunyai kesan bakteria.

Tincture daun Myrtle telah berjaya digunakan dalam rawatan penyakit berjangkit. Meningkatkan imuniti dan membantu melawan sakit tekak, sistitis dan selesema.

Apabila daun dipanaskan, minyak pati penyembuhan dengan aroma indah dilepaskan. Mereka membersihkan udara dari mikrob dan bakteria berbahaya, termasuk staphylococci.

Sebilangan orang mempunyai intoleransi individu terhadap minyak myrtle.

Perdu yang berasal dari Mediterania ini terkenal di taman musim panas dan di sebuah pangsapuri biasa, yang memerlukan perawatan yang minimum.

Ia dapat ditanam bukan hanya sebagai pohon hiasan, mekar pada musim yang hangat, tetapi juga sebagai "penyembuh" untuk beberapa penyakit.

Sekiranya anda menemui ralat, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Pokok Myrtle - simbol kedamaian dan ketenangan di rumah anda

Bagi pencinta aroma ringan dan semula jadi, myrtle sangat sesuai: ia membantu meningkatkan udara dalaman, memperbaiki suasana, dan daunnya digunakan sebagai ubat. Di samping itu, ia ditanam untuk menghasilkan pokok bonsai. Dan di antara pelbagai jenis yang anda boleh pilih sesuai untuk pemula dan tukang kebun yang berpengalaman: meninggalkan tidak sukar, tetapi anda masih harus ingat beberapa ciri.

Myrtle - ciri tumbuhan

Tempat kelahiran myrtle adalah Mediterranean, tetapi ia juga tumbuh di Afrika Utara (di Eropah ia membeku setelah frosts pertama). Bergantung pada varietasnya, tanaman termofilik dalam bentuk semak malar hijau di bahagian-bahagian ini mencapai ketinggian 3,5 m, karena itu ditanam sebagai budaya kebun di kolam atau di tanah terbuka. Belukar juga dipangkas untuk memberikan mahkota bentuk yang diinginkan..

Daunnya mengandungi bahan yang harum: baunya jelas terdengar jika digosok atau dipotong di tempat di mana urat berada. Myrtus Latin "myrtle, tumbuhan malar hijau selatan yang mengandungi minyak pati dalam daun" berasal dari μυρρα Yunani "mur, kemenyan cair".

Wakil keluarga yang cerah adalah murtad biasa. Ini adalah semak setinggi 2 m dengan daun berkulit hijau gelap dan bunga wangi putih atau merah jambu kecil. Buah - beri hitam yang boleh dimakan di mana cawan bunga dilekatkan.

Setelah berbunga di myrtle, buah-buahan gelap berbentuk bulat atau elips dengan biji terbentuk

Terdapat banyak jenis tanaman keluarga myrtle. Sungguh menarik bahawa kayu putih juga berada di antara kedudukannya. Walau bagaimanapun, hanya beberapa jenis yang sesuai untuk kediaman. Merawat mereka tidak sukar, tetapi mereka perlu mewujudkan keadaan yang dapat diterima, misalnya, peningkatan kelembapan, pengudaraan dan penyiraman biasa.

Varieti dalaman

Walaupun terdapat varieti sederhana yang sesuai, pilihan myrtle untuk kediaman tetap terhad kerana penawarannya. Penyelesaian yang optimum bukan dengan membeli di kedai, tetapi menanam tanaman dari tanaman yang telah berakar dengan rakan-rakan. Sekiranya ada pilihan, maka lebih baik memperhatikan varietas yang dijelaskan di bawah. Mereka berbeza dalam bentuk dan ukuran daun, bunga, buah, dan juga dianggap sebagai jenis yang paling bersahaja dan padat:

  1. Alhambra - daun tebal, berkulit putih, buah-buahan dan bunga putih.
  2. Microfilla - pokok kerdil dengan daun kecil.
  3. Flora Pleno - bunga berlipat ganda yang berbeza.
  4. Tarentina adalah pokok yang tumbuh dengan cepat dengan daun kecil dan berbunga yang banyak (contohnya, Tarentina Granada, Tarentina Variegada, dll.).
  5. Boethics adalah pokok yang tumbuh dengan perlahan, batangnya berputar dari masa ke masa dan mempunyai warna kayu manis yang kaya..

Perlu diperhatikan bahawa semua jenis ini tergolong dalam spesies myrtle biasa.

Galeri Foto: Paparan Rumah Myrtle

Menurut pakar, pelbagai jenis myrtle biasa sesuai untuk bonsai.

Myrtle sangat baik dalam formasi, jadi agak mudah tumbuh dengan gaya bonsai

Tetapi pokok yang paling asli akan berasal dari varieti Boethika dan Microfilla kerdil: lebih mudah untuk membentuk mahkota dan batangnya kerana pertumbuhan dan kelenturan tunas yang perlahan.

Pendaratan dan pemindahan

Pemindahan myrtle dewasa paling baik dilakukan sekali setiap 3-4 tahun, dan tanaman muda dipindahkan setiap tahun pada musim bunga. Semasa menanam myrtle, anda tidak dapat memperdalam leher akar tanaman: ini boleh menyebabkan pelbagai penyakit atau kerosakan akibat reput. Lapisan saliran yang baik mesti diletakkan di bahagian bawah periuk.

Peraturan am untuk pemindahan myrtle:

  1. Tumbuhan berumur sehingga 3 tahun ditransplantasikan ke dalam periuk setiap tahun, 2-3 cm lebih lebar (cukup untuk memenuhi sistem akar) daripada yang sebelumnya, akar tidak dibersihkan dari tanah, ditransplantasikan dan sedikit tanah segar ditambahkan. Kapasiti untuk pemindahan boleh dipilih berdasarkan ukuran mahkota tanaman: isipadu periuk mestilah separuh daripada mahkota tanaman.
  2. Tanaman setelah 3 tahun ditanam semula ketika mereka tumbuh, ketika akarnya benar-benar membelit tanah.
  3. Pemindahan dilakukan pada musim bunga, sebelum berbunga.
  4. Myrtle muda boleh dipindahkan setelah berbunga.
  5. Setiap tahun, pada tanaman dewasa, lapisan atas tanah diubah, yang tidak terjerat di akar, memotongnya dengan lembut dengan pisau dan mengisi bahagian segar. Semasa prosedur ini, sistem akar tidak diproses dan secara amnya cuba untuk tidak memberi kesan.
  6. Myrtle mempunyai akar yang sensitif dan lembut, jadi mereka tidak boleh cedera semasa pemindahan..
  7. Periuk lebih baik memilih seramik dan ringan, agar daun tidak terbakar ketika memanaskan tepinya.

Sekiranya peraturan di atas berlaku untuk orang dewasa dan untuk generasi muda, maka hanya pokok yang berumur lebih dari 3 tahun yang sesuai di bawah:

  1. Tetapkan pentas.
  2. Bebaskan sistem akar dari bahagian bumi lama, meninggalkan gumpalan kecil untuk mengisi lebih dari separuh tanah baru di dalam periuk.
  3. Tanam dalam periuk baru. Agar tidak merosakkan akar, anda boleh membilasnya dengan air suam.
  4. Kilang tidak diperdalam, kerana ini mereka menandakan permukaan tanah lama di batang.
  5. Isi kekosongan dengan tanah baru..
  6. Biarkan tanaman bersendirian selama beberapa hari..
  7. Penyiraman boleh diterima selepas 7-15 hari.
  8. Pupuk myrtle bermula tidak lebih awal dari 1 bulan selepas pemindahan.

Pokok myrtle muda ditransplantasikan dengan cara yang sama, tetapi meninggalkan lebih banyak tanah di akar dan memilih tanah dengan komposisi yang berbeza: campuran gambut dan pasir kasar

Untuk tanaman dewasa, tanah siap sedikit berasid diperoleh atau dicampurkan:

  • gambut;
  • tanah rumput;
  • pasir kasar.

Mirtu disyorkan untuk tanah Ph 6-6.5 yang sedikit berasid, semua tanah yang dibeli sejagat mempunyai keasidan seperti itu. Perkara utama adalah bahawa tanah longgar, ia mengalirkan air dengan baik. Air tidak boleh bertakung. Pastikan saluran pembuangan yang baik. Air untuk pengairan dan penyemburan mesti dipertahankan; jika sangat keras, ia dapat diasamkan.

Tajuk http://humi.homecitrus.ru/topic/3625-mirt-iz-semian/page-4

Tanah liat yang diperluas biasanya digunakan sebagai saliran, tetapi perlite, yang dapat dicampurkan ke dalam tanah, dianggap lebih efektif. Sebelum digunakan, tanah disterilkan dan dirawat dengan bahan racun kulat untuk mengelakkan jangkitan kulat..

Penjagaan Myrtle

Penjagaan Myrtle berbeza sedikit dari standard. Penting untuk diingat bahawa dia menyukai haba semasa aktiviti, kelembapan dan udara segar.

Jadual: Keadaan Myrtle bergantung pada musim

MusimSuhu udaraKelembapanMenyiramPencahayaanBaja
Musim Sejuk6-12 darjah60-70%minimumstandardtidak
Musim bunga15-20 darjah70–90%berlimpahlangsungbersepadu
Musim panas20–25 darjah70–90%berlimpahlangsungnitrogen
Kejatuhan15-20 darjah70–90%sederhanalangsungbersepadu

Menyiram dan memberi makan

Apabila myrtle tumbuh, mekar, maka banyak disiram dengan air yang diselesaikan pada suhu bilik. Klorin memudaratkan akar halus, walaupun hubungan singkat dengannya akan membawa akibat yang menyedihkan. Kekerapan penyiraman bergantung pada banyak faktor, tetapi menentukan keperluannya untuk keadaan tanah: tidak dibenarkan kering sepenuhnya. Walau bagaimanapun, penyiraman berlebihan menjamin pengasaman tanah, reput akar: pokok akan membuang daun dan berhenti tumbuh.

Penyemburan (atau mandi berkala) akan membantu mengatasi daun yang terkulai, mengembalikan keanjalan dan warna cerah. Dan juga prosedur ini adalah pencegahan banyak penyakit dan perosak. Myrtle disembur dalam tempoh aktiviti setiap hari atau beberapa kali sehari. Untuk memudahkan penjagaan dan memberikan kelembapan udara yang sesuai, yang seharusnya tinggi, letakkan pelembap udara di dalam bilik atau masukkan tanah liat yang diperluas ke dalam dulang dari periuk dan tuangkan dengan air. Penyemburan memberikan peningkatan keadaan jangka pendek: sebaik sahaja kelembapan menguap dari daun, myrtle akan merasakan kekurangannya.

Kelembapan dapat ditingkatkan dengan meletakkan periuk dengan tanaman di palet dengan tanah liat yang diperluas basah, pastikan bahagian bawah periuk tidak menyentuh tanah liat yang diperluas - iaitu meletakkan periuk di atas piring, dan kemudian meletakkannya di atas palet dengan tanah liat yang diperluas basah. Selepas pemindahan, anda harus menyimpan tanaman di bawah beg lutsinar. Perlu membuat lubang di dalamnya untuk masuk ke udara segar, dan pastikan acuan tidak terbentuk.

Ku! Http: //floralworld.ru/forum/index.php/topic,735.60.html

Bilik di mana tumbuh myrtle secara berkala berventilasi, membawa tanaman itu sendiri ke bilik lain, di mana ia akan dilindungi dari hipotermia.

Tumbuhan ini memerlukan udara segar, tetapi takut akan angin kencang dan sejuk..

Myrtle tumbuh di bawah cahaya matahari langsung. Namun, pada waktu tengah hari di musim panas, mereka memberikan perlindungan kepadanya, terutama ketika dia berada di balkoni terbuka.

Baja membantu pokok tumbuh, tetapi ia digunakan dengan berhati-hati. Sekiranya, semasa pemindahan, sedikit humus ditambahkan ke tanah, maka sehingga musim panas, anda boleh melupakan sebatian siap. Dalam kes lain, myrtle diberi makan baja kompleks pada musim bunga, dan setelah awal berbunga dan hingga akhir dengan nitrogen. Tumbuhan ini juga menganggap penutupan akar atau daun sebagai penyembur..

Tempoh berbunga dan penampilan buah

Myrtle biasanya mekar pada akhir musim bunga atau awal musim panas. Tempoh ini berlangsung sekitar 2 bulan. Dengan permulaannya, tingkatkan jumlah penyiraman dan kekerapan penyemburan.

Agar buah dapat muncul, serangga diperlukan, tetapi pendebungaan di rumah dengan cara ini tidak mungkin dilakukan. Oleh itu, ini dilakukan secara manual dengan sikat

Dengan pemangkasan dan pembentukan mahkota aktif, tunggul myrtle tidak mekar. Sekiranya jenis mahkota tidak mengganggu, maka proses ini dapat dipercepat dan diperkuat: maka pemangkasan dihentikan dan baja nitrogen dan fosforus digunakan.

Myrtle untuk berbunga intensif ditanam di dalam periuk sempit sehingga tidak membuang tenaga untuk menanam tunas dan mengembangkan sistem akar.

Tempoh rehat

Mirtu memerlukan masa rehat pada musim sejuk untuk mendapatkan kekuatan untuk musim berikutnya pertumbuhan pesat dan berbunga intensif. Sekiranya pada musim panas dan musim bunga yang hangat adalah tempat terbaik untuknya - balkoni, loggia, taman di udara segar, maka pada musim sejuk tanaman dewasa terasa lebih baik pada suhu 6-12 ° C dan tanpa pencahayaan tambahan. Sekiranya myrtle dibiarkan hingga musim sejuk di ruangan yang hangat dengan pencahayaan biasa, maka disiram secara berkala, tetapi penyiraman masih berkurang.

Dalam tempoh tidak aktif, yang berlangsung dari bulan Disember hingga akhir Februari, penyiraman dikurangkan dengan ketara hingga 1-2 kali sebulan dan pemberian makanan tidak termasuk. Loji ini disiapkan secara beransur-ansur untuk waktu rehat: mereka mula menurunkan suhu bilik terlebih dahulu dan mengurangkan jumlah dan kekerapan penyiraman.

Tetapi peraturan ini tidak berlaku untuk tanaman yang berumur kurang dari 3 tahun: pada musim sejuk mereka berada di dalam ruangan yang hangat dan terang dengan pencahayaan tambahan.

Pembentukan batang dan mahkota

Untuk menjadikan bentuk myrtle cantik, ia dipotong secara berkala. Prosedur dan kaedah untuk membentuk batang atau mahkota bergantung pada ragamnya, tetapi selalu lakukan ini pada awal musim bunga atau setelah berbunga berakhir.

Pada musim panas, dibenarkan membuang sedikit cawangan tambahan. Sekiranya anda tidak memotong mahkota myrtle, maka ia akan memperoleh bentuk piramidal.

Pucuk boleh dibengkokkan dan diikat, dibungkus dengan wayar lembut, tetapi dengan berhati-hati

Mencubit adalah relevan pada musim bunga dan pada tanaman muda dalam tempoh aktiviti. Ini akan menjadikan mahkota lebih lebar, jadi lebih baik memotong cawangan muda cukup pendek.

Video: pembentukan pokok

Bonsai di rumah

Ramai yang berminat dengan tugas luar biasa ini, dan myrtle sangat sesuai untuk membentuk bonsai. Sebaiknya pilih varietas yang tumbuh lambat dan kerdil (contohnya, Boethics atau Microfill). Untuk pembentukan mahkota, mencubit daun atas secara berkala dilakukan, cabang yang tidak perlu dipotong, mencegah berbunga. Maka, mahkota akan menjadi megah dan padat, dan bentuknya padat dan sesuai dengan yang diberikan.

Oleh itu, tong boethics boleh diarahkan ke arah yang berbeza: ia mudah ditempa, tetapi tidak perlu mencubitnya, kerana akan ada lipatan

Periuk bonsai myrtle harus rata dan lebar, dengan dinding rendah. Untuk mengelakkan pengeringan dari tanah dan menambahkan kesan hiasan, lumut diletakkan di lapisan atas tanah atau mulsa.

Ketidakcocokan pot dapat menimbulkan rintangan terhadap fungsi normal sistem akar, yang akan menyebabkan kematian pokok dengan cepat

Kesalahan dalam meninggalkan

Semasa tumbuh myrtle, timbul pelbagai masalah, yang sering dikaitkan dengan penyelenggaraan tanaman yang tidak betul. Berikut adalah sebab yang paling biasa untuk "penampilan tidak sihat" tanaman anda..

Jadual: penjagaan yang tidak betul: masalah dan penyelesaian

MasalahSebabKeputusan
Berpusing
dan daunnya kering
Matahari yang berlebihanPindah ke tempat yang berlorek.
Daun jatuh
  1. Pada musim sejuk, tempoh rehat terganggu.
  2. Kekurangan kelembapan atau baja.
  1. Pindah ke tempat yang teduh dan sejuk.
  2. Tingkatkan penyiraman, sediakan penyemburan dan pembajaan dengan baja kompleks.
Akar busukKelembapan berlebihan
  1. Kurangkan penyiraman sekitar 50%.
  2. Pemindahan dengan penggantian tanah sepenuhnya, termasuk pelepasan akar.
  3. Bersiaran setiap hari selama 30 minit.

Sering kali anda perlu menggunakan semula tanaman yang menghidupkan semula keadaan darurat (khususnya yang kering):

  1. Keluarkan tanaman dengan lembut.
  2. Tenggelam akarnya di dalam air suam selama beberapa jam.
  3. Masukkan myrtle ke dalam periuk.
  4. Tutup dengan kerajang.
  5. Ventilasi sekurang-kurangnya 1 kali sehari, mengelakkan tanah daripada masam.
  6. Tambahkan baja yang kompleks untuk tanaman yang tidak tumbuh.

Apabila myrtle pulih, filem mesti dikeluarkan. Seterusnya, anda harus mengkaji syarat penahanannya..

Penyakit dan perosak, kaedah rawatan

Myrtle menjadi rentan terhadap perosak yang melanggar syarat penahanan.

Jadual: senarai perosak dan penyakit utama, langkah-langkah untuk memerangi mereka

Penyakit atau perosakTanda-tandaRawatan
Penyakit kulat
  1. Tanaman layu.
  2. Pangkal batang membusuk.
Tidak boleh dirawat.
Tungau labah-labah
  1. Daun jatuh.
  2. Jaring labah-labah terbentuk.
Rawatan Acaricide (Fitoverm, Actellik, Sunmight).
Whitefly
  1. Daun bertukar menjadi kuning, lipat.
  2. Pertumbuhan stunt.
  1. Siram perosak dengan jet air.
  2. Pengerasan di udara sejuk (penyingkiran ke balkoni atau loggia selama 30 minit pada suhu 10-15 darjah, meliputi dari angin).
PerisaiDaun melekit.
  1. Membasmi perosak.
  2. Penyelesaian sabun.
Aphid
  1. Daun runtuh seperti batang.
  2. Serangga hijau muda atau kecoklatan muncul, biasanya tidak melebihi 5-7 mm.
  1. Basuh perosak semasa mandi.
  2. Rawat dengan racun serangga (Dr. Foley, Aktara, Actellik).
  3. Potong bahagian yang rosak.

Galeri gambar: tanda-tanda tanaman yang terjejas

Pembiakan myrtle

Myrtle disebarkan terutamanya oleh keratan; pembiakan oleh biji tidak diingini: tanaman kehilangan ciri varieti mereka (memotong daun dan bunga). Selain itu, keratan adalah cara yang lebih dipercayai: biji kehilangan kemampuan bercambah dengan cepat.

Keratan

Penyebaran dengan keratan harus dilakukan tidak lebih dari dua kali setahun: pertama pada musim sejuk (pada bulan Januari-Februari), dan kemudian anda harus fokus pada musim bunga atau pertengahan musim panas (Julai). Untuk rooting cepat, anda boleh menggunakan perangsang.

Untuk mengelakkan penyejatan kelembapan, daun dikeluarkan dari bahagian bawah batang dan selebihnya dipendekkan.

Tahap penyebaran dengan keratan:

Keratan pemangkasan. Panjangnya hendaklah sekitar 5-8 cm. Untuk penyebaran, ambil keratan separa lignifikasi yang lebih kuat.

Keratan harus diambil dari tengah pokok

Penyediaan tanah: gambut dicampurkan separuh dengan pasir atau perlite (vermikulit).

Sekiranya pilihannya adalah antara vermikulit dan perlit, pilih yang pertama: ia tidak berdebu dan mempunyai unsur berguna untuk pemakanan tumbuhan

Keratan ditanam di dalam periuk kecil (cawan plastik juga sesuai) dengan tanah yang sudah siap.

Menanam keratan hingga kedalaman 2,5–3 cm, tidak lupa untuk memadatkan tanah di dasar

Gunakan juga cawan untuk pendaratan tunggal dan bukannya filem

Tanah untuk tumbuh-tumbuhan myrtle berakar disusun dari campuran gambut (70%) dengan perlite atau vermikulit (30%)

Sebagai peraturan, tanaman yang tumbuh dari keratan hanya mekar pada tahun kedua atau ketiga.

Video: cadangan penanaman, pembiakan dan pemangkasan myrtle

Penyebaran benih

Pokok myrtle yang diperoleh dari biji akan menggembirakan anda dengan bunga tidak lebih awal setelah 4 tahun.

Di samping itu, harus diingat bahawa biji mempunyai kecenderungan untuk menurunkan percambahan setelah penyimpanan selama satu tahun.

  1. Penyediaan tanah. Sediakan substrat dari tanah liat, gambut dan pasir (2: 2: 1).
  2. Benih kecil ditaburkan di lapisan permukaan tanah, dan biji besar, sebelumnya berstrata, ditutup dengan lapisan tanah kecil.

Sebilangan besar varietas myrtle mempunyai biji kecil, dalam satu buah buahnya dapat mencapai 15 buah

Kira-kira 7–10 hari selepas penanaman, anak benih myrtle pertama muncul

Myrtle yang tumbuh dari biji tumbuh dengan perlahan.

Stratifikasi benih

Sedikit yang mendedahkan benih tanaman kepada stratifikasi, walaupun ini sering diperlukan. Jadi apa ini "binatang"?

Stratifikasi adalah penyediaan embrio tanaman untuk percambahan di masa depan tanpa kerugian: menjaga tanaman di persekitaran yang lembap pada suhu rendah dan penanaman lebih lanjut di tanah yang agak hangat. Tanpa penyejukan awal, benih hanya boleh membusuk di tanah.

Biasanya, penyediaan benih ini dilakukan seperti berikut:

  1. Rendam biji dalam air suam selama 24 jam..
  2. Sediakan bekas dengan kapas basah atau penyapu kertas, di mana benih dibentangkan.
  3. Benih dalam bentuk ini diletakkan di dalam peti sejuk; suhu antara 1-5 о С.
  4. Tahan 1.5-2 bulan dalam keadaan ini.

Untuk meningkatkan kecekapan, Zircon ditambahkan ke dalam air untuk rendaman primer (1 tetes per 300 ml air). Penyelesaian ini mesti disuntik sekurang-kurangnya 16 jam. Ia sesuai digunakan hanya 3 hari pada suhu udara 18-25 ° C.

Goncangkan bekas dengan larutan Zirkon sebelum merendam biji..

Masalah percambahan yang mungkin berlaku

Selalunya ketika menanam tanaman dari biji, sejumlah persoalan timbul dari kategori "bagaimana jika":

  • biji tidak bercambah;
  • pemeluwapan berat telah menyebabkan acuan;
  • kecambah layu, dll..

Contohnya, benih mungkin tidak bercambah kerana beberapa sebab: bahan menyemai lama yang tidak dapat diubati, menyemai terlalu dalam, tanah yang lembap, sejuk, dan lain-lain. Sekiranya dalam kes pertama anda benar-benar tidak berdaya, maka yang kedua dan ketiga adalah hasil kerja tangan anda: pertimbangkan spesifik penanaman biji myrtle dan jangan lupa tentang saliran dan pengudaraan rumah hijau.

Sekiranya acuan terbentuk di bawah gelas, ambil tindakan segera:

  1. Kurangkan penyiraman sekitar 30%.
  2. Lumurkan tanah dengan mineral.
  3. Rawat anak benih, tanah dan gelas dengan racun kulat.

Mungkin keadaan bertambah buruk oleh tanah yang berasid. Kemudian kapur ditambahkan ke tanah pada kadar sekitar 50 g per 1 kg tanah (ia juga dapat diganti dengan abu kayu dalam perkadaran yang sama).

Bagaimanapun, cobalah untuk mematuhi cadangan perawatan untuk mengelakkan "apa yang harus dilakukan" yang bermasalah di masa depan..

Myrtle, yang dieksport beberapa abad yang lalu ke Eropah, telah berkembang dengan baik di rumah dan terasa hebat. Hari ini terdapat kira-kira seratus spesies pokok myrtle, di antaranya myrtle biasa dan semua jenisnya sesuai untuk tumbuh di rumah. Untuk tumbuh-tumbuhan cantik dengan sejarah yang luar biasa dan kaya untuk menggembirakan mata, anda harus memberi sedikit perhatian kepada mereka: penjagaan sederhana dengan penyiraman yang banyak.