Kalium Monofosfat: Aplikasi dan Ciri-ciri Baja

Hari ini, kami sekali lagi ingin menambah koleksi persediaan anda yang berguna untuk taman. Pertimbangkan alat menarik yang boleh digunakan untuk memberi makan pelbagai tanaman. Kami memaklumkan kepada anda kalium monofosfat. Kami akan merangkumi permohonannya kemudian, tetapi buat masa ini, mari kita mulakan dengan penerangan mengenai ubat tersebut.

Ciri

Kalium monofosfat adalah wakil utama kelas baja mineral. Produk pekat. Digunakan untuk memberi makan semua tanaman tanaman. Tidak seperti ubat lain, ubat ini diserap dengan sempurna oleh tumbuhan. Larut dalam air dengan mudah dan cepat. Adalah disyorkan untuk menggunakannya untuk tanaman dalaman hiasan. Monofosfat terdiri daripada:

  • kalium: kandungannya adalah 33%;
  • fosfat: kira-kira 52%.

Selepas permohonan, tanaman berbuah dan berbunga lebih baik. Memindahkan pelbagai penyakit. Sebilangan besar gula terkumpul di tempat simpanan. Hayat rak buah-buahan dan sayur-sayuran meningkat.

ciri-ciri

Kalium monofosfat, aplikasi yang akan kita pertimbangkan kemudian, dicirikan oleh kualiti berikut:

  1. Peningkatan pencernaan oleh tumbuhan. Mereka dapat menyerap semua zat yang ada dalam ubat..
  2. Sebilangan besar vitamin dan gula terkumpul dalam buah masak. Mereka seterusnya meningkatkan enak dan meningkatkan jangka hayat..
  3. Mawar, anggur, tomato dan timun sangat gemar dengan penyelesaian seperti kalium monofosfat. Aplikasi menunjukkan bahawa tanaman disembuhkan dari cendawan tepung.
  4. Ia dapat ditambahkan ke dalam air dan digunakan untuk membasahi tanah di rumah hijau.
  5. Agar tanaman mentolerir fros dengan baik, disarankan menggunakan kalium monofosfat sebagai persediaan untuk musim sejuk.
  6. Pencinta tanaman dalaman tidak dapat dilakukan tanpa baja ini. Sesuai untuk berpakaian atas semasa berbunga. Memanjangkan umur tunas.
  7. Dari penggunaan baja pucuk masak lebih cepat dan lebih baik.

Ini adalah ciri kalium monofosfat. Ulasan tukang kebun membuktikan sebenarnya khasiatnya. Mari beralih ke isu penting seterusnya..

Cara memohon

Ubat ini diserap dengan baik sekiranya pembalut daun dengan tanaman seperti kalium monofosfat dilakukan. Permohonan adalah seperti berikut:

  • gunakan larutan yang kepekatannya tidak melebihi 0.2%;
  • menyuburkan tanaman hanya pada waktu petang, sehingga larutannya akan bertahan lebih lama di daun dan dahan.

Agar ubat itu hanya berguna, perlu mematuhi arahan yang ditetapkan pada setiap bungkusan. Ia mengandungi maklumat berikut:

  1. Sekiranya anda perlu memberi makan benih sayur-sayuran dan bunga, maka ubat itu dicairkan seperti berikut: 10 gram bahan larut dalam 10 liter air.
  2. Untuk memberi makan tanaman yang berada di tanah terbuka, larutan berikut digunakan: 15-20 gram kalium fosfat dicampurkan dalam 10 liter air.
  3. Semak buah dan pokok perlu disenyawakan dengan sediaan yang dibuat seperti berikut: 30 gram bahan dilarutkan dalam 10 liter air. Semua penanaman disembur dengan teliti.

Sekiranya anda ingin membeli baja mineral yang sesuai untuk semua tanaman tanaman, maka fokuskan pada ubat seperti kalium monofosfat. Permohonan tomato memerlukan perhatian khusus.

Tomato Topping

Baja yang mengandungi kalium untuk sayur-sayuran ini tidak boleh ditukar ganti dengan apa-apa. Mereka membantu tomato masak sekata. Ia boleh digunakan untuk menyemburkan semak sendiri. Anda perlu menggunakan ubat dengan betul, dan untuk ini anda perlu mengetahui beberapa nuansa:

  1. Pemakaian topi dedaunan dilakukan dengan larutan, kepekatannya tidak melebihi 0.2%. Oleh itu, anda perlu menyediakan bahan dengan kadar 2 gram kalium monofosfat untuk setiap liter air.
  2. Sekiranya anda ingin menyiram tomato, maka anda perlu menyediakan penyelesaiannya seperti berikut: 15 gram ubat dilarutkan dalam 10 liter air. Jumlah ini cukup untuk memproses kira-kira 4 semak.
  3. Antara pemberian makanan bernilai dua minggu.
  4. Tidak digalakkan menggunakan kalium monofosfat lebih dari dua kali.

Sekiranya anda ingin mendapatkan buah tomato masak yang sama, pilihlah kalium monofosfat. Kegunaan untuk tomato bagus untuk rasa sedap.

Pokok anggur yang sihat

Ubat semacam itu digunakan untuk memberi makan bukan sahaja sayur-sayuran dan tanaman dalaman. Hanya sedikit orang yang tahu, tetapi banyak pokok buah seperti kalium monofosfat. Permohonan untuk anggur adalah rahsia lain dari bahan tersebut. Untuk beri masak yang lebih baik, lakukan pemakaian top pada musim luruh. Anggur dapat disenyawakan dengan dua cara:

  1. Menyiram. Untuk melakukan ini, gunakan larutan yang disediakan dari 15 gram ubat dan 10 liter air.
  2. Penyemburan. Komposisi kerja disediakan dari 20 gram kalium monofosfat dan 10 liter air.

Baja untuk anggur digunakan sepanjang bulan September. Pastikan untuk mengekalkan selang antara pembalut, yang seharusnya 7 hari.

Kami telah mengisi koleksi ubat berguna anda yang dibenarkan dan disyorkan untuk digunakan di pondok. Ini mengenai kalium monofosfat. Sekarang anda tahu apa yang disukai oleh tanaman anda.

Penggunaan kalium monofosfat untuk tomato

Semasa menanam sayur, tukang kebun sering menggunakan pelbagai baja. Kalium monofosfat untuk tomato adalah makanan tambahan mineral terkenal yang meningkatkan hasil.

Penggunaan kalium monofosfat untuk tomato

Mengenai komposisi dan faedah monofosfat

Kalium monofosfat (dengan cara lain - kalium dihidrogen fosfat) adalah garam kalium asid fosforik dan dihasilkan dalam bentuk campuran serbuk putih. Ini dapat digunakan sebagai baja mineral bukan hanya untuk menanam sayur-sayuran, tetapi juga untuk memberi makan pokok buah-buahan dan tanaman rumah.

Kalium monofosfat untuk tomato adalah perangsang untuk pematangan tanaman sayur-sayuran, menyumbang kepada pemeliharaan sayur-sayuran, untuk pokok renek buah-buahan berfungsi sebagai alat sokongan yang dapat menoleransi waktu sejuk, dan untuk tanaman dalaman ia merupakan pemanjangan berbunga mereka.

Komposisi kalium monofosfat untuk tomato umpan mengandungi:

  • oksida komponen fosforus - kira-kira 50-52%,
  • kalium oksida ramuan - kira-kira satu pertiga daripada jumlah, atau kira-kira 30%,
  • asid ortofosforik.

Kalium monofosfat adalah salah satu baja mineral potash-phosphorus untuk tanaman yang ditanam. Jumlah kalium yang terkandung di dalamnya dalam monofosfat melebihi prestasi klorida dan sulfat dan kalium nitrat. Peratusan fosforus sedikit lebih rendah daripada komposisi superfosfat.

Penggunaan ubat untuk tomato meningkatkan daya tahan tanaman sayur-sayuran terhadap penyakit.

Kalium monofosfat yang sangat pekat kerana terdapat dalam komposisi asid fosforik untuk memberi makan tomato dengan cepat larut dalam air. Indeks keterlarutan serbuk kalium monofosfat berbutir dalam larutan berair mencapai 22.5% pada suhu 20 ′. Apabila suhu meningkat ke tahap 90 ′, angka kelarutan campuran mencapai lebih dari 83%.

Ciri-ciri baja monofosfat

Pengenalan kalium monofosfat untuk menyuburkan tomato semasa penanamannya berlaku mengikut arahan semasa menanam benih tomat di tanah, ketika memproses penanaman pada musim bunga dan pada peringkat berbunga.

Penggunaan baja mineral monofosfat dapat dilakukan dengan salah satu daripada dua cara:

  • dalam bentuk pemberian daun daun semak tomato,
  • dengan aplikasi untuk membuka atau melindungi tanah.

Sebagai peraturan, serbuk kalium monofosfat untuk tomato digunakan terutamanya dalam bentuk larut sebagai pembalut atas yang bebas. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes ia dimasukkan sebagai komponen campuran mineral.

Di antara sifat berguna kalium monofosfat sebagai baja tomato, ulasan mengenai pembajaan mineral menunjukkan kesesuaiannya dengan hampir semua jenis baja, kecuali yang mengandungi komponen magnesium dan kalsium. Dalam campuran dengan sebatian nitrogen, kalium monofosfat mempunyai kesan efektif yang lebih besar terhadap pertumbuhan dan pengembangan akar semak tomat.

Dos umpan

Pastikan anda mengikuti arahan.

Bergantung pada kaedah pemupukan tomato dengan baja mineral, petunjuk penggunaan kalium monofosfat dipilih.

Memberi makan anak benih

Semasa menyiram lapisan tanah dengan benih tomat yang ditanam di dalamnya, kepekatan kalium monofosfat yang diencerkan dicairkan dengan sepuluh liter air per 10 g campuran serbuk atau butiran. Kadar penggunaan untuk menyiram anak benih tomato adalah kira-kira 5 liter larutan monofosfat-kalium berair per meter persegi kawasan.

Memupuk semak di tanah

Semasa mengisi semula semak tomat yang ditanam di tanah terbuka atau terlindung, arahan penggunaan larutan berair kalium monofosfat untuk menyuburkan tomato mengesyorkan penyediaan dalam campuran antara 15 hingga 20 gram campuran 10 liter. Dalam kes ini, kadar penggunaan baja di tanah berkisar antara 3 hingga 4 liter larutan siap per meter persegi kawasan penanaman muda dan sekitar 5-6 liter untuk tanaman dewasa. Jumlah ini cukup untuk kira-kira 4 semak tomato.

Gaun topi dedaunan dilakukan pada waktu petang. Antara membaja tomato membuat selang dua minggu. Arahan penggunaan kalium monofosfat untuk umpan tomato daun tidak mengesyorkan memberi makan tanaman sayur lebih dari dua kali berturut-turut untuk satu musim kebun.

Ulasan dan amaran baja

Ulasan tukang kebun mengenai penggunaan kalium monofosfat untuk menyuburkan tomato menunjukkan kelebihan utamanya ketika memberi makan tanaman:

  • peningkatan berbuah kerana kandungan kalium dan fosforus yang tinggi dalam komposisi dan nisbah optimumnya,
  • penyemburan melindungi tanaman sayur dari penyakit, kulat dan perosak, termasuk meningkatkan daya tahan terhadap cendawan serbuk,
  • pengumpulan dalam sayur-sayuran peningkatan jumlah gula dan komponen vitamin yang meningkatkan rasa tomato,
  • meningkatkan jangka hayat tanaman,
  • pencernaan lengkap mineral tambahan oleh hampir semua bahagian tanaman kerana kelarutan campuran yang tinggi,
  • rintangan fros meningkat,
  • keserasian ubat dengan pembalut top lain, termasuk dengan baja nitrogen,
  • tiada kesan sampingan dan kesan rendah terhadap perubahan keasidan tanah semasa penyemburan dan umpan akar.

Tukang kebun memperhatikan bahawa mustahil untuk merendam biji dalam kalium monofosfat untuk anak benih di masa depan, kerana dalam tempoh ini garam kalium yang mendorong mempengaruhi proses pengembangan tanaman sayur.

Dalam keadaan teknologi pertanian di kawasan tanaman sayur-sayuran kecil dan sederhana dengan pemupukan manual dan penyemprotan semak tomat, menjadi kos yang wajar yang memastikan produktiviti tinggi.

Kalium monofosfat - arahan penggunaan untuk kebun

Dalam berkebun, baja potash banyak digunakan, yang mengandungi bahan yang menyumbang kepada pembentukan dan pengembangan buah. Dan kalium monofosfat adalah salah satu bahan yang paling popular dan dicari. Ia mempunyai kesan yang kompleks pada tanaman buah dan pokok, bunga dan pokok renek. Tetapi jaminan utama penggunaan yang berjaya adalah penggunaan baja yang betul dan rasional. Jika tidak, ia hanya boleh membahayakan.

Komposisi dan sifat kalium monofosfat

Kalium monofosfat adalah baja kompleks yang 50% fosforus dan 33% kalium. Ia dilepaskan dalam bentuk butiran dan serbuk untuk penyediaan larutan.

Sifat utama alat ini adalah:

  • rangsangan dan pemanjangan tempoh berbunga;
  • peningkatan berbuah tanaman buah dan pokok;
  • perlindungan tumbuhan yang boleh dipercayai dari pelbagai penyakit, termasuk cendawan tepung;
  • meningkatkan rasa buah-buahan kerana pengumpulan gula dalam kepekatan yang besar di bawah pengaruh komponen baja;
  • memanjangkan jangka hayat tanaman buah;
  • ketahanan yang lebih besar terhadap suhu rendah dan faktor luaran yang berbahaya.

Penyelesaian kalium monofosfat digunakan bukan hanya untuk tanah terbuka. Ia digunakan secara meluas untuk memberi makan tanaman yang ditanam di rumah hijau. Produk ini memberi khasiat dengan sempurna, melembapkan tanah, dan juga diserap sepenuhnya oleh tanaman buah. Dan ini memberikan tanaman yang lebih banyak dan sihat..

Petunjuk untuk digunakan

Penyelesaian kalium monofosfat dapat diproses:

  1. Anak benih. Penyemprotan, penyiraman dan kaedah pemberian makanan lainnya biasanya dilakukan pada tahun-tahun yang baik atau cukup berhasil, ketika tanaman ditunda kerana cuaca buruk. Tetapi pada musim yang tidak baik, lebih baik menggunakan rootino. Ini merangsang pembentukan akar di tahap kotak-pot, yang memungkinkan untuk meningkatkan produktiviti dengan penanaman anak benih yang lambat.
  2. Bunga dalaman, tumbuh-tumbuhan. Penyelesaian kalium monofosfat sangat baik untuk memproses ampel dan pot bunga.
  3. Tanaman buah-buahan hortikultur. Mereka diproses untuk memanjangkan masa berbunga dengan rangsangan buah yang intensif..
  4. Budaya hiasan tanah terbuka. Kita bercakap mengenai bunga dan tanaman lain yang tidak dalam keadaan tertutup, tetapi tumbuh di kebun atau di tempat tidur, tidak digunakan untuk makanan. Memproses tanaman tersebut dengan baja potash mengekalkan fasa berbunga aktif..

Penyemburan

Proses penyusuan ini dilakukan terutama untuk perawatan tanaman dalam ruangan, tanaman kebun, dan juga untuk tanaman buah-buahan yang tumbuh dalam bentuk semak. Buah-buahan yang tumbuh di bahagian tanah atau daun tanaman yang boleh dimakan di bawah tanah juga diproses..

Menyiram

Penyiraman dengan larutan kalium monofosfat disarankan jika perlu untuk menambah pokok buah, pokok renek besar, buah bawah tanah.

Semua jenis pemprosesan harus dilakukan dengan ketat sesuai dengan arahan yang dilampirkan pada ubat ini. Amat penting untuk memerhatikan dos produk semasa mencairkan serbuk dan menggunakan larutan siap.

Arahan penggunaan kalium monofosfat

Ciri-ciri penggunaan larutan kalium monofosfat bergantung pada tanaman mana yang dimaksudkan. Pengilang menunjukkan arahan terperinci pada pembungkusan, yang mesti dikaji dengan teliti..

Untuk tomato

Untuk meningkatkan aktiviti mengeringkan dan mengeringkan semula tomato, larutan kalium monofosfat sering digunakan. Pemprosesan dilakukan mengikut prinsip ini: 7.5 - 15 liter dana per 1 meter persegi. Penyusuan dilakukan dalam 2 peringkat. Pendekatan pertama dilakukan pada awal berbuah dengan jumlah larutan yang ditunjukkan.

Tahap kedua penyemburan atau penyiraman buah mesti dilakukan 15-20 hari setelah rawatan awal. Tetapi kali ini penyelesaiannya diambil dalam pengiraan 5-10 liter per 1 meter persegi.

Untuk timun di rumah hijau dan di taman luaran

Larutan kalium monofosfat biasanya digunakan jika perlu agar timun tumbuh secara merata, mempunyai ukuran dan bentuk yang sama. Namun, sebelum penyiraman pertama, para pakar mengesyorkan ujian. Untuk melakukan ini, semburkan beberapa buah dengan larutan dan nilaikan tindak balasnya selepas 1-2 hari. Sekiranya kelihatan bahawa mereka mula tumbuh dengan lebih baik, maka anda boleh meneruskan prosedur. Tetapi sekiranya terdapat bintik-bintik yang mencurigakan atau mosaik di permukaan daun, anda harus menolak penggunaan produk lebih lanjut, atau mengurangkan kepekatan larutan.

Penyelesaian kerja yang dimaksudkan untuk memproses timun, seperti halnya tomato, mempunyai kepekatan 0,02%. 1 baldi dengan produk sudah cukup untuk menyiram 4 semak tanaman buah. Selang antara pembalut adalah sama seperti yang dijelaskan sebelumnya.

Untuk strawberi dan buah lain

Stroberi dan tanaman buah lain, termasuk pokok, diperlakukan mengikut arahan dengan larutan kalium monofosfat terutama dengan pengairan. Prosedur kecemasan dan tidak dijadualkan biasanya dilakukan semasa musim menuai dan setelah hujan lebat. Anda hanya boleh menyemburkan kawasan hijau pokok dan pokok renek, sambil berusaha memastikan seberapa banyak larutan jatuh di bahagian bawah daun. Penyiraman dilakukan hanya selepas 1.5-2 jam setelah pembasahan awal dan menyeluruh kawasan rawatan.

Anda boleh menyiram pokok buah-buahan, strawberi dan pokok renek lain pada waktu pagi, lebih baik sebelum matahari terbit. Walau bagaimanapun, jika terdapat hujan lebat atau kabut pada waktu malam, sebahagian besar baja dalam keadaan seperti ini biasanya hilang..

Kepekatan larutan dalam kes ini ialah 0.2%. Ia dicapai dengan melarutkan dalam 1 baldi air 20 g serbuk atau butiran kalium monofosfat.

Untuk anak benih sayur-sayuran

Untuk anak benih sayur-sayuran, disyorkan untuk menuangkan 7-10 g serbuk ke dalam 10 liter air. Memberi makan juga dilakukan dalam 2 peringkat. Pendekatan pertama dilakukan dengan adanya 2-3 daun sebenar pada tanaman pada kadar 3-5 liter cecair per meter persegi penanaman. Fasa kedua berlaku 10-15 hari selepas pemindahan.

Untuk bunga

Anda boleh memberi makan bunga di tempat tidur bunga dan di dalam pasu hanya ketika tunas pertama mula muncul. Juga, rawatan dengan larutan kalium monofosfat dilakukan pada masa peralihan ke fasa pembungaan aktif.

Dalam jangka masa yang baik, adalah mungkin untuk mempercepat pembungaan tunas dengan adanya 3-4 daun sebenar pada tanaman. Prosedur dijalankan dengan menggunakan kepekatan 0,05% tepu. Untuk 1 meter persegi anda perlu menghabiskan 3-4 liter dana.

Dengan peralihan tanaman ke fasa aktif tumbuh-tumbuhan, larutan kalium monofosfat mengubah ketepuannya. Kepekatannya ialah 0.07% -0.1%. Ia digunakan untuk penyiraman. Tetapi jika perlu menyemburkan, maka untuk tujuan ini, konsentrat 0,02% digunakan.

Keserasian dengan ubat lain

Juga, pakar tidak mengesyorkan menggunakan baja jenis ini pada masa yang sama. Oleh itu, pengenalan ke dalam tanah atau penyemburan daun asthenia buah dengan campuran kalium-nitrogen tidak boleh dilakukan. Perlu ada jurang 2-3 hari antara penggunaan kedua-dua jenis baja tersebut..

Tetapi nitrogen diberikan hanya selepas larutan fosforus-kalium. Namun, ketika memproses kekacang, alfalfa dan semanggi, yang cenderung mengumpul nitrogen, corak aplikasi baja berubah sebaliknya.

Kelemahan lain ialah produk memberi daya hidup tidak hanya kepada tanaman buah dan bunga, tetapi juga untuk rumpai. Oleh itu, bersiaplah untuk tumbuh-tumbuhan yang tidak diingini muncul di laman web ini..

Ulasan mengenai penggunaan kalium monofosfat

Ulasan mengenai penggunaan baja ini positif dan negatif:

Alena Tushko: “Saya menggunakan larutan kalium monofosfat untuk menyemburkan kentang. Saya tidak dapat mengatakan bahawa saya sangat berpuas hati dengan hasilnya, kerana di satu pihak, tanaman tidak cedera sepanjang tempoh pertumbuhannya, tetapi, sebaliknya, hasil tanamannya jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya. Mungkin musim ini kurus, saya tidak tahu. Tetapi saya tidak merancang untuk menggunakan baja ini lagi. ".

Maxim Zakharchenko: “Saya menggunakan larutan kalium monofosfat untuk memproses anak benih. Tanaman dengan pertolongannya tumbuh lebih cepat, dan memberikan tanaman yang banyak. Untuk meningkatkan keberkesanan produk, saya ganti penggunaannya dengan penyiraman jelatang penyiraman atau taburkan tanah dengan abu kayu. Tetapi saya jarang makan - hanya apabila saya melihat bahawa tumbuhan kekurangan nutrien. Saya boleh mengesyorkan kalium monofosfat untuk digunakan berdasarkan pemerhatian peribadi. Namun, agar tidak merosakkan budaya, dos produk mesti dipatuhi dengan ketat! ".

Kalium monofosfat adalah baja yang berpatutan yang digunakan dalam berkebun dan hortikultur. Dia memproses tanaman buah dan tanaman hiasan. Alat ini dalam kebanyakan kes menunjukkan keberkesanannya yang tinggi, jadi jika anda melihat tanda-tanda kekurangan nutrien pada tanaman, semburkan atau air larutan ini mengikut arahan. Sebentar lagi anda akan melihat perubahan yang ketara menjadi lebih baik..

Kalium dihidrogen fosfat (kalium monofosfat) - arahan dan kaedah penggunaan

Untuk mendapatkan hasil panen yang banyak, orang menggunakan pelbagai jenis baja yang memenuhi tanah dengan bahan berguna, melindungi tanaman dari penyakit, dan meningkatkan rasa buah. Untuk tujuan ini, kalium monofosfat boleh digunakan. Ia sesuai untuk tanaman kebun dan tanaman dalaman..

Kalium monofosfat

Ini adalah garam kalium asid fosforik. Diperolehi dengan menggabungkan asid fosforik dengan karbonat, klorida atau kalium hidroksida.

Dalam industri, ia akan digunakan untuk tujuan berikut:

  • penapisan produk petroleum;
  • pelembutan air;
  • pembuatan serbuk penaik, ragi makanan;
  • pengeluaran bahan pencuci cecair;
  • penukaran frekuensi dalam teknologi laser;
  • pengemulsi makanan.

Dalam pertanian, kalium monofosfat digunakan sebagai baja.

Hartanah

Monofosfat kalium tulen kimia adalah kristal tidak berwarna yang mudah larut dalam air. Sebagai baja, ia dihasilkan dalam bentuk serbuk atau butiran, warnanya boleh berwarna krem ​​atau coklat muda. Kemunculan warna kekuningan yang kuat menunjukkan adanya zat besi atau klorin aktif, yang dianggap sebagai perkahwinan.

Sebagai baja

Kalium monofosfat sebagai baja digunakan:

  • untuk anak benih, apabila penanamannya tidak ditarik ke tanah terbuka;
  • untuk sayur-sayuran, buah dan tanaman beri untuk meningkatkan produktiviti;
  • untuk berbunga dan tanaman hiasan yang banyak dan berpanjangan;
  • untuk menghilangkan kekurangan kalium di kebun dan tanaman dalaman (dimanifestasikan oleh daun yang bosan dan berpintal).

Manfaat untuk tanaman dan tanah

Faedahnya termasuk:

  • ubat itu mudah larut dan cepat diserap oleh semua bahagian tanaman dan memberi kesan positif;
  • baja tidak mengandungi klorin, natrium dan logam berat dan bahan toksik lain, hanya K dan P;
  • tanaman itu mendapat jumlah vitamin dan karbohidrat yang optimum, sehingga buah yang dimasak mempunyai rasa manis dan disimpan lebih lama;
  • ubat ini melindungi daripada fros ringan, beberapa penyakit kulat, termasuk cendawan tepung;
  • kalium monofosfat melembapkan tanah kering di rumah hijau, hampir tidak mempengaruhi pH tanah;
  • makan berlebihan dengan baja hampir mustahil;
  • semasa menggunakan kalium monofosfat, sebilangan besar pucuk sisi muncul, tanaman dalaman mekar lebih lama;
  • serasi dengan racun perosak, ini memungkinkan rawatan yang kompleks.

Kelemahan baja

Kelemahan kalium monofosfat termasuk yang berikut:

  • cepat hancur apabila digunakan pada tanah, sehingga larutan baja dapat digunakan untuk pembalut atas;
  • semasa pemprosesan, bukan sahaja tanaman sayur-sayuran tumbuh, tetapi juga rumpai yang mesti selalu disiangi;
  • ubat itu bersifat hygroscopic, akibatnya kehilangan kualitinya, dan penyelesaiannya cepat hancur di bawah pengaruh cahaya dan udara, jadi anda perlu membeli baja dalam pembungkusan yang dirancang untuk satu rawatan;
  • tidak boleh digabungkan dengan baja berdasarkan Ca dan Mg, yang membatasi penggunaannya untuk tanaman individu;
  • tidak boleh digunakan untuk bunga dalaman yang perlahan-lahan berkembang, misalnya, anggrek, succulents;
  • tidak dianjurkan memberi makan bunga untuk dipotong, kerana potongannya akan sangat pendek untuk dimasukkan ke dalam pasu atau digunakan untuk sejambak.

Kaedah Permohonan

Kalium monofosfat digunakan untuk pembalut akar dan daun. Penyelesaiannya disediakan sesuai dengan arahan dan tanaman kebun dan tanaman dalaman disiram dan disembur dengannya..

Baja harus digunakan pada waktu petang ketika tidak ada sinar matahari, jika tidak, ia hanya menguap. Perlu disembur sehingga filem basah dapat dilihat pada tanaman, tetapi pada masa yang sama mesti dipantau agar tetesan jatuh tidak muncul.

Baja dengan baja menggunakan tanah lembap.

Arahan penggunaan

Hasil maksimum diperhatikan ketika memproses penanaman pada musim bunga dan menanamkan anak benih ke tempat tidur terbuka semasa berbunga tanaman hiasan.

Penting! Pastikan anda menyemburkan tanaman selepas hujan lebat dengan larutan baja 0,02% (2 g kalium monofosfat per 10 l N2O), yang memungkinkan untuk mengelakkan penindasan tanaman hortikultur. Bagaimanapun, kalium dan fosfor dibasuh dengan air bukan hanya dari tanah, tetapi juga dari bahagian udara tumbuhan.

Untuk anak benih

Untuk menyiram benih sayur dan bunga, larutan disediakan pada kadar 10 g baja per 10 liter air.

Kali pertama diberi makan, ketika 2-3 daun sejati muncul, kali kedua 10-15 hari setelah menyelam atau mendarat di tanah terbuka.

Untuk tomato

Untuk memberi makan tomato, larutan disediakan pada kadar 7.5-15 g setiap 10 liter. Anda boleh memproses 4 semak dengan jumlah ini. Mereka perlu memberi makan tomato maksimum 2 kali setiap musim. Berpakaian top pertama sebelum berbuah, yang kedua selepas 15-20 hari selepas rawatan.

Sekiranya tanaman disiram dengan selang 3 minggu, pastikan untuk menyemburkan kultur pada lembaran dengan larutan 0,2%.

Untuk timun

Untuk memberi makan timun dengan penyiraman, gunakan larutan yang sama seperti tomato dan jalankan mengikut jadual yang sama. Mereka disembur dengan larutan 0.2%, tetapi ini mesti dilakukan berdasarkan keadaan tanaman. Apabila timun melengkung, memperoleh bentuk berbentuk pir, ini menunjukkan kekurangan kalium, dan tanaman mesti disembur jika tidak, buahnya akan pahit.

Penting! Sekiranya minggu depan anda perlu menyiram timun mengikut jadual, dan buahnya bengkok, maka harus ditunda, tanaman itu harus disembur dengan baja. Dan hanya selepas 1.5-2 minggu dibenarkan untuk menyiram tanaman dengan ubat tersebut.

Untuk anggur

Anggur disyorkan untuk diberi makan pada musim bunga, untuk mengurangkan risiko cendawan tepung, pada akhir bulan Ogos dan pada bulan September - untuk meningkatkan hasil dan tahan fros.

Pokok anggur disembur atau disiram dengan larutan, ia disiapkan pada kadar 10 g kalium monofosfat per 10 liter air.

Untuk strawberi

Untuk mengairi strawberi, sediakan larutan pada kadar 10-15 g ubat setiap baldi air 10 liter. Mereka memberi makan tanaman semasa berbunga. Setelah menggunakan baja, tempat tidur mesti disiram dengan air biasa, jika tidak, strawberi akan terbakar.

Untuk bunga dalaman dan taman

Untuk mencapai pembungaan awal tanaman kebun, mereka disiram untuk pertama kalinya dengan larutan kalium monofosfat 0,05% (5 g baja per 10 N2O), apabila mereka muncul 3-4 helai pada kadar 3-4 liter cecair setiap 1 persegi. m. Dalam tempoh tumbuh-tumbuhan aktif disiram larutan ubat 0,07-0,1%. Setelah hujan, tanaman disembur dengan larutan 0,02%, selain petonia ampel, mereka dirawat dengan larutan 0,01%.

Tumbuhan dalaman disiram dua kali dengan selang 2 minggu dengan larutan kalium monofosfat 0.1%, sebaik sahaja tunas muncul, berhenti membaja.

Simpan ubat di tempat yang tidak dapat diakses oleh kanak-kanak dan haiwan peliharaan. Anda perlu bekerja dengan baja di sarung tangan getah, semasa menyembur - gunakan alat pernafasan. Sekiranya produk bersentuhan dengan kulit atau mata, bilas dengan banyak air..

Kesimpulannya

Untuk mendapatkan hasil panen yang kaya dan berbunga yang banyak, disarankan menggunakan kalium monofosfat. Semasa menggunakannya, tidak perlu memilih baja secara individu untuk setiap tanaman.

Monopotassium fosfat

MKP, kalium dihidrogen fosfat, kalium monofosfat

N

Ca

Mg

S

Fe

Unsur surih,%

Ag

B

Mo

Mn

Cu

Zn

Syarikat

Saya

V

Monopotassium fosfat adalah baja sebatian fosforus-kalium kompleks. Ia digunakan untuk dressing root top, dressing top foliar dan fertigation. Diperolehi oleh interaksi kimia asid fosforik dan sebatian kalium. [3]

Kandungan:

Ciri fizikal dan kimia

Monopotassium fosfat (kalium dihidrogen fosfat) - kristal tidak berwarna.

ciri fizikal

  • Titik lebur - 552.6 ° C.
  • Mencair dengan penguraian untuk membentuk kalium fosfat (K3PO4).
  • Kelarutan dalam 100 g air pada suhu 25 ° C - 25.1 g.
  • Praktikal tidak larut dalam etanol.
  • Ketumpatan pada 20 ° C - 2338 g / cm 3. [3]
  • Monopotassium fosfat (baja) mengandungi jumlah fosfat:
    • (R2TENTANG5tidak kurang daripada 50%,
    • kalium (K2O) - tidak kurang daripada 33%,
    • air - tidak lebih daripada 0.5%.
  • Keasidan larutan satu peratus ialah 4.0–4.5 unit.
  • Sebilangan besar residu tidak larut dalam air - kurang daripada 0.1%.

Monopotassium fosfat adalah baja larut sepenuhnya yang tidak mengandungi kekotoran berbahaya. [4]

Baja yang mengandungi monopotassium fosfat

Permohonan

Pertanian

Ia digunakan sebagai baja pekat untuk membaja tanaman dalam pelbagai sistem. [1]

Jenama monopotassium fosfat yang didaftarkan dan diluluskan untuk digunakan di Rusia sebagai baja terdapat di meja di sebelah kanan. [1]

Industri

Monopotassium fosfat digunakan sebagai modulator dan penukar frekuensi dalam teknologi laser. Dalam industri makanan, ia digunakan sebagai komponen serbuk penaik, ragi makanan, deterjen cair, juga pengemulsi produk makanan dan komposisi untuk memurnikan produk petroleum dan pelembut air. [3]

Kalendar Permohonan

Mungkin

Jun

Julai

Ogos

September

Deposit

Monopotassium fosfat disyorkan untuk digunakan pada semua jenis tanah di tanah terbuka dan terlindung, sebagai pembalut akar atas dan pembalut daun. [1]

Sebagai baja larut dalam air, disarankan untuk digunakan dalam sistem pengairan dan untuk fertigasi. [2]

Kekurangan nitrogen membolehkan anda mengubah penggunaan baja sebagai pembalut utama, baik dalam parameter kuantitatif (kadar penggunaan) dan parameter (waktu aplikasi). Oleh itu, sebagai contoh, baja yang mengandungi nitrogen dan nitrogen tidak boleh digunakan sebagai makanan tanaman musim luruh yang lewat musim luruh, kerana ini melemahkan tanaman, menghalangnya daripada membuat persediaan tepat pada waktunya untuk musim buruk musim sejuk. Pengenalan monopotassium fosfat pada masa ini memungkinkan tanaman diperkaya dengan kalium dan fosforus, yang meningkatkan daya tahan fros mereka dan meningkatkan kemungkinan keberhasilan keluar setelah musim sejuk. (Disusun)

Tingkah laku tanah

Monopotassium fosfat cepat larut dalam larutan tanah, hancur menjadi ion kalium K + dan ion asid fosforik yang dijangkiti positif H2PO4 -, HPO4 2- dan PO4 3-.

Ion kalium dicirikan oleh keupayaan lemah untuk berhijrah di sepanjang profil tanah. Pengecualian adalah tanah loam berpasir dan berpasir dengan daya serap rendah. Kalium berinteraksi dengan kompleks penyerapan tanah mengikut jenis penyerapan pertukaran (physico-imperial) dan bukan pertukaran.

Ion asid fosforik dalam medium berasid lemah (iaitu, dalam keadaan seperti itu, pertumbuhan tanaman paling berjaya) berperilaku berbeza. Jadi h2PO4 - menjadi sumber fosfor yang ideal, kerana tidak mengalami halangan untuk penembusan ke dalam sistem tanaman, HPO4 2- - kurang berjaya dalam hal ini, dan PO4 3-.

- secara praktikal tidak tersedia untuk tanaman. Setelah pembubaran monopotassium fosfat, jumlah utama ion asid ortofosforik dari jenis pertama dilepaskan - H2PO4 - Ini membolehkan anda membekalkan tanaman dengan sebatian fosforus yang diperlukan dengan cepat, tanpa penundaan waktu tambahan dalam transformasi kimia di dalam tanah.

Ion-ion asid fosforik, yang tidak diserap oleh tanaman, secara beransur-ansur masuk ke dalam sebilangan sebatian fosforus yang menjadi ciri tanah jenis ini, dan setelah itu, setelah serangkaian transformasi, mereka memasuki sistem tanaman. (Disusun)

Baca lebih lanjut mengenai tingkah laku tanah dalam artikel: baja fosforus, baja potash.

Aplikasi pada pelbagai jenis tanah

Sod-podzolic berpasir berpasir, tanah gambut, tanah dataran banjir, tanah merah

Loamy sod-podzolic, hutan kelabu, chernozems podzolized dan leached

Chernozems khas, biasa, selatan, tanah chestnut, serozems

Dianjurkan untuk menggunakan monopotassium fosfat hanya untuk tanaman yang suka kalium (bunga matahari, bit gula, sayur-sayuran), kerana pengaruh baja potash pada tanah ini sangat lemah. Pada tanah chestnut dan sierozem, penggunaan baja ini dibenarkan secara ekonomi hanya dengan pengairan yang mencukupi.

Solonetz

Tanah berkapur

Mendapatkan

Monopotassium fosfat diperoleh dengan dua cara:

  1. Interaksi asid fosforik dengan larutan berair kalium hidroksida (KOH) atau kalium karbonat (K2CO3) pada suhu 500-600 ° C.
  2. Asid fosforik bertindak balas dengan (H3PO4) dengan kalium klorida (KCl) pada suhu 500-600 ° C. [3]

Kalium Monofosfat - Komposisi, Sifat dan Ciri Aplikasi

Untuk memperbaiki keadaan dan produktiviti tanaman, penanam bunga, tukang kebun dan tukang kebun menggunakan pelbagai kaedah. Kalium monofosfat adalah baja yang sesuai dengan tujuan ini. Pertimbangkan ciri dan syarat penggunaannya.

Kalium Monofosfat: Ciri Sebatian Mineral

Potassium Monophosphate (IFC) adalah baja bebas pemberat berdasarkan kepekatan kalium-fosforus dengan peratusan tinggi, yang digunakan untuk memberi makan penanaman. Ia mempunyai ciri-ciri berikut:

  • formula kimia - KH2PO4 (dihydroorthophosphate);
  • ketumpatan kristal tunggal ialah 2.34 g / cm 3;
  • kelarutan air: mudah larut;
  • komposisi merangkumi komponen: fosforus - 50–52%; kalium - 33–34%;

Potassium Monophosphate (IFC) adalah baja bebas pemberat berdasarkan kepekatan kalium-fosforus dengan peratusan tinggi

  • borang pelepasan - beg 25 kg atau beg plastik 500 g (dijual di kedai kebun);
  • bagaimana rupa: butiran atau serbuk warna putih, kuning air, sedikit coklat.

PERHATIAN! Warna kuning yang diucapkan - bukti kekotoran yang tidak diingini (perkahwinan).

Ciri-ciri penggunaan baja superfosfat

Ia digunakan untuk pemakanan akar atau baja foliar untuk tanah terbuka dan tertutup. Pra-lembapkan tanah untuk disiram.

Kalium monofosfat berkesan:

  • selepas memilih, semasa menanam anak benih;
  • semasa memberi makan tanaman hiasan semasa tempoh berbunga, buah - setelah berbunga;
  • terhadap cendawan serbuk (anggur, epal, timun, mawar);
  • sebagai komponen campuran kompleks;
  • di kawasan sederhana dan kecil dengan pemprosesan manual.

Kelebihan Kalium Monofosfat

Puffer sering digunakan untuk bunga (tempat tidur bunga dan dalaman), sayur-sayuran, buah beri, buah-buahan, kerana ia mempunyai banyak kelebihan:

  • Meningkatkan kuantiti, kualiti (kandungan gula, kegunaan, pemeliharaan) tanaman buah-buahan.
  • Ini mempercepat permulaan berbunga pucuk hiasan, meningkatkan banyaknya, tempohnya.

Kalium monofosfat mempercepat permulaan berbunga pucuk hiasan

  • Melindungi dari kulat (menghilangkan cendawan serbuk).
  • Menggalakkan pembentukan pucuk, meningkatkan jumlahnya.
  • Meningkatkan ketahanan fros pokok, semak.
  • Sebatian kimia tulen. Ia tidak mengandungi klorin, natrium, logam. Produk ini tidak menyebabkan kehijauan.
  • Ini larut dalam air hampir tanpa sedimen, oleh itu proses asimilasi tinggi dan cepat oleh tanaman.
  • Tidak hygroscopic, tidak caking.
  • Campurkan dengan hampir setiap racun perosak atau umpan, sehingga sering digunakan dalam penyediaan pelbagai campuran pemakanan.
  • Melembapkan tanah rumah hijau yang terlalu kering, mengurangkan penggunaan air untuk rumah hijau.
  • Memakan mereka secara berlebihan hampir mustahil.
  • Tiada kesan sampingan.
  • Tidak mengubah keasidan tanah.
  • Aktiviti ubat yang tinggi memungkinkan untuk melakukan pengisian semula nitrogen berulang, setelah menunggu dari dua hingga lima hari.

Menurut ulasan pengguna, monopotassium fosfat adalah ubat yang sangat berkesan..

Stepan, 56 tahun:

“Selama beberapa tahun saya menggunakan monopotassium fosfat, menumbuhkan budaya yang berbeza dengan isteri saya di laman web ini. Pada musim bunga, menanam tanaman, kita menyuburkannya - pada musim luruh kita mempunyai banyak sayur-sayuran yang belum pernah kita lihat sebelumnya. Terdapat simpanan yang mencukupi untuk sepanjang musim sejuk. Saya mengesyorkannya kepada orang lain! ".

Baja Kalium Monofosfat

Vasilisa, 35 tahun:

"Saya telah memberi makan tanaman rumah saya dengan kalium monofosfat selama beberapa tahun. Bunga menggembirakan mata dengan kesihatannya, tidak sakit, mekar lama dan sangat mengagumkan. Saya suka hasilnya. ".

Pendapat Pakar mengenai Kalium Monofosfat

Kalium monofosfat adalah garam yang larut dalam satu musim. Sesuai untuk memberi makan semua tanaman semasa tunas dan berbunga, pembentukan ovari, ketika menanam anak benih tanaman sayuran. Oleh kerana kelarutan cepat yang cepat, ia sesuai untuk pengairan tetesan. Digunakan sebagai pembalut bebas, dalam kombinasi dengan baja lain, kecuali magnesium, kalsium.

Kelemahan alat tersebut

Sudah tentu, tidak ada ubat yang ideal. Kekurangan kalium monofosfat adalah seperti berikut:

  • Kos yang cukup tinggi.
  • Sangat tidak digalakkan mencampurkan produk dengan magnesium, sediaan kalsium, yang membatasi kesesuaiannya untuk sebilangan tanaman.
  • Tumbuhan akan melihat komponen ubat dengan baik hanya dengan adanya nitrogen, tetapi monopotassium fosfat tidak digalakkan untuk digabungkan dengan campuran nitrogen pada masa yang sama..
  • Bahan aktif ubat tidak terkumpul di dalam tanah, cepat membusuk, jadi pemberian makanan dilakukan terutama dengan larutan. Pengenalan baja kering ke dalam tanah tidak membahayakan tanaman, tetapi tidak mendatangkan faedah. Oleh itu, hampir tidak sesuai untuk tanaman makan musim sejuk.
  • Kalium monofosfat disyorkan untuk digunakan pada musim panas sekiranya tidak panas dan terdapat kelembapan sederhana. Di rumah hijau - dengan pengudaraan biasa, pencahayaan yang baik.
  • Ia mempunyai kesan yang sama pada rumpai seperti pada tumbuh-tumbuhan yang ditanam. Gunakannya jika anda menyiangi penanaman anda dengan teliti. Pondok musim panas yang rapi berisiko menjadi hutan lalang.
  • Penyelesaian di udara sangat tidak stabil. Gunakannya segera setelah memasak..
  • Boleh menyebabkan penuaan yang meningkat (keratan pendek), jadi hadkannya pada bunga yang ditanam untuk karangan bunga.
  • Sebagai ubat yang sangat aktif, tidak boleh diterima untuk pot bunga yang berkembang dengan perlahan (succulents, orchids, azaleas, gloxinia, cyclamens).
  • Ia bukan baja kalium fosforus yang paling pekat. Kalium nitrat melampauinya dalam komponen pertama, superfosfat pada yang kedua.

Ini mempunyai kesan yang sama pada rumput liar seperti pada tanaman yang ditanam.

Terdapat ulasan negatif mengenai produk ini:

Vasily, 55 tahun:

Pernah saya melihat sebidang di mana rumput liar tumbuh kira-kira dua meter. Mereka mengatakan bahawa mereka tumbuh dengan mengorbankan sayur-sayuran yang ada di kawasan kejiranan. Tetapi pemilik kebun mengatakan bahawa masalahnya terdapat baja yang berlebihan dengan kalium monofosfat. Ia dipanggil "berlebihan"!

Petunjuk penggunaan baja

Kaedah aplikasi mungkin berbeza. Pertimbangkan kes penggunaan yang paling popular..

Menyiram.

Dosanya ialah 0.1–0.15% (15–20 g serbuk setiap 10 liter air). Kadar penggunaan penyelesaian sedemikian:

  • pada peringkat pertama pertumbuhan sayur-sayuran dan tanaman hiasan, 3-5 liter per meter persegi dimakan. m., dan ketika mereka muncul tiga atau empat daun - dari lima hingga sepuluh liter;
  • pokok buah, semak - 10-20 liter per persegi. m. (kepekatan dapat ditingkatkan hingga 30 g);
  • hijau (pasli, dill, saderi) - 2-3 liter setiap 1 persegi. m.

Penyemburan.

Prosedur ini harus dilakukan pada waktu petang, supaya baja diserap dengan lebih baik tanpa menguap di bawah cahaya matahari. Untuk tanaman hiasan, penyemburan dilakukan selepas hujan. Untuk baja foliar yang dirancang, kepekatan larutan adalah - 2 g setiap 10 l air.

Kalium monofosfat - arahan terperinci untuk penggunaan baja

Mungkin tuaian buah-buahan dan sayur-sayuran yang enak adalah impian setiap tukang kebun. Tetapi untuk ini, anda tidak hanya perlu menanam tanaman, tetapi juga memberi makan mereka dengan pelbagai jenis baja secara berkala. Satu baja yang berkesan ialah kalium monofosfat..

Penggunaan monopotassium fosfat

Kalium monofosfat adalah baja mineral yang mengandungi nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan penuh tanaman dan berbuah yang baik.

Komposisi baja

Komposisi ini merangkumi:

Kedua-dua elemen ini merupakan jaminan terpenting bagi hasil panen yang pelbagai dan kaya dengan pelbagai buah. Mereka menyumbang kepada peningkatan hasil sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri. Mineral ini, khususnya kalium, juga bertanggung jawab atas sifat rasa tanaman, meningkatkan kandungan gula dan vitamin di dalamnya.

Ubat ini boleh didapati dalam bentuk serbuk kristal dan mudah larut dalam air. Ia diserap dengan sempurna oleh tumbuh-tumbuhan. Ia tidak mengandungi bahan berbahaya dan garam logam berat. Baja boleh digunakan baik di kebun maupun di kebun, dan untuk tanaman dalaman. Terima kasih untuk itu, berbunga yang banyak dan panjang dari semua jenis tanaman tanaman disokong. Memberi makan juga sesuai untuk menanam sayur-sayuran di rumah hijau.

Sifat Kalium Monofosfat

  • memanjangkan tempoh berbunga
  • meningkatkan bilangan ovari
  • bertambah berbuah
  • meningkatkan rasa buah-buahan
  • membantu melawan pelbagai penyakit tanaman yang diusahakan
  • menyumbang kepada ketahanan tanaman terhadap fros pulangan kecil
  • meningkatkan jumlah pucuk di semak dan pokok.

Penggunaan dadah

Agar tidak membahayakan tanaman dan dirinya sendiri, memakan tanaman ini sebagai makanan, perlu mengikuti peraturan yang dinyatakan dalam arahan.

Harus diingat bahawa ubat itu boleh didapati dalam bentuk pekat, dan sebelum menggunakannya mesti dilarutkan dalam air. Untuk pembalut akar, 10 g kalium monofosfat dicairkan dalam 10 l air sejuk tulen.

Penggunaan untuk budaya yang berbeza adalah berbeza, kami menerangkan secara ringkas norma-norma untuk pemakanan akar.

  • Untuk pokok - 10 l larutan setiap 1 pokok.
  • Untuk pokok renek - setengah baldi setiap belukar.
  • Untuk memberi makan tanaman sayur-sayuran, seperti tomato, lada, terung, kubis, gunakan 1 liter untuk setiap belukar individu.

Pupuk tanaman selepas pra-pengairan dengan air biasa.

Kalium monofosfat juga digunakan untuk pembalut daun (menyemburkan tanaman pada daun). Untuk tujuan ini, 2-3 g ubat dilarutkan dalam 10 liter air..

Penyemburan harus dilakukan dalam cuaca yang tenang, lebih baik pada waktu pagi atau petang 2 jam sebelum embun.

Untuk mencapai hasil yang maksimum, perlu memberi makan baja ini setiap 2-3 minggu. Setiap kali, sediakan larutan segar, segera sebelum digunakan.

Tomato bertindak balas dengan baik terhadap baja.

Kalium Monofosfat - Permohonan untuk Tomato

Tomato adalah tanaman yang sangat responsif terhadap pelbagai jenis baja. Kalium monofosfat tidak terkecuali. Dengan memberi makan tomato dengan ubat ini, anda akan mendapat hasil panen tomato yang lazat dan mesra. Baja ini mempercepat pematangan buah dan meningkatkan kandungan gula mereka.

Agar tanaman dapat menggembirakan anda, para pakar mengesyorkan penggantian pembalut akar dengan daun.

Untuk pemakaian daun tomato dalam 10 liter air tulen, 1 sudu baja mineral dibubarkan. Ambil 1.5-2 liter larutan segar per 1 biji tomato. Sebelum menggunakan baja, tanah mesti ditumpahkan dengan air bersih. Jangan membaja tomato pada musim panas. Dianjurkan untuk melakukan proses ini pada waktu pagi atau petang untuk mengelakkan luka bakar daun..

Untuk menyemburkan tomato pada selembar, 4 g serbuk dilarutkan dalam 10 l air sejuk tulen. Semburkan dalam cuaca kering dan tenang..

Untuk mendapatkan pulangan yang lumayan dari tomato, yang pastinya tidak membuat anda kecewa, disarankan menggunakan baja organik dan baja mikronutrien.

Dari baja organik, kesan yang baik diberikan oleh pemakanan infusi kotoran ayam. Untuk ini, 1 kg sampah dibiakkan dalam 10 liter air. Mereka meletakkan di tempat yang cerah, setelah menutup baldi dengan penutup. Selepas satu atau dua minggu, pekat siap digunakan. Sebelum digunakan, infus dibiakkan seperti berikut: ambil 1 liter buburan siap dan tambahkan 10 liter air ke dalamnya. Tomat disiram di bawah akar, mengelakkan larutan masuk ke daun, kerana luka bakar dapat terjadi. Untuk satu belukar - 1 liter penyusupan kotoran ayam yang dicairkan.

Untuk pemakanan tomato yang kompleks, ubat Plantafol telah terbukti dengan sempurna. Ini adalah baja kompleks dalam bentuk chelate, yang hampir 100% diserap oleh tanaman. Ini digunakan untuk pemakaian topi daun, iaitu untuk penyemburan. Komposisi ini merangkumi banyak unsur jadual berkala dan vitamin yang diperlukan untuk pengembangan penuh semak dan pembentukan tanaman tomato lazat yang ramah.

Untuk menyediakan penyelesaiannya, 25 g Plantafol dilarutkan dalam 10 l air tulen. Semburkan setiap 2 minggu. Sebaiknya lakukan ini dalam cuaca yang tenang. Sekiranya hujan dalam masa dua jam selepas membaja dengan sediaan ini, prosedur mesti diulang. Dalam cuaca panas, untuk mengelakkan luka bakar daun, jangan semburkan.

Ingat, untuk mendapatkan tanaman yang enak - menggunakan satu jenis baja tidak mencukupi. Gunakan pakaian berpakaian komprehensif, dan hasilnya tidak akan membuat anda menunggu lama!

Kalium Monofosfat (Monopotassium Fosfat).

Kalium monofosfat (monopotassium fosfat) -

baja kalium fosforus tanpa pemberat.

Formula kimia KH2PO4; nama mengikut nomenklatur kimia kalium dihydroorthophosphate (garam monopotassium asid fosforik).

kalium monofosfat - mudah larut.

Monofosfat Kalium Tulen Kimia - Kristal Tidak Berwarna.

Bentuk pelepasan untuk serbuk agrokimia atau butiran warna coklat muda atau kuning air.

Warna kekuningan yang jelas adalah bukti adanya kekotoran besi atau sulfur bebas; ubat seperti itu adalah kecacatan pembuatan.

Komposisi kalium monofosfat pada pembungkusan kilang memberikan pengurangan kepada bahan aktif, kerana dalam kelembapan tanah di hadapan humate, kalium monofosfat terlepas sepenuhnya, dan radikal (residu) bersentuhan dengan oksigen atmosfera.

Sebenarnya, bahan aktif dalam kalium monofosfat K- - 28% dan P + - 23%.

Oleh itu, pernyataan bahawa kalium monofosfat adalah salah satu baja kalium-fosforus yang paling pekat adalah tidak betul.

Kalium klorida dan kalium sulfat dan kalium nitrat lebih baik daripada itu.,

pada fosforus - superfosfat.

Lebih baik membeli kalium monofosfat dalam bentuk berbutir.

Ubat tepung hanya boleh dilarutkan dalam air.

Apabila mencampurkan serbuk kalium monofosfat dengan air kekerasan yang meningkat, kadang-kadang sinter. Penyediaan berbutir boleh dilarutkan dan dicampurkan dengan air paip biasa, juga kunci dari telaga Abyssinian di lokasi, dll..

Kalium monofosfat sebagai baja mempunyai kelebihan berikut:

Nisbah K dan P aktif dalam ubat adalah optimum untuk menghasilkan buah maksimum, serta meningkatkan daya tahan tanaman terhadap penyakit, perosak dan fros.

Kalium monofosfat lebih banyak daripada baja fosforus-kalium yang lain mendorong pembentukan pucuk sisi dengan peduncles, yang penting untuk bunga, kecuali untuk memotong.

Kelarutan tinggi menentukan penghijrahan cepat bahan aktif dan kemudahan penyerapannya oleh tumbuhan.

Kalium monofosfat diserap oleh semua bahagian tumbuhan.

Memberi makan ladang dengan kalium monofosfat hampir mustahil..

Kalium monofosfat sepenuhnya sesuai dengan racun perosak, sehingga penyediaan larutan tangki tunggal untuk pemprosesan yang kompleks.

Kalium monofosfat dengan sendirinya adalah cara yang baik untuk mencegah dan mengawal penyakit cendawan dan jamur..

Kekurangan zat pemberat tidak menjamin kesan sampingan dari baja.

Kalium monofosfat hampir tidak mempengaruhi keasidan tanah.

Kalium monofosfat bermanfaat untuk mikroflora tanah yang bermanfaat. Ini sangat penting untuk rumah hijau: mengeringkan tanah dengan penyiraman yang kelihatan cukup di rumah hijau yang selalu diberi makan dengan baja ini adalah pengecualian yang jarang berlaku, kerana mikroorganisma yang terlibat dalam penstrukturan tanah berada dalam keadaan selesa.

Tumbuhan bertindak balas dengan baik terhadap fosforus dan kalium hanya apabila terdapat jisim hijau yang sihat dan kuat, yang memerlukan nitrogen. Tidak ada kontraindikasi serius terhadap penggunaan kalium monofosfat bersama dengan baja nitrogen, tetapi lebih baik tidak mengambil risiko ketika menyiapkan penyelesaian bersama dari kedua-duanya. Kegiatan kalium monofosfat yang tinggi memungkinkan untuk mengurangkan jurang antara pemupukan kalium-fosforus dan nitrogen hingga minimum 2-5 hari, semakin basah cuaca, semakin pendek jurang.

Pemberian nitrogen selepas fosforus dengan kalium, kecuali tanaman penyusun nitrogen: kekacang, semanggi, alfalfa perlu diberikan.

Nota: Violet violet Saintpaulia juga merupakan pengikat nitrogen. Mereka boleh diberi makan dengan kalium monofosfat sahaja. Sekiranya terdapat tanda-tanda kelaparan nitrogen, tidak ada gunanya menambahkan nitrogen, keadaan penahanan yang tidak betul harus disalahkan - terdapat sedikit cahaya, tanahnya kurang telap atau asid.

Baja mineral yang sangat baik,

kalium monofosfat bukan tanpa kekurangan:

Di dalam tanah, kalium monofosfat tidak terkumpul dan terurai dengan cepat, oleh itu, ia hanya disenyawakan dengan larutan.

Pengenalan kalium monofosfat padat ke dalam tanah tidak membahayakan tanaman,

tetapi tidak akan memberi makna - semua baja akan hilang.

Hasilnya, sebelum ini. n., kalium monofosfat kurang sesuai untuk persiapan penanaman musim sejuk di kawasan terbuka, kecuali dalam beberapa kes, lihat di bawah;

Juga, kerana ms 1, kalium monofosfat paling berkesan pada musim panas tahun yang baik - tidak panas dan lembap. Di rumah hijau - dengan pencahayaan yang mencukupi dan pengudaraan biasa.

Akibat negatif lain dari perenggan 1 adalah bahawa rumpai memiliki kalium monofosfat sesuai dengan selera mereka dan untuk masa depan tidak kurang dari tanaman yang ditanam. Oleh itu, gunakannya di kebun atau di kebun hanya dapat disarankan kepada pemilik budaya yang mempunyai cukup waktu dan wang untuk mengawal rumpai. Di pondok hujung minggu, menyiangi dari kes ke kes, kalium monofosfat akan menyebabkan penumbuhan laman web dengan apa sahaja yang anda mahukan, kecuali yang anda perlukan.

Kalium monofosfat bersifat hygroscopic dan, apabila basah, kehilangan kualitinya.

Penyelesaian kerja di udara dan cahaya tidak stabil. Oleh itu, anda perlu membeli ubat tersebut dalam bungkusan yang sesuai untuk penggunaan tunggal, dan gunakan penyelesaiannya sebaik sahaja disediakan.

Kalium monofosfat sama sekali tidak sesuai dengan baja magnesium dan kalsium, yang secara serius membatasi penggunaannya untuk tanaman individu.

Keupayaan untuk menyebabkan penuaian meningkat membatasi penggunaan kalium monofosfat untuk bunga potong. Walaupun sikat / perbungaan dipotong, tangkainya terlalu pendek untuk pasu atau sejambak, dan kebolehpasaran dan keuntungan produk rendah.

Sebagai baja yang sangat aktif, kalium monofosfat tidak boleh digunakan untuk tanaman rumah yang perlahan dan / atau "tidur" - semua succulents, orchids, azaleas, gloxinia, strepokarpus, cyclamen, abutylene, dodecateon, dll..

Catatan: penulis pernah melihat di laman web yang pemiliknya tergila-gila dengan kalium monofosfat, ketinggian tanpa badan 4.5 m (!) Dan dengan tangkai tebal di lengan lelaki yang sihat. Di panaskan dengan mengorbankan tomato dan kentang! Pemotong berus tidak mengambilnya, saya terpaksa melihatnya. Inti sekeras gading, dan dari duri akan menjadi penyapu yang baik. Saya membayangkan tanaman mutan seperti itu untuk tujuan teknikal - ingin tahu, tetapi tidak di pondok untuk mendapatkan bantuan musim sejuk.

Kalium Monofosfat dan Anggur

Anggur memerlukan lebih banyak magnesium daripada tanaman beri lain; oleh itu, dalam keadaan normal, kami tidak mengesyorkan kalium monofosfat untuk menyuburkan ladang anggur.

Biasanya, anggur diberi makan Kalimagnesia pada separuh kedua musim panas dan sebagai persediaan untuk musim sejuk..

Tetapi ia bukan baja yang sangat aktif: ia berpindah ke dalam tanah dan diserap oleh tanaman secara perlahan, tetapi ia dibasahi dengan baik. Oleh itu, jika tahun itu ternyata sejuk dan basah, tanaman merambat tidak mempunyai masa untuk mendapatkan cukup kalium, musim sejuk keras, dan panen untuk satu tahun lagi adalah buruk. Dalam kes ini, penyediaan anggur musim sejuk yang intensif menggunakan kalium monofosfat akan dibenarkan..

Berdasarkan sifat dan ciri kalium monofosfat di atas,

disarankan untuk menggunakannya untuk hiasan tanaman yang ditanam:

Untuk penanaman tanaman kebun dalam keadaan cuaca rata-rata dan tahun-tahun yang baik.

Pada tahun-tahun buruk, apabila penanaman di tanah ditangguhkan, pembentukan akar pada tahap pot-pot dengan jumlah pemakanan yang terhad sebaiknya dirangsang dengan akar.

Untuk berbunga yang lebih banyak, mengurangkan jatuh ovari dan berbuah lebih baik - semua tanaman makanan kebun.

Tanaman hiasan dari tanah terbuka - untuk berbunga lebih banyak dan lebih lama.

Untuk bunga dari kandungan luar musim: ampelous, pot bunga.

Untuk pemakaian topi dedaunan tumbuhan dalaman dan luaran apabila terdapat tanda-tanda kelaparan kalium akut: berwarna, berkarat, berkerut dan melipat tepi daun.

Peraturan standard untuk penggunaan kalium monofosfat untuk tanaman kebun dan untuk anak benih pada tahun-tahun pertengahan dan menguntungkan di Jalur Tengah Persekutuan Rusia:

Peraturan berpakaian atas musiman dengan kalium monofosfat tanaman tanah terbuka.

Dos dalam had yang ditentukan harus dipilih mengikut kadar habitus (besar, kecil, nipis, subur) dan kadar tanaman (pematangan awal, pematangan lewat). Kesalahan dalam dos yang dinyatakan tidak signifikan, tetapi penanam tanaman yang berpengalaman, yang beroperasi dengannya, dapat mencapai hasil maksimum pada tahun tertentu dengan perbelanjaan minimum untuk agrokimia.

Dos berkesan kalium monofosfat

untuk pakaian topi daun - 0,05% 5 g. pada 10 l air

minimum untuk menyemburkan pot bunga hiasan dan bunga ampel selepas mandi dan dalam kes lain - 0,02% 2 gr. pada baldi.

Dos yang sama berlaku untuk pemakaian topi daun yang dirancang pada tahun-tahun penuaian. Maksimum, untuk menyiram pokok buah-buahan setelah hujan lebat atau hujan berterusan - 0.3% 30 g. pada baldi.

Catatan: pembalut darurat dengan kalium monofosfat pada daun pada dos minimum setelah hujan lebat atau hujan yang berpanjangan harus dilakukan untuk mengelakkan penghambatan tanaman yang digunakan untuk melengkapkan pemakanan kalium-fosforus, seperti hujan lebat / berpanjangan membasuh kalium hanya dari tanah, tetapi juga dari bahagian tumbuhan (udara). Sebagai perbandingan, seseorang yang terbiasa berpuasa dapat bertolak ansur dengan kekurangan zat makanan dengan lebih mudah daripada makan banyak makanan setiap hari..

Peraturan penyiraman dan penyemburan umum:

pada waktu petang, lebih baik hari yang mendung atau dari pagi hingga terang.

Penyiraman - di tanah yang dibasahi terlebih dahulu. Kadar penggunaan penyelesaian pengairan:

Buah-buahan dan sayur-sayuran pada peringkat awal perkembangan (sebelum pemula) - 3-4 liter per 1 sq. penanaman m.

Mereka, pada tahap kematangan - 5-6 liter setiap kawasan.

Tanaman bunga hiasan - 5-10 liter setiap 1 persegi. m penanaman bergantung pada habitus.

Berry semak - 7-10 liter setiap 1 persegi. kawasan m dinaungi pada tengah hari. Menyiram di bawah akar, bukan di lorong.

Pokok buah - 15-20 liter setiap 1 persegi. bulatan batang.

Pokok hiasan - 20-30 liter di kawasan yang sama.

Penyemburan - dengan semburan kecil "berkabut" ke permukaan pembasahan daun; titisan titisan tidak dapat diterima.

Untuk tanaman tertentu, beberapa ciri pemberian kalium monofosfat adalah sah..

Tomato

Penyiraman dengan larutan kalium monofosfat 0.15%

15 gr di atas baldi air

untuk tomato harus dilakukan tidak lebih dari 2 kali setiap musim dengan selang waktu sekurang-kurangnya 2 minggu. Kadar pengairan - baldi penyelesaian kerja untuk 4 semak.

Pada tahun penuaian, perlu diperpanjang hingga 3 minggu atau lebih sesuai dengan tahap perkembangan tanaman yang diperhatikan.

Dalam kes ini, daun disembur dengan larutan 0,02% dalam selang waktu antara penyiraman. Penyelesaian yang sama dilakukan dengan penyemburan kecemasan setelah hujan lebat..

Timun diberi makan dengan pengairan dengan larutan kalium monosulfat dalam dos yang sama dan mengikut jadual yang sama seperti tomato. Penyelesaian kerja untuk penyemburan juga 0,02%, bagaimanapun, pembalut daun dengan potasium dan fosfor untuk timun harus dilakukan, dengan melihat buah-buahan pembentuk dengan teliti. Timun yang biasanya masak lurus dan tangkai lebih tebal daripada hujungnya. Sekiranya buah-buahan, bermula dengan ovari, melengkung dan / atau berbentuk pir, mereka kekurangan kalium, anda perlu memberi makan dengan menyemburkan.

Pemakaian topi dedaunan dari timun masak adalah keutamaan sebelum berpakaian top dengan penyiraman, seperti jika timun pahit kerana kekurangan kalium, anda tidak boleh memperbaikinya. Itu, jika, katakan, di jalan. minggu mengikut jadual, penyiraman harus dilakukan, dan timun bengkok, penyiraman baja mesti ditunda, kerana selang waktu antara berpakaian teratas dengan kalium monofosfat sekurang-kurangnya 1.5-2 minggu.

Kentang, sayur-sayuran akar, bawang, bawang putih

Kentang dengan kalium monofosfat sebaiknya diberi makan hanya dengan penyemburan daun. Pengairan baja akan menyebabkan pertumbuhan sistem akar yang berlebihan dengan mengurangkan jumlah, berat, rasa dan kekayaan ubi..

pemprosesan - dua kali seminggu mengikut peraturan.

Dengan cara yang sama, tanaman akar dan tanaman yang boleh dimakan bulat diberi makan dengan kalium monofosfat..

Buah dan buah beri

Pohon buah dan semak berry dirancang, sesuai dengan peraturan, diberi makan dengan kalium monofosfat, sebaliknya, terutama dengan pengairan. Pakaian atas kecemasan / tidak terancang pada mahkota dilakukan pada tahun penuaian dan setelah hujan lebat, lihat di atas. Hanya bahagian vegetatif (hijau) yang disembur, cuba mendapatkan lebih banyak larutan ke bahagian bawah daun. Penyiraman dilakukan selepas 1.5-2 jam setelah pembasahan yang baik di kawasan yang dirawat. Anda juga dapat menyiram pokok dan pokok renek dengan kalium monofosfat pada waktu pagi, jika hanya tanah yang lembap, tetapi tidak dalam hujan atau kabut - sebahagian besar baja akan hilang. Pokok dewasa yang tahan lasak boleh disiram dengan larutan 0.2% 20 gr. di atas baldi air.

Kalium Monofosfat dan Bunga.

Berpakaian untuk bunga di rimbunan bunga dan rumput dengan kalium monofosfat dilakukan pada awal tunas mekar dan setelah memasuki fasa berbunga yang berlimpah. Pada tahun yang menguntungkan, adalah mungkin untuk mencapai awal berbunga dengan menyiram tunas pada fasa 3-4 daun nyata dengan larutan 0,05% pada kadar 3-4 l per 1 sq. m penanaman. Untuk penyiraman pada tahap tumbuh-tumbuhan aktif, larutan 0,07-0,1% digunakan. Penyemburan jika perlu (lihat di atas) buat penyelesaian 0,02%.

Pot bunga dan ampul luaran diberi makan dengan kalium monofosfat yang serupa dengan petunia (lihat di bawah), tetapi mereka menyesuaikan dos (bukan kadar aliran larutan kerja!) Sesuai dengan keperluan perbandingan mereka dan yang lain dalam kalium; ia diperoleh dari manual untuk tukang kebun. Contohnya phlox memerlukan lebih kurang. 3/4 kalium dibandingkan dengan petunias. Dalam kes ini, penyelesaian kerja disediakan bukan 0.1%, tetapi 0.07%.

Petunias

Bunga-bunga ini kadang-kadang dipanggil selamat: petunia yang pudar dan degenerasi dapat dilihat tumbuh di penggelek debu di bawah dinding rumah atau di bandar dari celah-celah di aspal. Walau bagaimanapun, petunia varietas mewah adalah sissies yang cantik; terutamanya ampel (di gantung bunga) dan tumbuh di atas katil bunga menegak. Oleh itu, jadual untuk makan petunia dengan kalium monofosfat kelihatan seperti ini:

Anak benih, 2-3 daun sebenar - larutan 0,05% 2-3 liter setiap 1 persegi. m atau 1 sudu kecil. setiap tanaman.

Selepas 10 hari - 2 minggu selepas menyelam atau mendarat di tempat - 0,07% larutan 5-6 liter setiap 1 persegi. m.

Pada permulaan berbunga - larutan 0.1% 10 liter per 1 persegi. m.

Ampelik dan di tempat tidur bunga menegak - selepas mandi, semburkan dengan larutan 0.01% (1 g setiap baldi air), tanpa mengira jadual pembalut yang dirancang.

Secara umum, petonia ampel memerlukan baja dan perawatan yang sangat berhati-hati, seperti nutrien dari periuk gantung dicuci (dibasuh) serta-merta berbanding dengan tanah terbuka. Kalium monofosfat sangat diperlukan di sini; pelbagai baja untuk petunia mesti digunakan..

Bahan disediakan oleh: Yuri Zelikovich, Pensyarah, Jabatan Geoekologi dan Pengurusan Alam Sekitar