Penanaman halia

Halia adalah salah satu daripada beberapa tanaman luar negeri yang dapat ditanam di rumah di ambang jendela. Sudah tentu, proses ini memerlukan penjagaan, kesabaran, pematuhan dengan syarat dan teknologi penanaman. Di Eropah, kaedah untuk mendapatkan tanaman akar segar sangat popular, sehingga kini ia datang ke Rusia. Bagaimana menanam halia di rumah dan apa ciri proses ini yang perlu anda ketahui?

Mengapa tumbuh halia di rumah

Mengapa dan bagaimana menanam jahe di rumah dalam iklim yang pelbagai dan tidak stabil di Rusia? Rempah ditanam di rumah untuk dua tujuan:

  • demi mendapatkan akar muda yang segar dan sihat;
  • dengan tujuan hiasan, kerana ia adalah penghuni dalaman rumah yang jarang ditemui dengan penampilan yang eksotik.

Halia yang ditanam di rumah adalah jaminan produk semula jadi, segar dan sihat. Sesungguhnya, semasa proses pertumbuhan, tidak diisi dengan perangsang pertumbuhan, baja kimia, tidak terdedah untuk memanjangkan jangka hayat. Selain itu, halia segar sangat enak dan beraroma, tidak dapat dijumpai di rak pasar raya, kerana jangka hayatnya jauh lebih pendek daripada akar yang lebih tua.

Tanaman ini tidak mempunyai hiasan yang tinggi, walaupun semua orang akan senang mendapat pot bunga seperti itu. Sekiranya anda memerhatikan keadaan pertumbuhan dengan betul dan merawatnya dengan cekap, anda boleh mencapai pembungaan, yang dengan sendirinya merupakan fenomena yang jarang berlaku dan eksotik..

Terdapat dua cara untuk menanam tanaman: dari benih dan akar secara langsung. Kaedah pertama lebih sukar. Pertama, sukar untuk memperoleh biji, dan kedua, tempoh percambahan mereka, yang bermaksud bahawa penuaiannya lebih lama daripada ketika menanam dengan kaedah vegetatif.

Anda boleh menanam jahe di dalam periuk atau di tanah terbuka, tetapi pada masa yang sama memastikan suhu dan kelembapan yang tinggi. Di pinggir bandar, mendapatkan tanaman di kebun hanya dengan rumah hijau yang baik. Lebih mudah untuk memulakan percubaan dengan ambang jendela..

Cara menanam halia dari biji

Penyebaran rempah oleh biji adalah proses yang panjang dan sukar. Sekiranya benih dibeli, bekas luas cetek disediakan untuk disemai dan diisi dengan tanah yang ringan dan longgar dengan kandungan humus yang tinggi. Melembapkan tanah dengan pistol penyembur dan menyemai benih dengan lembut pada jarak 3-5 cm antara satu sama lain. Di atasnya ditaburkan sedikit dengan tanah, jangan air, tutup dengan polietilena dan masukkan ke tempat yang terang dan hangat. Dalam polietilena, beberapa lubang mesti dibuat untuk pertukaran udara. Filem dikeluarkan secara berkala untuk membasahi tanah dengan pistol penyembur..

Anda boleh menunggu anak benih dalam 2-4 minggu, bergantung pada suhu dan kelembapan. Ketika tunas muncul, polietilena dikeluarkan, penyiraman biasa dilakukan, tanah dilonggarkan, dikeluarkan dari ambang jendela di bawah terik matahari. Apabila kecambah kuat, mereka dapat menyelam satu demi satu ke dalam bekas yang berasingan. Halia memerlukan periuk besar, jika tidak, akarnya akan tumbuh dengan buruk. Penjagaan tanaman serupa dengan yang dilakukan ketika menanam rempah melalui akar.

Cara memilih dan menyediakan akar

Untuk menanam rempah-rempah di luar negara, anda perlu memilih dan menanam jahe dengan betul.

Kadang-kadang, apabila halia terletak di rumah dalam keadaan hangat dan lembap, ginjal muncul di permukaannya, yang secara beransur-ansur mulai membengkak dan memperoleh warna hijau muda. Halia seperti itu masih hidup dan harus ditanam dengan cepat di tanah..

Untuk mengurangkan penampilan kecambah, akarnya pertama kali dapat diturunkan ke dalam air selama beberapa jam. 2 bahagian humus, 1 bahagian tanah kebun dan 1 bahagian pasir dicurahkan ke dalam periuk lebar. Semua campuran, melembapkan dan menanam, ditaburkan dengan 1-2 cm tanah di atasnya. Anda boleh menanam akarnya tidak sepenuhnya, tetapi secara plot. Pendaratan dilakukan pada bulan Februari-Mac, sehingga pada bulan September untuk menuai.

Penjagaan anak benih

Akar yang ditanam ditutup dengan bungkus plastik dengan lubang kecil dan diletakkan di tempat yang hangat. Suhu untuk percambahan pesat tidak boleh di bawah 18 darjah. Penjagaan pendaratan terdiri dari menjaga kelembapan tanah yang tinggi dan menjaga suhu yang tetap.

Halia boleh ditanam di balkoni terlindung, di ambang tingkap rumah, di rumah hijau yang hangat di negara ini. Rempah merujuk kepada tanaman tropika, jadi memerlukan syarat yang tidak standard untuk percambahan dan tumbuh-tumbuhan lebih lanjut. Ia tidak tahan menurunkan suhu bahkan hingga 15 darjah dan mengeringkan tanah. Anak benih akan mati dan tidak akan tumbuh.

Penjagaan selepas percambahan

Sekiranya semua syarat dipenuhi, tunas akan muncul di permukaan tanah setelah 2 minggu. Apabila ia muncul, keluarkan filem plastik dan berikan pencahayaan selama 12-14 jam sehari. Halia tumbuh seperti buluh muda. Ia mempunyai batang tegak yang kuat dan daun sempit.

Apabila halia telah tumbuh, tanah di dalam periuk tidak boleh dibiarkan kering, jika tidak, sistem akarnya akan lemah, dan ini akan mempengaruhi kualiti dan kuantiti tanaman. Sekiranya pada siang hari ambang jendela terlalu terang diterangi cahaya matahari, tumbuh-tumbuhan muda sedikit teduh agar tidak membakar dedaunan yang halus. Dalam keadaan semula jadi, rempah-rempah tumbuh di bawah naungan pohon besar atau semak yang melindunginya dari sinar matahari langsung dan mengeringkan tanah.

Baja terbaik untuk halia adalah humus berdaun. Inilah cara tumbuhan ini makan secara semula jadi. Menanam halia di rumah memerlukan pemakaian top yang sistematik. Ini mestilah baja organik semula jadi yang tidak mendatangkan risiko kepada kesihatan manusia. Untuk mengembangkan produk yang mesra alam adalah nyata. Anda boleh menambahkan lapisan tambahan vermicompost ke dalam periuk dari atas, lakukan pembalut daun dengan perangsang pertumbuhan semula jadi, dan gunakan infus mullein. Cukup untuk memberi makan 1 kali dalam 2 minggu.

Penjagaan sedemikian mesti diberikan kepada kilang sehingga Ogos. Pada masa ini, proses aktif pembentukan akar mencapai kemuncaknya. Kemudian ubi masak.

Keperluan untuk pemakanan dikurangkan, tanaman secara beransur-ansur bersiap untuk perubahan musim dan akan membuang bahagian atas tanah.
Penanaman jahe berakhir dengan penuaian atau pemeliharaan tanaman sehingga tahun depan tidak berubah dengan bahagian udara terputus. Tukang kebun amatur meninggalkan halia untuk tahun kedua dengan harapan dapat melihat rempah berbunga dengan mata mereka sendiri.

Halia pada tahun kedua

Pada waktu rehat, dan berlangsung sekitar 4 bulan, jahe disimpan di tempat yang sejuk sehingga tumbuh baru. Biasanya, sepanjang musim lalu, tanaman itu tumbuh dengan kuat, dan sistem akarnya memenuhi bekas di mana ia ditanam. Penanaman yang padat dan kekurangan ruang bebas untuk pertumbuhan akar memberi dorongan kepada tanaman untuk menghasilkan peduncles.

Ini berlaku pada pertengahan musim panas, dan berbunga berlaku sekitar bulan Julai. Pada tahun kedua, akar jahe sedikit meningkat, tetapi tanaman tidak dapat membentuk umbi baru kerana ruang yang terhad. Setelah berbunga dan layu dedaunan dan batang, tanaman dapat digali, atau dibiarkan lagi untuk musim sejuk. Halia adalah tanaman abadi, sehingga dapat tumbuh selama beberapa musim berturut-turut. Anda hanya perlu tahu bahawa setiap tahun kualiti akarnya merosot, ia semakin tua dan semakin banyak kepahitan.

Penuaian

Halia boleh dituai setelah bahagian tanaman pudar. Ini bermaksud bahawa akar telah memperoleh kekuatan maksimum, dan semua nutrien tertumpu di dalamnya. Semua rimpang dikeluarkan dengan teliti dari periuk atau rumah hijau, dibebaskan dari akar dan pasir kecil, dibasuh dalam air mengalir yang sejuk, dikeringkan.

Sekiranya tanaman itu ternyata kaya, ia dibahagikan kepada nodul yang terpisah dan diletakkan di dalam peti sejuk untuk penyimpanan atau campuran vitamin, tincture, dll dibuat dari bahagian bawah. Agar halia disimpan dalam jangka masa yang lama dan baik, ia mesti dikeringkan dengan baik, bebas dari kerosakan dan sebarang kerosakan. Beberapa akar dapat disiapkan segera untuk penanaman berikutnya apabila waktunya tepat..

Halia adalah tanaman yang kuat, tetapi memerlukan penjagaan ketika tumbuh dalam iklim yang tidak biasa untuknya. Di Belanda, periuk rempah-rempah tropika ini dapat dilihat di hampir setiap tingkap - ia sangat popular dan dihormati. Setiap orang yang menanam rempah-rempah luar negeri ini di ambang tingkap boleh berbangga kerana mempunyai salah satu komponen perubatan tumbuhan yang paling kaya di rumah.

Cara menanam halia di rumah dari ubi akar

Halia dikenal sebagai rempah-rempah oriental; selain itu, ia digunakan sebagai ubat untuk banyak penyakit. Ia mempunyai kesan tonik, pembakar lemak dan anti-penuaan, dan begitu banyak yang bertanya-tanya apakah mungkin tumbuh jahe dari akar rumah? Proses menanam tanaman tidak terlalu rumit, tetapi memerlukan pematuhan terhadap beberapa peraturan. Setelah memahaminya, malah penanam pemula akan dapat menanam halia di rumah sendiri.

Di mana untuk memulakan - akar apa yang boleh ditanam?

Untuk menanam halia di rumah, varieti akar umbi dipilih terlebih dahulu. Di kedai anda boleh membeli Jahe Putih (Bengali), Halia Hitam (Barbados) atau Krachai. Halia putih mempunyai rasa pedas dan aroma yang menyenangkan, jahe hitam mempunyai rasa tajam, tajam, sangat kuat, dan Krachai mempunyai aroma halus dan rata-rata tahap pembakaran.

Untuk menanam halia di rumah, anda boleh mengambilnya, setiap penanam memilihnya mengikut citarasa.

Umbi akar beku, berkerut, atau kering tidak sesuai untuk ini, kerana ia tidak akan bercambah..

Sekiranya terdapat sebilangan besar tunas, akar sebelum menanam, jika dikehendaki, dibahagikan kepada potongan oleh jumper, dan duduk di dalam bekas yang terpisah atau satu panjang dan lebar. Sekurang-kurangnya 1 mata ginjal harus tetap berada di setiap bahagian yang terpisah, tetapi semakin banyak, akar baru akan semakin besar.

Apakah syarat yang diperlukan untuk pertumbuhan halia di rumah

Agar jahe tumbuh dan memberi hasil umbi akar yang baik atau mekar dari masa ke masa, perlu membuat keadaan yang selesa dan dekat dengan keadaan semula jadi untuknya.

Tumbuhan yang ditanam diletakkan di bawah naungan separa, cahaya matahari langsung berbahaya bagi halia! Sebuah bekas dengan loji dipasang pada jarak dari tingkap atau di ambang tingkap di sebelah barat atau timur. Untuk melindungi dari cahaya matahari, kaca tingkap ditutup dengan kertas putih atau tulle.

Halia, walaupun pada hakikatnya dia takut terkena cahaya matahari langsung, adalah tanaman fotofil. Waktu siang untuk pertumbuhan penuhnya adalah 12-16 jam, oleh itu, pada musim sejuk dan awal musim bunga, kilang ini diterangi dengan lampu phytolamp atau lampu LED spektrum penuh. Lampu diletakkan setengah meter dari kilang.

Suhu udara semasa penanaman tanaman pada musim bunga mestilah 18-22 darjah Celsius, pada musim panas - 28-30 darjah dan 15 darjah selama tempoh tidak aktif (pada musim sejuk). Perbezaan suhu harus dikecualikan pada bila-bila masa sepanjang tahun.!

Semasa menyiarkan bilik, halia dibawa ke bilik lain. Draf untuk tanaman merosakkan.

Pelembap udara atau tangki air dipasang di dalam bilik untuk mengekalkan kelembapan optimum semasa tempoh pemanasan..

Cara menanam halia

Ini bergantung pada penanaman jahe yang betul apakah ia akan tumbuh dan memberikan hasil umbi akar yang baik, atau akan mekar dari masa ke masa, atau mati pada tahap tumbuh. Agar ia tumbuh dan berkembang, anda perlu mengambil kira semua nuansa.

Penyediaan tanah

Halia ditanam pada musim sejuk atau awal musim bunga, sementara ia mempunyai masa yang cukup untuk tumbuh dan terbentuk sepenuhnya hingga waktu menuai.

Untuk rooting, sebahagian dari tanah rumput, sebahagian pasir sungai yang diayak, sebahagian dari gambut dataran rendah dan sebahagian humus diambil.

Baja kalium-fosforus ditambahkan ke tanah yang siap atau diperolehi. Campuran yang dihasilkan dicampur dengan teliti dan ditumpahkan dengan larutan kalium permanganat hangat atau dikalsinasi dalam oven panas selama 1 jam, dan kemudian dituangkan dengan air suam.

Untuk menanam halia, bekas yang sesuai dengan lubang saliran dipilih. Seharusnya lebar dan dalam, kerana umbi akar tumbuh seluasnya, dan tanaman dengan perawatan yang baik dapat tumbuh tinggi hingga 1 meter.

Dalam tangki permanganat kalium atau Phytosporin yang dibasmi kuman, saliran setebal 3-5 sentimeter dituangkan. Sebagai saliran, tanah liat, vermikulit, kerikil atau polistirena tanah diperluas diambil. Di atasnya, tanah yang disiapkan dicurahkan ke dalam tangki. Ia mengisi 2/3 dari jumlah isi periuk.

Mendarat

Umbi akar ditanam di dalam air suam (22-25 darjah) selama 2-3 jam sebelum menanam. Ini mendorong kebangkitan buah pinggang untuk pertumbuhan..

Untuk pertumbuhan yang lebih cepat, umbi boleh diletakkan di atas lidi kayu dan diletakkan di atas bekas air sehingga bahagian bawah akar menyentuh kelembapan. Air ditambahkan ke tangki semasa menguap. Apabila anak benih hijau muncul, umbi dikeluarkan dari lidi.

Kemudian dia jatuh selama setengah jam ke dalam larutan Fitosporin, kalium permanganat, atau baking soda. Rawatan sedemikian akan melindungi akar dari kemungkinan jangkitan dan bakteria patogen..

Setelah diproses, akarnya dikeluarkan, sedikit kering dan, jika perlu, dipisahkan. Semasa membelah akar menjadi beberapa bahagian, tempat-tempat irisan dikeringkan dan diproses dengan larutan kalium permanganat, karbon aktif dihancurkan atau abu kayu.

Akar yang disiapkan diperdalam 2-3 sentimeter ke dalam tanah. Mata pada akar harus melihat ke atas. Tanah dengan umbi akar yang ditanam disiram dengan air suam. Pot dengan tanaman sebelum percambahan pucuk terletak di dekat bateri pemanasan, misalnya, di atau dekat ambang tingkap.

Sebagai ganti tanah, sphagnum lumut juga dapat digunakan untuk penanaman. Untuk ini, bekas dengan lapisan saliran dilapisi lumut. Bak akar diletakkan di atasnya dengan ginjal ke atas. Halia atas ditutup dengan lapisan sphagnum nipis. Segala-galanya disiram dengan banyak air suam. Bekas dengan akar dipasang berhampiran bateri di tingkap.

Setelah kira-kira 2-4 minggu, tanpa mengira kaedah penanaman, tumbuh-tumbuhan hijau kelihatan serupa dengan sedge.

Menanam dan merawat halia: video

Penjagaan Akar

Setelah pucuk muncul, tanaman perlu memberi perawatan yang betul.

Penyiraman halia sering dilakukan dalam bahagian kecil. Untuk pengairan, air lembut yang dijaga dengan baik pada suhu bilik diambil..

Dalam keadaan semula jadi, halia tumbuh di persekitaran lembap dan oleh itu keadaan serupa diciptakan untuknya. Setiap hari, terutama pada musim pemanasan dan pada musim panas, daun tanaman disembur dengan air suam. Pada musim gugur, pengairan berhenti.

Dengan kedatangan musim panas, tanaman, jika mungkin, dipindahkan ke rumah hijau, ke balkoni, teres, loggia atau ke jalan di bawah naungan pohon. Lebih dekat jatuh, mereka kembali ke bilik.

Baja mineral dan organik diambil untuk memberi makan halia. Pembalut potash digunakan selama tempoh pertumbuhan tanaman, fosfor - menyumbang kepada pembungaan.

Pemberian makan halia pertama dilakukan 2 minggu selepas munculnya tunas.

Sepanjang musim tumbuh, tanaman disenyawakan dengan infus mullein yang dicairkan dalam air (dalam nisbah 1:10) atau tincture herba (diencerkan 1: 5), larutan kotoran ayam (1:30) atau baja kompleks, yang diberikan setiap 2-3 minggu. Pilihan terbaik adalah penggantian baja organik dan mineral.

Mulai bulan Ogos, jika tanaman ditanam untuk tujuan bukan hiasan, dan akan digali pada musim gugur, jumlah baja nitrogen diminimumkan..

Apabila menanam tanaman dari halia yang terbelah, lebih baik membiarkannya tumbuh lebih jauh, meninggalkannya di dalam tanah.

Lama kelamaan (setelah kira-kira 3 tahun) dengan baik, tunas halia akan muncul. Pada peringkat awal pemula, mereka, bersama dengan daun, dikeluarkan. Pada masa yang sama, bahagian bawah tanah tanaman mendapat nutrien yang lebih banyak, yang menyumbang kepada perkembangannya.

Untuk mendapatkan semak dan bunga yang subur, mahkota tidak boleh dibentuk.

Penuaian

Pada awal musim luruh, periuk jahe diletakkan di dalam ruangan yang cerah dan hangat. Menjelang Oktober, penyiraman dikurangkan dan berhenti secara beransur-ansur (1-1,5 minggu sebelum menggali ubi). Daun pada masa yang sama mula berantakan, bertukar menjadi kuning dan gugur. Rimpang mengumpul nutrien. Mereka menggali setelah kering daunnya..

Umbi akar, setelah menggali, dibersihkan dari bumi, akar bawahannya dikeluarkan. Umbi yang dikupas dikeringkan selama 3 hari di bawah sinar matahari.

Untuk menuai tahun depan, beberapa akar ditinggalkan untuk ditanam tahun depan.

Untuk penyimpanan umbi akar, bilik kering dan gelap dipilih, misalnya, bilik bawah tanah, bilik bawah tanah, pada suhu udara 4-5 darjah, atau pantri. Sekiranya tidak ada ruang simpanan yang sesuai, rak bawah peti sejuk akan berfungsi. Halia, semasa disimpan di dalam kotak kertas atau di dalam beg plastik, jika disimpan di dalam peti sejuk

Di bahagian sayur di dalam peti sejuk, halia disimpan dalam beg selama beberapa bulan. Akarnya boleh dibekukan atau dikeringkan jika dikehendaki. Ia digunakan untuk tujuan perubatan, memasak dan penyediaan pelbagai hidangan.

Panen Halia: Video

Masalah yang semakin meningkat

Dengan penjagaan tanaman yang tidak betul, halia boleh jatuh sakit atau mati.

  1. Sekiranya daun berwarna kuning, penyebab yang paling biasa adalah cahaya matahari langsung atau terlalu banyak tanah. Mereka juga boleh menjadi kuning jika tanah kurang dalam kebolehtelapan udara..
  2. Halia suka cahaya, tetapi tidak bertolak ansur dengan cahaya matahari langsung. Mereka membakar daun.
    Semasa meletakkan bekas dengan tanaman, lebih baik meletakkannya di ambang tingkap dari sebelah timur atau barat, atau dekat tingkap.
  3. Memotong daun terlalu kerap boleh membahayakan tanaman. Kadang-kadang halia menghentikan pertumbuhannya sepenuhnya, baik di atas tanah dan di bawahnya. Pemangkasan paling baik dilakukan tidak lebih dari 1 kali setiap musim (3 bulan sekali).
  4. Dengan penyiraman berlebihan, akar akar mulai membusuk, daunnya menjadi kuning. Akar busuk paling kerap menyebabkan kematian tumbuhan.
  5. Tanaman pudar dari masa ke masa, daun berkerut, kering dengan penyiraman yang tidak mencukupi dan penyemburan tidak teratur. Menormalkan penyiraman memperbaiki masalah.
  6. Dengan kelembapan yang rendah di dalam bilik, tanaman itu sering menyerang hama labah-labah, terutama jika tanaman lain tumbuh di kawasan berdekatan. Kehadiran kutu dapat ditentukan oleh kemunculan titik-titik kuning, ciri-ciri pucat daun dan jaring labah-labah yang hampir tidak kelihatan di bawahnya.

Pengawalan perosak dilakukan dengan menggunakan racun serangga, racun serangga, produk biologi atau air sabun. Pemprosesan diulang seminggu sekali sehingga serangga hilang. Pada masa yang sama, halia disiram dan ditaburkan secara berkala.

Daun untuk mengeluarkan kutu tanpa menggunakan kimia dicuci dengan air pada suhu bilik. Tanah ditutup dengan sebungkus. Setelah berenang, bahagian bawah tanah dibungkus dalam filem atau beg lutsinar. Seminggu kemudian, dalam keadaan kelembapan tinggi, perosak mati. Telur yang dilahirkan sebagai hasil rawatan ini tidak musnah, dan ketika serangga baru muncul, rawatan diulang.

Dengan pertumbuhan halia yang aktif, suhu udara harus dijaga pada tingkat yang sama, kerana perbezaan, peningkatan atau penurunan yang tajam dapat menyebabkan kematian tanaman.

Halia biasanya tumbuh hanya dalam keadaan panas, tidak bertolak ansur. Walaupun angin sepoi-sepoi dapat memusnahkan tanaman.

Petua Berguna

  • Sebelum menanam, bekas, tanah dan alat harus dirawat dengan larutan kalium permanganat atau Fitosporin, ini akan melindungi tanaman dari kemungkinan penyakit.
  • Semasa menanam, saliran tidak boleh diabaikan, kerana kelembapan genangan menyebabkan kerosakan umbi akar.
  • Semasa menanam beberapa bahagian umbi, mereka boleh ditanam di tangki panjang berturut-turut.
  • Sekiranya pada musim panas, mungkin membawa bekas dengan halia ke balkoni, loggia, teres, jalan, mana-mana kawasan yang teduh akan menjadi tempat terbaik untuknya. Halia terasa baik di bawah naungan separa. Tumbuhan mesti dilindungi dari angin.!
  • Penyemburan ketika berada di udara segar tidak berhenti.
  • Penyiraman tanaman mestilah sederhana dan biasa. Pengeringan dan penyiraman tanah tidak boleh dibenarkan! Air untuk pengairan dapat disaring atau dipertahankan di bawah sinar matahari.
  • Apabila hama labah-labah muncul di tanaman, tidak digalakkan merawat halia, yang ditanam sebagai makanan, dengan racun asar dan racun serangga! Daun tanaman disapu sekali setiap 1-2 minggu dengan larutan sabun sehingga hama hilang sepenuhnya.
  • Sekiranya halia ditanam sebagai tanaman hiasan, maka akarnya harus ditanam dalam bekas kecil. Rimpang untuk musim sejuk selepas daun layu tidak menggali selama beberapa tahun.
  • Semasa menanam di tanah, anda boleh mendapatkan tanaman jahe yang lebih banyak daripada di dalam periuk. Oleh itu, ia boleh dipindahkan dari tangki ke rumah hijau pada akhir musim bunga atau musim panas, dan dipindahkan ke dalam periuk semula pada musim luruh. Penanaman sedemikian menyumbang kepada pengembangan akar yang lebih baik dan penampilan bunga yang lebih cepat di tanaman..
  • Bekas halia diletakkan di tempat yang lembap dan sejuk untuk musim sejuk. Rimpang musim sejuk memerlukan penyiraman minimum, yang utama adalah tanah tidak kering sepenuhnya. Dengan dimulakannya pertumbuhan tanaman, pada musim bunga, menyiram dan menyuburkan resume.
  • Agar tanaman terus tumbuh pada musim sejuk, suhu bilik dikekalkan pada 18-20 darjah Celsius. Menyiram dan memberi makan sambil meneruskan.
  • Sekiranya tanaman itu ditanam untuk tujuan hiasan, setelah kira-kira 3 tahun tunas akan muncul di atasnya. Dia tidak dikepit. Apabila dibuka, tunas berubah menjadi bunga kuning muda yang tidak biasa dengan tepi ungu yang dikelilingi oleh bracts. Bunga itu dipotong hanya setelah kering sepenuhnya.

Setelah menangani penanaman jahe, setiap penanam menanamnya tanpa masalah. Di rumah, halia ternyata lebih berguna dan berkhasiat, ternyata banyak kali lebih baik daripada ubi yang diperoleh di kedai. Di samping itu, mungkin akan tumbuh lebih banyak tanaman dari masa depan..

Cara menanam halia di rumah

Lingkaran hortikultura telah lama dikhabarkan bahawa halia yang enak, pedas dan aromatik mereka sendiri dapat ditanam dengan mudah dari sepotong akar halia dari pasar raya. Tidak ada alasan untuk tidak mencuba: jika di negara-negara tropika ia ditanam di kebun sayur, maka di ambang tingkap, dengan baik, semuanya harus berjalan lancar.

Semasa membeli halia, anda perlu mencari bahagian yang mempunyai buah pinggang yang sihat dan berkembang. Kadang kala, untuk mencari bahagian yang sesuai, anda perlu menggali banyak akar di kedai. Jangan mengambil akar yang kelihatan tua dan kering - ia tidak akan berjaya. Dan jika akarnya terasa kering sedikit, sebelum menanam, tahan sebentar di dalam air suam - ini akan membangunkan buah pinggang yang "tertidur".

Masa terbaik untuk menanam halia adalah pada awal musim bunga. Akar halia dibahagikan kepada kepingan sehingga masing-masing mempunyai buah pinggang. Ditanam di dalam periuk yang cetek, tetapi lebar dan besar, kerana tanaman perlu menyebar luas.

Seperti semua tanaman yang memerlukan sinar matahari untuk bercambah, penanaman harus dangkal, dangkal, dengan ginjal menghadap ke atas. Komposisi tanah: bahagian rumput, bahagian gambut, sebahagian pasir sungai besar dan baja yang mengandungi fosfor untuk umbi (mengikut arahan).

Penjagaan lebih lanjut adalah menjaga agar tanah tetap lembap. Anda harus bersabar: mungkin memerlukan beberapa minggu sebelum tumbuh jahe. Selepas itu, halia boleh disimpan di ambang tingkap, disembur setiap hari. Dia tidak terlalu fotofil dan akan merasa baik walaupun di tingkap utara. Pada musim panas, periuk jahe dapat diletakkan di kebun, hanya di tempat teduh separa dan di tempat yang dilindungi dari angin. Dalam cuaca panas - air banyak, tidak panas - sedikit. Biasanya pada musim panas di alam liar, tanaman tumbuh dengan ketara. Halia dibawa ke dalam bilik ketika suhu udara di jalan mulai cenderung hingga 10 darjah.

Menjelang pertengahan musim luruh, penyiraman secara beransur-ansur berkurang - tanah di dalam periuk akan kering dan merangsang pertumbuhan rimpang. Apabila daun pudar, dan tangkainya tumbuh tipis, akarnya digali, dibasuh dan dikeringkan dengan teliti. Akarnya boleh disimpan di dalam peti sejuk selama beberapa bulan, ia boleh dibekukan atau acar. Ia digunakan sebagai ubat untuk selesema, dalam penyediaan minuman, sos, produk masakan.

Pencinta halia berkongsi pengalaman mereka menanamnya di FORUMHOUSE, menanamnya di kebun musim sejuk mereka. Ngomong-ngomong, tonton video bagaimana melengkapkan taman musim sejuk dengan cara terbaik.

Tumbuh Halia di Rumah: Panduan

Di dunia moden, sebilangan besar budaya diketahui bahawa dapat digunakan bukan hanya untuk menghias plot peribadi, tetapi juga dimakan. Yang paling penting, untuk pertumbuhan mereka yang selesa, mereka perlu memberikan penjagaan yang betul. Halia adalah tumbuhan herba yang tumbuh terutamanya di iklim tropika panas dengan kelembapan yang tinggi. Namun, bukan bunga itu sendiri berharga, tetapi akarnya. Ia mempunyai banyak khasiat yang berguna, oleh karena itu digunakan dalam perubatan tradisional oleh banyak orang, dan juga untuk pengeluaran ubat-ubatan tertentu. Selain itu, halia digunakan secara meluas dalam memasak, kerana mempunyai rasa yang sangat baik dan meningkatkan aroma hidangan.

Ramai orang tertanya-tanya adakah halia boleh ditanam di rumah. Sebilangan besar yakin bahawa dia dapat berakar hanya di kawasan yang hangat. Tetapi ini jauh dari kes. Ini adalah salah satu daripada beberapa tumbuhan eksotik yang dapat menyesuaikan diri dengan baik di hampir semua iklim. Tertakluk pada teknologi yang betul dan cadangan tertentu untuk penjagaan, adalah mungkin untuk menanam tanaman yang sihat dan cantik tanpa terlalu banyak kesulitan, serta mengumpulkan tanaman yang sangat berharga.

maklumat am

Sebelum kita bercakap tentang bagaimana halia tumbuh di rumah, mari kita lihat habitat semula jadi. Di alam liar, kepekatan terbesar tanaman ini diperhatikan di kawasan selatan Asia, yang terletak di zon iklim tropika. Ciri khas halia adalah akar berair yang kuat. Pucuk boleh mencapai ketinggian 50 hingga 100 sentimeter. Daunnya berbentuk pisau pembedah dan mempunyai tekstur berkulit. Selama tempoh tumbuh-tumbuhan aktif, perbungaan merah besar muncul di atasnya, di mana ia dapat dijumpai di hutan yang tidak dapat dilalui.

Sekiranya anda berminat menanam jahe di rumah, maka anda perlu mengambil kira ciri iklim habitat bersejarah itu. Pertama, tanaman ini tergolong dalam kategori penyayang panas, oleh itu cahaya siang mesti berlangsung sekurang-kurangnya 12 jam, kedua, rempah memerlukan kelembapan yang banyak, dan ketiga, tanah mesti berkhasiat.

Dengan syarat-syarat di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa penanaman jahe di tempat terbuka di daerah yang terletak di lorong tengah akan cukup bermasalah. Tetapi apabila menggunakan rumah hijau dan rumah hijau, anda dapat mengumpulkan tanaman akar yang baik. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai cara menanam halia di rumah dengan kos fizikal yang minimum. Teknologi yang paling biasa yang menunjukkan hasil terbaik akan dipertimbangkan..

Apa yang perlu dipertimbangkan semasa memupuk budaya?

Setelah melihat halia mekar, tidak mungkin lagi melupakan pemandangan ini. Semasa berbunga, tunas merah besar muncul di daun, yang menjadikan tanaman sangat cantik. Sebagai peraturan, tidak ada masalah khusus dengan penanamannya, kerana rempah-rempah tidak terlalu aneh dan tidak memerlukan banyak ruang di kebun. Namun, sebelum menanam jahe di kebun anda, anda perlu mempertimbangkan soalan berikut dengan teliti:

  1. Untuk tujuan apa anda merancang untuk menanam tanaman. Tanaman ini dapat dibiakkan untuk memperoleh akar dengan banyak manfaat kesehatan, atau untuk menghias taman. Pucuk boleh mencapai ketinggian meter, dan daun tumbuh hingga 20 sentimeter. Pada masa yang sama, kepadatan tumbuh-tumbuhan tidak terlalu tinggi, bagaimanapun, bunganya mempunyai hiasan yang sangat baik. Mereka mempunyai warna terang dan bentuk yang tidak biasa..
  2. Di mana halia akan ditanam di rumah. Tumbuhan akan tumbuh secara normal di kawasan terbuka dan di pangsapuri biasa. Walau bagaimanapun, dalam setiap kes, sangat penting untuk memilih substrat yang tepat dan membuat iklim mikro yang optimum..

Sekiranya anda merancang untuk menanam jahe (bagaimana tanaman itu mekar, dapat dilihat dalam foto dalam artikel ini) untuk tujuan perubatan, maka tanaman harus dipanen sebelum masa berbunga bermula. Sebagai peraturan, akar dapat digali pada bulan kelapan setelah penanaman. Sekiranya tujuan utamanya adalah hiasan, maka kitaran hidup meningkat menjadi 3 tahun.

Beberapa perkataan mengenai teknologi

Menanam halia di rumah adalah proses mudah yang dapat ditangani oleh penanam pemula. Namun, untuk mempermudah tugas sebanyak mungkin dan untuk mencapai hasil yang diinginkan, disarankan untuk mematuhi teknologi pertanian yang betul.

Untuk pengembangan sepenuhnya, kilang memerlukan masa 8-10 bulan. Kriteria penting ialah fasa pertumbuhan aktif jatuh pada musim panas. Menurut para ahli, pada musim gugur kerana kekurangan cahaya matahari dan panas, budaya itu akan binasa. Oleh itu, lebih baik memulakan pendaratan pada pertengahan atau akhir Februari. Sekiranya di masa depan anda merancang untuk menanam jahe ke tanah terbuka, maka waktu optimum untuk menyemai adalah bulan November..

Peringkat persediaan

Jadi, anda berminat menanam halia di rumah. Apakah tempat terbaik untuk memulakan? Pertama sekali, perlu menyediakan bahan penanaman. Lama kelamaan, kehilangan khasiatnya, jadi disarankan untuk membelinya sejurus sebelum menanam. Di samping itu, untuk melakukan semuanya secara kualitatif, anda harus mematuhi petua berikut:

  1. Pemilihan akar. Kupasnya hendaklah licin tanpa kecacatan yang dapat dilihat. Yang terbaik dianggap sebagai umbi padat di mana terdapat ginjal mata. Semakin banyak mereka, semakin baik, kerana dari sinilah pucuknya akan pergi.
  2. Pembasmian kuman. Sebelum pengangkutan, bahan penanaman semestinya dirawat dengan bahan kimia khusus yang meningkatkan daya tahan akar terhadap faktor persekitaran negatif dan mengecualikan kemungkinan percambahan. Untuk menghilangkan bahan berbahaya, umbi direndam selama 2 hari dalam larutan kalium permanganat yang lemah.
  3. Pilihan substrat. Tanah halia boleh menjadi apa-apa, tetapi tanah lumut atau subur adalah yang terbaik. Juga di kedai anda boleh membeli campuran siap atau memasaknya sendiri. Untuk melakukan ini, campurkan 3 bahagian gambut dan 1 bahagian tanah liat.
  4. Kapasiti. Pilihan terbaik adalah menggunakan kotak besar, kerana akar halia tidak tumbuh secara mendalam, seperti yang difikirkan oleh kebanyakan orang, tetapi seiring dengan itu. Semasa menanam tanaman di sebuah pangsapuri untuk tujuan hiasan, ada baiknya menggunakan periuk kompak yang tidak memakan banyak ruang dan tidak memberi akar banyak pembangunan.

Mematuhi cadangan yang dijelaskan di atas, anda dapat melihat bagaimana halia berkembang sepuluh bulan selepas menanam.

Cara menyedarkan buah pinggang

Pembasmian kuman bahan penanaman memberi kesan negatif kepada percambahannya. Menurut statistik, dua bulan pertama tidak akan ada dinamika pembangunan. Ini adalah perkara biasa, jadi jangan panik. Untuk menyelesaikan masalah ini dan mempercepat proses percambahan, anda mesti menyedarkan buah pinggang terlebih dahulu. Prosedur ini mungkin mengambil masa 3 hingga 14 hari. Bagaimana cara menanam jahe di rumah? Terdapat dua cara untuk melakukan ini:

  1. Di lumut basah. Mereka melapisi bekas dengan sisi tinggi, setelah itu mereka meletakkan umbi sehingga ginjal berada di atas, dan ditaburkan dengan lapisan sphagnum yang lain di atas. Akhir sekali, tuangkan banyak air suam dan letakkan di dekat bateri.
  2. Dalam air. Ini adalah teknologi yang agak spesifik, yang tidak banyak digunakan, tetapi memiliki kecekapan yang baik. Intinya adalah bahawa akar diletakkan di papan tipis, yang digantung di atas bekas air, sehingga tanaman akar kira-kira 1/3 dari akar di dalam air. Tahap cecair diisi semula secara berkala.

Setelah tauge pertama muncul halia boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian dengan cara yang sama seperti kentang. Adalah penting bahawa sekurang-kurangnya 2 buah ginjal terbentuk pada setiap lobus..

Pemindahan luar

Ia dijelaskan di atas bagaimana menanam jahe di rumah dari akarnya. Sebaik sahaja tunas pertama tumbuh di tanaman, ia akan siap untuk pemindahan. Penting untuk mematuhi peraturan berikut:

  1. Kehadiran saliran yang baik. Walaupun halia memerlukan banyak kelembapan, kelebihannya boleh menyebabkan kematian tumbuhan. Untuk mengelakkan ini, perlu membuat sistem saliran. Untuk ini, bahagian bawah tangki dengan kilang dilapisi dengan tanah liat yang diperluas.
  2. Mengisi substrat. Mereka mengisi periuk atau bekas dalam 2/3, dan kemudian melembapkan dengan banyak dari pistol penyembur.
  3. Menanam tanaman. Umbi boleh ditumpuk secara keseluruhan, atau dibahagikan kepada beberapa bahagian. Buah pinggang mesti diarahkan ke atas.
  4. Akar tertidur. Dari atas ditutup dengan lumut. Ini harus dilakukan dengan sangat berhati-hati agar tidak merosakkan tunas. Lapisan tidak boleh terlalu besar sehingga lebih mudah menetas.

Di sini, sebenarnya, semua peraturan untuk menanam halia di rumah. Dengan berpegang pada mereka, anda dapat mengumpulkan hasil panen yang kaya dengan hasil panen yang sangat harum, enak dan sihat..

Ciri Penjagaan

Sebagai peraturan, pucuk pertama muncul kira-kira 2-3 minggu selepas penanaman. Agar halia berkembang dengan baik dan tumbuh kuat dan sihat, keadaan penahanannya harus sedekat mungkin dengan habitat semula jadi. Pada kesempatan ini, tukang kebun yang berpengalaman membuat cadangan berikut:

  1. Mod suhu. Kilang ini berasa paling selesa pada suhu persekitaran 18-20 darjah. Dilarang menurunkan lajur merkuri pada termometer di bawah 15 darjah, kerana halia hanya hibernasi dan perkembangannya berhenti. Semasa musim tumbuh aktif, rempah mesti disimpan pada suhu 28-30 darjah. Pada waktu yang sama, tidak dianjurkan untuk membiarkan perubahan mendadak, kerana boleh membawa maut pada tanaman.
  2. Panjang waktu siang. Semua tanaman tropika adalah fotofil. Tetapi mereka tidak tahan lama tinggal di bawah sinar matahari langsung. Cahaya ultraviolet dapat meninggalkan luka bakar pada daun dan batang. Bagaimana cara menanam halia di sebuah apartmen untuk mengelakkannya? Pot harus disimpan di tingkap tingkap yang menghadap ke arah barat atau timur rumah.
  3. Kelembapan udara. Dia mesti tinggi. Ini terutama berlaku untuk tempoh pemanasan, apabila peralatan pemanasan mengeringkan udara. Tidak hanya disiram secara teratur, tetapi juga pelembapan dari pistol penyembur. Pada akhir musim luruh, penyemburan dihentikan sepenuhnya, kerana daunnya mungkin mulai menguning.
  4. Menyiram. Tanah di mana halia ditanam mesti sentiasa lembap. Tetapi penyiraman tidak boleh terlalu banyak sehingga air tidak bertakung di kuali. Jika tidak, rimpang akan mulai membusuk, akibatnya budaya tropika akan binasa. Setelah setiap penyiraman, bumi perlu dibilas untuk memberi akar dengan cukup oksigen.
  5. Berpakaian atas. Mereka penting semasa menanam halia di rumah. Baja mula digunakan ketika pucuk pertama muncul dengan selang 10-14 hari. Kompleks mineral seimbang yang bergantian dengan bahan organik sangat sesuai untuk ini..
  6. Peremajaan. Prosedur ini tidak diperlukan, namun, jika Anda menanam tanaman untuk mendapatkan tanaman yang berkualiti, maka pemangkasan disarankan agar lebih banyak nutrien sampai ke akar.

Keperluan ini adalah kunci semasa membiakkan halia, oleh itu pematuhan sangat diperlukan. Dalam keadaan buruk, tanaman tidak akan tumbuh dan berkembang secara normal.

Penuaian

Di atas dijelaskan secara terperinci bagaimana menanam halia di rumah. Tetapi tentunya sekarang banyak yang akan bertanya tentang kapan mungkin akan menuai hasil pertama dari usaha mereka. Menurut tukang kebun yang berpengalaman, tanaman dapat dituai pada awal atau pertengahan musim luruh. Anda boleh belajar mengenai pematangan akar dengan pucuk. Sekiranya mereka mula menjadi kuning dan kering, maka halia sudah siap. Mereka menggali, membersihkannya dari tanah dan mengeringkannya di bawah sinar matahari..

Petua dan muslihat umum

Ramai peminat tumbuhan eksotik mendakwa bahawa sangat mudah menanam halia. Perkara utama adalah bersabar dan bagaimana merawat rempah. Untuk mengelakkan banyak masalah, para pakar menasihatkan untuk mematuhi cadangan berikut:

  1. Menyiram. Tidak boleh terlalu kerap dan banyak. Halia dapat menahan kekeringan kecil, jadi cukuplah dengan tidak membiarkan tanah kering. Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan kerosakan rimpang dan kematian tumbuhan.
  2. Tempat untuk tanaman. Budaya terasa hebat dalam naungan separa. Oleh itu, jika tingkap pangsapuri anda menghadap ke selatan, lebih baik menanggalkan periuk halia dari situ..
  3. Syarat untuk pembangunan. Tumbuhan akan tumbuh dengan baik hanya ketika suam. Malah perubahan suhu dan draf kecil dapat merosakkannya..

Petua ini sangat berharga kerana telah dicuba dan diuji dalam praktiknya. Dengan bantuan mereka, banyak penanam pemula dapat mengelakkan sebilangan besar masalah ketika merawat tanaman tropika..

Kesimpulannya

Artikel ini menerangkan secara terperinci cara menanam jahe di rumah dalam periuk. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, kilang ini tidak bersahaja dalam perawatan dan dapat menyesuaikan diri dengan baik dalam pelbagai keadaan iklim. Oleh itu, jika anda tinggal walaupun di kawasan dengan iklim yang sejuk, anda boleh menanamnya di apartmen anda tanpa masalah. Perkara utama adalah mematuhi teknologi penanaman yang betul, mematuhi peraturan penyiraman dan memantau jangka waktu waktu siang. Tertakluk kepada semua cadangan yang telah dibincangkan sebelumnya, tanaman berkualiti dijamin kepada anda.

Cara menanam halia dari akar kedai yang dibeli

Bagaimana menanam jahe dari akar yang dibeli di kedai? Sangat diperlukan untuk selesema, halia dapat ditanam di rumah di ambang jendela, mengatur rumah hijau rumah dan mematuhi peraturan untuk menanam tanaman yang berubah-ubah ini. Tetapi, apabila semua syarat dipenuhi, tukang kebun akan senang dengan sumber vitamin semula jadi yang sangat baik di rumah.

Halia: rupa tumbuhan

Telinga meter dengan bunga yang indah, lilin menarik perhatian. Ini adalah halia. Secara semula jadi, terdapat beberapa jenis halia. Beberapa jenis berwarna kekuningan, yang lain berwarna putih, dan yang lain berwarna kehijauan. Setiap varieti mempunyai aroma dan rasa khasnya yang tersendiri. Namun, rasa yang membakar menyertai segala jenis akar halia, yang digunakan untuk pembuatan ubat-ubatan dan rempah.

Di beberapa negara tropika, bunga halia wangi juga dimakan. Bunga juga digunakan untuk hiasan bilik dan pengaturan meja. Tetapi perkara utama yang disukai gourmet adalah akarnya. Halia mempunyai akar yang panjang, hingga 15 sentimeter, sementara ketebalannya dapat mencapai lebih dari empat hingga lima sentimeter. Sangat menarik bahawa aroma dan rasa akarnya sangat bergantung pada tempat tanaman tumbuh dan tepu dengan panas dan cahaya matahari. Contohnya, di Afrika, halia mempunyai aroma tajam yang bertahan lama..

Tidak hairanlah rimpang digunakan dalam industri minyak wangi. Kelahiran jahe di India mempunyai aroma lemon ringan; varieti ini telah mendapat populariti di banyak tempat di dunia. Akar jamaika telah menjadi bahan utama minuman yang menyegarkan, kerana ia mempunyai aroma segar. Halia, yang ditanam di Australia, mempunyai aroma sitrus yang enak dan mempunyai rasa manis, sehingga sering digunakan oleh para manisan.

Cara memilih akar halia yang betul untuk penanaman

Cara menanam halia dari akar. Untuk menanam halia di rumah, anda perlu melihat jenis yang tidak bersahaja. Oleh itu, halia dengan bunga yang indah, mirip dengan bunga ros, "Zerumbet" akan sangat berguna untuk rumah hijau rumah; pelbagai dengan bunga merah terang "Hebat"; "Jepun", yang akan menggembirakan tukang kebun dengan berbunga awal; "Kasumunar", seorang lelaki tampan dengan bunga halus putih.

Akar halia mesti mempunyai kualiti berikut:

  1. Mempunyai mata, iaitu buah pinggang;
  2. Lapisan atas akar harus memberikan kilauan;
  3. Akar mesti segar;
  4. Tunas harus siap mekar, sentuh minyak.

Cara menanam halia di rumah

Akar halia dari kedai cukup sesuai untuk tumbuh di rumah. Sebagai peraturan, bahagian dengan mata dipilih. Potong akar menjadi beberapa bahagian, dan barulah mereka dimasukkan ke dalam bekas dengan tanah. Tetapi sebelum itu, pemprosesan khas kepingan diperlukan.

Periuk mana yang hendak dipilih

Halia tidak suka ruang yang sempit, jadi tukang kebun yang ingin mengembangkan budaya ini di rumah perlu membeli bekas dengan bahagian bawah yang luas. Dinding periuk tidak boleh tinggi. Ini adalah syarat untuk menanam jahe, dari mana mereka ingin mendapatkan akar lebat yang kuat. Sekiranya kita bercakap mengenai tanaman hiasan, maka anda boleh menanam jahe dalam bekas yang sempit. Dalam kes ini, akarnya tidak akan berkembang dengan baik, tetapi halia akan berkongsi warna dengan murah hati.

Walau apa pun, anda perlu memilih periuk dengan lubang di bahagian bawah, dan meletakkan periuk di atas dulang atau di dalam dulang.

Tanah apa yang diperlukan untuk halia

Tidak ada tanah liat, melekit dan berat! Halia lebih suka tanah ringan dengan keasidan 6 Hp. lebih-lebih lagi, di bawah lapisan tanah, di bahagian paling bawah, perlu mengatur sistem saliran. Tanah liat yang diperluas sesuai untuk peranan ini. Potongan akar halia diletakkan di lapisan tanah sehingga mata memandang ke atas. Taburkan di atas sedikit dan tutup dengan kerajang.

Pilihan lain untuk menanam halia adalah sphagnum. Sphagnum basah juga diletakkan di atas lapisan tanah liat, akar diletakkan di atas, dan kemudian ditutup dengan lapisan sphagnum yang tipis.

Sebilangan tukang kebun menggunakan campuran vermikompos, tanah dan pasir untuk menanam halia. Daripada biohumus, mereka juga mengambil humus. Semua bahagian tanah untuk halia - dalam bahagian yang sama.

Cara menanam

Semasa menanam akar halia, anda perlu ingat bahawa halia mempunyai musim yang panjang. Untuk merangsang akarnya, dicelupkan ke dalam air suam. Sebilangan tukang kebun menyimpan akar di lingkungan seperti itu selama kira-kira empat jam, yang lain hingga dua hari. Dalam 24 jam pertama, kalium permanganat ditambahkan ke dalam cecair - beberapa kristal per liter air. Daripada kalium permanganat, anda boleh mengambil soda - 4 sudu teh per liter air. Kaedah pembasmian kuman ini akan membuahkan hasil. Kemudian anda boleh mula menanam, tetapi sebelum itu anda perlu mengeringkan akarnya. Potongan akar dilumurkan dengan karbon aktif dihancurkan menjadi habuk. Tanpa arang batu - anda boleh menggunakan abu.

Halia tidak ditanam terlalu dalam - 3 sentimeter jauh ke dalam tanah, sementara ginjal melihat ke atas. Ia perlu disiram, dan tidak perlu ditutup dengan tanah. Tetapi anda perlu membuat liputan dengan filem, di mana beberapa tusukan dilakukan terlebih dahulu. Melalui lubang akan melalui udara yang diperlukan oleh kilang.

Pucuk pertama muncul selepas empat belas hari.

Cara menjaga halia selepas menanam

Cara menanam halia dari akar. Halia tidak bertolak ansur dengan penyiraman yang banyak, jadi anda perlu menanam tanaman dengan kelembapan dengan berhati-hati, tidak perlu mengisinya. Apabila anak benih mula muncul, bahan penutup dikeluarkan. Agar kultur tumbuh dengan sihat, perlu memberi jahe cahaya yang menyebar. Tidak boleh meletakkan tunas jahe di bawah sinar matahari langsung. Pada masa yang sama, bilik perlu menjaga kelembapan, yang khas untuk negara tropika, dan suhunya tidak boleh lebih rendah dari 20 darjah.

Sehingga tunas menetas, anda boleh membiarkan bekas di dalam bilik tidak terlalu ringan. Tetapi, ketika daun pertama muncul, pot mesti diletakkan di ambang tingkap.

Selepas anak benih tumbuh sedikit, anda boleh memerah. Ini dilakukan supaya akar tidak "memamerkan" di atas tanah. Ia harus sedikit dibasahkan dengan tanah.

Penyiraman dilakukan bukan dengan air sejuk, sebelumnya dipertahankan. Lebih-lebih lagi, kerana halia tidak bertolak ansur dengan kelembapan yang banyak, anda perlu mengawasi tanah. Keringkan sedikit - diperlukan penyiraman. Anda boleh mengendalikan pucuk dengan semburan. Ini memberikan kelembapan yang diperlukan oleh tanaman..

Agar halia berkembang dengan baik, perlu diberi makan. Setiap dua minggu, halia diberi baja nitrogen, potash, fosfor. Tetapi pada akhir musim panas, pemberian makanan dihentikan. Juga, halia berhenti menyiram. Langkah-langkah sedemikian diperlukan untuk membentuk akar..

Bagaimana halia mekar

Budaya ini sangat menarik, dan yang paling penting, kerana warnanya. Bukan kebetulan bahawa halia juga ditanam sebagai tanaman hiasan. Tetapi jika semua kekuatan masuk ke dalam bunga, akarnya menjadi lemah dan kehilangan rasa dan khasiatnya yang sihat..

Bergantung pada ragamnya, halia boleh mengejutkan dalam pelbagai warna, dari putih hingga ungu. Bentuk bunga juga beragam - ia boleh menjadi tunas tunggal, dan "lilin" dari banyak bunga mungkin.

Bilakah saya boleh menuai halia

Tumbuhan ini menyenangkan dengan dedaunan yang kuat, tetapi pada akhir musim panas daun mulai kering. Dalam tempoh ini, jahe biasanya berhenti disiram, sehingga akarnya tumbuh, dan bukan daunnya. Apabila dedaunan jatuh, akarnya boleh digali. Kerja-kerja ini dijalankan pada bulan musim luruh pertama..

Cara menyebarkan akar halia

Cara menanam halia dari akar. Kaedah penyebaran akar halia yang paling tradisional adalah dengan membahagikan dengan penerjun. Dalam kes ini, akar harus kuat, tanpa serat. Bahagikan akar sehingga bahagian-bahagiannya semestinya kekal sebagai buah pinggang. Tanpa mata ini, halia tidak dapat tumbuh..

Cara menanam halia di tanah terbuka

Oleh kerana halia adalah tetamu dari negara tropika, agak sukar untuk menanamnya di Rusia, sebenarnya musim panas yang hangat sering kali tidak mencukupi. Oleh itu, anak benih mula-mula ditanam, dan barulah mereka dihantar ke kawasan kebun. Tetapi di sini tukang kebun sering sukar - mereka meletakkan halia lembut di rumah hijau, rumah hijau, bersembunyi dari angin, matahari.

Di mana jahe akan tumbuh: di Wilayah Moscow, di Ural, di Belarus, di Ukraine

Untuk menanam halia di pinggir bandar, anda mesti terlebih dahulu menyiapkan anak benih. Pada masa yang sama, akarnya ditanam di rumah hijau atau di rumah pada bulan Februari, dan pada musim bunga di tanah terbuka - bercambah. Keadaan iklim penting untuk budaya berubah-ubah ini, adalah wajar jalan tidak lebih sejuk daripada 18 darjah Celsius..

Anda boleh menanam halia di Ural, namun, memandangkan cuaca Ural yang berubah-ubah, apabila fros dapat terjadi walaupun pada musim panas, lebih baik menanam halia di rumah hijau dan rumah hijau. Dalam kes ini, anak benih mula-mula ditanam di rumah di ambang tingkap, dan kemudian dipindahkan ke rumah hijau kebun..

Bagi tukang kebun Belarus menanam halia di negara ini bukanlah masalah besar. Anda perlu menanam tanaman di sebelah selatan laman web jika musim panas dijangka. Pilihan yang paling praktikal adalah menanam jahe di rumah hijau. Dalam kes ini, tanah dari rumput, humus dan bumi digunakan. Kawasan di mana halia tumbuh mesti mempunyai saliran untuk mengalirkan kelembapan berlebihan. Selalunya digunakan untuk "bantal" kerikil ini, yang sudah diletakkan di atas tanah. Di tanah terbuka, halia ditanam pada bulan April-Mei. Anda boleh meletakkan anak benih di rumah hijau pada bulan Mac.

Di ladang-ladang Ukraine, lebih baik menanam jahe di rumah hijau, di mana tanaman itu tersembunyi dari draf, cahaya matahari berlebihan, ditempatkan di persekitaran "tropis" yang lembap. Purata tempoh pematangan akar halia adalah sekitar lapan bulan.

Syarat-syarat untuk menanam halia di negara ini

Cara menanam halia dari akar. Sekiranya anda ingin menanam halia di pondok musim panas, anda tidak boleh lupa bahawa tanaman ini tidak menyukai angin kencang dan sejuk. Budaya juga mungkin mengalami sengatan matahari. Oleh itu, halia harus dipagari dari arus dan sinar matahari langsung.

Tanah harus lembap, tetapi tidak berpaya. Sebaiknya tanam halia pada slaid. Sebelum menanam budaya, tanah dilenyapkan, sistem saliran dilakukan. Adalah baik jika terdapat kompos dan pasir di dalam tanah yang mencukupi. Struktur longgar adalah yang terbaik untuk menanam halia. Tumbuh siap dari akar halia yang ditanam pada musim sejuk yang lalu - bulan musim bunga pertama di rumah hijau ditanam di tanah terbuka. Tumbuhan kuat dipindahkan pada bulan Mei.

Di tempat yang hangat, potongan akar dengan tunas bengkak sering ditanam di tanah terbuka. Bahan penutup diletakkan di atas, yang ditanggalkan ketika tunas muncul. Tempoh pertumbuhan purata halia adalah hingga sembilan bulan..

Ulasan

- Ibu mertua saya memutuskan untuk menanam halia, kerana baginya itu adalah ubat terbaik untuk selesema. Tidak ada yang datang daripadanya. Anak benih nampaknya telah tumbuh dengan baik, dan ditanam di lokasi - tanaman itu mati. Kami diberitahu bahawa matahari harus dipersalahkan. Perlu ditanam di suatu tempat di tempat teduh. Tidak difikirkan.

- Semasa saya menanam halia, jiran-jiran itu mentertawakan saya, mereka berkata, jangan tanam dia bersama kami, iklimnya tidak sama. Dan semuanya berkembang dengan indah! Pada bulan Februari, dia menanam, bagaimanapun, anak benih harus dipupuk! Dan pada bulan April dia mengirim pucuk ke rumah hijau. Tetapi saya mempunyai rumah hijau dengan pemanasan, saya tidak takut fros. Saya tidak menanamnya dari rumah hijau, saya takut membekukannya. Pada bulan September, dia menggali akarnya. Saya tidak boleh mengatakan bahawa yang tebal itu kuat, tetapi tidak ada yang kuat.

- Perkara yang paling penting adalah rejim suhu dan tanah yang baik. Sekiranya syarat ini dipenuhi, halia akan tumbuh. Saya suka vermikompos, bagus untuk membaja. Dan omong-omong, apa yang baik mengenai halia - ia tidak perlu diserlahkan secara khusus. Saya tumbuh di ambang tingkap tanpa pencahayaan tambahan.

Untuk menjadikan rempah yang sihat selalu ada, anda boleh menanam halia di rumah. Namun, seseorang harus mempunyai kesabaran yang tinggi dan memperhatikan perkara-perkara kecil, kerana budaya ini tidak akan bertolak ansur dengan kesalahan. Tetapi jika semua syarat dipenuhi, halia akan berterima kasih.

Kesihatan kepada anda dan orang tersayang! Natalya Belokopytova.

Cara menanam halia di kebun - amalan dan keberkesanan

Dipercayai bahawa tempat kelahiran halia adalah India. Kerana aroma pudina dan lemon yang luar biasa dan rasa yang membakar dengan sedikit keasidan, akar ini telah mendapat populariti yang luar biasa di kalangan orang Rusia.

Di samping itu, dia adalah pemilik sejumlah besar sifat penyembuhan. Ini dapat menguatkan sistem kekebalan tubuh, melegakan selsema, "mempercepat" metabolisme, menguatkan ingatan, meningkatkan pencernaan dan bahkan meningkatkan potensi.

Ramuan herba abadi - berasal dari keluarga besar halia, yang mempunyai lebih daripada 135 spesies.

Penanamannya sangat mirip dengan buluh atau alang-alang, begitu banyak tanaman halia di negara ini sebagai elemen hiasan.

Makanan berasal terutamanya dari rimpang, yang kelihatan agak pelik. Ngomong-ngomong, dalam terjemahan Sanskrit, jahe adalah "akar bertanduk".

Varieti

Sejak abad XV, bukan tumbuhan liar telah digunakan, tetapi sudah ditanam. Kerja pembiakan diteruskan sekarang. Pakar cuba mengembangkan varieti dengan rimpang yang lebih besar, berair dan enak.

Halia adalah tumbuhan dengan akar tebal, tebal, ditutup dengan beberapa lapisan daun, antaranya adalah inti dari akar aksesori.

Akar "tunas" yang paling maju dengan dua atau tiga tegak, tidak puber, panjang (hingga 2 m) dan, sebagaimana adanya, batang bulat di atas tanah.

Bunga halia boleh mempunyai warna yang berbeza, bergantung pada jenis tanaman.

Warna yang paling biasa adalah oren-kuning dan coklat, lebih jarang - merah. Telinga bunga mahkota pucuk halia..

Bukan hanya pewarnaan bunga, tetapi juga warna dagingnya bergantung pada ragamnya: berwarna terang, kehijauan, oren, coklat, kekuningan dengan titik biru.

Aromanya juga mempunyai beberapa pilihan: anda boleh mengambil nota sitrus, rumput atau minyak tanah. Tetapi ketajaman rasa, sebenarnya sama untuk semua jenis.

Semua jenis halia, bergantung pada kaedah pemprosesan, dibahagikan kepada 2 jenis utama yang digunakan dalam perdagangan.

Di antara mereka terdapat perbezaan rasa:

  1. Barbados atau Jahe Hitam adalah pelbagai dengan rasa pedas yang jelas. Untuk mendapatkan bahan mentah yang mempunyai penampilan komersial, rimpang, tanpa mengeluarkan kulitnya, tuangkan air mendidih.
  1. Halia Bengal atau Putih - rasanya kurang membakar, aromanya semakin lemah. Rimpang dibersihkan dengan berus, kemudian ditumbuhkan dalam larutan asid sulfurosa 2%.

Cara menanam halia di tanah terbuka

Halia, seperti banyak tumbuhan lain, membiak dengan dua cara:

  1. Melalui menyemai benih.
  2. Melalui mata di akar.

Hampir mustahil untuk membeli benih jahe untuk penanaman, kerana hampir hilang dari alam liar, dan benih yang ditanam tidak menghasilkan.

Namun, jika anda berjaya mendapatkan benih, anda harus berjaga-jaga dengan menanam anak benih penuh dari biji, kerana percambahan akan memakan masa yang cukup lama - hampir sebulan, dan kemudian perhatian dan perawatan berterusan terhadap anak benih anda akan diperlukan.

Adalah lebih mudah dan berkesan untuk menanam akar halia dan, mengikuti petua di bawah ini, menanam akar halia di kebun anda.

Tarikh penanaman halia di negara ini

Halia tumbuh sehingga matang sepenuhnya dari 6 hingga 12 bulan.

Di wilayah selatan, akarnya matang dalam waktu sekitar enam bulan, di wilayah Rusia tengah periode ini meningkat menjadi 9-10 bulan, kerana keadaan iklim, jahe ditanam di tanah terbuka pada anak benih.

Akar halia ditanam pada anak benih pada akhir Januari atau awal Februari, dan anak benih yang tumbuh akan tiba di kebun hanya pada pertengahan Mei, ketika cuaca stabil dan embun beku hilang.

Nasihat! Jangan tergesa-gesa menanam anak benih di atas katil terbuka. Pada hari-hari terakhir bulan Mac, pindahkan ke rumah hijau, sehingga anak benih akan mengalami penyesuaian secara beransur-ansur dan akan mengeras sedikit.

Rejim suhu sangat penting untuk akar halia, ia memerlukan panas (tidak lebih rendah daripada 25 ° С).

Apabila suhu turun ke +18, ia menghalang pertumbuhan dan perkembangan, seolah-olah hibernasi, dan kembali ke aktiviti dapat menjadi proses yang panjang, dan tidak selalu berhasil,.

Pemilihan tanah dan penyediaan tanah

Sebelum menanam halia untuk tumbuh di tanah terbuka, anda perlu memilih tempat yang baik untuknya.

Ia harus ringan, tetapi terlindung dari sinar matahari langsung, jika tidak, tanaman itu hanya akan terbakar di bawah terik matahari.

Lebih baik jika ia adalah teduh separa dari pokok atau semak, cahaya yang disebut menyebar.

Ia tidak bertolak ansur dengan tanaman dan tanaman akar, jadi cubalah menanamnya di sudut terpencil.

Penting! Untuk menanam halia di wilayah Moscow atau kawasan yang berdekatan dengannya, gunakan rumah hijau, bukan taman terbuka. Hanya rumah hijau yang akan mewujudkan keadaan yang diperlukan untuk suhu dan kelembapan, jika tidak, tanaman akar akan mati.

Tanah untuk penanaman harus subur, ringan dan mempunyai keasidan sederhana..

Agar dia memperoleh kualiti ini, jaga ini sejak musim gugur: pastikan untuk menggali tempat tidur bersama dengan baja mineral dan kotoran yang busuk, mencairkan semuanya dengan pasir.

Keperluan tanah:

  • sesak nafas;
  • kerapuhan;
  • sifat saliran yang baik;
  • baja.

Untuk menanam tanaman akar, buat lubang dangkal (sekitar 20-25 cm), tuangkan di bahagian bawah kerikil kecil dengan lapisan tidak lebih dari dua sentimeter, diikuti dengan pasir sebanyak - ini adalah saliran.

Sekarang isikan lubang dengan campuran tanah yang disediakan khas yang terdiri daripada humus lusuh, pasir dan tanah hitam dalam perkadaran yang sama.

Pemilihan bahan penanaman

Kunci untuk penuaian budaya yang kaya dan, khususnya, akar halia, adalah bahan penanaman yang berkualiti.

Hari ini, hampir semua bahagian sayur besar akan memberi anda pilihan akar halia segar.

Berhati-hatilah untuk memilih akar menanam jahe di negara ini atau di pangsapuri di ambang tingkap.

Betapa sesuai akarnya sebagai bahan penanaman dapat dilihat dari penampilannya.

Akar harus mempunyai kulit yang licin dan berkilau, tidak boleh kering, berkerut atau beku.

Pilih akar yang kemas yang mempunyai tunas yang berbeza yang menyerupai mata kentang.

Singkatnya, ia harus muda, tahan lasak, cantik, sehingga anda ingin mengambilnya.

Kerja persediaan untuk menanam halia

Sebelum menanam akar di tanah, "bangun" untuk meningkatkan pertumbuhan. Untuk melakukan ini, masukkan ke dalam air suam atau dalam larutan kalium permanganat yang lemah selama 2-3 jam. Kemudian keringkan dan tanam.

Banyak yang membelah akar menjadi beberapa bahagian, yang utama ialah setiap bahagian mempunyai sekurang-kurangnya dua tunas.

Rawat kepingan menggunakan abu kayu atau karbon aktif.

Sekiranya anda melihat bahawa pada beberapa akar jahe, tunas bengkak berwarna hijau muda muncul semasa penyimpanan, jangan lewatkan masa - letakkan di tanah, pada musim sejuk ia boleh menjadi pot bunga.

Cara menanam halia di pondok musim panas

Sehingga penanaman jahe di negara ini memuncak dengan hasil panen yang kaya, lebih baik menggunakan anak benih yang ditanam di sebuah apartmen.

Nasihat! Tanam sekurang-kurangnya 10 akar untuk anak benih untuk diri sendiri dan keluarga anda untuk musim berikutnya. Setuju, tanaman dari 1 belukar tidak sepadan dengan usaha. Untuk pengalaman, hanya tumbuh sebatang halia di dalam periuk di ambang tingkap.

Anda boleh menanam akarnya dan segera di kebun, tetapi lebih baik di rumah hijau. Akar halia mempunyai keanehan - tumbuh tidak mendalam, tetapi luasnya.

Oleh itu, anda perlu menanam sayur-sayuran akar halia di kebun, mematuhi beberapa peraturan:

  • buat alur untuk mendarat cetek (dari 5 hingga 10 cm);
  • jarak antara akar hendaklah sekurang-kurangnya 10-15 cm;
  • letakkan akar sehingga mata berada di atas;
  • Melembapkan dan melonggarkan tanah sebelum menanam..

Banyak yang menanam tanaman ini di rumah, bukan untuk menuai, tetapi untuk melihat jahe mekar..

Untuk melakukan ini, anda harus bersabar, kerana halia berbunga akan menggembirakan anda hanya setelah tiga hingga empat tahun. Tetapi penantian itu berbaloi!

Bunga halia sangat unik dari segi warna dan bentuknya..

Menunggu warna jahe muncul, rumah anda akan dihiasi dengan tanaman buluh asli..

Daun dilipat, yang disebut pseudostems, mencapai ketinggian satu meter.

Mereka mengeluarkan aroma sitrus yang tidak dapat ditiru sambil melindungi kediaman anda dari patogen..

Ciri-ciri tumbuh jahe di tanah terbuka

Teknologi untuk menanam jahe di ladang terbuka praktikalnya tidak berbeza dengan tumbuh di rumah:

  1. Beli atau buat campuran tanah yang sesuai, sediakan saliran.
  2. Jangan lupa menyiram dan menyemburkan dedaunan tepat pada waktunya.
  3. Beri makan dengan kerap.
  4. Di zon iklim kita, halia dituai pada akhir bulan Ogos.
  5. 7 hari sebelum penuaian tanaman akar harus berhenti menyiram.
  6. Bahagian udara perlu dipotong.
  7. Gali rimpang dengan teliti, urutkan menjadi dua kumpulan - untuk makan dan ditanam tahun depan.
  8. Hantarkan bahan penanaman untuk penyimpanan, akar yang tinggal boleh dibekukan atau dikeringkan.

Semasa menanam akar halia di rumah hijau, pilih tempat untuknya berhampiran tanaman yang lebih tinggi sehingga mereka menaungi dan melindunginya dari cahaya matahari langsung.

Peraturan untuk menyiram tanaman

Oleh kerana halia adalah tanaman yang menyukai kelembapan, penyiraman yang kompeten sangat penting dalam pembentukan dan pengembangan tanaman akar yang betul.

Sebelum pucuk pertama, dan ini akan berlaku 10-14 hari selepas penanaman, perlu disiram dengan kerap dan banyak.

Setelah munculnya kecambah, kurangkan jumlah air, tetapi teruskan menyiram secara berkala.

Ingat! Mengeringkan tanah di bawah penanaman halia tidak dapat diterima, tetapi kelembapan terlalu banyak juga boleh menyakitkan - akarnya mulai membusuk. Segala-galanya harus dalam keadaan sederhana.

Tumbuhan ini bertindak balas dengan baik untuk melonggarkan tanah. Cuba lakukan prosedur ini selepas setiap penyiraman sepanjang musim tanam.

Sangat penting untuk penyemburan halia, ia membantunya mengatasi panas terik. Agar tidak membakar daun halus, semburkan tanaman pada waktu pagi atau petang, ketika matahari tidak begitu panas.

Kapan dan bagaimana memberi makan halia di tanah terbuka

Di kebun rumah, akar halia memerlukan pakaian berpakaian biasa, sekurang-kurangnya 2 kali sebulan.

Di alam liar, tanaman ini memakan humus yang gugur, jadi substrat ini adalah baja terbaik untuk tanaman akar.

Ia perlu diberi makan sepanjang musim tanam: dari anak benih hampir hingga menuai.

Sekiranya anda ingin makan produk yang mesra alam, gunakan baja organik semula jadi:

  • vermicompost - untuk lapisan tambahan atas tanah;
  • perangsang pertumbuhan semula jadi;
  • infusi mullein (liter infusi per baldi air), dll..

Anda boleh menggunakan baja mineral, tetapi secara sederhana.

Skema makan kira-kira seperti ini: selepas kemunculan - infus mullein, lebih dekat ke bulan Ogos - bahan organik dan baja yang mengandungi kalium.

Campuran ini akan membantu rimpang tumbuh menjadi besar dan membentuk banyak akar muda, yang akan berubah menjadi bahan penanaman yang baik untuk musim berikutnya.

Bila dan bagaimana menuai jahe

Diperlukan sekitar sepuluh bulan untuk mematangkan sepenuhnya akar di zon tengah Rusia.

Anda boleh memakannya sejak 4-5 bulan, walaupun ukurannya kecil, mereka mempunyai sifat yang sama dengan akar dewasa.

Bagaimana untuk memahami bahawa halia sudah masak?

Bahagian udara tumbuhan akan memberitahu anda - ia mula layu, layu, kemudian perlahan-lahan berantakan, dan akhirnya mengering.

Ini menunjukkan bahawa akarnya sudah matang dan siap untuk dituai..

Perhatian! Sebaik sahaja halia mula layu, berhenti menyemburkan. Berhenti menyiram seminggu sebelum menuai.

Gali rimpang, kosongkan sisa-sisa tanah, pecahkan akar aksesori dan letakkan sehingga kering di ruangan berventilasi..

Untuk mengeringkan ubi dengan sempurna, potong menjadi beberapa bahagian, simpan di ruangan ini selama dua hingga tiga bulan.

Selepas pengeringan sedemikian, akan lebih mudah menggilingnya untuk digunakan dalam bentuk serbuk..

Susun tanaman: biarkan sesuatu untuk dimakan, letakkan sesuatu di simpanan.

Petua Penyimpanan

Untuk penyimpanan akar, tempat yang sejuk (+ 2-4 ° C) dan gelap sesuai.

Mereka biasanya disimpan di ruang bawah tanah, ruang bawah tanah atau petak sayur di dalam peti sejuk..

Sekiranya peti sejuk dipilih sebagai tempat penyimpanan, kemudian balutkan akar kering di dalam kertas.

Halia disimpan dengan baik dalam bentuk kepingan kering.

Rendamnya dalam sedikit air selama 5-6 jam sebelum memakannya..

Anda boleh menyimpan akarnya di dalam penyejuk beku, tetapi setelah pencairan, tiada yang berguna akan kekal di dalamnya, ia hanya sesuai sebagai perasa.

Pilihan terbaik adalah ini: selama enam bulan, akar halia dijaga dengan sempurna di dalam peti sejuk, dan selepas tempoh ini, inilah masanya untuk membangunkannya untuk penanaman seterusnya.

Walaupun halia memerlukan menjaga dirinya dalam proses penanaman, tetapi sangat berbaloi! Bagaimanapun, halia secara praktikal adalah tanaman terkaya dari segi komponen perubatan, aroma dan rasa.